Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1 Overzicht

Pagina: 1 ... 259 260 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Kasperaitis
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 11:23
t14wo schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 13:59:
50 per kilo betekent gewoon een euro per espresso (20 gr). Dat tik wel echt aan, naast de dure machine. Maargoed, ieder heeft een eigen budget over voor koffie. Ik zit (zoals vaker gezegd) toevallig bij de goedkoopste bonen van Espressowinkel (Milano) en ik krijg er zulke waanzinnig mooie koffie uit dat ik weinig behoefte heb aan iets anders. Nu 1,5 jaar deze bonen, en worden dagelijks super consistent gebrand. Hoef nooit iets aan te passen aan de setup om er mooie espresso uit te halen.
@t14wo welk recept gebruik je? Ik heb hem ook en krijg er nog geen lekkere espresso uit. Heb gespeeld met een temperatuur tussen de 90 en 92 graden. 18 gram input en tussen de 45 en 55 gram uitput. Elke keer rond de 25 seconden.
Smaak is wat noot achtig maar eerder tegen verbrand.

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10:02

RnB

Stufferdt schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 16:47:
[...]

Ik ben zelf met een E8 EC begonnen met de tips die ik tegenkwam in een online document van MrBarish.

In mijn post van 2 januari meer info. (Zit op telefoon dus ben wat aan het klooien met de quote).

Hier van lokale bonen (Barneveld melange van Zwarte koffie) overgestapt op een kilootje yellow bourbon van Brandzaak. Die is inmiddels op maar vond ik qua smaak geen vooruitgang. Wel wat goedkoper met 24 ipv 32 euro de kilo. Inmiddels een halve kilo Simon Levelt Amethyst gekocht bij Albert Heijn. Moet er nog wat aan tweaken maar eerste indruk is niet verkeerd. Benieuwd wat er qua smaak uit te halen valt.
Dankje.
Ik heb het idee dat ze het online document in jouw link hebben gewijzigd, want veel tips over hoe je machine in te stellen, staan er niet meer in. Het is meer een document geworden over algemene informatie over Jura machines.

Ik heb ook een tijdje de Yellow Bourbon van Brandzaak gehad, maar die vonden we niet fantastisch.
Toen overgestapt naar de Gold bonen van Mr Barish en daar hebben we toch een jaar van genoten.
yorroy schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 17:14:
[...]

Ik heb ook een Jura (geen E8) maar zou me niet blind staren op de doorlooptijd. Paar maanden geleden ben ik met een nieuwe boon gewoon opnieuw gaan testen. Dus espresso maken en dan proeven wat het probleem is (te zuur/bitter) en daarop de maalgraad aanpassen en eventueel de hoeveelheid water. Uiteindelijk heb ik zo’n 8 bakjes achter elkaar gezet voordat ik de perfecte espresso had. Aan de ene kant beetje zonde van de bonen maar als je net als ik lange tijd dezelfde boon gebruikt is dat wat het is.
Je hebt helemaal gelijk.
Ik kreeg de smaak echter niet goed en toen ben ik naar oorzaken gaan kijken, waaronder de doorlooptijd.

Ik zoek nog even verder.

• boozzz
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03-04 22:37
*knip* geen v&a hier aub

[ Voor 93% gewijzigd door ZieMaar! op 23-03-2026 13:00 ]

• BitBakker
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 03-04 22:05
Nou, daar gaan we. De Etzinger EtzMAX LM in het wit besteld voor bij mijn witte Linea Micra. Hoop dat hij snel geleverd wordt en dat hij niet tegenvalt. Afgaande op de verhalen hier denk ik dat dat het wel goed komt oOo

*knip* geen v&a hier aub

[ Voor 32% gewijzigd door ZieMaar! op 23-03-2026 13:00 ]

• Micha_NL
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 09:36
UninPro schreef op zondag 15 maart 2026 @ 07:26:
[...]

Ik had ook nog garantie, maar ik had geen idee hoe lang ik mijn machine kwijt zou zijn als ik hem hiervoor zou wegbrengen. Ten slotte is koffie inmiddels een eerste levensbehoefte dus ik ervoor gekozen het zelf te doen >:)

Wat betreft je vraag over de wisseling in druk twijfel ik.De safety valve hoort de druk eigenlijk niet te regelen. Dat ventiel is puur een veiligheidsventiel voor de stoomboiler. Normaal blijft die volledig dicht en gaat hij alleen open als de druk echt te hoog wordt. De druk in de boiler wordt bij de Lelit Bianca V3 geregeld door de PID. Die laat de druk altijd een beetje schommelen rond de ingestelde waarde, dat is normaal.

Als de safety valve begint te lekken zoals bj mij kan het wel zijn dat er af en toe stoom ontsnapt, waardoor de boilerdruk iets zakt en de machine weer moet bijverwarmen. Dan lijkt het soms alsof de druk meer wisselt.
Bij mij was na het vervangen van de safety valve het lekken volledig weg en gedroeg de drukmeter zich weer zoals verwacht.
Na overleg met van Pommeren toch maar besloten de Bianca voor reparatie aan te bieden aangezien deze nog in de garantie zit.
Ze willen der toch even goed doorlichten. Helaas even kwijt maar verder uitstekend geholpen, ook met de koeriersdienst die netjes afgestuurd is aangezien ik niet om de hoek woon. Wordt vervolgd.

• Gerwinnn
  • Registratie: November 2014
  • Nu online
Kasperaitis schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 07:04:
[...]

@t14wo welk recept gebruik je? Ik heb hem ook en krijg er nog geen lekkere espresso uit. Heb gespeeld met een temperatuur tussen de 90 en 92 graden. 18 gram input en tussen de 45 en 55 gram uitput. Elke keer rond de 25 seconden.
Smaak is wat noot achtig maar eerder tegen verbrand.
Hoe was de smaak in een standaard espresso ratio 1:2?

Ik lees dat het een blend is van Arabica en Robusta dus mijn verwachting zou zijn om de ratio juist kort te houden misschien zelf wel richting de 1:1.5.

Ik heb zelf deze boon nog nooit gehad, overweeg wel een keer de Verona te proberen maar dat is 90% Arabica en 10% Robusta als ik espressowinkel moet geloven.

Ik ben vandaag net begonnen aan de 1kg Blawan Estate van Giraffe dus voorlopig zit ik weer even goed ;)

[ Voor 17% gewijzigd door Gerwinnn op 25-03-2026 19:17 ]

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011

Dennis1812

Amateur prutser

Net een nieuwsbrief in mn mail dat een webshop speciale "Pasen" koffie heeft.
https://www.blanchedael.n...T-t0js7SkTti3WnmCE.YAaaLu

Het klinkt raar. Maar desondanks ben ik geneigd het uit te proberen. Bijzonder hoe marketing werkt.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:22
Dennis1812 schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 19:36:
Net een nieuwsbrief in mn mail dat een webshop speciale "Pasen" koffie heeft.
https://www.blanchedael.n...T-t0js7SkTti3WnmCE.YAaaLu

Het klinkt raar. Maar desondanks ben ik geneigd het uit te proberen. Bijzonder hoe marketing werkt.
Let wel: dit is een boon voor filterkoffie. Geen espresso. Voor filter vind ik de beschrijving overigens weinig verrassend. Of misschien juist wel, want de beschrijving is veelvoorkomend bij espresso-branding ;) behalve de appelsap dan.

[ Voor 12% gewijzigd door cryptapix op 25-03-2026 20:00 ]

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

cryptapix schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 19:58:
[...]

Let wel: dit is een boon voor filterkoffie. Geen espresso. Voor filter vind ik de beschrijving overigens weinig verrassend. Of misschien juist wel, want de beschrijving is veelvoorkomend bij espresso-branding ;) behalve de appelsap dan.
Je kan espresso aanklikken.
Ik neem aan dat ik dan espresso bonen krijg?

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Dennis1812 schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 20:03:
[...]

Je kan espresso aanklikken.
Ik neem aan dat ik dan espresso bonen krijg?
Espresso is een optie bij de maling. Denk niet dat de boon dan anders wordt.

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

• BitBakker
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XSPHq6SAOxtf0Ouzakoz72CVn04=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/899eGUtj6lJkjuGO09szYQUq.jpg?f=fotoalbum_large

Zo dan, wat een apparaat. Echt bizar hoe mooi de kwaliteit van dit ding is! Net snel een kopje koffie gezet, maar moet de maling nog even goed krijgen. Heel blij hiermee!

• vickypollard
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08:42
Ik vind het eigenlijk een gruwelijk lelijk ding, maar moet zeggen dat ik hem zo naast je LM toch wel wat vind hebben.

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online
vickypollard schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 16:54:
Ik vind het eigenlijk een gruwelijk lelijk ding, maar moet zeggen dat ik hem zo naast je LM toch wel wat vind hebben.
het lijkt inderdaad alsof de hopper mist :)

Maar past idd wel naast de LM

Hi Ha Hopjesvla

• BitBakker
Ik snap wat je bedoelt, maar ja, qua gebruiksgemak is dit wel heel erg prettig en dan nauwelijks retentie. Het was deze of de Weber Key, die is een stuk mooier maar een stuk onhandiger.

[ Voor 27% gewijzigd door BitBakker op 26-03-2026 17:56 ]

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06:38
turkeyhakan schreef op maandag 26 januari 2026 @ 13:11:
Vandaag voor het eerst koffie besteld bij Giraffe. Na Fascino, Brandzaak, Hoofdkwartier toch maar iets anders. Ben heel benieuwd. Zijn dit verse bonen? Gezien de prijs verwacht ik wel A-kwaliteit (en hopelijk verse) bonen.

Brandzaak en Hoofdkwartier krijgen in ieder geval geen bestellingen meer van mij (heb dit al eens eerder geroepen, maar nu definitief :-)).
Nooit meer Giraffe voor ons! Wat een onbeschofte medewerker zeg, die ik vandaag heb gesproken.

Wij hadden bonen besteld en die waren bij levering 3 weken oud. Gelijk gemeld, want ik vind dat te oud. Ik zou een kortingscode krijgen, niet ontvangen, 2 weken later bel ik nog een keer en krijg ik uiteindelijk een kortingscode van 5%. Is mijn tijd en energie niet waard. De medewerker hing de telefoon op met de mededeling: wij vinden dit een nette tegemoetkoming Hakan, doei.

Iemand tips voor een ander bedrijf? Koepoort schijnt ook oude koffie te leveren las ik hier.. anders wilde ik hen ook graag proberen.

[ Voor 5% gewijzigd door turkeyhakan op 27-03-2026 10:59 ]

• Mythling
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:48
Ik heb bij Fascino nog nooit oude bonen gekregen. De Peru Monteverde vind ik persoonlijk erg lekker

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:21
Heb een nieuwe machine en molen en ben nog volop aan het experimenteren met maalgraad, doorlooptijd enz. Bonen gaan er daardoor ook snel doorheen. Dure hobby zo maar wel erg leuk.

Is uiteindelijk een LM Micra met een Fiorenzate AG Sense geworden.

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Nu online

DjVe

Hatsaflats!

turkeyhakan schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 10:55:
[...]

Nooit meer Giraffe voor ons! Wat een onbeschofte medewerker zeg, die ik vandaag heb gesproken.

Wij hadden bonen besteld en die waren bij levering 3 weken oud. Gelijk gemeld, want ik vind dat te oud. Ik zou een kortingscode krijgen, niet ontvangen, 2 weken later bel ik nog een keer en krijg ik uiteindelijk een kortingscode van 5%. Is mijn tijd en energie niet waard. De medewerker hing de telefoon op met de mededeling: wij vinden dit een nette tegemoetkoming Hakan, doei.

Iemand tips voor een ander bedrijf? Koepoort schijnt ook oude koffie te leveren las ik hier.. anders wilde ik hen ook graag proberen.
Blommers of espressowinkel.nl

• VChunky
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 03-04 17:03
[...]
Wij hadden bonen besteld en die waren bij levering 3 weken oud. Gelijk gemeld, want ik vind dat te oud.
Ik denk dat je bonen hebt besteld die 3 weken daarvoor gebrand waren. Daar is natuurlijk helemaal niets mis mee, ongeacht wat jij vindt. Want op hun website leggen ze het ook nog uit: https://giraffecoffee.com/pages/veelgestelde-vragen

Wel zo eerlijk om deze nuance aan te brengen als je Giraffe zo negatief neerzet.

• turkeyhakan
VChunky schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 13:29:
[...]

Ik denk dat je bonen hebt besteld die 3 weken daarvoor gebrand waren. Daar is natuurlijk helemaal niets mis mee, ongeacht wat jij vindt. Want op hun website leggen ze het ook nog uit: https://giraffecoffee.com/pages/veelgestelde-vragen

Wel zo eerlijk om deze nuance aan te brengen als je Giraffe zo negatief neerzet.
Zo negatief? Diegene die naast mij zat hoorde de medewerker praten en keek mij aan van: “wat zegt hij nou?”. Dat was echt onbeschoft!

En weet je wat het is; er is mij iets toegezegd en vervolgens maken ze dat niet waar. Krijg ik een andere medewerker aan de lijn, gelooft mij niet en gaat rondvragen op de vloer of er iemand met mij heeft gesproken, komt met terugkoppeling dat niemand met mij heeft gesproken en dat hij mij een kortingsbon van 5% aan kan bieden. Dit is toch te gek voor woorden?

• DCNY
  • Laatst online: 03-04 15:52
turkeyhakan schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 15:06:
[...]

Zo negatief? Diegene die naast mij zat hoorde de medewerker praten en keek mij aan van: “wat zegt hij nou?”. Dat was echt onbeschoft!

En weet je wat het is; er is mij iets toegezegd en vervolgens maken ze dat niet waar. Krijg ik een andere medewerker aan de lijn, gelooft mij niet en gaat rondvragen op de vloer of er iemand met mij heeft gesproken, komt met terugkoppeling dat niemand met mij heeft gesproken en dat hij mij een kortingsbon van 5% aan kan bieden. Dit is toch te gek voor woorden?
Dus Brandzaak, Hoofdkwartier én Giraffe staan bij jou op de zwarte lijst? En het ligt allemaal aan hen?

Misschien (heel misschien he) zou t ook eens aan jou kunnen liggen? (Heel heel misschien he)

;)

• turkeyhakan
DCNY schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 15:26:
[...]

Dus Brandzaak, Hoofdkwartier én Giraffe staan bij jou op de zwarte lijst? En het ligt allemaal aan hen?

Misschien (heel misschien he) zou t ook eens aan jou kunnen liggen? (Heel heel misschien he)

;)
Brandzaak, Fascino en Hoofdkwartier leveren prima koffie en met een verse branddatum. De smaak vind ik alleen niet lekker. Ik heb toch niet geklaagd over hun bedrijf?

Giraffe daarentegen… heerlijk.. maar helaas heb ik negatieve ervaringen met de klantenservice. Dus vanwaar je reactie zo op de man?

• Lekkerboeie86
  • Registratie: Januari 2013
  • Niet online
Op dit moment fan van Brandzaak Honduras, Brute Bonen Signature blend. Soms uitstapje naar Fascino. Het blijft een eeuwige zoektocht. Het is ook wel leuk om niet altijd hetzelfde te drinken. Helaas heb je dan ook wel eens een tegenvaller.

• VChunky
turkeyhakan schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 15:34:
[...]

Brandzaak, Fascino en Hoofdkwartier leveren prima koffie en met een verse branddatum. De smaak vind ik alleen niet lekker. Ik heb toch niet geklaagd over hun bedrijf?

Giraffe daarentegen… heerlijk.. maar helaas heb ik negatieve ervaringen met de klantenservice.
Wacht even, nu wordt het nog gekker.

Je geeft hiermee aan dat de koffie van Giraffe lekkerder is dan wat jij ‘verse’ koffie noemt. Maar je klaagt wel dat het -volgens jou- ‘oude’ koffie is en eist een compensatie.

Wist je dat de kans heel groot is dat de koffie juist lekkerder was omdat het in jouw ogen niet ‘vers’ was, zoals Giraffe keurig aangeeft op hun website.

Met 5% korting kom je er nog goed vanaf :D

• vickypollard
AH heeft komende week de Perla Superiore bonen in de bonus. Iemand daar ervaring mee? Ik kan ze mee bestellen voor de bezorging op maandag en aangezien ik niet heb opgelet en bijna door m'n bonen heen ben... Komt neer op €15/kilo :) Ik was over de Braziliaanse bonen van Jumbo eigenlijk best tevreden.

[ Voor 12% gewijzigd door vickypollard op 28-03-2026 10:33 ]

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:09

The Third Man

The Third Jellyfish

VChunky schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 16:07:
[...]

Wacht even, nu wordt het nog gekker.

Je geeft hiermee aan dat de koffie van Giraffe lekkerder is dan wat jij ‘verse’ koffie noemt. Maar je klaagt wel dat het -volgens jou- ‘oude’ koffie is en eist een compensatie.

Wist je dat de kans heel groot is dat de koffie juist lekkerder was omdat het in jouw ogen niet ‘vers’ was, zoals Giraffe keurig aangeeft op hun website.
Ik las het meer dat hij eerder wel versere koffie kreeg, dat lekker vond, toen kreeg hij opeens een drie weken oude batch en daar is hij over gaan klagen. En het is pas geëscaleerd toen hij de in de eerste instantie beloofde kortingsbon überhaupt niet kreeg en bij daar weer over nabellen het een wel zeer magere 5% werd met een kortaffe medewerker. Dat zou ik ook niet normaal gevonden hebben noch is het wat ik gewend ben in mijn eigen ervaringen.

Verder zegt de TS trouwens ook
De lijst hierboven is slechts bedoelt als startpunt en/of inspiratie voor de mensen die tot nu toe supermarkt koffie kennen en wel eens willen experimenteren met vers gebrande koffie die max enkele dagen oud is.
En dat is ook mijn insteek als ik koffie koop maar dat kan voor anderen niet zo zijn natuurlijk. Alleen wordt hier wel een beetje de boel omgedraaid alsof een oudere batch krijgen de gangbare of zelfs verkiesbare situatie zou zijn.

• VChunky
Bijna alle specialty koffies zijn qua smaakontwikkeling gebaat bij dagen tot weken rust na het branden. Wat is dan vers?

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 03-04 21:20
Ik brand nu een paar jaar mijn eigen bonen. Ja, versheid is het belangrijkste smaakvoordeel t.o.v. supermarkt bonen (naast hogere kwaliteit van de groene bonen). Tegelijkertijd is het begrip 'versheid' online een eigen leven gaan leiden, met invriezen, vacuum verpakken of niet een dag in je hopper.

Zal er niet al te diep op ingaan, maar 3 weken na branddatum is in mijn ogen prima als je gewoon gelijk begint. Als je nog 2 kilo had liggen die eerst op moeten is het niet handig, maar in principe is alles wat je tussen 0 en 3 maanden consumeert gewoon vers. Er is wel wat smaakverschil, maar dat is niet per se slecht of negatief.

• Ravhin
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 03-04 19:17

Ravhin

no <root>...

VChunky schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 20:55:
Bijna alle specialty koffies zijn qua smaakontwikkeling gebaat bij dagen tot weken rust na het branden. Wat is dan vers?
Wat hierboven staat, en ik zou de zoekfunctie in het forum eens gebruiken. Dit onderwerp is meerdere keren langsgekomen met volledige uitleg over gas, maillard, reproduceerbaarheid en de rest :)
NFI - je doet jezelf te kort als je niet de archieven gebruikt.

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

• Thomox
  • Registratie: Augustus 2018
Daarbij verschilt het nog best wel per boon en brandgraad waar het optimum ligt qua smaak. Sommige bonen zijn prima na 5/6 dagen na branden, maar de meeste zijn vaak na 2 weken of langer pas echt lekker.

Ik brand ook zelf, is mijn eigen ervaring, niets wetenschappelijks ofzo. Doe er mee wat je wilt :)

Ik ben bonen ook wel eens vergeten (iets met grote voorraadkast xD), die na 3 maanden pas gevonden en opgemaakt. Die waren qua smaak echt nog wel heel goed, crema was er niet zo veel meer.

• Thomox
  • Registratie: Augustus 2018
[...]

3 weken is natuurlijk niets mis mee als je ze gelijk gaat gebruiken, ze blijven nog best wel lang goed.

Wel jammer dat je die ervaring met de klantenservice hebt.

Ik vind koepoort voor groene bonen een fijn adres, voor gebrande bonen pak ik meestal een ander adres. Ze leveren vaak bonen van een paar dagen tot een week geleden gebrand, vind ik perfect!

• VChunky
Ravhin schreef op zondag 29 maart 2026 @ 11:01:
[...]

Wat hierboven staat, en ik zou de zoekfunctie in het forum eens gebruiken. Dit onderwerp is meerdere keren langsgekomen met volledige uitleg over gas, maillard, reproduceerbaarheid en de rest :)
NFI - je doet jezelf te kort als je niet de archieven gebruikt.
Allemaal leuke termen, maar ik probeer gewoon simpel aan te geven dat de relatie tussen vers en optimale smaak per boon en branding kan verschillen.

Voor verdere kennis verwijs ik wel naar SCA courses. We doen onszelf allemaal te kort door van duizenden posts op een forum de feiten en meningen te onderscheiden. Waaronder deze :P

• retoohs
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 08:54
Ik had laatst bonen van van Pommeren. Die waren bijna 2 maanden oud. Ik vond het in eerste instantie wel teleurstellend maar de bonen waren echt goed. Ik merk zelf dat de bonen eerder achteruit gaan door het dagelijks openen van de zak.

• retoohs
Heeft iemand nog aanbevelingen voor een electrische bonenmaler? Ik heb een DF54 welke ik niet echt vergevingsgezind vind. Daarnaast is de consistentie ook zo dat je elke keer een andere doorloop tijd hebt.
Ik gebruik nu een k6 wat wel prima is, afgezien van het handmatige gedeelte. Meer body bevalt wel. Ik hou niet van light roasts. De k6 geeft ook variatie in doorlooptijd maar de marge waarin het smaakvol is, is veel groter.

• Boeryepes
  • Niet online
retoohs schreef op zondag 29 maart 2026 @ 13:02:
Heeft iemand nog aanbevelingen voor een electrische bonenmaler? Ik heb een DF54 welke ik niet echt vergevingsgezind vind. Daarnaast is de consistentie ook zo dat je elke keer een andere doorloop tijd hebt.
Ik gebruik nu een k6 wat wel prima is, afgezien van het handmatige gedeelte. Meer body bevalt wel. Ik hou niet van light roasts. De k6 geeft ook variatie in doorlooptijd maar de marge waarin het smaakvol is, is veel groter.
"welke molen" is een thema dat toch wel regelmatig terugkomt. Het helpt te begrijpen wat je eisen, wensen en budget zijn. Ikzelf heb een Eureka Mignon Turbo en die is bijvoorbeeld erg consistent.

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

• turkeyhakan
Thomox schreef op zondag 29 maart 2026 @ 11:27:
[...]

3 weken is natuurlijk niets mis mee als je ze gelijk gaat gebruiken, ze blijven nog best wel lang goed.

Wel jammer dat je die ervaring met de klantenservice hebt.

Ik vind koepoort voor groene bonen een fijn adres, voor gebrande bonen pak ik meestal een ander adres. Ze leveren vaak bonen van een paar dagen tot een week geleden gebrand, vind ik perfect!
Thanks voor je reactie! Ze gaven aan dat de laatste lichting 3 weken geleden is gebrand en dat ze geen nieuwe bonen meer hebben binnen gekregen. Ze maken dus hun voorraad op. Daarom vind ik dit ook bijzonder. De vorige keer dat ik diezelfde bonen had besteld, waren ze een paar dagen voor levering nog gebrand.

En ja Giraffe past qua smaak heel goed bij onze wensen. De aftersales klopt gewoon niet met de prijs die je betaald.

Nogmaals dank voor je reactie/inlevingsvermogen!

• Ypuh
turkeyhakan schreef op zondag 29 maart 2026 @ 13:10:
De aftersales klopt gewoon niet met de prijs die je betaald.
Als je duidt op de marges die specialty koffiebranders maken; daar kom ik mijn bed niet voor uit.

Als je uitgaat van €15 per kilo groene bonen waarbij de eerste 15% al verloren gaat tijdens het branden (dus ca. €17,50/kg gebrand), €6,75 verzendkosten, €0,80 per bedrukte koffiezak, aanschaf en afschrijving van de brander, ontstener en andere apparatuur, personeel, marketing, bedrijfspand, energiekosten, inkoop, verkoop, BTW, verzekeringen etc. dan blijft er verdacht weinig over van die €35 per kilo.

In de massa zal het allemaal wel wat goedkoper kunnen, maar stel dat je een 20kg brander hebt, die 4 batches per uur produceert, 5 uur per dag, dan krijg je een idee hoeveel er verkocht moet worden om zo'n apparaat draaiende te houden en de kosten per kilo omlaag te krijgen.

Branders die dagvers kunnen leveren voor €20/kg (bijv. Douwe Egberts of Brandzaak), kan het prijsvoordeel eigenlijk maar uit twee factoreren komen; kwaliteit van de groene bonen en (immens) schaalvoordeel. Edit: Zelfs die kunnen niet meer voor €20/kg leveren lijkt het.

[ Voor 12% gewijzigd door Ypuh op 29-03-2026 14:52 ]

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03:46
Ypuh schreef op zondag 29 maart 2026 @ 14:44:
[...]

Als je duidt op de marges die specialty koffiebranders maken; daar kom ik mijn bed niet voor uit.

Als je uitgaat van €15 per kilo groene bonen waarbij de eerste 15% al verloren gaat tijdens het branden (dus ca. €17,50/kg gebrand), €6,75 verzendkosten, €0,80 per bedrukte koffiezak, aanschaf en afschrijving van de brander, ontstener en andere apparatuur, personeel, marketing, bedrijfspand, energiekosten, inkoop, verkoop, BTW, verzekeringen etc. dan blijft er verdacht weinig over van die €35 per kilo.

In de massa zal het allemaal wel wat goedkoper kunnen, maar stel dat je een 20kg brander hebt, die 4 batches per uur produceert, 5 uur per dag, dan krijg je een idee hoeveel er verkocht moet worden om zo'n apparaat draaiende te houden en de kosten per kilo omlaag te krijgen.

Branders die dagvers kunnen leveren voor €20/kg (bijv. Douwe Egberts of Brandzaak), kan het prijsvoordeel eigenlijk maar uit twee factoreren komen; kwaliteit van de groene bonen en (immens) schaalvoordeel. Edit: Zelfs die kunnen niet meer voor €20/kg leveren lijkt het.
24 euro per kilo en koop nooit ouder dan een week geleden gebrand. Dus het kán wel. En kwaliteit is al 1,5 jaar consistent uitstekend.
https://www.espressowinkel.nl/milano-1kilo.html

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:21
Ben op zoek naar een 55 mm bottomless portfilter voor La Marzocco. Merk maakt niet zoveel uit als het maar een beetje kwaliteit is. Op bv Amazon staan er er hoop vanaf 40 Euro tot over de 100 Euro. Of maakt het weinig uit? Iemand ervaring hier?

[ Voor 5% gewijzigd door GoEV6 op 29-03-2026 19:05 ]

• Ypuh
t14wo schreef op zondag 29 maart 2026 @ 16:15:
[...]

24 euro per kilo en koop nooit ouder dan een week geleden gebrand. Dus het kán wel. En kwaliteit is al 1,5 jaar consistent uitstekend.
Op zich prima denk ik; maar dat is een melange en robusta bonen zijn gemiddeld gezien een stuk goedkoper doordat ze op lagere hoogtes kunnen groeien, waarbij arabica wordt gezien als moeilijker te cultiveren en 'hogere kwaliteit'. Daarnaast komen de gebruikte arabica bonen uit Brazilie wat het grootste koffieproducerende land is (en dus ook een brede variatie kent aan kwaliteitsniveaus) en zijn het de standaard koffiezakken met een geprint label erop.

Kan en zal nog steeds allemaal prima zijn, maar verklaart wel de prijs. Hun single origin 100% arabica bonen beginnen ook gewoon bij €35/kg.

@GoEV6 Weet het niet helemaal zeker, maar volgens mij gebruikt La Marzocco een eigen passing voor hun groepen. Ik denk dat je het beste gewoon de originele LM houder kan kopen en niet van Amazon o.i.d. Die van mij kostte destijds ~€90 uit Italie verscheept: https://www.espressocoffe...ttomless-portafilter.html. In Nederland zou je ESW, of DR-Trading kunnen proberen.

[ Voor 22% gewijzigd door Ypuh op 29-03-2026 19:15 ]

• VChunky
t14wo schreef op zondag 29 maart 2026 @ 16:15:
[...]

Leuk en misschien ook wel lekker. Maar dat is geen specialty koffie.

• turkeyhakan
Ik heb vandaag bij Coffee & Coconuts besteld. Ben benieuwd! Iemand ervaring met hun koffiebonen?

• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09:37
@Dennis1812 had jij de Paaskoffie van Blanche Dael nog besteld, en mogelijk al geprobeerd? Benieuwd naar de eventuele smaakervaring.

• Puntje-NL
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 03-04 17:46
turkeyhakan schreef op maandag 30 maart 2026 @ 10:44:
Ik heb vandaag bij Coffee & Coconuts besteld. Ben benieuwd! Iemand ervaring met hun koffiebonen?
Ik heb ze een keer op een beurs zien staan volgensmij, geen ervaring met de bonen zelf.

Ik heb zojuist een abo ingezet bij Friedhats, ben benieuwd wat ik ga krijgen maar als ik de berichten zo hoor dan zal dat geen teleurstelling zijn :9

• turkeyhakan
Puntje-NL schreef op maandag 30 maart 2026 @ 11:08:
[...]

Ik heb ze een keer op een beurs zien staan volgensmij, geen ervaring met de bonen zelf.

Ik heb zojuist een abo ingezet bij Friedhats, ben benieuwd wat ik ga krijgen maar als ik de berichten zo hoor dan zal dat geen teleurstelling zijn :9
Friedhats is mij net te duur maar ben wel reuze benieuwd naar je ervaringen! Lees ook alleen maar positieve berichten. Veel plezier!

• N0 0B
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08:37

N0 0B

cxb1=N#

Puntje-NL schreef op maandag 30 maart 2026 @ 11:08:
[...]

Lekker, heb 'm zelf ook en zeer tevreden over. Wekelijks posten ze hier https://friedhats.com/the-friedhats-subscription welke koffie er in zit, kan je even zien wat er ongeveer geshipped is de laatste maand.

Won't you break the beats, cause I'm hardcore - Tiga

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Gaargod schreef op maandag 30 maart 2026 @ 11:07:
@Dennis1812 had jij de Paaskoffie van Blanche Dael nog besteld, en mogelijk al geprobeerd? Benieuwd naar de eventuele smaakervaring.
Nee uiteindelijk besloten niet te kopen. Heb nog voldoende voorraad.

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Nu online

DjVe

Hatsaflats!

turkeyhakan schreef op maandag 30 maart 2026 @ 11:23:
[...]

Friedhats is mij net te duur maar ben wel reuze benieuwd naar je ervaringen! Lees ook alleen maar positieve berichten. Veel plezier!
Ik vind Friedhats mwoah... Alleen de low-caf bonen vond ik echt lekker (niet te funky). De rest was prima, maar echt niet bijzonder. Opvallend vond ik de hoeveelheid vliesjes die bij de bonen zaten.

• TonyD
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 06:27
Ik zie dat het grootste gedeelte van de users hier espresso drinkt (zonder op de tenen te willen staan van liefhebbers van andere zetmethodes ;) ).

Zelf zet ik koffie met de Moccamaster i.c.m. Wilfa Uniform bonenmaler, met die laatste sinds enkele maanden.

Ik ben liefhebber van uitgesproken smaken, dus het tropisch fruit mag er van mij best wel uit knallen. Hierdoor lijk ik echter wel aangewezen op de speciality branderijen die lichtgebrande bonen aanbieden. Ik bestel nu al en aantal maanden bij verschillende branderijen een proefpakket en merk grote verschillen op. 'Helaas' lijk ik een dure smaak te hebben :P dus ik ben nog geen fijne koffiebonen tegengekomen tegen een schappelijke prijs. Dus ben ik aangewezen op de bonen van 50-60 euro per kilo. Tot nu toe vind ik dat het waard, maar mocht iemand nog tips hebben, verneem ik het graag.

Ik heb recent trouwens goede ervaringen met Koffiekenner.com. Hoewel de website in mijn browser slecht werkt, hebben ze een leuke manier om kennis te maken met verschillende soorten koffie van verschillende branderijen. Hun 'light roast box' bevat bijvoorbeeld 2/3/4 zakjes koffie, waarbij het een verrassing is welke je krijgt. Zo kan je sneller ontdekken welke koffie het beste bij je past.

De koffie die ik bijvoorbeeld bij Koepoort, Brandzaak, Fascino bestelde, was toch donkerder gebrand en daar kwamen veel minder complexe tonen uit. De prijs lag wel vele malen lager. Bij bijvoorbeeld Zwarte Roes en White label coffee ben ik eerder ook redelijk geslaagd, maar ik blijf nieuwsgierig naar wat er nog meer is, herkennen jullie dit?

Overigens lees ik in de laatste berichten de discussie over versheid. Ik was ook in de veronderstelling 'hoe verser hoe beter' en baalde er van als een zak bonen al drie weken oud was. Het is goed dat dit onderwerp weer voorbij komt en dat het dus niet altijd zo is dat verse bonen beter zijn.

• Koets89
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 03-04 22:26
TonyD schreef op maandag 30 maart 2026 @ 15:14:
Ik zie dat het grootste gedeelte van de users hier espresso drinkt (zonder op de tenen te willen staan van liefhebbers van andere zetmethodes ;) ).

Zelf zet ik koffie met de Moccamaster i.c.m. Wilfa Uniform bonenmaler, met die laatste sinds enkele maanden.

Ik ben liefhebber van uitgesproken smaken, dus het tropisch fruit mag er van mij best wel uit knallen. Hierdoor lijk ik echter wel aangewezen op de speciality branderijen die lichtgebrande bonen aanbieden. Ik bestel nu al en aantal maanden bij verschillende branderijen een proefpakket en merk grote verschillen op. 'Helaas' lijk ik een dure smaak te hebben :P dus ik ben nog geen fijne koffiebonen tegengekomen tegen een schappelijke prijs. Dus ben ik aangewezen op de bonen van 50-60 euro per kilo. Tot nu toe vind ik dat het waard, maar mocht iemand nog tips hebben, verneem ik het graag.

Ik heb recent trouwens goede ervaringen met Koffiekenner.com. Hoewel de website in mijn browser slecht werkt, hebben ze een leuke manier om kennis te maken met verschillende soorten koffie van verschillende branderijen. Hun 'light roast box' bevat bijvoorbeeld 2/3/4 zakjes koffie, waarbij het een verrassing is welke je krijgt. Zo kan je sneller ontdekken welke koffie het beste bij je past.

De koffie die ik bijvoorbeeld bij Koepoort, Brandzaak, Fascino bestelde, was toch donkerder gebrand en daar kwamen veel minder complexe tonen uit. De prijs lag wel vele malen lager. Bij bijvoorbeeld Zwarte Roes en White label coffee ben ik eerder ook redelijk geslaagd, maar ik blijf nieuwsgierig naar wat er nog meer is, herkennen jullie dit?

Overigens lees ik in de laatste berichten de discussie over versheid. Ik was ook in de veronderstelling 'hoe verser hoe beter' en baalde er van als een zak bonen al drie weken oud was. Het is goed dat dit onderwerp weer voorbij komt en dat het dus niet altijd zo is dat verse bonen beter zijn.
+1 voor koffiekenner. Verder ben ik bang dat dit dan wel de prijsrange is waarin je bonen moet kopen om jezelf tevreden te stellen. Heb een beetje het zelfde "probleem" en het is nogal een slippery slope. Voor de echte complexe bonen dien je nou eenmaal te betalen. Ik haal nog wel eens hier in Breda bij Chatwick. (10tje voor 250 en ik dacht 34 voor een kg) Ook erg lekker, maar haalt het niet bij wat ik van koffiekenner heb gehad of zelf koop aan duurdere light roasts. Wakuli wellicht een optie? Zelf nooit besteld maar wel eens bij vrienden gedronken en was uit een Moccamaster zeker lekker. Zie een kilo discover weekly light roast voor 34 euro

• Puntje-NL

Hier wordt ook nog wel eens een V60 en een Kalita gezet :P . Soms heeft Schot uit Rotterdam een heerlijke voor de filter, maar dat is niet altijd zo. Ook kun je bij Wakuli wellicht een keertje kijken (de seasonal microlot uit Uganda ziet er erg ''juicy'' uit).

Om niet weer de discussie te starten maar toch even wat toe te voegen wat mij is geleerd: Uiteraard heeft versheid invloed op de smaak. Maar hoe lichter de boon, hoe langer de rusttijd en hoe langer de ''versheid'' in de boon blijft zitten. Voorbeeld (gedramatiseerd):
dark roast: na 5 dagen tot 1,5 week optimaal, gaat degraderen na 1 maand.
light roast: na 2-3 weken optimaal, gaat degraderen na 3 maanden.

Degraderen betekent achteruitgaan, ik heb hier een koffie liggen van DAK uit eind december die nog heerlijk smaakt. Maar ik heb ook een dark roast van een maand oud waarbij de smaak wel veel achteruitgaat.

Nu weer terug naar lekkere koffie. Iemand anders nog lekkere boontjes die men de afgelopen tijd opheeft? _/-\o_

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:22

Ik ben geen filterdrinker, maar heb het eens geproefd bij Rosterei Vier in Düsseldorf en ik moet zeggen, ik was enorm verrast door de diepgang van de smaken. Prijzen vallen enigszins mee (tov jouw 50-60/kilo) en ze verzenden ook naar NL (maar dan weet ik niet of het nog interessant is).

• bebopper
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-04 18:11

bebopper

I'm an absolute beginner...

Voor filterkoffie zou ik ook zeker DAK aanraden, zelf vooral ervaring (zeer recent) met hun 'second chance beans' en die zijn me heel goed bevallen (en zeer aantrekkelijk geprijst).

• Ravhin
  • Laatst online: 03-04 19:17

Ravhin

no <root>...

Mijn standaard go-to is Koffiestation waar - vind ik - goede lichtgebrande bonen voor een oké-prijs worden verkocht. Friedhats is ook erg lekker maar ik kan ze zeker niet goedkoop noemen.

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

• kazzzdafke
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10:45
Nieuwe update vandaag voor de SanRemo You.
Gedeeltelijk nieuwe interface, volledige compatibiliteit met Beanconqueror en BLOOM functie (laatste was ik op ah wachten).
Al bij al een leuke update!

Never ever financial advice...

• BitBakker
Ravhin schreef op maandag 30 maart 2026 @ 16:49:
[...]

Mijn standaard go-to is Koffiestation waar - vind ik - goede lichtgebrande bonen voor een oké-prijs worden verkocht. Friedhats is ook erg lekker maar ik kan ze zeker niet goedkoop noemen.
Is ook mijn hofleverancier, vind hun missie ook goed. Eerlijke handel, lage milieubelasting door bonen per zeilschip te vervoeren en goeie kwaliteit bonen. Komen het ook altijd met de fiets brengen en de bezorger van hen is altijd erg vriendelijk.

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:46
Ravhin schreef op maandag 30 maart 2026 @ 16:49:
[...]

Hun Sumatra is mijn favoriet. En inderdaad, leuk dat ze op de fiets langskomen binnen Stad

• TonyD
Dank voor de leuke reacties! Toch weer een paar nieuwe opties voor op het lijstje. We gaan gewoon verder met het avontuur! In ieder geval leuk om ervaringen te delen.

Nog een tip voor een smaakvolle boon van mijn kant: de Disco Bloom van 2AM Coffee.

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Gaargod schreef op maandag 30 maart 2026 @ 11:07:
Oke, mijn vrouw kwam ermee dat ze het toch wilde proeven.
Ik heb 2 zakjes besteld. Uiteraard volgt de taste tastings.

Ik drink hem dit jaar voornamelijk in de avond. Heb nachtdiensten rond Pasen.

• DCNY
Sinds kort in t bezit van een Profitec Go :)

Nu op zoek naar n maler. Ik was eruit, dacht ik. De DF64. Te lang getwijfeld, en nu lijkt ie overal uitverkocht. Op Frekko.nl staat dat ie wordt vervangen door de DF64 air. Daar kan ik verder online niets over vinden. Wat zou er beter zijn aan de air dan aan de reguliere?

Weet iemand hier iets meer over te vertellen?

En de reguliere DF64. Maakt die echt zoveel kabaal? Doen ze dat niet allemaal?

Mn zoektocht gaat dus nog even door..

• Boeryepes
  • Niet online
DCNY schreef op maandag 30 maart 2026 @ 22:02:
Sinds kort in t bezit van een Profitec Go :)

Nu op zoek naar n maler. Ik was eruit, dacht ik. De DF64. Te lang getwijfeld, en nu lijkt ie overal uitverkocht. Op Frekko.nl staat dat ie wordt vervangen door de DF64 air. Daar kan ik verder online niets over vinden. Wat zou er beter zijn aan de air dan aan de reguliere?

Weet iemand hier iets meer over te vertellen?

Mn zoektocht gaat dus nog even door..
Niet bekend met het merk maar hier wat gevonden (als waar). https://www.reddit.com/r/espresso/comments/1r7f675/df64_air/
Geen variabele rpm en geen borstelloze motor. Klinkt niet als een upgrade

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:04
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5hKH8TJHH8rR9efsJfjNKJd112U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ccnX3y2sZovrqUA6TwqKrxPh.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn Profitec Drive staat even in onderhoudsmodus. Stoomdruk is niet meer helemaal optimaal. Dus even wat dingen gecheckt binnenin. Peilsonde eruit gehaald om te kijken of er kalk op zat maar die was helemaal schoon.
Maar na verder inspectie denk ik dat het aan de stoomkraan ligt. Een van de rubbers daarin is gescheurd. Gisteren een setje nieuwe rubbers e.d. besteld dus vanavond die rubbers vervangen en dan kijken of die het weer goed doet.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

• danoontjeh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 03-04 15:15
DCNY schreef op maandag 30 maart 2026 @ 22:02:
Ik ben in het bezit van een DF64 en ik vind het wel meevallen. Nou moet ik wel stellen dat ik daarvoor een Sette 270 had en die is écht heel luid. Bij die Sette 270 riskeerde ik het bijvoorbeeld niet om 's ochtends koffie te malen terwijl er nog mensen in huis sliepen, en bij de DF64 kan dat prima.

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-04 13:19
Ben wel benieuwd hoeveel koffie je drinkt als je koffie van 50-60 euro per kg wil rechtvaardigen, dat is koffie mij echt niet waard.

Wij drinken samen +/- 6-8 kopjes in totaal per dag. Bonen gaan vrij hard. We drinken geen espresso maar doorgaans café crème of cappuccino. Met een Sage Barista Touch prima ding. Relatief vaak bij Brandzaak besteld, meestal haalde ik de Onyx Blend maar die gaat nu ook al bijna naar 30 euro de kilo. Dus nu maar eens kijken wat er nog meer is.

• Puntje-NL
rolandos582 schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 11:54:
Ben wel benieuwd hoeveel koffie je drinkt als je koffie van 50-60 euro per kg wil rechtvaardigen, dat is koffie mij echt niet waard.

Wij drinken samen +/- 6-8 kopjes in totaal per dag. Bonen gaan vrij hard. We drinken geen espresso maar doorgaans café crème of cappuccino. Met een Sage Barista Touch prima ding. Relatief vaak bij Brandzaak besteld, meestal haalde ik de Onyx Blend maar die gaat nu ook al bijna naar 30 euro de kilo. Dus nu maar eens kijken wat er nog meer is.
Hier ben ik de enige in huis die koffie drinkt en dat zijn 1-2 bakkies per dag (heel soms 3). Dat kan een dubbele espresso zijn, maar net zo goed een cappuccino of een pour over. Persoonlijk geniet ik meer van de duurdere koffies en vind ik het waard. Het is voor mij echt even een momentje en ik drink dus liever minder koffie die wat duurder is. Ieder z'n keuze denk ik zo. O-)

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-04 13:19
Puntje-NL schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 12:00:
[...]

Hier ben ik de enige in huis die koffie drinkt en dat zijn 1-2 bakkies per dag (heel soms 3). Dat kan een dubbele espresso zijn, maar net zo goed een cappuccino of een pour over. Persoonlijk geniet ik meer van de duurdere koffies en vind ik het waard. Het is voor mij echt even een momentje en ik drink dus liever minder koffie die wat duurder is. Ieder z'n keuze denk ik zo. O-)
Het is ook geen verwijt he, puur interesse :9 Maar met 1 á 2 bakjes gaan je bonen natuurlijk ook een stuk minder hard. 18gr per dag, dan doe je met een kilo zak wel even O-)

• Puntje-NL
rolandos582 schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 12:06:
[...]

Het is ook geen verwijt he, puur interesse :9 Maar met 1 á 2 bakjes gaan je bonen natuurlijk ook een stuk minder hard. 18gr per dag, dan doe je met een kilo zak wel even O-)
Dat klopt inderdaad haha. Wat ik wel heb is dat ik koffie veel minder snel laat staan en dat het koud wordt. Ik heb dus minder verspilling.

Ik heb een 18 gram bakje ingeruild voor een 14 grams IMS bakje wat prima bevalt, scheelt ook weer aanzienlijk per kopje ;). Ik heb zelden een kilozak, vind het te leuk om verschillende koffie uit te proberen haha.

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:42
Ik doe ongeveer een maand met een kilo en het drinken van koffie is een genietmoment waar ik de pakweg 40-50 euro per maand wel voor over heb.

• Ozzie
[...]

Ik drink zoiets. Heel soms 4. Zeker geen 6-8 op een dag.
ik vind de duurdere koffie's ook meestal lekkerder. Ik wissel regelmatig af tussen iets goedkopere (25-30/kg) naar iets duurdere (35-45/kg) koffie's.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

• Koets89
[...]

Heb ook precies dit. En dan is het wel de moeite waard als je een erg lekkere koffie vindt die wat duurder is. Heb nu eentje van Hermanos uit Londen. Kostte 22 pond voor 250 gram, wat uiteraard erg veel geld is voor koffie. Maar wat een bak! Hele huis ruikt naar passievrucht als ik hier een pour over mee maak. Deze drink ik dan ook niet 's ochtends snel bij het ontbijt, maar meer als rustmoment tijdens een thuiswerkdag. Bij twee filterkoffies per dag zit je dan op 30-34 gram koffie. Vervang je er eentje voor een espresso(variant) zit je op een paar gram meer. Dat is te overzien.

Sowieso is het erg leuk om ergens de bonen te kopen als je er een goede filterkoffie hebt gehad. Mooie manier om dingen te ontdekken. Het is wel een totaal andere manier van koffie drinken dan 6 koppen per dag achterover tikken. Allebei mag er zijn. Ach ja, elke gek zijn gebrek/hobby.

• Vitabissj
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 03-04 14:57
als je zo graag fruitige filterkoffie hebt, kan je dan niet beter gewoon thee drinken? 😅

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08:10
Vitabissj schreef op woensdag 1 april 2026 @ 07:23:
als je zo graag fruitige filterkoffie hebt, kan je dan niet beter gewoon thee drinken? 😅
Want thee is fruitig? Koffie komt van een (rode) bes he? ;p

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

• Vitabissj
GerbenBK schreef op woensdag 1 april 2026 @ 09:30:
[...]

Want thee is fruitig? Koffie komt van een (rode) bes he? ;p
thee infusies dan :z

• Puntje-NL
Vitabissj schreef op woensdag 1 april 2026 @ 07:23:
Ik ga er even vanuit dat dit ragebait is haha. :9

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-04 15:05
Ik ben de laatste paar maanden blijven plakken bij de Costa Rica Tarrazu van Fascino, 25,95 voor 1kg. Ik drink 2 kopjes per dag, cortado en lungo, dus ca. 35 gram bonen per dag. Prima te doen zo.

• Vitabissj
Puntje-NL schreef op woensdag 1 april 2026 @ 10:27:
[...]

Ik ga er even vanuit dat dit ragebait is haha. :9
*zucht* nee, als koffie zo fruitig smaakt voor sommigen, waarom mag het dan niet met thee infusie vergeleken worden? zeker omdat het ZOveel in prijs verschilt

hier op dit forum mag je écht niets van opmerkingen geven dat tegen sommigen hun koffie elite clubje-gedachtengang gaat, zonder een trol te zijn.. echt triestig soms

• Puntje-NL
Vitabissj schreef op woensdag 1 april 2026 @ 10:40:
[...]

*zucht* nee, als koffie zo fruitig smaakt voor sommigen, waarom mag het dan niet met thee infusie vergeleken worden? zeker omdat het ZOveel in prijs verschilt

hier op dit forum mag je écht niets van opmerkingen geven dat tegen koffie elite clubje-gedachtengang gaat, zonder een trol te zijn.. echt triestig soms
Van mij mag je zeggen wat je wil, maar wat verwacht je precies van een koffie forum, met de meeste leden gericht op specialty koffie? Daarnaast kan ik me niet vinden in de thee vergelijking. Dan kan je net zo goed zeggen, doe wat gekookt water bij je Karvan Cetivam en dan heb je ook een fruitige warme drank. :D

Heb je zelf wel eens een pour over op met een fruitige (onder)toon? (Dit is niet kleinerend bedoeld, ik ben oprecht gewoon nieuwsgierig)

• Vitabissj
Puntje-NL schreef op woensdag 1 april 2026 @ 10:44:
[...]

Van mij mag je zeggen wat je wil, maar wat verwacht je precies van een koffie forum, met de meeste leden gericht op specialty koffie? Daarnaast kan ik me niet vinden in de thee vergelijking. Dan kan je net zo goed zeggen, doe wat gekookt water bij je Karvan Cetivam en dan heb je ook een fruitige warme drank. :D

Heb je zelf wel eens een pour over op met een fruitige (onder)toon? (Dit is niet kleinerend bedoeld, ik ben oprecht gewoon nieuwsgierig)
nee heb ik nog niet gedronken en kan dus niet vergelijken, daarom mijn vraag ook

• Puntje-NL
Vitabissj schreef op woensdag 1 april 2026 @ 10:46:
[...]

nee heb ik nog niet gedronken en kan dus niet vergelijken, daarom mijn vraag ook
Oke, probeer het dan eens, dan snap je waarom ik het als ragebair zag. :9

• bszz
  • Nu online
Vitabissj schreef op woensdag 1 april 2026 @ 10:40:
[...]

hier op dit forum mag je écht niets van opmerkingen geven dat tegen sommigen hun koffie elite clubje-gedachtengang gaat, zonder een trol te zijn.. echt triestig soms
Neem een slokje thee en calm down.... Fruitige koffie is iets heel anders dan fruitige "thee". Ik weet niet zo goed wat met jouw suggestie te doen op een koffieforum....

• Ozzie
Hoeft overigens ook niet filterkoffie te zijn. Espresso kan ook gewoon fruitig zijn. Een lichtgebrande ethiopische of keniaanse boon spat het fruit vanaf.

Maar totaal niet vergelijkbaar met een bosvruchten thee ofzo. Eerder met een goede rode wijn die niet naar druiven maar naar zwarte bes en cacao smaakt.

• Kasperaitis
[b]Puntje-NL schreef op maandag 30 maart 2026 @ 15:26:[/

Nu weer terug naar lekkere koffie. Iemand anders nog lekkere boontjes die men de afgelopen tijd opheeft? _/-\o_
Ik ben groot fan ben de Colombia van Lucifer coffee roasters.

https://lucifercoffee.com...lativar-peaberry-espresso

De Milano van espressowinkel blijft niet mijn smaak. Ik mis de verfijning en diepgang. Ik kom er nog niet helemaal achter wat me tegen staat. In de verhouding 1:2 wordt ie wel lekkerder dan het aanbevolen recept.

• vickypollard
Ozzie schreef op woensdag 1 april 2026 @ 15:52:
Hoeft overigens ook niet filterkoffie te zijn. Espresso kan ook gewoon fruitig zijn. Een lichtgebrande ethiopische of keniaanse boon spat het fruit vanaf.

Maar totaal niet vergelijkbaar met een bosvruchten thee ofzo. Eerder met een goede rode wijn die niet naar druiven maar naar zwarte bes en cacao smaakt.
Inderdaad. Ik had er een tijdje terug eentje die echt een vrij uitgesproken kersensmaak had. Was wel lekker voor de wisseling.

[ Voor 65% gewijzigd door vickypollard op 01-04-2026 16:18 ]

• Puntje-NL
Kasperaitis schreef op woensdag 1 april 2026 @ 16:16:
[...]

De Milano van espressowinkel blijft niet mijn smaak. Ik mis de verfijning en diepgang. Ik kom er nog niet helemaal achter wat me tegen staat. In de verhouding 1:2 wordt ie wel lekkerder dan het aanbevolen recept.
Oeeh klinkt goed, ik heb zelf nog geen peaberry gehad maar ik hoor er (vaak) goede dingen over.

Ik heb net m'n laatste boontjes van Giraffe opgemaakt (https://giraffecoffee.com...os=2&_fid=841ad4787&_ss=c). Er zat nog 18,5 gram in de zak, dus die heeeel grof gemalen, in een 14 gr IMS bakje gedaan en er een turbo shot van gezet. Irritant als het laatste kopje van de zak het lekkerste blijkt te zijn... :F. Nu wachten op mn Friedhats abo :9~

• TonyD
Puntje-NL schreef op woensdag 1 april 2026 @ 16:28:
[...]

Oeeh klinkt goed, ik heb zelf nog geen peaberry gehad maar ik hoor er (vaak) goede dingen over.

Ik heb net m'n laatste boontjes van Giraffe opgemaakt (https://giraffecoffee.com...os=2&_fid=841ad4787&_ss=c). Er zat nog 18,5 gram in de zak, dus die heeeel grof gemalen, in een 14 gr IMS bakje gedaan en er een turbo shot van gezet. Irritant als het laatste kopje van de zak het lekkerste blijkt te zijn... :F. Nu wachten op mn Friedhats abo :9~
Heel benieuwd hoe je dat abonnement gaat ervaren, houd ons op de hoogte! De Friedhats koffie is aardig aan de prijs als je het los aanschaft, benieuwd wat voor koffie je in het abonnement ontvangt.

• Kasperaitis
Puntje-NL schreef op woensdag 1 april 2026 @ 16:28:
[...]

Die van lucifer is zeer de moeite waard! En ik had hem al geproefd en toevallig zat hij deze keer in het roasters choice abonnement.

Die koffie van giraffe komt op het lijstje😁

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03:46
Kasperaitis schreef op woensdag 1 april 2026 @ 16:16:
[...]

Eens! Drink die Milano meestal als lungo. Daar komt hij door langere extractie brter tot z’n recht naar mijn mening.

• Puntje-NL
TonyD schreef op woensdag 1 april 2026 @ 16:47:
[...]

Heel benieuwd hoe je dat abonnement gaat ervaren, houd ons op de hoogte! De Friedhats koffie is aardig aan de prijs als je het los aanschaft, benieuwd wat voor koffie je in het abonnement ontvangt.
I will!

Ik heb trouwens nog een lekkere dark roast ontvangen van Pueblito Zwolle (ik had meegedaan aan een vragenlijst). Even om op te helderen, de medium roast is voor mij een dark roast. https://www.pueblito.nl/p...m-roast-specialty-coffee/ .
Ik heb alleen een kilo ontvangen die ik nooit ga opdrinken. Mocht iemand dus de rest willen hebben (ik gok 200 gram) dan wil ik die gratis opsturen. Stuur even een PM.

Als dit niet mag van de mods, hoor ik het wel haha

• DCNY
squaadgras schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 09:45:
Grote kleine update over de Baratza Encore ESP PRO die ik onlangs heb aangeschaft.

Conclusie: wat een drama.

TLDR:
BARATZA Encore ESP PRO, hard voorbij rennen en iets beters zoeken. Wat een meuk.

Blijft open: wat nu? Toch maar eens teruglezen welke machines werden aangeraden.
Hmm, ik ben ook nog steeds op zoek naar een maler. DF64 leek wat, die is nu bijna niet meer te krijgen ivm opvolging DF64 air, welke ook niet denderend schijnt te zijn.

Lang gewacht op de Baratza Encore Pro, maar dat is m dus ook niet.

Twijfel nu toch tussen een DF64 (gen2) en een Eureka Mignog Specialita.

(ja ik twijfel ook nog tussen single dose of hopper) Liefst heb ik grind by weight maar die zijn we wat boven budget.

Jij er al uit?

• Ozzie
De Specialita kan je ook modden zodat die GbW kan, misschien ook nog een optie :)

Zie deze repo op github:
https://github.com/jaapp/smart-grind-by-weight

Al snap ik dat als je net een nieuwe gekocht heb je hem niet meteen open schroeft om aan te passen. Die van mij is inmiddels 6 jaar oud dus staat hier nog wel in de planning om te gaan doen, alleen het ontbreekt me nog aan de tijd om hiermee aan de slag te gaan.

Ik ben in ieder geval begonnen met de Specialita en deed doen ook single-dosen maar ben daar na een jaar ofzo mee gestopt. Ik vond het teveel gedoe om elke keer af te wegen e.d. Dus nu heb ik gewoon de normale hopper erop en ik vind dat een veel fijnere workflow.

• squaadgras
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09:15
DCNY schreef op donderdag 2 april 2026 @ 11:27:
[...]

Hmm, ik ben ook nog steeds op zoek naar een maler. DF64 leek wat, die is nu bijna niet meer te krijgen ivm opvolging DF64 air, welke ook niet denderend schijnt te zijn.

Lang gewacht op de Baratza Encore Pro, maar dat is m dus ook niet.

Twijfel nu toch tussen een DF64 (gen2) en een Eureka Mignog Specialita.

(ja ik twijfel ook nog tussen single dose of hopper) Liefst heb ik grind by weight maar die zijn we wat boven budget.

Jij er al uit?
Ik ben weer ‘terug bij af’. Lekker met m’n handmolentje in de weer voor die 2 kopjes per dag max. Als familie of vrienden komen zorg ik ervoor dat ik een zakje gemalen koffie van de branderij heb staan; die zijn toch minder ‘kieskeurig’ dan ikzelf.

• retoohs
squaadgras schreef op donderdag 2 april 2026 @ 16:55:
[...]

Ik ben weer ‘terug bij af’. Lekker met m’n handmolentje in de weer voor die 2 kopjes per dag max. Als familie of vrienden komen zorg ik ervoor dat ik een zakje gemalen koffie van de branderij heb staan; die zijn toch minder ‘kieskeurig’ dan ikzelf.
Ik heb hetzelfde. Momenteel gebruik ik liever de Kingrinder k6 ipv de DF54. Het liefst zou ik deze vervangen met iets anders maar ik weet even niet wat. Iets van Eureka misschien.

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
Weer eens even een ouderwetse TVP. 3 kopjes Americano/lungo/zwarte koffie per dag, single dose, dat is m'n doel, maar eens meelezen hier.

[ Voor 7% gewijzigd door Dean Martin op 02-04-2026 18:25 ]

The best is yet to come

• Ozzie
Nu ik mijn machine toch helemaal open had, heb ik de pomp ook meteen even schoongemaakt. Daar zit een stelschroef onderop maar die had bij mij geen effect. Zelfs met het schroefje er helemaal uit bleef de druk hetzelfde, wel 9-9.5 bar dus maakte op zich niet zoveel uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HlC-ArslFkZvutAl1dJkttoTVH4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MNwq0UsdXmVQcXLxQsis3MYH.jpg?f=fotoalbum_large
Dat zwarte onderdeeltje met de o-ring zat vast in het koperen buisje in het onderdeel die eronder ligt op de foto. Even schoongemaakt en opnieuw ingevet en hij is weer helemaal soepel af te stellen op precies de druk die ik wil.

Daarna weer terug geplaatst en aan de motor gekoppeld en alles loopt weer als een zonnetje.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FMauEcnwWWDH_m0B1C2QRk4y0m0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dJ8tc6EGPO14Xbt65boU1E3z.jpg?f=fotoalbum_large

Al met al best een leuk projectje.

• Skyrunner
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 03-04 09:25
Skyrunner schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 11:11:
Goed.

Uiteindelijk na veel wikken en wegen gekozen voor de volgende setup:

Eureka Mignon Specialita in rood/zwart maler
AVX DB1'+/MiiCoffee APEX V2/Turin Legato V2 machine

Toch maar geen volautomaat :-)
11mnd verder.

De maler doet het nog prima, de espresso machine daarentegen....

De pomp wordt steeds luidruchtiger, zodanig dat de behuizing er bijna van rammelt.

Gisteren voor het eerst een heuse foutmelding (H-1: temperatuur sensor fout), welke enkel te resetten viel door de stekker eruit te trekken.

Even in de gaten gaan houden en desnoods retour voor garantie.

It took the power of Commodore 64 to put man on the moon

• Ozzie
Skyrunner schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 09:25:
[...]

11mnd verder.

De maler doet het nog prima, de espresso machine daarentegen....

De pomp wordt steeds luidruchtiger, zodanig dat de behuizing er bijna van rammelt.

Gisteren voor het eerst een heuse foutmelding (H-1: temperatuur sensor fout), welke enkel te resetten viel door de stekker eruit te trekken.

Even in de gaten gaan houden en desnoods retour voor garantie.
Hoeveel kostte die machine? Is het een chinees espresso apparaat of heb ik dat verkeerd?

edit:
Ik zie op frekko.nl (kende ze niet) ook een artikel over AVX (https://frekko.nl/blogs/b...technologie-scherpe-prijs) maar nu nog geen jaar later dan deze blog-post (gepubliceerd op 22 juli 2025) verkopen ze geen enkele van die producten meer. Dus misschien toch niet zoveel vertrouwen (meer) in het merk.

[ Voor 22% gewijzigd door Ozzie op 03-04-2026 14:19 ]

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 09:57
Heb gisteren een Rancilio Silvia V3 op de kop getikt die kapot zou zijn, bleken losse stekkertjes te zijn.
Stekkertjes wat aangeknepen en van krimpkous voorzien en werken.

Verder wel ontzettend vies, ding had zo te zien nog de originele pistonring en douche zeef zat compleet verstopt.
Alle onderdelen zijn besteld om dat op te lossen en het ding weer in goede staat te krijgen.

Plan is om uiteindelijk een Gaggimate erin te bouwen om PID control te hebben voor de temperatuur.
Brew by weight met de Bookoo Themis Ultra is dan een mooie extra die ook kan.

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met de Gaggimate?
Heeft pressure profiling zin? (Oftewel, is de Pro versie de meerprijs waard?)

• BitBakker
Een membraanpomp is toch aan of uit?

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 09:57
BitBakker schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 20:05:
Een membraanpomp is toch aan of uit?
Klopt, maar door de pomp pulserend aan te sturen kunnen ze de druk regelen.
Gaggiuino doet dit zo, en Gaggimate ook.

De vraag is meer, heeft pressure profiling zin en is het de meerprijs waard?

PID temperatuur en brew by weight zijn het waard, maar is de pressure profiling die de Pro extra heeft de meerprijs van €60 waard. €199 voor Gaggimate standaard compleet, €262 voor de Pro

• Koets89
Ozzie schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 13:13:
[...]

Hoeveel kostte die machine? Is het een chinees espresso apparaat of heb ik dat verkeerd?

edit:
Ik zie op frekko.nl (kende ze niet) ook een artikel over AVX (https://frekko.nl/blogs/b...technologie-scherpe-prijs) maar nu nog geen jaar later dan deze blog-post (gepubliceerd op 22 juli 2025) verkopen ze geen enkele van die producten meer. Dus misschien toch niet zoveel vertrouwen (meer) in het merk.
Hij verkoopt de witte https://frekko.nl/products/avx-hero-x
Pagina: 1 ... 259 260 Laatste

Let op:
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1