Ik lees dat je met een enkele boiler zou moeten flushen om je zetgroep op de juiste temperatuur te krijgen. De boiler staat eigenlijk te heet, om vlot stoom te kunnen produceren. Als dat klopt dan is een dubbele boiler juist geschikt als je zelden cappucino maakt, helemaal als de stoom boiler uit kan.
Je hebt het over een warmtewisselaar. Die beschikt inderdaad ook maar over een boiler, met als kanttekening dat het water in de boiler uitsluitend is om mee te stomen. Het water dat gebruikt wordt om koffie te zetten, wordt uit de watertank door de boiler naar de zetgroep geleid en komt dus in de (te hete) boiler op temperatuur.TheekAzzaBreek schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 14:24:
Ik lees dat je met een enkele boiler zou moeten flushen om je zetgroep op de juiste temperatuur te krijgen. De boiler staat eigenlijk te heet, om vlot stoom te kunnen produceren. Als dat klopt dan is een dubbele boiler juist geschikt als je zelden cappucino maakt, helemaal als de stoom boiler uit kan.
Het is daarbij niet alsof het flushen een probleem vormt. Je laat het water een paar seconden doorlopen tot het rustig stroomt en niet meer stoomt, that's it.
Hoe herken ik de nieuwe E6 in de winkel? Mijn vader heeft de E8 besteld uit 2018 en ik wil nu zelf ook van de Nespresso af. Maar voor mezelf vind ik een E6 voldoende.Teus.espresso schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 11:39:
De Jura E8 van 2020 en 2018 zijn nagenoeg gelijk.
Grootste verschil is dat er meer verschillende producten keuzes via het hoofdscherm in het nieuwere model.
De E6 is wel net aangepast met een aantal verbeteringen. Die verbetering moeten nog komen naar de E8.
Meest opvallende is dat bij de nieuwste E6 er een stevigere versie van de G3 molen in zit.
Het nieuwe model heeft de toevoeging EB.BasvanS schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 16:41:
[...]
Hoe herken ik de nieuwe E6 in de winkel? Mijn vader heeft de E8 besteld uit 2018 en ik wil nu zelf ook van de Nespresso af. Maar voor mezelf vind ik een E6 voldoende.
Jura-artikelnummers van de E6 en E8 modellen:
(met link naar model op de Jura website en Tweakers Pricewatch)
E6 2020 (EB) Platinum artikelnummer 15376 (Jura)
E6 2020 (EB) Piano Black artikelnummer 15377 (Jura)
E6 2020 (EB) Piano White artikelnummer 15378 (Jura)
E6 2019 Platinum artikelnummer 15326 Pricewatch
E6 2019 Piano White artikelnummer 15327 Pricewatch
E8 2019 Platinum artikelnummer 15293 (Jura) Pricewatch
E8 2018 Chroom artikelnummer 15235 (Jura) Pricewatch
E8 2018 Platinum artikelnummer 15247 (Jura) Pricewatch
E8 2018 Dark Inox artikelnummer 15267 (Jura) Pricewatch
E8 2018 Piano White artikelnummer 15306 (Jura) Pricewatch
Het vijf cijferig artikel nummer (bv15376) staat zowel op de doos waar de machine inzit als onderop de E-serie. Er zijn geen uiterlijke verschillen tussen de EB en niet EB machines.
Zie nu bij de Duitse Otto een Dark Inox, de kleur die ik zoek, voor 719,-Teus.espresso schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 17:42:
Het vijf cijferig artikel nummer (bv15376) staat zowel op de doos waar de machine inzit als onderop de E-serie. Er zijn geen uiterlijke verschillen tussen de EB en niet EB machines.
Echt artikelnummer 15260 volgens het produkt blad op de site? Is dat dan 2018?
Flushing wordt ook geadviseerd voor mijn single boiler Rancilio. Op sites als coffeegeek wordt er nogal eens een punt gemaakt van de timing van de flush. Dat vind jij dus overdreven?Stellar schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 16:33:
[...]
Je hebt het over een warmtewisselaar. Die beschikt inderdaad ook maar over een boiler, met als kanttekening dat het water in de boiler uitsluitend is om mee te stomen. Het water dat gebruikt wordt om koffie te zetten, wordt uit de watertank door de boiler naar de zetgroep geleid en komt dus in de (te hete) boiler op temperatuur.
Het is daarbij niet alsof het flushen een probleem vormt. Je laat het water een paar seconden doorlopen tot het rustig stroomt en niet meer stoomt, that's it.
Ik kan er zelf niet over oordelen, nog nooit met iets beters dan de Rancilio gewerkt (maar dat gaat veranderen).
Flushen doe je im de stoom eruit te krijgen. Bij mij verschilt dat hoe lang dat is. Staat het apparaat erg lang aan, dan moet ik wat langer flushen.TheekAzzaBreek schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 19:00:
[...]
Flushing wordt ook geadviseerd voor mijn single boiler Rancilio. Op sites als coffeegeek wordt er nogal eens een punt gemaakt van de timing van de flush. Dat vind jij dus overdreven?
Ik kan er zelf niet over oordelen, nog nooit met iets beters dan de Rancilio gewerkt (maar dat gaat veranderen).
De Jura 15260 is een E6 Dark Inox met de g3 molen en druk toetsen naast het display.
Dat is het model zoals in productie sinds maart 2015.
Dat ze die nog verkopen!?Teus.espresso schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 19:53:
De Jura 15260 is een E6 Dark Inox met de g3 molen en druk toetsen naast het display.
Drie dingen. Productie datum is al snel 2 a 3 maanden voor markt introductie bij een geheel nieuw model.
En de modellen ervoor waren soms wel jaren nagenoeg ongewijzigd in de verkoop (S70, F90 en zelfs de Giga5) De ontwikkeling van koffie machines gingen jaren lang maar heel langzaam. Pas de afgelopen jaren zijn er steeds snellere wijzigingen.
En ik heb het over productie sinds... Niet de machine komt uit....Het is geen oude voorraad die verkocht wordt.
En de modellen ervoor waren soms wel jaren nagenoeg ongewijzigd in de verkoop (S70, F90 en zelfs de Giga5) De ontwikkeling van koffie machines gingen jaren lang maar heel langzaam. Pas de afgelopen jaren zijn er steeds snellere wijzigingen.
En ik heb het over productie sinds... Niet de machine komt uit....Het is geen oude voorraad die verkocht wordt.
Bij simpele thermostaat boilers is de temperatuur in de boiler niet super stabiel, en dan kun je op die manier een consistentere temperatuur krijgen. (boiler warmt op tot zeg 100 graden, en warmteelement gaat uit. Water koelt af tot 90 graden, en element spring weer aan, bij 100 weer uit, 90 weer aan, etc.)TheekAzzaBreek schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 19:00:
[...]
Flushing wordt ook geadviseerd voor mijn single boiler Rancilio. Op sites als coffeegeek wordt er nogal eens een punt gemaakt van de timing van de flush. Dat vind jij dus overdreven?
Heb je een single boiler machine met PID, dan zou de temperatuur wel stabiel moeten zijn, hooguit 1 graden verschil, en hoef je dat dus niet te doen.
Dual boiler kan zowel met een simpele thermostaat zijn, als met een PID. Heb je een dubbele boiler met simpele thermostaat, kan het alsnog nuttig zijn om te temperature-surfen (wat je denk ik bedoelt met het flushen). Wat je dan in feite doet is de boiler eerst volledig laten opwarmen, en als die dan uit klikt, zou de temperatuur op het maximum moeten zitten. Daarna is het een kwestie van timen, en als je dat iedere keer op de zelfde manier doet, zou de eindtemperatuur in theorie ook iedere keer gelijk moeten zijn.
Bij HX machines (al dan niet met PID) heb je in feite een heel klein reservoir dat het stromende (koude) water uit het reservoir richting de zetgroep opwarmt aan de stoomboiler (die in mijn geval een temperatuur heeft van 120 graden). Daarbij is het zo dat als het water in dat kleine reservoir stil staat, dat het dus ook richting de 120 graden gaat, en dus te warm is. Dan spoel je dat kleine reservoir dus even door, zodat het veel te hete water weg is, en je een normale warmtewisseling krijgt met een behoorlijk consistente eindtemperatuur.
Met mijn Profitec Pro 500 (ook een HX machine) schijnt dat flushen overigens niet nodig te zijn, althans niet gedurende de dag.
Reden dat het in dat apparaat niet nodig zou moeten zijn, is omdat het water niet daadwerkelijk stil staat, maar alsnog wordt rondgepompt via dat thermo siphon systeem; zie video rond 1:20. Weet niet of meerdere HX apparaten een vergelijkbaar systeem hebben, maar het is in elk geval niet standaard. Hij demonstreert ook een apparaat waar dus letterlijk stoom uit de zetgroep komt de eerste paar secondes.
Als ie volledig is afgekoeld, en dan weer is opgewarmd, dan is het overigens wel nodig met mijn machine. Volgens mij omdat er door het afkoelen en weer opwarmen dan lucht in de HX systeem zit, en dat moet er eerst even uit. Dat gezegd hebbende flush ik ook altijd de keren daarna even een paar secondes. Voor de zekerheid. Maar in theorie dus niet nodig.
[ Voor 0% gewijzigd door defusion op 08-07-2020 22:20 . Reden: zie ook onderstaande posts, mijn verhaal van de thermosiphon klopte niet 100% ]
Die thermosiphon die je beschrijft heeft volgens mij iedere E61...? Dat is juist hoe deze zo mooi stabiel zijn voor wat temperatuur betreft. Bij iedere E61 stroomt warm water boven de kop in, koelt af, zakt naar beneden, en dan weer terug de boiler is. Die natuurlijke stroming zit in de broeikop ingebouwd. Ik zou eigenlijk niet weten hoe de profitec juist daarin bijzonder is....defusion schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 22:16:
[...]
Met mijn Profitec Pro 500 (ook een HX machine) schijnt dat flushen overigens niet nodig te zijn, althans niet gedurende de dag.
Reden dat het in dat apparaat niet nodig zou moeten zijn, is omdat het water niet daadwerkelijk stil staat, maar alsnog wordt rondgepompt via dat thermo siphon systeem; zie video rond 1:20. Weet niet of meerdere HX apparaten een vergelijkbaar systeem hebben, maar het is in elk geval niet standaard.
Dat de video inderdaad toont dat een flush niet nodig heeft zal dus aan iets anders liggen dan aan de thermosiphon.
Hoewel ik geen HX heb, flush ik overigens nog steeds altijd voordat ik een espresso maak. Ik gebruik de flush om eventuele koffieresten van een vorig shot weg te spoelen (over het algemeen maak ik het na ieder shot even schoon, maar wie weet mis je wat), en gebruik het water om mijn kopje alvast voor te verwarmen terwijl ik mijn portafilter prep.
Ook dit is een voordeel van Eureka malers. Deze kunnen worden schoongemaakt zonder de maalstand te verliezen. Alleen de onderste maalschijf beweegt namelijkWidow schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 12:38:
[...]
Meestal is 12 stappen vanaf het nulpunt een beetje mijn beginpunt als ik de maler opnieuw moet instellen na onderhoud of iets dergelijks.
6 schroeven loshalen en je hebt zicht op de onderste maalschijf, even maalkamer stofzuigen/afstoffen, bovenste maalschijf terugplaatsen, alles sluiten en hij kan er weer tegenaan.
De PID van de Profitec werkt erg goed. Door de PID warmt de boiler steeds in korte cycli op.bermuda1980 schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 23:16:
[...]
Dat de video inderdaad toont dat een flush niet nodig heeft zal dus aan iets anders liggen dan aan de thermosiphon.
Overigens ben ik het met je eens, flushen is sowieso verstanding om koffieresten weg te krijgen.
[ Voor 26% gewijzigd door MGSNK op 09-07-2020 05:42 ]
Our life and death are the same thing. When we realize this fact, we have no fear of death anymore, nor actual difficulty in our life
Heb het nog eens nagelezen, en schijnt inderdaad niet door de thermosiphon op zich te komen, maar door die goed te implementeren/tunen, waarbij de temperatuur dus op het gewenste punt komt en ook blijft. Dat hebben ze kennelijk erg goed voor elkaar gekregen.bermuda1980 schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 23:16:
[...]
Ik kan in ieder geval bevestigen dat er ook na een paar uur idle er geen borrelend/stomend water uit komt zoals in het filmpje wel laat zien met een ander apparaat.
Alles heeft te maken met de warmteopslag in het apparaat zelf. Een heat exchanger en zeker een horeca machine (zoals mijn Nuova Simonelli) heeft bijna 4 liter aan boiler water en een zware warmtewisselaar. Zelfs met pressostaat en 4 graden verschil in mijn boiler, uit zich dat nauwelijks in de temperatuur van het water in de zetgroep. Natuurlijk, je moet flushen om de stoom eruit te krijgen. Maar daarna loopt de temperatuur van het water uit de machine hooguit met een graad terug, al laat je hem een minuut doorlopen.TheekAzzaBreek schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 19:00:
[...]
Sterker nog, het duurt bij mij even om tot een graad of 93 tot 94 te komen, waarbij een kleinere machine na een flush snel de neiging heeft om onder de ideale temperatuur te zakken, met een prosumer HX machine kan het hard gaan:
https://www.wholelattelov...flow%20from%20the%20spout.
Een PID geregelde single boiler machine die direct water uit de boiler geeft zou niet uit mogen maken. Na flushen is alle water uit de boiler op de juiste temperatuur.
[ Voor 14% gewijzigd door __fred__ op 09-07-2020 09:43 ]
Interessante discussie.
Mijn wens machine wordt nu: single boiler / E61 / PID (ik doe zelden iets met stoom). Heeft iemand aanraders?
Hiermee komt een betere molen binnen budget. In mijn I-Steel blijft te veel koffie hangen en is lastig schoon te maken. Ik denk aan een Baratza 270 of een Niche.
Mijn wens machine wordt nu: single boiler / E61 / PID (ik doe zelden iets met stoom). Heeft iemand aanraders?
Hiermee komt een betere molen binnen budget. In mijn I-Steel blijft te veel koffie hangen en is lastig schoon te maken. Ik denk aan een Baratza 270 of een Niche.
Eureka mignon specialita mag op dat lijstje niet ontbreken. Die heb ik nu.
Stiller dan de baratza, en je hoeft er geen maanden op te wachten zoals de niche.
Was de niche beter verkrijgbaar had ik die misschien gekocht.
Als geluid je niet veel uit maakt kun je inderdaad net zo goed (misschien wel beter) voor de baratza gaan. Geluid is voor mij wel belangrijk, vooral omdat in ons appartement er maar 1 deur tussen keuken en slaapkamer zit, en ik 's ochtends liefst zo min mogelijk herrie maak.
Denk dat je met alle 3 geen verkeerde keus kunt maken.
Stiller dan de baratza, en je hoeft er geen maanden op te wachten zoals de niche.
Was de niche beter verkrijgbaar had ik die misschien gekocht.
Als geluid je niet veel uit maakt kun je inderdaad net zo goed (misschien wel beter) voor de baratza gaan. Geluid is voor mij wel belangrijk, vooral omdat in ons appartement er maar 1 deur tussen keuken en slaapkamer zit, en ik 's ochtends liefst zo min mogelijk herrie maak.
Denk dat je met alle 3 geen verkeerde keus kunt maken.
[ Voor 43% gewijzigd door defusion op 09-07-2020 11:32 . Reden: Naar aanleiding van opmerking hieronder ]
Is de ECM Classika II dan iets voor je? Hier een combi deal aanbieding waarbij de Baratza Sette 270Wi 25% korting geeft.TheekAzzaBreek schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 10:25:
Interessante discussie.
Zelf gebruik ik ook een ECM machine, maar persoonlijk kies ik liever een rotatiepomp, ten opzichte van vibratiepomp. @defusion heeft wel gelijk dat de Baratza molen meer geluid maakt. Wat betreft kwaliteit zijn ze wel goed vind ik.
@defusion : Dank.
Ik was op de Baratza uitgekomen door het verticale pad dat het maalsel neemt, daardoor blijft er vrijwel geen maalsel achter. O.a. wholelattelove is er om die reden lyrisch over. Geluid is niet zo'n punt.
@Cafecito : Ook dank, de Classica gaat op de shortlist.
Rotatiepomp wordt ook overwogen, maar dan vooral voor de mogelijkheid hem op het water aan te sluiten, en dan speciaal om er een waterfilter tussen te hangen. 8 DH hier.
Ontkalken is geen enorme klus, maar het duurt me altijd te lang voor de koffie weer op smaak is.
Ik was op de Baratza uitgekomen door het verticale pad dat het maalsel neemt, daardoor blijft er vrijwel geen maalsel achter. O.a. wholelattelove is er om die reden lyrisch over. Geluid is niet zo'n punt.
@Cafecito : Ook dank, de Classica gaat op de shortlist.
Rotatiepomp wordt ook overwogen, maar dan vooral voor de mogelijkheid hem op het water aan te sluiten, en dan speciaal om er een waterfilter tussen te hangen. 8 DH hier.
Ontkalken is geen enorme klus, maar het duurt me altijd te lang voor de koffie weer op smaak is.
Defusion en Fred hebben het intussen al uitgebreider besproken dan ikTheekAzzaBreek schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 19:00:
[...]
Ik heb indertijd gekozen voor de Eureka Specialita, omdat er op de verschillende forums twijfel bestaat over de betrouwbaarheid van de Sette 270 op de langere termijn. Er zitten blijkbaar relatief veel garantiegevallen tussen.
Voor de vol-automaat eigenaren; welke 'maalgraad' hanteren jullie ?
Ik ben erg zoekende en vind de koffie een 'wrange' na-smaak hebben. Wat ik lastig vind is dat je de maler niet in 1x van 0 naar 10 of andersom kan doen en zo de verschillen te proeven. Ik heb de molen nu op 4 (van 10 staan) waarbij 1 het fijnst is en 10 het grofst.
Ik ben erg zoekende en vind de koffie een 'wrange' na-smaak hebben. Wat ik lastig vind is dat je de maler niet in 1x van 0 naar 10 of andersom kan doen en zo de verschillen te proeven. Ik heb de molen nu op 4 (van 10 staan) waarbij 1 het fijnst is en 10 het grofst.
Die van mij staat op z'n fijnst en zou eigenlijk nog wat fijner kunnen als ik kijk naar de crema-laag en de doorlooptijd.Len020 schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 15:40:
Ik heb wat belletjes in de creme laag, zegt dat nog iets speciaals ?
Normaal gesproken zou je dan de maler fijner moeten zetten.Len020 schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 16:55:
Ik heb wat belletjes in de creme laag, zegt dat nog iets speciaals ?
wat ik apart vind is dat ik vrijwel overal lees dat als de maalgraad eerder fijn dan grof moet zetten, maar op de site van Jura zeggen ze bij donker gebrande bonen juist op grof. Wat zou daar het idee achter zijn? wordt namelijk niet toegelicht waarom dat zou moeten...Smultie schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 16:57:
[...]
Normaal gesproken zou je dan de maler fijner moeten zetten.
Dat kan duiden op tè vers gebrande bonen. Dan zijn belletjes normaal, tot <5 dagen na branddatum. Of (te) ruime afstand tussen portafilter en kopje, waardoor de koffie vrij hard in t kopje land. Al zijn enkele belletjes ook normaal hoorIk heb wat belletjes in de creme laag, zegt dat nog iets speciaals ?
Ik ben ook nog een beetje zoekende. Wat voor bonen gebruik je en hoe vers zijn ze? Ik heb mijn Jura ook ongeveer op 3/4de staan kwa maalgraad. Nu weer nieuwe koffie (6 verschillende types) dus wordt weer uitproberen. Gisteren gebrand, morgen of overmorgen in de machine. Het eerste beetje dan. De 1.5kg gaat hopelijk wel een maandje meeLen020 schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 15:40:
tot op heden heb ik diverse bonen uit de supermarkt; zodra ik er wat meer wijs in ben wil ik wel wat duurdere bonen proberen maar dat zou nu zonde zijn aangezien er ook nog weleens een kopje verspilt wordt.Torgo schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 20:29:
[...]
Ik ben ook nog een beetje zoekende. Wat voor bonen gebruik je en hoe vers zijn ze? Ik heb mijn Jura ook ongeveer op 3/4de staan kwa maalgraad. Nu weer nieuwe koffie (6 verschillende types) dus wordt weer uitproberen. Gisteren gebrand, morgen of overmorgen in de machine. Het eerste beetje dan. De 1.5kg gaat hopelijk wel een maandje mee
Je zou kunnen kiezen voor Budget Koffie van Fascino! Helemaal niet duur en je krijgt toch vers gebrande koffie. Eventueel kun je nog overstock koffie proberen.
Verwarming: Daiking Altherma Hybride 8kW met vloerverwarming & Jaga Strada radiatoren § Domotica Domoticz, Z-wave, Hue, Slimme meter § Audio/HT Linn Majik DSM, Linn Majik 140, Apple TV 4K, Sony PS4 Pro
Ik heb twee video's bijgevoegd, volgens mij is de in video #1 de stoom krachtiger dan in video #2vinpower schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 11:34:
[...]
Ik denk niet dat je stoom krachtiger is maar dat je techniek verbeterd!
#Video 1
#Video 2
Het lijkt erop dat in video twee soms heel kort (halve seconde?) de stoom even krachtig wordt maar dan ook weer terugvalt. De machine staat in beide situaties +/- 10 minuten aan voordat ik ga stomen.
Edit: Nu het apparaat 15 minuten aan, resultaat is veel beter. Ik vermoed dat we wat meer geduld moeten hebben.
[ Voor 13% gewijzigd door Rednas_N op 10-07-2020 14:15 ]
Just do it.
Ah in had het eerder anders gelezen. Maar klinkt logisch, wanneer het thermkblock warmer is en kan je stabieler meer stoom afgeven.
Vandaag meteen het ‘speciaalste’ pak bonen uit het proef pakket in de machine gestopt. Op de één na fijnste maalgraad. Overdag als koffie gedronken en net als Espresso. Heerlijk en niet bitter. Zou eigenlijk nog wel één of twee espresso’tjes willen maar dan slaap ik niet meer 🙂.Len020 schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 08:40:
[...]
tot op heden heb ik diverse bonen uit de supermarkt; zodra ik er wat meer wijs in ben wil ik wel wat duurdere bonen proberen maar dat zou nu zonde zijn aangezien er ook nog weleens een kopje verspilt wordt.
https://www.brandzaak.nl/cuba-serrano-superior
Zo fijn qua maling nog niet geprobeerd. Vandaag wel ervaren dat een grote maling zurig wordt. Dat is sowieso niet mijn smaak. Nu maar op z’n fijnst eens proberen.Torgo schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 20:38:
[...]
Vandaag meteen het ‘speciaalste’ pak bonen uit het proef pakket in de machine gestopt. Op de één na fijnste maalgraad. Overdag als koffie gedronken en net als Espresso. Heerlijk en niet bitter. Zou eigenlijk nog wel één of twee espresso’tjes willen maar dan slaap ik niet meer 🙂.
https://www.brandzaak.nl/cuba-serrano-superior
Kreeg op brandzaak.nl een melding dat ze momenteel niet in staat zijn om bonen te branden...
Vrijdag besteld. Kreeg net dit mailtjeduderuud schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 09:51:
Kreeg op brandzaak.nl een melding dat ze momenteel niet in staat zijn om bonen te branden...
Hier een nieuwsartikel... Hoop dat de schade meevalt, ben altijd erg tevreden met Brandzaak.Beste klant,
Wij sturen u deze email omdat u bij Brandzaak een bestelling heeft geplaatst. Helaas moeten wij mededelen dat wij deze bestelling niet kunnen leveren. De reden hiervoor is dat wij afgelopen vrijdagavond te maken hebben gehad met een brandsituatie in de branderij. Wij hebben ons productieproces hierdoor tot nader order stilgelegd. Wij doen er alles aan om onze processen zo snel mogelijk weer te hervatten zodat u de dienstverlening kunt verwachten als vanouds. Het volledige bestelbedrag is inmiddels teruggeboekt op het rekeningnummer waaruit de initiële betaling heeft plaatsgevonden. Houd u er rekening mee dat dit, afhankelijk van de verwerkingstijd van uw bank, enkele werkdagen kan duren voor het wordt bijgeschreven op uw rekening.
Wij betreuren de situatie enorm en excuseren ons voor het ongemak.
Hartelijke groeten van je koffiebranders,
Harun & Sefa
Brandzaak Klantenservice
t: 010-2109970
w: www.brandzaak.nl
https://www.mediatv.nl/br...singaporestraat-rotterdam
[ Voor 13% gewijzigd door evleerdam op 12-07-2020 14:29 ]
It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.
Brand in de zaak van Brandzaak, het kon niet ironischer...evleerdam schreef op zondag 12 juli 2020 @ 14:08:
[...]
Vrijdag besteld. Kreeg net dit mailtje
[...]
Hier een nieuwsartikel... Hoop dat de schade meevalt, ben altijd erg tevreden met Brandzaak.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wat sneu 🙁. Ik hoop niet dat al die mooie koffie bonen verloren zijn gegaan, dat zou zo zonde zijn.evleerdam schreef op zondag 12 juli 2020 @ 14:08:
[...]
Vrijdag besteld. Kreeg net dit mailtje
[...]
Hier een nieuwsartikel... Hoop dat de schade meevalt, ben altijd erg tevreden met Brandzaak.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wat sneu voor Brandzaak! Ik wilde daar net een nieuwe batch bestellen, maar helaas gaat dat even niet door. Heeft iemand hier een tip voor een goed alternatief voor heerlijke bonen die je online kunt bestellen?
Ik ben zelf erg tevreden over cafedujour.nl. Een kilo bonen kost ongeveer 16 euro (incl verzendkosten) en is maximaal een week geleden gebrand.Lan Mandragoran schreef op maandag 13 juli 2020 @ 09:50:
Wat sneu voor Brandzaak! Ik wilde daar net een nieuwe batch bestellen, maar helaas gaat dat even niet door. Heeft iemand hier een tip voor een goed alternatief voor heerlijke bonen die je online kunt bestellen?
Garmin Fenix 6XPro + HRM-Run | hardlopen | Garmin Connect | RopaRun Team 264
Kijk even in de startpost. Daar staat een lijstje met wat we Shops en prijs indicatie.Lan Mandragoran schreef op maandag 13 juli 2020 @ 09:50:
Hangt een beetje van je budget af, maar wij hebben besteld bij;Lan Mandragoran schreef op maandag 13 juli 2020 @ 09:50:
- Keen Coffee (al meerdere malen wereldkampioen geworden met hun bonen. Daar is de prijs ook wel naar, maar hun koffie; O..M...G..)
- Blommers
- Peeze
Wat erg voor Brandzaak, bestel daar altijd en het is altijd goed.
Giraffe Coffee heeft ook hele goede bonen maar is wel erg duur.
Giraffe Coffee heeft ook hele goede bonen maar is wel erg duur.
Qua espresso bonen:
- Bocca heeft ook echt ontzettend goede bonen voor een eerlijke prijs.
- Fascino doe je ook geen slechte aankoop bij.
Wil je iets wat gewoon goed smaakt en betaalbaar is, dan kan ik de Caffè Martella Maximum Class aanraden, te koop bij van Pommeren, ongeveer 20.90 euro voor een kilo.
- Bocca heeft ook echt ontzettend goede bonen voor een eerlijke prijs.
- Fascino doe je ook geen slechte aankoop bij.
Wil je iets wat gewoon goed smaakt en betaalbaar is, dan kan ik de Caffè Martella Maximum Class aanraden, te koop bij van Pommeren, ongeveer 20.90 euro voor een kilo.
Our life and death are the same thing. When we realize this fact, we have no fear of death anymore, nor actual difficulty in our life
Ik raad Kaan koffie aan: https://www.kaankoffie.nl/Lan Mandragoran schreef op maandag 13 juli 2020 @ 09:50:
Ik ben fan van de Quattro Doppio van de 4 heerlijkheden in Leerdam
Ik kende het niet, maar volgens mij klopt het niet wat je zegt. Ze hebben wel een koffie die twee jaar in de top 6 eindigde (de El Diamante Azur) van het World Barista Championship, maar volgens mij is het niet hun eigen brouwsel. Degene waar ze naar refereren komt uit Zwitserland.Kraz schreef op maandag 13 juli 2020 @ 10:26:
- Keen Coffee (al meerdere malen wereldkampioen geworden met hun bonen. Daar is de prijs ook wel naar, maar hun koffie; O..M...G..)
Er is wel een Nederlandse barista die ook goed scoorde de afgelopen jaren en dat is Lex Wenneker van https://friedhats.com/pages/shop
Ik ben als vijftiger opgegroeid met een schepje Buisman in de filterkoffie. Het bestaat nog steeds. Wikipedia schrijft er het volgende over: "Het is een koffietoevoegsel bestaande uit gebrande, gekaramelliseerde glucosestroop en melasse". Volgens de verpakking maakt het koffie pittiger en lekkerder. Zover ik weet, wordt dit produkt door de eindgebruiker niet toegevoegd aan vers gemalen koffie tbv bijv. espresso of cappuccino. Ik ben benieuwd hoe de lezers van dit forum dit produkt al dan niet kennen, gebruiken en of waarderen. Heeft dit produkt bestaansrecht omdat bijv. bij het branden van de koffiebonen er suikers verloren gaan, of is het zwart-wit gesteld alleen marketing...
[ Voor 0% gewijzigd door adjep07 op 18-07-2020 15:31 . Reden: taalkundige correctie ;-) ]
Dat 'gebrande' klinkt leuk, maar Buisman is volgens mij nog wat erger. Het is eerder 'verbrande' suiker. In tijde van koffieschaarste of toen koffie gewoon te duur was, werd dit (imho tegenwoordig overbodige en smerige) goedje toegevoegd om een slappe bak toch wat 'pit' te geven.
Als je anno 2020 nog Buisman in je koffie gooit, zeker wanneer die koffie wordt gezet met mooie versgemalen bonen van een goede koffiebrander, ben je echt een barbaar.
Het verhaal dat er bij het branden suikers verloren gaan, is pure marketing. Als je per se suikers binnen wilt krijgen, dan gooi je gewoon zoals menig Italiaan een flinke schep suiker in je koffie. Al is dat wat mij betreft ook zonde.
Volgens mij maken ze tegenwoordig allerlei andere producten om koffie te 'verbeteren', maar als je gewoon goede koffiebonen gebruikt, is dat nergens voor nodig. Het zal vast helpen om slappe Senseo wat 'bite' te geven, dat wel. Maar Senseo hoort niet in dit topic.
Als je anno 2020 nog Buisman in je koffie gooit, zeker wanneer die koffie wordt gezet met mooie versgemalen bonen van een goede koffiebrander, ben je echt een barbaar.
Het verhaal dat er bij het branden suikers verloren gaan, is pure marketing. Als je per se suikers binnen wilt krijgen, dan gooi je gewoon zoals menig Italiaan een flinke schep suiker in je koffie. Al is dat wat mij betreft ook zonde.
Volgens mij maken ze tegenwoordig allerlei andere producten om koffie te 'verbeteren', maar als je gewoon goede koffiebonen gebruikt, is dat nergens voor nodig. Het zal vast helpen om slappe Senseo wat 'bite' te geven, dat wel. Maar Senseo hoort niet in dit topic.
Punctuality is the politeness of kings
Ik ken het nog wel, maar van lang geleden.
Het had waarschijnlijk wel nut bij de koffie die destijds verkrijgbaar was, net zoals de snuif zout die mijn oma in het koffiefilter deed. We hadden een potje in huis om nostalgische redenen: het deed mijn vader denken aan de cichorei- en eikeltjeskoffie uit de oorlog, maar hij gebruikte het niet.
Het had waarschijnlijk wel nut bij de koffie die destijds verkrijgbaar was, net zoals de snuif zout die mijn oma in het koffiefilter deed. We hadden een potje in huis om nostalgische redenen: het deed mijn vader denken aan de cichorei- en eikeltjeskoffie uit de oorlog, maar hij gebruikte het niet.
In het grootste gedeelte van Spanje is dit nog steeds de normaalste zaak. Al gebeurd dat al tijdens het branden van de koffie. Inderdaad ook vanwege de vroegere (Franco) periode waarbij er een schaarste aan koffie was. (Ver-)brande suiker is zwaarder en daardoor had je minder koffie nodig voor een verpakking van 1Kg koffie.adjep07 schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 11:29:
Ik ben als vijftiger opgegroeid met een schepje Buisman in de filterkoffie. Het bestaat nog steeds. Wikipedia schrijft er het volgende over: "Het is een koffietoevoegsel bestaande uit gebrande, gekaramelliseerde glucosestroop en melasse". Volgens de verpakking maakt het koffie pittiger en lekkerder. Zover ik weet, word dit produkt door de eindgebruiker niet toegevoegd aan vers gemalen koffie tbv bijv. espresso of cappuccino. Ik ben benieuwd hoe de lezers van dit forum dit produkt al dan niet kennen, gebruiken en of waarderen. Heeft dit produkt bestaansrecht omdat bijv. bij het branden van de koffiebonen er suikers verloren gaan, of is het zwart-wit gesteld alleen marketing...
De mensen zijn zo gewend geraakt aan deze smaak, dat het daar in de meeste gevallen nogsteeds zo verkocht wordt. Net zoals iemand die hier vele jaren Douwe Egberts drinkt, moeilijk te overtuigen is om voor lichtere branding specialty koffie te kiezen.
Iets subjectiefs als feit presenteren ("lekkerder") marketing. Het gaat er maar net om met wat voor koffie je begint: Als je met beroerde koffie begint wordt die vast "lekkerder" maar je zou ook "minder vies" kunnen zeggen. Als je met een goede koffie begint ben ik bang dat Buisman de koffie juist geen goed zal doenadjep07 schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 11:29:
Ik ben als vijftiger opgegroeid met een schepje Buisman in de filterkoffie. Het bestaat nog steeds. Wikipedia schrijft er het volgende over: "Het is een koffietoevoegsel bestaande uit gebrande, gekaramelliseerde glucosestroop en melasse". Volgens de verpakking maakt het koffie pittiger en lekkerder. Zover ik weet, word dit produkt door de eindgebruiker niet toegevoegd aan vers gemalen koffie tbv bijv. espresso of cappuccino. Ik ben benieuwd hoe de lezers van dit forum dit produkt al dan niet kennen, gebruiken en of waarderen. Heeft dit produkt bestaansrecht omdat bijv. bij het branden van de koffiebonen er suikers verloren gaan, of is het zwart-wit gesteld alleen marketing...
Had er nog nooit van gehoord. Maar wel geniale marketing:
https://www.koninklijkebuisman.nl/buisman-classic-aroma
Gebruik één vol theelepeltje voor 8 kopjes koffie. Wordt uw koffie iets té pittig?
Dan gebruikt u gewoon wat minder koffie.
Dus als de koffie te pittig is, niet minder buisman, maar minder koffie gebruiken!
Tip! Met Buisman Classic Aroma kunt u geld besparen. Met een schepje Buisman heeft u namelijk veel minder dure filterkoffie nodig om van een krachtig kopje koffie te genieten.
Het is dus nog goedkoper ook!!
https://www.koninklijkebuisman.nl/buisman-classic-aroma
Gebruik één vol theelepeltje voor 8 kopjes koffie. Wordt uw koffie iets té pittig?
Dan gebruikt u gewoon wat minder koffie.
Dus als de koffie te pittig is, niet minder buisman, maar minder koffie gebruiken!
Tip! Met Buisman Classic Aroma kunt u geld besparen. Met een schepje Buisman heeft u namelijk veel minder dure filterkoffie nodig om van een krachtig kopje koffie te genieten.
Het is dus nog goedkoper ook!!
It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.
Ik had er nog nooit van gehoord (ik ben van 85), maar het klinkt niet als iets wat ik uberhaupt zou proberen. Als ik iets niet in mijn koffie hoef, is het wel zoetheid. En daarbij is het ook nog eens gewoon niet goed voor je.
:strip_exif()/f/image/hWaIIyx4DJBupP01DnaNEi8K.jpg?f=fotoalbum_large)
Hij is er
(Ja, het is een smeerboel
[ Voor 3% gewijzigd door 418O2 op 15-07-2020 15:48 ]
Hey, dat is exact de espressomachine die ik ook heb. En ja, je mag hem zeker schoonmaken, eigenlijk gisteren al.
zal hem vanavond even poetsengop1 schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 15:52:
Hey, dat is exact de espressomachine die ik ook heb. En ja, je mag hem zeker schoonmaken, eigenlijk gisteren al.
Heb bij keen koffie besteld aan begin deze week maar geen koffie en geen contact. Ze zouden ma wo en vrij branden en verzenden maar ma besteld en nog niets...Kraz schreef op maandag 13 juli 2020 @ 10:26:
[...]
Hangt een beetje van je budget af, maar wij hebben besteld bij;
- Blommers
- Peeze
Geduld!Teknix1982 schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 18:20:
[...]
Heb bij keen koffie besteld aan begin deze week maar geen koffie en geen contact. Ze zouden ma wo en vrij branden en verzenden maar ma besteld en nog niets...
Grote kans dat ze vandaag verzenden. Wordt verzonden via ups. Misschien mailtje in spam?
Ik kreeg de koffie vorige week op vrijdag binnen iig.
Ze zijn tijdens COVID-19 periode 3x per week gaan verzenden ipv 1x. Wellicht zijn ze weer terug op oude schema.
Weet niet welke je hebt besteld, maar ik vind het het wachten waard.
Ook zijn we natuurlijk gruwelijk verwend met het <24h thuisbezorgd principe.
Ik twijfel bij andere branders wel eens of de stickers op de verpakking wel kloppen..
Ik had zelfde qua idee.Kraz schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 18:26:
[...]
Geduld!
Grote kans dat ze vandaag verzenden. Wordt verzonden via ups. Misschien mailtje in spam?
Ze zijn tijdens COVID-19 periode 3x per week gaan verzenden ipv 1x. Wellicht zijn ze weer terug op oude schema.
Ook zijn we natuurlijk gruwelijk verwend met het <24h thuisbezorgd principe.![]()
Ik twijfel bij andere branders wel eens of de stickers op de verpakking wel kloppen..
Zelf Dinsdag net voor 1400 besteld, woensdag is t verstuurd en zou vandaag bezorgd worden was zelf alleen niet thuis.
Ik bestelde afgelopen maandag bij Blommers een zakje boontjes en kon kiezen voor de gratis 'bakfiets levering'. Anderhalf uur later had ik verse koffie.Kraz schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 18:26:
[...]
Ook zijn we natuurlijk gruwelijk verwend met het <24h thuisbezorgd principe.
Ideaal
Punctuality is the politeness of kings
Normaliter geduldig maar had koffie nodig en bestel altijd bij brandzaak maar dat kon deze week niet meer wegens de bekende omstandigheden. Daar was de bestellingen altijd strak geregeld. Maar zal nog even geduld hebben. Maar op hun site staat bij shipping condities nog steeds dat ze ma wo en vr verzenden. Heb deze besteld: Sample box: four of our best espresso - 4x250 gramsKraz schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 18:26:
[...]
Geduld!
Ook zijn we natuurlijk gruwelijk verwend met het <24h thuisbezorgd principe.![]()
Niets in spam of ongewenste mail.
Maar even tijdelijk een andere kopen.
Ik bijna t zelfde alleen de filter variantTeknix1982 schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 20:19:
[...]
Normaliter geduldig maar had koffie nodig en bestel altijd bij brandzaak maar dat kon deze week niet meer wegens de bekende omstandigheden. Daar was de bestellingen altijd strak geregeld. Maar zal nog even geduld hebben. Maar op hun site staat bij shipping condities nog steeds dat ze ma wo en vr verzenden. Heb deze besteld: Sample box: four of our best espresso - 4x250 grams
Niets in spam of ongewenste mail.
Maar even tijdelijk een andere kopen.
Vraagje. Mijn iets meer dan 3 jaar oude Melitta cafeo solo lijkt aan zijn einde. Ik krijg de zetgroep niet terug de machine in (al heel veel keer een reset van de stand geprobeerd). Zijn er nog aanraders van +/- 300,-. Ik zou niet snel weer een melitta kopen maar ik vind het apparaat wel mooi en compact. Er komt ook nog eens lekkere koffie uit. Melkopschuimer heb ik los.
inmiddels het hele apparaat open gemaakt. Er was een pinnetje afgebroken waar het sensorknopje aan zit die het apparaat verteld of de zetgroep er in zit. Secondelijm did the trick
inmiddels het hele apparaat open gemaakt. Er was een pinnetje afgebroken waar het sensorknopje aan zit die het apparaat verteld of de zetgroep er in zit. Secondelijm did the trick
[ Voor 20% gewijzigd door thejoker80 op 17-07-2020 16:39 ]
Lelit Mara X besteld deze week. Momenteel uitverkocht, maar in augustus komt weer een batch binnen. Kan niet wachten.
Mijn oude cellini heeft al plaatsgemaakt en in de tussentijd draait de cafetière: beetje een vakantiegevoel.
Mijn oude cellini heeft al plaatsgemaakt en in de tussentijd draait de cafetière: beetje een vakantiegevoel.
De eureka bevalt erg goed. Heel stil, consistent in de maling. Enige is dat het lastig is om de koffie goed in de houder te krijgen, zal toch zo'n opzetstukje moeten hebben om te voorkomen dat er wat koffie naast valt.
Dan gelijk maar een blinde piston houder bijbestellen
Dan gelijk maar een blinde piston houder bijbestellen
Was wat fout gegaan in de order verwerking. Ik kreeg een excuses en de bonen zijn gisteren verzonden en zojuist ontvangen. Netjes nog een kaartje erbij en een attentie dus netjes afgehandeld!Kraz schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 18:26:
[...]
Geduld!
Nu waar het om gaat, de koffie. Ik ben begonnen nu met de sehe ntambe bonen, deze is erg lekker. Beetje fruitige smaak, een welkome nieuwe variant en ik vind deze tot nu toe lekkerder dan de brasil bij brandzaak.
@adjep07 ik ken het van mijn oma vroeger. Maar die deed ook wel eens wat mosterdzaad in de koffie zodat deze langer vers bleef smaken na het zetten van de filterkoffie.
Op zich kan suiker weer de smaak van koffie ophalen. Hoewel ik zwart drink door ik bij nescafe en sommige horeca koffie er toch wat suiker in om de smaak wat op te halen.
Op zich kan suiker weer de smaak van koffie ophalen. Hoewel ik zwart drink door ik bij nescafe en sommige horeca koffie er toch wat suiker in om de smaak wat op te halen.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Ik ben mij aan het orienteren op een (gebruikte) bonenmaler/koffiemolen. Ik heb al diverse reacties en adviezen in de historie van dit forum daarover gelezen. Er wordt benadrukt dat de kwaliteit van de molen en de consistentie van de fijnheid van maling erg belangrijk is om een goede espresso te krijgen. Voorts wordt geadviseerd om eens rond te kijken op Marktplaats en daar naar verwachting voor 100 a 200 euro klaar te zijn. Wat is het 'risico' om een gebruikte (horeca) maler aan te schaffen? Alleen versleten (conische) maalschijven? Laatste vraag ;-) als ik blijf bij filtermaling (van recent gebrande bonen).... komt de smaak van de koffie bij filterkoffie volledig tot zijn recht?
[ Voor 0% gewijzigd door adjep07 op 18-07-2020 16:18 . Reden: typo ]
Wat kan spelen bij horeca molens: er blijft altijd een beetje koffie achter in de molen.
Sommige liefhebber molens zijn speciaal ontworpen om zo min mogelijk restjes te hebben (zoekterm: coffee retention). Bij horeca molens speelt dat veel minder omdat ze toch de hele dag gebruikt worden, dus het kan dat daar wat minder aandacht aan is besteed.
Sommige liefhebber molens zijn speciaal ontworpen om zo min mogelijk restjes te hebben (zoekterm: coffee retention). Bij horeca molens speelt dat veel minder omdat ze toch de hele dag gebruikt worden, dus het kan dat daar wat minder aandacht aan is besteed.
Ik lees nu een tijdje mee en hoop dat jullie mij advies kunnen geven. Heb al tijden Dolce Gusto en ben op zich ook niet ontevreden over de smaak. Ook de visite vind de koffie prima
. Voordeel is dat er veel smaken zijn waar je makkelijk tussen wisselt.
Nu erger is me vreselijk aan al die cupjes die je weg gooit dus wil Ik nu toch maar eens de overstap maken naar een volautomaat... en ik denk dat de smaak ook een behoorlijk stap kan maken.
Ik zoek sws een automaat die cappuccino en latte macchiato kan maken.
Had al vaker de Siemens EQ6 gezien en zie een hoop mensen positief. Gister even naar een koffiezaak geweest om me te laten voorlichten en die kwam met Jura, de E8.. maar ik zag zelf de ENA 8.
Is het prijsverschil het waarde tussen Siemens en Jura? Wat zou het voordeel zijn van E8 tov de ENA8?
Ik ben dus echt een beginner
maar vind t wel leuk om me er meer in te verdiepen.
Nu erger is me vreselijk aan al die cupjes die je weg gooit dus wil Ik nu toch maar eens de overstap maken naar een volautomaat... en ik denk dat de smaak ook een behoorlijk stap kan maken.
Ik zoek sws een automaat die cappuccino en latte macchiato kan maken.
Had al vaker de Siemens EQ6 gezien en zie een hoop mensen positief. Gister even naar een koffiezaak geweest om me te laten voorlichten en die kwam met Jura, de E8.. maar ik zag zelf de ENA 8.
Is het prijsverschil het waarde tussen Siemens en Jura? Wat zou het voordeel zijn van E8 tov de ENA8?
Ik ben dus echt een beginner
En het geluid maakt vaak ook wat minder uit, hou er wel rekening mee dat ze echt veel geluid makenTheekAzzaBreek schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 17:31:
Wat kan spelen bij horeca molens: er blijft altijd een beetje koffie achter in de molen.
Het verschil tussen de Ena8 En de E8 is voornamelijk de grootte van de machine.
De Ena is bedoelt voor een één persoons huishouden of misschien twee personen als er heel weinig koffie gedronken wordt. De E8 is wat groter. Grotere watertank, bonen reservoir en afval lade. Denk 2 á 3 persoons huishouden.
Het fijne van de Ena is dat hij supersnel warm is. Binnen een minuut kan je koffie nemen. De E8 is iets langzamer. Zeg voor het gemak twee minuten.
De Ena is bedoelt voor een één persoons huishouden of misschien twee personen als er heel weinig koffie gedronken wordt. De E8 is wat groter. Grotere watertank, bonen reservoir en afval lade. Denk 2 á 3 persoons huishouden.
Het fijne van de Ena is dat hij supersnel warm is. Binnen een minuut kan je koffie nemen. De E8 is iets langzamer. Zeg voor het gemak twee minuten.
Na deze wervende review heb ik besloten bij Keen het proefpakket te bestellen. De koffie is absoluut lekker en er zitten leuke informatieve kaartjes en een handgeschreven bericht bij. Een leuke ervaring, al zijn meerdere bonen voor mij aan de zurige kant.Kraz schreef op maandag 13 juli 2020 @ 10:26:
[...]
Hangt een beetje van je budget af, maar wij hebben besteld bij;
- Blommers
- Peeze
Wat me wel goed tegenvalt van Keen is dat er op de website geadverteerd wordt dat hun bonen vers zijn, en op bestelling wordt gebrand, terwijl 3 van de 4 zakken die geleverd werden 2 weken daarvoor al waren gebrand, en één verpakking zelfs al 4 weken voor levering. Geen groot drama, maar absoluut niet netjes en misleidend, helemaal voor de prijs. Ik heb een reactie achtergelaten via het contactformulier, maar daar wordt niet eens op gereageerd. Toch een tegenvaller dus.
Ik snap de 'teleurstelling'. Het is ook maar net wat je verwachtingen zijn uiteraard. 3-4 weken oud zou voor mij ook net iets té zijn.Lan Mandragoran schreef op maandag 20 juli 2020 @ 16:07:
[...]
Na deze wervende review heb ik besloten bij Keen het proefpakket te bestellen. De koffie is absoluut lekker en er zitten leuke informatieve kaartjes en een handgeschreven bericht bij. Een leuke ervaring, al zijn meerdere bonen voor mij aan de zurige kant.
Wat me wel goed tegenvalt van Keen is dat er op de website geadverteerd wordt dat hun bonen vers zijn, en op bestelling wordt gebrand, terwijl 3 van de 4 zakken die geleverd werden 2 weken daarvoor al waren gebrand, en één verpakking zelfs al 4 weken voor levering. Geen groot drama, maar absoluut niet netjes en misleidend, helemaal voor de prijs. Ik heb een reactie achtergelaten via het contactformulier, maar daar wordt niet eens op gereageerd. Toch een tegenvaller dus.
Bij onze laatste bestelling waren de bonen 5 dagen daarvoor gebrand.
Eind Maart heb ik daar de eerste bestelling gedaan en destijds ook telefonisch contact opgenomen ivm de levertijd en COVID. Heb toen een heel leuk gesprek met ze gehad waarin ze vertelden dat ze het nét aan konden redden.
Normaal branden ze veel grotere hoeveelheden en uiteraard voor horeca wereldwijd, maar het lag zo goed als stil. "Alle beetjes helpen" zei hij (Roderick).
Heel veel branders hebben daar last van. Nu nog.
Ik kan me voorstellen dat ze minimale batches maken en zelfs daarvan nog over hebben. Daar heb jij nu wellicht een 'restje' van gekregen.
Wel betekent het dat de datum waarschijnlijk klopt. Voor hetzelfde geld plakken ze een dag van tevoren een sticker met de datum van gisteren erop.
Nogmaals; ik snap je situatie en mening helemaal en ben het zelfs een beetje met je eens.
Wel vind ik dat je (Wij Allemaal als 'koffiebonen-kenners') in de huidige situatie een beetje moet uitzoomen en het vanuit meerdere perspectieven moet bekijken. Horeca heeft het zwaar momenteel.
Voor jou is/was het geen (groot) succes dus je bent volledig vrij de volgende keer andere bonen aan te schaffen.
Hier 2 weken oud maar zij geven aan bonen pas lekker zijn na 2 weken ivm hun afwijkende brouwproces, staat ook op de kaartjes😀Kraz schreef op maandag 20 juli 2020 @ 17:13:
[...]
Ik snap de 'teleurstelling'. Het is ook maar net wat je verwachtingen zijn uiteraard. 3-4 weken oud zou voor mij ook net iets té zijn.
Bij onze laatste bestelling waren de bonen 5 dagen daarvoor gebrand.
Eind Maart heb ik daar de eerste bestelling gedaan en destijds ook telefonisch contact opgenomen ivm de levertijd en COVID. Heb toen een heel leuk gesprek met ze gehad waarin ze vertelden dat ze het nét aan konden redden.
Normaal branden ze veel grotere hoeveelheden en uiteraard voor horeca wereldwijd, maar het lag zo goed als stil. "Alle beetjes helpen" zei hij (Roderick).
Heel veel branders hebben daar last van. Nu nog.
Ik kan me voorstellen dat ze minimale batches maken en zelfs daarvan nog over hebben. Daar heb jij nu wellicht een 'restje' van gekregen.
Wel betekent het dat de datum waarschijnlijk klopt. Voor hetzelfde geld plakken ze een dag van tevoren een sticker met de datum van gisteren erop.
Nogmaals; ik snap je situatie en mening helemaal en ben het zelfs een beetje met je eens.
Wel vind ik dat je (Wij Allemaal als 'koffiebonen-kenners') in de huidige situatie een beetje moet uitzoomen en het vanuit meerdere perspectieven moet bekijken. Horeca heeft het zwaar momenteel.
Voor jou is/was het geen (groot) succes dus je bent volledig vrij de volgende keer andere bonen aan te schaffen.
Hier 2 weken oud maar zij geven aan bonen pas lekker zijn na 2 weken ivm hun afwijkende proces, staat ook op de kaartjes😀
[ Voor 4% gewijzigd door noodel1988 op 20-07-2020 17:51 ]
Bonen zijn ook pas goed te drinken na 2 weken. Tenzij je op een andere wijze de extractie uitvoert (langere doorlooptijd voor hetzelfe volume)
Geen man overboord dus.
Beste drinkperiode is tussen de 14 en 30 dagen.
Afgelopen weekend een bezoekje aan Antwerpen gebracht en een een kilo Mister LGB meegenomen van Caffenation.
Normaal gesproken ben ik niet zo van de ‘floral’ smaaktonen, maar deze beviel erg goed.
@Lan Mandragoran : wat betreft de zurige smaak, waarschijnlijk maal je niet fijn genoeg, of kan je maler kan niet consistent genoeg malen op de benodigde maalgraad. Zeker met Afrikaanse bonen moet je echt heel fijn gaan.
Geen man overboord dus.
Beste drinkperiode is tussen de 14 en 30 dagen.
Afgelopen weekend een bezoekje aan Antwerpen gebracht en een een kilo Mister LGB meegenomen van Caffenation.
Normaal gesproken ben ik niet zo van de ‘floral’ smaaktonen, maar deze beviel erg goed.
@Lan Mandragoran : wat betreft de zurige smaak, waarschijnlijk maal je niet fijn genoeg, of kan je maler kan niet consistent genoeg malen op de benodigde maalgraad. Zeker met Afrikaanse bonen moet je echt heel fijn gaan.
Hallo mensen,
Ik wil graag een transport koffiebar namelijk met de Ikea BROR. Ik wil ook een pitcher rinser in de bar. Heeft iemand verstand hoe krachtige waterpomp je nodig hebt? Ik zag dit op bol.com maar ik weet niet of dit goed genoeg is.
Als iemand andere suggesties heeft hoor ik het graag!
Ik wil graag een transport koffiebar namelijk met de Ikea BROR. Ik wil ook een pitcher rinser in de bar. Heeft iemand verstand hoe krachtige waterpomp je nodig hebt? Ik zag dit op bol.com maar ik weet niet of dit goed genoeg is.
[ Voor 20% gewijzigd door loldave87 op 21-07-2020 17:46 ]
Decent heeft voor zijn machines weleens een tafel gemaakt op basis van de BROR.loldave87 schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 17:43:
Hallo mensen,
Misschien dat je daar wat inspiratie mee op kan doen?
https://decentespresso.com/coffeecart
Bedankt voor de suggestie, ze gebruiken Flojet bottled water pump maar erg lastig te verkrijgen in NL. Alleen via import van China en vrij duur kwa verzendkosten en import. Ik vraag me af of er een alternatief is?MGSNK schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 19:57:
[...]
Decent heeft voor zijn machines weleens een tafel gemaakt op basis van de BROR.
Misschien dat je daar wat inspiratie mee op kan doen?
https://decentespresso.com/coffeecart
Na alweer een tijdje voornamelijk Nespresso te hebben gedronken, wil ik graag weer meer gebruik gaan maken van twee andere zet methodes: met m'n cafetiere en mokapot. De reden waarom ik beide steeds minder ben gaan gebruiken is omdat ik altijd gemalen bonen kocht bij een speciaalzaak, maar de smaak van de bonen te snel verloren ging. Daarom ben ik nu op zoek naar een handmaler.
Aangezien ik dus geen espressomaling nodig heb vermoed ik dat ik kan volstaan met een niet te dure handmaler (dus geen Comandante of Timemore G1). Met de malers die ik heb uitgezocht zou alsnog een redelijk consistente maalgraad bereikt moeten kunnen worden. Mijn lijstje ziet er momenteel zo uit:
Timemore C1/C2 (~€79)
+ snelheid, design
- Moeilijker te verkrijgen
Hario Skerton Pro (~€65)
+ Kleine verbeteringen t.o.v. de Plus (o.a. betere manier van bepalen maalgraad)
Hario Skerton Plus (~€50)
+ Goedkoopste in het rijtje
- Moeilijker om maalgraad in te stellen
CrushGrind Brazil (~€80)
+ Schijnt een iets betere maalconsistentie te hebben dan de Hario, lijkt qua design meer op de Timemore
- Relatief veel plastic gebruikt
Zouden jullie kunnnen meedenken wat voor mij de beste optie is? En vergeet ik hier nog handmalers?
[Edit: Crusgrind Brazil ook toegevoegd]
Aangezien ik dus geen espressomaling nodig heb vermoed ik dat ik kan volstaan met een niet te dure handmaler (dus geen Comandante of Timemore G1). Met de malers die ik heb uitgezocht zou alsnog een redelijk consistente maalgraad bereikt moeten kunnen worden. Mijn lijstje ziet er momenteel zo uit:
Timemore C1/C2 (~€79)
+ snelheid, design
- Moeilijker te verkrijgen
Hario Skerton Pro (~€65)
+ Kleine verbeteringen t.o.v. de Plus (o.a. betere manier van bepalen maalgraad)
Hario Skerton Plus (~€50)
+ Goedkoopste in het rijtje
- Moeilijker om maalgraad in te stellen
CrushGrind Brazil (~€80)
+ Schijnt een iets betere maalconsistentie te hebben dan de Hario, lijkt qua design meer op de Timemore
- Relatief veel plastic gebruikt
Zouden jullie kunnnen meedenken wat voor mij de beste optie is? En vergeet ik hier nog handmalers?
[Edit: Crusgrind Brazil ook toegevoegd]
[ Voor 9% gewijzigd door timmie78 op 22-07-2020 10:17 ]
Inderdaad, prijs/kwaliteit zit je het beste met de Hario Skerton Pro. Voor 50,- meer heb je dan wel weer een fatsoenlijke electrische maler. Baratza Encore, is ook het overwegen waard.
Hashtag campinglife. Erg blij met mijn Bialetti. Heeft veruit mijn voorkeur boven de Aeropress.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GK4rOGNjvBXQYGV6RW6iq0yR.jpg?f=user_large)
The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.
Dat snap ik heel goed ja, hier zelf een French Press een tijdje geprobeerd, maar mijn Mokka Potje vind ik echt zoveel fijner!
Het leven is te kort om geduld te hebben!
Lekkere crosspost.Cass Casey schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 10:50:
Hashtag campinglife. Erg blij met mijn Bialetti. Heeft veruit mijn voorkeur boven de Aeropress.
[Afbeelding]
Zoiets wil ik ook nog voor op de camping denk ik, alleen even iets zoeken om te zorgen dat hij daadwerkelijk op het kooktoestel past, die heeft een nogal ruime minimale diameter qua panmaat.
Welke maat heb je en hoeveel koffie gaat er per keer in? Ik ben wel benieuwd hoe lang je dan met zo'n pak doet (half pond?).
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik ben juist de andere kant op gegaan: had een mokkapotje maar kreeg daar geen lekkere koffie mee gezet, dus een press gekocht. Al denk ik dat het vooral een gebrek aan geduld en goede bonen is geweest. Misschien toch maar weer eens proberen...Joopieboy schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 11:00:
Dat snap ik heel goed ja, hier zelf een French Press een tijdje geprobeerd, maar mijn Mokka Potje vind ik echt zoveel fijner!
Garmin Fenix 6XPro + HRM-Run | hardlopen | Garmin Connect | RopaRun Team 264
Juiste maalgraad scheelt ook heel veel, en die moet echt grof zijn. Zelfs met supermarkt DE grofgemalen kun je prima koffie zetten.AppieR schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 11:21:
[...]
Ik ben juist de andere kant op gegaan: had een mokkapotje maar kreeg daar geen lekkere koffie mee gezet, dus een press gekocht. Al denk ik dat het vooral een gebrek aan geduld en goede bonen is geweest. Misschien toch maar weer eens proberen...
Eigenlijk is het heel simpel:
Bitter -> water te warm en/of koffie te fijn
Zurig -> water te koud en/of koffie te grof
En aangezien de watertemperatuur niet kan worden gewijzigd houd je maar een ding over, dat is de maling van je koffie.
De pakjes van Lavazza wilt dan nog iets beter. Maar beste is gewoon koffie goed te laten malen, en bij voorkeur best grof.
Het leven is te kort om geduld te hebben!
Daarom heb ik dat brandertje op Ali gekocht. Ik vind de Cadac Carri Chef niet geschikt voor normale pannen (enorme afstand tussen brander en pan, dus veel energieverlies) en zo’n moka express past er sowieso niet op. En voor theewater e.d. gebruiken we een Jetboil dus daar pst hij ook niet op. Dit brandertje is erg klein op te vouwen en uitgevouwen zeer geschikt voor de moka express, maar ook voor de soeppan (4,3 liter). Kostte me 17 euro of zo.Gonadan schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 11:20:
[...]
Lekkere crosspost.
Zoiets wil ik ook nog voor op de camping denk ik, alleen even iets zoeken om te zorgen dat hij daadwerkelijk op het kooktoestel past, die heeft een nogal ruime minimale diameter qua panmaat.
Welke maat heb je en hoeveel koffie gaat er per keer in? Ik ben wel benieuwd hoe lang je dan met zo'n pak doet (half pond?).
Ik heb de 3 cups maat. Net geschikt voor een normale beker koffie. Misschien had ik de 4 cups moeten nemen.
Deze zakken bonen zijn inderdaad halve pondjes. Het proefpakket van Brandzaak. Geschat gebruik ik zo’n 15 gram bonen per kop? Ben geen purist die bonen afweegt.
Handig!!! Ben zelf ook vaak aan het zoeken. Zo’n simpele uitleg was ik nog niet tegengekomen. Thanks.Joopieboy schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 11:30:
[...]Eigenlijk is het heel simpel:
Dat probeer ik nog te voorkomen, dat is nóg meer spullen mee nemen.Cass Casey schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 11:33:
Daarom heb ik dat brandertje op Ali gekocht. Ik vind de Cadac Carri Chef niet geschikt voor normale pannen (enorme afstand tussen brander en pan, dus veel energieverlies) en zo’n moka express past er sowieso niet op. En voor theewater e.d. gebruiken we een Jetboil dus daar pst hij ook niet op. Dit brandertje is erg klein op te vouwen en uitgevouwen zeer geschikt voor de moka express, maar ook voor de soeppan (4,3 liter). Kostte me 17 euro of zo.
Ik twijfel ook tussen 3 en 4. Er staat dat de 4 zo'n 230 ml is maar zoveel koffie wordt dat vast niet. Ik zet liever twee keer en dan een beschaafd maar heet bakkie dan dat ik een flinke sloot moet zetten en dan stevig doordrinken anders wordt het koud.Ik heb de 3 cups maat. Net geschikt voor een normale beker koffie. Misschien had ik de 4 cups moeten nemen.
Niet afwegen, maar gewoon bakje vol stoppen. Want bij zo'n potje heb je maar één maat. Ben wel benieuwd hoeveel keer je dan koffie kunt zetten van zo'n pak.Deze zakken bonen zijn inderdaad halve pondjes. Het proefpakket van Brandzaak. Geschat gebruik ik zo’n 15 gram bonen per kop? Ben geen purist die bonen afweegt.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Dit inderdaad. Water tot net onder de nippel en koffie tot de rand.Gonadan schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 16:10:
<>
Niet afwegen, maar gewoon bakje vol stoppen. Want bij zo'n potje heb je maar één maat. Ben wel benieuwd hoeveel keer je dan koffie kunt zetten van zo'n pak.
Ik gebruik de Lavazza koffie (rood-wit pakje met een moka pot op de verpakking) en dat werkt voldoende goed op vakantie (heb wel een handmaler maar 's ochtends heb ik daar totaal geen zin in).
Bij mij past de RVS IKEA pot net op de cartridge brander (the exploding kind) maar voor een grotere pit zou je een ijzeren ring oid kunnen gebruiken. Zoals deze https://www.bol.com/nl/p/...ner-rvs/9200000095019796/ of deze https://www.bol.com/nl/p/...n-stand/9200000047001108/
(zoekterm gaspit verkleiner)
Water kan je nog wel iets tweaken door er kokend water in te doen waardoor de kans op verbranding van de koffie iets kleiner is. Zelf vind ik dat afdoen aan het proces.Joopieboy schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 11:30:
[...]
<>
Eigenlijk is het heel simpel:
En aangezien de watertemperatuur niet kan worden gewijzigd houd je maar een ding over, dat is de maling van je koffie.<>
[ Voor 31% gewijzigd door franssie op 22-07-2020 17:08 ]
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Die dingen had ik ook gevonden inderdaad. De deksel van het kookstel is gelijk soeppan, wellicht kan ik hem daar ook gewoon in zetten. Of zou de pan dan teveel nodeloos warmte opnemen? Met zo'n verkleiner vliegt er misschien juist veel warmte zomaar de lucht in.franssie schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 17:04:
Dit inderdaad. Water tot net onder de nippel en koffie tot de rand.
Ik gebruik de Lavazza koffie (rood-wit pakje met een moka pot op de verpakking) en dat werkt voldoende goed op vakantie (heb wel een handmaler maar 's ochtends heb ik daar totaal geen zin in).
Bij mij past de RVS IKEA pot net op de cartridge brander (the exploding kind) maar voor een grotere pit zou je een ijzeren ring oid kunnen gebruiken. Zoals deze https://www.bol.com/nl/p/...ner-rvs/9200000095019796/ of deze https://www.bol.com/nl/p/...n-stand/9200000047001108/
(zoekterm gaspit verkleiner)
Plus het is vaak ook gewoon een kwestie van gas niet te hoog en op tijd eraf halen, heb je geen trucjes nodig.Water kan je nog wel iets tweaken door er kokend water in te doen waardoor de kans op verbranding van de koffie iets kleiner is. Zelf vind ik dat afdoen aan het proces.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Kan maar waarin zou je?Gonadan schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 20:45:
[...]
Die dingen had ik ook gevonden inderdaad. De deksel van het kookstel is gelijk soeppan, wellicht kan ik hem daar ook gewoon in zetten.
Ja dat heb je altijd met koken op gas. Thuis en op vakantie.Of zou de pan dan teveel nodeloos warmte opnemen? Met zo'n verkleiner vliegt er misschien juist veel warmte zomaar de lucht in.
<>
Nou, in de pan.franssie schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 21:55:
Kan maar waarin zou je?
autocorrect? Omdat een extra plaatje weer iets extra mee nemen is. Waarom zou je als het niet hoeft?
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Autocorrect idd - waarom was de bedoeling.
Let op:
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1