Ik betwijfel of espresso daadwerkelijk minder cafeïne uit de koffie haalt dan andere zetmethodes.
https://www.kruveinc.com/...ffect-caffeine-extraction
Ik kwam deze tegen en ben eens die paper aan het lezen. De test richt zich meer op hoeveel cafeïne een 'standard serving' van iets zou hebben, en de concentratie van cafeïne per liter, en niet zozeer op de extractie van cafeïne per gram koffie, maar als ik het goed begrijp halen ze met de espresso methode uit een dosis van 21,5gram 252mg cafeïne; met de pour over/filter methode uit 20gr 173mg cafeïne; met french press zo'n 223mg cafeïne uit 20 gr koffie; met cold brew 2240mg uit 250gr; bialetti is de testmethode me iets te vaag.
De espresso lijkt wel het hoogst uit de komen, ongeveer gelijk met de french press. Een theorie die ik tegen kom is dat het ook met de fijnheid van de maling te maken heeft, waardoor er ook minder tijd nodig is. En french press staat natuurlijk minutenlang te trekken, waardoor de grofheid waarschijnlijk niet meer uit maakt.
edit: iemand hier toegang toe? TLDR?
https://www.sciencedirect...abs/pii/S0260877417300833
edit2:
Kennelijk heb ik zelf nog toegang via mijn oude uni-login.
"Typical values of caffeine content in dried green Arabica and Robusta coffee beans are 1.2 and 2.4 wt%"
"Caffeine content is unaffected by roasting"
- In de test gebruiken ze arabica, dus kunnen uitgaan van een theoretische yield van ca. 12mg cafeïne per gram koffie.
- Ze wogen exact 14gram gemalen koffie af
- Espresso machine van Rocket
- 26s extraction
" Both caffeine and trigonelline are extracted faster from smaller particles than from larger particles with respect to total coffee mass"
Verder staan er bijzonder ingewikkelde formules in die ik niet helemaal snap, maar voor zover ik uit de vele tabellen kan interpreteren is bij een normale extractietijd, rond die 26s die ze gebruiken, zo'n beetje alle cafeïne er wel uit. (en met de helft van de tijd is zo'n 75% er al uit).
[
Voor 31% gewijzigd door
defusion op 06-08-2020 23:36
]