Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1 Overzicht

Pagina: 1 2 3 ... 8
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 22:25

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Mede-auteur:
  • EWK
  • Registratie: mei 2006
  • Niet online

EWK

Koffie, van hele boon tot kop lekkernij

Inhoudsopgave
De basis, verse bonen

Elke kok zal het beamen, een goed gerecht begint met de juiste verse ingrediënten. Voor koffie gaat dat ook op, een gebrande boon verouderd en verminderd in slechts enkele weken tijd. Na het branden heeft een boon enkele dagen nodig om op smaak te komen (dmv ontgassen) en bereikt zijn beste smaak tussen de 3 en 8 dagen oud (ruwweg) en gaat daarna stapje voor stapje achteruit van smaak. Een 2 weken oude boon (na branden) is merkbaar al een (klein) deel van zijn smaken verloren en na 4 weken is het "mooie" er zeker wel af. Dat maakt hem niet ondrinkbaar, maar de boon ruikt op dat moment al significant anders en je gaat ook zeker in je extractie zien en proeven dat de boon eigenlijk niet half zo lekker meer is. Zeker in de meer uitgesproken bonen, zoals single origins veelal zijn, merk je dit. De karakteristieke smaken waar je de boon voor gekocht had zijn verdwenen en de koffie wordt wranger.

En trek je bovenstaande door naar bonen die je in de supermarkt koopt, dan kan je vooraf al concluderen dat je bonen koopt die niet bijzonder zullen smaken. Supermarkt bonen zijn in stikstof verpakt, om de levensduur te bewaren, maar ondanks dat is onmiskenbaar dat de boon oud is en niet echt lekker zal zijn.
De meeste liefhebbers van koffie zullen dan ook altijd koffie kopen die maximaal 2 weken geleden gebrand zijn. Een zak bonen zonder branddatum zal per definitie al vermeden worden, want daarvan kan je bijna gegarandeerd zeggen dat de bonen oud zullen zijn.

« · ^

Halfautomaat

De halfautomaat is wat je bijna standaard ziet in restaurants. Een 1,2,3 of 4 groepsmachines waar je de koffie gemalen via een filterhouder plaatst onder de uitloop van de machine en waar onder +/- 9 bar druk de koffie gezet wordt rechtstreeks in het kopje. Wel heb je twee losse apparaten nodig, de espressomachine, maar ook een losse koffiemaler. Deze opzet heeft vele voordelen, maar vergt ook meer kunde van de persoon die het bedient. In ieder geval één voordeel voor een restaurant is al heel snel duidelijk, je kan veel sneller koffie/espresso zetten dan met een volautomaat. Voor thuisgebruik is een losse espressomachine en losse maler iets minder gebruikelijk. Voor veel mensen nemen de machines samen teveel ruimte in op het aanrecht en vergt het koffie zetten teveel handelingen. Een volautomaat geniet dan de voorkeur.
Voor die mensen voor wie koffie meer is dan een kopje vocht en wel op zoek gaan naar de betere espresso's, die komen alsnog uit op dit systeem van 2 losse machines. Een halfautomaat espressomachine kan gemiddeld gezien veel precieser de temperatuur en druk regelen, waardoor je extractie ook beter zal zijn. Een espressomachine is maar een simpel apparaat, hij levert water van rond de 94 graden uit de uitloop en als hij weerstand tegenkomt (gemalen koffie) zal de pomp de druk opbouwen tot ongeveer 9 bar. Dat klinkt heel simpel en dat is het ook, maar toch verschillen halfautomaat machines onderling nog best wel. Grof gezegd heb je 3 klasses.

Single Boiler
De instap begint bij een machine als de Gaggia Classic of Rancilio Silvia. Machines met een kleine boiler van rond de 0,4L, die het water op 94 graden houden en zeer geschikt zijn om een enkele espresso te zetten. En na een minuutje wachten weer klaar zijn voor een 2e en 3e espresso. Ze kunnen niet direct stoom leveren om bijvoorbeeld melk op te schuimen. Via een schakelaar kan de boiler doorverwarmen tot zo'n 120graden (dus onder druk), waarna je met deze machines ook melk kan opschuimen. Veelal duurt dat opwarmen van 94 tot 120 graden ongeveer 1 minuutje. Een cappuccino zetten kan dus met deze machines, maar is een tijdrovend klusje. Voor een enkele cappuccino geen probleem, maar als je 3 of 4 mensen in de woonkamer hebt die cappuccino willen, dan wordt je al snel ongelukkiger ;). Drink je daarentegen niet of zelden een cappuccino, dan zijn dit soort machines een goede keuze. Kijk je binnen dit segment van single boiler naar de luxe mogelijkheden, dan kom je bijvoorbeeld uit op een Vibiemme Domobar. Ook deze kan niet tegelijk opschuimen en espresso zetten, maar zijn boiler is iets groter en heeft door zijn ontwerp (E61 groep) een stuk grotere stabiliteit als het aankomt op temperatuur. En heeft zodoende dus zeker zijn meerwaarde boven een Classic of Silvia.

HX & DB machines
Heb je iets meer geld te besteden, of wil je meer controle over je temperatuur en/of tegelijk espresso zetten en melk opschuimen, dan heb je twee mogelijkheden. Je kan ofwel een HeatExchanger systeem nemen (verder HX machine genoemd) of een machine met DualBoiler (verder DB machine genoemd). Beide opties heeft voordelen en de een is niet beter dan de ander. Het is zoiets als een handgeschakelde auto vs een automaat. De een zal zelf willen schakelen, de ander prefereert een automaat.
Een HX machine is een machine die 1 boiler heeft, die hij op 120graden houdt, direct gereed om te stomen dus (geen wachttijd, stoom is altijd beschikbaar). Het water voor de espresso warmt hij tijdens het zetten op door koud water te leiden door die stoomboiler en zodoende het water op de warmen tot bijvoorbeeld 94 graden voordat het bij je gemalen koffie aankomt. Stel je de stoomboiler iets warmer in (bijv. 122 graden), dan zal dat water voor je espresso ook mee gaan naar een hogere temperatuur. Je hebt met een HX machine dus nagenoeg net zoveel controle over je zettemperatuur als met 2 losse boilers. Een HX machine geeft vooral makkelijker speelruimte om te variëren met temperatuur (en dus smaak) van je espresso, dan een DB machine. Dit omdat je met een flush (spoelen van de machine voordat je begint espresso te zetten) de temperatuur van de boiler en de zetgroep makkelijker kan afkoelen. En zo met slechts wat spoelen dus kan spelen met de zettemperatuur.
De DB machine heeft zoals eerder genoemd 2 boilers, geheel los van elkaar werkend. 1 voor stoom, vaak rond de 1,5 tot 2liter en 1 voor espresso, vaak rond de 0,6liter. Dat klinkt perfect, maar het maakt dat je machine erg vol zit en je moeilijker zelf kan sleutelen. Ook zijn er dus 2 boilers die je moet ontkalken etc.
Een DB is vooral meer gemak qua instellen. Dat gemak, wat best wat waard kan zijn, komt wel met een prijs. Al die extra onderdelen in de machine moeten betaald worden en zodoende is een DB machine vaak rond de 500/600 euro duurder dan een HX machine.

In nagenoeg alle gevallen zal je moeten spelen met je maalgraad, hoeveelheid koffie, water temperatuur (niet elke machine heeft dat instelbaar) en druk om zo tot het beste bakje espresso te komen.

Een uitgangspunt om mee te beginnen is dat je voor een goede espresso ongeveer 14 tot 17 gram maling nodig hebt, wat onder een druk van ongeveer 9 bar er tussen de 22 en 30 seconden over doet om tot een 30 tot 50 gram vocht te komen. We hebben het ten alle tijden over grammen vocht ipv milliliters vocht, dat is een stuk beter meetbaar is.
Zet je met 17 gram maalsel een 30 gram espresso, dan zit je dichtbij een 1:2 extractieverhouding en dat noemen we een ristretto. Andersom, zet je met 14 gram maalsel zo'n 50 gram vocht, dan ga je richting een lungo. Geen van beiden is verkeerd, zolang je maar begrijpt dat het iets anders is en je er dus een ander resultaat mee krijgt. Ga op je eigen smaak af. Is je koffie zuur, dan zou ik zeker proberen je extractie te vertragen door ofwel fijner te malen, ofwel meer maalsel te gebruiken. Is je espresso bitter, probeer dan je extractie sneller te laten verlopen, ofwel door iets grover te malen, ofwel iets minder maalsel te gebruiken.

« · ^

Videos
Leerzame tips mbt halfautomaten en koffiemalers

Goed filmpje hoe je je maler correct moet instellen

« · ^

Volautomaten

Er zijn meerdere manieren om tot de lekkerste koffie te komen. Dit kan door middel van losse componenten met een halfautomaat of een alles in één oplossing: een volautomaat.
Het voordeel van een volautomaat is dat je hem voorziet van bonen en water en de machine al het werk doet. Wel valt er minder te fine-tunen aan de smaak en opzichte van een halfautomaat. Hieronder volgen wat tips waar je op kunt letten als je een volautomaat gaat aanschaffen.

Waar moet ik op letten als ik een volautomaat wil aanschaffen?

Onderhoud
Elke volautomaat heeft onderhoud nodig. Van een spoelbeurt tot aan ontkalkingsprogramma (met de bijbehorende middelen)
Wat je dan ook mee moet nemen in je overweging is: hoe onderhoudsvriendelijk is het apparaat? Moet ik eens per week de hele zetgroep er uit halen, schoonmaken en een nacht op het aanrecht laten drogen?
Of wil ik meer gemak en een automaat waarbij dit vanzelf of met een programma kan? Beiden is mogelijk.
Cappuccino
Er zijn machines waarbij je met een enkele druk een compete cappuccino kunt maken, maar er zijn ook machines waarbij er losse onderdelen aangeschaft moeten worden om dit te kunnen, zoals losse slangetjes en pijpjes.
Maalgraad
Bij bijna alle machines is de maalgraad instelbaar. Hoe fijner de maalgraad, hoe meer creme er op de koffie komt en hoe intenser de smaak.
Maalschijven
Maalschijven worden tegenwoordig van metaal of van keramiek gemaakt. Metalen maalschijven zijn over het algemeen goedkoper. Ze worden echter warm en daardoor kan er wrijving ontstaan. Door deze warmte worden de koffiebonen verhit waardoor de smaak van de koffie kan veranderen, het verschil lijkt echter klein. Qua duurzaamheid zouden metalen maalschijven korter meegaan dan keramische.
Extra reservoir voor een aparte kop koffie
Een optie bij een aantal machines is om een klein beetje (filter)koffie in een los reservoirtje te doen, voor iemand die bijvoorbeeld een cafeïnevrij bakje wil.
Temperatuur
De temperatuur van de koffie is natuurlijk van groot belang. De temperatuur is te beinvloeden door je kopje voor te verwarmen met wat heet water of stoom uit een thee-functie van een machine.
Of dit nodig is, is afhankelijk van de temperatuur die de machine zelf aan de koffie geeft. In een aantal gevallen is de temperatuur van de koffie instelbaar op de machine. Wel geldt, hoe heter de koffie, hoe langer het voorverwamren duurt.
Thee
De meeste volautomaten hebben ook een thee-functie. Meestal komt dat dan door een apart pijpje uit de machine.
Warmhoudplaatje
Bovenop een groot deel van de machines zit een warmhoudplaatje. Hier kun je kopjes op zetten zodat deze al wat voorverwarmt zijn. Meestal stelt dit weinig voor omdat er restwarmte van de machine wordt gebruikt, maar bij duurdere modellen kan het zo zijn dat de kopjes extra verwarmd worden.
Timer
De luxere machines zijn vaak voorzien van een timer. Er is dan in te stellen dat de machine bijvoorbeeld eke ochtend om kwart voor zeven opstart en voorverwarmt, zodat jij 's ochtends sneller een kop koffie klaar hebt.
Waterfilter
Veel machines werken met een waterfilter. Bij een Krups is dat bijvoorbeeld de Claris F088. Deze filters zitten in het waterreservoir en filteren het water tegen chloor, koper, lood, pesticiden en kalk. Dit soort filters werken vaak op basis van hars. Er zijn originele te koop, maar ook b-merk patronen. Er zijn zelfs navulsets te verkrijgen met losse korrels. Of dit net zo goed filtert als het origineel is mij onbekend, ik proef het verschil in ieder geval niet.

« · ^

Een redelijk, doch nooit complete, lijst van plekken waar je koffie kan halen, veelal vers gebrand en de moeite waard om eens te proberen:

Tweakers koffiebonen-adresjes
NaamPlaatsWebshopGem. prijs per kgDag van brandenBranddatum vermeld op verpakkinglink website
BrandzaakRotterdamJa€ 20Op bestellingJawww.brandzaak.nl
Giraffe coffeeRotterdamJa€ 26?Jawww.giraffecoffee.com
FascinoWeertJa€ 202 a 3 x per weekJawww.fascino-coffee.com
Schot koffieRotterdamJa€ 30Op maandagJawww.schotkoffie.nl
Rozema & Van SchijndelOisterwijkJa€ 23??www.rozemavanschijndel.nl
FriedhatsAmsterdamJa€ 35??www.friedhats.com
Simon leveltMeerdere plaatsenJa€ 20Meerdere dagen per week?www.simonlevelt.nl
KoffiestationGroningenJa€ 27??www.koffiestation.nl
Het KoffielabUtrechtJa€ 25??www.hetkoffielab.nl
KaldiMeerdere plaatsenJa€ 20?Neewww.kaldi.nl
Konkeltje // Mocca D'orZwolleJa€ 21??www.konkeltje.nl
Boot KoffieBaarnJa€ 35Dagelijks?www.bootkoffie.nl
Noord Coffee RoastersVeghelJa???https://www.noordcoffee.nl/
KoffietopiaVeghelJa€ 181x per weekJahttps://www.koffietopia.nl/
Espresso enzoOssJa???www.espresso-enzo.com
Allora CaffèOssJa???https://alloracaffe.nl
Miss MorrisonDelftJa€ 25-302 a 3 x per week?www.missmorrison.nl
Thecoffeelodge.nlHarderwijkJa€ 20Meerdere dagen per week?www.thecoffeelodge.nl
Blanche DaelMaastrichtJa€ 20??https://shop.blanchedael.nl/
BrandmeestersMeerdere plaatsenJa€ 20??www.brandmeesters.nl
KBC ArnhemVelpJa€ 22Dinsdag en donderdag?www.kbc-arnhem.nl
White LabelAmsterdamJa€ 32??www.whitelabelcoffee.nl
KepplerAmsterdamJa€ 30??www.cafekeppler.nl
Master's Tea & CoffeRotterdamJa€ 20-301x per week?www.mastersteaandcoffee.nl
Dutch BaristaMaastrichtJa€ 25??www.baristasite.com/nl
Blommers CafeNijmegenJa€ 30??https://www.blommers.coffee/nl/
CoffynMaldenNee€ 25??https://www.coffyn.nl/
Het HoofdkwartierAmstelveenJa€ 20WoensdagJawww.hoofdkwartier-koffiebranderij.nl

Nomad wijzigde deze reactie 10-12-2019 16:41 (28%)

martijnscholtens.nl

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Vermeulen
  • Registratie: april 2010
  • Niet online
Geef mij maar een 'goedkope boon' van de Lidl, Bellarom Espresso, in een goedkope Bosch tes50129!

Maalschijven stapsgewijs maar vrij snel naar fijnste maling gezet, en dit apparaat geeft hier zo'n 15 kopjes per dag. Heet water gebruik ik niet, dit heb ik afgeleerd met m'n DeLonghi waar ik met de standaard melkkan veel cappuccino dronk.. Daar zijn die single boilertjes (steeds van 95 graden naar 120) van de eenvoudigere espresso apparaten niet echt op gebouwd. Compleet vergaan na 2,5 jaar en 12.500 kopjes (div.)

:

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Ik ga de topicstart daar ook nog mee uitbreiden, maar hier alvast 3 opties voor online bestellen:

Gebrand.nl
Fascino-coffee.net
Koffiestation.nl

En zo zijn er nog 20, maar dat zal ik bewaren voor de TS.

martijnscholtens.nl

Acties:
  • +1Henk 'm!

• coob
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 13-12 22:48
quote:
rgras schreef op zaterdag 18 juli 2015 @ 13:24:
Heeft iemand nog een tip voor een interessant proefpakket met diverse bonen?
Echt vers heb je hier wat pakketten.
http://www.fascino-coffee.../direct-trade-proefpakket
http://www.fascino-coffee...tten/espresso-proefpakket
http://www.fleurdecafe.nl..._ProefpakketEspresso.html

coob wijzigde deze reactie 18-07-2015 13:42 (4%)

• Michieas
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 22:39
quote:
Raymond P schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 22:15:
[...]

De metodo Iperespresso komt bijzonder goede espresso uit. In ieder geval beter dan alle volautomaten die ik in bezit heb gehad. Ik heb er zelf ook nog een X7.1 (maar overcompleet).
Overstappen naar een goedkope halfautomaat en een 'specerijen' molen gaat je never nooit het resultaat leveren dat je met Mie doet.

Het is inderdaad wel jammer dat die machines een relatief korte levensduur hebben.

Bij 6 koppen per week vraag ik mij ook af of 50 gram bonen (per week) malen wel erg praktisch is, je koffie veroudert ook namelijk.
Dat antwoord vermoedde ik al. Ik zelf drink helemaal geen koffie dus het is voor mij niet representatief om iets te testen/proeven...
Overkompleet in de zin van in de aanbieding? Uiteindelijk gaat deze dan ook kapot... Advies is dus om bij de Illy te blijven en ze maar om de 2 jaar te vervangen :'(
Enig idee welk Illy apparaat dan het beste zou zijn? Zou er kwaliteitsverschil zitten in de verschillende apparaten?

Michieas wijzigde deze reactie 11-08-2015 09:00 (5%)

• Nomad

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Het enige bedrijf die ik ken die gek is op ceramische schijven is Koffiediscounter....en die filmpjes mag je overslaan. Wat zij beweren slaat echt werkelijk nergens op.
Siemens/bosch/Nivona zijn veelal de merken die de voorkeur hebben voor dit soort machines.
En met het budget dat je noemt zijn er wel enkele type's mogelijk, dus kijk daar zeker even naar :)

martijnscholtens.nl

• Phuncz
  • Registratie: december 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Hier kan je bijvoorbeeld mee beginnen om versere koffie te ervaren: http://www.fascino-coffee...offiebonen/espresso-bella

• don_appie
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 05-12 10:17
quote:
Younes schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 16:01:
[...]

Ik heb bij Esprase (uit Purmerend) via hun website een blindfilter gekocht om te backflushen. Verwacht dat ding vandaag in de brievenbus. Een naked filter wil ik mij nog niet aan wagen. Ik wil eerst zeker weten dat het apparaat goed is.

Ik heb bij Starbucks geklaagd over de te fijne maling en heb een nieuw bakje met iets grover gemalen koiffie meegekregen. Na 25 seconden krijg ik er net een ristretto uit. Dus ik moet nog iets grover hebben.
Ah ik las te snel, dacht dat je een naked had. :)

Misschien minder doseren of minder hard tampen?

Succes met alles in ieder geval.

don_appie wijzigde deze reactie 01-09-2015 16:20 (6%)

http://500px.com/Abd3licious

• Nomad

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
Versteegrob schreef op woensdag 16 september 2015 @ 21:50:
[...]

Schrik wel van de bedragen maar misschien isndit normaal. Kan hij je koffie blind proeven uit welke maler die komt? Stel je budget is 600e, hoeveel geld reserveer je dan voor de maler? Dacht eerst 100e maar als ik dit zo lees meer dus. Wel erg leerzaam topic:)
Maler is echt veel belangrijker, maar gelukkig zijn horecamalers heeeel veel te koop online en die dingen zijn onverwoestbaar, dus een redelijk veilige koop. Ze zijn veelal erg smerig, dus het kost je een middagje koffie peuteren en poetsen, maar dan kan hij weer 20 jaar mee.

Ik zou, met beperkt budget, nooit een nieuwe maler kopen. Dat is zonde. Kijk tweedehands naar de volgende types:
Compak k6
Mazzer mini
Mazzer Super Jolly
Mazzer Major (zou mooi zijn, maar ga je niet vinden :P)
Fiorenzato T80
Macap M4

Allemaal malers die aangeboden worden voor rond de 200 euro...met een beetje afdingen en/of zoeken moet je het voor 150 euro ook kunnen vinden. Dan ga je schoonmaken en bestel je nieuwe maalschijven bij: kafko.nl en qua maler ben je dan perfect klaar.
Totale kosten maler zou je dan rond de 225 zitten max schat ik zo (150 machine, 50 euro schijven, 25 euro voor een goede lunch tijdens het poetsen).

Je espressomachine heeft dan ruwweg 400 euro budget. Daarvoor kan je nieuw shoppen en dan kan je goed een Gaggia Classic voor aanschaffen. Maar tweedehands is wederom een goede optie en kijk dan zeker naar een Vibiemme Domobar bijvoorbeeld. Die laatste is nieuw rond de 800 euro, maar mits netjes onderhouden is het geen probleem die tweedehands te kopen. En dan heb je weer echt een mooie stap omhoog vanaf eerder genoemde Gaggia Classic.

martijnscholtens.nl

• Bramster
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 21:50
nou, als die mini radius (echt geen mm bij mijn cheape tamper hoor) echt zo belangrijk is zet ik mijn tamper wel even in de draaibank op het werk en draai ik een stukje er vanaf

of eigenlijk mijn broer vragen een hele tamper te maken, voor mijn Pavoni heb ik er een waar ik niet scheef mee kan tampen, tamper past er alleen recht in :P

Bramster wijzigde deze reactie 18-09-2015 18:42 (31%)

• Raymond P
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 21:59
Man met bril. Interessant.

- knip -

• Raymond P
I overdid it. :')

- knip -

• Nomad

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
Tektoon schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 13:52:
[...]

[...]

Ik weet dat je het er niet mee eens bent Nomad, maar er zijn genoeg bronnen die zeggen dat de Encore wel degelijk geschikt is als instapper voor espresso. Hij komt meerdere keren voorbij in de filmpjes van de koffieleuten uit Seattle en ook op bijna elk forum kan je een redelijk genuanceerde discussie omtrent de Encore volgen.

Dat de Baratza niet traploos is maakt hem niet ideaal en het perfecte shot wordt moeilijker om voor elkaar te krijgen maar de machine maalt in principe wel fijn genoeg voor espresso. Dat de fabrikant zijn eigen duurdere model aanraadt voor espresso heeft natuurlijk ook vooral te maken met z'n eigen marketing en prijs positionering.

Niet elke koffie-beginner is hetzelfde. De een begint graag meteen met goede gear, de ander begint graag met het eenvoudigste spul. Wat mij betreft mag er ruimte voor beiden zijn. :)
Op internet vind je alles, dus dat zegt weinig. In positieve en negatieve zin. Kijk maar naar de filmpjes van koffiediscounter, wat ze daar beweren zakt je de broek van af bijvoorbeeld.
Dus ik heb de keuze, of we gaan een welles/nietes discussie aan die we geen van beiden kunnen winnen, of ik loop naar de keuken en ga kijken of ik met de Encore een espresso kan zetten.

Ik had nog een zakje bonen waar ik niet heel veel mee kon, dus ik ben aan de slag gegaan.
De Encore kan van 0 tot 40 ingesteld worden qua maalstand. Vanaf stand 5 hoor je duidelijk de schijven zingen en raken ze elkaar. Dus daar mee begonnen, zo fijn mogelijk nietwaar? Helaas, hij staat dan zo fijn, dat de bonen blijven dansen boven de schijven en niet gevoerd worden door de maalschijven en je dus geen maalsel krijgt. Heb de hopper helemaal gevuld, om druk van boven te krijgen, maar geen effect.
Maler aangelaten en langzaam grover gedraaid totdat ik wat maalsel eruit zag sputteren, dat was op standje 8...dat is dus effectief het fijnst wat ik ermee kon malen. Daar heb ik 17gram van gepakt en in mijn filterbakje (17gr vst) gedaan en normaal aangetampt zoals altijd. Resultaat, ik kom tot 2 bar druk en het sputtert alle kanten op. Thee is donkerder van kleur zou ik haast zeggen. Dit is ook nog geen lungo te noemen, maar gewoon mislukt.

Daarna nog een keer gemalen, dit keer 20 gram, wederom in mijn 17gr vst en dit keer dus flink overgedoseerd. Daarna zo hard ik kon aangetampt en poging twee kon beginnen.
Dit keer bouwde de machine wel druk op, maar in plaats van een mooie donkere honing kleur extract, komt er een langzaam pisgeel straaltje uit, duidelijk zonder enige vorm van mooie olien die meegenomen worden. Dit lijkt op filterkoffie qua viscositeit met als eindresultaat een naar geel waterig bakje dat eigenlijk best lijkt op wat senseo ook produceert.

Dus, nee, de Encore is NIET geschikt voor espresso. Je kan hem loshalen en calibreren dat hij fijner kan malen, hartstikke leuk, maar als de boon dan niet meer in de opening van de maalschijven past, dan komt er geen maalsel uit en kan je nog niets.

edit: eventueel kan je nog op zoek naar een koffieboon die op hoge hoogte groeit en dus kleiner blijft, misschien past die wel door de maalschijven. Maar als je op die manier je bonen moet uitzoeken, dan blijft mijn conclusie staan wat mij betreft, dat de maler niet geschikt is.

Nomad wijzigde deze reactie 20-10-2015 14:45 (4%)

martijnscholtens.nl

• Raymond P
Die 'normale koffie' in de restaurants is dus een lungo.
En dat kan prima met een halfautomaat.

Door met de maalgraad te spelen bepaal je de uiteindelijke hoeveelheid koffie. Grover gemalen loopt er makkelijker (en dus meer) water door en krijg je een lungo.

Wat thuis wel lastig is is 1 lungo en 1 espresso zetten. Het tussenkops aanpassen van de maalgraad is niet altijd even makkelijk en op zijn minst verlies je koffie.
Op de betere plekken hebben ze hiervoor 2 grinders.

- knip -

• dreamscape
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 23:11
Lungo met een halfautomaat kan inderdaad prima, dus laat je daar niet door tegenhouden.
Het is ook prima te doen zonder heel veel met maalgraad te spelen, maar je moet even ontdekken wat je lekker vindt. Ik zet voor mensen die 'gewone' koffie willen meestal Americano's. Dan laat je niet de koffie langer doorlopen, maar doe je er een beetje heet water bij.

Maar... koop niet voor heel veel geld een twijfelachtige halfautomaat met een nog twijfelachtiger bonenmaler erin. Voor jouw budget koop je ook een Rancilio Silvia met een Rocky bonenmaler ernaast.
Als beginnend barista is het niet handig om vast te zitten aan één apparaat met die twee functies. Als je zo'n apparaat hebt en je wilt je maler upgraden, kun je meteen de hele boel vervangen.
Maar dat ga je dan niet doen, omdat je 900 euro hebt uitgegeven aan een niet heel briljante machine.

Wil je de heetwaterfunctie voor thee vaak gebruiken, dan zou ik echt even doorsparen voor een model met warmtewisselaar. Dergelijke machines zijn wel wat groter op het aanrecht, dat geef ik toe, maar ze zijn wel dermate degelijk gebouwd dat ze vele jaren meegaan. En daarom kun je ze dus eventueel ook tweedehands aanschaffen.

Maar die Solis, daar zou ik met een boogje omheen lopen :)

dreamscape wijzigde deze reactie 25-11-2015 09:43 (30%)

Punctuality is the politeness of kings

• Nomad

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Solis maakt op papier prachtige apparaten. Toen ik begon met de koffie wilde ik heel graag een Solis kopen. Inderdaad die met de maler er al netjes in verwerkt. Online filmpjes gekeken, reviews gelezen en wauw...wat was die mooi. Vind ik nog steeds.....maar het is allemaal schijn, de maler erin is echt kloten en de hele machine is eigenlijk 1 grote plastic bak met dito degelijkheid.
Voor 1000 euro moet je echt dat niet kopen, daar ga je zo'n spijt kan krijgen. Overal lees je dat die machines bij mensen stuk gaan, in storing gaan, gaan lekken, de maler stuk gaat, etc...terwijl een "echte" halfautomaat juist gebouwd is om generaties mee te gaan, die kan je bij wijze van je opa erven (overdreven gezegd).

Goed, wat dan wel voor 1000 euro. Een hoop is al gezegd, maar ik wil er graag nog 1 optie aan toevoegen.

Ik lees in je tekst dat het niet te groot moet zijn, ik zou je graag een mooie horecamaler aanraden, maar ik snap dat kleiner fijner is. Dan is de Eureka mignon een mooie optie als maler: https://www.koffiewarenhu...ka-mignon-advanced-v2-rvs

Als espressoapparaat is 2e hands een hele prima optie. Ik heb een paar jaar geleden voor 600 euro een Vibiemme Domobar gekocht. Dat is nog steeds mijn favoriete halfautomaat onder de 1000 euro. Nieuw is die rond de 800 euro, dus met de maler zou je dan op zeg 1150 euro ofzo uitkomen totaal. Maar hij is ook 2e hands regelmatig te vinden. Hier zie je hoe de nieuwste versie eruit ziet:
https://www.koffiewarenhu...en/vibiemme-domobar-zwart
Kijk rustig af en toe op marktplaats, want de Domobar wordt veel te koop aangeboden, maar ook regelmatig zijn dat oudere versies (en dan heb je het over 10+ jaar oud, wat zonder de historie te kennen, niet heel fijn is). De nieuwste en oudere versies hebben fysiek andere plekken waar de lampjes en knopjes zitten, dus je kan ze makkelijk uit elkaar houden.

edit: dit zou een mooie opties zijn en dit is ook de laatste Domobar versie:
klik naar marktplaats

2e goede optie (maar de maler is niet fijn, dus die ofwel verkopen dan, of er uberhaupt niet bij nemen)

3e optie

4e optie

Nomad wijzigde deze reactie 25-11-2015 11:40 (12%)

martijnscholtens.nl

• BaRF
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 11-12 20:51

BaRF

#Vivepreorder

quote:
Chaoss schreef op woensdag 04 november 2015 @ 16:55:
Stel:

-Je wilt redelijk lekkere koffie zetten maar je hebt absoluut niet de aspiratie om Wannabee barista te worden.
-Gemak is belangrijk, semi-automaat valt af, moet niet meer zijn dan apparaat laten opwarmen en dan op knopje drukken.
-Moet een optie zijn tot maken cappuccino, dit kan altijd met een losse melkopschuimer maar geïntegreerd zou leuk zijn.
-Hoeveelheid valt mee, gemiddeld zo'n 5-6 kopjes per week. voor verjaardagen etc. gebruik ik filterkoffie.

Ik heb nu een Senseo maar ben daar helemaal klaar mee, kan er totaal niet van genieten en drink het alleen maar om wat te drinken te hebben.

Eerst dacht ik aan een Nespresso, een versie met melkopschuimer kost 190,-. Cups zijn echter schreeuwend duur, 35-40 cent voor originele en 25 cent voor DE cups, huismerk cups zijn nog goedkoper maar lees ik best wel slechte verhalen over.

Andere optie is een volautomaat met bonen, de DeLonghi Ecam 22.110, deze krijgt goede reviews en kost nu bij de MM 299,- prijs per kopje verschild sterk 5-25,- maar ik dek gemiddeld 15 cent per kopje? In geval van zo'n automaat ben ik wel wat huiverig voor onderhoud/levensduur.

Ik heb dit topic wat doorgenomen en opvallend is dat de puristen steeds maar weer verwijzen naar zelf malen en dan een semi-automaat maar dat is iets wat ik simpelweg niet aspireer.

Wat zouden jullie doen?
Grappig, ik heb die machine net binnen gekregen. Ben al heel lang aan het tobben en hier aan het lezen wat te doen nu ik de Senseo echt helemaal zat ben. Allemaal leuk en aardig dat we op Tweakers altijd een klein beetje 'doorslaan' met alles (Daar zijn we Tweakers voor ;)) maar ik heb gewoon niet het budget om alleen al 600 euro aan een maler uit te geven. En het moet gewoon ook af en toe makkelijk zijn (anders kan m'n vrouw me nooit meer verrassen met een kop koffie :+) Dit weekend ga ik hem in gebruik nemen en ben vooral benieuwd naar bonen- en winkeltips! :)

ps, neem dat doorslaan niet te negatief he jongens! Maar ik kom in het Koffie topic omdat ik wil lezen en leren over koffiemachines, bonen, receptentips etc :) En als het vervolgens alleen maar gaat over "je hebt geen lekkere koffie zonder keramische malers van die-en-die diameter en een ubergeile Gaggia van €1500" dan vind ik dat toch jammer :P Zelfde als bijvoorbeeld het broodbak topic, of het pizza topic. Nee ik wil geen meel in Italië bestellen waar het in beperkte oplages van 5kg wordt gemalen door zilveren maalstenen gesmeed door elven in maanlicht. Ik wil gewoon weten wat voor salami jullie gebruiken! :+ Blijf wel vooral doorgaan, maar hou ook rekening met de 'gewonere' gebruikers ;)

"The space between what's wrong and right, that's where you'll find me, hiding, waiting for you." Dave Matthews
shizzle

• Nomad

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
koop je een halfautomaat met maler voor jezelf. En extra portafilter die ESE pods kan verwerken. Eenmalige extra kosten zijn 70 euro voor zo'n filterhouder en de ESE-pods zijn per stuk verpakt en wel even houdbaar.
Je bent niet de enige die die oplossing gebruikt :) (en nee, ik niet :P)

martijnscholtens.nl

• Exocet
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online
quote:
bszz schreef op donderdag 03 december 2015 @ 09:23:
[...]

Als je weinig volume gebruikt in een grote cafetiere krijg je onder de zeef geen koffiedrab maar een waterige mix van koffiedrab en vloeibare koffie. Dit wordt nog sneller bitter dan alleen drab onderin. Na het zetten gelijk uitschenken dus. Als je echter vaker 2 of 3 koppen zet zou ik er gewoon een kleintje bijnemen.
Bedankt voor de tip.

En wat betreft de molen, kan ik dan beter een goede handmolen nemen of toch een instap elektrische maler (met conische schijven)? Ik ga er vanuit dat ik bijna dagelijks koffie ga maken met de French Press.

• Raymond P
De MeCoffee geïnstalleerd en werkend.

Leuk zulke logjes vanuit je machine: linkje

- knip -

• Nomad

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
Ik denk dat de Quamar een top ding voor je is, hij gaat dan ook alleen weg als de optie die ik in februari heb ook echt zo goed is als ik hoop. Anders blijft de quamar mooi :P

martijnscholtens.nl

• Nomad

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
Versteegrob schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 22:09:
Net mijn eerste espresso apparaat en verse koffie. Feeeeeeels voor:) Nu nog even het boek thuis Batista lezen en dan aan de slag. Ben benieuwd hoe moeilijk het gaat worden.
Je kan geluk hebben, maar gemiddeld gezien ben je wel even bezig om het voor elkaar te krijgen :).
Vooral, het resultaat zal wisselend zijn, soms een lekkere bak, soms een stuk minder...en terwijl je niet zo goed weet waarom dat nou weer is. Het zal echt oefenen en proberen worden, maar het komt altijd goed!

martijnscholtens.nl

• Wackmack
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 19:16
Gebruiken jullie eigenlijk gefilterd water voor je espresso apparaat. Doet dit niet. Woon in Apeldoorn waardoor er weinig tot geen kalk in het water zit.

• krizzziz
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 23:28

ehhhh..HOI

• coob
quote:
Foritain schreef op zaterdag 23 januari 2016 @ 13:57:
Ik weet niet wie ze allemaal heeft aanbevolen, maar die Yellow Bourbon's (besteld bij gebrand.nl) zijn echt een hit hier. Bij deze bedankt dus :D Zowel bij de espresso's als cappuccino's (althans, dat krijg ik te horen, ik kijk scheel van melk in koffie in welke vorm dan ook) zie ik allemaal blije gezichten. Lekker vol, smaakvol, romig, wel het kleine bittertje, maar niet het zure wat sommige soorten hebben. Mooi warm/donker kleurtje crema ook wat aantrekkelijk oogt.
Dan zou je ook eens monsooned Malabar moeten proberen.
Je moet hem alleen niet al te donker gebrand zien te krijgen.
Is ook een favoriet hier naast YB!

coob wijzigde deze reactie 23-01-2016 19:12 (4%)

• dreamscape
Licht offtopic, maar dit moet hier toch gedeeld worden:

Afscheid van koffie-legende: as in eigen koffiepot

Acties:
  • +1Henk 'm!

• nielsdiy
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 15-12 09:11
quote:
bszz schreef op zondag 06 maart 2016 @ 17:40:
[...]

Je levert zeker niet in op kwaliteit. Gladkam scoort wat dat betreft net iets hoger. Maar als je per se in een thermoskan wilt zetten is Moccamaster een prima keuze.
Een thermoskan zal de smaak beter ten goede komen dan een glazen kan op een warmhoudplaat. En dan vooral bij het langer vers willen houden van je reeds gezette koffie. Deze wordt dan namelijk snel bitter.
Voor mij niet heel erg van toepassing, daar ik mijn koffie na het zetten direct nuttig.

• Raymond P
quote:
Raymond P schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 13:07:
[...]

Groen licht, zolang ik het niet lieër aan de rest. En ik heb dus geen developer Play account.
Eventuele bugs of andere ongemakken zitten bij de prijs inbegrepen.
Ik ben niet aansprakelijk te houden voor toestellen met smelt en/of waterschade :P.

Grinder Timer (apk)
Even mijzelf quoten. :9
Inmiddels de werkgever verlaten en tijd gehad om 't appje af te maken.

Dit keer wel in de Play store, (gratis uiteraard, geen reclame):
Barista Timer

De app doet nog steeds wat het moet doen: maaltijd omzetten in gram door middel van triggers op geluid.
De espresso timer functie werkt mogelijk minder goed bij (zeer) stille machines, ik heb hier nog wel ideeën over en die zullen ongetwijfeld hun weg vinden naar een update.

---

Dit weekend weer het Amsterdam Coffee Festival. Ik ga zaterdag gezellig even kijken.
Stiekem ben ik ook op zoek naar een vervanger voor de Gene Cafe zonder een enorme stap in kosten te maken, vorig jaar hadden ze alleen kleinere branders of modellen waar mijn vriendin niet mee akkoord zou gaan.

Inmiddels ben ik ook bijna op het punt dat ik mij niet meer schaam voor mijn latte-art.
Het gaat wel erg langzaam vooruit met die 5 of 6 cappuccino's per week die ik maak.

- knip -

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Carlito
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 15-12 14:38
Na zo`n 1.5 jaar mijn Bezzera set gebruikt te hebben, merkte ik al tijden dat ik amper nog koffie zette. Überhaupt zette ik al niet zo heel veel koffie meer, maar afgelopen 3 maanden misschien nog 1 bakje in de week en soms 2 weken niet
.
Hoog gefrustreerd dat ik was over het feit dat ik nog steeds niet na al die tijd consistent (redelijk)goede koffie kon zetten. Ik drink overigens eigenlijk alleen capu`s.

Ik heb allerlei verschillende bonen geprobeerd. Ben nog eens terug gegaan naar de winkel waar ik mijn set gekocht had, met mijn set, maar door "gebrek aan tijd" van de verkoper, niet naar huis gegaan zonder ook hier een goede koffie te hebben gedronken( op mijn eigen set dan ).

Inmiddels honderden euro`s geïnvesteerd in allerlei attributen als weegschalen, temperatuur meters, naked pf`s. Boeken kopen, tamper met druk instelling, druk aanpassingen op de Bezzera gedaan, op YouTube filmpjes geplaatst om adviezen te krijgen, maar niks leek te helpen. Ik denk dat ik zelf 1000 filmpjes bekeken op YouTube over hoe andere koffie zetten en om tips en tricks te leren.

Inmiddels heb ik allerlei handelingen aangeleerd als ik koffie maak, waarbij ik alles direct schoonmaak, 3x doorspoel en het schoonmaken duurde langer dan koffie maken en opdrinken :P

Wat mijn enige 2 opties nog waren was een koffiecursus volgen of een nieuwe bonenmaler aanschaffen.
Ik had een Bezzera bonenmaler, waarvan ik vaak gelezen had dat dit een goed maler moest zijn, vaak onderschat zelfs, en op bepaalde forums staat dat vanwege zijn conische schijven hij zelfs mee zou moeten komen met vele duurdere maler. Ook de verschillende winkels die ik om advies vroegen, gaven allemaal aan: Met die bonenmaler zou je toch echt een goed bakkie moeten kunnen zetten.

Vanaf Oktober vorig jaar ben op zoek gegaan naar een nieuwe maler. Vanwege prijs kwaliteit lang gedacht aan de Quamar. Toen ik deze ergens wou bestellen kreeg ik netjes de melding dat er met een tweetal weken een nieuwe versie van op de markt zou komen. Hier zou ik toen op wachten.
Door het vele twijfelen om opnieuw te investeren in mijn set, had ik uiteindelijk geen nieuwe maler aangeschaft, totdat ik gister een aanbieding tegenkwam.

Dit zette mij toch aan het twijfelen. Ik had nog wat verjaardag geld achter de hand en mijn vriendin kreeg een mail van een zaak dat er 20% korting was.
Uiteindelijk gister toch maar een Mazzer Mini E gekocht voor €520,- . Ik heb nog niet veel bakkies gezet, maar het is nu al stukken beter, drinkbaar, consistenter en na 1,5 jaar eindelijk eens genieten van de koffie.

Het was fijn om even mijn beklaag te doen ;-), maar wat ik eigenlijk met jullie wou delen:

Bij de Oldenhof/Kookwinkel is er tot en met morgen 20% korting op het gehele assortiment.( Ik heb geen aandelen oid ). Ik heb dus de bonenmaler gekocht en nog een Motta Melkkan.

Misschien als er nog mensen zijn zoals ik die twijfelen om een Maler te kopen, dit is dus je kans. 8)

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Raymond P
Afgelopen weekend m'n grinder een beetje getweaked:

Tot zover mijn eerste 'hardware projectje'.

- knip -

Acties:
  • +1Henk 'm!

• nomeans
  • Registratie: september 2014
  • Laatst online: 14-12 10:58
Sinds vandaag, via MP, de trotse bezitter van een Mazzer Super Jolly. Wat een bruut bakbeest.

Vooral de hopper is mega. Nu weet ik dat de hopper van de Mini erop past. Waar kan best terecht voor dit soort onderdelen?
Verder mis ik een schaaltje voor onder de dozer. Orginelen zijn peper duur, zijn er andere creatieve oplossingen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• don_appie
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 05-12 10:17
Even een update mbt mijn Gaggia Classic. Ooit eens op de kop getikt voor weinig, maar het beestje had de laatste tijd wisselende resultaten, soms heet, soms lauw, soms geen druk etc.

Vorige week even langsgebracht bij de Espressomonteur in Amsterdam. Bleek de boiler helemaal vol te zitten met kalk. Ik heb waarschijnlijk te onregelmatig ontkalkt, maar het was zo erg dat de boiler niet opengemaakt kon worden. Nieuwe boiler erin, en een beurtje. Meteen maar het beruchte paneeltje waar de lampjes het niet van dede vervangen. Nog heerlijke keniaanse boontjes mee voor niks!

Ik ben weer blij en kan espressomonteur.nl aanbevelen! _/-\o_

http://500px.com/Abd3licious

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

quote:
Ravocs schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 16:08:
[...]

Ten eerste blijven (verse) bonen ongeveer 2 weken lekker als je ze in de vriezer bewaart en gemalen bonen kopen moet je eigenlijk al niet willen. Ik gok dat dat niet gaat lukken als je ze meeneemt uit Italie. Ik weet eerlijk gezegd niet hoe duur de bonen daar zijn, maar de meeste komen toch uit Kenia // Ethiopië // etc., dus Italië/Nederland maakt dan niet zoveel meer uit ;)

Daarnaast vind ik persoonlijk het verschil in smaak tussen verschillende bonen klein. Het is er wel, maar ik zou het de moeite niet waard vinden om helemaal uit Italië bonen te halen.
Mijn ervaring is toch véél langer dat ze in de vriezer goed blijven, eerder in maanden dan in weken uitgedrukt.
Als je geen vereschil in smaak proeft tussen verschillende bonen, dan wordt het tijd voor een goede maler.

• SaturN
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 13-12 15:28
quote:
Snarfie31 schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 10:06:
[...]
Kan dit allemaal voorkomen door die onderdelen minimaal wekelijks goed schoon te houden en eens in de 2 a 3 weken in te smeren.dan blijft het een goed apparaat.
Bedankt voor je extra advies, zal hem goed blijven reinigen :)
De handleiding spreekt zeker niet over delen die je moet insmeren, zal het in de gaten houden, thnx!

If you don't know who I am, then maybe your best course would be to tread lightly.

• Marne
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 11-12 18:57
Ik heb zelf geen ervaring met de Kenwood ES021, maar ik vraag me af wat je van een machine in die prijsklasse kan verwachten... Ik zou eerder kijken naar een Rancillio Silva of een Quickmill 820. De laatste heb ik zelf een paar maanden gelden aangeschaft en ben er tot nu toe erg blij mee! De 820 is overigens via Duitse webshops een stuk goedkoper te krijgen dan hier in Nederland (bijv. op http://www.kaffeezentrale.de).

• Nomad

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
JAMF schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 21:58:
Na het assortiment van Fascino geprobeerd te hebben (favoriet: ora solare)
Nu eens 3 kilo assorti van brandzaak.nl aangeschaft. (Brasil yellow bourbon, Columbia dota terrazu en Guatemala admirals command)

De Ethiopiërs even links laten liggen, alle eerdere Ethiopische koffie van Man met bril en Fascino bevielen me ook niet zo.
Waarschijnlijk afkeer van de zuren
Fruitigere bonen zijn lastiger te zetten, gevoeliger voor temperatuur en zettijden. Ik heb geen idee hoe "goed" je bent in het zetten van espresso en/of welke apparatuur je werkt, maar wilde het wel even meegeven :).

De Yellow Bourbon is een boon die bijvoorbeeld heel vergevingsgezind is, een Ethiopische Sidamo bijvoorbeeld zeker niet.
Kort door de bocht zijn Zuid-Amerikaanse bonen veelal wel "vergevingsgezind" met een volle zoete smaak, beetje nootachtig. Echte grondtonen of fruittonen zitten er zelden in.

martijnscholtens.nl

• JAMF
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 22:13

JAMF

010 the number of the best

quote:
Nomad schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 22:25:
[...]

Fruitigere bonen zijn lastiger te zetten, gevoeliger voor temperatuur en zettijden. Ik heb geen idee hoe "goed" je bent in het zetten van espresso en/of welke apparatuur je werkt, maar wilde het wel even meegeven :).

De Yellow Bourbon is een boon die bijvoorbeeld heel vergevingsgezind is, een Ethiopische Sidamo bijvoorbeeld zeker niet.
Kort door de bocht zijn Zuid-Amerikaanse bonen veelal wel "vergevingsgezind" met een volle zoete smaak, beetje nootachtig. Echte grondtonen of fruittonen zitten er zelden in.
In het bezit van een Vibiemme domobar Junior DB en een Quamar M80e die regelmatig schoongehouden wordt. Dus aan de hardware ligt en niet. Koffie zetten gaat me ook best goed af, Alhoewel ik geen purist ben met stopwatches en weegschaal ernaast.

Ik ben gewoon geen liefhebber van heel fruitige koffie, denk ik.

Ook de koffie die ze bij Man met bril aan de bar serveren (KvdW machine - prijsniveau kleine auto) is niet mijn smaak.

Vandaar dat ik de Ethiopische koffie links laat liggen

Ze kenne lulle wat ze willen, maar 12 wijven hebben 24 billen

• Joarie
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 23:47
Hij stond inderdaad voorheen ook al in die hoek, maar dan zonder de afklopbak eronder (die stond er dan naast links met de maler erop). Bijvullen ging dan ook via een trechtertje om morsen tegen te gaan.

Haha, ja die argumenten had ik ook mijn vrouwlief thuis. Die begon al te dreigen met een nieuwe keuken als ik een vaste wateraansluiting wou hebben voor de machine. Gelukkig bleken de slangetjes iets kleiner te zijn voor de aanvoer en gaf het meer ruimte op het aanrecht. Dus ze was om en deed het me zelfs cadeau voor mijn verjaardag

Without engineers science is just philosophy

• mutsje
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 15-12 16:08

mutsje

Certified Prutser

* mutsje heeft de stoute schoenen aangetrokken en de quamar M80E maar besteld bij Casabarista Den Haag

En binnen *O* nu alleen nog koffiebonen halen bij Het Klaverblad in Leiden.
http://www.datacrash.net/media/quamar1.jpg

mutsje wijzigde deze reactie 08-10-2016 20:00 (119%)

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

quote:
mutsje schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 21:14:
Borstel jij je maler ook schoon van binnen? lees ik soms op koffiepraat dat men dat doet?
Nee qua maler onderhoud mik ik er misschien elk half jaar een zakje Puly Grind door. De retentie is niet bizar anders dan andere goede grinders en deels demonteren daarvoor is niet een bezigheid waar ik wekelijks naar uitkijk. Misschien dat ik hem tijdens de vakantie eens open doe, deels uit nieuwsgierigheid.

• Nomad

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Ik heb slechte ervaring met zulke korrels. Ik maakte gewoon elke 3 maanden even de maler schoon met een borstel. Werkt echt 10x beter wat mij betreft. En was misschien 15 minuutjes bezig, dus dat is het werk ook niet.

martijnscholtens.nl

• dreamscape
Hier ook inderdaad. Gewoon even het mechaniek uit elkaar draaien en even een kwartiertje gaan zitten met een tandenborstel. Werkt prima. Moet ik morgenmiddag maar weer eens gaan doen.

In other news: door een manco in mijn inkoopstrategie waren vanmorgen mijn boontjes op. Geen koffie is per definitie onmogelijk, dus ik stond klaar om naar de supermarkt te rennen voor een blikje Illy. Toen zag ik in de vriezer nog wat restanten van een pak standaard DE roodmerk bonen, met een THT van ergens in 2011.

Toch maar geprobeerd en gemalen. Cappuccino van gemaakt, want puur durfde ik het niet eens meer te drinken. Op een schaal van Senseo tot mijn ECM met goede koffie erin, scoorde hij toch nog een zes min. Niet heel lekker, maar zeker niet smerig. En na mijn hardlooptraining had ik behoefte aan koffie.

Conclusie: je kunt sneue supermarktboontjes zes jaar in de vriezer laten liggen en er nog steeds een bak drinkbare koffie van maken op het niveau van wat de rest van Nederland dagelijks drinkt. Heb je ons niveau van eisen, dan moet je er wel wat melk(schuim) bij gooien :)

Needless to say ben ik daarna nog even naar mijn vaste koffiebrandertje gefietst en heb ik nu weer goede koffie. De resten van dat pak DE liggen inmiddels in de groenbak.

dreamscape wijzigde deze reactie 15-10-2016 23:22 (4%)

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

quote:
Boudewijn schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 20:23:
De Lidl zou ik in het ronde archief gooien, die La Place bonen zijn best wel lekker voor supermarktspul.
Ik ga vanavond weer bij sprso.nl bestellen :Y)
hmm kan je geen hele bonen kopen daar? kan alleen gemalen koffie kiezen.

• Boudewijn
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 01:59

Boudewijn

omdat het kan

Jawel, gewoon de optie ongemalen kiezen. Kan zelfs dan kiezen voor filter/cafetiere/french press danwel mokkapot/espresso.
Op de productpagina kun je de hoeveelheid en de maling selecteren.

Heel lekker spul. Alleen hij meldt dat je koffie niet in moet vriezen.... dat deed ik altijd wel. Heeft te maken met hydrofylie, als bonen dat inderdaad zijn is het niet heel slim ze in te vriezen.

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

quote:
Phuncz schreef op zaterdag 22 oktober 2016 @ 14:34:
Zijn dat supermarktbonen ? Doorgaans heeft het weinig zin bonen ouder dan een maand in de vriezer te steken, daarmee.
Nee deze komen van een thee en koffie speciaal zaak uit Leiden, Het Klaverblad. Die zijn erg vers. De eerste batch van 250gr is alweer uit de vriezer trouwens :)

Vandaag meisje maar eens verwend. En binnenkort komt mijn Motta 35cl melk kannetje binnen. Is het totaal kannetjes inmiddels 3 en wil er nog 1 van Motta maar dan 75cl.

• Raymond P
Zolang je het bestempelt als abstracte melk kunst kom je met een hoop weg. ;)

- knip -

• dreamscape
quote:
mutsje schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 22:09:
Iemand hier bekend met Eric's thermometer die je in je E61 groep in kan bouwen. Is niet al te duidelijk filmpje maar laat wel zien hoe lang je moet cold flushen enzo. Is bij HX machines btw.

[video]
Leuk, maar tamelijk overbodig. Bij het flushen zie en hoor je zelf al of de temperatuur gezakt is, door (gebrek aan) stoom en sissend geluid. Daarna blijft de temperatuur behoorlijk constant door de warmte van de groep en het principe van een HX. In het ergste geval zijn de eerste paar seconden van je zetproces nog net iets te warm. Dan gewoon iets langer flushen.

Maar we zijn Tweakers, dus een extra metertje op het apparaat is natuurlijk altijd welkom. Omdat het kan.

* dreamscape wil eigenlijk - omdat het pas echt nuttig is - een shot timer aansluiten op de pompschakelaar

• Zwerver
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 19:06

Zwerver

CISSP certified

quote:
Nomad schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 09:07:
Eric's metertje is vooral handig voor relatief beginners die wat inzicht willen over de zet-temperaturen en zo ook leren welk geluid bij welke temperatuur huren.
Op koffiepraat wezen anderen ook al naar goedkope varianten, uit China, voor letterlijk nog geen 10 euro. De ervaringen zijn wisselend, maar voor het geld is het het proberen waard misschien.

Mijn Rocket Cellini werd zelfs na lange tijd opwarmen eigenlijk amper te heet, dat heeft Rocket goed afgevangen met flow-restrictors in de groep. Een korte flush was meer dan genoeg en soms zelfs nagenoeg overbodig. Het kleine lekbakje eronder was daardoor iets minder onhandig :P.

@Zwerver: Beide malers zijn goed. De Mazzer heeft iets meer de naam en de bouwkwaliteit, maar de Zenith is een moderner ontwerp wat denk ik mijn voorkeur zou hebben. Maalkwaliteit en dus flavour in the cup verwacht ik eigenlijk gelijkwaardig...het zal het gemak van instellen en geluidsproductie zijn die het verschil moet maken voor je. Samen met het design op je aanrecht uiteraard.
Beiden zijn traploos instelbaar, maar het wieltje van de Zenith is tegenwoordig veel populairder aan het worden dan de manier van de Mazzer. Die in theorie ook traploos is, maar het je wel erg moeilijk maakt om hem ook als dusdanig te gebruiken.
Dank je wel :)

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Ik heb een KG89 en deze is voor espresso of filtermaling echt niet aan te raden. Voor french press kan je hem wel gebruiken, maar dan nog is het maar het goedkoopste instapper malertje wat niet een hakmolen is en ga je nog behoorlijke stappen vooruit gaan met de betere keuzes.

Zeker voor koffie is een maler van groot belang voor de smaak en kwaliteit van de koffie en heeft het veel nut om daar langer voor te sparen of toch zeker niet te bezuinigen.

Als het voor espresso is, is de instapper een Baratza Virtuoso, Macap MC4, Rancilio Rocky, tussen de 230 en 320€.

Als het voor filterkoffie is, is de Baratza Encore (140€).

• Zwerver

Zwerver

CISSP certified

De keuze waar ik mezelf voor heb gesteld:

Eureka Atom (Diamant Zilver)

Of de Eureka Zenith 65E

Ik neig heel erg naar de Atom, mede omdat die stiller is, maar als er nog iemand is die een review kan vinden waarbij men niet positief is over de Atom dan zou het nog de Zenith kunnen worden...

• Zwerver

Zwerver

CISSP certified

quote:
mutsje schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 22:44:
[...]

Las ik nou op koffiepraat dat je morgen maler gaat halen, welke gelukkige maler is het geworden? O-)
Het wordt de Atom :). En waarschijnlijk niet morgen maar vrijdag.

• PheraX
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 14-12 17:22
quote:
.Joop schreef op zondag 06 november 2016 @ 22:03:
Ik ben nu al een poosje op zoek ... machines nog in goede staat zijn.
Vorig jaar deze set:
https://www.vanpommeren.n...gran-caffe-gcm-staal.html
https://www.vanpommeren.n...wart-grind-on-demand.html

Op advies van van pommeren gekocht, en hebben nog geen enkele keer teleurgesteld. Zodra je meerdere bakken gaat zetten kan de set wat simpel zijn maar voor 2 kopjes per keer is dit echt een top apparaatje.

(zie dit niet als bindend advies maar meer als advies dat je niet een super machine nodig hebt voor top espresso.)

• bszz
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 00:04
quote:
Confusius-nl schreef op woensdag 23 november 2016 @ 21:56:
Mede Koffie leuten,

Ik drink als ITer elke dag een paar bakkies "pleur", en thuis kook ik momenteel gewoon water en gebruik ik van die oplos koffie ( nescafe-espresso ).

Nou heb ik even zitten Googlen op best buy en kwam ik uit bij deze volautomaat: http://www.koffiecenter.n...a-ecam-22-110b-zwart.html

Is dit wat voor iemand die wil gaan beginnen met vers gebrande bonen?

Kwam op Duitse Amazon ook dit tegen:
https://www.amazon.de/Jur...5&keywords=Kaffeemaschine

Maar krijg dan altijd het gevoel: te mooi om waar te zijn...
[...]
Adviesprijs in NL is gewoon €699 Dan is €666 gewoon normaal. De overige prijzen zijn zelfs enorm duur. Model is nog courant maar er zit technologie van de vorige generatie Jura in.
quote:
Wat is jullie advies voor een volautomaat zo tussen de 3 en 400€
Proeven, en toch nog eens goed een halfautomaat overwegen ;), en bedenk je dat een volautomaat van €300 nieuw na 2 of 3 jaar wellicht afgeschreven kan zijn.

Tweedehands volautomaat zou ik hooguit bij een dealer met servicebeurt en garantie kopen, Bij een particulier loop je risico dat hij net "tegen een beurt" aan zit en dat kan dan wel eens duurder worden dan je had verwacht.

• Coffeemonster
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 14-12 23:55

Coffeemonster

Uncommon sense

quote:
XeNeRgY schreef op zondag 27 november 2016 @ 10:50:
Ik was van plan de pricewatch: DeLonghi ECAM 22.110 Magnifica Espresso Zwart te kopen vanwege de populariteit en goede reviews.

Nu viel mijn oog op de Krups EA8150 omdat deze nu 50€ cashback heeft en daarom op 279€ uit komt. Deze is ook compacter en heeft een display wat ik zelf wel een pre vind.

Verder zie ik weinig verschil tussen beide machines. Iemand ervaringen met de Krups of specifieke redenen waarom ik deze al dan niet zou moeten verkiezen boven de DeLonghi?
Toevallig ben ik ook aan het kijken naar een volautomaat, en heb ik ook die Delonghi op het oog. Ik lees in de gebruiksaanwijzing dat de Krups geen uitneembare zetgroep heeft, en met een schoonmaaktablet moet worden gereinigd. Dit lijkt me toch wel een flink nadeel, omdat je bij zwaardere vervuiling mogelijk het apparaat een servicebeurt moet laten geven. Dan maak ik liever zelf de binnenkant schoon.

Look for something long enough and you will find it; look for something without understanding, and it will find you.
A normal day at the stock exchange

• Nomad

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
Palomar schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 10:42:
Ik heb een DeLongi volautomaat waarbij een verzachtingsfilter werd geleverd (die je in het waterreservoir zet). In de handleiding staat dat dit filter 2 maanden te gebruiken is. Die periode is inmiddels voorbij en ik heb hem eruit gehaald. Nu kan ik een nieuwe kopen voor 10 euro, maar ik vraag mij af of dit nodig is? Het is volgens mij om het kalk te verminderen. In mijn woonplaats (Groningen) is de hardheid van het kraanwater 7,7D, wat als zacht wordt geclassificeerd. Is zo'n verzachtingsfilter dan uberhaupt wel nodig?
Absoluut. 7,7D klinkt misschien zacht op de schaal van de rest van de wereld, maar er zit meer dan genoeg kalk in om je machine na een paar jaar verrot te hebben. Dus je kan 2 dingen doen. Regelmatig ontkalken, of kalk voorkomen. Ontkalken doe je nagenoeg altijd met zuren, die weer slecht zijn voor aluminium e.d. (waar boiler en/of thermoblock veelal van gemaakt zijn). Ik ben dus groot voorstander van voorkomen van kalk.

Die standaard accessoires van de merken zelf zijn vaak onnodig duur en echt winstmakers voor de bedrijven.

Mijn advies is om bij kafko deze zakjes te kopen, die gaan ongeveer een half jaar mee en werken heel veel beter dan die rare standaard dingen waar jij nu naar kijkt:
http://www.kafko.nl/onthardings-zak.html
Het is een web 1.0 website, maar de eigenaar is een prima kerel...gewoon even mailen en aangeven dat je graag 2 of 3 zakjes wilt kopen. Heb je meteen een voorraad en maar 1x verzendkosten.

martijnscholtens.nl

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Woei dank je wel Sinterklaas voor het naked portafilter en de tempmeter tijdens melk schuimen *O*

zo net maar even kilo bonen bij sprso besteld, woensdag komen ze binnen kunnen ze nog even acclimatiseren en dan vriezer in :+ gedeeltelijk. Wordt maler weer tikjes geven en met naked portafilter spelen :)

Zo bonen zijn binnen 5 december gebrand 7 december eerst maling gedaan. Is ff flink bijstellen zeg. En weet nu dat je goed moet verdelen omdat je naked portafilter ook een douchekop kan worden :X

Bonen van sprso smaken erg lekker moet ik zeggen, net even proefpakket besteld bij http://www.fascino-coffee.com/ met code Kerst2016 krijg je 10% korting tot en met 23 december.

mutsje wijzigde deze reactie 08-12-2016 22:23 (72%)

• Joarie
De kogel is door de kerk gegaan vorige week. Na teveel problemen met mijn Quickmill, waarbij de aardlek eruit vloog omdat de thermostaat weer eens droog kwam te staan, is deze vervangen door de Expobar Brewtus IV R.
Man man man, dit had ik jaren eerder moeten doen. Van het reparatiegeld had ik al veel eerder de switch naar rotamotor kunnen maken.

Klein puntje van aandacht: mijn koffiezetapparaat zit op dezelfde groep als een set halogeenlampen (gedimd en ongedimd). Door de PID-regeling zie je die nu heel zachtjes flikkeren als de PID-regeling de verwarming kortstondig aanstuurt.

• Joarie
quote:
Degene die hooguit een week geleden gebrand is.
Bij dat soort aanbiedingen denk ik dat je gewoon het vergaarbakje bent van producten die tegen hun THT aanlopen. Bij koffie betekent dat meestal dat de branddatum de THT minus een jaar is.

• Nomad

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Ik blijf het zeggen, koffie uit een volautomaat vs een half automaat met losse maler...het is gewoon niet hetzelfde. Er komt dusdanig wat anders uit, dat je bewust voor het ene of andere kiest. Zo simpel is het wat mij betreft.

Ik lust beiden, maar de ene drink ik met plezier, de andere eigenlijk niet. Mijn schoonouders hebben verse bonen van gebrand.nl (heb ik ze zelf aangeraden) en gebruiken de EQ6...ik herken de smaken niet eens in hun koffie die ik zelf uit diezelfde boon haalde met mijn halfautomaat. Hun machine maakt lungo's, dat is ook wat ze willen, maar daar begint het compromis ook al meteen.

Zo'n volautomaat lijkt een luxe ding, met mooie knopjes en afwerking en display en wat niet meer.....en logisch ook, want dat verkoopt...maar dat maakt het geproduceerde drankje nog niet goed.

martijnscholtens.nl

• Kuusj
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 21:53

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

quote:
mutsje schreef op woensdag 21 december 2016 @ 21:01:
Ik zou eerst met zo'n volautomaat eens reviews gaan lezen, ook kan je eens kijken op koffiepraat.nl daar wordt heel actief over bijna.. alleen koffie gepraat en apparaten. Je kan ook kijken richting een kleine halfautomaat. Ik heb ook meer dan 11 jr geleden een half automaat gehad (toen beste uit de test (die vertrouw ik dus niet meer)) en na 1 1/2 jaar was hele zetgroep naar zijn grootje. Maar lees jezelf eens in en er zijn vast zat mensen die al jaren zo'n volautomaat in hun bezit hebben.
Reviews lezen (en kijken) hebben we uiteraard ook al volop gedaan, in vergelijking met andere volautomaten lijkt het ding het goed te doen. Koffiepraat.nl ken ik niet, ga daar dan ook maar eens zoeken! Thanks :)
quote:
Nomad schreef op woensdag 21 december 2016 @ 21:13:
Ik blijf het zeggen, koffie uit een volautomaat vs een half automaat met losse maler...het is gewoon niet hetzelfde. Er komt dusdanig wat anders uit, dat je bewust voor het ene of andere kiest. Zo simpel is het wat mij betreft.

Ik lust beiden, maar de ene drink ik met plezier, de andere eigenlijk niet. Mijn schoonouders hebben verse bonen van gebrand.nl (heb ik ze zelf aangeraden) en gebruiken de EQ6...ik herken de smaken niet eens in hun koffie die ik zelf uit diezelfde boon haalde met mijn halfautomaat. Hun machine maakt lungo's, dat is ook wat ze willen, maar daar begint het compromis ook al meteen.

Zo'n volautomaat lijkt een luxe ding, met mooie knopjes en afwerking en display en wat niet meer.....en logisch ook, want dat verkoopt...maar dat maakt het geproduceerde drankje nog niet goed.
Uiteraard zal er een (groot) verschil in smaak zitten. Maar weet je wat het is, we willen gewoon op een knop drukken en zonder veel rompslomp een kop koffie in handen hebben. Ik denk dat we het erover eens kunnen worden dat een volautomaat van 700,- gemiddeld genomen een beter kopje zal produceren dan een Senseo-apparaat van 50,-. Dat het geen kopje van 1400,- is kan ik ook inkomen, het is al een hels karwij om m'n pa over de 700,- brug te krijgen. Die is koffie op het werk uit zo'n gaar poederapparaat gewend en hoewel hij goede koffie wel lekker vind heeft hij er geen 700 euro voor over.

In Italië heb ik de lekkerste kop koffie in mijn leven gehad, uit Lavazza bonen. Ook een half-automaat of hoe het ook heet (aparte boon-maler) en werkelijk een uitermate fijne ervaring. Op school hebben we nu ook een koffie-bar met zo'n halfautomatisch ding en professioneel apparaat. 1,80 voor een grote cappuccino, gelukkig an-sich niet extreem duur, maar als ik thuis dan een Senseo pak smaakt die Senseo nergens meer naar :+... Ik ben wel een fijnproever, ik proef makkelijk blind het verschil tussen huismerk-koffie, roodmerk/goudmerk enz. en dat maakt het natuurlijk niet fijner met een Senseo haha...

We gaan ons nog eens beraden, en anders komt er een flinke NAS onder de kerstboom, heb ik ook geen problemen mee :+

R7 3700X - GTX1080 - Kever '74 - 5,025kWp (15x SunPower X21-335BLK & SolarEdge SE5000HD)

• PCJR
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 13-12 19:20
quote:
kuusj98 schreef op woensdag 21 december 2016 @ 19:14:
Goed, ons gezin wil weer eens wat anders qua koffie. We drinken iedere avond (en ook wel in de morgen of als er bezoek komt) koffie door middel van heel ouderwets koffie handmatig door een filter te laten lopen. We hebben altijd Douwe Egberts Mild en dat smaakt prima, nog nooit een klacht gehad over hoe de koffie smaakt. Voor de kop tussen de middag hebben we een Senseo met altijd merk-pads, dus Senseo Mocca Gourmet. Dat is an-sich prima, maar na een paar dagen komt die zooi m'n strot uit. Dan komt de Krups Nespresso ding met melkopschuimer en die rot cupjes. Prima koffie, maar ik overdrijf niet als ik zeg dat het ding hoogstens 1x per maand wordt gebruikt. Sowieso: 45 cent per kop koffie en dat is echt belachelijk.

Cups zijn *eindelijk* vrijwel op, en nu is het bijna kerst. Dusja.

pricewatch: Siemens Espresso EQ.6 series 500 TE607203RW

Is dit wat of kunnen we beter echt een andere richting inslaan? Dubbele koppen cappuccino, macchiato, espresso, warme melk, thee, apart gemalen vakje, keramische maalstenen, 1.3 liter magazijn; kortom, toch wel zo'n beetje alles wat je moet kunnen met zo'n ding. We hebben ook alle keukenapparatuur van Siemens en dat bevalt al jaren prima.
Zoals je hierboven leest heb ik nu een half jaar de EQ6, meen de 700 serie. Prima ding, ben alleen nog aan het klooien met de settings en de bonen. Ding kan echt alles, en prima gebruiksgemak, ook slangetje voor melk is top. Voorheen jaaaaren een Saeco gehad, nooit iets kapot gegaan, en gewoon als het ding aangeeft reiningen of ontkalken, het programma volgen. Ik ben zeer tevreden over de EQ6.
quote:
Nomad schreef op woensdag 21 december 2016 @ 21:13:
Ik blijf het zeggen,

En dat ligt er maar net aan wat je onder "goed" verstaat. Ik zou ook voor een aparte Rocket en maler willen gaan, tuurlijk, maar nieuw is dit 2x, als het niet 3x, zo duur. Verschil in koffiesmaak, dat zou ik naast elkaar moeten proeven, met een uur ertussen zou ik het niet kunnen vertellen. Het gros van de mensen die ik ken, en koffie drinkt, proeft het verschil in bonen al niet, en verschil tussen senseo en cups en volautomaat zegt ze soms wel iets... :P
Dat zegt genoeg. Anderen willen dure wijn, ikzelf vind een goedkope van 4 euro ook lekker meestal. Daarnaast wil ik niet 3min per koffie besteden, maar wil snel voor bezoek een goede cappu zetten, vandaar de EQ6. Wellicht in de toekomst een Rocket en een EQ6 naast elkaar, maar dat zien we dan weer. Voor ons thuis als koffiedrinkers, en voor wie ik koffie zet, is de EQ6 eigenlijk al over de top. Ik heb ook geen AMG of Bentley, ik vind een VW ook prima om in te rijden. :>

PCJR wijzigde deze reactie 22-12-2016 13:39 (25%)

i5-8400@4Ghz | Dell u2410 | ColorMunki | Samsung S7 | 7D 15-85 | B&W CM8S2 | Neato Connected | EQ6 | A4B7

• Typhone
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 23:36
Dharkan van Nespresso vind ik erg lekker. Hoe kan ik nu een boon vinden die daar qua smaak op lijkt of is dat überhaupt geen optie? Ik heb geen luxe espressoapparaat overigens maar een Siemens EQ9 S700.

Overigens is die koffieapparaatdiscussie wel leuk. Ik heb ook heel lang naar die losse malers gekeken en die speciale (jaren '50 stijl) gevallen. Dat verschil is inderdaad extreem groot qua smaak in het nadeel van mijn machine uiteraard :). Daarbij laat ik gemak en snelheid de overhand hebben. Kom ik over een aantal jaren in wat rustiger vaarwater qua werk/tijd dan staat zo'n apparaat er direct!

Typhone wijzigde deze reactie 22-12-2016 15:56 (49%)

• cymric
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 01-02 20:49
quote:
kuusj98 schreef op woensdag 21 december 2016 @ 19:14:
Sowieso: 45 cent per kop koffie en dat is echt belachelijk.
Is dat zo? Ik weet het nog zo net niet. Nespresso draagt zorg voor de hele infrastructuur van koffie bestellen en zetten; je hoeft je over werkelijk nergens zorgen te maken behalve de smaak van de koffie; en zelfs de grootste kluns met twee linkerhanden kan nog een kopje koffie serveren dat qua kwaliteit ruimschoots boven welke andere capsule- of padmachine uitsteekt. Mijn moeder kocht op een gegeven moment een tweedehands apparaat en belde toen voor een vervangend onderdeel. Oh, u bent een nieuwe eigenaar? Mag ik het serienummer even? ... Dank u wel, we sturen u het onderdeel gratis toe, en ik heb verder de garantie gereset: u hebt als nieuwe eigenaar 2 jaar volledige garantie. Zo kan het dus ook. Ik kan me voorstellen dat als je geen prijs op dit soort dingen stelt en het leuk vindt om zelf te klooien 45 cent inderdaad erg duur is... maar 'geen gezeur' is voor menigeen meer waard dan je denkt. Daar komt bovenop dat met een beperkt budget toch nog smaakvolle brouwsels produceren bepaald niet gemakkelijk is; en dat er vaak anderen in het huishouden rondlopen die óók wel eens koffie willen zetten als de Tweaxpert er niet is.

De eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik het vooralsnog bij Mokapotkoffie houd: ik heb plaats noch budget voor wat voor automaat dan ook, en als ik eenmaal budget heb... dan moet ik echt eerst eens naar een goede winkel toe voor vergelijkend smaakonderzoek. Wat uit volautomaten komt is meestal wel drinkbaar, maar het is niet de... hoe zeg ik dit... 'vloeibare koffieboon' die ik in mijn kopje wil hebben. En wat ik in restaurants en cafés krijg, potdorie uit echte espresso-apparatuur, is vaak niet veel beter. Misschien ben ik te veeleisend.

• Kuusj
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 21:53

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

quote:
cymric schreef op woensdag 28 december 2016 @ 01:48:
[...]

Is dat zo? Ik weet het nog zo net niet. Nespresso draagt zorg voor de hele infrastructuur van koffie bestellen en zetten; je hoeft je over werkelijk nergens zorgen te maken behalve de smaak van de koffie; en zelfs de grootste kluns met twee linkerhanden kan nog een kopje koffie serveren dat qua kwaliteit ruimschoots boven welke andere capsule- of padmachine uitsteekt. Mijn moeder kocht op een gegeven moment een tweedehands apparaat en belde toen voor een vervangend onderdeel. Oh, u bent een nieuwe eigenaar? Mag ik het serienummer even? ... Dank u wel, we sturen u het onderdeel gratis toe, en ik heb verder de garantie gereset: u hebt als nieuwe eigenaar 2 jaar volledige garantie. Zo kan het dus ook. Ik kan me voorstellen dat als je geen prijs op dit soort dingen stelt en het leuk vindt om zelf te klooien 45 cent inderdaad erg duur is... maar 'geen gezeur' is voor menigeen meer waard dan je denkt. Daar komt bovenop dat met een beperkt budget toch nog smaakvolle brouwsels produceren bepaald niet gemakkelijk is; en dat er vaak anderen in het huishouden rondlopen die óók wel eens koffie willen zetten als de Tweaxpert er niet is.

De eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik het vooralsnog bij Mokapotkoffie houd: ik heb plaats noch budget voor wat voor automaat dan ook, en als ik eenmaal budget heb... dan moet ik echt eerst eens naar een goede winkel toe voor vergelijkend smaakonderzoek. Wat uit volautomaten komt is meestal wel drinkbaar, maar het is niet de... hoe zeg ik dit... 'vloeibare koffieboon' die ik in mijn kopje wil hebben. En wat ik in restaurants en cafés krijg, potdorie uit echte espresso-apparatuur, is vaak niet veel beter. Misschien ben ik te veeleisend.
Dat klopt natuurlijk wel, maar begin maar eens met tellen. 4 koffiedrinkende personen in het gezin, laten we zeggen gemiddeld 3 koppen per persoon per dag. Dat is dus 4x3x0.45 = 5,40 per dag aan Nespresso. Dat is krap aan 2000 euro per jaar. Of een volautomaat wat mijns inziens niet veel meer moeite is om koffie mee te zetten (en misschien wel minder, 9/10 keer is het kop eronder en op de knop). Die gebruikt ruwweg 15 gram koffiebonen per kop cappuccino (wat wij het meeste zullen gebruiken). Lavazza Caffé Crema (A-merk bonen) kosten ruwweg 11 euro per kilo. 1000/15 gram = ~66 koppen koffie per pak. Dus we pakken weer ons koffiegebruik erbij, namelijk 3x4x365 = 4380 koppen per jaar. 4380/66= 66 pakken. 66 pakken x 11 euro is 726 euro per jaar. Dat scheelt nogal, niet?

En ik waag werkelijk te betwijfelen of de koffie uit een degelijke volautomaat zo veel slechter is dan een cupje van de Nespresso. Nadeel van volautomaat is dat je niet zoveel keus (of wacht, laat mij de kans dat beter te verwoorden: niet zo makkelijk keus) hebt uit verschillende smaken. We hebben 2x zo'n grote doos gehad met wat is het, 4x4 of 5x5 van de 10-pack cups en nog ongeveer alle andere losse smaken. De zwarte en de vanille konden me het best bekoren.

Ouders hebben na het bezoeken van wat winkels besloten om het ding wel te kopen, maar om te wachten op de BTW-weg ermee actie van de Mediamarkt. Die omgerekend 19% korting (want nee, dat is geen 21% haha) is toch een aardig bedrag meer dan de 50 euro cashback die momenteel geldt.

R7 3700X - GTX1080 - Kever '74 - 5,025kWp (15x SunPower X21-335BLK & SolarEdge SE5000HD)

• OzzieMann
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 22:42

OzzieMann

PSN: OzzieMann

quote:
FreshMaker schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 13:40:
Ik krijg komende week een Bosch volautomaat ( ongeveer 3j oud ) van een oud damteje geweest ;)
het oude dametje klopt wel, daar niet van
Waar mag ik op letten, vooralsnog is er geen verdere info, behalve een indicatie van de leeftijd ;)

Het komt van een collega van mij, en kost me verder niets, maar hij sprak over een eventuele revisie.

Iemand een idee wat dat gaat kosten ?
De machine was rond de 1100€ destijds, maar kan er op basis van zijn foto nog geen model bij vinden ( uit assortiment? )

de foto
[afbeelding]

Uw oordeel, doen, of direct doorschuiven naar kringloper ( wat zijn initiële bedoeling al was )
Ik kan je geen advies geven over het houden of doorschuiven maar de machine lijkt heel veel op de Bosch Veroprofesional 100.

PS4 game community, Youtube, PVoutput

• dreamscape
Als hij drie jaar oud is zou ik hem sowieso niet meteen doorschuiven naar de kringloop. Eerst eens testen wat hij zoal doet en de boel eens grondig schoonmaken. Best kans dat je dan al een heel aardig apparaat hebt.

• FreshMaker
  • Niet online
quote:
Kijk, dat is iets waar ik mee vooruit kan, gelijk de manual kunnen ophalen,
Thnx ...
quote:
dreamscape schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 14:57:
Als hij drie jaar oud is zou ik hem sowieso niet meteen doorschuiven naar de kringloop. Eerst eens testen wat hij zoal doet en de boel eens grondig schoonmaken. Best kans dat je dan al een heel aardig apparaat hebt.
De collega is zover ik hem ken zuinig op zijn spullen, dus zal zijn moeder dat ook wel zijn ;)
Het testen wilde ik sowieso uiteraard, maar met jullie beider antwoorden kan ik het weekend in, om mijn onderzoekje te voltooien.

* FreshMaker is al op youtube naar 'schoonmaakfilmpjes' aan het kijken

Mijn moeder zou trots op me zijn :+

edit :
Zie dat het onderhoud prima zelf te doen is, Oringen en vet is prima aan te komen, doorspoelen gaat ook wel lukken.

op naar pagina 1 hier, om de juiste bonen te zoeken ....
Weer een klusje erbij ;)

FreshMaker wijzigde deze reactie 19-01-2017 18:45 (9%)

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Let wel op dat je vet gebruikt dat geschikt is voor consumptie dus niet dat zwarte spul erop smeren wat ze bij vrachtauto's gebruiken :+ is speciaal vet namelijk. Ik weet niet waar je woont maar in Voorburg zit sowieso een branderij. Verse bonen zijn het lekkers namelijk. Wat in een pak zit en geen brand datum heeft kan je meestal beter negeren.

• Marcel
  • Registratie: juli 1999
  • Laatst online: 21:33
Zo, na de Mazzer komt er deze week een gereviseerde Domobar mijn kant op. Verse bonen (Bocca) zijn in huis, ik ben er klaar voor!

• jaguarxj16
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 20:06
quote:
Rezta schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 21:17:
[...]

Niet echt van de supermarkt maar deze http://www.hema.nl/winkel...ie/koffiebonen-(17100003) vind ik wel lekker smaken gedronken bij een vriend van mij misschien kun je die eens proberen.
Ga ik proberen, even kijken of ze ook een kleiner zakje hebben om te testen.

• krizzziz
  • Laatst online: 23:28
quote:
jaguarxj16 schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 21:10:
Misschien is het vloeken in de kerk maar wat raden jullie aan qua supermarkt bonen in een volautomaat? Heb vandaag Medelin geprobeerd en die was wel lekker maar ook prijzig.
Inderdaad, vloeken in de kerk. Verse bonen hebben ALTIJD de voorkeur boven supermarkt koffie waar je NIET de branddatum van weet.

Voor de prijs hoef je het niet te doen, van verse bonen van Fascino (Budget en/of overstock) zijn net zo "duur" als de boontjes in de supermarkt. En nee, ik heb geen aandelen bij dat bedrijf.

Maar nu een reactie waar je wat aan hebt, ALS ik zou moeten kiezen tussen bonen die NIET bij een reguliere brander vandaan komen. Zou ik mijn boontjes kopen bij de Ikea. Voor 250 gr betaal je €2,80 (http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/90324241/) en al je van de THT datum uitgaat (THT datum minus 1 jaar is de branddatum) dan hebben zij vaak "verse" voorraad!

ehhhh..HOI

• nachtnet
  • Laatst online: 20:43
Vandaag toch maar verder gegaan met losmaken van de maalschijven:

Uiteindelijk is het mij op de volgende manier gelukt: Steeds een klein stukje draaien met de verstelbeugel. Beugel los en vast maken en weer een kwartslag draaien.. Monniken werk..

Uiteindelijk kwam de maalschijf los..
Ik moet zeggen geen overbodige luxe.
Zie ook deze foto's

De gele pijlen laten dikke korsten oude vette koffie zien. :X
Daarna met tandenborstel, sateprikkers etc alle koffieresten verwijderd.
Gelukkig bleken beide maalschijven nog prima te zijn.. Superscherp
zie ook deze foto's

Uiteindelijk maalt na montage het geheel weer als een zonnetje..

Iemand hier al ideeën over de lekkende klep tussen stoompijpje en brouwkop? (Misschien dat ik voor die vraag nog wel naar koffiepraat ga..)

Een servicemanual of idd een exploded view van deze machine zou ook nog welkom zijn..

nachtnet zonder hoofdletter

• bszz
quote:
nachtnet schreef op zondag 19 februari 2017 @ 23:12:
[...]

Iemand hier al ideeën over de lekkende klep tussen stoompijpje en brouwkop? (Misschien dat ik voor die vraag nog wel naar koffiepraat ga..)

Een servicemanual of idd een exploded view van deze machine zou ook nog welkom zijn..
Ziet er uit als een kloon van de Quickmill 835. Zou me niets verbazen als de driewegklep ook identiek is. Daar kun je wel een technische tekening van vonden of anders van een 820.

• nachtnet
  • Laatst online: 20:43
quote:
mutsje schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 19:51:
Die zat wel heel erg vol met aangekoekte koffie maalsel. Als het niet overeenkomt veel foto's maken zodat je het later weer in omgekeerde volgorde in elkaar kunt zetten.
Camera staat voor iedere stap paraat.. Leek me wel verstandig..

De eerste espresso na schoonmaken van de molen was iig al goed te drinken..

quote:
bszz schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 20:27:
[...]

-Als je de gaatjes van je doucheplaatje met een speld doorprikt worden de gaatjes ook groter. Je kunt 'm ook in een vlammetje schoonbranden en even goed naborstelen.
-Driewegklep reviseren is lastig en niet gegarandeerd een succes. Alternatief is een nieuwe..
Uiteraard niet met de speld door het douchescherm heen gaatjes geprikt, maar met de speld de aangekoekte resten weggestoken.. (nieuw douchescherm staat op het boodschappenlijstje (samen met pistonring en wat andere kleine delen..))

Inmiddels heb ik de driewegklep en stoompijpje uit de machine gehad. Helaas is het een ouder model dan de huidige en voorlaatste van Quickmill. Een simpele revisie d.m.v. het vervangen van de spindel of rubbers zit er daardoor niet in.

Wel heb ik de klep kort ontkalkt, en goed doorgespoeld.. Nu lijkt deze weer goed af te sluiten. ( T.z.t. zal er wel een nieuwe 3-weg klep + stoompijp nodig zijn.. ) Morgen de machine weer goed opwarmen, en testen.

Tot mijn verbazing kan ik nergens op of in het apparaat een datum aanduiding vinden..

nachtnet zonder hoofdletter

• Martensupport
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 23:26
Leuk dat geknutsel aan machines! :) Het is al een tijdje geleden dat mijn quick mill (820) zo open lag.
quote:
nachtnet schreef op zondag 19 februari 2017 @ 23:48:
[...]

Quickmill lijkt wel heel precies overeen te komen (zo dus een rebrand kunnen zijn..)
De Quick Mill machines zijn inderdaad ook onder verschillende merken verkocht o.a. als Poccino en La Messoni. Het binnenwerk is veelal identiek aan de Quick Mill 820 en de onderdelen zijn uitwisselbaar.
quote:
nachtnet schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 20:45:
[...]

Inmiddels heb ik de driewegklep en stoompijpje uit de machine gehad. Helaas is het een ouder model dan de huidige en voorlaatste van Quickmill. Een simpele revisie d.m.v. het vervangen van de spindel of rubbers zit er daardoor niet in.

Wel heb ik de klep kort ontkalkt, en goed doorgespoeld.. Nu lijkt deze weer goed af te sluiten. ( T.z.t. zal er wel een nieuwe 3-weg klep + stoompijp nodig zijn.. ) Morgen de machine weer goed opwarmen, en testen.

Tot mijn verbazing kan ik nergens op of in het apparaat een datum aanduiding vinden..
Het probleem met het stoompijpje komt me bekend voor. In mijn geval betrof het een apparaat uit 1984 waarin het oude model stoompijpje zat. Probleem hierbij is dat de rubberenring een vrijwel onmogelijk maat heeft en lastig is te vinden (losse onderdelen hiervoor worden niet verkocht). Het nieuwe model stoompijp ziet er iets anders uit (ik geloof ook 2 rubbers i.p.v. 1) en kost rond de €50,- en is verder eenvoudig te vervangen. Mogelijk heb ik hier nog een liggen zelfs.

Ik heb net nog even een foto gemaakt van mijn oude stoompijpje (met alle losse onderdelen).
Quick Mill stoompijp

Detail spindel en extra rubber:

Nog een tip wat betreft de broeikop (afbeelding in je vorige post): Indien je hem open wil maken (ik raad het af), wees heel voorzichtig met het aandraaien van de schroeven. De schroeven zijn vaak door de ouderdom aangetast met als het gevolg een gebroken schroef en een lekkende kop. Dit is op te lossen door het uitboren van de schroef , of het kopen van een nieuwe kop (duur :o )

Qua leeftijd zou je mogelijk aan de onderzijde van het apparaat een indicatie kunnen vinden. Bij de oude apparaten ziet dat er als volgt uit:

Verder klusgerelateerde vragen beantwoord ik graag ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

quote:
Wackmack schreef op zondag 19 maart 2017 @ 19:36:
Voor de Tweakers, verkoop mijn ECM Casa Van + Compak K3. Ga verhuizen en krijg een keuken met een geïntegreerde espressomachine. PM me maar als er interesse is.

PS, weet niet of deze reactie mag. Zo niet, dan verwijder ik het direct.
Je kan het denk ik hier categorie: Koffiezetapparaten te koop aan bieden gezien het om een set gaat.

• musicfreak
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 22:59
quote:
Agima! schreef op zondag 26 maart 2017 @ 20:20:
[...]
Ik heb ze beide kunnen fixen na een tip van een medewerker van mediamarkt Breda. Soms raakt die zetgroep uit sync. Dan loopt ie mechanisch vast. Een mechanische reset is mogelijk door de stroom er af te halen en er weer op te zetten en enkel en dubbel koffie knopje gelijktijdig beide 5 secondes vasthouden. Het mechanische draait dan weer terug naar zijn basis instelling.
Mooi dat het gelukt is! Ik heb ook een Caffeo solo en heb dit ook een keer gehad, en was blij met deze reset optie. Kreeg de tip van de servicedienst van Melitta, die ik erg behulpzaam vind, ook als de garantieperiode voorbij is. Wel grappig, ze zitten in België en je krijgt altijd wat oudere dames aan de lijn die je in alle rust helpen. Niks geen keuzemenu, een verademing!

Ik heb de machine nu een jaar of drie, en ondanks de plastic zetgroep doet hij het nog steeds prima. Ik moet alleen een staafje met een veertje naar links schuiven als ik de zetgroep terugplaats. En ik reinig de machine wat nauwkeuriger als Melitta aangeeft in de gebruiksaanwijzing. Daar staat dat je 'm alleen hoeft af te spelen, maar ik loop alles met een wattenstaafje na. Ook in de machine zelf blijft de nodige drab achter.
Toen ik de machine een jaar had ging de koffiesmaak opeens flink achteruit. Ze hebben toen wat gefixed, ik kreeg zelfs een leentoestel. En een rapport van mijn koffiemachine waar in stond hoeveel kopjes ik in de tussentijd had gezet, en aantal keren dat ik 'm gereinigd en ontkalkt had. :) Dat wordt dus bijgehouden door de machine.

Ik zou je oude machine reinigen met wat azijn op een wattenstaafje en dan inderdaad een paar keer laten doorspoelen. Als 'ie verder nog ok is dan kan je de nieuwe misschien verkopen?

Mijn platencollectie op Discogs

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Joarie
Met een base (pH > 10) gaat het fantastisch. Je verzeept dan de koffieaanslag (wat een vet is).
Ikzelf gebruik daar gewoon Joe Glo Backflush Detergent en kokend water

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
Ik heb een paar keer echt niet zo goed gebrande bonen daar gekocht, ik koop er nu niet meer. Misschien dat een batch niet goed was, of dat ze niet goed verpakt waren (niet luchtdicht), maar ze smaakten stoffig, oud en vlak.

Wat dat betreft ben ik meer onder de indruk van branderijen als:
koffiestation.nl (o.a. erg mooie filterkoffie, naast espresso uiteraard)
http://www.koffiebranderijboon.nl/
https://www.hetkoffielab.nl/ (o.a. erg mooie filterkoffie, naast espresso uiteraard)

en gebrand.nl als prijsvechter voor wel verse koffie. Ze branden zeker goed, maar met name de koffiesoorten die veel verkocht worden zoals Yellow bourbon, indonesische bonen en ethiopisch sidamo e.d. Ze hebben heel veel meer soorten die ze verkopen, maar die vind ik minder optimaal gebrand.

martijnscholtens.nl

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Joarie
Dat laatste merk ik ook vaak. Dan koop ik uit nieuwsgierigheid compleet random bonen bij gebrand maar dan mis ik wel enige vorm van uitgesproken smaak. Alsof alles met hetzelfde profiel gebrand wordt in de hoop dat de origine van de boon wel het verschil zal maken in smaak. Het lijkt me ook erg lastig om met 30+ single source bonen voor elk de sweet spot te hebben, elk seizoen weer.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
Joarie schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 20:41:
Dat laatste merk ik ook vaak. Dan koop ik uit nieuwsgierigheid compleet random bonen bij gebrand maar dan mis ik wel enige vorm van uitgesproken smaak. Alsof alles met hetzelfde profiel gebrand wordt in de hoop dat de origine van de boon wel het verschil zal maken in smaak. Het lijkt me ook erg lastig om met 30+ single source bonen voor elk de sweet spot te hebben, elk seizoen weer.
Dat is het ook, dat kost veel tijd en energie. Dus ik snap dat beperking, maar dan moet de oplossing niet zijn om alles maar gelijk te branden, maar je assortiment aan te passen aan je capaciteit wat je goed kan branden/ontwikkelen.
Daarom raad ik gebrand.nl best wel aan, maar dan wel met een stukje tekst erbij zeg maar :P.

@mutsje Dat Fascino filtermaling opstuurt zonder dat expliciet erbij te zetten is wel erg raar. Ook als je een type bonen koopt die zij echt verkopen als espresso bonen? Want dan kan je prima zeggen van joh dit is niet bruikbaar en niet waar ik om vroeg. Tegelijkertijd, voor espresso malen en dan opsturen is sowieso kansloos qua werkbaarheid, dus het is een lose-lose situatie om al mee te beginnen.

martijnscholtens.nl

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Ik drink nog steeds thuis alleen filterkoffie en sinds vandaag daarvoor een handige waterkoker:

(excuus voor de crap foto :P)

Een waterkokertje die zowel handig opschenkt als ook de temperatuur (accuraat!) per graad instelbaar is en het daarop kan vast houden.

dit keteltje is het:
http://bonavitaworld.com/...perature-gooseneck-kettle

Nomad wijzigde deze reactie 25-04-2017 14:50 (3%)

martijnscholtens.nl

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bszz
quote:
Nomad schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 16:43:
[...]

Ah, dat hij stopt met terugzetten is onhandig, want ik gebruik juist de warmhoud functie. Naja de timer in de weegschaal is verder prima dus :).

Verder wel een fijn keteltje die mooi precies opschenkt.
Warmhoudfunctie moet je ook opnieuw inschakelen als je de ketel terugplaatst. Is inderdaad een fijn keteltje. Ik gebruik 'm dagelijks.

• rvinke
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 13-12 21:33
quote:
ppeterr schreef op woensdag 26 april 2017 @ 12:31:
@Barrycade

Het winkeltje is niet goedkoop, hoeft ook helemaal niet, en de keuze is niet gigantisch
en dat is natuurlijk voor een kleine winkel juist oke, gezien de versheid dan van de bonen.
Factoren die sowieso invloed op crema hebben:
- Zijn je bonen vers? Oude bonen geven een slechtere cremalaag
- Robustabonen geven relatief veel crema (maar je moet van de smaak houden)
- Maalgraad is ook van belang, maar daar heb je met een automaat wat minder invloed op

• Nomad

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
Spinozo schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 22:00:
[...]

2-3 gram retentie lijkt me nogal fors. Is dat een specifieke maler waar je dat op baseert? Ik gooi zelf altijd de eerste 2 seconden weg als ik een nieuwe shot prepareer, dan pak je het meeste toch wel mee.
Grappig dat je 2-3 gram veel vind. De meeste malers, zeker Grind on demand machines, hebben 5+ gram retentie...en sommigen zelfs tot richting de 20gram retentie. 2-3 Gram wordt gezien als erg goed voor retentie en halen maar weinig malers. Uitzondering daarop zijn o.a. de Baratza Sette 270 en de Eureka Olympus 75 E. Maar ook de Vario (w) heeft weinig retentie.

Malers met veel retentie zijn o.a. Mazzers, die varieren van zo'n 6 gram retentie (mini dozer) tot bijna 20gram retentie (Robur g.o.d.).

Ikzelf hoop dat Baratza binnen afzienbare tijd een Sette 270 Forte uitbrengt, een stevigere versie van de Baratza 270. Want de machine heeft een prachtig ontwerp (zowel functioneel als om te zien), maar de hoeveelheid klachten over de machine is echt buiten proportie. In Amerika zijn er hele kuddes mensen die al een 4e exemplaar hebben en nog is het niet goed.

martijnscholtens.nl

Acties:
  • +4Henk 'm!

• c0sje
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 19:28
Hier ook een koffieliefhebber! Begonnen met een Lelit PL41EM, daarna een Bezzera BZ10 en nu sinds een week of 6 een Londinium R. Malen doe ik met een OE Pharos met 68mm conische schijven.

Waar ik eerst weg bleef van "fruitige" koffies, omdat ik die moeilijk te zetten vind met mijn Bezzera is dit met de Londinium echt prima te doen. Mede door de variabele pre-infusie kan je alle kanten op.

Mijn koffie haal ik over het algemeen bij giraffe coffee. Momenteel de Kenya AB windrush in gebruik. Echt een bijzonder koffie. Met melk vind ik het niet zo lekker, dan neig ik meestal naar de chocolade tinten.

In actie voordat ik naar mijn werk vertrek:

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 19:53
Vandaag mijn Bialetti Moka Express 3 cups binnen gekregen. Had al een 6 cups maar dat was allemaal net even teveel en ik moest veel koffie dan weggooien. Heerlijke koffie voor 's ochtends en 's avonds :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rezta
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 18:49
@franssie Bedankt heb het wat aangepast is ieder geval wat kleiner.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rezta
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 18:49
quote:
franssie schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 18:36:
[...]

Nu ik je foto kan zien ;) neem ik aan dat je de handmaler leeg weegt en dan koffie vult tot het gewenste gewicht? Ik weeg de koffie wel eens apart maar dit scheelt dan weer een handeling, best slim.
Eigenlijk was dat niet met opzet had hem voor de foto zo neer gezet :) maar je brengt me op een idee!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 22:54

franssie

Save the albatross

quote:
Marzman schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 20:14:
<>
[...]
Er zijn wel goedkopere, maar het is opmerkelijk dat iedereen zegt dat je daar geen espresso mee kan zetten :)
Deze is betaalbaar en heeft maalschijven http://www.delonghi.com/e...abSegment=details#details en kost je ook de kop niet. Zou ik wel aandurven. zo rond de 50 euro wel te vinden nieuw.

edit: al zijn de reviews nogal wisselend over de maling voor espresso, 50/50.

franssie wijzigde deze reactie 31-05-2017 20:44 (7%)

Keep Calm, Carry On | PD7F | Een goed Probleem komt nooit alleen | Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Fender Guitar, Gibson Guitar, Goddamn Guitar

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
@Marzman grappig dat je hier zelf achter komt dat malers vaak duurder zijn dan volautomaten en dat die wel espresso zouden kunnen zetten (en er dus voor kunnen malen). Dat is raar natuurlijk. En gelukkig is het antwoord ook simpel :).

Een halfautomaat levert maximaal 9 druk op de puck en bij alles erboven duwt hij een overdrukventiel open die de rest van de druk afvoert. Maar als je koffie niet genoeg tegendruk/weerstand geeft, doordat de maling niet fijn genoeg is, dan komt er een waterig stroompje sputterend uit je machine. Kortom je komt dan niet aan de gewenste 9 bar en als koffiezetter weet je dan meteen dat je fijner moet malen. Simpel. En een maler moet van goede huizen komen wil die zo fijn kunnen malen en ook in mooie kleine (of staploze) stapjes om dat precies te finetunen zodat je espresso mooi gaat door lopen.

Maar een volautomaat daarentegen gebruikt een heel ander principe!

Een volautomaat heeft niet een overdrukventiel zoals een halfautomaat, maar een druk opbouwend ventiel die pas open gaat bij zeg 9 bar. De weerstand die de koffie normaal aan de machine levert, die creëert een volautomaat zelf met een ventieltje. Dat klinkt handig en dat is het ook wel. Op deze manier kan je van elke koffie, bocht of niet en grof of fijner gemalen, altijd "espresso" zetten. So far so good.
Maar nu de praktijk, de maler in een volautomaat kan helemaal niet fijn genoeg malen voor espresso, hij komt eigenlijk niet eens in de buurt. En doordat je koffie veel te grof gemalen is, krijg je ook lang niet de mooie oliën uit je verse koffie wat je wel graag zou willen voor espresso/koffie. Het resultaat is dus ook altijd een waterig bakje espresso wat een volautomaat produceert.

Welke maler wel geschikt is voor espresso en wat niet lomp groot is, is deze:
https://www.koffiewarenhuis.nl/producten/bezzera-bb005mn
Die krijgt keer op keer lof van de koffie community als nette instapper, met goede verstelling om tot een prima bakje te komen. Want espresso zetten is precisie werk, daarvoor moet je maler in mooie kleine stapjes grover/fijner kunnen....dat is essentieel. Dus puur "fijn genoeg" kunnen is niet genoeg voor een maler, daar heb je nog niets aan.

martijnscholtens.nl

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik heb de Rommelsbacher EKM 300 (wat een merknaam) besteld op Amazon Duitsland. De reviews daar zijn positief en het zijn geen mesjes. Bij Bol.com was die gisteren 30 euro duurder en vandaag opeens 45 vergeleken met de Amazon prijs. Alsof die shop ziet dat ik daar naar zat te kijken.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 22:54

franssie

Save the albatross

Lidl bonen zijn inderdaad niet echt altijd goed, maar de Sumatra van AH excellent loopt erg hard (vaak uitverkocht in mijn AH XL) en die is dan niet brandvers maar wel een goede verse boon. Echt vers proef je maar de AH boon komt redelijk mee als je eens vergeten bent een verse boon te bestellen is mijn ervaring.

edit:// net het geld terug gekregen van Blokker van mijn moccamaster technicorm - iemad nog tips voor een mooi filter apparaat dat niet 6 kopjes in een moordtempo door de koffie heengooit? Mijn Braun zet goede koffie maar is wel lelijk.

franssie wijzigde deze reactie 07-06-2017 19:57 (27%)

Keep Calm, Carry On | PD7F | Een goed Probleem komt nooit alleen | Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Fender Guitar, Gibson Guitar, Goddamn Guitar

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 01:59

Boudewijn

omdat het kan

Same here, die AH boon is best wel lekker als je geen echt verse hebt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bszz
quote:
franssie schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 19:55:
Lidl bonen zijn inderdaad niet echt altijd goed, maar de Sumatra van AH excellent loopt erg hard (vaak uitverkocht in mijn AH XL) en die is dan niet brandvers maar wel een goede verse boon. Echt vers proef je maar de AH boon komt redelijk mee als je eens vergeten bent een verse boon te bestellen is mijn ervaring.

edit:// net het geld terug gekregen van Blokker van mijn moccamaster technicorm - iemad nog tips voor een mooi filter apparaat dat niet 6 kopjes in een moordtempo door de koffie heengooit? Mijn Braun zet goede koffie maar is wel lelijk.
Ehh, ik zet regelmatig 2 kopjes met een Wilfa Precicison. Dat gaat prima omdat je de doorloopsnelheid kunt aanpassen aan het aantal koppen dat je zet. Verder ook een bijzonder fraai apparaat om te zien (ik heb de RVS versie), maar wel met een prijskaartje. Volgens mij heeft Bravilor ook een machine waarbij je de doorloopsnelheid kunt aanpassen voor ongeveer €200,=

bszz wijzigde deze reactie 07-06-2017 21:39 (8%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bszz
quote:
franssie schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 22:54:
[...]

De Moccamaster is ook niet gratis en ik had na alle jubelverhalen wel iets meer verwacht dan een mooie waterkoker. Ik zal eens naar die Wilfa kijken - ziet er mooi uit. Zoals gezegd zet mijn Braun prima koffie en ik wil minimaal die smaak (of eigenlijk die die van hand opgegoten koffie), maar de looks mogen ook wat kosten dus dank voor de tip, ziet er mooi uit!
De Bravilor (Espressions) Junior heeft inderdaad een soortgelijk systeem en claimt zelfs één kop te kunnen zetten De dubbelwandige kan is optioneel.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• HubD1
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 14-12 22:22
quote:
franssie schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 19:55:
net het geld terug gekregen van Blokker van mijn moccamaster technicorm - iemad nog tips voor een mooi filter apparaat dat niet 6 kopjes in een moordtempo door de koffie heengooit? Mijn Braun zet goede koffie maar is wel lelijk.
Eerlijk gezegd heb ik nooit problemen gehad met een DE Moccamaster, al 11 jaar in bezit en 1x een nieuwe glaskan moeten kopen, maar dat was eigen schuld.... (plaatje aan laten staan met lege kan en toen met koud water koelen)
Maar eerlijk is eerlijk, ik rommel de laatste jaren liever met Bialetti's en sinds kort met een Bezzera espressomachine.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Zwerver

Zwerver

CISSP certified

quote:
streamnl schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 19:01:
Ik drink graag heerlijke espresso's en mijn vrouw drinkt graag varianten van koffie met melk.

Ik heb vorig jaar een workshop cadeau gekregen om heerlijke koffie te zetten maar ik heb nog steeds geen goed apparaat thuis om dat voor elkaar te krijgen.

Nu is mijn vraag, wat is jullie mening over de Breville Barista Express? Is dat een goed apparaat voor mijn doeleinden? Zo nee, wat dan wel?
(Ik wil max!!! €1000,- uitgeven)

Bedankt alvast voor jullie mening!
Stap 1 is je realiseren dat de machine maar een heel klein onderdeel is van een lekkere bak koffie.

Als je kijkt naar de volgorde van de 4M's, dan snap je direct waar ik naar toe wil
quote:
De 4 M-en:
-Miscela (koffiemelange)
-Macchinadosere (maler)
-Mano (de barista) en
-Macchina (het espresso apparaat).
Neem eens rustig een kijkje op http://koffiepraat.nl/forum/viewtopic.php?f=50&t=3517 om te zien waar ik op doel

Hint: je maler is belangrijker dan je koffiemachine

Acties:
  • +1Henk 'm!

• streamnl
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 21:17
@mutsje De enige forum waar ik eigenlijk kom/lees is hier. En normaal post ik hier ook niet. (ik weet zelf ook niet waarom ik meer een lurker dan een poster ben). In het echt ben ik veel socialer ;)
Maar ik zal er over nadenken. Bedankt voor de tip.
@Nomad Bedankt voor je feedback. Ik neem dit mee.
@Killing_Calu Dan zou ik , na het feedback van jullie, eerder de maler kopen dan de Bezzera ;)

Zoals het er nu voor staat, ben ik zaterdag in Eindhoven en zal daar eens goed rondkijken en mijzelf informeren. Ook bij BeanBrothers Stadsbranderij (kom ik graag, goeie koffie!), Ik vind dat ze daar veel kennis bezitten en zij zijn geen verkopers van een bepaald merk.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• coob
Dit lees ik als reactie op dezelfde vraag over de maler op Koffiepraat.nl;

Mijn schoonzusje heeft de Solis Caffissima in gebruik naast haar Krups espressomachine. Buitenkant ziet er mooi uit alleen ik schrok wel toen ze mij liet zien hoe de maalschijven uitneembaar waren. De schijven zitten in kunststof. Ik gebruik zelf een molen van Eureka. Deze is misschien wel iets duurder alleen daar is alles van metaal en ziet er een stuk degelijker uit. Ik denk dat het beter is om naar een betere molen te kijken omdat je wel een mooie zware espressomachine hebt.

De Ascaso steel maler is daarintegen best een goede maler, ik heb hem zelf ook gehad.
Zelfde prijsklasse ook.
Pagina: 1 2 3 ... 8

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Games

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True