Ik was met de alignment uit de voor foto wel tevreden geweest. Er is ook weer een kans dat je de burrs niet geheel gecentreerd terug monteerd en dan ben je verder van huis.Boeryepes schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 11:03:
[...]
Dank! Het is opgelost, ik heb jouw advies als startpunt genomen en heb er toen een leuk klusje van gemaakt - heb er maar gelijk een rapportage van gemaakt :-) zie foto's onder - vind ik zelf altijd wel leuk dus misschien jullie ook.
Stap 1 - opengemaakt en schoongemaakt. Situatie van ca 20 maanden gebruik. Vind het meevallen.
[Afbeelding]
Stap 2 - alignment gecheckt (met vorige Eureka ook gedaan, deze nog niet eerder). Zie vooraf en achteraf. Uiteindelijk 3 shimmies gebruikt (alufolie). Hoe 'slecht' was de alignment uit de fabriek?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Stap 3 - espressotijd! 1e zetting met zelfde instelling als waar ik vooraf mee eindigde (maalgraad 3). Wat eruitkwam was ongeveer 1 op 0,7 waar dat voorheen minstens 1 op 2 was. Dus maalt nu veel fijner bij zelfde maalgraad. @vickypollard dat is denk ik het punt dat jij maakte + beetje extra van de burr alignment. Heb toen de stand 7 gedaan en deze was ca 1 op 1,9 (goed genoeg voor nu). Zie resultaat. Het zuur is weg! Wel nog wat aan de bittere kant wat aan de bonen kan liggen (licht en donker gemengd) of het is mijn smaak op dit moment.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Er is ook een kans op burr warp als je maar aan een kant folie plaatst