Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1 Overzicht

Pagina: 1 ... 251 252 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Snaak123
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12-11 16:59
jlve schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 08:45:
[...]

Je kunt die van mij overnemen. Mijn vrouw vind het maar lang duren en pakt liever een nespresso opschuimer en ik drink zelf alleen espresso. Is nog geen twee weken in gebruik geweest, misschien 20 keer echt gebruikt.
Helaas, ik had al 1 via Amazon gekocht en m'n return window is al even voorbij. Anders was dit zeker een optie geweest. Toch bedankt!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17:49
@jlve misschien heb ik dan wel interesse, ik moet me wel nog even inlezen over de voordelen.

• LA-384
@Noutie @RigolleM Ah ok, dat weet ik nog niet wat er precies bij zit. Het is iig de gewone non-plus versie. Is dat uitloopje van de portafilter niet vervelend? Je kunt dan volgens mij niet zien of de koffie gelijkmatig door het bakje loopt.

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Nu online
LA-384 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 10:50:
@Noutie @RigolleM Ah ok, dat weet ik nog niet wat er precies bij zit. Het is iig de gewone non-plus versie. Is dat uitloopje van de portafilter niet vervelend? Je kunt dan volgens mij niet zien of de koffie gelijkmatig door het bakje loopt.
Klopt daarvoor heb je naked portafilters nodig. Je hoeft er geen van Sage/Breville aan te schaffen, kan goedkoper zolang je maar bij die 54mm houdt.

Ik gebruik geen naked meer, daar ik altijd 2 kopjes zet...

• jlve
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10:52
Snaak123 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 10:42:
[...]

Helaas, ik had al 1 via Amazon gekocht en m'n return window is al even voorbij. Anders was dit zeker een optie geweest. Toch bedankt!
Geen probleem,
LA-384 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 10:47:
@jlve misschien heb ik dan wel interesse, ik moet me wel nog even inlezen over de voordelen.
Laat het maar weten.

PSN ID: JLvanEs0305

• Sluuz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14:27
B-Bandit schreef op maandag 3 november 2025 @ 10:20:
Vorig jaar heb ik een Saeco Xelsis Suprema gekocht. Dit was voor ons een overstap van Nespresso naar bonen. Die is erg goed bevallen. Mijn vrouw drinkt veel latte en ik veel zwart. Merk dat de latte haar goed bevalt. Espresso en zwart vind ik ok. Omdat zij haar melk niet via het apparaat doet maar via een losse handklopper is deze ultra volautomaat eigenlijk overkill. Dus ik wil hem verkopen en evt een apparaat met een betere maler aanschaffen.

Uiteraard loop ik zoals velen voor mij tegen de WAF aan. Mijn vrouw vind met 1 druk op de knop koffie zetten wel erg belangrijk terwijl ik zelf wel bereid ben te rommelen met malen, vullen, stampen en brouwen.

Opties die ik overweeg:
- ik ben hier de Eureka Mignon Libra 65 tegengekomen als een gebruiksvriendelijke maler waar de portafilter gelijk in kan. Dan heb ik nog wel een koffiezetapparaat nodig. Hoewel dit misschien nog ok te doen is, is het feit dat er 2 apparaten op het aanrecht staan ook al een probleem...
- ik zie af en toe aanbiedingen voorbij komen voor koffiezetapparaten van Ninja. Bijvoorbeeld de Ninja ES601 of ES701. Deze apparaten beschikken over een ingebouwde koffiemaler met los portafilter waarmee je de koffie zet. In hoeverre zou dit een vooruitgang zijn tov mijn Xelsis? De Xelsis is een apparaat van meer dan €1000 en de Ninja is een stuk goedkoper. Hoeft verder niks te zeggen, maar zou het zonde vinden als het geen vooruitgang is.

Budget speelt in beginsel niet echt een grote rol. Voorkeur om alles onder de €1500 te houden maar mag minder en kan evt meer als dat echt iets oplevert.
Ik heb min of meer precies dezelfde weg bewandeld. Begonnen met Nespresso en toen een Saeco/Philips PicoBaristo gekocht, wat een all in one is met zetgroep. Een flinke stap vooruit en nog steeds makkelijke bakkies zetten. Maar toch, echte volle espresso's krijg je er niet uit.

Toen de Ninja ES601 gekocht voor min of meer dezelfde prijs als toendertijd de Saeco en ik ben tevreden. Mijn vriendin vind het nog acceptabel qua bediening omdat veel dingen nog steeds automatisch gaan, maar je toch het idee hebt iets ambachtelijker bezig te zijn :).
En de kwaliteit van de espresso is echt een flinke stap vooruit weer.
Kan het nog beter? Ongetwijfeld.
Ben ik er nu blij mee? Ja.

Kanttekening: die assistfunctie is leuk maar wil nog wel eens gek doen, net als de hoeveelheid water die er wordt gegeven. Bij opvolgende bakkies wil die nog wel eens schommelen. Voor veel mensen in dit topic is dat onaanvaardbaar, maar voor mij is het prima.

[ Voor 5% gewijzigd door Sluuz op 04-11-2025 12:55 ]

PSN: Sluuz

• LA-384
Welke heb je eigenlijk? Zie de normale (grotere) en de kleinere Air.

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 10:03
LA-384 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 10:50:
Ik heb geen naked portafilter en gewoon goede koffie. Bedenk even wat je wilt. Wil je er een studie van maken, of wil je goede koffie en verder niet te moeilijk. Je kan een naked portafilter altijd nog aanschaffen mocht je deze missen.

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

• jlve
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10:52
LA-384 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 14:11:
[...]

Welke heb je eigenlijk? Zie de normale (grotere) en de kleinere Air.
De "normale" vanuit de Kickstarter destijds

PSN ID: JLvanEs0305

• LA-384
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YWODwdmkvbMZbqXMPErulVKI054=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/zCVtCtEjwj62dSkj6792af3W.jpg?f=user_large

Nou, het staat, eerste twee kopjes gezet en dat ga ik me morgenvroeg of in het weekend nog maar eens overdoen. 's avonds proeven en aanpassen tot het goed is, lijkt me niet het beste plan oOo

Eerste kopje was denk ik te fijn gemalen (stand 12) althans voor de volautomaat, daar kwam slechts een bodempje uit en moest daarna het stoompijpje door laten lopen (geen idee waarom, is me nog nooit gebeurd). De Sage kon er meer mee, maar ook daar kwam aanzienlijk minder uit dan met een lege portafilter (getest om te zien hoeveel water er uit zou moeten komen als standaard kopgrootte).

Tweede kopje gemalen op stand 18, dat liep een stuk beter door. Uit de volautomaat smaakte het wel prima, uit de Sage was het bitter met een zuurtje tegelijk. Ook nu kwam er aanzienlijk minder water uit. De puk is ook vrij nat, iig een stuk natter dan ik van de volautomaat gewend ben. (Overigens is de maalgraad van de volautomaat ook een heel stuk grover).

[ Voor 13% gewijzigd door LA-384 op 04-11-2025 21:25 ]

• LA-384
jlve schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 14:27:
De "normale" vanuit de Kickstarter destijds
Hm, die lijkt me wat te groot voor 1 persoon. Misschien dat je er toch iemand anders mee blij kunt maken. :)

• LA-384
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IBCbmwjLtQv5vO4nPXT_ZQ7fiiM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/OiyKwOaCq4DEp3PF2Ko0rAg4.jpg?f=user_large

Links uit de Nivona (9gr bonen), rechts uit de Sage (19gr bonen). Doorlooptijd was wat lang met 40+ seconden, dus maalgraad mag waarschijnlijk nog wat grover. Dit keer was de puck overigens lekker stevig en vrij droog, zag ook de schroef afdruk, dus wellicht vorige keren wat ondervult.

Koffie is duidelijk sterker en donkerder met een flinke dikke crema. Dat is wel even wennen, maar ik denk dat de smaak me wel beter bevalt. Het lijkt meer in balans.

Ik heb de puck van de nivona te drogen gelegd, om te kunnen zien hoe groot het verschil in maalgraad is.

Overigens vond ik hier een mooi overzicht voor de DF54 (en vele andere malers) om leidraad te gebruiken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aZXzfRhaEjvaSL_v6jMJne0eQ2E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pwymoF5SLzX5JqdNaoZxRLNF.png?f=fotoalbum_large

• vickypollard
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11:07
[b]LA-384 schreef op woensdag 5 november 2025 @ 08:06:
... zag ook de schroef afdruk, dus wellicht vorige keren wat ondervult.
Denk dat je hem nu juist wat teveel gevuld hebt. Bij mijn weten hoor je geen schroefadruk te zien.

Als je 18g doet zit je waarschijnlijk goed én hoef je mogelijk ook niet een standje grover te malen (want minder weerstand door de puck)

[ Voor 29% gewijzigd door vickypollard op 05-11-2025 09:19 ]

• LA-384
vickypollard schreef op woensdag 5 november 2025 @ 09:13:
[...]

Denk dat je hem nu juist wat teveel gevuld hebt. Bij mijn weten hoor je geen schroefadruk te zien.

Als je 18g doet zit je waarschijnlijk goed én hoef je mogelijk ook niet een standje grover te malen (want minder weerstand door de puck)
Uit yt-filmpjes begreep ik juist dat de puck aan het eind meestal omhoog komt en dus tegen die "shower screen"? aankomt, of is dat alleen bij zo'n selonoid klep?

• Puntje-NL
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 15:47
LA-384 schreef op woensdag 5 november 2025 @ 10:17:
[...]

Uit yt-filmpjes begreep ik juist dat de puck aan het eind meestal omhoog komt en dus tegen die "shower screen"? aankomt, of is dat alleen bij zo'n selonoid klep?
Klopt soms inderdaad. Plus de puck zet uit omdat de koffie water opneemt. Ik meet het altijd door te kijken of ik een schroef zie in een droge puck. Dus gewoon preppen als normaal, portafilter erin en daarna er weer uit zonder de pomp aan te zetten.

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:01
https://meticuloushome.com/
Wat een machine, maar € 2.000 en dan 1 jaar garantie is wel een beetje 'oef'.

• vickypollard
Het is wel een interessant ding ja; espresso gebracht naar het ultieme nerd-niveau. Hoewel je met een Gaggia Classic met Gaggiuino/Gaggimate iets soortgelijks hebt met profiling en zo voor minder geld, alleen is het dan geen lever-machine. Wél weer een stoomfunctie :P

• ocn
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12:41

ocn

Beste Tweaker 2025 ⭐⭐⭐⭐⭐

Zebby schreef op woensdag 5 november 2025 @ 15:04:
https://meticuloushome.com/
Wat een machine, maar € 2.000 en dan 1 jaar garantie is wel een beetje 'oef'.
In Europa krijg je 2 jaar garantie (benoemt Lance ook op 35:40). Er zijn diverse koffiezaken in Nederland die deze machine gewoon lokaal gaan verkopen, bijvoorbeeld AMOC en Schot.

[ Voor 23% gewijzigd door ocn op 05-11-2025 15:19 ]

• Puntje-NL
ocn schreef op woensdag 5 november 2025 @ 15:17:
[...]

[YouTube: The Most Innovative Espresso Machine of the Decade || Meticulous Review]

In Europa krijg je 2 jaar garantie (benoemt Lance ook op 35:40). Er zijn diverse koffiezaken in Nederland die deze machine gewoon lokaal gaan verkopen, bijvoorbeeld AMOC en Schot.
Ik heb die toevallig vanochtend bekeken, maar ik wordt toch een beetje Lance moe. Bijvoorbeeld: ineens maakte het een stuk minder uit dat de temperatuur 4 graden lager was als aangegeven en ik kreeg toch een beetje 'Wij van WC eend - adviseren WC eend' gevoel.

Daarnaast, ik heb zelf 0 ervaring met levers en het is dus een oprechte vraag, is dit nou echt beter dan bijv. een Decent waar je oneindig veel variaties (waaronder levers) op kunt programeren?

• vickypollard
Nou, het is in ieder geval goedkoper dan een Decent zo te zien.

• Zebby
Puntje-NL schreef op woensdag 5 november 2025 @ 15:42:
[...]

Ik heb die toevallig vanochtend bekeken, maar ik wordt toch een beetje Lance moe. Bijvoorbeeld: ineens maakte het een stuk minder uit dat de temperatuur 4 graden lager was als aangegeven en ik kreeg toch een beetje 'Wij van WC eend - adviseren WC eend' gevoel.

Daarnaast, ik heb zelf 0 ervaring met levers en het is dus een oprechte vraag, is dit nou echt beter dan bijv. een Decent waar je oneindig veel variaties (waaronder levers) op kunt programeren?
Espresso is ook een wereld die erg veel groei heeft gemaakt in de afgelopen jaren. Dus dat hij een paar jaar geleden iets anders heeft gezegd, houdt niet in dat dit voor altijd de waarheid is natuurlijk. Maar goed, dit lijkt inderdaad precies iets wat hij wilt zien, dat mag toch?

Ik zat een beetje te kijken naar een lever, volgens mij is het grote voordeel dat je water direct op je puck zit en je volledige controle hebt. Met een Decent kun je ook veel, maar dat is iets dat blijft. Dit apparaat haalt eigenlijk alle randomness eruit en automatiseert het, waardoor je primaire variabele je koffiemaler is.
De decent heeft dan wel weer een melkschuimer, zeker die nieuwe ziet er echt mega goed uit, maar volgens mij is die nog wel een beetje duurder.

• vickypollard
Los van welke beter is: ik vind het toch ook wel weer een beetje té geautomatiseerd voelen of zo; alsof het een volautomaat is. Vind ik zoiets als een Quick Mill Rapida toch wat meer hebben :P Maar goed, dat is allemaal gevoel; functioneel zal die Meticulous beter zijn.

• Kasperaitis
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 11-11 15:48
vinpower schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 08:19:
Hebben jullie nog tips voor moderne strakke koffiekopjes?
Sinds een jaar hebben wij de Swirl van Sttoke wat in principe de stijl is die ik zoek. Maar alles bladert af... Toch niet zo dishwasher safe. Erg zonde.

Veelal wat ik tegenkom zijn klassieke kopjes met oor en schoteltje. Glas weinig interesse in.
Ik heb recent deze van clubhouse gekocht.

https://www.espressowinke...o-205ml-dubbelwandig.html

• Kasperaitis
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 11-11 15:48
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q4uCVyyTssELWSKuJRFmBp4eTk8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zKYqWOSBSly4NUjqBk3E6Vp6.jpg?f=fotoalbum_large

Hierbij mijn nieuwe setup. Uiteindelijk voor de ecm synchronika gegaan. Met name de snelle opwarmtijd heeft me overgehaald. Naast het feit dat het gewoon een dijk van een machine is. De eerste espresso’s zijn veelbelovend😊

Gelijk ook een vraagje. Kan de tamper druk een verschil van 10 gram koffie in het kopje veroorzaken?
Ik gebruik 20 gram koffie porto fino, ncd leveler, ecm tamper en 24 seconden doorlooptijd (recept espresso winkel).

Koffie smaakt erg goed maar nog niet altijd hetzelfde.

[ Voor 4% gewijzigd door Kasperaitis op 05-11-2025 21:48 ]

• LA-384
RigolleM schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 10:20:
Enkel een weegschaal van Timemore en je hebt alles zelf onder controle.
Zojuist via aliexpress idd de Timemore black mirror basic 2 gekocht en ook maar meteen een wdt tool, rdt spray, koffie-leveler, spring-loaded tamper, tampermat en een magnetische doseerring erbij genomen. 8)

• vickypollard
Heeft iemand toevallig ervaring met dit model espressomachine? Ik zoek nog iets nieuws.

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:54

Dennis1812

Amateur prutser

vickypollard schreef op woensdag 5 november 2025 @ 23:13:
Heeft iemand toevallig ervaring met dit model espressomachine? Ik zoek nog iets nieuws.
Mijn dochter is er uren zoet mee en zet continu koffie voor iedereen.
Nadeel. Maar 2 pucks en , 2 kopjes meegeleverd. Ook een beker voor ijskoffie. Dat is hip natuurlijk.

Je krijgt wel steeds de hele puck in je kopje.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• Snaak123
boozzz schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 13:24:Binnenkort thuis maar eens zo'n step down basket proberen, of de puckhoogte het verschil maakt.
Benieuwd hiernaar, is er al iemand die zo'n step down basket heeft geprobeerd? Er komen er nu steeds meer op de markt dus je hoeft niet langer alleen te leunen op de 200 euro Sworks variant

Tegelijkertijd is het irritant, want heb ook weinig zin om alle accessoires opnieuw te moeten kopen (tamper, funnel, puck screen met name) lol

Lance moeheid die in dit topic is genoemd is overigens zeer herkenbaar. Hoe anders waren zijn videos van ca. vier jaar geleden waarin hij heel onschuldig een kwalitatieve instructie had over opschuimen van melk. Nu is het een decadente ADHD shitshow geworden tbqh

[ Voor 19% gewijzigd door Snaak123 op 06-11-2025 09:25 ]

• Annun
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 15:43
Puntje-NL schreef op woensdag 5 november 2025 @ 15:42:
[...]

Zo "ineens" is die bocht niet hoor. Hij is nu wel al een tijdje aan het zeggen dat hij vindt dat er te veel focus op temperatuur gelegd wordt. Natuurlijk moet je wel in je achterhoofd houden dat hij een relatie met het bedrijf heeft, dus alleen op zijn woord moet je natuurlijk ook niet vertrouwen.

Beter dan een Decent is ook een beetje een appels met peren vergelijking. Als je bijvoorbeeld melk wilt stomen is deze natuurlijk serieus ondergeschikt aan de Decent. Het is gewoon weer een optie er bij denk ik voor degenen die enkel espresso drinken, consistentie willen en geen boiler een positief punt vinden. Met de prijzen van deze machines ben je ook wel al weer ver voorbij het "point of diminishing returns".

• Teus.espresso
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 08:48
Ik heb deze;
https://nl.aliexpress.com/item/1005009300693825.html?
icm deze tamper;
https://nl.aliexpress.com/item/4001063683409.html?
Werkt goed. Je proeft een subtiel andere smaak. Niks schokkends maar wel anders.
De puck is bij dit bakje natter na koffie maken maar wel heel gemakkelijk uit te kloppen.
De kwaliteit van het bakje is iets grover waardoor hij bij een botomless filterdrager iets knoeit.
Om die reden ben ik terug naar IMS. Als iemand het bakje en tamper wil hebben voor €15 mag dat.PM maar.

• boozzz
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:41
Snaak123 schreef op donderdag 6 november 2025 @ 09:22:
[...]

Benieuwd hiernaar, is er al iemand die zo'n step down basket heeft geprobeerd? Er komen er nu steeds meer op de markt dus je hoeft niet langer alleen te leunen op de 200 euro Sworks variant
Ik heb nu een week of twee/drie die van Graph in gebruik (46 mm). Was de enige die klein genoeg was om door de opening van mijn specifieke portafilter te passen. Normaal gebruik ik een 58 mm 18g E&B nanotech bakje.

Qua resultaat: mwah. Heb 'm zowel met als zonder puckscreen en veer geprobeerd, op een Strega hendelmachine. Zonder moet ik een stap of 10 groffer malen op de Lagom (een stap is 7,5 micron) bij dezelfde hoeveelheid koffie. Met veer en screen zit ik op zeker 14 stappen groffer, anders krijg ik alleen maar druppels.

Bij veer en puckscreen krijg ik niet zulke beste extractie. Water loopt te snel langs de rand, terwijl in het midden niet genoeg komt, dus erg ongelijk, en qua shottijd ook heel snel lopen aan het begin, heel langzaam in het midden, weer snel aan het eind. Daarbij ook heel snel blonding. Moet dit nog eens proberen met minder koffie voor een minder hoge puck, en dan heel lang lage druk preinfusen. Maar omdat gebruik scherm en veer ook wat veel gedoe is, doe ik liever zonder.

Zonder veer en screen lijkt het voor de Strega ook een stuk beter te werken. Normaler lopende shots, normale kleur. Puck komt er prima droog uit ook. Smaakt dan ook prima, maar niet beter dan 58mm. Die blijft toch net wat meer punch, interessantere shots houden.

Dit is allemaal met een paar koffies van DAK, dus vrij light roast.

Enige voordeel is dat je net zo makkelijk 16g koffie in plaats van 18g zet, zonder dat het resultaat eronder lijdt. In dat opzicht is het op lange termijn iets goedkoper.

• Snaak123
boozzz schreef op donderdag 6 november 2025 @ 13:05:
[...]

Ik heb nu een week of twee/drie die van Graph in gebruik (46 mm). Was de enige die klein genoeg was om door de opening van mijn specifieke portafilter te passen. Normaal gebruik ik een 58 mm 18g E&B nanotech bakje.

Qua resultaat: mwah. Heb 'm zowel met als zonder puckscreen en veer geprobeerd, op een Strega hendelmachine. Zonder moet ik een stap of 10 groffer malen op de Lagom (een stap is 7,5 micron) bij dezelfde hoeveelheid koffie. Met veer en screen zit ik op zeker 14 stappen groffer, anders krijg ik alleen maar druppels.

Bij veer en puckscreen krijg ik niet zulke beste extractie. Water loopt te snel langs de rand, terwijl in het midden niet genoeg komt, dus erg ongelijk, en qua shottijd ook heel snel lopen aan het begin, heel langzaam in het midden, weer snel aan het eind. Daarbij ook heel snel blonding. Moet dit nog eens proberen met minder koffie voor een minder hoge puck, en dan heel lang lage druk preinfusen. Maar omdat gebruik scherm en veer ook wat veel gedoe is, doe ik liever zonder.

Zonder veer en screen lijkt het voor de Strega ook een stuk beter te werken. Normaler lopende shots, normale kleur. Puck komt er prima droog uit ook. Smaakt dan ook prima, maar niet beter dan 58mm. Die blijft toch net wat meer punch, interessantere shots houden.

Dit is allemaal met een paar koffies van DAK, dus vrij light roast.

Enige voordeel is dat je net zo makkelijk 16g koffie in plaats van 18g zet, zonder dat het resultaat eronder lijdt. In dat opzicht is het op lange termijn iets goedkoper.
Dank voor het delen!

Qua body komt het bij jou ook een beetje op hetzelfde neer als 58mm?

• Zebby
Aan de andere kant met alle mooie machines, ik vind als ik eerlijk ben met mezelf eigenlijk de koffie van mijn Clever brewer het lekkerste :D

• raze88
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12-11 12:56
Kasperaitis schreef op woensdag 5 november 2025 @ 21:40:
Gelijk ook een vraagje. Kan de tamper druk een verschil van 10 gram koffie in het kopje veroorzaken?
Ik gebruik 20 gram koffie porto fino, ncd leveler, ecm tamper en 24 seconden doorlooptijd (recept espresso winkel).

Koffie smaakt erg goed maar nog niet altijd hetzelfde.
Ja tamperdruk kan degelijk een verschil maken. Wanneer ik 1,2 of 3x tamp met de normcore temper (veerdruk systeem) merk ik verschil in doorlooptijd. Handmatig tampen is inconsistenter in druk en daarmee de kans op variabel nog groter.

[ Voor 22% gewijzigd door raze88 op 06-11-2025 14:48 ]

• boozzz
Snaak123 schreef op donderdag 6 november 2025 @ 13:28:
[...]

Dank voor het delen!

Qua body komt het bij jou ook een beetje op hetzelfde neer als 58mm?
Ja, dat vond ik niet wezenlijk anders. De 58 had gewoon meer smaak. Maar ik ga morgen nog even een kleine showdown doen met een DAK uit Ethiopie, nu ik de 46 100% onder de knie heb. Laat ik weten.

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:44

DjVe

Hatsaflats!

DjVe schreef op maandag 3 november 2025 @ 18:06:
[...]

Hij is al binnen! Eerste indruk is best goed. Warmt snel op, app is prettig en communicatie tussen apparaat en telefoon is vlot. Je kan hem met USB-C laden en dat gaat op 21W (12V), dus dat is prima te doen. Wellicht dat ik vanavond nog verder ga proberen.
Mijn eerste ervaringen met de Ikape K2 Pro zijn positief. Er is absoluut een lekkere espresso mee te zetten en de workflow is prettig.

Ik heb een zak Honduras Ceiba van Blommers gebruikt. Een licht gebrande boon met een mooi zuurtje. De maling op de Varia VS6 moet net iets fijner dan ik normaliter voor mijn Robot nodig heb.

Ik gebruik de meegeleverde basket en de meegeleverde distributie-ring (noem je dat zo?). Na het erin mikken van de koffie even snel WDT-en en met de ring nog op de basket met de meegeleverde tamper aandrukken. Dan mors je niets en kan je dus zonder vegen/borstelen door. Ik gebruik een papieren filter bovenop de puck en dan de metalen screen (meegeleverd).

Temperatuur ingesteld op 93 graden. 20 gram koffie in en 42/43 gr output. Ik laat de K2 7 seconde pre-infusen en dan 5 seconde wachten. Daarna heb ik met 30 seconde een output van 42/43 gram. Dat is netjes en er komt een serieus lekkere espresso uit.

Ik zou het top vinden als:

-De software van de K2 ook weegschalen laat connecten en dus de output op gewicht kan stoppen
- Je de pre-infusion en wait ook boven de 10 seconde kan instellen
- Het voetje van de stand voorzien wordt van een aantal rubberen dopjes (het is nu helemaal metaal).

Verder opmerkelijk:
- voelt premium aan
- relatief stil in gebruik
- vlot in opwarmen
- prettige bediening en workflow

Absoluut de €200 waard en is ook prima te gebruiken als espresso apparaat voor thuis :)

• retoohs
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 13:52
Annun schreef op donderdag 6 november 2025 @ 09:22:
[...]

Zo "ineens" is die bocht niet hoor. Hij is nu wel al een tijdje aan het zeggen dat hij vindt dat er te veel focus op temperatuur gelegd wordt. Natuurlijk moet je wel in je achterhoofd houden dat hij een relatie met het bedrijf heeft, dus alleen op zijn woord moet je natuurlijk ook niet vertrouwen.

Beter dan een Decent is ook een beetje een appels met peren vergelijking. Als je bijvoorbeeld melk wilt stomen is deze natuurlijk serieus ondergeschikt aan de Decent. Het is gewoon weer een optie er bij denk ik voor degenen die enkel espresso drinken, consistentie willen en geen boiler een positief punt vinden. Met de prijzen van deze machines ben je ook wel al weer ver voorbij het "point of diminishing returns".
Ik ben niet zo van de gecomputeriseerde machines maar ik vind het concept van de meticulous wel vet (als iemand die geen melk drankjes drinkt). Vooral dat er geen boiler, traditionele pomp en leidingwerk aan te pas komt. Dat klinkt wel onderhoudsvriendelijk. Ok, het betekend niet dat dit ding niet kapot kan gaan maar bij een dual boiler weet je al zeker dat deze elke zoveel jaar open moet voor onderhoud.

• Zebby
retoohs schreef op donderdag 6 november 2025 @ 20:52:
[...]

Ik ben niet zo van de gecomputeriseerde machines maar ik vind het concept van de meticulous wel vet (als iemand die geen melk drankjes drinkt). Vooral dat er geen boiler, traditionele pomp en leidingwerk aan te pas komt. Dat klinkt wel onderhoudsvriendelijk. Ok, het betekend niet dat dit ding niet kapot kan gaan maar bij een dual boiler weet je al zeker dat deze elke zoveel jaar open moet voor onderhoud.
Ze claimen overal 'off the shelf' onderdelen te gebruiken, maar dat zegt natuurlijk niet dat het makkelijk te repareren is. Het is echt een tof ding, first of its kind, dus ik hoop dat er goedkopere variates op de markt komen. Los van de sensoren en tech is het mechanisch gezien niet echt heel ingewikkeld volgens mij?

• bermuda1980
  • Registratie: November 2010
  • Nu online
boozzz schreef op donderdag 6 november 2025 @ 13:05:
[...]

Heb je de PSM op de Strega? Want dat maakt natuurlijk ook nog(al) wat uit voor druk op de koffie, ook als mensen het gaan vergelijken met pompmachines :) Naast het aflopende drukprofiel.

• boozzz
bermuda1980 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 09:18:
[...]

Heb je de PSM op de Strega? Want dat maakt natuurlijk ook nog(al) wat uit voor druk op de koffie, ook als mensen het gaan vergelijken met pompmachines :) Naast het aflopende drukprofiel.
Je bedoelt die tweede veer van de hendel eruit gehaald? Nee, heb ik niet gedaan, is me te beperkend. Voor sommige koffie is het wel nice met wat hogere druk te kunnen werken. En als ik de preinfusiedruk stop op 2 of 3 bar (daar heb ik wel een manometer voor geinstalleerd), dan grijpt de veer/hendel halverwege pas aan, waardoor je ook met een veel lagere startdruk werkt dan de standaard 10+ bar (als je de pomp gewoon tot de max laat lopen en de hendel meteen bij het begin aangrijpt).

Verder vanochtend zoals beloofd nog even back to back de Mango Tango van DAK (omni roast, natural uit Ethiopië) getest met de 58 mm E&B bak tegen 46 mm Graph. Beide 2,8 ratio, beide shots liepen perfect, maar qua smaak kon ik geen verschil proeven.

• boozzz
retoohs schreef op donderdag 6 november 2025 @ 20:52:
[...]

Dan liever een Strietman CT2 toch?

Verslikte me bijna in mijn koffie om het marketinggewouwel op de site van Meticulous: "Manual lever machines craft espresso like no other. The catch? They’re extremely difficult to operate and require years of experience." Wat een grappenmakers.

• Puntje-NL
boozzz schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 10:01:
[...]

Je bedoelt die tweede veer van de hendel eruit gehaald? Nee, heb ik niet gedaan, is me te beperkend. Voor sommige koffie is het wel nice met wat hogere druk te kunnen werken. En als ik de preinfusiedruk stop op 2 of 3 bar (daar heb ik wel een manometer voor geinstalleerd), dan grijpt de veer/hendel halverwege pas aan, waardoor je ook met een veel lagere startdruk werkt dan de standaard 10+ bar (als je de pomp gewoon tot de max laat lopen en de hendel meteen bij het begin aangrijpt).

Verder vanochtend zoals beloofd nog even back to back de Mango Tango van DAK (omni roast, natural uit Ethiopië) getest met de 58 mm E&B bak tegen 46 mm Graph. Beide 2,8 ratio, beide shots liepen perfect, maar qua smaak kon ik geen verschil proeven.
Hoe was de Mango Tango van DAK? DAK staat nog op mn lijstje om te proberen, maar komt elke keer wat anders tussendoor haha.

Nu heb ik de Lasso Lassi van Sprout. Aan het begin zat er echt een funky smaak aan die ik niet aankon. Nu (na 4 weken) kan ik er eindelijk een lekker bakkie mee zetten, heerlijk zoetje en echt een velvet mondgevoel. Wel weinig body.

• cedrix5
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12-11 15:09
Puntje-NL schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 11:19:
[...]

Hoe was de Mango Tango van DAK? DAK staat nog op mn lijstje om te proberen, maar komt elke keer wat anders tussendoor haha.

Nu heb ik de Lasso Lassi van Sprout. Aan het begin zat er echt een funky smaak aan die ik niet aankon. Nu (na 4 weken) kan ik er eindelijk een lekker bakkie mee zetten, heerlijk zoetje en echt een velvet mondgevoel. Wel weinig body.
Heb nu ook Lasso Lassi ontvangen van Sprout (heb hun subscription). Dunne body is waarschijnlijk doordat het experimental washed koffie is. Wel lekkere smaak verder inderdaad en kan nog met melk. Butter my Pineapple van paar weken terug was nog beter vond ik. Heb zelf liefst de gefermenteerde naturals, maar die zijn soms ook gewoon niet heel goed uitgevoerd waardoor ze vooral rot smaken. De goeie zijn echter wel echt toppers.

• ocn

ocn

Beste Tweaker 2025 ⭐⭐⭐⭐⭐

cedrix5 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 13:19:
[...]

Heb nu ook Lasso Lassi ontvangen van Sprout (heb hun subscription). Dunne body is waarschijnlijk doordat het experimental washed koffie is. Wel lekkere smaak verder inderdaad en kan nog met melk. Butter my Pineapple van paar weken terug was nog beter vond ik. Heb zelf liefst de gefermenteerde naturals, maar die zijn soms ook gewoon niet heel goed uitgevoerd waardoor ze vooral rot smaken. De goeie zijn echter wel echt toppers.
Ik zit toevallig net met een mok Butter My Pineapple filterkoffie voor me. Drink hem liever zo dan als espresso :)

• ps4mm
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 12:50
Een quickmill 3035 met OVP erin, kun je daarmee gewoon een backflush doen? Ik haal regelmatig de kop uit elkaar met schoonmaken, maar wil dit toch ook eens gaan doen :)

• LA-384
Ik ben nog veel aan het proberen, maar hoe bepalen jullie welke maalgraad geschikt is voor een bepaald soort koffieboon?

Ik heb heel wat filmpjes gezien voor tips, maar op smaak kom ik niet heel ver. Ik ben gewend mijn koffie met suiker te drinken, dus proeven zonder suiker is al snel bitter of bitter en zuur tegelijk.

Ik kan natuurlijk wel naar de doorlooptijd kijken, maar die is natuurlijk ook weer erg afhankelijk van de puck. Ik denk niet dat die bij mij al consistent is qua voorbereiding.

Ik ben nog in afwachting van een betere weegschaal, een verdeler, een wdt tool en mogelijk een handigere tamper (die op de rand van de portafilter steunt).

Tot nu toe bevalt de single shot (+/-9gr) op 45ml me nog het best. Dat is eigenlijk wat van de Nivona gewend ben, maar toch lijkt het met de sage meer smaak te geven. Die bleef vanochtend best lang hangen nog.

Het opschuimen van melk gaat me wel een stuk beter af moet ik zeggen. Want de espresso's die me wat te sterk zijn, worden dan maar een cappuccino. Eerste keer had ik gewoon warme melk, tweede keer iets of wat schuim en nu de derde keer een mooie, dikke schuimkraag.

Het valt me trouwens op hoe grof de Nivona eigenlijk maalt. Dat voelt aan als keukenzout, terwijl de eerste poging met de DF54 (stand 10 en veel te fijn) aanvoelt als cacaopoeder/melkpoeder.

[ Voor 17% gewijzigd door LA-384 op 07-11-2025 20:03 ]

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:55
LA-384 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 19:56:
Ik ben nog veel aan het proberen, maar hoe bepalen jullie welke maalgraad geschikt is voor een bepaald soort koffieboon?

Ik heb heel wat filmpjes gezien voor tips, maar op smaak kom ik niet heel ver. Ik ben gewend mijn koffie met suiker te drinken, dus proeven zonder suiker is al snel bitter of bitter en zuur tegelijk.

Ik kan natuurlijk wel naar de doorlooptijd kijken, maar die is natuurlijk ook weer erg afhankelijk van de puck. Ik denk niet dat die bij mij al consistent is qua voorbereiding.

Ik ben nog in afwachting van een betere weegschaal, een verdeler, een wdt tool en mogelijk een handigere tamper (die op de rand van de portafilter steunt).
Suiker, wat een doodzonde. Dat je koffie zonder suiker bitter of zuur proeft is een goed teken: dan staat je molen dus nog niet goed afgesteld :+

Ik bepaal de maalgraad niet op basis van soort koffieboon. Ik bepaal die op smaak. Mijn beginpunt qua instelling is altijd de instelling van de vorige boon (ok behalve bij India malabar, die moet ik veel fijner malen). Dan zet ik een shot en kijk ik of ik grover of fijner moet maken, of meer of minder moet doseren, of langere of kortere doorlooptijd, of evt de temperatuur van het water aanpassen.

Maar ik zie dat je nog geen weegschaal hebt. Dat instrument is simpelweg onmisbaar bij het instellen van de molen. Ik gebruik het zelfs bij ieder shot. Als je niet zeker weet dat je telkens hetzelfde aantal gram in je bakje hebt, kun je je molen wel bijstellen maar die moet dan toch weer anders als je daarna meer of minder koffie in je bakje hebt.

• LA-384
cryptapix schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 21:04:
Maar ik zie dat je nog geen weegschaal hebt. Dat instrument is simpelweg onmisbaar bij het instellen van de molen. Ik gebruik het zelfs bij ieder shot. Als je niet zeker weet dat je telkens hetzelfde aantal gram in je bakje hebt, kun je je molen wel bijstellen maar die moet dan toch weer anders als je daarna meer of minder koffie in je bakje hebt.
De Timemore Black Mirror basic 2 is onderweg, tot nu heb ik een Ikea keukenweegschaal gebruikt. Ik kijk dan naar het punt dat deze van bijvoorbeeld 8 naar 9 gram gaat (of van 17 naar 18) en voeg dan nog 1 boon toe. Niet perfect, maar wel consistent.

Ik weeg ook de koffie, maar ik merk wel dat de weegschaal wat traag is.

Ik ben van plan om morgen wat meer kopjes achter elkaar te proeven om zo te kijken of ik verschil in maalgraad kan proeven. Tot nog toe heb ik daar nog niet echt tijd voor gehad. Misschien ook maar eens dat salami-shot proberen, hoewel me dat nog niet echt wijzer maakt over ideale doorlooptijd ben ik bang.

Wellicht kan ik ook beter eens kijken naar een proefpakket van diverse bonen in kleinere zakken, om zo verschillen in smaak te proeven.

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Ik doe er nog regelmatig monin siroop in (suikervrije hazelnoot) en wat kaneelpoeder bovenop. En een hoop melkschuim.

Of de latte macchiato met karamel siroop afmaken met karamel slagroom (van Debric, te halen bij de Sligro ed) en wat stroopwafelkruim of ander koekkruimels.
En nog een drizzle siroop voor de presentatie over de slagroom natuurlijk.

Of in de avond. Een decaf cappuccino met wat speculaas likeur. Heerlijk!

Zo, word ik nu verbannen? Of mag ik blijven

• Freezhost
  • Laatst online: 14:49
Je mag blijven hoor maar, ik moet er niet aan denken veel te zoet allemaal.

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:55
Dennis1812 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 21:15:
Ik doe er nog regelmatig monin siroop in (suikervrije hazelnoot) en wat kaneelpoeder bovenop. En een hoop melkschuim.

Of de latte macchiato met karamel siroop afmaken met karamel slagroom (van Debric, te halen bij de Sligro ed) en wat stroopwafelkruim of ander koekkruimels.
En nog een drizzle siroop voor de presentatie over de slagroom natuurlijk.

Of in de avond. Een decaf cappuccino met wat speculaas likeur. Heerlijk!

Zo, word ik nu verbannen? Of mag ik blijven
Als je houtskool van Douwe Egberts bij de supermarkt haalt dan zou ik er ook siroop bij doen. En als je dure verse bonen gebruikt en je die smaak wil verkloten, mag dat van mij ook hoor. Geniet lekker zoals je zelf wil :) Ik heb vast ook wel gewoontes of voorkeuren die niet de jouwe zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door cryptapix op 07-11-2025 21:33 ]

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

cryptapix schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 21:32:
[...]

Als je houtskool van Douwe Egberts bij de supermarkt haalt dan zou ik er ook siroop bij doen. En als je dure verse bonen gebruikt en je die smaak wil verkloten, mag dat van mij ook hoor. Geniet lekker zoals je zelf wil :) Ik heb vast ook wel gewoontes of voorkeuren die niet de jouwe zijn.
Nee, ik gebruik goede verse bonen in een Jura volautomaat. En zelfs met een cappuccino en een volsutomaat proef je groot verschil tussen supermarkt boon of goede boon.

Net als een decaf boon. Een goede decaf boon is lastig zoeken. Maar gelukkig gevonden.
Single estate coffee roasters hebben aan mij een vaste klant in ieder geval....

En ja, soms drink ik espresso . En soms een lungo. Afwisseling is key

• retoohs
LA-384 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 21:14:
[...]

De Timemore Black Mirror basic 2 is onderweg, tot nu heb ik een Ikea keukenweegschaal gebruikt. Ik kijk dan naar het punt dat deze van bijvoorbeeld 8 naar 9 gram gaat (of van 17 naar 18) en voeg dan nog 1 boon toe. Niet perfect, maar wel consistent.

Ik weeg ook de koffie, maar ik merk wel dat de weegschaal wat traag is.

Ik ben van plan om morgen wat meer kopjes achter elkaar te proeven om zo te kijken of ik verschil in maalgraad kan proeven. Tot nog toe heb ik daar nog niet echt tijd voor gehad. Misschien ook maar eens dat salami-shot proberen, hoewel me dat nog niet echt wijzer maakt over ideale doorlooptijd ben ik bang.

Wellicht kan ik ook beter eens kijken naar een proefpakket van diverse bonen in kleinere zakken, om zo verschillen in smaak te proeven.
Ik vind het nog steeds wel lastig om te herkennen of een bepaalde maalstand nou over of onderextractie geeft. Bij een te fijne maalstand krijg je normaal een bittere smaak maar soms wordt het juist zuur door channeling (of bitter en zuur). Soms is het ook lastig te bepalen of iets bitter of zuur smaakt.

• Bulder
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 10-11 11:25
retoohs schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 07:09:
[...]

Ik vind het nog steeds wel lastig om te herkennen of een bepaalde maalstand nou over of onderextractie geeft. Bij een te fijne maalstand krijg je normaal een bittere smaak maar soms wordt het juist zuur door channeling (of bitter en zuur). Soms is het ook lastig te bepalen of iets bitter of zuur smaakt.
Ik heb een DiFluid weegschaal die een grafiek van je flowrate weergeeft, dat is wel wat makkelijker finetunen dan puur op smaak. Smerige shots drink je liever ook niet heel aandachtig ;)

• boozzz
Puntje-NL schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 11:19:
[...]

Ik vind hem wel lekker. Klein zuurtje (zal de mango zijn :D), licht gefermenteerde, maar niet overheersende natural smaak, mooi subtiel en in balans. Heb nu ook een anaerobic van dezelfde boon, dat is wel een beuker. Heb het toch wat minder op anaerobics meestal.

• RigolleM
  • Nu online
LA-384 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 19:56:
Het opschuimen van melk gaat me wel een stuk beter af moet ik zeggen. Want de espresso's die me wat te sterk zijn, worden dan maar een cappuccino. Eerste keer had ik gewoon warme melk, tweede keer iets of wat schuim en nu de derde keer een mooie, dikke schuimkraag.
Als je er latte art kunt mee maken, dan heb je de perfecte melkschuim... nu heb je de melkschuim die ik in 95% van mijn cappuccino's krijg bij onze horeca. Ik scoor liever toch een puntje bij mijn vrouw als ik haar 's morgens een cappuccino aanbied met een hartje 8)

• LA-384
RigolleM schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 09:20:
[...]

Als je er latte art kunt mee maken, dan heb je de perfecte melkschuim... nu heb je de melkschuim die ik in 95% van mijn cappuccino's krijg bij onze horeca. Ik scoor liever toch een puntje bij mijn vrouw als ik haar 's morgens een cappuccino aanbied met een hartje 8)
Mijn latte-art expertise blijkt een volle maan te zijn :+
Dan is het misschien nog niet zo goed, het schuim is teveel schuim om er wat mee te kunnen denk ik. Wel lekker, dat wel.

• LA-384
Zo bam! Vanochtend eerste poging meteen bijna goed. Liep iets te snel door in net geen 25 seconden, maar eerste kop espresso die prima smaakt zonder suiker en niet zuur of bitter is 8)

Tweede poging, iets fijner gemalen, nóg wat zachter van smaak, maar liep wel iets sneller door.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wSxC3D81to5c4XVIJLIH1mJVfSI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/GVnWTck4LcLIyAzpifaOexCj.jpg?f=user_large
Dat kuiltje aan de rand links, duid dat op channeling?

Drie keer is scheepsrecht. Nog iets fijner gemalen en nu is de doorlooptijd ongeveer 28,5 seconden.

Ik moet zeggen dat de DF54 me uitermate goed bevalt. Voelt als een massief blok metaal zo zwaar en maakt veel minder herrie dan de Nivona. Daar wordt niemand wakker van.

[ Voor 69% gewijzigd door LA-384 op 08-11-2025 10:52 ]

• HawVer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-11 21:12
bebopper schreef op maandag 3 november 2025 @ 11:32:
[...]

Bedoel je echt dat deze zout smaakt of was dat een typo en bedoel je eigenlijk zuur?

Als je een zoute espresso hebt ben ik wel heel benieuwd waar die smaak vandaan kan komen, nog nooit van gehoord en zie em ook niet in de espresso flavor wheel.

[Afbeelding]
Beetje late reactie, maar is inderdaad zwaar underextracted. Smaakt erg vies. Ik heb andere bonen genomen en een fijnere maalgraad en dat gaat al veel beter. Daarnaast laat ik automaat ook langer opwarmen. Al vind ik hem nog steeds te zuur. De koffie op mijn werk uit automaat smaakt beter. Mijn volgende acties voor mijn Gaggia classic zijn
  1. OPV mod voor aanpassen van 13 naar 9 bar
  2. Andere bonenmaler
  3. Zo'n harkje waarmee je de doorstroming verbeterd

http://hawvie.deviantart.com/

• ronnie88
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17:29
DjVe schreef op donderdag 6 november 2025 @ 18:45:
[...]

Mijn eerste ervaringen met de Ikape K2 Pro zijn positief. Er is absoluut een lekkere espresso mee te zetten en de workflow is prettig.

Ik heb een zak Honduras Ceiba van Blommers gebruikt. Een licht gebrande boon met een mooi zuurtje. De maling op de Varia VS6 moet net iets fijner dan ik normaliter voor mijn Robot nodig heb.

Ik gebruik de meegeleverde basket en de meegeleverde distributie-ring (noem je dat zo?). Na het erin mikken van de koffie even snel WDT-en en met de ring nog op de basket met de meegeleverde tamper aandrukken. Dan mors je niets en kan je dus zonder vegen/borstelen door. Ik gebruik een papieren filter bovenop de puck en dan de metalen screen (meegeleverd).

Temperatuur ingesteld op 93 graden. 20 gram koffie in en 42/43 gr output. Ik laat de K2 7 seconde pre-infusen en dan 5 seconde wachten. Daarna heb ik met 30 seconde een output van 42/43 gram. Dat is netjes en er komt een serieus lekkere espresso uit.

Ik zou het top vinden als:

-De software van de K2 ook weegschalen laat connecten en dus de output op gewicht kan stoppen
- Je de pre-infusion en wait ook boven de 10 seconde kan instellen
- Het voetje van de stand voorzien wordt van een aantal rubberen dopjes (het is nu helemaal metaal).

Verder opmerkelijk:
- voelt premium aan
- relatief stil in gebruik
- vlot in opwarmen
- prettige bediening en workflow

Absoluut de €200 waard en is ook prima te gebruiken als espresso apparaat voor thuis :)
Ik kan me helemaal vinden in je review. Ook ik ben erg tevreden over de Ikape K2 (51mm in mijn geval). Ik heb mijn bonen bij Kaldi gehaald (Sicilian blend) en krijg er met 17 gram, 94 graden water en zo’n 27 seconde ongeveer 35 gram uit (geen pre-infusion, binnenkort maar eens mee spelen). Goede crema, mooi vol en niet te zuur of bitter. Ook de 1zpresso J-ultra bevalt erg goed. Deze staat nu op 1-1-3 voor bovenstaande output. Samen met de mhw-3bomber 3.0 micro weegschaal en een betere WDT heb ik een mooi compacte set voor op reis. De WDT en de funnel met tamper passen precies bij de weegschaal in de case.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TPJA_vi2B2OlYK-xBV1t48W-xrI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QggwLvP3rIHsJksJdFOavJcj.jpg?f=fotoalbum_large

• B-Bandit
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:25
Na een heel weekend internet onderzoek (tweaker of niet) ben ik eruit. Voor de espresso gaan we naar een Sage Bambino (plus). Nu ben ik nog op zoek naar een goede maler. Zat eerder al te kijken naar de Libra 65 ivm de gbw functie. Begrijp dat de portafilter van de Bambino hier niet in past kwa maatvoering.

Ik ga sowieso een andere portafilter bestellen omdat de bijgeleverde van de Bambino schijnbaar niet zo zijn. Welke koffiemaler is een aanrader als ik max €800 wil betalen voor de maler? Het moet zo gemakkelijk mogelijk zijn ivm mijn vrouw die dagelijks er ook gebruik van zal maken, vandaar dat ik naar de Libra keek omdat dat weer afwegen scheelt.

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

• rvrrr
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10:51
B-Bandit schreef op zondag 9 november 2025 @ 19:44:
Na een heel weekend internet onderzoek (tweaker of niet) ben ik eruit. Voor de espresso gaan we naar een Sage Bambino (plus). Nu ben ik nog op zoek naar een goede maler. Zat eerder al te kijken naar de Libra 65 ivm de gbw functie. Begrijp dat de portafilter van de Bambino hier niet in past kwa maatvoering.

Ik ga sowieso een andere portafilter bestellen omdat de bijgeleverde van de Bambino schijnbaar niet zo zijn. Welke koffiemaler is een aanrader als ik max €800 wil betalen voor de maler? Het moet zo gemakkelijk mogelijk zijn ivm mijn vrouw die dagelijks er ook gebruik van zal maken, vandaar dat ik naar de Libra keek omdat dat weer afwegen scheelt.
Waarom wil je gelijk voor grind by weight gaan?
Een eureka mignon xl maalt gemiddeld 2 gram per seconden. Als je een nieuwe zak bonen begint calibreer jij het aantal seconden dat nodig is om het gewenste grammage te bereiken. Je vrouw hoeft alleen op het knopje te drukken en het juiste gewicht wordt gemalen. Ja, Naarmate de de zak bonen lang open staat zal de dosering in gewicht gaan verlopen en is opnieuw afstellen van het aantal seconden wenselijk maar echt geen must - zelf deed ik het max 2x per week.

[ Voor 3% gewijzigd door rvrrr op 09-11-2025 22:12 ]

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
rvrrr schreef op zondag 9 november 2025 @ 22:11:
[...]

Een eureka mignon xl maalt gemiddeld 2 gram per seconden. Als je een nieuwe zak bonen begint calibreer jij het aantal seconden dat nodig is om het gewenste grammage te bereiken. Je vrouw hoeft alleen op het knopje te drukken en het juiste gewicht wordt gemalen. Ja, Naarmate de de zak bonen lang open staat zal de dosering in gewicht gaan verlopen en is opnieuw afstellen van het aantal seconden wenselijk maar echt geen must - zelf deed ik het max 2x per week.
Dit dus. Ik heb zelf de Turbo en hoef eigenlijk de timing niet aan te passen behalve bij een ander soort bonen. De consistentie is gewoon goed.

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

• Boeryepes
  • Niet online
Even een shout-out voor de Indonesia Flores wet hulled boon van Koepoort.
https://koffiebranderijde...1000-gram-hele-bonen-1-kg

Als je houdt van zoet, romig, met een heel licht kruidje, en vooral een makkelijke boon die erg consistent lekkere koffie zet, dan is dit een aanrader. De omschrijving zegt Tonino score – Brandgraad: 106 - Medium Light ikzelf vind hem meer medium dan light maar dat is natuurlijk subjectief. Deze boon is wel wat harder, waar ik normaliter op standje 16-17 maal (Eureka Mignon Turbo 65mm + dial-mod), zit deze op 10-11. Je hoort het ook en ik kan me voorstellen dat minder krachtige malers misschien niet zo consistent zullen zijn.

Deze boon is de definitieve vervanger van mijn long-time Brasil Bourbon die ik sinds de switch naar E61 en de Turbo niet consistent krijg en naar bitter neigt, en nu achteraf ook lekkerder vind.

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

• B-Bandit
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:25
rvrrr schreef op zondag 9 november 2025 @ 22:11:
[...]

Ik lees dus op diverse fora " life changing" verhalen van mensen die naar gbw zijn overgestapt. Als beginner heb ik er natuurlijk weinig kijk op. In mijn directe omgeving helaas ook weinig koffieliefhebbers waar ik mee kan sparren. Als ik goed begrijp dat je bij een reguliere molen slechts 1 a 2x per week hoeft te calibreren is dat te overzien. Tegelijkertijd klinkt "nooit" calibreren helemaal ideaal.
Boeryepes schreef op maandag 10 november 2025 @ 08:25:
[...]

Dit dus. Ik heb zelf de Turbo en hoef eigenlijk de timing niet aan te passen behalve bij een ander soort bonen. De consistentie is gewoon goed.
En van jou begrijp ik dat je de timing eigenlijk alleen aanpast als je wisselt van bonen. Dan snap ik eigenlijk de hele toegevoegde waarde van gbw amper.

Mijn idee is dat ik nu wel een goede maler koop en evt in de toekomst kan upgraden naar een uitgebreidere espressomachine met behoud van de maler.

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

• vickypollard
Grind by weight is meteen goed en altijd goed. Het is gewoon makkelijker. Ik weet niet of ik er een paar honderd euro extra voor zou betalen.

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16:34
nvm

[ Voor 98% gewijzigd door Hopjesvla79 op 10-11-2025 15:24 ]

Hi Ha Hopjesvla

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16:34
en 1 a 2x per week calibreren is ook net wat je wil. Sommig doen het vaker, sommige doen het vrijwel nooit. Ik behoor tot die laatste. Als ik merk dat die wat fijner moet geef ik er een tikje aan. Moet die wat sneller, idem. Maar opnieuw wegen doe ik dan amper nooit, gewoon omdat ik er geen zin in heb... Doch, daarvoor zou gbw wel fijn zijn, maar de meerprijs houdt me er nog van weg

Hi Ha Hopjesvla

• Boeryepes
  • Niet online
Eens met @Hopjesvla79 En wat mij ook heeft geholpen, en niet noemde, is de overstap naar de Pullmann 876 basket. Erg happy mee, zeer consistente extractie.

• Ravhin
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:59

Ravhin

no <root>...

LA-384 schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 10:24:
Zo bam! Vanochtend eerste poging meteen bijna goed. Liep iets te snel door in net geen 25 seconden, maar eerste kop espresso die prima smaakt zonder suiker en niet zuur of bitter is 8)

Tweede poging, iets fijner gemalen, nóg wat zachter van smaak, maar liep wel iets sneller door.
[Afbeelding]
Dat kuiltje aan de rand links, duid dat op channeling?
In principe zou je - als je goed smakende koffie hebt - geen channeling moeten hebben:
  • Bitterheid: door overextractie van bepaalde delen.
  • Zuurheid of grassigheid: door onderextractie van andere delen.
  • Waterige body: omdat niet alle koffie gelijkmatig is geëxtraheerd.
  • Gebrek aan balans: de smaken zijn niet goed geïntegreerd.
  • Snelle doorlooptijd: vaak minder dan 20 seconden, wat een teken kan zijn.
Ik weet niet hoe fijn je maalt, maar een doorlooptijd van 25 seconden is m.i. een gele vlag. Het maakt namelijk uit vanaf wanneer je gaat tellen (start pomp of eerste druppel). Dus kort en bondig: ja, die kuil aan de linkerkant zou channeling kunnen zijn.

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

• Puntje-NL
cedrix5 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 13:19:
[...]

Klinkt goed, hoe is hun subscription? Ben bang dat het toch te funky is voor mij. Of weet je wat je zult krijgen die maand en kun je het ''afslaan''? Ik zag dat namelijk bij Fellow met hun Fellow Drops (alleen beschikbaar in US..)

• cedrix5
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12-11 15:09
Puntje-NL schreef op maandag 10 november 2025 @ 16:08:
[...]

Klinkt goed, hoe is hun subscription? Ben bang dat het toch te funky is voor mij. Of weet je wat je zult krijgen die maand en kun je het ''afslaan''? Ik zag dat namelijk bij Fellow met hun Fellow Drops (alleen beschikbaar in US..)
Je weet niet wat je krijgt, volgens mij kan je wel kiezen hoe funky je wil. Ik vind het vooral fijn dat ze zelf leveren op vrijdag per fiets (ik woon in Eindhoven). Hou zelf ook wel van gefermenteerd en lichter gebrand dus als ze af en toe wat geks leveren zie ik dat als positief.

• Puntje-NL
cedrix5 schreef op maandag 10 november 2025 @ 16:14:
[...]

Je weet niet wat je krijgt, volgens mij kan je wel kiezen hoe funky je wil. Ik vind het vooral fijn dat ze zelf leveren op vrijdag per fiets (ik woon in Eindhoven). Hou zelf ook wel van gefermenteerd en lichter gebrand dus als ze af en toe wat geks leveren zie ik dat als positief.
Ah klinkt wel leuk. Misschien hou ik hem erin als afwisseling. Je kan meestal toch stopzetten/pauzeren wanneer je wilt. Die van mij wordt gewoon met de post gedaan of ze moeten een wielerrondje Zoetermeer op de planning hebben staan :')

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 13:35
Na een tijdje lurken een upgrade gekocht voor onze nespresso.

Via een bekende een nieuwe Jura E8 kunnen aanschaffen voor 800 euro. Alleen nu kom ik bij nog een keer goed zoeken erachter dat het een 15355 serienummer betreft wat een E8 EB is en geen EC (wat ik in eerste instantie dacht). Nu twijfel ik; ga ik concreet iets missen? Ga ik het verschil tussen de PAG en de PAG2 merken bijvoorbeeld? Prijsverschil is alsnog fors via de reguliere kanalen, maar ik heb de mogelijkheid in Duitsland een machine op te halen, dus dan is het prijsverschil wellicht verwaarloosbaar tijdens black friday?

Via hetzelfde kanaal is een E8 EC (platina) is te krijgen voor ~950 dus ik heb gewoon verkeerd gekeken :9

edit:
Verschil is met Duitsland slechts 78 euro (goedkoospte via idealo is 878). Ik heb een adres in Duitsland waar ik 'm kan laten bezorgen en deze maand nog kan laten meenemen. Dus voor dat verschil heeft een EC altijd de voorkeur.

TL'DR: bij dusdanig weinig verschil altijd een EC pakken lijkt me?

[ Voor 17% gewijzigd door Stufferdt op 10-11-2025 17:03 ]

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

• LA-384
Ravhin schreef op maandag 10 november 2025 @ 15:38:
Ik weet niet hoe fijn je maalt, maar een doorlooptijd van 25 seconden is m.i. een gele vlag. Het maakt namelijk uit vanaf wanneer je gaat tellen (start pomp of eerste druppel). Dus kort en bondig: ja, die kuil aan de linkerkant zou channeling kunnen zijn.
Ik start de timer als ik op de knop op de sage druk.
Ik heb niet onthouden of de pomp dan meteen begint. Eerste druppel lijkt me lastig om daar consistent in te zijn.

Ik ga morgenochtend met dezelfde instellingen en bonen nog eens een kop zetten. Kijken of het dan net zo goed smaakt.

• vickypollard
Die Mahlkönig E64 WS is ook nog wel een kek dingetje: https://www.mahlkoenig.co...-ws-espresso-home-grinder.

Vooral die maalinstelling is wel interessant:
The E64 WS Home lets you adjust the burr distance electronically by the micron for precise, consistent grinding.
Highlights:
Espresso Home Grinder: Built for rich, balanced espresso flavor

Grind-by-Weight Technology: Precision grinding, down to the gram for consistent and accurate dosing

Grind-by-Sync Capability: Connect seamlessly to your smart coffee devices for automatic grind size adjustments

Electric Grind Size Adjustment: Patented Disc Distance Detection (DDD) known from our professional grinders, measured in microns

Easy Zero Burr Calibration: No tools required, follow the guide on-screen

Mahlkönig Sync App: Connect to Sync-enabled machines and devices, track your grinding usage and enable automatic software updates

64 mm Steel Burrs: Even particles for an incredible taste experience

Fastest Grind: With a minimum espresso output of 3 g/s

Reduced Noise: Whisper-quiet grinding, perfect for early mornings

Small Footprint: So compact, you can literally take it anywhere
Hoewel ik moet zeggen dat ik niet zoveel heb met displays, apps en software updates. Alleen maar meer dingen die kapot kunnen gaan :P

[ Voor 117% gewijzigd door vickypollard op 10-11-2025 21:39 ]

• mrbbs
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17:03
Stufferdt schreef op maandag 10 november 2025 @ 16:57:
Na een tijdje lurken een upgrade gekocht voor onze nespresso.

Via een bekende een nieuwe Jura E8 kunnen aanschaffen voor 800 euro. Alleen nu kom ik bij nog een keer goed zoeken erachter dat het een 15355 serienummer betreft wat een E8 EB is en geen EC (wat ik in eerste instantie dacht). Nu twijfel ik; ga ik concreet iets missen? Ga ik het verschil tussen de PAG en de PAG2 merken bijvoorbeeld? Prijsverschil is alsnog fors via de reguliere kanalen, maar ik heb de mogelijkheid in Duitsland een machine op te halen, dus dan is het prijsverschil wellicht verwaarloosbaar tijdens black friday?

Via hetzelfde kanaal is een E8 EC (platina) is te krijgen voor ~950 dus ik heb gewoon verkeerd gekeken :9

edit:
Verschil is met Duitsland slechts 78 euro (goedkoospte via idealo is 878). Ik heb een adres in Duitsland waar ik 'm kan laten bezorgen en deze maand nog kan laten meenemen. Dus voor dat verschil heeft een EC altijd de voorkeur.

TL'DR: bij dusdanig weinig verschil altijd een EC pakken lijkt me?
Ik ga straks denk ik ook voor een E8 EC, ik denk dat hij met BF in Duitsland misschien nog 100 euro goedkoper kan. Ik wacht nog 2,5 weken af.
Ik vind de PAG2 grinder toch een grote plus aangezien je deze kan bijstellen wanneer het toestel in rust verkeerd. Zou ook een stukje stiller zijn dan de PAG grinder in de EB.

[ Voor 6% gewijzigd door mrbbs op 10-11-2025 21:53 ]

• Boeryepes
  • Niet online
Een positief bericht om de dag nee te beginnen - met een espresso - wat wij in ons hart al wisten: koffie is goed voor het hart (Gegeneraliseerd) 😁
https://newatlas.com/hear...rregular-heartbeat-trial/

• Boeryepes
  • Niet online
...

[ Voor 99% gewijzigd door Boeryepes op 11-11-2025 07:29 ]

• RigolleM
  • Nu online
LA-384 schreef op maandag 10 november 2025 @ 21:04:
[...]
Eerste druppel lijkt me lastig om daar consistent in te zijn.
Wat is daar lastig aan? Bij de eerste druppel start mijn weegschaal met de timer...

• vickypollard
Boeryepes schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 07:28:
Een positief bericht om de dag nee te beginnen - met een espresso - wat wij in ons hart al wisten: koffie is goed voor het hart (Gegeneraliseerd) 😁
Na twee dubbele espresso's denkt mijn hart daar toch anders over :'(

• ocn

ocn

Beste Tweaker 2025 ⭐⭐⭐⭐⭐

Boeryepes schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 07:28:
Gek artikel, ze doen alsof het nieuws is, maar mijn cardioloog zegt al jaren dat koffie goed is voor m'n hart. Volgens mij is het gewoon een bevestiging van de kennis die er al was.

[ Voor 7% gewijzigd door ocn op 11-11-2025 09:06 ]

• LA-384
RigolleM schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 08:15:
[...]

Wat is daar lastig aan? Bij de eerste druppel start mijn weegschaal met de timer...
En hoeveel tijd hou je dan aan?
Je weet ook niet hoeveel tijd er is verstreken tot die eerste druppel, of is dat eigenlijk niet zo van belang?

• RigolleM
  • Nu online
LA-384 schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 13:08:
[...]

En hoeveel tijd hou je dan aan?
Je weet ook niet hoeveel tijd er is verstreken tot die eerste druppel, of is dat eigenlijk niet zo van belang?
30s, en ik heb een timer op de Bianca, dus ja ik zie hoeveel tijd er tussen het aanslaan van de pomp en de 1ste druppel is. Is meestal rond de 7s.

• LA-384
RigolleM schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 13:10:
[...]

30s, en ik heb een timer op de Bianca, dus ja ik zie hoeveel tijd er tussen het aanslaan van de pomp en de 1ste druppel is. Is meestal rond de 7s.
Is dat niet veel te lang? 30s vanaf eerste druppel. Dan heb ik de officiële espresso nog niet gemaakt hoor ik wel.

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:30
LA-384 schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 13:17:
[...]

Is dat niet veel te lang? 30s vanaf eerste druppel. Dan heb ik de officiële espresso nog niet gemaakt hoor ik wel.
Ik doe ca. 30 sec vanaf aanzetten pomp. Het timen is naar mijn idee incl. de pre-infusie.

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:48
SquareOne schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 13:49:
[...]

Ik doe ca. 30 sec vanaf aanzetten pomp. Het timen is naar mijn idee incl. de pre-infusie.
Zo time ik ook. Dus met 5s pre infusion kan het ergens tussen de 30 en 35s uitkomen. Maar uiteindelijk telt er maar 1 ding: smaakt ie goed?

• FinalBob
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:58
Ik ben ook al jaren bezig met mijn koffie hobby. Maal vooral met mijn Eureka Single dose. Qua timer hou ik ook aan dat het circa 30s doorloopt. Dus vanaf de eerste druppel. Er zit geen timer op mijn Mitica, dus hoeveel tijd ervoor zit weet ik niet. Verschilt ook erg per boon. Soms start hij al na 3-4 seconden, soms duurt het 8 seconden. Het is natuurlijk ook afhankelijk van je wens qua hoeveelheid en smaakprofiel. Ik doe meestal 1:2, dus 18 gram in, 36 - 38 gram uit. En dan in ca 30-35 seconden.

Als er trouwens fans zijn van bonen uit Cuba (de Hoofdkwartier versie is mijn all-time favoriete boon maar niet meer te krijgen) dan heeft Brandzaak momenteel weer wat op voorraad. Tipt zeker niet aan de Hoofkwartier variant, maar Cuba herkomst blijft een hele volle, romige krachtige boon. _/-\o_

[ Voor 23% gewijzigd door FinalBob op 11-11-2025 14:15 ]

• Jeroen87
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-11 16:08

Jeroen87

Bier Connaisseur

Even vraagje voor de professionals hier, hoewel mijn koffieskills normaliter prima zijn.
Ik probeer met een Jura E8 EB mijn onlangs gekochte bonen (Kenia Sakami Gloria Arabica - washed Batian) lekker te krijgen. Nu heb je op een volautomaat iets minder opties voor het fijnmazige werk.
Maar mijn maalstand staat al op zijn fijnst, doorlooptijd is prima, en toch smaakt de koffie vrij zurig. Doorlooptijd wat verhogen heeft ook niet perse het gewenste effect.

Accepteren dat deze boon simpelweg niet geschikt is voor een volautomaat?

Met mijn India Monsooned Malabar krijg ik de perfecte bak koffie (of espresso) met de maalstand ook op zijn fijnst.

Craft beer specialist

• FinalBob
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:58
Jeroen87 schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 16:05:
Even vraagje voor de professionals hier, hoewel mijn koffieskills normaliter prima zijn.
Ik probeer met een Jura E8 EB mijn onlangs gekochte bonen (Kenia Sakami Gloria Arabica - washed Batian) lekker te krijgen. Nu heb je op een volautomaat iets minder opties voor het fijnmazige werk.
Maar mijn maalstand staat al op zijn fijnst, doorlooptijd is prima, en toch smaakt de koffie vrij zurig. Doorlooptijd wat verhogen heeft ook niet perse het gewenste effect.

Met mijn India Monsooned Malabar krijg ik de perfecte bak koffie (of espresso) met de maalstand ook op zijn fijnst.
Ik weet niet of je de hoeveelheid dat hij maalt nog kan instellen? Dan zou je eventueel 1 of 2 gram meer kunnen laten malen voor de koffie. Aangezien het verder gewoon een volautomaat is heb je weinig opties om eraan te sleutelen...

• Jeroen87

Jeroen87

Bier Connaisseur

FinalBob schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 16:16:
[...]

Ik weet niet of je de hoeveelheid dat hij maalt nog kan instellen? Dan zou je eventueel 1 of 2 gram meer kunnen laten malen voor de koffie. Aangezien het verder gewoon een volautomaat is heb je weinig opties om eraan te sleutelen...
Standaard op 4/5 sterkte, dat zou 12/13 gram moeten zijn. Ophogen naar stand 5/5 zou nog kunnen, dan zou ik op 15/16gram uit moeten komen per maling. Ik kan natuurlijk ook nog de doorlooptijd wat verlengen zodat ik meer koffie krijg, maar meer aan de achterkant van het bittere wat de balans in orde kan maken.

Craft beer specialist

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 13:35
mrbbs schreef op maandag 10 november 2025 @ 21:52:
[...]

Ik ga straks denk ik ook voor een E8 EC, ik denk dat hij met BF in Duitsland misschien nog 100 euro goedkoper kan. Ik wacht nog 2,5 weken af.
Ik vind de PAG2 grinder toch een grote plus aangezien je deze kan bijstellen wanneer het toestel in rust verkeerd. Zou ook een stukje stiller zijn dan de PAG grinder in de EB.
Ja eens. Dus vind een EB ook eigenlijk geen optie. Dus even afwachten wat eruit komt. Ik ga denk ik niet wachten op een verdere prijsverlaging, mediamarkt claimt al black friday te hebben dus denk dat 878 in Duitsland al een strakke deal is :)

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

• nl_umpire
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-11 22:27
We zijn weer terug naar 'start' met de zoektocht nadat deze was gepauseerd. Nu gaat de definitieve keuze toch tussen een volautomaat. Specifiek JURA E8 (ED), S8 (EB), J8 (EA). Ik had, en heb, me al ingelezen (hier en elders). Wie kan me nog iets vertellen, of delen, wat ik nog niet zou kunnen weten, maar moet weten, anders dan wat ik heb gelezen over de side-de-by-side verschillen: https://nl.jura.com/nl/vo...or-thuis%2Fkoffiemachines

Bijvoorbeeld, tussen de modellen zit wat tijdverschil, heeft dat invloed op de kwaliteit/technologie er is gebruikt, en de uiteindelijke output in koffie?
  • Jura J8 (EA): September 2023 (global launch announced).
  • Jura S8 (EB): October 2024 (new generation unveiled around International Coffee Day).
  • Jura E8 (ED): October 2025 (5th-gen E8 officially announced).
Ik las ook dat "...Jura-apparaten allemaal dezelfde zetgroep hebben".

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pYl-s_AWI7cna3HLmw5gFN6w6kU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tkWPy3ruamPv8oqPj0K22FDR.png?f=fotoalbum_large

Met dat in gedachten is voor mij het enige relevante verschil het type molen ("... de P.A.G. 2+ en 3+ zijn Jura's nieuwere molensystemen, vooral gericht op stiller en efficiënter, terwijl de P.R.G. (Precision Grinder) is ontworpen voor superfijne aanpassingen afhankelijk van het soort drank. De P.R.G. geeft je meer controle als je graag wisselt tussen espresso en lichtere koffie, maar de P.A.G. 3+ is sneller en soepeler in dagelijks gebruik. Dus "beter" hangt echt af van of je flexibiliteit of gemak belangrijk vindt."), en het type schuim (micro vs. stoom) dat je eruit krijgt...

Of nog langer wachten ... :O

[ Voor 33% gewijzigd door nl_umpire op 11-11-2025 20:39 ]

• LA-384
Nou, de nieuwe spullen zijn binnen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8sAJBQ79NRWTXH1NfEtlGD1j2aM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B14hOl6QiWnEtIRqcYfWQc5H.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WTusb4TBhE4Rq_XhwAvBPn-sF_A=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pCfq7FkB8v8ipRACy2kjroLf.jpg?f=fotoalbum_tile
Uiteraard kon ik het weer niet laten om het toch maar alvast uit te proberen. Nu getimed vanaf eerste druppel, met een andere boon die ik nog niet echt lekker vond, maar wegens populariteit ineens weer tijdelijk in het assortiment zat bij brandzaak, dus daarom gekocht.

De vorige settings bleken idd te snel te gaan. Amper 15 seconden vanaf de eerste drup. Dus een tweede poging met wat fijnere maalstand. Na 40 seconden zat er zo'n 36gr in het kopje.

De eerste koffie was een stuk zuurder dan deze tweede, dat proefde je goed. Eigenlijk was deze tweede poging qua smaak wel goed, maar ik zet em toch een fractie grover om net iets sneller aan de 36gr te komen.

Wat ik nu wel merk en jullie wellicht al lang wisten, een schepje (kristal)suiker maakt het helemaal niet meer beter te drinken. Het lijkt wel alsof het een smaak toevoegd die er helemaal niet bij past.

De dosingring is overigens wel een zeer welkome aanvulling. Doordat de portafilter 54mm was en de doseerbeker 58mm, was het elke keer een geknoei met het vullen van de portafilter. Nu past het precies op elkaar en is het letterlijk in een handomdraai gedaan.

De verdeler en de tamper zijn ook erg prettig. De wdt tool voelt nog niet als een grote meerwaarde, maar gebruik het wel. De rdt spray heb ik uit voorzorg besteld, maar lijk ik vooralsnog niet nodig te hebben. Althans het maalsel lijkt niet statisch te zijn, niet aan de maler en niet in de beker.

• retoohs

Je kan een grovere maalstand proberen. Een te fijne maling kan ook zure koffie opleveren. James Hoffman heeft een filmpje over hoe je een volautomaat kan afstellen.

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

LA-384 schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 20:43:
Nou, de nieuwe spullen zijn binnen
[...]
Uiteraard kon ik het weer niet laten om het toch maar alvast uit te proberen. Nu getimed vanaf eerste druppel, met een andere boon die ik nog niet echt lekker vond, maar wegens populariteit ineens weer tijdelijk in het assortiment zat bij brandzaak, dus daarom gekocht.

De vorige settings bleken idd te snel te gaan. Amper 15 seconden vanaf de eerste drup. Dus een tweede poging met wat fijnere maalstand. Na 40 seconden zat er zo'n 36gr in het kopje.

De eerste koffie was een stuk zuurder dan deze tweede, dat proefde je goed. Eigenlijk was deze tweede poging qua smaak wel goed, maar ik zet em toch een fractie grover om net iets sneller aan de 36gr te komen.
Leuk! Fijn om te zien dat je al verbetering ziet :) Een paar takes die mijn koffie verbeterd hebben:
  • probeer eens af te stappen van de 1:2 verhouding bonen:water. probeer 1:2,5 en 1:3 en kijk wat de smaak doet.
  • Kijk naar de tijd die op je timer loopt vóór de eerste druppel. Mijn machine zit op zo'n 11 seconden. Als je ziet dat deze eerder/later is kan je last hebben van channeling respectievelijk een choked shot. Dit geeft je voordat je drinkt al informatie ;)
  • Als je een PID hebt, kijk wat je temperatuurinstelling doet. Licht gebrande bonen doen het goed bij hogere watertemperaturen; donker gebrande bonen bij een lagere. Om het verschil te merken zou mijn tip zijn om het eerst eens met 5 graden tegelijk te veranderen zodat het smaakverschil duidelijk wordt. Dan kan je daarna gaan finetunen.

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

• KJac
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 16:00

ik ben deze (koepoort?) nu ook aan het drinken. Ik vind deze koffie ook te zuur. Ik heb het volgende al geprobeerd:
temperatuur veel hoger (96 graden zelfs)
fijner malen
grotere ratio
Maar hij blijft zuur.
Ik zal morgen nog eens proberen met minder fijn te malen zoals iemand hier al zei. Zoveel ga ik niet meer kunnen proberen want de zak is bijna op. Die andere kenia sakami heb ik ook al enkele keren geprobeerd. De eerste zak die ik daar ooit van had, was heel lekker, niet te zuur. Daarom had ik een paar maanden later nog eens deze koffie besteld, maar toen was die ook te zuur. En de derde keer ook.

• LA-384
Ravhin schreef op woensdag 12 november 2025 @ 08:07:
• Als je een PID hebt, kijk wat je temperatuurinstelling doet. Licht gebrande bonen doen het goed bij hogere watertemperaturen; donker gebrande bonen bij een lagere. Om het verschil te merken zou mijn tip zijn om het eerst eens met 5 graden tegelijk te veranderen zodat het smaakverschil duidelijk wordt. Dan kan je daarna gaan finetunen. [/list]
Ik dacht dat de bambino (non-plus) ook een PID had, maar heb nog niet in de handleiding gekeken of ik ergens de temperatuur kan instellen. Er zit iig geen dedicated knop op. Ik dacht ook dat de PID meer een temperatuur regulator was voor stabiliteit, niet dat je daar per se ook controle over hebt.

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

LA-384 schreef op woensdag 12 november 2025 @ 13:17:
[...]

Ik dacht dat de bambino (non-plus) ook een PID had, maar heb nog niet in de handleiding gekeken of ik ergens de temperatuur kan instellen. Er zit iig geen dedicated knop op. Ik dacht ook dat de PID meer een temperatuur regulator was voor stabiliteit, niet dat je daar per se ook controle over hebt.
Een PID heeft meerdere functies en is eigenlijk een heel erg gesofisticeerd stukje regeltechniek:
  • P (Proportioneel): Corrigeert op basis van de huidige afwijking tussen setpoint en gemeten waarde. Hoe groter de fout, hoe sterker de correctie.
  • I (Integraal): Corrigeert op basis van de opgetelde fout over tijd. Dit voorkomt dat er een blijvende afwijking (offset) is.
  • D (Afgeleide): Corrigeert op basis van de snelheid van verandering van de fout. Dit helpt om overshoot te verminderen en het systeem stabieler te maken.
Het setpoint voor de temperatuur kan vaak ingesteld worden. De setpoints voor de P, I en D zijn veelal af-fabriek ingesteld en niet (zomaar) aan te passen door de eindgebruiker.

[ Voor 1% gewijzigd door Ravhin op 12-11-2025 14:42 . Reden: Tpyo's ]

• Jeroen87

Jeroen87

Bier Connaisseur

KJac schreef op woensdag 12 november 2025 @ 08:51:
[...]

ik ben deze (koepoort?) nu ook aan het drinken. Ik vind deze koffie ook te zuur. Ik heb het volgende al geprobeerd:
temperatuur veel hoger (96 graden zelfs)
fijner malen
grotere ratio
Maar hij blijft zuur.
Ik zal morgen nog eens proberen met minder fijn te malen zoals iemand hier al zei. Zoveel ga ik niet meer kunnen proberen want de zak is bijna op. Die andere kenia sakami heb ik ook al enkele keren geprobeerd. De eerste zak die ik daar ooit van had, was heel lekker, niet te zuur. Daarom had ik een paar maanden later nog eens deze koffie besteld, maar toen was die ook te zuur. En de derde keer ook.
Die is het inderdaad! (van Koepoort). Het kan natuurlijk zijn dat deze zurig hoort te zijn, maar voor mijn gevoel is hij te. Ik ga ook nog even experimenteren met een handmatig gezet bakkie, kijken of het dan beter wordt.

Craft beer specialist

Pagina: 1 ... 251 252 Laatste

Let op:
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1