Domotica met plc's

Pagina: 1 ... 5 ... 21 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21-06 11:23

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Oystein schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 16:51:
Voor een PLC sturing (ben met de Siemens Logo e.e.a. aan het uitwerken) heb ik alleen mechanische drukknoppen nodig voor licht en zonnescherm schakelaars e.d.

Terwijl er in KNX zoveel mooie tasters (4-6 voudig) beschikbaar zijn blijkt het erg beperkt in NO drukschakelaars.
Ik kom eigenlijk alleen Niko tegen.

Hebben jullie nog een paar mooie voorbeelden of alternatieven?
In ons gastenverblijf gebruik ik enkel- en tweevoudige pulsdrukkers van Niko met afwerking in Niko Pure aluminium. Duur, maar ook erg mooie afwerking en een super degelijk mechanisch schakelgevoel in de knoppen. De vier- en zesvoudige pulsdrukkers van Niko hebben niet dat degelijke mechanische schakelgevoel.

In de rest van het huis heb ik enkel- en tweevoudige pulsdrukkers van Merten met afwerking in Merten Artec. Wat minder strak maar wel een stuk betaalbaarder (zie bijv. Voltus.de voor prijzen). In deze serie zijn er echter geen vier- of zesvoudige drukknoppen in één afdekraampje.
mhemeryck schreef op zondag 22 juli 2018 @ 11:42:
Ik was ondertussen redelijk overtuigd van de unipi neuron reeks (https://www.unipi.technology/unipi-neuron-l303-p101 -- heb er ondertussen zelfs zo eentje aangeschaft) maar het probleem dat ik hier zie is dat je niet zo makkelijk IO kunt bijzetten als je bvb bij de Wago PLCs wel kunt.

Vooraleer ik het hele concept nog eens zou omgooien, had ik aantal praktische vragen bij de wago PLC, e.g. de PFC200:
* plaatsing in kast: past dit in een "klassieke" verdeelkast? Ik had gedacht aan 1 grote kast voor zowel de zekeringen (220V) als de PLC. Voor de unipi Neuron zou dat geen probleem zijn. Ik ben qua kasten aan het kijken naar verdeelkasten zoals van Vynckier, Schneider Electric, Legrand ...
* programmatie: ik zie codesys hier vaak terugkomen, maar dat is allemaal windows-based / grafische ontwikkelomgeving, wat voor mij een no-go is. Ik vroeg me af wat soort van distro er draait op die PFC200 (linux met RT-patch -- ik schat hun eigen linux build) en hoe makkelijk het is om rechtstreeks op de PLC te programmeren. In een ideale wereld heeft wago ergens een library om events op de bus op te vangen en deze bijvoorbeeld via MQTT af te vuren -- maar ik weet niet hoe realistisch zoiets is.
* DALI: is blijkbaar een van de klemmen die wago ook aanbiedt; iemand ervaring mee?
Wat betreft I/O is het systeem van Wago fantastisch. Het neemt het weinig ruimte in en je kunt per module van 12mm breed twee tot zestien I/O kanalen bijschakelen. Je neemt alleen wat nodig is en je kunt zo'n beetje elk denkbare signalerings- en communicatietechniek in je systeem integreren. Ik heb zelf veel gebruikte modules van eBay.de gebruikt. Nooit problemen mee en de kosten vallen dan ook erg mee, zeker voor digitale inputs en outputs.

Een FPC200 kan gewoon in een standaard verdeelkast ingebouwd worden. Programmeren heb ik zelf eigenlijk minimale ervaring mee. Vooralsnog gebruik ik modbus om met de PLC te communiceren. Er zijn MQTT libraries voor CoDeSys om efficiënter te communiceren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhemeryck
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 30-07-2018
Bedankt voor je antwoord.

Qua interfacing met de (WAGO) PLC: ik schat dat je toch ergens een minimale setup moet hebben gedaan via (bvb) CoDeSys? Mijn idee was ook wel om via modbus (tcp?) polling aan de I/O te kunnen. Hoe kom je dan bijvoorbeeld aan de mapping van coils / registers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oystein
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 09-05 10:40
Ik ben met de Siemens Logo een systeem aan het opbouwen.
Voorlopig alleen nog voor zonnescherm bediening en een paar geschakelde stopcontacten.

Later komen er nog 2 van dergelijke (kleinere) systemen bij met 4-8 uitgangen in de garage voor de tuin en op zolder voor de ventilatie. Maar zo ver zijn wij nog niet met verbouwen.

Zo zit het in een Hager kast:

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/0JBup5PxvP6N/1k0.jpg

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/fcq7QoiX3UCe/1k0.jpg

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/p2WoC3FVAoZs/1k0.jpg

In de meterkast heb ik helemaal rechts een extra aardlek geplaatst en daar moet nog een automaat bij gezet worden.
Deze voedt dan het bovenste (dubbele) stopcontact naast de groepenkast waar vandaan de PLC de voeding haalt.
Voordeel is dat indien ergens een aardlek eruit knalt wegens een defecte wasmachine, vaatwasser o.i.d. mijn domotica en IT gewoon door blijft draaien :*)

Het stopcontact eronder laat ik schakelen via de Logo.
Hiermee kan ik alle IT die uit kan zoals modem, router, wifi uitschakelen zodra wij van huis zijn of gaan slapen.
Het enige wat aan moet blijven is natuurlijk de PLC en de NAS maar die ga ik t.z.t. vervangen door een PC'tje met een paar HD's.
Wellicht kan ik die via de PLC ook via een input aan/uit zetten zoals je met een normale PC ook doet.
Scheelt toch ook weer allemaal energie wat anders continue aan staaten we zijn dan ook niet te hacken .... tegenwoordig weet je het nooit ... hihi.

De extra stopcontacten zijn nog niet aangesloten maar voor het idee heb ik wel alvast de stekker van de domotica kast erin geprikt, in het bovenste blok natuurlijk ;)

8x JA Solar 410 Wp + SMA TriPower 4.0 @ 38° incl. 210° azim. / domotica Siemens Logo / audio Linux server with Lyngdorf RoomPerfect 2.1 speakers / business level LAN network / OpenMediaVault NAS on x86

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:45
Ik heb de stopcontacten in mn meterkast (NAS, server, accespoints e.d.) ook achter een eigen aardlekautomaat hangen. Erg handig inderdaad. Je kunt ook een UPS kopen, maar dan zit je met terugkerende kosten (batterijpack die elke 3-4j vervangen moet worden). En in de meeste gevallen dat de stroom eraf vliegt ben je toch vaak zelf de veroorzaker O-)

[ Voor 4% gewijzigd door ThinkPad op 03-08-2018 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick_v_L
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 04-06 21:44
Hallo allemaal,

Om te beginnen; Wow! Wat een topic en wat een bak aan voorbeelden, kennis en ervaring is hier samengebracht op Tweakers! Zelf ben ik veel bezig met IoT via Node-Red en de Chinese 5v modules op Arduino en ESP's. Maar dit forum heeft mij naar een ander level gebracht in mijn onderzoek voor mijn nieuwbouwhuis welke eind Q4 2019 opgeleverd gaat worden! (Standaard rijwoning)

Om te beginnen is de intentie nog niet om zo uitgebreid te gaan als Femme, maar ik ken mijzelf, ik begin met een klein plan en uiteindelijk hangt er RGBW via DMX in elk waterornament in de tuin ;-) Ik zal beginnen mijn plan/idee te posten met een paar 'aannames' waar ik op vastloop. Hopelijk heeft er iemand een moment om mij de juiste richting in te duwen!

Het plan om in het nieuwe huis te gaan doen
• Alle lichtpunten via een relay op de PLC d.m.v. een DO-kaart
• Alle schakelaars vervangen door druk-schakelaars via de PLC d.m.v. een DI-kaart
o 2/3 buttons per schakelaar, dat dimmende effect is wel super mooi!
o WC => Bewegingssensor
• TV-meubel zaken komen de relays achter het meubel te hangen, geschakeld vanaf de PLC d.m.v. een DO-kaart
• Electrische kachels schakelen via een relay op de PLC d.m.v. een DO-kaart
• 1-Wire om in elke kamer de temp te meten via "achter het klepje verscholen DS18B20 soldeertruckje"
• RGBW + DMX voor wat kleine sfeerverlichting aan de muur in de woonkamer later ook evt. tuinverlichting/keuken/trap

Wat ik nog wil uitzoeken;
• Wat voor vitrage/gordijnen ik ga nemen en met welke aansturing
• Hoe ik de warmtepomp van de vloerverwarming kan regelen (Moet ik eerst weten welke apparatuur er komt te hangen!)
• Water/Electra verbruik + Zonnepanelen kan uitlezen (Moet ik eerst weten welke apparatuur er komt te hangen!)
• Voorbereiding voor screen's/zonnescherm
• Of ik nog iets wil in de badkamer qua (DMX)licht en/of schakelingen
• Wat ik wil met Pir/Radar sensors
• Domotica pakket, voorkeur gaat nog wel naar IP-Symcon, ben van origine een PHP'ert :)
• En alles waar ik nog tegen aan ga lopen ;-)
Er komt meer detail op het moment dat ik alle technische tekeningen van het huis in bezit heb!

Dit alles wil ik laten aansturen door een WAGO PFC200 (750-8202) op een 24V din voeding.
Zelf heb ik voor deze gekozen na een klein onderzoekje rondom alle PLC's en WAGO modules.
• RS-232/-485 (switchable), handig voor DMX (aanname dat dit werkt!)
• Ondersteunt alle 750/753 WAGO modules
• HTML5 interface (eventueel voor de nood schakelingen), ben allergisch voor JAVA!

Mijn (test)setup zal worden;
• WAGO PFC200 (750-82020)
• 24V voeding
• DO-4 (750-504)
• DI-4 (750-402)
• Endmodule (750-600)
• 4 Relay's, ik denk de Finder Relay's
• 4 Lampen o.i.d. zodat het resultaat / de schakeling zichtbaar is
• Aangestuurd door RPI3 met IP-Symcon in de testmodus
• en natuurlijk netjes op rail klemmen afgemonteerd!

Paar aannames/vragen waar ik op blijf steken;

• De DO/DI-kaarten zijn er in 2/4/8/16 poort varianten. Nemen jullie de 4p variant omdat deze voor nog geen 10 euro stuk op ebay.de staan, of is het omdat de 16p variant kei onoverzichtelijk is qua bekabeling?

• Qua DI-kaarten kan je kiezen tussen een 3ms en een 0,2ms variant. Zien jullie problemen in het schakelen van de 3ms variant tov de 0,2ms?

• Qua de drukknoppen zweeft er ergens een scriptje rond om de waardes iets langer actief te houden zodat de polling vanuit bijv IPSym deze kan opvangen. Om het systeem te laten werken heb ik dus alleen een licentie van CodeSys PFC200 nodig om dit soort zaken in de PLC te programmeren? De WAGO software heb ik dus helemaal niet nodig?! (btw, ik heb nog te weinig onderzoek gedaan naar de MQTT module voor de PLC, dus ik blijf nog even op het poll systeem qua denken!)

• Iemand ervaring met de DMX op de ingebakken WAGO RS485 poort? Of uberhaubt via de WAGO? Deze vraag aangezien Femme dit via een los apparaat doet.

• Ik zie dat de WAGO niet direct beschreven kan worden om de status van een uitgang aan te sturen. Klopt mijn gedachten dat jullie hiervoor een registerveld gebruiken welke de PLC uitleest? IP-Symcon schrijft dan naar dit registerveld en de PLC pakt dit op? Moet dit toch zeker ook in de PLC geprogrammeerd worden via CodeSys?!

Dank alvast!

Groet Patrick

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• illektro
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 20-06-2019
Hallo allen. Long time reader, first time poster.

Ik zit nog echt in de pre-game excitement phase van home automation. Ik ben vooral een dromer en nog niet echt een doener; ik ben eigenaar van een huis waaraan ik niet veel meer wil doen. Ik heb grote ambities om te emigreren, en daar te zijner tijd een huis te bouwen. Het is een droom, maar wel een die ik graag wil waarmaken en waar ik me hard voor wil inzetten.

Een huis van de toekomst, ubiquitous, smart-home, of welke term je het ook wilt geven; dit is iets waar ik echt in geïnteresseerd ben. Ik vind het ongelooflijk gaaf hoe snel de technologie tegenwoordig beweegt.

Ik ben software engineer in hart en nieren. Ik weet eigenlijk veel te weinig van hardware en elektra, maar ik hoop een heleboel goed te maken duur pure interesse en wat goodwill van vrienden die wel van wanten weten. Ik ben niet vies van PHP, maar ik zou alles veel liever in JavaScript programmeren. Ik ben fan van Node, en het hele async / event-driven paradigm. Het liefst zou ik alle domotica laten draaien op MQTT of Websockets communicatie, omdat ik daar al veel ervaring mee heb. In dit topic (een schat aan informatie!) ben ik al een aantal keren mogelijkheden hiervoor tegengekomen, maar dit onderwerp is zo enorm groot, ik heb nog een heleboel te leren over alle mogelijkheden.

Mijn droomhuis staat hopelijk binnen een paar jaar ergens in het zonnige Australië, is energie neutraal, en moet het volgende aansturen:
  • Aanwezigheidsdetectie (accuraat Indoor Positioning System zou tof zijn)
  • HVAC
  • Lichten
  • Multi-room audio
  • Tuinonderhoud
  • Groente kweken (ben reeds in bezit van een Farmbot)
  • Huishoudelijk (stofzuigen, boodschappen)
  • Beveiliging
  • Energie (Tesla zonnetegels en Powerwall? :9 )
Soms denk ik wel eens dat ik gek ben; dit lijkt zo'n kolossale taak, hoe begin je er in godsnaam aan?

Tot die tijd blijf ik me flink verdiepen in de materie. Tegen de tijd dat ik eraan kan beginnen zijn er waarschijnlijk alweer een boel dingen veranderd, verbeterd, of gestandaardiseerd. Misschien ook wel goedkoper. Als ik droom, droom ik in ieder geval wel groot :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• matthijs33
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16:15
Patrick_v_L schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 16:24:
Hallo allemaal,

Om te beginnen; Wow! Wat een topic en wat een bak aan voorbeelden, kennis en ervaring is hier samengebracht op Tweakers! Zelf ben ik veel bezig met IoT via Node-Red en de Chinese 5v modules op Arduino en ESP's. Maar dit forum heeft mij naar een ander level gebracht in mijn onderzoek voor mijn nieuwbouwhuis welke eind Q4 2019 opgeleverd gaat worden! (Standaard rijwoning)

Om te beginnen is de intentie nog niet om zo uitgebreid te gaan als Femme, maar ik ken mijzelf, ik begin met een klein plan en uiteindelijk hangt er RGBW via DMX in elk waterornament in de tuin ;-) Ik zal beginnen mijn plan/idee te posten met een paar 'aannames' waar ik op vastloop. Hopelijk heeft er iemand een moment om mij de juiste richting in te duwen!

Het plan om in het nieuwe huis te gaan doen
• Alle lichtpunten via een relay op de PLC d.m.v. een DO-kaart
• Alle schakelaars vervangen door druk-schakelaars via de PLC d.m.v. een DI-kaart
o 2/3 buttons per schakelaar, dat dimmende effect is wel super mooi!
o WC => Bewegingssensor
• TV-meubel zaken komen de relays achter het meubel te hangen, geschakeld vanaf de PLC d.m.v. een DO-kaart
• Electrische kachels schakelen via een relay op de PLC d.m.v. een DO-kaart
• 1-Wire om in elke kamer de temp te meten via "achter het klepje verscholen DS18B20 soldeertruckje"
• RGBW + DMX voor wat kleine sfeerverlichting aan de muur in de woonkamer later ook evt. tuinverlichting/keuken/trap

Wat ik nog wil uitzoeken;
• Wat voor vitrage/gordijnen ik ga nemen en met welke aansturing
• Hoe ik de warmtepomp van de vloerverwarming kan regelen (Moet ik eerst weten welke apparatuur er komt te hangen!)
• Water/Electra verbruik + Zonnepanelen kan uitlezen (Moet ik eerst weten welke apparatuur er komt te hangen!)
• Voorbereiding voor screen's/zonnescherm
• Of ik nog iets wil in de badkamer qua (DMX)licht en/of schakelingen
• Wat ik wil met Pir/Radar sensors
• Domotica pakket, voorkeur gaat nog wel naar IP-Symcon, ben van origine een PHP'ert :)
• En alles waar ik nog tegen aan ga lopen ;-)
Er komt meer detail op het moment dat ik alle technische tekeningen van het huis in bezit heb!

Dit alles wil ik laten aansturen door een WAGO PFC200 (750-8202) op een 24V din voeding.
Zelf heb ik voor deze gekozen na een klein onderzoekje rondom alle PLC's en WAGO modules.
• RS-232/-485 (switchable), handig voor DMX (aanname dat dit werkt!)
• Ondersteunt alle 750/753 WAGO modules
• HTML5 interface (eventueel voor de nood schakelingen), ben allergisch voor JAVA!

Mijn (test)setup zal worden;
• WAGO PFC200 (750-82020)
• 24V voeding
• DO-4 (750-504)
• DI-4 (750-402)
• Endmodule (750-600)
• 4 Relay's, ik denk de Finder Relay's
• 4 Lampen o.i.d. zodat het resultaat / de schakeling zichtbaar is
• Aangestuurd door RPI3 met IP-Symcon in de testmodus
• en natuurlijk netjes op rail klemmen afgemonteerd!

Paar aannames/vragen waar ik op blijf steken;

• De DO/DI-kaarten zijn er in 2/4/8/16 poort varianten. Nemen jullie de 4p variant omdat deze voor nog geen 10 euro stuk op ebay.de staan, of is het omdat de 16p variant kei onoverzichtelijk is qua bekabeling?

• Qua DI-kaarten kan je kiezen tussen een 3ms en een 0,2ms variant. Zien jullie problemen in het schakelen van de 3ms variant tov de 0,2ms?

• Qua de drukknoppen zweeft er ergens een scriptje rond om de waardes iets langer actief te houden zodat de polling vanuit bijv IPSym deze kan opvangen. Om het systeem te laten werken heb ik dus alleen een licentie van CodeSys PFC200 nodig om dit soort zaken in de PLC te programmeren? De WAGO software heb ik dus helemaal niet nodig?! (btw, ik heb nog te weinig onderzoek gedaan naar de MQTT module voor de PLC, dus ik blijf nog even op het poll systeem qua denken!)

• Iemand ervaring met de DMX op de ingebakken WAGO RS485 poort? Of uberhaubt via de WAGO? Deze vraag aangezien Femme dit via een los apparaat doet.

• Ik zie dat de WAGO niet direct beschreven kan worden om de status van een uitgang aan te sturen. Klopt mijn gedachten dat jullie hiervoor een registerveld gebruiken welke de PLC uitleest? IP-Symcon schrijft dan naar dit registerveld en de PLC pakt dit op? Moet dit toch zeker ook in de PLC geprogrammeerd worden via CodeSys?!

Dank alvast!

Groet Patrick
De 2, 4 en 8 poort kaarten hebben iets grotere terminals, wat toch wel gemakkelijker werkt. De 2 en 4 poort kaarten hebben ook 0 en 24V terminals, die kunnen ook gemakkelijk zijn om de schakelaars of relais van spanning te voorzien. Bij de 8 of 16 poort kaarten moet je de 0 of 24V ergens anders gaan zoeken. Maar als je een 16poort kaart op de kop kan tikken ergens, zou ik het niet laten, het neemt wel minder plaats in dan 4 4-poorts kaarten.

Ik heb zelf een 750-881 met een 750-652 kaart die ik gebruik voor DMX. Dit werkt goed. DMX werkt niet met een andere 750-65X kaart. Ik heb geen ervaring met de ingebouwde serial port op een PFC200. Het lijkt me de moeite waard het te proberen, en als het niet werkt kun je nog altijd een 750-652 bijkopen voor ~100€ op ebay.

Het verschil tussen de 3ms en de 0.2ms kaarten merk ik niet. Zou hier dan ook niet echt naar kijken bij de aankoop van kaarten.

Voor verschillende redenen zal je moeten programeren in de PLC zelf (ook al wil je de meeste logica op de RPI hebben), hiervoor is enkel de Codesys software niet genoeg (als ik me niet vergis, zo is het toch voor de 750-881) je hebt ook de Wago targets nodig. Als je problemen hebt de software werkende te krijgen, dan laat je het maar weten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jellevictoor
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-05 16:34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick_v_L
Matthijs33 dank voor je reactie, zo kom ik steeds een stapje dichterbij een goed werkende testopstelling!
matthijs33 schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 11:53:
De 2, 4 en 8 poort kaarten hebben iets grotere terminals, wat toch wel gemakkelijker werkt. De 2 en 4 poort kaarten hebben ook 0 en 24V terminals, die kunnen ook gemakkelijk zijn om de schakelaars of relais van spanning te voorzien. Bij de 8 of 16 poort kaarten moet je de 0 of 24V ergens anders gaan zoeken. Maar als je een 16poort kaart op de kop kan tikken ergens, zou ik het niet laten, het neemt wel minder plaats in dan 4 4-poorts kaarten.
Top! Heb nu een DI en een DO van 4P en heb nu al een tekort aan de 2x24V en 2xGND! Dus ik ga gewoon opzoek naar de mooie koopjes en als dat 16poort kaarten zijn, neem ik die ;-)
Ik heb zelf een 750-881 met een 750-652 kaart die ik gebruik voor DMX. Dit werkt goed. DMX werkt niet met een andere 750-65X kaart. Ik heb geen ervaring met de ingebouwde serial port op een PFC200. Het lijkt me de moeite waard het te proberen, en als het niet werkt kun je nog altijd een 750-652 bijkopen voor ~100€ op ebay.
Gaat een mooi probeersel worden en in het slechtste geval een DMX kaart er bij aanschaffen.
Het verschil tussen de 3ms en de 0.2ms kaarten merk ik niet. Zou hier dan ook niet echt naar kijken bij de aankoop van kaarten.
Top, ga ik niet moeilijk over doen dan, de 3ms kaarten zijn namelijk leuker qua prijs!
Voor verschillende redenen zal je moeten programeren in de PLC zelf (ook al wil je de meeste logica op de RPI hebben), hiervoor is enkel de Codesys software niet genoeg (als ik me niet vergis, zo is het toch voor de 750-881) je hebt ook de Wago targets nodig. Als je problemen hebt de software werkende te krijgen, dan laat je het maar weten.
Heb zojuist mijn spullen (PFC200 + 750-402 + 750-504) op een plank bevestigd en aangesloten.
Twee lampen en een puls schakelaar aangesloten.
Ook de PFC200 aan Codesys V3.5 gehangen en daar de PFC200 runtime package op geinstalleerd, je raad het nooit, ik volg alle tutorials van internet om een licentie toe te voegen maar ik krijg gewoon nergens de optie! Helemaal top als je het mij vraagt, had namelijk nog geen licentie aangeschaft ;-)

Nu bezig om Codesys te ontdekken, krijgt de lamp al geschakeld via een druk op de schakelaar.
Vanmiddag wat met de schematische tekeningen en visualisatie spelen en dan verder met modbus en IPS.

Edit; er blijkt dus een 2uur durende demo te zitten in CodeSys... Nu ook de activatie schermen gevonden, dan maar kopen :'(

[ Voor 2% gewijzigd door Patrick_v_L op 18-08-2018 19:02 . Reden: Aanvulling ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FiMa
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 11-10-2024
Heren, na het hele forum 's nachts te lezen toch maar besloten zelf actief deel te nemen :)
Ik heb ondertussen een WAGO 750-880, maar geen target voor codesys, dus die gaat terug marktplaats op nadat ze me bij WAGO 400€ vroegen voor iets dat al zo oud is. Idee was om daarbij een RPi of dergelijke te gebruiken om visualisatie te draaien.

PFC100 in starterkit met ecockpit leek me dan beter. Omdat ik me toch nieuwe software moet aanleren, lijkt dit makkelijker voor mij. Gaat een hoop tijd besparen gezien de visualisatie en android tab etc allemaal geïntegreerd zit. Geen Pi nodig.
Voor ik deze koop wil ik echter zeker zijn dat het gaat lukken wat ik wil doen.

Mijn idee is centraal een PLC die draait als een klok, met alle basis functies in de plc. (ik ben ingenieur automatisatie, enkel TIA portal ervaring, maar SIEMENS loopt achter volgens mij op dit vlak, heb ook geen php kennis)
Ik wil 1-wire sensoren gebruiken en zelf touch knoppen maken voor aan de muur die 24v puls op de wago geeft. Alles over cat kabel. Grote industriekast met hoop relais, dmx etc. esera 1-wire buskoppler RS232?
Volgende fase: energiemonitoring => warmtepomp, zonnepanelen, ventilatie en automatische sturing van de zonnewering ifv temperatuur en tijd van het jaar.
Toekomst: sturing van beregening tuin, serre (temp, ramen, vochtigheid, beregening), zwembad, robotmaaier,... Femme heeft me inspiratie gegeven :) Zijn blog met kooptips is perfect, maar dan moet er nog een keuze gemaakt worden natuurlijk.

Recap:
Heeft iemand de PFC100 met 1-wire, dmx, knx,... in gebruik?
Visualisatie met wago of beter met IPsyscon op box of openHAB op een Odroid?
Beter toch maar niet aan beginnen en voor loxone gaan?
Ik wens niet van nul het warme water opnieuw uit te vinden, dus liefst oplossingen waarvoor op youtube filmpjes van bestaan voor dummies :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VBP8501
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 03-07-2023
Goedenacht, ik heb vandaag mijn 25 x 750-403 (4CH inputs, 24V) en 25 x 750-504 (4CH outputs, 24V) ontvangen voor aan te sluiten (totaal ~600€ excl verzendkosten) via ebay.de.

Ik heb al overal een mooi nummertje op gezet (gemakkelijk te doen in word en dan met de schaar uitknippen).

En ze natuurlijk allemaal aan de ehternet controller 750-881 gehangen. Werkt met enkele eerste testen prima in Codesys v2.3. Alle kaartjes worden herkend en ik heb hier en daar eentje geprobeerd.

Nu zegt een vriend van mij dat die controllers beperkt zijn tot 64 inputs en 64 outputs. Daar zit ik met mijn 100stuks van ieder wel wat boven. Weet iemand meer van deze beperking?

@FiMa : ik ga mijn visualisaties maken met OpenHab. Heb al veel, héééél veel gelezen en dat lijkt mij de beste optie. (disclaimer: ik sta nog niet ver in deze dingen).
Maar als je het warm water niet wil heruitvinden (koppeling met weet ik veel wat allemaal, sonos, iftt, google, alexa, ...) dan zou ik toch zoiets als openhab gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rob Z
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20-06 22:33
....Nu zegt een vriend van mij dat die controllers beperkt zijn tot 64 inputs en 64 outputs. Daar zit ik met mijn 100stuks van ieder wel wat boven. Weet iemand meer van deze beperking?
Zo even uit het hoofd gaat het volgens mij om 64 modules

[ Voor 4% gewijzigd door Rob Z op 26-08-2018 11:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Patrick_v_L
Rob Z schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 11:31:
[...]

Zo even uit het hoofd gaat het volgens mij om 64 modules
Jups, de manual PDF zegt; Max. no. of I/O modules 64

@VBP8501 Mooie koop! Houdt ons ook op de hoogte _/-\o_

@FiMa Ben zojuist bezig met PFC200 in te richen icm ip-symcon. DMX modules hangen al op mijn testboard alleen nog niet aangestuurd!

[ Voor 30% gewijzigd door Patrick_v_L op 26-08-2018 17:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VBP8501
Oef, bedankt @Rob Z en @Patrick_v_L !
En ik ga jullie zeer zeker op de hoogte houden. Ik denk dat ik mijn situatieschets (incl sensoren) nu volledig heb en kan beginnen aan het eendraadschema (incl laagspanningsdeel).

[ Voor 34% gewijzigd door VBP8501 op 26-08-2018 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiMa
@Patrick_v_L Is IP-symcon plug and play met de pfc, of vraagt dit toch wel een hoop vertaalwerk?
Niemand die dat al jaren draaien heeft?? Is de PFC200 zinvol als je toch symcon gebruikt? 750-880 even goed als domme actor zonder eigen intelligentie? Of niet?
@VBP8501 OpenHab of IP-symcon als er een aparte visualisatie komt, maar is het niet mogelijk de webvisu van Wago te gebruiken met een PFC200? Bij een 750-881 oogt dat nog als een Russische onderzeeër tijdens de koude oorlog, maar met de nieuwe ondersteunen ze HTML5, android etc en kan je dus leuke dingen maken.
Dat is net zo moeilijk. Ik wil niet eerst één kant opgaan en dan achteraf alles moeten herdoen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
FiMa schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 23:45:
@Patrick_v_L Is IP-symcon plug and play met de pfc, of vraagt dit toch wel een hoop vertaalwerk?
Niemand die dat al jaren draaien heeft?? Is de PFC200 zinvol als je toch symcon gebruikt? 750-880 even goed als domme actor zonder eigen intelligentie? Of niet?
Als je de plc enkel gebruikt voor I/O is een 750-880 of 750-881 prima.

Ik heb helaas weinig tijd beschikbaar (en moet ook CoDeSys opnieuw installeren) anders zou ik wel even een howto willen maken over hoe je modbus configureert op een 750-881 en de koppeling maakt met IP-Symcon. Moeilijk is het niet maar je moet wel even weten wat te doen.

Je moet er wel rekening mee houden dat een koppeling via modbus niet ideaal is voor het uitlezen van digitale inputs waarvan de state snel verandert, bijvoorbeeld een input waar een drukknop aan hangt. Ik heb toch vaak dat het snel indrukken van een knop niet wordt opgemerkt. Ik wil daar nog eens een oplossing voor maken waarbij de plc via UDP of een server socket een berichtje naar IP-Symcon stuurt met het id van de input en de nieuwe waarde.
@VBP8501 OpenHab of IP-symcon als er een aparte visualisatie komt, maar is het niet mogelijk de webvisu van Wago te gebruiken met een PFC200? Bij een 750-881 oogt dat nog als een Russische onderzeeër tijdens de koude oorlog, maar met de nieuwe ondersteunen ze HTML5, android etc en kan je dus leuke dingen maken.
Dat is net zo moeilijk. Ik wil niet eerst één kant opgaan en dan achteraf alles moeten herdoen...
Voordelen van IP-Symcon (en andere domoticasoftware, afhankelijk van de features die zij bieden):
- Grotere onafhankelijkheid tussen hardware en software.
- Ingebakken ondersteuning voor allerlei hardware en protocollen. Modbus, KNX, z-wave, EnOcean, DigitalStrom enz.
- Beheer via grafische UI in webbrowser.
- Makkelijk visualisatie en bediening inrichten in de browser en mobile/tablet app.
- Ondersteuning voor notificaties via app.
- Event-based systemen dat reageert op triggers (zoals verandering van een variabele) en cyclische events.
- Makkelijk extra functionaliteit en hardwareondersteuning toevoegen via door de community ontwikkelde modules.
- Ondersteuning voor spraaksturing via Siri/HomeKit, Google Assistant en Alexa.
- Logica programmeer je in php scripts of php modules (enige programmeerervaring is dus wel vereist).
- Vanwege php als scripttaal voor een programmeur makkelijk te koppelen aan allerlei externe API's.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vinnie_ki
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:30
Femme schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 12:44:
[...]
Je moet er wel rekening mee houden dat een koppeling via modbus niet ideaal is voor het uitlezen van digitale inputs waarvan de state snel verandert, bijvoorbeeld een input waar een drukknop aan hangt. Ik heb toch vaak dat het snel indrukken van een knop niet wordt opgemerkt. Ik wil daar nog eens een oplossing voor maken waarbij de plc via UDP of een server socket een berichtje naar IP-Symcon stuurt met het id van de input en de nieuwe waarde.
[...]
Je zou het ook met een condensator gevolgd door een weerstand tussen de drukknop en input kunnen proberen. Afhankelijk van de capaciteit van de condensator / grootte van de weerstand kan je dan de (minimale) duur van de pulse regelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
vinnie_ki schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 13:14:
[...]

Je zou het ook met een condensator gevolgd door een weerstand tussen de drukknop en input kunnen proberen. Afhankelijk van de capaciteit van de condensator / grootte van de weerstand kan je dan de (minimale) duur van de pulse regelen.
Dat is een tijdrovende hardwareoplossing voor een softwareprobleem.

Het verlengen van de puls doe ik al in software. De code heb ik ergens in dit topic gepost.

De puls kun je niet te lang verlangen want dan kun je een dubbelklik of het verschil tussen kort en lang indrukken niet meer herkennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VBP8501
Mijn nieuwbouw zit momenteel nog in ruwbouw. Hopelijk kan eind september het dak geplaatst worden. Ik ben van om redelijk wat zelf te doen (zoveel mogelijk vanaf winddicht). Dat houdt in dat ik goed moet plannen dat alles wat ik wil doen, ik ook op termijn kan doen (juiste kabels, juiste gaten op de juiste plaats). Omdat domotica van in het begin geen prioriteit is (liever eerst zorgen dat er een douche staat), ga ik de 750-881 met Codesys programmeren zodat die simpelweg de verlichting schakelt met de aanwezige drukknoppen. Visualisatie enzo is nog geen issue.

Eigenlijk is er niet zo heel veel aangesloten op de PLC,

Inputs:
- Drukknoppen (incl. deurbel)
- PIR
- Magneetcontacten (binnen en buitendeuren)
- Brandsensoren

Outputs:
- Alle lichtpuntzones
- Alle kringen voor drijfkracht (bureau is bv 1 kring)
- Zonnewering (excl. die van de dakvensters)
- Stelventielen (als ik ga voor de 'volledig open' of 'volledig gesloten' variant)
- Sectionaalpoort
- Enkele specifieke stopcontacten (staanlamp, tv installatie, geluidsinstallatie, laadpaal)

Andere sensoren (1-wire circuit, ultrasoon waterput, gewicht in bed, DMX, kWh meters, spraak, apparaat detectie op netwerk) en actuatoren (slot deur, z-wave zonnewering, audio) wordt op een hoger niveau beheerd.
De PLC weet dus zeker niet alles en ik ben ook niet van plan om uit te zoeken hoe ik deze gegevens hierin krijg, laat staan er logica voor te programmeren of visualisaties te maken. In veel gevallen is het zeer eenvoudig om iets te integreren in een programma zoals openhab omdat anderen het al hebben voorgedaan. Als ik het goed heb begrepen is een visualisatie maken bijna drag&drop.
Hogere logica of snel visualisaties maken in PLC lijkt mij teveel moeite, teveel warm water heruitvinden. Ik investeer mij tijd liever in een eindresultaat dan in een tijdelijke situatie.

Dus:
- Stap 1: eenvoudige logica voor de basisfuncties in codesys tot er meer tijd is zonder visualisatie
- Stap 2: the full monty via openhab

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FiMa
Idem hier. De 880 voor de domme basis taken etc. OpenHab of IPS als smart gedeelte. Lampje aandoen met drukknop is geen domotica en al zeker geen smart home :)
Probleem is inderdaad dat er weinig terug te vinden is over plc programma's, daar waar er voor openhab en ips veel wordt gedeeld.
1-wire heeft Femme ook aan de plc hangen als ik het goed heb begrepen.
@VBP8501 vooral gewicht in bed vind ik een goeie! Krijg je dan een push melding op de GSM met een camera beeld om te zien wie er in je bed ligt?? :) 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
FiMa schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 08:42:

1-wire heeft Femme ook aan de plc hangen als ik het goed heb begrepen.
1-wire hangt aan IPS via een Symcon 1-Wire LAN Gateway. Aan de PLC heb ik alleen digitale I/O en wat analoge 4-20mA inputs voor current transformers, maar die ga ik eruit halen en vervangen door Eastron modbus energiemeters om nauwkeurig energieverbruik te kunnen rekening houdend met arbeidsfactor/blind vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jellevictoor
heeft iemand een watermeter geïnstalleerd? eentje die je kan uitlezen via modbus liefst? Ik vind niet iets courants in china, misschien zoek ik op de verkeerde termen. moet 4/4 zijn, ofwel 1"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VBP8501
@VBP8501 vooral gewicht in bed vind ik een goeie! Krijg je dan een push melding op de GSM met een camera beeld om te zien wie er in je bed ligt?? :) 8)7
Vertrouw maar controleer ;)

Ja ik zoek een betrouwbare manier om te weten wanneer we zijn gaan slapen zodat de alles-uit ook geautomatiseerd kan worden. Is maar een extraatje dat ik van plan ben te doen op het einde. Maar nu alvast een kabeltje voorzien onder het bed ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
VBP8501 schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 09:00:
[...]

Vertrouw maar controleer ;)

Ja ik zoek een betrouwbare manier om te weten wanneer we zijn gaan slapen zodat de alles-uit ook geautomatiseerd kan worden. Is maar een extraatje dat ik van plan ben te doen op het einde. Maar nu alvast een kabeltje voorzien onder het bed ;)
Als je in alle ruimtes aanwezigheidsdetectie hebt zou je alles-uit kunnen doen op basis van de conditie dat de verlichting uit is, de bewoners thuis zijn en de laatste ruimte waarin er beweging of aanwezigheid was een slaapkamer is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tinus5
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 22:50
Voor degenen die ook in de PLC zelf willen programmeren: ik ga dat wel doen. De ruwbouw van ons huis is volop gaande en ik doe zelf het installatiewerk (er zit al 800 m PVC3/4" buis in). Zodra ik weer wat tijd heb (en straks weer internet), zal ik posten hoe ik dat heb gedaan (zal wel ergens richting het eind van het jaar gaan zijn). Ik gebruik CFC bouwstenen, behalve voor de verbinding met de RS485 modules voor de verbinding met de Modbus elektriciteitsmeters.

Almere, 10230 Wp, ZZW, 36°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VBP8501
Femme schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 10:32:
[...]
Als je in alle ruimtes aanwezigheidsdetectie hebt zou je alles-uit kunnen doen op basis van de conditie dat de verlichting uit is, de bewoners thuis zijn en de laatste ruimte waarin er beweging of aanwezigheid was een slaapkamer is.
Klopt, maar ik ben nog niet helemaal overtuigd van de betrouwbaarheid van de bewegingssensoren. We hebben een (huis) kat dus volgens mij is de kans vrij groot dat er ook als we gaan slapen zijn nog beweging wordt gedetecteerd. Door op een andere manier te detecteren of we in bed liggen, lossen we dat op.

Nu nogmaals, het is niet het eerste wat ik ga doen natuurlijk :-)

[ Voor 4% gewijzigd door VBP8501 op 29-08-2018 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichVw
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 20-05 15:35
Ik ben al even bezig met de implementatie van een hybride setup; basiszaken in PLC aangezien deze een hoge betrouwbaarheid heeft en dan via communicatie updates uitsturen naar een Domotica software packet en functionaliteit voorzien om in de PLC zelf ook zaken te gaan uitsturen via externe communicatie vanuit een Domotica software packet.

Alles werkt prima, updates stuur ik uit via MQTT vanuit de PLC en commando's naar de PLC zelf stuur ik via custom TCP packets.

Die laatste (custom TCP packets) zijn echter niet evident om te maintainen en zelfs in OpenHAB zit er een bug die m'n problemen bezorgd. In Home Assistant is er zelfs geen functionaliteit om custom TCP packets uit sturen.

Helaas vind ik geen MQTT library die kan subscriben voor CodeSys 2.3 waardoor ik nu toch meer en meer ga kijken naar een Wago PCF100 waar MQTT libraries voor bestaan met QOS1, ik vroeg me af of iemand een webshop kent waar deze min of meer betaalbaar is? Ik ben er me van bewust dat ik nog €100 zal moeten bijbetalen voor de licence voor Codesys 3.5. (Plus dan nog eens €50 voor de MQTT library)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiMa
Een aantal basis functies ga ik wel in de plc steken, maar om het echt SMART te maken denk ik dat je best toch een extra laag boven de PLC zet. Een basis die je nodig hebt indien de visualisatie crasht. Eigenlijk vooral wat verlichting. Je kan alles programmeren in PLC, maar dat is veel werk en blijft een beetje industrieel ogen met sequenties en niet zo zeer intellect. Jaren ervaring met TIA portal van Siemens, nu pas naar Codesys gekeken. Heel vrolijk word ik niet van Codesys. Te ingewikkeld, te veel tijdverlies om dingen uit te zoeken. Ik voorzie wat ladder voor in en uitgangen te linken, maar verder ga ik geen tijd in Codesys steken. Lijkt me moeilijk om een PLC uit te leggen dat hij online het weer moet checken en in combinatie met de actuele metingen te laten bepalen of er nachtkoeling, betonkernkoeling of passieve verwarming nodig is.
Ik ben er ondertussen voor gewonnen om een single board te gebruiken. Volgende week avondles Raspberry Pi beginnen en kijken hoe dat gaat. Eerste idee was ook 'China rommel die na 2 weken kapot gaat'. Er bestaan nu zelfs Pi's in Industrial grade. bv https://revolution.kunbus.com/
De prijs is dan natuurlijk ook x 2. Denk dat de techniek toch een blijver is en dat het gebruik zal toenemen. Tevens door de kracht van deze boards die nu al hoger is dan een PLC. Verliest de PLC de communicatie met de single board, gaat hij op zijn interne programma lopen en kan je toch nog een licht aandoen etc. Ik ga ook een lift bouwen naar de kelder, daarop komen sensoren voor de veiligheid, die gaan allemaal over de PLC. IO's zou ik nooit rechtstreeks via PI doen. Alle fancy dingen via de single board. Ik twijfel alleen nog welk platform... OpenHab lijkt me te overtuigen, al heb ik er nog niet mee gewerkt. Dat kan nog gaan omslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oranje Banaan
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 01-04 19:26
Eindelijk is het me gelukt om via IP-Symcon (IPS) te communiceren me mijn wago 750-881. Echter ik snap nog niet helemaal wat er gebeurd. Ik heb namelijk in IPS een modbus device toegevoegd met de instellingen Read Coil (01) met adres 0 en Write Coil (05) ook met adres 0. Nu heb ik op mijn eerste digital input een schakelaar zitten. Echter gebeurd er niks als ik de schakelaar om zet, ik zie de value niet veranderen van false naar true. Wat ik wel zie gebeuren is dat wanneer ik vanuit IPS het modbus device test zie ik dus wel dat de led gaat branden bij de eerste digital output. Er is dus wel communicatie tussen plc en IPS. Echter wil ik dus eerst die input werkend krijgen, terwijl eigenlijk dus een output nu wordt aangestuurd. Kan iemand mij dit uitleggen hoe dit precies werkt en wat ik eventueel fout doe?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VBP8501
Even wat feedback over enkele pakjes die vandaag zijn geleverd vanuit Aliland

PIR sensor 9V-100V DC
https://nl.aliexpress.com...ED-strip/32808328095.html

Ik ging ervan uit dat ik deze rechtstreeks op de PLC kon aansluiten zonder via een optocoupler te moeten passeren. Voor zover ik kan zien als ik de printplaat bekijk, zit er geen relais op dus zou er ook geen klikgeluid moeten zijn. Hoe ik hem echter aansluit, ik krijg geen enkele reactive van dat ding. Ook niet in het pikdonker of in maximale verlichting.

Foto's op site zijn waarheidsgetrouw. Ziet er uiteraard niet zo fancy uit maar zou ik nog wel in mijn plafond monteren. Geen instelschroeven.

PIR sensor 9V-24V DC
https://nl.aliexpress.com...Detector/32799785184.html

Werk goed maar bevat spijtig genoeg een relais dat zeer hoorbaar klikt bij beweging. Bevat ook stelschroeven. Ziet er goedkoop uit, zou ik nog in mijn tuinhuis installeren.

Magneet contacten
https://nl.aliexpress.com...-control/32626184933.html

Werd zeer snel geleverd (nog geen 2 weken).
Ziet er wat mij betreft zeer goed uit. Montage is prima, voelt goed in de vingers. Werk zoals beschreven. Kabel is misschien wat kort (30cm) en het zijn de individuele draden die uit de sensor komen. Best nog een krimpkous erover lijkt mij.
Ik ga deze gebruiken in mijn nieuwbouw voor sommige deuren. Als er eentje defect gaat, dan zal ik ze wel voorzichtig uitboren en de kabeltjes verbinden. Wel zorgen voor voldoende kabel aan de sensor om dit te doen.
De actie afstand bedraagt ~2cm. Dat is spijtig genoeg onvoldoende om de ramen te kunnen controleren.

Ik had eerder al deze besteld:
https://www.dmlights.be/filter?search=GR+2020-12WG%2F2K2
Welke dat deze is: https://www.rassecurity.c...iting/product/2020-12wg-w
Maar die is beschadigd toegekomen en zonder magneet. Ik heb de magneetjes van Ali geprobeerd maar die zijn niet krachtig genoeg. Er is dus wel wat technisch verschil (uiterlijk is er geen relevant verschil) maar onvoldoende imho om 20x meer te betalen.

• YorickErnst
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22-03-2023
Is er al iemand in geslaagd om een stabiele MQTT connectie op te zetten met publishers en listeners op meer dan 1 topic en dit op een Wago PFC200?

Ik heb al verschillende opensource bibliotheken geprobeerd en zelfs de Janz Tec library aangeschaft van de Codesys Store in de hoop het werkend te krijgen, maar no luck. De officiële Wago MQTT library kost maar liefst 300 euro (zonder BTW) dus indien mogelijk vermijd ik die optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yniezink
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19-06 00:22
Ik ben ook in bezit gekomen van een WAGO PFC200. Dit samen met 10x 750-531 4 kanaal outputs en 14x 750-432 4 kanaal inputs.

Heb mij al veel ingelezen in de mogelijkheden en verschillende afwegingen bekeken. Uiteindelijk wil ik toch gaan voor een oplossing waarbij basis functionaliteit in de PLC moet komen (o.a.) verlichting en waarbij ik uitgebreidere automations via Node Red icm Home assistant wil laten lopen.

Nu eerst maar eens kijken hoe ik alles aan de gang krijg :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YorickErnst
@yniezink , ik kan je deze codesys mqtt library aanraden: https://github.com/stefandreyer
De developer heeft hem eergisteren volledig werkend gekregen en reageert zeer snel op issue die gerapporteerd worden..

Er zijn enkele dependencies die niet meteen duidelijk zijn, maar niets onoverkomelijk.

Ik ga ook de basis functies in de plc stoppen (3 x 16 kanaal inputs en 2 x 16 kanaal outputs). De plc zal continue controleren of hij verbinding kan maken met de mqtt broker. Als hij geen verbinding heeft dan is er een fall-back naar volledig autonome werking die ik in codesys programmeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giblet
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21-06 13:45

Giblet

Dingen

YorickErnst schreef op woensdag 26 september 2018 @ 12:39:
Ik ga ook de basis functies in de plc stoppen (3 x 16 kanaal inputs en 2 x 16 kanaal outputs). De plc zal continue controleren of hij verbinding kan maken met de mqtt broker. Als hij geen verbinding heeft dan is er een fall-back naar volledig autonome werking die ik in codesys programmeer.
Ik gebruik ook 1 van de inputs voor een dergelijke controle. Zolang deze hoog is, luistert de plc naar de domotica (bij mij via modbus, maar voor MQTT kan hetzelfde principe gelden natuurlijk). Mocht er dan onverhoopt iets niet goed zijn kan in het ergste geval altijd iemand het draadje doorknippen en neemt de PLC de meest bassale functies voor het licht aan en uit autonoom over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TailwindNL
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01-06 21:40
Hallo allemaal,

Ik lees al een tijdje mee en ben in het bezit van een Wago PFC200 met wat IO en Finder relais en ongeveer 6 km aan kabels die getrokken is door ons nieuwbouwhuis, maar ben nog niet begonnen aan mijn domoticaproject. Met Codesys/e!cockpit heb ik geen ervaring en ik merk dat het lastig is om te beginnen.

Mijn idee is vergelijkbaar met de plannen van andere mensen: De PLC de basis laten doen via een "nood"programma, in "normale"modus de signalering en het aansturen via MQTT (met Homeseer (heb ik nu), NodeRed, of een ander domoticapakket).

Wel wil ik de PLC via de onboard RS485 DMX sturing laten doen (naar de beroemde Ali DMX dimmers) en dat is meteen een behoorlijke opgave als je beginnend bent met PLC's, nieuw met Codesys, DMX en dan nog de OSCAT library. (als iemand dit al werkend heeft dan hoor ik het graag)

Nu zag ik bij Wago deze training https://www.wago.com/nl/e...cockpit-basis/evd00043034.

Mijn vraag is of iemand deze training heeft gedaan en wat de ervaring is? Is dit een goed vertrekpunt om te starten? Of zijn er andere/betere manieren?

ps. bij interesse zal ik een foto plaatsen van mijn hal waar alle elektra en data naartoe is gelegd ... of zoals men het meestal omschrijft: De touwtrek kermisattractie :P .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YorickErnst
Codesys is wat wennen, maar er is voldoende info online te vinden. Die cursus ziet er me weggesmeten geld uit. (Is wel heel erg basic). Beter is om enkele demo projecten te openen die anderen gemaakt hebben en te kijken hoe zij het doen.

Met DMX en seriele poorten heb ik geen ervaring en zie me hier ook niet meteen aan beginnen.

@Giblet : In jouw setup is er nog steeds fysieke interventie nodig (en wat voor een). Als je je PLC de mqtt broker laat pingen (of nog beter: de mqtt poort checkt) is dit volautomatisch zodra de ping faalt. Toch iets gebruiksvriendelijker en spaart een nieuwe kabel uit telkens er iets foutloopt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oranje Banaan
Ik heb een aantal 750-599 analoge output modules, hoe kan ik deze inzetten om er dimmers van te maken? Deze zijn namelijk natuurlijk 24v output terwijl mijn lampen 230v zijn. Heb ik hier een speciaal relais voor nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• matthijs33
Oranje Banaan schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 20:13:
Ik heb een aantal 750-599 analoge output modules, hoe kan ik deze inzetten om er dimmers van te maken? Deze zijn namelijk natuurlijk 24v output terwijl mijn lampen 230v zijn. Heb ik hier een speciaal relais voor nodig?
Om met annaloge uitgangen te dimmen heb je inderdaad nog apparte dimmers nodig die een analoge (0-10V of 1-10V) ingang hebben.
Deze zijn helaas niet zo goedkoop, enkele voorbeelden:
Finder-Dimmer-elektronisch
LED dimmer

Ook al heb je de uitgangskaarten al, denk ik dat het goedkoper is om een DMX controller kaart te kopen, en DMX dimmers te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oranje Banaan
matthijs33 schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 08:04:
[...]

Om met annaloge uitgangen te dimmen heb je inderdaad nog apparte dimmers nodig die een analoge (0-10V of 1-10V) ingang hebben.
Deze zijn helaas niet zo goedkoop, enkele voorbeelden:
Finder-Dimmer-elektronisch
LED dimmer

Ook al heb je de uitgangskaarten al, denk ik dat het goedkoper is om een DMX controller kaart te kopen, en DMX dimmers te gebruiken.
Thanks voor de info, zal ook nog eens een keer kijken naar die dmx oplossing!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Giblet

Giblet

Dingen

YorickErnst schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 12:25:
@Giblet : In jouw setup is er nog steeds fysieke interventie nodig (en wat voor een). Als je je PLC de mqtt broker laat pingen (of nog beter: de mqtt poort checkt) is dit volautomatisch zodra de ping faalt. Toch iets gebruiksvriendelijker en spaart een nieuwe kabel uit telkens er iets foutloopt ;)
Ja en nee. Dat werkt inderdaad als de MQTT server ermee stopt. De domotica server (OpenHab in mijn geval), een MQTT schakelaar (Sonoff Touch bijvoorbeeld) kan er ook de brui aan geven. Die kun je uiteraard ook allemaal pingen, maar het pingbaar zijn van een server is niet hetzelfde als dat deze ook daadwerkelijk correct functioneert.

Ik heb al eens meegemaakt dat deze situatie voorkwam. En dat ontdek je altijd op zondagavond nadat je laat thuiskomt en geen zin hebt om uit te zoeken wat er aan de hand is. Even de meterkast open doen, een dupont kabeltje van 5cm doorknippen zodat je in elk geval normaal het licht aan kan doen wordt op dat moment erg gewaardeerd door mij en mijn vriendin. Het is dan ook niet voor niets een fallback scenario :)

Maar absoluut een goed idee die ik ga meenemen. Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oranje Banaan
Nog een vraag, ik heb nu mijn relais (15x) voor mijn lichtpunten binnen. Nu wil ik deze netjes aansluiten in de meterkast doormiddel van rijgklemmen. Iemand enig idee welke? Ik had op internet de Wago 2002-3203 gevonden. Is dit een goede of zijn er betere/goedkopere? Zijn deze rijgklemmen ook gelijk een verdeler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijs33
Oranje Banaan schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 17:14:
Nog een vraag, ik heb nu mijn relais (15x) voor mijn lichtpunten binnen. Nu wil ik deze netjes aansluiten in de meterkast doormiddel van rijgklemmen. Iemand enig idee welke? Ik had op internet de Wago 2002-3203 gevonden. Is dit een goede of zijn er betere/goedkopere? Zijn deze rijgklemmen ook gelijk een verdeler?
Om rijgklemmen als verdeler te gebruiken moet je bus bars gebruiken die hiervoor speciaal gemaakt zijn, zoals de Wago 2002-4xx. (waar xx van 02 tot 10 loopt voor het aantal aansluitingen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YorickErnst
Giblet schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 13:42:
[...]

Ja en nee. Dat werkt inderdaad als de MQTT server ermee stopt. De domotica server (OpenHab in mijn geval), een MQTT schakelaar (Sonoff Touch bijvoorbeeld) kan er ook de brui aan geven. Die kun je uiteraard ook allemaal pingen, maar het pingbaar zijn van een server is niet hetzelfde als dat deze ook daadwerkelijk correct functioneert.

Ik heb al eens meegemaakt dat deze situatie voorkwam. En dat ontdek je altijd op zondagavond nadat je laat thuiskomt en geen zin hebt om uit te zoeken wat er aan de hand is. Even de meterkast open doen, een dupont kabeltje van 5cm doorknippen zodat je in elk geval normaal het licht aan kan doen wordt op dat moment erg gewaardeerd door mij en mijn vriendin. Het is dan ook niet voor niets een fallback scenario :)

Maar absoluut een goed idee die ik ga meenemen. Thanks!
Idd, bij het falen van een onderdeel van domotica werkt dit niet, maar in dat geval kan ik dan (zelfs remote over vpn) de plc blocken met iptables en dan werkt hij ook weer autonoom tot ik het probleem heb opgelost. PS (Op zich is de netwerkkabel van de plc uittrekken al een fysieke bypass :) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Is het niet handiger om je huisgenoten uit te leggen hoe je je smarthome-controller (Raspberry Pi of whatever) een reboot moet geven. Maak ergens een knopje die de 5V power supply kan onderbreken en je bent er al.

Bij mij is het systeem ook wel eens vastgelopen door dom programmeerwerk. Ik gebruik IP-Symcon en daar is het erg belangrijk om semaforen te gebruiken in processen die kunnen hangen op extere afhankelijkheden zoals en niet reagerende draadloze schakelactor. De timeout kan best lang zijn en als je hetzelfde proces in de tussentijd al 20 keer hebt getriggerd door beweging in een ruimte dan druk je process queue binnen de kortste keren helemaal vol tot het maximale aantal processen en reageert er niets meer.

Als je een single board computer gebruikt voor de besturing, neem dan een apparaat met degelijk opslaggeheugen. Er veel betere opties dan een Raspberry Pi met een sd-kaart. Neem iets met eMMC of een sata-interface, zodat je het flashgeheugen goed gemanaged wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giblet

Giblet

Dingen

YorickErnst schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 07:48:
[...]
Idd, bij het falen van een onderdeel van domotica werkt dit niet, maar in dat geval kan ik dan (zelfs remote over vpn) de plc blocken met iptables en dan werkt hij ook weer autonoom tot ik het probleem heb opgelost. PS (Op zich is de netwerkkabel van de plc uittrekken al een fysieke bypass :) )
Ja zo simpel had ik het nog niet bekeken 8)7 Goeie oplossing!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichVw
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 20-05 15:35
Voor de gebruikers van de PFC100/200, ik heb wat moeite met de license knop te vinden. Dient die niet hier te staan?

https://www.dropbox.com/s...bzwx1/PLCLisence.png?dl=0

EDIT: Er is een License manager onder tools :)

[ Voor 19% gewijzigd door MichVw op 20-10-2018 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadLock
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19-06 11:55

DeadLock

Vastlopen is relatief....

Naar aanleiding van de bouw van een kleine nieuwe woning binnenkort dit topic doorgelezen om alvast een ruw beeld te kunnen vormen van domotica met plc's en de mogelijkheden.

De voornaamste motivatie om te kijken naar dit systeem ipv een meer kant-en-klaar systeem is dat ik op zoek ben naar een open systeem. Alhoewel het grootste nadeel van KNX hier ook van toepassing is, dure (gesloten) software nodig om de PLC's te programmeren.

Ondanks het minder industriële karakter blijf ik toch terugkomen bij bvb de industruino, in eenzelfde rol zoals velen hier de PLC gebruiken (eenvoudige input/output, weinig logica) en de logica voorzien met een aparte server dewelke niet noodzakelijk is voor de basis functionaliteit. Ik vraag mij zelfs af in welke mate je de industruino niet parallel kan bekabelen met een soort van fail-safe relais die normale bekabeling doorbreekt wanneer de industruino actief is.

Vrijdag zit ik samen met een (mogelijke) elektricien. Ik ga hoe dan ook alles in ster bekabelen, maar zijn er nog bepaalde zaken waar ik nu al nadruk op moet leggen in dit gesprek? Wat voor relais of interruptoren wel of net niet te gebruiken?

Verlichting blijft ook een hele lastige. Led's op 24v aangestuurd met enkele centrale drivers en dmx lijkt me technisch een mooie oplossing, maar eentje waar ik nog weinig vat op heb hoe ze juist kan/zal werken en hoe deze niet te afhankelijk te maken van industruino (of andere spofs). Normale 220v led lampen (met driver ingebouwd) en armaturen zijn overal te vinden, voor 24v lijkt me dat een grotere uitdaging?

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cige
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 26-04 13:36
Kast boven en Kast beneden hangen en zijn aangesloten. Het systeem is inmiddels 1 week online. Gebruik momenteel nog maar 1 pulsdrukker bij de achter deur, welke een 'All ON' of "All OFF' functie activeert. Handig met de verbouwing zodat over het licht in alle ruimtes in eens aan/uit gaat.

Heb de gehele woning er inmiddels programmeertechnisch in zitten. Er zal per opgeleverd vertrek steeds meer aangesloten worden.

Uitbreiding in de vorm van een extra CPU op zolder voor ventilatie- en Klimaatsturing zit ook al in het ideeën vat. Wanneer alles afgewerkt is, zal ik hier wat foto's plaatsen van het geheel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
DeadLock schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 13:30:
Naar aanleiding van de bouw van een kleine nieuwe woning binnenkort dit topic doorgelezen om alvast een ruw beeld te kunnen vormen van domotica met plc's en de mogelijkheden.

De voornaamste motivatie om te kijken naar dit systeem ipv een meer kant-en-klaar systeem is dat ik op zoek ben naar een open systeem. Alhoewel het grootste nadeel van KNX hier ook van toepassing is, dure (gesloten) software nodig om de PLC's te programmeren.

Ondanks het minder industriële karakter blijf ik toch terugkomen bij bvb de industruino, in eenzelfde rol zoals velen hier de PLC gebruiken (eenvoudige input/output, weinig logica) en de logica voorzien met een aparte server dewelke niet noodzakelijk is voor de basis functionaliteit. Ik vraag mij zelfs af in welke mate je de industruino niet parallel kan bekabelen met een soort van fail-safe relais die normale bekabeling doorbreekt wanneer de industruino actief is.
Je kunt relais parallel bekabelen en op die manier een handmatige bediening inbouwen.

Je moet dan geen ingewikkelde dingen met je verlichting gaan doen. Een 0-10V dimmer zal zonder stuursignaal neem ik aan nog gewoon volle bak licht geven, maar als je dmx gebruikt om dimmers en led-drivers aan te sturen dan heb je weer een andere afhankelijkheid waar je niet makkelijk handmatig omheen werkt.

Ik vind het persoonlijk heilloos om veel tijd te investeren in een failsafe. Je hebt het bijna nooit nodig en je beperkt jezelf enorm in de mogelijkheden. Het is wel handig om reservehardware op te plank te hebben liggen.

Wat betreft de Industruino vraag ik me af of dit ding snel genoeg is en genoeg geheugen heeft om er serieuze dingen op te draaien. Biedt een RevolutionPi niet veel meer mogelijkheden?
Vrijdag zit ik samen met een (mogelijke) elektricien. Ik ga hoe dan ook alles in ster bekabelen, maar zijn er nog bepaalde zaken waar ik nu al nadruk op moet leggen in dit gesprek? Wat voor relais of interruptoren wel of net niet te gebruiken?

Verlichting blijft ook een hele lastige. Led's op 24v aangestuurd met enkele centrale drivers en dmx lijkt me technisch een mooie oplossing, maar eentje waar ik nog weinig vat op heb hoe ze juist kan/zal werken en hoe deze niet te afhankelijk te maken van industruino (of andere spofs). Normale 220v led lampen (met driver ingebouwd) en armaturen zijn overal te vinden, voor 24v lijkt me dat een grotere uitdaging?
Er zijn inderdaad niet zoveel led-lampen verkrijgbaar die op 24V werken. 24V constant voltage wordt voornamelijk gebruikt in led-strips die zijn uitgerust met weerstanden om de stroomsterkte te beperken. Naakte power leds stuur je aan met een constant current driver op een stroomsterkte van veelal 350mA of 700mA afhankelijk van de led. Constant current led-lampen met standaard fittingen zoals MR16 en AR111 zijn wel redelijk goed verkrijgbaar.

Voor je elektriciën betekent dit dat ie buizen in stervorm van de verdeelkast naar de lichtpunten moet aanleggen (of naar het eerste lichtpunt in een lichtkring en vandoor hop je met je buis verder dan de volgende lichtpunten die in serie worden aangesloten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadLock
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19-06 11:55

DeadLock

Vastlopen is relatief....

Femme schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 13:56:

Ik vind het persoonlijk heilloos om veel tijd te investeren in een failsafe. Je hebt het bijna nooit nodig en je beperkt jezelf enorm in de mogelijkheden. Het is wel handig om reservehardware op te plank te hebben liggen.

Wat betreft de industruino vraag ik me af of dit ding snel genoeg is en genoeg geheugen heeft om er serieuze dingen op te draaien. Biedt een RevolutionPi niet veel meer mogelijkheden?
Bedankt voor je reactie. Over het failsafe verhaal moet ik nog eens goed nadenken, en bespreken met de wederhelft.

Heel veel logica zal er niet geprogrammeerd moeten worden op de industruino denk ik. Het moet de eenvoudige I/O zelf afhandelen en daarover communiceren via mqtt (of ander protocol) met een Odroid of vergelijkbare mini-server die de domotica software zal draaien. Volgens mij moet de industruino wel in staat zijn om de input af te vangen, daarover te communiceren met mini-server (eventueel een commando te ontvangen) en de led drivers aan te sturen via DMX?

Een industruino kost 160 euro (130 + 30 voor ethernet shield) en geeft enkele analoge I/O en 8 digitale I/O (wat zeker te weinig is, dus ik heb er vermoedelijk 2 of 3 nodig). Jammer dat ie niet net wat meer DIO beschikbaar heeft.

Revolution PI ziet er ook wel een leuke optie uit! Als ik alles optel wordt het wel aardig duur (rev Pi a 235, een DIO module a 180, DMX module a 165 en een AIO module a 330). Dan wordt een reserve al erg duur!
Er zijn inderdaad niet zoveel led-lampen verkrijgbaar die op 24V werken. 24V constant voltage wordt voornamelijk gebruikt in led-strips die zijn uitgerust met weerstanden om de stroomsterkte te beperken. Naakte power leds stuur je aan met een constant current driver op een stroomsterkte van veelal 350mA of 700mA afhankelijk van de led. Constant current led-lampen met standaard fittingen zoals MR16 en AR111 zijn wel redelijk goed verkrijgbaar.
Hier ga ik best gewoon eens aan de slag met een meter of 2 (rgb)w led-strips om te kijken of dat eventueel bruikbaar is als hoofdverlichting. Er zijn schijnbaar talloze "armaturen" te verkrijgen die mooi in het plafond weggewerkt kunnen worden. Als sfeerverlichting zie je de led-strips wel vaker, als hoofdverlichting ben ik ze nog niet eerder tegen gekomen, maar mogelijk is het geen absurd idee :).
Voor je elektriciën betekent dit dat ie buizen in stervorm van de verdeelkast naar de lichtpunten moet aanleggen (of naar het eerste lichtpunt in een lichtkring en vandoor hop je met je buis verder dan de volgende lichtpunten die in serie worden aangesloten).
Perfect, dat neem ik zeker mee. Met een centrale 24v/dmx led sturing is het de industruino/RevPi die de pulsen van de impulsschakelaars ontvangt en daarvan een DMX signaal maakt voor de led-drivers. Voor een alles-uit schakelaar moet ik ook (enkele) interruptoren (van groepen stopcontacten) aansturen, maar daar zal de elektricien wel raad mee weten hoop ik ;).

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Z
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20-06 22:33
Oranje Banaan schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 20:13:
Die module genereert 0-10V en daar is prima een dimmer of geschikte led voeding mee aan te sturen.

Wat betreft failsafe en bangmakerij over 'single point of failure' van een PLC:

Beroepsmatig kom ik vaak tegen dat men juist de PLC niet redundant bouwt: een PLC gaat niet snel stuk (ik moet de eerste nog tegenkomen). Meestal gaat er iets anders stuk.
Een systeem redundant bouwen is tevens ingewikkelder en duur.

De relais die ik wil gaan toepassen (Finder 1 polig 16A) in ons in aanbouw zijnde huis (met Wago 750-881 PLC) hebben ook een handbediening; zie heveltje. Als het moet gaat daar een lamp ook mee aan.

Afbeeldingslocatie: https://media.rs-online.com/t_large/F0154334-01.jpg

(een Raspberry Pi heb ik nog nooit stabiel aan het draaien gehad vanwege corrupt rakende SD kaarten; persoonlijk zou ik niet snel daar een besturing op bouwen; tenzij redundant ;) )

[ Voor 10% gewijzigd door Rob Z op 26-10-2018 08:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jellevictoor
Oranje Banaan schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 17:14:
Ik heb verschillende rijgklemmen gekocht, veel te veel om goed te zijn.
voor de schakelaars heb ik overal PRV8 van Weidmüller gebruikt. Alle SVV kabels zijn 8 of 16 aderige
maar voor de 1,5mm en 2,5mm bedrading heb ik telkens deze gebruikt 2003-7646. zeer tevreden van het resultaat.
Ik heb ook 2002-3203, maar nog niet gebruikt. Mits alles van schakeldraden op de PRV8 toekomen, denk ik dat ik die zal doorverkopen eens ik klaar ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unf0rg0tt3n
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 28-05 08:34
Goedemorgen Iedereen!

Ik had deze vraag in een ander topic gesteld; de mod heeft deze terecht gesloten vandaar dat ik hem hier stel.

Als ik een PLC plaats op mijn zolder in een Patchkast;
Hoe regel ik dan de bedrading voor mijn verlichting?
Moet ik dan d.m.v. een lasklem de fase en nuldraad van de lichtknop doorlussen naar de plc?
of moet dit direct vanuit de lamp?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oystein
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 09-05 10:40
Als alle lampen op dezelfde groep zitten: (zoals bijvoorbeeld alles in de woonkamer)

Leg een fase draad van de lampen groep naar de kast op zolder - ik kan mij voorstellen dat de zolder zelf op een andere groep zit en dus ook de voeding van de PLC. Deze fase dus niet gebruiken voor je lampen !
Een fase draad kan vanuit een lasdoos afgetakt worden en indien het makkelijker is een draad direct vanuit de meterkast te trekken ook prima.
Ik ga er ook van uit dat je relais hebt in de Patchkast voor het schakelen van de lampen.
Verbind de fase draad naar de ingangszijde van het relais.
De afgaande kant worden dan je schakeldraden naar je lampen.
De nul draad zit als het goed is al bij je lamp aansluiting waarmee het cirkeltje weer rond is.

Zijn de lampen over meerdere groepen verdeeld: (in een grotere installatie waar je verdeeld over het hele huis verlichting wil schakelen)

Trek per groep een eigen fase draad naar zolder (elk in een eigen buis !!)
Deel de relais op in het aantal lampen per groep en zorg dat de relais ingang verbonden is met de juiste fase draad - het mag duidelijk zijn dat je de meerdere schakelgroepen volledig gescheiden houdt.
De schakeldraden aan de afgaande kant van het relais gaan weer naar de individuele lampen toe.

[ Voor 5% gewijzigd door Oystein op 30-10-2018 08:48 ]

8x JA Solar 410 Wp + SMA TriPower 4.0 @ 38° incl. 210° azim. / domotica Siemens Logo / audio Linux server with Lyngdorf RoomPerfect 2.1 speakers / business level LAN network / OpenMediaVault NAS on x86

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unf0rg0tt3n
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 28-05 08:34
Thanks! Dit maakt het een stuk duidelijker allemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:45
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/NivRkf3EVosr6LEz1joN6gT6/full.jpg
Heeft iemand ook ervaring met een photocel sensor? En dan met name buiten? Ik ken dit alleen van de ingang bij een winkel, om een belletje te laten klingelen als je binnenstapt.

Ik wil die onderaan m'n houten schuur monteren, zodat als we door de straal lopen, ik de buitenverlichting feller kan laten branden voor een aantal minuten (zodat we naar de achterdeur kunnen lopen met wat meer licht).

Heb geen PLC, maar het idee was om de output aan een ESP8266 te hangen, die dan een signaaltje naar m'n home automation stuurt.

Ben alleen wel benieuwd hoe goed zo'n sensor nog werkt als het regent/sneeuwt/mistig is. Moet niet bij elke regendruppel een discoshow van de verlichting hebben :D

Een PIR kan ik niet echt mooi wegwerken helaas.

[ Voor 7% gewijzigd door ThinkPad op 11-11-2018 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zxcv
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16-06 23:52
Waarmee kun je je PLC installatie en bedrading die je in je huis hebt mee documenteren? Het gaat er vooral om na 10 jaar nog te weten waar alle bedrading zit in het huis voor de verschillende onderdelen (ook handig voor de volgende eigenaar).

Ik heb gezocht op tweakers maar ik kon niets vinden, Ik zie in dit topic in foto's wel stukjes van tekeningen in de deur van een kast dus er zijn mensen die dit heel netjes weten te doen. Ik ben benieuwd waarmee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WebStarVenlo
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 19-06 10:08
zxcv schreef op maandag 17 december 2018 @ 20:28:
Waarmee kun je je PLC installatie en bedrading die je in je huis hebt mee documenteren? Het gaat er vooral om na 10 jaar nog te weten waar alle bedrading zit in het huis voor de verschillende onderdelen (ook handig voor de volgende eigenaar).

Ik heb gezocht op tweakers maar ik kon niets vinden, Ik zie in dit topic in foto's wel stukjes van tekeningen in de deur van een kast dus er zijn mensen die dit heel netjes weten te doen. Ik ben benieuwd waarmee.
Hier ben ik ook naar op zoek, om een goede documentatie op orde te krijgen. Op dit moment zit ik nog op het niveau van excel met de klemmenstroken nummeren en daar de andere kant bij zetten. Maar dit zal naarmate de installatie groeit lastiger te onderhouden zijn.

Hier op de zaak weet ik dat ze voor het tekenen van besturingskasten EPLAN gebruiken, maar dit nogal een prijzige investering is voor thuisgebruik. Vandaar dat ik ook benieuwd ben hoe jullie dit hier verder documenteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cige
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 26-04 13:36
zxcv schreef op maandag 17 december 2018 @ 20:28:
Waarmee kun je je PLC installatie en bedrading .......bla bla.....Ik ben benieuwd waarmee.
WebStarVenlo schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 12:32:
[...]
Hier ben ik ook naar op zoek.....bla bla....... Vandaar dat ik ook benieuwd ben hoe jullie dit hier verder documenteren.
QElectroTech zou uitkomt kunnen bieden. Dit is een open source en Freeware software tool om Eltraschema's te tekenen... :)

• raymonvdm
  • Laatst online: 01-04 11:24
Ik ben inmiddels ook weer aa het meelezen in dit topic en wacht op onderdelen voor de eerste test setup. Het doel is om een PLC te gebruiken om meerdere rolluiken te kunnen bedienen.

Ik denk dat ik per rolluik twee digitale outputs nodig heb (UP en DOWN) of zijn er andere slimme oplossing die hiervoor te gebruiken zijn?

@matthijs33 Welke relais worden er hier gebruikt? https://ibb.co/iwqUrx

@Femme Ik dacht dat je gebruik maakte van opto-couplers voor de bewegingssensors, maar in de post over de installatie zie ik dit niet terug? Femme in "Domotica met plc's"

Ik lees ook dat je een extra 750-414 digitale input voor 5VDC en 750-612 hiervoor gebruikt. Maar hoe werkt dit precies. Want de 750-612 is 0-230v ? Gaan alle modules achter deze module verder als 5 volt module? En hoe vertel je dat ze 5 volt zijn. Of is dit weer gekoppeld aan een losse 5volt mean well voeding?

[ Voor 49% gewijzigd door raymonvdm op 27-12-2018 23:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• matthijs33
raymonvdm schreef op donderdag 27 december 2018 @ 23:36:
Het doel is om een PLC te gebruiken om meerdere rolluiken te kunnen bedienen.

Ik denk dat ik per rolluik twee digitale outputs nodig heb (UP en DOWN) of zijn er andere slimme oplossing die hiervoor te gebruiken zijn?

@matthijs33 Welke relais worden er hier gebruikt? https://ibb.co/iwqUrx
De Relais die gebruikt worden zijn Finder 49.61.9.024.0050 Deze pack van 10 stond toen ik ze kocht aan 50€, ik had er dan 4 packs gekocht, ze zijn momenteel bijna allemaal in gebruik :)

Om de rolluiken te schakelen gebruik je inderdaad 2 relais, er zijn verschillende manieren om ze aan te sluiten, maar ik gebruik niet 1 voor UP en 1 voor DOWN, maar ik gebruik 1 relais voor aan/uit en de andere voor UP/DOWN, hiervoor moet de 2de relais wel een NO en een NC contact hebben. Dit heeft als voordeel dat je nooit aan de motor kunt zeggen om teglijkertijd UP en DOWN te gaan, wat je ook doet in software.

In software zet je dan eerst de relais voor de richting, en dan de Aan/uit relais, werkt nu toch al meer dan een half jaar iedere dag zonder enig probleem. :*)

Dit schema geeft het idee weer (voor 2 motoren):
Afbeeldingslocatie: https://www.dazzlesoft.be/prive/relais_rolluiken_alternatief.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raymonvdm
Ik bedacht me net dat ik nog als tip kreeg om omhoog over de NC van de omlaag relais te doen en andersom. Op deze manier kun je ook nooit beide richtingen tegelijk bekrachtigen.

De eindstand van de motoren zorgen er wel voor dat ze niet bekrachtigd blijven mocht het relais niet snel genoeg afschakelen.

Helaas zijn de relais nu wat aan de prijzige kant :-(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raymonvdm
ThinkPadd schreef op zondag 11 november 2018 @ 13:41:
[Afbeelding]
Heeft iemand ook ervaring met een photocel sensor? En dan met name buiten? Ik ken dit alleen van de ingang bij een winkel, om een belletje te laten klingelen als je binnenstapt.

Ik wil die onderaan m'n houten schuur monteren, zodat als we door de straal lopen, ik de buitenverlichting feller kan laten branden voor een aantal minuten (zodat we naar de achterdeur kunnen lopen met wat meer licht).

Heb geen PLC, maar het idee was om de output aan een ESP8266 te hangen, die dan een signaaltje naar m'n home automation stuurt.

Ben alleen wel benieuwd hoe goed zo'n sensor nog werkt als het regent/sneeuwt/mistig is. Moet niet bij elke regendruppel een discoshow van de verlichting hebben :D

Een PIR kan ik niet echt mooi wegwerken helaas.
Ik heb het nog niet getest, maar het idee is om te gaan voor een Abus variant aangesloten op een Universal Binary Sensor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
Sinds kort heb ik een Wago 750-842 op de kop getikt met een aantal input modules. Het doel van deze unit is "goedkoop" de bewegingssensoren aan te sluiten (aangevuld met wat andere inputs) volgens de methode van Femme.

Ik heb inmiddels de web interface gevonden van de PLC en daar komen de inputs overeen met wat ik aansluit. De PLC werkt dus naar behoren.

Ik moet nu nog ontdekken hoe ik dit kan intergreren in Domoticz. Domoticz ondersteund wel ModBus plugins maar mijn installatie ziet nog geen Python of Plugins Blijkbaar moet er een vinkje aan staan bij events om plugins te kunnen laten werken.

Als ik de PLC rechtstreeks wil programmeren is dit dan nog steeds mogelijk met CoDeSys ook gezien de leeftijd van de PLC?

Wat ik nu nog nodig heb zijn de ID`s van alles inputs en outputs (adressen) maar hoe kan ik deze achterhalen. Ik heb geen WAGO IO Check Tool (schijnbaar kost die 160 euro en ik wil alleen de adressen achterhalen dan ben ik er volgens mij)

[ Voor 20% gewijzigd door raymonvdm op 04-01-2019 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandolution
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 04-06 23:22
Voor zover ik weet kan de oude Wago geprogrammeerd worden met CoDeSys V2. Kwestie van juiste targets weten te bemachtigen. Onderhuids blijft CoDeSys voor ieder programma natuurlijk gelijk (merk-onafhankelijk)

De IO Check Tool heb je niet nodig, als het goed is kun je bij je hardware configuratie in CoDeSys alle addressen zien, ze een naam toewijzen en dus vervolgens die naam gebruiken.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Ik ben dit weekend bezig geweest om MQTT aan de gang te krijgen op mijn Wago 750-881 voor het verzenden van berichten als een input wijzigt. Ik gebruikt hiervoor de MQTT library van Sebastian Rau. Via Mosquitto komen de berichtjes terecht in een MQTT module voor IP-Symcon die ik heb geschreven door het trucje af te kijken van deze module.

De communicatie werkt goed en betrouwbaar als er één input verandert, echter als ik een tegelijkertijd indrukken van twee knoppen wil herkennen komt het vaak voor dat er maar een berichtje wordt verstuurd voor één wijziging.

Ik gebruik R_TRIG en F_TRIG om een rising en falling edge te detecteren. Als dat gebeurt wordt de output Q true.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
PROGRAM PLC_PRG
VAR
    (* MQTT related *)
    M1: MQTT_Client;
    sTopic: STRING := 'Wago 750-881';
    sPayload: STRING := '';
    sIp : STRING := '192.168.1.1';
    sClientId : STRING := 'Wago750-881';
    iPortNumber : WORD := 1883;
    sUsername : STRING;
    sPassword : STRING;
    xPublish: BOOL := FALSE;
    xConnected : BOOL := FALSE;
    xBusy : BOOL := FALSE;

DI0_RTRIG : R_TRIG;
    DI0_FTRIG : F_TRIG;
    DI0_TOF : TOF;
    DI1_RTRIG : R_TRIG;
    DI1_FTRIG : F_TRIG;
    DI1_TOF : TOF;
    DI2_RTRIG : R_TRIG;
    DI2_FTRIG : F_TRIG;
    DI2_TOF : TOF;

END_VAR

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
xPublish := FALSE;

IF NOT xBusy THEN
    sPayload := '';
END_IF

DI0_RTRIG(CLK := %IX22.0);
DI0_FTRIG(CLK := %IX22.0);

IF DI0_RTRIG.Q THEN
    xPublish := TRUE;
    sPayload := CONCAT(sPayload, '"DI01.1":');
    sPayload := CONCAT(sPayload, BOOL_TO_STRING(%IX22.0));
    sPayload := CONCAT(sPayload, ',');
END_IF

IF DI0_FTRIG.Q THEN
    sPayload := CONCAT(sPayload, '"DI01.1":');
    sPayload := CONCAT(sPayload, BOOL_TO_STRING(%IX22.0));
END_IF

DI0_TOF(IN:= %IX22.0,PT:= t#650ms);
%MX0.0 := DI0_TOF.Q;

DI1_RTRIG(CLK := %IX22.1);
DI1_FTRIG(CLK := %IX22.1);

IF DI1_RTRIG.Q THEN
    sPayload := CONCAT(sPayload, '"DI01.2":');
    sPayload := CONCAT(sPayload, BOOL_TO_STRING(%IX22.1));
END_IF

IF DI1_FTRIG.Q THEN
    sPayload := CONCAT(sPayload, '"DI01.2":');
    sPayload := CONCAT(sPayload, BOOL_TO_STRING(%IX22.1));
END_IF

DI1_TOF(IN:= %IX22.1,PT:= t#650ms);
%MX0.1 := DI1_TOF.Q;

DI2_RTRIG(CLK := %IX22.2);
DI2_FTRIG(CLK := %IX22.2);

IF DI2_RTRIG.Q THEN
    sPayload := CONCAT(sPayload, '"DI01.3":');
    sPayload := CONCAT(sPayload, BOOL_TO_STRING(%IX22.2));
END_IF

IF DI2_FTRIG.Q THEN
    sPayload := CONCAT(sPayload, '"DI01.3":');
    sPayload := CONCAT(sPayload, BOOL_TO_STRING(%IX22.2));
END_IF

DI2_TOF(IN:= %IX22.2,PT:= t#650ms);
%MX0.2 := DI2_TOF.Q;

M1(
    sTopic      := sTopic,
    sPayload    := sPayload,
    sIp         := sIp,
    sClientId   := sClientId,
    iPortNumber := iPortNumber,
    sUsername := sUsername,
    sPassword := sPassword,
    xPublish    := xPublish,
    xConnected => xConnected,
    xBusy => xBusy
);

En dat dan voor in totaal 96 inputs.
Die TOF (time off-delay) zit erin vanwege modbus polling.
De berichtje die verstuurd worden hebben bijv. de volgende payload:

code:
1
"DI13.1":TRUE,

of als er in één cyclus meerdere triggers zijn:

code:
1
"DI13.1":TRUE,"DI13.2":TRUE,

Voor een enkele druk op een knop werkt het als een trein en merk ik dat de responstijd een stuk beter is dan via modbus polling. Als ik twee knoppen tegelijkertijd indruk dan komt het vaak voor de rising edge wel gedetecteerd wordt maar de falling edge van één van de twee knoppen niet. Die input blijft dan hangen in IP-Symcon omdat ik geen bericht krijg over de de falling edge.

Iemand tips over hoe dit opgelost kan worden? Is mijn plc te traag en zorgt het versturen van een MQTT bericht ervoor dat een falling edge niet gedetecteerd wordt?

Nog een andere vraag: hoe escape ik curly brackets (een { of } ) in een string? Ik zou graag valide json als payload willen versturen.

edit:
Edit: de oplossing bleek gelukkig eenvoudig. De xBusy-variabele is er kennelijk om aan te geven dat het MQTT functieblok bezig is met verzenden. De payload moet bij een nieuwe cyclus dus niet leeggemaakt worden als xBusy true is. Dit heb ik toegevoegd in het bovenstaande codevoorbeeld.

[ Voor 13% gewijzigd door Femme op 07-01-2019 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
raymonvdm schreef op donderdag 27 december 2018 @ 23:36:

@Femme Ik dacht dat je gebruik maakte van opto-couplers voor de bewegingssensors, maar in de post over de installatie zie ik dit niet terug? Femme in "Domotica met plc's"

Ik lees ook dat je een extra 750-414 digitale input voor 5VDC en 750-612 hiervoor gebruikt. Maar hoe werkt dit precies. Want de 750-612 is 0-230v ? Gaan alle modules achter deze module verder als 5 volt module? En hoe vertel je dat ze 5 volt zijn. Of is dit weer gekoppeld aan een losse 5volt mean well voeding?
Ik gebruik Panasonic AMN31112J pir-sensoren waarvan de output direct aan de ingang van een 750-414 5VDC inputmodule hangt.

De 750-612 is een supply module die de stroomvoorziening naar opvolgende modules verzorgt. De module kan ingezet worden als je modules een te hoge stroomsterkte trekken waardoor er extra voedingen nodig zijn of omdat je een andere spanning dan 24V nodig hebt, zoals in dit geval met de 5V 750-414 inputmodules.

Omdat je andere modules waarschijnlijk op 24V werken is het handig om de 750-414-modules met daarvoor een 750-612 aan het eind aan te sluiten.

Naast de 5V pir-sensoren gebruik ik ook radarsensoren met een open collector uitgang. De uitgang schakelt de aarde als er beweging wordt gezien. Ik heb die momenteel via een optocoupler aan een 24V ingang hangen. Ik heb wat 750-409 low-side switching inputmodules op eBay gekocht waar de uitgang van de radarsensor direct op aangesloten kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
Ik heb het nog niet helemaal goed voor elkaar om de PLC in Domoticz of HomeAssistant werkend te krijgen. HomeAssistant ziet de PLC wel en inputs wijzigen ook. Maar de polling interval is heel hoog en lijkt niet instelbaar.

Via NodeRed werkt het wel en kan ik wel een poll interval opgeven van 200ms. Dus daar is een work-arround voor te maken.

Omdat de 750-414 modules nog vrij prijzig zijn heb ik voor nu eerst een 8 voudige PNP opto-coupler besteld bij AliExpress en een aantal 705-501 output modules. Als die binnen zijn kan ik weer verder met de PLC POC om te zien of ik wel outputs kan schakelen.

Ik heb namelijk twee PLC`s. Eentje is om van vaders een lui man te maken en die heeft dus de meeste prio en nog geen inputs nodig. Mijn eigen PLC is voor nu een hele dure bewegingssensor aan het worden en pas op een later moment meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
raymonvdm schreef op maandag 7 januari 2019 @ 15:08:
Ik heb het nog niet helemaal goed voor elkaar om de PLC in Domoticz of HomeAssistant werkend te krijgen. HomeAssistant ziet de PLC wel en inputs wijzigen ook. Maar de polling interval is heel hoog en lijkt niet instelbaar.

Via NodeRed werkt het wel en kan ik wel een poll interval opgeven van 200ms. Dus daar is een work-arround voor te maken.
Heb je MQTT al als alternatief al geprobeerd? Zoek op mqtt in dit topic en je krijgt voorbeeldcode.
Omdat de 750-414 modules nog vrij prijzig zijn heb ik voor nu eerst een 8 voudige PNP opto-coupler besteld bij AliExpress en een aantal 705-501 output modules. Als die binnen zijn kan ik weer verder met de PLC POC om te zien of ik wel outputs kan schakelen.
Ik heb ze destijds voor weinig van eBay kunnen halen, maar je moet er geluk mee hebben omdat een 750-414 een stuk zeldzamer is dan een normale 24V inputmodule.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
Ik kan niet programmeren, en heb ook nog niet ontdekt hoe ik de PLC moet programmeren. Codesys2.x wel geinstalleerd maar toen was ik helemaal de weg kwijt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
raymonvdm schreef op maandag 7 januari 2019 @ 15:52:
Ik kan niet programmeren, en heb ook nog niet ontdekt hoe ik de PLC moet programmeren. Codesys2.x wel geinstalleerd maar toen was ik helemaal de weg kwijt
Ok ik zal eens kijken of ik binnenkort wat instructies kan maken. Ik begrijp zelf ook geen halve hol van Codesys en Structured Text, maar met wat klungelen is het toch gelukt om mqtt berichtje uit mijn plc te krijgen :P .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Giblet

Giblet

Dingen

Femme schreef op maandag 7 januari 2019 @ 09:17:

Nog een andere vraag: hoe escape ik curly brackets (een { of } ) in een string? Ik zou graag valide json als payload willen versturen.
Met $7b en $7d
Zie ook: https://help.codesys.com/...operands_constant_string/

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• WebStarVenlo
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 19-06 10:08
Zelf heb ik een andere oplossing bedacht om vanuit de PLC de verschillende inputs te detecteren en door te sturen via MQTT.
Ik maak gebruik van de zelfde MQTT library.

Door een queue te maken van berichten heb ik ondervangen dat als er meerdere inputs wijzigen, alle berichten na elkaar verstuurd worden.

Hiervoor heb ik een aantal functie blokken gemaakt en wat globale variables.

Globale variables:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
VAR_GLOBAL
    (*MQTT Settings / variables*)
    MQTT_IP: STRING := '192.168.0.2';
    MQTT_PORT: WORD := 1883;
    MQTT_CLIENT_ID: STRING := '1234';
    MQTT_USER: STRING;
    MQTT_PASS: STRING;
    MQTT_MESSAGE_QUEUE: ARRAY[1..20] OF MQTT_MESSAGE; (*Array to store the outgoing messages, extend the size if more messages need to be stored*)
    MQTT_MESSAGE_QUEUE_SIZE: USINT := 20; (*message queue length*)
    MQTT_MESSAGE_QUEUE_CURRENT: USINT := 0; (*used for sending, the current message in the queue that is processed*)
    MQTT_MESSAGE_QUEUE_LAST: USINT := 0; (*the last added message in the queue*)
    MQTT_SEND : MQTT_SEND;
END_VAR

Data type:
code:
1
2
3
4
5
6
7
TYPE MQTT_MESSAGE :
STRUCT
    Topic: STRING;
    Payload: STRING;
    DateTime: DT;
END_STRUCT
END_TYPE

FB om de berichten daadwerkelijk te verzenden, wordt aangeroepen op het laatst van het main programma
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
(*HEADER*)
FUNCTION_BLOCK MQTT_HANDLER
VAR_INPUT
END_VAR
VAR_OUTPUT
END_VAR
VAR
    MQTT_Client : MQTT_Client;
END_VAR
VAR_IN_OUT
END_VAR
VAR RETAIN
    Connected: BOOL;
    Busy: BOOL;
    Publish: BOOL;
    SkipCycle: BOOL;
END_VAR

(*BODY*)
IF NOT SkipCycle AND NOT Publish AND NOT Busy AND  MQTT_MESSAGE_QUEUE_CURRENT <> MQTT_MESSAGE_QUEUE_LAST THEN
    MQTT_MESSAGE_QUEUE_CURRENT := MQTT_MESSAGE_QUEUE_CURRENT + 1;

IF MQTT_MESSAGE_QUEUE_CURRENT > MQTT_MESSAGE_QUEUE_SIZE THEN
        MQTT_MESSAGE_QUEUE_CURRENT := 1;
    END_IF

Publish := TRUE;
    SkipCycle := TRUE;
END_IF

IF NOT Publish AND SkipCycle THEN
    SkipCycle := FALSE;
END_IF

MQTT_Client(
    sTopic:= Message.Topic,
    sPayload:= Message.Payload,
    sIp:= MQTT_IP,
    sClientId:=MQTT_CLIENT_ID,
    iPortNumber:= MQTT_PORT,
    sUsername:= MQTT_USER,
    sPassword:= MQTT_PASS,
    xPublish:= Publish,
    xConnected=> Connected,
    xBusy=> Busy);

FB om een bericht aan de queue toe te voegen
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
(*HEADER*)
FUNCTION_BLOCK MQTT_SEND
VAR_INPUT
    Topic : STRING;
    Payload: STRING;
END_VAR
VAR_OUTPUT
END_VAR
VAR
END_VAR

(*BODY*)
MQTT_MESSAGE_QUEUE_LAST := MQTT_MESSAGE_QUEUE_LAST + 1;
IF MQTT_MESSAGE_QUEUE_LAST > MQTT_MESSAGE_QUEUE_SIZE THEN
    MQTT_MESSAGE_QUEUE_LAST := 1;
END_IF

Message.Topic := Topic;
Message.Payload := Payload;
Message.DateTime := SysRtcGetTime(TRUE);

MQTT_MESSAGE_QUEUE[MQTT_MESSAGE_QUEUE_LAST] := Message;

En het main programma met de logica / aanroep
code:
1
2
3
4
5
6
(*call to add new message to the queue*)
MQTT_SEND(Topic:= 'home/floor-0/livging-room/switch/dining-table-lights', Payload:='message content');

MQTT_SEND(Topic:= 'home/floor-0/livging-room/switch/dining-table-lights', Payload:='next message');

MQTT_HANDLER();

De enige beperking aan deze manier van verzenden is de lengte van de queue, als er meer en sneller berichten in de queue geplaatst worden dan dat deze worden verzonden zullen niet verzonden berichten worden overschreven.

Dit is wel redelijk te voorkomen door de lengte van de queue groter te maken, deze kan nu maximaal 20 berichten bevatten, maar kan gewenst groter worden gemaakt.
Voor mij is dit ruim voldoende, de kans dat er 20 schakelaars en/of deurcontacten gelijktijdig worden aangesproken lijkt me onwaarschijnlijk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
WebStarVenlo schreef op maandag 7 januari 2019 @ 20:43:
Zelf heb ik een andere oplossing bedacht om vanuit de PLC de verschillende inputs te detecteren en door te sturen via MQTT.
Ik maak gebruik van de zelfde MQTT library.

Door een queue te maken van berichten heb ik ondervangen dat als er meerdere inputs wijzigen, alle berichten na elkaar verstuurd worden.

Hiervoor heb ik een aantal functie blokken gemaakt en wat globale variables.
Mooie oplossing! 8)

Het voordeel van jouw oplossing is inderdaad wel dat elke input onder zijn eigen topic kan publishen. Een theoretisch nadeel is dat er wat meer vertraging in de verzending zit als de message queue langer is dan één bericht.

Ik hou het maar even bij wat ik nu gebakken heb. Het is de snelste oplossing en heeft ook minder verwerkingstijd nodig aan de kant van de ontvanger. Het decoderen van berichtjes heb ik zelf in de hand met mijn MQTT Topic module voor IP-Symcon. Dat ziet er zo uit:

MQTT topic

MQTT Client configuratieformulier:

MQTT client

Vervolgens heb ik een Double Push Button module gemaakt. Een instantie heeft twee variabelen als input en bepaalt aan de hand van welke variabele van waarde verandert en hoe lang dat duurt of er een single of double en short of long press plaatsvindt:

Double Push Button instantie configuratie

Double Push Button instantie

Andere module-instanties en trigger events kunnen weer op reageren op veranderingen van de onderliggende variabelen van een Push Button instantie. De module werkt onafhankelijk van de achterliggende hardware zolang die maar snel en accuraat waardeveranderingen van een input kan doorgeven. Kan met modbus (maar niet 100% betrouwbaar) maar ook met bijv. een Railduino.

[ Voor 7% gewijzigd door Femme op 08-01-2019 11:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sandolution
Femme schreef op maandag 7 januari 2019 @ 16:00:
[...]

Ok ik zal eens kijken of ik binnenkort wat instructies kan maken. Ik begrijp zelf ook geen halve hol van Codesys en Structured Text, maar met wat klungelen is het toch gelukt om mqtt berichtje uit mijn plc te krijgen :P .
Femme, ik help je hier graag bij. Werk dagelijks met CoDeSys en ST.
Ben nu bezig met een libraray om Domoticz te koppelen met CoDeSys via JSON/HTTP, maar ga ook testen met de CoDeSys V3 library van Stefandryer (https://github.com/stefandreyer/CODESYS-MQTT)

[ Voor 19% gewijzigd door Sandolution op 09-01-2019 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hobbles
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 26-05 07:45
Mooi werk om te lezen hier!

Ben ondertussen ook in het bezit van een PFC200 om alvast voorbereidend werk te doen voor ik ga verhuizen.
Ik wil zoveel mogelijk basis functionaliteit in de PLC zelf gaan bouwen, en de "gadgets" in een nog te bepalen domotica systeem.

Aansluiting en schakelen van de PFC200 is ondertussen gelukt incl. het aan- en uitschakelen van een relais. Toen ik op zoek ging naar een manier om een relais aan te houden op basis van een puls (van bvb een drukknop), en daarna weer uit te schakelen met de volgende puls, leek er niets standaard voor te bestaan in CodeSys 3.5. Net zoals voor het herkennen een dubbel tap op de knop bijvoorbeeld.

Ik heb documentatie gevonden van een Building Automation library waar de gewenste function blocks in zitten, die library heb ik ook teruggevonden maar die is voor Codesys 2.3 ipv 3.5. Die krijg ik dus niet geïnstalleerd :-( (http://www.dimoulas.com.g...ARIES/Building_common.pdf)

Zie ik hier iets over het hoofd? Zelf function blocks gaan bouwen lijkt me het wiel opnieuw uitvinden.

Everything is possible if you really want it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperJoker
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 30-01-2023

SuperJoker

Hofnar

Een paar losse dingen:

1) de vraag of domoticz het kan. Ik lees dat Femme bezig is met MQTT. Dat wordt door domoticz ondersteund. Dus als dat spul 'MQTT kan', dan werkt het met domoticz
2) Femme, ik vond je huis prachtig en je installatie ook. Echter het eerste wat ik mij afvroeg is wat het aan stroom verbruikt. Je gaf eerder in dit topic '10 Watt' aan. Hoewel ik je historisch érg hoog heb zitten, geloof ik daar geen moer van. Het totaalverbruik van jouw domotica installatie ligt volgens mij ver boven de 100Watt, zo niet grof meer.

Wat ik juist dacht bij dat filmpje is; wat zal Femme nu balen van de ontwikkelingen. Want het had allemaal goedkoper, compacter en veel makkelijker gekund met de hedendaagse spullen. Wireless, maar toch betrouwbaar. Zefs in de industrie is de PLC al jaren op z'n retour, en eigenlijk al weg, daar nagenoeg alles wat tegenwoordig industrieel als PLC wordt weggezet, helemaal geen PLC meer is.

Nogmaals een prachtige installatie en mooie techniek, zonder meer, maar héél erg custom; denk bv. ook aan de verkoopwaarde van je huis. Nu zal Femme niet snel verhuizen gok ik en dat voor hem minder van belang zijn, maar geen hond wil dit soort custom installaties in z'n koophuis waarbij de kennishouder de verkoper is die verder niet support.

Anno 2019 zou er geen haar op mijn hoofd zijn die er aan dacht om - in een situatie waar er nog niets is - deze oplossing te gebruiken. Veel te duur (wederom, naar verhouding), veel te hoog stroomverbruik en op geen enkele manier een standaard (voor woonhuizen). Plus bakken vol kabels trekken.

Pak dan gewoon zigbee. Dat werkt probleemloos, omdat het een mesh netwerk is is bereik geen probleem, het is standaard en je hoeft er niets aan kabels voor te trekken. En voor alles is een werkende oplossing te vinden, en alle domotica pakketten ondersteunen het standaard. Ga je nieuwbouwen, zou ik gewoon KNX pakken, dat is momenteel nu eenmaal de standaard. Werkt gewoon prima en je kunt er reguliere support op krijgen.

Nogmaals; lees dit aub niet als een aanval. Ik vind de installatie prachtig, bijna kunst, ook hoe de bekabeling is gedaan, zeer mooi uitgevoerd. Maar zou ik dat huis kopen met die installatie erin? Wellicht. Als de eigenaar beloofde die hele installatie te verwijderen en werkende normale bekabeling zou installeren.

[ Voor 3% gewijzigd door SuperJoker op 09-01-2019 15:48 ]

Het best te consumeren met 1kg JOZO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggar
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Ik heb al jaren een uitgebreide installatie van zowel zigbee als z-wave producten. Maar betrouwbaar? Ja, meestal werkt alles goed, maar af en toe loop ik de keuken in en gaat de lamp pas 5-10 seconden later aan. Heel soms blijft een lamp aan staan terwijl die in het systeem als 'uit' staat genoteerd.

Draadloos is helaas niet betrouwbaar. Berichtjes kunnen botsen, of niet worden ontvangen door andere oorzaken. Uiteraard wordt de verzending opnieuw geprobeerd en nogmaals, en nogmaals, maar bij herhaalde falende pogingen, wordt het gestaakt. Dit gebeurt niet als je een bedrade oplossing hebt.

Een bedrade oplossing is veel betrouwbaarder, sneller en heeft geen onderhoud nodig. Denk maar eens aan het vervangen van alle batterijen in bijvoorbeeld draadloze deursensoren.
SuperJoker schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 15:45:
Nogmaals een prachtige installatie en mooie techniek, zonder meer, maar héél erg custom; denk bv. ook aan de verkoopwaarde van je huis. Nu zal Femme niet snel verhuizen gok ik en dat voor hem minder van belang zijn, maar geen hond wil dit soort custom installaties in z'n koophuis waarbij de kennishouder de verkoper is die verder niet support.
Aangezien alle bedrading op één plek bij elkaar komt kun je zonder problemen de draden van schakelaars aan lampen koppelen en daarmee een werking creeren als in een klassieke installatie. Alle plc-onderdelen kunnen verwijderd worden. Verhuizen is dan geen probleem meer.

In mijn ogen is een huis als dat van Femme juist meer waard door deze ingebouwde mogelijkheden. Ik zou mijn toekomstig nieuwbouwhuis dan ook volledig laten bekabelen zoals nodig voor een oplossing met een plc.
Pak dan gewoon zigbee. Dat werkt probleemloos, omdat het een mesh netwerk is is bereik geen probleem, het is standaard en je hoeft er niets aan kabels voor te trekken.
Nogmaals, dit is echt te kort door de bocht. Theoretisch klinkt dit goed, maar in de praktijk is een bedrade oplossing echt veel prettiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperJoker

SuperJoker

Hofnar

Wat jij beschrijft, ligt niet aan het protocol maar aan de software, en is niet nodig.

Als je bv. Philips Hue pakt en de bijbehorende hub, heb je het door jou beschreven probleem gewoon niet, zeg ik uit eigen ervaring. 3 jaar lang alles hue en op de hue hub gehad, nooit enige storing gezien of vertraging. Nu met domoticz in eerste instantie wel, maar na tweaken, ook al een tijd niet meer.

Sure zullen er wel mensen te vinden zijn die er wél problemen mee hebben. Net zoals je wel mensen vind die problemen hebben met PLC's/DMX.

Als we even kijken naar jouw klacht; 5-10 seconden later aan is wel irritant, maar het werkte dus wél. Femme had het probleem dat schakelaars gemist werden. In een bedrade toestand.

Je wil niet in een huis wat je verkocht hebt, nog een paar dagen nodig zijn om al je eigen harde werk er weer uit te slopen.

Batterijen vervangen is zeker waar. Daar heb je eens in de 3 jaar last van. Of dat de kosten van alles bedraden in een bestaand huis, en een complete stroomvretende installatie rechtvaardigt, is ieder zn eigen keuze.

Veel sneller is een beetje onzin. HEt gaat hier niet om honderden megabits per seconde, maar over marginale pakketgrotes. De latency van de setup die Femme gebruikt, zal niet lager zijn dan standaard hue met hub.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter

2) Femme, ik vond je huis prachtig en je installatie ook. Echter het eerste wat ik mij afvroeg is wat het aan stroom verbruikt. Je gaf eerder in dit topic '10 Watt' aan. Hoewel ik je historisch érg hoog heb zitten, geloof ik daar geen moer van. Het totaalverbruik van jouw domotica installatie ligt volgens mij ver boven de 100Watt, zo niet grof meer.
Ik heb niet beweerd dat het totaal van mijn domoticahardware 10 watt gebruikt. 10 watt is het verbruik van een Wago-plc met wat I/O-modules.

Vorige week heb ik op een vergelijkbare vraag in een .plan gereageerd (misschien duid je daar op) dat de componenten die ik voor de besturing gebruik ieder low power apparaten zijn die enkele watts gebruiken. Een Odroid XU4 single board computer gebruikt een paar watt, een Wago 750-881 8-10 watt, een ethernet interface voor 1-wire of dmx elk wat wattjes. Bedrade temperatuur-, pir- en radarsensoren zijn superzuinig. Alles bij elkaar met energiemeters, switches, access points en nas zit ik wel op 100 watt, maar dat is inclusief hardware die andere mensen ook thuis hebben (maar wellicht wat minder uitgebreid).

Ik ben er niet van overtuigd dat een draadloos smarthome efficiënter met energie omgaat. Kies je draadloos, dan wil je omwille van de stabiliteit van je meshnetwerk devices op netspanning of usb-voeding. Die doen dus ieder hun eigen AC-DC-conversie en hebben meer energie nodig voor draadloze communicatie. Een gemiddeld z-wave apparaat heeft een opgegeven energieverbruik van 1-1,5W. Het verbruik van een 5V pir-sensor of 1-wire temperatuursensor wordt uitgedrukt in microwatts. De centrale smarthomecontroller in een draadloos systeem verbruikt net zoveel als een single board computer of een moderne plc, daar pak je geen winst.

Low power draadloze communicatietechnieken zoals zigbee en z-wave hebben een lage bandbreedte en een lage duty cycle. Een z-wave apparaat mag maar 1% van de tijd per uur de ether bezet houden. Als je realtime data acquisitie wil doen dan zijn zigbee en z-wave daar niet geschikt voor. Ik gebruik in mijn huis bijvoorbeeld 3-fase modbus energiemeters waar ik nagenoeg realtime tientallen metrics uit haal. Er zijn geen z-wave devices die zo uitgebreid meten en helemaal niet zo snel.

Wat ik als doe-het-zelver tevens leuk vind aan bedraad is dat er veel goedkope sensoren verkrijgbaar zijn die je makkelijk en snel kunt aansluiten op bijvoorbeeld I/O-modules van een Wago-plc. Draadloos kun je ook wel doe-het-zelven, maar als je voor elke sensor of actor een ESP32 moet configgen en in elkaar moet klussen ben je imo meer tijd (en geld) kwijt dan wanneer je een sensor die een of ander standaard stuursignaal als output heeft direct op de input van een I/O-module kunt aansluiten.

Wat betreft kosten zit je bij bedraad natuurlijk met een extra kostenpost voor het leggen van buizen. Extra buis laat zich alleen maar retrofitten als je met een grootschalige renovatie bezig bent of een nieuwbouw doet. Pak je het daarna handig aan, dan hoeft bedraad niet duurder te zijn dan draadloos. Stuurkabel kost niet zoveel (dirt cheap copper clad aluminium utp-kabels kunnen voldoen). Gebruikte modules voor een Wago-plc haal je voor een paar euro per input of output van eBay en een relais van degelijk Duits fabrikaat kost eens 8 euro ofzo. Nog goedkoper kan het als je I/O-modules zoals een Railduino als basis gebruikt (voor 220 euro 24 inputs, 12 relais, 8 digitale outputs, 1-wire en nog wat andere dingen). Da's nog geen 5 euro per input of output. Een z-wave schakelactor kost 50 euro per stuk.

Bedraad kost wel meer tijd om zelf te bouwen. Daar staat tegenover dat je, indien je je werk goed doet, een installatie hebt die makkelijk te onderhouden is. Draadloze modules inbouwen in krappe inbouwdozen met stugge VD-draad vind ik echt gepruts, en als er iets mis mee is (of je moet je apparaten opnieuw pairen) dan moet alles weer open.

Anno 2019 zou er geen haar op mijn hoofd zijn die er aan dacht om - in een situatie waar er nog niets is - deze oplossing te gebruiken. Veel te duur (wederom, naar verhouding), veel te hoog stroomverbruik en op geen enkele manier een standaard (voor woonhuizen). Plus bakken vol kabels trekken.

Pak dan gewoon zigbee. Dat werkt probleemloos, omdat het een mesh netwerk is is bereik geen probleem, het is standaard en je hoeft er niets aan kabels voor te trekken. En voor alles is een werkende oplossing te vinden, en alle domotica pakketten ondersteunen het standaard. Ga je nieuwbouwen, zou ik gewoon KNX pakken, dat is momenteel nu eenmaal de standaard. Werkt gewoon prima en je kunt er reguliere support op krijgen.
Wat ik thuis heb gebouwd is inderdaad niet standaard. Ik zie mijn huis als een proeftuin, daarmee is het niet vergelijkbaar met wat een gemiddelde woningbezitter nodig heeft die iets met (bedrade) smarthomes wil doen. De hardware die erin zit is gewoon gestandaardiseerd en kan in principe geserviced worden door iemand die kennis heeft van industriële automatisering of plc-achtige domotica zoals Loxone.

Als je het hebt over dure bedrade domotica dan noem je met KNX wel een mooi voorbeeld. KNX is inderdaad de meest gebruikte standaard. Voor een tweaker die het programmeren van een smarthome leuk vindt en zelf wat in de installatie kan doen is een oplossing met centrale besturing en visualisatie mijn inziens beter geschikt en ook goedkoper te realiseren.
Nogmaals; lees dit aub niet als een aanval. Ik vind de installatie prachtig, bijna kunst, ook hoe de bekabeling is gedaan, zeer mooi uitgevoerd. Maar zou ik dat huis kopen met die installatie erin? Wellicht. Als de eigenaar beloofde die hele installatie te verwijderen en werkende normale bekabeling zou installeren.
Tja, wat is 'normaal werkende bekabeling'? Als er iets niet flexibel is dan is het een centraaldozensysteem. Mocht ik genoodzaakt zijn om mijn huis te verkopen en de koper een besturing willen die door een smarthomespecialist onderhouden kan worden, dan kan alles in relatief weinig tijd omgebouwd worden naar bijvoorbeeld Loxone. DMX, 1-wire, 24V stuursignalen en modbus zijn industriestandaarden waar heel veel systemen mee kunnen interfacen.

Prima dat je de oplossing zoekt in draadloos. In veel huizen is er geen alternatief. Er zijn echter ook genoeg argumenten te bedenken waarom je bedraad zou willen, zeker vanuit het perspectief van een tweaker die tijd, kennis en vaardigheden kan inzetten om de price/performance te optimaliseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperJoker

SuperJoker

Hofnar

Allereerst bedankt voor je zeer uitgebreide antwoord en het niet opvatten van mijn posting als een aanval :)

Qua verbruik; ter vergelijk; 's nachts zit ons huis op een totaalverbruik van 90 Watt. Dat is dus inclusief verwarming, koelkast, vriezer, en op standby staande apparaten, en de volledige domotica. Nu is het bij ons wel fors minder uitgebreid dan bij jou, dus erg lastig te vergelijken, zeg maar, totaal niet. Helaas :)

Toch ben ik er van overtuigd dat jouw installatie fors minder stroom zou verbruiken als je voor draadloos met zigbee was gegaan. Simpelweg omdat er in totaal fors minder electronica nodig zou zijn geweest. Je hebt dan immers aan 'centrale' kant maar 1 device, en aan afnemerkant 1 device. Dus voor 10 lampen zou het 1 controller en 10 lampen zijn. Bij jou heb je aan controller kant, afhankelijk van hoe je telt, 1 device extra per lamp/switch/etc of 1 module per PLC. Die komt bovenop de electronica die in beide oplossingen aan ontvangerkant zit.

Als je het daadwerkelijk, inc NAS, op 100Watt houdt, is dat fors minder dan ik in realiteit zou schatten. Eerlijk gezegd, zeker als je een NAS meerekent, plaats ik daar alsnog mijn twijfels bij.

In alle gevallen is het wel lager dan verwacht, en is het een groot huis met veel devices, dus zo bekeken valt het mij mee.

Natuurlijk is alles uiteindelijk te onderhouden, als je maar genoeg betaald. Maar stel jij komt morgen onder een bus (niet aan te raden), denk ik toch echt dat jouw nabestaanden het erg lastig zullen hebben om mensen te vinden die het kunnen en willen servicen, en dat ook nog tegen betaalbare prijzen wil doen. Met name de zelf geschreven code.

Je opmerking tov mijn 'normaal werkende bekabeling' is ten dele terecht. Ik ga er vanuit dat je als tweaker gezorgd hebt voor voldoende (en ook loze) buizen om e.e.a. doorheen te trekken en je zou dan jouw 'control center' (een oude bedstede?) kunnen zien als de meterkast. Feit blijft echter wel dat er dan verbouwd moet worden. Op een installatie die eigenlijk net nieuw is.

Je laatste argument is voor mij het meest steekhoudende. Want je installatie is natuurlijk wél tweakers-porno. Je kunt nooit genoeg blinkin' leds hebben, en daarin voorziet jouw installatie als geen ander. Ik weet ook vrij zeker dat je ook wel eens gewoon ff naar de lampies hebt zitten staren in je bedstede :)

Overclocken is ook nonsense (tegenwoordig zeker, nochtans) maar vanuit tweakers-perspectief toch zeer interessant. Daarom is er ook niets mis mee.

Price optimaliseren.. wellicht als je het bekijkt vanuit het perspectief wat wat jij hebt allemaal 'officieel nieuw en bij de dealer' had aangeschaft, maar op prijsvlak ga je het uiteraard altijd fors afleggen tegen de draadloze idioten als ik. Performance optimaliseren; hoe zie je dat voor je? Als je op een hue bridge op een hue dimmerswitch duwt gaat je lamp direct aan, zonder merkbare vertraging. Daar valt niet veel meer aan te optimaliseren.

Je kunt natuurlijk wel allerlei custom logica inbouwen, maar dat kan bij beide systemen.

Het is een beetje lastig praten zo, maar ik hoop dat je begrijpt dat er meerdere perspectieven zijn. Bekeken van uit de tweaker die de tijd kennis en vaardigheden heeft, is de oplossing met PLC's prachtig. Maar bekeken vanuit de optiek van een consument die zijn huis slimmer wil maken, is het mi een overcomplexe, dure, en energie-onzuinige oplossing. Net zoals overclocken, dus :)

//edit, ik zag nog dit:
Draadloze modules inbouwen in krappe inbouwdozen met stugge VD-draad vind ik echt gepruts, en als er iets mis mee is (of je moet je apparaten opnieuw pairen) dan moet alles weer open.
Dat ís naar mijn mening ook gepruts. Ik heb hier uit noodzaak 2 klikaanklikuit dingen die officieel in de doos gebouwd zouden moeten worden, maar ik vertik dat. Ik plaats ook mijn sterke twijfels bij de brandveiligheid van dat spul, die dingen worden al best warm. Met name de plastics uit lasdoppen zijn gevoelig voor warmte en uitdroging en scheuren. Ik zou die dingen ook NIET ingebouwd willen hebben.

[ Voor 8% gewijzigd door SuperJoker op 09-01-2019 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandolution
Hobbles schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 15:30:
Ik heb documentatie gevonden van een Building Automation library waar de gewenste function blocks in zitten, die library heb ik ook teruggevonden maar die is voor Codesys 2.3 ipv 3.5. Die krijg ik dus niet geïnstalleerd :-( (http://www.dimoulas.com.g...ARIES/Building_common.pdf)

Zie ik hier iets over het hoofd? Zelf function blocks gaan bouwen lijkt me het wiel opnieuw uitvinden.
Stefan Dreyer heeft een port gemaakt naar CoDeSys V3. Zie:
https://github.com/stefandreyer

Zelf ook in gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hobbles
Thanks! Had intussen de libraries uit de e!Cockpit software gehaald maar dat leek me ook niet de optimale weg. Ik veronderstel dat de library van Oscat nog iets anders is?

Heb je tips of documentatie hoe je zo'n port kan maken? Ben nog enorm nieuw in CodeSys, dus het is allemaal nog even zoeken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandolution
Deze port heb ik niet zelf gemaakt, maar ik weet dat het vooral omzetten van code en functies is. De logica van een functie blijft veelal hetzelfde (daar is het een plc voor ;) ), alleen sommige systeemfuncties zijn anders zoals netwerk, geheugen en dergelijken. Simpele code in een nieuwe codesys V3 library kopieeren is dus niet zo moeilijk, het venijn zit hem in de 'speciale' codesys functies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:01
Hobbles schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 11:47:
Thanks! Had intussen de libraries uit de e!Cockpit software gehaald maar dat leek me ook niet de optimale weg. Ik veronderstel dat de library van Oscat nog iets anders is?

Heb je tips of documentatie hoe je zo'n port kan maken? Ben nog enorm nieuw in CodeSys, dus het is allemaal nog even zoeken :)
Waarom gebruik je geen e!Cockpit? Daar zitten standaard Wago building libraries in. Je hebt toch een PFC200?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hobbles
Omdat e!Cockpit volgens mij een erg dure licentie heeft als ik de berichten hier lees. Ik heb de 30 dagen trial versie momenteel draaien, maar ik probeer zoveel mogelijk via de standaard CodeSys applicatie te doen zodat ik na die trial periode niet in de problemen kom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:01
Hobbles schreef op zondag 13 januari 2019 @ 15:33:
Omdat e!Cockpit volgens mij een erg dure licentie heeft als ik de berichten hier lees. Ik heb de 30 dagen trial versie momenteel draaien, maar ik probeer zoveel mogelijk via de standaard CodeSys applicatie te doen zodat ik na die trial periode niet in de problemen kom.
Ja die licentie is niet mis inderdaad. Ik draai het op een VM en die gooi ik weg als de trial op is. Maar zolang je e!Cockpit niet afsluit tellen de dagen niet door. ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jacquesmulders
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 03-06 11:45
ook ik heb een mooi setje in duitsland weten te bemachtigen.

controller wel een oudje, 6x 8DI 6x 8DO 1x 4AI 0-10v 1x 4AO 0-10v en nog een 750-602. voor zn 170 euro
nog 6x 4AO 0-10v via marktplaats gekocht.

zo kan ik eea makkelijk dimmen, alles via een test opstelling in openhab gemaakt.

de code van @jellevictoor gebruikt en hier en daar wat aangepast om de DI via MQTT te verzenden:
zie post van Jelle:
PLC_PRG VAR
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
PROGRAM PLC_PRG
VAR
    button_001: BUTTON;

mqttClient: MQTT_Client;
        payload:STRING;
           topic:STRING;
            Ip: STRING := '192.168.1.117';
            PortNumber: WORD := 1883;
            Clientid: STRING := 'WAGO 750-881';
            Username: STRING := '';
            Password: STRING := '';
            pub: BOOL;
        Connected: BOOL;
END_VAR

PLC_PRG
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
pub:=FALSE;
payload:='';
topic:='';

IF Connected THEN

button_001(IN:=DI1, INPUT:=1, SWITCH:=TRUE, topic:=topic, payload:=payload, pub:=pub);

END_IF

mqttClient(
       sTopic:= topic,
       sPayload:= payload,
       sIp:= Ip,
       iPortNumber:= PortNumber,
        sClientid:= Clientid,
       xPublish:= pub,
    xConnected=>Connected);

BUTTON FB VARS
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
FUNCTION_BLOCK BUTTON
VAR_INPUT
    IN: BOOL;
    INPUT: INT;
    SWITCH: BOOL;
END_VAR
VAR_INPUT CONSTANT
    PT : TIME := t#600ms;
END_VAR
VAR_IN_OUT
    pub: BOOL;
    topic: STRING;
    payload: STRING;
END_VAR
VAR_OUTPUT

END_VAR
VAR
    tx:TP;
    CNT: INT:=0;
    edge: BOOL:=FALSE;
    long: BOOL:=FALSE;
    Count: BOOL:=FALSE;
END_VAR

BUTTON FB
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
IF NOT SWITCH AND NOT pub THEN
    IF IN AND NOT Count THEN
        payload := 'ON';
        Count:=TRUE;
        pub:=TRUE;
    ELSIF NOT IN AND Count THEN
        payload := 'OFF';
        Count:= FALSE;
        pub := TRUE;
    END_IF
    IF pub THEN
        topic:='/WAGO/DI';
        topic := CONCAT(topic, INT_TO_STRING(INPUT));
    END_IF
ELSIF NOT pub THEN
    tx(IN:=IN,PT:=PT);
    IF IN THEN
        IF NOT tx.Q THEN
            IF CNT = 0 THEN
                payload := 'long';
                long:=TRUE;
                tx(IN:=FALSE,PT:=PT);
                tx(IN:=IN,PT:=PT);
            END_IF
        END_IF
    ELSIF tx.Q AND edge THEN
        IF NOT long THEN
            cnt := cnt +1;
        END_IF
        long:=FALSE;
    END_IF
    IF NOT tx.Q AND cnt > 0 THEN
        payload := INT_TO_STRING(cnt);
        cnt := 0;
    END_IF
    edge := IN;
    IF pub THEN
        topic:='/WAGO/DI';
        topic := CONCAT(topic, INT_TO_STRING(INPUT));
    END_IF
END_IF

- ik kan in main program aangeven of het een wand schakelaar is, voor de 1,2 of long pushes, of dat het een sensor is, met alleen een ON/OFF status.
- publish topic wordt bepaald aan de hand van INPUT
- ik vind de code zo iets overzichtelijker en makkelijker uit te breiden.
- als mqtt niet connected is kijkt hij ook niet naar de schakelaars
- eea makkelijk uit te breiden dmv "button" te kopieren ik heb nu 48 buttons er in zitten

[ Voor 10% gewijzigd door jacquesmulders op 14-01-2019 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:51

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Ik zie dat bijna iedereen met Wago aan de slag is. Leuk, maar ook prijzig spul (en dan met name de controller, niet zozeer de ebay-modules). Nu kwam ik Click PLC's tegen, van AutomationDirect (hoewel op de units zelf "Koyo" is vermeld). Is hier iemand bekend mee? Het ziet er best leuk uit! De duurste controller is $ 192,00, dus dat is te overzien, zeker tegen die van Wago á € 500,00...

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoschR
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 05-06 11:53
Of dit helemaal het juist topic is weet ik niet. Ik zit met de volgende situatie:

Ik heb een schuur en caport die een meter of 8-9 van het huis af staan. De lampen / garagedeur kan ik al (groten)deels aansturen vanuit Domoticz, maar dit werkt allemaal net niet even smooth (door met name de afstand). Ik gebruik hier zowel Zwave (Fibaro plug), Wifi/MQTT (Shelly1), Zigbee (Aqara PIR) en KAKU voor. Juist een hele hoop verschillende protocollen.

Ik heb een router ingericht als accespoint die nu nog bij de achterdeur staat waardoor het WIFI signaal sterk is verbeterd bij de garage/schuur (Shelly1 werkt feilloos). Maar ook heb ik een UTP kabel (ondergronds) lopen naar de schuur. De bedoeling is om het accespoint daarheen te verplaatsen. Maar ook bied dit natuurlijk andere mogelijkheden.

Graag wil ik alles reduceren naar 1 oplossing, zodat ik niet elk netwerk (Zwave, Zigbee, KAKU, ..) daarheen te hoef uitbreiden. Wat ik wil aansturen:
  • Gargedeur (pulsdrukker)
  • Deur contact (controle of de garagedeur dicht is)
  • Caport verlichting
  • Caport bewegingssensor
  • Schuur bewegingssensor
  • Schuur verlichting
  • Tuinverlichting (links/rechts apart aan te sturen)
Zonder al te veel kennis van zaken kom ik op: 5x relay en 3x input.

Ik zat zelf te denken aan een Railduino, maar ik ben zelf totaal nieuw op dit gebied. Dus ben benieuwd of jullie wellicht ideeën of adviezen hebben. Wie kan me hierbij (op weg) helpen?

OV | 2kap '99 131m² | Quatt Duo | Intergas Kombi Kompakt HRE 28/24 '13 | Honeywell T6 | 13 x 435wp SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandolution
Thijsmans schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 15:00:
Ik zie dat bijna iedereen met Wago aan de slag is. Leuk, maar ook prijzig spul (en dan met name de controller, niet zozeer de ebay-modules). Nu kwam ik Click PLC's tegen, van AutomationDirect (hoewel op de units zelf "Koyo" is vermeld). Is hier iemand bekend mee? Het ziet er best leuk uit! De duurste controller is $ 192,00, dus dat is te overzien, zeker tegen die van Wago á € 500,00...
Houdt er wel rekening mee dan de Wago PLC's (en zo ook anderen) gebasseerd zijn op CoDeSys, terwijl Click PLC's (c.q. Koyo) hun eigen software heeft. Dat betekent dus dat je deze mooi kan programmeren, maar geen gebruik kan maken van enige bestaande codesys library.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacquesmulders
Thijsmans schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 15:00:
als je een beetje op internet speurt kun je best leuke prijzen vinden ook voor de controllers.
ik heb een 750-881 voor 200 euro gekocht..

totaal was ik denk ik 750 euro kwijt voor
1x 750-881, controller
7x 750-559, 4x AO 0-10v
7x 750-530, 8x DO
7x 750-430, 8x DI
7x 750-459, 4x AI 0-10v

ik vergelijking met een zwave systeem zit je aan 30 euro per 2 inputs en 50 euro per dimmer/schakelaar
zit je gouw op 3500 eu... zonder controller.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Dat zijn natuurlijk leuke prijzen. Wago heeft een duidelijk voordeel: de verkrijgbaarheid in de EU. De Click PLC's zijn wel in enige mate te koop (niet alle modules), maar kosten in de EU bijna anderhalf keer de US-prijs. En in de US bestellen zal gedoe opleveren met (a) verzendkosten en (b) invoerrechten.

Als je een gebruikte 750-881 koopt, heb je dan een prijzige e!cockpit-licentie nodig, of is die alleen voor de nieuwere controllers?

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Thijsmans schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 09:49:
Dat zijn natuurlijk leuke prijzen. Wago heeft een duidelijk voordeel: de verkrijgbaarheid in de EU. De Click PLC's zijn wel in enige mate te koop (niet alle modules), maar kosten in de EU bijna anderhalf keer de US-prijs. En in de US bestellen zal gedoe opleveren met (a) verzendkosten en (b) invoerrechten.

Als je een gebruikte 750-881 koopt, heb je dan een prijzige e!cockpit-licentie nodig, of is die alleen voor de nieuwere controllers?
Je hebt de Wago-targets voor Codesys nodig en die worden geleverd bij Wago I/O Pro (Wago's versie van CoDeSys 2.3). Los kost dat 500 euro of in een Wago Starter Kit 2.0 in combinatie met een 750-881, voeding en tweekanaals input- en outputmodules € 595.

Aan een gebruikte plc heb je alleen iets als je de Wago-software erbij krijgt, de software al hebt of als je die illegaal gebruikt.

Voor de nieuwere PFC200 kun je deze add-on van 100 euro van Codesys gebruiken om de plc te programmeren. De officiële door Wago ondersteunde weg is via e!Cockpit. De goedkoopste manier om die te bemachtigen in combinatie met een nieuwe plc is via de PFC100 Starter Kit van 890 euro. De prijs van een losse PFC200 begint bij 635 euro. De PFC200 heeft wat meer opties qua onboard interfaces en heeft wat meer geheugen.

e!Cockpit / Codesys 3 is overigens niet beschikbaar voor de 750-881, je bent overgeleverd aan Codesys 2.3 wat een ontwikkelomgeving uit het jaar kruik is (als je IDE's zoals PHPStorm gewend bent).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggar
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Is er iemand die weet hoe Siemens plc's zich verhouden t.o.v. Wago? Op het gebied van software/programmeren, nieuw en tweedehands prijzen, en beschikbaarheid tweedehands?

Ik zie op de Siemens website dat er een specifieke mqtt-module bestaat die me interessant lijkt: https://support.industry....imatic-cpu?dti=0&lc=en-US

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Femme schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 11:34:
[...]

Je hebt de Wago-targets voor Codesys nodig en die worden geleverd bij Wago I/O Pro (Wago's versie van CoDeSys 2.3). Los kost dat 500 euro of in een Wago Starter Kit 2.0 in combinatie met een 750-881, voeding en tweekanaals input- en outputmodules € 595.
Ah, ik begrijp dat het niet om een kale licentie gaat, maar om de "WAGO-I/O-PRO caa usb kit", een CD-ROM met USB-kabel. Wat een waanzinnig prijsverschil tussen de software (€500,00) en de software met hardware (€ 95,00 extra). Een poging om de handel in gebruikte controllers onaantrekkelijk te maken?

Opletten dus, dat bij ebay-listings de caa usb kit erbij is vermeld. Wat betreft CodeSys 2.3: een heerlijke Windows 3.11-ervaring :+ Ik ga er spontaan van op zoek naar de Windows Kaartenbak.

Afbeeldingslocatie: https://i.ytimg.com/vi/0isTiU06bbA/maxresdefault.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smaertens
  • Laatst online: 21-03-2021
Hallo,

Hier eveneens nieuwbouw waar ik een wago PLC zal gebruiken.
Heel wat opzoekwerk achter de rug. Voor de ingangen ben ik er uit en zal ik werken volgens het volgende systeem

Drukknoppen inlezen
. SVV kabels aangesloten op Wago 2000-2201 klemmen. Deze klemmen zijn twee-etage klemmen die maar 3.5 mm breed zijn. In tegenstelling tot het gebruik van 8 traps klemmen, 4 traps klemmen of 3 traps klemmen was de oplossing met de 2000-2201 veel goedkoper en was de plaats die de klemmen innemen nog doenbaar. De 8traps en 4 traps vooral waren driemaal zo duur.

Van die aansluitklemmen zal ik dan de draadjes die in gebruik zijn, bekabelen naar de ingangsmodules op de PLC. (750-1405). Dit zijn 16 inputs modules.
Als je de prijs per ingangskanaal uitrekent kom je op ongeveer 8,5 Euro per ingang.

Uitgangen sturen

Ook de bekabeling naar de verschillende lichtpunten zal ik afmonteren op klemmen. Ik dacht hierbij aan de wago 2003-7646 voor de verlichting. Voor de 5G1,5 en 5G2,5 bekabeling ben ik er nog niet uit. Elke tip is welkom :)
Voor de uitgangen te schakelen heb ik momenteel een zicht op drie verschillende methodes. (vooral dan voor de lichtsturingen).

Methode 1:
Je maakt gebruik van de wago module 750-523. Dit is een enkelvoudige uitgangsmodule 16A 230V. Prijs ongeveer 77 euro per uitgangskanaal. (veruit het duurste volgens mij)

Jammer want je hebt wel alle voordelen in 1 module
- Manuele besturing van het licht mogelijk. (op te zoeken of dit ook nog werkt als je voeding plat ligt)
- Je weet sowieso in je programma of de uitgang hoog of laag is. (geen nood aan een input om de status terug te brengen)
- Eenvoudige bekabeling van je zekering naar die module, en dan van de module naar je licht.

Methode 2:
Je maakt gebruik van een wago uitgangsmodule 24V (750-531) die een relais 24V bekrachtigt. (vb/ Finder 4CP190240050).
Prijs van de wago module (35 euro / 4 kanalen) + relais (22 Euro) per kanaal zal ongeveer 31 euro zijn per kanaal
Nadelen
-extra bekabeling en plaats in je kast nodig (bekabeling van zekering naar relais, en van uitgangsmodule ook naar de relais, dan van de relais naar de klemmen waar je licht op hangt)
-Als het licht aan is, blijft de relais bekrachtigd. die relais verbruikt ook stroom, Hij zal ook warmte produceren

Voordelen:
-Goedkoper als methode 1.
-Ik denk zelfs (maar graag bevestiging van iemand die deze relais gebruikt) dat je handmatig de relais kan schakelen als je plc bijvoorbeeld plat ligt. Dan kan je dus nog steeds handmatig van in je kast het licht aandoen.
-De relais volgt 1 op 1 de status van de uitgang, je weet dus in je programma wat normaal gezien de status van je lamp is. (buiten kableringsfouten en defecte relais etc gerekend).

Methode 3:
Je gebruikt een uitgangsmodule van wago waar een teleruptor achter hangt.
Vb/ teleruptor Finder 202290240000 = 2 polige teleruptor 29,16 euro
Omdat een teleruptor bistabiel is, een puls zet de uitgang hoog, een volgende puls zet de uitgang laag, zal je bijkomende maatregelen moeten treffen om de status van de uitgang in je programma te weten. Denk maar na een stroomuitval of reset of dergelijke.
Dit vangen we op door een ingang te gebruiken en de tweede pool van teleruptor op die ingang terug te koppelen.
Ingangsmodule (750-1405 = 16 inputs of 750-430 = 8 kanaals) De prijs omgerekend per kanaal zal komen op een 8,75 euro.
Totale prijs per kanaal = 29,16(relais) + 8,75(ingang) + 8,75(uitgang) = 46 euro

Nadelen:
Prijs is hoger dan methode 2 (wel lager dan methode 1)
Je moet veel extra kablage doen. De sturing van de teleruptor en ook de terugmelding van het contact.

Voordelen:
Wanneer de lamp brandt, is de teleruptor niet meer bekrachtigd, enkel tijdens het schakelen.
Je weet wat de uitgang is van de teleruptor in je programma.

Graag jullie input uiteraard :) Misschien ben ik ergens wel compleet de mist in gegaan.

Ook qua relais of teleruptor zijn alternatieven zeer welkom.

Ik heb een beetje schrik van die relais die de hele tijd bekrachtigd blijven wanneer het licht brandt. Ideaal is een goedkope handbediende bistabiele relais met terugmelding misschien wel de oplossing?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
@smaertens: de 750-532 die je voor de eerste methode overweeg is een vierkanaals 24V outputmodule. De 230V outputmodules van Wago, zoals 750-522, doen zo te zien best wel lage stroomsterktes. Wat betreft bedrading zie ik vooral nadelen.

In mijn optiek wil je in je verdeelkast zo weinig mogelijk 230V bedrading. Het is duurder, het is dikker en neemt meer ruimte in, kan storing veroorzaken op eventuele communicatiekabels, en je wilt het niet dicht in de buurt van je enkelvoudig geïsoleerde gelijkstroomdraden hebben. Daarom liever binnenkomende 230V draden zo snel mogelijk aansluiten op installatieklemmen boven of onderin je kast. In de rail er boven of eronder plaats je je losse relais. In de rest van je kast heb je alleen maar 24V gelijkstroomdraadjes die geen kwaad kunnen en eventueel communicatiekabel als je bijvoorbeeld 1-wire gebruikt voor analoge sensoren.

Bij methode 2 ben je voor elk bekrachtigd relais zo'n 0,5 watt vermogen kwijt als ik de specs van Finder moet geloven (energieverbruik 20mA bij spanning van 24V). Zou je de spoel 24/7 bekrachtigen dan kost je dat op jaarbasis nog geen euro aan energie.

Een Finder 16A relais kun je overigens wel voor 10 euro van eBay halen, dan is je prijsplaatje nog een stuk gunstiger.

Methode 3 is inderdaad erg duur en ingewikkeld.

In mijn setup dim ik verlichting via dmx en schakel ik groepen van dmx led-drivers met een solid state relais. Ik heb hierdoor uiteindelijk niet zo veel relais nodig voor de verlichting zodat er niet zoveel energie aan verloren gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smaertens
  • Laatst online: 21-03-2021
Hallo Femme

Bedankt voor je antwoord.
Inderdaad ik vergiste me. Ik doelde bij methode1 op de 750-523. Ik heb het aangepast in mijn originele post.

Ik ben ook volledig akkoord met hetgeen je zegt ivm 230. De voedingsaansluiting (3fasen 3N400 in mijn geval) komt toe in de kast. Deze voeding wordt over de differentieel inrichting (300mA en 30mA) en via zekeringen verdeeld. Daarna zal de 230V al dan niet via relais naar de uitgangsklemmen gaan waar je bekabeling naar lichtpunten en stopcontacten is aangesloten. Mijn inziens is dit een traject dat je best in een afzonderlijke kast houdt. Juist om de redenen die je vernoemt.
En inderdaad, als je dan de domotica sturing in een kast daarnaast zet, en je zou toch opteren om methode1 te gebruiken dan zit je weer met dat 230V dicht tegen de rest van je sturingen en communicaties aan. Dus: methode1 duur en niet handig op gebied van het uit mekaar houden van sturing en vermogen kring.

Het meeste van mijn verlichting is 350mA of 500mA stroomgestuurde leds die op een constante stroomvoeding zoals een Meanwell LCM40 worden aangesloten. Deze voedingen zijn dimbaar met 0-10V. Ik dacht dus de 0-10V uitgangsmodules van Wago te gebruiken om zo rechtstreeks de Meanwell voeding te dimmen.
Ik heb overal naar mijn verlichting 3G1,5 getrokken. Achteraf wel wat spijt dat ik geen 5G1,5 gebruikte om in de toekomst misschien Dali te gaan gebruiken.
Ik weet niet of een extra relais nodig is wanneer je detecteert dat het uitgangssignaal 0V bedraagt om na een bepaalde tijd de primaire kant van de voeding ook te onderbreken.

Is er een bepaalde reden waarom je een solid state relais gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacquesmulders
smaertens schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 23:49:

Het meeste van mijn verlichting is 350mA of 500mA stroomgestuurde leds die op een constante stroomvoeding zoals een Meanwell LCM40 worden aangesloten. Deze voedingen zijn dimbaar met 0-10V. Ik dacht dus de 0-10V uitgangsmodules van Wago te gebruiken om zo rechtstreeks de Meanwell voeding te dimmen.

Ik weet niet of een extra relais nodig is wanneer je detecteert dat het uitgangssignaal 0V bedraagt om na een bepaalde tijd de primaire kant van de voeding ook te onderbreken.
ik ben ook van plan mijn verlichting met 0-10v te gaan dimmen. overigens is tegenwoordig 1-10v alles onder de 1v is uit... dus in mijn ogen is een relais niet nodig. via openhab heb ik een script gemaakt zodat de 0-100 waarde van de dimmer wordt omgezet naar de 16bits waarde van de wago...
Pagina: 1 ... 5 ... 21 Laatste