Een wat vertraagde reactie omdat ik eerst even wat zaken moest uitzoeken nav jullie vragen!
vickypollard schreef op zondag 14 december 2025 @ 15:13:
[...]
Een aantal vragen en opmerkingen:
De twee voorbeelden van bonen die je noemt zijn zo te zien medium-light roast. Lastigere extractie en lichtere roasts hebben sowieso een neiging zuurder te zijn.
Weet je hoe heet het water is wat je apparaat en de zetgroep pompt? Lichtere roasts vereisen een hogere temperatuur, maar als je apparaat dat gewoon niet haalt is dat een factor waar je rekening mee moet houden door bijvoorbeeld de extractie tijd te verlengen.
Hoeveel doseer je? Je zou bij een fijnere maling kunnen proberen wat minder te doseren. Dat vermindert de weerstand door de puck zodat je machine niet choket. Te weinig doseren is ook weer niet goed, dus je moet een balans vinden...
Is je machine in staat tot preinfusie? Kan gunstig zijn om de puck te verzadigen en daarmee de doorloop en extractie te bevorderen bij een fijnere maling.
Al eens medium bonen geprobeerd? Lukt het daarmee wel?
Welke verhouding heb je bereikt met het verhogen van de hoeveelheid water? Sommige (lichter gebrande) bonen doen het pas lekker vanaf 1:3. Ik heb momenteel een medium gebrande boon die met mijn huidige maler pas lekker wordt vanaf 1:2.5 (daarvoor is hij zurig). Is wat dunner, maar wel ineens een bak smaak die naar voren komt.
Ik ben vergeten aan te geven dat ik niet persee een espresso maak. Ik heb graag een grotere kop koffie. Daarom ook voor de Delonghi gekozen, omdat deze van de volautomaten toch wel aan de hoge kant zit van de hoeveelheid koffie. Maximaal ca 15gr volgens mij.
Maalgraad is dus zo fijn als het maar kan, anders loopt de machine vast. En ik verwacht dat de hoeveelheid koffie rond de 15gr ligt, weet niet zo goed hoe ik dat zou moeten meten (behalve dan de puck laten drogen etc) en ik zet hier op dit moment 125ml koffie mee.
Temperatuur van het water is lastig meten maar ik heb een theeglas met kokend heet water tijdje laten staan. en daarin een bakje koffie gezet en met een laserthermometer komt er een waarde van 60 uit, en dat is gewoon niet waar. Vanavond regel ik een normale thermometer, kan ik het even controleren.
Preinfusie doet die wel als ik een espresso zet, maar niet wanneer ik een gewone "koffie" zet. Als ik daarmee betere koffie krijg kan ik natuurlijk het aantal ml zelf instellen bij de espresso (maar kan ik niet echt een espresso meer zetten)
De bonen die ik heb zijn toch geclassificeerd als medium dacht ik? Daarom heb ik die ook gekocht. Had eerst van brandzaak maar deze van koepoort zouden wat meer medium moeten zijn had ik begrepen.
Wat betreft de verhouding, ik zit dus veel hoger dan 1:3. Omdat ik graag een grotere bak koffie wil.
Wellicht heb ik het helemaal verkeerd en werkt het niet zo maar vandaar ook mijn vraag op het forum.
cverbree schreef op zondag 14 december 2025 @ 16:47:
[...]
Ik herken het probleem. Heb jaren lang nespresso koffie gedronken en wilde wat anders. Had eerst het idee om een vol automaat te kopen (Jura o.i.d.) maar de winkel waar ik toen was gaf aan dat je daar geen betere koffie meekrijgt. Weer wat jaren later heb ik nu eindelijk een Profitec Jump gekocht met een Eureka Mignon Libra 65 All Purpose maler. Na 1,5 maand klooien met de maalgraad, doorlooptijd, input en output gewicht, een nieuwe tamper (Normcore), temperatuur verhoogt, 8 verschillende bonen van twee branders, heb ik nog steeds zure koffie. Ik merk voornamelijk dat de laatst slok echt zuur is. Wel te verklaren want bij de extractie is de eerste koffie zuur. Maar ik vind het wel te zuur. Ik wordt er een beetje moedeloos van. Snap niet wat ik verkeerd doe. Neem af en toe weer een nespresso en denk dan "ja lekker geen zure koffie". Als ik nu in een cafe of restaurant espresso bestel ga ik extra letten op de zuurheid, maar meestal is dat prima. Ik zit nu te denken om een workshop te volgen waar je je eigen spullen kan meenemen. In de hoop dat iemand mij kan vertellen hoe het wel moet.
Vergeten aan te geven dat ik geen espresso zet. Dan zou een cursus denk ik wel van toepassing zijn maar dan had ik ook een half automaat gekocht om eerlijk te zijn

ramrodwillem schreef op maandag 15 december 2025 @ 08:43:
[...]
Ik ervaar zelf dat met een volautomaat de nuance in smaak van de bonen weg valt, ik heb nu 4 verschillende bonen geprobeerd, niet 1 is er slecht en tot nu is er ook niet 1 erg goed, het is allemaal een beetje het zelfde, heb de instellingen aangepast op de boon, tot op heden haal ik uit iedere boon een 7 qua smaak. Heb nog 3 niet gebruikte proefzakjes bonen liggen, vorige week gebrand, ben benieuwd.
Ik proef wel wat verschil hoor, maar die overheersende zure smaak (althans ik denk dat het zuur is haha) weerhoud me van het genieten van een bakkie.
Ravhin schreef op maandag 15 december 2025 @ 09:03:
[...]
- Als je laatste slok anders smaakt dan je eerste --> roer je espresso. Dat is sowieso iets wat je moet doen omdat er verschillende fracties uit de boon gehaald worden over de tijd.
- De licht gebrande bonen hebben de meeste 'zuur', de donker gebrande bonen de minste (vuistregel). Als ik Italiaanse espresso zet (Segafredo Biologico voor de gasten) zet ik de PID op 88 graden ipv 97 voor de lichte Single Origins. Ik krijg dan een hele mooi zachte espresso zonder scherpe randjes qua smaak.
- Als je een drukmeter hebt: check of je inderdaad op of rond de 9 bar aan drukopbouw hebt en deze niet fluctueert (=channeling). Doorlooptijd met een E61 kop zou circa 10 seconden moeten zijn van start pomp > eerste druppel, en tussen de 25 - 35 seconden doorlooptijd voor de koffie (1:2 of 1:2,5). Anders fijner malen en beter verdelen (WDT, bomber shaker).
- Wat altijd goed is, is om deze infographic een beetje in de gaten te houden. Het geeft in ieder geval aan welke stappen je waarnaartoe brengt.
Hopelijk helpt dit je een beetje

Ik roer in ieder geval altijd al mijn koffie.
ik heb eens gekeken naar die infograph, welke natuurlijk voor espresso is. Bij zuur zie ik dat de Yield verminderd moet worden. Dat is dan minder koffie of minder fijn gemaald. Ik heb beide afzonderlijk van elkaar geprobeerd maar de smaak veranderd niet.
Zou het dan zin hebben om minder extration toe te passen? Dus gewoonweg minder water? Kopje koffie wordt dan wel minder maar ik heb dan liever wat minder en lekker dan meer en zuur. Maar als ik naar die grafiek kijk denk ik niet dat dit een verschil gaat maken.