Eerste rapport over de
Fellow Aiden:
(Persoonlijke notitie; niet op 'direct koffie maken' drukken voor je weet hoeveel koffie te maken en of ie op enkel of batch staat + of er al een filter papier aanwezig is, zucht.)
Mijn eerste bak (random setting 10 op Timemore 78s).
Deze smaakt direct al beter als mijn V60 avonturen, conclusie, ik heb geen geduld om een fatsoenlijke V60 bak te maken.
Maar hij is nog wel wat waterig, dus zal de molen voor de volgende op 8 proberen.
Grappig dat ik nu smaak noten krijg die ik met dezelfde boon als espresso mis. Meer zoet bv!
Het is overigens inderdaad 4 minuten voor een bakkie. Maar ja, eerst aanzetten en dan je andere dingen doen lost dat al op.
Kleine ergenis, ik wou 250 ml water en kan enkel kiezen (op begeleid koffie maken) uit 225 (1,5 kop) of 300ml (2 kopjes).. hmm zal vast wel ergens anders in te stellen zijn.
Ik had ook de Fellow mug (250ml) besteld, maar die valt me tegen, het gewicht (keramiek) is voor mij problematisch.
Tweede bak, nu 300ml (andere mok) en setting to medium gebrand (tja medium-dark, wat moet je kiezen). 18,7 gr nu ipv 14gr, smaak is wat scherper als op donker gebrand. Zoet is nu minder aanwezig, maar nog steeds beter als mijn (matige) handwerk.
Overigens is de koffie in deze rvs thermos mug veel warmer als in de fellow mug, die ik toch ook eerst met wat heet water gespoeld had.
Voorlopig wel tevreden over mijn aankoop. Ik raporteer terug over een week of zo, als ik andere bonen binnen heb en wat batch brews gemaakt heb.
[
Voor 26% gewijzigd door
RoosW op 26-09-2025 10:51
]