Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Domotica met plc's

Pagina: 1 ... 4 5 6 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• MichVw
  • Registratie: mei 2017
  • Laatst online: 09-04 10:30
Femme schreef op maandag 7 januari 2019 @ 09:17:
Ik ben dit weekend bezig geweest om MQTT aan de gang te krijgen op mijn Wago 750-881 voor het verzenden van berichten als een input wijzigt. Ik gebruikt hiervoor de MQTT library van Sebastian Rau. Via Mosquitto komen de berichtjes terecht in een MQTT module voor IP-Symcon die ik heb geschreven door het trucje af te kijken van deze module.
Ik heb iets gelijkaardig gemaakt met het verschil dat er nog eens FB's tussenzitten van OSCAT waardoor aan de hand van drukknoppen door de PLC zowel een enkele, dubbele als lange druk op de drukknop kan herkennen. Zo heeft kan je aan een simpele drukknop meerdere functies gaan hangen (bv, dubbele druk = alle lichten uit in die ruimte). Die events worden allemaal doorgestuurd via MQTT, leuk om iets meer mee verder te doen in een slimmere laag van je setup. De library van Sebastian Rau is prima, ik had zelfde probleem als jij maar met wat hulp van Sebasian zelf heb ik nu wel een betrouwbare implementatie. Indien je interesse hebt wil ik de implementatie gerust delen.

Zelf ben ik wel overgestapt naar een PFC200 (op de kop getikt voor €250 :) :) ) aangezien de library van Sebastian enkel QOS 0 ondersteund en geen MQTT subscriptions. akkoord die QOS zou geen probleem mogen geven aangezien het netwerk verkeer tussen je PLC en Odroid's waarschijnlijk zeer beperkt is. Voor mij zijn de subscriptions wel een must aangezien ik naar een volledige redundante setup wil gaan waar de PLC ook helemaal zelfstandig kan opereren zonder Odroid/Rpi/... , hoe je het ook draait of keert: een PLC blijft elektronisch gezien de betrouwbaarste/meest robuuste component. Succes!

• noahmaes
  • Registratie: januari 2019
  • Laatst online: 08-02 12:26
Wat een fantastisch topic!

Ik begonnen de elektronica mijn huis in een 'sterrenstelsel' aan te leggen, waarbij verlichting/stopcontacten etc op 1 centraal punt uitkomen. Met de wandschakelaars kan ik nu direct de diverse relais bedienen (Finder 4C.01.9.012.0050 en de 4C.01.8.230.0060 uit Femmes voorbeeld).

Omdat ik de kosten laag wil houden ben ik op zoek naar goedkope IO modules, als de genoemde EX1S 30MR, Pokeys 57E maar ook https://www.conrad.nl/p/d...gitale-ingangen-32-196560

Tot mijn verbazing zie zie ik dat de finder relais een minimale ingangsspanning van 12v en de meeste goedkope relais een uitgangsspanning van 5v hebben; hebben jullie hier een slimme oplossing voor? (zonder hier een extra set van relais weer tussen te zetten). Kan ik beter voor andere relais gaan?

• Femme
  • Registratie: juni 1999
  • Laatst online: 18:48

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
noahmaes schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 11:02:
Wat een fantastisch topic!

Ik begonnen de elektronica mijn huis in een 'sterrenstelsel' aan te leggen, waarbij verlichting/stopcontacten etc op 1 centraal punt uitkomen. Met de wandschakelaars kan ik nu direct de diverse relais bedienen (Finder 4C.01.9.012.0050 en de 4C.01.8.230.0060 uit Femmes voorbeeld).

Omdat ik de kosten laag wil houden ben ik op zoek naar goedkope IO modules, als de genoemde EX1S 30MR, Pokeys 57E maar ook https://www.conrad.nl/p/d...gitale-ingangen-32-196560

Tot mijn verbazing zie zie ik dat de finder relais een minimale ingangsspanning van 12v en de meeste goedkope relais een uitgangsspanning van 5v hebben; hebben jullie hier een slimme oplossing voor? (zonder hier een extra set van relais weer tussen te zetten). Kan ik beter voor andere relais gaan?
Als je betaalbare I/O zoekt zou ik eens kijken naar Railduino 2.0. Voor 260 euro heb je de LAN versie met 12 solid state relais, 24 digitale inputs, twee analoge inputs en outputs, acht digitale outputs en een 1-wire interface. De Railduino heeft een eigen udp protocol waarmee het ding berichtjes over statusveranderingen van de inputs naar je smarthome controller kan sturen, zodat hij ook geschikt is voor pulsdrukkers. Modbus polling (met de controller als master) is daar gewoon niet snel genoeg voor.

• deWit
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 20:29

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Femme schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 11:19:
[...]

Het decoderen van berichtjes heb ik zelf in de hand met mijn MQTT Topic module voor IP-Symcon. Dat ziet er zo uit:

[Afbeelding: MQTT topic]

MQTT Client configuratieformulier:

[Afbeelding: MQTT client]
Heb je zelf een MQTT cliënt geschreven als module voor IP Symcon of gebruik gemaakt van 1 van de bestaande die her en der te vinden zijn? Ik krijg het niet stabiel draaiend... Continu buffers die vol lopen of verbindingen die eruit schieten...

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
deWit schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 21:35:
[...]

Heb je zelf een MQTT cliënt geschreven als module voor IP Symcon of gebruik gemaakt van 1 van de bestaande die her en der te vinden zijn? Ik krijg het niet stabiel draaiend... Continu buffers die vol lopen of verbindingen die eruit schieten...
Ik heb me laten inspireren door deze module: https://github.com/Schnittcher/IPS-KS-MQTT

De mijne is nog een proof of concept. Het connecten/reconnecten bij opstarten of wegvallen van de verbinding moet nog geautomatiseerd worden. Als de verbinding is opgezet loopt ie stabiel.

• Oystein
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 16:14
Er wordt in dit topic ook regelmatig gesproken over geschikte relais die aangestuurd worden vanuit de digitale PLC uitgangen ... deze relais kosten toch al snel meer dan 10 Euro / stuk.

Zelf ben ik ook op speurtocht geweest voor een compacte 16A set (relais + socket) waar ik vaak genoeg heb gemerkt dat een relais officieel wel als 16A is opgegeven maar dat de bijbehorende socket maar bijv. 12A of 15A blijkt te zijn.

Ik heb deze combi gevonden: relais 24Vdc - schakelvermogen 240 Vac / 16A
Relais : TE Connectivity model XT314L24
Socket : TE Connectivity model RT78725

Compleet vanaf 10 st. 7,93 Euro
Compleet vanaf 25 st. 7,33 Euro
(alles ex BTW)

Te koop bij Farnell .. ik weet het zij leveren alleen aan zakelijke accounts maar gelukkig kan ik via mijn werk veel regelen.

Zij er nog andere interessante relais of leveranciers om eens naar te kijken ?

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
@Oystein: Ik gebruik zelf Finder 4C.01.9.024.0050 relais. Momenteel te vinden voor € 8,35 per stuk incl. btw op eBay: https://www.ebay.de/itm/4...2cAAOSwI59aSzyG:rk:1:pf:0

Het socket kan 16A hebben bij 50℃ en 12A bij 70℃.

• Oystein
Thanks .. zeker interessant.

De verkoper heeft volgens ebay 10 st. beschikbaar ... als je een heel systeem gaat opbouwen moet je wellicht via meerdere aanbieders de aantallen bij elkaar sprokkelen ?

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
@Oystein: mijn ervaring is dat er doorlopend dit soort aanbiedingen zijn. Hier is er nog eentje voor 30 relais voor € 250 a € 8,33 per stuk:
https://www.ebay.de/itm/3...AYAAOSw-CpX97Pw:rk:2:pf:0

• Oystein
Ondertussen heb ik een nog beter adresje gevonden voor de relais, via de ET-groothandel TME ( tme.eu )

De staffels verschillen per product maar heb 20 relais besteld compleet voor 7,07 Euro/st. incl. BTW

Relais 24 Vdc - 16A rating - Weidmuller RCI314024
Relaisvoet RT78725 - TE / Schrack
Diodemodule PTMT00A0 - TE / Schrack

Weidmuller heeft ook een eigen socket (SRC-I2CON) deze is duurder maar is gewoon een RT78725 van TE met hun eigen naam erop.

Zo hoeven we ook niet meer te zoeken op ebay wat er net beschikbaar is :)

Het enige wat er niet bij zit is de klembeugel over het relais heen maar vraag mij af in hoeverre dat voor een installatie thuis een gemis is ??
Of zouden ze toch langzaam los kunnen trillen bij elke klik ?

• mpdevries84
  • Registratie: augustus 2018
  • Laatst online: 15:20
Hoi MichVw,

Ik ben met iets soortgelijks als jij bezig, OSCAT en een PFC200. Loop nu een aantal dagen te stoeien met een juiste implementatie van een juiste MQTT library, de OSCAT Function Blocks etc maar kom er nog niet helemaal lekker uit. Je geeft aan nu een betrouwbare implementatie te hebben en dat je deze zou willen delen. :) Zou je dat willen doen? Als ik een goed begin heb gaat me dat heel erg op weg helpen _/-\o_
MichVw schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 20:06:
[...]

Ik heb iets gelijkaardig gemaakt met het verschil dat er nog eens FB's tussenzitten van OSCAT waardoor aan de hand van drukknoppen door de PLC zowel een enkele, dubbele als lange druk op de drukknop kan herkennen. Zo heeft kan je aan een simpele drukknop meerdere functies gaan hangen (bv, dubbele druk = alle lichten uit in die ruimte). Die events worden allemaal doorgestuurd via MQTT, leuk om iets meer mee verder te doen in een slimmere laag van je setup. De library van Sebastian Rau is prima, ik had zelfde probleem als jij maar met wat hulp van Sebasian zelf heb ik nu wel een betrouwbare implementatie. Indien je interesse hebt wil ik de implementatie gerust delen.

Zelf ben ik wel overgestapt naar een PFC200 (op de kop getikt voor €250 :) :) ) aangezien de library van Sebastian enkel QOS 0 ondersteund en geen MQTT subscriptions. akkoord die QOS zou geen probleem mogen geven aangezien het netwerk verkeer tussen je PLC en Odroid's waarschijnlijk zeer beperkt is. Voor mij zijn de subscriptions wel een must aangezien ik naar een volledige redundante setup wil gaan waar de PLC ook helemaal zelfstandig kan opereren zonder Odroid/Rpi/... , hoe je het ook draait of keert: een PLC blijft elektronisch gezien de betrouwbaarste/meest robuuste component. Succes!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MichVw
  • Registratie: mei 2017
  • Laatst online: 09-04 10:30
mpdevries84 schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 14:52:
Hoi MichVw,

Ik ben met iets soortgelijks als jij bezig, OSCAT en een PFC200. Loop nu een aantal dagen te stoeien met een juiste implementatie van een juiste MQTT library, de OSCAT Function Blocks etc maar kom er nog niet helemaal lekker uit. Je geeft aan nu een betrouwbare implementatie te hebben en dat je deze zou willen delen. :) Zou je dat willen doen? Als ik een goed begin heb gaat me dat heel erg op weg helpen _/-\o_

[...]
Hey,

geen probleem, stuur me een berichtje met je mailadres en dan stuur ik je het project.
Graag niets publiceren aangezien ik dat graag zou doen éénmaal ik subscribe er ook inzitten heb..

Manier waarop het werkt is vrij eenvoudig;
  • Digital input FB die een single, double of long press detecteerd en daarop een uitgang hoog maakt voor één cyclus (single, double, long event output)
  • Digital output FB die kan aangestuurd worden aan de hand van de events van de Digital input FB's
  • Beide bovenstaande FB's hebben een referentie in hun creatie meegekregen naar een queue waar ze dan events op publishen, voor een input FB is dat een single, double, long event voor een output FB is dat een event wanneer de output verandert van state
  • In een appart program met lagere prio worden de MQTT events verstuurd naar de broker, omdat dit een appart program is met lagere prio is er geen impact mogelijk tussen je MQTT functionaliteit en je basic PLC operations
Subscribe bekijk ik in de volgende weken/maanden, waarschijnlijk ga ik gewoon een boolean hoog maken voor één cyclus wanneer een waarde binnenkomt en die boolean kan dan weer gekoppeld worden aan de inputs van de outputs FB om zaken mee te gaan schakelen.

Ik post hier wel een bericht als ik alles werkend heb met de link naar m'n git.

MichVw wijzigde deze reactie 03-03-2019 12:22 (6%)

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Oystein
Wij gaan over 2 weken beginnen met de grote verbouwing ... de hele benedenverdieping gaat op de schop ... plafond eruit, keuken doorbreken, deuren verplaatsen en alles weer opbouwen.

Dit betekent alle elektra, verwarmingsradiatoren + leidingen worden compleet nieuw aangelegd.
Vorig jaar heb ik al een nieuwe groepenkast geplaatst dus dat is al geregeld.

Ik had ook het plan om de zonnescherm sturing via domotica te laten lopen en dan had ik nog enkele schakelcontacten over voor wat verlichting.

Ik had vorig jaar ook al iets in elkaar gezet met Siemens Logo:

Naarmate je verder in het ontwerpproces zit bedenkt je steeds meer toepassingen welke via de domotica gestuurd kan worden.
Ook de keuze voor de Jaga Freedom Clima lage temperatuur radiatoren met ingebouwde ventilatoren blijkt het domotica kastje van vorig jaar al onbruikbaar.
Deze ventilatoren hebben 24Vdc voeding nodig en 0-10V voor de snelheidsregeling.

Dus dan schalen we een paar stappen op :)

Ik heb het nu verdeeld over 2 kasten (3x18 rijen) en dan ziet het er nu zo uit:

Zoals je ziet is het nog niet klaar ... maar de globale opzet zal zo blijven.

Wat biedt deze set mij:

60 digitale ingangen
8 analoge ingangen
52 relais uitgangen (waarvan 16x via 16A externe relais)
2 Pt-100 / Pt-1000 ingangen
2 analoge uitgangen

Wat heb ik werkelijk nodig:

10 drukknoppen NO t.b.v. zonwering (5x up/down)
2 drukknoppen NO t.b.v. slapen / uit huis activering
2 drukknoppen NO voor tuinverlichting
1 220V relais t.b.v. detectie WC verlichting aan
10 relais uitgangen t.b.v. zonwering
10 relais uitgangen t.b.v. LED's in drukknoppen zonwering (24Vdc)
12 relais uitgangen voor geschakelde WCD's
1 relais uitgang t.b.v. lamp buiten bij voordeur
1 relais uitgang t.b.v. WC ventilator
2 relais uitgangen t.b.v. tuinverlichting
1x relais uitgang t.b.v. schakelen PoE (Wifi)
1x relais uitgang t.b.v. beltrafo (mijn vrouw heeft onregelmatige diensten en wil overdag ook door kunnen slapen ;-)
1-2 relaisuitgangen t.b.v. sturen CV ketel
1 relais uitgang t.b.v. 24Vdc naar CV radiatoren
1 analoge uitgang 0-10 Volt t.b.v. CV radiatoren
2x Pt-100 ingang t.b.v. buitentemperatuur en CV-water temperatuur
2x analoge ingang (0-10 Volt) t.b.v. schemer sensor en binnentemperatuur

en nu ben ik vast nog wel wat vergeten ...

Programmeren in Siemens LogoSoft is vrij simpel dus heb al e.e.a. ontworpen.
Ook de mogelijkheid om de interne webserver te gebruiken en je eigen domotica pagina te ontwerpen ga ik gebruiken ... dan kun je via de tablet ook alles bedienen _/-\o_

• JaccoSpelt
  • Registratie: september 2016
  • Laatst online: 21-04 10:05
Zo, ik kom ook maar eens uit m'n meelees modus. Wij hebben een huis gekocht wat we casco op laten leveren. Genoeg uitdaging dus over hoe het in te richten. Ik ben me nu aan het richten op de elektra en aanverwanten ;).

Na het lezen van dit topic ben ik begonnen met het aanschaffen van wat spullen op eBay. Morgen komt als eerste m'n Wago PFC200 750-8212 binnen, ik heb ook een 6 tal 750-430's gekocht (6 * 8 DI) en 3 x 750-537 + 1 x 750-530 (4 * 8 DO). Hiermee heb ik de basis.

Ik ga (waarschijnlijk) schakelmateriaal van Gira (E2 vlak) gebruiken (pulsdrukkers). Achter de pulsdrukkers de bekende temperatuursensors.

Relais heb ik nog niet, mede omdat ik nog niet zo goed weet hoeveel ik er nodig ga hebben, o.a. afhankelijk van de vraag of ik de wandcontactdozen zal gaan schakelen (ik heb er nog wat discussie over met m'n vriendin..),

Ook ben ik er nog niet uit of ik met PIR's ga werken en waar ik die dan zal doen (overal of op slechts een paar plekken).

Ook over de verlichting ben ik nog flink aan het stoeien, 24v led verlichting zie ik niet zo heel veel (worden meestal met drivers erbij geleverd, goede tips?). En ook over hoe dit aan te sturen, ga ik centrale drivers plaatsen of bij elke lamp een driver en dan bijvoorbeeld 0-10V dimmen. Maar dimmen via DMX uit de PLC lijkt me ook nog wel wat.

Ik wil de sturing primair vanuit de PLC gaan doen, voor de betrouwbaarheid en ook omdat ik het goed voor kan bereiden, ik wil er tijdens de bouw niet dagen mee aan het programmeren zijn (er moet genoeg gedaan worden). Later leg ik er een laag overheen m.b.v. een Raspberry (achtig) en ik verwacht openHAB.

Wat ik volgens mij nog niet voorbij zie komen is de koppeling met beveiliging. Hebben jullie losse beveiligingssystemen er naast? Of leg je een beveiligingslaag vanuit de huisautomatisering? (wat dan vast niet gecertificeerd is, maar dat is voor mij ook geen noodzaak).

Ik blijf dit topic in ieder geval volgens en zal vast nog wel wat plaatsen.

• gerri-t
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 31-03 20:59
Hallo iedereen

Is er iemand die mij kan wijzen naar voorbeelden zoals ik het wil proberen.
Ik heb een wago 750-352 ( met een hele boel in en out digitale modules) en wil deze volledig met node-red sturen.

• Rob Z
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 16:54
gerri-t schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 13:44:
Hallo iedereen

Is er iemand die mij kan wijzen naar voorbeelden zoals ik het wil proberen.
Ik heb een wago 750-352 ( met een hele boel in en out digitale modules) en wil deze volledig met node-red sturen.
Wago over de 750-352: "De coupler is geschikt voor de veldbuscommunicatie in EtherNet/IP- en MODBUS-netwerken."

Je zult dus moeten zoeken naar een manier om jouw Node-RED spullen te laten communiceren via EtherNet/IP of Modbus (TCP/UDP).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JaccoSpelt
Heeft er iemand al DMX werkend gekregen via de onboard RS-485 com poort? @Patrick_v_L ik geloof dat jij het wilde proberen?

Hmmm, lijkt toch lastig.... Ik heb naar de 750-652 zitten kijken, maar ik vraag me nu ook af of die wel werkend te krijgen is met de Codesys 3.5 software. Ik zie nergens de v3 libraries (wel die van 2.3)... Heeft iemand de 750-652 met Codesys 3 werkend?

JaccoSpelt wijzigde deze reactie 06-04-2019 23:33 (50%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BROSSIE
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 12:52
JaccoSpelt schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 23:42:
Heeft er iemand al DMX werkend gekregen via de onboard RS-485 com poort? @Patrick_v_L ik geloof dat jij het wilde proberen?

Hmmm, lijkt toch lastig.... Ik heb naar de 750-652 zitten kijken, maar ik vraag me nu ook af of die wel werkend te krijgen is met de Codesys 3.5 software. Ik zie nergens de v3 libraries (wel die van 2.3)... Heeft iemand de 750-652 met Codesys 3 werkend?
Zie hier:
https://store.codesys.com...s/files/download/id/4401/

Het zou moeten werken. Ik heb er verder geen ervaring mee.

Succes.

• JaccoSpelt
Vandaag een vraag ingeschoten en antwoord gekregen van support. Ze verwezen me naar deze url voor een voorbeeld:
https://www.wago.com/nl/s...W55IjoyMH19&with=rs%2Bdmx

Daarbij de opmerking dat DMX alleen via de 750-652 klem werkt. Dus via de RS-485 poort van de PFC200 werkt niet.

• Patrick_v_L
  • Registratie: juli 2015
  • Laatst online: 12:33
JaccoSpelt schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 23:42:
Was inderdaad mijn plan, maar heb toch voor een dmx4all controller gekozen.
Ik wilde alle onderdelen meer apart aansturen dan een "koelkast,oven,gasfornuis in één"
& om eerlijk te zijn, mijn PLC kennis is nog niet zo super ;-)

• JaccoSpelt
:) lol, ik ben daar nu ook op uitgekomen en heb zo'n controller besteld. Ik zag wel dat er libraries zijn om vanuit de PLC de ARTNET dmx aan te sturen, dus zo kan het ook. Mijn plan is nu om een standalone systeem te maken met sturing vanuit de PLC, die vervolgens overruled kan worden door een openHAB/raspberry.

• DShadow
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 23-04 23:36
Ik heb een Wago PFC 100 die ik via ModBus wil uitlezen.
Om dit testen heb ik Node-Red op mijn pc geinstalleerd met de modbus module.
Als ik de handleiding lees moet je gewoon de plc op poort 502 uitlezen.
Maar ik krijg elke keer connection errors. Ik heb het ook met andere andere software geprobeerd met het zelfde resultaat.
Moet je eerst nog iets instellen op de plc voordat modbus werkt?

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online

AUijtdehaag

Oost-west zuid-noord is ook ok

@DShadow
Geen verstand van modbus via Wago PLC, maar ik gebruik modbus tcp/ip via een SMA omvormer en node-red op een linux PC (pi of odroid c2)
Heb je naast poort 502 geen slave ID nodig? Dit moet wel ingesteld worden op de SMA (TCP server)
Hier een voorbeeld met mijn Flow:

code:
1
[{"id":"6bd12b5b.b59914","type":"function","z":"c651b981.0ef3e8","name":"extract buffer data","func":"let DCCurrent1    = msg.payload[1] / 1000;       // 30769\nlet DCVoltage1    = msg.payload[3] / 100;        // 30771\nlet DCPower1      = msg.payload[5];              // 30773\nlet PowerTot      = msg.payload[7];              // 30775\nlet PowerL1       = msg.payload[9];              // 30777\nlet PowerL2       = msg.payload[11];             // 30779\nlet PowerL3       = msg.payload[13];             // 30781\n\nlet GridVoltagePhase1= 0;\nif (msg.payload[15] !== 65535) {\n    GridVoltagePhase1 = msg.payload[15] / 100;  // 30783\n}\n\nlet GridVoltagePhase2= 0;\nif (msg.payload[17] !== 65535) {\n    GridVoltagePhase2 = msg.payload[17] / 100;  // 30785\n}\n\nlet GridVoltagePhase3= 0;\nif (msg.payload[19] !== 65535) {\n    GridVoltagePhase3 = msg.payload[19] / 100;  // 30787\n}\n\nlet GridCurrent = 0;\nif (msg.payload[27] !== 65535) {\n    GridCurrent = msg.payload[27] / 1000;       // 30795\n}\n\nlet GridFrequency = 0;\nif (msg.payload[35] !== 65535) {\n    GridFrequency = msg.payload[35] / 100;       // 30803\n}\n\nlet _msg = {\n    payload: []\n};\n\n_msg.payload.push(\n    {\n\t\tmeasurement: \"energy\",\n\t\tfields: {\n\t\t\tdc_current1: DCCurrent1,\n\t\t\tdc_voltage1: DCVoltage1,\n\t\t\tdc_power1: DCPower1, \n\t\t\tac_power_tot: PowerTot,\n\t\t\tac_power1: PowerL1,\n\t\t\tac_power2: PowerL2,\n\t\t\tac_power3: PowerL3,\n\t\t\tac_voltage1: GridVoltagePhase1,\n\t\t\tac_voltage2: GridVoltagePhase2,\n\t\t\tac_voltage3: GridVoltagePhase3,\n\t\t\tac_current: GridCurrent,\n\t\t\tac_frequency: GridFrequency\n\t\t},\n\t\ttags:{\n\t\t    device: \"inverter\",\n\t\t    direction: \"south\"\n\t\t},\n\t\ttimestamp: new Date()\n\t}\n);\n\nreturn _msg;","outputs":1,"noerr":0,"x":390,"y":60,"wires":[["ba15ca1b.aca9b8"]]},{"id":"ce71f1b7.219f5","type":"modbustcp-read","z":"c651b981.0ef3e8","name":"SMA - DC1 & AC","topic":"","dataType":"HoldingRegister","adr":"30769","quantity":"36","rate":"20","rateUnit":"s","server":"c2b35adc.198a88","ieeeType":"off","ieeeBE":"true","x":130,"y":60,"wires":[["6bd12b5b.b59914"]]},{"id":"b264409c.c97c5","type":"influxdb batch","z":"c651b981.0ef3e8","influxdb":"699a1238.0f00bc","precision":"","retentionPolicy":"","name":"","x":780,"y":60,"wires":[]},{"id":"5a9fe0e2.6923d","type":"debug","z":"c651b981.0ef3e8","name":"","active":false,"tosidebar":true,"console":false,"tostatus":false,"complete":"false","x":760,"y":120,"wires":[]},{"id":"ba15ca1b.aca9b8","type":"switch","z":"c651b981.0ef3e8","name":"","property":"payload[0].fields.dc_power1","propertyType":"msg","rules":[{"t":"neq","v":"0","vt":"num"}],"checkall":"true","repair":false,"outputs":1,"x":570,"y":60,"wires":[["b264409c.c97c5","5a9fe0e2.6923d"]]},{"id":"52d603e3.c20b0c","type":"modbustcp-read","z":"c651b981.0ef3e8","name":"SMA - DC2  & AC & TMP","topic":"","dataType":"HoldingRegister","adr":"30953","quantity":"36","rate":"30","rateUnit":"s","server":"c2b35adc.198a88","ieeeType":"off","ieeeBE":"true","x":150,"y":140,"wires":[["501a84d8.36d95c"]]},{"id":"501a84d8.36d95c","type":"function","z":"c651b981.0ef3e8","name":"extract buffer data","func":"let InternalTemperature = msg.payload[1] / 10; // 30953\nlet DCCurrent2 = msg.payload[5] / 1000;        // 30957\nlet DCVoltage2 = msg.payload[7] / 100;         // 30959\nlet DCPower2 = msg.payload[9]        ;           // 30961\nlet ACCurrentL1 = msg.payload[25] / 1000;    // 30977\nlet ACCurrentL2 = msg.payload[27] / 1000;    // 30979\nlet ACCurrentL3 = msg.payload[29] / 1000;    // 30981\n\n\nlet _msg = {\n    payload: []\n};\n\n_msg.payload.push(\n    {\n\t\tmeasurement: \"energy\",\n\t\tfields: {\n\t\t\ttemperature: InternalTemperature,\n\t\t\tdc_current2: DCCurrent2,\n\t\t\tdc_voltage2: DCVoltage2,\n\t\t\tdc_power2: DCPower2,\n\t\t\tac_current1: ACCurrentL1,\n\t\t\tac_current2: ACCurrentL2,\n\t\t\tac_current3: ACCurrentL3\n\t\t},\n\t\ttags:{\n\t\t    device: \"inverter\",\n\t\t    direction: \"south\"\n\t\t},\n\t\ttimestamp: new Date()\n\t}\n);\n\nreturn _msg;","outputs":1,"noerr":0,"x":390,"y":140,"wires":[["90d60307.53429"]]},{"id":"90d60307.53429","type":"switch","z":"c651b981.0ef3e8","name":"","property":"payload[0].fields.temperature","propertyType":"msg","rules":[{"t":"neq","v":"0","vt":"num"}],"checkall":"true","repair":false,"outputs":1,"x":570,"y":140,"wires":[["5a9fe0e2.6923d","b264409c.c97c5"]]},{"id":"1e444834.7efdb8","type":"modbustcp-read","z":"c651b981.0ef3e8","name":"SMA - YIELD","topic":"","dataType":"HoldingRegister","adr":"30531","quantity":"6","rate":"30","rateUnit":"s","server":"c2b35adc.198a88","ieeeType":"off","ieeeBE":"true","x":120,"y":220,"wires":[["4e8dc982.94d448"]]},{"id":"4e8dc982.94d448","type":"function","z":"c651b981.0ef3e8","name":"extract buffer data","func":"let TotalYield = msg.payload[1] / 1000;    // 30531\nlet DailyYield = msg.payload[5] / 1000;    // 30435\nlet _msg = {\n    payload: []\n};\n\n_msg.payload.push(\n    {\n\t\tmeasurement: \"energy\",\n\t\tfields: {\n\t\t\ttotalyield: TotalYield,\n\t\t\tdailyyield: DailyYield\n\t\t},\n\t\ttags:{\n\t\t    device: \"inverter\",\n\t\t    direction: \"south\"\n\t\t},\n\t\ttimestamp: new Date()\n\t}\n);\n\nreturn _msg;","outputs":1,"noerr":0,"x":390,"y":220,"wires":[["395133f5.f8528c"]]},{"id":"395133f5.f8528c","type":"switch","z":"c651b981.0ef3e8","name":"","property":"payload[0].fields.totalyield","propertyType":"msg","rules":[{"t":"neq","v":"0","vt":"num"}],"checkall":"true","repair":false,"outputs":1,"x":570,"y":220,"wires":[["5a9fe0e2.6923d","b264409c.c97c5"]]},{"id":"c2b35adc.198a88","type":"modbustcp-server","z":"","name":"SMA STP 5000","host":"192.168.0.120","port":"502","unit_id":"3","reconnecttimeout":"30"},{"id":"699a1238.0f00bc","type":"influxdb","z":"","hostname":"127.0.0.1","port":"8086","protocol":"http","database":"energy","name":"","usetls":false,"tls":"7e968262.aacabc"},{"id":"7e968262.aacabc","type":"tls-config","z":"","name":"local-tls","cert":"","key":"","ca":"","certname":"","keyname":"","caname":"","verifyservercert":false}]

PV Output - Panasonic Hit Kuro/Solar Frontier - 5 kW Mitsubsidie

• Rob Z
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 16:54
@DShadow heb je de admin pagina al bezocht op de plc?

• DShadow
@Rob Z Ja op de web admin pagina staat de modbus tcp en udp service aan.

Edit:
Ik heb het gevonden:
Ik heb in codesys een ethernet adapter en een modbus slave toegevoegd.

En nu kan ik connecten in node-red

Hier kan je de handleiding vinden die ik gebruikt hebt. (Sla het het modbus master gedeelte over)
https://faq.codesys.com/pages/viewpage.action?pageId=3538995

DShadow wijzigde deze reactie 13-04-2019 12:29 (83%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BSDforMe
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 17-04 23:23
Hoi,

inmiddels is mijn PLC-project gestart en heb ik het volgende in huis (vnl. via eBay):
- 1 x Wago 750-8207 (PFC200)
- 1 x Wago 750-430 8x Digitaal In
- 2 x Wago 750-530 8x Digitaal Uit
- 1 x Wago 750-600 eindmodule

- 2 x Mean Well DR-30-24 DIN-rail netvoeding 24 V/DC 1.5 A 36 W
- 1 x Phoenix Contact redundant module

- Odroid C2 + 64Gb eMMC
- ZWave.me USB-stick

- 1 x 6-voudige Niko pulsschakelaar
- 2 x Eltako ES12Z-200

Later komen hier nog montageklemmen bij als ik de uiteindelijk afmontage ga doen.

Ik wil nu eerst gaan proberen om een proefopstelling te maken om zodoende te kijken hoe ver ik kom met de PLC-aansturing en vervolgens om de Odroid te configureren met Home Assistant en deze de PLC te laten aansturen.

Maar...ben ook al vooruit aan het kijken voor de uiteindelijke installatie.

De vraag is welke bekabeling ik het beste kan gebruiken om te plaatsen tussen de montage-klemmen en de PLC-input/outputs ?

Ik neem aan flexibele draad (intern gebruik) ? En welke aderdikte ?

Thanx.

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
BSDforMe schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 23:31:

De vraag is welke bekabeling ik het beste kan gebruiken om te plaatsen tussen de montage-klemmen en de PLC-input/outputs ?

Ik neem aan flexibele draad (intern gebruik) ? En welke aderdikte ?
Aderdikte boeit niet zoveel omdat het maar om kleine stroompjes gaat. Je kunt prima via een utp-kabel met 0,25 mm^2 aders wat relais op tientallen meters afstand bekrachtigen. Ik gebruik zelf 0,75 mm^2 LiFY draad met verschillende kleuren om inputs en outputs en verschillende spanningen (in mijn geval 5 VDC, 12 VDC en 24 VDC) uit elkaar te houden.

• DShadow
@Femme heb jij jouw plc ook in codesys geconfigureerd? Heb jij een voorbeeld project hiervan?
Ik krijg het namelijk niet voorelkaar om via modbus de digitale ingang uit te lezen en de digitale uitgang te schrijven. En mijn vermoeden is dat het aan de config van codesys in de plc ligt.

• BSDforMe
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 17-04 23:23
Femme schreef op woensdag 17 april 2019 @ 08:12:
[...]

Aderdikte boeit niet zoveel omdat het maar om kleine stroompjes gaat. Je kunt prima via een utp-kabel met 0,25 mm^2 aders wat relais op tientallen meters afstand bekrachtigen. Ik gebruik zelf 0,75 mm^2 LiFY draad met verschillende kleuren om inputs en outputs en verschillende spanningen (in mijn geval 5 VDC, 12 VDC en 24 VDC) uit elkaar te houden.
Dank je Femme, dit geeft in ieder geval een richting (die 0,75 mm2 LiFY)

Voor de afstanden naar de schakelaars en relais op afstand ga ik in ieder geval SVV gebruiken.
Pagina: 1 ... 4 5 6 Laatste

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True