Sinds 1,5 maand heb ik hier een dual boiler E61 machine met PID en de ervaring is tot nu toe zeer positief. Tov de Gaggia Classic is met name de consistentie duidelijk te merken. Ik denk dat dit met name de PID is die de temperatuur constant houd. Bij de Gaggia Classic is het elke keer anders.
Zo staat het er nu bij
Stomen gaat heel goed. Dus afgelopen tijd naast espresso ook veel latte's gemaakt en al redelijke stappen gemaakt met latte art.
Voor meerdere personen espresso maken is nu eindelijk ook mogelijk. De Gaggia kon dat ook, maar dan merk je een groot verschil van kop tot kop. Dit komt weer denk ik ook weer door de temperatuur schommelingen zonder PID. Een mod zal dit enorm verbeteren (PID, Gaggiuino, Gaggimate)
De E61 heeft wel 1 nadeel: in 1 maand tijd heeft deze meer stroom verbruikt dan de Gaggia Classic in 1 jaar
Weber Unibasket
Dit weekend weer tijd genomen om de Weber Unibasket te testen en het is tot nu toe een positieve verandering tov de IMS basket die ik al een paar jaar gebruikt. De Unibasket kwam onverwacht mee bij het overnemen van de Expobar, maar kon ik niet echt gebruiken. Ik had geen portafilters die wijd genoeg waren om de koffie die van de zijkant drupt niet op te vangen. Het werd daardoor altijd rommel met koffie die van de portafilter of handvat druipt.
Eerste stap was een nieuwe portafilter kopen om de Unibasket te kunnen gebruiken. Dit duurde even en in de tussentijd heb ik ook 58mm filter papier gehaald. Het filterpapier heeft geen invloed op de smaak vind ik, maar ik heb geen last meer van espresso die af en toe alle kanten op spuit omdat een gaatje is geblokkeerd. Testen met natmaken van het filter papier en droog gebruiken hebben ook geen verschil gemaakt.
Met de IMS heb ik nooit echt een groot verschil kunnen proeven tov standaard baskets. Met de Unibasket is dit de eerste keer dat ik zoveel verschil kon proeven. De espresso die ik zet met de Unibasket vond ik echt veel lekkerder! Ik kan niet goed omschrijven wat de smaak verandering is, maar het verschil was zo groot dat ik het back-to-back ging testen.
De espresso kopjes moet ik nu wel perfect plaatsen onder de basket. De espresso drupt ook van de zijkant en sommige van mijn kopjes zijn niet eens wijd genoeg hiervoor.