Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1 Overzicht

Pagina: 1 ... 250 251 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• boozzz
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:29
ronnie88 schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 20:20:
Ik betwijfel of iemand hier er al ervaring mee heeft, maar ik ben benieuwd of jullie de Ikape K2 pro een geschikte espressomachine lijkt. Ik had eigenlijk mijn ogen op de Picopresso maar dit apparaat lijkt los van dat ie wat groter en zwaarder is wel een hoop mooie futures te hebben zoals pre infusion, 58mm basket (veel professionele alternatieven), flow snelheid, water tot 96 graden te verwarmen. De reviews die ik kan vinden zijn goed, al vraag ik me wel af of het niet veel influencers zijn die er gewoon voor betaald krijgen.
Het is wat je zelf belangrijk en leuk vindt, en wat voor koffie je graag zet en hoeveel handmatige controle daar voor nodig is. En hoeveel je aan elektronica wilt overlaten natuurlijk, of liever alles zelf doet. 51 of 58 mm zou ik me niet druk om maken, denk dat 51 in zo'n klein apparaatje eigenlijk een pre is, want iets vergevingsgezinder.

Het enige dat de Ikape kan en de Picopresso niet, is zelf water opwarmen (best handig natuurlijk). Verder kun je met de Picopresso juist helemaal handmatig bepalen hoe hard en lang je preinfused (40 seconden, waarom niet), en met welke druk je het water erdoor pompt.

Met de Ikape en DAK light roasts krijg je vermoedelijk enkel zure bommen (althans, lijkt max een paar seconden preinfusie?). Maar als je meer van enkel de klassieke espresso en automatisering bent, zal de Ikape wel prima zijn, en dan lijkt het ook wat makkelijker/minder werk.

[ Voor 6% gewijzigd door boozzz op 28-10-2025 19:44 ]

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 06:52
Na een korte zoektocht, zonder al te diep naar details te kijken, kom ik eigenlijk steeds terug op de Eureka Mignon Manuale als bonenmaler. Het lijkt een bonenmaler van een gerenommeerd merk en is qua prijs interessant (€250,-).

95% van de tijd zet ik 1 kopje koffie wat 65% van de keren een espresso zal betreffen.
Zou de Eureka Mignon Manuale volgens jullie een goede bonenmaler zijn voor iemand die eens de overstap naar losse apparaten wil maken? Of zitten er grote nadelen aan?

Ergens lijkt zo'n pomp bovenop het bonenreservoir me wel handig om het maalsel tussen de schijven uit te blazen, maar ik weet zo niet hoe effectief dat is. Het zit niet op de manuale, maar als dat een zeer handige feature is, moet ik verder kijken.

• vickypollard
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14:01
Zo'n balg kun je vaak voor een paar euro ook nog wel op AliExpress kopen. Zoiets: https://nl.aliexpress.com/item/1005007326093164.html (geen idee of deze past overigens).

Heb er vandaag eentje zelf binnen gekregen die toevallig past op zowel de Baratza Virtuoso als Demoka Minimoka hopper. Vooral die laatste heeft last van retentie, dus daar is hij wel handig.

• vickypollard
Over AliExpress gesproken: ik heb zelf eens een gokje gewaagd op de Starseeker E55 Pro (https://nl.aliexpress.com/item/1005008582757896.html). Het ding ontvangt goede reviews als je een beetje zoekt. Blijft Ali spul, dus we gaan het zien. Met een coupon vond ik het een schappelijke prijs voor een apparaat wat wordt omschreven als "built like a tank" en "punches way above its weight", dus gokje waard. Komt binnenkort binnen :P

[ Voor 3% gewijzigd door vickypollard op 29-10-2025 20:35 ]

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
op advies van een aantal tweakers een Picopresso en een Kingrinder K6 gekocht. De Picopresso kwam gisteren binnen en ik had nog een pak ongeopende gemalen espresso (uit Italie) liggen. Wat een bittere bak teleurstelling kwam er uit. Vanavond kwam de Kingrinder binnen en toen heb ik een een espresso gezet met een pak Ethiopische koffiebonen. Het resultaat was verbluffend. Zelden heb ik zo'n goede espresso gehad.

De workflow is wel vrij uitvoerig:
- water koken
- picopresso voorverwarmen met gekookt water
- kopje voorverwarmen met gekookt water
- bonen wegen
- bonen malen
- nieuw water weer koken
- Picopresso leeggieten
- koffie in basket
- tamperen
- Picopresso vullen met heet water
- Picopresso in elkaar zetten
- 8x pompen voor infusie
- 10 seconden wachten
- pompen maar en espresso zetten!!

Het is prachtig om te zien hoe de koffie uit het open filter stroomt. Zal er morgen een filmpje van maken.

En dan espresso drinken! Wat een een goddelijk drankje.
Oh ja, en als laatste de zooi schoonmaken.

Het is heel veel werk en het is geen drankje om snel voor het werk nog even te zetten. Ik vind het wel een therapeutische bezigheid. Ik vergelijk het maar een een LP opzetten versus spotify starten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kb-y_PomrkcK6Z5yi0U8m_8C-cw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gdD4b1VWAh4EvSHIR0VkkLtR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/11uLF56nfWB0xs2B9sBbuuWWewo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GyMF2pHBNysLtEYl5mq3CHTB.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door 107mb op 29-10-2025 22:59 ]

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 00:09
107mb schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 22:54:
op advies van een aantal tweakers een Picopresso en een Kingrinder K6 gekocht. De Picopresso kwam gisteren binnen en ik had nog een pak ongeopende gemalen espresso (uit Italie) liggen. Wat een bittere bak teleurstelling kwam er uit. Vanavond kwam de Kingrinder binnen en toen heb ik een een espresso gezet met een pak Ethiopische koffiebonen. Het resultaat was verbluffend. Zelden heb ik zo'n goede espresso gehad.

De workflow is wel vrij uitvoerig:
- water koken
- picopresso voorverwarmen met gekookt water
- kopje voorverwarmen met gekookt water
- bonen wegen
- bonen malen
- nieuw water weer koken
- Picopresso leeggieten
- koffie in basket
- tamperen
- Picopresso vullen met heet water
- Picopresso in elkaar zetten
- 8x pompen voor infusie
- 10 seconden wachten
- pompen maar en espresso zetten!!

Het is prachtig om te zien hoe de koffie uit het open filter stroomt. Zal er morgen een filmpje van maken.

Oh ja, en als laatste de zooi schoonmaken.

Het is heel veel werk en het is geen drankje om snel voor het werk nog even te zetten. Ik vind het wel een therapeutische bezigheid. Ik vergelijk het maar een een LP opzetten versus spotify starten.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Leuk, mijn espresso-avontuur begon met een Nanopresso die ik had gekregen. De 1zpresso handmaler had ik al. Voldoende om erachter te komen of je espresso maken leuk vindt.

Wel overgestapt naar een Cafelat Robot en een elektrische maler, want ik zag steeds meer op tegen met de hand malen voor espresso.

• vickypollard
vickypollard schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 11:35:
Ik zie net deze advertentie: https://www.marktplaats.n...-koffiemolen-set-zaterdag.

Een La Scala Butterfly en een Magister (Stella?), plus wat ik denk een paar nutteloze molens, maar dat is lastiger te beoordelen.

Het is bieden, dus prijs zal wel omhoog gaan, maar volgens mij zijn dit vrij prijzige apparaten, dus kan een interessante deal zijn (zelfs als er iets gefixt moet worden)

(Zelf geen interesse overigens, want geen ruimte en tijd voor)
Ik zie trouwens dat deze nu gereserveerd is. Iemand hier hem gepakt? :P

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:37

DjVe

Hatsaflats!

ronnie88 schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 20:20:
Ik betwijfel of iemand hier er al ervaring mee heeft, maar ik ben benieuwd of jullie de Ikape K2 pro een geschikte espressomachine lijkt. Ik had eigenlijk mijn ogen op de Picopresso maar dit apparaat lijkt los van dat ie wat groter en zwaarder is wel een hoop mooie futures te hebben zoals pre infusion, 58mm basket (veel professionele alternatieven), flow snelheid, water tot 96 graden te verwarmen. De reviews die ik kan vinden zijn goed, al vraag ik me wel af of het niet veel influencers zijn die er gewoon voor betaald krijgen.
Ik ben ook wat gaan zoeken/lezen/kijken en ik ben eigenlijk wel enthousiast geraakt. Dus ik heb hem voor €200 (incl. Base) besteld. Ik ben benieuwd hoe prettig hij werkt en hoe de kwaliteit is van de shots tegenover een Cafelat Robot :)

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
LA-384 schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 20:15:
Na een korte zoektocht, zonder al te diep naar details te kijken, kom ik eigenlijk steeds terug op de Eureka Mignon Manuale als bonenmaler. Het lijkt een bonenmaler van een gerenommeerd merk en is qua prijs interessant (€250,-).

95% van de tijd zet ik 1 kopje koffie wat 65% van de keren een espresso zal betreffen.
Zou de Eureka Mignon Manuale volgens jullie een goede bonenmaler zijn voor iemand die eens de overstap naar losse apparaten wil maken? Of zitten er grote nadelen aan?

Ergens lijkt zo'n pomp bovenop het bonenreservoir me wel handig om het maalsel tussen de schijven uit te blazen, maar ik weet zo niet hoe effectief dat is. Het zit niet op de manuale, maar als dat een zeer handige feature is, moet ik verder kijken.
ik heb 9 jaar lang de voorganger van de Silenzio gebruikt (MCI) - het verschil met de Manuale is de analoge timing functie (alle met 50mm burrs). Ik zou zelf niet een versie zonder timing functie willen gebruiken tenzij je gaat single dosen - uit je bericht haal ik dat je dat idd. gaat doen. Ik heb nu de Turbo met 65mm burrs en digitale timing - het verschil in consistentie (tijd en maalsenl) en smaak is wezenlijk. Ik zou niet terug willen naar de 50mm met analoge timer. De Specialita is wat dat betreft denk ik veel leuker, maar ook duurder. Een snelle check is deze voor net geen 400 te krijgen. TOch een stuk duurder. 2ehands zou ik het ook wel aandurven trouwens.

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

• Zjoske78
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12:09
Na een tijdje meegelezen te hebben op het forum hier tot aankoop overgegaan van een nieuwe volautomaat.
Mijn Delonghi Ecam 22.110b van 10 jaar oud begint steeds meer kuren te krijgen en de smaak gaat ook wat achteruit de laatste tijd ondanks wat goede schoonmaakbeurten.
Ik wilde een stapje omhoog en mijn budget lag rond de 600-700 euro.
Drink voornamelijk zwarte koffie en espresso, melkfunctie niet nodig, maar geen probleem indien deze wel aanwezig is in een simpele versie.
Oog viel aanvankelijk al op een Jura E6, maar vond de prijs wat hoog dus wilde wachten tot Black Friday of een goede actie.
Daarna wat rondgekeken naar een Nivona en later kwam ineens de Siemens EQ6 Plus in beeld.
Ik wilde graag een apparaat met een display en een duidelijk menu (dus niet zoals mijn Delonghi waar je op een combinatie van nietzeggende knoppen moet drukken en telkens de manual erbij moet pakken om instellingen te wijzigen of om te reinigen).
De Siemens was vooral qua design aantrekkelijk, maar was bang dat dit uiteindelijk tegen zou vallen qua smaak tov een Jura.
Toen ik in werkelijk zag hoe groot de Siemens was, veel las over te lage koffietemperaturen en toen ik een goede deal voor de Jura tegen het lijf liep, was de keuze snel gemaakt.

Morgen mag ik mijn Jura E6 (piano black) ophalen bij Saturn in Kleve, Duitsland voor 630 euro. Bij de lokale Electroworld staat deze voor 1029 euro te koop (!!)
Goede grensdeal die ik via Pepper op het spoor kwam.

• mrbbs
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 14:11
Ik ben op zoek naar een bean to cup machine. Ondertussen heb ik mijn selectie kunnen uitdunnen tot 2 modellen.

* Gaggia Magenta Plus (450 euro)
Voordelen:
- lagere prijs
- professional steamwand die ik wel eens zou gebruiken voor het verwarmen en opstomen van (chocolade)melk.
-
Nadelen:
- geen non-biased reviews over terug te vinden
- heb hier ook gelezen dat de pucks vrij nat zijn
- max 11gr koffie hoeveelheid
- touch display, werkt niet zo prettig als knoppen

*Jura E8 EC (880 euro)
Voordelen:
- net nieuw model uit (ED) waardoor de prijs wat is gezakt (vooral in Duitsland), de extra functies bij de ED heb ik niet nodig
- Heeft de PAG2 tov de gewone PAG voor de E4 of E6
- Vrij betrouwbaar
- fysieke knoppen om te bedienen
- automatische reiniging van het toestel
- goed werkende Claris Smart+ filters
- maximum 16gr koffie per bereiding want veel is voor een bean to cup machine
- grinder gaat naar ontspannen stand wanneer die niet in gebruik is zodat je deze vooraf kan aanpassen wanneer je de maalgraad wil aanpassen

Nadelen:
- Reletief duur nog
- Je kan de brewing unit en de binnenkant van de machine niet makkelijk zelf reinigen of je moet die uit elkaar vijzen.

Graag hoor ik van jullie waar jullie de voorkeur zouden aan geven.

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14:40
Zjoske78 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 09:23:
Na een tijdje meegelezen te hebben op het forum hier tot aankoop overgegaan van een nieuwe volautomaat.
Mijn Delonghi Ecam 22.110b van 10 jaar oud begint steeds meer kuren te krijgen en de smaak gaat ook wat achteruit de laatste tijd ondanks wat goede schoonmaakbeurten.
Ik wilde een stapje omhoog en mijn budget lag rond de 600-700 euro.
Drink voornamelijk zwarte koffie en espresso, melkfunctie niet nodig, maar geen probleem indien deze wel aanwezig is in een simpele versie.
Oog viel aanvankelijk al op een Jura E6, maar vond de prijs wat hoog dus wilde wachten tot Black Friday of een goede actie.
Daarna wat rondgekeken naar een Nivona en later kwam ineens de Siemens EQ6 Plus in beeld.
Ik wilde graag een apparaat met een display en een duidelijk menu (dus niet zoals mijn Delonghi waar je op een combinatie van nietzeggende knoppen moet drukken en telkens de manual erbij moet pakken om instellingen te wijzigen of om te reinigen).
De Siemens was vooral qua design aantrekkelijk, maar was bang dat dit uiteindelijk tegen zou vallen qua smaak tov een Jura.
Toen ik in werkelijk zag hoe groot de Siemens was en toen ik een goede deal voor de Jura tegen het lijf liep, was de keuze snel gemaakt.

Morgen mag ik mijn Jura E6 (piano black) ophalen bij Saturn in Kleve, Duitsland voor 630 euro. Bij de lokale Electroworld staat deze voor 1029 euro te koop (!!)
Goede grensdeal die ik via Pepper op het spoor kwam.
Als De Longhi je goed is bevallen zou ik eens kijken naar een De Longhi - Rivelia, heeft een betere maler dan jou De Longhi j,e hebt de Rivelia ook zonder melk container.

• ronnie88
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 05-11 01:57
DjVe schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 07:21:
[...]

Ik ben ook wat gaan zoeken/lezen/kijken en ik ben eigenlijk wel enthousiast geraakt. Dus ik heb hem voor €200 (incl. Base) besteld. Ik ben benieuwd hoe prettig hij werkt en hoe de kwaliteit is van de shots tegenover een Cafelat Robot :)
Ik heb de 51mm ook zojuist besteld! Hij was uitverkocht maar er waren er weer een paar dus heb hem snel in het mandje gegooid en betaald, ben alleen de stand vergeten 🫠 Die bestel ik er later wel bij als ie bevalt en ik die mis, dan kan ik gelijk de RDT erbij bestellen zodra die weer leverbaar is in het zwart.

PS; met kortingscode AEK25 heb je 25% korting, voor jou waarschijnlijk te laat maar wellicht voor anderen interessant. Heb nu €125 betaald voor de 51mm (die heb jij denk ik ook besteld?).

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

ronnie88 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 10:20:
[...]

Ik heb de 51mm ook zojuist besteld! Hij was uitverkocht maar er waren er weer een paar dus heb hem snel in het mandje gegooid en betaald, ben alleen de stand vergeten 🫠 Die bestel ik er later wel bij als ie bevalt en ik die mis, dan kan ik gelijk de RDT erbij bestellen zodra die weer leverbaar is in het zwart.

PS; met kortingscode AEK25 heb je 25% korting, voor jou waarschijnlijk te laat maar wellicht voor anderen interessant. Heb nu €125 betaald voor de 51mm (die heb jij denk ik ook besteld?).
Ik heb de 58mm besteld, want ik heb liever een 20gr basket. Die 25% korting zag ik later inderdaad bij een YT filmpje voorbij komen. Ik heb een andere code met 15% gebruikt.

• 107mb
  • Nu online
107mb schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 22:54:

De espresso mag iets milder. Wat is de beste strategie:
- 17 gram ipv 18 gram?
- iets grover malen?
- minder strak temperen?

Vlgs mij zijn dit de enige parameters waar ik wat aan kan doen?

• vickypollard
107mb schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 12:17:
[...]

- 17 gram ipv 18 gram?
- iets grover malen?
- minder strak temperen?

Ligt eraan wat jij met milder bedoelt :)

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

107mb schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 12:17:
[...]

- 17 gram ipv 18 gram?
- iets grover malen?
- minder strak temperen?

Wat is je doorlooptijd? Zit die nu ergens tussen de 25/30 seconde, dan is je maling/tamperen en ratio prima. Dus even afhankelijk wat je bedoeld met "milder"

Te hoog in smaak: na zetten een beetje heet water erbij proberen?
Te bitter: temperatuur van water naar beneden halen. Bij licht gebrande bonen zit je meestal ergens op 92/96 graden. Bij donkere bonen kan je soms beter dippen onder de 90 graden.
Te zuur: temperatuur omhoog en/of de puck meer laten pre-infusen/wachten na pre-infusen tot je doordrukt.

Het kan natuurlijk ook zo zijn dat deze bonen niet je smaak zijn.

• 107mb
  • Nu online
Het is nu te sterk. Bij elke slok vindt er een kleine nucleaire explosie in mijn mond plaats 😅

• 107mb
  • Nu online
Niet te zuur. Zeker niet te bitter. Lekkere volle ronde smaak. Alleen heel erg sterk. Gaat richting risttetto. Denk ik.

• vickypollard
Ristretto is een 1:1 verhouding, espresso tussen de 1:2 (meestal) en 1:3. Als je dus op 1:1 zit zul je gewoon je output kunnen verhogen. Als je op 1:2 zit en je vindt het alsnog te sterk, zou je óók je output kunnen verhogen voor een minder sterke verhouding, maar moet je opletten dat je niet richting bitter gaat. Een alternatief is aanlengen met heet water (een Americano)

[ Voor 4% gewijzigd door vickypollard op 30-10-2025 13:24 ]

• Luapper
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14:42
Als je hem te sterk vind maar wel lekker is veruit het makkelijkst om hem te verdunnen met water. Een zeer gebruikelijk concept, en zo drink ik ze ook graag. Dat heet dan een americano of long black (eerst water, of eerst espresso).
Meestal zo oneveer 1 deel espresso, 3 delen water.

• boozzz
Inderdaad aanlengen als je de smaak helemaal goed vindt. Alternatief kun je ook bijvoorbeeld 16 gram koffie nemen, en richten op ongeveer 45 gram output. Met de Picopresso tot de rand gevuld lukt dat prima. Moet je een beetje spelen met maalgraad om een mooie doorlooptijd te hebben (na 10-15 seconden pre infusie eens beginnen met 20 seconden lopen). Als ie te zuur is, wat fijner malen en/of langer preinfusen en/of minder hard pompen. Als ie te bitter is de andere kant op.

• ronnie88
DjVe schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 11:42:
[...]

Ik heb de 58mm besteld, want ik heb liever een 20gr basket. Die 25% korting zag ik later inderdaad bij een YT filmpje voorbij komen. Ik heb een andere code met 15% gebruikt.
Benieuwd wat jouw ervaringen zijn, zeker ook in vergelijking met de Cafelat Robot. Dat lijkt me uiteindelijk nog wel een mooi apparaat voor thuis mocht het manueel espresso maken me bevallen. Eerst maar een mooie maler aanschaffen, ik heb mijn ogen op de 1Zpresso J-Ultra dus hopelijk komt daar met black friday een leuke actie van voorbij.

• vickypollard
vickypollard schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 20:32:
Over AliExpress gesproken: ik heb zelf eens een gokje gewaagd op de Starseeker E55 Pro (https://nl.aliexpress.com/item/1005008582757896.html). Het ding ontvangt goede reviews als je een beetje zoekt. Blijft Ali spul, dus we gaan het zien. Met een coupon vond ik het een schappelijke prijs voor een apparaat wat wordt omschreven als "built like a tank" en "punches way above its weight", dus gokje waard. Komt binnenkort binnen :P
Heb deze net binnen trouwens. Ding voelt inderdaad als een tank. Heb er net een paar keer wat bonen in gegooid om in te dialen en zat al vrij snel op een goed punt voor morgenochtend.

Wat me vooral opvalt is hoe inconsistent ik blijkbaar maalde met m'n Kingrinder K6. Ik had al wel gelezen dat maalsnelheid, hoek, etc. je resultaat beïnvloeden, maar het verschil tussen dat en hoe de espresso eruit komt met de Starseeker (in combinatie met de Robot) is flink. Mooie uniforme en fluffy gemalen koffie, eigenlijk geen WDT nodig gehad tot nu toe. Weinig retentie ook.

Kortom, leuk ding tot nu toe :)

Als ik het goed zie heb je hem van 1-7 november met een coupon trouwens voor €175

[ Voor 4% gewijzigd door vickypollard op 30-10-2025 21:10 ]

• LA-384
Boeryepes schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 08:55:
[...]

ik heb 9 jaar lang de voorganger van de Silenzio gebruikt (MCI) - het verschil met de Manuale is de analoge timing functie (alle met 50mm burrs). Ik zou zelf niet een versie zonder timing functie willen gebruiken tenzij je gaat single dosen - uit je bericht haal ik dat je dat idd. gaat doen.
Ik heb eigenlijk nog geen idee wat ik wil gaan doen. Mijn doel is een betere espresso krijgen dan wat ik nu met mijn volautomaat instap-Nivona heb. Daarnaast wil ik er geen bakken met geld tegenaan gooien. Voor mijn gevoel moet €250,- voor een maler een aanzienlijk beter resultaat kunnen geven, want ik kan me niet voorstellen dat Nivona eenzelfde kwaliteit in de volautomaat stopt.

In het begin zal single dosen geen probleem zijn. Zeker zolang ik nog geen espresso-apparaat heb. Of ik het dan in de Nivona ga klaarmaken of handmatig start met zoiets als een picopresso, daar ben ik nog niet uit.

• Ravhin
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-11 13:53

Ravhin

no <root>...

vickypollard schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 21:07:
[...]

Wat me vooral opvalt is hoe inconsistent ik blijkbaar maalde met m'n Kingrinder K6. Ik had al wel gelezen dat maalsnelheid, hoek, etc. je resultaat beïnvloeden, maar het verschil tussen dat en hoe de espresso eruit komt met de Starseeker (in combinatie met de Robot) is flink. Mooie uniforme en fluffy gemalen koffie, eigenlijk geen WDT nodig gehad tot nu toe. Weinig retentie ook.
Nu gebruik ik de K6 alleen op de camping dus ik kan niet zeggen dat ik ervaringsdeskundige ben. Het gevoel wat jij hebt m.b.t. K6 vs de Starseeker kan ik alleen niet onderbouwen. Mijn vergelijk is met een Niche Zero vs K6 en voor mij vielen vooral de overeenkomsten op. Weinig fines, weinig clumps en een mooi evenwichtig beeld qua maalsel (op een A4 naast elkaar gegooid).

Wat mij wel opviel is dat de K6 veel last heeft van statische lading. De koffie blijft aan de maalschijf hangen (vooral het chaff) en om het laatste beetje uit het opvangbakje te krijgen moet je goed meppen. :>

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

• vickypollard
Ravhin schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 07:11:
[...]

Nu gebruik ik de K6 alleen op de camping dus ik kan niet zeggen dat ik ervaringsdeskundige ben. Het gevoel wat jij hebt m.b.t. K6 vs de Starseeker kan ik alleen niet onderbouwen. Mijn vergelijk is met een Niche Zero vs K6 en voor mij vielen vooral de overeenkomsten op. Weinig fines, weinig clumps en een mooi evenwichtig beeld qua maalsel (op een A4 naast elkaar gegooid).

Wat mij wel opviel is dat de K6 veel last heeft van statische lading. De koffie blijft aan de maalschijf hangen (vooral het chaff) en om het laatste beetje uit het opvangbakje te krijgen moet je goed meppen. :>
Het was ook niet echt een constatering ten nadele van de K6, maar mezelf :D Ik maal gewoon alle kanten op met verschillende snelheden

• ronnie88
DjVe schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 11:42:
[...]

MHW-3BOMBER lijkt gebruik te maken van hetzelfde ontwerp, zo te zien maken ze geen gebruik van de app. Oja en ze hebben er een meer premium prijs aangehangen 😉

https://mhw3bomber.com/nl...-press58-espresso-machine

• Zawaponga
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:27
Ravhin schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 07:11:
[...]

Dan zou ik jou de 'druppel water aan je bonen toevoegen voor je gaat malen methode' aan raden. Ross Droplet Technique (RDT) heet ie.
Hier de link naar het wetenschappelijk paper >:)

• vickypollard
Maar niet in de grinder zelf doen :P

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Zawaponga schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 11:43:
[...]

Dan zou ik jou de 'druppel water aan je bonen toevoegen voor je gaat malen methode' aan raden. Ross Droplet Technique (RDT) heet ie.
Hier de link naar het wetenschappelijk paper >:)
Ik ben daar wat huiverig voor. Ik ken RDT (dank!) maar de handleiding van de K6 is vrij duidelijk over onderhoud na gebruik van RDT. Dat weegt dan weer niet op tegen de voordelen van weinig statische lading.

/offtopic ik denk dat een deel van de mooie prijs van de K6 komt uit het gebruik van carbonstaal voor de burrs en dat is erg gevoelig voor vocht.

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

• vickypollard
Ik heb zelf een maand RDT gedaan, 1-2x per dag en hem laatst uit elkaar gehaald. Alles zag er nog piekfijn uit. Maar goed, er zijn ook verhalen van roest, dus het is wel een risico...

• vinpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:49
Hebben jullie nog tips voor moderne strakke koffiekopjes?
Sinds een jaar hebben wij de Swirl van Sttoke wat in principe de stijl is die ik zoek. Maar alles bladert af... Toch niet zo dishwasher safe. Erg zonde.

Veelal wat ik tegenkom zijn klassieke kopjes met oor en schoteltje. Glas weinig interesse in.

[ Voor 7% gewijzigd door vinpower op 01-11-2025 08:20 ]

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
vinpower schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 08:19:
Sinds een jaar hebben wij de Swirl van Sttoke wat in principe de stijl is die ik zoek. Maar alles bladert af... Toch niet zo dishwasher safe. Erg zonde.

Veelal wat ik tegenkom zijn klassieke kopjes met oor en schoteltje. Glas weinig interesse in.
Ik heb Loveramics Dale Harris als alternatief voor de Eggs.

• LA-384
Nou, ik ben zo ongeveer de hele dag bezig geweest met filmpjes en websites bekijken en ik denk dat ik een zeer redelijke instap-combi heb gevonden:

Maler:
- DF54 v2
  • Kost zo'n €279,- dus zeer vriendelijk geprijsd
  • Traploos verstelbaar en geschikt voor espresso
  • 54mm lijkt me niet zo'n probleem, men zegt grotere diameter is snellere en mogelijk gelijkmatigere maling, maar wat ik uit een vergelijking met de df64 begreep, is dat de smaakbeleving feitelijk gelijk is.
  • Single dose lijkt me eigenlijk prettiger ivm plakken bonengruis, single dose kun je de RDT beter/überhaupt toepassen
Overweging;
- 2e hands maler via marktplaats, maar dan wel in dezelfde prijsrange (max €300,-)
- Geen idee waar ik dan het beste naar kan kijken, een Niche Zero ligt ver buiten die range
- Een Eureka Mignon Specialita komt 2e hands in de buurt, maar biedt weinig echte voordelen volgens mij

Espresso-machine:
- Sage Bambino
  • Kost zo'n €276,- dus ook zeer vriendelijk geprijsd
  • Heeft een PID
  • Geen drukmeter, maar is dat belangrijk?
  • Heeft geen 3-weg-klep (itt de plus), maar is dat echt nadelig en de meerprijs van €190 waard?
Wat denken jullie van deze combo?
Ik heb het reeds besteld. 8)

• HawVer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-11 22:07
LA-384 schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 17:50:
Nou, ik ben zo ongeveer de hele dag bezig geweest met filmpjes en websites bekijken en ik denk dat ik een zeer redelijke instap-combi heb gevonden:

Maler:
- DF54 v2
  • 54mm lijkt me niet zo'n probleem, men zegt grotere diameter is snellere en mogelijk gelijkmatigere maling, maar wat ik uit een vergelijking met de df64 begreep, is dat de smaakbeleving feitelijk gelijk is.
  • Single dose lijkt me eigenlijk prettiger ivm plakken bonengruis, single dose kun je de RDT beter/überhaupt toepassen
Overweging;
- 2e hands maler via marktplaats, maar dan wel in dezelfde prijsrange (max €300,-)
- Geen idee waar ik dan het beste naar kan kijken, een Niche Zero ligt ver buiten die range
- Een Eureka Mignon Specialita komt 2e hands in de buurt, maar biedt weinig echte voordelen volgens mij

Espresso-machine:
- Sage Bambino
  • Heeft een PID
  • Heeft geen 3-weg-klep (itt de plus), maar is dat echt nadelig en de meerprijs van €190 waard?
Veel plezier ermee! :) Ik ben benieuwd naar je ervaringen met de DF54. Ik hoor positieve berichten erover. Hij stond ook op mijn shortlist. Alleen kreeg een maler bij mijn aankoop voor 25,-. Dus daar zeg ik geen nee tegen.

http://hawvie.deviantart.com/

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:38
LA-384 schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 17:50:

Maler:
- DF54 v2
Overweging;

Espresso-machine:
- Sage Bambino
  • Heeft een PID
Prima set! Veel plezier ermee :)

• HawVer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-11 22:07
Ik heb sinds zaterdag een Gaggia Classic. Nu heb ik espresso gemaakt, alleen die smaakt nogal zout. Ik heb er 14 gram bonen in gedaan. In 30 seconden 26 gram koffie uit. Op internet lees ik dat hij 'under extracted' zou zijn. Alleen dan had ik verwacht dat er meer water doorheen gegaan zou zijn. Hebben jullie misschien een idee hoe ik dat kan verbeteren?

http://hawvie.deviantart.com/

• vickypollard
HawVer schreef op zondag 2 november 2025 @ 17:32:
Ik heb sinds zaterdag een Gaggia Classic. Nu heb ik espresso gemaakt, alleen die smaakt nogal zout. Ik heb er 14 gram bonen in gedaan. In 30 seconden 26 gram koffie uit. Op internet lees ik dat hij 'under extracted' zou zijn. Alleen dan had ik verwacht dat er meer water doorheen gegaan zou zijn. Hebben jullie misschien een idee hoe ik dat kan verbeteren?
Probeer als eerste stap de juiste hoeveelheid koffie voor je basket te ontdekken. Kan ook 18 gram zijn bijvoorbeeld. Werk vanaf daar verder :) Vervolgens kan het zijn dat je simpelweg een langere shot nodig hebt voor deze bonen om ze lekker te krijgen. Kijk ook hier eens voor meer details: https://espressoaf.com/guides/beginner.html

Aangezien de Gaggia Classic standaard geen temperatuurcontrole heeft, moet je een beetje voor elkaar krijgen dat je steeds met ongeveer dezelfde temperatuur werkt. Dat kan met "temperature surfing".

[ Voor 17% gewijzigd door vickypollard op 02-11-2025 17:41 ]

• Puntje-NL
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 09:50

Niet heel strak maar wel fijne kopjes. De Taster cups van Acme. Ik wacht vaak tot hun online winkel gratis verzending heeft voor NL,BE,LUX. Dat scheelt weer :)

• B-Bandit
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:39
Vorig jaar heb ik een Saeco Xelsis Suprema gekocht. Dit was voor ons een overstap van Nespresso naar bonen. Die is erg goed bevallen. Mijn vrouw drinkt veel latte en ik veel zwart. Merk dat de latte haar goed bevalt. Espresso en zwart vind ik ok. Omdat zij haar melk niet via het apparaat doet maar via een losse handklopper is deze ultra volautomaat eigenlijk overkill. Dus ik wil hem verkopen en evt een apparaat met een betere maler aanschaffen.

Uiteraard loop ik zoals velen voor mij tegen de WAF aan. Mijn vrouw vind met 1 druk op de knop koffie zetten wel erg belangrijk terwijl ik zelf wel bereid ben te rommelen met malen, vullen, stampen en brouwen.

Opties die ik overweeg:
- ik ben hier de Eureka Mignon Libra 65 tegengekomen als een gebruiksvriendelijke maler waar de portafilter gelijk in kan. Dan heb ik nog wel een koffiezetapparaat nodig. Hoewel dit misschien nog ok te doen is, is het feit dat er 2 apparaten op het aanrecht staan ook al een probleem...
- ik zie af en toe aanbiedingen voorbij komen voor koffiezetapparaten van Ninja. Bijvoorbeeld de Ninja ES601 of ES701. Deze apparaten beschikken over een ingebouwde koffiemaler met los portafilter waarmee je de koffie zet. In hoeverre zou dit een vooruitgang zijn tov mijn Xelsis? De Xelsis is een apparaat van meer dan €1000 en de Ninja is een stuk goedkoper. Hoeft verder niks te zeggen, maar zou het zonde vinden als het geen vooruitgang is.

Budget speelt in beginsel niet echt een grote rol. Voorkeur om alles onder de €1500 te houden maar mag minder en kan evt meer als dat echt iets oplevert.

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

• bszz
  • Nu online
B-Bandit schreef op maandag 3 november 2025 @ 10:20:
Vorig jaar heb ik een Saeco Xelsis Suprema gekocht. Dit was voor ons een overstap van Nespresso naar bonen. Die is erg goed bevallen. Mijn vrouw drinkt veel latte en ik veel zwart. Merk dat de latte haar goed bevalt. Espresso en zwart vind ik ok. Omdat zij haar melk niet via het apparaat doet maar via een losse handklopper is deze ultra volautomaat eigenlijk overkill. Dus ik wil hem verkopen en evt een apparaat met een betere maler aanschaffen.

Uiteraard loop ik zoals velen voor mij tegen de WAF aan. Mijn vrouw vind met 1 druk op de knop koffie zetten wel erg belangrijk terwijl ik zelf wel bereid ben te rommelen met malen, vullen, stampen en brouwen.

Opties die ik overweeg:
- ik ben hier de Eureka Mignon Libra 65 tegengekomen als een gebruiksvriendelijke maler waar de portafilter gelijk in kan. Dan heb ik nog wel een koffiezetapparaat nodig. Hoewel dit misschien nog ok te doen is, is het feit dat er 2 apparaten op het aanrecht staan ook al een probleem...
- ik zie af en toe aanbiedingen voorbij komen voor koffiezetapparaten van Ninja. Bijvoorbeeld de Ninja ES601 of ES701. Deze apparaten beschikken over een ingebouwde koffiemaler met los portafilter waarmee je de koffie zet. In hoeverre zou dit een vooruitgang zijn tov mijn Xelsis? De Xelsis is een apparaat van meer dan €1000 en de Ninja is een stuk goedkoper. Hoeft verder niks te zeggen, maar zou het zonde vinden als het geen vooruitgang is.

Budget speelt in beginsel niet echt een grote rol. Voorkeur om alles onder de €1500 te houden maar mag minder en kan evt meer als dat echt iets oplevert.
Libra is compatible met 58mm portafilters. Ik denk dat de 54 mm Ninja filters niet gaan werken. Verder vind ik het overigens ook een mismatch. De molen is echt andere kwaliteit dan de Ninja..

• B-Bandit
bszz schreef op maandag 3 november 2025 @ 11:01:
[...]

Libra is compatible met 58mm portafilters. Ik denk dat de 54 mm Ninja filters niet gaan werken. Verder vind ik het overigens ook een mismstch. De molen is echt andere kwaliteit dan de Ninja..
Wellicht heb ik het iets verwarrender opgeschreven, maar ik overweeg 2 opties.

Optie 1
De Ninja ES601/701, omdat ik verwacht dat dit het meest gebruiksvriendelijke is, ook richting mijn vrouw. Ze zal wat moeite moeten doen, maar denk dat ze dit nog wel overleeft, ook omdat het maar 1 apparaat is. Mijn vraag is, gaat dit voor mij als zwarte koffie/espresso drinker ook smaakvoordelen bieden omdat ik van een zetgroep naar portafilter ga. Uiteraard is de kwaliteit van de maler van Ninja ook bepalend, maar daar vind ik weinig van terug.

Optie 2
De Libra icm een los koffiezetapparaat zoals bijvoorbeeld de Sage Bambino. Ik verwacht dat dit vele maler lekkerder is, maar is wel weer 2 apparaten en misschien (gevoelsmatig voor mijn vrouw) iets meer handelingen. Op papier is dit natuurlijk de duidelijke winnaar, maar op dit moment vind ik zelf de espresso's van mijn Saeco ook niet denderend, dus wellicht zou ik met de Ninja ook al blij zijn?

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

• vickypollard
B-Bandit schreef op maandag 3 november 2025 @ 11:15:
[...]

Uiteraard is de kwaliteit van de maler van Ninja ook bepalend, maar daar vind ik weinig van terug.
Ga er maar vanuit dat een ingebouwde maler het niet bij de kwaliteit of instellingen van een losse maler haalt. Die dingen zitten erin voor het gemak, niet voor de kwaliteit.

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online

Opties die ik overweeg:

Ik heb met hetzelfde bijltje gehakt. ;)

Na Nespresso + losse opschuimer gehad te hebben, wilde ik graag een halfautomaat met E61 groep. Vrouw was ook vrij sceptisch over de handelingen en het gedoe.

Na 2 maanden is de nespresso de kast in gegaan voor verjaardagen en zijn we helemaal over. Als je de koffiehoek goed indeelt, kan je met minimale handelingen een koffie zetten en melk schuimen.

Dus dat is heel goed bevallen!

Een paar tips:
- Kijk voor gereviseerde apparaten. Dan kan je een klasse hoger zitten. Ik heb een Expobar Brewtus met vaste water aansluiting (!) en dubbele boiler en rotatiepomp. Die gekocht voor 1000 euro. Nu na een ruim jaar enorm blij mee!
- Eureka's zijn veel op marktplaats te vinden. Scheelt ook goed geld. Zijn onverwoestbaar.
- Bij Espressowinkel.nl hebben ze altijd een rijtje tweedehands die ze volledig reviseren. En ze hebben óók de voordeligste lekkerste korting.

• bebopper
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:35

bebopper

I'm an absolute beginner...

HawVer schreef op zondag 2 november 2025 @ 17:32:
Bedoel je echt dat deze zout smaakt of was dat een typo en bedoel je eigenlijk zuur?

Als je een zoute espresso hebt ben ik wel heel benieuwd waar die smaak vandaan kan komen, nog nooit van gehoord en zie em ook niet in de espresso flavor wheel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rkF7_y1v16AMSOb9JDBbLfGaiiI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/D6M05Wi3KweoBibOfFr1XwZK.png?f=fotoalbum_large

• Joesv
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online
bebopper schreef op maandag 3 november 2025 @ 11:32:
[...]

Bedoel je echt dat deze zout smaakt of was dat een typo en bedoel je eigenlijk zuur?

Als je een zoute espresso hebt ben ik wel heel benieuwd waar die smaak vandaan kan komen, nog nooit van gehoord en zie em ook niet in de espresso flavor wheel.

[Afbeelding]
Staat linksonderin, onder chemical ;)

• bebopper
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:35

bebopper

I'm an absolute beginner...

Joesv schreef op maandag 3 november 2025 @ 11:37:
[...]

Staat linksonderin, onder chemical ;)
LOL, toch beter leren kijken :P (dankjewel!)

Heb nog nooit iemand een espresso zout horen noemen, ben er gewoon helemaal ondersteboven van 8)

• vickypollard
[...]

Optie 1
De Ninja ES601/701, omdat ik verwacht dat dit het meest gebruiksvriendelijke is, ook richting mijn vrouw. Ze zal wat moeite moeten doen, maar denk dat ze dit nog wel overleeft, ook omdat het maar 1 apparaat is. Mijn vraag is, gaat dit voor mij als zwarte koffie/espresso drinker ook smaakvoordelen bieden omdat ik van een zetgroep naar portafilter ga. Uiteraard is de kwaliteit van de maler van Ninja ook bepalend, maar daar vind ik weinig van terug.

Optie 2
De Libra icm een los koffiezetapparaat zoals bijvoorbeeld de Sage Bambino. Ik verwacht dat dit vele maler lekkerder is, maar is wel weer 2 apparaten en misschien (gevoelsmatig voor mijn vrouw) iets meer handelingen. Op papier is dit natuurlijk de duidelijke winnaar, maar op dit moment vind ik zelf de espresso's van mijn Saeco ook niet denderend, dus wellicht zou ik met de Ninja ook al blij zijn?
Als het je keuze helpt bij optie 1... ik heb op Marktplaats voor een tientje een oude versie (2012) van deze gescoord: https://www.koffiewarenhuis.nl/producten/ascaso-i-mini-250w. Dit ding om specifiek te zijn: https://www.marktplaats.n...ffiemolen-perfecte-maling.

Als het goed is 54mm platte maalschijven, traploos instelbaar. Als de oudere Demoka Minimoka die ik hier heb een indicatie is, dan kan het ding nog prima mee en kun je hem zeer nauwkeurig afstellen (bij de Minimoka werkt het met een wormwiel dat de maalschijven heel langzaam verplaatst). Retentie is waarschijnlijk wel een ding, maar als je de hopper vol gooit en regelmatig koffie maalt is dat niet zo'n ramp. Voor de Minimoka heb ik een toevallig passende balg gekocht op AliExpress om kofferesten eruit te pompen, wat de retentie enorm heeft teruggebracht.

Anyway, mijn punt: ik vind het leuk om aan die dingen te sleutelen en dit was spotgoedkoop natuurlijk, maar ik heb inmiddels drie malers staan en m'n vriendin begint me raar aan te kijken :+ Je mag hem van me hebben voor dat tientje + verzendkosten. Dan stuur ik hem ongezien door naar je :P Het kan een leuke eerste stap zijn om te kijken of je het wat vindt.

Je moet hem vermoedelijk wel een keer openhalen en schoonmaken en de maalschijven checken. Mocht je die moeten vervangen, dan kost dat zo te zien zo'n 30 euro: https://www.drtradingshop...jven-set-ascaso-i-1-2006/. En dat kun je natuurlijk alsnog laten voor wat het is en gaan voor die Libra.

• Vitabissj
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 13:36
bebopper schreef op maandag 3 november 2025 @ 11:40:
[...]

LOL, toch beter leren kijken :P (dankjewel!)

Heb nog nooit iemand een espresso zout horen noemen, ben er gewoon helemaal ondersteboven van 8)
volgens mij worden de zouten nog voor de zuren uit de koffiebonen opgelost.
Ik heb het zelf ook al meerdere keren gehad dat het zout proefde.

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

bebopper schreef op maandag 3 november 2025 @ 11:40:
[...]

[...], ben er gewoon helemaal ondersteboven van 8)
Da's toch knap als nijlpaard _O-
...
Sorry, kon het niet laten O-)

[ Voor 17% gewijzigd door Ravhin op 03-11-2025 13:09 ]

• B-Bandit
t14wo schreef op maandag 3 november 2025 @ 11:31:
[...]

Ik heb met hetzelfde bijltje gehakt. ;)

Na Nespresso + losse opschuimer gehad te hebben, wilde ik graag een halfautomaat met E61 groep. Vrouw was ook vrij sceptisch over de handelingen en het gedoe.

Na 2 maanden is de nespresso de kast in gegaan voor verjaardagen en zijn we helemaal over. Als je de koffiehoek goed indeelt, kan je met minimale handelingen een koffie zetten en melk schuimen.

Dus dat is heel goed bevallen!

Een paar tips:
- Kijk voor gereviseerde apparaten. Dan kan je een klasse hoger zitten. Ik heb een Expobar Brewtus met vaste water aansluiting (!) en dubbele boiler en rotatiepomp. Die gekocht voor 1000 euro. Nu na een ruim jaar enorm blij mee!
- Eureka's zijn veel op marktplaats te vinden. Scheelt ook goed geld. Zijn onverwoestbaar.
- Bij Espressowinkel.nl hebben ze altijd een rijtje tweedehands die ze volledig reviseren. En ze hebben óók de voordeligste lekkerste korting.
Dank voor je reactie. Fijn dat je vrouw helemaal om is! Wellicht krijg ik hier ook wat voor elkaar :+ Jouw post met de Expobar was ik sowieso eerder al tegengekomen. Ik vermoed dat mijn vrouw die iets te spartaans vind, maar ik moet er een keer concreet met haar naar gaan kijken. Misschien ook via een filmpje de handelingen laten zien.
vickypollard schreef op maandag 3 november 2025 @ 12:05:
[...]

Als het je keuze helpt bij optie 1... ik heb op Marktplaats voor een tientje een oude versie (2012) van deze gescoord: https://www.koffiewarenhuis.nl/producten/ascaso-i-mini-250w. Dit ding om specifiek te zijn: https://www.marktplaats.n...ffiemolen-perfecte-maling.

Als het goed is 54mm platte maalschijven, traploos instelbaar. Als de oudere Demoka Minimoka die ik hier heb een indicatie is, dan kan het ding nog prima mee en kun je hem zeer nauwkeurig afstellen (bij de Minimoka werkt het met een wormwiel dat de maalschijven heel langzaam verplaatst). Retentie is waarschijnlijk wel een ding, maar als je de hopper vol gooit en regelmatig koffie maalt is dat niet zo'n ramp. Voor de Minimoka heb ik een toevallig passende balg gekocht op AliExpress om kofferesten eruit te pompen, wat de retentie enorm heeft teruggebracht.

Anyway, mijn punt: ik vind het leuk om aan die dingen te sleutelen en dit was spotgoedkoop natuurlijk, maar ik heb inmiddels drie malers staan en m'n vriendin begint me raar aan te kijken :+ Je mag hem van me hebben voor dat tientje + verzendkosten. Dan stuur ik hem ongezien door naar je :P Het kan een leuke eerste stap zijn om te kijken of je het wat vindt.

Je moet hem vermoedelijk wel een keer openhalen en schoonmaken en de maalschijven checken. Mocht je die moeten vervangen, dan kost dat zo te zien zo'n 30 euro: https://www.drtradingshop...jven-set-ascaso-i-1-2006/. En dat kun je natuurlijk alsnog laten voor wat het is en gaan voor die Libra.
Ook bedankt voor je reactie! Grootste probleem is de overstap naar 2 "apparaten" op het aanrecht vs nu 1 (wel hele grote, maar ok). Sleutelen vind ik ook wel leuk, maar met 2 jonge kinderen moet ik daar soms ook keuzes in maken en is de overstap naar een losse maler sowieso al een investering! Ik houd je aanbod in elk geval het achterhoofd, dank!

• bszz
  • Nu online
[...]

Optie 1

Optie 2
Ook Bambino is 54mm, en daarmee al geen combi met de Libra,. Ik weet vrijwel zeker dat Grind by Weight niet gaat werken. met de fiterdrager van de Bambino. Die blijft gewoon niet zitten, laat staan dat de meegeleverde dosing ring gaat passen.

• Puntje-NL
bszz schreef op maandag 3 november 2025 @ 14:03:
[...]
Ook Bambino is 54mm, en daarmee al geen combi met de Libra,. Ik weet vrijwel zeker dat Grind by Weight niet gaat werken. met de fiterdrager van de Bambino. Die blijft gewoon niet zitten, laat staan dat de meegeleverde dosing ring gaat passen.
Klopt inderdaad. Waarom kies je niet voor de Sage Barista Express / Pro? Daar zit een maler bij inbegrepen (wel malen op tijd en niet gewicht).

• vickypollard
Puntje-NL schreef op maandag 3 november 2025 @ 14:25:
[...]

Klopt inderdaad. Waarom kies je niet voor de Sage Barista Express / Pro? Daar zit een maler bij inbegrepen (wel malen op tijd en niet gewicht).
Als je de Sage Barista route gaat kun je net zo goed even op Marktplaats kijken. Daarvan worden er honderd per dag op gezet :P

• Puntje-NL
vickypollard schreef op maandag 3 november 2025 @ 14:30:
[...]

Als je de Sage Barista route gaat kun je net zo goed even op Marktplaats kijken. Daarvan worden er honderd per dag op gezet :P
Ik denk dat dat helemaal geen verkeerd idee is.. Ik vond het persoonlijk bij mij een goede start om mee te beginnen en je kunt later upgraden naar een betere maler en een betere machine. Maar als start, is het een prima ding :) Plus, als je er weer vanaf wilt, heeft het je weinig gekost haha

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

ronnie88 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 21:06:
[...]

Benieuwd wat jouw ervaringen zijn, zeker ook in vergelijking met de Cafelat Robot. Dat lijkt me uiteindelijk nog wel een mooi apparaat voor thuis mocht het manueel espresso maken me bevallen. Eerst maar een mooie maler aanschaffen, ik heb mijn ogen op de 1Zpresso J-Ultra dus hopelijk komt daar met black friday een leuke actie van voorbij.
Hij is al binnen! Eerste indruk is best goed. Warmt snel op, app is prettig en communicatie tussen apparaat en telefoon is vlot. Je kan hem met USB-C laden en dat gaat op 21W (12V), dus dat is prima te doen. Wellicht dat ik vanavond nog verder ga proberen.

• B-Bandit
Puntje-NL schreef op maandag 3 november 2025 @ 14:25:
[...]

Dat ding lijkt kwa concept op de Ninja ES601 die ik eerder aanhaalde. Dus geïntegreerde maler en losse portafilter. Is de maler van de Sage dan van een dusdanige kwaliteit dat het wel OK is? Ik hoef namelijk niet per se 2 apparaten. De Expobar Brewtus die t14wo bijvoorbeeld ook heeft, lijkt me gaaf, maar neemt al aardig wat plek in als je daarnaast ook nog een losse maler hebt. Een maler + bambino formaat apparaat leek me redelijk.
Puntje-NL schreef op maandag 3 november 2025 @ 14:48:
[...]

Ik denk dat dat helemaal geen verkeerd idee is.. Ik vond het persoonlijk bij mij een goede start om mee te beginnen en je kunt later upgraden naar een betere maler en een betere machine. Maar als start, is het een prima ding :) Plus, als je er weer vanaf wilt, heeft het je weinig gekost haha
Thanks, hoeft inderdaad niet veel te kosten. Voor mijn Saeco krijg ik ook ongeveer 500...

• Ethirty
  • Laatst online: 13:04

Ethirty

Who...me?

Wat is de beste espresso machine? Misschien niet wat je vooraf zou denken.

https://coffeegeek.com/op...he-best-espresso-machine/

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

• vickypollard
Ethirty schreef op maandag 3 november 2025 @ 20:42:
Wat is de beste espresso machine? Misschien niet wat je vooraf zou denken.

https://coffeegeek.com/op...he-best-espresso-machine/
Die Bianca is ook wel een lekker ding :+ En de Bambino (Plus) is op Reddit niet voor niets de meest aangeraden startermachine; 'tis echt een prima allrounder.

• t14wo
  • Nu online
B-Bandit schreef op maandag 3 november 2025 @ 13:54:
[...]

Dank voor je reactie. Fijn dat je vrouw helemaal om is! Wellicht krijg ik hier ook wat voor elkaar :+ Jouw post met de Expobar was ik sowieso eerder al tegengekomen. Ik vermoed dat mijn vrouw die iets te spartaans vind, maar ik moet er een keer concreet met haar naar gaan kijken. Misschien ook via een filmpje de handelingen laten zien.
Heel goed! ;)
Wat is er spartaans? Een apparaat waar je geen water bij hoeft te vullen, aan kan gaan met een slimme stekker als je wekker gaat, de hele dag voor heet water zorgt (1,5-3 kWh/dag), dubbel boiler heeft voor stoom en koffiewater, een PID voor temperatuurcontrole en een grote afvoerbak heeft, komt weinig spartaans over.

Durf te zeggen dat het meer comfort en gemak heeft dan een nespresso met klein reservoir en cupjes bak.

Ben erg gecharmeerd van E61 machines. Oerdegelijk, gewoon rvs en koperen onderdelen. Kan daadwerkelijk onderhoud krijgen. Zo’n Ninja is oprecht mooi spul, maar of het de 10 jaar haalt heb ik zeer mijn twijfeld bij. Laat staan dan het omderhoud of repareerbaar is.

[ Voor 12% gewijzigd door t14wo op 03-11-2025 21:49 ]

• ronnie88
DjVe schreef op maandag 3 november 2025 @ 18:06:
[...]

Hij is al binnen! Eerste indruk is best goed. Warmt snel op, app is prettig en communicatie tussen apparaat en telefoon is vlot. Je kan hem met USB-C laden en dat gaat op 21W (12V), dus dat is prima te doen. Wellicht dat ik vanavond nog verder ga proberen.
Ik ben een paar dagen van huis nu maar volgens mij is de mijne ook geleverd en ik heb de J-ultra al binnen. Ik ben erg benieuwd, vooral ook omdat ik nog geen ervaring met manueel espresso maken heb. Heb me al wel aardig verdiept en zal uiteindelijk ook wel een kwestie van experimenteren zijn. Ik zal binnenkort ook laten weten hoe het bevalt!

• jlve
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 05-11 13:24
Snaak123 schreef op donderdag 11 september 2025 @ 15:08:
[...]

Dank voor de snelle reactie en de info!

Ja, vind het helaas ook best duur. Er komt bij deze Dreo ook een 'premium' bovenop omdat we niet in VS zitten ben ik bang. Hij schijnt wel goede microfoam te kunnen maken en dat is waarom ik erop zit te azen. Af en toe een flat white thuis kunnen maken is toch wel erg nice :)
Je kunt die van mij overnemen. Mijn vrouw vind het maar lang duren en pakt liever een nespresso opschuimer en ik drink zelf alleen espresso. Is nog geen twee weken in gebruik geweest, misschien 20 keer echt gebruikt.

PSN ID: JLvanEs0305

• LA-384
Vandaag krijg ik mn Sage Bambino en DF54 binnen. De Bambino heeft dus een pressurised portafilter. Ik heb begrepen dat deze vergevingsgezinder is wat betreft maling, omdat de drukopbouw door de portafilter komt, ipv de maalgraad, hoeveelheid koffie en verdeling van het maalsel. Tegelijkertijd krijg je dus minder feedback van de maling om te kunnen finetunen.

Hebben jullie tips hoe ik het met een pressurised portafilter kan aanvliegen? Gewoon trial and error, of heb je toch nog iets of wat feedback van het doorloop proces. Start ik beter wat grover, of toch het chokepoint opzoeken en dan net een tandje grover?

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Nu online
@LA-384 gewoon een normaal filterbakje en een weegschaaltje erbij kopen. Dan doe je het direct goed.

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

• RigolleM
LA-384 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 09:58:
Vandaag krijg ik mn Sage Bambino en DF54 binnen. De Bambino heeft dus een pressurised portafilter. Ik heb begrepen dat deze vergevingsgezinder is wat betreft maling, omdat de drukopbouw door de portafilter komt, ipv de maalgraad, hoeveelheid koffie en verdeling van het maalsel. Tegelijkertijd krijg je dus minder feedback van de maling om te kunnen finetunen.

Hebben jullie tips hoe ik het met een pressurised portafilter kan aanvliegen? Gewoon trial and error, of heb je toch nog iets of wat feedback van het doorloop proces. Start ik beter wat grover, of toch het chokepoint opzoeken en dan net een tandje grover?
Er zitten toch non-pressurised baskets om in de portafilter te plaatsen, zowel 1 of 2 kops, bij de Bambino (Plus)?
Enkel een weegschaal van Timemore en je hebt alles zelf onder controle.

• Snaak123
  • Registratie: December 2005
jlve schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 08:45:
[...]

Je kunt die van mij overnemen. Mijn vrouw vind het maar lang duren en pakt liever een nespresso opschuimer en ik drink zelf alleen espresso. Is nog geen twee weken in gebruik geweest, misschien 20 keer echt gebruikt.
Helaas, ik had al 1 via Amazon gekocht en m'n return window is al even voorbij. Anders was dit zeker een optie geweest. Toch bedankt!

• LA-384
@jlve misschien heb ik dan wel interesse, ik moet me wel nog even inlezen over de voordelen.

• LA-384
@Noutie @RigolleM Ah ok, dat weet ik nog niet wat er precies bij zit. Het is iig de gewone non-plus versie. Is dat uitloopje van de portafilter niet vervelend? Je kunt dan volgens mij niet zien of de koffie gelijkmatig door het bakje loopt.

• RigolleM
LA-384 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 10:50:
@Noutie @RigolleM Ah ok, dat weet ik nog niet wat er precies bij zit. Het is iig de gewone non-plus versie. Is dat uitloopje van de portafilter niet vervelend? Je kunt dan volgens mij niet zien of de koffie gelijkmatig door het bakje loopt.
Klopt daarvoor heb je naked portafilters nodig. Je hoeft er geen van Sage/Breville aan te schaffen, kan goedkoper zolang je maar bij die 54mm houdt.

Ik gebruik geen naked meer, daar ik altijd 2 kopjes zet...

• jlve
Snaak123 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 10:42:
[...]

Helaas, ik had al 1 via Amazon gekocht en m'n return window is al even voorbij. Anders was dit zeker een optie geweest. Toch bedankt!
Geen probleem,
LA-384 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 10:47:
@jlve misschien heb ik dan wel interesse, ik moet me wel nog even inlezen over de voordelen.
Laat het maar weten.

• Sluuz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14:52

Opties die ik overweeg:

Ik heb min of meer precies dezelfde weg bewandeld. Begonnen met Nespresso en toen een Saeco/Philips PicoBaristo gekocht, wat een all in one is met zetgroep. Een flinke stap vooruit en nog steeds makkelijke bakkies zetten. Maar toch, echte volle espresso's krijg je er niet uit.

Toen de Ninja ES601 gekocht voor min of meer dezelfde prijs als toendertijd de Saeco en ik ben tevreden. Mijn vriendin vind het nog acceptabel qua bediening omdat veel dingen nog steeds automatisch gaan, maar je toch het idee hebt iets ambachtelijker bezig te zijn :).
En de kwaliteit van de espresso is echt een flinke stap vooruit weer.
Kan het nog beter? Ongetwijfeld.
Ben ik er nu blij mee? Ja.

Kanttekening: die assistfunctie is leuk maar wil nog wel eens gek doen, net als de hoeveelheid water die er wordt gegeven. Bij opvolgende bakkies wil die nog wel eens schommelen. Voor veel mensen in dit topic is dat onaanvaardbaar, maar voor mij is het prima.

[ Voor 5% gewijzigd door Sluuz op 04-11-2025 12:55 ]

PSN: Sluuz

• LA-384
Welke heb je eigenlijk? Zie de normale (grotere) en de kleinere Air.

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Nu online
LA-384 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 10:50:
Ik heb geen naked portafilter en gewoon goede koffie. Bedenk even wat je wilt. Wil je er een studie van maken, of wil je goede koffie en verder niet te moeilijk. Je kan een naked portafilter altijd nog aanschaffen mocht je deze missen.

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

• jlve
LA-384 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 14:11:
[...]

Welke heb je eigenlijk? Zie de normale (grotere) en de kleinere Air.
De "normale" vanuit de Kickstarter destijds

• LA-384
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YWODwdmkvbMZbqXMPErulVKI054=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/zCVtCtEjwj62dSkj6792af3W.jpg?f=user_large

Nou, het staat, eerste twee kopjes gezet en dat ga ik me morgenvroeg of in het weekend nog maar eens overdoen. 's avonds proeven en aanpassen tot het goed is, lijkt me niet het beste plan oOo

Eerste kopje was denk ik te fijn gemalen (stand 12) althans voor de volautomaat, daar kwam slechts een bodempje uit en moest daarna het stoompijpje door laten lopen (geen idee waarom, is me nog nooit gebeurd). De Sage kon er meer mee, maar ook daar kwam aanzienlijk minder uit dan met een lege portafilter (getest om te zien hoeveel water er uit zou moeten komen als standaard kopgrootte).

Tweede kopje gemalen op stand 18, dat liep een stuk beter door. Uit de volautomaat smaakte het wel prima, uit de Sage was het bitter met een zuurtje tegelijk. Ook nu kwam er aanzienlijk minder water uit. De puk is ook vrij nat, iig een stuk natter dan ik van de volautomaat gewend ben. (Overigens is de maalgraad van de volautomaat ook een heel stuk grover).

[ Voor 13% gewijzigd door LA-384 op 04-11-2025 21:25 ]

• LA-384
jlve schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 14:27:
De "normale" vanuit de Kickstarter destijds
Hm, die lijkt me wat te groot voor 1 persoon. Misschien dat je er toch iemand anders mee blij kunt maken. :)

• LA-384
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IBCbmwjLtQv5vO4nPXT_ZQ7fiiM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/OiyKwOaCq4DEp3PF2Ko0rAg4.jpg?f=user_large

Links uit de Nivona (9gr bonen), rechts uit de Sage (19gr bonen). Doorlooptijd was wat lang met 40+ seconden, dus maalgraad mag waarschijnlijk nog wat grover. Dit keer was de puck overigens lekker stevig en vrij droog, zag ook de schroef afdruk, dus wellicht vorige keren wat ondervult.

Koffie is duidelijk sterker en donkerder met een flinke dikke crema. Dat is wel even wennen, maar ik denk dat de smaak me wel beter bevalt. Het lijkt meer in balans.

Ik heb de puck van de nivona te drogen gelegd, om te kunnen zien hoe groot het verschil in maalgraad is.

Overigens vond ik hier een mooi overzicht voor de DF54 (en vele andere malers) om leidraad te gebruiken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aZXzfRhaEjvaSL_v6jMJne0eQ2E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pwymoF5SLzX5JqdNaoZxRLNF.png?f=fotoalbum_large

• vickypollard
[b]LA-384 schreef op woensdag 5 november 2025 @ 08:06:
... zag ook de schroef afdruk, dus wellicht vorige keren wat ondervult.
Denk dat je hem nu juist wat teveel gevuld hebt. Bij mijn weten hoor je geen schroefadruk te zien.

Als je 18g doet zit je waarschijnlijk goed én hoef je mogelijk ook niet een standje grover te malen (want minder weerstand door de puck)

[ Voor 29% gewijzigd door vickypollard op 05-11-2025 09:19 ]

• LA-384
vickypollard schreef op woensdag 5 november 2025 @ 09:13:
[...]

Denk dat je hem nu juist wat teveel gevuld hebt. Bij mijn weten hoor je geen schroefadruk te zien.

Als je 18g doet zit je waarschijnlijk goed én hoef je mogelijk ook niet een standje grover te malen (want minder weerstand door de puck)
Uit yt-filmpjes begreep ik juist dat de puck aan het eind meestal omhoog komt en dus tegen die "shower screen"? aankomt, of is dat alleen bij zo'n selonoid klep?

• Puntje-NL
LA-384 schreef op woensdag 5 november 2025 @ 10:17:
[...]

Uit yt-filmpjes begreep ik juist dat de puck aan het eind meestal omhoog komt en dus tegen die "shower screen"? aankomt, of is dat alleen bij zo'n selonoid klep?
Klopt soms inderdaad. Plus de puck zet uit omdat de koffie water opneemt. Ik meet het altijd door te kijken of ik een schroef zie in een droge puck. Dus gewoon preppen als normaal, portafilter erin en daarna er weer uit zonder de pomp aan te zetten.

• Zebby
  • Laatst online: 13:32
https://meticuloushome.com/
Wat een machine, maar € 2.000 en dan 1 jaar garantie is wel een beetje 'oef'.

• vickypollard
Het is wel een interessant ding ja; espresso gebracht naar het ultieme nerd-niveau. Hoewel je met een Gaggia Classic met Gaggiuino/Gaggimate iets soortgelijks hebt met profiling en zo voor minder geld, alleen is het dan geen lever-machine. Wél weer een stoomfunctie :P

• ocn
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11:07

ocn

Beste Tweaker 2025 ⭐⭐⭐⭐⭐

Zebby schreef op woensdag 5 november 2025 @ 15:04:
https://meticuloushome.com/
Wat een machine, maar € 2.000 en dan 1 jaar garantie is wel een beetje 'oef'.
In Europa krijg je 2 jaar garantie (benoemt Lance ook op 35:40). Er zijn diverse koffiezaken in Nederland die deze machine gewoon lokaal gaan verkopen, bijvoorbeeld AMOC en Schot.

[ Voor 23% gewijzigd door ocn op 05-11-2025 15:19 ]

• Puntje-NL
ocn schreef op woensdag 5 november 2025 @ 15:17:
[...]

[YouTube: The Most Innovative Espresso Machine of the Decade || Meticulous Review]

In Europa krijg je 2 jaar garantie (benoemt Lance ook op 35:40). Er zijn diverse koffiezaken in Nederland die deze machine gewoon lokaal gaan verkopen, bijvoorbeeld AMOC en Schot.
Ik heb die toevallig vanochtend bekeken, maar ik wordt toch een beetje Lance moe. Bijvoorbeeld: ineens maakte het een stuk minder uit dat de temperatuur 4 graden lager was als aangegeven en ik kreeg toch een beetje 'Wij van WC eend - adviseren WC eend' gevoel.

Daarnaast, ik heb zelf 0 ervaring met levers en het is dus een oprechte vraag, is dit nou echt beter dan bijv. een Decent waar je oneindig veel variaties (waaronder levers) op kunt programeren?

• vickypollard
Nou, het is in ieder geval goedkoper dan een Decent zo te zien.

• Zebby
Puntje-NL schreef op woensdag 5 november 2025 @ 15:42:
[...]

Ik heb die toevallig vanochtend bekeken, maar ik wordt toch een beetje Lance moe. Bijvoorbeeld: ineens maakte het een stuk minder uit dat de temperatuur 4 graden lager was als aangegeven en ik kreeg toch een beetje 'Wij van WC eend - adviseren WC eend' gevoel.

Daarnaast, ik heb zelf 0 ervaring met levers en het is dus een oprechte vraag, is dit nou echt beter dan bijv. een Decent waar je oneindig veel variaties (waaronder levers) op kunt programeren?
Espresso is ook een wereld die erg veel groei heeft gemaakt in de afgelopen jaren. Dus dat hij een paar jaar geleden iets anders heeft gezegd, houdt niet in dat dit voor altijd de waarheid is natuurlijk. Maar goed, dit lijkt inderdaad precies iets wat hij wilt zien, dat mag toch?

Ik zat een beetje te kijken naar een lever, volgens mij is het grote voordeel dat je water direct op je puck zit en je volledige controle hebt. Met een Decent kun je ook veel, maar dat is iets dat blijft. Dit apparaat haalt eigenlijk alle randomness eruit en automatiseert het, waardoor je primaire variabele je koffiemaler is.
De decent heeft dan wel weer een melkschuimer, zeker die nieuwe ziet er echt mega goed uit, maar volgens mij is die nog wel een beetje duurder.

• vickypollard
Los van welke beter is: ik vind het toch ook wel weer een beetje té geautomatiseerd voelen of zo; alsof het een volautomaat is. Vind ik zoiets als een Quick Mill Rapida toch wat meer hebben :P Maar goed, dat is allemaal gevoel; functioneel zal die Meticulous beter zijn.

• Kasperaitis
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 14:19

Ik heb recent deze van clubhouse gekocht.

https://www.espressowinke...o-205ml-dubbelwandig.html

• Kasperaitis
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 14:19
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q4uCVyyTssELWSKuJRFmBp4eTk8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zKYqWOSBSly4NUjqBk3E6Vp6.jpg?f=fotoalbum_large

Hierbij mijn nieuwe setup. Uiteindelijk voor de ecm synchronika gegaan. Met name de snelle opwarmtijd heeft me overgehaald. Naast het feit dat het gewoon een dijk van een machine is. De eerste espresso’s zijn veelbelovend😊

Gelijk ook een vraagje. Kan de tamper druk een verschil van 10 gram koffie in het kopje veroorzaken?
Ik gebruik 20 gram koffie porto fino, ncd leveler, ecm tamper en 24 seconden doorlooptijd (recept espresso winkel).

Koffie smaakt erg goed maar nog niet altijd hetzelfde.

[ Voor 4% gewijzigd door Kasperaitis op 05-11-2025 21:48 ]

• LA-384
RigolleM schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 10:20:
Enkel een weegschaal van Timemore en je hebt alles zelf onder controle.
Zojuist via aliexpress idd de Timemore black mirror basic 2 gekocht en ook maar meteen een wdt tool, rdt spray, koffie-leveler, spring-loaded tamper, tampermat en een magnetische doseerring erbij genomen. 8)

• vickypollard
Heeft iemand toevallig ervaring met dit model espressomachine? Ik zoek nog iets nieuws.

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14:45

Dennis1812

Amateur prutser

vickypollard schreef op woensdag 5 november 2025 @ 23:13:
Heeft iemand toevallig ervaring met dit model espressomachine? Ik zoek nog iets nieuws.
Mijn dochter is er uren zoet mee en zet continu koffie voor iedereen.
Nadeel. Maar 2 pucks en , 2 kopjes meegeleverd. Ook een beker voor ijskoffie. Dat is hip natuurlijk.

Je krijgt wel steeds de hele puck in je kopje.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• Snaak123
boozzz schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 13:24:Binnenkort thuis maar eens zo'n step down basket proberen, of de puckhoogte het verschil maakt.
Benieuwd hiernaar, is er al iemand die zo'n step down basket heeft geprobeerd? Er komen er nu steeds meer op de markt dus je hoeft niet langer alleen te leunen op de 200 euro Sworks variant

Tegelijkertijd is het irritant, want heb ook weinig zin om alle accessoires opnieuw te moeten kopen (tamper, funnel, puck screen met name) lol

Lance moeheid die in dit topic is genoemd is overigens zeer herkenbaar. Hoe anders waren zijn videos van ca. vier jaar geleden waarin hij heel onschuldig een kwalitatieve instructie had over opschuimen van melk. Nu is het een decadente ADHD shitshow geworden tbqh

[ Voor 19% gewijzigd door Snaak123 op 06-11-2025 09:25 ]

• Annun
  • Registratie: Juli 2012
  • Nu online
Puntje-NL schreef op woensdag 5 november 2025 @ 15:42:
[...]

Zo "ineens" is die bocht niet hoor. Hij is nu wel al een tijdje aan het zeggen dat hij vindt dat er te veel focus op temperatuur gelegd wordt. Natuurlijk moet je wel in je achterhoofd houden dat hij een relatie met het bedrijf heeft, dus alleen op zijn woord moet je natuurlijk ook niet vertrouwen.

Beter dan een Decent is ook een beetje een appels met peren vergelijking. Als je bijvoorbeeld melk wilt stomen is deze natuurlijk serieus ondergeschikt aan de Decent. Het is gewoon weer een optie er bij denk ik voor degenen die enkel espresso drinken, consistentie willen en geen boiler een positief punt vinden. Met de prijzen van deze machines ben je ook wel al weer ver voorbij het "point of diminishing returns".

• Teus.espresso
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 13:49
Ik heb deze;
https://nl.aliexpress.com/item/1005009300693825.html?
icm deze tamper;
https://nl.aliexpress.com/item/4001063683409.html?
Werkt goed. Je proeft een subtiel andere smaak. Niks schokkends maar wel anders.
De puck is bij dit bakje natter na koffie maken maar wel heel gemakkelijk uit te kloppen.
De kwaliteit van het bakje is iets grover waardoor hij bij een botomless filterdrager iets knoeit.
Om die reden ben ik terug naar IMS. Als iemand het bakje en tamper wil hebben voor €15 mag dat.PM maar.

• boozzz
Snaak123 schreef op donderdag 6 november 2025 @ 09:22:
[...]

Benieuwd hiernaar, is er al iemand die zo'n step down basket heeft geprobeerd? Er komen er nu steeds meer op de markt dus je hoeft niet langer alleen te leunen op de 200 euro Sworks variant
Ik heb nu een week of twee/drie die van Graph in gebruik (46 mm). Was de enige die klein genoeg was om door de opening van mijn specifieke portafilter te passen. Normaal gebruik ik een 58 mm 18g E&B nanotech bakje.

Qua resultaat: mwah. Heb 'm zowel met als zonder puckscreen en veer geprobeerd, op een Strega hendelmachine. Zonder moet ik een stap of 10 groffer malen op de Lagom (een stap is 7,5 micron) bij dezelfde hoeveelheid koffie. Met veer en screen zit ik op zeker 14 stappen groffer, anders krijg ik alleen maar druppels.

Bij veer en puckscreen krijg ik niet zulke beste extractie. Water loopt te snel langs de rand, terwijl in het midden niet genoeg komt, dus erg ongelijk, en qua shottijd ook heel snel lopen aan het begin, heel langzaam in het midden, weer snel aan het eind. Daarbij ook heel snel blonding. Moet dit nog eens proberen met minder koffie voor een minder hoge puck, en dan heel lang lage druk preinfusen. Maar omdat gebruik scherm en veer ook wat veel gedoe is, doe ik liever zonder.

Zonder veer en screen lijkt het voor de Strega ook een stuk beter te werken. Normaler lopende shots, normale kleur. Puck komt er prima droog uit ook. Smaakt dan ook prima, maar niet beter dan 58mm. Die blijft toch net wat meer punch, interessantere shots houden.

Dit is allemaal met een paar koffies van DAK, dus vrij light roast.

Enige voordeel is dat je net zo makkelijk 16g koffie in plaats van 18g zet, zonder dat het resultaat eronder lijdt. In dat opzicht is het op lange termijn iets goedkoper.

• Snaak123
boozzz schreef op donderdag 6 november 2025 @ 13:05:
[...]

Ik heb nu een week of twee/drie die van Graph in gebruik (46 mm). Was de enige die klein genoeg was om door de opening van mijn specifieke portafilter te passen. Normaal gebruik ik een 58 mm 18g E&B nanotech bakje.

Qua resultaat: mwah. Heb 'm zowel met als zonder puckscreen en veer geprobeerd, op een Strega hendelmachine. Zonder moet ik een stap of 10 groffer malen op de Lagom (een stap is 7,5 micron) bij dezelfde hoeveelheid koffie. Met veer en screen zit ik op zeker 14 stappen groffer, anders krijg ik alleen maar druppels.

Bij veer en puckscreen krijg ik niet zulke beste extractie. Water loopt te snel langs de rand, terwijl in het midden niet genoeg komt, dus erg ongelijk, en qua shottijd ook heel snel lopen aan het begin, heel langzaam in het midden, weer snel aan het eind. Daarbij ook heel snel blonding. Moet dit nog eens proberen met minder koffie voor een minder hoge puck, en dan heel lang lage druk preinfusen. Maar omdat gebruik scherm en veer ook wat veel gedoe is, doe ik liever zonder.

Zonder veer en screen lijkt het voor de Strega ook een stuk beter te werken. Normaler lopende shots, normale kleur. Puck komt er prima droog uit ook. Smaakt dan ook prima, maar niet beter dan 58mm. Die blijft toch net wat meer punch, interessantere shots houden.

Dit is allemaal met een paar koffies van DAK, dus vrij light roast.

Enige voordeel is dat je net zo makkelijk 16g koffie in plaats van 18g zet, zonder dat het resultaat eronder lijdt. In dat opzicht is het op lange termijn iets goedkoper.
Dank voor het delen!

Qua body komt het bij jou ook een beetje op hetzelfde neer als 58mm?

• Zebby
Aan de andere kant met alle mooie machines, ik vind als ik eerlijk ben met mezelf eigenlijk de koffie van mijn Clever brewer het lekkerste :D

• raze88
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
Kasperaitis schreef op woensdag 5 november 2025 @ 21:40:
Gelijk ook een vraagje. Kan de tamper druk een verschil van 10 gram koffie in het kopje veroorzaken?
Ik gebruik 20 gram koffie porto fino, ncd leveler, ecm tamper en 24 seconden doorlooptijd (recept espresso winkel).

Koffie smaakt erg goed maar nog niet altijd hetzelfde.
Ja tamperdruk kan degelijk een verschil maken. Wanneer ik 1,2 of 3x tamp met de normcore temper (veerdruk systeem) merk ik verschil in doorlooptijd. Handmatig tampen is inconsistenter in druk en daarmee de kans op variabel nog groter.

[ Voor 22% gewijzigd door raze88 op 06-11-2025 14:48 ]

Pagina: 1 ... 250 251 Laatste

Let op:
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1