Hier ook op zoek naar een nieuwe machine. Na zo'n 8 jaar met de Lelit PL41PLUS (glenda) gedaan te hebben is deze kapot gegaan en hebben we hem zelf niet kunnen repareren. We missen degelijke espresso en er moet (mag

) dus geïnvesteerd worden. Ik heb verscheidene kandidaten op een rij gezet in een excel om te vergelijken. Als grinder heb ik momenteel een Eureka Mignon Silenzio.
Het gebruik zal doordeweeks vooral 's ochtends zijn om espresso te zetten. Wellicht 's middags af en toe als mijn vrouw thuis werkt (gaat dan wellicht meer richting lungo / long black, tenzij ze zelf gaat melk opschuimen). In het weekend dan vooral espresso / cortado voor mijzelf en flat white / cappuchino's voor de vrouw. Geen gigantische hoeveelheden dus, moet sporadisch wel een stuk of zes espresso / melkdranken kunnen zetten voor visite, daarboven gaat de filterkoffie aan.
Budget zo'n €1000-€2000. Beetje brede range wellicht. Ben zelf iemand die vaak value-for-money koopt (vandaar de huidige lelit en Eureka Mignon) en het voelt 'gek' om 2k aan een espressomachine uit te geven. Financieel gezien kan het echter wel, en als het echt meerwaarde biedt zijn we wel bereid om het uit te geven. Moet zeker een step-up zijn van de huidige lelit, die toch wel echt als een instapper aanvoelt. Goed latte-art is me nooit echt gelukt met deze machine, wellicht ligt dat aan mij, wellicht aan de beperkingen van de machine.
Een paar vragen:
Je leest relatief vaak dat een DB machine écht een groot verschil is voor espresso t.o.v. een heat exchanger. Ga je dit verschil echt proeven?
Ik lees ook regelmatig (reddit) dat als je espresso met een DB machine drinkt, het water relatief lang (soms een week) in de boiler zit en dus elke dag opwarmt / afkoelt wat de kwaliteit beïnvloed. Klinkt niet heel aannemelijk maar iemand hier ervaring mee?
Zijn jullie fan van een E61 groep of juist niet?
Aan de ene kant denk ik, koop een MaraX2 (of doe eens gek, een profitec pro500) en je maakt een hele mooie stap. Aan de andere kant ben ik wel fan van 'buy once, cry once' en dan kijk je toch al snel naar een Bianca V3 of Profitec Ride. Wat zouden jullie adviseren (eventuele andere opties die niet op de lijst staan kunnen ook natuurlijk)?
De Micra (scoort hoog op de WAF) of Synchronika staan er meer in als end-game machines ter referentie.