Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1 Overzicht

Pagina: 1 ... 56 ... 242 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noodel1988
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08-06 11:45
Hercul3s schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 15:59:
[...]

Oktober levering? Ik heb November .. kijk er wel erg naar uit maar het wachten duurt laaang.. :o

Ken het probleem met nieuwe maler idd, afstel hel..
Ja, was verbaast want ik verwachte hem dus pas medio oktober. :*)

Trakt | Last.fm | discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:49
noodel1988 schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 15:53:
Sinds maandag de Niche (wit) in bezit en vandaag voor het eerst gebruikt.

Vanmorgen filter -> instelling: 30 Brandzaak bonen Costa Rica (restje) ging prima, smaakte zelfs lekker.

Zojuist geprobeerd Keen Ethopie bonen voor espresso maar is zo fijn dat er niets doorheen komt.
Dit is de laatste zak van het proefpakket en de vorige 3 met mijn Mignion gedaan, wat prima ging, je moest hem alleen wat fijner en korter instellen om op 18 gram uit te komen en juiste doorlooptijd van de espresso.
Bij Niche deze 1ste poging was op 18 en 2e op 22 (volgens mijn). Maar kwam niets doorheen (veel te fijn).
Iemand toevallig ervaring en weet op welke stand zij dit doen?
Helemaal als je ziet dat ik 30 gebruikt hebt als filter stand... :+

Edit
Ik zal morgen t eens proberen met de brandzaak bonen om een espresso mee te zetten.
Deze heb ik ook door de Minion gehad.
De instelling bij de een hoeft niet dezelfde instelling te zijn bij de andere. Espresso zit bij mijn niche tussen 15 en 21 in afhankelijk van de boon. En voor de Chemex ruim voorbij de 50. Het is natuurlijk de eerste paar keer altijd even aftasten. Als bij 22 niks doorheen kwam weet je dat je 25 eens moet proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noodel1988
vinpower schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 16:23:
[...]

De instelling bij de een hoeft niet dezelfde instelling te zijn bij de andere. Espresso zit bij mijn niche tussen 15 en 21 in afhankelijk van de boon. En voor de Chemex ruim voorbij de 50. Het is natuurlijk de eerste paar keer altijd even aftasten. Als bij 22 niks doorheen kwam weet je dat je 25 eens moet proberen.
Dat wilde ik ook gaan proberen maar vind 25 en 30 best dicht bij elkaar en voor zulk afwijkende maling qua espresso VS filter, vandaar.

Morgen dus 25 met de Brandzaak bonen proberen en daarvandaan verder met de Keen bonen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:28

Rudedadude

Maybe we were born to run

noodel1988 schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 17:07:
[...]

Dat wilde ik ook gaan proberen maar vind 25 en 30 best dicht bij elkaar en voor zulk afwijkende maling qua espresso VS filter, vandaar.

Morgen dus 25 met de Brandzaak bonen proberen en daarvandaan verder met de Keen bonen.
Hmm, espressobonen zitten bij mij tussen de 23 (vers) en 12 (oude donker gebrande meuk). Allemaal voor 15 gram dubbele espresso. Op het moment rond de 20 voor Sidamo bonen van Fascino. Voor m'n goudfilter icm moccamaster gebruik ik standje 41 en rond de 35 icm een papieren filter.

Je zou ergens verwachten dat dit soort standen tussen niche malers redelijk gelijk zijn aangezien je kunt calibreren. Al zal de machine vervolgens ook nog wel een rol spelen.

[ Voor 6% gewijzigd door Rudedadude op 22-09-2020 17:45 ]

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MGSNK
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:52
noodel1988 schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 17:07:
[...]

Not to sound like an asshole, maar het hele idee om de cijfers op je maler te gebruiken om een maalgraad te bepalen voor nooit eerder gebruikte koffie klinkt belachelijk :+

Gebruik gewoon je vingers en je ogen.
Een espresso maling moet iets grover dan fijn zout aanvoelen als startpunt. Een ander uitgangspunt is dat lichte brandingen moeten vaak fijner gemalen worden dan donkerdere brandingen.

Weeg een vaste hoeveelheid koffie af. De brander kan/hoort je altijd advies te geven over de hoeveelheid koffie in (gram) hoeveelheid vloeistof uit (gram) en de tijd benodigd om dat te bereiken. Zij hebben immers ook een receptuur gebruikt om de beschreven smaak te bereiken.

Krijg je te weinig gram vloeistof uit de machine in de gewenste tijd? Maler iets grover afstellen.

Krijg je te veel gram vloeistof uit de machine in de gewenste tijd? Maler iets fijner afstellen.

Na wat maanden ‘trainen’ kan je meestal binnen 2-3 koppen een maalgraad afstellen voor volkomen nieuwe bonen. Als je eerder vergelijkbare bonen hebt gebruikt (regio & branding) kan je eventueel een eerder geregistreerde positie als startpunt gebruiken.

Tip: bevallen de bonen? Dan registreer je de gebruikte maling met een foto/app waarbij je wel het nummer noteert. Ook hierbij geldt: koffie is een natuurproduct, het hoeft absoluut niet zo te zijn dat koffieboon X van branderij Y over een jaar op dezelfde maling dezelfde resultaten behaalt.

[ Voor 10% gewijzigd door MGSNK op 22-09-2020 22:51 ]

Our life and death are the same thing. When we realize this fact, we have no fear of death anymore, nor actual difficulty in our life

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twit
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08-06 12:14
dreamscape schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 12:55:
Maar bij een gasfornuis gaat er veel hitte langs het ding af, waardoor ook de bovenste helft alvast wordt opgewarmd. Een inductieplaat is wat dat betreft heel efficiënt, omdat er niet allerlei warmte verloren gaat.

Je zou kunnen proberen om de bovenste helft alvast voor te verwarmen met heet water voordat je koffie gaat zetten. Wel eraan denken dat je het weer eruit kiepert, anders heb je wel hete maar vooral ook slappe koffie. :)
Ik ben weer een stapje dichterbij warme koffie al weet ik niet zeker welke van de acties uitgevoerd (klassiek probleem als je meerdere dingen tegelijk veranderd natuurlijk) de oorzaak is geweest. Koffie die ik net meette in het opvang bakje was 68graden en er kwam in ieder geval dit keer duidelijk rook van mijn kopje.

Aangepast:
- Ik besefte me dat ik vaak net voor het zetten het moka potje schoonmaakte en omspoelde -> het koffie filter/bakje dat je moet vullen was dus nat. Misschien dat dat voor versnelde/verhoogde druk zorgde en daarmee minder ver opgewarmde koffie omdat de boel sneller begint te lopen?

- De inductiestand doe ik op 4.5 van de 9 ipv 6 van de 9. Dit bakkie duurde het 11 minuten om op te warmen en daarna zo'n 2 minuten om door te lopen. Google zegt me dat dit in principe iets te langzaam is.

- Het klepje van opvangbakje open gehouden in plaats van dicht. Op een of ander barista forum las ik dat sowieso als advies en misschien is dit sowieso de standaard en heb ik het altijd verkeerd gedaan.

We komen er wel!

gutta cavat lapidem non vi, sed saepe cadendo. Sic homo fit doctus, non vi, sed saepe legendo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bakbakbak
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:28
@twit Hoewel ik geen antwoord op je vraag heb, dit is wel een interessante video over de mokkapot en de temperaturen. Wel op gasbrander overigens.

Mijn bescheiden Cyberpunk en Fortnite Save the World YT kanaal en D4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noodel1988
MGSNK schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 17:50:
[...]

Not to sound like an asshole, maar het hele idee om de cijfers op je maler te gebruiken om een maalgraad te bepalen voor nooit eerder gebruikte koffie klinkt belachelijk :+

Gebruik gewoon je vingers en je ogen.
Een espresso maling moet iets grover dan fijn zout aanvoelen als startpunt. Een ander uitgangspunt is dat lichte brandingen moeten vaak fijner gemalen worden dan donkerdere brandingen.

Weeg een vaste hoeveelheid koffie af. De brander kan/hoort je altijd advies te geven over de hoeveelheid koffie in (gram) hoeveelheid vloeistof uit (gram) en de tijd benodigd om dat te bereiken. Zij hebben immers ook een receptuur gebruikt om de smaak welke ze beschrijven te begrijpen.

Krijg je te weinig gram vloeistof uit de machine in de gewenste tijd? Maler iets grover afstellen.

Krijg je te veel gram vloeistof uit de machine in de gewenste tijd? Maler iets fijner afstellen.

Na wat maanden ‘trainen’ kan je meestal binnen 2-3 koppen een maalgraad afstellen voor volkomen nieuwe bonen. Als je eerder vergelijkbare bonen hebt gebruikt (regio & branding) kan je eventueel een eerder geregistreerde positie als startpunt gebruiken.

Tip: bevallen de bonen? Dan registreer je de gebruikte maling met een foto/app waarbij je wel het nummer noteert. Ook hierbij geldt: koffie is een natuurproduct, het hoeft absoluut niet zo te zijn dat koffieboon X van branderij Y over een jaar op dezelfde maling dezelfde resultaten behaalt.
Dank probleem is meer dat de maler nieuw is en ik buiten de espresso zone zit bijna en in de filter zone beland vandaar...

De cijfers staan er niet voor niets op... Er zijn branderijen die zelfs bij elke boon de Niche maalstand die zij gebruikt hebben voor het zetten van espresso/filter vermelden.

Met Minion gaat altijd perfect terug naar begin stand en dan de genoemde logica toepassen.
Vaak check ik t elke dag nog minimaal een x omdat soms door de dagen heen je tandje moet bijstellen.

Antwoord van Rudedadude was waar ik naar op zoek was, de bevestiging.
Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MGSNK
noodel1988 schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 21:37:
De cijfers staan er niet voor niets op... Er zijn branderijen die zelfs bij elke boon de Niche maalstand die zij gebruikt hebben voor het zetten van espresso/filter vermelden.
Interessant, welke branderij heb jij dit zien doen?

De enige constante waarden voor espresso zetten die ik ken en regelmatig terug zie op de websites van branderijen is gram koffiebonen in en gram koffievloeistof uit in een X-Y bandbreedte tijd.

Our life and death are the same thing. When we realize this fact, we have no fear of death anymore, nor actual difficulty in our life

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twit
bakbakbak schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 20:43:
@twit Hoewel ik geen antwoord op je vraag heb, dit is wel een interessante video over de mokkapot en de temperaturen. Wel op gasbrander overigens. [YouTube: BACK TO THE MOKA POT]
Briljant gevonden, dank! Morgen weer verder proberen. Dit keer dan toch met warm water en echt tot de mm onder het ventiel gevuld. Mijn aanname was eigenlijk dat minder water en kouder water eerder een hogere extractietemperatuur zouden forceren (langer druk opbouwen) maar het is dus net andersom. Ik zei het 10 posts terug al, ik heb er een hobby bij geloof ik !:)

gutta cavat lapidem non vi, sed saepe cadendo. Sic homo fit doctus, non vi, sed saepe legendo

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:16
bakbakbak schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 20:43:
@twit Hoewel ik geen antwoord op je vraag heb, dit is wel een interessante video over de mokkapot en de temperaturen. Wel op gasbrander overigens. [YouTube: BACK TO THE MOKA POT]
Dubbel :+

• oscarwashere
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16:43

oscarwashere

"Very nice"

Er is weer een volautomaat bij iBOOD, dit keer Nivona Koffiezetapparaat | NICR 821 van 949.00 nu 699.95 https://www.ibood.com/ele...zetapparaat-nicr-821.html

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 22:09
oscarwashere schreef op woensdag 23 september 2020 @ 00:10:
Er is weer een volautomaat bij iBOOD, dit keer Nivona Koffiezetapparaat | NICR 821 van 949.00 nu 699.95 https://www.ibood.com/ele...zetapparaat-nicr-821.html
Is dit niet een verouderde machine en hebben ze misschien een partij van een paar jaar geleden op de kop getikt? In de 8 serie hebben ze nu de 820 en 825. Als hun 'van'-prijs de prijs van een paar jaar geleden is, dan is dat een beetje de boel voor de gek houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 00:57
Rubbergrover1 schreef op woensdag 23 september 2020 @ 08:40:
[...]

Is dit niet een verouderde machine en hebben ze misschien een partij van een paar jaar geleden op de kop getikt? In de 8 serie hebben ze nu de 820 en 825. Als hun 'van'-prijs de prijs van een paar jaar geleden is, dan is dat een beetje de boel voor de gek houden.
De 'van' prijs bij Ibood is altijd de adviesprijs. Dat is dus meestal de adviesprijs die gehanteerd wordt vanaf de introductie.

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• noodel1988
MGSNK schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 22:43:
[...]

Interessant, welke branderij heb jij dit zien doen?

De enige constante waarden voor espresso zetten die ik ken en regelmatig terug zie op de websites van branderijen is gram koffiebonen in en gram koffievloeistof uit in een X-Y bandbreedte tijd.
https://shokunin.coffee/brewing-recipes/

Scroll een stukje na de zetmethodes staat het.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cafecito
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 02-06 23:45
noodel1988 schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 21:37:
[...]

Dank probleem is meer dat de maler nieuw is en ik buiten de espresso zone zit bijna en in de filter zone beland vandaar...

Met Minion gaat altijd perfect terug naar begin stand en dan de genoemde logica toepassen.
Vaak check ik t elke dag nog minimaal een x omdat soms door de dagen heen je tandje moet bijstellen.

Antwoord van Rudedadude was waar ik naar op zoek was, de bevestiging.
Dank!
Het aangeven van de cijfers slaat (bijna) nergens op. Dat ze er niet voor niks opstaan klopt, maar staat los van je conclusie.
Als een branderij al aangeeft welk nummer je voor de Niche moet gebruiken, dan kan dat niet meer dan een richtlijn zijn. Omdat en zóveel meer variabelen zijn die je maalgraad beinvloeden tussen exact dezelfde Niche molen. Denk bijvoorbeeld aan luchtvochtigheid, temperatuur (omgeving en de maalschijven zelf), espressomachine, watertemperatuur, aantal gram in, slijtage van de maalschijven etc. Vergelijk het met een branderij die zegt: voor espresso een fijne maling en voor V60 een grovere maling aanhouden.

• noodel1988
Rudedadude schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 17:43:
[...]

Hmm, espressobonen zitten bij mij tussen de 23 (vers) en 12 (oude donker gebrande meuk). Allemaal voor 15 gram dubbele espresso. Op het moment rond de 20 voor Sidamo bonen van Fascino. Voor m'n goudfilter icm moccamaster gebruik ik standje 41 en rond de 35 icm een papieren filter.

Je zou ergens verwachten dat dit soort standen tussen niche malers redelijk gelijk zijn aangezien je kunt calibreren. Al zal de machine vervolgens ook nog wel een rol spelen.
Dank sluit aardig aan bij mijn situatie (jouw input gebruikt als richtlijn en aangepast naar mijn voorkeur en bonen), nu aan de hand van jouw indicatie in 1x juist maalstand te pakken voor Espresso met de Brandzaak bonen en vanmorgen ook filter gezet wat grover en smaakte nog wat beter. Dank!

[ Voor 4% gewijzigd door noodel1988 op 23-09-2020 09:55 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Teus.espresso
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 20:27
Net was het Jura partner online event.
De highlights van deze presentatie;

Er komt een kopjes warmer voor consumenten de"Cupwarmer S" voor €119.
Deze houdt 4 tot 6 kopjes op 55°C.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gsjilddra9jE9GPDVGTebqViLyo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Yc2JLrTchPjT9c97MHo2xR8n.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p72XAR7Wb_POVHAZc67eG7Pf-GY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Git3thwSJTRVzrOaAduMH9sW.jpg?f=fotoalbum_large
Er komt een melkkoeler voor consumenten met inhoud van 0,6 liter.

De cappuccino reiniger vloeistof wordt vervangen door doseer doosje met tabletjes. Er komt ook een hervul verpakking. Dit wordt goedkoper dan de bestaande vloeistof.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DePFmEPtP_CgAb3Ry5IdAw8xdF8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bI5by2mPl7J9fZsUThAahgCn.jpg?f=fotoalbum_large
De pro-grinder die stiller en meer maalt komt ook in de S8, We8 en E8.
Ze gaan nu op meer modellen over op codes bij type aanduiding. Bij ons staat er bijna altijd E voor geproduceerd in Europa gevolgd door een letter die staat voor generatie / bouwjaar. Dat zijn nu A en B.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Y8Qo9JBA03botr6xNPSTDd2jfw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PkJggVV0zNCfZtEk3ZUo81Sc.jpg?f=fotoalbum_large
De E8 krijgt een update van de bediening. Nieuw display en ingebouwde a.i.
Ook krijgt hij water bypass voor grote koppen. En de mogelijkheid voor twee porties malen bij een cappuccino voor extra smaak.

De pro molen (maalt fijner en stiller) komt na de E6 ook in de S8, E8 en We8. E6 piano black wordt vervangen door dark Inox.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g-iQioO-8P1KfR-hztcLW-KMcU8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/baO4mu0yLZaKbFsyydoYw4Yj.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 58% gewijzigd door Teus.espresso op 25-09-2020 13:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpeedyDH
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19:09
Rubbergrover1 schreef op woensdag 23 september 2020 @ 08:40:
[...]

Als ik kijk bij Nivona staat dat dit een speciaal model is van de 820 ivm 15jarig bestaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theebag
  • Laatst online: 22:26
SpeedyDH schreef op woensdag 23 september 2020 @ 16:25:
[...]

Als ik kijk bij Nivona staat dat dit een speciaal model is van de 820 ivm 15jarig bestaan.
Klopt, de 821 is het jubileum model van dit jaar. Dit model is eigenlijk alleen maar in Duitsland verkrijgbaar en kost momenteel daar (vanaf) 897 euro. Zelf heb ik hem bij een vorige Hunt gekocht en ben er erg tevreden mee.

https://www.idealo.de/preisvergleich/OffersOfProduct/200315311_-caferomatica-821-nivona.html

[ Voor 11% gewijzigd door Theebag op 23-09-2020 18:17 ]

• Rubbergrover1
Theebag schreef op woensdag 23 september 2020 @ 18:12:
[...]

Klopt, de 821 is het jubileum model van dit jaar. Dit model is eigenlijk alleen maar in Duitsland verkrijgbaar en kost momenteel daar (vanaf) 897 euro. Zelf heb ik hem bij een vorige Hunt gekocht en ben er erg tevreden mee.

https://www.idealo.de/preisvergleich/OffersOfProduct/200315311_-caferomatica-821-nivona.html
Het lijkt mij ook zeker een mooie machine en een prima prijs. Maar ik vond het verdacht dat die machine in Nederland op dit moment dus niet verkrijgbaar lijkt te zijn. Dan denk ik aan ofwel een verouderd model, ofwel parallel import. In dit geval het tweede dus. Prima deal overigens.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jelveen
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 06-06 09:53
jelveen schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 13:47:
Ik heb van de week eens zitten rekenen wat ik per jaar kwijt ben aan nespresso cupjes (+/- 400,-) en kwam tot de conclusie dat we er een eenvoudige vollautomaat al snel uit hebben. Ik ben me dus nu druk aan het orrienteren op een eenvoudige machine.
De wensen zijn:
  • volautomaat
  • Zo compact mogelijk
  • Dus het liefst zonderstoompijpje (we drinken uitsluitend zwart en hebben een losse melkopschuimer voor de uitzonderingen
  • Zo min mogelijk "onzin", een touchscreen, of een ap om je koffie mee te zetten vind ik overbodig. Het gaat mij om goede koffie uit een zo degelijk mogelijk apparaat.
  • Ongeveer 2-4 kopjes per dag
  • Budget: 600-700 euro
Nu lijken de volautomaten zonder melkopschuim attributen redelijk zeldzaam. Wat ik gevonden heb:

De Jura D4
Geschikte, overzichtelijke machine die nog net binnen het budget past

De Jura A1
Nog compacter en eenvoudiger. Ik weet alleen nog niet helemaal of ik de hoogglans voorkant erg mooi vind.

En meer kan ik eigenlijk niet goed vinden. Zijn er mensen met nog goede tips? Of moet ik niet zo miepen en er gewoon een met stoompijpje nemen en die lekker negeren.
Na al het meedenken met mijn vraag (zie de quote) ook wel zo leuk om even de uitkomst te laten zien: De a1 en de D4 waren beiden niet meer te leveren door Jura. Daarom voor de prijs van een D4 de D6 mee mogen nemen. Ik ben er blij mee oOo

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_-EO5XmzMT2YR9JdcPHhfI0Mm_M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oG7rdgu2gpVlhUCXIMyRgDzy.jpg?f=fotoalbum_large

• Tacoos
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:38

Tacoos

i am i

Te oordelen naar het geluid en het slappe pisstraaltje, is de pomp van mijn Rancilio Sylvia V2 aan het overlijden. Er moet natuurlijk snel een nieuwe komen, want ik werk 80% thuis en zonder koffie overleef ik het niet :P

Waarom kost dezelfde (zo op het oog) pomp bij van Pommeren bijna 40 euro, terwijl die bij een willekeurige onderdelen winkel 15 euro kost?

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MGSNK
Tacoos schreef op donderdag 24 september 2020 @ 10:23:
Te oordelen naar het geluid en het slappe pisstraaltje, is de pomp van mijn Rancilio Sylvia V2 aan het overlijden. Er moet natuurlijk snel een nieuwe komen, want ik werk 80% thuis en zonder koffie overleef ik het niet :P

Waarom kost dezelfde (zo op het oog) pomp bij van Pommeren bijna 40 euro, terwijl die bij een willekeurige onderdelen winkel 15 euro kost?
Mijnonderdelenhuis runt een winkel in niemandsland waar personeel en huur waarschijnlijk een stuk lager zijn :)

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Ik gok pure winstmarge / ander verdienmodel.

Voor een speciaalzaak is het een extra service / bijverdienste met hoge marges. Een random onderdelenwinkel moet het hebben van volume en lagere marges.

• Hercul3s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:18
Wat hierboven gezegd wordt. Dus vandaag bestellen, kun je morgen weer koffie drinken :D.

Ik doe 1 dag op kantoor elke week, dan mis ik de koffie ook wel erg. 'Espresso' uit een automaat is altijd .. interessant.

[ Voor 4% gewijzigd door Hercul3s op 24-09-2020 10:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06-06 12:24
Te oordelen naar het geluid en het slappe pisstraaltje, is de pomp van mijn Rancilio Sylvia V2 aan het overlijden.
Een typisch kwaaltje van de Rancilio Silvia is een voorraadje lucht in de boiler, waarna je een pisstraaltje krijgt en een bult herrie van je pomp.

Even de tweede schakelaar omzetten en wat water pompen via de stoomuitloop wil dan wel eens helpen.

Just a quick tip... het kan natuurlijk nog steeds zo zijn dat ze een nieuwe pomp nodig heeft, maar het kan geen kwaad om bovenstaande even te proberen...

Punctuality is the politeness of kings

• nino_070
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 06-06 10:22

Ik heb laatst precies diezelfde pomp voor mijn Gaggia voor 16€ gekocht op amazon.nl, nog wat anders erbij besteld van 4€ en gratis verzending :) werkt perfect en eenvoudig te installeren (op de Gaggia althans).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
oscarwashere schreef op woensdag 23 september 2020 @ 00:10:
Wellicht interessant, bij Expert zijn alle koffiemachines (behalve Jura) vandaag met 20% korting. Als je de prijsontwikkeling in Tweakers volgt, dan zie je dat er ieder jaar eind september een dipje in de prijzen is en ik vermoed dat dat dus een jaarlijkse kortingsdag van Expert is. De Nivona 820 is daardoor nu bijvoorbeeld bij Expert ook maar 719 euro, vergeleken met parallel-import dozenschuiver iBood vind ik dat best voordelig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tacoos

Tacoos

i am i

dreamscape schreef op donderdag 24 september 2020 @ 10:56:
[...]

Een typisch kwaaltje van de Rancilio Silvia is een voorraadje lucht in de boiler, waarna je een pisstraaltje krijgt en een bult herrie van je pomp.

Even de tweede schakelaar omzetten en wat water pompen via de stoomuitloop wil dan wel eens helpen.

Just a quick tip... het kan natuurlijk nog steeds zo zijn dat ze een nieuwe pomp nodig heeft, maar het kan geen kwaad om bovenstaande even te proberen...
Goeie.
Gedaan en nou lijkt ie het normaal te doen!
Ik hou 't ff in de gaten 👍

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• twit
Ik wilde nog even terug melden dat de verschillende tips en video’s het temperatuur issue hebben opgelost. Gemalen koffie in goed afgedroogd moka potje vullen, water echt tot nét onder ventiel vullen, moka dekseltje open en inductie op stand 5 van de 9 geeft prima warme koffie!

• dreamscape
Tacoos schreef op donderdag 24 september 2020 @ 13:02:
[...]

Goeie.
Gedaan en nou lijkt ie het normaal te doen!
Ik hou 't ff in de gaten 👍
Ik heb recent een paar weken een Silvia te leen gehad toen mijn ECM weg was voor een onderhoudsbeurt. Ik wilde de Silvia al gaan omruilen omdat ze zo slecht doorliep en toen kreeg ik die tip.

Hopelijk heb ik je een nieuwe pomp bespaard. :)

En als het apparaat Silvia heet, vind ik dat je er met 'ze' naar mag verwijzen. Vooral als zich zo wispelturig gaat gedragen. ;)

• Tacoos

Tacoos

i am i

@dreamscape
Nou heb ik em haar 2dehands gekocht en ik zie net dat dat ook alweer 5 jaar geleden is, dus misschien is het sowieso tijd voor een nieuwe pomp en als dat dan 20 euro kost is dat ook geen ramp natuurlijk.
Wat ik vandag hoorde heb ik in ieder geval nog niet eerder gehad, maar voor nu doet ie ze het weer normaal :P

Eerder dit jaar heb ik oa de groepring ook al vervangen, onderhoud hoort erbij.

• dreamscape
Tacoos schreef op donderdag 24 september 2020 @ 13:33:
Eerder dit jaar heb ik oa de groepring ook al vervangen, onderhoud hoort erbij.
Tell me about it... mijn oude Bezzera lag regelmatig uit elkaar. Mijn ECM heb ik vijf jaar geleden tweedehands gekocht en die heeft daarna eigenlijk geen onderhoud meer gekregen. Vandaar dat ik hem weggebracht had voor een servicebeurt. Een beetje tweaker-onwaardig, maar ik had zelf gewoon geen zin en tijd om er mee aan de slag te gaan.

Hij liep ook niet helemaal lekker, alle kranen piepten en kraakten en de driewegklep in de groep had ook geen zin meer. Alles is nu weer in orde, maar dat kostte wel wat meer tijd en geld dan gedacht. Anderen kopen voor 250 euro een koffiemachine, ik laat daarvoor alleen het onderhoud doen. :X

• Tacoos

Tacoos

i am i

Het kost tijd, dat weet ik, maar je kunt veel verdienen door zelfs eea te doen.

Mijn Silvia werd goedkoop aangeboden omdat de kraan van het stoompijpje defect zou zijn. Prima dacht ik, ik drink nooit cappucino oid dus dat fix ik tzt wel. Uiteindelijk bleek ie alleen tamelijk vast te zitten, dus bovenplaat veriwijderen, sleutel erop en los was de kraan.

Behalve ontkalken en backflushem was de groepring het eerste onderhoud voor haar na 5 jaar....Verder werkt ze perfect. Oh, en af en toe drink ik toch wel eens een cappucino >:)

• colorsone
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07-06 19:56
GAIAjohan schreef op maandag 21 september 2020 @ 19:14:
[...]

Heb zelf sinds 2 weken de 5000 serie https://www.philips.nl/c-...matische-espressomachines
En tot nu toe bevalt ie prima. Eenvoudig schoon te houden, koffie is lekker, stoompijpje werkt goed.

Overigens wel flink minder voor betaald dan Philips hier zegt.

Nadelen zijn misschien het waterverbruik en de ronduit gammele handvat van de waterbak.

Maar goed, ik ben dan ook gewoon een ouderwetse ex Senseo of filterkoffie drinker, die ivm thuiswerken graag verse koffie thuis wilde hebben, zoals we op kantoor hadden..
Dit is de ‘oude’ 5000 serie, ik ben ook in de markt voor de 5400 serie en ga hem morgen voor een leuke prijs kopen. Ben erg benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

twit schreef op donderdag 24 september 2020 @ 13:19:
Ik wilde nog even terug melden dat de verschillende tips en video’s het temperatuur issue hebben opgelost. Gemalen koffie in goed afgedroogd moka potje vullen, water echt tot nét onder ventiel vullen, moka dekseltje open en inductie op stand 5 van de 9 geeft prima warme koffie!
Je kan hem ook alvast vullen met water wat gekookt is geweest, dat scheelt ook het risico op 'verbranden' van de koffie. :)

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:01
Beetje vreemde vraag misschien maar is er een gemiddelde aan te geven hoeveel gram koffie er gebruikt wordt bij een volautomaat? (Siemens EQ.500).
Heb deze nu een paar weken in gebruik en even geturfd per pak (250 gram) koffiebonen hoeveel bakjes koffie ermee gezet kunnen worden. Inmiddels een paar pakken gebruikt.

Ik weet dat de hoeveelheid koffie ongetwijfeld afhangt van de sterkte, wat je zet (espresso, lungo, enz.) en wellicht ook de hoeveelheid water.
In de gebruiksaanwijzing staat hierover niets beschreven.
Wel kan ik kiezen voor de sterkte bv mild, normaal, sterk, extra sterk, doubleshot.
Het aantal ml kan in stappen ook gekozen worden.
Echter stand “normaal” is eigenlijk prima en hoeveelheid ml staat ingesteld op 100ml voor caffè crema (lungo) en 160ml voor cappuccino.
Deze mix lungo of cappuccino drinken we het meest.
Gemiddeld haal ik uit een pak van 250 gram zo tussen de 20-25 bakjes.

Ik zie op websites van koffie aanbieders staan getallen van 144 voor 1kg koffiebonen maar dat lijkt mij nogal erg veel.
Even vergeleken met Nespresso is de hoeveelheid koffie wel groot want in een cupje zit meestal 5,5 gram.
Heel ander principe dus wellicht ook geen goede vergelijking met een koffiebonen machine.

Maakt het veel uit hoeveel er uit een kilo komt? Nee, niet echt want het gaat om de smaak natuurlijk. ;)
Ik ben meer nieuwsgierig hoe het bij anderen gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:35

bert pit

asdasd

HoppyF schreef op zondag 27 september 2020 @ 14:30:
Beetje vreemde vraag misschien maar is er een gemiddelde aan te geven hoeveel gram koffie er gebruikt wordt bij een volautomaat? (Siemens EQ.500).
Heb deze nu een paar weken in gebruik en even geturfd per pak (250 gram) koffiebonen hoeveel bakjes koffie ermee gezet kunnen worden. Inmiddels een paar pakken gebruikt.

Ik weet dat de hoeveelheid koffie ongetwijfeld afhangt van de sterkte, wat je zet (espresso, lungo, enz.) en wellicht ook de hoeveelheid water.
Wel kan ik kiezen voor de sterkte bv mild, normaal, sterk, extra sterk, doubleshot.
Echter stand “normaal” is eigenlijk prima en hoeveelheid ml staat ingesteld op 100ml voor caffè crema (lungo) en 160ml voor cappuccino.

Ik zie op websites van koffie aanbieders staan getallen van 144 voor 1kg koffiebonen maar dat lijkt mij nogal erg veel.
Even vergeleken met Nespresso is de hoeveelheid koffie wel groot want in een cupje zit meestal 5,5 gram.
Heel ander principe dus wellicht ook geen goede vergelijking met een koffiebonen machine.

Maakt het veel uit hoeveel er uit een kilo komt? Nee, niet echt want het gaat om de smaak natuurlijk. ;)
Een espresso wordt gezet met 7 a 8 gram koffie. De doorlooptijd is dan circa 20 a 25 seconden. Je zet dan circa 40ml koffie. Voor een cappuccino gebruik ik ook 40ml espresso.

Voor een ristretto neem in circa een gram meer koffie, zodat de puck wat meer wordt samengedrukt en er dus minder koffie doorheen stroomt.

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, steenkoolvrij sinds 1962

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 00:57
HoppyF schreef op zondag 27 september 2020 @ 14:30:

Niet helemaal antwoord op je vraag, heb zelf ook geen volautomaat. Maar @defusion deelde laatst dit lijstje. Ik kan niet vinden of dit van half automaten komt of volautomaten (en of dat überhaupt zou moeten verschillen?)
Mocht je niet weten hoeveel gram er in jouw kopje zit, een algemene richtlijn:
- Nespresso cupjes 5,5gr per cupje
- 'standaard' kopje koffie (incl. senseo): 7 gr (een mok: 14gr)
- single espresso 7-10gr
- dubbele espresso 14-20gr

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
bert pit schreef op zondag 27 september 2020 @ 17:38:
[...]

Een espresso wordt gezet met 7 a 8 gram koffie. De doorlooptijd is dan circa 20 a 25 seconden. Je zet dan circa 40ml koffie. Voor een cappuccino gebruik ik ook 40ml espresso.

Voor een ristretto neem in circa een gram meer koffie, zodat de puck wat meer wordt samengedrukt en er dus minder koffie doorheen stroomt.
Dit is feitelijk correct volgens de Italiaanse richtlijnen. Je ziet tegenwoordig dat er meer gesproken wordt over de verhouding. Espresso zit dan vaak rond 1:2 a 1:2,5. 15 gram koffie gaat dan naar 30 a 35ml espresso.

Bij volautomaten wordt in de regel wel minder koffie per kopje gebruikt :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spyran
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 05-06 12:54
Wellicht handig voor LatteGo gebruikers die bijvoorbeeld om warme chocomelk enkel gestoomde melk nodig hebben. Zet cappuccino met voorgemalen koffie instelling geactiveerd (zonder voorgemalen meuk erin) en druk na het opschuimen van de melk door. Et voila, enkel schuim en geen koffieverlies. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:14

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Volautomaten gebruiken juist relatief veel koffie, omdat ze niet goed alles kunnen extraheren uit het maalsel. Dus 10 gram gebruiken ze veelal wel, soms wel meer nog, om een volle smaak en bak te kunnen maken. Dus een hoop meer dan nespresso bijvoorbeeld.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:06
Spyran schreef op zondag 27 september 2020 @ 18:06:
Wellicht handig voor LatteGo gebruikers die bijvoorbeeld om warme chocomelk enkel gestoomde melk nodig hebben. Zet cappuccino met voorgemalen koffie instelling geactiveerd (zonder voorgemalen meuk erin) en druk na het opschuimen van de melk door. Et voila, enkel schuim en geen koffieverlies. :)
Waarom zou je dat doen? Elke volautomaat heeft toch een stand om alleen melkschuim te maken? Die stand gebruik je namelijk ook om je melkschuimer met water door te spoelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fazertje
  • Laatst online: 08-06 11:32
Ik zit met de Jure E8 Touch op 8,2 gram per bereiding, gemeten over 555 kopje.(4 maanden)
Ik heb na 4,5 kilo even gekeken wat het aantal was ;-)
De meeste zijn van espresso of cappuccino's

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MGSNK
Hercul3s schreef op zondag 27 september 2020 @ 18:00:
[...]

Dit is feitelijk correct volgens de Italiaanse richtlijnen. Je ziet tegenwoordig dat er meer gesproken wordt over de verhouding. Espresso zit dan vaak rond 1:2 a 1:2,5. 15 gram koffie gaat dan naar 30 a 35ml espresso.

Bij volautomaten wordt in de regel wel minder koffie per kopje gebruikt :).
Niet helemaal. Het gaat tegenwoordig inderdaad on verhoudingen, maar wel in gram, zowel in én uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrix5
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08-06 10:37
Nomad schreef op zondag 27 september 2020 @ 18:21:
Volautomaten gebruiken juist relatief veel koffie, omdat ze niet goed alles kunnen extraheren uit het maalsel. Dus 10 gram gebruiken ze veelal wel, soms wel meer nog, om een volle smaak en bak te kunnen maken. Dus een hoop meer dan nespresso bijvoorbeeld.
Is 10 gram al relatief veel dan? Ik ben enkel halfautomaten gewend, maar ik zet met 20g koffie 40/60gr espresso. Voor een cappucino gaat dat dan in een 190ml kop en aangevuld met gestoomde melk.
Dan is 20gr echt enorm. Ze leverden initieel 7-9 en 16-18gr baskets mee. Alleen die single basket schijnt een grap te zijn want onder 10gr koffie is het echt moeilijk iets drinkbaar te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
evleerdam schreef op zondag 27 september 2020 @ 17:43:
[...]

Niet helemaal antwoord op je vraag, heb zelf ook geen volautomaat. Maar @defusion deelde laatst dit lijstje. Ik kan niet vinden of dit van half automaten komt of volautomaten (en of dat überhaupt zou moeten verschillen?)

[...]
Dat was gebaseerd op filterkoffie/senseo voor de 'standaard' bak, en half-automaat voor espresso. Volautomaat geen persoonlijke ervaring mee, maar de genoemde aantallen (20-25 uit 250 gram) verbazen me totaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
Bedankt voor jullie reactie!
Denk dat 10-12 gram dus wel redelijk normaal is bij een volautomaat.
Kan er ook weinig aan instellen verder, de stand “mild” is de laagste koffiesterkte stand maar slappe bak koffie wil ik ook niet.
De maling staat op fijn, maar de Siemens EQ.500 heeft maar drie maalstanden.
Zou best kunnen dat een volautomaat niet super efficiënt omgaat met de hoeveelheid koffie maar toch een compromis is om een goede bak koffie te kunnen zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
MGSNK schreef op zondag 27 september 2020 @ 20:24:
[...]
Niet helemaal. Het gaat tegenwoordig inderdaad on verhoudingen, maar wel in gram, zowel in én uit.
Klopt helemaal, was even in de war (en dat terwijl ik zelf mijn output weeg :o ).
Nomad schreef op zondag 27 september 2020 @ 18:21:
Meer dan Nespresso inderdaad, (vaak) minder dan een half automaat. Beetje middenmoot dus :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
Hercul3s schreef op maandag 28 september 2020 @ 08:01:
[...]

Klopt helemaal, was even in de war (en dat terwijl ik zelf mijn output weeg :o ).

[...]

Meer dan Nespresso inderdaad, (vaak) minder dan een half automaat. Beetje middenmoot dus :) .
Is het eigenlijk niet een beetje vreemd dat een Nespresso apparaat van €70 uit 5,5 gram koffie best wel goede koffie weet te maken maar een apparaat van >€700 daar twee keer zoveel koffie voor nodig heeft? :?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@HoppyF Tja... als je het verschil niet proeft, zou het idd onzin zin om zoveel voor een duur apparaat en losse koffiebonen uit te geven. :+

Je kunt ook een Technivorm 'ouderwetse' filtermachine kopen, die gaat vaak tientallen jaren mee. En de goedkope Kannis en Gunnik kant en klaar gemalen koffie. Velen drinken het bij liters tegelijk en stellen geen prijs op het verschil c.q. interesseert het niet.
En milieutechnisch denk ik dat dit nog niet eens zo'n gekke keuze is. Geen bergen Nespresso afval, geen apparaten die snel, mode-gevoelig, vervangen worden. Koffiegruis in bulk; kortom; qua efficieny helemaal top! ;)

Dus... >:)

[ Voor 20% gewijzigd door ehtweak op 28-09-2020 11:05 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Laatst online: 22:14

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Hercul3s schreef op maandag 28 september 2020 @ 08:01:
[...]

[...]

Ik kan het zo snel niet vinden, maar sommigen gebruiken wel meer dan 10 gram..het is de makkelijkste oplossing voor een volautomaat om een sterke bak te maken.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:20
Iemand ervaring met de reinigingstabletten van HG, voor gebruik in de Siemens volautomatische koffiemachines?

Twitch || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - GSI FPE / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
@HoppyF
Is het echt vergelijkbaar? Is je referentiekader nu niet anders van wat goede koffie is?

Ik heb een aantal jaren nespresso gedronken en was daar echt super tevreden mee. Maar het kriebelde toch om een echte halfautomaat in huis te halen; zo gezegd zo gedaan.

Dat gebruikt ongeveer het dubbele aan koffie (als je een nespresso als single shot ziet, en mijn 20g basket als dubbel shot), maar als ik ze nu naast elkaar drink dan is de nespresso opeens maar slappe bak. Misschien als ik de verhoudingen recht trek met nespresso dat het ook vergelijkbaar smaakt?

Sidenote; Een nespresso lungo is overigens 6 gram, de espresso capsules 5,5g

Verder moet je er rekening mee houden dat nespresso sterk geoptimaliseerd zal zijn. Als in: de koffie is afgestemd op de apparaten. Als je zelf cupjes gaat vullen kom je er vermoedelijk achter dat wat in jouw volautomaat prima smaakt, dat in een nespresso apparaat niet altijd doet. Zal uiteraard niet met alle koffie zo zijn, maar heb wel eens zelf cupjes hervuld met mijn (destijds) favoriete koffie, en uit een nespresso apparaat smaakte het echt voor geen meter... Voorgemalen (espressomaling) illy koffie smaakte overigens wel best prima zo.

[ Voor 3% gewijzigd door defusion op 28-09-2020 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spyran
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 05-06 12:54
jongetje schreef op zondag 27 september 2020 @ 18:49:
[...]

Waarom zou je dat doen? Elke volautomaat heeft toch een stand om alleen melkschuim te maken? Die stand gebruik je namelijk ook om je melkschuimer met water door te spoelen.
LatteGo niet voor zover ik weet. Melkschuimer is extern en kan in het geheel in de vaatwasser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
ehtweak schreef op maandag 28 september 2020 @ 11:03:
@HoppyF Tja... als je het verschil niet proeft, zou het idd onzin zin om zoveel voor een duur apparaat en losse koffiebonen uit te geven. :+

Je kunt ook een Technivorm 'ouderwetse' filtermachine kopen, die gaat vaak tientallen jaren mee. En de goedkope Kannis en Gunnik kant en klaar gemalen koffie. Velen drinken het bij liters tegelijk en stellen geen prijs op het verschil c.q. interesseert het niet.
En milieutechnisch denk ik dat dit nog niet eens zo'n gekke keuze is. Geen bergen Nespresso afval, geen apparaten die snel, mode-gevoelig, vervangen worden. Koffiegruis in bulk; kortom; qua efficieny helemaal top! ;)

Dus... >:)
Ook @defusion
Ik bedoelde niet zo zeer het smaakverschil als de hoeveelheid koffie in grammen.
Maar het kan best zijn dat Nespresso hun product zo geoptimaliseerd heeft en dit dus zo efficiënt mogelijk inzet. Dat is ook hun verdienmodel want goedkoop zijn de cupjes niet.
Verder veel verpakking die weliswaar wel te recyclen is.
Nespresso is vooral gebruikersgemak, snel en zonder na te denken een bakje koffie kunnen zetten.

Ik ben ook blij met mijn volautomaat en de vers gebrande bonen.
Het is nu een kwestie van uitproberen welke verse bonen het lekkerste smaken, dat is persoonlijk maar dat lukt wel. Eerste proefpakket van Fascino is bijna op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
defusion schreef op maandag 28 september 2020 @ 11:17:
Ik heb een aantal jaren nespresso gedronken en was daar echt super tevreden mee. Maar het kriebelde toch om een echte halfautomaat in huis te halen; zo gezegd zo gedaan.

Dat gebruikt ongeveer het dubbele aan koffie (als je een nespresso als single shot ziet, en mijn 20g basket als dubbel shot), maar als ik ze nu naast elkaar drink dan is de nespresso opeens maar slappe bak. Misschien als ik de verhoudingen recht trek met nespresso dat het ook vergelijkbaar smaakt?
Maar er is een verschil tussen lekkere koffie en sterke koffie. Het is niet per definitie zo dat sterkere koffie 'beter' is dan minder sterke koffie. Sommige goede koffie smaakt juist beter (of in elk geval anders) als het minder sterk is, omdat je dan soms beter de diverse tonen kunt proeven. Het kan soms dus best een 'volle' smaak geven als je minder koffie gebruikt.

(En soms maak ik bijvoorbeeld ook bewust een americano omdat die toch weer heel anders smaakt dan een lungo of dan een 'slappe espresso'.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
Rivanov schreef op maandag 28 september 2020 @ 11:17:
Iemand ervaring met de reinigingstabletten van HG, voor gebruik in de Siemens volautomatische koffiemachines?
Geen ervaring mee maar ik heb wel pas de Siemens reinigingstabletten en ontkalkingstabletten gekocht.
(met veel korting bij de Care Club). Moet deze nog wel gaan gebruiken maar volautomaat is nog vrij nieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:20
HoppyF schreef op maandag 28 september 2020 @ 11:34:
[...]

Geen ervaring mee maar ik heb wel pas de Siemens reinigingstabletten en ontkalkingstabletten gekocht.
(met veel korting bij de Care Club). Moet deze nog wel gaan gebruiken maar volautomaat is nog vrij nieuw.
Deze toevallig?

Clean and Care set XL voor alle volautomatische koffiemachines

€ 49,99 (9% korting)

[ Voor 15% gewijzigd door Rivanov op 28-09-2020 11:44 ]

Twitch || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - GSI FPE / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Wow! Da's wel heel duur voor een paar tabletjes met standaard chemicaliën en een paar waterfilters (die je in grote delen van NL niet eens nodig hebt).

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
Nee, die andere Care M.
https://www.care-club.com...ines/servicepaket_koffie/
(kosten: €13,50 inclusief verzenden voor 3 sets ivm €30 kortingscode)
Dat zijn dus 30 reinigings- en 9 2-in-1 ontkalkingstabletten).
Die €30 korting kreeg ik vanwege aanschaf en registratie van de nieuwe Siemens volautomaat echter je kunt ook €20 korting krijgen met een vriendenlink.
De kosten per tablet vallen dan wel mee toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monsees
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:57
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4b0aYXAMRqx-KvDYTj5vFTkaDmc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7r3aCaylZ90ZqPQX3A8luU0g.jpg?f=fotoalbum_large

Even een vraagje: mijn e61 machine lekt tegenwoordig aan de zijkant wanneer ik een espresso aan het maken ben. Ik heb hier een foto van geprobeerd te maken. Die druppels die naast het kopje liggen komen daar vanaf

Wanneer het apparaat aan het opwarmen is, dan heb ik daar geen last van. Heeft iemand een idee voor een eventuele oplossing? Mijn idee is dat ik de rubberen ring in de kop moet vervangen, maar ik weet het niet zeker.

[ Voor 3% gewijzigd door monsees op 28-09-2020 19:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rvinke
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 20:47
monsees schreef op maandag 28 september 2020 @ 19:55:
Even een vraagje: mijn e61 machine lekt tegenwoordig aan de zijkant wanneer ik een espresso aan het maken ben. Ik heb hier een foto van geprobeerd te maken. Die druppels die naast het kopje liggen komen daar vanaf

Wanneer het apparaat aan het opwarmen is, dan heb ik daar geen last van. Heeft iemand een idee voor een eventuele oplossing? Mijn idee is dat ik de rubberen ring in de kop moet vervangen, maar ik weet het niet zeker.
Dat is ook mijn eerste idee. Zo te zien draait je filterhouder ook wel een eind door (verder dan 90 graden), en dat is ook wel een indicator dat je ring aan vervanging toe is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cafecito
monsees schreef op maandag 28 september 2020 @ 19:55:
[Afbeelding]

Voor 95% zeker inderdaad de rubberen ring (piston rubber) vervangen. Daarna zal hij niet meer lekken. Let er wel op dat je hem er op de juiste manier inzet, de rubberen ring heeft een boven en onderkant.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MGSNK
99% rubberen ring. Ik moest de mijne na 11 maanden al vervangen, max 3 kopjes koffie per dag. Kijk of je een Cafelat kan kopen, die zijn van siliconen en zouden langer mee gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• oscarwashere

oscarwashere

"Very nice"

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nhsKaBtUDnNhOWHCrjRUUqeGzHI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kLybYWIpEVBSjeNk3gbDjRbt.jpg?f=fotoalbum_large

Verser kan niet! De branders waren op vakantie maar hadden vanochtend weer gebrand en vanmiddag op de fiets bezorgd!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• noodel1988
oscarwashere schreef op woensdag 30 september 2020 @ 16:20:
[Afbeelding]

Verser kan niet! De branders waren op vakantie maar hadden vanochtend weer gebrand en vanmiddag op de fiets bezorgd!
Nu 1 a 2 weken wachten omdat anders de bonen te vers zijn :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08-06 10:14
@oscarwashere, geinig! Heb net de Jampit Estate bij ze besteld, icm wat heerlijke chocobars :)

Krijg mijn order morgen binnen, op de fiets uiteraard!

• Hercul3s
noodel1988 schreef op woensdag 30 september 2020 @ 16:36:
[...]

Nu 1 a 2 weken wachten omdat anders de bonen te vers zijn :+
Hoe doen jullie dat eigenlijk? Op dit moment drink ik veel licht gebrande bonen. Daarbij heb ik het idee dat wachten de kwaliteit niet echt verbeterd, dus gebruik ik ze meteen :).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AppieR
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 06-06 12:26
Hercul3s schreef op woensdag 30 september 2020 @ 16:55:
[...]

Hoe doen jullie dat eigenlijk? Op dit moment drink ik veel licht gebrande bonen. Daarbij heb ik het idee dat wachten de kwaliteit niet echt verbeterd, dus gebruik ik ze meteen :).
Ga je schamen! Je moet exact 2 weken na de branddatum (bij voorkeur ook op het brandtijdstip) de koffiebonen gebruiken! Daarvoor zijn ze te vers en daarna te oud... :+

Garmin Fenix 6XPro + HRM-Run | hardlopen | Garmin Connect | RopaRun Team 264

• MGSNK
Hercul3s schreef op woensdag 30 september 2020 @ 16:55:
[...]

heeft absoluut een invloed, de koffiebonen gaan na branden namelijk ontgassen, dat beïnvloed de smaak nadelig.

• defusion
  • Niet online
Ik begin er gewoon aan zodra ze binnen zijn (en mijn vorige pak op is). Als ik 2 kg heb besteld, zijn de eerste kopjes 'te jong' en de laatste 'te oud'.
Alles tussen de 0-8 weken smaakt me echter vooralsnog prima. Wel merk ik dat de smaakt verandert, en dat ik de maler moet bijstellen naar gelang de leeftijd. Maar is vanaf het begin prima te drinken.

Overigens single-dose ik. In de hopper wordt het echt met de dag minder en blijf ik de maler bijstellen.

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:13

Theo

moederbord

Wellicht is het schelden om het woord oploskoffie en Senseo te noemen, maar toch ga ik het doen :P

Vriendin en ik drinken beide geen koffie. Vijf jaar geleden hebben we een Senseoapparaat in huis gehaald voor als er personen over de vloer komen die een kop koffie willen. Hiervoor hebben we ook altijd een zak met 'dark roast' koffiepads in huis. Maar omdat we zelf de Senseo nooit gebruiken staat dat ding op voorhand in de weg in de keuken. Op het aanrecht staat 'ie in de weg, en in de keukenkast is ook niet ideaal. We willen 'm wegdoen omdat we niet een apparaat in de weg hebben staan enkel en alleen omdat anderen dan een bak koffie willen drinken.
Maar we willen wel mensen een bakkie pleur kunnen aanbieden als ze in huis zijn. Het concept van oploskoffie is daarmee ideaal; gewoon een potje met prut in de kast, en daarmee zonder tussenkomst van een apparaat koffie kunnen maken. Alleen is oploskoffie volgens mij nogal slecht en niet te drinken.

Het is misschien schelden, maar bestaat er iets als goede oploskoffie die daadwerkelijk als goed drinkbaar wordt ervaren? Of andere manieren van koffie zonder dat er een apparaat voor nodig is?

7400 Wp op het dak

• Rubbergrover1
Ik zou dan eerder voor een paar euro een koffiefilterhouder bij de HEMA halen en met de hand koffie zetten. Het koffiepoeder wordt dan wel oud. Ik weet niet of er ook kleinere verpakkingen koffie te krijgen zijn dan 250 gram, zou wel een uitkomst zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oscarwashere

oscarwashere

"Very nice"

Theo schreef op woensdag 30 september 2020 @ 18:02:
Wellicht is het schelden om het woord oploskoffie en Senseo te noemen, maar toch ga ik het doen :P

Vriendin en ik drinken beide geen koffie. Vijf jaar geleden hebben we een Senseoapparaat in huis gehaald voor als er personen over de vloer komen die een kop koffie willen. Hiervoor hebben we ook altijd een zak met 'dark roast' koffiepads in huis. Maar omdat we zelf de Senseo nooit gebruiken staat dat ding op voorhand in de weg in de keuken. Op het aanrecht staat 'ie in de weg, en in de keukenkast is ook niet ideaal. We willen 'm wegdoen omdat we niet een apparaat in de weg hebben staan enkel en alleen omdat anderen dan een bak koffie willen drinken.
Maar we willen wel mensen een bakkie pleur kunnen aanbieden als ze in huis zijn. Het concept van oploskoffie is daarmee ideaal; gewoon een potje met prut in de kast, en daarmee zonder tussenkomst van een apparaat koffie kunnen maken. Alleen is oploskoffie volgens mij nogal slecht en niet te drinken.

Het is misschien schelden, maar bestaat er iets als goede oploskoffie die daadwerkelijk als goed drinkbaar wordt ervaren? Of andere manieren van koffie zonder dat er een apparaat voor nodig is?
Je zou inderdaad met een simpele koffiefilterhouder, koffiefilter en heet water koffie kunnen zetten. Dan heb je hetzelfde effect als met filterkoffiemachine welke de meeste mensen best drinken (zeker als visite). De koffie die je overhoud kan je vacuüm verpakken of zelfs invriezen, dat doen wij ook. Volgens mij heeft de visite niets te klagen, want als het ze niet bevalt nemen ze maar lekker thee of water. :)

• bszz
  • Laatst online: 18:16

Er is gevriesdroogde oploskoffie die best ok is....

Zelf ben ik erg benieuwd naar deze specialty instant coffee 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Ik zou me er niet druk om maken: Sorry, we drinken zelf geen koffie. Is oploskoffie goed, of kan ik je iets anders aanbieden?

Senseo is ook niet geweldig ;)

Alternatief, als je toch voor 99% van de bevolking acceptabele koffie wilt kunnen aanbieden, zou je nog kunnen kijken of je een (klein) nespresso-apparaat wel kwijt kunt.
Vorig jaar, ik meen met black-friday, een essenza mini gekocht voor 89 euro incl. 70 euro koffietegoed...
Neemt amper meer ruimte in dan een cafetière of filterhouder (of een grotere bus oploskoffie). Dat zijn ook nog opties, maar dan heb je dus het probleem dat je pakje koffie niet op gaat, en je het weg moet gooien. Cupjes zijn wel erg lang houdbaar.

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:28

Rudedadude

Maybe we were born to run

https://www.bulk.com/nl/cafeine-tabletten.html

En geef ze daarnaast iets anders te drinken, die dingen zijn nogal droog ;)

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dreamscape
defusion schreef op woensdag 30 september 2020 @ 19:21:
Ik zou me er niet druk om maken: Sorry, we drinken zelf geen koffie. Is oploskoffie goed, of kan ik je iets anders aanbieden?
Dit inderdaad. Als ik bij mensen kom die zelf nooit koffie drinken, drink ik ook liever thee. Anders krijg je oploskoffie, Senseo uit een muf apparaat, filterkoffie uit een pak van een paar maanden oud of iets anders smerigs. Bij vrienden van me werkt dat net zo. Dat zijn ontzettende theedrinkers, met allerlei mooie soorten losse thee. Dan drink ik toch geen gore koffie? :)

• MGSNK
Beste oplossing is natuurlijk gewoon niet op bezoek gaan bij mensen die geen koffie drinken *O*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
MGSNK schreef op woensdag 30 september 2020 @ 20:40:
Beste oplossing is natuurlijk gewoon niet op bezoek gaan bij mensen die geen koffie drinken *O*
Of fashionably late komen. Zo net na vier uur zeggen "Ja, doe nog maar een stukje taart. Maar eigenlijk is het ook wel tijd voor bier, dus laat de koffie maar zitten." ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MGSNK
dreamscape schreef op woensdag 30 september 2020 @ 20:59:
[...]

Of fashionably late komen. Zo net na vier uur zeggen "Ja, doe nog maar een stukje taart. Maar eigenlijk is het ook wel tijd voor bier, dus laat de koffie maar zitten." ;)
Ik ben serieus zo onbeschoft dat ik vraag wat voor koffie ze schenken :+ en als het antwoord mij niet bevalt ik zeg: ‘nee laat maar’. Inmiddels ze een bijnaam voor
mij in de vriendenkring: ‘de koffiesnob’ :>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

@Rubbergrover1
oscarwashere schreef op woensdag 30 september 2020 @ 18:50:
[...]

Je zou inderdaad met een simpele koffiefilterhouder, koffiefilter en heet water koffie kunnen zetten. Dan heb je hetzelfde effect als met filterkoffiemachine welke de meeste mensen best drinken (zeker als visite). De koffie die je overhoud kan je vacuüm verpakken of zelfs invriezen, dat doen wij ook. Volgens mij heeft de visite niets te klagen, want als het ze niet bevalt nemen ze maar lekker thee of water. :)
Op zich geen slecht idee denk ik; zo'n filterhouder neemt niet echt plek in in de kast; en als koffie ook ingevroren bewaard kan worden zonder dat deze oud wordt (de gemalen boon, niet de drank neem ik aan :P ) dan kan ik ook één pak koffie halen, en éénpersoonsporties in gripzakjes in de vriezer bewaren.
bszz schreef op woensdag 30 september 2020 @ 18:51:
[...]

Er is gevriesdroogde oploskoffie die best ok is....

Zelf ben ik erg benieuwd naar deze specialty instant coffee 8)
Voor 5 euro per kopje sla ik 'm wel even over :P Maar wellicht dat de Simon en Levelt oploskoffie door een koffiedrinker wél wordt gewaardeerd? (en betaalbaar is)
defusion schreef op woensdag 30 september 2020 @ 19:21:

Senseo is ook niet geweldig ;)

Alternatief, als je toch voor 99% van de bevolking acceptabele koffie wilt kunnen aanbieden, zou je nog kunnen kijken of je een (klein) nespresso-apparaat wel kwijt kunt.
Vorig jaar, ik meen met black-friday, een essenza mini gekocht voor 89 euro incl. 70 euro koffietegoed...
Neemt amper meer ruimte in dan een cafetière of filterhouder (of een grotere bus oploskoffie). Dat zijn ook nog opties, maar dan heb je dus het probleem dat je pakje koffie niet op gaat, en je het weg moet gooien. Cupjes zijn wel erg lang houdbaar.
We willen juist af van de apparaten in de keuken die we niet gebruiken. Een Nespresso is voor ons net zo'n onding als de Senseo is; het staat er maar in de weg te staan. Maar ik ga wel kijken naar die mini/micro apparaatjes; als ze idd formaat melkpak zijn dan past íe wel makkelijk in de kast.
Rudedadude schreef op woensdag 30 september 2020 @ 19:42:
[...]

https://www.bulk.com/nl/cafeine-tabletten.html

En geef ze daarnaast iets anders te drinken, die dingen zijn nogal droog ;)
Moet je die dingen niet door automatenkoffie doen? :P
dreamscape schreef op woensdag 30 september 2020 @ 20:04:
[...]

Dit inderdaad. Als ik bij mensen kom die zelf nooit koffie drinken, drink ik ook liever thee. Anders krijg je oploskoffie, Senseo uit een muf apparaat, filterkoffie uit een pak van een paar maanden oud of iets anders smerigs. Bij vrienden van me werkt dat net zo. Dat zijn ontzettende theedrinkers, met allerlei mooie soorten losse thee. Dan drink ik toch geen gore koffie? :)
Ben je nu mij en vriendin aan het beschrijven? :P We hebben idd een goede voorraad goede thee in de kast staan; een heetwatertap naast de waterkoker, en theezakjes hebben we niet :P Al spoel ik af en toe de Senseo wel om.
Maar toch zijn er personen die (nu al vijf jaar) toch elke keer graag een Senseo willen drinken bij ons ondanks dat ze weten dat de pads maanden in de kast staan.
Maar zou het voor jou acceptabel zijn als ik, als jij langskomt, een éénpersoonsportie koffie uit de vriezer haal en hiermee met een filter en koken water een kop koffie mee zet? Of valt dit in dezelfde categorie als de rest van je koffiegedrochten, en is het nog steeds oude, muffe smerige koffie?
MGSNK schreef op woensdag 30 september 2020 @ 20:40:
Beste oplossing is als de koffiesnob z'n eigen koffie, eigen maler, eigen machine en eigen speciale water meeneemt. Anders is het gewoon drinken wat de potkan schaft :+

7400 Wp op het dak

• defusion
  • Niet online
Theo schreef op woensdag 30 september 2020 @ 21:06:
We willen juist af van de apparaten in de keuken die we niet gebruiken. Een Nespresso is voor ons net zo'n onding als de Senseo is; het staat er maar in de weg te staan. Maar ik ga wel kijken naar die mini/micro apparaatjes; als ze idd formaat melkpak zijn dan past íe wel makkelijk in de kast.
Essenza mini zou ik zeggen is ongeveer 2 pakken melk. 1 pak melk breed, 2 diep.
Maar zou het voor jou acceptabel zijn als ik, als jij langskomt, een éénpersoonsportie koffie uit de vriezer haal en hiermee met een filter en koken water een kop koffie mee zet? Of valt dit in dezelfde categorie als de rest van je koffiegedrochten, en is het nog steeds oude, muffe smerige koffie?
Hoewel niet op mij gericht geef ik ook antwoord; Het zou voor mij in dezelfde categorie vallen als senseo/andere (supermarkt) filterkoffie. Ik zou overslaan en een obscure theesoort willen proberen.

• AversusZ
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07-06 09:17
oscarwashere schreef op woensdag 30 september 2020 @ 16:20:
[Afbeelding]

Deze bestel ik ook altijd! Heerlijke koffie en super fijn adresje om te bestellen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cafecito
AppieR schreef op woensdag 30 september 2020 @ 17:00:
[...]

Ga je schamen! Je moet exact 2 weken na de branddatum (bij voorkeur ook op het brandtijdstip) de koffiebonen gebruiken! Daarvoor zijn ze te vers en daarna te oud... :+
Ik ga er maar even vanuit dat niet iedereen je sarcasme begrijpt 😂😂.
De bonen dienen na het branden nog te ontgassen, daarom zit er een ventiel op de koffiezak waar lucht wel uitkan, maar niet in. De tijd om te ontgassen verschilt per boon, hierin in de grootte van de boon, maar ook soort en manier van branden van invloed. De ene boon is na 3 a 4 dagen perfect, de ander inderdaad na een week of 2. Merk je veel bubbels in de espresso, dan kan bijvoorbeeld al een teken zijn van te verse bonen.

• dreamscape
Ben je nu mij en vriendin aan het beschrijven? :P We hebben idd een goede voorraad goede thee in de kast staan; een heetwatertap naast de waterkoker, en theezakjes hebben we niet :P
Goed zo. Hier thuis ben ik de koffiebonen, maar mijn vriendin is de theepurist. Allerlei blikjes met theesoorten en geen enkel theezakje te vinden. En voor in de nieuwe keuken ook maar een Quooker gekocht. Niet ideaal voor lichtere theesoorten, maar met een thermometer kom je een heel eind.

De mensen die bij jou dat soort thee laten staan omdat ze per se koffie willen (en blij zijn met Senseo), die kun je met een gerust hart oploskoffie geven. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

dreamscape schreef op woensdag 30 september 2020 @ 22:45:
[...]

Goed zo. Hier thuis ben ik de koffiebonen, maar mijn vriendin is de theepurist. Allerlei blikjes met theesoorten en geen enkel theezakje te vinden. En voor in de nieuwe keuken ook maar een Quooker gekocht. Niet ideaal voor lichtere theesoorten, maar met een thermometer kom je een heel eind.

De mensen die bij jou dat soort thee laten staan omdat ze per se koffie willen (en blij zijn met Senseo), die kun je met een gerust hart oploskoffie geven. :)
Sommige gun ik ook de goedkoopste oploskoffie :P De nieuwe partner van m'n moeder bijvoorbeeld. Zowel zij als hij drinken koffie en thee,maar hebben geen hoge standaarden. Zij wil altijd wel een goede thee proberen maar hij 'hoeft die rare thee niet' omdat het geen Pickwick theezakje is. Senseo vind hij best, maar tweedehands uitgespuugde en heropgewarmde oude koffie gun ik hem meer :+

Maar veel overige personen die gewoon een bak koffie willen zijn geen personen die een machine van 500+ euro hebben staan en bij speciaalzaken de koffiebonen kopen; dat zijn personen die Senseokoffie ook gewoon best vinden. Als we het apparaat echt wegdoen wil ik ze iets gelijkaardigs aan kunnen bieden, of wellicht zelfs iets beters zonder een apparaat ervoor op het aanrecht te moeten hebben staan. Dus oploskoffie of een koffiefilter dus denk ik; al gok ik dat standaard filterkoffie beter (of minder slecht is) dan oploskoffie. (mits de koffie dus in kleine porties in de vriezer wordt bewaard en zo minder snel oud wordt.), en dat de Senseo gelijkwaardig kan zijn aan de filterkoffie?

Heb je trouwens voor de thee ooit gekeken naar een heetwaterdispencer? Daar kun je de temperatuur op instellen. Kokend water afkoelen tot 80 graden is toch anders dan water ongekookt tot 80 graden opwarmen. En zo'n apparaat kost veel minder dan een Qooker (link)

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 03:25

Als je die moeite voor mij zou nemen, zou je het dan acceptabel vinden als ik eerlijk mijn mening uit over het resultaat?
Als het antwoord ja is dan is mijn antwoord ook ja. :)

Een pour over (V60) is een prima zetmethode, maar net zoals bij thee is kokend water niet ideaal.

Als je bereid bent te investeren dan schaf je een handmolen aan. Geportioneerde bonen uit de vriezer zijn absoluut acceptabel.
Laat de snob lekker zelf draaien, vinden ze fantastisch.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mefjoew
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 30-05 13:58
MGSNK schreef op woensdag 30 september 2020 @ 21:01:
[...]

Ik ben serieus zo onbeschoft dat ik vraag wat voor koffie ze schenken :+ en als het antwoord mij niet bevalt ik zeg: ‘nee laat maar’. Inmiddels ze een bijnaam voor
mij in de vriendenkring: ‘de koffiesnob’ :>
Dat doe deed ik altijd bij zakelijke afspraken. Even meelopen naar de machine of iets vragen in de trant van 'is de koffie hier een aanrader?' Direct een goede ijsbreker, als de andere partij tenminste ook 'iets' met koffie heeft :+

In datzelfde kader valt trouwens de traditionele speurtocht naar de beste plek om koffie te drinken als mijn vriendin en ik een dagje on tour zijn. Wel rekening houdend met het feit dat zij er dan graag een lekker taartje bij heeft :z

[ Voor 16% gewijzigd door mefjoew op 01-10-2020 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

@Raymond P
Goed,dat wordt dus een kleine handbediende koffiemaler halen (10 euro op Ali), een filterhouder (Hema) en een doos met filters. Plus een zakje met bonen (supermarkt). Dan de bonen per 10 gram in een gripzakje (=redelijk luchtdicht) in de vriezer stoppen.
Bij gebruik een zakje uit de vriezer pakken, dat op kamertemperatuur in de dichte gripzak 15 minuten laten ontdooien en daarna goed fijn malen Vervolgens een klein beetje heet water door het filter laten gaan om deze te reinigen, dan de koffie erbij en opgieten met 90-98 graden ongekookt water om zo'n 150 mL koffie te krijgen. Ik gok dat (in tegenstelling tot sommige theesoorten) de koffie niet eerst gespoeld moet worden?

Opmerking van vriendin, Waarom een filterhouder? De filters passen toch ook in een trechter? Ergens heeft ze wel een goed punt :P Dan past beker+filter ook nog onder de (thee)waterdispenser die op exact de goede temperatuur kan worden ingesteld.

Levert dit acceptabele koffie op als de Senseo het referentiepunt is?

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Theo schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 10:40:
@Raymond P
Goed,dat wordt dus een kleine handbediende koffiemaler halen (10 euro op Ali), een filterhouder (Hema) en een doos met filters. Plus een zakje met bonen (supermarkt). Dan de bonen per 10 gram in een gripzakje (=redelijk luchtdicht) in de vriezer stoppen.
Bij gebruik een zakje uit de vriezer pakken, dat op kamertemperatuur in de dichte gripzak 15 minuten laten ontdooien en daarna goed fijn malen Vervolgens een klein beetje heet water door het filter laten gaan om deze te reinigen, dan de koffie erbij en opgieten met 90-98 graden ongekookt water om zo'n 150 mL koffie te krijgen. Ik gok dat (in tegenstelling tot sommige theesoorten) de koffie niet eerst gespoeld moet worden?

Opmerking van vriendin, Waarom een filterhouder? De filters passen toch ook in een trechter? Ergens heeft ze wel een goed punt :P Dan past beker+filter ook nog onder de (thee)waterdispenser die op exact de goede temperatuur kan worden ingesteld.

Als je maler iedere keer goed schoon en goed ingesteld is, vast. Je filters gaan niet netjes passen in een trechter, mogelijk loopt het dan sneller door dan je zou willen, maar ik heb geen idee of dat het resultaat echt merkbaar beinvloedt.

Al met al is het een hoop moeite voor mensen die waarschijnlijk in 99% van de gevallen ook tevreden zijn met een bak thee, glas water of iets anders, wanneer je ze dat aanbiedt. Als thee een ding is voor jullie, zoek dan een paar theesoorten die wellicht goed vallen bij koffiedrinkers. Ik drink echt graag een kop koffie, zeker wanneer ik 's ochtends om 7 uur aanwezig ben om te helpen verhuizen, maar thee met een leuk verhaal is zelfs dan ook helemaal prima :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
@Raymond P

Zeker! En als je het nog beter wilt doen, een stapje boven senseo/standaard filterkoffie: vers gebrande koffie, wel paar dagen laten 'ontgassen', luchtdicht portioneren en invriezen.

Maar of het nu zoveel minder ruimte inneemt, een molen+filterhouder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Koffie spoel je inderdaad niet, die laat je bloomen.
Je satureert de koffie met water en geeft het een halve minuut om gassen te laten ontsnappen voordat je de rest over giet.

@hierboven: als ik om 07:00 kom helpen verhuizen heb ik liever een beker oploskoffie of Rombouts Dessert filter en dat je verder zo min mogelijk zegt tot pakweg lunchtijd.

Afhankelijk van of je met een snob of connaisseur te maken hebt zal je goed gastheerschap niet of wel gewaardeerd worden.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
@Raymond P
Als je toch al denkt aan een koffiemaler en een filterhouder kopen, dan denk ik dat het niet veel meer ruimte inneemt als je een (compacte) nespressomachine neemt. Op marktplaats kun je die voor een paar tientjes kopen. De cupjes daarvoor kun je ook lang bewaren (en met meerdere smaken) en het is wel zo makkelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

Als je komt verhuizen wordt het gewoon improviseren :P Maar als je daarna langs komt; niet om te helpen, maar enkel vanwege gezelligheid en bijpraten wil ik mensen iets van koffie kunnen aanbieden. Ik zit dan aan een goede Oolong thee, en vind het niet kunnen om jou dan oplossmurrie van het merk Goedkoopie © aan te bieden. Idealiter wil ik je een goede bak koffie geven als jij graag koffie drinkt. Echter wil ik geen apparaat daarvoor continu in de weg hebben staan..

Een kleine handmolen is (volgens afbeeldingen search) niet groter dan een kleine pepermolen. En een filterhouder is ook niet echt iets dat in een keukenkast in de weg zal liggen (helemaal als een gripzakje met bonen, de koffiemolen en de filters er in worden bewaard. De ruimte dat het inneemt is vele malen kleiner dan een Senseo (detal; de senseo past niet in een keukekastje) En met een nespressomachine blijft het een apparaat dat in de weg blijft staan op het aanrecht. Plus het is niet enkel de machine, maar ook de cupjes die ruimte innemen.
Hoewel je ook van die Nespressobullits hebt waar je enkel warm water en een cupje aan toe moet voegen. Wellicht zou dan ook nog acceptabel kunnen zijn (geen apparaat op het aanrecht, wel goede koffie)
Afbeeldingslocatie: https://d3fa68hw0m2vcc.cloudfront.net/617/155417678.jpeg

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Of je met Nespresso wel goede koffie voorschotelt kan over gediscussieerd worden. Zo'n bullit maakt die discussie een stuk korter. ;)

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Theo schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 11:43:
De ruimte dat het inneemt is vele malen kleiner dan een Senseo (detal; de senseo past niet in een keukekastje) En met een nespressomachine blijft het een apparaat dat in de weg blijft staan op het aanrecht. Plus het is niet enkel de machine, maar ook de cupjes die ruimte innemen.
Maar zo'n compacte nespressomachine is een stuk kleiner dan een Senseo en kun je vaak juist wel in een kastje kwijt. Bijvoorbeeld een Essenza Mini heeft ongeveer de afmetingen van een ordner.

Zo'n minipresso of nanopresso is ook een prima dingetje. Kun je best leuke koffie mee maken en je hebt bij het 'koffiezetten' meteen iets om over te praten :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:35

bert pit

asdasd

Helaas, kansloos. Toen iedereen 20 jaar geleden nog uitsluitend een eenvoudige filterbak maakte en deze in een mok schonk, kon het nog. En in de buitenlucht op een heel goedkope camping, boot of bouwkeet is het wellicht ook nog acceptabel, maar inmiddels is een groot deel van de bevolking gewend geraakt aan betere koffie.

Men is via Senseo naar Nespresso gegaan en van Nespresso zijn velen overgestapt naar een automaat of halfautomaat. Daarnaast hebben ze een zoektocht naar de eigen favoriete smaak achter de rug.

Als je een goed gastheer wil zijn: koop een goedkope Nespresso machine, koop de paarse cupjes, daar kun je espresso of een wat grotere bak mee zetten. En het is lang houdbaar.

En anders: met goede thee is ook niets mis, wordt hier dagelijks gedronken.

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, steenkoolvrij sinds 1962

Pagina: 1 ... 56 ... 242 Laatste

Let op:
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1