Nee, niet echt. Ik lijn ze uit met aluminium tape en die plak ik op de maalschijf. Bij het wisselen plaats ik de schijven terug op dezelfde plek, waardoor ik ze niet hoef uit te lijnen. Het wisselt overigens per maalschijf of uitlijnen nodig is. Bij die van Mahlkonig en Option-O was het niet nodig, bij de SSP en Lebrew wel. Hoe vaker je het doet, hoe sneller je ze kunt uitlijnen. Ik ben er nu ongeveer 20 min per set mee bezig.retoohs schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 12:48:
[...]
Ik ben wel benieuwd of je elke keer de maalschijven moet uitlijnen als je deze verwisselt? Laatst ben ik daar echt niet normaal lang mee bezig geweest.
De OPV van mijn Sage Barista Express blijft problemen geven. Heb een site gevonden waar ik nog een originele kan vinden. Nu lees ik ook wel wat over alternatieven die beter zouden zijn. Ik krijg er alleen geen bij elkaar gegoogled voor een schappelijke prijs ( < € 30). Iemand hier tips?
Ik neig steeds meer naar de Eureka Mignon Libra 65 All Purpose, hopper is veel te groot maar kan em ook vanuit een bewaarbus vullen. Dan word ie small dose & ground by weight. Zie mezelf niet iedere keer voor het zetten van een kop koffie de bonen afwegen :D
Ben er alleen nog niet uit wat het verschil tussen de gewone en de 16CR versie is?
Ben er alleen nog niet uit wat het verschil tussen de gewone en de 16CR versie is?
Ik dacht dat 16CR de chroom versie is, verder geen verschil.Tazzy schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 08:11:
Ik neig steeds meer naar de Eureka Mignon Libra 65 All Purpose, hopper is veel te groot maar kan em ook vanuit een bewaarbus vullen. Dan word ie small dose & ground by weight. Zie mezelf niet iedere keer voor het zetten van een kop koffie de bonen afwegen :D
Dat dacht ik ook, maar https://www.cremashop.eu/nl/products/eureka/mignon-libra-65-all-purpose/13010?cc=NL_EUR. CR16 bij zowel de chrome als de zwarte versie
Niet dat ik hier wat zou bestellen als ik de reviews op trustpilot zie.
Dat is apart, en ik zie het bij meer webshops inderdaad... Ik cou niet weten waar Cr anders voor zou moeten staan, dan voor chroom. Misschien slaat het alleen op dat frontje waar het display in zitTazzy schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 08:18:
Dat dacht ik ook, maar https://www.cremashop.eu/nl/products/eureka/mignon-libra-65-all-purpose/13010?cc=NL_EUR. CR16 bij zowel de chrome als de zwarte versie
Wat betreft Cremahsop, for what it's worth: ik heb daar destijds m'n Cafelat Robot besteld en dat ging prima. Maar ik moet zeggen dat je bij dat ding ook weinig keuze hebt. Voor de prijs van deze Libra en de beschikbaarheid in andere webshops zou ik daar denk ik niet zo snel bestellen.
Coffeefriend is vaak ook een stukje goedkoper en daar hebben een aantal hier ook wel goede ervaring (reviews zijn wel gemixt).
Ik heb zelf toen met m'n Mignon besloten om iets meer te betalen en bij Koffiekompaan te bestellen, want Nederlandse shop + erg goede reviews.
Vind ik bij dit soort aankopen al snel dat ik ze liefst zou ik bestellen & afhalen.
Eureka reageert helemaal nergens op. En Espressowinkel (waar ik de maler heb aangeschaft, toen ze nog CasaBarista waren) zegt nergens vanaf te weten. Maar dat wat variatie normaal is.DonMetal schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 13:41:
[...]
Ah goed punt! Mijn exemplaar heb ik ook in 2020 gekocht inderdaad. Zal er eens een mailtje aan wagen. Thanks!
Fabrieksspec 1.4-1.8 gram/sec en dan 25+ seconden doen over 20 gram vind ik net meer dan wat variatie. Maar prima: zal zelf wel nieuwe schijven halen.
/Edit: Rectificatie, ik zag net in mijn mailbox dat ik hem daarvoor al elders had aangeschaft
[ Voor 14% gewijzigd door DonMetal op 18-08-2026 12:17 ]
Joejoe!
In mijn zoektocht naar een maler kwam ik deze tegen die aan die aan de meeste van mijn verwachtinging voldoet : https://www.coffeefriend.eu/p/eureka-mignon-arto-65-single-dose-espresso-coffee-grinder-black/
Single dose, grote maalschijven (wel geen aftermarket) van een goed merk voor een mooie prijs. Maar mijn grote probleem is dat ik werkelijk nergens anders een spoor vind over deze machine. Hebben jullie een idee of er hier reviews over bestaan onder een andere naam ofzo? En zou het een grote gok zijn om deze te bestellen?
Single dose, grote maalschijven (wel geen aftermarket) van een goed merk voor een mooie prijs. Maar mijn grote probleem is dat ik werkelijk nergens anders een spoor vind over deze machine. Hebben jullie een idee of er hier reviews over bestaan onder een andere naam ofzo? En zou het een grote gok zijn om deze te bestellen?
Ik kan alleen dit vinden wat qua naam enigszins in de buurt komt: https://eureka.co.it/en/products/eureka+1920/prosumer+grinders/arte+range/137/. Maar dat lijkt een totaal ander ding...L7LYNX schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 13:54:
In mijn zoektocht naar een maler kwam ik deze tegen die aan die aan de meeste van mijn verwachtinging voldoet : https://www.coffeefriend.eu/p/eureka-mignon-arto-65-single-dose-espresso-coffee-grinder-black/
Aangezien deze specifieke enkel bij Coffeefriend te koop lijkt zou ik hem zelf vermijden.
Het ding bij Eureka is dat de meeste grinders van ze een variatie zijn op hetzelfde platform. Dus ondanks dat ze een miljoen versies hebben, verschilt het ook allemaal weer niet zo heel veel. Eureka noemt iets ook al een single dose als ze er een blaasbalg op zetten, ook al verandert er fundamenteel niks.
Ik heb zelf een Mignon Zero 65 All Purpose, die is iets naar voren gekanteld en functioneert als singledoser enigszins acceptabel, zolang je niet regelmatig wisselt van bonen en/of maalgraad. Voorwaarde is wel dat je echt hard op die blaasbalg ramt. Ik zou het een normale maler vermomd als singledoser noemen, en ik vermoed dat dat niet anders gaat zijn bij dat ding op Coffeefriend.
Heel verhaal, maar ik wil denk ik vooral zeggen dat Eureka niet een fantastisch single dose platform heeft, maar vooral kleine tweaks die hun normale malers in de buurt laten komen van single dose, maar dan net niet zeg maar
The fermentation project van Hoffmann staat online: https://www.thefermentationproject.com/buy-a-tasting-kit
Vier keer de zelfde bonen, maar op een andere manier verwerkt. Zit een live online tasting aan vast, maar de vorige heb ik later gedaan want de video komt gewoon op youtube. Vond het toen leuk om de verschillen in de decaf-methodes te proeven. Erg benieuwd hoe dat met dit gaat zijn.
Hier wat meer uitleg over het proeven, met de video van de vorige keer: https://www.thefermentationproject.com/tasting-time
Vier keer de zelfde bonen, maar op een andere manier verwerkt. Zit een live online tasting aan vast, maar de vorige heb ik later gedaan want de video komt gewoon op youtube. Vond het toen leuk om de verschillen in de decaf-methodes te proeven. Erg benieuwd hoe dat met dit gaat zijn.
Hier wat meer uitleg over het proeven, met de video van de vorige keer: https://www.thefermentationproject.com/tasting-time
[ Voor 17% gewijzigd door Koets89 op 19-08-2026 10:18 ]
Ik heb de boontjes besteld bij Friedhats. Ik vraag me af of ik nog iets met een water recept moet gaan doen.Koets89 schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 10:16:
The fermentation project van Hoffmann staat online: https://www.thefermentationproject.com/buy-a-tasting-kit
Ik heb wat vragen, die allemaal over de Gaggimate gaan:
1. Wie heeft er ook een Rancilio Silvia met Gaggimate Pro erop.
Hoe heb je de P, I, D waardes staan en regelt het ding de temperatuur zonder enorme overshoot?
Bij mij staan de standaard waardes erin, 112.315,0.658,1436.887.
Daarmee heb ik alleen dikke overshoots naar 106 graden, terwijl het SP 93 graden is.
Dan ben je daarna dus weer aan het wachten tot de temperatuur zakt. (Of water aan het tappen om dat te forceren)
Oftewel, ik ben nu MET PID alsnog aan het temperatuursurfen, met als enige winst dat ik kan zien wat ik doe.
Ik heb met de instellingen lopen spelen, maar krijg niet echt betere resultaten.
2. Zijn er hier mensen die een Gaggia Classic E24 hebben met Gaggiamate erop?
Hoe is de PID regeling op die apparaten?
Ik neig er nu naar het ding te verkopen en een nieuwe Gaggia Classic E24 er voor terug te halen.
En die dan met of zonder Gaggimate te gaan gebruiken.
Hoe heb je de P, I, D waardes staan en regelt het ding de temperatuur zonder enorme overshoot?
Daarmee heb ik alleen dikke overshoots naar 106 graden, terwijl het SP 93 graden is.
Dan ben je daarna dus weer aan het wachten tot de temperatuur zakt. (Of water aan het tappen om dat te forceren)
Oftewel, ik ben nu MET PID alsnog aan het temperatuursurfen, met als enige winst dat ik kan zien wat ik doe.
Ik heb met de instellingen lopen spelen, maar krijg niet echt betere resultaten.
2. Zijn er hier mensen die een Gaggia Classic E24 hebben met Gaggiamate erop?
Hoe is de PID regeling op die apparaten?
Ik neig er nu naar het ding te verkopen en een nieuwe Gaggia Classic E24 er voor terug te halen.
En die dan met of zonder Gaggimate te gaan gebruiken.
[ Voor 7% gewijzigd door RobbieT op 19-08-2026 15:00 ]
Hier ook besteld, bij espressowinkel.nl. Gaat weer een leuke ervaring worden!Koets89 schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 10:16:
Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>
Ah, wat leuk! Vorige keer veel plezier gehad in de decaf proeverij, destijds via Sprout gekocht dus nu ook weer gedaan. Ben benieuwd.Koets89 schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 10:16:
Elke keer als ik Hoffmann over water hoor praten bedenk ik me hoe het kraanwater in Engeland smaakt en snap ik zijn keuze wel. In NL is het water naar mijn bescheiden mening echt meer dan goed genoeg.retoohs schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 14:26:
[...]
Ik heb de boontjes besteld bij Friedhats. Ik vraag me af of ik nog iets met een water recept moet gaan doen.
edit:
wel leuk experiment om de zelfde koffie te cuppen met verschillende waters (kraanwater, bronwater en een recept bijvoorbeeld)
wel leuk experiment om de zelfde koffie te cuppen met verschillende waters (kraanwater, bronwater en een recept bijvoorbeeld)
[ Voor 14% gewijzigd door Koets89 op 19-08-2026 16:36 ]
Denk dat veel kraanwater hier in Nederland als bronwater kwalificeert, en je kan ook online opzoeken wat de samenstelling van je water is.Koets89 schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 16:32:
[...]
Elke keer als ik Hoffmann over water hoor praten bedenk ik me hoe het kraanwater in Engeland smaakt en snap ik zijn keuze wel. In NL is het water naar mijn bescheiden mening echt meer dan goed genoeg.edit:
https://www.vitens.nl/zak...management/waterkwaliteit
Wel een Silvia V3 hier, met Gaggimate echter de basic versie. Momenteel in onderhoud ivm lekkage dus kan mijn waardes (voor zover relevant) niet aan je laten weten. Heb je al eens in het discord channel navraag gedaan? Is een redelijk actieve discord waar de eigenaren/ontwikkelaars van de Gaggimate zelf ook actief zijn.RobbieT schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 14:58:
Ik heb al in het Discord channel gezocht, maar daar kwam weinig nuttigs uit.headout schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 17:06:
[...]
Wel een Silvia V3 hier, met Gaggimate echter de basic versie. Momenteel in onderhoud ivm lekkage dus kan mijn waardes (voor zover relevant) niet aan je laten weten. Heb je al eens in het discord channel navraag gedaan? Is een redelijk actieve discord waar de eigenaren/ontwikkelaars van de Gaggimate zelf ook actief zijn.
Iedereen lijkt gewoon de standaard waardes te gebruiken en de enorme overshoots die erbij horen te accepteren. (Ben je dus alsnog aan het temperature surfen, alleen nu met de actuale temp op een scherm)
Als je de vraag stelt op de Discord, is het eerste wat er geroepen wordt ook, heb je de instellingen uit de documentatie gebruikt.
Is ook waarom ik neig naar een Gaggia, die wordt toch meer gebruikt, dus er zullen betere gegevens van zijn te vinden.
Ben nu al de hele middag met de PID instellingen aan het testen. De waardes waar ik nu heen ga lijken niets eens op wat ze aanraden.
Iedere keer als je denkt ergens te komen, dan flush je een keer wat meer water en dan heb je gewoon weer een dikke overshoot.
Ondertussen met een hele lage P, I en ook D waarde.
Dit is het resultaat nu, geeft wel aan hoe agressief de PID waardes in de documentatie zijn:
Kp, Ki, Kd = 21.0,0.03,30.0
Kff = 0,68
/f/image/u71nIZtQ6IQdjpSUt3zyLCqA.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 35% gewijzigd door RobbieT op 19-08-2026 18:49 ]
Ik herken dit niet gelukkig :-) zowel de overshoots in de temperatuur als ook de reacties in de discord. Ik had mijn Silvia gisteren weer in elkaar geschroefd, maar heb helaas vergeten even mijn PID waardes voor je op te zoeken. Die zouden voor zowel de basic als de pro versie gelijk moeten zijn.RobbieT schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 17:14:
Iedereen lijkt gewoon de standaard waardes te gebruiken en de enorme overshoots die erbij horen te accepteren. (Ben je dus alsnog aan het temperature surfen, alleen nu met de actuale temp op een scherm)
Als je echt van plan bent de Silvia met goedwerkende PID te behouden, zou ik iets meer duwen in de discord om te achterhalen of de PCB een probleem heeft (omruilen?). Als ik iets meer tussen de regels lees, heb je echter al een besluit genomen voor een Gaggia
Stap verder: kennelijk hoort mijn machine niet tot de matige batch. Is vastgesteld op basis van serienummer. Krijg nu wel met 50% korting nieuwe maalschijven uit coulance. Erg netjes van koffiewarenhuis.nlDonMetal schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 11:53:
[...]
Eureka reageert helemaal nergens op. En Espressowinkel (waar ik de maler heb aangeschaft, toen ze nog CasaBarista waren) zegt nergens vanaf te weten. Maar dat wat variatie normaal is.
Fabrieksspec 1.4-1.8 gram/sec en dan 25+ seconden doen over 20 gram vind ik net meer dan wat variatie. Maar prima: zal zelf wel nieuwe schijven halen.
/Edit: Rectificatie, ik zag net in mijn mailbox dat ik hem daarvoor al elders had aangeschaftVerandert niets aan de rest, wel aan het loket waar ik moet klagen. Mea culpa.
Joejoe!
Die PCB werkt of werkt niet, de rest is software.headout schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 08:41:
[...]
Ik herken dit niet gelukkig :-) zowel de overshoots in de temperatuur als ook de reacties in de discord. Ik had mijn Silvia gisteren weer in elkaar geschroefd, maar heb helaas vergeten even mijn PID waardes voor je op te zoeken. Die zouden voor zowel de basic als de pro versie gelijk moeten zijn.
Als je echt van plan bent de Silvia met goedwerkende PID te behouden, zou ik iets meer duwen in de discord om te achterhalen of de PCB een probleem heeft (omruilen?). Als ik iets meer tussen de regels lees, heb je echter al een besluit genomen voor een Gaggia
De temperatuur komt correct binnen en de SSR wordt aangestuurd, dus het is puur de PID instelling.
De boiler isolatie zal wat invloed hebben op het regelgedrag, maar de V5 en V6 zouden die isolatie af fabriek ook al moeten hebben.
Verder wekt de halstarrigheid waarmee er op het Discord naar de PID instellingen uit de documentatie verwezen wordt zodra iemand met dezelfde klacht komt als die ik heb er vooral op dat men niet kijkt naar de regeling.
Als na flushen, of het maken van een shot de temperatuur omhoog schiet, en je vangt het ding op weg omhoog met opnieuw flushen of een shot maken, dan merk je die overshoot niet, of als je direct erna het ding op stoom zet.
Dat zegt niet dat de regeling klopt.
Een issue met de Silvia is dat het verwarmingselement in het water zit, maar je de temperatuur van de boilerwand meet op de meest ongunstige plek, vlakbij waar je koud water toevoegt.
Daardoor kan je haast niet met een agressieve PID werken, die conclusie was ik ook elders al tegengekomen.
Dat is ook wat je in m’n vorige post kan zien, dat de regeling een stuk rustiger is met een veel minder agressieve instelling van de PID, die dus alleen mijlenver afwijkt van de documentatie.
Ik denk dat ik de Gaggimate uit de Silvia haal en dan de Silvia verkoop as is. (Compleet zijn er teveel gelukszoekers die denken de Gaggimate er voor niks bij te krijgen)
Dan kan de Gaggimate daarna in een Gaggia.
[ Voor 5% gewijzigd door RobbieT op 20-08-2026 15:28 ]
Ik voel een dejavu...DonMetal schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 13:00:
[...]
Stap verder: kennelijk hoort mijn machine niet tot de matige batch. Is vastgesteld op basis van serienummer. Krijg nu wel met 50% korting nieuwe maalschijven uit coulance. Erg netjes van koffiewarenhuis.nl
Ik had hetzelfde, werd ook verteld dat ie niet uit de batch kwam. Maalschijven vervangen en op zicht maalt deze nu wel beter en sneller maar heb iedere keer weer wat anders met de machine.
Zo heb ik het display ook al 3 keer vervangen ( touchscreen werkte niet meer ) en nu doet de backlight het niet meer dus is het display niet meer verlicht.
Ook is de molen gewoon niet constant in zijn maling... Hij is al een paar keer nagekeken maar kunnen niks vinden... Misschien toch gewoon een maandag morgen editie
Echter ben er wel klaar mee dus ben aan het kijken naar iets anders... Voor nu de Mahlkonig E64 op het oog..
Er is wel wat verschil tussen de Eureka single dose molens. Ik heb ook de 65AP SD, en herken het hard op de blaasbalg moeten slaan. Toen ik een keer de Eureka Mignon Zero 65 Speedy ergens gebruikte bleek die echt veel minder hard slaan op de blaasbalg nodig te hebben, en sowieso minder retentie te hebben. Deze staat ook nog iets verder voorover, misschien dat dat er mee te maken heeft.vickypollard schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 14:13:
[...]
Ik kan alleen dit vinden wat qua naam enigszins in de buurt komt: https://eureka.co.it/en/products/eureka+1920/prosumer+grinders/arte+range/137/. Maar dat lijkt een totaal ander ding...
Aangezien deze specifieke enkel bij Coffeefriend te koop lijkt zou ik hem zelf vermijden.
Het ding bij Eureka is dat de meeste grinders van ze een variatie zijn op hetzelfde platform. Dus ondanks dat ze een miljoen versies hebben, verschilt het ook allemaal weer niet zo heel veel. Eureka noemt iets ook al een single dose als ze er een blaasbalg op zetten, ook al verandert er fundamenteel niks.
Ik heb zelf een Mignon Zero 65 All Purpose, die is iets naar voren gekanteld en functioneert als singledoser enigszins acceptabel, zolang je niet regelmatig wisselt van bonen en/of maalgraad. Voorwaarde is wel dat je echt hard op die blaasbalg ramt. Ik zou het een normale maler vermomd als singledoser noemen, en ik vermoed dat dat niet anders gaat zijn bij dat ding op Coffeefriend.
Heel verhaal, maar ik wil denk ik vooral zeggen dat Eureka niet een fantastisch single dose platform heeft, maar vooral kleine tweaks die hun normale malers in de buurt laten komen van single dose, maar dan net niet zeg maar
Ik denk inderdaad de hoek waaronder hij staat + een wat hoger toerental. Datzelfde zie je bij de Single Dose Pro van ze, waarbij me eerlijk gezegd weer onduidelijk is wat het verschil is tussen die en die Speedy (behalve de prijs).SH007 schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 14:20:
[...]
Er is wel wat verschil tussen de Eureka single dose molens. Ik heb ook de 65AP SD, en herken het hard op de blaasbalg moeten slaan. Toen ik een keer de Eureka Mignon Zero 65 Speedy ergens gebruikte bleek die echt veel minder hard slaan op de blaasbalg nodig te hebben, en sowieso minder retentie te hebben. Deze staat ook nog iets verder voorover, misschien dat dat er mee te maken heeft.
Maar dat is meteen een beetje wat ik bedoel... het is fundamenteel steeds hetzelfde ding, maar iedere keer net iets getweakt, waardoor je tig modellen hebt.
In tegenstelling tot de indruk die mijn reactie hierboven misschien gaf, was ik eigenlijk zeker niet ontevreden over de Zero 65 AP, maar ik wisselde te vaak van boon en maalgraad en daar gaat hij gewoon niet zo lekker op. Als je wilt single dosen met dezelfde bonen voor dezelfde maalgraad is het echt een prima ding. Bijkomend voordeel is dat als je een goede deal hebt (heb hem wel eens gezien voor 360 euro of zo), je maalschijven hebt die behoorlijk lijken op de SSP Multipurpose, maar dan eigenlijk heel goedkoop.
Ik kende die Speedy nog niet (lijkt ook pas van dit jaar), maar ik denk dat als je van de klassieke espresso smaak bent (dus niet van die all purpose schijven), dat die Speedy best een prima optie is, zeker als je een aanbieding of zo kan vinden. Mooie bouwkwaliteit en 10 jaar garantie op de motor bij Eureka, dus dat is top
[ Voor 32% gewijzigd door vickypollard op 20-08-2026 14:41 ]
Ik ga denk ik binnenkort maar weer eens de Zero 65 AP naar boven halen om te kijken hoe die ook alweer was
Ik gebruik nu hoofdzakelijk m'n Starseeker E64 (voornamelijk voor espresso) of Kingrinder K6 (voornamelijk voor filter). Heb ook nog een Starseeker E55 Pro staan, maar ik merk dat ik die er eigenlijk ook niet echt meer bij pak. Wellicht eens wat verkopen
Dat klinkt echt als een maandagmorgenmodel... Ik moet zeggen, even afkloppen, dat de maler het op de lange maaltijd en krappe gebruikswindow na goed doet. Geen issues met display oid. gehad...Gekke henk schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 13:35:
[...]
Ik voel een dejavu...
Ik had hetzelfde, werd ook verteld dat ie niet uit de batch kwam. Maalschijven vervangen en op zicht maalt deze nu wel beter en sneller maar heb iedere keer weer wat anders met de machine.
Zo heb ik het display ook al 3 keer vervangen ( touchscreen werkte niet meer ) en nu doet de backlight het niet meer dus is het display niet meer verlicht.
Ook is de molen gewoon niet constant in zijn maling... Hij is al een paar keer nagekeken maar kunnen niks vinden... Misschien toch gewoon een maandag morgen editie![]()
Echter ben er wel klaar mee dus ben aan het kijken naar iets anders... Voor nu de Mahlkonig E64 op het oog..
Joejoe!
Sinds een tijdje heb ik thuis een DeLonghi Rivelia staan. In tegenstelling tot andere automaten zie in in de documentatie van deze automaat niets staan over het reinigen met een tablet. Alleen de zetgroep moet worden gespoeld. Iemand enig idee of deze automaat daar bijvoorbeeld niet tegen kan?
Die heb ik ook, staat nergens dat het met een tablet moet, dus niet doen, gewoon de setgroep er regelmatig uithalen en als hij aangeeft dat je een reinigingsprogramma moet uitvoeren ook doen , stuk simpeler als bij de Jura,s .CarbonCopy schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 13:19:
Sinds een tijdje heb ik thuis een DeLonghi Rivelia staan. In tegenstelling tot andere automaten zie in in de documentatie van deze automaat niets staan over het reinigen met een tablet. Alleen de zetgroep moet worden gespoeld. Iemand enig idee of deze automaat daar bijvoorbeeld niet tegen kan?
Tevreden over het toestel? Het zou wel eens een oplossing kunnen zijn voor ons.ramrodwillem schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 14:55:
[...]
Die heb ik ook, staat nergens dat het met een tablet moet, dus niet doen, gewoon de setgroep er regelmatig uithalen en als hij aangeeft dat je een reinigingsprogramma moet uitvoeren ook doen , stuk simpeler als bij de Jura,s .
Mijn vrouw drinkt enkel deca. Met het verwisselbaar bonenreservoir zou dat moeten lukken denk ik.
Ja hoor prima tevreden, makkelijk, snel en minder onderhoud als bij een Jura, voordeel van een Jura (D4 of E4 ) is dat die max 16gr koffie gebruiken de Rivelia 14gr, de water temperatuur zou wat hoger mogen voor mij bij de Rivelia. Van de 2 bonen reservoirs maak ik geen gebruik, als je van reservoir wil verwisselen zit er een leegmaalstand op die de laatste bonen van het eerste reservoir weg maalt, zodat het nieuwe reservoir direct alle nieuwe bonen gebruikt.Drossie schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 15:45:
[...]
Tevreden over het toestel? Het zou wel eens een oplossing kunnen zijn voor ons.
Mijn vrouw drinkt enkel deca. Met het verwisselbaar bonenreservoir zou dat moeten lukken denk ik.
Ligt het aan mij, of is de kwaliteit van koffie gedaald? Ik ben geen groot fijnproever, maar ik heb al tijden geen bakkie gezet uit verse bonen waar ik echt heel blij van word. Ik gebruik al jaren een Bialetti met Hema-bonen voor de alledaagse koffie en Fascino of Brandzaak voor iets speciaals. Ik heb elders nog wel eens duurder besteld, maar dat vond ik de hogere prijs niet waard. Hema is niet meer te zuipen en de vers gebrande bonen zijn een vlakker van smaak dan ik gewend ben.
Misschien tips waar elders nog een goede prijs/kwaliteit te vinden is? Als het uitmaakt, ik hou van tonen met donkere chocolade en noten met een volle body. Voorheen kreeg ik dat bij uitstek uit de Costa Rica Tarrazu van Fascino. Ik snap dat het ene oogstjaar niet het andere is, maar ook andere bonen die aan mijn voorkeuren zouden moeten voldoen, komen niet in de buurt. Ik zou zelfs zo ver willen gaan dat de huidige specialty de oude Hema-bonen niet evenaart.
Misschien tips waar elders nog een goede prijs/kwaliteit te vinden is? Als het uitmaakt, ik hou van tonen met donkere chocolade en noten met een volle body. Voorheen kreeg ik dat bij uitstek uit de Costa Rica Tarrazu van Fascino. Ik snap dat het ene oogstjaar niet het andere is, maar ook andere bonen die aan mijn voorkeuren zouden moeten voldoen, komen niet in de buurt. Ik zou zelfs zo ver willen gaan dat de huidige specialty de oude Hema-bonen niet evenaart.
Deze signature is strikt genomen langer dan noodzakelijk.
Sommige branders zijn niet super consistent. Ik heb dat ook gemerkt bij Brandzaak. Dat was opeens niet meer te drinken. Uiteindelijk ben ik maar over gestapt naar een andere brander.Crakie schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 19:17:
Ligt het aan mij, of is de kwaliteit van koffie gedaald? Ik ben geen groot fijnproever, maar ik heb al tijden geen bakkie gezet uit verse bonen waar ik echt heel blij van word. Ik gebruik al jaren een Bialetti met Hema-bonen voor de alledaagse koffie en Fascino of Brandzaak voor iets speciaals. Ik heb elders nog wel eens duurder besteld, maar dat vond ik de hogere prijs niet waard. Hema is niet meer te zuipen en de vers gebrande bonen zijn een vlakker van smaak dan ik gewend ben.
Bij de HEMA lijken de bonen ook steeds ouder te wordendie in het schap liggen. Werkt ook niet mee.Crakie schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 19:17:
Ik ga gewoon lekker simpel voor de Perla Colombia. Voor mijn volautomaat in ieder geval helemaal prima.
Je hebt geen smaakverschil bij ander eten en drinken, maar alleen bij koffie?
Vandaag bij Koffiekompaan een nieuwe Gaggia Classic E24 gehaald en de Gaggimate Pro van de Rancilio Silvia overgebouwd naar de Gaggia.
(Letterlijk 1 espresso gezet in originele vorm, toen het ding uit elkaar gehaald...)
Gewoon de PID instellingen uit de documentatie erin en dit regelt snaarstrak.
Op Ebay ergens een lage driptray van een Classic Up gevonden, dus die komt nog, net als de Gaggimate Alba tank sensor and light.
De Rancilio staat nu in originele vorm op marktplaats.
(Letterlijk 1 espresso gezet in originele vorm, toen het ding uit elkaar gehaald...)
Gewoon de PID instellingen uit de documentatie erin en dit regelt snaarstrak.
Op Ebay ergens een lage driptray van een Classic Up gevonden, dus die komt nog, net als de Gaggimate Alba tank sensor and light.
De Rancilio staat nu in originele vorm op marktplaats.
Heb de Rivelia nu twee weken en wel tevreden mee. Mooi kleine form factor. Blijft bij overstap van een zeven jaar oude Philips naar een nieuw apparaat wel zoeken naar de juiste smaak. Elke machine maalt toch weer anders. Bean adapt technology op de Rivelia helpt wel maar is geen toverformule.Drossie schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 15:45:
[...]
Tevreden over het toestel? Het zou wel eens een oplossing kunnen zijn voor ons.
ik heb trouwens geen Melkkan maar een steam wand. Die heb ik omgebouwd met een RVS stoompijpje wat een stuk beter melk foamen is.
Heb ik ook aan gedacht, maar verder geen andere smaakbeleving nee.Roenie schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 20:25:
[...]
Bij de HEMA lijken de bonen ook steeds ouder te wordendie in het schap liggen. Werkt ook niet mee.
Ik ga gewoon lekker simpel voor de Perla Colombia. Voor mijn volautomaat in ieder geval helemaal prima.
Je hebt geen smaakverschil bij ander eten en drinken, maar alleen bij koffie?
Deze signature is strikt genomen langer dan noodzakelijk.
Perla Superiore was inderdaad goed te doen. Vanaf maandag zelfs 1+1 gratis. Als het kan zou ik ze wel fysiek halen en proberen de branddatum te schatten op basis van de THT datum (vaak branddatum + 1 of 1,5 jaar). Als je een zak hebt die er al 6 maanden ligt zal het vast niet heel lekker meer zijn.
[ Voor 17% gewijzigd door vickypollard op 22-08-2026 09:19 ]
Ik ben op zoek naar een goede weegschaal (500gr, 0.01gr).
Liefst eentje die goed onder een Silvia past.
Ik heb inmiddels een aantal van dit type versleten Aliexpress (deze passen echt perfect onder mijn Silvia) maar ben opzoek naar iets duurzamers, want met +-2 per jaar kun je net zo goed dat geld op een hoop gooien en in 1x iets fatsoenlijks kopen.
Iemand ervaringen/suggesties?
Ik heb inmiddels een aantal van dit type versleten Aliexpress (deze passen echt perfect onder mijn Silvia) maar ben opzoek naar iets duurzamers, want met +-2 per jaar kun je net zo goed dat geld op een hoop gooien en in 1x iets fatsoenlijks kopen.
Ik zie op Reddit ook regelmatig opmerkingen over €300 kostende Bluetooth WiFi IoT connected driedubbel geïntegreerde sync synergy en watnog weegschalen die kapot gaan, dus geen enkele garantie dat het dan beter gaatJ-sto schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 09:30:
Zoals ik eerder melde in een post van DonMetal had ik niet echt geluk met mijn eureka Mignon Specialita. Vanaf het begin wat issues met de malingen die uiteindelijk grotendeels opgelost waren met nieuwe schijven. Echter was ik inmiddels toe aan mijn 3e display waarbij het touch gedeelte iedere keer uitviel. Niet handig als je de tijd moet selecteren.
Wat me het meest irriteerde was toch wel de inconsistentie van de malingen. Soms met wel meer dan 1 gram verschil maar ook merkte ik dat met koffie zetten.
Gisteren dan toch de knoop doorgehakt en een Mahlkonig E64 gekocht. Dat is toch wel even iets anders. Na dat ik al een aantal kopjes heb gemaakt merk ik ontzettend veel verschil. In smaak maar ook in uiterlijk. Een heerlijke dikke crema laag op de koffie.
En het verschil in geluids niveau is helemaal heerlijk
Over consistentie kan ik niks zeggen natuurlijk maar voor nu erg tevreden.
Wat me het meest irriteerde was toch wel de inconsistentie van de malingen. Soms met wel meer dan 1 gram verschil maar ook merkte ik dat met koffie zetten.
Gisteren dan toch de knoop doorgehakt en een Mahlkonig E64 gekocht. Dat is toch wel even iets anders. Na dat ik al een aantal kopjes heb gemaakt merk ik ontzettend veel verschil. In smaak maar ook in uiterlijk. Een heerlijke dikke crema laag op de koffie.
En het verschil in geluids niveau is helemaal heerlijk
Mooi spul
En beduidend sneller dan je vorige, lijkt me?
Ik was ook op zoek en ben voor de bookoo themes mini gegaan. Hij is onderweg dus over de kwaliteit kan ik je dus nog niet veel vertellen 😄 Met name de mogelijkheid om het te koppelen aan beanconqueror met de flowrate leek mij interessantJ-sto schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 09:30:
kijk eens naar Timemore. Die zijn compact en lange accudduur. Heb deze al enige jaren zonder mankeren.J-sto schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 09:30:
The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.
Ik kan enkel onderstrepen wat betreft de Timemore, prima spul, goede prijs, en de enige keer dat ik dacht ellende te hebben (laade niet op) bleken onze poezels de usb kabel als flosdraad te hebben gebruikt... Zucht 🙀Boeryepes schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 12:54:
[...]
kijk eens naar Timemore. Die zijn compact en lange accudduur. Heb deze al enige jaren zonder mankeren.
Ja dat ookvickypollard schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 10:48:
Mooi spulEn beduidend sneller dan je vorige, lijkt me?
Koop een bottomless portafilter als je die nog niet hebt, dat scheelt veel hoogte.J-sto schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 09:30:
Ik heb hier een Bookoo Themis Ultra, die is waterdicht wat wel een prettige feature is. Maar niet perse goedkoop. Nu €80,95 in de aanbieding, maar daar zullen nog wel verzendkosten en mogelijk importheffingen bijkomen.
Timemore levert ook wel mooie weegschalen, of Miicoffee, Wacaco, etc
[ Voor 4% gewijzigd door RobbieT op 22-08-2026 17:18 ]
Hij vraagt 0.01 gram en dan komen jullie aanzetten met Timemores en Bookoos die maar tot 0.1gram gaan... Voor koffie overigens een beetje vreemde eis, en daarmee vallen eigenlijk alle opties die zich als koffie weegschaal presenteren af.
.
[ Voor 99% gewijzigd door vickypollard op 22-08-2026 19:30 . Reden: Laat maar ]
0,01 gram? Ga je koffiebonen met een vijl op gewicht brengen ofzo?ocn schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 18:56:
Hij vraagt 0.01 gram en dan komen jullie aanzetten met Timemores en Bookoos die maar tot 0.1gram gaan... Voor koffie overigens een beetje vreemde eis, en daarmee vallen eigenlijk alle opties die zich als koffie weegschaal presenteren af.
En dan de molen, hoe zorg je ervoor dat je minder dan 0,01 gram retentie hebt.
Stoppen van de shot binnen die marge wordt ook wel een dingetje.
Bovendien, als de vraagsteller tot nu toe Alixpress weegschalen gehad heeft, die doen ook vast geen 0,01 gram.
Denk dat die eis een typo is.
[ Voor 11% gewijzigd door RobbieT op 22-08-2026 19:35 ]
Scam of buitenkansje in de buurt van Zeeland: https://www.marktplaats.n...aki-gen-2-espressomachine. Moeilijk te zeggen... Google Lens levert geen bekende foto's op (wat normaal het geval is bij scams). Wellicht een poging waard om langs te gaan als je in de buurt woont?
[ Voor 21% gewijzigd door vickypollard op 23-08-2026 08:39 ]
Nou ja, ze bestaan met een displayweergave met 0,01 en is dat dan ook de gegarandeerde nauwkeurigheid? Voor het wegen van koffie is het ook niet zinvol. En zelfs al wel, dan moet je toch ook je waterhoeveelheid met een hoge nauwkeurigheid meten; en hoe gaat dat dan?RobbieT schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 19:33:
[...]
0,01 gram? Ga je koffiebonen met een vijl op gewicht brengen ofzo?
En dan de molen, hoe zorg je ervoor dat je minder dan 0,01 gram retentie hebt.
Stoppen van de shot binnen die marge wordt ook wel een dingetje.
Bovendien, als de vraagsteller tot nu toe Alixpress weegschalen gehad heeft, die doen ook vast geen 0,01 gram.
Denk dat die eis een typo is.
The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.
Dank allen, het is een Timemore Black Mirror Mini geworden.
Perfecte afmetingen voor mijn Silvia. :)
De 0.01gr was omdat die aliexpress weegschaal niet erg betrouwbaar was op 0.1gr versies, hopelijk is deze het wel, dan voldoet 0.1gr prima.
Meteen wat O-ringetjes besteld die ik eigenlijk eerder al had moeten vervangen en omdat ik toch aan het bestellen was ook nieuwe bonen genomen, ik kijk uit naar de postbode.
Overigens: ik brouw ook bier en om de brouwzouten af te meten komt het wel vaak aan op sub 0.1gram
Perfecte afmetingen voor mijn Silvia. :)
De 0.01gr was omdat die aliexpress weegschaal niet erg betrouwbaar was op 0.1gr versies, hopelijk is deze het wel, dan voldoet 0.1gr prima.
Meteen wat O-ringetjes besteld die ik eigenlijk eerder al had moeten vervangen en omdat ik toch aan het bestellen was ook nieuwe bonen genomen, ik kijk uit naar de postbode.
Overigens: ik brouw ook bier en om de brouwzouten af te meten komt het wel vaak aan op sub 0.1gram
[ Voor 10% gewijzigd door J-sto op 22-08-2026 21:34 ]
Waarschijnlijk moet je eerst 200 € over maken als je hem wilt komen bekijken 😂.vickypollard schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 19:35:
Scam of buitenkansje in de buurt van Zeeland: https://www.marktplaats.n...aki-gen-2-espressomachine. Moeilijk te zeggen... Google Lens levert geen bekende foto's op (wat normaal het geval is bij scams). Wellicht een poging waard om langs te gaan als je in de buurt woont?
Gezien de prijs, locatie en de andere producten die aangeboden worden lijkt me dit wel een scam.
Zeker een kans ja 😬 Advertentie is inmiddels ook weg verwijderd, dus lijkt me wel zeker danretoohs schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 07:52:
[...]
Waarschijnlijk moet je eerst 200 € over maken als je hem wilt komen bekijken 😂.
Gezien de prijs, locatie en de andere producten die aangeboden worden lijkt me dit wel een scam.
Hoi,
Na 5 jaar is mijn Wilfa Svart koffiemolen aan vervanging toe. Omdat ik voornamelijk filter zet (Moccamaster of Cleverdripper) aas ik al een tijdje op een Fellow Ode gen 2.
Echter overweeg ik nu ook om te gaan expirementeren met espresso/cortado's etc., bijv. met een Sage Bambino Plus.
Omdat de Ode gen 2 niet geschikt is voor espresso moet ik dan óf een andere molen zoeken die allebei kan, of twee molens kopen (wil geen handmolen)...Gezien de ruimte in de keuken gaat mijn voorkeur uit naar één molen, maar weet niet in hoeverre dit een compromis is voor mijn situatie. Huidige shortlist:
Op internet zie ik nog wel meer opties, zoals DF64, Niche Zero of Lagom Casa maar ik vind molens maar lastig verkrijgbaar in Nederland, of je zit met importkosten etc.
Tips/ervaringen zijn welkom
!
Na 5 jaar is mijn Wilfa Svart koffiemolen aan vervanging toe. Omdat ik voornamelijk filter zet (Moccamaster of Cleverdripper) aas ik al een tijdje op een Fellow Ode gen 2.
Echter overweeg ik nu ook om te gaan expirementeren met espresso/cortado's etc., bijv. met een Sage Bambino Plus.
Omdat de Ode gen 2 niet geschikt is voor espresso moet ik dan óf een andere molen zoeken die allebei kan, of twee molens kopen (wil geen handmolen)...Gezien de ruimte in de keuken gaat mijn voorkeur uit naar één molen, maar weet niet in hoeverre dit een compromis is voor mijn situatie. Huidige shortlist:
- Fellow Ode gen 2 + aparte espressomolen, bijv. Baratza Encore ESP ? (~€550)
- Timemore Sculptor 064S voor beide (~€550, lastig te krijgen)
- Eureka Mignon Zero 65 AP voor beide (~€450)
- ??
Op internet zie ik nog wel meer opties, zoals DF64, Niche Zero of Lagom Casa maar ik vind molens maar lastig verkrijgbaar in Nederland, of je zit met importkosten etc.
Tips/ervaringen zijn welkom
[ Voor 3% gewijzigd door DoubleYouPee op 24-08-2026 00:04 ]
Dat is een lastige en mijn eerste reactie zou zijn: aparte malers!DoubleYouPee schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 23:52:
Hoi,
Omdat de Ode gen 2 niet geschikt is voor espresso moet ik dan óf een andere molen zoeken die allebei kan, of twee molens kopen (wil geen handmolen)...Gezien de ruimte in de keuken gaat mijn voorkeur uit naar één molen, maar weet niet in hoeverre dit een compromis is voor mijn situatie. Huidige shortlist:Qua koffieboon heb ik vaak +-medium roast, ben in ieder geval niet zo van thee-achtige of heel zure light roasts.
- ??
Tips/ervaringen zijn welkom!
Ik denk in het algemeen dat je tegen deze potentiële problemen aanloopt als je het in één apparaat wilt:
- De maler is teveel gericht op een van de twee zetmethodes, waardoor je in een van de gevallen net niet alles eruit haalt.
- Er is teveel retentie, waardoor je bij een wissel van maalgraad last hebt van het maalsel van de vorige keer en wat moet purgen.
Van jouw lijstje heb ik zelf de Mignon Zero 65 AP en dat is een prima ding, maar:
- De all purpose maalschijven zijn wat meer gericht op lichtere branding / clarity. Je kunt er écht lekkere espresso mee zetten (ook medium gebrand), maar mijn ervaring was wel dat het wat trickier is om juist af te stellen, zeker als je een espressomachine hebt die constante druk geeft, omdat hij dan vrij snel doorloopt als hij eenmaal op gang is (een constatering die ook Kaffeemacher had: https://kaffeemacher.de/blogs/kaffeewissen/eureka-zero-vergleichstest). Ik heb zelf een Cafelat Robot waardoor ik kon spelen met de druk. Ik moest ook wel echt langere shots maken dan de gebruikelijke 1:2 die aangehouden wordt.
- Bij grote wisselingen in maalgraad (dus tussen filter en espresso), loop je toch wel tegen wat retentiegedoe aan. Daar heb je niet echt last van als je enkel espresso of enkel filter maalt, maar juist bij die wisseling merk je dat er nog wat in zit en dat je dat eigenlijk eerst moet wegmalen met een paar gram bonen, . Je zult er bij een wissel naar espresso denk ik wat meer last van hebben omdat je er daar wat eerder last hebt als er afwijkend grote deeltjes bij zitten.
Over de Lagom Casa heb ik wel echt goede verhalen gelezen qua retentie en prestatie voor beide methodes. Maar inderdaad, verkrijgbaarheid... ik heb er toevallig een tijdje terug naar geïnformeerd bij Espressowinkel (omdat die een andere Lagom verkochten) en dat zou uitkomen op 790 euro als ze hem voor je bestellen
Tl;dr: ik zou zelf inzetten op twee aparte malers
@vickypollard bedankt! Mijn vraag is dan.. Gaat een Baratza Encore ESP van 170 euro echt betere espresso zetten dan een Zero 65 AP van 450€? En gaat een Ode Gen 2 van €350 echt veel betere medium filter zetten dan een 064S van 550€? (of zelfs meer zonder uitverkoop).
Ik heb het gevoel dat ik bij 2 molens eigenlijk nog meer moet uitgeven om ook daadwerkelijk veel beter resultaat te krijgen.
Ik heb het gevoel dat ik bij 2 molens eigenlijk nog meer moet uitgeven om ook daadwerkelijk veel beter resultaat te krijgen.
[ Voor 20% gewijzigd door DoubleYouPee op 24-08-2026 09:23 ]
Als je twee losse malers koopt dan heb je voor dat budget wel twee keer iets is wat het net niet is. Dus veel plastic met beperkte levensduur.
Df64 kan je gewoon in Nederland kopen, staat zelfs op amazon.nl. Daar kan je altijd nog andere maalschijven in zetten. Ik heb er zelf geen ervaring mee overigens.
Timemore heeft net een gen 2 uitgebracht van de sculptors. Als je een goede deal ziet is het wellicht nog de vorige versie.
Df64 kan je gewoon in Nederland kopen, staat zelfs op amazon.nl. Daar kan je altijd nog andere maalschijven in zetten. Ik heb er zelf geen ervaring mee overigens.
Timemore heeft net een gen 2 uitgebracht van de sculptors. Als je een goede deal ziet is het wellicht nog de vorige versie.
[ Voor 17% gewijzigd door retoohs op 24-08-2026 09:33 ]
Ja dat is ook mijn dilemma, vooral bij de espresso molen. De Ode Gen 2 is volgens mij wel gewoon goed.retoohs schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 09:25:
Als je twee losse malers koopt dan heb je voor dat budget wel twee keer iets is wat het net niet is. Dus veel plastic met beperkte levensduur.
Df64 kan je gewoon in Nederland kopen, staat zelfs op amazon.nl. Daar kan je altijd nog andere maalschijven in zetten. Ik heb er zelf geen ervaring mee overigens
De DF64 staat inderdaad op Amazon maar wordt volgens mij vanuit Singapore verzonden.. dus 3 weken wachten en mij teveel risico qua uiteindelijke kosten en evt. garantie etc.
De vraag als je één molen hebt is, krijg je iedere keer je espresso goed.DoubleYouPee schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 09:34:
[...]
Ja dat is ook mijn dilemma, vooral bij de espresso molen. De Ode Gen 2 is volgens mij wel gewoon goed.
De DF64 staat inderdaad op Amazon maar wordt volgens mij vanuit Singapore verzonden.. dus 3 weken wachten en mij teveel risico qua uiteindelijke kosten en evt. garantie etc.
Dan bedoel ik, de instelling, en de effecten van de retentie die iedere molen tot op zekere hoogte heeft waardoor je een beetje verkeerde maling in je espresso krijgt.
Ik had hetzelfde idee en heb met dat idee een Baratza Encore ESP Pro gekocht.
Nu ben ik zover dat ik filterkoffie met de Kingrinder K6 maal en de Baratza alleen nog maar voor espresso gebruik.
Beide met dezelfde molen had vooral voor espresso teveel ongewenste effecten met mislukte shots als resultaat.
Dus misschien ook een optie, een handmolen zoals de Kingrinder K6 voor filter, relatief goedkoop, en dan een DF64 ofzo voor espresso.
(Ik ben niet happy met de retentie van de Baratza, vandaar dat ik die niet aanraad, soms mist er een gram, en soms krijg je die opeens terug, dus je moet na malen wegen wat je hebt anders is je shot alsnog kaput)
[ Voor 5% gewijzigd door RobbieT op 24-08-2026 10:05 ]
Hoeveel espressi ga je denk je drinken per dag? Ik heb de Ode 2 plus een handmaler. Voor mij perfect sinds ik niet meer dan 2 koffies per dag drink. Voor het werk neem ik een thermoskan (met filterkoffie) mee en dan maal ik 31g met de Ode (met de handmaler gaat het ook, maar dat duurt mij eerlijk gezegd te lang). Als ik thuis een espresso zet maal ik 18g en dat is geen probleem.DoubleYouPee schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 23:52:
Hoi,
Omdat de Ode gen 2 niet geschikt is voor espresso moet ik dan óf een andere molen zoeken die allebei kan, of twee molens kopen (wil geen handmolen)...Gezien de ruimte in de keuken gaat mijn voorkeur uit naar één molen, maar weet niet in hoeverre dit een compromis is voor mijn situatie. Huidige shortlist:Qua koffieboon heb ik vaak +-medium roast, ben in ieder geval niet zo van thee-achtige of heel zure light roasts.
- ??
Tips/ervaringen zijn welkom!
Dus als je niet zoveel espressi per dag gaat drinken is een handmaler prima te doen!
Een 1Zpresso J-Ultra is een goede handmolen voor espresso.
https://1zpresso.coffee/j-ultra/
Alleen is dat niet persé een goedkope molen.
Kingrinder K6 gaat ook, maar ik vind espresso malen met de hand wel serieus werk, dan maal ik liever voor filter met de hand.
Kingrinder K6 gaat ook, maar ik vind espresso malen met de hand wel serieus werk, dan maal ik liever voor filter met de hand.
Je kunt bij beide eventueel nog de accuboor erop zetten als je het zat bentRobbieT schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 11:00:
Een 1Zpresso J-Ultra is een goede handmolen voor espresso.
Dat is een optie, bij de Kingrinder dan wel goed opletten dat je niet de verstelring beetpakt.vickypollard schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 11:05:
[...]
Je kunt bij beide eventueel nog de accuboor erop zetten als je het zat bent
Als dat gebeurd dan is het meteen einde molen, want dan draait de verstelling tot de burrs elkaar raken.
Handmatige molen heb ik geen zin in.. Kan zijn dat ik espresso voor 2 personen ga maken en dan ben je toch wel even bezig volgens mij. Plus zo'n J-ultra is duurder dan een encore ESP
(ook voor filter heb ik liever elektrisch overigens).
En de 064S dan? Hoor daar wel goeie verhalen als allrounder, met dat tiksysteem zou je weinig tot geen retentie hebben.
En de 064S dan? Hoor daar wel goeie verhalen als allrounder, met dat tiksysteem zou je weinig tot geen retentie hebben.
[ Voor 11% gewijzigd door DoubleYouPee op 24-08-2026 12:09 ]
Bij de Encore ESP Pro beloofden ze ook weinig retentie.DoubleYouPee schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 11:45:
Handmatige molen heb ik geen zin in.. Kan zijn dat ik espresso voor 2 personen ga maken en dan ben je toch wel even bezig volgens mij. Plus zo'n J-ultra is duurder dan een encore ESP(ook voor filter heb ik liever elektrisch overigens).
Dat valt in de praktijk toch tegen.
Dan heb je nog wat hysteresis op de verstelling waardoor je niet exact op dezelfde instelling terugkomt.
Espresso met de hand malen vond ik ook niks, filterkoffie maalt eigenlijk best makkelijk met hand.
Is ook een keuze of je ruimte hebt om 2 molens neer te zetten.
Daarvoor zou ik dan toch even zoeken op reddit / homebarista / koffiepraat / etc. voor ervaringen daarmee. Vooral met het wisselen tussen zetmethodes, omdat een beetje retentie bij dezelfde zetmethode niet echt een probleem is.DoubleYouPee schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 11:45:
Handmatige molen heb ik geen zin in.. Kan zijn dat ik espresso voor 2 personen ga maken en dan ben je toch wel even bezig volgens mij. Plus zo'n J-ultra is duurder dan een encore ESP(ook voor filter heb ik liever elektrisch overigens).
Er is ook een Nederlandse importeur, is ook eerder in dit topic langsgeweest. Zit toevallig een paar kilometer bij mij vandaan, ik heb mijn exemplaar er persoonlijk gehaald: frekko.nlDoubleYouPee schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 09:34:
[...]
Hoe moeizaam het (hand)malen is ligt aan 2 factoren, enerzijds wat jij aangeeft de maalgraad maar vergeet niet dat de roast level ook veel uitmaakt. Ik heb 2 koffies momenteel en de espresso die medium roast is, is beduidend makkelijker te malen dan de lichter gebrande filterkoffie.RobbieT schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 12:18:
[...]
Bij de Encore ESP Pro beloofden ze ook weinig retentie.
Dat valt in de praktijk toch tegen.
Dan heb je nog wat hysteresis op de verstelling waardoor je niet exact op dezelfde instelling terugkomt.
Espresso met de hand malen vond ik ook niks, filterkoffie maalt eigenlijk best makkelijk met hand.
Is ook een keuze of je ruimte hebt om 2 molens neer te zetten.
Bedankt, de DF64 is daar ook uitverkocht. Ze hebben wel een DF54. Misschien is dat ook nog een optie naast een Ode Gen 2. Wel 100€ extra....glaswerk schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 13:54:
[...]
Er is ook een Nederlandse importeur, is ook eerder in dit topic langsgeweest. Zit toevallig een paar kilometer bij mij vandaan, ik heb mijn exemplaar er persoonlijk gehaald: frekko.nl
De normale DF64 wordt volgens mij niet meer verkocht. Nu is het de DF64 Air. Die heeft Koffiekompaan ook: https://koffiekompaan.nl/winkel/df64-air-zwart/. Alleen doen die niet aan pre-order zo te zien.glaswerk schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 13:54:
[...]
Er is ook een Nederlandse importeur, is ook eerder in dit topic langsgeweest. Zit toevallig een paar kilometer bij mij vandaan, ik heb mijn exemplaar er persoonlijk gehaald: frekko.nl
(sowieso zijn ze slecht leverbaar volgens mij)
[ Voor 4% gewijzigd door vickypollard op 24-08-2026 14:03 ]
Kan je met waar de prijzen van die DF64's ondertussen heen gaan niet net zo goed kijken naar een Eureka Mignon Zero 65 All Purpose ofzo?
10 jaar garantie op de motor, onderdelen zijn goed te krijgen.
Denk allemaal dingen die je bij die Chinese molens nog maar moet zien.
https://koffiekompaan.nl/...ero-65-all-purpose-zwart/
[ Voor 24% gewijzigd door RobbieT op 24-08-2026 14:43 ]
Zou persoonlijk niet mijn eerste aanrader zijn als je regelmatig wisselt van zetmethode: vickypollard in "Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1". Eureka heeft geen geweldig single dose platform. Niet onoverkomelijk of zo, maar soms wel irritant.RobbieT schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 14:42:
Kan je met waar de prijzen van die DF64's ondertussen heen gaan niet net zo goed kijken naar een Eureka Mignon Zero 65 All Purpose ofzo?
[ Voor 3% gewijzigd door vickypollard op 24-08-2026 14:53 ]
Bevestigd een beetje mijn keuze om filter met de Kingrinder K6 handmolen te doen en espresso met Baratza Encore ESP Pro.vickypollard schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 14:53:
[...]
Zou persoonlijk niet mijn eerste aanrader zijn als je regelmatig wisselt van zetmethode: vickypollard in "Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1". Eureka heeft geen geweldig single dose platform. Niet onoverkomelijk of zo, maar soms wel irritant.
Retentie is altijd gedoe, wat ze ook beloven, daar was ik ook al achter en dat is dus waarom ik het nu zo doe.
Ik weet niet of er merken zijn waarbij dat wel echt goed gaat en het ook nog mogelijk is om weer op precies dezelfde instelling terug te komen.
Als een van beide niet goed gaat dan ga je met espresso al de mist in als je ervoor filter hebt gedaan.
Je wil een molen zonder paddle wheel en met een shute waar ook vrijwel niks in blijft hangen, anders gaat het niet werken omdat je last van retentie krijgt. En dat los je vaak niet op met een paar losse bonen malen. Dan vallen er al heel wat molens af door de constructie.
Het pad naar de uitgang vanaf de burrs moet dus vrijwel recht zijn. Eigenlijk zoals een Fellow Ode Gen 2, maar dan geschikt om espresso te malen.
Misschien de TimeMore Sculpture, weet niet hoe die presteert? Of een DF83V
[ Voor 3% gewijzigd door RobbieT op 24-08-2026 15:07 ]
Ja, verticaal gemonteerde flat burrs, of conical burrs die recht boven de catch cup zitten, scheelt erg. De malers met de beste retentie doen dit zo. Denk aan de Zerno Z1/Z2, Mazzer Philos, Lagom Casa, etc. Ik vermoed ook dat daarom die Timemore 064S wel een interessante optie kan zijn voor @DoubleYouPee, maar heb er zelf te weinig over gelezen.RobbieT schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 15:05:
[...]
Bevestigd een beetje mijn keuze om filter met de Kingrinder K6 handmolen te doen en espresso met Baratza Encore ESP Pro.
Retentie is altijd gedoe, wat ze ook beloven, daar was ik ook al achter en dat is dus waarom ik het nu zo doe.
Ik weet niet of er merken zijn waarbij dat wel echt goed gaat en het ook nog mogelijk is om weer op precies dezelfde instelling terug te komen.
Als een van beide niet goed gaat dan ga je met espresso al de mist in als je ervoor filter hebt gedaan.
Je wil een molen zonder paddle wheel en met een shute waar ook vrijwel niks in blijft hangen, anders gaat het niet werken omdat je last van retentie krijgt. En dat los je vaak niet op met een paar losse bonen malen. Dan vallen er al heel wat molens af door de constructie.
Het pad naar de uitgang vanaf de burrs moet dus vrijwel recht zijn. Eigenlijk zoals een Fellow Ode Gen 2, maar dan geschikt om espresso te malen.
Mocht je tóch de Mignon Zero 65 AP overwegen @DoubleYouPee, dan heb ik een ongebruikte staan die slechts een paar maanden gebruikt is. Je zou hem voor een schappelijk bedrag kunnen overnemen om hem een paar weken te proberen en te kijken of je het wat vindt. Ik neem hem met liefde terug van je als het niet bevalt (ik hoef er niet per se vanaf, zeg maar).
[ Voor 12% gewijzigd door vickypollard op 24-08-2026 15:14 ]
https://coffeechronicler.com/timemore-sculptor-review/vickypollard schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 15:10:
[...]
Ja, verticaal gemonteerde flat burrs, of conical burrs die recht boven de catch cup zitten, scheelt erg. De malers met de beste retentie doen dit zo. Denk aan de Zerno Z1/Z2, Mazzer Philos, Lagom Casa, etc. Ik vermoed ook dat daarom die Timemore 064S wel een interessante optie kan zijn voor @DoubleYouPee, maar heb er zelf te weinig over gelezen.
Staat er eentje op marktplaats:
https://www.marktplaats.n...nder-064s-sculptor-series
MOTO verkoopt hem nieuw voor 535 euro zo te zien: https://motocoffee.nl/en/products/timemore-sculptor-electric-coffee-grinder. Maar die is daarin wel uitzonderlijk, dus dan vraag ik me meteen af waarom dat zo isRobbieT schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 15:13:
[...]
https://coffeechronicler.com/timemore-sculptor-review/
Staat er eentje op marktplaats:
https://www.marktplaats.n...nder-064s-sculptor-series
edit:
oh wellicht omdat er blijkbaar een Gen 2 versie is: retoohs in "Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1"
oh wellicht omdat er blijkbaar een Gen 2 versie is: retoohs in "Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1"
[ Voor 9% gewijzigd door vickypollard op 24-08-2026 15:20 ]
Weet niet hoe de reviews zijn, maar dan kan een CF64V ook interessant zijn:
https://homebarista.be/shop/products/g-iota-cf64v-zwart
https://homebarista.be/shop/products/g-iota-cf64v-zwart
Klopt en omdat ie wit is denk ikvickypollard schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 15:17:
[...]
MOTO verkoopt hem nieuw voor 535 euro zo te zien: https://motocoffee.nl/en/products/timemore-sculptor-electric-coffee-grinder. Maar die is daarin wel uitzonderlijk, dus dan vraag ik me meteen af waarom dat zo isedit:
Maar moto is wel een gerenommeerde site dus?
Ik las dat de Gen 2 weer andere burrs heeft die misschien juist minder geschikt zijn voor "all purpose". Dus misschien is de Gen 1 wel prima voor mij. Al blijft het veel geld, en een stukje meer dan een Zero 65 AP...
[ Voor 4% gewijzigd door DoubleYouPee op 24-08-2026 16:04 ]
Ik ken MOTO eigenlijk alleen toevallig omdat er hier een sandwichzaakje zit dat MOTO-koffie schenktDoubleYouPee schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 15:59:
[...]
Klopt en omdat ie wit is denk ik. De zwarte is al een tijd uitverkocht.
Maar moto is wel een gerenommeerde site dus?
Ik las dat de Gen 2 weer andere burrs heeft die misschien juist minder geschikt zijn voor "all purpose". Dus misschien is de Gen 1 wel prima voor mij.
De Timemore Sculptor 078S die ik had kwam ook bij Moto vandaan. Afgezien van wat kuren die ik had met de website (bugje) een prima ervaring. Contact verliep soepel, ding kwam vlot en prima verpakt aan.
Van Koffiestation heb ik een zakje Serra Dos Ciganos Mogiana meegenomen voor mijn DeLonghi Rivelia. Mijn Segafredo bonen staan standaard op maalgraad 3.5. Bij deze nieuwe bonen begint de machine te stallen op deze setting. Bakkie smaakt ook redelijk zuur. Bean adapt adviseert dan ook 4.5. Automaat loopt een stuk beter door maar bakkie blijft aan de zure kant. Iemand een idee?
Water temperatuur verhogen als dat nog kan niet op Bean Adapt afgaan je eigen maalgraad zoeken dat de koffie nog net goed doorloopt en anders loop je tegen de beperkingen aan van dit soort machines.
Hoe is de doorlooptijd? Als die ongeveer in de juiste range zit, kun je hem eens langer laten doorlopen als dat op dat apparaat mogelijk is.CarbonCopy schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 12:33:
Van Koffiestation heb ik een zakje Serra Dos Ciganos Mogiana meegenomen voor mijn DeLonghi Rivelia. Mijn Segafredo bonen staan standaard op maalgraad 3.5. Bij deze nieuwe bonen begint de machine te stallen op deze setting. Bakkie smaakt ook redelijk zuur. Bean adapt adviseert dan ook 4.5. Automaat loopt een stuk beter door maar bakkie blijft aan de zure kant. Iemand een idee?
Heb bij het bestellen van een IMS Competition B70 Convex ook een Rhino Pro Milk Pitcher besteld omdat van mijn zwarte noname kan de coating los begon te komen. Ik had niet verwacht dat het opschuimen met de Rhino zo heel veel beter zou zijn.
IMS ben ik trouwens ook wel positief over maar het effect is hier voor mijn gevoel wat minder van. Wel een stapje vooruit ten opzichte van de filterbak die standaard bij mij Expobar zat.
IMS ben ik trouwens ook wel positief over maar het effect is hier voor mijn gevoel wat minder van. Wel een stapje vooruit ten opzichte van de filterbak die standaard bij mij Expobar zat.
Iemand nog tips voor een klein maar goed melkkannetje? Mijn vriendin maakt regelmatig espresso macchiato's. Een halve liter kan is dan al vlot te groot. Of je moet serieus veel te veel maken (en weggooien).
Joejoe!
Dit zoek ik ook. Ik maak vrijwel altijd een cortado (althans dat probeer ik), dus heb weinig melk nodig. Dat betekent melk weggooien of niet zo best melkschuim. Een kleiner kannetje waardoor de melk hoger staat zou al helpen.DonMetal schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 16:04:
Iemand nog tips voor een klein maar goed melkkannetje? Mijn vriendin maakt regelmatig espresso macchiato's. Een halve liter kan is dan al vlot te groot. Of je moet serieus veel te veel maken (en weggooien).
Ik heb er een bij m’n LM Linea Micra gekregen, ideaal maatje voor 1 maar geen idee hoe groot hij is. Zal vast ergens wel online te vinden zijn.
edit:
350 ml.
350 ml.
[ Voor 7% gewijzigd door BitBakker op 25-08-2026 17:26 ]
Ja, de doorloop regel je door het formaat van de kop aan te passen op het scherm (M, L, XL). Vanmiddag wat zitten te proberen met de maalgraad en de hoeveelheid bonen. Temperatuur wat heter. Zuurheid wordt wel minder, maar zo vergevingsgezind als iemand anders hier deze boon vindt, vind ik dat een stuk minder.vickypollard schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 12:38:
[...]
Hoe is de doorlooptijd? Als die ongeveer in de juiste range zit, kun je hem eens langer laten doorlopen als dat op dat apparaat mogelijk is.
Ik heb twee kannetje, een van 350ml (die gebruik ik als ik twee capuchinos maakt) en een van 200ml (die gebruik ik als ik 1 cappuccino maak). Toen ik net mn apparaat gekocht had en op zoek was naar een kannetje vond ik het opvallend dat er bijna geen informatie over 'hoe groot moet je kannetje zijn' te vinden was, ik heb er toen zelfs om die reden nog blog post over geschreven...)
Misschien zoon RVS ding waarmee ze shotjes toevoegen aan cocktails. Die hebben ooit ook een schenktuitje en zijn ongeveer het formaat wat je zoekt denk ik?DonMetal schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 16:04:
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Deze https://vanpommeren.nl/products/rhino-pro-milk-pitcher-silver?variant=53082016776523
Heb de 360, die is precies goed voor 2 cappu
Heb de 360, die is precies goed voor 2 cappu
Benieuwd of hier iemand ervaring heeft met de Origami Sensory Cup, of de TwoWay-cup? Ik las hier al een review van The Coffee Chronicler: https://coffeechronicler.com/best-coffee-cups/, maar ook wel benieuwd naar wat Tweakers-ervaringen. Ze lijken ook wel moeilijk verkrijgbaar in NL, dus dat is wel een dingetje.
Hier een melkkannetje van 200ml:
https://vanpommeren.nl/pr...oz?variant=50967569760587
https://vanpommeren.nl/pr...oz?variant=50967569760587
@shdx Ik heb er eerder dit jaar 2 voor m'n verjaardag gehad. Gebruik ze regelmatig, voorals als ik weer eens een nieuwe boon heb. Er is echt een duidelijk smaakverschil tussen de flared kant en de straight kant, dat blijft een leuke ervaring.
Ik had ze zelf nooit gekocht though. Vind het meer gimmicky.
Ik had ze zelf nooit gekocht though. Vind het meer gimmicky.
Misschien kan iemand me helpen.
Ik heb net een nieuwe Eureka Mignon filtro in gebruik genomen (komend van een geërfde Braun-maler waar nog ‘Made in West-Germany op staat). Om te beginnen de knop op 4.5 gezet, maar daarmee lijkt de maling veel te fijn: 180ml water in de V60 had vier minuten nodig om door te lopen. De knop heeft settings (0-5) en een draairichting (fijn-grof), maar als ik aan de knop draai kan ik minstens vier volledige omwentelingen doen tussen los en helemaal vast. Bij helemaal vast (zonder forceren) staat de knop op stand 2. Het is me dus niet duidelijk waar de juiste positie is voor de aangegeven maalgraden. Vast draaien en dan terug? Maar dan moet je voor stand 0-2 verder open draaien dan voor 3-5, dat lijkt onlogisch. Ik heb de hopper eraf geschroefd om erin te kunnen kijken, maar kan het op die manier aan de positie van de burrs ook niet echt zien. Iemand een idee?
Ik heb net een nieuwe Eureka Mignon filtro in gebruik genomen (komend van een geërfde Braun-maler waar nog ‘Made in West-Germany op staat). Om te beginnen de knop op 4.5 gezet, maar daarmee lijkt de maling veel te fijn: 180ml water in de V60 had vier minuten nodig om door te lopen. De knop heeft settings (0-5) en een draairichting (fijn-grof), maar als ik aan de knop draai kan ik minstens vier volledige omwentelingen doen tussen los en helemaal vast. Bij helemaal vast (zonder forceren) staat de knop op stand 2. Het is me dus niet duidelijk waar de juiste positie is voor de aangegeven maalgraden. Vast draaien en dan terug? Maar dan moet je voor stand 0-2 verder open draaien dan voor 3-5, dat lijkt onlogisch. Ik heb de hopper eraf geschroefd om erin te kunnen kijken, maar kan het op die manier aan de positie van de burrs ook niet echt zien. Iemand een idee?
Voor wie nog een lage driptray voor een Gaggia Classic zoekt, hier op Ebay staat een originele lage driptray voor een Gaggia Classic UP:
https://www.ebay.nl/itm/407005288965
En de bijbehorende telescopische waterdrain tube:
https://www.ebay.nl/itm/117337629747
Mijn driptray is al binnen, echt een stuk beter, roostertje is gewoon degene die je al hebt.
Niet de goedkoopste oplossing, maar veel van die Amazon dingen of zelf 3D geprinte driptray’s zijn mensen niet tevreden mee.
Zag pas later dat je ook die draintube erbij nodig hebt, dus die is nog onderweg, zal de foto updaten als die er is.
https://www.ebay.nl/itm/407005288965
En de bijbehorende telescopische waterdrain tube:
https://www.ebay.nl/itm/117337629747
Mijn driptray is al binnen, echt een stuk beter, roostertje is gewoon degene die je al hebt.
Niet de goedkoopste oplossing, maar veel van die Amazon dingen of zelf 3D geprinte driptray’s zijn mensen niet tevreden mee.
Zag pas later dat je ook die draintube erbij nodig hebt, dus die is nog onderweg, zal de foto updaten als die er is.
[ Voor 37% gewijzigd door RobbieT op 26-08-2026 17:33 ]
@Anomi Mignon knopaanduiding zegt verder niks. Is meer voor je eigen richting. 0 of 5 kan dus dicht zijn. Gewoon ruwweg afstellen en dan met fijne klikjes fijntunen.
Ik heb vanmiddag mijn Timemore Black Mirror Mini Weegschaal binnengekregen.
Perfecte afmetingen voor onder mijn Silvia, dank voor de tip!
Bouwkwaliteit is al zoveel beter dan mijn Aliexpress weegschaaltje van een tientje
Nog even de functies uitdokteren, maar dat komt wel goed, ik ben er blij mee
Perfecte afmetingen voor onder mijn Silvia, dank voor de tip!
Bouwkwaliteit is al zoveel beter dan mijn Aliexpress weegschaaltje van een tientje
Nog even de functies uitdokteren, maar dat komt wel goed, ik ben er blij mee
Let op:
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1