In ons gastenverblijf gebruik ik enkel- en tweevoudige pulsdrukkers van Niko met afwerking in Niko Pure aluminium. Duur, maar ook erg mooie afwerking en een super degelijk mechanisch schakelgevoel in de knoppen. De vier- en zesvoudige pulsdrukkers van Niko hebben niet dat degelijke mechanische schakelgevoel.Oystein schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 16:51:
Voor een PLC sturing (ben met de Siemens Logo e.e.a. aan het uitwerken) heb ik alleen mechanische drukknoppen nodig voor licht en zonnescherm schakelaars e.d.
Terwijl er in KNX zoveel mooie tasters (4-6 voudig) beschikbaar zijn blijkt het erg beperkt in NO drukschakelaars.
Ik kom eigenlijk alleen Niko tegen.
Hebben jullie nog een paar mooie voorbeelden of alternatieven?
In de rest van het huis heb ik enkel- en tweevoudige pulsdrukkers van Merten met afwerking in Merten Artec. Wat minder strak maar wel een stuk betaalbaarder (zie bijv. Voltus.de voor prijzen). In deze serie zijn er echter geen vier- of zesvoudige drukknoppen in één afdekraampje.
Wat betreft I/O is het systeem van Wago fantastisch. Het neemt het weinig ruimte in en je kunt per module van 12mm breed twee tot zestien I/O kanalen bijschakelen. Je neemt alleen wat nodig is en je kunt zo'n beetje elk denkbare signalerings- en communicatietechniek in je systeem integreren. Ik heb zelf veel gebruikte modules van eBay.de gebruikt. Nooit problemen mee en de kosten vallen dan ook erg mee, zeker voor digitale inputs en outputs.mhemeryck schreef op zondag 22 juli 2018 @ 11:42:
Ik was ondertussen redelijk overtuigd van de unipi neuron reeks (https://www.unipi.technology/unipi-neuron-l303-p101 -- heb er ondertussen zelfs zo eentje aangeschaft) maar het probleem dat ik hier zie is dat je niet zo makkelijk IO kunt bijzetten als je bvb bij de Wago PLCs wel kunt.
Vooraleer ik het hele concept nog eens zou omgooien, had ik aantal praktische vragen bij de wago PLC, e.g. de PFC200:
* plaatsing in kast: past dit in een "klassieke" verdeelkast? Ik had gedacht aan 1 grote kast voor zowel de zekeringen (220V) als de PLC. Voor de unipi Neuron zou dat geen probleem zijn. Ik ben qua kasten aan het kijken naar verdeelkasten zoals van Vynckier, Schneider Electric, Legrand ...
* programmatie: ik zie codesys hier vaak terugkomen, maar dat is allemaal windows-based / grafische ontwikkelomgeving, wat voor mij een no-go is. Ik vroeg me af wat soort van distro er draait op die PFC200 (linux met RT-patch -- ik schat hun eigen linux build) en hoe makkelijk het is om rechtstreeks op de PLC te programmeren. In een ideale wereld heeft wago ergens een library om events op de bus op te vangen en deze bijvoorbeeld via MQTT af te vuren -- maar ik weet niet hoe realistisch zoiets is.
* DALI: is blijkbaar een van de klemmen die wago ook aanbiedt; iemand ervaring mee?
Een FPC200 kan gewoon in een standaard verdeelkast ingebouwd worden. Programmeren heb ik zelf eigenlijk minimale ervaring mee. Vooralsnog gebruik ik modbus om met de PLC te communiceren. Er zijn MQTT libraries voor CoDeSys om efficiënter te communiceren.