Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1 Overzicht

Pagina: 1 ... 242 243 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:35
Ravhin schreef op maandag 23 juni 2025 @ 12:19:
[...]

Mijn advies is om de maler eens uit elkaar te halen (als het goed is doe je dat jaarlijks O-) ) en dan te voelen aan de tandjes van je maalschijven. Als deze niet meer 'scherp' voelen en/of er veel bramen of happen uit de maalschijf zijn, is het tijd om de boel te vervangen.
Jaaa dat doen we heel trouw O-)

Nee, om eerlijk te zijn niet. Enkel even uitzuigen, maar nooit volledig uit elkaar gehaald.
Iets met twee linkerhanden. :$ :+

Dan zal ik mij er toch maar een keer aan wagen. Zal eens kijken of ik een video kan vinden over hoe je de Eureka demonteerd (en weer IN elkaar zet :P )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:14
PdeBie schreef op maandag 23 juni 2025 @ 16:10:
[...]

Nee, om eerlijk te zijn niet. Enkel even uitzuigen, maar nooit volledig uit elkaar gehaald.

Dan zal ik mij er toch maar een keer aan wagen. Zal eens kijken of ik een video kan vinden over hoe je de Eureka demonteerd (en weer IN elkaar zet :P )
Volgens mij is die Silenzio hetzelfde als de specialita en in dat geval is het 1 schroefje aan de achterkant en 2 of 3 schroefjes om de bovenste schijf eraf te halen. Dat is echt ontzettend simpel :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ravhin
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-07 11:19

Ravhin

no <root>...

PdeBie schreef op maandag 23 juni 2025 @ 16:10:
[...]

Wat helpt is om een theedoek (of twee) klaar te leggen en alle onderdelen nadat je ze hebt losgehaald achter elkaar er op te leggen. Als je hem dan weer in elkaar wil doen, werk je achterstevoren terug. Heeft mij met heel veel brommers geholpen (hoewel mijn moeder niet blij was met de keus voor de ondergrond :+ )

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online
Mijn nieuwe koffie setup:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2A4P7f6SYspDduobWQUu7PilBLI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WMb5qKUJfGCwXdPBaH8LSahq.jpg?f=fotoalbum_large

Het was eigenlijk bedoeld voor op vakantie. Maar stiekem gebruik ik deze thuis meer dan vooraf gedacht.....

De set bestaat uit een E&B mokapot (inductie, 3 kops)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dcVKjqfh_zdX2Mtv5JcLV_Wj8p4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XG00A98nTf59yijpKMiFVAsF.jpg?f=fotoalbum_large

Een Femobook A4 bonenmaler. Dit is er 1 op accu. Handig op vakantie, maar maakt ook dat je deze gemakkelijk pakt als deze in de kast staat. Met burrs van (gemaakt door ex-medewerkers van) 1zpresso.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R3N5_rw8zwr6iEUmwK9VaiNSVz4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KTsn1FBki5mTl0zooCyjrlti.jpg?f=fotoalbum_large

En als accessoires een weegschaal, een houder voor de basket en een funnel. De baskethouder vangt ook de afgestreken koffie op. De baskethouder en funnel komen uit mijn 3D printer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7ygq0P-IGE_S4hurQ2Zfow1e6AM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YKb1banf5tpf0YfHcQFwepC0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CG3YLLVHSdSEkrDnBis3pZ37kvE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z7nVbqsXOzCjps0N8cQTBjGy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1AHVpccbjqYdCvoIePd6Q_G6A3o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7dIHOJFD9RjniPI6iymFHhQk.jpg?f=fotoalbum_large

Misschien komt er nog een Cafelat Robot bij....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincent17
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-07 17:44
Na jaren geleden een Solis halfautomaat te hebben gehad maar nooit goed ingesteld gekregen, tussendoor een Jura EN8 gebruikt maar nu weer terug naar een Sage Bambino Plus + DF64 gen 2 grinder.
Maar ik heb echt nog extra hulp nodig om de boel in te stellen, want het is of veel te zuur of veel te bitter.
Ik werk met een bottomless portafilter en een IMS 14-17gr basket en heb bonen van Joost Brand(medium roast) en Illy Intenso.

Ik werk met een input dosering van 16gr en zou eigenlijk richting de 50gr output willen voor een lungo omdat ik die vaak drink. Daarnaast wil ik ook nog een espresso in kunnen stellen voor met name melkdranken. Ik zou eigenlijk nog lager dan 16gr willen omdat ook al houd ik van koffie, ik erg snel last heb van de caffeine. Het afstellen duurt ook een eeuwigheid want na 2/3 probeersels zit ik al aan m'n cafeïne taxi. Desalniettemin heb ik al zeker 500gr bonen er doorheen gejaagd zonder een echte lekkere bak eruit te krijgen.
Iemand tips?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freezhost
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:32
Vincent17 schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 18:17:
Na jaren geleden een Solis halfautomaat te hebben gehad maar nooit goed ingesteld gekregen, tussendoor een Jura EN8 gebruikt maar nu weer terug naar een Sage Bambino Plus + DF64 gen 2 grinder.
Maar ik heb echt nog extra hulp nodig om de boel in te stellen, want het is of veel te zuur of veel te bitter.
Ik werk met een bottomless portafilter en een IMS 14-17gr basket en heb bonen van Joost Brand(medium roast) en Illy Intenso.

Ik werk met een input dosering van 16gr en zou eigenlijk richting de 50gr output willen voor een lungo omdat ik die vaak drink. Daarnaast wil ik ook nog een espresso in kunnen stellen voor met name melkdranken. Ik zou eigenlijk nog lager dan 16gr willen omdat ook al houd ik van koffie, ik erg snel last heb van de caffeine. Het afstellen duurt ook een eeuwigheid want na 2/3 probeersels zit ik al aan m'n cafeïne taxi. Desalniettemin heb ik al zeker 500gr bonen er doorheen gejaagd zonder een echte lekkere bak eruit te krijgen.
Iemand tips?
Heb je een 100% Arabica boon? Die bevatten over het algemeen minder cafeïne dan een blend met Robusta. Om een lungo te krijgen zou ik niet kiezen voor een langere doorlooptijd, probeer eerst een goede espresso te zetten met de verhouding 18 gram in en 36 uit in ongeveer 30 seconden.

Als dat goed gaat kun je experimenteren met het toevoegen van heet water en kijken of je dat lekker vindt? Zelf drink ik bijna altijd Americano dus heet water met daarop een dubbele espresso, komt wel in de buurt van een lungo of een cafe crema.

En altijd maar èèn parameter tegelijk aanpassen, dus maaltijd of aantal gram of de doorlooptijd. En proeven en de rest weggooien, misschien zonde maar je ontkomt er niet aan. Zelf drink ik bijna alles op

[ Voor 3% gewijzigd door Freezhost op 24-06-2025 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retoohs
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 14:21
Vincent17 schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 18:17:

Iemand tips?
Je bakje in combinatie met de dichtheid van je bonen dicteert hoeveel je er in kan passen. Je kan het beste de 'nickel test' doen (google even). Je kan hier een 20 eurocent muntje gebruiken.

Illy classico is al best donker. Ik denk dat Intenso wel moeilijk gaat zijn om die niet bitter te krijgen. Verder ben ik wel benieuwd of je wel constant hetzelfde resultaat kan krijgen? Ook al is het nu te zuur of bitter. En of het lukt om kleine aanpassingen te maken in doorlooptijd door de maalstand aan te passen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:29

DjVe

Hatsaflats!

L.N. schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 17:04:

[Afbeelding]

Het was eigenlijk bedoeld voor op vakantie. Maar stiekem gebruik ik deze thuis meer dan vooraf gedacht.....

[Afbeelding]

Een Femobook A4 bonenmaler. Dit is er 1 op accu. Handig op vakantie, maar maakt ook dat je deze gemakkelijk pakt als deze in de kast staat. Met burrs van (gemaakt door ex-medewerkers van) 1zpresso.

[Afbeelding]

En als accessoires een weegschaal, een houder voor de basket en een funnel. De baskethouder vangt ook de afgestreken koffie op. De baskethouder en funnel komen uit mijn 3D printer.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Mocht je wat vragen hebben over de Robot, dan hoor ik dat graag (gebruik hem al 5 jaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
  • Nu online
DjVe schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 06:43:
[...]

Mocht je wat vragen hebben over de Robot, dan hoor ik dat graag (gebruik hem al 5 jaar).
Bedankt! ik heb al veel Youtube kennis over de Robot, dus eventuele vragen zouden meer over het gebruik/smaak gaan. Maar dan moet je hem eigenlijk zelf gebruiken en testen en dat gaat weer moeilijk via een forum.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:01
Hier ook al een paar jaar een Cafelat Robot, gewoon blind aanschaffen. Voelde wat prijzig voor een stukje aluminium zonder electronica oid, maar geen seconde spijt van gehad. Ding is elke euro waard.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:44
https://giraffecoffee.com/products/zomerkoffie-guamo

Ik heb nu deze koffie; echt waanzinnig lekker fruitig, weinig speculaas, maar verder een bijzondere smaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:36
L.N. schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 17:04:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Welke weegschaal is dit? Hier sinds kort een handmolen en percolator voor de vakantie die ik stiekem al een paar weken thuis gebruik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puntje-NL
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 11-07 13:00
418O2 schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 09:45:
https://giraffecoffee.com/products/zomerkoffie-guamo

Ik heb nu deze koffie; echt waanzinnig lekker fruitig, weinig speculaas, maar verder een bijzondere smaak
Ik zag voorbij komen maar nog geen kans gehad om daar langs te rijden. Is fruitig bij jou zoet of meer een zuurtje? Ben erg benieuwd :) Ik zit nu aan de Square Mile ''Red Brick'', simpele maar erg lekkere koffie. Ik denk eraan om er wellicht een abotje aan te schaffen voor 3 maanden. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Puntje-NL schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 10:48:
[...]

Ik zag voorbij komen maar nog geen kans gehad om daar langs te rijden. Is fruitig bij jou zoet of meer een zuurtje? Ben erg benieuwd :) Ik zit nu aan de Square Mile ''Red Brick'', simpele maar erg lekkere koffie. Ik denk eraan om er wellicht een abotje aan te schaffen voor 3 maanden. O-)
In dit geval zoetig, zoals je zou verwachten van de omschrijving :) Mooi rijp fruit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 01001000
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-07 18:12
Ik zie nu pas dat er een koffie forum is op Tweakers, had ik kunnen weten :)

Misschien dat er hier iemand ervaring heeft, ik heb een Ceado e37s uit 2015, met m’n laatste bonen start de maler erg moeilijk. Waarschijnlijk iets kleiner dan m’n normale bonen (ik had een paar nieuwe smaken van Rum Baba gekocht). Ik denk dat de condensator vervangen moet worden om weer een betere start kracht/snelheid te krijgen. Maar als er iemand nog andere ideeën heeft dan hoor ik het graag.

11.7 kWp PVOutput: KwikCentrale, west-zuid-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-07 13:09
Ik heb momenteel een Superjolly Mini Manual (met zo'n grote bak) en wil graag een modernere maler met een timer.

Als vervanger zat ik te kijken naar de welbekende Eureka Mignon Specialita. Aangezien we graag licht gebrande koffie drinken lees ik online veel dat 64mm burrs hiervoor beter zijn. Ik geloof wel in het 'buy once, cry once' principe, en wil voor een XL versie gaan. (De Chrome versie bij Coffeefriend is in de 'aanbieding' voor 539,-.). Voordat ik ga bestellen, weet iemand nog een alternatief wat ik nog moet bekijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
peligro2k schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 13:53:
Ik heb momenteel een Superjolly Mini Manual (met zo'n grote bak) en wil graag een modernere maler met een timer.

Als vervanger zat ik te kijken naar de welbekende Eureka Mignon Specialita. Aangezien we graag licht gebrande koffie drinken lees ik online veel dat 64mm burrs hiervoor beter zijn. Ik geloof wel in het 'buy once, cry once' principe, en wil voor een XL versie gaan. (De Chrome versie bij Coffeefriend is in de 'aanbieding' voor 539,-.). Voordat ik ga bestellen, weet iemand nog een alternatief wat ik nog moet bekijken?
ik zie de 539 prijs niet (wel 599). Je kunt ook voor de Turbo gaan met een andere knop en niet de fancy burrs. Ik zou sowieso zo'n 3D-print stelknop tweak erop zetten.

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L.N.
  • Nu online
GoEV6 schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 09:46:
[...]

Welke weegschaal is dit? Hier sinds kort een handmolen en percolator voor de vakantie die ik stiekem al een paar weken thuis gebruik :)
Dat is deze van Aliexpress. De weegschaal lijkt precies, maar ik heb geen goede andere weegschaal om het te vergelijken. Het uitzetten is wat lastig, omdat de weegschaal dan denkt dat er te veel gewicht in zit. Het is niet echt een probleem omdat deze vanzelf uit gaat. Er zit een ingebouwde accu in die via USB-C opgeladen kan worden. De tuit is behoorlijk breed en het geheel is niet heel diep, waardoor het gieten van de boven in een kleine funnel wat minder handig is. Hij is er ook in het wit en in "notenhout" (waarschijnlijk geen echt hout) als je dat liever hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
L.N. schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 14:14:
[...]

Dat is deze van Aliexpress. De weegschaal lijkt precies, maar ik heb geen goede andere weegschaal om het te vergelijken. Het uitzetten is wat lastig, omdat de weegschaal dan denkt dat er te veel gewicht in zit. Het is niet echt een probleem omdat deze vanzelf uit gaat. Er zit een ingebouwde accu in die via USB-C opgeladen kan worden. De tuit is behoorlijk breed en het geheel is niet heel diep, waardoor het gieten van de boven in een kleine funnel wat minder handig is. Hij is er ook in het wit en in "notenhout" (waarschijnlijk geen echt hout) als je dat liever hebt.
Dank. Ben opzoek naar een simpel weegschaaltje voor de camping en helemaal makkelijk als je ermee uit de zak bonen kan scheppen. Dus een lepel variant is ook nog een optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peligro2k
Boeryepes schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 14:10:
[...]

ik zie de 539 prijs niet (wel 599). Je kunt ook voor de Turbo gaan met een andere knop en niet de fancy burrs. Ik zou sowieso zo'n 3D-print stelknop tweak erop zetten.
Je moet ingelogd zijn. Lijkt me een mooie prijs voor de Chrome versie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M5FS_EvECdm7JDtTpAc-jWvFacQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/bh7Y1v40GL4TOEYLj733bgr8.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

L.N. schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 09:32:
[...]

Bedankt! ik heb al veel Youtube kennis over de Robot, dus eventuele vragen zouden meer over het gebruik/smaak gaan. Maar dan moet je hem eigenlijk zelf gebruiken en testen en dat gaat weer moeilijk via een forum.....
Dat is waar. Zoals hierboven ook al gezegd wordt: hij is elke euro meer dan waard. Stil in gebruik, zet een kneiter lekkere espresso en heel geschikt om "espresso zetten" te leren... en eigenlijk geen onderhoud.

Het is alleen jammer dat er geen alternatieve baskets beschikbaar zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix

539 is een scherpe prijs geloof ik en het is een hele capabele grinder. Dat buy once cry once is een mooi principe, maar ik heb mijn XL inmiddels vervangen door een Atom 75 (en kijk stiekem nog altijd voor een volgende stap). Ik was overigens wel tevreden over de XL hoor, maar soms kriebelt het ;)

Qua alternatief, draag je keuze voor een grinder met hopper vast? Zo ja, dan heb ik geen alternatief in die prijsklasse. Het wordt al snel duurder als je nog een stap wil maken. Ect kun je kijken naar een Mignon Libra als je GbW wil. Ik zou dan we voor de 65mm gaan (ik meen dat die inmiddels op de markt is). De 55mm Libra is de specialita maar dan met gbw en in dat geval zou ik zonder twijfel liever meer betalen voor grotere burrs (dus de XL of Libra 65mm) dan voor de gbw functie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
cryptapix schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 15:01:
[...]

539 is een scherpe prijs geloof ik en het is een hele capabele grinder. Dat buy once cry once is een mooi principe, maar ik heb mijn XL inmiddels vervangen door een Atom 75 (en kijk stiekem nog altijd voor een volgende stap). Ik was overigens wel tevreden over de XL hoor, maar soms kriebelt het ;)

Qua alternatief, draag je keuze voor een grinder met hopper vast? Zo ja, dan heb ik geen alternatief in die prijsklasse. Het wordt al snel duurder als je nog een stap wil maken. Ect kun je kijken naar een Mignon Libra als je GbW wil. Ik zou dan we voor de 65mm gaan (ik meen dat die inmiddels op de markt is). De 55mm Libra is de specialita maar dan met gbw en in dat geval zou ik zonder twijfel liever meer betalen voor grotere burrs (dus de XL of Libra 65mm) dan voor de gbw functie.
Thanks! Ik ga nog even kijken wat de Libra 65mm zou kosten. En anders lekker voor de XL!

Edit: Oef, die kost 800 euro, toch wel een flink verschil.

[ Voor 3% gewijzigd door peligro2k op 25-06-2025 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
peligro2k schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 21:06:
[...]

Thanks! Ik ga nog even kijken wat de Libra 65mm zou kosten. En anders lekker voor de XL!

Edit: Oef, die kost 800 euro, toch wel een flink verschil.
Ik heb dus de Turbo, het goedkopere broertje van de XL er die heeft een hele constante hoeveelheid koffie af. Bij verandering van boon stel ik hem eenmaal in een klaar.

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
  • Nu online
DjVe schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 14:51:
[...]

Dat is waar. Zoals hierboven ook al gezegd wordt: hij is elke euro meer dan waard. Stil in gebruik, zet een kneiter lekkere espresso en heel geschikt om "espresso zetten" te leren... en eigenlijk geen onderhoud.

Het is alleen jammer dat er geen alternatieve baskets beschikbaar zijn.
Misschien is er iemand in Zuid-Limburg of Eindhoven met een Robot waar ik eens langs mag komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

L.N. schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 23:53:
[...]

Misschien is er iemand in Zuid-Limburg of Eindhoven met een Robot waar ik eens langs mag komen?
Ik zit er net iets boven (Arnhem Nijmegen). Mocht je een keer willen proberen, dan stuur maar een PB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Ik wil voor de vakantie mijn koffie set-up verbeteren. Op dit moment gebruik ik een Hario maler omdat die, toen ik net begon, een enorme verbetering was t.o.v. gemalen koffie meenemen. Nu wil ik graag de tweede stap maken en ook de kwaliteit van het zelf malen verbeteren.

We zetten koffie uit een moka-pot en volgens Hoffmann heb je medium-fijn gemalen koffie nodig - in ieder geval geen espressomaling.

Mijn oog was gevallen op de Kingrinder, die, als ik alle reviews moet geloven, de beste bang-for-buck geeft. Nu twijfel ik of ik aan een K1 voldoende heb, of dat ik de K6 nodig heb. Wat is jullie expert opinion hierop? Het scheelt namelijk de helft :)
code:
1
2
3
4
5
6
            P0      P1      P2      K0      K1      K2      K3      K4      K5      K6
Extra Fine                                  28~40   28~40   28~40   15~50   28~40   15~25
Fine                10~20   10~20           40~60   40~60   50~60   50~60   40~60   25~60
Medium-Fine 30~40   30~40   30~40   60~80   60~80   60~80   60~80   60~90   60~80   60~90
Medium      45~60   45~60   45~60   80~100  80~100  80~100  80~120  90~120  80~100  90~120
Coarse      70~80   70~80   70~80   140     140     140     140     150     140     150

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puntje-NL
Ravhin schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 12:05:
Ik wil voor de vakantie mijn koffie setp-up verbeteren. Op dit moment gebruik ik een Hario maler omdat die, toen ik net begon, een enorme verbetering was t.o.v. gemalen koffie meenemen. Nu wil ik graag de tweede stap maken en ook de kwaliteit van het zelf malen verbeteren.

We zetten koffie uit een moka-pot en volgens Hoffmann heb je medium-fijn gemalen koffie nodig - in ieder geval geen espressomaling.

Mijn oog was gevallen op de Kingrinder, die, als ik alle reviews moet geloven, de beste bang-for-buck geeft. Nu twijfel ik of ik aan een K1 voldoende heb, of dat ik de K6 nodig heb. Wat is jullie expert opinion hierop? Het scheelt namelijk de helft :)
code:
1
2
3
4
5
6
Extra Fine                                  28~40   28~40   28~40   15~50   28~40   15~25
Fine                10~20   10~20           40~60   40~60   50~60   50~60   40~60   25~60
Medium-Fine 30~40   30~40   30~40   60~80   60~80   60~80   60~80   60~90   60~80   60~90
Medium      45~60   45~60   45~60   80~100  80~100  80~100  80~120  90~120  80~100  90~120
Coarse      70~80   70~80   70~80   140     140     140     140     150     140     150
Volgensmij ben je met de P1 of P2 al goed met V60/filterkoffie. Ik heb in iedergeval de P2 aangeschaft voor V60, hij wordt volgende week geleverd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Helaas is een mokapot geen filterkoffie. De maling moet tussen espresso en filter in zitten - een beetje als griesmeel of zand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puntje-NL
Ravhin schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 12:44:
Helaas is een mokapot geen filterkoffie. De maling moet tussen espresso en filter in zitten - een beetje als griesmeel of zand.
Sorry ik las het helemaal verkeerd haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MGSNK
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:12

Hangt beetje van je budget af. Jarenlang Eureka gebruikt maar niet erg enthousiast over de consistentie van output, met name wanneer de hopper bijna leeg is.

Voor rond de 1000 euro kan je namelijk tegenwoordig ook een GbW model aanschaffen, wat ook wat meer futureproof is.

Our life and death are the same thing. When we realize this fact, we have no fear of death anymore, nor actual difficulty in our life

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18:31

Mavamaarten

Omdat het kan!

GoEV6 schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 14:31:
[...]

Dank. Ben opzoek naar een simpel weegschaaltje voor de camping en helemaal makkelijk als je ermee uit de zak bonen kan scheppen. Dus een lepel variant is ook nog een optie.
Ik heb sinds een tijdje een Subminimal Subscale: https://subminimal.com/products/subscale en ben er heel tevreden van.
Niet echt geschikt om mee uit een zakje te scheppen eerlijk gezegd, maar wel compact en makkelijk in gebruik. En heel handig om de bonen na het wegen mee in een (hand)maler te "gieten".

Lepel-weegschaaltjes heb ik eigenlijk alleen nog maar negatieve dingen over gehoord.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L.N.
  • Nu online
Ik wil voor de vakantie mijn koffie set-up verbeteren. Op dit moment gebruik ik een Hario maler omdat die, toen ik net begon, een enorme verbetering was t.o.v. gemalen koffie meenemen. Nu wil ik graag de tweede stap maken en ook de kwaliteit van het zelf malen verbeteren.

code:
1
2
3
4
5
6
Waarschijnlijk zijn de Kingrinders van 8 tot 11 juli in de aanbieding, want dan zijn de Amazon Prime Days. Dan zal het verschil in prijs kleiner zijn en ga dan lekker voor de K6. Daarnaast is de K6 volgens mij sneller met malen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanvD
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17:28

JanvD

Portretfotograaf

code:
1
2
3
4
5
6
Ik zit met m'n Moka potje redelijk dicht bij espressomaling.

www.janvandoornik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

L.N. schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 13:43:
[...]

Waarschijnlijk zijn de Kingrinders van 8 tot 11 juli in de aanbieding, want dan zijn de Amazon Prime Days. Dan zal het verschil in prijs kleiner zijn en ga dan lekker voor de K6. Daarnaast is de K6 volgens mij sneller met malen.
Goede tip, dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
L.N. schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 14:14:
[...]

Heb hem besteld bij Ali. Prijs is wel steeds anders daar. Had hem in mijn mandje voor 6 Euro. Helaas toen een vage foutmelding. Nu voor 20 Euro besteld. Prima voor op vakantie hoop ik. Makkelijk de bonen uit de zak scheppen en zo de handmaler i :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoEV6
Mavamaarten schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 13:08:
[...]

Ik heb sinds een tijdje een Subminimal Subscale: https://subminimal.com/products/subscale en ben er heel tevreden van.
Niet echt geschikt om mee uit een zakje te scheppen eerlijk gezegd, maar wel compact en makkelijk in gebruik. En heel handig om de bonen na het wegen mee in een (hand)maler te "gieten".

Lepel-weegschaaltjes heb ik eigenlijk alleen nog maar negatieve dingen over gehoord.
Had ik ook zien langskomen. Ook erg mooi. Wel iets minder handzaam voor mijn doel voor in de tent op vakantie. Toch bestelling bij Ali geannuleerd en deze besteld. Wat een gaaf ding, dank voor je tip! _/-\o_

[ Voor 7% gewijzigd door GoEV6 op 26-06-2025 14:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoEV6

code:
1
2
3
4
5
6
Heb sinds een paar weken een TIMEMORE Chestnut S3. Eerste handmaler voor mij dus kan niet vergelijken maar hij is erg degelijk en ik wilde de maalgraad makkelijk kunnen instellen. Dat is gelukt. Onder de deksel staat ook de maalgraad per soort koffie. Wel best aan de prijs, rond de 120 Euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snaak123
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20:41
Jfwiet schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 10:25:
[...]

Heb er 2 gekocht voor mijn Rancilio, prijs is inclusief inklaring. Heb er 1 die echt vlak vlak is, de ander is bruikbaar maar daar staat de steel wat van omhoog. Dus hij ligt niet zo stabiel maar je hebt nog steeds je handen vrij als je ermee aan de slag gaat.
Net binnen. Op verzoek kon ik via WhatsApp trouwens vrij makkelijk aan een track&trace komen.

Echt degelijk spul en vind de minimale look ook nice. Helaas past-ie niet zo goed in mijn DF54, dus dat is dan weer een nadeel in de workflow, waardoor ik even niet weet wat ik nu prefereer. Met de standaard flair PF hoefde ik niet eens een dosing cup te gebruiken.

Overigens geen naheffing gehad o.i.d. Dus de prijs die ik op de webshop zag staan is wat ik uiteindelijk betaald heb. Weet niet of dat standaard is of gewoon kwestie van mazzel.

[ Voor 11% gewijzigd door Snaak123 op 26-06-2025 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snaak123
Mavamaarten schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 13:08:
[...]

Dit is gaaf zeg. Wel jammer van het plastic materiaal - zou er daarom niet snel mijn espresso uit willen drinken.

Die shot mirror is ook wel briljant trouwens.

[ Voor 4% gewijzigd door Snaak123 op 26-06-2025 16:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Laatst online: 18:31

Mavamaarten

Omdat het kan!

Snaak123 schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 16:36:
[...]
Dit is gaaf zeg. Wel jammer van het plastic materiaal - zou er daarom niet snel mijn espresso uit willen drinken.
Ja, het is een zacht rubberig plastic materiaal. Snap ook niet dat je hieruit zou willen drinken, hem de hele tijd uitwassen lijkt me ook lastig. Voor het espresso zetten zelf heb ik een ander weegschaaltje dat automatisch begint te timen van zodra er een druppel in valt. Deze is het weegschaaltje waarmee ik de portie bonen afweeg.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:19
Voor iedereen die nog fijne cortado glazen zoekt, bij de HEMA verkopen ze Picardie glazen van 90 en 160ml. Wat mij betreft de ideale maten voor cortados, afhankelijk van je voorkeur voor hoeveelheid. Zelf vind ik de 160ml in de ochtend altijd top. En ze zijn nu in de aanbieding, 2 glazen voor 1 euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

/offtopic Die glazen zijn ook fijn voor een wijntje in de tuin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meloenen
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 11-07 16:09
Ik wil de houten delen van mijn Lelit Marax vervangen voor eiken. Ook de tamper en de portafiler zou ik dan in eiken willen (en het liefst hetzelfde hout om kleurverschil tegen te gaan). Kan het handvat van de standaard portafilter en tamper losgehaald worden, alsin zit deze geschroefd? Ik heb nog niet geprobeerd veel kracht op het handvat te zetten met de kans dat ik ze kapot draai.
Of heeft iemand nog een tip waar een set gekocht kan worden (liefst geen AliExpress). Een set van een Bianca past volgens mij ook, heb je ook meteen mooie pootjes eronder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
  • Laatst online: 20:39
olafmol schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 11:30:
Voor iedereen die nog fijne cortado glazen zoekt, bij de HEMA verkopen ze Picardie glazen van 90 en 160ml. Wat mij betreft de ideale maten voor cortados, afhankelijk van je voorkeur voor hoeveelheid. Zelf vind ik de 160ml in de ochtend altijd top. En ze zijn nu in de aanbieding, 2 glazen voor 1 euro.
Oh, goeie tip. Niet alleen voor de koffie. Ook andere formaten zijn fijn. En ik heb bij mijn scheiding veel van dat glaswerk bij mijn ex achtergelaten. Dit weekend maar eens even de Hema met een bezoekje vereren... ;)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GabberPiet
  • Laatst online: 12-07 01:55
Meloenen schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 11:48:
Ik wil de houten delen van mijn Lelit Marax vervangen voor eiken. Ook de tamper en de portafiler zou ik dan in eiken willen (en het liefst hetzelfde hout om kleurverschil tegen te gaan). Kan het handvat van de standaard portafilter en tamper losgehaald worden, alsin zit deze geschroefd? Ik heb nog niet geprobeerd veel kracht op het handvat te zetten met de kans dat ik ze kapot draai.
Of heeft iemand nog een tip waar een set gekocht kan worden (liefst geen AliExpress). Een set van een Bianca past volgens mij ook, heb je ook meteen mooie pootjes eronder.
De pootjes van een Bianca passen niet op Mara X dat is véél groter schroefdraad. Bij de jongere types Mara X (met de niet-stelbare voetjes) kun je ze zelfs helemaal niet vervangen voor iets anders.

De originele grepen van de filterdrager (die overigens van kunststof zijn en niet van hout) zitten vast met lijm die je mogelijk zult moeten verwarmen om los te krijgen. Maar als je die grepen voor aftermarket/immitatie spul gaat vervangen wordt het waarschijnlijk lastig om de kleur met de knoppen van de kranen overeen te laten komen.

De standaard passende hout setjes zijn PLA2200 (knoppen en brew lever) PLA580W (naked filterdrager) en PLA582W (filterdrager met uitloop)

[ Voor 33% gewijzigd door GabberPiet op 27-06-2025 12:17 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• -Jaap-io
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11-07 10:08
Ik las vanmorgen het bericht dat de koffie heel duur gaat worden in de supermarkt, 10,- per 500gr en dacht dat is idd duur... tot ik zojuist weer een pakketje van Giraffe in ontvangst nam en mij realiseerde dat ik meestal op zo'n 20,- per 500gr uitkom :+
maar ja dan heb je wel lekker koffie!

Nu voor de vakantie de nieuwe special mee besteld: Guamo, ben benieuwd!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f6o9w6MPnPdDc6VLQ1z31I-VGOk=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/hpCsOR8EJ3gsv87Mv0TShYHu.jpg?f=user_large

/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• AvAars
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22:03
-Jaap-io schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 12:33:
Ik las vanmorgen het bericht dat de koffie heel duur gaat worden in de supermarkt, 10,- per 500gr en dacht dat is idd duur... tot ik zojuist weer een pakketje van Giraffe in ontvangst nam en mij realiseerde dat ik meestal op zo'n 20,- per 500gr uitkom :+
maar ja dan heb je wel lekker koffie!

Nu voor de vakantie de nieuwe special mee besteld: Guamo, ben benieuwd!

[Afbeelding]
10 euro per 500gr van die bocht van DE die ze aroma rood noemen is daarentegen weer heel duur :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meloenen
  • Laatst online: 11-07 16:09
GabberPiet schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 12:17:
[...]

De pootjes van een Bianca passen niet op Mara X dat is véél groter schroefdraad. Bij de jongere types Mara X (met de niet-stelbare voetjes) kun je ze zelfs helemaal niet vervangen voor iets anders.

De originele grepen van de filterdrager (die overigens van kunststof zijn en niet van hout) zitten vast met lijm die je mogelijk zult moeten verwarmen om los te krijgen. Maar als je die grepen voor aftermarket/immitatie spul gaat vervangen wordt het waarschijnlijk lastig om de kleur met de knoppen van de kranen overeen te laten komen.

De standaard passende hout setjes zijn PLA2200 (knoppen en brew lever) PLA580W (naked filterdrager) en PLA582W (filterdrager met uitloop)
Goed om te weten dat de pootjes niet passen, dit was voor mij ook geen must. Die gaan we dan gewoon laten zoals ze zijn.

Ik heb de witte versie, dus daar zitten wel houten grepen op, alleen is dit maple.

Heb ook naar de originele gekeken, omdat ik zelf geen fan ben van aftermarket, alleen hebben ze daar dus alleen de keuze uit; walnoot, zwart walnoot, maple en zebrano. Ik wil specifiek eiken hout.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mars18
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10-07 10:00
KaiseRRuby schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 11:48:
Heb zelf een volautomaat, een Siemens EQ6 S500. Zeer fijn apparaat, heb een aantal apparaten geprobeerd maar deze zet de lekkerste koffie en heeft de mooiste schuimlaag.

Ook veel geëxpirementeerd met bonen. Bonen gehad van Brandzaak, van verschillende lokale bonen (Keen bijvoorbeeld) uit Utrecht, maar ook de Hema bonen nu aan het proberen. De Rwanda boon vond ik lekker, de Espressoboon vind ik wat te sterk. Lekkerste boon heeft de 'familie van Rijk', dan de gewone koffieboon. Vind ik tot nu toe.

Wat mij opvalt is dat fruitvliegjes zich vaak verzamelen rondom mijn apparaat. Hebben meer mensen daar last van en wat kun je er aan doen? Ik maak het apparaat zeer regelmatig schoon.
Ben sinds een half jaar over op Hema bonen, zijn prima te doen

Mars Game Events organiseert FIFA en FORTNITE toernooien op de Playstation 5 ! Ook voor Bedrijfs of groepsarrangementen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GabberPiet
  • Laatst online: 12-07 01:55
Meloenen schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 13:20:
[...]

Goed om te weten dat de pootjes niet passen, dit was voor mij ook geen must. Die gaan we dan gewool laten zoals ze zijn.

Ik heb de witte versie, dus daar zitten wel houten grepen op, alleen is dit maple.

Heb ook naar de originele gekeken, omdat ik zelf geen fan ben van aftermarket, alleen hebben ze daar dus alleen de keuze uit; walnoot, zwart walnoot, maple en zebrano. Ik wil specifiek eiken hout.
Aha! Ik heb inderdaad walnoot en eiken door elkaar gehaald. Je zou ook nog kunnen overwegen het hout dat je al hebt in een andere (donkerdere) kleur te beitsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jfwiet
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06:41
Snaak123 schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 16:16:
[...]

Net binnen. Op verzoek kon ik via WhatsApp trouwens vrij makkelijk aan een track&trace komen.

Echt degelijk spul en vind de minimale look ook nice. Helaas past-ie niet zo goed in mijn DF54, dus dat is dan weer een nadeel in de workflow, waardoor ik even niet weet wat ik nu prefereer. Met de standaard flair PF hoefde ik niet eens een dosing cup te gebruiken.

Overigens geen naheffing gehad o.i.d. Dus de prijs die ik op de webshop zag staan is wat ik uiteindelijk betaald heb. Weet niet of dat standaard is of gewoon kwestie van mazzel.
Bij mij dezelfde ervaring, geen naheffingen. Dus ze bieden aan incl btw.

Heb voor mijn DF54 een platform voor mijn shaker gemaakt met de 3D printer en vanuit de shaker vrij makkelijk de vlakke portafilter in. Tot nu toe heel tevreden met zowel de maler en portafilter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
Heeft iemand deze koffie wel eens geprobeerd ?

https://braumarkt.com/nl/BlackSwaen-Coffee-25-kg?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12-07 13:53
Euhm. Dat is mout om bier te maken, zijn geen koffie bonen?
Topkwaliteit Nederlandse geroosterde mout van Mouterij The Swaen uit Kloosterzande.

Blackswaen©Coffee geeft een nootachtige en romige smaak. Zo wordt aan het bier een koffiegeur en -smaak gegeven. Geeft ook een koffieparfum aan Stouts en Porters. Voegt een zacht mondgevoel en complexiteit toe aan alle donkere ales. Versterkt de kleur van het bier. Geeft een duidelijke toets aan uw speciale bieren.

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Nu online
evleerdam schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 21:17:
[...]

Euhm. Dat is mout om bier te maken, zijn geen koffie bonen?

[...]
Oeps. Waarom staat er dan koffie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freezhost
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:32
Dit is inderdaad mout om bier mee te brouwen (superleuk, nog een nieuwe hobby) je kunt je dan een koffietint meegeven

[ Voor 2% gewijzigd door Freezhost op 29-06-2025 14:28 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piemol
  • Registratie: Januari 2006
  • Nu online
Mijn partner vond m'n Moccamaster vies en heeft hem lekker met schoonmaakazijn staan spoelen.... heb hem al een x of 6 nagespoeld, daarna met citroensap gespoeld en nog heel wat keren met water doorgespoeld. Blijft een raar smaakje aan de koffie zitten. Wie heeft er een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Nu online
Piemol schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 23:26:
Mijn partner vond m'n Moccamaster vies en heeft hem lekker met schoonmaakazijn staan spoelen.... heb hem al een x of 6 nagespoeld, daarna met citroensap gespoeld en nog heel wat keren met water doorgespoeld. Blijft een raar smaakje aan de koffie zitten. Wie heeft er een idee?
Nog een x of 6 naspoelen en koffie blijven zetten

Dat gaat wel weg

En volgende keer niet meer doen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snaak123
Zou ook natuurazijn gebruiken ipv schoonmaakazijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piemol
  • Nu online
boyette schreef op zondag 29 juni 2025 @ 00:23:
[...]

Nog een x of 6 naspoelen en koffie blijven zetten

Dat gaat wel weg

En volgende keer niet meer doen
Ja is a 10x doorgespoeld voordat ik het bericht poste.
Ben benieuwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piemol
  • Nu online
Snaak123 schreef op zondag 29 juni 2025 @ 11:48:
Zou ook natuurazijn gebruiken ipv schoonmaakazijn
Ja mijn idee is gewoon citroensap, maar heb het ook niet zelf gedaan he :)

Op het etiket staat trouwens:
Schoonmaakazijn, 100% natuurlijk.
En bij ingredienten: natuurazijn 7%, parfum.
Dus wat het dan precies is....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annun
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 08:21
Piemol schreef op zondag 29 juni 2025 @ 14:05:
[...]

Ja mijn idee is gewoon citroensap, maar heb het ook niet zelf gedaan he :)

Op het etiket staat trouwens:
Schoonmaakazijn, 100% natuurlijk.
En bij ingredienten: natuurazijn 7%, parfum.
Dus wat het dan precies is....
Dat parfum deel zou ik al meteen als de mogelijke boosdoener zien. Alle rest zal wel water zijn vermoed ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
Ik heb een Vibiemme Domobar (model zeer oud) E61. Een tijdje terug heb ik de pomp vervangen. Nu heb ik het idee dat de druk te hoog is. Online vond ik mensen die een manometer op de schroefdraad van het 'tuitje' plaatsen. Ik krijg alleen het tuitje met geen enkele manier los. Ik heb de hele filterhouder in kokend water gelegd, met een flinke Bahco krijg ik het tuitje er nog steeds niet af. Iemand toevallig een tip? Of een andere goede manier om een manometer te plaatsen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

BTW: citroensap is zeer zeker geen citroenzuur!

Het één zit wel in het ander. Maar in citroensap zitten nog veel meer dingen die je niet wilt gebruiken om je koffieapparaat te ontkalken. :|
Al zijn het alleen al de vezels en andere droge stof deeltjes. Nog afgezien van het feit dat er zelfs een beetje suiker in citroensap zit...

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teus.espresso
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 11-07 10:56
Het "dopje of het tuitje" zit waarschijnlijk met Loctite vast. De kans dat je een scheur in de boiler maakt door hard te draaien is best groot. Iedere beetje dealer heeft een portafilter met drukmeter. Vraag of je langs mag komen of deze mag lenen / huren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
Teus.espresso schreef op maandag 30 juni 2025 @ 11:16:
Het "dopje of het tuitje" zit waarschijnlijk met Loctite vast. De kans dat je een scheur in de boiler maakt door hard te draaien is best groot. Iedere beetje dealer heeft een portafilter met drukmeter. Vraag of je langs mag komen of deze mag lenen / huren.
Het gaat toch om de uitloop van de portafilter? Dat levert geen risico op voor de boiler.

Niet bedoeld als kritiek, maar als je een E61 een beetje netjes onderhoudt, dan hoort het ook bij je routine om af en toe eens de filters eruit te wippen en de uitloop eraf te schroeven. Alleen zo kun je alles eens goed schoonmaken. Als hij echt niet los wil, dan is het ding wellicht nog nooit goed schoongemaakt. Dan ben ik benieuwd hoe je koffie gaat smaken als het wel lukt om het los (en schoon) te krijgen... ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peligro2k
dreamscape schreef op maandag 30 juni 2025 @ 13:26:
[...]

Het gaat toch om de uitloop van de portafilter? Dat levert geen risico op voor de boiler.

Niet bedoeld als kritiek, maar als je een E61 een beetje netjes onderhoudt, dan hoort het ook bij je routine om af en toe eens de filters eruit te wippen en de uitloop eraf te schroeven. Alleen zo kun je alles eens goed schoonmaken. Als hij echt niet los wil, dan is het ding wellicht nog nooit goed schoongemaakt. Dan ben ik benieuwd hoe je koffie gaat smaken als het wel lukt om het los (en schoon) te krijgen... ;)
Ik week ze regelmatig in Puly Caff, heb nooit gezien dat mensen het tuitje eraf schroeven als ik eerlik ben...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Teus.espresso
Poging twee. Nu met wat meer woorden.
De Vibiemme Domobar boiler heeft een extra aansluiting. Op de luxere modellen kon daar een manometer op de boiler worden aangesloten. Bij de uitvoering zonder manometer werd deze aansluiting afgedopt. Deze koppeling zit rechtstreeks op de nogal dunne boiler wand gelast. Bij verkeerd of te grote klachten gaat vaak de las kapot en kan zelfs de koppeling los scheuren. Dit hele verhaal plus dat de koppeling een taps toelopende vorm heeft zodat er alleen Vibiemme hun eigen manometer op kan, zorgt ervoor dat de tip is; laat dat voor wat het is.
Heeft niks met onderhoud of schoonmaken te maken. En de vraag komt NA vervangen van een pomp. Dan is dit een logische vraag.
Het andere pluspunt van een portafilter met manometer is dat je de effectieve druk meet. Niet de werkdruk van de pomp.

[ Voor 0% gewijzigd door Teus.espresso op 01-07-2025 10:29 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
Teus.espresso schreef op maandag 30 juni 2025 @ 13:59:
Poging twee. Nu met wat meer woorden.
De Vibiemme Domobar boiler heeft een extra aansluiting. Op de luxere modellen kon daar een manometer op de boiler worden aangesloten. Bij de uitvoering zonder manometer werd deze aansluiting afgedopt. Deze koppeling zit rechtstreeks op de nogal dunne boiler wand gelast. Bij verkeerd of te grote klachten gaat vaak geval de las kapot en kan zelfs de koppeling los scheuren. Dit hele verhaal plus dat de koppeling een taps toelopende vorm heeft zodat er alleen Vibiemme hun eigen manometer op kan, zorgt ervoor dat de tip is; laat dat voor wat het is.
Heeft niks met onderhoud of schoonmaken te maken. En de vraag komt NA vervangen van een pomp. Dan is dit een logische vraag.
Het andere pluspunt van een portafilter met manometer is dat je de effectieve druk meet. Niet de werkdruk van de pomp.
In feite heb ik dit nodig:

https://www.casabarista.n...ortafilter-e61-manometer/

Wel aan de prijs. Daarom hoopte ik zelf een goedkope manometer op mijn huidige portafilter te schroeven >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teus.espresso
Is aan de prijs. Daarom is mijn tip, neem contact op met een verkoop punt / reparateur. Zij hebben hem liggen. Als je zelf aan de gang wilt heb je wel een verloop nodig. De plek waar de uitloop op de portafilter zit is groter (en mannetje en nader schroefdraad) dan de meeste manometers.
En op de professionele zit een kraan om de overdruk weg te laten lopen na de meting.
Deze is dan meer wat jij zoekt;
https://coffeefactory.nl/...ter-3-8-voor-filterdrager voor €23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Laatst online: 18:22
peligro2k schreef op maandag 30 juni 2025 @ 14:37:
[...]

In feite heb ik dit nodig:

https://www.casabarista.n...ortafilter-e61-manometer/

Wel aan de prijs. Daarom hoopte ik zelf een goedkope manometer op mijn huidige portafilter te schroeven >:)
Anders kun je ook nog een manometer op de groep halen?

Zoiets: https://www.drtradingshop...meter-e61-zetgroep-zwart/

Heb je er ook nog wat aan nadat je klaar bent met afstellen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
Ik vraag me af hoeveel zin het heeft om je pomp af te stellen met behulp van een niet geijkte meter. De pomp van mijn Bianca is bij het onderhoud opnieuw afgesteld met een geijkte meter op 9 bar, maar de meter op mijn Bianca zelf heeft een afwijking en geeft iets meer dan 10 bar aan. @Teus.espresso (of iemand anders), kun je daar wat over zeggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teus.espresso
Voor mij was het gemakkelijk. We hadden meerdere goed afgestelde machines staan. Dan vergeleek ik de meter daarmee. Ik heb jaren met een meter gewerkt die 5 bar aangaf bij 9 bar werkelijk. Zolang het consistent is en je weet het, werkt het goed.
De meeste meters kloppen overigens af fabriek binnen een 1/2 bar. Ze gaan vaker stuk door trillen dan dat ze afwijken.
Gelukkig is koffie maken van zoveel variabelen tegelijkertijd afhankelijk (die ook druk beïnvloeden) dat die halve bar meer of minder niet zo erg is.
Ik heb tegenwoordig beschikking over veel nauwkeuriger drukopnemers maar die geven zo weinig winst dat is de investering commercieel niet waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Laatst online: 18:22
cryptapix schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 01:37:
Ik vraag me af hoeveel zin het heeft om je pomp af te stellen met behulp van een niet geijkte meter. De pomp van mijn Bianca is bij het onderhoud opnieuw afgesteld met een geijkte meter op 9 bar, maar de meter op mijn Bianca zelf heeft een afwijking en geeft iets meer dan 10 bar aan. @Teus.espresso (of iemand anders), kun je daar wat over zeggen?
Aan de groep is vaak ook een bar lager dan op de manometer van het apparaat, die zit dichter bij de pomp. Het kan dus zijn dat de meter van de Bianca gewoon klopt :).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoosW
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20:16
Hercul3s schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 06:57:
[...]

Aan de groep is vaak ook een bar lager dan op de manometer van het apparaat, die zit dichter bij de pomp. Het kan dus zijn dat de meter van de Bianca gewoon klopt :).
Mijn Bianca geeft over de 11 bar op meter, maar is afgesteld op 9 op de groepskop. De meters die lelit inbouwd zijn schijnbaar niet geweldig qua qualiteit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BdK9001
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:35

BdK9001

Kalm aan en rap een beetje

Piemol schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 23:26:
Moccamaster houdt niet citroenzuur, liever gebruik je een ontkalker op basis van melkzuur (o.a. te krijgen als Kruidvat huismerk, of het duurdere Durgol). Bron Met natuurazijn moet ik veel meer naspoelen om van de bijsmaak af te komen dan met ee Kruidvat ontkalker.

Geheel tactloos? Nee hoor ik heb tweetakt en viertakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piemol
  • Nu online
BdK9001 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 08:47:
Moccamaster houdt niet citroenzuur, liever gebruik je een ontkalker op basis van melkzuur (o.a. te krijgen als Kruidvat huismerk, of het duurdere Durgol). Bron Met natuurazijn moet ik veel meer naspoelen om van de bijsmaak af te komen dan met ee Kruidvat ontkalker.
Hartstikke bedankt, die pagina van Moccamaster niet gevonden. Eeerst maar is wat soda oplossing er doorheen :)
Afgelopen weekend maar een tweedehands gescoord zodat ik tijd heb om het het probleem op te lossen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piemol
  • Nu online
@BdK9001 is er ook een alternatief voor Cleandrip voor het ontvetten? ik zie op de Moccamaster site niet wat daar in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12-07 21:37
Piemol schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 11:36:
@BdK9001 is er ook een alternatief voor Cleandrip voor het ontvetten? ik zie op de Moccamaster site niet wat daar in zit.
Waarom moet je weten wat er in zit? Kost € 1,295 / beurt van 100 zetbeurten.. Ik heb 3 jaar mijn MM en zit er nog niet door...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piemol
  • Nu online
RigolleM schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 12:34:

Waarom moet je weten wat er in zit? Kost € 1,295 / beurt van 100 zetbeurten.. Ik heb 3 jaar mijn MM en zit er nog niet door...
Omdat ik het fijn vind om niet aan 1 merk of winkel gebonden te zijn. Bijv. cleandrip kan ik niet zo even bij de Kruidvat of supermarkt meepakken. Terwijl als je weet dat het bij wijze van spreke een rebranded gootsteenontstopper is, dan kan je dat ervoor in de plaats nemen.
Ik kom of koop tot nu toe niet bij koffiespeciaalzaken, vandaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12-07 21:37
Piemol schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 12:50:
[...]

Omdat ik het fijn vind om niet aan 1 merk of winkel gebonden te zijn. Bijv. cleandrip kan ik niet zo even bij de Kruidvat of supermarkt meepakken. Terwijl als je weet dat het bij wijze van spreke een rebranded gootsteenontstopper is, dan kan je dat ervoor in de plaats nemen.
Ik kom of koop tot nu toe niet bij koffiespeciaalzaken, vandaar.
Nogmaals voor die prijs (€ 12,95 voor 10 beurten) neem ik geen risico's en gebruik ik wat MM adviseert. Je kan het bij MM zelf bestellen of in verschillende koffie onlineshops.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:51
we hebben het hier toch alleen over het ontvetten van de filterhouder en kan, toch? De rest van de MM krijgt alleen water. Dat ontkalken snap ik nog, dat ontvetten doe ik wel met afwasmiddel (niet schrikken ..)(of eigenlijk spoel ik het meestal gewoon af). Of mis ik iets over vet in het systeem zelf?

[ Voor 3% gewijzigd door Hopjesvla79 op 01-07-2025 17:35 ]

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Hopjesvla79 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 17:33:
we hebben het hier toch alleen over het ontvetten van de filterhouder en kan, toch? De rest van de MM krijgt alleen water. Dat ontkalken snap ik nog, dat ontvetten doe ik wel met afwasmiddel (niet schrikken ..)(of eigenlijk spoel ik het meestal gewoon af). Of mis ik iets over vet in het systeem zelf?
Ik doe exact hetzelfde. Als je het filterhouder ook even na het koffiezetten even afspoelt, blijft hij eigenlijk ook schoon genoeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L.N.
  • Nu online
Langzaam wordt de koffie van mijn Mokapot beter. De eerste waren erg bitter, want ik ben begonnen met de aangeraden settings. Dit is wat Femobook zegt. Nu staat er geen mokapot bij, maar ik heb die voor espresso gebruikt en dan wat minder fijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GsPDcjiksv8xu8CwwtL9LpyweH4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/jRVaTt6RV1QQILLYMdNihuQB.png?f=fotoalbum_large

Maar die blijken niet te kloppen bij de A4, want andere gebruikers zitten voor espresso op 180 - 210. En voor moka zit in nu op 230. Nu nog wat finetunen, maar het bittere is er uit en de fruittonen komen steeds beter naar voren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:45
Ik drink al jaren koffie van Mocca d’or. Het liefst de otoño dia (hetfstkoffie). Sla ik in sept/okt groot in zodat ik een jaartje vooruit kan. Echter, nu ben ik er bijna doorheen. Koffieprijzen zijn echt bizar gestegen. Voorheen kon ik die koffie nog wel voor €22/kg kopen als je veel afneemt. Mocca d’or zit nu eerder richting de €30+ per kg.

Nu wil ik overbruggen tot sept maar eigenlijk ook wel over naar goedkopere koffie. Alleen, goedkope(re) koffie is vaak zoveel minder lekker. Hebben jullie nog een aantal goede tips voor koffie die goed te doen is voor een wat zachter prijsje?

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Vitabissj
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 11-07 15:53
Hulleman schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 07:56:
Ik drink al jaren koffie van Mocca d’or. Het liefst de otoño dia (hetfstkoffie). Sla ik in sept/okt groot in zodat ik een jaartje vooruit kan. Echter, nu ben ik er bijna doorheen. Koffieprijzen zijn echt bizar gestegen. Voorheen kon ik die koffie nog wel voor €22/kg kopen als je veel afneemt. Mocca d’or zit nu eerder richting de €30+ per kg.

Nu wil ik overbruggen tot sept maar eigenlijk ook wel over naar goedkopere koffie. Alleen, goedkope(re) koffie is vaak zoveel minder lekker. Hebben jullie nog een aantal goede tips voor koffie die goed te doen is voor een wat zachter prijsje?
koepoort koffie. Lekker, niet duur én vers gebrand
https://koffiebranderijde...ffie/vers-gebrande-koffie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvinke
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:46
+1 Voor Koepoort, lekkere koffie voor een mooie prijs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:45
Bedankt voor de tip! Ga ik naar kijken.

[ Voor 3% gewijzigd door Hulleman op 03-07-2025 08:57 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• KJac
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 10-07 13:12

ik zou nu ook wel geen koffie op voorhand kopen om 1 jaar verder te kunnen. Dat is een beetje lang. Maximum 3 maand zou ik zelf doen. En voor veel mensen hier is dat ook al veel te lang

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gelukkie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:43
Waarvetten jullie de oortjes van de filterdrager mee in?
Na een schoonmaakbeurt merk ik dat de drager wat lastiger in de machine draait. Dat zal het messing wat doen slijten verwacht ik.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dreamscape
gelukkie schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 09:24:
Na een schoonmaakbeurt merk ik dat de drager wat lastiger in de machine draait. Dat zal het messing wat doen slijten verwacht ik.
Ik heb ze werkelijk nog nooit ingevet. Na het schoonmaken gaat hij bij mij ook een beetje stroef, maar meestal is dat een kwestie van een keer goed doordrukken om de groepring weer netjes op zijn plek te krijgen. Hij zou na een paar keer weer gewoon op dezelfde manier moeten passen, lijkt me.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 418O2

Voor zulke bedragen kan je ook gewoon versgebrande bonen halen die waarschijnlijk ook lekkerder zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:19
rvinke schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 08:40:
[...]

+1 Voor Koepoort, lekkere koffie voor een mooie prijs!
Koepoort is prima, ik koop meestal bij Brandzaak. Momenteel werk ik door de Honduras heen, 25 euro per kg, helemaal niet verkeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
KJac schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 09:00:
[...]

ik zou nu ook wel geen koffie op voorhand kopen om 1 jaar verder te kunnen. Dat is een beetje lang. Maximum 3 maand zou ik zelf doen. En voor veel mensen hier is dat ook al veel te lang
Veel te lang inderdaad. En ook totaal niet nodig om zoveel in te slaan. Als je vandaag bestelt, heb je het toch morgen of overmorgen in huis? Verder geldt wat @418O2 al zegt, voor dat soort bedragen heb je ook vers gebrande koffie. Dat is eigenlijk altijd beter. Dus @Hulleman, doe je voordeel met de tips voor koffiebonen hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:49
gelukkie schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 09:24:
Als je al iets invet is het logischer om de afdichtring in te vetten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Snaak123
bebopper schreef op maandag 17 maart 2025 @ 11:48:

Op mijn shortlist gezet :P :

BEP basket met double layer filter - klinkt interessant, vraag me wel af het tussen die lagen wel schoon blijft
[Afbeelding]
Heb deze vandaag binnen gekregen. BEP 2.0 basket 20g.

Ik kreeg er meteen een heerlijke espresso uit vond ik. Vind 'm beter dan de normcore variant hiervan. Mischief - die hier het eerst mee kwam, als ik reddit moet geloven - niet geprobeerd.

Had bonen van de Yirong boerderij in China, Yunnan.

20g in / 40g uit in ca. 30 sec met m'n Flair 58 en DF54 combi

Heerlijke smaak met een beetje een zoetje

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kvUmlOI7LhWyDzZDrr7LI6S7Klg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nCRUkmNMOEthzxAHoykVncCd.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nikel
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Ik heb een vraag over mijn volautomaat. Voel je vrij om me in dit topic met pek en veren in te smeren en weg te sturen ;) .

Mijn Jura J5 vertoont sinds kort kuren. Regelmatig stopt ie halverwege een kop met doorlopen, wil dan dat je op onderhoud drukt, zegt dan "Systeem vult" en spuit wat water uit het rechter pijpje. Ik drink zo'n 4 kopjes koffie per dag en heb het apparaat in 2016 voor het laatst laten reviseren. In totaal zijn er 13761 kopjes koffie mee gezet (ik weet niet of een dubbele espresso hier ook als 2 telt trouwens).

Dus ik kan een aantal dingen doen:

- Opnieuw laten reviseren
- Zelf uit elkaar halen en alles schoonmaken
- Iets anders kopen

Wat is hier wijsheid? Zou dit apparaat nog jaren mee moeten kunnen? Of is vervanging eigenlijk wel gewoon een goed idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teus.espresso
De Jura J5 is een van de goed gelukte modellen van Jura. Ondanks de leeftijd zou hij nog jaren mee moeten gaan. Zelf uit elkaar halen is natuurlijk een prima optie maar het is wel een van de modellen die niet heel gemakkelijk uit elkaar gaat. Het gaat prima maar het zit allemaal net wat meer geïntegreerd dan zeg een Jura F50 of E8.
Zoek dus eerst een tutorial voor de J-serie. De J5, J7 en J9 (TFT) zitten qua behuizing allemaal hetzelfde in elkaar dus dat helpt.
Laten reviseren kan natuurlijk altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:46

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Heeft iemand deze week al bonen besteld bij Brandzaak? Als ik de betaling wil afronden en naar een buckaroo-pagina word omgeleid krijg ik een 404 error. Dit had ik maandag, gisteren én vandaag. Met verschillende browsers, dns-servers, vast internet en mobiel.

Dus ergens denk ik dat het niet aan mij ligt, maar het zou Brandzaak toch moeten opvallen als klanten al (minimaal) 3 dagen niet kunnen bestellen en betalen? :P

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Micha_NL
  • Laatst online: 19:56
Gizz schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 11:37:
Heeft iemand deze week al bonen besteld bij Brandzaak? Als ik de betaling wil afronden en naar een buckaroo-pagina word omgeleid krijg ik een 404 error. Dit had ik maandag, gisteren én vandaag. Met verschillende browsers, dns-servers, vast internet en mobiel.

Dus ergens denk ik dat het niet aan mij ligt, maar het zou Brandzaak toch moeten opvallen als klanten al (minimaal) 3 dagen niet kunnen bestellen en betalen? :P
Heb afgelopen zaterdag nog een bestelling gedaan, ging prima. Levering wel wat trager dan anders lijkt het…
Pagina: 1 ... 242 243 Laatste

Let op:
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1