Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1 Overzicht

Pagina: 1 ... 57 ... 246 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 06-09 02:08
Hier al mensen bekend met Nespresso Vertuo?

https://www.nespresso.com...uo-coffee-machines-ranges

https://www.nespresso.com/be/nl/vertuo-coffee-capsules

Verkeerde topic :o

[ Voor 8% gewijzigd door DeBaroN op 01-10-2020 13:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-09 16:06
Nee, maar - hoewel hierboven wat alternatieven worden genoemd waarbij ook Nespresso ter sprake komt - eigenlijk is dat hier ook offtopic. Dit is het 'van hele boon tot kop'-topic en er is een ander topic voor 'cups, pads en single servings'.

Om gedoe tussen koffiesnobs en Nepspressodrinkers te voorkomen, zeg maar :)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HoppyF
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13-09 23:22
dreamscape schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 12:40:
Nee, maar - hoewel hierboven wat alternatieven worden genoemd waarbij ook Nespresso ter sprake komt - eigenlijk is dat hier ook offtopic. Dit is het 'van hele boon tot kop'-topic en er is een ander topic voor 'cups, pads en single servings'.

Om gedoe tussen koffiesnobs en Nepspressodrinkers te voorkomen, zeg maar :)
Klopt, hier dus.
Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

bert pit schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 12:10:
[...]

Helaas, kansloos. Toen iedereen 20 jaar geleden nog uitsluitend een eenvoudige filterbak maakte en deze in een mok schonk, kon het nog. En in de buitenlucht op een heel goedkope camping, boot of bouwkeet is het wellicht ook nog acceptabel, maar inmiddels is een groot deel van de bevolking gewend geraakt aan betere koffie.

Men is via Senseo naar Nespresso gegaan en van Nespresso zijn velen overgestapt naar een automaat of halfautomaat. Daarnaast hebben ze een zoektocht naar de eigen favoriete smaak achter de rug.

Als je een goed gastheer wil zijn: koop een goedkope Nespresso machine, koop de paarse cupjes, daar kun je espresso of een wat grotere bak mee zetten. En het is lang houdbaar.

En anders: met goede thee is ook niets mis, wordt hier dagelijks gedronken.
Filterkoffie, Senseo, terug naar filterkoffie en na wat probeersels voornamelijk Nespresso idd.
En als ik tijd en zin heb zet ik een lekkere bak koffie met mijn mokka potje. :9

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-09 20:48
bert pit schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 12:10:
[...]

Helaas, kansloos. Toen iedereen 20 jaar geleden nog uitsluitend een eenvoudige filterbak maakte en deze in een mok schonk, kon het nog. En in de buitenlucht op een heel goedkope camping, boot of bouwkeet is het wellicht ook nog acceptabel, maar inmiddels is een groot deel van de bevolking gewend geraakt aan betere koffie.

Men is via Senseo naar Nespresso gegaan en van Nespresso zijn velen overgestapt naar een automaat of halfautomaat. Daarnaast hebben ze een zoektocht naar de eigen favoriete smaak achter de rug.

Als je een goed gastheer wil zijn: koop een goedkope Nespresso machine, koop de paarse cupjes, daar kun je espresso of een wat grotere bak mee zetten. En het is lang houdbaar.

En anders: met goede thee is ook niets mis, wordt hier dagelijks gedronken.
Ik durf te zeggen dat er echt acceptabele gevriesdroogde koffie is.... Voor iemand die Niks met koffie heeft een prima alternatief waarvan het bezoek echt niet wegrent en een stuk minder gedoe dan geportioneerde zakjes bonen invriezen, ontdooien, malen etc. Blijf alleen weg van de oplosmeuk uit de supermarkt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvel92
  • Registratie: Augustus 2017
  • Nu online
Omdat het er op lijkt dat we voorlopig nog wel thuis blijven werken, ben ik ook in de markt om mijn koffie ervaring thuis te verbeteren.

Maak op dit moment gebruik van een Nespresso apparaat waarbij ik afwisselend gebruik maak van Nespresso cups of de cups van L'or. Bij gemiddeld vier kopjes per dag, loopt dit toch wel redelijk in de papieren en de cups zijn ook niet het meest milieuvriendelijk. Maak vooral gebruik van de espresso cups en druk daarna nogmaals op de espresso knop zonder cup erin, zodat ie wat water erbij doet. De lungo's vind ik vaak erg bitter en slap uit de Nespresso.

Ik kijk op dit moment naar twee verschillende opties: een volautomaat of de tweede optie koffiemolen + aeropress (al in mijn bezit) + v60 + weegschaal.

Voordeel van volautomaat is natuurlijk het gemak, maar nadeel lomp automaat (klein appartement, dus kleine keuken), aanschafkosten, weinig variatie.

Bij tweede optie heb je meer variatie mogelijkheden. Nadeel meer handelingen voor een bakje koffie.

Zelf kan wel genieten van een lekkere bak filterkoffie. Is er iets wat ik over het hoofd zie, en wat zou een goede instap koffie molen zijn?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SjorsC
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 27-08 08:54
bszz schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 16:31:
[...]

Ik durf te zeggen dat er echt acceptabele gevriesdroogde koffie is.... Voor iemand die Niks met koffie heeft een prima alternatief waarvan het bezoek echt niet wegrent en een stuk minder gedoe dan geportioneerde zakjes bonen invriezen, ontdooien, malen etc. Blijf alleen weg van de oplosmeuk uit de supermarkt...
Blij om te horen dat jij dat ook vind, dacht al dat ik me moest schamen....
Over het algemeen heb ik zelfs liever (goede) oploskoffie dan senseo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:14

Theo

moederbord

SjorsC schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 20:02:
[...]

Wat is dan goede oploskoffie? Is dit bijv de oploskoffie van Simon en Levelt?

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjorsC
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 27-08 08:54
Theo schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 21:54:
[...]

Wat is dan goede oploskoffie? Is dit bijv de oploskoffie van Simon en Levelt?
Nooit gehad, dus kan ik moeilijk beoordelen.
Gewoon je vrienden/familie laten keuren, als zij het niks vinden de volgende keer een andere proberen

van de supermakt-oploskoffies (die krijg ik meestal op andere plekken) vind ik Nespresso Gold (of espresso) toch wel 1 van de betere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutral
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11-09 13:30

Nutral

gamer/hardware freak

Ben aan het kijken naar een nieuw koffiezet apparaat. Vanwege dat ik thuis aan het werken ben (ik drink alleen een kopje koffie in de ochtend op het werk). Maar als ik niet thuis moet werken drink ik misschien 30 koppen koffie per jaar. Dan is ontkalken erg veel werk voor hoe beperkt ik hem gebruik.

Als je bijv Spa blauw gebruikt in een senseo of nespresso apparaat, moet je hem dan ook elke paar maanden ontkalken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Het is ook afhankelijk van gebruik, vooral bij apparaten zonder boiler. Met 30 kopjes op een jaar zou je misschien ook gewoon eens per jaar kunnen doen. En dat is waarschijnlijk al veel.

En hoe zachter het water, hoe minder vaak het moet. Volgens mij is spa blauw redelijk zacht. Maar met een waterontharder (zo'n brita kannetje) kun je hetzelfde bereiken. Of misschien woon je wel ergens waar het water al zacht is?

Oftewel, 3 maanden of wat de fabrikant ook aangeeft is maar een algemene richtlijn, gebaseerd op 'gemiddeld' gebruik en 'gemiddelde' hardheid van het water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
Nutral schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 08:21:
Ben aan het kijken naar een nieuw koffiezet apparaat. Vanwege dat ik thuis aan het werken ben (ik drink alleen een kopje koffie in de ochtend op het werk). Maar als ik niet thuis moet werken drink ik misschien 30 koppen koffie per jaar. Dan is ontkalken erg veel werk voor hoe beperkt ik hem gebruik.

Als je bijv Spa blauw gebruikt in een senseo of nespresso apparaat, moet je hem dan ook elke paar maanden ontkalken?
Ja, ontkalken is altijd nodig, alleen: Hoe zachter het water, hoe minder frequent. Spa blauw heeft ongeveer 35 mg vaste deeltjes per liter. Dat is eg zacht maar je zet er niet per se de lekkerste koffie mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape

Als je één kopje drinkt in de ochtend, is een filterhouder op een mok en een beetje heet water dan niet de beste oplossing? Dan zit je ook niet met een apparaat dat ontkalkt moet worden.

En dan hoef je ook geen apparaten te noemen die in dit topic hartstikke offtopic zijn, maar hier thuishoren:
Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1

(de koffiesnobs hebben ooit besloten die splitsing te maken en als medekoffiesnob stel ik voor dat we ons daar aan houden :) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12:10
SjorsC schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 20:02:
[...]

Ik heb liever (middelmatige) oploskoffie dan Senseo. Moet ik mij dan nu schamen omdat daar een bepaald stigma aan hangt?

Als ik @Theo goed begrijp draait het ook deels daar om.

De liefhebber die van smaken houdt jaag je inderdaad niet weg met oploskoffie, de newage snob die thuis een volautomaat heeft zou zich zomaar beledigd kunnen voelen als je dat serveert terwijl je aan je specialty tea zit.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
Raymond P schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 09:18:
De liefhebber die van smaken houdt jaag je inderdaad niet weg met oploskoffie, de newage snob die thuis een volautomaat heeft zou zich zomaar beledigd kunnen voelen als je dat serveert terwijl je aan je specialty tea zit.
Een goede volautomaat produceert alleszins redelijke koffie, maar net bovengemiddeld. Een zeventje, zeg maar. Een goedkope volautomaat is marginaal beter dan Senseo.

Als iemand zo'n ding heeft staan én zich newage koffiesnob voelt én zich dan ook beledigd voelt door oploskoffie, dan heeft 'ie het niet begrepen :)

/ koffiesnob rent weer even weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Ik probeerde opzettelijk minder woorden te gebruiken. ;)

- knip -

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Zou ik niet doen, kost een hoop moeite met het slepen van flessen water en ik vind de koffie er niet echt anders of per se beter voor smaken.

Over het ontkalken had @ehtweak laatst nog wat geschreven:
ehtweak schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 22:56:
[...]

Als een hoge concentratie citroenzuur eenmaal gereageerd heeft met puur koper (dat kan ook gebeuren met azijnzuur), dan is dat nou eenmaal gebeurd.
Gewoon zo snel mogelijk gebruiken met schoon water, dan is in ieder geval de bijtende werking van het zuur gestopt.

Technivorm adviseert Durgol te gebruiken, dat is een ontkalker op basis van sulfaminezuur.
Wikipedia: Sulfaminezuur
...Sulfaminezuur is corrosief voor de huid, ogen en luchtwegen. Naargelang de mate van blootstelling geeft dit aanleiding tot roodheid, een branderig gevoel of zelfs ernstige brandwonden. Inademing van een aerosol kan longoedeem veroorzaken; dit kan vertraagd optreden tot 48 uur na blootstelling. ...
Dat zit vaak in die kleine zakjes die je met die schoonmaaksetjes koopt. Kun je op Amazon bijvoorbeeld redelijk goedkoop scoren. :)
SjorsC schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 08:13:
[...]

Nooit gehad, dus kan ik moeilijk beoordelen.
Gewoon je vrienden/familie laten keuren, als zij het niks vinden de volgende keer een andere proberen

van de supermakt-oploskoffies (die krijg ik meestal op andere plekken) vind ik Nespresso Gold (of espresso) toch wel 1 van de betere.
Dat vind ik echt zo een wrange en rare smaak hebben. :X Beter kun je dan zoals hierboven al eens genoemd is een opzetfilter kopen voor je kopje, en dan water die van de kook af is eroverheen gieten.
Zorg wel voor een goed bewaarblik met een rubberen rand voor de koffie, anders is die zo oud.
Alleen als de koffie dan weken staat dan schiet dat alsnog niet op...
jvel92 schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 19:28:
Omdat het er op lijkt dat we voorlopig nog wel thuis blijven werken, ben ik ook in de markt om mijn koffie ervaring thuis te verbeteren.

Maak op dit moment gebruik van een Nespresso apparaat waarbij ik afwisselend gebruik maak van Nespresso cups of de cups van L'or. Bij gemiddeld vier kopjes per dag, loopt dit toch wel redelijk in de papieren en de cups zijn ook niet het meest milieuvriendelijk. Maak vooral gebruik van de espresso cups en druk daarna nogmaals op de espresso knop zonder cup erin, zodat ie wat water erbij doet. De lungo's vind ik vaak erg bitter en slap uit de Nespresso.

Ik kijk op dit moment naar twee verschillende opties: een volautomaat of de tweede optie koffiemolen + aeropress (al in mijn bezit) + v60 + weegschaal.

Voordeel van volautomaat is natuurlijk het gemak, maar nadeel lomp automaat (klein appartement, dus kleine keuken), aanschafkosten, weinig variatie.

Bij tweede optie heb je meer variatie mogelijkheden. Nadeel meer handelingen voor een bakje koffie.

Zelf kan wel genieten van een lekkere bak filterkoffie. Is er iets wat ik over het hoofd zie, en wat zou een goede instap koffie molen zijn?
Als je die aeropress al in bezit hebt en het niet te veel werk vind of te lastig zou ik een goeie maler kopen en daar gebruik van maken. :)

Qua malers, @timmie78 heeft laatst het een en ander geschreven over de handmalers:
timmie78 schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 09:13:
Na alweer een tijdje voornamelijk Nespresso te hebben gedronken, wil ik graag weer meer gebruik gaan maken van twee andere zet methodes: met m'n cafetiere en mokapot. De reden waarom ik beide steeds minder ben gaan gebruiken is omdat ik altijd gemalen bonen kocht bij een speciaalzaak, maar de smaak van de bonen te snel verloren ging. Daarom ben ik nu op zoek naar een handmaler.

Aangezien ik dus geen espressomaling nodig heb vermoed ik dat ik kan volstaan met een niet te dure handmaler (dus geen Comandante of Timemore G1). Met de malers die ik heb uitgezocht zou alsnog een redelijk consistente maalgraad bereikt moeten kunnen worden. Mijn lijstje ziet er momenteel zo uit:

Timemore C1/C2 (~€79)
+ snelheid, design
- Moeilijker te verkrijgen

Hario Skerton Pro (~€65)
+ Kleine verbeteringen t.o.v. de Plus (o.a. betere manier van bepalen maalgraad)

Hario Skerton Plus (~€50)
+ Goedkoopste in het rijtje
- Moeilijker om maalgraad in te stellen

CrushGrind Brazil (~€80)
+ Schijnt een iets betere maalconsistentie te hebben dan de Hario, lijkt qua design meer op de Timemore
- Relatief veel plastic gebruikt

Zouden jullie kunnnen meedenken wat voor mij de beste optie is? En vergeet ik hier nog handmalers?

[Edit: Crusgrind Brazil ook toegevoegd]
En @Nomad had ook een lijstje gemaakt met fijne en goede malers die ook voor een beginner goed te gebruiken zijn:
Nomad schreef op woensdag 4 april 2018 @ 21:27:
[...]

Mooi dat je zelf al een hoop gevonden hebt, maar helaas nog niet de juiste dingen :). Geeft niets. Alle producten die je aanwijst zijn niet geschikt helaas :P.
De espressomachines die je linkt zien er leuk uit, maar zijn niet temperatuur stabiel, hebben geen power om eventueel te stomen etc. Alleen op uiterlijk zijn ze succesvol.
De malers die je toont, daarvan ken ik de bovenste niet, maar een korte search vind: https://www.home-barista....0-good-or-bad-t43584.html dat hij krapjes wel/niet uberhaupt fijn genoeg kan voor espresso, plus dat je met 40 stapjes je ook niet precies genoeg kan instellen. De andere maler is een grapje en moet je zeker overslaan.

Goed, wat dan wel hoor ik je denken :P.

De Gaggia Classic, die hierboven al genoemd wordt, is de instap ok espressomachine. Niet moeders mooiste, maar kwalitatief 3 stappen beter dan wat jij linkt. En 2e hands voor een 150 euro wel te vinden!
En met zeg 200 euro nog in de broekzak geeft dat ruimte voor een nette 2e hands maler. Horecamalers zijn zelden mooi, maar eigenlijk altijd kwalitatief erg goed. En dat is niet iets wat een fijnproever pas merkt, dat is iets wat juist de amateur merkt, want die malers zijn VEEL makkelijker in gebruik en om espresso mee te leren zetten. Ze malen consistent en kunnen fijn genoeg.
Opties zijn:
Compak K3, K5, K6, K8
Mazzer mini, super jolly
Eureka Atom, Mignon V2, Zenith
Sette 270(w)
Quamar M80e, Q50e, Q13e
Mahlkonig Vario
Macap M4(D)

Zoek eens naar die malers op marktplaats en kijk welk aanbod je vind en welke je nog enigszins mooi vind op je aanrecht. Het zijn stuk voor stuk capabele malers. En samen met een espressomachine als een Gaggia Classic of een Rancilio Silvia heb je dan een mooie basis te pakken. Machines die constant zijn, waardoor je ook kan leren hoe het hoort.
En het hoe en waarom van het malen heeft bv @Cafecito benoemd op een eerder gestelde vraag van mij. Hierna staan ook een aantal goede berichten met een hoop info. :)
Cafecito schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 13:39:
[...]

Pfoe, hier kunnen we wel héél diep op ingaan. Maar als we het kort houden: consistentie.
Wat je zou willen is dat elke "korrel" even groot is. Dan heeft elke gemalen korrel dezelfde oppervlakte waardoor je de extractie perfect kunt instellen.
Zodra je grote en kleine korrels in je maling hebt, heb je dus altijd een stukje onder- en overextractie. Dit komt je smaak niet ten goede.
Daarnaast kunnen we nog veel dieper er op ingaan, denk aan conische of vlakke maalschijven, keramische of stalen maalschijven, retentie, etc etc.
Het belangrijkste blijft i.i.g. toch wel de consistentie.
Na al dit is mijn mening toch dat je beter kan doorsparen voor een goeie maler en dan al snel in de 500 euro regio komt nieuw, of rond de 3-400 euro met eventuele een nieuwe maalsteen van een tientje of 5 en een servicebeurt. Dat is het voor mij persoonlijk niet waard. Ik haal hier in het dorp vers gemalen koffie bij een zaakje en dat verschil met supermarkt koffie is al echt enorm. Voor mij persoonlijk is dat echt al echt heel fijn en goed genoeg, en daarmee de investering in een goeie maler nog niet waard.

Hopelijk heb ik hiermee mensen kunnen helpen door even wat berichten te verzamelen en op te zoeken, zoekfunctie werkt ook wel aardig want er is zoveel te vinden in dit topic. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Joopieboy schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 09:25:
[...]
...
Hopelijk heb ik hiermee mensen kunnen helpen door even wat berichten te verzamelen en op te zoeken, zoekfunctie werkt ook wel aardig want er is zoveel te vinden in dit topic. :)
Vooral dat ja. d:)b

Ik zie dezelfde (soort) vragen iedere keer weer langskomen.
Over schoonmaken, en de -middelen daarvoor, over ontkalken, over dure versus goedkope pilletjes, over waterhardheid, e.d. ;)

En de antwoorden daarop zijn vaak al lang gepost... :+

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
-Een goede espressomaler is niet perse geschikt voor slow coffee en andersom
-Over consistentie valt een hoop te discussieren. Een redelijke consistentie is goed maar.. te consistent kan een vlakke smaak opleveren. Enige aanwezigheid van "fines" kan net even wat bitters opleveren die in de juiste mate als prettig kunnen worden ervaren. Afwezigheid van deze bitters kan een vlakke saaie koffie opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 22-08 16:37
Raymond P schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 09:18:
[...]

Ik heb liever (middelmatige) oploskoffie dan Senseo. Moet ik mij dan nu schamen omdat daar een bepaald stigma aan hangt?

Als ik @Theo goed begrijp draait het ook deels daar om.

Het is toch niet meteen snobbig als je iets niet lekker vindt? Als iemand Senseo heeft en ik weet dat, dan neem ik liever thee omdat ik Senseo niet lekker vind. Niet omdat ik zo snobbig ben dat ik per se 'goede' koffie zou willen. Net als dat ik geen cola neem als ik weet dat iemand Pepsi heeft, omdat ik coke lekker vind en pepsi vies. Ben ik dan ook een cola-snob?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Raymond P
Het lijntje tussen een connaisseur en een snob lijkt mij vrij simpel.

Een connaisseur vindt lekker wat hij lekker vind.
Een snob kraakt af wat hij niet lekker vind, en kan doorgaan op puur theoretische basis zonder het daadwerkelijk geproefd te hebben.

Dat is exact wat ik aankaart.
Een espresso van verse gemalen bonen uit een lever-machine is niet altijd een optie, soms is een oploskoffie prima op zijn plaats.
Als je niet erkent dat de theedrinker beperkte middelen heeft en zijn best gedaan heeft jou te faciliteren dan ben je gewoon een snob. :)

Vandaar ook mijn comment om de snob lekker zelf te laten malen. Net zoals koken met kinderen is het resultaat subjectief beter als de klagende persoon deels verantwoordelijkheid heeft.
In hetzelfde scenario zal de connaisseur je inzet erkennen als goed gastheerschap / oprechte aandacht.

De crux zit in dat laatste, een goed gastheer heeft pepsi, coca cola en een obscuur alternatief om uit te proberen als het smaakje waar jij de voorkeur aan geeft onverhoopt niet aanwezig is.

Zelf ben ik heel snel klaar met snobs en kan ik erg ver gaan voor connaisseurs. Een slechte gastheer dus.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

@Raymond P ik ga akkoord met je definitie van een snob en een amateur (een connaisseur klinkt snobbig :D).
Ik geef aan het woord amateur geen negatieve connotatie. In dezelfde zin geef ik de term professional niet meteen mijn volledige vertrouwen in verwachtingen naar kwaliteit.

Ik trek wel snel conclusies wanneer een hoge-kwaliteitsresultaat verwacht wordt van budgetbak-mentaliteit. Oploskoffie kan geen espresso zijn, net zoals een pak salami-schijfjes geen goede hamburger zal opleveren. Wel kan het koffie zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Ahja, een "kenner" hoeft echter geen beoefenaar van de discipline te zijn. Een amateur suggereert dat wel te zijn.
Verder is dat ook niet iets positiefs of negatiefs voor mij, het is gewoon iemand die op een spreekwoordelijk mooie reis is.

Bij het woord professional krijg ik helaas kippenvel. Met dank aan horeca Nederland, al is dat de laatste 10 jaar een stuk verbeterd.

Hoge kwaliteit koffie zetten met een laag budget is goed te doen.
Een hoge kwaliteit espresso zetten met een laag budget is wel erg lastig. Een hoger budget maakt het ook alleen maar minder lastig en niet vanzelfsprekend.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
Raymond P schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 15:07:
Ahja, een "kenner" hoeft echter geen beoefenaar van de discipline te zijn. Een amateur suggereert dat wel te zijn.
Verder is dat ook niet iets positiefs of negatiefs voor mij, het is gewoon iemand die op een spreekwoordelijk mooie reis is.

Bij het woord professional krijg ik helaas kippenvel. Met dank aan horeca Nederland, al is dat de laatste 10 jaar een stuk verbeterd.

Hoge kwaliteit koffie zetten met een laag budget is goed te doen.
Een hoge kwaliteit espresso zetten met een laag budget is wel erg lastig. Een hoger budget maakt het ook alleen maar minder lastig en niet vanzelfsprekend.
Een slechte kwaliteit koffie zetten met een hoog budget is daarentegen vrij goed te doen..😇

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:10

YellowCube

Wait...what?

Raymond P schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 12:22:
Het lijntje tussen een connaisseur en een snob lijkt mij vrij simpel.

Een connaisseur vindt lekker wat hij lekker vind.
Een snob kraakt af wat hij niet lekker vind, en kan doorgaan op puur theoretische basis zonder het daadwerkelijk geproefd te hebben.

Dat is exact wat ik aankaart.
Een espresso van verse gemalen bonen uit een lever-machine is niet altijd een optie, soms is een oploskoffie prima op zijn plaats.
Als je niet erkent dat de theedrinker beperkte middelen heeft en zijn best gedaan heeft jou te faciliteren dan ben je gewoon een snob. :)

Vandaar ook mijn comment om de snob lekker zelf te laten malen. Net zoals koken met kinderen is het resultaat subjectief beter als de klagende persoon deels verantwoordelijkheid heeft.
In hetzelfde scenario zal de connaisseur je inzet erkennen als goed gastheerschap / oprechte aandacht.

De crux zit in dat laatste, een goed gastheer heeft pepsi, coca cola en een obscuur alternatief om uit te proberen als het smaakje waar jij de voorkeur aan geeft onverhoopt niet aanwezig is.

Zelf ben ik heel snel klaar met snobs en kan ik erg ver gaan voor connaisseurs. Een slechte gastheer dus.
Dat zet je echt meer dan keurig neer.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
bszz schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 17:23:
[...]

Een slechte kwaliteit koffie zetten met een hoog budget is daarentegen vrij goed te doen..😇
Een grote groep heeft zich daar zelfs in gespecialiseerd. :p

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 18:01
Paar dagen geleden een Bazzar A1 (ongeveer gelijk aan Isomac Zaffiro) van MP gehaald voor een vriendelijk prijsje. Is wel wat op onderhuid bezuinigd .. haha. Dus nieuwe pomp en E61 groep revisie setje halen en dan kan ik eindelijk overstappen van mijn Gaggia Classic naar E61 :D. Dan nog in November de Niche in ontvangst nemen en kijken of mijn koffie-game op een ander niveau komt :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:30

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Zo, de eerste pak (250g) Espresso Melange van de Pelikaan is op. Ik had gelezen dat het een sterke was (verkeerd geïnformeerd door mijzel :P), maar de Arabica is toch wel te prima te pruimen.

* Outerspace gaat zich wat vaker inlezen voordat ie een pak opentrekt :P

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twit
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10:26
Tot nu toe komt mijn voorspelling van een maand terug dat eenmaal begonnen deze hobby je inderdaad niet meer los laat. Na het eerst aanschaffen van moka potje nu ook mijn eerste set gemalen koffie laten komen van fascino (https://www.fascino-coffe...ucts/espresso-proefpakket , en begonnen met de Emporio) en zojuist mijn eerste kopje op.

Eerste indruk: heerlijk! En dat allemaal nog zonder zelf gemalen bonen, zonder mijn smaak precies te hebben gevonden en met een simpel moka potje. Dat belooft nog wat voor wat er allemaal nog meer mogelijk is. Wat me nog niet helemaal duidelijk is: op de zakken staat houdbaarheid t/m oktober 2021, in dit topic lees ik dat gemalen koffie eigenlijk nog geen uur goed blijft maar zéker niet langer dan 2 weken. Geldt dat na opening? Dus kan ik de luchtdichte zakken gewoon koel en droog bewaren tot de eerste 250gr over een paar weken op is en zo zorgeloos de komende maanden deze koffie opmaken en is het pas een probleem bij een geopende zak? Iets zegt me dat dat niet zo is anders zou er niet zoveel worden aangeraden om een eigen maler te kopen?

Ondertussen alvast de vele posts in dit topic aan het lezen op zoek naar een goede maler. Ik vond deze post Nomad in "Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1" . Klopt dit advies voor 2020? Op basis daarvan neig ik toch naar een maler van ~EUR100 max wetende dat mijn koffie slechts op Moka potje fijnheid gemalen hoeft te worden.

gutta cavat lapidem non vi, sed saepe cadendo. Sic homo fit doctus, non vi, sed saepe legendo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cafecito
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 06-09 12:22
twit schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 17:03:
Tot nu toe komt mijn voorspelling van een maand terug dat eenmaal begonnen deze hobby je inderdaad niet meer los laat. Na het eerst aanschaffen van moka potje nu ook mijn eerste set gemalen koffie laten komen van fascino (https://www.fascino-coffe...ucts/espresso-proefpakket , en begonnen met de Emporio) en zojuist mijn eerste kopje op.

Eerste indruk: heerlijk! En dat allemaal nog zonder zelf gemalen bonen, zonder mijn smaak precies te hebben gevonden en met een simpel moka potje. Dat belooft nog wat voor wat er allemaal nog meer mogelijk is. Wat me nog niet helemaal duidelijk is: op de zakken staat houdbaarheid t/m oktober 2021, in dit topic lees ik dat gemalen koffie eigenlijk nog geen uur goed blijft maar zéker niet langer dan 2 weken. Geldt dat na opening? Dus kan ik de luchtdichte zakken gewoon koel en droog bewaren tot de eerste 250gr over een paar weken op is en zo zorgeloos de komende maanden deze koffie opmaken? Iets zegt me dat dat niet zo is anders zou er niet zoveel worden aangeraden om een eigen maler te kopen?

Ondertussen alvast de vele posts in dit topic aan het lezen op zoek naar een goede maler. Ik vond deze post Nomad in "Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1" . Klopt dit advies voor 2020? Op basis daarvan neig ik toch naar een maler van ~EUR100 max wetende dat mijn koffie slechts op Moka potje fijnheid gemalen hoeft te worden.
Voor een moka potje, zit je met een Baratza Encore al heel er goed. Prijs/kwaliteit het beste naar mijn mening.
De "ten minste houdbaar tot" staat er meestal op om te voldoen aan de eisen voor een health certificate. Vooral als je met export te maken krijgt, moet je een bepaalde eisen voldoen om zo'n health certificate te krijgen. Dit is ook gebruikelijk in de horeca.
Eigenlijk kan je koffie vrijwel oneindig lang bewaren. Is ie daarna nog (lekker) te drinken? Nee, zeker niet.
Gemalen koffie heeft veel meer last van zuurstof die de koffie oud maakt (oxidatie). Gemalen koffie een half uurtje bewaren heeft al proefbare smaakverschillen. Daarom zie je ook steeds minder koffiemolens met een dosering. Dit zag je voorheen vaak in de horeca, waar 3 a 4 porties koffie al voorgemalen wordt en het op het moment van gebruik alleen gedoseerd hoeft te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
twit schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 17:03:

Eerste indruk: heerlijk! En dat allemaal nog zonder zelf gemalen bonen, zonder mijn smaak precies te hebben gevonden en met een simpel moka potje. Dat belooft nog wat voor wat er allemaal nog meer mogelijk is. Wat me nog niet helemaal duidelijk is: op de zakken staat houdbaarheid t/m oktober 2021, in dit topic lees ik dat gemalen koffie eigenlijk nog geen uur goed blijft maar zéker niet langer dan 2 weken. Geldt dat na opening? Dus kan ik de luchtdichte zakken gewoon koel en droog bewaren tot de eerste 250gr over een paar weken op is en zo zorgeloos de komende maanden deze koffie opmaken en is het pas een probleem bij een geopende zak? Iets zegt me dat dat niet zo is anders zou er niet zoveel worden aangeraden om een eigen maler te kopen?

Grappig, pas geleden had ik dit proefpakket van Fascino ook besteld is inmiddels op.
Wel de niet gemalen bonen.
Emporio vonden wij ook lekker.
Bella wat slap, Romana een stuk beter en Emporio en Italiano nog beter.
De laatste is nog sterker.
Nu bezig met het proefpakket Single Origin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 12:17
Is er een verschil in koffie smaak te verwachten als ik van een vol automaat De'Longhi Magnifica ECAM 22.110SB naar een Inbouw vol automaat van Siemens ga , of is het verschil tussen vol automaten te verwaarlozen , iemand ervaring met een Siemens ct636les1 vol automaat inbouw ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 04:50
ramrodwillem schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 20:06:
Is er een verschil in koffie smaak te verwachten als ik van een vol automaat De'Longhi Magnifica ECAM 22.110SB naar een Inbouw vol automaat van Siemens ga , of is het verschil tussen vol automaten te verwaarlozen , iemand ervaring met een Siemens ct636les1 vol automaat inbouw ?
Niet met die. Maar wel met de CT836LEB6 aangezien ik die in mijn keuken heb. ;)
Hele fijne machine!

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
Waarom de ct636les1 niet en de CT836LEB6 wel , wat is het verschil ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 04:50
Black Line (hence de B ipv S ;))

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/24Vmjeo.jpg

[ Voor 45% gewijzigd door Rivanov op 06-10-2020 20:25 ]

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
Denk niet dat ik het verschil ga proeven tussen die 2 Siemens machines , maar om naar mijn eerdere vraag terug te gaan .
Is er een verschil in koffie smaak te verwachten als ik van een vol automaat De'Longhi Magnifica ECAM 22.110SB naar een Inbouw vol automaat van Siemens ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
ramrodwillem schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 20:50:
Denk niet dat ik het verschil ga proeven tussen die 2 Siemens machines , maar om naar mijn eerdere vraag terug te gaan .
Is er een verschil in koffie smaak te verwachten als ik van een vol automaat De'Longhi Magnifica ECAM 22.110SB naar een Inbouw vol automaat van Siemens ?
Beetje lastig te zeggen maar de DeLonghi is een apparaat van ongeveer €300 en een vergelijkbare Siemens (standalone, niet inbouw) al gauw het dubbele.
Nu zegt prijs niet meteen iets over de smaak maar wel over de mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
Mogelijkheden zal ik buiten een cappuccino niet veel gebruiken , kan met mn huidige machine ook diverse instellingen tav sterkte, maling en temperatuur regelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twit
HoppyF schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 17:30:
[...]

Grappig, pas geleden had ik dit proefpakket van Fascino ook besteld is inmiddels op.
Wel de niet gemalen bonen.
Emporio vonden wij ook lekker.
Bella wat slap, Romana een stuk beter en Emporio en Italiano nog beter.
De laatste is nog sterker.
Nu bezig met het proefpakket Single Origin.
Ja ik ben in ieder geval met eerste kopje Emporio erg tevreden! Maak me wel zorgen of ik een goede smaakvergelijking ga kunnen doen als ik inderdaad deze 4x 250gr gemalen zakken moet gaan aanbreken én opmaken binnen 14 dagen om de smaak goed te houden. Dat zijn nogal wat kopjes om te drinken in mijn eentje (normaal 1 dubbele espresso in de ochtend). Uiteindelijk ga ik zo een hoop geld ‘verbranden’ en is een maler dus niet alleen lekkerder maar verdient die zichzelf misschien wel terug 😊

gutta cavat lapidem non vi, sed saepe cadendo. Sic homo fit doctus, non vi, sed saepe legendo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
twit schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 22:06:
[...]

Ja ik ben in ieder geval met eerste kopje Emporio erg tevreden! Maak me wel zorgen of ik een goede smaakvergelijking ga kunnen doen als ik inderdaad deze 4x 250gr gemalen zakken moet gaan aanbreken én opmaken binnen 14 dagen om de smaak goed te houden. Dat zijn nogal wat kopjes om te drinken in mijn eentje (normaal 1 dubbele espresso in de ochtend). Uiteindelijk ga ik zo een hoop geld ‘verbranden’ en is een maler dus niet alleen lekkerder maar verdient die zichzelf misschien wel terug 😊
Ik durf niet te zeggen of het nu echt een groot verschil maakt of je 250 gram gemalen koffie op moet maken of 250 gram koffiebonen.
Een pak van 250 gram is redelijk snel op en de pakken die nog dicht zijn verouderen niet zo snel.
Ik heb een volautomaat maar met z’n tweeën hier drinken we ook niet zo veel koffie.
Wel meer dan voorheen omdat de koffie lekkerder is! ;)
Ik haal iets van 23 kopjes uit een pak van 250 gram. Binnen een week is het dus op.
Genoeg om te proeven of de koffie bevalt of niet.
We zijn geen grote koffie kenners en drinken meestal lungo’s of cappuccino’s.
Dit maakt wel wat verschil want een espresso smaakt toch straffer met dezelfde koffie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twit
Ah maar met die reactie beantwoord je een cruciale vraag , denk ik, die voor mij nog niet duidelijk was: “geldt de na twee weken niet lekker meer” ook voor de geopende luchtdichtverpakte gemalen zakken. Als die inderdaad ietsje langer mee kunnen dan heb ik laten we zeggen een week of 4-5 om door de kg heen te komen. Dat moet lukken!;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
twit schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 23:25:
Ah maar met die reactie beantwoord je een cruciale vraag , denk ik, die voor mij nog niet duidelijk was: “geldt de na twee weken niet lekker meer” ook voor de geopende luchtdichtverpakte gemalen zakken. Als die inderdaad ietsje langer mee kunnen dan heb ik laten we zeggen een week of 4-5 om door de kg heen te komen. Dat moet lukken!;)
Ik weet het antwoord zo niet.
Het zal best zo zijn dat de kwaliteit dan terug loopt maar als je de reeds geopende verpakking in een afgesloten doos bewaard dan zal dit ook wel helpen. Dit is niet luchtdicht meer maar ook niet direct continu aan de lucht blootgesteld.
Wellicht komen er nog reacties hier van Tweakers die gemalen koffie gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nino_070
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 01-09 16:28
@HoppyF Ik heb laatst een Fascino proefpakket met gemalen koffie opgemaakt. Telkens 1 pak van 250 opengemaakt, en als die half leeg was het volgende pak open en weer luchtdicht afsluiten. Niet alle 4 tegelijk opengehad dus. Maar om eerlijk te zijn merkte ik geen ontzettende achteruitgang na 1-1.5 week een pak open. Romana was favoriet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twit
Dank voor de reacties wederom. Het lijkt dus iets als dit te zijn:

- Gebrande bonen in luchtdichte verpakking: maanden
- Gebrande bonen na openen luchtdichte verpakking: ongv 4 weken mits telkens in afgesloten bak bewaard na gebruik.

- Gemalen koffie in ongeopende luchtdichte verpakking:
Niet helemaal duidelijk maar 3-4 weken mag geen probleem zijn

- Gemalen koffie na opening luchtdichte verpakking;
Mits telkens goed bewaard na gebruik 1.5-2 weken

- Vers gemalen koffie uit eigen maler en niet beschermd bewaard : <1 uur.

Althans, dit lijk ik op te maken uit de reacties hier en het vele gegoogle. Heb ik hem zo ‘goed’?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Raymond P
Niet helemaal.
Ik heb het idee dat je een kernpunt mist.

Koffie oxideert en dat is slecht voor de smaak, anders gezegd zuurstof is de vijand van koffie.

Bij het malen van koffie creeër je een groter contactoppervlak, gemalen bonen zullen dus sneller oxideren dan hele.
Of je ze zelf maalt of iemand anders dat doet maakt weinig verschil.

Als de koffie verpakt wordt met een inert gas (bijv Illy) dan zal er dus geen (of minimaal) oxidatie optreden.
Wie de koffie inpakt na het malen doet er dus wel toe.

Als je koffie in een verpakking bewaart zal je elke keer dat je de verpakking opent een nieuwe lading zuurstof toevoegen.
Idealiter vermijd je dat dus zo veel mogelijk en verdeel je de koffie over kleinere porties.
Dit gaat op voor zowel hele als gemalen bonen.

Koffie verliest na het branden nog wat gassen (co2). Om koffie luchtdicht te verpakken zal je een goede 24 uur moeten wachten.
In die 24 uur vindt er wel oxidatie plaats en wordt de koffie ouder.
Een oplossing daarvoor is om vrijwel direct na het branden en afkoelen de koffie te verpakken in een verpakking met een éénwegventiel, de boon kan zijn gassen kwijt en er zal geen nieuwe zuurstof de verpakking in komen.

--

Hoe beperkt koffie houdbaar is hangt helemaal af van jezelf en wat jij lekker vindt.
De volle potentie van de boon gaat echter hard achteruit na contact met zuurstof. Verse bonen, vers gemalen een kwartiertje op het aanrecht zal een hoop smaak verloren hebben.

Echter, wat er niet is kan je ook niet verliezen. Een pak Douwe Egberts over het aanrecht spreiden om vervolgens een week later een bakje mee te zetten zal ongetwijfeld nauwelijks smaakverschil geven.

Hoe lang jij je koffie thuis in goede conditie kan houden is dus zeer afhankelijk van hoe de brander de boon heeft behandeld.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twit
Dank voor de uitgebreide post Raymond. Wat een boel behulpzame mensen in dit topic :)

Ik snap je opmerking over het kernpunt dat ik miste. Ik dacht meer in opslag type en bonen vs gemalen maar het gaat dus eigenlijk vooral om de exposure time van de koffie met zuurstof. 100x koffie maken uit gemalen koffie betekent 100x zuurstof contact met de gemalen koffie in de zak (hoe goed ze ook verpakt waren door de brander)en dat is wat het probleem geeft ten opzichte van gebrande bonen kopen.
Echter zolang je de boel gewoon dicht verpakt houdt (en mijn gemalen koffie kwam inderdaad in zo'n speciale zak met filter om CO2 er uit te laten) is de grootste degradatie van smaak al gebeurd met het inpakken. Dan is de boel nu dus qua smaak redelijk stabiel tot ik het ga gebruiken en een zak open.. (Right?)
maar als je hem eenmaal opent start je wel op een minder niveau dan koffie van bonen die pas gemalen worden als ik ze in de maler zou doen. Makes sense.

Lang verhaal kort blijft zelf malen uiteindelijk wel gewoon beter (en leuker denk ik) en ik heb hierboven al een tip gekregen van ~100EUR dus het wenslijstje is al aangevuld.

[ Voor 3% gewijzigd door twit op 07-10-2020 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Yep. Ik hoop dat het allemaal iets duidelijker is nu.
En dus vooral dat het bijna niet te doen is om zomaar een tijd aan een verpakkingsmethode te plakken. Vooral gewoon blijven proeven, als je eenmaal bekend bent met een boon zal je merken welke nuances je gaat missen naarmate de koffie ouder wordt.

Er zijn nog wat variabelen die meewegen maar bij normaal gebruik heb je daar niet snel last van. Denk aan UV licht en condensatie door schommelingen in temperatuur.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Goeie info hier heren. :)
Cafecito schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 17:10:
[...]

Voor een moka potje, zit je met een Baratza Encore al heel er goed. Prijs/kwaliteit het beste naar mijn mening.
De "ten minste houdbaar tot" staat er meestal op om te voldoen aan de eisen voor een health certificate. Vooral als je met export te maken krijgt, moet je een bepaalde eisen voldoen om zo'n health certificate te krijgen. Dit is ook gebruikelijk in de horeca.
Eigenlijk kan je koffie vrijwel oneindig lang bewaren. Is ie daarna nog (lekker) te drinken? Nee, zeker niet.
Gemalen koffie heeft veel meer last van zuurstof die de koffie oud maakt (oxidatie). Gemalen koffie een half uurtje bewaren heeft al proefbare smaakverschillen. Daarom zie je ook steeds minder koffiemolens met een dosering. Dit zag je voorheen vaak in de horeca, waar 3 a 4 porties koffie al voorgemalen wordt en het op het moment van gebruik alleen gedoseerd hoeft te worden.
Goeie tip voor die maler, dankjewel! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prx
  • Laatst online: 12-09 20:36

Prx

twit schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 22:06:
[...]

Er staan hierboven ook al meerdere goede, praktische tips. Maar het is altijd een mogelijkheid om bonen in de diepvries te gooien. Houd dan nog steeds rekening met kleinere porties, maar dat wordt in de video goed uitgelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
Raymond P schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 08:05:
Yep. Ik hoop dat het allemaal iets duidelijker is nu.
En dus vooral dat het bijna niet te doen is om zomaar een tijd aan een verpakkingsmethode te plakken. Vooral gewoon blijven proeven, als je eenmaal bekend bent met een boon zal je merken welke nuances je gaat missen naarmate de koffie ouder wordt.

Er zijn nog wat variabelen die meewegen maar bij normaal gebruik heb je daar niet snel last van. Denk aan UV licht en condensatie door schommelingen in temperatuur.
Ik denk dat dit ook een belangrijke is. Hoe smaakt de koffie als hij 'vers' is en hoe na een paar dagen? Dan kun je voor jezelf ook een punt vast stellen waarna je de koffie echt minder lekker vind worden en dat aanhouden :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutur
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-09 09:43

woutur

Klauwtjes uit!

Prx schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 10:03:
[...]

Er staan hierboven ook al meerdere goede, praktische tips. Maar het is altijd een mogelijkheid om bonen in de diepvries te gooien. Houd dan nog steeds rekening met kleinere porties, maar dat wordt in de video goed uitgelegd.

[YouTube: Should you freeze coffee beans?]
Hela, dat is precies wat ik doe :) Kilootje kopen, ikea zakjes van 250 gram, zoveel mogelijk lucht eruit persen -> hup de vriezer in. Moet blijkbaar alleen de nacht voordat ik nieuwe koffie wil gebruiken even de bonen uit de vriezer halen ipv dat ik ze nu rechtstreeks in mijn maler flikker.

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08:01
Raymond P schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 09:58:

Echter, wat er niet is kan je ook niet verliezen. Een pak Douwe Egberts over het aanrecht spreiden om vervolgens een week later een bakje mee te zetten zal ongetwijfeld nauwelijks smaakverschil geven.
Dit lijkt me lichtelijk gechargeerd, zeker mbt DE rood.
Toen ik nog filterkoffie dronk merkte ik toch wel duidelijk als de koffie langer open was, en dan bewaarden we het in een koffiepot met rubberen afsluiting.
Na 2 weken duidelijk minder lekker. Na een maand niet meer te nassen.
Een week op het aanrecht laten liggen lijkt mij zeker niet lekker meer.

Oploskoffie heeft hetzelfde probleem na een maand of 2. Zelfs Senseo kan nóg verder achteruit gaan tot het daadwerkelijk muf is. :+ (Ervaring uit studententijd)..

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
woutur schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 11:30:
[...]Moet blijkbaar alleen de nacht voordat ik nieuwe koffie wil gebruiken even de bonen uit de vriezer halen ipv dat ik ze nu rechtstreeks in mijn maler flikker.
Jup, vergelijk het maar eens met brood uit de diepvries:
Optie 1) sneetje eruit halen, op je bord leggen, 15min laten ontdooien
Optie 2) sneetje eruit halen, in een zakje doen met zoveel mogelijk lucht eruit gehaald, 15min laten ontdooien

Mijn ervaring met optie 1: wordt snel droog; optie 2 is niks aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
GAIAjohan schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 11:52:
[...]

Dit lijkt me lichtelijk gechargeerd, [...]
Soms helpt dat om een boodschap over te brengen.

Probeer verse koffie eens te vacumeren... Zelfs twee weken na branden laten bonen nog voldoende gas los om een vacuum te breken.

DE rood komt nog steeds gevacumeerd verpakt, ik heb er weinig goeds over te zeggen.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
Hercul3s schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 13:07:
Paar dagen geleden een Bazzar A1 (ongeveer gelijk aan Isomac Zaffiro) van MP gehaald voor een vriendelijk prijsje. Is wel wat op onderhuid bezuinigd .. haha. Dus nieuwe pomp en E61 groep revisie setje halen en dan kan ik eindelijk overstappen van mijn Gaggia Classic naar E61 :D. Dan nog in November de Niche in ontvangst nemen en kijken of mijn koffie-game op een ander niveau komt :).
Schaamteloze zelf-quote :D.

Revisie setje en pomp waren aangekomen. Dacht interessant om het verloop nog even te melden. Pomp vervangen, E61 groep gereviseerd. Overdrukventiel stond op 14 bar 8)7 dus deze bijgesteld. 1e espresso gezet en smaakt goed :).

Stomen gaat heel goed alleen door de grotere boiler duurt het opwarmen wat lang, misschien toch maar naar dual boiler op termijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prx
  • Laatst online: 12-09 20:36

Prx

Prx schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 15:50:
[...]

Ik zit ook aan tijdje te loeren en dit houd ik inderdaad ook in mijn achterhoofd. Ben daarom wel benieuwd wat de prijs gaat worden van de nieuwe Racilio Silvia Pro.
Oh jee. Waar een Rancillio Silvia nieuw verkrijgbaar is voor < 600 euro, gaat de nieuwe Pro dus blijkbaar meer dan het dubbele kosten. Hopelijk dalen die prijzen wel snel (vast niet), want voor dat geld is er volgens mij een stuk meer te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twit
GAIAjohan schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 11:52:
[...]

Dit lijkt me lichtelijk gechargeerd, zeker mbt DE rood.
Toen ik nog filterkoffie dronk merkte ik toch wel duidelijk als de koffie langer open was, en dan bewaarden we het in een koffiepot met rubberen afsluiting.
Na 2 weken duidelijk minder lekker. Na een maand niet meer te nassen.
Een week op het aanrecht laten liggen lijkt mij zeker niet lekker meer.

Oploskoffie heeft hetzelfde probleem na een maand of 2. Zelfs Senseo kan nóg verder achteruit gaan tot het daadwerkelijk muf is. :+ (Ervaring uit studententijd)..
Ik heb nog éen (ongetwijfeld domme) vraag als je zegt opbergen in een koffiepot met rubberen afsluiting. Laat je de koffie dan ín de zak van de webshop waar de koffie vandaan komt en stop je die dan nog eens in een pot om zeker te weten dat er geen lucht bij die zak komt of schud je de koffie leeg in de pot? Kan me voorstellen met de hierboven geleerde lessen dat weer extra zuurstof-exposure voor die koffie zou opleveren dus dat je beter met zak en al in een pot stopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Prx schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 15:40:
[...]

Oh jee. Waar een Rancillio Silvia nieuw verkrijgbaar is voor < 600 euro, gaat de nieuwe Pro dus blijkbaar meer dan het dubbele kosten. Hopelijk dalen die prijzen wel snel (vast niet), want voor dat geld is er volgens mij een stuk meer te krijgen.
Ik zie daar nu een prijs van 250 euro. Even onwaarschijnlijk als 1200 euro, wat in E61 territorium komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppieR
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18-06 10:56
TheekAzzaBreek schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 17:04:
[...]

Ik zie daar nu een prijs van 250 euro. Even onwaarschijnlijk als 1200 euro, wat in E61 territorium komt.
Pre-order nu de Rancilio Silvia Pro. Let op: het bedrag van €250,- betreft een aanbetaling. De volledige aanschafprijs van de Rancilio Silvia Pro bedraagt € 1449. Verwachte levertijd van de Pro is medio oktober 2020.

Garmin Fenix 6XPro + HRM-Run | hardlopen | Garmin Connect | RopaRun Team 264

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
AppieR schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 17:07:
[...]

Pre-order nu de Rancilio Silvia Pro. Let op: het bedrag van €250,- betreft een aanbetaling. De volledige aanschafprijs van de Rancilio Silvia Pro bedraagt € 1449. Verwachte levertijd van de Pro is medio oktober 2020.
Precies.
Ik vind alleen het ontwerp van dit apparaat wel erg oubollig. Beetje jaren 70.
Kwestie van smaak wellicht maar het oog wil ook wat.
Staat los van de prestaties van dit apparaat want die zal best in orde zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08:01
twit schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 15:53:
[...]

Ik heb nog éen (ongetwijfeld domme) vraag als je zegt opbergen in een koffiepot met rubberen afsluiting. Laat je de koffie dan ín de zak van de webshop waar de koffie vandaan komt en stop je die dan nog eens in een pot om zeker te weten dat er geen lucht bij die zak komt of schud je de koffie leeg in de pot? Kan me voorstellen met de hierboven geleerde lessen dat weer extra zuurstof-exposure voor die koffie zou opleveren dus dat je beter met zak en al in een pot stopt?
Tsja, dat zal, maar ik was destijds en ben nog steeds niet zo'n purist ;).
Wilde vooral aangeven dat ook DE roodmerk echt wel slechter wordt. Ook als niet purist merk je dat wel :).

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Joop
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online
Ik had even urgent nieuwe koffie nodig, dus gekeken in het lijstje uit de topic start en daar eentje uitgekozen met dagelijkse zendingen. Normaal bestel ik bij de brandzaak, maar wilde wel eens iets anders dus bij Boot besteld (op basis van goede comments in dit topic ook), ondanks dat het flink duurder is dan de brandzaak. Ik had een proefpakket geselecteerd met 3x 250gr en krijg die zojuist binnen. Nu staat er echter geen branddatum op, alleen tht, die varieert tussen 25/03/2021 en 02/04/2021. Op hun website adverteren ze met vers geroosterde koffie. Zouden ze dan een tht van 6 maanden hanteren? Ik dacht dat het normaal 12 maanden was als er geen branddatum op staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hercul3s
.Joop schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 15:33:
Ik had even urgent nieuwe koffie nodig, dus gekeken in het lijstje uit de topic start en daar eentje uitgekozen met dagelijkse zendingen. Normaal bestel ik bij de brandzaak, maar wilde wel eens iets anders dus bij Boot besteld (op basis van goede comments in dit topic ook), ondanks dat het flink duurder is dan de brandzaak. Ik had een proefpakket geselecteerd met 3x 250gr en krijg die zojuist binnen. Nu staat er echter geen branddatum op, alleen tht, die varieert tussen 25/03/2021 en 02/04/2021. Op hun website adverteren ze met vers geroosterde koffie. Zouden ze dan een tht van 6 maanden hanteren? Ik dacht dat het normaal 12 maanden was als er geen branddatum op staat.
Er staat boven de tht nog een code, ik herinner me dat de 1e 2 en de laatste 2 cijfers de branddatum is.

Bron: heb een tijdje gewerkt als Barista bij Boot :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .Joop
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online
Hercul3s schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 16:12:
[...]

Er staat boven de tht nog een code, ik herinner me dat de 1e 2 en de laatste 2 cijfers de branddatum is.

Bron: heb een tijdje gewerkt als Barista bij Boot :D
Thanks! Dat zou inderdaad goed uitkomen met 6maanden tht:

02/10 --> 02/04/21
30/09 --> 01/04/21
28/09 --> 29/03/21

Ze verbergen het goed met een op het eerste oog willekeurige cijferreeks :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
@.Joop ,

En wat vind je van de koffies in vergelijking met Brandzaak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12:04
.Joop schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 16:19:
[...]

Thanks! Dat zou inderdaad goed uitkomen met 6maanden tht:

02/10 --> 02/04/21
30/09 --> 01/04/21
28/09 --> 29/03/21

Ze verbergen het goed met een op het eerste oog willekeurige cijferreeks :P
Toch krijg je dan koffie die al 2 weken oud is. Valt me wel een beetje tegen dan.

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Voor wie nog, voor weinig, een Bialetti koffie(pot)maker zoekt, op dit moment zie ik de diverse modellen op Amazon.de als Prime aanbieding.

De 'Moka Easy' en 'Moka Express' voor bijvoorbeeld 14 euro.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ramrodwillem
Sinds vandaag de Sage SES875 The Barista Express in huis , heb net de maling en doorlooptijd goed kunnen afstellen .
De juiste hoeveelheid schraap ik af met de razor echter voor mij mag de koffiesmaak wel wat sterker, nu kan ik natuurlijk 1 a2 gram meer koffie malen maar dit wordt dan vervolgens door de razor er weer afgeschraapt . Moet ik de razor dan niet gebruiken of maak ik een denk fout en is er een andere manier om de koffie sterker te laten smaken ? Ben een beginner :-|

Koffie is de Honduras van Brandzaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Welke ratio haal je nu?
Espresso is ongeveer 1:2
Dus stel 14 gram koffie, dan moet je gezette koffie 28gr wegen ongeveer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
Dat heb ik zo nog niet benaderd , ik heb eerst het malen afgesteld , toen de hoeveelheid en nu wordt er goede druk opgebouwd , koffie loopt er goed uit .

Zal straks eens kijken naar de ratio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

Rudedadude

Maybe we were born to run

ramrodwillem schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 15:12:
Sinds vandaag de Sage SES875 The Barista Express in huis , heb net de maling en doorlooptijd goed kunnen afstellen .
De juiste hoeveelheid schraap ik af met de razor echter voor mij mag de koffiesmaak wel wat sterker, nu kan ik natuurlijk 1 a2 gram meer koffie malen maar dit wordt dan vervolgens door de razor er weer afgeschraapt . Moet ik de razor dan niet gebruiken of maak ik een denk fout en is er een andere manier om de koffie sterker te laten smaken ? Ben een beginner :-|

Als je doorlooptijd en hoeveelheid goed is kan het natuurlijk ook gewoon het smaakprofiel van de Honduras zijn. Of heb je vergelijkbare resultaten met bijvoorbeeld wat donkerder gebrande bonen?

Ik heb vandaag weer wat boontjes binnengekregen van Fascino. Twee voor mij nieuwe soorten, waaronder weer eens een indonesische. Dat zijn toch koffies met een duidelijk ander (stevig) smaakprofiel. Maar ook de Keniase koffie die ik nu heb smaakt weer heel anders dan de Ethiopische Sidamo die ik standaard heb.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
Ik heb de zelfde bonen in mn vorige machine gebruikt , daar had hij een stevige smaak, het zit er dus wel in .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:40
Afgelopen weekend een oudere aflevering gekeken van de keuringsdienst van waarde. Over Mokka, wat dat nu is, wat voor smaak het is en wat de oorsprong is.

Uiteindelijk komen ze bij meneer Boot van Boot koffie terecht die dan verteld dat waarschijnlijk de smaak te maken heeft met de eerste koffies die vanuit Yemen in Europa terecht komen. Hij laat dan die koffiebonen zien (100eu per kilo) en proeven. Hij raakt een beetje in paniek wanneer hij per ongeluk 30 gram te veel water schenkt in zijn V60. Een erg grappig item!

https://www.npostart.nl/k...sis/11-07-2019/KN_1707955

https://www.bootkoffie.nl...ammed-hadi-espresso-ultra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assasinbats
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11:44
Even een sanity check: mijn quickmill 3035 heeft, na het malen, nogal wat achterblijfsel. Nadat ik de molen leeg en schoongemaakt heb, is het kanaal helemaal open. Maar vrij snel na gebruik ziet het er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SBKwIR09loqkfqrsKC9US4MGEPk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9s3QNQ8YsFWP5qTV6zxQ862g.jpg?f=user_large

Is dit teveel retentie? Doe ik iets fout? Tot nu toe hebben jullie stelselmatig nuttige antwoorden gegeven, dus ik heb vertrouwen in jullie!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teus.espresso
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 12-09 14:17
Voor een Quickmolen is dat vrij gewoon.
Bij sommige hele licht gebrande bonen heeft de molen minder retentie maar dan landt het maalsel overal voor de machine. Daarom zit ook het klepje voor de maaluitgang. Die zorgt ervoor dat de koffie naar voren wordt geduwd en ik het bakje valt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hercul3s
Gebeurd vaak bij een horizontaal of schuin kanaal. Enige dat helpt is het er uit borstelen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lan Mandragoran
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 28-08 16:31
ramrodwillem schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 15:12:

Toevallig heb ik hier hetzelfde apparaat én dezelfde bonen. De honduras maal ik vrij fijn (ongeveer stand 4). De hoeveelheid bonen is bij mij op gevoel zonder dat ik de razor gebruik. De sweet spot bij is dat de drukmeter tussen het derde en vierde streepje binnen het donkere gebied van de drukmeter blijft. Echt heerlijke koffie :)

Mocht het niet lukken, stuur dan maar even een dm!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
Zo dat verschilt dan wel met mijn maling , ik maal op 11 , hoeveelheid staat op 2uur zeg maar, nu zonder razor dan tampen.

De koffie vindt ik toch goed smaken nu , wat echter vreemd is dat de druknaald eerst even naar 9uur gaat , even blijft hangen en dan door naar 12/13uur. De uitstroom is goed qua kleur en met creme laagje.

Straks nieuwe koffie uitproberen, test pakket van Fascino.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:49

Kraz

Saving the world

ramrodwillem schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 19:09:
Zo dat verschilt dan wel met mijn maling , ik maal op 11 , hoeveelheid staat op 2uur zeg maar, nu zonder razor dan tampen.

De koffie vindt ik toch goed smaken nu , wat echter vreemd is dat de druknaald eerst even naar 9uur gaat , even blijft hangen en dan door naar 12/13uur. De uitstroom is goed qua kleur en met creme laagje.

Straks nieuwe koffie uitproberen, test pakket van Fascino.
Is het dan niet een idee om te gaan kijken hoeveel gram koffie je in je filterbakje hebt zitten?
Als die richting de 16 zit kun je daar iig van uitgaan en voor de rest je fijnheid wijzigen.

De druk zou eigenlijk niet veel verder moeten gaan dan die 9 bar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:14
Hallo allen. Mijn vrouw en ik drinken 3/4 koppen koffie per dag per persoon, we houden van koffie. Vorig jaar tijdens onze vakantie in Italië ging er een koffiewereld voor ons open, perfecte smaken uit apparaten van (neem ik aan) duizenden euro's en 10-15 minuten wachttijd uiteraard. Thuis niet te evenaren natuurlijk. Dat is bij mij blijven hangen en de koffie uit mijn bescheiden automaat thuis heeft na die vakantie nooit meer goed gesmaakt :)
We hebben een jaar of vijf geleden een Delonghi ECAM 22.110 gekocht, doet zijn ding en het smaakt best goed. Ik heb al die jaren behoorlijk met malingsgraad e.d. gespeeld, verschillende bonen geprobeerd, de koffie smaakte toch niet helemaal zoals ik had verwacht. Mijn Italië avontuur liet me beseffen hoe middelmatig het eigenlijk was. Waterig (bij alle malingsgraden), minimale crema laag (vanwege apparaat of bonen?), niet echt smaken/ondertonen te onderscheiden bij verschillende bonen (behalve "bah" i.e. zuur en "lekker"), soms een vreemde nasmaak (kan aan bonensoort liggen).
Nu wil ik een goede machine kopen voor max. 1000 euro, een volautomaat. Ik heb mijn oog laten vallen op de Jura E8 als ik die refurbished kan vinden (de ENA8 valt helaas af omdat het maar één kop per keer kan zetten). Ik wil eigenlijk weten of bij mijn simpele eisen (lekker, niet waterige koffie, simpele cappucino mogelijkheid, 1K euro) eigenijk een go-to apparaat bestaat. Ik heb heel wat reviews etc. gelezen, ik kom uit op de Jura E8. Is dit een geval "voor 1000 euro kun je geen betere kopen dan de Jura E8", of "nee nee ga voor X"?

Ik zie dit trouwens als een stap naar een half-automaat, erg mooi om mensen goede koffie te zien zetten, maar die stap is nog te vroeg voor mij,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz
mister_S schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 21:41:
Hallo allen. Mijn vrouw en ik drinken 3/4 koppen koffie per dag per persoon, we houden van koffie. Vorig jaar tijdens onze vakantie in Italië ging er een koffiewereld voor ons open, perfecte smaken uit apparaten van (neem ik aan) duizenden euro's en 10-15 minuten wachttijd uiteraard. Thuis niet te evenaren natuurlijk. Dat is bij mij blijven hangen en de koffie uit mijn bescheiden automaat thuis heeft na die vakantie nooit meer goed gesmaakt :)
We hebben een jaar of vijf geleden een Delonghi ECAM 22.110 gekocht, doet zijn ding en het smaakt best goed. Ik heb al die jaren behoorlijk met malingsgraad e.d. gespeeld, verschillende bonen geprobeerd, de koffie smaakte toch niet helemaal zoals ik had verwacht. Mijn Italië avontuur liet me beseffen hoe middelmatig het eigenlijk was. Waterig (bij alle malingsgraden), minimale crema laag (vanwege apparaat of bonen?), niet echt smaken/ondertonen te onderscheiden bij verschillende bonen (behalve "bah" i.e. zuur en "lekker"), soms een vreemde nasmaak (kan aan bonensoort liggen).
Nu wil ik een goede machine kopen voor max. 1000 euro, een volautomaat. Ik heb mijn oog laten vallen op de Jura E8 als ik die refurbished kan vinden (de ENA8 valt helaas af omdat het maar één kop per keer kan zetten). Ik wil eigenlijk weten of bij mijn simpele eisen (lekker, niet waterige koffie, simpele cappucino mogelijkheid, 1K euro) eigenijk een go-to apparaat bestaat. Ik heb heel wat reviews etc. gelezen, ik kom uit op de Jura E8. Is dit een geval "voor 1000 euro kun je geen betere kopen dan de Jura E8", of "nee nee ga voor X"?

Ik zie dit trouwens als een stap naar een half-automaat, erg mooi om mensen goede koffie te zien zetten, maar die stap is nog te vroeg voor mij,
Ja, met een E8 en de juiste bonen kun je een fatsoenlijke "espresso" zetten maar als ik je zo hoor en het lijkt je leuk zou ik die toch overslaan en de stal naar een fatsoenlijke halfautomaat zetten. Mocht je nog twijfelen: die eens een avondje een baristatraining (als corona dat toelaat) erg leuk en heb je gelijk een idee of het iets voor je is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
Dat zou inderdaad het beste zijn, maar de kans dat ik mijn vrouw kan uitleggen hoe zo'n machine werkt is bijna 0. Ik ben regelmatig 's avonds niet thuis i.v.m. werk, dus het apparaat moet redelijk idiot proof zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
Een halfautomaat is best idiotproof. De juiste hoeveelheid malen is met de meeste malers niet lastig. En een beetje tampen en daarna ca 27 seconden de koffie laten doorlopen is ook niet moeilijk.

Met wat extra aandacht zet je zelf briljante espresso die 10 keer beter is dan wat de meeste mensen thuis drinken Met veel minder moeite zet je vrouw ook gewoon lekkere koffie die toch gewoon 5 keer beter is dan wat haar gasten thuis hebben.

Mijn vriendin is een serieuze theeliefhebber en drinkt geen koffie. Ze kan nauwelijks overweg met mijn Compak E5 en ECM Cellini, maar maakt daarmee een prima cappuccino of dubbele espresso.

Ze maakt ze niet op het niveau dat ik ze maak, maar haar resultaat is al stukken beter dan de gemiddelde volautomaat bij La Place of zelfs Starbucks...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bszz
mister_S schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 22:31:
Dat zou inderdaad het beste zijn, maar de kans dat ik mijn vrouw kan uitleggen hoe zo'n machine werkt is bijna 0. Ik ben regelmatig 's avonds niet thuis i.v.m. werk, dus het apparaat moet redelijk idiot proof zijn.
Dan doen jullie toch samen een baristatraining?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
Welke half automaat is dan een redelijk directe concurrent van de Jura E8? Dan kan ik wat inlezen over die automaten als ik een referentiepunt heb. Een goede capuccino mogelijkheid voor mijn vrouw is wel een vereiste.

Ik drink geen Starbucks koffie, maar ik dacht altijd dat zulke zaken wel half-automaten zouden gebruiken.

[ Voor 20% gewijzigd door mister_S op 23-10-2020 23:09 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Teus.espresso
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 12-09 14:17
Laat je niet al te gek maken door de liefhebbers hier. De Jura E8 werkt heel prettig.
Het gemak dat die machine brengt is ook heel veel waard. One touch cappucino, schone opgeruimde werkplek en dat de machine onderhoud aangeeft maakt het een aanrader.
Natuurlijk maken half automaten betere koffie met de juiste zorg en aandacht maar zoveel slechter doet de Jura het niet en dat met minimale inzet van jou kant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MGSNK
  • Laatst online: 10:29
Teus.espresso schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 23:51:
Natuurlijk maken half automaten betere koffie met de juiste zorg en aandacht maar zoveel slechter doet de Jura het niet en dat met minimale inzet van jou kant.
Als je het vaak genoeg zegt ga je er bijna zelf in geloven. :o :+

Alle goede bedoelingen ten spijt, een volautomaat komt niet in de buurt van een halfautomaat als het om espresso gebaseerde koffie gaat. Daarbij gezegd, wanneer je meer water toe gaat voegen aan de koffie, neemt het smaakverschil in rap tempo af tussen half- en volautomaten. Ik ben wel jaloers op koffiedrinkers die dat verschil niet of nauwelijks proeven.

Als je mikt op espresso gebaseerde koffie, kijk dan naar een halfautomaat gebaseerd op een E61 broeikop. 2de hands sowieso wel voor dat geld te vinden, misschien zelfs incl maler. Met goed onderhoud gaan ze zeker 15-20 jaar mee.

Our life and death are the same thing. When we realize this fact, we have no fear of death anymore, nor actual difficulty in our life

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
Begrijp ik goed dat het grote verschil in smaak bij espresso komt? Bij cappuccino en normale koffie is het smaakverschil dus niet zo groot? Wij drinken zelden espresso.

Ik ga me verdiepen in halfautomaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Uiteraard kan een goede volautomaat halfautomaat betere koffie geven dan een halfautomaatvolautomaat. Maar het gemak wil ook wat, het gaat niet altijd alleen om de smaak. En in kan mij goed voorstellen dat je liever simpel een redelijk kopje koffie wilt dan met 'het gedoe' van een halfautomaat een goede koffie.

Die DeLonghi is een machine die voor niet al te veel geld een kopje koffie maakt. Maar het is niet bepaald 'verfijnd'. Binnen de volautomaten heb je ook machines die koffie maken waar heel wat meer 'diepe' in zit. Je zou naast die Jura ook eens naar een nivona kunnen kijken. Die geven volgens mij ook een prima koffie, enigszins vergelijkbaar met Jura, maar -naar mijn mening- iets minder op design gericht en iets meer op de koffiesmaak.

Wat gewone koffie versus espresso betreft, in espresso proef je inderdaad vaak wel meer 'diepgang'. Maar misschien is het ook wel zo dat de 'kritische' drinkers vaak van een wat sterker bakje houden en zo de verschillen bij gewone koffie minder proeven :).
(Even vloeken in de kerk, je zou ook eens een Americano kunnen nemen in plaats van een gewone koffie. Een Americano is een 'verdunde' espresso, waardoor je min of meer de zelfde smaak als espresso krijgt, maar dan wat minder sterk. Bij een goede koffiemachine zul je de verschillen tussen gewone koffie, lungo en Americano ook kunnen proeven.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hercul3s
@mister_S ,

Wat hierboven gezegd wordt is (deels) waar, een goede espresso uit een half automaat is wel anders dan een volautomaat. Daarnaast vind ik het wel een stuk meer werk en vooral het begin kan soms even doorzetten zijn voordat je lekkere espresso hebt.

Wat betreft de Jura, misschien een keer langs een winkeltje die ze hebben staan en waar je hem kan proberen? Kun je meteen kijken of dat voldoet wat je van de espresso wil. In mijn beleving zijn je eisen goed te halen, alleen een ‘stroperige’ espresso ga je niet zo snel halen met een volautomaat :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
Kraz schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 20:02:
[...]

Is het dan niet een idee om te gaan kijken hoeveel gram koffie je in je filterbakje hebt zitten?
Als die richting de 16 zit kun je daar iig van uitgaan en voor de rest je fijnheid wijzigen.

De druk zou eigenlijk niet veel verder moeten gaan dan die 9 bar.
Ik kom uit op 14 gram, meer kan niet in het filter na tampen zit het aan de max, doorlooptijd is 13 seconden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bszz
MGSNK schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 02:36:
[...]

Als je het vaak genoeg zegt ga je er bijna zelf in geloven. :o :+

Alle goede bedoelingen ten spijt, een volautomaat komt niet in de buurt van een halfautomaat als het om espresso gebaseerde koffie gaat. Daarbij gezegd, wanneer je meer water toe gaat voegen aan de koffie, neemt het smaakverschil in rap tempo af tussen half- en volautomaten. Ik ben wel jaloers op koffiedrinkers die dat verschil niet of nauwelijks proeven.

Als je mikt op espresso gebaseerde koffie, kijk dan naar een halfautomaat gebaseerd op een E61 broeikop. 2de hands sowieso wel voor dat geld te vinden, misschien zelfs incl maler. Met goed onderhoud gaan ze zeker 15-20 jaar mee.
Ik durf te beweren dat een goed afgestelde E8 met een fatsoenlijke koffie een betere espresso produceert dan de meeste thuisbaristas...😎
mister_S schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 23:05:
Welke half automaat is dan een redelijk directe concurrent van de Jura E8? Dan kan ik wat inlezen over die automaten als ik een referentiepunt heb. Een goede capuccino mogelijkheid voor mijn vrouw is wel een vereiste.

Ik drink geen Starbucks koffie, maar ik dacht altijd dat zulke zaken wel half-automaten zouden gebruiken.
Er is geen halfautomaat vergelijkbaar met een volautomaat (Op de Sage Oracle na misschien), simpelweg omdat ze beiden op een andere manier koffie zetten. Daarnaast zou ik Starbucks als referentie laten varen: daar doe je jezelf tekort mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
ramrodwillem schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 10:49:
[...]

Ik kom uit op 14 gram, meer kan niet in het filter na tampen zit het aan de max, doorlooptijd is 13 seconden.
Fijner malen (dan gaat er ook meer in)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Rubbergrover1 schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 10:16:
Uiteraard kan een goede volautomaat betere koffie geven dan een halfautomaat.
Draai je het hier niet helemaal om?

Een goede maler en een halfautomaat leveren een veel specifieker kopje koffie / espresso dan welke automaat dan ook.

Elke andere en anders gebrande boon heeft andere eigenschappen, die je met geen enkele automaat op waarde kunt schatten als je alles aan de automatische piloot over laat.

Andere boon -> andere maling -> andere zettijd -> ander resultaat.

[ Voor 6% gewijzigd door Ramzzz op 24-10-2020 12:55 ]

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
Dank allen voor het meedenken. Ik heb inmiddels wat meer gelezen over halfautomaten, ik denk dat het voor nu een volautomaat wordt. Misschien over een paar jaar een gereviseerde halfautomaat waarmee ikzelf wat meer kan spelen. Helaas gaat dat momenteel zelden lukken i.v.m. het drukke werkleven. Ik ga binnenkort even langs een koffiezaak om de Jura E8 te testen/proeven. Daarnaast een topmodel van Siemens en Saeco om te vergelijken.

Maakt het trouwens heel veel uit of je een oud modeljaar of een nieuwe koopt? Zal er een groot verschil zijn tussen een E8 2018 en een E8 2020 bijvoorbeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Ramzzz schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 12:53:
[...]

Een goede maler en een halfautomaat leveren een veel specifieker kopje koffie / espresso dan welke automaat dan ook.
Uiteraard bedoelde ik het omgekeerd. Ach, het was nog vroeg...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

@Rubbergrover1 je had duidelijk nog niet je koffie op ! >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
Ramzzz schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 12:53:
[...]

Elke andere en anders gebrande boon heeft andere eigenschappen, die je met geen enkele automaat op waarde kunt schatten als je alles aan de automatische piloot over laat.

Andere boon -> andere maling -> andere zettijd -> ander resultaat.
Dan mag je wel een tabel gaan bijhouden als je niet altijd dezelfde koffie drinkt... :)
Een volautomaat is dan wellicht niet perfect maar wel heel gemakkelijk.
Zorg dat er genoeg water en koffiebonen in zitten, en klaar.
Ok, soms nog wat melk via slang of reservoir voor de cappuccino’s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

HoppyF schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 14:57:
[...]

Dan mag je wel een tabel gaan bijhouden als je niet altijd dezelfde koffie drinkt... :)
Dat doe ik dan ook. ;)

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MGSNK
  • Laatst online: 10:29
mister_S schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 09:57:
Begrijp ik goed dat het grote verschil in smaak bij espresso komt? Bij cappuccino en normale koffie is het smaakverschil dus niet zo groot? Wij drinken zelden espresso.

Ik ga me verdiepen in halfautomaten.
Een cappuchino heeft een espresso als startpunt, niet een normale kop koffie. Elke fatsoenlijke cappuchino start met een fatsoenlijke espresso :)

Overigens erger ik mij groen en geel aan de misconceptie dat het zetten van koffie op een halfautomaat ‘moeilijk is’. Dat is echt klinklare onzin. Met de juiste spullen kan je een kind van 12 een goede kop koffie leren zetten in een korte tijd. Het zetten van een kop koffie duurt, incl malen, zetten en opruimen niet meer dan 2 minuten. Er is geen magie of hogere wetenschap nodig. Als je moeite hebt met ‘op gevoel’ koffie zetten gebruik je een weegschaal met timer (doe ik ook).

[ Voor 34% gewijzigd door MGSNK op 24-10-2020 15:28 ]

Our life and death are the same thing. When we realize this fact, we have no fear of death anymore, nor actual difficulty in our life

Pagina: 1 ... 57 ... 246 Laatste

Let op:
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1