retoohs schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 12:44:
[...]
Ik heb het ook gehad. Gek genoeg is het ook weer vanzelf voorbij gegaan.
Er zijn genoeg geweldige koffie varianten zonder melk. Het zal alleen wel even wennen zijn als je al moeite hebt met lactose vrije melk.
Maargoed, wen er maar aan want ook qua voeding wordt veel uitgesloten. Opeens kom je er achter waar fabrikanten allemaal melkpoeder doorheen gooien.
De pillen bewaarde ik zelf voor feestjes of restaurants.
Het voordeel was wel dat ik gedwongen werd om gezond te eten. Koek, cake, chips, croissants, chocola was allemaal uitgesloten. Door gewenning veranderde mijn smaak ook na een tijdje. Ik walgde van het idee om een glas melk te drinken (nog steeds trouwens) en een roomboter croissant vond ik veelste vet smaken.
"Gelukkig" zit in de chips en koeken die ik graag eet geen lactose. Sowieso in weinig chips lactose tegen gekomen.
Ik heb op advies van de huisarts een probiotica kuur van Lucovitaal genomen. Om bacterie flora weer wat levendiger te maken in mijn lichaam.
0 garanties uiteraard.
Maar het wordt veel uitproberen.
Het vervelendste vind ik toch wel de cappuccino en mijn yoghurt.
Roomboter croissant met wat extra roomboter is maar zeer incidenteel dat ik dat eet.
Plint schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 12:26:
[...]
Irritant.
Het is ook een stukje gewenning. Zo drink ik inmiddels cappuccinos met de barista havermelk. In het begin vond ik het helemaal niks maar inmiddels vind ik de nootachtige smaak echt lekkerder. Het vettige van volle melk vind ik inmiddels niet meer lekker..
Het is wel iets moeilijker te schuimen.
Ik zal die ook eens proberen. Thanks voor de tip.
Ik hoop dat de Jura er wel schuim van kan maken.
Ik heb idd van Intoleran de 20.000FCC. bij de DM in Duitsland zijn die wel nog wat goedkoper. Misschien voor de volgende keer.
Waren al in huis want mijn vrouw is al langer lactose intolerant.
Voor vakanties gebruikt ze de once a day erbij. Daarmee is het (bij haar) controleerbaar.
Qua pijnklachten en darmgestel gaat het bij mij met 20.000fcc per cappuccino en een once a day ook wel aardig. Maar wel nog een enorm opgezette buik erbij. Wat ook niet fijn is.
Ik ben sowieso best een lastige met veel nieuwe dingen uitproberen. Blij als ik combinaties heb waar het goed gaat. Sinds mijn NAH heb ik meer moeite met uitproberen dan daarvoor.
Maar nu moet ik wel.
Uiteindelijk is het beter om te proberen in de vaste dagelijkse producten geen lactose meer te hebben.
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.