headout schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 08:41:
[...]
Ik herken dit niet gelukkig :-) zowel de overshoots in de temperatuur als ook de reacties in de discord. Ik had mijn Silvia gisteren weer in elkaar geschroefd, maar heb helaas vergeten even mijn PID waardes voor je op te zoeken. Die zouden voor zowel de basic als de pro versie gelijk moeten zijn.
Als je echt van plan bent de Silvia met goedwerkende PID te behouden, zou ik iets meer duwen in de discord om te achterhalen of de PCB een probleem heeft (omruilen?). Als ik iets meer tussen de regels lees, heb je echter al een besluit genomen voor een Gaggia

Die PCB werkt of werkt niet, de rest is software.
De temperatuur komt correct binnen en de SSR wordt aangestuurd, dus het is puur de PID instelling.
De boiler isolatie zal wat invloed hebben op het regelgedrag, maar de V5 en V6 zouden die isolatie af fabriek ook al moeten hebben.
Verder wekt de halstarrigheid waarmee er op het Discord naar de PID instellingen uit de documentatie verwezen wordt zodra iemand met dezelfde klacht komt als die ik heb er vooral op dat men niet kijkt naar de regeling.
Als na flushen, of het maken van een shot de temperatuur omhoog schiet, en je vangt het ding op weg omhoog met opnieuw flushen of een shot maken, dan merk je die overshoot niet, of als je direct erna het ding op stoom zet.
Dat zegt niet dat de regeling klopt.
Een issue met de Silvia is dat het verwarmingselement in het water zit, maar je de temperatuur van de boilerwand meet op de meest ongunstige plek, vlakbij waar je koud water toevoegt.
Daardoor kan je haast niet met een agressieve PID werken, die conclusie was ik ook elders al tegengekomen.
Dat is ook wat je in m’n vorige post kan zien, dat de regeling een stuk rustiger is met een veel minder agressieve instelling van de PID, die dus alleen mijlenver afwijkt van de documentatie.
Ik denk dat ik de Gaggimate uit de Silvia haal en dan de Silvia verkoop as is. (Compleet zijn er teveel gelukszoekers die denken de Gaggimate er voor niks bij te krijgen)
Dan kan de Gaggimate daarna in een Gaggia.
[
Voor 5% gewijzigd door
RobbieT op 20-08-2026 15:28
]