Gelukkig weten de meeste mensen waarschijnlijk wel wat er bedoeld wordt 😉ocn schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 13:59:
[...]
Het woord pistonmachine is eigenlijk een verkeerde benaming omdat de meeste van deze koffiezetapparaten tegenwoordig helemaal geen piston (zuiger) meer hebben.
Een esprossoapparaat met piston word meestal aangedreven door een handmatige hendel. Als je die hendel naar beneden duwde, bewoog er een fysieke zuiger (piston) in de machine die het water onder hoge druk door de koffie perste.
Bijna alle moderne "pistonmachines" die we thuis of in de horeca gebruiken, werken met een elektrische pomp (vaak een vibratie- of rotatiepomp) om die druk op te bouwen. Er komt geen fysieke zuiger meer aan te pas.
De term is in het Nederlands hardnekkig blijven hangen, waarschijnlijk omdat mensen het losse onderdeel waar je de gemalen koffie in doet (de portafilter) aanzien voor de piston zelf.
Hevelapparaten zoals die van La Pavoni, Londinium, Superkop en Strietman hebben wel een piston.
Een betere benaming voor wat in de volksmond een 'pistonmachine' heet, is een halfautomaat.
Dat vind ik dan weer een niet passende naam, want welk deel is dan automatisch, ik moet alles met de hand doen. Als daarmee bedoeld wordt dat je geen hevel met de hand hoeft te bewegen omdat er een pompje in zit vind ik dat op zijn hoogst een kwartautomaat.ocn schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 13:59:
[...]
Het woord pistonmachine is eigenlijk een verkeerde benaming omdat de meeste van deze koffiezetapparaten tegenwoordig helemaal geen piston (zuiger) meer hebben.
Een betere benaming voor wat in de volksmond een 'pistonmachine' heet, is een halfautomaat.
Water verwarmen, druk opbouwen.coinman63 schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 20:31:
[...]
Dat vind ik dan weer een niet passende naam, want welk deel is dan automatisch, ik moet alles met de hand doen. Als daarmee bedoeld wordt dat je geen hevel met de hand hoeft te bewegen omdat er een pompje in zit vind ik dat op zijn hoogst een kwartautomaat.
Mijn superkop warmt geen water op en met de handhevel druk ik de piston naar beneden waarmee druk word opgebouwd. Geen automaat.
Ik heb ook een halfautomaat met automatische piston: de Meticulous.
[ Voor 8% gewijzigd door ocn op 15-09-2026 21:32 ]
Ik noem het zelf ook halfautomaat, maar meer van het Engelse semi-automatic. Nu ik er op let zie ik dat Bol, Coolblue en Mediamarkt de term "pistonmachine" gebruiken. Dus ik begrijp de verwarring bij sommigen.
Waarom koop je niet een mooi filter apparaat als je toch geen espresso drinker bent? Eenvoudiger, goedkoper, consistenter...lookoutordie schreef op maandag 14 september 2026 @ 13:52:
[...]
Tevreden van je keuze?
Zelf ook aan het zien naar een nieuw toestel. Mijn Nespresso heeft het na 10j begeven. Zou nu ook graag een toestel hebben met verse bonen. Via familie al in aanraking gekomen met een Sage Barrista Express Impress maar uw toestel spreekt me ook aan. Heb niets ervaring met malen, smaken van koffie etc. Ik drink ook voornamelijk lungo / Americano, geen espresso. Uit de berichten hierboven is dat nog te doen om zelf te maken door aan te lengen met water.
Wat zouden jullie aanraden in mijn situatie?
Als je in hoeveelheid werk kijkt van minste naar meeste denk ik zoiets:
1. Nespresso / andere cups
2. Volautomaat (Jura / Siemens EQ, etc.)
3. Filterkoffie met machine (Moccamaster of willekeurig stuk plastic met koffiekan en filter)
4. Filterkoffie met Hario V60/ Hario Switch o.i.d. (met de hand opgieten)
5. Espresso met halfautomaat (Gaggia Classic, dat soort dingen) / hand (Flair/Rok/Cafelat Robot)
Daarom was er al eerder de vraag, wil je een nieuwe hobby, of alleen koffie?
3. Filterkoffie met machine (Moccamaster of willekeurig stuk plastic met koffiekan en filter)
5. Espresso met halfautomaat (Gaggia Classic, dat soort dingen) / hand (Flair/Rok/Cafelat Robot)
6. Zelf koffie branden gecombineerd met #5RobbieT schreef op woensdag 16 september 2026 @ 16:59:
Deze opsomming geldt natuurlijk niet als je meerdere bakjes wilt zetten…RobbieT schreef op woensdag 16 september 2026 @ 16:59:
Heb vanmiddag de Eureka Mignon Libra 65 All Purpose (pfff wat een lap tekst) opgehaald. Vind het vergelijk lastig maar de koffie uit de Eureka wel prettiger drinken. Grootste beweegreden is gemak en onderdelen. Ik weet van de Macap M4D niet hoe oud de machine is en maalschijven zijn alleen van Macap zelf te koop door de gekke maat.
En dan noemen de meesten juist het portafilter de 'piston'.ocn schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 13:59:
[...]
Een esprossoapparaat met piston word meestal aangedreven door een handmatige hendel. Als je die hendel naar beneden duwde, bewoog er een fysieke zuiger (piston) in de machine die het water onder hoge druk door de koffie perste.
Bijna alle moderne "pistonmachines" die we thuis of in de horeca gebruiken, werken met een elektrische pomp (vaak een vibratie- of rotatiepomp) om die druk op te bouwen. Er komt geen fysieke zuiger meer aan te pas.
De term is in het Nederlands hardnekkig blijven hangen, waarschijnlijk omdat mensen het losse onderdeel waar je de gemalen koffie in doet (de portafilter) aanzien voor de piston zelf.
Hevelapparaten zoals die van La Pavoni, Londinium, Superkop en Strietman hebben wel een piston.
/whatever - die fout hebben we vast allemaal gemaakt. :+
Ik was vorige maand even pissed off dat mijn Quickmill de geest had gegeven, maar na een kleine inspectie bleek dat een compleet naar de gallemiezen geoxideerde zekering de oorzaak was.
Het was ook even zoeken waar die zat (betergezegd: zaten, hij heeft er 2), want het was mijn eerste ingeving dat het een zekering moest zijn. Kloteplek, het stekkerhuis bevat dus 2 zekeringen ineen erg onhandig 'laatje'.
Enfin, opgekost, en de koffie (ik bestel al jaren Segafredo Selezione Organica) smaakt weer/nog altijd uitstekend!
Gek genoeg, na vervangen van de zekeringen kan ik de koffie veel fijner malen en harder aanstampen zonder dat-ie vastloopt.
[ Voor 4% gewijzigd door Ramzzz op 18-09-2026 16:29 ]
"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
Weet iemand een brander die een echte dark roast (wel 100% Arabica graag) durft te verkopen? Tot nu toe van Frekko en Hoofdkwartier geprobeerd, maar hun definitie van dark is wat ik gewoon medium zou noemen... ik weet dat ik van die kelderbonen uit de supermarkt kan halen, maar laatste pogingen waren niet vers genoeg en dat merk ik bij het zetten van espresso.
Het is niet modern meer, dus ik snap dat veel branders zich er niet aan branden (haha), maar met de juiste afstelling trek je daar toch een intense smaak uit die niet per se heel bitter hoeft te zijn, en dat is toch best lekker op z'n tijd
Het is niet modern meer, dus ik snap dat veel branders zich er niet aan branden (haha), maar met de juiste afstelling trek je daar toch een intense smaak uit die niet per se heel bitter hoeft te zijn, en dat is toch best lekker op z'n tijd
[ Voor 24% gewijzigd door vickypollard op 18-09-2026 21:16 ]
Klinkt haast als iets om uit Italië te bestellen, alleen wat de meeste koffiebars daar gebruiken is meestal geen 100% Arabica bij mijn weten, maar een mix met Robusta.
Ik drink nu Mocca van cafe du jour. Voor mij is het echt te donker. Ik zou dit dark roast noemen maar ze geven het zelf een 6. Ze gaan tot de 12 dus dat moet wel echt heel donker zijn.vickypollard schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 20:46:
Weet iemand een brander die een echte dark roast (wel 100% Arabica graag) durft te verkopen? Tot nu toe van Frekko en Hoofdkwartier geprobeerd, maar hun definitie van dark is wat ik gewoon medium zou noemen... ik weet dat ik van die kelderbonen uit de supermarkt kan halen, maar laatste pogingen waren niet vers genoeg en dat merk ik bij het zetten van espresso.
En waarom anders niet een mix met robusta er in?
Omdat ik robusta niet zo lekker vindretoohs schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 21:31:
[...]
Ik drink nu Mocca van cafe du jour. Voor mij is het echt te donker. Ik zou dit dark roast noemen maar ze geven het zelf een 6. Ze gaan tot de 12 dus dat moet wel echt heel donker zijn.
edit:
Cafe du jour geeft wel fijne beschrijvingen om een idee te krijgen van de branding. Volgens mij zit er wel wat interessants tussen :)
Cafe du jour geeft wel fijne beschrijvingen om een idee te krijgen van de branding. Volgens mij zit er wel wat interessants tussen :)
[ Voor 22% gewijzigd door vickypollard op 18-09-2026 21:41 ]
Was de Angry Betty van Hoofdkwartier ook te licht? Als ik een afbeelding daarvan zie op de site lijkt het me prima donker. Anders hier eens kijken? https://koffiekenner.com/collections/dark-roastvickypollard schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 20:46:
Ik ben vrij tevreden met de Moccamaster + Fellow Ode maler. Gewoon lekkere filterkoffie, zonder heel veel gedoe. Ik heb het idee dat het ook allemaal niet zo precies hoeft, dat je iets meer speelruimte hebt om toch lekkere koffie te krijgen.lookoutordie schreef op maandag 14 september 2026 @ 20:27:
[...]
Ik zou het niet erg vinden om zelf bonen te malen en dit af te wegen om een koffie te zetten. Het enige is dat ik nooit espresso drink maar altijd voor grotere kopjes ga. Als ik dan zelf telkens handmatig moet afmeten hoeveel ml water erbij moet is dit voor mij een afknapper (of hoe lossen jullie dit op?) Ik heb geen idee hoe dit in zijn werk gaat met dergelijke handmatige machines.
Ik zoek eigenlijk een betere koffie ervaring dan nu Nespresso en dit hoop ik te vinden via een bonenmachine waarmee ik kan experimenteren met bonen. In hoeverre het dan belangrijk is om handmatig aan te drukken en wat de doorlooptijd is ten opzichte van bv een volautomatisch machine is me onbekend. In mijn nabije omgeving heb ik niemand met dergelijk machine. Is het dus alleen voor koffie? In eerste instantie wel maar wie weet kan het ooit uitgroeien tot een hobby.
De bonen spelen dus ook een belangrijke rol. Waar koop je deze zoal in het begin?
[...]
Bedankt voor de update! Klinkt alvast een interessant toestel.
Ik haal medium-gebrande bonen bij Fascino, net wat ze aan biologisch op voorraad hebben. Lichter gebrande bonen vind ik ingewikkelder om qua maling lekker te krijgen.
Het kan allemaal beter / lekkerder / leuker, maar voor mij is dit een prima mix qua smaak / moeite / kosten.
Angry Betty is weer een blend met robusta. Ik heb nu Black Betty, maar dat is eigenlijk gewoon medium. Prima hoor, maar ik had hem iets donkerder verwacht.Koets89 schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 22:14:
[...]
Was de Angry Betty van Hoofdkwartier ook te licht? Als ik een afbeelding daarvan zie op de site lijkt het me prima donker. Anders hier eens kijken? https://koffiekenner.com/collections/dark-roast
Ik zal daar ook eens een kijkje nemen
Je zou Peeze Amora eens kunnen proberen. Redelijk vers en ze hebben er ook een dark roast variant. Het staat er niet expliciet bij, maar ik denk dat het alleen Arabica is.
Gisteren bonen van schot binnen gekregen. Normaal bestel ik bij single estate coffee roasters.
Nu even een uitstapje dus. Ben benieuwd! De bonen die hier aangeraden werden aangevuld met wat eigen keuze.
Gemiddeld iets duurder. Sommige iets goedkoper. Onder de streep wel vergelijkbaar.
Nu even een uitstapje dus. Ben benieuwd! De bonen die hier aangeraden werden aangevuld met wat eigen keuze.
Gemiddeld iets duurder. Sommige iets goedkoper. Onder de streep wel vergelijkbaar.
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Ik zal eens kijken. Het staat er inderdaad niet expliciet bij, maar in de FAQ staat wel:DjVe schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 07:25:
Je zou Peeze Amora eens kunnen proberen. Redelijk vers en ze hebben er ook een dark roast variant. Het staat er niet expliciet bij, maar ik denk dat het alleen Arabica is.
Peeze werkt uitsluitend met 100% Arabica koffiebonen ...
vooropgesteld, ben geen koffiesnob, maar gebruik nu al een paar jaar een caffeo solo van Mellita. Omdat ik toch geen cappucino maak was het advies om liever een goede "middenklasser" volautomaat te nemen zonder melkopschuimer e.d., dan bijvoorbeeld een goedkope Siemens of Delonghi.
De Caffeo solo is nu 9 jaar oud en ik merk af en toe bijzondere geurtjes, er zit toch wel ergens wat vervuiling in. En wil hem eventueel wel vervangen. Dan is de vraag, ga ik weer voor een Caffeo solo, of ga ik voor een instapper Jura (ENA 4 of C3) Of gaat dit qua smaak niet veel uitmaken?
als ik het in een Vergelijking gooi, is het allemaal 15 bar, dus ik vraag me af of het veel verschil gaat maken
De Caffeo solo is nu 9 jaar oud en ik merk af en toe bijzondere geurtjes, er zit toch wel ergens wat vervuiling in. En wil hem eventueel wel vervangen. Dan is de vraag, ga ik weer voor een Caffeo solo, of ga ik voor een instapper Jura (ENA 4 of C3) Of gaat dit qua smaak niet veel uitmaken?
als ik het in een Vergelijking gooi, is het allemaal 15 bar, dus ik vraag me af of het veel verschil gaat maken
[ Voor 15% gewijzigd door greatgonzo op 19-09-2026 11:38 ]
Qua smaak ga je geen verschil merken. Bediening en reinigen is wel heel anders. Bij de Caffeo Solo haal je tenminste wekelijks het hele binnenwerk eruit, Jura's reinig je net een pil en tweejaarlijks onderhoud (door leverancier). De Caffeo Solo is een eenvoudige maar solide machine mits je hem goed schoon houdt. Waar je voorkeur ligt is geheel aan jou.
15 bar is een verkooppraatje, dat is de maximale pompdruk die de pomp kan halen.greatgonzo schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 11:35:
9 bar is voor espresso ruim voldoende.
En met de maling die de meeste volautomaten halen schat ik zo in dat de puck niet genoeg weerstand geeft om zelfs die 9 bar te halen, waarschijnlijk dichter bij de 6,5 bar.
Mijn ervaring met de Melitta volautomaat is dat er nog wel eens schimmel op allerlei plekken in en achter de zetgroep ontstaat, als je dat niet goed genoeg wegkrijgt dan zal dat inderdaad niet heel fris zijn.
Dat probleem is vast op meer machines van toepassing.
Ik verwacht daarom dat een duurdere machine dat niet perse oplost.
Ik had de Solo en nu een Jura E6 (en ik gebruik vaak een E8).
Qua smaak vind ik de Jura wel beter. Lastig te omschrijven maar de smaak komt wat genuanceerder en voller over. De Solo smaakt iets vlakker. Maar dat alleen verklaart niet het prijsverschil.
Voordelen Jura: veel eenvoudiger schoonmaken, meer koffiespecialiteiten, meer instellingen die ook eenvoudiger en preciezer in te stellen zijn (koffiesterkte, hoeveelheid koffie, temperatuur, et cetera) en vooral ook op te slaan zijn.
Voordeel van de Solo is uiteraard de prijs maar ook dat die machine een smaller is. Als je wat minder ruimte hebt is dat wel fijn.
Qua smaak vind ik de Jura wel beter. Lastig te omschrijven maar de smaak komt wat genuanceerder en voller over. De Solo smaakt iets vlakker. Maar dat alleen verklaart niet het prijsverschil.
Voordelen Jura: veel eenvoudiger schoonmaken, meer koffiespecialiteiten, meer instellingen die ook eenvoudiger en preciezer in te stellen zijn (koffiesterkte, hoeveelheid koffie, temperatuur, et cetera) en vooral ook op te slaan zijn.
Voordeel van de Solo is uiteraard de prijs maar ook dat die machine een smaller is. Als je wat minder ruimte hebt is dat wel fijn.
@vickypollard ik weet dat Boot Koffie een "mystery dark roast" in het assortiment heeft. Zelf nooit besteld, maar misschien het proberen waard:
https://www.bootkoffie.nl...stery-dark-roast-espresso
Mystery-smaak, klinkt... interessantGaargod schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 20:14:
@vickypollard ik weet dat Boot Koffie een "mystery dark roast" in het assortiment heeft. Zelf nooit besteld, maar misschien het proberen waard:
Heb zelf graag de Braziliaanse van het Hoofdkantoor of van Frekko. Maar op vakantie o.a. hiervandaan een zak meegenomen, https://www.caffegrancrema.it/ alleen thuis vond ik die toch wat donkerder dan ik gewend was. Was wel een variant met wat robusta erbij, maar volgens mij hadden ze ook een 100% Arabica variant. Verzenden ook graag naar Nederland. Prijs van koffie is daar stuk goedkoper, maar net verzenden erbij niet interessant vermoed ik, maar je zou het kunnen proberen.vickypollard schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 20:46:
Ben benieuwd wat je ervan vindt! Welke heb je besteld?Dennis1812 schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 08:16:
Gisteren bonen van schot binnen gekregen. Normaal bestel ik bij single estate coffee roasters.
Foto uploaden lukt niet om een of andere reden. Maar nu in huis:Puntje-NL schreef op maandag 21 september 2026 @ 10:12:
[...]
Ben benieuwd wat je ervan vindt! Welke heb je besteld?
- Ribang Gayo Indonesia 250g
- sasaba Ethiopia 250g
- la aldea Colombia 250g
- Mae Jan Tai Thailand 250g
- Hugo Pareja Peru 125g
Diverse uiteenlopende smaken/soorten om eens compleet nieuwe bonen te proberen.
Had nog 1 zakje guetamala buene vista 125g van vorige webshop liggen. Die ligt er nu in.
Alle bonen gaan vandaag per 125g vacuüm in ieder geval.
En dan is dit redelijk snel wel op.
Klinkt goed, ik ben heel benieuwd wat je van de Indonesie en Colombia vindt. Ik laat de Colombia nog een weekje 'rijpen'.Dennis1812 schreef op maandag 21 september 2026 @ 12:21:
[...]
Foto uploaden lukt niet om een of andere reden. Maar nu in huis:
- Ribang Gayo Indonesia 250g
- sasaba Ethiopia 250g
- la aldea Colombia 250g
- Mae Jan Tai Thailand 250g
- Hugo Pareja Peru 125g
Diverse uiteenlopende smaken/soorten om eens compleet nieuwe bonen te proberen.
Had nog 1 zakje guetamala buene vista 125g van vorige webshop liggen. Die ligt er nu in.
Alle bonen gaan vandaag per 125g vacuüm in ieder geval.
En dan is dit redelijk snel wel op.
Ik gebruik nu zelf een jaar of 2 een Jura J8, maar heb een tijdje geleden mijn ouders een Krups Sensation C50 aangeraden.greatgonzo schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 11:35:
vooropgesteld, ben geen koffiesnob, maar gebruik nu al een paar jaar een caffeo solo van Mellita. Omdat ik toch geen cappucino maak was het advies om liever een goede "middenklasser" volautomaat te nemen zonder melkopschuimer e.d., dan bijvoorbeeld een goedkope Siemens of Delonghi.
Eenmaal goed afgesteld merk ik eigenlijk nauwelijks verschil in smaak met de Jura maar is wel vele malen goedkoper (nu 320 bij Bol)
Daarnaast is van de Krups, net als bij Jura, niet mogelijk om de zetgroep eruit te halen en hoef je dus alleen het zelfreinigingsproces zo nu en dan uit te voeren.
Ik vond het zelf reinigen van de zetgroep eigenlijk fijner dan een reinigingsprogramma. Tenminste wekelijks de zetgroep goed afspoelen en de binnenkant van de machine schoonmaken kost nog geen 5 minuten. Gezien de troep die er dan afkwam heb ik daar nog meer vertrouwen in ook.
De Jura E8 alhier is terug van groot onderhoud. Nu heb ik alleen wel het gevoel dat ik meer water in de lekbak heb na een aantal koffiebereidingen (dus totdat ie meldt; residubak legen). Wellicht beeld ik het mezelf in, maar ik heb die bak zo vaak leeg geschud, dat ik bijna zeker weet dat er nu gewoonweg meer water uit komt.
Kenners hier mbt reinigen, wat dat kan zijn? Een O-ring die niet lekker zit, of kan het geen kwaad verder en bouwt ie weer meer druk op?
Nog even wat verder getest. Als ik de molen op de grofste stand (6) draai, dan heb ik amper water in de lekbak. Draai ik ‘m terug naar 4 (stond ie op voor het onderhoud), dan heb ik al snel 35-40ml water in de lekbak. De espresso is dan gewoon “normaal” gezet in het kopje. Volgens factuur is de molen uitgebouwd en gereinigd. Is dit dan te verklaren, of is er een ander onderdeel in de keten niet goed nu?
Kenners hier mbt reinigen, wat dat kan zijn? Een O-ring die niet lekker zit, of kan het geen kwaad verder en bouwt ie weer meer druk op?
Nog even wat verder getest. Als ik de molen op de grofste stand (6) draai, dan heb ik amper water in de lekbak. Draai ik ‘m terug naar 4 (stond ie op voor het onderhoud), dan heb ik al snel 35-40ml water in de lekbak. De espresso is dan gewoon “normaal” gezet in het kopje. Volgens factuur is de molen uitgebouwd en gereinigd. Is dit dan te verklaren, of is er een ander onderdeel in de keten niet goed nu?
[ Voor 33% gewijzigd door JB op 23-09-2026 22:08 ]
Mijn boefje is liev!
De indonesia Ribang gayo is net op.Puntje-NL schreef op maandag 21 september 2026 @ 13:22:
[...]
Klinkt goed, ik ben heel benieuwd wat je van de Indonesie en Colombia vindt. Ik laat de Colombia nog een weekje 'rijpen'.
Ze omschrijven zelf aardbeien, yoghurt, dille en kruisbes.
Dille haal ik er niet, kruisbes nooit gegeten dus geen idee.
Aardbei specifiek ook niet. Maar hij is wel wat zoetig. Dus een zoete toon zeker. Zeker geen straffe sterke bak. Ook het idee dat hij iets romiger is.
Nu zal jouw ervaring wellicht heel anders zijn. Uiteindelijk gaat het bij mij in een volautomaat waar ik met sterktes en maalgraad en hoeveelheid water kan spelen en evt temperatuur.
Als je alles zelf doet kan je meer tweaken.
Ik vind hem voor herhaling vatbaar in elk geval.
Kruisbes is vrij zuur volgens mij
https://giraffecoffee.com...essobonen/products/karana
https://giraffecoffee.com.../products/aquiares-estate
Ik heb deze onderweg. Laatste week levazza gedronken en dat was een stuk beter dan ik had gedacht. Val toch even van mijn snobtroon
Ik heb deze onderweg. Laatste week levazza gedronken en dat was een stuk beter dan ik had gedacht. Val toch even van mijn snobtroon
[ Voor 104% gewijzigd door 418O2 op 25-09-2026 15:33 ]
Die compenseert het zoete van de aardbei dan wellicht.418O2 schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 15:32:
Kruisbes is vrij zuur volgens mij
Al met al vond ik het een geslaagde boon.
Wil naast mijn espresso setup wat vaker pour over gaan maken. Heb onlangs de V60 Switch gekocht, maar kan met mijn maler helaas lastig wisselen tussen espresso/pour over malingen. Daarom wil ik nu graag een handmaler erbij kopen, puur voor pour overs. Voordeel is dat hij dan ook mee op vakantie kan etc.
Nu merk ik dat ik o.b.v. online reviews al snel in de bekende rabbit hole terecht kom. Wilde max. 150 euro uitgeven, de ZP6 of C40 vallen daarmee af. Maar wat zit daar onder wat toch die lekkere pour over geeft met zoete tonen? Timemore C5, S5, C3, de1Zspresso Q of Q Air? Of maakt het echt zo'n verschil en zou je toch dat extra bedrag uitgeven?
Nu merk ik dat ik o.b.v. online reviews al snel in de bekende rabbit hole terecht kom. Wilde max. 150 euro uitgeven, de ZP6 of C40 vallen daarmee af. Maar wat zit daar onder wat toch die lekkere pour over geeft met zoete tonen? Timemore C5, S5, C3, de1Zspresso Q of Q Air? Of maakt het echt zo'n verschil en zou je toch dat extra bedrag uitgeven?
Onthouden welke bonen de moeite waard zijn? Maalgraad.nl - Koffielogboek voor thuisbarista's
Heb zelf een Kingrinder K6 en ben daar meer dan tevreden over. In mijn beperkte ervaring en smaak zou ik zeggen dat die juist een zoet resultaat geeft met body. De ZP6 wordt volgens mij geroemd om z'n 'clarity', wat volgens mij vaak juist niet zoet betekent en minder body.
[ Voor 69% gewijzigd door vickypollard op 28-09-2026 09:28 ]
Vond deze wat goedkoop/chinees ogen. Voelt hij degelijk?vickypollard schreef op maandag 28 september 2026 @ 09:22:
Heb zelf een Kingrinder K6 en ben daar meer dan tevreden over. In mijn beperkte ervaring en smaak zou ik zeggen dat die juist een zoet resultaat geeft met body. De ZP6 wordt volgens mij geroemd om z'n 'clarity', wat volgens mij vaak juist niet zoet betekent en minder body.
Onthouden welke bonen de moeite waard zijn? Maalgraad.nl - Koffielogboek voor thuisbarista's
Ah, ik heb de Indonesie niet gekocht, alleen gedronken in hun cafe. Op de website zie ik hem ook niet meer staan dus ik ben bang dat de bonen op zijn..Dennis1812 schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 15:30:
[...]
De indonesia Ribang gayo is net op.
Ze omschrijven zelf aardbeien, yoghurt, dille en kruisbes.
Dille haal ik er niet, kruisbes nooit gegeten dus geen idee.
Aardbei specifiek ook niet. Maar hij is wel wat zoetig. Dus een zoete toon zeker. Zeker geen straffe sterke bak. Ook het idee dat hij iets romiger is.
Nu zal jouw ervaring wellicht heel anders zijn. Uiteindelijk gaat het bij mij in een volautomaat waar ik met sterktes en maalgraad en hoeveelheid water kan spelen en evt temperatuur.
Als je alles zelf doet kan je meer tweaken.
Ik vind hem voor herhaling vatbaar in elk geval.
Ik gok dat deze week de Colombia hier open gaat, ben heel benieuwd.
Ik heb zelf de P2 van hetzelfde merk. Voor mij is dit prima. Pour over wordt sporadisch gedronken naast espresso. Ik wilde ook niet te veel uitgeven aan een maler die niet veel gebruikt zou worden en ik heb hem uiteindelijk voor >30 euro gekocht, voor die prijs is hij meer dan prima.Pizr schreef op maandag 28 september 2026 @ 09:32:
[...]
Vond deze wat goedkoop/chinees ogen. Voelt hij degelijk?
Voor mij wel in ieder geval. Heb in ieder geval nooit het idee gekregen dat hij niet stevig zou zijn. Veel meer kan ik er niet over zeggenPizr schreef op maandag 28 september 2026 @ 09:32:
[...]
Vond deze wat goedkoop/chinees ogen. Voelt hij degelijk?
Hier ook een Kingrinder K6 voor de pour over, prima molen.
RDT alleen niet direct in de molen doen, de originele lagers kunnen daar niet tegen.
Maar die lagers zijn €30 om te vervangen door RVS lagers mochten de originele toch gaan roesten.
Zo op te lossen:
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/84883744
Gebogen hendel mag in EU niet verkocht omdat Commandante daar het alleenrecht op claimt, maar is los te bestellen:
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/84121166
Commandante C40 heb ik gehad, maar heb uiteindelijk de Kingrinder K6 gehouden. De verstelling onderin vond ik niet handig, je moet altijd weten waar het ding op stond met verstellen of terug naar 0 eerst. De plastic catch-cup is enorm statisch en de molen is vrij dik, wat vasthouden soms een dingetje maakt.
Ik vond het ding in ieder geval niet de meerprijs waard. Als ik dat geld aan een molen uitgeef, dan eerder aan een 1zpresso K-Ultra. Maar denk dat het voor mij in ieder geval niet de meerprijs waard is ten opzichte van een Kingrinder K6.
Als je die 1Zpresso ZP6 clarity wil, dan zou een Kingrinder K7 ook iets kunnen zijn.
RDT alleen niet direct in de molen doen, de originele lagers kunnen daar niet tegen.
Maar die lagers zijn €30 om te vervangen door RVS lagers mochten de originele toch gaan roesten.
Zo op te lossen:
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/84883744
Gebogen hendel mag in EU niet verkocht omdat Commandante daar het alleenrecht op claimt, maar is los te bestellen:
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/84121166
Commandante C40 heb ik gehad, maar heb uiteindelijk de Kingrinder K6 gehouden. De verstelling onderin vond ik niet handig, je moet altijd weten waar het ding op stond met verstellen of terug naar 0 eerst. De plastic catch-cup is enorm statisch en de molen is vrij dik, wat vasthouden soms een dingetje maakt.
Ik vond het ding in ieder geval niet de meerprijs waard. Als ik dat geld aan een molen uitgeef, dan eerder aan een 1zpresso K-Ultra. Maar denk dat het voor mij in ieder geval niet de meerprijs waard is ten opzichte van een Kingrinder K6.
Als je die 1Zpresso ZP6 clarity wil, dan zou een Kingrinder K7 ook iets kunnen zijn.
[ Voor 72% gewijzigd door RobbieT op 28-09-2026 11:52 ]
Na een bezoek aan Italie waar zelfs mijn vrouw de espresso lekker vond, heb ik deze bonen van Van Pommeren eens geprobeerd.
https://vanpommeren.nl/products/romcaffe-miscela-romcaffe-gold-1kg-koffiebonen
Het is een 85/15 arabica/robusta blend waarvan ik begrijp dat dit een typische Italiaanse espressoblend is.
De bonen zijn vrij donker gebrand waardoor de bonen een glimmertje hebben maar niet nat aanvoelen. Na enig proberen bevalt deze koffie best wel.
Ik heb dezelfde maalgraaf als mijn arabica-bonen (Bela Vists blend) van Giraffe en dezelfde lage temperatuur van 85 graden. Ik maximeer de pull op 23 seconden (ca. 20/21 gram in de basket) om de bitters te beperken. Ik heb dan ca 1:2-2,5 en laat hem wel een minuut of 2 staan om de robusta bitterheid te verzachten. Flinke chocoladesmaak. Niet verkeerd!
Ik merk wel dat er meer cafeïne in zit en drink max 3 per dag.
https://vanpommeren.nl/products/romcaffe-miscela-romcaffe-gold-1kg-koffiebonen
Het is een 85/15 arabica/robusta blend waarvan ik begrijp dat dit een typische Italiaanse espressoblend is.
De bonen zijn vrij donker gebrand waardoor de bonen een glimmertje hebben maar niet nat aanvoelen. Na enig proberen bevalt deze koffie best wel.
Ik heb dezelfde maalgraaf als mijn arabica-bonen (Bela Vists blend) van Giraffe en dezelfde lage temperatuur van 85 graden. Ik maximeer de pull op 23 seconden (ca. 20/21 gram in de basket) om de bitters te beperken. Ik heb dan ca 1:2-2,5 en laat hem wel een minuut of 2 staan om de robusta bitterheid te verzachten. Flinke chocoladesmaak. Niet verkeerd!
Ik merk wel dat er meer cafeïne in zit en drink max 3 per dag.
The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.
Dark roast wordt tegenwoordig verafschuwd lijkt het wel, maar een goed gebrande dark roast die je op de juiste manier zet is als espresso echt verdomd lekker. Ik vind de dikke siroopachtige chocolade en noten toch vaak lekkerder dan de dunne zurige bosbessen en aardbeienmilkshakes
Voor filter kan ik een licht gebrande koffie wel waarderen eigenlijk (evenals dark roast trouwens)
[ Voor 21% gewijzigd door vickypollard op 28-09-2026 16:52 ]
Heeft dat er niet ook mee te maken dat vaak die dark roast met een te hoge temperatuur dan wordt bereidt?
Bijvoorbeeld op 93 graden en niet zoals @Boeryepes op 85 graden?
Heb zelf een timemore c3 maar gebruik deze alleen voor op reis (of soms op kantoor als er hele slechte koffie is). Werkt prima, ik zou er niet heel veel extra voor investeren voor casual gebruik.Pizr schreef op maandag 28 september 2026 @ 09:19:
Wil naast mijn espresso setup wat vaker pour over gaan maken. Heb onlangs de V60 Switch gekocht, maar kan met mijn maler helaas lastig wisselen tussen espresso/pour over malingen. Daarom wil ik nu graag een handmaler erbij kopen, puur voor pour overs. Voordeel is dat hij dan ook mee op vakantie kan etc.
Voor dagelijks gebruik wel een elektrische maler.
Mogelijk wel ja, dat is een bitterfestijn. Mooiste is inderdaad lage temperatuur en minder water.RobbieT schreef op maandag 28 september 2026 @ 17:06:
Heeft dat er niet ook mee te maken dat vaak die dark roast met een te hoge temperatuur dan wordt bereidt?
Ze zijn zo te zien ook erg duur: https://bachacoffee.com/e...d/copacabana-coffee_c8014. Waarom precies is me nog onduidelijk. Ik heb verder ook geen tips voor je, behalve dat het misschien niet handig is er een halve zak doorheen te jagen om de boel juist in te stellen 😂orf schreef op maandag 28 september 2026 @ 23:07:
[Afbeelding]
[Afbeelding]Mijn vriendin heeft vandaag deze koffie meegenomen uit Marakesh. Helaas zonder branddatum o.i.d. Wel enorm duur (of in ieder geval veel voor betaald).
Is het wat? En hoe maak ik optimaal gebruik van de 250 gram. We hebben een Mignon specialita maler en een Lelit Bianca espressomachine.
Nou, precies dat. Ik heb wel eens een klein zakje koffie er zo’n beetje doorheen gejaagd voordat ik de maalgraad en doorlooptijd voor elkaar had. Dat is ook de reden waarom we vaak voor langere tijd dezelfde koffie in kilo-verpakkingen kopen.vickypollard schreef op maandag 28 september 2026 @ 23:17:
[...]
Ze zijn zo te zien ook erg duur: https://bachacoffee.com/e...d/copacabana-coffee_c8014. Waarom precies is me nog onduidelijk. Ik heb verder ook geen tips voor je, behalve dat het misschien niet handig is er een halve zak doorheen te jagen om de boel juist in te stellen 😂
Meer dan 100 euro voor 250 gram medium roast blend is gewoon extreem overpriced. Niet te lang over nadenken en gewoon van genieten zoals je met wel meer te dure dingen op vakantie doet. Hoe doe je het normaal met afstellen? Dat is met dure koffie namelijk niet anders. Je moet binnen twee, drie tests toch wel aardig in de buurt zitten. Hou voor espresso gewoon 1 op 2 aan, dus 18 gram koffie voor 36-40 gram espresso. Zit je met je eerste proef er flink naast (bijvoorbeeld te veel), dan draai je twee standjes de juiste richting op. Zit je dan nog steeds ernaast (nog steeds te veel), dan weet je ongeveer wat twee standjes doet. Zit je dan te laag dan ga je er net tussenin etc.
Klinkt raar maar probeer het eens met AI. Die kan uiteraard niet proeven maar die zit bij mij wel vaak in de buurt, wat scheelt qua 'verspilling'.orf schreef op maandag 28 september 2026 @ 23:07:
[Afbeelding]
[Afbeelding]Mijn vriendin heeft vandaag deze koffie meegenomen uit Marakesh. Helaas zonder branddatum o.i.d. Wel enorm duur (of in ieder geval veel voor betaald).
Is het wat? En hoe maak ik optimaal gebruik van de 250 gram. We hebben een Mignon specialita maler en een Lelit Bianca espressomachine.
Je kan ook een beetje bijsturen als je aan de doorlooptijd ziet dat het nog niet helemaal goed is. Als het te snel door loopt dan laat je hem wat langer lopen zodat je een langere extractie hebt. En korter als hij te langzaam loopt.
Vaak kan je er nog wel iets van maken dan.
Maar wat een prijs inderdaad. De beschrijving leest als een standaard braziliaans boontje wat vaak 10 euro per 250gr kost.
Vaak kan je er nog wel iets van maken dan.
Maar wat een prijs inderdaad. De beschrijving leest als een standaard braziliaans boontje wat vaak 10 euro per 250gr kost.
Nou, na jaren gluren, nog maar de knoop doorgehakt om opzoek te gaan.
Ik hou van espresso, maar jaren weinig koffie gedronken, dus op de lange baan. Nu toch weer de interesse.
Zoektocht is gestart, weet nog niet of het een Gaggia Classic/Rancilio Silvia wordt, of een E61 machine als een Isomac Zaffiro..
Qua malers lees ik nog steeds veel goeds over een Eureka Mignon.. is er nog iets anders wat op de lijst kan?
Primaire doel is espresso.
Ik hou van espresso, maar jaren weinig koffie gedronken, dus op de lange baan. Nu toch weer de interesse.
Zoektocht is gestart, weet nog niet of het een Gaggia Classic/Rancilio Silvia wordt, of een E61 machine als een Isomac Zaffiro..
Qua malers lees ik nog steeds veel goeds over een Eureka Mignon.. is er nog iets anders wat op de lijst kan?
Ik was aan het denken aan een fancy koffiewinkel met opvallende blikken en het was idd die Bacha Coffee.vickypollard schreef op maandag 28 september 2026 @ 23:17:
Ze zijn zo te zien ook erg duur: https://bachacoffee.com/e...d/copacabana-coffee_c8014. Waarom precies is me nog onduidelijk. Ik heb verder ook geen tips voor je, behalve dat het misschien niet handig is er een halve zak doorheen te jagen om de boel juist in te stellen 😂
De meeste van hun koffie wordt in Azië verkocht (het is een Singaporees bedrijf), eerder als relatiegeschenk. Voor een leek is de shiny verpakking en nadruk op die hoge prijs doorslaggevend. Ook is het aroma overweldigend "koffiebonen" om de gelukkige ontvanger onmiddellijk te imponeren zonder dat die de koffie moet zetten, kan die meteen de gever bedanken. De prijs is niet zozeer voor de kwaliteit maar het bestendigen van sociale rituelen van uitwisselen van cadeau's (evenzeer uitgedrukt in geld).
De consumptie is van ondergeschikt belang.Ik zou er niet speciaal moeite voor doen om er iets van te maken. Maar wat er dan wel mee te doen valt, mss een ouderwetse filterkoffie genre Douwe Egberts, kan je nog matig van genieten.
Hi Henkie,Henkie schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 21:29:
Nou, na jaren gluren, nog maar de knoop doorgehakt om opzoek te gaan.
leuk dat je op zoek bent naar spullen voor je espresso hobby
- Kwaliteit van je espresso wordt meer bepaald door de molen dan door je espresso machine
- Vind je het oke om 15 minuten te wachten voor je espresso kan zetten? Dan zijn boiler apparaten prima. Anders kan je nog kijken naar een Sage bambino bijvoorbeeld
- Wil je steeds dezelfde bonen malen of ben je van plan te wisselen tussen bonen (bijvoorbeeld af en toe decaf). Dan zou single dosen wellicht handig zijn, anders kan je misschien uit met een hopper en grind by time
- Wil je je bestaande tech kunnen tweaken? Gaggia classic zijn heel veel mods/upgrades voor. Voor je molen zou een 64 mm plattemaalschijf opties open laten om de maalschijven eens te vervangen.
@Henkie Als aanvulling op bovenstaande: Een thermoblock machine (Quickmill is hier erg goed in) heeft als voordeel een kore opwarmtijd en minder last van verkalking. Qua onderhoud zijn die daardoor wat eenvoudiger dan een E61, terwijl de koffie uitstekend is. Sage zou ik zelf niet aan beginnen, dat is me teveel plastic.
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC+
Machines als de Gaggia Classic en de Rancilio Silvia hebben geen PID regeling voor de temperatuur.Henkie schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 21:29:
Praktisch betekent het dat je moet temperatuur-surfen.
Ik zou zeggen, koop een machine met PID, tenzij je van plan bent die Gaggia Classic of Rancilio Silvia te modden met een Gaggiuno of Gaggimate.
Als je niks wil modden dan is een Profitec Go of een Gaggia Classic Up misschien een optie.
Molens, je kan ook naar de DF54 / 64 kijken, of de Timemore Sculptor 064s bijvoorbeeld.
Maar Eureka levert ook nog steeds prima molens.
Thanks voor de tips!kevvie123 schreef op woensdag 30 september 2026 @ 10:59:
[...]
Hi Henkie,
leuk dat je op zoek bent naar spullen voor je espresso hobby. Paar kleine tips om te overwegen (mijn mening, kan zijn dat een ander er anders over denkt)
Doe ermee wat je wil, uiteindelijk moet je er zelf blij van worden
- Kwaliteit van je espresso wordt meer bepaald door de molen dan door je espresso machine
- Vind je het oke om 15 minuten te wachten voor je espresso kan zetten? Dan zijn boiler apparaten prima. Anders kan je nog kijken naar een Sage bambino bijvoorbeeld
- Wil je steeds dezelfde bonen malen of ben je van plan te wisselen tussen bonen (bijvoorbeeld af en toe decaf). Dan zou single dosen wellicht handig zijn, anders kan je misschien uit met een hopper en grind by time
- Wil je je bestaande tech kunnen tweaken? Gaggia classic zijn heel veel mods/upgrades voor. Voor je molen zou een 64 mm plattemaalschijf opties open laten om de maalschijven eens te vervangen.
Het wachten is inderdaad geen probleem. En voor de ochtend kan dit ongetwijfeld opgelost worden met een slimme schakelaar/stopcontact.
Goede vraag inzake de bonen, maar zeker in het begin ga ik ontgetwijfeld op avontuur. Welke molen zou je aanraden?
Heb inderdaad gelezen over modden/PID, zeker voor bv de Gaggia en de Silvia. Vraag is een beetje of de prijs van aanschaf machine+PID niet ook gewoon als alternatief een 'kant en klaar' oplossing beschikbaar is voor zelfde prijs in de vorm van ander type machine?
Sage valt sowieso af inderdaad. E61 machines spreken me ook wel aan vanwege hoe ze eruit zien, blijft toch gaaf.Aziraphale schreef op woensdag 30 september 2026 @ 11:18:
@Henkie Als aanvulling op bovenstaande: Een thermoblock machine (Quickmill is hier erg goed in) heeft als voordeel een kore opwarmtijd en minder last van verkalking. Qua onderhoud zijn die daardoor wat eenvoudiger dan een E61, terwijl de koffie uitstekend is. Sage zou ik zelf niet aan beginnen, dat is me teveel plastic.
Duidelijk. Ik hoopte qua budget (molen/machine) rond de 600/800 te houden..RobbieT schreef op woensdag 30 september 2026 @ 13:06:
[...]
Machines als de Gaggia Classic en de Rancilio Silvia hebben geen PID regeling voor de temperatuur.
Praktisch betekent het dat je moet temperatuur-surfen.
Ik zou zeggen, koop een machine met PID, tenzij je van plan bent die Gaggia Classic of Rancilio Silvia te modden met een Gaggiuno of Gaggimate.
Als je niks wil modden dan is een Profitec Go of een Gaggia Classic Up misschien een optie.
Molens, je kan ook naar de DF54 / 64 kijken, of de Timemore Sculptor 064s bijvoorbeeld.
Maar Eureka levert ook nog steeds prima molens.
Een Gaggiuino / Gaggimate gemodificeerde machine kan veel meer, onder andere pressure profiling, brew by weight met een bluetooth weegschaal, pre-infusion enzovoorts.Henkie schreef op woensdag 30 september 2026 @ 14:36:
[...]
Heb inderdaad gelezen over modden/PID, zeker voor bv de Gaggia en de Silvia. Vraag is een beetje of de prijs van aanschaf machine+PID niet ook gewoon als alternatief een 'kant en klaar' oplossing beschikbaar is voor zelfde prijs in de vorm van ander type machine?
Dat gaat qua functionaliteit meer richting een Decent bijvoorbeeld.
Dat is dus heel wat meer dan de machines die alleen een PID hebben.
Oh, en als aanvulling daarop: ontkalken van een E61 is inderdaad een flink gedoe. Ik zou willen voorstellen om een E61 alleen te gebruiken in combinatie met een filter voor kalk. Dat kan met een filterkan of met filter in je tank. Of nog mooier, met vaste wateraansluiting: dan een inline filter of een waterontharder.Aziraphale schreef op woensdag 30 september 2026 @ 11:18:
@Henkie Als aanvulling op bovenstaande: Een thermoblock machine (Quickmill is hier erg goed in) heeft als voordeel een kore opwarmtijd en minder last van verkalking. Qua onderhoud zijn die daardoor wat eenvoudiger dan een E61, terwijl de koffie uitstekend is.
Eigenlijk is dat ook voor andere (non-E61) machines aan te raden.
Punctuality is the politeness of kings
Je zou ook kunnen overwegen om met een Cafelat Robot espresso te zetten. Geen onderhoud, betaalbaar en zet echt fantastische espresso. Je moet er alleen wat voor doen.Henkie schreef op woensdag 30 september 2026 @ 14:36:
[...]
Thanks voor de tips!
Het wachten is inderdaad geen probleem. En voor de ochtend kan dit ongetwijfeld opgelost worden met een slimme schakelaar/stopcontact.
Goede vraag inzake de bonen, maar zeker in het begin ga ik ontgetwijfeld op avontuur. Welke molen zou je aanraden?
[...]
Sage valt sowieso af inderdaad. E61 machines spreken me ook wel aan vanwege hoe ze eruit zien, blijft toch gaaf.
[...]
Duidelijk. Ik hoopte qua budget (molen/machine) rond de 600/800 te houden..
En je moet er eerst eentje bemachtigenDjVe schreef op woensdag 30 september 2026 @ 17:09:
[...]
Je zou ook kunnen overwegen om met een Cafelat Robot espresso te zetten. Geen onderhoud, betaalbaar en zet echt fantastische espresso. Je moet er alleen wat voor doen.
Ik heb hier een ROK espresso staan, leuk, maar als je het mij vraagt niet simpel.
(Lijkt qua methode op de Cafelat Robot, alleen met meer thermische issues)
Aardig wat variabelen om in de gaten te houden, druk, gewicht op de weegschaal.
Het zal wel mijn gebrek zijn, maar ik vind het vrij ingewikkeld om er goed resultaat mee te halen.
De Gaggia Classic met Gaggimate is toch meer mijn ding dan.
Het zal wel mijn gebrek zijn, maar ik vind het vrij ingewikkeld om er goed resultaat mee te halen.
En hoe vergelijkt een Eureka Mignon Zero 55s zich dan tegen een DF54? Vind het hoekige van de Eureka mooier.
Voor dat budget heb je keuze uit een nieuwe thermobloc non-61 machine (Gaggia classic, Lelit pl41, La Pavoni espresso etc.). Allemaal net onder de 500 euro en zonder elektronische temperatuurregeling (PID). Of een tweedehands e61. Een maler van enige kwaliteit kost je vanaf pakweg 300 euro. Een weegschaaltje met timer is wel heel handig en ook nog enkeke tientjes. Met zo’n set maak je een goede start. De tweakers hier kunnen soms doorslaan met advies. Het kan inderdaad uitgroeien tot een serieuze en kostbare hobby.Henkie schreef op woensdag 30 september 2026 @ 14:36:
[...]
Duidelijk. Ik hoopte qua budget (molen/machine) rond de 600/800 te houden..
De Gaggia Classic en de Lelit PL41 zijn in ieder geval machines met een boiler, geen thermoblock.
De La Pavoni voor zover ik kan vinden ook niet.
Op zich geen probleem, prima machines, maar geen thermoblock.
Als je dat wil dan kom je uit bij Quick Mill, of bijvoorbeeld Sage.
Om binnen budget te blijven, met bijvoorbeeld een DF54 of een Eureka Mignon Zero 55S, kom je al gauw uit bij een Gaggia Classic, Lelit PL41EM of zoiets als een Sage Bambino Plus.
Die laatste geeft je weinig upgrade mogelijkheden, iets om in gedachten te houden, maar heeft wel een PID voor de temperatuur. (Als je nooit je machine wil modificeren is de Sage daarom misschien wel aantrekkelijk, bijna alles in 1 keer goed)
Lelit en Sage hebben een afwijkende portafiltermaat, Sage 54mm, Lelit 57mm.
Minder handig als je ooit gaat upgraden aangezien veel van de andere opties 58mm zijn. Passen je tampers en filterbakjes die je al had niet meer…
De La Pavoni voor zover ik kan vinden ook niet.
Op zich geen probleem, prima machines, maar geen thermoblock.
Als je dat wil dan kom je uit bij Quick Mill, of bijvoorbeeld Sage.
Om binnen budget te blijven, met bijvoorbeeld een DF54 of een Eureka Mignon Zero 55S, kom je al gauw uit bij een Gaggia Classic, Lelit PL41EM of zoiets als een Sage Bambino Plus.
Die laatste geeft je weinig upgrade mogelijkheden, iets om in gedachten te houden, maar heeft wel een PID voor de temperatuur. (Als je nooit je machine wil modificeren is de Sage daarom misschien wel aantrekkelijk, bijna alles in 1 keer goed)
Lelit en Sage hebben een afwijkende portafiltermaat, Sage 54mm, Lelit 57mm.
Minder handig als je ooit gaat upgraden aangezien veel van de andere opties 58mm zijn. Passen je tampers en filterbakjes die je al had niet meer…
[ Voor 58% gewijzigd door RobbieT op 30-09-2026 20:18 ]
Ja misschien ben ik een beetje overboord gegaan, maar ik kwam via marktplaats een hele goeie deal tegen op een Giotto Rocket en heb ik deze zojuist opgehaald. Komende weekend(en) even wat onderhoud geven en (preventief) wat zaken vervangen, maar voor het geld kon ik hem niet laten staan.
Nu nog even de maler regelen.
Foto'tje:
Foto'tje:
@Henkie Nice!!!
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC+
Loopt niet goed door klinkt als ontkalken en eventueel mushroom vervangen. Mooi klusje om daarna een fraaie machine te hebben.
Ja hier nu thuis loopt hij gewoon goed door. Hendel voelt wel wat losjes. Heb het idee dat hij de knop niet altijd goed indrukt. Daar het weekend maar eens beginnen.coinman63 schreef op woensdag 30 september 2026 @ 22:52:
Loopt niet goed door klinkt als ontkalken en eventueel mushroom vervangen. Mooi klusje om daarna een fraaie machine te hebben.
Snel gegaanHenkie schreef op woensdag 30 september 2026 @ 22:00:
Ja misschien ben ik een beetje overboord gegaan, maar ik kwam via marktplaats een hele goeie deal tegen op een Giotto Rocket en heb ik deze zojuist opgehaald. Komende weekend(en) even wat onderhoud geven en (preventief) wat zaken vervangen, maar voor het geld kon ik hem niet laten staan.
Foto'tje:
[Afbeelding]
Ik vond de learning curve van de Cafelat eigenlijk best te doen. Binnen een week zet je er binnen 3 min een prima espresso mee en sowieso alles wat je erin stopt is wel drinkbaar (omdat je continue kan corrigeren).RobbieT schreef op woensdag 30 september 2026 @ 18:18:
Ik heb hier een ROK espresso staan, leuk, maar als je het mij vraagt niet simpel.
Ik vond juist moeilijker om met een Rancilio Silvia constant fatsoenlijke koffie te zetten. Ik had daar juist constant het gevoel dat ik aan het spelen was met variabelen (waar ik geen/weinig) invloed op had.
De DF54 is wat meer ontworpen als single doser. De retentie is wel echt laag. Ik heb er een gehad maar ook weer weg gedaan want hij was vreselijk inconsistent. De doorlooptijd verschilde enorm per kopje en dan blijf je maar af stellen, er kwam nooit wat goeds uit. Wellicht dat ik een lemon had ofzo. Ik heb nu een niche zero en die is enorm consistent en voorspelbaar.Henkie schreef op woensdag 30 september 2026 @ 18:20:
En hoe vergelijkt een Eureka Mignon Zero 55s zich dan tegen een DF54? Vind het hoekige van de Eureka mooier.
Mooi apparaat! Marktplaats staat vol met pareltjes als je weet wat je zoekt.Henkie schreef op woensdag 30 september 2026 @ 22:00:
Foto'tje:
[Afbeelding]
Hetzelfde geldt voor malers eigenlijk, als je iets met een hopper wilt.
Je zou een Mazzer mini timer kunnen overwegen. Die zijn redelijk onverwoestbaar en ik verwacht qua smaak vergelijkbaar met een eureka mignon.
De mazzer mini doser zie je ook veel maar die zou ik laten staan want zo'n doser is nogal onvriendelijk voor thuis gebruik.
Happy coffee day!
Zoek zelf een boon die goed is als espresso en als gewone bak koffie voor mijn Jura.
Drink nu al een jaar de brasil van de Brandzaak. Maar ben toe aan wat nieuws. Hebben jullie advies voor?
Zoek zelf een boon die goed is als espresso en als gewone bak koffie voor mijn Jura.
Drink nu al een jaar de brasil van de Brandzaak. Maar ben toe aan wat nieuws. Hebben jullie advies voor?
Die van mij is een V5 die ik pas kort heb, ik heb het idee dat ze veel van de problemen met de eerdere versies wel hebben opgelost.retoohs schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 07:36:
[...]
De DF54 is wat meer ontworpen als single doser. De retentie is wel echt laag. Ik heb er een gehad maar ook weer weg gedaan want hij was vreselijk inconsistent. De doorlooptijd verschilde enorm per kopje en dan blijf je maar af stellen, er kwam nooit wat goeds uit. Wellicht dat ik een lemon had ofzo. Ik heb nu een niche zero en die is enorm consistent en voorspelbaar.
Vergeleken met de Baratza Encore ESP Pro is het in ieder geval een verademing qua retentie.
Ik heb een abonnement bij Giraffe voor onze Jura. De espresso's zijn voor mij zoet genoeg en de koffie's zacht en romig, maar je merkt wel dat het vlakker wordt qua smaak. Het blijft wel een aangenaam kopje om te drinken.multynoob schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 10:20:
Happy coffee day!
Ik hou het simpel: Perla Colombia voor mijn Jura. Wel even naar de meest recente datum kijken.multynoob schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 10:20:
Happy coffee day!
YouTube: This Will Change How You Store CoffeeRoenie schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 12:44:
[...]
Ik hou het simpel: Perla Colombia voor mijn Jura. Wel even naar de meest recente datum kijken.
Na deze gezien te hebben ik plak gelijk even die gaatjes van het eenrichtingsventiel even af met een stukje plakband.
Bedankt voor de reacties. Ik ga de bonen proberen
Mooie machine hoor.L.N. schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 20:48:
Ik heb ook een nieuw speeltje. Maar moet duidelijk nog wat oefenen met de afstelling van de maler, want ik heb er nog geen goede espresso uitgekregen (100% user error).
[Afbeelding]
Besteed ook aandacht aan je puck prep, dus WDT zodat de klonten eruit zijn, goed gelijkmatig tampen, dat heeft ook enorm invloed op je resultaat en ook doorlooptijd.
Duurde even voor ik dat zelf goed doorhad en dan blijf je de molen verstellen terwijl het probleem erna komt en je shot tijden door een slechte puck all over the place zijn.
Ja, klopt. Hopelijk komt vandaag mijn zelfnivilerende tamper met veer. De distribution tool komt pas volgende week, dus ben er nu 1 aan het 3D printen. WDT zou met mijn Mahlkonig niet nodig zijn, maar ik houd het in de gaten.RobbieT schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 22:04:
[...]
Mooie machine hoor.![]()
![]()
Besteed ook aandacht aan je puck prep, dus WDT zodat de klonten eruit zijn, goed gelijkmatig tampen, dat heeft ook enorm invloed op je resultaat en ook doorlooptijd.
Duurde even voor ik dat zelf goed doorhad en dan blijf je de molen verstellen terwijl het probleem erna komt en je shot tijden door een slechte puck all over the place zijn.
Oeh netjes! Ben heel erg benieuwd hoe die bevalt (zodra er een lekkere espresso uitkomt)L.N. schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 20:48:
Ik heb ook een nieuw speeltje. Maar moet duidelijk nog wat oefenen met de afstelling van de maler, want ik heb er nog geen goede espresso uitgekregen (100% user error).
[Afbeelding]
Heeft het speeltje ook een naam? Wat voor merk/model?L.N. schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 20:48:
Ik heb ook een nieuw speeltje.
The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.
Jura (E8 EC) vraagje;
Ik heb het gevoel dat mijn koffie sinds maandag na een grondige schoonmaakbeurt (reiniging, ontkalking en nieuw filter) minder warm is. Net gemeten en de eerste loop (koffie) is 74 graden en de bypass met water 80 graden. Instellingen staan op middel maar ik meen dat dit 90ish zou moeten zijn toch?
Gemeten met een analoge kern meter en een ikea fantast.
Ik heb het gevoel dat mijn koffie sinds maandag na een grondige schoonmaakbeurt (reiniging, ontkalking en nieuw filter) minder warm is. Net gemeten en de eerste loop (koffie) is 74 graden en de bypass met water 80 graden. Instellingen staan op middel maar ik meen dat dit 90ish zou moeten zijn toch?
😀😀😀
De koffie in je kop is 74c? Dat is prima. Die 90c is in de boiler/zetgroepStufferdt schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 15:34:
Jura (E8 EC) vraagje;
Ik heb net deze binnen van Café du Jour: https://cafedujour.nl/caf...abica-dark-roast-brazilie. Komt mooi overeen met de beschrijving en heeft precies de pit die ik even zocht, zonder overdreven bitter te zijnretoohs schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 21:31:
[...]
Ik drink nu Mocca van cafe du jour. Voor mij is het echt te donker. Ik zou dit dark roast noemen maar ze geven het zelf een 6. Ze gaan tot de 12 dus dat moet wel echt heel donker zijn.
Nadeel/voordeel is dat hij drie weken geleden gebrand is. Voordeel dat ik er direct mee aan de slag kan, maar nadeel omdat dat met een dark roast ook prima wel wat eerder had gekund en ik iets verder dus wel prettiger had gevonden. Ga ik een volgende keer even bij ze checken denk ik
[ Voor 9% gewijzigd door vickypollard op 02-10-2026 15:45 ]
Oeh, prijs is niet verkeerd. Zit er ook echt een olie laagje op (staat in de beschrijving)? Een Dark Roast op zn tijd is best lekkervickypollard schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 15:45:
[...]
Ik heb net deze binnen van Café du Jour: https://cafedujour.nl/caf...abica-dark-roast-brazilie. Komt mooi overeen met de beschrijving en heeft precies de pit die ik even zocht, zonder overdreven bitter te zijnNog even een laatste afstelling en ik ben weer voorzien voorlopig.
Nadeel/voordeel is dat hij drie weken geleden gebrand is. Voordeel dat ik er direct mee aan de slag kan, maar nadeel omdat dat met een dark roast ook prima wel wat eerder had gekund en ik iets verder dus wel prettiger had gevonden. Ga ik een volgende keer even bij ze checken denk ik
Een licht glansje zou ik zeggen. Niet van die moddervette bonen, daar zijn ze niet donker genoeg voor.Puntje-NL schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 15:50:
[...]
Oeh, prijs is niet verkeerd. Zit er ook echt een olie laagje op (staat in de beschrijving)? Een Dark Roast op zn tijd is best lekker.
![]() | ![]() |
aan de oppervlakte van de donkerbruine boon komt wat olie naar boven maar de bonen zijn niet zwart
edit:
Overigens discutabel of je het een dark roast moet noemen
Kan nog wel een flink stukje donkerder natuurlijk. Qua smaak en geur heeft het in ieder geval karakteristieken van een roast die donkerder is.
Overigens discutabel of je het een dark roast moet noemen
[ Voor 7% gewijzigd door vickypollard op 02-10-2026 16:39 ]
Mijn ervaring met de versheid van bonen is dat het veel belangrijker is hoe je de bonen bewaard na dat de zak open gaat dan of een gesloten zak 1 week of 6 weken oud is.vickypollard schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 15:45:
[...]
Ik heb net deze binnen van Café du Jour: https://cafedujour.nl/caf...abica-dark-roast-brazilie. Komt mooi overeen met de beschrijving en heeft precies de pit die ik even zocht, zonder overdreven bitter te zijnNog even een laatste afstelling en ik ben weer voorzien voorlopig.
Klopt! Maar dan ben ik weer gerustgesteld.418O2 schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 15:37:
[...]
De koffie in je kop is 74c? Dat is prima. Die 90c is in de boiler/zetgroep
Maar ervaar dus echt dat de koffie momenteel kouder is. Of ik ben weer gewend aan de hete drap na een week kantoor. Dat kan ook.
😀😀😀
Knappe jongen die koffie boven de 65c drinkt. Drink je uit koude kopjes? Dat kan ook een hoop schelen.Stufferdt schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 22:21:
[...]
Klopt! Maar dan ben ik weer gerustgesteld.
Maar ervaar dus echt dat de koffie momenteel kouder is. Of ik ben weer gewend aan de hete drap na een week kantoor. Dat kan ook.
Let op:
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1
:strip_exif()/f/image/g4kPolqkucClvqJyi65OpfIc.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Q0Q54w1rXt2LF9e6gV8QkOVA.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/vj1LBIn8tfUrdQB2Md17LKDk.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/TwIVF3qkhVwVGyP8fWtEfCIm.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/GomWQzNvZAFwhqKMcZhZSPBx.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/00ahEI5UhPkXals2qshmNMdP.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/3un0pWtf6b328luKYLM6VMuf.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/zmvKjmJfNeHD2OLDZK4ZoTcT.jpg?f=fotoalbum_tile)