Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1 Overzicht

Pagina: 1 ... 260 261 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• BitBakker
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 12:21
Ravhin schreef op maandag 30 maart 2026 @ 16:49:
[...]

Mijn standaard go-to is Koffiestation waar - vind ik - goede lichtgebrande bonen voor een oké-prijs worden verkocht. Friedhats is ook erg lekker maar ik kan ze zeker niet goedkoop noemen.
Is ook mijn hofleverancier, vind hun missie ook goed. Eerlijke handel, lage milieubelasting door bonen per zeilschip te vervoeren en goeie kwaliteit bonen. Komen het ook altijd met de fiets brengen en de bezorger van hen is altijd erg vriendelijk.

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Ravhin schreef op maandag 30 maart 2026 @ 16:49:
[...]

Mijn standaard go-to is Koffiestation waar - vind ik - goede lichtgebrande bonen voor een oké-prijs worden verkocht. Friedhats is ook erg lekker maar ik kan ze zeker niet goedkoop noemen.
Hun Sumatra is mijn favoriet. En inderdaad, leuk dat ze op de fiets langskomen binnen Stad

• TonyD
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 07:06
Dank voor de leuke reacties! Toch weer een paar nieuwe opties voor op het lijstje. We gaan gewoon verder met het avontuur! In ieder geval leuk om ervaringen te delen.

Nog een tip voor een smaakvolle boon van mijn kant: de Disco Bloom van 2AM Coffee.

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Gaargod schreef op maandag 30 maart 2026 @ 11:07:
@Dennis1812 had jij de Paaskoffie van Blanche Dael nog besteld, en mogelijk al geprobeerd? Benieuwd naar de eventuele smaakervaring.
Oke, mijn vrouw kwam ermee dat ze het toch wilde proeven.
Ik heb 2 zakjes besteld. Uiteraard volgt de taste tastings.

Ik drink hem dit jaar voornamelijk in de avond. Heb nachtdiensten rond Pasen.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• DCNY
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 08:15
Sinds kort in t bezit van een Profitec Go :)

Nu op zoek naar n maler. Ik was eruit, dacht ik. De DF64. Te lang getwijfeld, en nu lijkt ie overal uitverkocht. Op Frekko.nl staat dat ie wordt vervangen door de DF64 air. Daar kan ik verder online niets over vinden. Wat zou er beter zijn aan de air dan aan de reguliere?

Weet iemand hier iets meer over te vertellen?

En de reguliere DF64. Maakt die echt zoveel kabaal? Doen ze dat niet allemaal?

Mn zoektocht gaat dus nog even door..

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
DCNY schreef op maandag 30 maart 2026 @ 22:02:
Sinds kort in t bezit van een Profitec Go :)

Nu op zoek naar n maler. Ik was eruit, dacht ik. De DF64. Te lang getwijfeld, en nu lijkt ie overal uitverkocht. Op Frekko.nl staat dat ie wordt vervangen door de DF64 air. Daar kan ik verder online niets over vinden. Wat zou er beter zijn aan de air dan aan de reguliere?

Weet iemand hier iets meer over te vertellen?

Mn zoektocht gaat dus nog even door..
Niet bekend met het merk maar hier wat gevonden (als waar). https://www.reddit.com/r/espresso/comments/1r7f675/df64_air/
Geen variabele rpm en geen borstelloze motor. Klinkt niet als een upgrade

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17-04 23:04
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5hKH8TJHH8rR9efsJfjNKJd112U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ccnX3y2sZovrqUA6TwqKrxPh.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn Profitec Drive staat even in onderhoudsmodus. Stoomdruk is niet meer helemaal optimaal. Dus even wat dingen gecheckt binnenin. Peilsonde eruit gehaald om te kijken of er kalk op zat maar die was helemaal schoon.
Maar na verder inspectie denk ik dat het aan de stoomkraan ligt. Een van de rubbers daarin is gescheurd. Gisteren een setje nieuwe rubbers e.d. besteld dus vanavond die rubbers vervangen en dan kijken of die het weer goed doet.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

• danoontjeh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 17-04 11:39
DCNY schreef op maandag 30 maart 2026 @ 22:02:
Ik ben in het bezit van een DF64 en ik vind het wel meevallen. Nou moet ik wel stellen dat ik daarvoor een Sette 270 had en die is écht heel luid. Bij die Sette 270 riskeerde ik het bijvoorbeeld niet om 's ochtends koffie te malen terwijl er nog mensen in huis sliepen, en bij de DF64 kan dat prima.

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14-04 13:53
Ben wel benieuwd hoeveel koffie je drinkt als je koffie van 50-60 euro per kg wil rechtvaardigen, dat is koffie mij echt niet waard.

Wij drinken samen +/- 6-8 kopjes in totaal per dag. Bonen gaan vrij hard. We drinken geen espresso maar doorgaans café crème of cappuccino. Met een Sage Barista Touch prima ding. Relatief vaak bij Brandzaak besteld, meestal haalde ik de Onyx Blend maar die gaat nu ook al bijna naar 30 euro de kilo. Dus nu maar eens kijken wat er nog meer is.

• Puntje-NL
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 16-04 17:01
rolandos582 schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 11:54:
Ben wel benieuwd hoeveel koffie je drinkt als je koffie van 50-60 euro per kg wil rechtvaardigen, dat is koffie mij echt niet waard.

Wij drinken samen +/- 6-8 kopjes in totaal per dag. Bonen gaan vrij hard. We drinken geen espresso maar doorgaans café crème of cappuccino. Met een Sage Barista Touch prima ding. Relatief vaak bij Brandzaak besteld, meestal haalde ik de Onyx Blend maar die gaat nu ook al bijna naar 30 euro de kilo. Dus nu maar eens kijken wat er nog meer is.
Hier ben ik de enige in huis die koffie drinkt en dat zijn 1-2 bakkies per dag (heel soms 3). Dat kan een dubbele espresso zijn, maar net zo goed een cappuccino of een pour over. Persoonlijk geniet ik meer van de duurdere koffies en vind ik het waard. Het is voor mij echt even een momentje en ik drink dus liever minder koffie die wat duurder is. Ieder z'n keuze denk ik zo. O-)

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14-04 13:53
Puntje-NL schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 12:00:
[...]

Hier ben ik de enige in huis die koffie drinkt en dat zijn 1-2 bakkies per dag (heel soms 3). Dat kan een dubbele espresso zijn, maar net zo goed een cappuccino of een pour over. Persoonlijk geniet ik meer van de duurdere koffies en vind ik het waard. Het is voor mij echt even een momentje en ik drink dus liever minder koffie die wat duurder is. Ieder z'n keuze denk ik zo. O-)
Het is ook geen verwijt he, puur interesse :9 Maar met 1 á 2 bakjes gaan je bonen natuurlijk ook een stuk minder hard. 18gr per dag, dan doe je met een kilo zak wel even O-)

• Puntje-NL
rolandos582 schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 12:06:
[...]

Het is ook geen verwijt he, puur interesse :9 Maar met 1 á 2 bakjes gaan je bonen natuurlijk ook een stuk minder hard. 18gr per dag, dan doe je met een kilo zak wel even O-)
Dat klopt inderdaad haha. Wat ik wel heb is dat ik koffie veel minder snel laat staan en dat het koud wordt. Ik heb dus minder verspilling.

Ik heb een 18 gram bakje ingeruild voor een 14 grams IMS bakje wat prima bevalt, scheelt ook weer aanzienlijk per kopje ;). Ik heb zelden een kilozak, vind het te leuk om verschillende koffie uit te proberen haha.

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:26
Ik doe ongeveer een maand met een kilo en het drinken van koffie is een genietmoment waar ik de pakweg 40-50 euro per maand wel voor over heb.

• Ozzie
[...]

Ik drink zoiets. Heel soms 4. Zeker geen 6-8 op een dag.
ik vind de duurdere koffie's ook meestal lekkerder. Ik wissel regelmatig af tussen iets goedkopere (25-30/kg) naar iets duurdere (35-45/kg) koffie's.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

• Koets89
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 17-04 21:53
[...]

Heb ook precies dit. En dan is het wel de moeite waard als je een erg lekkere koffie vindt die wat duurder is. Heb nu eentje van Hermanos uit Londen. Kostte 22 pond voor 250 gram, wat uiteraard erg veel geld is voor koffie. Maar wat een bak! Hele huis ruikt naar passievrucht als ik hier een pour over mee maak. Deze drink ik dan ook niet 's ochtends snel bij het ontbijt, maar meer als rustmoment tijdens een thuiswerkdag. Bij twee filterkoffies per dag zit je dan op 30-34 gram koffie. Vervang je er eentje voor een espresso(variant) zit je op een paar gram meer. Dat is te overzien.

Sowieso is het erg leuk om ergens de bonen te kopen als je er een goede filterkoffie hebt gehad. Mooie manier om dingen te ontdekken. Het is wel een totaal andere manier van koffie drinken dan 6 koppen per dag achterover tikken. Allebei mag er zijn. Ach ja, elke gek zijn gebrek/hobby.

• Vitabissj
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 17-04 13:52
als je zo graag fruitige filterkoffie hebt, kan je dan niet beter gewoon thee drinken? 😅

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
Vitabissj schreef op woensdag 1 april 2026 @ 07:23:
als je zo graag fruitige filterkoffie hebt, kan je dan niet beter gewoon thee drinken? 😅
Want thee is fruitig? Koffie komt van een (rode) bes he? ;p

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

• Vitabissj
GerbenBK schreef op woensdag 1 april 2026 @ 09:30:
[...]

Want thee is fruitig? Koffie komt van een (rode) bes he? ;p
thee infusies dan :z

• Puntje-NL
Vitabissj schreef op woensdag 1 april 2026 @ 07:23:
Ik ga er even vanuit dat dit ragebait is haha. :9

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:33
Ik ben de laatste paar maanden blijven plakken bij de Costa Rica Tarrazu van Fascino, 25,95 voor 1kg. Ik drink 2 kopjes per dag, cortado en lungo, dus ca. 35 gram bonen per dag. Prima te doen zo.

• Vitabissj
Puntje-NL schreef op woensdag 1 april 2026 @ 10:27:
[...]

Ik ga er even vanuit dat dit ragebait is haha. :9
*zucht* nee, als koffie zo fruitig smaakt voor sommigen, waarom mag het dan niet met thee infusie vergeleken worden? zeker omdat het ZOveel in prijs verschilt

hier op dit forum mag je écht niets van opmerkingen geven dat tegen sommigen hun koffie elite clubje-gedachtengang gaat, zonder een trol te zijn.. echt triestig soms

• Puntje-NL
Vitabissj schreef op woensdag 1 april 2026 @ 10:40:
[...]

*zucht* nee, als koffie zo fruitig smaakt voor sommigen, waarom mag het dan niet met thee infusie vergeleken worden? zeker omdat het ZOveel in prijs verschilt

hier op dit forum mag je écht niets van opmerkingen geven dat tegen koffie elite clubje-gedachtengang gaat, zonder een trol te zijn.. echt triestig soms
Van mij mag je zeggen wat je wil, maar wat verwacht je precies van een koffie forum, met de meeste leden gericht op specialty koffie? Daarnaast kan ik me niet vinden in de thee vergelijking. Dan kan je net zo goed zeggen, doe wat gekookt water bij je Karvan Cetivam en dan heb je ook een fruitige warme drank. :D

Heb je zelf wel eens een pour over op met een fruitige (onder)toon? (Dit is niet kleinerend bedoeld, ik ben oprecht gewoon nieuwsgierig)

• Vitabissj
Puntje-NL schreef op woensdag 1 april 2026 @ 10:44:
[...]

Van mij mag je zeggen wat je wil, maar wat verwacht je precies van een koffie forum, met de meeste leden gericht op specialty koffie? Daarnaast kan ik me niet vinden in de thee vergelijking. Dan kan je net zo goed zeggen, doe wat gekookt water bij je Karvan Cetivam en dan heb je ook een fruitige warme drank. :D

Heb je zelf wel eens een pour over op met een fruitige (onder)toon? (Dit is niet kleinerend bedoeld, ik ben oprecht gewoon nieuwsgierig)
nee heb ik nog niet gedronken en kan dus niet vergelijken, daarom mijn vraag ook

• Puntje-NL
Vitabissj schreef op woensdag 1 april 2026 @ 10:46:
[...]

nee heb ik nog niet gedronken en kan dus niet vergelijken, daarom mijn vraag ook
Oke, probeer het dan eens, dan snap je waarom ik het als ragebair zag. :9

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:25
Vitabissj schreef op woensdag 1 april 2026 @ 10:40:
[...]

hier op dit forum mag je écht niets van opmerkingen geven dat tegen sommigen hun koffie elite clubje-gedachtengang gaat, zonder een trol te zijn.. echt triestig soms
Neem een slokje thee en calm down.... Fruitige koffie is iets heel anders dan fruitige "thee". Ik weet niet zo goed wat met jouw suggestie te doen op een koffieforum....

• Ozzie
Hoeft overigens ook niet filterkoffie te zijn. Espresso kan ook gewoon fruitig zijn. Een lichtgebrande ethiopische of keniaanse boon spat het fruit vanaf.

Maar totaal niet vergelijkbaar met een bosvruchten thee ofzo. Eerder met een goede rode wijn die niet naar druiven maar naar zwarte bes en cacao smaakt.

• Kasperaitis
  • Laatst online: 08-04 20:28
[b]Puntje-NL schreef op maandag 30 maart 2026 @ 15:26:[/

Nu weer terug naar lekkere koffie. Iemand anders nog lekkere boontjes die men de afgelopen tijd opheeft? _/-\o_
Ik ben groot fan ben de Colombia van Lucifer coffee roasters.

https://lucifercoffee.com...lativar-peaberry-espresso

De Milano van espressowinkel blijft niet mijn smaak. Ik mis de verfijning en diepgang. Ik kom er nog niet helemaal achter wat me tegen staat. In de verhouding 1:2 wordt ie wel lekkerder dan het aanbevolen recept.

• vickypollard
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10:56
Ozzie schreef op woensdag 1 april 2026 @ 15:52:
Hoeft overigens ook niet filterkoffie te zijn. Espresso kan ook gewoon fruitig zijn. Een lichtgebrande ethiopische of keniaanse boon spat het fruit vanaf.

Maar totaal niet vergelijkbaar met een bosvruchten thee ofzo. Eerder met een goede rode wijn die niet naar druiven maar naar zwarte bes en cacao smaakt.
Inderdaad. Ik had er een tijdje terug eentje die echt een vrij uitgesproken kersensmaak had. Was wel lekker voor de wisseling.

[ Voor 65% gewijzigd door vickypollard op 01-04-2026 16:18 ]

• Puntje-NL
Kasperaitis schreef op woensdag 1 april 2026 @ 16:16:
[...]

De Milano van espressowinkel blijft niet mijn smaak. Ik mis de verfijning en diepgang. Ik kom er nog niet helemaal achter wat me tegen staat. In de verhouding 1:2 wordt ie wel lekkerder dan het aanbevolen recept.
Oeeh klinkt goed, ik heb zelf nog geen peaberry gehad maar ik hoor er (vaak) goede dingen over.

Ik heb net m'n laatste boontjes van Giraffe opgemaakt (https://giraffecoffee.com...os=2&_fid=841ad4787&_ss=c). Er zat nog 18,5 gram in de zak, dus die heeeel grof gemalen, in een 14 gr IMS bakje gedaan en er een turbo shot van gezet. Irritant als het laatste kopje van de zak het lekkerste blijkt te zijn... :F. Nu wachten op mn Friedhats abo :9~

• TonyD
  • Registratie: Januari 2024
Puntje-NL schreef op woensdag 1 april 2026 @ 16:28:
[...]

Oeeh klinkt goed, ik heb zelf nog geen peaberry gehad maar ik hoor er (vaak) goede dingen over.

Ik heb net m'n laatste boontjes van Giraffe opgemaakt (https://giraffecoffee.com...os=2&_fid=841ad4787&_ss=c). Er zat nog 18,5 gram in de zak, dus die heeeel grof gemalen, in een 14 gr IMS bakje gedaan en er een turbo shot van gezet. Irritant als het laatste kopje van de zak het lekkerste blijkt te zijn... :F. Nu wachten op mn Friedhats abo :9~
Heel benieuwd hoe je dat abonnement gaat ervaren, houd ons op de hoogte! De Friedhats koffie is aardig aan de prijs als je het los aanschaft, benieuwd wat voor koffie je in het abonnement ontvangt.

• Kasperaitis
  • Laatst online: 08-04 20:28
Puntje-NL schreef op woensdag 1 april 2026 @ 16:28:
[...]

Die van lucifer is zeer de moeite waard! En ik had hem al geproefd en toevallig zat hij deze keer in het roasters choice abonnement.

Die koffie van giraffe komt op het lijstje😁

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:16
Kasperaitis schreef op woensdag 1 april 2026 @ 16:16:
[...]

Eens! Drink die Milano meestal als lungo. Daar komt hij door langere extractie brter tot z’n recht naar mijn mening.

• Puntje-NL
TonyD schreef op woensdag 1 april 2026 @ 16:47:
[...]

Heel benieuwd hoe je dat abonnement gaat ervaren, houd ons op de hoogte! De Friedhats koffie is aardig aan de prijs als je het los aanschaft, benieuwd wat voor koffie je in het abonnement ontvangt.
I will!

Ik heb trouwens nog een lekkere dark roast ontvangen van Pueblito Zwolle (ik had meegedaan aan een vragenlijst). Even om op te helderen, de medium roast is voor mij een dark roast. https://www.pueblito.nl/p...m-roast-specialty-coffee/ .
Ik heb alleen een kilo ontvangen die ik nooit ga opdrinken. Mocht iemand dus de rest willen hebben (ik gok 200 gram) dan wil ik die gratis opsturen. Stuur even een PM.

Als dit niet mag van de mods, hoor ik het wel haha

• DCNY
  • Laatst online: 08:15
squaadgras schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 09:45:
Grote kleine update over de Baratza Encore ESP PRO die ik onlangs heb aangeschaft.

Conclusie: wat een drama.

TLDR:
BARATZA Encore ESP PRO, hard voorbij rennen en iets beters zoeken. Wat een meuk.

Blijft open: wat nu? Toch maar eens teruglezen welke machines werden aangeraden.
Hmm, ik ben ook nog steeds op zoek naar een maler. DF64 leek wat, die is nu bijna niet meer te krijgen ivm opvolging DF64 air, welke ook niet denderend schijnt te zijn.

Lang gewacht op de Baratza Encore Pro, maar dat is m dus ook niet.

Twijfel nu toch tussen een DF64 (gen2) en een Eureka Mignog Specialita.

(ja ik twijfel ook nog tussen single dose of hopper) Liefst heb ik grind by weight maar die zijn we wat boven budget.

Jij er al uit?

• Ozzie
De Specialita kan je ook modden zodat die GbW kan, misschien ook nog een optie :)

Zie deze repo op github:
https://github.com/jaapp/smart-grind-by-weight

Al snap ik dat als je net een nieuwe gekocht heb je hem niet meteen open schroeft om aan te passen. Die van mij is inmiddels 6 jaar oud dus staat hier nog wel in de planning om te gaan doen, alleen het ontbreekt me nog aan de tijd om hiermee aan de slag te gaan.

Ik ben in ieder geval begonnen met de Specialita en deed doen ook single-dosen maar ben daar na een jaar ofzo mee gestopt. Ik vond het teveel gedoe om elke keer af te wegen e.d. Dus nu heb ik gewoon de normale hopper erop en ik vind dat een veel fijnere workflow.

• squaadgras
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10:27
DCNY schreef op donderdag 2 april 2026 @ 11:27:
[...]

Hmm, ik ben ook nog steeds op zoek naar een maler. DF64 leek wat, die is nu bijna niet meer te krijgen ivm opvolging DF64 air, welke ook niet denderend schijnt te zijn.

Lang gewacht op de Baratza Encore Pro, maar dat is m dus ook niet.

Twijfel nu toch tussen een DF64 (gen2) en een Eureka Mignog Specialita.

(ja ik twijfel ook nog tussen single dose of hopper) Liefst heb ik grind by weight maar die zijn we wat boven budget.

Jij er al uit?
Ik ben weer ‘terug bij af’. Lekker met m’n handmolentje in de weer voor die 2 kopjes per dag max. Als familie of vrienden komen zorg ik ervoor dat ik een zakje gemalen koffie van de branderij heb staan; die zijn toch minder ‘kieskeurig’ dan ikzelf.

• retoohs
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 09-04 20:44
squaadgras schreef op donderdag 2 april 2026 @ 16:55:
[...]

Ik ben weer ‘terug bij af’. Lekker met m’n handmolentje in de weer voor die 2 kopjes per dag max. Als familie of vrienden komen zorg ik ervoor dat ik een zakje gemalen koffie van de branderij heb staan; die zijn toch minder ‘kieskeurig’ dan ikzelf.
Ik heb hetzelfde. Momenteel gebruik ik liever de Kingrinder k6 ipv de DF54. Het liefst zou ik deze vervangen met iets anders maar ik weet even niet wat. Iets van Eureka misschien.

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
Weer eens even een ouderwetse TVP. 3 kopjes Americano/lungo/zwarte koffie per dag, single dose, dat is m'n doel, maar eens meelezen hier.

[ Voor 7% gewijzigd door Dean Martin op 02-04-2026 18:25 ]

The best is yet to come

• Ozzie
Nu ik mijn machine toch helemaal open had, heb ik de pomp ook meteen even schoongemaakt. Daar zit een stelschroef onderop maar die had bij mij geen effect. Zelfs met het schroefje er helemaal uit bleef de druk hetzelfde, wel 9-9.5 bar dus maakte op zich niet zoveel uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HlC-ArslFkZvutAl1dJkttoTVH4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MNwq0UsdXmVQcXLxQsis3MYH.jpg?f=fotoalbum_large
Dat zwarte onderdeeltje met de o-ring zat vast in het koperen buisje in het onderdeel die eronder ligt op de foto. Even schoongemaakt en opnieuw ingevet en hij is weer helemaal soepel af te stellen op precies de druk die ik wil.

Daarna weer terug geplaatst en aan de motor gekoppeld en alles loopt weer als een zonnetje.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FMauEcnwWWDH_m0B1C2QRk4y0m0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dJ8tc6EGPO14Xbt65boU1E3z.jpg?f=fotoalbum_large

Al met al best een leuk projectje.

• Skyrunner
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17-04 06:26
Skyrunner schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 11:11:
Goed.

Uiteindelijk na veel wikken en wegen gekozen voor de volgende setup:

Eureka Mignon Specialita in rood/zwart maler
AVX DB1'+/MiiCoffee APEX V2/Turin Legato V2 machine

Toch maar geen volautomaat :-)
11mnd verder.

De maler doet het nog prima, de espresso machine daarentegen....

De pomp wordt steeds luidruchtiger, zodanig dat de behuizing er bijna van rammelt.

Gisteren voor het eerst een heuse foutmelding (H-1: temperatuur sensor fout), welke enkel te resetten viel door de stekker eruit te trekken.

Even in de gaten gaan houden en desnoods retour voor garantie.

It took the power of Commodore 64 to put man on the moon

• Ozzie
Skyrunner schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 09:25:
[...]

11mnd verder.

De maler doet het nog prima, de espresso machine daarentegen....

De pomp wordt steeds luidruchtiger, zodanig dat de behuizing er bijna van rammelt.

Gisteren voor het eerst een heuse foutmelding (H-1: temperatuur sensor fout), welke enkel te resetten viel door de stekker eruit te trekken.

Even in de gaten gaan houden en desnoods retour voor garantie.
Hoeveel kostte die machine? Is het een chinees espresso apparaat of heb ik dat verkeerd?

edit:
Ik zie op frekko.nl (kende ze niet) ook een artikel over AVX (https://frekko.nl/blogs/b...technologie-scherpe-prijs) maar nu nog geen jaar later dan deze blog-post (gepubliceerd op 22 juli 2025) verkopen ze geen enkele van die producten meer. Dus misschien toch niet zoveel vertrouwen (meer) in het merk.

[ Voor 22% gewijzigd door Ozzie op 03-04-2026 14:19 ]

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 17-04 13:12
Heb gisteren een Rancilio Silvia V3 op de kop getikt die kapot zou zijn, bleken losse stekkertjes te zijn.
Stekkertjes wat aangeknepen en van krimpkous voorzien en werken.

Verder wel ontzettend vies, ding had zo te zien nog de originele pistonring en douche zeef zat compleet verstopt.
Alle onderdelen zijn besteld om dat op te lossen en het ding weer in goede staat te krijgen.

Plan is om uiteindelijk een Gaggimate erin te bouwen om PID control te hebben voor de temperatuur.
Brew by weight met de Bookoo Themis Ultra is dan een mooie extra die ook kan.

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met de Gaggimate?
Heeft pressure profiling zin? (Oftewel, is de Pro versie de meerprijs waard?)

• BitBakker
Een membraanpomp is toch aan of uit?

• RobbieT
BitBakker schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 20:05:
Een membraanpomp is toch aan of uit?
Klopt, maar door de pomp pulserend aan te sturen kunnen ze de druk regelen.
Gaggiuino doet dit zo, en Gaggimate ook.

De vraag is meer, heeft pressure profiling zin en is het de meerprijs waard?

PID temperatuur en brew by weight zijn het waard, maar is de pressure profiling die de Pro extra heeft de meerprijs van €60 waard. €199 voor Gaggimate standaard compleet, €262 voor de Pro

• Koets89
Ozzie schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 13:13:
[...]

Hoeveel kostte die machine? Is het een chinees espresso apparaat of heb ik dat verkeerd?

edit:
Ik zie op frekko.nl (kende ze niet) ook een artikel over AVX (https://frekko.nl/blogs/b...technologie-scherpe-prijs) maar nu nog geen jaar later dan deze blog-post (gepubliceerd op 22 juli 2025) verkopen ze geen enkele van die producten meer. Dus misschien toch niet zoveel vertrouwen (meer) in het merk.
Hij verkoopt de witte https://frekko.nl/products/avx-hero-x

• Skyrunner
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17-04 06:26
Ozzie schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 13:13:
[...]

edit:
Ik heb er 499 voor betaald, bij Amazon.

Toch maar eens gaan kijken naar iets van een iets meer gerenommeerd merk (Quick Mill Pop up bv).

It took the power of Commodore 64 to put man on the moon

• 1Mark
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-04 21:11
Ozzie schreef op donderdag 2 april 2026 @ 21:51:
Nu ik mijn machine toch helemaal open had, heb ik de pomp ook meteen even schoongemaakt. Daar zit een stelschroef onderop maar die had bij mij geen effect. Zelfs met het schroefje er helemaal uit bleef de druk hetzelfde, wel 9-9.5 bar dus maakte op zich niet zoveel uit.
bedankt voor het delen, ik heb namelijk met mijn machine hetzelfde probleem dat dat boutje, om de druk aan te passen, niets doet (heb die er zelfs maar even helemaal uit gehaald..). Hij gaat nu met 8 bar, dus op zich geen probleem. Maar toch wil ik het een keer gefixed hebben.

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
1Mark schreef op maandag 6 april 2026 @ 09:22:
[...]

bedankt voor het delen, ik heb namelijk met mijn machine hetzelfde probleem dat dat boutje, om de druk aan te passen, niets doet (heb die er zelfs maar even helemaal uit gehaald..). Hij gaat nu met 8 bar, dus op zich geen probleem. Maar toch wil ik het een keer gefixed hebben.
Ik heb dit 1x gehad. Voor wat het waard is: Een goed lange descale lostte het op.

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

• Thomox
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 17-04 13:49
BitBakker schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 16:32:
[Afbeelding]

Zo dan, wat een apparaat. Echt bizar hoe mooi de kwaliteit van dit ding is! Net snel een kopje koffie gezet, maar moet de maling nog even goed krijgen. Heel blij hiermee!
Hoe bevalt hij na een paar weekjes gebruik?

• BitBakker
Thomox schreef op maandag 6 april 2026 @ 13:00:
[...]

Hoe bevalt hij na een paar weekjes gebruik?
Nog steeds super, heel fijn ding. Eigenlijk best of both world. Je hebt de 0 retentie van single dose en het gemak van GBW.

• ocn
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 00:52

ocn

Beste Tweaker 2025 ⭐⭐⭐⭐⭐

BitBakker schreef op maandag 6 april 2026 @ 13:23:
[...]

Nog steeds super, heel fijn ding. Eigenlijk best of both world. Je hebt de 0 retentie van single dose en het gemak van GBW.
En het monochrome scherm met blauwe backlight?

• BitBakker
ocn schreef op maandag 6 april 2026 @ 13:26:
[...]

En het monochrome scherm met blauwe backlight?
Ja dat is wel een dingetje, had liever een 240Hz OLED paneel gezien, nu beetje last van ghosting als hij meetelt met het malen :9

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Gaargod schreef op maandag 30 maart 2026 @ 11:07:
@Dennis1812 had jij de Paaskoffie van Blanche Dael nog besteld, en mogelijk al geprobeerd? Benieuwd naar de eventuele smaakervaring.
Eerste 2 bakken inmiddels op. Ik vind het een erg prettige smaak hebben.
Als Cappuccino gedronken gezet met de Jura.
Prettige afwisseling. Zit een mildere smaak aan dan wat ik normaal drink. Beide bakken net na ontwaken vanmiddag. Dus welke smaak het meest naar voren komt vind ik nog lastig te zeggen. Daarvoor moet ik iets meer ervan drinken. Ook als ik wat meer wakker ben.

Jij nog besteld?

• ocn
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 00:52

ocn

Beste Tweaker 2025 ⭐⭐⭐⭐⭐

BitBakker schreef op maandag 6 april 2026 @ 14:19:
[...]

Ja dat is wel een dingetje, had liever een 240Hz OLED paneel gezien, nu beetje last van ghosting als hij meetelt met het malen :9
Blij dat je er de humor inmiddels van inziet :P
BitBakker schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 12:12:
[..]
- Dat monochrome scherm met blauwe backlight is al helemaal achterhaald
[..]

• danoontjeh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 17-04 11:39
Geen idee of hier nog veel andere Europiccola eigenaren zijn, maar ik heb zondag wat leuks besteld:
Een ombouwset om de Europiccola om te bouwen tot een spring-lever machine.
In mijn geval gekozen voor een set met twee veren, eentje voor 6 bar maximumdruk en eentje voor 8 bar.
Ook een extra handvat erbij gekocht wat aan de zijkant gemonteerd wordt om de machine wat beter vast te kunnen houden als je kracht zet.

Erg benieuwd hoe dit gaat bevallen, de verwachtte productietijd is 6 tot 8 weken dus ik moet nog even geduld hebben tot ik hem kan ombouwen. Altijd al de wens gehad een spring-lever machine te bezitten maar opties zoals een Olympia Cremina of een Ponte Vecchio vond ik erg prijzig. Deze ombouwset was ook niet goedkoop, incl BTW en verzending zo'n 500 euro, maar zelfs inclusief mijn Europiccola (ik meen ~150 op marktplaats in 2020) is dat goedkoper dan een van voorgenoemde opties.

• vickypollard
Ik ben altijd wel gecharmeerd door de spring lever machines en dit ziet eruit als een interessante uitbreiding! Houd ons op de hoogte.

• J-sto
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 17-04 21:04
Tijdens pasen wat tijd uitgetrokken om een lang gekoesterde wens in vervulling te laten gaan, mijn Rancilio Silvia V6 (verder) upgraden naar PID.
Na een mislukte voorgaande poging met een ESP32 + homeassistent een kant en klare PID kit installeren.

Het installeren ging vrij soepel, de PID instellingen wat lastiger zonder eerst de instructies te lezen (RTFM🤡).
De PID ging uit van een PT100 sensor terwijl ik een K-type heb, dat ging niet zo lekker samen.
Verder de P, I en D waardes finetunen ben ik nog mee bezig, autotune kwam met best aardige suggesties.
Handige website met instructies:
https://espressohackers.c...lation-for-beginners/#BOM

Eerste bakkie kwam er al goed uit! Geen temp surfing meer, maar consistente shots vanaf nu :)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uoe5h3xAsFNQJW4t7v01attYaf8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VFO5R7zu1m21QKPGfwotF06e.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9Npsn-A8azBk7KGwEY-uhKRrPlI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R2UJpwSpvEmjUwhDdybWpEM9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/16PSaK64pr_G7qiYD1fyBcDbBu8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ugiBCL7oScbllUDPPqqkITXk.jpg?f=fotoalbum_large

• headout
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-04 18:12

headout

Oi oi!

RobbieT schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 19:17:
Plan is om uiteindelijk een Gaggimate erin te bouwen om PID control te hebben voor de temperatuur.
Brew by weight met de Bookoo Themis Ultra is dan een mooie extra die ook kan.

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met de Gaggimate?
Heeft pressure profiling zin? (Oftewel, is de Pro versie de meerprijs waard?)
*Steekt voorzichtige vinger op*
Ik heb de standaard versie en ben er erg tevreden mee. Dit was geen bewuste keuze, maar de V3 die ik heb gekocht was reeds voorzien van een Gaggimate standaard. Helaas wel met enkele custom aanpassingen, die ik inmiddels heb verwijderd. Er wordt volop gewerkt aan ontwikkeling van de software.

Of de Pro versie echt de moeite waard is, kan ik dus niet zeggen. Er is een actieve community op een discord kanaal, voldoende ervaringen te halen daar schat ik zo in.

• Jfwiet
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16-04 15:16
Heb installatie #20 van Gaggimate, geïnstalleerd op een bejaarde V1 Rancilio. Het grote verschil tussen de standaard en pro is de mogelijkheid om naast temperatuur ook de druk te beïnvloeden. Dus omdat je de vraag stelt op Tweakers, lekker de pro doen. Iets meer installatie werk maar in de Rancilio heb je ruimte genoeg om alles netjes weg te werken. Houdt gewoon de deur open voor nog meer spelen met je koffie.

Disclaimer en/of waarschuwing; ik heb dus nog een pro pcb nieuw in doos liggen. Dus als je denkt van, dan upgrade ik later nog wel eens. In mijn geval komt het er dan dus niet van, niets is zo definitief als een tijdelijke oplossing :).

• RobbieT
Dank voor de antwoorden, leuk om te zien dat er hier meer zijn die hun Rancilio Silvia hebben voorzien van een Gaggimate.
De kit is ondertussen besteld, dus binnenkort installeren.

• Tazzy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:26
Lees dat de GaggiMate oplossing niet gebouwd is voor dualboilers zoals mij Expobar. Wat zou hier beter bij passen?

• bertjebon
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 17-04 19:41
Goedenavond,

Hier een bezitter van een
De longhi ECAM350.55B.

Prima apparaat, doet alles van espresso tot cappuccino.
Alleen tijdens het ontkalken valt de aardlek uit.
Gebeurt altijd op hetzelfde moment
tijdens de 2e spoeling van het ontkalkingsproces. Op meerdere groepen geprobeerd die achter andere aardlekken zitten, maar helaas, tijdens de 2e spoeling valt hin uit.

Misschien iemand tips of idee?

• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17-04 20:55
Dennis1812 schreef op maandag 6 april 2026 @ 15:45:
[...]

Eerste 2 bakken inmiddels op. Ik vind het een erg prettige smaak hebben.
Als Cappuccino gedronken gezet met de Jura.
Prettige afwisseling. Zit een mildere smaak aan dan wat ik normaal drink. Beide bakken net na ontwaken vanmiddag. Dus welke smaak het meest naar voren komt vind ik nog lastig te zeggen. Daarvoor moet ik iets meer ervan drinken. Ook als ik wat meer wakker ben.

Jij nog besteld?
Jazeker, zakje is inmiddels bijna op! Als filter, krijg ik er opzich een lekkere bak uit. Maar geen uitgesproken smaken, de appelsap ben ik nog niet tegengekomen.
Als espresso (uit de Robot) vind ik 'm lekker, en mijn partner vind de cappuccinos / flat whites ook erg goed te doen. Gewoon prima boon.

Ik heb ook een zakje van de Guatemala Quetzalito meebesteld en daar ben ik stiekem erg benieuwd naar. Die gaat aankomend weekend open :)

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Ik had alleen echt in mijn beleving dat ik bonen zou krijgen.
Op de site waar ik normaal bestel krijg ik als ik bij de soort bonnen klik op espresso daarna een zakje bonen.
Dit was een zakje poeder.
Geen probleem verder, dat kan de Jura ook gewoon. Maar wel even nadenken hoeveel gram ook alweer en waar ligt dat opzetstukje enzo.
Leuk voor de verandering.

• Tazzy
  • Laatst online: 10:26
Heb op het moment een Macap M5D en een Rancilio Rocky (backup) grinder naast de Expobar staan. Wat zou een stepup zijn vanaf de M5D? Denk dat ik wel naar een grinder met weegschaal zou willen. Heb niet echt zin om regelmatig te moeten wegen met een losse weegschaal

• Pizr
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17-04 23:15

Pizr

Thuisbarista

Ik ben als hobbyproject een web app aan het vibe coden om koffiebonen bij te houden. Ondanks dat er al honderden van dit soort apps bestaan, is de UI vaak brak en is het verrassend omslachtig om een boon te loggen. Daarom heb ik iets gebouwd waarmee je met behulp van AI het label van een zak kunt scannen en direct kunt omzetten naar een log. Snel, simpel en vooral gericht op gebruiksgemak.

Ik zoek een paar koffieliefhebbers die het leuk vinden om dit in een gesloten beta te proberen en feedback te geven. Zie signature of stuur me gerust een DM als je interesse hebt.

Of het ooit publiek beschikbaar komt weet ik nog niet, het begon vooral om mijn eigen behoefte in te vullen 😉.

In ontwikkeling: Maalgraad.nl - Companion app voor thuisbarista's

• vickypollard
Ik bende en laatste tijd wat supermarktkoffiebonen aan het proberen, maar dan wel het luxere segment (of althans gepresenteerd op die manier). Wel alleen als ze in de aanbieding zijn, wat ze erg betaalbaar maakt. Onlangs twee specialty zakken van Jumbo weggewerkt. Die waren eigenlijk wel prima :)

Net de Perla Superiore Finest dark roast van Albert Heijn geprobeerd. Was onlangs in de bonus voor €15/kilo of zo. Zeker niet ontevreden over! Lekker notig, chocolade, niet overmatig bitter. Wel wat olie op de bonen, maar niet overdreven of zo (en het is ook geen Starbucks-niveau dark, gewoon schappelijk). Wel een iets lagere ratio gebruikt (1:1,7 volgens mij).

Deze keer met de nieuwe Starseeker E64, het grotere broertje van de E55 Pro die ik al in bezit had :)

• RobbieT
Project Rancilio Silvia continues.

Ik heb de machine gelukkig heel goedkoop als defect gekocht, maar als ik zie wat er allemaal aan mankeert dan zou ik er nooit eentje willen kopen gewoon tweedehands.
Onderhoud is iets wat veel mensen zo te zien gewoon nooit doen.

- Geen verwarming, oorzaak, stekkertjes veel te los.
- Groepring zo te zien nooit vervangen, heb er schroeven in moeten draaien om die eruit te trekken.
- Zeef zat 90% verstopt met koffieresten, moest sowieso nieuw erin.
- Machine is nooit ge-backflushed, 3 weg klep dus vol zooi.
- Machine lijkt ook nooit ontkalkt, onder in de boiler leek het wel zo' n lijmsteengrot.
- Druk te laag, oorzaak, OPV was helemaal dichtgedraaid, rubbertje dus gescheurd (wat de veiligheid is)

OPV zat ook helemaal vol kalk, dus het rubbertje dichte sowieso al niet meer goed op de zetel af, die ligt nu dus te weken in de melkzuur.

Die boiler loshalen is ook wel een dingetje, twee bouten braken gewoon af en heb ik uit moeten boren. (Wat gelukkig gelukt is met behoud van schroefdraad)

Voor de €50 die ik betaald heb is dat allemaal wel op te lossen, maar voor de prijzen die er normaal voor gevraagd worden zou ik het risico niet willen nemen.

Denk dat de meesten het ding gebruiken en geen benul van onderhoud hebben dus je kan beter erop rekenen dat de meeste tweedehands machines matig tot slecht onderhouden zijn.

Vraagt je wel af hoe smakelijk de koffie nog was die er op het laatst uit kwam... :? :X

[ Voor 5% gewijzigd door RobbieT op 09-04-2026 12:33 ]

• Jfwiet
RobbieT schreef op donderdag 9 april 2026 @ 12:27:
Project Rancilio Silvia continues.

Ik heb de machine gelukkig heel goedkoop als defect gekocht, maar als ik zie wat er allemaal aan mankeert dan zou ik er nooit eentje willen kopen gewoon tweedehands.
Onderhoud is iets wat veel mensen zo te zien gewoon nooit doen.

- Geen verwarming, oorzaak, stekkertjes veel te los.
- Groepring zo te zien nooit vervangen, heb er schroeven in moeten draaien om die eruit te trekken.
- Zeef zat 90% verstopt met koffieresten, moest sowieso nieuw erin.
- Machine is nooit ge-backflushed, 3 weg klep dus vol zooi.
- Machine lijkt ook nooit ontkalkt, onder in de boiler leek het wel zo' n lijmsteengrot.
- Druk te laag, oorzaak, OPV was helemaal dichtgedraaid, rubbertje dus gescheurd (wat de veiligheid is)

OPV zat ook helemaal vol kalk, dus het rubbertje dichte sowieso al niet meer goed op de zetel af, die ligt nu dus te weken in de melkzuur.

Die boiler loshalen is ook wel een dingetje, twee bouten braken gewoon af en heb ik uit moeten boren. (Wat gelukkig gelukt is met behoud van schroefdraad)

Voor de €50 die ik betaald heb is dat allemaal wel op te lossen, maar voor de prijzen die er normaal voor gevraagd worden zou ik het risico niet willen nemen.

Denk dat de meesten het ding gebruiken en geen benul van onderhoud hebben dus je kan beter erop rekenen dat de meeste tweedehands machines matig tot slecht onderhouden zijn.

Vraagt je wel af hoe smakelijk de koffie nog was die er op het laatst uit kwam... :? :X
Die van mij was in een veel betere staat, welke versie heb je? Ik wilde graag een V1 omdat ik het gevoel had dat deze net wat steviger in elkaar zit dan de nieuwere generaties. Maar ik heb dus ondertussen de pomp vervangen, bedrading (ivm Gaggimate, stukje veiligheid) en heb de nieuwere generatie stoompijp op gemonteerd. Hopelijk heb ik ergens van de zomer tijd om de laatste dingen mee te pakken. Maar dan kan hij weer 20(+) jaar mee.

• RobbieT
Jfwiet schreef op donderdag 9 april 2026 @ 12:53:
[...]

Die van mij was in een veel betere staat, welke versie heb je? Ik wilde graag een V1 omdat ik het gevoel had dat deze net wat steviger in elkaar zit dan de nieuwere generaties. Maar ik heb dus ondertussen de pomp vervangen, bedrading (ivm Gaggimate, stukje veiligheid) en heb de nieuwere generatie stoompijp op gemonteerd. Hopelijk heb ik ergens van de zomer tijd om de laatste dingen mee te pakken. Maar dan kan hij weer 20(+) jaar mee.
Ik heb een V3, die hangt een beetje tussen de versies in.

Boiler met het oude type vaste element, maar wel de stoompijp en OPV aansluiting zoals bij de latere versies.
Grouphead cover nog van RVS, niet dat verchroomde plastic.
Nieuwe type stoompijp.

Denk dat de staat vaak meer te maken heeft met het onderhoud dat (vorige) eigenaren gedaan (of niet) hebben.
Als morgen de onderdelen voor de OPV binnen zijn die weer in elkaar zetten en de druk afstellen en dan heb ik voorlopig hopelijk alles weer voor elkaar.

Isolatie heb ik zelf aangebracht, zat er niet in, komt op een veel te grote rol bij DR Trading vandaan.
Als iemand in de buurt een stukje nodig heeft...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/flqHIiQrUdSiBooUaUufGf8xWMk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4GhQmqgeCtot7HwWq5vO6IA5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Acl9xjYer2nhEFWOVNYgPjku1LE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YtKlK4NdHpjPPTsyBQsrEBm2.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door RobbieT op 09-04-2026 13:02 ]

• Jfwiet
Ziet eruit alsof je er al bijna bent inderdaad. Overige onderdelen zijn vrij simpel te vervangen is mijn ervaring. En dan heb je voor paar honderd euro een machine die weer jaren mee kan.

Je hebt zo te zien ook een nieuw type pomp gezien de metalen uitgang (de oude hebben een plastic opsteek stuk voor een buis).

• vickypollard
Vandaag een V60 met drip assist binnengekregen (geen gooseneck kettle en ook geen ruimte voor nu). Dat is wel even anders dan de AeroPress zeg. Ik kreeg een zoet, zacht, juicy, bijna thee-achtig resultaat. Hier kan ik wel aan wennen!

• DjVe
  • Registratie: September 2007

DjVe

Hatsaflats!

vickypollard schreef op donderdag 9 april 2026 @ 15:21:
Vandaag een V60 met drip assist binnengekregen (geen gooseneck kettle en ook geen ruimte voor nu). Dat is wel even anders dan de AeroPress zeg. Ik kreeg een zoet, zacht, juicy, bijna thee-achtig resultaat. Hier kan ik wel aan wennen!
De Aeropress is vooral heel prettig in gebruik en lekker consistent qua output. V60 is leuk, maar dat smaakt elke keer weer anders. Is dat met een drip assistent anders?

• vickypollard
DjVe schreef op donderdag 9 april 2026 @ 15:30:
[...]

De Aeropress is vooral heel prettig in gebruik en lekker consistent qua output. V60 is leuk, maar dat smaakt elke keer weer anders. Is dat met een drip assistent anders?
Dat kan ik na één kopje moeilijk zeggen :p Voor zover ik heb begrepen is het voordeel van de drip assist inderdaad wel dat het consistenter is en ook de koffie minder beweegt (waardoor je minder last hebt van je schenkmethode)

• RobbieT
Jfwiet schreef op donderdag 9 april 2026 @ 15:02:
Ziet eruit alsof je er al bijna bent inderdaad. Overige onderdelen zijn vrij simpel te vervangen is mijn ervaring. En dan heb je voor paar honderd euro een machine die weer jaren mee kan.

Je hebt zo te zien ook een nieuw type pomp gezien de metalen uitgang (de oude hebben een plastic opsteek stuk voor een buis).
Denk het ook dat ik er dan wel ben.

Als ik de nice-to-have zoals een bottomless portafilter en tamper en dat soort dingen even niet meereken dan is dit wat ik nu aan de machine heb uitgegeven:

1 x Revisieset Rancilio Silvia (REV07) € 24,95 € 24,95
1 x Standaard douche (U407)
1 x Pistonring Rancilio Silvia siliconen (U408)
1 x Sproeier Rancilio (R10)
1 x Boutje douche Rancilio (R14)
1 x Vulring papier 0,5mm (A308)
6 x Boutje boiler Rancilio Silvia (R13)
1 x Boiler pakking Rancilio (C403)
1 x Smeerpasta t.b.v. filterdrager, portie (WP05) €1,50
1 x O-ring spindel Rancilio Silvia (set van 2) (F703x2) € 1,00
1 x Rubber afsluiter stoomkraan Rancilio Silvia (R07) € 0,95
1 x Hittebestendig smeermiddel 6 gram (SMEERMIDDEL 6gr WP04) £3,95
1 x Boilerisolatie mat 30 x 60 cm (W04) €16,95
1 x Afsluiter overdrukventiel Rancilio Silvia (>V3) (R05) € 2,95
1 x Koperen ring OPV Rancilio Silvia (L305a) € 0,50
1 x O-ring overdrukventiel (OPV) Rancilio (L802) € 0,95
1 x Veer afsluiter overdrukventiel Rancilio Silvia (R06) € 2,25
2x Aanzuigslang silicone 5x8mm per meter (ST302) € 3,25
1 x Manometer voor filterdrager 3/8" F (V508) € 23,95

Totaal: €86,40 + de aanschaf van de machine via marktplaats.

De manometer staat bij de benodigde onderdelen omdat je zonder de OPV niet meer afgesteld krijgt.
En een klein beetje krimpkous om de afbrokkelende hoesjes rond de platte stekkers te vervangen.

Dan is er nog een lijstje nice-to-haves:
1 x Tamper ø58mm rvs/zwart (W206) € 31,95
1 x Messing borstel (WP02) € 3,95
1 x Onderhoudsset Rancilio Silvia (DUSTY+WP01+WP03) € 19,95
1 x Ascaso melkkan 0,35 ltr. (ST101) € 10,95
1 x Naked filterdrager Rancilio Silvia (C306) € 32,95
1 x Koffie trechter 58mm H22mm magnetisch (V301) € 14,95
1 x Filter E61 IMS competitie style 16/21gram (U207) € 17,50

Totaal €132,20

• Ozzie
Lijkt me ook nog een leuk project. Zon rancillo ombouwen. Marktplaats in de gaten houden voor een goedkope machine die ik ken opknappen :)

• RobbieT
Ozzie schreef op donderdag 9 april 2026 @ 17:00:
Lijkt me ook nog een leuk project. Zon rancillo ombouwen. Marktplaats in de gaten houden voor een goedkope machine die ik ken opknappen :)
Dat was mijn idee en tactiek ook.

Daarom dus een machine gekocht die als defect te koop stond.
Zolang de portafilter nog in de groep past is de rest wel te vervangen voor redelijke prijzen.

Zelfs met Gaggimate erbij vallen de kosten op deze manier nog wel een beetje mee.

Daarom dacht ik ook, post wel even wat ik vervangen heb en wat dat gekost heeft, geeft een mooi beeld voor wie ook zoiets van plan is.

[ Voor 11% gewijzigd door RobbieT op 09-04-2026 17:13 ]

• Koets89
Ik was laatst bij Ukiyo in Utrecht. Zit in de garage in de tuin van het Rietveld Schröderhuis. Echt een tip om daar eens koffie te bestellen. Eigenaar brandt zijn bonen zelf in kleine batches en heeft voor elke smaak wel wat. Vertelt je met liefde over wat hij allemaal heeft. Vroeg om iets funky en kreeg een filter van bonen die waren gefermenteerd samen met kokos. Gek genoeg proefde ik er geen kokos in maar wel aardbei. Was echt een heerlijke koffie en sowieso een leuke plek zo bij het museum in de tuin. Als je iets minder heftigs wil drinken heeft hij dat uiteraard ook. Dikke aanrader dus.

• Smok3yNL
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 15-04 20:36
Beste kenners,

Wat is nu een goede allround bonenmaler voor max zo rond de 500 euro?

Heb veel gelezen en gezien maar blijf het lastig vinden. De 1 is meer geschikt voor espresso de ander meer voor groffere maling.
Ik zie soms door de bomen het bos niet meer.

Is er niet 1 die beide redelijk goed kan?

Mijn koffiemethodes zijn;

(Jura E8 al telt die eigenlijk hierin niet mee)
Aeropress (vaak)
Chemex ( redelijk vaak)
French press (soms)
En wellicht in de toekomst weer gewoon via een DE moccamaster.

Heb nu een handmolen van Kingrinder.
Werkt perfect al vind ik het soms wat zwaar malen vroeg in de ochtend voor een bakkie Aeropress met een Fellow prismo (erg fijn malen)

Alle tips welkom.

• RobbieT
Smok3yNL schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 21:14:
Beste kenners,

Heb veel gelezen en gezien maar blijf het lastig vinden. De 1 is meer geschikt voor espresso de ander meer voor groffere maling.

Aeropress (vaak)
Chemex ( redelijk vaak)
French press (soms)

Werkt perfect al vind ik het soms wat zwaar malen vroeg in de ochtend voor een bakkie Aeropress met een Fellow prismo (erg fijn malen)

Alle tips welkom.
Ik heb hier een Baratza Encore ESP Pro.
Wat ik er handig aan vind is dat ik snel kan wisselen van instelling voor filter en terug naar espresso, en nauwkeurig genoeg op de indicatie om weer goed te zitten met de doorlooptijd vooral van de espresso,

Anti-static is met een beetje RDT heel bruikbaar, zonder RDT nog wel rommelig.
Automatisch afschakelen is met single dose workflow wel fijn.

Alternatief kan zijn een DF54 bijvoorbeeld.

Wat mij meer trok aan de Baratza is dat alle onderdelen zo te koop zijn als je wat moet repareren.
Zeg maar de zekerheid van een bedrijf die dit al heel lang doen en goede after sales support geven.

De ESP Pro is wel echt een ander beest dan de gewone ESP, metalen behuizing vs plastic bij de gewone ESP, daardoor ook stiller, sterkere motor volgens de specs, auto-off voor single dose, of met hopper grind by time. Anti-static met ionizer.

https://www.baratza.com/nl-nl/landing/encore-esp-pro

• kevvie123
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 06:31
Wat al kan helpen is bedenken wat je gewenste use case is qua gebruik:

Wissel je tussen bonen? Decaf, donker gebrand voor espresso, licht voor aeropress of bedenk wat anders leuks. Dan is een single dose maler de moeite waard.

Drink je altijd dezelfde bonen dan kan een maler met timer of grind by weight en hopper juist handiger zijn.

Vind je het belangrijk om later andere burr sets te proberen? Dan zijn er redelijk veel 64mm flat burr mallers geschikt.

Voor mijzelf sprekend: Ik wissel veel tussen bonen en drink espresso, filter en decaf afwisselend. Wilde graag een Europees merk, goed design, all purpose, <500eu. Daardoor kwam ik uit op de Eureka mignon 65 AP. Heel erg tevreden mee (n=1).

• Smok3yNL
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 15-04 20:36
Dank voor de tips @RobbieT en @kevvie123
Ik zit nu inderdaad wat reviews te kijken van de Baratza encore pro en de Fellow ode gen2.

In onze Jura flikkeren we gewoon supermarkt dark roast bonen. Voor mijn "koffie hobbietje" komt de aeropress, de chemex, en de french press naar voren. En koop ik vaak vers gebrande bonen van kleine koffie branderijen online.

Er is gewoon zoveel keuze.
Hoor dat de Baratza weer veel lawaai maakt en snel vies word ondanks de ionizer maar wel weer goede klantenservice heeft en makkelijk te vervangen.

En zo heeft alles zn voor en nadelen.
Zal nog eens rustig wat reviews lezen vanavond.

• 418O2
  • Nu online
@Smok3yNL niche al bekeken?

• vickypollard
Smok3yNL schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 21:14:
Beste kenners,

Aeropress (vaak)
Chemex ( redelijk vaak)
French press (soms)

Alle tips welkom.
Kijk eens naar de Eureka Mignon Zero 65 All Purpose. Momenteel bij Cremashop voor €365. Je krijgt een zeer degelijk ding met maalschijven die relatief unimodal zijn, zoals de SSP multipurpose schijven. Lijkt me ideaal voor jouw behoefte met de wat betere bonen i.c.m. AeroPress, Chemex, etc. (die werken overigens prima van light tot medium gebrand... geen ervaring met dark)
edit:
Is wel een single doser trouwens...

[ Voor 5% gewijzigd door vickypollard op 12-04-2026 14:56 ]

• RobbieT
Smok3yNL schreef op zondag 12 april 2026 @ 14:27:
Dank voor de tips @RobbieT en @kevvie123
Ik zit nu inderdaad wat reviews te kijken van de Baratza encore pro en de Fellow ode gen2.

In onze Jura flikkeren we gewoon supermarkt dark roast bonen. Voor mijn "koffie hobbietje" komt de aeropress, de chemex, en de french press naar voren. En koop ik vaak vers gebrande bonen van kleine koffie branderijen online.

Er is gewoon zoveel keuze.
Hoor dat de Baratza weer veel lawaai maakt en snel vies word ondanks de ionizer maar wel weer goede klantenservice heeft en makkelijk te vervangen.

En zo heeft alles zn voor en nadelen.
Zal nog eens rustig wat reviews lezen vanavond.
Een Fellow Ode kan niet voor espresso malen.

De genoemde Eureka kan dat wel, net als de Baratza of een DF54/64.

Het ligt er dus erg aan wat je ermee wil doen, wat het mag kosten, en welke gemakken je erop wil hebben.

De Baratza voegt een aantal features toe die erg prettig in gebruik zijn, de andere molens hebben weer hun eigen sterke punten.

Naast zo nu en dan de V60 gebruik ik de molen in hoofdzaak samen met een Moccamaster Cup One en met een Rancilio Silvia espresso machine.
Het snel en nauwkeurig genoeg kunnen omstellen weegt daarom voor mij vrij zwaar.

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07:59
Ik vind het nog best puzzelen met een nieuwe zak bonen van een ander soort in de Fiorenzato all ground sense. Op de maalgraad van de vorige bonen komt er gewoon geen koffie uit. En zet in hem een paar stapjes grover dan ontstaan er best wat klonten en loopt hij nog steeds niet goed door.

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:26
Een paar stapjes is te weinig als er bij de eerste keer geen koffie uit komt. Ga minstens 6 stappen grover. Hou ook rekening met het restant van de oude soort bij een bonenwissel.

• Joshh
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15-04 19:35
GoEV6 schreef op maandag 13 april 2026 @ 11:15:
Ik vind het nog best puzzelen met een nieuwe zak bonen van een ander soort in de Fiorenzato all ground sense. Op de maalgraad van de vorige bonen komt er gewoon geen koffie uit. En zet in hem een paar stapjes grover dan ontstaan er best wat klonten en loopt hij nog steeds niet goed door.
Dat zegt mij dat de maler heel fijn gevoelig is, en je dus inderdaad +/- 5 a 6 clicks kunt hebben. Persoonlijk zie ik dat als een pluspunt.

Daarbij spelen ook de densiteit van de boon, branding en versheid een rol in het afstellen. Ik heb voor mijzelf per type een aantal referentiepunten op de maler bepaald omdat er zomaar 10 stappen tussen kan zitten per situatie.

• Wazzup!
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10:57
Bij mij Fellow Ode 2 had ik al een tijdje last van verstoppingen en statische rommel. Het maakte ook nogal uit welke soort leek bonen leek het. Het waren wel verse bonen iig.

Na de zoveelste keer schoon/open maken heb ik toen gelijk het "roostertje" bij de uitgang verwijderd. Paar weken verder en het werkt nog steeds zoals het zou moeten werken. Geen statische zooi meer en er blijft ook geen oude koffie meer achter. Wat ook de smaak verbeterd heeft. Normaal als je de volgende dag voor dat je ging malen op de klopper drukte kwam er wel een paar gram nog uit. Nu na genoeg 0,0.

Uiteraard op eigen risico. Al zou ik niet weten waarom je al draaiende je vingers daarin in zou willen steken. Dat word ook lastig met het bakje eronder...

• bebopper
  • Laatst online: 17-04 12:38

bebopper

I'm an absolute beginner...

Pizr schreef op donderdag 9 april 2026 @ 09:15:
Ik ben als hobbyproject een web app aan het vibe coden om koffiebonen bij te houden. Ondanks dat er al honderden van dit soort apps bestaan, is de UI vaak brak en is het verrassend omslachtig om een boon te loggen. Daarom heb ik iets gebouwd waarmee je met behulp van AI het label van een zak kunt scannen en direct kunt omzetten naar een log. Snel, simpel en vooral gericht op gebruiksgemak.

Ik zoek een paar koffieliefhebbers die het leuk vinden om dit in een gesloten beta te proberen en feedback te geven. Zie signature of stuur me gerust een DM als je interesse hebt.

Of het ooit publiek beschikbaar komt weet ik nog niet, het begon vooral om mijn eigen behoefte in te vullen 😉.
Leuk, ben benieuwd, heb me via de site in je signature aangemeld :)

• Pizr

Pizr

Thuisbarista

bebopper schreef op woensdag 15 april 2026 @ 15:16:
[...]
Leuk, ben benieuwd, heb me via de site in je signature aangemeld :)
Als het goed is heb je mail, de aanmeldingen van vandaag heb ik net een invite gestuurd oOo.

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Ook aangemeld! Klinkt interessant

• Rexcore
  • Laatst online: 17-04 16:03
Pizr schreef op woensdag 15 april 2026 @ 17:02:
[...]

Als het goed is heb je mail, de aanmeldingen van vandaag heb ik net een invite gestuurd oOo.
afgelopen maandag ook even aangemeld, en ondertussen al even mee mogen werken. Ziet er leuk uit, en super makkelijk in gebruik. chapeau!
dingetje voor mij was dat de aanmeld link bij mij niet uitkwam bij een wachtwoord creatie schermpje, maar bij een inlog scherm. En ik kon daar niets, aangezien ik geen wachtwoord had. uiteindelijk opgelost via wachtwoord vergeten link, en misschien is het een user error, maar wil het maar wel even gemeld hebben O-)

• Pizr

Pizr

Thuisbarista

Rexcore schreef op donderdag 16 april 2026 @ 14:10:
[...]

afgelopen maandag ook even aangemeld, en ondertussen al even mee mogen werken. Ziet er leuk uit, en super makkelijk in gebruik. chapeau!
dingetje voor mij was dat de aanmeld link bij mij niet uitkwam bij een wachtwoord creatie schermpje, maar bij een inlog scherm. En ik kon daar niets, aangezien ik geen wachtwoord had. uiteindelijk opgelost via wachtwoord vergeten link, en misschien is het een user error, maar wil het maar wel even gemeld hebben O-)
Bedankt voor je positieve feedback _/-\o_ . Heb je even een DM gestuurd over je ervaring bij het aanmelden om het topic niet verder te vervuilen :*)

• bebopper
  • Laatst online: 17-04 12:38

bebopper

I'm an absolute beginner...

Pizr schreef op woensdag 15 april 2026 @ 17:02:
[...]

Moet nog even wachten met gebruik, de bonen die ik nu heb zijn allemaal opnieuw vacuum verpakt, dus geen originele verpakkingen meer om te scannen :P

• VantageR
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Wazzup! schreef op maandag 13 april 2026 @ 20:18:
Bij mij Fellow Ode 2 had ik al een tijdje last van verstoppingen en statische rommel. Het maakte ook nogal uit welke soort leek bonen leek het. Het waren wel verse bonen iig.

Na de zoveelste keer schoon/open maken heb ik toen gelijk het "roostertje" bij de uitgang verwijderd. Paar weken verder en het werkt nog steeds zoals het zou moeten werken. Geen statische zooi meer en er blijft ook geen oude koffie meer achter. Wat ook de smaak verbeterd heeft. Normaal als je de volgende dag voor dat je ging malen op de klopper drukte kwam er wel een paar gram nog uit. Nu na genoeg 0,0.

Uiteraard op eigen risico. Al zou ik niet weten waarom je al draaiende je vingers daarin in zou willen steken. Dat word ook lastig met het bakje eronder...
Moest de mijne toevallig ook schoonmaken, dus gelijk even gekeken. Bedoel je met het roostertje de soort van paperclip die in de ionizer gemonteerd zit? Ik heb deze er nu uitgehaald. Eens kijken hoe dat gaat. Vraag me af of het nog een antistatische werking heeft, maar kan 'm altijd weer terugplaatsen.

• Wazzup!
VantageR schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 14:24:
[...]

Moest de mijne toevallig ook schoonmaken, dus gelijk even gekeken. Bedoel je met het roostertje de soort van paperclip die in de ionizer gemonteerd zit? Ik heb deze er nu uitgehaald. Eens kijken hoe dat gaat. Vraag me af of het nog een antistatische werking heeft, maar kan 'm altijd weer terugplaatsen.
Dat klopt inderdaad. Bij mij werkt de molen zo nog steeds een stuk beter in ieder geval. De ionizer gaat dat kabeltje naar toe neem ik aan toch? Het "paperclipje" heeft daar volgens mij niks mee te maken zit los tussen plastic ringtje. Het lijkt er alleen te zitten als beveiliging. Mocht het niet bevallen kun je het weer heel simpel terug plaatsen inderdaad.

• Abudah
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 09:26
vickypollard schreef op donderdag 9 april 2026 @ 15:21:
Gebruik dezelfde setup met een K6-grinder inmiddels een jaar en ben hier zeer tevreden over!

Welke bonen gebruik jij momenteel?

• VantageR
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
@Wazzup!: Ja, de ionizer is hetgene wat je losschroeft en waar de kabel aan vast zit. Misschien dat de paperclip nog geklemd zit tegen de metalen doorvoer vanaf de maalschijven, maar dat kon ik niet goed zien. Anders "zweeft" hij inderdaad en zal het niks doen qua statische lading. Komende week maar eens kijken hoe het gaat.

• Wazzup!
VantageR schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 23:00:
@Wazzup!: Ja, de ionizer is hetgene wat je losschroeft en waar de kabel aan vast zit. Misschien dat de paperclip nog geklemd zit tegen de metalen doorvoer vanaf de maalschijven, maar dat kon ik niet goed zien. Anders "zweeft" hij inderdaad en zal het niks doen qua statische lading. Komende week maar eens kijken hoe het gaat.
Ik gebruik overigens het opvang bakje zonder dekseltje. Naast dat het niet heel lekker past, kan er op deze manier ook geen koffie tussen deksel en aparaat komen.
Pagina: 1 ... 260 261 Laatste

Let op:
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1