Ik quote mezelf even, nu ik een aantal stappen verder ben in onze zoektocht. Inmiddels gaat de keuze tussen de Siemens EQ6 S100 of S500 en de Nivona CafeRomatica 680.mefjoew schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 10:27:
Hopelijk kunnen jullie ons helpen met aankoopadvies.
Verschillen S100/500:
- Bardruk van 15 vs. 19 (merk je daar in de praktijk iets van?)
- S100 heeft geen maalinstellingen, S500 heeft er vijf
- S100 kan 'slechts' 1 kopje tegelijk zetten (maakt voor ons weinig uit)
- S100 is € 50 goedkoper
Redenen om te gaan voor Siemens:
- Lijken meer mogelijkheden te bieden dan de Nivona qua koffiespecialiteiten (anderzijds drinken we praktisch alleen maar zwart)
- Heel veel positieve reviews op diverse sites (maar wellicht organiseert Siemens hiertoe ook acties waarbij je je aankoopbedrag kunt terugwinnen?)
- Uitvoering oogt wat luxueuzer
- Keramische maalschijven
- Positieve reacties op dit forum in reactie op/door onder andere @Rostares, @kosz en @UninPro
Redenen om te gaan voor Nivona:
- Advies in een koffiewinkel die dit merk (samen met Jura) boven andere plaatste op basis van duurzaamheid en stabiliteit in prestaties
- Zelfde fabriek/bouw als een Jura (idee van Audi en Opel?) wat zou duiden op beter maalwerk (maar wel metaal?)
- Positieve reviews en reacties op Tweakers van onder andere @Ramon_1984, @timadriaans en @niels132
Benieuwd of ik nog aan zaken voorbijga, of bezitters van beide apparaten wellicht nog wat extra licht kunnen werpen en natuurlijk wat jullie advies is.