Hoe bedoel je eigenlijk dat voor filterkoffie een single dose grinder "weer gedoe is"? Dat je in het algemeen single dosen gedoe zou vinden, kan ik wel begrijpen, maar het is toch niet meer gedoe voor filter dan voor espresso? Ik zet voornamelijk filter koffie (V60) en doe dit met een single dose grinder.Vaevictis_ schreef op maandag 2 februari 2026 @ 19:25:
[...]
Hoe bevalt de DF64 gen 1? Heb deze overwogen, maar met filterkoffie is een single dose grinder toch weer gedoe. Als ik nog espresso had gedronken had ik hem zo genomen.
Overigens de Baratza ESP Pro vind ik wel een mooi apparaat, wel 49mm stalen burrs maar zijn wel vervangbaar een DIY vriendelijk merk. Daar gaat het mij om, ik wil apparaten die eenvoudig zelf te repareren zijn.
Als ik 40 gram koffie moet malen past dat (denk ik) niet in het kleine opvangbakje. Met een beanhopper en een grotere opvangbak (dan de DF64) kan ik wel in een keer de juist hoeveelheid malen.Annun schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 11:21:
[...]
Hoe bedoel je eigenlijk dat voor filterkoffie een single dose grinder "weer gedoe is"? Dat je in het algemeen single dosen gedoe zou vinden, kan ik wel begrijpen, maar het is toch niet meer gedoe voor filter dan voor espresso? Ik zet voornamelijk filter koffie (V60) en doe dit met een single dose grinder.
Hoe middelmatig die drek ook is: ze hebben het alleen gedowngraded voor mensen die de eenvoudigste filterkoffie dronken. Voor mensen die weinig gaven om goede koffie.BarôZZa schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 02:15:
[...]
Was het maar Nespresso; Senseo was het paradepaardje van Philips. Die hebben eigenhandig de hele Nederlandse koffiecultuur gedowngrade.
Ik vind het ook drie keer niks, maar Senseo heeft wel iets goeds gebracht. Vóór die tijd dronken we in Nederland thuis koffie op gezette tijden. Ergens in de ochtend zette moeder de vrouw een grote pot koffie. En in de loop van de middag nog een keer. Soms ook 's avonds na het eten. Senseo heeft ervoor gezord dat we koffiedrinken los gingen zien van dat vaste tijdstip om half elf en drie uur (give or take).
Daarmee heeft Senseo wel de weg voorbereid voor het individuele koffiemoment, in plaats van de vaste koffiepauze. En dat heeft best wel bijgedragen aan de doorbraak van serieus goede koffie uit een serieus espressoapparaat met een kekke bonenmaler ernaast.
Dus laten we Senseo verafschuwen vanwege de smaak, maar ook een beetje dankbaar zijn voor wat het qua koffiecultuur heeft gebracht.
Punctuality is the politeness of kings
@Vaevictis_ Op mijn scherm zie ik geen "symbool van een blaadje" (vermoedelijk bedoel je het "EU-keurmerk voor biologische productie"). Het meest linkse symbool op de verpakking van Espresso La Morelia is dan wel een blaadje, maar ik betwijfel of dit werkelijk een EU-keurmerk voor biologische productie is.
Ga er maar eens met de muis over dat blaadje heen op de website (dus niet de verpakking). Zoals eerder gezegd ik hoef geen keurmerk biologisch, als het maar vermeld is als biologisch. Met kleine koffieboeren is zo'n keurmerk veel te veel gedoe. Gaat mij om de gezondheidsvoordelen en werkomstandigheden. Ik vertrouw op dat de inkoop en controle goed wordt gedaan.LvanStaalduinen schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 11:52:
@Vaevictis_ Op mijn scherm zie ik geen "symbool van een blaadje" (vermoedelijk bedoel je het "EU-keurmerk voor biologische productie"). Het meest linkse symbool op de verpakking van Espresso La Morelia is dan wel een blaadje, maar ik betwijfel of dit werkelijk een EU-keurmerk voor biologische productie is.
Als je een officieel keurmerk hebt kom je bijna altijd uit op een blend. Of iemand moet andere voorbeelden hebben?
Ok, hangt natuurlijk een beetje af van je maler en je dosis. Ik gebruik zelf een max dosis van 30g, maar mijn maler kan ook nog gemakkelijk 40g single dosen.Vaevictis_ schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 11:36:
[...]
Als ik 40 gram koffie moet malen past dat (denk ik) niet in het kleine opvangbakje. Met een beanhopper en een grotere opvangbak (dan de DF64) kan ik wel in een keer de juist hoeveelheid malen.
Dat is pertinent niet waar. Een blend is zelfs complexer om te certificeren. (Ik verkoop zo even uit mijn hoofd 12 single origins en 13 blends, allemaal biologisch gecertificeerd)Vaevictis_ schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 12:00:
[...]
Ga er maar eens met de muis over dat blaadje heen op de website (dus niet de verpakking). Zoals eerder gezegd ik hoef geen keurmerk biologisch, als het maar vermeld is als biologisch. Met kleine koffieboeren is zo'n keurmerk veel te veel gedoe. Gaat mij om de gezondheidsvoordelen en werkomstandigheden. Ik vertrouw op dat de inkoop en controle goed wordt gedaan.
Als je een officieel keurmerk hebt kom je bijna altijd uit op een blend. Of iemand moet andere voorbeelden hebben?
Kan ik ze ergens bekijken? Ik wil wel wat bestellen om te proberen.bszz schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 23:42:
[...]
Dat is pertinent niet waar. Een blend is zelfs complexer om te certificeren. (Ik verkoop zo even uit mijn hoofd 12 single origins en 13 blends, allemaal biologisch gecertificeerd)
Dat is zeker geen officieel Bio keurmerk. Om een product met officieel Biologisch/Organic keurmerk te verkopen moet je Skal gecertificeerd zijn, ook als verkopende partij. Iets wat tijd maar ook jaarlijks veel geld kost, zie website SKALLvanStaalduinen schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 11:52:
Ik zie wel meer, vaak kleinere, ondernemers in de koffie maar bijv ook bakkers, die een product verkopen met de omschrijving dat het biologisch is, zonder het officiele keurmerk. Ik denk omdat ze de investering in het keurmerk niet kunnen of willen doen. Prima als je dit duidelijk en eerlijk uitlegt bij je product. Niet zo prima als je zelf dan een nieuw icoon (zoals het Blaadje van Fasicino) verzint. Dit zorgt alleen maar voor verwarring.
Zonder officieel keurmerk zit er dus geen periodieke controle op of hetgeen zij verkopen echt van biologisch grondstoffen is. Je bent dan overgeleverd aan de betrouwbaarheid van de verkoper.
[ Voor 8% gewijzigd door rvrrr op 04-02-2026 07:07 ]
Zie DMVaevictis_ schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 06:34:
[...]
Kan ik ze ergens bekijken? Ik wil wel wat bestellen om te proberen.
Hier nog 1 die graag een berichtje ontvangt :)!
Waarom zo geheimzinnig? Er worden hier continue fijne leveranciers gedeeld toch?
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
Heel simpel, omdat promotie van je eigen handel niet is toegestaan. (bszz is eigenaar van een koffiewinkel, die uitsluitend biologische koffie verkoopt - het gaat om Simon Levelt)
[ Voor 47% gewijzigd door coinman63 op 04-02-2026 10:47 ]
Simon Levelt? Daar heb ik laatst een zakje biologische koffiebonen van gehad, was een kadootje. Jezus gristus op een hobbelpaard, wat een donkere vettige bonen, daar was niet zo heel veel uit te halen.coinman63 schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 10:41:
Heel simpel, omdat promotie van je eigen handel niet is toegestaan. (bszz is eigenaar van een koffiewinkel, die uitsluitend biologische koffie verkoopt - het gaat om Simon Levelt)
De ene Simon Levelt vestiging is de andere niet. Bszz geeft al jaren lang gewaardeerde adviezen. Ook hier promoot hij zijn eigen producten niet maar geeft algemene informatie. Ik denk zelfs dat je tot nu toe een externe bron zou moeten raadplegen om erachter te komen dat zijn winkel in Zeist is.
Oh, dat is een teleurstelling..olafmol schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 10:51:
[...]
Simon Levelt? Daar heb ik laatst een zakje biologische koffiebonen van gehad, was een kadootje. Jezus gristus op een hobbelpaard, wat een donkere vettige bonen, daar was niet zo heel veel uit te halen.
Deze kwam uit Groningen... anyway, verder niks tegen SL of wie dan ook hoor...was gewoon iets dat me te binnen schoot omdat ik best een beetje schrok toen ik die zak opentrok.
Wel jammer eigenlijk want je zou verwachten dat bij zo'n keten ze overal dezelfde kwaliteitseisen hanteren. Het is jammer als de ene winkel een slechte naam krijgt doordat een andere winkel mindere kwaliteit levert. Al levert de naamsbekendheid misschien ook juist weer klandizie op.Teus.espresso schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 11:06:
De ene Simon Levelt vestiging is de andere niet. Bszz geeft al jaren lang gewaardeerde adviezen. Ook hier promoot hij zijn eigen producten niet maar geeft algemene informatie. Ik denk zelfs dat je tot nu toe een externe bron zou moeten raadplegen om erachter te komen dat zijn winkel in Zeist is.
Ik ben overigens zelf nog nooit bij een Simon Levelt geweest, dus ik kan er niets over zeggen. Ze hebben, voor mij, het nadeel dat ze vaak midden in het centrum van een stad zitten. Dus dan moet ik er met de auto heen rijden en betaald parkeren. Al zit die in Zeist wel maar ~15 min van mijn werk vandaan, dus misschien moet ik een keer omrijden om daar verse boontjes te halen
"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."
Je betaalt wel een flinke premium voor het biologische aspect... Brazil yellow bourbon: €43/kilo bij Simon Levelt vs €24/kilo bij Koepoort. Kan het natuurlijk waard zijn als je er veel waarde aan hecht en niet heel veel koffie drinkt.
Over Koepoort gesproken trouwens: die verkopen best goedkoop groene bonen. Scheelt zo een tientje per kilo.
Iemand die zelf brandt hier? Ik belandde laatst op de roasting subreddit en zag dat je in Amerika al zeer betaalbaar kunt beginnen met bepaalde popcornmakers die behoorlijk geschikt zijn voor branden (zijn twee modellen of zo waar dit bij werkt). Lijkt me best interessant, maar of het een rabbit hole is waarin ik wil verdwijnen... weet ik nog niet.
Iemand die zelf brandt hier? Ik belandde laatst op de roasting subreddit en zag dat je in Amerika al zeer betaalbaar kunt beginnen met bepaalde popcornmakers die behoorlijk geschikt zijn voor branden (zijn twee modellen of zo waar dit bij werkt). Lijkt me best interessant, maar of het een rabbit hole is waarin ik wil verdwijnen... weet ik nog niet.
Ik brand al een paar jaar met een Gene Café en koop mijn bonen bij Koepoort. Erg leuk om te doen en niet vreselijk ingewikkeld. Uiteraard is de rabbit hole van de Allio Bullet etc, maar daar word ik door mijn vrouw voorlopig nog bij vandaan gehouden.vickypollard schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 11:44:
Over Koepoort gesproken trouwens: die verkopen best goedkoop groene bonen. Scheelt zo een tientje per kilo.
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC
@Ypuh brandt ook zelf
Lijkt me heel leuk, maar voor mij een onmogelijke uitbreiding van mijn 'arsenaal' aan hobby's
Lijkt me heel leuk, maar voor mij een onmogelijke uitbreiding van mijn 'arsenaal' aan hobby's
The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.
Die vestigingen branden toch niet hun eigen koffie? Dat wordt landelijk gedaan. Dus of je je bonen in Zeist of Groningen koopt maakt dan toch niet uit. Wel zo zuiver om eerlijk te (be)oordelen, net als dat andere leveranciers hier beoordeelt worden.Teus.espresso schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 11:06:
Ik heb ook wel vaker een zakje Simon Levelt cadeau gekregen en vond er weinig aan. Zeker voor de prijs die je betaalt
Het delen van leveranciers heb ik geen moeite mee, maar zodra er handel wordt bedreven en geuit wordt via dit topic welcoinman63 schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 10:41:
Dus hiermee ook het verzoek om daar mee te stoppen. Het valt gewoon niet binnen de policy
Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)
Ik hou het even kort maar SL heeft vele soorten bonen van licht tot donkergebrand. Niet iedereen wil een fruitige ethiopier, er zijn ook mensen die graag een zware donkergebrande zuid italiaanse stijl espresso willen, en ja ook die verkopen we. De kwaliteitseisen zijn bij elke winkel echt hetzelfde.Ozzie schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 11:26:
[...]
Wel jammer eigenlijk want je zou verwachten dat bij zo'n keten ze overal dezelfde kwaliteitseisen hanteren. Het is jammer als de ene winkel een slechte naam krijgt doordat een andere winkel mindere kwaliteit levert. Al levert de naamsbekendheid misschien ook juist weer klandizie op.
Ik ben overigens zelf nog nooit bij een Simon Levelt geweest, dus ik kan er niets over zeggen. Ze hebben, voor mij, het nadeel dat ze vaak midden in het centrum van een stad zitten. Dus dan moet ik er met de auto heen rijden en betaald parkeren. Al zit die in Zeist wel maar ~15 min van mijn werk vandaan, dus misschien moet ik een keer omrijden om daar verse boontjes te halen
Ik heb de eerste jaren van mijn espresso avontuur apparatuur en koffie bij Simon Levelt Dordrecht gekocht. De eigenaar was een liefhebber en de koffie (bonen en gemalen) was altijd goed. Kom er nog steeds met plezier.bszz schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 17:22:
[...]
Ik hou het even kort maar SL heeft vele soorten bonen van licht tot donkergebrand. Niet iedereen wil een fruitige ethiopier, er zijn ook mensen die graag een zware donkergebrande zuid italiaanse stijl espresso willen, en ja ook die verkopen we. De kwaliteitseisen zijn bij elke winkel echt hetzelfde.
The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.
Even een post hier of iemand anders nog een geniale oplossing kan bedenken die ik zelf niet bedacht heb:
Ik maak op dit moment m'n koffie met een Nespresso apparaat, DE koffiecupjes, meestal lungo formaat, kopje of 4 in de ochtend als ik thuis werk, minder in het weekend of als ik wel naar kantoor ga, bevalt opzich goed. Alleen de cups gaan dus vrij hard op.
Nu heb ik hiervoor een philips bonenmaler / filterkoffie combinatie gehad: smaakt opzich prima, maar ff snel een kopje zetten werkt niet en ik vind eigenlijk de cremalaag wel lekker.
Daarbij nog een goedkoop DeLonghi handmatig espressoapparaat gehad: leuk, maar heb er lang niet altijd (meestal niet) zin in om het netjes uit te wegen, aan te drukken en te zetten. En ook regelmatig wat verprutst waardoor ik of bruin slootwater had gemaakt of m'n hartslag 24u later pas weer normaal werd
Volgende poging was een DeLonghi ecam volautomaat (de goeiekoopste
) die eigenlijk prima leek, lekkere koffie, niet teveel moeite, 1x per week ff de zetgroep dr uit en schoonspoelen, bonen van Fascino dr in (die zitten vlakbij) en lekkere koffie. 1kg Bonen deed ik ongeveer een maand mee, soms wat korter, soms wat langer.
Nadeel: iedere keer als ik meer dan een paar dagen geen koffie had gezet, ondanks het schoonmaken van tevoren, smaakte de eerste paar kopjes voor geen meter meer, dat werd steeds erger, toen de zetgroep een keer vervangen en het ging weer een tijdje goed. Toen het hele apparaat nog een keer uit elkaar geschroefd, alle ellende dr uit zitten peuteren (en dat was veel) en weer in elkaar gezet: probleem weer een maand of 2 opgelost.
Naja, dat was ik dus spuugzat na 1,5-2 jaar ofzo, ik kan het prima zelf, maar ik wil @#$ gewoon koffie kunnen drinken. Dus toen het Nespressoapparaat maar gekocht na het een keer door excel te halen ivm de kosten van de koffiecups.
Maar eigenlijk was die koffie van verse bonen toch echt wel beter, dus ik zit weer te koekeloeren.
Kwam toevallig de Nivona Cube tegen, dit lijkt me ideaal voor mijn 'probleem' omdat er volgens mij niks intern weggestopt zit waar de koffiedrab kan blijven hangen, de click cup is zo te zien los te krijgen en het ding werkt redelijk automatisch (de click cup omhangen en een hendeltje omlaag duwen is nog net acceptabel
)
Cappucino en andere melkproducten hoef ik niet te hebben, vind het wel lekker, maar voor die 1 a 2 kopjes per maand heb ik geen zin om een melksysteem te onderhouden en bestel ik er wel gewoon 1.
Klinkt de gedachtegang enigszins correct of zijn er nog andere alternatieven die ik over het hoofd heb gezien?
Ik maak op dit moment m'n koffie met een Nespresso apparaat, DE koffiecupjes, meestal lungo formaat, kopje of 4 in de ochtend als ik thuis werk, minder in het weekend of als ik wel naar kantoor ga, bevalt opzich goed. Alleen de cups gaan dus vrij hard op.
Nu heb ik hiervoor een philips bonenmaler / filterkoffie combinatie gehad: smaakt opzich prima, maar ff snel een kopje zetten werkt niet en ik vind eigenlijk de cremalaag wel lekker.
Daarbij nog een goedkoop DeLonghi handmatig espressoapparaat gehad: leuk, maar heb er lang niet altijd (meestal niet) zin in om het netjes uit te wegen, aan te drukken en te zetten. En ook regelmatig wat verprutst waardoor ik of bruin slootwater had gemaakt of m'n hartslag 24u later pas weer normaal werd
Volgende poging was een DeLonghi ecam volautomaat (de goeiekoopste
Nadeel: iedere keer als ik meer dan een paar dagen geen koffie had gezet, ondanks het schoonmaken van tevoren, smaakte de eerste paar kopjes voor geen meter meer, dat werd steeds erger, toen de zetgroep een keer vervangen en het ging weer een tijdje goed. Toen het hele apparaat nog een keer uit elkaar geschroefd, alle ellende dr uit zitten peuteren (en dat was veel) en weer in elkaar gezet: probleem weer een maand of 2 opgelost.
Naja, dat was ik dus spuugzat na 1,5-2 jaar ofzo, ik kan het prima zelf, maar ik wil @#$ gewoon koffie kunnen drinken. Dus toen het Nespressoapparaat maar gekocht na het een keer door excel te halen ivm de kosten van de koffiecups.
Maar eigenlijk was die koffie van verse bonen toch echt wel beter, dus ik zit weer te koekeloeren.
Kwam toevallig de Nivona Cube tegen, dit lijkt me ideaal voor mijn 'probleem' omdat er volgens mij niks intern weggestopt zit waar de koffiedrab kan blijven hangen, de click cup is zo te zien los te krijgen en het ding werkt redelijk automatisch (de click cup omhangen en een hendeltje omlaag duwen is nog net acceptabel
Cappucino en andere melkproducten hoef ik niet te hebben, vind het wel lekker, maar voor die 1 a 2 kopjes per maand heb ik geen zin om een melksysteem te onderhouden en bestel ik er wel gewoon 1.
Klinkt de gedachtegang enigszins correct of zijn er nog andere alternatieven die ik over het hoofd heb gezien?
leeg
Een half-automaat overwegen zoals een Ninja luxe café of accepteren dat Nespresso het beste aansluit bij jouw specifieke levensstijl4x2 schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 18:09:
Even een post hier of iemand anders nog een geniale oplossing kan bedenken die ik zelf niet bedacht heb:
Volgende poging was een DeLonghi ecam volautomaat (de goeiekoopste) die eigenlijk prima leek, lekkere koffie, niet teveel moeite, 1x per week ff de zetgroep dr uit en schoonspoelen, bonen van Fascino dr in (die zitten vlakbij) en lekkere koffie. 1kg Bonen deed ik ongeveer een maand mee, soms wat korter, soms wat langer.
Kwam toevallig de Nivona Cube tegen, dit lijkt me ideaal voor mijn 'probleem' omdat er volgens mij niks intern weggestopt zit waar de koffiedrab kan blijven hangen, de click cup is zo te zien los te krijgen en het ding werkt redelijk automatisch (de click cup omhangen en een hendeltje omlaag duwen is nog net acceptabel)
Ik heb vorige week contact gehad met Drents Bakkie en gevraagd of ze licht gebrande bonen hebben.Theetjuh schreef op maandag 5 januari 2026 @ 18:50:
Iemand ervaring met Drents Bakkie? Dat is bij mij om de hoek en wil ik binnenkort eens langs, dat zal m’n eerste ervaring worden met vers gebrande bonen ipv uit de supermarkt.
Daar werd aangegeven dat er nu lichter gebrand wordt en ik heb adviezen over de manier van zetten gekregen. Mijn zakje Peru is inmiddels leeg en heb opnieuw besteld. Probeer het eens.
Hier een deel van het antwoord:
Ik heb vanmorgen de nieuwe brandingen gecupt, ook de Peru.
Er was nog een samplezakje van december en we zitten nu al wel een stukje lichter. Ik zou hem toch nog een kans geven. Mijn cupnotes kwamen op meer complexiteit en minder bitters dan voorheen.
De Cube is eigenlijk een uitgeklede volautomaat zonder de traditionele zetgroep. Hij zet 1 kopje per keer, doet daar relatief lang over, en is relatief eenvoudig in onderhoud. Als je ‘m ergens een keer gedemonstreerd kan krijgen denk ik dat je een goed idee krijgt of dit bij jou past.4x2 schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 18:09:
Volgende poging was een DeLonghi ecam volautomaat (de goeiekoopste) die eigenlijk prima leek, lekkere koffie, niet teveel moeite, 1x per week ff de zetgroep dr uit en schoonspoelen, bonen van Fascino dr in (die zitten vlakbij) en lekkere koffie. 1kg Bonen deed ik ongeveer een maand mee, soms wat korter, soms wat langer.
Kwam toevallig de Nivona Cube tegen, dit lijkt me ideaal voor mijn 'probleem' omdat er volgens mij niks intern weggestopt zit waar de koffiedrab kan blijven hangen, de click cup is zo te zien los te krijgen en het ding werkt redelijk automatisch (de click cup omhangen en een hendeltje omlaag duwen is nog net acceptabel)
Ik heb 5 proefzakjes gehaald op 8 januari en ik moet zeggen dat ze allemaal wel beter vonden dan de huidige supermarkt bonen.Boszie schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 21:00:
[...]
Ik heb vorige week contact gehad met Drents Bakkie en gevraagd of ze licht gebrande bonen hebben.
Daar werd aangegeven dat er nu lichter gebrand wordt en ik heb adviezen over de manier van zetten gekregen. Mijn zakje Peru is inmiddels leeg en heb opnieuw besteld. Probeer het eens.
Hier een deel van het antwoord:
Ik heb vanmorgen de nieuwe brandingen gecupt, ook de Peru.
Er was nog een samplezakje van december en we zitten nu al wel een stukje lichter. Ik zou hem toch nog een kans geven. Mijn cupnotes kwamen op meer complexiteit en minder bitters dan voorheen.
De colombia en de nicaragua waren wat vettiger dan de anderen, maar vond ik zelf wel het lekkerst van alle singles, heb de melanges niet geprobeerd, die waren niet allemaal verpakt op voorraad op het moment dat ik even langs ging.
Ik ben absoluut geen kenner hoor, maar zal er zeker weten weer langs gaan om ook de melanges uit te proberen. Maar ik heb hier nog zo’n 20kg aan koffie liggen
Ik kijk er wel naar uit het weer te proberen, maar het was wel weer ff wennen om terug te gaan naar de oude bonen
De Giraffe bonen zitten inmiddels in onze Jura. Wat een feest! Eindelijk weer die heerlijke smaak terug die ik al een tijdje niet meer kon vinden (Fascino was vroeger top).
Wij hebben bonen met o.a. tonen van cranberry en wat is dat toch een genot. Na zo'n kopje blijven die (fruitige) tonen nog op je tong rondzweven. Fantastisch.
Wij hebben bonen met o.a. tonen van cranberry en wat is dat toch een genot. Na zo'n kopje blijven die (fruitige) tonen nog op je tong rondzweven. Fantastisch.
Iemand dit al gezien? Een aparte stomer. Tijd op zoek geweest naar zoiets (ik heb al een Nanofoamer maar 'echte' stoom is toch fijner) dus heb me maar ingeschreven voor de pre-order.
https://steamup.nl
Marumi: sinaasappel, speculaas en gedroogde cranberry
https://giraffecoffee.com...mi?variant=52395060396369
Heb ook nog twee andere soorten in de kast liggen. Eerst deze maar eens opmaken :-)
[ Voor 13% gewijzigd door turkeyhakan op 05-02-2026 11:18 ]
zag m, maar echt een gestoorde prijs imo. Flair heeft er ook eentje. Moet je wel op het gasfornuis zetten, net als de Bellman. Heb je een 'gewone' nanofoamer? De Pro schijnt ook erg goed te zijn.Hercul3s schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 10:34:
Iemand dit al gezien? Een aparte stomer. Tijd op zoek geweest naar zoiets (ik heb al een Nanofoamer maar 'echte' stoom is toch fijner) dus heb me maar ingeschreven voor de pre-order.
Ik vind EUR 300 eerlijk gezegd wel meevallen. Het prijsverschil tussen een single boiler/HX en een dual boiler is meer dan die EUR 300. Feitelijk maak je van je single boiler/HX een dual boiler. Weliswaar extern, maar ook heel veel sneller op temperatuur (als de beloofde 2 minuten klopt).Koets89 schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 11:48:
[...]
zag m, maar echt een gestoorde prijs imo. Flair heeft er ook eentje. Moet je wel op het gasfornuis zetten, net als de Bellman. Heb je een 'gewone' nanofoamer? De Pro schijnt ook erg goed te zijn.
50 piek per kilo.turkeyhakan schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 11:18:
[...]
Heb ook nog twee andere soorten in de kast liggen. Eerst deze maar eens opmaken :-)
Helemaal mee eens hoor. Bij ons gaan er maximaal 4/5 kopjes per dag doorheen, dus dat is nog te overzien. Ik ben voor alsnog wel heel erg tevreden over de bonen. Ze zijn mooi open gepopt, absoluut niet vettig en hebben een goede kleur (en smaak!).t14wo schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 12:46:
[...]
50 piek per kilo.Dat is me wel te gek. Voor de sporadische drinker nog te oden.
Hij is al wel vaker voorbij gekomen hier, maar gister weer een nieuwe zak India Monsooned Malabar geopend van Koepoort. Wat een heerlijke espresso komt daar uit zeg!
Eens! Ooit mee gestart op aanraden van @RoosW en inmiddels niet meer uit ons arsenaal weg te denken.Meloenen schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 13:15:
Hij is al wel vaker voorbij gekomen hier, maar gister weer een nieuwe zak India Monsooned Malabar geopend van Koepoort. Wat een heerlijke espresso komt daar uit zeg!
Ik heb die ook een keer gepakt maar vond die veel te bitter. Zelfs als ristretto. Ik had alles geprobeerd, groffere maling, turbo-shot, lage temperatuur, ...edozat1 schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 13:43:
[...]
Eens! Ooit mee gestart op aanraden van @RoosW en inmiddels niet meer uit ons arsenaal weg te denken.
Welke ratio, extractietijd en temperatuur gebruiken jullie dan daarvoor?
Ik bestel vaak wat duurdere en goedkopere door elkaar, dat houdt het leuk. Nu 2 zakken van 12 euro per zak en 2 zakken van 18 euro per zak (350 gram). heb je gemiddeld een prima prijs (imo). Ik drink 2, heel soms 3, espresso per dag (of 1, als ik op kantoor werk) en mijn vriendin ook 1 of 2. Dan is het prima te doen.t14wo schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 12:46:
[...]
[ Voor 13% gewijzigd door 418O2 op 05-02-2026 13:56 ]
50 per kilo betekent gewoon een euro per espresso (20 gr). Dat tik wel echt aan, naast de dure machine. Maargoed, ieder heeft een eigen budget over voor koffie. Ik zit (zoals vaker gezegd) toevallig bij de goedkoopste bonen van Espressowinkel (Milano) en ik krijg er zulke waanzinnig mooie koffie uit dat ik weinig behoefte heb aan iets anders. Nu 1,5 jaar deze bonen, en worden dagelijks super consistent gebrand. Hoef nooit iets aan te passen aan de setup om er mooie espresso uit te halen.
Ik mik altijd op 18gr in en 36-40 gr uit in 30-35 seconden vanaf de druk, incl. 5 sec pre infusion en 5 sec rust. Als ik moet kiezen, is mijn espresso liever iets aan de bittere dan aan de zure kant, dus misschien vind ik dat bittere juist wel ok.KJac schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 13:53:
[...]
Ik heb die ook een keer gepakt maar vond die veel te bitter. Zelfs als ristretto. Ik had alles geprobeerd, groffere maling, turbo-shot, lage temperatuur, ...
De temp staat op 93 graden maar ik heb sinds een paar maanden een Ascaso Steel Duo PID en ik moet nog uitvogelen of de temp op het scherm overeenkomt met de temp op de puck. Daar schijn je een offset voor te moeten instellen en ik weet niet of die klopt.
Ik doe zelf erg dure koffies alleen maar met de AeroPress waarbij ik 10g voor een bakkie gebruik. Scheelt weer watt14wo schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 13:59:
50 per kilo betekent gewoon een euro per espresso (20 gr). Dat tik wel echt aan, naast de dure machine. Maargoed, ieder heeft een eigen budget over voor koffie. Ik zit (zoals vaker gezegd) toevallig bij de goedkoopste bonen van Espressowinkel (Milano) en ik krijg er zulke waanzinnig mooie koffie uit dat ik weinig behoefte heb aan iets anders. Nu 1,5 jaar deze bonen, en worden dagelijks super consistent gebrand. Hoef nooit iets aan te passen aan de setup om er mooie espresso uit te halen.
Misschien dat ik die nog wel eens ga proberen. Misschien had ik toen gewoon een lot dat bitterder was. Ik heb ook een steel duo, ik zal straks eens kijken welke offset er bij mij ingesteld staat.edozat1 schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 13:59:
[...]
Ik mik altijd op 18gr in en 36-40 gr uit in 30-35 seconden vanaf de druk, incl. 5 sec pre infusion en 5 sec rust. Als ik moet kiezen, is mijn espresso liever iets aan de bittere dan aan de zure kant, dus misschien vind ik dat bittere juist wel ok.
De temp staat op 93 graden maar ik heb sinds een paar maanden een Ascaso Steel Duo PID en ik moet nog uitvogelen of de temp op het scherm overeenkomt met de temp op de puck. Daar schijn je een offset voor te moeten instellen en ik weet niet of die klopt.
Ik heb hem op 18gr in en tussen de 33-35gr uit in 30 seconden (vanaf de eerste druppel in het kommetje). Temperatuur staat op 93-95 graden ingesteld. De maling moet bij deze boon wel echt enorm fijn staan.KJac schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 13:53:
[...]
Ik heb die ook een keer gepakt maar vond die veel te bitter. Zelfs als ristretto. Ik had alles geprobeerd, groffere maling, turbo-shot, lage temperatuur, ...
Dat is wel meteen de duurste bij Giraffe. Ze hebben ook iets voordeligere van 37,50/kg bijvoorbeeld.t14wo schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 12:46:
[...]
Ik ben sinds kort overgestapt op Giraffe ipv Fascino en/of Brandzaak en ik vind die toch wel echt een stuk beter, maar zijn wel een stuk duurder ook.
Bij Koepoort bestel ik niet meer nadat ze me een koffie hadden geleverd met een branddatum van 3 weken eerder. Zelf vinden ze 1 maand na brandingsdatum nog vers, terwijl mijn voorkeur gaat naar koffie van tussen de 7 en 30 dagen oud.
"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."
3 weken?Ozzie schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 14:36:
[...]
Dat is wel meteen de duurste bij Giraffe. Ze hebben ook iets voordeligere van 37,50/kg bijvoorbeeld.
Ik ben sinds kort overgestapt op Giraffe ipv Fascino en/of Brandzaak en ik vind die toch wel echt een stuk beter, maar zijn wel een stuk duurder ook.
Bij Koepoort bestel ik niet meer nadat ze me een koffie hadden geleverd met een branddatum van 3 weken eerder. Zelf vinden ze 1 maand na brandingsdatum nog vers, terwijl mijn voorkeur gaat naar koffie van tussen de 7 en 30 dagen oud.
Kun je de instellingen van jouw Jura delen voor deze bonen (Marumi)? Zelf hebben wij een Z10 en vinden het lastig om het maximale uit koffiebonen te halen.turkeyhakan schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 11:18:
[...]
Ah, ik ben benieuwd. Heb je ook een manier om het water uit de zetgroep te meten?KJac schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 14:10:
[...]
Misschien dat ik die nog wel eens ga proberen. Misschien had ik toen gewoon een lot dat bitterder was. Ik heb ook een steel duo, ik zal straks eens kijken welke offset er bij mij ingesteld staat.
Nee, ik heb de temperatuur zo hoog ingesteld tot er kokend water uit de zetgroep kwam, en er dan van uit gegaan dat het 100 graden was. Maar heel goed gaat dit niet omdat het water maar heel kort stoomt doordat de thermoblock niet kan volgen met het water op te warmen aan max debiet.edozat1 schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 15:44:
[...]
Ah, ik ben benieuwd. Heb je ook een manier om het water uit de zetgroep te meten?
Ik heb het eens met een isomo-beker en een probe thermometer geprobeerd, misschien dat dit ook wel goed genoeg was
Maar zo heel veel verschil zal het nu ook weer niet maken. Normaal verander ik de temperatuur bijna nooit.
Jaar of 2 terug begonnen met een handmolentje i.c.m. een DeLonghi Dedica. Prima voor wanneer ik alleen ben en ‘s ochtends 1 of 2 espresso’s drink. Maar met bezoek over de vloer is zo’n handmolentje eigenlijk niet te doen. Nu dus op zoek naar een elektrische bonenmaler gefocused op espresso-malingen.
Budget maakt niet zoveel uit, prijs-kwaliteit wel.
Momenteel twijfel ik tussen de Sage Smart Grinder Pro en de Baratza Sette 270Wi.
Maar misschien zie ik nog iets over het hoofd?
Momenteel twijfel ik tussen de Sage Smart Grinder Pro en de Baratza Sette 270Wi.
Ik ben zelf erg tevreden met mijn Eureka Mignon Single Dose. Die is wel een stukje boven de prijs van die jij hebt geplaatst, maar prijs kwaliteitsverhouding is echt prima in orde. Hele solide machines.squaadgras schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 17:06:
Jaar of 2 terug begonnen met een handmolentje i.c.m. een DeLonghi Dedica. Prima voor wanneer ik alleen ben en ‘s ochtends 1 of 2 espresso’s drink. Maar met bezoek over de vloer is zo’n handmolentje eigenlijk niet te doen. Nu dus op zoek naar een elektrische bonenmaler gefocused op espresso-malingen.
Als je een stukje goedkoper wil zou je ook voor de Eureka Mignon Manuale kunnen gaan, alleen zal die wat meer geluid maken en die heeft wat kleinere maalschijven.
Dat is nogal een verschil die twee. De Baratza Sette 270 Wi kan traploos ingesteld worden maar heeft toch een bruikbare maalgraadindicatie door een aparte ring voor de fijnafstelling. Daarnaast weiig restmaalsel door het ontwerp waardoor de koffie uit de maalkamer valt. Nadelen ook: Een bak lawaai en de overbrenging heeft een kunststof tandwiel waar nog wel een eens tandje van af wil breken. Voor hetzelfde geld koop je een Eureka Mignon Specialita, Stil, mooi maalsel, degelijk gemaakt en heel consistent , weliswaar geen GBW maar wel goed af te stellen op tijd.squaadgras schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 17:06:
Overigens vind ik beiden wel een mismatch met de Delonghi Dedica, tenzij je in de nabij toekomst de Dedica ook gaat upgraden.
[ Voor 5% gewijzigd door bszz op 05-02-2026 17:32 ]
Ik heb echt waar geen idee. De standaardinstellingen zoals die uit de doos kwam. Maalgraad idem (ongeveer op de helft).jwjol schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 15:43:
[...]
Kun je de instellingen van jouw Jura delen voor deze bonen (Marumi)? Zelf hebben wij een Z10 en vinden het lastig om het maximale uit koffiebonen te halen.
Dank, ga ik ook even naar kijken!Meloenen schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 17:13:
[...]
Ik ben zelf erg tevreden met mijn Eureka Mignon Single Dose. Die is wel een stukje boven de prijs van die jij hebt geplaatst, maar prijs kwaliteitsverhouding is echt prima in orde. Hele solide machines.
Als je een stukje goedkoper wil zou je ook voor de Eureka Mignon Manuale kunnen gaan, alleen zal die wat meer geluid maken en die heeft wat kleinere maalschijven.
Bedankt!bszz schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 17:27:
[...]
Dat is nogal een verschil die twee. De Baratza Sette 270 Wi kan traploos ingesteld worden maar heeft toch een bruikbare maalgraadindicatie door een aparte ring voor de fijnafstelling. Daarnaast weiig restmaalsel door het ontwerp waardoor de koffie uit de maalkamer valt. Nadelen ook: Een bak lawaai en de overbrenging heeft een kunststof tandwiel waar nog wel een eens tandje van af wil breken. Voor hetzelfde geld koop je een Eureka Mignon Specialita, Stil, mooi maalsel, degelijk gemaakt en heel consistent , weliswaar geen GBW maar wel goed af te stellen op tijd.
Overigens vind ik beiden wel een mismatch met de Delonghi Dedica, tenzij je in de nabij toekomst de Dedica ook gaat upgraden.
Uiteindelijk is het wel de bedoeling om de Dedica te upgraden. Toentertijd gekocht als instapmodel om te leren. Vind het alleen nog een beetje zonde om hem in te ruilen. En aangezien ik nog geen goede elektrische molen heb, ligt daarop momenteel de focus.
Aangezien ik maar 1 á 2 kopjes espresso per dag drink (en ook niet elke dag van de week), sta ik ook open voor een tussenstap qua molen.
Nog als aanvulling, Als je een beetje meer wilt uitgeven zou je een Eureka Mignon Turbo kunnen overwegen: 65 mm ipv 55 mm schijven en significant minder retentie. Hele fijne snelle molen.squaadgras schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 19:45:
[...]
Dank, ga ik ook even naar kijken!
[...]
Bedankt!
Uiteindelijk is het wel de bedoeling om de Dedica te upgraden. Toentertijd gekocht als instapmodel om te leren. Vind het alleen nog een beetje zonde om hem in te ruilen. En aangezien ik nog geen goede elektrische molen heb, ligt daarop momenteel de focus.
Aangezien ik maar 1 á 2 kopjes espresso per dag drink (en ook niet elke dag van de week), sta ik ook open voor een tussenstap qua molen.
Daar sluit ik met mijn Turbo volmondig bij aan 😁bszz schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 20:01:
[...]
Nog als aanvulling, Als je een beetje meer wilt uitgeven zou je een Eureka Mignon Turbo kunnen overwegen: 65 mm ipv 55 mm schijven en significant minder retentie. Hele fijne snelle molen.
The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.
+1 voor je adviezen. De Baratza Sette was cool toen hij uitkwam, hij deed iets wat weinig anderen deden voor dat geld, maar hij is echt te lawaaiig en er zijn teveel service-requests dat er iets mis mee is...dus nee, ook niet meer mijn aanrader (wel ooit gekocht en enthousiast over geweest)....de Mignon Specialita of de Migon Turbo daarentegen, dat voelt alsof het gemaakt is voor 20 jaar plezier en ik kan uit eigen ervaring vertellen dat het maalsel echt heel goed is...en de benodigde ruimte in de keuken niet zo groot is.bszz schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 20:01:
[...]
Nog als aanvulling, Als je een beetje meer wilt uitgeven zou je een Eureka Mignon Turbo kunnen overwegen: 65 mm ipv 55 mm schijven en significant minder retentie. Hele fijne snelle molen.
Dus yes, 100% een +1 op je advies
De Turbo is ook erg consistent in het malen. 1x instellen bij verandering van type boon en gaan. Is ook best een stille molen.Nomad schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 20:07:
[...]
+1 voor je adviezen. De Baratza Sette was cool toen hij uitkwam, hij deed iets wat weinig anderen deden voor dat geld, maar hij is echt te lawaaiig en er zijn teveel service-requests dat er iets mis mee is...dus nee, ook niet meer mijn aanrader (wel ooit gekocht en enthousiast over geweest)....de Mignon Specialita of de Migon Turbo daarentegen, dat voelt alsof het gemaakt is voor 20 jaar plezier en ik kan uit eigen ervaring vertellen dat het maalsel echt heel goed is...en de benodigde ruimte in de keuken niet zo groot is.
Dus yes, 100% een +1 op je advies
Sage Smart Grinder Pro en de Baratza Sette 270Wi zijn wel echt oude modelen die nu wel achterhaald zijn. Ik denk dat de Baratza ESP pro wel een goede is als je conische schijven wilt. Df54 is ook goed als instapper en ik zag dat Eureka ook iets nieuws heeft, Eureka Mignon Crono.squaadgras schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 17:06:
Die Sage is echt een onding, daar ga je spijt van krijgen. De Baratza sette maalt wel goed maar ze schijnen allemaal kapot te gaan na een paar jaar.
Hele scherpe prijs. Hij staat hier thuis ook en ik ben vooralsnog tevreden. Het is niet hetzelfde als een halfautomaat, maar dat verwachtte ik ook niet...het is wel perfect met een druk gezinsleven + visites en opa/oma's die zelf nu koffie kunnen zetten.Lekkerboeie86 schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 20:13:
[Afbeelding]
Nu maar is de knoop doorgehakt. Volgende week ophalen.
Nou, knoop doorgehakt en besteld. N.a.v. van de feedback alhier uiteindelijk toch nog even de boeken ingedoken. Ik zie mijzelf toch nog echt als een ‘ervaren’ beginneling, en omdat ik de Dedica nog een jaartje wil uitpersen, gekozen voor de Baratza Encore ESP Pro. Denk dat deze maler een mooie tussenstap is, zonder meteen de hoofdprijs te betalen. Thx allemaal.
Genoeg andere branders waar ik voor dezelfde prijs wel gegarandeerd verse koffie krijg.
Ik zit in gewetensnood en hoor graag jullie mening! Deze week ben ik van baan gewisseld en de koffie op mijn nieuwe kantoor is om te huilen (instant/siroop koffie). Blijkbaar komt er over een half jaartje nieuwe bonenkoffie, maar het leven is te kort om slechte koffie te drinken. Ik zie een paar opties voor me:
1. Accepteren en niet meteen de kantoor clown worden die andere koffie drinkt en speciaal zet. Niet mijn favoriet
2. Hario V60 or aeropress op kantoor zetten met water uit de koffieautomaat. Water uit de koffiemachine is 85°C, drinkt graag licht gebrande koffie. Dus twijfel hier een beetje over.
3. Hario V60 or aeropress en een fellow stagg of iets dergelijks erbij, maar dat is misschien weer net iets te full on koffie nerd.
4. Moccamaster one cup neerzetten. Iemand ervaring hiermee en hoe dit bevalt met verschillende bonen licht/medium gebrand.
Bij allemaal zit ik te denken aan thuis bonen alvast malen en in een klein luchtdichte containers stoppen per 15g.
Ik hoor graag jullie meningen!
1. Accepteren en niet meteen de kantoor clown worden die andere koffie drinkt en speciaal zet. Niet mijn favoriet
2. Hario V60 or aeropress op kantoor zetten met water uit de koffieautomaat. Water uit de koffiemachine is 85°C, drinkt graag licht gebrande koffie. Dus twijfel hier een beetje over.
3. Hario V60 or aeropress en een fellow stagg of iets dergelijks erbij, maar dat is misschien weer net iets te full on koffie nerd.
4. Moccamaster one cup neerzetten. Iemand ervaring hiermee en hoe dit bevalt met verschillende bonen licht/medium gebrand.
Bij allemaal zit ik te denken aan thuis bonen alvast malen en in een klein luchtdichte containers stoppen per 15g.
Ik heb zelf een v60 op kantoor neergezet. Pak warm water uit koffie automaat (Niet gemeten hoe warm dat is) en heb een pak gemalen koffie staan. De koffie was zo slecht (bonen) dat gewoon DE rood in je v60 gooien al beter is.kevvie123 schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 14:48:
Ik zit in gewetensnood en hoor graag jullie mening! Deze week ben ik van baan gewisseld en de koffie op mijn nieuwe kantoor is om te huilen (instant/siroop koffie). Blijkbaar komt er over een half jaartje nieuwe bonenkoffie, maar het leven is te kort om slechte koffie te drinken. Ik zie een paar opties voor me:
Hou er trouwens rekening mee dat op veel plekken zelf mee gebrachte apparatuur met stekker gebruiken vaak niet mag dus ga dit vooral na voordat je voor die andere opties gaat.
Thermoskan 's ochtends volgooien, en mee? Met 750ml ben ik wel klaar op een dag, dan overbrug je 'm een half jaar tot er mogelijk verbetering in komtkevvie123 schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 14:48:
Won't you break the beats, cause I'm hardcore - Tiga
Een clever dripper. Dan heb je geen gedoe met opschenken. Dat lijkt me namelijk ook een uitdaging met een kopje heet water uit het apparaat.kevvie123 schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 14:48:
Of bestaat er niet iets van oploskoffie wat iets meer premium is?
Dat is ook wat ik doe, een v60 op een 500ml thermoskan in de morgen is genoeg koffie voor mij. Op het werk hebben wij een degelijke Jura, maar de koffie is goedkope uit de supermarkt en veel te sterk gebrand.N0 0B schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 15:28:
[...]
Thermoskan 's ochtends volgooien, en mee? Met 750ml ben ik wel klaar op een dag, dan overbrug je 'm een half jaar tot er mogelijk verbetering in komt
[ Voor 40% gewijzigd door Zawaponga op 06-02-2026 16:10 ]
.
[ Voor 99% gewijzigd door vickypollard op 06-02-2026 16:25 ]
Weet niet hoe je collega's zijn, maar je zal snel een naam hebben denk ik.
Vanwege de slechte koffie bij mij op kantoor, heb ik gekozen om helemaal geen koffie te drinken als ik daar ben.
Vanwege de slechte koffie bij mij op kantoor, heb ik gekozen om helemaal geen koffie te drinken als ik daar ben.
Premium oploskoffie bestaat, maar het is super duur en je proeft toch die typische oploskoffie smaak. Ik heb deze geprobeerd.retoohs schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 16:08:
[...]
Een clever dripper. Dan heb je geen gedoe met opschenken. Dat lijkt me namelijk ook een uitdaging met een kopje heet water uit het apparaat.
Of bestaat er niet iets van oploskoffie wat iets meer premium is?
Same, een goede stanley oid houdt de koffie prima warm tot 's middags.Zawaponga schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 16:09:
[...]
Dat is ook wat ik doe, een v60 op een 500ml thermoskan in de morgen is genoeg koffie voor mij. Op het werk hebben wij een degelijke Jura, maar de koffie is goedkope uit de supermarkt en veel te sterk gebrand.
Voor de thermoskan liefhebbers, merken jullie nog verschil tussen de koffie begin middag en vers gezet (los van dat het minder warm is)?
En los hiervan mensen ervaring met een moccamaster in combinatie met verschillende bonen?
En los hiervan mensen ervaring met een moccamaster in combinatie met verschillende bonen?
Ja bij een klant is er ook koffie die niet te drinken is, neem gewoon mijn fles water mee. Op het werk valt het nog mee, zolang ik voor cappuccino kiesMeloenen schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 16:27:
Weet niet hoe je collega's zijn, maar je zal snel een naam hebben denk ik.
Ooit een keer bij een overheid die had een automaat van autobar met instant koffie. Wat een drek nooit meer daar iets gedronken. Koffietentje om de hoek deed goede zaken. Ook sneu van die collega's die wel de hele dag die koffie dronken omdat het gratis was. Bij een andere overheid op een vleugel een de automaat waar het altijd rustig was. Komt na een maand onderhoudsmonteur tegen oh die wordt niet onderhouden. Zat dus vol met schimmel.RigolleM schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 17:40:
[...]
Ja bij een klant is er ook koffie die niet te drinken is, neem gewoon mijn fles water mee. Op het werk valt het nog mee, zolang ik voor cappuccino kies
[ Voor 14% gewijzigd door Vaevictis_ op 06-02-2026 18:22 ]
Bij een andere klant wel eens een handmaler meegenomen, een filterhouder en dan met waterkoker koffie voor mij en collega gezet. Was ook een hele lekkere koffie uit Brazilië en die collega was ook meteen genezen van automaten koffie.N0 0B schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 15:28:
[...]
Thermoskan 's ochtends volgooien, en mee? Met 750ml ben ik wel klaar op een dag, dan overbrug je 'm een half jaar tot er mogelijk verbetering in komt
Net als iemand hierboven, drink ik sinds ik zelf thuis een espressomachine + bonenmaler heb gewoon helemaal geen koffie meer uit de automaten op werk. Lekker kopje thee
. Neem wel vaak 1 americano mee in een kleine fellow thermosbeker.
Ook probeer ik bij de koffiebarretjes nog wel eens een flat white. Die zijn redelijk te drinken.
Ook probeer ik bij de koffiebarretjes nog wel eens een flat white. Die zijn redelijk te drinken.
The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.
Het is iets minder lekker, maar dat is voor mij nog steeds 100 keer beter dan de koffie op werk en het verschil met verde koffie is niet de moeite waard van het zetten van koffie op kantoor.kevvie123 schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 17:28:
Voor de thermoskan liefhebbers, merken jullie nog verschil tussen de koffie begin middag en vers gezet (los van dat het minder warm is)?
Iedereen dank voor de tips! Stanley thermosfles had ik gek genoeg niet aan gedacht en is reeds besteld
Ik heb bonen met moccamaster gedaan wat prima kan, maar merk wel dat ik met de v60 er meer smaak uit krijg (kan aan mijn vaardigheden liggen). Daarnaast deed ik bij de moccamaster ook soort van bloomen door aan te zetten zonder kan totdat alles nat was en dan de kan eronder en weer aan. Uiteindelijk dus best bewerkelijk en zet toch meestal voor 1 of 2 personen dus doe thuis vooral v60.kevvie123 schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 17:28:
dezelfde prijs als koepoort? Specialty koffie?Ozzie schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 10:35:
[...]
Genoeg andere branders waar ik voor dezelfde prijs wel gegarandeerd verse koffie krijg.
Dewelke dan?
Tja .. mijn ervaring is dat Fascino slechte kwaliteit bonen waren (werden elke bestelling minder) Brandzaak ze te donker brand en ik nu bij Koepoort recent problemen het met een pakketkluis een 1:1000 kans verkeerd pakketje in de kluis en ik door verschillende hoepels moest springen om een nieuwe levering te krijgen. Uiteindelijk wel gelukt, maar toch al met al weer een week laat wat maar kielekiele kon qua voorraad.Ozzie schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 14:36:
[...]
Dat is wel meteen de duurste bij Giraffe. Ze hebben ook iets voordeligere van 37,50/kg bijvoorbeeld.
What's next?
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente | Proton $20 referral
Ben opzoek naar een vervanger voor mijn Eureka Atom 75 Specialty.
Vind de maler qua snelheid, resultaat en vooral stilheid echt top! Maar:
- Zwarte maler past niet goed bij mijn witte La Marzocco met eikenhout
- Malen op tijd is inmiddels wel achterhaald
- Retentie
- Dat monochrome scherm met blauwe backlight is al helemaal achterhaald
Ik twijfel of ik voor een GBW wil gaan of single dose. Groot voordeel van GBW is dat mijn schoonmoeder iedere week oppast en het dan nog steeds vrij eenvoudig kan gebruiken (was destijds ook de reden om voor een hopper te gaan), maar brengt weer meer retentie met zich mee. Single dose is mega flexibel, maar ja dan moet je dus iedere keer afwegen en ik weet ook niet of ik daar nou per se zin in heb. Mogelijk dan maar met die buisjes aan de slag ofzo.
De Atom W75 staat wel hoog op de lijst tot nu toe. Zijn er nog alternatieven met minder retentie? En die het liefste wit zijn. Qua single dose de Mazzer Philos zie ik veel langs komen, mensen hier die hem hebben? De Zerno Z1 ziet er ook wel goed uit
Budget is ongeveer 2k
- Retentie
Ik twijfel of ik voor een GBW wil gaan of single dose. Groot voordeel van GBW is dat mijn schoonmoeder iedere week oppast en het dan nog steeds vrij eenvoudig kan gebruiken (was destijds ook de reden om voor een hopper te gaan), maar brengt weer meer retentie met zich mee. Single dose is mega flexibel, maar ja dan moet je dus iedere keer afwegen en ik weet ook niet of ik daar nou per se zin in heb. Mogelijk dan maar met die buisjes aan de slag ofzo.
De Atom W75 staat wel hoog op de lijst tot nu toe. Zijn er nog alternatieven met minder retentie? En die het liefste wit zijn. Qua single dose de Mazzer Philos zie ik veel langs komen, mensen hier die hem hebben? De Zerno Z1 ziet er ook wel goed uit
Budget is ongeveer 2k
[ Voor 8% gewijzigd door BitBakker op 07-02-2026 15:25 ]
Ik vond €300 wel een prima prijs eigenlij, een Acaia Lunar voelt minder functioneel voor dat geldKoets89 schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 11:48:
[...]
zag m, maar echt een gestoorde prijs imo. Flair heeft er ook eentje. Moet je wel op het gasfornuis zetten, net als de Bellman. Heb je een 'gewone' nanofoamer? De Pro schijnt ook erg goed te zijn.
De 'gewone' Nanofoamer maar wel met de accu, die werkt wel fijn. Het opwarmen van de melk is meer een ding, hoewel dat ook wel meevalt.
Het idee hiervan spreekt me wel aan. Snel goeie stoom in een compact apparaat, ben je minder gebonden aan welk espresso apparaat je kiest.
Ja, dit dus.cryptapix schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 12:09:
[...]
Ik vind EUR 300 eerlijk gezegd wel meevallen. Het prijsverschil tussen een single boiler/HX en een dual boiler is meer dan die EUR 300. Feitelijk maak je van je single boiler/HX een dual boiler. Weliswaar extern, maar ook heel veel sneller op temperatuur (als de beloofde 2 minuten klopt).
€41/kg, lol.
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente | Proton $20 referral
Iemand deze al gezien? Xiaomi koffie machine https://www.t3.com/home-l...-when-i-was-at-university
Je kunt beter direct naar de site van Xiaomi linken, zo'n advertorial voegt weinig toe namelijk.tzzz schreef op zondag 8 februari 2026 @ 09:55:
Iemand deze al gezien? Xiaomi koffie machine https://www.t3.com/home-l...-when-i-was-at-university
link: https://www.mi.com/uk/pro...tomatic-espresso-machine/
Ik ben benieuwd of de serieuze(re) Youtube influencers dit apparaat oppikken en gaan reviewen.
Overigens typische chinezen marketing plaatjes en teksten die weinig met real-life situaties van doen heeft.
[ Voor 8% gewijzigd door Miki op 08-02-2026 10:43 ]
Een van de plaatjes laat zien dat hij gebruik maakt van een pressurized portafilter. Ook niet heel vreemd want koffie op goede espressomaling is niet te krijgen in de supermarkt en dit apparaat is gemaakt voor de massa en niet voor de serieuze koffiezettertzzz schreef op zondag 8 februari 2026 @ 09:55:
Ik zou er ver van blijven.
[ Voor 21% gewijzigd door Ravhin op 08-02-2026 11:07 . Reden: plaatje ]
Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>
20 Bartzzz schreef op zondag 8 februari 2026 @ 09:55:
Ja zo ken ik er nog wel een paar. Als ik hier een Lunar aan t promoten was, was het een ander verhaal. Maar hé, iedereen moet uitgeven wat hij wil. Ik lees hier ook veel verontwaardiging over bepaalde kiloprijzen terwijl ik vaker wel dan niet meer betaal voor mijn koffie.Hercul3s schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 17:05:
[...]
een Acaia Lunar voelt minder functioneel voor dat geld.
Heb je al gekeken naar de nieuwe E64 WS van Mahlkonig? Heeft een hopper, GBW en ook in het wit beschikbaar voor ongeveer de helft van je budgetBitBakker schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 12:12:
Ben opzoek naar een vervanger voor mijn Eureka Atom 75 Specialty.
- Retentie
Budget is ongeveer 2k
Let op:
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1
:strip_exif()/f/image/FaYkA8Fl84Cmh1VIXDDowWCD.jpg?f=fotoalbum_large)