Hi allemaal,
Zelf ben ik ook aan het kijken om mijn domotica systeem uit te breiden met een PLC
Ik ben ooit begonnen met OpenHAB op een Pi1, maar na de release van OpenHAB 2 kan ik mijn RFlink niet meer aansluiten. Daarnaast was Java niet mijn sterkste kant. Ik ben daarom destijds overgestapt op Domoticz. Deze ondersteunde niet alleen RFlink, maar ook MySensors en nog wat andere bruikbare dingen.
Omdat ik nog bij mijn ouders woon, heb ik niet de mogelijkheid om deze woning te verbouwen. Daarom heb ik de lampen in het huis voorzien van aangepaste KlikAanKlikUit schakelaars,waarbij de originele printplaat vervangen is door mijn eigen printplaat die via NRF24L01 communiceert met de MySensor Gateway op de PI. Ook hebben deze schakelaars nu wat meer sensoren zoals beweging, lichtintensiteit en temperatuur. Daarover misschien later meer.
Ik heb afgelopen maand een complete re-design van het 'hart' van het systeem gedaan: Alles netjes in een kastje (Schneider Thalassa), op DIN-rail. Dat ziet er als volgt uit:

Daarin is links onderin een Wiemann 24V2,5A voeding te zien. Bovenin zijn omvormers naar 3.3v en 5v, de PI 3B+, custom printplaat voor aansluitingen, Arduino Mega (RFLink) en de NRF24L01-PA te zien. Verder nog een rijtje Wago klemmen om de voedingen te verdelen. Ik moet er nog wartels in maken voor de kabels naar buiten toe.
Het idee van dit systeem is om een klein, compact systeem te maken wat in de meterkast gehangen kan worden. Er hoeft ook alleen maar basic functionaliteit in zoals licht, weer etc. Als ik na de zomer mijn eigen huis heb, wil ik een veel uitgebreider systeem gaan maken. Hoe dat precies vorm moet gaan krijgen weet ik nog niet.
Echter, om daar alvast op voor te bereiden, ben ik bezig met het koppelen van een CoDeSys3 PLC aan Domoticz. Gezien PLC programmeren mijn werk is, ben ik op dat vlak veel sterker dan bijvoorbeeld programmeren van LUA of DzVents. Daarbij maak ik gebruik van Domoticz/Raspbian als koppeling met de verschillende sensoren en functies die niet in een PLC kunnen. Veel zaken worden middels CRON-jobs geschreven naar custom sensoren van Domoticz.
Die lees ik uit via HTTP-requests vanuit de PLC. Zo heb ik alle data van Domoticz ook in mijn PLC, waarmee ik dus makkelijk kan programmeren. Aansturen gebeurd op dezelfde manier. Ik wil tevens nog kijken of dit eventueel via MQTT kan. Alles is nog in een begin stadium, dus nog volop in ontwikkeling.
Ik gebruik daarvoor een C300 PLC van Lenze:
Die kost ongeveer rond de €300 euro. Daarbij komt dan nog wel de programmeer software. Ik weet zo even niet wat die kost, gezien ik die van het werk heb. Wel weet ik dat die 30 dagen gratis uit te proberen is:
http://www.lenze.com/en-gb/go/akb/201105919/1/.
Achter deze PLC kunnen eventueel ook I/O slices gehangen worden voor interfacing met de wereld. Hiervoor zijn verschillende type modules beschikbaar, net als het Wago systeem.
In de toekomst wil ik de losse PLC misschien vervangen door een scherm met ingebouwde PLC: De P300. Daarbij zit dus de CoDeSys3 PLC en de visualisatie in één. Daar kunnen dan echter geen losse I/O slices aan verbonden worden, maar die kunnen weer verbonden worden middels een EtherCAT kopstation.

.
Al met al dus ideeën zat om de domotica te laten besturen vanuit een PLC!
[
Voor 4% gewijzigd door
Sandolution op 05-01-2019 17:48
]