Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1 Overzicht

Pagina: 1 ... 263 264 Laatste
Acties:

Onderwerpen


  • Sjowhan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:52
Ik kan wel meepraten over de reparatie procedure binnen Sage - de sage barista pro die ik eerder overgenomen/gekocht had via Marktplaats heeft het 3.5 maand uitgehouden; hij gedroeg zich af en toe ook vreemd, vrij snel uitschakelen e.d, totdat deze op een gegeven moment niet meer aan ging.
Ik heb toen Sage gecontacteerd, en is de Sage netjes opgehaald (in een grote flightcase) door Dynalogic om te repareren bij Dynafix.
Nu zie ik (helaas) dat ze geen grote onderdelen hebben gerepareerd, maar enkel een "Seal Showerhead 54Mm" vervangen hebben. Uiteindelijke kosten waren 100 euro (waarvoor een tientje de kosten waren van het onderdeel). Ik vrees zelf dat het deze reparatie niet de juiste was, maar we gaan het meemaken als de Sage weer in huis is...

http://specs.tweak.to/5253


  • vickypollard
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Sjowhan schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 09:43:
Ik kan wel meepraten over de reparatie procedure binnen Sage - de sage barista pro die ik eerder overgenomen/gekocht had via Marktplaats heeft het 3.5 maand uitgehouden; hij gedroeg zich af en toe ook vreemd, vrij snel uitschakelen e.d, totdat deze op een gegeven moment niet meer aan ging.
Ik heb toen Sage gecontacteerd, en is de Sage netjes opgehaald (in een grote flightcase) door Dynalogic om te repareren bij Dynafix.
Nu zie ik (helaas) dat ze geen grote onderdelen hebben gerepareerd, maar enkel een "Seal Showerhead 54Mm" vervangen hebben. Uiteindelijke kosten waren 100 euro (waarvoor een tientje de kosten waren van het onderdeel). Ik vrees zelf dat het deze reparatie niet de juiste was, maar we gaan het meemaken als de Sage weer in huis is...
Ik denk inderdaad niet dat het vervangen van een o-ring van een paar euro je apparaat gaat fixen... dit riekt een beetje naar oplichting van Dynafix eerlijk gezegd.

[ Voor 3% gewijzigd door vickypollard op 02-06-2026 09:53 ]


  • Sjowhan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:52
vickypollard schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 09:52:
[...]

Ik denk inderdaad niet dat het vervangen van een o-ring van een paar euro je apparaat gaat fixen... dit riekt een beetje naar oplichting van Dynafix eerlijk gezegd.
Ik heb hier ook al een vraag richting Sage gestuurd waarom dit euvel niet onderzocht was. Ze gaven aan in hun communicatie dat ze het euvel wel zouden checken, maar dit lijkt niet te zijn gedaan..

edit:
Support geeft onderstaande aan. Ik heb doorgevraagd.
Na het uitvoeren van de nodige tests op uw apparaat, hebben we vastgesteld dat het toestel goed functioneert. De druktest gaf een resultaat van 10 BAR, en alle andere functies, zoals het zetten van espresso en het stomen, zijn ook succesvol uitgevoerd. Er zijn geen leksporen gevonden en het toestel is teruggezet naar de fabrieksinstellingen. Dit geeft ons de zekerheid dat het toestel in goede staat verkeer
je wordt er alleen geen steek wijzer van :-( . Op hoop van zege maar, zullen we zeggen ;)
als dat plaatst heeft gevonden laat u mij weten dan neem ik dit wel op met mijn superior en kijken we samen naar een passende oplossing

[ Voor 44% gewijzigd door Sjowhan op 02-06-2026 13:30 ]

http://specs.tweak.to/5253


  • HoppyF
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:34
Even een vraag.
Ik heb hier al een tijdje een Jura E8 (EB) met inmiddels 7000+ kopjes gezet.
De laatste dagen maakt de pomp meer lawaai en komt de koffie ook ongelijkmatig uit de twee uitlopen.
Ipv een dun straaltje druppelt het er meer uit. Duurt ook langer voordat de Lungo gezet is.
Soms komt ook de melding “systeem wordt gevuld” in beeld.

Wat heb ik gedaan?
Reinigingsprogramma uitgevoerd.
Heeft niet veel geholpen.
Waterfilter waar het waterreservoir inzakt, schoongemaakt.
Heet water zetten, bv 100ml: gaat goed. Pomp maakt geen abnormaal veel geluid.
Melkschuim testen, maar ipv melk met koud water: loopt ook goed door.
Maalgraad (staat altijd iets onder het midden richting fijn) iets grover gezet.
Wellicht is de samenstelling van de koffiebonen iets anders?
Gebruik meestal Facscino koffiebonen en dat gaat al tijden prima.
Eerder geen maalinstelling veranderen nodig gehad.

Viel me op dat de linker uitloop iets beter loopt dan de rechter (Lungo).
Zou het kunnen dat de uitloopjes van binnen beetje verstopt zitten?
Kan ik dit zelf uit elkaar halen?
Of andere tips?

  • Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 24-06 21:43
HoppyF schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 13:06:
Even een vraag.
Ik heb hier al een tijdje een Jura E8 (EB) met inmiddels 7000+ kopjes gezet.
De laatste dagen maakt de pomp meer lawaai en komt de koffie ook ongelijkmatig uit de twee uitlopen.
Ipv een dun straaltje druppelt het er meer uit. Duurt ook langer voordat de Lungo gezet is.
Soms komt ook de melding “systeem wordt gevuld” in beeld.

Wat heb ik gedaan?
Reinigingsprogramma uitgevoerd.
Heeft niet veel geholpen.
Waterfilter waar het waterreservoir inzakt, schoongemaakt.
Heet water zetten, bv 100ml: gaat goed. Pomp maakt geen abnormaal veel geluid.
Melkschuim testen, maar ipv melk met koud water: loopt ook goed door.
Maalgraad (staat altijd iets onder het midden richting fijn) iets grover gezet.
Wellicht is de samenstelling van de koffiebonen iets anders?
Gebruik meestal Facscino koffiebonen en dat gaat al tijden prima.
Eerder geen maalinstelling veranderen nodig gehad.

Viel me op dat de linker uitloop iets beter loopt dan de rechter (Lungo).
Zou het kunnen dat de uitloopjes van binnen beetje verstopt zitten?
Kan ik dit zelf uit elkaar halen?
Of andere tips?
Controleer de slangen.

Monkey business: pay peanuts, get monkeys


  • HoppyF
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:34
Zou goed kunnen.
Dan zal ik de E8 dus open moeten maken.
Nu ben ik wel een techneut geweest dus ben niet angstig maar met een Jura E8 heb ik geen ervaring.
Mijn E8 is overigens bijna 5 jaar oud dus het zou niet vreemd zijn als er een keer wat vervangen moet worden. Ik dacht al aan de pomp omdat ik wat gerammel hoorde maar dat kan ook komen dat de pomp moeite heeft het water door de koffie en/of slangen heen te persen.
Het reinigingsprogramma zal niet alles kunnen verhelpen.

  • Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 24-06 21:43
HoppyF schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 13:16:
[...]

Zou goed kunnen.
Dan zal ik de E8 dus open moeten maken.
Nu ben ik wel een techneut geweest dus ben niet angstig maar met een Jura E8 heb ik geen ervaring.
Mijn E8 is overigens bijna 5 jaar oud dus het zou niet vreemd zijn als er een keer wat vervangen moet worden. Ik dacht al aan de pomp omdat ik wat gerammel hoorde maar dat kan ook komen dat de pomp moeite heeft het water door de koffie en/of slangen heen te persen.
Het reinigingsprogramma zal niet alles kunnen verhelpen.
Na het zetten van een x aantal koffie zijn een aantal zaken aan vervanging toe zoals slangen. Vervang je deze niet, dan werkt de boel nog wel maar kan je smaakverschillen krijgen. Ook moeten er een aantal zaken good doorgespoeld en gereinigd worden. Veel mensen zijn in de loop der jaren gewend geraakt aan de koffie met smaakverschil, omdat het langzaam erin kruipt. Ze zijn dan ook vaak weer verrast als oorspronkelijke smaak weer hersteld is.

Soms moet je reinigsprogramma meerdere keren achter elkaar draaien omdat er bijvoorbeeld achterstallig onderhoud is geweest of zeefje wat meer aangekoekt is door intensief gebruik.

Monkey business: pay peanuts, get monkeys


  • KJac
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 24-06 14:24
HoppyF schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 13:06:
Even een vraag.
Ik heb hier al een tijdje een Jura E8 (EB) met inmiddels 7000+ kopjes gezet.
De laatste dagen maakt de pomp meer lawaai en komt de koffie ook ongelijkmatig uit de twee uitlopen.
Ipv een dun straaltje druppelt het er meer uit. Duurt ook langer voordat de Lungo gezet is.
Soms komt ook de melding “systeem wordt gevuld” in beeld.

Wat heb ik gedaan?
Reinigingsprogramma uitgevoerd.
Heeft niet veel geholpen.
Waterfilter waar het waterreservoir inzakt, schoongemaakt.
Heet water zetten, bv 100ml: gaat goed. Pomp maakt geen abnormaal veel geluid.
Melkschuim testen, maar ipv melk met koud water: loopt ook goed door.
Maalgraad (staat altijd iets onder het midden richting fijn) iets grover gezet.
Wellicht is de samenstelling van de koffiebonen iets anders?
Gebruik meestal Facscino koffiebonen en dat gaat al tijden prima.
Eerder geen maalinstelling veranderen nodig gehad.

Viel me op dat de linker uitloop iets beter loopt dan de rechter (Lungo).
Zou het kunnen dat de uitloopjes van binnen beetje verstopt zitten?
Kan ik dit zelf uit elkaar halen?
Of andere tips?
heb je al ontkalkt? Er kan een stukje kalk vastzitten in een van de slangen.

  • HoppyF
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:34
KJac schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 13:38:
[...]

heb je al ontkalkt? Er kan een stukje kalk vastzitten in een van de slangen.
Ontkalking is regelmatig uitgevoerd volgens de meldingen.
Staat nu op 70% maar ik kan het ook eerder starten.
Ga verder eens kijken of ik de E8 kan openmaken en de slangen kan controleren en/of vervangen.

  • DonMetal
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09:57
HoppyF schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 13:55:
[...]

Ontkalking is regelmatig uitgevoerd volgens de meldingen.
Staat nu op 70% maar ik kan het ook eerder starten.
Ga verder eens kijken of ik de E8 kan openmaken en de slangen kan controleren en/of vervangen.
Weet niet of dit bij de Jura ook zo is, maar bij sommige apparaten stel je in hoe hard je water is (ahv teststrip of hardheidskaart. Als je dat niet hebt ingesteld, en hij staat op een gemiddelde terwijl je misschien heel hard water hebt, kan ik me voorstellen dat de onderhoudsinterval zo niet toereikend is.

Wilde gok hoor.

Joejoe!


  • 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Als je al brokken kalk in je leiding hebt, gaat ontkalken dan nog helpen?

  • HoppyF
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:34
DonMetal schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 13:59:
[...]

Weet niet of dit bij de Jura ook zo is, maar bij sommige apparaten stel je in hoe hard je water is (ahv teststrip of hardheidskaart. Als je dat niet hebt ingesteld, en hij staat op een gemiddelde terwijl je misschien heel hard water hebt, kan ik me voorstellen dat de onderhoudsinterval zo niet toereikend is.

Wilde gok hoor.
Staat vanaf het begin al goed ingesteld.
Is in mijn woonplaats 5,7 dH wat volgens Vitens zacht is.
Maar goed, er zit natuurlijk wel kalk in het drinkwater en ontkalken doe ik dus wel.

  • Teus.espresso
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23-06 23:07
Error systeem vullen en lawaai pomp is een teken dat het water niet lekker doorstroomt. Omdat het niet duidelijk is of het voor de pomp of na de pomp zit zal je dit moeten testen. Het gedeelte voor de pomp is gemakkelijk. Let op, met de machine uitgeschakeld en geen stekker in het stop contact. Trek de aanvoer slang richting de pomp los. Als er water in de waterbak zit zou er water uit die slang moeten lopen. Mogelijke blokkeringen zijn watertank gaat niet goed open, zeef bij wateraansluiting zit verstopt, flowmeter zit verstopt.

Als dat het niet is waterslagdemper van pomp losmaken, leiding visueel naar thermblok volgen en koppeling aan de andere kant van thermoblok ook losmaken. Nu zou er ook weer water uit moeten lopen van hoogste punt naar laagste punt. Enige deel dat je nu test is verstopping thermoblok.

  • HoppyF
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:34
Update!
Heb de ontkalking cyclus eerder uitgevoerd dan gepland en het lijkt te helpen geholpen.
Gaat een al een paar dagen goed.
Koffie loopt weer goed door nu en pomp maakt geen raar geluid meer.
Er zal vermoedelijk toch wel ergens een kleine verstopping hebben gezeten.
Ga toch eens kijken hoe de binnenkant van de Jura E8 eruit ziet want na verloop van tijd zullen de slangen enz toch was vies geworden zijn.

  • Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
HoppyF schreef op zondag 7 juni 2026 @ 12:55:
Update!
Heb de ontkalking cyclus eerder uitgevoerd dan gepland en het lijkt te helpen geholpen.
Gaat een al een paar dagen goed.
Koffie loopt weer goed door nu en pomp maakt geen raar geluid meer.
Er zal vermoedelijk toch wel ergens een kleine verstopping hebben gezeten.
Ga toch eens kijken hoe de binnenkant van de Jura E8 eruit ziet want na verloop van tijd zullen de slangen enz toch was vies geworden zijn.
Aan de andere kant neem ik aan dat Jura aan de voorzichtige kant is met zijn schoonmaakbeurten. Liever te vaak schoonmaken en een goed werkend product dan dan te weinig met het risico op vieze koffie en verstoppingen, ook omdat dit geld oplevert door klanten die de originele schoonmaakproducten kopen.

  • woutur
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-06 16:52

woutur

Klauwtjes uit!

Hebben we de laatste tijd nog budgettoppers ontdekt? Heb zelf een uitstapje gemaakt naar de lokale koffiebrander, Ohøy in Utrecht, maar ik heb nu drie zakken gehad waar ik sproeiers van kreeg. Ik zeg niet dat het oude koffie is, maar goed is het dan niet.

Denk erover om weer eens een Fascino overstock te doen of een Koffiepoort India Monsooned/Brazilian Yellow Bourbon. Sta open voor alternatieven, maar er moet wel voor 14:00 uur besteld worden anders ga ik cold turkey. Da's nooit goed.

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.


  • Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
woutur schreef op maandag 8 juni 2026 @ 10:38:
Hebben we de laatste tijd nog budgettoppers ontdekt? Heb zelf een uitstapje gemaakt naar de lokale koffiebrander, Ohøy in Utrecht, maar ik heb nu drie zakken gehad waar ik sproeiers van kreeg. Ik zeg niet dat het oude koffie is, maar goed is het dan niet.

Denk erover om weer eens een Fascino overstock te doen of een Koffiepoort India Monsooned/Brazilian Yellow Bourbon. Sta open voor alternatieven, maar er moet wel voor 14:00 uur besteld worden anders ga ik cold turkey. Da's nooit goed.
Koepoort Indonesië Flores wet hulled arabica

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.


  • woutur
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-06 16:52

woutur

Klauwtjes uit!

Boeryepes schreef op maandag 8 juni 2026 @ 11:25:
[...]

Koepoort Indonesië Flores wet hulled arabica
Fuk it. Why not? Ik ga em bestellen!

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.


  • Meloenen
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14:59
woutur schreef op maandag 8 juni 2026 @ 10:38:
Hebben we de laatste tijd nog budgettoppers ontdekt? Heb zelf een uitstapje gemaakt naar de lokale koffiebrander, Ohøy in Utrecht, maar ik heb nu drie zakken gehad waar ik sproeiers van kreeg. Ik zeg niet dat het oude koffie is, maar goed is het dan niet.

Denk erover om weer eens een Fascino overstock te doen of een Koffiepoort India Monsooned/Brazilian Yellow Bourbon. Sta open voor alternatieven, maar er moet wel voor 14:00 uur besteld worden anders ga ik cold turkey. Da's nooit goed.
Laatst had ik bij Koepoort de Ethiopië Sheka Forrest reserve besteld. Was positief verrast!

  • Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
woutur schreef op maandag 8 juni 2026 @ 11:33:
[...]

Fuk it. Why not? Ik ga em bestellen!
Is mijn go-to. De omschrijving van Koepoort klopt en prijs is prima.

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.


  • Arrogant
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15:33

Arrogant

S.F.W.

La Pavoni Europiccola Lusso vandaag in de aanbieding bij iBood: € 399,95

Milieu? Ach man, ik kom uit een voortreffelijk milieu! / Stop de Postcodeloterij


  • vickypollard
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Je zou er bijna eentje kopen, simpelweg omdat hij zo 'goedkoop' is

  • ocn
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-06 08:07

ocn

Beste Tweaker 2025 ⭐⭐⭐⭐⭐

vickypollard schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 10:16:
Je zou er bijna eentje kopen, simpelweg omdat hij zo 'goedkoop' is
https://www.ibood.com/nl/s-nl/o/la-pavoni-espresso-koffiemachine-lpmgcn01eu/3254398

Deze is nog goedkoper. Waarschijnlijk niet zo lekker als die Europiccola, maar leuke instapper.

  • vickypollard
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
ocn schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 10:40:
[...]

https://www.ibood.com/nl/s-nl/o/la-pavoni-espresso-koffiemachine-lpmgcn01eu/3254398

Deze is nog goedkoper. Waarschijnlijk niet zo lekker als die Europiccola, maar leuke instapper.
Kun je weinig van zeggen inderdaad.

  • 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
https://www.option-o.com/lagom-gds

Mededinger voor de prijs van meest overdreven apparaat. Wel erg gaaf :)

https://www.option-o.com/shop/p/lagom-gds

Alsnog goedkoper dan een Weber.

[ Voor 26% gewijzigd door 418O2 op 10-06-2026 16:17 ]


  • lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23-06 11:45

lasharor

7 december 2004

Ik heb nog altijd bovenstaande setup. Wat je mist in de foto is dat er stiekem lange tijd een Nespresso apparaat naast heeft gestaan. Niet omdat ik dat lekkerder is maar, soms is het makkelijker als ik 's avonds nog een decaf wil drinken. Die Nespresso is echter laatst (bijna) overleden. Ik wil eigenlijk niet investeren in een nieuwe. Dus hij zet nog half lekkend koffie tot dat ik alle cups op heb.

Daarnaast merk ik een beetje dat ik wellicht, misschien, een beetje klaar ben met single dosen. Ik wil graag dat de workflow wat sneller is. Ik heb wat gekeken naar grind-by-weight molens maar kom eigenlijk de hele tijd tot de conclusie dat dit in mijn situatie niet zo handig is. Zeker omdat ik bij de switch naar decaf en weer terug opeens moeilijk moet gaan doen met een hopper.

Wat zouden jullie in deze situatie doen? Behouden van de niche naast een andere molen doe ik liever niet.

  • vickypollard
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
lasharor schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 16:44:
[...]


Ik heb nog altijd bovenstaande setup. Wat je mist in de foto is dat er stiekem lange tijd een Nespresso apparaat naast heeft gestaan. Niet omdat ik dat lekkerder is maar, soms is het makkelijker als ik 's avonds nog een decaf wil drinken. Die Nespresso is echter laatst (bijna) overleden. Ik wil eigenlijk niet investeren in een nieuwe. Dus hij zet nog half lekkend koffie tot dat ik alle cups op heb.

Daarnaast merk ik een beetje dat ik wellicht, misschien, een beetje klaar ben met single dosen. Ik wil graag dat de workflow wat sneller is. Ik heb wat gekeken naar grind-by-weight molens maar kom eigenlijk de hele tijd tot de conclusie dat dit in mijn situatie niet zo handig is. Zeker omdat ik bij de switch naar decaf en weer terug opeens moeilijk moet gaan doen met een hopper.

Wat zouden jullie in deze situatie doen? Behouden van de niche naast een andere molen doe ik liever niet.
Deze nemen: 418O2 in "Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1" :D

  • vickypollard
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
418O2 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 16:16:
https://www.option-o.com/lagom-gds

Mededinger voor de prijs van meest overdreven apparaat. Wel erg gaaf :)

https://www.option-o.com/shop/p/lagom-gds

Alsnog goedkoper dan een Weber.
Wat een beest.

Moet zeggen dat de prijs van $3.450 me nog 'meevalt' gezien de specificaties en in vergelijking met ander aanbod.

Verder een compleet overbodig ding uiteraard :P

  • Koets89
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 12:27
418O2 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 16:16:
https://www.option-o.com/lagom-gds

Mededinger voor de prijs van meest overdreven apparaat. Wel erg gaaf :)

https://www.option-o.com/shop/p/lagom-gds

Alsnog goedkoper dan een Weber.
wel vet. Hopen op een review van Hoffmann met blinde smaaktest tussen de twee grinders voor espresso en filter. Kan heerlijk nerderige review worden.

  • Stellar
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:56
lasharor schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 16:44:
[...]


Ik heb nog altijd bovenstaande setup. Wat je mist in de foto is dat er stiekem lange tijd een Nespresso apparaat naast heeft gestaan. Niet omdat ik dat lekkerder is maar, soms is het makkelijker als ik 's avonds nog een decaf wil drinken. Die Nespresso is echter laatst (bijna) overleden. Ik wil eigenlijk niet investeren in een nieuwe. Dus hij zet nog half lekkend koffie tot dat ik alle cups op heb.

Daarnaast merk ik een beetje dat ik wellicht, misschien, een beetje klaar ben met single dosen. Ik wil graag dat de workflow wat sneller is. Ik heb wat gekeken naar grind-by-weight molens maar kom eigenlijk de hele tijd tot de conclusie dat dit in mijn situatie niet zo handig is. Zeker omdat ik bij de switch naar decaf en weer terug opeens moeilijk moet gaan doen met een hopper.

Wat zouden jullie in deze situatie doen? Behouden van de niche naast een andere molen doe ik liever niet.
Een handmolen ernaast? Neemt geen plek in, betaalbaar en doet wat je wil.

  • bermuda1980
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14:12
lasharor schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 16:44:
[...]

Wat zouden jullie in deze situatie doen? Behouden van de niche naast een andere molen doe ik liever niet.
Ik heb hier op het schap boven de maler een setje kruidenpotjes staan die ik met afgewogen hoeveelheid boontjes vul. Dat werkt voor mij perfect. Eens per week de potjes vullen (3 min?), en dan een week niet nadenken en zo'n potje in je niche leeggooien. Ik heb ze zelf van een bouwmarkt uit Frankrijk, maar ik gok dat een Ikea kruidenpotje vast zal voldoen...

  • 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
https://amzn.eu/d/02QE7OxF

Ik heb zoiets ooit besteld. Past zeker 22 gram in. Zo gauw er espresso of single dose op staat gaat de prijs over de kop. En een grote opening vult makkelijker dan die vials die je vaak ziet.

[ Voor 48% gewijzigd door 418O2 op 11-06-2026 17:55 ]


  • Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Wij hebben voor vakanties een Nespresso apparaat met melk opzet stuk.
Nu kwam Bever met een advertentie in de mail voor dit ding:
https://www.bever.nl/p/wa...f654405297&bid=1199966095

Klinkt interessant, in elk geval fors kleiner dan het apparaat wat ik nu gebruik. Al moet er een melkschuimer bij.
Dit samen met opgeschuimde melk een goede cappuccino? Of zou ik erop achteruit gaan ten opzichte van een Nespresso machine die alles in 1 heeft.
Ruimte winnen voor dezelfde kwaliteit zou fijn zijn.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.


  • vickypollard
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Dennis1812 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 21:14:
Wij hebben voor vakanties een Nespresso apparaat met melk opzet stuk.
Nu kwam Bever met een advertentie in de mail voor dit ding:
https://www.bever.nl/p/wa...f654405297&bid=1199966095

Klinkt interessant, in elk geval fors kleiner dan het apparaat wat ik nu gebruik. Al moet er een melkschuimer bij.
Dit samen met opgeschuimde melk een goede cappuccino? Of zou ik erop achteruit gaan ten opzichte van een Nespresso machine die alles in 1 heeft.
Ruimte winnen voor dezelfde kwaliteit zou fijn zijn.
Ik zou het bij de Nespresso houden eigenlijk...

  • Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Doe ik dat. Die staat al in een krat.
Dacht wellicht veel ruimte te kunnen sparen hiermee waardoor er andere zooi in dat krat past.

Het blijft zoals het is.
Heb nog overwogen de Jura mee te nemen. Maar dat is wel erg veel ruimte.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.


  • vickypollard
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Dennis1812 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 21:26:
Doe ik dat. Die staat al in een krat.
Dacht wellicht veel ruimte te kunnen sparen hiermee waardoor er andere zooi in dat krat past.

Het blijft zoals het is.
Heb nog overwogen de Jura mee te nemen. Maar dat is wel erg veel ruimte.
Je moet het natuurlijk zelf weten he :P Maar ik zou denken: je hebt de Nespresso al waarmee je ook je melk kan doen. Uiteindelijk gebruik je dezelfde cups, dus daar zit geen verschil in. Dus het was vooral vanuit gemak gedacht.

  • BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 24-06 23:58
Arrogant schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 10:14:
La Pavoni Europiccola Lusso vandaag in de aanbieding bij iBood: € 399,95
Jemig wat een mooie deal, precies op de dag dat ik enorm druk was en hier niet heb gekeken. Misschien maar goed ook, want anders had ik nu een tweede lever naast m'n Robot staan :')

Heeft iemand hem besteld?

-----

Vond vandaag wel wat leuk spul. Keek altijd al met een schuin oog naar de Subminimal Subscale, maar vond 50-60 euro wat veel om de boontjes te wegen. Loop ik deze middag tegen een partijtje aan :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/djP5IAS87TJjjVWs1YiJTjzQYh0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/dAv5FbNI2ZShwUbfxFNGnFMt.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/atFsFJ1aUZgm8BRYJhfnmJcwSe4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2iRAYcmn6VBziF42KsKZt8qj.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 44% gewijzigd door BarôZZa op 12-06-2026 15:36 ]


  • B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Ik heb mijn zinnen gezet op een Bialetti Venus voor op de camping. Alleen het formaat twijfel ik over, de 4 of 6 kops.

Ik ben kopjes van circa 100ml uit mijn Jura gewend, grotere koppen vind ik doorgaans te groot. Althans, in 1x. Zo ‘s ochtends op de camping drink ik bij het ontbijt 2 tot 4 kopjes (Nespresso), volgens mij kom ik dan bij de 6 kops Barletti variant uit denk ik?

Goedkope instap bonenmaler had ik hier al gevonden, de Hario mini slim of zijn er nog goede alternatieven voor hetzelfde geld? (de malers van 100eu+ komen wel als ik verder het rabbit hole ingedoken ben :P)

  • vickypollard
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
B-Real schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 20:43:
Ik heb mijn zinnen gezet op een Bialetti Venus voor op de camping. Alleen het formaat twijfel ik over, de 4 of 6 kops.

Ik ben kopjes van circa 100ml uit mijn Jura gewend, grotere koppen vind ik doorgaans te groot. Althans, in 1x. Zo ‘s ochtends op de camping drink ik bij het ontbijt 2 tot 4 kopjes (Nespresso), volgens mij kom ik dan bij de 6 kops Barletti variant uit denk ik?

Goedkope instap bonenmaler had ik hier al gevonden, de Hario mini slim of zijn er nog goede alternatieven voor hetzelfde geld? (de malers van 100eu+ komen wel als ik verder het rabbit hole ingedoken ben :P)
Een kopje bij een mokapot is zo'n 50ml als ik me niet vergis. Dus voor jouw 100ml zou een 2-kops mokapot nodig hebben. Ik heb zelf een tijd terug een 3-kops besteld en een paar keer geprobeerd, en daarmee kun je een goed koffiekopje vullen. Om je een idee te geven.

Het is wel intense koffie hoor, dus of je daadwerkelijk zoveel wilt drinken... Maar je kunt het natuurlijk proberen.

Mokapot-guru trouwens: YouTube: Moka Pot Voodoo: Real Espresso Flavor. Daarmee meteen de eerste keer een goede gezet. De grootste truc is teveel hitte vermijden.

Wat betreft de maler is een mokapot vergevingsgezind. Je zou ook nog kunnen kijken in het Kingrinder-aanbod. Goed betaalbaar voor een mokapot (P0 bijvoorbeeld), maar misschien iets hogere kwaliteit dan de Hario.

[ Voor 19% gewijzigd door vickypollard op 13-06-2026 20:57 ]


  • retoohs
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 24-06 16:48
B-Real schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 20:43:
Ik heb mijn zinnen gezet op een Bialetti Venus voor op de camping. Alleen het formaat twijfel ik over, de 4 of 6 kops.

Ik ben kopjes van circa 100ml uit mijn Jura gewend, grotere koppen vind ik doorgaans te groot. Althans, in 1x. Zo ‘s ochtends op de camping drink ik bij het ontbijt 2 tot 4 kopjes (Nespresso), volgens mij kom ik dan bij de 6 kops Barletti variant uit denk ik?

Goedkope instap bonenmaler had ik hier al gevonden, de Hario mini slim of zijn er nog goede alternatieven voor hetzelfde geld? (de malers van 100eu+ komen wel als ik verder het rabbit hole ingedoken ben :P)
Je kan iets van Kingrinder overwegen. Ik heb een K6, die is perfect voor op reis en maalt ook best aardig voor espresso. De p0 zit qua prijs in de buurt van de hario en ik verwacht dat je daar wel beter koffie uit haalt.

  • B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Ik wil natuurlijk niet voor elke kop koffie opnieuw vullen en wachten. Had het idee dat het wel enige tijd warm zou blijven?
Hoeft geen uren warm te blijven, maar zo bij het ontbijt kan ik best 2 of 3 koffie drinken in een klein half uur.

James Hoffman heeft ook drie uitgebreide video’s gemaakt over de Barletti. Interessant en idd, teveel hitte is niet goed. Mokapot guru ga ik ook op de lijst zetten.

Kingrinder K6 had ik ook al uit dit topic gehaald, maar vind 100eu voor nu even iets te gek. Eerst eens proberen of het wat voor mij is. P0 ook gevonden, ga ik eens wat reviews van zoeken.

  • Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:57
BarôZZa schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 11:30:
[...]

Jemig wat een mooie deal, precies op de dag dat ik enorm druk was en hier niet heb gekeken. Misschien maar goed ook, want anders had ik nu een tweede lever naast m'n Robot staan :')

Heeft iemand hem besteld?

-----

Vond vandaag wel wat leuk spul. Keek altijd al met een schuin oog naar de Subminimal Subscale, maar vond 50-60 euro wat veel om de boontjes te wegen. Loop ik deze middag tegen een partijtje aan :+

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dus je vond er 1te duur, maar nu heb je er gelijk een stuk of wat?

  • vickypollard
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
B-Real schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 21:15:
Ik wil natuurlijk niet voor elke kop koffie opnieuw vullen en wachten. Had het idee dat het wel enige tijd warm zou blijven?
Hoeft geen uren warm te blijven, maar zo bij het ontbijt kan ik best 2 of 3 koffie drinken in een klein half uur.

James Hoffman heeft ook drie uitgebreide video’s gemaakt over de Barletti. Interessant en idd, teveel hitte is niet goed. Mokapot guru ga ik ook op de lijst zetten.

Kingrinder K6 had ik ook al uit dit topic gehaald, maar vind 100eu voor nu even iets te gek. Eerst eens proberen of het wat voor mij is. P0 ook gevonden, ga ik eens wat reviews van zoeken.
Hoffmann verwijst in z'n video volgens mij naar The Wired Gourmet, dus die methodes komen dicht bij elkaar in de buurt.

Ik denk dat je met de 6-kops ver genoeg komt. Dan zul je dus op zo'n 300ml intense koffie uitkomen. Hoe lang het warm blijft durf ik je niet te zeggen, maar gok dat het binnen een half uur goed te doen zou moeten zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door vickypollard op 13-06-2026 21:25 ]


  • BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 24-06 23:58
Zebby schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 21:19:
[...]

Dus je vond er 1te duur, maar nu heb je er gelijk een stuk of wat?
de rest doe ik voor een zacht prijsje weg

  • evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15:44
Iemand een mening over de nieuwe machine van Ninja?

Het is een Automaat, maar melk moet je zelf opstomen. Best wat instelmogelijkheden, ook dikte van schuim, hoeveel shots etc. Daarnaast kan je van bonen reservoirs wisselen.

Ninja website

Review

Afbeeldingslocatie: https://assets.sharkninja.com/image/upload/dpr_1.0,f_auto,q_60/v1/Global/NPD/AE%20Series/PDP-AE1051/EU/7-Highlights-Clean/AE1051EU-Hightlights-Clean-PDP-01?_i=AH

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.


  • Bobbo90
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 12:12
evleerdam schreef op zondag 14 juni 2026 @ 15:09:
Iemand een mening over de nieuwe machine van Ninja?

Het is een Automaat, maar melk moet je zelf opstomen. Best wat instelmogelijkheden, ook dikte van schuim, hoeveel shots etc. Daarnaast kan je van bonen reservoirs wisselen.

Ninja website

Review

[Afbeelding]
Ik zie het ook veel voorbij komen bij (internationale) influencers.

  • t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:32
evleerdam schreef op zondag 14 juni 2026 @ 15:09:
Iemand een mening over de nieuwe machine van Ninja?

Het is een Automaat, maar melk moet je zelf opstomen. Best wat instelmogelijkheden, ook dikte van schuim, hoeveel shots etc. Daarnaast kan je van bonen reservoirs wisselen.

Ninja website

Review

[Afbeelding]
Ninja ontwikkelt zoveel producten op zo’n snelheid dat er niet zo grondig getest kán worden. Zal veelal digitaal in modellen gebeuren. Ook een hele hoop gimmicks en dus elektronica.

Het zal me verbazen als je voor zo’n ding nog een reserveonderdeel kan krijgen over 3 jaar. Niet echt duurzaam.

Juist de koffiebranche onderscheidt zich door bewezen ontwerpen (E61) en enorm goede onderhoudbaarheid. Ik zou dat persoonlijk koesteren.

Blijft over dat Ninja best cool spul maakt ook vooral buiten koffieautomaten. Uitstekende prijs/kwaliteit.

  • 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
t14wo schreef op zondag 14 juni 2026 @ 17:21:
[...]


Ninja ontwikkelt zoveel producten op zo’n snelheid dat er niet zo grondig getest kán worden. Zal veelal digitaal in modellen gebeuren. Ook een hele hoop gimmicks en dus elektronica.

Het zal me verbazen als je voor zo’n ding nog een reserveonderdeel kan krijgen over 3 jaar. Niet echt duurzaam.

Juist de koffiebranche onderscheidt zich door bewezen ontwerpen (E61) en enorm goede onderhoudbaarheid. Ik zou dat persoonlijk koesteren.

Blijft over dat Ninja best cool spul maakt ook vooral buiten koffieautomaten. Uitstekende prijs/kwaliteit.
Ik heb laatst een video gezien over hun proces, ze kunnen echt heel snel bewegen. En volautomaten zijn ook weer niet zo complex. Maar dat duurzame deel ga ik wel in mee.

Ze hadden natuurlijk al een semi automaat

https://www.sharkninja.nl...wvar_ES601EU_color=d2d7dd

[ Voor 8% gewijzigd door 418O2 op 15-06-2026 21:31 ]


  • RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15:19
B-Real schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 20:43:
Ik heb mijn zinnen gezet op een Bialetti Venus voor op de camping. Alleen het formaat twijfel ik over, de 4 of 6 kops.

Ik ben kopjes van circa 100ml uit mijn Jura gewend, grotere koppen vind ik doorgaans te groot. Althans, in 1x. Zo ‘s ochtends op de camping drink ik bij het ontbijt 2 tot 4 kopjes (Nespresso), volgens mij kom ik dan bij de 6 kops Barletti variant uit denk ik?

Goedkope instap bonenmaler had ik hier al gevonden, de Hario mini slim of zijn er nog goede alternatieven voor hetzelfde geld? (de malers van 100eu+ komen wel als ik verder het rabbit hole ingedoken ben :P)
Voor een goedkope molen zou ik naar een Kingrinder P0 of K6 kijken, dat werkt prima.

Hou er met een Bialetti rekening mee dat de cups die ze noemen, hele kleine espresso cups zijn.

Een 4 cup Bialetti Venus gaat ongeveer 210ml in, en dan krijg je er rond de 170ml uit.
De koffie is wel zo sterk dat je er een soort Americano van kan maken.

Geeft een indicatie van de maten, alleen wijkt de Venus weer iets af:
https://honestcoffeeguide...t-size-guide/#skip-link-1

Kingrinder P0:

https://www.amazon.nl/KIN...=Kingr%2Caps%2C195&sr=8-5

Die hebben ook andere opties die voor het geld redelijk onverslaanbaar zijn, en allemaal veel beter dan de keramische maalschijven in een Hario molen:

https://www.amazon.nl/sto...n=B0CMPXHCNC&ref_=ast_bln

  • Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Het leek me leuk om deze te delen: een (in mijn ogen) heldere en visuele uitleg over de werking van de E61 zetgroep.

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.


  • DonMetal
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09:57
Boeryepes schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 07:37:
Het leek me leuk om deze te delen: een (in mijn ogen) heldere en visuele uitleg over de werking van de E61 zetgroep.

[YouTube: Hoe werkt de E61 zetgroep]
Grappig, toch al een paar keer een revisiesetje geplaatst in mijn (vorige) e61, maar met deze uitleg snap je ineens veel beter wat al die ventieltjes enzo doen.

Joejoe!


  • segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:59
Ik zit normaal niet in dit topic, ondanks ik toch ook wel graag een lekker bakkie drink. Ik kwam recent een leuke docu tegen over Douwe Egberts met feitjes die ik nog niet kende.
Zoals, dat Pickwick een merk is van DE. En dat DE zo groot is geworden dankzij WO2.

[ Voor 4% gewijzigd door segil op 16-06-2026 09:04 ]


  • L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online
B-Real schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 20:43:
Ik heb mijn zinnen gezet op een Bialetti Venus voor op de camping. Alleen het formaat twijfel ik over, de 4 of 6 kops.

Ik ben kopjes van circa 100ml uit mijn Jura gewend, grotere koppen vind ik doorgaans te groot. Althans, in 1x. Zo ‘s ochtends op de camping drink ik bij het ontbijt 2 tot 4 kopjes (Nespresso), volgens mij kom ik dan bij de 6 kops Barletti variant uit denk ik?

Goedkope instap bonenmaler had ik hier al gevonden, de Hario mini slim of zijn er nog goede alternatieven voor hetzelfde geld? (de malers van 100eu+ komen wel als ik verder het rabbit hole ingedoken ben :P)
E&B heeft mokapotjes in net iets andere maten dan Bialetti en hebben betere filters/screens. Ik heb de 3 kops-versie voor inductie en die gebruik ik dagelijks. Bij Baristatools.be zijn ze niet eens veel duurder dan Bialetti. Voor een maler zou je ook naar een Femobook A2 kunnen kijken. Dat is een soort elektrische handmaler op accu.

  • B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Dank voor de tips en het meedenken. Bialetti Venus 6 kops besteld. Eigenlijk zou een 5 kops beter zijn qua inhoud, maar dat is geneuzel in de marge.

Op aanraden van hier de Kingrinder P2 besteld. Iets duurder dan de Hario, de P0 zou er qua prijs nog iets tussen zitten maar het verschil met de P2 is niet zo groot. Down goes the rabbit hole.... :P

Bij de volgende Brandzaak bestelling, bestel ik nog een doosje AeroPress micro-filters mee. Wil verder gewoon mijn standaard bonen gebruiken, Brandzaak Brasil Yellow Bourbon.

  • Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
medekoffieliefhebbers, ik heb hulp nodig! Na 10+ ervaring met espresso ben ik nu voor het eerst verloren: mijn espressos zijn zuur en vies. Ik doe al jaren mee in dit topic en hoop op jullie hulp! Ik mis al een week mijn lekkere bakkie :(

Context: al enige jaren gebruik ik de Quickmill Carola Evo E61 icm Eureka Mignon Turbo (65mm) en zit al jaren in dit Italiaanse ecosysteem. Ik gebruik de Pullman 876 19-22gr basket en deze combi is altijd erg stabiel geweest - nauwelijks aanpassingen hoeven doen.

De afgelopen 1-1,5jaar gebruik ik naar veel tevredenheid de Indonesia Wethulled boon van Koepoort - ik houd van chocolade-achtige tonen in een ca 1:2,5-3 verhouding. Ik zet op 87graden om zo min mogelijk bitters te krijgen (staat al jaren op deze stand). De zakken van Koepoort die ik nu gebruik waren iets minder vers (paar weken) en iets minder uniform gebrand (op het oog) dan voorheen maar de koffie was ok.

Situatie:Eens in de zoveel weken malen we voor pourover/french press en zetten dan de molen weer terug op de espresso-stand (ik gebruik een dial-mod).

Probleem: na de laatste keer krijg ik de koffie niet meer goed. Het is zuur(vies!). Na ca. 10s zie je dat de uitstromende koffie is doorgespoeld en gelig/waterig wordt en grote bubbels in de flinterdunne crema geeft.

Wat heb ik gedaan: molen 2x op nulpunt gereset (burrs touching), maalgraad verder verlaagd (12->3!) + wegen, meer en minder koffie in de basket, zetdruk verlaagd van 9-10 naar 8-9 en descale gedaan. Uiteraard 1 wijziging per keer. Resultaat: noppes, nada, koffie spoelt nog te snel uit en resultaat is zuur en vies.

Ervan uitgaande dat niets stuk is, verdenk ik de bonen maar dat past niet op wanneer het probleem is ontstaan + deze bonen zijn mijn referentie en andere bonen zijn nieuw voor me en ik vrees nog verder te verdwalen.

Mijn vraag aan jullie: mis ik iets, doe ik iets verkeerd en welk advies kun je me geven?

Bij voorbaat dank, ik verlang terug naar lekkere koffie!

edit: de puck toont geen zichtbare patronen van channeling + ik gebruik filter en puckscreen (makkelijker in onderhoud)

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.


  • vickypollard
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Boeryepes schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 09:20:
medekoffieliefhebbers, ik heb hulp nodig! Na 10+ ervaring met espresso ben ik nu voor het eerst verloren: mijn espressos zijn zuur en vies. Ik doe al jaren mee in dit topic en hoop op jullie hulp! Ik mis al een week mijn lekkere bakkie :(

Context: al enige jaren gebruik ik de Quickmill Carola Evo E61 icm Eureka Mignon Turbo (65mm) en zit al jaren in dit Italiaanse ecosysteem. Ik gebruik de Pullman 876 19-22gr basket en deze combi is altijd erg stabiel geweest - nauwelijks aanpassingen hoeven doen.

De afgelopen 1-1,5jaar gebruik ik naar veel tevredenheid de Indonesia Wethulled boon van Koepoort - ik houd van chocolade-achtige tonen in een ca 1:2,5-3 verhouding. Ik zet op 87graden om zo min mogelijk bitters te krijgen (staat al jaren op deze stand). De zakken van Koepoort die ik nu gebruik waren iets minder vers (paar weken) en iets minder uniform gebrand (op het oog) dan voorheen maar de koffie was ok.

Situatie:Eens in de zoveel weken malen we voor pourover/french press en zetten dan de molen weer terug op de espresso-stand (ik gebruik een dial-mod).

Probleem: na de laatste keer krijg ik de koffie niet meer goed. Het is zuur(vies!). Na ca. 10s zie je dat de uitstromende koffie is doorgespoeld en gelig/waterig wordt en grote bubbels in de flinterdunne crema geeft.

Wat heb ik gedaan: molen 2x op nulpunt gereset (burrs touching), maalgraad verder verlaagd (12->3!) + wegen, meer en minder koffie in de basket, zetdruk verlaagd van 9-10 naar 8-9 en descale gedaan. Uiteraard 1 wijziging per keer. Resultaat: noppes, nada, koffie spoelt nog te snel uit en resultaat is zuur en vies.

Ervan uitgaande dat niets stuk is, verdenk ik de bonen maar dat past niet op wanneer het probleem is ontstaan + deze bonen zijn mijn referentie en andere bonen zijn nieuw voor me en ik vrees nog verder te verdwalen.

Mijn vraag aan jullie: mis ik iets, doe ik iets verkeerd en welk advies kun je me geven?

Bij voorbaat dank, ik verlang terug naar lekkere koffie!
De bonen zijn op zich een mogelijke factor als ze inconsistent gebrand en oud zijn. Maar als je uit deze zelfde zak wél lekkere espresso hebt gezet voordat je voor French press maalde, dan zal dat het vast niet zijn.

Dan is mijn andere gedachte toch je maalgraad. Ik weet dat je aangeeft twee keer het nulpunt opgezocht te hebben, maar ik heb twee vragen:
  • Heb je dit gedaan met een van binnen schoongemaakte maler?
  • Zo niet, weet je dan 100% zeker dat je geen last had van "false chirp" (indien je het met draaiende motor deed) of koffiedeeltjes die de maalschijven uit elkaar houden waardoor je denkt dat je op het nulpunt bent (als je het zonder draaiende motor deed)
Mijn ervaring met m'n eigen Eureka is dat die altijd een "false chirp" heeft als ik van grof naar fijn ga. Dat komt door de gemalen koffie die nog tussen de schijven / in de maalkamer zit.

Het klinkt namelijk wel alsof je eigenlijk gewoon te grof zit qua maalgraad... Dosering aanpassen zou ik nog even niet doen, want ook dat heeft invloed op de doorlooptijd.

En als dat het niet is, dan weet ik het even niet :P Je temperatuur is mogelijk wat aan de lage kant, maar je geeft aan dat dit eerder gewoon werkte.

  • Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
vickypollard schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 09:30:
[...]

De bonen zijn op zich een mogelijke factor als ze inconsistent gebrand en oud zijn. Maar als je uit deze zelfde zak wél lekkere espresso hebt gezet voordat je voor French press maalde, dan zal dat het vast niet zijn.

Dan is mijn andere gedachte toch je maalgraad. Ik weet dat je aangeeft twee keer het nulpunt opgezocht te hebben, maar ik heb twee vragen:
  • Heb je dit gedaan met een van binnen schoongemaakte maler?
  • Zo niet, weet je dan 100% zeker dat je geen last had van "false chirp" (indien je het met draaiende motor deed) of koffiedeeltjes die de maalschijven uit elkaar houden waardoor je denkt dat je op het nulpunt bent (als je het zonder draaiende motor deed)
Mijn ervaring met m'n eigen Eureka is dat die altijd een "false chirp" heeft als ik van grof naar fijn ga. Dat komt door de gemalen koffie die nog tussen de schijven / in de maalkamer zit.

Het klinkt namelijk wel alsof je eigenlijk gewoon te grof zit qua maalgraad... Dosering aanpassen zou ik nog even niet doen, want ook dat heeft invloed op de doorlooptijd.

En als dat het niet is, dan weet ik het even niet :P Je temperatuur is mogelijk wat aan de lage kant, maar je geeft aan dat dit eerder gewoon werkte.
Dank! Het is opgelost, ik heb jouw advies als startpunt genomen en heb er toen een leuk klusje van gemaakt - heb er maar gelijk een rapportage van gemaakt :-) zie foto's onder - vind ik zelf altijd wel leuk dus misschien jullie ook.

Stap 1 - opengemaakt en schoongemaakt. Situatie van ca 20 maanden gebruik. Vind het meevallen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r2VNjNUjppTW_X4WCxuwuIXuRoM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L7yPnDlBUjEgKgJRUBh7vogI.jpg?f=fotoalbum_large

Stap 2 - alignment gecheckt (met vorige Eureka ook gedaan, deze nog niet eerder). Zie vooraf en achteraf. Uiteindelijk 3 shimmies gebruikt (alufolie). Hoe 'slecht' was de alignment uit de fabriek?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bBPaDBGun9-EJhEMtQnuwksLWeg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GDoKoGdHGDTBWtnJ5CmxMotg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WDA2QjJTvq0gclcyYDRnkB_j7ok=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JQmBmoZCwq1fGk4GqtPedGgh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G7TNh_Rzl-xuHDbKVFXYj7DNN7g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FNf2Y9OXmhb37fap3X2M0eZB.jpg?f=fotoalbum_large

Stap 3 - espressotijd! 1e zetting met zelfde instelling als waar ik vooraf mee eindigde (maalgraad 3). Wat eruitkwam was ongeveer 1 op 0,7 waar dat voorheen minstens 1 op 2 was. Dus maalt nu veel fijner bij zelfde maalgraad. @vickypollard dat is denk ik het punt dat jij maakte + beetje extra van de burr alignment. Heb toen de stand 7 gedaan en deze was ca 1 op 1,9 (goed genoeg voor nu). Zie resultaat. Het zuur is weg! Wel nog wat aan de bittere kant wat aan de bonen kan liggen (licht en donker gemengd) of het is mijn smaak op dit moment.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WbQd4DErCjy5CSUQLbTczH64SsY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NLwPjVgmkgaQJunvv769IrOG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rljLicyeeuLZ2tRHSuCay6pzIQs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cedfMQaV4QYqhHnouLjfpfse.jpg?f=fotoalbum_large

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.


  • Skyrunner
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13:06
Ik ga ermee stoppen heren en ga weer terug naar een volautomaat.

Het is een goed jaar leuk experimenteren geweest, maar het hele proces begint me nu een beetje tegen te staan.

Geïnteresseerden, zie hier.

It took the power of Commodore 64 to put man on the moon


  • 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Boeryepes schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 11:03:
[...]


Stap 2 - alignment gecheckt (met vorige Eureka ook gedaan, deze nog niet eerder). Zie vooraf en achteraf. Uiteindelijk 3 shimmies gebruikt (alufolie). Hoe 'slecht' was de alignment uit de fabriek?
Volgens mij is die alignment iets dat geen set once and forget iets is. Na 20 maanden kan er iets scheef gaan lopen. De toleranties zijn vrij minimaal natuurlijk

  • t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:32
Boeryepes schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 11:03:
[...]

Dank! Het is opgelost, ik heb jouw advies als startpunt genomen en heb er toen een leuk klusje van gemaakt - heb er maar gelijk een rapportage van gemaakt :-) zie foto's onder - vind ik zelf altijd wel leuk dus misschien jullie ook.

Stap 1 - opengemaakt en schoongemaakt. Situatie van ca 20 maanden gebruik. Vind het meevallen.

[Afbeelding]

Stap 2 - alignment gecheckt (met vorige Eureka ook gedaan, deze nog niet eerder). Zie vooraf en achteraf. Uiteindelijk 3 shimmies gebruikt (alufolie). Hoe 'slecht' was de alignment uit de fabriek?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Stap 3 - espressotijd! 1e zetting met zelfde instelling als waar ik vooraf mee eindigde (maalgraad 3). Wat eruitkwam was ongeveer 1 op 0,7 waar dat voorheen minstens 1 op 2 was. Dus maalt nu veel fijner bij zelfde maalgraad. @vickypollard dat is denk ik het punt dat jij maakte + beetje extra van de burr alignment. Heb toen de stand 7 gedaan en deze was ca 1 op 1,9 (goed genoeg voor nu). Zie resultaat. Het zuur is weg! Wel nog wat aan de bittere kant wat aan de bonen kan liggen (licht en donker gemengd) of het is mijn smaak op dit moment.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat moeg ik voorstellen bij dat uitlijnen. Ik weet niet waar ik op moet letten bij de voor en na foto.

  • Meloenen
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14:59
t14wo schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 13:01:
[...]


Wat moeg ik voorstellen bij dat uitlijnen. Ik weet niet waar ik op moet letten bij de voor en na foto.
Aan de groene markering aan de buitenrand kan je de uitlijning zien. Op de eerste foto is die ongelijk afgesleten en op de volgende foto is die gelijkmatig afgesleten.

Normaal gebruik je hier 'engineering blue' voor, maar zoals hier met een stift werkt het ook prima!

  • Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
t14wo schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 13:01:
[...]


Wat moeg ik voorstellen bij dat uitlijnen. Ik weet niet waar ik op moet letten bij de voor en na foto.
Uitlijnen houdt in dat beide schijven/burrs elkaar gelijkmatig raken, dus niet scheef. Dat zorgt voor een gelijkmatiger maalsel en dito slijtage.

je ‘meet’ de uitlijning door het raakvlak van 1 burr met een whiteboard stift te markeren en dan terwijl de burrs draaien het nulpunt te zoeken. De mate van gelijkmatigheid zegt je wat de stand is. Met alufolie kun je dan de burr ‘uitlijnen’. Herhaal tot tevreden.

Edit: tekst wat verduidelijkt omtrent effect van uitlijnen

[ Voor 5% gewijzigd door Boeryepes op 17-06-2026 13:13 ]

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.


  • vickypollard
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
En in de meeste gevallen niet écht nodig, tenzij je actief problemen ondervindt die niet anders te verklaren zijn :P

  • retoohs
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 24-06 16:48
Boeryepes schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 11:03:
[...]

Dank! Het is opgelost, ik heb jouw advies als startpunt genomen en heb er toen een leuk klusje van gemaakt - heb er maar gelijk een rapportage van gemaakt :-) zie foto's onder - vind ik zelf altijd wel leuk dus misschien jullie ook.

Stap 1 - opengemaakt en schoongemaakt. Situatie van ca 20 maanden gebruik. Vind het meevallen.

[Afbeelding]

Stap 2 - alignment gecheckt (met vorige Eureka ook gedaan, deze nog niet eerder). Zie vooraf en achteraf. Uiteindelijk 3 shimmies gebruikt (alufolie). Hoe 'slecht' was de alignment uit de fabriek?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Stap 3 - espressotijd! 1e zetting met zelfde instelling als waar ik vooraf mee eindigde (maalgraad 3). Wat eruitkwam was ongeveer 1 op 0,7 waar dat voorheen minstens 1 op 2 was. Dus maalt nu veel fijner bij zelfde maalgraad. @vickypollard dat is denk ik het punt dat jij maakte + beetje extra van de burr alignment. Heb toen de stand 7 gedaan en deze was ca 1 op 1,9 (goed genoeg voor nu). Zie resultaat. Het zuur is weg! Wel nog wat aan de bittere kant wat aan de bonen kan liggen (licht en donker gemengd) of het is mijn smaak op dit moment.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik was met de alignment uit de voor foto wel tevreden geweest. Er is ook weer een kans dat je de burrs niet geheel gecentreerd terug monteerd en dan ben je verder van huis.

Er is ook een kans op burr warp als je maar aan een kant folie plaatst

  • Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
vickypollard schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 13:13:
En in de meeste gevallen niet écht nodig, tenzij je actief problemen ondervindt die niet anders te verklaren zijn :P
👍🏻

Vrijvertaald naar Sherlock Holmes wiens omnibus (2800 pagina’s) ik momenteel aan het lezen ben: “Wanneer je het onmogelijke hebt uitgesloten, dan moet wat overblijft — hoe onwaarschijnlijk ook — de waarheid zijn.”

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.


  • Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
retoohs schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 13:16:
[...]

Ik was met de alignment uit de voor foto wel tevreden geweest. Er is ook weer een kans dat je de burrs niet geheel gecentreerd terug monteerd en dan ben je verder van huis.

Er is ook een kans op burr warp als je maar aan een kant folie plaatst
De constructie van de eureka is dusdanig dat de burrs altijd gecentreerd zijn.

Je statement over warpen moet je even misschien even toelichten. ‘Warpen’ an sich snap ik op papier maar de achteraf meting toont aan dat dat er nu niet is. Het lijkt mij toe dat de beperkte dikte van de shimmy icm. de (beperkte) kracht waarmee de burr is vastgeschroefd, risico warpen minimaal is. Tenzij ik iets over het hoofd zie of verkeerd interpreteer; wat natuurlijk altijd mogelijk is.
edit:
de voorfoto staat ook in mijn post

[ Voor 3% gewijzigd door Boeryepes op 17-06-2026 13:24 ]

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.


  • retoohs
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 24-06 16:48
Boeryepes schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 13:23:
[...]

De constructie van de eureka is dusdanig dat de burrs altijd gecentreerd zijn.

Je statement over warpen moet je even misschien even toelichten. ‘Warpen’ an sich snap ik op papier maar de achteraf meting toont aan dat dat er nu niet is. Het lijkt mij toe dat de beperkte dikte van de shimmy icm. de (beperkte) kracht waarmee de burr is vastgeschroefd, risico warpen minimaal is. Tenzij ik iets over het hoofd zie of verkeerd interpreteer; wat natuurlijk altijd mogelijk is.
edit:
de voorfoto staat ook in mijn post
Je kan op de onderste foto al zien dat er best wat speling is in de schroefgaten. Het middelste gat van de burrs moet exact vallen over het gat van het bevestigingsplaatje. Mijn ervaring is dat het nog best lastig kan zijn om dit weer goed recht terug te zetten. Opzich ook weer geen ramp maar als uitlijning er al redelijk uit ziet dan bespaar ik liever de moeite. Ik vraag me af of je er uberhaubt iets van zal merken.

Wat betreft de burr warp, ik zie vaak het advies om te beginnen met een stukje folie onder elk schroefgat zodat er iets door te buigen valt wat niet de maalschijf zelf is. Maargoed, ik heb gelukkig zelf nooit meegemaakt.

  • Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
retoohs schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 16:27:
[...]

Je kan op de onderste foto al zien dat er best wat speling is in de schroefgaten. Het middelste gat van de burrs moet exact vallen over het gat van het bevestigingsplaatje. Mijn ervaring is dat het nog best lastig kan zijn om dit weer goed recht terug te zetten. Opzich ook weer geen ramp maar als uitlijning er al redelijk uit ziet dan bespaar ik liever de moeite. Ik vraag me af of je er uberhaubt iets van zal merken.

Wat betreft de burr warp, ik zie vaak het advies om te beginnen met een stukje folie onder elk schroefgat zodat er iets door te buigen valt wat niet de maalschijf zelf is. Maargoed, ik heb gelukkig zelf nooit meegemaakt.
De burr houder heeft een opstaande rand met een uitsparing waar de burr strak in ‘valt’. Die houder zelf lijnt weer uit met die afgevlakte zijkant. Mocht er ooit sprake zijn van warp dan heb ik iig. een excuus richting mijn wederhelft voor een upgrade 😎

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.


  • retoohs
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 24-06 16:48
Boeryepes schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 16:31:
[...]

De burt houder heeft een opstaande rand met een uitsparing waar de burr strak in ‘valt’. Die houder zelf lijnt weer uit met die afgevlakte zijkant. Mocht er ooit sprake zijn van warp dan heb ik iig. een excuus richting mijn wederhelft voor een upgrade 😎
Ik zie het nu ja, dan is dat geen issue.

  • Fenrir-sol
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:20
Afgelopen week is mijn Jura D4 gestopt met werken. Na Jura te bellen kan ik hem laten maken met een jaar garantie voor 240 euro. Hierbij word alles nagelopen en vervangen waar nodig.

Op zich niet verkeerd maar waar het schuurt is dat ik me af vraag of dit überhaupt wel bij mij past.

Om een beetje de situatie te schetsen. Ik ben zelf de enige die thuis koffie drinkt. Daarbij drink ik zelf max 3 bakjes op een dag. Waarbij dat niet eens elke dag thuis is. Ik heb elke week wel wat gasten over de vloer die misschien 6 bakjes extra in de week veroorzaken.
Al met al dus niet heel veel kopjes in de week.

Daarnaast nog belangrijker: de smaak. Ik vind espresso's prima maar ben geen fan ofzo. Ik maak er eigenlijk altijd lungo's van als dat kan om het net wat meer naar mijn smaak te krijgen. Ik hoef ook geen varianten met melk. Ik heb in een ver verleden nog wel filter koffie gedronken maar kan me niet meer heugen wat ik daar van vond.

Ik ben nu aan het overwegen om v60 te proberen i.p.v. de jura te laten repareren. Echter zou ik graag willen ervaren hoe deze smaakt voordat ik de stap maak. Iemand tips hoe je dit goedkoop kan proberen en/of een locatie waar je het kan proeven in de regio Rotterdam?

Daarnaast sta ik ook open voor aanverwant advies die wellicht relevant is.

  • Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:10
Fenrir-sol schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 21:45:
Afgelopen week is mijn Jura D4 gestopt met werken. Na Jura te bellen kan ik hem laten maken met een jaar garantie voor 240 euro. Hierbij word alles nagelopen en vervangen waar nodig.

Op zich niet verkeerd maar waar het schuurt is dat ik me af vraag of dit überhaupt wel bij mij past.

Om een beetje de situatie te schetsen. Ik ben zelf de enige die thuis koffie drinkt. Daarbij drink ik zelf max 3 bakjes op een dag. Waarbij dat niet eens elke dag thuis is. Ik heb elke week wel wat gasten over de vloer die misschien 6 bakjes extra in de week veroorzaken.
Al met al dus niet heel veel kopjes in de week.

Daarnaast nog belangrijker: de smaak. Ik vind espresso's prima maar ben geen fan ofzo. Ik maak er eigenlijk altijd lungo's van als dat kan om het net wat meer naar mijn smaak te krijgen. Ik hoef ook geen varianten met melk. Ik heb in een ver verleden nog wel filter koffie gedronken maar kan me niet meer heugen wat ik daar van vond.

Ik ben nu aan het overwegen om v60 te proberen i.p.v. de jura te laten repareren. Echter zou ik graag willen ervaren hoe deze smaakt voordat ik de stap maak. Iemand tips hoe je dit goedkoop kan proberen en/of een locatie waar je het kan proeven in de regio Rotterdam?

Daarnaast sta ik ook open voor aanverwant advies die wellicht relevant is.
Ik heb dat nu ook 3 kopjes per dag. Ik vind filterkoffie ook lekker en drink zwart. Voor 3 kopjes gebruik ik een handmaler en filterhouder. Erg simpel en werkt ook op een camping of werk.

Als je zwart drinkt prima oplossing?

  • Koets89
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 12:27
Fenrir-sol schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 21:45:
Afgelopen week is mijn Jura D4 gestopt met werken. Na Jura te bellen kan ik hem laten maken met een jaar garantie voor 240 euro. Hierbij word alles nagelopen en vervangen waar nodig.

Op zich niet verkeerd maar waar het schuurt is dat ik me af vraag of dit überhaupt wel bij mij past.

Om een beetje de situatie te schetsen. Ik ben zelf de enige die thuis koffie drinkt. Daarbij drink ik zelf max 3 bakjes op een dag. Waarbij dat niet eens elke dag thuis is. Ik heb elke week wel wat gasten over de vloer die misschien 6 bakjes extra in de week veroorzaken.
Al met al dus niet heel veel kopjes in de week.

Daarnaast nog belangrijker: de smaak. Ik vind espresso's prima maar ben geen fan ofzo. Ik maak er eigenlijk altijd lungo's van als dat kan om het net wat meer naar mijn smaak te krijgen. Ik hoef ook geen varianten met melk. Ik heb in een ver verleden nog wel filter koffie gedronken maar kan me niet meer heugen wat ik daar van vond.

Ik ben nu aan het overwegen om v60 te proberen i.p.v. de jura te laten repareren. Echter zou ik graag willen ervaren hoe deze smaakt voordat ik de stap maak. Iemand tips hoe je dit goedkoop kan proberen en/of een locatie waar je het kan proeven in de regio Rotterdam?

Daarnaast sta ik ook open voor aanverwant advies die wellicht relevant is.
Filter kan je bij bijna elke specialty koffiezaak drinken. In Rotterdam zou ik naar Giraffe gaan. Toegankelijke koffie die niet meteen erg licht gebrand is zodat je niet weet wat je overkomt als je van een Jura komt.

Je kan ook op https://europeancoffeetrip.com/ kijken voor specialty zaken. Via google maps foto's of de site van de brander/cafe zelf kan je wel inschatten hoe duur het is. Zelf proberen thuis kan door gemalen koffie te kopen als je geen maler hebt, maar dan gaat t snel tegenvallen.

  • vickypollard
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Mocht je het interessant vinden en willen proberen voor een relatief laag budget met minimale middelen, kun je dit overwegen:Dan ben je voor €60 of zo klaar en heb je een minimale set voor pourover waarbij je zelf bonen kan malen en verder niet per se speciale apparatuur (zoals een speciale ketel) nodig hebt.

Maar het is wel het meest minimale... Als je het meeste uit de V60 wilt halen kan ik me voorstellen dat je relatief snel zult kijken naar upgrades.

  • Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 13:21
Als je het echt simpel wilt houden zou ik een handmaler en een Aeropress nemen. Die laatste zijn op Marktplaats goedkoop te vinden en geven heerlijke koffie. V60 (of welke van de tig filterhouders dan ook, heb zelf een Orea V4 en een Funnex) kan ook, maar daar komt wat meer bij kijken qua opgieten etc.

Overigens heb ik een Quickmill staan en ik heb ook niets met espresso. Ik maak er alleen Americano's/Lungo's mee, wat ik eerder met mijn Jura ook deed. Je moet drinken wat je lekker vindt, is mijn mening.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC


  • retoohs
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 24-06 16:48
Een Clever dripper is ook een goede voor filterkoffie zonder het gedoe van opschenken.

  • Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Fenrir-sol schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 21:45:
…Op zich niet verkeerd maar waar het schuurt is dat ik me af vraag of dit überhaupt wel bij mij past....
Het is mij niet helemaal duidelijk welk aspect van de Jura al dan niet bij je past. Zijn het de kosten? De smaak?

  • B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Reparatie van de Jura voor 240eu is zeker geld, maar niet duur. Ook nog met garantie.
Heb mijn E8 vorig jaar een beurt gegeven voor 150eu, bij een Jura specialist.

Voor het geld heb je geen nieuwe, goedkoper koffie zetten kan maar het gemak van een Jura die al jaren bevalt zou mij ook wel wat waard zijn.

  • Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 13:21
@Fenrir-sol Wat doet het eigenlijk niet meer? Ze zijn namelijk ook vrij goed zelf te repareren.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC


  • Joshh
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 24-06 06:43
Pulled the trigger: Profitec Move, komend van een E61 single boiler de perfecte stap. Niet te groot/zwaar voor de werkbank in de keuken. Gebruikersgemak x10 met de geautomatiseerde doorlooptijden en dubbele boilers. Stoom wel meteen op de hoogste stand gezet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iDfDWnoLdL81AGQLNe4gqBkUy7A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k9qKDog51Rp6FmyTObQl39Eb.jpg?f=fotoalbum_large

Happy brewing iedereen! :Y)

  • Fenrir-sol
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:20
Vaevictis_ schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 21:54:
[...]


Ik heb dat nu ook 3 kopjes per dag. Ik vind filterkoffie ook lekker en drink zwart. Voor 3 kopjes gebruik ik een handmaler en filterhouder. Erg simpel en werkt ook op een camping of werk.

Als je zwart drinkt prima oplossing?
Dat was inderdaad ook mijn gedachte. vandaar ook de vraag. Ik heb alleen geen idee of ik meer van espresso/lungo of filter koffie houd.
Koets89 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 22:17:
[...]

Filter kan je bij bijna elke specialty koffiezaak drinken. In Rotterdam zou ik naar Giraffe gaan. Toegankelijke koffie die niet meteen erg licht gebrand is zodat je niet weet wat je overkomt als je van een Jura komt.

Je kan ook op https://europeancoffeetrip.com/ kijken voor specialty zaken. Via google maps foto's of de site van de brander/cafe zelf kan je wel inschatten hoe duur het is. Zelf proberen thuis kan door gemalen koffie te kopen als je geen maler hebt, maar dan gaat t snel tegenvallen.
Giraffe is wat van ver van mijn werk of route maar jouw site een paar zaken in de buurt kunnen vinden: Sound kitchen, Dune & kuub coffee. Ik ga er eentje komende week eens bezoeken.
vickypollard schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 22:31:
Mocht je het interessant vinden en willen proberen voor een relatief laag budget met minimale middelen, kun je dit overwegen:Dan ben je voor €60 of zo klaar en heb je een minimale set voor pourover waarbij je zelf bonen kan malen en verder niet per se speciale apparatuur (zoals een speciale ketel) nodig hebt.

Maar het is wel het meest minimale... Als je het meeste uit de V60 wilt halen kan ik me voorstellen dat je relatief snel zult kijken naar upgrades.
Dat is een hele schappelijke instap inderdaad, Thanks! Die drip assist is gezien mijn niet bestaande skills geen overbodige luxe.
Aziraphale schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 23:15:
Als je het echt simpel wilt houden zou ik een handmaler en een Aeropress nemen. Die laatste zijn op Marktplaats goedkoop te vinden en geven heerlijke koffie. V60 (of welke van de tig filterhouders dan ook, heb zelf een Orea V4 en een Funnex) kan ook, maar daar komt wat meer bij kijken qua opgieten etc.

Overigens heb ik een Quickmill staan en ik heb ook niets met espresso. Ik maak er alleen Americano's/Lungo's mee, wat ik eerder met mijn Jura ook deed. Je moet drinken wat je lekker vindt, is mijn mening.
Vanwaar het advies voor de aeropress? Van wat ik had gezien/gelezen leek het niet perse veel meer/minder moeite dan de v60. Maar dan heb ik misschien iets niet goed door/begrepen
Roenie schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 08:10:
[...]

Het is mij niet helemaal duidelijk welk aspect van de Jura al dan niet bij je past. Zijn het de kosten? De smaak?
Het gaat me vooral om het feit dat ik espresso wel echt lekker vind of toch meer van de filter koffie ben. Als hij zo regelmatig kapot blijft gaan dan past de prijs ook niet bij mij nee. Hij was al een keer binnen de garantie kapot gegaan en nu dus weer. Het gemak daarintegen past wel bij me. De machine aanzetten en tijdens het zetten even spelen met de hond of de keuken wat opruimen vind ik wel fijn. Maar al met al is het zetten bij een jura ook gewoon tijd.
B-Real schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 08:33:
Reparatie van de Jura voor 240eu is zeker geld, maar niet duur. Ook nog met garantie.
Heb mijn E8 vorig jaar een beurt gegeven voor 150eu, bij een Jura specialist.

Voor het geld heb je geen nieuwe, goedkoper koffie zetten kan maar het gemak van een Jura die al jaren bevalt zou mij ook wel wat waard zijn.
Ja is zeker wat waard. Maar doordat dit al de 2e keer is dat hij kapot gaat is het vertrouwen wel een beetje weg. Dat ze garantie geven op de reparatie is wel netjes maar elk jaar 240 neerleggen omdat er weer iets kapot is vind ik wel gortig.
Aziraphale schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 14:53:
@Fenrir-sol Wat doet het eigenlijk niet meer? Ze zijn namelijk ook vrij goed zelf te repareren.
Geen idee. Als ik hem aanzet dan knipperen de lampjes en gaat hij weer uit.


Ik ga denk ik even de filter koffie proberen bij een speciaalzaak in Rotterdam en als de aanbevolen starter set halen. Mocht ik toch de espresso lekkerder vinden dan ga ik toch de Jura maar laten maken.

  • 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
De aeropress neigt meer naar espresso, maar is uiteraard niet hetzelfde. Dus de hario is anders, niet beter of slechter

  • vickypollard
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
418O2 schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 21:33:
De aeropress neigt meer naar espresso, maar is uiteraard niet hetzelfde. Dus de hario is anders, niet beter of slechter
Als je een geconcentreerde bak zet met de AeroPress is het eigenlijk nog wel de bedoeling dat je daarna aanlengt met heet water (zo was hij oorspronkelijk bedoeld bij mijn weten). Zelf zet ik gewoon altijd meteen zoals ik hem wil met de juiste verhouding. Volgens mij kun je dan ook meer uit de koffie halen (meer water beschikbaar voor extractie)

Maar dan kom je meteen op het ding bij de AeroPress en wat misschien ook de vraag van @Fenrir-sol beantwoordt: je kunt alle kanten op met het ding en het kan bijna niet fout. Is wel een voordeel van de AeroPress.

[ Voor 15% gewijzigd door vickypollard op 19-06-2026 21:38 ]


  • 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
vickypollard schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 21:36:
[...]

Als je een geconcentreerde bak zet met de AeroPress is het eigenlijk nog wel de bedoeling dat je daarna aanlengt met heet water (zo was hij oorspronkelijk bedoeld bij mijn weten). Zelf zet ik gewoon altijd meteen zoals ik hem wil met de juiste verhouding. Volgens mij kun je dan ook meer uit de koffie halen (meer water beschikbaar voor extractie)

Maar dan kom je meteen op het ding bij de AeroPress en wat misschien ook de vraag van @Fenrir-sol beantwoordt: je kunt alle kanten op met het ding en het kan bijna niet fout. Is wel een voordeel van de AeroPress.
Dat heb ik echt nog nooit gezien. Lees wel dat mensen het doen, maar was dat echt de bedoeling? 15 gram koffie op 260 gram water is toch al verdund genoeg? Hoffman (die het ding wel redelijk heeft uitgespeeld) voegt ook niets toe

  • vickypollard
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
418O2 schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 21:42:
[...]

Dat heb ik echt nog nooit gezien. Lees wel dat mensen het doen, maar was dat echt de bedoeling? 15 gram koffie op 260 gram water is toch al verdund genoeg? Hoffman (die het ding wel redelijk heeft uitgespeeld) voegt ook niets toe
Misschien hebben we dan verwarring, want een verhouding van 1:17,3 neigt toch geenszins naar espresso? In mijn ervaring resulteert in iets wat niet veel verschilt van wat je met de V60 zet qua sterkte.

Ik dacht dat je het oorspronkelijke recept van de bedenker bedoelde: ongeveer 15g koffie ('1 schep'), aanvullen met water tot de markering 1 (dat is best weinig water), flink roeren, persen, en dan het resultaat aanvullen met water naar wens. (Het was niet gemaakt om het beste uit specialty koffie te halen)

[ Voor 9% gewijzigd door vickypollard op 19-06-2026 21:47 ]


  • 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
vickypollard schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 21:45:
[...]

Misschien hebben we dan verwarring, want een verhouding van 1:17,3 neigt toch geenszins naar espresso? In mijn ervaring resulteert in iets wat niet veel verschilt van wat je met de V60 zet qua sterkte.

Ik dacht dat je het oorspronkelijke recept van de bedenker bedoelde: ongeveer 15g koffie ('1 schep'), aanvullen met water tot de markering 1 (dat is best weinig water), flink roeren, persen, en dan het resultaat aanvullen met water naar wens. (Het was niet gemaakt om het beste uit specialty koffie te halen)
Ah dan zit het daar. Ik zit met de Hoffman methode in mijn hoofd. Tot de 1 heb ik nooit gedaan.

  • Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:10
Fenrir-sol schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 21:15:
[...]

Dat was inderdaad ook mijn gedachte. vandaar ook de vraag. Ik heb alleen geen idee of ik meer van espresso/lungo of filter koffie houd.


[...]

Giraffe is wat van ver van mijn werk of route maar jouw site een paar zaken in de buurt kunnen vinden: Sound kitchen, Dune & kuub coffee. Ik ga er eentje komende week eens bezoeken.


[...]

Dat is een hele schappelijke instap inderdaad, Thanks! Die drip assist is gezien mijn niet bestaande skills geen overbodige luxe.


[...]

Vanwaar het advies voor de aeropress? Van wat ik had gezien/gelezen leek het niet perse veel meer/minder moeite dan de v60. Maar dan heb ik misschien iets niet goed door/begrepen


[...]

Het gaat me vooral om het feit dat ik espresso wel echt lekker vind of toch meer van de filter koffie ben. Als hij zo regelmatig kapot blijft gaan dan past de prijs ook niet bij mij nee. Hij was al een keer binnen de garantie kapot gegaan en nu dus weer. Het gemak daarintegen past wel bij me. De machine aanzetten en tijdens het zetten even spelen met de hond of de keuken wat opruimen vind ik wel fijn. Maar al met al is het zetten bij een jura ook gewoon tijd.


[...]

Ja is zeker wat waard. Maar doordat dit al de 2e keer is dat hij kapot gaat is het vertrouwen wel een beetje weg. Dat ze garantie geven op de reparatie is wel netjes maar elk jaar 240 neerleggen omdat er weer iets kapot is vind ik wel gortig.


[...]

Geen idee. Als ik hem aanzet dan knipperen de lampjes en gaat hij weer uit.


Ik ga denk ik even de filter koffie proberen bij een speciaalzaak in Rotterdam en als de aanbevolen starter set halen. Mocht ik toch de espresso lekkerder vinden dan ga ik toch de Jura maar laten maken.
Misschien nog een argument om filter koffie te nemen is dat het beter is voor je gezondheid dan espresso omdat het papieren filter cafestol tegenhoud.

Voor mij was dat de doorslag om naar filterkoffie over te stappen. Daarnaast heb ik zelf ook een sterke drang naar minimalisme.

  • GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10:37
Vaevictis_ schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 10:29:
[...]

Misschien nog een argument om filter koffie te nemen is dat het beter is voor je gezondheid dan espresso omdat het papieren filter cafestol tegenhoud.
Als je je daar zorgen om maakt, en je wil wel espresso blijven drinken, kun je natuurlijk ook prima een papieren filtertje toevoegen onderin je portafilter.

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.


  • Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
GerbenBK schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 13:45:
[...]

Als je je daar zorgen om maakt, en je wil wel espresso blijven drinken, kun je natuurlijk ook prima een papieren filtertje toevoegen onderin je portafilter.
Dit doe ik, ook omdat het het schoonmaken vereenvoudigd.

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.


  • B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Vandaag ook de Kingrinder P2 binnen gekregen. Een dezer dagen kan het uitproberen beginnen :)
Ik gebruik de Brandzaak Brasil Yellow Bourbon bonen van mijn Jura hiervoor. Tips om te gebruiken als vertrekpunt voor het malen hoor ik graag.

Qua water en temperaturen is het mij wel helder (niet te heet en te snel), maar maalgraad (ook hoeveelheid) nog niet echt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F28coGieUQ-zD2MLMWRHwL_J5cQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z7MF0csJO3GbCrGMCUmKnK4x.jpg?f=fotoalbum_large

  • vickypollard
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
B-Real schreef op maandag 22 juni 2026 @ 14:51:
Vandaag ook de Kingrinder P2 binnen gekregen. Een dezer dagen kan het uitproberen beginnen :)
Ik gebruik de Brandzaak Brasil Yellow Bourbon bonen van mijn Jura hiervoor. Tips om te gebruiken als vertrekpunt voor het malen hoor ik graag.

Qua water en temperaturen is het mij wel helder (niet te heet en te snel), maar maalgraad (ook hoeveelheid) nog niet echt.

[Afbeelding]
Als je dit mag geloven zou ik eens rond de 45 beginnen: https://honestcoffeeguide.com/kingrinder-p2-grind-settings/

Eerst even de fijnste instelling vinden, zodat je weet dat je niet per ongeluk een paar volledige rotaties te grof zit (hoewel je daar snel genoeg achter zou komen :P )

  • Puntje-NL
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 10:51
vickypollard schreef op maandag 22 juni 2026 @ 15:03:
[...]

Als je dit mag geloven zou ik eens rond de 45 beginnen: https://honestcoffeeguide.com/kingrinder-p2-grind-settings/

Eerst even de fijnste instelling vinden, zodat je weet dat je niet per ongeluk een paar volledige rotaties te grof zit (hoewel je daar snel genoeg achter zou komen :P )
Klopt, ik zit met pour overs meestal rond de 60 (2 volledige rotaties) maar ik merk dat ik steeds vaker iets grover maal, kwestie van smaak uiteraard :)

  • vickypollard
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
En wellicht ten overvloede: niet "voor de lol" proberen te malen op het absolute nulpunt :P

  • L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online
B-Real schreef op maandag 22 juni 2026 @ 14:51:
Vandaag ook de Kingrinder P2 binnen gekregen. Een dezer dagen kan het uitproberen beginnen :)
Ik gebruik de Brandzaak Brasil Yellow Bourbon bonen van mijn Jura hiervoor. Tips om te gebruiken als vertrekpunt voor het malen hoor ik graag.

Qua water en temperaturen is het mij wel helder (niet te heet en te snel), maar maalgraad (ook hoeveelheid) nog niet echt.

[Afbeelding]
Denk ook eens aan een afdruiprekje voor jouw Bialetti. Veel handiger om deze droog te krijgen....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jXGGbonmx7jUyP0YUvIP3R7Hi6k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hv9JaIPcJGq6FRpDXcu3m61I.jpg?f=fotoalbum_large

Voor mijn Mahlkonig had ik SSP Cast / Sweet lab V3 burrs besteld, maar ik heb Lebrew Sweet V2 gekregen. Ebay heeft het netjes opgelost, dus financieel geen problemen. Maar nu weet ik eigenlijk niet zo goed wat te doen. De SSP's had ik gekocht, omdat de Option-O 64mm Omni's niet te krijgen zijn. Verkoop ik nu de ongebruikte Lebrew's en koop ik weer SSP's? Of gebruik ik de Lebrew's totdat de Option-O Omni beschikbaar is?

Wat het lastiger maakt is dat de Lebrew Sweet versie 2 zijn. Dat is een nieuw model dat eind vorig jaar/ begin dit jaar is uitgekomen en waarvan ik geen reviews kan vinden (bv die van The Coffee Chronicler gaat over het oude type). Geen idee of het bijvoorbeeld dezelfde stap maakt als de SSP bij de Cast V2 naar Cast V3....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s3r5Fz3L1UtTJxieuDydn8Ko6lA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d52D6ZF61HGPXOXR5Qc6wXjO.jpg?f=fotoalbum_large

  • vickypollard
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
L.N. schreef op maandag 22 juni 2026 @ 16:23:
[...]

Denk ook eens aan een afdruiprekje voor jouw Bialetti. Veel handiger om deze droog te krijgen....

[Afbeelding]

Voor mijn Mahlkonig had ik SSP Cast / Sweet lab V3 burrs besteld, maar ik heb Lebrew Sweet V2 gekregen. Ebay heeft het netjes opgelost, dus financieel geen problemen. Maar nu weet ik eigenlijk niet zo goed wat te doen. De SSP's had ik gekocht, omdat de Option-O 64mm Omni's niet te krijgen zijn. Verkoop ik nu de ongebruikte Lebrew's en koop ik weer SSP's? Of gebruik ik de Lebrew's totdat de Option-O Omni beschikbaar is?

Wat het lastiger maakt is dat de Lebrew Sweet versie 2 zijn. Dat is een nieuw model dat eind vorig jaar/ begin dit jaar is uitgekomen en waarvan ik geen reviews kan vinden (bv die van The Coffee Chronicler gaat over het oude type). Geen idee of het bijvoorbeeld dezelfde stap maakt als de SSP bij de Cast V2 naar Cast V3....

[Afbeelding]
Begrijp ik goed dat je ze nu gratis hebt? Niet slecht! Zou ze gewoon een tijdje proberen

  • L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online
vickypollard schreef op maandag 22 juni 2026 @ 16:27:
[...]

Begrijp ik goed dat je ze nu gratis hebt? Niet slecht! Zou ze gewoon een tijdje proberen
Yep, gratis. Nu kan ik ze nog als nieuw verkopen, waardoor ik er waarschijnlijk meer voor krijg. Daarom twijfel ik tussen gebruiken of verkopen....

  • Fenrir-sol
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:20
Nou ik ben, op jullie advies, bij wat koffiezaken geweest in Rotterdam. Bij alle 3 dezelfde bonen gevraagd in zowel espresso als filter variant en bij allemaal ging mijn voorkeur uit naar naar de filter variant. Ik denk dus dat ik mijn Jura vaarwel ga zeggen en ga kijken of iemand er nog wat aan heeft. Zelf zal ik denk ik beginnen met een simpele setup met een v60 en kingrinder zoals hier al eerder aan mij was aangeraden. Ik overweeg daarbij nog een weegschaal en waterkoker bij te nemen. Ook lees ik veel dat men demi water of gefilterd water gebruiken. Maken jullie dat zelf of kopen jullie dat ergens? De aeropress wacht ik nog even mee maar sluit niet uit dat die mogelijk nog komt als het toch te veel gedoe blijkt te zijn

  • ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Het gebruik van demi-/gedestilleerd water zou ik beperken tot chemieproefjes. ;)

Maar zeer zeker niet voor koffie-/theebereiding. En/of andere consumenten voedselbereidingen... O-)

[ Voor 4% gewijzigd door ehtweak op 25-06-2026 13:50 ]

   Mooie Plaatjes   


  • vickypollard
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Fenrir-sol schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 13:44:
Nou ik ben, op jullie advies, bij wat koffiezaken geweest in Rotterdam. Bij alle 3 dezelfde bonen gevraagd in zowel espresso als filter variant en bij allemaal ging mijn voorkeur uit naar naar de filter variant. Ik denk dus dat ik mijn Jura vaarwel ga zeggen en ga kijken of iemand er nog wat aan heeft. Zelf zal ik denk ik beginnen met een simpele setup met een v60 en kingrinder zoals hier al eerder aan mij was aangeraden. Ik overweeg daarbij nog een weegschaal en waterkoker bij te nemen. Ook lees ik veel dat men demi water of gefilterd water gebruiken. Maken jullie dat zelf of kopen jullie dat ergens? De aeropress wacht ik nog even mee maar sluit niet uit dat die mogelijk nog komt als het toch te veel gedoe blijkt te zijn
Ik zou de water rabbit hole nog even vermijden :D

  • Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15:46
ehtweak schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 13:49:
Het gebruik van demi-/gedestilleerd water zou ik beperken tot chemieproefjes. ;)

Maar zeer zeker niet voor koffie-/theebereiding. En/of andere consumenten voedselbereidingen... O-)
daar zijn toch weer van die zakjes met mineralen voor? Gesmeed bij Elven in Maanlicht? :+


(ok ok met die zakjes maak je er weer drinkwater van, maar persoonlijk heb ik meer te doen in mijn leven)

Hi Ha Hopjesvla

Pagina: 1 ... 263 264 Laatste

Let op:
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1