Hopelijk kunnen jullie ons helpen met aankoopadvies. Onze huidige volautomaat (Melitta Caffeo Solo van iets 2,5 jaar oud) begint kuren te vertonen en is dus aan vervanging toe. Mijn vriendin en ik waren tevreden over de machine, maar merkten wel wisselende koffiekwaliteit op. Zo was de smaak soms wat waterig (we ontdekten dat de koffiebonen soms een handje nodig hebben om goed in de maler te verdwijnen) en soms proefde de koffie wat aangebrand. Uiteraard gespeeld met zettemperatuur, maalgraad en ook de machine goed onderhouden. Nu echter ook de zetgroep niet meer goed in de machine te plaatsen is, vinden we het tijd worden voor een nieuwe machine.
Mijn vriendin is van mening dat er voor ± 300 euro prima machines op de markt zijn die in haar beleving geen betere koffie produceren dan een apparaat dat hiervan een veelvoud kost. Nu is zij van ons twee ook degene die het minst vaak koffie drinkt (1 kopje per dag meestal), waar ik (zeker met thuiswerken nu) al snel op 4 kopjes zit. Ik ben ook de meer kritische drinker van ons twee in die zin.
Na me te hebben georiënteerd op volautomaten (die voorkeur heb ik nog wel op dit moment), kwam ik op een drietal machines uit:
Jura A1,
Jura D4 en
Siemens EQ6 Plus. Zojuist kwam ik ook nog de
DeLonghi Dinamica en de
Siemens EQ500 Classic tegen. Jullie raden het echter al: die zijn dus allemaal nogal prijzig in de ogen van mijn vriendin. Daarbij stelt ze dat ik voorbij ga aan de goedkopere opties, wat wellicht ook zo is.
Afijn, vraag om hulp in deze dus. Daarbij is denk ik het volgende handig om te weten:
- Wij drinken voornamelijk 'gewone' zwarte koffie. Mocht het apparaat ook cappuccino's produceren dan is dat wellicht reden deze vaker te nemen, maar dit is zeker geen must.
- Onderhoudsarm is wenselijk. Ik kan niet goed ontdekken of dit qua kosten (denk aan waterfilters) nog uitmaakt bij dure/goedkopere apparaten. Is het bijvoorbeeld zo dat een duurder apparaat (€ 700 om 300) zich 'terugverdient' met de jaren?
- Ik zou het prettig vinden als je of twee soorten bonen in de machine kunt doen, of bijvoorbeeld een extra vakje hebt voor gemalen bonen. Reden is dat ik 's avonds graag cafeïnevrije koffie zou drinken.
- Hoe meer je het kopje kunt finetunen, hoe beter. Volgens mij zijn de Siemens-modellen beperkt instelbaar, dus dat is dan een minnetje voor die serie. Echter vind ik ook dit niet heel duidelijk terug in de recensies die ik heb gelezen.
- Keramische maalschijf heeft altijd de voorkeur denk ik? Dat heeft de DeLonghi in elk geval niet.
- Extra's zoals thee zetten, een warmhoudplaatje etc. vinden we niet relevant. Ook het design is ondergeschikt aan de functionaliteit (lees: smaak van de koffie). Ik realiseer me hierbij dat een groot deel van smaak ook afhangt van de bonen (al draagt een aap een gouden ring...).
Concreet ben ik benieuwd naar wat jullie vinden van de opties die ik heb genoemd en of er nog apparaten zijn die ik onterecht niet in de overweging meeneem. Daarbij natuurlijk ook de vraag of er goedkopere modellen zijn die inderdaad 'net zo goed zijn' en waarom goedkoop in dat geval geen duurkoop is.
Alvast bedankt voor het meedenken en de tips!