Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1 Overzicht

Pagina: 1 ... 54 ... 241 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mefjoew
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 30-05 13:58
mefjoew schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 10:27:
Hopelijk kunnen jullie ons helpen met aankoopadvies.
Ik quote mezelf even, nu ik een aantal stappen verder ben in onze zoektocht. Inmiddels gaat de keuze tussen de Siemens EQ6 S100 of S500 en de Nivona CafeRomatica 680.

Verschillen S100/500:
- Bardruk van 15 vs. 19 (merk je daar in de praktijk iets van?)
- S100 heeft geen maalinstellingen, S500 heeft er vijf
- S100 kan 'slechts' 1 kopje tegelijk zetten (maakt voor ons weinig uit)
- S100 is € 50 goedkoper

Redenen om te gaan voor Siemens:
- Lijken meer mogelijkheden te bieden dan de Nivona qua koffiespecialiteiten (anderzijds drinken we praktisch alleen maar zwart)
- Heel veel positieve reviews op diverse sites (maar wellicht organiseert Siemens hiertoe ook acties waarbij je je aankoopbedrag kunt terugwinnen?)
- Uitvoering oogt wat luxueuzer
- Keramische maalschijven
- Positieve reacties op dit forum in reactie op/door onder andere @Rostares, @kosz en @UninPro

Redenen om te gaan voor Nivona:
- Advies in een koffiewinkel die dit merk (samen met Jura) boven andere plaatste op basis van duurzaamheid en stabiliteit in prestaties
- Zelfde fabriek/bouw als een Jura (idee van Audi en Opel?) wat zou duiden op beter maalwerk (maar wel metaal?)
- Positieve reviews en reacties op Tweakers van onder andere @Ramon_1984, @timadriaans en @niels132

Benieuwd of ik nog aan zaken voorbijga, of bezitters van beide apparaten wellicht nog wat extra licht kunnen werpen en natuurlijk wat jullie advies is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Nu online
mefjoew schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 12:23:
[...]

Ik quote mezelf even, nu ik een aantal stappen verder ben in onze zoektocht. Inmiddels gaat de keuze tussen de Siemens EQ6 S100 of S500 en de Nivona CafeRomatica 680.

Verschillen S100/500:
- S100 is € 50 goedkoper

- Lijken meer mogelijkheden te bieden dan de Nivona qua koffiespecialiteiten (anderzijds drinken we praktisch alleen maar zwart)
- Heel veel positieve reviews op diverse sites (maar wellicht organiseert Siemens hiertoe ook acties waarbij je je aankoopbedrag kunt terugwinnen?)
- Positieve reacties op dit forum in reactie op/door onder andere @Rostares, @kosz en @UninPro

- Advies in een koffiewinkel die dit merk (samen met Jura) boven andere plaatste op basis van duurzaamheid en stabiliteit in prestaties
- Zelfde fabriek/bouw als een Jura (idee van Audi en Opel?) wat zou duiden op beter maalwerk (maar wel metaal?)
- Positieve reviews en reacties op Tweakers van onder andere @Ramon_1984, @timadriaans en @niels132

Benieuwd of ik nog aan zaken voorbijga, of bezitters van beide apparaten wellicht nog wat extra licht kunnen werpen en natuurlijk wat jullie advies is.
Aroma balance systeem van Nivona is echt top, en wat ook erg goed werkt.
Heeft de Siemens dit ook ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:07
Ramon_1984 schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 13:31:
[...]

Bij Siemens kun je het nodige ook instellen zoals hoeveelheid koffie, hoeveelheid water en temperatuur.
Dat zal wel ongeveer overeenkomen met Nivona.
Ik denk wel dat de bouwkwaliteit van Nivona beter zal zijn dan Siemens.
Het prijsverschil moet toch ergens vandaan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Nu online
HoppyF schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 14:00:
[...]

Bij Siemens kun je het nodige ook instellen zoals hoeveelheid koffie, hoeveelheid water en temperatuur.
Dat zal wel ongeveer overeenkomen met Nivona.
Ik denk wel dat de bouwkwaliteit van Nivona beter zal zijn dan Siemens.
Het prijsverschil moet toch ergens vandaan komen.
Neej dat komt niet overeen 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
Ramon_1984 schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 14:05:
[...]

Neej dat komt niet overeen 😉
Geen prijsverschil of geen verschil in bouwkwaliteit? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Nu online
HoppyF schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 14:16:
[...]

Geen prijsverschil of geen verschil in bouwkwaliteit? :?
Neej aroma balance of de instellingen die een Siemens machine heeft.

Prijsverschil komt vermoedelijk voort uit het feit dat Nivona enkel en alleen koffie machines maakt, en een eigen technische dienst heeft voor onderhoud en of reparatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mefjoew
Ramon_1984 schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 13:31:
[...]

Siemens heeft dit:
iAroma-systeem

Slimme voorbereiding en perfecte smaak door de unieke technologie van het iAroma-systeem. Dit systeem bestaat uit een combinatie van de keramische schijven, het volledig uitneembare zet systeem, een slimme waterpomp en intelligent verwarmingssysteem.

Hoe gebruikers dit ervaren kan ik niet specifiek terugvinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:45
mefjoew schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 12:23:
[...]

Verschillen S100/500:
- S100 is € 50 goedkoper

15 of 19 bar druk is de theoretisch maximale pompdruk. Die gaat geen enkele volautomaat halen dus dat is niet relevant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
mefjoew schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 14:29:
[...]

Siemens heeft dit:
iAroma-systeem

Slimme voorbereiding en perfecte smaak door de unieke technologie van het iAroma-systeem. Dit systeem bestaat uit een combinatie van de keramische schijven, het volledig uitneembare zet systeem, een slimme waterpomp en intelligent verwarmingssysteem.

Hoe gebruikers dit ervaren kan ik niet specifiek terugvinden.
Siemens noemt dit zo, marketing term.
SensoFlow wordt ook genoemd, dat is dat men de temperatuur van het water op peil houdt gedurende het zet proces.
Als gebruiker heb je daar verder geen invloed op.
Wel kun je zelf de koffiesterkte en hoeveelheid water instellen wat ook bepaalt hoe je je koffie wilt drinken.
Dat zal de Nivona ook wel kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Nu online
Nivona aroma balance systeem

De onderscheidende factoren zijn de pompdruk van 15 bar en de doorloopsnelheid van het water door de zetgroep. Daardoor kunnen andere en meer natuurlijke bestanddelen uit de vers gemalen koffie vrijgemaakt worden. Met onze Café Milano en de instelling ‘Café Crème’ (bijvoorbeeld met de NICR 788) ontstaan de volgende smaakprofielen.

Dynamic: Fijne zuren, licht fruitig en aangenaam van smaak

Constant: Een bitterzoete toon met een kruidige, volle smaak

Intense: Krachtig, kruidig met veel body en een duidelijke bittere toon

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online
Sinds twee weken woon ik in mijn nieuwbouwhuis met uiteraard ook nieuwe keuken. Hierin hebben we de Siemens iQ700 Inbouw koffie volautomaat. Prachtig apparaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/camo/7045611f548b83ba36a31b045c5e8d05bdaa0342/?url=https%3A%2F%2Fi.imgur.com%2FUjEOHwo.jpg

Gebruik momenteel de Bellarom koffiebonen van Lidl (waren vorige week toevallig in de aanbieding met XXL zakken). Vind deze al prima smaken, maar ben uiteraard op zoek naar lekkere en betaalbare varianten.
Hou dit topic dus goed in de gaten vanaf nu. :)

[ Voor 14% gewijzigd door Rivanov op 30-08-2020 15:05 ]

Twitch || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - GSI FPE / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Nu online
Momenteel is de Lavazza koffiebonen in de aanbieding bij Albert Heijn (2e gratis).
Iemand ervaring met deze boon? Kost nu € 7,99 voor 1KG.

Lavazza Qualità oro

https://www.ah.nl/product...a-qualita-oro-koffiebonen

Twitch || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - GSI FPE / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14:12
Rivanov schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 15:02:
Sinds twee weken woon ik in mijn nieuwbouwhuis met uiteraard ook nieuwe keuken. Hierin hebben we de Siemens iQ700 Inbouw koffie volautomaat. Prachtig apparaat.

[Afbeelding]

Gebruik momenteel de Bellarom koffiebonen van Lidl (waren vorige week toevallig in de aanbieding met XXL zakken). Vind deze al prima smaken, maar ben uiteraard op zoek naar lekkere en betaalbare varianten.
Paar voor de hand liggende opmerkingen :P

- Een foto van je koffie zet apparaat plaatsen in het koffie topic met op de voorgrond 2 theezakjes is not done natuurlijk ;)
- Als je dit topic in de gaten had gehouden voor je die inbouw volautomaat had gekocht, had je die waarschijnlijk niet gekocht!

Zonder geinen, ik heb een bosch inbouw volautomaat besteld, wordt eind november geplaatst en volgens mij zijn die Siemens en Bosch technisch hetzelfde.

Dus voel je vrij om wat te delen, ben wel benieuwd naar het schoonmaken en of alle koffie variaties een beetje te doen zijn? Krijg je een beetje dik melkschuim?

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Nu online
evleerdam schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 15:21:
[...]

Paar voor de hand liggende opmerkingen :P

- Een foto van je koffie zet apparaat plaatsen in het koffie topic met op de voorgrond 2 theezakjes is not done natuurlijk ;)
- Als je dit topic in de gaten had gehouden voor je die inbouw volautomaat had gekocht, had je die waarschijnlijk niet gekocht!

Zonder geinen, ik heb een bosch inbouw volautomaat besteld, wordt eind november geplaatst en volgens mij zijn die Siemens en Bosch technisch hetzelfde.

Dus voel je vrij om wat te delen, ben wel benieuwd naar het schoonmaken en of alle koffie variaties een beetje te doen zijn? Krijg je een beetje dik melkschuim?
Tsja, woon hier niet alleen. De vrouw houdt niet van koffie en drinkt enkel thee (vandaar de Quooker).
Op dit moment gebruik ik Opschuimmelk van de Plus.. om te testen. Komt aardig melkschuim uit. Het is geen dik lodderig melkschuim zoals je dat bijvoorbeeld met een Aerocino krijgt van Nespresso..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mefjoew
Ramon_1984 schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 14:43:
Nivona aroma balance systeem

De onderscheidende factoren zijn de pompdruk van 15 bar en de doorloopsnelheid van het water door de zetgroep. Daardoor kunnen andere en meer natuurlijke bestanddelen uit de vers gemalen koffie vrijgemaakt worden. Met onze Café Milano en de instelling ‘Café Crème’ (bijvoorbeeld met de NICR 788) ontstaan de volgende smaakprofielen.

Dynamic: Fijne zuren, licht fruitig en aangenaam van smaak

Constant: Een bitterzoete toon met een kruidige, volle smaak

Intense: Krachtig, kruidig met veel body en een duidelijke bittere toon
Hoe merk je dat dit zo goed werkt? En ben jij na drie jaar Nivona helemaal 'fan'?
En @bszz, begreep ik eerder goed dat jij ook positief bent over Nivona? Hoe schaal je dit merk (specifiek de modellen die ik noemde) ten opzichte van Siemens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Nu online
mefjoew schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 15:36:
[...]

Hoe merk je dat dit zo goed werkt? En ben jij na drie jaar Nivona helemaal 'fan'?
En @bszz, begreep ik eerder goed dat jij ook positief bent over Nivona? Hoe schaal je dit merk (specifiek de modellen die ik noemde) ten opzichte van Siemens?
Je proeft gewoon verschil tussen de 3 standen, en je de basis blijft de boon.
Met alle respect maar hier komt er geen Lidl boon in mijn machine.
Daarvoor is het simpel weg te duur speelgoed voor.

Ik ben na 3 jaar helemaal fan geworden :)

@Rivanov gewoon verse volle melk gebruiken dat geeft hier het mooiste resultaat

[ Voor 6% gewijzigd door Ramon_1984 op 30-08-2020 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
Rivanov schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 15:02:

[Afbeelding]

Geinig dat ik je hier ook tegenkom @Rivanov
Heb toevallig sinds kort een Siemens EQ.500 volautomaat aangeschaft, geen inbouw maar los apparaat.
Die koffiebonen zaten mij ook dwars, gezocht en na wat tips hier en elders terechtgekomen bij Fascino Koffiebranderij. Vers gebrande koffie die weliswaar duurder is dan supermarkt koffie maar ook lekkerder.
Ben nog met het proefpakket bezig maar de smaak is prima.
Beter dan Lidl koffie die ik ook ken.

(geheel off-topic maar omdat je twee LG OLED’s hebt moet je wel goede smaak hebben! ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mefjoew
HoppyF schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 16:03:
[...]

Die koffiebonen zaten mij ook dwars, gezocht en na wat tips hier en elders terechtgekomen bij Fascino Koffiebranderij. Vers gebrande koffie die weliswaar duurder is dan supermarkt koffie maar ook lekkerder.
Hun budget-variant valt qua prijs heel erg mee toch? De verzendkosten maken em weliswaar iets duurder dan wat wij nu hebben (Perla-bonen á ± € 12,00 per kilo, wanneer je ze op de juiste momenten koopt), maar dat zou je kunnen compenseren door een grotere batch te kopen. Hoewel je dan dus weer zit met houdbaarheid denk ik?
Ramon_1984 schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 15:50:
[...]

Je proeft gewoon verschil tussen de 3 standen, en je de basis blijft de boon.
Met alle respect maar hier komt er geen Lidl boon in mijn machine.
Daarvoor is het simpel weg te duur speelgoed voor.

Ik ben na 3 jaar helemaal fan geworden :)
Ben erg geneigd om jouw enthousiasme te volgen en voor de Romatica 680 te gaan (geen aandelen toch :+?) Wacht nog wel even of er nog Siemens-gebruikers zijn die hun ervaringen delen.Wil in elk geval vandaag beslissen, zoektocht duurt al lang genoeg zo 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Nu online
mefjoew schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 16:09:
[...]

Hun budget-variant valt qua prijs heel erg mee toch? De verzendkosten maken em weliswaar iets duurder dan wat wij nu hebben (Perla-bonen á ± € 12,00 per kilo, wanneer je ze op de juiste momenten koopt), maar dat zou je kunnen compenseren door een grotere batch te kopen. Hoewel je dan dus weer zit met houdbaarheid denk ik?

[...]

Ben erg geneigd om jouw enthousiasme te volgen en voor de Romatica 680 te gaan (geen aandelen toch :+?) Wacht nog wel even of er nog Siemens-gebruikers zijn die hun ervaringen delen.Wil in elk geval vandaag beslissen, zoektocht duurt al lang genoeg zo 8)7
Het is ook een aardig bedrag, daar mag je best lang over nadenken 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Nu online
HoppyF schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 16:03:
[...]

Geinig dat ik je hier ook tegenkom @Rivanov
Heb toevallig sinds kort een Siemens EQ.500 volautomaat aangeschaft, geen inbouw maar los apparaat.

(geheel off-topic maar omdat je twee LG OLED’s hebt moet je wel goede smaak hebben! ;) )
Thanks voor de website tip! Zal het eens bekijken.

Momenteel nog de Lidl koffie in de kast staan aangezien ik er twee zakken van had gekocht. Dus duurt nog wel even voordat deze helemaal op zijn. Tegen die tijd zal ik eens rondkijken naar nieuwe bonen en smaken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mefjoew
Rivanov schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 16:13:
[...]

Thanks voor de website tip! Zal het eens bekijken.

Momenteel nog de Lidl koffie in de kast staan aangezien ik er twee zakken van had gekocht. Dus duurt nog wel even voordat deze helemaal op zijn. Tegen die tijd zal ik eens rondkijken naar nieuwe bonen en smaken. :)
Deze site is ook wel interessant. Wat meer keuze voor ongeveer dezelfde prijs, aangezien zij vanaf tien euro geen verzendkosten hanteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Nu online
Thanks @mefjoew

En hoe denken jullie over Lavazza koffiebonen? Zoals eerder vermeld zijn deze nu in de aanbieding bij de Albert Heijn. 2 x 500gram Lavazza Qualità oro voor € 7,99

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Nu online
Nog twee mooie webshops met fantastische koffie.
https://gebrandopsmaak.com/
https://koffievanhoorn.nl/

@Nomad , is het mogelijk om bovestaande webshops toe te voegen?

[ Voor 24% gewijzigd door Ramon_1984 op 31-08-2020 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
mefjoew schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 16:16:
[...]

Deze site is ook wel interessant. Wat meer keuze voor ongeveer dezelfde prijs, aangezien zij vanaf tien euro geen verzendkosten hanteren.
Ja, er zijn er meer zoals ook in de tabel van dit topic staat.
Je moet gewoon wat kiezen en kijken of het bevalt smaak is toch erg persoonlijk.
Nomad in "Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mefjoew
Update: we gaan voor de Nivona 680. Al met al beste gevoel bij, dus hopelijk blijkt dat terecht. Wordt dinsdag bezorgd. Zal over enige tijd laten weten hoe de machine bevalt. Dank voor de hulp allen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Nu online
mefjoew schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 19:24:
Update: we gaan voor de Nivona 680. Al met al beste gevoel bij, dus hopelijk blijkt dat terecht. Wordt dinsdag bezorgd. Zal over enige tijd laten weten hoe de machine bevalt. Dank voor de hulp allen!
Heel veel plezier ermee , en vergeet niet verse boontjes te bestellen 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07-06 08:41
mefjoew schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 19:24:
Benieuwd naar je ervaringen met de machine en hoe je de koffie vindt smaken. Dus als je die met ons wil delen, graag! €600 wil ik nog wel een keer uitgeven voor een leuke koffiemachine die gewoon een degelijke bak zet, zonder te veel poespas en die niet enorm groot is. Mooi modelletje die 680.

[ Voor 22% gewijzigd door Hulleman op 30-08-2020 21:57 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nino_070
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 06-06 10:22
Rivanov schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 16:17:
Thanks @mefjoew

En hoe denken jullie over Lavazza koffiebonen? Zoals eerder vermeld zijn deze nu in de aanbieding bij de Albert Heijn. 2 x 500gram Lavazza Qualità oro voor € 7,99
Supermarktbonen zijn niet heel populair in dif topic, omdat ze vaak ouder zijn, dus langer geleden gebrand. Als je dit zelf geen probleem vind - niet zo’n purist bent - kan je hier wel mee experimenteren. Merken als Lavazza en Illy hebben echt wel degelijke bonen, anders zouden veel italiaanse koffietenten deze bonen niet gebruiken. Het verschil tussen de goede italiaanse koffietent is dat die versere bonen gebruikt dan wat er in de supermarkt ligt

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

@Rivanov @nino_070 Belangrijk verschil is ook dat de meeste zakken koffie die je in de supermarkt koopt blends zijn van een reeks verschillende koffiebonen. Daar is op zich niets mis mee natuurlijk, maar wel belangrijk om te weten. Er zijn een paar single-origin opties maar die komen qua prijs al in de richting van de lokale micro-roasters die je veel versere bonen kunnen bezorgen.

Italiaanse merken gebruiken in hun mengelingen wel eens Robusta bonen in de melange, in tegenstelling tot "100% Arabica". Die hebben veel meer cafeïne maar zijn ook veel meer bitter.

Single-origin laat je toe je smaak zelf te bepalen of zoeken want de betere micro-roasters hebben misschien wel 10 of 20 single-origin koffies in het aanbod met een zeer verschillende smaak. Beschouw het als een bezoekje aan de betere kaasboer tov. de standaard kilo knaller kaasblok in het warenhuis. Of vervang kaas door elk ander product waar je kiest voor kwaliteit en verdieping ipv. laagste prijs en eenheidsworst.

[ Voor 23% gewijzigd door Phuncz op 31-08-2020 07:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Ravhin schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 10:01:
Over het algemeen genomen geven platte maalschijven een kleinere psd dan konische, en op die aanname heb ik dat geschreven. Nee, helaas heb ik geen bron :)
Er is wel een YT van James Hoffman over een vergelijking van de Niche met de Wilfa grinder (58mm flat burr vs 63mm conical burr). Hij merkt wat smaakverschillen op die wijzen op dit effect. Ik ben nog van plan om eens zelf de psd te meten - https://coffeeadastra.com host een pythonscript waar de psd wordt gemeten door de koffiekorrels te meten (pixels) tegen een bekende grootte. Ach ja, zoveel leuke ideeën... ;)

Het feit dat alle koffie die je verkrijgt net gemalen is doet al heel veel voor de smaak. Ik heb gisteren mijn Demoka op MP gezet en een flinke schoonmaakbeurt gegeven voordat ik de foto's nam. Er kwam nog aardig wat koffie uit allerlei hoeken en gaten zetten die nooit positief kan zijn voor de kwaliteit :)
Zat de afgelopen week al te wachten op die review :). Blij om te zien dat de Niche hem goed bevalt, vooral qua smaak. Merk ook wel dat er weinig (geen?) malers zijn die een soortgelijke single dose workflow doen met 'geen' retentie. Wat dat betreft is de Niche een beetje de enige speler.

Denk dat er vast een moment komen dat iemand een grote grinder PSD vergelijking doet :D.

Ik wacht met spanning tot November :9 .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:21

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Ramon_1984 schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 16:22:
Nog twee mooie webshops met fantastische koffie.
https://gebrandopsmaak.com/
https://koffievanhoorn.nl/

@Nomad , is het mogelijk om bovestaande webshops toe te voegen?
Omdat je de eigenaren kent of omdat de koffie zo geweldig is? Op zich prima om ze toe te voegen, maar laten we vooral op zoek blijven gaan naar branders die verse koffie verkopen inc branddatum e.d. en dat vind ik op deze sites niet zo snel terug? Of mis ik het stukje betreffende vers branden op order of per week?

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Nu online
Nomad schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 09:55:
[...]

Omdat je de eigenaren kent of omdat de koffie zo geweldig is? Op zich prima om ze toe te voegen, maar laten we vooral op zoek blijven gaan naar branders die verse koffie verkopen inc branddatum e.d. en dat vind ik op deze sites niet zo snel terug? Of mis ik het stukje betreffende vers branden op order of per week?
Goedemorgen Nomad, dit zijn branders die specifiek verse koffie branden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12:58

bert pit

asdasd

Rivanov schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 16:17:
Thanks @mefjoew

Jaren geleden geproefd, ik meen dat ik die veel te zuur vond, maar daar ben ik erg gevoelig voor. Espresso moet voor mij geen of weinig zuren bevatten. In ieder geval moet het in balans zijn.

De Lavazza Crema was voor mij beter. Maar die kon je toen alleen per kilo kopen.

Het hangt er natuurlijk ook erg vanaf wat je maakt: Bij een espresso of ristretto komt het "in balans zijn" van de smaak veel nauwkeuriger dan bij de gemiddelde "horeca bak". Daarnaast hou ik erg van een romige crema die in beginsel gemengd is met de koffie en waarbij de crema langzaam overgaat in koffie.

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, steenkoolvrij sinds 1962

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ravhin
  • Laatst online: 07-06 17:05

Ravhin

no <root>...

Hercul3s schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 09:50:
[...]

Denk dat er vast een moment komen dat iemand een grote grinder PSD vergelijking doet :D.

Ik wacht met spanning tot November :9 .
Ik ben Patreon van James Hoffman en hij is van plan om een paar Heul Heul Heul dure bonenmalers met elkaar te vergelijken. Ik hoop er inderdaad ook op dat daar per maler een psd curve wordt bepaald. Lijkt mij echt een hele interessante vergelijking :>

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bebopper
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-05 19:00

bebopper

I'm an absolute beginner...

Ramon_1984 schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 10:16:
[...]

En toch is er, op de website iig, niets terug te vinden over dagen waarop ze branden, of hoe 'oud' de branding maximaal is van de koffie die ze versturen. Kan natuurlijk helemaal in orde zijn, maar ze communiceren er niet over op de website.

Heb je hier zelf al besteld/gekocht en weet jij misschien of op de verpakking de branddatum vermeld staat? En zo ja, hoe was jouw ervaring, was deze van recente datum?

Er zijn heel veel van dit soort specialty branders / webshops, er zitten hele goed en minder goede tussen. De beste informatie hier (op dit forum) komt van mensen die er al echt besteld hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppieR
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 06-06 12:26
Ik bestel regelmatig bij cafedujour.nl. Branddatum staat op de zak en is bij mij nooit meer dan een week geleden geweest. Bezorgkosten tussen de 0 (afhalen DPD afhaalpunt) en 0,95 euro (thuisbezorgd).

Garmin Fenix 6XPro + HRM-Run | hardlopen | Garmin Connect | RopaRun Team 264

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Nu online
Ravhin schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 13:02:
[...]

Ik ben Patreon van James Hoffman en hij is van plan om een paar Heul Heul Heul dure bonenmalers met elkaar te vergelijken. Ik hoop er inderdaad ook op dat daar per maler een psd curve wordt bepaald. Lijkt mij echt een hele interessante vergelijking :>
Ben paar weken terug ook Patreon geworden en zag hem al staan. Vriend van me heeft een EK43 thuis staan, ben dus heel benieuwd naar de resultaten. Zou eigenlijk leuk zijn als de Niche ook wordt meegenomen als referentie.

Iets anders, ik haal de laatste tijd koffie van Shokunin. Brandertje uit Rotterdam: https://shokunin.coffee/. Kan evt toegevoegd worden. De Hopong Bant Sauk is de laatste weken wel een favoriet :). Branden wekelijks op woensdag/donderdag. Donderdag wordt alles verstuurd. Branddatum is dus altijd max 1 a 2 dagen oud. Ze roasten vrij licht, dus wel iets om op te letten.

[ Voor 23% gewijzigd door Hercul3s op 31-08-2020 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mefjoew
AppieR schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 13:25:
Ik bestel regelmatig bij cafedujour.nl. Branddatum staat op de zak en is bij mij nooit meer dan een week geleden geweest. Bezorgkosten tussen de 0 (afhalen DPD afhaalpunt) en 0,95 euro (thuisbezorgd).
Die wil ik ook gaan proberen. Ga nu eerst voor Fascino (de budget-bonen). Welke zijn jouw favoriet bij Du Jour?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Hercul3s schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 14:05:
[...]

Iets anders, ik haal de laatste tijd koffie van Shokunin. Brandertje uit Rotterdam: https://shokunin.coffee/. Kan evt toegevoegd worden. De Hopong Bant Sauk is de laatste weken wel een favoriet :). Branden wekelijks op woensdag/donderdag. Donderdag wordt alles verstuurd. Branddatum is dus altijd max 1 a 2 dagen oud. Ze roasten vrij licht, dus wel iets om op te letten.
Oef wat een prijzen. Maar zit veel bijzonders tussen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bebopper

bebopper

[...]
Gaaf dat ze op hun website zoveel informatie geven, zelfs een gedetaileerde uitsplitsing van waar de inkomsten naar toe gaan (plukkers - eigenaar - transport - importeur - diverse markups). Mooi transparant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinpower
  • Nu online
Die prijsverdeling begrijp ik echter niet. Het is mij niet duidelijk welk bedrag dat daar wordt verdeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

[...]

Ah! Interessant! De Brandzaak uit Rotterdam heeft het afgelopen jaar mij goed verzorgd maar wil graafg wat meer lichte roasts en die hebben ze daar niet.

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscarwashere
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 04-06 13:07

oscarwashere

"Very nice"

Ramon_1984 schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 10:16:
[...]

Ik heb ook een aantal keer besteld bij Gebrand op Smaak (uit Beverwijk). Beviel goed, branddatum stond vermeld op de verpakkingen. Zat volgens mij wel vaak meerdere dagen tussen branding en levering, maar weet het niet meer exact. Grootste onderscheid voor mij is dat zij in de buurt zitten en gratis op de fiets bezorgen.

Is alweer even geleden want ik heb 2kg koffie gehad voor mijn verjaardag, waar ik nog steeds niet doorheen ben. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Nu online
oscarwashere schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 15:00:
[...]

Ik heb ook een aantal keer besteld bij Gebrand op Smaak (uit Beverwijk). Beviel goed, branddatum stond vermeld op de verpakkingen. Zat volgens mij wel vaak meerdere dagen tussen branding en levering, maar weet het niet meer exact. Grootste onderscheid voor mij is dat zij in de buurt zitten en gratis op de fiets bezorgen.

Is alweer even geleden want ik heb 2kg koffie gehad voor mijn verjaardag, waar ik nog steeds niet doorheen ben. :9
Ja klopt inderdaad, de eigenaar kwam bij mijn keurig op zijn fiets de bonen brengen.
Erg leuk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luifel
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-05-2023
verleden week weer laten verleiden door branderij Festino ( kreeg 1 pakje gratis)
bij 3 pakjes 250 gram....vers gebrand ....Maar toch gelijk weer vervangen door Starbucks
bonen....voor mij ver weg de lekkerste bonen ( gezet met Sage barista pro)
Maar smaken verschillen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Nu online
vinpower schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 14:17:
[...]
Oef wat een prijzen. Maar zit veel bijzonders tussen!
Zeker aan de prijs, maar wel echt lekkere koffie :).
bebopper schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 14:25:

[...]
Gaaf dat ze op hun website zoveel informatie geven, zelfs een gedetaileerde uitsplitsing van waar de inkomsten naar toe gaan (plukkers - eigenaar - transport - importeur - diverse markups). Mooi transparant.
Ja, zouden eigenlijk alle branders moeten doen.
vinpower schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 14:27:
Die prijsverdeling begrijp ik echter niet. Het is mij niet duidelijk welk bedrag dat daar wordt verdeeld.
Volgens mij tellen ze alle kosten op die gemaakt worden. Wat overblijft is dan de marge voor ze lijkt mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AppieR
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 06-06 12:26
mefjoew schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 14:16:
[...]

Die wil ik ook gaan proberen. Ga nu eerst voor Fascino (de budget-bonen). Welke zijn jouw favoriet bij Du Jour?
Brazil Cerrado voor mijn Cafetiere. Ik had geen maler mee op de camping dus voorgemalen besteld. Madrugador voor mijn Quick Mill. Daarbij merk ik wel dat het kruidige eraf gaat als het eenmaal gemalen is. En de molen van de Quick Mill heeft nog best wat retentie, dus na meer dan een uur oid gooi ik de eerste paar gram weg.

Garmin Fenix 6XPro + HRM-Run | hardlopen | Garmin Connect | RopaRun Team 264

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 07-06 16:37

LankHoar

Langharig tuig

Hulleman schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 12:41:
[...]

Ik heb dezelfde vraag als jij, dus ga dit even volgen. Zelf dronk ik thuis 2 bakken koffie per week. Vandaar dat ik nooit geïnvesteerd heb in een fatsoenlijk koffieapparaat en drink nespresso cups. Dat vind ik overigens lekkere koffie, dus dat is mijn referentieniveau. Met het vele thuis werken is € 0,40 per cup toch erg prijzig, dus ik zoek een volautomaat die alleen nette bak zwarte koffie zet en qua onderhoud ook prettig is. Ik kwam (ook) uit op een Jura A1 of D4 of een Melita caffeo solo, maar de jura's vind ik eigenlijk te duur. Uit jouw ervaring merk ik dat de Melita niet echt een goede koop is geweest. De Philips 2200 LatteGo EP2231/40, Krups EA8150 en de Delonghi Magnifica S ECAM 21.117.B kom ik ook veel tegen voor een prima prijs. Die Philips heeft dan weer melkfuncties. Lijkt mij dat ik beter een apparaat tot € 500 kan kopen die alleen koffie kan zetten ipv ook allerlei melkproducten.
Wij hebben sinds een maand of 2-3 de Delonghi Magnifica S. Deze tweedehands gekocht (1 jaar oud) voor slechts 150 euro inclusief ontkalkingsmiddel en iets van 6 zakken bonen. Deze bevalt in principe erg goed, en is onze eerste ervaring met een volautomaat (voorheen enkel french press en filterkoffie gehad omdat ik toch vooral op kantoor koffie dronk).

Voordelen:
  • Makkelijk te bedienen voor basis zaken.
  • Makkelijk te reinigen.
Nadelen:
  • Gebruikt veel water (bij aan- en uitzetten spoelt hij door, dat keer 4-5 koffiemomenten per dag tikt best aan).
  • De sterkste setting is nog steeds niet zeer sterk. Dit kan komen door gebrek aan ervaring met dit soort machines, maar ik zet altijd een bak met een beetje melk en dan druk ik op de "2 kleine kopjes" en "1 groot kopje" knopjes.
  • Moet vaak "descalen" (3-4 weken), weet niet of dat normaal is voor dit soort apparaten.
  • Koffie thuis is nu veel lekkerder dus je drinkt veel vaker koffie :+

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14:35
Misschien een rare vraag maar, uit mijn boiler vang ik het condenswater op , ik heb altijd begrepen dat dit soort water erg zacht is en geen of nagenoeg geen kalk bevat, is dit water nou ook eventueel geschikt om in een espresso machine te gebruiken ?

>De Philips 2200 LatteGo EP2231/40, Krups EA8150 en de Delonghi Magnifica S ECAM 21.117.B kom ik ook > veel tegen voor een prima prijs.

Vrijdag barista cursus bij " Giraffe " in Rotterdam gedaan , leerzaam om zo meer inzicht te krijgen en wat de invloed van alles op elkaar heeft. Zakje bonen meegenomen die wordt vandaag getest.

Ik krijg vandaag de Delonghi Magnifica S ECAM 21.117.B binnen , benieuwd hoe dat gaat bevallen.

[ Voor 46% gewijzigd door ramrodwillem op 01-09-2020 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Condenswater is in principe helemaal mineraalvrij, maar je weet niet wat het uit je boiler oppikt, dus ik zou het zelf niet gokken.
Ik doe een zakje met ontharder in mijn reservoir. Een half tot een heel jaar een omkijken naar voor iets meer dan een tientje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cafecito
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 02-06 23:45
ramrodwillem schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 09:59:
Misschien een rare vraag maar, uit mijn boiler vang ik het condenswater op , ik heb altijd begrepen dat dit soort water erg zacht is en geen of nagenoeg geen kalk bevat, is dit water nou ook eventueel geschikt om in een espresso machine te gebruiken ?

>De Philips 2200 LatteGo EP2231/40, Krups EA8150 en de Delonghi Magnifica S ECAM 21.117.B kom ik ook > veel tegen voor een prima prijs.

Vrijdag barista cursus bij " Giraffe " in Rotterdam gedaan , leerzaam om zo meer inzicht te krijgen en wat de invloed van alles op elkaar heeft. Zakje bonen meegenomen die wordt vandaag getest.

Ik krijg vandaag de Delonghi Magnifica S ECAM 21.117.B binnen , benieuwd hoe dat gaat bevallen.
Nee zeker niet. Dit is "dood" water. Hier zitten dus ook nauwelijks mineralen in. Je espresso bestaat voor >90% uit water, de waterkwaliteit is ontzettend belangrijk. Degelijke koffiefilters, filteren alleen op de kalk, niet op de rest van de mineralen die je juist nodig hebt voor een goede extractie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• luifel
@lankhoar je kan volgens mij met een menuverandering de hardheid van het water
veranderen , zodat je wat minder hoef te ontkalken, gewoon de hardheid stapje zachter zetten.
zo had ik dat destijds gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luifel
je hoor wel eens, dat men spa rood als water gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
Cafecito schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 11:14:
[...]

Nee zeker niet. Dit is "dood" water. Hier zitten dus ook nauwelijks mineralen in. Je espresso bestaat voor >90% uit water, de waterkwaliteit is ontzettend belangrijk. Degelijke koffiefilters, filteren alleen op de kalk, niet op de rest van de mineralen die je juist nodig hebt voor een goede extractie.
Thx , duidelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07-06 08:22

DirtyBird

Praktiserend denker

luifel schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 11:16:
Koffie/espresso zetten met prikwater? O.o
Spuit dat niet aan alle kanten je apparaat uit zodra die het onder druk zet?

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luifel
haha...blauw misschien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
luifel schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 11:16:
Spa blauw, dat is één van de zachtste mineraalwaters met 38mg vaste deeltjes/liter. Niet noodzakelijk het lekkerste water om koffie mee te zetten (ietwat aan de zachte kant: vlakke smaak)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ramrodwillem
Je gaat mij toch niet wijs maken dat je in een sterke koffie of een normale koffie je het verschil tussen water en Spa blauw of andere bronwaters gaat merken , daar geloof ik helemaal niets van .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Er gebeurt chemisch van alles tijdens extractie, dus ik kan me wel voorstellen dat mineralen in het water daar invloed op hebben. Deze meneer is daar ten minste zeer van overtuigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bebopper

bebopper

ramrodwillem schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 13:41:
Je gaat mij toch niet wijs maken dat je in een sterke koffie of een normale koffie je het verschil tussen water en Spa blauw of andere bronwaters gaat merken , daar geloof ik helemaal niets van .
Probeer maar eens wat verschillende waters naast elkaar (en dan met name waters met veel mineralen en met weinig mineralen) - dat verschil proef je heel duidelijk. Kan me dus eigenlijk prima voorstellen dat je dat na er koffie mee gezet te hebben ook proeft.

Disclaimer: heb dit naast elkaar proeven alleen met water gedaan, nog nooit met ermee gezette koffie, dus heb dat laatste nooit ervaren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
Ik geloof best dat je div waters kan onderscheiden van elkaar maar niet met als je een espresso hebt gezet , de smaak van de koffie overheerst zo dat je de nuances van het water echt niet meer gaat proeven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Ik vermoed dat het niet zo simpel is. Ik vermoed dat de mineralen in het water invloed hebben op de extractie, en dat je dat verschil kunt proeven. Dus niet zozeer het smaakverschil tussen het water zelf.

Ik kan me iig een filmpje van James Hoffman herinneren waarin hij waterfilters test en de invloed op de koffie, en dat dat wel te proeven was.
Kwam overigens uit dat het best gefilterde water het minst lekker was om koffie mee te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15:05
ramrodwillem schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 15:21:
Ik geloof best dat je div waters kan onderscheiden van elkaar maar niet met als je een espresso hebt gezet , de smaak van de koffie overheerst zo dat je de nuances van het water echt niet meer gaat proeven.
Het gaat er niet om dat je de nuances van het water niet zou proeven. Het gaat er om dat er andere nuances uit de bonen komen. En dat de koffie daardoor anders smaakt.

Ik ben er wel van overtuigd dat je dit proeft. Ik weet van vakanties dat de zelfde koffie die op de zelfde manier wordt gezet met het lokale leidingwater van een andere locatie heel erg anders kan smaken. Zowel in vergelijking met thuis als in de vergelijking tussen leidingwater en flessenwater.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
ramrodwillem schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 13:41:
Je hoeft het niet te geloven maar waarom probeer je het niet een keertje?

Er is overigens genoeg info over te vinden, bijvoorbeeld hier waar expliciet ook Spa Reine als te zacht voor koffie wordt genoemd.

[ Voor 23% gewijzigd door bszz op 01-09-2020 19:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HoppyF
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 16:16:
[...]

Het gaat er niet om dat je de nuances van het water niet zou proeven. Het gaat er om dat er andere nuances uit de bonen komen. En dat de koffie daardoor anders smaakt.

Ik ben er wel van overtuigd dat je dit proeft. Ik weet van vakanties dat de zelfde koffie die op de zelfde manier wordt gezet met het lokale leidingwater van een andere locatie heel erg anders kan smaken. Zowel in vergelijking met thuis als in de vergelijking tussen leidingwater en flessenwater.
De kwaliteit van ons Nederlandse drinkwater is best goed.
Er zit alleen wat verschil in de hoeveelheid kalk.
Via Google kun je zo vinden wat de hardheid van het water in je woonplaats is.
Toch maakt de kwaliteit van drinkwater wel uit want ik weet van vroeger bij mijn Oma die in Den Haag woonde, dat er gewoon vies chloorwater uit de kraan kwam.
Je rook de chloor als als je de kraan opendeed dus zonder het te proeven.
Dat zal nu wel anders zijn, maar de koffie of thee hiermee gezet zal ongetwijfeld anders smaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
bszz schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 19:03:
[...]

Je hoeft het niet te geloven maar waarom probeer je het niet een keertje?
Ga ik ook zeker proberen, met water uit de kraan en spa blauw , net mn nieuwe machine binnen , ben hem nu aan het afstellen , hoop straks op een goede bak al :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
ramrodwillem schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 20:16:
[...]

Ga ik ook zeker proberen, met water uit de kraan en spa blauw , net mn nieuwe machine binnen , ben hem nu aan het afstellen , hoop straks op een goede bak al :+
Heb je ook een waterfilter geïnstalleerd in het waterreservoir?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
ramrodwillem schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 20:16:
[...]

En dan is het ook wel interessant iets te weten over jouw kraanwater...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bracha25
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 03-06 14:42
Als het goed is, krijg ik morgen mijn Compak K6 van marktplaats binnen. Ik heb geen halfautomaat meer, maar maak wel graag een mokkapotje van vers gebrande bonen. Deze maler toch maar gekocht omdat ik een beetje genoeg heb van het handmatig malen. Lees echter nergens dat deze molen voor mokkapotjes gebruikt wordt. Iemand van jullie die kan vertellen of die daar geschikt voor is of dat het echt een espresso maler is? Verder hoop ik dat hierdoor het vuurtje om toch weer een half automaat te kopen ook aangewakkerd wordt😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Leuk, die smaakdiscussies over het al dan niet gefilterde kraanwater... :+

Uiteraard zijn er lokale verschillen. Maar in Nederland hebben we over het algemeen gewoon prima kraanwater. Vaak van betere kwaliteit dan uit welke glazen/plastic fles dan ook.
En dat voor een euro per DUIZEND liter!
Dankzij de enorme doorstroomsnelheid en minitieuze kwaliteitsbewaking is ons kraanwater gewoon prima op orde. Dan wil ik geen flessenwater wat in een fabriek gevuld wordt in plastic flessen of met schoonmaakmiddel gereinigde glazen flessen. Laat staan het hele distributieproces daarachter. Met continue temperatuurwisselingen, blootstellingen aan licht/donker, enzovoorts. En dat voor een absurde prijs per liter! :-(

https://www.duic.nl/algem...nwater-eigenlijk-vandaan/
“Het water dat in de bron van Bar-le-Duc op Lage Weide stroomt, is ook gewoon het water wat we hier in Leidsche Rijn uit de grond halen. Daar zit geen verschil in. En dat is ook zo voor Sourcy in Bunnik.”

En dat fabeltje over chloorwater, dat was ooit het geval, maar dat is echt jaaaaaren geleden.

Zelfs de hoogte maakt veel verschil qua smaakbeleving! (atmosferische druk, luchtvochtigheid, etc.). Op 2000m hoogte in de Dolomieten smaakt de espresso ook weer anders, dan aan het Gardameer.

Ik heb ooit, als test, wel eens koffie en ook thee gezet, met gedistilleerd/gedemineraliseerd water (100% H2O), dat is gewoon NIET lekker.

Maar kom je b.v. in Florida; daar ruik je idd de chloor als je de kraan in de keuken/badkamer opendoet. Wel handig bij het doorspoelen v.d. wc; zit automatisch al wat chloor in!
En dan is het niet zo gek om gebotteld water te gebruiken om je hete/koude drankjes mee te maken.

Of bij een boer ergens in de Alpen die zelf een bron heeft. Prima water, maar smaakt een beetje ijzerachtig. Op zich kan het geen kwaad; maar lekker is anders...

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Uiteraard is het kraanwater in Nederland van prima kwaliteit. Maar volgens mij richtte de discussie zich vooral op de vraag of je verschil in water terug proeft in de smaak van de koffie. Wat je zelf in aangeeft, in andere landen, waar het water 'anders' is dan in Nederland, leidt dat verschil in water wel degelijk tot verschil in koffie smaak (en vind je het dus ook een goed idee om 'flessenwater' te gebruiken). Dat was de essentie van de discussie.

(Overigens wordt in die landen flessenwater vaak in veel grotere verpakkingen verkocht en voor een fractie van de prijs die je in Nederland betaalt voor bronwater of mineraalwater.)

[ Voor 17% gewijzigd door Rubbergrover1 op 02-09-2020 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Nu online
@mefjoew hoe bevalt de machine?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz
Rubbergrover1 schreef op woensdag 2 september 2020 @ 12:08:
Uiteraard is het kraanwater in Nederland van prima kwaliteit. Maar volgens mij richtte de discussie zich vooral op de vraag of je verschil in water terug proeft in de smaak van de koffie. Wat je zelf in aangeeft, in andere landen, waar het water 'anders' is dan in Nederland, leidt dat verschil in water wel degelijk tot verschil in koffie smaak (en vind je het dus ook een goed idee om 'flessenwater' te gebruiken). Dat was de essentie van de discussie.

(Overigens wordt in die landen flessenwater vaak in veel grotere verpakkingen verkocht en voor een fractie van de prijs die je in Nederland betaalt voor bronwater of mineraalwater.)
Hoewel er een beetje lacherig over wordt gedaan meng ik mij toch nog even in de discussie: "Flessenwater" is er in vele varianten. Waar de discussie over ging was Spa Blauw. Dat is één van de zachtste "flessenwaters" die er bestaat. De meeste hebben een veel hogere droogrest. Die zachtheid is de reden dat het vaak wordt genoemd om thee of koffie mee te zetten. Voor sommige thee is dat een prima alternatief maar koffie komt vaak beter tot zijn recht met een wat harder water. Ook kraanwater uit Limburg, Utrechtse Heuvelrug of Amsterdam maakt echt verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Ben ik het helemaal mee eens. Eigenlijk raar dat over de (versheid van de) bonen en over het malen van de bonen tot op de vierkante millimeter alles tot in detail wordt besproken en uitgezocht, maar dat tegelijk een zo bepalende factor als het gebruikte water bijna genegeerd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:22
Ook ik ben vandaag overgestapt naar een volautomaat.
Sinds op kantoor werken niet meer kan, miste ik goede koffie echt wel. Van de Senseo werd ik nooit zo blij, en filterkoffie maak ik al gauw veel te veel, waardoor ik thuis toch maar Senseo had :/
Dus gisteren een Philips 5000 serie met klassiek stoompijpje gekocht, vandaag binnen, en ben zelfs na de eerste koppen al erg tevreden.

Vind alleen de handleiding van Philips deels onbegrijpelijk, of vooral dat duidelijker mag worden hoe iets open gaat, schoongemaakt moet worden etc.
Bv het stoompijpje: verwijder het externe deel ervan.
Euh, ik had nogal het gevoel dat ik het kapot zat te maken, maar YouTube bood uiteindelijk duidelijkheid.
De rest is nog even uitzoeken.

Wat me wel opviel is dat er water in de droesbak zat, waardoor dat erg pappig werd. Van het dure (Douwe Egberts/Selecte) apparaat op het werk weet ik dat de droesbak altijd droog is. Klopt dit dan wel?

[ Voor 3% gewijzigd door GAIAjohan op 02-09-2020 20:10 ]

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

• ramrodwillem
Heb mijn machine afgesteld en er komt nu een prima bak koffie uit , mag iets heter maar ik kijk het eerst even aan voor dat ik daar iets aan ga doen.

Ik heb nu de Latin America Blend van Giraffe , goede smaak maar zou iets voller mogen.
Hebben jullie nog tips tav bonen met een goede volle ronde smaak zonder scherpe smaak? Koffie wordt als cappuccino gedronken.

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

ramrodwillem schreef op donderdag 3 september 2020 @ 07:36:
Ik heb nu de Latin America Blend van Giraffe , goede smaak maar zou iets voller mogen.
Hebben jullie nog tips tav bonen met een goede volle ronde smaak zonder scherpe smaak? Koffie wordt als cappuccino gedronken.
De “Costa Rica” van https://brandzaak.nl is zeker een aanrader dan.
Ik heb (weer) het introductie pakket binnen om, na mijn demoka maler, nu met de Niche te kijken welke koffies ik van hen lekker vind.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vinpower
  • Nu online
Honduras van brandzaak is mijn all time favorite. Romige, volle smaak met chocola hinten. Erg lekker voor een cappo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-06 20:23

Rudedadude

Maybe we were born to run

Ik drink op het moment de house blend en de latin blend van Brandzaak door elkaar heen ( als in om en om op een dag). Die laatste (heeft ook deels de costa rica bonen, andere deel yellow bourbon) zou ik zeker zo willen omschrijven.

Die Shokhunin ga ik binnenkort ook eens wat van proberen, klinkt interessant.

[ Voor 5% gewijzigd door Rudedadude op 03-09-2020 08:31 ]

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

• ramrodwillem
Thx , ook nog in mijn Home town , ik ga er ff langs deze week

• loldave87
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 25-08-2024
BlauweFles schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 18:44:
[...]

https://www.coffeeitalia....ZPkcURzE4BQhoC800QAvD_BwE

Is dat hem niet?

Wat is er zo goed aan deze machine? #askingforafriend
Nee dat is de Mara. MaraX (PL62X) is de opvolger van de Mara, wat er zo goed is dat het een unieke warmteversselaar technologie gebruikt. Veel features. etc.

• Teus.espresso
  • Laatst online: 13:19
loldave87 schreef op donderdag 3 september 2020 @ 12:18:
[...]

Nee dat is de Mara. MaraX (PL62X) is de opvolger van de Mara, wat er zo goed is dat het een unieke warmteversselaar technologie gebruikt. Veel features. etc.
Het grappige is dat niemand kan of wil vertellen wat die techniek is.
De Faema E61 had in 1961 ook al unieke warmtewisselaar technologie (serieus waar, de snelheid waarmee het water rondstroomt is verstelbaar) maar dit werd na een paar jaar alweer afgeschaft omdat het op lange termijn problemen gaf.
Totdat het duidelijk wordt wat ze gedaan hebben, is het wat mij betreft alleen reclame. Kan zo zijn maar ik neem het zoals mijn tequila.

• mefjoew
De eerste bakjes koffie zijn in elk geval erg lekker. Wel wat testen nog met het aromaprofiel. We hebben de Initio-bonen van Fascino nu besteld, wat volgens de omschrijving een 'pittige boon' is. Je zou dan verwachten dat je met de stand Constant of Dynamic de beste resultaten zou krijgen, maar die blijken een wat bitter resultaat te geven (niet te gek, maar je proeft het wel bij de eerste slok). De stand Intense doet dit juist niet, terwijl dat volgens de omschrijving wel zo zou moeten zijn :? Die smaakt nu het beste dus.

Afijn, het zal de eerste periode wat spelen zijn met aantal bonen, maalgraad (nog niets mee gedaan) en ook het soort bonen zelf. In elk geval is de eerste indruk erg positief!

• Ramon_1984
  • Nu online
mefjoew schreef op donderdag 3 september 2020 @ 15:40:
[...]

De eerste bakjes koffie zijn in elk geval erg lekker. Wel wat testen nog met het aromaprofiel. We hebben de Initio-bonen van Fascino nu besteld, wat volgens de omschrijving een 'pittige boon' is. Je zou dan verwachten dat je met de stand Constant of Dynamic de beste resultaten zou krijgen, maar die blijken een wat bitter resultaat te geven (niet te gek, maar je proeft het wel bij de eerste slok). De stand Intense doet dit juist niet, terwijl dat volgens de omschrijving wel zo zou moeten zijn :? Die smaakt nu het beste dus.

Afijn, het zal de eerste periode wat spelen zijn met aantal bonen, maalgraad (nog niets mee gedaan) en ook het soort bonen zelf. In elk geval is de eerste indruk erg positief!
Maar wel mooi toch dat je kan spelen met 3 aroma profielen :)

• mefjoew
Zeker! Hoe is jouw ervaring daarmee, welk profiel levert welke smaak op?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Nu online
mefjoew schreef op donderdag 3 september 2020 @ 17:32:
Zeker! Hoe is jouw ervaring daarmee, welk profiel levert welke smaak op?
Afhankelijk van de boon, gebruik ik meestal constant of intens.
Voor mijn gevoel komt bij intens de meeste smaak vrij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scorpion-biker
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07-05 16:30
Cannoli schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 00:54:

Welkom in de wereld van de Aeropress. :)

Ik heb een vaste methode waarmee ik altijd begin bij nieuwe bonen:
  1. 15 gram bonen malen op 25 clicks op de Comandante (dat is medium-grof).
  2. Water verhitten tot ~90 graden.
  3. Papieren filter spoelen met het verhitte water, anders kan er een klein beetje filtersmaak in de koffie komen. (Ik leg het papieren filter in de filterhouder van de AP, schroef deze op de AP en giet er redelijk wat water doorheen. Dan schud ik het overtollige water eruit. Mocht je de AP tijdens het spoelen van het filter op de mok hebben staan niet vergeten dit water weg te gooien.)
  4. Ik zet de AP met het gespoelde filter erin op een mok en doe de koffie erin en schud/tik even om het gelijkmatig te verdelen.
  5. Vervolgens giet ik er rustig 40-50 gram water op. (Let op dat alle koffie nat wordt.)
  6. Dan wacht ik 45 seconden (blooming fase). Tijdens deze fase druppelt er wat in de mok.
  7. Daarna giet ik er rustig 190 gram water bij en roer met de bijgeleverde spatel 1x keer linksom en 1x rechtsom. (Spatel helemaal tot op de bodem.)
  8. Na het roeren zet ik meteen de zuiger op de AP. Dit voorkomt dat het water door de koffie zakt.
  9. 1 minuut na het plaatsen van de zuiger begin ik met drukken. Het drukken doe ik geleidelijk. Het duurt ongeveer 30 seconden om al het water er doorheen te drukken. Dit vergt wat oefening. Ik stop met drukken zodra ik lucht hoor.
  10. Ik wacht met drinken totdat de koffie iets afgekoeld is. Eventueel naar smaak verdunnen met wat extra water.
En vanuit deze basis werk ik dan verder. Hoeveelheid koffie, maalgraad, 'bloom'- en/of brouwtijd, watertemperatuur, etc.

Maar er staan letterlijk honderden recepten voor de Aeropress op internet. Probeer er een paar uit zou ik zeggen. Dat is het leuke aan de Aeropress. Zelf gebruik ik ook regelmatig de 'reversed' methode, waarbij je de Aeropress op de zuiger zet. Die vind ik makkelijker.

P.S. Ik wist niet eens meer dat er een schepje bij de Aeropress zat. Heb hem net eens opgezocht. Voor het geval je geen (goede) weegschaal bij de hand hebt: Eén afgestreken schep bonen is ~14 gram. De hart-op-hart afstand tussen de cijfers 1 <-> 2 <-> 3 <-> 4 op de Aeropress is 60 gram water.
@Cannoli Dank je wel voor het beschrijven van jouw methode voor de Aeropress.

Na een tijdlang gebruik gemaakt te hebben van een Nespresso apparaat de overstap gemaakt naar een andere manier van koffie zetten. Ik drink eigenlijk geen espresso en dronk dan ook voornamelijk lungo's van nespresso. Na het doorlezen van dit topic en bekijken van de vele merken en apparaten die er zijn, eigenlijk besloten dat een volautomaat niet echt iets voor mij is, de meeste opties van zo'n apparaat zou ik niet gebruiken. Een halfautomaat vind ik wel mooi, maar omdat ik geen espresso drink zou ik dus altijd de gezette koffie moeten aanpassen tot een lungo (of americano).
Dus gekeken naar de opties voor filterkoffie (ik wist niet dat er zoveel verschillende manieren van zetten zijn) en de Aeropress kwam er bij wel uit als een mooie methode om koffie mee te zetten.

Deze week dan ook een aeropress aangeschaft, samen met een Baratza Encore en de Brasil Yellow Bourbon bonen van brandzaak.
Met de methode van Cannoli begonnen voor een eerste bak koffie en dat viel niet tegen _/-\o_

Nog niet helemaal naar mijn smaak, maar het is echt wel leuk om er vanaf dit punt verder te experimenteren. Om te beginnen staat de maalgraad op 12 (voorgesteld door baratza) en ik verwarmde het water tot ong. 90 graden.
Nu dus kijken naar een andere maalgraad, temperatuur van het water wil ik iets hoger en kijken naar de bloom- en zettijd. Superleuk! :*)

World of Trucks ~ Steam ~ CR: clan Kronenjagers (#8QGLP089)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Experimentje deze week, we kregen van HelloFresh deze week een zakje van 250 gram bonen. L'or espresso, Forza 9. Ik hield het zakje al boven de container om meteen weg te flikkeren (ja echt, sorry :P), maar toen de uitdaging toch aangegaan...wat kan je hier voor espresso mee zetten en eruit halen.

Afbeeldingslocatie: https://www.dutchfoodexpress.nl/wp-content/uploads/2017/09/douwe_egberts_l_or_espressobonen_forza_nr._9_500_gram.jpg

Je opent de zak, er komen een bergje flink glimmende zwarte kogeltjes je kant op...het is heeeel lang geleden dat ik ooit zulke donker gebrande koffie heb gezien. De geur is op zich van koffie, maar je ruikt ook dat het tegen het as/verbrand geurtje aan zit. Geen enkele lichte of fruitige geur, je ruikt puur het brandproces en niet meer het mooie product waar je mee begon (iets van een rood besje die vogeltjes moest aantrekken :P).
Goed, aan de slag dan maar! Maler flink fijner gezet en proberen maar....eerste extractie is waterig en loopt veel te hard door. De puck ligt een laag water bovenop bij weggooien en is niet geweld (uitgezet). Poging 2, nog fijner malen, ditmaal een langzaam stromende extractie met in 35 seconden 37 gram output (17,8 gram erin), inclusief 5 seconden preinfusie (los van standaard E61 groep slow infusie, een 5 sec pomp stil zetten voor verzadiging puck).....de data zegt dat het drinkbaar moet zijn en dat was het ook...als je niet beter gewend bent. Het is sterk, het is bitter, maar niet overextracted bitter....het is drinkbaar, zoals je bij een niet goed restaurant een espresso krijgt. Crema was na het zetten kort zichtbaar, maar viel binnen 10 a 15 seconden al weg tot een donker zwart drankje. Ik ga er vandaag en morgen nog meer mee finetunen, kijken of ik met flow control nog iets kan spelen qua smaken (al werkt dat beduidend beter met lichte koffie brandprofielen in mijn ervaring).
Ik mopper vaak op dit soort koffie's, maar deze ervaring bevestigt toch wel weer hoe die koffie vernaggeld is al bij de brander......en vervolgens staat er op : houdbaar tot april 2021....de ene brander houd 1 jaar houdbaarheid aan, anderhalf jaar....dus dit is ofwel in april gebrand, ofwel in oktober 2019. Laten we hopen op april, dan is het slechts 4 maanden geleden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06-06 12:24
Nomad schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 11:11:
Ik hield het zakje al boven de container om meteen weg te flikkeren (ja echt, sorry :P), maar toen de uitdaging toch aangegaan...
... om vervolgens de boel toch in de container te flikkeren, am I right? :)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Zulke dark roast bonen zijn volgens mij inderdaad bijna altijd vooral heel scherp/bitter en zonder veel echte smaak. Maar gelukkig zijn niet alle fabrieksbonen zo extreem.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Nomad Da's nou net een soort van DE die gewoon veels te donker gebrand is. :-(
Het staat ook op de zak: '9' (en 10 is verkoold o.i.d.) :+

Maar idd, tijdsduur tussen branden en consumeren is vaak te ver uit elkaar.
En zoals @Rubbergrover1 al aangeeft; er is nog veel meer keuze die wel goed te doen is. :Y

BTW: je hoeft natuurlijk geen voedingsproduct weg te gooien! Je kunt er altijd iemand anders een 'plezier' mee doen. Wat de een niet vreet, lust de ander wel. ;)

[ Voor 22% gewijzigd door ehtweak op 04-09-2020 11:47 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Ik heb het ook niet zelf uitgekozen, het kwam gratis op mijn pad om te proberen. Maar ik ga geen geld uitgeven in de supermarkt aan dit soort ellende :P.

* er komt vandaag weer een kilo Ethiopische goodness binnen van Koffiestation...niet cheap, wel lekker :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Nomad schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 13:00:
* er komt vandaag weer een kilo Ethiopische goodness binnen van Koffiestation...niet cheap, wel lekker :D
Ah, Yirgecheffe! Ik heb die altijd van de brandzaak. Zij maken gebruik van medium roast en ik moet heel eerlijk zeggen dat ik met de beste wil van de wereld dat bloemige aroma wat aan Yirgecheffe wordt toegeschreven uit de espresso kan halen. Zacht, licht zuur: ja. maar geen florale noten. Doe ik het fout of is dit iets waar Koffiestation beter in is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Ravhin schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 13:51:
[...]

Ah, Yirgecheffe! Ik heb die altijd van de brandzaak. Zij maken gebruik van medium roast en ik moet heel eerlijk zeggen dat ik met de beste wil van de wereld dat bloemige aroma wat aan Yirgecheffe wordt toegeschreven uit de espresso kan halen. Zacht, licht zuur: ja. maar geen florale noten. Doe ik het fout of is dit iets waar Koffiestation beter in is?
Oh zeker is koffiestation hier beter in. Ik heb bij wel 30 online zaken koffie besteld, maar ik blijf terug komen bij koffiestation...als je de zak open doet ruik je al hoeveel meer geur/smaak is behouden bij het roasten.
Brandzaak heeft nette zakjes (het oog wil ook wat), nette verzendkosten en ok branding, maar ze branden gevoelsmatig erg generiek alles hetzelfde en ik vind niet dat er daardoor nog bijzondere of mooie smaken in zit. Ik zou zeker koffiestation eens een kans geven en in het bijzonder deze koffie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bracha25
Zijn hier ook gebruikers van een La Pavoni lever machine? Schijnen lastig te zijn om onder de knie te krijgen. Maar eens je dat hebt, schijn je er wel erg goede espresso uit te kunnen krijgen. Iemand die dat kan bevestigen? Het idee dat je veel zelf moet doen, spreekt mij wel aan. Alleen zal dat ten koste kunnen gaan van de consistentie.Vind ze wel mooi om te zien en lekker compact. En heb het idee dat ze minder onderhoud nodig hebben, omdat er minder onderdelen in zitten. Zo veel koffie drink ik niet, zou met name voor de weekenden zijn. Verder hoop ik dat iemand iets kan vertellen over de stoomkracht. Lees dat ze er vaak een andere sproeiknop op zetten om tot beter melkschuim te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedyDH
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13:35
Daar zit ik inderdaad ook naar te kijken. Heb van allerlei half automaten bekeken maar als nadeel vind ik dan dat je alles van te voren moet aanzetten... en eigenlijk ook aan moet laten staan. La Pavoni lijkt me dusdanig simpel dat je die juist aanzet als je een keer een espresso wilt zetten (en ja, dat zal ook wel even duren)... en als het dan nodig is, kan je ook nog de melkopschuimen.
Als ik op youtube kijk, lijkt het heel eenvoudig :)... maar hopelijk is hier iemand met praktijk ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
SpeedyDH schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 17:54:
Daar zit ik inderdaad ook naar te kijken. Heb van allerlei half automaten bekeken maar als nadeel vind ik dan dat je alles van te voren moet aanzetten... en eigenlijk ook aan moet laten staan. La Pavoni lijkt me dusdanig simpel dat je die juist aanzet als je een keer een espresso wilt zetten (en ja, dat zal ook wel even duren)... en als het dan nodig is, kan je ook nog de melkopschuimen.
Als ik op youtube kijk, lijkt het heel eenvoudig :)... maar hopelijk is hier iemand met praktijk ervaring.
Beide apparaten moet je aanzetten voor je espresso kunt maken. En dan moet je even geduld hebben voordat ze op de juiste temperatuur zijn. Tenzij je na een kwartier weer een bakkie wilt, is het idee dat je zo'n ding aan moet laten echt een fabeltje en al vaker ontkracht.

Het komt op mij over alsof je er niet al te veel moeite voor wilt doen. En dan moet je zeker geen Pavoni aanschaffen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpeedyDH
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13:35
Wil niet de vraag van @Bracha25 stelen... maar als ik voor mezelf spreekt drink ik s ochtends een cappuccino en s avonds... en nu begin ik met espresso om dat te ontdekken Maar dat is 1 of 2... maar door corona ben je meer thuis en drink ik ineens meer koffie
En nee, ik ben zeker niet bang om er tijd in te steken... zeker niet als dat wat oplevert :)

[ Voor 15% gewijzigd door SpeedyDH op 04-09-2020 18:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dreamscape
@SpeedyDH en @Bracha25: het is heel simpel. Voor het zetten van de goede espresso zijn er volgens de Italianen (die overigens slechte espresso maken, net zoals Engelsen geen thee kunnen maken, maar dat terzijde) vier variabelen. Ook wel de vier M's:

Macchina (je machine)
Miscela (je blend van bonen)
Mulino (je molen)
Mano (de 'hand' van de meester).

Een La Pavoni is een ontzettend basic 'macchina'. Wispelturig, en met karaktertrekken. Dat vereist heel veel van de 'mano' om daar echt lekkere espresso uit te halen. Heb je zin om daar de sport van te maken, inclusief alle teleurstellingen, dan kun je er heel veel moois mee, maar de leercurve is wat steil. Ben je niet bereid daar goed me te oefenen, dan blijft de koffie middelmatig.

Ik weet niet wat jullie ervaring op espressogebied tot nu toe is. Als jullie wat dat betreft beginners zijn, zou ik eerder kijken naar een wat vergevingsgezindere machine. Een Gaggia Classic of natuurlijk een Silvia* is een uitstekende start.

Het lijstje hierboven geeft meteen weer waarom je (in my not so humble opinion) niet aan een volautomaat moet beginnen. Dat is een redelijke 'macchina' met een twijfelachtige 'mulino' en haalt iedere invloed van 'mano' uit het proces. Ergo: daarmee zet je wellicht best aardige koffie, maar haal je nooit uit je 'miscela' wat je eruit zou kunnen halen. Maar goed, er zijn genoeg mensen die daarmee tevreden zijn en gewoon gemak wensen.

* ik heb momenteel een Silvia staan als leenmachine nu mijn ECM Cellini een hoognodige servicebeurt krijgt. Dat is ook weer even wennen. Vooral het tegelijk stomen en koffiezetten, dat mis ik nogal...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bracha25
@dreamscape Heb een tijdje een Silvia gehad, maar destijds niet echt de tijd voor genomen om het me goed eigen te maken. Had er een molen bij, een Bezerra BB005, maar vond het toen moeilijk om van die 2 samen echt lekkere espresso te maken. Aan de bonen lag het niet, meerdere versgebrande geprobeerd. Het kan dan dus ook nog aan de mano liggen😉 Interesse is echter altijd gebleven. Nu een compak k6 in gebruik voor m’n mokkapotje, maar het blijft jeuken om weer voor een espressomachine te gaan.
Pagina: 1 ... 54 ... 241 Laatste

Let op:
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1