Americanos maak ik soms maar zijn niet helemaal mijn ding. Ook met water erbij kan de koffie dan nog te wrang smaken. Ik blijf ff een tijdje bij deze methode, die bevalt me goedDjVe schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 07:03:
[...]
Dat klopt. Je noemt dat een Lungo. Je kan natuurlijk ook gewoon een Doppio voorzien van een beetje heet water na het zetten (bijvoorbeeld tot 65ml totaal). Dan heb je een Americano. Het verschil tussen die twee is ook erg groot. Wellicht ook leuk om eens te proberen
Interessant, ik herken dit wel. Sinds ik iets langer laat doorlopen proef ik ook dat de koffie ronder wordt en minder wrang, vooral bij medium roasts. Body blijft verrassend goed overeind. Americano’s geven mij dat effect niet, dus dit voelt als een fijne middenweg.
Ik ben zelf helemaal over op de long black: heet water in je kopje, daar je espresso in laten lopen. Zoals met alles de wereld van espresso een relatief kleine handeling die veel meer impact op de smaak heeft dan je zou verwachten. Echt een wezenlijk verschil ten opzichte van een americano.
Ik ben echt benieuwd naar de theorie over hoe het smaakverschil veroorzaakt wordt tussen i) eerst water en dan espresso en ii) eerst espresso en dan water. Als dat water dezelfde temperatuur heeft, kan ik me namelijk niets voorstellen van smaakverschil. Ik las iets over ‘crema vernietigen’, maar dat krijg je ook als je roert om de smaken te mengen.Bulder schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 13:43:
Ik ben zelf helemaal over op de long black: heet water in je kopje, daar je espresso in laten lopen. Zoals met alles de wereld van espresso een relatief kleine handeling die veel meer impact op de smaak heeft dan je zou verwachten. Echt een wezenlijk verschil ten opzichte van een americano.
[ Voor 8% gewijzigd door cryptapix op 20-12-2025 13:59 ]
Niet, dit is gewoon een americano. Hier zijn echt mega veel threads op allerlei koffie forums en subreddits over geschreven, en uiteindelijk is de conclusie altijd: doe wat je zelf lekker vindt, maar het maakt echt geen drol uit of je eerst koffie en dan water doet, of andersom, het is en blijft een americano.cryptapix schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 13:55:
[...]
Ik ben echt benieuwd naar de theorie over hoe het smaakverschil veroorzaakt wordt tussen i) eerst water en dan espresso en ii) eerst espresso en dan water. Als dat water dezelfde temperatuur heeft, kan ik me namelijk niets voorstellen van smaakverschil. Ik las iets over ‘crema vernietigen’, maar dat krijg je ook als je roert om de smaken te mengen.
In het koppie dusbszz schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 14:45:
Er zit hooguit verschil in smaakbeleving,.... (Maar dat zit tussen de oren, niet in je kopje)
Ik heb van de week een Jura E8 EC gehaald, maar tot mijn teleurstelling krijg ik met geen mogelijkheid melkschuim
geprobeerd met volle (houdbare) melk, halfvolle melk, havermelk barista, maar komt alleen warme melk uit.
Er lijkt wel stoom uit het ventiel te komen maar het opschuimen van de melk lukt gewoon totaal niet. Zodra hij melk kan aanzuigen gaat er een fikse hoeveelheid melk doorheen en warmt het alleen een beetje op. Heb alles al schoongemaakt, laten weken, tot het luchtaanvoerventiel aan toe (dat overigens helemaal niks lijkt te doen als ik hem laat stomen...), maar het maakt allemaal geen bal uit. Wel heel bijzonder voor zo'n premium merk
iemand toevallig het zelfde gehad, en nog tips voordat ik maandag de service maar ga bellen voor de garantie?
Er lijkt wel stoom uit het ventiel te komen maar het opschuimen van de melk lukt gewoon totaal niet. Zodra hij melk kan aanzuigen gaat er een fikse hoeveelheid melk doorheen en warmt het alleen een beetje op. Heb alles al schoongemaakt, laten weken, tot het luchtaanvoerventiel aan toe (dat overigens helemaal niks lijkt te doen als ik hem laat stomen...), maar het maakt allemaal geen bal uit. Wel heel bijzonder voor zo'n premium merk
Haal de cappucinotore eraf, daar waar je de cappucinotore vastzet in het apparaat zit een soort nippel, die even stevig aandraaien. Dus in het apparaat zelf waar de cappucinotore aan vast zit.Terranca schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 22:24:
Ik heb van de week een Jura E8 EC gehaald, maar tot mijn teleurstelling krijg ik met geen mogelijkheid melkschuimgeprobeerd met volle (houdbare) melk, halfvolle melk, havermelk barista, maar komt alleen warme melk uit.
Er lijkt wel stoom uit het ventiel te komen maar het opschuimen van de melk lukt gewoon totaal niet. Zodra hij melk kan aanzuigen gaat er een fikse hoeveelheid melk doorheen en warmt het alleen een beetje op. Heb alles al schoongemaakt, laten weken, tot het luchtaanvoerventiel aan toe (dat overigens helemaal niks lijkt te doen als ik hem laat stomen...), maar het maakt allemaal geen bal uit. Wel heel bijzonder voor zo'n premium merkiemand toevallig het zelfde gehad, en nog tips voordat ik maandag de service maar ga bellen voor de garantie?
-edit-
Sorry, deze oplossing gaat over de Jura E6. Weet niet of de E8 dit ook zo heeft. Wellicht proberen?
[ Voor 4% gewijzigd door Enforcer op 20-12-2025 22:46 ]
Thanks, dat lijkt bij de E8 niet te kunnen; kan iig niemand vinden die meer dan alleen het zwarte deel demonteert. De rest zit echt vast aan de machine lijkt het. Wel jammer want ik denk idd dat daar ergens het probleem zit..
Die witte knop voorop, kan je daaraan draaien?
Daar zit bij mij (ander model) een knop om te draaien of ik schuim wil of warme melk. Dan even checken of hij wel op schuim staat.
En anders 1 op 1 omruilen.
Daar zit bij mij (ander model) een knop om te draaien of ik schuim wil of warme melk. Dan even checken of hij wel op schuim staat.
En anders 1 op 1 omruilen.
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Nee is niet te draaien bij dit model. En omruilen is lastig, heb m in Duitsland gehaald en die trip ga ik niet nog een keer maken. Dus dan maar ervaren hoe de Jura servicedesk is.
Ik heb nu anderhalf jaar een Jura E8 maar tot op heden niet de ideale bonen en instellingen kunnen vinden voor een normale koffie waarvan ik denk ja dit is het.
Daarom ben ik benieuwd naar wat andere E8 houders gebruiken qua boon en instellingen voor normale koffie?
Daarom ben ik benieuwd naar wat andere E8 houders gebruiken qua boon en instellingen voor normale koffie?
Net de omgekeerde volgorde geprobeerd. Dus eerst heet water, daarna koffie erin. En ik zie inderdaad een mooie intacte crema, die je bij americano niet hebt, omdat je daarna heet water erbij doet. Smaakverschil: geen idee. Ik proef gewoon een lekkere bak koffie.cryptapix schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 13:55:
[...]
Ik ben echt benieuwd naar de theorie over hoe het smaakverschil veroorzaakt wordt tussen i) eerst water en dan espresso en ii) eerst espresso en dan water. Als dat water dezelfde temperatuur heeft, kan ik me namelijk niets voorstellen van smaakverschil. Ik las iets over ‘crema vernietigen’, maar dat krijg je ook als je roert om de smaken te mengen.
Heb je de Honduras van Koepoort al eens geprobeerd?Odinrage schreef op zondag 21 december 2025 @ 08:28:
Ik heb nu anderhalf jaar een Jura E8 maar tot op heden niet de ideale bonen en instellingen kunnen vinden voor een normale koffie waarvan ik denk ja dit is het.
https://koffiebranderijde...1000-gram-hele-bonen-1-kg
Ik heb geen E8 maar een J8 Twin, hierbij staat de molen op de één na fijnste stand.
Overigens drink ik als normale koffie niet de koffie of Lungo stand maar drink ik de Americano. Die is beter te drinken naar mijn mening.
[ Voor 10% gewijzigd door yorroy op 21-12-2025 19:18 ]
Inmiddels hebben we onze Philips EP3241/50 zo'n 6 jaar en na een garantiegeval voor overmatig stoom wat uit de machine kwam zijn we er tevreden over. De machine was destijds via ING rentepunten zeer aantrekkelijk geprijsd. Sinds enkele weken komen de verschillende koffies er met een temperatuur uit van net onder de 70 graden Celsius.
Ontkalken en schoonmaken biedt helaas geen oplossing en opsturen ter reparatie is gezien de leeftijd/aankoopprijs niet rendabel. Dus ik ben op zoek naar een nieuwe volautomaat.
We drinken graag en regelmatig koffies met melk (zelfs na 11:00 uur
) en ik zou graag visueel zichtbaar hebben welk onderhoud de machine nodig heeft. Dit om de levensduur van de machine te vergroten.
Nu ben ik aan het kijken naar de Jura E8 (ED) en de Nivona 9101. Deze twee machines omdat E8 een 2025 model is met kleine verbeteringen en de 9101 de zetgroep nieuwe heeft.
Wanneer ik naar mijn huidige Philips kijk zie ik dat onderhoud belangrijk is. Wanneer je het compartiment van de zetgroep niet schoon houdt wordt dit een zooi en op den duur zal het wel gaan schimmelen.
Bij de Nivona is de zetgroep er makkelijk uit te halen en schoon te maken. Dus ook het compartiment waar deze in wordt geplaatst. Bij de Jura is dit niet mogelijk en dat baart me zorgen, ondanks dat Jura zelf aangeeft dat dit niet nodig is.
In mijn directe omgeving is men zeer te spreken over Jura en zij brengen hun volautomaat af en toe weg naar een adresje in Brabant voor onderhoud.
Zelf neig ik naar de Nivona. Vooral omdat je hierbij de zetgroep zelf kunt schoonmaken. Ook het wisselen tussen de volgorde koffie <> melk lijkt me wel handig. (lijkt me dat je dit bij de Jura ook kan, anders wellicht een kwestie van een eigen preset maken)
Welke machine zouden jullie overwegen in mijn situatie en waarom?
Ontkalken en schoonmaken biedt helaas geen oplossing en opsturen ter reparatie is gezien de leeftijd/aankoopprijs niet rendabel. Dus ik ben op zoek naar een nieuwe volautomaat.
We drinken graag en regelmatig koffies met melk (zelfs na 11:00 uur
Nu ben ik aan het kijken naar de Jura E8 (ED) en de Nivona 9101. Deze twee machines omdat E8 een 2025 model is met kleine verbeteringen en de 9101 de zetgroep nieuwe heeft.
Wanneer ik naar mijn huidige Philips kijk zie ik dat onderhoud belangrijk is. Wanneer je het compartiment van de zetgroep niet schoon houdt wordt dit een zooi en op den duur zal het wel gaan schimmelen.
Bij de Nivona is de zetgroep er makkelijk uit te halen en schoon te maken. Dus ook het compartiment waar deze in wordt geplaatst. Bij de Jura is dit niet mogelijk en dat baart me zorgen, ondanks dat Jura zelf aangeeft dat dit niet nodig is.
In mijn directe omgeving is men zeer te spreken over Jura en zij brengen hun volautomaat af en toe weg naar een adresje in Brabant voor onderhoud.
Zelf neig ik naar de Nivona. Vooral omdat je hierbij de zetgroep zelf kunt schoonmaken. Ook het wisselen tussen de volgorde koffie <> melk lijkt me wel handig. (lijkt me dat je dit bij de Jura ook kan, anders wellicht een kwestie van een eigen preset maken)
Persoonlijk kijk ik momenteel ook naar een Jura omdat ik daarvan weet dat die een goede bak koffie kan zetten. Heb in een speciaalzaak een keer dezelfde koffie uit een (dure ECM) halfautomaat met losse (Eureka) maler en uit een Jura mogen A/B testen en hoewel de espresso uit de halfautomaat net iets beter was scheelde het een stuk minder dan ik vooraf had verwacht. Kwam ook een prima cappuccino uit. Stukken beter dan de Philips EP3246/70 die ik destijds had. Nivona heb ik geen ervaring mee. Heb je de mogelijkheid om ze ergens te vergelijken?nielsn schreef op maandag 22 december 2025 @ 17:56:
Inmiddels hebben we onze Philips EP3241/50 zo'n 6 jaar en na een garantiegeval voor overmatig stoom wat uit de machine kwam zijn we er tevreden over. De machine was destijds via ING rentepunten zeer aantrekkelijk geprijsd. Sinds enkele weken komen de verschillende koffies er met een temperatuur uit van net onder de 70 graden Celsius.
We drinken graag en regelmatig koffies met melk (zelfs na 11:00 uur) en ik zou graag visueel zichtbaar hebben welk onderhoud de machine nodig heeft. Dit om de levensduur van de machine te vergroten.
🤗 kon het niet laten en deze is wel leuk (vind ik). Een Italiaan legt uit wat hier verkeerd aan is 😂.nielsn schreef op maandag 22 december 2025 @ 17:56:
We drinken graag en regelmatig koffies met melk (zelfs na 11:00 uur)
https://www.dumpert.nl/item/100140169_9e71c870
The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.
Als Jura gebruiker kan ik alleen maar aangeven dat dat ding echt wel schoon word door hun reinigingsprogramma. Daarnaast zegt Jura het niet voor niets ook zelf en in dit topic heb ik op een enkele uitzondering na nog nooit iemand gehoord over iets negatiefs over het reinigen van de zetgroep. Bij die uitzondering was het een klant en was er ook geen zicht op of het reinigingsprogramma überhaupt wel gebruikt werd.nielsn schreef op maandag 22 december 2025 @ 17:56:
Bij de Jura is dit niet mogelijk en dat baart me zorgen, ondanks dat Jura zelf aangeeft dat dit niet nodig is.
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Deze heb ik opgeslagen op mijn server en laat ik te pas en te onpas aan onwetende koffiedrinkers zienBoeryepes schreef op maandag 22 december 2025 @ 18:39:
[...]
🤗 kon het niet laten en deze is wel leuk (vind ik). Een Italiaan legt uit wat hier verkeerd aan is 😂.
https://www.dumpert.nl/item/100140169_9e71c870
Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.
In die prijsklasse is Jura volgens mij dé norm. Je hebt wat meer kosten in onderhoud maar dat bespaar je weer in tijd.nielsn schreef op maandag 22 december 2025 @ 17:56:
We drinken graag en regelmatig koffies met melk (zelfs na 11:00 uur) en ik zou graag visueel zichtbaar hebben welk onderhoud de machine nodig heeft. Dit om de levensduur van de machine te vergroten.
Nivona hoor zie en lees je maar weinig over. Het ziet er imo allemaal mooi uit en hun interface ziet er gelikt uit, maar of het allemaal net zo lang meegaat als een Jura?
Ik ben de aanzienlijk goedkopere route gegaan met een Delonghi. Daar komen echt lekker dikke pucks uit waardoor espresso een goede kans krijgt. Zelfs de automatische melk is geschikt voor simpele latte art.
Maar als ik zie hoeveel koffie er na een paar dagen al naast de lekbak in de machine ligt dan verheug ik me niet op het schoonmaken
#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
In mijn zoektocht naar een maler, denk ik wel een leuke aanbieding tegengekomen. Ze gaan 2e hands op marktplaats voor meer:
Voor de liefhebber: Eureka Mignon Specialita voor €320 in Duitsland.
https://www.coffeefriend....nge-specialita-15bl-grey/
Met de code Gift5 nog €5 korting.
Andere kleuren zijn iets duurder volgens mij.
Ik heb zelf de volledig zwarte besteld en gister een Lelit Mara X v2 opgehaald.
Bonen van Fascino zijn net binnengekomen, nog even wachten tot de maker binnen is en dan kan ik aan de slag. Maar ik heb er super veel zin in om ermee aan de slag te gaan.
Voor de liefhebber: Eureka Mignon Specialita voor €320 in Duitsland.
https://www.coffeefriend....nge-specialita-15bl-grey/
Met de code Gift5 nog €5 korting.
Andere kleuren zijn iets duurder volgens mij.
Ik heb zelf de volledig zwarte besteld en gister een Lelit Mara X v2 opgehaald.
Bonen van Fascino zijn net binnengekomen, nog even wachten tot de maker binnen is en dan kan ik aan de slag. Maar ik heb er super veel zin in om ermee aan de slag te gaan.
[ Voor 5% gewijzigd door Tony op 23-12-2025 13:39 ]
:)
Ben benieuwd naar je ervaring met Coffeefriend. Heb daar onlangs, ondanks de prachtige prijs, bewust niet besteld vanwege de erg gemengde reviews met toch wel negatieve trend op Trustpilot. Heb daarom voor een hogere prijs besteld bij een Nederlandse webshop met lovende reviews.
Edit: ik zie overigens dat de recentste reviews weer wat positiever zijn. Dat was niet het geval toen ik wilde bestellen en het regende toen klachten over lange levertijd, slechte communicatie, gebrekkige service, etc.
Edit: ik zie overigens dat de recentste reviews weer wat positiever zijn. Dat was niet het geval toen ik wilde bestellen en het regende toen klachten over lange levertijd, slechte communicatie, gebrekkige service, etc.
[ Voor 33% gewijzigd door vickypollard op 23-12-2025 14:35 ]
Er zitten hier een hoop Jura E8 eigenaren. Familie heeft ook een E8 maar de koffie die er uit komt is matig en bitter. Komt waarschijnlijk door de bonen en afstelling.
Vraag: welke bonen gebruiken andere E8 eigenaren specifiek voor ‘koffie’ en ‘lungo’ met welke receptuur (maalgraad, hoeveelheid koffie en ML)? Specifiek niet op zoek naar Espresso, dat drinken ze niet.
Vraag: welke bonen gebruiken andere E8 eigenaren specifiek voor ‘koffie’ en ‘lungo’ met welke receptuur (maalgraad, hoeveelheid koffie en ML)? Specifiek niet op zoek naar Espresso, dat drinken ze niet.
En leggen ook de link met de echte reden voor deze maffe 'regel?woutur schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 10:22:
[...]
Deze heb ik opgeslagen op mijn server en laat ik te pas en te onpas aan onwetende koffiedrinkers zienIk werk in een internationale omgeving en de Italianen vinden dit echt awesome
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC
Nu heb je mijn aandacht! 'Echte reden'? Is dat nog iets wat niet in de video besproken werd (melk over je eten, melk is een ontbijtding?) Vertel meer!Aziraphale schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 21:56:
[...]
En leggen ook de link met de echte reden voor deze maffe 'regel?
Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.
Ik heb daar mijn Fellow Aiden besteld omdat ze zoveel goedkoper waren dan alle andere shops. Netjes geleverd en goed verpakt. De meebestelde filters waren apart verzonden gek genoeg maar al met al goed gegaan. Ik heb nog geen service nodig gehad, dat lijkt me wel weer spannender met een buitenlandse shop.vickypollard schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 14:32:
Ben benieuwd naar je ervaring met Coffeefriend. Heb daar onlangs, ondanks de prachtige prijs, bewust niet besteld vanwege de erg gemengde reviews met toch wel negatieve trend op Trustpilot. Heb daarom voor een hogere prijs besteld bij een Nederlandse webshop met lovende reviews.
Ik heb daar onlangs een Ascaso Steel Duo PID gekocht. Beetje spannend gezien de reviews, maar het prijsverschil was zo groot dat ik het het risico waar vond. De levertijd was met 2 weken inderdaad veel langer dan ze zeggen, maar daar ging ik ook vanuit en maakt me niet uit. Heb geen ervaring met hun service, dus ik hoop maar gewoon dat er niks verkeerd gaat. Tot nu toe loopt hij als een zonnetje 🤞vickypollard schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 14:32:
De prijzen zijn regelmatig inderdaad zeer aantrekkelijk. Het had me iets meer dan vijf tientjes gescheeld, maar dat vond ik de gok net niet waard. Overigens kun je op www.billiger.de vaak ook wat andere Duitse aanbieders vinden (met betere reviews) die soms soortgelijke prijzen hebben. Betaal je alleen mogelijk wat meer verzendkosten.
[ Voor 16% gewijzigd door vickypollard op 24-12-2025 13:01 ]
Heb bij coffeefriend mijn fellow ode 2 besteld en het was een snelle levering en geen problemen tot nog toe.
Lactose intolerantie komt vaker voor in Italië. Ze krijgen er dus gewoon last van als ze te vaak cappuccino's drinken. Dat is de oorspronkelijken achtergrond van de "regel".woutur schreef op woensdag 24 december 2025 @ 10:29:
[...]
Nu heb je mijn aandacht! 'Echte reden'? Is dat nog iets wat niet in de video besproken werd (melk over je eten, melk is een ontbijtding?) Vertel meer!
[ Voor 6% gewijzigd door Aziraphale op 24-12-2025 22:29 ]
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC
Alleen werkt lactose intolerantie niet zo dat je in de ochtend wel tegen melk kan en in de middag niet.Aziraphale schreef op woensdag 24 december 2025 @ 22:28:
[...]
Lactose intolerantie komt vaker voor in Italië. Ze krijgen er dus gewoon last van als ze te vaak cappuccino's drinken. Dat is de oorspronkelijken achtergrond van de "regel".
Als het koekje naast de koffie boter heeft dan is dat ook al te veel voor iemand die niet tegen lactose kan.
Ik vind het wel komisch dat ze zeggen dat melk voor kinderen is en dat je er diarree van krijgt maar dat dat s'ochtends dan niet geldt. Het is vooral een cultuur en traditie dingetje lijkt me.
Volgens mij gaat het niet zo zeer om het moment maar om de hoeveelheid. In deze podcast wordt gesteld dat 80% van de wereldbevolking lactose intolerant is en dat het niet duidelijk is waarom dat voor een deel van de Europeanen niet of minder geldt. Binnen Europa zijn Zuid-Europeanen weer minder tolerant dan Noordwest-Europeanen. En als je dan toch graag een cappuccino drinkt in de ochtend, dan dus liever niet ook nog een in de middag. Dat dit is verbasterd tot ‘absoluut geen cappuccino na 11:00’ in plaats van ‘niet te veel melk drinken’ lijkt mij ook iets cultureels. Zie ook deze van James Hoffman.retoohs schreef op donderdag 25 december 2025 @ 14:12:
[...]
Alleen werkt lactose intolerantie niet zo dat je in de ochtend wel tegen melk kan en in de middag niet.
Als het koekje naast de koffie boter heeft dan is dat ook al te veel voor iemand die niet tegen lactose kan.
Ik vind het wel komisch dat ze zeggen dat melk voor kinderen is en dat je er diarree van krijgt maar dat dat s'ochtends dan niet geldt. Het is vooral een cultuur en traditie dingetje lijkt me.
Precies dit. Het gaat om de totale hoeveelheid, niet het tijdstip. Maar als je dan 's ochtends begint, kun je beter 's middags niet meer nemen.edozat1 schreef op donderdag 25 december 2025 @ 14:42:
[...]
Volgens mij gaat het niet zo zeer om het moment maar om de hoeveelheid. In deze podcast wordt gesteld dat 80% van de wereldbevolking lactose intolerant is en dat het niet duidelijk is waarom dat voor een deel van de Europeanen niet of minder geldt. Binnen Europa zijn Zuid-Europeanen weer minder tolerant dan Noordwest-Europeanen. En als je dan toch graag een cappuccino drinkt in de ochtend, dan dus liever niet ook nog een in de middag. Dat dit is verbasterd tot ‘absoluut geen cappuccino na 11:00’ in plaats van ‘niet te veel melk drinken’ lijkt mij ook iets cultureels. Zie ook deze van James Hoffman.
Om uberhaubt lactose.
Als je intolerant bent lig je na de cappuccino van 10:00 ook rollend van de pijn op de grond of met diarree op de pot. Of continue gezwollen buik enzo.
Daar helpt enkel een lactase table bij. Dosis wisselt per per persoon die nodig is. Mijn vrouw zit op 20.000fcc als ze lactose wil nemen.
Melk vervanger als soja werkt prima daarentegen, ook om 13:00 of 17:00..
Als je intolerant bent lig je na de cappuccino van 10:00 ook rollend van de pijn op de grond of met diarree op de pot. Of continue gezwollen buik enzo.
Daar helpt enkel een lactase table bij. Dosis wisselt per per persoon die nodig is. Mijn vrouw zit op 20.000fcc als ze lactose wil nemen.
Melk vervanger als soja werkt prima daarentegen, ook om 13:00 of 17:00..
Klopt. Er is een gozer die veel Italiaanse voedsel mythes debunkt, en die wordt in Italië zelfs bedreigd.retoohs schreef op donderdag 25 december 2025 @ 14:12:
[...]
Alleen werkt lactose intolerantie niet zo dat je in de ochtend wel tegen melk kan en in de middag niet.
Sinds een week een nieuwe zak van Koepoorts Nicaragua Santa Lucia Rojo, alleen ik krijg hem niet goed ingesteld. Eerder enorm fan van deze boon, vandaar opnieuw besteld. Veel parameters al aangepast, maar er blijft channeling voorkomen met een slechte espresso tot gevolg.
Dingen die ik reeds geprobeerd heb om het te verbeteren.
- Fijne maalgraad
- Grovere maalgraad
- Meer koffie in
- Langer met de WDT geroerd
Zijn er nog andere dingen die ik kan proberen? Of gewoon accepteren dat ik wellicht een zak slechte bonen heb?
- Fijne maalgraad
- Grovere maalgraad
- Meer koffie in
Zijn er nog andere dingen die ik kan proberen? Of gewoon accepteren dat ik wellicht een zak slechte bonen heb?
Eerst de juiste dosering op basis van volume in je basket (doe de coin test indien nodig). Als je teveel doseert gaat het niet goed, als je te weinig doseert gaat het ook niet goed.
Daarna je maling ruw aanpassen zodat je shot rond de 30s zit (rond, dus niet exact) bij een 1:2 output.
Vervolgens je output ratio aanpassen om de juiste smaakbalans te vinden. Wees dus ook niet bang een hogere output aan te houden als 1:2 te zuur is.
Daarna eventueel nog je maling verfijnen voor betere extractie. De doorlooptijd kun je enigszins loslaten.
Vrij vertaald van https://espressoaf.com/guides/beginner.html.
Loop gestructureerd de stappen door en verander niet alle parameters tegelijk
Daarna je maling ruw aanpassen zodat je shot rond de 30s zit (rond, dus niet exact) bij een 1:2 output.
Vervolgens je output ratio aanpassen om de juiste smaakbalans te vinden. Wees dus ook niet bang een hogere output aan te houden als 1:2 te zuur is.
Daarna eventueel nog je maling verfijnen voor betere extractie. De doorlooptijd kun je enigszins loslaten.
Vrij vertaald van https://espressoaf.com/guides/beginner.html.
Loop gestructureerd de stappen door en verander niet alle parameters tegelijk
De basis-principes hoe een espresso te maken en de maler in te stellen, die ken ik wel. Vroeg me af of ik dingen over het hoofd zag of dat het wellicht aan de bonen kan liggen. In de jaren dat ik espresso maak, nog nooit zo een last van channeling gehad.
Ik denk dat wij dezelfde kerstman hadden 🙈seph32 schreef op maandag 22 december 2025 @ 17:23:
[Afbeelding]
Xbloom is mijn nieuwste toevoeging aan mijn koffiebarEigenlijk te lui om zelf filter koffie te zetten omdat het zoveel meer stappen en variaties heeft. Maar indrukwekend hoeveel je kunt regelen in de app.
Eens kreeg ik ook te vaak, dan wel en dan weer niet, channeling en kwam ik er niet uit ondanks de vele jaren ervaring en gebruik van de bekende tools.Meloenen schreef op maandag 29 december 2025 @ 22:44:
De basis-principes hoe een espresso te maken en de maler in te stellen, die ken ik wel. Vroeg me af of ik dingen over het hoofd zag of dat het wellicht aan de bonen kan liggen. In de jaren dat ik espresso maak, nog nooit zo een last van channeling gehad.
Ik ben na enige weken 'kloten' gebruik gaan maken van een dun puck screen en papieren filtertjes en heb sindsdien zo goed als nooit meer channeling (hooguit beetje) en ben ik gestopt met wdt'en. Het scheelt ook in onderhoud merk ik.
Mijn 19-22gr Pullman 876 basket is erg vergevingsgezind vwb. vulgraad (1:3 pulls). Wegen doe ik alleen bij verandering van bonen.
The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.
Ik heb een nieuw melkdrankje ontdekt wat me erg goed bevalt 😁.
Ik leng op gevoel mijn 1:3 pull aan tot 1:4 met warme melk die ik voor het zetten al in het kopje doe.
Het is een heerlijk (ontbijt)drankje. Een intense en romige koffiesmaak die ik net wat rustiger drink dan zonder melk.
Om in eerste instantie praktische redenen is het geen echte cortado - past niet in mijn kopjes want een Cortado is 1:1 (en achteraf gemengd).
Ik leng op gevoel mijn 1:3 pull aan tot 1:4 met warme melk die ik voor het zetten al in het kopje doe.
Het is een heerlijk (ontbijt)drankje. Een intense en romige koffiesmaak die ik net wat rustiger drink dan zonder melk.
Om in eerste instantie praktische redenen is het geen echte cortado - past niet in mijn kopjes want een Cortado is 1:1 (en achteraf gemengd).
Channeling is een lastige. Het kan ook zijn dat je douchescreen van je machine last heeft van verstoppingen en dat de koffie die je nu hebt gevoeliger is voor een oneven uitloop. Voorstellen zoals de puck screen e.d. kunnen dat probleem maskeren. Ik weet niet welke machine je hebt; voor de Gaggia weet ik dat het relatief eenvoudig is om het screen er af te schroeven en te reinigen (ik zag altijd veel aanslag op de 'binnenkant'). Wat ook nog kan helpen is iets harder tampen (maakt het bed wat minder gevoelig) en je kan een shaker gebruiken ipv een WDT (doet bij mij wonderen).Meloenen schreef op maandag 29 december 2025 @ 20:48:
Sinds een week een nieuwe zak van Koepoorts Nicaragua Santa Lucia Rojo, alleen ik krijg hem niet goed ingesteld. Eerder enorm fan van deze boon, vandaar opnieuw besteld. Veel parameters al aangepast, maar er blijft channeling voorkomen met een slechte espresso tot gevolg.
- Fijne maalgraad
- Grovere maalgraad
- Meer koffie in
Wellicht zit hier iets tussen wat je kan helpen.
Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>
Het kan ook zijn dat ze te vers zijn en dat je na een tijd daar geen last van hebt. Of gewoon een zak slechte bonenMeloenen schreef op maandag 29 december 2025 @ 20:48:
- Fijne maalgraad
- Grovere maalgraad
- Meer koffie in
Die was ik nog vergeten te vermelden, ik heb de maler en de espressomachine beide nog schoongemaakt, maar ook dat gaf geen soelaas. Ik heb een Eureka Mignon Single Dose en een Lelit Mara, waarvan ik de laatste elke maand of twee maanden schoonmaak, inclusief de screen. Ik blijf nu maar gewoon met de instellingen spelen, maar je zie nu in de laatste 10 seconden op sommige plekken bijna schoon waten uit de basket komen. Dat is wel weer het voordeel van een bottomless houder.Ravhin schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 09:22:
[...]
Channeling is een lastige. Het kan ook zijn dat je douchescreen van je machine last heeft van verstoppingen en dat de koffie die je nu hebt gevoeliger is voor een oneven uitloop. Voorstellen zoals de puck screen e.d. kunnen dat probleem maskeren. Ik weet niet welke machine je hebt; voor de Gaggia weet ik dat het relatief eenvoudig is om het screen er af te schroeven en te reinigen (ik zag altijd veel aanslag op de 'binnenkant'). Wat ook nog kan helpen is iets harder tampen (maakt het bed wat minder gevoelig) en je kan een shaker gebruiken ipv een WDT (doet bij mij wonderen).
Wellicht zit hier iets tussen wat je kan helpen.
Vandaag gelukkig nieuwe bonen binnen gekregen, ik ga het nog een paar keer proberen anders gaat deze zak weg helaas.
De zak is al een maandje oud geloof ik, normaal krijg ik de zakken van Koepoort binnen 2 weken na de branddatum, dus in principe zouden ze 6 weken moeten zijn ongeveer. Niet te vers en niet te oud. Ben bang dat ik een zak slechte bonen heb.BarôZZa schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 12:42:
[...]
Het kan ook zijn dat ze te vers zijn en dat je na een tijd daar geen last van hebt. Of gewoon een zak slechte bonen
Ik kwam er onlangs dus achter dat DAK ook testkoffie en overschot verkoopt tegen erg gunstige prijzen: https://secondchancedakcoffeeroasters.com/
Ik ga er volgende keer eens een en ander bestellen, scherpe prijzen voor koffie van DAK, als het ook maar enigszins in de buurt komt van reguliere bonen van ze, lijkt het mij zeker de moeite waard.
Ik ga er volgende keer eens een en ander bestellen, scherpe prijzen voor koffie van DAK, als het ook maar enigszins in de buurt komt van reguliere bonen van ze, lijkt het mij zeker de moeite waard.
Is DAK echt zo interessant trouwens? Of is het vooral pretentieus? Ik moet namelijk een beetje lachen om de smaken die genoemd worden op hun normale site
Aardbeienijs, kersendonut, gele pruimenjam, appelcompote, aardbeienjam, gestoofde aarbeien. Sorry hoor, maar dat is zo belachelijk specifiek dat ik het niet serieus kan nemen. Waarom niet gewoon aardbei, kersen, appel? Gestoofde aardbeien? Really? En specifiek appelcompote?
Wil best een keer een zakje proberen, maar ben bang dat het vooral een hoop dure poeha is
behalve als je hun 'afval' koopt blijkbaar 
Edit: f*ck it, ik bestel binnenkort wel een zakje in plaats van te zeuren
Edit2: ik lees dat het vooral veel co-ferments zijn, waar ze wel of niet transparant over zijn. Beetje valsspelen qua smaak
Wil best een keer een zakje proberen, maar ben bang dat het vooral een hoop dure poeha is
Edit: f*ck it, ik bestel binnenkort wel een zakje in plaats van te zeuren
Edit2: ik lees dat het vooral veel co-ferments zijn, waar ze wel of niet transparant over zijn. Beetje valsspelen qua smaak
[ Voor 27% gewijzigd door vickypollard op 30-12-2025 17:36 ]
Welke druk geeft de Lelit tijdens het zetten?Meloenen schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 16:14:
[...]
Ik heb een Eureka Mignon Single Dose en een Lelit Mara. Ik blijf nu maar gewoon met de instellingen spelen, maar je zie nu in de laatste 10 seconden op sommige plekken bijna schoon waten uit de basket komen. Dat is wel weer het voordeel van een bottomless houder.
Volgens mij 9 bar, maar ben niet 100% zeker, zal vanavond extra opletten.Boeryepes schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 17:29:
[...]
Welke druk geeft de Lelit tijdens het zetten?
Als ik de maling van mijn automaat afstel op lungo dan zijn mijn espresso’s zuur en als ik de espresso in balans heb wordt mijn lungo bitter.
Ik drink vooral lungo, maar af en toe een doppio. Misschien dan toch handiger om af te stellen op espresso en dan voor de grotere volumes richting americano te gaan?
Ik drink vooral lungo, maar af en toe een doppio. Misschien dan toch handiger om af te stellen op espresso en dan voor de grotere volumes richting americano te gaan?
#team_UTC+1
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Ja, je geeft zelf het juiste antwoord al. De doorlooptijd moet eigenlijk relatief constant zijn voor een type boon. Stel je hebt boon A die erg lekker smaakt met 30 seconden contact-tijd (met het water).., dan zorgt langer contact voor bittere koffie en korter contact voor zuur.....en espresso is zeg 40gram waar je lungo 100gr is.....dat vereist gewoon een andere maling indien je de contact-tijd (zet-tijd) gelijk wilt houden.Ethirty schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 18:06:
Als ik de maling van mijn automaat afstel op lungo dan zijn mijn espresso’s zuur en als ik de espresso in balans heb wordt mijn lungo bitter.
Sommige bonen willen nagenoeg niet zuur of bitter worden, een klassiek voorbeeld daarvan is een Yellow Bourbon, die is zo vergevingsgezind dat je soms nog wel weg komt met espresso en lungo met dezelfde maalgraad. Maar het is altijd een compromis alsnog uiteraard.
Dus de Americano is de juiste weg, ik zet mijn met 40ml koffie en 70ml water met mijn Jura E8...en dat is nog steeds een stevige lungo qua sterkte, geen waterig bakje ofzo.
Ik heb toevallig net secondchange Dak besteld, Coco Rush, omdat er op koffiepraat een discusee over is. Had er ook een beetje bedenkingen bij maar ik proef toch echt kokos. Lekker? Dat weet ik niet, wel speciaal. Vond het trouwens met melk helemaal niet verkeerd.
Misschien jammer dat heb alleen per kilo gaat, kleinere verpakkingen was leuker geweest om te proberen.
Misschien jammer dat heb alleen per kilo gaat, kleinere verpakkingen was leuker geweest om te proberen.
WTF is er met Lance Hedrick gebeurd joh? Ineens(?) allemaal van die stompzinnige clickbait youtube videos met zo'n "home alone" hand voor je open mond thumbnail foto ...best treurig...
[ Voor 8% gewijzigd door olafmol op 31-12-2025 11:45 ]
Hey, ik weet niet of ik hier op de juiste plek ben, maar kon even niet een beter topic vinden.
Mijn Philips ep2200 is mijn eerste bonenmachine en aangezien deze voor de zoveelste keer defect is, ben ik aan het kijken naar een vervanging.
Ik woon dicht bij de duitse grens, dus een Jura lijkt voor de hand te liggen qua prijs, na alle positieve verhalen erover gelezen te hebben.
Na meerdere zoekacties en adviezen gelezen te hebben, kijk ik nu voornamelijk naar een E8, vooral voor vrouwlief.
Nu de daadwerkelijke vraag, kan het melkreservoir ook aan de linkerkant staan?
Ik heb aan de rechterkant namelijk geen ruimte.
Als ik naar het slangetje kijk, zou het wel mogelijk moeten zijn, maar heb liever iets meer zekerheid
Verder ben ik wel benieuwd of het standaard product genoeg is, of dat je toch beter x accessoire er het beste bij kan kopen.
Bedankt alvast!
Mijn Philips ep2200 is mijn eerste bonenmachine en aangezien deze voor de zoveelste keer defect is, ben ik aan het kijken naar een vervanging.
Ik woon dicht bij de duitse grens, dus een Jura lijkt voor de hand te liggen qua prijs, na alle positieve verhalen erover gelezen te hebben.
Na meerdere zoekacties en adviezen gelezen te hebben, kijk ik nu voornamelijk naar een E8, vooral voor vrouwlief.
Als ik naar het slangetje kijk, zou het wel mogelijk moeten zijn, maar heb liever iets meer zekerheid
Verder ben ik wel benieuwd of het standaard product genoeg is, of dat je toch beter x accessoire er het beste bij kan kopen.
Bedankt alvast!
Dit is wat Google wil, anders krijg je minder views. Maar inderdaad, het is sneu.olafmol schreef op woensdag 31 december 2025 @ 11:45:
WTF is er met Lance Hedrick gebeurd joh? Ineens(?) allemaal van die stompzinnige clickbait youtube videos met zo'n "home alone" hand voor je open mond thumbnail foto ...best treurig...
[ Voor 5% gewijzigd door vickypollard op 31-12-2025 11:59 ]
Hmm ja, ik vind dat altijd een beetje een lastig argument. Het is alsof een muzikant ineens allemaal onorginele crap-muziek gaat maken, omdat "het publiek" dat nou eenmaal wil.vickypollard schreef op woensdag 31 december 2025 @ 11:58:
[...]
Dit is wat Google wil, anders krijg je minder views. Maar inderdaad, het is sneu.
Het is een algoritme trend. Allemaal serieuzere kanalen hebben ook ineens van die neon karaoke ondertiteling.
#team_UTC+1
Het is hier natuurlijk verder offtopic, behalve dat hij algemeen een grote aanrader is om meer van koffie(apparatuur) te leren. Dus zijn kanaal is een aanrader.olafmol schreef op woensdag 31 december 2025 @ 11:45:
Maar Lance heeft wat persoonlijkheids stoornissen die hem in de weg zitten, hij heeft zich afgelopen zoveel jaar al een paar keer "opnieuw uitgevonden", maar hij lijkt eeuwig op zoek naar wie hij dan wel/niet is en dat zie je zeker terug in zijn video's.
(los van het algoritme najagen wat hierboven al gezegd wordt en wat ook zeker onderdeel zal zijn)
Het enige wat ik hier over zou zeggen is: this too shall pass, met een 3 maanden zal de vlag er vast al weer anders voor hangen dan momenteel en hij blijft een interessant youtube kanaal vol kennis hebben waar veel mensen wat aan hebben.
[ Voor 5% gewijzigd door Nomad op 31-12-2025 13:22 ]
Laatste tijd lekt mijn Linea Micra bijzonder veel water in de lekbak, tijdens het opwarmen maar vooral tijdens het zetten. Na 2-3 koffie is het reservoir leeg en de lekbak volledig vol.
Heb hem nu een keer of 2-3 schoon gemaakt door te backflushen met poeder, maar lijkt niet veel te helpen, het was een paar keer wat minder maar is nu weer net zo erg. Had een tijdje wat weinig gebackflushed, dus hoopte dat het wat opgehoopt vuil was. Iemand nog een tip om dit op te lossen?
Heb hem nu een keer of 2-3 schoon gemaakt door te backflushen met poeder, maar lijkt niet veel te helpen, het was een paar keer wat minder maar is nu weer net zo erg. Had een tijdje wat weinig gebackflushed, dus hoopte dat het wat opgehoopt vuil was. Iemand nog een tip om dit op te lossen?
[ Voor 18% gewijzigd door BitBakker op 01-01-2026 21:55 ]
Met een lang genoeg slangetje zal dat zeker wel kunnen, maar echt handig is het natuurlijk niet. Het standaard slangetje wat er bij mijn E8 (EB) zat, zal te kort zijn. De slangetjes in de vervangingssetjes van Jura zijn wel wat langer (36 cm), maar weer nog steeds niet zeker of je het daarmee redt. Er mag nl. geen spanning staan op het slangetje, want dan schiet hij zo los denk ik. Heb je geen plaats aan de voorkant?Theetjuh schreef op woensdag 31 december 2025 @ 11:51:
Hey, ik weet niet of ik hier op de juiste plek ben, maar kon even niet een beter topic vinden.
Bedankt alvast!
Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm
Klinkt alsof er ergens een seal stuk is ofzo. Even open schroeven en kijken waar die lekt.BitBakker schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 21:50:
Laatste tijd lekt mijn Linea Micra bijzonder veel water in de lekbak, tijdens het opwarmen maar vooral tijdens het zetten. Na 2-3 koffie is het reservoir leeg en de lekbak volledig vol.
Als er een seal kapot is en het lekt wordt het water toch niet in de lekbak gedumpt? Denk eerder dat het de driewegklep is die een beetje vast zit o.i.d.ArjenIsM3 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 08:43:
[...]
Klinkt alsof er ergens een seal stuk is ofzo. Even open schroeven en kijken waar die lekt.
Klinkt als een defecte overdrukventiel of iets in die orde. Hoor je nog wel gesis als het apparaat zichzelf op temperatuur brengt/is?BitBakker schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 10:09:
[...]
Als er een seal kapot is en het lekt wordt het water toch niet in de lekbak gedumpt? Denk eerder dat het de driewegklep is die een beetje vast zit o.i.d.
Toevallig tijdens het zetten net wel evenDjVe schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 10:25:
[...]
Klinkt als een defecte overdrukventiel of iets in die orde. Hoor je nog wel gesis als het apparaat zichzelf op temperatuur brengt/is?
Bedankt voor je reactie, helaas is er voor ook niet echt handig als het al mogelijk is.PatrickC schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 22:05:
[...]
Met een lang genoeg slangetje zal dat zeker wel kunnen, maar echt handig is het natuurlijk niet. Het standaard slangetje wat er bij mijn E8 (EB) zat, zal te kort zijn. De slangetjes in de vervangingssetjes van Jura zijn wel wat langer (36 cm), maar weer nog steeds niet zeker of je het daarmee redt. Er mag nl. geen spanning staan op het slangetje, want dan schiet hij zo los denk ik. Heb je geen plaats aan de voorkant?
Dan kijk ik toch nog even verder, misschien dat de Siemens EQ.700 Integral dan een fijnere optie zou zijn.
Lees ik ook veel goede verhalen over.
Beetje later, maar inderdaad 9 tot 9.5 bar.Boeryepes schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 17:29:
[...]
Welke druk geeft de Lelit tijdens het zetten?
Had vanmorgen geen RDT gebruikt en dit gaf een iets beter resultaat, al kan dit ook tussen mij oren gezeten hebben. De zak is bij op, dan ligt er weer een Monsooned Malabar te wachten.
Je kan ook nog bij Delonghi kijken. Wat smallere machines en veel modellen waar je een beker aan de voorkant in klikt.Theetjuh schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 11:07:
[...]
Bedankt voor je reactie, helaas is er voor ook niet echt handig als het al mogelijk is.
Dan kijk ik toch nog even verder, misschien dat de Siemens EQ.700 Integral dan een fijnere optie zou zijn.
#team_UTC+1
Die klik mechanismen zijn wel sneller kapot dan slangetjes in mijn ervaring.
En een DeLonghi is qua kwaliteit niet te vergelijken met een Jura.
Dat is een prima druk. heb je nog iets gedaan met de verschillende suggesties?Meloenen schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 11:53:
[...]
Beetje later, maar inderdaad 9 tot 9.5 bar.
Had vanmorgen geen RDT gebruikt en dit gaf een iets beter resultaat, al kan dit ook tussen mij oren gezeten hebben. De zak is bij op, dan ligt er weer een Monsooned Malabar te wachten.
Ik heb het nog even uitgeprobeerd, maar de standaard slangetjes die bij de accessoireset voor melksysteem HP3 zitten zijn net 10-15 cm te kort om de glazen Jura melkbeker die ik heb links van de machine te zetten.Theetjuh schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 11:07:
[...]
Bedankt voor je reactie, helaas is er voor ook niet echt handig als het al mogelijk is.
Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm
Eens, maar de eis voor een alternatieve melk locatie moet @Theetjuh misschien verder kijken dan de standaard keuzes. Als ernaast of zelfs ervoor niet past is de plek wel erg krap.Dennis1812 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 12:04:
Die klik mechanismen zijn wel sneller kapot dan slangetjes in mijn ervaring.
#team_UTC+1
Ik heb inmiddels 4 jaar een Gaggia Magenta Prestige. Inmiddels begint deze te lekken (water onder het apparaat), aangezien het apparaat 4 jaar oud is zal reparatie niet kosteloos zijn en zodoende ben ik ook vast aan het kijken naar alternatieven (ook als reparatie wel kosteloos is, of als ik het zelf kan).
Dit apparaat is relatief compleet; meerdere koffiesoorten en een automatische melkopschuimer maar echt tevreden ben ik er nooit over geweest. Schuim net niet stevig genoeg en de pucks zijn me eigenlijk altijd te nat, ongeacht de maalinstelling of de bonen.
Ook het onderhoud ben ik wel klaar mee en zodoende ben ik op zoek naar het, voor mij, perfecte apparaat. Een apparaat welke met bonen overweg kan, een espresso en lungo kan zetten en weinig onderhoud vergt. (Niet elke week de zetgroep en alles uit elkaar hoeven halen om te reinigen, melkkan intensief reinigen met vloeistof, zetgroep reinigen met een tabletje enzovoort).
De baristina leek me wel wat maar lees vooral verhalen over de slechte bouwkwaliteit. Ook kwam ik de Krups Sensation C50 tegen; https://www.bol.com/nl/nl...htzwart/9300000154641624/, 3x per jaar 1 tabletje.
De Krups XP801T lijkt ook niet gek (piston machine).
Iemand nog een "gouden" tip voor mij?
Ik zou niet zeggen dat ik een koffiepurist ben die het verschil proef tussen 3 weken en 2 maand oud gebrande bonen maar weet een goede kop koffie zeker te waarderen en geef echt wel de voorkeur aan verse bonen.
Ingebouwde maler is trouwens een vereiste!
Dit apparaat is relatief compleet; meerdere koffiesoorten en een automatische melkopschuimer maar echt tevreden ben ik er nooit over geweest. Schuim net niet stevig genoeg en de pucks zijn me eigenlijk altijd te nat, ongeacht de maalinstelling of de bonen.
Ook het onderhoud ben ik wel klaar mee en zodoende ben ik op zoek naar het, voor mij, perfecte apparaat. Een apparaat welke met bonen overweg kan, een espresso en lungo kan zetten en weinig onderhoud vergt. (Niet elke week de zetgroep en alles uit elkaar hoeven halen om te reinigen, melkkan intensief reinigen met vloeistof, zetgroep reinigen met een tabletje enzovoort).
De baristina leek me wel wat maar lees vooral verhalen over de slechte bouwkwaliteit. Ook kwam ik de Krups Sensation C50 tegen; https://www.bol.com/nl/nl...htzwart/9300000154641624/, 3x per jaar 1 tabletje.
De Krups XP801T lijkt ook niet gek (piston machine).
Iemand nog een "gouden" tip voor mij?
Ik zou niet zeggen dat ik een koffiepurist ben die het verschil proef tussen 3 weken en 2 maand oud gebrande bonen maar weet een goede kop koffie zeker te waarderen en geef echt wel de voorkeur aan verse bonen.
Ingebouwde maler is trouwens een vereiste!
Ik ben begonnen met de instellingen uit de gids die MrBarish op zijn website heeft. Mailadres ingeven en je krijgt 'm in de mail. Heb dit voor alle soorten opgevolgd en heb er sindsdien niet meer aangezeten moet ik zeggen.Odinrage schreef op zondag 21 december 2025 @ 08:28:
Edit: hele late reactie, excuus, bedacht me dat ik hier nog even op wou reageren.
[ Voor 5% gewijzigd door Stufferdt op 02-01-2026 17:08 ]
I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her
Thx, ondanks je late reactie heb ik veel aan je post gehad. De link die je deelde heeft veel handige en praktische tips voor mijn volautomaat en hoe deze stap voor stap het beste kan worden ingesteldStufferdt schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 17:03:
[...]
Ik ben begonnen met de instellingen uit de gids die MrBarish op zijn website heeft. Mailadres ingeven en je krijgt 'm in de mail. Heb dit voor alle soorten opgevolgd en heb er sindsdien niet meer aangezeten moet ik zeggen.
Edit: hele late reactie, excuus, bedacht me dat ik hier nog even op wou reageren.
Welke maalgraad hanteren jullie voor yellow bourbon (van koepoort) voor filterkoffie?
Op het oog zit ik nu op dezelfde maalgraad als gewone DE snelfiltermaling, maar ik vind er naar verhouding weinig smaak aan zitten dan.
Kan ik dan het beste iets fijner malen, of wat meer koffie in het filter? Ik zit nu op 7gr/kop (zoals veelal aanbevolen). De maalgraad zit aan de fijne kant. Volgens de chart op deze site https://honestcoffeeguide.com/coffee-grind-size-chart/ zou een maalgraad van 22-90 goed zijn voor filterkoffie. Ik zit op 40 nu (Turin df54).
Op het oog zit ik nu op dezelfde maalgraad als gewone DE snelfiltermaling, maar ik vind er naar verhouding weinig smaak aan zitten dan.
Kan ik dan het beste iets fijner malen, of wat meer koffie in het filter? Ik zit nu op 7gr/kop (zoals veelal aanbevolen). De maalgraad zit aan de fijne kant. Volgens de chart op deze site https://honestcoffeeguide.com/coffee-grind-size-chart/ zou een maalgraad van 22-90 goed zijn voor filterkoffie. Ik zit op 40 nu (Turin df54).
Sinds ik ben overgestapt op mijn lelit bianca, heb ik nog een rancilio silvia (V2) staan met een gaggiuino mod.
Iemand enig idee wat zoiets waard is? Ik heb wel een dremeltje in het voorpaneel gezet om het scherm aan de voorkant te kunnen monteren. Verder heeft ie een beetje roest onder de lekbak (zoals wel vaker voorkomt met die silvias). Het is zeker een machine voor een handige tweaker die er nog wat moois van kan maken
Iemand enig idee wat zoiets waard is? Ik heb wel een dremeltje in het voorpaneel gezet om het scherm aan de voorkant te kunnen monteren. Verder heeft ie een beetje roest onder de lekbak (zoals wel vaker voorkomt met die silvias). Het is zeker een machine voor een handige tweaker die er nog wat moois van kan maken
vlgs mij heb ik de mijne (ook een V2) voor 225-250 verkocht 1,5 jaar geleden, zonder mods. Gewoon op MP zetten en kijken wat er gebeurd, je heb vast in je hoofd wel een minimale prijs wat je er voor zou willen.Niekserr schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 17:06:
Sinds ik ben overgestapt op mijn lelit bianca, heb ik nog een rancilio silvia (V2) staan met een gaggiuino mod.
Hi Ha Hopjesvla
Denk alleen niet dat de Gagguino hem per se meer waard maakt
Marktplaats, minimaal prijs, hou op ik krijg flashbacks!Hopjesvla79 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 17:59:
[...]
vlgs mij heb ik de mijne (ook een V2) voor 225-250 verkocht 1,5 jaar geleden, zonder mods. Gewoon op MP zetten en kijken wat er gebeurd, je heb vast in je hoofd wel een minimale prijs wat je er voor zou willen.
Vandaag aan de slag geweest met het voor de eerste keer zelf schoonmaken van de zetgroep van onze 6 jaar oude Jura E8. Deze gaat iedere twee jaar naar de Jura dealer voor onderhoud en we houden ons ook keurig aan de onderhoudsintervallen.
Ik wilde toch eens een keer zelf weten hoe het ding er van binnen uit ziet en daar schrok ik best wel van. De plaatjes spreken denk ik boekdelen:
Tl;dr: De Jura-dealer gaf aan dat iedere 2 jaar de automaat brengen voor onderhoud genoeg is. Wat mij betreft is dat echt b*llshit. Ik ga in ieder geval voortaan iedere 6 maanden de zetgroep eruit halen en reinigen.
Ik wilde toch eens een keer zelf weten hoe het ding er van binnen uit ziet en daar schrok ik best wel van. De plaatjes spreken denk ik boekdelen:
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
Wanneer is je machine voor het laatst geweest? Dit ziet er wel "goor" uit, dus benieuwd hoe een machine die niet periodiek weg gaat eruitziet.daanb14 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 20:35:
Vandaag aan de slag geweest met het voor de eerste keer zelf schoonmaken van de zetgroep van onze 6 jaar oude Jura E8. Deze gaat iedere twee jaar naar de Jura dealer voor onderhoud en we houden ons ook keurig aan de onderhoudsintervallen.
Ik wilde toch eens een keer zelf weten hoe het ding er van binnen uit ziet en daar schrok ik best wel van. De plaatjes spreken denk ik boekdelen:Tl;dr: De Jura-dealer gaf aan dat iedere 2 jaar de automaat brengen voor onderhoud genoeg is. Wat mij betreft is dat echt b*llshit. Ik ga in ieder geval voortaan iedere 6 maanden de zetgroep eruit halen en reinigen.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Ik kom hier bijvoorbeeld geen interval tegen overigens. Of een prijs...
Aldus Jura overigens:
Preventief onderhoud aan een JURA volautomaat is niet noodzakelijk. Dankzij de geïntegreerde onderhoudsprogramma’s blijft de JURA volautomaat in prima conditie en kunt u genieten van de vele koffiespecialiteiten, mits u altijd de onderhoudsmeldingen tijdig opvolgt en hierbij uitsluitend gebruik maakt van originele JURA-onderhoudsproducten.
I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her
Fascino heeft z’n verzendpolicy aangepast. Voorheen volgens mij boven 45 euro gratis verzenden, nu vanaf 50 euro. En daar kom je natuurlijk precies niet aan met 2x 1KG bonen.
Ik was ook punten aan het sparen voor van die vacuüm bewaarbussen, maar die zie ik ook niet meer. Je kunt alleen nog kiezen voor korting.
Ik was ook punten aan het sparen voor van die vacuüm bewaarbussen, maar die zie ik ook niet meer. Je kunt alleen nog kiezen voor korting.
Ik ben toch malle pietje niet!
Misschien verhogen ze straks ook de prijzen van de kiloverpakkingen zodat je weer boven de €50 uitkomt
Poah.. dat verhaaltje dat je met één tabletje per keer wel klaar bent met onderhoud is hiermee ook wel meteen naar het rijk der fabelen verbannen. Brrr.. ik zou hier ik niet graag koffie uit willen drinken wetende hoe zo’n apparaat eruit ziet.daanb14 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 20:35:
Ik wilde toch eens een keer zelf weten hoe het ding er van binnen uit ziet en daar schrok ik best wel van. De plaatjes spreken denk ik boekdelen:Tl;dr: De Jura-dealer gaf aan dat iedere 2 jaar de automaat brengen voor onderhoud genoeg is. Wat mij betreft is dat echt b*llshit. Ik ga in ieder geval voortaan iedere 6 maanden de zetgroep eruit halen en reinigen.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Met dat betreft blij dat ik voor een Delonghi heb gekozen.
Op een N=1 kan je toch niet iets een fabeltje noemen.
Je kan mij oprecht niet wijsmaken dat als een Jura echt ranzig wordt. En dus minstens 90% van die dingen. Dat Jura dan zegt dat een tabletje genoeg is.
Daarmee hangen er potentieel miljarden claims aan gezondheidsschade boven het bedrijf. Daar zal echt wel in getest zijn en over nagedacht.
Je kan mij oprecht niet wijsmaken dat als een Jura echt ranzig wordt. En dus minstens 90% van die dingen. Dat Jura dan zegt dat een tabletje genoeg is.
Daarmee hangen er potentieel miljarden claims aan gezondheidsschade boven het bedrijf. Daar zal echt wel in getest zijn en over nagedacht.
Dat is iets te simpel gesteld, in een ander topic hier op GoT was er iemand die bij een repair café werkte die ook het rooskleurige beeld van geen/ minimaal onderhoud ook al tegensprak.Dennis1812 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 14:51:
Op een N=1 kan je toch niet iets een fabeltje noemen.
De machines van Jura zijn daarbij zodanig gemaakt dat helemaal niet vast te stellen is of je machine van binnen ranzig is dus het zal met die claims wel meevallen. Ik vraag me daarbij ook af het zelf onderhouden van Jura ook niet leidt tot het vervallen van garantie. Ze zijn tenslotte bewust gemaakt om niet zelf te kunnen onderhouden.
Ze zijn bewust gemaakt om met minimaal onderhoud jaren door te kunnen.
Het is net hoe je net neerzet natuurlijk.
Als die dingen te ranzig voor woorden zijn na een paar maanden zouden er genoeg mensen in protest komen en wordt er geen machine meer verkocht voor ze de problemen oplossen.
Bij de Siemens proefde ik het zeer duidelijk als ik de zetgroep een week niet had gepoetst. Bij de Jura na een jaar nog 0 verschil.
En die mening is net zo veel waard als elke andere N=1 mening.. eigenlijk niks dus.
Als die dingen te ranzig voor woorden zijn na een paar maanden zouden er genoeg mensen in protest komen en wordt er geen machine meer verkocht voor ze de problemen oplossen.
Bij de Siemens proefde ik het zeer duidelijk als ik de zetgroep een week niet had gepoetst. Bij de Jura na een jaar nog 0 verschil.
En die mening is net zo veel waard als elke andere N=1 mening.. eigenlijk niks dus.
Maar dat is nu juist het hele punt, het is voor een normale consument helemaal niet vast te stellen dat de machine van binnen ranzig is.Dennis1812 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 16:00:
Ze zijn bewust gemaakt om met minimaal onderhoud jaren door te kunnen.
De normale consument gebruikt (helaas) Douwe Egberts houtskool, dus die proeft toch geen verschil tussen een schone of vieze Jura. Voor de meer eisende gebruiker - zoals tweakers in dit topic - lijkt het me niet onverstandig om ze zetgroep van een Jura zelf regelmatig te controleren en waar nodig schoon te maken. Edit: uitgaande van Juras waarbij de zetgroep eenvoudig te inspecteren en reinigen isMiki schreef op zondag 4 januari 2026 @ 16:52:
[...]
Maar dat is nu juist het hele punt, het is voor een normale consument helemaal niet vast te stellen dat de machine van binnen ranzig is.
[ Voor 7% gewijzigd door cryptapix op 04-01-2026 17:02 ]
Vandaag begonnen aan mijn derde proefzakje van Blue's, een kleine lokale brander. Een naturel yellow bourbon. 
Niets mis ook met hun Kenia of 1 van hun huisblends, wel lastig om erachter te komen dat je elk zakje de molen toch net even ietsje moet verstellen.
En dan straks kiezen waar je meer van koopt. Hoe doen jullie dat? Of wisselt iedereen hier regelmatig?
Niets mis ook met hun Kenia of 1 van hun huisblends, wel lastig om erachter te komen dat je elk zakje de molen toch net even ietsje moet verstellen.
En dan straks kiezen waar je meer van koopt. Hoe doen jullie dat? Of wisselt iedereen hier regelmatig?
#team_UTC+1
Wat mij betreft niet "helaas", goeie koffie is al duur genoegcryptapix schreef op zondag 4 januari 2026 @ 17:01:
[...]
De normale consument gebruikt (helaas) Douwe Egberts houtskool
Hij is er dus voor het laatst twee jaar geleden geweest. In de tussentijd hebben we altijd netjes alle reinigingsprogramma's gevolgd en heb ik ook vaak de uitloop van de zetgroep van onderen met een borsteltje schoon proberen te krijgen.Stufferdt schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 22:29:
Wanneer is je machine voor het laatst geweest? Dit ziet er wel "goor" uit, dus benieuwd hoe een machine die niet periodiek weg gaat eruitziet.
Deze schimmel is dus met goed bijhouden, dus ik zou inderdaad niet willen zien hoe een machine eruit ziet die nooit naar een Jura dealer wordt gebracht of slecht wordt bijgehouden.
Ik haal in ieder geval voortaan ieder half jaar de zetgroep preventief eruit. En misschien ga ik de rest van het onderhoud ook nog wel zelf doen.
Het zijn hele fijne apparaten, maar nu ik dit gezien heb zou ik de volgende keer denk ik een Nivona kiezen.
En heel eerlijk. Met een oval bitje uit een iFixit set en een setje lange Torx-sleutels van Wera die ik toch al heb voor onderhoud aan de mountainbike had ik de zetgroep er in 5 minuten uit geschroefd. Het stelt gelukkig niks voor. Wel de slangetjes goed terug bevestigen natuurlijk.cryptapix schreef op zondag 4 januari 2026 @ 17:01:
De normale consument gebruikt (helaas) Douwe Egberts houtskool, dus die proeft toch geen verschil tussen een schone of vieze Jura. Voor de meer eisende gebruiker - zoals tweakers in dit topic - lijkt het me niet onverstandig om ze zetgroep van een Jura zelf regelmatig te controleren en waar nodig schoon te maken. Edit: uitgaande van Juras waarbij de zetgroep eenvoudig te inspecteren en reinigen is
Het is natuurlijk ook logisch. Een apparaat waar koffiedrab doorheen gaat kan nooit schoonblijven met een tabletje en een beetje water. Rubbers worden goor, er lekt een beetje koffie doorheen, drab blijft achter. En uiteindelijk keijg je schimmel die zich helemaal overal doorheen wringt.daanb14 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 20:29:
[...]
Hij is er dus voor het laatst twee jaar geleden geweest. In de tussentijd hebben we altijd netjes alle reinigingsprogramma's gevolgd en heb ik ook vaak de uitloop van de zetgroep van onderen met een borsteltje schoon proberen te krijgen.
Deze schimmel is dus met goed bijhouden, dus ik zou inderdaad niet willen zien hoe een machine eruit ziet die nooit naar een Jura dealer wordt gebracht of slecht wordt bijgehouden.
Ik haal in ieder geval voortaan ieder half jaar de zetgroep preventief eruit. En misschien ga ik de rest van het onderhoud ook nog wel zelf doen.
Het zijn hele fijne apparaten, maar nu ik dit gezien heb zou ik de volgende keer denk ik een Nivona kiezen.
Dat Jura een mooi gesloten systeem zal best, maar uiteindelijk bouw troep zich op in het systeem. Een zetgroep kunnen verwijderen en zelf kunnen schoonmaken zal zeker mijn voorkeur hebben.
Ooit een Siemens eq7 gehad. Wat een ellende. Elke week het halve apparaat uit elkaar halen en laten weken en schoonmaken. Dan is mijn half automaat E61 een stúk gemakkelijker in onderhoud. En belangrijkste: nergens gaat koffie door het systeem.
Mijn oude Nivona zag er na jaren gebruik ook zo uit als de machine van @daanb14 op termijn komt toch overal vuil te zitten ook wanneer een machine regelmatig onderhoud krijgt. Ik haalde de zetgroep er vaak uit en spoelde alles schoon. De combinatie van maler en zetgroep zorgt dat er overal koffie komt en ook de natte pucks laten zooi achter.
De Rocket gaat volgende week voor onderhoud naar van Pommeren en ben benieuwd wat de financiële schade is.
De Rocket gaat volgende week voor onderhoud naar van Pommeren en ben benieuwd wat de financiële schade is.
... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)
Ik heb een E8 EB en die onderhoud ik braaf met de tabletten. Verder doe ik er niet veel aan en ik heb hem (omdat er geen garantie meer op zat) afgelopen zomer voor het eerst na ook een jaar of twee open gemaakt. Er zat wel op sommige plekken wat prut, maar ik had niet net daarvoor een schoonmaalprogramma gedraaid. Schimmel heb ik echter nergens gezien en hij zag er over het algemeen prima uit. Ik maak me er dus totaal geen zorgen over.
Overigens is het openen en grondig schoonmaken van een Jura een fluitje van een cent. Paar schroeven los en je hebt de zetgroep in handen.
Overigens is het openen en grondig schoonmaken van een Jura een fluitje van een cent. Paar schroeven los en je hebt de zetgroep in handen.
Let op:
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1
:strip_exif()/f/image/GqfVKGEJ8hhh39GZ1mQpA5Z5.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/uiz6QTjipOn5tw0yZndXKFy9.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/dh6NJFw7uuvvyXmIowebhOhb.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/FZKU86AbYUbRuKzMeXJac39s.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/vj6soqFwE8FBAGapROksLpzj.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/ggfmkCLTTgPaiFcD2fHArz0M.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/9Sd6MOPkIufbiv46GYrio6Iq.jpg?f=fotoalbum_tile)