Het leven is te kort om geduld te hebben!
Twee machines vergelijken op smaak heeft alleen zin als je in beide machines dezelfde boon stopt.mister_S schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 13:34:
Dank allen voor het meedenken. Ik heb inmiddels wat meer gelezen over halfautomaten, ik denk dat het voor nu een volautomaat wordt. Misschien over een paar jaar een gereviseerde halfautomaat waarmee ikzelf wat meer kan spelen. Helaas gaat dat momenteel zelden lukken i.v.m. het drukke werkleven. Ik ga binnenkort even langs een koffiezaak om de Jura E8 te testen/proeven. Daarnaast een topmodel van Siemens en Saeco om te vergelijken.
Maakt het trouwens heel veel uit of je een oud modeljaar of een nieuwe koopt? Zal er een groot verschil zijn tussen een E8 2018 en een E8 2020 bijvoorbeeld?
Wat de E8 betreft: voorverwarmde zetgroep en mooiere molen in de nieuwe E8
En dat vinden een hoop mensen 2 minuten te veelMGSNK schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 15:12:
[...]
Overigens erger ik mij groen en geel aan de misconceptie dat het zetten van koffie op een halfautomaat ‘moeilijk is’. Dat is echt klinklare onzin. Met de juiste spullen kan je een kind van 12 een goede kop koffie leren zetten in een korte tijd. Het zetten van een kop koffie duurt, incl malen, zetten en opruimen niet meer dan 2 minuten. Er is geen magie of hogere wetenschap nodig. Als je moeite hebt met ‘op gevoel’ koffie zetten gebruik je een weegschaal met timer (doe ik ook).
Ik erger me er dan weer groen en geel aan dat bij bijna iedere vraag over volautomaten reacties komen dat je met een halfautomaat veel betere espresso kunt zetten. So what? Dat was de vraag helemaal niet.
Hoe bedoel je, dat was de vraag niet? Dit ging over een koffieliefhebber die op basis koffie ervaringen in Italië een koffieapparaat wil kopen.Rubbergrover1 schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 20:31:
[...]
En dat vinden een hoop mensen 2 minuten te veel.
Ik erger me er dan weer groen en geel aan dat bij bijna iedere vraag over volautomaten reacties komen dat je met een halfautomaat veel betere espresso kunt zetten. So what? Dat was de vraag helemaal niet.
Het referentiekader is in dat geval een halfautomaat, niet een volautomaat.
Ik ben ook geen volautomaat aan het bashen, het zijn prima automaten wanneer je referentiekader bestaat uit hoger segment kantine koffie.
[ Voor 11% gewijzigd door MGSNK op 24-10-2020 22:19 ]
Our life and death are the same thing. When we realize this fact, we have no fear of death anymore, nor actual difficulty in our life
Dus mijn advies is: informeer jezelf goed over beide soorten en welke verschillen (resp. voor en nadelen) doorslaggevend zijn in de keuze.
In elk geval eens met @MGSNK dat je een semi-auto niet moet uitsluiten wegens 'te moeilijk'. Dat valt reuze mee. Met wat youtube filmpjes lukte het mij vrijwel meteen om een lekkere espresso te zetten. Volgens mij zelfs letterlijk de eerste poging, waarbij ik wel het geluk had dat de molen uit de doos al aardig goed stond afgesteld voor mijn bonen.
Toen er nog gasten langs mochten komen, en iedereen graag een cappuccino wilde uit mijn mooie semi-auto, was ik wel een eeuwigheid bezig iedereen te voorzien. Ik gok 5min per cappuccino. Dat zou met een volautomaat in elk geval veel sneller kunnen, en dus meer tijd om met de gasten door te brengen.
Maar voor die 2-3x per dag voor mezelf maakt het me niet veel uit dat het een paar minuutjes duurt; sterker nog, dat is een zeer welkome korte pauze tijdens het thuiswerken, en op vrije dagen maakt het me helemaal niet uit.
Maar er zijn genoeg mensen die daar helemaal geen zin in hebben, al dat gedoe voor een kopje koffie. En daar is helemaal niks mis mee! Of die misschien regelmatig gasten over de vloer hebben, en daarom meer waarde aan snelheid hechten. In dat geval is een volautomaat mogelijk een betere keuze.
Maar een volautomaat die kan tippen aan de smaak van een semi-auto moet ik nog tegen komen, en een semi-auto kan qua snelheid en gemak per definitie niet tippen aan iets dat volautomatisch werkt.
Ik onderschrijf dit, had 20 jaar geleden een mooie halfautomaat met dito molen. Ik woonde alleen dus de koffie veranderde toch wel in de molen door luchtvochtigheid etc, dus maling aanpassen na voorproeven etc, en daarvoor apparaat voorverwarmen. Daar was ik elke dag gemiddeld ruim meer dan 5 minuten mee bezig.Rubbergrover1 schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 20:31:
[...]
En dat vinden een hoop mensen 2 minuten te veel.
<>
en ja ik mis het nog steeds maar ben voor in de ochtend gewoon weer filterkoffie gaan drinken en 's avonds een bakkie uit de volautomaat. Allebei voldoende goed te drinken maar zonder de finesse hand handwerk - en dat is een bewuste keuze.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Ik vind dit fascinerend om te lezen omdat ik mij hier totaal niet in kan herkennen. Toch lees ik dat wel vaker in dit topic.franssie schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 22:27:
[...]
Ik onderschrijf dit, had 20 jaar geleden een mooie halfautomaat met dito molen. Ik woonde alleen dus de koffie veranderde toch wel in de molen door luchtvochtigheid etc, dus maling aanpassen na voorproeven etc, en daarvoor apparaat voorverwarmen.
Ik vraag mij oprecht af, hoeveel koffie stoppen jullie in die hoppers in dit geval?
Mijn Atom 75 heeft een kleine hopper (350gram?) waar elke 1-2 dagen een kop ongemalen koffie in gaat, ongeveer net genoeg voor 1-2 dagen, 4-6 kopjes koffie. De rest gaat in een luchtdichte container.
Ik heb nooit problemen met enorme afwijkingen in extractie. Ja natuurlijk, soms duurt een extractie 24 seconden, soms 28 (zelfde output). Toch heb ik meer het idee dat dat komt door iets harder tampen dan luchtvochtigheid. Ik kan met een espresso blend nauwelijks een verschil in smaak proeven met dergelijke afwijkingen.
Met lichtere (floral) single origin is daar veel sneller een smaakverschil te proeven, maar die gebruik ik niet of nauwelijks.
Our life and death are the same thing. When we realize this fact, we have no fear of death anymore, nor actual difficulty in our life
In een espresso/koffie gaat toch maar 7 gram bonen? Laten we even uitgaan van 10, dan kan je 35 kopjes koffie maken van die 350 gram, lijkt me sterk dat je dat in 2 dagen opdrinkt 😛MGSNK schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 23:53:
[...]
Ik vind dit fascinerend om te lezen omdat ik mij hier totaal niet in kan herkennen. Toch lees ik dat wel vaker in dit topic.
Ik vraag mij oprecht af, hoeveel koffie stoppen jullie in die hoppers in dit geval?
Mijn Atom 75 heeft een kleine hopper (350gram?) waar elke 1-2 dagen een kop ongemalen koffie in gaat, ongeveer net genoeg voor 1-2 dagen, 4-6 kopjes koffie. De rest gaat in een luchtdichte container.
Ik heb nooit problemen met enorme afwijkingen in extractie. Ja natuurlijk, soms duurt een extractie 24 seconden, soms 28 (zelfde output). Toch heb ik meer het idee dat dat komt door iets harder tampen dan luchtvochtigheid. Ik kan met een espresso blend nauwelijks een verschil in smaak proeven met dergelijke afwijkingen.
Met lichtere (floral) single origin is daar veel sneller een smaakverschil te proeven, maar die gebruik ik niet of nauwelijks.
Daarnaast merk ik zeker ook een groot verschil in echt verse bonen (drinken binnen 5 dagen na het branden) of de bonen daarna. Die eerste dagen komt er amper koffie uit mijn automaat, maar wel heel vette koffie. Met wat water drink ik het dan als americano. Daarna gaat het veel sneller, best groot verschil.
It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.
Eh nee, ook niet een beetje, gewoon helemaal nee.evleerdam schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 00:12:
[...]
In een espresso/koffie gaat toch maar 7 gram bonen? Laten we even uitgaan van 10, dan kan je 35 kopjes koffie maken van die 350 gram, lijkt me sterk dat je dat in 2 dagen opdrinkt 😛
Daarnaast merk ik zeker ook een groot verschil in echt verse bonen (drinken binnen 5 dagen na het branden) of de bonen daarna. Die eerste dagen komt er amper koffie uit mijn automaat, maar wel heel vette koffie. Met wat water drink ik het dan als americano. Daarna gaat het veel sneller, best groot verschil.
Mijn espresso bevat 18 gram en omdat ik hele lichte branding* bonen gebruik, drink ik 25% van mijn shots niet op, maar is dat shot nodig om bij te stellen qua maling. Daarnaast is mijn maler niet 100% retentieloos, dus ik maal even 5 gram er door om verse koffie te hebben.
Resultaat is een heerlijke espresso, maar gemiddeld ook 27+ gram verder. En uiteraard heb ik soms geluk dat ik 5 espresso zet zonder te hoeven aanpassen, maar ik koop soms ook een mooie nieuwe espressoboon die ik niet ken en heb wel 4 of 5 shots nodig om hem echt lekker in te stellen.
* Hoe lichter de boon, hoe precieser de maling/extractie komt. Dan is het verschil tussen 24 en 28 seconden een bak zuur in de bek, of een lekkere espresso
edit: daarnaast zegt hij dat hij een koffie kopje vol bonen in de hopper gooit, nergens noemt hij dat hij die hopper tot de nok vol aan het gooien is
[ Voor 5% gewijzigd door Nomad op 25-10-2020 00:19 ]
Ik kan mij wel vinden in jouw bevindingen, ik heb dan wel weer mazzel dat de retentie van de Atom 75 verwaarloosbaar is.
Sowieso vind ik dat het alleen met lichtere floral bonen allemaal wat nauwer luistert wat betreft afstelling, zettijd en versheid van de bonen. Ook één van de redenen voor mij om ze nauwelijks te kopen. De meeste vind ik ook niet lekker met melk. Een positieve uitzondering kortgeleden was de LGB blend van Caffènation, die vond ik fantastisch.
[ Voor 13% gewijzigd door MGSNK op 25-10-2020 00:31 ]
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Ik single-dose nu met mijn eureka mignon specialita, in principe dit idee: https://www.home-barista....-modification-t62875.html
(dat doorblaasding op amazon besteld voor ~12 euro)
Daardoor geen retentie meer, en amper nog bijstellen; ik time mijn shots, en heb meestal minder dan 5ml afwijking. Als het rond de 5ml afwijking zit draai ik 'm een beetje bij en is het de volgende keer weer goed. En dan blijft het doorgaans dagenlang goed!
Op die manier verspil ik vrijwel geen koffie. En met die kleine afwijking is het nog prima drinkbaar, hoeft echt niet in de gootsteen. Vooral als je wel de juiste doorlooptijd aanhoudt smaakt het doorgaans prima, ook al heb je een wat grotere afwijking in volume.
Zelfs als ik aan een nieuw pak bonen begin, en de maling nog moet afstellen, is het eerste kopje doorgaans qua balans redelijk drinkbaar, zo lang ik maar een normale extractietijd heb aangehouden. Zelfs al heb je een 1:6 ratio ofzo. Dan heb je gewoon een lungo gemaakt ipv. een espresso.
(Gemiddeld genomen uiteraard, zoals hierboven besproken, sommige koffies luisteren wat nauwer. Heb ook een of andere fruitige Afrikaanse boon die op mijn reguliere 25s zuur is, maar op 27s mooi in balans)
En daarom kan ik het niet vaak genoeg zeggen tegen mensen: gebruik een weegschaal met timer. Koffie zetten op een halfautomaat is niet moeilijk als je meet.franssie schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 00:43:
Die hele lichte brandingen zijn een moderne smaak (niet de mijne) maar inderdaad, hoe lichter de branding hoe nauwer het komt met alle variabelen. ik geloof dus ook niet dat iemand in 2 minuten dagelijks een top espresso uit een half automaat haalt (ook niet met een donkere branding) - maar smaken verschillen natuurlijk.
Ik zet alleen een bagger kop koffie wanneer ik met een compleet andere koffiesoort aan de slag ga en eigenlijk de molen moet afstellen maar daar te lui voor ben.
Ik denk dan: waarom voorziet Jura dan geen hardere stalen maalschijven, of ligt het aan de bonen die men meestal koopt in de supermarkt ? Of hoort dit bij het idee dat dit in het onderhoud opgenomen wordt ? De schijven op mijn Quamar M80e molen gaan ondertussen 6 jaren mee met meer dan 13.000 espresso's en ik heb niet het gevoel dat deze vervangen moeten worden. Ik verwacht van een apparaat dat véél duurder is dan mijn half-automaat setup wel makkelijk 5 jaren meegaat.Teus.espresso schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 18:18:
De molen van de E8 (eb) is een sterker gebouwd exemplaar dan van de eerdere E8 versies. Het is nog te vroeg om te zeggen of het veel uitmaakt. Vaak zijn het de maalschijven die versleten zijn en niet de motoren van de molens (als je mag kiezen heeft de eb versie de voorkeur maar veel maakt het niet uit).
Het probleem is meer dat er zoveel koffie mee wordt gezet. De molens zijn tot 30k kopjes, maar heb al machines gezien met bijv 40k kopjes. Bij 13k zou de molen ook nog prima moeten zijn. Het is verder (die ik gezien heb) gewoon een standaard conisch maalwerk.Phuncz schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 07:48:
[...]
Ik denk dan: waarom voorziet Jura dan geen hardere stalen maalschijven, of ligt het aan de bonen die men meestal koopt in de supermarkt ? Of hoort dit bij het idee dat dit in het onderhoud opgenomen wordt ? De schijven op mijn Quamar M80e molen gaan ondertussen 6 jaren mee met meer dan 13.000 espresso's en ik heb niet het gevoel dat deze vervangen moeten worden. Ik verwacht van een apparaat dat véél duurder is dan mijn half-automaat setup wel makkelijk 5 jaren meegaat.
Garmin Fenix 6XPro + HRM-Run | hardlopen | Garmin Connect | RopaRun Team 264
(just kidding, to be sure).
Ik heb al een paar jaar een V60 maatje 02, waar ik ook speciaal op zoek ben gegaan naar een voorraad van 'de oude filters'.
Mijn aeropress wordt ook dagelijks gebruikt - nu niet meer op de zaak - maar voor een enkele kop voor 1 persoon gaat, of koffie die het beter doet om sterk te maken en dan te verdunnen. Ook hier de moeite genomen voor de speciale aesir filters... (:blush:).
En als hobby projectje heb ik een Cafflano Kompresso die ik na wat uitproberen nu daadwerkelijk lekker heb weten in te stellen (nou, m'n mailing en werkwijze) om heerlijke shotjes van rond de 12gr in, 30gr uit te maken.
Ik ben een tijdje terug gegaan naar 'specialty koffie thuisbezorgd' en kwam al snel online bij Brandzaak en bij Brandmeesters uit. Na meerdere proefpakketten zit ik nu al een paar bestellingen verder bij Brandzaak.
Ze hebben alleen koffies die medium gebrand zijn, en - los van hun geweldige Yirgacheffe - hebben ze ook niet veel koffies die ze zelf aanraden voor filterkoffie. Wel voor espresso, americano, lungo, volautomaat... Waardoor ik vaker m'n Aeropress pak of Kompresso pak…, maar ik mis de cleane, schone smaak van m'n V60 een beetje.
Die Yirgacheffe zou ik heel duidelijk omschrijven als 'floral', niet 'fruity'. Ik vind hem - na wat wennen en recepten uitproberen - heerlijk, maar ik ben best benieuwd naar wat andere mensen 'licht gebrande fruitige koffies' noemen.
Persoonlijk vond ik de lichter gebrande single-origin Brazil van Brandmeesters ook wat lekkerder / interessanter dan de medium gebrande single-origin Brazil van Brandzaak (maar de medium van Brandzaak is als espresso weer veel beter te maken), waardoor ik nog wel een beetje meer wil uitproberen in die richting van lichter gebrande koffies.
Weet iemand een leuk startpunt waar ik wat online kan bestellen?
Wij bestellen de laatste tijd bij Keen Coffee.dipje2 schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 11:24:
Persoonlijk vond ik de lichter gebrande single-origin Brazil van Brandmeesters ook wat lekkerder / interessanter dan de medium gebrande single-origin Brazil van Brandzaak (maar de medium van Brandzaak is als espresso weer veel beter te maken), waardoor ik nog wel een beetje meer wil uitproberen in die richting van lichter gebrande koffies.
Weet iemand een leuk startpunt waar ik wat online kan bestellen?
Zij hebben voornamelijk licht gebrande bonen. Ze bevallen ons zeer goed!
Enige nadeel is dat ze wel wat duurder zijn.
Quickmills met thermoblock zijn vaak vrij betrouwbaar. Nieuwe pomp en dan kijken of het gaat, anders daarna openmaken en kijken of ergens iets verstopt zit.AppieR schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 10:17:
Ik heb via marktplaats een Quick Mill 3035 gekocht als vervanging voor mijn 2835. Via Marktplaats een mooi exemplaar gevonden en gisteren naar Leeuwarden gereden om te kijken en testen. Hij had blijkbaar al een tijd stil gestaan en er kwam heel weinig water uit. Met veel fijn gemalen bonen getest of de pomp we functioneerde en die liep op tot 12 bar. Dus de gok maar genomen en de machine mee naar huis genomen. Thuis gekomen de broeikop schoongemaakt wat blijkbaar al ff geleden was en ontkalkt. Helaas lost dit het niet op: duurt lang voordat er water uit komt en dan ook nog eens te weinig. Pomp komt ook niet meer boven de 3 bar. Ook water uit de stoompijp duurt lang en is weinig. Ik vermoed dus een kapotte pomp (is van 2012) en heb alvast een nieuwe besteld. Hebben jullie nog goede ideeen?
Edit: mocht hij werken zou ik ook even nadenken over een overdrukventiel mod, dan kun je hem afstellen op 9 bar en komt de druk nooit te hoog. Ben je ook wat vrijer in je maling.
Shokunin heeft licht gebrande en fruitige bonen, Friedhats heeft ook wel unieke dingen. Beide wel wat duurder segmentKraz schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 11:29:
[...]
Wij bestellen de laatste tijd bij Keen Coffee.
[ Voor 5% gewijzigd door Hercul3s op 25-10-2020 11:35 ]
Ik heb mijn laatste Brandzaak bestelling even bekeken. Als ik het aantal gram bestelde koffie pak en wat ik er aan betaald heb (verzendkosten had ik niet), en ik ga uit van 15gr per portie... dan kom ik uit op 31ct per portie.Kraz schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 11:29:
[...]
Wij bestellen de laatste tijd bij Keen Coffee.
Dat is ook niet goedkoop
Toegegeven, daar zit een dure Yirgacheffe bij, een 'limited edition' Columbia en een Decaf, allemaal de net wat duurdere zelfs bij Brandzaak.
Anyway, hobby's kosten geld, dit ook. Zo kijk ik er maar naar.
---
Keen Coffee eh... na even gekeken te hebben blijken ze een kwartier fietsen van mij af te zitten. De moeite waard om even uit te proberen
Zelfde hier, laatst berekend dat ik rond de E0,90 per kopje zit, haha.dipje2 schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 20:37:
[...]
Ik heb mijn laatste Brandzaak bestelling even bekeken. Als ik het aantal gram bestelde koffie pak en wat ik er aan betaald heb (verzendkosten had ik niet), en ik ga uit van 15gr per portie... dan kom ik uit op 31ct per portie.
Dat is ook niet goedkoop. Nog sterker, dat is meer dan de Dolce Gusto cupjes van m'n vriendin bij de Jumbo.
Toegegeven, daar zit een dure Yirgacheffe bij, een 'limited edition' Columbia en een Decaf, allemaal de net wat duurdere zelfs bij Brandzaak.
Anyway, hobby's kosten geld, dit ook. Zo kijk ik er maar naar.
---
Keen Coffee eh... na even gekeken te hebben blijken ze een kwartier fietsen van mij af te zitten. De moeite waard om even uit te proberen.
Knetter! Is dat dan incl afschrijving van je machine of echt alleen voor de bonen?Hercul3s schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 08:52:
[...]
Zelfde hier, laatst berekend dat ik rond de E0,90 per kopje zit, haha.
[/quote]
Shokunin heeft _keuze_ zeg. Poeh he. En ja, het is toch nog een stukje duurder dan wat ik al had.
Ik heb nu bij Brandmeesters even gezocht op alles wat ze zelf markeren als 'licht gebrand' en daar wat zakjes met leuke smaaktonen uitgezocht. Meer omdat Brandmeesters me eerder ook goed beviel en omdat de prijs nog OK is.
Wat zakjes bij Keen besteld om uit te proberen, ook omdat ik het wel leuk vind iets bij een lokale winkel te hebben. En het geeft me de optie als ik opeens 'oh f*k koffie op' gewoon op de fiets iets lekkers kan halen
Shokunin een selectie uitgezocht maar nog maar even niet op 'bestellen' geklikt… dan heb ik teveel koffie die ik nooit op krijg voordat het weer te oud is.
Wat me wel op viel is dat Keen en Shokunin niets zeggen over hoe het gebrand is. Shokunin zegt dan weer wel dat alles geschikt is voor filter en voor espresso (op 1tje na). Dan denk ik toch gelijk aan 'medium roasted', maar misschien ligt dat aan mij dat ik uit m'n net-geen-9-bar apparaatje geen goede espresso met lichte bonen weet te krijgen
Gewoon maar proberen. Lekker is lekker, branden aan de experts over laten
Ben hier bezig met mijn tweede proefpakket van Fascino. (4x 250 gram).dipje2 schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 10:00:
Shokunin heeft licht gebrande en fruitige bonen, Friedhats heeft ook wel unieke dingen. Beide wel wat duurder segment
[/quote]
Shokunin heeft _keuze_ zeg. Poeh he. En ja, het is toch nog een stukje duurder dan wat ik al had.
Ik heb nu bij Brandmeesters even gezocht op alles wat ze zelf markeren als 'licht gebrand' en daar wat zakjes met leuke smaaktonen uitgezocht. Meer omdat Brandmeesters me eerder ook goed beviel en omdat de prijs nog OK is.
Wat zakjes bij Keen besteld om uit te proberen, ook omdat ik het wel leuk vind iets bij een lokale winkel te hebben. En het geeft me de optie als ik opeens 'oh f*k koffie op' gewoon op de fiets iets lekkers kan halen.
Shokunin een selectie uitgezocht maar nog maar even niet op 'bestellen' geklikt… dan heb ik teveel koffie die ik nooit op krijg voordat het weer te oud is.
Wat me wel op viel is dat Keen en Shokunin niets zeggen over hoe het gebrand is. Shokunin zegt dan weer wel dat alles geschikt is voor filter en voor espresso (op 1tje na). Dan denk ik toch gelijk aan 'medium roasted', maar misschien ligt dat aan mij dat ik uit m'n net-geen-9-bar apparaatje geen goede espresso met lichte bonen weet te krijgen.
Uiteraard verschillende smaken maar wel lekkere koffie.
Daarbij zijn ze echt vers en niet ouder dan drie dagen geleden gebrand als je ze thuis gestuurd krijgt.
Alleen bonen ..AppieR schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 09:58:
[...]
Knetter! Is dat dan incl afschrijving van je machine of echt alleen voor de bonen?
Shokunin heeft een vrij lichte roast, op mijn oude maler zat ik wel tegen de grenzen van de maler aan qua fijnheid. Vorige en huidige apparaat heb ik rond de 6 bar afgesteld, dus lagere druk zou prima moeten zijn. Fijn malen en evt wat meer water (Shokunin adviseert 1:2,3 als ratio geloof ik) wordt vaak geadviseerd voor lichte roast.dipje2 schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 10:00:
[knip]
Wat me wel op viel is dat Keen en Shokunin niets zeggen over hoe het gebrand is. Shokunin zegt dan weer wel dat alles geschikt is voor filter en voor espresso (op 1tje na). Dan denk ik toch gelijk aan 'medium roasted', maar misschien ligt dat aan mij dat ik uit m'n net-geen-9-bar apparaatje geen goede espresso met lichte bonen weet te krijgen.
Als je dan ook nog wat kopjes als verlies telt bij het afstellen van de molen wordt het nog wat duurder.
Ik heb bij Brandmeesters nog nooit iets gekregen wat langer dan een week ervoor gebrand was, en dat is eigenlijk precies goed om ze te gebruiken.HoppyF schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 10:57:
[...]
Daarbij zijn ze echt vers en niet ouder dan drie dagen geleden gebrand als je ze thuis gestuurd krijgt.
Bij Brandzaak heb ik alleen maar zakjes gekregen die de dag ervoor waren gebrand. Ze lijken het echt te branden on-order. Het bloomt en bruist ook alsof het extreem vers gebrand is.
Zover zelfs dat je het eigenlijk nog wat dagen moet laten liggen voordat het OK is
Bestelde per 500gr, kwam meestal uit op E25 incl verzending dan.defusion schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 14:09:
@Hercul3s bestel je telkens maar 250gram dan? Als je dan de verzending meerekent snap ik wel dat je aan dat soort bedragen komt.
Als je dan ook nog wat kopjes als verlies telt bij het afstellen van de molen wordt het nog wat duurder.
Nu over op een maand abonnement bij Shokunin dat wat voordeliger is, geloof E37 voor 4x250gr. Dat is slechts E0,66 per kopje
enige feedback die ik hier op dit forum nu graag wil ontvangen of dit model (V5) een betrouwbaar model is.
Meen mij uit de lange tijd dat dit topic volg te herinneren dat er kwaliteitsverschil zit in de verschillende modellen die in de loop der tijd zijn uigebracht. (je ziet op marktplaats ook vaak de oude modellen in aabod, met als opmerking 'het goede model')
Ik wil de kans om een miskoop te doen minimaliseren, daarom de dubbelcheck hier nog even...
De geïsoleerde boiler zorgt voor minder stroomverbruik. Ze schijnen allemaal wel gevoelig te zijn voor roest bij de lekbak, dus dat even goed controleren. Het enige nadeel vind ik tot nu toe dat deze na 30 min automatisch uitschakelt als hij niet gebruikt wordt.
Voor welke prijs?mexxer schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 16:11:
Ik sta op het punt via marktplaats een 2e hands rancilio Silvia V5 te kopen (2016 model)
enige feedback die ik hier op dit forum nu graag wil ontvangen of dit model (V5) een betrouwbaar model is.
Meen mij uit de lange tijd dat dit topic volg te herinneren dat er kwaliteitsverschil zit in de verschillende modellen die in de loop der tijd zijn uigebracht. (je ziet op marktplaats ook vaak de oude modellen in aabod, met als opmerking 'het goede model')
Ik wil de kans om een miskoop te doen minimaliseren, daarom de dubbelcheck hier nog even...
Je loopt wel een risico via Markplaats.
Wat je ook kunt doen is een retourgoed kopen.
In feite nieuw maar met een klein gebrek zoals beschadigde verpakking of wat krasjes.
Ben je wel goedkoop uit en met garantie plus het nieuwste model.
Hier de Eco V6 voor €317.
thanks voor de tip. huidige aanbieding op Marktplaats ligt hoger dan de advertentie waar jij nu naar verwijstHoppyF schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 16:34:
[...]
Voor welke prijs?
In feite nieuw maar met een klein gebrek zoals beschadigde verpakking of wat krasjes.
Thanks voor de tip, mogelijk wil je je aankoopprijs met me delen ter referentie?koos.d schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 16:33:
Een aantal weken geleden heb ik ook een v5 gekocht en ben er heel blij mee.
De geïsoleerde boiler zorgt voor minder stroomverbruik. Ze schijnen allemaal wel gevoelig te zijn voor roest bij de lekbak, dus dat even goed controleren. Het enige nadeel vind ik tot nu toe dat deze na 30 min automatisch uitschakelt als hij niet gebruikt wordt.
Best een leuke deal. Jammer dat er geen foto's zichtbaar zijn van de beschadigingen, waardoor je niet weet wat je koopt.HoppyF schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 16:34:
[...]
Voor welke prijs?
[ Voor 53% gewijzigd door koos.d op 26-10-2020 17:02 ]
Ben er een paar keer geweest en heeft ook eigen mee gebrachte bonen voor mij zelf als vrienden dienst gebrand. Brand verse bonen en levert ook verschillende soorten.
Heeft nu koffie uit brazilie, Honduras en Colombia.
Naam: onemilecoffeeroasters
Plaats: Almere
Verzendkosten: 5,75 vast tarief
Branddatum vermeld op verpakking: Ja
Gemiddelde prijs 18 ~27,70
Webshop: Ja
Dag van branden: geen idee. volgens mij eens per week, of op bestelling
Phreak schopt kont, Grrrrrene ook ;)
Die foto’s zijn er wel.koos.d schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 16:59:
Jazeker, ik heb hem ook tweedehands gekocht via Marktplaats. Hij is van juli 2019 en gekocht voor €300,-. Was een gokje, want kon hem ter plaatse niet uitgebreid proberen. Thuis heb ik hem nagekeken en goed gereinigd / ontkalkt met een onderhoudssetje van DR Trading.
[...]
Best een leuke deal. Jammer dat er geen foto's zichtbaar zijn van de beschadigingen, waardoor je niet weet wat je koopt.
BuyBay verkoopt via Bol.com maar ook via bv EBay en BVA veilingen.
Je kunt BuyBay altijd even vragen om welke beschadigingen het gaat.
https://www.ebay.nl/sch/b...w=rancilio&rt=nc&LH_BIN=1
Als ik voor een tweedehands Rancilio zou gaan, zou ik die zonder twijfel via http://www.ranciliosilvia.info/ kopen. Dit is van Peter de Goede. Koffiefanaat die ook Silvia’s mod.mexxer schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 16:11:
Ik sta op het punt via marktplaats een 2e hands rancilio Silvia V5 te kopen (2016 model)
Reken even mee: Yirgacheffe Brandzaak is EUR 23,20 per kilo --> 18,5 gram = EUR 0,43 --> 21 cent per kopje espresso. Volgens mij haal jij ook twee espresso uit jouw 15 gram?dipje2 schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 20:37:
[...]
Ik heb mijn laatste Brandzaak bestelling even bekeken. Als ik het aantal gram bestelde koffie pak en wat ik er aan betaald heb (verzendkosten had ik niet), en ik ga uit van 15gr per portie... dan kom ik uit op 31ct per portie.
Dat is ook niet goedkoop. Nog sterker, dat is meer dan de Dolce Gusto cupjes van m'n vriendin bij de Jumbo.
Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>
Dat is natuurlijk wel een goed punt, ik zet ook standaard dubbel shot voor mijn cappuccinoRavhin schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 09:42:
[...]
Reken even mee: Yirgacheffe Brandzaak is EUR 23,20 per kilo --> 18,5 gram = EUR 0,43 --> 21 cent per kopje espresso. Volgens mij haal jij ook twee espresso uit jouw 15 gram?
Maal je niets weg? Ofwel geen retentie?Ravhin schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 09:42:
[...]
Reken even mee: Yirgacheffe Brandzaak is EUR 23,20 per kilo --> 18,5 gram = EUR 0,43 --> 21 cent per kopje espresso. Volgens mij haal jij ook twee espresso uit jouw 15 gram?
Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.
De koffie verdwijnt niet, er blijft wat achter in de molen (retentie) dit wordt vervangen bij de volgende maling. Elke molen heeft retentie (ja ook de Niche zero). Per molen kan dit veel of weinig zijn, wat bij de Niche zero dus erg weinig is.
Ik maal altijd de eerste maling van de dag weg. Dat is circa 8 gram. Zet ik 6 espresso op een dag dan is dat toch 15% verlies. Als je je retentie nooit weggooit hoef je die niet mee te rekenen, maar je eerste bak is wel minder van smaakCafecito schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 11:23:
[...]
De koffie verdwijnt niet, er blijft wat achter in de molen (retentie) dit wordt vervangen bij de volgende maling. Elke molen heeft retentie (ja ook de Niche zero). Per molen kan dit veel of weinig zijn, wat bij de Niche zero dus erg weinig is.
Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.
Zonde zeg! Waarom doe je dat dan, is het verschil echt zo groot?bert pit schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 11:30:
[...]
Ik maal altijd de eerste maling van de dag weg. Dat is circa 8 gram. Zet ik 6 espresso op een dag dan is dat toch 15% verlies. Als je je retentie nooit weggooit hoef je die niet mee te rekenen, maar je eerste bak is wel minder van smaak
Nee, alleen als je hele lichte brandingen gebruikt en zeer weinig koffie drinkt heeft het veel zin om die luttele grams aan koffie weg te gooien, of je moet een maler hebben met enorm veel retentie.oscarwashere schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 13:47:
[...]
Zonde zeg! Waarom doe je dat dan, is het verschil echt zo groot?
Belangrijker is het om met enige regelmaat je maler schoon te maken met grindz tabletten om olieophopingen te voorkomen. Dat heeft naar mijn mening een veel grotere invloed op smaak. Geldt trouwens ook voor vetophopingen in de E61 broeikop.
Voor mensen die ook een half automaat hebben, wat doe je als je gewoon zin hebt in een bak koffie? Heb je nog een losse filter machine, of iets als een aeropress/v60/chemex?
Een americano maken?Zebby schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 14:15:
Ik bestel nu eigenlijk altijd bij Cafe du Jour, net ietsje goedkoper dan brandzaak, gewoon fijne zak die goed sluit, bonen lijken prima. Tijdje lang alleen de Yirgacheffe, nu een Raja Gajo aan het proberen.
Voor mensen die ook een half automaat hebben, wat doe je als je gewoon zin hebt in een bak koffie? Heb je nog een losse filter machine, of iets als een aeropress/v60/chemex?
Espresso maken, warm water er bij?
Of zeg ik iets geks?
Ik ben nu wel eens lui en laat hem gewoon langer doorlopenMGSNK schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 14:45:
[...]
Een americano maken?
Espresso maken, warm water er bij?
Of zeg ik iets geks?
Ik heb een Niche Zero, en mijn ervaring tot nu toe is geen rekening hoef te houden met retentie. Het is zelfs zo dat ik Robusta bonen kan malen en daarna een Arabica batch zonder dat de smaak van de tweede nadelig beïnvloed wordt (test tijdens een cuppingbert pit schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 11:21:
Maal je niets weg? Ofwel geen retentie?
Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>
Bij Brandzaak heb ik tot nu toe (5 bestellingen) alleen maar zakjes van de dag ervoor gehad (Onyx blend).dipje2 schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 15:02:
[...]
Ik heb bij Brandmeesters nog nooit iets gekregen wat langer dan een week ervoor gebrand was, en dat is eigenlijk precies goed om ze te gebruiken.
Bij Brandzaak heb ik alleen maar zakjes gekregen die de dag ervoor waren gebrand. Ze lijken het echt te branden on-order. Het bloomt en bruist ook alsof het extreem vers gebrand is.
Zover zelfs dat je het eigenlijk nog wat dagen moet laten liggen voordat het OK is.
Bij Brandmeesters heb ik een uitprobeerset besteld, maar op basis van de THT datums waren een aantal van de zakjes al een paar weken oud. Hun reactie: "Nee hoor, dat is niet zo". Oké, prima

En pas je dan wel de maling aan? Anders wordt het toch gigantisch bitter lijkt me.Zebby schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 14:51:
[...]
Ik ben nu wel eens lui en laat hem gewoon langer doorlopenNou mag het even niet, maar als je 3+ mensen op bezoek krijgt is 3 espresso maken wel een klus zeg maar. Nu gaat mijn eigen koffie voor, maar zou het toch fijn zijn als ik daar ook een goede bak voor kon zetten. De maler heb ik, dus waarom niet?
ps. ik heb nog een nespresso ernaast met wat lungo capsules. prima voor iedereen die 'gewoon koffie' wilt.
Nee, meestal niet, en dat valt reuze mee omdat na een tijdje de extractie vanzelf minder sterk is. Ik heb het niet geprobeerd, maar ik verwacht dat het resultaat niet heel anders is dan als ik kokend water bij de espresso zou gooien. Eigenlijk maak ik voor mezelf altijd een cappuccino, maar omdat ik weer aan intermittent fasting doe mag dat in de ochtend nog niet, dus dan zoek ik een alternatief naast alleen espresso shots tanken.defusion schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 15:14:
[...]
En pas je dan wel de maling aan? Anders wordt het toch gigantisch bitter lijkt me.
ps. ik heb nog een nespresso ernaast met wat lungo capsules. prima voor iedereen die 'gewoon koffie' wilt.
Geen idee maar hier loopt nog dagelijks een V2 te pruttelen (productie 2004 als ik het goed heb)mexxer schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 16:11:
Hi Ha Hopjesvla
Niet onbelangrijk. We drinken eigenlijk alleen zwart. Melkfunctie is niet belangrijk. Als het er op zit is het niet erg, maar we hebben eventueel een losse melkopschuimer.
[ Voor 12% gewijzigd door bsmpower op 27-10-2020 15:56 ]
- illusie dat het beter smaakt dan huidige Nespresso
- cappuccino mogelijkheden
- gemak (de Nespresso heeft dat natuurlijk ook)
- prettig schoon te maken
- ...waar we niet aan gedacht hebben maar op basis van tips de keuze beïnvloed wellicht
Mijn directe omgeving praat Jura (zie deze overigens hier ook terug komen), dus daar wil ik ook naar kijken mits het allemaal faciliteert natuurlijk. Nu denk ik ergens, gaaf een LCD schermpje maar dat kan ook weer kapot. Beter kijken naar een kale versie? Waar het beste op te letten en mocht ik beter beslagen ten ijs moeten komen alvorens in dit topic te posten, laat me vooral weten welke koffieliteratuur ik eerst moet checken!
Mijn boefje is liev!
Misschien moeten we onze gedeelde vraag even samenvoegenJB schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 15:59:
Waarschijnlijk is de vraag hier al ontelbaar keren gesteld maar wij denken er ook over om een volautomaat aan te gaan schaffen door het vele thuiswerken. Wat we een beetje zoeken;
- illusie dat het beter smaakt dan huidige Nespresso
- cappuccino mogelijkheden
- gemak (de Nespresso heeft dat natuurlijk ook)
- prettig schoon te maken
- ...waar we niet aan gedacht hebben maar op basis van tips de keuze beïnvloed wellicht
Mijn directe omgeving praat Jura (zie deze overigens hier ook terug komen), dus daar wil ik ook naar kijken mits het allemaal faciliteert natuurlijk. Nu denk ik ergens, gaaf een LCD schermpje maar dat kan ook weer kapot. Beter kijken naar een kale versie? Waar het beste op te letten en mocht ik beter beslagen ten ijs moeten komen alvorens in dit topic te posten, laat me vooral weten welke koffieliteratuur ik eerst moet checken!
Helemaal prima, ik had dit bericht al even staan omdat ik gestoord werd en zag nadat ik postte dat ik het gras voor je voeten wegmaaide. Klinkt als een zelfde "businesscase"bsmpower schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 16:01:
[...]
Misschien moeten we onze gedeelde vraag even samenvoegen
[ Voor 13% gewijzigd door JB op 27-10-2020 16:30 ]
Mijn boefje is liev!
Hier ook sinds een kleine 2 weken Niche eigenaar. Als je wilt single dosen is het een perfecte malerRavhin schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 15:07:
[...]
Ik heb een Niche Zero, en mijn ervaring tot nu toe is geen rekening hoef te houden met retentie. Het is zelfs zo dat ik Robusta bonen kan malen en daarna een Arabica batch zonder dat de smaak van de tweede nadelig beïnvloed wordt (test tijdens een cupping)
- Wegen jullie altijd de koffie vantevoren af of kan het ook ongeveer op het oog?
- Is het apparaat makkelijk bij te stellen naarmate je bonen ouder worden?
Het lijkt me een fantastisch apparaat maar om altijd de bonen vantevoren af te wegen... Daar heb ik niet veel zin in. Daarnaast merk ik dat als ik een week lang mijn bonen in mijn maler heb zitten, ik aan het eind van de week de maler moet aanpassen (niet heel veel overigens, maar wel een beetje). Hoe zit dat als je je bonen ergens anders dan in de hopper bewaart en de maalgraad?
Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.
Als ik jou zo hoor, dan zou de sette 270wi beter zijn. Daar kan je het apparaat op gewicht instellenwoutur schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 16:56:
Voor de Niche eigenaren:
- Wegen jullie altijd de koffie vantevoren af of kan het ook ongeveer op het oog?
Het lijkt me een fantastisch apparaat maar om altijd de bonen vantevoren af te wegen... Daar heb ik niet veel zin in. Daarnaast merk ik dat als ik een week lang mijn bonen in mijn maler heb zitten, ik aan het eind van de week de maler moet aanpassen (niet heel veel overigens, maar wel een beetje). Hoe zit dat als je je bonen ergens anders dan in de hopper bewaart en de maalgraad?
"de horecabak" zoals wij dat hier noemen. iets minder koffie in de filterdrager niet krachtig aanstampen maar "vlak maken", daarna 45 seconden doorlopen en klaar. Dat smaakt mij beter dan een americano.Zebby schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 14:15:
Ik bestel nu eigenlijk altijd bij Cafe du Jour, net ietsje goedkoper dan brandzaak, gewoon fijne zak die goed sluit, bonen lijken prima. Tijdje lang alleen de Yirgacheffe, nu een Raja Gajo aan het proberen.
Als je begint met een espresso zeker. Bij een cappuccino is het minder te merken. Maar hoewel ik geen perfectionist ben in zijn algemeenheid, moet bij een goede espresso alles kloppen, anders is het resultaat vaak niet goed.oscarwashere schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 13:47:
[...]
Zonde zeg! Waarom doe je dat dan, is het verschil echt zo groot?
Wegen vooraf is nauwkeuriger.woutur schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 16:56:
Voor de Niche eigenaren:
Ik deed altijd al wegen ook voor de Niche. Eerst filter icm Baratza Encore en nu Niche en Minion icm half automaat of filter.
Bijstellen is gewoon +1 of -1 verdraaien en klaar.
Voordeel is ook minder weggooien elke ochtend ed.
In de Niche hopper kan je geen bonen bewaren volgens mijn is max inhoud 50 gram.
Het is puur bedoeld voor direct gebruik icm afwegen.
Ik ben in April ook een zoektocht gestart, waarbij een collega mij ook Jura adviseerde. Na speuren op internet en youtube reviews gekeken te hebben, ben ik via de Jura D4 (drink alleen zwart, mogelijkheid tot cappucino voor visite), Jura E6, Philips Latte Go uiteindelijk bij de E8 uitgekomen :-). De mogelijkheid tot ristretto vond ikzelf toch wel prettig, de betere molen en ook een review die ik bij coolblue aantrof heeft mij toen gemotiveerd om voor de E8 te gaan. Tot op heden nog geen spijt van deze machine.JB schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 16:29:
[...]
Helemaal prima, ik had dit bericht al even staan omdat ik gestoord werd en zag nadat ik postte dat ik het gras voor je voeten wegmaaide. Klinkt als een zelfde "businesscase"Hier ook voornamelijk "zwarte" koffie maar voor bezoek graag mogelijkheden voor fatsoenlijk schuim (stoom?).
Stukje uit de review van Didier: “ Wat me het meest verraste was de smaak van de koffie. Ik had dan wel eerder koffie uit een Jura gedronken, maar met andere bonen en ander water. Dat zegt dus niets. Nu heb ik dezelfde bonen en hetzelfde water als ik gewoon ben in een andere machine gedaan, en dat is een wereld van verschil met de Saeco. Het lijkt alsof de Jura een pak meer aroma perst uit dezelfde bonen. En dat met -grof ingeschat- dezelfde maling. Zelfverklaarde experts zullen daar wel een uitleg over hebben, misschien is het die PEP of wat dan ook, maar ik vind het dus top. Of ik nu een espresso, grote koffie of een latte macchiato drink: mits een beetje finetunen in functie van jouw keuze van koffie zijn die stuk voor stuk top, in plaats van gewoon maar "dezelfde koffiesmaak maar met wat meer / minder water of melkschuim".”
Instellen is een breezewoutur schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 16:56:
Voor de Niche eigenaren:
Afwegen is super simpel want er zit een handig doseerding bij. Ik woog hiervoor ook mijn maalsel maar dit is veel simpeler en minder rommelig. En... ik heb meteen mijn weegschaal klaar voor de perfecte 1:2 ratio
Ik weeg inderdaad van te voren af en doe het soms al in kleine plastic bakjes. Op het oog afwegen lijkt mij te verschillend als je afwisselt tussen bonen, heb je altijd dezelfde boon dan denk ik je dat op een gegeven moment wel door heb hoeveel 16gram is op het oog/aantal scheppen met een lepel.woutur schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 16:56:
Voor de Niche eigenaren:
Dank voor je bericht! Ik tag @bsmpower ook even. Vanwaar dan de keuze voor die E8, brengt dat dan toch zoveel meer? Had die review ook gelezen inderdaad, maar die zie ik ook bij een andere Jura terug komen op hun site.Anoniemand schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 18:33:
[...]
Ik ben in April ook een zoektocht gestart, waarbij een collega mij ook Jura adviseerde. Na speuren op internet en youtube reviews gekeken te hebben, ben ik via de Jura D4 (drink alleen zwart, mogelijkheid tot cappucino voor visite), Jura E6, Philips Latte Go uiteindelijk bij de E8 uitgekomen :-). De mogelijkheid tot ristretto vond ikzelf toch wel prettig, de betere molen en ook een review die ik bij coolblue aantrof heeft mij toen gemotiveerd om voor de E8 te gaan. Tot op heden nog geen spijt van deze machine.
Stukje uit de review van Didier: “ Wat me het meest verraste was de smaak van de koffie. Ik had dan wel eerder koffie uit een Jura gedronken, maar met andere bonen en ander water. Dat zegt dus niets. Nu heb ik dezelfde bonen en hetzelfde water als ik gewoon ben in een andere machine gedaan, en dat is een wereld van verschil met de Saeco. Het lijkt alsof de Jura een pak meer aroma perst uit dezelfde bonen. En dat met -grof ingeschat- dezelfde maling. Zelfverklaarde experts zullen daar wel een uitleg over hebben, misschien is het die PEP of wat dan ook, maar ik vind het dus top. Of ik nu een espresso, grote koffie of een latte macchiato drink: mits een beetje finetunen in functie van jouw keuze van koffie zijn die stuk voor stuk top, in plaats van gewoon maar "dezelfde koffiesmaak maar met wat meer / minder water of melkschuim".”
Zo’n E8 doorbreekt toch de 1000 euro en dat heb ik er best voor over als ik er kwaliteit voor terug krijg want ik koop graag fatsoenlijk spul maar aan de andere kant denk ik ook; is dat LCD scherm zo handig? Gaat dat niet snel(er) stuk? Hoe meer elektronica hoe moeilijker te maken enz. Verder moet ik dat onderhoud nog verder uitzoeken. Uiteraard belangrijk om zo’n machine goed bij te houden.
Mijn boefje is liev!
Ik zie dat Jura in Duitsland een stuk goedkoper is, ook overweging waard als je voor Jura gaat. Ben wel bang dat je voor Jura ook veel voor het merk betaald. Voor 1x Jura haal je bijna 3x een Philips 3200. Dan de 2-of 3-jaarlijkse Jura servicebeurt nog niet meegerekend. Dan is het de vraag of de smaak van de koffie echt zoveel beter is? Helemaal als je simpele supermarkt bonen zou gebruiken. Nu klinkt het alsof ik mijn keuze al heb gemaakt, maar laat me graag overtuigen waarom het de hoge prijs toch waard is 😎JB schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 19:40:
[...]
Dank voor je bericht! Ik tag @bsmpower ook even. Vanwaar dan de keuze voor die E8, brengt dat dan toch zoveel meer? Had die review ook gelezen inderdaad, maar die zie ik ook bij een andere Jura terug komen op hun site.
Zo’n E8 doorbreekt toch de 1000 euro en dat heb ik er best voor over als ik er kwaliteit voor terug krijg want ik koop graag fatsoenlijk spul maar aan de andere kant denk ik ook; is dat LCD scherm zo handig? Gaat dat niet snel(er) stuk? Hoe meer elektronica hoe moeilijker te maken enz. Verder moet ik dat onderhoud nog verder uitzoeken. Uiteraard belangrijk om zo’n machine goed bij te houden.
Ik woon aan de grens dus dat scheelt. Zou alleen niet weten waar ik ‘m dan moet ophalenbsmpower schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 19:54:
[...]
Ik zie dat Jura in Duitsland een stuk goedkoper is, ook overweging waard als je voor Jura gaat. Ben wel bang dat je voor Jura ook veel voor het merk betaald. Voor 1x Jura haal je bijna 3x een Philips 3200. Dan de 2-of 3-jaarlijkse Jura servicebeurt nog niet meegerekend. Dan is het de vraag of de smaak van de koffie echt zoveel beter is? Helemaal als je simpele supermarkt bonen zou gebruiken. Nu klinkt het alsof ik mijn keuze al heb gemaakt, maar laat me graag overtuigen waarom het de hoge prijs toch waard is 😎
Mijn boefje is liev!
De nieuwe E8 is 50 euro goedkoper...... Jura is een premium merk als je kijkt naar kwaliteit van het zetproces, onderdelen, service etc. De prijs klopt en is goed uit te leggen. Neem bijvoorbeeld de vermeende 2-3 jarige servicebeurten: Elke volautomaat heeft vroeg of laat een servicebeurt nodig. Bij merk x betaal je voor een servicebeurt en bepaald bedrag. Bij eventuele mankementen krijg je een extra rekening voor onderdelen en arbeidsloon. Je krijgt garantie op de vervangen onderdelen. JBij Jura is een servicebeurt fixed price: Defecten worden gerepareerd, slijtageonderdelen gereviseerd of vervangen, schoonmaken, ontkalken, etc. en vervolgens krijg je een jaar garantie op je hele machine. Een frequentie van 2-3 is dan ook wel overdreven. Ik denk eerder dat dat gemiddeld een jaar of 4 is, zeker vergelijkbaar met andere volautomaten.JB schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 20:00:
[...]
Ik woon aan de grens dus dat scheelt. Zou alleen niet weten waar ik ‘m dan moet ophalenen eens, ik word ook graag overtuigd van dergelijke prijsverschillen. Ik lees bij de verbeterde E8 wel mooie dingen maar waarom was de oude E8 dan ook al zo duur?
Wat is überhaupt de levensduur van zo’n Jura?
Afhankelijk waar je woont, maar zaken als MediaMarkt of Expert hebben ze gewoon. Net even op de Duitse MediaMarkt website gekeken. De A1 lijkt me ook wel wat. Kan 1 kopje tegelijk maar dat maakt me niet uit. Anders de B4 die dat wel kan. Vanaf de E-serie zit er ook een vacuüm clean systeem in die er voor zorgt dat de machine droog blijft, ook in de leidingen. Dus minder kans op schimmel. Maar dat blijft wel een zorgen puntje voor mij bij de Jura's, dat onderhoud en potentiële schimmelvorming bij de zetgroep.JB schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 20:00:
[...]
Ik woon aan de grens dus dat scheelt. Zou alleen niet weten waar ik ‘m dan moet ophalenen eens, ik word ook graag overtuigd van dergelijke prijsverschillen. Ik lees bij de verbeterde E8 wel mooie dingen maar waarom was de oude E8 dan ook al zo duur?
Wat is überhaupt de levensduur van zo’n Jura?
Iets anders om op te letten is de doorloopsnelheid. Bij halfautomatische machines loopt een koffie in ong 25 sec door, dat blijkt "ideaal" te zijn voor de smaak? Kan lastig vinden hoe dit bij Jura en andere automaten gaat...
Tot slot zijn we ook erg tevreden over de Melitta. Kunnen we ook opnieuw kopen, maar het is ook wel leuk om eens wat anders te kopen. Oja, stel dat een Jura heel lang mee gaat door de bovengemiddelde kwaliteit(?), wil ik dit dan wel... Misschien zijn er tegen die tijd wel mooiere/betere machines. Keuzes...
Die zettijd kun je niet vergelijken. Als je het over espresso hebt: Volautomaten gebruiken een grovere maling dan halfautomaten. Om daarvoor te compenseren zet Jura een espresso door water er met pulsjes door te persen. Dat benadert de "echte" espresso een stuk beter dan de traditionele volautomaten. Door de extractietijd te vergelijken kun je daar geen oordeel over vellen. Ga eens proeven zou ik zeggen....bsmpower schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 20:17:
[...]
Afhankelijk waar je woont, maar zaken als MediaMarkt of Expert hebben ze gewoon. Net even op de Duitse MediaMarkt website gekeken. De A1 lijkt me ook wel wat. Kan 1 kopje tegelijk maar dat maakt me niet uit. Anders de B4 die dat wel kan. Vanaf de E-serie zit er ook een vacuüm clean systeem in die er voor zorgt dat de machine droog blijft, ook in de leidingen. Dus minder kans op schimmel. Maar dat blijft wel een zorgen puntje voor mij bij de Jura's, dat onderhoud en potentiële schimmelvorming bij de zetgroep.
Iets anders om op te letten is de doorloopsnelheid. Bij halfautomatische machines loopt een koffie in ong 25 sec door, dat blijkt "ideaal" te zijn voor de smaak? Kan lastig vinden hoe dit bij Jura en andere automaten gaat...
Tot slot zijn we ook erg tevreden over de Melitta. Kunnen we ook opnieuw kopen, maar het is ook wel leuk om eens wat anders te kopen. Oja, stel dat een Jura heel lang mee gaat door de bovengemiddelde kwaliteit(?), wil ik dit dan wel... Misschien zijn er tegen die tijd wel mooiere/betere machines. Keuzes...
Ik heb nu met een 4 gats adapterschijf hetzelfde probleem. Water komt alleen uit de 2 linker gaatjes. Heb wel een goede pomp dus heb ook nog 2x ontkalkt dmv deze truc: YouTube: Unblocking a Solenoid Valve on Gaggia Espresso Machines - Gaggia Caf...edozat1 schreef op woensdag 8 april 2020 @ 09:36:
Zie onder twee screenshots van filmpjes, zonder en met shower screen. Er komt wel wat water uit de andere gaatjes, maar het spuit vooral uit de meest linker. Zegt genoeg denk ik. Gevolg is dus wat je ziet op het rechter plaatje.
[Afbeelding] [Afbeelding]
Maar nog steeds hetzelfde probleem. Hoe heb jij dit destijds opgelost?
Ik zit te denken dat me weinig andere opties resten dan een nieuw 3 weg ventiel kopen. Heb mijne losgehaald van de boiler maar krijg de “schacht” niet los, die zit muurvast
Ik drink standaard 2 typen espressobonen door elkaar en vaak ook nog een filtermaling tussendoor. Het is altijd even onthouden wat op welke stand van de niche moet en naarmate de bonen iets ouder worden moet ik steeds iets fijner malen. En tussen de 2 bonen verschilt het op het moment 2 standen. En dan maalt mijn vrouw haar espresso's nog een standje fijner, blijkbaar omdat ik evenwichtiger tamp. M'n koffie bewaar ik in vacuvac bussen en weeg ik altijd af voor het malen.woutur schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 16:56:
Voor de Niche eigenaren:
Het is inmiddels wel druk met Niche zero eigenaren hier
Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.
Thanks, die kunnen we proberen. Doseer nu 16gr, max aangeraden voor mijn filter, ga ik wel wat mee spelen.bert pit schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 17:51:
[...]
"de horecabak" zoals wij dat hier noemen. iets minder koffie in de filterdrager niet krachtig aanstampen maar "vlak maken", daarna 45 seconden doorlopen en klaar. Dat smaakt mij beter dan een americano.
even mijn geheugen opfrissen (het 2020 model was toen nog niet uit), dus de vergelijking wordt nu al anders, als ik nu naar de vergelijking tussen die twee kijk.JB schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 19:40:
[...]
Dank voor je bericht! Ik tag @bsmpower ook even. Vanwaar dan de keuze voor die E8, brengt dat dan toch zoveel meer? Had die review ook gelezen inderdaad, maar die zie ik ook bij een andere Jura terug komen op hun site.
Hoofdzakelijk de G3 molen (nu lijken ze dezelfde molen te gebruiken), optie voor ristretto (lijkt nu sowieso afwezig) en in mindere mate: cappuccino bereiding eenvoudiger (een klik) en het melksysteem HP3 vs HP1, wat nog steeds zo is.
Dus mijn zoektocht en conclusies (van maart/april dit jaar) lijken met de informatie die ik nu zo 1-2-3 kan vinden alweer anders met de nieuwere modellen en kan ik me voorstellen dat de E6 ook een prima keuze is.:)
Hij loopt weer als een zonnetje! ODV ga ik eens over nadenken. Wat is precies het voordeel?Hercul3s schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 11:33:
[...]
Quickmills met thermoblock zijn vaak vrij betrouwbaar. Nieuwe pomp en dan kijken of het gaat, anders daarna openmaken en kijken of ergens iets verstopt zit.
Edit: mocht hij werken zou ik ook even nadenken over een overdrukventiel mod, dan kun je hem afstellen op 9 bar en komt de druk nooit te hoog. Ben je ook wat vrijer in je maling.
Ja zie dat de nieuwe E8 pas eind november leverbaar is. De E6 er eens langs zetten, niet gezien of deze ook vernieuwd is.Anoniemand schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 21:20:
[...]
even mijn geheugen opfrissen (het 2020 model was toen nog niet uit), dus de vergelijking wordt nu al anders, als ik nu naar de vergelijking tussen die twee kijk.
Hoofdzakelijk de G3 molen (nu lijken ze dezelfde molen te gebruiken), optie voor ristretto (lijkt nu sowieso afwezig) en in mindere mate: cappuccino bereiding eenvoudiger (een klik) en het melksysteem HP3 vs HP1, wat nog steeds zo is.
Dus mijn zoektocht en conclusies (van maart/april dit jaar) lijken met de informatie die ik nu zo 1-2-3 kan vinden alweer anders met de nieuwere modellen en kan ik me voorstellen dat de E6 ook een prima keuze is.:)
Mijn boefje is liev!
Je kan ook een lungo zetten. 16gram in en 48 gram uit.Zebby schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 14:15:

Heb vandaag de eerste binnengekregen en verkocht 😎JB schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 21:24:
[...]
Ja zie dat de nieuwe E8 pas eind november leverbaar is. De E6 er eens langs zetten, niet gezien of deze ook vernieuwd is.
E6 was met vernieuwd met professional grinder etc. Komt alleen een nieuw kleurtje aan.
[ Voor 13% gewijzigd door bszz op 27-10-2020 22:04 ]
Met de passende service beurt zijn ze weer prima werkend. Ook houd de kunststof van Jura zich beter dan plastic van veel andere merken. Een 2e hands machine ziet er dan ook vaak netjes uit
Idd!Teus.espresso schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 22:45:
Met de passende service beurt zijn ze weer prima werkend. Ook houd de kunststof van Jura zich beter dan plastic van veel andere merken. Een 2e hands machine ziet er dan ook vaak netjes uit
Dat kan ik alleen maar beamen.
Dat klinkt wel goed in kader van duurzaamheid. De nieuwe machines kennen ook weer allerlei LCD dingetjes etc die stuk kunnen gaan natuurlijk..Teus.espresso schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 22:45:
Ik weet niet of Bszz ook gereviseerde machines verkoopt maar wij in de winkel (en ik privé) verkoop regelmatig Juras van 10 tot 15 jaar oud.
Mijn boefje is liev!
Handmaler met klikjes en ik weet welke bonen ik met welke methode op welke klikstand wil hebben. Dus ik pak zonder moeite mijn aeropress of v60 erbij.Zebby schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 14:15:
Maar normaal gesproken : americano maken. Heet water bij een goed espresso shot.
Er is niks mis met verdunnen. Echt 'zetten' met meer water betekent weer dat er van alles anders ingesteld moet worden,en dat wil je misschien niet.
Mijn v60 eindigen meestal in de buurt van 1:11. Dat is koffie in, vloeistof uit (dus niet de brewratio, maar final output ratio zoals vaak in espresso wordt gebruikt ).
Ik maak shots rond de 1:2.5, maar drink ze overal van 1:2.5 tot 1:4 tot 1:11, hangt maar van de stemming af
Als je eenmaal weet dat je altijd shots van 35gr maakt en dat je er 50gr water bij wil doen (als voorbeeldje ), kan je de 50gr water van te voren in je kopje doen en dan onder het apparaat zetten. Is altijd mooi om te zien hoe een stroperige espresso mengt en vloeit in water
En de James Hoffman school of americano: crema er af scheppen:)
(Als de koffie goed extracted is, merk je dat je opeens sterkere koffie lekkerder vind dan voorheen. Mensen vinden koffie snel te sterk door de bittere smaak, maar bittere koffie is dus geen goede koffie. Goede koffie zonder bitter en zonder zuur is heerlijk, ook sterk. Maar des te sterker je hem maakt, des te preciezer moet je op de juiste extractie zitten ).
Een overdrukventiel zorgt ervoor dat de druk maximaal bijv. 9 bar is. Dit zit in eigenlijk alle meer 'prosumer' apparaten (E61), maar ook de Gaggia Classic en Rancilio Silvia.AppieR schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 21:23:
[...]
Hij loopt weer als een zonnetje! ODV ga ik eens over nadenken. Wat is precies het voordeel?
Voordeel is dat je machine niet naar 13+ bar gaat bij fijn maalsel maar op 9 bar blijft. Zo kun je fijner malen zonder 'choke' van je machine.
Aan de andere kant, als je nu lekkere koffie krijgt dan kun je het ook zo laten, dit is ook meer een leuke 'upgrade'
Dat is het leuke, je kunt een beetje met je koffie variëren. De ene keer een espresso of dubbele espresso, de andere keer een lungo of crema of americano. (En heel soms als ik in een gekke bui ben iets als cappuccino.)vinpower schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 21:40:
[...]
Je kan ook een lungo zetten. 16gram in en 48 gram uit.
[Afbeelding]
Hoe beter de bonen en apparatuur (en hoe meer ervaring je hebt), hoe beter je de verschillen tussen die varianten proeft.
Ik schrijf de laatste stand altijd op de zak zodat ik die kan gebruiken als beginpunt.Rudedadude schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 20:59:
[...]
Ik drink standaard 2 typen espressobonen door elkaar en vaak ook nog een filtermaling tussendoor. Het is altijd even onthouden wat op welke stand van de niche moet en naarmate de bonen iets ouder worden moet ik steeds iets fijner malen. En tussen de 2 bonen verschilt het op het moment 2 standen. En dan maalt mijn vrouw haar espresso's nog een standje fijner, blijkbaar omdat ik evenwichtiger tamp. M'n koffie bewaar ik in vacuvac bussen en weeg ik altijd af voor het malen.
Het is inmiddels wel druk met Niche zero eigenaren hier
Ik wissel ook steeds af tussen filter/espresso en verschillende bonen
Ik mis de cortadoRubbergrover1 schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 10:57:
[...]
Dat is het leuke, je kunt een beetje met je koffie variëren. De ene keer een espresso of dubbele espresso, de andere keer een lungo of crema of americano. (En heel soms als ik in een gekke bui ben iets als cappuccino.)
Hoe beter de bonen en apparatuur (en hoe meer ervaring je hebt), hoe beter je de verschillen tussen die varianten proeft.
Haha, dat heeft ook niet mijn voorkeur en drink ik daarom ook niet
Klinkt interessant. Klopt het dat die maler een "single doser" is? Zelf heb ik enkele jaren geleden een Eureka Atom gekocht. Erg tevreden mee. Ik zal bij de volgende schoonmaak een precies meten wat de retentie is.Ravhin schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 15:07:
[...]
Ik heb een Niche Zero, en mijn ervaring tot nu toe is geen rekening hoef te houden met retentie. Het is zelfs zo dat ik Robusta bonen kan malen en daarna een Arabica batch zonder dat de smaak van de tweede nadelig beïnvloed wordt (test tijdens een cupping)
Yes. En dan met nagenoeg geen retentie. Dus bonen in = maalsel uit. Je moet wel houden van de flow natuurlijk. Als je nu een hopper volgooit en dan maalt op timer dan is het een heel andere workflow. Als je nu al afweegt (ik deed voor & na) dan is dit fijner omdat ik nu nog maar 1x hoef af te wegenbert pit schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 15:29:
[...]
Klinkt interessant. Klopt het dat die maler een "single doser" is? Zelf heb ik enkele jaren geleden een Eureka Atom gekocht. Erg tevreden mee. Ik zal bij de volgende schoonmaak een precies meten wat de retentie is.
De versie op vitelli heeft zo te zien geen pre-infusion/stoom control optie en importeren vanuit de US is stevig aan de prijs (totale prijs ca 300 euro).
Met een en ander google werk voor een aankoopoptie binnen Europa kom ik niet heel veel verder.
Make Tweakers Great Again
Het is nog simpeler. in = uit. Ik raad je deze review aan als goede uitleg. En deze als een review na één jaar gebruik.bert pit schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 15:29:
[...] Klinkt interessant. Klopt het dat die maler een "single doser" is? Zelf heb ik enkele jaren geleden een Eureka Atom gekocht. Erg tevreden mee. Ik zal bij de volgende schoonmaak een precies meten wat de retentie is.
[ Voor 9% gewijzigd door Ravhin op 28-10-2020 19:18 ]
Het gaat om deze 4 inbus bouten, die dus muurvast zitten - maar op het oog zonder roest. Heb het volgende geprobeerd:
- wd40 ertussen proberen te laten kruipen
- heatgun erop
- kracht forceren met hamer (voelt niet alsof er beweging in zit, maar krijg ook geen geweldige grip op de rest vd boiler)
Ben verder een beetje ten einde raad. Heb niet de tools om het te gaan uitboren en durf dit ook niet goed aan in het aluminium. Oja, en de stoomkraan bovenop zit ook geen beweging in, al zijn die bouten wel eraf....
:strip_exif()/f/image/xSQLb5P21rkAhiQgaZRDOckF.jpg?f=fotoalbum_large)
stoomkraan is m.i. een pakking die vastgekoekt is. Een technisch tikje met een kunststof hamer zou moeten volstaan. Tik tegen de basis terwijl de rest in een bankschroef zit. Die imbus zijn lastiger. Je kan niet te veel kracht zetten want dan draai je je bout aan gort. De hele unit in de vriezer leggen kan helpen, dan is alles “bros” en breekt wellicht het vuil. WD-40 en een kunststof hamer is misschien ook een optie.nino_070 schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 19:30:
Ik ben een beetje ten einde raad met mijn Gaggia Classic.
Ben verder een beetje ten einde raad. Heb niet de tools om het te gaan uitboren en durf dit ook niet goed aan in het aluminium. Oja, en de stoomkraan bovenop zit ook geen beweging in, al zijn die bouten wel eraf....
Overigens denk ik dat het beter is om de boel gewoon in de citroenzuur te leggen en je kalkprobleem zo oplossen. Ik zie problemen op je pad zoals het er nu uitziet...
[ Voor 9% gewijzigd door Ravhin op 28-10-2020 19:50 ]
Thanks voor je tips. Uur in de vriezer gelegd maar nog steeds geen beweging. Heb inderdaad met een hamer de stoomkraan losgekregen, thanks daarvoor.Ravhin schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 19:48:
[...]
stoomkraan is m.i. een pakking die vastgekoekt is. Een technisch tikje met een kunststof hamer zou moeten volstaan. Tik tegen de basis terwijl de rest in een bankschroef zit. Die imbus zijn lastiger. Je kan niet te veel kracht zetten want dan draai je je bout aan gort. De hele unit in de vriezer leggen kan helpen, dan is alles “bros” en breekt wellicht het vuil. WD-40 en een kunststof hamer is misschien ook een optie.
Overigens denk ik dat het beter is om de boel gewoon in de citroenzuur te leggen en je kalkprobleem zo oplossen. Ik zie problemen op je pad zoals het er nu uitziet...
En inderdaad, dan kan ik alleen nog de hele unit in citroenzuur leggen. Maar dan worden wel de rubbers (pistonring en boilerpakking) aangetast. Geen andere optie vrees ik...
Gezien ik tegenwoordig alle vormen van cafeïne probeer te vermijden (tl;dr paniekaanvallen getriggerd door cafeïne -> geen cafeïne meer betekend geen paniekaanvallen), de machines gisteren uit elkaar gehaald, alles schoongemaakt en in de berging gezet.sarlo schreef op zondag 3 februari 2019 @ 16:33:
[...]
Iets met "nu wil ik ook een redelijke machine" wat er voor zorgt dat ik nu een Pavoni Puccino PCL heb staan
Een wereld van verschil qua gebruiksvriendelijkheid tov de Bialetti. Het valt me vooral op hoe stil het apparaatje is.
[Afbeelding]
Ik heb het een tijdje geprobeerd met cafeïne vrije bonen, maar dan zijn de handelingen eigenlijk te veel voor een snelle bak cappuccino (en heb geen enkele fatsoenlijke decaf boon kunnen vinden).
Dus nu staat de Nespresso er weer voor visite en pak ik af en toe een decaf cupje

Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1