Ik overweeg weer eens om een volautomatische espressomachine te kopen, zoals:
JURA ENA 8 Nordic White
https://www.coolblue.nl/p...a-ena-8-nordic-white.html
Voor 999 euro niet een goedkoop apparaat, maar verdient hij zichzelf terug?
Momenteel drink ik zo'n 5 kopjes koffie per dag, gemiddeld, van Nespresso of de Starbucks variant cupjes. Die kosten gemiddeld 35 cent per kop koffie. Dat is dus 1,75 euro per dag wat ik kwijt ben aan koffie.
Via Wakuli zeggen ze: "Eén zak koffie van 225 gram - elke week - is ongeveer 4 koppen koffie per dag."
Daar kost het 5.50 euro per zak van 225 gram aan bonen. Dus als je iedere week een nieuwe zak krijgt is het dus 7 dagen keer 4 kopjes koffie, dus 28 kopjes die je zet van 225 gram. Dat is dan 0,19 cent per kop koffie. Dus 0,95 euro per dag.
Het verschil is dan, per dag, grofweg 0,80 euro per dag.
Dan zou ik die Jura hebben terugverdiend na 1248 dagen.
Je kan ook bij Bol.com bonen kopen van Douwe Egberts, een volle 2700 gram voor 30,87 euro. Schijnbaar heb je volgens Wakuli dus 8 gram nodig voor een kopje koffie. Dus dan haal ik 337 kopjes uit de DE bonen voor die 30,87 euro.
Dat is dus 0,09 euro per kopje koffie. Dus 0,45 euro per dag.
Het verschil wordt dan opeens groter:
Nespresso: 1,75 euro per dag
Wakuli: 0,80 euro per dag (terugverdiend na 1248 dagen)
Douwe Egberts: 0,45 euro per dag (terugverdiend na 768 dagen)
Verschil: 1,30 euro per dag.
Dan zou ik die Jura hebben terugverdiend na 768 dagen.
De kosten aan water zijn ongeveer hetzelfde vermoed ik zo. De kosten aan onderhoud lopen ook niet erg veel op denk ik (het is allemaal automatisch en ook een Nespresso-apparaat heeft onderhoud nodig).
Verder neemt het ook een paar ergernissen weg:
- De Nespresso die ik heb (de kleinste) heeft bizar weinig ruimte voor water in het reservoir. Ik blijf hem maar bijvullen.
- Idem voor de opvang van cupjes. En het feit dat die cupjes zoveel ruimte innemen. Het zit na een paar kopjes al vol en soms vergeet je 't even, en dan zit er weer een cupje klem.
Maar het voordeel van Nespresso is wel dat de koffiecups eigenlijk altijd goede koffie opleveren

Vacuum verpakt, dus ze verliezen ook hun smaak niet. Koffiebonen doen dat wel.
Als ik de reviews bekijk van de JURA ENA 8 dan zie ik ook dat het display redelijk traag is. Ze hebben bespaard op de hardware zo te zien?
Moet ik dan gewoon een paar honderd investeren in een erg goede JURA? Ik heb eigenlijk maar een klein aantal behoeftes:
- Lungo, espresso, en cappuccino kunnen zetten.
- Een melkreservoir is niet echt nodig want ik drink het 1 keer per dag, hooguit 2 keer. Een opstoom-ding zou ook prima zijn?
- Ik zet maar 1 kop koffie per keer. Geen andere koffiedrinkers in het huishouden.
Het goedkoopste is natuurlijk om geen geld uit te geven

Maar die Nespresso cups worden wel erg duur inmiddels.