DJ-Promo schreef op woensdag 27 april 2016 @ 15:37:
Ik en mijn vrouw willen in oktober naar Tokyo. Nu zie ik allerlei airlines die ik niet ken. Heb ervaringen met Transavia en British Airways en dan houdt het wel op. Is zo'n chinese airline Xiamen te doen? KLM is ook een bekende natuurlijk maar vrij duur. British Airways kan goed en vlieg je met een overstap in Londen.
Ik zou Xiamen vermijden, tenzij dit écht veel bespaart.
Ik ben afgelopen maandagochtend teruggekomen uit het verre Oosten, en het is me nog nooit zo slecht bevallen als met Xiamen. Natuurlijk, n=1, maar het was bagger, ondanks dat ze met een dreamliner (787) landen hier.
Personeel in het vliegtuig en in China spreekt slecht Engels, aankondigingen waren in het Engels amper te volgen.
In Xiamen moet je een landing visa aanvragen (papiertje invullen), door immigratie, bagage ophalen, bagage door de scanner bij de douane, ticket ophalen voor de overstap, inchecken, door immigratie, door de security scan (dus alle zooi weer uit de rugzakken halen) en vervolgens terug gaan naar een gate (bij ons naast die van waar we uitgestapt waren). Onze overstap van 3:15 hebben we letterlijk nét gehaald, zowel heen als terug. Wachtrijen overal. Medicijnen voor de kleine die in Schiphol mee mochten, moesten in China bij de security scan in de vuilbak, ondanks dat dit geseald was.
Onze bagage is beschadigd geraakt bij aankomst ruim 3 weken geleden, naast een aanbod om onze bagage maar in een kartonnen doos terug te sturen en onze koffer in te leveren voor reparatie omdat dit langer dan die 3 weken kon duren (was 1 dag oud toen we vertrokken) via een bedrijf dat niet erkend hersteller was van het merk van onze koffer, weten we nog niets. De koffer is mee terug naar huis gegaan ongerepareerd omdat we dit aanbod niet geaccepteerd hebben. Alternatief was onze (dure koffer) omruilen tegen een merkloze koffer uit China; we moesten dan maar zien wat we kregen, en daarmee zou het afgehandeld zijn. Ook dit hebben we niet geaccepteerd.
We hadden voor ons dochtertje van ruim 2 ongekruid voedsel gevraagd. In het vliegtuig wisten ze van niets. Ze hadden beloofd dit op te lossen voor de vervolgvluchten, maar elke vlucht wist men wederom van niets. Dat mijn vrouw graag vegetarisch at wisten ze wel, maar ze hadden haar maaltijd bij één van de 4 vluchten aan iemand anders gegeven.
Halverwege onze retourvlucht, bij de transfer in Xiamen, bij het inchecken, kon plots één van de koffers niet meer mee, ondanks dat we onder het gewicht zaten. We reisden met 3, en we hadden 4 koffers (totaal 53 ipv 60KG). We moesten betalen of de koffers halverwege onze terugreis achterlaten. Bij het inchecken van het begin van de terugreis was alles echter in orde, net als op de heenweg. Na een heftig gesprek met een slecht Engelssprekende manager konden het bij wijze van uitzondering mee. Op onze boekingsbevestiging stond echter 20KG per persoon baggage allowance, en niet dat er een piece allowance was.
Omdat er in Xiamen op de terugweg een kortere overstap was dan 3 uur, vroeg een stewardess of we gingen overstappen naar Amsterdam. Omdat we dat deden, vertelde de stewardess dat we moesten wachten op haar zodat ze ons zou begeleiden wegens de korte overstap. Na een kwartier wachten kwamen de stewardessen naar buiten, vroegen we hoe het zat, en zei ze dat we gewoon de borden moesten volgen met gate-aanduidingen, net als de rest. Waardoor we achteraan konden aansluiten achter de rest bij immigratie. Het was alsnog een wonder dat we op tijd waren voor de 787 naar Amsterdam.
Zo zijn er nog kleine dingen wat me ontzettend gestoord heeft. Van en naar Schiphol is het een nette Dreamliner (waarvan de IFE vrij vaak stuk was), maar zodra je eenmaal vanuit Xiamen verder wilt, is het een oudere 737 zonder IFE. Lastig met kinderen.
De algemene indruk was dat dit onprofessionele maatschappij was. Emirates, Cathay, China Airlines, KLM, zijn allemaal een stuk verder in klantgericht werken. Kindvriendelijker, ook.
Als je dan weet dat Xiamen 6 jaar op een rij gehuldigd is geweest als "The Best Airline In Mainland China", dan vraag je je af hoe de rest dan wel niet is. Wat een apenland.
Het grote voordeel is echter wel dat we 1000 Euro minder kwijt waren dan vorig jaar via Emirates, die we al goedkoop vonden, maar volgende keer nemen we gewoon weer een goede maatschappij.
[
Voor 3% gewijzigd door
KrazyJay op 28-04-2016 08:55
]