Inmiddels de Gaggia Cadorna Barista Plus aangekocht maar ik krijg er niet dezelfde smaak koffie uit als met mijn Jura ENA4.mrbbs schreef op maandag 17 november 2025 @ 21:15:
Heb mijn keuze bijgesteld van de Gaggia Magenta Plus naar de Gaggia Cardorna Barista Plus. De professionele steamwand lijkt mij beter en je hebt in deze fysieke knoppen ipv een touchscreen wat ik nog atlijd prettiger vind in gebruik. Daarnaast vind ik het waterreservoir op een betere plek zitten en is het geïntegreerd espresso schuifje wel zo makkelijk. Ik hoop alleen dat ik met deze een even goede espresso kan zetten als met de Jura machines die ik gewoon ben. De dosis kan je volgens mij instellen tot van 7 tot 10,5gr koffie per zetting maar je kan bij Gaggia een true double shot doen waarbij je dus een tweede maling kan doen. Als je je volume daarbij aanpast zou je dus met ristretto (2 x 15ml minimum) tot 21gr koffie kunnen zetten. Als de temperatuur voldoende hoog is moet deze wel een vrij goede espresso kunnen geven? Enige wat in de reviews naar boven kwam is dat espresso's soms onder extracted zijn wat je kan zien aan een "gelige" crema.
Iemand bemerkingen betreft bovenstaande?
Heb al geëxperimenteerd met koffie volumes en temperatuur maar na 30 koffie's krijg ik niet diezelfde smaak als mijn Jura. Enige waar ik kan aan denken is dat de maalgroep anders is. Die van de Gaggia is een keramische molen, die van mijn Jura ENA4 was van gehard staal.
Mogelijk stuur ik hem terug als ik geen oplossing vind en koop ik alsnog een Jura E8.
:strip_exif()/f/image/UYptnLBtkeRBE6gF5hafgq83.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/M1HQ42Ma5rYmGozf4hTmncXJ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/iE1VfiUthVsQ81GZGgHIND8d.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/hvD899KhkSEl9dtLpapUelQP.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/8OxFrt4cPVbue8oqQB9RtONC.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/SHRCi6CMS505DV9lh4BKYCIh.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/gGzqvlfypeCbYwB28f0hpJqY.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ZFI8BF4M8EnBAywkAYXHLIox.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/frKRkaoAuJWDius4PFNFHdwt.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/wFFB4KVcKxgYmgjm67BbgHLI.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/aVq303r427g7FDXvigXiaBAn.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/7JtyrLnCCVMYAGTfBG4KU71m.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/MrjUwwXhos2M58eQphUYIQBs.jpg?f=fotoalbum_large)