Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1 Overzicht

Pagina: 1 ... 267 268 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• DoubleYouPee
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:00
@vickypollard bedankt! Mijn vraag is dan.. Gaat een Baratza Encore ESP van 170 euro echt betere espresso zetten dan een Zero 65 AP van 450€? En gaat een Ode Gen 2 van €350 echt veel betere medium filter zetten dan een 064S van 550€? (of zelfs meer zonder uitverkoop).

Ik heb het gevoel dat ik bij 2 molens eigenlijk nog meer moet uitgeven om ook daadwerkelijk veel beter resultaat te krijgen.

[ Voor 20% gewijzigd door DoubleYouPee op 24-08-2026 09:23 ]

• retoohs
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 04-09 19:11
Als je twee losse malers koopt dan heb je voor dat budget wel twee keer iets is wat het net niet is. Dus veel plastic met beperkte levensduur.

Df64 kan je gewoon in Nederland kopen, staat zelfs op amazon.nl. Daar kan je altijd nog andere maalschijven in zetten. Ik heb er zelf geen ervaring mee overigens.

Timemore heeft net een gen 2 uitgebracht van de sculptors. Als je een goede deal ziet is het wellicht nog de vorige versie.

[ Voor 17% gewijzigd door retoohs op 24-08-2026 09:33 ]

• DoubleYouPee
retoohs schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 09:25:
Als je twee losse malers koopt dan heb je voor dat budget wel twee keer iets is wat het net niet is. Dus veel plastic met beperkte levensduur.

Df64 kan je gewoon in Nederland kopen, staat zelfs op amazon.nl. Daar kan je altijd nog andere maalschijven in zetten. Ik heb er zelf geen ervaring mee overigens
Ja dat is ook mijn dilemma, vooral bij de espresso molen. De Ode Gen 2 is volgens mij wel gewoon goed.
De DF64 staat inderdaad op Amazon maar wordt volgens mij vanuit Singapore verzonden.. dus 3 weken wachten en mij teveel risico qua uiteindelijke kosten en evt. garantie etc.

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23:23
DoubleYouPee schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 09:34:
[...]

Ja dat is ook mijn dilemma, vooral bij de espresso molen. De Ode Gen 2 is volgens mij wel gewoon goed.
De DF64 staat inderdaad op Amazon maar wordt volgens mij vanuit Singapore verzonden.. dus 3 weken wachten en mij teveel risico qua uiteindelijke kosten en evt. garantie etc.
De vraag als je één molen hebt is, krijg je iedere keer je espresso goed.
Dan bedoel ik, de instelling, en de effecten van de retentie die iedere molen tot op zekere hoogte heeft waardoor je een beetje verkeerde maling in je espresso krijgt.

Ik had hetzelfde idee en heb met dat idee een Baratza Encore ESP Pro gekocht.

Nu ben ik zover dat ik filterkoffie met de Kingrinder K6 maal en de Baratza alleen nog maar voor espresso gebruik.

Beide met dezelfde molen had vooral voor espresso teveel ongewenste effecten met mislukte shots als resultaat.

Dus misschien ook een optie, een handmolen zoals de Kingrinder K6 voor filter, relatief goedkoop, en dan een DF64 ofzo voor espresso.
(Ik ben niet happy met de retentie van de Baratza, vandaar dat ik die niet aanraad, soms mist er een gram, en soms krijg je die opeens terug, dus je moet na malen wegen wat je hebt anders is je shot alsnog kaput)

[ Voor 5% gewijzigd door RobbieT op 24-08-2026 10:05 ]

• Zawaponga
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 04-09 11:15
DoubleYouPee schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 23:52:
Hoi,
Na 5 jaar is mijn Wilfa Svart koffiemolen aan vervanging toe. Omdat ik voornamelijk filter zet (Moccamaster of Cleverdripper) aas ik al een tijdje op een Fellow Ode gen 2.
Echter overweeg ik nu ook om te gaan expirementeren met espresso/cortado's etc., bijv. met een Sage Bambino Plus.

Omdat de Ode gen 2 niet geschikt is voor espresso moet ik dan óf een andere molen zoeken die allebei kan, of twee molens kopen (wil geen handmolen)...Gezien de ruimte in de keuken gaat mijn voorkeur uit naar één molen, maar weet niet in hoeverre dit een compromis is voor mijn situatie. Huidige shortlist:
  1. Fellow Ode gen 2 + aparte espressomolen, bijv. Baratza Encore ESP ? (~€550)
  2. Timemore Sculptor 064S voor beide (~€550, lastig te krijgen)
  3. Eureka Mignon Zero 65 AP voor beide (~€450)
  4. ??
Qua koffieboon heb ik vaak +-medium roast, ben in ieder geval niet zo van thee-achtige of heel zure light roasts.
Op internet zie ik nog wel meer opties, zoals DF64, Niche Zero of Lagom Casa maar ik vind molens maar lastig verkrijgbaar in Nederland, of je zit met importkosten etc.
Tips/ervaringen zijn welkom :) !
Hoeveel espressi ga je denk je drinken per dag? Ik heb de Ode 2 plus een handmaler. Voor mij perfect sinds ik niet meer dan 2 koffies per dag drink. Voor het werk neem ik een thermoskan (met filterkoffie) mee en dan maal ik 31g met de Ode (met de handmaler gaat het ook, maar dat duurt mij eerlijk gezegd te lang). Als ik thuis een espresso zet maal ik 18g en dat is geen probleem.
Dus als je niet zoveel espressi per dag gaat drinken is een handmaler prima te doen!

• RobbieT
Een 1Zpresso J-Ultra is een goede handmolen voor espresso.
https://1zpresso.coffee/j-ultra/

Alleen is dat niet persé een goedkope molen.
Kingrinder K6 gaat ook, maar ik vind espresso malen met de hand wel serieus werk, dan maal ik liever voor filter met de hand.

• vickypollard
  • Registratie: Juni 2009
RobbieT schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 11:00:
Een 1Zpresso J-Ultra is een goede handmolen voor espresso.
https://1zpresso.coffee/j-ultra/

Alleen is dat niet persé een goedkope molen.
Kingrinder K6 gaat ook, maar ik vind espresso malen met de hand wel serieus werk, dan maal ik liever voor filter met de hand.
Je kunt bij beide eventueel nog de accuboor erop zetten als je het zat bent :D

• RobbieT
vickypollard schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 11:05:
[...]

Je kunt bij beide eventueel nog de accuboor erop zetten als je het zat bent :D
Dat is een optie, bij de Kingrinder dan wel goed opletten dat je niet de verstelring beetpakt.
Als dat gebeurd dan is het meteen einde molen, want dan draait de verstelling tot de burrs elkaar raken.

• DoubleYouPee
Handmatige molen heb ik geen zin in.. Kan zijn dat ik espresso voor 2 personen ga maken en dan ben je toch wel even bezig volgens mij. Plus zo'n J-ultra is duurder dan een encore ESP :? (ook voor filter heb ik liever elektrisch overigens).

En de 064S dan? Hoor daar wel goeie verhalen als allrounder, met dat tiksysteem zou je weinig tot geen retentie hebben.

[ Voor 11% gewijzigd door DoubleYouPee op 24-08-2026 12:09 ]

• RobbieT
DoubleYouPee schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 11:45:
Handmatige molen heb ik geen zin in.. Kan zijn dat ik espresso voor 2 personen ga maken en dan ben je toch wel even bezig volgens mij. Plus zo'n J-ultra is duurder dan een encore ESP :? (ook voor filter heb ik liever elektrisch overigens).

En de 064S dan? Hoor daar wel goeie verhalen als allrounder, met dat tiksysteem zou je weinig tot geen retentie hebben.
Bij de Encore ESP Pro beloofden ze ook weinig retentie.
Dat valt in de praktijk toch tegen.

Dan heb je nog wat hysteresis op de verstelling waardoor je niet exact op dezelfde instelling terugkomt.

Espresso met de hand malen vond ik ook niks, filterkoffie maalt eigenlijk best makkelijk met hand.
Is ook een keuze of je ruimte hebt om 2 molens neer te zetten.

• vickypollard
DoubleYouPee schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 11:45:

Daarvoor zou ik dan toch even zoeken op reddit / homebarista / koffiepraat / etc. voor ervaringen daarmee. Vooral met het wisselen tussen zetmethodes, omdat een beetje retentie bij dezelfde zetmethode niet echt een probleem is.

• glaswerk
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 04-09 12:22
DoubleYouPee schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 09:34:
[...]

Er is ook een Nederlandse importeur, is ook eerder in dit topic langsgeweest. Zit toevallig een paar kilometer bij mij vandaan, ik heb mijn exemplaar er persoonlijk gehaald: frekko.nl

• Zawaponga
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 04-09 11:15
RobbieT schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 12:18:
[...]

Bij de Encore ESP Pro beloofden ze ook weinig retentie.
Dat valt in de praktijk toch tegen.

Dan heb je nog wat hysteresis op de verstelling waardoor je niet exact op dezelfde instelling terugkomt.

Espresso met de hand malen vond ik ook niks, filterkoffie maalt eigenlijk best makkelijk met hand.
Is ook een keuze of je ruimte hebt om 2 molens neer te zetten.
Hoe moeizaam het (hand)malen is ligt aan 2 factoren, enerzijds wat jij aangeeft de maalgraad maar vergeet niet dat de roast level ook veel uitmaakt. Ik heb 2 koffies momenteel en de espresso die medium roast is, is beduidend makkelijker te malen dan de lichter gebrande filterkoffie.

• DoubleYouPee
glaswerk schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 13:54:
[...]

Er is ook een Nederlandse importeur, is ook eerder in dit topic langsgeweest. Zit toevallig een paar kilometer bij mij vandaan, ik heb mijn exemplaar er persoonlijk gehaald: frekko.nl
Bedankt, de DF64 is daar ook uitverkocht. Ze hebben wel een DF54. Misschien is dat ook nog een optie naast een Ode Gen 2. Wel 100€ extra....

• vickypollard
glaswerk schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 13:54:
[...]

De normale DF64 wordt volgens mij niet meer verkocht. Nu is het de DF64 Air. Die heeft Koffiekompaan ook: https://koffiekompaan.nl/winkel/df64-air-zwart/. Alleen doen die niet aan pre-order zo te zien.

(sowieso zijn ze slecht leverbaar volgens mij)

[ Voor 4% gewijzigd door vickypollard op 24-08-2026 14:03 ]

• RobbieT
Kan je met waar de prijzen van die DF64's ondertussen heen gaan niet net zo goed kijken naar een Eureka Mignon Zero 65 All Purpose ofzo?

10 jaar garantie op de motor, onderdelen zijn goed te krijgen.
Denk allemaal dingen die je bij die Chinese molens nog maar moet zien.

https://koffiekompaan.nl/...ero-65-all-purpose-zwart/

[ Voor 24% gewijzigd door RobbieT op 24-08-2026 14:43 ]

• vickypollard
RobbieT schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 14:42:
Kan je met waar de prijzen van die DF64's ondertussen heen gaan niet net zo goed kijken naar een Eureka Mignon Zero 65 All Purpose ofzo?

10 jaar garantie op de motor, onderdelen zijn goed te krijgen.
Denk allemaal dingen die je bij die Chinese molens nog maar moet zien.

https://koffiekompaan.nl/...ero-65-all-purpose-zwart/
Zou persoonlijk niet mijn eerste aanrader zijn als je regelmatig wisselt van zetmethode: vickypollard in "Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1". Eureka heeft geen geweldig single dose platform. Niet onoverkomelijk of zo, maar soms wel irritant.

[ Voor 3% gewijzigd door vickypollard op 24-08-2026 14:53 ]

• RobbieT
vickypollard schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 14:53:
[...]

Zou persoonlijk niet mijn eerste aanrader zijn als je regelmatig wisselt van zetmethode: vickypollard in "Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1". Eureka heeft geen geweldig single dose platform. Niet onoverkomelijk of zo, maar soms wel irritant.
Bevestigd een beetje mijn keuze om filter met de Kingrinder K6 handmolen te doen en espresso met Baratza Encore ESP Pro.
Retentie is altijd gedoe, wat ze ook beloven, daar was ik ook al achter en dat is dus waarom ik het nu zo doe.

Ik weet niet of er merken zijn waarbij dat wel echt goed gaat en het ook nog mogelijk is om weer op precies dezelfde instelling terug te komen.
Als een van beide niet goed gaat dan ga je met espresso al de mist in als je ervoor filter hebt gedaan.

Je wil een molen zonder paddle wheel en met een shute waar ook vrijwel niks in blijft hangen, anders gaat het niet werken omdat je last van retentie krijgt. En dat los je vaak niet op met een paar losse bonen malen. Dan vallen er al heel wat molens af door de constructie.

Het pad naar de uitgang vanaf de burrs moet dus vrijwel recht zijn. Eigenlijk zoals een Fellow Ode Gen 2, maar dan geschikt om espresso te malen.

Misschien de TimeMore Sculpture, weet niet hoe die presteert? Of een DF83V

[ Voor 3% gewijzigd door RobbieT op 24-08-2026 15:07 ]

• vickypollard
RobbieT schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 15:05:
[...]

Bevestigd een beetje mijn keuze om filter met de Kingrinder K6 handmolen te doen en espresso met Baratza Encore ESP Pro.
Retentie is altijd gedoe, wat ze ook beloven, daar was ik ook al achter en dat is dus waarom ik het nu zo doe.

Ik weet niet of er merken zijn waarbij dat wel echt goed gaat en het ook nog mogelijk is om weer op precies dezelfde instelling terug te komen.
Als een van beide niet goed gaat dan ga je met espresso al de mist in als je ervoor filter hebt gedaan.

Je wil een molen zonder paddle wheel en met een shute waar ook vrijwel niks in blijft hangen, anders gaat het niet werken omdat je last van retentie krijgt. En dat los je vaak niet op met een paar losse bonen malen. Dan vallen er al heel wat molens af door de constructie.

Het pad naar de uitgang vanaf de burrs moet dus vrijwel recht zijn. Eigenlijk zoals een Fellow Ode Gen 2, maar dan geschikt om espresso te malen.
Ja, verticaal gemonteerde flat burrs, of conical burrs die recht boven de catch cup zitten, scheelt erg. De malers met de beste retentie doen dit zo. Denk aan de Zerno Z1/Z2, Mazzer Philos, Lagom Casa, etc. Ik vermoed ook dat daarom die Timemore 064S wel een interessante optie kan zijn voor @DoubleYouPee, maar heb er zelf te weinig over gelezen.

Mocht je tóch de Mignon Zero 65 AP overwegen @DoubleYouPee, dan heb ik een ongebruikte staan die slechts een paar maanden gebruikt is. Je zou hem voor een schappelijk bedrag kunnen overnemen om hem een paar weken te proberen en te kijken of je het wat vindt. Ik neem hem met liefde terug van je als het niet bevalt (ik hoef er niet per se vanaf, zeg maar).

[ Voor 12% gewijzigd door vickypollard op 24-08-2026 15:14 ]

• RobbieT
vickypollard schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 15:10:
[...]

Ja, verticaal gemonteerde flat burrs, of conical burrs die recht boven de catch cup zitten, scheelt erg. De malers met de beste retentie doen dit zo. Denk aan de Zerno Z1/Z2, Mazzer Philos, Lagom Casa, etc. Ik vermoed ook dat daarom die Timemore 064S wel een interessante optie kan zijn voor @DoubleYouPee, maar heb er zelf te weinig over gelezen.
https://coffeechronicler.com/timemore-sculptor-review/

Staat er eentje op marktplaats:
https://www.marktplaats.n...nder-064s-sculptor-series

• vickypollard
MOTO verkoopt hem nieuw voor 535 euro zo te zien: https://motocoffee.nl/en/products/timemore-sculptor-electric-coffee-grinder. Maar die is daarin wel uitzonderlijk, dus dan vraag ik me meteen af waarom dat zo is :P
edit:
oh wellicht omdat er blijkbaar een Gen 2 versie is: retoohs in "Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1"

[ Voor 9% gewijzigd door vickypollard op 24-08-2026 15:20 ]

• RobbieT
Weet niet hoe de reviews zijn, maar dan kan een CF64V ook interessant zijn:
https://homebarista.be/shop/products/g-iota-cf64v-zwart

• DoubleYouPee
vickypollard schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 15:17:
[...]

MOTO verkoopt hem nieuw voor 535 euro zo te zien: https://motocoffee.nl/en/products/timemore-sculptor-electric-coffee-grinder. Maar die is daarin wel uitzonderlijk, dus dan vraag ik me meteen af waarom dat zo is :P
edit:
oh wellicht omdat er blijkbaar een Gen 2 versie is: retoohs in "Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1"
Klopt en omdat ie wit is denk ik :+. De zwarte is al een tijd uitverkocht.
Maar moto is wel een gerenommeerde site dus?

Ik las dat de Gen 2 weer andere burrs heeft die misschien juist minder geschikt zijn voor "all purpose". Dus misschien is de Gen 1 wel prima voor mij. Al blijft het veel geld, en een stukje meer dan een Zero 65 AP...

[ Voor 4% gewijzigd door DoubleYouPee op 24-08-2026 16:04 ]

• vickypollard
DoubleYouPee schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 15:59:
[...]

Klopt en omdat ie wit is denk ik :+. De zwarte is al een tijd uitverkocht.
Maar moto is wel een gerenommeerde site dus?

Ik las dat de Gen 2 weer andere burrs heeft die misschien juist minder geschikt zijn voor "all purpose". Dus misschien is de Gen 1 wel prima voor mij.
Ik ken MOTO eigenlijk alleen toevallig omdat er hier een sandwichzaakje zit dat MOTO-koffie schenkt :P Verder geen ervaring mee, eerlijk gezegd.

• ArjenIsM3
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21:10
De Timemore Sculptor 078S die ik had kwam ook bij Moto vandaan. Afgezien van wat kuren die ik had met de website (bugje) een prima ervaring. Contact verliep soepel, ding kwam vlot en prima verpakt aan.

• CarbonCopy
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 04-09 12:09
Van Koffiestation heb ik een zakje Serra Dos Ciganos Mogiana meegenomen voor mijn DeLonghi Rivelia. Mijn Segafredo bonen staan standaard op maalgraad 3.5. Bij deze nieuwe bonen begint de machine te stallen op deze setting. Bakkie smaakt ook redelijk zuur. Bean adapt adviseert dan ook 4.5. Automaat loopt een stuk beter door maar bakkie blijft aan de zure kant. Iemand een idee?

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 07:12
Water temperatuur verhogen als dat nog kan niet op Bean Adapt afgaan je eigen maalgraad zoeken dat de koffie nog net goed doorloopt en anders loop je tegen de beperkingen aan van dit soort machines.

• vickypollard
CarbonCopy schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 12:33:
Van Koffiestation heb ik een zakje Serra Dos Ciganos Mogiana meegenomen voor mijn DeLonghi Rivelia. Mijn Segafredo bonen staan standaard op maalgraad 3.5. Bij deze nieuwe bonen begint de machine te stallen op deze setting. Bakkie smaakt ook redelijk zuur. Bean adapt adviseert dan ook 4.5. Automaat loopt een stuk beter door maar bakkie blijft aan de zure kant. Iemand een idee?
Hoe is de doorlooptijd? Als die ongeveer in de juiste range zit, kun je hem eens langer laten doorlopen als dat op dat apparaat mogelijk is.

• Tazzy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-08 07:18
Heb bij het bestellen van een IMS Competition B70 Convex ook een Rhino Pro Milk Pitcher besteld omdat van mijn zwarte noname kan de coating los begon te komen. Ik had niet verwacht dat het opschuimen met de Rhino zo heel veel beter zou zijn.

IMS ben ik trouwens ook wel positief over maar het effect is hier voor mijn gevoel wat minder van. Wel een stapje vooruit ten opzichte van de filterbak die standaard bij mij Expobar zat.

• DonMetal
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 04-09 14:32
Iemand nog tips voor een klein maar goed melkkannetje? Mijn vriendin maakt regelmatig espresso macchiato's. Een halve liter kan is dan al vlot te groot. Of je moet serieus veel te veel maken (en weggooien).

Joejoe!

• edozat1
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 07:13
DonMetal schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 16:04:
Iemand nog tips voor een klein maar goed melkkannetje? Mijn vriendin maakt regelmatig espresso macchiato's. Een halve liter kan is dan al vlot te groot. Of je moet serieus veel te veel maken (en weggooien).
Dit zoek ik ook. Ik maak vrijwel altijd een cortado (althans dat probeer ik), dus heb weinig melk nodig. Dat betekent melk weggooien of niet zo best melkschuim. Een kleiner kannetje waardoor de melk hoger staat zou al helpen.

• BitBakker
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 04-09 08:19
Ik heb er een bij m’n LM Linea Micra gekregen, ideaal maatje voor 1 maar geen idee hoe groot hij is. Zal vast ergens wel online te vinden zijn.
edit:
350 ml.

[ Voor 7% gewijzigd door BitBakker op 25-08-2026 17:26 ]

• CarbonCopy
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 04-09 12:09
vickypollard schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 12:38:
[...]

Hoe is de doorlooptijd? Als die ongeveer in de juiste range zit, kun je hem eens langer laten doorlopen als dat op dat apparaat mogelijk is.
Ja, de doorloop regel je door het formaat van de kop aan te passen op het scherm (M, L, XL). Vanmiddag wat zitten te proberen met de maalgraad en de hoeveelheid bonen. Temperatuur wat heter. Zuurheid wordt wel minder, maar zo vergevingsgezind als iemand anders hier deze boon vindt, vind ik dat een stuk minder.

• CubicQ
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22:23
Ik heb twee kannetje, een van 350ml (die gebruik ik als ik twee capuchinos maakt) en een van 200ml (die gebruik ik als ik 1 cappuccino maak). Toen ik net mn apparaat gekocht had en op zoek was naar een kannetje vond ik het opvallend dat er bijna geen informatie over 'hoe groot moet je kannetje zijn' te vinden was, ik heb er toen zelfs om die reden nog blog post over geschreven...)

• Dennis1812
  • Laatst online: 01:56

Dennis1812

Amateur prutser

DonMetal schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 16:04:
Misschien zoon RVS ding waarmee ze shotjes toevoegen aan cocktails. Die hebben ooit ook een schenktuitje en zijn ongeveer het formaat wat je zoekt denk ik?

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• Tazzy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-08 07:18

• shdx
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:06
Benieuwd of hier iemand ervaring heeft met de Origami Sensory Cup, of de TwoWay-cup? Ik las hier al een review van The Coffee Chronicler: https://coffeechronicler.com/best-coffee-cups/, maar ook wel benieuwd naar wat Tweakers-ervaringen. Ze lijken ook wel moeilijk verkrijgbaar in NL, dus dat is wel een dingetje.

• RobbieT

• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 06:38
@shdx Ik heb er eerder dit jaar 2 voor m'n verjaardag gehad. Gebruik ze regelmatig, voorals als ik weer eens een nieuwe boon heb. Er is echt een duidelijk smaakverschil tussen de flared kant en de straight kant, dat blijft een leuke ervaring.
Ik had ze zelf nooit gekocht though. Vind het meer gimmicky.

• Anomi
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 00:37
Misschien kan iemand me helpen.

Ik heb net een nieuwe Eureka Mignon filtro in gebruik genomen (komend van een geërfde Braun-maler waar nog ‘Made in West-Germany op staat). Om te beginnen de knop op 4.5 gezet, maar daarmee lijkt de maling veel te fijn: 180ml water in de V60 had vier minuten nodig om door te lopen. De knop heeft settings (0-5) en een draairichting (fijn-grof), maar als ik aan de knop draai kan ik minstens vier volledige omwentelingen doen tussen los en helemaal vast. Bij helemaal vast (zonder forceren) staat de knop op stand 2. Het is me dus niet duidelijk waar de juiste positie is voor de aangegeven maalgraden. Vast draaien en dan terug? Maar dan moet je voor stand 0-2 verder open draaien dan voor 3-5, dat lijkt onlogisch. Ik heb de hopper eraf geschroefd om erin te kunnen kijken, maar kan het op die manier aan de positie van de burrs ook niet echt zien. Iemand een idee?

• RobbieT
Voor wie nog een lage driptray voor een Gaggia Classic zoekt, hier op Ebay staat een originele lage driptray voor een Gaggia Classic UP:

https://www.ebay.nl/itm/407005288965

En de bijbehorende telescopische waterdrain tube:
https://www.ebay.nl/itm/117337629747

Mijn driptray is al binnen, echt een stuk beter, roostertje is gewoon degene die je al hebt.
Niet de goedkoopste oplossing, maar veel van die Amazon dingen of zelf 3D geprinte driptray’s zijn mensen niet tevreden mee.

Zag pas later dat je ook die draintube erbij nodig hebt, dus die is nog onderweg, zal de foto updaten als die er is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VK9-AyChWh6ZP_knv4GPtpF8Gx4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1UQdrn0YEadKf8O8HXBhER0C.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 37% gewijzigd door RobbieT op 26-08-2026 17:33 ]

• HubD1
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 05:54
@Anomi Mignon knopaanduiding zegt verder niks. Is meer voor je eigen richting. 0 of 5 kan dus dicht zijn. Gewoon ruwweg afstellen en dan met fijne klikjes fijntunen.

• J-sto
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 01-09 17:43
Ik heb vanmiddag mijn Timemore Black Mirror Mini Weegschaal binnengekregen.
Perfecte afmetingen voor onder mijn Silvia, dank voor de tip!
Bouwkwaliteit is al zoveel beter dan mijn Aliexpress weegschaaltje van een tientje :+
Nog even de functies uitdokteren, maar dat komt wel goed, ik ben er blij mee :)

• Ben.Hahlen
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 04-09 13:36
Mijn huidige machine (Delonghi La Specialista Maestro) begint wat ouder te worden en minder te malen.

Omdat mijn vrouw voornamelijk nog decafé drinkt, ben ik eigenlijk op zoek naar een losse espressomachine en twee losse malers, zodat er één voor de normale koffie is en één voor de decafé.

Totale budget zou zo rond de €1.000,- liggen, maar weet niet of dat überhaupt realistisch is. Zie hier hele mooie dingen voorbij komen, maar sommige malers alleen snoepen het hele budget al op.

Belangrijke eisen:
  • Gemak - mijn moeder en schoonouders moeten er ook mee om kunnen gaan. Ze vinden de koffie die ik nu uit mijn machine haal te sterk, dus als er 2 standen voor het malen op kunnen, is dat ideaal.
  • Niet te groot - Ik snap dat 3 apparaten meer ruimte in nemen dan 1, maar het hoeft niet mijn hele keuken over te nemen.
Tips en tricks van harte welkom!

Blog

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:13
Ben.Hahlen schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 10:09:
Mijn huidige machine (Delonghi La Specialista Maestro) begint wat ouder te worden en minder te malen.

Omdat mijn vrouw voornamelijk nog decafé drinkt, ben ik eigenlijk op zoek naar een losse espressomachine en twee losse malers, zodat er één voor de normale koffie is en één voor de decafé.

Totale budget zou zo rond de €1.000,- liggen, maar weet niet of dat überhaupt realistisch is. Zie hier hele mooie dingen voorbij komen, maar sommige malers alleen snoepen het hele budget al op.

Belangrijke eisen:
  • Gemak - mijn moeder en schoonouders moeten er ook mee om kunnen gaan. Ze vinden de koffie die ik nu uit mijn machine haal te sterk, dus als er 2 standen voor het malen op kunnen, is dat ideaal.
  • Niet te groot - Ik snap dat 3 apparaten meer ruimte in nemen dan 1, maar het hoeft niet mijn hele keuken over te nemen.
Tips en tricks van harte welkom!
Hoe perfect wil je het? Je kunt een single dose maler van MP halen (DF64 oid) en dit combineren met een QuickMill 3000 oid, die ook vrij goedkoop wel te vinden zijn. Dan geef de de maalstanden voor jezelf en de anderen aan op de ring en is het een eitje.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC+

• vickypollard
Je kunt de espressomachine toch nog wel gewoon gebruiken zonder de ingebouwde maler? Dus enkel de malers vervangen.

[ Voor 15% gewijzigd door vickypollard op 27-08-2026 10:40 ]

• RobbieT
Voor de Gaggimate gebruikers onder ons, Tinytronics verkoopt het originele display:
https://www.tinytronics.n...lay-en-touchscreen-cst820

Er is alleen ook een veel mooier display, deze:
https://lilygo.cc/product...64?variant=44848332931253

Met deze 3D geprinte behuizing:
https://www.printables.co...aggimate-lilygo-s3-amoled
https://makerworld.com/en...75-inch#profileId-3253260

Ik heb Tinytronics gevraagd of ze die ook kunnen leveren, en ze zijn ernaar aan het kijken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q3J9ObUS-PB5XsOmuP5Z5JU2JhM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tLYBOLhzjvUMoNgJQcOVDeGM.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door RobbieT op 27-08-2026 13:37 ]

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:11

DjVe

Hatsaflats!

Ik was vanochtend in Nijmegen Centrum voor een rondje winkels en dacht: laat ik eens een bakkie doen bij Blommers aan de lange Hezelstaat.

Ik vroeg om een "lekker bakje filter, verras me maar" en man... dat heb ik geweten. De beste man koos deze bonen uit: Colombia - Las Flores, Java | Duo Cherry, Competition (ik zie nu dat deze bonen €15 per 50 gram kosten - Holymoly) met een Aeropres gezet. Echt by far het lekkerste kopje koffie wat ik ooit heb mogen drinken. De geur was al alsof je met gesuikerd fruit te maken had. En de smaak zo rijk, maar helemaal in balans. Totaal niet funky en ook niet thee-ig. Ik was helemaal flabbergasted. Nog even een leuk praatje gemaakt met de barista over koffie. Helemaal weer in mijn nopjes vertrokken.

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:30
Wat koste je kopje koffie? Ik was toevallig gisteren bij Blommers en koos een dubbele Ethiopië espresso. Wat lichter gebrand dan wat ik bij Giraffe koop en daarom ook wat zuurder.

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:11

DjVe

Hatsaflats!

coinman63 schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 15:10:
Wat koste je kopje koffie? Ik was toevallig gisteren bij Blommers en koos een dubbele Ethiopië espresso. Wat lichter gebrand dan wat ik bij Giraffe koop en daarom ook wat zuurder.
Ik heb gewoon het normale tarief betaald (ik meen €6). Dus dat was een prima deal ;)

Mijn eerste bakkie was een decaf espresso (omni gebrande boon). Daar zat ook een goed zuurtje in, die bestel ik de volgende keer niet meer ;)

[ Voor 16% gewijzigd door DjVe op 28-08-2026 15:30 ]

• DonMetal
DonMetal schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 13:00:
[...]

Stap verder: kennelijk hoort mijn machine niet tot de matige batch. Is vastgesteld op basis van serienummer. Krijg nu wel met 50% korting nieuwe maalschijven uit coulance. Erg netjes van koffiewarenhuis.nl
En nog een stap verder: gisteren de nieuwe schijven binnengekregen en geinstalleerd. Gemakkelijk van 26sec naar 12sec gegaan voor 20 gram met dezelfde doorlooptijd. Zelfde bonen.

Ik ben in ieder geval een flink stuk opgeschoten zo.

Joejoe!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

418O2

u mad?

DonMetal schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 20:04:
[...]

En nog een stap verder: gisteren de nieuwe schijven binnengekregen en geinstalleerd. Gemakkelijk van 26sec naar 12sec gegaan voor 20 gram met dezelfde doorlooptijd. Zelfde bonen.

Mijn eureka met de standaard schijven was ook niet goed. En dat was al wel een paar jaar geleden (2019)

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:09
DonMetal schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 20:04:
[...]

Mooi dat het is opgelost! En allemaal prima dat je oude schijven niet tot de batch schijven hoort waarvan de fabrikant erkent dat ze niet goed zijn, maar deze timing bewijst dat die oude schijven ook niet goed waren.

• DonMetal
Blij met de tip hier in het topic dat 26sec echt niet normaal is. Weet je hoe ontzettend veel tijd ik naast die maler heb staan wachten door de jaren heen :P Is voor 1 of 2 espresso's niet zo erg, maar tijdens een verjaardag ff 6-8 koffie maken....

Joejoe!

• Ben.Hahlen
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 04-09 13:36
Aziraphale schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 10:36:
[...]

Hoe perfect wil je het? Je kunt een single dose maler van MP halen (DF64 oid) en dit combineren met een QuickMill 3000 oid, die ook vrij goedkoop wel te vinden zijn. Dan geef de de maalstanden voor jezelf en de anderen aan op de ring en is het een eitje.
De DF64 ziet er wel heel handig uit. Nooit bij stil gestaan dat er ook single-dose malers zijn.

Dan nog een (naar mijn idee) ongelofelijke n00b vraag: Zo'n Quickmill 3000, daar maak je "alleen" maar espresso mee? Een "normale" koffie haal je daar niet uit?

Het lijkt mij dat er meer kan dan alleen espresso, maar ik ziet het gewoon niet.

Ik vind deze ook wel mooi: https://df64coffee.com/products/gemilai-crm3007l , maar daar eigenlijk dezelfde vraag.

Een verdere situatieschets: met de Delonghi maak ik nu voor mezelf Americano's (1:1 verhouding water/espresso). Mijn schoonouders hebben liever normale koffie, want die vinden dit te sterk.
vickypollard schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 10:39:
Je kunt de espressomachine toch nog wel gewoon gebruiken zonder de ingebouwde maler? Dus enkel de malers vervangen.
Ja, dat is ook nog een optie. Overigens las ik in het boekje ook dat de malers na x tijd vervangen moeten worden.

Het is iig een leuke zoektocht, maar er is zo heel veel keuze :)

Blog

• RobbieT
Ben.Hahlen schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 14:03:
[...]

De DF64 ziet er wel heel handig uit. Nooit bij stil gestaan dat er ook single-dose malers zijn.

Dan nog een (naar mijn idee) ongelofelijke n00b vraag: Zo'n Quickmill 3000, daar maak je "alleen" maar espresso mee? Een "normale" koffie haal je daar niet uit?

Het lijkt mij dat er meer kan dan alleen espresso, maar ik ziet het gewoon niet.

Ik vind deze ook wel mooi: https://df64coffee.com/products/gemilai-crm3007l , maar daar eigenlijk dezelfde vraag.

Een verdere situatieschets: met de Delonghi maak ik nu voor mezelf Americano's (1:1 verhouding water/espresso). Mijn schoonouders hebben liever normale koffie, want die vinden dit te sterk.

[...]

Ja, dat is ook nog een optie. Overigens las ik in het boekje ook dat de malers na x tijd vervangen moeten worden.

Kijk dan ook naar de DF54, maalt wat langzamer, maar is een stuk goedkoper dan een DF64.
En, ook niet onbelangrijk, is leverbaar, via Amazon voor €255
https://www.amazon.nl/-/e...ee-Grinder/dp/B0D1NMR67G/

Ik heb nu een Baratza Encore ESP Pro staan, die prijzen ze ook aan voor single dosing. Maar mijn ervaring is dat single dosen daarmee alleen werkt voor filterkoffie.
Met espresso is de retentie verschrikkelijk, sta je na het malen op dat ding te slaan om het laatste beetje eruit te krijgen.

Doe je dat niet dan mis je 0,6 gram, wat gewoon teveel is.

• retoohs
Ben.Hahlen schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 14:03:
[...]

[...]

Normale koffie maak je door een espresso te zetten en er warm water bij te doen, oftewel een americano. Ja kan ook een lungo zetten, dat is een espresso met een veel langere doorlooptijd waardoor je ook meer water krijgt. Dat heeft alleen weer zijn eigen recept en maalgraad nodig dus dat maakt het wat lastiger.

Met 'malers' vervangen bedoel je de maalschijven van een bonenmaler? Meestal kunnen die echt iets van 10+ jaar mee gaan voordat ze versleten zijn, bij thuis consumptie.

Ik had laatst de maalschijven vervangen van een 9 jaar oude mazzer. Ik wist niet hoe de maler gebruikt was in het verleden, de schijven voelde zeker niet scherp (maar ook niet bot). Toevalig kwam ik nieuwe schijven tegen op marktplaats. De nieuwe schijven malen iets sneller maar qua smaak of consistentie merk ik niks eigenlijk.

• DonMetal
retoohs schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 14:43:
[...]

Normale koffie maak je door een espresso te zetten en er warm water bij te doen, oftewel een americano. Ja kan ook een lungo zetten, dat is een espresso met een veel langere doorlooptijd waardoor je ook meer water krijgt. Dat heeft alleen weer zijn eigen recept en maalgraad nodig dus dat maakt het wat lastiger.
Of omgekeerd natuurlijk: de Long Black. Eerst heet water in 't kopje en de espresso daarop zetten. Blijft je crema-laag mooier ;)

Joejoe!

• Den Segg
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 04-09 10:03
Ik ben op zoek naar een volautomatische koffiemachine. Geen poespas en 20 soorten koffie om te zetten, maar puur eentje die een goede lungo of espresso zet. Jura is kostbaar in onderhoud lees ik vaak. Maar welke kwalitatief goede alternatieven zijn er?

• RobbieT
Los van dat je weer een extra maalgraad moet uitzoeken voor een Lungo, wil je ook voor de smaak dat denk ik niet.

Een Lungo zal meestal bitterder zijn dan een Long Black of Americano omdat je de extractie verlengd.
En een Americano / Long Black kan je zo sterk of slap maken als gewenst.

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 07:12
Den Segg schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 15:24:
Ik ben op zoek naar een volautomatische koffiemachine. Geen poespas en 20 soorten koffie om te zetten, maar puur eentje die een goede lungo of espresso zet. Jura is kostbaar in onderhoud lees ik vaak. Maar welke kwalitatief goede alternatieven zijn er?
Ik heb de De'Longhi Rivelia , simpel, doet wat ie moet doen, simpel in onderhoud,heeft wel een melk functie maar die gebruik ik zelf niet, 2 bonencontainers kan ook makkelijk zijn. Anders toch een Jura E4.

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Den Segg schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 15:24:
Jura heeft all in tarieven van 200-300 euro waarbij van alles wordt vervangen, gereinigd en afgesteld. Dan kun je weer jaren vooruit. En op MP staan ze ook vaak

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

418O2

u mad?

Hier word ik wel blij van

[ Voor 10% gewijzigd door 418O2 op 01-09-2026 18:29 ]

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20:36
Mahlkonig heeft zijn eerste espressomachine aangekondigd:
Ze hebben eerder de Duitse maker van espressoapparatuur Xenia overgenomen en dit is het eerste resultaat. De opvallendste features zijn de temperatuurgecontroleerde grouphead, recepten geüpload via app en natuurlijk brew/grind by sync.

• Aziraphale
Ik zocht een opknapprojectje, dus nu staat er naast mijn gepimpte Quickmill 3000 een Vibiemme Domobar single boiler. Prachtige machine, die na openmaken er van binnen wel heel er goed uitziet voor zijn leeftijd... Dat wordt dus eerst alleen de zetgroep reviseren en eens goed ontkalken en daarna zullen er wel weer dingen als een PID gaan komen. :) Wel wil ik nu direct de boiler isoleren. Heeft iemand hier ervaring mee en tips voor geschikt isolatiemateriaal? Armaflex HT heb ik naar gekeken, maar een rol van 10m is een beetje veel...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I1zghq_Ab-SIoPWylnmY6favGKw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wWaCJMwMdvuhhAElCm2vYmqK.jpg?f=fotoalbum_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p2_I2em32n-JaBm0T3GetA6sDV0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ytZpASYjQw1SpzKassf6N0Ou.jpg?f=fotoalbum_large

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC+

• RobbieT
Aziraphale schreef op woensdag 2 september 2026 @ 17:33:
Wel wil ik nu direct de boiler isoleren. Heeft iemand hier ervaring mee en tips voor geschikt isolatiemateriaal? Armaflex HT heb ik naar gekeken, maar een rol van 10m is een beetje veel...
DR Trading verkoopt dit materiaal voor het isoleren van een boiler:
https://www.drtradingshop...t-30-x-60-cm/#description

Heb ik voor een Rancilio Silvia gebruikt en werkt goed.

Denk dat je dan misschien ook de zetgroep wil reviseren:
https://www.drtradingshop...oep-compleet/#description

[ Voor 15% gewijzigd door RobbieT op 02-09-2026 18:28 ]

• Aziraphale
@RobbieT Die revisieset heb ik vandaag binnengekregen, maar die mat heb ik tijdens het bestellen gemist... :-( Dat wordt dus nog een bestelling...

• RobbieT
Aziraphale schreef op woensdag 2 september 2026 @ 19:51:
@RobbieT Die revisieset heb ik vandaag binnengekregen, maar die mat heb ik tijdens het bestellen gemist... :-( Dat wordt dus nog een bestelling...
Mijn Rancilio Silvia revisie kostte 3 bestellingen. De 3e was de OPV en de stoomkraan die beide toch een revisie nodig hadden. Je bent dus niet de enige.

Misschien ook nog nieuwe siliconen slang voor de water toe- en afvoer?

[ Voor 8% gewijzigd door RobbieT op 02-09-2026 20:03 ]

• vickypollard
En misschien meteen het pompje vervangen nu je er toch in zit, aangezien je aangeeft dat het al een machine op leeftijd is :P Is drie tientjes bij D.R.

[ Voor 43% gewijzigd door vickypollard op 02-09-2026 21:05 ]

• Aziraphale
Pfff.... Quickmill all over again. Dat was ook een aantal bestellingen, nog los van de PID. Morgen maar even een lijstje en regelen. Nog andere tips? En moet de boiler er echt uit voor isolatie? Het ziet er binnenin namelijk nog zo netjes uit... Pompje is trouwens van 2001, maar doet het nog goed. Beter dan die van de Quick, die heb ik al veel sneller vervangen.

[ Voor 19% gewijzigd door Aziraphale op 02-09-2026 22:32 ]

• Teus.espresso
  • Laatst online: 02:53
Ik zou de boiler laten zitten. Leidingen en koppelingen zijn toch gevoelig en vaak moet je toch al in de isolatie mat knippen om hem op maat te maken. Overigens zit er een klein spoortje kalk aan de rvs flex slang aan de kant van de boiler. Daar mag dus ook een nieuwe in.

• Aziraphale
Teus.espresso schreef op woensdag 2 september 2026 @ 23:36:
Ik zou de boiler laten zitten. Leidingen en koppelingen zijn toch gevoelig en vaak moet je toch al in de isolatie mat knippen om hem op maat te maken. Overigens zit er een klein spoortje kalk aan de rvs flex slang aan de kant van de boiler. Daar mag dus ook een nieuwe in.
Thanks! Dan wordt het boodschappenlijstje dus: Boilerisolatie, rvs flex slang, siliconenslang + filter en voor alle zekerheid een Ulka. :)

Wel bijzonder: De Ulka in deze machine is van 2001 en loopt nog goed, terwijl ik in de Quickmill al een Ulka heb vervangen die nog geen 5 jaar oud was.

• Teus.espresso
In een Ulka pomp (en in andere vibratie pompen ook) zitten kleine veertjes en een kunststof balletje van iets van 2 mm doorsnede. Een van de veertjes is zo licht dat hij onder zijn eigen gewicht al in veert. Als of dat veertje of dat balletje beschadigt raakt, werkt de pomp minder. De combinatie van precisie techniek en toeval levert wisselden resultaten. Vandaar dat er vibratie pompen zijn die na een paar jaar al stuk zijn en andere gaan 20 jaar mee.

• RobbieT
Misschien ook nog krimpkous op het lijstje zetten? Mijn ervaring is dat die plastic omhulsels van de stekkers vaak aardig krokant zijn na zoveel jaar.

En dus verkruimelen als je er al naar wijst.

https://www.drtradingshop...es-9-0x100mm/#description

• RobbieT
Even een vraag over koffiemolens, er wordt vaak gezegd dat een koffiemolen met conische maalschijven vergevingsgezinder is dan eentje met vlakke maalschijven.

Ik ben nu net van een Baratza Encore ESP Pro naar een DF54 overgegaan.
En mijn ervaring is eigenlijk precies andersom.

Met de Baratza was het nagenoeg onmogelijk om 2 shots na elkaar dezelfde doorlooptijd te krijgen.
Dat gaat met de DF54 eigenlijk vrij simpel.

Het verschil in smaak (zurig / bitter) tussen zeg 15 of 16 op de DF54 vind ik ook duidelijker.

Ik denk zelf dat het te maken heeft met de retentie die je bij de Baratza krijgt zodra je voor espresso gaat malen en dat het vergevingsgezinder dus alleen opgaat voor conische molens die minder last van retentie hebben zoals misschien een Niche Zero.

Heb ik dat goed? Of is er een andere reden?

[ Voor 9% gewijzigd door RobbieT op 03-09-2026 10:38 ]

• Aziraphale
@Teus.espresso Dank voor de info! Dan zet ik er voor alle zekerheid maar een nieuwe in, kan hij voorlopig weer een tijdje mee.

@RobbieT Die heb ik uiteraard liggen. :-)

• vickypollard
RobbieT schreef op donderdag 3 september 2026 @ 10:34:
Even een vraag over koffiemolens, er wordt vaak gezegd dat een koffiemolen met conische maalschijven vergevingsgezinder is dan eentje met vlakke maalschijven.

Ik ben nu net van een Baratza Encore ESP Pro naar een DF54 overgegaan.
En mijn ervaring is eigenlijk precies andersom.

Met de Baratza was het nagenoeg onmogelijk om 2 shots na elkaar dezelfde doorlooptijd te krijgen.
Dat gaat met de DF54 eigenlijk vrij simpel.

Het verschil in smaak (zurig / bitter) tussen zeg 15 of 16 op de DF54 vind ik ook duidelijker.

Ik denk zelf dat het te maken heeft met de retentie die je bij de Baratza krijgt zodra je voor espresso gaat malen en dat het vergevingsgezinder dus alleen opgaat voor conische molens die minder last van retentie hebben zoals misschien een Niche Zero.

Heb ik dat goed? Of is er een andere reden?
Ik denk dat hier inderdaad de retentie een rol speelt. Als in de Baratza een paar gram verstopt zit, zal je eerste shot van de dag vermoedelijk wat sneller doorlopen.

• Annun
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 22:17
Ik heb nu een paar dagen mijn Xbloom studio binnen en ben er heel tevreden mee. Nog niet echt veel geexperimenteerd, maar de standaard recepten zijn al zeker lekker. En ook heel belangrijk: mijn vrouw kan zelf koffie zetten nu.

• RobbieT
vickypollard schreef op donderdag 3 september 2026 @ 10:57:
[...]

Ik denk dat hier inderdaad de retentie een rol speelt. Als in de Baratza een paar gram verstopt zit, zal je eerste shot van de dag vermoedelijk wat sneller doorlopen.
Bij die Baratza loopt het hele paddle wheel vol zodra je voor espresso maalt, dat is dus een groot deel van de retentie.
Je blijft met verstellen dus achter de feiten aan hollen.

Soms stop je 18g in de molen en krijg je 17,4g terug, dan start je de molen weer, geeft het ding een paar flinke tikken en heb je 18g, maar welke 18g?

Bij de DF54 krijg je zonder gedoe gewoon eruit wat je erin hebt gestopt.

Ik snap eerlijk gezegd niet waarom een Baratza zo vaak als beginnersmolen wordt aangeraden.
Het is de reden dat ik er eentje heb gekocht.

Maar een molen afstellen die veel retentie heeft bij espressomaling blijkt moeilijker dan een molen afstellen met weinig retentie.

[ Voor 16% gewijzigd door RobbieT op 03-09-2026 11:23 ]

• vickypollard
Iemand deze wel eens geprobeerd? https://hoofdkwartier-koffiebranderij.nl/product/decafe-vers-gebrande-singe-origin-cafeine-vrije-koffiebonen/

Ik wil wat decaf in huis hebben voor de schoonouders, maar begreep dat decaf sowieso wat lastiger is om echt een lekkere van te vinden. Qua smaakprofiel komt bovenstaande wel overeen met wat ze lekker zouden vinden (geen light roast zure fruitbommen zeg maar). Voor filter, overigens.

Tips ook welkom

[ Voor 4% gewijzigd door vickypollard op 03-09-2026 13:45 ]

• Puntje-NL
  • Registratie: Februari 2014
vickypollard schreef op donderdag 3 september 2026 @ 13:44:
Iemand deze wel eens geprobeerd? https://hoofdkwartier-koffiebranderij.nl/product/decafe-vers-gebrande-singe-origin-cafeine-vrije-koffiebonen/

Ik wil wat decaf in huis hebben voor de schoonouders, maar begreep dat decaf sowieso wat lastiger is om echt een lekkere van te vinden. Qua smaakprofiel komt bovenstaande wel overeen met wat ze lekker zouden vinden (geen light roast zure fruitbommen zeg maar). Voor filter, overigens.

Tips ook welkom
De enige lekkere decaf die ik op heb was van Schot, een Ethiopië volgensmij. Aangezien dat niet echt het smaakprofiel is, wellicht Giraffe: https://giraffecoffee.com/collections/decaf/products/decaf-condor . Ik heb hem een keer gehad, maar toen wilde ik hem als espresso zetten, dat is dus praktisch onmogelijk om lekker te krijgen ben ik achter haha. De bonen hadden wel een lekkere geur.

Gaat iemand zich nog wagen aan het Fermentation Project van James Hoffmann? :9

• Dennis1812
  • Laatst online: 01:56

Dennis1812

Amateur prutser

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wHK_IqshvTP04msjFkHTLW3J_5g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZTYN1Ysb7edpIkGOd8I7kciR.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is mijn favoriete decaf.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• retoohs
Puntje-NL schreef op donderdag 3 september 2026 @ 14:45:
[...]

De enige lekkere decaf die ik op heb was van Schot, een Ethiopië volgensmij. Aangezien dat niet echt het smaakprofiel is, wellicht Giraffe: https://giraffecoffee.com/collections/decaf/products/decaf-condor . Ik heb hem een keer gehad, maar toen wilde ik hem als espresso zetten, dat is dus praktisch onmogelijk om lekker te krijgen ben ik achter haha. De bonen hadden wel een lekkere geur.

Gaat iemand zich nog wagen aan het Fermentation Project van James Hoffmann? :9
Ik heb de Hoffman boontjes besteld

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Helaas heeft mijn delonghi ecam 2210b het vandaag na 10 jaar begeven ;( Nu moet ik dus snel een nieuwe hebben ;) De Delonghi beviel goed en heeft ons nooit in de steek gelaten, dus neig ernaar om weer voor dit merk te gaan. Een automatische melkopschuimer en display vind ik dan als vernieuwing ook wel leuk, verder heb ik niet veel extra wensen. Het budget is rond de 400-500 euro. Ik kom dan op de Delonghi magnifica evo next. https://www.coolblue.nl/p...o-next-ecam310-60-gb.html

Is dit een goede keus, of zijn er alternatieven die ik moet overwegen?

~[edit] na nog wat reviews neig ik naar de magnifica plus

[edit2] besteld :D

[ Voor 5% gewijzigd door Palomar op 03-09-2026 23:54 ]

• Hercul3s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-09 09:58
Aziraphale schreef op donderdag 3 september 2026 @ 09:24:
[...]

Thanks! Dan wordt het boodschappenlijstje dus: Boilerisolatie, rvs flex slang, siliconenslang + filter en voor alle zekerheid een Ulka. :)

Wel bijzonder: De Ulka in deze machine is van 2001 en loopt nog goed, terwijl ik in de Quickmill al een Ulka heb vervangen die nog geen 5 jaar oud was.
Altijd goed om Ulka's te vervangen zo heb ik ervaren. Ik heb wel een gehad die goed leek te werken tot hij echt druk moest leveren voor een shot en toen een heel fluctuerende pomp druk had. Sindsdien vervang ik ze altijd bij een 2e hands machine. Kun je ook meteen kijken naar een EX4, die is iets stiller en iets tragere druk opbouw. Niet noodzakelijk, wel grappig.

• Aziraphale
Hercul3s schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 09:57:
[...]

Altijd goed om Ulka's te vervangen zo heb ik ervaren. Ik heb wel een gehad die goed leek te werken tot hij echt druk moest leveren voor een shot en toen een heel fluctuerende pomp druk had. Sindsdien vervang ik ze altijd bij een 2e hands machine. Kun je ook meteen kijken naar een EX4, die is iets stiller en iets tragere druk opbouw. Niet noodzakelijk, wel grappig.
Die van mij geeft bij een blindfiltertest een hele mooie stabiele druk en daardoor twijfel ik nog wat. Ik kwam ook nog tegen dat hij te reviseren is, wat ik ook wel weer grappig vind. Op MP verkoopt iemand setjes daarvoor. Die EX4 ga ik ook even naar kijken!

@Teus.espresso Wat zou jij doen? De pomp is 25 jaar oud, maar doet het nog wel goed.

[ Voor 5% gewijzigd door Aziraphale op 04-09-2026 10:48 ]

• Puntje-NL
  • Registratie: Februari 2014
retoohs schreef op donderdag 3 september 2026 @ 17:59:
[...]

Ik heb de Hoffman boontjes besteld
Ah leuk, waar heb je ze besteld?

• Findail
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Ihkv duurzaamheid, drinkt hier iemand nog koffie van Ray & Jules? ik ben het gaan drinken na het hier in deze thread gezien te hebben. Nu staat er wel een leuk artikel in De Morgen (Be) over deze branderij, ipv gas wordt elektrisch gebrand.

Vraag me af of er in NL ook koffie is die duurzamer gebrand wordt.

Ik ben in ieder geval nog steeds tevreden :)

• vickypollard
Findail schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 12:26:
Ihkv duurzaamheid, drinkt hier iemand nog koffie van Ray & Jules? ik ben het gaan drinken na het hier in deze thread gezien te hebben. Nu staat er wel een leuk artikel in De Morgen (Be) over deze branderij, ipv gas wordt elektrisch gebrand.

Ik zie toevallig net dat de branderij die Fancy Beans nu aan het inrichten is, ook volledig elektrisch zou zijn

• Meloenen
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 04-09 16:56
Findail schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 12:26:

Er is een roaster die bezig is met branden op waterstof. Alleen is dat helaas geen specialty coffee.

• retoohs
Puntje-NL schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 10:39:
[...]

Ah leuk, waar heb je ze besteld?
Bij Friedhats

• Teus.espresso
25 jaar oude Ulka is wel aan het einde van levensduur. En mechanisch en elektrisch. Tijd voor een nieuwe.

Het is subtiel maar jouw magneetspoel is nog gemaakt in een tijd dat er 220V uit het stopcontact kwam. Tegenwoordig komt er 230V uit. Aantal windingen in de spoel is daar op aangepast.

[ Voor 65% gewijzigd door Teus.espresso op 04-09-2026 14:10 ]

• Aziraphale
Teus.espresso schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 14:01:
25 jaar oude Ulka is wel aan het einde van levensduur. En mechanisch en elektrisch. Tijd voor een nieuwe.

Het is subtiel maar jouw magneetspoel is nog gemaakt in een tijd dat er 220V uit het stopcontact kwam. Tegenwoordig komt er 230V uit. Aantal windingen in de spoel is daar op aangepast.
Dan komt er een andere. Zou jij dan gewoon een EX5 adviseren of de EX4 die @Hercul3s noemde?

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Aziraphale schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 16:12:
[...]

Dan komt er een andere. Zou jij dan gewoon een EX5 adviseren of de EX4 die @Hercul3s noemde?
Al gekeken wat drtrading erover zegt?

https://www.drtradingshop.nl/a-80694632/onderdelen-quick-mill-820-pomp/pomp-ulka-ex5/#description

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

• Aziraphale
Uiteraard, maar die geven bij de EX4 aan dat die een wat lagere flow heeft en daarom als upgrade toegepast kan worden. Zelf neig ik er naar om maar gewoon de EX5 te pakken, maar Hercul3s deed me twijfelen.

• RobbieT
Aziraphale schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 16:12:
[...]

Een andere populaire vervanger is een Olab Silent Green:
https://vanpommeren.nl/pr...en?variant=57538481357131

Die schijnt wat stiller te zijn.

• vickypollard
RobbieT schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 22:49:
[...]

Een andere populaire vervanger is een Olab Silent Green:
https://vanpommeren.nl/pr...en?variant=57538481357131

Die schijnt wat stiller te zijn.
Heb hier wat over opgezocht en ik zie voorbeelden van dit ding in combinatie met een Quick Mill membraan (https://www.drtradingshop.nl/a-39065597/onderdelen-quick-mill-diverse-modellen/expansievat-membraam-t-b-v-pomp/#description) en wat demping, en dat is echt een wereld van verschil qua geluid.

Maar goed, wel weer meer geld en alleen zinvol als geluid een probleem is voor je...

• Aziraphale
Geluid is het probleem niet, ik wil de machine weer klaar hebben voor x jaar. En ik ben er al wel achter dat je dit soort pompjes niet bij een koffiemachine zaak moet halen...

• RobbieT
Mooi ook dat dit soort pompjes een ding is, terwijl je net koffie hebt gemalen.
Weinig malers die echt stil zijn.

• Teus.espresso
De 4 of 5 keuze kan afhangen van gebruik. Drink je meer ristretti of lungo's. Daar kan je de pomp bij matchen.

De waterslagdemper kan ook op een Ulka maar hij is wel groter dan de haakse bocht die nu na de bypass komt. Vraagt wat gepruts om het passend te krijgen (bv door bypass verticaal te plaatsen).

Ik heb de Green ook een tijdje in mijn Puristika gehad. Is inderdaad wat stiller maar molen maakt inderdaad meer herrie.
Pagina: 1 ... 267 268 Laatste

Let op:
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1