Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1 Overzicht

Pagina: 1 ... 264 265 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Flimovic
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09:42

Flimovic

PC Gamer / BBQ-liefhebber

Beste koffieminnende tweakers, ik heb jullie hulp nodig. Mijn vrouw en ik willen op vakantie graag fatsoenlijke koffie. Normaalgesproken nemen we een klein nespresso-apparaatje mee, maar dat vinden we eigenlijk niet goed genoeg. We zijn dus op zoek naar een upgrade. Voorheen namen we wel een onzes Jura E6 volautomaat mee, maar dat gaat niet passen samen met alle bagage en de kinderen. Ik heb nog voorgesteld een van de kinderen thuis te laten, maar na overleg met de vrouw hebben we toch maar besloten een nieuw compact koffieapparaat aan te schaffen :+

We willen graag een compacte pistonmachine met een losse molen aanschaffen. Nu heb ik voor compacte piston-machine de volgende machine gezien:

product: De’Longhi Dedica Style EC685

Echter zie ik door de bomen het bos niet meer bij de koffiemolens.

Welke (liefst compacte) koffiemolen past goed bij de Delonghi? We drinken graag espresso en koffie.

Qua budget, liefst zo min mogelijk, maar ik vind fatsoenlijke koffie belangrijk, dus zoveel als nodig :+

De benchmark is onze Jura E6. Als ik iets kan produceren wat in de buurt komt van wat we drinken ben ik helemaal blij :)

Alvast bedankt voor het meedenken!

Steam/Discord: Flimovic

• Puntje-NL
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 10:05
Flimovic schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 14:50:
Beste koffieminnende tweakers, ik heb jullie hulp nodig. Mijn vrouw en ik willen op vakantie graag fatsoenlijke koffie. Normaalgesproken nemen we een klein nespresso-apparaatje mee, maar dat vinden we eigenlijk niet goed genoeg. We zijn dus op zoek naar een upgrade. Voorheen namen we wel een onzes Jura E6 volautomaat mee, maar dat gaat niet passen samen met alle bagage en de kinderen. Ik heb nog voorgesteld een van de kinderen thuis te laten, maar na overleg met de vrouw hebben we toch maar besloten een nieuw compact koffieapparaat aan te schaffen :+

We willen graag een compacte pistonmachine met een losse molen aanschaffen. Nu heb ik voor compacte piston-machine de volgende machine gezien:

product: De’Longhi Dedica Style EC685

Echter zie ik door de bomen het bos niet meer bij de koffiemolens.

Welke (liefst compacte) koffiemolen past goed bij de Delonghi? We drinken graag espresso en koffie.

Qua budget, liefst zo min mogelijk, maar ik vind fatsoenlijke koffie belangrijk, dus zoveel als nodig :+

De benchmark is onze Jura E6. Als ik iets kan produceren wat in de buurt komt van wat we drinken ben ik helemaal blij :)

Alvast bedankt voor het meedenken!
Hoe vaak wil je koffie zetten en wat voor? Waarom geen Outin Nano icm een Femobook? De Femobook wordt trouwens erg goed aangeschreven als 'handmaler'.

• BitBakker
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 07-07 22:07
lasharor schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 09:37:
[...]

Goed, dat heb ik ook overwogen;

* niet makkelijk wisselen van bonen. Als ik dat nu wil doen pak ik gewoon andere bonen en weeg die zelf af
* niet makkelijk om te wisselen van maalgraad. Zeker ook omdat je relatief veel retentie hebt met een hopper

Ik zet per dag 2 espresso, soms een filterkoffie én ‘s avonds een decaf. Lijkt mij niet te doen met een grind by weight grinder.
https://www.etzinger-shop.com/en/product/etzmax-lm, niet goedkoop maar hij bevalt mijn echt uitstekend. Grind by weight met een hopper maar wel makkelijk wisselen qua maalgraad omdat de retentie bij conische maalschijven nagenoeg nul is, bonen wisselen is iets minder eenvoudig maar het zou kunnen. In de hopper zit een soort schijf die je kan ronddraaien en de hopper mee kan afsluiten, dan zou je in theorie de hopper in de ene container kunnen legen en kunnen vullen met andere bonen. Niet super praktisch om dat meerdere keren per dag te doen, maar als je op zoek bent naar een maler waarmee je GBW wil combineren met meerdere zetmethodes is dit wel echt een goeie.

[ Voor 17% gewijzigd door BitBakker op 07-07-2026 15:10 ]

• Flimovic

Flimovic

Puntje-NL schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 14:53:
[...]

Hoe vaak wil je koffie zetten en wat voor? Waarom geen Outin Nano icm een Femobook? De Femobook wordt trouwens erg goed aangeschreven als 'handmaler'.
Het gebruiksscenario dat ik voor ogen heb:

Tijdens vakanties, dat wil in ons geval zeggen, óf we zitten in een huisje en we zetten em op het aanrecht, of we zetten em in een ruime tent ergens op een tafeltje. In beide gevallen is de beperkende factor de ruimte in de auto. We hebben onze Jura E6 wel eens meegenomen, maar ie is eigenlijk te groot. Vandaar dat we wat compacters zoeken. Tegelijkertijd zoeken we ook zoveel mogelijk gebruiksgemak.

Om je vragen te beantwoorden:

Welke koffie? --> Espresso's en 'gewone kopjes koffie'. (Ik vergelijk het met wat uit onze E6 komt).

Waarom geen Outin Nano --> Ik denk dat ik het gebruik te omslachtig vind. Ik wil graag een apparaat dat ik ergens kan neerzetten.

De Femobook zou zeker een optie zijn. In hoeverre is het 'erg' dat deze geen keramische schijven heeft? Ik lees her en der dat keramische schijven belangrijk zijn ivm warmteinbreng in de koffie.

• Flimovic

Flimovic

BitBakker schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 15:04:
[...]

https://www.etzinger-shop.com/en/product/etzmax-lm, niet goedkoop maar hij bevalt mijn echt uitstekend. Grind by weight met een hopper maar wel makkelijk wisselen qua maalgraad omdat de retentie bij conische maalschijven nagenoeg nul is, bonen wisselen is iets minder eenvoudig maar het zou kunnen. In de hopper zit een soort schijf die je kan ronddraaien en de hopper mee kan afsluiten, dan zou je in theorie de hopper in de ene container kunnen legen en kunnen vullen met andere bonen. Niet super praktisch om dat meerdere keren per dag te doen, maar als je op zoek bent naar een maler waarmee je GBW wil combineren met meerdere zetmethodes is dit wel echt een goeie.
Als ik het goed lees kost dat ding meer dan 2000 euro? Dat is veeeeel te gortig voor een paar keer per jaar gebruiken. Ook lijkt hij behoorlijk groot. Niet echt vakantie materiaal ;-)

Ik was eigenlijk niet van plan om (veel) meer uit te geven dan 150 euro. Nogmaals, mijn Jura E6 is de benchmark.

• vickypollard
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 06:21
Flimovic schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 15:28:
[...]

Tijdens vakanties, dat wil in ons geval zeggen, óf we zitten in een huisje en we zetten em op het aanrecht, of we zetten em in een ruime tent ergens op een tafeltje. In beide gevallen is de beperkende factor de ruimte in de auto. We hebben onze Jura E6 wel eens meegenomen, maar ie is eigenlijk te groot. Vandaar dat we wat compacters zoeken. Tegelijkertijd zoeken we ook zoveel mogelijk gebruiksgemak.

Welke koffie? --> Espresso's en 'gewone kopjes koffie'. (Ik vergelijk het met wat uit onze E6 komt).

Waarom geen Outin Nano --> Ik denk dat ik het gebruik te omslachtig vind. Ik wil graag een apparaat dat ik ergens kan neerzetten.

De Femobook zou zeker een optie zijn. In hoeverre is het 'erg' dat deze geen keramische schijven heeft? Ik lees her en der dat keramische schijven belangrijk zijn ivm warmteinbreng in de koffie.
De Colombia en Ethiopia cups voor Nespresso (original line) al eens geprobeerd? Die vond ik best te pruimen eigenlijk, maar ik heb toen wel het outputvolume wat verlaagd. Ik zou voor een vakantie zelf niet een hele nieuwe set aanschaffen en gewoon even 2 weekjes overleven, maar dat ben ik :P

Wat betreft keramische schijven, laat ik het zo zeggen: de meest luxueuze high-end malers van duizenden euro's gebruiken ook geen keramische schijven. Ik denk niet dat zij de zogenaamde voordelen van keramische schijven over het hoofd zien, dus lijkt me geen probleem :)

Overweging bij de De'Longhi: je kunt de output volgens mij wel aanpassen, maar mogelijk is het maximum niet voldoende voor wat je nu een normale koffie noemt? Het ding is gericht op espresso.

[ Voor 5% gewijzigd door vickypollard op 07-07-2026 15:34 ]

• Flimovic

Flimovic

vickypollard schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 15:32:
[...]

De Colombia en Ethiopia cups voor Nespresso (original line) al eens geprobeerd? Die vond ik best te pruimen eigenlijk, maar ik heb toen wel het outputvolume wat verlaagd. Ik zou voor een vakantie zelf niet een hele nieuwe set aanschaffen en gewoon even 2 weekjes overleven, maar dat ben ik :P

Wat betreft keramische schijven, laat ik het zo zeggen: de meest luxueuze high-end malers van duizenden euro's gebruiken ook geen keramische schijven. Ik denk niet dat zij de zogenaamde voordelen van keramische schijven over het hoofd zien, dus lijkt me geen probleem :)

Overweging bij de De'Longhi: je kunt de output volgens mij wel aanpassen, maar mogelijk is het maximum niet voldoende voor wat je nu een normale koffie noemt? Het ding is gericht op espresso.
Uit de E6 haal ik meestal een Espresso van 50 ml en een 'koffie' van 100 ml.

De originele cups zijn over t algemeen redelijk, maar ik heb ook het vermoeden dat ons kleine nespresso-apparaatje zelf gewoon niet echt goede koffie maakt. Mogelijk te weinig druk oid.... En het is af en toe ook gewoon leuk wat nieuws uit te zoken :D Mijn vrouw kwam trouwens zelf met het voorstel, dus de WAF is geen probleem :)

[ Voor 14% gewijzigd door Flimovic op 07-07-2026 15:41 ]

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Misschien een rare gedachte, maar een fatsoenlijke koffietent opzoeken voor die paar weken? Al kan dat in de papieren gaan lopen als je veel drinkt.

• retoohs
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 02:59
[...]

Ik neem zelf een handmolen, weegschaaltje en een clever dripper mee. Klein genoeg om ook op vliegvakantie mee te nemen. Het is niet het gemak van een Jura maar zeker wel makkelijker dan een halfautomaat of v60. Qua smaak lijkt het me wel beter dan een Jura maar dat is meer persoonlijk.

Als je een Delonghi meeneemt en nog niet verpest bent door perfecte halfautomaat bakkies dan kan je er ook gewoon gemalen koffie in gooien (ik geloof bijna niet dat ik dit aanraad). Qua gemak zit je dan ook wel ok.

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:11
Flimovic schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 15:31:
[...]

Als ik het goed lees kost dat ding meer dan 2000 euro? Dat is veeeeel te gortig voor een paar keer per jaar gebruiken. Ook lijkt hij behoorlijk groot. Niet echt vakantie materiaal ;-)

Ik was eigenlijk niet van plan om (veel) meer uit te geven dan 150 euro. Nogmaals, mijn Jura E6 is de benchmark.
Dit was ook geen suggestie voor jouw vakantieprobleem.

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:11
[...]

jouw Jura heeft ook geen keramische maalschijven.

• Flimovic

Flimovic

Roenie schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 16:11:
Misschien een rare gedachte, maar een fatsoenlijke koffietent opzoeken voor die paar weken? Al kan dat in de papieren gaan lopen als je veel drinkt.
Helaas niet genoeg koffietentjes in de buurt ;)

• Flimovic

Flimovic

retoohs schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 16:42:
[...]

Ik neem zelf een handmolen, weegschaaltje en een clever dripper mee. Klein genoeg om ook op vliegvakantie mee te nemen. Het is niet het gemak van een Jura maar zeker wel makkelijker dan een halfautomaat of v60. Qua smaak lijkt het me wel beter dan een Jura maar dat is meer persoonlijk.

Als je een Delonghi meeneemt en nog niet verpest bent door perfecte halfautomaat bakkies dan kan je er ook gewoon gemalen koffie in gooien (ik geloof bijna niet dat ik dit aanraad). Qua gemak zit je dan ook wel ok.
De De'Longhi is zojuist aangeschaft, nu alleen nog een maker. We nemen wel bonen mee, dus voorgemalen koffie laten we mooi in de supermarkt liggen.

• Flimovic

Flimovic

coinman63 schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 17:34:
[...]

Dit was ook geen suggestie voor jouw vakantieprobleem.
Whoops, niet goed opgelet!

• Flimovic

Flimovic

coinman63 schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 17:37:
[...]

jouw Jura heeft ook geen keramische maalschijven.
Juist. Goed argument dus om de aangeraden handmaler van @Puntje-NL aan te schaffen

• Flimovic

Flimovic

Bedankt voor t meedenken allemaal!

• retoohs
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 02:59
Flimovic schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 19:35:
Bedankt voor t meedenken allemaal!
Een halfautomaat met handmaler heb ik ook een tijdje gedaan. Dat is echt het tegenovergestelde van gemak.

De Delonghi zal wel een dubbelwandig filterbakje hebben. Dat maakt het wel iets aangenamer qua gemak. Je hoeft dan niet super fijn te malen en de maalgraad hoeft ook niet perfect afgesteld te zijn.

• Flimovic

Flimovic

retoohs schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 02:59:
[...]

Een halfautomaat met handmaler heb ik ook een tijdje gedaan. Dat is echt het tegenovergestelde van gemak.

De Delonghi zal wel een dubbelwandig filterbakje hebben. Dat maakt het wel iets aangenamer qua gemak. Je hoeft dan niet super fijn te malen en de maalgraad hoeft ook niet perfect afgesteld te zijn.
Ik bedoelde meer dat het ik het gemakkelijker vind om iets op een tafeltje te hebben staan en dan ermee te kunnen werken t.o.v. spul wat je in je hand moet houden. Op vakantie is het juist wel lekker om met dit soort dingetjes te klooien

• Puntje-NL
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 10:05
[...]

Ik zie dat je de maler al gaat aanschaffen, ik denk dat het niet uitmaakt dat het niet keramisch is. Lance Hedrick (welke je soms met een korrel zout moet nemen) en andere koffie influencers zijn wel redelijk tevreden over het ding, vooral de prijs kwaliteit.

Je kunt trouwens ook nog kiezen uit een Flair 2GO. Ziet er wel grappig uit! En als je toch zelf je water kunt opwarmen in een huisje, is het wellicht een goede combo :)

Wat denk je trouwens van deze: Gaggia Espresso Evolution ? Zelf geen ervaring mee, maar ik kwam hem tegen en hij is redelijk goedkoop :)
Pagina: 1 ... 264 265 Laatste

Let op:
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1