gambieter schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 11:00:
Nee, kan vaak niet. Geen stroom, en er staat al weer spul achter, het treinennet zit heel erg vol. Ik heb ook wel eens voor die tunnel gestaan en me zitten verbijten doordat er helemaal niets meer kan gebeuren en er achteraf niets aan de hand (b)lijkt te zijn.
De NS beseft dat zelf donders goed, daarom loopt er al een tijd een
proef met de "Schiphol Garantie Service". Daarbij betaal je € 5, waarvoor de NS dan garandeert dat je je vlucht haalt, of, indien niet, de kosten van een omboeking of ticket vergoedt. Absurde situatie natuurlijk. Ik vlieg niet vaak, maar ik laat me mooi brengen, terwijl er een op zich perfecte treinverbinding tussen mijn woonplaast Hilversum en Schiphol ligt. Oh well.
Bijzonder luchtvaartnieuws, denk ik: heel binnenkort gaat een met crowdfunding gesteunde Bugatti P100 replica de lucht in:
Wikpedia artikel oorsponkelijk vliegtuig:
Wikipedia: Bugatti Model 100
Website van het replica-project:
http://bugatti100p.com/
Een aantal engine runups zijn gedaan, en binnen enkele dagen tot weken (ik kan geen exacte planning vinden) gaat het vliegtuig te lucht in.
Cool ding om te zien, nogal art d'eco (een stijl waar ik wel fan van ben) en kennelijk potentieel het snelste vliegtuig van zijn tijd - als het ooit gevlogen zou hebben. De aandrijflijn was ook al bijzonder, de motoren waren flink ver naar achteren geplaatst en dreven via twee aandrijfassen links en rechts van de piloot twee coaxiale propellers aan.* Wel een bijzondere/jammere keuze van de replica-bouwers: het oorspronkelijk vliegtuig zou twee Bugatti-V8-blokken hebben met in totaal 900 pk, maar de replica krijgt twee hayabusa motorfietsmotoren met samen rond de 400 pk. Zo snel als het origineel bedoeld was zal de replica dus waarschijnlijk niet worden.
Voor de crowdfunders is er een livestream van de eerste vlucht, daarna zullen er wel plaatjes en filmpjes beschikbaar komen voor de rest van ons.
Overigens heet het vliegtuig de Blue Dream, een naam waarop niet iedereen op zijn werk zomaar moet googlen
* Wat de piloot bij een mishap in een interessante positie brengt: óf twee motorblokken in je nek, óf een hete gearbox vol met sneldraaiende tandwielen tussen je benen, óf twee wildgeslagen assen die je vanaf de zijkanten in mootjes hakken. Prettig idee...