In de basis ben ik het met jullie eens.
Alleen is een overshoot naar 104 graden niet nodig.
Dan zijn IMHO de regelparameters niet optimaal.
Als je daarna water tapt zakt de temperatuur, waarna het feest opnieuw begint.
Uiteindelijk komt het wel tot rust, maar ik denk dat dit toch beter moet kunnen.
Ik ga wat testen met de PID parameters en laat wel weten wat de resultaten zijn.
@headout als jij de Gaggia Classic parameters erin heb, dan kan ik me voorstellen dat de regeling rustiger is, de P is een stuk kleiner waardoor de regeling minder agressief zal zijn.
Wat ook nog kan is dat de parameters die Gaggimate aanlevert voor een Rancilio Silvia op een machine zonder boiler isolatie zijn gedaan waardoor de temperatuur langzamer oploopt.
Even een korte test gedaan, die zegt nog niet alles.
Moet nog verder worden afgeregeld.
De eerste afbeelding, Kp: 112.315 ki: 0.658 Kd: 1436.887
Wat je ziet is dat na de overshoot het nog erg lang duurt voordat de regeling stabiel is.
Nu even een nieuwe test gedaan, Kp: 40 ki: 0.658 Kd: 1436.887
Kp een enorm eind naar beneden gehaald.
Dit regelt al veel sneller naar de gewenste waarde toe.
Wel Thermal Feedforward gain aangezet om te zorgen dat bij afname water de regeling snel genoeg bijregelt:
Het is nog niet helemaal waar ik wil zijn, maar laat wel zien dat er grote winst te halen is door de PID beter af te regelen.
Hier nog een plaatje na 20 minuten met de Kp van 40 ipv 112.
Je ziet dat ik nu na 10 minuten al bruikbare stabiliteit van de temperatuur heb.
Waar dat met de andere settings veel langer duurde om stabiel te worden.
Ik denk dat de Kp nog wel wat lager kan, morgen als de machine afgekoeld is nog maar eens proberen.
[
Voor 62% gewijzigd door
RobbieT op 22-04-2026 21:49
]