Domotica met plc's

Pagina: 1 ... 6 ... 21 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MichVw
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 20-05 15:35
Femme schreef op maandag 7 januari 2019 @ 09:17:
Ik ben dit weekend bezig geweest om MQTT aan de gang te krijgen op mijn Wago 750-881 voor het verzenden van berichten als een input wijzigt. Ik gebruikt hiervoor de MQTT library van Sebastian Rau. Via Mosquitto komen de berichtjes terecht in een MQTT module voor IP-Symcon die ik heb geschreven door het trucje af te kijken van deze module.
Ik heb iets gelijkaardig gemaakt met het verschil dat er nog eens FB's tussenzitten van OSCAT waardoor aan de hand van drukknoppen door de PLC zowel een enkele, dubbele als lange druk op de drukknop kan herkennen. Zo heeft kan je aan een simpele drukknop meerdere functies gaan hangen (bv, dubbele druk = alle lichten uit in die ruimte). Die events worden allemaal doorgestuurd via MQTT, leuk om iets meer mee verder te doen in een slimmere laag van je setup. De library van Sebastian Rau is prima, ik had zelfde probleem als jij maar met wat hulp van Sebasian zelf heb ik nu wel een betrouwbare implementatie. Indien je interesse hebt wil ik de implementatie gerust delen.

Zelf ben ik wel overgestapt naar een PFC200 (op de kop getikt voor €250 :) :) ) aangezien de library van Sebastian enkel QOS 0 ondersteund en geen MQTT subscriptions. akkoord die QOS zou geen probleem mogen geven aangezien het netwerk verkeer tussen je PLC en Odroid's waarschijnlijk zeer beperkt is. Voor mij zijn de subscriptions wel een must aangezien ik naar een volledige redundante setup wil gaan waar de PLC ook helemaal zelfstandig kan opereren zonder Odroid/Rpi/... , hoe je het ook draait of keert: een PLC blijft elektronisch gezien de betrouwbaarste/meest robuuste component. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noahmaes
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 03-09 11:20
Wat een fantastisch topic!

Ik begonnen de elektronica mijn huis in een 'sterrenstelsel' aan te leggen, waarbij verlichting/stopcontacten etc op 1 centraal punt uitkomen. Met de wandschakelaars kan ik nu direct de diverse relais bedienen (Finder 4C.01.9.012.0050 en de 4C.01.8.230.0060 uit Femmes voorbeeld).

Omdat ik de kosten laag wil houden ben ik op zoek naar goedkope IO modules, als de genoemde EX1S 30MR, Pokeys 57E maar ook https://www.conrad.nl/p/d...gitale-ingangen-32-196560

Tot mijn verbazing zie zie ik dat de finder relais een minimale ingangsspanning van 12v en de meeste goedkope relais een uitgangsspanning van 5v hebben; hebben jullie hier een slimme oplossing voor? (zonder hier een extra set van relais weer tussen te zetten). Kan ik beter voor andere relais gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11:24

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
noahmaes schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 11:02:
Wat een fantastisch topic!

Ik begonnen de elektronica mijn huis in een 'sterrenstelsel' aan te leggen, waarbij verlichting/stopcontacten etc op 1 centraal punt uitkomen. Met de wandschakelaars kan ik nu direct de diverse relais bedienen (Finder 4C.01.9.012.0050 en de 4C.01.8.230.0060 uit Femmes voorbeeld).

Omdat ik de kosten laag wil houden ben ik op zoek naar goedkope IO modules, als de genoemde EX1S 30MR, Pokeys 57E maar ook https://www.conrad.nl/p/d...gitale-ingangen-32-196560

Tot mijn verbazing zie zie ik dat de finder relais een minimale ingangsspanning van 12v en de meeste goedkope relais een uitgangsspanning van 5v hebben; hebben jullie hier een slimme oplossing voor? (zonder hier een extra set van relais weer tussen te zetten). Kan ik beter voor andere relais gaan?
Als je betaalbare I/O zoekt zou ik eens kijken naar Railduino 2.0. Voor 260 euro heb je de LAN versie met 12 solid state relais, 24 digitale inputs, twee analoge inputs en outputs, acht digitale outputs en een 1-wire interface. De Railduino heeft een eigen udp protocol waarmee het ding berichtjes over statusveranderingen van de inputs naar je smarthome controller kan sturen, zodat hij ook geschikt is voor pulsdrukkers. Modbus polling (met de controller als master) is daar gewoon niet snel genoeg voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16-09 09:32

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Femme schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 11:19:
[...]

Het decoderen van berichtjes heb ik zelf in de hand met mijn MQTT Topic module voor IP-Symcon. Dat ziet er zo uit:

[Afbeelding: MQTT topic]

MQTT Client configuratieformulier:

[Afbeelding: MQTT client]
Heb je zelf een MQTT cliënt geschreven als module voor IP Symcon of gebruik gemaakt van 1 van de bestaande die her en der te vinden zijn? Ik krijg het niet stabiel draaiend... Continu buffers die vol lopen of verbindingen die eruit schieten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
deWit schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 21:35:
[...]

Heb je zelf een MQTT cliënt geschreven als module voor IP Symcon of gebruik gemaakt van 1 van de bestaande die her en der te vinden zijn? Ik krijg het niet stabiel draaiend... Continu buffers die vol lopen of verbindingen die eruit schieten...
Ik heb me laten inspireren door deze module: https://github.com/Schnittcher/IPS-KS-MQTT

De mijne is nog een proof of concept. Het connecten/reconnecten bij opstarten of wegvallen van de verbinding moet nog geautomatiseerd worden. Als de verbinding is opgezet loopt ie stabiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oystein
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 12-09 20:05
Er wordt in dit topic ook regelmatig gesproken over geschikte relais die aangestuurd worden vanuit de digitale PLC uitgangen ... deze relais kosten toch al snel meer dan 10 Euro / stuk.

Zelf ben ik ook op speurtocht geweest voor een compacte 16A set (relais + socket) waar ik vaak genoeg heb gemerkt dat een relais officieel wel als 16A is opgegeven maar dat de bijbehorende socket maar bijv. 12A of 15A blijkt te zijn.

Ik heb deze combi gevonden: relais 24Vdc - schakelvermogen 240 Vac / 16A
Relais : TE Connectivity model XT314L24
Socket : TE Connectivity model RT78725

Compleet vanaf 10 st. 7,93 Euro
Compleet vanaf 25 st. 7,33 Euro
(alles ex BTW)

Te koop bij Farnell .. ik weet het zij leveren alleen aan zakelijke accounts maar gelukkig kan ik via mijn werk veel regelen.

Zij er nog andere interessante relais of leveranciers om eens naar te kijken ?

8x JA Solar 410 Wp + SMA TriPower 4.0 @ 38° incl. 210° azim. / domotica Siemens Logo / audio Linux server with Lyngdorf RoomPerfect 2.1 speakers / business level LAN network / OpenMediaVault NAS on x86

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
@Oystein: Ik gebruik zelf Finder 4C.01.9.024.0050 relais. Momenteel te vinden voor € 8,35 per stuk incl. btw op eBay: https://www.ebay.de/itm/4...2cAAOSwI59aSzyG:rk:1:pf:0

Het socket kan 16A hebben bij 50℃ en 12A bij 70℃.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oystein
Thanks .. zeker interessant.

De verkoper heeft volgens ebay 10 st. beschikbaar ... als je een heel systeem gaat opbouwen moet je wellicht via meerdere aanbieders de aantallen bij elkaar sprokkelen ?

8x JA Solar 410 Wp + SMA TriPower 4.0 @ 38° incl. 210° azim. / domotica Siemens Logo / audio Linux server with Lyngdorf RoomPerfect 2.1 speakers / business level LAN network / OpenMediaVault NAS on x86

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
@Oystein: mijn ervaring is dat er doorlopend dit soort aanbiedingen zijn. Hier is er nog eentje voor 30 relais voor € 250 a € 8,33 per stuk:
https://www.ebay.de/itm/3...AYAAOSw-CpX97Pw:rk:2:pf:0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oystein
Ondertussen heb ik een nog beter adresje gevonden voor de relais, via de ET-groothandel TME ( tme.eu )

De staffels verschillen per product maar heb 20 relais besteld compleet voor 7,07 Euro/st. incl. BTW

Relais 24 Vdc - 16A rating - Weidmuller RCI314024
Relaisvoet RT78725 - TE / Schrack
Diodemodule PTMT00A0 - TE / Schrack

Weidmuller heeft ook een eigen socket (SRC-I2CON) deze is duurder maar is gewoon een RT78725 van TE met hun eigen naam erop.

Zo hoeven we ook niet meer te zoeken op ebay wat er net beschikbaar is :)

Het enige wat er niet bij zit is de klembeugel over het relais heen maar vraag mij af in hoeverre dat voor een installatie thuis een gemis is ??
Of zouden ze toch langzaam los kunnen trillen bij elke klik ?

• mpdevries84
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 22-03-2023
Hoi MichVw,

Ik ben met iets soortgelijks als jij bezig, OSCAT en een PFC200. Loop nu een aantal dagen te stoeien met een juiste implementatie van een juiste MQTT library, de OSCAT Function Blocks etc maar kom er nog niet helemaal lekker uit. Je geeft aan nu een betrouwbare implementatie te hebben en dat je deze zou willen delen. :) Zou je dat willen doen? Als ik een goed begin heb gaat me dat heel erg op weg helpen _/-\o_
MichVw schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 20:06:
[...]

Ik heb iets gelijkaardig gemaakt met het verschil dat er nog eens FB's tussenzitten van OSCAT waardoor aan de hand van drukknoppen door de PLC zowel een enkele, dubbele als lange druk op de drukknop kan herkennen. Zo heeft kan je aan een simpele drukknop meerdere functies gaan hangen (bv, dubbele druk = alle lichten uit in die ruimte). Die events worden allemaal doorgestuurd via MQTT, leuk om iets meer mee verder te doen in een slimmere laag van je setup. De library van Sebastian Rau is prima, ik had zelfde probleem als jij maar met wat hulp van Sebasian zelf heb ik nu wel een betrouwbare implementatie. Indien je interesse hebt wil ik de implementatie gerust delen.

Zelf ben ik wel overgestapt naar een PFC200 (op de kop getikt voor €250 :) :) ) aangezien de library van Sebastian enkel QOS 0 ondersteund en geen MQTT subscriptions. akkoord die QOS zou geen probleem mogen geven aangezien het netwerk verkeer tussen je PLC en Odroid's waarschijnlijk zeer beperkt is. Voor mij zijn de subscriptions wel een must aangezien ik naar een volledige redundante setup wil gaan waar de PLC ook helemaal zelfstandig kan opereren zonder Odroid/Rpi/... , hoe je het ook draait of keert: een PLC blijft elektronisch gezien de betrouwbaarste/meest robuuste component. Succes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MichVw
mpdevries84 schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 14:52:
Hoi MichVw,

Ik ben met iets soortgelijks als jij bezig, OSCAT en een PFC200. Loop nu een aantal dagen te stoeien met een juiste implementatie van een juiste MQTT library, de OSCAT Function Blocks etc maar kom er nog niet helemaal lekker uit. Je geeft aan nu een betrouwbare implementatie te hebben en dat je deze zou willen delen. :) Zou je dat willen doen? Als ik een goed begin heb gaat me dat heel erg op weg helpen _/-\o_

[...]
Hey,

geen probleem, stuur me een berichtje met je mailadres en dan stuur ik je het project.
Graag niets publiceren aangezien ik dat graag zou doen éénmaal ik subscribe er ook inzitten heb..

Manier waarop het werkt is vrij eenvoudig;
  • Digital input FB die een single, double of long press detecteerd en daarop een uitgang hoog maakt voor één cyclus (single, double, long event output)
  • Digital output FB die kan aangestuurd worden aan de hand van de events van de Digital input FB's
  • Beide bovenstaande FB's hebben een referentie in hun creatie meegekregen naar een queue waar ze dan events op publishen, voor een input FB is dat een single, double, long event voor een output FB is dat een event wanneer de output verandert van state
  • In een appart program met lagere prio worden de MQTT events verstuurd naar de broker, omdat dit een appart program is met lagere prio is er geen impact mogelijk tussen je MQTT functionaliteit en je basic PLC operations
Subscribe bekijk ik in de volgende weken/maanden, waarschijnlijk ga ik gewoon een boolean hoog maken voor één cyclus wanneer een waarde binnenkomt en die boolean kan dan weer gekoppeld worden aan de inputs van de outputs FB om zaken mee te gaan schakelen.

Ik post hier wel een bericht als ik alles werkend heb met de link naar m'n git.

[ Voor 6% gewijzigd door MichVw op 03-03-2019 12:22 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Oystein
Wij gaan over 2 weken beginnen met de grote verbouwing ... de hele benedenverdieping gaat op de schop ... plafond eruit, keuken doorbreken, deuren verplaatsen en alles weer opbouwen.

Dit betekent alle elektra, verwarmingsradiatoren + leidingen worden compleet nieuw aangelegd.
Vorig jaar heb ik al een nieuwe groepenkast geplaatst dus dat is al geregeld.

Ik had ook het plan om de zonnescherm sturing via domotica te laten lopen en dan had ik nog enkele schakelcontacten over voor wat verlichting.

Ik had vorig jaar ook al iets in elkaar gezet met Siemens Logo:

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/fcq7QoiX3UCe/1k0.jpg

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/0JBup5PxvP6N/1k0.jpg

Naarmate je verder in het ontwerpproces zit bedenkt je steeds meer toepassingen welke via de domotica gestuurd kan worden.
Ook de keuze voor de Jaga Freedom Clima lage temperatuur radiatoren met ingebouwde ventilatoren blijkt het domotica kastje van vorig jaar al onbruikbaar.
Deze ventilatoren hebben 24Vdc voeding nodig en 0-10V voor de snelheidsregeling.

Dus dan schalen we een paar stappen op :)

Ik heb het nu verdeeld over 2 kasten (3x18 rijen) en dan ziet het er nu zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/GENrF6WNuRs6/1k0.jpg

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/E1DSJ6vltMhv/1k0.jpg

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/w0v1kukihO0N/1k0.jpg

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/SisiaTmJLpiX/1k0.jpg

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/5Lx6PHcM5IBs/1k0.jpg

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/qpc2IQO6nMvd/1k0.jpg

Zoals je ziet is het nog niet klaar ... maar de globale opzet zal zo blijven.

Wat biedt deze set mij:

60 digitale ingangen
8 analoge ingangen
52 relais uitgangen (waarvan 16x via 16A externe relais)
2 Pt-100 / Pt-1000 ingangen
2 analoge uitgangen

Wat heb ik werkelijk nodig:

10 drukknoppen NO t.b.v. zonwering (5x up/down)
2 drukknoppen NO t.b.v. slapen / uit huis activering
2 drukknoppen NO voor tuinverlichting
1 220V relais t.b.v. detectie WC verlichting aan
10 relais uitgangen t.b.v. zonwering
10 relais uitgangen t.b.v. LED's in drukknoppen zonwering (24Vdc)
12 relais uitgangen voor geschakelde WCD's
1 relais uitgang t.b.v. lamp buiten bij voordeur
1 relais uitgang t.b.v. WC ventilator
2 relais uitgangen t.b.v. tuinverlichting
1x relais uitgang t.b.v. schakelen PoE (Wifi)
1x relais uitgang t.b.v. beltrafo (mijn vrouw heeft onregelmatige diensten en wil overdag ook door kunnen slapen ;-)
1-2 relaisuitgangen t.b.v. sturen CV ketel
1 relais uitgang t.b.v. 24Vdc naar CV radiatoren
1 analoge uitgang 0-10 Volt t.b.v. CV radiatoren
2x Pt-100 ingang t.b.v. buitentemperatuur en CV-water temperatuur
2x analoge ingang (0-10 Volt) t.b.v. schemer sensor en binnentemperatuur

en nu ben ik vast nog wel wat vergeten ...

Programmeren in Siemens LogoSoft is vrij simpel dus heb al e.e.a. ontworpen.
Ook de mogelijkheid om de interne webserver te gebruiken en je eigen domotica pagina te ontwerpen ga ik gebruiken ... dan kun je via de tablet ook alles bedienen _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaccoSpelt
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 04-08 23:52
Zo, ik kom ook maar eens uit m'n meelees modus. Wij hebben een huis gekocht wat we casco op laten leveren. Genoeg uitdaging dus over hoe het in te richten. Ik ben me nu aan het richten op de elektra en aanverwanten ;).

Na het lezen van dit topic ben ik begonnen met het aanschaffen van wat spullen op eBay. Morgen komt als eerste m'n Wago PFC200 750-8212 binnen, ik heb ook een 6 tal 750-430's gekocht (6 * 8 DI) en 3 x 750-537 + 1 x 750-530 (4 * 8 DO). Hiermee heb ik de basis.

Ik ga (waarschijnlijk) schakelmateriaal van Gira (E2 vlak) gebruiken (pulsdrukkers). Achter de pulsdrukkers de bekende temperatuursensors.

Relais heb ik nog niet, mede omdat ik nog niet zo goed weet hoeveel ik er nodig ga hebben, o.a. afhankelijk van de vraag of ik de wandcontactdozen zal gaan schakelen (ik heb er nog wat discussie over met m'n vriendin..),

Ook ben ik er nog niet uit of ik met PIR's ga werken en waar ik die dan zal doen (overal of op slechts een paar plekken).

Ook over de verlichting ben ik nog flink aan het stoeien, 24v led verlichting zie ik niet zo heel veel (worden meestal met drivers erbij geleverd, goede tips?). En ook over hoe dit aan te sturen, ga ik centrale drivers plaatsen of bij elke lamp een driver en dan bijvoorbeeld 0-10V dimmen. Maar dimmen via DMX uit de PLC lijkt me ook nog wel wat.

Ik wil de sturing primair vanuit de PLC gaan doen, voor de betrouwbaarheid en ook omdat ik het goed voor kan bereiden, ik wil er tijdens de bouw niet dagen mee aan het programmeren zijn (er moet genoeg gedaan worden). Later leg ik er een laag overheen m.b.v. een Raspberry (achtig) en ik verwacht openHAB.

Wat ik volgens mij nog niet voorbij zie komen is de koppeling met beveiliging. Hebben jullie losse beveiligingssystemen er naast? Of leg je een beveiligingslaag vanuit de huisautomatisering? (wat dan vast niet gecertificeerd is, maar dat is voor mij ook geen noodzaak).

Ik blijf dit topic in ieder geval volgens en zal vast nog wel wat plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerri-t
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 10:05
Hallo iedereen

Is er iemand die mij kan wijzen naar voorbeelden zoals ik het wil proberen.
Ik heb een wago 750-352 ( met een hele boel in en out digitale modules) en wil deze volledig met node-red sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Z
  • Registratie: Mei 2004
gerri-t schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 13:44:
Hallo iedereen

Is er iemand die mij kan wijzen naar voorbeelden zoals ik het wil proberen.
Ik heb een wago 750-352 ( met een hele boel in en out digitale modules) en wil deze volledig met node-red sturen.
Wago over de 750-352: "De coupler is geschikt voor de veldbuscommunicatie in EtherNet/IP- en MODBUS-netwerken."

Je zult dus moeten zoeken naar een manier om jouw Node-RED spullen te laten communiceren via EtherNet/IP of Modbus (TCP/UDP).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JaccoSpelt
Heeft er iemand al DMX werkend gekregen via de onboard RS-485 com poort? @Patrick_v_L ik geloof dat jij het wilde proberen?

Hmmm, lijkt toch lastig.... Ik heb naar de 750-652 zitten kijken, maar ik vraag me nu ook af of die wel werkend te krijgen is met de Codesys 3.5 software. Ik zie nergens de v3 libraries (wel die van 2.3)... Heeft iemand de 750-652 met Codesys 3 werkend?

[ Voor 50% gewijzigd door JaccoSpelt op 06-04-2019 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BROSSIE
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-09 17:10
JaccoSpelt schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 23:42:
Heeft er iemand al DMX werkend gekregen via de onboard RS-485 com poort? @Patrick_v_L ik geloof dat jij het wilde proberen?

Hmmm, lijkt toch lastig.... Ik heb naar de 750-652 zitten kijken, maar ik vraag me nu ook af of die wel werkend te krijgen is met de Codesys 3.5 software. Ik zie nergens de v3 libraries (wel die van 2.3)... Heeft iemand de 750-652 met Codesys 3 werkend?
Zie hier:
https://store.codesys.com...s/files/download/id/4401/

Het zou moeten werken. Ik heb er verder geen ervaring mee.

Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaccoSpelt
Vandaag een vraag ingeschoten en antwoord gekregen van support. Ze verwezen me naar deze url voor een voorbeeld:
https://www.wago.com/nl/s...W55IjoyMH19&with=rs%2Bdmx

Daarbij de opmerking dat DMX alleen via de 750-652 klem werkt. Dus via de RS-485 poort van de PFC200 werkt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick_v_L
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 04-06 21:44
Was inderdaad mijn plan, maar heb toch voor een dmx4all controller gekozen.
Ik wilde alle onderdelen meer apart aansturen dan een "koelkast,oven,gasfornuis in één"
& om eerlijk te zijn, mijn PLC kennis is nog niet zo super ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaccoSpelt
:) lol, ik ben daar nu ook op uitgekomen en heb zo'n controller besteld. Ik zag wel dat er libraries zijn om vanuit de PLC de ARTNET dmx aan te sturen, dus zo kan het ook. Mijn plan is nu om een standalone systeem te maken met sturing vanuit de PLC, die vervolgens overruled kan worden door een openHAB/raspberry.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DShadow
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13-04-2024
Ik heb een Wago PFC 100 die ik via ModBus wil uitlezen.
Om dit testen heb ik Node-Red op mijn pc geinstalleerd met de modbus module.
Als ik de handleiding lees moet je gewoon de plc op poort 502 uitlezen.
Maar ik krijg elke keer connection errors. Ik heb het ook met andere andere software geprobeerd met het zelfde resultaat.
Moet je eerst nog iets instellen op de plc voordat modbus werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@DShadow
Geen verstand van modbus via Wago PLC, maar ik gebruik modbus tcp/ip via een SMA omvormer en node-red op een linux PC (pi of odroid c2)
Heb je naast poort 502 geen slave ID nodig? Dit moet wel ingesteld worden op de SMA (TCP server)
Hier een voorbeeld met mijn Flow:
code:
1
[{"id":"6bd12b5b.b59914","type":"function","z":"c651b981.0ef3e8","name":"extract buffer data","func":"let DCCurrent1    = msg.payload[1] / 1000;       // 30769\nlet DCVoltage1    = msg.payload[3] / 100;        // 30771\nlet DCPower1      = msg.payload[5];              // 30773\nlet PowerTot      = msg.payload[7];              // 30775\nlet PowerL1       = msg.payload[9];              // 30777\nlet PowerL2       = msg.payload[11];             // 30779\nlet PowerL3       = msg.payload[13];             // 30781\n\nlet GridVoltagePhase1= 0;\nif (msg.payload[15] !== 65535) {\n    GridVoltagePhase1 = msg.payload[15] / 100;  // 30783\n}\n\nlet GridVoltagePhase2= 0;\nif (msg.payload[17] !== 65535) {\n    GridVoltagePhase2 = msg.payload[17] / 100;  // 30785\n}\n\nlet GridVoltagePhase3= 0;\nif (msg.payload[19] !== 65535) {\n    GridVoltagePhase3 = msg.payload[19] / 100;  // 30787\n}\n\nlet GridCurrent = 0;\nif (msg.payload[27] !== 65535) {\n    GridCurrent = msg.payload[27] / 1000;       // 30795\n}\n\nlet GridFrequency = 0;\nif (msg.payload[35] !== 65535) {\n    GridFrequency = msg.payload[35] / 100;       // 30803\n}\n\nlet _msg = {\n    payload: []\n};\n\n_msg.payload.push(\n    {\n\t\tmeasurement: \"energy\",\n\t\tfields: {\n\t\t\tdc_current1: DCCurrent1,\n\t\t\tdc_voltage1: DCVoltage1,\n\t\t\tdc_power1: DCPower1, \n\t\t\tac_power_tot: PowerTot,\n\t\t\tac_power1: PowerL1,\n\t\t\tac_power2: PowerL2,\n\t\t\tac_power3: PowerL3,\n\t\t\tac_voltage1: GridVoltagePhase1,\n\t\t\tac_voltage2: GridVoltagePhase2,\n\t\t\tac_voltage3: GridVoltagePhase3,\n\t\t\tac_current: GridCurrent,\n\t\t\tac_frequency: GridFrequency\n\t\t},\n\t\ttags:{\n\t\t    device: \"inverter\",\n\t\t    direction: \"south\"\n\t\t},\n\t\ttimestamp: new Date()\n\t}\n);\n\nreturn _msg;","outputs":1,"noerr":0,"x":390,"y":60,"wires":[["ba15ca1b.aca9b8"]]},{"id":"ce71f1b7.219f5","type":"modbustcp-read","z":"c651b981.0ef3e8","name":"SMA - DC1 & AC","topic":"","dataType":"HoldingRegister","adr":"30769","quantity":"36","rate":"20","rateUnit":"s","server":"c2b35adc.198a88","ieeeType":"off","ieeeBE":"true","x":130,"y":60,"wires":[["6bd12b5b.b59914"]]},{"id":"b264409c.c97c5","type":"influxdb batch","z":"c651b981.0ef3e8","influxdb":"699a1238.0f00bc","precision":"","retentionPolicy":"","name":"","x":780,"y":60,"wires":[]},{"id":"5a9fe0e2.6923d","type":"debug","z":"c651b981.0ef3e8","name":"","active":false,"tosidebar":true,"console":false,"tostatus":false,"complete":"false","x":760,"y":120,"wires":[]},{"id":"ba15ca1b.aca9b8","type":"switch","z":"c651b981.0ef3e8","name":"","property":"payload[0].fields.dc_power1","propertyType":"msg","rules":[{"t":"neq","v":"0","vt":"num"}],"checkall":"true","repair":false,"outputs":1,"x":570,"y":60,"wires":[["b264409c.c97c5","5a9fe0e2.6923d"]]},{"id":"52d603e3.c20b0c","type":"modbustcp-read","z":"c651b981.0ef3e8","name":"SMA - DC2  & AC & TMP","topic":"","dataType":"HoldingRegister","adr":"30953","quantity":"36","rate":"30","rateUnit":"s","server":"c2b35adc.198a88","ieeeType":"off","ieeeBE":"true","x":150,"y":140,"wires":[["501a84d8.36d95c"]]},{"id":"501a84d8.36d95c","type":"function","z":"c651b981.0ef3e8","name":"extract buffer data","func":"let InternalTemperature = msg.payload[1] / 10; // 30953\nlet DCCurrent2 = msg.payload[5] / 1000;        // 30957\nlet DCVoltage2 = msg.payload[7] / 100;         // 30959\nlet DCPower2 = msg.payload[9]        ;           // 30961\nlet ACCurrentL1 = msg.payload[25] / 1000;    // 30977\nlet ACCurrentL2 = msg.payload[27] / 1000;    // 30979\nlet ACCurrentL3 = msg.payload[29] / 1000;    // 30981\n\n\nlet _msg = {\n    payload: []\n};\n\n_msg.payload.push(\n    {\n\t\tmeasurement: \"energy\",\n\t\tfields: {\n\t\t\ttemperature: InternalTemperature,\n\t\t\tdc_current2: DCCurrent2,\n\t\t\tdc_voltage2: DCVoltage2,\n\t\t\tdc_power2: DCPower2,\n\t\t\tac_current1: ACCurrentL1,\n\t\t\tac_current2: ACCurrentL2,\n\t\t\tac_current3: ACCurrentL3\n\t\t},\n\t\ttags:{\n\t\t    device: \"inverter\",\n\t\t    direction: \"south\"\n\t\t},\n\t\ttimestamp: new Date()\n\t}\n);\n\nreturn _msg;","outputs":1,"noerr":0,"x":390,"y":140,"wires":[["90d60307.53429"]]},{"id":"90d60307.53429","type":"switch","z":"c651b981.0ef3e8","name":"","property":"payload[0].fields.temperature","propertyType":"msg","rules":[{"t":"neq","v":"0","vt":"num"}],"checkall":"true","repair":false,"outputs":1,"x":570,"y":140,"wires":[["5a9fe0e2.6923d","b264409c.c97c5"]]},{"id":"1e444834.7efdb8","type":"modbustcp-read","z":"c651b981.0ef3e8","name":"SMA - YIELD","topic":"","dataType":"HoldingRegister","adr":"30531","quantity":"6","rate":"30","rateUnit":"s","server":"c2b35adc.198a88","ieeeType":"off","ieeeBE":"true","x":120,"y":220,"wires":[["4e8dc982.94d448"]]},{"id":"4e8dc982.94d448","type":"function","z":"c651b981.0ef3e8","name":"extract buffer data","func":"let TotalYield = msg.payload[1] / 1000;    // 30531\nlet DailyYield = msg.payload[5] / 1000;    // 30435\nlet _msg = {\n    payload: []\n};\n\n_msg.payload.push(\n    {\n\t\tmeasurement: \"energy\",\n\t\tfields: {\n\t\t\ttotalyield: TotalYield,\n\t\t\tdailyyield: DailyYield\n\t\t},\n\t\ttags:{\n\t\t    device: \"inverter\",\n\t\t    direction: \"south\"\n\t\t},\n\t\ttimestamp: new Date()\n\t}\n);\n\nreturn _msg;","outputs":1,"noerr":0,"x":390,"y":220,"wires":[["395133f5.f8528c"]]},{"id":"395133f5.f8528c","type":"switch","z":"c651b981.0ef3e8","name":"","property":"payload[0].fields.totalyield","propertyType":"msg","rules":[{"t":"neq","v":"0","vt":"num"}],"checkall":"true","repair":false,"outputs":1,"x":570,"y":220,"wires":[["5a9fe0e2.6923d","b264409c.c97c5"]]},{"id":"c2b35adc.198a88","type":"modbustcp-server","z":"","name":"SMA STP 5000","host":"192.168.0.120","port":"502","unit_id":"3","reconnecttimeout":"30"},{"id":"699a1238.0f00bc","type":"influxdb","z":"","hostname":"127.0.0.1","port":"8086","protocol":"http","database":"energy","name":"","usetls":false,"tls":"7e968262.aacabc"},{"id":"7e968262.aacabc","type":"tls-config","z":"","name":"local-tls","cert":"","key":"","ca":"","certname":"","keyname":"","caname":"","verifyservercert":false}]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Z
@DShadow heb je de admin pagina al bezocht op de plc?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DShadow
@Rob Z Ja op de web admin pagina staat de modbus tcp en udp service aan.

Edit:
Ik heb het gevonden:
Ik heb in codesys een ethernet adapter en een modbus slave toegevoegd.
Codesys device tree

En nu kan ik connecten in node-red

Hier kan je de handleiding vinden die ik gebruikt hebt. (Sla het het modbus master gedeelte over)
https://faq.codesys.com/pages/viewpage.action?pageId=3538995

[ Voor 83% gewijzigd door DShadow op 13-04-2019 12:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BSDforMe
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 31-08 19:55
Hoi,

inmiddels is mijn PLC-project gestart en heb ik het volgende in huis (vnl. via eBay):
- 1 x Wago 750-8207 (PFC200)
- 1 x Wago 750-430 8x Digitaal In
- 2 x Wago 750-530 8x Digitaal Uit
- 1 x Wago 750-600 eindmodule

- 2 x Mean Well DR-30-24 DIN-rail netvoeding 24 V/DC 1.5 A 36 W
- 1 x Phoenix Contact redundant module

- Odroid C2 + 64Gb eMMC
- ZWave.me USB-stick

- 1 x 6-voudige Niko pulsschakelaar
- 2 x Eltako ES12Z-200

Later komen hier nog montageklemmen bij als ik de uiteindelijk afmontage ga doen.

Ik wil nu eerst gaan proberen om een proefopstelling te maken om zodoende te kijken hoe ver ik kom met de PLC-aansturing en vervolgens om de Odroid te configureren met Home Assistant en deze de PLC te laten aansturen.

Maar...ben ook al vooruit aan het kijken voor de uiteindelijke installatie.

De vraag is welke bekabeling ik het beste kan gebruiken om te plaatsen tussen de montage-klemmen en de PLC-input/outputs ?

Ik neem aan flexibele draad (intern gebruik) ? En welke aderdikte ?

Thanx.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
BSDforMe schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 23:31:

De vraag is welke bekabeling ik het beste kan gebruiken om te plaatsen tussen de montage-klemmen en de PLC-input/outputs ?

Ik neem aan flexibele draad (intern gebruik) ? En welke aderdikte ?
Aderdikte boeit niet zoveel omdat het maar om kleine stroompjes gaat. Je kunt prima via een utp-kabel met 0,25 mm^2 aders wat relais op tientallen meters afstand bekrachtigen. Ik gebruik zelf 0,75 mm^2 LiFY draad met verschillende kleuren om inputs en outputs en verschillende spanningen (in mijn geval 5 VDC, 12 VDC en 24 VDC) uit elkaar te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DShadow
@Femme heb jij jouw plc ook in codesys geconfigureerd? Heb jij een voorbeeld project hiervan?
Ik krijg het namelijk niet voorelkaar om via modbus de digitale ingang uit te lezen en de digitale uitgang te schrijven. En mijn vermoeden is dat het aan de config van codesys in de plc ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BSDforMe
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 31-08 19:55
Femme schreef op woensdag 17 april 2019 @ 08:12:
[...]

Aderdikte boeit niet zoveel omdat het maar om kleine stroompjes gaat. Je kunt prima via een utp-kabel met 0,25 mm^2 aders wat relais op tientallen meters afstand bekrachtigen. Ik gebruik zelf 0,75 mm^2 LiFY draad met verschillende kleuren om inputs en outputs en verschillende spanningen (in mijn geval 5 VDC, 12 VDC en 24 VDC) uit elkaar te houden.
Dank je Femme, dit geeft in ieder geval een richting (die 0,75 mm2 LiFY)

Voor de afstanden naar de schakelaars en relais op afstand ga ik in ieder geval SVV gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heire
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Momenteel bezig met alle bekabeling te leggen, maar ben er nog niet helemaal uit voor de PLC welke ik zou nemen. Uiteindelijk zal ik de PLC voor basis functionaliteit gebruiken en eventueel ook voor DMX, bedoeling is om toch de basis zaken te programmeren en de rest binnen Home Assistant verder op te vangen. Na veel opzoekwerk ben ik alleen aan het twijfelen geweest voor de 750/PFC100/PFC200, uiteindelijk ga ik liever voor de nieuwe CodeSys V3 omgeving en omdat deze reeds MQTT ondersteunt, daarom denk ik volgende items te kopen maar had graag jullie input hierover wat jullie ervan denken:
- 750-8101 PFC100. PFC200 lijkt me wat overkill voor thuis gebruik. Wat denken jullie?
- 750-600 eind module
- 750-430 of 750-1405 DI
- 750-530 of 750-1504 DO
- CODESYS Control for PFC100 SL

Klopt het dat als ik de PLC apart met de Codesys control aankoop dat ik volledige configuratie kan doen?
Maakt het uit of de PLC second hand aankoopt tov nieuw om licenties te kunnen koppelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MichVw
Heire schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 21:42:
Momenteel bezig met alle bekabeling te leggen, maar ben er nog niet helemaal uit voor de PLC welke ik zou nemen. Uiteindelijk zal ik de PLC voor basis functionaliteit gebruiken en eventueel ook voor DMX, bedoeling is om toch de basis zaken te programmeren en de rest binnen Home Assistant verder op te vangen. Na veel opzoekwerk ben ik alleen aan het twijfelen geweest voor de 750/PFC100/PFC200, uiteindelijk ga ik liever voor de nieuwe CodeSys V3 omgeving en omdat deze reeds MQTT ondersteunt, daarom denk ik volgende items te kopen maar had graag jullie input hierover wat jullie ervan denken:
- 750-8101 PFC100. PFC200 lijkt me wat overkill voor thuis gebruik. Wat denken jullie?
- 750-600 eind module
- 750-430 of 750-1405 DI
- 750-530 of 750-1504 DO
- CODESYS Control for PFC100 SL

Klopt het dat als ik de PLC apart met de Codesys control aankoop dat ik volledige configuratie kan doen?
Maakt het uit of de PLC second hand aankoopt tov nieuw om licenties te kunnen koppelen?
Ik heb een PFC200 maar zie geen reden waarom een PFC100 niet voldoende zou zijn (ik kon de mijne op kop tikken met wat geluk, anders had ik waarschijnlijk ook een PFC100).
Voor MQTT library is dit echt een aanrader: https://github.com/stefandreyer/CODESYS-MQTT
Mijn implementatie werkt ook met de kern logica in de PLC zelf en stuurt dan events via MQTT naar Home-Assistant, ik ben er bijna klaar mee en publiceer het boeltje dan.

PLC is één aankoop, licentie een andere.. maakt niet uit of ie tweedehands is..

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichVw
Vraagje:

Ik ben aan het kijken hoe je shades kan automatiseren, dit is een leuk voorgewerkt voorbeeld van een DIY oplossing: YouTube: DIY Motorized Roller Shades + Wireless MQTT Smart Home Integration

Er word echter wel gebruik gemaakt van een wifi enabled MCU met MQTT, leuk maar ik vind een kabel nog altijd beter.

Ik vroeg me af of er hier mensen zijn die hun zonnewering/gordijnen geautomatiseerd hebben en wat jullie ervaringen zijn? Voorwaarde is natuurlijk dat de sturing van de automatisatie integreerd met home automation software zoals OpenHab, HomeAssistant, Domoticz..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo allemaal,

Na lang lezen en proberen wou ik jullie vragen om hulp.
Ik heb een Wago Starterkit aangeschaft met een PFC100 (750-810) en de e!cockpit software
Ik heb een beetje ervaring met plc programmeren via ladder diagram en dacht dit allemaal zo ff te fixen. Dit valt me toch allemaal een beetje tegen!

Ik kan hele logica's in de plc er wel in kloppen en de intentie is om al het belangrijke in huis te kunnen blijven schakelen dmv pulsdrukkers. Dit heb ik wel zo goed als voor elkaar.

Nu heb ik een Raspberry Pi met daarop Hass.io en daarop ook de Mosquitto MQTT broker geïnstalleerd
Hier wil ik via node-red over MQTT een output op de plc schakelen.

ik heb al zitten prutsen met al die libraries maar ik krijg er geen data in of uit.
vanaf firmware 12 heeft de wago ingebouwde cloud connectivity vanuit het web management kan ik wel verbinding maken met de MQTT broker.

is er iemand die mij weer op gang kan helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YorickErnst
  • Laatst online: 22-03-2023
Verwijderd schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 15:08:

ik heb al zitten prutsen met al die libraries maar ik krijg er geen data in of uit.
vanaf firmware 12 heeft de wago ingebouwde cloud connectivity vanuit het web management kan ik wel verbinding maken met de MQTT broker.

is er iemand die mij weer op gang kan helpen?
Zoals hierboven vermeld kijk je best hier eens: https://github.com/stefandreyer
Dat is een stabiele library met enkele dependencies (OSCAT) maar niets onoverkomelijks.

De developer is er vooral actief mee bezig en is zeer responsief op bug en feature requests.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hobbles
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10-09 08:00
Na enkele maanden experimenteren met de PFC200 van Wago, heb ik uiteindelijk toch besloten om Loxone te gaan inzetten in mijn huis. Dit biedt me iets minder vrijheid qua hardware, maar wel wat meer gemoedsrust wanneer er ooit problemen zijn, of als ik er niet meer zelf aan kan werken om welke reden dan ook. Ik woon er tenslotte niet alleen :+

Ik ben wel erg gecharmeerd van hoe de PFC200 werkt, en de mogelijkheden en vrijheden die het je biedt.

Zeker de Cloud Connectivity van de PFC200 is een meerwaarde vind ik. Daarmee kan je relatief snel een MQTT pub/sub mechanisme voor elkaar krijgen om je input en outputs te schakelen. Ik gebruikte hiervoor de Mosquito broker op de PFC zelf, maar dat kan even goed met Azure IoT hub, IBM BlueMix of andere providers gekoppeld worden zonder aanpassingen in je code.
Om de koppeling te maken heb ik e!Cockpit gebruikt met de WagoAppCloud library (FbPublishMQTT en FbSubscribeMQTT). Dat gecombineerd met de Homie MQTT convention zorgt ervoor dat dit ook discovered kan worden door bijvoorbeeld OpenHAB.

Indien iemand interesse heeft in de Wago PFC200 hardware, mag je me altijd een privé-bericht sturen of kijken bij V&A voor meer info (weet niet of ik hier een link mag toevoegen naar Vraag & Aanbod?).

Everything is possible if you really want it.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MichVw
Na veel werk heb ik eindelijk m'n CoDeSys3 project afgewerkt en gedocumenteerd! het project maakt het mogelijk om makkelijk MQTT events te publishen en te subscriben op MQTT events. Met andere woorden: de core domotica logica word uitgevoerd in de PLC en MQTT events worden uitgestuurd als er bv een drukknop ingedrukt word of als er een output verandert van state. Aan de hand van MQTT subscriptions in de PLC is het dan weer mogelijk om outputs te gaan schakelen. Er zit veel logica in de software reeds verwerkt en ik ben van plan er nog toe te voegen in de toekomst, het hele project + documentatie kan je vinden op m'n git:

https://github.com/Michie...e/HomeAutomation.CoDeSys3

al bij al heeft het me ca. 2j gekost om alles uit te werken (niet fulltime natuurlijk :) ) dus als je je er kan in vinden om de git repository een star te geven kan ik dit zeker appreciëren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Drum_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
@MichVw je hebt je eerste sterretje ;-) Ik ga je library eens goed bekijken.

Dit is een interessant topic trouwens, we gaan binnenkort (allez, binnenkort, april volgend jaar) ook beginnen bouwen en ben nu aan het zien wat er allemaal bestaat qua domotica/home automation. Het "wat" begint te komen, de "hoe" bijna (hoop ik).

Ik heb geen ervaring met PLC programmeren (heb vroeger wel eens een project met OPC connect gedaan, maar da's al lang geleden en dat is PLC communicatie, geen programmatie).
Qua leercurve, ga ik voor Siemens of voor een Wago?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MichVw
Ik zou voor een Wago gaan, ik dacht dat die wat goedkoper waren in aankoop. Op dit youtube kanaal vind je wel één het ander terug om je leercurve te versnellen: YouTube: Kurt Braun
Verder antwoord Wago Support vlot mocht je het echt nodig hebben.

Merk op dat het geen library is, ik heb er over nagedacht maar omdat het ook een "reference architecture" is is dat nogal moeilijk met een library (voor zover ik weet). Bedoeling is om meer en meer functionaliteit toe te voegen in komende maanden en er hopelijk een kleine community in mee te krijgen van mensen die thuis allemaal zelfde approach gebruiken. Dat zou het leven van al die mensen gemakkelijker moeten maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggar
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
MichVw schreef op maandag 17 juni 2019 @ 15:32:
Bedoeling is om meer en meer functionaliteit toe te voegen in komende maanden en er hopelijk een kleine community in mee te krijgen van mensen die thuis allemaal zelfde approach gebruiken. Dat zou het leven van al die mensen gemakkelijker moeten maken :)
Ik heb inmiddels een PFC200 aangeschaft en wacht nog op de voeding, eindmodule en een module met digitale inputs. Daarna zou ik graag aan de slag gaan met jouw software.

Het is me nog niet duidelijk of ik hiervoor e-CockPit van Wago kan gebruiken, de 30-dagen-versie, of dat ik beter voor Codesys 3.5 kan gaan met de toevoeging van de Wago-targets.

Ook vraag ik me af of je een beknopte beschrijving kan geven van de stappen die ik moet nemen om een schakelaar uit te lezen middels een digitale ingang en dit signaal middels MQTT richting mijn eigen software kan sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichVw
Het is me nog niet duidelijk of ik hiervoor e-CockPit van Wago kan gebruiken, de 30-dagen-versie, of dat ik beter voor Codesys 3.5 kan gaan met de toevoeging van de Wago-targets.
Ik heb geen ervaring met e-CockPit maar dacht dat een licentie €1000+ kost.. met de free PFC200 targets van CodeSys kan je de PLC 2u laten draaien en dan moet je hem eens herstarten. Een licentie voor één toestel kost je €100, dan blijft de PLC draaien.. Ik zou opteren voor Codesys als je m'n software wilt gaan testen, gewoon omdat het daarin gebouwd is en dus mogelijkse externe problemen wegneemt.
Ook vraag ik me af of je een beknopte beschrijving kan geven van de stappen die ik moet nemen om een schakelaar uit te lezen middels een digitale ingang en dit signaal middels MQTT richting mijn eigen software kan sturen.
Een schakelaar of een drukknop? momenteel bestaat er enkel een functieblok voor een drukknop.
Het staat als eerste TODO op m'n lijstje om één toe te voegen voor een schakelaar maar daar heb ik de tijd nog niet voor gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggar
  • Niet online
MichVw schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 16:52:
Een schakelaar of een drukknop? momenteel bestaat er enkel een functieblok voor een drukknop.
Ik bedoelde een impuls-schakelaar, maar het type schakelaar is me nog om het even.

Met mijn vraag bedoelde ik meer dat het me nog niet helemaal duidelijk is hoe ik jouw software daadwerkelijk op de PLC werkend krijg, welke stappen ik moet nemen binnen de codesys software. Ik heb de software nog niet gestart, misschien wijst het zich wel vanzelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichVw
Impuls-schakelaar is inderdaad the way to go.
Als je nooit met CodeSys 3.5 gewerkt hebt is dat heel twijfelachtig.. ik schrijf morgen iets neer omje op gang te helpen.

UPDATE:
in afwachting van je onderdelen kan je eventueel dit eens proberen (setup CodeSys en builden project).
https://github.com/Michie.../Getting_started_guide.md

[ Voor 42% gewijzigd door MichVw op 19-06-2019 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Paul-
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:08

Inmiddels ben ik hier ook mee bezig. https://forum.codesys.com/viewtopic.php?t=7897 suggereert dat de libraries om te zetten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Patrick_v_L
Zo het project PLC en IP-Symcon weer opgepakt!
Huis is in zicht, dus we kunnen weer voort!
Wauw! Ga ik zeker even naar kijken!
Ik had dit inderdaad ook gelezen, maar tot nu toe (naar mijn idee) nog te weinig codesys ervaring zodat ik zeg dit ga ik vertrouwen! Heb nu een apparaatje extra van DMX4ALL, werkt ook toppie!

Voor de rest, ik dacht, let's update de hele bende...
- IPS op een schone image, ik heb toch backup(wat achteraf een 1kb file bleek #zucht)
- PFC200 naar versie IX12_P1
- Codesys naar de laatste versie V3.5.14.20
Maar helaas, de laatste versie van de PFC200 kan geen Codesys aan omdat IPKG uit de package is gehaald.

Dus voor de personen die een oude (11) firmware willen van wago: klikkerdeklik

[ Voor 4% gewijzigd door Patrick_v_L op 20-06-2019 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggar
  • Niet online
MichVw schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 22:53:
in afwachting van je onderdelen kan je eventueel dit eens proberen (setup CodeSys en builden project).
Bedankt voor deze stappen, dit helpt me al aardig op weg. Zodra ik alle onderdelen binnen heb ga ik ermee aan de slag!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MichVw
Fraggar schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 17:04:
[...]

Bedankt voor deze stappen, dit helpt me al aardig op weg. Zodra ik alle onderdelen binnen heb ga ik ermee aan de slag!
De documentatie is afgewerkt en zit nu in de masterbranch. link is dus verandert :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjan_1980
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 06-10-2023
Heb al heel wat jaren een domotica installatie draaien, begon met X10, daarna Loxone (gaat straks vervangen worden door de Wago plc) en een volledige KNX installatie met DMX bus voor de verlichting, en natuurlijk KNX IP module voor mijn Trivum multiroom audio systeem en bijbehorende touch panels.

Voor de verwarmings installatie gebruike ik de Loxone miniserver dus om de groepen aan te sturen van de vloer verwarming en de WTW ventilatie unit, sinds dit jaar een warmtepomp voor de cv, ventilatie warmtepomp voor warm water, zonneboiler installatie en straks nog zonnepanelen, dus zocht een oplossing die goed te gebruiken was en beter uitbreidbaar (aanpasbaar) aan wat ik nodig ben, Loxone zit je met grote uitbreidings modules met de bijbehorende kosten van dien.

Ik heb dus een tijd terug een Wago starters kit gekocht met de Wago 750-889, en van Ebay een hele vracht gebruikte racks met IP 750-841 en 750-842 modules met verschillende uitbreidingen. ik ken de Wago 750 series vanuit mijn werk waar het hele drilling package op het platform ermee aangestuurd word, profibus remote IO clients, heb nog nooit een zien falen.

Mijn opzet word straks dat ik op verschillende locaties een Modbus coupler krijg (750-841/842) en dat de 750-889 de besturing bevat voor het aansturen van de gehele technische installatie, bepaalde info word ook op de KNX bus gegooid zodat mijn Divus KNX visualtie server dit kan loggen en weer geven, tevens aanpassing van bepaalde waardes wil ik via de KNX server laten lopen.

Ik heb op mijn werk een kleine test setup draaien met twee modbus slaves. de 750-889 als modbus master en wat KNX schakelmateriaal, dit voor een boiler sturing en bijbehorende grenswaarde sturing tbv veiligheid, was niet bekend met codesys omdat alles hier met siemens s7 gebruikt word, maar een uitdaging is altijd leuk, en voor mij is een project nu zo opgezet.

Zo gauw de aanbouw volledig in de benen staat gaat de technische installatie er ook voor de aansturing van de warmtepomp en het overnemen van de sturing die nu nog door de Loxone miniserver gedaan word.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rob Z
Hier ook gestart met opbouwen. De Wago 750-881 staat hier nog niet op en komt er binnenkort in als het meezit.

Zolang de 24V in de lucht is (de besturing heeft een eigen aardlekautomaat, en de voeding en CPU een eigen zekering) kan via een schakelaar (plus diodeklemmen) de meest belangrijke verlichting ingeschakeld worden.
Dat gebeurt (noodgedwongen) al volop, en ik heb geluk dat het zomer is ;)

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/vzBG9BY/IMG-2066.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brains
  • Laatst online: 04-03-2024
Rob Z schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 16:11:
Hier ook gestart met opbouwen. De Wago 750-881 staat hier nog niet op en komt er binnenkort in als het meezit.

Zolang de 24V in de lucht is (de besturing heeft een eigen aardlekautomaat, en de voeding en CPU een eigen zekering) kan via een schakelaar (plus diodeklemmen) de meest belangrijke verlichting ingeschakeld worden.
Dat gebeurt (noodgedwongen) al volop, en ik heb geluk dat het zomer is ;)

[Afbeelding]
Ziet er goed uit. Ik word al zenuwachtig als ik alle draden zie.
Welke klemmen heb je gebruikt om het eea te verdelen, de blauwe, bruine, rode en witte blokken ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rob Z
Zodra de deksels gemonteerd zijn valt dat niet meer op ;)
Links is 230VAC, rechts DC stuurstroom zeg maar.
Ja dat zijn leuke verdeelblokjes. Phoenix is het. De bruine is PTFIX 6/12X2,5-NS35 BN - 3273098
Bij de TU hebben die een minimale bestelhoeveelheid, maar bijvoorbeeld Farnell heeft ze per stuk.

[ Voor 45% gewijzigd door Rob Z op 28-06-2019 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 08-09 13:47
Mooi plaatje!

Geen kast gebruikt lijkt het? Alleen rails + kabelgoot?

Hoe heb je het ontwerp/de indeling aangepakt? CAD programma oid voor gebruikt? Excel? A4 en een potlood? Hier moet ik binnenkort eens gaan beginnen met wat planning :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjan_1980
Dit was mijn eerste kastje met volledig op loxone gebasseerde installatie, en KNX als schakelmateriaal.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/3vmp9h3B8zfdgeoLLE15H3uT/full.jpg

Het zal nu volledig op de kop gaan, DMX module en extensie van loxone zijn al weg, verlichting gaat nu direct via KNX en een MDT DMX module, en wat ik al aangaf zal de loxone miniserver en 1wire module ook verdwijnen en ga ik volledig over op Wago, in deze kast zal de 750-889 geplaatst worden, omdat hier feitelijk ook het KNX knooppunt zich bevind, besturing technisch zal hier niet zoveel gebeuren.

Dan zal er bij de vloer verwarmings verdeler en WTW unit een 750-841 geplaatst worden voor het aansturen van de onderdelen aldaar.

Ik ben nog wel aan het kijken hoe ik het beste mijn 1wire sensoren kan inlezen in de Wago controller, of dat ik mischien kies voor MDT glastaster met ingebouwde temperatuur sensoren, maar wil juist het gevoel geven dat er in het huis geen domotica aanwezig is, zoveel normaal schakelmateriaal gebruiken met puls drukkers.

Andere optie is om de Loxone miniserver hiervoor te blijven gebruiken, dat die niet meer doet dan alle sensoren uitlezen en op de knx bus mikkeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brains
  • Laatst online: 04-03-2024
Deze klemmen dus:
https://www.phoenixcontac...509_EN_HQ_PTFIX_LoRes.pdf

@arjan_1980 Gebruik je een MDT DMX module? Zo heb je daar een linkje van, deze kan ik zo snel niet vinden. Of bedoel je dali?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjan_1980
Brains schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 17:01:
Deze klemmen dus:
https://www.phoenixcontac...509_EN_HQ_PTFIX_LoRes.pdf

@arjan_1980 Gebruik je een MDT DMX module? Zo heb je daar een linkje van, deze kan ik zo snel niet vinden. Of bedoel je dali?
Sorry mijn fout, de DMX module is van Ingenium BES, KNX DMX gateway 512 kanalen GW612100, een van de goedkoopste en draait nu al dik 3 jaar zonder problemen.

Heb wat andere componenten van MDT in mijn installatie zitten zoals interface modules achter de schakelaars.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rob Z
@bartvb Ja het is een vrij ondiepe kast (24cm) op de eerste verdieping met DIN rail en kabelgoot.

Qua ontwerp wordt er nog volop gebruik gemaakt van centraaldozen. Dat is qua draad en afwerking het efficiëntst voor het voeden van de wandcontactdozen. Het aantal schakeldraden is wel wat hoger dan gebruikelijk.

De inbouwdozen voor schakelaars en sensoren etc. gaan wel rechtstreeks naar deze kast.

De installateur heeft alles aangelegd als lege installatie zonder koper. De groepenkast (meterkast beneden) hebben ze wel geleverd en geplaatst. Ik heb op de bouwtekening aangegeven waar ik wat wilde hebben een waar naartoe.

Het schema van de besturingskast heb ik uiteindelijk met de hand getekend omdat dat in mijn geval vlotter gaat dan de inleertijd op een tekenpakket. Ik heb ervaring in het uitwerken van besturingskasten voor de industrie en dat helpt uiteraard.

[ Voor 6% gewijzigd door Rob Z op 01-07-2019 08:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggar
  • Niet online
MichVw schreef op zondag 23 juni 2019 @ 16:55:
De documentatie is afgewerkt en zit nu in de masterbranch. link is dus verandert :)
Inmiddels heb ik mijn PFC200 binnen, inclusief voeding, eindmodule en een 750-1405-module. Qua firmware heb ik versie 11 erop gezet vanuit deze post: Patrick_v_L in "Domotica met plc's"

Ik heb alle stappen doorlopen van de getting started guide, goed in elkaar gezet, waarvoor dank @MichVw!
Het device moest ik nog wel even updaten omdat het een vorige versie van CoDeSys betrof, maar ook dat is gelukt. Bij de laatste stap zou je nog als tip erbij kunnen zetten dat de fysieke knop op de PLC op "run" moet staan, dat had ik even niet door. En een kleinigheidje: de linkjes naar de "dedicated docs" werken momenteel niet.

Nu de software loopt heb ik een impulsdrukker op de eerste digitale ingang aangesloten en op de knop gedrukt. Ik heb zelf een MQTT-broker draaien en deze ingesteld op de PLC. Mijn client heb ik gesubscribed naar:
code:
1
WAGO-PFC200/Out/DigitalInputs/Pushbuttons/FB_DI_PB_001
Helaas zie ik niets voorbij komen als ik op een knop druk. Op de PLC zelf zie ik de status-LED wel even oplichten. Op de PLC branden de SYS- en RUN-LEDs groen, en gaat na een reboot de IO-LED even groen branden en dan uit. Verder knippert de NET-LED onregelmatig rood.

Heb ik het juiste MQTT-topic te pakken? Hoe kan ik dit verder het beste debuggen?

Edit: Ik had enkele IO-modules in het project laten staan die ik zelf niet bezit, blijkbaar wordt dat niet geaccepteerd, ook al zag ik verder geen errors. Na het opschonen van het project werkt het nu prima!

[ Voor 20% gewijzigd door Fraggar op 15-07-2019 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichVw
Bedankt @Fraggar voor je feedback! ik ga m'n docs updaten met de puntjes waar je (kleine) problemen ondervonden hebt. Uit interesse: hoe ver geraak je met de functionaliteit die momenteel in het project zit? Het staat op m'n lijstje om rolluiken toe te voegen maar had graag eens rondgehoord of er nog andere zaken zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggar
  • Niet online
MichVw schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 14:23:
Bedankt @Fraggar voor je feedback! ik ga m'n docs updaten met de puntjes waar je (kleine) problemen ondervonden hebt. Uit interesse: hoe ver geraak je met de functionaliteit die momenteel in het project zit? Het staat op m'n lijstje om rolluiken toe te voegen maar had graag eens rondgehoord of er nog andere zaken zijn.
@MichVw Ik heb nog een aardige verlanglijst 8) Ik ben van plan de PLC een groot deel van de sensoren in huis te laten afhandelen en via MQTT te versturen naar de domoticaserver. Ik volg grotendeels de aanpak van Femme.

- Ik heb de Panasonic AMN31112J op het oog als bewegingssensor. Die wordt dan op de PLC aangesloten middels de 753-434 en 750-612. Kan ik hiervoor de bestaande code uit jouw project gebruiken om de beweging door te geven?

- Daarna wil ik een radar module gaan testen, bijvoorbeeld de B+B HYG RAD-MOD die Femme aanraadt. Deze sluit ik dan middels de optokoppelaar 859-796 en eindplaat aan op de PLC. Hiervoor geldt dezelfde vraag als voor de bewegingsmelder.

- Ook wil ik aan de slag met magneetsensoren om te bepalen of ramen en deuren open of dicht zijn. Kan iemand me uitleggen hoe die concreet op de PLC zijn aan te sluiten? En ook hiervoor geldt de vraag of ik de software-kant met jouw software kan tackelen.

- In de huidige versie viel het me op dat je als MQTT-topic kiest voor een prefix en een specifieke input als suffix. Hierdoor moet je aan de client-zijde voor iedere input opnieuw op een topic subscriben. Dit zou ik persoonlijk liever algemener zien, bijvoorbeeld één topic voor alle impulsdrukkers. Aan de client-zijde op de domotica-server hoef je dan alleen op dat topic te subscriben en kun je de logica daar makkelijk verder regelen. Je zou middels json in de payload aan kunnen geven om welke input het gaat en wat de boodschap is. Hoe heb je dit in je eigen situatie geregeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Fraggar schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 16:38:
[...]

- Ook wil ik aan de slag met magneetsensoren om te bepalen of ramen en deuren open of dicht zijn. Kan iemand me uitleggen hoe die concreet op de PLC zijn aan te sluiten?
Een magneetsensor werkt als een schakelaar. Standaard is hij open, als het magneetje in de buurt komt van de schakelaar wordt de schakeling gesloten. Als je een magneetcontact neemt dat geschikt is voor 24VDC kun je 'm direct op een standaard 24V digitale inputmodule aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Z
Vooraf aan plaatsing/aanschaf hebben we hier wat van die sensoren getest:
Die radarsensor vond ik veel te gevoelig; die kijkt zowat door een deur heen en is niet gebruikt.
De Panasonic pirs zijn wel volop toegepast: gevoelig en een goed afgebakend bereik en bevallen hier bijzonder goed.

[ Voor 27% gewijzigd door Rob Z op 16-07-2019 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggar
  • Niet online
Femme schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 17:13:
Als je een magneetcontact neemt dat geschikt is voor 24VDC kun je 'm direct op een standaard 24V digitale inputmodule aansluiten.
Ik ben op zoek naar een inbouwmagneetcontact, het liefst wit. Is de 100VDC die bij dit magneetcontact vermeld staat een maximum? Werkt dit met 24VDC?

En maakt het verschil in de toepassing met een PLC of het NO of NC is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artificial_sun
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-09 20:15

artificial_sun

Mazda Rx7

Als ik die door google haal kom ik op een waarde van 0,1 A bij 30VDC. Dan zal het wel werken. Maar vind de specs onduidelijk.

NO en NC is makkelijk om te keren in de software.

Stadia was beter....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichVw
@Fraggar

- Panasonic AMN31112J op het oog als bewegingssensor.
- Daarna wil ik een radar module gaan testen, bijvoorbeeld de B+B HYG RAD-MOD die Femme aanraadt.
- Ook wil ik aan de slag met magneetsensoren om te bepalen of ramen en deuren open of dicht zijn.

=> deze drie lijken me allemaal sensoren die twee states hebben namelijk '0/off/low/closed/false' of '1/on/high/open/true' dus normaal gezien zou dat moeten lukken met de binary sensor input FB: https://github.com/Michie...NPUT_BINARYSENSOR_MQTT.md

de MQTT topic is inderdaad een concatinatie van het ingestelde prefix en de FB naam. Als je alle events wilt ontvangen voor alle sensoren kan je gewoon gebruik maken MQTT wildcards: 'WAGO-PFC200/Out/DigitalInputs/BinarySensors/#' bijvoorbeeld. Het MQTT protocol is echt gemaakt om zo te gaan toepassen zoals het nu in de PLC logica zit. Welke domotica software gebruik je precies? Bij OpenHAB en HomeAssistant zou het alvast geen probleem mogen geven met Domoticz heb ik geen ervaring maar aangezien het een vrij populair platform is zou het me verwonderen moest dit een probleem geven.

Mijn eigen situatie = Home Assistant, de configuratie van elke FB in Home Assistant word telkens meegeeven in de docs ook. Los van het feit dat ik HA gebruik zou de logica normaal gezien in iedere domotica platform integreerbaar moeten zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BROSSIE
  • Laatst online: 16-09 17:10
Fraggar schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 20:36:
[...]

Ik ben op zoek naar een inbouwmagneetcontact, het liefst wit. Is de 100VDC die bij dit magneetcontact vermeld staat een maximum? Werkt dit met 24VDC?

En maakt het verschil in de toepassing met een PLC of het NO of NC is?
Of je een NO of NC hebt is alleen van belang als je magneetcontact defect is en je wilt dat de PLC iets wel of juist niet doet als dat gebeurt is.
Bijv. een raam dat naar buiten open gaat en je stuurt rolluiken aan. Dan wil je altijd zeker weten dat het raam dicht is en dan gebruik je een NC contact.
NO NC uitleg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggar
  • Niet online
MichVw schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 07:41:
=> deze drie lijken me allemaal sensoren die twee states hebben namelijk '0/off/low/closed/false' of '1/on/high/open/true' dus normaal gezien zou dat moeten lukken met de binary sensor input FB
Top, dit ga ik proberen!
MichVw schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 07:41:
de MQTT topic is inderdaad een concatinatie van het ingestelde prefix en de FB naam. Als je alle events wilt ontvangen voor alle sensoren kan je gewoon gebruik maken MQTT wildcards: 'WAGO-PFC200/Out/DigitalInputs/BinarySensors/#' bijvoorbeeld. Het MQTT protocol is echt gemaakt om zo te gaan toepassen zoals het nu in de PLC logica zit. Welke domotica software gebruik je precies?
Ik gebruik domoticasoftware die ik zelf heb ontwikkeld, maar deed vooralsnog niets met MQTT. Bedankt voor het verhelderen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MichVw
Fraggar schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 11:04:
[...]

Top, dit ga ik proberen!

[...]

Ik gebruik domoticasoftware die ik zelf heb ontwikkeld, maar deed vooralsnog niets met MQTT. Bedankt voor het verhelderen!
zelf ontwikkelde domoticasoftware :o gek! waarom ben je die richting uit gegaan?
Om de states van je items goed te krijgen in je domoticasoftware: het zit hem in de kleine dingen, zoals de MQTT retain flag. Een aanrader zou zijn om een te kijken hoe Home Assistant er mee omgaat in hun items:
- MQTT Binary switch: https://www.home-assistant.io/components/binary_sensor.mqtt/
- MQTT light: https://www.home-assistant.io/components/light.mqtt/
- MQTT sensor: https://www.home-assistant.io/components/sensor.mqtt/

in m'n PLC soft gebruik ik volgende guidelines als ik iets nieuw ontwikkel:
input (=sensor): indien het gaat om events => publish zonder retain, indien het gaat om state => publish met retain.
output (=actuator), geen retain flag maar wel een publish van de state op startup van de PLC

Verder heeft Home Assistant ook de optie om MQTT birth and last will toe te voegen aan items waardoor je items 'unavailable' worden als je device niet meer online is. Zit ook al in de PLC logica geimplementeerd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggar
  • Niet online
MichVw schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 11:50:
zelf ontwikkelde domoticasoftware :o gek! waarom ben je die richting uit gegaan?
Ik ben daar jaren geleden mee begonnen omdat Home Assistant toen nog in de kinderschoenen stond en ik behoefte had aan iets wat volledig aan mijn wensen aansloot. De back-end is geschreven in python en bevat modules voor alle technieken en apparaten die ik gebruik. Voor de front-end wilde ik dat mijn vrouw ook de logica kan aanpassen en heb ik een web-interface gebouwd, zie de plaatjes hieronder voor een voorbeeld hoe je een nieuwe actie toevoegt en hoe de regel eruit ziet die de projector uitschakelt middels het IRTrans-apparaat en daarna de sfeerverlichting weer bijstelt.

Zover ik begrijp heeft de huidige domoticasoftware nog steeds beperkte opties om met een eenvoudige web-interface regels op te stellen, terwijl dit juist een van de belangrijkste zaken binnen domotica is. Ik heb gezien dat men werkt met tekst (YAML), Blockly, Node-RED of de automation editor van HA, deze opties vind ik zelf nog niet prettig genoeg. Als ik een nieuw scenario in mijn hoofd heb wil ik dat op mijn telefoon eenvoudig in elkaar kunnen klikken. Maar ik begrijp ook wel dat dit niet makkelijk te realiseren is als je veel verschillende componenten ondersteunt.

https://i.imgur.com/lfGT5xq.png
https://i.imgur.com/N9c0R7A.png
https://i.imgur.com/fJARxip.png

[ Voor 7% gewijzigd door Fraggar op 17-07-2019 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xelnaha
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 25-05 00:46
Hallo,

ik ben ook aan het inlezen voor gebruik voor een PLC aangzien mijn huis ook helemaal over de kop gaat. Wat ik me afvroeg is hoe jullie de stopcontacten schakelen? Zijn er (semi) goedkope stop contacten die op 24v een relay hebben ipv zeg E100 / stopcontact? Dat tikt namelijk nog al aan.

Ik heb gegoogled, maar kan niet 123 vinden wat ik zoek. Of mijn zoek term is niet correct,

een pointer zou helpen, or misschien in the intro wat links naar niet alleen de PLC maar ook geschikte randapparatuur voor de meest normale zaken een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
xelnaha schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 10:47:
Hallo,

ik ben ook aan het inlezen voor gebruik voor een PLC aangzien mijn huis ook helemaal over de kop gaat. Wat ik me afvroeg is hoe jullie de stopcontacten schakelen? Zijn er (semi) goedkope stop contacten die op 24v een relay hebben ipv zeg E100 / stopcontact? Dat tikt namelijk nog al aan.

Ik heb gegoogled, maar kan niet 123 vinden wat ik zoek. Of mijn zoek term is niet correct,

een pointer zou helpen, or misschien in the intro wat links naar niet alleen de PLC maar ook geschikte randapparatuur voor de meest normale zaken een idee?
In plaats van een relais in een wandcontactdoos te stoppen is de gangbare weg om wcd's in ster te bedraden vanaf een verdeelkast waar je de relais mooi op een din-rail kunt monteren en de bedrading via rijgklemmen kunt organiseren. Eventueel kun je meerdere stopcontact vanuit een buis onafhankelijk van elkaar schakelen door vijf aders te trekken zodat je aarde, nul en maximaal drie schakeldraden tot je beschikking hebt.

De kosten voor het aanleggen en bedraden van buizen in stervorm zijn wat duurder omdat er meer buis en draad nodig zijn. De kosten van de relais vallen wel mee. Voor minder dan 10 euro per stuk heb je een 16A relais van bijvoorbeeld Finder.

Om te voorkomen dat je veel (dure en dikke) VD-draden moet trekken kun je er kiezen om op strategische plekken relaiskastjes in huis op te hangen. Zo heb ik dat ook onder andere gedaan voor het schakelen van stelventielen bij de vloerverwarmingsverdelers. Je trekt er een svv-kabel naartoe als signaalkabel naartoe vanuit je centrale schakelkast en in de onderverdelers plaats je de relais om je 230V verbruiker of wcd's mee te schakelen.

[ Voor 14% gewijzigd door Femme op 25-07-2019 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xelnaha
Femme schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 11:07:
[...]

De kosten voor het aanleggen en bedraden van buizen in stervorm zijn wat duurder omdat er meer buis en draad nodig zijn. De kosten van de relais vallen wel mee. Voor minder dan 10 euro per stuk heb je een 16A relais van bijvoorbeeld Finder.
De "fun and games" van Britse bekabeling waar alles in een ring circuit wordt aangelegd en men zowaar geen individuele circuits aanleggen :(

ik zal eens kijken naar je aanbeveling en zien wat hier kan en mag

blijkbaar is er een met de nieuwe bs7671 V18 meer en meer drang om naar radial circuits te gaan. Ben benieuwd hoe dat doorzet.

Helaas mag je hier in de UK niet echt veel aan je installatie doen zoals in Nederland :(

[ Voor 16% gewijzigd door xelnaha op 25-07-2019 14:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kanze
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 20-08 20:04
Ben net nieuw op het forum. Wij starten binnenkort met het uitgraven van onze kelder en ben dus nu reeds bezig met het plannen van elektrotechniek. Het wordt hier een combinatie van PLC met OpenHab in een later stadium.

Wil jullie al graag bedanken voor alle informatie die jullie hebben gedeeld in deze topic. Het helpt een nieuwelijk echt ongelofelijk vooruit!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MichVw
@Kanze als je je erin kan vinden om een wago pfc100 of pfc200 aan te schaffen zou ik dit aanraden: https://github.com/Michie...e/HomeAutomation.CoDeSys3

Het is een referentie architectuur met MQTT om events uit te sturen vanuit de PLC. Aan de hand van subscripties kan je dan weer acties laten uitvoeren in de plc (bv schakelen outputs).

Ik ben er een dikke 2j mee bezig geweest om het op punt te krijgen. Een sterretje waardeer ik dan ook zeker 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjan_1980
Ik ben het helemaal met je eens wat je aangeeft op je gifthub page, daarom heb ik ook voor een Wago plc gekozen voor de besturing van de verwarmings installatie, ik had gerust een andere weg kunnen bewandelen doormiddel van software draaien op mijn server.

Bij mij draait de wage plc zoals aangegeven alleen de verwarmings installatie, praat hierbij over een warmtepomp, warmtepomp boiler met panelen en een pelletketel, dit alles moet netjes gestuurd worden afhankelijk van de warmtevraag en behoefte. Tevens kan de warmtepomp koelen.

Ik gebruik voor de commandos naar en van de PLC gewoon de KNX library en communicatie module.

Reden dat de temperatuur waardes de KNX bus op moeten is dat ik een Divus KNX server gebruik voor de visualisatie, zodat alles grafisch in een omgeving blijft. Grens waarde aanpassingen kunnen ook van hieruit gedaan worden.

De kleine kast waar de loxone miniserver in zit gaat deze week van de muur en er komt een twee deurs kast voor in de plaats zodat alles netjes de ruimte heeft.
MichVw schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 17:34:
@Kanze als je je erin kan vinden om een wago pfc100 of pfc200 aan te schaffen zou ik dit aanraden: https://github.com/Michie...e/HomeAutomation.CoDeSys3

Het is een referentie architectuur met MQTT om events uit te sturen vanuit de PLC. Aan de hand van subscripties kan je dan weer acties laten uitvoeren in de plc (bv schakelen outputs).

Ik ben er een dikke 2j mee bezig geweest om het op punt te krijgen. Een sterretje waardeer ik dan ook zeker 😉

[ Voor 11% gewijzigd door arjan_1980 op 31-07-2019 07:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xelnaha
@arjan_1980 , wat is voor jou de reden geweest om over te stappen van loxone naar wago?

ik ben beide aan het overwegen en ben benieuwd wat jou redenen zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjan_1980
Ik ben niet overgestapt van loxone naar wago, ik heb de installatie op KNX gebaseerd en gebruik een visualisatie server hiervoor. KNX is niet Loxone zijn sterkste punt.

Wago heeft een volledige integratie met KNX en een ETS plugin, vandaar mijn reden en de in en out put modules zijn beter af te stemmen op de behoefte.

Een ding moet ik wel meegeven, als je geen PLC programmeer achtergrond is de Wago PLC wel een grotere leer curve dan de loxone miniserver. Programmering van de miniserver is erg makkelijk.

Een andere reden is dat ik geen vendorlock wil hebben, loxone heeft mooie producten, maar ze waren in het begin veel opener, een eigen forum enzo, dat hebben ze allemaal afgestoten en werken steeds meer met certified installers.

KNX is een standaard en geen merk, WAGO 750 modules worden in de industrie zoveel gebruikt dat spares nooit een probleem zal worden. Sta je dan met je installatie op loxone en gaat er een extension kapot en kan je die niet meer krijgen door lever problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichVw
Het grootte aanbod van wago 750 modules op de markt was ook één van mijn drijfveren om te gaan voor een implementatie met de wago pfc controller. Als je nu bijvoorbeeld zoekt zal je zien dat je nog altijd moeiteloos een wago controller van 10j geleden nieuw kan aaschaffen.

@arjan_1980 interessant! Welke knx devices gebruik je precies voor hvac? Iets wat ik nog helemaal moet uitzoeken (hvac). Dus alle info is welkom 🙂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjan_1980
Ik gebruik voor de fan coil units gewoon merten fan coil actors, zit alle sturing al in en kan zo in de visualisatie van mijn Divus knx server. Vloerverwarming idem dito.

Mocht je HVAC wel willen uitvoeren met Wago kan je eventueel de Wago HVAC librarie gebruiken, staan heel veel functie blokken speciaal voor verwarming en ventilatie sturing in, met een volledige PDF waar elk functie blok uitgelegd word.

Mocht je hem niet kunnen vinden moet je het even laten weten. Deze librarie gebruik ik onder codesys 2.3, geen idee als hij ook onder codesys 3 bruikbaar is.
MichVw schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 18:56:
Het grootte aanbod van wago 750 modules op de markt was ook één van mijn drijfveren om te gaan voor een implementatie met de wago pfc controller. Als je nu bijvoorbeeld zoekt zal je zien dat je nog altijd moeiteloos een wago controller van 10j geleden nieuw kan aaschaffen.

@arjan_1980 interessant! Welke knx devices gebruik je precies voor hvac? Iets wat ik nog helemaal moet uitzoeken (hvac). Dus alle info is welkom 🙂

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• VBP8501
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 03-07-2023
Juist de laatste hand gelegd aan de montageplaat van de kast. Nu wat spierkracht vinden om het op te hangen..

'k zal later nog wat meer duiding geven bij mijn keuzes, maar laat ons zeggen dat het sterk geïnspireerd is op de info in dit forum en de blogpost van Femme (waarvoor dank _/-\o_ )

https://photos.app.goo.gl/SZaWbSfjd1LCicz77

Het was wel niet eenvoudig om alles erin te krijgen. 120x120 is zowat de grootste hangkast die ik kon vinden en ik wou absoluut vermijden om meerdere kasten te plaatsen. En staande kasten waren nog is dubbel de prijs 8)7 Ik heb daarom op voorhand alles in autocad uitgetekend. Iedere klem had ik eerst digitaal geplaatst voordat ik aan het fysieke werk begon.

Hetgeen nog niet geklableerd is en niet op de plaat past, zijn de 5V/24V level omvormer voor de PIR sensoren (eerder genoemde panasonics). Die ga ik aan de linker binnenkant van mijn kast hangen.

Een paar snelle tips die ik niet heb gevonden op het forum maar die anderen misschien kunnen helpen:
- probeer te standaardiseren, niet teveel verschillende soorten klemmen gebruiken, ook niet teveel kabelsecties
- 1 kabel = 1 klem is leuk maar voor een UTP heb je dan een 8 etage klem nodig die veel teveel plaats inneemt. Ik laat bv de UTP van mijn drukknoppen (altijd dubbele drukknop + 2 statusleds + 1-wire apparaat) toekomen op een 4 etage klem voor de 2DI's en 2DO's en de 24V voeding, GND, en de 1-wire op potentiaalverdelers. Ook gebruik je niet altijd alle draden van een UTP (lusje voor magneetsensoren bv). Zonde van de plaats.
- Kabelgoten met een diepte die ongeveer gelijk komen met de bovenkant van je automaten lijkt mij een goede maat (6cm in mijn geval)
- Neem diepe DIN rail (niet de platte variant) met gaten, werkt veel gemakkelijker
- Een kast met een montageplaat wil zeggen dat je eerst de kast kunt hangen, alles op de montageplaat monteren en vervolgens de montageplaat in de kast... monteren
- Ik heb 0.75mm² gebruikt voor het merendeel van het laagspanningsgedeelte (ook voor de DI's en DO's). Bij nader inzien had ik beter iets kleiner van sectie genomen voor de DI's en DO's. Keuze gemaakt om gemakkelijker te kunnen hanteren.
- Flexibele draad gebruiken voor het hoogspanningsgedeelte is leuk, legt zich mooi in de kabelgoten. Maar als je de preflex op maat begint te snijden heb je echt veel korte stukken draad over. Ik heb vooral daarvan gebruik gemaakt (hoewel ik ook flexibele had liggen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjan_1980
Een erg nette kast, die van mij is een stuk leger, althans minder bedrading, dit omdat ik ook KNX erbij gebuik.

Ik zag bij jou de Esera 1-wire module in de kast zitten, hoe goed werkt dit in combi met de Wago PLC, er komt in het achterhuis wat nog in aanbouw is ook een stuurkast met Wago 750-841 module als MODBUS slave, en wil daar ook 1-wire gaan gebruiken, had al gekeken naar de Esara module vandaar.

Wat is voor jou de reden geweest om niet voor de 230v eldoled drivers te gaan, scheelt een extra voeding vandaar.
VBP8501 schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 00:23:
Juist de laatste hand gelegd aan de montageplaat van de kast. Nu wat spierkracht vinden om het op te hangen..

'k zal later nog wat meer duiding geven bij mijn keuzes, maar laat ons zeggen dat het sterk geïnspireerd is op de info in dit forum en de blogpost van Femme (waarvoor dank _/-\o_ )

Het was wel niet eenvoudig om alles erin te krijgen. 120x120 is zowat de grootste hangkast die ik kon vinden en ik wou absoluut vermijden om meerdere kasten te plaatsen. En staande kasten waren nog is dubbel de prijs 8)7 Ik heb daarom op voorhand alles in autocad uitgetekend. Iedere klem had ik eerst digitaal geplaatst voordat ik aan het fysieke werk begon.

Hetgeen nog niet geklableerd is en niet op de plaat past, zijn de 5V/24V level omvormer voor de PIR sensoren (eerder genoemde panasonics). Die ga ik aan de linker binnenkant van mijn kast hangen.

Een paar snelle tips die ik niet heb gevonden op het forum maar die anderen misschien kunnen helpen:
- probeer te standaardiseren, niet teveel verschillende soorten klemmen gebruiken, ook niet teveel kabelsecties
- 1 kabel = 1 klem is leuk maar voor een UTP heb je dan een 8 etage klem nodig die veel teveel plaats inneemt. Ik laat bv de UTP van mijn drukknoppen (altijd dubbele drukknop + 2 statusleds + 1-wire apparaat) toekomen op een 4 etage klem voor de 2DI's en 2DO's en de 24V voeding, GND, en de 1-wire op potentiaalverdelers. Ook gebruik je niet altijd alle draden van een UTP (lusje voor magneetsensoren bv). Zonde van de plaats.
- Kabelgoten met een diepte die ongeveer gelijk komen met de bovenkant van je automaten lijkt mij een goede maat (6cm in mijn geval)
- Neem diepe DIN rail (niet de platte variant) met gaten, werkt veel gemakkelijker
- Een kast met een montageplaat wil zeggen dat je eerst de kast kunt hangen, alles op de montageplaat monteren en vervolgens de montageplaat in de kast... monteren
- Ik heb 0.75mm² gebruikt voor het merendeel van het laagspanningsgedeelte (ook voor de DI's en DO's). Bij nader inzien had ik beter iets kleiner van sectie genomen voor de DI's en DO's. Keuze gemaakt om gemakkelijker te kunnen hanteren.
- Flexibele draad gebruiken voor het hoogspanningsgedeelte is leuk, legt zich mooi in de kabelgoten. Maar als je de preflex op maat begint te snijden heb je echt veel korte stukken draad over. Ik heb vooral daarvan gebruik gemaakt (hoewel ik ook flexibele had liggen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichVw
VBP8501 schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 00:23:

enkele vragen:
- welke magneetcontacten gebruik je?
- welke pir sensor gebruik je?
- welke relais gebruik je voor je zonnewering & stopcontacten?
- hoe noemen die kleine nummer plaatjes (model) die je op wago PLC in en outputs hebt hangen? ben er al even naar op zoek maar vond ze nog niet..
- waar schafte je je materiaal aan?

leuke afbeeldingen, bedankt daarvoor!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• VBP8501
arjan_1980 schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 08:56:
Een erg nette kast, die van mij is een stuk leger, althans minder bedrading, dit omdat ik ook KNX erbij gebuik.

Ik zag bij jou de Esera 1-wire module in de kast zitten, hoe goed werkt dit in combi met de Wago PLC, er komt in het achterhuis wat nog in aanbouw is ook een stuurkast met Wago 750-841 module als MODBUS slave, en wil daar ook 1-wire gaan gebruiken, had al gekeken naar de Esara module vandaar.

Wat is voor jou de reden geweest om niet voor de 230v eldoled drivers te gaan, scheelt een extra voeding vandaar.
Bedankt! Ja een echt domotica systeem is natuurlijk voorzien op eenvoudige bedrading.
Het centrale brein van mijn domotica systeem wordt eigenlijk een raspberry pi (variant) met openhab. Die gaat de 1-wire dus uitlezen. Via Modbus kan de PLC dan uitgelezen/aangestuurd worden. Ik dacht wel een aantal basisfuncties (eenvoudig, niet sferen, schakelen van lampen en zonwering) in de PLC te programmeren (zeker in een eerste fase). Ik kan dus niet goed zeggen hoe de 1-wire module werkt in combinatie met de PLC.
Wat betreft de 230V versie van Eldoled, ik heb hiervoor het advies van Femme in zijn blogpost gevolgd en niet verder onderzocht:
Femme's Storblog: Smarthome kooptips voor de doe-het-zelver
MichVw schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 13:36:
[...]
enkele vragen:
- welke magneetcontacten gebruik je?
- welke pir sensor gebruik je?
- welke relais gebruik je voor je zonnewering & stopcontacten?
- hoe noemen die kleine nummer plaatjes (model) die je op wago PLC in en outputs hebt hangen? ben er al even naar op zoek maar vond ze nog niet..
- waar schafte je je materiaal aan?

leuke afbeeldingen, bedankt daarvoor!
Magneetcontacten: https://www.dmlights.be/diverse_gr_2020_12wg_2k2~021DB
koste toen wel een pak minder, 8,4€
Ik heb hiervoor eigenlijk het advies van mijn schrijnwerker gevolgd omdat ik niet goed wist wat en hoe toen. Ik heb ook een stel liggen van AliExpress en ga die inzetten in de binnendeuren (ga ik zelf doen). Had wat watervrees om Chinese in de buitendeuren te plaatsen.

PIR sensoren: https://www.conrad.be/p/p...112j-3-6-vdc-10-mm-504928
Ook naar analogie met Femme zijn advies. Ik vind die bakskes die ze overal verkopen maar niets.

Relais zijn allemaal dezelfde: 4C.01.9.024.0050
https://www.befr.ebay.be/...Wechsler-16A/113771011416
Ik heb er ook een paar met 2 polen die ik eigenlijk gebruik als 1 polige. Mijn zonwering heeft 3 draden waarvan er eentje altijd onder spanning mag blijven staan. Maar ik dacht deze eerst ook te schakelen.

Nummering: oh ik heb hier ook LANG achter gezocht. Lijkt zoiets dom, kost zo weinig en TOCH... Beste is dat je op de site van de fabrikant zoekt welke klem je gebruikt en daar dan voor de nummering gebruikt.
Zoals je kunt zien heb ik 3 soorten klemmen die ik veel gebruik:
Wago 2003-7646 (heerlijk dat de massa aan de rail hangt): https://www.dmlights.be/wago_wa_2003_7646~03H3Y
Weidmuller PP4: https://www.eibmarkt.com/...3a/Product/View/NS0494346
Weidmuller PRV4: https://www.eibmarkt.com/...3a/Product/View/NS0494512

Voor deze 3 heb ik de nummering Wago 793-5566 gebruikt. Past wel niet zo heel goed voor de Weidmuller maar goed genoeg om functioneel te zijn: https://www.eibmarkt.com/...3a/Product/View/NS0466079
Voor de aders te markeren heb ik deze nummering gebruikt: https://www.eibmarkt.com/...3a/Product/View/NS0337084

Sommige dingen heb ik natuurlijk gewoon met een labelprinter gedaan. Als je 10 vellen van 1000 nummers moet kopen is dat wat overkill voor 1 klemmetje :)
De nummering op de PLC modules zaten er al op toen ik ze kocht.

Waar alles kopen? Merendeel van het elektrisch materiaal was bij DMLights. Goede prijzen en ik had geen fut om voor ieder klein prul op internet aan prijsvergelijking te doen. Ook super service en snelle levering. Ben zelf naar de winkel gereden voor mijn 2km installatiekabels 8)7 . Voor grote inkopen heb ik wel vergeleken. Zie hierboven al voor de links waar ik dingen heb gekocht. Andere:
PLC: starterspakket op 2dehands & 2 bestelling van 25 modules via ebay
Voedingen: conrad
Draad, weidmullerklemmen, en wat klein prul via Eibmarkt
Kast zelf https://www.eg-tronic.de/...tschrank-h1200xb1200xt300
Andere specialekes was zoektocht op internet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjan_1980
Ik zou wel het advies geven om de basis functies in de PLC te laten, schakelen en verknopingen, want anders heb je veel factoren wat je systeem naar beneden kan brengen, netwerk, raspberry pi, software op de pi.

Wago heeft een mooie building library waar voor rolluik en verlichting sturing standaard functie blokken aanwezig zijn.

Nog een probleem met modbus is dat als de master even geen communicatie krijgt met de slave er geen updates doorgevoerd worden, noem een heater die je aanstuurt, die zal bij een communicatie uitval nooit meer uitgaan tot er weer een link is tussen de master en slave. Je kunt dit natuurlijk wel in de PLC programmeren natuurlijk, dat hij naar een bepaalde state gaat bij verlies van commuicatie.

De Wago PLC's zijn super stabiel.
VBP8501 schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 20:38:
[...]

Bedankt! Ja een echt domotica systeem is natuurlijk voorzien op eenvoudige bedrading.
Het centrale brein van mijn domotica systeem wordt eigenlijk een raspberry pi (variant) met openhab. Die gaat de 1-wire dus uitlezen. Via Modbus kan de PLC dan uitgelezen/aangestuurd worden. Ik dacht wel een aantal basisfuncties (eenvoudig, niet sferen, schakelen van lampen en zonwering) in de PLC te programmeren (zeker in een eerste fase). Ik kan dus niet goed zeggen hoe de 1-wire module werkt in combinatie met de PLC.

[ Voor 4% gewijzigd door arjan_1980 op 06-08-2019 14:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kanze
Reeds veel bijgeleerd uit dit topic waarvoor dank. Na veel lezen ben ik uitgekomen op de reeds beproefde combinatie van PFC200 met een netwerk van 1-Wire sensors en DMX voor sturing van LED verlichting.

Ik ben eigenlijk bijzonder benieuwd naar hoe jullie de bekabeling in je huis hebben aangepakt. Ik merk op veel beeldmateriaal op het forum dat in Nederland gebruik wordt gemaakt van loze gele (of beige) buizen. Voor wat ik kan uitmaken gaat hier vanalles in. Van installatiedraad tot UTP. Zijn dat kunststofbuizen van 3/4de duim dan?

Hier in België werken installateurs namelijk zeer graag met flexbuis of preflexbuis waar de desbetreffende kabel al reeds werd doorgetrokken bij de fabrikant. Makkelijk werken voor de installateur maar die buizen zijn ook langs de binnenkant geribbeld. Ik stel me dus vragen bij of het wel mogelijk is om daar ooit een nieuwe of andere kabel door te trekken. Als er hier Belgen meelezen die ervaring hebben met het bekabelen van een huis voor PLC (of Loxone/KNX) domotica hoor ik het graag.

Daarnaast vraag ik me ook af hoe best al die sensors mooi in te bouwen en af te werken. Ik zag dat Femme zijn temperatuursensors achter de drukknop steekt. Leuke oplossing! Helaas lukt dat niet met alle sensors.

Ik vraag het omdat ik liefst per ruimte een standaard "sensor-kit" wil plaatsen. Zie het als een combinatie van temperatuur, luchtvochtigheid, aanwezigheid, en lichtsterkte. Dat lijkt me op papier bijzonder interessant maar ik weet niet of dit op zich wel realistisch is of hoe ik het zelfs mooi zou kunnen inbouwen. Ik dacht bijvoorbeeld van naast de lichtknop een tweede "potje" te voorzien waar de sensors in wonen. Maar dan moet dat ook weer op elke locatie zo gedaan worden.

Kortom ik kan wel wat advies gebruiken over het verstandig en mooi plaatsen van al die 1Wire sensors.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VBP8501
Kanze schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 01:19:
Hier in België werken installateurs namelijk zeer graag met flexbuis of preflexbuis waar de desbetreffende kabel al reeds werd doorgetrokken bij de fabrikant. Makkelijk werken voor de installateur maar die buizen zijn ook langs de binnenkant geribbeld. Ik stel me dus vragen bij of het wel mogelijk is om daar ooit een nieuwe of andere kabel door te trekken. Als er hier Belgen meelezen die ervaring hebben met het bekabelen van een huis voor PLC (of Loxone/KNX) domotica hoor ik het graag.
Ik heb het huis bekabeld met voorbedraden flexbuizen. Heb al enkele keren opnieuw een draad moeten doortrekken (tip: een stukje tape aan het einde van de buis om de draden vast te houden bespaard je veel miserie achteraf). Het gemakkelijkste is om een trekdraad te gebruiken met een bol vooraan. Zoiets: https://images.app.goo.gl/qkyfshqobxXq29d36

Maar het blijft niet eenvoudig.
Daarnaast vraag ik me ook af hoe best al die sensors mooi in te bouwen en af te werken. Ik zag dat Femme zijn temperatuursensors achter de drukknop steekt. Leuke oplossing! Helaas lukt dat niet met alle sensors.
Doe ik ook, wel via een JST connector. Hangt wat af van welke sensor je bedoelt. Mijn luchtvochtigheid, voc sensoren zijn doosjes aan de muur/plafond. De PIR sensoren zijn zoals bij Femme, bolletjes aan het plafond/muur.
Ik vraag het omdat ik liefst per ruimte een standaard "sensor-kit" wil plaatsen. Zie het als een combinatie van temperatuur, luchtvochtigheid, aanwezigheid, en lichtsterkte. Dat lijkt me op papier bijzonder interessant maar ik weet niet of dit op zich wel realistisch is of hoe ik het zelfs mooi zou kunnen inbouwen. Ik dacht bijvoorbeeld van naast de lichtknop een tweede "potje" te voorzien waar de sensors in wonen. Maar dan moet dat ook weer op elke locatie zo gedaan worden.
Kan wel interessant zijn, met een blindplaat van Niko waar je een gat in boort voor de PIR sensor bv kan je dat mooi afwerken. Plus je kan gemakkelijk aan de bedrading aan. Alleen zul je wel wat zelf moeten knutselen want ik ken niet direct een leverancier van zo'n "sensor-kit"?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• arjan_1980
De buizen zijn 5/8 16mm, en inderdaad ik heb ze ook overal door het huis liggen, en van alles gaat er door, ik heb voor de 1-wire sensoren paarse EIB kabel gekocht, voor KNX de groene, en rode EIB kabel voor de brandmeld installatie en alarm sensoren.

De buizen zijn lekker goedkoop, kan je buigen met een buigveer, dus je kan er makkelijk later wat anders door trekken.
Reeds veel bijgeleerd uit dit topic waarvoor dank. Na veel lezen ben ik uitgekomen op de reeds beproefde combinatie van PFC200 met een netwerk van 1-Wire sensors en DMX voor sturing van LED verlichting.

Ik ben eigenlijk bijzonder benieuwd naar hoe jullie de bekabeling in je huis hebben aangepakt. Ik merk op veel beeldmateriaal op het forum dat in Nederland gebruik wordt gemaakt van loze gele (of beige) buizen. Voor wat ik kan uitmaken gaat hier vanalles in. Van installatiedraad tot UTP. Zijn dat kunststofbuizen van 3/4de duim dan?

Kortom ik kan wel wat advies gebruiken over het verstandig en mooi plaatsen van al die 1Wire sensors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanze
VBP8501 schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 14:45:
[...]

Ik heb het huis bekabeld met voorbedraden flexbuizen. Heb al enkele keren opnieuw een draad moeten doortrekken (tip: een stukje tape aan het einde van de buis om de draden vast te houden bespaard je veel miserie achteraf). Het gemakkelijkste is om een trekdraad te gebruiken met een bol vooraan. Zoiets: https://images.app.goo.gl/qkyfshqobxXq29d36

Maar het blijft niet eenvoudig.
Waarom heb je ondertussen reeds draden opnieuw moeten doortrekken? Van veel Nederlanders krijg ik het advies om overal 20mm PVC buis te leggen maar Belgen verklaren me dan weer gek omdat het zo veel werk zou zijn. Straf hoe de werkwijze in twee landen zo uit elkaar loopt.

Daarom zit ik nu te denken aan een soort hybride oplossing. PREFLEX met 3G2.5/1.5 voor alle stopcontacten en bekabeling van de verlichting. PREFLEX CAT5 UTP of PREFLEX SVV voor bekabeling naar drukknoppen en sensoren. Daarnaast PVC buis voor CAT7A.Wil ik dan over 25 jaar fiber trekken gaat dat nog. Wat denken jullie van die combinatie
[...]

Doe ik ook, wel via een JST connector. Hangt wat af van welke sensor je bedoelt. Mijn luchtvochtigheid, voc sensoren zijn doosjes aan de muur/plafond. De PIR sensoren zijn zoals bij Femme, bolletjes aan het plafond/muur.

[...]
Welke sensoren heb je hiervoor gebruikt? Trek je per ruimte 1 SVV kabel langs alle sensors?
Kan wel interessant zijn, met een blindplaat van Niko waar je een gat in boort voor de PIR sensor bv kan je dat mooi afwerken. Plus je kan gemakkelijk aan de bedrading aan. Alleen zul je wel wat zelf moeten knutselen want ik ken niet direct een leverancier van zo'n "sensor-kit"?
Zoiets zou ik dan zelf moeten ontwerpen en fabriceren inderdaad. Tenzij iemand een oplossing hiervoor kent. Het idee kwam eigenlijk van wat ik in het KNX-topic had gezien. Daar heb je (touch)schakelaars met ingebouwde lichtsensors. Het principe is vrij eenvoudig. Een tweede potje naast de wandschakelaar voorzien en daarin alle sensoren inbouwen. Zoals je zegt NIKO bindplaat ervoor. Alleen, geen idee hoe efficiënt dit zal zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• UglyDinosaur
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 29-04 09:01
Ikzelf ben ook bezig met mijn domotica te vernieuwen hier en heb gebruik gemaakt van de DS18B20 one-wire temperatuursensoren. Ik heb naakte sensoren gekocht en zelf de nodige kabels hier aan vast gemaakt en in een klein metalen busje gestoken en vastgezet met "Thermal glue". Dan een gaatje van 6mm geboord in de kader van een NIKO stopcontact en daarin vastgezet met een lijmpistool.

Voor de communicatie met de PFC200 met codesys kan je modules kopen, maar ik ben zelf gaan zoeken naar een andere oplossing omdat ik die te duur vond. Ik heb het ondertussen perfect werken gekregen met een arduino MEGA (arduino UNO heeft te weinig geheugen) die de sensoren uit leest en de data via MODBUS TCP doorstuurt naar de PLC. Heb ook nog een schermpje aangesloten op de arduino waarop de temperaturen te zien zijn en in de code ook dadelijk MQTT mogelijkheden ingebouwd.

Veel werk maar lekker goedkoop :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VBP8501
Kanze schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 17:11:
Waarom heb je ondertussen reeds draden opnieuw moeten doortrekken? Van veel Nederlanders krijg ik het advies om overal 20mm PVC buis te leggen maar Belgen verklaren me dan weer gek omdat het zo veel werk zou zijn. Straf hoe de werkwijze in twee landen zo uit elkaar loopt.
Waarom? Gewoon zwaartekracht. Soms glijdt de kabel uit de buis en moet je die er weer kunnen doorduwen. Juist spotjes zitten hangen aan het plafond en 1 van de buizen die op de verdiepingsvloer erboven ligt was leeg. Bocht in de buis is blijkbaar ook te groot om draden er terug door te krijgen. Morgen eens zien wat ik nog allemaal kan doen.. Maar ik vrees dat het boren gaat worden..
Daarom zit ik nu te denken aan een soort hybride oplossing. PREFLEX met 3G2.5/1.5 voor alle stopcontacten en bekabeling van de verlichting. PREFLEX CAT5 UTP of PREFLEX SVV voor bekabeling naar drukknoppen en sensoren. Daarnaast PVC buis voor CAT7A.Wil ik dan over 25 jaar fiber trekken gaat dat nog. Wat denken jullie van die combinatie
Ik weet niet goed waarom je ooit fiber gaat willen trekken :D. Datacenter plannen? Voorzie anders een valse vloer ;)
Of nu zelfs Cat7A.. Al eens proberen door een buis te trekken? Zo'n kabel is zeer stug.
Welke sensoren heb je hiervoor gebruikt? Trek je per ruimte 1 SVV kabel langs alle sensors?
Zelfde als benbam DS18B20 maar anders uitgevoerd. Die sensoren zitten bij mij gewoon achter de schakelaar. Ik heb ook in de badkamers en in de woonplaats een Esera bakje hangen die een aantal omgevingsparameters meet. Het werkt allemaal nog wel niet (eerst zien dat er lichten kunnen schakelen).

Ik heb geen SVV gebruikt. Enkel UTP cat 6. Ik heb een preflex met Dual UTP getrokken naar alle RJ45 punten (telkens dubbel uitgevoerd). En 1 UTP in preflex naar alle drukknoppen. Ieder punt met drukknoppen is telkens uitgevoerd:
2 drukknoppen
1 1-wire sensor
2 feedback ledjes
Voor de magneetcontacten en de pir sensoren heb ik in functie van het gemak gewerkt. De meeste PIR sensoren worden ofwel rechtstreek naar de kast gebracht, ofwel ergens in een bakje op een verdieping doorgelust. De meeste magneetcontacten werden doorgelust. Meestal via een bakje in de muur dat achteraf dicht gepleisterd wordt.
Alle andere sensoren krijgen een dedicated UTP kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VBP8501
VBP8501 schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 20:38:
[...]
Magneetcontacten: https://www.dmlights.be/diverse_gr_2020_12wg_2k2~021DB
koste toen wel een pak minder, 8,4€
Ik heb hiervoor eigenlijk het advies van mijn schrijnwerker gevolgd omdat ik niet goed wist wat en hoe toen. Ik heb ook een stel liggen van AliExpress en ga die inzetten in de binnendeuren (ga ik zelf doen). Had wat watervrees om Chinese in de buitendeuren te plaatsen.
Ik merk juist dat deze magneetsensoren 2.2kohm geven als ze gesloten zijn en 4.4kohm als ze open zijn. Dit kun je niet rechtstreeks aan een digitale ingang van de PLC hangen want die zal altijd hoog geven. Zelfs met een eenvoudige spanningsdeler lukt dat niet. Toch niet met de 750-402 (digitale 0 bij <5V en digitale 1 bij >15V).
Dus zal ik een opamp circuitje moeten verzinnen vrees ik (en nog ergens plaats vinden in mijn kast..). Ik heb niet veel ervaring met op amps maar dacht om het magneetcontact in serie te zetten met een 3.3kohm weerstand. En dan een referentiespanning van 12V te gebruiken (eenvoudige deler vanaf 24V 8) ).
Bij 2.2kOhm is de ingangsspanning 14.4V > 12V -> 24V uitgang
Bij 4.4kOhm is de ingangsspanning 10.5V < 12V -> 0V uitgang

Klopt die redenering?

Ik heb zeker 11 van dit soort magneetcontacten. Ik ga mijn binnendeuren uitrusten met de chinese variant die wel simpel de kring opent of sluit :)

En dan een printplaatje maken met 3 LM139 quad opamps?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjan_1980
Dit zijn sensoren met een Namur signaal, worden veel gebruikt in de industrie, omdat je hiermee ook kabelbreuk kan detecteren.

Voor je deuren is het beter om gewoon simpele reed contacten te gebruiken, zijn ook makkelijk om in te bouwen, heb deze zelf ook gebruikt, beetje rondzoeken en kosten geen drol, 16mm gat boren, behuizing erin, beetje kit eraan en het zit netjes strak in het kozijn, de magneet gaat op dezelfde manier.
VBP8501 schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 23:52:
[...]

Ik merk juist dat deze magneetsensoren 2.2kohm geven als ze gesloten zijn en 4.4kohm als ze open zijn. Dit kun je niet rechtstreeks aan een digitale ingang van de PLC hangen want die zal altijd hoog geven. Zelfs met een eenvoudige spanningsdeler lukt dat niet. Toch niet met de 750-402 (digitale 0 bij <5V en digitale 1 bij >15V).
Dus zal ik een opamp circuitje moeten verzinnen vrees ik (en nog ergens plaats vinden in mijn kast..). Ik heb niet veel ervaring met op amps maar dacht om het magneetcontact in serie te zetten met een 3.3kohm weerstand. En dan een referentiespanning van 12V te gebruiken (eenvoudige deler vanaf 24V 8) ).
Bij 2.2kOhm is de ingangsspanning 14.4V > 12V -> 24V uitgang
Bij 4.4kOhm is de ingangsspanning 10.5V < 12V -> 0V uitgang

Klopt die redenering?

Ik heb zeker 11 van dit soort magneetcontacten. Ik ga mijn binnendeuren uitrusten met de chinese variant die wel simpel de kring opent of sluit :)

En dan een printplaatje maken met 3 LM139 quad opamps?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VBP8501
arjan_1980 schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 08:03:
Dit zijn sensoren met een Namur signaal, worden veel gebruikt in de industrie, omdat je hiermee ook kabelbreuk kan detecteren.

Voor je deuren is het beter om gewoon simpele reed contacten te gebruiken, zijn ook makkelijk om in te bouwen, heb deze zelf ook gebruikt, beetje rondzoeken en kosten geen drol, 16mm gat boren, behuizing erin, beetje kit eraan en het zit netjes strak in het kozijn, de magneet gaat op dezelfde manier.
[...]
Ja ze zijn al ingebouwd en op dezelfde manier als je beschrijft. Ik kan ze nu niet meer veranderen zonder breekwerk :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjan_1980
Ze worden normaliter aangesloten op een Ex barrier voor explosie veilige situaties, of op een Input die namur accepteert. Bijvoorbeeld de 750-438 of 439, die gebruiken wij ook veel hier op het platform. Normaliter zit er een schijder tussen omdat de blauwe zijde explosieveilig is, de module die er tussen zit begrenst het vermogen naar de modules, meer niet, maakt in jou situatie geen drol uit.

Die modules zijn wel een stukje duurder nieuw, mischien dat je ze tweedehands kan vinden.

Hier staat een 439 met 4 ingangen.
https://www.ebay.nl/itm/W...f146d9:g:sc4AAOSwNnRYe7qd
VBP8501 schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 08:18:
[...]

Ja ze zijn al ingebouwd en op dezelfde manier als je beschrijft. Ik kan ze nu niet meer veranderen zonder breekwerk :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanze
Ik merk dat mijn PFC200 heel wat coilwhine produceert. Hij is tweedehands dus voor ik alles openmaak op zoek naar een slechte capacitor toch even hier vragen of die van jullie ook zoveel lawaai maakt? Het geluid is zeer hoog in frequentie en goed hoorbaar. De hond wordt er gek van...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThePsycho
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 10:12

ThePsycho

Biertje?

Kanze schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 16:02:
Ik merk dat mijn PFC200 heel wat coilwhine produceert. Hij is tweedehands dus voor ik alles openmaak op zoek naar een slechte capacitor toch even hier vragen of die van jullie ook zoveel lawaai maakt? Het geluid is zeer hoog in frequentie en goed hoorbaar. De hond wordt er gek van...
Ik heb ook net een PFC200 maar bij mij zit de coil whine in de voeding ernaast. DC voedingen hebben een whine in stand-by. (technische uitleg hiervan zou ik op moeten zoeken)
Bij mij gaat de whine weg als ik ook maar een relais schakel via de PLC.

Wat ik zelf heb gedaan is een relais direct op de voeding aansluiten en het probleem was voor mij opgelost.

ID.3 Pro 58 kWh | Ede | 5740 Wp | PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UglyDinosaur
Kanze schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 16:02:
Hier niets te horen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12:17
Die van mij is ook helemaal geruisloos. Zelfde voor de voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12:17
Er is overigens een nieuwe generatie (G2) PFC200. Er kunnen nu Docker containers op draaien, zodat je er oa een Azure IoT Edge device van kunt maken.
Azure IoT Edge op G2 PFC200

[ Voor 20% gewijzigd door THM0 op 19-08-2019 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Paul-
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:08
Het lukt mij niet om DMX aan de praat te krijgen met de PFC200 en CodeSys 3.5. Ik heb zowel de Wago 750-652 als een Artnet DMX Universe 1.1. Alle handleidingen en libraries die ik kan vinden lijken voor CodeSys 2.3 of eCockpit te zijn. Heeft iemand de gouden tip hoe ik DMX met CodeSys 3.5 aan de praat kan krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick_v_L
THM0 schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 21:24:
Er is overigens een nieuwe generatie (G2) PFC200. Er kunnen nu Docker containers op draaien, zodat je er oa een Azure IoT Edge device van kunt maken.
Azure IoT Edge op G2 PFC200
Let wel op met updaten van je PFC200 als je Codesys3,5 draait!
-Paul- schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 22:24:
Het lukt mij niet om DMX aan de praat te krijgen met de PFC200 en CodeSys 3.5. Ik heb zowel de Wago 750-652 als een Artnet DMX Universe 1.1. Alle handleidingen en libraries die ik kan vinden lijken voor CodeSys 2.3 of eCockpit te zijn. Heeft iemand de gouden tip hoe ik DMX met CodeSys 3.5 aan de praat kan krijgen?
Ik heb hem via IP-Symcon aangestuurd, ben benieuwd of iemand de libraries al heeft omgezet naar Codesys 3.5?!

Al bij al, ik ben bijna weer back-on-track! Nu eerst de keuken uitzoeken, vloer en dan moeten ze even opschieten met het huis afbouwen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UglyDinosaur
-Paul- schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 22:24:
Ik heb al lang spijt dat ik de PFC200 gekocht heb om dan via codesys te kunnen werken en zo enkele euro's te kunnen uitsparen... Als ik nu zie wat er allemaal beschikbaar is op e!cockpit qua templates en FB's had ik me al vele uren tijd kunnen besparen... De PFC100 in starter kit was een veel beter idee geweest.

Alleen al mijn verwarming geregeld krijgen met Codesys kost me hopen tijd terwijl je van wago gewoon function blocks en templates kan downloaden die je dan zou kunnen gebruiken....
Nu ga ik waarschijnlijk die HVAC library moeten kopen...
Pagina: 1 ... 6 ... 21 Laatste