Wel heel benieuwd of je deze nog steeds gebruikt en hoe het bevalt. Wil je dat delen?Zawaponga schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 15:05:
[...]
Hey Jolke, bedankt voor de tip!! Jouw post heeft mij ertoe bewogen deze fijne espresso maker te kopen.
En volgens mij voegt die gast water toe aan zijn espresso om er een americano van te maken.
[Afbeelding: flair pro]
Toevallig, ik heb sinds twee weken een Nivona 769. Deze heeft hetzelfde probleem, ik ga contact opnemen met de servicedienst. Ben jij inmiddels al geholpen?kestemodon schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 15:33:
Ik heb onlangs een nivona toestel gekocht, maar ik loop tegen een probleempje aan. Om de 5 a 10 kopjes, heb ik een kopje waar bijna geen tot geen koffie in terecht komt. Ik hoor de molen draaien, de koffie wordt aangedrukt, de koffie loopt deels door en plots wordt de druk gelost. Op dit moment hoor ik dat er water plus koffie in de opvangbak gelost wordt.
[Video]
Ik heb het toestel reeds binnengestuurd voor garantie, maar volgens hen is er geen probleem. Volgens hen, moet ik gewoon andere bonen (momenteel Segafredo - Intermezzo) en ander smaakprofiel kiezen. Volgens mij ligt het probleem eerder bij de pomp van het toestel.
Heeft iemand gelijkaardige ervaringen of kan iemand mij op weg helpen?
Ik heb de ,768 en heb dit probleem alleen met hele oude koffiebonen. Gebruik je verse bonen ?M4rkP schreef op zondag 6 september 2020 @ 08:47:
[...]
Toevallig, ik heb sinds twee weken een Nivona 769. Deze heeft hetzelfde probleem, ik ga contact opnemen met de servicedienst. Ben jij inmiddels al geholpen?
De Belgische importeur (h)erkent het probleem niet en neemt mij toestel niet terug in behandeling. Dit probleem lijkt veroorzaakt te worden door een klep/ventiel dat niet altijd 100% werkt.M4rkP schreef op zondag 6 september 2020 @ 08:47:
[...]
Toevallig, ik heb sinds twee weken een Nivona 769. Deze heeft hetzelfde probleem, ik ga contact opnemen met de servicedienst. Ben jij inmiddels al geholpen?
Bij mij lijkt het inderdaad ook afhankelijk te zijn van de bonen en momenteel heb ik er geen last van, dus blijf ik het toestel gewoon gebruiken. Ik gebruik nu een pakket bonen van koffiemarkt.be .
Mocht nivona het toestel bij jou wel omwisselen, laat je dan iets weten? Dan dring ik ook nog eens aan voor een oplossing.
Wat de discussie over het (kraan)water betreft is er idd verschil te smaken. Op reis heb ik een aantal zakjes oploskoffie mee en in sommige gevallen smaakt die anders dan met het kraanwater van thuis. De slechtste ervaring is gerecycleerd water dat op cruiseschepen wordt gebruikt (heet water in vliegtuigen staat er niet ver vanaf), daar is echt alles uit gehaald dat het wel gedemineraliseerd water is.
Dus de espresso uit de bonen persen zal zeker ook goed water nodig hebben. Welke eigenschappen dat allemaal zijn, daar is idd weinig info over te vinden. Het meeste water lijkt me mee te vallen, "ondrinkbaar" water lijkt zeldzamer.
Dus de espresso uit de bonen persen zal zeker ook goed water nodig hebben. Welke eigenschappen dat allemaal zijn, daar is idd weinig info over te vinden. Het meeste water lijkt me mee te vallen, "ondrinkbaar" water lijkt zeldzamer.
Toen ik in Rotterdam werkte, ben ik op een bepaald moment water uit Nieuwegein mee gaan nemen voor mijn koffiezetapparaat. Ik vond het echt beduidend slechter smaken met Rotterdams water.algalid schreef op zondag 6 september 2020 @ 20:25:
Wat de discussie over het (kraan)water betreft is er idd verschil te smaken. Op reis heb ik een aantal zakjes oploskoffie mee en in sommige gevallen smaakt die anders dan met het kraanwater van thuis. De slechtste ervaring is gerecycleerd water dat op cruiseschepen wordt gebruikt (heet water in vliegtuigen staat er niet ver vanaf), daar is echt alles uit gehaald dat het wel gedemineraliseerd water is.
Ik gebruik tegenwoordig Britta-gefilterd water, omdat het water waar ik nu woon erg hard is en je anders aan het ontkalken blijft.
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Doe je aan backflushen? Dat heeft bij mij wel eens een haperende driewegklep op gang geholpen.kestemodon schreef op zondag 6 september 2020 @ 18:10:
[...]
Dit probleem lijkt veroorzaakt te worden door een klep/ventiel dat niet altijd 100% werkt.
(Als je geen blindfilter hebt kan je ook een rondje uit een Action bakmat knippen.)
Zo. Mijn eerste setje gemalen bonen zijn een feit (ik heb nog geen maler). Ik heb ze gehaald bij De Pelikaan in Zutphen. Gisteren voor het eerst de espresso melange getest. Het is nog even stoeien met de Ascaso om de juiste afmetingen te vinden, maar de koffie smaakt prima.
Ik blij wat vaker spieken.
Ik blij wat vaker spieken.
[ Voor 4% gewijzigd door Outerspace op 07-09-2020 00:18 ]
Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad
Met een volautomaat gaat dat vrij lastig.TheekAzzaBreek schreef op maandag 7 september 2020 @ 00:08:
[...]
Doe je aan backflushen? Dat heeft bij mij wel eens een haperende driewegklep op gang geholpen.
(Als je geen blindfilter hebt kan je ook een rondje uit een Action bakmat knippen.)
Punctuality is the politeness of kings
Ik heb al jaren een La Pavoni, (marktplaats 250 euro) als reserve machine naast mijn Bezzera Strega... weinig onderhoud, een keer vacuüm klepje en peilglas afdichtingen, allemaal zelf te doen.. Doet het altijd, neem hem ook mee in de tenttrailer samen met de Mahlkönig en de bluetooth stekker (kan je de Pavoni vanuit bed aanzetten). Gebruik wel altijd zelf gebrande boontjes (Gene roaster) vijf dagen oud, voor de lekkerste koffie...Melk opschuimen gaat ook uitstekend, eengats tip gemaakt van een dopmoertje met een een millimeter gaatje er in geboord.Bracha25 schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 17:44:
Zijn hier ook gebruikers van een La Pavoni lever machine? Schijnen lastig te zijn om onder de knie te krijgen. Maar eens je dat hebt, schijn je er wel erg goede espresso uit te kunnen krijgen. Iemand die dat kan bevestigen? Het idee dat je veel zelf moet doen, spreekt mij wel aan. Alleen zal dat ten koste kunnen gaan van de consistentie.Vind ze wel mooi om te zien en lekker compact. En heb het idee dat ze minder onderhoud nodig hebben, omdat er minder onderdelen in zitten. Zo veel koffie drink ik niet, zou met name voor de weekenden zijn. Verder hoop ik dat iemand iets kan vertellen over de stoomkracht. Lees dat ze er vaak een andere sproeiknop op zetten om tot beter melkschuim te komen.
kestemodon schreef op zondag 6 september 2020 @ 18:10:
[...]
De Belgische importeur (h)erkent het probleem niet en neemt mij toestel niet terug in behandeling. Dit probleem lijkt veroorzaakt te worden door een klep/ventiel dat niet altijd 100% werkt.
Bij mij lijkt het inderdaad ook afhankelijk te zijn van de bonen en momenteel heb ik er geen last van, dus blijf ik het toestel gewoon gebruiken. Ik gebruik nu een pakket bonen van koffiemarkt.be .
Mocht nivona het toestel bij jou wel omwisselen, laat je dan iets weten? Dan dring ik ook nog eens aan voor een oplossing.
Dank voor de reacties beiden. Gebruik inderdaad wat oudere bonen, deze week met verse bonen proberen. Afhankelijk of dat het probleem verhelpt, zal ik contact opnemen met Nivona. Het was namelijk toch al het plan om voor verse bonen te gaan.Ramon_1984 schreef op zondag 6 september 2020 @ 14:31:
[...]
Ik heb de ,768 en heb dit probleem alleen met hele oude koffiebonen. Gebruik je verse bonen ?
Ik gebruik zelf ook een Britta filter, maar die neemt geen/weinig kalk op voor zover ik heb gemerkt.gambieter schreef op zondag 6 september 2020 @ 20:45:
[...]
Toen ik in Rotterdam werkte, ben ik op een bepaald moment water uit Nieuwegein mee gaan nemen voor mijn koffiezetapparaat. Ik vond het echt beduidend slechter smaken met Rotterdams water.
Ik gebruik tegenwoordig Britta-gefilterd water, omdat het water waar ik nu woon erg hard is en je anders aan het ontkalken blijft.
Ik heb daarom ook nog een zakje met ontkalkzand (of hoe je dat ook wilt noemen) in mijn reservoir zitten.
Dan nog kan ik keurig elk half jaar de boel laten reinigen met ontkalkmiddel (de echte reiniger).
Godfather Bodybuilding topic reeks
Ik zie het verschil wel bij mijn waterkokerMrJ schreef op maandag 7 september 2020 @ 20:43:
Ik gebruik zelf ook een Britta filter, maar die neemt geen/weinig kalk op voor zover ik heb gemerkt.
Ik heb daarom ook nog een zakje met ontkalkzand (of hoe je dat ook wilt noemen) in mijn reservoir zitten.
Dan nog kan ik keurig elk half jaar de boel laten reinigen met ontkalkmiddel (de echte reiniger).
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Same, ik gebruik de brita kan + onthardingszak. De brita vervang ik zodra ik iets zie in de waterkoker van kalk sporen (die krijgt wel brita water, maar heeft geen zakje)...op die manier houd ik de koffie machine vrij clean..getuige mijn vorige 2 machines die ik ook zo behandelde en bij onderhoud nagenoeg geen kalk intern hadden. Mijn huidige machine is vrij nieuw, nog niet open geweest qua boilers.gambieter schreef op maandag 7 september 2020 @ 21:05:
[...]
Ik zie het verschil wel bij mijn waterkoker
Het is nog steeds een top apparaat, maar ik moet toegeven dat ik het niet zo vaak gebruik. Het duurt allemaal wat langer dan even een filter opgieten.Bracha25 schreef op zondag 6 september 2020 @ 00:35:
[...]
Wel heel benieuwd of je deze nog steeds gebruikt en hoe het bevalt. Wil je dat delen?
Maar als je de tijd neemt en het wat vaker gedaan hebt, dan komt er toch een lekkere espresso uit.
Zoals bij elke espresso is natuurlijk de maalgraad belangrijk, als je de juiste hebt dan is de doorlooptijd ook zoals ie moet zijn.
Aan het begin heb ik de fout gemaakt en er teveel water in gedaan en niet zoals in de beschrijving staat tot de lijn (die is dun en zie je bijna niet). Daardoor is mij dat ding een paar keer ontploft
Ik heb van de week eens zitten rekenen wat ik per jaar kwijt ben aan nespresso cupjes (+/- 400,-) en kwam tot de conclusie dat we er een eenvoudige vollautomaat al snel uit hebben. Ik ben me dus nu druk aan het orrienteren op een eenvoudige machine.
De wensen zijn:
De Jura D4
Geschikte, overzichtelijke machine die nog net binnen het budget past
De Jura A1
Nog compacter en eenvoudiger. Ik weet alleen nog niet helemaal of ik de hoogglans voorkant erg mooi vind.
En meer kan ik eigenlijk niet goed vinden. Zijn er mensen met nog goede tips? Of moet ik niet zo miepen en er gewoon een met stoompijpje nemen en die lekker negeren.
De wensen zijn:
- volautomaat
- Zo compact mogelijk
- Dus het liefst zonderstoompijpje (we drinken uitsluitend zwart en hebben een losse melkopschuimer voor de uitzonderingen
- Zo min mogelijk "onzin", een touchscreen, of een ap om je koffie mee te zetten vind ik overbodig. Het gaat mij om goede koffie uit een zo degelijk mogelijk apparaat.
- Ongeveer 2-4 kopjes per dag
- Budget: 600-700 euro
De Jura D4
De Jura A1
Nog compacter en eenvoudiger. Ik weet alleen nog niet helemaal of ik de hoogglans voorkant erg mooi vind.
En meer kan ik eigenlijk niet goed vinden. Zijn er mensen met nog goede tips? Of moet ik niet zo miepen en er gewoon een met stoompijpje nemen en die lekker negeren.
De Melitta caffeo solo en Purista zijn ook no-nonsense apparaten. Maar wel wat beneden je budget
.
Verder geldt soms dat de duurdere types ook betere koffie geven, omdat bepaalde technologieën niet in de goedkopere types zit. En dat betekent dan dat je tegelijk ook andere fratsen er bij krijgt. Bv. bij Nivona is volgens mij de koffiezetmethode van de goedkoopste 5-serie iets minder dan van de 6-serie en hoger. Maar je hoeft dan weer niet hoger te gaan dan de 6-serie. (Is ook ong. 600 euro).
Verder geldt soms dat de duurdere types ook betere koffie geven, omdat bepaalde technologieën niet in de goedkopere types zit. En dat betekent dan dat je tegelijk ook andere fratsen er bij krijgt. Bv. bij Nivona is volgens mij de koffiezetmethode van de goedkoopste 5-serie iets minder dan van de 6-serie en hoger. Maar je hoeft dan weer niet hoger te gaan dan de 6-serie. (Is ook ong. 600 euro).
Jura D4 is een erg prettige machine voor zwarte koffie of espresso, is ook bijzonder goed getest door de consumentenbond, maar.... is ook hoogglans. Voordeel tov. A1 is dat de watertank aan de zijkant zit en niet aan de achterkant.jelveen schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 13:47:
Ik heb van de week eens zitten rekenen wat ik per jaar kwijt ben aan nespresso cupjes (+/- 400,-) en kwam tot de conclusie dat we er een eenvoudige vollautomaat al snel uit hebben. Ik ben me dus nu druk aan het orrienteren op een eenvoudige machine.
De wensen zijn:Nu lijken de volautomaten zonder melkopschuim attributen redelijk zeldzaam. Wat ik gevonden heb:
- volautomaat
- Zo compact mogelijk
- Dus het liefst zonderstoompijpje (we drinken uitsluitend zwart en hebben een losse melkopschuimer voor de uitzonderingen
- Zo min mogelijk "onzin", een touchscreen, of een ap om je koffie mee te zetten vind ik overbodig. Het gaat mij om goede koffie uit een zo degelijk mogelijk apparaat.
De Jura D4
De Jura A1
Voordat je jezelf rijk rekent, hoe duur is de koffie bij een volautomaat?jelveen schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 13:47:
De wensen zijn:Nu lijken de volautomaten zonder melkopschuim attributen redelijk zeldzaam. Wat ik gevonden heb:
- volautomaat
- Zo compact mogelijk
De Jura D4
De Jura A1
Even wat uitgangspunten:
10 gram per kopje koffie (hoeveel gebruikt een volautomaat per koffie?)
25 euro per kilo (verse bonen)
100 koffie per maand (ongeveer 3 per dag)
Dan kom ik op 25 euro per maand aan bonen, dus 300 euro per jaar. Zo groot is de besparing dan niet ten opzichte van je Nespresso?
It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.
Enige tijd terug heb ik hier gepost dat ik het idee heb dat de druk van mij Gaggia Classic niet goed staat ingesteld.
Ik heb geen portafilter met drukmeter, maar kwam op het thuisbarista forum de tip tegen dat je na 30s backflushen met 9 bar 125mL water zou moeten krijgen via de terugloopslang.
Ik heb de stappen opgevolgd die in dat topic staan beschreven, dus de terugloopslang in een maatbeker gehangen, maar bij mij komt het enige water dat wegstroomt bij backflushen terecht in de lekbak. Niks in de waterbak. Zijn hier Gaggia experts die zien wat ik verkeerd doe?
Ik heb geen portafilter met drukmeter, maar kwam op het thuisbarista forum de tip tegen dat je na 30s backflushen met 9 bar 125mL water zou moeten krijgen via de terugloopslang.
Ik heb de stappen opgevolgd die in dat topic staan beschreven, dus de terugloopslang in een maatbeker gehangen, maar bij mij komt het enige water dat wegstroomt bij backflushen terecht in de lekbak. Niks in de waterbak. Zijn hier Gaggia experts die zien wat ik verkeerd doe?
Ik zou verwachten dat er altijd wat water terugloopt, even een domme vraag maar heb je de juiste slang te pakken (de korte)? Heb het zelf paar weken terug getest en bij mij liep er redelijk wat water 'terug'.nino_070 schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 15:48:
Enige tijd terug heb ik hier gepost dat ik het idee heb dat de druk van mij Gaggia Classic niet goed staat ingesteld.
Mocht je in de buurt van Hilversum zitten heb ik nog wel een portafilter met drukmeter voor je
@nino_070 Maar wat is het probleem dan?
De opgebouwde druk is het resultaat van de pomp in combinatie met het maalsel. (twee variabelen)
Heb je goed maalsel en levert je pomp de correcte druk, dan zul je in circa 20 a 25 seconden doorlooptijd circa 30ml espresso genereren. Is de druk van je pomp te laag, of je maalsel te fijn, dan krijg je geen doorloop. Heb je geen of zeer grof maalsel, dan loopt het water door zonder hoge druk opbouw (zeg 2 of 3 bar).
In zijn algemeenheid wordt 9 bar als een goed instelling gezien, waarmee de espresso 20 tot 25 seconden doorloopt. Daarvoor zal je pomp dus een iets hogere druk moeten kunnen genereren dan die 9 bar en moet je je maalsel daarop instellen.
Je voelt al aan dat door te spelen met hogere lagere druk en groffer of fijner maalsel, je het resultaat van je espresso sterk kunt beïnvloeden. Voeg daar nog eens bij dat de ene soort boon bij gelijke maling een heel andere doorlooptijd heeft dan de andere boon (nog een variabele). En dat zelfs weersomstandigheden van invloed kunnen zijn en je raakt langzaam "lost in space".
Mij is altijd geleerd om aan één knop tegelijk te draaien bij het veranderen om tot een goede afstelling te komen.
Lang verhaal kort: laat je machine even nakijken door een expert en laat de druk goed afstellen. neem dat als uitgangspunt voor je verdere instellingen.
De opgebouwde druk is het resultaat van de pomp in combinatie met het maalsel. (twee variabelen)
Heb je goed maalsel en levert je pomp de correcte druk, dan zul je in circa 20 a 25 seconden doorlooptijd circa 30ml espresso genereren. Is de druk van je pomp te laag, of je maalsel te fijn, dan krijg je geen doorloop. Heb je geen of zeer grof maalsel, dan loopt het water door zonder hoge druk opbouw (zeg 2 of 3 bar).
In zijn algemeenheid wordt 9 bar als een goed instelling gezien, waarmee de espresso 20 tot 25 seconden doorloopt. Daarvoor zal je pomp dus een iets hogere druk moeten kunnen genereren dan die 9 bar en moet je je maalsel daarop instellen.
Je voelt al aan dat door te spelen met hogere lagere druk en groffer of fijner maalsel, je het resultaat van je espresso sterk kunt beïnvloeden. Voeg daar nog eens bij dat de ene soort boon bij gelijke maling een heel andere doorlooptijd heeft dan de andere boon (nog een variabele). En dat zelfs weersomstandigheden van invloed kunnen zijn en je raakt langzaam "lost in space".
Mij is altijd geleerd om aan één knop tegelijk te draaien bij het veranderen om tot een goede afstelling te komen.
Lang verhaal kort: laat je machine even nakijken door een expert en laat de druk goed afstellen. neem dat als uitgangspunt voor je verdere instellingen.
Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, steenkoolvrij sinds 1962
Hangt dus sterk van je uitgangspunten afevleerdam schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 15:14:
[...]
Voordat je jezelf rijk rekent, hoe duur is de koffie bij een volautomaat?
Even wat uitgangspunten:
Dan kom ik op 25 euro per maand aan bonen, dus 300 euro per jaar. Zo groot is de besparing dan niet ten opzichte van je Nespresso?
Ja, dat snap ik. Maar @jelveen zei ongeveer 2-4 kopjes koffie per dag te drinken, dus mijn aannames waren specifiek voor hemRubbergrover1 schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 16:50:
[...]
Hangt dus sterk van je uitgangspunten af. Hier gaan er zo'n 4-5 keer zo veel kopjes doorheen. Besparing ten opzichte van Nespresso is dan ook 4-5 keer zo veel, komt neer op meer dan 50 euro per maand.
It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.
Genoeg verse bonen <€ 25. Heb nu bijvoorbeeld bonen die € 15,00 per kilo kosten en echt prima smaken. Of is het verschil in jouw ogen wel heel groot?evleerdam schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 15:14:
[...]
Even wat uitgangspunten:
Den Haag...dus dat gaat niet. Maar inderdaad, ik heb de korte slang uit het waterreservoir gehaald. Nog even voor de duidelijkheid, dit is de rechter slang, dus deze:Hercul3s schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 16:18:
[...]
Ik zou verwachten dat er altijd wat water terugloopt, even een domme vraag maar heb je de juiste slang te pakken (de korte)? Heb het zelf paar weken terug getest en bij mij liep er redelijk wat water 'terug'.
Mocht je in de buurt van Hilversum zitten heb ik nog wel een portafilter met drukmeter voor je.
:strip_exif()/f/image/bkICMh6IOZ1NTJUOOrZHFlpe.jpg?f=fotoalbum_large)
De andere slang hangt vanzelfsprekend nog in het waterreservoir. Wat ik niet kan verklaren, is dat als ik de pomp 30 sec aanzet er niks lijkt te gebeuren na een seconde of 10. Het lijkt erop dat er dan geen water meer opgepompt wordt als ik die rechterslang in een lege maatbeker hang. En er stroomt slechts een klein beetje water de lekbak in.
@bert pit: ik weet dat de druk van een Gaggia standaard 15 bar is maar de druk van deze Gaggia is verlaagd. Ik weet niet precies hoeveel bar hij nu is. Met supermarktkoffie kreeg ik in 30s met 7g koffie en flink tampen een een redelijke hoeveelheid espresso. Ik heb nu voor het eerst voorgemalen espressomaling van Fascino om te testen hoeveel lekkerder verse koffie is. Daarbij loopt er veel te weinig door in 30s. Ik wil dus eerst zeker weten dat de druk op 9 bar staat. Ja, ik zou hem kunnen wegbrengen naar een expert maar voor dat geld koop ik dan liever zelf een drukmeter.
Mbt discussie bonen en vriezer. Ik heb de brew guides van Keen gekocht daar zeggen ze t volgende:
Niet in de vriezer stoppen (en al helemaal niet in de koelkast).
Hier staat ook om bonen niet te laten malen ivm 30 sec en dan dat het al 'stale' wordt.
Nu espresso proef pakket gekocht.
Denk door de vakantie wat oudere bonen dit keer.
1 zakje 12/8
Rest 19/8 wat prima is omdat je 2 weken moet wachten voor gebruik van hun bonen.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Hier staat ook om bonen niet te laten malen ivm 30 sec en dan dat het al 'stale' wordt.
1 zakje 12/8
Rest 19/8 wat prima is omdat je 2 weken moet wachten voor gebruik van hun bonen.
[ Voor 38% gewijzigd door noodel1988 op 08-09-2020 19:09 . Reden: Aanvulling en opmaak en leestekens... ]
Als ik de tabel uit de startpost mag geloven, ligt de gemiddelde prijs van koffie bonen tussen de 20 en 30 euro. Natuurlijk kan je ze goedkoper vinden, maar dan zit je al snel bij budgetbonen.mefjoew schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 17:36:
[...]
Genoeg verse bonen <€ 25. Heb nu bijvoorbeeld bonen die € 15,00 per kilo kosten en echt prima smaken. Of is het verschil in jouw ogen wel heel groot?
Zo kan Nespresso ook wel goedkoper, als je van die budgetcupjes koopt. Maar om de vergelijking een beetje eerlijk te houden, ging ik uit van een redelijk gangbare 25 euro per kilo.
Een vergelijking tussen bonen van 15 en 25 euro heb ik nog nooit zo gedaan. Maar goed, er is natuurlijk een reden dat budget bonen of overstock bonen goedkoper zijn
Ik heb ook eens een halve kilo besteld, Ik vindt het wel wat, heb ze nog niet als espresso gedronken of met melk.Nomad schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 13:00:
er komt vandaag weer een kilo Ethiopische goodness binnen van Koffiestation...niet cheap, wel lekker
vindt hem wat zurig, sterk . maar niet te. morgen eens rustig voor gaan zitten.
Ps: bedankt voor de tip
[ Voor 3% gewijzigd door fazertje op 08-09-2020 21:42 ]
Het klinkt bijna meer alsof je pomp niet helemaal goed meer werkt. Kun je eens aan de zijkant v/d pomp kijken op het labeltje? Bij mij staat daar de vermoedelijke productiedatum.nino_070 schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 17:53:
[...]
Den Haag...dus dat gaat niet. Maar inderdaad, ik heb de korte slang uit het waterreservoir gehaald. Nog even voor de duidelijkheid, dit is de rechter slang, dus deze:
[Afbeelding]
De andere slang hangt vanzelfsprekend nog in het waterreservoir. Wat ik niet kan verklaren, is dat als ik de pomp 30 sec aanzet er niks lijkt te gebeuren na een seconde of 10. Het lijkt erop dat er dan geen water meer opgepompt wordt als ik die rechterslang in een lege maatbeker hang. En er stroomt slechts een klein beetje water de lekbak in.
@bert pit: ik weet dat de druk van een Gaggia standaard 15 bar is maar de druk van deze Gaggia is verlaagd. Ik weet niet precies hoeveel bar hij nu is. Met supermarktkoffie kreeg ik in 30s met 7g koffie en flink tampen een een redelijke hoeveelheid espresso. Ik heb nu voor het eerst voorgemalen espressomaling van Fascino om te testen hoeveel lekkerder verse koffie is. Daarbij loopt er veel te weinig door in 30s. Ik wil dus eerst zeker weten dat de druk op 9 bar staat. Ja, ik zou hem kunnen wegbrengen naar een expert maar voor dat geld koop ik dan liever zelf een drukmeter.
Als je bij 7gr supermarkt koffie een redelijke espresso krijgt is er iets niet goed (of gebruik je pressurized filter?). Gemalen supermarkt koffie kun je met een gewoon bakje nauwelijks zetten omdat het doorstroomt door de lage weerstand van de koffie. Lage druk/doorloop van de pomp zou wel verklaren waarom je met 'verse' koffie niks krijgt, de weerstand is dan te hoog.
Het zou ook kunnen verklaren waarom er niks door je rechterslang komt, hij bouwt niet genoeg druk op om door het overdrukventiel te komen. Als het overdruk ventiel is bijgesteld zou je juist verwachten dat er meer water door stroomt dan normaal.
Ik gok dus op de pomp. Gelukkig is hij niet duur en kun je hem gemakkelijk zelf vervangen.
Zoveel mensen zoveel meningen, dus ook dit is weer de mening van iemand (die er wel veel verstand van zal hebben, daar niet van).noodel1988 schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 18:46:
Mbt discussie bonen en vriezer. Ik heb de brew guides van Keen gekocht daar zeggen ze t volgende:
***members only***
1 zakje 12/8
Ben dan ook wel benieuwd naar het plaatje, maar daar mag ik niet bij, staat niet publiek denk ik?
Volgens mijn nu goed aangepast.bebopper schreef op woensdag 9 september 2020 @ 09:31:
[...]
Zoveel mensen zoveel meningen, dus ook dit is weer de mening van iemand (die er wel veel verstand van zal hebben, daar niet van).
Ben dan ook wel benieuwd naar het plaatje, maar daar mag ik niet bij, staat niet publiek denk ik?
Ik dacht met link is kijken maar blijkbaar niet... je kon ook toegang aanvragen.
Wel wat aannames daar in. Als er geen roast-date op staat is het oud... Ik kan me tevens niet voorstellen dat bonen onder vacuum veel doen. Ik heb er nooit wat aan geproefd iig.noodel1988 schreef op woensdag 9 september 2020 @ 10:09:
[...]
Volgens mijn nu goed aangepast.
Ik dacht met link is kijken maar blijkbaar niet... je kon ook toegang aanvragen.
En al zou het wel; ik ga niet elke week 250 gram bonen kopen.
Onder het budget is natuurlijk nooit echt een probleemRubbergrover1 schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 14:27:
De Melitta caffeo solo en Purista zijn ook no-nonsense apparaten. Maar wel wat beneden je budget.
Positie van de watertank is niet echt een punt. Hij komt behoorlijk vrij te staan in onze keuken. De D4 heeft volgens mij wel een wat grotere tank. Dat scheelt weer vullen.bszz schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 14:32:
[...]
Jura D4 is een erg prettige machine voor zwarte koffie of espresso, is ook bijzonder goed getest door de consumentenbond, maar.... is ook hoogglans. Voordeel tov. A1 is dat de watertank aan de zijkant zit en niet aan de achterkant.
Dat is wel een goed punt. Ik zal het nog eens goed doorrekenen. Ik denk dat het sowieso wel uit kan. De terugverdientijd mag natuurlijk best een jaar of 2/3 zijn.evleerdam schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 15:14:
[...]
Even wat uitgangspunten:
Dank voor het meedenken! Ik ga ze eens in het echt bekijken in ieder geval.
@nino_070 Ohhh, voorgemalen koffie.X Eigenlijk is de maler belangrijker dan de espressomachine, dus dat blijft een beetje behelpen.
Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, steenkoolvrij sinds 1962
Heb van de week een Jura E8 Touch besteld maar de leverancier (Simon Levelt) geeft aan dat Jura op het moment slecht uitlevert. Hebben meer mensen daar ervaring mee ?
Daarnaast gaven ze aan dat er nieuwe modellen (updates) aanstaande zijn. iemand hier al iets over gehoord? Wat gaat er veranderen?
Daarnaast gaven ze aan dat er nieuwe modellen (updates) aanstaande zijn. iemand hier al iets over gehoord? Wat gaat er veranderen?
Jura heeft idd levering problemen met een aantal modellen. Lopen wij ook tegenaan.
Uit mijn hoofd geven ze 23 september een online presentatie. Ik wil jullie wel op de hoogte houden tzt over de inhoud.
Uit mijn hoofd geven ze 23 september een online presentatie. Ik wil jullie wel op de hoogte houden tzt over de inhoud.
Ik heb eerder ergens gelezen dat ze in oktober met nieuwe modellen uit zouden komen.cyrax schreef op donderdag 10 september 2020 @ 09:58:
Heb van de week een Jura E8 Touch besteld maar de leverancier (Simon Levelt) geeft aan dat Jura op het moment slecht uitlevert. Hebben meer mensen daar ervaring mee ?
Misschien kun je daarop wachten kan wel eens interessant zijn.
Meer details heb ik ook niet helaas.
Graag!, Ik neem even contact op met m'n leverancier om hier op te wachten.Teus.espresso schreef op donderdag 10 september 2020 @ 10:35:
Jura heeft idd levering problemen met een aantal modellen. Lopen wij ook tegenaan.
Enige informatie die ik tot nu toe heb gezien betreft de E8 serie, deze krijgt in ieder geval wat extra koffie varianten. Zie https://www.cyberport.de/...eb-kaffeevollautomat.html voor de informatie, heb geen idee of er verder nog wat gewijzigd is.
Ik gok daarnaast ook op een andere molen voor de E8. De E6 is dit jaar van ook een andere molen. De E6 is al van de Aroma G3-molen naar de Professional Aroma Grinder gegaan. Zou mij verbazen als de E8 dan op de 'mindere' molen blijft hangen.ebis schreef op donderdag 10 september 2020 @ 12:10:
Enige informatie die ik tot nu toe heb gezien betreft de E8 serie, deze krijgt in ieder geval wat extra koffie varianten. Zie https://www.cyberport.de/...eb-kaffeevollautomat.html voor de informatie, heb geen idee of er verder nog wat gewijzigd is.
Hier ook aan het wachten op de aankondiging, kijken of het dan een vernieuwde E8 wordt of toch de E6...
[ Voor 7% gewijzigd door DarkFly op 10-09-2020 13:41 ]
In de beschrijving wordt gesproken over de professional grinder dus die zal dan ook wel aangepast worden. Twijfel zelf of ik toch de oude E8 met korting ga aanschaffen, kan deze vlak over de grens in Duitsland nu voor 820 euro kopen. Scheelt bijna 200 euro met de nieuwe versie.
Ehhh, dat de naam van een onderdeel verandert, wil nog niet zeggen dat het constructietechnisch ook daadwerkelijk anders is...DarkFly schreef op donderdag 10 september 2020 @ 13:40:
[...]
De E6 is al van de Aroma G3-molen naar de Professional Aroma Grinder gegaan.
...
ehtweak mompelt iets over marketing geneuzel...
Mompel lekker verder,
De professional molen heeft een zwaardere motor / tandwiel overbrenging in vergelijking met de G3 molen. Het is denk ik een reactie op de molen motoren die een paar jaar geleden vrij snel stuk gingen. Inmiddels hebben ze de kwaliteit onder controle maar was de verbetering al in gang gezet.
De professional molen heeft een zwaardere motor / tandwiel overbrenging in vergelijking met de G3 molen. Het is denk ik een reactie op de molen motoren die een paar jaar geleden vrij snel stuk gingen. Inmiddels hebben ze de kwaliteit onder controle maar was de verbetering al in gang gezet.
@Teus.espresso Da's goed om te horen!
Maar we weten allemaal dat het eerder genoemde fenomeen wel vaak optreedt.
Nu, vernieuwd, wast nu nog witter!
Nieuw; verbeterd recept!
enzovoorts.
Maar we weten allemaal dat het eerder genoemde fenomeen wel vaak optreedt.
Nu, vernieuwd, wast nu nog witter!
Nieuw; verbeterd recept!
enzovoorts.
De uitnodiging voor het Jura najaar event is binnen.
Het is woensdag 23 september vanaf 9:30.
Op de uitnodiging staat een foto van een lekbak lade die anders is dan wat ze in het assortiment hebben.
De nieuwe 0,6 liter Cool Control (?) staat naast die machine.
Ook staat er nog een electrisch accessoire op de foto. Geen idee wat dat is.
Het is woensdag 23 september vanaf 9:30.
Op de uitnodiging staat een foto van een lekbak lade die anders is dan wat ze in het assortiment hebben.
De nieuwe 0,6 liter Cool Control (?) staat naast die machine.
Ook staat er nog een electrisch accessoire op de foto. Geen idee wat dat is.
Hoe zijn de ervaringen met het gebruik van tabletten voor het schoonmaken van je maler?
Steeds als mijn voorraad van 500g er doorheen is, maak ik met de hand de maker schoon en haal ik er vaak plakkerig spul uit met een klein mesje en borsteltje. Dat is erg lastig, omdat je niet overal bijkomt.
Steeds als mijn voorraad van 500g er doorheen is, maak ik met de hand de maker schoon en haal ik er vaak plakkerig spul uit met een klein mesje en borsteltje. Dat is erg lastig, omdat je niet overal bijkomt.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Zelf ken ik dit "probleem" ook, de druk wordt inderdaad te hoog opgebouwd. Zelf had ik de maalgraad te fijn afgesteld, met een stand hoger is het nooit meer voorgekomen. Een tijdje later was ik toevallig bij https://www.esrepair.nl/ en die erkenden dit ook; te fijne afstelling voor de gekozen bonen. Hun advies was om de maalgraad in de middenstand te laten.M4rkP schreef op maandag 7 september 2020 @ 17:10:
[...]
[...]
Dank voor de reacties beiden. Gebruik inderdaad wat oudere bonen, deze week met verse bonen proberen. Afhankelijk of dat het probleem verhelpt, zal ik contact opnemen met Nivona. Het was namelijk toch al het plan om voor verse bonen te gaan.
Nog bedankt voor de hulp. Heb meteen een nieuwe EX5 pomp besteld en vanochtend geinstalleerd (16€ op amazon ftwHercul3s schreef op woensdag 9 september 2020 @ 09:12:
[...]
Het klinkt bijna meer alsof je pomp niet helemaal goed meer werkt. Kun je eens aan de zijkant v/d pomp kijken op het labeltje? Bij mij staat daar de vermoedelijke productiedatum.
Als je bij 7gr supermarkt koffie een redelijke espresso krijgt is er iets niet goed (of gebruik je pressurized filter?). Gemalen supermarkt koffie kun je met een gewoon bakje nauwelijks zetten omdat het doorstroomt door de lage weerstand van de koffie. Lage druk/doorloop van de pomp zou wel verklaren waarom je met 'verse' koffie niks krijgt, de weerstand is dan te hoog.
Het zou ook kunnen verklaren waarom er niks door je rechterslang komt, hij bouwt niet genoeg druk op om door het overdrukventiel te komen. Als het overdruk ventiel is bijgesteld zou je juist verwachten dat er meer water door stroomt dan normaal.
Ik gok dus op de pomp. Gelukkig is hij niet duur en kun je hem gemakkelijk zelf vervangen.

edit:
Pomp was inderdaad oud, uit 2007
Na 2 mislukte kopjes door waarschijnlijk te hard tampen, kreeg ik het volgende resultaat met super zacht (nauwelijks) tampen:
- 5.7 g Fascino koffie
- 35 s doorlooptijd
- 13 g espresso
Dus ik ben nog niet tevreden met de brew ratio van <2 en dat proef je ook. Je hoort wel dat de nieuwe pomp consistenter ‘loopt’, maar dit vertaalt zich dus nog niet in betere koffie helaas. Volgens mij zijn er nu nog 2 mogelijkheden om te verbeteren:
- Fascino heeft de koffie te fijn gemalen. Heb helaas nog zelf geen maler dus deze variabele kan ik zo snel niet veranderen
- De druk van mijn Gaggia staat verkeerd afgesteld. Hier ga ik vanmiddag/vanavond eens testen of ik kan meten wat de druk is en of ik dit iets kan aanpassen
Dank voor je reactie. Het probleem is opgelost met verse bonen. De maalstand heb ik nog niet aangezeten.Theebag schreef op zondag 13 september 2020 @ 12:02:
[...]
Zelf ken ik dit "probleem" ook, de druk wordt inderdaad te hoog opgebouwd. Zelf had ik de maalgraad te fijn afgesteld, met een stand hoger is het nooit meer voorgekomen. Een tijdje later was ik toevallig bij https://www.esrepair.nl/ en die erkenden dit ook; te fijne afstelling voor de gekozen bonen. Hun advies was om de maalgraad in de middenstand te laten.
@Hercul3s: ik heb wederom geprobeerd de Gaggia 30s te laten lopen met een blindfilter om te kijken hoeveel water er uit de terugloopslang komt. Wederom geen druppel...het enige resultaat is dat de portafilter zichzelf klemvast heeft gezogen
nino_070 schreef op zondag 13 september 2020 @ 13:16:
[...]
Nog bedankt voor de hulp. Heb meteen een nieuwe EX5 pomp besteld en vanochtend geinstalleerd (16€ op amazon ftw).
edit:
Na 2 mislukte kopjes door waarschijnlijk te hard tampen, kreeg ik het volgende resultaat met super zacht (nauwelijks) tampen:
- 5.7 g Fascino koffie
- 35 s doorlooptijd
- 13 g espresso
Dus ik ben nog niet tevreden met de brew ratio van <2 en dat proef je ook. Je hoort wel dat de nieuwe pomp consistenter ‘loopt’, maar dit vertaalt zich dus nog niet in betere koffie helaas. Volgens mij zijn er nu nog 2 mogelijkheden om te verbeteren:
- Fascino heeft de koffie te fijn gemalen. Heb helaas nog zelf geen maler dus deze variabele kan ik zo snel niet veranderen
- De druk van mijn Gaggia staat verkeerd afgesteld. Hier ga ik vanmiddag/vanavond eens testen of ik kan meten wat de druk is en of ik dit iets kan aanpassen
Hmm, dan lijkt er toch meer aan de hand dan de pomp. Heb je het overdrukventiel al open gehad om te kijken? Vrij simpel (alweernino_070 schreef op zondag 13 september 2020 @ 16:32:
@Hercul3s: ik heb wederom geprobeerd de Gaggia 30s te laten lopen met een blindfilter om te kijken hoeveel water er uit de terugloopslang komt. Wederom geen druppel...het enige resultaat is dat de portafilter zichzelf klemvast heeft gezogen
Heb hem eraf gehaald. Inderdaad simpel, behalve dan die inbus schroefjes waarmee hij aan de boiler vastzit.Hercul3s schreef op zondag 13 september 2020 @ 17:03:
[...]
[...]
Hmm, dan lijkt er toch meer aan de hand dan de pomp. Heb je het overdrukventiel al open gehad om te kijken? Vrij simpel (alweer), overdruk slang er af, ratel op de 6 kantige bovenkant en dan losdraaien. Zou haast denken dat daar een verstopping zit oid waardoor de volle druk op de koffie komt. Alhoewel met 6 gram koffie je nog steeds snellere doorlooptijden verwacht.
Ik zie geen enorme verstopping maar als ik de “bovenkant” vul met water loopt het niet weg via de onderkant. Of is dit omdat het ventiel standaard dicht zit? Enig idee wat ik hiermee kan, behalve de OPV vervangen?
:strip_exif()/f/image/cpJee81FGZXiKi3Q2Yug79Dv.jpg?f=fotoalbum_large)
Edit: ik heb een beetje zitten peuteren erin met een schroevendraaier en staalborstel. Niet het idee dat er heel veel loskomt. Misschien maar een nachtje laten weken in cafiza backflushzeep?
[ Voor 7% gewijzigd door nino_070 op 13-09-2020 18:19 ]
Ik zou eerder ontkalker proberen, koffie zou er niet langs mogen komen.
Hier een foto hoe het ‘dopje’ bij mij er uit ziet, moet dus gewoon open zijn. Zit hij dicht bij jou?nino_070 schreef op zondag 13 september 2020 @ 18:03:
[...]
Heb hem eraf gehaald. Inderdaad simpel, behalve dan die inbus schroefjes waarmee hij aan de boiler vastzit.
Ik zie geen enorme verstopping maar als ik de “bovenkant” vul met water loopt het niet weg via de onderkant. Of is dit omdat het ventiel standaard dicht zit? Enig idee wat ik hiermee kan, behalve de OPV vervangen?
[Afbeelding]
Edit: ik heb een beetje zitten peuteren erin met een schroevendraaier en staalborstel. Niet het idee dat er heel veel loskomt. Misschien maar een nachtje laten weken in cafiza backflushzeep?
:strip_exif()/f/image/FjCxQ9fkcuXqN0DhxegPJPB7.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik zag deze hier nog niet voorbij komen: YouTube: First Look Review: Cafelat Robot
Spreekt mij wel aan, vanwege het weinige onderhoud. Wel aan de prijs echter (370 voor het model zonder drukmeter en 430 voor het model met drukmeter). Voor iets meer heb je ook een nieuwe Pavoni. Maar goed, die heeft weer een moeilijke leercurve en toch wat meer onderhoud nodig. Denk er dus sterk aan om voor de Robot te gaan.
Spreekt mij wel aan, vanwege het weinige onderhoud. Wel aan de prijs echter (370 voor het model zonder drukmeter en 430 voor het model met drukmeter). Voor iets meer heb je ook een nieuwe Pavoni. Maar goed, die heeft weer een moeilijke leercurve en toch wat meer onderhoud nodig. Denk er dus sterk aan om voor de Robot te gaan.
Hij zat bij mij niet helemaal dicht in ieder geval. Wel een klein beetje kalk aan de randjes.Hercul3s schreef op maandag 14 september 2020 @ 07:58:
[...]
Hier een foto hoe het ‘dopje’ bij mij er uit ziet, moet dus gewoon open zijn. Zit hij dicht bij jou?
[Afbeelding]
Kan me niet voorstellen dat dat kleine beetje kalk deze waterflow helemaal blokkeerde, tot nul. Dus heb nu de hele OPV losgeschroeft (linker onderdeel in de foto) en vannacht laten weken in vloeibare ontkalker. Nagenoeg alle randjes met kalk zijn er nu uit.
Heb de OPV nu weer erop gezet, getest, en nog steeds geen flow terug via de OPV
Vraagje: mijn schoonvader overweegt de Philips 5400 aan te schaffen. Iemand hier die ervaring heeft met dit apparaat of de serie waar deze onder valt?
Bedoel je dat je de OPV zelf ook hebt aangepast (dus met een imbus sleutel in het midden van de OPV, wat je ziet in jouw eerste foto). Anders zou je dat nog kunnen proberen.nino_070 schreef op maandag 14 september 2020 @ 11:13:
[...]
Hij zat bij mij niet helemaal dicht in ieder geval. Wel een klein beetje kalk aan de randjes.
Kan me niet voorstellen dat dat kleine beetje kalk deze waterflow helemaal blokkeerde, tot nul. Dus heb nu de hele OPV losgeschroeft (linker onderdeel in de foto) en vannacht laten weken in vloeibare ontkalker. Nagenoeg alle randjes met kalk zijn er nu uit.
Heb de OPV nu weer erop gezet, getest, en nog steeds geen flow terug via de OPVhad de OPV zelf ook nog iets minder strak afgeschroefd, heb echt geen idee waarom er nog steeds geen water doorheen stroomt
Wordt misschien ook wel het moment om iemand te contacteren die meer ervaring hier mee heeft
Er werd niet veel positief geschreven in dit topic over Philips. De verwachten waren hoog, op papier lijkt het te mooi om waar te zijn, zeker voor de lage prijs, en dat is het dan meestal ook. Ben zelf na het doorlezen van dit topic (Zoek eens op Philips) voor een Jura E6 gegaan.mefjoew schreef op maandag 14 september 2020 @ 15:40:
Vraagje: mijn schoonvader overweegt de Philips 5400 aan te schaffen. Iemand hier die ervaring heeft met dit apparaat of de serie waar deze onder valt?
Nou, na jaren cafetiere- en/of moka express koffie komt er dan toch een vol-automaat.
Het wordt een Saeco Intelia ( HD8751) .
Waarom deze: mijn zusje ging over naar een cup systeem en ik had voor in mijn nieuwe woning voor tijdens de geplande verbouwing behoefte aan iets gebruiksvriendelijkers/snellers.
Ik zit dit al een paar jaar uit te stellen omdat ik eigenlijk thuis alleen in het weekeinde koffie drink, en daarom niet zo zag zitten om zo'n groot obstakel in m'n keuken te plaatsen.
Ik ben benieuwd hoe het gaat bevallen. Als het wat is komt er op den duur wellicht iets "eigen".
Het wordt een Saeco Intelia ( HD8751) .
Waarom deze: mijn zusje ging over naar een cup systeem en ik had voor in mijn nieuwe woning voor tijdens de geplande verbouwing behoefte aan iets gebruiksvriendelijkers/snellers.
Ik zit dit al een paar jaar uit te stellen omdat ik eigenlijk thuis alleen in het weekeinde koffie drink, en daarom niet zo zag zitten om zo'n groot obstakel in m'n keuken te plaatsen.
Ik ben benieuwd hoe het gaat bevallen. Als het wat is komt er op den duur wellicht iets "eigen".
7x185 Wp mono op Growatt 1500s; 4x250Wp mono op Growatt 1000s; 4x2 75Wp CdTe op Steca 500
(Nogmaals) gedaan, maar lees vooral wisselende berichten. Wel twijfels bij het afstoten van de huishoudtak door Philips en eerder rondom de overname van Saeco en hoe daarna werd omgegaan met reparaties, maar v.w.b. hoe de apparaten zelf bevallen (en dan met name deze serie) kan ik niet echt veel vinden.BasvanS schreef op maandag 14 september 2020 @ 15:48:
[...]
Er werd niet veel positief geschreven in dit topic over Philips. De verwachten waren hoog, op papier lijkt het te mooi om waar te zijn, zeker voor de lage prijs, en dat is het dan meestal ook. Ben zelf na het doorlezen van dit topic (Zoek eens op Philips) voor een Jura E6 gegaan.
Binnenkort wordt mijn 2,5 jaar oude Siemens EQ9 S500 opgehaald door PostNL. Ze nemen een doos mee waar ie in kan en dan gaat ie naar het reparatiecentrum van Siemens voor een beurt. Krijg steeds vaker de melding dat de zetgroep gereinigd moet worden, ook al heb ik hem net schoongemaakt. Geen idee waar ie dan over valt. Ik gebruik alleen bonen van Giraffe en Koffiestation en die zijn niet vettig of zo.
Een servicebeurt (150eu) is niet zo heel veel duurder dan een nieuwe zetgroep bestellen (110eu) dus daarom daarvoor gekozen. Mij is verteld dat de binnenwerk dan ook wordt vervangen. Zit alleen dan een anderhalve week zonder automaat dus misschien toch maar aan filter beginnen
Een servicebeurt (150eu) is niet zo heel veel duurder dan een nieuwe zetgroep bestellen (110eu) dus daarom daarvoor gekozen. Mij is verteld dat de binnenwerk dan ook wordt vervangen. Zit alleen dan een anderhalve week zonder automaat dus misschien toch maar aan filter beginnen
Inderdaad afwachten wat betreft onderhoud en dergelijke na afstoten van de koffie-tak.mefjoew schreef op maandag 14 september 2020 @ 16:01:
[...]
(Nogmaals) gedaan, maar lees vooral wisselende berichten. Wel twijfels bij het afstoten van de huishoudtak door Philips en eerder rondom de overname van Saeco en hoe daarna werd omgegaan met reparaties, maar v.w.b. hoe de apparaten zelf bevallen (en dan met name deze serie) kan ik niet echt veel vinden.
Dit model (de 5400 en 4300 serie) is eigenlijk net pas uit en de meeste reviews op de philips site zijn gesponsord. Op BOL staan enkele reviews van positieve mensen.
Echter zal het verwachtingspatroon anders zijn voor verschillende mensen, de 'opstapper' die nu zijn nespresso/senseo omruilt voor deze machine of een espresso drinker die deze gebruikt.
Ik denk dat de meeste kopers de eerste groep zijn en er dan al dik tevreden mee zijn. Hier vind je veel mensen die al verder zijn en in de tweede groep vallen.
Zit er zelf ook naar te kijken want ik val ook in de opstapper groep.
Hoor graag hoe anderen hier over denken.
Hmm, geen groot verschil inderdaad. Heb hier ook een ‘onvoorspelbare’ zet groep. Zit soms echt vast, timing is onvoorspelbaar. Soms binnen 2 dagen na schoonmaken soms langer. Sowieso maak ik iedere week goed schoon. Service is wellicht een goeie optie ipv nieuwe groep.D. Ninjai schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 11:23:
Binnenkort wordt mijn 2,5 jaar oude Siemens EQ9 S500 opgehaald door PostNL. Ze nemen een doos mee waar ie in kan en dan gaat ie naar het reparatiecentrum van Siemens voor een beurt. Krijg steeds vaker de melding dat de zetgroep gereinigd moet worden, ook al heb ik hem net schoongemaakt. Geen idee waar ie dan over valt. Ik gebruik alleen bonen van Giraffe en Koffiestation en die zijn niet vettig of zo.
In de tijd dat ik nog Saeco's deed, kwam ik vaak hele schone maar toch klemende zetgroepen tegen.
In dit filmpje smeren ze de onderkant van de zetgroep in (gaat vooral om de eerste 6 seconden).
YouTube: HANDLEIDING - invetten van de koffiemachine zetgroep
Dat zorgt ervoor dat de zetgroep veel soepeler beweegt en dus dat de machine niet denkt dat hij vervuilt is.
Zover ik kan zien lijken de Saeco en Siemens zetgroep op elkaar qua constructie. Kunnen jullie kijken of dit voor verbetering zorgt?
In dit filmpje smeren ze de onderkant van de zetgroep in (gaat vooral om de eerste 6 seconden).
Dat zorgt ervoor dat de zetgroep veel soepeler beweegt en dus dat de machine niet denkt dat hij vervuilt is.
Zover ik kan zien lijken de Saeco en Siemens zetgroep op elkaar qua constructie. Kunnen jullie kijken of dit voor verbetering zorgt?
Mijn nieuwe Siemens EQ.500 werkt prima.
Echter de oude Gaggia titanium staat er ook nog.
De molen heeft duidelijk moeite om te malen zo volgens het gehoor.
De koffie dit eruit komt is veel te grof gemalen.
Voelt aan als korrels tussen je vingers.
Koffie pucks zijn er niet meer want die vallen uit elkaar omdat het maalsel te grof is.
Ik heb het maakwerk schoongemaakt omdat ik aan vastgekoekte koffie dacht.
Dat valt echter wel mee.
Terug in elkaar gezet. In de fijnste stand (0) kun je echter een kiertje zien tussen het middelste maal wiel en de buitenste maal ring. Het verdraaien van de stand maakt het gat alleen maar groter.
Het “gat” lijkt ook maar subtiel van grootte te veranderen maar wellicht is dat ook de bedoeling.
De vraag is of de maal ringen versleten zijn en dit probleem kunnen veroorzaken.
Op het oog zie ik niet veel bijzonders.
Een klein beetje afgeplatte punt onderaan, zie foto.
Ik weet alleen niet hoe versleten ringen eruit zien...
Er zijn immers wel een paar duizend kopjes mee gezet.
Ik vind het ook wel zonde het apparaat meteen naar de stort te brengen als ik nog iemand er een plezier mee kan doen. Al is het voor een klein bedrag.
Voor de rest is alles nog goed, dus heet water enz.
Op de foto’s de buitenste ring.
Zit nog wel wat koffie stof op.
Echter de oude Gaggia titanium staat er ook nog.
De molen heeft duidelijk moeite om te malen zo volgens het gehoor.
De koffie dit eruit komt is veel te grof gemalen.
Voelt aan als korrels tussen je vingers.
Koffie pucks zijn er niet meer want die vallen uit elkaar omdat het maalsel te grof is.
Ik heb het maakwerk schoongemaakt omdat ik aan vastgekoekte koffie dacht.
Dat valt echter wel mee.
Terug in elkaar gezet. In de fijnste stand (0) kun je echter een kiertje zien tussen het middelste maal wiel en de buitenste maal ring. Het verdraaien van de stand maakt het gat alleen maar groter.
Het “gat” lijkt ook maar subtiel van grootte te veranderen maar wellicht is dat ook de bedoeling.
De vraag is of de maal ringen versleten zijn en dit probleem kunnen veroorzaken.
Op het oog zie ik niet veel bijzonders.
Een klein beetje afgeplatte punt onderaan, zie foto.
Ik weet alleen niet hoe versleten ringen eruit zien...
Er zijn immers wel een paar duizend kopjes mee gezet.
Ik vind het ook wel zonde het apparaat meteen naar de stort te brengen als ik nog iemand er een plezier mee kan doen. Al is het voor een klein bedrag.
Voor de rest is alles nog goed, dus heet water enz.
Op de foto’s de buitenste ring.
Zit nog wel wat koffie stof op.
![]() | ![]() |
@HoppyF ,
Zelfde molen als een boel andere machines. Volgens mij zijn deze tot iets van 30k kopjes. Aan de andere kant kan het sneller slijten. Als je op de fijnste stand grof gemalen koffie krijgt lijkt mij dat het de maalschijf is. Redelijk goedkoop te vervangen eventueel:
https://www.koffie-onderd...lring-en-maalkegel--.html
Zelfde molen als een boel andere machines. Volgens mij zijn deze tot iets van 30k kopjes. Aan de andere kant kan het sneller slijten. Als je op de fijnste stand grof gemalen koffie krijgt lijkt mij dat het de maalschijf is. Redelijk goedkoop te vervangen eventueel:
Kan je die dingen niet kalibreren cq dichter op elkaar te zetten?
Zoveel kopjes zijn er niet mee gezet maar wellicht is het toch slijtage.Hercul3s schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 16:08:
@HoppyF ,
@vinpower
Ja, je moet de kunststof verstel ring met de hand draaien na het uit elkaar halen om de buitenste maalring eruit te kunnen tillen. Er zit ook een markering op met rode verf.
Het kan eigenlijk ook maar op één manier omdat de tanden van de verstel ring anders niet goed passen tov de knop waarmee je de maalgraad verdraait.
Op YouTube staat een filmpje hierover.
Maar ook als ik de maalgraad instellingsring met de hand nog strakker probeer te draaien dan zie ik nog steeds wat ruimte tussen de binnenste en buitenste maalwerk.
Wel logisch dat er dan ook geen fijn gemalen koffie uit kan komen.
Ik ga eens nadenken of €30 uitgeven nog lonend is.
Update.
Gezocht naar Saeco vanwege het gelijk lijkende maalwerk.
Misschien moet ik het binnenste wiel nog losdraaien en kijken of er troep onder zit.
Dat zou ook een reden kunnen zijn dat deze niet lekker loopt.
Op een plaatje nog gekeken naar de tanden op de ringen.
Lijken ook iets afgeplat aan de punten.
Beste te zien op de 360 graden foto’s bij de link hieronder.
Dat is dus geen slijtage.
https://www.beekman.nl/a/...-sup020-hd8920-93640110/s
Update 2.
De tip over Saeco leverde mij nog meer extra informatie op over het maalwerk.
Morgen ga ik eens kijken hoe dat zit want het zou goed kunnen dat ik e.e.a. nog niet goed heb gemonteerd na het schoonmaken.
[ Voor 20% gewijzigd door HoppyF op 15-09-2020 22:55 ]
Die van mij ziet er net wat anders uit maar geloof graag dat zoiets kan helpen dus dat is voor een volgende keer. Kreeg net een mailtje dat ze hem ophalen met een doos die schuimrubber bevat en spanbanden dus dat is wel netjes.Teus.espresso schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 15:50:
In de tijd dat ik nog Saeco's deed, kwam ik vaak hele schone maar toch klemende zetgroepen tegen.
Oeps, de MoccaMaster ontkalkt met:
:strip_exif()/f/image/dwQCCU8wRS4lGr6FjDQZtciq.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat mocht dus niet van de fabrikant omdat dit het koperen verwarmingselement blijvend kan schaden (spul heeft citroenzuur).
Wat is jullie mening..? Kan ik er nu iets doorheen gieten om de schade weer te beperken? Of helaas pindakaas en vanaf nu wel de goede ontkalker gebruiken?
:strip_exif()/f/image/dwQCCU8wRS4lGr6FjDQZtciq.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat mocht dus niet van de fabrikant omdat dit het koperen verwarmingselement blijvend kan schaden (spul heeft citroenzuur).
Wat is jullie mening..? Kan ik er nu iets doorheen gieten om de schade weer te beperken? Of helaas pindakaas en vanaf nu wel de goede ontkalker gebruiken?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Ih1DiSro4BhTeg6m3ycPJqWI.jpg?f=user_large)
Als een hoge concentratie citroenzuur eenmaal gereageerd heeft met puur koper (dat kan ook gebeuren met azijnzuur), dan is dat nou eenmaal gebeurd.Tomino schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 19:40:
Oeps, de MoccaMaster ontkalkt met:
Gewoon zo snel mogelijk gebruiken met schoon water, dan is in ieder geval de bijtende werking van het zuur gestopt.
Technivorm adviseert Durgol te gebruiken, dat is een ontkalker op basis van sulfaminezuur.
Wikipedia: Sulfaminezuur
...Sulfaminezuur is corrosief voor de huid, ogen en luchtwegen. Naargelang de mate van blootstelling geeft dit aanleiding tot roodheid, een branderig gevoel of zelfs ernstige brandwonden. Inademing van een aerosol kan longoedeem veroorzaken; dit kan vertraagd optreden tot 48 uur na blootstelling. ...
[ Voor 15% gewijzigd door ehtweak op 18-09-2020 22:57 ]
Oke volgende update duurde even omdat mijn dopsleutelset geen 17mm dop had en ik dus met een steeksleutel er niet bij kon. Dus kon alleen met een inbussleutel heel de OPV unit loshalen van de boiler alvorens ik hem kon openkrijgen, dat schoot niet op met afstellen. Nu een nieuwe dopsleutelset gekocht en daarmee de Gaggia te lijf gegaan.Hercul3s schreef op maandag 14 september 2020 @ 15:45:
[...]
Bedoel je dat je de OPV zelf ook hebt aangepast (dus met een imbus sleutel in het midden van de OPV, wat je ziet in jouw eerste foto). Anders zou je dat nog kunnen proberen.
Wordt misschien ook wel het moment om iemand te contacteren die meer ervaring hier mee heeft.
Inderdaad, je had gelijk, zelfs na de inbus 45graden te draaien zat ie nog moervast. Dus ben nu met een dopsleutelsetje aan de slag gegaan en op een gegeven moment zat er speling in. Nu hem zo afgesteld dat er in 30s 115mL water terugloopt dus de druk is nu ~9 bar
Resultaat is er, espresso loopt veel beter door. Ik ben helemaal blij dus. Plus mooie bijkomstigheid is dat ik nu een gloednieuwe pomp heb en mooi consistente pompdruk. Nogmaals bedankt voor de hulp
Heeft iemand een suggestie voor een weegschaal met (liefst) een timer die onder een gaggia classic past? Ik vind het een beetje irritant om de hele tijd de lekbak weg te moeten halen omdat ik anders geen weegschaal kan gebruiken.
Ik heb de machine nog niet zo lang en vind het daarom en vind een weegschaal wel handig. Maar, de keukenweegschaal die ik nu gebruik past dus niet.
Ik heb de machine nog niet zo lang en vind het daarom en vind een weegschaal wel handig. Maar, de keukenweegschaal die ik nu gebruik past dus niet.
Ik denk dat het handig is dat je meet hoeveel ruimte je hebt. Aangezien ieders espresso kopje anders is. Wanneer je die ruimte weet kan je kijken op bijvoorbeeld Amazon. Daar zijn er veel verschillende beschikbaar met een timer.
Ik heb deze zonder timer.lasharor schreef op maandag 21 september 2020 @ 15:49:
Heeft iemand een suggestie voor een weegschaal met (liefst) een timer die onder een gaggia classic past? Ik vind het een beetje irritant om de hele tijd de lekbak weg te moeten halen omdat ik anders geen weegschaal kan gebruiken.
Wel vrij prijzig en hij komt gevoelsmatig rechtstreeks van AliExpress.. Aan de andere kant doet hij het al wel weer een tijdje.
Als ik het nog een keer moest kopen zou ik mss voor een merk gaan. Maarja, E90 neerleggen voor een weegschaal is mij wat te veel ... (hario brewista).
Je kan ook een lagere lekbak nemen, past je keukenweegschaal mss
Ik heb een zeer sterk gelijkende weegschaal van aliexpress en ben daar best tevreden over.Hercul3s schreef op maandag 21 september 2020 @ 16:26:
[...]
Ik heb deze zonder timer.
Wel vrij prijzig en hij komt gevoelsmatig rechtstreeks van AliExpress.. Aan de andere kant doet hij het al wel weer een tijdje.
offtopic:
Geen timer, iemand tips voor een schaal met timer?
Geen timer, iemand tips voor een schaal met timer?
Ja, ik zag idd ook een Brewista die eigenlijk aan alle eisen voldoet maar heb toch een beetje het gevoel dat het wat over de top is (qua prijs) voor een weegschaal.Hercul3s schreef op maandag 21 september 2020 @ 16:26:
[...]
Ik heb deze zonder timer.
Als ik het nog een keer moest kopen zou ik mss voor een merk gaan. Maarja, E90 neerleggen voor een weegschaal is mij wat te veel ... (hario brewista).
Je kan ook een lagere lekbak nemen, past je keukenweegschaal mss.
Die weegschalen in de link die je hebt gelinkt hebben vaak niet een timer functie, wat eigenlijk wel jammer is want dan heb je weer 2 verschillende apparaten.
Grootste uitdaging met goedkope weegschalen is waterbestendigheid en reactievermogen wanneer je ze wil gebruiken om shotgewicht te meten. Ik zou eerder kijken naar iets van een Felicita Arc of een Timemore Black Mirror. Daar zul je langer plezier van hebben, mede door deze eigenschappen. De Black Mirror is via AliExpress te koop voor onder de 50 euro.
Gebruik zelf een Acaia Lunar om dezelfde redenen. Durf te zeggen dat het mijn beste koffieaankoop is geweest afgelopen jaren. Het heeft mijn shotconsistentie enorm verbeterd.
Gebruik zelf een Acaia Lunar om dezelfde redenen. Durf te zeggen dat het mijn beste koffieaankoop is geweest afgelopen jaren. Het heeft mijn shotconsistentie enorm verbeterd.
[ Voor 29% gewijzigd door MGSNK op 21-09-2020 18:47 ]
Our life and death are the same thing. When we realize this fact, we have no fear of death anymore, nor actual difficulty in our life
Heb zelf sinds 2 weken de 5000 serie https://www.philips.nl/c-...matische-espressomachinesmefjoew schreef op maandag 14 september 2020 @ 15:40:
En tot nu toe bevalt ie prima. Eenvoudig schoon te houden, koffie is lekker, stoompijpje werkt goed.
Overigens wel flink minder voor betaald dan Philips hier zegt.
Nadelen zijn misschien het waterverbruik en de ronduit gammele handvat van de waterbak.
Maar goed, ik ben dan ook gewoon een ouderwetse ex Senseo of filterkoffie drinker, die ivm thuiswerken graag verse koffie thuis wilde hebben, zoals we op kantoor hadden..
[ Voor 9% gewijzigd door GAIAjohan op 21-09-2020 19:17 ]
PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west
Mijn eerste post in dit topic. Na jarenlang niet of nauwelijks koffiedrinken en thuis niet eens een koffiezetapparaat hebben ben ik het afgelopen jaar behoorlijk wat koffie gaan drinken. Beginnend met cappuchino uit de automaat op het werk en later meer zwarte koffie kwam er uiteindelijk ook een senseo.
Tot mijn vakantie dit jaar in Italie waar ik heb geleerd hoe lekker een espresso en wat sterker koffie's kunnen zijn. Vervolgens een Bialetti perculator en en een zak italiaanse (daar gemaalde) koffie aangeschaft en sindsiden kan ik thuis genieten van heerlijke koffie (en ben ik bang een nieuwe hobby gevonden te hebben
).
Ik heb echter een vraag voor de kenners hier. Qua smaak heb ik mijn koffie denk ik redelijk op orde maar ik heb een vreemd probleem. De koffie uit de 3 kops perculator, heb een inductie model, is lauw warm. Dat is natuurlijk gek want het water heeft gekookt om uberhaupt als stoom door de koffie heen te lopen. Koelt de koffie dusdanig snel af, ik kan het met nauwelijks voorstellen. Moet ik de 'opvangbak' misschien met heet water vullen net voor het zetten zodat dat iets meer fungeert als warm houdt tankje? Ik sta te kijken als de koffie gezet wordt en haal hem echt direct nadat de laatste koffie omhoog is komen borrelen er af dus het is niet dat ik gewoon te lang wacht met drinken.
Ik weet dat hoeveelheid water, hoeveelheid koffie (niet aandrukken etc) allemaal veel invloed kan hebbben op smaak maar ik heb met wat googlen niet kunnen vinden hoe het de temperatuur van het eindproduct zou kunnen beinvloeden. Iemand enig idee wat het dan wel is?
Tot mijn vakantie dit jaar in Italie waar ik heb geleerd hoe lekker een espresso en wat sterker koffie's kunnen zijn. Vervolgens een Bialetti perculator en en een zak italiaanse (daar gemaalde) koffie aangeschaft en sindsiden kan ik thuis genieten van heerlijke koffie (en ben ik bang een nieuwe hobby gevonden te hebben
Ik heb echter een vraag voor de kenners hier. Qua smaak heb ik mijn koffie denk ik redelijk op orde maar ik heb een vreemd probleem. De koffie uit de 3 kops perculator, heb een inductie model, is lauw warm. Dat is natuurlijk gek want het water heeft gekookt om uberhaupt als stoom door de koffie heen te lopen. Koelt de koffie dusdanig snel af, ik kan het met nauwelijks voorstellen. Moet ik de 'opvangbak' misschien met heet water vullen net voor het zetten zodat dat iets meer fungeert als warm houdt tankje? Ik sta te kijken als de koffie gezet wordt en haal hem echt direct nadat de laatste koffie omhoog is komen borrelen er af dus het is niet dat ik gewoon te lang wacht met drinken.
Ik weet dat hoeveelheid water, hoeveelheid koffie (niet aandrukken etc) allemaal veel invloed kan hebbben op smaak maar ik heb met wat googlen niet kunnen vinden hoe het de temperatuur van het eindproduct zou kunnen beinvloeden. Iemand enig idee wat het dan wel is?
gutta cavat lapidem non vi, sed saepe cadendo. Sic homo fit doctus, non vi, sed saepe legendo
Met gas hier nooit last van gehad, sterker nog, op de camping regelmatig een wat mindere kwaliteit campingservies kapot weten te makentwit schreef op maandag 21 september 2020 @ 20:42:
Mijn eerste post in dit topic. Na jarenlang niet of nauwelijks koffiedrinken en thuis niet eens een koffiezetapparaat hebben ben ik het afgelopen jaar behoorlijk wat koffie gaan drinken. Beginnend met cappuchino uit de automaat op het werk en later meer zwarte koffie kwam er uiteindelijk ook een senseo.
Tot mijn vakantie dit jaar in Italie waar ik heb geleerd hoe lekker een espresso en wat sterker koffie's kunnen zijn. Vervolgens een Bialetti perculator en en een zak italiaanse (daar gemaalde) koffie aangeschaft en sindsiden kan ik thuis genieten van heerlijke koffie (en ben ik bang een nieuwe hobby gevonden te hebben).

Ik denk dat je een espressopotje hebt. Een percolator is iets anderstwit schreef op maandag 21 september 2020 @ 20:42:
Tot mijn vakantie dit jaar in Italie waar ik heb geleerd hoe lekker een espresso en wat sterker koffie's kunnen zijn. Vervolgens een Bialetti perculator en en een zak italiaanse (daar gemaalde) koffie aangeschaft en sindsiden kan ik thuis genieten van heerlijke koffie (en ben ik bang een nieuwe hobby gevonden te hebben).
Wat voor maling gebruik je en zou je eens de temperatuur kunnen meten?
Ik kan je vertellen dat je met een dergelijke weegschaal erg blij zal zijn. Ik heb zelf de Hario V60, gebruik nu al enkele jaren met veel plezier. Grootste uitdaging bij mij was een betaalbare te vinden die en timed en tot tienden gram weegt. Anders rond hij 18,5 of 19,4 allemaal af op 19 gram. Dat moeten we natuurlijk niet hebbenlasharor schreef op maandag 21 september 2020 @ 17:09:
[...]
Ja, ik zag idd ook een Brewista die eigenlijk aan alle eisen voldoet maar heb toch een beetje het gevoel dat het wat over de top is (qua prijs) voor een weegschaal.
Die weegschalen in de link die je hebt gelinkt hebben vaak niet een timer functie, wat eigenlijk wel jammer is want dan heb je weer 2 verschillende apparaten.
Edit: degenen die @MGSNK noemt zijn natuurlijk helemaal top
[ Voor 3% gewijzigd door bakbakbak op 21-09-2020 20:52 ]
Mijn bescheiden Cyberpunk en Fortnite Save the World YT kanaal en D4
Sander schreef op maandag 21 september 2020 @ 20:46:
[...]
Met gas hier nooit last van gehad, sterker nog, op de camping regelmatig een wat mindere kwaliteit campingservies kapot weten te makenMisschien dat door de inductie het bovenste deel erg koud blijft en je koffie dus snel afkoelt? Het borrelt er natuurlijk vrij langzaam in, dus misschien met goed heet voorverwarmen zodat hij goed warm is voor je begint.
Dank beiden voor snelle reacties. Het is inderdaad een Moka potje/espresso potje. Dit had ik al 100x gelezen in mijn research en dan post ik het nog verkeerd in deze thread. Ik heb in de winkel gevraagd de bonen voor dit moka potje te malen, omdat ze in naamloze zak zitten weet ik helaas niet meer welkebszz schreef op maandag 21 september 2020 @ 20:50:
[...]
Ik denk dat je een espressopotje hebt. Een percolator is iets anders. Een tweede misverstand is dat het water kookt en als stoom door de koffie wordt geperst. Als dat zo zou zijn is je koffie gegarandeerd bitter.
Wat voor maling gebruik je en zou je eens de temperatuur kunnen meten?
Maar Sander noemt een goed punt. Toen ik in Italie met gas kookte had ik dit probleem niet. Het moet hem dus zitten in de temperatuur die het potje bereikt. Ik denk dat ik inderdaad eens ga proberen voor te verwarmen en misschien moet ik toch de inductie nog wat lager zetten zodat vanuit het hete reservoir langzaam ook de rest van het potje opwarmt nog voordat de koffie er in stroomt.
Ik heb een vleesthermometertje hier, die zal ik er morgenvroeg inderdaad eens in doen en resultaten hier posten!
[ Voor 82% gewijzigd door twit op 21-09-2020 20:55 ]
gutta cavat lapidem non vi, sed saepe cadendo. Sic homo fit doctus, non vi, sed saepe legendo
Inductie lijkt me een probleem met mokapots.Sander schreef op maandag 21 september 2020 @ 20:46:
[...]
Misschien dat door de inductie het bovenste deel erg koud blijft en je koffie dus snel afkoelt?.
Dat werkt op basis van ferro-magnetisme, en het spuitgiet-metaal dat doorgaans voor mokapots gebruikt wordt (grotendeels aluminium) is daar niet geschikt voor. Alu pannen geschikt voor inductie hebben daarom een plak koper in de bodem verwerkt. Mokapots met iets dergelijks heb ik niet gezien, en de rvs alternatieven (verder mijn voorkeur) gaan ook niet helpen. Shit outta luck, ben ik bang.
Gewoon een mokkapot kopen die voor inductieplaat geschikt is. Mijn ouders drinken al jaren koffie uit een mokkapot en zijn 3 jaar geleden van een gasfornuis op inductie overgestapt. Moesten toen een nieuwe mokkapot kopen en de koffie is gloeiheet kan ik je vertellen
Die heb ik 1 uiteraard. Zojuist weer koffie gezet op een iets lagere inductiestand en de koffie lijkt al iets warmer. Even gemeten het brouwsel is op moment dat hij stopt met doorlopen zo'n 58 graden. Ik vind dit nog steeds relatief koud/lauw qua smaak of is dit juist een goede temperatuur?Zawaponga schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 01:05:
Gewoon een mokkapot kopen die voor inductieplaat geschikt is. Mijn ouders drinken al jaren koffie uit een mokkapot en zijn 3 jaar geleden van een gasfornuis op inductie overgestapt. Moesten toen een nieuwe mokkapot kopen en de koffie is gloeiheet kan ik je vertellen
Het 'probleem' van een Mokkapot is vaak dat de koffie te heet / verbrand is. Op zich is dit dus een goede ontwikkelingtwit schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 08:42:
[...]
Die heb ik 1 uiteraard. Zojuist weer koffie gezet op een iets lagere inductiestand en de koffie lijkt al iets warmer. Even gemeten het brouwsel is op moment dat hij stopt met doorlopen zo'n 58 graden. Ik vind dit nog steeds relatief koud/lauw qua smaak of is dit juist een goede temperatuur?
Ik heb de temperatuur nog nooit gemeten, maar 58 graden lijkt mij aan de lage kant. Welk model heb je, zou je dat kunnen linken?
Over de drinktemperatuur van koffie / espresso zijn de meningen verdeeld, maar het minimum is toch wel 75˚ celcius.twit schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 08:42:
[...]
Die heb ik 1 uiteraard. Zojuist weer koffie gezet op een iets lagere inductiestand en de koffie lijkt al iets warmer. Even gemeten het brouwsel is op moment dat hij stopt met doorlopen zo'n 58 graden. Ik vind dit nog steeds relatief koud/lauw qua smaak of is dit juist een goede temperatuur?
De ideale temperatuur van water op de koffie is over het algemeen tussen de 92˚ en 97˚ celcius. Daarboven verbrandt je koffie, eronder haal je niet het beste uit je maalsel of is hij koud
Edit: daarmee haal je ook gelijk het misverstand zoals iemand al eerder meldde dat er stoom door je koffie gaat in je mokkapot. Het water gaat door druk er doorheen.
[ Voor 10% gewijzigd door bakbakbak op 22-09-2020 10:11 ]
Mijn bescheiden Cyberpunk en Fortnite Save the World YT kanaal en D4
Zo 1 :Zawaponga schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 09:26:
Ik heb de temperatuur nog nooit gemeten, maar 58 graden lijkt mij aan de lage kant. Welk model heb je, zou je dat kunnen linken?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/02tXXnFVnDOTwZs2HobG2oLf.jpg?f=user_large)
https://www.bialettistore.nl/bialetti-moka-induction-3-kops/
Ik weet ook zeker dat de koffie die ik dronk uit het Moka potje dat ik op gas in Italie gebruikte een stuk heter was. Kan het inderdaad in theorie zo zijn dat een lagere inductiestand , die zorgt voor langzamere verwarming, ook zorgt voor warmere koffie? Of is de temperatuur waarop de koffie gaat lopen fixed en moeten we het inderdaad meer zoeken in de warmte en opwarmen van het totale moka potje?
[ Voor 3% gewijzigd door twit op 22-09-2020 11:34 ]
Die temperatuur wordt bepaald door het kookpunt van water: de stoomvorming drukt het water omhoog.
Maar bij een gasfornuis gaat er veel hitte langs het ding af, waardoor ook de bovenste helft alvast wordt opgewarmd. Een inductieplaat is wat dat betreft heel efficiënt, omdat er niet allerlei warmte verloren gaat.
Je zou kunnen proberen om de bovenste helft alvast voor te verwarmen met heet water voordat je koffie gaat zetten. Wel eraan denken dat je het weer eruit kiepert, anders heb je wel hete maar vooral ook slappe koffie.
Je zou kunnen proberen om de bovenste helft alvast voor te verwarmen met heet water voordat je koffie gaat zetten. Wel eraan denken dat je het weer eruit kiepert, anders heb je wel hete maar vooral ook slappe koffie.
Punctuality is the politeness of kings
Sinds maandag de Niche (wit) in bezit en vandaag voor het eerst gebruikt.
Vanmorgen filter -> instelling: 30 Brandzaak bonen Costa Rica (restje) ging prima, smaakte zelfs lekker.
Zojuist geprobeerd Keen Ethopie bonen voor espresso maar is zo fijn dat er niets doorheen komt.
Dit is de laatste zak van het proefpakket en de vorige 3 met mijn Mignion gedaan, wat prima ging, je moest hem alleen wat fijner en korter instellen om op 18 gram uit te komen en juiste doorlooptijd van de espresso.
Bij Niche deze 1ste poging was op 18 en 2e op 22 (volgens mijn). Maar kwam niets doorheen (veel te fijn).
Iemand toevallig ervaring en weet op welke stand zij dit doen?
Helemaal als je ziet dat ik 30 gebruikt hebt als filter stand...
Edit
Ik zal morgen t eens proberen met de brandzaak bonen om een espresso mee te zetten.
Deze heb ik ook door de Minion gehad.
Vanmorgen filter -> instelling: 30 Brandzaak bonen Costa Rica (restje) ging prima, smaakte zelfs lekker.
Zojuist geprobeerd Keen Ethopie bonen voor espresso maar is zo fijn dat er niets doorheen komt.
Dit is de laatste zak van het proefpakket en de vorige 3 met mijn Mignion gedaan, wat prima ging, je moest hem alleen wat fijner en korter instellen om op 18 gram uit te komen en juiste doorlooptijd van de espresso.
Bij Niche deze 1ste poging was op 18 en 2e op 22 (volgens mijn). Maar kwam niets doorheen (veel te fijn).
Edit
Ik zal morgen t eens proberen met de brandzaak bonen om een espresso mee te zetten.
Deze heb ik ook door de Minion gehad.
[ Voor 8% gewijzigd door noodel1988 op 22-09-2020 15:58 ]
Oktober levering? Ik heb November .. kijk er wel erg naar uit maar het wachten duurt laaang..noodel1988 schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 15:53:
Sinds maandag de Niche (wit) in bezit en vandaag voor het eerst gebruikt.
Ken het probleem met nieuwe maler idd, afstel hel..
Let op:
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1