Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1 Overzicht

Pagina: 1 ... 53 ... 240 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-05 14:56
Ik drink graag zelf filterkoffie in de ochtend. Daarvoor gebruik ik een losse bonenmaler, een Baratza Encore. Deze kost nieuw 149 euro maar ik had hem eens gevonden op marktplaats voor 60 euro. Daarnaast een simpele Philips standaard filterkoffiezetter.

Daarnaast heb ik ook een Nespresso machine voor als ik snel een kopje wil.

Vind ik een duurzamere oplossing dan zo'n allinone apparaat zoals die Grind & Brew. Heb het idee dat die een stuk sneller stuk gaat dan een losse bonenmaler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:56
Figo112 schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 11:03:
[...]

Er zijn genoeg testen te vinden op YouTube die over het algemeen goedkope semi automaten afraden omdat het geen goede espresso kan zetten. Daarnaast zonder een maler naast die DeLonghi ga je nooit betere koffie kunnen zetten dan een filterapparaat met versgemalen bonen. Maar breng je DeLonghi en je voorgemalen koffie en laten we het testen :)
Je vergelijkt appels met peren, en belangrijker nog: het is maar net hoe hoog je de lat legt. De één beleeft aan een espressoapparaatje van 100 euro van de Lidl met pressurized portafilter en voorgemalen koffie ontzettend veel lol, voor de ander is een Panama gesha en een Olympia Cremina de norm. Iemand die op zoek is naar espresso zal ik nooit proberen overtuigen dat hij beter filterkoffie kan drinken. Ik zou hooguit suggereren dat eens te proberen. Smaak is persoonlijk en dan zijn espresso en filterkoffie net zo goed te vergelijken als een bruine boterham met pindakaas en een wit pistoletje met mozzerella.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 08-05 08:57
Ik verbaas me eigenlijk altijd meer over mensen die zeggen dat ze alleen een espresso drinker zijn.
Ik drink zelf ook graag een espresso maar soms is een goede cappuccino ook heerlijk of op zondag morgen lekker rustig een French press of mokkapot.
Of bij oma de filterkoffie door de oude vertrouwde DE machine.
Juist de mix en afwisseling zorgt voor het ware genieten van het zwarte goud

• acidd91
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08-05 21:35
De knop van mijn Gaggia Classic is afgebroken. Nu lees ik op internet wel meer verhalen over de matige kwaliteit van deze knop, dus ik wil eigenlijk kijken of ik een alternatief kan vinden. Ik heb gevonden dat het een 6mm D-shaft knop zou moeten zijn, hebben jullie tips waar deze te kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:31

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

De Pelikaan in Zutphen mag binnenkort ook in de TS @Nomad :)

Ik zal even navragen wat de kosten zijn om het te laten fitten in de TS. Ik heb sinds gisteren een Arasco Steel Uno Professional (en ook voor het eerst bonenkoffie thuis), dus ik zal hier nog wel even hangen ;)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17:48

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Outerspace schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 18:44:
De Pelikaan in Zutphen mag binnenkort ook in de TS @Nomad :)

Ik zal even navragen wat de kosten zijn om het te laten fitten in de TS. Ik heb sinds gisteren een Arasco Steel Uno Professional (en ook voor het eerst bonenkoffie thuis), dus ik zal hier nog wel even hangen ;)
Ik zie nergens op de site dat ze uberhaupt branddatum cq verse koffie versturen. De TS is wat mij betreft wel een beetje bedoelt voor adressen die als (micro) branderij verse koffie versturen, van zeg max een week oud.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:31

Outerspace

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Nomad schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 19:51:
[...]

Ik zie nergens op de site dat ze uberhaupt branddatum cq verse koffie versturen. De TS is wat mij betreft wel een beetje bedoelt voor adressen die als (micro) branderij verse koffie versturen, van zeg max een week oud.
Je hoort het vanzelf (van mij dan :P). Ik ga er na mijn vakantie naar toe :)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janar
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:45

Janar

Geen

Hercul3s schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 13:09:
Misschien wel leuk om deze review te bekijken als je zoekt naar goedkope espresso apparaten :).

[YouTube: The Best Espresso Machines Under £100]
Dat is wel een grappige video! Ik krijg regelmatig koffie van de geteste Delonghi espresso apparaat en het valt mij vaak niet tegen. Bij één( gebruiken ze ongeveer 1 blik Illy gemalen koffie per dag en dat is vaak best goed te pruimen als echte Italiaanse espresso.(natuurlijk geen vette dikke cremalaag maar wel een crema laag die langer blijft zitten). Ze nemen uit praktisch oogpunt geen bonenmaler.

Verwarming: Daiking Altherma Hybride 8kW met vloerverwarming & Jaga Strada radiatoren § Domotica Domoticz, Z-wave, Hue, Slimme meter § Audio/HT Linn Majik DSM, Linn Majik 140, Apple TV 4K, Sony PS4 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-05 18:55
Lekkere domme vraag van mij. Ik heb dus een mooie grinder, Sette Baratza 270wi en die gebruik ik alleen voor espresso. Ik wil ook wel eens een koppie koffie proberen. Aangezien het zo'n uitdaging is om je grind setting goed te krijgen, en ik die settings niet heel eenvoudig vind opnieuw te vinden, hoe wisselen jullie tussen koffie grofheid en espresso? Toch gewoon onthouden en schuiven? Plakbandje erop?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz
Zebby schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 09:47:
Lekkere domme vraag van mij. Ik heb dus een mooie grinder, Sette Baratza 270wi en die gebruik ik alleen voor espresso. Ik wil ook wel eens een koppie koffie proberen. Aangezien het zo'n uitdaging is om je grind setting goed te krijgen, en ik die settings niet heel eenvoudig vind opnieuw te vinden, hoe wisselen jullie tussen koffie grofheid en espresso? Toch gewoon onthouden en schuiven? Plakbandje erop?
270Wi heeft juist een goede maalgraadindicatie. Die kun je zo weer terugvinden. (Overigens wordt de 270Wi niet heel geschikt geacht voor filterkoffie. Zie ook deze post van @Nomad )

[ Voor 13% gewijzigd door bszz op 21-08-2020 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-05 18:55
bszz schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 10:02:
[...]

270Wi heeft juist een goede maalgraadindicatie. Die kun je zo weer terugvinden. (Overigens wordt de 270Wi niet heel geschikt geacht voor filterkoffie. Zie ook deze post van @Nomad )
Ik vind het echt onduidelijk, die schuif zit net tussen de markeringen op de machine vind ik :D Niet gewoon 100% klik en match, verschrikkelijk. Is het 7 of 9? Geen idee!

Maar goed, het hoeft niet perfect, maar het zal al snel beter zijn dan pre-grind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toempf
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 26-04 16:42
Ik heb een Bezzera Magica icm met een Eureka Mignon Specialita. Had een prima setting ontdekt, 18 gram bonen, 36 gram koffie in 28 seconden. Ik probeer een dag later met exact dezelfde settings en bonen weer espresso te maken, maar na 15 seconden komt er nog geen druppel uit, oftewel te veel koffie/te fijn gemalen. Hoe dan? :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Hogere tamp druk misschien?
Bij mij varieert dat nog steeds. Vuile basket zou ook kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toempf
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 26-04 16:42
TheekAzzaBreek schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 17:48:
Hogere tamp druk misschien?
Bij mij varieert dat nog steeds. Vuile basket zou ook kunnen.
Een beetje afwijking kan ik begrijpen, maar dit ging echt van een prima bakkie naar helemaal niks, dat vind ik het vreemde er aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:30
Wisten jullie dit?
In verband met het 14 jarig jubileum van de Fascino Koffiebranderij geven ze een kadootje weg.
Bij je bestelling kun je deze koffie gratis toevoegen.
Let op! Alleen vandaag nog geldig.

https://www.fascino-coffe...en-we-geven-kadootjes-weg

Toevallig heb ik deze week koffie bij ze besteld en deze al ontvangen.
Is ook mijn eerste bestelling daar ik kan dus niet zeggen of de vers gebrande koffie zal gaan bevallen.
Dit blijft een verrassing.

Wat zit er in het kado?
spoiler:
'De kado koffie is nieuw en zit nog niet in het assortiment van Fascino, komt uit Colombia'

Onze oude espresso machine is versleten, vorige week een Siemens EQ.500 classic (niet de EQ5) gekocht. Bevalt tot nu toe prima.

*Actievoorwaarden:
De actie is geldig bij een minimale orderwaarde van €15,-
De actie is geldig van 17 t/m 21 augustus.
Je kunt maar één kortingscode per bestelling gebruiken.

[ Voor 19% gewijzigd door HoppyF op 21-08-2020 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafecito
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 23-04 17:14
Toempf schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 17:42:
Ik heb een Bezzera Magica icm met een Eureka Mignon Specialita. Had een prima setting ontdekt, 18 gram bonen, 36 gram koffie in 28 seconden. Ik probeer een dag later met exact dezelfde settings en bonen weer espresso te maken, maar na 15 seconden komt er nog geen druppel uit, oftewel te veel koffie/te fijn gemalen. Hoe dan? :')
Tampdruk zou nooit een probleem horen te zijn, je kunt namelijk nooit “te hard” tampen. Zorg dus altijd dat je je puck flink aantampt, dat is die variable altijd zeker in orde.
Je zegt “dezelfde setting”. Maar betekend dit dat je het ook 18 gram weer gewogen hebt? Of alleen de molen op dezelfde stand gehouden hebt?
In het geval dat je exact 18 gram gebruikt met dezelfde fijnheid zoals de vorige keer, is alleen de machine en de watertemperatuur nog een variabele. Kan je zien/meten of de druk in orde is, en of de machine echt door en door verwarmd is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Toempf schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 17:42:
Kan het zijn dat je de maal stand hebt aangepast en toen het goede shot hebt gehad? Dan zou je nog gedeeltelijk de oude stand hebben en gedeeltelijk de nieuwe stand.

Iets anders, hoe doen jullie dat op werk? Bij ons staan vrij matige machines dus dacht erover zelf koffie te zetten. Kom dan al snel uit bij handmaler en aeropress, maar drink eigenlijk vooral cappuccino.. :9

Espresso is nog te doen, maar goed melkschuim is moeilijker zonder apparaat..

[ Voor 19% gewijzigd door Hercul3s op 23-08-2020 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loldave87
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 25-08-2024
keko12 schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 16:21:
[...]

Voor sub1000 is hij niet te krijgen volgens mij. Ik hoop de mijne een dezer dagen te krijgen, maar in NL nog bijna niet verkrijgbaar en de vraag schijnt hoog te zijn, dus ik zie hem ook niet snel in prijs dalen. Verwissel de marax niet met andere modellen die erop lijken ;)
Bella barista is hij ~1080. Duitsland rond de 1100. In NL heb ik alleen 1 dealer gevonden voor 1200.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online
Hercul3s schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 14:07:
[...]

Iets anders, hoe doen jullie dat op werk?
Genoegen nemen met de prut die daar uit de automaat komt. Dan smaakt het thuis ook alleen maar beter :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 18:02
Hercul3s schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 14:07:
[...]

Iets anders, hoe doen jullie dat op werk? Bij ons staan vrij matige machines dus dacht erover zelf koffie te zetten. Kom dan al snel uit bij handmaler en aeropress, maar drink eigenlijk vooral cappuccino.. :9

Espresso is nog te doen, maar goed melkschuim is moeilijker zonder apparaat..
Bij ons een prima bonen machine, dus weinig te klagen. Maar om eenvoudig cappuccino te kunnen maken kun je natuurlijk een losse melkopschuimer en bv een nanopress gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Afgezien van het feit dat ik sinds maart thuis werk, heb ik een nanopresso met Nespresso cupjes.
Maar eerlijk gezegd doe ik vaak geen moeite, en drink ik gewoon thee of water...
De troep die ze koffie noemen begin ik niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Nu online
Rubbergrover1 schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 17:32:
[...]

Bij ons een prima bonen machine, dus weinig te klagen. Maar om eenvoudig cappuccino te kunnen maken kun je natuurlijk een losse melkopschuimer en bv een nanopress gebruiken.
Heb iets gezien over de Nanopresso. Ben nog wel wat skeptisch :D.
defusion schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 19:11:
Afgezien van het feit dat ik sinds maart thuis werk, heb ik een nanopresso met Nespresso cupjes.
Maar eerlijk gezegd doe ik vaak geen moeite, en drink ik gewoon thee of water...
De troep die ze koffie noemen begin ik niet aan.
Hoe is de Nanopresso verder?

Ben nu aan het kijken naar een Aeropress, moet ik alleen het melk gedeelte nog..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
@Hercul3s
Bevalt prima, maar als je de mogelijkheid hebt een eenvoudig nespresso apparaat op het werk neer te zetten zou ik dat doen. Is een stuk minder gedoe, en consistenter resultaat.
Als je het ook voor reizen nodig hebt, of zoals ik op meerdere locaties werkt, is het wel handig om mee te nemen.

Ik gebruik het overigens alleen voor espresso, voor een lungo moet je best lang pompen.

Het is vooral even werk iedere keer:
- Heet water pakken
- Eerst het apparaat met heet water flushen (niet strikt noodzakelijk, maar anders is je koffie snel lauw, en voor de beste extractie wil je ook liever wat heter water)
- Als je geen groter waterreservoir hebt moet je opnieuw heet water pakken (ik heb zo'n thermosfles die je erop kunt schroeven, dan heb je voldoende water.)
- Cupje erin, dichtschroeven
- Koffie zetten / pompen (moet je beetje handigheid in krijgen, hoe snel je pompt en hoeveel druk je uitoefent. Teveel druk en je krijgt koffiedrab in je kopje. Snelheid vooral voor het gewenste smaakprofiel, hoewel het lang niet zo nauw komt als mijn semi-auto thuis)
- Cupje verwijderen en alles schoon spoelen

Resultaat is prima, maar is doordat het lastig is alles consistent te doen doorgaans net iets minder dan uit een nespresso apparaat.

Heb het nog niet geprobeerd met zelf gemalen koffie. Dan is het natuurlijk nog wat meer gedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Hercul3s schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 10:04:
[...]

Heb iets gezien over de Nanopresso. Ben nog wel wat skeptisch :D.
Was ik ook, maar ik dacht: iets is beter dan niets :) . Het resultaat valt mij best mee, al is het natuurlijk zeker geen barista-kwaliteit. Ik gebruik het vooral onderweg (trein), als er niet echt een redelijk alternatief is. Procedure zoals defusion beschrijft, maar dan met een losse thermoskan water (dus niet op de nanopresso gemonteerd) en met gemalen koffie. Uiteraard is het dan niet vers gemalen (ik neem geen koffiemolen mee in de trein...). Het 'handwerk' is zowel een nadeel als een voordeel. Doordat je zelf de pompsnelheid bepaalt, heb je ook enige invloed in hoe snel of langzaam je het water er doorheen perst.

Grootste nadeel vind ik dat het water in mijn thermoskan toch wel sneller afkoelt dan ik zou willen, zodat ook de koffie kouder is dan ik zou willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Nu online
@defusion @Rubbergrover1 ,

Bedankt voor de info. Ik ga ook even op werk inventariseren wat er is en kan :). Voelt altijd wel zuur als je thuis een hele setup hebt en lekkere bonen en dan op werk een zeer matige espresso moet drinken, om van de cappuccino nog maar niet te spreken :X .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:55
Nomad schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 19:51:
[...]

Ik haal nu sinds in de Jura E6 heb iedere week de op dinsdag vers gemalen 'Cuba' bij de pelikaan in Zutphen, Als je op zaterdag komt ben je te laat, dan is hij op! De hele stad ruikt elke dinsdag naar gebrande koffie, ze zitten namelijk midden in het centrum. Heerlijk!

[ Voor 9% gewijzigd door BasvanS op 24-08-2020 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Nu online
Net toch maar een Niche Zero besteld. Waren er al mensen die hem hadden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neil CB
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 06-12-2024
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZuBRAFtsVIkc1ljQn-KiCzprY-4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zfXJvYzLpZNAIaIlEymErMKr.jpg?f=fotoalbum_large

Ik blijf het bijna "een te mooi om waar te zijn" verhaal vinden, maar ik ga komend weekend maar even de grens over om een E8 te importeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlauweFles
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
loldave87 schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 15:46:
[...]

Bella barista is hij ~1080. Duitsland rond de 1100. In NL heb ik alleen 1 dealer gevonden voor 1200.
https://www.coffeeitalia....ZPkcURzE4BQhoC800QAvD_BwE

Is dat hem niet?

Wat is er zo goed aan deze machine? #askingforafriend

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HoppyF
Neil CB schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 14:02:
[Afbeelding]

Ik blijf het bijna "een te mooi om waar te zijn" verhaal vinden, maar ik ga komend weekend maar even de grens over om een E8 te importeren.
Let dan wel even op of je een 2018/2019/2020 model E8 hebt!
MediaMarkt “vergeet” dit er wel eens bij te zetten. ;)
Verder zit je met garantie, in Nederland heb je minimaal twee jaar garantie en is deze gekoppeld aan de economische levensduur. In Duitsland/België krijg je twee jaar en moet je dus bij problemen ook terug naar de winkel.
Ik heb deze prijsvergelijking ook wel eens gemaakt.
Daarna geen Jura maar een Siemens gekocht maar dat heeft weinig met jouw vraag te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neil CB
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 06-12-2024
HoppyF schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 20:08:
[...]

Let dan wel even op of je een 2018/2019/2020 model E8 hebt!
MediaMarkt “vergeet” dit er wel eens bij te zetten. ;)
Verder zit je met garantie, in Nederland heb je minimaal twee jaar garantie en is deze gekoppeld aan de economische levensduur. In Duitsland/België krijg je twee jaar en moet je dus bij problemen ook terug naar de winkel.
Ik heb deze prijsvergelijking ook wel eens gemaakt.
Daarna geen Jura maar een Siemens gekocht maar dat heeft weinig met jouw vraag te maken.
Dank voor de goede tip. Op artikel nummer (15247) zoekende krijg ik wel de resultaten dat het betreft om de 2018 -2020 modellen, er wordt in ieder geval wel vermeld dat de machine beschikt over een G3molen. Ik heb om er zeker van te zijn toch nog even de vraag gesteld bij de Social Media support!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Volgens mij zit Jura in Nederland wat strakker op zijn verkooppunten en hoe die de prijzen hebben. Daar zul je dus niet zo snel grote individuele aanbiedingen hebben. In Duitsland hebben/nemen de winkels daarin wat meer vrijheid. Daarom zul je daar voor Jura vaker echte aanbiedingen tegenkomen.

(Overigens weet ik niet in hoeverre je in Nederland bij de Jura dealers ook een lagere prijs dan de gepubliceerde prijs kunt 'regelen'. Het kan best zijn dat ze de apparaten niet tegen een te lage prijs mogen aanbieden, maar dat ze wel individueel goedkoper verkocht mogen worden. Eventueel met een pro-forma 'inruilkorting' (wat een heel ruim begrip kan zijn).)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Niet online
Er valt vast wel wat te regelen. Levelt deed een 100 euro tegoedbon bij mijn machine (geen Jura), dus dat kan er elders vast ook wel vanaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keko12
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 14:42
Dit is een ander model van een paar jaar geleden.

Het bijzondere aan de mara x is dat het alleen maar voordelen heeft. Het is een machine met warmte wisselaar (dus 1 boiler voor koffie en stoom voor je melk), maar ze hebben een methode gevonden waardoor een cooling flush (of warming flush) niet meer nodig is in de e61-groep. Dus 1 boiler met een constante temperatuur (met pid) en voldoende stoomkracht.
BlauweFles schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 18:44:
[...]

https://www.coffeeitalia....ZPkcURzE4BQhoC800QAvD_BwE

Is dat hem niet?

Wat is er zo goed aan deze machine? #askingforafriend

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Figo112
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 08-05 20:28
bszz schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 13:39:
[...]

Je vergelijkt appels met peren, en belangrijker nog: het is maar net hoe hoog je de lat legt. De één beleeft aan een espressoapparaatje van 100 euro van de Lidl met pressurized portafilter en voorgemalen koffie ontzettend veel lol, voor de ander is een Panama gesha en een Olympia Cremina de norm. Iemand die op zoek is naar espresso zal ik nooit proberen overtuigen dat hij beter filterkoffie kan drinken. Ik zou hooguit suggereren dat eens te proberen. Smaak is persoonlijk en dan zijn espresso en filterkoffie net zo goed te vergelijken als een bruine boterham met pindakaas en een wit pistoletje met mozzerella.
Dit is trouwens een aparte vergelijking. Filter koffie of Espresso zijn beiden klaar gemaakt met dezelfde ingrediënten. Vervolgens maak je een vergelijking met 2 verschillende broodjes met verschillende ingrediënten. En dan heb je het over appels en peren 8)7 Trouwens de methode bepaalt of iets espresso of filter is. Anders kan je ook gewoon de nestle espresso oploskoffie van nestle pakken. Beetje vaag allemaal. Smaak moet je ontwikkelen en dat doe je alleen door steeds betere koffie te drinken. Als jij overtuigt bent dat je met een lidl semi automaat en voorgemalen koffie echt espresso kan zetten dan wens ik je veel succes, want dan kan je net zo goed die oploskoffie pakken van nestle dat is blijkbaar ook espresso. Ben je wel goedkoop klaar.
En het grappige is dat diegene die de vraag had gesteld de filterkoffie zelf als optie had genoemd. Dus het komt niet uit het niets. Blijkbaar had hij het zelf ook al in de gaten dat je met 100 euro geen espresso kan zetten. Hoogstens wat er op lijkt anders kan je alles tegenwoordig espresso noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Laatst online: 18:10
Ik begin mij te oriënteren op een Espresso machine halfautomaat.

Ik drink uitsluitend cappuccino, ben in bezit van een goede melk op schuimer.
de laatste tijd regelmatig cappuccino gedronken met koffie van Giraffe of Man met bril , deze bevallen mij erg goed goede volle smaak en niet scherp , zelfs met een cappuccino gebeurd dat nog wel eens ...

Nu aan het kijken welke machine het zou moeten worden, als ik puur kijk naar consumenten tevredenheid dan scoren de : Smeg ECF01PBEU, De'Longhi Dedica Style EC 685 en de Solis Barista Perfetta Plus 1170.

Zijn dit goede instap machines en wat zou het verschil zijn met een klasse hoger, hoe merk je dat ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Figo112 schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 14:33:
[...]
Als jij overtuigt bent dat je met een lidl semi automaat en voorgemalen koffie echt espresso kan zetten dan wens ik je veel succes, want dan kan je net zo goed die oploskoffie pakken van nestle dat is blijkbaar ook espresso.
Volgens mij zie jij het punt nog niet echt. Bszz (en ik ook) zegt helemaal niet dat je met zo'n apparaat een goede espresso kunt zetten. Wat wij wel aangeven is dat iemand het drankje dat je uit dat apparaat van 150 euro kunt krijgen misschien wel veel lekkerder kan vinden dan een filterkoffie uit een filterapparaat van 150 euro.

Vandaar: kijk vooral wat je zelf lekker vindt.
En het grappige is dat diegene die de vraag had gesteld de filterkoffie zelf als optie had genoemd. Dus het komt niet uit het niets. Blijkbaar had hij het zelf ook al in de gaten dat je met 100 euro geen espresso kan zetten. Hoogstens wat er op lijkt anders kan je alles tegenwoordig espresso noemen.
Precies. De vraag was dan ook niet of je een goede espresso uit dat apparaat van 150 euro kunt krijgen, de vraag was naar een apparaat dat gewoon een lekkere bak koffie geeft. Ik vind het frappant dat er vervolgens een hele discussie komt dat je geen (goede) espresso uit een apparaat van 150 euro kunt krijgen en dat je dus zou moeten kiezen voor de filter-optie. Terwijl het doel helemaal niet was om een (goede) espresso te kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Laatst online: 13:36

Notna

Where are you?®

[Afbeelding]

Waarom? Ik heb in 2019 mijn E8 (2018 model) ook uit DE laten overkomen voor 979 euro (de site levert ze inmiddels niet meer). Spul is echt stukken goedkoper in DE dan NL.

Let wel dat de nieuwe reeks (2019) touch control heeft ipv fysieke knoppen (2018), met nog wat andere kleine wijzigingen (niet allemaal even voordelig imo).

https://nl.jura.com/nl/Pa...2CADC47208AAA369BBC9F715B

Degene die jij laat zien (2018) heeft meer programma's maar bijv. niet 'intelligent voorverwarmen' etc.

[ Voor 23% gewijzigd door Notna op 25-08-2020 15:55 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Nu online
ramrodwillem schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 15:36:

de laatste tijd regelmatig cappuccino gedronken met koffie van Giraffe of Man met bril , deze bevallen mij erg goed goede volle smaak en niet scherp , zelfs met een cappuccino gebeurd dat nog wel eens ...

Nu aan het kijken welke machine het zou moeten worden, als ik puur kijk naar consumenten tevredenheid dan scoren de : Smeg ECF01PBEU, De'Longhi Dedica Style EC 685 en de Solis Barista Perfetta Plus 1170.

Zijn dit goede instap machines en wat zou het verschil zijn met een klasse hoger, hoe merk je dat ?
Het zijn redelijke instap machines, ik denk wel dat je snel tegen de beperkingen aan loopt van de betreffende machines. Iets hoger in budget is bijv. de Gaggia Classic (E400 of goedkoper 2e hands). Nadat je een machine hebt aangeschaft is de volgende stap zelf een bonenmaler kopen zodat je meer controle hebt over de koffie. Dan is bijv. een 'volwaardige' filterdrager/piston van 58mm heel fijn, iets wat niet bij deze machines lijkt te zitten. Met dit formaat is het makkelijker om tampers te vinden, evt nieuwe filterbakjes etc.

Daarnaast zijn dit machines met veelal thermoblokken. Ik vermoed dat je binnen redelijke tijd ook zelf op wil schuimen met het stoompijpje, dat is (helaas) toch echt anders (beter) dan een automatische melk opschuimer. Zelf heb ik dit ook gehad, mijn espresso was uiteindelijk goed, maar de cappuccino in een barretje altijd lekkerder, bleek het aan het melkschuim te liggen. Automatische schuimers maken geen microfoam en je hebt weinig controle over hoe je de melk precies wil. Met een thermoblock heb je weinig stoomkracht en is het dus wat moeilijker opschuimen. Een single boiler machine duurt langer om te stomen, maar kan wel genoeg 'kracht' hebben voor je melk :).

Op marktplaats zijn ook leuke sets te vinden waar je goed mee kan starten:

https://link.marktplaats.nl/m1589573402
https://link.marktplaats.nl/m1590201497

Hoop dat dit wat helpt :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18:24

bert pit

asdasd

ramrodwillem schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 15:36:

Het lastige van je vraag is dat men meestal één machine heeft staan, hooguit een keer geupgrade. Goede reviews en uitleg over machines (meestal Europees merk) kun je hier vinden: YouTube: Top 3 Budget Espresso Machines | SCG's Top Picks Toevallig wordt die 685 ook besproken.

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, gas sinds 1962

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

bszz schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 08:49:
[...]

Als je je bonen een beetje fatsoenlijk afgesloten, donker en op een niet te warme plaats bewaart blijven ze echt wel 8 weken prima (probeer het eens) In de vriezer zou ik niet doen. Als je ze ontdooit vliegt de kwaliteit achteruit.
Ik heb juist een andere ervaring met invriezen. Wij verbruiken ongeveer een kilo in de maand. Romcaffè Miscela Rom 1kg bonen van van Pommeren, ongeveer een kilo in de maand. Deze bonen worden speciaal verpakt in van die kunststof zakken met een een of ander gas waardoor ze lang houdbaar zijn. Een half jaar of een maand oud dat verschil merk je dus niet.

Heb je de zak eenmaal geopend, dan gaat je de kwaliteit langzaam achteruit.Dat begin je na twee weken te merken. De smaak wordt harder en minder complex, de boon "verdroogt" (ander geluid bij het malen) en de crema wordt minder. Ik heb deze ervaring bij andere bonen ook. De geopende zak wordt goed afgesloten en opgeborgen uiteraard.

Sinds een paar maanden vries ik ze echter na opening in en het dat bevalt tot nu toe prima. Ik doe slechts voor een paar dagen bonen in de hopper.

Overigens heerlijke bonen, een aanrader als je van "italian blend" houdt. Geen zuren en een groot inzetbereik: van ristretto tot de "horecabak"

[ Voor 9% gewijzigd door bert pit op 25-08-2020 16:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz
bert pit schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 16:23:
[...]

Ik heb juist een andere ervaring met invriezen. Wij verbruiken ongeveer een kilo in de maand. Romcaffè Miscela Rom 1kg bonen van van Pommeren, ongeveer een kilo in de maand. Deze bonen worden speciaal verpakt in van die kunststof zakken met een een of ander gas waardoor ze lang houdbaar zijn. Een half jaar of een maand oud dat verschil merk je dus niet.

Heb je de zak eenmaal geopend, dan gaat je de kwaliteit langzaam achteruit.Dat begin je na twee weken te merken. De smaak wordt harder en minder complex, de boon "verdroogt" (ander geluid bij het malen) en de crema wordt minder. Ik heb deze ervaring bij andere bonen ook. De geopende zak wordt goed afgesloten en opgeborgen uiteraard.

Sinds een paar maanden vries ik ze echter na opening in en het dat bevalt tot nu toe prima. Ik doe slechts voor een paar dagen bonen in de hopper.

Overigens heerlijke bonen, een aanrader als je van "italian blend" houdt. Geen zuren en een groot inzetbereik: van ristretto tot de "horecabak"
Wij hebben de proef op de som genomen met verse bonen: Een deel ingevroren en een deel donker en koel en goed afgesloten bewaard. daarna geproefd: Conclusie: De niet ingevroren bonen wonnen de test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noodel1988
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16:10
bszz schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 16:35:
[...]

Wij hebben de proef op de som genomen met verse bonen: Een deel ingevroren en een deel donker en koel en goed afgesloten bewaard. daarna geproefd: Conclusie: De niet ingevroren bonen wonnen de test.
AB test of week na elkaar? :+

Trakt | Last.fm | discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
Zelfde batch, na 2 maanden geproefd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedyDH
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 17:54
[Afbeelding]

Klopt dat in NL de prijs vast is maar er zijn meerdere partijen die wel kortingen of accessoires bij de Jura doen. Ik kwam er 1 tegen in Monnickendam die heeft lagere prijzen... en informeer eens bij de Vier Heerlijkheden in Leerdam. Halen de DE prijs misschien niet maar ze adviseren, verkopen alle modellen en garantie is misschien ook een voordeel. Ik kan niet voor iemand anders bepalen wat dat waard is.
(Kijk vooral ook naar accessoires en schoonmaak spul dat je nodig hebt, dat kan je dan erbij krijgen...)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz
Figo112 schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 14:33:
[...]

Dit is trouwens een aparte vergelijking. Filter koffie of Espresso zijn beiden klaar gemaakt met dezelfde ingrediënten. Vervolgens maak je een vergelijking met 2 verschillende broodjes met verschillende ingrediënten. En dan heb je het over appels en peren 8)7 Trouwens de methode bepaalt of iets espresso of filter is. Anders kan je ook gewoon de nestle espresso oploskoffie van nestle pakken. Beetje vaag allemaal. Smaak moet je ontwikkelen en dat doe je alleen door steeds betere koffie te drinken. Als jij overtuigt bent dat je met een lidl semi automaat en voorgemalen koffie echt espresso kan zetten dan wens ik je veel succes, want dan kan je net zo goed die oploskoffie pakken van nestle dat is blijkbaar ook espresso. Ben je wel goedkoop klaar.
Je slaat de plank mis. Of je filterkoffie lekkerder vind dan espresso of andersom is een kwestie van smaak. Als je goed gelezen hebt was er twijfel over filterkoffie. dan kun je hooguit suggereren dat eens te proberen maar dan nog kan het zijn dat iemand helemaal niet van filterkoffie houdt net zoals iemand niet van oude kaas maar wel van jonge kaas kan houden of andersom. dan kun je niet roepen dat die oude kaas echt veel beter is. Smaak is namelijk per definitie subjectief. Ook maakt het nogal uit hoe hoog je de lat legt: Met een espressomachine van de Lidl kun je echt wel iets zetten dat op espresso lijkt, net als met een Bialetti.(Je opmerking over oploskoffie van Nestlé snap ik niet: Dat is echt een heel ander verhaal en is zeker niet goedkoop) Een "echte" espresso zoals uit een ECM of La Marzocco zal het nooit zijn maar dat betekent niet dat iemand er geen plezier van kan hebben. Ook andersom: Het simpele feit dat een filterkoffieapparaat met een molen is uitgerust maakt het niet gelijk een goed apparaat. Als de uitloop 1 gaatje heeft of de temperatuur te hoog is denk ik dat je voor 150 euro een betere keuze voor filterkoffie kunt maken.

Tenslotte: Smaak ontwikkel je niet door steeds betere koffie te drinken maar door veel en bewust te proeven (dat is iets anders dan drinken), niet perse koffie maar alles met smaak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:22
Hercul3s schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 15:59:
[...]

Op marktplaats zijn ook leuke sets te vinden waar je goed mee kan starten:

https://link.marktplaats.nl/m1589573402
https://link.marktplaats.nl/m1590201497

Hoop dat dit wat helpt :D.
Die tweede is wel nice. Mooie vondst!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
Voor nu even mee geholpen met de antwoorden en tips ga me er in verdiepen , die 2e link van MP is vrij compleet maar heb wat moeite om als beginner dat soort bedragen voor een 2e hands neer te tellen.

De LELIT PL41EM van MP , is dat qua prijs , 2e hands dan toch een betere investering als de hier onder genoemde apparaten ?

Ik lees ook wel goede dingen over de eerder genoemde Sage SES810 en de Solis Barista Perfetta plus 1170

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:54
bszz schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 17:20:
[...]

Zelfde batch, na 2 maanden geproefd.
Belangrijk hierbij is ook: hoe liet je ze ontdooien?
Als je ze vanuit de vriezer in je molen (of volautomaat) gooit, komt er condens op en dat is funest voor de smaak. Als je ze uit de vriezer haalt en in afgesloten verpakking op temperatuur laat komen, heb je alleen condens op het pak en blijven de bonen beter.

Het wisselt overigens per boon. Ik heb wel eens bonen gehad waarbij invriezen prima werkte en andere bonen werden beduidend minder lekker.

Gelukkig kom ik tegenwoordig heel vaak bij een goede brander om koffie te drinken (wandelingetje in de pauze tijdens werk bij een klant waar ik wekelijks kom) en daar neem ik eens per 14 dagen heerlijke koffie mee.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
dreamscape schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 19:19:
[...]

Belangrijk hierbij is ook: hoe liet je ze ontdooien?
Als je ze vanuit de vriezer in je molen (of volautomaat) gooit, komt er condens op en dat is funest voor de smaak. Als je ze uit de vriezer haalt en in afgesloten verpakking op temperatuur laat komen, heb je alleen condens op het pak en blijven de bonen beter.

Het wisselt overigens per boon. Ik heb wel eens bonen gehad waarbij invriezen prima werkte en andere bonen werden beduidend minder lekker.

Gelukkig kom ik tegenwoordig heel vaak bij een goede brander om koffie te drinken (wandelingetje in de pauze tijdens werk bij een klant waar ik wekelijks kom) en daar neem ik eens per 14 dagen heerlijke koffie mee.
Uiteraard ontdooid. Het verouderingsproces in bonen gaat vele malen sneller als ze ingevroren zijn geweest. Dat is de belangrijkste reden om niet in te vriezen. Maar het is een eeuwige discussie die nog lang niet beslecht is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
ramrodwillem schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 19:18:
Voor nu even mee geholpen met de antwoorden en tips ga me er in verdiepen , die 2e link van MP is vrij compleet maar heb wat moeite om als beginner dat soort bedragen voor een 2e hands neer te tellen.

De LELIT PL41EM van MP , is dat qua prijs , 2e hands dan toch een betere investering als de hier onder genoemde apparaten ?

Ik lees ook wel goede dingen over de eerder genoemde Sage SES810 en de Solis Barista Perfetta plus 1170
Wil je niet de hoofdprijs betalen maar wel een zgan espresso apparaat kopen dan kun je ook eens bij BuyBay kijken.
Retour goederen meestal die niet of nauwelijks gebruikt zijn of een klein krasje of vlekje hebben.
Vaak tientallen tot honderden euro’s goedkoper.
Wel opletten welk “gebrek” er bij de beschrijving staat.
Het aanbod is divers van Jura tot ...
(even gesorteerd van hoog naar laag ipv andersom)
Link BuyBay
BuyBay is ook op andere plaatsen te vinden dan Ebay bv Bol.com of bij BVA veilingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
Thx voor de tip zal eens kijken , net opgegeven bij Giraffe coffee voor een workshop, daarna maar eens kijken of het wat voor me is .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraz
  • Laatst online: 10:55

Kraz

Saving the world

Ik ben aan het kijken naar nieuwe maalschijven voor mijn Eureka Zenith 65e.
Er zit momenteel zo veel verschil in de maling en dat ik het zat begin te worden. Ook zijn er door mij al een aantal kilo's doorheen gegaan en ik heb de maler tweedehands gekocht. Tijd voor vervanging dus.

Voor de maalschijven zijn er drie varianten, van laag naar hoog;
- standaard
- diamont plated
- red speed

Het scheelt ruim 100 euro met de standaard en die speciale edities.
Is het de moeite om zoveel extra geld uit te geven aan die speciale coatings?

Iemand met ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraz
  • Laatst online: 10:55

Kraz

Saving the world

Oops

[ Voor 106% gewijzigd door Kraz op 25-08-2020 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MGSNK
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-05 09:40
Kraz schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 21:03:
Voor de maalschijven zijn er drie varianten, van laag naar hoog;
- standaard
- diamont plated
- red speed

Het scheelt ruim 100 euro met de standaard en die speciale edities.
Is het de moeite om zoveel extra geld uit te geven aan die speciale coatings?

Iemand met ervaring?
Kan de moeite zijn om te kijken naar de hoeveelheid koffie die ze malen, meen dat je dat wel ergens kan vinxen De Eureka 75mm titanium schijven bijvoorbeeld malen 4x meer koffie voor ze op zijn.
De hardheid heeft overigens invloed op hoe snel je de gewenste korrelgrootte kan malen (gram per seconde). Hoe sneller hoe beter.

[ Voor 5% gewijzigd door MGSNK op 25-08-2020 23:11 ]

Our life and death are the same thing. When we realize this fact, we have no fear of death anymore, nor actual difficulty in our life

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

bszz schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 16:35:
[...]

Smaken verschillen, daar is nu eenmaal niets aan te doen. Ik moet wel zeggen dat ik een beetje een "een koffiesnob" ben geworden in de loop der jaren. Bonen die langer dan een paar weken aan de lucht zijn blootgesteld voldoen voor mij niet meer voor een mooie ristretto/espresso. De eerste paar dagen na opening zijn ze toch gewoon het lekkerst.

Maar vrienden en familie proeven het verschil echt niet. "heerlijk bakkie hoor". ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 15:43:
[...]

Volgens mij zie jij het punt nog niet echt. Bszz (en ik ook) zegt helemaal niet dat je met zo'n apparaat een goede espresso kunt zetten. Wat wij wel aangeven is dat iemand het drankje dat je uit dat apparaat van 150 euro kunt krijgen misschien wel veel lekkerder kan vinden dan een filterkoffie uit een filterapparaat van 150 euro.

Vandaar: kijk vooral wat je zelf lekker vindt.

[...]

Precies. De vraag was dan ook niet of je een goede espresso uit dat apparaat van 150 euro kunt krijgen, de vraag was naar een apparaat dat gewoon een lekkere bak koffie geeft. Ik vind het frappant dat er vervolgens een hele discussie komt dat je geen (goede) espresso uit een apparaat van 150 euro kunt krijgen en dat je dus zou moeten kiezen voor de filter-optie. Terwijl het doel helemaal niet was om een (goede) espresso te kunnen maken.
Nogmaals het doel was een goed bakje koffie, helaas is lezen tegenwoordig lastig. Als iemand jou deze vraag stelt en heeft een nespresso apparaat. Zo iemand wil toch niet achteruit in smaak? Dan ga je hem toch niet iets voorstellen wat slechter is dan een nespresso. Wat is dat voor iets raars, hij komt zelf als voorbeeld met een koffiefilterapparaat met ingebouwde molen en dan ga je zeuren over waarom ik hem geen espresso apparaat van 100 euro zonder molen heb geadviseerd wat uiteindelijk slechter is dan een nespresso 8)7 8)7 8)7

Sorry maar dan kan je beter nespresso blijven drinken. Uiteindelijk is het simpel slechte espresso, zelfs slechter dan nespresso of een redelijk tot goed bakje filterkoffie. De keus is niet aan jullie toch of was het toch voor jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Figo112 schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 09:02:
[...]

Nogmaals het doel was een goed bakje koffie,
...
Uiteindelijk is het simpel slechte espresso, zelfs slechter dan nespresso of een redelijk tot goed bakje filterkoffie.
Het doel was inderdaad een goed bakje koffie. Jij gaat er vanuit dat iedereen per definitie de koffie die uit een goedkope drukmachine komt minder lekker vindt dan redelijk tot goede filterkoffie. Daar ben ik het dus pertinent niet mee eens. Vandaar dat ik aanraad om de eigen smaak te laten beslissen en beide varianten te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
Rubbergrover1 schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 09:13:
[...]

Het doel was inderdaad een goed bakje koffie. Jij gaat er vanuit dat iedereen per definitie de koffie die uit een goedkope drukmachine komt minder lekker vindt dan redelijk tot goede filterkoffie. Daar ben ik het dus pertinent niet mee eens. Vandaar dat ik aanraad om de eigen smaak te laten beslissen en beide varianten te proberen.
sorry maar dat is bullshit, dan zou niemand advies moeten vragen over smaak gerelateerde zaken en zelf eerst een goedkoop apparaatje moeten kopen en dan zelf achter moeten komen dat de espresso slechter is dan een nespresso. En denk je dat de vraagsteller de mogelijkheid heeft om beide apparaten te proberen of zeg je koop ze beide en probeer het? Want zo dom zal hij toch niet zijn, als hij de mogelijkheid had, dan had hij dat namelijk al gedaan en was zijn vraag hier op het forum niet nodig geweest. Maar goed denk niet dat we eruit komen vind je advies trouwens gewoon slecht en niet doordacht, maar dat is prima uiteindelijk is het aan de vraagsteller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Figo112 schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 09:37:
[...]

, dan zou niemand advies moeten vragen over smaak gerelateerde zaken en zelf eerst een goedkoop apparaatje moeten kopen en dan zelf achter moeten komen dat de espresso slechter is dan een nespresso. En denk je dat de vraagsteller de mogelijkheid heeft om beide apparaten te proberen of zeg je koop ze beide en probeer het?
Ja, ik denk dat vraagsteller in een winkel die apparaten zou moeten kunnen proberen. En dat lijkt mij in dit geval eigenlijk het enige juiste advies.

Smaakgerelateerde vragen zijn vaak lastig, maar zeker als het gaat om twee producten die ik erg ver van elkaar af vind staan, vind ik dat je daar moeilijk een advies over kunt geven. En je eigen smaak zou moeten laten beslissen. Dat jij dat een slecht advies vindt is aan jou.

[ Voor 7% gewijzigd door Rubbergrover1 op 26-08-2020 10:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Nu online
ramrodwillem schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 19:18:

De zaken waar je controle over wil hebben / wil weten zijn temperatuur en druk (en natuurlijk je maling, maar dat terzijde :D). Hier heb je PID voor temp en een drukmeter, dus ben je klaar.

Ik moet zeggen dat ik hetzelfde dacht toen ik begon, ik ben ook liever van het klein beginnen en zien of je het leuk vindt. Uiteindelijk is het ook een hobby die je erbij neemt. Ben toen gestart met een Illy X1 Francis van vrienden die hem in de kast hadden staan en een goedkope 2e hands bonen maler (Graef) van E50. Het espressoapparaat was meer bedoeld voor ESE pads of groffer gemalen koffie, espresso maling uit eigen maler had hij veel moeite mee. Toen een goedkope Gaggia Classic van MP geplukt voor E100 (die gebruik ik nog steeds, wel aan het kijken naar een upgrade :D). Dat een hele tijd gehouden, vooral veel bonen geprobeerd. Nu een Niche Zero bonenmaler besteld van E570 en daarna volgt ergens een machine upgrade.

Klein beginnen heeft wel voordelen, mijn punt is alleen, als je al E300 a E350 uit gaat geven, is het misschien de moeite waard om direct naar een Gaggia/Rancilio/LELIT te gaan. Aan de andere kant is het ook je eigen gevoel, als jij denkt dat je daarmee wil starten dan is dat prima natuurlijk :).

Zelf zou ik nu een soortgelijk setje kopen met een wat betere bonenmaler (die Graef is niet echt heel fijn). Bijv. https://link.marktplaats.nl/m1591706280

Kun je de resterende E150 uitgeven aan dure koffiebonen :D.

Misschien dat andere forumleden hun mening kunnen delen? Heb je een wat beter beeld :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
Hercul3s schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 10:09:
[...]

De zaken waar je controle over wil hebben / wil weten zijn temperatuur en druk (en natuurlijk je maling, maar dat terzijde :D). Hier heb je PID voor temp en een drukmeter, dus ben je klaar.

Ik moet zeggen dat ik hetzelfde dacht toen ik begon, ik ben ook liever van het klein beginnen en zien of je het leuk vindt. Uiteindelijk is het ook een hobby die je erbij neemt. Ben toen gestart met een Illy X1 Francis van vrienden die hem in de kast hadden staan en een goedkope 2e hands bonen maler (Graef) van E50. Het espressoapparaat was meer bedoeld voor ESE pads of groffer gemalen koffie, espresso maling uit eigen maler had hij veel moeite mee. Toen een goedkope Gaggia Classic van MP geplukt voor E100 (die gebruik ik nog steeds, wel aan het kijken naar een upgrade :D). Dat een hele tijd gehouden, vooral veel bonen geprobeerd. Nu een Niche Zero bonenmaler besteld van E570 en daarna volgt ergens een machine upgrade.

Klein beginnen heeft wel voordelen, mijn punt is alleen, als je al E300 a E350 uit gaat geven, is het misschien de moeite waard om direct naar een Gaggia/Rancilio/LELIT te gaan. Aan de andere kant is het ook je eigen gevoel, als jij denkt dat je daarmee wil starten dan is dat prima natuurlijk :).

Zelf zou ik nu een soortgelijk setje kopen met een wat betere bonenmaler (die Graef is niet echt heel fijn). Bijv. https://link.marktplaats.nl/m1591706280

Kun je de resterende E150 uitgeven aan dure koffiebonen :D.

Misschien dat andere forumleden hun mening kunnen delen? Heb je een wat beter beeld :).
Gaggia, mits een beetje redelijk onderhouden is ok. Nemox Lux kan het op zich aan maar is een echte instapmolen. Licht gebouwd met een kleine motor. Mits in redelijke staat is dit best een ok instapcombi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlauweFles
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ik heb een Rancilio met een Eureka Mignon maler gekocht als instap. Beide waren nieuw, want dat vond ik leuk.

Prima machines. Maler kan, gevoelsmatig, lang mee. Ook voor doorgroei.

De Rancilio vond ik het mooiste van de instap modellen. Hij heeft geen temp/druk meter. Dus dat is een beetje gokken. Als hij maar lang genoeg aan staat is het prima.

Ik twijfel nu, na 2 jaar, over een upgrade. Maar de koffie die eruit komt is goed. Goede stroperige espresso. Melk doen wij niet in onze koffie.

Wel geleerd dat bonen en maling altijd even passen en meten is bij een nieuwe batch. Al mijn koffie is van Boot uit Baarn.

• ramrodwillem
Dank voor de div info , heb nog wat rond gekeken , kwam deze tegen
https://www.marktplaats.n...a557deff636f4f8b9c5b7a618

Schijnt een goed merk te zijn , is 3 jaar oud , mag weg voor €285, lijkt me een goede deal ?

Deze vindt ik ook wel wat , zeker qua ruimte een voordeel ... ,

Of misschien goedkoop beginnen ?
https://www.retourkoop.nl...an-gaggia-espressomachine

Heeft voor een beginner, 1 van de 3 nog jullie voorkeur ?

[ Voor 7% gewijzigd door ramrodwillem op 27-08-2020 08:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teus.espresso
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15:49
Heeft een van de machines voorkeur?
Eén van de machines heeft in elk geval afkeur. De Solis / Sage varianten zijn op zijn zachtst gezegd niet de favorieten hier.
Blijft over de Lelit of de Gaggia. Daar mag de rest van de community mee helpen.

• bert pit

bert pit

asdasd

BlauweFles schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 12:05:
Ik heb een Rancilio met een Eureka Mignon maler gekocht als instap. Beide waren nieuw, want dat vond ik leuk.

Prima machines. Maler kan, gevoelsmatig, lang mee. Ook voor doorgroei.

De Rancilio vond ik het mooiste van de instap modellen. Hij heeft geen temp/druk meter. Dus dat is een beetje gokken. Als hij maar lang genoeg aan staat is het prima.

Ik twijfel nu, na 2 jaar, over een upgrade. Maar de koffie die eruit komt is goed. Goede stroperige espresso. Melk doen wij niet in onze koffie.

Wel geleerd dat bonen en maling altijd even passen en meten is bij een nieuwe batch. Al mijn koffie is van Boot uit Baarn.
Een van de betere malers in die prijsklasse. In Italie zie je ze vaak ook in de horeca staan. Zeven stuks dan vaak. In Nederland herken je de betere koffietent aan het hebben van twee malers, in plaats van één... In die slechtere koffie horecagelegenheden is een espresso dan ook vaak een halve koffie. :(

Die drukmeter daar wordt mijns inziens wel eens wat teveel waarde aan gehecht. Op gegeven moment weet je hoe sterk je je espresso of ristretto wil hebben en dat wordt bij mij voornamelijk bepaald door de samenstelling van maalsel in combinatie met de doorlooptijd. En je gaat echt niet je machine open schroeven om de druk hoger te zetten als je een ristretto wil.

OK mijn drukmeter geeft 9 aan voor espresso, dat zou dan goed moeten zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door bert pit op 27-08-2020 09:10 ]

• Hercul3s
  • Nu online
ramrodwillem schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 08:29:
Dank voor de div info , heb nog wat rond gekeken , kwam deze tegen

Schijnt een goed merk te zijn , is 3 jaar oud , mag weg voor €285, lijkt me een goede deal ?

Deze vindt ik ook wel wat , zeker qua ruimte een voordeel ... ,

Of misschien goedkoop beginnen ?
https://www.retourkoop.nl...an-gaggia-espressomachine

Heeft voor een beginner, 1 van de 3 nog jullie voorkeur ?
Die 1e set ziet er goed uit. De Solis heeft een ingebouwde maler en zou ik overslaan (die malers zijn meestal niet heel goed). De goedkope Gaggia kan ook .. maar ik denk dat je meer plezier hebt van die 1e set. Anders goedkoop instappen met: https://link.marktplaats.nl/m1462715575

Beetje terugkomend op je begin vraag, wil je zelf gaan malen of in eerste instantie (nog) niet? Wat voor apparaat gebruik je nu eigenlijk?
bert pit schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 09:08:
[...]

Die drukmeter daar wordt mijns inziens wel eens wat teveel waarde aan gehecht. Op gegeven moment weet je hoe sterk je je espresso of ristretto wil hebben en dat wordt bij mij voornamelijk bepaald door de samenstelling van maalsel in combinatie met de doorlooptijd. En je gaat echt niet je machine open schroeven om de druk hoger te zetten als je een ristretto wil.

OK mijn drukmeter geeft 9 aan voor espresso, dat zou dan goed moeten zijn.
Ik heb uiteindelijk een drukmeter gekocht voor mijn portafilter zodat ik in ieder geval kan zien hoe het overdruk ventiel ingesteld staat. Kan zijn dat deze te hoog/te laag is bijv.

• ramrodwillem
[i]Beetje terugkomend op je begin vraag, wil je zelf gaan malen of in eerste instantie (nog) niet? Wat voor apparaat gebruik je nu eigenlijk?[i][

Ik gebruik nu de Illy capsules. Zelf malen hoeft voor mij niet perse misschien later wel als het bevalt. Misschien eerst gemalen bonen uitproberen of dat bevalt en of de smaak bij vacuüm opslag goed bewaard blijft.

• Hercul3s
  • Nu online
ramrodwillem schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 13:51:
[i]Beetje terugkomend op je begin vraag, wil je zelf gaan malen of in eerste instantie (nog) niet? Wat voor apparaat gebruik je nu eigenlijk?[i][

Ik gebruik nu de Illy capsules. Zelf malen hoeft voor mij niet perse misschien later wel als het bevalt. Misschien eerst gemalen bonen uitproberen of dat bevalt en of de smaak bij vacuüm opslag goed bewaard blijft.
Dan zou ik het inderdaad simpel houden. Wil je gemalen koffie uit de supermarkt halen of van een (lokale) koffiebrander? Uit de supermarkt heb je waarschijnlijk een pressurized filter nodig (zit bij de instap apparaten altijd wel) om de espresso (crema) kant op te gaan. Van een brandertje kun je met een gewoon filter werken (en is natuurlijk veel lekkerder :D).

Edit: De top tip is eigenlijk om gewoon ergens te beginnen en te kijken hoe het gaat :) .

[ Voor 5% gewijzigd door Hercul3s op 27-08-2020 14:36 ]

• ramrodwillem
Ik was wel van plan om bij de lokale brander koffie te halen , we hebben hier Giraffe en Man met Bril die ik erg lekker vindt . Morgen naar Giraffe branders voor een beginners cursus ...

Hoe staan de Graef machines aangeschreven , de ES 850 in het bijzonder?

[ Voor 16% gewijzigd door ramrodwillem op 27-08-2020 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mefjoew
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 16:13
Hopelijk kunnen jullie ons helpen met aankoopadvies. Onze huidige volautomaat (Melitta Caffeo Solo van iets 2,5 jaar oud) begint kuren te vertonen en is dus aan vervanging toe. Mijn vriendin en ik waren tevreden over de machine, maar merkten wel wisselende koffiekwaliteit op. Zo was de smaak soms wat waterig (we ontdekten dat de koffiebonen soms een handje nodig hebben om goed in de maler te verdwijnen) en soms proefde de koffie wat aangebrand. Uiteraard gespeeld met zettemperatuur, maalgraad en ook de machine goed onderhouden. Nu echter ook de zetgroep niet meer goed in de machine te plaatsen is, vinden we het tijd worden voor een nieuwe machine.

Mijn vriendin is van mening dat er voor ± 300 euro prima machines op de markt zijn die in haar beleving geen betere koffie produceren dan een apparaat dat hiervan een veelvoud kost. Nu is zij van ons twee ook degene die het minst vaak koffie drinkt (1 kopje per dag meestal), waar ik (zeker met thuiswerken nu) al snel op 4 kopjes zit. Ik ben ook de meer kritische drinker van ons twee in die zin.

Na me te hebben georiënteerd op volautomaten (die voorkeur heb ik nog wel op dit moment), kwam ik op een drietal machines uit: Jura A1, Jura D4 en Siemens EQ6 Plus. Zojuist kwam ik ook nog de DeLonghi Dinamica en de Siemens EQ500 Classic tegen. Jullie raden het echter al: die zijn dus allemaal nogal prijzig in de ogen van mijn vriendin. Daarbij stelt ze dat ik voorbij ga aan de goedkopere opties, wat wellicht ook zo is.

Afijn, vraag om hulp in deze dus. Daarbij is denk ik het volgende handig om te weten:
- Wij drinken voornamelijk 'gewone' zwarte koffie. Mocht het apparaat ook cappuccino's produceren dan is dat wellicht reden deze vaker te nemen, maar dit is zeker geen must.
- Onderhoudsarm is wenselijk. Ik kan niet goed ontdekken of dit qua kosten (denk aan waterfilters) nog uitmaakt bij dure/goedkopere apparaten. Is het bijvoorbeeld zo dat een duurder apparaat (€ 700 om 300) zich 'terugverdient' met de jaren?
- Ik zou het prettig vinden als je of twee soorten bonen in de machine kunt doen, of bijvoorbeeld een extra vakje hebt voor gemalen bonen. Reden is dat ik 's avonds graag cafeïnevrije koffie zou drinken.
- Hoe meer je het kopje kunt finetunen, hoe beter. Volgens mij zijn de Siemens-modellen beperkt instelbaar, dus dat is dan een minnetje voor die serie. Echter vind ik ook dit niet heel duidelijk terug in de recensies die ik heb gelezen.
- Keramische maalschijf heeft altijd de voorkeur denk ik? Dat heeft de DeLonghi in elk geval niet.
- Extra's zoals thee zetten, een warmhoudplaatje etc. vinden we niet relevant. Ook het design is ondergeschikt aan de functionaliteit (lees: smaak van de koffie). Ik realiseer me hierbij dat een groot deel van smaak ook afhangt van de bonen (al draagt een aap een gouden ring...).

Concreet ben ik benieuwd naar wat jullie vinden van de opties die ik heb genoemd en of er nog apparaten zijn die ik onterecht niet in de overweging meeneem. Daarbij natuurlijk ook de vraag of er goedkopere modellen zijn die inderdaad 'net zo goed zijn' en waarom goedkoop in dat geval geen duurkoop is.

Alvast bedankt voor het meedenken en de tips!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HoppyF
mefjoew schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 10:27:
Hopelijk kunnen jullie ons helpen met aankoopadvies. Onze huidige volautomaat (Melitta Caffeo Solo van iets 2,5 jaar oud) begint kuren te vertonen en is dus aan vervanging toe. Mijn vriendin en ik waren tevreden over de machine, maar merkten wel wisselende koffiekwaliteit op. Zo was de smaak soms wat waterig (we ontdekten dat de koffiebonen soms een handje nodig hebben om goed in de maler te verdwijnen) en soms proefde de koffie wat aangebrand. Uiteraard gespeeld met zettemperatuur, maalgraad en ook de machine goed onderhouden. Nu echter ook de zetgroep niet meer goed in de machine te plaatsen is, vinden we het tijd worden voor een nieuwe machine.

Mijn vriendin is van mening dat er voor ± 300 euro prima machines op de markt zijn die in haar beleving geen betere koffie produceren dan een apparaat dat hiervan een veelvoud kost. Nu is zij van ons twee ook degene die het minst vaak koffie drinkt (1 kopje per dag meestal), waar ik (zeker met thuiswerken nu) al snel op 4 kopjes zit. Ik ben ook de meer kritische drinker van ons twee in die zin.

Na me te hebben georiënteerd op volautomaten (die voorkeur heb ik nog wel op dit moment), kwam ik op een drietal machines uit: Jura A1, Jura D4 en Siemens EQ6 Plus. Zojuist kwam ik ook nog de DeLonghi Dinamica en de Siemens EQ500 Classic tegen. Jullie raden het echter al: die zijn dus allemaal nogal prijzig in de ogen van mijn vriendin. Daarbij stelt ze dat ik voorbij ga aan de goedkopere opties, wat wellicht ook zo is.

Afijn, vraag om hulp in deze dus. Daarbij is denk ik het volgende handig om te weten:
- Wij drinken voornamelijk 'gewone' zwarte koffie. Mocht het apparaat ook cappuccino's produceren dan is dat wellicht reden deze vaker te nemen, maar dit is zeker geen must.
- Onderhoudsarm is wenselijk. Ik kan niet goed ontdekken of dit qua kosten (denk aan waterfilters) nog uitmaakt bij dure/goedkopere apparaten. Is het bijvoorbeeld zo dat een duurder apparaat (€ 700 om 300) zich 'terugverdient' met de jaren?
- Ik zou het prettig vinden als je of twee soorten bonen in de machine kunt doen, of bijvoorbeeld een extra vakje hebt voor gemalen bonen. Reden is dat ik 's avonds graag cafeïnevrije koffie zou drinken.
- Hoe meer je het kopje kunt finetunen, hoe beter. Volgens mij zijn de Siemens-modellen beperkt instelbaar, dus dat is dan een minnetje voor die serie. Echter vind ik ook dit niet heel duidelijk terug in de recensies die ik heb gelezen.
- Keramische maalschijf heeft altijd de voorkeur denk ik? Dat heeft de DeLonghi in elk geval niet.
- Extra's zoals thee zetten, een warmhoudplaatje etc. vinden we niet relevant. Ook het design is ondergeschikt aan de functionaliteit (lees: smaak van de koffie). Ik realiseer me hierbij dat een groot deel van smaak ook afhangt van de bonen (al draagt een aap een gouden ring...).

Concreet ben ik benieuwd naar wat jullie vinden van de opties die ik heb genoemd en of er nog apparaten zijn die ik onterecht niet in de overweging meeneem. Daarbij natuurlijk ook de vraag of er goedkopere modellen zijn die inderdaad 'net zo goed zijn' en waarom goedkoop in dat geval geen duurkoop is.

Ik wilde ook niet de hoofdprijs betalen dus heb gezocht naar een goedkoop maar goed alternatief.
Ik heb pas een Siemens EQ.500 classic gekocht, bijna zelfde die je noemt alleen dan geheel zwart ipv grijs erbij.
Gekocht voor €320 maar de melkslang ontbrak en de gebruiksaanwijzing ook.
Slang plus pijpje bijbesteld kosten €20. Totaal dus €340 kwijt.
Gebruiksaanwijzing is te downloaden.
Apparaat was verder nieuw alleen retour gestuurd door een klant.
Beschermfolie zat nog op de RVS plaat.
Hier gekocht.
HoppyF in "Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1"
Bevalt mij verder goed, makkelijk schoon te maken ook.
Cappuccino’s zetten gaat ook prima, melk slurpt hij op uit het melkpak.
Uit een beker kan ook. Net wat je wil.

Grote koffiedrinkers zijn wij niet maar nu met goede koffie (recent besteld bij Fascino) smaakt het toch een stuk beter. :P

Tip:
De prijzen op EBay van BuyBay zakken ongeveer per dag.
Staat vandaag bv een Siemens aangeboden voor €300 dan kan de prijs morgen €294 zijn.
Per dag gaat er wel een paar euro af, risico bestaat wel dat iemand hem op een gegeven moment koopt en je op een nieuwe aanbieding moet wachten. Het aanbod is echter variabel en groot en wijzigt vaak.
BuyBay verkoopt ook via Bol.com (staat dan bij verkopers, tweedehands).
Via BVA veilingen verkopen ze ook. Kan ook voordelig uitpakken afhankelijk of er veel/weinig op geboden wordt.

[ Voor 5% gewijzigd door HoppyF op 28-08-2020 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-05 19:35
Hopelijk kunnen jullie ons helpen met aankoopadvies.

Ik heb dezelfde vraag als jij, dus ga dit even volgen. Zelf dronk ik thuis 2 bakken koffie per week. Vandaar dat ik nooit geïnvesteerd heb in een fatsoenlijk koffieapparaat en drink nespresso cups. Dat vind ik overigens lekkere koffie, dus dat is mijn referentieniveau. Met het vele thuis werken is € 0,40 per cup toch erg prijzig, dus ik zoek een volautomaat die alleen nette bak zwarte koffie zet en qua onderhoud ook prettig is. Ik kwam (ook) uit op een Jura A1 of D4 of een Melita caffeo solo, maar de jura's vind ik eigenlijk te duur. Uit jouw ervaring merk ik dat de Melita niet echt een goede koop is geweest. De Philips 2200 LatteGo EP2231/40, Krups EA8150 en de Delonghi Magnifica S ECAM 21.117.B kom ik ook veel tegen voor een prima prijs. Die Philips heeft dan weer melkfuncties. Lijkt mij dat ik beter een apparaat tot € 500 kan kopen die alleen koffie kan zetten ipv ook allerlei melkproducten.

[ Voor 4% gewijzigd door Hulleman op 28-08-2020 12:46 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Hulleman schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 12:41:
[...]
Die Philips heeft dan weer melkfuncties. Lijkt mij dat ik beter een apparaat tot € 500 kan kopen die alleen koffie kan zetten ipv ook allerlei melkproducten.
Het is bij de meeste volautomaten inderdaad jammer dat als je een betere zetmethode wil, je vaak ook veel andere extra's krijgt waar je veel minder op zit te wachten. Maar waar je wel voor betaalt. Ik weet daarom ook niet welke volautomaat wat betreft alleen de koffiekwaliteit een redelijke 'prijs-kwaliteit verhouding' heeft.

Wat betreft de dubbele bonen, volgens mij heb je bij een dubbel bonenvak in het algemeen niet meteen de andere soort bonen. Omdat er altijd al bonen in de 'trechter' en in de molen zitten, betekent wisselen van bonen dat het eerste maalsel nog steeds de 'oude' bonen zijn. Een dubbele molen lijkt dus leuk en handig, maar in de praktijk valt het toch wel tegen als je meteen een andere soort wil zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
Hulleman schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 12:41:
[...]

Ik heb dezelfde vraag als jij, dus ga dit even volgen. Zelf dronk ik thuis 2 bakken koffie per week. Vandaar dat ik nooit geïnvesteerd heb in een fatsoenlijk koffieapparaat en drink nespresso cups. Dat vind ik overigens lekkere koffie, dus dat is mijn referentieniveau. Met het vele thuis werken is € 0,40 per cup toch erg prijzig, dus ik zoek een volautomaat die alleen nette bak zwarte koffie zet en qua onderhoud ook prettig is. Ik kwam (ook) uit op een Jura A1 of D4 of een Melita caffeo solo, maar de jura's vind ik eigenlijk te duur. Uit jouw ervaring merk ik dat de Melita niet echt een goede koop is geweest. De Philips 2200 LatteGo EP2231/40, Krups EA8150 en de Delonghi Magnifica S ECAM 21.117.B kom ik ook veel tegen voor een prima prijs. Die Philips heeft dan weer melkfuncties. Lijkt mij dat ik beter een apparaat tot € 500 kan kopen die alleen koffie kan zetten ipv ook allerlei melkproducten.
Die afweging heb ik hier ook gemaakt.
We hadden een volautomaat maar die werkte niet goed meer.
Dus snel en goedkoop eerst overgeschakeld op Nespresso.
De cupjes maken het uiterlijk flexibel maar ook duur.
Goedkopere cupjes zijn het net niet.
Daarom terug naar een volautomaat.
Jura vond ik ook te duur, zelfs tweedehands of retourgoed (zoals ik hierboven schreef) waren ze aan de hoge kant. Kwaliteit heeft zijn prijs.
Nu dus voor mij een hele mooie oplossing.
De Siemens heeft keramische schijven, is ook nog stil en makkelijk schoon te maken.
Hij maakt zichzelf aan goed schoon maar de zetgroep kan er zo uit en kun je onder de kraan afspoelen.
Bediening is helemaal simpel en mooi uitgevoerd met een kleurendisplay.
Nadeel zijn misschien de weinige maal instellingen, 3 stuks maar meestal stel je deze in en blijf je er daarna vanaf zo is mijn vorige ervaring.
Wel of geen melk specialiteiten is ook makkelijk te kiezen.
Sterkte van de koffie en hoeveelheid is ook een kwestie van op één knop drukken.
Ik heb meerdere reviews gelezen van Krups, Jura, Delonghi en meer.
Allemaal hebben ze wel voor- en nadelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz

dit topic begint wel een beetje een aankoopadviestopic te worden....

Goed, een machine kan alleen goedkoper als je iets inlevert. Bij een machine van €300 lever je zeker ook in op kwaliteit en duurzaamheid, maar ook zoveel mogelijk mogelijkheden tot finetunen gaat niet samen met een zo laag mogelijke prijs. Ook een punt ter overdenking: terugverdientijd is iets waar alleen een afdeling inkoop zich mee bezig zou moeten houden. Particulieren doen zichzelf vooral een plezier om primair na te denken van wat voor machine of koffie ze gelukkig worden. Als je dan een aantal gelijkwaardige kandidaten hebt kun je naar prijs gaan kijken.

Dat gezegd hebbende: Ik ken vooral de Jura D4 en A1. Beiden alleen zwarte koffie en espresso en de A1 nog de mogelijheid van ristretto. De exacte specs kun je zelf ook terugvinden. Kwaliteit van de koffie en het feit dat de watertank aan de zijkant zit maken dat ik een voorkeur heb voor de D4. Kwalitatief een goede no-nonsense machine, €699, maar ik vind dat die prijs klopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
bszz schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 17:27:
[...]

dit topic begint wel een beetje een aankoopadviestopic te worden....

Goed, een machine kan alleen goedkoper als je iets inlevert. Bij een machine van €300 lever je zeker ook in op kwaliteit en duurzaamheid, maar ook zoveel mogelijk mogelijkheden tot finetunen gaat niet samen met een zo laag mogelijke prijs. Ook een punt ter overdenking: terugverdientijd is iets waar alleen een afdeling inkoop zich mee bezig zou moeten houden. Particulieren doen zichzelf vooral een plezier om primair na te denken van wat voor machine of koffie ze gelukkig worden. Als je dan een aantal gelijkwaardige kandidaten hebt kun je naar prijs gaan kijken.

Dat gezegd hebbende: Ik ken vooral de Jura D4 en A1. Beiden alleen zwarte koffie en espresso en de A1 nog de mogelijheid van ristretto. De exacte specs kun je zelf ook terugvinden. Kwaliteit van de koffie en het feit dat de watertank aan de zijkant zit maken dat ik een voorkeur heb voor de D4. Kwalitatief een goede no-nonsense machine, €699, maar ik vind dat die prijs klopt
Om goede koffie te zetten heb je toch een (redelijk/goed) apparaat nodig.
In welke vorm hangt af van het budget maar ook van de persoonlijke wensen.
Niet iedereen wil er veel tijd in stoppen maar gewoon een lekker bakkie drinken.
Alle waar naar zijn geld dus wil je iets voor €300-350 aanschaffen of het dubbele?
Dat scheelt nogal.
Blijft altijd lastig een goed aankoopadvies te geven omdat iedereen zijn eigen referentie kader heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
HoppyF schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 18:00:
[...]

Om goede koffie te zetten heb je toch een (redelijk/goed) apparaat nodig.
In welke vorm hangt af van het budget maar ook van de persoonlijke wensen.
Niet iedereen wil er veel tijd in stoppen maar gewoon een lekker bakkie drinken.
Alle waar naar zijn geld dus wil je iets voor €300-350 aanschaffen of het dubbele?
Dat scheelt nogal.
Blijft altijd lastig een goed aankoopadvies te geven omdat iedereen zijn eigen referentie kader heeft.
Zeker, als je je er maar bewust van bent waarom een machine 300 euro goedkoper is. Dat geldt voor alls maar vooral bij volautomaten zou ik daar goed over nadenken omdat daar toch wel een hoop techniek in zit die beweegt, complexer is en wat meer te lijden heeft dan bij een halfautomaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
bszz schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 18:04:
[...]

Zeker, als je je er maar bewust van bent waarom een machine 300 euro goedkoper is. Dat geldt voor alls maar vooral bij volautomaten zou ik daar goed over nadenken omdat daar toch wel een hoop techniek in zit die beweegt, complexer is en wat meer te lijden heeft dan bij een halfautomaat.
Klopt, daar moet je zeker rekening mee houden.
Daarom is het ook verstandig gebruikerservaringen te lezen van de diverse merken en modellen.
Dit geeft een zekere indruk.
Ervaringen zoals hier in dit topic zijn ook nuttig.
Een Sommige verkoper(s)in een winkel of via een webshop vertellen lang niet alles. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
bszz schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 17:27:
[...]

Hoe verhouden deze machines zich tot bijvoorbeeld nivona? Volgens mij zitten die ongeveer in het zelfde prijssegment en ik heb begrepen dat die machines ook wel een redelijke prijs-prestatie verhouding hebben? Of zijn die wat zwarte koffie betreft toch minder dan deze Jura's?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 18:17:
[...]

Hoe verhouden deze machines zich tot bijvoorbeeld nivona? Volgens mij zitten die ongeveer in het zelfde prijssegment en ik heb begrepen dat die machines ook wel een redelijke prijs-prestatie verhouding hebben? Of zijn die wat zwarte koffie betreft toch minder dan deze Jura's?
Nivona biedt ook prima kwaliteit, zowel in koffie als duurzaamheid, is eenvoudiger uitgevoerd en heeft een ander servicemodel. Heeft iitt Jura een verwijderbare zetgroep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz
HoppyF schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 18:11:
[...]

Een verkoper Sommige verkopers in een winkel of via een webshop vertellen lang niet alles.
Lees forums, zoek gebruikerservaringen, ga naar een winkel, last je goed voorlichten, stel de juiste vragen en probeer daar de machine uit.

[ Voor 24% gewijzigd door bszz op 28-08-2020 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17:48

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
bszz schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 18:35:
[...]

Nivona biedt ook prima kwaliteit, zowel in koffie als duurzaamheid, is eenvoudiger uitgevoerd en heeft een ander servicemodel. Heeft iitt Jura een verwijderbare zetgroep.
Wat heeft jouw voorkeur, als ze bij jou komen met 1000 euro voor een volautomaat en twijfen tussen een Jura en een Nivona? Vroeger was ik zelf Nivona fan in dit segment, maar die ik mijn ouders cadeau gedaan heb had helaas veel problemen en is nu in de container (had ook met vrij dure reparatie gerepareerd kunnen worden maar mijn ouders waren het zat).

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz
Nomad schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 19:39:
[...]

Wat heeft jouw voorkeur, als ze bij jou komen met 1000 euro voor een volautomaat en twijfen tussen een Jura en een Nivona? Vroeger was ik zelf Nivona fan in dit segment, maar die ik mijn ouders cadeau gedaan heb had helaas veel problemen en is nu in de container (had ook met vrij dure reparatie gerepareerd kunnen worden maar mijn ouders waren het zat).
De klant beslist altijd zelf 😎. Het is zo een persoonlijke afweging dat ik die keuze niet kan maken. De kwaliteit van de koffie is niet significant beter of slechter maat de ene klant vindt de verwijderbare zetgroep van Nivona een pluspunt, de ander vindt het 'gedoe'. Vast servicetatief vs standaard servicebeurt met evt. bijkomende kosten voor extra reparaties. Allemaal geen zaken waarin ik een keuze voor iemand anders kan maken. Ik kan alleen maar de juiste vragen stellen en de relevante informatie geven. Als ik voor mij zelf spreek: ik heb met veel plezier 10 jaar een Nivona gehad maar ben nu erg gecharmeerd van Jura, drink voornameliijk filterkoffie uit een Wilfa en af en toe espresso uit een ECM. Zeg het maar ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17:38
Is het niet gewoon zo dat er bij alle apparaten van die twee merken in de basis wel prima koffie uit komt, maar dat je op de ene meer instelopties hebt om een koffie meer naar jouw eigen voorkeur te fine-tunen en de ander misschien weer meer gebruiksgemak geeft?

Eigenlijk net als met speakers en fotografie, een leek kan eigenlijk geen verkeerde keuze maken, het is pas als het een hobby wordt dat de kleinere dingen een belangrijkere rol gaan spelen.

[ Voor 4% gewijzigd door LA-384 op 28-08-2020 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:31

DirtyBird

Praktiserend denker

LA-384 schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 20:41:
Is het niet gewoon zo dat er bij alle apparaten van die twee merken in de basis wel prima koffie uit komt, maar dat je op de ene meer instelopties hebt om een koffie meer naar jouw eigen voorkeur te fine-tunen en de ander misschien weer meer gebruiksgemak geeft?

Eigenlijk net als met speakers en fotografie, een leek kan eigenlijk geen verkeerde keuze maken, het is pas als het een hobby wordt dat de kleinere dingen een belangrijkere rol gaan spelen.
Ik heb de discussie een beetje gevolgd en ik zie m toch een beetje ontaarden in een twist over smaak. Ik ben zelf een leek en ik zoek inderdaad ook niet naar de meeste opties of de lekkerste koffie.

Ik wil een espressomaker waarmee ik een kop koffie kan zetten die minimaal de kwaliteit heeft van een nespressomachine.
Nu kijk ik naar de delonghi dedica. Als ik de reviews lees zijn mensen niet laaiend enthousiast. Maar of die mensen vanaf oploskoffie, senseo of een 1200 euro apparaat komen weet ik niet. Dat maakt het voor mij zo lastig merk ik. En ook hier, waar volgens mij veel hobbyisten zitten, vind ik het lastig om de verschillende oordelen in perspectief te plaatsen.
Bestaat er niet zoiets als een benchmark? :-p

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz
DirtyBird schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 20:56:
[...]

Ik heb de discussie een beetje gevolgd en ik zie m toch een beetje ontaarden in een twist over smaak. Ik ben zelf een leek en ik zoek inderdaad ook niet naar de meeste opties of de lekkerste koffie.

Ik wil een espressomaker waarmee ik een kop koffie kan zetten die minimaal de kwaliteit heeft van een nespressomachine.
Nu kijk ik naar de delonghi dedica. Als ik de reviews lees zijn mensen niet laaiend enthousiast. Maar of die mensen vanaf oploskoffie, senseo of een 1200 euro apparaat komen weet ik niet. Dat maakt het voor mij zo lastig merk ik. En ook hier, waar volgens mij veel hobbyisten zitten, vind ik het lastig om de verschillende oordelen in perspectief te plaatsen.
Bestaat er niet zoiets als een benchmark? :-p
Je kunt heel veel gaan benchmarken: levensduur, extractie profiel, capaciteit, gebruiksvriendelijkheid, kwaliteit melkschuim, etc, etc . Wat je belangrijk vindt is uiteindelijk toch persoonlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mefjoew
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 16:13
De Nivona Cafe Romatica 670/680 is inderdaad ook interessant. Wel met @DirtyBird eens dat het lastig is dat je geen echt overzichtelijke tests hebt. Ik ben zelf geen expert en vind het dus moeilijk om ervaringen/reviews te vergelijken, waarin geen alternatieven zijn opgenomen. Op de meeste sites behandelen ze slechts een aantal modellen en ook bij de winkels waar ik ben geweest, is een beperkte selectie van merken aanwezig. Hoe objectief is zo'n advies dan? Weet ook niet in hoeverre ik mis kan grijpen in de keuze tussen de Siemens EQ6 Plus S100/500, Jura A1, DeLonghi Dinamica en de Nivona's die ik noemde. Vandaar de vraag in dit topic richting de mensen die veel meer dan ikzelf zijn ingevoerd in de koffiewereld. Als je bij alle machines behalve de Jura betaalt voor de extra functies van het apparaat, dan lijkt de keuze voor ons als zwarte-koffiedrinkers misschien wel simpeler dan het voor mij na tig uur van onderzoek nu voelt..

EDIT: Heeft het überhaupt zin te gaan voor een duurder (lees: middenklasse zoals genoemd) model, als we qua bonen blijven bij de huidige selectie (Perla of L'or Espresso uit de supermarkt)? Begreep dat deze bonen je machine eerder 'vervetten' en dat sowieso de kwaliteit (logisch) ondergeschikt is aan bonen die vers(er) gebrand worden bij een specialist. Echter is na een flinke discussie gisteren wel duidelijk dat ik daar mijn vriendin (vanwege de kosten á minimaal € 15 per kilo) niet in mee ga krijgen. Kunnen we dan niet net zo goed een 'instapmodel' á € 300-350 kopen, omdat vanwege deze bonen het apparaat na 2-3 jaar toch de geest wel zal geven en de koffie ook niet veel beter zal smaken in een duurder model?

[ Voor 27% gewijzigd door mefjoew op 29-08-2020 07:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:31

DirtyBird

Praktiserend denker

bszz schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 22:04:
[...]

Je kunt heel veel gaan benchmarken: levensduur, extractie profiel, capaciteit, gebruiksvriendelijkheid, kwaliteit melkschuim, etc, etc . Wat je belangrijk vindt is uiteindelijk toch persoonlijk.
Dat dus juist niet. Ik bedoel juist dat je je mening over smaak in een perspectief plaatst.
Als jij me vertelt dat apparaat A van 250 euro een slappe bak zet en apparaat B van 800 euro wel goed is, weet ik nog niks. Maar als ik weet dat jij senseo lekker vindt, weet ik in ieder geval dat ik apparaat A niet moet hebben :+

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teus.espresso
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15:49
Om het nog een tikkie ingewikkelder te maken;
Een machine die €300 kost en 3 jaar meegaat kost dus €100 per jaar aan afschrijving.
Een Jura D4 die €700 kost en in de 10 jaar dat je de machine hebt een keer geserviced moet worden à €200 is goedkoper zolang je niet meer dan 20 duizend koffie zet in die tien jaar (anders moet molen vervangen en die servicebeurt is +/-€270).
Wat is dan de betere optie voor gemiddeld dezelfde koffie smaak? Na 3 jaar met een verse machine beginnen of liever de duurzame machine? Dat is meer een spirituele keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
Teus.espresso schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 10:56:
Om het nog een tikkie ingewikkelder te maken;
Een machine die €300 kost en 3 jaar meegaat kost dus €100 per jaar aan afschrijving.
Een Jura D4 die €700 kost en in de 10 jaar dat je de machine hebt een keer geserviced moet worden à €200 is goedkoper zolang je niet meer dan 20 duizend koffie zet in die tien jaar (anders moet molen vervangen en die servicebeurt is +/-€270).
Wat is dan de betere optie voor gemiddeld dezelfde koffie smaak? Na 3 jaar met een verse machine beginnen of liever de duurzame machine? Dat is meer een spirituele keuze.
Je moet het eigenlijk omrekenen per kopje koffie en dan afwegen wat het je waard is inclusief de koffiebonen.
Mijn vorige apparaat heeft €400 gekost en is 9 jaar meegegaan.
Ik heb nu €350 betaald voor een apparaat wat nieuw in de winkel meer dan €600 kost.
Daar verwacht ik toch ook wel een jaar of vijf mee te gaan doen wellicht ook langer.
Grote koffiedrinkers zijn we echter niet dus bij 5 of 6 kopjes per dag houdt het wel op.

Bij een Jura zit je inderdaad vast aan onderhoudskosten.
Ook iets om mee te tellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ravhin
  • Laatst online: 17:53

Ravhin

no <root>...

Hercul3s schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 12:21:
Ik heb hem net binnen - in juni besteld en stond voor levering september. De kwaliteit is echt goed. Mooie afwerking, degelijk en weinig lawaai. Ook krijg je er een onderhoudsset bij. Ik heb nu een paar soorten espressobonen geprobeerd en deze vergeleken met mijn oude vertrouwde Demoka M203 T. Deze heeft vlakke maalschijven met een kleinere particle size distribution dan konische schijven van de Niche. Wat mij opvalt is dat de smaak niet slechter is, en eigenlijk zelfs een beetje beter. Meer helder. Het instel gemak is het enorme voordeel t.o.v. de Demoka alsmede dat je alle vers gemalen koffie terugkrijgt - dit lukt je niet met de Demoka.

Ik heb nog een hoop uit te proberen met deze maler maar ik kan nu al zeggen dat ik aangenaam verrast ben.

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Josk79
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 06-05 01:51
keko12 schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 10:22:
[...]
Volgens mij zie ik daar zelfs stukjes boon nog tussen. Dus het lijkt me veel te grof (en niet consistent). Ik dacht dus aan versleten schijven of wellicht zit er iets tussen de schijven.
Stap 1: Schoonmaken en hercalibreren - helaas geen verschil

Stap 2: Nieuwe schijven geplaatst. Wat een verschil! Eindelijk kan ik weer fijne koffie zetten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
HoppyF schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 11:15:
[...]

Bij een Jura zit je inderdaad vast aan onderhoudskosten.
Ook iets om mee te tellen.
Correctie, bij elke volautomaat zit je met onderhoudskosten. Ik denk zelfs dat Jura daarin niet significant duurder is dan een ander merk. Een machine van €300,= laten mensen meestal niet doen als een beurt €200,= kost.... Enige relevante besparing kan het opleveren als je zelf handig bent en de servicebeurt zelf wilt en kunt doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
bszz schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 12:25:
[...]

Correctie, bij elke volautomaat zit je met onderhoudskosten. Ik denk zelfs dat Jura daarin niet significant duurder is dan een ander merk. Een machine van €300,= laten mensen meestal niet doen als een beurt €200,= kost.... Enige relevante besparing kan het opleveren als je zelf handig bent en de servicebeurt zelf wilt en kunt doen.
Ja ieder apparaat kent onderhoudskosten zoals ontkalken en reinigen.
Moet je echter een servicebeurt door een bedrijf laten uitvoeren dan lopen de kosten wel op.
Is de zetgroep uitneembaar dan is zelf reinigen daarvan goed te doen.
Niet alles is daarmee toegankelijk maar het scheelt wel wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
HoppyF schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 13:06:
[...]

Ja ieder apparaat kent onderhoudskosten zoals ontkalken en reinigen.
Moet je echter een servicebeurt door een bedrijf laten uitvoeren dan lopen de kosten wel op.
Is de zetgroep uitneembaar dan is zelf reinigen daarvan goed te doen.
Niet alles is daarmee toegankelijk maar het scheelt wel wat.
Een servicebeurt gaat om meer dan de zetgroep: pakkingen ventielen, molen, etc. Een zetgroep reinigen is bovendien ook wat anders dan bijvoorbeeld een zetgroep revisie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
bszz schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 18:50:
[...]

Een servicebeurt gaat om meer dan de zetgroep: pakkingen ventielen, molen, etc. Een zetgroep reinigen is bovendien ook wat anders dan bijvoorbeeld een zetgroep revisie.
Ja, dat is waar.
Schoonmaken is een normale taak die door de gebruiker uitgevoerd kan worden.
Revisie of een servicebeurt is iets voor de vakman of handige klusser op dit gebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Nu online
Ravhin schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 11:16:
[...]

Ik heb hem net binnen - in juni besteld en stond voor levering september. De kwaliteit is echt goed. Mooie afwerking, degelijk en weinig lawaai. Ook krijg je er een onderhoudsset bij. Ik heb nu een paar soorten espressobonen geprobeerd en deze vergeleken met mijn oude vertrouwde Demoka M203 T. Deze heeft vlakke maalschijven met een kleinere particle size distribution dan konische schijven van de Niche. Wat mij opvalt is dat de smaak niet slechter is, en eigenlijk zelfs een beetje beter. Meer helder. Het instel gemak is het enorme voordeel t.o.v. de Demoka alsmede dat je alle vers gemalen koffie terugkrijgt - dit lukt je niet met de Demoka.

Ik heb nog een hoop uit te proberen met deze maler maar ik kan nu al zeggen dat ik aangenaam verrast ben.
Fijn dat hij goed bevalt. Heb je bronnen voor de particle size distribution? Heb toevallig ook een Demoka M203 en had de verwachting dat van 49mm plat naar 63mm conisch wel een redelijke upgrade zou zijn (ook voor de prijs 8) ).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ravhin
  • Laatst online: 17:53

Ravhin

no <root>...

Over het algemeen genomen geven platte maalschijven een kleinere psd dan konische, en op die aanname heb ik dat geschreven. Nee, helaas heb ik geen bron :)
Er is wel een YT van James Hoffman over een vergelijking van de Niche met de Wilfa grinder (58mm flat burr vs 63mm conical burr). Hij merkt wat smaakverschillen op die wijzen op dit effect. Ik ben nog van plan om eens zelf de psd te meten - https://coffeeadastra.com host een pythonscript waar de psd wordt gemeten door de koffiekorrels te meten (pixels) tegen een bekende grootte. Ach ja, zoveel leuke ideeën... ;)

Het feit dat alle koffie die je verkrijgt net gemalen is doet al heel veel voor de smaak. Ik heb gisteren mijn Demoka op MP gezet en een flinke schoonmaakbeurt gegeven voordat ik de foto's nam. Er kwam nog aardig wat koffie uit allerlei hoeken en gaten zetten die nooit positief kan zijn voor de kwaliteit :)

[ Voor 0% gewijzigd door Ravhin op 30-08-2020 11:22 . Reden: tpyo's... ]

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:21

Rudedadude

Maybe we were born to run

Hercul3s schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 12:21:
Inmiddels een maand of 14. Ik voel nog altijd geen enkele behoefte om naar iets anders te kijken.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Pagina: 1 ... 53 ... 240 Laatste

Let op:
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1