Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1 Overzicht

Pagina: 1 ... 261 262 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Wazzup!
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 06:23
Bij mij Fellow Ode 2 had ik al een tijdje last van verstoppingen en statische rommel. Het maakte ook nogal uit welke soort leek bonen leek het. Het waren wel verse bonen iig.

Na de zoveelste keer schoon/open maken heb ik toen gelijk het "roostertje" bij de uitgang verwijderd. Paar weken verder en het werkt nog steeds zoals het zou moeten werken. Geen statische zooi meer en er blijft ook geen oude koffie meer achter. Wat ook de smaak verbeterd heeft. Normaal als je de volgende dag voor dat je ging malen op de klopper drukte kwam er wel een paar gram nog uit. Nu na genoeg 0,0.

Uiteraard op eigen risico. Al zou ik niet weten waarom je al draaiende je vingers daarin in zou willen steken. Dat word ook lastig met het bakje eronder...

• bebopper
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-05 14:58

bebopper

I'm an absolute beginner...

Pizr schreef op donderdag 9 april 2026 @ 09:15:
Ik ben als hobbyproject een web app aan het vibe coden om koffiebonen bij te houden. Ondanks dat er al honderden van dit soort apps bestaan, is de UI vaak brak en is het verrassend omslachtig om een boon te loggen. Daarom heb ik iets gebouwd waarmee je met behulp van AI het label van een zak kunt scannen en direct kunt omzetten naar een log. Snel, simpel en vooral gericht op gebruiksgemak.

Ik zoek een paar koffieliefhebbers die het leuk vinden om dit in een gesloten beta te proberen en feedback te geven. Zie signature of stuur me gerust een DM als je interesse hebt.

Of het ooit publiek beschikbaar komt weet ik nog niet, het begon vooral om mijn eigen behoefte in te vullen 😉.
Leuk, ben benieuwd, heb me via de site in je signature aangemeld :)

• Pizr
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11-05 21:38

Pizr

Thuisbarista

bebopper schreef op woensdag 15 april 2026 @ 15:16:
[...]
Leuk, ben benieuwd, heb me via de site in je signature aangemeld :)
Als het goed is heb je mail, de aanmeldingen van vandaag heb ik net een invite gestuurd oOo.

In ontwikkeling: Maalgraad.nl - Companion app voor thuisbarista's

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 02:23

Dennis1812

Amateur prutser

Ook aangemeld! Klinkt interessant

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• Rexcore
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-05 13:27
Pizr schreef op woensdag 15 april 2026 @ 17:02:
[...]

Als het goed is heb je mail, de aanmeldingen van vandaag heb ik net een invite gestuurd oOo.
afgelopen maandag ook even aangemeld, en ondertussen al even mee mogen werken. Ziet er leuk uit, en super makkelijk in gebruik. chapeau!
dingetje voor mij was dat de aanmeld link bij mij niet uitkwam bij een wachtwoord creatie schermpje, maar bij een inlog scherm. En ik kon daar niets, aangezien ik geen wachtwoord had. uiteindelijk opgelost via wachtwoord vergeten link, en misschien is het een user error, maar wil het maar wel even gemeld hebben O-)

• Pizr
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11-05 21:38

Pizr

Thuisbarista

Rexcore schreef op donderdag 16 april 2026 @ 14:10:
[...]

afgelopen maandag ook even aangemeld, en ondertussen al even mee mogen werken. Ziet er leuk uit, en super makkelijk in gebruik. chapeau!
dingetje voor mij was dat de aanmeld link bij mij niet uitkwam bij een wachtwoord creatie schermpje, maar bij een inlog scherm. En ik kon daar niets, aangezien ik geen wachtwoord had. uiteindelijk opgelost via wachtwoord vergeten link, en misschien is het een user error, maar wil het maar wel even gemeld hebben O-)
Bedankt voor je positieve feedback _/-\o_ . Heb je even een DM gestuurd over je ervaring bij het aanmelden om het topic niet verder te vervuilen :*)

In ontwikkeling: Maalgraad.nl - Companion app voor thuisbarista's

• bebopper
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-05 14:58

bebopper

I'm an absolute beginner...

Pizr schreef op woensdag 15 april 2026 @ 17:02:
[...]

Moet nog even wachten met gebruik, de bonen die ik nu heb zijn allemaal opnieuw vacuum verpakt, dus geen originele verpakkingen meer om te scannen :P

• VantageR
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Wazzup! schreef op maandag 13 april 2026 @ 20:18:
Bij mij Fellow Ode 2 had ik al een tijdje last van verstoppingen en statische rommel. Het maakte ook nogal uit welke soort leek bonen leek het. Het waren wel verse bonen iig.

Na de zoveelste keer schoon/open maken heb ik toen gelijk het "roostertje" bij de uitgang verwijderd. Paar weken verder en het werkt nog steeds zoals het zou moeten werken. Geen statische zooi meer en er blijft ook geen oude koffie meer achter. Wat ook de smaak verbeterd heeft. Normaal als je de volgende dag voor dat je ging malen op de klopper drukte kwam er wel een paar gram nog uit. Nu na genoeg 0,0.

Uiteraard op eigen risico. Al zou ik niet weten waarom je al draaiende je vingers daarin in zou willen steken. Dat word ook lastig met het bakje eronder...
Moest de mijne toevallig ook schoonmaken, dus gelijk even gekeken. Bedoel je met het roostertje de soort van paperclip die in de ionizer gemonteerd zit? Ik heb deze er nu uitgehaald. Eens kijken hoe dat gaat. Vraag me af of het nog een antistatische werking heeft, maar kan 'm altijd weer terugplaatsen.

• Wazzup!
VantageR schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 14:24:
[...]

Moest de mijne toevallig ook schoonmaken, dus gelijk even gekeken. Bedoel je met het roostertje de soort van paperclip die in de ionizer gemonteerd zit? Ik heb deze er nu uitgehaald. Eens kijken hoe dat gaat. Vraag me af of het nog een antistatische werking heeft, maar kan 'm altijd weer terugplaatsen.
Dat klopt inderdaad. Bij mij werkt de molen zo nog steeds een stuk beter in ieder geval. De ionizer gaat dat kabeltje naar toe neem ik aan toch? Het "paperclipje" heeft daar volgens mij niks mee te maken zit los tussen plastic ringtje. Het lijkt er alleen te zitten als beveiliging. Mocht het niet bevallen kun je het weer heel simpel terug plaatsen inderdaad.

• Abudah
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 13-05 20:30
vickypollard schreef op donderdag 9 april 2026 @ 15:21:
Vandaag een V60 met drip assist binnengekregen (geen gooseneck kettle en ook geen ruimte voor nu). Dat is wel even anders dan de AeroPress zeg. Ik kreeg een zoet, zacht, juicy, bijna thee-achtig resultaat. Hier kan ik wel aan wennen!
Gebruik dezelfde setup met een K6-grinder inmiddels een jaar en ben hier zeer tevreden over!

Welke bonen gebruik jij momenteel?

• VantageR
  • Niet online
@Wazzup!: Ja, de ionizer is hetgene wat je losschroeft en waar de kabel aan vast zit. Misschien dat de paperclip nog geklemd zit tegen de metalen doorvoer vanaf de maalschijven, maar dat kon ik niet goed zien. Anders "zweeft" hij inderdaad en zal het niks doen qua statische lading. Komende week maar eens kijken hoe het gaat.

• Wazzup!
VantageR schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 23:00:
@Wazzup!: Ja, de ionizer is hetgene wat je losschroeft en waar de kabel aan vast zit. Misschien dat de paperclip nog geklemd zit tegen de metalen doorvoer vanaf de maalschijven, maar dat kon ik niet goed zien. Anders "zweeft" hij inderdaad en zal het niks doen qua statische lading. Komende week maar eens kijken hoe het gaat.
Ik gebruik overigens het opvang bakje zonder dekseltje. Naast dat het niet heel lekker past, kan er op deze manier ook geen koffie tussen deksel en aparaat komen.

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23:22
Jfwiet schreef op woensdag 8 april 2026 @ 10:47:
Heb installatie #20 van Gaggimate, geïnstalleerd op een bejaarde V1 Rancilio. Het grote verschil tussen de standaard en pro is de mogelijkheid om naast temperatuur ook de druk te beïnvloeden. Dus omdat je de vraag stelt op Tweakers, lekker de pro doen. Iets meer installatie werk maar in de Rancilio heb je ruimte genoeg om alles netjes weg te werken. Houdt gewoon de deur open voor nog meer spelen met je koffie.

Disclaimer en/of waarschuwing; ik heb dus nog een pro pcb nieuw in doos liggen. Dus als je denkt van, dan upgrade ik later nog wel eens. In mijn geval komt het er dan dus niet van, niets is zo definitief als een tijdelijke oplossing :).
@Jfwiet en @headout (en/of anderen die een Rancilio met Gaggimate hebben)

Wat zijn jullie PID instellingen? (Als die anders zijn dan 112.315,0.658,1436.887, wat in de documentatie staat)

Ik krijg enorme overshoots in temperatuur, en met de PID Autotune worden de waardes nog agressiever ingesteld.
Uiteindelijk komt de temperatuur wel waar het zijn moet, alleen na bijvoorbeeld even een kopje water vullen is de regeling veel te agressief.

Het lijkt erop dat vooral de D-actie van de PID een probleem is.
Denk dat je die eigenlijk ook nauwelijks wil gebruiken.

Maar als jullie waardes hebben die goed werken dan hoor ik dat graag, dat scheelt weer tijd met zelf inregelen.

Verder werkt Gaggimate briljant, vooral in combinatie met een bluetooth weegschaal.
Ik heb hier een Bookoo Themis Ultra, die waren vorig jaar €80 en die koppelt prima met de Gaggimate.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gZG50xS9V1V20FHwXTyMHNYbBQ8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XROVH7NQZ6DrqDy6zUoRvNcd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NPJyUczsAC6qel-R7LnGWPujFeY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ufVBTdRjVidiiw3xkvAHd9Tt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RpbBHnvlHgNraGkjElQOK32P00Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hUeAeWbSjGqespuScEME7r8I.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qiTvn95o2amj07F9YF3q83ZQrg8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WfOA3bTAZ4EyM1X3Zph0GPNo.jpg?f=fotoalbum_large

• ocn
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-05 20:39

ocn

Beste Tweaker 2025 ⭐⭐⭐⭐⭐

Morgen de laatste dag van Amsterdam Coffee Festival.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H7o2HuoMS-2-WNoQR5vduXHpNUg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2WDKX2YuQQz2W8svz0Yledss.jpg?f=fotoalbum_large

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:04
Upgrade gedaan van de DF64. Ik heb de ItalMill Titanium schijven die er in zaten vervangen door een setje LeBrew Sweet en direct de schijven even mooi uitgelijnd. Nu even een tijdje seasonen, maar wat ze nu produceren smaakt al erg goed. :Y
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ndpUN7O_yzCY0y5sKUB44xrdHWk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jquLQOz0J202DMwoLTZLxTt9.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uSfjbfKXyu9pBTxqJMPv_P-Xx1M=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZsYNeimBlMedzt7JMBsZnbzI.jpg?f=fotoalbum_tile

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

• Koets89
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 10-05 18:59
Aziraphale schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 20:04:
Upgrade gedaan van de DF64. Ik heb de ItalMill Titanium schijven die er in zaten vervangen door een setje LeBrew Sweet en direct de schijven even mooi uitgelijnd. Nu even een tijdje seasonen, maar wat ze nu produceren smaakt al erg goed. :Y
[Afbeelding][Afbeelding]
oh ben benieuwd! was er laatst ook naar aan het kijken. Waar heb je ze besteld?

• Aziraphale
Koets89 schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 20:42:
[...]

oh ben benieuwd! was er laatst ook naar aan het kijken. Waar heb je ze besteld?
Bij Vellutto. Tot nu toe valt het me op dat ik qua maalgraad van 9 naar 22 moet om een goede doorloop te krijgen. Er zit dus wel echt een behoorlijk verschil in maling tussen de ItalMill en LeBrew en ik moet ook zeggen dat de smaak wel echt anders is.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

• ocn
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-05 20:39

ocn

Beste Tweaker 2025 ⭐⭐⭐⭐⭐

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MxJs-C4m8ZvozLfigpdHEF2Rk_A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oj3n045Xv8Agy0vyVAwDOM9f.jpg?f=fotoalbum_large

Ik kan weer even voort.

• retoohs
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 07:53
vickypollard schreef op zondag 12 april 2026 @ 14:36:
[...]

Kijk eens naar de Eureka Mignon Zero 65 All Purpose. Momenteel bij Cremashop voor €365. Je krijgt een zeer degelijk ding met maalschijven die relatief unimodal zijn, zoals de SSP multipurpose schijven. Lijkt me ideaal voor jouw behoefte met de wat betere bonen i.c.m. AeroPress, Chemex, etc. (die werken overigens prima van light tot medium gebrand... geen ervaring met dark)
edit:
Is wel een single doser trouwens...
Klinkt interessant. Alleen ik zie hem voor 429,90 bij cremashop met 0 op voorraad.

• vickypollard
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13-05 20:26
retoohs schreef op zondag 19 april 2026 @ 20:33:
[...]

Klinkt interessant. Alleen ik zie hem voor 429,90 bij cremashop met 0 op voorraad.
Via de Duitse coffeefriend zo te zien nog voor €375 te krijgen, maar crema heeft hem inderdaad niet meer in de aanbieding

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:13
retoohs schreef op zondag 19 april 2026 @ 20:33:
[...]

https://www.espressissimo.de/
Vanaf EUR 349. Ik heb hier destijds mijn XL gekocht . Was ook scherp geprijsd.

[ Voor 14% gewijzigd door cryptapix op 19-04-2026 21:24 ]

• J-sto
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
RobbieT schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 16:06:
[...]

@Jfwiet en @headout (en/of anderen die een Rancilio met Gaggimate hebben)

Wat zijn jullie PID instellingen? (Als die anders zijn dan 112.315,0.658,1436.887, wat in de documentatie staat)

Ik krijg enorme overshoots in temperatuur, en met de PID Autotune worden de waardes nog agressiever ingesteld.
Uiteindelijk komt de temperatuur wel waar het zijn moet, alleen na bijvoorbeeld even een kopje water vullen is de regeling veel te agressief.

Het lijkt erop dat vooral de D-actie van de PID een probleem is.
Denk dat je die eigenlijk ook nauwelijks wil gebruiken.

Maar als jullie waardes hebben die goed werken dan hoor ik dat graag, dat scheelt weer tijd met zelf inregelen.

Verder werkt Gaggimate briljant, vooral in combinatie met een bluetooth weegschaal.
Ik heb hier een Bookoo Themis Ultra, die waren vorig jaar €80 en die koppelt prima met de Gaggimate.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb geen Gaggiamate, maar wel een Silvia V6 met zelf gekluste PID.
Mijn autotune kwam met
P = 1.8
I = 216
D = 54
En dat werkt best goed, ik heb een temp correctie van -13C voor boiler versus puck temp.

• RobbieT
J-sto schreef op maandag 20 april 2026 @ 16:49:
[...]

Ik heb geen Gaggiamate, maar wel een Silvia V6 met zelf gekluste PID.
Mijn autotune kwam met
P = 1.8
I = 216
D = 54
En dat werkt best goed, ik heb een temp correctie van -13C voor boiler versus puck temp.
Bedankt voor je antwoord.
Ik weet niet of deze PID waardes zo in de Gaggiamate passen, maar het lijkt wel m’n idee te bevestigen wel dat de P en D factor veel lager moeten, wat meer I kan ik me ook wat bij voorstellen.

• headout
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13-05 17:28

headout

Oi oi!

RobbieT schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 16:06:
[...]
Mijn standaard settings, geen autotune ooit gebruikt:
58.397,1.027,249.055

• RobbieT
headout schreef op maandag 20 april 2026 @ 19:33:
[...]

Mijn standaard settings, geen autotune ooit gebruikt:
58.397,1.027,249.055
Je hebt die instellingen in een Rancilio Silvia met Gaggimate?
Apart, volgens de documentatie zijn dat de instellingen voor een Gaggia Classic, niet voor een Rancilio Silvia.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/173JH_jdLnt2B54Y2WhgpqKdXXY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GCqfN2aKq4W45hFHl32z2NJw.jpg?f=fotoalbum_large

De PID Autotune wordt op de Discord voor Gaggimate overigens sterk afgeraden voor een Rancilio Silvia, daar mee zijn de ervaringen niet goed.

Ik heb die PID Autotune zelf wel geprobeerd, maar de waarden die daaruit komen zijn veel te agressief, totaal onbruikbaar.

Deel van de uitdaging met afstellen is denk ik dat je de boilerwand meet, terwijl je het water verwarmd.

Het zal gewoon vrij lang duren voor je die homp messing door en door warm hebt op dezelfde temperatuur als het water.
Zonder sensor in het water los je dat ook niet op, ben ik bang.

[ Voor 27% gewijzigd door RobbieT op 20-04-2026 21:10 ]

• J-sto
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Een beetje initiele overshoot (5C oid) is dus in mijn ogen ook niet zo erg, juist omdat waarschijnlijk toch al het metaal nog niet helemaal warm is.
Even +-5sec flushen zodat al het leidingwerk ook voor verwarmd is en dan is hij een paar seconden later op temperatuur en blijft daar ook.
Alternatief is je machine 15-20min van te voren aanzetten en echt de PID zn werk laten doen, dan stabiliseert hij natuurlijk ook op target als het goed is.

• headout

headout

Oi oi!

RobbieT schreef op maandag 20 april 2026 @ 19:43:
[...]Je hebt die instellingen in een Rancilio Silvia met Gaggimate?
Apart, volgens de documentatie zijn dat de instellingen voor een Gaggia Classic, niet voor een Rancilio Silvia.
Correct, ik heb een V3 en heb letterlijk nog nooit naar de autotune instellingen omgekeken. Nouja, 2 keer dan: gisteren nav jouw vraag en bij aanvang 1-malig om te zien of het meerwaarde zou kunnen hebben (inschatting destijds: nee). Ik zie wel de temperatuur na het opstarten doorschieten naar soms 103 graden celsius, maar aangezien ik altijd minimaal een half uur wacht met koffie zetten, tot het volledige apparaat opgewarmd is, boeit het me niet zoveel.

Uiteindelijk draait het om het resultaat, en dat is meer dan geweldig. Basis is 93 graden, en bij een uitloop in 30 seconden (brew ratio 1:2) kom ik op een gemiddelde uitloop temperatuur van 85,9 graden uit.

Alhoewel ik me nu wel bedenk dat de uitloop temperatuur wrs vooral de boiler temp gaat zijn, en dat zegt dan weer niet zoveel over de uitloop. Maarja, ik wil wel iets te zeuren hebben :)

• headout

headout

Oi oi!

J-sto schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 08:33:
Alternatief is je machine 15-20min van te voren aanzetten en echt de PID zn werk laten doen, dan stabiliseert hij natuurlijk ook op target als het goed is.
Exact. Dit is ook wat ik altijd doel, en imho ook de bedoeling in de basis van de PID op een Silvia. Geen gedoe meer met temperature surfing en andere truukjes om je temperatuur stabiel te krijge en houden.

• RobbieT
In de basis ben ik het met jullie eens.

Alleen is een overshoot naar 104 graden niet nodig.
Dan zijn IMHO de regelparameters niet optimaal.

Als je daarna water tapt zakt de temperatuur, waarna het feest opnieuw begint.
Uiteindelijk komt het wel tot rust, maar ik denk dat dit toch beter moet kunnen.

Ik ga wat testen met de PID parameters en laat wel weten wat de resultaten zijn.

@headout als jij de Gaggia Classic parameters erin heb, dan kan ik me voorstellen dat de regeling rustiger is, de P is een stuk kleiner waardoor de regeling minder agressief zal zijn.

Wat ook nog kan is dat de parameters die Gaggimate aanlevert voor een Rancilio Silvia op een machine zonder boiler isolatie zijn gedaan waardoor de temperatuur langzamer oploopt.

Even een korte test gedaan, die zegt nog niet alles.
Moet nog verder worden afgeregeld.

De eerste afbeelding, Kp: 112.315 ki: 0.658 Kd: 1436.887
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/spKZdCV0kw8riSxXK6cXyxLtfDg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ph3eRDbGBDKTCo0fFC3ZylUX.png?f=fotoalbum_large

Wat je ziet is dat na de overshoot het nog erg lang duurt voordat de regeling stabiel is.

Nu even een nieuwe test gedaan, Kp: 40 ki: 0.658 Kd: 1436.887
Kp een enorm eind naar beneden gehaald.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tGPlLgVsuxKtOWpkfeq8zvpr7Y4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZSktkoRR9QYZ8vAuhxkdKo9V.png?f=fotoalbum_large

Dit regelt al veel sneller naar de gewenste waarde toe.

Wel Thermal Feedforward gain aangezet om te zorgen dat bij afname water de regeling snel genoeg bijregelt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3YKp5CrqvGWaOLzvcneE7PqSHb4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nasMACFLiqxuekOxvfFGkJWV.png?f=fotoalbum_large

Het is nog niet helemaal waar ik wil zijn, maar laat wel zien dat er grote winst te halen is door de PID beter af te regelen.

Hier nog een plaatje na 20 minuten met de Kp van 40 ipv 112.
Je ziet dat ik nu na 10 minuten al bruikbare stabiliteit van de temperatuur heb.
Waar dat met de andere settings veel langer duurde om stabiel te worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0uV44zefSdON6iN7s3x_zdurkfM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wyiGPKPQKWXYPw7snngaqYkS.png?f=fotoalbum_large

Ik denk dat de Kp nog wel wat lager kan, morgen als de machine afgekoeld is nog maar eens proberen.

[ Voor 62% gewijzigd door RobbieT op 22-04-2026 21:49 ]

• VantageR
  • Niet online
Wazzup! schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 09:41:
[...]

Ik gebruik overigens het opvang bakje zonder dekseltje. Naast dat het niet heel lekker past, kan er op deze manier ook geen koffie tussen deksel en aparaat komen.
Inmiddels wat maalsessies verder en het lijkt goed te werken zonder die paperclip. Ook gebruik ik de knocker niet meer. In plaats daarvan klop ik gewoon op de zijkant. Had ergens gelezen dat dit ook beter werkt. Wel grappig (of jammer) dat de dingen niet helemaal werken zoals ze het bij Fellow bedacht hadden.

• Steephh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-05 18:04
moca007 schreef op zondag 6 november 2022 @ 17:01:
Sinds een kleine jaar een Sage Barista Express in gebruik, sinds een paar weken maalt de machine opeens meer koffie dan ik heb ingesteld ook als ik de maler op de laagste stand ( hoeveelheid ) heb gezet. Iemand een idee waar dit aan kan liggen? Heb nog garantie dus zou hem nog terug kunnen sturen voor reparatie maar dat vind ik een gedoe, misschien een tip om het zelf op te lossen.
Ik heb precies dit probleem! Hoe heb jij dat uiteindelijk op kunnen lossen? :)

_@/'

• BitBakker
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 06:57
VantageR schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 12:03:
[...]

Inmiddels wat maalsessies verder en het lijkt goed te werken zonder die paperclip. Ook gebruik ik de knocker niet meer. In plaats daarvan klop ik gewoon op de zijkant. Had ergens gelezen dat dit ook beter werkt. Wel grappig (of jammer) dat de dingen niet helemaal werken zoals ze het bij Fellow bedacht hadden.
Ik klop altijd op de bovenkant, werkt ook prima. Heb hem tussen wat dingen in staan dus ook die knocker aan de zijkant was altijd lastig bij te komen

• seph32
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12-05 22:44
Ik heb DAK koffie geprobeerd om te zien of de hype terecht is of dat het daadwerkelijk zo goed is. Natuurlijk is smaak erg persoonlijk, maar voor mij is deze koffie iets te prijzig als daily driver..

​Ik heb vier verschillende zakken gehaald Cream Donut, Milky Cake, Nutcase en Plum Marmalade. Ik vond ze allemaal heel uniek en behalve Nutcase. Deze smaken kom ik niet vaak in een boon tegen. De Nutcase vond ik niet heel bijzonder; dit is meer wat je mag verwachten van een typische, nootachtige Braziliaanse espresso.

​De grootste verrassing was voor mij de Cream Donut. Als cappuccino kan ik het niet anders omschrijven dan als een toetje; het is alsof ik een koffiecake aan het drinken ben. Ironisch genoeg vond ik deze meer als een dessert smaken dan de Milky Cake. Met uitzondering van de Nutcase vond ik de rest zeker uniek, maar niet bijzonder genoeg voor een herhaling. De Cream Donut zou ik echter zeker nog eens kopen voor een verwenmoment.

Specs

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Ik heb een tijdje geleden een gebruikte Jura E6 gekocht, dus van garantie is geen sprake meer. Iemand advies over het gebruik van niet-Jura (dus goedkopere) reinigingsproducten? Of is goedkoop duurkoop in dit geval?

[ Voor 14% gewijzigd door Roenie op 27-04-2026 11:30 ]

• vickypollard
seph32 schreef op zondag 26 april 2026 @ 23:28:
Ik heb DAK koffie geprobeerd om te zien of de hype terecht is of dat het daadwerkelijk zo goed is. Natuurlijk is smaak erg persoonlijk, maar voor mij is deze koffie iets te prijzig als daily driver..

​Ik heb vier verschillende zakken gehaald Cream Donut, Milky Cake, Nutcase en Plum Marmalade. Ik vond ze allemaal heel uniek en behalve Nutcase. Deze smaken kom ik niet vaak in een boon tegen. De Nutcase vond ik niet heel bijzonder; dit is meer wat je mag verwachten van een typische, nootachtige Braziliaanse espresso.

​De grootste verrassing was voor mij de Cream Donut. Als cappuccino kan ik het niet anders omschrijven dan als een toetje; het is alsof ik een koffiecake aan het drinken ben. Ironisch genoeg vond ik deze meer als een dessert smaken dan de Milky Cake. Met uitzondering van de Nutcase vond ik de rest zeker uniek, maar niet bijzonder genoeg voor een herhaling. De Cream Donut zou ik echter zeker nog eens kopen voor een verwenmoment.
Heb hier zelf ook Cream Donut liggen, maar ik vind hem zelf (na zo'n 3 weken rusten) echt nog behoorlijk overweldigend. Is voor mij iets teveel van het goede, maar misschien trekt het nog wat bij. Ik vond Milky Cake in dat opzicht wat schappelijker.

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23:40

Stufferdt

doet ook maar wat.

Roenie schreef op maandag 27 april 2026 @ 08:15:
Ik heb een tijdje geleden een gebruikte Jura E6 gekocht, dus van garantie is geen aprake meer. Iemand advies over het gebruik van niet-Jura reinigingsproducten?
Ik heb spullen gehaald bij koffie-tabletten.nl
Fors prijsverschil met origineel. Lijkt ook prima te werken.

Overigens doe ik inmiddels weeral een half jaar met de (originele) melk reinigingstabletten die bij mijn machine zaten (Jura E8). Daarnaast hoef je je machine maar zelden te reinigen. Dus je besparing valt best mee eigenlijk. Grootste kostenpost zit eigenlijk nog wel in de waterfilters. Die koop ik dan weer wel origineel.

😀😀😀

• vinpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:49
Ondertussen staat hier de Bezzera Aria bijna 2 jaar deze maand. Blijft een mooi ding om naar te kijken, fijn in gebruik, lekker veel stoom.

Af en toe wel een dingetje mee gehad. Nu blijft de temperatuur niet stabiel op de pid. Daalt continue naar 92 graden waarna het apparaat weer gast opwarmen naar 93 graden. En dat steeds continue.. Betekent dat de pidcontroller moet worden vervangen?

• Hercul3s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:32
vinpower schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 08:14:
Ondertussen staat hier de Bezzera Aria bijna 2 jaar deze maand. Blijft een mooi ding om naar te kijken, fijn in gebruik, lekker veel stoom.

Af en toe wel een dingetje mee gehad. Nu blijft de temperatuur niet stabiel op de pid. Daalt continue naar 92 graden waarna het apparaat weer gast opwarmen naar 93 graden. En dat steeds continue.. Betekent dat de pidcontroller moet worden vervangen?
Heb je hem in 2 jaar al eens ontkalkt? Misschien wat kalk in de buurt van de temp sensor die hier voor zorgt. Anders zou ik even de PID instellingen checken. Vervangen van de PID controller lijkt me alleen als hij echt raar doet of niks meer doet, 1 graad afwijking lijkt mij eerder iets anders te zijn.

• vinpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:49
Hercul3s schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 08:29:
[...]

Heb je hem in 2 jaar al eens ontkalkt? Misschien wat kalk in de buurt van de temp sensor die hier voor zorgt. Anders zou ik even de PID instellingen checken. Vervangen van de PID controller lijkt me alleen als hij echt raar doet of niks meer doet, 1 graad afwijking lijkt mij eerder iets anders te zijn.
Ja, elke 3 maanden ontkalk ik hem. Recent ook al gedaan, zal nog eens doen. Welke instellingen vallen er te bekijken van een PID Controller?

• Hercul3s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:32
vinpower schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 08:36:
[...]

Ja, elke 3 maanden ontkalk ik hem. Recent ook al gedaan, zal nog eens doen. Welke instellingen vallen er te bekijken van een PID Controller?
Ah, dan is het geen kalk idd.

Bij de PID instellingen kun je vaak de P, I en D instellen. Even checken in de handleiding van je apparaat.

• BitBakker
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 06:57
Nieuw espresso apparaat gekocht :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dYPuL01r8ovohs5XoqAOfDcahWI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zeook47xxrMPIOHWcA96nVHQ.jpg?f=fotoalbum_large

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

TonyD schreef op maandag 30 maart 2026 @ 15:14:
[..]

De koffie die ik bijvoorbeeld bij Koepoort, Brandzaak, Fascino bestelde, was toch donkerder gebrand en daar kwamen veel minder complexe tonen uit. De prijs lag wel vele malen lager. Bij bijvoorbeeld Zwarte Roes en White label coffee ben ik eerder ook redelijk geslaagd, maar ik blijf nieuwsgierig naar wat er nog meer is, herkennen jullie dit?

Overigens lees ik in de laatste berichten de discussie over versheid. Ik was ook in de veronderstelling 'hoe verser hoe beter' en baalde er van als een zak bonen al drie weken oud was. Het is goed dat dit onderwerp weer voorbij komt en dat het dus niet altijd zo is dat verse bonen beter zijn.
Hier ook een zakje van Koepoort, bij ontvangst 16 dagen geleden gebrand, dat vind ik toch wel jammer.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente

• vickypollard
Klinkt ideaal, want dan kun je hem meteen gebruiken (of gewoon in de vriezer gooien)

• Roenie
  • Niet online
True schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 17:16:
[...]

Hier ook een zakje van Koepoort, bij ontvangst 16 dagen geleden gebrand, dat vind ik toch wel jammer.
Wat is eigenlijk de ideale tijd tussen branden en gebruiken?

• 418O2
  • Laatst online: 23:16
Roenie schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 18:01:
[...]

Wat is eigenlijk de ideale tijd tussen branden en gebruiken?
Vanaf 7 dagen en dan gaat het na 2.5-3 maanden achteruit (indien goed verpakt) (dus een beetje een overdreven reactie imo)

[ Voor 7% gewijzigd door 418O2 op 06-05-2026 18:09 ]

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

418O2 schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 18:03:
[...]

Vanaf 7 dagen en dan gaat het na 2.5-3 maanden achteruit (indien goed verpakt) (dus een beetje een overdreven reactie imo)
Ik ben geen fijnproever, maar ik merk wel verschil tussen een boon van 2 weken of een boon van 8 weken oud. En omdat ik als enige thuis koffie drink gaat die kilo gewoon wel een week of 8 mee. Als ik dan ook nog net wat heb van de vorige zak wat ik op mag maken ga ik dat aan het eind v.d. zak echt wel merken.

• vickypollard
True schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 22:31:
[...]

Ik ben geen fijnproever, maar ik merk wel verschil tussen een boon van 2 weken of een boon van 8 weken oud. En omdat ik als enige thuis koffie drink gaat die kilo gewoon wel een week of 8 mee. Als ik dan ook nog net wat heb van de vorige zak wat ik op mag maken ga ik dat aan het eind v.d. zak echt wel merken.
Maar dan gooi je hem toch gewoon ongeopend in de vriezer? Fijnere proevers dan jij hebben dat uitgezocht en geconstateerd dat dat echt prima kan zonder kwaliteitsverlies :*) En als je hem nodig hebt is hij in een uurtje of wat ontdooid.

Ik vind het zelf dus wel prettig als ik niet een week of twee hoef te wachten. Bij DAK is het nog erger, omdat daar eigenlijk de consensus is dat die pas na een week of 4 lekker worden :P

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

vickypollard schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 22:42:
[...]

Maar dan gooi je hem toch gewoon ongeopend in de vriezer? Fijnere proevers dan jij hebben dat uitgezocht en geconstateerd dat dat echt prima kan zonder kwaliteitsverlies :*) En als je hem nodig hebt is hij in een uurtje of wat ontdooid.

Ik vind het zelf dus wel prettig als ik niet een week of twee hoef te wachten. Bij DAK is het nog erger, omdat daar eigenlijk de consensus is dat die pas na een week of 4 lekker worden :P
Gooi je dan de hele zak in de vriezer of verpak je dat apart per 250gr of zo?

• 418O2
True schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 23:56:
[...]

Gooi je dan de hele zak in de vriezer of verpak je dat apart per 250gr of zo?
Wat jij wil, alles mag. Je kan ze zelfs bevroren in je hopper doen

• vickypollard
418O2 schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 00:14:
[...]

Wat jij wil, alles mag. Je kan ze zelfs bevroren in je hopper doen
Ik gooi hem er meestal helemaal in, ongeopend in de originele zak met dat ventieltje erin. Herverpakken in kleinere zakken doe ik eigenlijk alleen als ik verwacht veel te willen wisselen en dus niet met een zak van een kilo wil zitten bijvoorbeeld. Maar dan vepak ik wel vacuüm om o.a. vriesbrand te voorkomen. Eigenlijk komt dat bijna niet meer voor. Dus kort gezegd: het gaat linea recta de vriezer in :P

[ Voor 8% gewijzigd door vickypollard op 07-05-2026 06:32 ]

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:13
vickypollard schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 22:42:
[...]

Ik dacht dat die fijnere proevers ook hadden geconstateerd dat een ingevroren boon na ontdooien wel sneller kwaliteit verliest. Met andere woorden: kleine porties invriezen ipv hele kilo’s (tenzij je een kilo in een paar dagen opmaakt).

Hoe dan ook, er is veel tegenstrijdige informatie over invriezen. Ik ga er niet aan beginnen; ik bestel gewoon een hoeveelheid die ik binnen een week of 4 op maak.

[ Voor 12% gewijzigd door cryptapix op 07-05-2026 07:29 ]

• retoohs
cryptapix schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 07:28:
[...]

Ik dacht dat die fijnere proevers ook hadden geconstateerd dat een ingevroren boon na ontdooien wel sneller kwaliteit verliest. Met andere woorden: kleine porties invriezen ipv hele kilo’s (tenzij je een kilo in een paar dagen opmaakt).

Hoe dan ook, er is veel tegenstrijdige informatie over invriezen. Ik ga er niet aan beginnen; ik bestel gewoon een hoeveelheid die ik binnen een week of 4 op maak.
Ik wil mezelf geen fijnproever noemen maar dit is precies het probleem wat ik jeb met bonen invriezen en ontdooien. Als ik ze vacuum verpak in kleine zakjes van zo'n 125 gram dan is het wel te doen maar dat is weer veel gedoe.

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:34
Was het laatst door m'n zak bonen heen. Vond nog open zak achterin de kast van eind 2025 (koepoort). Smaakte nog prima. Soms gooi ik verschillende bonen bij elkaar om de 18g te halen. Geen probleem

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Zelfde hier. Ik koop meestal 3x1 kilo en die gaan in de vriezer. Na openen laat ik de zak buiten de vriezer (ca 1 mnd). Het verschil proef ik niet. Misschien wel in een vergelijk maar waarom zou ik als ik toch al tevreden ben?

Smaak is persoonlijk en ik wens iedereen hun genot zoals zij dat wensen maar ga alsjeblieft niet hier je gelijk halen.

Ervaringen uitwisselen is natuurlijk wel leuk en leerzaam 😁

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

• FunkyTrip
  • Laatst online: 13-05 12:45

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Verder geen koffie-expert, maar eindelijk de stap genomen om eens wat te proberen ipv standaard lidl/aldi/AH pakken.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/2L1m6UP.jpeg

Ik heb een De'Longhi Estella explore sinds 2 jaar. Deed er eigenlijk niet zo heel veel bijzonders mee behalve koffie en cappuccino. Sterker nog, dacht altjd dat maalgraad 7 het fijnst was en 1 het grofst, dus mijn mokken koffie maalde ik altijd met 6 of 7, want 'hij is anders al waterig genoeg'...

Denk niet dat ik snel genoeg die zakken weg kan tikken. Kunnen ze ingevroren worden. En zo ja, wat is handig met ontdooien

[ Voor 23% gewijzigd door FunkyTrip op 08-05-2026 23:09 ]

Dit dus.

• vickypollard
FunkyTrip schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 22:47:
Verder geen koffie-expert, maar eindelijk de stap genomen om eens wat te proberen ipv standaard lidl/aldi/AH pakken.

[img]https://i.imgur.com/2L1m6UP.jpeg[/img]

Ik heb een De'Longhi Estella explore sinds 2 jaar. Deed er eigenlijk niet zo heel veel bijzonders mee behalve koffie en cappuccino. Sterker nog, dacht altjd dat maalgraad 7 het fijnst was en 1 het grofst, dus mijn mokken koffie maalde ik altijd met 6 of 7, want 'hij is anders al waterig genoeg'...

Denk niet dat ik snel genoeg die zakken weg kan tikken. Kunnen ze ingevroren worden. En zo ja, wat is handig met ontdooien?

-edit- Waarom werken mijn tags niet?
Je kunt ze zeker invriezen, gewoon de hele ongeopende zal ik in de vriezer gooien. Ik zou er zelf een week of twee mee wachten, omdat versgebrande bonen allereerst nog veel CO2 vrijgeven, maar daarnaast gewoon ook pas na een tijdje op hun lekkerst zijn. Als je ze dus een week of twee na de branddatum invriest, zijn ze meteen gebruiksklaar als je ze weer ontdooit. En dat ontdooien is gewoon de zak uit de vriezer halen, een uurtje of wat wachten en dan pas openen.

• FunkyTrip
  • Laatst online: 13-05 12:45

FunkyTrip

Funky vidi vici!

vickypollard schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 23:01:
[...]

Je kunt ze zeker invriezen, gewoon de hele ongeopende zal ik in de vriezer gooien. Ik zou er zelf een week of twee mee wachten, omdat versgebrande bonen allereerst nog veel CO2 vrijgeven, maar daarnaast gewoon ook pas na een tijdje op hun lekkerst zijn. Als je ze dus een week of twee na de branddatum invriest, zijn ze meteen gebruiksklaar als je ze weer ontdooit. En dat ontdooien is gewoon de zak uit de vriezer halen, een uurtje of wat wachten en dan pas openen.
Dus ik moet eigenlijk pas een bakje proberen na 2 weken ipv zeg maar morgen?

Dit dus.

• vickypollard
FunkyTrip schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 23:09:
[...]

Dus ik moet eigenlijk pas een bakje proberen na 2 weken ipv zeg maar morgen?
Je moet niks, maar je bonen gaan de komende tijd sowieso veranderen. Je kunt ook een zakje "opofferen" en komende 1 á 2 weken kijken wat er gebeurt door elke dag een bakje ermee te zetten? :)

[ Voor 5% gewijzigd door vickypollard op 08-05-2026 23:12 ]

• nl_umpire
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-05 09:06
Blinde test: Goedkope Philips verslaat dure Jura

Winnaar: Philips Café Aromis 8000 – Beste balans in espresso; beste latte. De'Longhi Eletta Explore – Beste melkschuim, maar espresso was minder stabiel. Terra Kaffe TK-02 – Mooi design, maar de koffiesmaak was te vlak. Laatste: Jura E8 – Grootste flop; espresso was te zuur en melk te heet.

https://www.wired.com/story/we-asked-coffee-pros-to-blind-test-coffee-machines-the-results-were-surprising/

• retoohs

[Afbeelding]

Denk niet dat ik snel genoeg die zakken weg kan tikken. Kunnen ze ingevroren worden. En zo ja, wat is handig met ontdooien
Brandzaak brand best wel donker. Wat hun medium noemen zou ik zelf dark roast noemen. Die Brazil is bijvoorbeeld na een weekje wel grotendeels klaar met ontgassen.

Ik ben wel benieuwd wat je er van vind. De Yellow Bourbon bestelde ik vroeger regelmatig maar na een paar zakken te hebben ontvangen die niet te drinken waren ben ik er mee gestopt. Andere hadden vergelijkbare klachten gemeld hier.

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:58

DjVe

Hatsaflats!

Hoezo goedkoop? Die Philips kost bijna 1K. Van een Jura weet ik in ieder geval zeker dat hij langer mee gaat dan 5 jaar (en goed te repareren is). Dat moet je bij een Philips nog maar zien.

• HubD1
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 08:14
Zijn zakjes van 250gr zie ik. Lekker aan beginnen en die 1,5 kilo is met een maandje of twee/drie makkelijk op. Zou me daar niet druk om maken met invriezen etc. Gewoon per zakje opmaken.

• Miki
  • Nu online
nl_umpire schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 08:08:
Blinde test: Goedkope Philips verslaat dure Jura

Winnaar: Philips Café Aromis 8000 – Beste balans in espresso; beste latte. De'Longhi Eletta Explore – Beste melkschuim, maar espresso was minder stabiel. Terra Kaffe TK-02 – Mooi design, maar de koffiesmaak was te vlak. Laatste: Jura E8 – Grootste flop; espresso was te zuur en melk te heet.

https://www.wired.com/story/we-asked-coffee-pros-to-blind-test-coffee-machines-the-results-were-surprising/
Het is moeilijk te geloven dat het Philips apparaat het beste uit de test komt gezien deze vrijwel altijd afgebrand worden op koffie resultaat en alléén gewaardeerd worden om het handige melkkannetje.

Toch gezien ook het begeleidende filmpje hebben ze de test objectief willen maken en is er een afwijkend resultaat naar voren gekomen. Alleen vind ik het aantal testers te beperkt om er een waarde oordeel over te hebben. De uitslag blijft bijzonder.

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13-05 15:08

Mavamaarten

Omdat het kan!

retoohs schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 08:40:
[...]

Brandzaak

[...]

Ik ben wel benieuwd wat je er van vind.
Ik heb met andere koffiebranders ook al gelijkaardige dingen meegemaakt hoor. Bij de ene kreeg ik koffie toegestuurd die 4 weken oud was. Bij de andere zaten er gebrande takjes en hele lichte en hele donkere bonen bij. Mogelijks heb ik geluk, maar bij de brandzaak is me dat nog niet voorgevallen, en zijn ze tot hiertoe heel consistent geweest.

Ik heb momenteel een zak Costa Rica van ze en dat is tot hiertoe mijn favoriete boon die ik al gehad heb. Hun Onyx blend vond ik ook heel lekker.

Android developer & dürüm-liefhebber

• vickypollard
DjVe schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 08:41:
Hoezo goedkoop? Die Philips kost bijna 1K. Van een Jura weet ik in ieder geval zeker dat hij langer mee gaat dan 5 jaar (en goed te repareren is). Dat moet je bij een Philips nog maar zien.
En espresso te zuur laat het klinken alsof de Jura enkel zure espresso's kan zetten. Je moet de boel natuurlijk wel goed instellen...

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 02:23

Dennis1812

Amateur prutser

Temperaturen zijn ook instelbaar. Net als koffie temp en maalgraad.

Ik neem hem maar met een korreltje zout. Ik ben blij met mijn Jura.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• Aziraphale
Ik lees "out of the box" en vraag me dan direct af of alle instellingen wel gelijk geweest zijn. Simpelweg uit de doos halen en aanzetten geeft natuurlijk nooit een eerlijk speelveld.

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:34
Mavamaarten schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 09:04:
[...]

Ik heb met andere koffiebranders ook al gelijkaardige dingen meegemaakt hoor. Bij de ene kreeg ik koffie toegestuurd die 4 weken oud was. Bij de andere zaten er gebrande takjes en hele lichte en hele donkere bonen bij. Mogelijks heb ik geluk, maar bij de brandzaak is me dat nog niet voorgevallen, en zijn ze tot hiertoe heel consistent geweest.

Ik heb momenteel een zak Costa Rica van ze en dat is tot hiertoe bmijn favoriete boon die ik al gehad heb. Hun Onyx blend vond ik ook heel lekker.
Brandzaak is de enige toko waar ik bonen had met de olie erop (twee zakken van verschillende bonen) :r. Oftewel, het was recent gebrand maar oude bonen.

branddatum zegt niet alles

• Miki
  • Nu online
DjVe schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 08:41:
Het probleem bij Philips en trouwens ook bij Delonghi is dat zij voor de gehele range dezelfde zetgroep gebruiken en dus over al hun apparaten. Dat betekent dat een machine van €300 precies dezelfde zetgroep heeft als die van €1200 en dus feitelijk niet voor elkaar onderdoen. Alleen op software, display en eventuele extra drankjes onderscheiden de machines zich maar het zetten zelf is vrijwel hetzelfde. Idem geldt 9 van de 10x ook voor de maalschijven. En daarmee is het dus een (te) dure machine :)

• retoohs
BarôZZa schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 12:06:
[...]

Brandzaak is de enige toko waar ik bonen had met de olie erop (twee zakken van verschillende bonen) :r. Oftewel, het was recent gebrand maar oude bonen.

branddatum zegt niet alles
Ik heb meerdere zakken in de prullenbak moeten gooien omdat het gewoon echt niet te drinken was. Als dit twee keer achter elkaar gebeurd dan ben je er wel klaar mee.

• Annun
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 13-05 20:27
Aziraphale schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 09:44:
Ik lees "out of the box" en vraag me dan direct af of alle instellingen wel gelijk geweest zijn. Simpelweg uit de doos halen en aanzetten geeft natuurlijk nooit een eerlijk speelveld.
Ze verdedigen dat natuurlijk door te impliceren dat deze toestellen voor leken bedoeld zijn. Maar zou een leek die koffie bestellen dat ze gebruiken? En voor hetzelfde geld zou de mening van dit "expertenpanel" ook weer helemaal anders zijn bij een andere koffie waar bijvoorbeeld wel de jura juist voor is ingesteld out of the box.

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12-05 12:31
Ik heb bij brandzaak wel zakken gehad met heel veel 'chaff'? Van dat losse spul dat overal op blijft plakken. De kwaliteit van de laatste 2-3 bestellingen was inderdaad minder, veel kapotte bonen erin, weinig consistent. En ze hebben de prijzen ook proactief fors verhoogd. Voor 19 euro per zak vond ik het dik prima, voor 26 niet. Branddatum was bij mij wel altijd echt van de dag van bestelling.

Heb nu weer wat van Little Roastery, wel een stuk duurder, maar die bonen zijn echt mooi. Een van de zakken was wel al ~5 dagen geleden gebrand, maar goed, met 2 weken is dat op zich prima.

• KJac
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 13-05 11:48
Soms vind ik dat de verwachtingen van de versheid van koffie hier wel hoog liggen. Moet elke koffiebrander dan op bestelling branden en direct ook verzenden? 5 dagen is nu toch niet veel. Dat is nu toch niks om een opmerking over te maken?

• Puntje-NL
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 00:25
KJac schreef op maandag 11 mei 2026 @ 15:59:
Soms vind ik dat de verwachtingen van de versheid van koffie hier wel hoog liggen. Moet elke koffiebrander dan op bestelling branden en direct ook verzenden? 5 dagen is nu toch niet veel. Dat is nu toch niks om een opmerking over te maken?
Helemaal mee eens, 5 dagen is gewoon prima.

• Aziraphale
Annun schreef op maandag 11 mei 2026 @ 14:47:
[...]

Ze verdedigen dat natuurlijk door te impliceren dat deze toestellen voor leken bedoeld zijn. Maar zou een leek die koffie bestellen dat ze gebruiken? En voor hetzelfde geld zou de mening van dit "expertenpanel" ook weer helemaal anders zijn bij een andere koffie waar bijvoorbeeld wel de jura juist voor is ingesteld out of the box.
Waarschijnlijk gebruikt een leek gewoon supermarktkoffie en ook een leek kan de molen verstellen of de koffiehoeveelheid instellen. Wanneer de instellingen niet gelijk zijn kun je nooit vergelijken.
Puntje-NL schreef op maandag 11 mei 2026 @ 16:00:
[...]

Helemaal mee eens, 5 dagen is gewoon prima.
Sterker nog: Omdat de bonen moeten ontgassen is zelfs 5 dagen nog aan de verse kant. Als je bonen van een week oud binnen krijgt zit je, mijns insziens, aan het begin van de "drinkbare periode¨.

• Roenie
  • Niet online
[...]

De vraag is ook nog eens wat dan de ‘juiste’ instelling is.

• 418O2
[...]

Dat zijn ze toch ook? Als je je wil verdiepen in goede espresso dan kom je niet uit bij een super automaat, of je neemt een semi automaat als je je gaat verdiepen

[ Voor 4% gewijzigd door 418O2 op 11-05-2026 21:06 ]

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 07:24
Zebby schreef op maandag 11 mei 2026 @ 15:05:
Voor 19 euro per zak vond ik het dik prima, voor 26 niet.
€19 euro de kilo koop je nog geen eens Douwe Egberts voor in de supermarkt.

• Cass Casey
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07:54

Cass Casey

runs on cafeïne and sarcasm.

Dat is geen koffie. Dat is gemalen maagzuur.

De koffie loopt. Sportiever wordt het niet vandaag.

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12-05 12:31
Dat ligt aan de verwachting die het bedrijf plaatst :)

Brandzaak zegt overal dagelijks te branden met 'superverse' bonen. Dan verwacht ik inderdaad dat de bonen volledig op order zijn gebrand.

Ook Little Roastery zegt dagelijks te branden. Zij zeggen verder op wel dat ze in kleine batches branden ipv 'to order' en wekken ook niet dat beeld. Echter zijn eerdere bestellingen wel altijd op de dag geweest, dus het was niet meer dan een vermelding zonder verdere kritiek.

Kunnen we de verwachtingen dat een opmerking negatief bedoeld is veranderen? ;)

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:23
Met de woorden: ..wel al.. en: ..maar goed.. geef je zelf een negatieve bedoeling aan je opmerking.

• KJac
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 13-05 11:48
coinman63 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 03:50:
Met de woorden: ..wel al.. en: ..maar goed.. geef je zelf een negatieve bedoeling aan je opmerking.
Hierdoor kwam het bij mij ook over als kritiek

[ Voor 4% gewijzigd door KJac op 12-05-2026 08:08 ]

• Annun
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 13-05 20:27
418O2 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 21:02:
[...]

Dat zijn ze toch ook? Als je je wil verdiepen in goede espresso dan kom je niet uit bij een super automaat, of je neemt een semi automaat als je je gaat verdiepen
Ja, ze zijn natuurlijk voor leken. Maar dan door koffie experts laten testen met specialty koffie vind ik vreemd.

• HubD1
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 08:14
Mee eens, maar aan de andere kant, als je verse koffie besteld is het wel een feestje als hij echt vers is.

Niks leuker dan een zak bonen die net van de brander komt.

Heb ze zelf altijd graag van Het Hoofdkwartier en die komen altijd een dag na branding aan. Recent een nieuwe machine gekocht bij Frekko en uit nieuwsgierigheid daar ook een zakje Brazil gekocht. Was ook erg vers en heel lekker.

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-05 20:48
Ik heb nu alweer een tijdje een Sage Bambino en DF54 bonenmaler. Het bevalt me goed, vaak espresso's die prima smaken. Qua bonen ben ik niet zo experimenteel. Ik kreeg hier enkele tips, waaronder yellow bourbon van Koepoort en Serra Dos Ciganos Mogiana en Fazenda Matao Mococa van Koffiestation. M'n favoriet is tot nu toe de Serra Dos Ciganos. Lijkt een heel eenvoudige boon, in de zin dat die altijd wel goed smaakt, ook als de extractie niet optimaal is. Vandaag een espresso geprobeerd van Colombia El Caney Belgen De Umbria bonen van Koffiestation, inmiddels 3 maanden oud, omdat ik deze in het begin veel te bitter vond, nu smaakt deze prima en zacht.

En dat laatste is nog iets waar ik veelal mee worstel. Ik drink 1 kopje in de ochtend en verder doorgaans niet. Dat maakt het experimenteren met maalgraad wat lastiger. Mijn weegschaal heeft de functie om tijd te meten, maar ik zit bijna altijd onder de veelal genoemde 25-35 seconden. Gemeten vanaf de eerste druppel (dus niet vanaf pre-infusion) zit ik meestal <20 seconden. Maal ik fijner, dan loopt het vaak al helemaal niet meer goed door, ook is de kans op channeling dan een stuk groter. Althans ik denk dat dat gebeurt, aangezien de straal koffie die er uit komt, niet consistent is, het gaat van druppelen naar een dikke straal, naar een dunne straal, etc. Zelden ook dat beide uitloopjes een gelijke straal hebben.

Ik wil eigenlijk meer consistentie, maar weet niet goed of en hoe ik dat voor elkaar krijg. Moet ik de oplossing zoeken in een andere portafilter? Of juist in de preparatie van de puck?

Nu gebruik ik een verloopje dat binnen de portafilter valt, zodat ik zonder knoeien de koffie in de portafilter krijg. Hierna roer ik er even door met een wdt en verdeel de koffie zo goed mogelijk gelijkmatig in de filter. Dan klop ik even zodat de koffie wat zakt, verloopje eruit en nogmaals wat kloppen zodat ook de randen gevuld zijn met koffie. Dan ga ik een paar keer rond met zo'n leveler en daarna druk ik het aan met een tamper (die op de rand ligt voor betere gelijkmatige druk). Vrij veel handelingen, zeker als ik in een filmpje van Lance Hedrik m'n achterhoofd hou, waarin hij van alles had getest en eigenlijk ook goede resultaten haalde met enkel een shaker.

[ Voor 4% gewijzigd door LA-384 op 13-05-2026 09:45 ]

• vickypollard
LA-384 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 09:43:
Ik heb nu alweer een tijdje een Sage Bambino en DF54 bonenmaler. Het bevalt me goed, vaak espresso's die prima smaken. Qua bonen ben ik niet zo experimenteel. Ik kreeg hier enkele tips, waaronder yellow bourbon van Koepoort en Serra Dos Ciganos Mogiana en Fazenda Matao Mococa van Koffiestation. M'n favoriet is tot nu toe de Serra Dos Ciganos. Lijkt een heel eenvoudige boon, in de zin dat die altijd wel goed smaakt, ook als de extractie niet optimaal is. Vandaag een espresso geprobeerd van Colombia El Caney Belgen De Umbria bonen van Koffiestation, inmiddels 3 maanden oud, omdat ik deze in het begin veel te bitter vond, nu smaakt deze prima en zacht.

En dat laatste is nog iets waar ik veelal mee worstel. Ik drink 1 kopje in de ochtend en verder doorgaans niet. Dat maakt het experimenteren met maalgraad wat lastiger. Mijn weegschaal heeft de functie om tijd te meten, maar ik zit bijna altijd onder de veelal genoemde 25-35 seconden. Gemeten vanaf de eerste druppel (dus niet vanaf pre-infusion) zit ik meestal <20 seconden. Maal ik fijner, dan loopt het vaak al helemaal niet meer goed door, ook is de kans op channeling dan een stuk groter. Althans ik denk dat dat gebeurt, aangezien de straal koffie die er uit komt, niet consistent is, het gaat van druppelen naar een dikke straal, naar een dunne straal, etc. Zelden ook dat beide uitloopjes een gelijke straal hebben.

Ik wil eigenlijk meer consistentie, maar weet niet goed of en hoe ik dat voor elkaar krijg. Moet ik de oplossing zoeken in een andere portafilter? Of juist in de preparatie van de puck?

Nu gebruik ik een verloopje dat binnen de portafilter valt, zodat ik zonder knoeien de koffie in de portafilter krijg. Hierna roer ik er even door met een wdt en verdeel de koffie zo goed mogelijk gelijkmatig in de filter. Dan klop ik even zodat de koffie wat zakt, verloopje eruit en nogmaals wat kloppen zodat ook de randen gevuld zijn met koffie. Dan ga ik een paar keer rond met zo'n leveler en daarna druk ik het aan met een tamper (die op de rand ligt voor betere gelijkmatige druk). Vrij veel handelingen, zeker als ik in een filmpje van Lance Hedrik m'n achterhoofd hou, waarin hij van alles had getest en eigenlijk ook goede resultaten haalde met enkel een shaker.
Als je fijner maalt, pas je dan ook je dosering aan? Voor zover ik begrepen heb is het volume van de getampte puck ook belangrijk; deze moet passen bij het filterbakje. Als je fijner maalt, past er ook wat meer koffie in lijkt me.

Verder weinig ervaring met de semi-automaten behalve van wat ik lees, dus ik zal me er verder niet mee bemoeien :P

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-05 20:48
vickypollard schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 09:49:
[...]

Als je fijner maalt, pas je dan ook je dosering aan? Voor zover ik begrepen heb is het volume van de getampte puck ook belangrijk; deze moet passen bij het filterbakje. Als je fijner maalt, past er ook wat meer koffie in lijkt me.

Verder weinig ervaring met de semi-automaten behalve van wat ik lees, dus ik zal me er verder niet mee bemoeien :P
Volgens mij is dat verschil verwaarloosbaar, althans optisch zie ik geen verschil.

• Puntje-NL

Ik ben overgestapt naar een shaker en dat is wel wat consistenter. Bij mij is het dus malen, in een blindshaker doen, funnel erop (belangrijk dat de funnel geen randjes overlaat aan de zijkant), shaken, gemalen koffie erin laten vallen, alleen het bovenkantje wdt'en, 1 of 2 keer kloppen op aanrecht en tampen. Klinkt als veel maar binnen 1-2 minuten gedaan.

Ik meet vanaf wanneer de pomp aangaat, oftewel, wanneer ik op de knop druk. De channeling valt wel mee bij 25-30 seconden maar dat komt wellicht ook omdat ik een IMS filterbakje gebruik wat ik ook zeker kan aanraden.

Ik gebruik zelf trouwens een Sage Barista Pro.

• RobbieT
Ik heb hier een Baratza Encore ESP Pro, maal in zo'n cup en dan met een dosingring in het portafilter.

Daarna alleen WDT-en en dan de dosingring eraf, even kloppen en tampen.

De espressomachine is een Rancilio Silvia, dus 58mm portafilter.

Wat bij mij heel erg hielp was een Normcore V4.1 tamper, (MHW-3Bomber Flash Tamper 2.0) doet hetzelfde.

Ik merk dat ik met een gewone tamper teveel variatie in de kracht van tampen had.

Daarnaast ben ik erg te spreken over de IMS filterbasket, ongeveer €20.

En ik gebruik de MHW3-Bomber puck screens, maar vooral omdat het een drogere puck oplevert als je de portafilter niet helemaal vult en omdat de douchezeef mooi schoon blijft.

Een oplossing kan zijn om in plaats van fijner te malen een halve of hele gram meer in het portafilter te doen om zo de doorlooptijd omhoog te krijgen.

• TonyD
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 06:42
Puntje-NL schreef op donderdag 2 april 2026 @ 10:24:
[...]

I will!

Ik heb trouwens nog een lekkere dark roast ontvangen van Pueblito Zwolle (ik had meegedaan aan een vragenlijst). Even om op te helderen, de medium roast is voor mij een dark roast. https://www.pueblito.nl/p...m-roast-specialty-coffee/ .
Ik heb alleen een kilo ontvangen die ik nooit ga opdrinken. Mocht iemand dus de rest willen hebben (ik gok 200 gram) dan wil ik die gratis opsturen. Stuur even een PM.

Als dit niet mag van de mods, hoor ik het wel haha
En, kan je al iets zeggen over je ervaringen met het Friedhats abonnement? Hoe bevalt het tot nu toe?

• retoohs

Ik zou me niet blind staren op de doorlooptijd. Iedereen meet het weer van een ander startpunt. Mijn apparaat heeft een shottimer en die start wanneer de pomp aan gaat. De eerste druppel is na 7 seconden zichtbaar. Je kan beter afstellen obv smaak.

Probleem met consistentie kan wel echt van alles zijn.

Ik vind de Df54 niet echt een topper qua consistentie. Het afstellen is niet te doen als je elke keer wat anders krijgt.

• Puntje-NL
TonyD schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 12:50:
[...]

En, kan je al iets zeggen over je ervaringen met het Friedhats abonnement? Hoe bevalt het tot nu toe?
Ik heb net mn 2de levering binnen en het is wel lekker! Ook leuke koffies gekregen, deze week zat er een Gesha bij voor filter. Hopelijk volgende maand een Decent DE1PRO bestellen en dat ik dan nog meer uit de koffie kan halen. Verder is de klantenservice van Friedhats ook echt top, eerste levering raakte kwijt en ze hebben me goed op de hoogte gehouden en snelle reacties. Ik kan het voor de prijs (26 euro voor 250 gr filter en espresso) wel adviseren, al probeer je het maar een maandje uit :)

• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 06:11
Kasperaitis schreef op woensdag 1 april 2026 @ 16:16:
[...]

Ik ben groot fan ben de Colombia van Lucifer coffee roasters.

https://lucifercoffee.com...lativar-peaberry-espresso
Nog bedankt voor deze tip. Heb 'm besteld voor filter en en al paar dagen gedronken als ochtendkop. Genieten!!

• TonyD
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 06:42
Puntje-NL schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 12:57:
[...]

Ik heb net mn 2de levering binnen en het is wel lekker! Ook leuke koffies gekregen, deze week zat er een Gesha bij voor filter. Hopelijk volgende maand een Decent DE1PRO bestellen en dat ik dan nog meer uit de koffie kan halen. Verder is de klantenservice van Friedhats ook echt top, eerste levering raakte kwijt en ze hebben me goed op de hoogte gehouden en snelle reacties. Ik kan het voor de prijs (26 euro voor 250 gr filter en espresso) wel adviseren, al probeer je het maar een maandje uit :)
Klinkt goed! Eerder in dit topic stond dat de Friedhats coffee aan de donkere kant gebrand is. Hoe ervaar jij dat?

• Puntje-NL
TonyD schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 13:24:
[...]

Klinkt goed! Eerder in dit topic stond dat de Friedhats coffee aan de donkere kant gebrand is. Hoe ervaar jij dat?
Dat verschilt per koffie, maar ik zou hem niet als donker gebrand zien. Meer medium en ik had er laatst 1 die medium/light was. Het is niet zo licht als een koffie die ik een keer had van een Zweedse roaster. Wellicht had het wat lichter gekund, maar ik haal er nog genoeg smaak uit op deze branding :)

Even een vraag voor de mensen met een waterontharder, wij willen er wellicht 1 nemen voor in huis maar ik hoor dat dat de smaak op koffie erg kan veranderen (lees, verslechteren). Heeft iemand hier ervaring mee en een oplossing voor? Volgensmij is de enige oplossing, water zelf maken. Het is helaas geen optie om een bypass te maken. :(

• kevvie123
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13-05 15:02
Puntje-NL schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 14:02:
[...]

Dat verschilt per koffie, maar ik zou hem niet als donker gebrand zien. Meer medium en ik had er laatst 1 die medium/light was. Het is niet zo licht als een koffie die ik een keer had van een Zweedse roaster. Wellicht had het wat lichter gekund, maar ik haal er nog genoeg smaak uit op deze branding :)

Even een vraag voor de mensen met een waterontharder, wij willen er wellicht 1 nemen voor in huis maar ik hoor dat dat de smaak op koffie erg kan veranderen (lees, verslechteren). Heeft iemand hier ervaring mee en een oplossing voor? Volgensmij is de enige oplossing, water zelf maken. Het is helaas geen optie om een bypass te maken. :(
Ik zou niet perse verwachten dat je koffie erop achteruit gaat. Het hangt denk ik af van meerdere factoren: wat is je kH en gH momenteel? En vooral wat voor een ontharder wil je plaatsen? Er is best veel beschreven over water voor koffie door de SCA en Thirdwave. In de basis wat ik ervan begrijp wil je een minimale mineraalcontent om genoeg uit je koffie te krijgen. En te hoge alkaliniteit zorgt voor buffering van de zuren in koffie en dempen daarmee de smaak juist weer.

Zelf heb ik een tijdje terug een Brita Purity C filter voor mijn Quooker geplaatst voor filter koffie. Verschil vond ik merkbaar een verbetering, maar geen wow effect (met het filter ging ik van 9 kH & 8 gH wat best hard water is naar 3 kH & 4 gH wat redelijk in de sweetspot zit)

• vickypollard
Je zou als experiment eens een fles Spa Blauw kunnen gebruiken voor je koffie. Dat heeft een behoorlijk lage TDS vergeleken met het kraanwater in Nederland. Dan krijg je misschien een idee van hoe het de smaak kan beïnvloeden.

[ Voor 23% gewijzigd door vickypollard op 13-05-2026 15:07 ]

• RobbieT
retoohs schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 12:51:
[...]

Ik zou me niet blind staren op de doorlooptijd. Iedereen meet het weer van een ander startpunt.
Terechte opmerking.

Hieronder een grafiek van de Gaggimate (Op een Rancilio Silvia). 19g 1:2 => 38g uit.

Wat je ziet is dat ik strak tegen de 9 bar zit, dus fijner malen zal een stall als gevolg hebben omdat de OPV open gaat. (De dip in de gewichtscurve ben ik die het kopje even weer naar het midden duwde)

De Gaggimate geeft op 28,5 sec, maar afhankelijk van waar je begint te tellen zou dat ook minder kunnen zijn.

Met 19g koffie ga ik die extractietijd dus niet echt langer krijgen, alleen meer koffie in de basket zou dat oplossen.

Is het erg? Ik denk van niet, dit leverde een prima espresso op zo.

Een andere basket dan de IMS zou ook een langere doorlooptijd kunnen geven, maar zoals gezegd, denk niet dat het een probleem is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Raw9WdGqE5CPA510K4dBYjm1j6s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HefztSgc3uMvBhAjDtwoW3wc.png?f=fotoalbum_large

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 00:16
TonyD schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 13:24:
[...]

Waar heb je dat gelezen? Ik vond alleen 1 post terug in dit topic van iemand die "ik drink altijd ultra-light tot light en nooit medium (Friedhats was de donkerste)" schreef.

Op het gehele spectrum van as <-> groene bonen, zou ik Friedhats zeker niet 'aan de donkere kant' willen noemen.

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

• Kasperaitis
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 06:51
Gaargod schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 13:00:
[...]

Nog bedankt voor deze tip. Heb 'm besteld voor filter en en al paar dagen gedronken als ochtendkop. Genieten!!
Leuk om te horen. Hier thuis is ie ook favoriet. Jammer dat ie zo prijzig is. Hier gaan er meerdere kg per maand door😅.

ben blij met hun roasters choice abonnement. Al meerder lekkere koffies gehad.
Pagina: 1 ... 261 262 Laatste

Let op:
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1