Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
sluiten

Laatste kans om te stemmen voor de Tweakers Awards 2019/2020!

Dit jaar organiseert Tweakers alweer voor de dertiende keer de Tweakers Awards, de publieksprijs voor de beste technologie- en elektronicaproducten. Laat je stem gelden en maak kans op een Google Stadia Premiere Edition, Nintendo Switch inclusief Mario Kart of een setje Sony WF-1000XM3 in-ear oordoppen.

Stemmen

Toon posts:

Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1 Overzicht

Pagina: 1 ... 39 40 41 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Rubman
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 09:16

Rubman

Retarded or just overjoyed!

Kijk even op koffiefilterexpert.nl
Ik heb daar filters en tabletten vandaan gehaald voor de Jura, die doen het prima.

Ik ben achteruit de toekomst in gestruikeld. - van Rossum M.
Laaiend enthousiast kwam hij uit de brandende kerncentrale en keek stralend om zich heen.

• oosterhofjf
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 17-01 19:32
Hallo Liefhebbers,

Onze Delonghi Magnifica heeft zijn beste tijd gehad en willen we vervangen. Geprobeerd om mij in te lezen en kwam tot de conclusie dat ik een redelijke cultuur barbaar ben als het om koffie gaat. Mijn vrouw en ik drinken 2 a 3 kopjes per dag en kopen meestal iets van supermarktbonen. Meestal zwarte koffie en soms iets melk. Daarvoor hebben we een losse melk opschuimer.

Nu we kinderen hebben, hebben we wat minder tijd om rustig koffie te drinken. Dus ook geen tijd om uitgebreid koffie te zetten of uitgebreid te onderhouden. We zijn dus op zoek naar een onderhoudsvriendelijke volautomaat. Melk functie hoeft van niet perse, maar misschien is het van toegevoegde waarde?

Na een beetje zoekwerk kwam ik bij de volgende modellen uit:
Melitta Purista:https://www.expert.nl/melitta-purista-f230-102-zwart
Melitta Solo: pricewatch: Melitta Caffeo Solo E950-103 Zilver
Philips: 5313/10: pricewatch: Philips EP5314/10 Zilver

De philips puur uitgekozen omdat die een hoop functies heeft en vriendelijk geprijsd is. Zijn er modellen die jullie kunnen aanraden? Eventueel een Jura D4, alleen ben ik een beetje bang voor de onderhoudskosten.

• bszz
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 11:36
oosterhofjf schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 10:17:
Hallo Liefhebbers,

Onze Delonghi Magnifica heeft zijn beste tijd gehad en willen we vervangen. Geprobeerd om mij in te lezen en kwam tot de conclusie dat ik een redelijke cultuur barbaar ben als het om koffie gaat. Mijn vrouw en ik drinken 2 a 3 kopjes per dag en kopen meestal iets van supermarktbonen. Meestal zwarte koffie en soms iets melk. Daarvoor hebben we een losse melk opschuimer.

Nu we kinderen hebben, hebben we wat minder tijd om rustig koffie te drinken. Dus ook geen tijd om uitgebreid koffie te zetten of uitgebreid te onderhouden. We zijn dus op zoek naar een onderhoudsvriendelijke volautomaat. Melk functie hoeft van niet perse, maar misschien is het van toegevoegde waarde?

Na een beetje zoekwerk kwam ik bij de volgende modellen uit:
Melitta Purista:https://www.expert.nl/melitta-purista-f230-102-zwart
Melitta Solo: pricewatch: Melitta Caffeo Solo E950-103 Zilver
Philips: 5313/10: pricewatch: Philips EP5314/10 Zilver

De philips puur uitgekozen omdat die een hoop functies heeft en vriendelijk geprijsd is. Zijn er modellen die jullie kunnen aanraden? Eventueel een Jura D4, alleen ben ik een beetje bang voor de onderhoudskosten.
Waar ben je bang voor? De eerste 25 maanden heb je garantie en een servicebeurt is daarna alleen nodig als er iets kapot gaat. Ja dat kost 199 euro bij Jura maar dan doen ze ook preventief onderhoud en krijg je weer een jaar garantie. Als je Mellita of Philips kapot gaat kost het misschien 150 euro, maar afhankelijk van wat er kapot is kan het ook zomaar meer dan 199 euro zijn, en dan zonder preventief onderhoud en zonder een jaar garantie.

• ehtweak
  • Registratie: juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Notna schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 07:31:

Gelijk even een bus met 40 tabletten gekocht bij Amazon; dan kan ik iig wekelijks dat programma draaien :Y
Wekelijks?
Lijkt me niet zo handig/verstandig; tenzij je er honderden kopjes per week doorjaagt...
Je hoeft pas te reinigen, als de machine daar om vraagt. Eerder heeft weinig zin en zou zelfs nadelig kunnen zijn. Veel te veel reinigingsmiddel wat je frequent gebruikt kan de inwendige onderdelen aantasten.
Notna schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 07:31:
Zijn er nog tips mbt die filters voor de E8? Ik heb geen probleem de originele filters te gebruiken (en dus meer te betalen), maar als de niet Jura filters net zo goed werken...
Filter? Bedoel je het Claris waterfilter? Hangt natuurlijk ook af van de lokale waterhardheid. Dat kun je ff checken op de website van je drinkwaterleverancier.
Bij zacht water zou ik niet eens de moeite nemen om van die dure filters te plaatsen. Zonde van het geld.
Vergeet ook niet bij de setup van de machine je lokale waterhardheid in te stellen.

In onze stad doe ik het onderhoud voor onze eigen Jura S9 en nog wat bekenden/vrienden. De hardheid is alhier 5,1 odH en een zuurgraad van 8 pH.
M.a.w. dat is zacht en neutraal water; prima voor koffie/thee en geen dure filters nodig. Slechts de periodieke ontkalking van de machine. En dat werkt al tientallen jaren prima zo.
Kortom; uitstekend drinkwater voor 1 euro per duizend liter! d:)b

Mooie Plaatjes   

• Notna
  • Laatst online: 13:58

Notna

Where are you?®

ehtweak schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 12:17:
[...]

Wekelijks?
Lijkt me niet zo handig/verstandig; tenzij je er honderden kopjes per week doorjaagt...
Je hoeft pas te reinigen, als de machine daar om vraagt. Eerder heeft weinig zin en zou zelfs nadelig kunnen zijn. Veel te veel reinigingsmiddel wat je frequent gebruikt kan de inwendige onderdelen aantasten.

[...]

Filter? Bedoel je het Claris waterfilter? Hangt natuurlijk ook af van de lokale waterhardheid. Dat kun je ff checken op de website van je drinkwaterleverancier.
Bij zacht water zou ik niet eens de moeite nemen om van die dure filters te plaatsen. Zonde van het geld.
Vergeet ook niet bij de setup van de machine je lokale waterhardheid in te stellen.

In onze stad doe ik het onderhoud voor onze eigen Jura S9 en nog wat bekenden/vrienden. De hardheid is alhier 5,1 odH en een zuurgraad van 8 pH.
M.a.w. dat is zacht en neutraal water; prima voor koffie/thee en geen dure filters nodig. Slechts de periodieke ontkalking van de machine. En dat werkt al tientallen jaren prima zo.
Kortom; uitstekend drinkwater voor 1 euro per duizend liter! d:)b
1. Tot nu toe een kop of 6 tot 8 op een dag. Ik zal dan het schema van de machine zelf aanhouden :Y
2. Dat heb ik idd gechecked bij PWN (Noord Holland) en dat staat op 7.9 Duitse Hardheid. Ik heb de machine op 8 ingesteld. Ik doelde overigens op de Smart filter die er standaar bijzit. Ik begrijp dat hier een RFID chip in zit die de machine 'vertelt' wanneer deze vervangen moet worden. Of anders; de machine houdt het voor je bij. Als je de filters zonder chip neemt, ben je goedkoper uit maar moet je het zelf bijhouden. Als ik kijk naar het prijsverschil, neem ik dat laatste voor lief :+
bszz schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 11:09:
[...]

Waar ben je bang voor? De eerste 25 maanden heb je garantie en een servicebeurt is daarna alleen nodig als er iets kapot gaat. Ja dat kost 199 euro bij Jura maar dan doen ze ook preventief onderhoud en krijg je weer een jaar garantie. Als je Mellita of Philips kapot gaat kost het misschien 150 euro, maar afhankelijk van wat er kapot is kan het ook zomaar meer dan 199 euro zijn, en dan zonder preventief onderhoud en zonder een jaar garantie.
Dus als ik het goed lees, is het handig een eerste onderhoudsbeurt te doen na die 25 maanden en dan jaarlijks(of ook weer 2 jaar ertussen)? (En is het daarvoor overbodig bij consumenten gebruik)Lezen is lastig. Onderhoudsbeurt doen zodra er iets stukgaat is het credo. Is het handig preventief te doen voor X jaar als er iets niet stuk gegaan is? Ik las geloof ik iets van 3.5 jaar.

Notna wijzigde deze reactie 07-12-2019 13:53 (19%)

DIY Klus Topic + DIY gereedschapstopic || Xbox Live ID:Notna8310

• Thralas
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 16:37
ehtweak schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 12:17:Eerder heeft weinig zin en zou zelfs nadelig kunnen zijn. Veel te veel reinigingsmiddel wat je frequent gebruikt kan de inwendige onderdelen aantasten.
Geen volautomaat, maar toch een mooie illustratie: bij een E61 stript een backflush met reinigingsmiddel (Cafiza) ook probleemloos de smering van je brew valve.

Althans, dat is mijn ervaring. En erg vaak deed ik dat ook weer niet (niet eens maandelijks), dus ik ben er maar gewoon mee gestopt.

• bszz
Notna schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 13:42:
[...]

Dus als ik het goed lees, is het handig een eerste onderhoudsbeurt te doen na die 25 maanden en dan jaarlijks(of ook weer 2 jaar ertussen)? (En is het daarvoor overbodig bij consumenten gebruik)Lezen is lastig. Onderhoudsbeurt doen zodra er iets stukgaat is het credo. Is het handig preventief te doen voor X jaar als er iets niet stuk gegaan is? Ik las geloof ik iets van 3.5 jaar.
Laat ik het iets exacter zeggen: Een onderhoudsbeurt is pas nodig als er klachten zijn. Dat kan zijn als er iets kapot is maar het kan ook zijn als de koffie niet meer lekker smaakt, te koud is, etc. Statistisch meen ik dat dat ergens tussen de 3,5 en 5 jaar is. Preventief zou ik niet doen: Zonde van het geld.

• superduper
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 14:28

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Wij hebben sinds gisteren een phillips 3221/40 automaat maar nu vroeg ik me af wat te doen qua energieverbruik: zelf automaat altijd uitzetten na gebruik (er zit dan ~2-4 uur tussen nieuwe kop) of altijd aan+standby stand.

Bij aan en uit zetten spuit hij altijd water door de leidingen, bij standby niet. Ik heb alleen nog geen beeld bij het energieverbruik.

• Widow
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 15:47
Nomad schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 20:03:
Recent is de Lelit Bianca bij ons in de familie aangeschoven en ze is nu al onmisbaar. Veel beter dan dit ga je het niet krijgen voor thuis apparatuur volgens mij.

[Afbeelding]
Een E61 met drukmeter op de zetgroep? Interessant, dat heb ik nog niet eerder gezien :)
Zebby schreef op woensdag 4 december 2019 @ 11:07:
[...]
Dit is lastiger dan ik had verwacht :o
Maar je gaat er vanzelf beter in worden, is net als met autorijden. In het begin loop je nog te klungelen met gas/koppeling om de boel in beweging te krijgen, een paar jaar later denk je er niet eens meer bij na. En met koffie werkt het net zo. Over een paar jaar koop je nieuwe bonen en zet er koffie mee. Je kijkt naar de extractie, je proeft eraan, en je ziet dat je een grovere maalgraad moet hebben en wat minder hard moet duwen met de tamper. En dan smaakt de koffie een stuk beter. In het begin is het lastig ja, maar geef het even de tijd :) het komt vanzelf.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• Nomad
  • Laatst online: 14:30

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Widow schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 14:22:
[...]

Een E61 met drukmeter op de zetgroep? Interessant, dat heb ik nog niet eerder gezien :)

[...]

Maar je gaat er vanzelf beter in worden, is net als met autorijden. In het begin loop je nog te klungelen met gas/koppeling om de boel in beweging te krijgen, een paar jaar later denk je er niet eens meer bij na. En met koffie werkt het net zo. Over een paar jaar koop je nieuwe bonen en zet er koffie mee. Je kijkt naar de extractie, je proeft eraan, en je ziet dat je een grovere maalgraad moet hebben en wat minder hard moet duwen met de tamper. En dan smaakt de koffie een stuk beter. In het begin is het lastig ja, maar geef het even de tijd :) het komt vanzelf.
De Lelit Bianca is ook best een bijzondere machine en populair bij thuisbarista over de wereld. Pressure profiling is een mooie nieuwe toevoeging aan je variabelen en de druk meten op je koffiepuck is echt wat anders dan meten bij de pomp (en ze wijzen dus ook niet altijd hetzelfde aan). De drukmeter op de puck laat dus ook goed zien wanneer je last hebt van channeling, nog voordat je het ziet aan je uitloop.

Algeheel gewoon een tof ding, je hebt ook spec wise alles wat je ongeveer wilt, van vast water aansluitmogelijkheden, tot rotatiepomp (heerlijk stil!), dual boiler, PID controle, instelbare rotatiepomp druk, shot-timer, prachtige finish qua staal en qua walnoothout en dus de pressure profiling en ga zo maar door.

In een artikel met de ontwerper las ik ook dat hij bij het ontwerp een leeg vel pakte en per onderdeel keek wat hij het liefst wilde gebruiken. En dat was bewezen technologie (dus repareerbaar en vervangbaar door elke reparatiecentrum), maar ook alle intern met rubberen voetjes, trillingsvrije ophanging (niets rammelt ook :D), type boilers, zoals de brew boiler net onder een hoek monteren ipv verti/hori en ga zo maar verder....er is lang over deze machine nagedacht en dat merk je er aan af...dat maakt hem wel bijzonder :)

martijnscholtens.nl

• Notna

Notna

Where are you?®

Vraagje over kalk en waterhardheid:

Bij de Jura E8 kreeg ik er een CLARIS Smart filter bij, welke ik volgens de instellingen van Jura heb ingesteld. Kijkende naar een vervanging van deze filters (note: nog niet eens zozeer de Smart versie, maar gewoon welke filter dan ook), kwam ik het volgende tegen:

https://www.coffeefactory...-jura-volautomaten-10072/
Claris Smart waterfilters hebben alleen nut wanneer de gemeten waterhardheid hoger is dan 12 °dH. Is het water zachter, dan kunt u zelf de afweging maken om deze kostbare filters te gebruiken want het voegt aan de kwaliteit van de koffie niets toe. Het ontkalken van de machine is bij een waterhardheid < 12 °dH vele malen goedkoper dan het gebruik van Claris Smart waterfilters.
Wat zijn de meningen in dit topic hierover? 2 keer per jaar ontkalken is inderdaad een stuk goedkoper, maar ik ben met name benieuwd naar de stelling die ze hier neerzetten. De lokale hardheid is hier 7.65, dus goed onder de hierboven genoemde 12.

Notna wijzigde deze reactie 12-12-2019 11:32 (3%)

• Nomad

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Ik ken die specifieke filters niet, maar de normale filters die ik ken hebben zeker nut ook onder de 12 dh, we hebben in Nederland vooral gebieden zachter dan 12 trouwens

Ikzelf ben niet zo'n fan van machine specifieke oplossingen met dure vervangingskosten. Ik gebruik al jaren een Brita kan + in de machine (waterreservoir uiteraard :P) een Oscar90 zakje (https://www.espressodokte...ak-oscar90-zonder-doos/).

Die combinatie is generiek en weet ik dat ze beiden uitgebreid getest zijn en goed bevonden. En toen mijn Rocket warmte-element doorbrandde (slijtage product, hoort erbij) is de machine grondig gecheckt op kalk en daar was nagenoeg geen spoor van. Dus ook in mijn specifieke geval werkt de combinatie.

martijnscholtens.nl

• Teus.shira
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 16:00
Er zit een aantal gradaties in het verhaal over de filters.
Op de coffeefactory website staat hetzelfde verhaal ook bij de andere soorten Claris filters voor de Jura.
De machines die het smart systeem ondersteunen gaan echter anders om met werking van filters dan de niet-smart machines.
Bij de niet-smart machine is de capaciteit van de filters altijd 50 liter, onafhankelijk van de waterhardheid. Dit maakt dat ze bij heel hard water eigenlijk tekort schieten en bij heel zacht water overbemeten zijn.
Bij de smart filters houdt de machine rekening met de ingestelde waterhardheid. De capaciteit van de filters is dan tussen de 45 en 60 liter water (let op alles telt mee, ook spoelen, stoom en reinigen).
Dan is er nog de tijd. Vanuit hygiënisch oogpunt wordt aangeraden de filter iedergeval na twee maanden te vervangen.
Dan heeft de coffeefactory het ook nog over ontkalken van de machine in combinatie met gebruik van de filters. Dat is anders dan de machine ontkalken zonder gebruik van filters. In het eerste geval raden ze het aan twee keer per jaar te doen.
Als het filter niet gebruikt wordt, is het moment dat de machine ontkalkt wil worden altijd afhankelijk van de ingestelde waterhardheid. Dit geld dus ook voor oudere machines zonder smart filter functie.

Dan blijft de grote vraag, "wat zou je doen?". Ik ontkalk mijn machine. Is goedkoper en meerdere keren per jaar verwijder ik de opgebouwde kalk uit mijn machine. Als enige gebruiker kan ik de machine dan ruim een half uur niet gebruiken maar ik doe het op een moment dat mij goed uitkomt. Wat ik wel gedaan heb is de waterhard ruim 1dH hoger ingesteld zodat ik uit de buurt van problemen blijf.

Teus.shira wijzigde deze reactie 12-12-2019 15:11 (0%)
Reden: typo

• bszz
Notna schreef op donderdag 12 december 2019 @ 11:31:
Vraagje over kalk en waterhardheid:

Bij de Jura E8 kreeg ik er een CLARIS Smart filter bij, welke ik volgens de instellingen van Jura heb ingesteld. Kijkende naar een vervanging van deze filters (note: nog niet eens zozeer de Smart versie, maar gewoon welke filter dan ook), kwam ik het volgende tegen:

https://www.coffeefactory...-jura-volautomaten-10072/

[...]

Wat zijn de meningen in dit topic hierover? 2 keer per jaar ontkalken is inderdaad een stuk goedkoper, maar ik ben met name benieuwd naar de stelling die ze hier neerzetten. De lokale hardheid is hier 7.65, dus goed onder de hierboven genoemde 12.
Ik weet niet waar het omslagpunt ligt maar met jouw waterhardheid is het voordeliger om periodiek te ontkalken.

• the squaler1
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 16:20
Heb sinds 2 jaar een Jura E8 eerste generatie.
Wij hebben hier een gemeten hardheid van 12 DH en op aan raden van mijn dealer die het apparaat installeerde de filters gaan gebruiken.
Maar lees nu meerdere malen de filters juist niet te gebruiken met deze hardheid en gewoon ook vanwege de kosten te ontkalken.
Ik val denk ik een beetje op het randje van wel of geen filter gebruiken.

Daarnaast het heugelijke nieuws dat ik binnenkort me zelf eigenaar mag noemen van een Jura Giga 5 :)

CM SL600M | MSI MPG Z390 PRO CARBON & RTX2080TI GAMING X TRIO | CORSAIR 115i PRO & CORSAIR RGB PRO 16GB 3200DDR4 & HX750V2 | INTEL I9 9900K & 660P 512GB & 1TB | LOGITECH G910 & G502 | RAZER NARI ULTIMATE | TEUFEL CONCEPT 2.1 | LG 27UK850

• brutus26
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 12-01 15:03
Heb nu een Jura F90 van 18 jaar oud, en dus aan het kijken naar een opvolger,
zit te twijfelen tussen de Nivona NICR 820, of CafeRomatica 779 of toch maar een
Jura E8, of E6, welke heeft de beste papieren ?

• Joopieboy
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 16:14
Nomad schreef op donderdag 12 december 2019 @ 13:29:
Ik ken die specifieke filters niet, maar de normale filters die ik ken hebben zeker nut ook onder de 12 dh, we hebben in Nederland vooral gebieden zachter dan 12 trouwens
[Afbeelding]

Ikzelf ben niet zo'n fan van machine specifieke oplossingen met dure vervangingskosten. Ik gebruik al jaren een Brita kan + in de machine (waterreservoir uiteraard :P) een Oscar90 zakje (https://www.espressodokte...ak-oscar90-zonder-doos/).

Die combinatie is generiek en weet ik dat ze beiden uitgebreid getest zijn en goed bevonden. En toen mijn Rocket warmte-element doorbrandde (slijtage product, hoort erbij) is de machine grondig gecheckt op kalk en daar was nagenoeg geen spoor van. Dus ook in mijn specifieke geval werkt de combinatie.
Dat wij hier veel kalk hebben in noord brabant moge bekend zijn, zelfs het water wat ik in de machine heb om een kop koffie te zetten en direct erna er weer uitgeschud wordt laat kalkspots achter. ;(

I7 9700K 5,1Ghz

• loldave87
  • Registratie: september 2019
  • Laatst online: 12-01 16:01
Heeft iemand yellow bourbon van de Brandzaak geprobeerd? Heb ze geprobeerd maar de boon valt tegen. Ik heb verschillende maalstanden geprobeerd, maar krijg nogsteeds niet bepaald goed resultaat. Komt dit omdat dit een relatief goedkope boon is? Ik heb ook bonen van Boot Koffie geprobeerd en die komen er erg goed doorheen.

• Notna

Notna

Where are you?®

loldave87 schreef op donderdag 19 december 2019 @ 08:38:
Heeft iemand yellow bourbon van de Brandzaak geprobeerd? Heb ze geprobeerd maar de boon valt tegen. Ik heb verschillende maalstanden geprobeerd, maar krijg nogsteeds niet bepaald goed resultaat. Komt dit omdat dit een relatief goedkope boon is? Ik heb ook bonen van Boot Koffie geprobeerd en die komen er erg goed doorheen.
Ik heb zo een proefpakket van de afgenomen (6 smaken van 250 gram) en de Yellow Bourbon (maalstand op het één na fijnste dat de Jura E8 toelaat) als eerste gebruikt maar vond deze goed smaken? De overige bonen zijn, dusver, wisselend van smaak maar de YB vonden wij toch wel het lekkerste. En de Sagefredo Intermezzo vonden wij lekker, maar dat is al helemaal een goedkope boon (vond ze laatst bij de Xenos voor €7,99 voor 1 kg)

Nu moet ik zeggen dat wij van Senseo afkwamen dus dan is iets al heel snel lekker :+

• Zebby
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 16-01 15:15

Zebby

Gamed

loldave87 schreef op donderdag 19 december 2019 @ 08:38:
Ik heb een zak liggen, dus over een weekje kan ik het laten weten :D
Huidige bonen krijg ik nog steeds niet echt lekker tussen zuur/bitter.

• daanNL
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 15:54
Hoe slaan jullie je bonen / gemalen koffie op? Gebruiken jullie een vacuum bus? Of een vacuum koffiebus met een speciaal ventiel? Of in de originele zak in de koelkast? Lees veel verschillende opties, maar wat is nu het beste en wat is wellicht onzin?

Ben benieuwd naar jullie ervaringen en tips.

• dreamscape
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 13:56
daanNL schreef op donderdag 19 december 2019 @ 10:54:
Hoe slaan jullie je bonen / gemalen koffie op? Gebruiken jullie een vacuum bus? Of een vacuum koffiebus met een speciaal ventiel? Of in de originele zak in de koelkast? Lees veel verschillende opties, maar wat is nu het beste en wat is wellicht onzin?
Bonen sla ik op in een koffieblikje dat ik ooit bij een koffiewinkel heb gekregen, in de koelkast. Maar ik heb nooit meer dan 250 gram aan voorraad in huis, waarvan een deel in de hopper van mijn bonenmaler belandt. Voor mijn hoeveelheden (en standtijd) heeft het geen zin om te gaan werken met vacuüm bewaardozen of speciale ventielen.

Gemalen koffie sla ik overigens op in mijn portafilter, maar dat zit er niet heel lang in, dus van 'bewaren' is geen sprake. Vrij snel nadat het erin gaat, komt het er in ietwat vochtige toestand uit en gaat het in de afkloplade.

Een andere manier om gemalen koffie goed op te slaan bestaat niet. :)

Punctuality is the politeness of kings

• Joopieboy
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 16:14
In de koelkast met bonen is niet handig, vanwege eventuele vocht. Luchtdicht is meer dan voldoende. :)

I7 9700K 5,1Ghz

• Hopjesvla79
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 17-01 16:10

klein beetje in de hopper, de rest van de 250 gram bonen in een vacuumbus (Tightvac). De grote voorraad in ziplockbags/originele zak in de vriezer tot alles op is en dan bestel ik bij Fascino weer 3kg totaal nieuwe bonen.

• Catch22
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 16:42
Ik vacumeer per halve kilo en stop het in de vriezer. Ik pak een zak als ik het nodig heb, helft in de hopper, helft in de zak met een knijper

AMD Ryzen 2700x - Asus Strix 2080 - 32Gb Corsair Vengeance RGB Pro - 27" 1440p

• dreamscape
Joopieboy schreef op donderdag 19 december 2019 @ 13:18:
In de koelkast met bonen is niet handig, vanwege eventuele vocht. Luchtdicht is meer dan voldoende. :)
Dat probleem speelt vooral wanneer je ze in de vriezer gooit. En ook dan valt het mee in een luchtdichte verpakking, maar dan moet je ze niet ijskoud in je bonenmaler gooien. Als ze met luchtdichte verpakking uit de koelkast pakt, dan condenseert het vocht op je verpakking en niet op je bonen. Even laten acclimatiseren buiten de koelkast en dan pas in de bonenmaler gooien, dat werkt voor mij prima.

• gambieter
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Narf! Poit! Egad! Zort!

Geen espresso, maar toch wel een grappig idee: https://www.wacaco.com/collections/shop/products/pipamoka

Een "vacuum-pressurised portable coffee-maker"

++?????++ Out of Cheese Error. Redo From Start.

• dreamscape
gambieter schreef op donderdag 19 december 2019 @ 18:18:
Geen espresso, maar toch wel een grappig idee: https://www.wacaco.com/collections/shop/products/pipamoka
[YouTube: How to use the Pipamoka]

Een "vacuum-pressurised portable coffee-maker"
Mijn god, wat een gedoe. Als je die 'water chamber' verwijdert ("using caution") Klieder je natuurlijk alles onder. En daarna heb je een thermosbeker met een schroefdeksel... Oh, en waar laat je aan het begin je gemalen koffie? Daarvoor moet je natuurlijk ook weer een bakje meenemen.

Nee, er wordt te veel van dit soort spul bedacht dat het net niet (of helemaal niet) is. Onderweg even ergens stoppen waar iemand anders koffie voor je maakt en daar twee euro voor betalen, dat heeft dan toch echt mijn voorkeur. :)

• Zawaponga
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 14:07
Jolke schreef op donderdag 7 november 2019 @ 09:45:
[YouTube: Flair Espresso // Flair Signature PRO]

Ik moest deze toch even delen hier. Prachtig om te zien hoe de man aandacht en liefde besteed aan het maken van zijn koffie.

spoiler:
Alleen jammer van het einde, dat hij zijn espresso aanlengt met - zo lijkt het - 200 ml water. :/
Hey Jolke, bedankt voor de tip!! Jouw post heeft mij ertoe bewogen deze fijne espresso maker te kopen.
En volgens mij voegt die gast water toe aan zijn espresso om er een americano van te maken.

• Jolke
  • Laatst online: 09:04
Zawaponga schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 15:05:
[...]

Hey Jolke, bedankt voor de tip!! Jouw post heeft mij ertoe bewogen deze fijne espresso maker te kopen.
En volgens mij voegt die gast water toe aan zijn espresso om er een americano van te maken.

[Afbeelding: flair pro]
Nice! Ziet er goed uit. Ik ben benieuwd hoe goed die hefboom werkt om de druk op te bouwen? Is het stabiel of toch lastig om zoveel druk constant te houden?

• Zawaponga
Het is super easy met de pressure kit, je kunt em ook zonder drukmeter kopen, maar dat zou ik niet aanraden.
Ik heb gisteren te grof gemalen daardoor duurde het hele process minder dan 30 seconden en aanbevolen wordt tussen 30-45 seconden.
Vanmorgen 2 kliks fijner gemalen en dann kwam er bijna geen koffie uit en het duurde langer dan een minuut, ik denk dat ik de perfecte maalgraad gevonden heb ;) .

Fijne kerstdagen iedereen!!

• Clavis
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 10:37
Gister in Duitsland een Jura E8 (2018 model) gekocht. Wat een top apparaat! Meteen een Cool Control besteld voor de melk :-)

Scheelde €250 met Nederland. De verkoper gaf al aan dat veel Hollanders hun Jura daar komen kopen..

• the squaler1
  • Laatst online: 16:20
Clavis schreef op zondag 22 december 2019 @ 17:02:
Gister in Duitsland een Jura E8 (2018 model) gekocht. Wat een top apparaat! Meteen een Cool Control besteld voor de melk :-)

Scheelde €250 met Nederland. De verkoper gaf al aan dat veel Hollanders hun Jura daar komen kopen..
Alleen een nadeel is wel je garantie.
Die loopt niet via jura NL

CM SL600M | MSI MPG Z390 PRO CARBON & RTX2080TI GAMING X TRIO | CORSAIR 115i PRO & CORSAIR RGB PRO 16GB 3200DDR4 & HX750V2 | INTEL I9 9900K & 660P 512GB & 1TB | LOGITECH G910 & G502 | RAZER NARI ULTIMATE | TEUFEL CONCEPT 2.1 | LG 27UK850

• L.N.
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 16:41
the squaler1 schreef op zondag 22 december 2019 @ 22:43:
[...]

Alleen een nadeel is wel je garantie.
Die loopt niet via jura NL
Niet perse, mijn Jura E8 komt van Amazon en dat is ook voor NL een officiële dealer, waardoor ook in NL de garantie geldt. Dat heeft Jura NL bevestigd.

• vinpower
  • Registratie: juni 2006
  • Nu online
Heeft iemand nog de niche zero van de kerstman gekregen? Ik helaas niet :+

• Rudedadude
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 11:22

Rudedadude

Maybe we were born to run

vinpower schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 00:11:
Bij mij was de kerstman heel vroeg dit jaar :P Ik maak op het moment gebruik van mijn Nanopresso, omdat we in een airbnb appartement zitten. Als een laatste ingeving bij m'n spullen gestopt en er was inderdaad helemaal niks koffie-achtigs beschikbaar, los van kokend water. Een zootje nespresso-cups gekocht bij een lokale supermarkt (even geen zin in gedoe met het telkens afmeten van een hoeveelheid espressomaling uit een pak) en zo komen we niets te kort. De nanopresso (met uitbreidingen) is inmiddels standaard vakantie-uitrusting.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

• ixl85
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 17-01 11:41
vinpower schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 00:11:
Nee, helaas.

Wel heb ik een leuke bon gekregen voor de Bijenkorf. Ik zag dat ze daar een Graef CM 800 hadden voor een leuke prijs. Deze unit is al vaker voorbijgekomen in dit topic.
Is deze maler beter dan de stock CM3035 maler? Hij ziet er goed uit en de reviews zijn ook wel aardig. De CM3035 maler die ik heb geeft toch vaak een wisselende opbrengst.

Ps, een duurdere of 2e hands product is niet van toepassing hier, gezien ik een cadeaubon heb.

• DRAFTER86
  • Laatst online: 14:09
Hier nu ook in de markt voor een eerste halfautomaat. Gebruik gaat vrij eentonig zijn: enkel espresso, melk doen we niet of met een Nespresso melk opschuimer. Gezien dat gebruik leek een thermoblock machine mij voor de hand liggen, klopt dat? Ook het feit dat die wat kleiner zijn is een voordeel.
Maar dan: welke? Heb op dit moment machines van Quick Mill, Rancilio en Lelit op de shortlist, maar de verschillen lijken me klein?
Heeft een boiler machine ook nog voordelen als je enkel espresso zet?

• Rudedadude

Rudedadude

ixl85 schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 11:25:
[...]

Nee, helaas.

Wel heb ik een leuke bon gekregen voor de Bijenkorf. Ik zag dat ze daar een Graef CM 800 hadden voor een leuke prijs. Deze unit is al vaker voorbijgekomen in dit topic.
Is deze maler beter dan de stock CM3035 maler? Hij ziet er goed uit en de reviews zijn ook wel aardig. De CM3035 maler die ik heb geeft toch vaak een wisselende opbrengst.

Ps, een duurdere of 2e hands product is niet van toepassing hier, gezien ik een cadeaubon heb.
Ik heb thuis nog een CM 800 staan, die ik vervangen heb voor de Niche Zero. Ik ken de maler van de 3035 niet, maar ik denk niet dat je echt vooruit gaat ermee. Juist omdat je op zoek bent naar consistentie. Je kunt een prima espressomaling ermee malen, maar je hebt in het espressobereik gewoon nog te weinig fijnafstelmogelijkheden.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

• Zebby

Zebby

Gamed

Ik lijk een probleem te hebben met de temperatuur van de Bezerra BZ09. Koffie komt eruit op ~52-58 graden, en heet water maar ~77, dit hoort veel hoger te zijn toch? Dat is met de opgewarmde portafilter in 't hoofd. Hij is niet vies, gaat alleen kalkvrij water in.Iemand ideeën? Verklaart wel waarom de koffie toch wat zuur blijft..

• Teus.shira
Beste Zebby, raar dat het heet water heter is dan het koffie water.
Het zou kunnen dat de electrische verwarming van de kop niet meer werkt.
Om dit te testen, zet je de machine uit en wacht tot hij koud is. Dan zet je de machine aan. Nu zou je binnen een minuut de kop duidelijk warm moeten voelen worden.
Is dit niet het geval dan is de kop vervarming defect. Gaat dit wel goed dan lijkt het erop dat de thermostaat niet meer goed afgesteld is. Die thermostaat kan bij een BZ09 vrij gemakkelijk veropen doordat de verstelling soms heel soepel gaat. Om de temperatuur te veranderen moet wel de hele behuizing eraf. Succes. En voor vervolg vragen zijn we hier voor je.

Teus.shira wijzigde deze reactie 01-01-2020 13:22 (0%)
Reden: typo

• Thralas
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 16:37
Zebby schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 13:12:
Ik lijk een probleem te hebben met de temperatuur van de Bezerra BZ09. Koffie komt eruit op ~52-58 graden, en heet water maar ~77, dit hoort veel hoger te zijn toch?
Hoe meet je dat? In een koud dikwandig glas is water uit m'n HX-boiler ook vrijwel meteen 80°. Met een voorverwarmd geïsoleerd glas 95°.

Als je zeker weet dat het tapwater óók niet heet genoeg dan moet het wel de thermostaat (zie hierboven) zijn.

Bonus: lijkt me dat je wel een relais hebt dat je moet kunnen horen schakelen als de thermostaat nog wel inschakelt, zij het te vroeg.

• Zebby

Zebby

Gamed

Teus.shira schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 13:21:
Beste Zebby, raar dat het heet water heter is dan het koffie water.
Het zou kunnen dat de electrische verwarming van de kop niet meer werkt.
Om dit te testen, zet je de machine uit en wacht tot hij koud is. Dan zet je de machine aan. Nu zou je binnen een minuut de kop duidelijk warm moeten voelen worden.
Is dit niet het geval dan is de kop vervarming defect. Gaat dit wel goed dan lijkt het erop dat de thermostaat niet meer goed afgesteld is. Die thermostaat kan bij een BZ09 vrij gemakkelijk veropen doordat de verstelling soms heel soepel gaat. Om de temperatuur te veranderen moet wel de hele behuizing eraf. Succes. En voor vervolg vragen zijn we hier voor je.
Oh fijn, klinkt als leuk werk :D Nee, de kop wordt nog gloeiend heet (kan je niet aanraken), daar ligt het niet aan.
Thralas schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 14:15:
[...]

Hoe meet je dat? In een koud dikwandig glas is water uit m'n HX-boiler ook vrijwel meteen 80°. Met een voorverwarmd geïsoleerd glas 95°.

Als je zeker weet dat het tapwater óók niet heet genoeg dan moet het wel de thermostaat (zie hierboven) zijn.

Bonus: lijkt me dat je wel een relais hebt dat je moet kunnen horen schakelen als de thermostaat nog wel inschakelt, zij het te vroeg.
Ja hij klikt als hij weer moet opwarmen en het lampje daarvoor aangaat. Ik zou nog kunnen kijken hoe heet het water is dat uit het stoompijpje komt in niet-stoomstand. Ik meet het gewoon al lopende in een espresso kopje dat een beetje lauw warm is. 58 en 92 is wel een heel verschil natuurlijk.

• HubD1
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 17-01 19:41
Bij mijn BZ13 komt het boiler water er bijna als stoom uit.
Op hoeveel bar staat de boiler? Zou rond de 1,3 moeten zijn standaard.

• Faddermakker
  • Registratie: augustus 2004
Ik ben in de markt voor een electrische maler voor mijn Moccamaster en kom, uiteraard, uit bij de Baratza Encore. Nu kan ik er eentje tweede hands overnemen maar ik vraag mij af of het de moeite loont en/of waar ik op moet letten. Heeft iemand hier advies voor?

SR+ / Pearl White / Black int / 18"Aero - Besteld: 26/9 - RN: 26/9 - VIN: - SMS: - Any job you can do in your pajamas is not the hardest job in the world.

• Teus.shira
HubD1 schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 19:14:
Bij mijn BZ13 komt het boiler water er bijna als stoom uit.
Op hoeveel bar staat de boiler? Zou rond de 1,3 moeten zijn standaard.
De Bz 09 is een single boiler machine. Heeft dus geen pressostaat maar een thermostaat.
Warmte huishouding werkt dus ook anders.

• demichiel
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 17-01 17:25
Faddermakker schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 21:45:
Ik ben in de markt voor een electrische maler voor mijn Moccamaster en kom, uiteraard, uit bij de Baratza Encore. Nu kan ik er eentje tweede hands overnemen maar ik vraag mij af of het de moeite loont en/of waar ik op moet letten. Heeft iemand hier advies voor?
Ik heb er ook eentje tweedehands gekocht (€60). De maler kwam helemaal verstopt toe, maar eens goed kuisen doe je sowieso met een tweedehands apparaat denk ik. Verder was bij mij de Burr Holder gebroken, dit was een fix van ongeveer €15 (uitleg van Baratza). Onderdelen kan je in Nederland/België kopen bij IT&M.

Verder voldoet het apparaat voor mij prachtig (Aeropress en pourover gebruik). Voor espresso lees ik dat hij niet fijn/consistent genoeg kan malen. Maar daar kan ik me niet over uitspreken.

• Faddermakker
  • Registratie: augustus 2004
demichiel schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 11:14:
[...]

Ik heb er ook eentje tweedehands gekocht (€60). De maler kwam helemaal verstopt toe, maar eens goed kuisen doe je sowieso met een tweedehands apparaat denk ik. Verder was bij mij de Burr Holder gebroken, dit was een fix van ongeveer €15 (uitleg van Baratza). Onderdelen kan je in Nederland/België kopen bij IT&M.

Verder voldoet het apparaat voor mij prachtig (Aeropress en pourover gebruik). Voor espresso lees ik dat hij niet fijn/consistent genoeg kan malen. Maar daar kan ik me niet over uitspreken.
Ah thnx voor je reactie, 60 euro is wel een prima prijs als je mogelijk nog wat moet sleutelen! Ik kan er alleen eentje vinden van 100eu en dát verschil vind ik te klein.

Kom nu deze tegen...

Faddermakker wijzigde deze reactie 03-01-2020 11:30 (11%)

SR+ / Pearl White / Black int / 18"Aero - Besteld: 26/9 - RN: 26/9 - VIN: - SMS: - Any job you can do in your pajamas is not the hardest job in the world.

• HubD1
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 17-01 19:41
Teus.shira schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 10:47:
[...]

De Bz 09 is een single boiler machine. Heeft dus geen pressostaat maar een thermostaat.
Warmte huishouding werkt dus ook anders.
Ah excuus, dacht dat de hele BZ serie redelijk hetzelfde opgebouwd was.

• demichiel
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 17-01 17:25
Faddermakker schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 11:18:
[...]

Ah thnx voor je reactie, 60 euro is wel een prima prijs als je mogelijk nog wat moet sleutelen! Ik kan er alleen eentje vinden van 100eu en dát verschil vind ik te klein.

Kom nu deze tegen...
Dat is een héle goede deal denk ik!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• L.N.
Vandaag heb ik goedkoop een Vibiemme Domobar op de kop getikt. Deze zou defect zijn, maar was volgens mij vooral heel vies van binnen, waardoor deze niet goed functioneerde. Dus nadat ik deze uit elkaar heb gehaald en weer schoongemaakt ziet deze er weer zo uit:

Wel mist er een knop voor stoom/ heet water. Die ga ik nog bestellen.

Nu krijg ik 1 deel er niet af. Dat is het deel waar ik met mijn vinger naar wijs:

De grote zeskantbout aan de bovenkant en de 2 kleinere imbusjes krijg ik er zo uit, maar dan blijft het geheel nog helemaal vast zitten. Ik weet niet zo goed of dat komt door het vuil of dat het toch nog ergens mee vast zit. Erin zit nog een zeskantboutje/moertje dat je met een tangetje moet losdraaien. Maar het zit zo vast dat ik het niet los krijg. Ligt het daar aan dat ik het geheel er niet uit krijg?

Ik loop ook nog te klooien met de waterdruk bij de koffie. Bij heet water of stoom loopt de meter op tot meer dan 10 bar, maar bij koffiezetten komt die niet verder dan 5 of 6 bar. Ik vermoed dat dit door user error komt. Het is mijn eerste piston machine en waarschijnlijk pak ik te weinig koffie, de verkeerde koffie of druk ik het te weinig aan. Ik heb geen bonenmaler, waardoor de gebruikte koffie voorgemalen Cafe Espresso van Lavazza is.

L.N. wijzigde deze reactie 05-01-2020 20:15 (37%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MrJ
  • Registratie: mei 2001
  • Laatst online: 16:30

MrJ

Train, eat, sleep. Repeat.

Als ik een 250gr zakje openmaak vul ik deze buisjes met 16gram:
https://lynweber.com/accessories/bean-cellars-commercial/

Dan kan de rest in een pot zoals deze:
https://www.fascino-coffee.com/coffeevac-250gr

Zijn ze leeg, dan refil van die buisjes vanuit de grotere pot. :)

Bestel nooit meer dan 2x 250gram btw.

Godfather Bodybuilding topic reeks

• Teus.shira
Bij de Vibiemme kan je de inbussen bovenop voor en achter losschroeven en eruit halen.
Dan neem je een huis-tuin-keuken hamer en een stuk stevig hout of plastic. Dan kan je ter hoogte van het voorste gat tegen de zijkant van de trompet slaan met de hamer (ongeveer waar je je vinger houdt in de foto maar dan meer naar de voorkant van de machine) met het hout of plastic ertussen. Dat vangt de klap op en laat geen afdruk achter op het chroom. Nu draait de trompet in zijn geheel en zou uiteindelijk naar boven getrokken kunnen worden. (ik gebruik een oude steel van een hamer)
Let op af en toe springt de trompet net ver genoeg naar boven dat het vervolgens naar beneden valt op de mooie chromen kop. Dit komt doordat er een veer onder de trompetl zit.

Teus.shira wijzigde deze reactie 05-01-2020 20:57 (6%)
Reden: naam van onderdeel toegevoegd

• L.N.
@Teus.shira Bedankt voor de reactie. Wat bedoel je met de “losschroeven”? Snap het al!

L.N. wijzigde deze reactie 05-01-2020 21:12 (11%)

• Teus.shira
De inbus bouten die je bovenop ziet (zeskantige gaten) moeten los geschroefd en uit de gaten. Niet los laten zitten zo ongeveer op hun plek. Dan werkt het los slaan niet.

• teacher
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 16:44

teacher

Moderator Consumentenelektronica

Dysgaf!

Soort van impulsaankoop:

En een beetje zielig voor mijn 10 jaar oude trouwe bosch, die ik alvast kocht voordat we de sleutels van dit huis hadden en ik al bedacht had dat ik een rood/grijze keuken wilde....

Eerste indrukken: beetje frummelen met filterhouder, dekseltje enzo. De bosch had een afneembare watertank, deze niet. Build quality is (uiteraard) goed. Koffie smaakt prima, maar minder "scherp".

* teacher is tevreden :Y

Wise enough to play the fool

• DRAFTER86
Toevallig die Vibiemme Domobar hierboven: ik heb net een vrijwel gelijk apparaat opgehaald (Marktplaats). Ongeveer zeven jaar oud en naar het lijkt goed onderhouden. Nu nog zoeken naar een maler...
Zat in eerste instantie naar de Niche Zero te loeren, maar zie nu dat er ook handmalers zijn die goed zouden moeten presteren (bijv. Kuni M47). Zijn er mensen die daar ervaring mee hebben? Zitten er nog nadelen aan? (behalve de te leveren handenarbeid uiteraard)

• krizzziz
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 14:42
(jarig!)
ixl85 schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 11:25:
[...]

Nee, helaas.

Wat wil je precies horen dan? Ik heb de 10x molens die online staan bij de Bijenkorf bekeken en gezien prijs/kwaliteit ga je er gewoon met geen enkele op vooruit. Gewoon lekker die bon aan iets anders besteden en dan wel duurdere/tweedehands ergens anders kopen.

ehhhh..HOI

• krizzziz
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 14:42
(jarig!)
DRAFTER86 schreef op zondag 5 januari 2020 @ 23:12:
Toevallig die Vibiemme Domobar hierboven: ik heb net een vrijwel gelijk apparaat opgehaald (Marktplaats). Ongeveer zeven jaar oud en naar het lijkt goed onderhouden. Nu nog zoeken naar een maler...
Zat in eerste instantie naar de Niche Zero te loeren, maar zie nu dat er ook handmalers zijn die goed zouden moeten presteren (bijv. Kuni M47). Zijn er mensen die daar ervaring mee hebben? Zitten er nog nadelen aan? (behalve de te leveren handenarbeid uiteraard)
Dus jij zat een naar een Niche Zero te loeren, en denkt er nu overmaken om een handmaler aan te schaffen? Qua (budget)verschil zit hier natuurlijk echt een levensgroot verschil tussen.

Ja een handmaler kan OK maalsel geven, maar is veel werk iedere keer en ik zou het niet aanraden. Je hebt net geïnvesteerd in een machine waarmee je een upgrade in koffie ervaring wil bereiken. Beknibbel dan niet op een maler. Alsof je een goede middenklasser koopt maar je geeft dat ding maar 3 nieuwe banden. Het is het net niet. Er zit voor de prijs die je betaalt voor een goede handmaler genoeg alternatieven voor een goede maler te vinden. Er zijn in dit topic genoeg goede voorbeelden hiervan genoemd.

ehhhh..HOI

• daanNL
teacher schreef op zondag 5 januari 2020 @ 23:03:
Soort van impulsaankoop:
[Afbeelding]
En een beetje zielig voor mijn 10 jaar oude trouwe bosch, die ik alvast kocht voordat we de sleutels van dit huis hadden en ik al bedacht had dat ik een rood/grijze keuken wilde....

Eerste indrukken: beetje frummelen met filterhouder, dekseltje enzo. De bosch had een afneembare watertank, deze niet. Build quality is (uiteraard) goed. Koffie smaakt prima, maar minder "scherp".

* teacher is tevreden :Y
Mooie impulse-aankoop ;) Ik gebruik een dergelijke al dik 10 jaar naar volle tevredenheid. Is ook 1 van de weinige koffieapparaten die echt kokend water gebruikt. Veel plezier ervan!

• bszz
daanNL schreef op maandag 6 januari 2020 @ 09:37:
[...]
Mooie impulse-aankoop ;) Ik gebruik een dergelijke al dik 10 jaar naar volle tevredenheid. Is ook 1 van de weinige koffieapparaten die echt kokend water gebruikt. Veel plezier ervan!
Gelukkig niet! Waarom zou je kokend water willen gebruiken?

• DRAFTER86
krizzziz schreef op maandag 6 januari 2020 @ 06:33:
[...]

Dus jij zat een naar een Niche Zero te loeren, en denkt er nu overmaken om een handmaler aan te schaffen? Qua (budget)verschil zit hier natuurlijk echt een levensgroot verschil tussen.

Ja een handmaler kan OK maalsel geven, maar is veel werk iedere keer en ik zou het niet aanraden. Je hebt net geïnvesteerd in een machine waarmee je een upgrade in koffie ervaring wil bereiken. Beknibbel dan niet op een maler. Alsof je een goede middenklasser koopt maar je geeft dat ding maar 3 nieuwe banden. Het is het net niet. Er zit voor de prijs die je betaalt voor een goede handmaler genoeg alternatieven voor een goede maler te vinden. Er zijn in dit topic genoeg goede voorbeelden hiervan genoemd.
Nouja: wat ik er van zag valt het maalwerk met de hand eigenlijk wel mee. Als het resultaat vergelijkbaar is met een Niche Zero qua maalgraad en consistentie dan is het voor mij zeker het overwegen waard.

• L.N.
Teus.shira schreef op zondag 5 januari 2020 @ 21:26:
De inbus bouten die je bovenop ziet (zeskantige gaten) moeten los geschroefd en uit de gaten. Niet los laten zitten zo ongeveer op hun plek. Dan werkt het los slaan niet.
Het is gelukt! De machine is nu helemaal schoon. Die was heel vies van binnen. De druk is nu ook goed, maar de pomp maakt behoorlijk lawaai. Dus heb ik een nieuwe pomp besteld, want ik moest toch een nieuwe knop bestellen. Ook gelijk maar een set nieuwe ringen besteld, zodat ik de zetgroep een kleine revisie kan geven. Dat is meer uit voorzorg, want ze zien er nog goed uit. Maar ze zijn al jaren oud en hebben lang droog gestaan. Dus het kan geen kwaad.

• DRAFTER86
L.N. schreef op maandag 6 januari 2020 @ 19:00:
[...]

Het is gelukt! De machine is nu helemaal schoon. Die was heel vies van binnen. De druk is nu ook goed, maar de pomp maakt behoorlijk lawaai. Dus heb ik een nieuwe pomp besteld, want ik moest toch een nieuwe knop bestellen. Ook gelijk maar een set nieuwe ringen besteld, zodat ik de zetgroep een kleine revisie kan geven. Dat is meer uit voorzorg, want ze zien er nog goed uit. Maar ze zijn al jaren oud en hebben lang droog gestaan. Dus het kan geen kwaad.
Lekker bezig! Foto's?
Heb je een reparatie handleiding ofzo? En waar heb je de onderdelen besteld? Mijn Domobar lekt wat bij de stoom knop...

• L.N.
DRAFTER86 schreef op maandag 6 januari 2020 @ 19:08:
[...]

Lekker bezig! Foto's?
Heb je een reparatie handleiding ofzo? En waar heb je de onderdelen besteld? Mijn Domobar lekt wat bij de stoom knop...
De onderdelen komen van DR Tradingshop. Die hebben een hele pagina met onderdelen voor een Domobar. Ze hebben hier ook 2 filmpjes staan over het reviseren van een E61-zetgroep.

• Envane
  • Registratie: november 2016
  • Laatst online: 17-01 14:41
Hebben er mensen ervaring met de koffie van Wakuli? Het is een dienst die lichtgebrande koffie in abonnementvorm aanbiedt. Het hele idee is dat de boeren er meer voor betaald krijgen dan bijv. voor supermarktkoffie.

Als mijn koffie op is ga ik het eens proberen denk ik.

• Kraz
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 10:33

Kraz

What does this button do?

Envane schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 10:59:
Hebben er mensen ervaring met de koffie van Wakuli? Het is een dienst die lichtgebrande koffie in abonnementvorm aanbiedt. Het hele idee is dat de boeren er meer voor betaald krijgen dan bijv. voor supermarktkoffie.

Ziet er netjes uit!

Ik ben alleen niet zo'n fan van abonnementen. De hoeveelheden koffie(bonen) die erbij ons doorheen gaan verschilt per week en dus wil ik gewoon los bestellen.
Dat is helaas niet mogelijk bij ze.

• daanNL

Ik heb de "Wakuli blend" en de "New Origin" eind december besteld en heb ze ondertussen beide geproefd. Ik maal de bonen en zet er filterkoffie mee. Beide smaken me erg goed moet ik zeggen!

Heb nog geen ervaring met de afwisseling van de New Origin overigens.

• daanNL
bszz schreef op maandag 6 januari 2020 @ 10:06:
[...]

Gelukkig niet! Waarom zou je kokend water willen gebruiken?
Ik heb altijd begrepen dat het beter is als het water aan de kook is geweest, echter iets kouder op het moment dat het in aanraking komt met de koffie. Ben ik verkeerd geïnformeerd?

• bszz
daanNL schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 11:30:
[...]
Ik heb altijd begrepen dat het beter is als het water aan de kook is geweest, echter iets kouder op het moment dat het in aanraking komt met de koffie. Ben ik verkeerd geïnformeerd?
Dat hangt er helemaal vanaf met wat voor water je begint ;)

Ik dacht dat je bedoelde dat de koffie met kokend water wordt geze. Dat is niet zo en dan je echte hele vieze bittere koffie krijgen.

• Zawaponga
DRAFTER86 schreef op zondag 5 januari 2020 @ 23:12:
Wat is jouw budget, qua handmalers kan ik de comandante aanbevelen, is duur maar als je hem eenmaal gebruikt weet je ook waarom.
Ik heb geen probleem om een beetje moeite te doen mijn koffie elke dag met de hand te malen, maar ik snap dat niet iedereen daar zin in heeft. Mijn ouders hebben een maler die best ok is (baratza encore), maar ik vind hem veelst te luid.

• DRAFTER86
Zawaponga schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 00:34:
[...]

Wat is jouw budget, qua handmalers kan ik de comandante aanbevelen, is duur maar als je hem eenmaal gebruikt weet je ook waarom.
Ik heb geen probleem om een beetje moeite te doen mijn koffie elke dag met de hand te malen, maar ik snap dat niet iedereen daar zin in heeft. Mijn ouders hebben een maler die best ok is (baratza encore), maar ik vind hem veelst te luid.
Na het bekijken van wat meer reviews heb ik toch geconcludeerd dat het mij teveel werk werd, en nu staat er een Mazzer Super Electronic naast mijn Domobar.
Eerstvolgende punt is het aanpakken van de lekkage in de stoomknop van de Domobar, hij lekt zowel bij de knop als uit het pijpje. Ik zag al dat onderdelen makkelijk verkrijgbaar en niet duur zijn, ik kan alleen nog geen fatsoenlijke tekening/service manual vinden...

• bermuda1980
  • Registratie: november 2010
DRAFTER86 schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 07:36:
ik kan alleen nog geen fatsoenlijke tekening/service manual vinden...
Googlen op [machine] exploded view geeft een goed overzicht van alle onderdelen naar mij ervaring. Daar valt ook best redelijk te zien hoe het in elkaar zit, het is heel simpel over het algemeen.

bermuda1980 wijzigde deze reactie 09-01-2020 14:17 (10%)

• Teknix1982
  • Registratie: januari 2005
  • Niet online
Vandaag had de postbode ook mijn nieuwe speeltje bezorgd. De jura Z8 gII. Heb hem bij coolblue gekocht samen met de melkcooler. Alleen niet helemaal goed genoeg onderzoek gedaan, voor dat geld had ik ook bij coffeefactory een z8 full option aanbieding kunnen hebben. Dan had er een jura kopjesverwarmer en 8 kopjes bij gezeten ter waarde van 250 euro. teveel gedoe om alles weer terug te sturen, dus helaas.

Maar de eerste ervaringen zijn goed! Veel configuratie mogelijkheden. Via een app te bedienen maar dat vind ik meer een gimmick dan echt nuttig tot nu toe. De espresso goed op smaak en temperatuur en de melk producten smaken goed! Enige nadeel tot nu toe, het product glas warme melk is zelfs op de heetste stand net te lauw vinden we voor chocomelk. Maargoed, voor de cappuccino en late macchiato enz is het goed!

Heb eerst ook een piston machine overwogen maar ga toch meer voor het gemak. Mag graag in de ochtend snel een goede cappuccino drinken en dan ben ik bang dat het teveel ‘gedoe’ wordt.

Teknix1982 wijzigde deze reactie 09-01-2020 22:13 (0%)
Reden: Verduidelijking

• Clavis
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 10:37
Teknix1982 schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 22:12:
Vandaag had de postbode ook mijn nieuwe speeltje bezorgd. De jura Z8 gII. Heb hem bij coolblue gekocht samen met de melkcooler. Alleen niet helemaal goed genoeg onderzoek gedaan, voor dat geld had ik ook bij coffeefactory een z8 full option aanbieding kunnen hebben. Dan had er een jura kopjesverwarmer en 8 kopjes bij gezeten ter waarde van 250 euro. teveel gedoe om alles weer terug te sturen, dus helaas.

Maar de eerste ervaringen zijn goed! Veel configuratie mogelijkheden. Via een app te bedienen maar dat vind ik meer een gimmick dan echt nuttig tot nu toe. De espresso goed op smaak en temperatuur en de melk producten smaken goed! Enige nadeel tot nu toe, het product glas warme melk is zelfs op de heetste stand net te lauw vinden we voor chocomelk. Maargoed, voor de cappuccino en late macchiato enz is het goed!

Heb eerst ook een piston machine overwogen maar ga toch meer voor het gemak. Mag graag in de ochtend snel een goede cappuccino drinken en dan ben ik bang dat het teveel ‘gedoe’ wordt.

[Afbeelding]
Mooi ding! Mijn melk is inderdaad ook niet bijzonder warm. Wat helpt zijn de kopjes van te voren even voor verwarmen... maar dat had je natuurlijk zelf ook al bedacht.

• Dipsausje
  • Registratie: februari 2006
  • Niet online

Hier al een paar maanden een abonnement op de New Origins. Bewust op 1x in de 4 weken gezet zodat we iedere maand een weekend met andere koffie hebben.

Tot nu toe zeer verschillende koffies gekregen, ook uit landen waar ik niet wist dat ze koffie verbouwen zoals Thailand. Altijd erg lekker en er zit steeds een postcard bij met hoe de prijs verdeeld is en een verhaaltje over de boer of regio.

• Teknix1982
  • Niet online
Clavis schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 20:52:
[...]

Mooi ding! Mijn melk is inderdaad ook niet bijzonder warm. Wat helpt zijn de kopjes van te voren even voor verwarmen... maar dat had je natuurlijk zelf ook al bedacht.
De voorverwarmer komt nog maar kan me niet voorstellen dat die zo’n verschil maakt. Dat het iets helpt kan ik me wel voorstellen. Ik denk dat we die optie weinig gaan gebruiken. De rest zeer tevreden over.

Ik lees dat jij de E8 gehaald hebt. Deze bevalt ook goed? Welke producten kiezen jullie het meest?

• daanNL
Zijn hier mensen die zelf bonen malen t.b.v. het zetten van filterkoffie?

Ik ben hier sinds kort mee begonnen en vraag me af hoeveel koffie jullie gebruiken per kopje. Op diverse sites lees ik dat het het beste is de hoeveelheid koffie gelijk te houden en de maling naar smaak aan te passen. De hoeveelheid te gebruiken koffie per kopje wisselt echter per site. Ik ben daarom benieuwd naar jullie ervaringen .

• bloody
  • Registratie: juni 1999
  • Laatst online: 11:15

bloody

0.000 KB!!

We hebben ook een Jura, en ook ietwat lauwe koffie bij bv een flat white.
Truuc: eerst glas even vullen met water uit de kokendwaterkraan, 5 sec laten staan, leeggooien en dan pas onder de Jura zetten.

nope

• bszz
Teknix1982 schreef op zondag 12 januari 2020 @ 08:35:
[...]

De voorverwarmer komt nog maar kan me niet voorstellen dat die zo’n verschil maakt. Dat het iets helpt kan ik me wel voorstellen. Ik denk dat we die optie weinig gaan gebruiken. De rest zeer tevreden over.

Ik lees dat jij de E8 gehaald hebt. Deze bevalt ook goed? Welke producten kiezen jullie het meest?
Hangt er ook vanaf wat voor materiaal je servies hebt. Als je bijvoorbeeld porselein gebruikt maakt het een significant verschil

• Teknix1982
  • Niet online
bszz schreef op zondag 12 januari 2020 @ 10:44:
[...]

Hangt er ook vanaf wat voor materiaal je servies hebt. Als je bijvoorbeeld porselein gebruikt maakt het een significant verschil
We maken hier gebruik van die dubbelwandige bodum koppen. Die schijnen toch ook isolerende werking te hebben.

• reiker
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 14:46

reiker

dan jij!

daanNL schreef op zondag 12 januari 2020 @ 09:14:

Ik ben hier sinds kort mee begonnen en vraag me af hoeveel koffie jullie gebruiken per kopje. Op diverse sites lees ik dat het het beste is de hoeveelheid koffie gelijk te houden en de maling naar smaak aan te passen. De hoeveelheid te gebruiken koffie per kopje wisselt echter per site. Ik ben daarom benieuwd naar jullie ervaringen .
Zeker :) Als ik makkelijk wil dan gebruik ik de Philips Cucina Duo, oud apparaatje (heb hem 17 jaar nu), die kan 1 of 2 kopjes zetten. 15 gram bonen op 200 mL water (= voor 1 kopje). Twee kopjes is eenvoudigweg dubbelen. De bonen gaan in de maler (een Faema MC) en komen er gemalen weer uit :)
Als ik andere bonen haal dan pas ik inderdaad de maalgraad aan, niet de hoeveelheid bonen.

Zo gezegd, zo gedaan.

• bloody
  • Registratie: juni 1999
  • Laatst online: 11:15

bloody

0.000 KB!!

Teknix1982 schreef op zondag 12 januari 2020 @ 11:07:
[...]

We maken hier gebruik van die dubbelwandige bodum koppen. Die schijnen toch ook isolerende werking te hebben.
Wat ook heel goed werkt zijn die Nespresso Pixie kopjes. Metaal, dubbelwandig en past precies 1 koffie in.

nope

• Rudedadude

Rudedadude

daanNL schreef op zondag 12 januari 2020 @ 09:14:

Zeker! Ik gebruik op het moment iets van 60 gram koffiebonen voor een liter koffie in m'n moccamaster.

• Zawaponga
60 gram per liter is inderdaad een goede verhouding tussen koffie en water. Ik maak meestal één kopje per dag en dan is het meestal 12 of 15 gram koffie, dus 200 of 250 mL koffie per kopje. @daanNL hoe zet jij jouw filter koffie? Met een machine of een dripper?

• Nomad

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Teknix1982 schreef op zondag 12 januari 2020 @ 08:35:
[...]

Ik ga mijzelf even quoten. Dit gaat niet perse op voor dubbelwandige glazen, omdat het binnenste deel vrij dun is vaak, waardoor je relatief weinig massa hebt, maar dus zeker wel voor traditioneel keramiek:
Nomad schreef op woensdag 6 december 2017 @ 15:19:
In het kort: Cappuccino heeft een heet voorverwarmd kopje nodig, dus ja je bent een zeur of eigenlijk beter, een onwetende consument.

Het langere verhaal:
Een flink kopje is zo'n 300gram aan keramiek. Wat niet voorverwarmd max 20 graden is.
Daarin gooi je een espresso van rond de 80 graden a 40gram en 120ml melk a max 55 tot 60 graden (heter is goor en al helemaal niet de bedoeling).
Jij wilt dus 300gram materiaal verwarmen van 20 naar 50+ graden (lekker heet bakje koffie) met 160gram vloeistof...om dat voor elkaar te krijgen moet je vloeistof dus 110graden zijn om 60 graden af te koelen en totaal uit te komen op 50graden.

Alternatief is: kopje voorverwarmen met goed heet water, zodat je kopje 50 graden is. Daar 55 a 60 graden melk + espresso in te gooien en je resultaat is perfect.

Kortom, wat jij kan wil niet.

martijnscholtens.nl

• P_Tingen
  • Registratie: maart 2005

P_Tingen

omdat het KAN

P_Tingen schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 16:45:
Voor mijn dochter wil ik als kado een pistonmachine kopen. Nou zag ik op de CB site een mooie machine staan, een De'Longhi EC685. Dit is een middenklasse apparaat, ziet er mooi uit, kan ESE servings aan en gemalen koffie en heeft een pijpje voor stoom. Daarbij voornamelijk positieve reviews.

Is dit voor mijn budget (€200) een aardige koop?

https://www.coolblue.nl/p...-ec685-r-dedica-rood.html

PS: ik snap dat ik met dit budget geen topklasse apparaat in huis haal
For the record: ik heb vorig jaar dit apparaat voor mijn dochter gekocht en nu - een klein half jaar later - is het tijd om de balans op te maken. En daar kunnen we kort over zijn: topaankoop. Het is een prachtig apparaat, er komt heerlijke koffie uit (vooropgesteld dat je er op zijn minst fatsoenlijk spul in stopt uiteraard) en hij is gemakkelijk te bedienen en schoon te maken. Dochter en schoonzoon zijn beide dan ook dik tevreden.

... en gaat over tot de orde van de dag

• Teknix1982
  • Niet online
Nomad schreef op maandag 13 januari 2020 @ 11:00:
[...]

Ik ga mijzelf even quoten. Dit gaat niet perse op voor dubbelwandige glazen, omdat het binnenste deel vrij dun is vaak, waardoor je relatief weinig massa hebt, maar dus zeker wel voor traditioneel keramiek:

[...]
Het ging mij niet zozeer om cappuccino maar om het glas warme melk voor chocolademelk maken. Maar ik kan me wel voorstellen dat voorverwarmen van kopjes kan helpen dus heb zojuist de jura cupwarmer besteld. Hij komt morgen binnen, even kijken of dat beter is :)

• DRAFTER86
Nomad schreef op maandag 13 januari 2020 @ 11:00:
[...]

[...]
Kleine aanvulling op je analyse: deze zou op gaan als de soortgelijke warmte van keramiek en water gelijk zou zijn. Ik heb het niet opgezocht, maar mijn gevoel zegt dat dit niet zo is. Neemt niet weg dat het klopt dat je met zo weinig vloeistof niet een hele mok moet willen verwarmen natuurlijk ;)

• Nomad

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
DRAFTER86 schreef op maandag 13 januari 2020 @ 17:34:
[...]

Kleine aanvulling op je analyse: deze zou op gaan als de soortgelijke warmte van keramiek en water gelijk zou zijn. Ik heb het niet opgezocht, maar mijn gevoel zegt dat dit niet zo is. Neemt niet weg dat het klopt dat je met zo weinig vloeistof niet een hele mok moet willen verwarmen natuurlijk ;)
Ik heb een technische achtergrond en je punt was mij niet ontgaan, maar om het enigszins ontopic te houden ben ik niet dieper op de materie in gegaan. Soortgelijke warmte van water is namelijk 2x zo hoog als beton/steen achtige materialen (als ik snel google), maar je zit met opgeschuimde melk...wat is daar dan de soortgelijke warmte van, 2x zo luchtig, lijkt aanvankelijk op water, dus zeg na opschuimen gelijk?.....hoe dan ook, het punt blijft zowel in theorie als vooral ook in de praktijk....je hebt simpelweg teveel massa die je wilt opwarmen met te weinig warm materiaal.

edit: maar nogmaals, geheel offtopic en niemand die hier voor een koffie verhaal komt gaat nu wijzer zijn betreffende zijn koffie dan wanneer hij alleen mijn eerste post hierover had gelezen.

Nomad wijzigde deze reactie 13-01-2020 17:43 (8%)

martijnscholtens.nl

• daanNL
Zawaponga schreef op maandag 13 januari 2020 @ 10:41:
60 gram per liter is inderdaad een goede verhouding tussen koffie en water. Ik maak meestal één kopje per dag en dan is het meestal 12 of 15 gram koffie, dus 200 of 250 mL koffie per kopje. @daanNL hoe zet jij jouw filter koffie? Met een machine of een dripper?
Ik zet koffie met een machine, Moccamaster. Tot nogtoe hield ik 14 gram koffie voor 200 ml aan, naar het mij bekende advies van Douwe Egberts (7 gram/kopje zoals op een koffieapparaat vermeld). Ga nu dan het hier genoemde advies van 15 gram aanhouden.

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Hier op tweakers verwacht ik toch minstens wel omgebouwde opwarmplateaus en volautomagische bijstuurunits die de temperatuur van de ingaande producten (bonen, water, melk) meten en het zetproces bijsturen afhankelijk van atmosferische omgevingscondities, zodanig dat het outputproduct te allen tijde consistent en uniform is.

Vandaar minimaal ir-temperatuur sensoren, gericht op machine, productiestraat, opvangkopje.
pH meting van het gebruikte water en vaststelling van de microbacteriële toestand. Daarnaast een instraalunit die het water van positieve aardenergie voorziet. Bonen voorzien van NFC tags, zodanig dat de gecertificeerde oorsprong live in beeld is.
Massabepaling van de gemalen koffiebonen versus de massa van de ongemalen bonen; zodanig dat verlies en vervuiling (achtergebleven maalproduct van voorgaande maalcycli) nauwlettend worden geregistreerd.

Daarbij uiteraard scanning van het koeoormerk, ten einde zeker te zijn van de biodynamische oorsprong van
de gebruikte melk/room.

Live FLIR beelden die via een app te volgen zijn. Verwachte productietijd en afwijkingen t.o.v. het optimale eindproduct, grafisch in beeld gebracht. Ingebouwde verwarmingselementen in/op/bij alle apparatuur en een aromadetector die aangeeft waarneer de uitwasemende geurdeeltjes optimaal zijn.

:+

ehtweak wijzigde deze reactie 14-01-2020 11:04 (7%)

Mooie Plaatjes   

• Teus.shira
ehtweak schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 11:02:
Hier op tweakers verwacht ik toch minstens wel omgebouwde opwarmplateaus en volautomagische bijstuurunits die de temperatuur van de ingaande producten (bonen, water, melk) meten en het zetproces bijsturen afhankelijk van atmosferische omgevingscondities, zodanig dat het outputproduct te allen tijde consistent en uniform is.
[Afbeelding]
Nah, dat is zo 2018.
We gaan inmiddels met z'n allen weer terug naar old-school filter koffie.
Voor de mad scientist kan de 2020 trend van koffie infused met CBD olie wel interessant uitpakken.
Enjoy

• Tricq
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 17-01 21:32
Nomad schreef op woensdag 4 december 2019 @ 14:56:
Mensen die beginnen met espresso raad ik nagenoeg altijd dezelfde bonen aan, bestel een kilo Yellow Bourbon van gebrand.nl
Ik heb echt totaal blind je advies gevolgd. Toen ik 'm binnenkreeg heb ik 'm vergeleken met wat ik nog van de supermarkt had liggen (segafredo).. dat rook gewoon naar brandhaard vergeleken met die yellow bourbon. Mag niet klagen, goed te drinken :) .

• Envane
  • Registratie: november 2016
  • Laatst online: 17-01 14:41
Dipsausje schreef op zondag 12 januari 2020 @ 07:31:
[...]

Hier al een paar maanden een abonnement op de New Origins. Bewust op 1x in de 4 weken gezet zodat we iedere maand een weekend met andere koffie hebben.

Tot nu toe zeer verschillende koffies gekregen, ook uit landen waar ik niet wist dat ze koffie verbouwen zoals Thailand. Altijd erg lekker en er zit steeds een postcard bij met hoe de prijs verdeeld is en een verhaaltje over de boer of regio.
Ik ga het ook proberen. Mijn laatste zakje bonen gaat er nu doorheen. Ik verwacht straks ook de New Origins eens in de vier weken. Ik ben wel geinteresseerd in dat lichtgebrande.

• jongetje
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 12:54
Tricq schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 20:00:
[...]

Ik heb echt totaal blind je advies gevolgd. Toen ik 'm binnenkreeg heb ik 'm vergeleken met wat ik nog van de supermarkt had liggen (segafredo).. dat rook gewoon naar brandhaard vergeleken met die yellow bourbon. Mag niet klagen, goed te drinken :) .
Ik heb ook nooit begrepen waarom zoveel mensen in Nederland graag koffie van verbrande bonen (zeker die dark roast zooi) drinken.

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

jongetje schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 08:59:
[...]

Ik heb ook nooit begrepen waarom zoveel mensen in Nederland graag koffie van verbrande bonen (zeker die dark roast zooi) drinken.
Idd. :X

Extreme bittere smaak voor weinig geld? Of zoiets?
Maskeren van oude/slechtere bonen?

Nou vind ik vrijwel alle koffie en thee in de horeca ook niet om te zuipen. Dus wat dat betreft... ;w
Heeft vooral te maken met de onverschilligheid c.q. gebrek aan aandacht, waarmee dienst/product worden uitgeserveerd.

Mooie Plaatjes   

• Phuncz
  • Registratie: december 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

jongetje schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 08:59:
[...]

Mijn theorie is dat men te afgewaterde koffie gewoon is, merken als Senseo helpen niet in dit verhaal en men kan zonder "echte" koffie geproefd te hebben weinig oordelen wat er mis is met de koffie. Dus dan krijg je mensen die zoeken naar een sterke of sterk smakende koffie die niet op thee lijkt.

Op zo'n moment komt de marketing afdeling van merk X en Y met de boodschap: Jij zoekt krachtige koffie ? Wij hebben deze nieuwe premium dark roast blend van 100% Arabica bonen, voor die héérlijke koffie die jij zocht. Gevolgd door een filmpje van een gespierde, baarddragende knoest van een vent die een tijger te lijf gaat na het drinken van zijn kopje verbrande koffiebonen die al 2 jaar hebben gefermenteerd in een tropisch klimaat. En weekje later dan komt Huub op bezoek: Nee geef mij maar zo'n dark roast !

Ik verwijs naar mijn ervaring met de Starbucks "blonde roast" en "medium roast", ik durfde de "dark roast" niet aan :)
Interessant weetje: Nespresso is van de Nestlé, die een overeenkomst heeft met Starbucks. Een strategische zet om Nespresso als premium merk te houden en Starbucks met een lager-geprijsd assortiment ook inkomsten te laten delven.

• sjnoebel8
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 14:22
L.N. schreef op donderdag 26 december 2019 @ 18:05:
[...]

Niet perse, mijn Jura E8 komt van Amazon en dat is ook voor NL een officiële dealer, waardoor ook in NL de garantie geldt. Dat heeft Jura NL bevestigd.
Gisteren inderdaad zelf ook met Jura contact gehad en zolang het bij een dealer gekocht is kun je gewoon bij Jura NL terecht, staat overigens ook op de website van Jura. Je hoeft niet perse terug naar het verkooppunt, gewoon contact opnemen met Jura NL. Mag ik vragen bij welke verkoper je de machine gekocht hebt?
Wij zijn momenteel zelf in de markt voor een E8 aan het kijken. Twijfelen nog tussen e8 2018 of e8 touch 2019 model.

• Teus.shira
Als je twijfelt tussen de touch en non touch E8, ga dan bij een dealer proberen. Dan merk je al snel welke versie je het fijnste vindt.
Is strikt persoonlijk heb ik gemerkt.
Pagina: 1 ... 39 40 41 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True