Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1 Overzicht

Pagina: 1 2
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 23:35

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Mede-auteur:
  • EWK
  • Registratie: mei 2006
  • Niet online

EWK

Koffie, van hele boon tot kop lekkernij

Inhoudsopgave
De basis, verse bonen

Elke kok zal het beamen, een goed gerecht begint met de juiste verse ingrediënten. Voor koffie gaat dat ook op, een gebrande boon verouderd en verminderd in slechts enkele weken tijd. Na het branden heeft een boon enkele dagen nodig om op smaak te komen (dmv ontgassen) en bereikt zijn beste smaak tussen de 3 en 8 dagen oud (ruwweg) en gaat daarna stapje voor stapje achteruit van smaak. Een 2 weken oude boon (na branden) is merkbaar al een (klein) deel van zijn smaken verloren en na 4 weken is het "mooie" er zeker wel af. Dat maakt hem niet ondrinkbaar, maar de boon ruikt op dat moment al significant anders en je gaat ook zeker in je extractie zien en proeven dat de boon eigenlijk niet half zo lekker meer is. Zeker in de meer uitgesproken bonen, zoals single origins veelal zijn, merk je dit. De karakteristieke smaken waar je de boon voor gekocht had zijn verdwenen en de koffie wordt wranger.

En trek je bovenstaande door naar bonen die je in de supermarkt koopt, dan kan je vooraf al concluderen dat je bonen koopt die niet bijzonder zullen smaken. Supermarkt bonen zijn in stikstof verpakt, om de levensduur te bewaren, maar ondanks dat is onmiskenbaar dat de boon oud is en niet echt lekker zal zijn.
De meeste liefhebbers van koffie zullen dan ook altijd koffie kopen die maximaal 2 weken geleden gebrand zijn. Een zak bonen zonder branddatum zal per definitie al vermeden worden, want daarvan kan je bijna gegarandeerd zeggen dat de bonen oud zullen zijn.

« · ^

Halfautomaat

De halfautomaat is wat je bijna standaard ziet in restaurants. Een 1,2,3 of 4 groepsmachines waar je de koffie gemalen via een filterhouder plaatst onder de uitloop van de machine en waar onder +/- 9 bar druk de koffie gezet wordt rechtstreeks in het kopje. Wel heb je twee losse apparaten nodig, de espressomachine, maar ook een losse koffiemaler. Deze opzet heeft vele voordelen, maar vergt ook meer kunde van de persoon die het bedient. In ieder geval één voordeel voor een restaurant is al heel snel duidelijk, je kan veel sneller koffie/espresso zetten dan met een volautomaat. Voor thuisgebruik is een losse espressomachine en losse maler iets minder gebruikelijk. Voor veel mensen nemen de machines samen teveel ruimte in op het aanrecht en vergt het koffie zetten teveel handelingen. Een volautomaat geniet dan de voorkeur.
Voor die mensen voor wie koffie meer is dan een kopje vocht en wel op zoek gaan naar de betere espresso's, die komen alsnog uit op dit systeem van 2 losse machines. Een halfautomaat espressomachine kan gemiddeld gezien veel precieser de temperatuur en druk regelen, waardoor je extractie ook beter zal zijn. Een espressomachine is maar een simpel apparaat, hij levert water van rond de 94 graden uit de uitloop en als hij weerstand tegenkomt (gemalen koffie) zal de pomp de druk opbouwen tot ongeveer 9 bar. Dat klinkt heel simpel en dat is het ook, maar toch verschillen halfautomaat machines onderling nog best wel. Grof gezegd heb je 3 klasses.

Single Boiler
De instap begint bij een machine als de Gaggia Classic of Rancilio Silvia. Machines met een kleine boiler van rond de 0,4L, die het water op 94 graden houden en zeer geschikt zijn om een enkele espresso te zetten. En na een minuutje wachten weer klaar zijn voor een 2e en 3e espresso. Ze kunnen niet direct stoom leveren om bijvoorbeeld melk op te schuimen. Via een schakelaar kan de boiler doorverwarmen tot zo'n 120graden (dus onder druk), waarna je met deze machines ook melk kan opschuimen. Veelal duurt dat opwarmen van 94 tot 120 graden ongeveer 1 minuutje. Een cappuccino zetten kan dus met deze machines, maar is een tijdrovend klusje. Voor een enkele cappuccino geen probleem, maar als je 3 of 4 mensen in de woonkamer hebt die cappuccino willen, dan wordt je al snel ongelukkiger ;). Drink je daarentegen niet of zelden een cappuccino, dan zijn dit soort machines een goede keuze. Kijk je binnen dit segment van single boiler naar de luxe mogelijkheden, dan kom je bijvoorbeeld uit op een Vibiemme Domobar. Ook deze kan niet tegelijk opschuimen en espresso zetten, maar zijn boiler is iets groter en heeft door zijn ontwerp (E61 groep) een stuk grotere stabiliteit als het aankomt op temperatuur. En heeft zodoende dus zeker zijn meerwaarde boven een Classic of Silvia.

HX & DB machines
Heb je iets meer geld te besteden, of wil je meer controle over je temperatuur en/of tegelijk espresso zetten en melk opschuimen, dan heb je twee mogelijkheden. Je kan ofwel een HeatExchanger systeem nemen (verder HX machine genoemd) of een machine met DualBoiler (verder DB machine genoemd). Beide opties heeft voordelen en de een is niet beter dan de ander. Het is zoiets als een handgeschakelde auto vs een automaat. De een zal zelf willen schakelen, de ander prefereert een automaat.
Een HX machine is een machine die 1 boiler heeft, die hij op 120graden houdt, direct gereed om te stomen dus (geen wachttijd, stoom is altijd beschikbaar). Het water voor de espresso warmt hij tijdens het zetten op door koud water te leiden door die stoomboiler en zodoende het water op de warmen tot bijvoorbeeld 94 graden voordat het bij je gemalen koffie aankomt. Stel je de stoomboiler iets warmer in (bijv. 122 graden), dan zal dat water voor je espresso ook mee gaan naar een hogere temperatuur. Je hebt met een HX machine dus nagenoeg net zoveel controle over je zettemperatuur als met 2 losse boilers. Een HX machine geeft vooral makkelijker speelruimte om te variëren met temperatuur (en dus smaak) van je espresso, dan een DB machine. Dit omdat je met een flush (spoelen van de machine voordat je begint espresso te zetten) de temperatuur van de boiler en de zetgroep makkelijker kan afkoelen. En zo met slechts wat spoelen dus kan spelen met de zettemperatuur.
De DB machine heeft zoals eerder genoemd 2 boilers, geheel los van elkaar werkend. 1 voor stoom, vaak rond de 1,5 tot 2liter en 1 voor espresso, vaak rond de 0,6liter. Dat klinkt perfect, maar het maakt dat je machine erg vol zit en je moeilijker zelf kan sleutelen. Ook zijn er dus 2 boilers die je moet ontkalken etc.
Een DB is vooral meer gemak qua instellen. Dat gemak, wat best wat waard kan zijn, komt wel met een prijs. Al die extra onderdelen in de machine moeten betaald worden en zodoende is een DB machine vaak rond de 500/600 euro duurder dan een HX machine.

In nagenoeg alle gevallen zal je moeten spelen met je maalgraad, hoeveelheid koffie, water temperatuur (niet elke machine heeft dat instelbaar) en druk om zo tot het beste bakje espresso te komen.

Een uitgangspunt om mee te beginnen is dat je voor een goede espresso ongeveer 14 tot 17 gram maling nodig hebt, wat onder een druk van ongeveer 9 bar er tussen de 22 en 30 seconden over doet om tot een 30 tot 50 gram vocht te komen. We hebben het ten alle tijden over grammen vocht ipv milliliters vocht, dat is een stuk beter meetbaar is.
Zet je met 17 gram maalsel een 30 gram espresso, dan zit je dichtbij een 1:2 extractieverhouding en dat noemen we een ristretto. Andersom, zet je met 14 gram maalsel zo'n 50 gram vocht, dan ga je richting een lungo. Geen van beiden is verkeerd, zolang je maar begrijpt dat het iets anders is en je er dus een ander resultaat mee krijgt. Ga op je eigen smaak af. Is je koffie zuur, dan zou ik zeker proberen je extractie te vertragen door ofwel fijner te malen, ofwel meer maalsel te gebruiken. Is je espresso bitter, probeer dan je extractie sneller te laten verlopen, ofwel door iets grover te malen, ofwel iets minder maalsel te gebruiken.

« · ^

Videos
Leerzame tips mbt halfautomaten en koffiemalers

Goed filmpje hoe je je maler correct moet instellen

« · ^

Volautomaten

Er zijn meerdere manieren om tot de lekkerste koffie te komen. Dit kan door middel van losse componenten met een halfautomaat of een alles in één oplossing: een volautomaat.
Het voordeel van een volautomaat is dat je hem voorziet van bonen en water en de machine al het werk doet. Wel valt er minder te fine-tunen aan de smaak en opzichte van een halfautomaat. Hieronder volgen wat tips waar je op kunt letten als je een volautomaat gaat aanschaffen.

Waar moet ik op letten als ik een volautomaat wil aanschaffen?

Onderhoud
Elke volautomaat heeft onderhoud nodig. Van een spoelbeurt tot aan ontkalkingsprogramma (met de bijbehorende middelen)
Wat je dan ook mee moet nemen in je overweging is: hoe onderhoudsvriendelijk is het apparaat? Moet ik eens per week de hele zetgroep er uit halen, schoonmaken en een nacht op het aanrecht laten drogen?
Of wil ik meer gemak en een automaat waarbij dit vanzelf of met een programma kan? Beiden is mogelijk.
Cappuccino
Er zijn machines waarbij je met een enkele druk een compete cappuccino kunt maken, maar er zijn ook machines waarbij er losse onderdelen aangeschaft moeten worden om dit te kunnen, zoals losse slangetjes en pijpjes.
Maalgraad
Bij bijna alle machines is de maalgraad instelbaar. Hoe fijner de maalgraad, hoe meer creme er op de koffie komt en hoe intenser de smaak.
Maalschijven
Maalschijven worden tegenwoordig van metaal of van keramiek gemaakt. Metalen maalschijven zijn over het algemeen goedkoper. Ze worden echter warm en daardoor kan er wrijving ontstaan. Door deze warmte worden de koffiebonen verhit waardoor de smaak van de koffie kan veranderen, het verschil lijkt echter klein. Qua duurzaamheid zouden metalen maalschijven korter meegaan dan keramische.
Extra reservoir voor een aparte kop koffie
Een optie bij een aantal machines is om een klein beetje (filter)koffie in een los reservoirtje te doen, voor iemand die bijvoorbeeld een cafeïnevrij bakje wil.
Temperatuur
De temperatuur van de koffie is natuurlijk van groot belang. De temperatuur is te beinvloeden door je kopje voor te verwarmen met wat heet water of stoom uit een thee-functie van een machine.
Of dit nodig is, is afhankelijk van de temperatuur die de machine zelf aan de koffie geeft. In een aantal gevallen is de temperatuur van de koffie instelbaar op de machine. Wel geldt, hoe heter de koffie, hoe langer het voorverwamren duurt.
Thee
De meeste volautomaten hebben ook een thee-functie. Meestal komt dat dan door een apart pijpje uit de machine.
Warmhoudplaatje
Bovenop een groot deel van de machines zit een warmhoudplaatje. Hier kun je kopjes op zetten zodat deze al wat voorverwarmt zijn. Meestal stelt dit weinig voor omdat er restwarmte van de machine wordt gebruikt, maar bij duurdere modellen kan het zo zijn dat de kopjes extra verwarmd worden.
Timer
De luxere machines zijn vaak voorzien van een timer. Er is dan in te stellen dat de machine bijvoorbeeld eke ochtend om kwart voor zeven opstart en voorverwarmt, zodat jij 's ochtends sneller een kop koffie klaar hebt.
Waterfilter
Veel machines werken met een waterfilter. Bij een Krups is dat bijvoorbeeld de Claris F088. Deze filters zitten in het waterreservoir en filteren het water tegen chloor, koper, lood, pesticiden en kalk. Dit soort filters werken vaak op basis van hars. Er zijn originele te koop, maar ook b-merk patronen. Er zijn zelfs navulsets te verkrijgen met losse korrels. Of dit net zo goed filtert als het origineel is mij onbekend, ik proef het verschil in ieder geval niet.

« · ^

Een redelijk, doch nooit complete, lijst van plekken waar je koffie kan halen, veelal vers gebrand en de moeite waard om eens te proberen:

Tweakers koffiebonen-adresjes
NaamPlaatsWebshopGem. prijs per kgDag van brandenBranddatum vermeld op verpakkinglink website
BrandzaakRotterdamJa€ 20Op bestellingJawww.brandzaak.nl
Giraffe coffeeRotterdamJa€ 26?Jawww.giraffecoffee.com
FascinoWeertJa€ 202 a 3 x per weekJawww.fascino-coffee.com
Schot koffieRotterdamJa€ 30Op maandagJawww.schotkoffie.nl
Rozema & Van SchijndelOisterwijkJa€ 23??www.rozemavanschijndel.nl
FriedhatsAmsterdamJa€ 35??www.friedhats.com
Simon leveltMeerdere plaatsenJa€ 20Meerdere dagen per week?www.simonlevelt.nl
KoffiestationGroningenJa€ 27??www.koffiestation.nl
Het KoffielabUtrechtJa€ 25??www.hetkoffielab.nl
KaldiMeerdere plaatsenJa€ 20?Neewww.kaldi.nl
Konkeltje // Mocca D'orZwolleJa€ 21??www.konkeltje.nl
Boot KoffieBaarnJa€ 35Dagelijks?www.bootkoffie.nl
Noord Coffee RoastersVeghelJa???https://www.noordcoffee.nl/
KoffietopiaVeghelJa€ 181x per weekJahttps://www.koffietopia.nl/
Espresso enzoOssJa???www.espresso-enzo.com
Allora CaffèOssJa???https://alloracaffe.nl
Miss MorrisonDelftJa€ 25-302 a 3 x per week?www.missmorrison.nl
Thecoffeelodge.nlHarderwijkJa€ 20Meerdere dagen per week?www.thecoffeelodge.nl
Blanche DaelMaastrichtJa€ 20??https://shop.blanchedael.nl/
BrandmeestersMeerdere plaatsenJa€ 20??www.brandmeesters.nl
KBC ArnhemVelpJa€ 22Dinsdag en donderdag?www.kbc-arnhem.nl
White LabelAmsterdamJa€ 32??www.whitelabelcoffee.nl
KepplerAmsterdamJa€ 30??www.cafekeppler.nl
Master's Tea & CoffeRotterdamJa€ 20-301x per week?www.mastersteaandcoffee.nl
Dutch BaristaMaastrichtJa€ 25??www.baristasite.com/nl
Blommers CafeNijmegenJa€ 30??https://www.blommers.coffee/nl/
CoffynMaldenNee€ 25??https://www.coffyn.nl/
Het HoofdkwartierAmstelveenJa€ 20WoensdagJawww.hoofdkwartier-koffiebranderij.nl

Nomad wijzigde deze reactie 10-12-2019 16:41 (28%)

Veel Canon spullen te koop

• Phuncz
  • Registratie: december 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Goede topic start ! Dadelijk eens uitgebreid lezen.

Mijn verzameling en voorkeuren:

1. espresso
>> halfautomaat met losse maler, namelijk een Gaggia Classic v3 met een Quamar M80e

2. french press
>> een 3-cup en een 12-cup french press, een Bodum Chambord 3-cup en een Bodum Kenya 12-cup

Qua bonen ben ik fan van de single origin Yellow Bourbon en Raja Batak, evenals blends Blanchedael "Cafe 1878" en DBC's Masterblend 01. Eén tasje espresso per dag houdt me tevreden :)

• Nomad

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Goed voorbeeld doet goed volgen. Niet alles staat er op, maar wat ik momenteel op het aanrecht heb staan is het volgende:

vlnr:
Rocket Cellini V3
Quamar M80e
Saeco Taleo Giro
Moccamaster

Wat je niet ziet, mokkapotje, french press, porlex handmaler etc. Meer de dingen die je op vakantie e.d. gebruikt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 07:38
Even een kleine slow coffee input. Zojuist bezoek uit Korea gehad en ze hebben een presentje achtergelaten:

Ik heb 'm in januari al even mogen testen (enthousiast) maar heb nu ook de heren hier achter een handje mogen schudden :)

edit: Is molen, filter, beker en dripper in 1

bszz wijzigde deze reactie 18-05-2015 15:13 (8%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 22:02
quote:
bszz schreef op maandag 18 mei 2015 @ 14:47:
Even een kleine slow coffee input. Zojuist bezoek uit Korea gehad en ze hebben een presentje achtergelaten:
[afbeelding]

Ik heb 'm in januari al even mogen testen (enthousiast) maar heb nu ook de heren hier achter een handje mogen schudden :)

edit: Is molen, filter, beker en dripper in 1
Deze heb ik op Amsterdam Coffee Festival kunnen bekijken. De beste man achter de stand was zo razend enthousiast dat het geheel een verhoogd Tel-Sell gehalte kreeg.

Ik schrok wel een beetje van de prijs, misschien omdat ik het vergelijk met dit soort dingen.
quote:
Nomad schreef op maandag 18 mei 2015 @ 16:54:
[...]

Nope, gaat over 1 kopje. De tijd dat we met 7 gram 1 espresso van 30ml maakten en met 14 gram 2 espresso's van 30ml is voorbij. Je vind die voorschriften online nog regelmatig als legacy info :P, maar nagenoeg geen enkele propere espressobar in Nederland zal je een single espresso meer geven uit 7 gram maling.
De espresso's lijken dan ook steeds groter te worden, 50ml kopjes helemaal vol.
Imo zegt de brew ratio meer.

Edit:
Ter illustratie, 16:58 in 50ml (rood) en 60ml (wit) espresso kopje.

Zo 'leeg' zijn de kopjes bij shops niet meer. Ristretto is de nieuwe espresso ofzo. :P

Raymond P wijzigde deze reactie 19-05-2015 09:49 (35%)

- knip -

• Nomad

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter

Resultaat van net. De nieuwe Raja Batak oogst is binnen en hij is wat anders dan vorig jaar. Proberen waard dus. Hij kwam er echt super luchtig uit, echt 1 kop vol met crema. 1 slok gehad en merkte dat hij nog niet geheel in balans was. Denk nog iets te vers momenteel en iets te snel gezet. Dus er maar een cappuccino van gemaakt en daar is de Raja Batak prima in ook :)

• vhal
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 07:41

vhal

ಠ_ಠ

quote:
bszz schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 15:17:
Ik ben naarstig op zoek naar een beetje fatsoenlijke elektrische koffiemolen voor slow coffee (percolator, filter, caffetiere) enigszins betaalbaar maar kwalitatief ok. Op mijn lijstje staan al de Russell Hobbs Stylo en de Cuisinart DBM8E. Iemand ervaringen/tips?
De Baratza Encore. Voor espresso moet je hem niet nemen maar voor slowcoffee is hij ideaal.

[verkopermodus] Heb hem zelf ook :7 [/]

oude foto:

De zooi links op de foto kreeg ik er gratis bij

vhal wijzigde deze reactie 12-06-2015 15:57 (18%)

Mijn auto heeft een gebrek, wat nu?

• PM_Petrol
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 23-01 12:13
Vandaag voor het eerst gemeten hoe lang de koffie liep.
10 g in 45 seconden. Hoeveel vocht het is weet ik niet, dat heb ik dan weer niet gemeten, maar het was een standaard kopje, dus ik denk rond de 120 ml. Hoe noem je deze variant?
http://static.tweakers.net/ext/f/ey5wSQC3DhzvduCFgXvO6Qiw/thumb.jpg

Espresso is zeg maar 30 á 40 ml, ristretto is ~ 20 ml, lungo is x ml etc...
Is het misschien handig om de verschillende varianten koffie in de TS te zetten? Er zijn zoveel verschillende varianten. Ook als je melk gaat gebruiken heb je tig namen en varianten.
Voor elke variant de hoeveelheid vocht, hoeveelheid bonen en extractietijd zou misschien wel leuk staan in de TS. Nu staan er al drie varianten uiteraard.

Wikipedia: Categorie:Koffiesoort

|| Xiaomi Mi 9T Pro 64 GB Black ||

• Nomad

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
PM_Petrol schreef op maandag 15 juni 2015 @ 10:54:
Vandaag voor het eerst gemeten hoe lang de koffie liep.
10 g in 45 seconden. Hoeveel vocht het is weet ik niet, dat heb ik dan weer niet gemeten, maar het was een standaard kopje, dus ik denk rond de 120 ml. Hoe noem je deze variant?
[afbeelding]

Espresso is zeg maar 30 á 40 ml, ristretto is ~ 20 ml, lungo is x ml etc...
Is het misschien handig om de verschillende varianten koffie in de TS te zetten? Er zijn zoveel verschillende varianten. Ook als je melk gaat gebruiken heb je tig namen en varianten.
Voor elke variant de hoeveelheid vocht, hoeveelheid bonen en extractietijd zou misschien wel leuk staan in de TS. Nu staan er al drie varianten uiteraard.

Wikipedia: Categorie:Koffiesoort
Zoiets als dit zeg maar: (1 oz is 28,5ml, ofwel ongeveer 30ml)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bramster
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 06:02
aaaaw yeah! Hier is die dan :D :D

(sorry voor de foto... mobiel, SD kaartje van camera is weg? komt goed...)

Bramster wijzigde deze reactie 06-07-2015 19:12 (23%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bramster

Shot nr 2 :D

bij de eerste stond de maalgraad zo fijn dat die er bijna 2,5 minuut over deed :P

• dreamscape
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 22:15
Excuses voor de ūbercrappy (is dat een germanglicisme?) telefoonfoto, maar aanschouw de nieuwe aanwinst:

Bezzera niet ingeruild, maar wel samen met de verkoper van bovenstaande ECM even gediagnosticeerd. Toestand is niet eens zo slecht alleen de druk is echt te hoog. Binnenkort de OPV's maar eens nakijken.

En nog wat extra onderdelen cadeau gekregen, zodat een kleine opknapbeurt voor de oude dame gemakkelijk te doen is. Daarna mag ze in de verkoop.

Edit:
Iets minder crappy plaatje met het aanrecht nogal gevuld:

dreamscape wijzigde deze reactie 08-07-2015 22:33 (10%)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Ik ben wel blij met de kopjes van de Makro, die had wel een ok serie :)

Ruime cappuccino kopjes, en mooie dikwandige espressokopjes, voor niet teveel geld

• Raymond P
Tegen beter weten in heb ik net rijst in mijn Demoka m203 grinder gegooid in een poging tot schoonmaken.

Visueel zag het er allemaal schoon uit.

Nieuwsgierig dat ik ben heb ik 'm toch even open gemaakt. De rijst zit overal!
Fijne rijststof is zelfs het motorcompartiment ingezogen.

Ik ben dus maar over gegaan op het traditionele handmatig schoonmaken met een tandenborsteltje, zeep en water.

Edit:

De Silvia ook maar gelijk gedaan.
Altijd leuk om veel crema te trekken als alles schoon is.

Raymond P wijzigde deze reactie 13-07-2015 11:48 (21%)

- knip -

• Raymond P
quote:
ToyotaMR2 schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 00:51:
Ja, dacht al beetje dat het hier vloeken in de kerk was 😈
Lees echter veel gemengde ervaringen over die dingen, dus dacht laat ik hier eens een poging wagen.

...
Ik heb deze naast de halfautomaat staan:

Erg manueel maar er komt een beter resultaat uit dan de elektrische varianten die ik heb kunnen bekijken.
Voor mij is het vooral handig als ik meer dan 4 cappuccino's tegelijk wil zetten én warme koffie wil hebben.
Een ander voordeel is dat te dikke melk maken een vrij intensief proces is. :P

Ik zit momenteel aan een te donker gebrande Yellow Bourbon dankzij DHL.

- knip -

• Raymond P
Deze Bialette Tuttocrema kan je gewoon op het fornuis gooien.

Hoe lobbig je je melk maakt heb je zelf in de hand (letterlijk). Onderstaand kopje heb ik zojuist gemaakt met 12 keer op en neer bewegen, dat had dus 10 mogen zijn.

- knip -

• Raymond P
quote:
dfrenner schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 11:14:
[...]
Hoe krijg ik dit voor elkaar?
[...]
Op een koffiebeurs heb ik een machine gezien waarbij je vrij kon pressure profilen.
Nu heb je die wel meer, maar het leuke van die machine was dat je kon recorden wat de barista deed om het later af te spelen.

Een manueel bediend kopje perfectie gemaakt door een true barista was daarna dus na te bootsen zonder beperking van enige kennis. (je moet wel kunnen tampen natuurlijk).
Een bijkomend nadeel is dat je voor elke wissel van koffie een barista nodig hebt om een nieuw zetprofiel te maken.

Dat is de makkelijke manier, helaas wel erg prijzig.
Als je wilt beginnen aan een verslaving dan kan je overwegen een goede molen en halfautomaat aan te schaffen.

De, naar mijn mening, allerlastigste manier is ipv een halfautomaat een levermachine aan te schaffen. Een goedkopere manier om te pressureprofilen.

De goede molen heb je in elk geval nodig.

---

Ik heb nieuwe glaasjes gehad voor mijn espresso's van mijn vriendin. Nu moet ik eigenlijk 3xdouble shot doen. Morgen maar eens proberen, en kijken of ze het dan wel snapt als ze thuis komt. >:)

- knip -

• Bramster

omg :9~ :9~

Ethiopia Harrar Longberry Unwashed van Gebrand.nl

echt erg goed, maar nu ik dit wil omschrijven bedenk ik me dat ik echt heel slecht ben in smaken omschrijven :P zaten frissere smaken tussen bijna geen "zware" bittere smaken
Eerste druppels waren echt net stroop zo dik

• Raymond P
Betaalbaar is nogal relatief.

Voor maar 15.000 euro heb je deze bandaangedreven parel speciaal voor jou gemaakt.
Je mag dan zelfs een kleursuggestie (ja, suggestie) doen.

Met Ducati onderdelen en traploos verstelbare motor :'), gemaakt door Frank Terranova geloof ik.
Gespot in een stand van Kees van der Westen tijdens een festival.

Voor mij is dat helaas niet betaalbaar, en belangrijker (ahum): hij past niet onder mijn keukenkastjes.

Ik gebruik een Demoka gr-0203, die kost nieuw rond de 250 euro en is van zeer degelijke kwaliteit.
Deze maalt fijn genoeg.
Het is, en blijft, wel een entry level grinder.

- knip -

• Raymond P
De stap die bijna iedereen overslaat is het meten (en documenteren) van het eindresultaat, imo gaat die youtube instructie daar ook over.
Wat ik eruit heb gehaald is dat ik in ieder geval een taste wheel moet hebben waar ik makkelijk puntjes op moet kunnen zetten na het zetten van een espresso.
Nu weet ik dat de SCAA ze op posterformaat verkoopt, misschien toch maar eens lid worden.

Tijdens de paar barista cursussen die ik heb gevolgd werd veel aandacht besteed aan het reproduceerbaar maken van je resultaten. Hoe je daadwerkelijk veel invloed op smaak hebt met bijvoorbeeld tampdruk, pre-infusion en temperature surfing is mij nooit geleerd en heb ik zelf kennis mee moeten maken.

Wellicht dat het wat serieuzer wordt als je daadwerkelijk voor SCAE Professional of Brewmaster gaat maar ik durf met stellige zekerheid te zeggen dat het niveau hier hoger ligt dan de doorsnee koffiezetter heeft die je in de horeca vindt.

Anyways, je kan waarschijnlijk veel meer uit je setup halen dan je nu voor mogelijk houdt, mits je voldoende tijd en energie erin steekt.

- knip -

• Raymond P

Costa Rica washed SHB Blue Mountain (45%) en Brasil semi-washed Yellow Bourbon (45%) met een vleugje Indonesia washed Blawan estate (10%).
18 gram in, brew van 26 seconden, 42 gram uit.

Zwaar (dik) mondgevoel. Harde zuren met veel caramel/chocolade en een beetje kaneel en bitter na het doorslikken met daarna een pittige (tabak?) op de tong.

De Costa Rica, had denk ik, wel iets donkerder gebrand gemogen. Die heb ik dit keer vrij licht gebrand.
De body is wel aanwezig maar de Yellow Bourbon overheerst eigenlijk wel nu.

Edit: lekker. :P

- knip -

• Raymond P

Malawi / Yirgacheffe (60/40), 20 gram in, 18 seconden doorloop, 35 gram uit. (dubbele ristretto)

Kick in the nuts met daarna een kick in the nuts.
120 gram koffie in een uurtje weg, niet verstandig. :9

- knip -

• Bramster

Zo... leesvoer voor bij de koffie :P
Hele tijd geleden als eens gelezen, maar nu met wat extra ervaring nog maar eens lezen

• Raymond P
Of een Demoka Minimoka

Malen met een kruidenmolen is natuurlijk niet ideaal. En bij het malen is uiteraard de grootste vooruitgang te halen. Maar imo mogen wij hier wel een beetje oppassen.

Weegschalen van e200 en startup combi's van e600+ zijn nogal bedragen als je koffie net iets serieuzer begint te bekijken.
Sowieso is advies geven vrij lastig als het gewenste resultaat niet bekend (of uberhaubt gevraagd) is.

Je kan immers met een french press, aeropress of hario v60 in combinatie met een handmolen ook fantastische koffie zetten voor een totaalprijs onder de 100 euro.

Edit:
Dus ook lekker!

Raymond P wijzigde deze reactie 16-08-2015 23:23 (9%)

- knip -

• Raymond P
Een vreemd boontje. :P
Ethiopië, Harrar, unwashed grade 4. Die check je dus niet voor niets vóór het branden.

- knip -

• Nomad

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Morgen komt deze met de post naar mij toe:

Voor de filterkoffie uiteraard :).

En lekkere koffie bij het koffielab is eveneens besteld. Komend weekend een weekendje weg en dan is een zakje koffie, een handzaam malertje + opschenk materialen genoeg voor goede koffie op locatie.

• Raymond P
Ik gok dat de meesten eerst kaarsrecht mogen leren tampen (en evenredig doseren) voordat je zoiets ook maar gaat overwegen.
Een tijd geleden sprak ik een barista (wedstrijdniveau) en die gaf aan daar al 4 jaar actief aan te werken.
En té vaak bestel ik een espresso en zie ik een gewoon belachelijk schuine tamp op plekken waar je toch wel anders mag verwachten.

Ik tamp trouwens erg licht. ;)

- knip -

• Raymond P
Man met bril. Interessant.

- knip -

• Raymond P
I overdid it. :')

- knip -

• Herr Flicker
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 23-01 16:53
Kwam ineens dit topic tegen en wilde ook mijn ultieme koffie delen. In Thailand zag ik overal de ijs-koffie wat gemaakt werd. Dit heb ik nu zelf ook geprobeerd.

Het proces:
1. Espressobonen malen (niet te fijn)
2. Percolator op laag vuur
3. De (sterke)koffie in een ijsblokjesvorm gieten en laten invriezen
4. Chocoladesiroop met wat melk warm maken
5. Gooi de bevroren koffieblokken in je glas
6. Giet er melk overheen

Het voordeel is dat de koffie niet waterig wordt. En de koffiesmaak is op de voorgrond.
Iemand dit ook wel eens gedaan?

• Nomad

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
Phuncz schreef op zondag 04 oktober 2015 @ 08:04:
Goed om te weten, de Indo Blawan staat ook nog op mijn lijstje om eens te proberen.

Het zou leuk zijn als de maler en het espresso-apparaat een weegschaaltje ingebouwd hadden, nu is het extra gepruts en geknoei. Daarom dat ik het een keer doe als ik merk dat de verhoudingen niet meer kloppen om even te "calibreren".
Om het topic eens wat op te vrolijken met een plaatje, dit is mijn net gezette Indo blawan:

Het is gewoon even snel met de telefoon, maar je ziet wel heel snel hoe dik en lobbig die is. Leuk om weer eens in huis te hebben, maar de volgende bestelling wordt weer YB. Van Indo bonen wordt ik even blij, daarna heb ik de smaak weer voor een paar maanden "gezien" als het ware :)

• Foritain
  • Registratie: augustus 2012
  • Niet online

Foritain

BaasHaas

Hottdarn dat ziet er lekker uit.

Ben het verder met je eens dat een plaatje of twee wel mag hier.

Ons nieuwe volautomaatje. Twijfel nog of ik een review ga maken of niet. Best leuke afwisseling.

Inmiddels een flinke wenslijst opgebouwd met koffies voor de komende weken, eerst nog even door de laatste Illy bonen heen (ook gewoon erg lekker overigens) voordat we aan wat exotischer gaan proberen. Moet wel zeggen dat ik mij totaal niet kan vinden in de opmerking(en) dat je met een volautomaat net zo goed goedkope bonen kan pakken, niet onverwacht natuurlijk, maar wat een verschillen tussen de paar bonen die we er nu ingejast hebben.

Mr & Mrs Foritain YouTube, Discord, Instagram, Twitter, Reviews.

• Raymond P
Plaatjes zijn tof ja.

Een 50/50 Brazilië Cerrado & Ethiopië Mocca Harrar:

- knip -

• Tacoos
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 23:05

Tacoos

i am i

quote:
Raymond P schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 06:13:
...snip...

Vriestips: voorverpakken in kleinere (paar dagen) porties, extra zakje eromheen. Ikea zakken zijn niet geschikt. Geen bevroren bonen in je maler doen, ook niet alvast in het reservoir.
Ik bewaar mijn bonen in de vriezer in de zak waarin ze kwamen en daaromheen nog een zakle van de Ikea. Als zo'n zakjes niet goed zijn, welke dan wel?
quote:
Raymond P schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 10:50:
[...]

Denk vooral aan condensvorming. Niet wenselijk. ;)

De Raja Batak ben ik ook geen fan van trouwens.
Wat is er mis met direct uit de vriezer in de maler en direct malen? Ja, er ontstaat wat condens, maar hoezo is dat slecht dan?
Ik probeer niet meer uit de vriezer te halen dan wat ik die avond ook opdrink, maakt dat nog uit?

Tot nog toe maal ik mijn bonen met de hand. Ik ben rond aan het kijken voor een electrische maler.
kan deze roode pelikaan wat zijn voor espresso in de Rancilio?
Zou hiervoor makkelijk aan onderdelen als maalschijven te komen zijn?

Tacoos wijzigde deze reactie 08-10-2015 20:02 (13%)

MX-5 10th anniversary, Rumblefish Elite, Master Touch GBS

• Raymond P
De latteart begint een beetje vorm aan te nemen hier.

- knip -

• Raymond P
Inmiddels een maandelijks terugkerende taak hier.
Zie hier dus een maand (max) oude koffie onder de maalschijven:

Ik gebruik een zachte tandenborstel, 99.9% isopropanol en een oven op 70 graden.
Schoonmaken en drogen kost mij een half uurtje.

- knip -

• Raymond P
quote:
GuidoH schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 16:45:
Wel een beetje overdreven om dat maandelijks te doen. Er vanuitgaande dat er van dat hele kleine beetje wat er zit wat los komt, kan ik me niet voorstellen dat je daar wat van kan proeven.
Die deeltjes die los komen is niet hetgene waar je last van hebt. Het zijn de oliën die van de koffie af komt die ranzig wordt wat de pret bederft.

Ter referentie heb ik mijn (gepolijste - of poging tot) tamper ontvet en één keer getampt, daarna de helft van de tamper weer ontvet.
Na één kopje malen zijn je schijven dus ook weer bedekt met een laagje olie wat weer langzaamaan ranzig wordt.

Tot nu toe maandelijks als ik mijn grinder even open draai zie ik op de schijven in de tanden een ophoping van olie zitten. Of ik het proef kunnen we in het midden laten. Wat ik wel kan vertellen is dat de maler schoongemaakt méér en betere crèma levert dan vies.
Het advies om maandelijks spul door je grinder te gooien zal ook ergens vandaan komen, ik maak 'm liever even open. ;)

Raymond P wijzigde deze reactie 12-10-2015 17:19 (5%)

- knip -

• ToyotaMR2
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 21:44

TK: Lenzers LEW102 horloge

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Afgelopen weekend heb ik een workshop gevolgd bij Dutch Barrista Coffee, heel wat bijgeleerd en ook wat fouten in mijn gewoontes gevonden. Zeer leuk en zeker de moeite waard vond ik.

Ik heb er ook met twee bazen-apparaten mogen spelen, waaronder een Kees Van Westen Spirit Triplette:

Wat een hemels apparaat. Heerlijk gevoel aan de hendels, prachtige afwerking, sublieme functie en zeer goede espresso.
Zeer leuk is de timers bovenop (drie tellers bij de kopjes), die in seconden aanduiden hoe lang de shot duurde, ingesteld op een hoeveelheid water die erdoor gaat en slaat dus automatisch af. PID's op de 3 groepen en de stoom, etc etc. Ik zou er spontaan mijn werk voor stoppen en een coffee bar starten !

Ook heb ik met een Mahlkönig K30 Single mogen spelen, man weer zo'n bazen apparaat ! Behoorlijk stil, timer + drukknop voor portafilter, gebouwd als een tank, maalt snel en consistent. Maar 2.000 € is nogal gortig voor thuis, het is ook best een groot apparaat.

Qua smaak was ik niet meteen overtuigd dat de kostprijs van beide ook maar in de extreme verte het waard was tov. mijn instap-kit thuis, maar het gebruiken van die apparaten was een wel heel erg groot verschil.

Phuncz wijzigde deze reactie 27-10-2015 17:31 (4%)

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Mja het verschil is toch wel heel erg groot met geïntegreerde oplossingen waar er melk in het slangetje, reservoir, pomp en mondje komt en dus moet gereinigd worden. Je bent dan ook afhankelijk van een goed schoonmaakprogramma in het toestel en het verbruikt weer water uit je reservoir.

Aeroccino, even met de natte doek erdoor of uitspoelen onder de kraan en je bent klaar. Als de melk te heet was, is de zachte kant van een schuursponsje genoeg. Het rondraaiend deel spoel je gewoon af.

Phuncz wijzigde deze reactie 04-11-2015 17:36 (11%)

• jpiwf
  • Registratie: mei 2003
  • Nu online

jpiwf

licenced pepernootaddict

Jottum, een koffietopic. Ik zet al jaren tevreden kopjes koffie met mijn Saeco Samba uit '95. Het beestje heeft wel een gebruiksaanwijzing, mede omdat het filter blijft hangen aan de machine na elke zetbeurt (trekt vacuum oid). Met een waterpomptang kom je echter een eind, en er komt nog altijd prima koffie uit. Recent heb ik met m'n net wakkere hoofd echter per ongeluk het handvat van de filterhouder afgebroken. Niet heel erg, maar optisch niet heel mooi. Kijk maar:
http://tweakers.net/ext/f/e9igDdR56NS1m8p3ohbm9HXI/thumb.jpg
Helaas zijn onderdelen moeilijk te vinden, dus we doen het er voorlopig nog maar mee.

Nu heb ik natuurlijk braaf het topic een aantal pagina's terug gelezen, en begrepen dat ik met een hippe maler nog lekkerder kopjes koffie kan zetten met dit ding. Ik ben wel het overzicht een beetje kwijt, want er zijn malers die wel geschikt zijn voor espresso's en malers die dat niet zijn, en er zijn verschillen in maalschijftype en -formaat. Stel ik heb er best 350 euro voor over, ervan uitgaande dat zo'n apparaat gewoon jaren meegaat. Is dan een Compak K3 de logische keus?

member of Los Alcoholicos ban dhmo

• De Rikster
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 22:20
Ik trek mijn espressos en americano's uit deze machine:

Ik zie hier wat mindere reacties op Solis machines maar ik ben tot op heden nog zeer tevreden met de machine, doet precies wat beloofd is. Ben tov een Nespresso hier best snel mee uit de kosten trouwens, gingen zo ongemerkt 30-40 (2 volwassenen die van koffie houden + visite) cups per week door de Nespresso, dat loopt toch snel op dan.

• Wackmack
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 00:45

Dit mooie boek gevraagd voor kerst. Heb verder al een mooie maler dus hoogtijd voor een mooi halfautomaat.

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

De La Marzocco GS3 is wel zeer nice inderdaad. Hetzelfde merk heeft nu een nieuw "toestel voor thuis", de Linea Mini:

http://home.lamarzoccousa.com/linea-mini/

Alleen vind ik voor 4.500€ dat er wel wat minder "80's broodrooster" design mocht hebben. Die schuifhendel ziet eruit alsof het van een Made In China euroknaller afkomt.
Maar het ding gaat al de goede richting uit qua techniek. Persoonlijk zou ik dan doorsparen voor een Keesje Speedster (~7.000€):

Maar eerlijk zijn: de twee bovengenoemde zou ik enkel overwegen als ik ditto maandlonen ontvang.

• Zwerver
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 04:26

Zwerver

CISSP certified

Gekregen van de kerstman

• Tacoos

Tacoos

i am i

De zakken doen nogal papier achtig aan, vandaar. Er lijkt wel een eenweg ventiel in te zitten?

• coob
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 20:24
Klein ongelukje toen ik de deksel (met kopjes) van de espressomachine aftilde... |:(
Stuk of 8 van de 12 kopjes kapot.

Gelukkig waren het maar goedkope kopjes van de Makro en nu ben ik dus op zoek naar betaalbare dikwandige espressokopjes.
Ik kwam deze tegen en ik vind ze erg mooi.
Wat vinden jullie?

g

• Raymond P
Heb je ze in je handen kunnen houden of gespot op internet?
Dat oortje ziet er bijzonder klein uit namelijk, lastig vast houden.

Persoonlijk vind ik de Walkure Alta serie erg leuk, vooral omdat variatie in kleur mogelijk is.
Ik heb inmiddels ook best wat kleurtjes staan. :)

- knip -

• coob
  • Registratie: april 2002
Kopjes zijn binnen!
Lekker zwaar en dik.

Ze zijn mooi rond binnenin en zo kun je goed zien hoe dik ze zijn.

En dat voor 3€ de stuk inclusief schoteltje!
Ben er blij mee!

• Tacoos

Tacoos

i am i

In de keuken staat ie dan:

Hij bleek zelfs nog groter dan ik al dacht (zie bierfles)
In de basis ziet ie er goed uit, moet zeker eens goed schoongemaakt worden.
Van mevrouw Tacoos mag ie helaas niet in de keuken op het aanrecht, dus krijgt ie een plekkie in de bijkeuken.
Voor volgende week heb ik geen tijd om er aandacht aan te besteden helaas, ben wel benieuwd :*)

• dreamscape
Licht offtopic, maar dit moet hier toch gedeeld worden:

Afscheid van koffie-legende: as in eigen koffiepot

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Voor de werkplek zoek ik een koffiezetapparaat, filtertype. Voorkeur gaat uit naar rechtstreeks in de *gruwel* 1.7L of groter thermoskan, ook moeten we extra thermoskannen kunnen bijkopen of "universele" kunnen gebruiken. Dit is niet zo evident als je het bescheiden wilt houden qua kostprijs.

Wat ik gevonden heb zijn deze:

Technivorm/Moccamaster KBGT 741
180-200€

Barvilor Iso (of Novo)
250-300€

Coffee Queen M2
250-300€

Heeft iemand ervaring met deze merken of toestellen ? Als het aan mij ligt wordt het de Technivorm.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 4Br0k3n3rr0r
  • Registratie: september 2014
  • Laatst online: 22-07-2019
Ik hoop dat dit hier ook mag... Een tijdje geleden heb ik voor een habbekrats een Bialetti moka express voor één klein kopje koffie gevonden. Zelf had ik er een van Xenos. Voor al die dingen geldt dat het handvat nog wel eens wegsmelt als je het gas te hoog zet (smaakt de espresso ook bitterder) en dat de rubberen ringen regelmatig moeten worden vervangen. Dus ik ben gaan zoeken naar reserve-onderdelen.

Die waren hier in Nederland of überhaupt voor een redelijke prijs niet te krijgen, dus heb ik ze in Amerika gekocht. Wel overigens van Bialetti zelf (helaas was het handvat wat ik wilde niet meer verkrijgbaar, dus heb ik een minder gestroomlijnde variant gekocht). Die ring vervangen is zo gebeurd (de oude ring was er slecht aan toe), maar dat handvat... daar was ik iets langer mee bezig. Je krijgt wel een boortje meegeleverd om een gat in het handvat te boren, dat dan weer wel. En het staafje wat door het handvat moet, gaat er niet makkelijk doorheen.

Maar hoeveel uurtjes ik ook bezig ben geweest... De koffie is er een stuk beter op geworden! *O*
Hij is ook een stuk zwaarder en steviger dan die van Xenos.

Ik vond dit gewoon eens een leuk klein projectje en ik ben er blij mee :*)

Mijn kippenhok

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Raymond P
Afgelopen weekend m'n grinder een beetje getweaked:

Tot zover mijn eerste 'hardware projectje'.

- knip -

• AnonymousWP
  • Registratie: april 2014
  • Niet online

AnonymousWP

Oxygen Updater Administrator

'Vroeger' dronk ik niet zo veel koffie. Maar sinds een jaartje drink ik wel veel koffie. Naja, veel is misschien een beetje overdreven. Aangezien 4 a 5 'normaal' is. Op mijn stage vorig jaar is het eigenlijk begonnen. Er stond een prima Douwe Egberts alles-in-1 apparaat. En werd langzamerhand verslaafd aan cappuccino. Toen dronk ik ongeveer 5 a 6 bakken per dag. Soms meer, soms minder. Ik heb maar 9 weken stage gehad, maar nu thuis drink ik er iets van 4 per dag. Vandaag had ik het anders in gedachte en heb geen zin om voor elk bakje koffie naar beneden te lopen :$. Ik dacht: "Ach, 1 keertje maakt niet uit :+ ".

Dus, heb ik deze maar gevuld met wat koffie + suiker :) :

AnonymousWP wijzigde deze reactie 20-04-2016 15:12 (5%)

Mod van OnePlus Reddit Discord (/r/oneplus): https://discord.gg/oneplus | Mede-beheerder van Oxygen Updater: discord.gg/5TXdhKJ

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
Vecodo schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 14:10:
Ik zit te kijken naar een wat luxer koffiezet apparaat. Mijn oog is gevallen op de Jura F9. Ik heb deze gevonden voor 995 euro. Wat zijn jullie ervaringen met Jura en dit model?
Als je zoekt in dit draadje op jura, dan zie je al veel nuttige info langskomen.
Jura heeft plus en minpunten.

Om mijn koffieapparaat heen werd het steeds voller, dus eens erbij gepakt wat ik aan spul eromheen heb staan

En dan heb ik de voorraad koffiezakjes/canisters er nog bij, mijn baratza encore voor filter nog niet, evenals mijn opschenksetje e.d.
Al met al, je hebt gewoon een aanrecht vol met attributen :P

Nomad wijzigde deze reactie 31-05-2016 14:26 (33%)

• SaturN
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 21-01 14:54
quote:
Phuncz schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 22:23:
Het lijkt me dat je het fout interpreteet dat je niet al reeds naar de "fijn" instelling kan gaan. Bedoelen ze niet dat je de instelling nog eens moet herzetten na 1000 kopjes ?
Zo staat het in de handleiding omschreven:

If you don't know who I am, then maybe your best course would be to tread lightly.

• Possible
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 06:45
Vorige week bij bocca.nl deze besteld: (250gram)

Hiervoor gebruikte ik altijd de welkende LIDL bonen.. Maar nu deze gebruikt te hebben denk ik echt.. J***S waarom heb ik dit niet eerder gedaan :P

Hoewel het wel behoorlijk prijzig is, (10 euro voor 250 gram) is dit echt zo'n verbetering (Ook al heb ik maar de goedkoopste volautomaat) Een wereld van verschil / echt een aanrader!

Na dit topic gelezen te hebben denk ik er toch maar over om een half automaat te kopen. Ik drink nog maar 2 jaar koffie en begin mij er nu toch wel aan te ergeren wat voor koffie ik thuis maak vergeleken met de koffie in restaurants en Italie O+

Voorkeur gaat uiteraard uit naar espresso. Met de volautomaat (saeco) die ik nu heb, komt niet echt ''espresso'' uit.

Wat raden jullie mij aan ? Gaggia Classic of Rancilio Silvia.? Ik ben de enige thuis die koffie drinkt. Maar stel je krijgt visite of vrienden over de vloer, dan is de keuze voor een instap model weer niet geschikt omdat je dan best wel lang moet wachten..

Keuzes.. Ik vind het erg lastig allemaal. Toch maar doorsparen voor een duurdere Vibiemme Domobar ? En hoe denken jullie over marktplaats? Is dat de moeite waard?

Possible wijzigde deze reactie 27-07-2016 13:28 (45%)

1500wp-Z Live 5100wp-W Live 6600wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

• Heronimo
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 05:41
Is iemand hier bekend met deze machine: Tre Spade ESPRESSO CASA Deluxe

Is dit een rebrand van de Rancilio Silvia? Of van een Lelit?

Ik wil weer een stapje omhoog vanuit mijn Francis Francis X3.

Heronimo wijzigde deze reactie 15-08-2016 22:12 (3%)

• GWBoes
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 23-01 00:03

GWBoes

Rik B.

Sinds afgelopen zondag de trotse eigenaar van een Rancilio Silvia met Ascaso molen en nog een mandje met extra accessoires. Nu eerst experimenteren met verschillende bonen, malingen ed. (de espressso kwam hiervoor uit een caffetiera met voorgemalen koffie) en misschien de Silvia in de toekomst tweaken met een PID en extra meters.
Plaatje bij het praatje:

Diablo3 - Flickr

• mutsje
  • Registratie: september 2000

mutsje

Certified Prutser

Woei ECM Giotto Premium is weer terug en loopt als een zonnetje. Alles wat maar vervangen kon worden aan bewegende onderdelen is na 11!! jaar vervangen. De Rancilio wordt dus nog aangepakt zodat ie rechtstreeks in de piston maalt. Besloten om de Rancillio te gaan verpatsen en een compac 3 te gaan kopen de nieuwe met externe timerknop. Nu eerst nog ff sparen :)

Ik ben op zoek naar een doserles molen, maar jemig wat een smaken zijn er zeg en wat een prijzen :) Welke grinder gebruikt de tweaker in dit topic zoal?

mutsje wijzigde deze reactie 03-10-2016 21:54 (34%)

• Joarie
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 06:08
* Joarie is als een kind zo blij met zijn ombouw van zijn machine naar een vaste wateraansluiting met grote kalkfilter ertussen :D

Man man, wat heb ik nu vaak die thermostaat en drukventieltjes kapot laten gaan door het harde water hier in mijn regio. Van dat geld van die reparaties had ik zelfs al bijna een waterontharder voor mijn gehele huis kunnen laten installeren.

Maar goed, nu eindelijk constante druk en geen leeglopende/leegkokende slangetjes meer!

Wel leuk om door je composiet keukenblad een gaatje van 10 mm te moeten boren :+

Without engineers science is just philosophy

• dreamscape
Een percolator laat kokend water naar boven borrelen en dan door de koffie sijpelen inderdaad. Dus niet onder druk. Een Bialetti is echter geen percolator, maar een Moka express of Mokkapot. Daarbij wordt water onder druk door de gemalen koffie geduwd. Niet zoveel druk als bij een espressoapparaat, maar wel meer druk dan bij filter of percolator.

Zie dit plaatje:

Je verwarmt het water (A) en daarboven ontstaat stoom. Doordat de druk van de stoom toeneemt, perst die het water door het buisje omhoog en door de gemalen koffie heen bij B. En bij C komt vervolgens het eindproduct eruit.

Je krijgt dan iets dat lijkt op espresso (en ook erg lekker is), maar officieel is het geen espresso. De opmerking dat je er 'een heerlijk kopje espresso' mee kunt maken, klopt dus strikt genomen niet.

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

* mutsje heeft de stoute schoenen aangetrokken en de quamar M80E maar besteld bij Casabarista Den Haag

En binnen *O* nu alleen nog koffiebonen halen bij Het Klaverblad in Leiden.
http://www.datacrash.net/media/quamar1.jpg

mutsje wijzigde deze reactie 08-10-2016 20:00 (119%)

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

quote:
Phuncz schreef op zaterdag 22 oktober 2016 @ 14:34:
Zijn dat supermarktbonen ? Doorgaans heeft het weinig zin bonen ouder dan een maand in de vriezer te steken, daarmee.
Nee deze komen van een thee en koffie speciaal zaak uit Leiden, Het Klaverblad. Die zijn erg vers. De eerste batch van 250gr is alweer uit de vriezer trouwens :)

Vandaag meisje maar eens verwend. En binnenkort komt mijn Motta 35cl melk kannetje binnen. Is het totaal kannetjes inmiddels 3 en wil er nog 1 van Motta maar dan 75cl.

• Zwerver
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 04:26

Zwerver

CISSP certified

De keuze waar ik mezelf voor heb gesteld:

Eureka Atom (Diamant Zilver)

Of de Eureka Zenith 65E

Ik neig heel erg naar de Atom, mede omdat die stiller is, maar als er nog iemand is die een review kan vinden waarbij men niet positief is over de Atom dan zou het nog de Zenith kunnen worden...

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Onlangs een Coffeelab tamper weten te scoren, redelijk aan de prijs 30 euro maar ja :) beter dan 80 nieuw. Heeft ligt bolle onderkant in plaats van platte onderkant. Me veel gebruikte alu tamper staat er naast maar die gaat de verkoop in denk ik. Zoals te zien is, is de collectie melk kannetjes ook aardig uitgebreid :) met nieuwe broertjes of zusjes.

• nachtnet
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 20:18
Vandaag heb ik een prachtige Hario TCA-5 Syphon "Technica" kunnen kopen.

(had eerder al een Bodum Santos gehad)
De Bodum heb ik eerder al verkocht omdat ik het net te veel plastic fantastic vond. (wel heerlijke koffie, en een prachtige zetmethode..)

Helaas blijkt de vorige eigenaar de bijhorende brander met Lampolie gevuld te hebben |:(

Is er een goede manier om het brandertje (en de lont) schoon te spoelen en geschikt te maken voor (brand-)Spiritus? M.A.W. Gooi ik het lont gewoon in een potje met spiritus, schudt een poosje en hoop ik dan dat het lont voldoende schoon is?

nachtnet zonder hoofdletter

• Confusius-nl
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 01-11-2019
quote:
Er staan weer een hoop Jura apparaten op via 3e partijen. Bijvoorbeeld:

http://oi63.tinypic.com/28u4ltk.jpg

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

https://www.spinn.com/

What is Spinn?
Spinn is a new way to experience your daily cup of coffee. By using sensors, innovative engineering, and Wi-Fi connectivity, Spinn is able to manage every moment and function of the coffee creation process. Spinn works to learn your preferences and also give roasters the ability to set specific recipe plans for their beans. Spinn is more than just another coffee machine; it is an opportunity to experience guilt free quality and freedom of choice from the convenience of home.

How is Spinn Coffee different from other coffee makers?
Spinn is different in its design, philosophy, and experience. The secret to the design is the highly efficient centrifugal brewing core. Carefully controlled settings allow this self-cleaning machine to make a wide variety of coffee styles. Spinn believes that you should always be able to choose how you will enjoy your coffee.

How does the Spinn grind the whole beans?
Our steel conical burr grinder automatically adjusts the coarseness to match the style of coffee you choose. This professional grade coffee maker is designed to grind with precision over the lifetime of the machine.

Veel marketing-speak maar het design is wel mooi voor een volautomaat.

Phuncz wijzigde deze reactie 24-11-2016 17:20 (10%)

• nachtnet

Vandaag het lont droog gedept, geweekt in spiritus, laten drogen en weer geweekt in spiritus.

Brandertje doet het prima, maar lijkt nauwelijks in staat om het water (uit de waterkoker dus heet) dat laatste zetje te geven naar koken.. Het water komt uiteindelijk wel in de bovenste kamer als je de bovenkolf plaatst. Ligt dit aan het alcohol brandertje? en kan ik beter gaan zoeken naar een losse butaan brander? of zou het met het standaard alcohol brandertje moeten lukken?

Koffie is overigens prima.

Mijn stappen:
-in de onderkolf heet water doen.
-onderkolf boven de brander plaatsen
-wachten tot het water kookt
-bovenkolf met filter en koffie plaatsen
-wachten tot het water in de bovenkolf zit
-roeren
-1 minuut wachten
-roeren
-Brander weghalen
-wachten
-klaar.

Doe ik hier misschien iets verkeerd?

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Woei dank je wel Sinterklaas voor het naked portafilter en de tempmeter tijdens melk schuimen *O*

zo net maar even kilo bonen bij sprso besteld, woensdag komen ze binnen kunnen ze nog even acclimatiseren en dan vriezer in :+ gedeeltelijk. Wordt maler weer tikjes geven en met naked portafilter spelen :)

Zo bonen zijn binnen 5 december gebrand 7 december eerst maling gedaan. Is ff flink bijstellen zeg. En weet nu dat je goed moet verdelen omdat je naked portafilter ook een douchekop kan worden :X

Bonen van sprso smaken erg lekker moet ik zeggen, net even proefpakket besteld bij http://www.fascino-coffee.com/ met code Kerst2016 krijg je 10% korting tot en met 23 december.

mutsje wijzigde deze reactie 08-12-2016 22:23 (72%)

• Joarie
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 06:08
De kogel is door de kerk gegaan vorige week. Na teveel problemen met mijn Quickmill, waarbij de aardlek eruit vloog omdat de thermostaat weer eens droog kwam te staan, is deze vervangen door de Expobar Brewtus IV R.
Man man man, dit had ik jaren eerder moeten doen. Van het reparatiegeld had ik al veel eerder de switch naar rotamotor kunnen maken.

Klein puntje van aandacht: mijn koffiezetapparaat zit op dezelfde groep als een set halogeenlampen (gedimd en ongedimd). Door de PID-regeling zie je die nu heel zachtjes flikkeren als de PID-regeling de verwarming kortstondig aanstuurt.

Without engineers science is just philosophy

• .Joop
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 20-01 17:27
Uiteindelijk toch maar besloten iets meer uit te geven dan initieel gepland, maar wel erg tevreden met de setup :)

Le'lit PL41Plus
Eureka Mignon

• FreshMaker
  • Niet online
Ik krijg komende week een Bosch volautomaat ( ongeveer 3j oud ) van een oud damteje geweest ;)
het oude dametje klopt wel, daar niet van
Waar mag ik op letten, vooralsnog is er geen verdere info, behalve een indicatie van de leeftijd ;)

Het komt van een collega van mij, en kost me verder niets, maar hij sprak over een eventuele revisie.

Iemand een idee wat dat gaat kosten ?
De machine was rond de 1100€ destijds, maar kan er op basis van zijn foto nog geen model bij vinden ( uit assortiment? )

de foto

Uw oordeel, doen, of direct doorschuiven naar kringloper ( wat zijn initiële bedoeling al was )

• Marcel
  • Registratie: juli 1999
  • Laatst online: 23-01 13:34
Na anderhalf jaar experimenteren met een 4 kops Bialetti Brikka, een 2 kops gewone Bialetti, een Chemex, verse koffiebonen en een Hario Slim handmolen, werd het tijd voor verandering.
Ik ben al een tijdje aan het rondkijken naar een goede gebruikte maler en kwam eerst een fraaie maar heel erg grote Faema md3000 tegen. De koop daarvan is afgeketst omdat de machine pas weg kon na levering van een nieuwe grind on demand machine, en die levering duurde een stuk langer. Verder kijken dus, en toen kwam er een jong gebruikte Mazzer Super Jolly op m'n pad. Gisteren opgehaald en wat een beest! Toch nog twee maten kleiner dan de Faema, dus eigenlijk maar goed dat die eerdere deal niet doorging.
Mazzer Super Jolly

Nu nog een leuke (gebruikte) espressomachine...

Marcel wijzigde deze reactie 05-02-2017 09:21 (10%)
Reden: Typo

• Snarfie31
  • Registratie: april 2014
  • Laatst online: 15-01 21:41
Beste forum leden ik heb een oude Vibiemme Domobar gekregen van voor 1990 dus zonder meterjes (zie foto). Tja neem aan jaren niks mee gedaan en de pomp maakt behoorlijk geluid. Pomp heb ik losgehaald en los op 220v gezet . Hij zuigt niet tot nauwelijk lucht/water aan. Dit was wel te verwachten is er echter een manier om de vast gelopen pomp nieuw leven in te blazen bijv door 24 uur met azijn te vullen om vervolgens droog te maken en wat silicone spary in te spuiten (of is dar vloeken in de kerk). De pomp kan niet gedemonteerd worden zie foto. Tja en anders nieuwe kopen.

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Mijn Omnik Portal

• nachtnet
Afgelopen week weer twee mooie koffieapparaatjes gescoord.

- 1 Poccino espresso
https://tweakers.net/ext/f/Xl1g5LlMMKT0I9v2cKw5mXtO/thumb.jpg
Soort elektrische Bialetti.. Ziet er prachtig uit, zet prima koffie. (moet allen nog goed gepoetst worden.)

- 2 Poccino Superiore De Luxe 0825
https://tweakers.net/ext/f/XPzmGam6bOt89LdGvbaLiSio/thumb.jpgDe machine
https://tweakers.net/ext/f/TFjcdBnfh02JYxbXsdG4k79w/thumb.jpgHet interieur van de ingebouwde bonenmaler :X :X (voor het schoonmaken..)
https://tweakers.net/ext/f/i2WuVXfTBMmLgk7MfkaXqURB/thumb.jpgKlep/afsluiter die door draaien van het stoompijpje water naar de brouwkop of stoompijpje stuurt. Lijkt niet helemaal goed af te sluiten..

Vandaag begonnen met schoonmaken en testen. Bonenmolen zat helemaal vol met zachte aangekoekte koffie, is nu weer gangbaar en maalt netjes tot fijne espressomaling.
Het op gang krijgen van de pomp was iets meer werk. Water aanzuigen ging niet soepel. Uiteindelijk met een grote injectiespuit water de aanvoerslang gevuld met water, waardoor de pomp er weer echt zin in kreeg.
Temperatuur was prima op orde.
Daarna de uitdaging van het douchescherm. Zat helemaal vol met dikke zwarte koffiedrab. Waren precies 2 gaatjes nog open. Even krabben met een staalspons, uurtje in de azijn & heet water gezet. en met de hand en een speld alle gaatjes 1 voor 1 open geprikt., opnieuw schoonmaken, terug plaatsen en kopje espresso gezet. Resultaat? Hoera, prima espresso.

Nu zijn er nog een paar kleine probleempjes aanwezig:
  • De afsluiter/klep die water naar brouwkop of stoompijpje stuurt sluit niet helemaal goed af. (lekt tijdens koffie zetten een beetje stoom (& water))
  • De molen: Omdat de molen helemaal vol leek te zitten met plakkende koffie vermoed ik dat de schijven ook vol met oude (ranzige) koffie zitten.
Iemand een goed idee hoe de bonenmolen te demonteren? Ik heb zelf de hopper en hopperhouder verwijderd en met een borsteltje en een sateprikker zo veel mogelijk koffie los gemaakt.
https://tweakers.net/ext/f/1JIhwJfILeErej7FIBz7sj7c/thumb.jpg
Ik kan de afstelknop losmaken van de bovenste maalschijf (2 schroeven losmaken) Het lukt me dan alleen niet om de maalschijf met de hand verder los te draaien.

Iemand ook enig idee hoe de klep weer goed/beter werkend te krijgen? ontkalken? vervangen? smeren?

Ik kon zelf geen servicemanual voor deze machine vinden. Iemand meer geluk?

• nachtnet
quote:
mutsje schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 21:30:
Sowieso begin eens met ontkalken als je al met een dikke spuit water erdoor moet raggen. De bonenmaler zou je ook schoonmaak korrels doorheen kunnen halen. Doen veel mensen hier. Echter zijn dat meestal los staande malers een geen ingebouwde. Je kan je ook voorstellen op koffiepraat.nl en daarna pas je vraag in het betreffende topic stuk stellen. Hier zitten aantal die ook op GOT in dit draadje posten met heel veel jaren ervaring in reviseren van espresso machines. Dat ben je per slot van rekening aan het doen.

Over koffiebonen, hoe verser hoe beter.
De spuit was nodig om water in de pomp te krijgen, zodra er water in de pomp zat (en zonder douchezeefje loopt de brouwkop goed door.) (er komt na het schoonmaken van het zeefje dan ook een nette espresso uit de Poccino) De vraag was meer of ontkalken zin heeft om de draaiklep tussen stoompijpje en brouwkop weer lekvrij te maken.
Ik ben bekend met de schoonmaakkorrels zoals die vaak gebruikt worden voor kofiemolens. Dat kan een prima oplossing zijn voor (half-)jaarlijks gebruik, maar gezien de hoeveelheid koffieprut die nu al buiten de schijven te vinden was wil ik deze liever even los op het buro hebben liggen. Voorheen heb ik met horecamachines als deze La Marzocco FB-80/4AV & Mazzers gewerkt. Dit is voor mij een eerste huis, tuin en keukenmachine.
https://tweakers.net/ext/f/wld5WVNawWvVGVEeiptvdTk5/thumb.jpg
8 espresso's tegelijk zetten.. Was altijd het begin van iedere werkdag, om te testen of alles nog een beetje goed afgesteld stond.

Op koffiepraat heb ik ergens lang geleden al eens een account gemaakt, een voorstel rondje gedaan en wat berichten gepost.. Ik dacht laat ik hier maar eens beginnen.. ;)

nachtnet wijzigde deze reactie 18-02-2017 22:03 (3%)

• nachtnet
Vandaag toch maar verder gegaan met losmaken van de maalschijven:

Uiteindelijk is het mij op de volgende manier gelukt: Steeds een klein stukje draaien met de verstelbeugel. Beugel los en vast maken en weer een kwartslag draaien.. Monniken werk..

Uiteindelijk kwam de maalschijf los..
Ik moet zeggen geen overbodige luxe.
Zie ook deze foto's

De gele pijlen laten dikke korsten oude vette koffie zien. :X
Daarna met tandenborstel, sateprikkers etc alle koffieresten verwijderd.
Gelukkig bleken beide maalschijven nog prima te zijn.. Superscherp
zie ook deze foto's

Uiteindelijk maalt na montage het geheel weer als een zonnetje..

Iemand hier al ideeën over de lekkende klep tussen stoompijpje en brouwkop? (Misschien dat ik voor die vraag nog wel naar koffiepraat ga..)

Een servicemanual of idd een exploded view van deze machine zou ook nog welkom zijn..

• nachtnet
quote:
bszz schreef op zondag 19 februari 2017 @ 23:27:
[...]

Ziet er uit als een kloon van de Quickmill 835. Zou me niets verbazen als de driewegklep ook identiek is. Daar kun je wel een technische tekening van vonden of anders van een 820.
Quickmill lijkt wel heel precies overeen te komen (zo dus een rebrand kunnen zijn..)

Morgen maar eens verder kijken..
Deze video zegt iig dat het demonteren en ontkalken van het stoompijpje geen kwaad kan. YouTube: Quick Mill - Reinung einer verstoften Dampfdüse

• nachtnet
quote:
mutsje schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 19:51:
Die zat wel heel erg vol met aangekoekte koffie maalsel. Als het niet overeenkomt veel foto's maken zodat je het later weer in omgekeerde volgorde in elkaar kunt zetten.
Camera staat voor iedere stap paraat.. Leek me wel verstandig..

De eerste espresso na schoonmaken van de molen was iig al goed te drinken..

quote:
bszz schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 20:27:
[...]

-Als je de gaatjes van je doucheplaatje met een speld doorprikt worden de gaatjes ook groter. Je kunt 'm ook in een vlammetje schoonbranden en even goed naborstelen.
-Driewegklep reviseren is lastig en niet gegarandeerd een succes. Alternatief is een nieuwe..
Uiteraard niet met de speld door het douchescherm heen gaatjes geprikt, maar met de speld de aangekoekte resten weggestoken.. (nieuw douchescherm staat op het boodschappenlijstje (samen met pistonring en wat andere kleine delen..))

Inmiddels heb ik de driewegklep en stoompijpje uit de machine gehad. Helaas is het een ouder model dan de huidige en voorlaatste van Quickmill. Een simpele revisie d.m.v. het vervangen van de spindel of rubbers zit er daardoor niet in.

Wel heb ik de klep kort ontkalkt, en goed doorgespoeld.. Nu lijkt deze weer goed af te sluiten. ( T.z.t. zal er wel een nieuwe 3-weg klep + stoompijp nodig zijn.. ) Morgen de machine weer goed opwarmen, en testen.

Tot mijn verbazing kan ik nergens op of in het apparaat een datum aanduiding vinden..

• Martensupport
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 00:16
Leuk dat geknutsel aan machines! :) Het is al een tijdje geleden dat mijn quick mill (820) zo open lag.
quote:
nachtnet schreef op zondag 19 februari 2017 @ 23:48:
[...]

Quickmill lijkt wel heel precies overeen te komen (zo dus een rebrand kunnen zijn..)
De Quick Mill machines zijn inderdaad ook onder verschillende merken verkocht o.a. als Poccino en La Messoni. Het binnenwerk is veelal identiek aan de Quick Mill 820 en de onderdelen zijn uitwisselbaar.
quote:
nachtnet schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 20:45:
[...]

Inmiddels heb ik de driewegklep en stoompijpje uit de machine gehad. Helaas is het een ouder model dan de huidige en voorlaatste van Quickmill. Een simpele revisie d.m.v. het vervangen van de spindel of rubbers zit er daardoor niet in.

Wel heb ik de klep kort ontkalkt, en goed doorgespoeld.. Nu lijkt deze weer goed af te sluiten. ( T.z.t. zal er wel een nieuwe 3-weg klep + stoompijp nodig zijn.. ) Morgen de machine weer goed opwarmen, en testen.

Tot mijn verbazing kan ik nergens op of in het apparaat een datum aanduiding vinden..
Het probleem met het stoompijpje komt me bekend voor. In mijn geval betrof het een apparaat uit 1984 waarin het oude model stoompijpje zat. Probleem hierbij is dat de rubberenring een vrijwel onmogelijk maat heeft en lastig is te vinden (losse onderdelen hiervoor worden niet verkocht). Het nieuwe model stoompijp ziet er iets anders uit (ik geloof ook 2 rubbers i.p.v. 1) en kost rond de €50,- en is verder eenvoudig te vervangen. Mogelijk heb ik hier nog een liggen zelfs.

Ik heb net nog even een foto gemaakt van mijn oude stoompijpje (met alle losse onderdelen).
Quick Mill stoompijp

Detail spindel en extra rubber:

Nog een tip wat betreft de broeikop (afbeelding in je vorige post): Indien je hem open wil maken (ik raad het af), wees heel voorzichtig met het aandraaien van de schroeven. De schroeven zijn vaak door de ouderdom aangetast met als het gevolg een gebroken schroef en een lekkende kop. Dit is op te lossen door het uitboren van de schroef , of het kopen van een nieuwe kop (duur :o )

Qua leeftijd zou je mogelijk aan de onderzijde van het apparaat een indicatie kunnen vinden. Bij de oude apparaten ziet dat er als volgt uit:

Verder klusgerelateerde vragen beantwoord ik graag ;)

• nachtnet
@Martensupport TOP!

Op mijn onderzijde staat precies dezelfde tekst Conforme AL D.M. 10-4-84 (Lijkt mij een type goedkeuring te zijn (niet productie datum))

Ik zal morgen een aantal foto's posten van mijn stoompijpje. De mijne lijkt nog een generatie ouder. (heeft iig een vierkante as binnen in. (ik kreeg ook niet 1-2-3 de spindel of het stoompijpje uit de klep verwijderd..)) Tips?

Geen haar op mijn hoofd die er nu al aan denkt om de brouwkop te demonteren..

Wordt vervolgd, morgen eerst testen of de kraan nog lekt..

quote:
mutsje schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 23:15:
Wel heel erg gaaf dat je em weer aan de praat hebt gekregen! Lijkt me ook wel eens leuk om te doen een opknapper op te kop tikken voor weinig , maar heb al zoveel hobby's :) vrouw wordt er zo langzamerhand gek van.
Qua kosten zit het voorlopig nog wel goed met deze machine.. (Als ik de 6 espresso's die ik nu gezet heb op een terras had gedronken was ik meer kwijt geweest.. :+ )

quote:
Martensupport schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 00:22:
Leuk dat geknutsel aan machines! :)
[...]

Probleem hierbij is dat de rubberenring een vrijwel onmogelijk maat heeft en lastig is te vinden (losse onderdelen hiervoor worden niet verkocht).
[...]
Voor een quick-Fix was ik uitgegaan van deze ringen: http://www.quick-mill.nl/...ing-spindel-epdm-1x-6371/ €2,66 p.st.
of deze:http://www.quick-mill.nl/quick-mill-revisieset-stoomkraan-8364/

nachtnet wijzigde deze reactie 22-02-2017 00:54 (47%)

• nachtnet
Update:

Stoompijpje doet het gewoon weer helemaal prima. En daardoor is ook de druk bij koffiezetten en stoom maken een stuk beter.

Even wat foto's ter illustratie:

Prima espresso. ("verse" Bio+ Dutch Roast bonen) 14 gram koffie bij max pompdruk & 48 Sec. (Moet waarschijnlijk 1 tandje grover malen..)

onderhoudsset zit in het winkelmandje (o.a. pistonring, douchezeef, kopsproeier etc.) . Tot de postbode geweest is maar eens zoeken naar een vervanger voor de draaiknoppen aan de voorkant. Moet i.i.g. passen bij de draaiknop aan de zijkant.

* nachtnet begint te vermoeden dat deze Poccino gewoon al heel lang stil staat, maar in prima staat was.. _/-\o_

en nog even de gegevens van de onderkant:

nachtnet wijzigde deze reactie 22-02-2017 15:37 (7%)

• bszz
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 07:38
quote:
detim schreef op maandag 27 maart 2017 @ 21:02:
Ik heb een Saeco intellia focus volautomaat.
Komt prima koffie uit en heb al diverse bonen geprobeerd.
De koffie is altijd vrij goed, echter met goede espresso heb ik nogal moeite. Is vaak erg zuur.
Wat ik zo lees komt dit omdat het water te kort de tijd heeft om de smaak van de bonen op te nemen.

Echter staat de maalgraad al op z'n fijnst. Vaak hoor je als je hem zeer fijn maalt dat het dan echt in druppeltjes er uit moet komen. Dit valt bij mij nogal mee, komt er nog vrij snel uit.
Zou het kunnen dat die Saeco niet zo'n goede maler aan boord heeft, dus niet zo fijn kan malen? En dus eigenlijk niet heel erg geschikt is voor kwaliteit espresso?
Dat hoeft niet perse met de kwaliteit van de molen te maken te hebben. Als je deze echter espressomaling zou laten malen is het vragen om een verstopte machine. De maling is dus eigenlijk op de fijnste stand al te grof "by design" en dan krijg je bij ristretto en espresso relatief veel zuren. Als je dit meer in balans wilt met zoet en bitter zul je een boon met minder zuren moeten kiezen en een langere doorlooptijd voor lief moeten nemen.

Over maling gesproken:

https://tweakers.net/ext/f/2CJHUvKd1kjf23oQHdHqxYVG/thumb.jpg

Wat een fantastische molen is dit.Mooi luchtig, consistent maalsel. Voor de nieuwsgierigen: het is de Baratza Sette 270. Wat ik naast maalkwaliteit erg fijn vind:

-Maalgraad: Macroafstelling in stappen en tussen de macrostanden een traploze fijnafstelling.
-Drie voorgeprogrammeerde timer toetsen
-Bonenreservoir, maalschijven en uitloop in één lijn. Hierdoor zou je in theorie minder retentie moeten krijgen.
-Je hangt je filterdrager er in, hoef je dus niet vast te houden

Hij schijnt ook geschikt te zijn voor V60, Chemex etc. maar daar heb ik nog niet mee gestoeid.

bszz wijzigde deze reactie 29-03-2017 10:15 (23%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Ik drink nog steeds thuis alleen filterkoffie en sinds vandaag daarvoor een handige waterkoker:

(excuus voor de crap foto :P)

Een waterkokertje die zowel handig opschenkt als ook de temperatuur (accuraat!) per graad instelbaar is en het daarop kan vast houden.

dit keteltje is het:
http://bonavitaworld.com/...perature-gooseneck-kettle

Nomad wijzigde deze reactie 25-04-2017 14:50 (3%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 02:08

Boudewijn

omdat het kan

Goed hij is los... en hij was prima schoon:

Echter wat er achter zit:

Hoe kan ik dit nu het beste behandelen? Het gele is resten van een geel doekje, dus geen gekke schimmel of meuk. Wel is er dus veel chroom vergaan. Straks even proberen die verdeler eruit te draaien, heeft iemand nog tips? Met een brede schroevendraaier lukt niet. Stuiver+waterpomptang?

Acties:
  • +4Henk 'm!

• c0sje
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 22:33
Hier ook een koffieliefhebber! Begonnen met een Lelit PL41EM, daarna een Bezzera BZ10 en nu sinds een week of 6 een Londinium R. Malen doe ik met een OE Pharos met 68mm conische schijven.

Waar ik eerst weg bleef van "fruitige" koffies, omdat ik die moeilijk te zetten vind met mijn Bezzera is dit met de Londinium echt prima te doen. Mede door de variabele pre-infusie kan je alle kanten op.

Mijn koffie haal ik over het algemeen bij giraffe coffee. Momenteel de Kenya AB windrush in gebruik. Echt een bijzonder koffie. Met melk vind ik het niet zo lekker, dan neig ik meestal naar de chocolade tinten.

In actie voordat ik naar mijn werk vertrek:

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 20:50
Vandaag mijn Bialetti Moka Express 3 cups binnen gekregen. Had al een 6 cups maar dat was allemaal net even teveel en ik moest veel koffie dan weggooien. Heerlijke koffie voor 's ochtends en 's avonds :)

• Rezta
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 21-01 18:49
http://www.freewebs.com/rezta/20170531_153122-1.jpg
Net even gehaald bij ons hier in het dorp bij Bocca zelf ;)

Porlex Handmaler
Bocca Colombia

Was heerlijk :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Nieuwe maler binnen:

Best wel een mooi apparaat om te zien en de eerste indruk is prima qua kwaliteit ook :)
Met een beetje geluk is er einde deze week ook een espressomachine om ernaast te zetten (en te gebruiken :) ).

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter

Ik mag mij weer officieel melden in het espresso team :P.
Het is een Rocket Cellini geworden weer, wat ik ook had :) (dit keer v2 ipv v3 en dus Sirai pressostaat ipv pid)

De Sette is prima voor espresso, staat nu zelfs op maalstand 7 op de macro ring, omdat de machine anders chocked. Dus die kan met alle gemak fijn genoeg in ieder geval. Weegschaal doet ook zijn functie goed, dus ik heb een lekkere makkelijke setup zo :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Zelf heb ik deze:

Zwilling Sorento Espresso, dubbelwandige 80ml glaasjes. Stevig, simpel, doorzichtig. Geen oortje nodig want sowieso klein maar ook dubbelwandig.

• Marzman
  • Registratie: december 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik weet niet helemaal wat jullie bedoelen met kunstmatige druk, druk krijg je altijd door een vloeistof door een relatief kleine opening te persen.

Bij mij zit er zo'n houder bij, ik gebruik dan alleen het houdertje voor dubbele espresso's.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Marzman
  • Registratie: december 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

quote:
Zwerver schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 21:47:
[...]

Zit er een ventiel aan de onderkant van dat ding?
Ik ben nu niet thuis, maar er zit wel iets dat je een ventiel zou kunnen noemen. Hier een plaatje dat ik vind op internet:

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• djengizz
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online
Nadat mijn oude, trouwe LeLit was overleden is dit zijn vervanging geworden:

ECM Classika

Mijn eerste E61 machine en voor mij toch een flinke upgrade. HX of beter was voor mij niet nodig omdat ik nooit melk varianten drink en de pid versie vond ik lelijker en ik kan prima leven met een instelbare thermostaat.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ChrisLNFF
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 21:30
Sinds een paar weken de eigenaar van een Solis Cafespresso Pro plus een Solis cafissima IQ bonenmaler. Het is nog enigszins zoeken naar de juiste verhoudingen voor het ideale kopje koffie.

Begonnen met bonen van Illy, daarna de Lavazza Oro. Vorig weekend bij een goed Italiaans restaurant een espresso gedronken en daar schonken ze Barbera. Meteen een zak besteld, de Mago. Geweldige bonen, zeker een aanrader voor de liefhebbers van sterke koffie.

• Kraz
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 23:07

Kraz

What does this button do?

*Long Time lurker!

Tot een klein jaar geleden dronk ik nooit koffie. Voor een opdracht (detachering) heb ik 1,5 jaar bij een koffieboer gewerkt waar ze een Starbucks automaat hadden staan (showmodel voor klanten). En als je dan tóch een keer koffie moet proberen, is dat natuurlijk dé perfecte instap.
Dus begonnen met een macchiato, wennen aan de smaak, over naar een cappuccino en later zelfs af en toe een espresso
Eerst 1 per dag, maar na een maand of 2 toch al de dag starten met een kop koffie :+

Ook in de stad op het terrasje kon ik de cappuccino's meer en meer waarderen. Ik wist het zeker; Ik móest ook zo'n koffieapparaat hebben.

In het begin aan het kijken geweest naar een alles-in-1 apparaat á la Solis en later een Quickmill 3035, maar hoe meer je erover gaat lezen, hoe meer je las dat die het eigenlijk nét niet zijn.
De reden voor mijn keuze voor een alles-in-1 machine was de ruimte. De machine had ik in gedachten op het aanrecht waar nu het Dolce Gusto apparaat staat. Totdat een kennis zei; "Je kan natuurlijk ook een tafeltje oid in je keuken zetten en daar alles op plaatsen?" :*)
Daar had ik zelf nog niet aan gedacht. Daarmee was het probleem van de ruimte opgelost en dus kon ik kijken naar een 'échte' piston-machine met een losse maler.

Op Marktplaats kwam ik de ECM Elektronika Profi II (DEMO model) tegen, met 'hendels' voor de bediening van het warm water en stoom ipv draaiknoppen... WAUW O+ :9~
Dus ik heb mijn budget opgerekt en ben gegaan voor deze machine inclusief een Quickmill bonenmaler.

Inmiddels staan de machines nu zo'n 3 maanden bij mij en ik ben heel blij dat ik niet voor de alles-in-1 ben gegaan. Een kennis heeft de Quickmill 3035 en de kwaliteit van de houder, stoompijpje, etc is toch beduidend minder.
Nu kan ik ook elke dag genieten van een heerlijke cappuccino en/of espresso. :9

*De foto is van het prille begin. Inmiddels staat er al een tamperstation, ECM tamper en extra melkkannetje naast ;)

De eerste zak bonen die erin zijn gegaan zijn de Peeze Ottimo. Wat mij betreft erg lekkere bonen, maar wel redelijk vet. Daar kwam ik achter toen ik de maler ging schoonmaken. (lees; móest schoonmaken omdat er bijna geen maalsel meer uitkwam)
De zoektocht naar andere lekkere bonen gaat dus nog even door, maar dat maakt het alleen maar leuk!

• nachtnet
Gistermiddag een Gaggia Coffee uit 1998 binnen gekregen via marktplaats (€10,- met een doos extra onderdelen.). Alles zou werken , behalve het koffiezetten zelf. (water loopt niet door. Stoompijpje produceert wel prima stoom)

Pompje, pistonring, etc. zien er als nieuw uit, dus begonnen met de douchezeef. Die was verbazend schoon. Vervolgens een poging gedaan om de groepplaat uit de zet groep te halen (ik dacht mogelijk zit die vol met olie/vet en drap). De boutjes gingen zonder moeite los. Daarna echter geen beweging in te krijgen.

Ok. Dan maar de hele boiler incl. groep uit de machine schroeven. (alle draden en aansluitingen netjes gelabeld & op de foto gezet voor losmaken.)

Na enig frunniken de hele boiler uit de machine gehaald. Bij het openmaken van de boiler was dit het resultaat. Veel water en 100% vulling met witte zachte brei.

Alles netjes schoongespoeld en in een ultrasoon-badje met heet water & Citroenzuur gezet, met dit als resultaat.

Helaas geeft de groepplaat geen millimeter mee. Zachtjes wrikken met een platte schroevendraaier, stukje hout er tussen en een klap met een hamer, in kokend water (15m) zetten en vervolgens los proberen te tikken.. Het helpt allemaal niet.

Iemand nog handige tips om de groep plaat wel los te krijgen zodat deze Gaggia een nieuw 2e of 3e leven kan krijgen?

En onderstaande is de boiler, hoe krijg ik de witte aanslag er volledig vanaf? En is dat nodig om weer een werkende Gaggia te krijgen?

Pagina: 1 2

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True