Domotica met plc's

Pagina: 1 ... 4 ... 21 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichVw
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 20-05 15:35
jellevictoor schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 22:30:
ondertussen heb ik het niet meer voor gehad dat de PLC faalt bij het starten. Wanneer ik het opnieuw voor heb, ga ik dit proberen, thanks!

Ondertussen heb ik een generieke button geschreven die een mqtt genereerd en dat dan naar een topic stuurt op mijn PLC. Op die manier kan ik effectief pushen vanop mijn PLC.
Ik vroeg me af of er hier iemand enorm bedreven is in het schrijven van PLC software die mijn code even wil reviewen? Ik ben zelf programmeur, maar dit is compleet nieuw voor mij en vind geen zo'n grote online community. Ik ben hier dus wat aan het spelen met bestaande libs die ik mash tot een geheel.

Wat me enorm stoort aan deze code is dat het MQTT stuk aan het eind van de cycle moet. Wanneer ik dit niet doe, stuurt de PLC geen berichten en crashed de ganse IDE. Vandaar kan ik per cycle maar 1 bericht schrijven. In praktijk werkt het wel lekker, de cycles van de wago zijn zo snel, dat dit geen verschil maakt

code: PLC_PRG
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
PROGRAM PLC_PRG
VAR
    input_001 AT %IX0.0: BOOL;
    input_002 AT %IX0.1: BOOL;
    input_003 AT %IX0.2: BOOL;
    input_004 AT %IX0.3: BOOL;

button_001: BUTTON;
    button_002: BUTTON;
    button_003: BUTTON;
    button_004: BUTTON;

button_time: TIME:=t#600ms;

pub:BOOL;
    subi:BOOL;
    payload:STRING;
    topic:STRING;
    mqttClient: MQTT_Client;
END_VAR

pub:=FALSE;
subi:=FALSE;
payload:='';
IF NOT pub THEN
    topic:='dev/switch/1';
    button_001(IN:=input_001, PT:=button_time, pub=>pub, payload=>payload);
END_IF
IF NOT pub THEN
    topic:='dev/switch/2';
    button_002(IN:=input_002, PT:=button_time, pub=>pub, payload=>payload);
END_IF
IF NOT pub THEN
    topic:='dev/switch/3';
    button_003(IN:=input_003, PT:=button_time, pub=>pub, payload=>payload);
END_IF
IF NOT pub THEN
    topic:='dev/switch/4';
    button_004(IN:=input_004, PT:=button_time, pub=>pub, payload=>payload);
END_IF

mqttClient(
    sTopic:= topic,
    sPayload:= payload ,
    sIp:= IP ,
    wPortNumber:= PORT ,
    sUsername:= USERNAME ,
    sPassword:= PASS,
    xPublish:= pub ,
    xSubscribe:= subi
);

code: BUTTON
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
FUNCTION_BLOCK BUTTON
VAR_INPUT
    IN: BOOL;
    PT: TIME;
END_VAR
VAR_OUTPUT
    pub: BOOL;
END_VAR
VAR
    tx:TP;
    CNT: INT:=0;
    edge: BOOL:=FALSE;
    long: BOOL:=FALSE;
END_VAR
pub:= FALSE;

tx(IN:=IN,PT:=PT);
(* Q == true -> pressed *)
IF IN THEN
    IF NOT tx.Q THEN
        IF CNT = 0 THEN
            payload := 'long';
            pub:=TRUE;
            long:=TRUE;
            (* need to reinit the counter, still going strong! *)
            tx(IN:=FALSE,PT:=PT);
        END_IF
    END_IF
ELSIF tx.Q AND edge THEN
    IF NOT long THEN
        (* found an edge!*)
        cnt := cnt +1;
    END_IF
    long:=FALSE;
END_IF
IF NOT tx.Q AND cnt > 0 THEN
    payload := INT_TO_STRING(cnt);
    cnt := 0;
END_IF
edge := IN;
zoals vermeld in bovenstaande post ga ik me ook op MQTT toespitsen. heb je zelf nog vooruitgang geboekt de laatste weken? Om je code wat 'maintainable' te houden zou ik aanraden de
IF NOT pub THEN
END_IF;
weg te werken in je functionblock.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackShadow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:52
MichVw schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 17:54:
[...]

Klopt, als je de handleiding doorneemt van de WAGO 750-881 word er duidelijk vermeld dat er maar één de outputs kan aansturen. Maar er zijn inderdaad andere manieren. rond pagina 81 van de wago manual vind je meer info omtrent de memory layout en wie welke permissies heeft op welk stuk geheugen (lezen/schrijven). Daaruit blijkt dat enkel het NOVRAM geheugen in range %MW0 tot %MW8192 zowel toegangelijk is voor de PLC en modbus om te lezen en te schrijven. Zelf maak ik van dit geheugen gebruik om flags te zetten voor een output hoog of laat te zetten. Hiermee is het dan inderdaad mogelijk om de robuustheid van de WAGO 750 te combineren met OpenHab2.

Om bovenstaande te prototypen kan ik Node-Red aanraden met de modbus library. Zo kan je heel vlot dingen gaan testen.

Het enige wat me nog rest is updates te pushen wanneer er een drukknop word ingedrukt of output word ingestuurd. Ik had gehoopt om dit via de HTTP_GET te kunnen doen van oscat maar die krijg ik maar niet aan de praat. Heeft er hier iemand meer ervaring meer? Ik ga me nu wat meer verdiepen in MQTT :)
Perfect, heb je wat plc en openhab code om te delen?

Dan ga ik ook kijken wat ik nog kan doen met MQTT, er is een library voor Wago 750 waarmee je kan subscriben, maar niet publishen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MichVw
BlackShadow schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 19:52:
[...]

Perfect, heb je wat plc en openhab code om te delen?

Dan ga ik ook kijken wat ik nog kan doen met MQTT, er is een library voor Wago 750 waarmee je kan subscriben, maar niet publishen.
plc code heb ik reeds, openhab code nog niet. ik focus me momenteel op kernfunctionaliteit in de PLC, kijken of alles correct werkt doe ik met behulp van Node-Red, eenmaal dat goed zit ga ik de openhab bindings configureren.

Ik heb dus wel alvast wat plc code voor je, het is wel een proof of concept er dient nog wat aan gesleuteld worden (function blocks maken etc..).

Om te beginnen maak ik gebruik van een sequential function chart om alles wat overzichtelijke te houden. Helaas kan ik er hier geen afbeelding van posten maar simpel gezegd voert het 2 stukjes codes uit achter elkaar in een loop; het lezen van de inputs en het schrijven van de outputs. voor de inputs maak ik gebruik van een drukknop in combinatie met de 'CLICK_MODE' function blok van OSCAT aangezien deze ook dubbelpushes en long presses kan detecteren.

Ik heb 2 variabelen in het NOVRAM geheugen om een ouput hoog of laag te maken, dit zijn dus simpele flags die kunnen geschreven worden aan de hand van modbus.

Variablen:
code:
1
2
3
4
5
6
PROGRAM PLC_PRG
VAR
    FB_DI_02_1: CLICK_MODE;
    DO_01_1_ON AT %MX0.0: BOOL;
    DO_01_1_OFF AT %MX0.1: BOOL;
END_VAR

Lezen inputs:
code:
1
2
3
4
FB_DI_02_1(
    IN:= DI_02_1,
    T_LONG:= T#400ms
);

Schrijven outputs:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
F (FB_DI_02_1.SINGLE OR DO_01_1_ON OR DO_01_1_OFF) THEN
    IF(DO_01_1 AND DO_01_1_OFF) THEN
        DO_01_1:=FALSE;
    END_IF
    IF(NOT(DO_01_1) AND DO_01_1_ON) THEN
        DO_01_1:=TRUE;
    END_IF
    IF(FB_DI_02_1.SINGLE) THEN
        DO_01_1:=NOT(DO_01_1);
    END_IF
    DO_01_1_ON:=FALSE;
    DO_01_1_OFF:=FALSE;
END_IF
IF FB_DI_02_1.DOUBLE = TRUE THEN
    DO_01_2:=NOT(DO_01_2);
END_IF
IF FB_DI_02_1.TP_LONG = TRUE THEN
    DO_01_3:=NOT(DO_01_3);
END_IF

Met deze code is het mogelijk om een single press/ double press en long press te detecteren op één enkele input. Daar komt nog bij dat de single press output kan gesimuleerd worden aan de hand van de flags in het NOVRAM geheugen. Werkt allemaal perfect, ik ga me nu wat bezighouden met er functieblokken en dergelijke van te maken. Hou er rekening mee dat data in het NOVRAM geheugen niet verloren gaat als de stroom uitvalt. het is dus belangrijk om parameters te resetten indien nodig tijdens startup van je PLC zodat er geen kans is dat er functioneel iets verkeerd gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devler
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 13:12
Ik zie er weinig over terugkomen en ik weet dat het geen volwaardige PLC is maar ik heb onze woning uitgerust met de laatste reeks van Siemens Logo, de OBA8.
Hoewel deze erg beperkt is van opties heb ik er redelijk alles in kunnen proppen wat ik denk nodig te hebben.

Onze setup:
In de garage staat 1 hoofdmodule op 24V met 2 uitbreidingsmodules, waardoor ik 24 Inputs heb en 20 outputs.
Op zolder staan eenzelfde opstelling, de logo's verbinden met elkaar door een enkele ethernet kabel (cat 6).
Hoewel er reclame wordt gemaakt ivm de webserver vind ik deze erg beperkt. Om hiervan gebruik te kunnen maken moeten er webserver inputs doorheen het programma geweven worden, rechtstreeks bestaande inputs of outputs aansturen is helaas niet mogelijk.

Onze elektrische installatie werd volledig voorzien van drukknoppen op 24V. Hiervoor werd het programma geschreven door gebruik te maken van de FBD code wat op zich weeral beperkingen met zich meebracht.
Ik schrijf vooral in LST code op het werk (programmeur PLC voor schepen en industriële installaties) waardoor je wat meer vrijheid kan krijgen.

Het grootste voordeel van de LOGO is dat deze in een standaard zekeringkast past. Ik had geen zin om een aparte, lelijke, industriële kast te plaatsen waardoor dit de beste oplossing was. Een wago 750 heb ik hier eveneens liggen, maar dan paste de afdekplaat niet meer op de kast en had ik extra schakelrelais moeten plaatsen.

Bijzonderheden:
De logo heeft standaard een astronomische klok, alleen hiervoor is de prijs al verantwoord. Een aparte astronomische klok kost makkelijk 100€ en dan heb je veelal maar 1 uitgang die dmv schakellogica moet worden aangesloten. Deze gebruik ik als schemerschakelaar voor de aansturing van de buitenverlichting en om ervoor te zorgen dat in de nacht met een druk op de trapverlichting enkel de oriëntatieverlichting aangaat ipv groot licht. Vanaf 02:00 gaat de buitenverlichting opnieuw uit.

Beneden zijn de rolluiken voorzien van motoren die eveneens door drukknoppen worden aangestuurd. Ik heb 1 knop voor op en 1 voor neer per rolluik. Druk ik langer dan 3 seconden op 1 knop, gaan alle rolluiken samen op of neer. Druk ik opnieuw op 1 van de op/neer knoppen, stopt de beweging en blijft de rolluik op die positie. Ik had eerst de rolluiken eveneens op de schemerklok maar dit bleek in de praktijk niet even handig.

De verlichting in de toiletten, berging, hal, staan op een timer ipv een sensor. Goedkoper in aanschaf, minder verbruik en als mijn vriendin te lang op het wc blijft zitten krijgt ze zo signaal dat het tijd wordt om er af te komen :-)

Mijn oorspronkelijk idee was om de sturing te verzorgen door een Siemens 300 reeks PLC. Het programma heb ik in zijn volledigheid geschreven maar door praktische redenen heb ik deze vervangen door de LOGO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jellevictoor
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-05 16:34
MichVw schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 17:58:
[...]

zoals vermeld in bovenstaande post ga ik me ook op MQTT toespitsen. heb je zelf nog vooruitgang geboekt de laatste weken? Om je code wat 'maintainable' te houden zou ik aanraden de

[...]

weg te werken in je functionblock.
Nee ben nu aan het verbouwen, weinig tijd hiervoor. ik zal opnieuw investeren eens de storm wat gaat liggen. Misschien kunnen we eens onze ervaringen delen in een groep video chat? Lijkt me wel leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichVw
jellevictoor schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 17:48:
[...]

Nee ben nu aan het verbouwen, weinig tijd hiervoor. ik zal opnieuw investeren eens de storm wat gaat liggen. Misschien kunnen we eens onze ervaringen delen in een groep video chat? Lijkt me wel leuk
Ik ben momenteel niet aan het bouwen, ben enkel een domotica solution aan het uitwerken voor als het zover komt. Maar ik ben wel geïnteresseerd, een whatsapp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O085105116N
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 08:56
Sluit ik me wel aan (whatsapp dan). Ik zit er momenteel middenin namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackShadow
jellevictoor schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 22:30:
ondertussen heb ik het niet meer voor gehad dat de PLC faalt bij het starten. Wanneer ik het opnieuw voor heb, ga ik dit proberen, thanks!

Ondertussen heb ik een generieke button geschreven die een mqtt genereerd en dat dan naar een topic stuurt op mijn PLC. Op die manier kan ik effectief pushen vanop mijn PLC.
Ik vroeg me af of er hier iemand enorm bedreven is in het schrijven van PLC software die mijn code even wil reviewen? Ik ben zelf programmeur, maar dit is compleet nieuw voor mij en vind geen zo'n grote online community. Ik ben hier dus wat aan het spelen met bestaande libs die ik mash tot een geheel.

Wat me enorm stoort aan deze code is dat het MQTT stuk aan het eind van de cycle moet. Wanneer ik dit niet doe, stuurt de PLC geen berichten en crashed de ganse IDE. Vandaar kan ik per cycle maar 1 bericht schrijven. In praktijk werkt het wel lekker, de cycles van de wago zijn zo snel, dat dit geen verschil maakt

code: PLC_PRG
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
PROGRAM PLC_PRG
VAR
    input_001 AT %IX0.0: BOOL;
    input_002 AT %IX0.1: BOOL;
    input_003 AT %IX0.2: BOOL;
    input_004 AT %IX0.3: BOOL;

button_001: BUTTON;
    button_002: BUTTON;
    button_003: BUTTON;
    button_004: BUTTON;

button_time: TIME:=t#600ms;

pub:BOOL;
    subi:BOOL;
    topic:STRING;
END_VAR

pub:=FALSE;
subi:=FALSE;
IF NOT pub THEN
    topic:='dev/switch/1';
    button_001(IN:=input_001, PT:=button_time, pub=>pub, payload=>payload);
END_IF
IF NOT pub THEN
    topic:='dev/switch/2';
    button_002(IN:=input_002, PT:=button_time, pub=>pub, payload=>payload);
END_IF
IF NOT pub THEN
    topic:='dev/switch/3';
    button_003(IN:=input_003, PT:=button_time, pub=>pub, payload=>payload);
END_IF
IF NOT pub THEN
    button_004(IN:=input_004, PT:=button_time, pub=>pub, payload=>payload);
END_IF

mqttClient(
    sIp:= IP ,
    wPortNumber:= PORT ,
    sUsername:= USERNAME ,
    sPassword:= PASS,
    xPublish:= pub ,
    xSubscribe:= subi
);

code: BUTTON
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
FUNCTION_BLOCK BUTTON
VAR_INPUT
    IN: BOOL;
    PT: TIME;
END_VAR
VAR_OUTPUT
    pub: BOOL;
END_VAR
VAR
    tx:TP;
    CNT: INT:=0;
    edge: BOOL:=FALSE;
    long: BOOL:=FALSE;
END_VAR
pub:= FALSE;

(* Q == true -> pressed *)
IF IN THEN
    IF NOT tx.Q THEN
        IF CNT = 0 THEN
            payload := 'long';
            long:=TRUE;
            (* need to reinit the counter, still going strong! *)
            tx(IN:=FALSE,PT:=PT);
        END_IF
    END_IF
ELSIF tx.Q AND edge THEN
    IF NOT long THEN
        (* found an edge!*)
        cnt := cnt +1;
    END_IF
    long:=FALSE;
END_IF
IF NOT tx.Q AND cnt > 0 THEN
    payload := INT_TO_STRING(cnt);
    cnt := 0;
END_IF
edge := IN;
Heb wat geëxperimenteerd met bovenstaande code.
Echter lukt het me niet om daar een boot project van te maken, het programma loopt ergens vast na een herstart van de PLC.
Bij een run wordt de code wel netjes uitgevoerd.

Getest op een Wago 750-881.

Iemand hetzelfde probleem?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MichVw
BlackShadow schreef op zaterdag 9 september 2017 @ 19:04:
[...]

Heb wat geëxperimenteerd met bovenstaande code.
Echter lukt het me niet om daar een boot project van te maken, het programma loopt ergens vast na een herstart van de PLC.
Bij een run wordt de code wel netjes uitgevoerd.

Getest op een Wago 750-881.

Iemand hetzelfde probleem?
Ik heb ook problemen gehad met de MQTT library van FieldFox, zo is het bijvoorbeeld niet mogelijk om deze te gebruiken in combinatie met de OSCAT building library, de compilatie faalt dan. Ik heb geprobeerd om de MQTT library opnieuw te builden met de nieuwe versies van enkele librarys maar zonder succes.

Als je de branches bekijkt op de MQTT git repository van FielFox zal je zien dat SebastianRau de library verder ontwikkelt heeft. Zijn Git repo kan je hier vinden:

https://github.com/SebastianRau/Codesys2-Mqtt-lib

Laatste activiteit was daar ca. 2 weken geleden dus mocht je problemen hebben kan je daar een issue openen en krijg je hoogstwaarschijnlijk wel antwoord. Merk op dat de library van SebastianRau ander dependency libraries heeft dan die van FieldFox.

Ik deed er alvast enkele testen mee:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
PROGRAM PLC_PRG
VAR
        payload:STRING:='1';
        topic:STRING := 'test/Topic';
    Ip: STRING := '192.168.1.121';
    PortNumber: WORD := 1883;
    Clientid: STRING := 'WAGO 750-881';
    Username: STRING := '';
    Password: STRING := '';
    Publish: BOOL;
END_VAR

mqttClient(
        sIp:= Ip ,
        iPortNumber:= PortNumber ,
    sClientid:= Clientid ,
        sUsername:= Username ,
        sPassword:= Password,
        xPublish:= Publish ,
);

IF DI_02_1 THEN
    Publish:= TRUE;
    payload:='hartbeat';
END_IF

Een paar bemerkingen:
-> getest op WAGO 750-881
-> getest: code compileert prima met de OSCAT building library (en deze is echt handig!)
-> getest: werkt ook als bootproject na opstart van PLC
-> getest: PLC programma blijft cyclus uitvoeren indien de MQTT broker niet bereikbaar is
-> build: deze MQTT library heeft de 'util.lib' library nodig om te builden. deze kan je vinden in de IO_IPC directory. Straight out of the box geeft die moeilijkheden op de WAGO 750-881 met de POU BLINK, je krijgt dan een fout in de aard van 'interface of POU blink unknown type TP'. Je kan deze POU echter uit je build halen door: Project -> options -> build -> Exclude objects -> navigeren naar util.lib -> selecteren POU BLINK -> aanvinken 'exclude from build' .

Succes! laat maar weten mocht je problemen hebben.

• BlackShadow
MichVw schreef op maandag 11 september 2017 @ 11:41:
[...]

Ik heb ook problemen gehad met de MQTT library van FieldFox, zo is het bijvoorbeeld niet mogelijk om deze te gebruiken in combinatie met de OSCAT building library, de compilatie faalt dan. Ik heb geprobeerd om de MQTT library opnieuw te builden met de nieuwe versies van enkele librarys maar zonder succes.

Als je de branches bekijkt op de MQTT git repository van FielFox zal je zien dat SebastianRau de library verder ontwikkelt heeft. Zijn Git repo kan je hier vinden:

https://github.com/SebastianRau/Codesys2-Mqtt-lib

Laatste activiteit was daar ca. 2 weken geleden dus mocht je problemen hebben kan je daar een issue openen en krijg je hoogstwaarschijnlijk wel antwoord. Merk op dat de library van SebastianRau ander dependency libraries heeft dan die van FieldFox.

Ik deed er alvast enkele testen mee:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
PROGRAM PLC_PRG
VAR
        payload:STRING:='1';
        topic:STRING := 'test/Topic';
    Ip: STRING := '192.168.1.121';
    PortNumber: WORD := 1883;
    Clientid: STRING := 'WAGO 750-881';
    Username: STRING := '';
    Password: STRING := '';
    Publish: BOOL;
END_VAR

mqttClient(
        sIp:= Ip ,
        iPortNumber:= PortNumber ,
    sClientid:= Clientid ,
        sUsername:= Username ,
        sPassword:= Password,
        xPublish:= Publish ,
);

IF DI_02_1 THEN
    Publish:= TRUE;
    payload:='hartbeat';
END_IF

Een paar bemerkingen:
-> getest op WAGO 750-881
-> getest: code compileert prima met de OSCAT building library (en deze is echt handig!)
-> getest: werkt ook als bootproject na opstart van PLC
-> getest: PLC programma blijft cyclus uitvoeren indien de MQTT broker niet bereikbaar is
-> build: deze MQTT library heeft de 'util.lib' library nodig om te builden. deze kan je vinden in de IO_IPC directory. Straight out of the box geeft die moeilijkheden op de WAGO 750-881 met de POU BLINK, je krijgt dan een fout in de aard van 'interface of POU blink unknown type TP'. Je kan deze POU echter uit je build halen door: Project -> options -> build -> Exclude objects -> navigeren naar util.lib -> selecteren POU BLINK -> aanvinken 'exclude from build' .

Succes! laat maar weten mocht je problemen hebben.
Bedankt, alles draait tot nu toe stabiel.
Ben ondertussen Home Assistant ook aan het bekijken naast openhab.

EDIT:
Zodra de connectie met de broker even wegvalt (bvb reboot van de machine), stuurt de Wago nadien geen MQTT meer in mijn huidige setup.
Zelfs als er geen ingangen hoog zijn geweest tijdens de downtijd.
Na een reboot van de PLC werkt alles terug zoals het hoort.

[ Voor 4% gewijzigd door BlackShadow op 14-09-2017 13:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MichVw
BlackShadow schreef op woensdag 13 september 2017 @ 17:58:
[...]

EDIT:
Zodra de connectie met de broker even wegvalt (bvb reboot van de machine), stuurt de Wago nadien geen MQTT meer in mijn huidige setup.
Ik heb zelfde gedrag kunnen nabootsen. Ga een issue openen op Github en zien wat er van komt.

• endness
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21-06 16:01
Kan ik hier nog iemand blij maken met een Wago 750-600 eindmodule? PLC's gaan voor mij niet werken, en heb de rest al verkocht. Eindmodule ligt hier nog te liggen, en mag gratis van eigenaar wisselen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THW Mark
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-06 10:41
sorry, even een hele oude quote oprakelen:
Femme schreef op maandag 2 januari 2017 @ 17:16:
[...]
Een ander alternatief is Loxone, feitelijk ook een plc maar helemaal ingericht op smart homes. Nadeel van Loxone is dat het steeds verder wordt dichtgetimmerd. Zo is laatst de minimale poll interval van modbusadressen omhoog gegaan van 100ms naar 5 seconden waardoor je niet meer simpelweg modbus kunt gebruiken om inputs van een plc of modbus-I/O-module te pollen. Je hebt meer vrijheid in een softwareproduct dat niet is gelieerd aan een bepaalde fabrikant.
geldt dit voor Modbus via de Loxone Modbus extensie module, of ook voor Modbus over TCP?

ik was van plan om een wago plc te gebruiken voor de in/outs en dan wellicht de miniserver om de logica in af te handelen, maar dit is een flinke restrictie...

• MichVw
THW Mark schreef op maandag 18 september 2017 @ 16:56:
sorry, even een hele oude quote oprakelen:

[...]

geldt dit voor Modbus via de Loxone Modbus extensie module, of ook voor Modbus over TCP?

ik was van plan om een wago plc te gebruiken voor de in/outs en dan wellicht de miniserver om de logica in af te handelen, maar dit is een flinke restrictie...
Je kan met Modbus TCP veel meer pollen, hoeveel precies weet ik niet. 200ms is normaal wel mogelijk, van wat ik hier lees is Modbus TCP echter soms te traag om alle events op een drukknop te detecteren maar daarvoor staat hier ergens een ommeweg aan de hand van wat code in CoDeSys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14:24
MichVw schreef op donderdag 21 september 2017 @ 20:12:
[...]

Je kan met Modbus TCP veel meer pollen, hoeveel precies weet ik niet. 200ms is normaal wel mogelijk, van wat ik hier lees is Modbus TCP echter soms te traag om alle events op een drukknop te detecteren maar daarvoor staat hier ergens een ommeweg aan de hand van wat code in CoDeSys
Loxone staat dat niet meer toe. Bij mijn weten voor alle vormen van Modbus, maar je hebt er alleen bij inputs last van.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MichVw
BlackShadow schreef op woensdag 13 september 2017 @ 17:58:
[...]

EDIT:
Fixed in dit github issue. en reeds getest. in een ander issue word er nog wat uitleg gegeven over hoe je best met de library omgaat om problemen te vermijden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackShadow
MichVw schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 19:59:
[...]

Fixed in dit github issue. en reeds getest. in een ander issue word er nog wat uitleg gegeven over hoe je best met de library omgaat om problemen te vermijden
Bedankt om dit te delen, bug lijkt opgelost!

Ik heb ondertussen alles draaien in Home Assistant, de PLC stuurt input wijzigingen via MQTT naar Mosquitto, ik heb op deze manier geen last van gemiste inputs door de relatief trage Modbus polling time.

Via modbus stuur ik dan de uitgangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtommie
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20-06 11:05

tomtommie

Alaaf!

Hee allemaal, Ik lees af en toe mee en ben een grote verbouwing aan het plannen. Een PLC lijkt een mooie robuuste oplossing om het hele huis slim te maken.
Aangezien mijn woning een vrij beperkte ruimte in de meterkast heeft vroeg ik me af hoe je de koppeling zou maken tussen een meterkast en een regelkast waar je dus een PLC in hangt? In principe zou het idee dus moeten zijn om alles naar de regelkast toe te leiden voor grootste flexibiliteit. Zou je dan verschillende groepen vanuit de meterkast weer moeten doorlussen naar de regelkast?

Ik ben benieuwd hoe jullie system er schematisch een beetje uit zien, ik kan hier helaas weinig van vinden op internet... zijn er best practices en do's en don'ts?

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Z
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20-06 22:33
Ja, ik meen me te herinneren dat er maar 1 groep door een buis mag. Maar het kan meevallen met de hoeveelheid groepen die je gaat overbrengen. Vooral verlichting gok ik?
Bijvoorbeeld keukenaansluitingen en wasmachine en zonnepanelen zullen rechtstreeks van en naar de meterkast blijven gaan zonder tussenkomst van de PLC.

[ Voor 6% gewijzigd door Rob Z op 17-10-2017 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackShadow
frv schreef op vrijdag 2 september 2016 @ 11:58:
[...]

Dacht dat femme hier al ergens cijfers neergezet had; Meen me te herinneren ergens rond de 10 watt ? Dat valt toch reuze mee ?

[...]

Die hoeveelheid koper kun je beperken.

Voor 2 kasten aan elkaar te hangen heb je bij wago 2 oplossingen :

1. een dure

de 750-342 (+- 150 a 180 op ebay)

gedraagt zich als een modbus slave en stuurt alle input/output changes naar je master (PLC of domotica pakket)

Voordeel :

Te integreren in je bestaande Ethernet netwerk
Geen afstandsbeperking

Nadeel :

Prijs
Complexiteit programmatie verhoogt! Modbus is een extra laagje ...

2. een goedkope

de 750-628

Deze laat je toe over een ethernetkabel je bus te verlengen. (straight kabel dus niet via je bestaande netwerk en beperkt tot 5 meter (kan verhoogd worden via software tot 10 m)
Je verlengt dus in feite je bestaande kast alsof de modules in die kast zouden hangen op de controller waardoor je in de software de verschillende kasten als 1 geheel kunt programmeren.

Voordelen :

Prijs (80 euro op ebay)
De verschillende wago kasten worden in de software als 1 geheel aanzien.

Nadelen :

Niet integreerbaar in bestaand ethernet netwerk
Max 5M (uitbreidbaar tot 10 m)

Op die manier kan je per verdiep een kast bijzetten en kun je de hoeveelheid koper serieus beperken.

Kast 1 Garage -> 220V + Ethernet + 24V voeding -> Kast 2 (+ extra kasten)

Je hebt dan 3 kabels tussen de kasten (een zware 220 afhankelijk van de belasting op de kast, een 24V voeding en ethernet buskabel

Kostprijs is dus 80 euro/kast (hoewel ik denk dat je die modules nog goedkoper kan vinden mits wat creatief shoppen op ebay) + 10 m ethernet kabel + 10 meter 24v kabel + 10 M 220 V kabel (Nu is het 15 meter zal het ook wel werken. Heb zo een vermoeden dat die beperking eerder is om ook hun duurdere ethernet/modbus modules niet uit de markt te duwen)

Rekening houdend met kap/boorwerk bij renovatie, tijd om leidingen te leggen, prijs koper, installatiegemak lijkt me 80 euro / kast een schijntje.
Ik veronderstel dat ook 2 Wago 750-881 exemplaren te koppelen zijn via een ethernet netwerk.
Iemand hier ervaring mee?

Ik gebruik Home Assistant en die kan maar overweg met 1 modbus object.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtommie
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20-06 11:05

tomtommie

Alaaf!

Weet iemand of er grote verschillen in de hardware zit over de jaren? Ik kwam een oude 750-881 tegen op internet, cd's etc erbij. Kun je met die cd's upgraden naar een nieuwere Codesys? Werkt dat met een serienummer? Ik zou een cd drive moeten gaan zoeken ergens.

Ik lees dat sommigen hier een 880 hebben, is het enige verschil met een 881 de sd kaart slot? Gebruik je dit? Ik neem aan dat voor een programma er genoeg intern geheugen beschikbaar is toch?

Over dat interne geheugen, als de stroom van een PLC af gaat staat alles toch opgeslagen of niet? Lijkt me bijzonder onhandig om dan je programma weer te moeten uploaden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Antonius
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-04 19:04
BlackShadow schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 10:27:
[...]

Ik veronderstel dat ook 2 Wago 750-881 exemplaren te koppelen zijn via een ethernet netwerk.
Iemand hier ervaring mee?

Ik gebruik Home Assistant en die kan maar overweg met 1 modbus object.
Ik denk dat je via modbus vanuit de ene PLC de andere uit kan lezen. Vervolgens die data plus de eigen data via modbus aan je Home Assistant aanbieden. Over een en dezelfde RS485 bus gaat dat niet. Via Modbus over tcp of udp zou denk ik wel moeten kunnen. Overigens heb ik geen praktijkervaring met een dergelijke constructie.
tomtommie schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 19:41:
Weet iemand of er grote verschillen in de hardware zit over de jaren? Ik kwam een oude 750-881 tegen op internet, cd's etc erbij. Kun je met die cd's upgraden naar een nieuwere Codesys? Werkt dat met een serienummer? Ik zou een cd drive moeten gaan zoeken ergens.
Er zijn soms firmware updates voor PLC's, die kun je opvragen bij Wago. Met 750-881 blijf je echter wel op Codesys 2.3 zitten, deze PLC is niet te gebruiken in combinatie met de huidige Codesys versies (Codesys 3.5, Ecockpit van Wago).
Ik lees dat sommigen hier een 880 hebben, is het enige verschil met een 881 de sd kaart slot? Gebruik je dit? Ik neem aan dat voor een programma er genoeg intern geheugen beschikbaar is toch?
Weet ik niet uit mijn hoofd. De specs van die modellen kun je zelf opzoeken op de Wago site. Manuals zijn daar als PDF te downloaden, daar staan ook de specs in. Kijk dan vooral naar processor, RAM en non-volatile geheugen en eventueel extra's zoals bijvoorbeeld seriële poorten en ethernet aansluitingen, als die voor jou relevant zijn.
Over dat interne geheugen, als de stroom van een PLC af gaat staat alles toch opgeslagen of niet? Lijkt me bijzonder onhandig om dan je programma weer te moeten uploaden.
Ja, als je bij het laden van het programma ook het boot project laadt, dan blijft deze in permanent geheugen zodat deze ook na een power cycle of reboot weer automatisch laadt. Als je het programma niet als boot project download, dan zal je PLC het programma kwijt raken bij een power cycle.

Waarden in gewone variabelen worden bij een power cycle niet vastgehouden. Om waarden in variabelen ook vast te houden: lezen over PERSISTENT en RETAIN variabelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijboer
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Ook in ben mij aan het verdiepen in de wago PLC's voor domotica in combinatie met volledige verbouwing van mijn woning.

nu lees ik in de begin post
Voor wat meer geld koop je een Wago 750-8204 aka PFC200. Dit is de nieuwste serie van Wago gebaseerd op een real-time Linux-besturingssysteem en een Cortex A8-processor. De programmering verloopt via Wago e!Cockpit dat gebaseerd is op Codesys 3.5. Deze ontwikkelomgeving is aanzienlijk moderner dan de Codesys 2.3-gebaseerde ontwikkelomgeving voor de Wago 750-881. Voor 80 euro kun je targets voor Codesys 3.5 direct bij de makers van Codesys aanschaffen. Codesys zelf kan gratis gedownload worden. Dit is niet hoe Wago het graag ziet maar op die manier kun je zonder een dure e!Cockpit-licentie te moeten kopen toch je PFC200 programmeren. Een PFC200 kost ongeveer 725 euro. Je moet er dan nog minimaal een voeding en 750-600 eindmodule bij kopen. Deze module sluit de interne bus van de plc af.
Maar zou ik hiervoor ook de Wago 750-8101 (PFC100) of zouden jullie me sowieso aanraden om naar een PFC200 variant te kijken. Deze schelen namelijk nogal in prijs, nieuw kan je die kopen voor 459 euro.

En klopt dat je op beide gewoon met PHP er op kan programmeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonius
Volgens mij kan je voor een PFC100 inmiddels ook bij 3S een runtime aanschaffen. Kost €100 per PLC (PFC200 ook, dat is een andere runtime).
https://store.codesys.com...ontrol-for-pfc100-sl.html

Programmeren gaat niet met PHP, dat gaat in CoDeSys. Dat is een programmeeromgeving specifiek voor PLC's. Codesys implementeert een aantal standaard talen uit de iec 61131-3 standaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijboer
  • Niet online
Oke bedankt voor je verheldering.

Dan heb ik dat verkeerd begrepen, ik dacht omdat hij op Linux is gebaseerd er wel met andere programmeertalen geprogrammeerd kon worden. Dan weet ik nog niet zo zeker of ik wel voor de PFC100 zal gaan, maar niet beter voor de 750-881
Het programmeren van een plc zal een wat grotere investering in tijd vergen. De programmeertalen voor plc's zijn gestandaardiseerd. Er zijn verschillende talen waaronder ook visuele programmeertalen die relatief toegankelijk zijn voor een beginner. Wago heeft tegenwoordig ook Linux-gebaseerde plc's (Wago PFC200) waarmee je o.a. in php de plc kunt programmeren.

[ Voor 41% gewijzigd door Nijboer op 13-11-2017 18:51 . Reden: Stuk uit beginpost toegevoegd ]

• Nijboer
  • Niet online
Loxone zeggen op hun website dat je het beste CAT7 kabels kan gebruiken, zijn jullie het hier mee eens of kan dit ook af met CAT6 of 5e?
We therefore recommend that you use cables that have stood the test of time and have become industry standards. In general there are only 3 main types of cable that are used for a Loxone system:
CAT7
Mains Cable
Speaker Cable
For the sensor side, which is low voltage we recommend you use CAT7 cable. A CAT7 cable can be used for various applications, Tree communications, PC Networks, volt free contacts, serial communication, bus systems, and more. Please note that it cannot be used for 230V loads! For load switching you will have to use appropriately rated power cables, i.e. 1.5mm, 2.5mm, Twin & Earth etc.

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21-06 11:23

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Nijboer schreef op donderdag 16 november 2017 @ 13:35:
Loxone zeggen op hun website dat je het beste CAT7 kabels kan gebruiken, zijn jullie het hier mee eens of kan dit ook af met CAT6 of 5e?
Het voordeel van goede netwerkkabel is, zoals Loxone ook aangeeft, dat je het voor allerlei dingen kunt gebruiken. Je kunt het gebruiken voor ethernet, rs-485, dmx, 1-wire, 24V digitale inputs en 24V digitale outputs. Je kunt er zelfs leds mee voeden als de stromen niet te hoog zijn.

Ik vind het wel wat overdreven om te standaardiseren op cat7. Cat 7 is een bitch om te trekken als je meerdere bochten om moet. Vanwege de stugheid gaat het ook moeilijker door kabelgoten en neemt het meer ruimte in. Tevens ben je meer tijd kwijt aan aansluiten omdat je van elk aderpaar de afscherming moet wegpulken.

Cat6a met afscherming om de vier aderparen als geheel is ook prima en is makkelijker om mee te werken.

• Nijboer
  • Niet online
@Femme bedankt, las daar inderdaad al meer over dat het een kriem is om door pvc pijpen heen te krijgen.

Als je nu een nieuwe PLC van Wago zou moeten kiezen zou je dan weer gaan voor de 750-881 of toch een PFC100 of PFC200 versie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 21-06 08:12

psy

Nijboer schreef op donderdag 16 november 2017 @ 13:35:
[...]
Ik heb voor mijn Loxone installatie gekozen voor Belden CAT5e. Fatsoenlijke kabel en supermakkelijk te trekken, en ik had véél scherpe bochten.

Tip koop een trekveer met afneembare M5 plug, en een trekkous. Het kost wat, maar je maakt de kabel echt veel sneller vast.

De dikke Hirschmann 9TS kabel die ik voor mijn coax heb getrokken was een drama. Zelfs met trekkous kreeg ik die niet verder als 3 scherpe bochten in een 19mm pijp. Ik was blij dat ik halverwege nog bij mijn buizen kon.
Als dat toch ook zo gaat met een CAT7 kabel, ben ik blij dat ik voor Loxone gekozen heb voor CAT5e 8)

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackShadow
Ik heb ondertussen een "Wago 750-352 ETHERNET Fieldbus Coupler" die ik probeer uit te lezen vanaf een Wago 750-881.

True/False van een bepaalde remote ingang via een variable lukt:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/BI5C7ON.png

Met bij elkaar gesprokkelde informatie, ga er vanuit dat ik rechtstreeks de inputs van de Fieldbus Coupler kan uitlezen op de volgende manier:
input_021 AT %QW1.0: BOOL;

Om dan zoals de voorbeelden hierboven via MQTT over het netwerk te sturen.

Echter wil dit niet lukken, iemand hier ervaring mee?

EDIT

Alternatief is het volgende misschien:
frv schreef op vrijdag 2 september 2016 @ 11:58:

[...]

Die hoeveelheid koper kun je beperken.

Voor 2 kasten aan elkaar te hangen heb je bij wago 2 oplossingen :

2. een goedkope

de 750-628

Deze laat je toe over een ethernetkabel je bus te verlengen. (straight kabel dus niet via je bestaande netwerk en beperkt tot 5 meter (kan verhoogd worden via software tot 10 m)
Je verlengt dus in feite je bestaande kast alsof de modules in die kast zouden hangen op de controller waardoor je in de software de verschillende kasten als 1 geheel kunt programmeren.

Voordelen :

Prijs (80 euro op ebay)
De verschillende wago kasten worden in de software als 1 geheel aanzien.

Nadelen :

Niet integreerbaar in bestaand ethernet netwerk
Max 5M (uitbreidbaar tot 10 m)

Op die manier kan je per verdiep een kast bijzetten en kun je de hoeveelheid koper serieus beperken.

Kast 1 Garage -> 220V + Ethernet + 24V voeding -> Kast 2 (+ extra kasten)

Je hebt dan 3 kabels tussen de kasten (een zware 220 afhankelijk van de belasting op de kast, een 24V voeding en ethernet buskabel

Kostprijs is dus 80 euro/kast (hoewel ik denk dat je die modules nog goedkoper kan vinden mits wat creatief shoppen op ebay) + 10 m ethernet kabel + 10 meter 24v kabel + 10 M 220 V kabel (Nu is het 15 meter zal het ook wel werken. Heb zo een vermoeden dat die beperking eerder is om ook hun duurdere ethernet/modbus modules niet uit de markt te duwen)

Rekening houdend met kap/boorwerk bij renovatie, tijd om leidingen te leggen, prijs koper, installatiegemak lijkt me 80 euro / kast een schijntje.
Klopt het dat je ook de 750-627 nodig hebt als eindklem om dan met een UTP kabel naar een 750-628 te gaan?
Voorbeeld voor 3 kasten:
code:
1
2
          KAST 1                          KAST 2                            KAST 3
[750-881 + ... + 750-627]---UTP---[750-628 + ... + 750-627]---UTP---[750-628 + ... + 750-600]

Dit kan een oplossing zijn voor mijn geval, al denk ik dat de afstand iets langer dan 10 meter is....

[ Voor 66% gewijzigd door BlackShadow op 17-11-2017 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijboer
  • Niet online
Tip koop een trekveer met afneembare M5 plug, en een trekkous. Het kost wat, maar je maakt de kabel echt veel sneller vast.
Die tip ga ik zeker gebruiken. Cat5e of Cat6 ben ik nog niet over uit, zie bij onze oosterburen nog wel wat goede deals.

@BlackShadow zo lees ik het wel hier http://www.wago.us/produc...e-bus-extension/index.jsp

Maar vraag me af of je niet de 2e netwerk poort van je 881 er voor kan gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijboer
  • Niet online
Heb inmiddels ook mijn bestelling gedaan, ben toch gegaan voor de 750-8101. Kon hier zeer geschikt aan komen.

Nu volgende dilemma, welke pulsschakelaars ik moet nemen? Heeft een van jullie hier aanraders in?

Ben zelf momenteel uit gekomen op de Jung A5224TSM

Zouden deze werken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MichVw
@BlackShadow , naar prijs bespaar je wel iets maar je hebt extra complexiteit en een single point of failure. Het kan lonen om ebay.de af te speuren naar koopjes, af en toe passeren er Wago 750-880/881 voor een spotprijsje (nieuwstaat). Ik kocht de mijne bv voor €220 maar je kan mits wat geduld waarschijnlijk nog wat goedkoper één vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackShadow
MichVw schreef op donderdag 23 november 2017 @ 19:33:
@BlackShadow , naar prijs bespaar je wel iets maar je hebt extra complexiteit en een single point of failure. Het kan lonen om ebay.de af te speuren naar koopjes, af en toe passeren er Wago 750-880/881 voor een spotprijsje (nieuwstaat). Ik kocht de mijne bv voor €220 maar je kan mits wat geduld waarschijnlijk nog wat goedkoper één vinden.
Dat snap ik inderdaad en het gaat me niet zozeer over enkele tientallen euro's, maar Home Assistant kan maar overweg met 1 modbus object. Ik heb al aanpassingen gedaan zodat ik er 2 kan aanmaken, dat lukt, maar in de console krijg ik hier en daar nog fouten, ik ben helaas geen Python wonder :)

Aparte controllers is alleszins de piste die ik ga volgen. Thx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22-07-2024
@BlackShadow zelfs met meerdere controllers in modbus heb je maar 1 master. Dus in principe kan je via homeassistant de master uitlezen. Echter als je modbus gebruikt dan heb je aan de extra controllers weinig (een controller als modbus slave kan enkel aangestuurd worden door de master en niet zelf uitgangen schakelen) Foefjes zoals NOVRAM gebruiken daarvoor zou ik toch voor passen (Dat geheugen is daar niet voor bedoeld)

http://www.wago.us/appnot...s%20and%20Controllers.pdf

Zie p14 en 15

Wat wil je precies met home assistant gaan aansturen ? Afhankelijk daarvan zijn er andere oplossingen ... (mqtt bv ... elke individuele controller kan dan events via mqtt gaan sturen. Ben je meteen je single point of failure kwijt)

[ Voor 45% gewijzigd door frv op 29-11-2017 13:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlackShadow
frv schreef op woensdag 29 november 2017 @ 13:32:
@BlackShadow zelfs met meerdere controllers in modbus heb je maar 1 master. Dus in principe kan je via homeassistant de master uitlezen. Echter als je modbus gebruikt dan heb je aan de extra controllers weinig (een controller als modbus slave kan enkel aangestuurd worden door de master en niet zelf uitgangen schakelen) Foefjes zoals NOVRAM gebruiken daarvoor zou ik toch voor passen (Dat geheugen is daar niet voor bedoeld)

http://www.wago.us/appnot...s%20and%20Controllers.pdf

Zie p14 en 15

Wat wil je precies met home assistant gaan aansturen ? Afhankelijk daarvan zijn er andere oplossingen ... (mqtt bv ... elke individuele controller kan dan events via mqtt gaan sturen. Ben je meteen je single point of failure kwijt)
De huidige situatie:
Mijn 750-881 stuurt momenteel MQTT die ik verwerk in Home Assistant, de uitgangen op de PLC stuur ik aan vanuit Home Assistant via MODBUS.

Ik heb momenteel enkele Modbus Python scripts uit Home Assistant aangepast zodat ik een modbus2 object kan aanmaken, dit verloopt momenteel vrij goed.

De PLC is momenteel in gebruik voor verlichting, slimme deurbel en bewegingssensoren.
Allen werkende via MQTT.

[ Voor 10% gewijzigd door BlackShadow op 29-11-2017 14:24 ]

• frv
@BlackShadow Waarom stop je daar modbus in ? Kan je niet gewoon home assistant laten mqtt sturen en de wago hierop laten reageren ? Het voordeel hieraan is dat je dan in de 881 nog enige logica kan stoppen (zeker als je er meerdere hebt). Als home assistant crashed dan blijft de basis tenminste nog werken (er vanuitgaande dat je fysieke schakelaars aan de wago hangt en niet aan home assistant). Mogelijk ten onrechte maar ik ben altijd wat wantrouwend geweest tov van zaken als home assistant en domoticz. ZOlang het werkt is dat goed maar bij een update of crash kan er wel es iets uitvallen. De wago daarentegen : Als je prog eenmaal werkt dan blijft het werken ...

[ Voor 25% gewijzigd door frv op 30-11-2017 11:19 ]

• BlackShadow
frv schreef op donderdag 30 november 2017 @ 11:18:
@BlackShadow Waarom stop je daar modbus in ? Kan je niet gewoon home assistant laten mqtt sturen en de wago hierop laten reageren ? Het voordeel hieraan is dat je dan in de 881 nog enige logica kan stoppen (zeker als je er meerdere hebt). Als home assistant crashed dan blijft de basis tenminste nog werken (er vanuitgaande dat je fysieke schakelaars aan de wago hangt en niet aan home assistant). Mogelijk ten onrechte maar ik ben altijd wat wantrouwend geweest tov van zaken als home assistant en domoticz. ZOlang het werkt is dat goed maar bij een update of crash kan er wel es iets uitvallen. De wago daarentegen : Als je prog eenmaal werkt dan blijft het werken ...
Ik heb ook mijn twijfels over de stabiliteit van Home Assistant en co (al draait alles nu toch al weken stabiel), maar ik ben nog geen library tegen gekomen die de 750-881 in staat stelt om MQTT topics te subscriben, enkel publishen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frv
@BlackShadow in dit topic is daar al over gesproken . Er zat geloof ik een bug in maar die zou opgelost zijn. Er zijn echter nog andere andere manieren hoor. Die netwerkvariabelen bv zijn simpel udp. Je kan met wat python scripting daar perfect op luisteren.

Update : subscribe blijkt idd niet volledig te werken.
Dus voor de comm tussen je home assistent naar de wago toe moet je iets anders gebruiken.

Http get/post (hoewel wat zwaar) is ook een mogelijkheid.

Rs232, udp broadcast ... opties zat...

Persoonlijk merk ik wel dat eenmaal je een beetje goed overweg kan met ST in de wago home assistant naar mijn aanvoelen overbodig is

[ Voor 20% gewijzigd door frv op 05-12-2017 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichVw
Persoonlijk merk ik wel dat eenmaal je een beetje goed overweg kan met ST in de wago home assistant naar mijn aanvoelen overbodig is
niet helemaal akkoord hier, de mogelijkheden met HA en OpenHAB zijn veel groter naar integratie toe met andere system. Ideaal zou zijn om basisfunctionaliteit te programmeren in de PLC en dan aan de hand van communicatie tussen PLC en bv OpenHAB outputs te gaan schakelen en events op inputs door te sturen. voor uitgaande communicatie vanuit de PLC kan je inderdaad MQTT gebruiken (SebastianRau lib is zeer goed hiervoor). voor communicatie naar de PLC toe is het inderdaad wat moeilijker, zeker als je wat geavanceerdere zaken wilt gaan doen is Modbus niet meer voldoende.

Momenteel probeer ik een TCP server te implementeren in ST op de PLC om dan vanuituit OpenHAB TCP berichten te gaan sturen. Maar het zal nog even duren voor dit 100% goed is opgezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
frv schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 09:51:

Persoonlijk merk ik wel dat eenmaal je een beetje goed overweg kan met ST in de wago home assistant naar mijn aanvoelen overbodig is.
Dat kan als je alles via de Wago kunt aansturen en geen behoefte hebt aan mooie visualisatie of app om je systeem te bedienen. Als je ook draadloos nodig hebt in je huis zijn je opties met een Wago vziw beperkt tot EnOcean en wellicht KNX-RF. Z-wave is geen optie terwijl dat wel veruit de populairste en betaalbaarste oplossing is (433MHz hobbyspul even buiten beschouwing latend).
frv schreef op donderdag 30 november 2017 @ 11:18:
Ik heb zelf de keuze gemaakt om alle logica te programmeren in PHP-scripts en PHP-modules voor IP-Symcon, zodat de logica los staat van de hardwareimplementatie.

De basis in de Wago stoppen is voor mij geen optie omdat het te complex is. Je moet dan alles dubbel uitvoeren in de Wago: de configuratie van de ruimtes met de bijbehorende pulsdrukkers en lichtpunten, scenes en dim-levels/kleuren die daar bij horen.

Ik heb geen ervaring met Domoticz en OpenHab maar IP-Symcon best wel stabiel. Je moet er wel meer aan managen zoals leteen op de beschikbare vrije opslagruimte en je code zo bouwen dat processen zich niet opstapelen als bijvoorbeeld een z-wave actor eens een keer niet reageert maar het proces ondertussen wel gestart blijft worden omdat er beweging wordt gedetecteerd, maar dat zin dingen waar je in elke programmeerbaar systeem last van kunt krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frv
MichVw schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 20:46:
[...]

niet helemaal akkoord hier, de mogelijkheden met HA en OpenHAB zijn veel groter naar integratie toe met andere system. Ideaal zou zijn om basisfunctionaliteit te programmeren in de PLC en dan aan de hand van communicatie tussen PLC en bv OpenHAB outputs te gaan schakelen en events op inputs door te sturen. voor uitgaande communicatie vanuit de PLC kan je inderdaad MQTT gebruiken
Elk heeft andere noden. Voor mijn noden volstaat wat ik in de pLC kan stoppen (visualisaties en zo zijn mooi maar persoonlijk bekijk ik die zelden na enkele weken...
MichVw schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 20:46:
[SebastianRau lib is zeer goed hiervoor). voor communicatie naar de PLC toe is het inderdaad wat moeilijker, zeker als je wat geavanceerdere zaken wilt gaan doen is Modbus niet meer voldoende.

Momenteel probeer ik een TCP server te implementeren in ST op de PLC om dan vanuituit OpenHAB TCP berichten te gaan sturen. Maar het zal nog even duren voor dit 100% goed is opgezet.
Is het niet simpeler om via netwerkvariabelen te werken dan ? Als ik me het goed herinner is dat simpel UDP broadcast ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• artificial_sun
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:38

artificial_sun

Mazda Rx7

Ik lees hier regelmatig mee, een beetje omdat het me ook wel grappig lijkt om thuis wat aan domotica te doen. Maar vooral omdat ik professioneel programmeur (PLC en DCS) ben. En dit is het enige actieve PLC topic op tweakers.

Grappig hoe jullie van alles en nog wat aansluiten op de PLC's (KNX, home assistant), maar moeite hebben met coderen van de PLC zelf :+.

Ik zelf zou gewoon alle schakelaars en lampen op de PLC zelf willen aansluiten, maar dat is in een bestaand huis natuurlijk lastig te realiseren.

Ondertussen ga ik lekker verder met het programmeren van een drinkwaterzuivering (ABB), en de carnavalswagen op Siemens S7.

Stadia was beter....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jellevictoor
Zijn er hier nog macos gebruikers die codesys nodig hebben? Nu werk ik vanuit een virtualbox, maar dit is echt vreselijk werken. Iemand tips?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Paul-
  • Registratie: Maart 2004
Ik heb een tweedehands Wago PFC200 gekocht waarvan ik de firmware wil updaten. Als ik het goed begrijp heb je de Wago 750-923 USB service kabel nodig om de firmware te updaten. Is de kabel verder nog ergens goed voor of kun je verder alles via ethernet doen? Ik vind het een beetje zonde om die dure kabel aan te schaffen, alleen voor de firmware update. Misschien kan ik de kabel van iemand lenen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Antonius
Die kabel is handig, maar wel vrij prijzig (rond €40 ex BTW iirc). Heeft je PFC200 een SD kaart slot en ethernet aansluiting? Dan kun je de firmware updaten met SD kaart en wbm configuratie pagina. Ik meen dat je dan ook zonder service kabel uit komt. Alleen even in de gaten houden welk IP adres de PFC200 krijgt na de firmware update. Ik meen dat nieuwe firmware standaard op DHCP staat, dan moet je hem in je netwerk wel kunnen vinden (mits er een DHCP server aktief is).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Paul-
  • Registratie: Maart 2004
Goede tip, ik ga het proberen met de SD-kaart. Helaas is de firmware niet zomaar te downloaden maar moet je een request indienen. Dit heb ik gedaan, maar ik heb geen idee wanneer dit behandeld wordt. Misschien heeft iemand hier een firmware voor de PFC200 voor mij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kuhlivisj
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14:00
De laatste firmware is te downloaden via onderstaande link. De firmware van een PFC200 is alleen maar te installeren via een SD kaart.

http://www.wago.com/public-download/hd_V020707_10_r22709.img

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
  • Laatst online: 03-06 00:24
@frv hoe ver ben jij met de implementatie? Heb je alles draaien inmiddels?
Hoe ziet jouw logica eruit? Laatste keer dat ik echt met een PLC heb gewerkt is alweer bijna 20 jaar terug :> Neem aan dat het tegenwoordig iets gebruiksvriendelijker is?

Zit zelf nog steeds in het orienteer- en planstadium. Opties zijn nog KNX of PLC voor het hardware deel en de basis logica, daarnaast (of daarboven) Loxone, IP Symcon of Home Assistant voor de visualisatie en intelligentie. Neig op dit moment toch nog naar Loxone.

Wat met Home Assistant zitten rommelen maar dat lijkt snel onoverzichtelijk te worden als de logica wat complexer wordt. Veel gecopy/paste ook van rare identifiers van sensoren/actoren, lastig om de UI een beetje overzichtelijke te krijgen.

Het implementeren van logica in twee lagen is inderdaad deels dubbelop (wat @Femme ook aangeeft) maar alleen de bare bone basics gaan in de PLC of KNX componenten. Dus als het visualisatiedeel uitvalt (Home Assistant b.v.) dan gaat het standaard programma in de PLC draaien zodat b.v. je licht nog aan/uit kan doen. Alle scene's, bewegingsdetectie, automatische zonwering, etc, etc, etc ben je dan kwijt. Maar dan functioneert je huis iig nog op een basisniveau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
@bartvb Ik heb gewoon geaccepteerd dat de boel plat gaat als de domoticaserver eruit ligt. Wat betreft kostprijs van de onderdelen (Odroid C2 met eMMC geheugen, <80 euro) stelt dit onderdeel eigenlijk weinig voor en kun je er makkelijk eentje redundant hebben. Ik maak elk uur een backup van het systeem naar mijn NAS. Als hij het echt zou begeven ben ik weer snel up and running.

Mijn systeem heeft bovendien andere (bijna)-SPOF's zoals de ArtNet/DMX-interface. Die heb ik al eens kapot gehad waardoor de verlichting gekke dingen ging doen (op random momenten dimmen). Als de netwerkswitch eruit klapt is het ook klaar.

Met een Loxone-systeem heb je dat wat minder omdat Loxone Link werkt zonder switch en de bus neem ik aan wel operationeel blijft als een extensie uitvalt. Een defect aan de DMX-extensie is ook mogelijk bij Loxone (of KNX).

IP-Symcon is met standaard scripting niet echt overzichtelijk. Waar ik naar toe wil is om alle terugkerende logica (zoals een licht- of temperatuurcontroller) in modules te stoppen maar dat is ook omdat ik er plannen mee heb die verder reiken dan mijn eigen huis. Voor thuisgebruik is het veel te veel werk of je moet hobby zien in het programmeren. Qua standaardfunctionaliteit is Loxone veel rijker uitgerust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Hmm, daar heb je ook een punt. Een domotica-/visualisatieserver is prima redundant uit te voeren. Helemaal handig als je regelmatig backups maakt (en versiebeheer doet) maar daarnaast ook een server stand-by hebt staan met een soort ‘last known good’ versie. Die misschien een week oud is maar waarvan je wel weet dat de basics in ieder geval werken met dat apparaat. Als je dan ook nog zorgt dat er een duidelijke ‘herstel huis’ knop is in de meterkast voor vrouwlief (want dingen gaan altijd stuk als je zelf niet in de buurt bent) dan is het helemaal mooi :)

Heb hier nu heel erg in het klein Home Assistant draaien, na een reboot start HA wel maar reageert verder nergens op. Geen idee wat daar aan de hand is, dat wordt weer een uurtje debuggen en zoeken. Vooral dat is voor mij de charme van een systeem als Loxone. Veel meer gericht op betrouwbaarheid/uptime/stabiliteit. Grote keerzijde is dat je ook veel minder inzicht hebt in wat er allemaal gebeurt als het ondanks dat toch een keer mis gaat. Home Assistant kan je zelf helemaal ondersteboven halen, een Loxone Miniserver kan je restarten of naar factory defaults terugzetten op hoop van zegen.

En over het algemeen zijn er idd nog wat andere SPOFs, maar die gelden vaak voor deelsystemen en zijn vrijwel altijd robuuster/eenvoudiger dan een open source home automation oplossing met tig onderdelen die samen moeten werken. De kans dat je DMX controller dood gaat is een stuk kleiner dan dat Home Assistant onderuit gaat door een software update.

Die modulaire opzet lijkt me vrij logisch, je zou denken dat meer mensen daar al op zijn gekomen? Aan de andere kant erg benieuwd naar de beperkingen die zo’n systeem met off the shelve componenten oplevert. Je kan in PicoC wel het e.e.a. bouwen maar met enorm minimale ondersteuning, geen debugger, etc.

Maar ik kan jou binnenkort dus vragen om onze woning in richten wat domotica betreft? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DShadow
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13-04-2024
Ik heb net een nieuw huis gekocht en ik ga deze verbouwen, nu wil ik ook domotica gaan inbouwen.

Ik heb links en recht heel wat informatie gevonden maar er zit nog wat gaten in mijn kennis.

Ik heb weinig vertrouwen in de betrouwbaarheid en beveiliging van een draadloos systeem. Daarom wil ik voor een bedraad systeem gaan.

Na veel zoeken wil ik voor een systeem met een plc gaan.

Na de ervaringen in deze tread gelezen te hebben wil ik voor een Wago plc gaan.

Nu zie ik deze in een aantal varianten terug komen.

Wago Ethernet Start Kit 2
PFC200
PFC100

Wat is het verschil tussen deze 3?
Ik heb begrepen dat een de starter kit wat oudere software heeft dan de pfc200 en pfc100, nu wil ikwaarschijnlijk geen of zeer basale logica in de plc stoppen, maar deze aansturen vanuit mijn domotica software. Dus ik weet niet of dit een groot probleem is. Wat is het verschil tussen een pfc200 en een pfc100?

Als ik zoek op PFC200 vind ik model nummers varierend van 750-8202 tot en met 750-8208 wat zijn de verschillen tussen deze modellen.
Als ik zoek op PFC100 vind ik model nummers varierend van 750-8100 tot en met 750-8102 wat zijn de verschillen tussen deze modellen.

Nu is prijs ook nog belangrijk punt.
De Wago Ethernet Start Kit 2 kost 587.74

De pfc200 750-8202 kost euro 569,-
De pfc100 750-8100 kost euro 390,-

Bij de pfc controllers komt nog bij:
een 750-600 eindmodule 5-20 euro
Een voeding 15-46 euro afhankelijk van wattage
Codesys targets voor 100 euro
Moet je hier ook nog een usb kabel hebben voor het programmeren van de PLC? 55 euro

Ik overweeg nu een PFC100 750-8100 aan te schaffen zijn er nog bepaalde beperkingen in deze versie, waardoor ik deze niet zou moeten kiezen.

Ik wil pulsdrukkers als schakelaars gaan gebruiken kan ik deze rechtstreeks op een digitale input module aansluiten?
Ik zie de 750-430 en de 750-432 de 430 heeft een 8x een 1-wire aansluiting de 432 heeft 4x een 2-wire aansluiting.
Wat is verschil van aansluiten tussen deze 2 heeft er één voordeel over de andere?

Ik heb begrepen dat als je 230v lampen wil aansturen je deze niet direct kan aansluiten op een digitale output maar dat dit door een relais moet. In de startpost adviseert Femme een 16A relais is dit niet gigantisch overkill? 230v * 16A = 3680 watt. Ik neem aan dat je één lamp per relais aanstuurt?

Ik wil zoveel mogelijk logica beheren in mijn domotica software. En deze de plc laten aansturen, zoals ik begrijp stuur je dit aan via modbus over IP. Nu wil ik dit eerst in openHab gaan proberen met een escape naar ip symcon als dit problemen oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jellevictoor
Ik ben bezig met alles nu uit te schrijven wat ik ga kopen. Ik ga telkens voor relais van 5A die ik ga afzekeren met 4A. Hier heb je een 800w, wat ruim voldoende is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-06 16:22
DShadow schreef op maandag 5 februari 2018 @ 23:30:
Nu zie ik deze in een aantal varianten terug komen.

Wago Ethernet Start Kit 2
PFC200
PFC100

Wat is het verschil tussen deze 3?

Ik heb begrepen dat een de starter kit wat oudere software heeft dan de pfc200 en pfc100, nu wil ik waarschijnlijk geen of zeer basale logica in de plc stoppen, maar deze aansturen vanuit mijn domotica software. Dus ik weet niet of dit een groot probleem is. Wat is het verschil tussen een pfc200 en een pfc100?
De PFC100 is wat kleiner, verder vind ik zo snel geen verschillen. De starterkit is gewoon een PLC met wat extra's (software en kabel vaak).
Als ik zoek op PFC200 vind ik model nummers varierend van 750-8202 tot en met 750-8208 wat zijn de verschillen tussen deze modellen.
Als ik zoek op PFC100 vind ik model nummers varierend van 750-8100 tot en met 750-8102 wat zijn de verschillen tussen deze modellen.
de verschillen zitten in de aansluitmogelijkheden (uit de pdf van Wago):
Item No. : 750-81xx = PFC100
  • 00: 2 x ETHERNET, ECO
  • 01: 2 x ETHERNET
  • 02: 2 x ETHERNET, RS-232/-485
Item No. : 750-82xx = PFC200
  • 02: 2 x ETHERNET, RS-232/-485
  • 03: 2 x ETHERNET, CAN
  • 04: 2 x ETHERNET, RS-232/-485, CAN
  • 06: 2 x ETHERNET, RS-232/-485, CAN, PROFIBUS-DP slave
  • 07: 2 x ETHERNET, RS-232/-485, mobile radio module
  • 08: 2 x ETHERNET, RS-232/-485, CAN, CANopen, PROFIBUS master
...

Ik wil pulsdrukkers als schakelaars gaan gebruiken kan ik deze rechtstreeks op een digitale input module aansluiten?
Dat hang van de spanning af die je schakelt. Als je gewoon 24V gebruikt dan moet dat gewoon werken.
Ik zie de 750-430 en de 750-432 de 430 heeft een 8x een 1-wire aansluiting de 432 heeft 4x een 2-wire aansluiting.
Wat is verschil van aansluiten tussen deze 2 heeft er één voordeel over de andere?
De 2 wire levert de 24V spanning vanuit de module, bij de 1 wire moet je de 24V lijn zelf ergens aftakken.
Ik heb begrepen dat als je 230v lampen wil aansturen je deze niet direct kan aansluiten op een digitale output maar dat dit door een relais moet. In de startpost adviseert Femme een 16A relais is dit niet gigantisch overkill? 230v * 16A = 3680 watt. Ik neem aan dat je één lamp per relais aanstuurt?
Relais slijten sneller naarmate ze zwaarder belast geschakeld worden. Een zwaarder relais gaat dus veel langer mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jellevictoor
Ik sta op het punt om alles aan te kopen om mijn installatie te gaan installeren. Nu twijfel ik nog over 1 zaak en dit is de wandkast.
Sowieso kan ik niet voor een staande kast kiezen omdat ik hier geen plaats voor heb.
Nu twijfel ik tussen een kast met ingebouwde din rails of een lege kast. Beide hebben voor en nadelen, maar ik vraag me af wat jullie ervaringen zijn? In deze kast moeten mijn automaten, relais, teleruptors en PLC samen komen.
Waarom ik twijfel aan een volledig lege kast, is omdat ik niet weet hoe ik dan moet starten om alles aan te sluiten. Hoe begin je hieraan? boor je dan zelf gaten om je din rails op te bevestigen? Het is wel makkelijk dat je dan zelf je kabelgoten kan bevestigen etc.
Ik ben vooral op zoek naar tips van iemand met praktijk ervaring :). In de aankoopgids van @Femme staat alvast een voorkeur voor de eldon kasten, de 'lege' variant

Nog een bijkomende vraag, wat is het praktijk verschil tussen
4DI Wago 750-403 & Wago 750-432
4DO Wago 750-504 & wago 750-531

[ Voor 6% gewijzigd door jellevictoor op 13-02-2018 21:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
jellevictoor schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 21:05:

Waarom ik twijfel aan een volledig lege kast, is omdat ik niet weet hoe ik dan moet starten om alles aan te sluiten. Hoe begin je hieraan? boor je dan zelf gaten om je din rails op te bevestigen? Het is wel makkelijk dat je dan zelf je kabelgoten kan bevestigen etc.
Ik ben vooral op zoek naar tips van iemand met praktijk ervaring :)..
Ik zou even goed kijken naar de specs van de kast. Soms moet je zelf boren en soms is er al schroefdraad.

Zelf doen heeft als voordeel dat je de ruimte tussen de kabelgoten kunt afstemmen op wat je nodig hebt (verstandig is wel minimaal 14cm).
Nog een bijkomende vraag, wat is het praktijk verschil tussen
4DI Wago 750-403 & Wago 750-432
4DO Wago 750-504 & wago 750-531
De 750-403 is zo te zien sneller (0,2ms responstijd ipv 3ms).
De 750-531 heeft vier 0V-contacten zodat vier actuators direct verbonden kunnen worden met de module. BBij de 750-504 heb je twee 0V en twee 24V contacten (naast de uitgangen waar 24V spanning op staat als de uitgang hoog is).

Als je je relais aansuit op rijgklemmen, wat wel de nettere manier is, maakt het bovenstaande geen verschil. Je verdeeld de aarde op de rijgklemmen met behulp van bruggen zodat je alleen aders hoeft te leggen van de DO's van de module naar de rijgklem. Op de rijgklem sluit je 24V en aarde van het relais aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cige
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 26-04 13:36
Meld mij ook in dit topic.

Bezig met een complete woning renovatie. Lees nu al ongeveer 1,5 jaar mee op Tweakers in diverse topic's om mijzelf wijzer te maken op met name het gebied van duurzaamheid.

Gekozen om met een PLC de woning te gaan aansturen. Dit omdat ik alle vrijheid wil hebben, alles kan immers exact gemaakt/geprogrameerd zoals ik dat zelf handig zou vinden.

Ik ga werken met een Schneider M241 PLC, hiervan is de programmeeromgeving (SoMachine V4.3) gratis en ook CodeSys gebaseerd. Anders dan andere projecten komt in dit geval alles in het PLC. Communicatie met een bovenliggend systeem is niet nodig. Het moet een simpel werkend geheel worden. Echter zou het vrij eenvoudig moet zijn met een Smartphone het PLC te biedienen. Mocht dit lukken is dat mooi meegenomen.

Ik gebruik een Finder Impuls Relais (20.24.8.230.400) en Finder Dimmer (15.11) om verlichting te sturen. Impulsrelais omdat ik dan niet een groep continu bekrachtigd hoef te houden, wat weer nadelig is voor het sluipverbruik. De dimmer is gekozen omdat deze met 0-10V gestuurd kan worden en deze dimmer ingesteld kan worden op het type lamp dat er mee geschakeld gaat worden (LED/Halogeen). Naast verlichting is aansturing van rolluiken/screens voor de bovenverdieping geheel voorbereid (buizen, inbouwdozen en vrije in-/uitgangen). Dit zou dan eventueel gestuurd worden middels Phoenix eenvoudige relais.

Nog een andere insteek is de opbouw. Er zijn twee aparte kasten voor de boven en beneden verdieping. Er hoeft nu enkel een communicatie kabel en voeding naar boven te komen. Dit scheelt heel veel buizen van boven naar beneden. Beneden komt het PLC, met de daadwerkelijke intelligentie, welke middels een Bus communiceert met een IO station boven waarop de modulen voor boven zijn gekoppeld. De kast van boven word weggewerkt in het Toilet achter de voorzet wand (benaderbaar via een luik/klep).

De kast voor boven is inmiddels klaar en hangt. Het aansluiten zal even op zich laten wachten, prioriteiten liggen eerst bij de water aan-/afvoer.

Afbeeldingslocatie: https://ibb.co/fJ8VtH

P.S. Ik heb nog een aantal 20.24.8.4000 relais over, mocht iemand interesse hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPHA
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-06 00:33
Reactie verplaatst naar nieuw topic

[ Voor 93% gewijzigd door JPHA op 26-02-2018 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 20-06 09:05
Ik ben voor een onderzoek bezig om codesys runtime op een eigen platform te kunnen draaien, maar ben ondertussen ook op zoek gegaan naar goedkopere vervangers voor industriële PLC's zoals wago beckhoff of siemens.

nou zag ik met een snelle search al een aantal keren de Pi tegen gekomen als target voor je PLC systeem, maar ik had revolution pi nog niet de revu zien passeren.

Voor domotica gebruik een stuk uitgebreider dan veel altervatieven, omdat dit bedrijf naast analoge en digitale I/O modules ook gateways maakt.

Het is niet zo goedkoop als sommige andere alternatieven die ik al voorbij zag komen, maar voor iemand die iets meer wensen/eisen heeft is het wellicht een leuk alternatief.

daarnaast nog even een rijtje van pi gebaseerde 24v din PLC systemen die ik tegenkwam in mijn zoektocht.

unipi werkt met codesys en is zelfs gratis (50 euro voor de neuron)
PiXtend werkt ook met codesys
Iono Pi

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jellevictoor
die revolution pi ziet er echt zeer cool uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 20-06 09:05
jellevictoor schreef op zondag 4 maart 2018 @ 15:08:
die revolution pi ziet er echt zeer cool uit!
met relatief schappelijke nieuwprijzen

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peertje NL
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-06 21:42
als je impuls (bi stabiel) relais gebruikt, hoe weet de PLC dan of het licht aan of uit is?
ga je dit terug koppelen via een hulp contact op het impuls relais naar de ingang?

Want zonder terugkoppeling kan je bijvoorbeeld geen "alles uit" functie doen.

Er zijn tegenwoordig ook al extra zuinige relais.
Cige schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 21:05:
Meld mij ook in dit topic.

Bezig met een complete woning renovatie. Lees nu al ongeveer 1,5 jaar mee op Tweakers in diverse topic's om mijzelf wijzer te maken op met name het gebied van duurzaamheid.

Gekozen om met een PLC de woning te gaan aansturen. Dit omdat ik alle vrijheid wil hebben, alles kan immers exact gemaakt/geprogrameerd zoals ik dat zelf handig zou vinden.

Ik ga werken met een Schneider M241 PLC, hiervan is de programmeeromgeving (SoMachine V4.3) gratis en ook CodeSys gebaseerd. Anders dan andere projecten komt in dit geval alles in het PLC. Communicatie met een bovenliggend systeem is niet nodig. Het moet een simpel werkend geheel worden. Echter zou het vrij eenvoudig moet zijn met een Smartphone het PLC te biedienen. Mocht dit lukken is dat mooi meegenomen.

Ik gebruik een Finder Impuls Relais (20.24.8.230.400) en Finder Dimmer (15.11) om verlichting te sturen. Impulsrelais omdat ik dan niet een groep continu bekrachtigd hoef te houden, wat weer nadelig is voor het sluipverbruik. De dimmer is gekozen omdat deze met 0-10V gestuurd kan worden en deze dimmer ingesteld kan worden op het type lamp dat er mee geschakeld gaat worden (LED/Halogeen). Naast verlichting is aansturing van rolluiken/screens voor de bovenverdieping geheel voorbereid (buizen, inbouwdozen en vrije in-/uitgangen). Dit zou dan eventueel gestuurd worden middels Phoenix eenvoudige relais.

Nog een andere insteek is de opbouw. Er zijn twee aparte kasten voor de boven en beneden verdieping. Er hoeft nu enkel een communicatie kabel en voeding naar boven te komen. Dit scheelt heel veel buizen van boven naar beneden. Beneden komt het PLC, met de daadwerkelijke intelligentie, welke middels een Bus communiceert met een IO station boven waarop de modulen voor boven zijn gekoppeld. De kast van boven word weggewerkt in het Toilet achter de voorzet wand (benaderbaar via een luik/klep).

De kast voor boven is inmiddels klaar en hangt. Het aansluiten zal even op zich laten wachten, prioriteiten liggen eerst bij de water aan-/afvoer.

[afbeelding]

P.S. Ik heb nog een aantal 20.24.8.4000 relais over, mocht iemand interesse hebben.

Reality beats fiction by far!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artificial_sun

artificial_sun

Mazda Rx7

Jij onthoud in de software of je de lamp aan of uit gepulst hebt. Een alternatief is het terugkoppelen van een contact van de relais, maar dit is niet perse nodig.

Stadia was beter....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peertje NL
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-06 21:42
artificial_sun schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 11:11:
Jij onthoud in de software of je de lamp aan of uit gepulst hebt. Een alternatief is het terugkoppelen van een contact van de relais, maar dit is niet perse nodig.
Mijn ervaring met 4 impuls relais op 1 pulsdrukker (verlichting grote fabriekshal 30kw) dat ze soms niet allemaal (gelijk) schakelen.
Bij een zeer korte impuls wilt het impuls relais niet altijd omschakelen, (en zeer snelle omschakelingen).
Advies om een stukje programma te schrijven voor dat de minimum bekrachtingstijd.

Reality beats fiction by far!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scolopax
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21-08-2024
Ter info voor de eigenaar van WAGO PLC 750*

https://ics-cert.us-cert.gov/advisories/ICSA-18-088-01

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artificial_sun

artificial_sun

Mazda Rx7

Peertje NL schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 21:49:
[...]

Mijn ervaring met 4 impuls relais op 1 pulsdrukker (verlichting grote fabriekshal 30kw) dat ze soms niet allemaal (gelijk) schakelen.
Bij een zeer korte impuls wilt het impuls relais niet altijd omschakelen, (en zeer snelle omschakelingen).
Advies om een stukje programma te schrijven voor dat de minimum bekrachtingstijd.
Jou pulsdrukker gaat toch naar de PLC, daar kun je er mee doen wat je wilt, verlengen, inkorten, omdraaien. Dus als jou PLC een puls binnen krijgt van 10ms dan kun jij aan de uitgang een puls van 5 seconden maken.

En als het grote vermogens zijn kun je bij alles uit ook in stukken schakelen. Knop Alles uit >> Lichtgroep 1 uit >> 5 sec wachten >> Lichtgroep 2 uit >> 5 sec wachten >> Lichtgroep 3 uit

Stadia was beter....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackShadow
Iemand ervaring/idee hoe een Wago PLC netjes in te bouwen is in dit soort kasten:
Afbeeldingslocatie: https://media.hubo.be/img/Kast-Fix-O-Rail-3-rijen-54-modules_1602_1920x1440?base=images&sub=h7a&bottom=hf3&name=8872853405726.jpg&context=bWFzdGVyfGltYWdlc3wxMjI3OTB8aW1hZ2UvanBlZ3xpbWFnZXMvaDdhL2hmMy84ODcyODUzNDA1NzI2LmpwZ3xkYjYyNTdmMjg4YTJkNzMxYjE0ZjJiMjQwMDI0ZTNjNzdmNThhZWVkOWE3N2JkODg3MzUxMWIwYzI5NmMyNTk1&attachment=true

Wago PLC is breder en hoger dan een normale automaat, ook zit de bekabeling bovenaan en dus zichtbaar.
Wetgeving is in België volgens mij anders dan in NL, wij dienen dit soort kasten te gebruiken.
Ik dacht sowieso het plastic cover met een Dremel aan te passen zodat de PLC netjes past en de kabels die bovenaan zitten samen te binden, maar ik denk dat het netter/origineler kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kobus Post
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21-04 14:29
Cige schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 21:05:

Let op dat enkel de Schneider Electric M221 gratis programmeerbaar is met SoMachine Basic. De M241 & M251 vereisen SoMachine en die is wel betaald.

Bedoel je met het uitbreiden van de bus dat je gebruik maakt van de TM3XTRA1 en de TM3XREC1? Let er dan wel op dat de kabel maar 5m mag zijn volgens de specificaties, ik weet niet wat de afstand tussen onder en boven kast is, maar iets om rekening mee te houden. Is misschien net zo handig om een extra plc erbij te halen en deze te koppelen met ModBus. UTP en voeding naar boven en gaan (een M221 book versie kost bijna niks).

No trees were harmed in the creation of this message, but several thousand electrons were mildly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s_schimmel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:37
Voor de domotica in mijn woning gebruik ik op het moment vooral z-wave. Nu ben ik bezig met de koop van een nieuwe woning die toe is aan een grondige verbouwing. Dat biedt meteen de mogelijkheid om de domotica bedraad te gaan maken i.p.v. via zwave.

Daarvoor ben ik nu aan het kijken naar een oplossing met een PLC. Wat ik nog niet heb gevonden zijn handige pulsdrukkers. Wat ik voor KNX bijvoorbeeld tegen kwam is de NF serie van Ekinex. Die bieden een 4-voudige wandschakelaar met temperatuur en licht sensor. Dat lijkt mij handig om te gaan gebruiken maar is zoiets er ook voor een PLC oplossing of zou ik de Wago KNX/EIB/TP1 Interface kunnen gebruiken i.c.m. een PFC2000? De aansturing van de verlichting kan dan via een digitale uitgang en een relay. Het gaat puur om de aansluiting van de wandschakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artificial_sun

artificial_sun

Mazda Rx7

BlackShadow schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 12:17:
Iemand ervaring/idee hoe een Wago PLC netjes in te bouwen is in dit soort kasten:
[afbeelding]

Wago PLC is breder en hoger dan een normale automaat, ook zit de bekabeling bovenaan en dus zichtbaar.
Wetgeving is in België volgens mij anders dan in NL, wij dienen dit soort kasten te gebruiken.
Ik dacht sowieso het plastic cover met een Dremel aan te passen zodat de PLC netjes past en de kabels die bovenaan zitten samen te binden, maar ik denk dat het netter/origineler kan.
Ik denk dat siemens et200s daar wel in zal passen. Als de draden aan de voorkant zichtbaar zijn lijkt mij een dergelijke kast niet zinvol.

Stadia was beter....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex38
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 22-02 16:20
Heeft iemand hier ervaring met deze Codesys MQTT library?

http://codesys-mqtt-library.sourceforge.net/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sandolution
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 04-06 23:22
Hi allemaal,

Zelf ben ik ook aan het kijken om mijn domotica systeem uit te breiden met een PLC

Ik ben ooit begonnen met OpenHAB op een Pi1, maar na de release van OpenHAB 2 kan ik mijn RFlink niet meer aansluiten. Daarnaast was Java niet mijn sterkste kant. Ik ben daarom destijds overgestapt op Domoticz. Deze ondersteunde niet alleen RFlink, maar ook MySensors en nog wat andere bruikbare dingen.

Omdat ik nog bij mijn ouders woon, heb ik niet de mogelijkheid om deze woning te verbouwen. Daarom heb ik de lampen in het huis voorzien van aangepaste KlikAanKlikUit schakelaars,waarbij de originele printplaat vervangen is door mijn eigen printplaat die via NRF24L01 communiceert met de MySensor Gateway op de PI. Ook hebben deze schakelaars nu wat meer sensoren zoals beweging, lichtintensiteit en temperatuur. Daarover misschien later meer.

Ik heb afgelopen maand een complete re-design van het 'hart' van het systeem gedaan: Alles netjes in een kastje (Schneider Thalassa), op DIN-rail. Dat ziet er als volgt uit:
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/fupyqd9FVUadculGTIdnfgJU5oFy-XWKd-JaamOGpqZ1lh8nmTa2nnLcDNUmiPj4XBPxF3zg0mQNyvKNTpPq6XU-YrsUThiesOen2pHHrjI4cp9fRAjhvz_ufjLs37U22IwR58jW3HM=w2400
Daarin is links onderin een Wiemann 24V2,5A voeding te zien. Bovenin zijn omvormers naar 3.3v en 5v, de PI 3B+, custom printplaat voor aansluitingen, Arduino Mega (RFLink) en de NRF24L01-PA te zien. Verder nog een rijtje Wago klemmen om de voedingen te verdelen. Ik moet er nog wartels in maken voor de kabels naar buiten toe.

Het idee van dit systeem is om een klein, compact systeem te maken wat in de meterkast gehangen kan worden. Er hoeft ook alleen maar basic functionaliteit in zoals licht, weer etc. Als ik na de zomer mijn eigen huis heb, wil ik een veel uitgebreider systeem gaan maken. Hoe dat precies vorm moet gaan krijgen weet ik nog niet.

Echter, om daar alvast op voor te bereiden, ben ik bezig met het koppelen van een CoDeSys3 PLC aan Domoticz. Gezien PLC programmeren mijn werk is, ben ik op dat vlak veel sterker dan bijvoorbeeld programmeren van LUA of DzVents. Daarbij maak ik gebruik van Domoticz/Raspbian als koppeling met de verschillende sensoren en functies die niet in een PLC kunnen. Veel zaken worden middels CRON-jobs geschreven naar custom sensoren van Domoticz.

Die lees ik uit via HTTP-requests vanuit de PLC. Zo heb ik alle data van Domoticz ook in mijn PLC, waarmee ik dus makkelijk kan programmeren. Aansturen gebeurd op dezelfde manier. Ik wil tevens nog kijken of dit eventueel via MQTT kan. Alles is nog in een begin stadium, dus nog volop in ontwikkeling.

Ik gebruik daarvoor een C300 PLC van Lenze:
Afbeeldingslocatie: https://www.lenze.com/fileadmin/_processed_/csm_I0057_c300_ohne_Kom_FA_LGXX_8fa293b737.jpg

Die kost ongeveer rond de €300 euro. Daarbij komt dan nog wel de programmeer software. Ik weet zo even niet wat die kost, gezien ik die van het werk heb. Wel weet ik dat die 30 dagen gratis uit te proberen is:
http://www.lenze.com/en-gb/go/akb/201105919/1/.

Achter deze PLC kunnen eventueel ook I/O slices gehangen worden voor interfacing met de wereld. Hiervoor zijn verschillende type modules beschikbaar, net als het Wago systeem.

In de toekomst wil ik de losse PLC misschien vervangen door een scherm met ingebouwde PLC: De P300. Daarbij zit dus de CoDeSys3 PLC en de visualisatie in één. Daar kunnen dan echter geen losse I/O slices aan verbonden worden, maar die kunnen weer verbonden worden middels een EtherCAT kopstation.
Afbeeldingslocatie: https://www.lenze.com/fileadmin/_processed_/csm_I0058_p300_FA_0c0ab7545a.jpg.

Al met al dus ideeën zat om de domotica te laten besturen vanuit een PLC!

[ Voor 4% gewijzigd door Sandolution op 05-01-2019 17:48 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• matthijs33
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21-06 16:15
Het is ondertussen al enkele maanden geleden dat ik in dit forum mijn plannen heb gedeeld voor in mijn nieuwbouw woning.

Ondertussen ben ik 2 weken geleden verhuisd, en doet de WAGO PLC zijn (basic) werk.
Momenteel worden alle lichten, rolluiken, screens en de 2 dimmers (6 kanalen) bestuurd door de PLC.

De lichten worden met drukknoppen binnen gelezen in digitale ingangen, en met digitale uitgangen worden relais aangestuurd (16A).
De screens en rolluiken gebruiken ook digitale in-en uitgangskaarten en hebben 2 relais per screen/rolluik (20 relais in totaal).
De PLC heeft ook een DMX module om de 2 dimmers aan te sturen.
Dit alles is in een industriële metalen kast geplaatst (0.8x1m)
Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/meLxRx/image.png

De volgende stap is een UI te voorzien op een Rasberry PI, om alles via de GSM te kunnen besturen.
Over de software voor de UI ben ik nog niet helemaal over uit, de communicatie tussen de PI en de WAGO PLC zal waarschijnlijk MQTT worden.
De bedoeling is dat deze software de geavanceerdere taken op zich neemt, maar de basis taken zullen blijven werken met enkel de PLC. (als de PI crashed, dat ik alles nog kan bedienen met de drukknoppen in huis.)
Hopelijk heb ik hier de komende maanden wat tijd voor, maar er is ook nog ander werk in het huis die de nodige prioriteit nodig heeft :)

Vragen of (opbouwende) kritiek is altijd welkom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Wow, dat is een flinke PLC installatie zeg! _/-\o_ Hoeveel van die 32 modules gebruik je op dit moment? En waarmee heb je de Wago geprogrammeerd?

Ziet er allemaal erg netjes uit! Wel erg benieuwd hoe het eruit ziet achter de afdekplaatjes van de kabelgoten ;)
Geen scheiding van 230V en lagere spanning lijkt het?

Heb je al helder wat voor jou opties zijn als software op de Pi?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• matthijs33
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21-06 16:15
Onder de afdekplaatjes ziet het er inderdaad iets anders uit, maar ik heb mijn best gedaan (ik heb heel de kast zelf bekabeld).
Er is inderdaad geen scheiding tussen de laagspanning (24V) en de 230V (3x400V). De keurder heeft hier geen problemen over gemaakt.
Hier is een foto als de kast bijna 'af' was:
Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/iBGPPH/image.png

De PLC heeft inderdaad redelijk veel modules, vooral omdat ik de modules zo goedkoper kon vinden. 2- en 4-voudige kaarten zijn veel goedkoper dan 8- of 16- voudige. (En ik had toch plaats in de kast)
Momenteel zijn alle 40 outputs in gebruik, en ongeveer 60 van de 72 inputs.(Moet dringend nog eens naar enkele goedkope outputs zoeken)
De PLC is met Codesys 2.3 in ST geprogrammeerd.
Hier nog eens een overzicht (komt uit Wago IO Check):
Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/n4oojH/image.png

Nog niet echt beslist voor de software op de PI, ik denk de software redelijk basis te houden zodat ik veel in eigen handen houd. Ik bekijk momenteel de mogelijkheden met Node Red en een Node Red dashboard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Ooh, dat ziet er heel netjes uit idd! Goed werk :j

Was me nog niet opgevallen dat het allemaal kaarten zijn met 2 of 4 outputs. Smart :)

Hey, Node Red kende ik nog niet. Dat ziet er heel erg interessant uit! Ik programmeer zelf ook, maar het grafische programmeren/configureren zoals b.v. Loxone dat doet spreekt me erg aan voor domotica. Het is (denk ik) op die manier een heel stuk makkelijker om alles een beetje overzichtelijk te houden en meteen te documenteren ipv tig configuratiefiles bijhouden.

Grote nadeel van Loxone is dat de uitbreidbaarheid heel erg beperkt is. Je kan wel wat dingen doen met PicoC maar daar iets in ontwikkelen is nogal een matige ervaring o.a. door het ontbreken van een debugger. Node Red gaat hier op de lijst, veel dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cige
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 26-04 13:36
Peertje NL schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 23:05:
als je impuls (bi stabiel) relais gebruikt, hoe weet de PLC dan of het licht aan of uit is?
ga je dit terug koppelen via een hulp contact op het impuls relais naar de ingang?

Want zonder terugkoppeling kan je bijvoorbeeld geen "alles uit" functie doen.

Er zijn tegenwoordig ook al extra zuinige relais.
[...]
Extact zoals @artificial_sun al vertelde. Ik schakel enkel de Fase van de de lichtgroep. Het andere contact gebruik ik als terug meld contact naar het PLC, zodat het PLC ten alle tijden weet in welke stand het relais zich bevind. Het relais is namelijk ook handmatig te bedienen, en dan klopt de status bit van het PLC niet meer.

'extra zuinige relais' ben ik van op de hoogte, echter blijf de situatie zo dat ik die continu van stoom moet voorzien. het impuls is kortstondig een puls en klaar. Vandaar mijn keuze.
Peertje NL schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 21:49:
[...]

Wederom zoals @artificial_sun al melde. De pulsdrukker komt binnen op een digitale ingang. Mijn PLC schakelt het relais zelf. Ik kan dus de schakelpuls op bijv. 100ms programmeren.
Kobus Post schreef op zaterdag 31 maart 2018 @ 17:52:
[...]

Let op dat enkel de Schneider Electric M221 gratis programmeerbaar is met SoMachine Basic. De M241 & M251 vereisen SoMachine en die is wel betaald.

Bedoel je met het uitbreiden van de bus dat je gebruik maakt van de TM3XTRA1 en de TM3XREC1? Let er dan wel op dat de kabel maar 5m mag zijn volgens de specificaties, ik weet niet wat de afstand tussen onder en boven kast is, maar iets om rekening mee te houden. Is misschien net zo handig om een extra plc erbij te halen en deze te koppelen met ModBus. UTP en voeding naar boven en gaan (een M221 book versie kost bijna niks).
Bedankt voor de Tips! SoMachine heb ik tot mijn beschikking. Deze is tegenwoordig gratis te verkrijgbaar, vergt enkel registratie van het product.

Ik maak inderdaad gebruik van de TM3XTRA1 en de TM3XREC1. Ik was er echter al van op de hoogte. De Kast op de boven verdieping hangt letterlijk recht boven de kast beneden. Daarom kan ik dus ook met 5mtr weg komen. ModBus

Een extra CPU had acheraf net zo makkelijk kunnen zijn inderdaad. De kans is groot dat deze nog wel in de garage gaat komen, wanneer we daar met de elektra bezig gaan.

[ Voor 39% gewijzigd door Cige op 26-04-2018 11:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jellevictoor
matthijs33 schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 19:48:
Onder de afdekplaatjes ziet het er inderdaad iets anders uit, maar ik heb mijn best gedaan (ik heb heel de kast zelf bekabeld).
Er is inderdaad geen scheiding tussen de laagspanning (24V) en de 230V (3x400V). De keurder heeft hier geen problemen over gemaakt.
Hier is een foto als de kast bijna 'af' was:
[afbeelding]

De PLC heeft inderdaad redelijk veel modules, vooral omdat ik de modules zo goedkoper kon vinden. 2- en 4-voudige kaarten zijn veel goedkoper dan 8- of 16- voudige. (En ik had toch plaats in de kast)
Momenteel zijn alle 40 outputs in gebruik, en ongeveer 60 van de 72 inputs.(Moet dringend nog eens naar enkele goedkope outputs zoeken)
De PLC is met Codesys 2.3 in ST geprogrammeerd.
Hier nog eens een overzicht (komt uit Wago IO Check):
[afbeelding]

Nog niet echt beslist voor de software op de PI, ik denk de software redelijk basis te houden zodat ik veel in eigen handen houd. Ik bekijk momenteel de mogelijkheden met Node Red en een Node Red dashboard.
Netjes, ik ben zelf ook mijn kast aan het bekabelen, maar zover sta ik nog niet :) Mijn rijgklemmen bovenaan waren te groot, dus heb ik mijn kabelgoten mogen herschikken :X
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/IpaRXBL.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichVw
[b]
De lichten worden met drukknoppen binnen gelezen in digitale ingangen, en met digitale uitgangen worden relais aangestuurd (16A).
De screens en rolluiken gebruiken ook digi

De volgende stap is een UI te voorzien op een Rasberry PI, om alles via de GSM te kunnen besturen.
Over de software voor de UI ben ik nog niet helemaal over uit, de communicatie tussen de PI en de WAGO PLC zal waarschijnlijk MQTT worden.
De bedoeling is dat deze software de geavanceerdere taken op zich neemt, maar de basis taken zullen blijven werken met enkel de PLC. (als de PI crashed, dat ik alles nog kan bedienen met de drukknoppen in huis.)
Hopelijk heb ik hier de komende maanden wat tijd voor, maar er is ook nog ander werk in het huis die de nodige prioriteit nodig heeft :)

Vragen of (opbouwende) kritiek is altijd welkom :)
Momenteel heb ik ook de basislogica in m'n plc zitten, communicatie gebeurd via verschillende protocols:
  • modbus voor het uitlezen van de outputs
  • mqtt voor het uitsturen van events op inputs (single press, double press of long press)
  • tcp voor het sturen van commando's naar de plc
Alles gaat via openhab, openhab heeft een flinke leercurve maar het is het zeker waard. Alleen al naar andere integraties toe is er heel veel mogelijk. Als je dan voor frontend iets (custom) anders wilt doen kan je gebruik maken van de mogelijkheid om de Openhab eventbus te expanden via mqtt (krijg je updates per events en kan je commandos sturen ook via mqtt).

Mijn verdere tips:
  • leer/gebruik docker(-compose), je kan je volledige setup starten met één docker commando, ook naar disaster recovery heel interessant (alle hardware faalt vroeger of later)
  • als je voor docker kiest: zoek hardware met een intel/amd cpu. Het overgrote deel van de bestaande docker containers is hiervoor gemaakt. Voor ARM is de ondersteuning beperkt, als je tenslotte kijkt naar het openhab forum word de rpi zelf afgeraden (sd kaartjes falen constant wegens teveel io)
Zelf heb ik alles in docker containers (mqtt broker + openhab) en kan ik alles online brengen aan de hand van één enkele docker-compose file. Al de configuratie van de mqtt broker en openhab is via files dus die zitten gewoon samen met m'n docker compose in een git repo :)

Om alles te starten op een nieuwe host dien ik gewoon docker te installeren, m'n git repo pullen en 'docker-compose up' geven als commando en alles is live.. naar mijn mening een enorme meerwaarde maar iedereen z'n eigen zin natuurlijk :) succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jellevictoor
frv schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 00:09:
[...]

Een goedkope stroommeter met pulse uitgang voldoet daarvoor ook al. Wago heeft een functieblok waarmee je de pulsen telt en automatisch uitrekent wat je verbruik op dat moment is. Gebruik die voor mijn zonnepanelen via de productiemeter (simpel s1 contact met pulsen). De berekening is relatief accuraat ... Zeker bij hoge opbrengst. Hoe meer tijd tussen de pulsen hoe onnauwkeuriger maar ook dat valt mee.

Ben je meteen niet meer afhankelijk van de energiemeter en kun je meerdere meetpunten installeren. Aan die prijs kun je per kring of toestel gaan meten. (1 DI input + 1 stroommeter / meetpunt)

[...]

pvoutput kun je via een http api aansturen dacht ik ? Ik was van plan de wago dat te laten doen. Die beschikt over de gegevens en uiteindelijk zijn het maar simpele http calls ... Een lage prioriteit taak aanmaken en de wago heeft de hele nacht om de gegevens naar pvoutput te sturen.

[...]

Flow meters zijn niet zo heel duur hoor.

https://nl.aliexpress.com...=2114.48010308.4.2.BaqnxD

7 dollar / stuk.

1 DI (+- 10 euro) + 1 flow meter = nog geen 20 euro. Denk dat je voor die dingen op licht of via reedcontact al gauw meer kwijt bent.
Welke stroom meters gebruik je dan? Ik ben naar deze aan het kijken eastron sdm120. Een collega leest deze nu uit via modbus, maar ik zou graag mijn modbus interface beperken tot enkel mijn PLC. het lijkt me dus wel cool om deze via pulse aan te sluiten op mijn plc en dan via modbus op mijn plc uit te lezen. De meters van wago zijn echt belachelijk duur.
Iemand andere ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
jellevictoor schreef op zondag 13 mei 2018 @ 09:50:
[...]

Welke stroom meters gebruik je dan? Ik ben naar deze aan het kijken eastron sdm120. Een collega leest deze nu uit via modbus, maar ik zou graag mijn modbus interface beperken tot enkel mijn PLC. het lijkt me dus wel cool om deze via pulse aan te sluiten op mijn plc en dan via modbus op mijn plc uit te lezen. De meters van wago zijn echt belachelijk duur.
Iemand andere ervaringen?
Het is zonde om alleen het verbruik via de pulsuitgang uit zo'n meter te halen. Een SDM120 kan ook o.a. spanning, stroomsterkte, power factor, reactief vermogen meten. Wat weerhoudt je ervan om modbus te gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jellevictoor
Femme schreef op zondag 13 mei 2018 @ 18:36:
[...]

Het is zonde om alleen het verbruik via de pulsuitgang uit zo'n meter te halen. Een SDM120 kan ook o.a. spanning, stroomsterkte, power factor, reactief vermogen meten. Wat weerhoudt je ervan om modbus te gebruiken?
Niet weerhoudt me, ik dacht na over 2 modbus kanalen uit te lezen. Ik had me meer voorgenomen dat mijn plc centraal stond en de waarheid bevat, indien ik dat niet doe, verleg ik die zaken naar mijn rpi (of consoort) die modbus leest.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
jellevictoor schreef op zondag 13 mei 2018 @ 20:58:
[...]

Niet weerhoudt me, ik dacht na over 2 modbus kanalen uit te lezen. Ik had me meer voorgenomen dat mijn plc centraal stond en de waarheid bevat, indien ik dat niet doe, verleg ik die zaken naar mijn rpi (of consoort) die modbus leest.
Je kunt de data uit de meter natuurlijk ook naar de plc halen via een rs-485 module op de plc of door een modbus RTU naar modbus TCP module te gebruiken van bijv. USRIOT USR-TCP232-410S van 45 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meddle
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-06 12:12

meddle

:o

Als een soort side-project ben ik van plan een PLC aan te schaffen voor het meten van luchtvochtigheid en temperatuur in een fabriekshal, met als doel daar later de ventitlatie, verlichting, verwarming daar ook mee aan te sturen. Na enig zoeken kwam ik uit op dit topic en de PLC's van wago, die mooi uit te breiden zijn en vrij betaalbaar. Zelf dacht ik om alvast het volgende aan te schaffen om iig de temperatuur te gaan meten:
  • 750-8202 PFC200 controller
  • 750-460 voor PT 1000 sensoren
  • 787-1606 PSU
  • 750-600 bus afsluiter
  • 750-530 digitale output
  • 750-923 USB data cable
  • SD kaartje
  • Aansluitkabels
  • DIN 35 rail
Mist hier nog iets om dit te laten functioneren? (Het gaat in eerste instantie puur om het uitlezen van een paar temperatuur sensoren en dit te visualiseren op een web interface, de rest bestel ik later)

Verder zit ik met de vraag wat ik het beste voor software kan doen. De bedoeling is dat het systeem uiteindelijk bestuurd wordt door de controller en met een HMI via een simpele interface in te stellen is, en dus kunnen draaien zonder externe software op een PC/server. Ik had begrepen dat ik de PLC via codesys v3 for PFC200 kan programmeren en dat ik (daarmee?) ook een HTML5 web interface kan maken waar mensen oa. temperatuur en instelling kunnen zien. Ik zag echter ook dat Wago zelf software verkoopt voor zijn PLC's zoals wago I/O check, wago e!cockpit en nog wat andere programma's die vrij duur zijn. Heb ik die pakketten dan ook nodig naast codesys voor de PFC200 om de volledige functionaliteit van de PLC te kunnen benutten? :? Dit laatste is me niet helemaal duidelijk.

specs PC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Antonius
meddle schreef op zondag 20 mei 2018 @ 16:03:
Verder zit ik met de vraag wat ik het beste voor software kan doen. De bedoeling is dat het systeem uiteindelijk bestuurd wordt door de controller en met een HMI via een simpele interface in te stellen is, en dus kunnen draaien zonder externe software op een PC/server. Ik had begrepen dat ik de PLC via codesys v3 for PFC200 kan programmeren en dat ik (daarmee?) ook een HTML5 web interface kan maken waar mensen oa. temperatuur en instelling kunnen zien. Ik zag echter ook dat Wago zelf software verkoopt voor zijn PLC's zoals wago I/O check, wago e!cockpit en nog wat andere programma's die vrij duur zijn. Heb ik die pakketten dan ook nodig naast codesys voor de PFC200 om de volledige functionaliteit van de PLC te kunnen benutten? :? Dit laatste is me niet helemaal duidelijk.
Om alleen temperatuur te meten is dit overkill en prijzig, maar wel een prima basis om uit te bouwen naar de andere zaken.

Voeding: ik weet niet wat de Wago voeding kost, kan ook een andere 24V voeding zijn. Ik zou wel DIN rail mount nemen. Ik heb goede ervaringen met Meanwell voedingen in combinatie met PLC's.

Software: kan zowel met E!Cockpit (duur) als met de PFC200 codesys control en standaard Codesys v3. Bij de Wago software kun je gebruik maken van Wago support, met de runtime van 3S Software ben je wat dat betreft iets meer op jezelf aangewezen. Lees voordat je kiest even na of de Wago modules die je nu en in de toekomst wilt gaan gebruiken allemaal ondersteund worden door de runtime van 3S.

Voor gebruik met 1 PLC is de 3S oplossing prima. Als je meerdere PLC's gaat programmeren, dan wordt de E!Cockpit software op een gegeven moment goedkoper want geen meerprijs per PLC. Ik doe er (beroepsmatig) een flink aantal per jaar, dan kan het wel uit :)

Wat wil je met de temperatuur en evt andere gegevens gaan doen? Alleen instant zichtbaar maken, of ook historie vastleggen? In dat laatste geval kun je alvast denken over hoe je dat wilt doen. Bijvoorbeeld:
  • loggen naar tekst/CSV bestand op SD en soms er even uithalen of via FTP uitlezen
  • interface voorzien zodat een ander systeem continu of periodiek kan uitlezen tbv loggen, bijv modbus over ethernet of RS485
  • loggen via ethernet naar externe opslag (bijv naar SQL server, MySQL, ...)
  • loggen via seriele aansluiting naar externe opslag (bijv naar SQL server, MySQL, ...)
  • MQTT
Dat kan zelfs al naar iets simpels als een Raspberry PI waar je gegevens in een database vastlegt en op een dashboard visualeert, direct via HDMI op tv scherm of ook weer via een web interface.

IMHO is het zonde om de data wel te meten maar geen historie vast te leggen. Dat kan erg nuttig zijn om beslissingen op te baseren (kan bijvoorbeeld ook gedaan worden met stroomverbruik icm zonnepanelen en investeringsbeslissingen om daar beter mee om te gaan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rspoe
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 06-03 13:53
Inmiddels zijn we begonnen met de bouw. De elektricien ga ik straks meehelpen met leggen zodat ik hier meer kennis van ga krijgen. Qua programmeren heb is voldoende kennis. Qua elektra heb ik helaas weinig ervaring. We trekken alle schakelaars, sensors en lichtgroepen naar de meterkast. Hier schakelen we alles 1 op 1.

Nu ben ik aan het bedenken hoe ik hier logica tussen kan zetten. En misschien meteen kan toepassen om dubbele kosten te voorkomen. Ik twijfel tussen;

1. Plc
2. Ethernet relais of Railduino

Beide verbonden met een raspberry pi waar domoticz (of andere logica) op draait.

Mijn hamvraag momenteel; hoe ga ik om met fallback als domoticz of de raspberry pi het begeeft? Het zou mooi zijn als alles 1 op 1 blijft schakelen. Is dit het geval bij i/o op een plc? Een ander voordeel is dat we alles meteen goed kunnen aansluiten zodat ik het op mijn gemak programmeren als de woning klaar is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartvb
Ik zou voor een PLC gaan. Die kan je prima gebruiken als 'dom relais' voor als de RPi wel draait, op het moment dat de PLC merkt dat de RPi overleden is (b.v. door een simpele watchdog) draait de PLC een simpel programma waarin je inputs aan outputs koppelt.

Meerkosten zijn er wel, maar vrij beperkt als je dit een beetje handig aanpakt. Je hebt ook geen heel super luxe PLC nodig als je hier geen dimmers, sensoren, etc, etc aan wil hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rspoe
bartvb schreef op maandag 28 mei 2018 @ 22:33:
Ik zou voor een PLC gaan. Die kan je prima gebruiken als 'dom relais' voor als de RPi wel draait, op het moment dat de PLC merkt dat de RPi overleden is (b.v. door een simpele watchdog) draait de PLC een simpel programma waarin je inputs aan outputs koppelt.

Meerkosten zijn er wel, maar vrij beperkt als je dit een beetje handig aanpakt. Je hebt ook geen heel super luxe PLC nodig als je hier geen dimmers, sensoren, etc, etc aan wil hangen.
Sensors en dimmers wil ik wel gaan toepassen. Ik heb me nog niet verdiept in PLC. Welke raad je aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
rspoe schreef op maandag 28 mei 2018 @ 21:39:
Inmiddels zijn we begonnen met de bouw. De elektricien ga ik straks meehelpen met leggen zodat ik hier meer kennis van ga krijgen. Qua programmeren heb is voldoende kennis. Qua elektra heb ik helaas weinig ervaring. We trekken alle schakelaars, sensors en lichtgroepen naar de meterkast. Hier schakelen we alles 1 op 1.

Nu ben ik aan het bedenken hoe ik hier logica tussen kan zetten. En misschien meteen kan toepassen om dubbele kosten te voorkomen. Ik twijfel tussen;

1. Plc
2. Ethernet relais of Railduino

Beide verbonden met een raspberry pi waar domoticz (of andere logica) op draait.

Mijn hamvraag momenteel; hoe ga ik om met fallback als domoticz of de raspberry pi het begeeft? Het zou mooi zijn als alles 1 op 1 blijft schakelen. Is dit het geval bij i/o op een plc? Een ander voordeel is dat we alles meteen goed kunnen aansluiten zodat ik het op mijn gemak programmeren als de woning klaar is.
Een plc kan het net zo goed begeven als een single board computer waar Linux en domoticasoftware op draait, hoewel een plc in principe wel wat robuuster is en de software die erop draait eenvoudiger is. Als het ding dood is doen je relais het echter ook niet meer. Er zijn ook andere single points of failure in je systeem zoals de voeding van de plc of sbc (hoewel je die eenvoudig redundant kunt maken).

Als je simpele verlichting gebruikt (bij rgbw-leds wordt het moeilijker) zou je handbediening als backup in de verdeelkast kunnen inbouwen. Je zou de voeding naar de lampen (of naar de relais) parallel via schakelaars kunnen bedienen. Als je die schakelaars in de verdeelkast inbouwt dan is de hoeveelheid extra bekabeling te overzien. Je zou dan in het geval van een kapotte plc of sbc in ieder geval nog met de hand de verlichting kunnen bedienen vanuit de verdeelkast.

Met domoticasoftware zoals Domoticz, Home Assistant en IP-Symcon kun je wel veel makkelijker een leuke webinterface en app in elkaar knutselen, met alle voordelen van dien zoals notificaties.

Ik draai mijn home automation op een Odroid C2 met eMMC-geheugen en IP-Symcon. Laatst heb ik 'm een keer gereboot na 173 dagen uptime. De betrouwbaarheid van zo'n oplossing kan dus prima zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• artificial_sun

artificial_sun

Mazda Rx7

Femme schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 09:59:
[...]

Een plc kan het net zo goed begeven als een single board computer waar Linux en domoticasoftware op draait, hoewel een plc in principe wel wat robuuster is en de software die erop draait eenvoudiger is.
Hier ben ik het niet mee eens, een PLC wat robuuster als een single board computer? PLC's zijn gemaakt voor 24/7 gebruik voor vele jaren. Kunnen zonder moeite zo van de spanning getrokken worden en net zo makkelijk weer ingeprikt. Ze lopen nooit vast (als jij als programmeur geen domme fouten programmeert).

Bij grote chemische fabrieken gebruiken ze PLC's als veiligheidssystemen (naast DCS als besturing), en dat doen ze niet als ze net zo vaak vastlopen als een gemiddelde Pi.

Stadia was beter....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rspoe
Ik heb zelf geen ervaring met PLC programmeren. Dus ethernetrelais of een railduino zouden misschien een goede uitkomst bieden voor mij.

Edit (en offtopic): misschien dat ik alles meteen schakel via ethernetrelais zoals dit: https://sigma-shop.com/pr...s-for-din-mount-rail.html Als ik een wisselschakelaar aansluit op de relay blijft hij altijd schakelen. Ook zonder logica. Of de relais moet het begeven. Dan kan ik er later op mijn gemak logica tussen bouwen.

Zo dus (de bruine kleur moet een zwarte draad zijn, de bewegingsmelder een relay). Alleen dan moet ik nog iets van logica kunnen bedenken als ik de lamp wil uitschakelen vanaf de relay, terwijl de wisselschakelaar wel om staat.

Afbeeldingslocatie: https://www.klusidee.nl/Forum/userpix/18918_bewegingsmelder_2.jpg

[ Voor 74% gewijzigd door rspoe op 31-05-2018 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oranje Banaan
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 01-04 19:26
Al enige tijd aan het verdiepen in domotica met een plc, en al deze topics op tweakers doorgelezen. Ik heb net mijn nieuwbouw woning opgeleverd gekregen en heb er dus een domotica voorbereiding bij laten installeren. Dat houdt in dat er vanuit elke wandachakelaar en centraal doos ook een directe leiding ligt naar de meterkast. Nu wil ik stroomkabels gaan trekken naar de wandschakelaars. Dit zijn als ik het goed begrijp 5v signaaldraden toch? Hoe dik moeten deze draden zijn kwa diameter? Dit omdat er voor sommige wandschakelaars waar meerdere schakelaars in zitten maar een leiding is aangelegd. Ik moet dus meerdere kabels door de enkele buis leggen voor de verschillende schakelaars. En zo ja geeft dit geen storingen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Oranje Banaan schreef op maandag 11 juni 2018 @ 13:09:
Al enige tijd aan het verdiepen in domotica met een plc, en al deze topics op tweakers doorgelezen. Ik heb net mijn nieuwbouw woning opgeleverd gekregen en heb er dus een domotica voorbereiding bij laten installeren. Dat houdt in dat er vanuit elke wandachakelaar en centraal doos ook een directe leiding ligt naar de meterkast. Nu wil ik stroomkabels gaan trekken naar de wandschakelaars. Dit zijn als ik het goed begrijp 5v signaaldraden toch? Hoe dik moeten deze draden zijn kwa diameter? Dit omdat er voor sommige wandschakelaars waar meerdere schakelaars in zitten maar een leiding is aangelegd. Ik moet dus meerdere kabels door de enkele buis leggen voor de verschillende schakelaars. En zo ja geeft dit geen storingen?
24VDC is de meest gebruikte spanning voor digitale inputs van plc's.

De dikte van de aders boeit niet zoveel omdat er maar een zwak stroompje overheen loopt. Voor storingen hoef je ook niet bang te zijn. Er wordt niet gecommuniceerd over de kabel behalve dan met een simpel aan/uit stroompje. Je zou utp-, knx- of svv-kabel kunnen gebruiken. Als je afgeschermde cat6-kabel gebruikt dan is je kabel ook geschikt voor onder andere 1-wire en Loxone Tree. Met een knx-kabel kun je later nog upgrade naar knx-schakelmateriaal.

Als je temperatuurmeting wil doen dan is het wel mooi om 1-wire DS18B20 sensoren achter je pulsdrukkers te plaatsen. Ze zijn goedkoop en meten nauwkeurig. Er zijn interfaces om 1-wire aan je plc te koppelen, bijvoorbeeld deze: https://www.esera.de/prod.../1-wire-hub-platine?c=265 .

Ik heb er zelf voor gekozen om twee kabels naar elke pulsdrukker te trekken, één voor de knoppen en de andere voor 1-wire. Mijn 1-wire sensoren zijn aangesloten in een lijntopologie waarbij er een 'aanvoer' en retourader voor het bussignaal door dezelfde kabel gaan en de retour in de verdeelkast op de aanvoer van de volgende sensor is aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oranje Banaan
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 01-04 19:26
Femme schreef op maandag 11 juni 2018 @ 14:29:
[...]

24VDC is de meest gebruikte spanning voor digitale inputs van plc's.

De dikte van de aders boeit niet zoveel omdat er maar een zwak stroompje overheen loopt. Voor storingen hoef je ook niet bang te zijn. Er wordt niet gecommuniceerd over de kabel behalve dan met een simpel aan/uit stroompje. Je zou utp-, knx- of svv-kabel kunnen gebruiken. Als je afgeschermde cat6-kabel gebruikt dan is je kabel ook geschikt voor onder andere 1-wire en Loxone Tree. Met een knx-kabel kun je later nog upgrade naar knx-schakelmateriaal.

Als je temperatuurmeting wil doen dan is het wel mooi om 1-wire DS18B20 sensoren achter je pulsdrukkers te plaatsen. Ze zijn goedkoop en meten nauwkeurig. Er zijn interfaces om 1-wire aan je plc te koppelen, bijvoorbeeld deze: https://www.esera.de/prod.../1-wire-hub-platine?c=265 .

Ik heb er zelf voor gekozen om twee kabels naar elke pulsdrukker te trekken, één voor de knoppen en de andere voor 1-wire. Mijn 1-wire sensoren zijn aangesloten in een lijntopologie waarbij er een 'aanvoer' en retourader voor het bussignaal door dezelfde kabel gaan en de retour in de verdeelkast op de aanvoer van de volgende sensor is aangesloten.
Bedankt voor je uitgebreide reactie! Merk al dat ik nog aan het begin van mijn plan ben als ik het zo lees. Bedoel je dat ik het beste een netwerkkabel van cat6 kan gebruiken om deze naar mijn pulsdrukkers te trekken, en de aders gebruiken als signaal draad naar de plc?

Ik wil het bij een Wago of soortgelijks plc houden zodat ik niet van een fabrikant of standaard afhankelijk ben zoals Loxone. Ben daar voor opzoek naar een goed geprijsde tweedehandse maar die is momenteel niet te vinden heb ik gemerkt (iemand nog tips, eBay staat momenteel niet veel). Ik ga mij in ieder geval nog even verdiepen in het 1 wire systeem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brains
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 04-03-2024
Femme was zojuist nog op TV in "De wereld van morgen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oystein
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 09-05 10:40
Voor een PLC sturing (ben met de Siemens Logo e.e.a. aan het uitwerken) heb ik alleen mechanische drukknoppen nodig voor licht en zonnescherm schakelaars e.d.

Terwijl er in KNX zoveel mooie tasters (4-6 voudig) beschikbaar zijn blijkt het erg beperkt in NO drukschakelaars.
Ik kom eigenlijk alleen Niko tegen.

Hebben jullie nog een paar mooie voorbeelden of alternatieven ?

Alvast bedankt.

8x JA Solar 410 Wp + SMA TriPower 4.0 @ 38° incl. 210° azim. / domotica Siemens Logo / audio Linux server with Lyngdorf RoomPerfect 2.1 speakers / business level LAN network / OpenMediaVault NAS on x86

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Z
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20-06 22:33
Gira is wat ik ga toepassen.
Dit zijn 24V schakelaars:
https://katalog.gira.de/nl_NL/datenblatt.html?id=653056
https://katalog.gira.de/nl_NL/datenblatt.html?id=653059

Bij Voltus.de zijn ze relatief goedkoop.

[ Voor 11% gewijzigd door Rob Z op 25-06-2019 15:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tinus5
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21-06 22:50
Ik ga de volgende van Jung (LS990 serie) toepassen: https://www.jung.de/at/online-katalog/67915804/ (deze zijn er in 2, 4, 6, en 8-voudig). Evenals de gewone Jung pulsdrukkers voor de minder fancy plaatsen (badkamer, kinderkamers, etc.
Er is ook nog de Junf F40 range: https://www.jung.de/nl/online-catalogus/367462210/

In Duitsland voordeliger (zoek op idealo.de)

[ Voor 12% gewijzigd door tinus5 op 20-07-2018 20:23 ]

Almere, 10230 Wp, ZZW, 36°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oystein
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 09-05 10:40
Thanks, daar kan ik mee uit de voeten (y)

8x JA Solar 410 Wp + SMA TriPower 4.0 @ 38° incl. 210° azim. / domotica Siemens Logo / audio Linux server with Lyngdorf RoomPerfect 2.1 speakers / business level LAN network / OpenMediaVault NAS on x86

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhemeryck
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 30-07-2018
Ik was ondertussen redelijk overtuigd van de unipi neuron reeks (https://www.unipi.technology/unipi-neuron-l303-p101 -- heb er ondertussen zelfs zo eentje aangeschaft) maar het probleem dat ik hier zie is dat je niet zo makkelijk IO kunt bijzetten als je bvb bij de Wago PLCs wel kunt.

Vooraleer ik het hele concept nog eens zou omgooien, had ik aantal praktische vragen bij de wago PLC, e.g. de PFC200:
* plaatsing in kast: past dit in een "klassieke" verdeelkast? Ik had gedacht aan 1 grote kast voor zowel de zekeringen (220V) als de PLC. Voor de unipi Neuron zou dat geen probleem zijn. Ik ben qua kasten aan het kijken naar verdeelkasten zoals van Vynckier, Schneider Electric, Legrand ...
* programmatie: ik zie codesys hier vaak terugkomen, maar dat is allemaal windows-based / grafische ontwikkelomgeving, wat voor mij een no-go is. Ik vroeg me af wat soort van distro er draait op die PFC200 (linux met RT-patch -- ik schat hun eigen linux build) en hoe makkelijk het is om rechtstreeks op de PLC te programmeren. In een ideale wereld heeft wago ergens een library om events op de bus op te vangen en deze bijvoorbeeld via MQTT af te vuren -- maar ik weet niet hoe realistisch zoiets is.
* DALI: is blijkbaar een van de klemmen die wago ook aanbiedt; iemand ervaring mee?
Pagina: 1 ... 4 ... 21 Laatste