Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1 Overzicht

Pagina: 1 ... 268 269 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Nu online
Misschien ook nog krimpkous op het lijstje zetten? Mijn ervaring is dat die plastic omhulsels van de stekkers vaak aardig krokant zijn na zoveel jaar.

En dus verkruimelen als je er al naar wijst.

https://www.drtradingshop...es-9-0x100mm/#description

• RobbieT
  • Nu online
Even een vraag over koffiemolens, er wordt vaak gezegd dat een koffiemolen met conische maalschijven vergevingsgezinder is dan eentje met vlakke maalschijven.

Ik ben nu net van een Baratza Encore ESP Pro naar een DF54 overgegaan.
En mijn ervaring is eigenlijk precies andersom.

Met de Baratza was het nagenoeg onmogelijk om 2 shots na elkaar dezelfde doorlooptijd te krijgen.
Dat gaat met de DF54 eigenlijk vrij simpel.

Het verschil in smaak (zurig / bitter) tussen zeg 15 of 16 op de DF54 vind ik ook duidelijker.

Ik denk zelf dat het te maken heeft met de retentie die je bij de Baratza krijgt zodra je voor espresso gaat malen en dat het vergevingsgezinder dus alleen opgaat voor conische molens die minder last van retentie hebben zoals misschien een Niche Zero.

Heb ik dat goed? Of is er een andere reden?

[ Voor 9% gewijzigd door RobbieT op 03-09-2026 10:38 ]

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 09:38
@Teus.espresso Dank voor de info! Dan zet ik er voor alle zekerheid maar een nieuwe in, kan hij voorlopig weer een tijdje mee.

@RobbieT Die heb ik uiteraard liggen. :-)

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC+

• vickypollard
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
RobbieT schreef op donderdag 3 september 2026 @ 10:34:
Even een vraag over koffiemolens, er wordt vaak gezegd dat een koffiemolen met conische maalschijven vergevingsgezinder is dan eentje met vlakke maalschijven.

Ik ben nu net van een Baratza Encore ESP Pro naar een DF54 overgegaan.
En mijn ervaring is eigenlijk precies andersom.

Met de Baratza was het nagenoeg onmogelijk om 2 shots na elkaar dezelfde doorlooptijd te krijgen.
Dat gaat met de DF54 eigenlijk vrij simpel.

Het verschil in smaak (zurig / bitter) tussen zeg 15 of 16 op de DF54 vind ik ook duidelijker.

Ik denk zelf dat het te maken heeft met de retentie die je bij de Baratza krijgt zodra je voor espresso gaat malen en dat het vergevingsgezinder dus alleen opgaat voor conische molens die minder last van retentie hebben zoals misschien een Niche Zero.

Heb ik dat goed? Of is er een andere reden?
Ik denk dat hier inderdaad de retentie een rol speelt. Als in de Baratza een paar gram verstopt zit, zal je eerste shot van de dag vermoedelijk wat sneller doorlopen.

• Annun
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 09:56
Ik heb nu een paar dagen mijn Xbloom studio binnen en ben er heel tevreden mee. Nog niet echt veel geexperimenteerd, maar de standaard recepten zijn al zeker lekker. En ook heel belangrijk: mijn vrouw kan zelf koffie zetten nu.

• RobbieT
  • Nu online
vickypollard schreef op donderdag 3 september 2026 @ 10:57:
[...]

Ik denk dat hier inderdaad de retentie een rol speelt. Als in de Baratza een paar gram verstopt zit, zal je eerste shot van de dag vermoedelijk wat sneller doorlopen.
Bij die Baratza loopt het hele paddle wheel vol zodra je voor espresso maalt, dat is dus een groot deel van de retentie.
Je blijft met verstellen dus achter de feiten aan hollen.

Soms stop je 18g in de molen en krijg je 17,4g terug, dan start je de molen weer, geeft het ding een paar flinke tikken en heb je 18g, maar welke 18g?

Bij de DF54 krijg je zonder gedoe gewoon eruit wat je erin hebt gestopt.

Ik snap eerlijk gezegd niet waarom een Baratza zo vaak als beginnersmolen wordt aangeraden.
Het is de reden dat ik er eentje heb gekocht.

Maar een molen afstellen die veel retentie heeft bij espressomaling blijkt moeilijker dan een molen afstellen met weinig retentie.

[ Voor 16% gewijzigd door RobbieT op 03-09-2026 11:23 ]

• vickypollard
  • Nu online
Iemand deze wel eens geprobeerd? https://hoofdkwartier-koffiebranderij.nl/product/decafe-vers-gebrande-singe-origin-cafeine-vrije-koffiebonen/

Ik wil wat decaf in huis hebben voor de schoonouders, maar begreep dat decaf sowieso wat lastiger is om echt een lekkere van te vinden. Qua smaakprofiel komt bovenstaande wel overeen met wat ze lekker zouden vinden (geen light roast zure fruitbommen zeg maar). Voor filter, overigens.

Tips ook welkom

[ Voor 4% gewijzigd door vickypollard op 03-09-2026 13:45 ]

• Puntje-NL
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 10-09 16:57
vickypollard schreef op donderdag 3 september 2026 @ 13:44:
Iemand deze wel eens geprobeerd? https://hoofdkwartier-koffiebranderij.nl/product/decafe-vers-gebrande-singe-origin-cafeine-vrije-koffiebonen/

Ik wil wat decaf in huis hebben voor de schoonouders, maar begreep dat decaf sowieso wat lastiger is om echt een lekkere van te vinden. Qua smaakprofiel komt bovenstaande wel overeen met wat ze lekker zouden vinden (geen light roast zure fruitbommen zeg maar). Voor filter, overigens.

Tips ook welkom
De enige lekkere decaf die ik op heb was van Schot, een Ethiopië volgensmij. Aangezien dat niet echt het smaakprofiel is, wellicht Giraffe: https://giraffecoffee.com/collections/decaf/products/decaf-condor . Ik heb hem een keer gehad, maar toen wilde ik hem als espresso zetten, dat is dus praktisch onmogelijk om lekker te krijgen ben ik achter haha. De bonen hadden wel een lekkere geur.

Gaat iemand zich nog wagen aan het Fermentation Project van James Hoffmann? :9

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:30

Dennis1812

Amateur prutser

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wHK_IqshvTP04msjFkHTLW3J_5g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZTYN1Ysb7edpIkGOd8I7kciR.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is mijn favoriete decaf.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• retoohs
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 10-09 13:51
Puntje-NL schreef op donderdag 3 september 2026 @ 14:45:
[...]

De enige lekkere decaf die ik op heb was van Schot, een Ethiopië volgensmij. Aangezien dat niet echt het smaakprofiel is, wellicht Giraffe: https://giraffecoffee.com/collections/decaf/products/decaf-condor . Ik heb hem een keer gehad, maar toen wilde ik hem als espresso zetten, dat is dus praktisch onmogelijk om lekker te krijgen ben ik achter haha. De bonen hadden wel een lekkere geur.

Gaat iemand zich nog wagen aan het Fermentation Project van James Hoffmann? :9
Ik heb de Hoffman boontjes besteld

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Helaas heeft mijn delonghi ecam 2210b het vandaag na 10 jaar begeven ;( Nu moet ik dus snel een nieuwe hebben ;) De Delonghi beviel goed en heeft ons nooit in de steek gelaten, dus neig ernaar om weer voor dit merk te gaan. Een automatische melkopschuimer en display vind ik dan als vernieuwing ook wel leuk, verder heb ik niet veel extra wensen. Het budget is rond de 400-500 euro. Ik kom dan op de Delonghi magnifica evo next. https://www.coolblue.nl/p...o-next-ecam310-60-gb.html

Is dit een goede keus, of zijn er alternatieven die ik moet overwegen?

~[edit] na nog wat reviews neig ik naar de magnifica plus

[edit2] besteld :D

[ Voor 5% gewijzigd door Palomar op 03-09-2026 23:54 ]

• Hercul3s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:54
Aziraphale schreef op donderdag 3 september 2026 @ 09:24:
[...]

Thanks! Dan wordt het boodschappenlijstje dus: Boilerisolatie, rvs flex slang, siliconenslang + filter en voor alle zekerheid een Ulka. :)

Wel bijzonder: De Ulka in deze machine is van 2001 en loopt nog goed, terwijl ik in de Quickmill al een Ulka heb vervangen die nog geen 5 jaar oud was.
Altijd goed om Ulka's te vervangen zo heb ik ervaren. Ik heb wel een gehad die goed leek te werken tot hij echt druk moest leveren voor een shot en toen een heel fluctuerende pomp druk had. Sindsdien vervang ik ze altijd bij een 2e hands machine. Kun je ook meteen kijken naar een EX4, die is iets stiller en iets tragere druk opbouw. Niet noodzakelijk, wel grappig.

• Aziraphale
Hercul3s schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 09:57:
[...]

Altijd goed om Ulka's te vervangen zo heb ik ervaren. Ik heb wel een gehad die goed leek te werken tot hij echt druk moest leveren voor een shot en toen een heel fluctuerende pomp druk had. Sindsdien vervang ik ze altijd bij een 2e hands machine. Kun je ook meteen kijken naar een EX4, die is iets stiller en iets tragere druk opbouw. Niet noodzakelijk, wel grappig.
Die van mij geeft bij een blindfiltertest een hele mooie stabiele druk en daardoor twijfel ik nog wat. Ik kwam ook nog tegen dat hij te reviseren is, wat ik ook wel weer grappig vind. Op MP verkoopt iemand setjes daarvoor. Die EX4 ga ik ook even naar kijken!

@Teus.espresso Wat zou jij doen? De pomp is 25 jaar oud, maar doet het nog wel goed.

[ Voor 5% gewijzigd door Aziraphale op 04-09-2026 10:48 ]

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC+

• Puntje-NL
retoohs schreef op donderdag 3 september 2026 @ 17:59:
[...]

Ik heb de Hoffman boontjes besteld
Ah leuk, waar heb je ze besteld?

• Findail
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 10:26
Ihkv duurzaamheid, drinkt hier iemand nog koffie van Ray & Jules? ik ben het gaan drinken na het hier in deze thread gezien te hebben. Nu staat er wel een leuk artikel in De Morgen (Be) over deze branderij, ipv gas wordt elektrisch gebrand.

Vraag me af of er in NL ook koffie is die duurzamer gebrand wordt.

Ik ben in ieder geval nog steeds tevreden :)

• vickypollard
  • Nu online
Findail schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 12:26:
Ihkv duurzaamheid, drinkt hier iemand nog koffie van Ray & Jules? ik ben het gaan drinken na het hier in deze thread gezien te hebben. Nu staat er wel een leuk artikel in De Morgen (Be) over deze branderij, ipv gas wordt elektrisch gebrand.

Ik zie toevallig net dat de branderij die Fancy Beans nu aan het inrichten is, ook volledig elektrisch zou zijn

• Meloenen
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 11:21
Findail schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 12:26:

Er is een roaster die bezig is met branden op waterstof. Alleen is dat helaas geen specialty coffee.

• retoohs
Puntje-NL schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 10:39:
[...]

Ah leuk, waar heb je ze besteld?
Bij Friedhats

• Teus.espresso
  • Nu online
25 jaar oude Ulka is wel aan het einde van levensduur. En mechanisch en elektrisch. Tijd voor een nieuwe.

Het is subtiel maar jouw magneetspoel is nog gemaakt in een tijd dat er 220V uit het stopcontact kwam. Tegenwoordig komt er 230V uit. Aantal windingen in de spoel is daar op aangepast.

[ Voor 65% gewijzigd door Teus.espresso op 04-09-2026 14:10 ]

• Aziraphale
Teus.espresso schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 14:01:
25 jaar oude Ulka is wel aan het einde van levensduur. En mechanisch en elektrisch. Tijd voor een nieuwe.

Het is subtiel maar jouw magneetspoel is nog gemaakt in een tijd dat er 220V uit het stopcontact kwam. Tegenwoordig komt er 230V uit. Aantal windingen in de spoel is daar op aangepast.
Dan komt er een andere. Zou jij dan gewoon een EX5 adviseren of de EX4 die @Hercul3s noemde?

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Aziraphale schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 16:12:
[...]

Dan komt er een andere. Zou jij dan gewoon een EX5 adviseren of de EX4 die @Hercul3s noemde?
Al gekeken wat drtrading erover zegt?

https://www.drtradingshop.nl/a-80694632/onderdelen-quick-mill-820-pomp/pomp-ulka-ex5/#description

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

• Aziraphale
Uiteraard, maar die geven bij de EX4 aan dat die een wat lagere flow heeft en daarom als upgrade toegepast kan worden. Zelf neig ik er naar om maar gewoon de EX5 te pakken, maar Hercul3s deed me twijfelen.

• RobbieT
  • Nu online
Aziraphale schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 16:12:
[...]

Een andere populaire vervanger is een Olab Silent Green:
https://vanpommeren.nl/pr...en?variant=57538481357131

Die schijnt wat stiller te zijn.

• vickypollard
  • Nu online
RobbieT schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 22:49:
[...]

Een andere populaire vervanger is een Olab Silent Green:
https://vanpommeren.nl/pr...en?variant=57538481357131

Die schijnt wat stiller te zijn.
Heb hier wat over opgezocht en ik zie voorbeelden van dit ding in combinatie met een Quick Mill membraan (https://www.drtradingshop.nl/a-39065597/onderdelen-quick-mill-diverse-modellen/expansievat-membraam-t-b-v-pomp/#description) en wat demping, en dat is echt een wereld van verschil qua geluid.

Maar goed, wel weer meer geld en alleen zinvol als geluid een probleem is voor je...

• Aziraphale
Geluid is het probleem niet, ik wil de machine weer klaar hebben voor x jaar. En ik ben er al wel achter dat je dit soort pompjes niet bij een koffiemachine zaak moet halen...

• RobbieT
  • Nu online
Mooi ook dat dit soort pompjes een ding is, terwijl je net koffie hebt gemalen.
Weinig malers die echt stil zijn.

• Teus.espresso
  • Nu online
De 4 of 5 keuze kan afhangen van gebruik. Drink je meer ristretti of lungo's. Daar kan je de pomp bij matchen.

De waterslagdemper kan ook op een Ulka maar hij is wel groter dan de haakse bocht die nu na de bypass komt. Vraagt wat gepruts om het passend te krijgen (bv door bypass verticaal te plaatsen).

Ik heb de Green ook een tijdje in mijn Puristika gehad. Is inderdaad wat stiller maar molen maakt inderdaad meer herrie.

• ps4mm
  • Registratie: November 2013
  • Nu online
Onze bianca V3 (+-2.5jaar oud, 1250 shots) begint nu ook wat kuren te vertonen. Laatste tijd vond ik het pompje al wat 'ratelen' wanneer die druk moet leveren. Laten lopen en pompen met open groep, dat het er gewoom uitstroomt, gaat dan zonder geratel. Na een backflush met cleaningpoeder is het dan wel weer even weg, maar blijft terugkomen.

Nu gaat de druk van de pomp op het metertje opeens enorm hoog. Met filterbakje koffie of blindfilter komt de druk bijna op de andere schaal uit (17bar? Linker foto) en zonder portafilter en de paddle maximaal naar rechts komt ie rond de 12-13 bar uit. (Rechter foto)

Ik wilde 'm sowieso een goeie (schoonmaak)beurt gaan geven (volgens dit lijstje) maar weten jullie misschien wat de beste eerste stap zou zijn op basis van de beschreven symptomen?

Is het beter de machine nu niet te gebruiken ter bescherming tegen deze (te) hoge druk of kan het niet veel kwaad om hier nog een paar shots mee te zetten?

Bedankt alvast!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cKFkUFQOZ2Q_kJO8z2JZug1zYCw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QUsfRgUcCN7dh73jlDpwWZH8.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IHHW6h-18XThvaYWhR-stXwG2EE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1HFn5FdwlflxkRXkjHJ16zSi.jpg?f=fotoalbum_tile

• vrilly
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 08-09 10:38
Aziraphale schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 23:09:
Geluid is het probleem niet, ik wil de machine weer klaar hebben voor x jaar. En ik ben er al wel achter dat je dit soort pompjes niet bij een koffiemachine zaak moet halen...
Ik zou ook de thermofuse bij de pompje controleren/vervangen, bij mijn 20 jaar oude silvia bleek daar roest in te zitten en op een gegeven moment ging er geen stroom meer door :+

https://www.drtradingshop...parts/ulka-thermical-fuse

[ Voor 14% gewijzigd door vrilly op 05-09-2026 14:37 ]

• Hercul3s
Aziraphale schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 23:09:
Ik heb ze beide vervangen en eerlijk gezegd is het verschil niet super groot. De EX4 levert wat minder flow dus wat langzamere druk opbouw en iets stiller. De 5 is de 'normale' dus wat je standaard zou vervangen. Levensduur van beide zal vrij gelijk zijn.

Wat betreft de druk, blind filter zegt niet alles, dat had ik ook. Dan is er druk maar geen flow. Bij die van mij begon de druk raar te doen bij druk+flow.

Succes met de revisie, altijd een leuk klusje :).

• Aziraphale
@Hercul3s Thanks! Ik heb toch maar een EX5 besteld, aangezien de Domobar al pre-infusie in de groep heeft. En ook maar een multimeter gescoord, dan kan ik dingen als die zekering even doormeten. In mijn Quickmill zit volgens mij niet zo'n ding (niet gezien, althans), dus daar had ik nooit aan gedacht.

Mijn handen jeuken om er aan te beginnen, maar ik moet nog een ander projectie afmaken. :+

• DonMetal
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-09 22:16
Mijn AliExpress-espressoweegschaal is er na 3 maanden al mee gekapt..

iemand nog tips voor een niet al te duur model? Voor afwegen gemalen koffie in grind cup en onder het kopje tijdens het zetten. Shot timer niet nodig.

Joejoe!

• RobbieT
  • Nu online
DonMetal schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 21:04:

iemand nog tips voor een niet al te duur model? Voor afwegen gemalen koffie in grind cup en onder het kopje tijdens het zetten. Shot timer niet nodig.
Wat noem je niet al te duur?

Als je gewoon bij een koffiezaak zoals Van Pommeren of Koffiekompaan kijkt dan begint het met €30 ongeveer en heb je gewoon 2 jaar garantie.

https://koffiekompaan.nl/.../accessoires/weegschalen/

Of je kijkt op Amazon en zoekt op koffieweegschaal als het goedkoper moet.

• vickypollard
  • Nu online
RobbieT schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 21:18:
[...]

Wat noem je niet al te duur?

Als je gewoon bij een koffiezaak zoals Van Pommeren of Koffiekompaan kijkt dan begint het met €30 ongeveer en heb je gewoon 2 jaar garantie.

https://koffiekompaan.nl/.../accessoires/weegschalen/

Of je kijkt op Amazon en zoekt op koffieweegschaal als het goedkoper moet.
AVX is wel zo'n merk dat rebranded Chinees spul verkoopt trouwens. Zie dit bijvoorbeeld voor de Alibaba-versie van die €30 weegschaal: https://www.alibaba.com/x/1lBBCxJ. Die 2 jaar garantie krijg je er natuurlijk niet bij op Alibaba :P maar qua kwaliteit weet ik niet of je er bijzonder veel op vooruit gaat met AVX

[ Voor 3% gewijzigd door vickypollard op 05-09-2026 22:06 ]

• HubD1
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 09-09 17:02
ps4mm schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 13:51:
Is het beter de machine nu niet te gebruiken ter bescherming tegen deze (te) hoge druk of kan het niet veel kwaad om hier nog een paar shots mee te zetten?
Lastig in te schatten. Klinkt alsof hij goed toe is aan servicebeurt. Wat volkomen normaal is na 1,5/2 jaar.

Als je het uit wilt besteden zou ik even contact opnemen met Het Hoofdkwartier Amstelveen. (Mocht je daar enigzins in de buurt komen) Mocht je zelf aan de gang gaan, dan een revisiesetje bestellen (bijv. bij DR trading en met YouTube erbij aan de gang.

• RobbieT
  • Nu online
vickypollard schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 21:22:
[...]

AVX is wel zo'n merk dat rebranded Chinees OEM spul verkoopt trouwens. Zie dit bijvoorbeeld voor de Alibaba-versie van die €30 weegschaal: https://www.alibaba.com/x/1lBBCxJ. Die 2 jaar garantie krijg je er natuurlijk niet bij op Alibaba :P maar qua kwaliteit weet ik niet of je er bijzonder veel op vooruit gaat met AVX
Als je meer kwaliteit wil, dan kom je bijvoorbeeld bij een Hario weegschaal uit, maar die is al een stuk duurder.

https://www.blommers.coffee/nl/hario-v60-drip-scale.html

Of Timemore bijvoorbeeld.

Of als de vorige aan verdrinking is overleden, zoiets als een Bookoo Themis Ultra:
https://eu.bookoocoffee.c...8f-4f46-a219-b5894e16c713

Die gebruik ik hier voor espresso en dan is waterdicht soms wel prettig.

[ Voor 17% gewijzigd door RobbieT op 05-09-2026 22:23 ]

• DonMetal
Ik krijg net deze in m’n algoritme: https://www.kickstarter.com/projects/grinista/grinista-tempo?ref=creator_tab

Ziet er niet gek uit.

Joejoe!

• retoohs
DonMetal schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 21:04:

Ik ben wel tevreden met de black mirror van timemore. Die is iets duurder maar ik zou hem zo weer kopen. Hij geeft ook de flow aan, gram / seconden. Dat leek me altijd meer een feature voor pour over maar ik merk dat ik er bij espresso wel vaak naar kijk. Ik zie vrij snel zien wat het ongeveer gaat worden qua doorlooptijd.

• Aziraphale
vrilly schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 14:37:
[...]

Ik zou ook de thermofuse bij de pompje controleren/vervangen, bij mijn 20 jaar oude silvia bleek daar roest in te zitten en op een gegeven moment ging er geen stroom meer door :+

https://www.drtradingshop...parts/ulka-thermical-fuse
Inmiddels heb ik de machine open liggen, maar bij mij is er geen thermofuse te bekennen. Misschien deden ze daar in 2002 nog niet aan? :?

• ocn
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10:40

ocn

Beste Tweaker 2025 ⭐⭐⭐⭐⭐

Begrijp dat waterproof zijn nog niet echt als meerwaarde. Ik heb al jaren een Timemore Black Mirror en het is me nog niet overkomen dat ik die zou willen onderdompelen. Als er water of koffie over zou komen door morsen komt het door de manier waarop het in elkaar zit ook niet in contact met elektronica.

• RobbieT
  • Nu online
ocn schreef op zondag 6 september 2026 @ 15:41:
[...]

Begrijp dat waterproof zijn nog niet echt als meerwaarde. Ik heb al jaren een Timemore Black Mirror en het is me nog niet overkomen dat ik die zou willen onderdompelen. Als er water of koffie over zou komen door morsen komt het door de manier waarop het in elkaar zit ook niet in contact met elektronica.
De grootste meerwaarde voor mij is de bluetooth verbinding van de Bookoo waardoor brew by weight werkt met GaggiMate.

De rest is gemoedsrust, dat als je het ding een keer onder de koffie hebt zitten je weet dat er niks aan de hand is.
En in de aanbieding (wat het ding vaak is) is de meerprijs ten opzichte van een Timemore ook niet zo groot meer.

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:08
Ik zie voornamelijk espresso apparaten langs komen. Ben juist een tijdje geleden teruggegaan naar de moccamaster. Mijn ex vind het te veel werk en wil gemak. Maar vind filterkoffie veel lekkerder smaken. Daarnaast kun je een filter apparaat ook eenvoudig zelf repareren. Zijn hier nog meer filterkoffie liefhebbers?

Heb een baratza esp pro maler. Drink uitsluitend zwart. +1 als je ook filterapparaat hebt en filterkoffie drinkt.

[ Voor 7% gewijzigd door Vaevictis_ op 06-09-2026 16:20 ]

• vickypollard
  • Nu online
Ik doe beide, maar filter doe ik met de V60. Heb kortstondig een Moccamaster gehad, maar dat ding was te groot voor hier en ik ben de enige die het drinkt.

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:08
vickypollard schreef op zondag 6 september 2026 @ 16:21:
Ik doe beide, maar filter doe ik met de V60. Heb kortstondig een Moccamaster gehad, maar dat ding was te groot voor hier en ik ben de enige die het drinkt.
Ja ik heb ook een v60 en kleine handmaler die neem ik mee op vakantie. En dan eigen bonen mee.

• RobbieT
  • Nu online
Hier beide, een Moccamaster Cup One, daarvoor maal ik meestal met de Kingrinder K6, en de espresso setup.
Een Gaggia Classic E24 met GaggiMate Pro met een DF54. (Met Gaggia Classic Up lage drip tray en drain tube, en Alba tank sensor en verlichting)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D71lss3p5Tit1QgrGufVDYU3YlM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gpmPes2eYKDFAXAXrmLs89Vz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hy2KTU9mqkrqU9BhzjEjg15fNAI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SlbwAJH0muAwXarNaeVh5YGG.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door RobbieT op 06-09-2026 16:26 ]

• Hercul3s
Aziraphale schreef op zondag 6 september 2026 @ 15:25:
[...]

Inmiddels heb ik de machine open liggen, maar bij mij is er geen thermofuse te bekennen. Misschien deden ze daar in 2002 nog niet aan? :?
Als hij er zit zit hij vaak ingeschoven in het plastic van de pomp in een uitsparing daarvoor. Maar misschien bij deze nog niet idd. In theorie zou je hem makkelijk kunnen bijplaatsen als de stekkertjes het toelaten.

• DonMetal
ocn schreef op zondag 6 september 2026 @ 15:41:
[...]

Nou er wil soms uit de zetgroep onderop nog wel eens wat water komen wanneer je klaar bent met zetten. Nu al een paar keer zo water op de (rand van de) weegschaal gehad .

Joejoe!

• Aziraphale
Hercul3s schreef op zondag 6 september 2026 @ 16:30:
[...]

Als hij er zit zit hij vaak ingeschoven in het plastic van de pomp in een uitsparing daarvoor. Maar misschien bij deze nog niet idd. In theorie zou je hem makkelijk kunnen bijplaatsen als de stekkertjes het toelaten.
Nope, zat er niet in. In mijn Quickmill trouwens ook niet, dus ik denk dat ik wel zonder kan. :) Ik zet er nu trouwens wel een EX5 GW in, die is hittebestendiger dan de gewone.

• Micha_NL
  • Laatst online: 08:57
ps4mm schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 13:51:
Onze bianca V3 (+-2.5jaar oud, 1250 shots) begint nu ook wat kuren te vertonen. Laatste tijd vond ik het pompje al wat 'ratelen' wanneer die druk moet leveren. Laten lopen en pompen met open groep, dat het er gewoom uitstroomt, gaat dan zonder geratel. Na een backflush met cleaningpoeder is het dan wel weer even weg, maar blijft terugkomen.

Nu gaat de druk van de pomp op het metertje opeens enorm hoog. Met filterbakje koffie of blindfilter komt de druk bijna op de andere schaal uit (17bar? Linker foto) en zonder portafilter en de paddle maximaal naar rechts komt ie rond de 12-13 bar uit. (Rechter foto)

Ik wilde 'm sowieso een goeie (schoonmaak)beurt gaan geven (volgens dit lijstje) maar weten jullie misschien wat de beste eerste stap zou zijn op basis van de beschreven symptomen?

Bedankt alvast!
[Afbeelding][Afbeelding]
Lekt deze ook water uit het ventiel net boven de lekbak? Ook zonder te gebruiken?

• ocn

ocn

Beste Tweaker 2025 ⭐⭐⭐⭐⭐

RobbieT schreef op zondag 6 september 2026 @ 16:24:
Hier beide, een Moccamaster Cup One, daarvoor maal ik meestal met de Kingrinder K6, en de espresso setup.
Een Gaggia Classic E24 met GaggiMate Pro met een DF54. (Met Gaggia Classic Up lage drip tray en drain tube, en Alba tank sensor en verlichting)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heb ook een Cup One, gebruik hem dagelijks. Top ding.

• ps4mm
  • Nu online
Micha_NL schreef op zondag 6 september 2026 @ 22:03:
[...]

Lekt deze ook water uit het ventiel net boven de lekbak? Ook zonder te gebruiken?
Nee, heel af en toe een drupje en wat stoom, niks geks had ik het idee.

Heb net de OPV losgehaald en schoongemaakt, hier zat wel best wat kalkaanslag in, maar loste het probleem niet op. Dus toen doorgegaan met de pomp bypass setting die dus blijkbaar niet meer werkte. Precies het probleem waar dit filmpje mee begint, maar de onderste schroef/veer/plunjer assembly loshalen, schoonmaken en weer terugzetten had bij mij nog steeds geen effect, de druk bleef ~15bar. Dus toch ook dat plastic buisje met veertje/klepje erachter (zie filmpje op 9:16) er ook nog uithalen. Het veertje schoot helaas los en dat bovenste kleine klepje verdween in de pomp kop, dus alles maar losgehaald, schoongemaakt en teruggezet en nu loopt het pompje weer als een zonnetje en de druk laat zich weer netjes afstellen :)

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:17

JB

Cédric roelt!

Hmm in mijn naïviteit heb ik altijd gedacht dat de Jura E8 zich ook zou melden wanneer groot onderhoud nodig is. Dus checken die de tellers (moet ook via "technieker-skills" ipv dat je dit gewoon in het menu kunt zien).

Nu hebben we inmiddels 7847 bereidingen erop zitten, waarvan ik niet zeker weet of de E8 eerder reset is na een keer binnen brengen (zal na een jaartje zijn geweest verwacht ik) ivm meer geluid (isolatie) dan een nieuw aangekochte E8 bij mijn broer. De machine heeft toen ook het hele riedeltje gekregen (binnen garantie), zover ik weet.

Nu ben ik natuurlijk al ruim boven de 5000 bereidingen :o Gaat Jura hier moeilijk over doen mbt onderhoud? Of hoe werkt die all-in prijs precies? Liefste breng ik de E8 lokaal ergens naar toe ipv net als toen in zo'n doos opsturen met logistiek bedrijf. Zelf doen lijkt me nu niet handig, aangezien ik al ruimschoots over die 5000 bereidingen heen ben?

Mijn boefje is liev!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
JB schreef op maandag 7 september 2026 @ 08:53:
Hmm in mijn naïviteit heb ik altijd gedacht dat de Jura E8 zich ook zou melden wanneer groot onderhoud nodig is. Dus checken die de tellers (moet ook via "technieker-skills" ipv dat je dit gewoon in het menu kunt zien).

Nu hebben we inmiddels 7847 bereidingen erop zitten, waarvan ik niet zeker weet of de E8 eerder reset is na een keer binnen brengen (zal na een jaartje zijn geweest verwacht ik) ivm meer geluid (isolatie) dan een nieuw aangekochte E8 bij mijn broer. De machine heeft toen ook het hele riedeltje gekregen (binnen garantie), zover ik weet.

Nu ben ik natuurlijk al ruim boven de 5000 bereidingen :o Gaat Jura hier moeilijk over doen mbt onderhoud? Of hoe werkt die all-in prijs precies? Liefste breng ik de E8 lokaal ergens naar toe ipv net als toen in zo'n doos opsturen met logistiek bedrijf. Zelf doen lijkt me nu niet handig, aangezien ik al ruimschoots over die 5000 bereidingen heen ben?
Er zijn er toch wel lokale monteurs die onderhoud doen?

Ik meen dat er ook Jura dealers zijn die de logistiek voor je doen. Maar goed, dat kost wel extra neem ik aan.

Ten slotte als je zelf in de buurt van Zoetermeer woont of regelmatig in die regio bent: zelf wegbrengen?

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:17

JB

Cédric roelt!

Roenie schreef op maandag 7 september 2026 @ 08:59:
[...]
Er zijn er toch wel lokale monteurs die onderhoud doen?

Ik meen dat er ook Jura dealers zijn die de logistiek voor je doen. Maar goed, dat kost wel extra neem ik aan.

Ten slotte als je zelf in de buurt van Zoetermeer woont of regelmatig in die regio bent: zelf wegbrengen?
Ik woon in Oosten van het land, logistiek is inderdaad 89 euro buiten de garantie. Er vanuit gaande dat de garantie gewoon wettelijk 2 jaar is, geldt dat tarief dus. Dan zie ik dat het vanaf 10.000 bereidingen in een ander tarief valt. Dus qua aantal bereidingen is er niet zoveel aan de hand.

Lokaal zie ik een aantal Professional dealers, maar daar zal ik als consument wel niet geholpen worden. Toch eens bellen. Een EP stuurt de machine gewoon op.

Mijn boefje is liev!

• Teus.espresso
  • Nu online
Op de website van Jura staat bij de dealers ook een aanvink hokje service partner. Dat zijn de locaties waar de dealer zelf het onderhoud uitvoert. Voor het oosten van Nederland zijn er Steenwijk, Klazienaveen, Zeewolde en Zevenaar.

https://nl.jura.com/nl/koopadvies/persoonlijk-advies/dealerlocator

• Micha_NL
  • Laatst online: 08:57
ps4mm schreef op zondag 6 september 2026 @ 22:30:
[...]

Nee, heel af en toe een drupje en wat stoom, niks geks had ik het idee.

Heb net de OPV losgehaald en schoongemaakt, hier zat wel best wat kalkaanslag in, maar loste het probleem niet op. Dus toen doorgegaan met de pomp bypass setting die dus blijkbaar niet meer werkte. Precies het probleem waar dit filmpje mee begint, maar de onderste schroef/veer/plunjer assembly loshalen, schoonmaken en weer terugzetten had bij mij nog steeds geen effect, de druk bleef ~15bar. Dus toch ook dat plastic buisje met veertje/klepje erachter (zie filmpje op 9:16) er ook nog uithalen. Het veertje schoot helaas los en dat bovenste kleine klepje verdween in de pomp kop, dus alles maar losgehaald, schoongemaakt en teruggezet en nu loopt het pompje weer als een zonnetje en de druk laat zich weer netjes afstellen :)
Ah top! Hier in het verleden het vaccuum ventiel stuk gehad. Dit resulteerde ook in een te hoge druk toen. Fijn dat je het hebt kunnen maken.

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:04
t14wo schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 00:54:
Zo, na 2 jaar trouwe dienst is het tijd voor een onderhoudsbeurtje aan mijn Expobar Brewtus IV. Geen klachten, machine draait als een zonnetje, maar preventief onderhoud lijkt me verstandig voordat er wél iets misgaat.af en toe lekt er water langs de portafilter. Dus dat rubber zal versleten zijn.

Apparaat is trouwens ouder, maar 2 jr terug gereviseerd gekocht.

Setup: E61 zetgroep, rotatiepomp, waterleiding-aansluiting, Brita filter erop.

Ik heb inmiddels een boodschappenlijstje bij elkaar gesprokkeld (revisieset zetgroep, injector voor rotatiepomp, hittebestendig vet, borsteltjes, stoomkraanpakkingen), dus onderdelentechnisch zit ik denk ik goed. DR Trading heeft veel info gelukkig.

Ik ben erg handig, maar dit wordt mijn eerste onderhoud aan een koffiemachine.

Wat voor info ik nog zoek.

- Heeft iemand dit zelf al eens gedaan op een Brewtus (of vergelijkbare E61-machine met rotatiepomp)? Filmpje, blogposts die hielpen?

- Bijzonderheden waar ik op moet letten bij het demonteren van de zetgroep?

- Volgorde die jullie aanhouden (eerst groep eraf, dan ventielen, dan douche, etc.)?

- Iemand ervaring met het vervangen van de injector bij een rotatiepomp-uitvoering? Zit blijkbaar in de aanvoerleiding vóór de groep.

Alvast bedankt voor jullie input!
Update: onderhoud is gedaan!

Heb het onderhoud gedaan mbv van de YouTube video van Dr Trading, best duidelijke filmpjes, al zit er wel een beetje verschil tussen machines dus soms even zelf schakelen. Gefilmd met een acht jaar oude aardappel helpt ook niet. :9

Toen ik ’m openmaakte bleek het apparaat na ruim twee jaar nog superschoon te zijn. Ik backflush en maak hem wekelijks schoon. De hendel piepte een beetje en de piston lekte af en toe wat, dat is nu allebei weg.

Enige echte mankement was de pistonrubber, die was gebarsten en uitgedroogd. Verder waren alle onderdelen nog perfect. Wel wat kalk op de “trompet”, die heb ik met een borsteltje weggehaald.

Had de complete onderhoudsset erbij besteld maar bijna niks ervan was nodig. Het douchescreen bijvoorbeeld was na even onder de kraan niet meer te onderscheiden van nieuw.

Conclusie voor een machine met vaste wateraansluiting en brita filter: jaarlijks onderhoud is totaal overbodig. Klein onderhoud na 2 jaar: zeker doen. Groot onderhoud met alle veren en bussen vervangen: geen idee wanneer dat nodig is, maar na het zien van de staat na twee jaar denk ik dat je minimaal vijf jaar mee kan.

Blij dat ik het gedaan hebt. Geeft ook een stukje gemoedsrust dat ik hem goed verzorg. :9B

Nog een paar foto’s erbij:

Die is wel echt uitgedroogd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w76nvqPo23LH_UFrTYwN7sQxzco=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G6BHdaXwsDCSvMKbICi1Kg8D.jpg?f=fotoalbum_large

Hier wel wat kalk wat met de messingborstel en wat citroenzuur er wel af kwam.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tx4b4Pst5lYXIm8X3drBQV2j2vU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wf796Dbc1LvFbXHubwn5XfA8.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is een oude in perfecte toestand.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2yEhnFodIK_apvhxy6jeZ1pL32I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XgkkMPszOh0QKX1xGxjFgMzt.jpg?f=fotoalbum_large

Hier nog een oude. Ook perfect.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XKOZZm2b7m-YZ9kYhPffYIHrcDw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V3tXoa7B04PaUfKVzoxyWaZg.jpg?f=fotoalbum_large

Alles nog mooi schoon. Backflushen en af en toe borstelen helpt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fLsLIYcVc54uCRsfI_uDZ8GFXZc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IuptKkPg7ZFXAJMtRNRcosl9.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zie het verschil niet. :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4FGgN79zBFbyzpvXkBpWVrEtZBw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sOWyDbOTnqba7to7EWW1RelV.jpg?f=fotoalbum_large

Visueel verschil. Maar functioneel nog perfect.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uL8jOO01VWtptcbrCEXiJ-zdOFg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mJl9O2ehXp5SVoQIuGb42K5Q.jpg?f=fotoalbum_large

Schoon en ready!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NETF4Rt8av2CIWwQQ7UlxWvKE4w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tsKSW91S77GvJNHpxz9sF7Hh.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door t14wo op 07-09-2026 19:23 ]

• vickypollard
  • Nu online
t14wo schreef op maandag 7 september 2026 @ 19:20:
[...]

Schoon en ready!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cEumPFA4CP9F9_FU4--_iPR66BM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b7tiglTtdGwltRwtB9MbkZTB.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 76% gewijzigd door vickypollard op 07-09-2026 19:57 ]

• t14wo
:+
Ja. De lekbak heeft niet de hele behandeling gehad besef ik mij. Krijgt zo nog een badje.

• Joshh
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 10:50
Gisteren de ShotStopper geïnstalleerd, na flink knutselen met het doorlussen van de kabels :? :
Lang getwijfeld over een machine met een flowmeter o.i.d. Daar zaten altijd wel nadelen bij (inconsitenter onder een bepaald prijsniveau). Uiteindelijk gekozen om vooral op output in grams te willen sturen, maar niet de hoofdprijs voor een La Marzocco of Wendougee te willen betalen. Na het installeren is dit plug and play, de output is in te stellen met een app.

[ Voor 4% gewijzigd door Joshh op 08-09-2026 09:26 ]

• Puntje-NL
Joshh schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 09:16:
Gisteren de ShotStopper geïnstalleerd, na flink knutselen met het doorlussen van de kabels :? :

[Vimeo: ShotStopper Profitec Move]
Lang getwijfeld over een machine met een flowmeter o.i.d. Daar zaten altijd wel nadelen bij (inconsitenter onder een bepaald prijsniveau). Uiteindelijk gekozen om vooral op output in grams te willen sturen, maar niet de hoofdprijs voor een La Marzocco of Wendougee te willen betalen. Na het installeren is dit plug and play, de output is in te stellen met een app.
Ahh jij was diegene op Reddit dus ;)

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Nu online
Iemand nog een tip voor een goede brander met 4 of 6 proefpakketten in zijn assortiment, wil eens weer op ontdekkingstocht.

• Puntje-NL
ramrodwillem schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 09:49:
Iemand nog een tip voor een goede brander met 4 of 6 proefpakketten in zijn assortiment, wil eens weer op ontdekkingstocht.
Waar hou je van, light/medium/dark roast; welke smaken vindt je fijn en wat wil je uitgeven? Als je Schot nog niet hebt geprobeerd, dan adviseer ik die voor light medium roast. Giraffe gaat wat donkerder.

• Joshh
  • Laatst online: 10:50
Puntje-NL schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 09:47:
[...]

Ahh jij was diegene op Reddit dus ;)
Ik zit er wel op, maar weet niet waar je precies op doelt :9

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Nu online
Puntje-NL schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 09:51:
[...]

Waar hou je van, light/medium/dark roast; welke smaken vindt je fijn en wat wil je uitgeven? Als je Schot nog niet hebt geprobeerd, dan adviseer ik die voor light medium roast. Giraffe gaat wat donkerder.
Ik hou van een ronde,volle zoete smaak, moet geschikt zijn voor een volautomaat(De’Longhi Rivelia)

• Boeryepes
  • Niet online
Puntje-NL schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 09:51:
[...]

Blommers. Giraffe idd donkerder Schot idd erg goed, licht en vooral aan de prijs en ze wisselen nog wel eens van bonen

Oops. Op verkeerde post gereageerd… @Puntje-NL

[ Voor 19% gewijzigd door Boeryepes op 08-09-2026 13:19 ]

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

• Puntje-NL
Boeryepes schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 13:17:
[...]

Blommers. Giraffe idd donkerder Schot idd erg goed, licht en vooral aan de prijs en ze wisselen nog wel eens van bonen

Oops. Op verkeerde post gereageerd… @Puntje-NL
Nu we het over Schot hebben, ze hebben deze koffie weer: https://schotcoffeeroasters.nl/webwinkel/coffee/colombia/colombia-la-aldea/ De laatste keer was 3 jaar geleden, en ja hij ruikt naar een McDonalds aardbei milkshake. Ben benieuwd of de laatste lichting ook zo is :)

• Meloenen
  • Laatst online: 11:21
Puntje-NL schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 13:48:
[...]

hij ruikt naar een McDonalds aardbei milkshake
:r

• Boeryepes
  • Niet online
Puntje-NL schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 13:48:
[...]

Nu we het over Schot hebben, ze hebben deze koffie weer: https://schotcoffeeroasters.nl/webwinkel/coffee/colombia/colombia-la-aldea/ De laatste keer was 3 jaar geleden, en ja hij ruikt naar een McDonalds aardbei milkshake. Ben benieuwd of de laatste lichting ook zo is :)
Maar die prijs … Schot had tot een jaar of 2 geleden de Colombia La Cristalina ook uit Huila. Wanneer ik die maalde rook het hele huis naar potpourri. Deze was betaalbaar en da’s mijn probleem met Schot. Hij is met die boon gestopt … grrr

• Puntje-NL
Boeryepes schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 14:01:
[...]

Maar die prijs … Schot had tot een jaar of 2 geleden de Colombia La Cristalina ook uit Huila. Wanneer ik die maalde rook het hele huis naar potpourri. Deze was betaalbaar en da’s mijn probleem met Schot. Hij is met die boon gestopt … grrr
Ik ken het, ik had hetzelfde met de Aldea en ik heb dus 3 jaar moeten wachten tot ie terug was. De prijs is flink, maar voor deze koffie vind ik t waard. Het is niet iedereen zn smaak, maar wel die van mij :P

• Zebby
  • Laatst online: 09-09 16:30
Had voor vakantie (en daarna voor de filterkoffie thuis) een Kingrinder K6 gehaald. Het valt me op dat ik aanzienlijk fijner wil malen dan de stand die zij aanraden, als ik vergelijk met hoe ik het lekker vind uit mijn andere maler. Daarbij zie ik ook extreem veel chaff - van die gelige lichte stukjes - wat ik eigenlijk helemaal niet heb bij mijn andere malen (Sette 270wi).

Ik heb helaas vooral wat oudere koffie door de benoemde vakantie, dus het smaakt sowieso al wat minder, maar is dat gewoon iets dat je gaat hebben met een handgrinder, of moet ik nog fijner gaan zitten omdat weg te halen?

• ocn

ocn

Beste Tweaker 2025 ⭐⭐⭐⭐⭐

Boeryepes schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 14:01:
[...]

Als ik zo op internet kijk is die nog wel online bij branders uit Duitsland te koop.

• Boeryepes
  • Niet online
ocn schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 14:37:
[...]

Als ik zo op internet kijk is die nog wel online bij branders uit Duitsland te koop.
Thanks. Die had ik ook gevonden maar is dan wel een andere brander. Ik heb het nog wel in overweging maar als het dan niks is, is dat wel jammer van het geld. Schot is een goede brander, vind ik …

• RobbieT
  • Nu online
Zebby schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 14:19:
Had voor vakantie (en daarna voor de filterkoffie thuis) een Kingrinder K6 gehaald. Het valt me op dat ik aanzienlijk fijner wil malen dan de stand die zij aanraden, als ik vergelijk met hoe ik het lekker vind uit mijn andere maler. Daarbij zie ik ook extreem veel chaff - van die gelige lichte stukjes - wat ik eigenlijk helemaal niet heb bij mijn andere malen (Sette 270wi).

Ik heb helaas vooral wat oudere koffie door de benoemde vakantie, dus het smaakt sowieso al wat minder, maar is dat gewoon iets dat je gaat hebben met een handgrinder, of moet ik nog fijner gaan zitten omdat weg te halen?
Chaf hou je, niks van aan trekken.

Heb je gekeken of de 0 echt zit waar het streepje staat, dat wijkt vaak iets af?
En qua malen, voor de V60 zitten veel mensen dichter bij 83 - 86. wat lager is dan Kingrinder aangeeft.

• ocn

ocn

Beste Tweaker 2025 ⭐⭐⭐⭐⭐

Boeryepes schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 15:20:
[...]

Thanks. Die had ik ook gevonden maar is dan wel een andere brander. Ik heb het nog wel in overweging maar als het dan niks is, is dat wel jammer van het geld. Schot is een goede brander, vind ik …
Meeste smaak zit in de bonen. Heb je weleens dezelfde boon bij verschillende branders geprobeerd?

• Boeryepes
  • Niet online
ocn schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 15:44:
[...]

Meeste smaak zit in de bonen. Heb je weleens dezelfde boon bij verschillende branders geprobeerd?
Ik heb ervaring met brasil dulce van Schot en Koepoort. Die laatste heb ik weggegooid.

Daarnaast gestopt met Koepoort omdat de bonen ‘slechter’ werden. Minder uniforme branding, minder consistent in het zetten. Tot zover mijn ervaring.

Bij Giraffe tot nu toe consistentie, elke zak smaakt hetzelfde.

• Puntje-NL
Boeryepes schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 16:24:
[...]

Ik heb ervaring met brasil dulce van Schot en Koepoort. Die laatste heb ik weggegooid.

Daarnaast gestopt met Koepoort omdat de bonen ‘slechter’ werden. Minder uniforme branding, minder consistent in het zetten. Tot zover mijn ervaring.

Bij Giraffe tot nu toe consistentie, elke zak smaakt hetzelfde.
Bij Giraffe heb ik dat elke zak inderdaad hetzelfde smaakt, ook een Colombia, Ethiopie en Honduras... Wellicht had ik net een verkeerde batch maar vond er weinig aan. Maar hey, iedereen heeft een andere/eigen smaak!

• Abudah
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 03:06
ramrodwillem schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 09:49:
Heb laatst deze gehaald van Tiverdi (6x 100 gram voor 15 euro), branddatum <2 weken was er wel tevreden over: https://www.tiverdi.nl/koffie/koffiebonen-proefpakket/?gad_source=1&gad_campaignid=20727338107&gbraid=0AAAAApHEpng4KyXpCPMoDZTFQj-P5O_Jw

Mocht je hem halen ben ik benieuwd wat je mening is!

• Zebby
  • Laatst online: 09-09 16:30
RobbieT schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 15:34:
[...]

Chaf hou je, niks van aan trekken.

Heb je gekeken of de 0 echt zit waar het streepje staat, dat wijkt vaak iets af?
En qua malen, voor de V60 zitten veel mensen dichter bij 83 - 86. wat lager is dan Kingrinder aangeeft.
Ja volgens mij zat hij wel goed, maar ik probeer dus het punt te vinden waar ik ook lekkere filter koffie krijg uit mijn eigen maler, en dat gaat meer richting de 200 momenteel :x

• fixen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10-09 20:45
Ik ben opzoek naar een espressomachine en bonenmaler en vroeg mij af of jullie nog goeie ideeën hebben?

Ik zoek een niet te grote machine (single boiler is prima) en heb voor de combinatie machine/maler ongeveer 1500 euro te besteden (geld hoeft niet op). Fatsoenlijke kwaliteit en consistentie stel ik boven zeer uitgebreide instel mogelijkheden. Daarnaast moet het ook een beetje mooi staan op het aanrecht.

Ik zit zelf te kijken naar een Profitec Go 2.0 vanwege het formaat en consistentie (niet eigen ervaring). Ik vind het een best mooi apparaat al vindt iedereen de 1.0 mooier. Andere optie zou zijn om bijvoorbeeld te wachten op de lelit victoria 3, maar daar heb ik me nog niet heel erg in verdiept. Mochten jullie nog andere opties hebben dan hoor ik het graag. Ik ben overigens niet van plan om een apparaat zoals de gaggia classic om te bouwen. Ik heb teveel projecten en te weinig tijd om daar tijd in te stoppen.

Verder zoek ik nog een maler, maar dat vind ik nog wat lastiger. In een maler zoek ik consistentie, weinig retention en geschikt voor verschillende roasts. Het liefste ook gewoon uit de doos goed opgelijnde schijven die dat ook blijven. Opties voor een maler (maar zeker niet gelimiteerd tot):

-Mignon zero 55s

-DF64 gen 2

- Wachten op de Timemore Sculptor O64s gen 2

Mochten jullie goede ideeën hebben dan hoor ik het graag!

• CarbonCopy
  • Laatst online: 10-09 22:14
Met behulp van de nodige tutorials probeer ik mij te begeven in de melkwereld. De frother van mijn Rivelia heb ik omgebouwd naar een steam wand met één stoomgaatje. Twee kannetjes, 35 en 50cl. Het is geen professionele machine dus het gaat allemaal wat langzamer. Maar dat vind ik alleen maar positief. Start met stretchen van de melk tot handtemperatuur, seconde of 10. Daarna het pijpje wat dieper in de melk tot mijn hand zich bijna verbrand. Dat is toch wel seconde of 20. Volgens boekje. Even laten staan, flink partijtje walsen en klaar om te schenken. Van bovenaf ziet het eruit als witte verf waar je bijna je kwast in wil steken. Bij schenken heb ik alleen het idee dat het onvoldoende fundering geeft onder de crema laag om überhaupt iets van latte art te ondernemen. Toch maar eens een workshop gaan volgen. :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/28-5hH8Kp1GN9PcreHkjeqUm5IE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vIMElBDt5wyLy62SPFwXVXDt.jpg?f=fotoalbum_large

• Aziraphale
@fixen De DF64 is een hele fijne maler en de nieuwere versies hebben geen/minder last van de statistischiteit (is dat een woord?) dan de Gen 1 die ik heb staan.

En Quickmill heeft ook hele mooie machines. Simpel in onderhoud, door het thermoblock veel minder neiging tot kalkaanslag en zetten uitstekende koffie. Staat nog een leuke met van alles er op en er aan op V&A. O-)

• retoohs
fixen schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 19:09:
Ik ben opzoek naar een espressomachine en bonenmaler en vroeg mij af of jullie nog goeie ideeën hebben?

Ik zoek een niet te grote machine (single boiler is prima) en heb voor de combinatie machine/maler ongeveer 1500 euro te besteden (geld hoeft niet op). Fatsoenlijke kwaliteit en consistentie stel ik boven zeer uitgebreide instel mogelijkheden. Daarnaast moet het ook een beetje mooi staan op het aanrecht.

Ik zit zelf te kijken naar een Profitec Go 2.0 vanwege het formaat en consistentie (niet eigen ervaring). Ik vind het een best mooi apparaat al vindt iedereen de 1.0 mooier. Andere optie zou zijn om bijvoorbeeld te wachten op de lelit victoria 3, maar daar heb ik me nog niet heel erg in verdiept. Mochten jullie nog andere opties hebben dan hoor ik het graag. Ik ben overigens niet van plan om een apparaat zoals de gaggia classic om te bouwen. Ik heb teveel projecten en te weinig tijd om daar tijd in te stoppen.

Verder zoek ik nog een maler, maar dat vind ik nog wat lastiger. In een maler zoek ik consistentie, weinig retention en geschikt voor verschillende roasts. Het liefste ook gewoon uit de doos goed opgelijnde schijven die dat ook blijven. Opties voor een maler (maar zeker niet gelimiteerd tot):

-Mignon zero 55s

-DF64 gen 2

De goedkope tot middeldure malers met vlakken schijfen zullen zeker niet uitgelijnd zijn in de fabriek. Sommige shops bieden het wel als service tegen een kleine vergoeding, frekko volgens mij.

Conische malers hoef je niet uit te lijnen. Niche zero is ook wel een goede, afhankelijk van wat je zoekt qua smaak.

Single boilers van Profitec, Quick Mill en Lelit zijn goed zolang er een PID op zit.

• vickypollard
  • Nu online

-Mignon zero 55s

-DF64 gen 2

Ik zag op homebarista (volgens mij) iemand zeggen dat Timemore in een mail november als releasemaand voor gen 2 noemde. Duurt nog even dus... Vind hem zelf ook wel interessant.

Maar zoals @retoohs terecht opmerkt: de genoemde malers (of dit hele segment) hoef je niet uitgelijnd te verwachten. Dan zit je in de categorie Zerno Z1/Z2, Mazzer Philos, Kafatek, etc. De vraag is of het écht uitmaakt. In de meeste gevallen zul je er out of the box een prima espresso uit kunnen trekken, tenzij de schijven echt héél verkeerd uitgelijnd zijn (en in dat geval zou ik hem gewoon terugsturen / laten servicen als je zeer ontevreden bent)

Voor verschillende roasts is wel wat lastiger, afhankelijk van hoe fijnproever je bent :P Zo'n Mignon Zero 55s heeft maalschijven die relatief veel fines creëren voor een klassiekere espresso. Dat werkt met een light roast volgens mij wat minder qua smaak (wat sneller bitter daardoor en een geblende smaak). Andersom hebben maalschijven voor light roast dan weer de neiging weinig fines te creëren, waardoor je sweet spot veel nauwer is.

Wellicht is iets met all purpose schijven dan interessant, zoals een Mignon Zero 65 AP.

Of een Lagom Casa... Wel conisch en trager dan misschien gewenst, maar wordt wel geprezen om z'n brede inzetbaarheid in goede, cleane workflow voor zover ik begreep.

[ Voor 3% gewijzigd door vickypollard op 08-09-2026 22:09 ]

• PnD
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:44

PnD

like in Pinda ^_^

Kreeg de Barista Express niet gefixt dus verkocht en een nieuwe set Kado gedaan. Blij mee 😬

Ik heb niet bewust de Orione versie gekocht en kom erachter dat er wat verschillen met de Benelux versie zijn. Optische zaken vind ik niet belangrijk.

Is de aluminium adapter tov de RVS adapter een kostbaar/belangrijk verschil?

En kan evt garantie en support die dan mogelijk niet via de benelux importeur verloopt problematisch zijn?

Het scheelde wel €90 met de goedkoopste aanbieder van de benelux versie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xz5fkWdPBqp3J8CIUMBWfS4jLKE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/USOb0lPdXoatuARpPMzMEE8M.jpg?f=fotoalbum_large

• t14wo

-Mignon zero 55s

-DF64 gen 2

Een paar posts hierboven zie je het onderhoud van een acht jaar oude Expobar. Twee jaar geleden voor 800 euro gereviseerd en al gekocht. Dubbele boiler en superstrak in temperatuur met de PID. Ik haal er echt enorm veel plezier uit. Nooit gedoe met variatie in temp of druk. Echt shot na shot superstrakke resultaten.

Espressowinkel.nl heeft er regelmatig een gereviseerd. In mijn post zie je hoe netjes de machine afgeleverd is na 2 jaar gebruik.

Dan een eureka mignon erbij. Ook goed via MP, of nieuw en je bent ruim onder 1500 klaar.

• Hercul3s
t14wo schreef op maandag 7 september 2026 @ 19:20:
[...]

Heb het onderhoud gedaan mbv van de YouTube video van Dr Trading, best duidelijke filmpjes, al zit er wel een beetje verschil tussen machines dus soms even zelf schakelen. Gefilmd met een acht jaar oude aardappel helpt ook niet. :9

Toen ik ’m openmaakte bleek het apparaat na ruim twee jaar nog superschoon te zijn. Ik backflush en maak hem wekelijks schoon. De hendel piepte een beetje en de piston lekte af en toe wat, dat is nu allebei weg.

Enige echte mankement was de pistonrubber, die was gebarsten en uitgedroogd. Verder waren alle onderdelen nog perfect. Wel wat kalk op de “trompet”, die heb ik met een borsteltje weggehaald.

Had de complete onderhoudsset erbij besteld maar bijna niks ervan was nodig. Het douchescreen bijvoorbeeld was na even onder de kraan niet meer te onderscheiden van nieuw.

Conclusie voor een machine met vaste wateraansluiting en brita filter: jaarlijks onderhoud is totaal overbodig. Klein onderhoud na 2 jaar: zeker doen. Groot onderhoud met alle veren en bussen vervangen: geen idee wanneer dat nodig is, maar na het zien van de staat na twee jaar denk ik dat je minimaal vijf jaar mee kan.

Blij dat ik het gedaan hebt. Geeft ook een stukje gemoedsrust dat ik hem goed verzorg. :9B

Nog een paar foto’s erbij:

Die is wel echt uitgedroogd:
[Afbeelding]

Hier wel wat kalk wat met de messingborstel en wat citroenzuur er wel af kwam.
[Afbeelding]

Dit is een oude in perfecte toestand.
[Afbeelding]

Hier nog een oude. Ook perfect.

[Afbeelding]

Alles nog mooi schoon. Backflushen en af en toe borstelen helpt.
[Afbeelding]

Ik zie het verschil niet. :)
[Afbeelding]

Visueel verschil. Maar functioneel nog perfect.
[Afbeelding]

Schoon en ready!
[Afbeelding]
Voor een volgende keer. De metalen ventielen zien er goed uit, die slijten eigenlijk alleen aan het topje of de onderkant, daar komt de wrijving. Verder zit in het ronde gedeelte een rubber, dat slijt wel. Je kan die los vervangen maar vaak wordt het hele onderdeel vervangen als het rubber versleten is.

• t14wo
Hercul3s schreef op donderdag 10 september 2026 @ 08:19:
[...]

Voor een volgende keer. De metalen ventielen zien er goed uit, die slijten eigenlijk alleen aan het topje of de onderkant, daar komt de wrijving. Verder zit in het ronde gedeelte een rubber, dat slijt wel. Je kan die los vervangen maar vaak wordt het hele onderdeel vervangen als het rubber versleten is.
Die rubbers heb ik inderdaad ook vervangen. Waren twee ronde ringen op elkaar. Vond het een leuk proces. Ik schaf nog wel de grotere steeksleutels aan. Normaal heb ik geen sleutel 35 nodig. :+ Nu dus gedaan met een waterpomptang en een bahco. Dat is niet ideaal gezien kans op beschadigingen.

• rvinke
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 10-09 19:53
t14wo schreef op donderdag 10 september 2026 @ 10:05:
[...]

Die rubbers heb ik inderdaad ook vervangen. Waren twee ronde ringen op elkaar. Vond het een leuk proces. Ik schaf nog wel de grotere steeksleutels aan. Normaal heb ik geen sleutel 35 nodig. :+ Nu dus gedaan met een waterpomptang en een bahco. Dat is niet ideaal gezien kans op beschadigingen.
Dat zijn denk ik andere rubbers; die rubbertjes in de ventielen zijn echt heel klein en zitten in een messing houdertje. Ze zorgen voor de afsluiting van het ventiel; dus als ze niet meer goed werken dan sluit je ventiel niet meer goed af. Dus; als je onderhoud doet en je hebt die ventielen: gewoon vervangen.

• ps4mm
  • Nu online
t14wo schreef op donderdag 10 september 2026 @ 10:05:
[...]

Kun je hiervoor een sleuteltang aanraden! Heb zelf een kleine en grote variant, en sleutelt echt perfect. Komt overal van pas, ook om bijv. te plaatwerken, dingen netjes verbuigen. Bij de Lelit bianca was ook een 20 of 21mm koppeling die los moest, had die steeksleutel niet in de set, maar hiermee maak je alles netjes los. Door de gladde bek ook geen krassen en omdat je knijpt altijd goede grip, ipv met een bahco
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7o8NYcGJ0zhmiF1XeXn-arPMnM8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/agRNReqB9TtyZ8P8k1narWyD.jpg?f=fotoalbum_tile
Anders koop je nu een sleutel 35 (zijn ook niet geoedkoop) en heb je volgende keer een 34 nodig

• Ruitenwisser
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 11:35
Na een goed jaar thuis een Senseo met pads gehad te hebben, wou ik terug overschakelen naar filter koffie. Ik had wat zitten lezen over machine's gelijk Delonghi maar veel mechanische onderdelen wat kapot kunnen gaan. Mijn ouders kopen eigenlijk ook om de 3 jaar ofzo een nieuwen en hebben soms problemen met de consistentie.

Dus, filter koffie. Ik had er een degout van gekregen van vroeger bij mijn ouders lauwe koffie te drinken uit een thermoskan van 's ochtends gebrouwen, en nu op het werk weer leren appreciëren. Simpel en consistent, als je het zelf zet :P.

Ik had een goedkopen Melitta gevonden, wou dit eerst testen vooraleer zo'n dure zet te kopen ala Moccamaster waar iedereen op het internet lovend over is. Nu, van de vriendin moest hij wit zijn en was deze niet beschikbaar op dat moment of stukken duurder dan de zwarte. Uiteindelijk van de week voor mezelf een glazen Hario V60 aangeschaft. Vanochtend de eerste kop meegezet en het allemaal sneller dan verwacht. Water aan de kook brengen, de gemalen koffiebonen afwegen en de rest klaarzetten en tegen dat je klaar bent, is het water aan het koken :). Filter nat maken met het hete water, de gemalen bonen erin en dan rustig gieten.

Ik had 12g bonen en 120ml water gebruikt zoals op de instructies stonden die erbij geleverd werden. Was me wel wat straf en na dat kleine kopje had ik al genoeg caffeïne binnen om op het werk te geraken. Nu online lees ik dat de recepten meer aangeven van 15g te gebruiken met 250ml water. Verklaard veel haha. De smaak zat wel veel beter dan die Senseos. Het experimenteren kan beginnen naar voor mij de perfecte koffie.

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:30

Dennis1812

Amateur prutser

Senseo is sowieso eigenlijk geen koffie te noemen.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• Ruitenwisser
Het was een tijdelijke oplossing dat redelijk permanent werd.

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Dennis1812 schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 10:24:
Senseo is sowieso eigenlijk geen koffie te noemen.
Jij vindt dat geen koffie, dat is iets heel anders.

Senseo pads bevatten koffiebonen. Jij vindt dat wellicht niet naar iets smaken dat jij onder koffie schaart, maar het is net zo goed koffie als een espresso die mensen met hun duizenden euro kostende pistonmachine maken. Of alle andere zetmethoden, met welke kwaliteit bonen dan ook, die daartussenin zitten.

Die dure bonen van die speciaalzaak voor 50 euro de kilo is net zo goed koffie als Lidl bonen voor iets meer dan een tientje.

Zo heeft iedereen zijn-haar eigen smaakvoorkeuren, budget, tijd, kwaliteitseisen, et cetera en zoekt daarbij naar de beste combinatie van die factoren voor zich-haarzelf.

@Ruitenwisser geeft nota bene aan naar iets anders te zoeken. Vandaar ook een posting in deze draad en niet in dat van Senseo. Dan zou ik eerder verwachten dat je advies geeft als connaisseur, in plaats van iemands huidige keuzes af te vallen ;)
Ruitenwisser schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 10:32:
Het was een tijdelijke oplossing dat redelijk permanent werd.
Je weet dat je jezelf niet hoeft te verantwoorden voor je keuzes hè ;)

• vickypollard
  • Nu online
Ruitenwisser schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 10:19:
Na een goed jaar thuis een Senseo met pads gehad te hebben, wou ik terug overschakelen naar filter koffie. Ik had wat zitten lezen over machine's gelijk Delonghi maar veel mechanische onderdelen wat kapot kunnen gaan. Mijn ouders kopen eigenlijk ook om de 3 jaar ofzo een nieuwen en hebben soms problemen met de consistentie.

Dus, filter koffie. Ik had er een degout van gekregen van vroeger bij mijn ouders lauwe koffie te drinken uit een thermoskan van 's ochtends gebrouwen, en nu op het werk weer leren appreciëren. Simpel en consistent, als je het zelf zet :P.

Ik had een goedkopen Melitta gevonden, wou dit eerst testen vooraleer zo'n dure zet te kopen ala Moccamaster waar iedereen op het internet lovend over is. Nu, van de vriendin moest hij wit zijn en was deze niet beschikbaar op dat moment of stukken duurder dan de zwarte. Uiteindelijk van de week voor mezelf een glazen Hario V60 aangeschaft. Vanochtend de eerste kop meegezet en het allemaal sneller dan verwacht. Water aan de kook brengen, de gemalen koffiebonen afwegen en de rest klaarzetten en tegen dat je klaar bent, is het water aan het koken :). Filter nat maken met het hete water, de gemalen bonen erin en dan rustig gieten.

Ik had 12g bonen en 120ml water gebruikt zoals op de instructies stonden die erbij geleverd werden. Was me wel wat straf en na dat kleine kopje had ik al genoeg caffeïne binnen om op het werk te geraken. Nu online lees ik dat de recepten meer aangeven van 15g te gebruiken met 250ml water. Verklaard veel haha. De smaak zat wel veel beter dan die Senseos. Het experimenteren kan beginnen naar voor mij de perfecte koffie.
Voor Moccamasters zou ik eerlijk gezegd af en toe even op Marktplaats kijken. De KBG Select gaat over het algemeen voor 100 á 150 euro weg daar. Die dingen zijn tijdloos en goed repareerbaar, dus het is verder niet heel spannend :) Ik had er destijds zelfs eentje voor een paar tientjes omdat er een onderdeeltje vervangen moest worden. Wat je ook gaat vinden zijn talloze Douwe Egberts-versies, maar die hebben niet het schakelaartje voor minder snelle doorloop bij een halve pot volgens mij.

[ Voor 3% gewijzigd door vickypollard op 11-09-2026 10:55 ]

• Ruitenwisser
Roenie schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 10:46:

Je weet dat je jezelf niet hoeft te verantwoorden voor je keuzes hè ;)
Nee tuurlijk niet. We waren op reis gegaan naar Spanje deze zomer waar we vree goede koffie dronken en toen we thuis kwamen vonden we de Senseo minder en wouden we iets anders.

Ik ben blij met het gemak van die V60, ik vreesde er een beetje voor dat het een heel gedoe ging worden. Wou het gewoon even delen en misschien dat iemand dan ging bijspringen met een recept dat hij volgt :).

• vickypollard
  • Nu online
Ik doe meestal ook 1:16,7. Ik maak er verder geen hele wetenschap van... Als het te bitter is, maal ik wat grover de volgende keer. Als het te zuur is, maal ik wat fijner. Of ik schenk wat rustiger, of juist wilder (soms komt er dan meer smaak vrij). Of ik doe meer water, of minder... Het is een beetje vibe-based :P Ik leg eigenlijk ook geen maalgraad vast voor verschillende bonen of zo, terwijl ik wel regelmatig wissel. Ik ben ook niet bang voor kortere doorlooptijden sinds ik iemand op Instagram (@pouringhub) aan 'woodchipping' heb zien doen met light roasts, met korte doorlooptijden en veel agitatie. Dat levert interessante bakkies op :)

[ Voor 49% gewijzigd door vickypollard op 11-09-2026 11:27 ]

• Ruitenwisser
Hier is het nog gewoon met voorgemalen koffie. Een grinder aanschaffen is voor later. En idd, de 1:16 verhouding is zo een beetje wat ik nu ook tegengekomen ben.

• vickypollard
  • Nu online
In de praktijk gebruik ik zelf voornamelijk mijn Kingrinder K6 voor filterkoffie. Ik hoef enkel voor mezelf te malen en op de maalstanden die ik gebruik kost het weinig kracht en ben ik in zo'n 15 seconden wel klaar. Afhankelijk van wat je prettig vindt zou een handmaler dus wel een eerste stap kunnen zijn, mócht je besluiten een maler aan te schaffen. Als je niet op zoek bent naar het hele "lots of clarity, great brightness, nice acidity, many layers of fruity flavors" gebeuren van light roasts, heb je waarschijnlijk voor een paar tientjes al een degelijke handmaler :) (uit het Kingrinder-assortiment bijvoorbeeld)

• RobbieT
  • Nu online
Ruitenwisser schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 10:19:

Ik had een goedkopen Melitta gevonden, wou dit eerst testen vooraleer zo'n dure zet te kopen ala Moccamaster waar iedereen op het internet lovend over is. Nu, van de vriendin moest hij wit zijn en was deze niet beschikbaar op dat moment of stukken duurder dan de zwarte.

Een Moccamaster Cup One is ook een fijne machine als je voor in je eentje 's ochtends koffie wil zetten, via marktplaats nog wel eens voor de helft van de nieuwprijs de vinden.

1:15 à 1:16 is een wat gebruikelijker ratio voor filterkoffie dan 1:10.
16 x 15g koffie = 240g water.

Maar dat is niet in beton gegoten, gaat erom wat je lekker vindt.
Doorlooptijd is belangrijker, is die te lang dan wordt je koffie bitter, als dat het geval is, fijner malen.

Voor een mooie koffiezetter kan je beter naar een molen kijken, handmolen is prima.
Alles beter dan voorgemalen koffie.
Een Kingrinder P2 is als goedkope instapper al een optie bijvoorbeeld.
Pagina: 1 ... 268 269 Laatste

Let op:
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1