An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
Wat mij betreft niet "helaas", goeie koffie is al duur genoegcryptapix schreef op zondag 4 januari 2026 @ 17:01:
[...]
De normale consument gebruikt (helaas) Douwe Egberts houtskool
Hij is er dus voor het laatst twee jaar geleden geweest. In de tussentijd hebben we altijd netjes alle reinigingsprogramma's gevolgd en heb ik ook vaak de uitloop van de zetgroep van onderen met een borsteltje schoon proberen te krijgen.Stufferdt schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 22:29:
Wanneer is je machine voor het laatst geweest? Dit ziet er wel "goor" uit, dus benieuwd hoe een machine die niet periodiek weg gaat eruitziet.
Deze schimmel is dus met goed bijhouden, dus ik zou inderdaad niet willen zien hoe een machine eruit ziet die nooit naar een Jura dealer wordt gebracht of slecht wordt bijgehouden.
Ik haal in ieder geval voortaan ieder half jaar de zetgroep preventief eruit. En misschien ga ik de rest van het onderhoud ook nog wel zelf doen.
Het zijn hele fijne apparaten, maar nu ik dit gezien heb zou ik de volgende keer denk ik een Nivona kiezen.
En heel eerlijk. Met een oval bitje uit een iFixit set en een setje lange Torx-sleutels van Wera die ik toch al heb voor onderhoud aan de mountainbike had ik de zetgroep er in 5 minuten uit geschroefd. Het stelt gelukkig niks voor. Wel de slangetjes goed terug bevestigen natuurlijk.cryptapix schreef op zondag 4 januari 2026 @ 17:01:
De normale consument gebruikt (helaas) Douwe Egberts houtskool, dus die proeft toch geen verschil tussen een schone of vieze Jura. Voor de meer eisende gebruiker - zoals tweakers in dit topic - lijkt het me niet onverstandig om ze zetgroep van een Jura zelf regelmatig te controleren en waar nodig schoon te maken. Edit: uitgaande van Juras waarbij de zetgroep eenvoudig te inspecteren en reinigen is
Het is natuurlijk ook logisch. Een apparaat waar koffiedrab doorheen gaat kan nooit schoonblijven met een tabletje en een beetje water. Rubbers worden goor, er lekt een beetje koffie doorheen, drab blijft achter. En uiteindelijk keijg je schimmel die zich helemaal overal doorheen wringt.daanb14 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 20:29:
[...]
Hij is er dus voor het laatst twee jaar geleden geweest. In de tussentijd hebben we altijd netjes alle reinigingsprogramma's gevolgd en heb ik ook vaak de uitloop van de zetgroep van onderen met een borsteltje schoon proberen te krijgen.
Deze schimmel is dus met goed bijhouden, dus ik zou inderdaad niet willen zien hoe een machine eruit ziet die nooit naar een Jura dealer wordt gebracht of slecht wordt bijgehouden.
Ik haal in ieder geval voortaan ieder half jaar de zetgroep preventief eruit. En misschien ga ik de rest van het onderhoud ook nog wel zelf doen.
Het zijn hele fijne apparaten, maar nu ik dit gezien heb zou ik de volgende keer denk ik een Nivona kiezen.
Dat Jura een mooi gesloten systeem zal best, maar uiteindelijk bouw troep zich op in het systeem. Een zetgroep kunnen verwijderen en zelf kunnen schoonmaken zal zeker mijn voorkeur hebben.
Ooit een Siemens eq7 gehad. Wat een ellende. Elke week het halve apparaat uit elkaar halen en laten weken en schoonmaken. Dan is mijn half automaat E61 een stúk gemakkelijker in onderhoud. En belangrijkste: nergens gaat koffie door het systeem.
De Rocket gaat volgende week voor onderhoud naar van Pommeren en ben benieuwd wat de financiële schade is.
... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)
Overigens is het openen en grondig schoonmaken van een Jura een fluitje van een cent. Paar schroeven los en je hebt de zetgroep in handen.
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC
:strip_exif()/f/image/mzWMG0QM81rjB2BDqkHXSmt9.jpg?f=fotoalbum_large)
Eind 2025 bij Little Roastery besteld de Ethiopië en Sumatra.
Ook maar de laatste keer denk ik
De foto is van de Ethiopische bonen, het zou een light roast moeten zijn maar wat een kleurverschil in de bonen zeg.
Daarbij ben ik ook niet onder de indruk van de smaak, het is gewoon prima maar voor 36 euro de kg is er beter te koop bij andere Nederlandse branders.
Meer mensen deze ervaring of is het gewoon een gevalletje pech?
[ Voor 11% gewijzigd door Gerwinnn op 05-01-2026 09:01 ]
Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.
Dit lijkt meer op een blend. De screensize van de bonen verschilt veel te veel. Als het geen blend is, dan zie je dit verschil echt alleen bij lage kwaliteit washing stations waar ze veel verschillende oogsten bij elkaar gooien.Gerwinnn schreef op maandag 5 januari 2026 @ 09:00:
[Afbeelding]
De foto is van de Ethiopische bonen, het zou een light roast moeten zijn maar wat een kleurverschil in de bonen zeg.
Daarbij ben ik ook niet onder de indruk van de smaak, het is gewoon prima maar voor 36 euro de kg is er beter te koop bij andere Nederlandse branders.
Haha ja dat ziet eruit als een goede light dark roast. En wat Cafecito ook zegt, enorm grootteverschil, wat slecht. Jammer.Gerwinnn schreef op maandag 5 januari 2026 @ 09:00:
[Afbeelding]
Ik heb vorig jaar één keer iets besteld bij deze zaak, was voor mij ook de laatste keer. Ook een light roast, en aangeprezen als 'meest funky ooit', maar de roast was zeker niet light en het smaakte extreem saai. Haal tegenwoordig eigenlijk exclusief bij DAK mijn bonen, beetje prijzig, maar bijna altijd goed, en ik kan nu echt niet meer terug qua smaak.
Ja DAK drink ik eigenlijk altijd in de aeropress of V60.boozzz schreef op maandag 5 januari 2026 @ 18:28:
[...]
Haha ja dat ziet eruit als een goede light dark roast. En wat Cafecito ook zegt, enorm grootteverschil, wat slecht. Jammer.
Ik heb vorig jaar één keer iets besteld bij deze zaak, was voor mij ook de laatste keer. Ook een light roast, en aangeprezen als 'meest funky ooit', maar de roast was zeker niet light en het smaakte extreem saai. Haal tegenwoordig eigenlijk exclusief bij DAK mijn bonen, beetje prijzig, maar bijna altijd goed, en ik kan nu echt niet meer terug qua smaak.
Ik had goede hoop en het feit dat ik het makkelijk kan ophalen was ook fijn.
Toch maar weer terug naar de lokale brander of Moto denk ik voor de Espresso.
Je haalt standby en slaapmodus door elkaar. Standby zet je aan/uit door de machine aan te zetten met de brewlever omhoog, slaapstand programmeer je in de LCC met stappen van 30 minuten.woutur schreef op maandag 5 januari 2026 @ 09:22:
Paniek! Mijn Bianca heeft kuren. Hij gaat na een half uur (of zoiets) in standby. Maar ik heb dat nooit ingesteld. Zelfs als ik dat instel, maar dan bijvoorbeeld 540 minuten, gaat ie vrij vlot uit. Ik heb een reset gedaan (Power en + knop), maar het gebeurt nog steeds. Ben bang dat er een nieuwe LCC moet gaan komen. Heeft iemand anders dat ook meegemaakt?
De bonen zijn goed maar donker gebrand. Ik heb er drie keer gehaald, de laatste keer Bakkie Peru maar ook die donker en licht vettig. Zie foto voor verschil links Kaldi Brazilian Style en rechts Bakkie Peru.Theetjuh schreef op maandag 5 januari 2026 @ 18:50:
Iemand ervaring met Drents Bakkie? Dat is bij mij om de hoek en wil ik binnenkort eens langs, dat zal m’n eerste ervaring worden met vers gebrande bonen ipv uit de supermarkt.
Ik had deze uiteindelijk ook ergens op internet gevonden. Ik wist niet dat ik een standby modus had op mijn versie 2. Dat hoort ook niet zo te zijn: het is volgens mij alleen beschikbaar op versie 3. Echter, het werkt wel met:GabberPiet schreef op maandag 5 januari 2026 @ 20:05:
[...]
Je haalt standby en slaapmodus door elkaar. Standby zet je aan/uit door de machine aan te zetten met de brewlever omhoog, slaapstand programmeer je in de LCC met stappen van 30 minuten.
- Machine uitzetten,
- Brewlever omhoog,
- Aanzetten
- Brewlever omlaag
- Uitzetten
- Aanzetten
Dus dit is even voor het nageslacht en mensen die zoeken: Lelit Bianca, stand-by, 30 minuten, sleep, display uit, LCC, met brewlever weer aan.
Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.
Vraagje: ik heb een E8 EC. Wat voor onderhoud moet er plaatsvinden en op welke termijn?Aziraphale schreef op zondag 4 januari 2026 @ 22:31:
Ik heb een E8 EB en die onderhoud ik braaf met de tabletten. Verder doe ik er niet veel aan en ik heb hem (omdat er geen garantie meer op zat) afgelopen zomer voor het eerst na ook een jaar of twee open gemaakt. Er zat wel op sommige plekken wat prut, maar ik had niet net daarvoor een schoonmaalprogramma gedraaid. Schimmel heb ik echter nergens gezien en hij zag er over het algemeen prima uit. Ik maak me er dus totaal geen zorgen over.
Overigens is het openen en grondig schoonmaken van een Jura een fluitje van een cent. Paar schroeven los en je hebt de zetgroep in handen.
Niet nodig volgens Jura (los van reinigen bij melding natuurlijk); https://nl.jura.com/nl/su...vice/jura-servicetarieventurkeyhakan schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 08:41:
[...]
Vraagje: ik heb een E8 EC. Wat voor onderhoud moet er plaatsvinden en op welke termijn?
[ Voor 5% gewijzigd door GoEV6 op 06-01-2026 08:46 ]
Oh, dat klinkt goed :-) Ik reinig altijd op tijd (vaak zelfs eerder), het filter vervang ik op tijd. Meer kan ik denk ik ook niet doen. Het melksysteem wordt dagelijks gereinigd.GoEV6 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 08:46:
[...]
Niet nodig volgens Jura (los van reinigen bij melding natuurlijk); https://nl.jura.com/nl/su...vice/jura-servicetarieven
Dan doe je voldoende.turkeyhakan schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 08:50:
[...]
Oh, dat klinkt goed :-) Ik reinig altijd op tijd (vaak zelfs eerder), het filter vervang ik op tijd. Meer kan ik denk ik ook niet doen. Het melksysteem wordt dagelijks gereinigd.
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
hier op het werk staat een jura WE6. Ik heb die 2 jaar geleden (na 4j intensief gebruik) voor de eerste keer opengemaakt. De zetgroep was heel vuil met dikke brokken aangekoekte beschimmelde koffie. Het onderhoud werd bijna altijd gedaan wanneer het toestel dit aangaf.Dennis1812 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 16:00:
Ze zijn bewust gemaakt om met minimaal onderhoud jaren door te kunnen.
Het is net hoe je net neerzet natuurlijk.
Als die dingen te ranzig voor woorden zijn na een paar maanden zouden er genoeg mensen in protest komen en wordt er geen machine meer verkocht voor ze de problemen oplossen.
Bij de Siemens proefde ik het zeer duidelijk als ik de zetgroep een week niet had gepoetst. Bij de Jura na een jaar nog 0 verschil.
En die mening is net zo veel waard als elke andere N=1 mening.. eigenlijk niks dus.
Sinds toen heb ik hem nog 2-3 keer eruit gehaald en hingen er terug brokken koffie aan, niet zo beschimmeld als de eerste keer, maar toch wel een beetje.
Dus als je een jura hebt, koop dan zo een sleuteltje voor die 2 schroeven en ik zou de zetgroep dan toch regelmatig proper maken.
Die reiniging van Jura is zeker niet genoeg om hem proper te houden
Hier een foto
:strip_exif()/f/image/eQZW1XWWvCAoZkIbyEdWLxvS.jpg?f=fotoalbum_large)
en er was nog veel meer te zien, met schimmel
Het aantal kopjes wat er mee is gezet speelt, denk ik, ook wel een rol. Het kan geen kwaad om hem eens in de paar jaar een grote beurt te (laten) geven en dan de afdichtingen te vervangen. Anders krijg je op den duur lekkage en dat kan dan weer schimmel en andere troep opleveren.
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC
Bij de wat oudere modellen was het toch ook nodig om na een X aantal bakken of X tijd je hele machine te laten onderhouden bij Jura. Zoals bij de hierboven genoemde WE6 moet in een professionele setting elk jaar professioneel gereinigd worden.
Het is pas sinds een paar jaar dat dit niet meer hoeft toch?
Als mijn 2 jaar garantie erop zit ga ik hem ook wel eens open maken, gewoon om er zeker van te zijn dat er inderdaad geen schimmel in zit. Of ik breng hem toch eens bij Jura langs.
Sinds 2 jaar altijd. En af en toe meerdere cleaning cycles na elkaar.Aziraphale schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 09:26:
@KJac "Bijna altijd" zeg je, dat geeft natuurlijk al weer wat ruimte voor interpretatie. En het hangt ook wel af van de machine, want er zit wel verschil tussen de oudere en nieuwere types. Mijn E8 EB heeft in principe genoeg aan de automatische reiniging, maar ik heb hem dus wel afgelopen zomer voor het eerst in 5 jaar open gemaakt. Dat bracht geen rare dingen aan het licht, maar de A1 die ik op school heb staan moet wel echt een keer per jaar open.
Het aantal kopjes wat er mee is gezet speelt, denk ik, ook wel een rol. Het kan geen kwaad om hem eens in de paar jaar een grote beurt te (laten) geven en dan de afdichtingen te vervangen. Anders krijg je op den duur lekkage en dat kan dan weer schimmel en andere troep opleveren.
En toch blijft er prut achter.
Op het werk worden er nu wel 30-40 koffies per dag gedronken, dus wekelijks wordt er 1 tot 2 keer een cleaning cyclus gedaan.
Misschien dat er bij nieuwere modellen wel al wat veranderd is.
Maar dan nog, als ik zelf een Jura zou hebben, zou ik de zetgroep er zeker om het half jaar eens uithalen.
edit: de zetgroep van de WE6 is dezelfde als die van de E8
Ik heb aan machines gewerkt met 500 koffie op de teller na 7 jaar en ook aan machines met 40.000 koffie per jaar. Sommige mensen gebruiken super licht gebrande bonen, anderen juist weer boter vet. Alles heeft invloed.
Waar heel vroeger een zetgroep ring kapot ging (daar komt de historische interval van 2 jaar vandaan) gaat die ring tegenwoordig niet meer kapot. Onderhoud gaat tegenwoordig steeds meer om reinigen op plekken waar het reinigingsprogramma niet komt.
De machine van daanb14 is eigenlijk redelijk netjes. Die gekke plunjer (met oranje ring) die uitsteekt en er vies uitziet is gemaakt om de leiding naar de uitloop leeg te zuigen. Die ziet er als eerste minder uit. De rest van de zetgroep heeft aan de buitenkant wat aanslag.
Die van KJac is wel slechter. Wat jullie kunnen doen is met een kop borstel voor E-61 machines die plek vaan de foto regelmatig schoon borstelen. Daarna even spoelen. Dan is de plek waar de koffie gemaakt wordt een stuk schoner.
Anderen kunnen dit natuurlijk ook doen. De plek op de foto van KJac is de centrale plek waar water en koffie poeder samen komen. Die wil je graag zo schoon mogelijk hebben. Buitenkant en plunjer zijn veel minder belangrijk.
Ik begrijp dat iedereen het liefst heeft dat de zetgroep er spik en span uitziet maar dat is echt niet nodig.
Vergelijk het eens met de aflaat uitloop (groepp collector) van de E61 kop. Die kan ook vies zijn aan de binnenkant. Merk je niks van bij koffie zetten.
De tip van KJac voor de sleutel en af en toe kiijken wat de status is, is ook een hele goede.
Je moet iedere soort machine met enige regelmaat goed schoonmaken, koffie is organisch materiaal.
ehtweak in "Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1"
En hier wat gore plaatjes van een Jura machine:
De afgelopen jaren heeft @Teus.espresso me diverse keren geholpen met raad & daad op koffiemachine (en vooral Jura) gebied.
Ongetwijfeld zal er de afgelopen jaren een verbeterslag hebben plaatsgevonden. Daarover kan ik nu niet oordelen, want ik gebruik inmiddels alweer geruime tijd een Sage Oracle:
Vooral dat bij volautomaten er veel binnenin gebeurd waar je geen zicht op hebt, maar waar wel bederfelijk organisch materiaal doorheen gaat, heb ik zo mijn twijfels over de houdbaarheid en hygiëne op de lange termijn. Wat @ocn ook aangeeft.
Ongeacht welke chemische pilletjes je er ook in fl*kkert.
Ja, ik maakte altijd even de automaat open als ik ergens werkte. Menige paddestoelenkwekerij gevonden in de automaat. Zo vaak gezien dat mensen te lui zijn om de volle afvalbak koffieprut weg te gooien. Of ze flikkeren de zak in de prullenbak en zetten. de bak er zonder zak weer terug. De schimmel en. paddestoelen zaten echt overal in de automaat... onvoorstelbaar.ocn schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 10:49:
Je wilt niet weten hoeveel mensen dagelijks koffie drinken uit beschimmelde volautomaten..
Je moet iedere soort machine met enige regelmaat goed schoonmaken, koffie is organisch materiaal.
“Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.”
Nou, ja hangt van de volautomaat af, ik heb een Nivona, daar is het een fluitje van een cent om de zetgroep eruit te halen en te reinigen, en heb je 100% zicht op wat er binnen gebeurt.ehtweak schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 11:01:
Vooral dat bij volautomaten er veel binnenin gebeurd waar je geen zicht op hebt, maar waar wel bederfelijk organisch materiaal doorheen gaat, heb ik zo mijn twijfels over de houdbaarheid en hygiëne op de lange termijn. Wat @ocn ook aangeeft.
Ongeacht welke chemische pilletjes je er ook in fl*kkert.
Mijn Delonghi haal ik de zetgroep er ook makkelijk uit, maar toch had ik 2 weken nadat ik de machine in gebruik had genomen koffie maalsel ónder de machine liggen. Hóe dan?nietorigineel schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 14:19:
[...]
Nou, ja hangt van de volautomaat af, ik heb een Nivona, daar is het een fluitje van een cent om de zetgroep eruit te halen en te reinigen, en heb je 100% zicht op wat er binnen gebeurt.
Er komt in een automaat ook gewoon vuil op plekken waar je het niet kan zien. Dat is het bredere probleem met automaten en daar heeft ook Jura mee te maken.
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
Ik verwacht dat hij er niet lang op staat...
Afijn ik ben dus sinds vandaag in het bezig van een Wilfa Zense. Nu lekker experimenteren met boontjes, zin in!
Gefeliciteerd met je aanwinst! Laat je weten hoe-ie bevalt t.o.v. je vorige?Thieudebeu schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 20:12:
Hoi hoi, al langere tijd aan het meelezen omdat ik op zoek was naar een bonenmaler voor een moccamaster. Na vele forum posts gelezen te hebben wat machines op een rijtje gezet. Ik vond de Fellow Ode 2 te duur, dus wilde gaan voor de Wilfa Svart, totdat ik ineens via de website van Wilfa de Wilfa Zense Grinder zag. Een mogelijke opvolger van de Svart, aldus iemand op Reddit...
Afijn ik ben dus sinds vandaag in het bezig van een Wilfa Zense. Nu lekker experimenteren met boontjes, zin in!
[Afbeelding]
Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>
Ik lees al een tijdje mee (ik zat volgens mij te zoeken op Lelit of Fascino waardoor dit topic naar boven kwam in de zoekresultaten) en vind dat ik mijzelf ook even 'moet' melden.
Al jaren (2018-) gebruiken we een Melitta Barista T Smart, daarvoor hadden we een Delonghi Magnifica (bij Ibood in 2012 gekocht, was een australisch model met ditto stekker, een hoop gedoe toen) waar ik zelf bv de melk bij kon opschuimen.
Dit mistte ik wel steeds meer, en ben daarom gaan kijken naar veel productvideo's (van bv coffeekev, james hoffman e.a.), het boek van laatstgenoemde ook gelezen (niet geheel, maar wat mij interesseerde), en op internet wezen struinen (bv reddit) wat er te koop is (genoeg, in elk budget), wat ik wil en dus moet zoeken etc.
Uitendelijk uitgekomen dat ik op zoek moest naar een halfautomaat en in december een Sage Barista Pro op Marktplaats kunnen overnemen die er behoorlijk goed uit zag voor zijn ouderdom van 2 jaar, blijkbaar nauwelijks gebruikt
Met name dat de smaak van, welke boon ik ook gebruik, veel beter tot het recht komt dan uit de volautomaat.
Bonen kocht ik eerst in de supermarkt, totdat een oud-collega in 2020 mij een proefpakketje aansmeerde van Fascino-coffee, waarna ik eigenlijk geen supermarktbonen meer heb gekocht - wel eens in de aanbieding een zak gekocht als test, maar elke keer toch kom ik erachter dat de kwaliteit veel minder is dan de bonen die vers gebrand worden.
Enkele blijvertjes zijn de Sumara Orang Utan, Peru Monteverde en sindskort ook de La Morelia (allen van Fascino).
Tot zover mijn korte introductie
http://specs.tweak.to/5253
Zitten er nou flat burrs in of maalt hij met bladen?Thieudebeu schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 20:12:
Hoi hoi, al langere tijd aan het meelezen omdat ik op zoek was naar een bonenmaler voor een moccamaster. Na vele forum posts gelezen te hebben wat machines op een rijtje gezet. Ik vond de Fellow Ode 2 te duur, dus wilde gaan voor de Wilfa Svart, totdat ik ineens via de website van Wilfa de Wilfa Zense Grinder zag. Een mogelijke opvolger van de Svart, aldus iemand op Reddit...
[Afbeelding]
Nou daar kan ik heel snel op antwoorden, ik heb voorheen alleen snelfiltermaling gebruikt.Ravhin schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 06:48:
[...]
Gefeliciteerd met je aanwinst! Laat je weten hoe-ie bevalt t.o.v. je vorige?
Proefpakketje van Grand Maestro is onderweg.
Er zitten inderdaad Flat Burrs in. Een van de hoofdreden dat ik voor deze ben gegaan. Andere reden is, is dat de koffiefilterhouder er onder past.
Overal uitverkocht! Is er toevallig hier iemand die nog een exemplaar weet te vinden? Of die m zelf weg doet?
En anders: welke alternatieven zijn er? Wat zijn de leuke leerzame koffieboeken?
Vanuit België misschien?DCNY schreef op zondag 11 januari 2026 @ 08:13:
Niet geschoten is altijd mis: ik ben op zoek naar het Nederlandstalige boek van James Hoffmann - Hoe maak je thuis de beste koffie.
Overal uitverkocht! Is er toevallig hier iemand die nog een exemplaar weet te vinden? Of die m zelf weg doet?![]()
En anders: welke alternatieven zijn er? Wat zijn de leuke leerzame koffieboeken?
https://europoint.be/prod...-koffie-james-hoffmann-tu
https://www.nl.fnac.be/a1...-je-thuis-de-beste-koffie
Stuur me even een PB. Ik heb er thuis 1 liggen.DCNY schreef op zondag 11 januari 2026 @ 08:13:
Niet geschoten is altijd mis: ik ben op zoek naar het Nederlandstalige boek van James Hoffmann - Hoe maak je thuis de beste koffie.
Overal uitverkocht! Is er toevallig hier iemand die nog een exemplaar weet te vinden? Of die m zelf weg doet?![]()
[ Voor 10% gewijzigd door DjVe op 11-01-2026 13:12 ]
Van https://wilfa.co.uk/colle...ucts/zense-coffee-grindercoinman63 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 14:28:
40 mm flat burrs in roestvrij staal.
maar verderop bij de specs:40 mm stainless steel burrs
Verwarrend.40mm wide flat stainless steel blades
Ja, vandaar ook de vraag haha.MartijnA3 schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 10:15:
[...]
Van https://wilfa.co.uk/colle...ucts/zense-coffee-grinder
[...]
maar verderop bij de specs:
[...]
Verwarrend.
Ik ben net begonnen aan mijn koffiereis en ben op zoek naar een bonenmaler voor een Sage Bambino (budget max 250). Ik ben nog lerende, snap lang niet alles, en heb zelfs nog nooit een espresso‑shot gezet…
Ik heb al heel wat YouTube‑video’s gekeken en Google afgestruind, en ik blijf steeds uitkomen op óf de Encore ESP, óf de Opus.
Wat ik zelf graag drink: macchiato en cappuccino. Af en toe een espresso, maar dat is niet mijn hoofddoel.
Ik ben gek op de cappuccino’s die ik onderweg haal bij Scheiwijk — zo vol en romig. Dat zou ik thuis graag proberen na te maken. Ik snap natuurlijk dat het nooit 1 op 1 wordt met apparatuur die twintig keer zo duur is, maar een goede poging lijkt me al leuk.
Mijn vraag komt dus terug, welke van deze 2 grinders zou het beste passen bij mijn wens? Onderzoek zegt de Opus, echter Reddit is duidelijk meer fan van de Encore.. What to do?
Merk wel dat voor mijn smaakprofiel Conische Bur beter past dan een Flat, klopt dit ook?
Of hebben jullie zelfs een ander advies voor mij?
Aangezien je voornamelijk melkkoffies zult drinken kun je denk ik prima af met iets als een Encore ESP.
Maar misschien is het handig eerst te bepalen of je wilt single dosen of juist een hopper handiger vindt?
Wat betreft die dure apparatuur... volgens mij is de volgorde van belangrijkheid iets als: bonen > water > maler > espressomachine. Waarbij water hier meestal wel goed zit, dus die kun je misschien als factor wegstrepen. Hoe dan ook komt de espressomachine op het eind, omdat die eigenlijk allemaal ongeveer hetzelfde doen: heet water onder hoge druk door koffie pompen. Sommige doen dat met meer temperatuurstabiliteit of laten je spelen met de druk, maar de meeste invloed op de smaak komt van de bonen en hoe die gemalen worden (en van het water als je echt belabberd water hebt)
Zelf heb ik inmiddels drie malers verzameld
- Kingrinder K6: Handmatig. Mooi ding, maar 18g malen voor espresso ben je snel zat. Ik pak hem er wel eens bij voor de AeroPress.
- Starseeker E55 Pro: AliExpress gokje. Topding, conisch, veel body.
- Eureka Mignon Zero 65 All Purpose: platte maalschijven met focus op light tot medium roast, lijkend op SSP multipurpose maalschijven. Minder body, duidelijkere smaken. Lekker voor filter/AeroPress/pure espresso. Denk dat je er minder uit haalt met melkkoffies, omdat daar body juist lekker is.
[ Voor 66% gewijzigd door vickypollard op 20-01-2026 08:45 ]
Retentieproblemen zag ik wel voorbij komen, en voor single dosing is dat ook niet ideaal, echter bleek juist de Opus beter te zijn met micro aanpassingen, alhoewel ik er nog niet helemaal aan uit ben in hoeverre ik dat nodig zou hebben tbh.vickypollard schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 08:05:
In je onderzoek niks tegengekomen over de enorme retentieproblemen van de Opus? Dat is de klacht die ik het meest voorbij heb zien komen op Reddit en daar wordt hij over het algemeen afgeraden.
Aangezien je voornamelijk melkkoffies zult drinken kun je denk ik prima af met iets als een Encore ESP.
Maar misschien is het handig eerst te bepalen of je wilt single dosen of juist een hopper handiger vindt?
Wat betreft die dure apparatuur... volgens mij is de volgorde van belangrijkheid iets als: bonen > water > maler > espressomachine. Waarbij water hier meestal wel goed zit, dus die kun je misschien als factor wegstrepen. Hoe dan ook komt de espressomachine op het eind, omdat die eigenlijk allemaal ongeveer hetzelfde doen: heet water onder hoge druk door koffie pompen. Sommige doen dat met meer temperatuurstabiliteit of laten je spelen met de druk, maar de meeste invloed op de smaak komt van de bonen en hoe die gemalen worden (en van het water als je echt belabberd water hebt)
Zelf heb ik inmiddels drie malers verzameld
- Kingrinder K6: Handmatig. Mooi ding, maar 18g malen voor espresso ben je snel zat. Ik pak hem er wel eens bij voor de AeroPress.
- Starseeker E55 Pro: AliExpress gokje. Topding, conisch, veel body.
- Eureka Mignon Zero 65 All Purpose: platte maalschijven met focus op light tot medium roast, lijkend op SSP multipurpose maalschijven. Minder body, duidelijkere smaken. Lekker voor filter/AeroPress/pure espresso. Denk dat je er minder uit haalt met melkkoffies, omdat daar body juist lekker is.
En de opus zou meer emulsie geven waardoor een romigere shot wordt gemaakt. Ik hou van romige volle smaken icm met de melk. Ik kwam ook deze quote tegen, daarom had ik hem meegenomen:
Encore ESP: “Good beginner espresso, a bit thin in milk drinks.”
Opus: “Surprisingly creamy shots, great for milk drinks.”
Maar goed, ik heb echt 0 ervaringen, dus ik kan van alles wijs gemaakt worden
Voor wat betreft het type maler:
Conische maalschijven → voller, ronder, romiger mondgevoel
Flat burrs → helderder, schoner, meer gedefinieerde smaken
De Fellow Opus is één van de beste malers in zijn prijsklasse. Als je beter wil, moet je meer uitgeven (bang-for-buck). Je zal in het begin zeker niet de kwaliteit van je koffietentje halen; ik denk wel dat, als je er werk van maakt, je de items die jij belangrijk vindt in een koffiedrankje meer uit kan laten komen waardoor het voor jou een betere kop koffie wordt.
Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>
[ Voor 13% gewijzigd door vickypollard op 20-01-2026 15:14 ]
Als het puur retentie is, van er blijft x gram in de molen steken de eerste keer en daarna krijg je de gewenste output, dan is er niet zoveel aan de hand.
In de praktijk is het vaker exchange.Oftewel, er blijft verse koffie steken en je krijgt wat oude koffie eruit.
En dat is wel vervelend, vooral als je kleine hoeveelheden maalt dan wordt dan procentueel al gauw veel.
Over retentie van de Fellow Opus, kijk dit filmpje maar eens:
YouTube: Fellow Opus Review: A Year of Frustration
[ Voor 17% gewijzigd door RobbieT op 20-01-2026 15:17 ]
Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik met mijn setup van ~800€ echt betere koffie weet te zetten dan de meeste koffie tentjes met tientallen k€ aan hardware. Uiteindelijk kom je met aandacht, tijd en een beetje passie eerder op de limieten van je hardware en goede koffie uit dan in een koffietent waar de gemiddelde barista je niet kan vertellen welke bonen er in je koffie gaan en waar het gaat om omzet en snel koffie zetten.Ravhin schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 15:08:
Als je niet te veel wisselt met je koffies is retentie ook iets om overheen te komen.
De Fellow Opus is één van de beste malers in zijn prijsklasse. Als je beter wil, moet je meer uitgeven (bang-for-buck). Je zal in het begin zeker niet de kwaliteit van je koffietentje halen; ik denk wel dat, als je er werk van maakt, je de items die jij belangrijk vindt in een koffiedrankje meer uit kan laten komen waardoor het voor jou een betere kop koffie wordt.
Mochten mensen daar anders over denken, dan ben ik daar oprecht benieuwd naar
Het hele idee met single dose is dat je afweegt wat je nodig hebt en in de molen mikt.vickypollard schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 15:13:
Het probleem bij de Opus is alleen een beetje dat het in principe een single doser is, dus dan wil je er gewoon uit krijgen wat je erin stopt. Ik zie dat de hopper zo'n 100g kan bevatten, dus wellicht valt er mee te werken als je maar vaak genoeg bijvult, maar dan moet je wel een manier hebben om tot het juiste aantal gram te komen.
De hopper van een Opus is niet bedoelt om een vracht koffie in te bewaren.
Dat gaat ook niet werken met een molen die niet op gewicht kan malen.
Die Opus die stopt vanzelf als de hopper leeg is, eerder stoppen kan wel, maar je hebt dan geen idee hoeveel je gemalen hebt.
Het bezwaar van retentie / exchange is dat je oude koffie eruit krijgt.
Het hele nut van zelf malen is verse koffie.
Als ik oude koffie wil dan kan ik wel een pak gemalen uit de supermarkt halen.
Na verschillende bonen geprobeerd te hebben voor in de Moccamaster ben ik uitgekomen op de Yiracheffe van Fascino. Eerst die van de Brandzaak, maar daar was de branding de laatste keren wat onregelmatig. Zeker voor een simpele ochtendbak (eigenlijk de enige koffie die ik drink, sorryThieudebeu schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 20:28:
[...]
Nou daar kan ik heel snel op antwoorden, ik heb voorheen alleen snelfiltermaling gebruikt.
Proefpakketje van Grand Maestro is onderweg.
Er zitten inderdaad Flat Burrs in. Een van de hoofdreden dat ik voor deze ben gegaan. Andere reden is, is dat de koffiefilterhouder er onder past.
Oke ben benieuwd, dankjewel voor je aanvulling! Ik zet m op mn lijstje. Ik kan nog even vooruit met mn proefpakket van Grand Meastro. Als ik thuiswerk drink ik de hele dag door, maar dat gebeurt niet vaak! Normaliter ben ik ook een ochtendkoffiedrinker. Dus lekker rustig aan genietenhatsa schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 17:20:
[...]
Na verschillende bonen geprobeerd te hebben voor in de Moccamaster ben ik uitgekomen op de Yiracheffe van Fascino. Eerst die van de Brandzaak, maar daar was de branding de laatste keren wat onregelmatig. Zeker voor een simpele ochtendbak (eigenlijk de enige koffie die ik drink, sorry) bevalt het erg goed.
De Opus en de Encore hebben beide Conisch voor zover ik dat begreep, voor de smaakbeleving waar ik naar op zoek ben sluit een conische grinder ook beter aan denk ik zelf.Ravhin schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 15:08:
Als je niet te veel wisselt met je koffies is retentie ook iets om overheen te komen.
Ik ben inderdaad op de hoogte dat het in het begin nouwelijks beter gaat zijn dan oploskoffie, maar ik heb wel zin om te leren, en te experimenteren. Voor nu is mijn eerste stap, begrijpen wat ik aan het doen ben
Dat is ook weer niet de bedoeling, ik wil wel gaan single dosen, om zo ook de maximale versheid te krijgen, dan heeft het geen zin als ik steeds oude restjes koffie meepak. Ik las op reddit wel mensen die in een keer 100 gram grinden en luchtdicht in een potje stoppen, echter zou ik dat dan echt moeten testen om er iets zinnings over te zeggen, geen idee of dat ten goeede komt aan de smaakvickypollard schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 15:26:
Het bezwaar over retentie wat ik lees op Reddit is dat je met een moker op het ding moet slaan om eruit te krijgen wat je erin stopt. Daar doel ik op. Niet per se exchange...
Ik vind het op dit moment allemaal nog best ingewikkeld, maar wellicht is het wel een begin van een nieuw hobbykevvie123 schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 15:16:
[...]
Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik met mijn setup van ~800€ echt betere koffie weet te zetten dan de meeste koffie tentjes met tientallen k€ aan hardware. Uiteindelijk kom je met aandacht, tijd en een beetje passie eerder op de limieten van je hardware en goede koffie uit dan in een koffietent waar de gemiddelde barista je niet kan vertellen welke bonen er in je koffie gaan en waar het gaat om omzet en snel koffie zetten.
Mochten mensen daar anders over denken, dan ben ik daar oprecht benieuwd naar
Herkenbaar wat je schrijft.kevvie123 schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 15:16:
[...]
Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik met mijn setup van ~800€ echt betere koffie weet te zetten dan de meeste koffie tentjes met tientallen k€ aan hardware. Uiteindelijk kom je met aandacht, tijd en een beetje passie eerder op de limieten van je hardware en goede koffie uit dan in een koffietent waar de gemiddelde barista je niet kan vertellen welke bonen er in je koffie gaan en waar het gaat om omzet en snel koffie zetten.
't is niet voor niets dat de 3 M's van koffie tegenwoordig verrijkt zijn met een 4e M:
Melange, Molen, Machine en de Mano (de hand van de barista). Dat laatste is wat best vaak misgaat in koffietentjes.
nofiheadout schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 12:47:
't is niet voor niets dat de 3 M's van koffie tegenwoordig verrijkt zijn met een 4e M:
Melange, Molen, Machine en de Mano (de hand van de barista). Dat laatste is wat best vaak misgaat in koffietentjes.
Ah briljant! Ik kende enkel de 3 M's en las enkele jaren geleden, toen ik me verder ging verdiepen in koffie, pas iets over de 4e M.Ravhin schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 13:57:
[...]
nofide M van Mano staat in een Illy barista handleiding die ik heb... uit 1998
voor mij is Melange de 4e M, al die andere zijn imho de originele 3... tenminste zo heb ik het ooit geleerd voor de Grote Koffiehypeheadout schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 17:00:
[...]
Ah briljant! Ik kende enkel de 3 M's en las enkele jaren geleden, toen ik me verder ging verdiepen in koffie, pas iets over de 4e M.
[ Voor 8% gewijzigd door Hopjesvla79 op 21-01-2026 17:24 ]
Hi Ha Hopjesvla
De VS3 is/was best een capabele maler. Ik heb hem zelf ook gehad. Maar de gearbox en de uitlijning waren wat problematisch, waardoor je maler het ineens niet meer deed of zichzelf langzaam ging verstellen (bloed irritant). De VS4 lijkt beide problemen op te lossen. Daarnaast variabele rpm en volgens mij is de voeding nu ook intern (was bij de VS3 extern). En ook in mooie kleuren te krijgen! Ik.zou er bijna mijn VS6 voor inruilenlarrylaffer schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 14:15:
Ik overweeg om mijn 13 jaar oude Bezzera maler (bz005) te gaan vervangen. Deze is niet heel intensief gebruikt maar ik stoor me mateloos aan de retentie en inregelen gaat ook alles behalve soepel de laatste tijd. Ik wissel nogal eens van bonen en draai me iedere keer weer onnozel om een goede espresso te zetten. Daarnaast wil het oog ook wat en deze blinkende kist is me ook wat te klassiek geworden. Iemand ervaring met Varia? Ik heb begrepen dat de vs3 wat probleempjes had maar sinds kort hebben ze de vs4 op de markt gezet. Die gaat wat over budget maar ik vind het een erg mooie molen en de problemen van de vs3 zouden weggewerkt moeten zijn...
Lijkt mij een prima product voor het geld
[ Voor 3% gewijzigd door DjVe op 21-01-2026 19:47 ]
En een DF54 of 64?larrylaffer schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 14:15:
Ik overweeg om mijn 13 jaar oude Bezzera maler (bz005) te gaan vervangen. Deze is niet heel intensief gebruikt maar ik stoor me mateloos aan de retentie en inregelen gaat ook alles behalve soepel de laatste tijd. Ik wissel nogal eens van bonen en draai me iedere keer weer onnozel om een goede espresso te zetten. Daarnaast wil het oog ook wat en deze blinkende kist is me ook wat te klassiek geworden. Iemand ervaring met Varia? Ik heb begrepen dat de vs3 wat probleempjes had maar sinds kort hebben ze de vs4 op de markt gezet. Die gaat wat over budget maar ik vind het een erg mooie molen en de problemen van de vs3 zouden weggewerkt moeten zijn...
Hij is inmiddels ruim 5 jaar oud, intensief gebruikt en goed onderhouden. Zal de pomp kapot zijn of moet ik het ergens anders zoeken?
Klinkt als lucht in het systeem. Stoompijpje als eens een goed open gezet?Aziraphale schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 13:17:
Vraagje voor de Jura experts/monteurs hier: Ik wilde zostraks mijn E8 EB ontkalken, maar waar hij zich normaliter met wat gerammel van de pomp vult als ik de tank met het ontkalkingsmiddel er op heb gezet, maakt hij nu een hels kabaal en vult zich niet. Dus stekker er uit, weer een gewone tank water er op (deed het vanochtend nog prima) en weer hetzelfde. De pomp doet wel iets, maar maakt dus een enorm kabaal en trekt geen water aan.
Hij is inmiddels ruim 5 jaar oud, intensief gebruikt en goed onderhouden. Zal de pomp kapot zijn of moet ik het ergens anders zoeken?
Dank voor je snelle reactie! Was hem al aan het openschroeven en er bleek een schroef van de zetgroep los te zitten waardoor hij ging slippen. Vastgezet en hij doet het weer.DjVe schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 13:19:
[...]
Klinkt als lucht in het systeem. Stoompijpje als eens een goed open gezet?
Mijn vertrouwen in degene die hem onderhouden heeft is wel gedaald tot onder 0. De ovaalkopschroeven achterop waren al verdwenen en de losgetrilde schroef was een kruiskop, terwijl alles van Jura torx is....
Dat zijn die oem machines uit China niet? Ik ben totaal niet gecharmeerd van deze malers ondanks veel mensen overwegend positief zijn. Veel bang for buck, maar ik vind ze niet mooi en er zit naar mijn idee geen respectabel bedrijf achter.
Is dat recent gebeurd?Aziraphale schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 13:53:
[...]
Dank voor je snelle reactie! Was hem al aan het openschroeven en er bleek een schroef van de zetgroep los te zitten waardoor hij ging slippen. Vastgezet en hij doet het weer.
Mijn vertrouwen in degene die hem onderhouden heeft is wel gedaald tot onder 0. De ovaalkopschroeven achterop waren al verdwenen en de losgetrilde schroef was een kruiskop, terwijl alles van Jura torx is....
Zou voor mij een reden tot klagen zijn en terug eisen van mijn geld (of schroeven).
Nee, twee jaar terug. Kwam afgelopen zomer achter de ovaalkopschroeven en nu die binnenin. Sowieso ben ik niet kapot van die zaak. Vinden zicht als offiicieel Jura servicepartner heel geweldig, maar gooien alles op vette bonen. Zelf verkopen ze echter Mocca d'Or en dat is nou niet echt verse topkwaliteit.Dennis1812 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 16:00:
[...]
Is dat recent gebeurd?
Zou voor mij een reden tot klagen zijn en terug eisen van mijn geld (of schroeven).
Volgende keer naar een andere zaak dan.
Ik heb mijn Jura gekocht bij Vos Koffie. Fijn advies gehad van de winkel destijds. Ze doen ook onderhoud. Maar daar nog geen ervaring mee.
Hi Ha Hopjesvla
Hoe zag de machine er verder van binnen uit voorzover je hem uit elkaar hebt geschroefd?Aziraphale schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 13:53:
[...]
Dank voor je snelle reactie! Was hem al aan het openschroeven en er bleek een schroef van de zetgroep los te zitten waardoor hij ging slippen. Vastgezet en hij doet het weer.
Ik ben wel benieuwd of het namelijk bij een aantal incidenten blijft die hier gemeld zijn.
Overigens wel fijn dat je snel het euvel hebt kunnen repareren
[ Voor 4% gewijzigd door Miki op 22-01-2026 19:00 ]
Ik zit toch in overweging zelf tzt m'n machine (E8 EC) te gaan openmaken ter controle, schoonmaken leering ende vermaak. Wat zijn de bronnen die jullie hiervoor raadplegen? Dagje cursus lijkt me ook nog wel leuk overigens. Mooie sidehobby wellicht?
😀😀😀
Wat leuk! Wist dat helemaal niet. Ik haal er altijd koffie. Goed bedreven gasten. Ik vind de 1 jaars interval voor onderhoud echt teveel voor een E61 machine die thuis 5 bakjes per dag maakt en netjes gebackflusht wordt.Hopjesvla79 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 16:24:
Over onderhoud gesproken. Recent mijn Profitec Jump weggebracht naar Espressowinkel.nl voor onderhoud. Daar die nog in de garantie zit wil ik het nu nog niet zelf doen. Ze bieden wel aan om voor een kleine meerprijs mee te kijken. Dat was erg leuk en leerzamer dan een YouTube filmpje. Ze nemen je helemaal mee, nemen de tijd en je kan alles vragen. Je ziet meteen ook de handigheidjes waar je misschien niet meteen zelf op komt. Goede, uitgebreide beurt, inclusief calibreren opv. Zijn ruim 2 uur bezig geweest (door vragen en uitleg natuurlijk langer dan dat ze er normaal over doen). Ze bieden ook aan om het sleutelen in hun werkplaats zelf te doen en dat ze dan voor alle onderdelen zorgen en mee kijken, maar dat je dus zelf alle handelingen doet Prima service.
Ben van plan dit voorjaar apparaat voor onderhoud te brengen en de optie tot meekijken vind ik erg leuk! Ik ben technisch genoeg, maar een keer meekijken is toch ook wel leuk.
Prima, niks bijzonders.Miki schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 17:42:
[...]
Hoe zag de machine er verder van binnen uit voorzover je hem uit elkaar hebt geschroefd?
Ik ben wel benieuwd of het namelijk bij een aantal incidenten blijft die hier gemeld zijn.
Overigens wel fijn dat je snel het euvel hebt kunnen repareren
Ik had het hier ik denk een jaar of 1.5 geleden ook over met ze. Heel interessant. Was ook van plan om dat bij mijn volgende onderhoudsbeurt te gaan doen. Leuk om te lezen dat het goed bevallen is!Hopjesvla79 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 16:24:
Over onderhoud gesproken. Recent mijn Profitec Jump weggebracht naar Espressowinkel.nl voor onderhoud. Daar die nog in de garantie zit wil ik het nu nog niet zelf doen. Ze bieden wel aan om voor een kleine meerprijs mee te kijken. Dat was erg leuk en leerzamer dan een YouTube filmpje. Ze nemen je helemaal mee, nemen de tijd en je kan alles vragen. Je ziet meteen ook de handigheidjes waar je misschien niet meteen zelf op komt. Goede, uitgebreide beurt, inclusief calibreren opv. Zijn ruim 2 uur bezig geweest (door vragen en uitleg natuurlijk langer dan dat ze er normaal over doen). Ze bieden ook aan om het sleutelen in hun werkplaats zelf te doen en dat ze dan voor alle onderdelen zorgen en mee kijken, maar dat je dus zelf alle handelingen doet Prima service.
Heb je een aparte tank voor het ontkalken? Hoe zit dat?Aziraphale schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 13:17:
Vraagje voor de Jura experts/monteurs hier: Ik wilde zostraks mijn E8 EB ontkalken, maar waar hij zich normaliter met wat gerammel van de pomp vult als ik de tank met het ontkalkingsmiddel er op heb gezet, maakt hij nu een hels kabaal en vult zich niet. Dus stekker er uit, weer een gewone tank water er op (deed het vanochtend nog prima) en weer hetzelfde. De pomp doet wel iets, maar maakt dus een enorm kabaal en trekt geen water aan.
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Nee hoor, dat is gewoon dezelfde.True schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 13:34:
[...]
Heb je een aparte tank voor het ontkalken? Hoe zit dat?
Ah, dan had ik het verkeerd geïnterpreteerd, helder.
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Iemand suggesties voor een simpele, bombproof halfautomaat? Hier in de stad doet er iemand in Rocket.
@Teus.espresso Wat is jouw inschatting over mijn E8? Hij geeft geen foutcode's en de ellende begon doordat een schroef losgetrild was.
Hoe bepaal ik de kwaliteit van deze koffiemolen?
piwakawaka schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 13:23:
Ik kan voor een redelijke prijs de Russell Hobbs 23120-56 aanschaffen.
Voor espresso lijkt het dus niet heel geschikt, voor filter zal het vast beter zijn.
Op Amazon lijken de reviews wat beter, maar persoonlijk ben ik altijd skeptisch bij Amazon reviews.
Ga je supermarkt bonen malen en die in je standaard filter koffiezetapparaat doen? Dan maakt het niet zoveel uit wat voor een molen je koopt. Maalschijven is wel een must naar mijn mening, zo'n mes dat je bonen kapot slaat is hoe dan ook waardeloos. Ik kan overigens nergens vinden wat die Russesl Hobbs eigenlijk heeft.piwakawaka schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 13:23:
Ik kan voor een redelijke prijs de Russell Hobbs 23120-56 aanschaffen.
Indien je de lat wat hoger legt zoals vers gebrande koffie bonen koopt, een espresso machine hebt of iets dergelijks, dan zou ik eerder eens in de richting van een Baratza Encore kijken. Stuk duurder, maar dan heb je wel een machine van aanzienlijk betere kwaliteit.
En je zou ook een handmolen kunnen overwegen. Die zijn niet geschikt voor grote porties, en je moet er natuurlijk wel een beetje hobby aan hebben om meerdere keren per dag te staan draaien. Maar een handmolen van bijvoorbeeld 100 euro is over het algemeen aanzienlijk beter dan een elektrische van hetzelfde bedrag want er ontbreekt een hele boel elektronica.
Heb je een aparte tank voor het ontkalken? Ik heb mijn E8 (EB) machine een paar maanden terug voor de eerste keer ontkalkt (na dik 4,5/jaar, maar gebruik altijd de Jura filters tegen kalk), maar dat ging gewoon met de standaard tank (uiteraard met de filter er niet in).Aziraphale schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 13:17:
[ Voor 19% gewijzigd door PatrickC op 24-01-2026 16:01 ]
Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm
[ Voor 11% gewijzigd door PatrickC op 24-01-2026 16:03 ]
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm
1. Krijg je helemaal geen koffie? Of gewoon heel erg weinig?Aziraphale schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 12:44:
En nu komt er plotseling nauwelijks meer koffie uit mijn E8. Weer open, zetgroep er uit, molen uitgezogen en gestoft, zetgroep er weer in, geen koffie... En dat na 11915 "bereidingen". Ik neig er naar om hem op Marktplaats te gooien voor de betere knutselaar en een simpele, bombproof halfautomaat met een losse melkopschuimer en een D64 te halen. Lijkt me onderhoudstechnisch een stuk prettiger, want ik vrees dat als ik hem wegbreng ik ook een paar 100 euro lichter ben.
Iemand suggesties voor een simpele, bombproof halfautomaat? Hier in de stad doet er iemand in Rocket.
@Teus.espresso Wat is jouw inschatting over mijn E8? Hij geeft geen foutcode's en de ellende begon doordat een schroef losgetrild was.
2. En loopt er dan ergens water uit, bijv in de koffie puk opvangbak?
3. Spoelt hij nog wel goed bij aan/uitzetten of komt er dan ook geen/weinig water uit?
Waarschijnlijk heb je dit al geprobeerd aangezien je deze hele zetgroep al verwijderd hebt, maar zie: stin00 in "Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1" . Betwijfel of dit je probleem gaat verhelpen, maar is een poging waard.
Na 12.000 bereidingen is inderdaad mogelijk een onderhoudsbeurt nodig.. daar hik ik ook tegen aan, ik vind het erg prijzig. Een zetgroep revisie is zo €160 en een volledige beurt kan €300 kosten. Mijn Jura E6 kostte ~€520 in Duitsland, dus ik kan bijna nog beter verkopen en weer een nieuwe halen
[ Voor 10% gewijzigd door stin00 op 24-01-2026 16:06 ]
Heel weinig koffie, maar ook bij het spoelen komt er niets meer uit. Ook maakt de molen nu een heel erg dof geluid en wat er in de residubak komt is wat drab. Ik heb nu eerst via MP een QuickMill 3000 aangeschaft, kan ik voor weinig daar eens mee gaan spelen en rustig kijken wat ik verder zou willen. Een kennis van me wil de Jura wel overnemen om er mee te gaan knutselen en daar neig ik wel sterk naar.stin00 schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 16:01:
[...]
1. Krijg je helemaal geen koffie? Of gewoon heel erg weinig?
2. En loopt er dan ergens water uit, bijv in de koffie puk opvangbak?
3. Spoelt hij nog wel goed bij aan/uitzetten of komt er dan ook geen/weinig water uit?
Waarschijnlijk heb je dit al geprobeerd aangezien je deze hele zetgroep al verwijderd hebt, maar zie: stin00 in "Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1" . Betwijfel of dit je probleem gaat verhelpen, maar is een poging waard.
Na 12.000 bereidingen is inderdaad mogelijk een onderhoudsbeurt nodig.. daar hik ik ook tegen aan, ik vind het erg prijzig. Een zetgroep revisie is zo €160 en een volledige beurt kan €300 kosten. Mijn Jura E6 kostte ~€520 in Duitsland, dus ik kan bijna nog beter verkopen en weer een nieuwe halen
Beste Koffieprater,
Afgelopen woensdag hebben Koffiegg en ondergetekende kennis gemaakt met SteamUp. Als Strietman en Superkop gebruikers missen we bij tijd en wijle een stoomfunctie. Natuurlijk valt een en ander op te lossen met melkopschuimers van o.a. Subminimal en Dreo of de magnetron plus frenchpress. Maar ideaal is dit allemaal niet. Kortom, we missen toch wel een beetje de "stoompijp". Het team achter SteamUp bestaande uit Wouter, Jeppe en Laurens heeft dit herkend en de afgelopen jaren hard gewerkt aan een stand alone steamer. Dit is het resultaat van wat een paar jaar geleden begon als een afstudeerproject en daarna een enthousiaste startup is geworden:
Steamup.jpg
Op hun website kun je meer lezen over het verhaal achter SteamUp en de stomer zelf: https://steamup.nl/nl/home-nederlands/ en hier zie je de SteamUp in bedrijf:
[peertube]https://steamup.nl/wp-content/uploads/2026/01/SteamUp-Website-video.mp4[/peertube]
Hoe staan de zaker en voor?
Welnu, we hebben afgelopen maandag samen kunnen vaststellen dat ze inmiddels een goed functionerend prototype hebben en het design vaststaat. Het gaat om old school techniek met een paar slimme truukjes. In beginsel hebben we hier te maken met een losstaande stoomboiler met zwenkbare stoompijp en instelbare druk middels een PID. Tegen mijn verwachting in is de opwarmtijd met 3 minuten hartstikke snel. Er zal dus een sterk element in zitten. Slim is ook dat het element aanspringt zodra je de stoomkraan opent. Dit om dips in de stoomdruk te voorkomen. Verder stoomt de SteamUp zoals je van een goede stoomboiler van zeg een dual boiler espressomachine mag verwachten. Mooi droog stoom met voldoende kracht en snelheid voor microfoam waarmee latte art geen enkel probleem is.
Voor wie?
In eerste instantie vroeg ik me af waarom ze vertrouwen op old school techniek en niet voor een dedicated thermoblock of flash boiler in combinatie met elektrische hulpmiddelen hebben gekozen, zoals bijvoorbeeld Morning Deam doet. De reden is dat SteamUp wil insteken op duurzaamheid: degelijke materialen en zo min mogelijk gevoelige elektronika. Hier valt veel voor te zeggen. De boiler kopen ze in Italie in en is vervaardigd van RVS en op een degelijk overdrukventiel wordt naar hun zeggen ook niet bezuinigd. Hier dus geen goedkope onderdelen uit China. Een ander USP van SteamUp is het Made in Holland label. Op die manier is het met recht een mooie aanvulling voor bezitters van een Strietman of Superkop, maar uiteraard is de SteamUp net zo geschikt voor mensen die een Robot of Flair gebruiken en behoefte hebben aan een standalone steamer.
Wie doet er mee?
Helaas is de SteamUp op dit moment nog niet te koop. Wouter, Jeppe en Laurens gaan de eerste batch produceren zodra ze 50 mensen bereid hebben gevonden om een aanbetaling van 150 euro te doen. Op die manier hebben ze voldoende startkapitaal om de benodigde onderdelen in te kopen. Zodra de SteamUps klaar zijn wordt iedereen verzocht nogmaals 150 euro te betalen. Onder de streep kost de SteamUp daarmee 300 euro. Bij volgende batches zal de prijs omhoog gaan maar 400 euro. Deelnemers nemen dus een klein beetje risico en moeten vooral geduld hebben. Het tijdspad duurt geschat 9 maanden.
Via deze link https://koffiepraat.nl/forum/viewtopic.php?t=14598 verwijzen we van harte naar het aanbod van SteamUp en wensen we de mannen van SteamUP bij deze veel succes met hun onderneming!
Bvds en Koffiegg
[ Voor 23% gewijzigd door vickypollard op 24-01-2026 17:35 ]
Ik heb dit gedaan bij een Solis die gebaseerd is op de Quick Mill 3035, met deze video van D.R. Trading: YouTube: Quick Mill 3000 serie OPV inbouwen. Zij verkopen ook een setje... kost €22 of zo?Aziraphale schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 20:57:
Iemand toevallig ervaring met het plaatsen van een PID op een QuickMill 3000? Ik zie op Kaffee-Netz dat het kan, maar vraag me wel af of * Aziraphale het ook kan...
Het is goed te doen als je de juiste tools hebt en gewoon de duidelijke instructies volgt. Ik had wel echt een bankschroef nodig overigens, omdat je anders een onderdeel echt niet los krijgt zonder het te beschadigen (dit wordt ook in de video aangegeven)
[ Voor 15% gewijzigd door vickypollard op 24-01-2026 21:02 ]
Dat is een OPV, wil ik ook doen en lijkt me niet zo spannend. Maar een PID lijkt me ook erg prettig.vickypollard schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 21:00:
[...]
Ik heb dit gedaan bij een Solis die gebaseerd is op de Quick Mill 3035, met deze video van D.R. Trading: YouTube: Quick Mill 3000 serie OPV inbouwen. Zij verkopen ook een setje... kost €22 of zo?
Het is goed te doen als je de juiste tools hebt en gewoon de duidelijke instructies volgt.
Doooooh, het is laat, of zoAziraphale schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 21:02:
[...]
Dat is een OPV, wil ik ook doen en lijkt me niet zo spannend. Maar een PID lijkt me ook erg prettig.
Voor een PID weet ik het niet... Ik was na het plaatsen van de OPV wel comfortabel met sleutelen aan de machine, dus ik zou een PID wel aandurven denk ik, mits de instructies duidelijk zijn.
[ Voor 27% gewijzigd door vickypollard op 24-01-2026 21:04 ]
In regio Arnhem zit Hendriks Coffee, die voeren zover ik weet zelfstandig onderhoud uit op Jura en sturen het dus niet op zoals veel andere Jura dealers. Opsturen naar Jura is overigens ook niks mis mee, duurt alleen wat langer.PatrickC schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 16:01:
Mijn machine begint wel steeds meer (piepend) geluid te maken bij het bewegen van de mechanische delen, maar alles werkt nog wel. Wellicht toch maar eens een onderhoudsbeurt laten doen, maar waar? De teller staat op 4347 bereidingen en altijd volgens het boekje met Jura producten onderhouden en Jura filters gebruikt. Ik heb de machine destijds gekocht bij Peeze in Arnhem, maar weet niet of die ook onderhoud doen (ze zijn wel Premium Jura dealer). Door Jura zelf laten doen, inclusief ophalen en terugbrengen, is nogal prijzig vind ik. Waar laten andere Jura eigenaren hier het onderhoud doen?
Dankjewel voor je reactie. Ik had misschien even moeten vermelden dat ik in de regio Noord-Limburg woon. Ik kwam destijds regelmatig in de regio Arnhem en kwam toen bij Peeze uit. Mijn voorkeur zou echter regio Noord-Limburg zijn. Ik zie dat Hendriks in Nijmegen zit trouwens. Dat zou nog wel te combineren zijn met een rondje N70:trail,hardlopen.rvrrr schreef op zondag 25 januari 2026 @ 05:39:
[...]
In regio Arnhem zit Hendriks Coffee, die voeren zover ik weet zelfstandig onderhoud uit op Jura en sturen het dus niet op zoals veel andere Jura dealers. Opsturen naar Jura is overigens ook niks mis mee, duurt alleen wat langer.
Bij Jura ben ik €269 voor de onderhoudsbeurt kwijt en €79 voor ophalen en terugbezorgen. Dat zou €348 zijn. Dat vind ik best flink voor een machine van rond de €1200 nieuwprijs bijna 5 jaar terug.
[ Voor 7% gewijzigd door PatrickC op 25-01-2026 08:39 ]
Die gaan wel vaker stuk en draadbreuk bij één van de vier draadjes is ook een mogelijkheid.
Dat zou ook verklaren waarom de losse schroef kunnen verklaren.
En ik heb PID op een 820 gezet. Is allemaal niet zo moeilijk. En in de 3000 heb je ook beduidend meer ruimte dan een 820.
:strip_exif()/f/image/tOumHxVieZsAJxvhhK7QyMI2.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 63% gewijzigd door Teus.espresso op 25-01-2026 15:44 ]
Naast Hendriks Coffee (Nijmegen) heb je Gorissen bedrijfskeukens in Zuid Limburg of van Tienen in Zeeland die ook als officiële service partner op de site van Jura staan. Geen idee wat een beurt bij hen kost, bij Jura krijg je ook sowieso weer 12 mnd garantie na die 'dure' beurt. Geen idee hoe dat bij andere partijen is. Vaak alleen garantie op de vervangen onderdelen.PatrickC schreef op zondag 25 januari 2026 @ 08:36:
[...]
Dankjewel voor je reactie. Ik had misschien even moeten vermelden dat ik in de regio Noord-Limburg woon. Ik kwam destijds regelmatig in de regio Arnhem en kwam toen bij Peeze uit. Mijn voorkeur zou echter regio Noord-Limburg zijn. Ik zie dat Hendriks in Nijmegen zit trouwens. Dat zou nog wel te combineren zijn met een rondje N70:trail,hardlopen.![]()
Bij Jura ben ik €269 voor de onderhoudsbeurt kwijt en €79 voor ophalen en terugbezorgen. Dat zou €348 zijn. Dat vind ik best flink voor een machine van rond de €1200 nieuwprijs bijna 5 jaar terug.
DIY!PatrickC schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 16:01:
Waar laten andere Jura eigenaren hier het onderhoud doen?
Ik heb het jarenlang (>12 jaar) gewoon zelf gedaan.
Scheelt een hoop in de kosten, want dat is tegenwoordig de grootste kostenpost; het arbeidsloon.
Bovendien leer je je machine goed van binnen kennen en weet je waar je op moet letten.
BTW: dit is toch tweakers? Dat bedoel ik...
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1