Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1 Overzicht

Pagina: 1 ... 265 266 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online
Gisteren een setje gebruikte SSP Lab Sweet V3 binnengekregen. Maar eigenlijk bevallen mijn LeBrew Sweet V2 heel goed: lekkere sappige zoete koffie. Dit weekend eens testen of ik veel verschil proef tussen de LeBrew en de SSP.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i3gEdhr-z1yi6sYH-zUA2Xrm_0A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t5NGsuEhJsyyqGXvMcYWqq7o.jpg?f=fotoalbum_large

De bovenste burr is die van Mahlkonig die bij mijn maler zat en de onderste is de SSP.

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:31
Uitstekend! Ze malen veel mooier dan de originele en de koffe smaakt uitstekend.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC+

• L.N.
  • Nu online
De SSP Sweet Labs zitten in de Mahlkonig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ztm86B5PiRao9enD7LrOburhkEA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QV3XOodzcryy6oEyaAAezpYl.jpg?f=fotoalbum_large

Van links naar rechts: SSP Sweet Lab V2, LeBrew Sweet V2 en de standaardschijven van Mahlkonig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pE5VKSVtzk4mpkzGdWUOKIt5gCM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rmzJL9eTgjFYK4lcbYGhV3AG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mgARIb0iq4MS5lOvrdVEuuo3-pU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gJnXWZx80JQDa6WLJP0gu6Gd.jpg?f=fotoalbum_large

Weinig tot geen zichtbaar verschil tussen de SSP en LeBrew.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0oP-2kUgTyy7PKmZEhwCsfe74V0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yuzU8y9HGld1o2XqJeJfgVgD.jpg?f=fotoalbum_large

De SSP zitten al in de Mahlkonig. Ze hebben een iets betere maat dan de LeBrew, want die hadden iets zijdelingse speling. Over de smaak kan ik weinig zeggen, want ik moet de SSP's nog afstellen.

• algalid
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 20:55
Ik zie dat een aantal mensen hier ook een draagbare espressomachine zoeken. Ik heb mezelf de Cerapresso aangeschaft. Voor de Nespresso-capsules werkt het perfect, zowel heet water maken als gewoon extractie verlopen goed.

Gemalen koffie werkt ook voor de espresso maar de cleanup is me iets te veel werk voor op reis of op bureau. Ik denk dat ik dat even opzij houd tot ik een routine vind om de puck en alle onderdelen in een soepele beweging op te schonen, het vloog er in een eerste keer alle kanten op met die ronde onderdelen.

Het is natuurlijk geen hoofdtoestel voor thuis maar de benadering vind ik voor gemalen koffie nog goed, de smaken van verse bonen komen er nog uit. En het is veel handiger dan het alternatief dat ik jaren gelden overwoog, een manuele Wacaco zonder mogelijkheid voor heet water te maken.

• plaaat
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 06-08 21:47
Ik heb hier al ruim twee jaar een Gaggiuino V3 PCB-set liggen (inclusief ToF LED, weegschaal en de 3D-geprinte onderdelen), maar ik kom er simpelweg niet aan toe om het zelf te installeren.

Twee jaar geleden is mijn boiler vervangen door de importeur, waarbij de 9 bar mod weer is teruggezet naar 11 bar. Hoewel ik tot op de dag van vandaag erg blij ben met mijn dagelijkse koffie, zou ik toch heel graag gebruikmaken van de extra opties die de Gaggiuino biedt.

Weten jullie adressen, kenners of ervaren 'modders' waar ik mijn Gaggia naartoe kan brengen om deze installatie te laten doen (tegen vergoeding)? Met 2 kleine kinderen en weinig ervaring is de drempel net te hoog om het klusje zelf op te pakken.

• Fenrir-sol
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07-08 14:46
Nou ik heb inmiddels 2 weken mijn nieuwe koffie spullen.
Een kingrinder p0 met plastic vario v60, krups waterkoker en een weegschaal.
De eerste ervaringen zijn zeer positief. De koffie is echt aanzienlijk meer naar mijn smaak dan bij de jura. Ook heb ik een microlot bonen besteld bij moyee en die zijn echt heerlijk.
Al met al heel tevreden dus iedereen die mij hier geholpen heeft: Bedankt!

Ik heb zelfs een keer naar werk mijn thermosbeker gebruikt voor koffie onderweg. Hier heb ik heerlijk van kunnen genieten. Echter valt de espresso koffie op het werk dan toch wel erg tegen. Maar uiteraard nog wel gewoon prima te drinken.

Wel loop ik af en toe nog tegen wat dingen aan waar ik nog niet helemaal uit kom/ tevreden over ben. Wellicht dat men hier nog goede tips, tricks of bronnen heeft.

Allereerst lukt het me alleen om 1 beker tegelijk goed voor te bereiden. Ik heb een Hario kan bij mijn set gekregen maar toen ik daar 3 kopjes in wilde voorbereiden vielen die wel wat tegen. Er zat iets meer zuurderig bijsmaak bij dan normaal. Ik had gewoon de 1 cup methode van James Hoffman gebruikt maar dan de hoeveelheden x3. Heeft iemand hier nog goede recepten of aanpakken voor? of moet ik gewoon voor iedere gast een losse voorbereiden?

Daarnaast zit ik een beetje met het opruimen van het afval. Ik doe het nu in onze kleine gft bak in de keuken. Echter zit daar een oplosbare zak in. Die red het nu niet door het vocht van de koffie. Ook de filters een dag laten drogen in de gootsteen hielp daar niet bij (en is ook niet heel fris). Hoe pakken jullie dit aan?

Als laatste: ik warm mijn v60 op door hem op een doek te leggen en te vullen met warm water uit de kraan. Zijn hier misschien makkelijkere, efficiëntere manieren voor?

[ Voor 5% gewijzigd door Fenrir-sol op 02-08-2026 09:21 ]

• krijn1985
  • Registratie: Januari 2006
  • Nu online
Fenrir-sol schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 09:20:

Als laatste: ik warm mijn v60 op door hem op een doek te leggen en te vullen met warm water uit de kraan. Zijn hier misschien makkelijkere, efficiëntere manieren voor?
Ik doe de filter in de v60 zet hem op mijn kan en gooi er heet water in. Dan ga ik ondertussen bonen malen en gooi het water weg. Ik laat dus niet specifiek water in filter houder staan.

• vickypollard
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Is voorverwarmen van de plastic V60 niet gewoon overbodig?

• Koets89
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 20:13
Fenrir-sol schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 09:20:
Nou ik heb inmiddels 2 weken mijn nieuwe koffie spullen.
Een kingrinder p0 met plastic vario v60, krups waterkoker en een weegschaal.
De eerste ervaringen zijn zeer positief. De koffie is echt aanzienlijk meer naar mijn smaak dan bij de jura. Ook heb ik een microlot bonen besteld bij moyee en die zijn echt heerlijk.
Al met al heel tevreden dus iedereen die mij hier geholpen heeft: Bedankt!

Ik heb zelfs een keer naar werk mijn thermosbeker gebruikt voor koffie onderweg. Hier heb ik heerlijk van kunnen genieten. Echter valt de espresso koffie op het werk dan toch wel erg tegen. Maar uiteraard nog wel gewoon prima te drinken.

Wel loop ik af en toe nog tegen wat dingen aan waar ik nog niet helemaal uit kom/ tevreden over ben. Wellicht dat men hier nog goede tips, tricks of bronnen heeft.

Allereerst lukt het me alleen om 1 beker tegelijk goed voor te bereiden. Ik heb een Hario kan bij mijn set gekregen maar toen ik daar 3 kopjes in wilde voorbereiden vielen die wel wat tegen. Er zat iets meer zuurderig bijsmaak bij dan normaal. Ik had gewoon de 1 cup methode van James Hoffman gebruikt maar dan de hoeveelheden x3. Heeft iemand hier nog goede recepten of aanpakken voor? of moet ik gewoon voor iedere gast een losse voorbereiden?

Daarnaast zit ik een beetje met het opruimen van het afval. Ik doe het nu in onze kleine gft bak in de keuken. Echter zit daar een oplosbare zak in. Die red het nu niet door het vocht van de koffie. Ook de filters een dag laten drogen in de gootsteen hielp daar niet bij (en is ook niet heel fris). Hoe pakken jullie dit aan?

Je moet ook de maalgraad aanpassen. Denk dat je online wel iets kan vinden voor meerdere kopjes tegelijk zetten maar mijn ervaring is wel dat het dan een stuk lastiger wordt. Ik grijp dan meestal naar mijn clever dripper erbij.

• BitBakker
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 18:39
vickypollard schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 09:39:
Het is niet per se nodig, maar je moet je filter toch uitspoelen, dan zou ik dat ook met heet water doen.

• ocn
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:52

ocn

Beste Tweaker 2025 ⭐⭐⭐⭐⭐

BitBakker schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 13:14:
[...]

Het is niet per se nodig, maar je moet je filter toch uitspoelen, dan zou ik dat ook met heet water doen.
Moderne filters hoef je niet uit te spoelen, is een tijdje geleden al debunked door James Hoffmann: https://www.reddit.com/r/pourover/comments/1lo6siq/rinse_or_not_rinse_paper_filter/

Preheaten is dus anno 2026 overbodig met plastic filterhouder en goede filters. Ik gebruik zelf de abaca filters van Cafec.

• BitBakker
Nice die Reddit thread als bewijs waar alleen iemand zegt dat iemand anders iets gezegd heeft _/-\o_

Gaat toch ook niet om de smaak, maar dat hij gewoon goed blijft zitten. En als ik dan toch al een ketel warm water heb ga ik niet naar de kraan lopen om daarna meer warm water weg te pleuren. En een ketel heeft meer controle dan een kraan.

[ Voor 54% gewijzigd door BitBakker op 02-08-2026 22:59 ]

• vickypollard
  • Nu online
BitBakker schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 22:51:
Nice die Reddit thread als bewijs waar alleen iemand zegt dat iemand anders iets gezegd heeft _/-\o_

Gaat toch ook niet om de smaak, maar dat hij gewoon goed blijft zitten. En als ik dan toch al een ketel warm water heb ga ik niet naar de kraan lopen om daarna meer warm water weg te pleuren. En een ketel heeft meer controle
Dit is de bron van die bron :P YouTube: V60 Papers: Our Excessive Testing Was Worth It! (Timestamped)

Ik spoel zelf ook enkel zodat hij fatsoenlijk blijft zitten in de V60, maar ik doe dat eigenlijk met kamertemperatuur water omdat ik die voorbereiding doe terwijl m'n waterkoker opwarmt.

• Fenrir-sol
vickypollard schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 09:39:
Geen idee. Niet geprobeerd zonder voorverwarmen. Maar heel uitgebreid verwarmen die ik ook niet. Het is vrij snel warm.
Koets89 schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 11:32:
[...]

Je moet ook de maalgraad aanpassen. Denk dat je online wel iets kan vinden voor meerdere kopjes tegelijk zetten maar mijn ervaring is wel dat het dan een stuk lastiger wordt. Ik grijp dan meestal naar mijn clever dripper erbij.
Had de maalgraad iets groffer gezet naar misschien niet genoeg. Ik zal van de week eens wat experimenteren

• Annun
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 18:15
Fenrir-sol schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 23:46:
[...]

Geen idee. Niet geprobeerd zonder voorverwarmen. Maar heel uitgebreid verwarmen die ik ook niet. Het is vrij snel warm.

[...]

Had de maalgraad iets groffer gezet naar misschien niet genoeg. Ik zal van de week eens wat experimenteren
Voorverwarmen is inderdaad niet echt nodig. Ik spoel mijn filter met wat water van de waterkoker, maar dat is vooral zodat hij wat blijft plakken, niet om voor te verwarmen.

Naar mijn mening is het 1 cup recept niet erg goed om 500ml mee te zetten. Voor 500ml gebruik ik het andere Hofmann recept zonder maalgraad aan te passen:

- 30g op 500ml
- Bloom van 60 ml voor 30 seconden (1 minuut kan ook).
- In 1 minuut rustig opgieten tot 500ml bereikt.
- Als het water niveau wat gezakt is 1 keer "swirlen" om het bed van de koffie wat plat te krijgen.

Zo doe ik het dagelijks 's ochtends en af en toe 's middags een 1 cup op dezelfde maalgraad.

• ocn

ocn

Beste Tweaker 2025 ⭐⭐⭐⭐⭐

BitBakker schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 22:51:

Gaat toch ook niet om de smaak, maar dat hij gewoon goed blijft zitten. En als ik dan toch al een ketel warm water heb ga ik niet naar de kraan lopen om daarna meer warm water weg te pleuren. En een ketel heeft meer controle dan een kraan.
Blijfven jouw filters niet goed zitten dan? Heb dat nog nooit meegemaakt. Wat gebeurt er bij jou dan als je je filter niet nat maakt van tevoren? Ik kan het me even niet voorstellen wat er mis zou kunnen gaan.

• Mythling
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:01
Ik heb vorige week eindelijk de laatste hand gelegd aan mijn renovatie project, een verwaarloosde Rancilio Silvia opknappen en upgraden met een Gaggimate Pro.

Afgelopen paar dagen flink gerommeld met de afstelling op basis van de data, maar nu komt er toch een verdomd lekker bakkie koffie uit! Leuk project en erg leuk om op basis van de data terug te zien hoe het proces verloopt.

• monsees
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07-08 21:57
Is er nog iemand met een goed advies voor een koffie thermosbeker? Ik zoek er een voor mijn vriendin die graag een cappuccino wil meenemen naar haar werk. Ze wil het zowel in de auto als op haar werk dan drinken. Het is dus fijn als de beker lekvrij is en makkelijk af te wassen is.

• Aziraphale
monsees schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 17:52:
Is er nog iemand met een goed advies voor een koffie thermosbeker? Ik zoek er een voor mijn vriendin die graag een cappuccino wil meenemen naar haar werk. Ze wil het zowel in de auto als op haar werk dan drinken. Het is dus fijn als de beker lekvrij is en makkelijk af te wassen is.
Ik heb een Stanley, bevalt uitstekend.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC+

• vickypollard
  • Nu online
Ik heb zelf zo'n Hydro Flask: https://amzn.eu/d/0iUDgVx0. Werkt prima, maar ik vind schoonmaken wel een gedoetje (je kunt en moet alle onderdeeltjes uit elkaar halen, wat een voordeel en nadeel is)

[ Voor 7% gewijzigd door vickypollard op 04-08-2026 18:26 ]

• BitBakker
Ik heb een fellow carter. Bevalt erg goed. Drinkt vooral prettig door de vorming van de rand. Keramische binnenkant zorgt voor geen achterblijvende smaken.

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:33
+1 voor de Stanley. Kan na gebruik de vaatwasser in.

Hi Ha Hopjesvla

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Ik vind van Nespresso nog altijd de fijnste. En heb er stuk of 6 meen ik.
https://www.amazon.nl/Nes...H-&hvexpln=0&gad_source=1

Makkelijk af te wassen, lekvrij (tenzij je op kop houdt en gaat schudden ofzo). Houdt erg lang warm.
Nespresso zelf heeft hem ook meen ik. Soms iets goedkoper.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18:48
Ik zou er ééntje willen waar ik de latte art blijf zien terwijl ik er van drink :+

• DonMetal
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 08:21
Zeker voor cappuccino's in de auto zou ik naar een Yeti Rambler mokken/bekers kijken. Is geen beker die je 'ff' op de kop moet houden. Maar van alle thermosflessen wel een van de gemakkelijkste om de melkresten uit te wassen. Klikkertje bovenop is magnetisch en haal je er zo af voor echt goed schoonmaken.

Alles met een draai/drinkdop enzo is allemaal nachtmerrie om echt schoon te krijgen als je melkproducten gebruikt.

Joejoe!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:06

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

DonMetal schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 08:34:
[...]

Zeker voor cappuccino's in de auto zou ik naar een Yeti Rambler mokken/bekers kijken. Is geen beker die je 'ff' op de kop moet houden. Maar van alle thermosflessen wel een van de gemakkelijkste om de melkresten uit te wassen. Klikkertje bovenop is magnetisch en haal je er zo af voor echt goed schoonmaken.

Alles met een draai/drinkdop enzo is allemaal nachtmerrie om echt schoon te krijgen als je melkproducten gebruikt.
Er zijn meerdere varianten van maar heb zelf een Rambler met commuter dop voor koffie. Drink ook mijn koffie met melk https://nl.yeti.com/produ...-travel-bottle-rescue-red

Bij mij vind ik het schoonmaken van deze best heel erg meevallen. De rubbers zijn makkelijk eraf te halen en 1x per x week haal ik die eraf om de restjes eruit te halen. Voor de rest met goed omspoelen en een borsteltje erdoor doe ik het prima en deze combinatie is bij mij tot nu toe lekvrij geweest OOK als ik hem op de kop doe en dat soort zaken. Ik flikker hem gewoon in de tas namelijk.

Het grootste nadeel is dat hij tainted is met koffie en dat ik er nog eentje moet hebben voor thee :P

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• DonMetal
Touchdomex schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 09:16:
[...]

Er zijn meerdere varianten van maar heb zelf een Rambler met commuter dop voor koffie. Drink ook mijn koffie met melk https://nl.yeti.com/produ...-travel-bottle-rescue-red

Bij mij vind ik het schoonmaken van deze best heel erg meevallen. De rubbers zijn makkelijk eraf te halen en 1x per x week haal ik die eraf om de restjes eruit te halen. Voor de rest met goed omspoelen en een borsteltje erdoor doe ik het prima en deze combinatie is bij mij tot nu toe lekvrij geweest OOK als ik hem op de kop doe en dat soort zaken. Ik flikker hem gewoon in de tas namelijk.

Het grootste nadeel is dat hij tainted is met koffie en dat ik er nog eentje moet hebben voor thee :P
Mijn Rambler kan ik op de kop houden, maar na een seconde of 5-10 begint er toch een druppeltje door te sijpelen. Vandaar mijn waarschuwing :)

Joejoe!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:06

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

DonMetal schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 09:33:
[...]

Mijn Rambler kan ik op de kop houden, maar na een seconde of 5-10 begint er toch een druppeltje door te sijpelen. Vandaar mijn waarschuwing :)
Ik houd er geen eens rekening mee dat hij kan lekken. Dicht is dicht. Daarom gooi ik hem gewoon random in de rugtas. Hij lekt gewoon niet. :+ Als die lekt is het omdat ik hem zelf niet goed heb dicht gedraaid en dat kan ik de mok niet kwalijk nemen.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:34
Ik zie hierboven al de nodige adviezen, maar voeg gewoon nog deze toe:
https://www.brabantia.com/nl/make-take-isoleerbeker-klein-0-2l-dark-grey/

Ik gebruik hem dagelijks voor gewone zwarte koffie, maar sporadisch ook voor cappuccino. Het deksel met afsluitmechanisme kan eenvoudig uit elkaar en in losse delen in de vaatwasser. Ik neem hem drie dagen in de week mee naar kantoor en spoel hem daar even uit. Thuis gaat hij in de vaatwasser, vaak met het deksel als één geheel.

Eens in de zoveel tijd haal ik dat dekseltje ook uit elkaar om losse onderdelen in de vaatwasser te doen. Als ik dagelijks cappuccino zou drinken, dan zou ik dat misschien wekelijks zo afwassen.
edit:
op de pagina waar ik aan refereer staat ook een link naar de handleiding, met daarin plaatjes hoe die onderdelen uit elkaar moeten.

[ Voor 6% gewijzigd door dreamscape op 05-08-2026 09:52 ]

Punctuality is the politeness of kings

• ocn

ocn

Beste Tweaker 2025 ⭐⭐⭐⭐⭐

Fellow Carter Move.

De Fellow Carter Everywhere is beter door de grotere opening:
  • meer aroma want door grotere opening zit je met je neus op de koffie,
  • drinkt fijner,
  • en verliest door de grotere opening sneller temperatuur na openen waardoor je drank eerder op drinkbare temperatuur is.
  • als de dop erop zit verliest hij weinig temperatuur, dus je kan temperatuurmanagement is top.
Maar de Everywhere is waarschijnlijk te breed voor de bekerhouder in een auto, vandaar de Move.

Onder koffiefanaten staan de Fellow Carters bekend als de Rolls Royce onder de koffie thermosbekers.

[ Voor 29% gewijzigd door ocn op 05-08-2026 10:18 ]

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

ocn schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 10:08:
[...]

Fellow Carter Move.

De Fellow Carter Everywhere is beter door de grotere opening:
  • meer aroma want door grotere opening zit je met je neus op de koffie,
  • drinkt fijner,
  • en verliest door de grotere opening sneller temperatuur na openen waardoor je drank eerder op drinkbare temperatuur is.
  • als de dop erop zit verliest hij weinig temperatuur, dus je kan temperatuurmanagement is top.
Maar de Everywhere is waarschijnlijk te breed voor de bekerhouder in een auto, vandaar de Move.

Onder koffiefanaten staan de Fellow Carters bekend als de Rolls Royce onder de koffie thermosbekers.
Een Rolls Royce is leuk, maar geef mij maar een functionele Toyota. Een draaidop is volstrekt onhandig in de auto, dan heb je direct twee handen nodig én met je moet je de dop nog ergens kwijt kunnen.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente

• WeirdScience
  • Registratie: April 2026
  • Niet online
Nu 2+1 gratis en in meerdere kleuren verkrijgbaar

[ Voor 40% gewijzigd door WeirdScience op 05-08-2026 11:27 ]

Klisjee | I love it when a plan comes together | Today is a gift enjoy your present

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16:13
True schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 11:10:
[...]

Een Rolls Royce is leuk, maar geef mij maar een functionele Toyota. Een draaidop is volstrekt onhandig in de auto, dan heb je direct twee handen nodig én met je moet je de dop nog ergens kwijt kunnen.
+1 voor de Rolls Royce. Ik heb de fellow carter move in de kleinste versie omdat ik maar 1 dubbele espresso wil meenemen die hoeft niet rond te klotsen in een gigantische thermos. Werkt uitstekend. Ik heb dan ook 2 handen én een plek voor de dop in mijn auto ;) .

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

• ocn

ocn

Beste Tweaker 2025 ⭐⭐⭐⭐⭐

True schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 11:10:
[...]

Draaidop is het enige mechanisme wat echt leakproof is. Hoe dan ook, ik zou voor een koffiebeker met ceramische coating gaan.

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Die fellows Carter is keramisch toch? Welke zou je adviseren als ik op weg naar werk een koffie (met melkbereiding) wil drinken? Het hoeft dus niet heel lang warm te blijven, maar vooral makkelijk zijn om uit te drinken achter het stuur. Lekken is dan ook niet het grootste probleem want de beker gaat niet gevuld in een tas of zo. Als ik op het werk aan kom dan laat ik de beker gewoon in de auto liggen en was ik hem ‘‘s avonds thuis wel af in de vaatwasser.

[ Voor 11% gewijzigd door Roenie op 05-08-2026 12:56 ]

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Roenie schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 12:55:
Die fellows Carter is keramisch toch? Welke zou je adviseren als ik op weg naar werk een koffie (met melkbereiding) wil drinken? Het hoeft dus niet heel lang warm te blijven, maar vooral makkelijk zijn om uit te drinken achter het stuur. Lekken is dan ook niet het grootste probleem want de beker gaat niet gevuld in een tas of zo. Als ik op het werk aan kom dan laat ik de beker gewoon in de auto liggen en was ik hem ‘‘s avonds thuis wel af in de vaatwasser.
Die van de Ikea voor 7€: https://www.ikea.com/nl/n...rij-staal-zwart-80511525/ enige nadeel is, is dat je goed moet zorgen dat je de deksel rechtop vast draait en hard genoeg vast draait. Als je dat doet is die (in mijn ervaring) uiterst geschikt voor precies dat doeleinde:
  • vullen
  • meenemen naar de auto
  • in een bekerhouder plaatsen
  • te openen met één hand
  • te sluiten met één hand
  • kan in de vaatwasser
  • als die niet bevalt, maar €7.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente

• Fenrir-sol
Annun schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 10:16:
[...]

Voorverwarmen is inderdaad niet echt nodig. Ik spoel mijn filter met wat water van de waterkoker, maar dat is vooral zodat hij wat blijft plakken, niet om voor te verwarmen.

Naar mijn mening is het 1 cup recept niet erg goed om 500ml mee te zetten. Voor 500ml gebruik ik het andere Hofmann recept zonder maalgraad aan te passen:

- 30g op 500ml
- Bloom van 60 ml voor 30 seconden (1 minuut kan ook).
- In 1 minuut rustig opgieten tot 500ml bereikt.
- Als het water niveau wat gezakt is 1 keer "swirlen" om het bed van de koffie wat plat te krijgen.

Zo doe ik het dagelijks 's ochtends en af en toe 's middags een 1 cup op dezelfde maalgraad.
Thanks voor deze. Vannochtend gebruikt en was inderdaad al een hele verbetering.
True schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 14:09:
[...]

Die van de Ikea voor 7€: https://www.ikea.com/nl/n...rij-staal-zwart-80511525/ enige nadeel is, is dat je goed moet zorgen dat je de deksel rechtop vast draait en hard genoeg vast draait. Als je dat doet is die (in mijn ervaring) uiterst geschikt voor precies dat doeleinde:
  • vullen
  • meenemen naar de auto
  • in een bekerhouder plaatsen
  • te openen met één hand
  • te sluiten met één hand
  • kan in de vaatwasser
  • als die niet bevalt, maar €7.
+1 voor deze ikea beker. Ik gebruik deze ook al een lange tijd. Het enige nadeel wat ik er aan ervaar is dat hij in mijn auto niet in de bekerhouder past maar die is dan ook erg klein. Meer een probleem van de auto dan de beker. Gelukkig is er nog een ander vak in het middenconsole waar hij mooi past.

• ArjenIsM3
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16:15
Ik gebruik al jaren naar tevredenheid een Tefal (Emsa) Travel Mug. Link: https://www.bol.com/nl/nl/p/travel-travel-mug-classic-thermosfles-0-36l-rood/9300000173262325/

https://www.amazon.nl/Emsa-Travel-Classic-Thermosbeker-nieuwe/dp/B0BW8Q8N17

Gebruik hem voornamelijk in de auto naar kantoor. Als ik na een uur rijden aankom heb ik nog warme koffie dus dat is prima. De drukknop is makkelijk te bedienen als je aan het rijden bent. Geen gekloot met doppen losdraaien of iets dergelijks. Bevalt prima.

• PnD
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17:03

PnD

like in Pinda ^_^

Mag ik hier ook een reparatie vraag stellen?

Mijn Barista Express geeft geen druk. Water stroomt wel goed door. Alleen bij het zetten van een shot of als ik de dichte portafilter erop zet beweegt de drukmeter niks en stroomt alles onder de bak in.

Ik heb verschillende slangetjes gecontroleerd. De rubberen ring bij de douchekop schoongemaakt. De solenoid valves doorgemeten.

Op basis van wat ik op internet vind vermoed ik de pomp. Maar kan eigenlijk geen test vinden om het 100% uit te sluiten. Zou het zonde vinden als het toch een ander onderdeel is en ik voor niks de pomp ga vervangen.

Hier nog tips?

• Pietopdeheuvel
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 07-08 11:58
Ik kan de Pelikaan in Zutphen aanraden, een klein artisanale koffiebrander. Geweldig oude winkelinrichting ook.

• retoohs
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 19:17
PnD schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 15:25:

Mijn Barista Express geeft geen druk. Water stroomt wel goed door. Alleen bij het zetten van een shot of als ik de dichte portafilter erop zet beweegt de drukmeter niks en stroomt alles onder de bak in.

Ik heb verschillende slangetjes gecontroleerd. De rubberen ring bij de douchekop schoongemaakt. De solenoid valves doorgemeten.

Op basis van wat ik op internet vind vermoed ik de pomp. Maar kan eigenlijk geen test vinden om het 100% uit te sluiten. Zou het zonde vinden als het toch een ander onderdeel is en ik voor niks de pomp ga vervangen.

Hier nog tips?
Is het niet het overdruk ventiel (OPV)? Klinkt alsof die heel gevoelig is en bij een klein beetje druk al meteen alles in de bak gooit. De pomp kan blijkbaar nog wel water pompen dan?

• vickypollard
  • Nu online
Heb een keer ellende gehad met een beetje prut in het overdrukventiel

• BitBakker
PnD schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 15:25:

Hier nog tips?
Klinkt als een mooi excuus om een La Marzocco te kopen d:)b

• PnD

PnD

like in Pinda ^_^

Ik heb het bovenste slangetje uit de OVP gehaald en de aansluiting waar je hem mee kan modden eruitgedraaid en een beetje doorgeblazen enz. Helaas nog geen resultaat, 0 druk.

Sowieso is mijn machine heel schoon, nergens kalk.

Moet die OVP helemaal erafgeschroefd worden? Nog andere opties?

• retoohs
PnD schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 20:39:
Ik heb het bovenste slangetje uit de OVP gehaald en de aansluiting waar je hem mee kan modden eruitgedraaid en een beetje doorgeblazen enz. Helaas nog geen resultaat, 0 druk.

Je kan die opv afstellen met een schroevendraaier, heeft dat geen effect?

• vickypollard
  • Nu online
PnD schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 20:39:

Ik heb destijds wel de hele opv eruit moeten halen, uit elkaar moeten halen en moeten doorspoelen (nog het plastic balletje wat erin zat kwijtgeraakt 😅). Was een opv die ik in een Quick Mill had ingebouwd overigens, en mijn probleem was een zeer snel en sterk fluctuerende druk (zeg maar tussen 4 en 9 bar meerdere keren per seconde)

• thunder68
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 22:27
ArjenIsM3 schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 15:01:
Ik gebruik al jaren naar tevredenheid een Tefal (Emsa) Travel Mug.

Gebruik hem voornamelijk in de auto naar kantoor. Als ik na een uur rijden aankom heb ik nog warme koffie dus dat is prima. De drukknop is makkelijk te bedienen als je aan het rijden bent. Geen gekloot met doppen losdraaien of iets dergelijks. Bevalt prima.
Gebruik deze (denk de vorige versie) al zeker 4 jaar, vooral in de auto. Lang genoeg warm, superfijn en eenvoudig te bedienen met de drukknop en vanaf alle kanten te drinken. Daarnaast goed schoon te maken, ook de 2 rubberen ringen in de dop. Absoluut een aanrader. Heb ook zo’n yeti tumbler Klik. Die gebruik ik niet in de auto (niet geheel lekvrij) maar op kantoor is hij juist perfect met het maglid-schuifje. Ook goed schoon te houden.

• PnD

PnD

like in Pinda ^_^

retoohs schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 21:19:
[...]

Je kan die opv afstellen met een schroevendraaier, heeft dat geen effect?
Nee, dat ding kon je meer/minder aandraaien en zat een veer met een balletje achter. Dat heb ik eruit gehaald.

zal morgen eens kijken of ik het nog verder kan demonteren.

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:13
Zo, na 2 jaar trouwe dienst is het tijd voor een onderhoudsbeurtje aan mijn Expobar Brewtus IV. Geen klachten, machine draait als een zonnetje, maar preventief onderhoud lijkt me verstandig voordat er wél iets misgaat.af en toe lekt er water langs de portafilter. Dus dat rubber zal versleten zijn.

Apparaat is trouwens ouder, maar 2 jr terug gereviseerd gekocht.

Setup: E61 zetgroep, rotatiepomp, waterleiding-aansluiting, Brita filter erop.

Ik heb inmiddels een boodschappenlijstje bij elkaar gesprokkeld (revisieset zetgroep, injector voor rotatiepomp, hittebestendig vet, borsteltjes, stoomkraanpakkingen), dus onderdelentechnisch zit ik denk ik goed. DR Trading heeft veel info gelukkig.

Ik ben erg handig, maar dit wordt mijn eerste onderhoud aan een koffiemachine.

Wat voor info ik nog zoek.

- Heeft iemand dit zelf al eens gedaan op een Brewtus (of vergelijkbare E61-machine met rotatiepomp)? Filmpje, blogposts die hielpen?

- Bijzonderheden waar ik op moet letten bij het demonteren van de zetgroep?

- Volgorde die jullie aanhouden (eerst groep eraf, dan ventielen, dan douche, etc.)?

- Iemand ervaring met het vervangen van de injector bij een rotatiepomp-uitvoering? Zit blijkbaar in de aanvoerleiding vóór de groep.

Alvast bedankt voor jullie input!

[ Voor 3% gewijzigd door t14wo op 06-08-2026 00:55 ]

• vickypollard
  • Nu online
t14wo schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 00:54:
Zo, na 2 jaar trouwe dienst is het tijd voor een onderhoudsbeurtje aan mijn Expobar Brewtus IV. Geen klachten, machine draait als een zonnetje, maar preventief onderhoud lijkt me verstandig voordat er wél iets misgaat.af en toe lekt er water langs de portafilter. Dus dat rubber zal versleten zijn.

Ik heb inmiddels een boodschappenlijstje bij elkaar gesprokkeld (revisieset zetgroep, injector voor rotatiepomp, hittebestendig vet, borsteltjes, stoomkraanpakkingen), dus onderdelentechnisch zit ik denk ik goed. DR Trading heeft veel info gelukkig.

- Heeft iemand dit zelf al eens gedaan op een Brewtus (of vergelijkbare E61-machine met rotatiepomp)? Filmpje, blogposts die hielpen?

- Volgorde die jullie aanhouden (eerst groep eraf, dan ventielen, dan douche, etc.)?

- Iemand ervaring met het vervangen van de injector bij een rotatiepomp-uitvoering? Zit blijkbaar in de aanvoerleiding vóór de groep.

Zelf geen ervaring met een E61, maar had je van D.R. Trading ook de playlist over E61 onderhoud gezien? https://www.youtube.com/p...afFYG9XPTMAdyWIBGaLOhyLYe

• Tazzy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:24
Zo, na 2 jaar trouwe dienst is het tijd voor een onderhoudsbeurtje aan mijn Expobar Brewtus IV. Geen klachten, machine draait als een zonnetje, <snip>
Heb die van mij sinds 2019, wat een werkpaard zonder klachten :)
Bij laatste beurt de tapkranen door joysticks laten veranderen. Achteraf was alleen die voor opschuimen beter geweest, warm water laat zich nu wat lastig doseren.

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Iemand al wat praktijkervaringen met de eureka mignon libra?

Het hele grind by weight spreekt me erg aan, en overweeg mijn lelit maler te upgraden.

Zijn er sterke argumenten om niet naar grind by weight te gaan? Ik ben het afstellen een beetje moe namelijk. (verander regelmatig van boon, en m'n 'huis boon' heeft gedurende de zak ook wat sturing nodig in maalgraad wat ik tegenwoordig eigenlijk niet meer doe en dus genoegen begin te nemen met een mindere smaak. :/

Dit kan natuurlijk niet de bedoeling zijn :N

• Meloenen
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 07-08 20:30
Koekstra schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 10:25:

Het hele grind by weight spreekt me erg aan, en overweeg mijn lelit maler te upgraden.

Zijn er sterke argumenten om niet naar grind by weight te gaan? Ik ben het afstellen een beetje moe namelijk. (verander regelmatig van boon, en m'n 'huis boon' heeft gedurende de zak ook wat sturing nodig in maalgraad wat ik tegenwoordig eigenlijk niet meer doe en dus genoegen begin te nemen met een mindere smaak. :/

Je zal bij een grind-by-weight toch wel de maalgraad steeds aan blijven passen. Volgens mij haal je bij een grind-to-weight alleen de extra weeg-stap er tussenuit.

• Koekstra
  • Niet online
Meloenen schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 10:32:
[...]

Je zal bij een grind-by-weight toch wel de maalgraad steeds aan blijven passen. Volgens mij haal je bij een grind-to-weight alleen de extra weeg-stap er tussenuit.
Ja dat is juist het ding. De maalgraad aanpassen is altijd nodig, maar nu kost het me zo een halve zak bonen om überhaupt de verhoudingen en smaak een beetje op niveau te krijgen, en daar wil ik vanaf.

• Fenrir-sol
Gezien ik tevreden ben met mijn v60 opzet nu gaat de jura de deur uit. Is er hier iemand die hem misschien wilt hebben? Of weer iemand misschien van partijen die interesse in dit soort apparaten? Zou het zonde vinden als deze op de schroothoop terecht komt. Ik hoef er niks voor te hebben.

Is een Jura D4 piano zwart gekocht in 2021. Hij is dus wel defect maar Jura reviseert ze geheel met een jaar garantie voor 219 euro. Geen idee wat er kapot is. Bij het aanzetten knipperen de lampen even en dan gaat hij uit zichzelf weer uit.

• Roenie
  • Niet online
Fenrir-sol schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 10:49:
Gezien ik tevreden ben met mijn v60 opzet nu gaat de jura de deur uit. Is er hier iemand die hem misschien wilt hebben? Of weer iemand misschien van partijen die interesse in dit soort apparaten? Zou het zonde vinden als deze op de schroothoop terecht komt. Ik hoef er niks voor te hebben.

Is een Jura D4 piano zwart gekocht in 2021. Hij is dus wel defect maar Jura reviseert ze geheel met een jaar garantie voor 219 euro. Geen idee wat er kapot is. Bij het aanzetten knipperen de lampen even en dan gaat hij uit zichzelf weer uit.
Marktplaats? Er staan veel Jura’s op.

• PnD

PnD

like in Pinda ^_^

vickypollard schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 21:30:
[...]

Ik heb destijds wel de hele opv eruit moeten halen, uit elkaar moeten halen en moeten doorspoelen (nog het plastic balletje wat erin zat kwijtgeraakt 😅). Was een opv die ik in een Quick Mill had ingebouwd overigens, en mijn probleem was een zeer snel en sterk fluctuerende druk (zeg maar tussen 4 en 9 bar meerdere keren per seconde)
Ik ben weer een onderdeel verder, lijkt weinig mee aan de hand. Maar is dit nu het onderdeel wat het meest logisch is om te vervangen?

Onderste stuk krijg ik niet los overigens, weet niet of dat nodig is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DglFfVzd61KtRsyv7OuJZfIjTD8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ogDA3KfTPMJWEd8B69wbxZzT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u6ZdLfvCiwAelFsRG2Dnc2JzVVE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rHvcIIZOsN75QLrB5C9Dxw2D.jpg?f=fotoalbum_large

• Hercul3s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:16

Dual boiler E61 zijn redelijk hetzelfde. Verder zit je onderhoud voornamelijk in de E61 groep zelf, die is (bijna) universeel. Dus de meeste videos voor onderhoud aan E61 zul je kunnen gebruiken.

Verder is het allemaal vrij logisch / mechanisch. Dus rustig uit elkaar halen, even nadenken waar het voor dient en controleren / vervangen indien nodig.

Bijzonderheden, het chroom krast wat snel en sommige onderdelen zitten vrij vast :).

De injector zit meestal in de bovenkant van de groep, dus als je het bovenste deel los haalt kom je hem tegen.

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16:13
Een halve zak?! Is dat een zak van 60 gram ofzo? :o

Als ik een beetje weet wat voor boon het is, ben ik er met mijn Niche in max 3 kopjes wel uit. Het 2e kopje is wellicht niet direct perfect maar vaak al prima drinkbaar.

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

• Mythling
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:01

Ik heb mn Eureka Specialita zelf omgebouwd naar grind-by-weight (https://github.com/jaapp/smart-grind-by-weight) ik zou niet meer terug willen. Het haalt weer een variabele uit het proces, dat vind ik persoonlijk erg prettig.

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:26

Ja, bijzonder tevreden over de consistentie en de kwaliteit van maalsel en machine. Zo goed als geen clumping of sproeien, eenvoudig te onderhouden. de 65mm is trager dan de 55 mm maar maalt wat mij betreft mooier voor espresso (Hoewel er zogenaamde "all Purpose" schijven in zitten)

• Koets89
Koekstra schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 10:35:
[...]

Ja dat is juist het ding. De maalgraad aanpassen is altijd nodig, maar nu kost het me zo een halve zak bonen om überhaupt de verhoudingen en smaak een beetje op niveau te krijgen, en daar wil ik vanaf.
Ik snap niet hoe een GBW-grinder dat gaat oplossen. Je blijft toch het zelfde houden qua afstellen?

• vickypollard
  • Nu online
bszz schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 21:09:
[...]

Ja, bijzonder tevreden over de consistentie en de kwaliteit van maalsel en machine. Zo goed als geen clumping of sproeien, eenvoudig te onderhouden. de 65mm is trager dan de 55 mm maar maalt wat mij betreft mooier voor espresso (Hoewel er zogenaamde "all Purpose" schijven in zitten)
Normaliter zou 65mm juist sneller moeten maken (uitgaande van dezelfde rpm), maar het zijn vooral die all purpose schijven die langzamer malen. Als je er espresso schijven in stopt gaat ie ineens een stuk sneller. Destijds uitgezocht voor m'n Mignon Zero 65 AP...
edit:
De Zero 65 AP doet als ik me niet vergis 25-30 seconden over 18g voor espresso, zo uit m'n hoofd (al een hele tijd niet gebruikt)

[ Voor 10% gewijzigd door vickypollard op 06-08-2026 22:07 ]

• Koekstra
  • Niet online
Koets89 schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 21:55:
[...]

Ik snap niet hoe een GBW-grinder dat gaat oplossen. Je blijft toch het zelfde houden qua afstellen?
Nou met de huidige maler moet ik -in geval van nieuwe bonen- dus én de maalgraad én de tijd fine-tunen om op 18 gram uit te komen en dat kost me dus steeds meer moeite. In geval van m'n huis bonen verstel ik de maalgraad dus al niet meer gedurende de looptijd van de zak (wat eigenlijk wel moet) omdat ik dan weer de tijd op de maler moet aanpassen voor een enkel en een dubbel shot..

• Aziraphale
Single dosen?

• Fenrir-sol
Ik dacht slim te zijn en tijdens de boodschappen gelijk nieuwe filters te kopen. Nu kom ik alleen achter dat deze een andere vorm hebben dan die bij de v60 zaten. Ze hebben namelijk een rechte onderkant ipv een punt. Met een beetje vouwen krijg je dat wel weg dus ik ga het zo proberen. Doen jullie dit ook zo of bestellen jullie de filters online? De keuze in de supermarkt is niet erg ruim namelijk

• Koekstra
  • Niet online
Ja das ook een optie. Heb je ervaring met beide of een van de 2 toevallig?

Grind by weight leek me ideaal, en met single dose moet je alsnog wegen, haha. Maar idd wel altijd de juiste hoeveelheid.

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:26
Fenrir-sol schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 07:15:
Ik dacht slim te zijn en tijdens de boodschappen gelijk nieuwe filters te kopen. Nu kom ik alleen achter dat deze een andere vorm hebben dan die bij de v60 zaten. Ze hebben namelijk een rechte onderkant ipv een punt. Met een beetje vouwen krijg je dat wel weg dus ik ga het zo proberen. Doen jullie dit ook zo of bestellen jullie de filters online? De keuze in de supermarkt is niet erg ruim namelijk
Ik ben nog geen supermarkt tegengekomen die V60 filters verkoopt. Elke koffie speciaalzaak heeft ze wel.

• Aziraphale
@Fenrir-sol Ik bestel ze online, want die in de supermarkt zijn filters voor een Melita systeem.

@Koekstra ik heb een DF64 single dose molen omdat ik geen hopper wil. Bevalt mij uitstekend en afwegen kost geen extra moeite.

• DonMetal
vickypollard schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 21:55:
[...]

Normaliter zou 65mm juist sneller moeten maken (uitgaande van dezelfde rpm), maar het zijn vooral die all purpose schijven die langzamer malen. Als je er espresso schijven in stopt gaat ie ineens een stuk sneller. Destijds uitgezocht voor m'n Mignon Zero 65 AP...
edit:
De Zero 65 AP doet als ik me niet vergis 25-30 seconden over 18g voor espresso, zo uit m'n hoofd (al een hele tijd niet gebruikt)
Mijn Eureka Mignon Specialita draait nu met stock burrs 20 gram in ± 26-27 seconden. Moet wel zeggen dat ik hem al een heeele poos niet meer schoongemaakt heb, is nog wel wat te winnen.

Zit al wel stiekem te gluren naar een DF64/CF64V voor ernaast, om daar wat eenvoudiger door te wisselen qua bonen. De Eureka ernaast voor de 'reguliere' bakkies. Eerst de nieuwe keuken maar eens..

Joejoe!

• vrilly
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 02:17
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mzA95vm-MS6ScgbuM3nYndgncnM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/udcw69u6icIbOcPsBeRDUvV2.png?f=fotoalbum_large Je kan normale koffiefilter op een manier vouwen zodat het perfect in een V60 past en ook nog goed functioneren. Het zal alleen wel net wat andere extractie hebben

• WeirdScience
  • Registratie: April 2026
  • Niet online
The Best V60 Filters Reviewed

Dit was nieuwe kennis voor mij en heb het ter kennis genomen. :)
Bleached (White) vs. Unbleached (Brown) Filters

Short answer: choose white (bleached) filters.

Unbleached filters contain lignin and other organic compounds from the wood pulp. When hot water comes into contact with them, these compounds leach out, adding a “cardboard” or “woody” flavor to your coffee. This taste can mask delicate fruit notes in light roasts.

You can reduce this by rinsing unbleached filters extensively, sometimes with multiple flushes of boiling water. But even then, blind taste tests show that the papery flavor often persists.

Modern white filters use oxygen bleaching (not chlorine), which removes the lignin and renders the paper chemically inert. They’re flavor-neutral with minimal rinsing.

Some people worry about health concerns with bleached filters. There’s no evidence that oxygen-bleached coffee filters pose any health risk. The idea that “unbleached is healthier” is a myth.

Verdict: Go with white filters for a cleaner taste. If you strongly prefer unbleached for environmental reasons, rinse thoroughly and expect some flavor impact

[ Voor 87% gewijzigd door WeirdScience op 07-08-2026 10:27 ]

Klisjee | I love it when a plan comes together | Today is a gift enjoy your present

• Fenrir-sol
vrilly schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 10:15:
[Afbeelding] Je kan normale koffiefilter op een manier vouwen zodat het perfect in een V60 past en ook nog goed functioneren. Het zal alleen wel net wat andere extractie hebben
Dit heb ik vanmorgen inderdaad gedaan. Werkte op zich prima en qua smaak niet echt iets van gemerkt

• larrylaffer
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 16:44
Pietopdeheuvel schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 15:33:
Ik kan de Pelikaan in Zutphen aanraden, een klein artisanale koffiebrander. Geweldig oude winkelinrichting ook.
Dit heb ik jaren geleden al eens op fok gelezen. Was jij dat toevallig? Nu toch maar eens een bestelling gedaan want ik ben het om de een of andere reden nooit vergeten. Proef pakket espresso, een kilo blend, en nog een Braziliaan om de verzendkosten te drukken. Ben benieuwd, komt vandaag aan.

• Pietopdeheuvel
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 07-08 11:58
larrylaffer schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 11:49:
[...]

Dit heb ik jaren geleden al eens op fok gelezen. Was jij dat toevallig? Nu toch maar eens een bestelling gedaan want ik ben het om de een of andere reden nooit vergeten. Proef pakket espresso, een kilo blend, en nog een Braziliaan om de verzendkosten te drukken. Ben benieuwd, komt vandaag aan.
Kan mij niet herinneren dat gepost te hebben, maar heb er vroeger vlakbij gewoond, en vind een zelfstandige die aan de weg timmert veel sympatieker dan een multinational

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:10
DonMetal schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 08:29:
[...]

Mijn Eureka Mignon Specialita draait nu met stock burrs 20 gram in ± 26-27 seconden. Moet wel zeggen dat ik hem al een heeele poos niet meer schoongemaakt heb, is nog wel wat te winnen.
Ik kan me echt niet herinneren dat mijn specialita zo lang erover deed. Mijn Atom (75mm) doet het 18.5gr in minder dan 4 seconden. De XL (65mm) die ik hiervoor had deed dat volgens mij zo’n 7-8 seconde over en mijn specialita 10-12? Dat kan ook wat meer zijn geweest maar nooit 26-27.

• DonMetal
cryptapix schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 12:37:
[...]

Ik kan me echt niet herinneren dat mijn specialita zo lang erover deed. Mijn Atom (75mm) doet het 18.5gr in minder dan 4 seconden. De XL (65mm) die ik hiervoor had deed dat volgens mij zo’n 7-8 seconde over en mijn specialita 10-12? Dat kan ook wat meer zijn geweest maar nooit 26-27.
Ik draai gewoon een 2:1 verhouding, doorlooptijd van ±28-30 sec. Dan maalt hij er echt 26-27 sec over. Kan daar niet veel meer van maken dan dat :)

Joejoe!

• SpeedyDH
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:22
Weet niet hoe oud je molen is maar jaren geleden was er een verkeerde batch met burs, die werden uit coulance dan vervangen. Ik heb toen nieuwe gekregen en doe nog steeds 10s over 18gr. (Moest even zoeken maar zou in 2020 zijn geweest)

• Meloenen
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 07-08 20:30
cryptapix schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 12:37:
[...]

Mijn Eureka Single Dose met 65mm schijven doet er ook iets van 7-8 seconden over. Al ligt het ook een beetje aan de boon natuurlijk, een light roast zal er wat langer over doen.

Heb net even rond zitten zoeken maar kon het zo snel niet vinden. Zitten er in de Eureka Single Dose standaard 'all-purpose' schijven of echt specifieke schijven? Als tweede vraag, wil ik deze rabbit-hole in en ga je daar echt verschil in merken?

• vickypollard
  • Nu online
Meloenen schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 13:03:
[...]

Mijn Eureka Single Dose met 65mm schijven doet er ook iets van 7-8 seconden over. Al ligt het ook een beetje aan de boon natuurlijk, een light roast zal er wat langer over doen.

Heb net even rond zitten zoeken maar kon het zo snel niet vinden. Zitten er in de Eureka Single Dose standaard 'all-purpose' schijven of echt specifieke schijven? Als tweede vraag, wil ik deze rabbit-hole in en ga je daar echt verschil in merken?
Volgens mij zitten daar standaard de op espresso gerichte schijven in. Die all purpose schijven lijken nog het meest op de SSP Multipurpose schijven. Ze zijn langzamer door het gebrek aan prebreakers en produceren een nauwere verdeling van de deeltjes.

Mijn ervaring met de Mignon Zero 65 AP voor espresso is dat je wel wat meer bepaalde smaken naar voren krijgt, maar ik denk eigenlijk niet dat het verschil gigantisch is. Ben geen fijnproever echter, dus tja... wel had ik er "last" van dat de espresso vrij snel doorloopt als hij eenmaal op gang is. Iets wat Kaffeemacher ook constateerde: https://kaffeemacher.de/blogs/kaffeewissen/eureka-zero-vergleichstest
Der Haken ist das Extraktionsverhalten. Durch die vielen gleich großen Partikel und den erhöhten Feinanteil ist der Widerstand im Puck am Anfang sehr hoch und fällt dann schnell ab. Die ersten Tropfen kommen spät, an einer Maschine mit Rotationspumpe schnell erst nach 11 oder 12 Sekunden, und der Bezug ist dann um die 28 Sekunden fertig. Das ist ungewohnt und erinnert an sehr helle Röstungen. Diese Mühle spielt ihre Stärke aus, wenn eure Maschine Druckprofile oder Flusssteuerung kann, und tut sich schwerer, wenn sie stur mit flachen 9 bar arbeitet.
Op m'n Robot kon ik dat echter compenseren door simpelweg minder hard te drukken.

• L.N.
  • Nu online
Even een Marktplaats-waarschuwing. Ik zie de laatste tijd regelmatig met name Timemore producten en malers van andere merken te koop staan in Zuid-Limburg. Dit blijken advertenties te zijn van oplichters. De prijzen zijn niet bijzonder laag en de accounts zijn oudere account met goede reviews. Ze zijn waarschijnlijk gehackt. Bv deze advertentie (is inmiddels verwijderd):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eSXkGB8GBNvKj36H0Xe2Hpg3G4U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Pfcy7iYGyjlULzRanXS6x4vr.jpg?f=fotoalbum_large

De foto's en tekst komen van deze Deense advertentie. Waarschijnlijk proberen ze met de prijs, locatie en een account die betrouwbaar overkomt, kopers die verder weg wonen te overtuigen en deze te laten verzenden. Vreemd genoeg was de de bankrekening van de (inmiddels geblokkeerde) account gecontroleerd.

• DonMetal
SpeedyDH schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 13:02:
Weet niet hoe oud je molen is maar jaren geleden was er een verkeerde batch met burs, die werden uit coulance dan vervangen. Ik heb toen nieuwe gekregen en doe nog steeds 10s over 18gr. (Moest even zoeken maar zou in 2020 zijn geweest)
Ah goed punt! Mijn exemplaar heb ik ook in 2020 gekocht inderdaad. Zal er eens een mailtje aan wagen. Thanks!

Joejoe!

• PnD

PnD

like in Pinda ^_^

PnD schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 12:49:
[...]

Ik ben weer een onderdeel verder, lijkt weinig mee aan de hand. Maar is dit nu het onderdeel wat het meest logisch is om te vervangen?

Onderste stuk krijg ik niet los overigens, weet niet of dat nodig is.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Iemand die me nog een stap verder kan helpen?

- Zonder tegendruk pompt er nog gewoon water uit

- Met tegendruk bouwt hij totaal geen druk op en loopt alles de bak in

- Solenoids heb ik doorgemeten en zijn in orde

- OPV gedemonteerd en strakker/losser gezet, maar geen resultaat

Zijn er nog dingen die ik kan controleren? Zo niet, wat zouden jullie dan vervangen?

• retoohs
L.N. schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 13:31:
Even een Marktplaats-waarschuwing. Ik zie de laatste tijd regelmatig met name Timemore producten en malers van andere merken te koop staan in Zuid-Limburg. Dit blijken advertenties te zijn van oplichters. De prijzen zijn niet bijzonder laag en de accounts zijn oudere account met goede reviews. Ze zijn waarschijnlijk gehackt. Bv deze advertentie (is inmiddels verwijderd):

[Afbeelding]

De foto's en tekst komen van deze Deense advertentie. Waarschijnlijk proberen ze met de prijs, locatie en een account die betrouwbaar overkomt, kopers die verder weg wonen te overtuigen en deze te laten verzenden. Vreemd genoeg was de de bankrekening van de (inmiddels geblokkeerde) account gecontroleerd.
Ik heb dit ook opgemerkt bij het zoeken naar een 2e hands Niche zero. Er werd elke week wel een nieuwe maler geplaatst maar het bleken bijna allemaal scams te zijn. Vaak vragen ze om alvast wat geld over te maken zodat ze de maler voor je kunnen reserveren ivm hoge belangstelling. En 'kleine' aanbetaling was soms €250.

Volgens mij is dit er ook weer een

https://link.marktplaats....tm_campaign=socialbuttons

• Chillmeister
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:19
L.N. schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 13:31:

[Afbeelding]

Ja ik was dus zo'n persoon die onlangs genept was. Niet Timemore maar een koffiemerk. Gehackte account met goede reviews die een robot verkocht met allemaal specifieke accessoires waarvan ik dacht, dit is zo specifiek dat weet een oplichter niet. Achteraf de foto van de bijbehorende advertentie via google gezocht en de oplichter had de foto's en tekst van een forum advertentie gekopieerd uit 2024.

• Roenie
  • Niet online
Roenie schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 12:55:
Nog even over die koffiebeker die ik zoek (zie quote), veel bekers vind ik groot met 300ml en groter. Terwijl ik juist een beker met ons de 150-200ml zoek. Iemand dan nog een goede tip?

• vickypollard
  • Nu online
Roenie schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 16:19:
[...]

Nog even over die koffiebeker die ik zoek (zie quote), veel bekers vind ik groot met 300ml en groter. Terwijl ik juist een beker met ons de 150-200ml zoek. Iemand dan nog een goede tip?
Een Hydro Flask Micro Hydro dan? https://www.bever.nl/p/hy...drinkfles-B4BA3J0169.html

• ArjenIsM3
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16:15
Zoiets lijkt mij onderweg (in de auto) totaal niet handig

• L.N.
  • Nu online
retoohs schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 15:03:
[...]

Ik heb dit ook opgemerkt bij het zoeken naar een 2e hands Niche zero. Er werd elke week wel een nieuwe maler geplaatst maar het bleken bijna allemaal scams te zijn. Vaak vragen ze om alvast wat geld over te maken zodat ze de maler voor je kunnen reserveren ivm hoge belangstelling. En 'kleine' aanbetaling was soms €250.

Volgens mij is dit er ook weer een

https://link.marktplaats....tm_campaign=socialbuttons
Yep, de foto's komen van een Zwitserse advertentie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rd3j8fcWThkUjfV1jiMcY6aHPE4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ARMYBbpwEbqHgxNmqEB0KcBf.png?f=fotoalbum_large

Hier staan ze ook.

Wat je kunt doen is, is de afbeeldingen door Google Image search te halen. Als je dan exact dezelfde foto's vindt, dan is het een scam.

[ Voor 5% gewijzigd door L.N. op 07-08-2026 16:47 ]

• vickypollard
  • Nu online
ArjenIsM3 schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 16:26:
[...]

Zoiets lijkt mij onderweg (in de auto) totaal niet handig
Misschien niet ideaal nee, maar eerlijk gezegd lijkt er niet zoveel fatsoenlijks te zijn van 150-200ml :| En tja, definieer handig... de dop zou ik er zelf dan afdraaien voordat ik zou gaan rijden.

Ik heb zelf een Hydro Flask van 354ml met sip lid en die vind ik helemaal niet groot eigenlijk. Ik doe er zelf meestal 200-250ml in.

[ Voor 24% gewijzigd door vickypollard op 07-08-2026 16:43 ]

• L7LYNX
  • Registratie: Februari 2010
  • Nu online
Ik sta momenteel voor een klein dilemma. Na enkele jaren thuis enkel filterkoffie te hebben gehad wil ik ook eens enkele stapjes in de espresso wereld zetten. Bij een vriend (geen koffiekenner) thuis heb ik al wat ervaring kunnen opdoen met een sage barista touch en dit beviel me wel.

Aangezien ik toch liever een aparte grinder zou willen ben ik dus op zoek naar een goedkoper apparaat dan de touch. Mijn oog viel eerst op een 2de hands Gaggia Classic maar deze zijn zo te zien niet zo goedkoop in Belgie te krijgen.

Ik kwam nu wel een tweedehands Ascaso Dream tegen voor 240 euro, eerst was ik hier zeer enthousiast over maar blijkbaar is het een versie uit 2014 dus zonder PID, pre-infusie etc... Ik heb over dit model wat reviews proberen te zoeken en 10 jaar geleden leek dit wel een prima model maar ik vroeg me af of dit nu niet vrij verouderd is tegenover bijv. een Sage Bambino of een Hibrew H10a. Ik heb ook niet kunnen vinden of het gemakkelijk is om hier een PID bij in te bouwen zoals bij een Gaggia.

• vickypollard
  • Nu online
L7LYNX schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 01:45:
Ik sta momenteel voor een klein dilemma. Na enkele jaren thuis enkel filterkoffie te hebben gehad wil ik ook eens enkele stapjes in de espresso wereld zetten. Bij een vriend (geen koffiekenner) thuis heb ik al wat ervaring kunnen opdoen met een sage barista touch en dit beviel me wel.

Aangezien ik toch liever een aparte grinder zou willen ben ik dus op zoek naar een goedkoper apparaat dan de touch. Mijn oog viel eerst op een 2de hands Gaggia Classic maar deze zijn zo te zien niet zo goedkoop in Belgie te krijgen.

Ik kwam nu wel een tweedehands Ascaso Dream tegen voor 240 euro, eerst was ik hier zeer enthousiast over maar blijkbaar is het een versie uit 2014 dus zonder PID, pre-infusie etc... Ik heb over dit model wat reviews proberen te zoeken en 10 jaar geleden leek dit wel een prima model maar ik vroeg me af of dit nu niet vrij verouderd is tegenover bijv. een Sage Bambino of een Hibrew H10a. Ik heb ook niet kunnen vinden of het gemakkelijk is om hier een PID bij in te bouwen zoals bij een Gaggia.
Wat moet de machine allemaal kunnen en wat is het budget?

Toen ik actief speurde op Marktplaats (lees: meerdere keren per dag checken) waren er regelmatig goede kansjes voor bijvoorbeeld de Bambino Plus. Die zijn nog wel eens voor €150 á €200 te krijgen in goede staat. Soms zelfs bijna gratis "voor onderdelen" en dan blijkt dat het ding gewoon ontkalkt moet worden of zo :+

Volgens mij is een Dedica Style trouwens ook best een prima instapding. Die zijn nieuw al goedkoop, maar tweedehands al helemaal. (Wel een pressurized portafilter denk ik, maar dat valt te regelen)

[ Voor 5% gewijzigd door vickypollard op 08-08-2026 02:52 ]

• vickypollard
  • Nu online
PnD schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 15:00:
[...]

Iemand die me nog een stap verder kan helpen?

- Zonder tegendruk pompt er nog gewoon water uit

- Met tegendruk bouwt hij totaal geen druk op en loopt alles de bak in

- Solenoids heb ik doorgemeten en zijn in orde

- OPV gedemonteerd en strakker/losser gezet, maar geen resultaat

Zijn er nog dingen die ik kan controleren? Zo niet, wat zouden jullie dan vervangen?
Mijn gok zou nog altijd de opv zijn en andere toch de pomp. Beide onderdelen zijn als het goed is goedkoop, maar je moet er natuurlijk maar net aan willen klussen en willen gokken dat dat ook echt de probleem onderdelen zijn. Ik zat voor de reactie hierboven op Marktplaats te speuren en ik denk dat ik jouw machine net tegen ben gekomen, dus ik ga ervan uit dat je iets nieuws op het oog hebt :P

[ Voor 7% gewijzigd door vickypollard op 08-08-2026 02:59 ]

• PnD

PnD

like in Pinda ^_^

vickypollard schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 02:57:
[...]

Mijn gok zou nog altijd de opv zijn en andere toch de pomp. Beide onderdelen zijn als het goed is goedkoop, maar je moet er natuurlijk maar net aan willen klussen en willen gokken dat dat ook echt de probleem onderdelen zijn. Ik zat voor de reactie hierboven op Marktplaats te speuren en ik denk dat ik jouw machine net tegen ben gekomen, dus ik ga ervan uit dat je iets nieuws op het oog hebt :P
Bedankt, inderdaad 😂 even waarde peilen en dan bepalen wat ik ga doen.

Uit frustratie dat de machine maar rond de €100 oplevert op marktplaats en ik geen goedkope OPV online kon vinden. Toch nog een keer uit elkaar gehaald. Nog maar eens wat aan de veer lopen pielen en overal doorheen lopen schrapen met een schroevendraaiertje en paperclip. En ja hoor….werken! Toch de OPV. Bedankt voor de tips 🙏

[ Voor 22% gewijzigd door PnD op 08-08-2026 09:52 ]

• vickypollard
  • Nu online
PnD schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 07:45:
[...]

Bedankt, inderdaad 😂 even waarde peilen en dan bepalen wat ik ga doen.

Uit frustratie dat de machine maar rond de €100 oplevert op marktplaats en ik geen goedkope OPV online kon vinden. Toch nog een keer uit elkaar gehaald. Nog maar eens wat aan de veer lopen pielen en overal doorheen lopen schrapen met een schroevendraaiertje en paperclip. En ja hoor….werken! Toch de OPV. Bedankt voor de tips 🙏
Fijn dat ie het weer doet!

• BitBakker
L7LYNX schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 01:45:

Sage sowieso links laten liggen, build to break plastic rommel. Dan ga je langer en meer plezier hebben van een ascaso of gaggia. PID is een belangrijke feature, pre-infusion op membraanpomp apparaten slaat nergens op, dat doe je mijn waterleidingdruk, dus dat werkt alleen als je een machine op vast water aansluit. Iets wat met membraampompen überhaupt niet kan.

Als je een tweedehands kan vinden is de profitec go een mooi apparaat, pid, messing binnenwerk en goeie afwerking. Een Rancilio Silvia en daar zelf een PID inbouwen is ook een mooie optie en zijn goed verkrijgbaar. Voordeel tov de gaggia is wederom het messing binnenwerk -> hoger soortelijk gewicht dus temperatuur stabieler.

• L.N.
  • Nu online
Een tijdje geleden heb ik zowel SSP Sweet Lab V3 als Lebrew Sweet V2 gekocht voor mijn Mahlkonig X64 SD. Mijn voorkeur tussen de 2 gaat duidelijk uit naar de Lebrew. De SSP's produceren veel meer fines, waardoor de koffie minder zoet is en wat zuurder. Dat komt waarschijnlijk door mijn setup. De Mahlkonig maalt op 1950 rpm en dat produceert waarschijnlijk meer fines. Mijn mokapot is een E&B en die heeft een screen die meer fines tegenhoudt. Dat maakt het verschil tussen de SSP en Lebrew groter. De SSP's gaan in de verkoop.

Nu ben ik ook benieuwd hoe Option-O Omni's smaken. Deze zijn echter zeer moeilijk te krijgen en zijn vaak heel duur. Dit weekend had ik het geluk dat er een set in de buurt te koop kwam, dus gelijk maar toegeslagen. Ik heb ze nog niet getest.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m-3Mlq477EEGyI6KKk63qwvFr4M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IG6AIJdc53HFF48caKOBt2HV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aCAu5qFmm-CCZA8Mazg23oyq8IA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mbKYOE3F0F9g5uImqG31bZ61.jpg?f=fotoalbum_large

• Koets89
L.N. schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 11:30:
Een tijdje geleden heb ik zowel SSP Sweet Lab V3 als Lebrew Sweet V2 gekocht voor mijn Mahlkonig X64 SD. Mijn voorkeur tussen de 2 gaat duidelijk uit naar de Lebrew. De SSP's produceren veel meer fines, waardoor de koffie minder zoet is en wat zuurder. Dat komt waarschijnlijk door mijn setup. De Mahlkonig maalt op 1950 rpm en dat produceert waarschijnlijk meer fines. Mijn mokapot is een E&B en die heeft een screen die meer fines tegenhoudt. Dat maakt het verschil tussen de SSP en Lebrew groter. De SSP's gaan in de verkoop.

Nu ben ik ook benieuwd hoe Option-O Omni's smaken. Deze zijn echter zeer moeilijk te krijgen en zijn vaak heel duur. Dit weekend had ik het geluk dat er een set in de buurt te koop kwam, dus gelijk maar toegeslagen. Ik heb ze nog niet getest.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat voor roast drink je voornamelijk?

• L.N.
  • Nu online
Koets89 schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 13:29:
[...]

Wat voor roast drink je voornamelijk?
Vooral medium roast. Op dit moment de Kenya van Charlie’s Coffee en de Brazilian/Ethiopian blend van Giraffe Coffee.

• L7LYNX
  • Registratie: Februari 2010
  • Nu online
vickypollard schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 02:38:
[...]

Wat moet de machine allemaal kunnen en wat is het budget?

Toen ik actief speurde op Marktplaats (lees: meerdere keren per dag checken) waren er regelmatig goede kansjes voor bijvoorbeeld de Bambino Plus. Die zijn nog wel eens voor €150 á €200 te krijgen in goede staat. Soms zelfs bijna gratis "voor onderdelen" en dan blijkt dat het ding gewoon ontkalkt moet worden of zo :+

Volgens mij is een Dedica Style trouwens ook best een prima instapding. Die zijn nieuw al goedkoop, maar tweedehands al helemaal. (Wel een pressurized portafilter denk ik, maar dat valt te regelen)
Vooral lekkere koffie zetten, zonder al te veel ervaring. Ik zat te denken aan, samen met een maler, rond de 700 euro uit te geven, maar moest er iets heel interessants voorbij komen wil ik gerust wel wat meer eraan uitgeven. Melk stomen zou ik zo nu en dan ook graag willen doen maar hier heb ik 0 ervaring mee, daarmee dat de bambino plus ook wel op mijn radar staat. Een 3-way valve en PID lijken me ook zeer handig.

Heb nog niet extreem veel gekeken op 2dehands/martkplaats maar vond voorlopig niet veel interessants. Na een gereviseerde Gaggia Classic was die Ascaso het enige dat ik tegenkwam.
BitBakker schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 10:52:
[...]

Sage sowieso links laten liggen, build to break plastic rommel. Dan ga je langer en meer plezier hebben van een ascaso of gaggia. PID is een belangrijke feature, pre-infusion op membraanpomp apparaten slaat nergens op, dat doe je mijn waterleidingdruk, dus dat werkt alleen als je een machine op vast water aansluit. Iets wat met membraampompen überhaupt niet kan.

Als je een tweedehands kan vinden is de profitec go een mooi apparaat, pid, messing binnenwerk en goeie afwerking. Een Rancilio Silvia en daar zelf een PID inbouwen is ook een mooie optie en zijn goed verkrijgbaar. Voordeel tov de gaggia is wederom het messing binnenwerk -> hoger soortelijk gewicht dus temperatuur stabieler.
De profitec Go en Rancillo Silvo had ik ook al op het oog, maar nieuw zijn ze te duur voor me en ik heb ze nog niet kunnen vinden op tweedehandssites. Dat van Sage begrijp ik wel, maar deze zijn dan ook een lagere prijsklasse.
Pagina: 1 ... 265 266 Laatste

Let op:
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1