vickypollard schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 23:42:
Hoe verhoudt die etzMax zich tot de Baratza Sette 270Wi? Ik begrijp dat die laatste ook door Etzinger gemaakt is en ook die heeft grind by weight. De etzMax heeft conische maalschijfjes van 32mm, wat me magertjes lijkt voor een prijs die vier keer hoger is... ik vraag me dus af wat de meerwaarde is.
Ik heb geen ervaring met de budget Baratza, maar ik weet dat deze qua materiaalgebruik, geluidsniveau, snelheid in een andere klasse zit dan de high-end etzMax.
Filmpje van een ouder model etzMax MW vs de Sette 270wi:
YouTube: Baratza Sette iW vs. Etzinger EtzMAX Medium W
Ik weet dat we leven in een wereld waarin groter beter lijkt, maar de
grootte van de maalschijven is geen goede indicator voor de kwaliteit van een koffiemolen.
Het is een beetje het vergelijken van een DF64 vs een P64 of een Philos of Zerno, allemaal 64mm maalschijven, maar totaal andere kwaliteit en prijsklasses. Of een Volkwagen Polo vs. een Mercedes E-klasse, je komt met allebei op je bestemming, wat is de meerwaarde van die Mercedes?
Als je wat meer experimenteert met verschillende malers kom je erachter dat het maalsel wat uit een maler komt, en de workflow die ermee gepaard gaat de belangrijkste factoren zijn bij het kiezen van een maler. Je wilt van een maler het liefst de volgende dingen: 1) fluffy maalsel zonder klonten, 2) weinig statische elektriciteit, 3) zodat je direct in je portafilter kunt malen zonder gedoe met RDT en WDT, 4) laag geluidsniveau, 5) hoge snelheid, 6) makkelijk onderhoud, 7) makkelijk instelbaar, 8 ) hoog gebruiksgemak (bijv. GBW als je niet veel van koffie wisselt, single dose als je wel steeds van koffie wilt wisselen).
Dan heb je natuurlijk de maalschijven, maar als bovenstaande punten op orde zijn zit je al in de topklasse van malers.
Ik heb de etzMax nu naast een Honne DRM staan, en ik gebruik veel liever de etzMax, die is in alle opzichten beter, terwijl DRM geroemd is en ook in de allerduurste malers zit (Titus DRM). Ik heb ook de Weber Key naast de etzMax gehad, en wat ben ik blij dat de Key de deur uit is. Dat was qua workflow een drama. De koffie was net zo lekker als uit de etzMax.
Overigens lijkt mij de Baratza Sette gbw een hele relaxte koffiemaler als je in die prijsklasse zit. Volgens mij is het lawaai van die maler het grootste manco.
Most of the reviewers I've translated are happy with the Etzmax and see it as an improvement over the Sette, citing its sturdier construction and better grind quality. They also note that the burr geometry for the Etzmax is different from the Sette's.
https://www.home-barista....lly-in-usa-t80272-10.html
[
Voor 13% gewijzigd door
ocn op 12-02-2026 10:55
]