Ik zie dat het grootste gedeelte van de users hier espresso drinkt (zonder op de tenen te willen staan van liefhebbers van andere zetmethodes

).
Zelf zet ik koffie met de Moccamaster i.c.m. Wilfa Uniform bonenmaler, met die laatste sinds enkele maanden.
Ik ben liefhebber van uitgesproken smaken, dus het tropisch fruit mag er van mij best wel uit knallen. Hierdoor lijk ik echter wel aangewezen op de speciality branderijen die lichtgebrande bonen aanbieden. Ik bestel nu al en aantal maanden bij verschillende branderijen een proefpakket en merk grote verschillen op. 'Helaas' lijk ik een dure smaak te hebben

dus ik ben nog geen fijne koffiebonen tegengekomen tegen een schappelijke prijs. Dus ben ik aangewezen op de bonen van 50-60 euro per kilo. Tot nu toe vind ik dat het waard, maar mocht iemand nog tips hebben, verneem ik het graag.
Ik heb recent trouwens goede ervaringen met
Koffiekenner.com. Hoewel de website in mijn browser slecht werkt, hebben ze een leuke manier om kennis te maken met verschillende soorten koffie van verschillende branderijen. Hun 'light roast box' bevat bijvoorbeeld 2/3/4 zakjes koffie, waarbij het een verrassing is welke je krijgt. Zo kan je sneller ontdekken welke koffie het beste bij je past.
De koffie die ik bijvoorbeeld bij Koepoort, Brandzaak, Fascino bestelde, was toch donkerder gebrand en daar kwamen veel minder complexe tonen uit. De prijs lag wel vele malen lager. Bij bijvoorbeeld Zwarte Roes en White label coffee ben ik eerder ook redelijk geslaagd, maar ik blijf nieuwsgierig naar wat er nog meer is, herkennen jullie dit?
Overigens lees ik in de laatste berichten de discussie over versheid. Ik was ook in de veronderstelling 'hoe verser hoe beter' en baalde er van als een zak bonen al drie weken oud was. Het is goed dat dit onderwerp weer voorbij komt en dat het dus niet altijd zo is dat verse bonen beter zijn.