Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Acties:
  • +2Henk 'm!

• BoerbooM
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 30-11-2018
quote:
matthijs33 schreef op maandag 8 mei 2017 @ 20:54:
Na wat twijfelen over de manier waarop ik wou dimmen is het toch de Wago 750-652 DMX kaart geworden in combinatie met enkele Ali-Express dimmers (DMX302).
Ik ben ook bezig met het uitzoeken van de beste manier om mijn spots te dimmen. Nu heb ik zelf een dmx4all module besteld om dezelfde dimmers aan te sturen. Kun jij je beweegredenen uitleggen waarom je voor de 750-652 gekozen hebt?

Ik ben sowieso benieuwd wat je ervaringen zijn, wanneer je het aan de praat krijgt!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• roger_s
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 22-03 11:24
quote:
BoerbooM schreef op maandag 15 mei 2017 @ 11:54:
[...]

Ik heb ook niet het idee dat dit goedkoper kan. Ik zit eraan te denken om dus ook maar een tweede starterskit aan te schaffen voor een tweede project. Kent iemand toch nog een plek waar het totaalplaatje (881, voeding en eindbus) goedkoper kan dan in een starterskit?
Ik heb me suf gezocht, op Ebay, MP, google. De link die in de TS staat is het goedkoopste. Ik ga die set dus ook aanschaffen. Heb ik ook geen (mogelijk) gedoe met 2ehands.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BoerbooM
quote:
roger_s schreef op maandag 15 mei 2017 @ 14:48:
[...]
Ik heb me suf gezocht, op Ebay, MP, google. De link die in de TS staat is het goedkoopste. Ik ga die set dus ook aanschaffen. Heb ik ook geen (mogelijk) gedoe met 2ehands.
Ik lees hier dat je ook een andere voeding kunt pakken. Voor 26 euro heb je dan een voeding. Dit maakt het wellicht wel weer interessant om een 750-881 los aan te schaffen. Ik twijfel dus nog!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• roger_s
quote:
BoerbooM schreef op maandag 15 mei 2017 @ 15:55:
[...]

Ik lees hier dat je ook een andere voeding kunt pakken. Voor 26 euro heb je dan een voeding. Dit maakt het wellicht wel weer interessant om een 750-881 los aan te schaffen. Ik twijfel dus nog!
Ja ook, maar dan heb je de software nog nodig. Of codesys, die is gratis, maar ik weet niet of je daar dus helemaal mee uit de voeten kunt. Of de wago software zelf. Eindmodule ook niet vergeten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: juni 1999
  • Laatst online: 08:06

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
quote:
roger_s schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 21:50:

Een starterkit 881 kost ongeveer 500. Een losse 881 350,- en dan moet de SW, eindbus en PSU nog bij. Dus dat kan nooit uit tweedehands lijkt me, of zie ik iets over het hoofd?

Ik heb inmiddels codesys 3.5 geïnstalleerd en zie dat ik alleen 3S Smart Software Solutions devices toevoegen, ik kan geen Wago vinden, is dit dan een licentie limitatie?
Om de 750-881 te kunnen programmeren heb je CoDeSys targets van Wago nodig en die zijn dus niet gratis.

De goedkoopste weg qua software is een PFC200 / 750-8202 met de targets van 3SS. Je betaalt dan zo'n 100 euro voor de software maar je bent meer kwijt aan hardware (een kale controller zonder voeding en eindmodule kost 570 euro). Je hebt wel een modernere Linux-based controller.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• roger_s
quote:
Femme schreef op maandag 15 mei 2017 @ 16:36:
[...]

Om de 750-881 te kunnen programmeren heb je CoDeSys targets van Wago nodig en die zijn dus niet gratis.

De goedkoopste weg qua software is een PFC200 / 750-8202 met de targets van 3SS. Je betaalt dan zo'n 100 euro voor de software maar je bent meer kwijt aan hardware (een kale controller zonder voeding en eindmodule kost 570 euro). Je hebt wel een modernere Linux-based controller.
De starterskit met een 881 is 530,- en dan ben je klaar en heb je geen extra targets nodig, correct? Een 8202 is 570,- + psu 30,- software 100,- eindmodule 35,- = 735,-

Dan kun je inderdaad afwegen of je nieuwe hardware wenst in je setup.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DP Kunst
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 14:09
Van het weekend even wat aan het spelen geweest. Ik kan de inputs van de Wago in IP-Symcon zien en ik kan ook de outputs toggelen vanuit IP-Symcon. Dat is met de polling manier. Hiervoor heb je ook geen CoDeSys nodig. Nu maar eens kijken hoe ik de boel met scripts aan elkaar kan hangen...

Tot nu toe ben ik kwijt:
- € 210 voor de Wago 750-881, via Ebay, nieuw in doos
- € 45 voor een Wago 750-1405, 16x DI, via Ebay, 2e hands
- € 50 voor een Wago 750-1504, 16x DO via Ebay, 2e hands
- € 16 voor een Wago 750-600 eindmodule via Farnell of RS.

Totaal dus € 321.

Geheel hangt nu aan een labvoeding, Meanwell 48W DIN voeding kost een keer 35€, zit het totaal op € 356. Dan heb je ook al 16DI's en 16 DO's ipv de 2/2 wat in de starterkit zit.

Zelfs al heb ik CoDeSys nog wel een keer nodig, ben ik alsnog goedkoper uit met dit setje zo.

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• matthijs33
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 22-03 22:13
quote:
BoerbooM schreef op maandag 15 mei 2017 @ 13:54:
[...]

Ik ben ook bezig met het uitzoeken van de beste manier om mijn spots te dimmen. Nu heb ik zelf een dmx4all module besteld om dezelfde dimmers aan te sturen. Kun jij je beweegredenen uitleggen waarom je voor de 750-652 gekozen hebt?
Welke module heb je besteld? Een http://www.shop.dmx4all.d...t-dmx-stage-profi-11.html ?
Hoeveel heb je ervoor betaald, 184€ zoals op de site?
Ben wel beniewd naar je ervaringen ermee.

De grootste reden om toch voor een 750-652 te gaan was de prijs, ik heb mijn 750-652 voor 100€ kunnen kopen (2de hands). Het past ook mooi naast de wago (neemt bijna geen plaats). Zo een Art-Net interface neemt iets meer plaats (past niet op de Din-Rail) en heeft dan nog een voeding/POE nodig.
quote:
BoerbooM schreef:
Ik lees hier dat je ook een andere voeding kunt pakken.
Mijn Mean Well DR4524 is net toegekomen uit China, ik heb net geen 20€ er voor betaald (incl verz), komt van ali-express.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 14:28

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Ik ben niet vies van in China bestellen maar een voeding voor iets bedrijfskritisch als het licht in huis koop ik ergens waar ik zeker weet dat ik kwaliteit krijg.

Ik heb de voeding trouwens redundant uitgevoerd, dus er hangen er twee.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rob Z
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 22-03 11:07
quote:
endness schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 20:27:
Heeft iemand hier ervaring met Home Assistant in combinatie met PLC's? Ik heb een 750-352 gekoppeld aan Home Assistant. In principe kan ik de status uitlezen, echter is het extreem langzaam. De status in de webinterface van de Wago werkt wel snel, maar het lijkt erop dat Home Assistant staat te pollen, en het daarom lang duurt... Kan ik de Wago laten pushen? Of moet ik dan toch een echte controller aanschaffen?
Je gebruikt Modbus? (ik vermoed dat dat de enige manier is)

Rob Z wijzigde deze reactie 16-05-2017 09:47 (3%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• endness
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 22-03 13:36
@Rob Z, yes, gebruik Modbus idd. Als het goed is wordt er een UDP-package gebroadcast als er iets veranderd. Ik weet echter nog niet hoe ik deze op moet vangen, en heb uberhaupt niet getest of de broadcast werkt...

Acties:
  • +2Henk 'm!

• hschroyen
  • Registratie: mei 2016
  • Laatst online: 05-02-2018
Hallo,

Home assistant en Wago plc werken vlot samen via een omweg die ik heb moeten gebruiken.
Is me niet duidelijk of het was omdat de Wago plc de modbus integratie niet begreep of dat de modbus integratie de verkeerde commando's stuurde.

Bekijk dit forum lijntje :
https://community.home-assistant.io/t/modbus-sensor/6751/11

Verder heb ik dus de volgende switches en sensors in gebruik...werkt vlot en heb zo een 50 tal swiches in gebruik :

https://home-assistant.io/components/#search/mod.

Laat maar weten moesten jullie meer willen weten.

Grtjs

Acties:
  • 0Henk 'm!

• endness
@hschroyen Zoals ik het daar zie poll je dus elke 5 seconden de status? Dat vind ik eigenlijk nog te langzaam namelijk. Misschien zie ik het verkeerd hoor, maar ik zou niet graag 5 seconden wachten voor het licht aangaat omdat m'n bewegingssensor dat ziet :).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BoerbooM
quote:
matthijs33 schreef op maandag 15 mei 2017 @ 21:31:
Welke module heb je besteld? Een http://www.shop.dmx4all.d...t-dmx-stage-profi-11.html ?
Hoeveel heb je ervoor betaald, 184€ zoals op de site?
Ben wel beniewd naar je ervaringen ermee.
Die inderdaad. Ik wacht helaas nog op een dimmer om te testen.
edit:
Bij nader inzien die niet dus..
quote:
De grootste reden om toch voor een 750-652 te gaan was de prijs, ik heb mijn 750-652 voor 100€ kunnen kopen (2de hands). Het past ook mooi naast de wago (neemt bijna geen plaats). Zo een Art-Net interface neemt iets meer plaats (past niet op de Din-Rail) en heeft dan nog een voeding/POE nodig.
Mooie prijs inderdaad! De ArtNet DMXU 1.1 past overigens wel op een Din-Rail.

quote:
Mijn Mean Well DR4524 is net toegekomen uit China, ik heb net geen 20€ er voor betaald (incl verz), komt van ali-express.
Moet ik ook maar eens naar kijken dan!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• matthijs33
quote:
BoerbooM schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 18:31:
[...]

De ArtNet DMXU 1.1 past overigens wel op een Din-Rail.

[...]
De module in die behuizing kan ik niet eens terug vinden op hun site 8)7 , wel zeer proper zo, en kan gewoon mee gevoed worden met de voeding voor de PLC.

Ik had zaterdag een support ticket geopend op de site van Wago over het probleem dat ik geen DMX kon kiezen in IO-Check en heb vandaag antwoord gehad dat ik alles correct deed, maar dat ik toch eens kon proberen met een nieuwere versie van IO-Check (met link in de mail naar download van de nieuwste versie).
En met die nieuwe versie gaat het wel om DMX te kiezen! :+

Super tevreden met de support van Wago _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Ik zal de komende dagen dus eens proberen om de DMX302 aan te sturen, resultaten volgen later.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BROSSIE
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 22-03 16:02
Volgens mij is het deze:
http://www.thewillows.nl/...-universe-11-dinrail.html
quote:
matthijs33 schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 20:25:
[...]

De module in die behuizing kan ik niet eens terug vinden op hun site 8)7 , wel zeer proper zo, en kan gewoon mee gevoed worden met de voeding voor de PLC.

Ik had zaterdag een support ticket geopend op de site van Wago over het probleem dat ik geen DMX kon kiezen in IO-Check en heb vandaag antwoord gehad dat ik alles correct deed, maar dat ik toch eens kon proberen met een nieuwere versie van IO-Check (met link in de mail naar download van de nieuwste versie).
En met die nieuwe versie gaat het wel om DMX te kiezen! :+

Super tevreden met de support van Wago _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Ik zal de komende dagen dus eens proberen om de DMX302 aan te sturen, resultaten volgen later.

• MrWollie
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 08-03 16:22
quote:
DP Kunst schreef op maandag 15 mei 2017 @ 20:01:
Van het weekend even wat aan het spelen geweest. Ik kan de inputs van de Wago in IP-Symcon zien en ik kan ook de outputs toggelen vanuit IP-Symcon. Dat is met de polling manier. Hiervoor heb je ook geen CoDeSys nodig. Nu maar eens kijken hoe ik de boel met scripts aan elkaar kan hangen...

Tot nu toe ben ik kwijt:
- € 210 voor de Wago 750-881, via Ebay, nieuw in doos
- € 45 voor een Wago 750-1405, 16x DI, via Ebay, 2e hands
- € 50 voor een Wago 750-1504, 16x DO via Ebay, 2e hands
- € 16 voor een Wago 750-600 eindmodule via Farnell of RS.

Totaal dus € 321.

Geheel hangt nu aan een labvoeding, Meanwell 48W DIN voeding kost een keer 35€, zit het totaal op € 356. Dan heb je ook al 16DI's en 16 DO's ipv de 2/2 wat in de starterkit zit.

Zelfs al heb ik CoDeSys nog wel een keer nodig, ben ik alsnog goedkoper uit met dit setje zo.
Nice! ik ben met veel belangstelling deze thread aan het volgen. Femme werkt volgens mij ook op een polling manier (ip symcon en wago IO)

@Femme kan je een voorzet geven hoe je met scripten de output en inputs kan manipuleren/uitlezen?

• DP Kunst
quote:
MrWollie schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 10:05:
[...]

Nice! ik ben met veel belangstelling deze thread aan het volgen. Femme werkt volgens mij ook op een polling manier (ip symcon en wago IO)

@Femme kan je een voorzet geven hoe je met scripten de output en inputs kan manipuleren/uitlezen?
Idd, paar voorbeeld scriptjes hoe je met een input een output schakelt etc. Ik ben er wel wat mee aan het pielen geweest, maar kreeg het zo snel nog niet aan de gang. >:)

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
quote:
MrWollie schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 10:05:
[...]

Je maakt een script aan dat bijvoorbeeld het volgende doet:
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
<?

//Start writing your scripts between the brackets

$inputVariableId = 1234;
$outputInstanceId = 5678;

$inputStatus = GetValue($inputVariableId);
ModBus_WriteCoil($outputInstanceId, $inputStatus);

?>

Op dit script zet je een event dat getriggerd wordt bij het wijzigen van de waarde van de hierboven opgegeven input variabele (bijvoorbeeld de variabele van een modbus input instantie).

Zie voor documentatie o.a.:
https://www.symcon.de/ser...rtu-tcp/modbus-writecoil/
https://www.symcon.de/ser...ariablenzugriff/getvalue/

Hier vind je een voorbeeld van hoe je een modbus output kunt schakelen via een switch in de app:
Femme in "IP-Symcon: domoticasoftware met php als scripttaal"

• BoerbooM
quote:
matthijs33 schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 20:25:
[...]
Ik had inderdaad ook de Profi besteld (en betaald :X) maar de Universe geleverd gekregen. Misschien wel beter zelfs! Heb inmiddels contact met ze gehad.

Mocht je die Universe willen bestellen kun je hier kijken.

Benieuwd naar je ervaringen met de dimmers. Heb begrepen dat ze niet altijd juist dimmen bij bepaalde led lampen. Maar ik ga het eerst ook even zelf testen. Nog steeds onderweg helaas..

Acties:
  • +1Henk 'm!

• matthijs33
Na nog een klein probleempje door een te oude codesys versie opgelost te hebben door een nieuwe versie te krijgen van de Wago Support _/-\o_ heb ik nu alles aan de praat gekregen!

Ik ben voorlopig aan het testen met een spaarlampje die ik hier nog had liggen, en die dimt (buiten verwachtingen) nog redelijk goed tussen 255 - 70 (lager begint er flikker en onder 50 gaat die gewoon uit).

Met de librarys van wago is het programmeren van de DMX en de dimmer logica (met 2 drukknoppen) kinderspel :)

Ik denk erover om al de basis functionaliteit in de PLC te bouwen, dan ben ik niet afhankelijk van een (minder stabiele) RaspberryPi of andere server die constant moet draaien. Later komt er dan wel iets om alles op afstand te kunnen bedienen, maar eerst zorgen dat alles zeer stabiel werkt met de drukknoppen :D

• hschroyen
  • Registratie: mei 2016
  • Laatst online: 05-02-2018
quote:
endness schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 14:17:
@hschroyen Zoals ik het daar zie poll je dus elke 5 seconden de status? Dat vind ik eigenlijk nog te langzaam namelijk. Misschien zie ik het verkeerd hoor, maar ik zou niet graag 5 seconden wachten voor het licht aangaat omdat m'n bewegingssensor dat ziet :).
Eigenlijk valt dat reuze mee...je moet het volgende begrijpen...de schakelaars zijn modbus swiches in home assistant...en die reageren onmiddelijk. De status doe ik dus inderdaad met een 5 sec vertraging...maar dat is dan ook maar een status en over het algemeen merk je dat niet eens. Bij mij loopt ook de hele automatisatie over de PLC...ik laat hem 90% van het werk doen en mijn raspberry met home automation is gewoon voor mijn huisgenoten als ze het normale werk van de plc willen veranderen. Dus mijn bewegingdetectors hangen allemaal rechtstreeks aan de PLC.

Dus samengevat...er is een duidelijk verschil tussen modbus sensor en modbus switch.

Grtjs

• endness
quote:
hschroyen schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 09:31:
[...]

Eigenlijk valt dat reuze mee...je moet het volgende begrijpen...de schakelaars zijn modbus swiches in home assistant...en die reageren onmiddelijk. De status doe ik dus inderdaad met een 5 sec vertraging...maar dat is dan ook maar een status en over het algemeen merk je dat niet eens. Bij mij loopt ook de hele automatisatie over de PLC...ik laat hem 90% van het werk doen en mijn raspberry met home automation is gewoon voor mijn huisgenoten als ze het normale werk van de plc willen veranderen. Dus mijn bewegingdetectors hangen allemaal rechtstreeks aan de PLC.

Dus samengevat...er is een duidelijk verschil tussen modbus sensor en modbus switch.

Grtjs
Ik heb helaas geen PLC, alleen een modbus-coupler (750-352). Ik krijg de statussen van de switch helaas niet direct in Home Assistant door, moet ik dan toch echt een PLC kopen?

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
quote:
endness schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 11:32:
[...]

Ik heb helaas geen PLC, alleen een modbus-coupler (750-352). Ik krijg de statussen van de switch helaas niet direct in Home Assistant door, moet ik dan toch echt een PLC kopen?
Dat zou er niets mee te maken moeten hebben. Home Assistant is de modbus master en initieert het uitlezen of beschrijven van modbusadressen.

Als je de status van een coil wijzigt via Home Assistant zou de wijziging direct zichtbaar moeten zijn. Home Assistant zou dan ook direct een FC05 (force single coil) commando moeten versturen.

Als je buiten Home Assistant de status van de output verandert (bijvoorbeeld via een programma op de plc) ben je wel afhankelijk van de polling om dit dit weten te komen in Home Assistant. Hetzelfde geldt voor de status van de inputs.

• endness
@Femme Sorry, ik bedoelde inderdaad vooral de inputs. Dat is eigenlijk waar ik t geheel voor wilde gebruiken. Standaard staat die polling geloof ik op 10 seconden, dus daar heb je eigenlijk niet veel aan. Mocht ik 'm naar 100ms krijgen dan kan het nog wel wat zijn voor een bewegingssensor, maar een dubbele puls op een pulsdrukker kan ik dan wel vergeten. Zoals ik het nu zie kan ik misschien beter met een Railduino aan de slag? Ik wil vooral alle sensoren bedraad aanleggen. Verlichting wil ik met DMX gaan doen, dus dat zal los staan van de PLC.

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
@endness Met een Railduino die je via modbus pollt heb je in principe hetzelfde probleem. Je zult Home Assistant ertoe moeten bewegen dat hij vaker gaat pollen.

Ik heb zelf op de plc wat simpele code draaien om een off-delay te doen op de inputs zodat een input minimaal 500ms hoog is bij het indrukken van een pulsdrukker. Dit zorgt ervoor dat pulsdrukkers betrouwbaar werken via modbus polling. Dubbelklikken van dezelfde toets kun je dan wel vergeten. Zonder de off-delay merkt hij het indrukken van een drukknop soms niet op.

Mijn ervaring met een Chinese EX1S-plc icm een rs485 usb-stick is dat ik hiermee wel altijd het indrukken van een knop kan afvangen via modbus. Blijkbaar kun je over rs485 toch wat sneller pollen dan over het netwerk.

Het mooiste is om de plc een seintje te laten geven naar je domoticaserver als er een knop ingedrukt wordt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• roger_s
Zo, ik ben nu ook de gelukkige eigenaar van een 881 met 16 DI en 16DO (totaal 330,-) via onze Duitse vrienden. Ik verwacht het ergens volgende week binnen te hebben. Dan kan ik er mee aan de slag.

Toevoeging:

Ik kwam deze nog tegen. Ik heb hem daar zelf niet besteld, dus pin me er niet op vast.

https://www.ecogardenshop.com/nl/wago-750-881-gebruikt.html

roger_s wijzigde deze reactie 19-05-2017 18:25 (30%)

• DP Kunst
@Femme Thanks voor de voorbeelden! Kan nu inputs aan outputs koppelen etc.. Heb voor in de muur straks van die pulswippers. Kan nu met 1x drukken een output aanzetten en met nog een keer drukken uitzetten.

Verder al even wat aan het pielen geweest met eventueel dimmen van dingen. Ik kan nu met langer indrukken een waarde op laten lopen, maar moet nu nog even een DMX lamp fixen om de output te testen.

Al met al moet ik zeggen dat dit erg makkelijk werkt zo!

• endness
Heeft er iemand ervaring met het instellen van een UDP multicast? Ik probeerde via die weg een soort push-werking in te stellen, maar ik zie in Wireshark helemaal niks voorbij komen. Als ik op internet zoek naar multicast instellingen krijg ik daaruit alleen een range op 224.x.x.x, maar de instelbare range op de Wago (750-352) begint pas bij 225... EtherNet/IP heb ik ook aangezet, maar die data zie ik ook niet voorbij komen.

• Basti504
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 11:54

Basti504

Niet de enige, wel de echte.

Als je Ethernet/IP gebruikt op je PLC als master (scanner) en je hebt Ethernet/IP deelnemers (I/O eilanden), dan kun je kijken of de I/O eilanden CoS ondersteunen. Daarmee sturen de deelnemers de data als er een verandering aan hun kant optreed.

Change of State I/O Trigger
Change of State (CoS) is one of three types of I/O triggers supported by CIP for the exchange of data on Class 0 or 1 I/O connections. CoS endpoints send their messages when a change occurs. The data is also send at a background cyclic interval if no change occurs to keep the connection from timing out.

Default zijn Ethernet/IP deelnemers vaak cyclisch qua I/O verkeer op basis van de RPI (Requested Package Interval) die normaal via de PLC software in te stellen is.

https://www.odva.org/Port...etIP_Developers_Guide.pdf

...

• endness
Ah, dan heb ik daar dus niks aan. De 750-352 ik heb zou dan alleen de ontvanger zijn. Zou Multicast wel moeten werken, of is dat ook alleen als ontvanger?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rob Z
quote:
endness schreef op zaterdag 20 mei 2017 @ 22:13:
Ah, dan heb ik daar dus niks aan. De 750-352 ik heb zou dan alleen de ontvanger zijn. Zou Multicast wel moeten werken, of is dat ook alleen als ontvanger?
Ik denk de oplossing gevonden te hebben voor digitale uitgangen in Home Assistant met de Wago 750-352, zie Rob Z in "Home Assistant - Open source Python3 home automation"

• endness
@Rob Z Voor switches zou dat inderaad goed kunnen werken. Echter zal ik mijn verlichting aan gaan sturen met DMX, dus heb ik de switches niet per se nodig. Uiteraard wel fijn dat ik de voedingen uit kan schakelen als ze niet nodig zijn...

Met de inputs ga ik er volgens mij echt niet uitkomen op deze manier. Misschien dat ik toch maar achter elke switch een ESP8266 hang, tenzij er een andere (bedrade) oplossing is..?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jellevictoor
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 06-03 11:53
Wat stuur je precies aan met een DMX controller van WAGO? 750-652
Stuur je hiermee 1 DMX driver aan, of stuur je zo alle DMX drivers in je installatie aan?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DP Kunst
Met 1 DMX controller kun je volgens de spec 32 devices aansturen. Je kunt ook 31 devices en er een repeater achter hangen waar dan weer hetzelfde aan kan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jellevictoor
Dus met die wago module heb ik genoeg om 32 dmx drivers aan te sturen. Lijkt me dan niet zo duur als ik dit met dimmers vergelijk + de functionaliteit is beter.
edit: Toch nog even een aanvulling. Wanneer je je dmx dan ook effectief gaat aansturen via de PLC, komen deze signalen dan gewoon mee via modbus en kunnen deze dan aangestuurd worden via openhab? Je hebt hiervoor de wago dmx module nodig, maakt deze dan de vertaling naar je domotica software?

jellevictoor wijzigde deze reactie 30-05-2017 22:03 (47%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bartvb
  • Registratie: oktober 1999
  • Laatst online: 22-03 16:23
Super interessant dit!

nieuws: Essential introduceert slimme speaker die veelal via lokaal netwerk w...

https://www.essential.com/home

Eindelijk een 'home assistant' die voornamelijk lokaal werkt. Waarschijnlijk in eerste instantie alleen Engelstalig maar liever dat dan een half werkende NL versie.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MichVw
  • Registratie: mei 2017
  • Laatst online: 19-03 19:39
Wat een interessante thread dit :) Ik ben momenteel bezig met me te verdiepen in Wago PLC's om er een domotica installatie mee te bouwen.

M'n doel is als volgt:
-Basic logica in de PLC zelf dit naar robuustheid toe
-communicatie vanuit een kleine server met de PLC, ik zou een virtuele input willen maken per output en deze dan aansturen aan de hand van Modbus. ik zou niet meteen naar de coil willen schrijven omdat ik met een input zou willen werken van m'n alarmsysteem die voorrang moet krijgen op de virtuele input (alarm gaat af = lichten aan :) ).
-Pollen zou ik willen vermijden, hiervoor zou ik gebruik maken van de http of UDP capaciteiten van de PLC. heeft iemand ervaring met de performantie van deze communicatiemethodes? hoeveel keer per seconde kan je bv een http POST doen zonder de plc te zwaar te belasten?

Ik zit wel nog met het volgende, hoe bekomen jullie de software voor de 750-880/881 te programmeren? hebben jullie die aangeschaft aan de hand van een de aankoop van een starterskit? Ik nam contact op met Wago support en daar krijg ik te horen dat het niet mogelijk is om met de gratis versie van de software de software geen bootproject te maken (spanningsverlies = software weg)? Een aankoop van de 750-880/881 ziet er inderdaad interessant uit via ebay.de maar de software is ook belangrijk natuurlijk :) Klopt het dat je met de aankoopfactuur van dergelijke starterskit dan updates/etc kan krijgen van Wago support? wat zijn jullie ervaringen op dit vlak?

• roger_s
Ik heb mij setup "werkend". 750-881 wordt herkend in IP-Symcon. Dus op naar de volgende stap.

Aansluiten van een pulsedrukker en een relais. Maar voordat ik het fout doe, wie kan me even in de goede richting duwen?

Aansluiten van de pulsedrukker:
Er gaat 1 draad van de 1405 naar de pulsedrukker en weer terug naar de - van de PLC, correct?
Idem voor de 1504?

Heb dit gevonden:
http://global.wago.com/en...ng/automation/index-6.jsp

roger_s wijzigde deze reactie 31-05-2017 20:03 (14%)

• DP Kunst
De Wago 750-1405 is een High Side Switching input module. Dat betekend dat je een input naar (in dit geval) +24V moet trekken. Dus draad van 24V naar pulsdrukker en door naar de input van de PLC.

De Wago 750-1504 is ook een High Side Switching module, maar als output werkt ie weer precies andersom. Ene kant van je relais hang je aan de GND, andere kant aan de output.

• roger_s
quote:
DP Kunst schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 22:02:
De Wago 750-1405 is een High Side Switching input module. Dat betekend dat je een input naar (in dit geval) +24V moet trekken. Dus draad van 24V naar pulsdrukker en door naar de input van de PLC.

De Wago 750-1504 is ook een High Side Switching module, maar als output werkt ie weer precies andersom. Ene kant van je relais hang je aan de GND, andere kant aan de output.
Ik zag het inderdaad.

Ik loop nu nog tegen een ander probleem aan in IP Symcon.

Ik heb alles zoals Femme beschreven heeft aangemaakt om een simpele schakeling te maken.

Dit heb ik gedaan:
Femme in "IP-Symcon: domoticasoftware met php als scripttaal"

Dit kwam ik tegen op het IP Symcon forum:
I found the problem. With help on tweakers.net a Wago PLC user notified me about the "IO config'" page in the web management of the Wago PLC. There was no configuration available so I choose "Create ea-config.xml". After that I checked that the mapping was on "Fieldbus 1", which is necessary for modbus usage. And after that I was able to use the "Test-center" on and off features.

For the record; the settings of the addresses are the same, both 512. And the read function is "Read coils (01)" and the write function is "Write Single Coil (05)".

Ik zie ook in de logging dat er communicatie is tussen ip symcon en de PLC.

Maar ik krijg het niet voor elkaar om een relais te schakelen op DO-1 van de 1504. De toggle die ik heb gemaakt springt direct weer terug naar de oorspronkelijke stand.

Edit:
In Test center van ip symcon kan ik de DO wel schakelen maar de DI niet. Ook zijn/blijven alle lampjes op de 1405 en de 1504 uit. De overige kaarten branden wel. Ik weet niet of dat in deze situatie normaal is.

roger_s wijzigde deze reactie 31-05-2017 22:35 (6%)

• DP Kunst
Klopt, je moet even checken wat de value van de ouput is en aan de han daarvan bepalen of de ouput aan / uit moet.:
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
<?
 //Start writing your scripts between the brackets

$inputVariableId = 50985 /*[Wago 750-881\Digital Inputs\01\01\Value]*/;
$outputInstanceId = 13103 /*[Wago 750-881\Digital Outputs\01\01]*/;
$outputStatusId = 54566 /*[Wago 750-881\Digital Outputs\01\01\Value]*/;

$outputStatus = GetValue($outputStatusId);
$inputStatus = GetValue($inputVariableId);
if(!$outputStatus){
    ModBus_WriteCoil($outputInstanceId, true);
}else{
    ModBus_WriteCoil($outputInstanceId, false);
}
?>

• roger_s
Dat werkt! Ik kan nu DO1 in ipsymcon schakelen. Maar de PLC reageert niet.

Wat wel een beetje vreemd is, is dat in de app de schakelaar wel weer terugspringt naar uit. Maar in de backend blijft de verandering staan.

Ik kom nu van de regen in de drup. Ik krijg nu de melding:

1-6-2017 18:40:06 | TimerPool | DI 1_1 (UpdateTimer): boost::too_many_args: format-string referred to fewer arguments than were passed

Die melding kan ik met de interval timer wel wat manipuleren. Hij stond op 100ms nu op 5000ms

Hoe dan ook, ik krijg het vooralsnog niet werkend.

Timer melding heb ik inmiddels al opgelost, maar nog steeds geen reactie van de PLC.

roger_s wijzigde deze reactie 01-06-2017 19:03 (100%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• matthijs33
quote:
MichVw schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 22:08:

Ik zit wel nog met het volgende, hoe bekomen jullie de software voor de 750-880/881 te programmeren? hebben jullie die aangeschaft aan de hand van een de aankoop van een starterskit? Ik nam contact op met Wago support en daar krijg ik te horen dat het niet mogelijk is om met de gratis versie van de software de software geen bootproject te maken (spanningsverlies = software weg)? Een aankoop van de 750-880/881 ziet er inderdaad interessant uit via ebay.de maar de software is ook belangrijk natuurlijk :) Klopt het dat je met de aankoopfactuur van dergelijke starterskit dan updates/etc kan krijgen van Wago support? wat zijn jullie ervaringen op dit vlak?
Het klopt inderdaad dat je met de gratis versie geen bootproject kunt maken en inladen, dit is geen probleem om mee te testen, maar niet echt om op te kunnen vertrouwen om de lichten te schakelen in je huis.

Ik heb op Ebay een 750-881 gekocht voor 250, en dus zonder software. De software had ik staan op mijn laptop van een stage die ik enkele jaren geleden gedaan had. Met die software werkte het echter niet om mijn DMX kaart te laten werken, en de Support van wago heeft mij een download link gegeven naar de laatste nieuwe versie, waarmee alles wel werkt. Ik heb nooit een factuur moeten tonen.
Ik snap het licensing plan achter de software eigenlijk niet echt, als ik me goed herinner heb ik nooit een licentie code moeten ingeven. Dus als je iemand kent die de software heeft kun je die waarschijnlijk zoveel installeren als je wil.(not 100% sure)

• Rob Z
quote:
roger_s schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 23:22:
...Wat wel een beetje vreemd is, is dat in de app de schakelaar wel weer terugspringt naar uit. Maar in de backend blijft de verandering staan....
Lijkt dat op het probleem dat ik met Home-Assistant had?

• roger_s
quote:
Geen idee eerlijk gezegd. Ik denk vooralsnog van niet. Ik heb helemaal geen aansturing van en naar de PLC.
De pulsedrukker werkt niet en het relais dus ook niet. En ik heb nu zoveel aangepast dat IPS helemaal geen status aanpast.

• jellevictoor
Ik ben met hetzelfde bezig zoals roger_s, maar dan met openhab. Mijn openhab heeft een connectie met de wago (modbus slave), maar ik vrees dat de configuratie van mijn config klopt niet. ik denk dat dit ligt aan de adressen waarop ik aan het lezen ben.
Wanneer ik met wireshark kijk op het netwerk zie ik geen pakketen die een aan uit signiaal doorgeven. Iemand die weet wat er met mijn config verkeerd is?

2 zaken waar ik onzeker over ben.
1. mijn start adres, ik lees uit andere wago 881 configs dat deze begint op 512
2. de length (volgens de documentatie: # The number of data item to read) heb ik nu ingesteld op het aantal DI's ik heb, volgens mij klopt dit niet, dit zou willen zeggen dat dit ook wijzigt iedere keer ik een extra module aansluit. Dit lijkt me 'vreemd'
code:
1
2
3
4
5
6
poll=200
tcp.slave1.connection=192.168.0.151:502
tcp.slave1.type=coil
tcp.slave1.id=1
tcp.slave1.start=512
tcp.slave1.length=8

iemand enig idee?

• roger_s
quote:
jellevictoor schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 22:07:
Ik ben met hetzelfde bezig zoals roger_s, maar dan met openhab. Mijn openhab heeft een connectie met de wago (modbus slave), maar ik vrees dat de configuratie van mijn config klopt niet. ik denk dat dit ligt aan de adressen waarop ik aan het lezen ben.
Wanneer ik met wireshark kijk op het netwerk zie ik geen pakketen die een aan uit signiaal doorgeven. Iemand die weet wat er met mijn config verkeerd is?

2 zaken waar ik onzeker over ben.
1. mijn start adres, ik lees uit andere wago 881 configs dat deze begint op 512
2. de length (volgens de documentatie: # The number of data item to read) heb ik nu ingesteld op het aantal DI's ik heb, volgens mij klopt dit niet, dit zou willen zeggen dat dit ook wijzigt iedere keer ik een extra module aansluit. Dit lijkt me 'vreemd'
code:
1
2
3
4
5
6
poll=200
tcp.slave1.connection=192.168.0.151:502
tcp.slave1.type=coil
tcp.slave1.id=1
tcp.slave1.start=512
tcp.slave1.length=8

iemand enig idee?
Nu zie ik jou het woord slave benoemen, maar ik meende ergens in mijn config in codesys te hebben gezien dat de PLC master is. Dat is ook niet de bedoeling lijkt me. Ik zou willen dat ik je kan helpen, maar ik denk dat ook mijn config niet goed is. Daarnaast krijg ik nu weer de melding in IPS timerpool: waiting for thread to finish.
Ik sleutel momenteel alleen aan de scripts, was even nergens anders mee bezig,

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jellevictoor
quote:
roger_s schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 22:13:
[...]

Nu zie ik jou het woord slave benoemen, maar ik meende ergens in mijn config in codesys te hebben gezien dat de PLC master is. Dat is ook niet de bedoeling lijkt me. Ik zou willen dat ik je kan helpen, maar ik denk dat ook mijn config niet goed is. Daarnaast krijg ik nu weer de melding in IPS timerpool: waiting for thread to finish.
Ik sleutel momenteel alleen aan de scripts, was even nergens anders mee bezig,
Ja, de benaming moet beter, maar dit is nog niet mijn finale openhab config. ik probeer weinig af te wijken van de examples om geen fouten te maken.
Ik zie dat mijn modbus polling werkt (trace logging op de modbus packages), mits ik poll van openhab naar de wago, is mijn wago de slave. Ik zie wel dat mijn polling geen pakketjes teruggeeft op "wire" niveau, vandaar dat ik denk dat mijn start en length verkeerd is. Is deze config niet gelijkaardig op ip-symco. Basically doen jullie toch exact hetzelfde?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kuhlivisj
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 22-03 23:06
De adressering van de in en uitgangen is als volgt bij WAGO:

Digitaal in:
Functiecode 1 (read coils), eerste digitale ingang zit op adres 0.

Digitaal uit:
Functiecode 1 (read coils), status digitale uitgang, eerste digitale uitgang zit op adres 512.
Functiecode 5 (write coils), eerste digitale uitgang zit op adres 512.

De digitale uitgangen zijn ook aan te sturen vanaf adres 0, maar vanaf dat adres kun je echter niet de status teruglezen. Je kunt dus voor de digitale uitgangen het beste gewoon beginnen bij adres 512.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MichVw
quote:
matthijs33 schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 20:52:
[...]

Het klopt inderdaad dat je met de gratis versie geen bootproject kunt maken en inladen, dit is geen probleem om mee te testen, maar niet echt om op te kunnen vertrouwen om de lichten te schakelen in je huis.

Ik heb op Ebay een 750-881 gekocht voor 250, en dus zonder software. De software had ik staan op mijn laptop van een stage die ik enkele jaren geleden gedaan had. Met die software werkte het echter niet om mijn DMX kaart te laten werken, en de Support van wago heeft mij een download link gegeven naar de laatste nieuwe versie, waarmee alles wel werkt. Ik heb nooit een factuur moeten tonen.
Ik snap het licensing plan achter de software eigenlijk niet echt, als ik me goed herinner heb ik nooit een licentie code moeten ingeven. Dus als je iemand kent die de software heeft kun je die waarschijnlijk zoveel installeren als je wil.(not 100% sure)
Klopt, Wago support heeft me verzekerd dat eenmaal je de software hebt er geen limitatie is op hoeveel PC's je die installeert.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jellevictoor
quote:
kuhlivisj schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 08:26:
De adressering van de in en uitgangen is als volgt bij WAGO:

Digitaal in:
Functiecode 1 (read coils), eerste digitale ingang zit op adres 0.

Digitaal uit:
Functiecode 1 (read coils), status digitale uitgang, eerste digitale uitgang zit op adres 512.
Functiecode 5 (write coils), eerste digitale uitgang zit op adres 512.

De digitale uitgangen zijn ook aan te sturen vanaf adres 0, maar vanaf dat adres kun je echter niet de status teruglezen. Je kunt dus voor de digitale uitgangen het beste gewoon beginnen bij adres 512.
Thanks, is het dan dat je 512 inputs hebt voor je DI, 0-index based? (0 - 511). Werkt het dan ook zo dat de DI's zich gewoon optellen van links naar rechts? of hoe werkt dat precies? Als je hier documentatie van hebt, kan ik het ook zelf daar terug vinden, maar die vind ik niet terug.
Zijn er modbus debug tools die me toelaten om wat beter de boel te begrijpen (op mac of linux)? Modus doet toch gewoon een poll naar de slave en moet dan het verschil terug krijgen tussen de vorige poll en nu? Of begrijp ik dit volledig verkeerd? :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• roger_s

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kuhlivisj
quote:
jellevictoor schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 09:03:
[...]

Thanks, is het dan dat je 512 inputs hebt voor je DI, 0-index based? (0 - 511). Werkt het dan ook zo dat de DI's zich gewoon optellen van links naar rechts? of hoe werkt dat precies? Als je hier documentatie van hebt, kan ik het ook zelf daar terug vinden, maar die vind ik niet terug.
Zijn er modbus debug tools die me toelaten om wat beter de boel te begrijpen (op mac of linux)? Modus doet toch gewoon een poll naar de slave en moet dan het verschil terug krijgen tussen de vorige poll en nu? Of begrijp ik dit volledig verkeerd? :)
De eerste 512 DI's zijn inderdaad 0-index based. DI 513 t/m 2039 beginnen op modbus adres 36864.
De adressering van de ingangen begint inderdaad bij de meest linkse module in je hardware en telt vanaf daar op.

Dit staat allemaal beschreven in de handleiding van de 750-881. Hoofdstuk 12.2 gaat over modbus. In hoofdstuk 12.2.4 staat de register mapping. De handleiding vind je op de volgende link.

http://www.wago.com/wagow...07500881_00000000_0en.pdf

Zelf gebruik ik hier voor het debuggen van modbus de volgende tool, maar die is voor windows.

https://modbustool.codeplex.com/

Voor linux zou je eens kunnen kijken naar QModMaster.

Bij het modbus protocol doet de master een poll naar de slave. De slave antwoord hier op. Bijvoorbeeld bij een digitale ingang stuurt de Master een bericht naar de slave waarin hij vraagt naar de status van de ingang. De slave antwoord dan met de actuele status van de ingang.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jellevictoor
quote:
kuhlivisj schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 09:46:
[...]

De eerste 512 DI's zijn inderdaad 0-index based. DI 513 t/m 2039 beginnen op modbus adres 36864.
De adressering van de ingangen begint inderdaad bij de meest linkse module in je hardware en telt vanaf daar op.

Dit staat allemaal beschreven in de handleiding van de 750-881. Hoofdstuk 12.2 gaat over modbus. In hoofdstuk 12.2.4 staat de register mapping. De handleiding vind je op de volgende link.

http://www.wago.com/wagow...07500881_00000000_0en.pdf

Zelf gebruik ik hier voor het debuggen van modbus de volgende tool, maar die is voor windows.

https://modbustool.codeplex.com/

Voor linux zou je eens kunnen kijken naar QModMaster.

Bij het modbus protocol doet de master een poll naar de slave. De slave antwoord hier op. Bijvoorbeeld bij een digitale ingang stuurt de Master een bericht naar de slave waarin hij vraagt naar de status van de ingang. De slave antwoord dan met de actuele status van de ingang.
Bedankt voor die documentatie!

poll 1
pulse van drukknop
poll 2
poll 3

poll 1 geeft niets terug
poll 2 geeft de pulse terug
poll 3 geeft niets terug

correct? De pulse wordt onthouden tot de volgende poll? of moet de pulse aanwezig zijn bij de poll?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kuhlivisj
De pulse wordt niet onthouden door de PLC. De ingang moet hoog zijn op het moment dat de poll binnenkomt. Alleen dan geeft hij als antwoord terug dat de ingang hoog is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DP Kunst
Tenzij je zoals Femme een delay op je inputs hebt geprogrammeerd in je PLC. Dan onthoudt de PLC Xms z'n puls en kun je hem makkelijker pollen. Nadeel is wel dat meerdere pulsen dan als 1 gezien zouden kunnen worden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jellevictoor
Dus op je PLC een delay zetten die gelijk is aan je polling interval. is dat de enigste manier? @Femme heb je hier code voor?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 17-03 21:35
quote:
jellevictoor schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 12:36:
Dus op je PLC een delay zetten die gelijk is aan je polling interval. is dat de enigste manier? @Femme heb je hier code voor?
Femme in "Domotica met plc's"

Acties:
  • 0Henk 'm!

• roger_s
Misschien is het handig om iets gedetailleerder de configuratie van de wago en koppeling in IPS te beschrijven in de TS? Er staat nu veel verspreide informatie en mij lukt het gewoonweg nog niet.

Ik heb het gevonden. Ik zie ook de poorten schakelen in codesys, maar de 1504 doet helemaal niks.

Ik heb voor de zekerheid alle andere kaarten weggehaald. Nu werkt wel alles ineens. ik kan schakelen via ips en de HW reageert ook goed.

Ik gebruik dus de verkeerde adressen, moet nog verder zoeken hoe dat nu precies werkt.

mmm, ik denk dat ik een kapotte analoge kaart heb. Omdat ik het niet werkend kreeg met de andere kaarten er bij, heb ik ze nu maar 1 voor 1 terug gezet. De verdachte kaart is er nu uit. Nu werkt het wel samen met de analoge kaarten. Ik begreep er al helemaal niets meer van... :-)

Jep het is de 750-461. Die zit er nu weer tussen en niks werkt meer. ff contact opnemen met de verkoper.
De 461 geeft geen buspower door bij design.

roger_s wijzigde deze reactie 03-06-2017 16:05 (79%)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• jellevictoor
Ik heb de boel uiteindelijk werkend gekregen. Ik ben geen zo'n fan van de delay alsook niet van het posten van berichten via http naar mijn openhab. Daarom heb ik een mqtt lib gezocht (en gevonden! https://github.com/FieldFox/Codesys-Mqtt-lib). Met deze ga ik dus geen modbus gebruiken voor signalen te ontvangen, maar signalen sturen bij het indrukken van een knop naar mijn mqtt bus en deze uitlezen.
Geen idee of dit zal werken bij het lang ingedrukt houden van een knop, maar ik ben nog niet in die fase. Ik hou jullie op de hoogte :)

Edit: een mqtt bericht sturen van de wago naar een topic is kinderspel, nog mensen die dit doen?

jellevictoor wijzigde deze reactie 05-06-2017 19:36 (8%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MichVw
quote:
jellevictoor schreef op zondag 4 juni 2017 @ 09:56:
Ik heb de boel uiteindelijk werkend gekregen. Ik ben geen zo'n fan van de delay alsook niet van het posten van berichten via http naar mijn openhab. Daarom heb ik een mqtt lib gezocht (en gevonden! https://github.com/FieldFox/Codesys-Mqtt-lib). Met deze ga ik dus geen modbus gebruiken voor signalen te ontvangen, maar signalen sturen bij het indrukken van een knop naar mijn mqtt bus en deze uitlezen.
Geen idee of dit zal werken bij het lang ingedrukt houden van een knop, maar ik ben nog niet in die fase. Ik hou jullie op de hoogte :)

Edit: een mqtt bericht sturen van de wago naar een topic is kinderspel, nog mensen die dit doen?
Geen ervaring mee, het ziet er inderdaad simpel uit. Heb je een idee naar performantie toe? hoelang duurt het sturen van een simpele waarde naar een topic? Het is een eventueel een simpele optie om het Modbus polling systeem te vervangen en event driven te werken wat performanter zou moeten zijn.

ik ben nu al eventjes info aan het opzoeken om tcp/udp te gebruiken naar een C# applicatie. heeft iemand hier ervaring mee of voorbeeld code?

Acties:
  • +3Henk 'm!

• jellevictoor
Als ik nu enkele milliseconden een knop ingedurkt hou, heb ik 64 berichten verstuurd, geen overhead.
Ik wil mijn outputs schrijven via modbus en mijn input triggers via mqtt

Ik heb toch heel wat moeite gehad om modbus goed te snappen, meteen de configuratie doen in openhab is een brug te ver. Ik kan deze documentatie (voor wago) erg aanraden en ook deze tool (qmodmaster)

Voor de mensen waarvoor dit totaal nieuw is, hier komt het op neer (wanneer je modbus wil gaan gebruiken). Je rasberrypi (of waar je je software op draait) is je modbus master en je gaat je modbus slave (plc) gaan pollen. Je plc heeft een aantal inputs en outputs. Je hebt verschillende functie codes die je via het modbus protcol kan gaan sturen. In het geval van simpele DI en DO is dit F1 (read) en F5 (write). Mits dit Digitale modules zijn, heb je enkel binaire statusen (0 & 1).

Een belangrijke opmerking is dat het nodig is om effectief permissions te geven aan je outputs dat deze via modbus mogen geschreven worden.

Dan moet je nog opzoeken vanaf waar je addressen beginnen te tellen, bij de wago plc is dit vanaf 0 voor de DI's, de DO's beginnen vanaf 512.

Het lukt me nu dus om via mqtt een bericht te sturen wanneer een DI hoog is en een DO aan te schakelen via qmodmaster.

Next up: dit allemaal via een switch in openhab krijgen :D

edit: outputs schrijven vanuit openhab lukt nu ook. Erg simpel eens je modbus snapt. Uitlezen lukt nog niet, maar ik vang dit op met mqtt

jellevictoor wijzigde deze reactie 05-06-2017 22:36 (83%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nhz
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 22-03 21:02

Nhz

Deventer

Het hele PLC verhaal blijft me intrigeren en omdat we straks de mogelijkheid hebben om alles vanaf scratch op te bouwen wil ik dit toch eens overwegen. Voor mij het belangrijkste verhaal is de verlichting, vooral omdat dit nog wat vragen oproept.

Momenteel gebruiken we voor de verlichting de redelijk bekende z-wave Fibaro dimmers met bedrade pulsdrukkers. Het grote voordeel van dit systeem vinden wij dat dit ook werkt zonder tussenkomst van een Domotica Server, de pulsdrukker communiceert immers middels een draadje met zijn 'eigen' dimmer. De communicatie naar de Domotica Server gaat vervolgens via het z-wave netwerk. Dit z-wave netwerk wil ik zo veel mogelijk elimineren. Verdere voordelen van de Fibaro's vind ik dat er direct ingebouwde functies zijn voor het dimmen (vasthouden pulsdrukker), maximaal stand (dubbel klik) en het faden tijdens in- en uitschakelen, allen zonder tussenkomst van Domotica Server.

Een veel gehoord argument is daarnaast dat de pulsdrukkers amper gebruikt zouden worden omdat alles automatisch moet gaan, maar wij vinden het juist prettig dat bijvoorbeeld midden in de nacht de (hoofd)verlichting niet automatisch aan gaat als je een ruimte binnen loopt. Zelf loop ik op de automatische piloot, zonder enige vorm van verlichting, naar het toilet of de badkamer. Mijn vriendin vind het echter wel prettig om een lamp aan te kunnen doen. Dit geld eigenlijk voor alle vertrekken in huis. Sfeerverlichting is een heel ander verhaal, daar gebruiken we nu veelal Hue voor, maar een overstap naar bijvoorbeeld KNX behoort tot de opties, Hue is immers ook draadloos en dat willen we zoveel mogelijk elimineren.

Is een oplossing zoals de Fibaro dimmer ook te bedenken wat mooi aansluit bij de PLC oplossing? Een pulsdrukker direct aangesloten op een dimmer/schakelaar en deze dimmer vervolgens aangesloten op de PLC. De PLC is op zijn beurt te bedienen via de Domotica Server.

Dit gaat voor ons met name op voor primaire zaken zoals (hoofd)verlichting. Mocht de PLC of Domotica Server er een keer uit liggen kan je nog wel je lampen bedienen, we kunnen prima zonder sfeerverlichting en dat het gras een keer geen water krijgt, of de gordijnen een avond niet dicht gaan vind ik ook niet zo erg. Een dagje zonder verwarming lukt ook wel, dan stoken we de houtkachel lekker op. Dat er 's avonds geen lamp aan kan is een absolute WAF killer. ;-)

• deWit

deWit

Eindelijk weer eens tijd om verder te knutselen. Maar ik loop vast met de combinatie van een 5V PIR en een Wago 859-793 optocoupler.

De sensor zelf werkt prima, mits is niet aan de optocoupler hangt. Bij geen beweging zie ik ca. 0.5V, bij beweging zo rond de 5V. De optocoupler geeft geen 24V op de uitgang als er niets aanhangt, als ik hem aan 5V hangt krijg ik 24V aan de uitgangszijde.

Als ik er nu de PIR sensor aan hang werkt het niet. Ondanks geen beweging meet ik een schommelend signaal tussen de 0 en ca. 2.5V aan de uitgang van de PIR. Als ik hem losmaak en hem los meet meet ik wel 0.5V. Ik snap er niets meer van, iemand een idee?

Uiteindelijk komt er wel een 5V input op de PLC met een supply module op 5V maar dit zou ook gewoon moeten werken...

• THM0
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 17-03 21:35
Mijn controller is ook binnen. Ik heb uiteindelijk een Wago 758-876 industriële PC op eBay gekocht. Daar kunnen ook de 750-serie modules op en programmeerbaar met Wago I/O Pro.
Uiteindelijk van de PFC200 route afgezien omdat je alle Wago libraries dan lijkt te missen in Codesys, tenzij je e!Cockpit koopt. Er is wel een PFC100 starterkit, maar die is ook best wel aan de prijs.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jellevictoor
Ik heb nu ook wat code om effectief enkel maar een mqtt bericht te sturen eens een knop ingedrukt is, wanneer je deze loslaat stuur ik een off bericht. Works like a charm.
Als mensen ook de PLC code willen, ik kan deze wel makkelijk op github gooien, ik wil er een functie van maken zodat ik dit makkelijk kan koppelen aan iedere input die een knop is, maar daarvoor moet ik me wat meer verdiepen in de plc code.

Ik merk met OpenHab dat ik het probleem niet heb zoals hier beschreven dat modbus een signaal niet oppikt zonder delay. Ligt dit dan aan de polling van ip-symcon?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• roger_s
quote:
jellevictoor schreef op zondag 11 juni 2017 @ 14:19:

Ik merk met OpenHab dat ik het probleem niet heb zoals hier beschreven dat modbus een signaal niet oppikt zonder delay. Ligt dit dan aan de polling van ip-symcon?
Ik merkte de vertraging pas nadat ik alle in en outputs in IPS had toegevoegd. Met 1 DI en DO had ik nergens last van. De schakelaar reageerde direct.

Ik probeer dat nu met behulp van de code van Femme te herstellen, maar dat wil nog niet echt lukken.

Edit:

Wie kan me op weg helpen met het volgende?

Ik kan inmiddels (LED) lampen schakelen via een relais, dat werkt prima, maar ik wil deze ook dimmen.
Ik heb daarvoor een wago 750-559 (0-10V) klem en een dimmer met 0-10V input.
Ik gebruik dit script IP-Symcon: domoticasoftware met php als scripttaal voor het afvangen van een langere druk op de pulsedrukker. Maar hoe krijg het IPS nu zover dat ie de dimmer aanstuurt?

Overigens, de AO's en de AI's geven allemaal een waarde van 8500 nadat ik ze heb toegevoegd in IPS, klopt dat?

roger_s wijzigde deze reactie 12-06-2017 15:13 (34%)

• jellevictoor
Begrijp ik het goed wanneer ik een 5V pir sensor wil schakelen op mijn 750-881 dat ik nood heb aan
een voeding, een 750-612 (power supply mode), een 750-414 die een 5V DI heeft. Deze komen dan helemaal rechts van mijn rij, want alles tot aan de terminator zit dan op 5V.

• deWit

deWit

Ja. Tenzij je een 24v/5v optocoupler ertussen zet. Dan zou het zonder 5C supply module en 5V ingangsklem kunnen. Nadeel van die 5V klem is dat ie relatief prijzig is voor een viervoudige input.

deWit wijzigde deze reactie 12-06-2017 22:09 (58%)

• jellevictoor
quote:
deWit schreef op maandag 12 juni 2017 @ 22:08:
Ja. Tenzij je een 24v/5v optocoupler ertussen zet. Dan zou het zonder 5C supply module en 5V ingangsklem kunnen. Nadeel van die 5V klem is dat ie relatief prijzig is voor een viervoudige input.
Heb je een voorbeelde van zo'n octocoupler?

• deWit

deWit

Wago 859-793. Zie 4 posts eerder, ik moet hem alleen nog even werkend krijgen :)

• roger_s
quote:
roger_s schreef op zondag 11 juni 2017 @ 17:10:
[...]

Wie kan me op weg helpen met het volgende?

Ik kan inmiddels (LED) lampen schakelen via een relais, dat werkt prima, maar ik wil deze ook dimmen.
Ik heb daarvoor een wago 750-559 (0-10V) klem en een dimmer met 0-10V input.
Ik gebruik dit script IP-Symcon: domoticasoftware met php als scripttaal voor het afvangen van een langere druk op de pulsedrukker. Maar hoe krijg het IPS nu zover dat ie de dimmer aanstuurt?

Overigens, de AO's en de AI's geven allemaal een waarde van 8500 nadat ik ze heb toegevoegd in IPS, klopt dat?
Ik heb het volgende bedacht:

Ik moet een script hebben dat de duur van de puls meet(DI), dat kan ik dus vanaf de pulsdrukker meten. Het betreffende script heb ik. Dat script moet dan weer een AO aansturen en een bepaalde waarde zetten naar de dimmer. Klopt mijn gedachtegang?

Hoe werkt het zetten van de juiste waardes naar de dimmer? Met percentages of juist voltages?

• matthijs33
quote:
roger_s schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 12:10:
[...]

Ik heb het volgende bedacht:

Ik moet een script hebben dat de duur van de puls meet(DI), dat kan ik dus vanaf de pulsdrukker meten. Het betreffende script heb ik. Dat script moet dan weer een AO aansturen en een bepaalde waarde zetten naar de dimmer. Klopt mijn gedachtegang?

Hoe werkt het zetten van de juiste waardes naar de dimmer? Met percentages of juist voltages?
Waarom laat je dat via ips gaan en laat je dat niet gewoon via de wago Verlopen? Dit in zeer eenvoudig met de building automation library te doen en dan kun je het licht nog bedienen als ips er zou uit liggen voor gelijk welke reden. Dit werkt ook veel responsiever, en de dimwaarde kun je nog altijd uitlezen/setten in ips als je dan toch via de applicatie wilt bedienen.

• roger_s
quote:
matthijs33 schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 18:33:
[...]

Waarom laat je dat via ips gaan en laat je dat niet gewoon via de wago Verlopen? Dit in zeer eenvoudig met de building automation library te doen en dan kun je het licht nog bedienen als ips er zou uit liggen voor gelijk welke reden. Dit werkt ook veel responsiever, en de dimwaarde kun je nog altijd uitlezen/setten in ips als je dan toch via de applicatie wilt bedienen.
Ik kan de PLC momenteel alleen als doorgeef luik gebruiken. Ik heb geen targets om hem te programmeren.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MichVw
Kan er iemand aangeven hoe je de ".package" files van OSCAT importeert in codesys?
Ik heb het over volgende libraries:
http://store.codesys.com/oscat-basic.html
http://store.codesys.com/oscat-building.html
http://store.codesys.com/oscat-network.html

Of is er een andere manier om de OSCAT libraries in codesys te krijgen?

UPDATE: dit is gelukt door de ".lib" files te downloaden van oscat.de

MichVw wijzigde deze reactie 16-06-2017 15:40 (9%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jellevictoor
Iemand die in codesys code heeft om een double click te gaan doen?
Iets met een TOF variable en als deze nog eens aan uit gaat voor deze verlopen is, dan is het een double press. Ik lijk enorm veel code nodig te hebben om dit te bereiken en ik vroeg me af of er nog mensen zijn die dit doen en wat jullie paradigm is om dit te bereiken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BROSSIE
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 22-03 16:02
quote:
jellevictoor schreef op zondag 18 juni 2017 @ 11:36:
Iemand die in codesys code heeft om een double click te gaan doen?
Iets met een TOF variable en als deze nog eens aan uit gaat voor deze verlopen is, dan is het een double press. Ik lijk enorm veel code nodig te hebben om dit te bereiken en ik vroeg me af of er nog mensen zijn die dit doen en wat jullie paradigm is om dit te bereiken.
Zie de reactie hierboven of kijk op Oscat.de

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jellevictoor
quote:
BROSSIE schreef op zondag 18 juni 2017 @ 15:51:
[...]

Zie de reactie hierboven of kijk op Oscat.de
Wow, cool, erg cool!
http://www.oscat.de/compo...basic333-en.html?Itemid=0 item 15.3

jellevictoor wijzigde deze reactie 18-06-2017 17:38 (28%)

• MichVw
de oscat libraries bevatten inderdaad enorm veel functionaliteit.
Ik ben momenteel echter op zoek naar volgende functionaliteit:
ik zou met verschillende drukknoppen (aantal varieert) uitgangen willen aan uit zetten, aangezien het om drukknoppen gaat is de puls maar één cyclus hoog. het is dus niet de bedoeling dat de uitgang volgende cyclus terug laag word

Het is even geleden dat ik PLC's heb geprogrammeerd, wat hulp om terug te beginnen is zeker welkom :-)
Heeft er iemand weet van een git repo of dergelijke met een aantal voorbeelden?

Maken jullie ook gebruik van drukknoppen of opteren jullie eerder voor gewone schakelaars?

• jellevictoor
Ik heb toch iets vreemds voor met mijn plc en ik vroeg mij af als jullie dit herkennen. Mijn wago 750-881 komt veel niet up als ik de stroom aanzet. Ik heb mijn voeding uitgemeten en deze geeft netjes 24v, maar bij het opstarten branden de power leds wel op de controller, maar de led lichtjes beginnen niet te branden. Iemand die dit al gezien heeft?
Meestal gaat dit over na een tijdje wachten of enkele keren restarten, maar ik kan me niet inbeelden dat dit normaal gedrag is. Ik vind ook niets terug over hoe je die moet aan en uitschakelen, dus breek ik gewoon de stroom.
YouTube: YouTube

• MichVw
quote:
jellevictoor schreef op maandag 19 juni 2017 @ 22:03:
Ik heb toch iets vreemds voor met mijn plc en ik vroeg mij af als jullie dit herkennen. Mijn wago 750-881 komt veel niet up als ik de stroom aanzet. Ik heb mijn voeding uitgemeten en deze geeft netjes 24v, maar bij het opstarten branden de power leds wel op de controller, maar de led lichtjes beginnen niet te branden. Iemand die dit al gezien heeft?
Meestal gaat dit over na een tijdje wachten of enkele keren restarten, maar ik kan me niet inbeelden dat dit normaal gedrag is. Ik vind ook niets terug over hoe je die moet aan en uitschakelen, dus breek ik gewoon de stroom.
al eens een fabrieksreset geprobeerd met wago ethernet settings?

• roger_s
quote:
jellevictoor schreef op maandag 19 juni 2017 @ 22:03:
Lampjes waarvan gaan niet aan? Digitale kaarten of ook je analoge kaarten? Heb je een afsluiter aan het eind geplaatst? (750-600)

• jellevictoor
quote:
roger_s schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 15:55:
[...]

Lampjes waarvan gaan niet aan? Digitale kaarten of ook je analoge kaarten? Heb je een afsluiter aan het eind geplaatst? (750-600)
Zie het filmpje die ik in mijn post had toegevoegd. Het zijn de controle leds die soms gewoon niet oplichten, de plc start gewoon niet op

• roger_s
quote:
jellevictoor schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 21:08:
[...]

Zie het filmpje die ik in mijn post had toegevoegd. Het zijn de controle leds die soms gewoon niet oplichten, de plc start gewoon niet op
Je filmpje doet het niet, vandaar dat ik het vroeg.

Anyway. Lijkt me niet goed. Probeer een factory reset. Ik heb de handleiding nu niet bij de hand maar staat daar nog iets zinvols in?

• jellevictoor
quote:
roger_s schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 21:25:
[...]

Je filmpje doet het niet, vandaar dat ik het vroeg.

Anyway. Lijkt me niet goed. Probeer een factory reset. Ik heb de handleiding nu niet bij de hand maar staat daar nog iets zinvols in?
Ik heb vanavond wat tijd om eens een factory reset te doen. vreemd dat het filmpje het niet doet, misschien heb je een google account nodig. het staat private voor mensen met een link. Probeer je nog eens? YouTube: Plc boot issue

• roger_s
quote:
jellevictoor schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 11:50:
[...]

Ik heb vanavond wat tijd om eens een factory reset te doen. vreemd dat het filmpje het niet doet, misschien heb je een google account nodig. het staat private voor mensen met een link. Probeer je nog eens? YouTube: Plc boot issue
Dit filmpje doet het wel. Koppel eens alle IO's los en kijk dan eens of ie start.

Acties:
  • +2Henk 'm!
  • Pinned

• jellevictoor
ondertussen heb ik het niet meer voor gehad dat de PLC faalt bij het starten. Wanneer ik het opnieuw voor heb, ga ik dit proberen, thanks!

Ondertussen heb ik een generieke button geschreven die een mqtt genereerd en dat dan naar een topic stuurt op mijn PLC. Op die manier kan ik effectief pushen vanop mijn PLC.
Ik vroeg me af of er hier iemand enorm bedreven is in het schrijven van PLC software die mijn code even wil reviewen? Ik ben zelf programmeur, maar dit is compleet nieuw voor mij en vind geen zo'n grote online community. Ik ben hier dus wat aan het spelen met bestaande libs die ik mash tot een geheel.

Wat me enorm stoort aan deze code is dat het MQTT stuk aan het eind van de cycle moet. Wanneer ik dit niet doe, stuurt de PLC geen berichten en crashed de ganse IDE. Vandaar kan ik per cycle maar 1 bericht schrijven. In praktijk werkt het wel lekker, de cycles van de wago zijn zo snel, dat dit geen verschil maakt
code: PLC_PRG
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
PROGRAM PLC_PRG
VAR
    input_001 AT %IX0.0: BOOL;
    input_002 AT %IX0.1: BOOL;
    input_003 AT %IX0.2: BOOL;
    input_004 AT %IX0.3: BOOL;

button_001: BUTTON;
    button_002: BUTTON;
    button_003: BUTTON;
    button_004: BUTTON;

button_time: TIME:=t#600ms;

pub:BOOL;
    subi:BOOL;
    payload:STRING;
    topic:STRING;
    mqttClient: MQTT_Client;
END_VAR

pub:=FALSE;
subi:=FALSE;
payload:='';
IF NOT pub THEN
    topic:='dev/switch/1';
    button_001(IN:=input_001, PT:=button_time, pub=>pub, payload=>payload);
END_IF
IF NOT pub THEN
    topic:='dev/switch/2';
    button_002(IN:=input_002, PT:=button_time, pub=>pub, payload=>payload);
END_IF
IF NOT pub THEN
    topic:='dev/switch/3';
    button_003(IN:=input_003, PT:=button_time, pub=>pub, payload=>payload);
END_IF
IF NOT pub THEN
    topic:='dev/switch/4';
    button_004(IN:=input_004, PT:=button_time, pub=>pub, payload=>payload);
END_IF

mqttClient(
    sTopic:= topic,
    sPayload:= payload ,
    sIp:= IP ,
    wPortNumber:= PORT ,
    sUsername:= USERNAME ,
    sPassword:= PASS,
    xPublish:= pub ,
    xSubscribe:= subi
);

code: BUTTON
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
FUNCTION_BLOCK BUTTON
VAR_INPUT
    IN: BOOL;
    PT: TIME;
END_VAR
VAR_OUTPUT
    pub: BOOL;
    payload:STRING;
END_VAR
VAR
    tx:TP;
    CNT: INT:=0;
    edge: BOOL:=FALSE;
    long: BOOL:=FALSE;
END_VAR
pub:= FALSE;

payload:='';
tx(IN:=IN,PT:=PT);
(* Q == true -> pressed *)
IF IN THEN
    IF NOT tx.Q THEN
        IF CNT = 0 THEN
            payload := 'long';
            pub:=TRUE;
            long:=TRUE;
            (* need to reinit the counter, still going strong! *)
            tx(IN:=FALSE,PT:=PT);
            tx(IN:=IN,PT:=PT);
        END_IF
    END_IF
ELSIF tx.Q AND edge THEN
    IF NOT long THEN
        (* found an edge!*)
        cnt := cnt +1;
    END_IF
    long:=FALSE;
END_IF
IF NOT tx.Q AND cnt > 0 THEN
    pub:=TRUE;
    payload := INT_TO_STRING(cnt);
    cnt := 0;
END_IF
edge := IN;

• BlackShadow
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 05-03 17:43
Ik kan van een kennis een Wago starterkit met 750-881 overnemen, deze is echter enkele jaren oud.

Is volgens het serienummer de leeftijd van de 750-881 te achterhalen?
Zijn de targets steeds bruikbaar bij de recentste versies van Codesys?

Volgende dvd's zijn bijgesloten

UPDATE:
Reactie van Wago Support BE: "Indien u de volledige starterkit overneemt, inclusief WAGO I/O-pro cd (codesys) kan u bij ons een update aanvragen."

De productiedatum staat op de 2e regel, eerste 4 cijfers <week><jaar>

BlackShadow wijzigde deze reactie 02-08-2017 14:13 (26%)

• Antonius
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 17-02 19:05
Met Codesys v2.3 wel te programmeren, niet met e!Cockpit of Codesys v3.

Voor programmeren van logica kun je er prima mee vooruit. Qua visualisatie heb je beperkingen. Zo is een eventuele webvisualisatie alleen met Java runtime te maken. Die is inmiddels niet meer beschikbaar in de huidige versie van gangbare browsers. En bovendien niet geschikt voor bijvoorbeeld tables of smartphones.

• BlackShadow
quote:
jellevictoor schreef op maandag 5 juni 2017 @ 21:35:

Een belangrijke opmerking is dat het nodig is om effectief permissions te geven aan je outputs dat deze via modbus mogen geschreven worden.
Heb momenteel Modbus (wago 750-881 met 1405 en 1504).

Thx voor de permissions tip!
https://i.imgur.com/Slt1UR4.png
Als ik de PI Assignment verzet, kan de output niet meer gestuurd worden door een input op de PLC, enkel via MODBUS? Klopt dit? :z
quote:
jellevictoor schreef op zondag 11 juni 2017 @ 14:19:
Als mensen ook de PLC code willen, ik kan deze wel makkelijk op github gooien, ik wil er een functie van maken zodat ik dit makkelijk kan koppelen aan iedere input die een knop is, maar daarvoor moet ik me wat meer verdiepen in de plc code.
Hier alvast interesse in de PLC code.
Kan je ook MQTT berichten ontvangen op de PLC?

BlackShadow wijzigde deze reactie 19-08-2017 16:50 (120%)

• jellevictoor
quote:
BlackShadow schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 17:19:
[...]

Heb momenteel Modbus (wago 750-881 met 1405 en 1504).

Thx voor de permissions tip!
[afbeelding]
Als ik de PI Assignment verzet, kan de output niet meer gestuurd worden door een input op de PLC, enkel via MODBUS? Klopt dit? :z

[...]

Hier alvast interesse in de PLC code.
Kan je ook MQTT berichten ontvangen op de PLC?
een mqtt topic opzetten op een wago kan voor zover ik weet niet. In nieuwere modellen kan dit via het native OS die erop draait, denk ik

• BlackShadow
quote:
jellevictoor schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 19:48:
[...]

een mqtt topic opzetten op een wago kan voor zover ik weet niet. In nieuwere modellen kan dit via het native OS die erop draait, denk ik
Klopt het dat wanneer de PI Assignment voor outputs wordt verzet naar MODBUS, de output niet meer gewijzigd kan worden via code op de PLC zelf?

Ik wil mijn lichten gaan sturen en om niet afhankelijk te zijn van, in mijn geval, openhab om mijn lichten nog aan te kunnen zetten, dacht ik het aan- en uitschakelen in de PLC te programmeren. Alle automatisatie wordt geregeld in openhab, crasht deze, dan kan ik tenminste het licht nog aansteken.

Als blijkt dat een output niet via PLC code EN via modbus gestuurd kan worden, dan valt mijn hele plan in het water. Ook wordt de robuustheid en de betrouwbaarheid van de PLC teniet gedaan door er een software component tussen te zetten...

• deWit

deWit

Moet je met status variabelen werken, dan kan het geloof ik wel. Dus niet direct de input en output via modus pollen maar die status variabele.

https://www.symcon.de/forum/threads/6739-Wago-750-841-IPS

• BlackShadow
quote:
deWit schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 22:05:
Moet je met status variabelen werken, dan kan het geloof ik wel. Dus niet direct de input en output via modus pollen maar die status variabele.

https://www.symcon.de/forum/threads/6739-Wago-750-841-IPS
Als ik het goed begrijp (versta geen Duits en Google vertalingen zijn niet veel beter te begrijpen), wordt een xml file uitgelezen, maar kunnen er geen outputs geschakeld worden?

In openhab is een specifieke Wago binding aanwezig die op deze manier werkt.

• deWit

deWit

Niet helemaal. Eigenlijk maak je in de PLC code een variabele aan die de status van bijvoorbeeld een lamp weergeeft. Deze variable kun je uitlezen en aansturen vanuit je domotica software. De daadwerkelijke input en output van de PLC verbind je met bijvoorbeeld een functieblok voor een lamp. Je krijgt dan iets zoals in onderstaande plaatje:

https://www.symcon.de/forum/attachment.php?attachmentid=14077&stc=1&d=1322408248

Hierin is de bit de variable die dmv read en write address aan te passen is, terwijl je niet direct de status van de input of output aanpast. Op deze manier werkt de schakeling dus ook door op het moment dat je visualiseringssoftware offline is.

deWit wijzigde deze reactie 21-08-2017 17:15 (21%)

• BlackShadow
quote:
deWit schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 17:13:
Niet helemaal. Eigenlijk maak je in de PLC code een variabele aan die de status van bijvoorbeeld een lamp weergeeft. Deze variable kun je uitlezen en aansturen vanuit je domotica software. De daadwerkelijke input en output van de PLC verbind je met bijvoorbeeld een functieblok voor een lamp. Je krijgt dan iets zoals in onderstaande plaatje:

[afbeelding]

Hierin is de bit de variable die dmv read en write address aan te passen is, terwijl je niet direct de status van de input of output aanpast. Op deze manier werkt de schakeling dus ook door op het moment dat je visualiseringssoftware offline is.
Thx, dit maakt veel duidelijk.
Nu nog uitzoeken hoe dit in openhab in z'n werk gaat.
Via welk protocol worden die vars aangestuurd?

Edit:
Wat info gevonden:
http://www.wago.us/appnot...20Network%20Variables.pdf

Iemand dit via openhab al aan de praat gekregen?

BlackShadow wijzigde deze reactie 21-08-2017 23:06 (9%)

• jellevictoor
Ik begrijp je aanpak niet goed. De reden dat je een stuk software gebruikt om de aansturing te doen is net omdat je niet wil dat alles op 1 plaatsen zit. inderdaad als openhab faalt, dan kan je het licht niet meer aansteken, maar alles nog eens op de PLC gaan programmeren lijkt me ook zonde.
Ik vind dit wel een boeiend topic om even te horen hoe andere dit aanpakken.
Persoonlijk wil ik alles in openhab stoppen zodat ik 1 punt van configuratie heb.

• BlackShadow
quote:
jellevictoor schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 09:44:
Ik begrijp je aanpak niet goed. De reden dat je een stuk software gebruikt om de aansturing te doen is net omdat je niet wil dat alles op 1 plaatsen zit. inderdaad als openhab faalt, dan kan je het licht niet meer aansteken, maar alles nog eens op de PLC gaan programmeren lijkt me ook zonde.
Ik vind dit wel een boeiend topic om even te horen hoe andere dit aanpakken.
Persoonlijk wil ik alles in openhab stoppen zodat ik 1 punt van configuratie heb.
Om de situatie te verduidelijken: ik heb momenteel mijn lichten gestuurd met Siemens LOGO PLC's, maar ik wil daar nu de intelligentie van een domotica systeem bij, waardoor ik migreer naar Wago's.

Net door van openhab een noodzakelijke schakel te maken, creeer je een SPOF.

De schakelingen op de PLC die ik ga gebruiken zijn poepsimpel, kwartiertje werk:
De PLC bevat slechts de basis config/schema's om de lichten nog kunnen aan te schakelen: puls naar input -> output hoog -> Relais trekt aan en het licht gaat aan.
Er is ook geen onderhoud aan, dit draait nu en binnen 30 jaar nog steeds.

Het grote voordeel van een PLC is namelijk zijn industriële betrouwbaarheid.
Alle intelligentie wil ik via openhab, als ik hier aan knutsel of de server faalt, dan kan ik (en mijn vriendin) tenminste het licht nog aansteken. Lijkt mij toch vrij belangrijk :)

BlackShadow wijzigde deze reactie 22-08-2017 13:07 (14%)

• MichVw
quote:
BlackShadow schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 21:57:
[...]

Klopt het dat wanneer de PI Assignment voor outputs wordt verzet naar MODBUS, de output niet meer gewijzigd kan worden via code op de PLC zelf?

Ik wil mijn lichten gaan sturen en om niet afhankelijk te zijn van, in mijn geval, openhab om mijn lichten nog aan te kunnen zetten, dacht ik het aan- en uitschakelen in de PLC te programmeren. Alle automatisatie wordt geregeld in openhab, crasht deze, dan kan ik tenminste het licht nog aansteken.

Als blijkt dat een output niet via PLC code EN via modbus gestuurd kan worden, dan valt mijn hele plan in het water. Ook wordt de robuustheid en de betrouwbaarheid van de PLC teniet gedaan door er een software component tussen te zetten...
Klopt, als je de handleiding doorneemt van de WAGO 750-881 word er duidelijk vermeld dat er maar één de outputs kan aansturen. Maar er zijn inderdaad andere manieren. rond pagina 81 van de wago manual vind je meer info omtrent de memory layout en wie welke permissies heeft op welk stuk geheugen (lezen/schrijven). Daaruit blijkt dat enkel het NOVRAM geheugen in range %MW0 tot %MW8192 zowel toegangelijk is voor de PLC en modbus om te lezen en te schrijven. Zelf maak ik van dit geheugen gebruik om flags te zetten voor een output hoog of laat te zetten. Hiermee is het dan inderdaad mogelijk om de robuustheid van de WAGO 750 te combineren met OpenHab2.

Om bovenstaande te prototypen kan ik Node-Red aanraden met de modbus library. Zo kan je heel vlot dingen gaan testen.

Het enige wat me nog rest is updates te pushen wanneer er een drukknop word ingedrukt of output word ingestuurd. Ik had gehoopt om dit via de HTTP_GET te kunnen doen van oscat maar die krijg ik maar niet aan de praat. Heeft er hier iemand meer ervaring meer? Ik ga me nu wat meer verdiepen in MQTT :)
Pagina: 1 2 3 ... 6 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True