Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1 Overzicht

Pagina: 1 ... 247 248 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slabbysl
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 07-10 11:45
Ronald schreef op woensdag 24 september 2025 @ 08:53:
[...]
Niet op de man, wel op de inhoud...
Heb het even gemist wellicht, maar heb jij banden met hen? Je lijkt het je persoonlijk aan te trekken, misschien een verkeerde inschatting van mij.

Los daarvan snap ik de opmerking over de kleur wel. De ene donkere is de andere niet en een licht gebrande boom uit de supermarkt is donkerder dan een donkergebrande boon van een specialty coffee brander, dus zo gek is het niet. Zelf voor een ‘donker’ gebrande boon is dit donker (alhoewel een foto enigszins lastig te beoordelen is).

Los daarvan verliezen donkerder gebranden bonen ook nog eens sneller hun karakter.

• vickypollard
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:31
Rexcore schreef op woensdag 24 september 2025 @ 07:56:
Na eindeloos reviews gekeken voor half automaten, in de laatste week vrij snel overstag om voor een mechanisch systeem te gaan. Reviews zijn lovend en bouw en uiterlijk vind ik fantastisch. ook het hele handwerk spreekt me erg aan. Dus de knoop doorgehakt en vandaag de cafelat robot in bestelling gezet

[Afbeelding]

Nu een half jaartje een DF54 in mijn bezit en dat was beste aankoop tot nu toe. Ik vermaak me prima met een combi van frenchpress, mokapot en turkse koffie. Espresso was nog de missende factor, maar niet perse de holy grail voor mij. Leuk om erbij te hebben, maar het zal waarschijnlijk niet de go-to worden. Daarom nooit voor mezelf kunnen verantwoorden om een half automaat te kopen van >€1000. De €400 voor de robot was iets makkelijker te verkopen aan mezelf :)
Wat een leuk ding! Heb zelf een Flair Neo Flex gekocht om te kijken of ik het überhaupt leuk vindt. Die Robot ziet er wel uit als een mogelijke upgrade voor de toekomst (kost 3x zoveel, dus nu even niet :P)

Waar heb je hem gekocht trouwens?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22:42
Slabbysl schreef op woensdag 24 september 2025 @ 20:10:
[...]

Heb het even gemist wellicht, maar heb jij banden met hen? Je lijkt het je persoonlijk aan te trekken, misschien een verkeerde inschatting van mij.

Los daarvan snap ik de opmerking over de kleur wel. De ene donkere is de andere niet en een licht gebrande boom uit de supermarkt is donkerder dan een donkergebrande boon van een specialty coffee brander, dus zo gek is het niet. Zelf voor een ‘donker’ gebrande boon is dit donker (alhoewel een foto enigszins lastig te beoordelen is).

Los daarvan verliezen donkerder gebranden bonen ook nog eens sneller hun karakter.
Inderdaad, ik krijg ook het gevoel zoals hij reageert dat hij banden met hen heeft, al zal die dat nooit toegeven waarschijnlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rexcore
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-10 14:29
vickypollard schreef op donderdag 25 september 2025 @ 06:32:
[...]

Wat een leuk ding! Heb zelf een Flair Neo Flex gekocht om te kijken of ik het überhaupt leuk vindt. Die Robot ziet er wel uit als een mogelijke upgrade voor de toekomst (kost 3x zoveel, dus nu even niet :P)

Waar heb je hem gekocht trouwens?
4barista had geen voorraad momenteel, dus voor cremashop gegaan. was ook nog een €30,- goedkoper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vickypollard
Rexcore schreef op donderdag 25 september 2025 @ 08:38:
[...]

4barista had geen voorraad momenteel, dus voor cremashop gegaan. was ook nog een €30,- goedkoper.
Waren meteen ook de twee opties die ik zag inderdaad. Ik heb m'n Neo Flex ook van 4barista. Moest er wel een week op wachten, wat moeilijk was :+ Kan er dit weekend pas echt mee bezig.

Maar goed, ik ben nu wel geïntrigeerd door de Robot alleen al om hoe hij eruit ziet :D

• jayjay2
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:11
L.N. schreef op woensdag 24 september 2025 @ 09:50:
[...]

Ik ben geen fijnproever, maar ook ik heb het idee dat de bonen van Brandzaak achteruit gaan. Ze lijken nog donkerder gebrand te zijn, waardoor het smaakprofiel minder is.
Ook ik merk het verschil. Niet alleen de koffie zelf, ook de geur van de bonen lijken minder. Een paar weken geleden was ik in Antwerpen en daar een zak meegenomen van Cross Roast. Lekkere koffie voor een goede prijs. Helaas zijn de verzendkosten naar Nederland aan de hoge kant (bijna EUR. 15).

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

jayjay2 schreef op donderdag 25 september 2025 @ 16:42:
[...]

Ook ik merk het verschil. Niet alleen de koffie zelf, ook de geur van de bonen lijken minder.
Net weer een verse bestelling bij brandzaak gedaan. Maar ik merk ook wel wat verschil. Maar nou niet dat je zegt dat het slechter/beter is. Gewoon een beetje anders.

Onze favoriet is 'Guatamala'. En het afgelopen jaar hebben we eigenlijk al hun variaties geprobeerd. En deze beviel ons het beste.
Bij de bestelling van vandaag ook 'Panama La Gloria' meebesteld. Eens kijken wat dat is.
Een paar weken geleden was ik in Antwerpen en daar een zak meegenomen van Cross Roast. Lekkere koffie voor een goede prijs. Helaas zijn de verzendkosten naar Nederland aan de hoge kant (bijna EUR. 15).
Goede prijs? ;) Idd, zowat TWEE KEER zo duur als brandzaak.
Wat brandzaak per kilo rekent, rekenen die Belgen per 500 gram... :X

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RoosW
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22:07
Eerste rapport over de Fellow Aiden:

(Persoonlijke notitie; niet op 'direct koffie maken' drukken voor je weet hoeveel koffie te maken en of ie op enkel of batch staat + of er al een filter papier aanwezig is, zucht.)

Mijn eerste bak (random setting 10 op Timemore 78s).
Deze smaakt direct al beter als mijn V60 avonturen, conclusie, ik heb geen geduld om een fatsoenlijke V60 bak te maken.
Maar hij is nog wel wat waterig, dus zal de molen voor de volgende op 8 proberen.
Grappig dat ik nu smaak noten krijg die ik met dezelfde boon als espresso mis. Meer zoet bv!

Het is overigens inderdaad 4 minuten voor een bakkie. Maar ja, eerst aanzetten en dan je andere dingen doen lost dat al op.

Kleine ergenis, ik wou 250 ml water en kan enkel kiezen (op begeleid koffie maken) uit 225 (1,5 kop) of 300ml (2 kopjes).. hmm zal vast wel ergens anders in te stellen zijn.

Ik had ook de Fellow mug (250ml) besteld, maar die valt me tegen, het gewicht (keramiek) is voor mij problematisch.

Tweede bak, nu 300ml (andere mok) en setting to medium gebrand (tja medium-dark, wat moet je kiezen). 18,7 gr nu ipv 14gr, smaak is wat scherper als op donker gebrand. Zoet is nu minder aanwezig, maar nog steeds beter als mijn (matige) handwerk.

Overigens is de koffie in deze rvs thermos mug veel warmer als in de fellow mug, die ik toch ook eerst met wat heet water gespoeld had.

Voorlopig wel tevreden over mijn aankoop. Ik raporteer terug over een week of zo, als ik andere bonen binnen heb en wat batch brews gemaakt heb.

[ Voor 26% gewijzigd door RoosW op 26-09-2025 10:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vickypollard
vickypollard schreef op donderdag 25 september 2025 @ 08:40:
[...]

Waren meteen ook de twee opties die ik zag inderdaad. Ik heb m'n Neo Flex ook van 4barista. Moest er wel een week op wachten, wat moeilijk was :+ Kan er dit weekend pas echt mee bezig.

Maar goed, ik ben nu wel geïntrigeerd door de Robot alleen al om hoe hij eruit ziet :D
Oké, ik vond de Robot te interessant en heb hem ook besteld (uiteraard wel na wat inleeswerk). Wel weer een tijdje wachten helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gupfishy
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 20:14
Ik ben een simpele koffiedrinker.. ben van senseo naar Nespresso gegaan.. maar ik ga denk weer senseo doen.
Nespresso best prima maar zijn allemaal kleine bakkies. En tevens een stuk duurder. Senseo is meer Americano wat mij meer bevalt.
Meer mensen deze keuzes gehad?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vickypollard
Die vraag is beter geschikt voor dit topic: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1

[ Voor 5% gewijzigd door vickypollard op 26-09-2025 14:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Snaak123
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20:42
Senseo. Senseo alert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retoohs
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 20:21
gupfishy schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 14:37:
Ik ben een simpele koffiedrinker.. ben van senseo naar Nespresso gegaan.. maar ik ga denk weer senseo doen.
Nespresso best prima maar zijn allemaal kleine bakkies. En tevens een stuk duurder. Senseo is meer Americano wat mij meer bevalt.
Meer mensen deze keuzes gehad?
Ik zie mezelf ooit wel terug gaan naar een filter koffiezetapparaat. Dan ben ik ook wel redelijk full circle gegaan. Zoiets: filterapparaat-> senseo -> french press -> volautomaat -> halfautomaat -> filterapparaat.

Maar terug naar senseo :+ , dat moet een grap zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gupfishy
Geen grap.. ik vind senseo helemaal niet zo slecht. Nespresso vind ik dan weer niet heel best.. kleine kopjes

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoosW
gupfishy schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 18:28:
Geen grap.. ik vind senseo helemaal niet zo slecht. Nespresso vind ik dan weer niet heel best.. kleine kopjes
Werkelijk? Of probeer je iemand op de kast te krijgen?
Alhier geld 1 wijsheid, Senseo is gewoon het allerslechtste van alle koffie producten.
Maar goed, ieder het zijne, in deze rubriek heeft het geen plek, iemand verwees je al door naar een alternatieve hoek waar je wel kunt posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gupfishy
RoosW schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 18:35:
[...]

Alhier geld 1 wijsheid, Senseo is gewoon het allerslechtste van alle koffie producten.
Maar goed, ieder het zijne, in deze rubriek heeft het geen plek, iemand verwees je al door naar een alternatieve hoek waar je wel kunt posten.
Heb hem al in de andere groep gezet.. en ja, ieder zijn ding ja. Ik wil gewoon een kop koffie die snel klaar is en Americano achtig is. En hoef geen vermogen te betalen voor een kop koffie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
Hmm, op dit moment betaal ik voor mijn Americano thuis 47ct. Dat valt wel mee dus, al is de investering in een goed espresso apparaat een flink stuk hoger als in een Senseo (brrrr) of Nespresso water warmer. Nu heeft mijn espresso apparaat wel een flinke restwaarde en dat kun je van de andere twee niet zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:29
RoosW schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 18:35:
[...]

Nou poe, smaak is nog altijd subjectief.....ik vind het ook niet lekker maar een "Goede" Senseo is nog altijd beter dan een budgetboon op wat voor manier dan ook gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:37

DjVe

Hatsaflats!

Moet ook toegeven dat een standaard "kopje koffie/lungo" in een Nespresso nergens naar smaakt. Alleen een kleine espresso (25/30 ml) kan ergens naar smaken.

Ik heb thuis nu voor de gein wat Blommers Nespresso cupjes en die smaken echt heel behoorlijk. Ook als je hem daarna nog aftopt tot 50ml met heet om er een kleine Americano van te maken. Maar dan zit je ook op €0,56 per kopje.

[ Voor 13% gewijzigd door DjVe op 26-09-2025 19:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robbynaish
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-10 21:40
RoosW schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 09:46:
Eerste rapport over de Fellow Aiden:
Leuk om te lezen RoosW. Veel plezier ermee!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• retoohs
gupfishy schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 18:28:
Als je er tevreden mee bent dan is er niks mis mee. Scheelt een hoop gedoe.

• Koets89
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 07-10 10:13
robbynaish schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 19:36:
[...]

Leuk om te lezen RoosW. Veel plezier ermee!
Ja eens! En ik verwacht dat ze bij de wisseling van het profiel de temperatuur omhoog gooien? Vandaar dat het zoet uit de medium-dark bonen verdwijnt. Of doen ze ook nog andere dingen?

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 02:34

Dennis1812

Amateur prutser

Bij Nespresso kun je de hoeveelheid koffie meestal wel overheen instellen via een omslachtig menu.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoosW
Koets89 schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 08:53:
[...]

Ja eens! En ik verwacht dat ze bij de wisseling van het profiel de temperatuur omhoog gooien? Vandaar dat het zoet uit de medium-dark bonen verdwijnt. Of doen ze ook nog andere dingen?
Dat kan ik zo nakijken, staat in de app, wat ze precies doen.
Ik laat het weten.

Dark roast bloom en 3 pulses op 85°C
Medium roast bloom en 3 pulses op 96°C

Flink verschil.

Voor de rest zijn de profielen identiek.

[ Voor 16% gewijzigd door RoosW op 27-09-2025 11:11 ]

• Koets89
RoosW schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 11:07:
[...]

Dat kan ik zo nakijken, staat in de app, wat ze precies doen.
Ik laat het weten.

Dark roast bloom en 3 pulses op 85°C
Medium roast bloom en 3 pulses op 96°C

Flink verschil.

Voor de rest zijn de profielen identiek.
Thanks! Zo groot verschil had ik ook niet verwacht zeg. Best hoge temperatuur voor medium. Interessant wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoosW
Koets89 schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 11:59:
[...]

Thanks! Zo groot verschil had ik ook niet verwacht zeg. Best hoge temperatuur voor medium. Interessant wel.
Let wel, dit zijn de single cup profielen, de batch brew is uitgebreider met tot 5 pulses, elke puls kan ook een andere temperatuur hebben.
Ook de Bloom kun je de tijd en gewenste temperatuur van bepalen.

Ik heb net Keniaanse bonen binnen, en ga morgen ochtend een profiel daarvoor proberen (batch brew) 5 pulsen, aflopende temperatuur.

[ Voor 13% gewijzigd door RoosW op 27-09-2025 19:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoosW
Oef, een pot gebrouwen met de Keniaanse bonen op de bijbehorende setting, molen op 10. Behoorlijk zuur, tjonge jonge, dat heb ik met filter nog nooit gehad! Zal hem morgen op 8 proberen, proefde nu, ondanks teveel zuur, wel al dat fruit waar ik steeds van las, maar dat ik in het echt nooit bespeurt heb, wel chocolade en hazelnoot en romig, maar fruit, nee, enkel in espresse, nooit in filter. Live and learn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vickypollard
De Robot komt vrijdag binnen *O* Heb er ook wat mittens bij besteld en een 3D-geprint opzetstuk voor de tamper (https://www.myminifactory...felat-robot-tamper-134821).

Moet denk ik alleen nog wat nieuwe bonen scoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:43
Recent had ik allemaal water op het aanrecht. Een lek in mijn Bezzera Aria :-(
Na het openmaken was de boosdoener direct zichtbaar.
Op jacht naar het juiste onderdeeltje!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BqXxeZqGg4VTSyjPilUw0fwu0sc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C1Em3LX0QGlXok9c5IfZ5yMD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6DglHdVHfXrHZeb_fUoh1Cel4zo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GzDBGsP551ANtyMixbWHzqYm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
vinpower schreef op maandag 29 september 2025 @ 18:54:
Recent had ik allemaal water op het aanrecht. Een lek in mijn Bezzera Aria :-(
Na het openmaken was de boosdoener direct zichtbaar.
Op jacht naar het juiste onderdeeltje!

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Een speurtocht 🤓. Misschien heb je hier iets aan (parts diagrammen) https://www.wholelattelov...t-articles/33495440343059

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinpower
Boeryepes schreef op maandag 29 september 2025 @ 20:03:
[...]

Een speurtocht 🤓. Misschien heb je hier iets aan (parts diagrammen) https://www.wholelattelov...t-articles/33495440343059
Haha ja maar volgens mij is het deze. Alleen kom ik te laag uit voor het minimale order bedrag :+
https://www.drtradingshop...lang-op-pomp/#description

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ravhin
  • Laatst online: 07-10 08:45

Ravhin

no <root>...

Doe je er nog een mooie nieuwe pomp bij, die wat stiller is.
Daar wordt iedereen vrolijker van :)

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-10 14:05
vinpower schreef op maandag 29 september 2025 @ 20:20:
[...]

Haha ja maar volgens mij is het deze. Alleen kom ik te laag uit voor het minimale order bedrag :+
https://www.drtradingshop...lang-op-pomp/#description
Als tijdelijke fix kun je volgens mij het kapotte plastic er af halen en uit de buis verwijderen en daarna de slang direct op het vacuüm ventiel zetten? Snap dat die 90 hoek handig is maar heb ook genoeg gezien waar de slang omhoog gaat en dan afbuigt. Of is daar geen ruimte voor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinpower
Hercul3s schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 12:22:
[...]

Als tijdelijke fix kun je volgens mij het kapotte plastic er af halen en uit de buis verwijderen en daarna de slang direct op het vacuüm ventiel zetten? Snap dat die 90 hoek handig is maar heb ook genoeg gezien waar de slang omhoog gaat en dan afbuigt. Of is daar geen ruimte voor?
Nu van kwaad tot erger. Nu lekt het hier ook haha.

Ondertussen slangetje direct erop gezet en de rest stevig aangedraaid. Fingers crossed!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6jX4T7UbdycOVXeBya1S7zcDFrk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/bAFjXJfteckdLmbc9zy7RZME.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door vinpower op 30-09-2025 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribunus
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:22
retoohs schreef op maandag 22 september 2025 @ 11:11:
[...]

Ik heb een jaartje een sage barista express gehad. Heel frustrerend apparaat. Zelfs met een losse maler er naast was het onmogelijk om er consistent goede koffie uit te krijgen. De impress zou ik al helemaal niet doen. Die is duurder en maakt het heel lastig als je iets meer handmatig wilt doen. Met een self leveling tamper van een paar tientjes bereik je hetzelfde gemak voor het aandrukken van de koffie.
Voor americanos zou ik zeggen, koop een clever dripper en een bonenmaler en je bent klaar. Ok technisch gezien is het filterkoffie maar het idee is redelijk hetzelfde. Als je meer gemak wilt dan zou ik een volautomaat kopen. Er zijn er genoeg die je zelf kan onderhouden. Als je een nieuwe hobby wilt dan zou ik een halfautomaat kiezen :P
Dank voor je reactie! Ik sta er wel voor open om dit te proberen, het lijkt simpel en als ik daar voor nu een goede bak koffie mee kan zetten is dat natuurlijk al een hele verbetering ten opzichte van de cups (ga ik van uit)

Welke maler zouden jullie dan adviseren? Uiteraard hoeft het voor mij niet de meest exclusieve optie te zijn, maar wel gewoon goed.

En kan ik dit ook gebruiken om meer dan 1 bakje koffie te zetten? Neem aan dat ik voor 2 of 3 bakken (visite) gewoon het water en koffie x het aantal bakken moet doen.

Een half automaat is voor mij denk ik nog te veel van het goede, maar met een goede maler beginnen is natuurlijk een goede start! Wie weet kom er dan ooit nog een half automaat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:54
Tribunus schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 22:40:
[...]

Dank voor je reactie! Ik sta er wel voor open om dit te proberen, het lijkt simpel en als ik daar voor nu een goede bak koffie mee kan zetten is dat natuurlijk al een hele verbetering ten opzichte van de cups (ga ik van uit)

Welke maler zouden jullie dan adviseren? Uiteraard hoeft het voor mij niet de meest exclusieve optie te zijn, maar wel gewoon goed.

En kan ik dit ook gebruiken om meer dan 1 bakje koffie te zetten? Neem aan dat ik voor 2 of 3 bakken (visite) gewoon het water en koffie x het aantal bakken moet doen.

Een half automaat is voor mij denk ik nog te veel van het goede, maar met een goede maler beginnen is natuurlijk een goede start! Wie weet kom er dan ooit nog een half automaat!
In principe zou je iedere pourover methode kunnen pakken of anders misschien een Aeropress? Handmaler zoals de Kingrinder K6 erbij en je kunt los. Halfautomaat is vooral leuk als je een hobby zoekt (vrij naar James Hoffmann).

In principe zijn de meeste pourover methodes en de Aeropress gericht op 1-2 koppen, dus daar zou ik me op richten. Zelf heb ik inmiddels een Aeropress, Orea V4 en Chemex Funnex in combinatie met een Ode 2 molen. Mijn Jura is sneller en makkelijker, maar de andere methodes leuker en (vind ik) ook nog lekkerder. Al maak ik met de Jura ook een hele goede bak koffie.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:17

Qwerty-273

Meukposter

Die van de koffiezaak waar je de bonen besteld? Of een Baratza Encore ESP?
YouTube: $50 Coffee Grinder Vs Pre-ground From A $3,500 Grinder

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retoohs
[...]

Het goedkoopste is een handmaler of iets van een baratza encore. Je hebt geen ESP variant nodig. Marktplaats staat er vol mee.

Ik wil nog wel even benadrukken de clever dripper eenvoudig in gebruik is omdat het een combinatie is van immersion en een dripper. Een dripper zoals een v60 komt weer techniek bij kijken wat je moet beheersen.
Kort gezegd, ik kan mn vriendin snel uitleggen hoe ze een koffie kan zetten voor gasten met een clever dripper. Voor een halfautomaat of een v60 heb je haast een cursus nodig en dan nog heel lang prutsen voordat het lukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribunus
Aziraphale schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 23:06:
[...]

In principe zou je iedere pourover methode kunnen pakken of anders misschien een Aeropress? Handmaler zoals de Kingrinder K6 erbij en je kunt los. Halfautomaat is vooral leuk als je een hobby zoekt (vrij naar James Hoffmann).

In principe zijn de meeste pourover methodes en de Aeropress gericht op 1-2 koppen, dus daar zou ik me op richten. Zelf heb ik inmiddels een Aeropress, Orea V4 en Chemex Funnex in combinatie met een Ode 2 molen. Mijn Jura is sneller en makkelijker, maar de andere methodes leuker en (vind ik) ook nog lekkerder. Al maak ik met de Jura ook een hele goede bak koffie.
Jou reactie triggert mij dan toch weer richting een volautomaat. Lees veel goede verhalen over de Jura E8, lees in de TS dat jij deze ook bezit. Mijn ervaring met de Jura (al wel 10 jaar geleden denk ik) was qua smaak positief maar ik vond de "onmogelijkheid" om zelf de zetgroep schoon te maken lastig, en dat deze dan voor een duur onderhoud weg moest.

Nu lees ik in dit topic vaak dat dit niet (meer) nodig blijkt te zijn. Is er dan iets veranderd te opzichte van 10 jaar geleden aan deze machines? Mijn budget is niet echt beperkt, maar ik wil niet veel meer uitgeven voor een 5% winst zeg maar. Als ik met een volautomaat (en het bij behorend gemak) een 80% kwaliteit koffie kan maken (dus wel een americano variant) is het ook goed. Ik ben toch (nog) geen fijnproever.

Aan de andere kant is het natuurlijk geen probleem om wel iets handmatig te doen, zoals het malen van bonen (wel elektrisch dan, met de hand zit ik niet op te wachten) En ook daar kan ik budget vrijmaken om gewoon een goede maler aan te schaffen. Dat ik het dan vervolgens nog even ergens in moet doen en paar minuten moet wachten voordat het klaar is, maakt mij niet uit. Thuis ook een quooker, dus heet water hoef ik ook niet lang op te wachten. Het zou dan wel fijn zijn als dit een betere smaakbeleving met zich meebrengt :)

Ik probeer mij zoveel mogelijk in te lezen over alle facetten van koffie en zo de beste keus te maken, maar dat is nog niet makkelijk gezien alle opties en apparatuur. Daarnaast is smaak natuurlijk zo persoonlijk als wat en krijg je van iedereen een ander antwoord op een vraag (en dat is ook wel weer mooi natuurlijk)

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Teus.espresso
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 00:30
Happy International Coffee Day!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/szU4kN8Ke2tTg60y5RUHFYfvb-I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O5KrwngFqI9QTz7axHC3bMLM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Aziraphale
Tribunus schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 08:45:
[...]

Jou reactie triggert mij dan toch weer richting een volautomaat. Lees veel goede verhalen over de Jura E8, lees in de TS dat jij deze ook bezit. Mijn ervaring met de Jura (al wel 10 jaar geleden denk ik) was qua smaak positief maar ik vond de "onmogelijkheid" om zelf de zetgroep schoon te maken lastig, en dat deze dan voor een duur onderhoud weg moest.

Nu lees ik in dit topic vaak dat dit niet (meer) nodig blijkt te zijn. Is er dan iets veranderd te opzichte van 10 jaar geleden aan deze machines? Mijn budget is niet echt beperkt, maar ik wil niet veel meer uitgeven voor een 5% winst zeg maar. Als ik met een volautomaat (en het bij behorend gemak) een 80% kwaliteit koffie kan maken (dus wel een americano variant) is het ook goed. Ik ben toch (nog) geen fijnproever.

Aan de andere kant is het natuurlijk geen probleem om wel iets handmatig te doen, zoals het malen van bonen (wel elektrisch dan, met de hand zit ik niet op te wachten) En ook daar kan ik budget vrijmaken om gewoon een goede maler aan te schaffen. Dat ik het dan vervolgens nog even ergens in moet doen en paar minuten moet wachten voordat het klaar is, maakt mij niet uit. Thuis ook een quooker, dus heet water hoef ik ook niet lang op te wachten. Het zou dan wel fijn zijn als dit een betere smaakbeleving met zich meebrengt :)

Ik probeer mij zoveel mogelijk in te lezen over alle facetten van koffie en zo de beste keus te maken, maar dat is nog niet makkelijk gezien alle opties en apparatuur. Daarnaast is smaak natuurlijk zo persoonlijk als wat en krijg je van iedereen een ander antwoord op een vraag (en dat is ook wel weer mooi natuurlijk)
Qua smaakbeleving is het heel erg persoonlijk en zit er toch wel een aardig verschil tussen filterkoffie en een systeem zoals een half- of volautomaat. Zelf denk ik dat een volautomaat het makkelijkste iis en een halfautomaat het ingewikkeldste, maar daar zullen de echte espressofans mogelijk anders over denken. Maar ik ben geen espressodrinker, al jeukt het wel eens om een kapotte Gaggia Classic of Quickmill 820 te kopen en die compleet te reviseren. :)

De E8 is qua schoonmaak wel anders dan de Jura's van 10 jaar terug, al bleven die ook goed schoon als je het regime volgde en op tijd ontkalkte en reingigde. Mij eigen indruk is dat de moderne machines daarin nog wel weer een sprong hebben gemaakt, want mijn E8 blijft van binnen een stuk schoner dan de A1 die ik op mijn kantoor heb staan. Ik heb afgelopen weekend mijn E8 even open gemaakt en daar zat na twee jaar nauwelijks troep en helemaal geen schimmel oid in. Wel wat aangekoekte koffie, maar hij was onderhand ook wel weer toe aan een reinigingstablet.

De E8 is ook makelijk open te maken en de zetgroep schroef je dan ook zo los en pak je er uit. Die spoel ik dan even onder heet water af en klaar. Hem helemaal reviseren (nieuwe rubbers etc) is ook makkelijk genoeg, maar daar had ik nu even geen tijd voor en was ook niet nodig. Zelf vind ik het minste er aan dat je bij de E8 EB de molen niet meer makkelijk zelf schijnt te kunnen onderhouden, maar dat heb ik nog niet geprobeerd. Misschien weet @Teus.espresso hier meer over.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:05
@Tribunus Volgens mij valt het onderhoud dat je zelf niet kunt doen bij een Jura erg mee. We hebben al ruim 7 jaar een Jura E60 en daarvoor 5 jaar een ENA 5 gehad. Beiden zijn nooit naar de Jura dealer geweest voor onderhoud. Ik gebruik hun waterfilters en maak de Jura schoon als deze daar om vraagt. Mijn broer en schoonzus hebben elk ook een Jura en na 5 jaar zijn die ook nooit bij een Jura dealer geweest voor onderhoud.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21:39
Hier ook een plusje voor Jura, heb een E6 (EB) nu een ruime 5 jaar in gebruik.
icm. de Jura waterfilters en schoonmaaktabs, draait de machine nog dagelijks als een zonnetje zonder enige externe onderhoudsbeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribunus
Dank allen voor jullie reacties @Aziraphale @L.N. en @Gaargod

Ik weet niet of jullie ook ander vergelijkingsmateriaal hebben maar hoe zou je het dan eventueel omschrijven qua verschil in smaak. Lees veel dat de lichter gebrande bonen wellicht niet tot hun recht komen omdat je niet te fijn kan gaan qua maling? Of is dat ook nog weer afhankelijk van het apparaat?

Kijk, nu drink ik DE cups uit een nespresso die ik al jaren heb en ga ik er sowieso enorm op vooruit. Maar ik probeer nu wel de juiste keuze te maken. Het stelt me wel gerust dat het bij een E8 redelijk gemakkelijk is om klein onderhoud zelf uit te voeren.

En excuus voor de vragen, het is nogal een lastige keuze om te maken. Wel wil ik dus graag veel verschillende bonen proberen, en het zou jammer zijn als ik vooral bij de donker gebrande bonen moet blijven als ik voor een volautomaat ga. Uiteraard kan ik altijd nog een maler en filter koffie proberen naast de machine, maar dan wordt de investering wel een stukje hoger natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
@Tribunus Bonen zijn geheel persoonlijk en licht gebrande bonen kunnen ook prima in een Jura. Staar je echter niet blind op het 3rd wave ideaal van lichte bonen, want het is helemaal niet gezegd dat je die lekkerder vindt. Ik brand zelf en kies altijd voor iets meer ontwikkeling in de boon omdat ik dat simpelweg lekkerder vind. Zo is de maalgraad ook iets persoonlijks en die kun je bij de Jura prima heel fijn instellen, al doe ik dat zelf niet.

In principe is het zo dat, in mijn beleving, de smaak van filterkoffie wat cleaner is. Er wordt het een en ander aan olie en fines uitgefilterd, wat je bij een metalen filter (zoals bij de Jura etc) er niet uit filtert. Dat is wat het smaakverschil oplevert, maar dat merk je ook al bij een Aeropress met een Fellow Prismo er op.

Maler en filterkoffie ernaast is iets wat ik je sowieso aan zou raden, maar dat komt omdat ik een pour over erg lekker vind. Dat hoeft je ook niet de kop te kosten, want een V60 kost heel weinig en een Aeropress is ook zo op Marktplaats te scoren. Timemore of Kingrinder handmalertje van een paar tientjes er bij en je bent om te experimenteren klaar. Ik drink veel pour over en daarom heb ik mijn Ode 2 erbij gekocht, maar met mijn Kingrinder maal ik niet eens heel veel langzamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

True schreef op maandag 22 september 2025 @ 23:51:
[...]

Paar weken terug waren er wat terechte klachten over Brandzaak in het topic waar matige reacties van Brandzaak over kwamen. Ik heb hierom vorige week ook gekozen om er niet op te gokken en maar eens van Brandzaak naar Koepoort over te stappen. Bonen gaan er v.d. week in, ik ben benieuwd.
Weekje verder heb in de Jura E8 nu de Brazilië Yellow Bourbon van Koepoort zitten, linkje heel veel lichter gebrand dan wat ik eerder met dezelfde boon bij Brandzaak had. Espresso wat met mijn instellingen wat zuur door de maalstand van 1-5 (5) naar (4) te zetten en iets fijner te malen direct een heel ander kopje eruit, heerlijke boon en goed te gebruiken in de E8 - om ook even in te haken op de posts boven mij.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:05
@Tribunus Verschil in smaak is ook wat persoonlijks, want iedereen proeft anders en niet iedereen haalt alle smaken uit een kop koffie. We hebben voor op vakantie een Nespresso en thuis een Jura E60. De koffie van de Nespresso staat mij steeds meer tegen (slap, "vlak" (weinig smaaktonen) en te donker gebrand). Daarom heb ik een mokapot en maler op accu gekocht. En die bevalt zo goed, dat ik daar elke dag koffie mee maak. Bijkomend nadeel is dat de koffie op het werk nog minder smaakt....

We hebben altijd bonen gehad van Brandzaak (Honduras Marcala Comsa of Costa Rica Coope Tarrazu) in de Jura, maar nu ben ik Koepoort aan het proberen. Daar ben ik pas net mee begonnen en kan nog niet zeggen wat ik lekker vind. De Michiel de Ruijter huisblend in ieder geval niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:02

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Ik heb en oude Jura F50 op de kop getikt en die lijkt nog goed te werken. :)

Daarop zit een eenvoudig stoompijpje en daarmee wil ik melk opschuimen. Nou ben ik daarin volkomen leek dus heb nog veel te leren. Een ding daarvan is hoe dat stoompijpje werkt. En dan bedoel ik dat die twee standen heeft. Er zit een soort buitenbuisje om het middendeel en dat kan omhoog geschoven of omlaag geschoven worden.

In de gebruiksaanwijzing vind ik nix over het nut van die verstelling. Waar is dat voor?
Het gaatje onderin heeft in beide standen een open verbinding met het middelste kanaal waar de stoom uitkomt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sKB50dSmKPX6VakgEurED35TgqE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KFitbkyvxMYVQovEVmdQMlPy.jpg?f=fotoalbum_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DJ2ociqxSjnQqE_f2LHz_YCtAgo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8fT38M2nEQiHoB5xcudSSPVE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WfNvdWbZDgyQoC73lRNE14Ybkqo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eOhg3xqzCcAahTdQsoo1Z6Hc.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door Hippe Lip op 01-10-2025 16:31 ]

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teus.espresso
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 00:30
De gedachte achter het verstelbare pijpje is dat je kan regelen hoeveel lucht mee de melk in wordt gezogen. Melk voor cappuccino of melk voor een koffie verkeerd. (Omlaag maakt het makkelijker om melk te schuimen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Teus.espresso schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 22:02:
De gedachte achter het verstelbare pijpje is dat je kan regelen hoeveel lucht mee de melk in wordt gezogen. Melk voor cappuccino of melk voor een koffie verkeerd. (Omlaag maakt het makkelijker om melk te schuimen)
Dank @Teus.espresso.
Wat is, technisch gezien, het verschil tussen de standen omhoog en omlaag?

En waarom gaat dat opschuimen makkelijker in de stand omlaag?

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19:31
Hippe Lip schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 06:55:
[...]
En waarom gaat dat opschuimen makkelijker in de stand omlaag?
Warme melk (zonder lucht) of melkschuim (met lucht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

RigolleM schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 08:18:
[...]

Warme melk (zonder lucht) of melkschuim (met lucht).
En is omlaag dan met lucht? Ik zie dat gaatje namelijk niet afgedekt worden, in geen van beide standen. En als ik er van de bovenkant op blaas en de tip dicht houdt, dan komt er in beide standen lucht uit dat dwarsgaatje.
Sorry als mijn vragen wat ‘dom’ overkomen, maar ik snap het niet helemaal… :?

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribunus
Welke opties zouden jullie aanraden ten aanzien van een drip systeem? Een normale elektrische koffiezetter lijkt mij minder geschikt?

Zag dat @RoosW de Fellow gebruikt, is wel wat prijzig om mee te beginnen wellicht.

Ik wil in iedergeval niet zelf opschenken. Wel wil ik ook een aeropress proberen, maar allereerst ben ik dus op zoek naar een goede combinatie maler en pourover/drip systeem.

Mijn budget heb ik voor nu bepaald op 1000,- en daarvan zal het grootste deel naar de maler moeten. Ik ken mijzelf een beetje, er komt ongetwijfeld nog een half automaat om mee te spelen, dus de maler moet ook espresso kunnen malen. Het grootste gros zal aeropress/drip zijn.

Heb het idee dat mijn budget nu zonder half automaat wel ruim is, maar een goed begin is het halve werk? Daarbij, een volautomaat ben je ook zo rond de 1000 kwijt.

Wat zouden jullie dan adviseren?

Dacht zelf aan een timemore 078s als maler na wat reviews en vergelijkingen te hebben gekeken. Of een 064s, maar in een review kwam ik tegen dat de 078 wel echt wat beter was? Timemore is wel een enorm bedrag. Wellicht andere ideeën?

En welke opties zoals de fellow zijn er? Wat is dan de betere optie als je niet zelf wilt opschenken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Tribunus schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 08:08:
Welke opties zouden jullie aanraden ten aanzien van een drip systeem? Een normale elektrische koffiezetter lijkt mij minder geschikt?

Zag dat @RoosW de Fellow gebruikt, is wel wat prijzig om mee te beginnen wellicht.

Ik wil in iedergeval niet zelf opschenken. Wel wil ik ook een aeropress proberen, maar allereerst ben ik dus op zoek naar een goede combinatie maler en pourover/drip systeem.

Mijn budget heb ik voor nu bepaald op 1000,- en daarvan zal het grootste deel naar de maler moeten. Ik ken mijzelf een beetje, er komt ongetwijfeld nog een half automaat om mee te spelen, dus de maler moet ook espresso kunnen malen. Het grootste gros zal aeropress/drip zijn.

Heb het idee dat mijn budget nu zonder half automaat wel ruim is, maar een goed begin is het halve werk? Daarbij, een volautomaat ben je ook zo rond de 1000 kwijt.

Dacht zelf aan een timemore 078s als maler na wat reviews en vergelijkingen te hebben gekeken. Of een 064s, maar in een review kwam ik tegen dat de 078 wel echt wat beter was? Timemore is wel een enorm bedrag. Wellicht andere ideeën?

En welke opties zoals de fellow zijn er? Wat is dan de betere optie als je niet zelf wilt opschenken?
Een Aeropress is inderdaad vrij eenvoudig, maar ook daar kan je best wat diepgang in vinden door te spelen met temperatuur en tijd. Een cleverdripper is hier ook al een paar keer voorbij gekomen en dat voldoet ook aan je eisen.

Qua maler: Je zou ook eens kunnen beginnen met bijvoorbeeld een Fellow Ode. Die is mega geschikt voor alles behalve espresso en is iets gunstiger geprijsd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:24
Voor opgiet koffie is zelfs handmatig malen nog prima en leuk om te doen. Leuke 1zpresso gaat eeuwen mee.

Als je espresso wil: heb hier sinds de kickstarter de 064S en die is gewoon prima. Kan me niet voorstellen dat je wat mist voor thuisgebruik en ik vind het ook handig dat hij wat kleiner is (nog steeds best groot op het aanrecht).

De koffie rabbithole wordt al snel weird imo. Met een 064s en leuke boontjes maak je al betere koffie dan dat je op 99% van de plekken buiten huis aantreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbynaish
Tribunus schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 08:08:

Zou dan voor een Xbloom gaan. Zelf daar zeer tevreden over. Alles in een dus je bent meteen klaar.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/mhxyncr/IMG-7588.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puntje-NL
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 06-10 14:27
BarôZZa schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 09:53:
Voor opgiet koffie is zelfs handmatig malen nog prima en leuk om te doen. Leuke 1zpresso gaat eeuwen mee.

Als je espresso wil: heb hier sinds de kickstarter de 064S en die is gewoon prima. Kan me niet voorstellen dat je wat mist voor thuisgebruik en ik vind het ook handig dat hij wat kleiner is (nog steeds best groot op het aanrecht).

De koffie rabbithole wordt al snel weird imo. Met een 064s en leuke boontjes maak je al betere koffie dan dat je op 99% van de plekken buiten huis aantreft.
Hier hetzelfde, ik heb de 064S nu een jaar. En ben ongeveer 6 maanden bezig met V60 koffie. Theoretisch kan ik natuurlijk de Timemore hiervoor gebruiken maar ik vind het teveel gedoe om elke keer de instelling te wijzigen en ik heb er dus voor gekozen om een losse handmaler (KinGrinder P2) te kopen voor V60. Is maar net waar je voorkeur naar gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-10 12:55
@robbynaish wat staat daar nou naast? Dat lijkt een Lagom 01 maar met dikkere voet en andere “instelschijf”?

[ Voor 210% gewijzigd door cryptapix op 03-10-2025 13:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocn
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07-10 12:09

ocn

Beste Tweaker 2024 ⭐⭐⭐⭐⭐

cryptapix schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 13:52:
@robbynaish wat staat daar nou naast? Dat lijkt een Lagom 01 maar met dikkere voet en andere “instelschijf”?
https://www.option-o.com/shop/p/lagom-casa

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vickypollard
Vandaag is de Cafelat Robot binnengekomen. Ik had nog een geopende zak bonen liggen dus daar ben ik meteen mee aan de slag gegaan met een aardig resultaat tot nu toe. Het heeft nog wat finetuning nodig, maar het begint ergens op te lijken en ging sneller dan verwacht. Workflow met de Robot is ook echt heel simpel :)

Ik had ook een zak bonen opgepikt bij een zaak in de buurt waarvan ik weet dat je daar een verdomd lekkere espresso mee kan zetten met een zeer intense chocoladesmaak en -geur. Kan niet wachten om daaraan te beginnen, maar ik wil eerst m'n huidige bonen wegwerken, dus dat duurt nog even :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koets89
robbynaish schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 11:17:
[...]

Zou dan voor een Xbloom gaan. Zelf daar zeer tevreden over. Alles in een dus je bent meteen klaar.

[Afbeelding]
wat is het verschil tussen de twee die je hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribunus
robbynaish schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 11:17:
[...]

[Afbeelding]
Heb even gekeken maar ik denk toch dat ik het liefst een maler apart heb, ook met het idee later toch iets met espresso te willen doen. Maar ik had deze nog niet eerder gezien! Dank voor de tip
DjVe schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 08:38:
[...]
Een Aeropress is inderdaad vrij eenvoudig, maar ook daar kan je best wat diepgang in vinden door te spelen met temperatuur en tijd. Een cleverdripper is hier ook al een paar keer voorbij gekomen en dat voldoet ook aan je eisen.

Qua maler: Je zou ook eens kunnen beginnen met bijvoorbeeld een Fellow Ode. Die is mega geschikt voor alles behalve espresso en is iets gunstiger geprijsd.
Wat ik aangaf, toch liever een maler die ook naar een espresso zou kunnen.
BarôZZa schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 09:53:

Handmatig malen wil ik niet. Maar als de 064s ook prima met filter en espresso kan omgaan, is dat natuurlijk ook prima. En als ik later toch 50/50 filter en espresso wil dan kan ik altijd nog een aparte maler kopen voor bijvoorbeeld filter koffie. Maar het zal nu in het begin dus vooral filter koffie zijn. Iets zegt mij overigens dat een 064s ook 2e hands eventueel nog wel weer aardig verkoopt.
Puntje-NL schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 12:00:
[...]
Hier hetzelfde, ik heb de 064S nu een jaar. En ben ongeveer 6 maanden bezig met V60 koffie. Theoretisch kan ik natuurlijk de Timemore hiervoor gebruiken maar ik vind het teveel gedoe om elke keer de instelling te wijzigen en ik heb er dus voor gekozen om een losse handmaler (KinGrinder P2) te kopen voor V60. Is maar net waar je voorkeur naar gaat.
Ik zal in het begin niet echt wisselen wat betreft de maler, wil eerst filter proberen aangezien ik toch van meer volume in mijn drankje houd.

Iemand nog een idee welke machine dan de beste keuze zou zijn voor het brouwen zelf? Of is er geen vergelijkbaar iets als de fellow machine?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zawaponga
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 06-10 16:24
@Tribunus voor drip zou ik altijd een moccamaster aanbevelen. Zeer degelijke apparaten en van Nederlandse bodem. Zijn genoeg hier in het forum die er een hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribunus
Zawaponga schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 17:20:
@Tribunus voor drip zou ik altijd een moccamaster aanbevelen. Zeer degelijke apparaten en van Nederlandse bodem. Zijn genoeg hier in het forum die er een hebben.
Ik zie op de website dat deze vanaf 4 koppen is? 1 kopje maken is ook een must voor mij. Kan natuurlijk met de frenchpress maar zou fijn zijn als dat ook met deze variant kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
Tribunus schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 16:55:
[...]

Heb even gekeken maar ik denk toch dat ik het liefst een maler apart heb, ook met het idee later toch iets met espresso te willen doen. Maar ik had deze nog niet eerder gezien! Dank voor de tip

[...]

Wat ik aangaf, toch liever een maler die ook naar een espresso zou kunnen.

[...]

Handmatig malen wil ik niet. Maar als de 064s ook prima met filter en espresso kan omgaan, is dat natuurlijk ook prima. En als ik later toch 50/50 filter en espresso wil dan kan ik altijd nog een aparte maler kopen voor bijvoorbeeld filter koffie. Maar het zal nu in het begin dus vooral filter koffie zijn. Iets zegt mij overigens dat een 064s ook 2e hands eventueel nog wel weer aardig verkoopt.

[...]

Ik zal in het begin niet echt wisselen wat betreft de maler, wil eerst filter proberen aangezien ik toch van meer volume in mijn drankje houd.

Iemand nog een idee welke machine dan de beste keuze zou zijn voor het brouwen zelf? Of is er geen vergelijkbaar iets als de fellow machine?
Iedere keer van maalgraad wisselen is niet praktisch vooral voor espresso luistert dat nauw. Ik zou inderdaad een goeie (hand)molen voor slowcoffe nemen. Als je toch iets wilt is de Eureka Mignon Libra 65 een overweging. Grind by Weight is geweldig en ook voor de kwaliteit van het maaisel ben ik erg tevreden.

Wat de aeropres betreft (overigens geen drip, maar infiltratie) kun je vrij veel spelen: maalgraad, temperatuur, trektijd, wel of niet roeren etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz
bszz schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 18:38:
[...]

Iedere keer van maalgraad wisselen is niet praktisch vooral voor espresso luistert dat nauw. Ik zou inderdaad een goeie (hand)molen voor slowcoffe nemen. Als je toch iets wilt is de Eureka Mignon Libra 65 een overweging. Grind by Weight is geweldig en ook voor de kwaliteit van het maaisel ben ik erg tevreden.

Wat de aeropres betreft (overigens geen drip, maar infiltratie) kun je vrij veel spelen: maalgraad, temperatuur, trektijd, wel of niet roeren etc.
Tribunus schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 18:34:
[...]

Ik zie op de website dat deze vanaf 4 koppen is? 1 kopje maken is ook een must voor mij. Kan natuurlijk met de frenchpress maar zou fijn zijn als dat ook met deze variant kan
Cup One.

Vraagje: heb je zelf al iets bedacht?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Een Moccamaster is niet geschikt om een goede bak koffie te zetten met een "bijzondere" boon. Je kan niets instellen qua temperatuur of flow en er is geen mogelijkheid om te bloomen.

Ik heb zelf ook een Moccamaster en die is perfect om vlot een flinke kan normale filterkoffie te zetten. Daar hoef je geen maler van €700+ naast te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribunus
bszz schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 18:41:
[...]

[...]

Cup One.

Vraagje: heb je zelf al iets bedacht?
Waar ik zelf aan zat te denken is de TIMEMORE Sculptor 064S (nu in de aanbieding voor 550 euro) en daarbij een Fellow Aiden omdat deze toch alle instelmogelijkheden lijkt te hebben. Dus daar kan je behoorlijk mee spelen. En daarnaast dan nog een aeropress.

Ik heb het idee dat de fellow aiden zo'n beetje de enige elektrische filter koffie zetter (zeg ik dat goed) is die zo veel instelmogelijkheden heeft. Sommigen hebben een Bloom en Brew fase maar niet meer of minder. Het lijkt mij dan wel weer leuk om toch te spelen met instellingen als water temperatuur, duur van fases, hoeveel water etc.

Daarom ook de vraag, welke opties zijn er wat dat betreft nog meer (de xbloom kende ik ook niet) Aangezien ik net onderzoek begin te doen heb ik het idee dat ik van alles mis :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
Tribunus schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 20:31:
[...]
de enige elektrische filter koffie zetter (zeg ik dat goed)
[…]
Nee :p. Het is filterkoffiezetter. Samenstellingen schrijven we in Nederland aan elkaar (of met een koppelteken).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bszz
Tribunus schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 20:31:
[...]

Waar ik zelf aan zat te denken is de TIMEMORE Sculptor 064S (nu in de aanbieding voor 550 euro) en daarbij een Fellow Aiden omdat deze toch alle instelmogelijkheden lijkt te hebben. Dus daar kan je behoorlijk mee spelen. En daarnaast dan nog een aeropress.

Ik heb het idee dat de fellow aiden zo'n beetje de enige elektrische filter koffie zetter (zeg ik dat goed) is die zo veel instelmogelijkheden heeft. Sommigen hebben een Bloom en Brew fase maar niet meer of minder. Het lijkt mij dan wel weer leuk om toch te spelen met instellingen als water temperatuur, duur van fases, hoeveel water etc.

Daarom ook de vraag, welke opties zijn er wat dat betreft nog meer (de xbloom kende ik ook niet) Aangezien ik net onderzoek begin te doen heb ik het idee dat ik van alles mis :o
Ik heb het idee dat je nu bakken met geld wilt gaan uitgeven zonder dat je zelf weet wat je wilt. Tip: koop een V60 en een handmolentje en ga daar eerst eens mee aan de slag. Eventueel een Aeropress erbij. Ga koffie zetten, verschillende bonen proberen en kijk waar je enthousiast van wordt. Kun je altijd nog gericht gaan upgraden. Is wat minder leergeld dan iets kopen omdat iemand anders daar toevallig enthousiast van wordt maar waarvan je eigenlijk nog steeds niet weet of jij er blij van wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robbynaish
cryptapix schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 13:52:
Nee de Philos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hatsa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:06
bszz schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 22:08:
[...]

Ik heb het idee dat je nu bakken met geld wilt gaan uitgeven zonder dat je zelf weet wat je wilt. Tip: koop een V60 en een handmolentje en ga daar eerst eens mee aan de slag. Eventueel een Aeropress erbij. Ga koffie zetten, verschillende bonen proberen en kijk waar je enthousiast van wordt. Kun je altijd nog gericht gaan upgraden. Is wat minder leergeld dan iets kopen omdat iemand anders daar toevallig enthousiast van wordt maar waarvan je eigenlijk nog steeds niet weet of jij er blij van wordt.
Ik heb met de V60 + een handmolentje toch wel veel op z'n best matige bakken koffie gezet, zelfs inclusief drip assist :X Zeker licht gebrande bonen waren erg gevoelig voor foutjes. Achteraf was ik denk ik liever voor een clever dripper gegaan.

Waarschijnlijk doe ik dat nog steeds wel, voor naast de Moccamaster. Die gebruik ik nu voor 2 bakjes koffie, maar ik vond de simpelheid van een V60 ook wel wat hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Had laatst verse bonen gekocht, stapsgewijs de instellingen aangepast, en met wat tips uit dit forum het zetten aangepast. Ben van pakweg 60cc door de machine laten zetten op middelste maalgraad omgeschakeld naar fijne maalgraad, en dan een Americano zetten. Smaakte beter, de Espresso beleving maar dan wel meer koffie dan een paar nipjes :P
Toen waren de bonen op, en had ik ze weer vanuit de supermarkt (Segrafredo Selezione). Bah bah :X
Heb het met tegenzin opgedronken. Dan merk je toch wel het verschil, en het valt misschien wel weer beter te krijgen qua afstelling, maar net zo lekker zal het niet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
Haha mijn god, die staat er links ook nog! Wat een mooi spul heb jij altijd. Ik bedoelde die zilvere maker rechts ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tralapo
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Even gezocht in het topic, maar men lijkt vooral malers en geen koffiezetters van Wilfa te hebben.

Ik twijfel momenteel tussen de Moccamaster en de Wilfa Performance. Bij die laatste vind ik het design echt prachtig, net als de heritage van het bedrijf.

Wat mij alleen niet echt duidelijk is, worden deze ook gemaakt in Noorwegen? Of staat er netjes Made in China op? Dieper op hun website zie ik bijvoorbeeld een luchtontvochtiger die 1-op-1 overeenkomt met een nietszeggend made in China merk die ik ooit kocht bij Amazon.

Dat vind ik namelijk wel een heel groot pluspunt voor de Moccamaster, die lokale montage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22:42

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vickypollard

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz
Tralapo schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 09:20:
Even gezocht in het topic, maar men lijkt vooral malers en geen koffiezetters van Wilfa te hebben.

Ik twijfel momenteel tussen de Moccamaster en de Wilfa Performance. Bij die laatste vind ik het design echt prachtig, net als de heritage van het bedrijf.

Wat mij alleen niet echt duidelijk is, worden deze ook gemaakt in Noorwegen? Of staat er netjes Made in China op? Dieper op hun website zie ik bijvoorbeeld een luchtontvochtiger die 1-op-1 overeenkomt met een nietszeggend made in China merk die ik ooit kocht bij Amazon.

Dat vind ik namelijk wel een heel groot pluspunt voor de Moccamaster, die lokale montage.
Wilfa is iets modieuzer, Moccamaster tijdlozer. Beide bieden 5 jaar garantie op fabricagefouten. Noch op de machine, noch op de verpakking of in de documentatie staat de herkomst vermeld. Wel is Wilfa een duurzaam bedrijf met diverse certificeringen en nemen ze hun sociale verantwoordelijkheid serieus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
hatsa schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 08:58:
[...]

Ik heb met de V60 + een handmolentje toch wel veel op z'n best matige bakken koffie gezet, zelfs inclusief drip assist :X Zeker licht gebrande bonen waren erg gevoelig voor foutjes. Achteraf was ik denk ik liever voor een clever dripper gegaan.

Waarschijnlijk doe ik dat nog steeds wel, voor naast de Moccamaster. Die gebruik ik nu voor 2 bakjes koffie, maar ik vond de simpelheid van een V60 ook wel wat hebben.
Dat kan, maar het kan ook dat jouw persoonlijke smaak anders is. Ook zijn de zetmethodes anders. V60 is een percolatiemethode, Clever Dripper een infusiemethode. Alleen dat levert al smaakverschillen op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tralapo
  • Niet online
bszz schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 14:03:
[...]

Wilfa is iets modieuzer, Moccamaster tijdlozer. Beide bieden 5 jaar garantie op fabricagefouten. Noch op de machine, noch op de verpakking of in de documentatie staat de herkomst vermeld. Wel is Wilfa een duurzaam bedrijf met diverse certificeringen en nemen ze hun sociale verantwoordelijkheid serieus.
Dank, ook het beeld wat ik krijg inderdaad. Maar door een deel van hun niet-koffie spul ging ik twijfelen.

De Moccamaster Select vind ik inderdaad een mooi tijdloos ding. Maar ik ben maar alleen en drink wel redelijk wat koffie op een dag, maar natuurlijk niet in één keer. Een aantal jaar terug heb ik een Cup One gehad, maar dat vond ik het toch ook niet helemaal.

Ik zit daarom toch maar te kijken naar een apparaat met thermoskan. En de Wilfa Performance Thermo vind ik dan wel een significant mooier ding dan de Moccamaster KBGT eigenlijk. Zeker omdat die kan er zo bij afsteekt bij de zwarte versie.

Uiteraard kan een Select/Performance en een losse thermoskan ook. Lastig. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
Tralapo schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 14:25:
[...]

Dank, ook het beeld wat ik krijg inderdaad. Maar door een deel van hun niet-koffie spul ging ik twijfelen.

De Moccamaster Select vind ik inderdaad een mooi tijdloos ding. Maar ik ben maar alleen en drink wel redelijk wat koffie op een dag, maar natuurlijk niet in één keer. Een aantal jaar terug heb ik een Cup One gehad, maar dat vond ik het toch ook niet helemaal.

Ik zit daarom toch maar te kijken naar een apparaat met thermoskan. En de Wilfa Performance Thermo vind ik dan wel een significant mooier ding dan de Moccamaster KBGT eigenlijk. Zeker omdat die kan er zo bij afsteekt bij de zwarte versie.

Uiteraard kan een Select/Performance en een losse thermoskan ook. Lastig. :X
Koffie is versgezet het lekkerst. Daarom heeft geen café ook meer een bord "de koffie staat klaar" voor de deur staan. Een thermoskan doet koffie dan ook geen goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

En waarom we dit best zo snel mogelijk vergeten:

[ Voor 7% gewijzigd door Phuncz op 04-10-2025 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tralapo
  • Niet online
bszz schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 14:33:
[...]

Koffie is versgezet het lekkerst. Daarom heeft geen café ook meer een bord "de koffie staat klaar" voor de deur staan. Een thermoskan doet koffie dan ook geen goed.
Tja. Je kunt inderdaad niet alles hebben helaas.

Overigens was dat tijdens mijn rondreis door Zweden en Noorwegen precies wél wat je overal zag.
De pot koffie staat daar altijd klaar. Of in de machine of in zo'n pomp, vaak zelfs nog zelfservice.

[ Voor 23% gewijzigd door Tralapo op 04-10-2025 14:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• robbynaish
Koets89 schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 16:19:
[...]

wat is het verschil tussen de twee die je hebt?
De zilveren is de originele die wat luxer is kwa build. Geheel metalen behuizing etc. De zwarte heeft meer mogelijkheden maar meer van plastic en andere opschenk techniek,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hatsa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:06
bszz schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 14:05:
[...]

Dat kan, maar het kan ook dat jouw persoonlijke smaak anders is. Ook zijn de zetmethodes anders. V60 is een percolatiemethode, Clever Dripper een infusiemethode. Alleen dat levert al smaakverschillen op.
De resultaten waren vooral niet heel consistent. Bij lichtgebrande bonen was het met de handmaler echt werken om ze fijn genoeg te malen. De Fellow Ode bracht uitkomst, maar met een gewone waterkoker en een timer in m’n hoofd ipv op de weegschaal leverde dat ook niet altijd een lekker resultaat op. Soms echt fantastisch, soms op z’n hoogst drinkbaar. Met dezelfde bonen, dezelfde maalgraad, en ongeveer dezelfde opschenkmethode. Iets donkere bonen gingen alweer wat makkelijker.

Ik heb de V60 in ieder geval niet ervaren als een makkelijke manier om koffie te zetten, maar wel als een leuke manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:23
Heb een Eureka Mignon in combinatie met een bottomless portafilter. Dat zorgt ervoor dat de houder niet blijft hangen en ik ‘m vast moet houden. Vanuit de workflow niet ideaal.

Heeft iemand hier een oplossing voor? Een ander ijzer houdertje van de Eureka die wel werkt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
t14wo schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 09:48:
Heb een Eureka Mignon in combinatie met een bottomless portafilter. Dat zorgt ervoor dat de houder niet blijft hangen en ik ‘m vast moet houden. Vanuit de workflow niet ideaal.

Heeft iemand hier een oplossing voor? Een ander ijzer houdertje van de Eureka die wel werkt?
Het is een seconde of 10-12. Wat is dan niet ideaal in je workflow? Er zijn op Etsy 3D printed spulletjes te vinden die de 2 vleugels gebruiken om het portafilter vast te houden. Misschien zit daar iets tussen.

Of anders een houten klosje?

Ik heb overigens ook zo'n combi en vind het wel leuk met de hand.

[ Voor 11% gewijzigd door Boeryepes op 05-10-2025 13:10 ]

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:23
Boeryepes schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 12:43:
[...]

Het is een seconde of 10-12. Wat is dan niet ideaal in je workflow? Er zijn op Etsy 3D printed spulletjes te vinden die de 2 vleugels gebruiken om het portafilter vast te houden. Misschien zit daar iets tussen.

Of anders een houten klosje?

Ik heb overigens ook zo'n combi en vind het wel leuk met de hand.
En terwijl ik online aan het zoeken ben, kijk ik nog eens goed naar het houdertje. Daar zit een stelschroef om de houder in hoogte te verstellen.

En ja hoor: dat was gewoon voldoende om de portafilter klem te zetten tussen het plasticje boven de knop. :+

Feeling stupid, maar hier voor wanneer iemand ooit dezelfde vraag heeft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NkyLLAWWRKtjy4wbNnVNv7V6hhM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FGJeCeXr2LAU7qlQoQlm2cnq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F8eKDRYZ_09cRccnR4xaNMcZT_w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lFpLEndIywpwTqrn6QF8IgUR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annun
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 20:34
hatsa schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 18:29:
[...]
Ik heb de V60 in ieder geval niet ervaren als een makkelijke manier om koffie te zetten, maar wel als een leuke manier.
Ondanks dat ik een grote V60 liefhebber ben, kan ik niet anders dan je gelijk te geven. Ik doe het graag, maar mijn vrouw zet geen koffie als ze alleen is. Daarom dat ik soms ook wel eens zo'n xbloom overweeg.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Niekserr
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07-10 09:58
Ik heb zojuist de keuze gemaakt om flink te upgraden en heb een lelit Bianca besteld. Op dit moment heb ik een Silvia met een gaggiuino upgrade waar ik me langzaam aan begon te storen. Nadelen v.d. Silvia vond ik vooral de lange wachttijd om te kunnen stomen en dat hij net niet lekker stabiel is in temperatuur voor meerdere shots achter elkaar.

Erg benieuwd hoe dit gaat bevallen, hij komt hopelijk eind v.d. week binnen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07-10 13:49
Niekserr schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 20:08:
Ik heb zojuist de keuze gemaakt om flink te upgraden en heb een lelit Bianca besteld. Op dit moment heb ik een Silvia met een gaggiuino upgrade waar ik me langzaam aan begon te storen. Nadelen v.d. Silvia vond ik vooral de lange wachttijd om te kunnen stomen en dat hij net niet lekker stabiel is in temperatuur voor meerdere shots achter elkaar.

Dat is wel een flinke upgrade! Die zal zeker bevallen. Veel plezier ermee volgende week.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 02:34

Dennis1812

Amateur prutser

Iemand ervaring met "kerst koffie"?
https://www.independentco...coffee/holly-jolly-blend/

Zie soms bij de appie van Starbucks ook wel eens een kerst variant liggen. Weet van vorig jaar dat Lidl het ook had.
Maar ik ben niet van de supermarkt bonen. Maar dit lijkt een prima webshop normaliter? Verwacht je dat je er echt kerstige tonen in doorproeft? Of ga ik daar eerder aankomen met siropen of andere toevoegingen?

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vickypollard
Dennis1812 schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 21:03:
Iemand ervaring met "kerst koffie"?
https://www.independentco...coffee/holly-jolly-blend/

Zie soms bij de appie van Starbucks ook wel eens een kerst variant liggen. Weet van vorig jaar dat Lidl het ook had.
Maar ik ben niet van de supermarkt bonen. Maar dit lijkt een prima webshop normaliter? Verwacht je dat je er echt kerstige tonen in doorproeft? Of ga ik daar eerder aankomen met siropen of andere toevoegingen?
Zo te zien is het hun normale koffie ("premium blend") in een andere verpakking.
Onze Premium Blend in een feestelijk jasje! Perfect cadeautje of traktatie voor jezelf, familie of collega's.
For what it's worth, het is een manier om 250g te bestellen in plaats van 500g of meer :P

[ Voor 5% gewijzigd door vickypollard op 06-10-2025 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekserr
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07-10 09:58
Ozzie schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 20:25:
[...]

Dat is wel een flinke upgrade! Die zal zeker bevallen. Veel plezier ermee volgende week.
Thanks, ik ben heel benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vickypollard
@Rexcore hoe bevalt je Robot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:35
Niekserr schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 20:08:

Gefeliciteerd, mag ik vragen wat de doorslag heeft gegeven voor de Lelit Bianca?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rexcore
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-10 14:29
jaa fantastisch. had eerst gedacht dat ik er incidenteel gebruik van zou maken, maar merk dat ik nu een stuk sneller een espresso drink of een americano. voorheen was de french press mijn go-to maar dat veranderd nu wel wat.

heb de robot iets aangepast door de manometer te verplaatsen naar de bovenkant (wat een veel logischere plaats is), een simpele 3d print was daarvoor al voldoende. daarnaast de armen van de robot iets vaster gedraaid zodat ze iets klemmen, en dus blijven staan, in de opwaartse positie. (met een klein tikje vallen ze wel weer naar beneden) dat maakt de workflow nog net iets prettiger. ook nog even een opzetstuk voor de tamper geprint zodat je die altijd levelled hebt.

Wat jij ook aangaf; de workflow van de robot is echt rete simpel en snel. water koken, snel ff kopje en portafilter een preheat geven. ondertussen de bonen malen, en binnen 3-4 minuten heb je een espresso te staan.
wel al een paar keer aan het klooien geweest om de juiste maalgraad te krijgen, maar een leuk proces! ik denk wel dat ik binnenkort nog een extra filter bestel, zodat ik twee shots snel achter elkaar kan doen. tussentijds schoonmaken werkt an sich wel, maar t vertraagd wel mijn flow :)

dus al met al, het geld meer dan waard! goeie solide bouwkwaliteit, en een pareltje om naar te kijken. En de espresso’s overtreffen zelfs die van menig koffiezaakje in de buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vickypollard
Afhankelijk van hoe de bonen gebrand zijn is preheat niet eens nodig! Zelf nog niet nodig gehad in ieder geval.

Opzetstuk voor de tamper heb ik inderdaad ook geprint. Voor de manometer ga ik eens kijken. Ik merk in praktijk dat ik er niet meer zo vaak meer op kijk eigenlijk, dus of ik de moeite wil nemen... :P

Mittens heb ik trouwens wel. Moet zeggen dat ik die meteen al had en het niet eens zonder heb geprobeerd, maar ik begreep dat de handjes wel pijn kunnen doen omdat ze in je handen drukken zonder mittens.

[ Voor 38% gewijzigd door vickypollard op 07-10-2025 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Voor dagelijks maak ik één kop koffie met en V60 met maatje 01 filter. Voor bezoek maak ik dan weer met maatje 02 voor 2 à 3 personen of maatje 03 voor 4 à 6 personen. Maar ik merk dat mijn verhouding en werkwijze die ik gebruik voor maatje 01 minder goed werken voor de grotere maten, het duurt veel langer en de smaak laat ook te wensen over.

Mijn verhouding is 16g koffie (maling tussen espresso en french press), 160g water. Verdubbel ik dit voor 2 personen of driedubbel voor 3 personen, verlengt de doorlooptijd drastisch, dus waarschijnlijk te fijn gemalen ? Maar wil dat zeggen dat ik automatisch grover moet malen voor meer personen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
Phuncz schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 19:13:
Voor dagelijks maak ik één kop koffie met en V60 met maatje 01 filter. Voor bezoek maak ik dan weer met maatje 02 voor 2 à 3 personen of maatje 03 voor 4 à 6 personen. Maar ik merk dat mijn verhouding en werkwijze die ik gebruik voor maatje 01 minder goed werken voor de grotere maten, het duurt veel langer en de smaak laat ook te wensen over.

Mijn verhouding is 16g koffie (maling tussen espresso en french press), 160g water. Verdubbel ik dit voor 2 personen of driedubbel voor 3 personen, verlengt de doorlooptijd drastisch, dus waarschijnlijk te fijn gemalen ? Maar wil dat zeggen dat ik automatisch grover moet malen voor meer personen ?
Probeer eens in verhouding minder koffie bij meer water. Ik gebruik ongeveer 32 gram/500ml
Pagina: 1 ... 247 248 Laatste

Let op:
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1