Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1 Overzicht

Pagina: 1 ... 52 ... 246 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teus.espresso
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 12-09 14:17
Nee, verpakking hoort er zo uit te zien.
https://nl.jura.com/nl/vo...oducten/ClarisSmart-71793
Waar heb jij ze vandaan? Heb je link naar website (mag ook in pm).
(Link verandert in adres van Jura)

[ Voor 31% gewijzigd door Teus.espresso op 06-08-2020 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
ivm. wat vage gezondheidsklachten die mogelijk cafeïne-gerelateerd zijn ben ik sinds een week overgestapt op decaf. Even kijken of dat wat uit maakt.
Momenteel de decaf van brandzaak, die overigens hartstikke prima smaakt!

Ik ben echter benieuwd naar hoeveel cafeïne/koffie de gemiddelde liefhebber in dit topic 'gebruikt', en heb een poll gemaakt. (decaf telt dus niet mee)
Omdat aantallen niet veel zeggen; niet ieder kopje is even groot of is even sterk, heb ik de poll in grammen gemaakt:

Poll: Hoeveel gram koffie drink je gemiddeld op een dag
0-10
10-20
20-30
30-40
40-50
50-60
60-70
80-90
Meer
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=402878&layout=2&sort=org
Ook een poll maken? Klik hier

Mocht je niet weten hoeveel gram er in jouw kopje zit, een algemene richtlijn:
- Nespresso cupjes 5,5gr per cupje
- 'standaard' kopje koffie (incl. senseo): 7 gr (een mok: 14gr)
- single espresso 7-10gr
- dubbele espresso 14-20gr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafecito
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 06-09 12:22
@defusion leuk iniatief! Ben heel benieuwd naar de uitslag. Bij het ingeven van m’n antwoord in de poll zou ik de extractiewaarde relevanter vinden. Na de koffiesoort (robusta of arabica) is de extractietijd wel een belangrijke factor in hoeveel cafeïne er in je koffie zit. Waarbij een korte extractie een stuk minder cafeïne bevat dan bij een lange extractietijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-09 22:08

Kraz

Saving the world

Ik zit zelf op zo'n 3 espresso's per dag;
- 's morgens een dubbele cortado (2 espresso's met melk)
- 's middags een espresso (uiterlijk om 18:00)

Na 18:00 geen koffie mee voor mij. Anders slaap ik niet vóór 2 uur 's nachts :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14:52
Ik denk ook dat het uitmaakt met welke zetmethode je de koffie maakt. Espresso weinig cafeïne <> drip veel cafeïne

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bones
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-07 19:07
Kraz schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 16:08:
Ik zit zelf op zo'n 3 espresso's per dag;
- 's morgens een dubbele cortado (2 espresso's met melk)
- 's middags een espresso (uiterlijk om 18:00)

Na 18:00 geen koffie mee voor mij. Anders slaap ik niet vóór 2 uur 's nachts :+
Ik 3 cappuccino's in de ochtend, en dan nog 3 espresso's (2 in middag, 1 na het eten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Ik betwijfel of espresso daadwerkelijk minder cafeïne uit de koffie haalt dan andere zetmethodes.

https://www.kruveinc.com/...ffect-caffeine-extraction

Ik kwam deze tegen en ben eens die paper aan het lezen. De test richt zich meer op hoeveel cafeïne een 'standard serving' van iets zou hebben, en de concentratie van cafeïne per liter, en niet zozeer op de extractie van cafeïne per gram koffie, maar als ik het goed begrijp halen ze met de espresso methode uit een dosis van 21,5gram 252mg cafeïne; met de pour over/filter methode uit 20gr 173mg cafeïne; met french press zo'n 223mg cafeïne uit 20 gr koffie; met cold brew 2240mg uit 250gr; bialetti is de testmethode me iets te vaag.

De espresso lijkt wel het hoogst uit de komen, ongeveer gelijk met de french press. Een theorie die ik tegen kom is dat het ook met de fijnheid van de maling te maken heeft, waardoor er ook minder tijd nodig is. En french press staat natuurlijk minutenlang te trekken, waardoor de grofheid waarschijnlijk niet meer uit maakt.

edit: iemand hier toegang toe? TLDR?
https://www.sciencedirect...abs/pii/S0260877417300833

edit2:
Kennelijk heb ik zelf nog toegang via mijn oude uni-login.
"Typical values of caffeine content in dried green Arabica and Robusta coffee beans are 1.2 and 2.4 wt%"
"Caffeine content is unaffected by roasting"
- In de test gebruiken ze arabica, dus kunnen uitgaan van een theoretische yield van ca. 12mg cafeïne per gram koffie.
- Ze wogen exact 14gram gemalen koffie af
- Espresso machine van Rocket
- 26s extraction
" Both caffeine and trigonelline are extracted faster from smaller particles than from larger particles with respect to total coffee mass"

Verder staan er bijzonder ingewikkelde formules in die ik niet helemaal snap, maar voor zover ik uit de vele tabellen kan interpreteren is bij een normale extractietijd, rond die 26s die ze gebruiken, zo'n beetje alle cafeïne er wel uit. (en met de helft van de tijd is zo'n 75% er al uit).

[ Voor 31% gewijzigd door defusion op 06-08-2020 23:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinpower
Zijn er nog tweakers bezig met ijskoffie/cold drips voor deze warme dagen? Ik ga morgen maar eens wat proberen in combinatie met de Chemex.

Nu lekker in het avond zonnetje recepten zoeken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:27
vinpower schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 20:06:
Zijn er nog tweakers bezig met ijskoffie/cold drips voor deze warme dagen? Ik ga morgen maar eens wat proberen in combinatie met de Chemex.

Ijs in de Chemex, iets fijner malen en gewoon opgieten zoals normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14:19
vinpower schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 20:06:

Dubbele espresso, 1 thee lepel suiker, 5 ijsklontjes en de rest melk (zo'n 200ml melk schat ik).

Dat levert voor mij een heerlijke ijskoffie op. Ik hou niet van hele zoete ijskoffie, dus niet teveel suiker. Ook niet teveel ijs, levert voor mijn gevoel zo'n waterige koffie op.

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrix5
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08:36
Ik vind het soms ook nog fijn met tonic en ijs, niet te zoet.
Om waterige koffie te voorkomen inderdaad gewoon straffe espresso gebruiken.
Wil al heel lang eens nitro cold brew proberen, maar de bijbehorende siphon is heel duur. Schijnbaar is nitro in een gewone slagroomspuit (heb 3 ISI's) een no-go.
Er is een koffiebar in Eindhoven die het doet, moet daar eens langsgaan. Toen ik het erover had in Gent keken ze me aan alsof ik van een andere planeet kwam met mijn nitro wensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Ongeveer gelijk aan @evleerdam, alleen wat minder melk (120-150ml). Evt. een siroopje ipv suiker.

Frappé is ook lekker. Espresso, ijsblokjes, melk, evt suiker, even in de blender en klaar. Niet teveel ijsblokjes, omdat het in de blender gaat wordt het dan snel wat waterig/vlak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafecito
cedrix5 schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 23:11:
Ik vind het soms ook nog fijn met tonic en ijs, niet te zoet.
Om waterige koffie te voorkomen inderdaad gewoon straffe espresso gebruiken.
Wil al heel lang eens nitro cold brew proberen, maar de bijbehorende siphon is heel duur. Schijnbaar is nitro in een gewone slagroomspuit (heb 3 ISI's) een no-go.
Er is een koffiebar in Eindhoven die het doet, moet daar eens langsgaan. Toen ik het erover had in Gent keken ze me aan alsof ik van een andere planeet kwam met mijn nitro wensen.
Weet je toevallig nog welke koffiebar in Eindhoven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrix5
Cafecito schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 00:16:
[...]

Weet je toevallig nog welke koffiebar in Eindhoven?
Lucifer coffee, passeert vaak op hun instagram

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

cedrix5 schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 23:11:
Nitro coffee moet inderdaad met N2, niet N2O. Slagroomspuiten gebruiken N2O, maar er zijn specifiek ook N2 versies: https://isi-store.com/collections/soda-coffee-siphons

Dan krijg je het cascading effect en de romige, zoete smaak die bij nitro coffee hoort. Je kan niet gewoon er een N2 cartridge in een N2O siphon steken, er is ook een drukverschil en het ventiel moet er op voorzien zijn.

Als je een setup om bijvoorbeeld Guinness bier te tappen hebt, kan je deze gebruiken hiervoor aangezien deze gebruik maakt van N2 en een juiste tap. Gewone biertappen gebruiken N2O en een andere tap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12-09 01:43
Over ijskoffie gesproken; ik gebruik een heel basic recept van Nespresso.

• Groot glas vullen met ijsblokjes.
• (Dubbele) espresso eroverheen laten lopen.
• Glas verder bijvullen met koud water.

Je doet mij geen plezier met suiker en andere zoetigheid en ik vind deze manier perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imperial Guard
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 06-09 09:06
oscarwashere schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 10:27:
Weer eentje voor de snelle beslisser. Alleen vandaag.

Nivona Koffiezetapparaat NICR 821 van 949.00 nu 699.95 https://www.ibood.com/ele...zetapparaat-nicr-821.html
Staat er weer op, betreft de 821 kan ik weinig info vinden tevens staat op de Nivona website alleen in de 8serie de 820 / 825. Om de duitse website dus wel :) Mijn excuses

Iemand meer info betreft deze machine en of het überhaupt verstandig is om dit via Ibood te kopen?

[ Voor 4% gewijzigd door Imperial Guard op 11-08-2020 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafecito
cedrix5 schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 00:20:
[...]

Lucifer coffee, passeert vaak op hun instagram
Ah dank! Daar kom ik regelmatig. Toch eens navragen dan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinpower
Bedankt voor de tips. Het is de espresso geworden met ijsblokjes en melk.
Met die warmte toch wat minder zin om te spelen met de Chemex :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CartmanMMA
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12-08 15:42

CartmanMMA

Fallus Giganticus

vinpower schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 12:16:
Bedankt voor de tips. Het is de espresso geworden met ijsblokjes en melk.
Met die warmte toch wat minder zin om te spelen met de Chemex :P
Koude melk, of schuim je het op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D. Ninjai
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12:44
O88088 schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 10:20:
Over ijskoffie gesproken; ik gebruik een heel basic recept van Nespresso.

• Groot glas vullen met ijsblokjes.
• (Dubbele) espresso eroverheen laten lopen.
• Glas verder bijvullen met koud water.

Je doet mij geen plezier met suiker en andere zoetigheid en ik vind deze manier perfect.
Iced Americano, zo begin ik mijn dag nu ook :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafecito
Nu krijg ik steeds meer zin in koude koffie door al deze berichten. Zometeen maar weer ns beginnen aan een cold drip, dat vind ik de lekkerste manier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noodel1988
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-09 15:17
D. Ninjai schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 12:38:
[...]

Iced Americano, zo begin ik mijn dag nu ook :*)
Doe je dan espresso zetten in kopje, (zoals normaal) en dan overgieten?
Immers groot glas past er niet onder.

Trakt | Last.fm | discogs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-09 19:26

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
En met dank aan Cocossoepie heeft de TS een handige update bij alle leveranciers, waar je nu ook de verzendkosten kan zien. Gezien dat bij (kleinere) koffie hoeveelheden best significant kan zijn op de totaalprijs.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vinpower
CartmanMMA schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 12:24:
[...]

Koude melk, of schuim je het op?
Met koude volle melk gedronken. Hij smaakte goed! Ik had 100ml melk op 32 gram koffie. Volgende keer denk ik dat ik wat minder melk doe.

@Cafecito Care to share hoe je die maakt?

@Nomad & @Cocossoepie mooie aanvulling op de lijst. Ik maak er zelf nog steeds gebruik van om een nieuw adresje te vinden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
Teus.espresso schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 11:40:
Nee, verpakking hoort er zo uit te zien.
https://nl.jura.com/nl/vo...oducten/ClarisSmart-71793
Waar heb jij ze vandaan? Heb je link naar website (mag ook in pm).
(Link verandert in adres van Jura)
Ziet er gewoon uit als de verpakking uit een doos met 3 filters.
@ArisB In dat geval even een belletje naar leverancier/Jura

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cafecito
@vinpower
Zojuist gestart:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JAowvwWXHtFY8xGURaNynCFwM4I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Iqni6pEiuZfeJn65vNjOoP2B.jpg?f=fotoalbum_large

60gr koffie, op 200ml water (150gr ijs, 50gr/ml water)
ongeveer 3 druppels per 2 seconden "doorlooptijd" op dit moment.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qimAoCSFg15sLrCiahbopjRf16I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SGgOa2IW1hTGgg5oVhOhGBe2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D. Ninjai
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12:44
noodel1988 schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 12:44:
[...]

Doe je dan espresso zetten in kopje, (zoals normaal) en dan overgieten?
Immers groot glas past er niet onder.
Nee ik heb een volautomaat dus ik kan er wel een glas met ijsblokjes eronder zetten. Maar anders had ik het idd zo gedaan.

[ Voor 5% gewijzigd door D. Ninjai op 11-08-2020 17:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinpower
@Cafecito dat ziet er fancy en gelikt uit. Dat ie mag smaken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cafecito
Ongeveer 2 uur doorloopttijd gehad, met een maling tussen esspresso en V60 in.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OjkrYer-UWZZtNxXM-JEx1B5gNk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wumws9jCUog671grEiUIVmRO.jpg?f=fotoalbum_large
Smaakt top. Niets aan toegevoegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik gebruik voor cold brew de Toddy, bevalt altijd goed! Binnenkort weer eens maken. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafecito
Verwijderd schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 18:37:
Ik gebruik voor cold brew de Toddy, bevalt altijd goed! Binnenkort weer eens maken. :9
Ook leuk idd!
Probeer ‘ns een cold drip, ben benieuwd of je verschil proeft met een cold brew.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het mooie van dit systeem is dat je dus eigenlijk een koffie extract maakt dat je later kan aanlengen met water, of toevoegen aan wat je wil, maar dat extract kun je twee weken bewaren. Dat maakt het super eenvoudig.

Zo’n grote stellage ziet er erg mooi uit, maar weet niet of ik daar thuis mee aan moet komen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cafecito
Ik heb ook een hele compacte versie. Paar jaar geleden via Amazon besteld, maar het is deze: https://dripster.de/en/the-dripster/
Smaakt net zo goed, maar veel compacter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• monsees
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12-09 21:51
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DEHS0yW29CuaSXhsTuamohLjDU0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7Je0cmuroafnhC6bNqNZGDrs.jpg?f=fotoalbum_large

Zelfs op vakantie kan je gelukkig nog goede bakkies krijgen! Voor het eerst heb ik deze set in gebruik genomen, en ik krijg er lekkere fruitige (rood fruit) bakkies van. Voor op vakantie is een aeropress wel echt een aanrader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-09 16:06
monsees schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 20:50:
[Afbeelding]

Zelfs op vakantie kan je gelukkig nog goede bakkies krijgen! Voor het eerst heb ik deze set in gebruik genomen, en ik krijg er lekkere fruitige (rood fruit) bakkies van. Voor op vakantie is een aeropress wel echt een aanrader.
Dank voor de reminder!
Ik heb de vakantie net achter de rug. Weekje in een Duits hotel met alleszins redelijke koffie. Maar morgen fiets ik toch weer even naar Blommers (a.k.a. First things First) voor verse boontjes. Maandag begint de werkweek weer met thuiswerken en daar hoort aangename koffie bij.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gop1
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11-12-2024
Gekke vraag: Wie wilt er een uitklopbak ruilen voor een uitkloplade? :)

Ik ga binnenkort verhuizen naar een kleiner huis, dus ook m'n koffietafel wordt iets minder diep. De uitkloplade die ik nu heb kan dan niet meer ver genoeg open.

Ik heb nu zo'n ding staan:
Afbeeldingslocatie: https://www.coffeefactory.nl/_upload/ProductImages/Quick_Mill_uitkloplade_model_30354988-5245.jpg

en ik wil graag naar zoiets toe:
Afbeeldingslocatie: https://www.coffeefactory.nl/_upload/ProductImages/Motta_knock_box_11cm5126-5220.jpg

of zoiets:
Afbeeldingslocatie: https://www.coffeefactory.nl/_upload/ProductImages/JoeFrex_'Metal_E'_uitklopbak_geborsteld_RVS8014-17361.jpg

Als het maar kleiner is.
Ik zet nu ook al nooit meer dan 20 espresso's achter elkaar, dus die uitkloplade van mij is sowieso al overkill.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:01

timovd

Voorsprong door techniek

@gop1 het voordeel van zo'n lage is dat je er iets op kunt zetten, dus uiteindelijk meer ruimte overhoudt. Past je machine of maler er niet op?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nino_070
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 01-09 16:28
Update over mijn Gaggia, ik had het probleem dat ik nooit goede crema kreeg en de espresso te snel doorliep. Volgens mij kwam dit door te hoge druk van de machine, heb nu de druk op ~9 bar en over de espresso ben ik nu tevreden.

Daarnaast heb ik de bekende upgrade gedaan naar de Rancilio Silvia stoompijp, maar deze heb ik nog niet onder de knie :)

Ik heb al enkele van dit soort YT videos gevolgd maar de melk wordt hierdoor amper opgeschuimd. Ik lijk het eerder te koken voordat het iets begint te schuimen. Iemand nog tips? Het stoompijpje maakt bovendien een vreemd hoog geluid, het zou kunnen dat ergens een lek zit...maar ik zie nergens water lekken.
YouTube: How to froth steam milk Gaggia Classic Read tips in description

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Ik denk dat je het pijpje te laag hebt. Moet nèt onder zitten.
Er staan ook wat filmpjes online die het hebben over het geluid, en dat hoge geluid is in elk geval een indicatie dat je te laag zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gop1
timovd schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 07:25:
@gop1 het voordeel van zo'n lage is dat je er iets op kunt zetten, dus uiteindelijk meer ruimte overhoudt. Past je machine of maler er niet op?
Mijn maler staat er al op, dat scheelt inderdaad ruimte. Maar de lade kan met mijn nieuwe meubel niet meer ver genoeg open om de koffiepuck eruit te kunnen slaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loldave87
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 25-08-2024
Heeft iemand ervaringen met dit apparaat? Ik was opzoek naar een sub 1000 euro machine.

https://marax.lelit.com/index-eng.html

MaraX maakt gebruik van HX technologie en kwa specificaties/features ziet het er erg belovend uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscarwashere
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11:23

oscarwashere

"Very nice"

nino_070 schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 11:42:
Update over mijn Gaggia, ik had het probleem dat ik nooit goede crema kreeg en de espresso te snel doorliep. Volgens mij kwam dit door te hoge druk van de machine, heb nu de druk op ~9 bar en over de espresso ben ik nu tevreden.

Daarnaast heb ik de bekende upgrade gedaan naar de Rancilio Silvia stoompijp, maar deze heb ik nog niet onder de knie :)

Ik heb al enkele van dit soort YT videos gevolgd maar de melk wordt hierdoor amper opgeschuimd. Ik lijk het eerder te koken voordat het iets begint te schuimen. Iemand nog tips? Het stoompijpje maakt bovendien een vreemd hoog geluid, het zou kunnen dat ergens een lek zit...maar ik zie nergens water lekken.
YouTube: How to froth steam milk Gaggia Classic Read tips in description
Ik heb ook een Gaggia Classic en exact hetzelfde 'probleem' met het opschuimen. Het wil nog wel eens schelen hoe hard ik de stoom laat blazen, in welke hoek en uiteraard wel/geen volle melk. Maar zelfs als ik alle theorieën uit de filmpjes heb overgenomen, krijg ik er maar weinig melkschuim van. Wel héle hete melk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

@nino_070 @oscarwashere eventueel kan de steam wand op de Gaggia Classic vervangen worden door die van de Rancilio Silvia of de Gaggia Classic Pro, deze hebben beide een beter model. Als het natuurlijk de oorzaak is en niet de hoeveelheid stoom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loldave87
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 25-08-2024
oscarwashere schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 18:05:
[...]

Ik heb ook een Gaggia Classic en exact hetzelfde 'probleem' met het opschuimen. Het wil nog wel eens schelen hoe hard ik de stoom laat blazen, in welke hoek en uiteraard wel/geen volle melk. Maar zelfs als ik alle theorieën uit de filmpjes heb overgenomen, krijg ik er maar weinig melkschuim van. Wel héle hete melk.
Ik heb ook een Gaggia Classic met een two tip stoompijp. Stomen onde de knie krijgen deed een tijdje. Als je weinig schuim hebt stoom je waarschijnlijk te diep waardoor je geen schuim op de surface van het melk krijgt. Wat ik ook merk is een inconsistente stoomkracht, soms heb je veel stoom en soms weinig.

[ Voor 6% gewijzigd door loldave87 op 16-08-2020 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscarwashere
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11:23

oscarwashere

"Very nice"

loldave87 schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 18:37:
[...]

Ik heb ook een Gaggia Classic met een two tip stoompijp. Stomen onde de knie krijgen deed een tijdje. Als je weinig schuim hebt stoom je waarschijnlijk te diep waardoor je geen schuim op de surface van het melk krijgt. Wat ik ook merk is een inconsistente stoomkracht, soms heb je veel stoom en soms weinig.
Phuncz schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 18:32:
@nino_070 @oscarwashere eventueel kan de steam wand op de Gaggia Classic vervangen worden door die van de Rancilio Silvia of de Gaggia Classic Pro, deze hebben beide een beter model. Als het natuurlijk de oorzaak is en niet de hoeveelheid stoom.
Volgens mij heb ik ook de Pro, weet ik niet meer zeker. Hij heeft in ieder geval ook 2 gaatjes onder aan de stoompijp. Het ging al beter als ik mijn melkkan minder schuin hield, dan ontstond er een betere stroming. Beide gaatjes blazen de lucht in tegengestelde richting, dus je krijgt 2 kanten op een draaikolk die in het midden botst. Als ik het zo lees zal ik dus toch meer moeten oefenen. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nino_070
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 01-09 16:28
Phuncz schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 18:32:
Ik heb de Rancilio Silvia stoompijp, dus met 1 stoomgaatje. Ik ga nog maar eens flink oefenen denk ik, want voorlopig kreeg ik alleen maar gekookte melk :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
nino_070 schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 21:00:
[...]

Ik heb de Rancilio Silvia stoompijp, dus met 1 stoomgaatje. Ik ga nog maar eens flink oefenen denk ik, want voorlopig kreeg ik alleen maar gekookte melk :P
YouTube: Milk Texture Troubleshooting
Hier in elk geval een voorbeeld, zoals ze het zelf omschrijven 'the sound of milk dying'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• woutur
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-09 09:43

woutur

Klauwtjes uit!

gop1 schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 22:54:
Gekke vraag: Wie wilt er een uitklopbak ruilen voor een uitkloplade? :)

Ik ga binnenkort verhuizen naar een kleiner huis, dus ook m'n koffietafel wordt iets minder diep. De uitkloplade die ik nu heb kan dan niet meer ver genoeg open.

Ik heb nu zo'n ding staan:
[Afbeelding]

en ik wil graag naar zoiets toe:
[Afbeelding]

of zoiets:
[Afbeelding]

Als het maar kleiner is.
Ik zet nu ook al nooit meer dan 20 espresso's achter elkaar, dus die uitkloplade van mij is sowieso al overkill.
Wat zijn de afmetingen? Dat is voor potentiele ruilers vast ook handig om te weten!

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gop1
woutur schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 08:51:
[...]

Wat zijn de afmetingen? Dat is voor potentiele ruilers vast ook handig om te weten!
Met de lade dicht en zonder de hendel mee te meten:
30 cm diep
24 cm breed
7,5 cm hoog

Op een tafel van 40 cm diep (die ik dus voor mijn koffiehoekje ga halen) kan je de lade net niet ver genoeg open trekken om de puck eruit te kunnen slaan. Momenteel heb ik een tafel van 50 cm diep, wat ruim genoeg is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
oscarwashere schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 19:25:
[...]

[...]

Volgens mij heb ik ook de Pro, weet ik niet meer zeker. Hij heeft in ieder geval ook 2 gaatjes onder aan de stoompijp. Het ging al beter als ik mijn melkkan minder schuin hield, dan ontstond er een betere stroming. Beide gaatjes blazen de lucht in tegengestelde richting, dus je krijgt 2 kanten op een draaikolk die in het midden botst. Als ik het zo lees zal ik dus toch meer moeten oefenen. O-)
Ik heb ook een Gaggia Classic met de standaard zwarte plastic stoompijp en uiteindelijk een goede manier gevonden om op te schuimen. Ik zet de machine op stoom modus en wacht dan zo'n 20 seconden tot er stoom druk is opgebouwd (maar het lampje nog niet aan is!). Controleer de stoomdruk door de stoompijp tijdens deze tijd af en toe even op te zetten. Zodra je genoeg stoomdruk hebt (en het lampje nog niet brand) kun je beginnen met opschuimen. Het probleem bij mij ontstond zodra het lampje ging branden dat hij op temperatuur was, dan stopt de druk opbouw en sta je halverwegen het schuimen zonder druk.. Het is even timen maar goed te doen.

Wat betreft het plastic stoom pijpje, je kan de buitenkant er afhalen, dan houd je een 1 punt stoompijpje over. Deze houd je net op/in de melk. Je zou geen bellen moeten krijgen, wel een mooie stroming in je kannetje. Dan opschuimen tot gewenste niveau :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goerriaan
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 12:00
loldave87 schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 17:23:
Heeft iemand ervaringen met dit apparaat? Ik was opzoek naar een sub 1000 euro machine.

MaraX maakt gebruik van HX technologie en kwa specificaties/features ziet het er erg belovend uit.
Heb de MaraX sinds mei, ben er heel tevreden over. Warmt vlot op in de ochtend, temperatuur is constant en zetresultaat steeds hetzelfde. De accessoires zijn netjes, al zal je misschien een ander filterbakje kunnen bijbestellen bv VST.
Er zit een >2L reservoir in, voldoende in mijn optiek. Afwerking is erg netjes, compact apparaat, neemt weinig ruimte in op ons aanrecht. Als maler heb ik de Eureka Mignon Specialita ernaast in chroom, combineert goed.
In de Brew stand zet je eerst je koffie en kun je daarna meteen de melk opschuimen met meer dan voldoende bar.
Tevreden klant dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keko12
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07-09 08:39
loldave87 schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 17:23:

Voor sub1000 is hij niet te krijgen volgens mij. Ik hoop de mijne een dezer dagen te krijgen, maar in NL nog bijna niet verkrijgbaar en de vraag schijnt hoog te zijn, dus ik zie hem ook niet snel in prijs dalen. Verwissel de marax niet met andere modellen die erop lijken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12-09 14:50

DirtyBird

Praktiserend denker

Mijn vraag
Ik ben in de markt voor een nieuwe koffiezetter of espressomachine. Op dit moment heb een Nespresso van Krups en die bevalt heel goed. Echter vind ik het wat duur koffie drinken en voltrekt zich een kleine milieuramp bij mij thuis waar ik liever van af wil.

<Hervulbare cups krijgen slechte beoordelingen totaan het slopen van de machine aan toe, daar wil ik niet aan>

Nou heb ik gekeken naar twee modellen:
pricewatch: Philips Grind & Brew HD7768/70
pricewatch: DeLonghi Icona Vintage ECOV 311.GR (Groen)

Het voordeel van de Philips;
- koffie zetten met geïntegreerde bonenmaler, lijkt me lekkerder, maar weet niet of dit zo is.
- Enkel kopje of een kan
- timer

Nadeel:
- Filterkoffie, zonder druk gezet. Lijkt me minder lekker, maar misschien ben ik biased door de gemiddelde koffiezetter van Tomado of Senseo.
- Prijzig

Voordeel van de DeLonghi:
- Espresso gezet onder druk

Nadeel:
- Geen kan
- Meer werk voor een kopje koffie

Ik ben geen purist. Ik wil graag een lekkere bak koffie, maar ga hiervoor niet wachten op een wassende maan en zuidoosterlijke wind om de bonen te malen. Verder vind ik het lastig om aan een speclijst te zien welk apparaat voor lekkere koffie zorgt. Daarom hoor ik graag jullie adviezen, ervaringen en suggesties voor apparaten.

Voorkeuren:
- 100-150 euro
- zowel kan als losse kop
- geen losse maler
- vergelijkebare kwaliteit als mijn nespresso :)

Idealiter zou ik een apparaat hebben dat zelf bonen kan malen en daarmee een lekkere lungo kan persen voor 100 tot 150 euro. Op basis van mijn zoektocht lijkt dat niet te bestaan. Hopelijk weten jullie wel beter.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Je hebt ook heel veel after market cups voor de Nespresso zoals eigen merken van supermarkten of cups van Douwe Egberts, dat scheelt al een hoop qua prijs.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tjado
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22-03 18:03

Tjado

Dé man

Ik denk dat ze je hier in het [ Koffie: van boon tot kop ] topic goed mee kunnen helpen.

Die ene, met die snor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• michiel_
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Tweedehands Melitta Caffeo Solo? Nieuwprijs tussen €200-300. Vrij goedkope volautomaat (dus malen en onder druk) en in mijn ervaring een degelijke machine met lekkere koffie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WolfsRain
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11-09 10:46
Wij hebben de ECOV 11.

Bij lekkere koffie zijn de bonen en maling inderdaad het belangrijkst. Een goede maler, en daardoor vers gemalen bonen zullen een veel beter resultaat geven dan een machine van 600 euro met bonen van het huismerk van Albert Heijn. Helaas zijn goede bonenmalers ook enorm prijzig.

De ECOV 11 is een prima apparaat, als je daarnaast zelf bonen maalt (en zorgt dat de bonen niet al weken in de schappen liggen, https://www.hoofdkwartier-koffiebranderij.nl/ deze branderij in Amstelveen heeft onze voorkeur), dan heb je in principe al hele goed koffie.

5800X3D, X570 TUF Pro, 32 GB 3600C16, 3080 TI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Tjado schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 13:38:
Ik denk dat ze je hier in het [ Koffie: van boon tot kop ] topic goed mee kunnen helpen.
Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1 en Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1 zijn de twee belangrijkste topics om te gaan kijken.

Ik heb zelf de ECOM311 (zelfde maar niet "V"intage). Werkt gewoon goed, ik gebruik hem met ESE pads.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

Die topics gaan over de koffie zelf. Ik wil hier graag aankoopadvies en ervaringen met betrekking tot de apparaten.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Lees die topics eerst maar eens, die gaan ook over apparaten.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zawaponga
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:53
Hoi DirtyBird, het gelinkt eerste topic gaat niet alleen over koffie zelf, maar over alles wat met koffie te maken heeft dus ook apparatuur. Er zijn in dat topic zelfs users voor wie apparatuur reparen hun baan is.
Dus expertise genoeg!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

Ik heb die andere 2 topics gescand, met name de TS, maar zal het wat beter bekijken. Bedankt.

@Tsurany Ik koop nu DE, dat is inderdaad goedkoper dan Nespresso, maar nog steeds duur en vervuilend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:34
ik denk dat je keuze's moet maken.

mijn prioriteiten lijstje:
1. lekkere espresso
2. niks
3. niks
4. niks
5. rommel die een losse maler en pistonmachine genereert
6. koffie voor de meute
7. aantal apparaten
8. herrie

De smaak van geen enkele volautomaat kan mij bekoren. dus ik heb een pistonmachine en een maler. Heerlijke espresso. En een teringbende op het aanrecht en veel herrie. Dat laatste interesseert mij niet.

Als er bezoek komt pak ik mijn filterapparaat uit de kast, en zet ik een bak filterkoffie.

ik zou als ik jou was een prio-lijstje maken.

[ Voor 6% gewijzigd door 107mb op 09-11-2020 06:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• figlio del comm
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 12-09 15:57
Ik heb oa zowel een Krups Nespresso als die DeLonghi Icona. Die laatste heb ik inmiddels 3 jaar en werkt nog steeds prima bij regelmatig gebruik. De kwaliteit van het apparaat is dus prima, zeker voor het geld. Pas sinds enige tijd begint er langs de piston enkele koffiedruppels te lekken. Ik los dat dan op door de piston uit elkaar te schroeven, goed schoon te maken en weer stevig vastdraaien
De smaak van je koffie staat en hangt met de kwaliteit van je maling. Investeer in een goede maler of haal bij een goede koffiezaak je koffie. Vertel er dan bij wat voor soort apparaat je hebt. Als je zelf gaat malen is het een kwestie van veel proberen totdat je de perfecte maling hebt.
Het nadeel van het ding is dat het best bewerkelijk is om een paar kopjes te zetten. Je moet het filtertje in de piston regelmatig schoonmaken en als je een paar kopjes achter elkaar maakt is het een vieze en hete derrie waar je mee mee bezig bent. Maar dat is allemaal 'part of the experience' ;) .
Dat melkpijpje moet je gewoon zo laten en niet gebruiken. Onhandig ding, lekt altijd eerst water. Gewoon negeren dat ie er op zit. Ik gebruik ook alleen de piston voor 1 kopje. Als je de dubbele gebruikt, wordt de koffie er merkbaar minder lekker van.
Als je helemaal lui bent kun je er ook pads in doen en daarmee zetten. Smaakt 100x beter dan in een 'echte' Senseo, maar het blijven pads. Bovendien heb je de Nespresso ook al.
Resumé, voor het geld een prima ding die lekkere koffie kan genereren, als je het niet erg vind er wat handelingen voor te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-09 18:40

mutsje

Certified Prutser

DirtyBird schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 13:57:
Ik heb die andere 2 topics gescand, met name de TS, maar zal het wat beter bekijken. Bedankt.

@Tsurany Ik koop nu DE, dat is inderdaad goedkoper dan Nespresso, maar nog steeds duur en vervuilend.
Gaan ook over Espresso machines (half en volautomataat) , bonenmalers.

Wil je 'echte' koffie kan je voor een half automaat gaan met een seperate bonenmaler er naast. Voordeel van een losse bonenmaler deze kan je veel beter afstellen om een goede maling te krijgen. Volautomaten hebben beperkte afstelmogelijkheden. Maar het is maar wat je wensen en budget is. Lees de topics eens vluchtig door en je zult zien dat er veel informatie in staat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-09 18:40

mutsje

Certified Prutser

Hercul3s schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 12:22:
[...]

Ik heb ook een Gaggia Classic met de standaard zwarte plastic stoompijp en uiteindelijk een goede manier gevonden om op te schuimen. Ik zet de machine op stoom modus en wacht dan zo'n 20 seconden tot er stoom druk is opgebouwd (maar het lampje nog niet aan is!). Controleer de stoomdruk door de stoompijp tijdens deze tijd af en toe even op te zetten. Zodra je genoeg stoomdruk hebt (en het lampje nog niet brand) kun je beginnen met opschuimen. Het probleem bij mij ontstond zodra het lampje ging branden dat hij op temperatuur was, dan stopt de druk opbouw en sta je halverwegen het schuimen zonder druk.. Het is even timen maar goed te doen.

Wat betreft het plastic stoom pijpje, je kan de buitenkant er afhalen, dan houd je een 1 punt stoompijpje over. Deze houd je net op/in de melk. Je zou geen bellen moeten krijgen, wel een mooie stroming in je kannetje. Dan opschuimen tot gewenste niveau :).
Voor opschuimen met mijn ecm giotto als ik heel erg lui ben, ik zet de pijp 5mm boven de melk en draai de kraan dan open. Ik hoef dan ook geen druk op te bouwen die is er al. Af en toe voelen of het warm genoeg is en daarna heb ik mooie micro schuim :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Figo112
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-08 19:41
Belangrijkste is je budget. als je budget rond 100 euro is, dan ga je voor filterkoffie want een espresso voor 100 euro gaat hem niet worden. Als je een filterapparaat met zo een ingebouwde molen hebt voor rond 100 euro heb je gewoon lekker bakje koffie, tenminste als je vers gebrande koffiebonen koopt. Dus geen supermarktbonen, maar bonen die nog geen week geleden zijn gebrand. Kies dan ook voor filterbranding want die zijn wat lichter gebrand. Espresso branding is vaak donkerder en vind ik niet lekker als filterkoffie.

Mocht je toch perse espresso's willen maken dan moet je budget omhoog, wellicht een 2de hands rancilio scoren en een goede maler maar dan zit je al weer boven 200/300 euro.

Wil je toch espresso maar geen zin in handmatig zetten dan kan je natuurlijk ook voor een volautomaat gaan, beter dan nespresso (denk aan de verse bonen), maar komt niet in de buurt van een semi automaat.

Het is hoe gek je het zelf wil maken. Ik zou in dit geval voor een filterapparaat (met molen) kiezen met vers gebrande bonen.

Ps Doe geen moeite met die goedkope semi automaten van delonghi of andere merken voor rond de 100 euro. Sorry maar daar ga je geen goede espresso mee zetten. Onstabiele temperatuurregeling en de pressurized baskets maken dat zo een beetje onmogelijk.

[ Voor 10% gewijzigd door Figo112 op 19-08-2020 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-09 18:20

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Topics gemerged.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
Figo112 schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 17:28:
Belangrijkste is je budget. als je budget rond 100 euro is, dan ga je voor filterkoffie want een espresso voor 100 euro gaat hem niet worden. Als je een filterapparaat met zo een ingebouwde molen hebt voor rond 100 euro heb je gewoon lekker bakje koffie, tenminste als je vers gebrande koffiebonen koopt. Dus geen supermarktbonen, maar bonen die nog geen week geleden zijn gebrand. Kies dan ook voor filterbranding want die zijn wat lichter gebrand. Espresso branding is vaak donkerder en vind ik niet lekker als filterkoffie.

Mocht je toch perse espresso's willen maken dan moet je budget omhoog, wellicht een 2de hands rancilio scoren en een goede maler maar dan zit je al weer boven 200/300 euro.

Wil je toch espresso maar geen zin in handmatig zetten dan kan je natuurlijk ook voor een volautomaat gaan, beter dan nespresso (denk aan de verse bonen), maar komt niet in de buurt van een semi automaat.

Het is hoe gek je het zelf wil maken. Ik zou in dit geval voor een filterapparaat (met molen) kiezen met vers gebrande bonen.

Ps Doe geen moeite met die goedkope semi automaten van delonghi of andere merken voor rond de 100 euro. Sorry maar daar ga je geen goede espresso mee zetten. Onstabiele temperatuurregeling en de pressurized baskets maken dat zo een beetje onmogelijk.
Heel eerlijk ben ik nog geen fatsoenlijk filterapparaat met ingebouwde molen tegengekomen. Zowel maal- als zetkwaliteit vind ik tot nu toe matig.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

bszz schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 17:54:
[...]

Heel eerlijk ben ik nog geen fatsoenlijk filterapparaat met ingebouwde molen tegengekomen. Zowel maal- als zetkwaliteit vind ik tot nu toe matig.....
Hoe vind je de koffie die Nespresso-apparaten zetten? Dit om je mening over filterapparaten even in perspectief te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josk79
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12:38
Vraagje; ik heb een Delonghi EC860 met pressurized filter en een Baratza Vario. Zelfs als ik de Vario op zijn fijnst zet (1A) is de doorlooptijd voor 30 ml zo'n 13 seconden. Is dat niet erg weinig?

Het maalsel is niet superfijn, wellicht de Vario nog eens bijstellen? In het verleden kon ik de machine laten choken onder de 2D (was wel met een andere, zeer verse boon).

Ik heb twee soorten bonen. Eentje smaakt evengoed prima, maar de andere is te zuur. De puck van laatstgenoemde boon is na het zetten aan de binnenkant vrij droog; mogelijk toch te fijn waardoor het water alleen aan de buitenkant er langs trekt? Wel gek dat dat in 13 sec gaat... ik zie op het oog geen kanaalvorming op de puck.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6bZQShF_k2g5Zyt7ZMIlny_NKFE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AKpuV8nxDWpw4HP4Nt8Tazl0.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZCScNa-oWH9e8Bx3aD9YTvEHUMs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g0awJRQfkAnFcjb0lcEc48ix.jpg?f=fotoalbum_tile

(Vervolgens verdeeld en getampt)

[ Voor 38% gewijzigd door Josk79 op 19-08-2020 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keko12
Josk79 schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 20:23:
Vraagje; ik heb een Delonghi EC860 met pressurized filter en een Baratza Vario. Zelfs als ik de Vario op zijn fijnst zet (1A) is de doorlooptijd voor 30 ml zo'n 13 seconden. Is dat niet erg weinig?

Het maalsel is niet superfijn, wellicht de Vario nog eens bijstellen? In het verleden kon ik de machine laten choken onder de 2D (was wel met een andere, zeer verse boon).

Ik heb twee soorten bonen. Eentje smaakt evengoed prima, maar de andere is te zuur. De puck van laatstgenoemde boon is na het zetten aan de binnenkant vrij droog; mogelijk toch te fijn waardoor het water alleen aan de buitenkant er langs trekt? Wel gek dat dat in 13 sec gaat... ik zie op het oog geen kanaalvorming op de puck.

[Afbeelding][Afbeelding]

Schijven van de vario zijn wellicht versleten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
bszz schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 17:54:
[...]

Tuurlijk is het beter om een moccamaster met een aparte molen erbij te nemen. Maar als budget beperkt is denk ik dat je met een philips filter met ingebouwde molen tegenover een nespresso best goede resultaten kan behalen. Denk in deze nog steeds dat de lichte branding van koffiebonen en de versheid de keyfactor is.

Trouwens jammer dat de mypressi handheld apparaten niet meer verkocht worden, want daarmee kan je betere espressos maken dan de goedkope semi automaten. Helaas is die van mij recentelijk gesneuveld was erg tevreden mee. Natuurlijk moetje ook ee goede molen ernaast hebben voor de espressomaling

[ Voor 20% gewijzigd door Figo112 op 19-08-2020 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
DirtyBird schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 20:11:
[...]

Hoe vind je de koffie die Nespresso-apparaten zetten? Dit om je mening over filterapparaten even in perspectief te plaatsen.
Ok, misschien ben ik niet helder geweest: ik ben een groot liefhebber van filterkoffie. Zelf gebruik ik een Wilfa Precision in combinatie met een Baratza Encore. Verder ben ik ook erg te spreken over Moccamaster en Bravilor/Espressions Junior. Daarnaast gebruik ik regelmatig Hario V60 en Chemex. Ik ben echter nog geen snelfiltermachine met molen tegengekomen waarvan het resultaat mij kan bekoren. Mijn mening over Nespresso doet volgens mij in dit verband niet zo ter zake.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
Figo112 schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 20:55:
[...]

Trouwens jammer dat de mypressi handheld apparaten niet meer verkocht worden, want daarmee kan je betere espressos maken dan de goedkope semi automaten. Helaas is die van mij recentelijk gesneuveld was erg tevreden mee. Natuurlijk moetje ook ee goede molen ernaast hebben voor de espressomaling
Handpresso, Nanopresso, evt. Rok espresso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josk79
keko12 schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 20:40:
[...]

Schijven van de vario zijn wellicht versleten?
Kun je mijn prutje op de foto's beoordelen, of is het moeilijk te zien?

• Torgo
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:45
Ik koop mijn bonen bij brandzaak, die worden vers gebrand en meteen verzonden. Ik gebruik 1kg per drie weken ongeveer. Volgens brandzaak zijn de bonen tot 8 weken lekker, maar hier en elders wordt gesuggereerd dat het na twee weken al bergafwaarts gaat. Als ik steeds maar 1kg bestel, komen er bezorgkosten bij waardoor een kilo 3,95 duurder wordt. Wat zouden jullie doen, 2 kilo bestellen per keer, waarbij de laatste bonen dus pas na 6 weken opgedronken worden of de 2x 3,95 voor lief nemen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cedrix5
Torgo schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 00:27:
Ik koop mijn bonen bij brandzaak, die worden vers gebrand en meteen verzonden. Ik gebruik 1kg per drie weken ongeveer. Volgens brandzaak zijn de bonen tot 8 weken lekker, maar hier en elders wordt gesuggereerd dat het na twee weken al bergafwaarts gaat. Als ik steeds maar 1kg bestel, komen er bezorgkosten bij waardoor een kilo 3,95 duurder wordt. Wat zouden jullie doen, 2 kilo bestellen per keer, waarbij de laatste bonen dus pas na 6 weken opgedronken worden of de 2x 3,95 voor lief nemen?
Je kan ook de vriezer proberen als je 2 zakken van 1kg koopt.
Ik zou persoonlijk gewoon iets meer betalen en vaker laten leveren. Hangt ook een beetje af van je machine en hoeveel moeite je er verder in stopt.
Je kan altijd eens kijken of je zelf verschil merkt. Ik heb een halfautomaat met alles erop en eraan en na een dikke maand druppelt het al minder goed uit het bottomless portafilter (sneller spatten enzo).

• Joopieboy
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Skip de filterkoffie dan als je graag een goeie Espresso wilt en haal een mokkapotje. :) Kun je eigenlijk niet mee mis gaan.
Josk79 schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 20:23:

[Afbeelding][Afbeelding]

Ik quote hier even mijzelf:
Joopieboy schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 11:30:
[...]
Eigenlijk is het heel simpel:
Bitter -> water te warm en/of koffie te fijn
Zurig -> water te koud en/of koffie te grof
Dan heb je denk ik wel antwoord op je vraag. :)

Het leven is te kort om geduld te hebben!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 22-08 16:37

Misschien vloeken in de kerk, maar het hoeft toch ook geen "goede espresso" te zijn? als de afweging is tussen een Nespresso, een filterapparaat en een pistonmachine, dan gaat het volgens mij niet zozeer om een goede espresso, maar simpelweg om een lekker kopje koffie. De puristen zullen waarschijnlijk van mening zijn dat je 'echte' espresso alleen uit een duur apparaat haalt (en ook voor 'echt' goede filterkoffie wel wat dieper in de buidel moet tasten), maar als het je gewoon gaat om een bakkie dat goed te drinken is, dan hoeft het wat mij betreft geen 'echte' espresso te zijn.

Ik vind zelf de smaak van filterkoffie wel heel anders dan de smaak van 'koffie onder druk' (OK, ik zal het geen espresso noemen) . Ik zou daarom zelf vooral eerst nagaan welk van beide jouw voorkeur heeft. Je hebt namelijk niets aan een machine die een prima drank serveert, als de andere drank eigenlijk je voorkeur had. En dus daar je keus van laten afhangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz
Torgo schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 00:27:
Als je je bonen een beetje fatsoenlijk afgesloten, donker en op een niet te warme plaats bewaart blijven ze echt wel 8 weken prima (probeer het eens) In de vriezer zou ik niet doen. Als je ze ontdooit vliegt de kwaliteit achteruit.

• defusion
  • Niet online
Ik heb ook jaren nespresso gedronken zonder het gevoel te hebben echt iets te missen.
Die paar keer dat ik dan een espresso nam bij een goede koffiezaak waren dan wel extra lekker, maar thuis alsnog niet het gevoel echt iets te missen.

Inmiddels ben ik wel zo'n verwend nest met een semi automaat en is het dagelijkse kost. Nu smaakt de nespresso opeens vlak/waterig. Totaal niet zoals ik het me herinner. Dat is wat gewenning met je doet.

Voor het senseo volk is een lungo uit een nespresso al een hele ervaring. Getuige mijn familieleden op verjaardagen en dergelijke.

• Figo112
Joopieboy schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 08:06:
[...]

Skip de filterkoffie dan als je graag een goeie Espresso wilt en haal een mokkapotje. :) Kun je eigenlijk niet mee mis gaan.

[...]

Ik quote hier even mijzelf:

[...]

Dan heb je denk ik wel antwoord op je vraag. :)
En welke maler adviseer je daarbij? Denk alleen voordat je een normale espresso kan zetten met zo mokkapot dat je wel even bezig bent. Daarnaast is de maler ook bepalend. Terwijl filterkoffie makkelijker te realiseren is.

[ Voor 33% gewijzigd door Figo112 op 20-08-2020 08:55 ]

• Figo112
Rubbergrover1 schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 08:21:
[...]

Misschien vloeken in de kerk, maar het hoeft toch ook geen "goede espresso" te zijn? als de afweging is tussen een Nespresso, een filterapparaat en een pistonmachine, dan gaat het volgens mij niet zozeer om een goede espresso, maar simpelweg om een lekker kopje koffie. De puristen zullen waarschijnlijk van mening zijn dat je 'echte' espresso alleen uit een duur apparaat haalt (en ook voor 'echt' goede filterkoffie wel wat dieper in de buidel moet tasten), maar als het je gewoon gaat om een bakkie dat goed te drinken is, dan hoeft het wat mij betreft geen 'echte' espresso te zijn.

Ik vind zelf de smaak van filterkoffie wel heel anders dan de smaak van 'koffie onder druk' (OK, ik zal het geen espresso noemen) . Ik zou daarom zelf vooral eerst nagaan welk van beide jouw voorkeur heeft. Je hebt namelijk niets aan een machine die een prima drank serveert, als de andere drank eigenlijk je voorkeur had. En dus daar je keus van laten afhangen.
Als het geen echte espresso hoeft te zijn waarom niet voor een goede filterkoffie gaan? Ik zeg je eerlijk liever een goed bakje filterkoffie dan slechte espresso. Of nog beter aeropress als je iets meer moeite wil doen. Maar goed het is wat je gewend bent en dan is nog de vraag wat jij onder een goed bakje verstaat. Als je echt goede filterkoffie heb gedronken dan ga je geen genoegen nemen met slechte espresso. Mijn favoriete zaak waar ik mijn koffie haal is trakteren in amsterdam. Edward een van de eigenaren die is ook meerdere malen kampioen aeropress is geworden en volgens mij 4de van de wereld. Ik haal soms zo een bakje aeropress koffie is gewoon niet normaal hoe lekker dat is. Daarom is het ook belangrijk dat je smaak in koffie blijft ontwikkelen door vaak te proeven.

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Figo112 schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 08:53:
[...]

En welke maler adviseer je daarbij? Denk alleen voordat je een normale espresso kan zetten met zo mokkapot dat je wel even bezig bent. Daarnaast is de maler ook bepalend. Terwijl filterkoffie makkelijker te realiseren is.
Maler is hier het een en ander over geschreven, ik haal bij mijn lokale brander goed gemaalde koffie wat goed werkt in mijn mokkapot. En anders haal je groffe maling van DE in de super, daar kun je geen buil aan vallen.
Kind kan de was doen. :) De smaak is zoveel beter dan met filterkoffie en net zo makkelijk of nog makkelijker te zetten, zeker in kleinere hoeveelheden. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Figo112 schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 09:05:
[...]

Als het geen echte espresso hoeft te zijn waarom niet voor een goede filterkoffie gaan? Ik zeg je eerlijk liever een goed bakje filterkoffie dan slechte espresso.
Omdat dat anders smaakt. Ik zeg ook niet dat je niet voor een filterkoffie moet gaan (of voor een andere variant). Ik zeg alleen dat je een ander drankje krijgt. En dat ik het daarom een vreemd advies vind om meteen een goedkope pistonmachine af te serveren (no pun intended) omdat het geen 'echte espresso' levert.

Mijn advies is daarom om simpelweg te kijken wat je het lekkerste vindt, een filterkoffie uit een machine rond de E.150 of een 'druk koffie' uit een machine rond die prijs. (Of misschien wel een andere variant, zoal een mokkapotje of aeropress, wie weet.) Juist omdat het zo verschillend kan smaken en je één van de varianten misschien helemaal niet lekker vindt.

• -Muncky-
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11-09 15:01
Ik heb een Bezzera Guilia 2de hands overgenomen begin dit jaar. Onderhoud is een jaar of 2 geleden gedaan. Wat is nu een goed moment om het apparaat weer te laten servicen?
Zelf een rubber ring in de kop vervangen is niet lastig natuurlijk, maar het apparaat openschroeven en kijken wat goed/vervangen dient te worden.. daar heb ik geen kaas van gegeten.

Zijn er goede servicepunten in het oosten van het land te vinden voor Bezzera?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-09 16:06
-Muncky- schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 09:37:
Zijn er goede servicepunten in het oosten van het land te vinden voor Bezzera?
Ik heb zelf goede ervaringen met CasaBarista in Velp (bij Arnhem). En Kafko in Hoogersmilde staat onder koffieliefhebbers ook goed aangeschreven als servicepunt. Geen idee of één van de twee enigszins in de buurt is voor je. 'Het oosten' is vrij langgerekt en volgens sommige randstedelingen begint 'het oosten van het land' al in de buurt van Amersfoort.

Punctuality is the politeness of kings

• keko12
Josk79 schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 22:07:
[...]

Kun je mijn prutje op de foto's beoordelen, of is het moeilijk te zien?
Volgens mij zie ik daar zelfs stukjes boon nog tussen. Dus het lijkt me veel te grof (en niet consistent). Ik dacht dus aan versleten schijven of wellicht zit er iets tussen de schijven.

[ Voor 2% gewijzigd door keko12 op 20-08-2020 11:06 . Reden: Aanvulling ]

• Figo112
Joopieboy schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 09:30:
[...]

Maler is hier het een en ander over geschreven, ik haal bij mijn lokale brander goed gemaalde koffie wat goed werkt in mijn mokkapot. En anders haal je groffe maling van DE in de super, daar kun je geen buil aan vallen.
Kind kan de was doen. :) De smaak is zoveel beter dan met filterkoffie en net zo makkelijk of nog makkelijker te zetten, zeker in kleinere hoeveelheden. :)
sorry maar als je al voorgemalen koffie haalt dan is het niet meer vers. En als je dat al beter vind smaken dan (vers gemalen van vers gebrande bonen) filterkoffie dan heb je geen goede filterkoffie gedronken. Beetje kort door de bocht maar dan heb je nog veel te leren. Niet dat ik alles weet maar na jaren als hobby kan ik duidelijk zijn, voorgemalen koffie is na 5 minuten al verouderd.

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Mwow, zit wel wat verschil in, maar goed verpakte koffie in een goed bewaarblik kun je best een aantal dagen drinken. En dat vers gemaalde koffie van de brander heeft gewoon veel meer smaak dan supermarkt koffie, moet je alleen ook goed bewaren.

Keuze tussen gemak/snelheid of net dat beetje meer smaak. :)

Filterkoffie is in mijn ogen echt niet geweldig maar sowieso beter dan senseo of dat soort spullen. :P Mokkapotje vind ik echt wel een uitkomst.

• Figo112
Rubbergrover1 schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 09:33:
[...]

Omdat dat anders smaakt. Ik zeg ook niet dat je niet voor een filterkoffie moet gaan (of voor een andere variant). Ik zeg alleen dat je een ander drankje krijgt. En dat ik het daarom een vreemd advies vind om meteen een goedkope pistonmachine af te serveren (no pun intended) omdat het geen 'echte espresso' levert.

Mijn advies is daarom om simpelweg te kijken wat je het lekkerste vindt, een filterkoffie uit een machine rond de E.150 of een 'druk koffie' uit een machine rond die prijs. (Of misschien wel een andere variant, zoal een mokkapotje of aeropress, wie weet.) Juist omdat het zo verschillend kan smaken en je één van de varianten misschien helemaal niet lekker vindt.
Het probleem is dat je niet goed leest. Iemand vraagt om advies en komt zelf met het voorbeeld van de filterkoffie apparaat en een semi automaat. Hij wil simpelweg een goed bakje koffie zonder al te veel moeite, want anders had hij ook geen nespresso met die cupjes. Nu wilt hij ivm vervuiling een alternatief zonder in te leveren op de kwaliteit van de koffie. Budget is rond de 100 euro van wat ik heb kunnen lezen en dan is een semiautomaat van DeLonghi geen optie, want zonder goede espresso maler gaat hij nooit een betere kwaliteit halen dan een nespresso. Ik zeg met zo een budget zonder al teveel moeite te willen te doen is de beste optie een filterapparaat met een ingebouwde molen en vers gebrande bonen. Of weet jij een betere optie?

• Figo112
Joopieboy schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 10:43:
Mwow, zit wel wat verschil in, maar goed verpakte koffie in een goed bewaarblik kun je best een aantal dagen drinken. En dat vers gemaalde koffie van de brander heeft gewoon veel meer smaak dan supermarkt koffie, moet je alleen ook goed bewaren.

Keuze tussen gemak/snelheid of net dat beetje meer smaak. :)

Filterkoffie is in mijn ogen echt niet geweldig maar sowieso beter dan senseo of dat soort spullen. :P Mokkapotje vind ik echt wel een uitkomst.
Om het verschil te kunnen proeven moet je thuis gewoon een goede maler hebben en geloof me het verschil is groot. Maar om dat te kunnen waarnemen moet je eerst het beste proeven en dan ernaar streven. Mijn voorstel is om bij de goede koffiezaken zoals trakteren in amsterdam vaker te gaan proeven zodat je weet wat er mogelijk is. Smaak moet je trainen. Ik zeg niet dat mijn smaak zodanig ontwikkeld is dat ik het allemaal beter weet maar ben al jaren mee bezig. Het kan bij koffie altijd beter. Maar de goudenregel is vers gebrande bonen die je zelf maalt en bij espresso is de maler erg belangrijk.

• Rubbergrover1
Figo112 schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 10:44:
[...]

Budget is rond de 100 euro van wat ik heb kunnen lezen en dan is een semiautomaat van DeLonghi geen optie, want zonder goede espresso maler gaat hij nooit een betere kwaliteit halen dan een nespresso. Ik zeg met zo een budget zonder al teveel moeite te willen te doen is de beste optie een filterapparaat met een ingebouwde molen en vers gebrande bonen. Of weet jij een betere optie?
Ja. Je poneert hier de 'waarheid' dat de smaak van een filterapparaat met een ingebouwde molen van 150 euro en vers gebrande bonen beter is dan de smaak van een semiautomaat van DeLonghi. Dát is iets waarvan ik zeg dat dit afhankelijk is van je eigen smaak. En dat het dus veel belangrijker is om zelf even beide varianten te proeven. Dan kan het best zijn dat de smaak van een goedkope 'druk machine' met voorgemalen koffie je beter bevalt dan de smaak van een filtermachine.

• Figo112
Rubbergrover1 schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 10:59:
[...]

Ja. Je poneert hier de 'waarheid' dat de smaak van een filterapparaat met een ingebouwde molen van 150 euro en vers gebrande bonen beter is dan de smaak van een semiautomaat van DeLonghi. Dát is iets waarvan ik zeg dat dit afhankelijk is van je eigen smaak. En dat het dus veel belangrijker is om zelf even beide varianten te proeven. Dan kan het best zijn dat de smaak van een goedkope 'druk machine' met voorgemalen koffie je beter bevalt dan de smaak van een filtermachine.
Er zijn genoeg testen te vinden op YouTube die over het algemeen goedkope semi automaten afraden omdat het geen goede espresso kan zetten. Daarnaast zonder een maler naast die DeLonghi ga je nooit betere koffie kunnen zetten dan een filterapparaat met versgemalen bonen. Maar breng je DeLonghi en je voorgemalen koffie en laten we het testen :)

• Josk79
keko12 schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 10:22:
[...]
Volgens mij zie ik daar zelfs stukjes boon nog tussen. Dus het lijkt me veel te grof (en niet consistent). Ik dacht dus aan versleten schijven of wellicht zit er iets tussen de schijven.
Ik zal hem uit elkaar slopen en eens kijken wat ik aantref :)

• Rubbergrover1
Figo112 schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 11:03:
[...]

Er zijn genoeg testen te vinden op YouTube die over het algemeen goedkope semi automaten afraden omdat het geen goede espresso kan zetten. Daarnaast zonder een maler naast die DeLonghi ga je nooit betere koffie kunnen zetten dan een filterapparaat met versgemalen bonen. Maar breng je DeLonghi en je voorgemalen koffie en laten we het testen :)
Haha, nee, ik heb niet zo'n DeLonghi. Waar het mij om gaat is dat het feit dat je er geen (goede) espresso mee kan zetten nog niet betekent dat je er geen prima kopje koffie uit kunt krijgen. Het is dus net waar je het mee vergelijkt. In een test waarop ze zoeken naar goede espresso vallen deze machines natuurlijk genadeloos door de mand, maar als je 'gewoon' simpel en goedkoop een kopje koffie wilt, dan kan het best een prima ding zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Misschien wel leuk om deze review te bekijken als je zoekt naar goedkope espresso apparaten :).

• bszz
Figo112 schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 10:37:
[...]

sorry maar als je al voorgemalen koffie haalt dan is het niet meer vers. En als je dat al beter vind smaken dan (vers gemalen van vers gebrande bonen) filterkoffie dan heb je geen goede filterkoffie gedronken. Beetje kort door de bocht maar dan heb je nog veel te leren. Niet dat ik alles weet maar na jaren als hobby kan ik duidelijk zijn, voorgemalen koffie is na 5 minuten al verouderd.
Voorgemalen koffie wordt inderdaad snel oud maar 5 minuten is echt zwaar overdreven.
Pagina: 1 ... 52 ... 246 Laatste

Let op:
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1