Lol. Nou ik vind het lekker. Dat is het enige dat telt toch? 😳MGSNK schreef op zondag 8 juni 2025 @ 08:09:
[...]
Zo horen ze niet te smaken. Wat voor maler gebruik je voor deze bonen? Mijn ervaring is dat je onder de 65mm niet moet beginnen aan lichte Afrikaanse bonen, je gaat de maling niet naar het gewenste profiel krijgen.
Maalschijven gesmeed door elven bij maanlicht heb je nodig en dan alleen als het volle maan is moet je precies 17,84g koffie malen. Daarna met de WDT alleen linksom draaien en dan exact 5,04kg druk bij het tampen. Anders smaakt het sowieso nergens naar.ramrodwillem schreef op zondag 8 juni 2025 @ 08:16:
[...]
"Zo horen ze niet te smaken" Wat een onzin is dat zeg, wie bepaalt dat dan?
Als hij het lekker vind dan is het toch prima, die theoretische benadering van onder de 65mm smaakt het niet meer komt denigrerend over.
En natuurlijk niet vergeten third-wave water te gebruiken, maar dat spreekt voor zich.
"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."
Haha ja precies of was het nou 17,87 koffie?Ozzie schreef op zondag 8 juni 2025 @ 11:00:
[...]
Maalschijven gesmeed door elven bij maanlicht heb je nodig en dan alleen als het volle maan is moet je precies 17,84g koffie malen. Daarna met de WDT alleen linksom draaien en dan exact 5,04kg druk bij het tampen. Anders smaakt het sowieso nergens naar.
En natuurlijk niet vergeten third-wave water te gebruiken, maar dat spreekt voor zich.
Ik dacht water gefilterd door je eigen koolstof filter.
Die waterschappen weten niet wat ze doen. Filter van de Blokker doet het veel beter.
Die waterschappen weten niet wat ze doen. Filter van de Blokker doet het veel beter.
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Ik heb vorige maand mijn IMS Big Bang 18-20 vervangen door een Pullman Precision876 19-22 gram.
Erg blij mee. De IMS was enigszins inconsistent in het resultaat. De Pullman doet dat veel beter.
Bijkomend voordeel is dat mijn magnetische funnel nu wel werkt. Blijkbaar is de IMS meer dan alleen ijzer.
Kudos voor Blommers. Mijn pakketje was kwijtgeraakt tijdens transport en ze hebben dat netjes opgelost. Ze zijn via WhatsApp goed bereikbaar en dat is erg fijn.
Erg blij mee. De IMS was enigszins inconsistent in het resultaat. De Pullman doet dat veel beter.
Bijkomend voordeel is dat mijn magnetische funnel nu wel werkt. Blijkbaar is de IMS meer dan alleen ijzer.
Kudos voor Blommers. Mijn pakketje was kwijtgeraakt tijdens transport en ze hebben dat netjes opgelost. Ze zijn via WhatsApp goed bereikbaar en dat is erg fijn.
The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.
Dat bepaalt het gegeven dat licht gebrande bonen zich veel moeilijker laten malen naar uniformiteit, niet meer niet minder. Maar blijf vooral denken dat je met piepkleine maalschijven het beste uit je licht gebrande bonen gaat halenramrodwillem schreef op zondag 8 juni 2025 @ 08:16:
[...]
"Zo horen ze niet te smaken" Wat een onzin is dat zeg, wie bepaalt dat dan?
Als hij het lekker vind dan is het toch prima, die theoretische benadering van onder de 65mm smaakt het niet meer komt denigrerend over.
To each their own. Als je oprecht denk dat zure noten en donkere chocolade smaken horen bij Afrikaanse koffie moet je het vooral blijven drinken
BTW, is niks theoretisch aan die maalschijf grootte, dat is zo een beetje een industry standard voor semi-professioneel gebruik, ik heb dat niet verzonnen als grootte
Gezien ik wel wat malers heb versleten afgelopen jaren durf ik wel te stellen dat licht gebrande Afrikaanse bonen niet goed tot hun recht komen met kleinere maalschijven, met name omdat je gaat zien dat licht gebrande bonen lastiger malen door het hogere vochtgehalte. Been there, done that.
Als je eenmaal op 65mm+ zit wil je niet meer terug naar kleinere maalschijven.
EDIT: NEVERMIND; Brandzaak brandt zijn Afrikaanse bonen naar een medium roast, dat gaat per definitie smaken naar donkere chocolade
[ Voor 33% gewijzigd door MGSNK op 08-06-2025 13:28 ]
Our life and death are the same thing. When we realize this fact, we have no fear of death anymore, nor actual difficulty in our life
Dennis1812 schreef op zondag 8 juni 2025 @ 11:21:
Ik dacht water gefilterd door je eigen koolstof filter.

Let op: wel een filter van de oude Blokker hoor! Die van de nieuwe Blokker kan nooit goed zijn...
BTW: water van een waterschap hoef ik thuis ook niet. Liever die van een waterwin/-leiding bedrijf.
[ Voor 13% gewijzigd door ehtweak op 08-06-2025 13:36 ]
Ozzie schreef op zondag 8 juni 2025 @ 11:00:
[...]
Maalschijven gesmeed door elven bij maanlicht heb je nodig en dan alleen als het volle maan is moet je precies 17,84g koffie malen. Daarna met de WDT alleen linksom draaien en dan exact 5,04kg druk bij het tampen. Anders smaakt het sowieso nergens naar.

Ik dacht dat het ingestraald H2O moest zijn, gelokaliseerd door een wichelroedeloper en door boskabouters gefilterd door een laagje mos.En natuurlijk niet vergeten third-wave water te gebruiken, maar dat spreekt voor zich.
Ja, Pullman gebruikt een goedkopere RVS legering, meer richting gewoon pisbakkenstaalBoeryepes schreef op zondag 8 juni 2025 @ 11:57:
Dat kan ik beamen hoor. Tijdlang 75mm en 102mm vlakke schijven naast elkaar gebruikt, en het verschil is gigantisch. Let wel, enkel voor lichte (en kwalitatief hoogwaardige) brandingen. Daar hoort Brandzaak zeker niet bij.MGSNK schreef op zondag 8 juni 2025 @ 13:09:
[...]
Als je eenmaal op 65mm+ zit wil je niet meer terug naar kleinere maalschijven.
EDIT: NEVERMIND; Brandzaak brandt zijn Afrikaanse bonen naar een medium roast, dat gaat per definitie smaken naar donkere chocolade
Dan ga ik nu weer verder even met mijn toverstaf zwaaien.
En Pullman is 33% zwaarder 🤓boozzz schreef op zondag 8 juni 2025 @ 18:39:
[...]
Ja, Pullman gebruikt een goedkopere RVS legering, meer richting gewoon pisbakkenstaal
The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.
Brabant water is mijn waterschap. En ik betaal aan hen ook mijn jaarlijkse verbruik.ehtweak schreef op zondag 8 juni 2025 @ 13:24:
[...]
![]()
Let op: wel een filter van de oude Blokker hoor! Die van de nieuwe Blokker kan nooit goed zijn...
BTW: water van een waterschap hoef ik thuis ook niet. Liever die van een waterwin/-leiding bedrijf.
Zit er dan toch weer iemand tussen die ook een centje wil krijgen,?
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Dennis1812 schreef op maandag 9 juni 2025 @ 02:09:
[...]
Brabant water is mijn waterschap. En ik betaal aan hen ook mijn jaarlijkse verbruik.
Zit er dan toch weer iemand tussen die ook een centje wil krijgen,?
offtopic:
(Een grap tussendoor moet kunnen, maar als die niet begrepen wordt ;-) )
Dat is je drinkwater leverancier.
De opmerking van @ehtweak was een leuke grap… jouw waterschap is de instantie die het oppervlaktewater beheerd, zorgt voor de dijken en ….. het rioolwater zuivert… en dat laatste wil je niet echt zonder de inzet van Brabant water weer voor je koffie gebruiken.
(Een grap tussendoor moet kunnen, maar als die niet begrepen wordt ;-) )
Dat is je drinkwater leverancier.
De opmerking van @ehtweak was een leuke grap… jouw waterschap is de instantie die het oppervlaktewater beheerd, zorgt voor de dijken en ….. het rioolwater zuivert… en dat laatste wil je niet echt zonder de inzet van Brabant water weer voor je koffie gebruiken.
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Brabant water is niet jouw waterschap...
subtiel, doch belangrijk verschil
Het waterschap in Brabant is Waterschap Brabantse Delta. (beetje afhankelijk van waar je precies woont).
De eerste levert je water,
de tweede voert het af...
Zijn er mensen die ervaringen hebben met Mischief workshop uit China en die willen delen? Ben wel heel nieuwsgierig naar de platte portafilter voor m'n flair 58. Maar 20 euro verzendkosten plus BTW en mogelijk nog inklaringskosten is dan weer wat jammer 
https://www.mischiefworkshop.com/shop/
Ik heb er een voor mijn MaraX. Erg tevreden mee, lijkt net op een carbon copy van de Weber filterdrager zonder de overpriced prijskaartje. Oorspronkelijk gehaald voor mijn Weber unibasket, omdat ik geen zin had om 150 euro op te hoesten voor hun filterdrager.Snaak123 schreef op maandag 9 juni 2025 @ 23:20:
Zijn er mensen die ervaringen hebben met Mischief workshop uit China en die willen delen? Ben wel heel nieuwsgierig naar de platte portafilter voor m'n flair 58. Maar 20 euro verzendkosten plus BTW en mogelijk nog inklaringskosten is dan weer wat jammer
Destijds werd het naar een depot of warehouse gestuurd waar ze de inklaringskosten afhandelen net zoals aliexpress. Qua gewicht en functie is het naar mijn gevoel een goed ding, niks mis mee.
[ Voor 8% gewijzigd door seph32 op 09-06-2025 23:30 ]
Heb er 2 gekocht voor mijn Rancilio, prijs is inclusief inklaring. Heb er 1 die echt vlak vlak is, de ander is bruikbaar maar daar staat de steel wat van omhoog. Dus hij ligt niet zo stabiel maar je hebt nog steeds je handen vrij als je ermee aan de slag gaat.Snaak123 schreef op maandag 9 juni 2025 @ 23:20:
5000 % invoertaks op die shit en het zou rap gedaan zijn, Douane voldoende middelen geven en de koper vervolgen voor stimuleren van plagiaat.Zawaponga schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 12:36:
Effe schaamteloos de Comandante grinder 1 op 1 kopieren en dan zo een lulverhaal neerzetten, wtf![]()
[Afbeelding] [Afbeelding]
Religion is Opium for the Masses
En dat is niet het enige clone product. Wat afkijken hier en daar kan ik nog volgen, maar gewoon rechtstreeks kopieren vind ik te ver gaan.Zawaponga schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 12:36:
Effe schaamteloos de Comandante grinder 1 op 1 kopieren en dan zo een lulverhaal neerzetten, wtf![]()
Dit is niet nodig
[ Voor 91% gewijzigd door Outerspace op 10-06-2025 20:30 ]
Commentaar over moderatie kan je per DM kwijt, niet in het topic.
[ Voor 68% gewijzigd door Outerspace op 11-06-2025 00:21 ]
Hun filterdrager is ook een 1:1 kopie van de Buck van Weber workshop. Ze hebben zelfs een kopie van de EG-1, haha.Zawaponga schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 12:36:
Ze maken zelfs een clone van de Kafatec mc 5 grinder 😕seph32 schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 00:02:
[...]
Hun filterdrager is ook een 1:1 kopie van de Buck van Weber workshop. Ze hebben zelfs een kopie van de EG-1, haha.
Religion is Opium for the Masses
Het was een leuke reis naar Endgame toe.. ooit begonnen met De'Longhi Dedica -> Gaggia Classic -> Lelit MaraX -> Linea Micra.
Het is wel even wennen. Mijn eerste vier espresso verprutst. Filtersttager moet je er wel heel strak indraaien anders gaat ie lekken. Stonen gaat razendsnel ~10 seconden.
Nog een keer maar houten knoppenset halen.
Het is wel even wennen. Mijn eerste vier espresso verprutst. Filtersttager moet je er wel heel strak indraaien anders gaat ie lekken. Stonen gaat razendsnel ~10 seconden.
:strip_exif()/f/image/FHZZcKHuOsF0loPynSMXlaXT.jpg?f=fotoalbum_large)
Filtersttager, stonen. Heb ik wat gemist de afgelopen tijd? Of gaat het om een portafilter en stomen?
Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.
Welkom bij het leed dat LaMarzocco heetseph32 schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 15:19:
Het was een leuke reis naar Endgame toe.. ooit begonnen met De'Longhi Dedica -> Gaggia Classic -> Lelit MaraX -> Linea Micra.
[Afbeelding]
Hij is helaas wat minder vergevingsgezind dan je E61 machine was, met name omdat er direct 9 bar druk op de puck staat.
Maar het went echt heel snel, zeker de korte opwarm tijd went écht heel snel.
Het is jammer dat de Micra nog niet bestond toen ik zelf een machine uit moest zoeken, scheelt toch 1000 euro in aanschafkosten ten opzichte van de Mini
Our life and death are the same thing. When we realize this fact, we have no fear of death anymore, nor actual difficulty in our life
Ik dacht leuk even kijken naar LaMarzocco... Man wat een prijzen, is dat nou echt nodig vraag ik mij dan af. Zelf heb ik z'n bedrag er niet echt voor over...
[ Voor 18% gewijzigd door Freezhost op 11-06-2025 21:39 ]
Ik zit er al jaren over te piekeren om er een te halen. Ik vind espresso als hobby weer net iets te leuk...
Autocorrect kan niet goed omgaan met de Nederlandse koffie jargonwoutur schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 15:52:
Filtersttager, stonen. Heb ik wat gemist de afgelopen tijd? Of gaat het om een portafilter en stomen?
Ik vind het wel oke. De opwarmtijd is echt super, nooit meer 20-25min wachten... echt top. E61 hoefde je niet zo strak aan te draaien, maar kan aan de nieuwe rubbere o-ringen liggen. De MaraX daar-en-tegen heeft zo'n 10-12 bar volgens mij. Dus de 9 bar van de Micra is een stuk lager. Mini had ik waarschijnlijk nooit gedaan, dan was ik eigenlijk voor een ECM Synchronika gegaan, maar de Micra is even duur als de Synchronika II dus mijn keuze is toch de Micra.MGSNK schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 21:09:
[...]
Welkom bij het leed dat LaMarzocco heet![]()
Hij is helaas wat minder vergevingsgezind dan je E61 machine was, met name omdat er direct 9 bar druk op de puck staat.
Maar het went echt heel snel, zeker de korte opwarm tijd went écht heel snel.
Het is jammer dat de Micra nog niet bestond toen ik zelf een machine uit moest zoeken, scheelt toch 1000 euro in aanschafkosten ten opzichte van de Mini
Mooi ding! Past daar nog een weegschaaltje en cappuccinokopje onder?seph32 schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 15:19:
[Afbeelding]
Moet moet, niks moet. Heeft ook een beetje te maken met wat je met je machine wil. Als je een machine wil met een hele snelle opwarmtijd, welke op een waterleiding kan worden aangeslotenFreezhost schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 21:39:
Ik dacht leuk even kijken naar LaMarzocco... Man wat een prijzen, is dat nou echt nodig vraag ik mij dan af. Zelf heb ik z'n bedrag er niet echt voor over...
én een relatief kleine footprint heeft, dan rest er weinig anders dan een LaMarzocco helaas, misschien is de markt vandaag wat beter, hou het niet in de gaten nu ik al wat jaren niks zoek.
Ja er zijn wel wat andere merken, zoals Decent, maar prijstechnisch ontloopt het elkaar niet enorm en dat zijn enorm lelijke dingen.
Moet het? Nee, niet per se, er zijn smaakprofielen die echt wat beter tot hun recht komen op een (goedkopere) E61 machine.
Ik zeg tegen vrienden en collega’s: koop een goede E61 machine met een HX Boiler (Profitec Pro 500 / Lelit MaraX), investeer in een goede maler en je hebt 20 jaar plezier met regelmatig onderhoud. Dat is voor de meeste mensen meer dan voldoende en je zet betere koffie dan 80% van de horecatenten
Ik gebruik momenteel de Timemore Black Mirror, die een hoogte heeft van 28 mm. Wanneer je een cappuccinokopje van 8 cm gebruikt, wordt het eigenlijk al krap. Mijn andere cappuccinokopjes van 6,5 cm passen echter prima. Dit is precies waar een dunne weegschaal – die niet per se een Acaia Lunar (15mm hoogte) hoeft te zijn, maar wel het verschil kan maken. De ruimte is gewoon aan de krappe kant.GoEV6 schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 21:56:
[...]
Mooi ding! Past daar nog een weegschaaltje en cappuccinokopje onder?
Ja die vaste waterleiding is mij ook wel wat waard. Dan zou ik ook wel iets meer willen investeren. Kleine footprint is fijn maar bij mij niet direct nodig. Wel èèn om in de gaten te houden dus.MGSNK schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 22:11:
[...]
Moet moet, niks moet. Heeft ook een beetje te maken met wat je met je machine wil. Als je een machine wil met een hele snelle opwarmtijd, welke op een waterleiding kan worden aangesloten
én een relatief kleine footprint heeft, dan rest er weinig anders dan een LaMarzocco helaas, misschien is de markt vandaag wat beter, hou het niet in de gaten nu ik al wat jaren niks zoek.
Ja er zijn wel wat andere merken, zoals Decent, maar prijstechnisch ontloopt het elkaar niet enorm en dat zijn enorm lelijke dingen.
Moet het? Nee, niet per se, er zijn smaakprofielen die echt wat beter tot hun recht komen op een (goedkopere) E61 machine.
Ik zeg tegen vrienden en collega’s: koop een goede E61 machine met een HX Boiler (Profitec Pro 500 / Lelit MaraX), investeer in een goede maler en je hebt 20 jaar plezier met regelmatig onderhoud. Dat is voor de meeste mensen meer dan voldoende en je zet betere koffie dan 80% van de horecatenten
Het is een heel persoonlijke keuze natuurlijk of je het er voor over hebt. Bij autos kan je dat ook zeggen bijvoorbeeld, daar wordt de prijs van een La Marzocco ook snel uitgegeven aan allerlei opties waar ik dan van denk dat ze niet veel bijdragen aan de auto.Freezhost schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 21:39:
Zijn hier mensen met een instelbare waterkoker? Ik zit te kijken naar een fellow stagg EKG om pour-over mee te maken. Mijn huidige 'standaard' waterkoker is stuk gegaan en ik heb een nieuwe nodig. Los van dat het een rib uit je lijf is, vraag ik me af hoe handig deze is om te gebruiken voor andere doelen als even snel wat water koken voor de pasta
. Wat zijn jullie ervaringen? En zijn er nog alternatieven naast die van fellow?
Verdorie. Vorige keer bij Brandzaak heerlijke Peruaanse koffiebonen gekocht. Peru Jaén. Staan ze niet meer op de site! Ik heb maar een mailtje gestuurd. Maar is er iemand die deze bonen kent en weet of de Peru Monteverde van Fascino bijvoorbeeld het zelfde smaken? Vol en romig waren ze.
The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.
Heb je de Honduras Marcala van Brandzaak al geprobeerd? Vond ik in dezelfde lijn zitten als de Peru, maar dan zelfs romiger.Cass Casey schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 10:30:
Verdorie. Vorige keer bij Brandzaak heerlijke Peruaanse koffiebonen gekocht. Peru Jaén. Staan ze niet meer op de site! Ik heb maar een mailtje gestuurd. Maar is er iemand die deze bonen kent en weet of de Peru Monteverde van Fascino bijvoorbeeld het zelfde smaken? Vol en romig waren ze.
je kunt ook 's kijken naar Hazel Quinn, die hebben een vergelijkbare waterkoker uitgebracht en die is betaalbaarder. Krijgt volgens mij best goede reviews ook:Niekserr schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 10:09:
Zijn hier mensen met een instelbare waterkoker? Ik zit te kijken naar een fellow stagg EKG om pour-over mee te maken. Mijn huidige 'standaard' waterkoker is stuk gegaan en ik heb een nieuwe nodig. Los van dat het een rib uit je lijf is, vraag ik me af hoe handig deze is om te gebruiken voor andere doelen als even snel wat water koken voor de pasta. Wat zijn jullie ervaringen? En zijn er nog alternatieven naast die van fellow?
https://hazelquinn.com/en...MhMCPH_MojGqKxxpdZH7Xq8PP
Edit:
Sorry ik zie dat het US only is via hun webshop, misschien elders te vinden though
[ Voor 5% gewijzigd door Snaak123 op 14-06-2025 11:40 ]
@Niekserr Ik heb er een staan en gebruik die dagelijks met veel plezier voor m'n V60 pour overs. Ook leuk om met temperatuurbereik te spelen.
Voor verder / ander gebruik is ie echter niet praktisch, want de flowrate is gewoon te laag door de smalle tuit. Als je bijv. Een pannetje wilt volgieten om je pasta te koken, of zelfs een grote mok voor thee oid, ben je wel even bezig. Natuurlijk geen uren - maar wel duidelijk merkbaar langer dan met een gewone waterkoker schenktuit.
Als het je main waterkoker moet worden, zou ik de Stagg niet aanraden.
Voor verder / ander gebruik is ie echter niet praktisch, want de flowrate is gewoon te laag door de smalle tuit. Als je bijv. Een pannetje wilt volgieten om je pasta te koken, of zelfs een grote mok voor thee oid, ben je wel even bezig. Natuurlijk geen uren - maar wel duidelijk merkbaar langer dan met een gewone waterkoker schenktuit.
Een hack hiervoor is de deksel eraf trekken en 'm gewoon leeggooien in je pan, maar het is idd niet ideaalGaargod schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 12:01:
@Niekserr Ik heb er een staan en gebruik die dagelijks met veel plezier voor m'n V60 pour overs. Ook leuk om met temperatuurbereik te spelen.
Honduras Marcala is inderdaad prima maar ik haal hem in Brielle bij De koffiethee Heer, veel lichter gebrand.Sabbi schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 11:11:
[...]
Heb je de Honduras Marcala van Brandzaak al geprobeerd? Vond ik in dezelfde lijn zitten als de Peru, maar dan zelfs romiger.
Die drink ik momenteel. Ook prima. Maar ik had bij de Peru echt een wow-gevoel.Sabbi schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 11:11:
[...]
Heb je de Honduras Marcala van Brandzaak al geprobeerd? Vond ik in dezelfde lijn zitten als de Peru, maar dan zelfs romiger.
Oke, misschien dan toch maar een goedkopere zwanenhals (bijv deze: https://www.bol.com/nl/nl...eatureOption#productTitle) icm een goedkope grote waterkoker ernaast. Nadeel is dat fellow gewoon esthetisch mooie producten maakt, dan lijkt de rest toch wel erg lelijk vind ikGaargod schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 12:01:
Eens met deze! In dezelfde lijn zit blend #2 van Blommers https://www.blommers.coffee/en/espresso-no2.htmlSabbi schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 11:11:
[...]
Deze leek me wel een optie voor een goedkoop alternatief voor de stagg https://www.coffeefriend....ay-gooseneck-0-6-l-zwart/
Ik kan er alleen niks over vinden qua reviews.
Als je iets bij bol koopt wat merkloos is of een onbekend merk dan kan je hetzelfde altijd op ali express vinden. Veel daarvan is wel troep.
Ik kan er alleen niks over vinden qua reviews.
Als je iets bij bol koopt wat merkloos is of een onbekend merk dan kan je hetzelfde altijd op ali express vinden. Veel daarvan is wel troep.
Helaas zie ik hem daar niet op de site staan. Weet je toevallig of die regelmatig terugkomt?ramrodwillem schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 12:11:
[...]
Honduras Marcala is inderdaad prima maar ik haal hem in Brielle bij De koffiethee Heer, veel lichter gebrand.
Geen idee, vorige week nog gekocht,in de winkel zelf.
Thanks voor de melding!Lekkerboeie86 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 12:39:
Jura E8 (EC) 899.- bij MediaMarkt en Saturn Duitsland.
De aanbieding is er nog steeds, ik heb hem zojuist online besteld en de bezorging via een adres van MailboxDE gedaan. Die bezorging kost me ongeveer 40 euro als het goed is, maar ik zal nog wel laten weten hoe dat gegaan is.
Ik durf er bijna niet meer over te beginnen, maar: heeft iemand ook ervaring met de honeycomb basket van mischief? Hij was maar een tientje zie ik nu en heb een beetje spijt dat ik m niet ff had meegepikt nog
https://www.mischiefworks...super-fine-filter-screen/
https://www.mischiefworks...f%bc%8c18g%ef%bc%8ch26mm/
Hoe deze twee producten zich tot elkaar verhouden wordt evenwel niet helemaal duidelijk
Hoe deze twee producten zich tot elkaar verhouden wordt evenwel niet helemaal duidelijk
[ Voor 41% gewijzigd door Snaak123 op 17-06-2025 22:47 ]
Snaak123 schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 22:43:
Ik durf er bijna niet meer over te beginnen, maar: heeft iemand ook ervaring met de honeycomb basket van mischief? Hij was maar een tientje zie ik nu en heb een beetje spijt dat ik m niet ff had meegepikt nog
/f/image/GKtwnabwhGLNxn9jHIVQrByM.png?f=fotoalbum_large)
LOL, ze bedoelen duidelijk iets anders (ik neem aan moeilijk te produceren oid), maar dit is nu niet direct een aanbeveling, tenzij je van een uitdaging houdt
Wil graag jullie mening over WDT tools horen. Ik gebruik sinds Maart dit jaar een WDT tool voor als ik espresso zet en na een paar maanden gebruik moet ik toegeven dat ik niet echt een verschil zie. Channeling is niet minder maar had ik ook niet echt van tevoren en ik vraag mij nu af of het alleen een speeltje is. Hoe is jullie beleving? Grappige is dat ik het toch blijf gebruiken

Ik volg Lance zijn voorbeeld en heb een Bomber shaker gekocht. Heb voor mijn DF54 een platform geprint waar de shaker op kan staan, dus direct in de shaker malen en dan even schudden en dumpen in de portafilter. Even beetje aankloppen/tikken aan de zijkant en klaar om te tampen.
Dat laatste gaat bij mij dan weer niet zo lekker. Heb een Normcore en een IMS basket en de IMS is daarin de makkelijkere van de 2. Daarin gaat koffie zetten gewoon wat simpeler heb ik het gevoel. Maar mijn Bomber tamper en de IMS basket zijn volgens mij van net een verschillende diameter. 58 <<>>58,5 ofzo. En dan kruipt er dus koffie tussen de ring die op de portafilter blijft hangen en de tamper zelf. Dodelijk irritant met schoonmaken
Dat laatste gaat bij mij dan weer niet zo lekker. Heb een Normcore en een IMS basket en de IMS is daarin de makkelijkere van de 2. Daarin gaat koffie zetten gewoon wat simpeler heb ik het gevoel. Maar mijn Bomber tamper en de IMS basket zijn volgens mij van net een verschillende diameter. 58 <<>>58,5 ofzo. En dan kruipt er dus koffie tussen de ring die op de portafilter blijft hangen en de tamper zelf. Dodelijk irritant met schoonmaken
Ik sta op t punt dezelfde shaker te kopen voor 54 mm (Sage apparaat). Geeft t nou veel rotzooi, dat je het er bijvoorbeeld naast gooit?Jfwiet schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 14:12:
Ik volg Lance zijn voorbeeld en heb een Bomber shaker gekocht. Heb voor mijn DF54 een platform geprint waar de shaker op kan staan, dus direct in de shaker malen en dan even schudden en dumpen in de portafilter. Even beetje aankloppen/tikken aan de zijkant en klaar om te tampen.
Hoe ga je malen dan? Of gebruik je de ingebouwde molen niet?Puntje-NL schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 14:43:
[...]
Ik sta op t punt dezelfde shaker te kopen voor 54 mm (Sage apparaat). Geeft t nou veel rotzooi, dat je het er bijvoorbeeld naast gooit?
Ik gebruik overigens wel WDT maar ik gebruik momenteel de molen van mijn Sage. Vooral met vochtig weer maakt dat zeker verschil.
Nee en ja, heb het gevoel dat de DF54 enorm statisch geladen is met malen. Dus rondom de maler moet ik wel een doekje halen. Maar als het eenmaal in de shaker zit gaat het prima. Het is de bedoeling dat het gelijk verdeeld in je portafilter beland maar dat is zeker niet. Ik heb een vlakke portafilter en ik klop gewoon met portafilter (met daarop de shaker) op de siliconen mat. Omdat mijn maling dus statisch geladen is zie ik wel dat klein gruis blijft plakken aan de shaker en dat het bij eraf tillen van de shaker op mijn siliconen mat terecht komt. Maar dat is echt minimaal.Puntje-NL schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 14:43:
[...]
Ik sta op t punt dezelfde shaker te kopen voor 54 mm (Sage apparaat). Geeft t nou veel rotzooi, dat je het er bijvoorbeeld naast gooit?
Samen met mijn tamper probleem moet ik eigenlijk na het bereiden van mijn koffie die mat even afspoelen en dat vind ik een kleine moeite. Haal ook een doek langs de machine.
Heb een Timemore 064S als malerFreezhost schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 16:05:
[...]
Hoe ga je malen dan? Of gebruik je de ingebouwde molen niet?
Ik gebruik overigens wel WDT maar ik gebruik momenteel de molen van mijn Sage. Vooral met vochtig weer maakt dat zeker verschil.
Top, thanks. Dan ga ik het toch maar wagen hahaJfwiet schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 16:12:
[...]
Nee en ja, heb het gevoel dat de DF54 enorm statisch geladen is met malen. Dus rondom de maler moet ik wel een doekje halen. Maar als het eenmaal in de shaker zit gaat het prima. Het is de bedoeling dat het gelijk verdeeld in je portafilter beland maar dat is zeker niet. Ik heb een vlakke portafilter en ik klop gewoon met portafilter (met daarop de shaker) op de siliconen mat. Omdat mijn maling dus statisch geladen is zie ik wel dat klein gruis blijft plakken aan de shaker en dat het bij eraf tillen van de shaker op mijn siliconen mat terecht komt. Maar dat is echt minimaal.
Samen met mijn tamper probleem moet ik eigenlijk na het bereiden van mijn koffie die mat even afspoelen en dat vind ik een kleine moeite. Haal ook een doek langs de machine.
WDT... ik ben begonnen (zoals zoveel!) met een soort van 9-prong WDT tool maar ik was er niet blij mee. Hoop geknoei.
Ik heb toen iets dergelijks als deze geprint: https://www.printables.co...tary-gear-spirograph-espr
Is nu vast onderdeel van mijn workflow. Mijn koffie is licht gebrand, Niche Zero als maler en een E61 machine.
Helpt het? Weet ik niet.
De handeling zelf kost vrij weinig moeite en ik heb het idee dat mijn espresso's minder variëren in smaak en doorlooptijd. Omdat ik zelf kan printen kost het mij vrij weinig en is het leuk om zo'n ding in elkaar te zetten.
Ik gebruik het bijvoorbeeld niet als ik Italiaanse espresso maak - die is zo diep gebrand en daardoor zo licht en fluffy dat ik daar nooit channeling in krijg.
Ik heb toen iets dergelijks als deze geprint: https://www.printables.co...tary-gear-spirograph-espr
Is nu vast onderdeel van mijn workflow. Mijn koffie is licht gebrand, Niche Zero als maler en een E61 machine.
Helpt het? Weet ik niet.
De handeling zelf kost vrij weinig moeite en ik heb het idee dat mijn espresso's minder variëren in smaak en doorlooptijd. Omdat ik zelf kan printen kost het mij vrij weinig en is het leuk om zo'n ding in elkaar te zetten.
Ik gebruik het bijvoorbeeld niet als ik Italiaanse espresso maak - die is zo diep gebrand en daardoor zo licht en fluffy dat ik daar nooit channeling in krijg.
Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>
Ik gebruik eigenlijk altijd WDT, omdat daarmee de output in het kopje veel consistenter is qua tijd (en minder kans op spetteren) op een Cafelat Robot. Maar ik gebruik dan ook alleen maar licht gebrande boontjes.
Een kleine nabrander: nav van jouw verhaal en andere lovende internetervaringen (dik 170 blz op kaffee-netz.de) heb ik de Etzmax LM inmiddels besteldYpuh schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 15:40:
Klopt, heb de Etzmax nu zo'n 3 jaar in gebruik. Om eerlijk te zijn lees/doe ik sindsdien niet zoveel meer met koffiemachines en geniet ik gewoon dagelijks van mijn setup (dat is denk ik het beste compliment dat ik de Etzmax kan geven). Heb me er in die tijd wel uitgebreid in verdiept en vond de Etzmax eerst ook lelijk qua design, maar inmiddels ben ik helemaal omgedraaid en niet objectief meer.
De Etzmax is nagenoeg een perfecte maler voor thuisgebruik. Hij werkt gewoon altijd en extreem consistent. Het design laat vrijwel geen retentie toe, de conische schijven zorgen altijd voor een evenredig en fluffy maalsel dat precies midden in je filterbakje gedeponeerd wordt en het GBW gebeuren van Acaia heeft een meerprijs van €4-500 t.o.v. de timed-maler, maar werkt dan ook gewoon altijd binnen de +/- 0.1g (met uitzondering 0.2g). Als je met een 'functie boven vorm'-bril kijkt, dan ga je opeens het uiterlijk ook waarderen. Ik vind het een prachtige machine om te zien en hoe hij werkt.
Weet even niet wat de huidige concurrenten zijn, maar in het kort:
- Eureka Libra is een budget machine
- Sette W270i, La Marzocco Pico zijn beide afgeleiden/nemen producten af van Etzinger
- Mahlkonig E65S is prachtig, maar met 6-8g retentie ga je (zonder verspilling) nooit de kwaliteit en fluffy maalsel halen in een thuissetting
- VA Mythos is eveneens een horeca bakbeest met retentie en een stuk duurder
- Sanremo X-One idem
Qua smaak denk ik dat je nog wel een paar procentjes kunt winnen bij de high-end single dose grinders in deze prijsklasse (Weber Key, Lagom P64, Ditting, Kafatek etc.), maar dat weegt in mijn beleving niet op tegen gedachtenloos je filterdrager in de houder steken, op een knopje drukken en zonder na te denken en uitgebreide puckprep altijd op 95% uit te komen. Zelf denk ik de voorkeur te geven aan een conisch smaakprofiel, maar dat het per boon verschilt welk soort maler je de beste resultaten geeft.
Na 3 jaar dagelijks gebruikt ziet en werkt hij nog als nieuw, en zie mijzelf eigenlijk geen nieuwe maler meer kopen, hooguit een tweede voor de fun. Als ik één nadeeltje moest noemen is dat ik soms (<5%) wat last heb van statische bonen wat dan een rommeltje maakt, maar gezien ik bonen zelf brand en ze van dezelfde batch groene bonen komen, kan ik vertellen dat het aan de brander en niet de machine ligt.
Ze zijn tegenwoordig ook nog wel eens in de aanbieding met iets van €200-300 korting, volgens mij heb je die net gemist. Etzinger verkoopt nu rechtstreeks in de EU zodat je vanuit Liechtenstein geen additionele BTW en invoerkosten hoeft te betalen (heb ik via een Duitse retailer ook niet hoeven doen overigens).

Of je besteld zoiets , werkt prima hoogte instelbaar, https://www.amazon.nl/dp/..._dt_b_fed_asin_title&th=1 .Ravhin schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 16:36:
WDT... ik ben begonnen (zoals zoveel!) met een soort van 9-prong WDT tool maar ik was er niet blij mee. Hoop geknoei.
Helpt het? Weet ik niet.
Of mag het niet te makkelijk
Geen aandelen, maar ik bestel er wel graag. De gehele maand juni krijg je 20% korting op (bijna) alle koffiebonen van little roastery omdat ze 5 jaar bestaan. Doe er je voordeel mee!
Ik vond die shakers veel te duur, maar mijn maler heeft een grote plastic houder waar ik in kan malen, dus dat doe ik de laatste tijd. Daar kan ik ook schudden, en vervolgens via een ringetje in mijn portafilter. Heb een keer een testje gedaan, en dat schudden haalde voor mijn gevoel wel echt een stukje bitter/hars weg, het smaakte gewoon wat schoner?Jfwiet schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 14:12:
Onze huidige Delonghi Magnifica S is aan vervanging toe. Graag jullie advies.
We zijn met zijn 2en thuis, drinken beide zwarte koffie en hebben maar af en toe gasten die koffie met melk drinken.
We vinden het belangrijk om 2 bakjes tegelijk te zetten, dat de machine niet te veel geluid maakt en dat het onderhoud goed te doen is. Daarbij vinden we het geen probleem om 1x per week de machine een keer goed schoon te maken, incl. de zetgroep.
Welke machine raden jullie hiervoor aan met een goede prijs kwaliteit verhouding?
We zijn met zijn 2en thuis, drinken beide zwarte koffie en hebben maar af en toe gasten die koffie met melk drinken.
We vinden het belangrijk om 2 bakjes tegelijk te zetten, dat de machine niet te veel geluid maakt en dat het onderhoud goed te doen is. Daarbij vinden we het geen probleem om 1x per week de machine een keer goed schoon te maken, incl. de zetgroep.
Welke machine raden jullie hiervoor aan met een goede prijs kwaliteit verhouding?
Waarschijnlijk ben je opzoek naar een nieuwe volautomaat, maar als je alleen zwarte koffie drinkt zou ik zelf gewoon een goede filterkoffie machine nemen. Zoals een Moccamaster, dat i.c.m. een koffiemolen en verse bonen geeft echt heerlijke zwarte koffie. Onderhoud is een fluitje van een cent, geluid maakt die vrijwel niet, twee bakken tegelijk is geen probleem. Het is dat ik gek ben op cappuccino en espresso, anders zou ik ook een moccamaster hebben.bta91 schreef op maandag 23 juni 2025 @ 08:06:
Onze huidige Delonghi Magnifica S is aan vervanging toe. Graag jullie advies.
"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."
Oh ja hoor, het mag zeker makkelijk. Maar:ramrodwillem schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 23:29:
[...]
Of je besteld zoiets , werkt prima hoogte instelbaar, https://www.amazon.nl/dp/..._dt_b_fed_asin_title&th=1 .
Of mag het niet te makkelijk
1. 3D-printen is mijn hobby
2. De getoonde naalden zijn te dik (ik heb eenzelfde tool met rijgspelden gemaakt en het resultaat was... onbevredigend).
3. De kosten zijn veel hoger. Ik heb naalden voor €5 en het PLA wat ik gebruik kost €1,75
4. De manier waarop je deze gebruikt geeft niet met het resultaat van een planetaire WDT
...en had ik al gezegd dat ik 3D-printen als hobby heb
Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>
Voor wie geïnteresseerd is: je kan hem ook 3D-printenZebby schreef op zondag 22 juni 2025 @ 13:28:
[...]
Ik vond die shakers veel te duur, maar mijn maler heeft een grote plastic houder waar ik in kan malen, dus dat doe ik de laatste tijd. Daar kan ik ook schudden, en vervolgens via een ringetje in mijn portafilter. Heb een keer een testje gedaan, en dat schudden haalde voor mijn gevoel wel echt een stukje bitter/hars weg, het smaakte gewoon wat schoner?
Hoe zit het eigenlijk met voedselveiligheid bij 3d printen? Wat gebeurt er bijv. mee als je het afwast oid?
Ik verwacht niet zo veel overigens, aangezien er alleen wat gemalen koffie in gaat en er verder niet zoveel mee gebeurt.
Ik verwacht niet zo veel overigens, aangezien er alleen wat gemalen koffie in gaat en er verder niet zoveel mee gebeurt.
www.janvandoornik.nl
Hoe lang gaan de gemiddelde maalschijven van een molen mee?
Wij hebben onze koffiemolen nu zo'n 7 jaar en ik heb het idee (maar nooit echt gemeten/getest) dat ik de maalgraad steeds fijner moet zetten om dezelfde maling te krijgen. Aan de andere kant moet ik soms, bij een andere boon, de maalgraad juist weer terug zetten om een goede maling te krijgen.
Gaat om een Eureka Mignon Silenzio.
Wij hebben onze koffiemolen nu zo'n 7 jaar en ik heb het idee (maar nooit echt gemeten/getest) dat ik de maalgraad steeds fijner moet zetten om dezelfde maling te krijgen. Aan de andere kant moet ik soms, bij een andere boon, de maalgraad juist weer terug zetten om een goede maling te krijgen.
Het is gemaakt van PLA - polylactic acid - een polymeer van melkzuur. Je kan ook PETG gebruiken, dat is net zo veilig als de PET-flessen waar frisdranken in gaan (er wordt wel hulpstof aan toegevoegd om de smelttemperatuur lager te maken).JanvD schreef op maandag 23 juni 2025 @ 11:20:
Hoe zit het eigenlijk met voedselveiligheid bij 3d printen? Wat gebeurt er bijv. mee als je het afwast oid?
De TL;DR: is eigenlijk dat 3D-geprinte materialen niet food grade zijn en je het op eigen risico toepast. Voor koffie als poeder (droog) durf ik dat risico wel aan. Ik zou zelf geen 3D-geprinte materialen voor langere tijd in contact laten komen met 3D-geprint spul. Pannendekselhouders e.d. zie ik niet als risico.
Mijn advies is om de maler eens uit elkaar te halen (als het goed is doe je dat jaarlijksPdeBie schreef op maandag 23 juni 2025 @ 11:51:

ik heb 9 jaar gedaan met de voorganger van de Mignon Manuale, de Mignon MCI (50mm). Deed ca. 10kilo per jaar.PdeBie schreef op maandag 23 juni 2025 @ 11:51:
Na 9 jaar voor het eerst de molen opgemaakt en schooongemaakt (sorry, onwetendheid) en de schijven eens bekeken en je ziet het 'gebruilk' maar in de praktijk heb ik er niets van gemerkt maar dat kan ook onwetendheid zijn geweest
Bewijs: zie foto.
:strip_exif()/f/image/hButdR4aIWiK40zDQRxQQ0Kt.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb deze ook geprint, ik wacht nog op de naalden, maar ik kijk er naar uit.Ravhin schreef op maandag 23 juni 2025 @ 10:51:
[...]
Oh ja hoor, het mag zeker makkelijk. Maar:
1. 3D-printen is mijn hobby![]()
2. De getoonde naalden zijn te dik (ik heb eenzelfde tool met rijgspelden gemaakt en het resultaat was... onbevredigend).
3. De kosten zijn veel hoger. Ik heb naalden voor €5 en het PLA wat ik gebruik kost €1,75
4. De manier waarop je deze gebruikt geeft niet met het resultaat van een planetaire WDT
...en had ik al gezegd dat ik 3D-printen als hobby heb
Die naalden posities bewegen echt als een malle bij het ronddraaien. Stukken beter dan mijn huidige kurk met naalden als DWT.
Jaaa dat doen we heel trouwRavhin schreef op maandag 23 juni 2025 @ 12:19:
[...]
Mijn advies is om de maler eens uit elkaar te halen (als het goed is doe je dat jaarlijks) en dan te voelen aan de tandjes van je maalschijven. Als deze niet meer 'scherp' voelen en/of er veel bramen of happen uit de maalschijf zijn, is het tijd om de boel te vervangen.

Nee, om eerlijk te zijn niet. Enkel even uitzuigen, maar nooit volledig uit elkaar gehaald.
Iets met twee linkerhanden.
Dan zal ik mij er toch maar een keer aan wagen. Zal eens kijken of ik een video kan vinden over hoe je de Eureka demonteerd (en weer IN elkaar zet
Volgens mij is die Silenzio hetzelfde als de specialita en in dat geval is het 1 schroefje aan de achterkant en 2 of 3 schroefjes om de bovenste schijf eraf te halen. Dat is echt ontzettend simpelPdeBie schreef op maandag 23 juni 2025 @ 16:10:
[...]
Jaaa dat doen we heel trouw![]()
Nee, om eerlijk te zijn niet. Enkel even uitzuigen, maar nooit volledig uit elkaar gehaald.
Iets met twee linkerhanden.![]()
Dan zal ik mij er toch maar een keer aan wagen. Zal eens kijken of ik een video kan vinden over hoe je de Eureka demonteerd (en weer IN elkaar zet)
Wat helpt is om een theedoek (of twee) klaar te leggen en alle onderdelen nadat je ze hebt losgehaald achter elkaar er op te leggen. Als je hem dan weer in elkaar wil doen, werk je achterstevoren terug. Heeft mij met heel veel brommers geholpen (hoewel mijn moeder niet blij was met de keus voor de ondergrondPdeBie schreef op maandag 23 juni 2025 @ 16:10:
[...]
Jaaa dat doen we heel trouw![]()
Iets met twee linkerhanden.![]()
Dan zal ik mij er toch maar een keer aan wagen. Zal eens kijken of ik een video kan vinden over hoe je de Eureka demonteerd (en weer IN elkaar zet)
Mijn nieuwe koffie setup:
:strip_exif()/f/image/WMb5qKUJfGCwXdPBaH8LSahq.jpg?f=fotoalbum_large)
Het was eigenlijk bedoeld voor op vakantie. Maar stiekem gebruik ik deze thuis meer dan vooraf gedacht.....
De set bestaat uit een E&B mokapot (inductie, 3 kops)
:strip_exif()/f/image/XG00A98nTf59yijpKMiFVAsF.jpg?f=fotoalbum_large)
Een Femobook A4 bonenmaler. Dit is er 1 op accu. Handig op vakantie, maar maakt ook dat je deze gemakkelijk pakt als deze in de kast staat. Met burrs van (gemaakt door ex-medewerkers van) 1zpresso.
:strip_exif()/f/image/KTsn1FBki5mTl0zooCyjrlti.jpg?f=fotoalbum_large)
En als accessoires een weegschaal, een houder voor de basket en een funnel. De baskethouder vangt ook de afgestreken koffie op. De baskethouder en funnel komen uit mijn 3D printer.
:strip_exif()/f/image/YKb1banf5tpf0YfHcQFwepC0.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/z7nVbqsXOzCjps0N8cQTBjGy.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/7dIHOJFD9RjniPI6iymFHhQk.jpg?f=fotoalbum_large)
Misschien komt er nog een Cafelat Robot bij....
:strip_exif()/f/image/WMb5qKUJfGCwXdPBaH8LSahq.jpg?f=fotoalbum_large)
Het was eigenlijk bedoeld voor op vakantie. Maar stiekem gebruik ik deze thuis meer dan vooraf gedacht.....
:strip_exif()/f/image/XG00A98nTf59yijpKMiFVAsF.jpg?f=fotoalbum_large)
Een Femobook A4 bonenmaler. Dit is er 1 op accu. Handig op vakantie, maar maakt ook dat je deze gemakkelijk pakt als deze in de kast staat. Met burrs van (gemaakt door ex-medewerkers van) 1zpresso.
:strip_exif()/f/image/KTsn1FBki5mTl0zooCyjrlti.jpg?f=fotoalbum_large)
En als accessoires een weegschaal, een houder voor de basket en een funnel. De baskethouder vangt ook de afgestreken koffie op. De baskethouder en funnel komen uit mijn 3D printer.
:strip_exif()/f/image/YKb1banf5tpf0YfHcQFwepC0.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/z7nVbqsXOzCjps0N8cQTBjGy.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/7dIHOJFD9RjniPI6iymFHhQk.jpg?f=fotoalbum_large)
Na jaren geleden een Solis halfautomaat te hebben gehad maar nooit goed ingesteld gekregen, tussendoor een Jura EN8 gebruikt maar nu weer terug naar een Sage Bambino Plus + DF64 gen 2 grinder.
Maar ik heb echt nog extra hulp nodig om de boel in te stellen, want het is of veel te zuur of veel te bitter.
Ik werk met een bottomless portafilter en een IMS 14-17gr basket en heb bonen van Joost Brand(medium roast) en Illy Intenso.
Ik werk met een input dosering van 16gr en zou eigenlijk richting de 50gr output willen voor een lungo omdat ik die vaak drink. Daarnaast wil ik ook nog een espresso in kunnen stellen voor met name melkdranken. Ik zou eigenlijk nog lager dan 16gr willen omdat ook al houd ik van koffie, ik erg snel last heb van de caffeine. Het afstellen duurt ook een eeuwigheid want na 2/3 probeersels zit ik al aan m'n cafeïne taxi. Desalniettemin heb ik al zeker 500gr bonen er doorheen gejaagd zonder een echte lekkere bak eruit te krijgen.
Iemand tips?
Maar ik heb echt nog extra hulp nodig om de boel in te stellen, want het is of veel te zuur of veel te bitter.
Ik werk met een bottomless portafilter en een IMS 14-17gr basket en heb bonen van Joost Brand(medium roast) en Illy Intenso.
Ik werk met een input dosering van 16gr en zou eigenlijk richting de 50gr output willen voor een lungo omdat ik die vaak drink. Daarnaast wil ik ook nog een espresso in kunnen stellen voor met name melkdranken. Ik zou eigenlijk nog lager dan 16gr willen omdat ook al houd ik van koffie, ik erg snel last heb van de caffeine. Het afstellen duurt ook een eeuwigheid want na 2/3 probeersels zit ik al aan m'n cafeïne taxi. Desalniettemin heb ik al zeker 500gr bonen er doorheen gejaagd zonder een echte lekkere bak eruit te krijgen.
Iemand tips?
Heb je een 100% Arabica boon? Die bevatten over het algemeen minder cafeïne dan een blend met Robusta. Om een lungo te krijgen zou ik niet kiezen voor een langere doorlooptijd, probeer eerst een goede espresso te zetten met de verhouding 18 gram in en 36 uit in ongeveer 30 seconden.Vincent17 schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 18:17:
Na jaren geleden een Solis halfautomaat te hebben gehad maar nooit goed ingesteld gekregen, tussendoor een Jura EN8 gebruikt maar nu weer terug naar een Sage Bambino Plus + DF64 gen 2 grinder.
Iemand tips?
Als dat goed gaat kun je experimenteren met het toevoegen van heet water en kijken of je dat lekker vindt? Zelf drink ik bijna altijd Americano dus heet water met daarop een dubbele espresso, komt wel in de buurt van een lungo of een cafe crema.
En altijd maar èèn parameter tegelijk aanpassen, dus maaltijd of aantal gram of de doorlooptijd. En proeven en de rest weggooien, misschien zonde maar je ontkomt er niet aan. Zelf drink ik bijna alles op
[ Voor 3% gewijzigd door Freezhost op 24-06-2025 22:06 ]
Je bakje in combinatie met de dichtheid van je bonen dicteert hoeveel je er in kan passen. Je kan het beste de 'nickel test' doen (google even). Je kan hier een 20 eurocent muntje gebruiken.Vincent17 schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 18:17:
Iemand tips?
Illy classico is al best donker. Ik denk dat Intenso wel moeilijk gaat zijn om die niet bitter te krijgen. Verder ben ik wel benieuwd of je wel constant hetzelfde resultaat kan krijgen? Ook al is het nu te zuur of bitter. En of het lukt om kleine aanpassingen te maken in doorlooptijd door de maalstand aan te passen?
Mocht je wat vragen hebben over de Robot, dan hoor ik dat graag (gebruik hem al 5 jaar).L.N. schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 17:04:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Bedankt! ik heb al veel Youtube kennis over de Robot, dus eventuele vragen zouden meer over het gebruik/smaak gaan. Maar dan moet je hem eigenlijk zelf gebruiken en testen en dat gaat weer moeilijk via een forum.....DjVe schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 06:43:
[...]
Mocht je wat vragen hebben over de Robot, dan hoor ik dat graag (gebruik hem al 5 jaar).
Hier ook al een paar jaar een Cafelat Robot, gewoon blind aanschaffen. Voelde wat prijzig voor een stukje aluminium zonder electronica oid, maar geen seconde spijt van gehad. Ding is elke euro waard.
https://giraffecoffee.com/products/zomerkoffie-guamo
Ik heb nu deze koffie; echt waanzinnig lekker fruitig, weinig speculaas, maar verder een bijzondere smaak
Ik heb nu deze koffie; echt waanzinnig lekker fruitig, weinig speculaas, maar verder een bijzondere smaak
Welke weegschaal is dit? Hier sinds kort een handmolen en percolator voor de vakantie die ik stiekem al een paar weken thuis gebruikL.N. schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 17:04:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik zag voorbij komen maar nog geen kans gehad om daar langs te rijden. Is fruitig bij jou zoet of meer een zuurtje? Ben erg benieuwd418O2 schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 09:45:
https://giraffecoffee.com/products/zomerkoffie-guamo

In dit geval zoetig, zoals je zou verwachten van de omschrijvingPuntje-NL schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 10:48:
[...]
Ik zag voorbij komen maar nog geen kans gehad om daar langs te rijden. Is fruitig bij jou zoet of meer een zuurtje? Ben erg benieuwdIk zit nu aan de Square Mile ''Red Brick'', simpele maar erg lekkere koffie. Ik denk eraan om er wellicht een abotje aan te schaffen voor 3 maanden.
Ik zie nu pas dat er een koffie forum is op Tweakers, had ik kunnen weten 
Misschien dat er hier iemand ervaring heeft, ik heb een Ceado e37s uit 2015, met m’n laatste bonen start de maler erg moeilijk. Waarschijnlijk iets kleiner dan m’n normale bonen (ik had een paar nieuwe smaken van Rum Baba gekocht). Ik denk dat de condensator vervangen moet worden om weer een betere start kracht/snelheid te krijgen. Maar als er iemand nog andere ideeën heeft dan hoor ik het graag.
Misschien dat er hier iemand ervaring heeft, ik heb een Ceado e37s uit 2015, met m’n laatste bonen start de maler erg moeilijk. Waarschijnlijk iets kleiner dan m’n normale bonen (ik had een paar nieuwe smaken van Rum Baba gekocht). Ik denk dat de condensator vervangen moet worden om weer een betere start kracht/snelheid te krijgen. Maar als er iemand nog andere ideeën heeft dan hoor ik het graag.
11.7 kWp PVOutput: KwikCentrale, west-zuid-west
Ik heb momenteel een Superjolly Mini Manual (met zo'n grote bak) en wil graag een modernere maler met een timer.
Als vervanger zat ik te kijken naar de welbekende Eureka Mignon Specialita. Aangezien we graag licht gebrande koffie drinken lees ik online veel dat 64mm burrs hiervoor beter zijn. Ik geloof wel in het 'buy once, cry once' principe, en wil voor een XL versie gaan. (De Chrome versie bij Coffeefriend is in de 'aanbieding' voor 539,-.). Voordat ik ga bestellen, weet iemand nog een alternatief wat ik nog moet bekijken?
Als vervanger zat ik te kijken naar de welbekende Eureka Mignon Specialita. Aangezien we graag licht gebrande koffie drinken lees ik online veel dat 64mm burrs hiervoor beter zijn. Ik geloof wel in het 'buy once, cry once' principe, en wil voor een XL versie gaan. (De Chrome versie bij Coffeefriend is in de 'aanbieding' voor 539,-.). Voordat ik ga bestellen, weet iemand nog een alternatief wat ik nog moet bekijken?
ik zie de 539 prijs niet (wel 599). Je kunt ook voor de Turbo gaan met een andere knop en niet de fancy burrs. Ik zou sowieso zo'n 3D-print stelknop tweak erop zetten.peligro2k schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 13:53:
Ik heb momenteel een Superjolly Mini Manual (met zo'n grote bak) en wil graag een modernere maler met een timer.
Dat is deze van Aliexpress. De weegschaal lijkt precies, maar ik heb geen goede andere weegschaal om het te vergelijken. Het uitzetten is wat lastig, omdat de weegschaal dan denkt dat er te veel gewicht in zit. Het is niet echt een probleem omdat deze vanzelf uit gaat. Er zit een ingebouwde accu in die via USB-C opgeladen kan worden. De tuit is behoorlijk breed en het geheel is niet heel diep, waardoor het gieten van de boven in een kleine funnel wat minder handig is. Hij is er ook in het wit en in "notenhout" (waarschijnlijk geen echt hout) als je dat liever hebt.GoEV6 schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 09:46:
[...]
Welke weegschaal is dit? Hier sinds kort een handmolen en percolator voor de vakantie die ik stiekem al een paar weken thuis gebruik
Dank. Ben opzoek naar een simpel weegschaaltje voor de camping en helemaal makkelijk als je ermee uit de zak bonen kan scheppen. Dus een lepel variant is ook nog een optie.L.N. schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 14:14:
[...]
Dat is deze van Aliexpress. De weegschaal lijkt precies, maar ik heb geen goede andere weegschaal om het te vergelijken. Het uitzetten is wat lastig, omdat de weegschaal dan denkt dat er te veel gewicht in zit. Het is niet echt een probleem omdat deze vanzelf uit gaat. Er zit een ingebouwde accu in die via USB-C opgeladen kan worden. De tuit is behoorlijk breed en het geheel is niet heel diep, waardoor het gieten van de boven in een kleine funnel wat minder handig is. Hij is er ook in het wit en in "notenhout" (waarschijnlijk geen echt hout) als je dat liever hebt.
Je moet ingelogd zijn. Lijkt me een mooie prijs voor de Chrome versie.Boeryepes schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 14:10:
[...]
ik zie de 539 prijs niet (wel 599). Je kunt ook voor de Turbo gaan met een andere knop en niet de fancy burrs. Ik zou sowieso zo'n 3D-print stelknop tweak erop zetten.
/f/image/bh7Y1v40GL4TOEYLj733bgr8.png?f=fotoalbum_large)
Dat is waar. Zoals hierboven ook al gezegd wordt: hij is elke euro meer dan waard. Stil in gebruik, zet een kneiter lekkere espresso en heel geschikt om "espresso zetten" te leren... en eigenlijk geen onderhoud.L.N. schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 09:32:
[...]
Bedankt! ik heb al veel Youtube kennis over de Robot, dus eventuele vragen zouden meer over het gebruik/smaak gaan. Maar dan moet je hem eigenlijk zelf gebruiken en testen en dat gaat weer moeilijk via een forum.....
Het is alleen jammer dat er geen alternatieve baskets beschikbaar zijn.
539 is een scherpe prijs geloof ik en het is een hele capabele grinder. Dat buy once cry once is een mooi principe, maar ik heb mijn XL inmiddels vervangen door een Atom 75 (en kijk stiekem nog altijd voor een volgende stap). Ik was overigens wel tevreden over de XL hoor, maar soms kriebelt hetpeligro2k schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 13:53:
Qua alternatief, draag je keuze voor een grinder met hopper vast? Zo ja, dan heb ik geen alternatief in die prijsklasse. Het wordt al snel duurder als je nog een stap wil maken. Ect kun je kijken naar een Mignon Libra als je GbW wil. Ik zou dan we voor de 65mm gaan (ik meen dat die inmiddels op de markt is). De 55mm Libra is de specialita maar dan met gbw en in dat geval zou ik zonder twijfel liever meer betalen voor grotere burrs (dus de XL of Libra 65mm) dan voor de gbw functie.
Thanks! Ik ga nog even kijken wat de Libra 65mm zou kosten. En anders lekker voor de XL!cryptapix schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 15:01:
[...]
539 is een scherpe prijs geloof ik en het is een hele capabele grinder. Dat buy once cry once is een mooi principe, maar ik heb mijn XL inmiddels vervangen door een Atom 75 (en kijk stiekem nog altijd voor een volgende stap). Ik was overigens wel tevreden over de XL hoor, maar soms kriebelt het
Qua alternatief, draag je keuze voor een grinder met hopper vast? Zo ja, dan heb ik geen alternatief in die prijsklasse. Het wordt al snel duurder als je nog een stap wil maken. Ect kun je kijken naar een Mignon Libra als je GbW wil. Ik zou dan we voor de 65mm gaan (ik meen dat die inmiddels op de markt is). De 55mm Libra is de specialita maar dan met gbw en in dat geval zou ik zonder twijfel liever meer betalen voor grotere burrs (dus de XL of Libra 65mm) dan voor de gbw functie.
Edit: Oef, die kost 800 euro, toch wel een flink verschil.
[ Voor 3% gewijzigd door peligro2k op 25-06-2025 21:17 ]
Ik heb dus de Turbo, het goedkopere broertje van de XL er die heeft een hele constante hoeveelheid koffie af. Bij verandering van boon stel ik hem eenmaal in een klaar.peligro2k schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 21:06:
[...]
Thanks! Ik ga nog even kijken wat de Libra 65mm zou kosten. En anders lekker voor de XL!
Edit: Oef, die kost 800 euro, toch wel een flink verschil.
Misschien is er iemand in Zuid-Limburg of Eindhoven met een Robot waar ik eens langs mag komen?DjVe schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 14:51:
[...]
Dat is waar. Zoals hierboven ook al gezegd wordt: hij is elke euro meer dan waard. Stil in gebruik, zet een kneiter lekkere espresso en heel geschikt om "espresso zetten" te leren... en eigenlijk geen onderhoud.
Het is alleen jammer dat er geen alternatieve baskets beschikbaar zijn.
Let op:
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1