Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1 Overzicht

Pagina: 1 ... 51 ... 246 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loldave87
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 25-08-2024
Ik ben opzoek naar een dubbele boiler met PID onder de 1200 EUR en na wat zoeken ben ik uitgekomen op de Brewtus IV PID. Heeft iemand nog aanmerkingen hierop? andere suggesties. Ik heb ook Sage double boiler gevonden maar ik ben geen fan van het plasticachtige uiterlijk.

[ Voor 3% gewijzigd door loldave87 op 23-07-2020 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MGSNK
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-09 19:45
loldave87 schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 13:42:
Ik ben opzoek naar een dubbele boiler met PID onder de 1200 EUR en na wat zoeken ben ik uitgekomen op de Brewtus IV PID. Heeft iemand nog aanmerkingen hierop? andere suggesties. Ik heb ook Sage double boiler gevonden maar ik ben geen fan van het plasticachtige uiterlijk.
Op zich zijn de Expobar machines best OK. Verwacht alleen niet een machine van de hoogste afwerkingskwaliteit, dan moet je toch bij Profitec of Rocket zijn. De Expobar machines zijn voorzien van E61 technologie, op zichzelf betrouwbaar en bekend, ook onder de reparateurs. Ze zullen alleen wel bezuinigen op interne en externe afwerking en wellicht componenten.

Kijk wel goed naar welke variant je aan het kopen bent, hij bestaat als vibratiepomp en rotatiepomp (duurder) model.

[ Voor 7% gewijzigd door MGSNK op 23-07-2020 13:56 ]

Our life and death are the same thing. When we realize this fact, we have no fear of death anymore, nor actual difficulty in our life

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loldave87
MGSNK schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 13:52:
[...]

Op zich zijn de Expobar machines best OK. Verwacht alleen niet een machine van de hoogste afwerkingskwaliteit, dan moet je toch bij Profitec of Rocket zijn. De Expobar machines zijn voorzien van E61 technologie, op zichzelf betrouwbaar en bekend, ook onder de reparateurs. Ze zullen alleen wel bezuinigen op interne en externe afwerking en wellicht componenten.
Bij afwerking bedoel je de buitenkant? Ik vind hem zelf er fraai genoeg uitzien want Rocket en Profitec zitten een stuk boven mijn budget. ik ben meer geïnteresseerd in hoe de machine presteert met brewen en stomen,

[ Voor 6% gewijzigd door loldave87 op 23-07-2020 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MGSNK
loldave87 schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 13:57:
[...]

Bij afwerking bedoel je de buitenkant? Ik vind hem zelf er fraai genoeg uitzien want Rocket en Profitec zitten een stuk boven mijn budget. Als Expobar goed presteert lijkt het voor mij financieel een betere optie.
Buitenkant en binnenkant, het ziet er allemaal wat minder strak uit bij Expobar, daar is de prijs ook naar.
Je kan op Youtube zat videos vinden om dat zelf te beoordelen.
Technisch zal het allemaal goed werken. Regelmatig onderhoud is veel belangrijker :)

Our life and death are the same thing. When we realize this fact, we have no fear of death anymore, nor actual difficulty in our life

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loldave87
MGSNK schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 14:07:
[...]

Buitenkant en binnenkant, het ziet er allemaal wat minder strak uit bij Expobar, daar is de prijs ook naar.
Je kan op Youtube zat videos vinden om dat zelf te beoordelen.
Technisch zal het allemaal goed werken. Regelmatig onderhoud is veel belangrijker :)
Het zou kunnen dat ik minder kieskeurig ben kwa uiterlijk. Ik heb videos en foto's van de Brewtus bekeken en het ziet er goed genoeg voor mij uit. Wat ik belangrijker vind is de kwaliteit van het brewen en stomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:51
Eventueel een quickmill 4005. Geen dubbele boiler maar een boiler en thermoblock. Is snel op temperatuur en krachtige stoom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MGSNK
loldave87 schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 14:12:
Wat ik belangrijker vind is de kwaliteit van het brewen en stomen.
Daar heb je geen dubbele boiler voor nodig, je kan ook op een heat exchange apparaat meerdere shots achter elkaar zetten én stomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Die brewtus ziet er uit als een zeer goede deal.
(externe) afwerking zou mij ook niet zoveel interesseren.

Ik heb van profitec bijvoorbeeld begrepen dat die intern gelijk zijn aan vergelijkbare (duurdere) ECM machines, maar uiterlijk wat minder zou zijn. Ik zie het er niet aan...

Kan het misschien zijn dat de Brewtus 4 EOL is? Ik zie dat de 5 bij koffiewarenhuis bijvoorbeeld 1700 kost (wat voor een DB met PID ook al aan de lage kant is. Meeste zit toch wel op 2k of meer, maar niet direct zorgwekkend laag)
1200 zou ik normaal van zeggen dat ze dan toch ergens beknibbeld moeten hebben waar je dat niet wilt. Maar misschien dat ze gewoon wat oude stock kwijt willen, omdat er een nieuw model is. Dan lijkt 1200 al wat realistischer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loldave87
defusion schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 14:40:
Die brewtus ziet er uit als een zeer goede deal.
(externe) afwerking zou mij ook niet zoveel interesseren.

Ik heb van profitec bijvoorbeeld begrepen dat die intern gelijk zijn aan vergelijkbare (duurdere) ECM machines, maar uiterlijk wat minder zou zijn. Ik zie het er niet aan...

Kan het misschien zijn dat de Brewtus 4 EOL is? Ik zie dat de 5 bij koffiewarenhuis bijvoorbeeld 1700 kost (wat voor een DB met PID ook al aan de lage kant is. Meeste zit toch wel op 2k of meer, maar niet direct zorgwekkend laag)
1200 zou ik normaal van zeggen dat ze dan toch ergens beknibbeld moeten hebben waar je dat niet wilt. Maar misschien dat ze gewoon wat oude stock kwijt willen, omdat er een nieuw model is. Dan lijkt 1200 al wat realistischer.
https://espresso-machines...brewtus-4-espressomachine

Ik heb hier de Brewtus 4 voor 1199 gevonden. Inmiddels heeft koffiewarenhuis alleen de Brewtus 5. Verder heeft brewtus 4 ook verschillende varianten de goedkoopste is de versie met alleen een water reservoir. De plummable versie kost een stuk meer.

[ Voor 6% gewijzigd door loldave87 op 24-07-2020 00:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erapaz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-08 16:32
Gonadan schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 09:14:
[...]

Die laatste qua smaak/handigheid of vanwege merk/kwaliteit? Het is wel een mokkapot en geen percolator, dat is wel het type wat ik het meest interessant vind.

Die eerste lijkt ook een mokkapot te zijn als ik het goed zie op google, maar dan van RVS. Merk je veel verschil qua oxidatie en onderhoud? Ik vind de klassieke variant namelijk leuker ogen, maar op de camping ga ik echt niet elke keer heel grondig schoonmaken en afdrogen dus hij moet wel wat kunnen hebben.

Van de TS hier heb ik ook nog de tip voor een V60 gehad, die zit ook nog in m'n achterhoofd als optie. Al ben ik wel bang dat die te veel ruimte gaat innemen als ik dat allemaal mee moet nemen.
Nog even terugkomend op het goedkope Mokka potje, die is helaas gisteren overleden (na slechts 3 jaar camping gebruik). De handgreep is gewoon afgescheurd. Nu dus vervangen door een Bialetti 3 kops:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jyymzSBeejER17FE1SUrvxsk4JA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wDjzUaOwrIMYoAkQfaDbyDOB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/27P3pWnQBkLUYyhsUSMvEvdVkGs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/61gXZMNSPxXHAGR5H4nQ6AyJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkFly
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Vraag voor de kenners hier. Ik ben in de markt voor een Jura E8.

Nu zag ik dat de Jura E6 onlangs is vernieuwd, belangrijkste vernieuwing schijnt volgens Jura de molen te zijn. Het was de meertraps Aroma G3-molen, in de nieuwe versie van de E6 is het de professional aroma molen. De molen die ook in o.a. de Z6 wordt gebruikt.

Nu wist Jura mij te vertellen dat er in september nieuwe modellen komen. Mogelijk ook een vernieuwde versie van de E8 met de professional molen. Meer informatie konden ze nog niet geven.

Wat helaas niemand mij wist te vertellen, was in hoeverre de nieuwe molen echt een verbetering is qua smaak van de koffie. Is het de moeite waard om op te wachten? Of gaat het vooral om randzaken als geluid? Op internet vind ik allemaal voordelen als “12% meer aroma’s” en “stiller”. Als je dan doorleest is dit ten opzichte van “normale molens”. Nergens blijkt het verschil met de eerdere molen.

Iemand hier die wel het antwoord weet? Is het verschil in molens het wachten waard of niet?

[ Voor 18% gewijzigd door DarkFly op 24-07-2020 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teus.espresso
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 12-09 14:17
Van de website van Jura;
Professional Aroma Grinder
12,2 %* meer aroma en gelijkblijvend hoge kwaliteit van de gemalen koffie gedurende de gehele levensduur zijn kenmerkend voor de professionele aroma-molen. De geperfectioneerde molengeometrie bereikt de optimale maalcurve. Dat wil zeggen: een hoger aandeel fijne deeltjes in de gemalen koffie garandeert een ideale smaakontplooiing.
*Professional Aroma Grinder vergeleken met traditionele molens

De koffie is dus intenser van smaak in vergelijking met een niet EB versie van de E6. We hebben het dus over 12,2% smaakvoller. Het is nog iets te vroeg om te zeggen hoe die molens zich op de lange termijn houden. Meer info is er gewoonweg nog niet doordat de modellen met die molens nog maar relatief kort uit zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkFly
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Teus.espresso schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 15:33:
*Professional Aroma Grinder vergeleken met traditionele molens

De koffie is dus intenser van smaak in vergelijking met een niet EB versie van de E6. We hebben het dus over 12,2% smaakvoller. Het is nog iets te vroeg om te zeggen hoe die molens zich op de lange termijn houden. Meer info is er gewoonweg nog niet doordat de modellen met die molens nog maar relatief kort uit zijn.
Dat is dus ten opzichte van traditionele molens (welke dat dan ook mogen zijn), niet de G3 van Jura uit het vorige model. En juist naar die vergelijking ben ik benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos2009
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13-12-2021
Na veel problemen met de Delonghi ec685 hebben mijn ouders besloten beide machines (1 voor mij en 1 voor henzelf) te retourneren.

Beide machines hadden dezelfde type klacht dus zijn teruggestuurd waarbij er één kwijt is en de andere schijnbaar nog in reparatie is. De communicatie is niet hun sterkste punt bij Bol :X .

Beide machines zijn net zo'n 4 maanden oud.

Nu heb ik even wat research gedaan en diverse machines gekopieerd in dit topic.
Ik kom, ivm de wens van een compacte machine met stoompijpje waar we espresso en capuccino mee maken, tot de volgende keuzes;

Solis cafespresso pro 117
https://www.bol.com/nl/p/...machine/9200000021784279/

Solis Barista Perfetta Plus 1170
https://www.bol.com/nl/p/...ine-rvs/9200000112031123/

Solis Barista Perfect Pro 118
https://www.bol.com/nl/p/...ine-rvs/9200000075871722/

Solis lijkt de enige, op bol althans, die dit type machine aanbiedt voor max 400 euro.

Ivm cadeaubonnen die hij met pensioen van zijn werk gekregen heeft, heeft bol.com een soort van voorkeur.

Uiteraard heeft een echte winkel natuurlijk voorkeur, maar 300 euro "weggooien" is natuurlijk ook zonde.

Ik ben nog niet bij duikelman geweest om daar te informeren.
De prijzen zullen daar wel hoger liggen, maar de service waarschijnlijk wel veel beter.

Edit: reageren op een tablet is niet de makkelijkste manier blijkt wel...

Edit 2: wat dingen aangepast om het leesbaarder te krijgen.

[ Voor 64% gewijzigd door Koos2009 op 24-07-2020 19:00 ]

PSN: DucttapeGuyXXL Profitec pro 500 pid eureka mignon specialita

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpiwf
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:32

jpiwf

licenced pepernootaddict

Ik heb de Brewtus IV met vibratiepomp. Niets dan tevreden over, makkelijk in gebruik, makkelijk te repareren ook als dat nodig is. Ik had een hangend overdrukventiel op de stoomboiler rond kerst, dat was 5 minuten later gefixed met hulp van een youtubefilmpje. Zet er ook prima koffie mee icm mijn Quamar maler.

member of Los Alcoholicos ban dhmo

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LEDfan
  • Registratie: Juni 2012
  • Nu online
@Koos2009 Ik heb zelf een tijdje een vergelijkbare DeLonghi gehad en heb nu ongeveer een jaar een Rancilio Silvia. Om kort te zijn: die machines zijn niet te vergelijken in welke koffie dat er uit komt en de bouwkwaliteit.
De Silvia is buiten je budget, maar ik denk dat je best eens kijkt naar de goedkopere Lelit modellen (bv. https://www.koffiewarenhuis.nl/producten/lelit-pl41em en https://www.koffiewarenhuis.nl/producten/lelit-pl41tem). Ik heb daar zelf geen ervaring mee, maar ik denk dat Lelit sowieso beter aangeschreven staat dan Solis (of Sage en Breville). Zoek zeker eens in dit topic naar Solis (en Sage, Breville) om mensen hun mening hierover te weten.
Ik heb zelf (voorlopig, als koopje) een molen van Sage en wat ze in dit topic zeggen over die molen klopt wel.
Je merkt dat de bouwkwaliteit ook tegenvalt tegenover de Silvia. Hij kan goed genoen malen om er lekkere koffie mee zetten, maar het is niet de ideale molen en ik vraag me ook af hoe lang die gaat meegaan.
Ik vrees dat de Solis modellen die je wilt kopen gelijkaardig zijn aan de DeLonghi maar dan in een mooie en dure verpakking.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:32

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Erapaz schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 08:33:
Nog even terugkomend op het goedkope Mokka potje, die is helaas gisteren overleden (na slechts 3 jaar camping gebruik). De handgreep is gewoon afgescheurd. Nu dus vervangen door een Bialetti 3 kops:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Gisteren idem. :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2ibDAvi3OLKEeqmGtTDX7aFmEVQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1teGprbg5lG99pAUW1wZF3iu.jpg?f=fotoalbum_large

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assasinbats
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07:16
Ik heb nu ongeveer een maand een Quick Mill 3035 (dank voor alle adviezen hier!). Ik heb er een kg zak fair trade supermarktkoffie door heen inmiddels, om basisdingen als afstelling en tampen te ervaren. Dit beviel goed. Dusdanig goed, dat ik wel een bestelling van Brandmeesters aandurfde. Dat proefpakketje was vandaag aan de beurt. Vantevoren de molen uit elkaar gehaald, schoongemaakt en teruggeplaatst. Alles ging voorspoedig, tot ik de molen (gevuld met de nieuwe bonen) aanzette. Er kwam alleen maar grove maling uit. “Geen probleem” dacht ik, dan stel ik m gewoon wat fijner af. Maar zelfs op de fijnste maalstand (de molen krijg ik niet verder gedraaid, ook al staat de getalaanduiding niet helemaal op 0), komt er nog relatief grove maling uit; niks waar ik fatsoenlijk druk mee op kan bouwen. Het lijkt bijna op de inhoud van een theezakje.
Heeft er iemand tips waar ik t kan zoeken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teus.espresso
Molen legen, opnieuw openmaken. Kijken af alles goed zit.
Dan binnen reservoir terug schroeven totdat je ziet dat de onderste maalschijf (zit vast aan de vierkante as in het midden) ook meedraait.
Dan molen kwart slag terug draaien. Dan klopt de maling ongeveer. Vanaf daar fine tunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos2009
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13-12-2021
@LEDfan ik heb voor nu besloten om ook voor de rancilio te gaan.
Ook nav het filmpje van het kookpunt waar het ook voor mijn ouders en mij makelijker lijkt om de rancilio te bedienen ook al is deze "langzamer".

Ik ga nog steeds verder informeren bij diverse koffiezaken hoor dus wie weet wordt het nog luxer, maar 5-600 is denk ik een mooi budget voor iets goeds.

PSN: DucttapeGuyXXL Profitec pro 500 pid eureka mignon specialita

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:32
assasinbats schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 21:37:
Ik heb nu ongeveer een maand een Quick Mill 3035 (dank voor alle adviezen hier!). Ik heb er een kg zak fair trade supermarktkoffie door heen inmiddels, om basisdingen als afstelling en tampen te ervaren. Dit beviel goed. Dusdanig goed, dat ik wel een bestelling van Brandmeesters aandurfde. Dat proefpakketje was vandaag aan de beurt. Vantevoren de molen uit elkaar gehaald, schoongemaakt en teruggeplaatst. Alles ging voorspoedig, tot ik de molen (gevuld met de nieuwe bonen) aanzette. Er kwam alleen maar grove maling uit. “Geen probleem” dacht ik, dan stel ik m gewoon wat fijner af. Maar zelfs op de fijnste maalstand (de molen krijg ik niet verder gedraaid, ook al staat de getalaanduiding niet helemaal op 0), komt er nog relatief grove maling uit; niks waar ik fatsoenlijk druk mee op kan bouwen. Het lijkt bijna op de inhoud van een theezakje.
Heeft er iemand tips waar ik t kan zoeken?
Ik denk dat het schroefdraad vuil is. Als er ook maar een beetje koffiemaalsel in zit krijg je de bovenste maalschijf er niet goed ingeschroefd. Uit elkaar halen en schroefdraad heel erg goed schoonmaken. (Elektrische) tandenborstel kan hierbij handig zijn. Echt alle restjes koffie verwijderen en weer in elkaar schroeven en je zou de molen tot stand "0" terug moeten kunnen draaien. Van daaruit naar 1 of 1,5 draaien vanaf dat punt opnieuw instellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

franssie schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 17:04:
Dit inderdaad. Water tot net onder de nippel en koffie tot de rand.

Ik gebruik de Lavazza koffie (rood-wit pakje met een moka pot op de verpakking) en dat werkt voldoende goed op vakantie (heb wel een handmaler maar 's ochtends heb ik daar totaal geen zin in).

Bij mij past de RVS IKEA pot net op de cartridge brander (the exploding kind) maar voor een grotere pit zou je een ijzeren ring oid kunnen gebruiken. Zoals deze https://www.bol.com/nl/p/...ner-rvs/9200000095019796/ of deze https://www.bol.com/nl/p/...n-stand/9200000047001108/

(zoekterm gaspit verkleiner)
Dit werkt eigenlijk best aardig. Duurt alleen wel een minuutje of twee langer en ik vraag me af of die deksel het leuk vindt om zo loeiheet te worden. Aan de andere kant, ik gebruik hem ook als deksel bij grillen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7uy_OkzZpwQVihBiaNvd_MtPjeg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BfP5sanLy10ecic2iU5GWZtv.jpg?f=fotoalbum_large

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assasinbats
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07:16
bszz schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 00:18:
[...]

Ik denk dat het schroefdraad vuil is. Als er ook maar een beetje koffiemaalsel in zit krijg je de bovenste maalschijf er niet goed ingeschroefd. Uit elkaar halen en schroefdraad heel erg goed schoonmaken. (Elektrische) tandenborstel kan hierbij handig zijn. Echt alle restjes koffie verwijderen en weer in elkaar schroeven en je zou de molen tot stand "0" terug moeten kunnen draaien. Van daaruit naar 1 of 1,5 draaien vanaf dat punt opnieuw instellen.
Thanks @bszz en @Teus.espresso. Ik heb de molen opnieuw er af gehaald, en er zat inderdaad nog een beetje koffieprut op de schroefdraad. Met een oude tandenborstel aan de slag gegaan, en weer gemonteerd. 10 minuten later had ik 60cc uit 14gr maalsel in 25 sec op 11 bar.

🥳

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:43
Heeft iemand een tip voor me qua koffiebonen? Ik heb een volautomaat, dus qua finetuining zijn de mogelijkheden beperkt. Tot nu toe heb ik enkele bonen van brandzaak geprobeerd.

Allereerst de welbekende Yellow Bourbon, die vond ik wat saai qua smaak, ook weinig pit en een beetje slap zelfs. Daarbij ook de Yirgacheffe geprobeerd, duidelijk wat meer pit, maar an sich ook wat saai qua smaak. Ik heb ook een paar keer de bonen met gouden eitket geprobeerd (deze wisselen steeds), maar ook die waren niet helemaal wat ik zoek. Ben toen zelf maar een blend gaan maken en dat smaakt best prima, iig niet saai, maar toch niet helemaal wat ik wil. Het lijkt telkens òf slap en romig òf sterk en "droog" te zijn.

Ik zoek eigenlijk een koffie die wat meer pit heeft (denk ook meer cafeïne ivm het opwekkende effect wat ik nu mis), verder zou ik een volle, romige smaak willen die enige tijd blijft hangen. Een blend is prima als het niet met 1 soort te realiseren is.

Ik weet echter niet waar ik moet beginnen met zoeken. Er zijn nogal wat bonen verkrijgbaar. Verder drink ik zo'n 1 a 2 kopjes per dag, dus echt experimenteren zit er ook niet in, bovendien is het zonde om telkens de smaak van bonen achteruit te zien gaan, omdat de zak niet op tijd opgemaakt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-09 19:26

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
LA-384 schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 11:12:
Heeft iemand een tip voor me qua koffiebonen? Ik heb een volautomaat, dus qua finetuining zijn de mogelijkheden beperkt. Tot nu toe heb ik enkele bonen van brandzaak geprobeerd.

Allereerst de welbekende Yellow Bourbon, die vond ik wat saai qua smaak, ook weinig pit en een beetje slap zelfs. Daarbij ook de Yirgacheffe geprobeerd, duidelijk wat meer pit, maar an sich ook wat saai qua smaak. Ik heb ook een paar keer de bonen met gouden eitket geprobeerd (deze wisselen steeds), maar ook die waren niet helemaal wat ik zoek. Ben toen zelf maar een blend gaan maken en dat smaakt best prima, iig niet saai, maar toch niet helemaal wat ik wil. Het lijkt telkens òf slap en romig òf sterk en "droog" te zijn.

Ik zoek eigenlijk een koffie die wat meer pit heeft (denk ook meer cafeïne ivm het opwekkende effect wat ik nu mis), verder zou ik een volle, romige smaak willen die enige tijd blijft hangen. Een blend is prima als het niet met 1 soort te realiseren is.

Ik weet echter niet waar ik moet beginnen met zoeken. Er zijn nogal wat bonen verkrijgbaar. Verder drink ik zo'n 1 a 2 kopjes per dag, dus echt experimenteren zit er ook niet in, bovendien is het zonde om telkens de smaak van bonen achteruit te zien gaan, omdat de zak niet op tijd opgemaakt wordt.
Ik ga een bijzonder advies geven dat in gaat tegen alles wat ik normaal zeg :P
Probeer deze eens:
https://www.beukenhorst.nl/webshop-koffie.html
Ik merk zelf dat verse koffie/espresso in een half automaat essentieel is en oude koffie echt niet te pruimen is zoals ik thuis koffie zet, maar ik was niet lang geleden bij een advocaten kantoor waar ze de bekende Beukenhorst koffie hadden, met een volautomaat (grote jura kantoor versie). En die koffie was echt best wel ok......nee niet zo lekker als thuis met verse koffie en fancy apparatuur...maar wel zo ongeveer de beste bak koffie die ik ooit gehad heb uit een volautomaat.
En ik ken Beukenhorst wel, vroeger wel eens besteld omdat ik het vanuit de horeca ken...maar kon er nooit happy van worden thuis, maar heb dan ook geen volautomaat.

Dus die combi is het proberen waard, met als nadeel dat het eigenlijk richting de zakelijke markt verkocht wordt en dus de minimale afname wat hoog is (maar misschien kan je delen met bekenden).

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Bedankt voor de tip @Nomad maar dat gaat em niet worden ben ik bang. Ik ken zo weinig mensen die een bonenautomaat hebben en degene die ik ken, hebben gewoon koffie van de supermarkt. Die krijg ik denk ik niet warm voor andere bonen. Hooguit op m'n werk, maar daar hebben ze ook gewoon budgetbonen, omdat verder niemand er enige waarde aan hecht. Jammer dat 3x1kg de minimale afname is, als het dan tegenvalt vind ik het ook zonde geld en als het niet tegenvalt, duurt het een maand of 6-9 voordat het op is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MGSNK
LA-384 schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 11:51:
Bedankt voor de tip @Nomad maar dat gaat em niet worden ben ik bang. Ik ken zo weinig mensen die een bonenautomaat hebben en degene die ik ken, hebben gewoon koffie van de supermarkt. Die krijg ik denk ik niet warm voor andere bonen. Hooguit op m'n werk, maar daar hebben ze ook gewoon budgetbonen, omdat verder niemand er enige waarde aan hecht. Jammer dat 3x1kg de minimale afname is, als het dan tegenvalt vind ik het ook zonde geld en als het niet tegenvalt, duurt het een maand of 6-9 voordat het op is.
Ik heb ze al eens eerder genoemd:

Wil je iets wat gewoon goed smaakt en betaalbaar is, dan kan ik de Caffè Martella Maximum Class aanraden, te koop bij van Pommeren, ongeveer 20.90 euro voor een kilo.

Ik ken ze alleen van halfautomaat gebruik, ik kan er geen verkeerde koffie mee zetten. Ander voordeel is dat we wat robusta in zit (meer caffeine!).

Bel anders een met van Pommeren en vraag ze of ze ook geschikt zijn voor volautomaat gebruik ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LA-384
@MGSNK Hmm, dat kan ik wel eens proberen. Volgens de beschrijving zijn ze geschikt voor vol-automaat machines. Dat er wat robusta bij zit kan misschien net die kick geven die ik 's ochtends nodig heb. Volgens de reviews hebben ze een volle smaak. Dus dat lijkt eigenlijk wel in m'n straatje te liggen. Bedankt voor de tip.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MGSNK
Ik vind het zelf een hele prettige betaalbare blend. Diepe donkere chocolade tonen, mijn go-to koffie als ik even klaar ben met de single origins en light roasts. Van Pommeren heeft een goede relatie met deze familie koffiebranders uit Rome, wat de koffie behoorlijk vers maakt is mijn indruk. Volgens mij krijgen ze direct aangeleverd zonder tussenpersonen.

[ Voor 37% gewijzigd door MGSNK op 25-07-2020 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:37
Teus.espresso schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 21:20:
Drie dingen. Productie datum is al snel 2 a 3 maanden voor markt introductie bij een geheel nieuw model.
En de modellen ervoor waren soms wel jaren nagenoeg ongewijzigd in de verkoop (S70, F90 en zelfs de Giga5) De ontwikkeling van koffie machines gingen jaren lang maar heel langzaam. Pas de afgelopen jaren zijn er steeds snellere wijzigingen.
En ik heb het over productie sinds... Niet de machine komt uit....Het is geen oude voorraad die verkocht wordt.
Qua 'innovatie': zou je dan de 15260 adviseren (In de door mij gewenste Dark Inox)
Of toch voor EUR 100,- meer de 15376 pakken (EB)

Ik begreep dat er naast de vernieuwde molen niet veel veranderd is?

Verder een beetje in dubio, ik gun het echt de nederlands speciaal zaak, maar waar komt dat prijsverschil van EUR 300!! (15260) en bijna EUR 175 (15376) vandaan. Ik weet dat de BTW in Duitsland nu 5% lager is, maar dat zou nog geen EUR 35-40 verschil moeten zijn..

[ Voor 14% gewijzigd door BasvanS op 26-07-2020 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:40

YellowCube

Wait...what?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ryWS32J5ee7Kwv7ZiB12FbRuamo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/yEBdKgnszQ3mOOYYt1VUnlDI.jpg?f=user_large

Voor hen die in de omgeving Rotterdam naar goede koffie zoeken.
Redelijk aan de prijs (27-28 euro voor een kilo) en even wat moeite doen je molen goed af te stellen maar daarna meer dan de moeite waard. Een mooi product

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
BasvanS schreef op zondag 26 juli 2020 @ 09:00:
[...]

Qua 'innovatie': zou je dan de 15260 adviseren (In de door mij gewenste Dark Inox)

Verder een beetje in dubio, ik gun het echt de nederlands speciaal zaak, maar waar komt dat prijsverschil van EUR 300!! (15260) en bijna EUR 175 (15376) vandaan. Ik weet dat de BTW in Duitsland nu 5% lager is, maar dat zou nog geen EUR 35-40 verschil moeten zijn..
De EB versie heeft een iets warmer eerste kopje koffie doordat de zetgtoep even voorgespoeld wordt met heet water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UninPro
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 12-09 18:06
LA-384 schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 16:20:
@MGSNK Hmm, dat kan ik wel eens proberen. Volgens de beschrijving zijn ze geschikt voor vol-automaat machines. Dat er wat robusta bij zit kan misschien net die kick geven die ik 's ochtends nodig heb. Volgens de reviews hebben ze een volle smaak. Dus dat lijkt eigenlijk wel in m'n straatje te liggen. Bedankt voor de tip.
Ik haal mijn bonen al jaren via https://www.caffeduo.nl en vind de Ultimo bonen heerlijk. Het leuke is dat je met een proefpakket de verschillende soorten eens zou kunnen proberen. Misschien dat er iets tussen zit voor je?
Daarnaast heb ik gisteren mijn volautomaat, Barista T Smart (zwarte variant) mogen ontvangen O+
Wat een fantastisch apparaat! Ik heb er gisteren avond en vanochtend voor het eerst pas mee kunnen spelen maar de eerste koppen koffie ☕️, (ook al gecombineerd met melk varianten) beloven veel goeds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutur
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-09 09:43

woutur

Klauwtjes uit!

In Italië hebben ze op de agricultura's hier een mokkapotje. Ik heb in de supermarkt wat Ily Intenso (reeds gemalen) gekocht en het resultaat valt niet tegen!

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
bszz schreef op zondag 26 juli 2020 @ 09:54:
[...]

De EB versie heeft een iets warmer eerste kopje koffie doordat de zetgtoep even voorgespoeld wordt met heet water.
Niet echt EUR 100 waard. En het verschil tussen DE en NL? enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teus.espresso
Er is geen verschil tussen de machine verkocht in Duitsland en Nederland. Het is het zelfde typenummer.
Alleen Jura NL heeft een nadere advies prijs dan Jura DE. Waarom dat is, is een heel ingewikkeld verhaal en Jura NL is ook aan het nadenken of het niet anders kan (heb ik gehoord). Voor nu is er een prijsverschil met het buitenland voor exact dezelfde machines.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
Teus.espresso schreef op maandag 27 juli 2020 @ 09:13:
Er is geen verschil tussen de machine verkocht in Duitsland en Nederland. Het is het zelfde typenummer.
Alleen Jura NL heeft een nadere advies prijs dan Jura DE. Waarom dat is, is een heel ingewikkeld verhaal en Jura NL is ook aan het nadenken of het niet anders kan (heb ik gehoord). Voor nu is er een prijsverschil met het buitenland voor exact dezelfde machines.
Net de Jura E6 Dark Inox (15260) besteld voor EUR 616,- in Duitsland.

Ophalen bij een Hermes pakket punt. Vanaf mijn werk nog wel een half uurtje rijden naar de grens, maar wel echt veel goedkoper dan in NL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neil CB
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 06-12-2024
Teus.espresso schreef op maandag 27 juli 2020 @ 09:13:
Echt heel jammer, ik was paar dagen terug nog vlakbij de grens. Nu lees is dit pas vandaag helaas. Zit te denken om de E8 te kopen, maar die Duitse prijzen maken het zeker interessanter zo. Zijn er geen Duitse webshops die in NL leveren ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lipton1
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 05-08 14:47
vinpower schreef op maandag 20 juli 2020 @ 12:50:
En toen was de NZ er :o
De eerste espresso is er mee gezet, wat is hij stil zeg!
Zometeen eens voor de Chemex gebruiken.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hoe bevalt ie met de Chemex? Ben wel benieuwd of hij het hele spectrum tussen espresso en filter/french press goed kan coveren qua maalgraad en consistentie. Vind het echt een prachtige machine en ben wel bereid er (in de toekomst) voor te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fazertje
  • Laatst online: 09-09 19:34
BasvanS schreef op zondag 26 juli 2020 @ 09:00:
[...]

Informeer eens bij de 4 heerlijkheden in leerdam ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:51
Lipton1 schreef op maandag 27 juli 2020 @ 14:33:
[...]

Hoe bevalt ie met de Chemex? Ben wel benieuwd of hij het hele spectrum tussen espresso en filter/french press goed kan coveren qua maalgraad en consistentie. Vind het echt een prachtige machine en ben wel bereid er (in de toekomst) voor te betalen.
Ja hij bevalt erg goed. Hij is erg stil en je kan hem inderdaad eenvoudig op een andere maling zetten. Zo switch ik 's ochtends naar de Chemex en later op de dag naar espresso. Wel noteer ik even de stand, dat vergeet ik natuurlijk weer binnen een seconde. Qua retentie is deze rond de 0,6 gram bij de eerste keer gebruiken van de Niche Zero. Dat schrijft men ook in de gebruiksaanwijzing. Alleen ik kom er nog niet achter waar deze dikke halve gram blijft. Aangezien je vervolgens 16 gram maalt, en 16 gram krijgt en als je hem dan aan laat staan er niks meer uitkomt. Ik vraag mij dus af of je die 0,6 gram die de eerste keer is verdwenen, steeds blijft aanvullen of niet.

Dit was dus niet te doen met mijn vorige maler. Die had een retentie van 7 gram.

maar anyways, ik switch dus erg gemakkelijk tussen espresso en Chemex. En wat je leest doen dat andere ook en zelfs naar nog grovere malingen.
Ik betwijfel wel of je in 1 keer 50-60 gram koffie kan malen gezien de grootte van het gedeelte waar je de bonen in stopt.

Nu maar eens de Quamar op Marktplaats gooien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RentedMango
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 17-12-2022
Hallo,

Door al het thuiswerken wil ik een goede Volautomatische Espressomachine kopen. Ik drink veel koffie en ben een echte liefhebber.

Ik ben bereid er max 1000 euro aan uit te geven. Nu ben ik aan het speuren op internet en je komt ze werkelijk van 200 euro tm 3000 euro tegen.

Ik las op Coolblue dat er 3 verschillende ''klassen" zijn:

Basisklasse (ongeveer tussen de 200 en 500 euro)
Middenklasse (vanaf 500 tot 1000 euro)
Topklasse (vanaf ongeveer 1000+ euro)

Dit gaat met name over de bouwkwaliteit. Dus zit er bijvoorbeeld Keramische draaischijven in? Die gaan veel langer mee qua levensduur. Hoeveel BAR heeft de pomp, wat blijkbaar belangrijk is voor de kwaliteit van de koffie. Is de afwerking van Aluminium of plastic, dit soort dingen onderdelen etc.

Ik heb mij ooit laten vertellen dat alles onder de 400/500 euro echt goedkoop materiaal is, wat over het algmeen niet heel lang meegaat. Voor de meeste mensen smaakt de koffie hieruit echter prima, want die zijn niet super kritisch.

Maar ga je een klasse hoger, dan merk je de verschillen blijkbaar.

Ik zelf zat te denken aan deze:

https://www.coolblue.nl/p...Ag_ubkNuiOfRoCzo8QAvD_BwE

Deze kan ik met korting voor 850 euro kopen. Ik lees overal dat dit het vlagschip van Delonghi is. Maar maakt die ook de beste Espresso en koffie? Werkelijk alle 52 reviews zijn positief. Alleen er zijn natuurlijk ook andere merken zoals Jura, Siemens, Saeco, Philips. Lastig.... Ik vind deze wel erg mooi en in alles topklasse. Die ik dus met een leuke korting kan kopen.

Wat is jullie ervaring? Wat is nu het verschil tussen een basisklasse machine van pak hem weg 300/500 euro of bovenstaande machine van oorspronkelijk 1200 euro? Is het puur de bouwkwaliteit? Of krijg je daadwerkelijk een kwalitatief betere bak koffie?

[ Voor 36% gewijzigd door RentedMango op 28-07-2020 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-09 20:05
RentedMango schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 20:22:
Hallo,

Door al het thuiswerken wil ik een goede Volautomatische Espressomachine kopen. Ik drink veel koffie en ben een echte liefhebber.

Ik ben bereid er max 1000 euro aan uit te geven. Nu ben ik aan het speuren op internet en je komt ze werkelijk van 200 euro tm 3000 euro tegen.

Ik las op Coolblue dat er 3 verschillende ''klassen" zijn:

Basisklasse
Middenklasse
Topklasse

Dit gaat met name over de bouwkwaliteit. Keramische koffiemolen? Aluminium of plastic afwerking, onderdelen etc.

Ik zelf zat te denken aan deze:

https://www.coolblue.nl/p...00l32Sd,aclr_1101l9Wa5E49

Deze kan ik met korting voor 850 euro kopen. Ik lees overal dat dit het vlagschip van Delonghi is. Maar maakt die ook de beste Espresso en koffie?

Wat is jullie ervaring? Wat is nu het verschil tussen een basisklasse machine van pak hem weg 300/500 euro of bovenstaande machine van oorspronkelijk 1200 euro? Is het puur de bouwkwaliteit? Of krijg je daadwerkelijk een kwalitatief betere bak koffie
Kan je niet beter kijken naar een gereviseerde machine van de wat betere merken? Bijvoorbeeld een Jura?

Als ik zo snel zoek op Google is daar aardig wat aanbod van. Wellicht zit er een dealer in de buurt die dan ook meteen de jaarlijkse onderhoudsbeurt kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RentedMango
Heronimo schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 20:39:
[...]

Kan je niet beter kijken naar een gereviseerde machine van de wat betere merken? Bijvoorbeeld een Jura?

Als ik zo snel zoek op Google is daar aardig wat aanbod van. Wellicht zit er een dealer in de buurt die dan ook meteen de jaarlijkse onderhoudsbeurt kan doen.
Dit is wel het vlaggenschip van Delonghi, krijgt bijna alleen maar goede reviews? En ik heb toch liever een nieuwe denk ik, een gereviseerde lijkt mij een minder fijn idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:48

franssie

Save the albatross

RentedMango schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 20:43:
[...]

Dit is wel het vlaggenschip van Delonghi, krijgt bijna alleen maar goede reviews? En ik heb toch liever een nieuwe denk ik, een gereviseerde lijkt mij een minder fijn idee.
Het komt op mij over dat je je keuze eigenlijk al gemaakt hebt. Als je op je werk ook uit een volautomaat dronk zal het vast meer dan voldoende zijn voor je (notabene, ik drink zelf thuis nu ook uit een volautomaat uit de EUR 400 klasse maar heb er ook een filter machine naast).

Dus het hangt denk ik erg af van je referentie. Service aan huis icm met de korting klinkt niet verkeerd.
Het apparaat staat in twee CB winkels om te testen en wellicht als je Delonghi belt dat ze er nog meer weten om te testen (wel je eigen bonen meenemen natuurlijk :+ )

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RentedMango
franssie schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 20:55:
[...]

Het komt op mij over dat je je keuze eigenlijk al gemaakt hebt. Als je op je werk ook uit een volautomaat dronk zal het vast meer dan voldoende zijn voor je (notabene, ik drink zelf thuis nu ook uit een volautomaat uit de EUR 400 klasse maar heb er ook een filter machine naast).

Dus het hangt denk ik erg af van je referentie. Service aan huis icm met de korting klinkt niet verkeerd.
Het apparaat staat in twee CB winkels om te testen en wellicht als je Delonghi belt dat ze er nog meer weten om te testen (wel je eigen bonen meenemen natuurlijk :+ )
Ik heb mijn keuze nog niet gemaakt. Er zijn ook andere mooie merken zoals Jura of Siemens in dezelfde prijsklasse.

Misschien moet ik eens een koffiewinkel inlopen en alle verschillende soorten zelf proeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

RentedMango schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 21:04:
[...]
<>
Misschien moet ik eens een koffiewinkel inlopen en alle verschillende soorten zelf proeven?
Dat was wel de hint inderdaad. Over kwaliteit etc is op internet veel te vinden, maar smaak is niet objectief te krijgen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noodel1988
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-09 15:17
Heeft er iemand nog een tip voor een doseer beker, die op voorraad is en de webshop vrij snel gratis verzend?

Vooralsnog bij Keen de Rhino cup op het oog.
https://keencoffee.com/pr...ainless-dosing-cup-short/

Maar Van Pommeren alternatief voor 10,- maar niet leverbaar.
Verder vind ik er niet zo veel of hebben hoge limiet qua verzendkosten of ik zoek niet goed.

Ik heb de Niche besteld dus krijg er een, maar dan pas in oktober geleverd... Heb ik nu natuurlijk niets aan.

[ Voor 7% gewijzigd door noodel1988 op 28-07-2020 22:16 ]

Trakt | Last.fm | discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• algalid
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 10:27
@RentedMango Ik heb ook een De'longhi, de 23.460.

Alle volautomaten van De'longhi zien er heel gelijkaardig uit, de zetgroep is dezelfde van laag tot hoog gamma. Een centraal opvangbakje en rechts het waterreservoir is meestal het devies. De knoppen bovenaan verschillen en bij de duurdere is er een scherm, dus het gebruiksgemak is anders.

Of iemand blind het kopje koffie van de goedkope en de dure volautomaat kan onderscheiden lijkt me bij De'longhi onwaarschijnlijk. Vergelijken tussen merken lijkt dan verstandiger voor smaakverschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedyDH
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11:51
Ik ben ook aan het kijken voor n espressoapparaat. Ik ben geen grote koffiedrinker maar wil liever dan gewoon iets goeds drinken dan de Dulce Gusto die ik nu drink.
Ben al tijdje van alles aan het lezen en ben via Siemens dan bij Jura gekomen (E8/Ena8), vooral door de melkproducten die ik vooral gebruik.
Door verder te lezen (ook op andere forums) ben ik toch gaan twijfelen om juist een halfautomaat te kiezen. Als ik het lees is de kwaliteit hoger alleen gaat dat ten kosten van gebruiksgemak (alhoewel iedere dag een automaat doorspoelen is ook niet zo gemakkelijk).
En blijkbaar is de kwaliteit ook gewoon afhankelijk van degene die het zet ;).... en vooral van bonen, malen.. en dan pas van het apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-09 22:08

Kraz

Saving the world

SpeedyDH schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 07:44:
Ik ben ook aan het kijken voor n espressoapparaat. Ik ben geen grote koffiedrinker maar wil liever dan gewoon iets goeds drinken dan de Dulce Gusto die ik nu drink.
Ben al tijdje van alles aan het lezen en ben via Siemens dan bij Jura gekomen (E8/Ena8), vooral door de melkproducten die ik vooral gebruik.
Door verder te lezen (ook op andere forums) ben ik toch gaan twijfelen om juist een halfautomaat te kiezen. Als ik het lees is de kwaliteit hoger alleen gaat dat ten kosten van gebruiksgemak (alhoewel iedere dag een automaat doorspoelen is ook niet zo gemakkelijk).
En blijkbaar is de kwaliteit ook gewoon afhankelijk van degene die het zet ;).... en vooral van bonen, malen.. en dan pas van het apparaat.
Je zult voor jezelf eerst moeten bedenken wat je wilt gaan uitgeven.
Daarna hoeveel tijd je wilt gaan besteden aan het zetten van een kop koffie :D

Met een halfautomaat komt er meer werk bij kijken, maar kun je met meer variabelen spelen en kan de kwaliteit daardoor hoger liggen. Dat spelen moet je wel enigzins leuk vinden.
Het grootste gedeelte van de kwaliteit vd bonen komt uit de maler. Daar zal dus het grootste gedeelte van je budget aan opgaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-09 16:06
Een halfautomaat kost niet veel meer werk dan een volautomaat. Met een gemiddelde halfautomaat, een gemiddelde molen en een beetje aandacht voor het zetproces, krijg je vaak een best redelijk resultaat. Net zoals uit een volautomaat. En dan is het koffiezetten net zo veel werk als een beetje schoonmaken van een volautomaat. Met dit verschil: als je een volautomaat niet goed schoon houdt, krijg je heel smerige koffie. Bij een halfautomaat zie je meteen wat er niet schoon is. Dat is veel makkelijker te poetsen.

En met een betere maler en veel meer aandacht voor de techniek, dan haal je er inderdaad nog veel meer uit. Meer dan met een volautomaat mogelijk is.

Maar @SpeedyDH heeft het over een 'espressoapparaat', dus dan gaat het eigenlijk al om een halfautomaat. Volautomaten zijn 'koffiemachines', geen 'espressomachines'*. Je kunt er iets mee zetten dat heel dicht in de buurt komt van een alleszins lekkere espresso, maar het is het toch niet helemaal. Wellicht voldoet het voor heel veel mensen en dan is dat hartstikke prima. Gelukkig maar. ;)

* Die opmerking 'volautomaten zijn koffiemachines, geen espressomachines' heb ik overgenomen van een leverancier van die apparaten. Hij handelt voornamelijk in volautomaten, maar is wel SCA certified en heeft enorm veel kennis van alle soorten apparatuur.

* dreamscape stopt wel weer met ranten over volautomaten ;)

[ Voor 11% gewijzigd door dreamscape op 29-07-2020 09:16 ]

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafecito
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 06-09 12:22
SpeedyDH schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 07:44:
Precies dat. Een goede halfautomaat heb je al <€1000,-
Het verschil met een volautomaat, is dat alles in 1 zit. Bij een halfautomaat heb je een aparte maler en volledige controle over de smaak van je koffie. Zoals je al gehoord hebt, bezuinig niet op de bonenmolen, en je hebt een geweldige combinatie waarbij een volautomaat nooit zal kunnen tippen aan de kwaliteit/smaak koffie van een halfautomaat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-09 21:52
Ik heb zaterdag bij Simon Levelt een distributie tool gehaald
Afbeeldingslocatie: https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/713CU9j0MGL._AC_SL1500_.jpg
en een naked portafilter
Afbeeldingslocatie: https://ineedcoffee.com/wp-content/uploads/2011/09/side-channeling1.jpg

Nu is er geen reden meer om de espresso te verklooien :P

Heb wel het idee dat het helpt om betere espresso te zetten, maar dat kan ook psychologisch zijn. Hoewel mijn vriendin uit haar zelf zei dat het beter smaakte :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
MGSNK schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 14:49:
Wil je iets wat gewoon goed smaakt en betaalbaar is, dan kan ik de Caffè Martella Maximum Class aanraden, te koop bij van Pommeren, ongeveer 20.90 euro voor een kilo.
Ik heb ze inmiddels in m'n machine zitten en heb een paar koppen geproefd.
Hiervoor had ik een 1:1 mengsel van Yirgacheffe (intensiteit 3/5) en El Salvador Apaneca (intensiteit 4/5) van brandzaak.

Vergeleken met de brandzaak bonen, is de Martella Maximum class een stuk milder van smaak. Vond ik de brandzaak mix het lekkerst op de middelste bonen-stand van m'n nivona (9gr koffiebonen op 90ml), moet ik em voor de Martella bonen op de hoogste stand zetten (11gr koffiebonen op 90ml). De maalgraad is in beide gevallen op de fijnste stand ingesteld.

Ik heb de indruk dat de smaak zachter (minder bitter) is en iets minder blijft hangen. De crema is in beide gevallen gelijk. Voor een normale koffie iig best prima en een lekkere afwisseling. Als espresso moet ik het nog proberen (drink ik eigenlijk veel minder dan uit de nespresso, omdat de koffie doorgaans veel beter smaakt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• headout
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11-09 22:23

headout

Oi oi!

418O2 schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 09:18:
Heb wel het idee dat het helpt om betere espresso te zetten, maar dat kan ook psychologisch zijn. Hoewel mijn vriendin uit haar zelf zei dat het beter smaakte :)
De naked PF gaat je vooral helpen om te zien waar het in de stappen daarvoor, niet goed gaat. Zoek maar eens op channeling icm de naked PF.

Plus dat het gewoon gaaf is om de stroom en verschillende kleuren te zien samenkomen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
headout schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 15:03:
[...]

De naked PF gaat je vooral helpen om te zien waar het in de stappen daarvoor, niet goed gaat. Zoek maar eens op channeling icm de naked PF.

Plus dat het gewoon gaaf is om de stroom en verschillende kleuren te zien samenkomen :-)
I know, daar had ik hem voor gehaald :)

En nu kan ik als een kneus op mijn hurken zitten kijken of het goed gaat.

En ik wou nog wel 'gewoon' espresso zetten en het allemaal niet te moeilijk maken

Waarom Italianen mogelijk geen capuccino drinken na 11 uur 's ochtends...

[ Voor 14% gewijzigd door 418O2 op 29-07-2020 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nino_070
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 01-09 16:28
Weet iemand of het mogelijk is om in onderstaand portafilter van de Gaggia Classic een pressurized filter te zetten?
Ik las namelijk dat je een super crema pin nodig hebt om een pressurized filter te gebruiken, en het lijkt mij erop dat die alleen maar past op portafilters met dit soort uitlopen.
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/5cW9nSr/765724-A8-603-E-4-B15-A0-D7-69818-A278-FA6.jpg
Afbeeldingslocatie: http://coffeegeek.com/images/2723/gaggiaclassic_grouppf.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MGSNK
@nino_070 even voor de nieuwsgierigheid, wat denk je te gaan bewerkstellingen met een pressurized filter?

Meer/betere crema is geen graadmeter voor een goed kopje koffie, zeker niet met de huidige ontwikkelingen (lichter branden, veel meer floral/citrus tonen). Vooral het lichter branden van bonen zorgt echt voor een veel lichtere crema laag bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nino_070
MGSNK schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 18:01:
@nino_070 even voor de nieuwsgierigheid, wat denk je te gaan bewerkstellingen met een pressurized filter?

Meer/betere crema is geen graadmeter voor een goed kopje koffie, zeker niet met de huidige ontwikkelingen (lichter branden, veel meer floral/citrus tonen). Vooral het lichter branden van bonen zorgt echt voor een veel lichtere crema laag bijvoorbeeld.
Ik gebruik pre ground espressomaling. ja het is niet goed, ik weet het - maar ik heb echt geen plek voor een enorme maalmachine in mijn keuken. Dus wat er nu uit de Gaggia komt lijkt nieteens op espresso.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MGSNK
nino_070 schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 18:20:
[...]

Ik gebruik pre ground espressomaling. ja het is niet goed, ik weet het - maar ik heb echt geen plek voor een enorme maalmachine in mijn keuken. Dus wat er nu uit de Gaggia komt lijkt nieteens op espresso.
Hey, soms moet je werken met wat je hebt :)
Koop je het ‘in blik’ of laat je het malen?
Dat laatste is ook een optie. In de Randstad kan je bij de meeste koffiezaken die bonen verkopen je koffie ook vaak laten malen. Ik weet dat er online ook een aantal zaken het doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

nino_070 schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 18:20:
[...]

Ik gebruik pre ground voorgemalen espressomaling. ja het is niet goed, ik weet het - maar ik heb echt geen plek voor een enorme maalmachine in mijn keuken. Dus wat er nu uit de Gaggia komt lijkt nieteens op espresso.
Met Illy en sommige Perla's kon ik best wel een redelijke espresso zetten met de Gaggia vroeger. Misschien is ESE dan een betere optie voor je? Dat kan ook met de Gaggia (wel een andere houder nodig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nino_070
MGSNK schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 19:24:
[...]

Hey, soms moet je werken met wat je hebt :)
Koop je het ‘in blik’ of laat je het malen?
Dat laatste is ook een optie. In de Randstad kan je bij de meeste koffiezaken die bonen verkopen je koffie ook vaak laten malen. Ik weet dat er online ook een aantal zaken het doen.
Ik kocht het nu in blik. Waarom zou laten malen het probleem oplossen, dan kan ik toch ook niet ‘spelen’ met de maalgraad? Dit is wel een optie hoor, zou best 1x per week of 1x per 2 weken naar een winkel als Simon Levelt kunnen.

@franssie ESE is ook een optie ja...

wat ik ook merk is dat de doorlooptijd veel te kort is nu. Een na 20s doorlooptijd heb ik ongeveer 120mL, dus dat is meer een lungo dan een espresso. Nu lees ik online dat dit kan betekenen dat de maling te grof is

[ Voor 3% gewijzigd door nino_070 op 29-07-2020 21:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@nino_070 nadat je je koffie in de houder hebt gedaan (is dat één of twee kopjes formaat) druk je die dan nog aan, tik je etc etc? Kan best dat je last hebt van kanaal vorming waardoor het water te weinig door de koffie geperst wordt en dan wordt het nooit wat.
Het is niet makkelijk totdat je het weet, en dan nog blijft het soms frustrerend, maar als het lukt is het gewoon lekker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MGSNK
nino_070 schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 20:49:
[...]

Ik kocht het nu in blik. Waarom zou laten malen het probleem oplossen, dan kan ik toch ook niet ‘spelen’ met de maalgraad? Dit is wel een optie hoor, zou best 1x per week of 1x per 2 weken naar een winkel als Simon Levelt kunnen.

@franssie ESE is ook een optie ja...

wat ik ook merk is dat de doorlooptijd veel te kort is nu. Een na 20s doorlooptijd heb ik ongeveer 120mL, dus dat is meer een lungo dan een espresso. Nu lees ik online dat dit kan betekenen dat de maling te grof is
Dat is absoluut een optie omdat de maalgraad veel fijner is wanneer je het laat malen bij een zaak.

Bij Boot Koffie bijvoorbeeld kan je aangeven wat voor apparaat je gebruikt :)
Dus in die zin zijn dergelijke zaken niet ‘one size fits all’ zoals Illy :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nino_070
franssie schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 21:07:
@nino_070 nadat je je koffie in de houder hebt gedaan (is dat één of twee kopjes formaat) druk je die dan nog aan, tik je etc etc? Kan best dat je last hebt van kanaal vorming waardoor het water te weinig door de koffie geperst wordt en dan wordt het nooit wat.
Het is niet makkelijk totdat je het weet, en dan nog blijft het soms frustrerend, maar als het lukt is het gewoon lekker.
Ja, ik druk het aan met een tamper. Kanaalvorming heb ik niet zozeer last van, het is vooral waterig. Ik heb 2 filters, 1 voor enkele porties en de ander voor dubbele porties. Als ik in de enkele 7g doe heb ik wel veel ruimte over en is het ook een natte puck na het doorlopen. Ik ga eens kijken of versgemalen koffie van bv Simon Levelt helpt, zal mijn bevindingen hier delen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monsees
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12-09 21:51
Misschien werkt het om meer gram koffiebonen te gebruiken? Het is tegenwoordig gebruikelijk om 9 gram te gebruiken per kopje :)
nino_070 schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 23:11:
[...]

Ja, ik druk het aan met een tamper. Kanaalvorming heb ik niet zozeer last van, het is vooral waterig. Ik heb 2 filters, 1 voor enkele porties en de ander voor dubbele porties. Als ik in de enkele 7g doe heb ik wel veel ruimte over en is het ook een natte puck na het doorlopen. Ik ga eens kijken of versgemalen koffie van bv Simon Levelt helpt, zal mijn bevindingen hier delen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cafecito
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 06-09 12:22
monsees schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 09:05:
Misschien werkt het om meer gram koffiebonen te gebruiken? Het is tegenwoordig gebruikelijk om 9 gram te gebruiken per kopje :)
[...]
Meeste mensen maken standaard dubbele espresso's. Daarvoor gebruiken we tegenwoordig toch echt wel 16 gram, tot 21 gram.
Belangrijk voor @nino_070 is om te kijken hoeveel gram zijn filterbakje is, en voorlopig die waarde aan te houden. Stel dat dat 14 gram is, dan maar 14 gram gemalen koffie gebruiken. Loopt het water nog steeds te snel, dan de maler fijner zetten. Totdat je ongeveer een doorlooptijd hebt van 25 seconden en zo'n 30 gram gezette koffie/espresso er uit krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:55

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Wat doen jullie met reinigingstabletten voor een volautomaat? De Jura tabletten zijn behoorlijk duur (alle tabletten waar een merk op staat). Ik kom op Amazon ook meer universele tabletten tegen die een fractie van de prijs zijn zoals 2-fase-reinigingstabletten-voor-volautomatische-koffiemachines

Heeft iemand ervaring met dit soort 3rd party reinigingsmiddelen? Is het een goed alternatief voor deze: Jura-reinigings-ontkalkingstabletten-automatische-koffiemachines

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teus.espresso
Er zijn wel goedkopere reinigingstabletten maar die van Jura zijn ook echt veel beter dan alle andere merken die ik geprobeerd heb (en dat zijn er veel).
Mocht je de prijs van een doos van 6 stuks te hoog vinden, neem dan een tonnetje van 25 stuks. De tabletten blijven heel lang goed en per stuk zijn ze dan gunstiger geprijsd.
Bij een vol automaat kan je zelf de binnenkant niet reinigen gewoonweg omdat je er niet bij kan. Het laatste dat je wilt doen is dan matige of slechte reiniger gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
En hoe vaak gebruik je die dingen? Keertje vier/vijf per jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Bor Zoek mijn posts alhier maar eens terug over de (on)zin van reinigen en de daarvoor gebruikte middelen. ;)

@Teus.espresso Normaliter vind ik je adviezen helemaal top alhier! d:)b Maar qua reinigingstabletten zijn er nog wel wat twistpuntjes...
Want waarom zijn die van Jura dan veel beter? Ik mis echt de onderbouwing daarvoor... :?
Wat is er dan zo bijzonder aan die samenstelling? Want waarom zouden tabletjes van b.v. Siemens, Melitta, Philips, Miele enzovoorts dan ook niet beter/slechter zijn?

Je denkt toch niet dat Jura die dingen zelf maakt? Die worden gewoon door een chemicaliënboer gemaakt.

1x keer in de zoveel jaar bestel ik zo'n pot met reinigingspillen (via Amazon.de), dan kan gelijk de hele familie er gebruik van maken. :+
Een pot met 250 stuks kost meestal zoiets van 15 euro.

Het is vrijwel altijd een samenstelling van fosfaten, bleekmiddel op zuurstofbasis en natriumbicarbonaat. En als je je aan de aangegeven dosering houdt, zijn dit veilige producten voor de reiniging van apparaten waar levensmiddelen mee bereid worden...

@418O2 Machine geeft zelf aan wanneer 'ie gereinigd wil worden...

[ Voor 3% gewijzigd door ehtweak op 30-07-2020 13:02 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:55

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

ehtweak schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 13:01:
Het is vrijwel altijd een samenstelling van fosfaten, bleekmiddel op zuurstofbasis en natriumbicarbonaat.
De tabletten van Jura zijn fosfaatvrij.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Bor Ik zei ook vrijwel altijd...
(had het ff opgezocht op het potje wat ik in 2013 had gekocht)

Op het potje wat ik in 2019 heb gekocht staat dat het natriumbicarbonaat, = het bleekmiddel (baking soda dus) en kaliumperoxymonosulfaat bevat.

Volgens Jura zit er dit in:
https://nl.jura.com/-/med...6F58D405741&em_force=true

SODIUM CARBONATE SODIUM CITRATE DISODIUM ADIPATE SODIUM CARBONATE PEROXIDE SODIUM LAURYL SULFATE MAGNESIUM STEARATE COLORANT

Wat trouwens @Teus.espresso al aangegeven heeft, en ik zelf ook al jaren ondervind, pas als je de zetgroep er b.v. 1 x per 1-2 jaar eens uithaalt en alles zelf schoonmaakt met een (tanden)borstel, de schraap- en afdichtingsringen reinigt c.q. vervangt; da's pas echt schoonmaken.

Een tabletje kan nou eenmaal niet daar komen, waar geen vloeistof langsgaat... En vuil gaat op de meest bizarre plaatsen zitten. Daarbij is vochtige koffieprut een ideale schimmelbodem. ;)

Meer info hier:
ehtweak in "Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1"
ehtweak in "Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1"
etc.

[ Voor 78% gewijzigd door ehtweak op 30-07-2020 13:18 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Teus.espresso
Ok, een onderbouwing dus;
In de afgelopen 14 jaar dat ik espresso machines repareer komt mijn werkgever regelmatig met nieuwe reiniging middelen om te kijken of het werk makkelijker enig beter gaat. En om te kijken of die middelen interessant zijn voor ons om te verkopen.

Die middelen gebruik ik dan om de machines van klanten te reinigen. Vervolgens kijk in naar het schoonmaak resultaat.

In al die jaren ben ik op chloor na geen reinigingsmiddel tegen gekomen dat de zetgroep beter schoonmaakt dan de nieuwe Jura tabletten. Het is dus gebaseerd op ervaringen met tientallen middelen niet op wetenschap.
Koopt Jura zijn tabletten ergens in? Natuurlijk maar ik ben ze nog niet tegengekomen in een verpakking van een ander merk.

De orginele vraag was, heeft iemand advies?
Ja, ik heb advies op basis van ervaring.
"Neem de orginele Jura tabletten, die zijn de beste die ik ooit ben tegen gekomen."

PS dat met chloor reinigen was een experiment met een machine die toch afgevoerd zou worden, niet een machine van een klant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kestemodon
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 12-09 10:21
Ik heb onlangs een nivona toestel gekocht, maar ik loop tegen een probleempje aan. Om de 5 a 10 kopjes, heb ik een kopje waar bijna geen tot geen koffie in terecht komt. Ik hoor de molen draaien, de koffie wordt aangedrukt, de koffie loopt deels door en plots wordt de druk gelost. Op dit moment hoor ik dat er water plus koffie in de opvangbak gelost wordt.

[Video: https://viridee-my.sharepoint.com/:v:/g/personal/donaat_viridee_be/EQP1woQRyQNDpT8FG7pYpkIB0ZrmJEjc5gWVc_OnrI-nYA?e=9V3fn4]

Ik heb het toestel reeds binnengestuurd voor garantie, maar volgens hen is er geen probleem. Volgens hen, moet ik gewoon andere bonen (momenteel Segafredo - Intermezzo) en ander smaakprofiel kiezen. Volgens mij ligt het probleem eerder bij de pomp van het toestel.

Heeft iemand gelijkaardige ervaringen of kan iemand mij op weg helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Teus.espresso Dank je voor de toelichting. d:)b
Blijkbaar heeft Jura dus wat meer soorten reinigers en ontvetters, tezamen in één tablet gestopt!

Want als je de genoemde ingrediënten opzoekt, zijn het allemaal stuk voor stuk, ontvetters, reinigers en bleekmiddelen.

Nu nog een second-source vinden voor dit soort standaard bulk chemicaliën mix pilletje. ;)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedyDH
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11:51
Vraagje, hoe vaak moeten jullie de reinigingstabletten gebruiken in de Jura? Ik weet dat ie het aangeeft maar is dat om de zoveel koppen? 1x per week?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teus.espresso
Bij de meeste Jura modellen vraagt hij na 180 koffie om reinigen.
Voor de compleetheid; het Claris White en Blue filter gaan 50 liter water mee (alles telt mee ook spoelen en reinigen).
Ontkalken en het Claris Grey filter vervangen is ook rond de 50 liter maar is eerder of later afhankelijk van de ingestelde water hardheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWKterry
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:55

TWKterry

Master Mariner

Nu we het toch over reinigen hebben.
De Jura ENA8 moet het melk system ook dagelijks gereinigd worden.
Is eenmaal na de avond koffie voldoende of is de tijdsduur tussen 10 - 15 -20 uur van zo'n 5 uur te lang?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@TWKterry Tja, hoe snel bederft melk (of liever gezegd de restanten er van)?

Heb zelf gemerkt, dat, afhankelijk van de omgevingstemperatuur en tijd van het jaar (vochtigheid e.d.) schimmel veel eerder, of later, een kans krijgt.
Hetzelfde geldt voor algvorming in het waterreservoir; staat dat net soms een paar uur per dag in de zon (gewoon door de lichtinval c.q. plaatsing van het apparaat in je huis), of staat het altijd in het donker?

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
TWKterry schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 10:39:
Nu we het toch over reinigen hebben.
De Jura ENA8 moet het melk system ook dagelijks gereinigd worden.
Is eenmaal na de avond koffie voldoende of is de tijdsduur tussen 10 - 15 -20 uur van zo'n 5 uur te lang?
Ik denk dat vanwege het feit dat Jura vindt dat het dagelijks moet, dat het tijdstip niet veel uitmaakt.

Als 5 uur te lang is, dan hadden ze wel aangegeven dat het na elke keer koffie/melk moet. Overigens heb je ook koffie apparaten die dus na elk melkgebruik gaan schoonmaken.

Daarnaast wat @ehtweak aangeeft klopt ook wel, in de zon, bij hoge temperaturen etc. dan zou ik melk niet meer drinken als het 5 uur niet in de koelkast heeft gestaan. Maar als het 18 graden is en niet in de zon, dan is het minder een probleem.

Edit: nu ik er over nadenk, er wordt vaak aangegeven dat bij elk uur dat je melk buiten de koelkast bewaart, je een dag van de houdbaarheid kan afhalen. Dus melk die je net koopt en nog zo'n 10(?) dagen houdbaar is, zou je in principe zo'n 10 uur buiten de koelkast kunnen bewaren. Ongeveer een dag dus.

[ Voor 15% gewijzigd door evleerdam op 31-07-2020 11:33 ]

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWKterry
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:55

TWKterry

Master Mariner

@ehtweak en @evleerdam bedankt voor jullie inzichten.
Apparaat zou uit de zon komen en het melk reservoir natuurlijk in de koelkast indien niet gebruikt.Gaat dus alleen om de melk in het inwendige van het apparaat zelf.

Aangezien momenteel de airco aanstaat is de binnen temperatuur ook niet extreem warm.
Bij normale omstandigheden zou dit dus geen probleem moeten zijn.

Mocht ik het niet vertrouwen kan ik altijd nog een keer extra schoonmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
TWKterry schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 11:14:
@ehtweak en @evleerdam bedankt voor jullie inzichten.
Apparaat zou uit de zon komen en het melk reservoir natuurlijk in de koelkast indien niet gebruikt.Gaat dus alleen om de melk in het inwendige van het apparaat zelf.

Aangezien momenteel de airco aanstaat is de binnen temperatuur ook niet extreem warm.
Bij normale omstandigheden zou dit dus geen probleem moeten zijn.

Mocht ik het niet vertrouwen kan ik altijd nog een keer extra schoonmaken.
Het gaat vooral om het slangetje en de cappucinatore. Die laatste wordt overigens ook nog automatisch nagespeeld met water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
Stomme vraag wellicht:

Als ik bij de Jura E6 Melkschuim maak krijg ik eerst een hele plons heet water in mijn cappucino. Is dit de bedoeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teus.espresso
Die plons water is normaal. Alle machines die met één boiler of thermoblok hebben daar last van. Het water dat eerst op koffie temperatuur wordt verder verhit tot stoom. Er is geen ruimte om stoom te vormen in het nog volle thermoblok. Daardoor is het eerste deel stoom altijd heel waterig. Een single boiler E61 heeft hier ook last van.
Sommige duurdere Jura's blazen de eerste stoom af in de lekbak, die hebben dat dus minder maar dat is een recente ontwikkeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corewillem
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 10:29
Binnenkort ga ik alleen wonen, en graag heb ik dan een lekker tasje koffie. Mijn eerste gedacht was om een Nespresso machine te kopen aangezien ik normaal enkel in het weekend thuis koffie drink, en ik hiervan op het werk tevreden ben. Echter vanwege de corona crisis werk ik steeds meer thuis, en dan wordt Nespresso al snel een dure optie. Vandaar ben ik rustig aan het kijken naar een betaalbare, maar toch goede bonen koffie machine. Ik hoop nu met de solden een leuke aanbieding te vinden, en anders wacht ik black friday nog even af.

Ik wil graag een lekkere kop koffie, zonder al te veel moeite te doen, zowel bij het zetten als bij het onderhoud. Ik denk dus dat een volautomaat de beste keuze zal zijn. Melkbereidingen zijn niet nodig, deze gebruik ik niet.

Een paar toestellen die me interessant lijken zijn :Wat zijn de punten waarop ik best kan letten bij de aankoop van zo een machine ? En welke meerwaarde heb ik om te kijken richting duurdere machine's zoals een Jura ?

[ Voor 4% gewijzigd door corewillem op 04-08-2020 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monsees
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12-09 21:51
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WK9zNwEg6QA91swNWBIM6Kwd-NE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MosBFhIME40Ol5FsmjVFHtiI.jpg?f=fotoalbum_large

Bij toeval heb ik in Praag een voor mij onbekende arabica variëteit gevonden. Ik had eerlijk gezegd nog nooit gehoord van gesha koffie. Maar wat een fantastisch bakkie heb ik gekregen. Ik heb nog nooit koffie geproefd waarin jasmijn tonen naar voren kwamen! Mocht je ooit de kans krijgen om dit te proberen, dan kan ik dat ondanks de prijs zeker aanbevelen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppieR
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18-06 10:56
Ik vraag mij af hoeveel meer werk een halfautomaat is tov een volautomaat? Ik heb nu een tijdje een Quick Mill 835 (dus met maler en zetter in 1) en heb er echt geen omkijken naar. Een bakkie zetten gaat sneller dan met een filterapparaat (was mijn uitgangspunt) en schoonmaken stelt niks voor. De enige tijd die ik er af en toe extra is steek is het opnieuw afstellen van de maler bij nieuwe bonen. Maar zolang je bij dezelfde bonen blijft is dat ook niet (zo vaak) nodig.

Garmin Fenix 6XPro + HRM-Run | hardlopen | Garmin Connect | RopaRun Team 264

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Veel. In feite doet de halfautomaat niet meer dan het water verwarmen en door de koffie persen. Het malen van de bonen moet je zelf doen, of laten doen. Afwegen, in het bakkie, beetje tampen, erop draaien. Dan koffie zetten, houder weer leeg kloppen en uitspoelen, en eigenlijk elke dag de boel wel schoon houden.
Een volautomaat is feitelijk niet meer dan bonen en waterreservoir vullen en op knopjes drukken. Waar bij je eens in de paar dagen de afvalbak moet legen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
Volledig met @Gonadan eens.

Voor de grap moet je eens 10 vrienden uitnodigen en iedereen een bakkie koffie geven. Eerst 10x met de half automaat en dan 10x met een volautomaat.

10 koffie zetten met een half automaat is echt niet te doen. Al helemaaaaal niet als er nog cappucino's bij zitten. Bij een volautomaat is het echter geen enkel probleem, ben je zo klaar.

Ik geef toe, als je maar 1 koffie per keer zet omdat je thuis werkt, dan is er niet zo'n probleem. Je hebt immers de tijd en het is maar 1 koffie.

Iemand wel eens de tijd bijgehouden van 1 koffie zetten bij een halfautomaat? Ik gok zo rond de 3 minuten per koffie?

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Nou zo bedoel ik het ook weer niet hoor. Het is geen ramp om een halfautomaat te hebben, ook niet voor meerdere gasten, maar dan moet je het wel leuk vinden om op die manier koffie te zetten. Het is wel gewoon meer werk.
Een volautomaat is meer voor het gemak, cappuccino's moet je gewoon weigeren. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Gonadan op 04-08-2020 15:56 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppieR
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18-06 10:56
evleerdam schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 15:42:
Volledig met @Gonadan eens.

Voor de grap moet je eens 10 vrienden uitnodigen en iedereen een bakkie koffie geven. Eerst 10x met de half automaat en dan 10x met een volautomaat.

10 koffie zetten met een half automaat is echt niet te doen. Al helemaaaaal niet als er nog cappucino's bij zitten. Bij een volautomaat is het echter geen enkel probleem, ben je zo klaar.

Ik geef toe, als je maar 1 koffie per keer zet omdat je thuis werkt, dan is er niet zo'n probleem. Je hebt immers de tijd en het is maar 1 koffie.

Iemand wel eens de tijd bijgehouden van 1 koffie zetten bij een halfautomaat? Ik gok zo rond de 3 minuten per koffie?
Mijn vraag was een beetje een reactie op @corewillem. Had ik wat duidelijker kunnen quoten, sorry.

10 koffie is inderdaad bijna niet te doen en helemaal niet als daar verschillende varianten tussen zitten. Daarom haal ik voor verjaardagen ook altijd het filterapparaat te voorschijn. En om familie die denken hoe een halfautomaat werkt omdat ze in een restaurant weleens iemand een kop koffie zien zetten van mijn quick milletje af te houden. Maar @corewillem geeft aan dat hij hem wil gebruiken tijdens het thuiswerken, dus dan ga ik er even vanuit dat het om 1 kopje per keer gaat. En hij geeft aan geen melk te gebruiken.

Denk dat 3 minuten per kopje vrij ruim is. Maar de tijd voor 2 kopjes is dan wel weer gelijk:
- filterdrager schoon/droog maken en onder maler plaatsen: 5s
- malen: 25s
- egaliseren/tamperen: 15s
- flushen: 5s
- extractie: 28s sharp :*)

1 minuut en 18 seconden! Het gevoel dat je je best hebt gedaan om voor jezelf een lekker bakje koffie te zetten: onbetaalbaar.

Garmin Fenix 6XPro + HRM-Run | hardlopen | Garmin Connect | RopaRun Team 264

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
kestemodon schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 15:33:
Ik heb het toestel reeds binnengestuurd voor garantie, maar volgens hen is er geen probleem. Volgens hen, moet ik gewoon andere bonen (momenteel Segafredo - Intermezzo) en ander smaakprofiel kiezen. Volgens mij ligt het probleem eerder bij de pomp van het toestel.

Heeft iemand gelijkaardige ervaringen of kan iemand mij op weg helpen?
Heb je al andere bonen geprobeerd? Het lijkt me vreemd dat het daar aan kan liggen, hoewel bij mij het zetproces ook wordt afgebroken wanneer er niet genoeg bonen meer in het reservoir zitten. Het zou nog kunnen dat er door ongelijke grootte van de bonen wat mis gaat met de toevoer.

Nu het filmpje gezien, is idd niet hetzelfde.

Hoe dan ook, yellow bourbon van brandzaak gaf bij mij iig geen problemen. Dus dat kun je evt nog eens testen. Mocht dat geen verschil maken, weet je iig zeker dat het niet aan de bonen ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janar
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 28-08 20:15

Janar

Geen

Gonadan schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 15:55:
cappuccino's van volautomaten moet je gewoon weigeren. ;)
Even gecorrigeerd! :9

Met gasten doe ik ook nog weleens V60 of French Press erbij!

Maar cappuccino’s kosten ongeveer 3 min zonder sociaal te zijn, meestal langer dus

[ Voor 6% gewijzigd door Janar op 04-08-2020 21:10 ]

Verwarming: Daiking Altherma Hybride 8kW met vloerverwarming & Jaga Strada radiatoren § Domotica Domoticz, Z-wave, Hue, Slimme meter § Audio/HT Linn Majik DSM, Linn Majik 140, Apple TV 4K, Sony PS4 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thespeed
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-09 22:38
Voor een halfautomaat moet je wel het type persoon zijn die het leuk vind en de tijd er voor wil nemen.
Zelf had ik een halfautomaat met aparte bonen maler maar ik merkte dat ik soms gewoon wat anders ging drinken omdat ik geen zin in het gedoe had of de tijd er niet voor had.

Bij verjaardagen zetten wij ook altijd filterkoffie want bij een halfautomaat is dat toch wel veel werk.
Nu een gebruikte Delonghi volautomaat gekocht en dat bevalt me toch stukken beter.
Als je de maler van een volautomaat goed instelt en verse bonen gebruikt dan kun je er een prima espresso/koffie uit krijgen.
Het resultaat uit een halfautomaat met goede maler is natuurlijk beter maar ik kies in dit geval voor gemak :P

[ Voor 11% gewijzigd door thespeed op 05-08-2020 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArisB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-09 12:06
Ik heb voor mijn Jura D6 een setje Claris Smartfilters gekocht, de filters zijn individueel verpakt in een doorzichtig zakje maar alle zijn vochtig aan de binnenkant. De druppels in de zakjes zijn niet helder maar melkachtig. Is dit normaal?

Ik heb het gemeld bij de betreffende webshop, die heeft een ander setje opgestuurd. Maar die heeft exact hetzelfde.

Ik heb ook nog een filter die ik samen met de machine heb besteld, die is kurk droog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teus.espresso
Dat is raar. De Claris filters zijn af fabriek kurkdroog. Als je ze schudt zou je poeder moeten horen.
Ook is de orginele verpakking niet zoals jij omschrijft. Het lijkt alsof jij ontkalkte filters hebt gekregen, lijkt me alleen de bedoeling als dat een bewuste keuze is van je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janar
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 28-08 20:15

Janar

Geen

Ik heb sinds kort een Timemore Black Mirror in mijn bezit. Ik wilde geen Chinees product of via Aliexpress bestellen, maar na toch een Roborock te hebben aangeschaft(uit Engeland) toch via Aliexpress een Timemore aangeschaft. Ik wilde een Acaia maar ik heb helemaal geen Bluetooth nodig en dan is een Acaia erg duur.

Ik ben in ieder geval erg tevreden. Snel en plezierig om mee te werken en daarnaast esthetisch aangenaam om te zien.

Verwarming: Daiking Altherma Hybride 8kW met vloerverwarming & Jaga Strada radiatoren § Domotica Domoticz, Z-wave, Hue, Slimme meter § Audio/HT Linn Majik DSM, Linn Majik 140, Apple TV 4K, Sony PS4 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArisB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-09 12:06
Teus.espresso schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 16:49:
Dat is raar. De Claris filters zijn af fabriek kurkdroog. Als je ze schudt zou je poeder moeten horen.
Ook is de orginele verpakking niet zoals jij omschrijft. Het lijkt alsof jij ontkalkte filters hebt gekregen, lijkt me alleen de bedoeling als dat een bewuste keuze is van je.
Ik heb even een foto gemaakt voor de duidelijkheid:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/RGxJn7cm.jpg

Dit hoort dus niet?
Pagina: 1 ... 51 ... 246 Laatste

Let op:
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1