Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1 Overzicht

Pagina: 1 ... 246 247 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teus.espresso
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19:43
<knip> Als je vind dat een post niet door de beugel kan, dien dan een TR in. Anders: reageer hulpvaardig en vriendelijk. Zeggen dat iemand de zoekfunctie moet gebruiken, is niet de bedoeling.

[ Voor 67% gewijzigd door Ardana op 10-09-2025 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:49

Dennis1812

Amateur prutser

Ik heb zoon donkere container die beweert vacuüm te worden als je op een knopje klikt.
Ik vind helemaal mooi.

Ze zitten er toch niet lang in meestal. Ik heb mijzelf aangeleerd om zakjes van 250g te kopen. En dan elke 4-6 weken. Zodat het steeds dan op is.

Alleen mijn decaf doe ik langer mee. Die drink ik maar 1-2 bakken per dag. Met een avonddienst al 0. Dus die verouderen wel. Maarja. Dat is zo.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder68
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 21:00
Dennis1812 schreef op maandag 8 september 2025 @ 15:51:
Ik heb zoon donkere container die beweert vacuüm te worden als je op een knopje klikt.
Ik vind helemaal mooi.
Benieuwd welke je gebruikt? Zoek ook een vacuümpomp die goed luchtdicht is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

thunder68 schreef op maandag 8 september 2025 @ 19:21:
[...]

Benieuwd welke je gebruikt? Zoek ook een vacuümpomp die goed luchtdicht is.
https://www.bol.com/nl/nl...ocialshare_pdp_androidapp

Die.
In hoeverre het echt vacuüm is durf ik niet te zeggen. Maar het deksel zit wel goed vast na het vacuüm maken.
Dus het doet vast iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocn
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10:52

ocn

Beste Tweaker 2024 ⭐⭐⭐⭐⭐

Zo'n vacuumbus heeft weinig zin als je die bus iedere dag open maakt en weer nieuwe zuurstof toevoegt.
Ook na het vacuum trekken zit er nog zuurstof in. Misschien een paar procent minder, maar nog steeds genoeg om je koffie te laten oxideren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

ocn schreef op maandag 8 september 2025 @ 21:21:
Zo'n vacuumbus heeft weinig zin als je die bus iedere dag open maakt en weer nieuwe zuurstof toevoegt.
Ook na het vacuum trekken zit er nog zuurstof in. Misschien een paar procent minder, maar nog steeds genoeg om je koffie te laten oxideren.
Daarom dat mijn reacties al sceptisch waren.
Al gaat hij zeker niet dagelijks open. Ik heb (ja vloeken in de kerk) een volautomaat waar ongeveer 250g bonen inpast.
Maar het ene zakje van 250 past prima. En soms het niet.
En heel soms is er alleen een kilozsk beschikbaar. Dus dan gebruik ik dit blik.
.ja vacuüm trekken en invriezen is vast beter. Maar dat is mij de moeite niet waard en proef ik nagenoeg niet met mijn Jura.

Soms gaan er dus bonen in. Soms staat hij weken ongebruikt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VirgoMossel
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:44
Ik zit te stoeien met statische bonen in mijn mahlkonig x54 met de grote hopper erop.

Bonen eerst beetje nat gesproeid. Maar mag niet baten Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gYGbXe10G1tgNVrz3_EoZhzgr5A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dcsLbL2VKMBh9yV2iK7D1tVb.jpg?f=fotoalbum_large

Hebben jullie tips?

Xbox: Virgo Mossel | Twitch: Virgomossel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22:36
1 hij zit ook wel erg vol met gemalen koffie
2 bonen licht nat sproeien voor het malen, zijn speciale spray flesjes voor.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Luapper
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:12
VirgoMossel schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 08:05:
Ik zit te stoeien met statische bonen in mijn mahlkonig x54 met de grote hopper erop.

Bonen eerst beetje nat gesproeid. Maar mag niet baten [Afbeelding]

Hebben jullie tips?
Ik weet niet precies wat je probleem is, maar wat vast staat is dat je of een te hoge doses gebruikt, of je basket is te klein.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koets89
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 22:28
VirgoMossel schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 08:05:

Bonen eerst beetje nat gesproeid. Maar mag niet baten [Afbeelding]

Hebben jullie tips?
Zoals anderen zeggen: nogal veel koffie in je basket. Qua statisch maalsel: hoe sproei je? Je noemt de grote hopper dus je hebt daar veel bonen in en maalt op tijd? Dan heeft sproeien weinig zin als je bijvoorbeeld alleen de bovenste laag nat krijgt of je 1 keer sproeit voor de hele hopper. Of je sproeit ze en het droogt op als je later weer maalt?

• bebopper
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-09 12:19

bebopper

I'm an absolute beginner...

FJP84 schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 10:49:
Never mind onderstaande: er komt waarschijnlijk nog BTW op. Ik wacht wel op een voorraad binnen de grenzen van de EU :-)

Iemand eventueel ervaring met een directe bestelling vanuit Cafelat.co.uk? Daar is de Robot op voorraad. Iets meer aan de prijs dan via cremashop en 4barista, maar die twee zijn ook buitenlands volgens mij.

Excuus als dit te veel off-topic is.
Mocht je nog steeds op zoek zijn naar de Robot er staat er eentje te koop (met accesoires) op het koffiepraat forum: https://www.koffiepraat.nl/forum/viewtopic.php?t=14424

• FJP84
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20:11
bebopper schreef op woensdag 10 september 2025 @ 09:23:
[...]

Mocht je nog steeds op zoek zijn naar de Robot er staat er eentje te koop (met accesoires) op het koffiepraat forum: https://www.koffiepraat.nl/forum/viewtopic.php?t=14424
Dank voor de tip. Erg mooie deal, maar ik wil toch het liefste een mat zwarte. Ben ook mijn Rancilio Silvia aan het wrappen nu.

• Rubman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:32

Rubman

Retarded or just overjoyed!

Zebby schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 10:33:
Ik zet mijn filter ook in de Clever Brewer, direct vanuit de quooker erin, koffie erin, ff roeren, 3 minuutjes wachtne, swirlen, en op de mok. Maar ik heb onthard water, dus dat doet ook wat met de smaak, maar ik vind hem lekker zo :)

Gisteren voor de 3e keer de gearbox vervangen van mijn Baratza Sette 270wi. Nog steeds gratis uit de garantie, ik denk ondertussen 4-5 jaar later. Dus top, en ook jammer, hij gaat bijna jaarlijks stuk. Mogelijk komend jaar maar vervangen (eerst nog een keer proberen te vervangen dat ik hem nog kan doorgeven, niet weggooien!). De Bezerra BZ09 lijkt met dezelfde leeftijd ook wat liefde nodig te hebben, hij lekt wat water vanuit de portafilter, mogelijk een rubbertje?
Hoe heb je de garantie voor de gearbox van de Baratza afgehandeld? kan hem via de site van Baratza niet bestellen namelijk.
Ik vermoed dat mijn maler ook de geest heeft gegeven, maakt geluid en trilt alsof er grind gemaald wordt en wil nu zsm een vervanger regelen maar is lastig te vinden.

Andere optie is maler vervangen voor een andere, maar vind de malen op gewicht functie wel erg fijn en nieuwe is toch weer een smak geld in vergelijkbare kwaliteit.

[ Voor 12% gewijzigd door Rubman op 10-09-2025 14:19 ]

Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-09 15:42
Rubman schreef op woensdag 10 september 2025 @ 14:12:
[...]

Hoe heb je de garantie voor de gearbox van de Baratza afgehandeld? kan hem via de site van Baratza niet bestellen namelijk.
Ik vermoed dat mijn maler ook de geest heeft gegeven, maakt geluid en trilt alsof er grind gemaald wordt en wil nu zsm een vervanger regelen maar is lastig te vinden.

Andere optie is maler vervangen voor een andere, maar vind de malen op gewicht functie wel erg fijn en nieuwe is toch weer een smak geld in vergelijkbare kwaliteit.
Via hun website een ticket inschieten, dat heb ik dus al 3x succesvol gedaan, sturen ze je als het goed is gratis de nieuwe gearbox op (als dat het probleem is).

Ondertussen ook 't rubber in mijn BZ09 vervangen, en de rubbertjes van de 3 knopjes, dus die ziet er ook weer netjes uit :)

• Rubman
  • Laatst online: 21:32

Rubman

Retarded or just overjoyed!

Zebby schreef op woensdag 10 september 2025 @ 18:55:
[...]

Via hun website een ticket inschieten, dat heb ik dus al 3x succesvol gedaan, sturen ze je als het goed is gratis de nieuwe gearbox op (als dat het probleem is).

Ondertussen ook 't rubber in mijn BZ09 vervangen, en de rubbertjes van de 3 knopjes, dus die ziet er ook weer netjes uit :)
Ja heb nu ticket ingezet, maar geen bon want tweedehands gekocht.
Ben benieuwd hoe ze daarop reageren, wel al bericht dat hij pas eind september weer op voorraad is en of ik mijn contact gegevens etc wil toesturen

Die website is echt dramatisch, de helft van de formulieren werkt niet en aanleggen van machine in het systeem verwijst door naar Sage waar ze deze maler gewoon niet kennen. 8)7

[ Voor 12% gewijzigd door Rubman op 11-09-2025 09:03 ]

Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken

• Snaak123
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11:01
-d- schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 17:47:
Ik heb een luxeprobleempje :p

Ik heb bij aanschaf van m'n Dreo Baristamaker op Kickstarter in eerste instantie een Comandante C60 Baracuda (plus nog een Dreo Chefmaker) gewonnen die ze hadden verloot onder de backers. Die C60 is niet leverbaar, dus Dreo heeft gewoon de winkelprijs (ongeveer 600 EUR) naar m'n paypal gestuurd en ik mocht er zelf wat moois voor uitzoeken :)

Nu heb ik sowieso al een C40 voor filterkoffie, die het prima doet. De C60 was ook eigenlijk niet nodig.

Ik heb recent voor (af en toe) Espresso een Cafelat Robot gekocht, alleen is het switchen van maalgraad met een Comandante een gedoe, en de vraag of het uberhaupt de goede keuze is voor Espresso.

Nu wil ik dat budget (ik kan wel wat bijbetalen indien nodig) voor een nieuwe grinder uitgeven. Hij moet in ieder geval espresso goed kunnen doen, maar dan is het dus de vraag of ik ook mijn filter (wat ik wel het meeste drink) er mee wil kunnen, of niet. Die twee keer per dag handmatig met de Comandante is op zich geen probleem, maar een enkel apparaat is wat makkelijker.

De DF64 gen2 is een kanshebber, maar ik lees wisselende verhalen over het switchen tussen Espresso/Filter ivm retentie. Ik kan hem natuurlijk ook alleen voor Espresso doen en de Comandante voor filter. Verder nog tips in deze prijsklasse?
Bevalt de Dreo nog altijd goed? Heb helaas de kickstarter gemist destijds, en ben zo te zien genoodzaakt het dubbele op te hoesten via Amazon, maar het lijkt het nog steeds wel waard.

• -d-
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:05

-d-

Snaak123 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 21:45:
[...]

Bevalt de Dreo nog altijd goed? Heb helaas de kickstarter gemist destijds, en ben zo te zien genoodzaakt het dubbele op te hoesten via Amazon, maar het lijkt het nog steeds wel waard.
Ja, hij bevalt goed - hij maakt echt prima (boven verwachting) schuim - zowel melk als plantaardige melk. Natuurlijk kan je met oefening en een goed stoomapparaat het zelf beter doen; maar het apparaat richt zich natuurlijk op gemak en maakt beter schuim dan wat je krijg in 9 van de 10 horecatenten in je cappucino :P

Kanttekening is wel dat er best wel wat melk in moet zitten om zijn werk te doen, dus als je een enkele espresso wilt upgraden naar cappuccino moet je misschien "te veel" melk gebruiken. Het duurt ook 3.5 minuut om z'n werk te doen, dus wel even geduld hebben en als laatste - dat propellertje wat ze gebruiken is best fragiel (dat zie je ook terug in de meeste reviews als negatief punt). Die van mij is nog heel maar ik was hem wel heel voorzichtig af.

edit: Ik moet wel zeggen dat ik niet weet of ik hem voor de huidge prijs gekocht zou hebben. Die minpunten die ik opnoem vind ik gezien de prijs die ik heb betaald (plus het feit dat ik met de kickstarter 1000+ EUR aan prijzen heb gewonnen in hun loterij haha) nog wel te overzien, maar voor het dubbele weet ik het niet.

[ Voor 12% gewijzigd door -d- op 11-09-2025 14:08 ]

• Freezhost
  • Laatst online: 22:19
Waarschijnlijk moet ik op zoek naar een andere machine, dat was op termijn wel de planning maar mijn huidige lijkt het begeven en ik ga hem niet nog een keer laten repareren. Komt uiteraard geweldig goed uit, midden in een verbouwing en ook al een kapotte auto |:(

Maar koffie is een eerste levensbehoefte, dus de rest moet maar wachten :+
Diverse machines al op het oog, maar voor het geval ik iets mis vraag ik toch even om aanbevelingen. Ik zoek een halfautomaat met de volgende eisen

- PID
- Dual boiler
- Shottimer
- Mogelijkheid tot vast water aansluiting
- Het liefst met programmeerbare knoppen zodat ik niet hoef op te letten qua doorlooptijd en dat is voor de rest van mijn gezin ook ideaal. :o

Weet iemand een machine die echt op mijn lijstje moet?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:11
Freezhost schreef op donderdag 11 september 2025 @ 14:25:
Waarschijnlijk moet ik op zoek naar een andere machine, dat was op termijn wel de planning maar mijn huidige lijkt het begeven en ik ga hem niet nog een keer laten repareren. Komt uiteraard geweldig goed uit, midden in een verbouwing en ook al een kapotte auto |:(

Maar koffie is een eerste levensbehoefte, dus de rest moet maar wachten :+
Diverse machines al op het oog, maar voor het geval ik iets mis vraag ik toch even om aanbevelingen. Ik zoek een halfautomaat met de volgende eisen

- PID
- Dual boiler
- Shottimer
- Mogelijkheid tot vast water aansluiting
- Het liefst met programmeerbare knoppen zodat ik niet hoef op te letten qua doorlooptijd en dat is voor de rest van mijn gezin ook ideaal. :o

Weet iemand een machine die echt op mijn lijstje moet?
Op de flow control na voldoet de ECM Synchronika OLED aan al je eisen, maar ehh... een beetje meer input graag: Budget, welke andere machines heb je op het oog en waarom. Heb je je al verdiept in de materie?

• Snaak123
-d- schreef op donderdag 11 september 2025 @ 14:04:
[...]

Ja, hij bevalt goed - hij maakt echt prima (boven verwachting) schuim - zowel melk als plantaardige melk. Natuurlijk kan je met oefening en een goed stoomapparaat het zelf beter doen; maar het apparaat richt zich natuurlijk op gemak en maakt beter schuim dan wat je krijg in 9 van de 10 horecatenten in je cappucino :P

Kanttekening is wel dat er best wel wat melk in moet zitten om zijn werk te doen, dus als je een enkele espresso wilt upgraden naar cappuccino moet je misschien "te veel" melk gebruiken. Het duurt ook 3.5 minuut om z'n werk te doen, dus wel even geduld hebben en als laatste - dat propellertje wat ze gebruiken is best fragiel (dat zie je ook terug in de meeste reviews als negatief punt). Die van mij is nog heel maar ik was hem wel heel voorzichtig af.

edit: Ik moet wel zeggen dat ik niet weet of ik hem voor de huidge prijs gekocht zou hebben. Die minpunten die ik opnoem vind ik gezien de prijs die ik heb betaald (plus het feit dat ik met de kickstarter 1000+ EUR aan prijzen heb gewonnen in hun loterij haha) nog wel te overzien, maar voor het dubbele weet ik het niet.
Dank voor de snelle reactie en de info!

Ja, vind het helaas ook best duur. Er komt bij deze Dreo ook een 'premium' bovenop omdat we niet in VS zitten ben ik bang. Hij schijnt wel goede microfoam te kunnen maken en dat is waarom ik erop zit te azen. Af en toe een flat white thuis kunnen maken is toch wel erg nice :)

• -d-
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:05

-d-

Snaak123 schreef op donderdag 11 september 2025 @ 15:08:
[...]

Dank voor de snelle reactie en de info!

Ja, vind het helaas ook best duur. Er komt bij deze Dreo ook een 'premium' bovenop omdat we niet in VS zitten ben ik bang. Hij schijnt wel goede microfoam te kunnen maken en dat is waarom ik erop zit te azen. Af en toe een flat white thuis kunnen maken is toch wel erg nice :)
Misschien eens naar de NanoFoamer V2/Lithium kijken? Moet je wel "zelf" de melk opwarmen, maar is compact en stuk voordeliger.

• Freezhost
bszz schreef op donderdag 11 september 2025 @ 14:40:
[...]

Op de flow control na voldoet de ECM Synchronika OLED aan al je eisen, maar ehh... een beetje meer input graag: Budget, welke andere machines heb je op het oog en waarom. Heb je je al verdiept in de materie?
Budget is maximaal 2000 euro maar een goede tweedehands is zeker ook een optie. En ja, ik ben al bekend met de materie. Wat ik heb gezien voldoet niet volledig aan mijn eisen, CREM One of Expobar kan op een vastwater aansluiting, maar hebben geen programmeerbare knoppen. Profitec Move wel maar die kan weer niet op de een vaste aansluiting.

Overigens kan die ECM alleen op de afvoer aangesloten worden en niet op water? Of heb ik dat fout?

• bszz
Freezhost schreef op donderdag 11 september 2025 @ 16:43:
[...]

Budget is maximaal 2000 euro maar een goede tweedehands is zeker ook een optie. En ja, ik ben al bekend met de materie. Wat ik heb gezien voldoet niet volledig aan mijn eisen, CREM One of Expobar kan op een vastwater aansluiting, maar hebben geen programmeerbare knoppen. Profitec Move wel maar die kan weer niet op de een vaste aansluiting.

Overigens kan die ECM alleen op de afvoer aangesloten worden en niet op water? Of heb ik dat fout?
Ja die ECM kan zeker op een vaste waterleiding aangesloten worden, zoals alle ECMs met rotatie pomp. Maar de Synchronika OLED is vrij nieuw en is boven jouw budget. De Elektronica II heeft dan wel weer flow control maar is geen dual boiler.

[ Voor 4% gewijzigd door bszz op 11-09-2025 18:58 ]

• Snaak123
-d- schreef op donderdag 11 september 2025 @ 16:38:
[...]

Misschien eens naar de NanoFoamer V2/Lithium kijken? Moet je wel "zelf" de melk opwarmen, maar is compact en stuk voordeliger.
Thanks! Inderdaad ook wel eens voorbij zien komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Laatst een lekker bakkie espresso op, toen dacht ik weer: veel beter dan thuis :9
(om over de koffie op het werk nog maar te zwijgen)
Heel fruitig, soort kersen smaak, en natuurlijk lekker sterk.

Dus dezelfde bonen besteld (Brute Bonen) en nu lekker experimenteren.
Hetzelfde zal het niet worden met een volautomaat, maar het gaat de goede kant op.
Dingetje is wel dat die ik laatst kreeg echt heel klein was, hap slik weg, en door de geringe hoeveelheid ook snel koud.
Tijdens het ontbijt wil ik wel gewoon wat te drinken hebben zeg maar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6vPzHb2yKZoWU3FbrpeuJqxY5OA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j5OAwbTLR959ZqrA6WzryO68.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SyZkfFwFeURnwl9hywnvH2xEMQ0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8LMv25hfDXrsm55VDEkaV0Oy.jpg?f=fotoalbum_large

Maalstand staat nu op fijn, en wat mij opvalt is dat de pucks niet meer uit elkaar vallen en ook een stuk droger zijn dan voorheen met de andere bonen/middelste maalstand.

Hij zet zo'n 44 gram aan koffie op deze stand, ik weet alleen niet hoeveel bonen er in gaan. Tijd is vanaf het starten van de pomp 25 sec. (Dan wacht hij na een paar seconde eventjes, om daarna weer verder te gaan).
Al met al een vooruitgang qua smaak :) Al kriebelt het ook wel om helemaal los te gaan met een halfautomaat, maar dan begint mijn wederhelft te steigeren denk ik, als ze melk moet stomen in plaats van in de melkopschuimer. En allerlei handelingen moet verrichten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ramrodwillem
Waarom MOET je melk stomen, ik heb bewust een ECM Puristika gekocht en maak mn melk gewoon in een goede melkopschuimer, gewoon een melk opschuimer blijven gebruiken wel zo makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

@ramrodwillem dat is ook zo, niets moet. En ze is verder best tevreden met die melkopschuimer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• retoohs
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 22:30
_ferry_ schreef op zondag 14 september 2025 @ 09:29:
Laatst een lekker bakkie espresso op, toen dacht ik weer: veel beter dan thuis :9

Hetzelfde zal het niet worden met een volautomaat, maar het gaat de goede kant op.
Dingetje is wel dat die ik laatst kreeg echt heel klein was, hap slik weg, en door de geringe hoeveelheid ook snel koud.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Maalstand staat nu op fijn, en wat mij opvalt is dat de pucks niet meer uit elkaar vallen en ook een stuk droger zijn dan voorheen met de andere bonen/middelste maalstand.

Hij zet zo'n 44 gram aan koffie op deze stand, ik weet alleen niet hoeveel bonen er in gaan. Tijd is vanaf het starten van de pomp 25 sec. (Dan wacht hij na een paar seconde eventjes, om daarna weer verder te gaan).
Al met al een vooruitgang qua smaak :) Al kriebelt het ook wel om helemaal los te gaan met een halfautomaat, maar dan begint mijn wederhelft te steigeren denk ik, als ze melk moet stomen in plaats van in de melkopschuimer. En allerlei handelingen moet verrichten.
Espresso is nu eenmaal maar een paar slokken. Met een halfautomaat kan je wel een grotere bak zetten met 22 - 24 gram bonen en sommige bonen hebben ook een grotere ratio nodig. Maar persoonlijk sta ik na 18 gram koffie al te stuiteren.

Bij een volautomaat kan je beter niet de fijnste maalstand kiezen want het water kan dan niet gelijkmatig door de koffie gedrukt worden waardoor je een ongelijke extractie krijgt. Deze video legt dat goed uit: YouTube: How To Dial In A Bean To Cup Machine (Like A Nerd)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• headout
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:18

headout

Oi oi!

Kopje voorverwarmen is aan te raden :) Daarnaast zal de temperatuur van het water bij de uitloop niet meer rond de 92 graden gaat zijn. Met een volautomaat zal dat verschil in temperatuur verloop groter zijn dan bij een haf automaat, maar meten = weten in dit geval.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:17

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Bij mij is een dubbele espresso 18-19gr in en 38-40gr uit. Een enkele espresso is de helft daarvan. Dat is werkelijk minder dan een slok. In volautomaten gaat vaak 9-12 gram per shot dus amper meer dan een enkele espresso. Als je daar 44 gram uit haalt, drink je geen espresso maar nog minder dan lungo qua ratio ;) Als je wat meer te drinken wil, moet je dus geen espresso nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Goed punt, al smaakt het al een stuk krachtiger dan de Nespresso, die had ik vroeger, en welk cupje je ook koos, het smaakte allemaal zowat hetzelfde :')
Maar ik lees net dat daar ook maar 5-6gram koffie in zit. Da's pakweg de helft van mijn machine die iets van 7-12gram zou doen.
IIG weer wat wijzer, en kan de komende tijd experimenteren qua doseringen etc. en ga ook Americano proberen.
Op vakantie gebruik ik overigens de percolator, en ook dat bevalt mij wel, mits goed gezet. Het kan gauw omslaan naar koffiedrap-smaak. Je bent wel meteen wakker na zo'n bakkie :+

[ Voor 8% gewijzigd door _ferry_ op 14-09-2025 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
Ik heb wat machines op mijn shortlist staan van verschillende merken. Wat l hier de ervaringen met Profitec, Lelit en Crem One?

De Profitec Jump en Move staan op mijn lijst, Crem One 3 is ook een mooie machine en zowel de Mara X en Bianca staan op het lijstje. Wil eigenlijk wel een shottimer maar ik zag dat ik die voor de Mara X en Junp ook zelf kan maken, ziet er alleen minder strak uit

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:53
Freezhost schreef op maandag 15 september 2025 @ 21:56:
Ik heb wat machines op mijn shortlist staan van verschillende merken. Wat l hier de ervaringen met Profitec, Lelit en Crem One?

De Profitec Jump en Move staan op mijn lijst, Crem One 3 is ook een mooie machine en zowel de Mara X en Bianca staan op het lijstje. Wil eigenlijk wel een shottimer maar ik zag dat ik die voor de Mara X en Junp ook zelf kan maken, ziet er alleen minder strak uit
De Profitec Jump heeft gewoon een shottimer hoor.

Bron: de Jump die al een jaar in mijn keuken naar tevredenheid staat ;)

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoosW
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21:12
Ik heb de Bianca, fijne machine!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merelhofstede
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 14:26
RoosW schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 08:19:
Welke heb jij? Ik kan niet met een Bianca overweg, het bevalt mij niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
Hopjesvla79 schreef op maandag 15 september 2025 @ 23:08:
[...]

De Profitec Jump heeft gewoon een shottimer hoor.

Bron: de Jump die al een jaar in mijn keuken naar tevredenheid staat ;)
Klopt, was in de war met de Profitec 400.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
RoosW schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 08:19:
Gebruik jij flow control of niet? Pluspunten van deze machine zijn voor mij de rotatie pomp en dat hij op vast water aangesloten kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
Merelhofstede schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 08:23:
[...]

Wat bevalt er dan niet? Mogelijk zijn dat voor mij ook afknappers

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix

Ik heb een Bianca en ben er zeer tevreden over. Op mijn weegschaal (die je toch nodig hebt om je output te wegen) zit ook een timer (die start bij de eerste druppel) dus als mijn machine geen eigen shottimer zou hebben, dan was dat geen probleem. Dus ik zou niet een te groot punt maken van een shottimer op je machine. Tenzij je niet van plan bent je output telkens te wegen natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
Freezhost schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 08:26:
[...]

Gebruik jij flow control of niet? Pluspunten van deze machine zijn voor mij de rotatie pomp en dat hij op vast water aangesloten kan worden.
Ik gebruik flow control af en toe om te spelen en af en toe red ik er een shot mee, maar moet eerlijk bekennen dat ik prima zonder af zou kunnen. Je krijgt de beste koffie door alle variabelen zo constant mogelijk te houden. Met handmatige flow control is dat best lastig ;) Daardoor krijg je afwijkingen in je shots. Maar dit is wel echt voor de fijnproever hoor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freezhost
cryptapix schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 08:59:
[...]

Ik heb een Bianca en ben er zeer tevreden over. Op mijn weegschaal (die je toch nodig hebt om je output te wegen) zit ook een timer (die start bij de eerste druppel) dus als mijn machine geen eigen shottimer zou hebben, dan was dat geen probleem. Dus ik zou niet een te groot punt maken van een shottimer op je machine. Tenzij je niet van plan bent je output telkens te wegen natuurlijk.
Ik heb een weegschaal met timer maar die start niet automatisch. Maar los daarvan ben ik niet van plan iedere shot te wegen en het moet voor mij gezinsleden ook zo makkelijk mogelijk zijn, die herkennen nog niet wanneer een shot klaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
cryptapix schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 09:02:
[...]

Ik gebruik flow control af en toe om te spelen en af en toe red ik er een shot mee, maar moet eerlijk bekennen dat ik prima zonder af zou kunnen. Je krijgt de beste koffie door alle variabelen zo constant mogelijk te houden. Met handmatige flow control is dat best lastig ;) Daardoor krijg je afwijkingen in je shots. Maar dit is wel echt voor de fijnproever hoor.
Het zit er op maar ik verwacht er ook niet veel gebruik van te maken. Die hendel nauwkeurig gebruiken lijkt mij ook haast onmogelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merelhofstede
[...]

Wat bevalt er dan niet? Mogelijk zijn dat voor mij ook afknappers
veel geluid waneer de pomp begint te starten, hij gaat vrij snel op stand-by.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merelhofstede
ik gebruik nu zelf de Nivona CafeRomatica wel erg prijzig maar ik ben wel zo'n koffie liefhebber dat ik t daar wel voor over had!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18:12
Merelhofstede schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 09:52:
[...]

Eugh... dat klopt niet hoor, de mijne maakt bijna geen geluid. Ik kan perfect een conversatie doen als ik een espresso zet. Bij het opschuimen van de melk, lassen we ff een stilte in :)

Stand-by kan je afzetten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freezhost
[...]

Dat is vreend want een rotatiepomp zou toch juist minder geluid moeten maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
Merelhofstede schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 09:57:
ik gebruik nu zelf de Nivona CafeRomatica wel erg prijzig maar ik ben wel zo'n koffie liefhebber dat ik t daar wel voor over had!
Voor mij nooit een Nivona meer, zoveel problemen met de zetgroep en nooit goed geholpen. Ligt aan je waterontharder zeggen ze dan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meloenen
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16:49
Dat is niet helemaal te rijmen, een Bianca kost ongeveer 4x zoveel als een Nivona. Haal je misschien twee machines door elkaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
[...]

Huh? De pomp van mijn Bianca is erg stil. En snel op stand-by, dat kun je gewoon instellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
500 euro voor een koffiemachine inclusief maler is in dit topic eerder goedkoop dan prijzig :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Micha_NL
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 13:44

Iets meer dan een jaar de lelit Bianca staan, vind het persoonlijk een hele fijne machine. Vond het even wennen in het begin maar t blijft elke keer een feestje om koffie te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• woutur
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-09 16:23

woutur

Klauwtjes uit!

Ook een Bianca hier en ik kom van een vibratiepomp. Verschil is dag en nacht. Het enige wat bij ons geluid maakt zijn de dingen die er tegenaan staan. Verder fluisterstil.

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoosW
Merelhofstede schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 08:23:
[...]

Bianca v3, niets mis mee, al gebruik ik de doorstroming regelaar bijna nooit meer.
Achteraf was een simpeler machine ook voldoende geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoosW
[...]

Zelden na in den beginne te hebben geëxperimenteerd.

Yep, uitstekend uitgevoerd ook allemaal, en niet alleen vast water maar ook afvoer is mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
Kamp Lelit/Bianca is dus goed vertegenwoordigd hier, ben benieuwd of zich nog Profitec gebruikers melden. Ben wel benieuwd wat het verschil in bouwkwaliteit is, als dat er is.

[ Voor 28% gewijzigd door Freezhost op 16-09-2025 14:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:23
Freezhost schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 14:48:
Kamp Lelit/Bianca is dus goed vertegenwoordigd hier, ben benieuwd of zich nog Profitec gebruikers melden. Ben wel benieuwd wat het verschil in bouwkwaliteit is, als dat er is.
Zelf geen ervaring met beide (heb een EMC), maar de consensus is over het algemeen dat Lelit het beste scoort op features en waar-voor-je-geld, en dat Profitec wat beter / luxer is afgewerkt.

Je kunt dan zelf bepalen waar je meer waarde aan hecht.

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeoPhire
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16-09 18:14
Sinds een paar weken eigenaar van de Meraki Espresso.
Voorheen gebruiker van een Sage Dual Boiler met een All Ground Sense grinder, beviel ook goed (met name grind by weight).

Tot mijn verbazing zijn exact dezelfde spullen gewoon meer waard geworden, heb die 2 items los verkocht en met een kortingscode de Meraki aangekocht, kostte me vrijwel niks extra :)

Qua gebruik is de Meraki echt top, mijn verwachtingen zijn flink overtroffen. Een stillere pomp, grind by weight, brew by weight, een kind kan de was doen. En heb het idee dat een rotary pomp wel echt iets doet met de smaak, gaat er vloeiender doorheen is mijn theorie. Wat een aanrader, die Meraki :)

Ben nog wel benieuwd naar de lange termijn resultaten en kwaliteit, op het eerste gezicht zit dat zeker goed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
NeoPhire schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 14:58:
Sinds een paar weken eigenaar van de Meraki Espresso.
Voorheen gebruiker van een Sage Dual Boiler met een All Ground Sense grinder, beviel ook goed (met name grind by weight).

Tot mijn verbazing zijn exact dezelfde spullen gewoon meer waard geworden, heb die 2 items los verkocht en met een kortingscode de Meraki aangekocht, kostte me vrijwel niks extra :)

Qua gebruik is de Meraki echt top, mijn verwachtingen zijn flink overtroffen. Een stillere pomp, grind by weight, brew by weight, een kind kan de was doen. En heb het idee dat een rotary pomp wel echt iets doet met de smaak, gaat er vloeiender doorheen is mijn theorie. Wat een aanrader, die Meraki :)

Ben nog wel benieuwd naar de lange termijn resultaten en kwaliteit, op het eerste gezicht zit dat zeker goed!
Ik heb de Meraki ook overwogen, maar ik durf het niet aan nog. Hij hij is ook best prijzig om zo via internet aan te schaffen. Hoe snel kreeg jij de machine geleverd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hopjesvla79
de keuze voor de Jump bij mij was dat ik op zoek was naar een machine met kleine footprint. De standaard houten accenten gaven de doorslag, maar ben ook erg blij met de shottimer en pre-infusie. En Profitec maakt prima kwaliteit.

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:31
Ik heb een Lelit MaraX gehad en heb nu een Profitec Drive en het verschil in bouwkwaliteit is enorm. Maar de prijs ook. Nou kan je de Profitec Drive sowieso niet vergelijken met een MaraX, de MaraX heeft een vibratiepomp en een hx-boiler terwijl de Drive een rotatiepomp heeft en een dual boiler. De Bianca is echter wel vergelijkbaar en die is dus ook een stuk goedkoper dan de Profitec Drive (2099 vs 2695).
Ik hoor overigens over die Bianca bijna alleen maar goede verhalen, en vooral de flow control paddle schijnt erg fijn te zijn.

Ik denk dat je eerst voor jezelf moet bepalen of je een vibratiepomp, rotatiepomp wil en of je een single boiler, hx, of dual boiler wil. Van daaruit kan je verder gaan zoeken.

Ik wilde perse een dual boiler met rotatiepomp toen ik mijn MaraX weg deed, omdat ik een vibratiepomp echt een hoop herrie vind maken. Maar de man die de MaraX van me kocht vond hem juist lekker weinig geluid maken toen we hem hier gingen uitproberen voordat die hem mee naar huis nam.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
Ozzie schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 16:18:
[...]

Ik heb een Lelit MaraX gehad en heb nu een Profitec Drive en het verschil in bouwkwaliteit is enorm. Maar de prijs ook. Nou kan je de Profitec Drive sowieso niet vergelijken met een MaraX, de MaraX heeft een vibratiepomp en een hx-boiler terwijl de Drive een rotatiepomp heeft en een dual boiler. De Bianca is echter wel vergelijkbaar en die is dus ook een stuk goedkoper dan de Profitec Drive (2099 vs 2695).
Ik hoor overigens over die Bianca bijna alleen maar goede verhalen, en vooral de flow control paddle schijnt erg fijn te zijn.

Ik denk dat je eerst voor jezelf moet bepalen of je een vibratiepomp, rotatiepomp wil en of je een single boiler, hx, of dual boiler wil. Van daaruit kan je verder gaan zoeken.

Ik wilde perse een dual boiler met rotatiepomp toen ik mijn MaraX weg deed, omdat ik een vibratiepomp echt een hoop herrie vind maken. Maar de man die de MaraX van me kocht vond hem juist lekker weinig geluid maken toen we hem hier gingen uitproberen voordat die hem mee naar huis nam.
Wat je ook kiest met al die machines zet je lekkere espresso's.
Mocht ik vandaag een nieuwe machine moeten aanschaffen zou het al geen bling bling machine meer zijn, dus Rocket Espresso, Profitec, ECM, Lelit,.. vallen af. Ik werd een beetje getriggerd door IG foto's van wielrenners met hun Rocket Espresso machines, en moest ook zo één in huis hebben.
De echte reden waarom ik de Bianca V2 heb aangekocht was de prijs, vergeleken met de Profitec Pro 700 was het bijna € 800 verschil en ik had nog niet eens flow control. Btw de flow control van de Bianca past ook op een Profitec ;)
Ik ben al 3 jaar een tevreden Bianca V2 gebruiker, maar vandaag zou ik hem niet meer aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeoPhire
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16-09 18:14
Freezhost schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 15:12:
[...]

Ik heb de Meraki ook overwogen, maar ik durf het niet aan nog. Hij hij is ook best prijzig om zo via internet aan te schaffen. Hoe snel kreeg jij de machine geleverd?
Was bij mij in 5 werkdagen geleverd, sneller dan ik had verwacht. Had ook wat geluk met kortingscode, ik had er 2 die stapelden, heb uiteindelijk €1.619 betaald, vond ik een goede prijs voor alles wat je erbij krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
GerbenBK schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 14:53:
[...]

Zelf geen ervaring met beide (heb een EMC), maar de consensus is over het algemeen dat Lelit het beste scoort op features en waar-voor-je-geld, en dat Profitec wat beter / luxer is afgewerkt.

Je kunt dan zelf bepalen waar je meer waarde aan hecht.
Is ECM en Profitec niet èèn pot nat? Mijn buurman heeft een ECM, prachtige machine maar boven mijn budget

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
NeoPhire schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 16:35:
[...]

Was bij mij in 5 werkdagen geleverd, sneller dan ik had verwacht. Had ook wat geluk met kortingscode, ik had er 2 die stapelden, heb uiteindelijk €1.619 betaald, vond ik een goede prijs voor alles wat je erbij krijgt.
Dat is best snel inderdaad, met kortingscode kost hij nu 1599. Loopt het portafilter nog steeds zo stroef of is dat opgelost?

[ Voor 7% gewijzigd door Freezhost op 16-09-2025 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
Ozzie schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 16:18:
[...]

Qua geluid is het ook maar net wat je gewend bent. Een dual boiler met rotatiepomp heeft mijn voorkeur en een wateraansluiting lijkt mij erg prettig.

Nu moet ik wachten met stomen tot de espresso klaar is, dat is eigenlijk ook maar een luxe probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
RigolleM schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 16:35:
[...]

Wat je ook kiest met al die machines zet je lekkere espresso's.
Mocht ik vandaag een nieuwe machine moeten aanschaffen zou het al geen bling bling machine meer zijn, dus Rocket Espresso, Profitec, ECM, Lelit,.. vallen af. Ik werd een beetje getriggerd door IG foto's van wielrenners met hun Rocket Espresso machines, en moest ook zo één in huis hebben.
De echte reden waarom ik de Bianca V2 heb aangekocht was de prijs, vergeleken met de Profitec Pro 700 was het bijna € 800 verschil en ik had nog niet eens flow control. Btw de flow control van de Bianca past ook op een Profitec ;)
Ik ben al 3 jaar een tevreden Bianca V2 gebruiker, maar vandaag zou ik hem niet meer aanschaffen.
Je hebt zeker een punt, al dat blingbling is niet perse nodig maar ik zoek wel een betrouwbare machine die met wat onderhoud heel lang mee gaat. Ben er zat van om iedere drie jaar wat anders te moeten kopen en dat waren ook allemaal machines die wat de prijs betreft dichter bij de 1000 dan bij de 500 zitten. Helaas zit ik ook met familieleden die geen nieuwe hobby willen maar gewoon goede koffie, daarom staat hier een veel te dure Sage.

Wat zou je nu aanschaffen als ik vragen mag?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Laatst online: 19:23
Freezhost schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 17:21:
[...]
Is ECM en Profitec niet èèn pot nat? Mijn buurman heeft een ECM, prachtige machine maar boven mijn budget
Wederom, ik heb geen ervaring met Profitec, maar EMC zou dan net weer een stapje boven Profitec staan qua afwerking. Wat ik begrijp zijn het 'zusterbedrijven'. Mijn EMC is in ieder geval gebouwd als een huis. :*)

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hopjesvla79
Freezhost schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 17:21:
[...]

als ik het goed heb begrepen is Profitec het merk van de zoon van de eigenaar van ECM en worden ze in dezelfde fabriek gemaakt.

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ramrodwillem
Na een Profitec en een ECM Puristika te hebben overwogen en te hebben uitgeprobeerd voor de ECM gegaan, bouwkwaliteit en geluid stukken beter en voor wat ik echt nodig heb gaven de doorslag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
Inderdaad, ik zag net een review van beide merken en de doos met accessoires komt 100 procent overheen. Enige verschil is uiteraard de opdruk. Weet niet of dat voor iedere machine het geval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
Hopjesvla79 schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 17:57:
[...]

als ik het goed heb begrepen is Profitec het merk van de zoon van de eigenaar van ECM en worden ze in dezelfde fabriek gemaakt.
Dat hoor ik zo vaak en hoewel het waar is suggereert het ook dat ECM en Profitec vrijwel hetzelfde is maar dat is echt niet waar. Materiaalgebruik (loodvrij messing ipv messing met lood, RVS ipv koper, etc etc), en afwerking zijn over het algemeen van een veel hoger niveau bij ECM en dat is ook gelijk de reden van het verschil in prijs.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RigolleM
Freezhost schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 17:39:
[...]
Wat zou je nu aanschaffen als ik vragen mag?
La Marzocco Mini R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
Freezhost schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 17:39:
[...]
Helaas zit ik ook met familieleden die geen nieuwe hobby willen maar gewoon goede koffie, daarom staat hier een veel te dure Sage.
[…]
Met die Sage moet je toch exact dezelfde handelingen doen als met een “bling bling machine”? Afstellen moet je ook in beide gevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
cryptapix schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 18:35:
[...]

Met die Sage moet je toch exact dezelfde handelingen doen als met een “bling bling machine”? Afstellen moet je ook in beide gevallen.
Afstellen is alleen bij andere bonen, en heel af en toe de molen bijregelen als de bonen ouder worden. Verder gaat alles via een touchscreen en met een ingebouwde tamper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
Dure smaak :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
Freezhost schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 18:39:
[...]

Afstellen is alleen bij andere bonen, en heel af en toe de molen bijregelen als de bonen ouder worden. Verder gaat alles via een touchscreen en met een ingebouwde tamper.
Afstellen is niet enkel bij andere bonen, maar je krijgt als je dat niet doet hetzelfde effect bij een bling bling machine als bij die Sage. En je zult de filterdrager ook uit de maler moeten halen en in de zetgroep moeten plaatsen neem ik aan? Ingebouwde tamper als in automatisch? Dat is wel een verschil dan. Maar dat lijkt me niet echt een giga verschil :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:21
Dat is in dit topic natuurlijk allemaal hartstikke relatief. Menig koffiedrinker vindt materiaal van Lelit, ECM, Profitec of Rocket ook al 'dure smaak'.

Als ik het geld had, kocht ik een Speedster van Kees van der Westen. ;)

Maar ik houd het maar even bij mijn R58...

[ Voor 6% gewijzigd door dreamscape op 16-09-2025 20:00 ]

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
dreamscape schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 19:58:
[...]
Ik heb met je te doen hoor :(:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freezhost
cryptapix schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 19:43:
[...]

Afstellen is niet enkel bij andere bonen, maar je krijgt als je dat niet doet hetzelfde effect bij een bling bling machine als bij die Sage. En je zult de filterdrager ook uit de maler moeten halen en in de zetgroep moeten plaatsen neem ik aan? Ingebouwde tamper als in automatisch? Dat is wel een verschil dan. Maar dat lijkt me niet echt een giga verschil :p
Dat klopt, als de bonen ouder worden moet ik ook de maalgraad een tikje corrigeren, maar dat is alleen als ik de zak niet binnen 4 weken leeg heb. Binnen die periode blijft het zeker voor een Sage heel stabiel. Het verschil is niet groot nee, enige is dat deze machine automatisch stopt na 30 seconden doorlooptijd, dat moeten ze even in de gaten houden vandaar mijn vereisten voor een shottimer of de Profitec Move die programmeerbare knoppen heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
dreamscape schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 19:58:
[...]

Dat is in dit topic natuurlijk allemaal hartstikke relatief. Menig koffiedrinker vindt materiaal van Lelit, ECM, Profitec of Rocket ook al 'dure smaak'.

Als ik het geld had, kocht ik een Speedster van Kees van der Westen. ;)

Mee eens, het is ook maar net wat je belangrijk en leuk vindt...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• .Joop
  • Niet online
Hier ook op zoek naar een nieuwe machine. Na zo'n 8 jaar met de Lelit PL41PLUS (glenda) gedaan te hebben is deze kapot gegaan en hebben we hem zelf niet kunnen repareren. We missen degelijke espresso en er moet (mag :)) dus geïnvesteerd worden. Ik heb verscheidene kandidaten op een rij gezet in een excel om te vergelijken. Als grinder heb ik momenteel een Eureka Mignon Silenzio.

Het gebruik zal doordeweeks vooral 's ochtends zijn om espresso te zetten. Wellicht 's middags af en toe als mijn vrouw thuis werkt (gaat dan wellicht meer richting lungo / long black, tenzij ze zelf gaat melk opschuimen). In het weekend dan vooral espresso / cortado voor mijzelf en flat white / cappuchino's voor de vrouw. Geen gigantische hoeveelheden dus, moet sporadisch wel een stuk of zes espresso / melkdranken kunnen zetten voor visite, daarboven gaat de filterkoffie aan.

Budget zo'n €1000-€2000. Beetje brede range wellicht. Ben zelf iemand die vaak value-for-money koopt (vandaar de huidige lelit en Eureka Mignon) en het voelt 'gek' om 2k aan een espressomachine uit te geven. Financieel gezien kan het echter wel, en als het echt meerwaarde biedt zijn we wel bereid om het uit te geven. Moet zeker een step-up zijn van de huidige lelit, die toch wel echt als een instapper aanvoelt. Goed latte-art is me nooit echt gelukt met deze machine, wellicht ligt dat aan mij, wellicht aan de beperkingen van de machine.

Een paar vragen:
Je leest relatief vaak dat een DB machine écht een groot verschil is voor espresso t.o.v. een heat exchanger. Ga je dit verschil echt proeven?

Ik lees ook regelmatig (reddit) dat als je espresso met een DB machine drinkt, het water relatief lang (soms een week) in de boiler zit en dus elke dag opwarmt / afkoelt wat de kwaliteit beïnvloed. Klinkt niet heel aannemelijk maar iemand hier ervaring mee?

Zijn jullie fan van een E61 groep of juist niet?

Aan de ene kant denk ik, koop een MaraX2 (of doe eens gek, een profitec pro500) en je maakt een hele mooie stap. Aan de andere kant ben ik wel fan van 'buy once, cry once' en dan kijk je toch al snel naar een Bianca V3 of Profitec Ride. Wat zouden jullie adviseren (eventuele andere opties die niet op de lijst staan kunnen ook natuurlijk)?

De Micra (scoort hoog op de WAF) of Synchronika staan er meer in als end-game machines ter referentie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3VX1PU7q7M5njLi6T2Fb_je4vJ4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IXTvKvWhiVtJ3PvU8kuxhpgO.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freezhost
@Joop ik lees mee, want ik ben ook op zoek en sta er net zo in. Idem in de prijscategorie Maxa X2 of wat je zegt buy once, cry once en dan de Bianca V3 of Profitec

Mooi en handige lijst _/-\o_

[ Voor 14% gewijzigd door Freezhost op 16-09-2025 22:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .Joop
  • Niet online
Freezhost schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 22:04:
@Joop ik lees mee, want ik ben ook op zoek en sta er net zo in. Idem in de prijscategorie Maxa X2 of wat je zegt buy once, cry once en dan de Bianca V3 of Profitec

Mooi en handige lijst _/-\o_
Leuk, had je post gezien inderdaad, en was al aan het meelezen.

Kan niet garanderen dat de info in de lijst 100% klopt, niet alle info was makkelijk vindbaar, maar denk ik wel een goed hulpmiddel om verder te zoeken.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Teus.espresso
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ImPiB_xqAGCb4cIBW4a6MO8eZVw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mVog9kMDZJH72rQObpYhQElh.jpg?f=fotoalbum_large
FYI; ECM en Profitec zijn zuster bedrijven. Beide merken worden in Bammental Duitsland gebouwd. De ECM machines staan wat hoger in de markt met net iets mooiere materialen. De Profitecs zijn gericht op gebruiks vriendelijkheid. Een deel van de interne onderdelen is hetzelfde (op de bypass staan beide merken afgedrukt) een groter deel is uniek per merk.
*) Disclaimer ik doe projecten voor ECM / Profitec.

[ Voor 3% gewijzigd door Teus.espresso op 17-09-2025 09:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teus.espresso
Bij een dual boiler machine zit het verschil nauwelijks in de espresso. Het grote pluspunt zit in de stoomkracht. De temperatuur is iets beter dan bij een warmtewisselaar. Als je het budget hebt is het een verbetering maar de return on investment is vrij klein.
Dat van het oude water klopt niet. Zodra je espresso maakt, pompt de machine water de boiler in. Dat vermengt zich met het "oude" water. Er is dus geen water dat stilstaat. Dat geld wel voor de tweede boiler. De boiler waar heet water voor thee en stoom in zit. Dat is een apart circuit. Door dat te gebruiken voor het opwarmen van kopjes voordat je in het weekend lungo's gaat drinken is het probleem eigenlijk al opgelost.
De E61 kop is de standaard in de espresso wereld. Technisch gezien zijn er al betere oplossingen (actief verwarmde koppen) maar estetisch is er voor de liefhebber niets mooiers. Als je absoluut het beste van het beste wilt hebben, voldoet de E61 niet. Als je enigszins normale eisen hebt, voldoet de E61 nog steeds. Dit verhaal gaat niet op voor de nieuwe ECM Synchronika. Die heeft een actief verwarmde E61 kop.

• edozat1
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 20:21
Teus.espresso schreef op woensdag 17 september 2025 @ 09:05:
Dat van het oude water klopt niet. Zodra je espresso maakt, pompt de machine water de boiler in. Dat vermengt zich met het "oude" water. Er is dus geen water dat stilstaat.
Het water staat niet stil, maar als je dagelijks 2 espresso zet, dan kan een deel van het water wel inderdaad een week in de boiler zitten en dus een keer of 5 tot 10 afkoelen en opwarmen. Ik dacht ook dat dat de kwaliteit van het water niet ten goede komt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teus.espresso
We hebben beide gelijk. De boiler wordt aangevuld met vers water. Oud water stroomt eruit.
Dit aangelengde water kan je uitleggen als in het wordt ververst. Maar ook als in er is nog oud water aanwezig.
Het werkt overigens voor alle waterhoudende tanks zo. Een single boiler of warmtewisselaar machine hebben hetzelfde "euvel". De grootte van de boiler maakt het beter merkbaar. De boiler van een single boiler en een dual boiler machine zijn ongeveer even groot. Bij een warmtewisselaar bevat het koffie circuit minder water. Een thermoblock machine bevat de minste hoeveelheid water en wordt vooruit geperst dus die heeft het minste last van oud water.

• Freezhost
@Teus.espresso Ik ben wel benieuwd wat jij momenteel zelf op het aanrecht hebt staan?
Jij adviseert waarschijnlijk ook één van die twee merken boven Lelit?

[ Voor 29% gewijzigd door Freezhost op 17-09-2025 10:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• olafmol
  • Laatst online: 21:38
.Joop schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 21:35:
Hier ook op zoek naar een nieuwe machine. Na zo'n 8 jaar met de Lelit PL41PLUS (glenda) gedaan te hebben is deze kapot gegaan en hebben we hem zelf niet kunnen repareren. We missen degelijke espresso en er moet (mag :)) dus geïnvesteerd worden. Ik heb verscheidene kandidaten op een rij gezet in een excel om te vergelijken. Als grinder heb ik momenteel een Eureka Mignon Silenzio.

Het gebruik zal doordeweeks vooral 's ochtends zijn om espresso te zetten. Wellicht 's middags af en toe als mijn vrouw thuis werkt (gaat dan wellicht meer richting lungo / long black, tenzij ze zelf gaat melk opschuimen). In het weekend dan vooral espresso / cortado voor mijzelf en flat white / cappuchino's voor de vrouw. Geen gigantische hoeveelheden dus, moet sporadisch wel een stuk of zes espresso / melkdranken kunnen zetten voor visite, daarboven gaat de filterkoffie aan.

Budget zo'n €1000-€2000. Beetje brede range wellicht. Ben zelf iemand die vaak value-for-money koopt (vandaar de huidige lelit en Eureka Mignon) en het voelt 'gek' om 2k aan een espressomachine uit te geven. Financieel gezien kan het echter wel, en als het echt meerwaarde biedt zijn we wel bereid om het uit te geven. Moet zeker een step-up zijn van de huidige lelit, die toch wel echt als een instapper aanvoelt. Goed latte-art is me nooit echt gelukt met deze machine, wellicht ligt dat aan mij, wellicht aan de beperkingen van de machine.

Een paar vragen:
Je leest relatief vaak dat een DB machine écht een groot verschil is voor espresso t.o.v. een heat exchanger. Ga je dit verschil echt proeven?

Ik lees ook regelmatig (reddit) dat als je espresso met een DB machine drinkt, het water relatief lang (soms een week) in de boiler zit en dus elke dag opwarmt / afkoelt wat de kwaliteit beïnvloed. Klinkt niet heel aannemelijk maar iemand hier ervaring mee?

Zijn jullie fan van een E61 groep of juist niet?

Aan de ene kant denk ik, koop een MaraX2 (of doe eens gek, een profitec pro500) en je maakt een hele mooie stap. Aan de andere kant ben ik wel fan van 'buy once, cry once' en dan kijk je toch al snel naar een Bianca V3 of Profitec Ride. Wat zouden jullie adviseren (eventuele andere opties die niet op de lijst staan kunnen ook natuurlijk)?

De Micra (scoort hoog op de WAF) of Synchronika staan er meer in als end-game machines ter referentie.

[Afbeelding]
Ik denk dat je nu meer naar je gevoel moet gaan, als je puur op specs en reviews afgaat word je gek, en het is toch uiteindelijk voor 90+ % een emotionele beslissing. Ik zou ff pijn lijden en direct doorpakken naar de endgame.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Teus.espresso
Op dit moment staat er een machine van mijn andere samenwerking.
NakedEspressoMaker met een Fiorenzato AllGround.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gjMpuNte8_oxFIobu_9pchTP6gQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xEiAgziX3Nu4HRpaX7QIloQq.jpg?f=fotoalbum_large
Binnenkort verwacht ik weer een ander prototype in gebruik te nemen. :P

• ocn
  • Laatst online: 10:52

ocn

Beste Tweaker 2024 ⭐⭐⭐⭐⭐

Tis wel een heel mooi apparaat die Naked. Zit zeker een vibratiepomp in, gezien het formaat?

• Teus.espresso
Brushless motor en rotatie pomp. Normale motor zou inderdaad niet passen.
Ik drink alleen dubbele espresso dus een single boiler werkt perfect voor mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Merelhofstede
cryptapix schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 12:28:
[...]

500 euro voor een koffiemachine inclusief maler is in dit topic eerder goedkoop dan prijzig :p
tis maar bij wie je in de portemonnee kijkt he....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Merelhofstede schreef op woensdag 17 september 2025 @ 13:44:
[...]

Het gaat er niet om wat men in de portemonnee heeft en kán en/of wilt uitgeven, maar wat de verdeling van machines in het topic is.
Zeker als we het hebben over een volautomaat, heb je het hier in dit topic al snel over een machine van minimaal €600 alles daaronder is er flink bezuinigd op één of meerdere onderdelen óf de levensduur. Als we het hebben over een halfautomaat + maler zit je al snel op een €1000 voor de eerste combinatie waarvan men hier in het topic zegt dat het een weloverwogen keuze is (uitzonderingen daargelaten).

Persoonlijk zit ik met mijn €800 Jura E8 vrij laag in het segment van machines die er in dit topic voorbij komen, dat gaat puur over wat mijn machine kost en niet hoeveel geld ik heb of over heb voor een koffiemachine.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:31
Mijn koffiemolen was al 700 euro en dat is voor een koffiemolen niet eens echt heel erg duur... Maar mag na de Profitec Drive van 2600 euro geen nieuwe koffie-gerelateerde-aankopen meer doen van mijn vrouw :D

Over koffiemolens gesproken, ik kwam deze post gisteren tegen op Reddit
https://www.reddit.com/r/...s_now_open_source_eureka/

Iemand, een Nederlander dus misschien een Tweaker, heeft zelf een grind-by-weight mod gemaakt voor de Eureka Mignon Specialita. Ga ik misschien ook nog wel uitvoeren voor mijn Specialita want dan heb ik twee GbW-grinders :D

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

• Freezhost
Ozzie schreef op woensdag 17 september 2025 @ 14:58:
Mijn koffiemolen was al 700 euro en dat is voor een koffiemolen niet eens echt heel erg duur... Maar mag na de Profitec Drive van 2600 euro geen nieuwe koffie-gerelateerde-aankopen meer doen van mijn vrouw :D

Over koffiemolens gesproken, ik kwam deze post gisteren tegen op Reddit
https://www.reddit.com/r/...s_now_open_source_eureka/

Iemand, een Nederlander dus misschien een Tweaker, heeft zelf een grind-by-weight mod gemaakt voor de Eureka Mignon Specialita. Ga ik misschien ook nog wel uitvoeren voor mijn Specialita want dan heb ik twee GbW-grinders :D
Heel interessant, bedankt voor de tip! Die mod ga ik even bekijken, heb alles in huis om het te bouwen dus dat moet goed komen. Jammer dat het huis nu één grote chaos vanwege een verbouwing, maar ik hoe mij van de winter niet te vervelen. _/-\o_ :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teus.espresso
Ook dank voor de tip. Heb hier nog een Macap M4D staan. Die leent zich denk ik wel voor deze mod.

• cryptapix
Merelhofstede schreef op woensdag 17 september 2025 @ 13:44:
[...]

Ik val je niet aan hè. Ik schrijf in dit topic.

• .Joop
  • Niet online
Teus.espresso schreef op woensdag 17 september 2025 @ 09:05:
Bij een dual boiler machine zit het verschil nauwelijks in de espresso. Het grote pluspunt zit in de stoomkracht. De temperatuur is iets beter dan bij een warmtewisselaar. Als je het budget hebt is het een verbetering maar de return on investment is vrij klein.
Dat van het oude water klopt niet. Zodra je espresso maakt, pompt de machine water de boiler in. Dat vermengt zich met het "oude" water. Er is dus geen water dat stilstaat. Dat geld wel voor de tweede boiler. De boiler waar heet water voor thee en stoom in zit. Dat is een apart circuit. Door dat te gebruiken voor het opwarmen van kopjes voordat je in het weekend lungo's gaat drinken is het probleem eigenlijk al opgelost.
De E61 kop is de standaard in de espresso wereld. Technisch gezien zijn er al betere oplossingen (actief verwarmde koppen) maar estetisch is er voor de liefhebber niets mooiers. Als je absoluut het beste van het beste wilt hebben, voldoet de E61 niet. Als je enigszins normale eisen hebt, voldoet de E61 nog steeds. Dit verhaal gaat niet op voor de nieuwe ECM Synchronika. Die heeft een actief verwarmde E61 kop.
Ik vind dit wel een interessante opmerking, want ik dacht dat juíst een DB bij uitstek geschikt is voor espresso en een HX voor melkdranken. De DB garandeert betere temperatuur stabiliteit voor espresso en de PID kan de koffietemp controleren. De PID op een HX machine zal de stoomboiler meten en het blijft altijd gissen wat voor temp er uit de brewhead komt en is moeilijk de temperatuur te controleren dmv flushen. Vandaar dat ik overweeg om toch meer uit te geven voor een goede DB machine (tenzij dit dus geen echte meerwaarde heeft). Maar goed, ik ken alleen single boiler, dus ik praat vooral na wat ik lees. En op /r/espresso zijn dat soms snobs :9
olafmol schreef op woensdag 17 september 2025 @ 10:12:
[...]

Ik zou ff pijn lijden en direct doorpakken naar de endgame.
Wacht even, zei jij niet eerder een keer dat je niet begreep dat mensen €900 extra uitgaven voor de overstap van single boiler naar HX/DB voor die paar drankjes? :+

[ Voor 8% gewijzigd door .Joop op 17-09-2025 21:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:21
.Joop schreef op woensdag 17 september 2025 @ 20:47:
Ik vind dit wel een interessante opmerking, want ik dacht dat juíst een DB bij uitstek geschikt is voor espresso en een HX voor melkdranken. De DB garandeert betere temperatuur stabiliteit voor espresso en de PID kan de koffietemp controleren. De PID op een HX machine zal de stoomboiler meten en het blijft altijd gissen wat voor temp er uit de brewhead komt en is moeilijk de temperatuur te controleren dmv flushen.
(...)
Een DB is natuurlijk ook bij uitstek geschikt voor melkdranken. Maar verder ben ik het met je eens dat een DB een stabielere temperatuur heeft dan een HX, als het om espresso gaat. Sinds ik een DB heb, voel ik geen enkele behoefte meer om te flushen, want de zetgroep en het water zijn beide op de temperatuur die ik wil hebben voor espresso.

Punctuality is the politeness of kings

Pagina: 1 ... 246 247 Laatste

Let op:
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1