Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• arjan_1980
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 10-02 16:16
Ik gebruik nog codesys 2.3, en ik heb gewoon de HVAC library gedownload, ga er vanuit dat deze ook onder 3.5 zou moeten werken. Die libraries bevatten veel bruikbare FB's, tezamen met een PDF voor de uitleg van elke FB.

Ik moet wel bekennen dat ik voor veel zaken de KNX modules gebruik, het is puur een aanvulling op mijn KNX setup voor zaken die met KNX anders lastig te regelen zijn.
benbam schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 12:23:
[...]

Ik heb al lang spijt dat ik de PFC200 gekocht heb om dan via codesys te kunnen werken en zo enkele euro's te kunnen uitsparen... Als ik nu zie wat er allemaal beschikbaar is op e!cockpit qua templates en FB's had ik me al vele uren tijd kunnen besparen... De PFC100 in starter kit was een veel beter idee geweest.

Alleen al mijn verwarming geregeld krijgen met Codesys kost me hopen tijd terwijl je van wago gewoon function blocks en templates kan downloaden die je dan zou kunnen gebruiken....
Nu ga ik waarschijnlijk die HVAC library moeten kopen...

• benbam
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 11-01 09:23
arjan_1980 schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 13:29:
Ik gebruik nog codesys 2.3, en ik heb gewoon de HVAC library gedownload, ga er vanuit dat deze ook onder 3.5 zou moeten werken. Die libraries bevatten veel bruikbare FB's, tezamen met een PDF voor de uitleg van elke FB.

Ik moet wel bekennen dat ik voor veel zaken de KNX modules gebruik, het is puur een aanvulling op mijn KNX setup voor zaken die met KNX anders lastig te regelen zijn.

[...]
Die HVAC library heb ik ook geïnstalleerd (ik vermoed dat je die van OSCAT bedoelt) maar als je die vergelijkt met die van WAGO zelf stelt die maar weinig voor...

Ik zou graag voor elke ruimte apart een dagelijks verwarmingsschema kunnen ingeven inclusief visualisatie.
Voorlopig lijkt deze library mij het meest praktische https://www.hvac-automation.com/en/

• arjan_1980
Nee die ik gebruik is niet van oscat maar toch echt van wago zelf. Die oscat library is niet echt bijzonder.

Het is een zip file van Wago genaamd building-libraries automation, zitten allemaal verschillende bibliotheken in, ook van DMX met een PDF file met uitleg erbij.

Je hebt ook nog een macro library met verschillende macro's voor HVAC gebruik.

Heb ze toen van de Wago website gedownload.

Visualisatie en week klokken gaat bij mij allemaal in mijn Divus KNX server, visualisatie in codesys is echt alleen maar voor het verwarmings systeem, voor bepaalde grens waardes in te stellen enzo, anders word het KNX gebeuren zo vol en kom ik straks nog aan mijn group adres maximum in de Divus server.
benbam schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 14:35:
[...]

Die HVAC library heb ik ook geïnstalleerd (ik vermoed dat je die van OSCAT bedoelt) maar als je die vergelijkt met die van WAGO zelf stelt die maar weinig voor...

Ik zou graag voor elke ruimte apart een dagelijks verwarmingsschema kunnen ingeven inclusief visualisatie.
Voorlopig lijkt deze library mij het meest praktische https://www.hvac-automation.com/en/

arjan_1980 wijzigde deze reactie 20-08-2019 14:48 (14%)

• benbam
arjan_1980 schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 14:45:
Nee die ik gebruik is niet van oscat maar toch echt van wago zelf. Die oscat library is niet echt bijzonder.

Het is een zip file van Wago genaamd building-libraries automation, zitten allemaal verschillende bibliotheken in, ook van DMX met een PDF file met uitleg erbij.

Je hebt ook nog een macro library met verschillende macro's voor HVAC gebruik.

Heb ze toen van de Wago website gedownload.

Visualisatie en week klokken gaat bij mij allemaal in mijn Divus KNX server, visualisatie in codesys is echt alleen maar voor het verwarmings systeem, voor bepaalde grens waardes in te stellen enzo, anders word het KNX gebeuren zo vol en kom ik straks nog aan mijn group adres maximum in de Divus server.

[...]
Ahja, ik denk dat ik daar inderdaad ook voor gekeken heb, maar die zijn niet beschikbaar voor 3.5.
Heb er nog voor naar wago gemailed, en ze hebben me aangeraden de trial van e!cockpit te downloaden. Ik heb zo geprobeerd de libraries binnen te halen in Codesys, maar doordat die libraries afhankelijk zijn van WAGO specifieke andere libraries (dependencies?) krijg ik het niet aan het werken...

Ik zou het het liefst op mijn PLC geregeld krijgen omdat ik dan niet afhankelijk ben van nog een ander hardware onderdeel... Ik heb ook wel openhab draaien en node red, maar als de raspberry het dan begeeft...

benbam wijzigde deze reactie 20-08-2019 15:14 (7%)

• arjan_1980
Voor mijn hardware zijn er geen targets die op codesys 3.5 werken, en voor mijn setup is 2.3 afdoende, wil je de boel gaan visualiseren, dan is 2.3 inderdaad niet wat.

Ik heb die librarie nog even bekeken van je vorige reactie, en ziet er wel netjes uit, als dat werkt is 90 euro geen verkeerde investering.
benbam schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 15:12:
[...]

Ahja, ik denk dat ik daar inderdaad ook voor gekeken heb, maar die zijn niet beschikbaar voor 3.5.
Heb er nog voor naar wago gemailed, en ze hebben me aangeraden de trial van e!cockpit te downloaden. Ik heb zo geprobeerd de libraries binnen te halen in Codesys, maar doordat die libraries afhankelijk zijn van WAGO specifieke andere libraries (dependencies?) krijg ik het niet aan het werken...

Ik zou het het liefst op mijn PLC geregeld krijgen omdat ik dan niet afhankelijk ben van nog een ander hardware onderdeel... Ik heb ook wel openhab draaien en node red, maar als de raspberry het dan begeeft...

• benbam
arjan_1980 schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 15:51:
Voor mijn hardware zijn er geen targets die op codesys 3.5 werken, en voor mijn setup is 2.3 afdoende, wil je de boel gaan visualiseren, dan is 2.3 inderdaad niet wat.

Ik heb die librarie nog even bekeken van je vorige reactie, en ziet er wel netjes uit, als dat werkt is 90 euro geen verkeerde investering.

[...]
Had enkele vragen aan hun gesteld (over de koppeling van de FB's aan de visualisaties) en deze morgen zeer snel een uitgebreid antwoord gekregen dus ga het pakket nu zeker aankopen en uitproberen.

Probleem is een beetje dat ik eigenlijk niets ken(de) van PLC's of codesys dus alles is met vallen en opstaan. De info die er online te vinden is, is verbazingwekkend mager moet ik zeggen...

• Kanze
  • Registratie: juli 2019
  • Laatst online: 07:00
Het gepiep kwam inderdaad van de Meanwell voeding!

Ondertussen heb ik wel geleerd dat het met WAGO wat stroef werken is. Zo wilde ik deze namiddag de firmware van mijn 750-8202 upgraden naar de laatste versie. Blijkt dat je die firmware moet aanvragen op de website en dat iemand dan je aanvraag moet goedkeuren. Goh, zo gaat het niet vooruit natuurlijk...

• arjan_1980
Ik heb al meerdere malen een firmware upgrade aangevraagd online bij hun, en een dag later kreeg ik netjes een email met de benodigde files. Dus dat gaat verrassend snel vond ik, ben wel anders gewend bij andere fabrikanten.

En door het laten aanvragen houd je een controle over de firmware, anders gaan mensen maar wat downloaden en proberen de verkeerde firmware in een controller te schieten met alle gevolgen van dien.
Kanze schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 21:23:
Het gepiep kwam inderdaad van de Meanwell voeding!

Ondertussen heb ik wel geleerd dat het met WAGO wat stroef werken is. Zo wilde ik deze namiddag de firmware van mijn 750-8202 upgraden naar de laatste versie. Blijkt dat je die firmware moet aanvragen op de website en dat iemand dan je aanvraag moet goedkeuren. Goh, zo gaat het niet vooruit natuurlijk...

arjan_1980 wijzigde deze reactie 21-08-2019 07:12 (12%)

• arjan_1980
Er staan behoorlijk wat tutorials op youtube, ben verder niet bekend met codesys 3.5 maar zal in grote lijnen wel overeenkomen met 2.3, zit al jaren in de automatisering en veel ervaring met siemens step 7 dus nieuw was het niet voor mij, maar wel veel tijd erin gestoken om codesys uit te pluizen.

Gelukkig heb ik het op mijn werkplek vrij rustig, dus mijn Wago PLC meegenomen en een test setup opgezet, heb nu alles aan het draaien wat belangrijk is voor mij, ben nu bezig met de flow diagrams, zodat de installatie overzichtelijk word, van daaruit de logica opzetten.

Waar je ook goed over na moet denken is waar je variabelen declareerd, als local of global, ik heb een aantal sub groepen gemaakt onder global variables, een subgroep IO_Handling met daarin LOCAL_IO, KNX_IO en MODBUD_IO, hier worden dus de waardes nadat ze zijn gescalleert neergezet zodat ze overal oproepbaar zijn.
benbam schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 19:27:
[...]

Had enkele vragen aan hun gesteld (over de koppeling van de FB's aan de visualisaties) en deze morgen zeer snel een uitgebreid antwoord gekregen dus ga het pakket nu zeker aankopen en uitproberen.

Probleem is een beetje dat ik eigenlijk niets ken(de) van PLC's of codesys dus alles is met vallen en opstaan. De info die er online te vinden is, is verbazingwekkend mager moet ik zeggen...

• Kanze
arjan_1980 schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 07:10:
Ik heb al meerdere malen een firmware upgrade aangevraagd online bij hun, en een dag later kreeg ik netjes een email met de benodigde files. Dus dat gaat verrassend snel vond ik, ben wel anders gewend bij andere fabrikanten.

En door het laten aanvragen houd je een controle over de firmware, anders gaan mensen maar wat downloaden en proberen de verkeerde firmware in een controller te schieten met alle gevolgen van dien.

[...]
Deze ochtend zat er stipt om 08h een mailtje in mijn inbox met een link naar de firmware. Goede service!

• THM0
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 14:38
Tegenwoordig zetten ze de PFC200 firmware releases ook op github: https://github.com/WAGO/pfc-firmware/releases

• Kanze
Het stelt niet veel voor maar vandaag aardig wat vooruitgang gemaakt met mijn testopstelling. Initieel wilde de 8202 niet meewerken maar na een firmware upgrade kreeg ik dan eindelijk toch communicatie.

Terwijl ik me door een handboek Steuctured Text werk nog enkele vraagjes.

1. Maak het uit of ik e!cockpit of codesys gebruik? Ik weet dat e!cockpit codesys onder de motorkap heeft zitten. Heb ik met codesys toegang tot dezelfde libraries voor geavanceerde features als in e!cockpit? Wat kost een licentie overigens. Ik had gelezen 100 euro voor PFC200 targets voor codesys. Op wago.be staat geen prijs voor een workstation licence voor e!cockpit.

2. Welke voedingen gebruiken jullie? Die Meanwell HDR-60-24 piept echt wel hard maar gelukkig was hij goedkoop. Benieuwd of jullie tips hebben voor goed materiaal

Zo ziet het er momenteel uit

• VBP8501
  • Registratie: februari 2017
  • Laatst online: 03-02 22:05
Ik heb 5 PSU's meanwell ndr 240-24 en bij standby hoor ik geen gepiep (2 zijn ingeschakeld maar hebben nog geen belasting dus zijn echt in standby).

• arjan_1980
Ik heb ook een meanwell voeding in de kast zitten, en die hoor je echt niet, dus mischien onder garantie laten vervangen.
Kanze schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 22:13:
Het stelt niet veel voor maar vandaag aardig wat vooruitgang gemaakt met mijn testopstelling. Initieel wilde de 8202 niet meewerken maar na een firmware upgrade kreeg ik dan eindelijk toch communicatie.

1. Maak het uit of ik e!cockpit of codesys gebruik? Ik weet dat e!cockpit codesys onder de motorkap heeft zitten. Heb ik met codesys toegang tot dezelfde libraries voor geavanceerde features als in e!cockpit? Wat kost een licentie overigens. Ik had gelezen 100 euro voor PFC200 targets voor codesys. Op wago.be staat geen prijs voor een workstation licence voor e!cockpit.

2. Welke voedingen gebruiken jullie? Die Meanwell HDR-60-24 piept echt wel hard maar gelukkig was hij goedkoop. Benieuwd of jullie tips hebben voor goed materiaal

Zo ziet het er momenteel uit

[Afbeelding]

• THM0
Kanze schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 22:13:

Goedkoopste manier om e!Cockpit te kopen is een PFC100 starterkit aan te schaffen. Die kost zo'n 900 euro. Daar zit dan dus ook een PFC100 bij, beetje I/O en een voeding. Die kun je uiteraard evt weer doorverkopen.
Mijn indruk is dat je met e!Cockpit rijkere libraries hebt dan met Codesys, oa voor DMX, pulsdrukkers, etc.
Altneratief is een normale e!Cockpit license aanschaffen, volgens mij is dat iets van 1200 euro.
Wago heeft geen licentie oplossing voor hobbymatig thuisgebruik.

• benbam
THM0 schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 09:15:
[...]

Goedkoopste manier om e!Cockpit te kopen is een PFC100 starterkit aan te schaffen. Die kost zo'n 900 euro. Daar zit dan dus ook een PFC100 bij, beetje I/O en een voeding. Die kun je uiteraard evt weer doorverkopen.
Mijn indruk is dat je met e!Cockpit rijkere libraries hebt dan met Codesys, oa voor DMX, pulsdrukkers, etc.
Altneratief is een normale e!Cockpit license aanschaffen, volgens mij is dat iets van 1200 euro.
Wago heeft geen licentie oplossing voor hobbymatig thuisgebruik.
Hier kan ik me bij aansluiten. Ik heb destijds de PFC200 gekocht en een codesys licentie omdat ik dacht zo wat geld uit te sparen... Maar als ik nu zie wat er allemaal van (gratis) libraries voor e!cockpit voorhanden is, was dit echt wel een slechte beslissing...

• MichVw
  • Registratie: mei 2017
  • Laatst online: 14:44
benbam schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 11:43:
[...]

Hier kan ik me bij aansluiten. Ik heb destijds de PFC200 gekocht en een codesys licentie omdat ik dacht zo wat geld uit te sparen... Maar als ik nu zie wat er allemaal van (gratis) libraries voor e!cockpit voorhanden is, was dit echt wel een slechte beslissing...
Wat mis je dan precies van libraries/functionaliteit?

• THM0
MichVw schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 13:53:
[...]

Ik weet niet of je de originele Wago libraries wel eens bekeken hebt, maar je hebt allerlei standaard functies voor KNX devices, DMX (zowel master als slave) maar ook voor pulsdrukkers, ventilatie, jalouzien, etc.
Ergens in dit topic staat bijvoorbeeld een dissertatie hoe je double press kunt detecteren met timerfuncties etc. In e!Cockpit is dat gewoon een standaard functionblock, wat een tijdsperiode als parameter vraagt die aangeeft hoeveel tijd er tussen mag zitten om nog een double press te zijn. Vast ook wel werkend te krijgen met Codesys, maar in e!Cockpit zit het gewoon allemaal standaard erin, met documentatie in de geintegreerde help functie.

• arjan_1980
Er is een hele building library met double press, long and short press en dat soort zaken, dus wat je al zegt het kan in codesys ook vrij makkelijk.

Het is en blijft een PLC dus dat vraagt bepaalde erom dat je bepaalde kennis moet opdoen, vooral de declaratie van de variabelen is lastig als je niet uit de PLC wereld komt, de integer, real, float, word, maar ook dit is na wat zoekwerk wel duidelijk.

Weet niet als e!cockpit hier anders mee omgaat.

• THM0
arjan_1980 schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 17:42:
Er is een hele building library met double press, long and short press en dat soort zaken, dus wat je al zegt het kan in codesys ook vrij makkelijk.

Het is en blijft een PLC dus dat vraagt bepaalde erom dat je bepaalde kennis moet opdoen, vooral de declaratie van de variabelen is lastig als je niet uit de PLC wereld komt, de integer, real, float, word, maar ook dit is na wat zoekwerk wel duidelijk.

Weet niet als e!cockpit hier anders mee omgaat.
Nee hoor, precies hetzelfde, ook qua leercurve. e!Cockpit is uiteindelijk gewoon Codeys met een UI schilletje eromheen, met wat speciale Wago tools geintegreerd voor hun hardware en daarnaast bepaalde Wago libraries die erbij zitten.

• arjan_1980
Kan je wel libraries toevoegen van externe vendors, zoals bij codesys normaliter kan, ben niet bekend met e!cockpit en mischien handig voor mensen dit te weten voordat ze een keuze maken.

Het blijft een PLC, visualisatie is niet opgezet voor thuisgebruik, met mooie visuals en dat soort zaken, daarom gebruik ik de Wago PLC daar ook niet voor, daarom ook mijn Divus KNX server voor die taak.
THM0 schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 17:53:
[...]

Nee hoor, precies hetzelfde, ook qua leercurve. e!Cockpit is uiteindelijk gewoon Codeys met een UI schilletje eromheen, met wat speciale Wago tools geintegreerd voor hun hardware en daarnaast bepaalde Wago libraries die erbij zitten.

• benbam
MichVw schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 13:53:
[...]

Alleen al die HVAC libraries van Wago zouden het voor mij waard zijn... Ik wil mijn verwarming hier thuis laten aansturen via de PLC, maar heb nu na uren zoeken maar besloten een library aan te kopen. Was toch ook weer €90. extra, en dat heeft nog lang niet alle functionaliteiten die er bij WAGO in zouden zitten.

• Kanze
Dit is de enigste library die op de website van WAGO wordt aangeboden voor Codesys 3.x

https://www.wago.com/global/d/swreg_codesys_v_3_c

Van wat ik begrijp is het niet mogelijk om de resterende libraries (een zestigtal) voor e!cockpit te importeren in Codesys?

• ThePsycho
  • Registratie: oktober 2013
  • Laatst online: 17-02 12:59

ThePsycho

Biertje?

Kanze schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 20:24:
Dit is de enigste library die op de website van WAGO wordt aangeboden voor Codesys 3.x

https://www.wago.com/global/d/swreg_codesys_v_3_c

Van wat ik begrijp is het niet mogelijk om de resterende libraries (een zestigtal) voor e!cockpit te importeren in Codesys?
Ik heb geen export o.i.d. gevonden hiervoor. Ik denk dat dit een van de selling points is voor e!cockpit.

Met een 5-voudige licentie 'group-buy' krijg je de licentiekosten van e!cockpit nog onder de 800 euro, maar dan zou ik al snel die 100 euro extra inleggen voor een licentie + extra plc, voeding en IO (kan je nog programmeren en testen terwijl de andere je huis draaiende houd)

Tot die tijd sluit ik e!cockpit gewoon niet af, dan telt hij de dagen ook niet door.

Of toch kaas.

• Kanze
Misschien moeten we een groepsaankoop doen. Vijf licenties voor 800 euro dat komt dan op minder als 200 per persoon.

• THM0
Kanze schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 20:50:
Misschien moeten we een groepsaankoop doen. Vijf licenties voor 800 euro dat komt dan op minder als 200 per persoon.
800 per stuk...

• ThePsycho

ThePsycho

Biertje?

@Kanze helaas 800 per stuk inderdaad. €400 goedkoper dan een enkele licentie. Vandaar dat de pfc100 starterkit aantrekkelijk is als je echt de licentie wil kopen, een extra plc is nog te verkopen.

Of toch kaas.

• Kanze
ThePsycho schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 21:49:
[...]

@Kanze helaas 800 per stuk inderdaad. €400 goedkoper dan een enkele licentie. Vandaar dat de pfc100 starterkit aantrekkelijk is als je echt de licentie wil kopen, een extra plc is nog te verkopen.
het klonk al te mooi om waar te zijn! Ik heb via de Belgische website een offerte aangevraagd voor een licentie. Wanneer ik antwoord krijg zal ik hier posten wat het bedrag is. Misschien kan er wel wat af na een telefoontje.

Wat ik me momenteel af vraag is of de Codesys targets voor domotica al dan niet volstaan. In de thread vind meningen langs beide kanten.

• ThePsycho

ThePsycho

Biertje?

Kanze schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 21:56:
[...]

[...]

het klonk al te mooi om waar te zijn! Ik heb via de Belgische website een offerte aangevraagd voor een licentie. Wanneer ik antwoord krijg zal ik hier posten wat het bedrag is. Misschien kan er wel wat af na een telefoontje.

Wat ik me momenteel af vraag is of de Codesys targets voor domotica al dan niet volstaan. In de thread vind meningen langs beide kanten.
Ik hoor het graag! Ze (wago NL) hadden nog geen reactie gestuurd op mijn mail over prive/educatief gebruik. Misschien meer geluk aan jouw kant.

Ben zelf ook benieuwd of de wagp libraries echt veel beter zijn. En misschien is het prijstechnisch wel beter als je een x aantal libraries zou moeten kopen bij het werken met CoDeSys.

Of toch kaas.

• Kanze
benbam schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 15:12:
[...]

Bedoel je dat de import van de compiled-library export uit e!cockpit in codesys niet lukt? Ik heb het even geprobeerd als een oefening en hier lukt het zonder foutmeldingen. Of het effectief ook werkt in een programma durf ik niet zeggen!

Kanze wijzigde deze reactie 23-08-2019 00:03 (53%)

• benbam
Kanze schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 00:00:
[...]

Bedoel je dat de import van de compiled-library export uit e!cockpit in codesys niet lukt? Ik heb het even geprobeerd als een oefening en hier lukt het zonder foutmeldingen. Of het effectief ook werkt in een programma durf ik niet zeggen!

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zo heb ik het inderdaad nog niet geprobeerd. Ik had de libraries rechtreeks ingeladen in codesys zoals ze in de wago mappen stonden op mijn PC's. Dan ging ie zoeken naar een hoop andere wago libraries die uiteraard niet in codesys te vinden waren (iets met wago-versie-nummers ofzo). Ik ga jouw werkwijze straks eens proberen.

• arjan_1980
Het lijkt me inderdaad een selling point, ik gebruik al deze libraries in codesys 2.3 en daar werken ze zonder problemen, maar dat zijn dedicated libraries voor codesys 2.3. Ik kon voor mijn PLC geen targets vinden in codesys 3.5 en achteraf snap ik dat nu ook wel.

Zij willen e!cockpit verkopen.

Er zitten inderdaad veel handige FB's in de Wago libraries, maar veel kan je ook zonder, codesys is veel gebruikt en er is veel voor te krijgen,

• benbam
benbam schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 07:04:
[...]

Zo heb ik het inderdaad nog niet geprobeerd. Ik had de libraries rechtreeks ingeladen in codesys zoals ze in de wago mappen stonden op mijn PC's. Dan ging ie zoeken naar een hoop andere wago libraries die uiteraard niet in codesys te vinden waren (iets met wago-versie-nummers ofzo). Ik ga jouw werkwijze straks eens proberen.
Net een poging gedaan om de HVAC library van WAGO te installeren, maar als ik nu mijn project Build krijg ik volgende foutmelding:

• Kanze
benbam schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 12:18:
[...]

Net een poging gedaan om de HVAC library van WAGO te installeren, maar als ik nu mijn project Build krijg ik volgende foutmelding:

[Afbeelding]
Wanneer je de HVAC library selecteert in de Library Repository kan je rechts op DETAILS klikken. In dat scherm krijg je alle informatie over de Library inclusief of ze dependencies heeft. Ik dacht gezien te hebben dat HVAC enkele WAGO dependencies heeft. Die dependency libraries kan je ook exporteren van e!cockpit naar codesys.

Ik kan het hier zelf niet proberen momenteel maar het lijkt me een eenvoudig dependency probleem. D

• benbam
Kanze schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 14:33:
[...]

Wanneer je de HVAC library selecteert in de Library Repository kan je rechts op DETAILS klikken. In dat scherm krijg je alle informatie over de Library inclusief of ze dependencies heeft. Ik dacht gezien te hebben dat HVAC enkele WAGO dependencies heeft. Die dependency libraries kan je ook exporteren van e!cockpit naar codesys.

Ik kan het hier zelf niet proberen momenteel maar het lijkt me een eenvoudig dependency probleem. D
Ah OK, ik dacht dat het een verloren zaak was door die dependencies. Maar dan bekijk ik het zo snel mogelijk verder! Merci.

Edit: Lijkt te werken. Ik heb de libraries geïmporteerd die er nodig waren voor de HVAC library en nu geen foutmeldingen meer. Ik heb wel nog geen FB's gebruikt van de WAGO libraries voorlopig, maar het ziet er alvast veelbelovend uit.

benbam wijzigde deze reactie 23-08-2019 17:40 (14%)

• Kanze
benbam schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 15:20:
[...]

Ah OK, ik dacht dat het een verloren zaak was door die dependencies. Maar dan bekijk ik het zo snel mogelijk verder! Merci.

Edit: Lijkt te werken. Ik heb de libraries geïmporteerd die er nodig waren voor de HVAC library en nu geen foutmeldingen meer. Ik heb wel nog geen FB's gebruikt van de WAGO libraries voorlopig, maar het ziet er alvast veelbelovend uit.
Zijn er nog mensen die kunnen verifiëren of het lukt om via codesys 3.5 programma's te draaien met geëxporteerde WAGO libraries uit e!cockpit? Als dat goed blijkt te werken zou er nog weinig reden zijn een dure e!cockpit licentie aan te schaffen.

• arjan_1980
Het klinkt mij iets te makkelijk als dit zo zou werken, bij versie 2.3 kon iedereen die codesys gebruikte de wago libraries importeren zonder dat je uberhaupt wago producten gebruikte. Ik vermoed dat ze via e!cockpit dit willen tegenhouden.
Kanze schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 01:37:
[...]

Zijn er nog mensen die kunnen verifiëren of het lukt om via codesys 3.5 programma's te draaien met geëxporteerde WAGO libraries uit e!cockpit? Als dat goed blijkt te werken zou er nog weinig reden zijn een dure e!cockpit licentie aan te schaffen.

• Kanze
arjan_1980 schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 07:13:
Het klinkt mij iets te makkelijk als dit zo zou werken, bij versie 2.3 kon iedereen die codesys gebruikte de wago libraries importeren zonder dat je uberhaupt wago producten gebruikte. Ik vermoed dat ze via e!cockpit dit willen tegenhouden.

[...]
De libraries hebben geen bijkomende licentieovereenkomst of digitale handtekening. Voor codesys 2.3 worden ze inderdaad gewoon gepubliceerd op de website. Maar @benbam kreeg van WAGO support het antwoord de trial van e!cockpit te downloaden toen hij vroeg hoe aan de libraries te komen.

Mij lijkt het dat wanneer je de libraries zonder compile-time errors kan importen in codesys ze ook gewoon zullen werken. Ben dan ook benieuwd of @benbam of iemand anders alsnog een Runtime error gaat tegenkomen als hij een programma dat met codesys tegen een WAGO library werd compiled op de PLC laat draaien. Ik kan het zelf niet uittesten want ik heb (nog) niet de PFC200 targets voor codesys gekocht.

Wat ik nog niet nagekeken heb is of er in de EULA van e!cockpit iets wordt vermeld over de export van libraries en het gebruik ervan in codesys. Ik lees het eens na.

• arjan_1980
Het zou bedrijfs matig mischien een probleem kunnen vormen, voor thuis gebruik als het werkt is der niks aan de hand, het is via de officiele weg verkregen.

Ik zelf kan er verder niks mee, omdat er geen targets zijn voor de plc en remote IO's die ik gebruik en geschikt zijn voor codesys 3.5.
Kanze schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 08:44:
[...]

De libraries hebben geen bijkomende licentieovereenkomst of digitale handtekening. Voor codesys 2.3 worden ze inderdaad gewoon gepubliceerd op de website. Maar @benbam kreeg van WAGO support het antwoord de trial van e!cockpit te downloaden toen hij vroeg hoe aan de libraries te komen.

Mij lijkt het dat wanneer je de libraries zonder compile-time errors kan importen in codesys ze ook gewoon zullen werken. Ben dan ook benieuwd of @benbam of iemand anders alsnog een Runtime error gaat tegenkomen als hij een programma dat met codesys tegen een WAGO library werd compiled op de PLC laat draaien. Ik kan het zelf niet uittesten want ik heb (nog) niet de PFC200 targets voor codesys gekocht.

Wat ik nog niet nagekeken heb is of er in de EULA van e!cockpit iets wordt vermeld over de export van libraries en het gebruik ervan in codesys. Ik lees het eens na.

• benbam
Kanze schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 08:44:
[...]

Eerste test alvast negatief :(

Met de HVAC library ingeladen in mijn programma, loopt het uploaden naar de PLC vast... Alleen maar op te lossen door PLC uit en aan te schakelen... Als ik de library delete, geen probleem meer...

• Kanze
benbam schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 18:42:
[...]

Eerste test alvast negatief :(

Met de HVAC library ingeladen in mijn programma, loopt het uploaden naar de PLC vast... Alleen maar op te lossen door PLC uit en aan te schakelen... Als ik de library delete, geen probleem meer...
Humm, ik vraag me af wat daar de oorzaak van is.

Ik zou beginnen met te updaten naar de laatste firmware moest je die nog niet hebben. Daarna zou ik met een blanco project beginnen en daarin een enkele WAGO library te gebruiken om te kijken of het probleem zich nog steeds voor doet.

Het zou kunnen dat je PFC in e!cockpit runtime moet staan om een WAGO library te kunnen gebruiken. Maar of je dan nog via codesys een programma kan opladen weet ik niet.

• Kanze
Hoe communiceren jullie met jullie 1-Wire sensors?

Ik dacht via een RS232 1-Wire Bus Coupler van ESERA te communiceren via de WAGO 750-650 RS-232 klem. Maar voor ik een bestelling plaats dus toch even controleren of mijn idee werkbaar is.

• arjan_1980
Ik heb nog wel zon RS232 klem liggen, heb een keer 5 Wago PLC racks gekocht met van alles erop, zaten ook RS232 klemmen op.
Kanze schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 17:33:

Ik dacht via een RS232 1-Wire Bus Coupler van ESERA te communiceren via de WAGO 750-650 RS-232 klem. Maar voor ik een bestelling plaats dus toch even controleren of mijn idee werkbaar is.

• Kanze
arjan_1980 schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 17:46:
Ik heb nog wel zon RS232 klem liggen, heb een keer 5 Wago PLC racks gekocht met van alles erop, zaten ook RS232 klemmen op.

[...]
Wil je die klemmen kwijt? Maar dan neem ik ook aan dat je ze niet gebruikt voor 1-wire sensors uit te lezen. Wat voor oplossing gebruik je dan?

1-Wire via RS232 kom ik vrij vaak tegen op het internet maar ben altijd benieuwd naar andere oplossingen.

• arjan_1980
Ik heb een KNX installatie, ik ben begonnen met een loxone miniserver met 1wire extensie. Die gebruik ik nu nog voor het uitlezen van de sensoren. De miniserver blijft nog omdat je hier veel andere protocollen aan kan hangen, met een paar klikken kan ik mijn yamaha receiver bedienen endus ook gelijk aan de KNX bus koppelen.

Ik ga dus geen logica in de loxone miniserver gebruiken, word alleen maar een doorgeef luik. Is normaal te duur om alleen daar voor aan te schaffen maar ik had hem al, en verkoop levert niet zo gek veel op dus dan beter zo gebruiken.

De RS232 modules heb ik een paar van liggen, en verwacht ze niet te gebruiken. Dus ja er kan wel eentje weg. Ik moet sowieso een inventaris maken met wat ik allemaal heb liggen aan wago klemmen.

Je kan ook nog Modbus TCP/IP gebruiken, is in codesys2.3 makkelijk in te lezen, ik gebruik dit ook voor al mijn remote IO modbus slaves bestaande uit Wago 750-841 en 842 plc's.

arjan_1980 wijzigde deze reactie 26-08-2019 18:36 (12%)

• Kanze
Ah nu begrijp ik het. Ik heb wel interesse in een RS232 klem. Maar als je dat inventaris hebt gemaakt en er zitten nog spullen in die je niet meer nodig hebt wil ik daar ook wel eens naar kijken.

Misschien beter dat we dit verder zetten via persoonlijke berichten!

• benbam

Ik heb het dus met een arduino mega en een internet shield aan het werken gekregen. Hier meer info over mijn code: https://forum.arduino.cc/index.php?topic=632879.0

• Kanze
ThePsycho schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 22:02:
[...]

Ik hoor het graag! Ze (wago NL) hadden nog geen reactie gestuurd op mijn mail over prive/educatief gebruik. Misschien meer geluk aan jouw kant.

Ben zelf ook benieuwd of de wagp libraries echt veel beter zijn. En misschien is het prijstechnisch wel beter als je een x aantal libraries zou moeten kopen bij het werken met CoDeSys.
Gisteren kreeg ik plots een telefoontje van WAGO BE met wat meer uitleg over e!cockpit. Ze verkopen in principe niet zelf licenties aan particulieren en verwijzen daarom door naar een distributeur. Daar betaal je dan natuurlijk ook een meerprijs.

Maar, het lijkt erop dat WAGO voor de particulier een uitweg voorziet. De evaluatie van e!cockpit werkt zoals we weten 30 gebruiksdagen. Maar na de evaluatie blijft je programma op de PLC gewoon doorwerken inclusief met alle WAGO libraries.

Daarin ligt dan ook de oplossing voor de hobbyist. Een paar keer peer jaar een snapshot reverten en je kan er weer tegenaan.

• ThePsycho

ThePsycho

Biertje?

Kanze schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 10:43:
[...]

Gisteren kreeg ik plots een telefoontje van WAGO BE met wat meer uitleg over e!cockpit. Ze verkopen in principe niet zelf licenties aan particulieren en verwijzen daarom door naar een distributeur. Daar betaal je dan natuurlijk ook een meerprijs.

Maar, het lijkt erop dat WAGO voor de particulier een uitweg voorziet. De evaluatie van e!cockpit werkt zoals we weten 30 gebruiksdagen. Maar na de evaluatie blijft je programma op de PLC gewoon doorwerken inclusief met alle WAGO libraries.

Daarin ligt dan ook de oplossing voor de hobbyist. Een paar keer peer jaar een snapshot reverten en je kan er weer tegenaan.
Ahh ja, dat vinden ze zelf dus ook geen probleem.
Ik heb ook gehoord dat ze standaard geen studentenlicenties aanbieden, maar ze nemen nog verder contact op. Ik vermoed dat ze dan ook hetzelfde zullen voorstellen.

Of toch kaas.

• Kanze
Hoe sluiten jullie pulsdrukkers aan op je digitale ingangen? Aparte 24V voeding L1 naar de pulsdrukker en dan de N aangesloten op je digitale ingang?

Zit er een regeling voor stroomsterkte in de digitale input module? Er moet toch iets van weerstand in dat circuit zitten anders is het een gewone kortsluiting.

• ThePsycho

ThePsycho

Biertje?

Kanze schreef op zondag 1 september 2019 @ 00:20:
Hoe sluiten jullie pulsdrukkers aan op je digitale ingangen? Aparte 24V voeding L1 naar de pulsdrukker en dan de N aangesloten op je digitale ingang?

Zit er een regeling voor stroomsterkte in de digitale input module? Er moet toch iets van weerstand in dat circuit zitten anders is het een gewone kortsluiting.
Ik heb potentiaalverdelers vanuit de 24V voeding (dus idd 24V+) naar de pulsdrukker en de - op de input.
Hier zijn de digitale inputs voor ontworpen. Je hebt positief en negatief geschakelde inputs/outputs, maar de meest voorkomende is zoals jij beschreef.

Of toch kaas.

• Fraggar
  • Registratie: november 2002
  • Niet online
In mijn huidige Z-Wave-netwerk heb ik een aantal "slimme"-stekkers opgenomen om stroommetingen door te geven. Op basis van het realtime-verbruik weet ik zo of de koelkast staat te koelen, of dat de koelkastdeur open is, of de afzuigkap aan staat, of de CV aan het verwarmen is, etc. etc. Prima manier dus om "domme" apparatuur toch enigszins connected te maken.

Hoe kan ik het realtime-verbruik van apparaten meten met behulp van een Wago PFC200? Welke modules heb ik nodig en zijn er voorbeelden beschikbaar hoe dit in CoDeSys via MQTT netjes kan worden gepublished?

• Rob Z
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 16-02 17:47

Daar heb ik ook naar gekeken, maar een eerste begin heb ik nu gemaakt met een Arduino Uno met ethernet (W5100) die via Modbus TCP de waarde van een 1-wire lichtsensor (BH1750) naar de PLC stuurt.

Dat werkt tot nu toe goed. Ook na een onderbreking van de ethernetverbinding komt de communicatie weer overeind. Ik heb er een soort watchdogfunctie bij gemaakt om dat te bewaken vanuit de PLC.
M'n plan is nu om de verschillende DS18B20 temperatuursensoren ook erbij te plaatsen, verdeeld over zoveel mogelijk pinnen.

• MewBie
  • Registratie: april 2002
  • Nu online
Fraggar schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 11:36:
In mijn huidige Z-Wave-netwerk heb ik een aantal "slimme"-stekkers opgenomen om stroommetingen door te geven. Op basis van het realtime-verbruik weet ik zo of de koelkast staat te koelen, of dat de koelkastdeur open is, of de afzuigkap aan staat, of de CV aan het verwarmen is, etc. etc. Prima manier dus om "domme" apparatuur toch enigszins connected te maken.

Hoe kan ik het realtime-verbruik van apparaten meten met behulp van een Wago PFC200? Welke modules heb ik nodig en zijn er voorbeelden beschikbaar hoe dit in CoDeSys via MQTT netjes kan worden gepublished?
Wago heeft zo te zien geen Z-Wave modules, je zult dus iets moeten zoeken dat Z-Wave omzet in iets waar wel Wago modules voor zijn, of wat al op de PFC200 zit. Bijvoorbeeld RS-232, RS-485 of iets gebaseerd op ethernet.

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

• benbam
MewBie schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 13:45:
[...]

Wago heeft zo te zien geen Z-Wave modules, je zult dus iets moeten zoeken dat Z-Wave omzet in iets waar wel Wago modules voor zijn, of wat al op de PFC200 zit. Bijvoorbeeld RS-232, RS-485 of iets gebaseerd op ethernet.
Heb je de verbruiken perse in je PLC nodig? Kan je met Node-Red niets doen? Ik ken niets van Z-wave maar mogelijk kan je de meters in node-red toevoegen en dan kan je voa MQTT er mee doen wat je wilt. Desnoods ook naar de PLC doorsturen en er daar mee doen wat je van plan bent...

• Fraggar
  • Niet online
Sorry voor de verwarring, het verhaal rondom Z-Wave was ter illustratie wat ik zoal doe met stroommetingen. Ik wil op termijn juist af van mijn Z-Wave-netwerk om het volledig door een PLC-oplossing te vervangen.

Ik ben dus op zoek naar een mogelijkheid om met de PLC een stroommeting te doen voor diverse apparaten. Ik heb het verbruik niet perse in de PLC nodig, maar het lijkt me dat een PLC dit toch wel moet kunnen meten en rapporteren?

• ThePsycho

ThePsycho

Biertje?

Fraggar schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 14:50:
Sorry voor de verwarring, het verhaal rondom Z-Wave was ter illustratie wat ik zoal doe met stroommetingen. Ik wil op termijn juist af van mijn Z-Wave-netwerk om het volledig door een PLC-oplossing te vervangen.

Ik ben dus op zoek naar een mogelijkheid om met de PLC een stroommeting te doen voor diverse apparaten. Ik heb het verbruik niet perse in de PLC nodig, maar het lijkt me dat een PLC dit toch wel moet kunnen meten en rapporteren?
Je hebt volgens mij modules die dit kunnen maar die zijn niet goedkoop. Betaalbaarder is het om kwh meters te kopen die pulsen geven en deze met een pulsenteller (function block, gewoon aansluiten op een DI) in te lezen.

Bijvoorbeeld: https://webshop.cedel.nl/1-Fase-kWh-meter-met-puls-uitgang
Of: https://www.vekto.nl/kwh-...e-5-45a-digitaal-met-puls

ThePsycho wijzigde deze reactie 06-09-2019 15:30 (8%)

Of toch kaas.

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online
Kan zo een plc geen modbus rtu of tcp lezen?
Eastron kWh meters (zoek op ali) met modbus of finders met MBus en omzetter naar modbus tcp eventueel.

Ik lees alles uit via een odroid n2.

PV Output - Panasonic Hit Kuro/Solar Frontier - 5 kW Mitsubsidie

• tinus5
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 11:41
In mijn oude huis las ik mijn Eastron kWh meters (van Ali) via een rs485 netwerk met een Wago seriële interface 750-653 uit (kan ook met een 750-652, maar dan wel de configureerbare versie). In mijn nieuwe huis zitten deze ook in mijn groepenkast (8 stuks), maar die moet ik nog aanslingeren.

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online
@tinus5
En aangezien je toch alles uitleest (of gaat uitlezen)...Wat verbruikt zo een PLC (compleet) nou aan watts?

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 06-09-2019 16:35 (8%)

PV Output - Panasonic Hit Kuro/Solar Frontier - 5 kW Mitsubsidie

• tinus5
AUijtdehaag schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 16:35:
@tinus5
En aangezien je toch alles uitleest (of gaat uitlezen)...Wat verbruikt zo een PLC (compleet) nou aan watts?
Ik heb alle automatisering (PLC, NAS, IP camera's, rookmelders, modem, switch) op 1 groep, dat gebruikt ongeveer 100 W. Ik zal komende even kijken of ik tijd kan vinden om voor de PLC (incl RPi) er even een tussenstekker in kan stoppen om de PLC zelf te meten.

• matthijs33
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 13-02 17:55
@tinus5
Ik heb een meting zitten voor mijn 24v voeding, die wordt enkel gebruikt voor de PLC.

Als er geen relais geschakeld zijn, gebruikt deze 6W.

De 2 DMX dimmers verbruiken ook elk 3W.

• Kanze
Kanze schreef op zondag 1 september 2019 @ 00:20:

Voor zij die interesse hebben;

Op een digitale input type 750-431 meet ik een stroomsterkte van 2.2 mA (sink connected)

• MichVw
Ik zou ook voor de eastron modules gaan die je zo in je kast kan hangen. M'n initieel idee was om de modbus RTU om te zetten naar modbus TCP aan de hand van één van deze:
https://www.aliexpress.co...1602_3,searchweb201603_60

De reden daarvoor is vooral omdat ik niet meteen documentatie vond of forum posts om de functionaliteit te laten draaien op m'n PFC200 en daar de conversie te doen naar MQTT.

@tinus5 , als ik het goed heb dit werkend gekregen om uit te lezen via je PLC? heb je eventueel wat source code om andere personen op gang te zetten?

Indien je interesse hebt, maak gerust hier een issue aan ermee: https://github.com/Michie...e/HomeAutomation.CoDeSys3. Dan kijk ik om er een open source function block van te maken die iedereen kan gebruiken..

• benbam
MichVw schreef op zondag 8 september 2019 @ 19:22:
Ik zou ook voor de eastron modules gaan die je zo in je kast kan hangen. M'n initieel idee was om de modbus RTU om te zetten naar modbus TCP aan de hand van één van deze:
https://www.aliexpress.co...1602_3,searchweb201603_60

De reden daarvoor is vooral omdat ik niet meteen documentatie vond of forum posts om de functionaliteit te laten draaien op m'n PFC200 en daar de conversie te doen naar MQTT.
Ik heb net dezelfde opstelling en heb het aan de praat gekregen zoals jij het wil hebben. De eastron via Modbus RTU uitlezen in de PLC en dan via MQTT stuur ik de gegevens elke seconde door naar Node-Red (op ms raspberry) die het dan verder stuurt naar Influxdb en grafana.

Vergde wel wat opzoekwerk maar uiteindelijk is het gelukt. Werkt voorlopig perfect.

• MichVw
benbam schreef op maandag 9 september 2019 @ 09:43:
[...]

Ik heb net dezelfde opstelling en heb het aan de praat gekregen zoals jij het wil hebben. De eastron via Modbus RTU uitlezen in de PLC en dan via MQTT stuur ik de gegevens elke seconde door naar Node-Red (op ms raspberry) die het dan verder stuurt naar Influxdb en grafana.

Vergde wel wat opzoekwerk maar uiteindelijk is het gelukt. Werkt voorlopig perfect.
Top! welke PLC/CodeSys runtime gebruik je? Sta je er voor open om de implementatie te delen?
Stuur me anders gerust een privaat berichtje of open hier een issue/feature request met het project in bijlage:
https://github.com/Michie...e/HomeAutomation.CoDeSys3

Bedoeling van m'n git repository is om dergelijke terugkerende functionaliteit in een algemene function block te gieten en die open source te maken. Met bijhorende uitgebreide documentatie.. Het is te gek dat we hier allemaal opnieuw terug het warm water zitten uit te vinden ;). Als we al onze ervaring wat samengieten besparen we elkaar tijd. Als we dan nog eens zelfde logica implementeren zijn we met meer die zelfde logica runnen en is er dus ook meer zekerheid dat alles werkt zoals het hoort.. teamwork makes dreamwork zeggen ze dan :D

PS: geef de repo gerust een star om het idee te steunen, er is heel wat werk in gekropen!

• benbam
MichVw schreef op maandag 9 september 2019 @ 13:26:
[...]

Top! welke PLC/CodeSys runtime gebruik je? Sta je er voor open om de implementatie te delen?
Stuur me anders gerust een privaat berichtje of open hier een issue/feature request met het project in bijlage:

Bedoeling van m'n git repository is om dergelijke terugkerende functionaliteit in een algemene function block te gieten en die open source te maken. Met bijhorende uitgebreide documentatie.. Het is te gek dat we hier allemaal opnieuw terug het warm water zitten uit te vinden ;). Als we al onze ervaring wat samengieten besparen we elkaar tijd. Als we dan nog eens zelfde logica implementeren zijn we met meer die zelfde logica runnen en is er dus ook meer zekerheid dat alles werkt zoals het hoort.. teamwork makes dreamwork zeggen ze dan :D

PS: geef de repo gerust een star om het idee te steunen, er is heel wat werk in gekropen!
Geen probleem om te delen hoor. Ik zal mijn programmatie dan eerst wat uitdunnen en dan de file met je delen. Ik gebruik codesys 3.5 SP14 met de PFC 200.

• VBP8501
Wat gebruiken jullie als auditief signaal voor de deurbel ? De meeste van die bellen die ik vindt werken op 8V.

Ik heb zo een smart doorbell die ook een eenvoudige potentiaalvrij contact heeft, wat ik heb verbonden met de PLC. Ik zou nu toch ergens een gong ofzo willen plaatsen die door de PLC wordt aangesproken.

Eerst dacht ik daarvoor de brandalarmen te gebruiken maar dat maakt wat teveel lawaai ;)
En mijn tweede idee was om de sonos te gebruiken, maar blijkbaar is dat niet zo eenvoudig.

• Femme
  • Registratie: juni 1999
  • Laatst online: 14:33

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
VBP8501 schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 17:59:
Wat gebruiken jullie als auditief signaal voor de deurbel ? De meeste van die bellen die ik vindt werken op 8V.

Ik heb zo een smart doorbell die ook een eenvoudige potentiaalvrij contact heeft, wat ik heb verbonden met de PLC. Ik zou nu toch ergens een gong ofzo willen plaatsen die door de PLC wordt aangesproken.

Eerst dacht ik daarvoor de brandalarmen te gebruiken maar dat maakt wat teveel lawaai ;)
En mijn tweede idee was om de sonos te gebruiken, maar blijkbaar is dat niet zo eenvoudig.
Ik gebruik een Honeywell gong die ik bedien via een relais in plaats van een deurbel. Je hebt er een 12 VAC voeding bij nodig:

https://www.conrad.nl/p/h...80-db-a-wit-grijs-1396438
https://www.conrad.nl/p/h...84-db-a-wit-grijs-1396440

• VBP8501
Femme schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 20:36:
[...]

Ik gebruik een Honeywell gong die ik bedien via een relais in plaats van een deurbel. Je hebt er een 12 VAC voeding bij nodig:

https://www.conrad.nl/p/h...80-db-a-wit-grijs-1396438
https://www.conrad.nl/p/h...84-db-a-wit-grijs-1396440
Bedankt. Ik had gehoopt op een 24V methode :)

• matthijs33
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 13-02 17:55
VBP8501 schreef op woensdag 11 september 2019 @ 08:30:
[...]

Bedankt. Ik had gehoopt op een 24V methode :)
Je kan het altijd proberen met een 24V buzzer, denk wel niet dat het zo aangenaam klinkt als bel :)

• Antonius
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 17-02 21:29
AUijtdehaag schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 15:57:
Kan zo een plc geen modbus rtu of tcp lezen?
Eastron kWh meters (zoek op ali) met modbus of finders met MBus en omzetter naar modbus tcp eventueel.
Ja dat kan wel. De PFC200 van Wago heeft een RS485 aansluiting aan boord waar je modbus rtu mee kunt communiceren, daar is dus niet altijd nog een extra 750-652 of 750-653 voor nodig. Of als je kWh meter modbus over tcp doet dan kan het gewoon over de ethernet aansluiting van de controller. Kan eventueel ook weer over MQTT doorsturen naar wat anders. Node red en Grafana las ik net, op een Raspbery PI. Dat heb ik ook al prima werkend gezien.

• VBP8501
Ik wil een http post request lanceren vanuit de plc. Er bestaat een bibliotheek WagoLibHttp_02.lib met mooie documentatie:
https://www.wago.com/wago...note/libdoku/ml05301e.pdf
https://www.wago.com/wago...note/a3030/a303000d_f.htm
Maar ik krijg het precies niet aan de praat. Ik heb 1 van de demo's geprobeerd, de eerst POST demo waarbij ik de target heb gewijzigd naar mijn plc (750-881) en ip adres. Als ik de variable aan xSend op TRUE zet (dubbelklik wanneer je online bent) dan gebeurt er niets (bv geen tekst die zichtbaar komt in de sStatus variabele).
Heeft iemand tips?

EDIT: ik heb de vraag geforward naar wago

Ivm de deurbell: ik gebruik nu openhab om de sonos een toon te laten spelen. In openhab 2.3 zijn er de nodige bindings hiervoor. Ik gebruik modbus om de input uit te lezen (bedoeling was dus eerst via de rest api maar dat wou niet lukken).

Stappenplan:
- Sonos binding installeren in openhab
- Sonos things toevoegen (worden normaal automatisch herkend)
- Kies de sonossen waar je de bel wil laten gaan
- Installeer modbus binding
- Bepaal de modbus register die je moet uitlezen voor de bel
- Optioneel: verleng de input AAN met een TOF (zie ook eerder in topic hier)
- Maak de config bestanden aan (zie hieronder)

Hier mijn config bestanden:

things/modbus.things

code:
1
2
3
4
5
Bridge modbus:tcp:wago [ host="192.168.2.15", port=502 ] {
    Bridge poller coils [ start=12288, length=1, refresh=100, type="coil" ] {
        Thing data m12288 [ readStart="12288", readValueType="bit", writeStart="12288", writeValueType="bit", writeType="coil" ]
    }
}

(in de kelder moet er ook nog een sonos geïnstalleerd worden)

items/modbus.items

code:
1
Switch Doorbell "Digital input marker 12288 [%d]" { channel="modbus:data:wago:coils:m12288:switch" }

rules/doorbell.rules

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
rule "Sound doorbell"

when 
    Item Doorbell changed from OFF to ON
then
    // kitchen
    playSound("sonos:One:RINCON_7828CAE1776C01400","call-to-the-post.mp3", new PercentType(50)) 

// bedroom
    playSound("sonos:CONNECTAMP:RINCON_000E583016B001400","call-to-the-post.mp3", new PercentType(50))  
end

(folder van de mp3 is /sounds/)

Bij mij staat de bel gekoppeld met IX3.12, welke een coil nummer heeft van 60. Die zet ik dus om naar een marker MX0.0 via een TOF blok met als IN = IX3.12 en als PT=t#500ms

Heb wel wat gesukkeld want blijkbaar zijn die openhab syntaxes case sensitive 8)

Debug in openhab is handig voor troubleshooting:
logging van modbus op WARN zetten: https://www.openhab.org/d...html#defining-what-to-log
dat kan via karaf console bv https://www.openhab.org/docs/administration/console.html
je zou iedere x ms een log moeten zien met de status van de input

VBP8501 wijzigde deze reactie 15-09-2019 19:04 (64%)

• MichVw
Ik heb van @benbam een berichtje ontvangen met zijn implementatie om een eastron energy meter uit te lezen. Het ziet er voor het moment verrassend eenvoudig uit. (is nogal veel het geval éénmaal je een werkend voorbeeld voor je krijgt :) ). Mijn eastron is onderweg maar binnenkort kunnen jullie dus een werkende implementatie + docs verwachten op m'n github repo.

Ondertussen was ik eens aan het nadenken over temperatuursmetingen in huis. Als ik hier nog eens nalees gebruiken veel mensen de one-wire approach. Als ik daar wat verder op google lees ik dat er mensen zijn die wel wat issues ondervinden bij gebruik van zo'n netwerk. bepaalde sensoren die bijvoorbeeld niet worden teruggevonden door de controller. Wat zijn jullie ervaringen op dat vlak?

Vaak zie ik de Esera 1-wire controller ethernet terugkeren hier. naar welk protocol converteert die precies?

Ik vind dat er bijzonder weinig controllers terug te vinden zijn op het internet voor 1-wire wat me wel wat zorgen baart. Hebben jullie ervaring met eventuele alternatieven?

• ThePsycho

ThePsycho

Biertje?

MichVw schreef op maandag 16 september 2019 @ 11:35:
Ik vind dat er bijzonder weinig controllers terug te vinden zijn op het internet voor 1-wire wat me wel wat zorgen baart. Hebben jullie ervaring met eventuele alternatieven?
Ik ben nog bezig met de installatie maar ik wilde PT100(0) gebruiken i.c.m. analoge inputs. Mogelijk iets duurder vanwege de input maar de sensoren zijn enorm betaalbaar. Ik zal de ervaring hiermee en de code voor gebruik delen zodra ik het werkende heb!

Of toch kaas.

• VBP8501
VBP8501 schreef op zondag 15 september 2019 @ 01:20:
Ik wil een http post request lanceren vanuit de plc. Er bestaat een bibliotheek WagoLibHttp_02.lib met mooie documentatie:
https://www.wago.com/wago...note/libdoku/ml05301e.pdf
https://www.wago.com/wago...note/a3030/a303000d_f.htm
Maar ik krijg het precies niet aan de praat. Ik heb 1 van de demo's geprobeerd, de eerst POST demo waarbij ik de target heb gewijzigd naar mijn plc (750-881) en ip adres. Als ik de variable aan xSend op TRUE zet (dubbelklik wanneer je online bent) dan gebeurt er niets (bv geen tekst die zichtbaar komt in de sStatus variabele).
Heeft iemand tips?
Ok vrij dom eigenlijk... Nadat je een waarde van een variabele hebt gewijzigd in runtime, moet je die nog wegschrijven (control+F7)...

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
MichVw schreef op maandag 16 september 2019 @ 11:35:
Ik heb van @benbam een berichtje ontvangen met zijn implementatie om een eastron energy meter uit te lezen. Het ziet er voor het moment verrassend eenvoudig uit. (is nogal veel het geval éénmaal je een werkend voorbeeld voor je krijgt :) ). Mijn eastron is onderweg maar binnenkort kunnen jullie dus een werkende implementatie + docs verwachten op m'n github repo.
Hoe ben je dan van plan logging te gaan doen? Via een omweg naar InfluxDB op single board computer?
Ondertussen was ik eens aan het nadenken over temperatuursmetingen in huis. Als ik hier nog eens nalees gebruiken veel mensen de one-wire approach. Als ik daar wat verder op google lees ik dat er mensen zijn die wel wat issues ondervinden bij gebruik van zo'n netwerk. bepaalde sensoren die bijvoorbeeld niet worden teruggevonden door de controller. Wat zijn jullie ervaringen op dat vlak?

Vaak zie ik de Esera 1-wire controller ethernet terugkeren hier. naar welk protocol converteert die precies?
De Esera 1-wire ethernetcontroller gebruikt volgens mij een eigen simpel protocolletje dat je via een UDP of TCP socket verbinding kunt uitlezen.

Ik gebruik zelf de 1-wire interface van Symcon in combinatie met IP-Symcon. Mijn 1-wire netwerk met 16 sensoren werkt super betrouwbaar. Ik heb er nooit issues mee.

Ik heb de sensoren in een lineaire topologie aangelegd. In de verdeelkast gebruik ik 3-etage klemmen om utp-kabels naar de sensoren aan te sluiten. Daarbij gebruik ik dubbele aders voor aarde en +5V en 'aanvoer-' en retouraders voor het 1-wire signaal. De retour wordt op de etageklemmen doorgelust naar de signaalaanvoer van de volgende sensor, om zo een lijnverbinding te krijgen. Bij de DS18B20 temperatuursensoren heb ik op advies van Esera een 100nF condensator tussen aarde en 5V geplaatst. Dat zou de stabiliteit van het netwerk moeten verbeteren.

• MichVw
Femme schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 11:11:

Hoe ben je dan van plan logging te gaan doen? Via een omweg naar InfluxDB op single board computer?
éénmaal ik alle data heb uitgelezen via rs485 in m'n PLC ga ik die gewoon periodiek laten doorsturen via MQTT (een Wago PFC kan probleemloos QoS 2 dus is betrouwbaar). Vanaf daar heb je zelf de keuze om ermee te doen wat je wilt. Van mij zal het naar Home Assistant gaan waar er dan inderdaad een InfluxDB achter zit. SBC is een optie maar ik denk eraan om iets krachtiger te gebruiken.
Femme schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 11:11:

Ik gebruik zelf de 1-wire interface van Symcon in combinatie met IP-Symcon
Interessant, op de Symcon site vind ik er twee terug: For connection to a PC, a USB adapter (DS9490R) or serial interface (DS9097U-S09) are available. Welke is het precies?

Bedankt voor je verdere tips voor het 1-wire netwerk, die zullen zeker van pas komen :)

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
MichVw schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 11:54:
[...]

éénmaal ik alle data heb uitgelezen via rs485 in m'n PLC ga ik die gewoon periodiek laten doorsturen via MQTT (een Wago PFC kan probleemloos QoS 2 dus is betrouwbaar). Vanaf daar heb je zelf de keuze om ermee te doen wat je wilt. Van mij zal het naar Home Assistant gaan waar er dan inderdaad een InfluxDB achter zit. SBC is een optie maar ik denk eraan om iets krachtiger te gebruiken.
Ik heb zelf afgelopen zomer mijn meterkast een upgrade gegeven (in verband met de komst van 24 kWp aan PV-panelen) en daarbij alle groepen meetbaar gemaakt met behulp van Eastron SDM630MCT-2L energiemeters. Dat is een variant die twee 3-fase groepen meet met behulp van externe current transformers. Die CT's heb ik met behulp van een zelf geprint bracket geplaatst tussen de klemmenstrook waar de drie fases en nul op worden verdeeld vanaf de hoofdschakelaar naar de aardlekautomaten.

Hier waren ze half verwerkt in de meterkast:

Ik heb een module gemaakt om Eastron-meters te integeren in IP-Symcon. De module maakt automatisch de benodigde variabelen aan (een stuk of 50 bij een 3-fase meter), voert modbus requests waarbij ik prioriteit kan geven aan bepaalde metrics zodat die vaker worden uitgelezen. Er zit ook nog een scheduler achter die prioriteit kan geven aan bepaalde meters op dezelfde bus zodat die relatief vaker worden uitgelezen. Op die manier kan ik met 14 3-fase meters op één bus bijna elke seconde de stroomsterkte en het vermogen uitlezen van de meter op de hoofdaansluiting terwijl alle andere meters ook nog regelmatig worden uitgelezen.

Dat zou snel genoeg moeten zijn om later nog wat slimme loadbalancing te kunnen doen op een laadpaal :) .

Ik lag alles naar Symcon die een eigen data store heeft. Van daaruit gaat het voor visualisatie direct naar Grafana om grafiekjes zoals de onderstaande te maken. Hiervoor heb ik een simple Json datasource voor Grafana geïmplementeerd in een module voor IP-Symcon. Het voordeel van deze oplossing voor mij is dat ik maar van twee services afhankelijk ben (Symcon en Grafana, die op hetzelfde machientje draaien).

Wat betreft je wens om iets krachtigers dan een single board computer te gebruiken: er zijn tegenwoordig echt leuke bordjes met goede performance en veel mogelijkheden. Zo heb ik nu thuis een Khadas VIM3 liggen die net zo compact is als een RPi, maar wel een hexacore heeft (4x A73 op 2,2GHz en 2x A53 op 1,8GHz) met 4GB RAM, 32GB eMMC geheugen en een m.2-slot voor een ssd. Dus snel, zuinig en betrouwbare opslag.

• MichVw
Leuke setup! hoelang ben je van plan om je data bij te houden? Ik zou nog eens moeten nagaan wat je met influxdb allemaal kan doen om je data te beheren. In eerste instantie wil ik gewoon zoveel mogelijk data zolang mogelijk bijhouden en met zolang mogelijk bedoel ik altijd. Of dat in Influx zal mogelijk zijn weet ik niet, ik denk dat ik daar de data een jaar/2jaar ga bijhouden maar voor alle data zal het iets worden in de cloud. Het lijkt me leuk om binnen een X jaar wat data science/machine learning uit te voeren op die data. Misschien komt er wel iets leuk uit :)
Femme schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 12:21:

Wat betreft je wens om iets krachtigers dan een single board computer te gebruiken: er zijn tegenwoordig echt leuke bordjes met goede performance en veel mogelijkheden. Zo heb ik nu thuis een Khadas VIM3 liggen die net zo compact is als een RPi, maar wel een hexacore heeft (4x A73 op 2,2GHz en 2x A53 op 1,8GHz) met 4GB RAM, 32GB eMMC geheugen en een m.2-slot voor een ssd. Dus snel, zuinig en betrouwbare opslag.
M'n hele setup draait in docker containers en word beheerd aan de hand van één docker-compose file. ik neem gewoon een backup van alle config files naar git en als m'n device het begeeft is een git clone en docker-compose up genoeg om m'n hele omgeving terug op te brengen op een nieuw device. Supper handig docker containers, ik kan niet meer zonder :) Wat je wel hebt is dat bepaald processoren zoals ARM of Amlogic (zoals in een Khadas VIM) geen docker ondersteunen of dat er geen docker images bestaan voor dat type processor. Op dat vlak ben je het best af met een processor die x86 instructieset ondersteund (intel/AMD). die twee op een SBC zijn nogal prijzig als je het bekijkt op dollar/performance vlak. Als je dan toch de plaats hebt om een ATX/Micro-ATX te zetten dan denk ik om daarvoor te opteren. Ik zou ook nog graag IP camera's integreren en PLEX laten draaien op zelfde machine dus dan dient het sowieso wat krachtiger te worden.. :|

• THM0
Met een PFC200 kun je met Cloud Connectivity ook vrij makkelijk naar cloud providers berichten sturen. Mijn plan is om daar de logging te doen. De PFC200 kan ook de SD kaart als cach gebruiklen als er even geen verbinding is. In Azure (wat ik gebruik) komt alles vervolgens in IoT Hub uit. Applicatie daar kan ook berichten/instructies terug sturen naar de PLC.
Als je de data in de cloud hebt kun je er ook machine learning, etc mee gaan doen. Maar belangrijker voor mij is om dan geen zorgen te hebben over backups, SD kaarten die stuk gaan etc.

• THM0
@benbam mocht je je Eastron SDM implementatie willen delen, hou ik me ook aanbevolen! Scheelt me hoop werk. :)

• benbam
THM0 schreef op woensdag 18 september 2019 @ 20:16:
@benbam mocht je je Eastron SDM implementatie willen delen, hou ik me ook aanbevolen! Scheelt me hoop werk. :)
Zie PM ;)

• VBP8501
Iemand tips om een codesys project te structureren?

• MichVw
VBP8501 schreef op zondag 22 september 2019 @ 11:36:
Iemand tips om een codesys project te structureren?
Ik vind SFC (Sequential Function Chart) makkelijk om structuur te maken, voorbeeld hier:
https://github.com/Michie...s/SoftwareArchitecture.md

• tinus5
@tinus5
Mijn Brennenstuhl PM 231 E is binnen. De PLC (750-881, 8x 750-430, 10x 750-402, 9x 750-530, 3x 750-559, en nog 3 seriele interfaces) zelf gebruikt ongeveer 11 W. Afhankelijk hoeveel relais er aan staan, komt daar nog ongeveer 0,5 W per relais bij.

Dan komt er nog randapparatuur bij:
  • 5V voeding voor de OrangePi, Hue bridge en Velux KLF100
  • 12V voeding voor de IP camera's (passief injectie) en beweegbare muurdoorvoeren voor afzuigkap
Alle domotica en netwerkapparatuur (Modem, Wifi extender, NAS, NVR) bij elkaar kost zo'n 80 W, wat wel €165 per jaar is.
MichVw schreef op zondag 8 september 2019 @ 19:22:
@tinus5 , als ik het goed heb dit werkend gekregen om uit te lezen via je PLC? heb je eventueel wat source code om andere personen op gang te zetten?
Ik heb een Wago 750-881 en ik gebruik de Wago libraries om de modbus devices uit lezen. Dit werkte in mijn oude huis; in mijn huidige (nieuwe) huis moet ik ze nog verbinden met de PLC. Dit zal nog wel een tijdje duren.

• Heire
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 03-01 11:41
Ik ben momenteel in bezit van een PFC100 en bezig in ecockpit, maar ook hier zie ik nu achteraf of mijn keuze wel goed was. Ik heb een 750-8102 aangekocht met een assortiment modules in de gedachte om achteraf de software te bekijken.
Nu merk ik op dat op zich ecockpit visueel wel goed werkt en de sturing met de PLC goed gaat, maar alleen in evaluatie werkt. Dus zit ik nu met een probleem wat erna.
Gezien ik hier opmerkingen lees van de nadelen om geen ecockpit te hebben, ben ik nu aan het twijfelen of ik nu codesys moet nemen of toch ecockpit.

Op zich ga ik mijn huis voornamelijk aansturen met de basis functionaliteiten en is mijn idee om de andere zaken via HA te doen (wanneer ik tijd heb). Nu gezien ik wel 1-wire en paar andere zaken via mijn PLC wil integreren en op termijn te combineren met MQTT is de vraag welke software is passende hierbij.
Toch Codesys voor 100euro of een starterkit van 900 euro om toch maar de licentie(ecockpit) te hebben.
Ik zie buiten de licentie (ecockpit) niet echt een voordeel om zoveel geld neer te tellen voor een PLC dat ik niet kan/ga gebruiken.

Wat gebruiken jullie voornamelijk of wat zou je aanraden?

• ThePsycho

ThePsycho

Biertje?

Heire schreef op woensdag 25 september 2019 @ 12:13:
Ik gebruik zelf de evaluatieversie van e!cockpit. Er zijn manieren om deze oneindig te verlengen en WAGO lijkt er voor thuisgebruik niet om te geven dat dit gebeurt. Tot nu toe is dit erg makkelijk werken, zeker met de beschikbare libraries.

Ik zou persoonlijk zeggen, laat e!cockpit je vooral niet tegenhouden, het is makkelijk te omzeilen!

Of toch kaas.

• MichVw
[b]Heire in "Domotica met plc's"
Op zich ga ik mijn huis voornamelijk aansturen met de basis functionaliteiten en is mijn idee om de andere zaken via HA te doen (wanneer ik tijd heb). Nu gezien ik wel 1-wire en paar andere zaken via mijn PLC wil integreren en op termijn te combineren met MQTT is de vraag welke software is passende hierbij.
Toch Codesys voor 100euro of een starterkit van 900 euro om toch maar de licentie(ecockpit) te hebben.
Ik zie buiten de licentie (ecockpit) niet echt een voordeel om zoveel geld neer te tellen voor een PLC dat ik niet kan/ga gebruiken.

Uiteindelijk moet je long term gaan kijken, je kan inderdaad rond de e!cockpit trail periode rondwerken maar je kan niet 100% zeker zijn dat dat zo ook blijft in de toekomst.. Daarom alleen al zou ik voor CodeSys gaan, het hele doel van domotica via PLC's is net dat alles zeer betrouwbaar is en toekomstgericht.

Wat versta je precies onder basis functionaliteiten? Ik heb een project ontwikkeld waar alle basis functionaliteiten uitgevoerd worden in de PLC en er events worden doorgestuurd via MQTT om te integreren in HA, je kan ook commando's sturen via MQTT om bv outputs te gaan schakelen (allemaal QoS 2). Je kan alles hier terugvinden:
Er zijn al enkele mensen hier die er gebruik van maken :) Ik voeg nog RS485 support toe in de toekomst voor energiemeters en ook een FB voor rolluiken.

• Fraggar
  • Niet online
MichVw schreef op donderdag 26 september 2019 @ 07:59:
Er zijn al enkele mensen hier die er gebruik van maken :) Ik voeg nog RS485 support toe in de toekomst voor energiemeters en ook een FB voor rolluiken.
Ik volg je ontwikkelingen met interesse. Heb je ook een oplossing in gedachten om met de PLC 1-wire-sensoren uit te lezen en via MQTT door te sturen?

• MichVw
Fraggar schreef op donderdag 26 september 2019 @ 11:36:
[...]

Ik volg je ontwikkelingen met interesse. Heb je ook een oplossing in gedachten om met de PLC 1-wire-sensoren uit te lezen en via MQTT door te sturen?
goeie vraag, ik heb al eens rondgekeke en rondgevraagd aan andere mensen met meer ervaring met de WAGO PFC maar momenteel kom ik er alleen op terug dat het momenteel niet mogelijk is.. :|
spijtig, maar los daarvan moet ik nog een goed bekijken of het nuttig is om HVAC basis functionaliteit in de PLC te steken.. Temperatuur metingen blijven daarbij een pijnpunt voor het moment.. alle input is zeker welkom op dit vlak!

• benbam
Fraggar schreef op donderdag 26 september 2019 @ 11:36:
[...]

Als je even terug gaat scrollen zal je zien dat ik hier een oplossing voor heb. Via arduino uitlezen en dan via modbus TCP doorsturen naar de PLC. Je kan de arduino ook gewoon rechtstreeks via MQTT de waardes laten doorsturen.

• benbam
MichVw schreef op donderdag 26 september 2019 @ 12:14:
[...]

goeie vraag, ik heb al eens rondgekeke en rondgevraagd aan andere mensen met meer ervaring met de WAGO PFC maar momenteel kom ik er alleen op terug dat het momenteel niet mogelijk is.. :|
spijtig, maar los daarvan moet ik nog een goed bekijken of het nuttig is om HVAC basis functionaliteit in de PLC te steken.. Temperatuur metingen blijven daarbij een pijnpunt voor het moment.. alle input is zeker welkom op dit vlak!
Waarom mijn oplossing niet gebruiken met de arduino?

• MichVw
benbam schreef op donderdag 26 september 2019 @ 12:16:
[...]

Waarom mijn oplossing niet gebruiken met de arduino?
Het gaat hem over rechtstreeks inlezen op de PLC omdat dat nu eenmaal de meest robuuste/betrouwbare compenent is. Eventueel kan er inderdaad een conversie gebeuren via een Arduino Uno (ik dacht dat die ook vrij betrouwbaar waren) naar RS485/Modbus om dan uit te lezen net zoals de SMD Energiemeters

• benbam
MichVw schreef op donderdag 26 september 2019 @ 12:26:
[...]

Het gaat hem over rechtstreeks inlezen op de PLC omdat dat nu eenmaal de meest robuuste/betrouwbare compenent is. Eventueel kan er inderdaad een conversie gebeuren via een Arduino Uno (ik dacht dat die ook vrij betrouwbaar waren) naar RS485/Modbus om dan uit te lezen net zoals de SMD Energiemeters
Rechtstreeks gaat niet lukken (ik heb althans niets gevonden), dus er zal altijd een tussenstation nodig zijn. Met de arduino is de goedkoopste oplossing want dan ben je voor 20 eur geholpen.

Rechtstreeks lijkt me PT100 (of 1000, ken er niet veel van...) een beter oplossing. Ik had hier niet de nodige bekabeling dus daarom ben ik uitgeweken naar de one-wire sensoren. Met de one-wire heb je inderdaad vrij veel componenten die het kunnen begeven wat de betrouwbaarheid niet ten goede komt. En als er een sensor defect gaat is het vrij omslachtig om te wisselen aangezien je het adres van de sensor moet gaan veranderen in de code...

benbam wijzigde deze reactie 26-09-2019 13:17 (26%)

• MichVw
benbam schreef op donderdag 26 september 2019 @ 13:14:
[...]

Rechtstreeks gaat niet lukken (ik heb althans niets gevonden), dus er zal altijd een tussenstation nodig zijn. Met de arduino is de goedkoopste oplossing want dan ben je voor 20 eur geholpen.

Rechtstreeks lijkt me PT100 (of 1000, ken er niet veel van...) een beter oplossing. Ik had hier niet de nodige bekabeling dus daarom ben ik uitgeweken naar de one-wire sensoren. Met de one-wire heb je inderdaad vrij veel componenten die het kunnen begeven wat de betrouwbaarheid niet ten goede komt. En als er een sensor defect gaat is het vrij omslachtig om te wisselen aangezien je het adres van de sensor moet gaan veranderen in de code...
omslachtige bekabeling is 1, kostprijs is 2, ik dacht dat de PT sensoren analoog waren dus dien je analoge ingangen voor te hebben op je PLC en die zijn $$$$

Heb je geen mogelijkheid om de adressen van de sensoren dynamisch af te handelen op de één of andere manier?

• ThePsycho

ThePsycho

Biertje?

MichVw schreef op donderdag 26 september 2019 @ 13:29:
[...]

omslachtige bekabeling is 1, kostprijs is 2, ik dacht dat de PT sensoren analoog waren dus dien je analoge ingangen voor te hebben op je PLC en die zijn $$$$

Heb je geen mogelijkheid om de adressen van de sensoren dynamisch af te handelen op de één of andere manier?
Maar grofweg 60 120 euro op ebay voor 4 inputs, dan heb je 4 PT100's die direct aangesloten werken.
Als je niet nieuw koopt lijkt het mij een makkelijkere oplossing dan het koppelen via een arduino o.i.d.
Met 30 euro per aangesloten sensor is het ook niet extreem duur.

EDIT: die prijs was voor een andere module, 120 kan ik de 750-460 wel voor vinden

ThePsycho wijzigde deze reactie 26-09-2019 13:49 (10%)

Of toch kaas.

• MichVw
ThePsycho schreef op donderdag 26 september 2019 @ 13:47:
[...]

Maar grofweg 60 120 euro op ebay voor 4 inputs, dan heb je 4 PT100's die direct aangesloten werken.
Als je niet nieuw koopt lijkt het mij een makkelijkere oplossing dan het koppelen via een arduino o.i.d.
Met 30 euro per aangesloten sensor is het ook niet extreem duur.

EDIT: die prijs was voor een andere module, 120 kan ik de 750-460 wel voor vinden
ok, ik ga het eens nader bekijken. Even voor de duidelijkheid, over welke wago module heb je het precies en is er een specifieke schakeling die je maakt om de sensor aan te sluiten op de module?

• ThePsycho

ThePsycho

Biertje?

MichVw schreef op donderdag 26 september 2019 @ 13:52:
[...]

ok, ik ga het eens nader bekijken. Even voor de duidelijkheid, over welke wago module heb je het precies en is er een specifieke schakeling die je maakt om de sensor aan te sluiten op de module?
De 750-460 is een 2-wire PT100 met 4 ingangen.
Je hebt ze ook met 2 ingangen en 3 wire mogelijkheid: 750-461

Of toch kaas.

• nYzEkE
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 16-02 16:15
Ik zal deze topic ook maar eens toevoegen, ik heb zelf in mijn huis ook een plc, S7-300 van siemens.
Waar nu de lichtsturing en verwarming op gekoppeld zit.
De bedoeling is dat mijn stroomverbruik en zonnepanelen ook gekoppeld worden.

Voor dit alles zoek ik nog een mooi scada pakketje. Geen idee wat ik daarvoor zal gebruiken.

Ik heb nog heel wat werk om de kast eens een beetje op te ruimen. Maar bij deze toch een fototje

Pagina: 1 ... 7 8 9 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True