Nutral schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 08:21:
Ben aan het kijken naar een nieuw koffiezet apparaat. Vanwege dat ik thuis aan het werken ben (ik drink alleen een kopje koffie in de ochtend op het werk). Maar als ik niet thuis moet werken drink ik misschien 30 koppen koffie per jaar. Dan is ontkalken erg veel werk voor hoe beperkt ik hem gebruik.
Als je bijv Spa blauw gebruikt in een senseo of nespresso apparaat, moet je hem dan ook elke paar maanden ontkalken?
Zou ik niet doen, kost een hoop moeite met het slepen van flessen water en ik vind de koffie er niet echt anders of per se beter voor smaken.
Over het ontkalken had @
ehtweak laatst nog wat geschreven:
ehtweak schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 22:56:
[...]
Als een hoge concentratie citroenzuur eenmaal gereageerd heeft met puur koper (dat kan ook gebeuren met azijnzuur), dan is dat nou eenmaal gebeurd.
Gewoon zo snel mogelijk gebruiken met schoon water, dan is in ieder geval de bijtende werking van het zuur gestopt.
Technivorm adviseert Durgol te gebruiken, dat is een ontkalker op basis van sulfaminezuur.
Wikipedia: Sulfaminezuur
...Sulfaminezuur is corrosief voor de huid, ogen en luchtwegen. Naargelang de mate van blootstelling geeft dit aanleiding tot roodheid, een branderig gevoel of zelfs ernstige brandwonden. Inademing van een aerosol kan longoedeem veroorzaken; dit kan vertraagd optreden tot 48 uur na blootstelling. ...
Dat zit vaak in die kleine zakjes die je met die schoonmaaksetjes koopt. Kun je op Amazon bijvoorbeeld redelijk goedkoop scoren.

SjorsC schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 08:13:
[...]
Nooit gehad, dus kan ik moeilijk beoordelen.
Gewoon je vrienden/familie laten keuren, als zij het niks vinden de volgende keer een andere proberen
van de supermakt-oploskoffies (die krijg ik meestal op andere plekken) vind ik Nespresso Gold (of espresso) toch wel 1 van de betere.
Dat vind ik echt zo een wrange en rare smaak hebben.

Beter kun je dan zoals hierboven al eens genoemd is een opzetfilter kopen voor je kopje, en dan water die van de kook af is eroverheen gieten.
Zorg wel voor een goed bewaarblik met een rubberen rand voor de koffie, anders is die zo oud.
Alleen als de koffie dan weken staat dan schiet dat alsnog niet op...
jvel92 schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 19:28:
Omdat het er op lijkt dat we voorlopig nog wel thuis blijven werken, ben ik ook in de markt om mijn koffie ervaring thuis te verbeteren.
Maak op dit moment gebruik van een Nespresso apparaat waarbij ik afwisselend gebruik maak van Nespresso cups of de cups van L'or. Bij gemiddeld vier kopjes per dag, loopt dit toch wel redelijk in de papieren en de cups zijn ook niet het meest milieuvriendelijk. Maak vooral gebruik van de espresso cups en druk daarna nogmaals op de espresso knop zonder cup erin, zodat ie wat water erbij doet. De lungo's vind ik vaak erg bitter en slap uit de Nespresso.
Ik kijk op dit moment naar twee verschillende opties: een volautomaat of de tweede optie koffiemolen + aeropress (al in mijn bezit) + v60 + weegschaal.
Voordeel van volautomaat is natuurlijk het gemak, maar nadeel lomp automaat (klein appartement, dus kleine keuken), aanschafkosten, weinig variatie.
Bij tweede optie heb je meer variatie mogelijkheden. Nadeel meer handelingen voor een bakje koffie.
Zelf kan wel genieten van een lekkere bak filterkoffie. Is er iets wat ik over het hoofd zie, en wat zou een goede instap koffie molen zijn?
Als je die aeropress al in bezit hebt en het niet te veel werk vind of te lastig zou ik een goeie maler kopen en daar gebruik van maken.
Qua malers, @
timmie78 heeft laatst het een en ander geschreven over de handmalers:
timmie78 schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 09:13:
Na alweer een tijdje voornamelijk Nespresso te hebben gedronken, wil ik graag weer meer gebruik gaan maken van twee andere zet methodes: met m'n cafetiere en mokapot. De reden waarom ik beide steeds minder ben gaan gebruiken is omdat ik altijd gemalen bonen kocht bij een speciaalzaak, maar de smaak van de bonen te snel verloren ging. Daarom ben ik nu op zoek naar een handmaler.
Aangezien ik dus geen espressomaling nodig heb vermoed ik dat ik kan volstaan met een niet te dure handmaler (dus geen Comandante of Timemore G1). Met de malers die ik heb uitgezocht zou alsnog een redelijk consistente maalgraad bereikt moeten kunnen worden. Mijn lijstje ziet er momenteel zo uit:
Timemore C1/C2 (~€79)
+ snelheid, design
- Moeilijker te verkrijgen
Hario Skerton Pro (~€65)
+ Kleine verbeteringen t.o.v. de Plus (o.a. betere manier van bepalen maalgraad)
Hario Skerton Plus (~€50)
+ Goedkoopste in het rijtje
- Moeilijker om maalgraad in te stellen
CrushGrind Brazil (~€80)
+ Schijnt een iets betere maalconsistentie te hebben dan de Hario, lijkt qua design meer op de Timemore
- Relatief veel plastic gebruikt
Zouden jullie kunnnen meedenken wat voor mij de beste optie is? En vergeet ik hier nog handmalers?
[Edit: Crusgrind Brazil ook toegevoegd]
En @
Nomad had ook een lijstje gemaakt met fijne en goede malers die ook voor een beginner goed te gebruiken zijn:
Nomad schreef op woensdag 4 april 2018 @ 21:27:
[...]
Mooi dat je zelf al een hoop gevonden hebt, maar helaas nog niet de juiste dingen

. Geeft niets. Alle producten die je aanwijst zijn niet geschikt helaas

.
De espressomachines die je linkt zien er leuk uit, maar zijn niet temperatuur stabiel, hebben geen power om eventueel te stomen etc. Alleen op uiterlijk zijn ze succesvol.
De malers die je toont, daarvan ken ik de bovenste niet, maar een korte search vind:
https://www.home-barista....0-good-or-bad-t43584.html dat hij krapjes wel/niet uberhaupt fijn genoeg kan voor espresso, plus dat je met 40 stapjes je ook niet precies genoeg kan instellen. De andere maler is een grapje en moet je zeker overslaan.
Goed, wat dan wel hoor ik je denken

.
De Gaggia Classic, die hierboven al genoemd wordt, is de instap ok espressomachine. Niet moeders mooiste, maar kwalitatief 3 stappen beter dan wat jij linkt. En 2e hands voor een 150 euro wel te vinden!
En met zeg 200 euro nog in de broekzak geeft dat ruimte voor een nette 2e hands maler. Horecamalers zijn zelden mooi, maar eigenlijk altijd kwalitatief erg goed. En dat is niet iets wat een fijnproever pas merkt, dat is iets wat juist de amateur merkt, want die malers zijn VEEL makkelijker in gebruik en om espresso mee te leren zetten. Ze malen consistent en kunnen fijn genoeg.
Opties zijn:
Compak K3, K5, K6, K8
Mazzer mini, super jolly
Eureka Atom, Mignon V2, Zenith
Sette 270(w)
Quamar M80e, Q50e, Q13e
Mahlkonig Vario
Macap M4(D)
Zoek eens naar die malers op marktplaats en kijk welk aanbod je vind en welke je nog enigszins mooi vind op je aanrecht. Het zijn stuk voor stuk capabele malers. En samen met een espressomachine als een Gaggia Classic of een Rancilio Silvia heb je dan een mooie basis te pakken. Machines die constant zijn, waardoor je ook kan leren hoe het hoort.
En het hoe en waarom van het malen heeft bv @
Cafecito benoemd op een eerder gestelde vraag van mij. Hierna staan ook een aantal goede berichten met een hoop info.

Cafecito schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 13:39:
[...]
Pfoe, hier kunnen we wel héél diep op ingaan. Maar als we het kort houden: consistentie.
Wat je zou willen is dat elke "korrel" even groot is. Dan heeft elke gemalen korrel dezelfde oppervlakte waardoor je de extractie perfect kunt instellen.
Zodra je grote en kleine korrels in je maling hebt, heb je dus altijd een stukje onder- en overextractie. Dit komt je smaak niet ten goede.
Daarnaast kunnen we nog veel dieper er op ingaan, denk aan conische of vlakke maalschijven, keramische of stalen maalschijven, retentie, etc etc.
Het belangrijkste blijft i.i.g. toch wel de consistentie.
Na al dit is mijn mening toch dat je beter kan doorsparen voor een goeie maler en dan al snel in de 500 euro regio komt nieuw, of rond de 3-400 euro met eventuele een nieuwe maalsteen van een tientje of 5 en een servicebeurt. Dat is het voor mij persoonlijk niet waard. Ik haal hier in het dorp vers gemalen koffie bij een zaakje en dat verschil met supermarkt koffie is al echt enorm. Voor mij persoonlijk is dat echt al echt heel fijn en goed genoeg, en daarmee de investering in een goeie maler nog niet waard.
Hopelijk heb ik hiermee mensen kunnen helpen door even wat berichten te verzamelen en op te zoeken, zoekfunctie werkt ook wel aardig want er is zoveel te vinden in dit topic.