Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1 Overzicht

Pagina: 1 ... 257 258 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Zawaponga
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
N0 0B schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 15:28:
[...]

Thermoskan 's ochtends volgooien, en mee? Met 750ml ben ik wel klaar op een dag, dan overbrug je 'm een half jaar tot er mogelijk verbetering in komt :)
Dat is ook wat ik doe, een v60 op een 500ml thermoskan in de morgen is genoeg koffie voor mij. Op het werk hebben wij een degelijke Jura, maar de koffie is goedkope uit de supermarkt en veel te sterk gebrand.

[ Voor 40% gewijzigd door Zawaponga op 06-02-2026 16:10 ]

• vickypollard
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09:42
.

[ Voor 99% gewijzigd door vickypollard op 06-02-2026 16:25 ]

• Meloenen
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 09:51
Weet niet hoe je collega's zijn, maar je zal snel een naam hebben denk ik.
Vanwege de slechte koffie bij mij op kantoor, heb ik gekozen om helemaal geen koffie te drinken als ik daar ben.

• Zawaponga
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
retoohs schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 16:08:
[...]

Een clever dripper. Dan heb je geen gedoe met opschenken. Dat lijkt me namelijk ook een uitdaging met een kopje heet water uit het apparaat.
Of bestaat er niet iets van oploskoffie wat iets meer premium is?
Premium oploskoffie bestaat, maar het is super duur en je proeft toch die typische oploskoffie smaak. Ik heb deze geprobeerd.

• Koets89
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 09:37
Zawaponga schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 16:09:
[...]

Dat is ook wat ik doe, een v60 op een 500ml thermoskan in de morgen is genoeg koffie voor mij. Op het werk hebben wij een degelijke Jura, maar de koffie is goedkope uit de supermarkt en veel te sterk gebrand.
Same, een goede stanley oid houdt de koffie prima warm tot 's middags.

• kevvie123
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 01-03 16:17
Voor de thermoskan liefhebbers, merken jullie nog verschil tussen de koffie begin middag en vers gezet (los van dat het minder warm is)?

En los hiervan mensen ervaring met een moccamaster in combinatie met verschillende bonen?

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 07:57
Meloenen schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 16:27:
Weet niet hoe je collega's zijn, maar je zal snel een naam hebben denk ik.
Vanwege de slechte koffie bij mij op kantoor, heb ik gekozen om helemaal geen koffie te drinken als ik daar ben.
Ja bij een klant is er ook koffie die niet te drinken is, neem gewoon mijn fles water mee. Op het werk valt het nog mee, zolang ik voor cappuccino kies ;)

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-03 22:26
RigolleM schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 17:40:
[...]

Ja bij een klant is er ook koffie die niet te drinken is, neem gewoon mijn fles water mee. Op het werk valt het nog mee, zolang ik voor cappuccino kies ;)
Ooit een keer bij een overheid die had een automaat van autobar met instant koffie. Wat een drek nooit meer daar iets gedronken. Koffietentje om de hoek deed goede zaken. Ook sneu van die collega's die wel de hele dag die koffie dronken omdat het gratis was. Bij een andere overheid op een vleugel een de automaat waar het altijd rustig was. Komt na een maand onderhoudsmonteur tegen oh die wordt niet onderhouden. Zat dus vol met schimmel.

[ Voor 14% gewijzigd door Vaevictis_ op 06-02-2026 18:22 ]

• Vaevictis_
N0 0B schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 15:28:
[...]

Thermoskan 's ochtends volgooien, en mee? Met 750ml ben ik wel klaar op een dag, dan overbrug je 'm een half jaar tot er mogelijk verbetering in komt :)
Bij een andere klant wel eens een handmaler meegenomen, een filterhouder en dan met waterkoker koffie voor mij en collega gezet. Was ook een hele lekkere koffie uit Brazilië en die collega was ook meteen genezen van automaten koffie.

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09:10
Net als iemand hierboven, drink ik sinds ik zelf thuis een espressomachine + bonenmaler heb gewoon helemaal geen koffie meer uit de automaten op werk. Lekker kopje thee :). Neem wel vaak 1 americano mee in een kleine fellow thermosbeker.

Ook probeer ik bij de koffiebarretjes nog wel eens een flat white. Die zijn redelijk te drinken.

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

• Koets89
kevvie123 schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 17:28:
Voor de thermoskan liefhebbers, merken jullie nog verschil tussen de koffie begin middag en vers gezet (los van dat het minder warm is)?

En los hiervan mensen ervaring met een moccamaster in combinatie met verschillende bonen?
Het is iets minder lekker, maar dat is voor mij nog steeds 100 keer beter dan de koffie op werk en het verschil met verde koffie is niet de moeite waard van het zetten van koffie op kantoor.

• kevvie123
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 01-03 16:17
Iedereen dank voor de tips! Stanley thermosfles had ik gek genoeg niet aan gedacht en is reeds besteld :)

• krijn1985
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09:58
kevvie123 schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 17:28:
Ik heb bonen met moccamaster gedaan wat prima kan, maar merk wel dat ik met de v60 er meer smaak uit krijg (kan aan mijn vaardigheden liggen). Daarnaast deed ik bij de moccamaster ook soort van bloomen door aan te zetten zonder kan totdat alles nat was en dan de kan eronder en weer aan. Uiteindelijk dus best bewerkelijk en zet toch meestal voor 1 of 2 personen dus doe thuis vooral v60.

• KJac
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 08:29
Ozzie schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 10:35:
[...]

Genoeg andere branders waar ik voor dezelfde prijs wel gegarandeerd verse koffie krijg.
dezelfde prijs als koepoort? Specialty koffie?
Dewelke dan?

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Ozzie schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 14:36:
[...]

Dat is wel meteen de duurste bij Giraffe. Ze hebben ook iets voordeligere van 37,50/kg bijvoorbeeld.

Ik ben sinds kort overgestapt op Giraffe ipv Fascino en/of Brandzaak en ik vind die toch wel echt een stuk beter, maar zijn wel een stuk duurder ook.
Bij Koepoort bestel ik niet meer nadat ze me een koffie hadden geleverd met een branddatum van 3 weken eerder. Zelf vinden ze 1 maand na brandingsdatum nog vers, terwijl mijn voorkeur gaat naar koffie van tussen de 7 en 30 dagen oud.
Tja .. mijn ervaring is dat Fascino slechte kwaliteit bonen waren (werden elke bestelling minder) Brandzaak ze te donker brand en ik nu bij Koepoort recent problemen het met een pakketkluis een 1:1000 kans verkeerd pakketje in de kluis en ik door verschillende hoepels moest springen om een nieuwe levering te krijgen. Uiteindelijk wel gelukt, maar toch al met al weer een week laat wat maar kielekiele kon qua voorraad.
What's next? :P

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente

• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 01-03 21:23
@True: Boot Koffie proberen misschien?

• BitBakker
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 07:59
Ben opzoek naar een vervanger voor mijn Eureka Atom 75 Specialty.

Vind de maler qua snelheid, resultaat en vooral stilheid echt top! Maar:
- Zwarte maler past niet goed bij mijn witte La Marzocco met eikenhout
- Malen op tijd is inmiddels wel achterhaald
- Retentie
- Dat monochrome scherm met blauwe backlight is al helemaal achterhaald

Ik twijfel of ik voor een GBW wil gaan of single dose. Groot voordeel van GBW is dat mijn schoonmoeder iedere week oppast en het dan nog steeds vrij eenvoudig kan gebruiken (was destijds ook de reden om voor een hopper te gaan), maar brengt weer meer retentie met zich mee. Single dose is mega flexibel, maar ja dan moet je dus iedere keer afwegen en ik weet ook niet of ik daar nou per se zin in heb. Mogelijk dan maar met die buisjes aan de slag ofzo.

De Atom W75 staat wel hoog op de lijst tot nu toe. Zijn er nog alternatieven met minder retentie? En die het liefste wit zijn. Qua single dose de Mazzer Philos zie ik veel langs komen, mensen hier die hem hebben? De Zerno Z1 ziet er ook wel goed uit

Budget is ongeveer 2k

[ Voor 8% gewijzigd door BitBakker op 07-02-2026 15:25 ]

• Hercul3s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:46
Koets89 schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 11:48:
[...]

zag m, maar echt een gestoorde prijs imo. Flair heeft er ook eentje. Moet je wel op het gasfornuis zetten, net als de Bellman. Heb je een 'gewone' nanofoamer? De Pro schijnt ook erg goed te zijn.
Ik vond €300 wel een prima prijs eigenlij, een Acaia Lunar voelt minder functioneel voor dat geld :D.

De 'gewone' Nanofoamer maar wel met de accu, die werkt wel fijn. Het opwarmen van de melk is meer een ding, hoewel dat ook wel meevalt.

Het idee hiervan spreekt me wel aan. Snel goeie stoom in een compact apparaat, ben je minder gebonden aan welk espresso apparaat je kiest.
cryptapix schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 12:09:
[...]

Ik vind EUR 300 eerlijk gezegd wel meevallen. Het prijsverschil tussen een single boiler/HX en een dual boiler is meer dan die EUR 300. Feitelijk maak je van je single boiler/HX een dual boiler. Weliswaar extern, maar ook heel veel sneller op temperatuur (als de beloofde 2 minuten klopt).
Ja, dit dus.

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

€41/kg, lol.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente

• tzzz
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01-03 19:56
Iemand deze al gezien? Xiaomi koffie machine https://www.t3.com/home-l...-when-i-was-at-university

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:05
Je kunt beter direct naar de site van Xiaomi linken, zo'n advertorial voegt weinig toe namelijk.
link: https://www.mi.com/uk/pro...tomatic-espresso-machine/

Ik ben benieuwd of de serieuze(re) Youtube influencers dit apparaat oppikken en gaan reviewen. :)

Overigens typische chinezen marketing plaatjes en teksten die weinig met real-life situaties van doen heeft.

[ Voor 8% gewijzigd door Miki op 08-02-2026 10:43 ]

• Ravhin
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:43

Ravhin

no <root>...

Een van de plaatjes laat zien dat hij gebruik maakt van een pressurized portafilter. Ook niet heel vreemd want koffie op goede espressomaling is niet te krijgen in de supermarkt en dit apparaat is gemaakt voor de massa en niet voor de serieuze koffiezetter O-)
Ik zou er ver van blijven.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wqegTsdJOg_lydySqftaX6IZXMA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Oafo1ezVjDK2VHaNRAXvp5jh.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door Ravhin op 08-02-2026 11:07 . Reden: plaatje ]

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

• AvAars
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09:52
20 Bar :D want hogere cijfers zijn beter!

• Koets89
Hercul3s schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 17:05:
[...]

een Acaia Lunar voelt minder functioneel voor dat geld :D.
Ja zo ken ik er nog wel een paar. Als ik hier een Lunar aan t promoten was, was het een ander verhaal. Maar hé, iedereen moet uitgeven wat hij wil. Ik lees hier ook veel verontwaardiging over bepaalde kiloprijzen terwijl ik vaker wel dan niet meer betaal voor mijn koffie.

• Mike.O
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 09:22
BitBakker schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 12:12:

- Retentie

Ik twijfel of ik voor een GBW wil gaan of single dose. Groot voordeel van GBW is dat mijn schoonmoeder iedere week oppast en het dan nog steeds vrij eenvoudig kan gebruiken (was destijds ook de reden om voor een hopper te gaan), maar brengt weer meer retentie met zich mee. Single dose is mega flexibel, maar ja dan moet je dus iedere keer afwegen en ik weet ook niet of ik daar nou per se zin in heb. Mogelijk dan maar met die buisjes aan de slag ofzo.

De Atom W75 staat wel hoog op de lijst tot nu toe. Zijn er nog alternatieven met minder retentie? En die het liefste wit zijn. Qua single dose de Mazzer Philos zie ik veel langs komen, mensen hier die hem hebben? De Zerno Z1 ziet er ook wel goed uit

Budget is ongeveer 2k
Heb je al gekeken naar de nieuwe E64 WS van Mahlkonig? Heeft een hopper, GBW en ook in het wit beschikbaar voor ongeveer de helft van je budget

• vickypollard
Mike.O schreef op maandag 9 februari 2026 @ 10:00:
[...]

Heb je al gekeken naar de nieuwe E64 WS van Mahlkonig? Heeft een hopper, GBW en ook in het wit beschikbaar voor ongeveer de helft van je budget
Wellicht handig om te weten: deze machine wordt in China gemaakt, in tegenstelling tot de meeste andere Mahlkönig-machines. Maakt hem niet inherent slecht of zo (ook niet iets wat ik uitgezocht eigenlijk), maar kan me voorstellen dat het misschien teleurstellend is als je een "echte" Mahlkönig verwacht.

• TimmermanTim
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 01-03 22:12
BitBakker schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 12:12:

- Retentie

Budget is ongeveer 2k
Etzinger Etzmax LM in het wit wellicht een optie. Is GbW, niet single dose. Qua design zou het niet misstaan naast een witte La Marzocco.

Linkje: https://www.etzinger-shop...he-muehlen/etzmax-lm.html

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:32

4x2

lộn xộn quá

Miki schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 19:10:
[...]
Een half-automaat overwegen zoals een Ninja luxe café of accepteren dat Nespresso het beste aansluit bij jouw specifieke levensstijl :?
De Ninja is misschien ook wel een optie inderdaad, bedankt :)
En ja, het hele verhaal is gewoon een compromis tussen luiheid, smaak en kosten :)
edit:
De ninja (601) besteld, had nog wat coolblue bonnen en zelf de koffie aandrukken voor de overige extra functionaliteit is nog wel te doen als ie me bij de andere stappen netjes aan het handje meeneemt. Bedankt voor de tip @Miki :)

[ Voor 24% gewijzigd door 4x2 op 09-02-2026 12:28 ]

leeg

• VirgoMossel
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
Wellicht handig om te weten: deze machine wordt in China gemaakt, in tegenstelling tot de meeste andere Mahlkönig-machines. Maakt hem niet inherent slecht of zo (ook niet iets wat ik uitgezocht eigenlijk), maar kan me voorstellen dat het misschien teleurstellend is als je een "echte" Mahlkönig verwacht.
Waarom zou dat een issue zijn? Qua kwaliteit?

Xbox: Virgo Mossel

• BitBakker
Thanks voor de tips allemaal! Vind die Mahlkonig wel mooi, maar 200W motor lijkt mij wel wat aan de lage kant of niet?
TimmermanTim schreef op maandag 9 februari 2026 @ 10:34:
[...]

Etzinger Etzmax LM in het wit wellicht een optie. Is GbW, niet single dose. Qua design zou het niet misstaan naast een witte La Marzocco.

Deze lijkt op die Baratza van vroeger met GBW, althans die stelschijf iig, nog niet eerder van het merk gehoord. Ga hem eens bekijken.

Ben de laatste tijd toch ook wel serieus de Philos of de Weber Key aan het overwegen, maar hoewel de Key een erg mooi ding is, vraag ik mij af of de extra 1000 euro het waard is t.o.v. de Mazzer.

[ Voor 22% gewijzigd door BitBakker op 09-02-2026 14:15 ]

• vickypollard
Waarschijnlijk is het dat extra geld niet echt waard, want dat zit echt hard in het gebied van afnemende opbrengst :P Zelfs de Philos is al behoorlijk aan de prijs voor wat hij doet, maar dat vind ik ook wel een mooi ding (heb er alleen geen ruimte voor).

• vickypollard
VirgoMossel schreef op maandag 9 februari 2026 @ 12:48:
[...]

Waarom zou dat een issue zijn? Qua kwaliteit?
Dat is waar mensen zich 'zorgen' om maken inderdaad. Ik weet niet of die zorgen terecht zijn hoor. De maalschijven en het ontwerp komen wel gewoon uit Duitsland en dat hij in China wordt gemaakt hoeft niet te betekenen dat het slechte kwaliteit is. Ik denk dat het meer een soort verontwaardiging is dat het dus niet een "echte" Mahlkönig is.

• bebopper
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-02 15:27

bebopper

I'm an absolute beginner...

BitBakker schreef op maandag 9 februari 2026 @ 14:10:
Thanks voor de tips allemaal! Vind die Mahlkonig wel mooi, maar 200W motor lijkt mij wel wat aan de lage kant of niet?

[...]

Deze lijkt op die Baratza van vroeger met GBW, althans die stelschijf iig, nog niet eerder van het merk gehoord. Ga hem eens bekijken.

Ben de laatste tijd toch ook wel serieus de Philos of de Weber Key aan het overwegen, maar hoewel de Key een erg mooi ding is, vraag ik mij af of de extra 1000 euro het waard is t.o.v. de Mazzer.
Ik kan de Mazzer Philos van harte aanbevelen. Nu ruim 6 maanden in gebruik en nog steeds elke dag blij mee :)

Heb destijds ook naar de Lagom P64 (en heel even ook de Weber Key) gekeken maar de duurdere prijs daarvan (en de lastige verkrijgbaarheid) heeft me toch doen besluiten voor de Mazzer Philos te gaan.

Het kan altijd mooier, wilder etc. maar dan komt toch de law of diminishing returns om de hoek kijken. Voor het leuk wel nog het lijstje malers wat me destijds deed watertanden maar die ook heel snel weer afvielen (met prijzen van ~3,5k tot 8k):
Weber EG1
Ozik Bold MK3
Titus Nautilus

• B-Bandit
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:11
BitBakker schreef op maandag 9 februari 2026 @ 14:10:

[...]

Nog maar een duit in het zakje. De Fiorenzata Allground Sense in het wit.

Nu 3 maanden in gebruik en bevalt goed. Niet superstil overigens...dat moet ik er wel bij zeggen. Wel goed schoon te houden etc. Retentie gemiddeld met 4 tot 6 gram.

(Model in de link betreft de reguliere GBT versie trouwens, ging meer om het plaatje).

[ Voor 4% gewijzigd door B-Bandit op 09-02-2026 21:56 ]

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

• KJac
B-Bandit schreef op maandag 9 februari 2026 @ 21:33:
[...]

Nog maar een duit in het zakje. De Fiorenzata Allground Sense in het wit.

Nu 3 maanden in gebruik en bevalt goed. Niet superstil overigens...dat moet ik er wel bij zeggen. Wel goed schoon te houden etc. Retentie gemiddeld met 4 tot 6 gram.

(Model in de link betreft de reguliere GBT versie trouwens, ging meer om het plaatje).
ik heb deze ook. Ik ben er ook heel tevreden van. Hij is zeker niet stil maar ik vind de toon minder storend dan die van mijn df64.
4-6g retentie is wel heel veel, volgens mij is het maar max. 2 gram. Als je hem echt uit kuist en de burrs uit elkaar haalt, kan je er misschien meer uitkrijgen maar een deel hiervan gaat gewoon koffie zijn dat er altijd in blijft en niet uitgewisseld wordt met vers gemalen koffie

• B-Bandit
  • Laatst online: 08:11
KJac schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 08:18:
[...]

ik heb deze ook. Ik ben er ook heel tevreden van. Hij is zeker niet stil maar ik vind de toon minder storend dan die van mijn df64.
4-6g retentie is wel heel veel, volgens mij is het maar max. 2 gram. Als je hem echt uit kuist en de burrs uit elkaar haalt, kan je er misschien meer uitkrijgen maar een deel hiervan gaat gewoon koffie zijn dat er altijd in blijft en niet uitgewisseld wordt met vers gemalen koffie
Ik vind het heel lastig in te schatten hoeveel retentie er nu precies is. Waarschijnlijk heb je gelijk en is het max 3 gram. Ik gebruik nu echter een boon die als een malle veroudert ofzo.

Vooraf, ik vul de trechter altijd voor max 2 shots. Gisteren in de ochtend bijgevuld en 1e kopje koffie gemalen. Eerst 4/5 gram 'gepurged' daarna 18g gemalen en gezet (koffie van 2 dagen oud die nog in de trechter zat). In 29 seconden een 1:2 shot getrokken van 36g. Ideaal. Vervolgens paar uur later latte gaan zetten voor mevrouw hiero en krijg ik in 29 seconden opeens 50gram koffie eruit. Schiet mij maar lek. Of ik heb mn weegschaal niet goed getareerd, maar was echt verbaasd. Vandaag maar weer opnieuw proberen.

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

• KJac
B-Bandit schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 08:56:
[...]

Ik vind het heel lastig in te schatten hoeveel retentie er nu precies is. Waarschijnlijk heb je gelijk en is het max 3 gram. Ik gebruik nu echter een boon die als een malle veroudert ofzo.

Vooraf, ik vul de trechter altijd voor max 2 shots. Gisteren in de ochtend bijgevuld en 1e kopje koffie gemalen. Eerst 4/5 gram 'gepurged' daarna 18g gemalen en gezet (koffie van 2 dagen oud die nog in de trechter zat). In 29 seconden een 1:2 shot getrokken van 36g. Ideaal. Vervolgens paar uur later latte gaan zetten voor mevrouw hiero en krijg ik in 29 seconden opeens 50gram koffie eruit. Schiet mij maar lek. Of ik heb mn weegschaal niet goed getareerd, maar was echt verbaasd. Vandaag maar weer opnieuw proberen.
Ik denk dat er altijd genoeg koffie in de hopper moet zitten zodat het gewicht van de bonen helpt om de bonen door de maalschijven te duwen. Als er geen gewicht is, gaan de bonen denk ik teveel popcornen en trager door de maalschijven waardoor die fijner gemalen worden dan wanneer ze er snel door gaan.
Misschien moet je eens timen hoe lang het duurt om 18g te krijgen en kijken of er veel verschil zit tussen de eerste en de laatste shot.

• il-Principe
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 01-03 21:52
Miki schreef op zondag 8 februari 2026 @ 10:41:
[...]

Je kunt beter direct naar de site van Xiaomi linken, zo'n advertorial voegt weinig toe namelijk.
link: https://www.mi.com/uk/pro...tomatic-espresso-machine/

Ik ben benieuwd of de serieuze(re) Youtube influencers dit apparaat oppikken en gaan reviewen. :)

Overigens typische chinezen marketing plaatjes en teksten die weinig met real-life situaties van doen heeft.
@tzzz

Waarschijnlijk is dit ook een kloon van bovenstaande.
YouTube: The £60 Aldi Espresso Machine

Doet me denken aan de Delonghi EC201 uitvoering: DeLonghi EC 201.CD.B koffiezetapparaat . Zelfde constructie (incl. flapje) en drukfilter. Het enige verschil is dat er drukknoppen op zitten. De Delonghi had ik in 2011 in gebruik als ESE apparaat (€50 toen), nu donor voor onderdelen aangezien alle rubbers verteerd en uitgezweet waren. Drukloos maken van portafilter lukte wel, maar gaf ongelofelijke troep, beetje hetzelfde als in de youtube video.

• ocn
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09:41

ocn

Beste Tweaker 2025 ⭐⭐⭐⭐⭐

TimmermanTim schreef op maandag 9 februari 2026 @ 10:34:
[...]

Ik heb inmiddels een paar malers gehad, achtereenvolgens ingebouwde Sage Barista Express maler, Eureka Mignon Single Dose, Hedone Honne DRM, Weber Key, en nu de EtzMAX LM. En wow, wat is de EtzMAX LM een verademing. Nog nooit zo'n eenvoudige workflow ervaren, en perfect maalsel. Daarom zie je ze ook bijna nooit tweedehands.

Alleen tis niks voor BitBakker want hij heeft monochrome scherm met blauwe backlight 😂

• Thomox
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 23:03
Idem, ik heb een Eureka mignon XL gehad en nu de etzmax LM. Duur, maar echt een topding!

Ik betrap mezelf erop dat ik mijn comandante c40 eigenlijk niet meer gebruik voor specials

• vickypollard
Hoe verhoudt die etzMax zich tot de Baratza Sette 270Wi? Ik begrijp dat die laatste ook door Etzinger gemaakt is en ook die heeft grind by weight. De etzMax heeft conische maalschijfjes van 32mm, wat me magertjes lijkt voor een prijs die vier keer hoger is... ik vraag me dus af wat de meerwaarde is.

• ocn

ocn

Beste Tweaker 2025 ⭐⭐⭐⭐⭐

vickypollard schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 23:42:
Hoe verhoudt die etzMax zich tot de Baratza Sette 270Wi? Ik begrijp dat die laatste ook door Etzinger gemaakt is en ook die heeft grind by weight. De etzMax heeft conische maalschijfjes van 32mm, wat me magertjes lijkt voor een prijs die vier keer hoger is... ik vraag me dus af wat de meerwaarde is.
Ik heb geen ervaring met de budget Baratza, maar ik weet dat deze qua materiaalgebruik, geluidsniveau, snelheid in een andere klasse zit dan de high-end etzMax.

Filmpje van een ouder model etzMax MW vs de Sette 270wi: YouTube: Baratza Sette iW vs. Etzinger EtzMAX Medium W

Ik weet dat we leven in een wereld waarin groter beter lijkt, maar de grootte van de maalschijven is geen goede indicator voor de kwaliteit van een koffiemolen.

Het is een beetje het vergelijken van een DF64 vs een P64 of een Philos of Zerno, allemaal 64mm maalschijven, maar totaal andere kwaliteit en prijsklasses. Of een Volkwagen Polo vs. een Mercedes E-klasse, je komt met allebei op je bestemming, wat is de meerwaarde van die Mercedes?

Als je wat meer experimenteert met verschillende malers kom je erachter dat het maalsel wat uit een maler komt, en de workflow die ermee gepaard gaat de belangrijkste factoren zijn bij het kiezen van een maler. Je wilt van een maler het liefst de volgende dingen: 1) fluffy maalsel zonder klonten, 2) weinig statische elektriciteit, 3) zodat je direct in je portafilter kunt malen zonder gedoe met RDT en WDT, 4) laag geluidsniveau, 5) hoge snelheid, 6) makkelijk onderhoud, 7) makkelijk instelbaar, 8 ) hoog gebruiksgemak (bijv. GBW als je niet veel van koffie wisselt, single dose als je wel steeds van koffie wilt wisselen).

Dan heb je natuurlijk de maalschijven, maar als bovenstaande punten op orde zijn zit je al in de topklasse van malers.

Ik heb de etzMax nu naast een Honne DRM staan, en ik gebruik veel liever de etzMax, die is in alle opzichten beter, terwijl DRM geroemd is en ook in de allerduurste malers zit (Titus DRM). Ik heb ook de Weber Key naast de etzMax gehad, en wat ben ik blij dat de Key de deur uit is. Dat was qua workflow een drama. De koffie was net zo lekker als uit de etzMax.

Overigens lijkt mij de Baratza Sette gbw een hele relaxte koffiemaler als je in die prijsklasse zit. Volgens mij is het lawaai van die maler het grootste manco.
Most of the reviewers I've translated are happy with the Etzmax and see it as an improvement over the Sette, citing its sturdier construction and better grind quality. They also note that the burr geometry for the Etzmax is different from the Sette's.
https://www.home-barista....lly-in-usa-t80272-10.html

[ Voor 13% gewijzigd door ocn op 12-02-2026 10:55 ]

• BitBakker
ocn schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 09:44:
[...]

Ik heb geen ervaring met de budget Baratza, maar ik weet dat deze qua materiaalgebruik, geluidsniveau, snelheid in een andere klasse zit dan de high-end etzMax.

Filmpje van een ouder model etzMax MW vs de Sette 270wi: YouTube: Baratza Sette iW vs. Etzinger EtzMAX Medium W

Ik weet dat we leven in een wereld waarin groter beter lijkt, maar de grootte van de maalschijven is geen goede indicator voor de kwaliteit van een koffiemolen.

Het is een beetje het vergelijken van een DF64 vs een P64 of een Philos of Zerno, allemaal 64mm maalschijven, maar totaal andere kwaliteit en prijsklasses. Of een Volkwagen Polo vs. een Mercedes E-klasse, je komt met allebei op je bestemming, wat is de meerwaarde van die Mercedes?

Als je wat meer experimenteert met verschillende malers kom je erachter dat het maalsel wat uit een maler komt, en de workflow die ermee gepaard gaat de belangrijkste factoren zijn bij het kiezen van een maler. Je wilt van een maler het liefst de volgende dingen: 1) fluffy maalsel zonder klonten, 2) weinig statische elektriciteit, 3) zodat je direct in je portafilter kunt malen zonder gedoe met RDT en WDT, 4) laag geluidsniveau, 5) hoge snelheid, 6) makkelijk onderhoud, 7) makkelijk instelbaar, 8 ) hoog gebruiksgemak (bijv. GBW als je niet veel van koffie wisselt, single dose als je wel steeds van koffie wilt wisselen).

Dan heb je natuurlijk de maalschijven, maar als bovenstaande punten op orde zijn zit je al in de topklasse van malers.

Ik heb de etzMax nu naast een Honne DRM staan, en ik gebruik veel liever de etzMax, die is in alle opzichten beter, terwijl DRM geroemd is en ook in de allerduurste malers zit (Titus DRM). Ik heb ook de Weber Key naast de etzMax gehad, en wat ben ik blij dat de Key de deur uit is. Dat was qua workflow een drama. De koffie was net zo lekker als uit de etzMax.

Overigens lijkt mij de Baratza Sette gbw een hele relaxte koffiemaler als je in die prijsklasse zit. Volgens mij is het lawaai van die maler het grootste manco.
Hoe is de retentie van die Etzinger? Lijkt mij door de conische schijven wel lager dan een maler met platte schijven of niet?

• ocn

ocn

Beste Tweaker 2025 ⭐⭐⭐⭐⭐

BitBakker schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 10:42:
[...]

Hoe is de retentie van die Etzinger? Lijkt mij door de conische schijven wel lager dan een maler met platte schijven of niet?
Er is retentie, zoals bij praktisch elke maler, dat merk je alleen als je hem schoonmaakt. Hoeveel dat is, geen idee. Ik weet ook niet of de retentie met elke maling verwisseld, of dat het gewoon initiële retentie is die blijft zitten.
Het is een grind by weight maler, dus je krijgt precies de hoeveelheid maalsel eruit die je instelt. Want dat weegt de weegschaal.

Het is dus anders dan met een single doser, waar je niet altijd de hoeveelheid eruit krijgt die je erin stopt.

Edit: ik heb even voor je gegoogled:
When fully clean, there is about 2g retention in the interior nooks and crannies. Once those nooks and crannies fill with grind dust, there is <.2g retention, for all practical purposes (considering how much prior day "stale" grinds may end up in the first drink of the day).
https://www.reddit.com/r/..._new_black/?show=original
Minimum retention (less than 1g) and low antistatical charge ensure for the best result in your cup.
https://etzinger-ag.com/c.../etzmax-electric-grinders

[ Voor 32% gewijzigd door ocn op 12-02-2026 10:52 ]

• BitBakker
Wat ik vooral met die Atom merk is dat het aan het einde van de maalkamer waar het die chute in geduwd zou moeten worden ophoopt achter de declumper. Die moet je vrij vaak schoonmaken want anders zit je dus wel echt oude koffie te drinken. Dat is van alle punten wel echt mijn grootste ergernis, dus daar wil ik vooral van af.

Edit; ziet er goed uit, maakt hem wel een contender dan. Ben zelf ook nog wel eens in Zwitserland :)

[ Voor 13% gewijzigd door BitBakker op 12-02-2026 10:54 ]

• ocn

ocn

Beste Tweaker 2025 ⭐⭐⭐⭐⭐

BitBakker schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 10:53:
Wat ik vooral met die Atom merk is dat het aan het einde van de maalkamer waar het die chute in geduwd zou moeten worden ophoopt achter de declumper. Die moet je vrij vaak schoonmaken want anders zit je dus wel echt oude koffie te drinken. Dat is van alle punten wel echt mijn grootste ergernis, dus daar wil ik vooral van af.

Edit; ziet er goed uit, maakt hem wel een contender dan. Ben zelf ook nog wel eens in Zwitserland :)
De etzMAX heeft geen chute. De gemalen koffie valt direct uit de conische maalkamer in de portafilter. Hij is niet statisch, dus er blijft weinig tot niets hangen.

• BitBakker
ocn schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 10:57:
[...]

De etzMAX heeft geen chute. De gemalen koffie valt direct uit de conische maalkamer in de portafilter. Hij is niet statisch, dus er blijft weinig tot niets hangen.
Denk dat dit hem wel eens zou kunnen gaan worden _/-\o_ Toch goed dat ik het nog even gevraagd heb, had echt nog nooit van dit merk gehoord en draai toch al best een tijdje mee. Thanks!

• Stellar
  • Laatst online: 22:34
Nog een +1 voor de Etzmax LM. Ik heb hem een half jaartje staan en ben ongelooflijk tevreden over het maalsel en het gebruiksgemak.

Wat die 32mm betreft: ik meen dat dat bij Etzinger slaat op de binnenste maalschijf, terwijl andere merken de buitenste meten. Dat maakt natuurlijk uit. Het is geen monster van 98mm, maar iets van nuance is wel op zijn plek. Dat even los van de discussie of groter wel beter is...

• jOzh
  • Registratie: Maart 2002

jOzh

Sweet dude!

Hier nog een enthousiaste etzMAX gebruiker. Heerlijk consistent, snel, stil. Ik kom van een Niche Zero en mis het single dosen absoluut niet.

Grab shell dude!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01-03 17:47
Potjandikkie jongens, de koffie is WEER duurder geworden?? € 27,95 bij Brandzaak voor een kilo nu, wat al een van de goedkopere opties is/was. 2022: 1kg Brasil Yellow Bourbon € 17,95

Misschien toch eens gaan kijken naar goede voorverpakte bonen.

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Dit hadden we al lang kunnen zien aankomen en er is ook al een heleboel over geschreven.

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

• vickypollard
Zebby schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 12:46:
Potjandikkie jongens, de koffie is WEER duurder geworden?? € 27,95 bij Brandzaak voor een kilo nu, wat al een van de goedkopere opties is/was. 2022: 1kg Brasil Yellow Bourbon € 17,95

Bij Koepoort is het nog 24 euro: https://koffiebranderijdekoepoort.nl/nl/product/brazilie-yellow-bourbon-vers-gebrand-1000-gram-hele-bonen-hele-bonen. Maar dat is denk ik ook meteen de allergoedkoopste aanbieder.

• squaadgras
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10:14
Grote kleine update over de Baratza Encore ESP PRO die ik onlangs heb aangeschaft.

Conclusie: wat een drama.

Apparaat no. 1
Nadat ik de bestelling had geplaatst kreeg ik enkele dagen later een mooie doos binnen.. helaas zat er de vorige versie in (de ‘gewone’ Encore ESP). Kan gebeuren, netjes geholpen door de klantenservice en de dag erna werd het juiste apparaat bezorgd.

Apparaat no. 2
Ondanks dat ik nu wel de juiste versie had ontvangen (de Encore ESP PRO), werd deze geleverd met een gebrek. Ten eerste was de doos al eens opengemaakt en zodoende vermoede ik dat het om een retour-machine ging, ook de hopper was in tweeën gebroken. M.a.w. ook deze ging retour. Wel weer vriendelijk en correct geholpen.

Apparaat no. 3.
3 keer is scheepsrecht, toch? Nee dus. Ondanks dat dit een ongeopende verpakking was, was de maalsetting (sensor?) kapot. Afstellen was dan ook niet mogelijk; het display waarop de grindsetting wordt weergegeven bleef op en neer springen. Ook deze is geretourneerd. De webshop heeft hierop de bestelling geannuleerd (geld terug) en de machine in zijn geheel uit de verkoop gehaald (lijkt erop dat ik niet de enige ben met problemen).

Niet opgegeven en daarop bij een andere winkel alsnog een nieuw apparaat aangekocht. Dus hieronder eindelijk mijn bevindingen na enkele dagen malen (en niet koffie!).

Laat ik positief beginnen: het is een mooi compact apparaatje dat niet veel ruimte inneemt op het keukenblad. Ook is het makkelijk te onderhouden en schoon te maken. Dat is het dan ook wel.

Wat een gedoe.. wat een geklooi.

Bij de eerste maling met een 2 weken oude medium-roast raakte de machine direct verstopt. 18 gram in, 5 gram uit, en de bonen werden niet meer gemalen. Apparaat open gemaakt volgens de handleiding en schoongemaakt. Poging 2 ging beter, ingesteld op 30 (werd aangeraden online, tussen 0-40 is espressomaling). Onwijs fijn, bijna stof, de Dedica kreeg er dan ook niet eens water doorgepompt. Poging 3 op 50 leverde onwijs grof maalsel, ook geen succes. Poging 4… machine weer verstopt. Man, man, man. In de afgelopen dagen onwijs gefrustreerd geraakt, dusdanig dat ik de machine retour ga zenden. Het is of superfijn of supergrof, heb ondertussen alle settings wel geprobeerd en niks werkt. Onwijs inconsistent, prut.

Hoe meer ik op mijn problemen ging zoeken online m.b.t. de Baratza Encore ESP PRO de meer ik gelijkgestemden vond. Het lijkt hit or miss, of mijn geval 4x miss.

TLDR:
BARATZA Encore ESP PRO, hard voorbij rennen en iets beters zoeken. Wat een meuk.

Blijft open: wat nu? Toch maar eens teruglezen welke machines werden aangeraden.

• Plint
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 09:28
[b]squaadgras in "Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1"squaadgras .

Blijft open: wat nu? Toch maar eens teruglezen welke machines werden aangeraden.
Dat is balen! [understatement]
Heb even gemist hoe je bij de Baratza bent gekomen.

Mijn advies zou zijn het budget wat oprekken en voor een degelijke molen gaan. Daar ga je jarenlang plezier van hebben. De belangrijkste schakel in het koffieprocces is de molen.

Doorsparen voor een (2e hands) Eureka Mignon?

• Joshh
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 01-03 17:14
squaadgras schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 09:45:
Eureka Mignon (Manuale of Silenzo) of een handmaler.

• PatrickC
  • Laatst online: 08:48
Is dit de Moka Pot next level? Zou wel leuk zijn als een commerciële partij dit verder uitwerkt, b.v. via een Kickstarter. Ook wel een leuke uitleg wat een PID controller is.

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 10:11
Heb mijn jura E4 ter reparatie gebracht. Is weer klaar, alles keurig. Maar de lekbak zat vol drab en ik moest dat elke dag schoonmaken. Maar hoe dan? Die drab ging overal aan plakken aan de binnenkant en kan er niet goed bij. Is het normaal dat er zo veel water in de bak terecht komt of is dit een defect? Dacht dat als alles goed werkte er een droog koekje uit kwam. Waar komt al dat water vandaan?

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 08:49
aljooge schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 10:13:
Heb mijn jura E4 ter reparatie gebracht. Is weer klaar, alles keurig. Maar de lekbak zat vol drab en ik moest dat elke dag schoonmaken. Maar hoe dan? Die drab ging overal aan plakken aan de binnenkant en kan er niet goed bij. Is het normaal dat er zo veel water in de bak terecht komt of is dit een defect? Dacht dat als alles goed werkte er een droog koekje uit kwam. Waar komt al dat water vandaan?
Hoe vochtig is die drab? Het kan komen door de instelling van je molen dat je natte pucks krijgt, maar als er echt water in de koffieresidubak zit is dat niet de bedoeling. De binnenkant schoonmaken deed ik altijd gewoon met een vochtig doekje en dan alles bij langs waar ik bij kon. Ik deed dat echter niet dagelijks en er kwam ook nooit erg veel troep vanaf.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:07

Dennis1812

Amateur prutser

aljooge schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 10:13:
Bij mijn Jura is het altijd een vrij droge koek die je met een keer tikken tegen het bakje uit elkaar laat vallen.
Alleen nat bij een reinigings programma.
Kan misschien aan te vette bonen of maalgraad liggen? Als het nieuw is en instellingen hetzelfde zou ik denken een defect. Meteen na onderhoudsbeurt zou je nog kunnen denken aan een los slangetje misschien?
De droge prut gaat altijd in de tuin hier.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• 418O2
  • Laatst online: 00:55
gebrand.nl heeft ook nog wel wat aanbod in voor onder de 25 euro de kilo

• Vaevictis_
PatrickC schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 08:51:
Is dit de Moka Pot next level? Zou wel leuk zijn als een commerciële partij dit verder uitwerkt, b.v. via een Kickstarter. Ook wel een leuke uitleg wat een PID controller is.
[YouTube: The MokaBot Brews Better Coffee Than Me]
Alleen zijn Moka Pot, French Press of Cona apparaat wel heel slecht voor je LDL cholesterol. Ik ben daarom ook overgestapt op filter koffie. Geen spijt van, prima koffie en geen duur apparaat nodig.

• vickypollard
Vaevictis_ schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 11:50:
[...]

Alleen zijn Moka Pot, French Press of Cona apparaat wel heel slecht voor je LDL cholesterol. Ik ben daarom ook overgestapt op filter koffie. Geen spijt van, prima koffie en geen duur apparaat nodig.
In theorie kun je met een moka pot en french press ook met filters werken

• PatrickC
[...]

In gebruik gewoon aeropress filters in mijn Moka Pot. Verder wissel ik Moka Pot, filter koffie en volautomaat (Jura E8) koffie af.

PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

• Vaevictis_
vickypollard schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 12:03:
[...]

In theorie kun je met een moka pot en french press ook met filters werken
In theorie, maar wie doet dat? Ik heb liever bewezen resultaten uit de praktijk. Daarom ook bewust gekozen voor biologische en fairtrade koffiebonen. Mijn gezondheid is iets meer waard dan een paar euro besparen per kilo koffie. Natuurlijk maakt iedereen een eigen afweging.

• vickypollard
Vaevictis_ schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 12:46:
[...]

In theorie, maar wie doet dat?
Iedereen die dat wil en zich erg druk maakt om z'n cholesterol. Talloze posts over het gebruik van filtertjes op de moka pot subreddit, bijvoorbeeld.

[ Voor 5% gewijzigd door vickypollard op 25-02-2026 12:54 ]

• t14wo
  • Laatst online: 07:02
[...]

Een term 'heel slecht' is wel echt totale stemmingmakerij. Het Voedingscentrum beschrijft het heel duidelijk. Heel slecht is nergens te vinden.
https://www.voedingscentr...ik-het-beste-drinken.aspx

Sigaretten is 'heel slecht' voor je longen. Koffie is niet heel slecht voor je cholesterolwaarden. Het heeft wél invloed erop. Maar dat is zeer beperkt. Als het heel slecht was, dan zou het Voedingscentrum het wel in geheel afraden.

• headout
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:20

headout

Oi oi!

t14wo schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 13:02:
[...]Koffie is niet heel slecht voor je cholesterolwaarden. Het heeft wél invloed erop.
Ongefilterde koffie brengt cafestol met zich mee, en dat is het stofje wat uiteindelijk voor hogere cholesterol waarden zorgt. Heel veel ongefilterde koffie drinken (definieer heel veel) is dus niet aan te raden, want verhoging cholesterol = grote kans op vaatproblemen waaronder ook infarcten.

Ik moest terug denken aan een post op Koffiepraat, van enkele jaren geleden over cafestol, cholesterol en ongefilterde koffie. Maakte het voor mij in 1 keer duidelijk.
https://www.koffiepraat.n...opic.php?p=162239#p162239

• bebopper

bebopper

418O2 schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 10:55:
[...]

gebrand.nl heeft ook nog wel wat aanbod in voor onder de 25 euro de kilo
Zelfs DAK coffee roasters heeft aanbod onder de 25 euro per kg :)
https://secondchancedakcoffeeroasters.com/

• 418O2
bebopper schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 14:29:
[...]

Zelfs DAK coffee roasters heeft aanbod onder de 25 euro per kg :)
https://secondchancedakcoffeeroasters.com/
Lijkt een loterij, maar alles beter dan "Voorverpakt" natuurlijk

• bebopper

bebopper

418O2 schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 14:43:
[...]

Lijkt een loterij, maar alles beter dan "Voorverpakt" natuurlijk
Tsja, de test batches zijn iig allemaal nog redelijk vers gebrand. Heb 3 zakken besteld, heb er wel vertrouwen in dat het goed gebrande koffie zal zijn, qua smaak gaat het even afwachten zijn (dat is natuurlijk heel persoonlijk). Zal mijn ervaringen hier nog delen :)

• Bartjoo71
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 25-02 15:11
kevvie123 schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 14:48:
Ik zit in gewetensnood en hoor graag jullie mening! Deze week ben ik van baan gewisseld en de koffie op mijn nieuwe kantoor is om te huilen (instant/siroop koffie). Blijkbaar komt er over een half jaartje nieuwe bonenkoffie, maar het leven is te kort om slechte koffie te drinken. Ik zie een paar opties voor me:

1. Accepteren en niet meteen de kantoor clown worden die andere koffie drinkt en speciaal zet. Niet mijn favoriet
2. Hario V60 or aeropress op kantoor zetten met water uit de koffieautomaat. Water uit de koffiemachine is 85°C, drinkt graag licht gebrande koffie. Dus twijfel hier een beetje over.
3. Hario V60 or aeropress en een fellow stagg of iets dergelijks erbij, maar dat is misschien weer net iets te full on koffie nerd.
4. Moccamaster one cup neerzetten. Iemand ervaring hiermee en hoe dit bevalt met verschillende bonen licht/medium gebrand.

Bij allemaal zit ik te denken aan thuis bonen alvast malen en in een klein luchtdichte containers stoppen per 15g.

Ik hoor graag jullie meningen!
Als het echt de siroop koffie is die we vroeger hadden in het ziekenhuis, in die pakken van DE die worden bewaard in de vriezer. Dan zou ik, als ik jou was, de kantoorclown worden.
een potje nescafe gold mee en dan heet water opschenken. of koffie van thuis mee in een thermosfles of alleen thee drinken op kantoor. Kortom alles is beter dan die siroopkoffie.

• aljooge
Aziraphale schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 10:49:
[...]

Hoe vochtig is die drab? Het kan komen door de instelling van je molen dat je natte pucks krijgt, maar als er echt water in de koffieresidubak zit is dat niet de bedoeling. De binnenkant schoonmaken deed ik altijd gewoon met een vochtig doekje en dan alles bij langs waar ik bij kon. Ik deed dat echter niet dagelijks en er kwam ook nooit erg veel troep vanaf.
vochtigheid van een water verzadigde puck. niet echt nog plassen water, maar dusdanig vochtig dat het overal in de binnenkant aan blijft plakken.

• aljooge
Dennis1812 schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 10:55:
[...]

Bij mijn Jura is het altijd een vrij droge koek die je met een keer tikken tegen het bakje uit elkaar laat vallen.
Alleen nat bij een reinigings programma.
Kan misschien aan te vette bonen of maalgraad liggen? Als het nieuw is en instellingen hetzelfde zou ik denken een defect. Meteen na onderhoudsbeurt zou je nog kunnen denken aan een los slangetje misschien?
De droge prut gaat altijd in de tuin hier.
Bonen zijn niet te vet. Haal ze bij een locale brander. Meestal uit Kenia,

Denk dat de winkelier geen gelijk heeft en dat het een defect is en niet een kwestie van onvoldoende reinigen. Apparaat doet het gelukkig weer goed.

• Aziraphale
aljooge schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 15:13:
[...]

vochtigheid van een water verzadigde puck. niet echt nog plassen water, maar dusdanig vochtig dat het overal in de binnenkant aan blijft plakken.
Dan zou ik toch ook met de maalgraad experimenteren.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

• 418O2
bebopper schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 14:48:
[...]

Tsja, de test batches zijn iig allemaal nog redelijk vers gebrand. Heb 3 zakken besteld, heb er wel vertrouwen in dat het goed gebrande koffie zal zijn, qua smaak gaat het even afwachten zijn (dat is natuurlijk heel persoonlijk). Zal mijn ervaringen hier nog delen :)
als het voor de helft van het geld weggaat dan zal het wel niet echt heel super zijn. Maar laat het vooral weten, ben benieuwd.

(hoeveel koffie drink je als je zoveel besteld trouwens?)

• bebopper

bebopper

418O2 schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 15:38:
[...]

als het voor de helft van het geld weggaat dan zal het wel niet echt heel super zijn. Maar laat het vooral weten, ben benieuwd.

(hoeveel koffie drink je als je zoveel besteld trouwens?)
Denk/hoop dat die conclusie iets te kort door de bocht is, heb al wel wat goede dingen gehoord over deze 'second chance batches' van DAK. Ze willen gewoonweg zo weinig mogelijk weggooien maar moeten natuurlijk wel testen. En de resultaten van die tests verkopen ze niet in hun gewone assortiment (daar kunnen allerlei redenen voor zijn). Maar we gaan het meemaken 8)

Geen bizarre hoeveelheden koffie per dag hoor, ik ben van het team 'gevacumeerd invriezen'.*

* De al gevoerde discussies daarover zijn met de search prima terug te vinden in dit topic, dus hoeven niet nogmaals gevoerd te worden.

• t14wo
headout schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 13:37:
[...]

Ongefilterde koffie brengt cafestol met zich mee, en dat is het stofje wat uiteindelijk voor hogere cholesterol waarden zorgt. Heel veel ongefilterde koffie drinken (definieer heel veel) is dus niet aan te raden, want verhoging cholesterol = grote kans op vaatproblemen waaronder ook infarcten.

Ik moest terug denken aan een post op Koffiepraat, van enkele jaren geleden over cafestol, cholesterol en ongefilterde koffie. Maakte het voor mij in 1 keer duidelijk.
https://www.koffiepraat.n...opic.php?p=162239#p162239
Ik deel een link met letterlijk de uitleg van het effect van koffie. ;)
Nogmaals, ik nuanceer het alleen. Het slaat nergens op om alles wat een (licht) negatief effect heeft te kwalificeren als HEEL SLECHT. Er zijn genoeg stoffen waarvoor we die kwalificatie willen bewaren. Dus inderdaad, als je 2 liter mokkapot koffie drinkt zal het vast effect hebben op je cholestorol. Maar denk dat richten op de hoeveelheid verzadigde vetzuren die je binnenkrijgt wel wat meer effect heeft.

Daarnaast: Koffie is om te genieten en van te smullen. Net als wijn, of lekker eten. En dat zijn allemaal dingen waar ingrediënten inzitten die nadelig zijn voor het lichaam. Maar héél goed voor de innerlijke mens. :+

[ Voor 8% gewijzigd door t14wo op 25-02-2026 17:37 ]

• t14wo
Zebby schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 12:46:

Ik blijf ze pluggen:
https://www.espressowinkel.nl/milano-1kilo.html

24 euro voor ruim een kilo is echt geen geld (relatief dan :9 )
Enorm lekkere volle, romige chocoladeachtige smaak. Ik geniet er al 1,5 jaar van nu. Geen reden om te kijken naar andere bonen. Altijd als ik haal maximaal 1,5 week geleden gebrand, meestal een paar dagen terug.

• vickypollard
Ik kan hier in de buurt zo te zien zelfs nog een kilo krijgen voor €20, 100% Arabica. Of het wat is weet ik niet, maar ik ga het over een maand of wat eens proberen denk ik :P

[ Voor 6% gewijzigd door vickypollard op 25-02-2026 18:44 ]

• headout
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:20

headout

Oi oi!

t14wo schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 17:34:
[...]Ik deel een link met letterlijk de uitleg van het effect van koffie. ;)
En ik deel een aanvullende anekdote, meer niet. ;)

• Vitabissj
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 09:05
Deze zijn ook nog niet te duur (gratis verzending in België vanaf 45€).
https://www.ooja.be/webshop/koffie-1
Heb nu een proefpakket en ze lijken wel veel smaak te hebben.
Mijne waren nu wel een maand geleden gebrand, maar misschien dat het bij kiloverpakkingen wel anders is.
Misschien dat ze voor proefpakketten gewoon nemen wat er nog op het schap staat.

[ Voor 4% gewijzigd door Vitabissj op 26-02-2026 07:59 ]

• jOzh

jOzh

Sweet dude!

N=1 maar uit een health check vanuit mijn werkgever bleek in 2023 dat mijn LDL-cholestrol verhoogd was. Vanaf dat moment gestart met papieren filtertjes in de portafilter bij het maken van espresso met als doel het verlagen van de cafestol in mijn kopje.
Onlangs een nieuwe health check gedaan en de LDL-cholestrol was flink lager. Uiteraard kan ik geen causaliteit bewijzen maar ik blijf lekker die papieren filtertjes gebruiken. Al is het maar voor de ease-of-mind.

Grab shell dude!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01-03 07:04

Saven

Administrator

jOzh schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 08:49:
N=1 maar uit een health check vanuit mijn werkgever bleek in 2023 dat mijn LDL-cholestrol verhoogd was. Vanaf dat moment gestart met papieren filtertjes in de portafilter bij het maken van espresso met als doel het verlagen van de cafestol in mijn kopje.
Onlangs een nieuwe health check gedaan en de LDL-cholestrol was flink lager. Uiteraard kan ik geen causaliteit bewijzen maar ik blijf lekker die papieren filtertjes gebruiken. Al is het maar voor de ease-of-mind.
Merk je verschil in smaak/extractie?

Volgens mij was er recent ergens een artikel/onderzoek wat uitlichtte wat de verschillen (met/zonder filter) waren. En met name dat er een bepaalde conclusie was voor espresso. Ik weet helaas niet meer wat het was :') maar wel dat het antwoord wat genuanceerder lag en niet per definitie heel veel verschil maakte. Balen dat ik het zo snel niet meer kan vinden, misschien weet iemand anders waar ik op doel?

• dreameater
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:29

dreameater

TOET'NKEAL ONIE DA!

De afgelopen weken dit topic flink doorgespit naar wijze informatie en koopadvies voor een nieuwe setup. Veel aan gehad dus dank allemaal voor jullie bijdragen in dit eindeloos durende draadje. Wij zijn net in onze nieuwe woning getrokken en daar is eindelijk plek op het keukenblad voor een machine + maler.

Kort ons 'profiel' en waar we vandaan komen:

- Zetten nu al jaren koffie in een moka express icm Lavazza Barista vooraf gemalen.
- Drinken ze voornamelijk met melk uit een melkopschuimer.
- Momenten:
Ms. : s ochtends geen koffie. Thuiswerkdagen: 's ochtends: kop tussen 10:00 / 11:00, avond: Weekend ca 2 koppen per dagdeel.
Ik zelf: kantoordagen: 's ochtends geen koffie. Thuiswerkdagen: 's ochtends: kop tussen 10:00 / 11:00, avond: 1 kop (vaak decaf) Weekend: ca 2 koppen per dagdeel.
- Voor gasten hopen we relatief gemakkelijk americano's te kunnen maken. (Desnoods gebruiken we om de workflow te versnellen de quooker hiervoor?)

We zaten eerst vol op koers om een Sage Barista Express Impress touch te kopen. Mijn zus heeft zo'n apparaat en op verjaardagen zagen we dat deze het altijd 'wel leuk' doet. Na een aantal zoektermen in dit topic kwamen de rode vlaggen v.w.b. bouwkwaliteit en e.v.t. reparaties al snel naar voren.
Nu kijken we naar een degelijk single boiler apparaat die ons toch wel iets meer aan de hand neemt dan bijv. een Gaggia Classic (zonder PID, het zelf modden zit ik niet om verlegen). Vinden jullie onderstaande wellicht 'usual suspects' passen in ons profiel en waar moeten we rekening mee houden qua verwachtingen. We zijn natuurlijk niet ineens top barista's; maar we willen beide wel leren en investeren.
Maar het gaat ons geen maand kosten om een fatsoenlijke espresso of americano te prepareren?

Lelit Victoria PL91T
Profitec GO
Quickmill Pop-up

Eureka Mignon Specialita

Hoor graag of jullie nog specifieke adviezen of aanpassingen in verwachtingsmanagement hebben

вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ

• vickypollard
Saven schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 09:00:
[...]

Volgens mij was er recent ergens een artikel/onderzoek wat uitlichtte wat de verschillen (met/zonder filter) waren. En met name dat er een bepaalde conclusie was voor espresso. Ik weet helaas niet meer wat het was :') maar wel dat het antwoord wat genuanceerder lag en niet per definitie heel veel verschil maakte. Balen dat ik het zo snel niet meer kan vinden, misschien weet iemand anders waar ik op doel?
Voor zover ik begreep kun je bij espresso met een filter een hogere extractie behalen. Doordat het filter voorkomt dat gaatjes in je filtermandje verstoppen, verbetert de doorstroom en kun je dus ook wat fijner malen, wat normaliter in een hogere extractie zou resulteren.

Ik heb het met de Robot eens geprobeerd en moest inderdaad fijner malen, omdat hij anders veel te snel doorloopt.

Misschien dat ik binnenkort eens m'n cholesterol test. Zoveel espresso drink ik niet meer, maar ben wel benieuwd. Drink nu wat vaker uit de AeroPress en die heeft al filters.

[ Voor 10% gewijzigd door vickypollard op 26-02-2026 09:09 ]

• jOzh

jOzh

Sweet dude!

Saven schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 09:00:
[...]

Ik weet het niet meer precies. Het zou kunnen dat ik inderdaad wat fijner moest malen (zoals vickypollard aangaf) maar ik kan me nog wel herinneren dat ik destijds met meerdere variabelen aan het experimenteren was (puckscreen, WDT, slow feeding) die tot veel meer verschillen leidden.

Grab shell dude!

• retoohs
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 01-03 11:39
dreameater schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 09:07:
De afgelopen weken dit topic flink doorgespit naar wijze informatie en koopadvies voor een nieuwe setup. Veel aan gehad dus dank allemaal voor jullie bijdragen in dit eindeloos durende draadje. Wij zijn net in onze nieuwe woning getrokken en daar is eindelijk plek op het keukenblad voor een machine + maler.

Kort ons 'profiel' en waar we vandaan komen:

- Zetten nu al jaren koffie in een moka express icm Lavazza Barista vooraf gemalen.
- Drinken ze voornamelijk met melk uit een melkopschuimer.
- Momenten:
Ms. : s ochtends geen koffie. Thuiswerkdagen: 's ochtends: kop tussen 10:00 / 11:00, avond: Weekend ca 2 koppen per dagdeel.
Ik zelf: kantoordagen: 's ochtends geen koffie. Thuiswerkdagen: 's ochtends: kop tussen 10:00 / 11:00, avond: 1 kop (vaak decaf) Weekend: ca 2 koppen per dagdeel.
- Voor gasten hopen we relatief gemakkelijk americano's te kunnen maken. (Desnoods gebruiken we om de workflow te versnellen de quooker hiervoor?)

We zaten eerst vol op koers om een Sage Barista Express Impress touch te kopen. Mijn zus heeft zo'n apparaat en op verjaardagen zagen we dat deze het altijd 'wel leuk' doet. Na een aantal zoektermen in dit topic kwamen de rode vlaggen v.w.b. bouwkwaliteit en e.v.t. reparaties al snel naar voren.
Nu kijken we naar een degelijk single boiler apparaat die ons toch wel iets meer aan de hand neemt dan bijv. een Gaggia Classic (zonder PID, het zelf modden zit ik niet om verlegen). Vinden jullie onderstaande wellicht 'usual suspects' passen in ons profiel en waar moeten we rekening mee houden qua verwachtingen. We zijn natuurlijk niet ineens top barista's; maar we willen beide wel leren en investeren.
Maar het gaat ons geen maand kosten om een fatsoenlijke espresso of americano te prepareren?

Lelit Victoria PL91T
Profitec GO
Quickmill Pop-up

Eureka Mignon Specialita

Hoor graag of jullie nog specifieke adviezen of aanpassingen in verwachtingsmanagement hebben
Ik heb een Profitec Go. Achteraf gezien had een gaggia classic pro met PID ook wel volstaan. Ik mis wel het heet water pijpje bij de Go. Verder wordt door de fabrikant afgeraden om hem zelf te ontkalken. Dit vind ik wel echt slecht. Geef gewoon duidelijke intructies welk middel je moet gebruiken en wat de handelingen zijn. Ik ga niet elke 2 jaar €xxx betalen om een single boiler te laten ontkalken.

• t14wo
jOzh schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 09:29:
[...]

Ik weet het niet meer precies. Het zou kunnen dat ik inderdaad wat fijner moest malen (zoals vickypollard aangaf) maar ik kan me nog wel herinneren dat ik destijds met meerdere variabelen aan het experimenteren was (puckscreen, WDT, slow feeding) die tot veel meer verschillen leidden.
Interessant! En hoe was verschil in smaak? En cremalaag? Nog andere nadelige gevolgen gemerkt?

• Aziraphale
@dreameater Lance Hedrick had recent een uitermate positieve review van de Pop-up en ik lees er op Reddit ook hele goede berichten over. Sowieso zijn Quicks (heb zelf een gemodde 3000) heel erg degelijk gebouwde machines. Je zou ook nog naar de Pop met thermoblock kunnen kijken, dat scheelt qua opwarmtijd en ontkalken nogal.

• dreameater

dreameater

TOET'NKEAL ONIE DA!

Aziraphale schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 12:44:
@dreameater Lance Hedrick had recent een uitermate positieve review van de Pop-up en ik lees er op Reddit ook hele goede berichten over. Sowieso zijn Quicks (heb zelf een gemodde 3000) heel erg degelijk gebouwde machines. Je zou ook nog naar de Pop met thermoblock kunnen kijken, dat scheelt qua opwarmtijd en ontkalken nogal.
Ik kijk echt nét met een boterham in m'n waffel naar die review. Klinkt allemaal goed en ook fijn dat hij er in een zwarte uitvoering is. (mocht m'n vriendin bang zijn voor een vingerprint magnet..)
Het enige nadeel voor ons als 'melk liefhebbers' wat ik uit die video kan halen is dat het stoompijpje een beetje in een suboptimale hoek is geplaatst en niet ver genoeg omhoog kan voor grotere melk kannetjes.
Wellicht is dit simpel op te lossen door de machine op een verhoging te plaatsen. Uiteindelijk bestaat het leven toch uit consessies doen en keuzes maken.

V.w.b. de maler; lees veel berichten op reddit en een aantal hier dat Eureka (Mignon series) soms lastig zijn af te stellen? Klopt dit algemene beeld en kun je hier snel handiger in worden? Sowieso niet zo'n probleem als we niet heel erg vaak tussen bonen gaan wisselen dunkt me?

Weer een stapje dichterbij; ik zou wel graag willen kopen bij een echte winkel. Het liefst lokaal. Zo even kijken of Van Pommeren deze machine kan leveren . Edit: nee dus ;( Jullie nog andere opties voor speciaalzaken die een beetje klantgericht zijn en objectief advies kunnen geven? (zit regio Zwolle)
Uur rijden is prima. heel veel verder liever niet O-)

вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ

• vickypollard
dreameater schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 12:50:
[...]

Ik kijk echt nét met een boterham in m'n waffel naar die review. Klinkt allemaal goed en ook fijn dat hij er in een zwarte uitvoering is. (mocht m'n vriendin bang zijn voor een vingerprint magnet..)
Het enige nadeel voor ons als 'melk liefhebbers' wat ik uit die video kan halen is dat het stoompijpje een beetje in een suboptimale hoek is geplaatst en niet ver genoeg omhoog kan voor grotere melk kannetjes.
Wellicht is dit simpel op te lossen door de machine op een verhoging te plaatsen. Uiteindelijk bestaat het leven toch uit consessies doen en keuzes maken.

...

Weer een stapje dichterbij; ik zou wel graag willen kopen bij een echte winkel. Het liefst lokaal. Zo even kijken of Van Pommeren deze machine kan leveren. Jullie nog andere opties voor speciaalzaken die een beetje klantgericht zijn en objectief advies kunnen geven? (zit regio Zwolle)
Dat stoompijpje is vrij snel aangepast. Op de nieuwe modellen is hij anders geplaatst :)

Voor Quick Mills kun je ook kijken bij D.R. Trading in Utrecht: https://www.drtradingshop.nl/c-2361738/quick-mill-espressomachines/
V.w.b. de maler; lees veel berichten op reddit en een aantal hier dat Eureka (Mignon series) soms lastig zijn af te stellen? Klopt dit algemene beeld en kun je hier snel handiger in worden? Sowieso niet zo'n probleem als we niet heel erg vaak tussen bonen gaan wisselen dunkt me
Volgens mij komen de nieuwere modellen met een king size dial? Dat is wel iets om op te letten inderdaad. Je kunt dat onderdeel ook los kopen, maar idealiter zit het er meteen al op natuurlijk :P

[ Voor 29% gewijzigd door vickypollard op 26-02-2026 12:56 ]

• Aziraphale
dreameater schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 12:50:
[...]

V.w.b. de maler; lees veel berichten op reddit en een aantal hier dat Eureka (Mignon series) soms lastig zijn af te stellen? Klopt dit algemene beeld en kun je hier snel handiger in worden? Sowieso niet zo'n probleem als we niet heel erg vaak tussen bonen gaan wisselen dunkt me?

Weer een stapje dichterbij; ik zou wel graag willen kopen bij een echte winkel. Het liefst lokaal. Zo even kijken of Van Pommeren deze machine kan leveren . Edit: nee dus ;( Jullie nog andere opties voor speciaalzaken die een beetje klantgericht zijn en objectief advies kunnen geven? (zit regio Zwolle)
Hangt een beetje af van hoe groot je melkkan is. En als Utrecht (ivm Van Pommeren) een optie is, dan zou ik bij DR Trading gaan kijken. Dat is echt een specialist op het gebied van Quickmill en hebben ook video's over de machinens op YouTube staan: https://m.youtube.com/@d.r.trading8816

Qua maler heb ik een DF64 en die bevalt mij goed, maar is wel een single-doser.

• dreameater

dreameater

TOET'NKEAL ONIE DA!

[quote]vickypollard schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 12:51:
[...]

Dat stoompijpje is vrij snel aangepast. Op de nieuwe modellen is hij anders geplaatst :)

[...]

Hoe weet jij dit?
Die king size dial op de Eureka zal zeker op letten als ik de maler bekijk/test.
Ook bedankt voor de tip van DR trading; ziet er goed uit!

@Aziraphale Thanks, die zie ik idd ook erg vaak voorbijkomen. Single dose is echter niet helemaal waar we naar opzoek zijn. ;)

[ Voor 14% gewijzigd door dreameater op 26-02-2026 15:16 ]

вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ

• vickypollard
dreameater schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 15:15:
[quote]vickypollard schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 12:51:
[...]

[...]

Hoe weet jij dit?
Die king size dial op de Eureka zal zeker op letten als ik de maler bekijk/test.
Ook bedankt voor de tip van DR trading; ziet er goed uit!

@Aziraphale Thanks, die zie ik idd ook erg vaak voorbijkomen. Single dose is echter niet helemaal waar we naar opzoek zijn. ;)
Meermaals gezien op Reddit en YouTube. Voorbeeld: https://www.reddit.com/r/...ick_mill_pop_ups_have_an/

• Vaevictis_
Ik heb onlangs deze gekocht, ben er erg blij mee bonen ruiken heerlijk een ook de smaak is erg goed.Dit is een blijvertje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6bCUzdliY_SwMFubWBLODgzGF1c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WFy6Ccg2yPyawXRXvy7dYVF3.jpg?f=fotoalbum_large

https://www.cafe-intencio...is/filterkoffie-aromatico

[ Voor 8% gewijzigd door Vaevictis_ op 26-02-2026 20:15 ]

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Vaevictis_ schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 12:46:
[...]

In theorie, maar wie doet dat? Ik heb liever bewezen resultaten uit de praktijk. Daarom ook bewust gekozen voor biologische en fairtrade koffiebonen. Mijn gezondheid is iets meer waard dan een paar euro besparen per kilo koffie. Natuurlijk maakt iedereen een eigen afweging.
Ik, onder andere :) Ik ben niet zo gek van het silt wat bij het laatste beetje koffie meekomt en het feit dat de bovenkant aan de binnenkant zo vies wordt. Aeropress filters passen perfect en het is werkelijk geen moeite om toe te passen.

• vickypollard
Net nog eens met de Robot geprobeerd om een filtertje te gebruiken. Moest hem een beetje op maat knippen, omdat de filtertjes bedoeld zijn voor bovenop de puck en het filter mandje taps toeloopt. Maar goed, gelukt.

Bevindingen:
  • Moest wat langer preinfusen door de fijnere maling
  • Daarna loopt hij goed door en had ik zelfs het gevoel dat ik moeite had om 6 bar te houden, wat ik normaal aanhoud met de Robot (dus had wat te weinig weerstand nu)
  • Crema leek me normaal. Kopje is echter niet doorzichtig, dus kan niet van de zijkant de dikte zien. Maar er is zeker crema.
  • Body was wat mij betreft ook nog prima. Ik heb nog een andere maler die sowieso wat minder body geeft, dus misschien ben ik het gewoon gewend als het wat minder is. Maar ik had nou niet bepaald het idee dat ik een waterige espresso dronk of zo.
  • Smaak was wat bitter, dus ik vermoed dat er wel sprake is van overextractie. Volgende keer ga ik een wat korter shot doen. Ik had nu 1:2 aangehouden, maar ik denk dus dat nu de fijnste deeltjes teveel extractie krijgen. Ik ga het ook nog eens proberen met m'n andere maler, die minder fijne deeltjes produceert.
  • Ik kan eventueel ook nog proberen wat minder fijn te malen en de koffie wat harder aan te drukken (iets wat ik bij de Robot en deze maler normaal gesproken relatief licht doe). Dat zou de overextractie mogelijk verminderen.
Al met al denk ik dat met wat finetuning dit eigenlijk gewoon prima is. Als het daadwerkelijk minder impact heeft op je cholesterol, lijkt me dit een prima oplossing.

[ Voor 13% gewijzigd door vickypollard op 27-02-2026 09:05 ]

• PatrickC
Ravhin schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 08:31:
[...]
Ik, onder andere :) Ik ben niet zo gek van het silt wat bij het laatste beetje koffie meekomt en het feit dat de bovenkant aan de binnenkant zo vies wordt. Aeropress filters passen perfect en het is werkelijk geen moeite om toe te passen.
Exact. Toen ik aan de gang ging met de moka pot, heb ik natuurlijk ook even wat video’s bekeken en natuurlijk ook de hele serie die James Hoffmann erover heeft gemaakt. Rond 3:20 in onderstaande video zie je hem de aeropress filter gebruiken en ook hoe simpel dat is.

• vickypollard
vickypollard schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 08:56:
Net nog eens met de Robot geprobeerd om een filtertje te gebruiken. Moest hem een beetje op maat knippen, omdat de filtertjes bedoeld zijn voor bovenop de puck en het filter mandje taps toeloopt. Maar goed, gelukt.

Bevindingen:
  • Moest wat langer preinfusen door de fijnere maling
  • Daarna loopt hij goed door en had ik zelfs het gevoel dat ik moeite had om 6 bar te houden, wat ik normaal aanhoud met de Robot (dus had wat te weinig weerstand nu)
  • Crema leek me normaal. Kopje is echter niet doorzichtig, dus kan niet van de zijkant de dikte zien. Maar er is zeker crema.
  • Body was wat mij betreft ook nog prima. Ik heb nog een andere maler die sowieso wat minder body geeft, dus misschien ben ik het gewoon gewend als het wat minder is. Maar ik had nou niet bepaald het idee dat ik een waterige espresso dronk of zo.
  • Smaak was wat bitter, dus ik vermoed dat er wel sprake is van overextractie. Volgende keer ga ik een wat korter shot doen. Ik had nu 1:2 aangehouden, maar ik denk dus dat nu de fijnste deeltjes teveel extractie krijgen. Ik ga het ook nog eens proberen met m'n andere maler, die minder fijne deeltjes produceert.
  • Ik kan eventueel ook nog proberen wat minder fijn te malen en de koffie wat harder aan te drukken (iets wat ik bij de Robot en deze maler normaal gesproken relatief licht doe). Dat zou de overextractie mogelijk verminderen.
Al met al denk ik dat met wat finetuning dit eigenlijk gewoon prima is. Als het daadwerkelijk minder impact heeft op je cholesterol, lijkt me dit een prima oplossing.
Toch ook nog even met de andere maler geprobeerd. Ook meteen fijner gemalen, want doorloop is gewoon beter met een filtertje, en zeker met deze maler heb je minder fijne deeltjes die voor weerstand zorgen. Beetje dezelfde conclusie eigenlijk. Werkt goed, beetje finetuning nodig. Voordeel hier was dat het niet bitter was en er juist meer smaak naar voren kwam :)

Ik denk eigenlijk dat ik gewoon altijd een filtertje ga gebruiken nu. Als het niet voor cholesterol is, dan wel omdat het gewoon het verkrijgen van een goed shot makkelijker lijkt te maken :P

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

RobbieT schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 11:16:
[...]
Heb hier net de gebogen hendel binnengekregen die in de EU niet meer meegeleverd wordt vanwege Comandante. $17 inclusief verzendkosten, oftewel €15.

Gewoon bij Kingrinder op de website een mail gestuurd of ze die hendel los konden leveren.

[Afbeelding]
Dank voor de tip. Dit is een fijne extra toevoeging op een toch al prettige molen.

Op het gebied van koffie gebeurt er bij mij niet zoveel. Ik zet al tijden een altijd smakelijke bak met de Hario V60 op een grote glazen kan. Her en der koop ik bonen en dan meestal een klein zakje om eerst te proberen. Sinds de Hario kan ik veel beter onderscheiden wat wel en niet bevalt. Wellicht in de toekomst weer eens een mokkapotje proberen als de situatie zich voordoet. Maar zoals het nu gaat ben ik meer dan tevreden.
Pagina: 1 ... 257 258 Laatste

Let op:
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1