medekoffieliefhebbers, ik heb hulp nodig! Na 10+ ervaring met espresso ben ik nu voor het eerst verloren: mijn espressos zijn zuur en vies. Ik doe al jaren mee in dit topic en hoop op jullie hulp! Ik mis al een week mijn lekkere bakkie
Context: al enige jaren gebruik ik de Quickmill Carola Evo E61 icm Eureka Mignon Turbo (65mm) en zit al jaren in dit Italiaanse ecosysteem. Ik gebruik de Pullman 876 19-22gr basket en deze combi is altijd erg stabiel geweest - nauwelijks aanpassingen hoeven doen.
De afgelopen 1-1,5jaar gebruik ik naar veel tevredenheid de Indonesia Wethulled boon van Koepoort - ik houd van chocolade-achtige tonen in een ca 1:2,5-3 verhouding. Ik zet op 87graden om zo min mogelijk bitters te krijgen (staat al jaren op deze stand). De zakken van Koepoort die ik nu gebruik waren iets minder vers (paar weken) en iets minder uniform gebrand (op het oog) dan voorheen maar de koffie was ok.
Situatie:Eens in de zoveel weken malen we voor pourover/french press en zetten dan de molen weer terug op de espresso-stand (ik gebruik een dial-mod).
Probleem: na de laatste keer krijg ik de koffie niet meer goed. Het is zuur(vies!). Na ca. 10s zie je dat de uitstromende koffie is doorgespoeld en gelig/waterig wordt en grote bubbels in de flinterdunne crema geeft.
Wat heb ik gedaan: molen 2x op nulpunt gereset (burrs touching), maalgraad verder verlaagd (12->3!) + wegen, meer en minder koffie in de basket, zetdruk verlaagd van 9-10 naar 8-9 en descale gedaan. Uiteraard 1 wijziging per keer. Resultaat: noppes, nada, koffie spoelt nog te snel uit en resultaat is zuur en vies.
Ervan uitgaande dat niets stuk is, verdenk ik de bonen maar dat past niet op wanneer het probleem is ontstaan + deze bonen zijn mijn referentie en andere bonen zijn nieuw voor me en ik vrees nog verder te verdwalen.
Mijn vraag aan jullie: mis ik iets, doe ik iets verkeerd en welk advies kun je me geven?
Bij voorbaat dank, ik verlang terug naar lekkere koffie!
edit: de puck toont geen zichtbare patronen van channeling + ik gebruik filter en puckscreen (makkelijker in onderhoud)
The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.