Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1 Overzicht

Pagina: 1 2 3 4 5
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: juli 2002
  • Nu online

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Mede-auteur:
  • EWK
  • Registratie: mei 2006
  • Niet online

EWK

Koffie, van hele boon tot kop lekkernij

Inhoudsopgave
De basis, verse bonen

Elke kok zal het beamen, een goed gerecht begint met de juiste verse ingrediënten. Voor koffie gaat dat ook op, een gebrande boon verouderd en verminderd in slechts enkele weken tijd. Na het branden heeft een boon enkele dagen nodig om op smaak te komen (dmv ontgassen) en bereikt zijn beste smaak tussen de 3 en 8 dagen oud (ruwweg) en gaat daarna stapje voor stapje achteruit van smaak. Een 2 weken oude boon (na branden) is merkbaar al een (klein) deel van zijn smaken verloren en na 4 weken is het "mooie" er zeker wel af. Dat maakt hem niet ondrinkbaar, maar de boon ruikt op dat moment al significant anders en je gaat ook zeker in je extractie zien en proeven dat de boon eigenlijk niet half zo lekker meer is. Zeker in de meer uitgesproken bonen, zoals single origins veelal zijn, merk je dit. De karakteristieke smaken waar je de boon voor gekocht had zijn verdwenen en de koffie wordt wranger.

En trek je bovenstaande door naar bonen die je in de supermarkt koopt, dan kan je vooraf al concluderen dat je bonen koopt die niet bijzonder zullen smaken. Supermarkt bonen zijn in stikstof verpakt, om de levensduur te bewaren, maar ondanks dat is onmiskenbaar dat de boon oud is en niet echt lekker zal zijn.
De meeste liefhebbers van koffie zullen dan ook altijd koffie kopen die maximaal 2 weken geleden gebrand zijn. Een zak bonen zonder branddatum zal per definitie al vermeden worden, want daarvan kan je bijna gegarandeerd zeggen dat de bonen oud zullen zijn.

« · ^

Halfautomaat

De halfautomaat is wat je bijna standaard ziet in restaurants. Een 1,2,3 of 4 groepsmachines waar je de koffie gemalen via een filterhouder plaatst onder de uitloop van de machine en waar onder +/- 9 bar druk de koffie gezet wordt rechtstreeks in het kopje. Wel heb je twee losse apparaten nodig, de espressomachine, maar ook een losse koffiemaler. Deze opzet heeft vele voordelen, maar vergt ook meer kunde van de persoon die het bedient. In ieder geval één voordeel voor een restaurant is al heel snel duidelijk, je kan veel sneller koffie/espresso zetten dan met een volautomaat. Voor thuisgebruik is een losse espressomachine en losse maler iets minder gebruikelijk. Voor veel mensen nemen de machines samen teveel ruimte in op het aanrecht en vergt het koffie zetten teveel handelingen. Een volautomaat geniet dan de voorkeur.
Voor die mensen voor wie koffie meer is dan een kopje vocht en wel op zoek gaan naar de betere espresso's, die komen alsnog uit op dit systeem van 2 losse machines. Een halfautomaat espressomachine kan gemiddeld gezien veel precieser de temperatuur en druk regelen, waardoor je extractie ook beter zal zijn. Een espressomachine is maar een simpel apparaat, hij levert water van rond de 94 graden uit de uitloop en als hij weerstand tegenkomt (gemalen koffie) zal de pomp de druk opbouwen tot ongeveer 9 bar. Dat klinkt heel simpel en dat is het ook, maar toch verschillen halfautomaat machines onderling nog best wel. Grof gezegd heb je 3 klasses.

Single Boiler
De instap begint bij een machine als de Gaggia Classic of Rancilio Silvia. Machines met een kleine boiler van rond de 0,4L, die het water op 94 graden houden en zeer geschikt zijn om een enkele espresso te zetten. En na een minuutje wachten weer klaar zijn voor een 2e en 3e espresso. Ze kunnen niet direct stoom leveren om bijvoorbeeld melk op te schuimen. Via een schakelaar kan de boiler doorverwarmen tot zo'n 120graden (dus onder druk), waarna je met deze machines ook melk kan opschuimen. Veelal duurt dat opwarmen van 94 tot 120 graden ongeveer 1 minuutje. Een cappuccino zetten kan dus met deze machines, maar is een tijdrovend klusje. Voor een enkele cappuccino geen probleem, maar als je 3 of 4 mensen in de woonkamer hebt die cappuccino willen, dan wordt je al snel ongelukkiger ;). Drink je daarentegen niet of zelden een cappuccino, dan zijn dit soort machines een goede keuze. Kijk je binnen dit segment van single boiler naar de luxe mogelijkheden, dan kom je bijvoorbeeld uit op een Vibiemme Domobar. Ook deze kan niet tegelijk opschuimen en espresso zetten, maar zijn boiler is iets groter en heeft door zijn ontwerp (E61 groep) een stuk grotere stabiliteit als het aankomt op temperatuur. En heeft zodoende dus zeker zijn meerwaarde boven een Classic of Silvia.

HX & DB machines
Heb je iets meer geld te besteden, of wil je meer controle over je temperatuur en/of tegelijk espresso zetten en melk opschuimen, dan heb je twee mogelijkheden. Je kan ofwel een HeatExchanger systeem nemen (verder HX machine genoemd) of een machine met DualBoiler (verder DB machine genoemd). Beide opties heeft voordelen en de een is niet beter dan de ander. Het is zoiets als een handgeschakelde auto vs een automaat. De een zal zelf willen schakelen, de ander prefereert een automaat.
Een HX machine is een machine die 1 boiler heeft, die hij op 120graden houdt, direct gereed om te stomen dus (geen wachttijd, stoom is altijd beschikbaar). Het water voor de espresso warmt hij tijdens het zetten op door koud water te leiden door die stoomboiler en zodoende het water op de warmen tot bijvoorbeeld 94 graden voordat het bij je gemalen koffie aankomt. Stel je de stoomboiler iets warmer in (bijv. 122 graden), dan zal dat water voor je espresso ook mee gaan naar een hogere temperatuur. Je hebt met een HX machine dus nagenoeg net zoveel controle over je zettemperatuur als met 2 losse boilers. Een HX machine geeft vooral makkelijker speelruimte om te variëren met temperatuur (en dus smaak) van je espresso, dan een DB machine. Dit omdat je met een flush (spoelen van de machine voordat je begint espresso te zetten) de temperatuur van de boiler en de zetgroep makkelijker kan afkoelen. En zo met slechts wat spoelen dus kan spelen met de zettemperatuur.
De DB machine heeft zoals eerder genoemd 2 boilers, geheel los van elkaar werkend. 1 voor stoom, vaak rond de 1,5 tot 2liter en 1 voor espresso, vaak rond de 0,6liter. Dat klinkt perfect, maar het maakt dat je machine erg vol zit en je moeilijker zelf kan sleutelen. Ook zijn er dus 2 boilers die je moet ontkalken etc.
Een DB is vooral meer gemak qua instellen. Dat gemak, wat best wat waard kan zijn, komt wel met een prijs. Al die extra onderdelen in de machine moeten betaald worden en zodoende is een DB machine vaak rond de 500/600 euro duurder dan een HX machine.

In nagenoeg alle gevallen zal je moeten spelen met je maalgraad, hoeveelheid koffie, water temperatuur (niet elke machine heeft dat instelbaar) en druk om zo tot het beste bakje espresso te komen.

Een uitgangspunt om mee te beginnen is dat je voor een goede espresso ongeveer 14 tot 17 gram maling nodig hebt, wat onder een druk van ongeveer 9 bar er tussen de 22 en 30 seconden over doet om tot een 30 tot 50 gram vocht te komen. We hebben het ten alle tijden over grammen vocht ipv milliliters vocht, dat is een stuk beter meetbaar is.
Zet je met 17 gram maalsel een 30 gram espresso, dan zit je dichtbij een 1:2 extractieverhouding en dat noemen we een ristretto. Andersom, zet je met 14 gram maalsel zo'n 50 gram vocht, dan ga je richting een lungo. Geen van beiden is verkeerd, zolang je maar begrijpt dat het iets anders is en je er dus een ander resultaat mee krijgt. Ga op je eigen smaak af. Is je koffie zuur, dan zou ik zeker proberen je extractie te vertragen door ofwel fijner te malen, ofwel meer maalsel te gebruiken. Is je espresso bitter, probeer dan je extractie sneller te laten verlopen, ofwel door iets grover te malen, ofwel iets minder maalsel te gebruiken.

« · ^

Videos
Leerzame tips mbt halfautomaten en koffiemalers

Goed filmpje hoe je je maler correct moet instellen

« · ^

Volautomaten

Er zijn meerdere manieren om tot de lekkerste koffie te komen. Dit kan door middel van losse componenten met een halfautomaat of een alles in één oplossing: een volautomaat.
Het voordeel van een volautomaat is dat je hem voorziet van bonen en water en de machine al het werk doet. Wel valt er minder te fine-tunen aan de smaak en opzichte van een halfautomaat. Hieronder volgen wat tips waar je op kunt letten als je een volautomaat gaat aanschaffen.

Waar moet ik op letten als ik een volautomaat wil aanschaffen?

Onderhoud
Elke volautomaat heeft onderhoud nodig. Van een spoelbeurt tot aan ontkalkingsprogramma (met de bijbehorende middelen)
Wat je dan ook mee moet nemen in je overweging is: hoe onderhoudsvriendelijk is het apparaat? Moet ik eens per week de hele zetgroep er uit halen, schoonmaken en een nacht op het aanrecht laten drogen?
Of wil ik meer gemak en een automaat waarbij dit vanzelf of met een programma kan? Beiden is mogelijk.
Cappuccino
Er zijn machines waarbij je met een enkele druk een compete cappuccino kunt maken, maar er zijn ook machines waarbij er losse onderdelen aangeschaft moeten worden om dit te kunnen, zoals losse slangetjes en pijpjes.
Maalgraad
Bij bijna alle machines is de maalgraad instelbaar. Hoe fijner de maalgraad, hoe meer creme er op de koffie komt en hoe intenser de smaak.
Maalschijven
Maalschijven worden tegenwoordig van metaal of van keramiek gemaakt. Metalen maalschijven zijn over het algemeen goedkoper. Ze worden echter warm en daardoor kan er wrijving ontstaan. Door deze warmte worden de koffiebonen verhit waardoor de smaak van de koffie kan veranderen, het verschil lijkt echter klein. Qua duurzaamheid zouden metalen maalschijven korter meegaan dan keramische.
Extra reservoir voor een aparte kop koffie
Een optie bij een aantal machines is om een klein beetje (filter)koffie in een los reservoirtje te doen, voor iemand die bijvoorbeeld een cafeïnevrij bakje wil.
Temperatuur
De temperatuur van de koffie is natuurlijk van groot belang. De temperatuur is te beinvloeden door je kopje voor te verwarmen met wat heet water of stoom uit een thee-functie van een machine.
Of dit nodig is, is afhankelijk van de temperatuur die de machine zelf aan de koffie geeft. In een aantal gevallen is de temperatuur van de koffie instelbaar op de machine. Wel geldt, hoe heter de koffie, hoe langer het voorverwamren duurt.
Thee
De meeste volautomaten hebben ook een thee-functie. Meestal komt dat dan door een apart pijpje uit de machine.
Warmhoudplaatje
Bovenop een groot deel van de machines zit een warmhoudplaatje. Hier kun je kopjes op zetten zodat deze al wat voorverwarmt zijn. Meestal stelt dit weinig voor omdat er restwarmte van de machine wordt gebruikt, maar bij duurdere modellen kan het zo zijn dat de kopjes extra verwarmd worden.
Timer
De luxere machines zijn vaak voorzien van een timer. Er is dan in te stellen dat de machine bijvoorbeeld eke ochtend om kwart voor zeven opstart en voorverwarmt, zodat jij 's ochtends sneller een kop koffie klaar hebt.
Waterfilter
Veel machines werken met een waterfilter. Bij een Krups is dat bijvoorbeeld de Claris F088. Deze filters zitten in het waterreservoir en filteren het water tegen chloor, koper, lood, pesticiden en kalk. Dit soort filters werken vaak op basis van hars. Er zijn originele te koop, maar ook b-merk patronen. Er zijn zelfs navulsets te verkrijgen met losse korrels. Of dit net zo goed filtert als het origineel is mij onbekend, ik proef het verschil in ieder geval niet.

« · ^

Een redelijk, doch nooit complete, lijst van plekken waar je koffie kan halen, veelal vers gebrand en de moeite waard om eens te proberen:

Tweakers koffiebonen-adresjes
NaamPlaatsWebshopGem. prijs per kgDag van brandenBranddatum vermeld op verpakkinglink website
BrandzaakRotterdamJa€ 20Op bestellingJawww.brandzaak.nl
Giraffe coffeeRotterdamJa€ 26?Jawww.giraffecoffee.com
FascinoWeertJa€ 202 a 3 x per weekJawww.fascino-coffee.com
Schot koffieRotterdamJa€ 30Op maandagJawww.schotkoffie.nl
Rozema & Van SchijndelOisterwijkJa€ 23??www.rozemavanschijndel.nl
FriedhatsAmsterdamJa€ 35??www.friedhats.com
Simon leveltMeerdere plaatsenJa€ 20Meerdere dagen per week?www.simonlevelt.nl
KoffiestationGroningenJa€ 27??www.koffiestation.nl
Het KoffielabUtrechtJa€ 25??www.hetkoffielab.nl
KaldiMeerdere plaatsenJa€ 20?Neewww.kaldi.nl
Konkeltje // Mocca D'orZwolleJa€ 21??www.konkeltje.nl
Boot KoffieBaarnJa€ 35Dagelijks?www.bootkoffie.nl
Noord Coffee RoastersVeghelJa???https://www.noordcoffee.nl/
KoffietopiaVeghelJa€ 181x per weekJahttps://www.koffietopia.nl/
Espresso enzoOssJa???www.espresso-enzo.com
Allora CaffèOssJa???https://alloracaffe.nl
Miss MorrisonDelftJa€ 25-302 a 3 x per week?www.missmorrison.nl
Thecoffeelodge.nlHarderwijkJa€ 20Meerdere dagen per week?www.thecoffeelodge.nl
Blanche DaelMaastrichtJa€ 20??https://shop.blanchedael.nl/
BrandmeestersMeerdere plaatsenJa€ 20??www.brandmeesters.nl
KBC ArnhemVelpJa€ 22Dinsdag en donderdag?www.kbc-arnhem.nl
White LabelAmsterdamJa€ 32??www.whitelabelcoffee.nl
KepplerAmsterdamJa€ 30??www.cafekeppler.nl
Master's Tea & CoffeRotterdamJa€ 20-301x per week?www.mastersteaandcoffee.nl
Dutch BaristaMaastrichtJa€ 25??www.baristasite.com/nl
Blommers CafeNijmegenJa€ 30??https://www.blommers.coffee/nl/
CoffynMaldenNee€ 25??https://www.coffyn.nl/
Het HoofdkwartierAmstelveenJa€ 20WoensdagJawww.hoofdkwartier-koffiebranderij.nl

Nomad wijzigde deze reactie 10-12-2019 16:41 (28%)

Veel Canon spullen te koop

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Topic is nog niet geheel af. Maar dat gaan we de komende tijd nog aanvullen. Als jij het leuk vind om te layouten, dan kan je ons goed helpen. Aanvullende goede filmpjes worden ook gewaardeerd. Een stuk over koffiemalers wordt eveneens nog aan gewerkt :)

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
Dit is voor een deel het nieuwe topic. Dat topic waar je naar linkt wordt opgevolgd door 3 topics (bonen, cupjes en een thee topic)

Nomad wijzigde deze reactie 16-05-2015 17:06 (5%)

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Goed voorbeeld doet goed volgen. Niet alles staat er op, maar wat ik momenteel op het aanrecht heb staan is het volgende:

vlnr:
Rocket Cellini V3
Quamar M80e
Saeco Taleo Giro
Moccamaster

Wat je niet ziet, mokkapotje, french press, porlex handmaler etc. Meer de dingen die je op vakantie e.d. gebruikt.

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Klopt, dat is inhoudelijk niet correct en zal even aangepast moeten worden. EWK is bezig geweest met de volautomaten en wacht even op hem om het aan te passen. Het hele keramiek vs metaal verhaal is ook iets wat voornamelijk koffiediscounter en hun filmpjes de wereld in heeft lopen slingeren volgens mij (nergens anders lees/hoor ik het), er is nagenoeg geen losse maler te koop met keramische schijven en met goede reden. Kwetsbaar.

Beter gezegd, er is geen koffieforum die ik ken waar ze uberhaupt keramische schijven bespreken. En geen pro machine die het gebruikt. Ik zou willen dat ze in een volautomaat wat betere malers zouden stoppen, daar is de grootste winst te behalen volgens mij.

Nomad wijzigde deze reactie 16-05-2015 23:02 (28%)

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
De Saeco produceert iets wat niet herkenbaar of vergelijkbaar is met de Rocket & Quamar.
Ofwel, welke boon ik ook in de volautomaat gooi, er komt ruwweg dezelfde bocht uit met nare bijsmaak.

De Lidl boon (wel bekend bij de meesten) smaakt dan nog relatief ok in mijn volautomaat. Nog steeds naar, maar zonder de wrange smaak.

Zonder overdrijven vind ik het verschil tussen de Rocket/Quamar en mijn volautomaat groter dan tussen de volautomaat en een senseo apparaat.

Edit:
Meer foto's ga ik mee bezig, zal eens kijken wat leuk is om te fotograferen

Nomad wijzigde deze reactie 16-05-2015 23:50 (8%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Ik ga de topicstart daar ook nog mee uitbreiden, maar hier alvast 3 opties voor online bestellen:

Gebrand.nl
Fascino-coffee.net
Koffiestation.nl

En zo zijn er nog 20, maar dat zal ik bewaren voor de TS.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
TdV schreef op zondag 17 mei 2015 @ 09:35:
[...]

De saeco poemia is geen volautomatische machine maar een handmatige. Met een goede molen kan je hier ongetwijfeld iets aardigs mee maken.
Hij vroeg om een vergelijking tussen mijn Saeco en mijn Rocket. Zijn Saeco ken ik niet en kan ik daarom weinig over zeggen :)
De maler is veel belangrijker dan het espresso apparaat, dus ik ben het zeker met je eens dat je met de juiste maler waarschijnlijk ook uit zijn Saeco een lekkere bak kan halen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
CH 033 schreef op zondag 17 mei 2015 @ 10:14:
Ten Have Espresso Magistrale, heerlijk. Ten Have levert aan particulieren via: http://www.degoeijen.com/koffie/ten-have-koffie.html Ten Have produceert voor meerdere private labels ;)

Heb in Deventer een keer wat zakken gehaald, kleine rondleiding door de branderij en opslag. Heel leuk, en dat verwacht je niet op zo'n industrieterrein en normale loods/kantoor :)
Hoe vers leveren zij? Krijg je bonen die voor je gebrand worden de dag ervoor, of zijn ze een week oud, of 2 weken oud? :). De prijzen zijn goed te doen en ik probeer graag nieuwe branders uit, maar vind vers wel belangrijk :)

Nomad wijzigde deze reactie 17-05-2015 10:22 (5%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Top, ben heel benieuwd naar je bevindingen :).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
Possible schreef op zondag 17 mei 2015 @ 10:36:
Sinds kort heeft de Lidl ook een ''Extra Dark'' variant van de espresso koffiebonen (Het is een zwarte zak i.p.v. de rode)

Heeft iemand hier toevallig ervaring mee?
extra dark is populair omdat mensen graag sterke koffie willen. Maar een boon donkerder branden is not the way to go. Je verbrand de boon alleen maar en gooit alle smaken die de boon had overboord.

Ik kan thuis prima espresso zetten waar je als kind de baard van in de keel krijgt. Die zo sterk is, dat je denkt dat er bijna peper in zit. Maar dan smaakt hij alsnog niet bitter en zonder verbrandde smaak.

Extra dark is niet de weg om te bewandelen :). Zoek de juiste sterke boon die van zichzelf veel smaak heeft.

De Raja Batak (Indonesische boon) is bijvoorbeeld erg sterk van smaak. Zet je daar een espresso mee, nou dan is die goed sterk. En die boon is zeker niet verbrand.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Ik wil nog best veel dingen schrijven, maar tijd is een factor :P. In ieder geval een stuk over slowcoffee en over malers. Dat sowieso. En wat meer uitlegfilmpjes en linkjes naar nuttige sites.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Topicstarter
Ik ga het stuk van de volautomaten nog maar eens verder aanvullen.

We nominate you to find out and report back.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Ja het is een gewoon product, zonder erg bijzondere regels verder. Gewoon aangeven bij de douane en je invoer/btw betalen. Dat maakt het wel meteen een prijzig geheel. Voor 9 kilo groen (zeg ruwweg 8 kilo gebrand) zit je op 200$ + verzenden + invoer + btw zo maar op een 300$.

Ik zou eerder eens vragen bij (micro)branders waar zij bestellen en of je een keer mee kan bestellen, of dat jij groen een lading kan overnemen van ze e.d.

De ervaringen die ik links en rechts hoor van particulieren die met wat vrienden zelf samen een zak bonen kopen en onderling verdelen is dat je veel te weinig informatie hebt over die groene boon en maar moet hopen dat het geen oude lading is (ook groene bonen verouderen wel degelijk) en welke grade je krijgt. Tussen wat ze zeggen en wat ze leveren kan een groot verschil zitten. Een grote importeur weet waar die wel en niet moet kopen, via ebay krijg je vermoedelijk precies de "troep" die de importeur niet wilde afnemen. Ik zou het niet doen.

Zelf momenteel aan het experimenteren met flinke lungo's met die beukenhorst koffie en nu net 2 best aardige bakjes gehad. Smaakvol, maar niet wrang. En die combi heb ik weinig eerder gehad met lungo's van zeg 100ml. De boon is er ook geschikt voor en wordt door veel restaurants op deze manier gebruikt, maar het is fijn dat het thuis ook aardig lukt. Wel wisselend en ik drink dit met iets melk en suiker, itt mijn espresso's die ik uiteraard zwart drink. Dus zo lekker is het nu ook weer niet dat ik het zwart drink. Maar, leuk experiment.

Nomad wijzigde deze reactie 17-05-2015 23:13 (21%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
chime schreef op maandag 18 mei 2015 @ 09:32:
Ik mis in de TS nog wel wat zaken als:
- cafetière - french press
- moka express
- ...

As in, de slow coffee zaken.
Super dat je aanbied om daar iets over te schrijven :). Ik zie het graag tegemoet in een DM, zodat ik het kan toevoegen aan de TS. Much appreciated mate! :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
bszz schreef op maandag 18 mei 2015 @ 15:46:
[...]

Even ter verduidelijking: kan ik aannemen dat je het over de dubbele varianten hebt? Dus 2 x 30-50 gram espresso, etc?
Nope, gaat over 1 kopje. De tijd dat we met 7 gram 1 espresso van 30ml maakten en met 14 gram 2 espresso's van 30ml is voorbij. Je vind die voorschriften online nog regelmatig als legacy info :P, maar nagenoeg geen enkele propere espressobar in Nederland zal je een single espresso meer geven uit 7 gram maling.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
bszz schreef op maandag 18 mei 2015 @ 17:43:
Dat er hoger gedoseerd wordt als vroeger was mij bekend maar ik gebruik nog altijd 7 gram als referentie.17 gram past tenauwernood in een 1 kopsfilter en meestal gebruik ik een gram of 10.
Ik gebruik het eenskopsfilter ook geheel niet, o.a. vanwege dit:
http://coffeesnobs.com.au...oblem-single-baskets.html

Dus gewoon, net als vele liefhebbers de 14 of 17 grams VST baskets kopen. Werken echt perfect.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
Joarie schreef op maandag 18 mei 2015 @ 19:51:
Precies, bij mij hangt standaard alleen de 17 grams basket in de machine. Ergens in de kast ligt de 7 grams en 21 grams te verstoffen. Dat was leuk in het begin maar daarna merk je dat de 17 grams de juiste punch levert :)
Same here, heb een 7,14,17 en 21 grams bakje. De 7 en 14 zijn de standaard van Rocket, de 17 en 21 van VST. Allen zijn in ongebruik, behalve de 17grams.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
Killing_Calu schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 09:23:
[...]

He Nomad,

is dit een oude foto? of heb je echt een Quamer M80e in je bezit? Ik dacht dat je bij het testen ooit vond dat hij niet fijn genoeg kon malen, hoe zijn je bevindingen nu? Zit ook al een tijd naar deze maler te kijken, maar heb wisselende verhalen gelezen dus vandaar
Geen oude foto, net nieuw juist. Heb de quamar recent gekocht op advies van enkelen hier op het forum. De quamar die ik eerder getest had kon inderdaad niet fijn genoeg en daarmee was het voor mij klaar. Maar ik heb me laten overtuigen dat dat exemplaar gewoon niet goed was en dat de quamar zeker wel fijn genoeg hoort te kunnen. Dus de gok genomen en een nieuwe gekocht. En ze hadden gelijk, deze gaat wel fijn genoeg. Heb hem nu 2 weken en hoewel die niet perfect is, is die wel heel fijn. Dus alsnog een aanrader geworden. Misschien komt er hier ooit nog een quamar q13e met conisch. Vind qua smaak dat nog wel fijner en voller, grote conische schijven. Maar eerst het geld niet waard em tevreden met deze m80e

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Ik vind een volautomaat een stuk meer werk dan een halfautomaat om schoon te maken. Een halfautomaat heeft nu juist als voordeel dat de koffie buiten het apparaat blijft. En door het gebruik van redelijk ontkalkt water, heb je ook weinig/geen last van ontkalken. Ik heb het advies gekregen van Kafko (waar ik mijn espressomachine gekocht heb) om eens per 4 jaar langs te komen voor ontkalken bij hem. En that's it. Een volautomaat zit je meerdere keren per week de koffie uit de machine te peuteren.

En ik heb ook een moka-expres, leuk ding hoor :). Maar echte espresso is toch wat anders :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
Diablow schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 11:09:
[...]

Voorlopig is het nu wel goed, maar het is inderdaad geen echte espresso. Ik denk ook wel dat ik over een tijdje toch voor een halfautomaat ga (en dan moet ook blijken of mijn huidige molen van 50 euro fijnt genoeg maalt). Ik vint het wel lastig kiezen, zonder ervaring met halfautomaten. Vooral in hoeverre ik wil dat o.a. de druk automatisch geregeld wordt, en of ik een boiler of verwarmingselement wil.
Goede instap zou ik naar 3 apparaten kijken:
Gaggia Classic als je goed maar goedkoop wilt (150/200 2e hands)
Rancilio Silvia als je iets meer budget hebt en het leuk vind om te spelen met variabelen (300 euro 2e hands)
Vibiemme Domobar, voor als je het meteen goed wilt doen, maar 2e hands enigszins betaalbaar wilt houden (500 euro 2e hands)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
* Nomad is net even weer bij koffiestation.nl geweest. Daar branden ze echt goede koffie. Niet goedkoop, maar wel de moeite waard. En heb nu een Vario V60, en hun Ethiopische en Keniaanse koffie zijn beiden erg geschikt voor pour over. Eerste poging net gehad met de Ethiopische, lekker, maar hij kan nog beter. Moet nog even oefenen. Wel heel lekker zacht, met lichte fruittinten. Maar dat fruitige moet nog veel meer naar boven komen, ik had iets te fijn gemalen nog.

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter

Resultaat van net. De nieuwe Raja Batak oogst is binnen en hij is wat anders dan vorig jaar. Proberen waard dus. Hij kwam er echt super luchtig uit, echt 1 kop vol met crema. 1 slok gehad en merkte dat hij nog niet geheel in balans was. Denk nog iets te vers momenteel en iets te snel gezet. Dus er maar een cappuccino van gemaakt en daar is de Raja Batak prima in ook :)

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Een Baratza Encore is een mooie keuze :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Ik ben nog steeds lungo's aan het drinken hier en bevalt me eerst nog wel even. Hoewel ik een goede espresso zeker weet te waarderen, is dat niet de enige koffie die ik thuis wil drinken. Filterkoffie daarentegen vind ik ook niet alles, tenzij je echt een verse boon hebt die er goed geschikt voor is. Maar dan moet ik zoveel bonen op voorraad houden...en dat is lastig vers te houden.
De Beukenhorst koffie die ik gekocht had (en in de vriezer zit) bevalt goed als lungo. Zo krijg je ze natuurlijk ook in een restaurant, een langgerekte espresso op een espressomachine en dus op 9 bar, maar dan doorgetrokken tot iets van 90ml. De meeste restaurants gebruiken 7 a 8 gram daarvoor, waardoor ik dat weer een slappe bak vind. Mijn lungo's zijn zoals ze bedoeld zijn wat mij betreft, 1 op 3 a 3.5 verhouding. Ofwel zo'n 19gram erin en een 60gram (zeg 80ml) vocht eruit. Dat past net in mijn VST bakje en de smaak is dan netjes, maar wel lekker sterk. Niet te bitter, of naar, maar wel sterker dan gewone koffie. Ik vind het, voor nu, een prima compromis.

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
elhopo schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 08:41:
Ik hoor mensen wel vaker over de bonen van Lidl, maar iedere keer als ik ze probeer heb ik zoiets van: Mwoah, wel aardig, maar niet zo bijzonder. Natuurlijk is smaak iets persoonlijks, maar ik hou er van als de koffiesmaak blijft 'hangen'. Dat heb ik minder bij de Lidl bonen. Verder probeer ik veel verschillende soorten uit, met wisselend succes. Ik heb bijvoorbeeld nu de bonen van de Hema, die ik wel aardig vind.

Ik heb trouwens een hele tijd terug een topic gemaakt over het zelf branden van je koffie. Voor een ieder die is geinteresseerd:
Het gilde der thuisbranders van koffie
Leuk dat je zelf brand :). Ik heb ook met een popcornmachine wel gebrand en net als bij jou is het klaar binnen de 7 a 8 minuten max en vaak al bij 6:30. En daar zit meteen de crux, de karamelisatie wordt niet uitgerekt, waardoor je nooit de zoete tonen kan krijgen. Het stukje tussen de eerste en tweede crack wil je verlengen qua tijd, om die zoetigheid te ontwikkelen. Met de popcornmachine vlieg je zo door van de eerste naar de tweede, helaas.

Wel leuk dat je dus serieus met koffie bezig bent geweest...en ik zeg bewust "geweest", want ik lees nu dat je Hema bonen wel lekker vind :P. De lidl bonen, hema bonen, simon levelt bonen, het is allemaal bah bah bah :P.

En je kent de sites wel, gezien je eigen topicstart, zoals ongebrand.nl (en dus gebrand.nl voor gebrande bonen).

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Ja in Italië doen ze dat zo inderdaad, maar daar smaakt de espresso dan ook niet op zijn lekkerst :)

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
bszz schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 17:42:
[...]

Nee, is helaas geen optie (is niet pour moi, heb zelf de beschikking over diverse handmalers)
Als het electrisch moet zijn, dan vind ik de goedkoopste acceptabele optie een Baratza Encore. Als die te duur is, dan zijn je eisen niet goed :P. En moet je een handmaler kopen :P.
Er zijn wel goedkopere malertjes te koop, maar je wilt wel consistent malen en vaak hoe grover een maler moet malen, hoe inconsistenter hij wordt. De Encore doet het op dat gebied wel aardig goed :)

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
Raymond P schreef op zaterdag 13 juni 2015 @ 18:19:
Vanmiddag de naked portafilter met huge basket bezorgd gekregen. Leuk speelgoed. :9

Mijn 5e shot (en dat gaat dan best goed, vind ik zelf):
[video]

17 gram in / 42 gram uit, eigen roast/blend.
hij loopt iets snel, maar als je 1:3 extractie lekker vind dan is dit mooi zo :).
(drink zelf momenteel ook 1:3, maar ik noem het al lungo's ipv espresso)

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
PM_Petrol schreef op maandag 15 juni 2015 @ 10:54:
Vandaag voor het eerst gemeten hoe lang de koffie liep.
10 g in 45 seconden. Hoeveel vocht het is weet ik niet, dat heb ik dan weer niet gemeten, maar het was een standaard kopje, dus ik denk rond de 120 ml. Hoe noem je deze variant?
[afbeelding]

Espresso is zeg maar 30 á 40 ml, ristretto is ~ 20 ml, lungo is x ml etc...
Is het misschien handig om de verschillende varianten koffie in de TS te zetten? Er zijn zoveel verschillende varianten. Ook als je melk gaat gebruiken heb je tig namen en varianten.
Voor elke variant de hoeveelheid vocht, hoeveelheid bonen en extractietijd zou misschien wel leuk staan in de TS. Nu staan er al drie varianten uiteraard.

Wikipedia: Categorie:Koffiesoort
Zoiets als dit zeg maar: (1 oz is 28,5ml, ofwel ongeveer 30ml)

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Na een klein maandje spelen met lungo's (1:3 extractie) met beukenhorst koffie, is vandaag weer de Ethio Sidamo (fascino) binnen gekomen. Is afgelopen maandag gebrand, dus nu volledig op smaak. En ofwel ik was gewoon toe aan een goede espresso, of deze branding is extra goed gelukt, maar yum die smaakten goed zeg. Zijde-zacht, maar tegelijk zoveel smaak. Zoet en een beetje als overrijp fruit wat me zo te binnen schiet. Maar niet uit balans, heb er van genoten.

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
Tektoon schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 21:39:
Zo dan, Agua Limpa is op (en was niet beter dan de Yellow Bourbon); zit nu aan de Colombia Guerra. Wat een bak! Meteen raak bij de eerste poging en een enorm lekkere boon. Iets zoeter en iets minder romig dan de Yellow Bourbon maar wel lekker donker. Wel een aardige tip voor wie eens een andere boon wil proberen. :)
ga ik onthouden :). Klinkt goed.

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Nice, heb je genoeg geproefd dat je de verschillen weet en de moeite waard vind?
Wat had je nu ook alweer voor machine staan? HX toch?

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
Phuncz schreef op donderdag 25 juni 2015 @ 21:51:
Een speciaal apparaat, dat is zeker !

Hoe bevalt de Quamar M80e na langere tijd, Nomad ?
Ja goed. Gemak is gewoonweg top, niet teveel lawaai, vrij vlot, goed bedienbaar, consistent etc. Ik denk dat ik met mijn Ceado en Faema iets meer smaak uit de boon kreeg, dat wel. Maar het gemak is mij het waard.

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
coob schreef op vrijdag 26 juni 2015 @ 18:16:
Iets meer smaak uit een Ceado en Faema...
Sorry maar dat gaat er bij mij niet in.
Waar zou dat aan moeten liggen dan?
Grappig, die discussie heb je vaker aan geslingerd en volgens mij heb ik het toen ook wel genoemd.
Ik heb meerdere keren op een meeting dezelfde batch bonen met verschillende malers gemalen. En met weegschaaltje steeds evenveel in de porta....en zeker wel dat er verschil is en dat verschil is niet klein, maar heel merkbaar. Net zo merkbaar als 1 dag oude bonen 3 weken oude bonen merkbaar is.

Hoe dat kan, ik weet het niet precies. Kan me voorstellen dat een "betere" malers consistentere particle size oplevert, waardoor het water geen micro channeling kunnen krijgen, maar echt langs alle afzonderlijke korrels komt en dus meer smaak meeneemt.
Een maling met veel grof en veel fijne particles zal het water niet gelijk verdelen uiteraard.

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
De Simon levelt in Gronigen is veelal net zo duur als de bekendere (micro)branders, maar dan verkoopt de SL hier in Groningen oudere koffie. Uit voorzorg raad ik zodoende de SL niet aan, omdat ik niet weet hoe vers het is wat ze verkopen en eerdere aanschaffen daar mij tegenvielen qua versheid.

Budget bonen, die wel sowieso vers zijn, probeer eens de fascino budget bonen:
http://www.fascino-coffee...n/fascino-budget-specials

Wel vers, niet duur. De mild smaakt naar weinig vind ik, de pittig smaakt niet heel bijzonder, maar beter dan de supermarkt.

Nomad wijzigde deze reactie 29-06-2015 23:41 (23%)

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
Phuncz schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 09:51:
Zeker de moeite ! Let wel op dat sommige koffiesoorten gaan "spritzen". Bij sommige houd ik dan het glas tegen de portafilter om te vermijden dat ik de halve keuken moet poetsen :)

Helaas heb ik geen diepe portafilter met uitloop, mijn 21g basket past niet in de originele Gaggia Classic portafilter door de ondiepte.
Dat geluk/toeval heb ik wel. Lang niet alle E61 houders zijn geschikt voor 17/21grams bakjes, maar mijn Rocket filterhouders zijn geschikt zelfs voor die flinke 21grams bakjes. En dat is soms toch wel handig. Al gebruik ik de laatste maand de naked, hij loopt steeds zo mooi, dat wil je toch niet missen :+

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
Bramster schreef op maandag 06 juli 2015 @ 19:43:
[afbeelding]

Shot nr 2 :D

bij de eerste stond de maalgraad zo fijn dat die er bijna 2,5 minuut over deed :P
Mooi bakje zo :). En hoe smaakt het, merkbaar verschil?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
dreamscape schreef op maandag 06 juli 2015 @ 00:14:
Ik was het topic een beetje kwijtgeraakt na de hele opsplitsing en wist ook even niet of ik het in TL of AZ moest zoeken. Maar het is zo te zien ook wat minder actief. Misschien ook wel door die splitsing...

Anyway: ik ben er nog. De Bezzera doet het nog steeds, maar we hebben de laatste tijd wel steeds vaker wat ruzie met elkaar. De oude dame (1996) wordt wat nukkig en vereist precies de juiste maling en hoeveelheid. Iets te weinig of iets te grof, en ze spuugt het water er met een rotvaart doorheen. Iets te veel of iets te fijn, en ze bouwt druk op totdat de groep 'ontploft'. De portafilters zijn dan ook wat versleten, dus bij veel druk lopen ze soms een klein beetje weg en dan spuit de koffiedrek er aan de bovenkant uit. Maar ook als je ze extra strak aandraait kan het mis gaan.

Ik heb nu het probleem ondervangen door mijn single Marzocco filter te gebruiken, want daarmee lijkt het minder vaak te gebeuren (maar soms nog wel). Toch wordt het eigenlijk tijd voor een andere machine. Ik denk dat de twee OPV's niet meer zo goed zijn en er daarom qua druk iets niet helemaal lekker gaat, maar de pomp maakt ook een bak herrie en na twintig jaar is de kunststof waterbak ook slecht aan het worden. Ergo: slechte pomp, slechte watertank, versleten portafilters en waarschijnlijk ook opv's die op zijn...

Kortom: de Bezzera mag weg naar een liefhebber die zin heeft in een hobbyproject en ik ga op zoek naar iets anders. Ik heb zitten twijfelen over een nieuwe Bezzera, omdat ik wel houd van het merk en van het idee dat ze - ondanks dat alle andere merken met die E61 werken - wel een erg mooie groep maken. Zeker toen een tweedehands Strega op mijn pad kwam, maar ik heb eens zitten meten: hij past niet in mijn keuken. Ik kom gewoon niet uit met aanrechtruimte en bovenkastjes.

Maar ondanks mijn voorkeur voor Bezzera denk ik dat ik toch overstap naar E61. Waarschijnlijk gaat het een Cellini worden, maar ik sta nog open voor alternatieven.

On a sidenote: vandaag maar eens de Compak uit elkaar geschroefd en schoongemaakt. Heerlijk klusje met dit weer, gewoon rustig buiten in de tuin op een bankje de maalschijven poetsen met een tandenborsteltje. En daarna genieten van een heerlijke espresso :)
Misschien is dit interessant?
http://koffiepraat.nl/forum/viewtopic.php?f=14&t=6702

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
dreamscape schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 12:25:
[...]

Had hem inderdaad ook al zien staan. Het is best een mooie prijs voor de set, maar ik heb nog niet zoveel last van upgradeïtis dat machine en maler meteen allebei vervangen mogen worden. Ik kan voor mezelf niet verantwoorden om 1700 euro pretbudget stuk te slaan op dit moment.

En de Bezzera levert me nu af en toe frustraties op, maar over mijn Compak K3 ben ik nog heel tevreden. Ik weet dat er betere malers zijn dan die K3, maar die bewaar ik voor over een paar jaar als ik weer last krijg van upgradeïtis. Als ik zoveel geld uitgeef (waarschijnlijk niet), ga ik waarschijnlijk voor een Cellini Evo met een rotary, om de volgende upgrade van de machine alvast voor te kunnen zijn :)
Die ik linkte heeft toch een rotary pomp? De plus heeft dat toch?..of ben ik in de war?
edit: Yes rotary: http://casabarista.nl/roc...oluzione-espressomachine/

De maler is ook niet helemaal mijn keuze hoor. Ik dacht ook meer aan gewoon de machine los kopen en daar voor onderhandelen

Nomad wijzigde deze reactie 07-07-2015 12:51 (4%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
dreamscape schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 13:24:
Voor zover ik weet is Plus (inmiddels V3) met vibratiepomp en (overbodige) PID en Evoluzione (V2) met rotary en zonder die PID.

Maar, ik heb iemand gevonden die machines reviseert en misschien wel iets interessants voor me heeft met garantie. En wellicht kan mijn Bezzera een mooi nieuw projectje worden voor hem. Eens kijken wat dat gaat worden...
Klopt geheel ja, dus die ik link is met rotary pomp dan toch :)?

Ik zou hem haast nemen en omruilen met mijn V3 :)

Nomad wijzigde deze reactie 07-07-2015 13:49 (4%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
dreamscape schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 14:15:
Je tweede link is inderdaad de Evoluzione, dus met rotary.

Maar de machine die verkocht wordt, dus uit je oorspronkelijke linkje, dat is een Plus. Maar dan wel de V2 in plaats van V3, dus nog zonder de PID.

En ook al is zo'n PID niet echt nodig, ik zou jou machine er niet voor gaan ruilen :)
ah nee zeker niet. Ik was in de war door de "plus". Dacht dat dit de evolutiozione was :).
Nevermind, dan is de aanbieding ook niet zo strak verder.

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Mooi ding! ECM cellini? Hij lijkt ontzettend veel op mijn machine in ieder geval :)

Aanrechtje mooi vol zo :D

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Zo ben ik deze week met opschenken bezig. Met de Hario V60 en Hario kettle, in combinatie met een verse Ethiopische Yirgacheffe. Ah wat een feestje is dat zeg, dat is echt lekker. Misschien nog wel lekkerder dan espresso, dare I say it :+. En dan heb ik de Keniaanse, die nog lekkerder beloofd te worden, nog liggen "rijpen". De bonen moeten eigenlijk even een dagje of 5 oud zijn, maar ik kon niet wachten. Dus de Ethiopische heb ik nu al aangepakt, de Keniaanse wacht ik tot dag 5 :)

Het rode fruit proef je zo heerlijk terug, feestje in je mond :D.

Ik wil het nog wat meer testen in de Moccamaster, maar volgens mij krijg je met opschenken zoveel meer smaak eruit dat het wel heel zonde is om het dan met de moccamaster te doen (zou wel lekker makkelijk zijn :P)
quote:
dreamscape schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 08:49:
ECM Cellini inderdaad. Een van de laatste voordat de boel werd omgedoopt naar Rocket. Ik moet er nog een klein dingetje aan knutselen: er zit een klein beetje vocht in de manometer, dat aan de binnenkant condenseert als hij warm wordt. Gewoon de leiding eraf halen, die manometer eruit halen en hem even goed laten drogen, lijkt me.

En dan nog even die Bezzera verpatsen en er is weer ruimte. Al heb ik wel weer iets anders voor op het aanrecht erbij, maar dat is minder lomp: een doka-timer voor de molen. Maar daar moet ik eerst nog een extra schakelaar in modificeren.

* dreamscape heeft gelukkig nog een aanrecht aan de andere kant van de keuken...
Het hebben van 2 aanrechten is hier ook een zegen, anders had ik allang ruzie met mijn vriendin gehad :P.

In een ander topic (waar nagenoeg niemand van de mensen hier bij zal kunnen, heb ik een kort stukje geschreven wat ik het verschil vind tussen een halfautomaat en volautomaat). Voor de liefhebbers quote ik hem hier ook even
quote:
Ja ik ben koffie-snob, maar wat mij betreft zet je er gewoon andere drankjes mee met een volautomaat vs halfautomaat.

Mijn moccamaster (filterkoffie machine) zet een ok bakje pleur. Ga ik het met de hand opschenken (dus ook gewoon filterkoffie, maar dan handmatig) dan haal ik echt meer smaken uit mijn koffie. Zeer merkbaar een stuk smakelijker.

Zet ik met een volautomaat een bakje espresso, dan maak je wat mij betreft vaak meer een "sterke koffie". Dat heeft te maken met dat volautomaten maar zelden echt fijn genoeg kunnen malen en kunstmatig druk opbouwen. Het resultaat is een voor de gemiddelde drinker een goed bakje sterke koffie, maar het is niet echt een espresso.

Een halfautomaat met losse maler kan je dusdanig finetunen dat het proces van drukopbouwen puur komt door de fijnheid van de maling en het resultaat met bijvoorbeeld 17gram koffie in 30 seconden gezet met als resultaat zeg een 50ml (ongeveer 40gram) espressovloeistof. Dat is echte espresso en is dan ook dik en lobbig met die herkenbare filmlaag die in je mond achter blijft na het drinken. Een espresso is dan merkbaar ook heel anders van smaak dan "sterke koffie", want waar een sterke koffie bitter wordt, hoeft dat bij espresso zeker niet.

Ik ben niet voor of tegen een halfautomaat/volautomaat/filterkoffie. Allen heeft zo zijn doel en resultaat in de kop. Maar besef dat het gewoon iets anders is wat je er mee maakt.

Ikzelf vind een volautomaat met die bekende populaire lidl-dark-roast boon een ok bakje koffie opleveren. Maar ik ga die niet als espresso drinken (30 tot 60ml), want dat wordt bittere troep. Maar trek hem iets langer door als Lungo (90 tot 120ml) en hij smaakt acceptabel en beter dan senseo e.d.
En daar zit hem de crux voor mij, een volautomaat zie ik als een koffiemachine en niet als espressomachine.

Nomad wijzigde deze reactie 09-07-2015 11:50 (80%)

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Wat is iedereen lekker bezig hier :) . Leuk om te zien. Ik krijg zo bezoek van een bruidspaar en ik ga er gewoon voor, zo meteen opschenken die handel ipv espressootjes. Proeven is beleven is erbij zijn :P, of zoiets :P.

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
Bramster schreef op zaterdag 11 juli 2015 @ 10:20:
is het heel raar als ik af en toe de keuken in loop om alleen maar even de Strega te bekijken? :?

Opschenken heb ik nog niet geprobeerd... maar voorlopig heb ik genoeg te "klooien" met espresso
Haha, nee dat betekent gewoon dat je de machine waardig bent :). Voor ons is koffie een hobby en dan mag je trots en blij zijn met je gear :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Ik ben wel blij met de kopjes van de Makro, die had wel een ok serie :)

Ruime cappuccino kopjes, en mooie dikwandige espressokopjes, voor niet teveel geld

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Goed schoon is echt het begin van fijne koffie, goed bezig dus :) !

Ik had het al genoemd hier, ik ben lekker bezig met filterkoffie. De bosvruchten vliegen me om de oren qua smaak (rode bes, aardbei, framboos), dus ik ben in mijn nopjes.
Maar, mijn vriendin vroeg of ik even chocomelk wilde opschuimen voor haar, dus de espressomachine ging weer aan. Meteen even de boiler flink doorgespoeld, want niemand wil een week oud water, het ruikt dan ook wat. Kortom, was nodig om de machine weer eens aan te doen.
Na een choco-opschuim-sessie stond de machine toch klaar voor gebruik, dus snel de maler even ingesteld voor espresso en deze opengetrokken "klik".
Eerste bakje liep te snel, smaken zaten er desondanks wel in, maar het miste de dikke body en balans, dus die ging na een sip de gootsteen in.
Maler 1 tikje fijner en iets meer gedoseerd (1 gram meer, zeer merkbaar) en hij liep meteen goed. Fijn dat dat nu zo makkelijk weer ingesteld is, dat was vroeger wel anders. En wat een fijne bak, de ouderwetse espresso ook qua smaken. Niet bitter, wel die dikke nootsmaken. Niet heel zoet te noemen, maar wel dat filmige in de mond wat echt blijft hangen. Nog niet in de cappuccino gehad uiteraard, maar daar gaat hij morgen in, daar lijkt hij mij zeer geschikt voor ook en ik heb nog lekkere bio Arla melk staan. Melksoorten maakt ook wel uit, de Arla is wat zoeter vind ik en voor cappuccino iets romiger lijkt het. I like it.

Koffie is toch wel leuk hoor, zeker nu het steeds minder een gevecht is en steeds meer gewoon genieten. En daarmee behoud je de heerlijkheid, maar is de hobby geen frustratie meer van proberen en proberen en wisselen van malers etc etc. Dit is goed zo.

Wel is het onhandig om met 1 maler filter en espresso te zetten, je blijft wisselen en cleanen en dat is èn veel werk en kost je gewoon koffie. Dus een los filtermalertje komt er nog wel.

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
Bramster schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 22:19:
Herkenbaar, dat stuk over niet meer "vechten", stuk handiger nu met de Strega maar wel nog steeds de invloed om lekker te spelen. Ik heb voor filter inderdaad een andere maler staan, een Pavoni Jolly waar ik pas nieuwe maalschijven ingezet heb, scheelt nogal.

Trouwens, wat betreft soorten melk, iemand hier ervaring met melkvervangers voor in de cappuchino? soja of amandel? iets anders?
Volgende week een vegan vriendin op bezoek, wil haar wel wat lekkers kunnen voorzetten
Volgens mij hebben recentelijk die Seattle dames daar een stuk over gedaan op youtube. Ze lieten ook zien wat wel/niet opschuimd. *googled* en ja hoor:
YouTube: Latte Art University | Day 5 | Alternative Milks
Misschien goede start om even te kijken, ik ben zelf ook niet zo thuis in melk verder.
quote:
Phuncz schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 22:22:
[...]

Om die reden heb ik mijn "ouwe" Delonghi burr grinder bovengehaald, om de french press te voorzien. Nu zul je, jouw kennende, wel met een veel betere maler afkomen hiervoor :)
Was niet van plan om er gek mee te doen, volgens mij is dat voor filter niet zo nodig. Een baratza Encore gaat het worden denk ik. Met 140 euro goed te betalen en mooi compact.

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
don_appie schreef op maandag 20 juli 2015 @ 10:53:
Ik moet zeggen dat ik zeer tevreden ben met mijn Ascaso i-steel! Sinds ik de maler heb ingesteld op de juiste setting qua fijnheid is elk kopje een genot! Waar ik met de handmaler wel eens moeite had meerdere kopjes achter elkaar in 26 seconden de juiste hoeveelheid espresso te krijgen gaat dit nu elke keer prima!

Binnenkort maar eens wat luxere bonen dan de budget-bonen van Fascino!
Klinkt goed!

Ik heb nog een kilo beukenhorst in de vriezer liggen waar ik naar loop te staren maar mezelf niet zover krijg om het uit de vriezer te halen. Heb er geen zin aan, maar hij moet wel op. Dus komende 2 weken denk ik maar weer aan de lungo :P. Vond nu juist die opschenk filter zo lekker, de komende tijd wordt een stapje terug in smaak ben ik bang :P.

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
ToyotaMR2 schreef op maandag 27 juli 2015 @ 20:55:
Zijn er hier toevallig mensen die ervaring hebben met elektronische melkopschuimers cq tevens opwarmer?

Heb geen (half)automaat en zo af en toe fijn melklaagje kan best wel eens lekker zijn.
Tevens handig om niet elke keer een pannetje melk op te zetten of de magnetron (brr) te gebruiken.
Meeste van dat spul doet wat de gemiddelde consument wil, dik lobbig schuim wat bovenop je koffie ligt. Dat is niet wat een barista ambieert om bijvoorbeeld latte-art mee te maken, maar voor een hoop mensen precies wat ze willen. Als je dat zoekt, dan zijn de meeste stand alone opschuimers (waterkokertjes met draaiend veertje erin) prima dingen :)

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
Killing_Calu schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 09:56:
Hoe maken jullie eigenlijk een keuze kwa bonen die je wilt proberen?

Ik ben daar best benieuwd naar, want er is zoveel keuze.
Ik was begonnen met een aantal smakelijke bonen, maar de afgelopen keer heb ik 2 KG bonen gekocht die eigenlijk niet te pruimen waren. Erg zonde, prijzig en de vriezer ligt vol :P

Ik heb wel eens nagedacht om minder dan 1 KG te bestellen, bijvoorbeeld zo`n proefpakket, maar ik heb toch altijd al wel 250 gr nodig, om een goeie bak te zetten en daarna nog wel wat grammen om het nog beter te laten smaken..
Ik zit naast hier op Tweakers ook op enkele koffiefora en dan lees je wel wat meningen links/rechts van wat mensen hun favoriet is e.d. En je leert zelf dat je bepaalde streken lekker vind.

Zo vond ik Indonische bonen vroeger heerlijk, grote krachtige kruidige smaken. Scherp ook wel, echt bommetjes. Heel lobbig en sterk voor in bijvoorbeeld cappuccino.

Momenteel koop ik zelden meer iets uit Indo, omdat het te ongeleide projectielen zijn wat mij betreft en de nuances missen. En als je meerdere bakjes op een dag drinkt, dan wil je ook wat balans erin en met kleine aanpassingen steeds weer wat nieuws proeven. En zodoende drink ik momenteel veel uit Ethiopië en Kenia. Veelal wat fruitiger en lichter gebrand, dus moeilijker goed te zetten en de balans te houden, maar wel meer dan de moeite waard.

De meeste single origin's die bijv koffielab en fascino-coffee hebben zijn nagenoeg allemaal wel de moeite waard om te proberen trouwens :)

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
Blik1984 schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 13:51:
[...]

Met zoiets moet je ook gewoon bedenken dat koffie-junkies erop zullen reageren, en de enige reactie die ze kunnen hebben is natuurlijk negatief. Het is niet "zoals het hoort". En daar zullen ze misschien wel gelijk in hebben. Maar het is verdomde easy en een acceptabel alternatief (voor mijn vriendin tenminste, en voor mij dan dus ook omdat ik niet 5 minuten bezig wil zijn met de perfecte cappuccino te maken). En als het aanbrandt betekent het dat je het schoon had moeten maken. Gewoon even goed naspoelen met warm water na ieder gebruik.
Ik heb een melkopschuimer dingetje hier staan. Ik heb ook een espressomachine met stoom. Het resultaat is gewoon heel anders. Houd je van melk dat zich hecht en mengt met je espresso en 1 dikke lobbige vloeistof wordt, dan moet je geen melkopschuimer kopen. Wil je een bakje pleur met daar bovenop een laag melkschuim, dan is dat ding perfect.

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
Raymond P schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 11:43:
[...]

Op een koffiebeurs heb ik een machine gezien waarbij je vrij kon pressure profilen.
Nu heb je die wel meer, maar het leuke van die machine was dat je kon recorden wat de barista deed om het later af te spelen.

Een manueel bediend kopje perfectie gemaakt door een true barista was daarna dus na te bootsen zonder beperking van enige kennis. (je moet wel kunnen tampen natuurlijk).
Een bijkomend nadeel is dat je voor elke wissel van koffie een barista nodig hebt om een nieuw zetprofiel te maken.

Dat is de makkelijke manier, helaas wel erg prijzig.
Als je wilt beginnen aan een verslaving dan kan je overwegen een goede molen en halfautomaat aan te schaffen.

De, naar mijn mening, allerlastigste manier is ipv een halfautomaat een levermachine aan te schaffen. Een goedkopere manier om te pressureprofilen.

De goede molen heb je in elk geval nodig.

---

Ik heb nieuwe glaasjes gehad voor mijn espresso's van mijn vriendin. Nu moet ik eigenlijk 3xdouble shot doen. Morgen maar eens proberen, en kijken of ze het dan wel snapt als ze thuis komt. >:)

[afbeelding]
Nee die zijn niet ideaal. Eigenlijk vind ik die dubbelwandige dingen (ik heb er ook 8 van Bodum, maar gebruik ze alleen voor de thee).
Dikwandig porselein vind ik het fijnst voor espresso. Kopje voor verwarmd houd hij je espresso goed heet, maar tegelijkertijd een grote opening om de geuren goed te kunnen ruiken.

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
reiker schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 19:21:
Beetje obvious, maar: meer als ie maalt dan wanneer hij niet maalt :) Maar ik had gisteren nog een serieuze koffieliefhebber die zelf veel verschillende malers heeft gehad op bezoek, en hij vond mijn Faema MC90 best wel stil tijdens het malen.
ah die jongen ken ik goed, en alleen de Ceado E37s is echt stiller dan de Faema. De Quamar m80e is ongeveer gelijkwaardig, misschien zelfd wel lawaaiiger.

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
dfrenner schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 11:39:
[...]

Maar wat is dan een goede, redelijk betaalbare molen?

Zassenhaus Lima is dus een goede handmolen, voor rond de 60 euro...
Wat is een goede elektrische molen, welke ook geschikt is om moka maling te malen (of kunnen ze dat allemaal wel?)
Een Baratza Encore is een mooie goedkope drip/snelfilter maler. En ik kan me niet voorstellen dat hij niet nog enkele standjes fijner kan en dus ook mooi geschikt is voor een moka-maling.
130 euro kost de machine.

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Zeer leerzaam filmpje om je espresso eens beter af te stellen op smaak ipv arbitraire getalletjes en "internet wijsheden".

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
don_appie schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 12:48:
[...]

Nice, vanavond maar even bekijken. Krijg soms een goede espresso met 16gram in, 32 gram uit. Soms zurig, soms een betere met minder gram, meer espresso...

Wordt denk ik testen met de yellow bourbon die ik vandaag of morgen binnenkrijg. Enig idee wat daar een beetje goede in-/output verhouding is?
Ik heb heel veel YB gedronken en ik kom veelal uit op ongeveer 18gr erin, 35gram eruit in iets minder dan 30 seconden. Redelijk standaard dus en rond 1:2 extractie verhouding.
Wel heb ik mijn machine iets kouder staan dan de meesten, ik zit op 118graden met een HX machine, wat vertaald naar 92/93 graden water en niet 94/95 wat de meeste machines doen.

Nomad wijzigde deze reactie 10-08-2015 12:58 (12%)

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
Phuncz schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 18:10:
Leuk filmpje, moet ik me ook iets meer mee gaan bezig houden. Tegenwoordig zet ik geen slechte espressos meer door ervaring maar ik kan er ook niet alles uithalen wat eruit te halen valt door weinig inzet om te onderzoeken.
Ik zit in het zelfde schuitje. Door tijdgebrek is espresso iets minder hobby, iets meer een lekker drankje...en dat maakt dat je iets lekkers hebt, maar niets is heerlijks.

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
Michiel Arndts schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 21:03:
Mijn vriendin drinkt 4 tot 6 cappuccino per week. Ze gebruikt nu een Illy X7. Hiervoor hadden wij een Illy x7.1. Ze heeft een aparte melk opschuimer om de cappuccino te maken.
Nu begint ook deze Illy het te begeven. Het lijkt erop dat ze de benodigde aantal BAR niet aankunnen en langzaamaan verstopt raken en kapot gaan. Dit ondanks tijdig ontkalken.
Nu wil ik voor haar een nieuwe/goede gebruikte kopen. Omdat ze maar een paar kopjes per week drinkt is een handmatig apparaat ook een optie. Ik had de volgende combinatie gevonden:
- de'longhi ec155
- krups f20342
Is de een combinatie om goed te gebruiken of zal het teveel trial en error zijn? Of is er een beter automatisch apparaat dan de Illy?
De twee apparaten die je linkt zijn 100% zeker weten _geen_ optie. De maler kan lang niet fijn genoeg voor espresso en de espressomachine is 1 hompje plastic waar je op kan wachten tot het stuk gaat.

Een basic maler en basic espressoapparaat, kom je volgens mij nieuw op minimaal dit uit:
Ascaso I-steel 1 (250 euro)
En een beduidend mooiere maler, die erg lovend ontvangen is online is de Eureka Mignon V2 (340 euro)

Met een basic espressomachine die wel gebouwd is voor vele jaren en heeel veel waar voor zijn geld bied is de Gaggic Classic

Met 2e hands zou ik dezelfde espressomachine aanraden, of een Rancilio Silvia.
Qua maler zou ik 2e hands eerder kijken naar een Compak K6, Mazzer mini, Doge 63, en andere horecamalers. Die moeten wel even goed schoon gemaakt worden, maar leveren mooier maalsel in minder tijd en veelal met minder lawaai.

Nomad wijzigde deze reactie 11-08-2015 12:02 (5%)

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
Michiel Arndts schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 13:33:
Illy dus laten voor wat het is... Helaas want ze is/was wel blij met het resultaat!
Ze is geen koffie kenner maar filter koffie gaat er niet in :p Haar ouders hebben een Jura en die vind ze ook lekkere koffie geven.
@ Nomad, de voorstellen die jij al basic zijn te veel te duur voor die paar bakjes koffie. Die ik had uitgezocht kwamen qua reviews erg goed naar voren.
Lijkt erop dat een semi/vol automatisch of cupjes apparaat toch beste oplossing lijkt.
Deze Gaggic Classic staat redelijk in de buurt maar is volgens mij een vorig type. Wellicht toch het overwegen waard voor dat bedrag?

Gaggic Classic
Het niet kunnen testen vind ik wel een risico. Demonstratie niet mogelijk staat er. 50 euro is erg goedkoop en met deze omschrijving erbij word ik sceptisch.

De maler die jij linkte, enkele posts terug, is absoluut niet in staat om fijn genoeg te malen voor espresso, dus positieve reviews zijn leuk en aardig, maar is blijkbaar niet veel waard. Die maler kan niet fijn genoeg. De maler is zelfs te crap voor filterkoffie.
edit: tenenkrommend dat Krups zelfs adverteert met een espresso kopje ernaast op de foto, terwijl ik kan garanderen dat die maler daar niet geschikt voor is.

Nomad wijzigde deze reactie 11-08-2015 13:58 (6%)

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
Raymond P schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 15:42:
[afbeelding]

Costa Rica washed SHB Blue Mountain (45%) en Brasil semi-washed Yellow Bourbon (45%) met een vleugje Indonesia washed Blawan estate (10%).
18 gram in, brew van 26 seconden, 42 gram uit.

Zwaar (dik) mondgevoel. Harde zuren met veel caramel/chocolade en een beetje kaneel en bitter na het doorslikken met daarna een pittige (tabak?) op de tong.

De Costa Rica, had denk ik, wel iets donkerder gebrand gemogen. Die heb ik dit keer vrij licht gebrand.
De body is wel aanwezig maar de Yellow Bourbon overheerst eigenlijk wel nu.

Edit: lekker. :P
Ziet er mooi uit, maar los daarvan denk ik ook dat je een mooie combi hebt gemaakt. Ik ken alle 3 de bonen en ik snap de combi wel. Ben wel benieuwd hoe dat smaakt. De caramel/choco snap ik goed van de YB (incl wat zoete smaken) en het pittige komt rechtstreeks van de indo, die gewoon scherp kan zijn als je hem sterk zet. Het zuur snap ik niet zo goed, dat moet dan wel haast komen van de Costa Rica die net niet ver genoeg ontwikkelt is met het branden. Heb je het al geheel gemengd of kan je de bonen nog apart proeven/testen?
quote:
Joarie schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 19:51:
[...]

Grappig, bijna 8 jaar al met een single boiler en daarna een E61 groep en toch nog iets nieuws kunnen leren. Dit heeft in een paar dagen tijd mijn hele blik op hoe ik de extractie moet doen compleet verandert (ik stelde namelijk de tijd vast als een constante). Het resultaat is dat ik veel meer aan het sturen ben op die extractiecurve + bijbehorende smaakprofiel. Wellicht dat ik nu wel eens eindelijk constantere kwaliteit kan krijgen, iets wat ik verweet te liggen aan handmatig afwegen en temperatuurbeheersing van de machine.
Leuk om te lezen. Ja voor mij was het ook leerzaam, omdat je een heel mooi schema krijgt om je smaken ook op te bevestigen en dan heel overzichtelijk te krijgen welke kanten je op kan. Ikzelf merk ook dat waar ik vroeger bijna richting 1:1 extractie ging, dat ik tegenwoordig probeer richting 1:3 te gaan en toch die mooie kenmerken te houden.

Ik denk dat een lekkere 1:1 of 1:1,5 makkelijker te zetten is dan een 1:3 die zijn volle smaken nog heeft en zeer smaakvol is...en ik ben dus de laatste tijd aan het spelen met toch wel rond de 45gram in het kopje (dan zit hij ook echt vol) uit 17gram maalsel. Niet helemaal 1:3 nog, maar inc crema wel ruim 60ml vocht.

Nomad wijzigde deze reactie 12-08-2015 20:59 (33%)

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
don_appie schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 20:57:
Iemand ervaring met de Los Milagros uit Nicaragua? Ik krijg een zure espresso, ik krijg de maalgraad niet juist, waardoor de output in 26 seconden meer dan 40 gram is bij 16 gram gemalen koffie.
Er vanuit gaande dag de boon goed gebrand is, zou ik eens proberen hem fijner te malen en te kijken of je in ruim 30 seconden rond de 32gr vocht kan komen. Niet elke boon is even geschikt om in 25 a 27 seconden gezet te worden. Bij zure koffie probeer ik altijd eerst gewoon een langere extractie te pakken.

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
Raymond P schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 21:36:
[...]

Dutch drip doe je zéker 24 uur over. :9
Voor een espresso wordt 35 seconden wel als het absolute maximum gezien. Probeer het gewoon eens, het is fijn om de uitersten te kennen en te weten welke smaken daarbij vrijkomen.

[...]

Dat harde zuur is inderdaad wel kenmerkend voor licht gebrande bonen.
Blenden doe ik altijd na het branden, zo kan ik uit elke boon het lekkerste halen. Als het reservoir leeg is van de maler kan ik 'm in zijn uppie proberen.

En blenden vóór het branden krijg ik alleen maar slechte resultaten. Dat is vrijwel zeker te wijten aan de brander. Een unwashed boon doet er bij mij veel langer over om geel te worden dan een washed boon.
De Gene warmt dus niet snel genoeg op, en onttrekt daarmee te langzaam vocht, om zo te branden.

De rest van de batch Costa Rica gaat ingezet worden voor een zetmethode met langere brewtime: french press.
Klinkt goed :). Wat je zegt zou ook mijn manier van aanpakken zijn en ik herken wel wat je zegt dat je met een kleine brander nooit vooraf moet mixen. Grotere branders kan dat makkelijker mee.

Ik heb nu net een pot V60 naast mij neer gezet (halve liter, hopelijk ben ik slim genoeg om hem niet leeg te drinken). Met een ongewassen Yirgacheffe van koffielab. Ik vind dit een lastigere om met filter echt in balans te krijgen. Hij smaakt ook dit keer wel lekker, maar niet zo lekker als die kan. En ben er nog niet helemaal achter waarom niet. Komende tijd maar iets meer spelen. Ik ga de volgende keer hem iets korter zetten, max 3 minuten ipv de 4 die ik nu had.

Nomad wijzigde deze reactie 12-08-2015 21:45 (5%)

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
don_appie schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 10:52:
[...]

Vandaag smaakte het al beter. Iets fijner, iets langere extractie, precies 30 gram uit, met 15 gram in.

Moet wel toegeven dat het lastig is om specifiekere smaken eruit te halen, maar dat is waarschijnlijk ook oefening/ervaring. Het zure/bittere/chocolade/bessen lukt nog wel, maar pecannoten of hazelnoten etc... Ik lees ook van dezelfde koffie op verschillende plekken andere beschrijvingen van de smaak.
Mensen zijn ook graag wat wild in hun fantasieën qua beschrijvingen. Maar je hebt soms wel een drogere ietwat bitter nasmaak die je ook hebt met het eten van nootjes. Dat neem ik dan maar als "hazelnoot" omschrijving :P

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Ik chargeerde natuurlijk ook wel een beetje. Maar wil wel aangeven dat je omschrijvingen met een korrel zout moet nemen en vooral zelf moet experimenteren met je espresso en zelf moet kijken wat je er uit kan halen. Zeker met het filmpje dat ik eerder toonde kan je goed met dezelfde koffie experimenteren en kijken wat je er aan verschillen uit kan halen.

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
dfrenner schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 14:36:
Ik zit naar een tweedehands Ascaso I-Steel 1 te kijken.

waar moet ik op letten bij tweedehands malers?
Kan een dergelijk aparaat snel bot worden?
Ja dat kan, maar schijven zijn te vervangen. Maar dit zijn typische thuis malertjes en die zien niet zoveel actie, dus ik ga er niet vanuit dat die bot zal zijn. Probeer hem uit en vraag of je er een espresso mee kan zetten. Dan zie je meteen of die fijn genoeg kan en hoe het maalsel eruit komt.
Testen = weten :)

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
dfrenner schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 14:49:
[...]

Kun je dit met het blote oog zien?
of een maalschijf scherp is? Nee. Wel voelen. Ga met de bovenkant van je nagel er overheen. Hij zou je nagel moeten schaven, dan is die scherp. Net als een mes nagelslijpsel van je bovenkant van je nagel eraf kan schaven.

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
Raymond P schreef op zaterdag 15 augustus 2015 @ 01:54:
[afbeelding]

Malawi / Yirgacheffe (60/40), 20 gram in, 18 seconden doorloop, 35 gram uit. (dubbele ristretto)

Kick in the nuts met daarna een kick in the nuts.
120 gram koffie in een uurtje weg, niet verstandig. :9
Zacht en romig :). Ik ga ook eens een bakje maken nu, de machine vanochtend wel aangezet, maar nog geen bakje gehad :P

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
Phuncz schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 19:29:
Die DeLonghi is eigenlijk een hakmolen, geen bonenmaler. Dit is niet beledigend bedoeld hoor, maar helaas is het zo. De malers die voor koffie bedoeld zijn, gebruiken maalschijven, cirkelvormig of conisch. Bijvoorbeeld DeLonghi heeft ook zo één van het eerste type, de KG89. Deze heb ik zelf als eerste maler gehad. Eigenlijk niet aan te raden voor fijner dan grof-gemalen koffie (french press, filter).
Bijvoorbeeld de Baratza Encore heeft conische maalschijven en is een goede instapper voor espresso.

Als je dus ooit een upgrade overweegt, begin dan bij de maler, hier valt het meeste smaak uit te halen met bonen van een betere kwaliteit dan de warenhuizen.Aankoopadvies kunnen we ook geven.
Daarna ga je best naar versere koffie, niet desnoods duurder zelfs. Met een betere maler en versere bonen ga je al een compleet andere beleving hebben.
Daarna misschien met het koffiezetapparaat als daar nog verbetering nodig is.

Naargelang wat voor koffie je zet, espresso, "normale koffie" of melk-koffies; zul je daar ook een ander advies voor krijgen.
Wat je zegt klopt geheel en ben het met je eens, op een foutje na. De Baratza Encore is een mooie instapper voor filterkoffie, maar kan niet fijn genoeg voor espresso. Voor espresso zit je op minimaal rond de 230 euro, voor een Baratza Virtuoso, http://www.koffiewarenhui...aratza/Baratza_Virtuoso_/. Al vind ik die niet zo fijn voor espresso, dus dan zou ik eerder kijken naar de Ascaso I-steel serie.

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Het enige bedrijf die ik ken die gek is op ceramische schijven is Koffiediscounter....en die filmpjes mag je overslaan. Wat zij beweren slaat echt werkelijk nergens op.
Siemens/bosch/Nivona zijn veelal de merken die de voorkeur hebben voor dit soort machines.
En met het budget dat je noemt zijn er wel enkele type's mogelijk, dus kijk daar zeker even naar :)

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
woutur schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 14:47:
[...]

Tijdje niet gelezen in het topic. Ik bezit ook een Quamar waarvan ik echt niet tevreden ben over de maalgraad. Ik had een Ascaso I-mini die véél fijner ging en bij 7 gram mijn ECM Mechanika al over de nek kon laten gaan. Ik merk dat er bij de Quamar speling in de kop zit (kan em een beetje heen en weer waggelen). Het schroefdraad kan op twee plekken aangrijpen bij het indraaien van de kop, maar slechts bij één kan ik em ook daadwerkelijk helemaal vastdraaien. Ik wil nog wel een keer proberen het schroefdraad schoon te maken en dan via het andere aangrijpingspunt em erin te draaien.
Ter referentie: de schijven raken elkaar wanneer ie ongeveer op 9.5 a 10 staat. Dit moet toch beter kunnen :-(
Bij mij is 0 ook waar de schijven elkaar raken. Op stand 2 heb ik stroeve langzame espresso. Ik kan hem dus met gemak chocken.

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
Younes schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 16:01:
[...]

Heet jij op thuisbarista toevallig manduca?
Haha, nee, ook daar heet ik Nomad(85)

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
Younes schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 16:31:
[...]

Ok, dan vergis ik me, maar ik dacht dat jij een keer voorstelde om bij jou op kantoor een meeting te doen. ook daar kan ik me in vergissen :)

Deze manduca heeft dat ook gedaan. Vandaar de vraag :)
Zou héél goed kunnen dat ik dat wel eens voorgesteld heb. Want ik heb ook wel eens een koffiemeet thuis gehad :).

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Morgen komt deze met de post naar mij toe:

Voor de filterkoffie uiteraard :).

En lekkere koffie bij het koffielab is eveneens besteld. Komend weekend een weekendje weg en dan is een zakje koffie, een handzaam malertje + opschenk materialen genoeg voor goede koffie op locatie.

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
JMaster schreef op woensdag 09 september 2015 @ 15:44:
En oordoppen natuurlijk... God wat maken elektrische malers een herrie :)
ah joh, je zet acdc op terwijl je maalt en de herrie maskeert de herrie

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
JMaster schreef op woensdag 09 september 2015 @ 15:53:
Dan wil ik graag wat tips van jullie als experts:
Ik heb een cafetiere en een elektrische maler, kloppen de volgende processen?

1. koffiebonen naar gelang malen (fijnste in mijn geval)
2. koffie in de cafetiere
3. water koken en af laten koelen naar ongeveer 80 graden
4. water toevoegen in de cafetiere
5. even 3 a 4 minuten laten trekken
6. de filter naar beneden duwen en je koffie is klaar.

Dat is hoe ik het nu doe, maar klopt dit een beetje? Of hebben jullie tips hoe
het beter zou kunnen?
Hier zie je wel een redelijke uitleg:
http://vanallesoverkoffie...-hoeveel-koffie-en-water/
Al zou ik het zetten maximaal 4 minuten laten duren, zodat het niet te bitter wordt. En water eerder richting de 85 dan 80. Onder de 80 wordt het al snel zuur. Ik kijk dan meer naar waardes die ik ken van aeropress/french press/opschenken....

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
NoepZor schreef op woensdag 09 september 2015 @ 16:25:
Ik heb momenteel douwe egberts bonen in de volautomaat, maar als ik de maalgraad op de fijnste stand instel wordt de koffie zuur. Waar ligt dit aan? Ik zet de koffie als "normale bak" met ongeveer 120-150 ml water (senseo formaat). Ik heb de maalstand nu op middel staan en dat geeft wel een acceptabel resultaat. Ik ben echter nog erg nieuwsgierig naar de smaak van verse bonen ten opzichte van de DE meuk. Welke boon is aan te raden om een lekkere kop te krijgen?
Yellow Bourbon doet het altijd goed bij nagenoeg iedereen :).
Ikzelf vind de Sidamo lekker momenteel, maar ken hem niet uit de volautomaat.

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
vhal schreef op zaterdag 12 september 2015 @ 21:00:
[...]

Laat svp mij eens weten welke standen je gebruikt voor filter. Bij de hogere standen komen de bonen nagenoeg ongeschonden eruit (bij wijze van :P )
Heeel herkenbaar inderdaad. Ik heb nu voor opschenken dit weekend stand 30 tot 32 gebruikt. En dan komen er enorme grove snippers uit, maar tegeljkertijd liep en smaakte de opschenkkoffie wel goed qua tijden/gewichten en uiteindelijke smaak. Goede versie koffie opschenken is blijkbaar met aardig grovere maling dan filterkoffie uit de supermarkt :P

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
Tacoos schreef op zondag 13 september 2015 @ 17:38:
Het kan snel gaan; er staat inmiddels een Rancilio Silvia in de keuken, die ik voor een zacht prijsje op marktplaats vond.
Ik kreeg van de verkoper het advies om het voorlopig bij een soort koffie te laten en daarmee te oefenen tot er een goeie bak koffie uitkomt.
Mijn vraag is nu: is de ene koffie vergevingsgezinder dan de andere en zo ja wat is dan een makkelijke koffie?
Ik heb (nog) geen bonenmaler dus moet t met gemalen koffie doen
Mja, dan hoef je het niet eens te proberen. Zonder maler valt er niets te proberen. Je hebt een fiets gekocht zonder banden en wil alvast even droog op het frame proberen of trappen een beetje lukt.....dat kan gewoon niet. Je grootste variabele is je maling, by far.

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
Zwerver schreef op maandag 14 september 2015 @ 14:20:
Waar kopen jullie tegenwoordig je bonen? Wil een paar zakjes Yellow Bourbon halen, maar zie even door de bonen het bos niet meer :)
Het goedkoopst zijn ze hier:
https://www.gebrand.nl/nl/producten/details/?prod=81
Maar die hebben wel 8,50 verzendkosten geloof ik

Normaal heeft Fascino ze ook, onder deze naam:
http://www.fascino-coffee...iebonen/brazil-santa-rita
Maar is nu uitverkocht.

Ik zou zelf denk ik even 2 kilo YB kopen bij gebrand.nl en 1,8kilo in de vriezer doen. In porties van max 200gr per zakje. Standaard ziplock diepvrieszakjes werkt prima :)

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
vhal schreef op zaterdag 12 september 2015 @ 21:00:
[...]

Laat svp mij eens weten welke standen je gebruikt voor filter. Bij de hogere standen komen de bonen nagenoeg ongeschonden eruit (bij wijze van :P )
Ho correctie van wat ik eerder zei. Hij stond niet op 30/32, maar op 22. En nu ik andere verhoudingen/tijden aanhoud om even te proberen staat hij nu op 13.

Ik gebruikte deze verhoudingen:
http://blackandbloom.nl/brewguides/hario-v60/
Nu heb ik hem wat fijner gezet en gaat hij straks nog wat fijner, richting standje 10. Dan wil ik kijken of ik 30a 32gram kan gebruiken met 500ml in ruim 3 minuten, richting 3,5 minuten ongeveer.

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
Raymond P schreef op maandag 14 september 2015 @ 19:42:
Gebrande bonen in de vriezer bewaren vond ik vroeger nog wel ok als er niet al te veel tijd overheen ging.
Nu trek ik dat (helaas) niet meer.
Klopt, je proeft het verschil, ik ook. Maar, mits na branden echt snel in de vriezer vind ik het acceptabel. Een zakje die een week lang open/dicht gaat per keer dat ik koffie zet krijgt dusdanig lucht erbij dat de smaak ook hard achteruit gaat. Dus het is voor mij kiezen tussen twee kwaden.

Ikzelf had gisteren een nieuwe koffie geprobeerd die ik nog niet kende, deze . Het zedadvies had ik niet gelezen verder, maar mijn machine stond nog op 92/93 graden omdat ik veel koffie daar lekker op vind. Maar deze kwam er zuur uit gisteren. 3 kopjes gezet, verschillende maling en doorloop geprobeerd, maar gisteren werd het niet lekker. En daarmee einde oefening en morgen weer proberen. Vandaag 1x opnieuw geprobeerd, bedacht wat ik proefde en wat niet. Goed gewogen en het eerste bakje na aanpassen was meteen zoveel lekkerder. Dan is het toch fijn dat je in tegenstelling tot in het begin niet meer oneindig hoeft te proeven en prutsen.
De eerste bak was sterk, zuur en miste nuance. Daarom temperatuur omhoog gedaan naar 94/95 graden, korte flush (korter dan anders) en een extractie die niet 1:1.5 a 2 is, maar 1:2.5 bijna. En de nuances kwamen terug, zoetigheid....en een super mondgevoel. Zo zacht en met dikke filmlaag in de mond die achter blijft.
Soms kijk ik naar mijn materiaal en zie ik toch wel een hoop geld staan en twijfel ik of ik het wel had moeten kopen (we zijn zeker niet rijk verder, dus dit is een kapitaaltje voor ons).....maar op momenten als dit wordt je weer blij en tevreden en weet je dat je echt vooruit gaat en het makkelijker en makkelijker gaat :)

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
Versteegrob schreef op woensdag 16 september 2015 @ 21:50:
[...]

Schrik wel van de bedragen maar misschien isndit normaal. Kan hij je koffie blind proeven uit welke maler die komt? Stel je budget is 600e, hoeveel geld reserveer je dan voor de maler? Dacht eerst 100e maar als ik dit zo lees meer dus. Wel erg leerzaam topic:)
Maler is echt veel belangrijker, maar gelukkig zijn horecamalers heeeel veel te koop online en die dingen zijn onverwoestbaar, dus een redelijk veilige koop. Ze zijn veelal erg smerig, dus het kost je een middagje koffie peuteren en poetsen, maar dan kan hij weer 20 jaar mee.

Ik zou, met beperkt budget, nooit een nieuwe maler kopen. Dat is zonde. Kijk tweedehands naar de volgende types:
Compak k6
Mazzer mini
Mazzer Super Jolly
Mazzer Major (zou mooi zijn, maar ga je niet vinden :P)
Fiorenzato T80
Macap M4

Allemaal malers die aangeboden worden voor rond de 200 euro...met een beetje afdingen en/of zoeken moet je het voor 150 euro ook kunnen vinden. Dan ga je schoonmaken en bestel je nieuwe maalschijven bij: kafko.nl en qua maler ben je dan perfect klaar.
Totale kosten maler zou je dan rond de 225 zitten max schat ik zo (150 machine, 50 euro schijven, 25 euro voor een goede lunch tijdens het poetsen).

Je espressomachine heeft dan ruwweg 400 euro budget. Daarvoor kan je nieuw shoppen en dan kan je goed een Gaggia Classic voor aanschaffen. Maar tweedehands is wederom een goede optie en kijk dan zeker naar een Vibiemme Domobar bijvoorbeeld. Die laatste is nieuw rond de 800 euro, maar mits netjes onderhouden is het geen probleem die tweedehands te kopen. En dan heb je weer echt een mooie stap omhoog vanaf eerder genoemde Gaggia Classic.

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
Versteegrob schreef op woensdag 16 september 2015 @ 22:02:
Hele waard volle informatie. Heb nu een Jura impressa s95 staan wat echt langzaam kapot gaat? Maken was iets van rond de €500 en hij zet geen eens espresso. Merk hoe meer ik lees hoe leuker ik het ga vinden vooral dat je alles zo mooi kan instellen. BBQ is ook een grote hobby en dit heeft er wel iets van weg.
Haha, mooi is dat. Ik heb de bbq ondertussen ook al als hobby. Het is gewoon leuk om van iets "dagelijks en bekends" iets bijzonders te maken. Bbq is net als koffie iets dat iedereen kent, maar maar weinig mensen echt goed doen.

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
Versteegrob schreef op woensdag 16 september 2015 @ 22:23:
[...]

Dat laatste lukt aardig. Net dit bazen artikel gelezen, misschien wat voor de OP?

http://www.koffiepraat.nl...viewtopic.php?f=50&t=3517

Nu dit topic eens goed lezen en is kijken naar een leuke tweedehands set, dat geeft de meeste bang For Bucks.

[...]

Smaak heb je ook! Wat een geweldige espresso machine. Zitten ook zieke makers bij, nieuw €800 maar zag er al eentje 2e hands voor €250,-
Uiteraard :). Heb zelf het pad ook bewandeld en vele horecamalers gehad en schoon lopen poetsen. Mijn mooiste koop op dat gebied was de Faema MC90, die Reiker nu heeft van dit forum. Die maler is echt top. Maar ik vond hem fysiek niet mooi en heb zodoende naast mijn Rocket V3 espressomachine een Quamar M80e maler geplaatst. Beauty's om te zien en dat vond mijn vriendin ook wel belangrijk.
Mocht ik nog eens een upgrade doen, dan wordt het een mazzer major electronic, dat blijft mijn high end droom :).

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
Versteegrob schreef op donderdag 17 september 2015 @ 10:09:
BBQ kan idd zoveel beter, draai heerlijke sessie van 12uur+ en dan lekker vlees injecteren, maximaal marineren, enz.

Ben aan het kijken voor een bonenmaler, is dit een goeie deal, lijkt mij wel.

Compak K-6 voor €160,- http://link.marktplaats.nl/m959506839
of
Mazzer Luigi Super Jolly voor €250,- http://link.marktplaats.nl/m966445979
Mazzer staat nog weer iets meer bekend als "tank" dan compak's en gezien de compak 14 jaar oud is en zijn geschiedenis onbekend is, zou ik denk ik voor de stuk nieuwere mazzer gaan. Een maler kan op zich 14 jaar prima overleven, met gemak zelfs. Maar als hij 14 jaar lang misbruikt is, kan hij wat minder soepel gaan lopen etc. En dan is een nagenoeg nieuwe Mazzer wel een mooiere keuze. In de kop zijn ze beiden even goed en heb ze ook beiden gehad. De Mazzer houd zijn waarde ook goed, die 250 euro krijg je er ook wel weer voor als je hem ooit gaat verkopen :)

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
Tektoon schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 22:49:
[...]

Wauw, de Himalaya is alvast erg lekker. Hij is wat aan de dunne kant, maar de smaak is heel uitgebreid.

Nomad, hoe bevalt de Encore tot nu toe? Op een schaal van 1 tot 10; hoe veel mis ik als ik deze maler voor m'n espresso gebruik? O-)
Je mist 10 uit 10 als je die voor espresso gebruik. Daar is die helemaal niet geschikt voor. Ik gebruik hem voor filter, daar is die perfect voor en krijgt hij een 9 als rapportcijfer :).
Maar de maler is niet traploos maar getrapt in verstelling en die stapjes zijn goed merkbaar. Zelfs als je de machine zo tuned dat hij fijn genoeg kan voor espresso, dan kan je alsnog niet precies genoeg de instellingen maken. Dus nee, dit is geen espressomaler!

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
Bracha25 schreef op zaterdag 19 september 2015 @ 14:35:
@Nomad, denk je dat een Baratza Encore een upgrade is t.o.v. een Porlex handmaler, voor filterkoffie en french press? In ieder geval qua hoeveelheid werk, maar proef ik het verschil ook denk je? Ik kan er met m'n kop niet bij, maar mijn vrouw vindt de voorgemalen koffie van de Lidl het lekkerst voor filterkoffie. Enige wat ze ongeveer net zo lekker vindt, maar dus niet lekkerder, is versgebrande Yellow Bourbon😳 Ik moet haar toch wat lekkerders voor kunnen schotelen dan dat van de Lidl😁
Grappig, ik heb de porlex hier, de baratza encore en een echte espresso maler (quamar m80e). En ruim 10 espressomalers gehad in de loop der jaren. De baratza encore, maar ook de porlex hebben beiden dusdanig grote vertanding (stappen in fijnheid/grofheid) dat je gewoon niet kan instellen hoe je je koffie wilt.
Zelfs mijn Quamar m80e heeft ondanks zijn kleine vertanding nog af en toe dat ik hem vervloek en ergens tussen in wil qua stand. Daarom vinden heel veel mensen het ook cruciaal dat een maler traploos verstelbaar is, zoals alle Mazzers bijvoorbeeld kunnen.

250 tot 300 euro is gewoon het minimum wat een nieuwe capabele maler kost. En of dat nu een Ascaso i-steel 1 is, of een Bezzera bb005....die zijn beiden prima.

Voor filter daarentegen (ik had in mijn hoofd dat je ook espresso wilde maken ernaast), als je het echt alleen daarvoor gebruikt is de baratza wel fijner dan de porlex. Dat hij electronisch is is zeker fijn, maar je hebt ook een stuk fijnere vertanding om wat meer standen en opties te proberen qua maling om ook je filter af te stellen. Want je kan van standje 10 tot rond de 25 prima filterkoffie zetten op de baratza, maar de smaak die eruit komt is toch wezenlijk anders.
De porlex heeft iets van 5 standjes voordat er iets dusdanig grofs uitkomt dat je geen lekker extractie meer krijgt. Dan is de Baratza een mooie aankoop en zeker goed genoeg om lekker te spelen met filterkoffies. Heb hem dan ook heel bewust gekozen, ook al was er best budget om meer uit te geven als dat meerwaarde had gegeven. :)

Gisteren mijn verjaardag gevierd met familie. En mijn familie is nogal cappuccino fan, dus ik heb gisteren bijna 3 liter aan melk verbruikt en 700 gram aan verse Yellow Bourbon. Ik had die boon een tijdje niet gehad (was verknocht aan Ethiopische bonen laatste tijd), maar wat is dat een lekkere boon zeg. Zoet, maar niet weeïg (als je snapt wat ik bedoel) en in cappuccino komt de melk en espresso beiden tot zijn recht. Mijn standaard pitcher is ongeveer 1,5 kops formaat, net niet genoeg voor 2 koppen. Daar werk ik normaal mee en dat ging goed. Maar heb ook een 1 liter kan, waar ik, zo blijkt gisteren wel weer, echt niets mee bak. Kreeg het niet goed ermee, dus ik ben doorgegaan met melkopschuimen per kopje...oj oj oj...dan ben je wel even bezig :P.
Had de quamar hopper vol geknikkerd met koffie, wat hem significant stiller doet malen en de timer functie werkt dan ook mooi nauwkeurig. Kon goed gebruik ervan maken. In 5,4 seconden had ik 17gram. En daarmee zette ik 40gram espresso in de cappuccino. Doordat de boon slechts 2 dagen geleden gebrand was kwam die er flink dik en lobbig uit, zo rond de 30 seconden extractie. Dat is ietwat aan de lange kant, maar dat kon die goed hebben :).
En de Rocket kan het goed bijhouden, kon niet merken dat hij power verloor of niet meer kon stomen of ....

Blij momentje met mijn spullen en een hoop visite die lofzangen deden over hun bakje :).

En rond het avondeten 2 beenhammen op de barbecue die in anderhalf uur low/slow gegaard werden tot 63 graden....om zo een smakelijk broodje te vormen bij een kop zelfgemaakte tomaten/groente-soep. Zo was de innerlijke mens weer tevreden dacht ik zo :P

Nomad wijzigde deze reactie 20-09-2015 14:21 (49%)

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
reiker schreef op zondag 20 september 2015 @ 15:50:
Hang er een meter tussen, dan weet je het over twee dagen ;)
Is te koop voor één of twee tientjes oid, en die is altijd nog wel een keer nuttig.
Eens.
Tegelijk zou ik zeggen, aan/uit is beter dan hele dag aan laten. Electrisch verwarmen gaat met hoge efficientie, dus weinig verlies. Dan is opwarmen/afkoelen altijd beter dan aan laten staan. Gemiddeld gezien gewoon minder verschil in warmte met omgeving, dus minder kosten.
Daarnaast gaf Kafko (waar mijn espressomachine vandaan komt) ook aan dat de machine het niet fijn vind om altijd aan te staan. Electronica warmt op en dat is ook niet goed zei hij. Dus aanzetten wanneer je hem gebruikt ipv permanent. En zo gebruik ik het ook :)

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
Bracha25 schreef op zondag 20 september 2015 @ 16:54:
[...]

thx! Tsja, ben nog zoekende. Ik neig erg naar een halfautomaat en losse maler. Maar zie mijn vrouw daar niet mee werken. Misschien is een halfautomaat waar ook een filter voor ESE servings in kan een oplossing. Kan zij die gebruiken als ik er niet ben. Maar goed, haar eerst maar zien te overtuigen dat dat ook lekkerder is ;)
Heb nog nooit ESE servings gehad, dus ik durf er weinig over te zeggen. Maar het voelt als senseo gaan zetten en dat is nooit goed :P. Maar die ESE zijn verpakt per stuk neem ik aan?

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
Bracha25 schreef op maandag 21 september 2015 @ 11:32:
[...]

Die zijn inderdaad per stuk. Hoe doen jullie vrouwen het hier allemaal dan? Gebruiken die allemaal de halfautomaat? Of zetten jullie altijd de koffie?
Misschien haar maar eens meenemen naar een barista workshop ;)
Ze drinkt geen koffie, het apparaat is er puur voor mij :P.
Tijdens verjaardagen e.d. gooi ik de hopper voller en werkt de timer echt perfect, zodoende zei ze zaterdag (vierde toen mijn verjaardag) dat met auto dosering van de maler het eigenlijk verder ook wel makkelijk was. En zij het ook wel zou kunnen. Dus binnenkort eens met haar aan de slag gaan en haar een mini-workshop geven.
Melk opschuimen ga ik haar niet zo snel leren denk ik, dat is stiekem best een hoop gedoe als je het nog niet kan. Maar espresso is al een mooie stap :) als ze dat kan.

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
<3 dat zijn de betere berichten. Nu mijn vriendin nog...gelukkig houd ze wel van gadgets en is dit glimmende ding op zich wel interessant voor haar. Binnenkort gewoon eens flink oefenen :)

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
bebopper schreef op maandag 21 september 2015 @ 16:05:
Is Iberital een goed merk voor een maler? Ben op zoek naar mijn eerste 2ehands setje. Mijn oog is nu gevallen op een Rancilio Silvia met een Iberital maler.
Nog nooit van gehoord. Vermoed dat het een rebranded maler is, dat zie je meer gebeuren.

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
Versteegrob schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 10:44:
Hoe maken jullie een keuze als je voor het eerst bonen besteld?

Mijn maler komt deze binnen. Nu eerst nog een espresso apparaat kopen maar ben alvast aan het kijken voor bonen alleen er is zoveel keuze, wow!

http://www.koffiecentrale...r-espresso-piston-machine

Hoe kan je als dikke leek hier een keuze in maken? Ga sowieso een pak uit de supermarkt halen, een pak bij een Simon Level en dan hier wat pakken bestellen. Ben benieuwd naar het verschil in kwaliteit. Dat schijn je met een goede maler en espresso goed te proeven,. Ook zonder 84mm schijven :)
De koffiecentrale verkoopt verse koffie onder de noemer: roostervers, dat is ook het enige tabblad waar ik naar zou kijken. De rest is oud en "rechtstreeks uit italië, bla bla"....ofwel, al maanden geleden gebrand en al het moois is er dan wel af.

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
Versteegrob schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 11:03:
Aha, hele goeie tip. Bij welke webshops bestel jij allemaal?
koffiestation.nl
gebrand.nl
koffielab.nl
fascino-coffee.net

Zo ongeveer in gelijke verhoudingen, bestel bij ze allemaal wel. Koffielab vooral voor filterbranding (ze hebben echt heerlijke koffie om op te schenken).
Koffiestation.nl is een lokale brander die ik graag af en toe stimuleer.
Gebrand.nl is groot en niet duur, daar bestel ik vaak 2 of 3 kilo en gaat het merendeel in de vriezer
Fascino-coffee vind ik net mooier branden voor espresso dan gebrand.nl En ze hebben fijne zakken.

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
Versteegrob schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 11:06:
[...]

Bookmark, zal de economie eens spekken :P
Pas op dat je niet teveel tegelijk bestelt, dan krijg je dat je je koffie pas weken/maanden later op hebt en daar wordt de koffie niet mooier van.
Zelfs in de vriezer blijft het niet eeuwig mooi of vers. Ik heb nu recent 3 kilo gekocht, maar ik wist dat ik binnen 2 weken ook wel richting de 2 kilo op ga krijgen, dan doe ik dat wel qua bestelling.

Als ik het niet binnen 2 weken op krijg, dan vries ik het in. En dan vries ik het uiteraard bij ontvangst meteen in, niet na die 2 weken :P

Nomad wijzigde deze reactie 22-09-2015 11:09 (6%)

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
Versteegrob schreef op donderdag 24 september 2015 @ 12:16:
Begin okt kijken voor de volgende drie apparaten

ECM Botticelli 2 € 200,-
Rancilio Silvia, weet ik niet
Vibiemme Domobar, €450,-

Ben benieuwd, vooral benieuwd naar het verschil tussen de eerste en derde.
De derde heeft natuurlijk een E61 en qua uiterlijk is deze natuurlijk het moeilijkste.
Ben ook benieuwd of ik verschil ga proeven in smaken.
Het hebben van een E61 en een 2x zo grote boiler maakt dat de Domobar echt een klasse hoger is. De E61 groep moet je je even in inlezen om te begrijpen waarom die zo fijn is. Maar in het kort is het een dusdanig groot blok metaal dat het heerlijk temperatuur stabiel is. En een grote boiler kan veel beter stoom leveren, of meerdere espresso's zetten. Dat is handig met bezoek, maar is ook handig als je nieuwe bonen afstelt en je even 2 of 3 bakjes wilt zetten.
De Domobar is een uitstekende koop, precies de reden waarom ik hem zelf ook had voordat ik een Rocket Cellini V3 kocht die ik nu heb. De Domobar voldeed compleet aan mijn wensen, behalve mijn eeuwige drang om beter te hebben :P. Sure, ik kan nu wel makkelijk tegelijk stomen en espresso zetten en dat gebruik ik ook wel.

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
Phuncz schreef op donderdag 24 september 2015 @ 17:13:
Hoe zit het met de opwarmtijden van die toestellen ? Grote boiler is leuk, maar als je een half uur van te voren moet wachten dat ze op temperatuur zijn en je bent hier niet van bewust, kan het wel eens zuur zijn afkomende van de pad-toestellen. Zo heeft mijn Gaggia Classic met zijn klein boilertje een 12-tal minuten nodig.
Zelfs mijn Rocket kan ik met een beetje flushen in 20 minuten ongeveer gereed hebben. Die heeft een 2 liter boiler. De groep is nog niet helemaal warm uit zichzelf na 15 minuten, de boiler dan allang. Door te flushen krijg je de groep ook op temperatuur.

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
don_appie schreef op zondag 27 september 2015 @ 22:14:
Ik las een paar posts geleden 'nIet stellen zonder te malen'. Wat wordt hiermee bedoeld? Tijdens het malen stellen alleen?
maler fijner zetten mag je alleen doen terwijl die maalt inderdaad

Pagina: 1 2 3 4 5

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True