Moortn schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 11:52:
Je kan ook kijken naar een 2e hands 70-200 F4 L bijvoorbeeld, die is een stuk goedkoper dan een 100-400. Een paar maanden geleden heb ik ook zo 1 gekocht, ter vervanging van een 15 jaar oude 80-200 oid. Maakt echt een wereld van verschil. Ik ging toen van iets als
dit naar
dit. Zet ook de histogram aan op de camera zodat je kan zien of de belichting enigsinds klopt. Bij de 1000d zien de foto's er op het schermpje veel donkerder uit dat ze in werkelijkheid zijn. En natuurlijk
[Verzamel] Jouw vliegtuigfoto's deel 3
Naast kwaliteit (wat inderdaad beter zal worden; in het objectieventopic wordt dit het goedkopere alternatief voor de 70-200 F4 genoemd) is het vooral bereik wat tekortschoot.
Voor die standaard plaatjes naast de baan is 210mm meer dan voldoende; maar als je eens wat meer close-ups o.i.d. wil doen schiet die duidelijk tekort (letterlijk en figuurlijk).
Een 100-400mm is voor mij sowieso niet aantrekkelijk want dat bereik heb ik niet echt nodig normaal gesproken. Kan ik beter een 70-200mm met teleconverter nemen.
Mijn droomcombinatie is nog steeds de 6D met Tamron 24-70, Canon 70-200mm f/2.8 en 2x converter.
Ach ja; dromen mag toch?
Oh, en in dat forum ga ik niet posten. Als ik die kwaliteit daar zie durf ik dat niet eens.

Zie ik wat over het hoofd; dat land heeft toch bijna (of ondertussen al) 200.000 inwoners.
Nou liever niet. Dan mag ik die van mij ook wegdoen zeker.
Wat notes:
- Dit is de FAA, die uitspraken in dat bericht gelden dus voor de VS, niet voor Nederland; Nu.nl heeft dat weer uiterst bekwaam (als altijd) zonder enige notes overgenomen alsof dit voor Nederland geldt.
- Alles maar verbieden is ook zo'n tendens van tegenwoordig. Ik wil alles mogen en kunnen doen maar de als de buurman dat doet wil ik zijn kunnen en doen verbieden als het mij niet aanstaat.
- Ik vind het maar populistische berichten. Die multicopters vliegen als decennia rond maar nu gaat jan en allemaal er mee vliegen. Plus het woord 'drone' bekt lekker tegenwoordig.
Ik zeg niet dat het aantal gevallen dat zoiets gebeurd niet toeneemt, maar berichtgeving is gewoon de tendens van nu.
- Sommige quadcopters (zoals de DJI's) hebben al ingebouwd dat ze niet in verboden gebieden kunnen vliegen. Mijn quad die gebaseerd is op opensourcesoftware ook.
- Dat dit nu vaker gebeurd komt door klootzaken die de beelden op Youtube zien en zelf ook in de spotlights willen staan. Dat ze de hobby van (tien)duizenden naar de vernieling helpen weten ze niet en boeit ze niet. Als het verboden zou worden zoeken zij wel weer wat anders.
- En dat het klootzakken zijn bewijst wel het feit hoe het vlieggedrag is van zo'n quad. Wil je een vliegtuig raken dan moet je al gauw op vele tientallen meters tot honderd(en) meters zitten en dan ook nog eens zeer dichtbij een luchthaven. Aangezien ik die van mij op een honderd meter afstand al niet meer onderscheid kan maken tussen voor en achterkant zijn het in het geval van quads die in de buurt van vliegtuigen vliegen dus gewoon klootzakken die doelbewust in de buurt van luchthavens/vliegtuigen gaan vliegen. Niet random personen die even wat heen en weer willen vliegen op een veldje.
- En doden? De meest gebruikte quadcopters (de DJI's) wegen tussen de 1 en 1.5 kilo en bestaat vooral uit heel veel plastic. Een willekeurige vogel is al groter/zwaarder/steviger dan dat.
Pas viel die van mij van maar 2 meter hoogte op straat; 1 landing gear was al gebroken.
Als zo'n plastic ding tegen een vliegtuig knalt die 200+ km/h vliegt versplinterd dat ding gewoon.
Als die tegen een cockpitraam aanvliegt schrik je je dood natuurlijk.
Let wel; ik praat hier niets goed; integendeel. Mensen die dit doen moeten ze hard aanpakken. Maar zo heerlijk Nederlands van alles verbieden schiet bij mij het verkeerde keelgat in.
EDIT: kost tijd zo'n bericht typen en ik zie net dat je een crash aanhaalt in een nieuwe post.
Let wel; dat was een zwerm vogels dat in 3 v.d. 4 motoren vlogen in een kritieke fase van de vlucht.
En daarnaast tegen de cockpitramen en in de pitot tubes. En ook zijn turboprops dus extra gevoelig voor birdstrikes.
Dus niet 1 plastic quadcopter van ~1 kilo.
[
Voor 3% gewijzigd door
Piet91 op 14-08-2015 13:29
]