Ik ga even reageren op het "invriezen" van (verse) bonen.
Op bijvoorbeeld Amazon heb ik
reageerbuisjes gekocht. Voor een paar tientjes ben je klaar. Ik maak gebruik van verschillende bonen door de week heen, zie hiervoor mijn homesetup eerder via een post in dit forum.
Nieuwe bonen die ik niet direct kan gebruiken vries ik per 18 gram in. Zondagochtend lekker een muziekje aan, kids om mij heen en bijna als een vorm van meditatie afwegen en buisjes vullen.
Het grote voordeel is dat ik, op het moment dat ik wat meer haast heb in de ochtend of op welk moment dan ook, direct een reageerbuisje uit de vriezer kan halen, in mijn single dose grinder kan droppen en malen maar!
Werkt als een trein en de bonen blijven van goede kwaliteit. Gezien de doorloop liggen bonen maximaal 3 maanden in mijn vriezer.
Let op, je grind dus direct uit de vriezer. Niet de bonen ontdooien of iets dergelijks.
Er is trouwens ook onderzoek naar gedaan, bij lage temperatuur blijven aromacomponenten langer behouden en malen bonen consistenter. In een studie van
de University of Bath bleek zelfs dat koude bonen een smallere deeltjesverdeling geven, wat juist gunstig is voor extractie. Dus voor single dosing personen onder ons werkt invriezen daarom eigenlijk ideaal, minder veroudering van de bonen en direct uit de vriezer malen geeft als het goed is een stabiel resultaat.
Edit:/
Even gezocht naar een foto ter illustratie.
[
Voor 10% gewijzigd door
UninPro op 05-03-2026 08:35
]