Watermeter monitoring met magneetsensor

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula78
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-05 23:23
In mijn meterkast hangt een Elster V200 watermeter, en deze wil ik graag periodiek uitlezen/monitoren.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/XOLaNaNb.jpg

Kijk, Elster biedt zelf een zgn. Falcon PR6 pulsteller die precies op deze watermeter past: Link 1 Link 2
Ik heb er best wat voor over, maar vind €82,50 wel erg prijzig, en wil bovendien ook eerst proberen zelf iets te meten; er hangt immers vlakbij toch al een Raspberry Pi die de stroom/gas-meter uitleest, dus hier kan ik prima nog een sensor op aansluiten.

Ik heb het sterke vermoeden dat die PR6 pulsteller een optische sensor heeft die naar dat spiegelende halve rondje kijkt, omdat dat ding op de onderste helft van het display wordt geïnstalleerd. Met m'n telefoon heb ik reeds vastgesteld dat er ook een klein magnetisch veld pulseert wanneer de meter draait; dat lijkt mij de meest elegante methode om te tellen. Natuurlijk lees ik het liefst gewoon periodiek de meterstand uit met OCR, maar behalve dat dit nogal foutgevoelig is is het ook niet handig (of toegestaan) om de watermeter te bedekken.

Concrete vraag:
Welk soort sensor leent zich hiervoor het beste? Een reed-switch klinkt simpel, maar lijkt me zeer specifiek voor een bepaalde sterkte en amplitude van het magnetisch veld. Een halls-effect-sensor meet magnetisch veldsterkte en kan ik dus zelf calibreren, maar is er ook in vele verschillende smaken.

Heeft iemand hier ervaring met dit soort sensoren en/of watermeters?

3720 Wp @ StecaGrid 3600 Coolcept PVOutput Tech-blog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ik zou eerst eens een read schakelaartje nemen.en met de postie knoeien. volgens mij valt daar een boel mee te bereiken. De originele sensor heeft ook geen power nodig. nuff said denk ik

Iperf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:36
http://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?f=17&t=1103 en http://www.domoticz.com/wiki/PiFace#Water_meter_sensor

Met een "inductive sensor" van een eurootje of 8 kan het dus prima, zie reacties van 'Keptenkurk'. Is nog precies jouw type watermeter ook d:)b

Een TCRT5000 / CNY70 optische sensor gericht op dat spiegeltje heb ik ook wel eens gezien. Maar zo'n inductieve sensor zou mijn voorkeur hebben, plaatsing komt dan minder kritisch en als er een laag stof op de watermeter ligt zal het nog steeds werken.

'Keptenkurk' gebruikt overigens een PiFace, maar of dat perse nodig is weet ik niet. Misschien lukt het met de standaard GPIO-aansluitingen van de Raspberry ook wel.

[ Voor 81% gewijzigd door ThinkPad op 14-07-2015 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ThinkPadd schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 09:26:
http://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?f=17&t=1103 en http://www.domoticz.com/wiki/PiFace#Water_meter_sensor

Met een "inductive sensor" van een eurootje of 8 kan het dus prima, zie reacties van 'Keptenkurk'. Is nog precies jouw type watermeter ook d:)b

Een TCRT5000 / CNY70 optische sensor gericht op dat spiegeltje heb ik ook wel eens gezien. Maar zo'n inductieve sensor zou mijn voorkeur hebben, plaatsing komt dan minder kritisch en als er een laag stof op de watermeter ligt zal het nog steeds werken.

'Keptenkurk' gebruikt overigens een PiFace, maar of dat perse nodig is weet ik niet. Misschien lukt het met de standaard GPIO-aansluitingen van de Raspberry ook wel.
Het leuke is wel weer dat hij in zijn gewijzigde versie een reedrelais heeft gestopt
Afbeeldingslocatie: http://www.domoticz.com/forum/download/file.php?id=499&sid=62e81318ea5205e7f38652589963da3a

[ Voor 5% gewijzigd door Fish op 14-07-2015 11:55 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Zo'n sensor spuugt alleen maar aan/uit/aan/uit/aan/uit lijkt mij en niet eens zo snel. Vandaar dat ik zei: kan wellicht ook wel direct op de GPIO. Als ik zie dat mensen ook een knipperende LED van kWh-meter op die manier uitlezen... dat gaat met een veel snellere interval.

Reed-relais en PiFace lijkt mij nogal overkill voor zo'n 'traag' signaal van een watermeter.

Deze oplossing voor een gasmeter is ook wel creatief trouwens: http://domoticz.com/forum/viewtopic.php?f=14&t=1641 alleen is de batterij nogal snel leeg + je blokkeert de 433Mhz band voor andere signalen elke paar seconden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula78
Mooie topics daar op Domoticz, thanks.
Hmm... dus nog een optie toegevoegd aan de lijst, al vind ik het wel een lomp ding.

1. Reed-switch
2. Inductieve naderingssensor
3. Halls-effect sensor
4. Optische sensor

Ik snap niet precies wat ik nu met m'n telefoon meet... het is een duidelijke sinus in 'magnetic field', maar die gaat heel wat sneller dan dat roterende spiegel wijzertje (dus ook sneller dan 1 puls/liter). Van wat ik heb gelezen begrijp ik dat er vaak binnen in zo'n watermeter ook een magneetje ronddraait wanneer het water stroomt, en die zou je dus ook mooi kunnen meten vanaf de zijkant van de meter.

Voor mijn gevoel is een reed-switch vooral bedoeld voor aan/uit situaties (bv. deur contact of toerenteller op fietswiel), en juist minder geschikt voor zo'n subtiel varierend magneetveld, maar gezien de prijs van die dingen zal ik daar eens mee beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Ik zou voor iets gaan om dat spiegelwijzertje af te lezen. Die is er voor bedoeld om af te lezen immers. Zo'n inductief ding zou dan mijn voorkeur hebben, heb je geen last van externe invloeden zoals (zon)licht wat op de meter schijnt of een laagje stof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
  • Laatst online: 12-06 16:30
Als ik het me goed herinner heb ik een klant gehad die deze combi gebruikte, maar meer dan "het werkt" weet ik er niet van.

Let op dat het originele elster ding een batterij aan boord heeft ("For residential meters, the battery life is designed to last for 12 to 14 years in normal use").
Een goed geplaatste CNY70 is voldoende om zo'n spiegeltje goed en betrouwbaar te kunnen zien. Zo doet de elster sensor dat waarschijnlijk ook. Als de elster sensor alleen een reedcontact geweest was dan was de sensor goedkoper geweest.

Het magnetische veld dat je meet is de koppeling tussen het rad en het telwerk van de meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmetje651
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-06 15:35
Iemand dit al opgelost ?
Ik loop "vast" zie : http://gathering.tweakers...message/46672719#46672719

Its'nice 2be important, but it's more important 2be nice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula78
Je hebt het waarschijnlijk al op Domoticz forum gelezen, maar ik heb inmiddels een inductie sensor laten overvliegen, en kan bevestigen dat deze netjes pulsen geeft als deze boven dat rode wijzertje wordt geplaatst.

Verder gaat het bij mij nog traag... die sensor heeft iets van 9V nodig om te functioneren, en de Raspberry Pi GPIO pinnen mogen maar 3.3V hebben. Ik wil geen aparte adapter speciaal voor die sensor, dus wil een router voeding splitsen.... En voor de Raspberry Pi koppeling is dan een transistortje of relais nodig om een tweede circuit aan te sturen.
Ik kan er alleen nog geen concrete (en vooral nette, afgewerkte) oplossing bij bedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmetje651
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-06 15:35
Exact zo'n sensortje heb ik ook, maar krijg nergens een pulse opgevangen :(

Its'nice 2be important, but it's more important 2be nice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atlaste
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-06 09:00
Ik gebruik gewoon een IR sensor (TCRT5000) met een 3D geprint plaatje. Dit is de uitgebreide beschrijving https://www.mysensors.org/build/pulse_water ; de link met het plaatje ben ik kwijt.

Persoonlijk gebruik ik alleen de TCRT5000 sensor en sluit ik de LED direct aan op de 3,3V (met een weerstand uiteraard) en sluit ik de receiver aan op een digitale pin. (Dat moet natuurlijk eigenlijk via analoog, maar bij mij werkt de digitale pin as-is prima als threshold)

Kan haast niet simpeler... die ene keer in de 5 jaar dat ik het stof moet weghalen vind ik niet zo'n issue :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12:55

MsG

Forumzwerver

atlaste schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 13:40:
Ik gebruik gewoon een IR sensor (TCRT5000) met een 3D geprint plaatje. Dit is de uitgebreide beschrijving https://www.mysensors.org/build/pulse_water ; de link met het plaatje ben ik kwijt.

Persoonlijk gebruik ik alleen de TCRT5000 sensor en sluit ik de LED direct aan op de 3,3V (met een weerstand uiteraard) en sluit ik de receiver aan op een digitale pin. (Dat moet natuurlijk eigenlijk via analoog, maar bij mij werkt de digitale pin as-is prima als threshold)

Kan haast niet simpeler... die ene keer in de 5 jaar dat ik het stof moet weghalen vind ik niet zo'n issue :)
Ik wil hier ook eens mee prutsen, maar het IR-ledjes systeem waar je naar linkt werkt ook voor precies de meter uit de TS? Met het ronddraaiende metalen deeltje?

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

MsG schreef op donderdag 2 november 2017 @ 00:10:
[...]

Ik wil hier ook eens mee prutsen, maar het IR-ledjes systeem waar je naar linkt werkt ook voor precies de meter uit de TS? Met het ronddraaiende metalen deeltje?
Als je een meter met ronddraaiend halfrond metalen plaatje hebt dan kun je beter https://www.domoticz.com/wiki/PiFace#Water_meter_sensor doen ;)

Met IR-LED zal wel werken, maar dat vereist wat meer precisie dan bovenstaande oplossing.

[ Voor 9% gewijzigd door Raven op 02-11-2017 10:22 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12:55

MsG

Forumzwerver

Ik zit alleen met dat ik nergens lekker stroom kan tappen op een nette manier, watermeter zit op het toilet in een huurhuis. Mijn idee is dat ik het dus mobiel maak met een accu en een low power chipje, maar moet nog maar even kijken naar de haalbaarheid, gezien dat soort inductieve sensoren ook weer 12 volt vereisen.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atlaste
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-06 09:00
MsG schreef op donderdag 2 november 2017 @ 00:10:
[...]

Jawel, die heb ik thuis ook. Maar je moet inderdaad wel even mee prutsen om het goed te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

MsG schreef op donderdag 2 november 2017 @ 10:30:
Ik zit alleen met dat ik nergens lekker stroom kan tappen op een nette manier, watermeter zit op het toilet in een huurhuis. Mijn idee is dat ik het dus mobiel maak met een accu en een low power chipje, maar moet nog maar even kijken naar de haalbaarheid, gezien dat soort inductieve sensoren ook weer 12 volt vereisen.
Dat had ik hier ook, alleen dan in de kelder. Heb uiteindelijk een oud stuk netwerkkabel van daar naar de meterkast gelegd en ge(mis)bruikt om voeding van de meterkast naar de kelder te krijgen (met in de kelder een 5V-regelaar) en dataverkeer van de kelder naar de meterkast. Hier zitten zowel eerdergenoemde metaalsensor aan als een HMC5883L die op de gasmeter zit.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-04 11:24
Sinds vandaag heb ik de watermeter voorzien van een sensor en deze setup lijkt te werken. Ik moet alleen de software op de NodeMCU nog aanpassen want hij stuurt nu elke 5 minuten de huidige tellerstand, maar bij een powerfail staat deze weer op 0. Domoticz telt de update van elke 5 minuten op en gaat daardoor de mist in met de telling

Ik ben wel benieuwd naar een foto van jouw gasmeter en de bijbehorende sensor. Ik ga er tot nu toe altijd van uit dat mijn gas meter niet geschikt is, maar misschien is er toch nog hoop

Afbeeldingslocatie: https://files.raqxs.nl/domotica/watermeter/watermeter_sensor_op_watermeter_thumb.jpg

Dit is de gasmeter in kwestie

Afbeeldingslocatie: https://files.raqxs.nl/domotica/gasmeter/20121230_190346_thumb.jpg

[ Voor 19% gewijzigd door raymonvdm op 30-11-2017 00:41 ]

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

raymonvdm schreef op woensdag 29 november 2017 @ 23:53:
Ik ben wel benieuwd naar een foto van jouw gasmeter en de bijbehorende sensor. Ik ga er tot nu toe altijd van uit dat mijn gas meter niet geschikt is, maar misschien is er toch nog hoop

Dit is de gasmeter in kwestie

[afbeelding]
Die van hier is een ander model (paar jaar nieuwer), maar wel vergelijkbaar. Ik heb een breadboard (met plak-onderkant) bovenop de meter geplaatst met daarop een HMC5883 module en wat ander spul (5V spanningsregelaar, I2C buffer IC voor de afstand naar de meterkast en weerstand voor de watermetersensor).

Maar het is wel handig om eerst te kijken of zo'n oplossing gaat werken, heb je een smartphone met kompas? -> Google Play: Physics Toolbox Magnetometer

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• devilkin
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:55
Raven schreef op donderdag 2 november 2017 @ 10:11:
[...]

Als je een meter met ronddraaiend halfrond metalen plaatje hebt dan kun je beter https://www.domoticz.com/wiki/PiFace#Water_meter_sensor doen ;)

Met IR-LED zal wel werken, maar dat vereist wat meer precisie dan bovenstaande oplossing.
Ik heb vorig weekend net zoiets gebouwd:
Domoticz RPI -> CH340G Serial Port Debugger USB to TTL -> Funduino Pro Mini -> TCRT5000 boven het blinkende deeltje. Wel heb ik onder de IR led eerst nog een stukje calqueerpapier tussengestoken, anders was de reflectie net iets te sterk en kreeg ik geen duidelijk onderscheid.

Gebaseerd op info op https://github.com/jheyman/wirelesswatermeter

Werkt heel vlotjes moet ik zeggen - custom python scriptje om /dev/ttyUSB0 uit te lezen en klaar. Heeft als voordeel dat ik het toch allemaal net iets properder kan oplossen dan met zo'n inductie detector, en de WAF is wel belangrijk.

Artificial Intelligence is no match for Natural Stupidity.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buldogwtf
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 06-06 20:49
Naast diverse Raspberry Pi's ben ik nu 'verslaafd' geraakt aan ESP8266 modules.

Ik heb nu dit draaien:

https://github.com/buldog...36_TCRT5000_mqtt_node-red

Hier nog een leuk filmpje erover (en oa gasmeter/elektra). Net die sensors besteld via Aliexpress

2x280 panelen | Bosch HRC35II met zonneboiler | Raspberry Pi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ff aan je netbeheerder vragen, wie weet mag je een nieuwe

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
Ik heb inmiddels van de netbeheer een nieuwe gas en elektra aansluiting gekregen en daarbij is de gas en elektra meter ook vervangen door een slimme elektra en gas meter. Deze zit nu aangesloten met een P1 kabeltje. Dat deel van de meting loop nu dus prima.

Omdat ik de meterkast leeg heb moeten maken voor de verbouwing is ook de watermeter verdwenen. Inmiddels probeer ik de watermeter weer in ere te herstellen.

Maar ik heb nog niet de ultieme ESP sketch gevonden 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-06 21:48

Toppe

Oké ✅

@raymonvdm, hoe nauwkeurig kwam de plaatsing van de NPN sensor? Jou watermeter heeft net zoals die van mij een "opstaand schoteltje", is het een kwestie de sensor op de rand daarvan monteren?

Krijg als het goed is vandaag de sensor binnen, zou wel leuk vinden als hij het ook nog doet :9

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
Ik heb hem op de helft van het rondje gepositioneerd zodat ik een goeie puls heb. Verder komt de plaatsing niet heel krap. De LED op de achterkant van de sensor laat prima zien wanneer hij een pulse ziet dus daarmee kun je makkelijk de plaatsing verifieren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiendP
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10-06 20:17
welkom op GoT! Voor het aanbieden van spullen hebben we https://tweakers.net/aanbod/

[ Voor 99% gewijzigd door teacher op 16-01-2020 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Z
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13-06 17:53
Hier eindelijk een sensor gevonden die werkt op onze Elster watermeter (Balluf BES 515-360-S4-C op 24V van MP).

Vraag: wat is een gangbare manier om waterverbruik te loggen? Is dat liter per minuut?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-05 18:57
Rob Z schreef op donderdag 30 april 2020 @ 17:15:
Hier eindelijk een sensor gevonden die werkt op onze Elster watermeter (Balluf BES 515-360-S4-C op 24V van MP).

Vraag: wat is een gangbare manier om waterverbruik te loggen? Is dat liter per minuut?
Je hebt water flow en dat is inderdaad liter per minuut en je hebt verbruik en dat is gewoon liters of m3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cupra4
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 24-05 17:12
In het begin van dit topic werd de Falcon PR6 genoemd, maar die was vrij duur. Inmiddels is ie voor 55 euro ook te krijgen, dus wil wel proberen of ik deze kan laten werken met P1Mon. Kan alleen nergens terugvinden hoeveel volt er op de uitgang staat. Weet iemand dat toevallig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11:24
Rob Z schreef op donderdag 30 april 2020 @ 17:15:

Jeetje wat een duur ding!
Ik heb mijn setup hier laten zien, met een sensor die toch beduidend goedkoper is.

adjego in "Is deze watermeter uitleesbaar?"

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Z
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13-06 17:53
@adjego de sensor komt van Marktplaats. 15 Euro incl. verzending geloof ik dus niet duur ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11:24
Rob Z schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 09:39:
@adjego de sensor komt van Marktplaats. 15 Euro incl. verzending geloof ik dus niet duur ;)
Ah gelukkig! Toen ik het type invoerde schrok ik van de 61 euro die bovenaan stond in die shop. Ik heb zelf mijn sensor in china gekocht voor een kleine 6 euro. Ik wilde ook specifiek een 5 volt, zodat ik hem makkelijk kan gebruiken ism een raspberry pi.

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

Pagina: 1