Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1 Overzicht

Pagina: 1 ... 59 ... 240 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ravhin
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:02

Ravhin

no <root>...

sarlo schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 05:43:
[...]

Gezien ik tegenwoordig alle vormen van cafeïne probeer te vermijden (tl;dr paniekaanvallen getriggerd door cafeïne -> geen cafeïne meer betekend geen paniekaanvallen), de machines gisteren uit elkaar gehaald, alles schoongemaakt en in de berging gezet.

Ik heb het een tijdje geprobeerd met cafeïne vrije bonen, maar dan zijn de handelingen eigenlijk te veel voor een snelle bak cappuccino (en heb geen enkele fatsoenlijke decaf boon kunnen vinden).

Dus nu staat de Nespresso er weer voor visite en pak ik af en toe een decaf cupje ;w
Er zijn aardig wat opties:Dit is wat ik in drie minuten bij elkaar kon zoeken. Er is écht heel veel te krijgen in decaf. Als je alles al geprobeerd hebt: echt jammer jôh! De wereld vergaat niet, maar er gaat wel wat glans vanaf... :/

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Teus.espresso
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 13:47
Vanavond ga ik koffie drinken uit een nieuwe Nederlandse espresso machine.
Ben super benieuwd (ook al heb ik een eerder prototype gezien).
https://www.nakedespressomaker.com/
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dhF8yhGsSoWs3QrUFNKEzGC9Zu8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P8fr1mz2caI4yTh1PXgIHi9C.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zawaponga
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:03
Ziet top uit!! Hopelijk smaakt de koffie ook ernaar. De prijs is in ieder geval niet mals :P

[ Voor 27% gewijzigd door Zawaponga op 30-10-2020 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:46
Ziet er mooi uit, maar buiten het feit dat het 'handgemaakt' is in Nederland, ik zie niet echt specs wat de prijs het waard maakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teus.espresso
Een machine is meer dan de optelling van de specs.
Vanavond weet ik meer of de optelsom van specs + beleving het geld waard zijn.
Bij een Kees van der Westen, La Marzocco en ECM Contravento zie je dat stap van goede specs naar buitengewone machine erg kostbaar zijn.
Een Speedster heeft ook gewoon een rotatie pomp, pid en zo nog wat dingen. Qua specs niet heel bijzonder. En toch is het een hele begerenswaardige machine.
Ik zie mezelf deze machine ook niet meteen kopen maar het ziet er super uit. Ik heb bewondering voor de engineering en looks. Er zijn altijd mensen te vinden die wel in die prijs categorie shoppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinpower
Vergeet vooral niet een verslagje te delen van je ervaring! Veel plezier vanavond!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:24
Gezien de achterwand van mijn keuken zou zo'n transparant apparaat hier best wel mooi staan in plaats van mijn ECM:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9UGnjF9LQ7oL7CnPZ9vZWImJc5o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lPQowy9eRklpndNvJkZWDbFs.jpg?f=fotoalbum_large

Maar goed, ik vind een HX met stoompijpje toch wel handig voor die enkele cappucccino in de ochtend. Ik snap heel goed dat ze dat achterwege hebben gelaten bij dit ding, want hij moet er ook van binnen mooi uitzien.

En face it, ik ga toch echt geen 4,5 mille uitgeven aan een espressomachine. Wat er nu staat is al duur genoeg geweest... :)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Teus.espresso schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 10:55:
Vanavond ga ik koffie drinken uit een nieuwe Nederlandse espresso machine.
Wow; Gewicht 32,5 kg!
Da's wel heel veel voor een 'naakte' machine... ;)

Ik mis wel de RGB LED lichtslang... :+

BTW: eigenlijk moet je dubbel blind proeven; espresso gemaakt door dit apparaat en door andere (willekeurige) apparaten, van dezelfde bonen, dezelfde maling/maler.
Want anders gaan zaken als vooringenomenheid qua dat-apparaat-is-duur-en-exclusief-dus-moet-het-wel-goed-zijn een rol spelen... O-)

Maar het zal ongetwijfeld heel indrukwekkend staan in menige designkeuken. Je weet wel, zo'n keuken, waarin niet gekookt wordt... :+

[ Voor 49% gewijzigd door ehtweak op 30-10-2020 14:22 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscarwashere
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17:08

oscarwashere

"Very nice"

Erg mooi apparaat inderdaad, maar voor dezelfde €4.400 kan ik bijna 7 jaar lang elke werkdag koffie halen bij de Kiosk op het station. Misschien niet zo lekker, maar wel eenvoudig en handig onderweg (pre-corona). Maargoed, op deze manier moeten we maar niet beginnen te denken in dit topic... ;)

€4.400 / €2,50 voor kofie op station / 255 werkdagen in een jaar = 6,9 jaar (en dan heb je nog geen koffiebonen trouwens)

[ Voor 5% gewijzigd door oscarwashere op 30-10-2020 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:59

JB

Cédric roelt!

Hoe zit het met prijzen van Jura? Beetje ala Apple, overal dezelfde prijzen zo lijkt? De nieuwe E8 zie ik her en der met earlybird korting of weer wat meer accessoires. Iemand tips qua bestellen? Online slim idee, of beter lokaal naar dealer?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:38
JB schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 14:56:
Hoe zit het met prijzen van Jura? Beetje ala Apple, overal dezelfde prijzen zo lijkt? De nieuwe E8 zie ik her en der met earlybird korting of weer wat meer accessoires. Iemand tips qua bestellen? Online slim idee, of beter lokaal naar dealer?
Zoek eens op 'Duitsland' in dit topic en je hebt een van de voordeligste manieren gevonden ;)

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

evleerdam schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 15:18:
[...]

Zoek eens op 'Duitsland' in dit topic en je hebt een van de voordeligste manieren gevonden ;)
Weet ik maar ook met leveren? In tijden van Corona niet echt voordelig om daar te gaan shoppen ;-)

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpeedyDH
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:52
informeer eens bij de vier heerlijkheden in Leerdam...
Eerst adverteerde zij nog met de prijzen.. maar blijkbaar mag dat niet meer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-05 22:23

Kraz

Saving the world

Deze vond ik gisteren op Youtube.

Iedereen heeft zijn eigen mening over de maximale houdbaarheid van bonen. De een geeft de voorkeur aan binnen de eerste week na branding opmaken. De ander zegt dat alles binnen 3 maanden na branding nog prima te drinken is.

James Hoffman heeft een ongebruikte, gesealde bus voorgemalen koffie ontvangen uit de jaren '50 en gaat kijken in hoeverre dit nog te drinken is... :+

YouTube: Drinking Espresso from the 1950s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sanderrr
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-02 08:49
Ik zit te denken om onze oude Saeco volautomaat te vervangen door een half automaat. We drinken 99% van de tijd cappucino's dus moet ook goed melk op kunnen schuimen.

Echter is er nog de GAF. Die vindt de malers allemaal lelijk en ook niet fraai om twee apparaten naast elkaar te hebben staan. Dus...hebben jullie ook ervaring met halfautomaten met een ingebouwde maler?

Zie bijvoorbeeld:

Lelit PL042 TEMD: https://www.amazon.nl/Lel...vrijstalen/dp/B00BS7RFA2/
Quick Mill 3035: https://www.drtradingshop...035-met-ingebouwde-molen/

[ Voor 7% gewijzigd door Sanderrr op 30-10-2020 16:35 ]

Ich liebe es wenn ein plan funktioniert

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teus.espresso
Tussen de Lelit en de Quickmill is die 3035 een stuk robuuster gebouwd en de molen is veel steviger.
De Lelit stoomt wat beter maar niet heel veel. Wat dat betreft vallen ze beide tegen.
Voor gewoon espresso koffie zeker als overstap van een volautomaat raad ik de Quick aan.
Je kan ook naar de 835 kijken. Die is wat goedkoper en Is intern hetzelfde maar extern wel anders. De 2835 is geen aanrader die roest regelmatig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Teus.espresso
De Naked Espresso Maker;
In Harderwijk op de werkbank stond de machine al klaar.
Wat een indrukwekkend ding. Kleiner dan je verwacht (gezien het gewicht) maar ook vooral anders.
Minder diep maar wel weer breder dan de meeste machines.
Bij het bekijken moest ik aan het uitkomen van de MV Augusta F4 denken. Die zit ook vol details waar je naar kan blijven kijken.
Letters die in de boiler zijn geperst, de glas platen, de afwerking, de koppelingen het fluister stille werken.
Het straalt één en al kwaliteit uit. Waar een La Marzocco GS3 een teleurstelling is om aan te raken en uit elkaar te halen is dit het tegenovergestelde. Een Kees van der Westen zit niet bijzonder in elkaar en is wat dat betreft een gemiddelde machine. Hier zijn de koppelingen fijner en is de afwerking strakker.

Specs wise is het gewoon een goede machine; rotatie pomp met instelbare druk, pid temperatuur regeling, E61 kop. Dat mag je allemaal verwachten. Veel andere machines hebben dat ook hoewel het bij een single boiler minder vaak voor komt. Over de koffie kan ik dan ook kort zijn. Gewoon hele fijne werking, stil en houd de temperatuur goed vast.
Het bijzondere zit echt in de uitstraling en het gevoel die de machine opwekt. De trots om zo'n machine op je aanrecht te hebben staan is heel fijn.
Vanuit het oogpunt waarde voor je geld is dit absoluut niet de machine om te kopen. Waardeer je strakke engineering en een uiterlijk als geen andere machine of leef je in Instagram dan hoort deze op je shortlist.
Voor de gewone stervelingen onder ons, vanaf 1 december zouden er demo machines moeten zijn bij de drie verkoop punten. Ga zelf dan vooral ook kijken.

[ Voor 0% gewijzigd door Teus.espresso op 30-10-2020 23:06 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Teus.espresso Over de looks & feel van die gewichtige machine heb ik ook geen twijfels. _/-\o_

Maar hoe smaakt nou de koffie die er uit komt? :?
En kun je dat nog objectief beoordelen als je zo bewonderend naar het apparaat kijkt? ;)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teus.espresso
De koffie is niet bijzonder. Gewoon een heel mooi kopje. Goed vergelijkbaar met ECM mechanika en dergelijke.
Wel mooi dat het uit een naked portafilter komt. Dat is dan ook wel de conclusie. Goede espresso met extra aandacht voor de look and feel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dreamscape
  • Laatst online: 14:24
Teus.espresso schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 23:32:
De koffie is niet bijzonder. Gewoon een heel mooi kopje. Goed vergelijkbaar met ECM mechanika en dergelijke.
Wel mooi dat het uit een naked portafilter komt. Dat is dan ook wel de conclusie. Goede espresso met extra aandacht voor de look and feel.
Zoiets verwachtte ik al. Koffie uit een goed uitgevoerde en stabiele E61 machine, die smaakt als koffie uit een goed uitgevoerde en stabiele E61 machine. Zo simpel is het.

De rest maakt deze machine speciaal. Of je dat het geld waard vindt, is een persoonlijke keuze. Net zoals je op een Seiko prima kunt zien hoe laat het is en er toch mensen een Rolex of Patek Philippe kopen.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 19:25
Sanderrr schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 16:34:
Ik zit te denken om onze oude Saeco volautomaat te vervangen door een half automaat. We drinken 99% van de tijd cappucino's dus moet ook goed melk op kunnen schuimen.
Is een losse melkopschuimer dan misschien niet handig? Voor een paar tientjes heb je een goede en mooie opschuimer en dan kun je je energie (en geld) stoppen in de zoektocht naar een apparaat dat goede koffie geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sanderrr
Dank voor jullie reactie tot nu.

Als ik op diverse koffie fora kijk dan wordt daar een interne maler afgeraden en zegt iedereen "de kwaliteit van je koffie wordt voor het grootste deel bepaald door de maler". Nu zitten daar misschien de echte fanatici en ben ik op zoek naar een mooie eerste stap in de wereld van de half automaat, maar het maakt me toch waakzaam.

Maar als ik het hier zo lees dan zit het dus vooral in de kracht van het stoompijpje om goede melk te schuimen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mighty
  • Niet online

Mighty

Brains & Steel

Sanderrr schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 07:56:
Dank voor jullie reactie tot nu.

Als ik op diverse koffie fora kijk dan wordt daar een interne maler afgeraden en zegt iedereen "de kwaliteit van je koffie wordt voor het grootste deel bepaald door de maler". Nu zitten daar misschien de echte fanatici en ben ik op zoek naar een mooie eerste stap in de wereld van de half automaat, maar het maakt me toch waakzaam.

Maar als ik het hier zo lees dan zit het dus vooral in de kracht van het stoompijpje om goede melk te schuimen?
Wellicht is de Sage Barista iets voor jou? Vrienden hebben die en die zijn er erg tevreden over.

https://koffiemachine.org/sage-barista-express-review/

|| The harder you fall the more it hurts - be awesome ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sanderrr
Mhm daar lees ik juist horror verhalen over dat ze snel kapot gaan. Kijk ook maar eens naar het aanbod op MP. Dan ga ik liever voor een wat meer bewezen merk zoals QM of Lelit.

Omdat wij vooral cappuccino drinken is de melk kwaliteit dus wel een ding, en die ingebouwde maler.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Teus.espresso
Voor veel cappuccino zijn een warmtewisselaar of dual boiler machine aan te raden.
Die hebben instant stoom. Bij single boiler en thermoblok machines moet je de temperatuur steeds afwisselen tussen koffie- en stoomtemperatuur.
Ik raad single boiler altijd aan voor 1 cappuccino in de week of minder. Een warmtewisselaar voor 1 cappuccino per dag of meer. Er tussen in kunnen andere dingen meewegen in de keuze.
Je hebt gelijk dat maler erg belangrijk is. Daar komt ook het grote verschil tussen de Lelit en de Quick MILL. Het MILL is van molentje omdat dat hun eerste product was. De Quick molen is best goed.
In auto termen is de Quick een Toyota Land Cruiser. Er zijn zeker betere opties maar het ding is nagenoeg onverwoestbaar en doet alles wat je van hem vraagt. Behalve goed melk opstomen dan. Zet er een melkopschuimer van Nespresso naast en je hebt een hele goede set.
De Lelit is meer een Suzuki Jimmy. Leuk qua looks en onder bepaalde omstandigheden doet hij het heel goed maar als ik mocht kiezen....
Ik schat de Sage een beetje in als een Tesla (heb ik nog nooit van binnen gezien dus mijn vergelijking is niet helemaal eerlijk). Veel mensen vinden het interessant maar de afwerking is matig.
Veel van de mensen hier kijken naar espresso machines op het niveau Range Rover, Porsche Cayenne. Weer beduidend beter maar wel met een ander prijskaartje.

Weet iemand een betere analogie met auto's? Ik houd me aanbevolen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sanderrr
Dank voor het meedenken! Misschien dan toch idd voor losse melkschuimer gaan, wel jammer want dat stoompijpje geeft wel het echte "barista" gevoel haha!

Zijn er ook apparaten met warmte wisselaar of dubbele boiler én geïntegreerde maler?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teus.espresso
Ik weet er geen. Sowieso komt geïntegreerde molen niet vaak voor.
Quick, Isomac, Lelit, Sage en Rancilio hebben modellen maar zijn allemaal single boiler versies.
Warmtewisselaar machines blazen wat stoom af bij het opwarmen. Ik kan me indenken dat ze daarom geen molen erbij in willen zetten. Op de lange termijn gaan delen van de motor dan roesten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

dreamscape schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 23:36:
[...]

De rest maakt deze machine speciaal. Of je dat het geld waard vindt, is een persoonlijke keuze. Net zoals je op een Seiko prima kunt zien hoe laat het is en er toch mensen een Rolex of Patek Philippe kopen.
't Is nog veel erger. :+
Een Japans horloge met ingebouwde DCF-77 tijdseinontvanger is vele malen nauwkeuriger en zeker net zo degelijk als een überduur gehypt Zwitsers horloge.
Dus als het om de kwaliteit van het geleverde product gaat (= de tijd nauwkeurig en betrouwbaar weergeven), is de 'goedkopere' uitvoering zelfs beter!

Is het doel een trendy machine neer te zetten waarmee je anderen de ogen kunt uitsteken (de bling-bling Rolex zeg maar), of is het doel een uitstekende koffie af te leveren? >:)

Dus waar zit de logika, c.q. wat is de prijs/prestatieverhouding? ;)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinpower
Help! Sinds ik die Niche Zero heb, probeer ik naast een espresso ook wel eens een Chemex. Echter blijf ik daar gewoon een zwarte bak koffie uit krijgen in plaats van de weelderige fruitige tonen die worden omschreven bij de bonen. Wat is jullie favoriete brew ratio/tijd voor een Chemex?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Munki
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10-05 21:50
Ik ben op zoek naar andere bonen. Drink ongeveer 2-4 kopjes koffie per dag en heb een volautomaat. Normaal koop ik altijd bonen bij de lokale supermarkt, maar nu wil ik eens wat verder kijken.. Vers gebrande bonen, eens kijken hoe dat smaakt. Enige is dat, omdat ik vrijwel de enige ben die koffie drinkt (vriendin drinkt er af en toe eentje mee en soms visite, maar meer niet), ik niet zulke grote zakken wil hebben om te voorkomen dat het "oud" wordt. Zakken van 250gram zijn perfect, maar die kan ik op de één of andere manier niet vinden.

Jullie tips?

Heb ook begrepen dat je (verse) bonen kunt invriezen, wat zijn jullie ervaringen hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:38
Munki schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 20:04:
Ik ben op zoek naar andere bonen. Drink ongeveer 2-4 kopjes koffie per dag en heb een volautomaat. Normaal koop ik altijd bonen bij de lokale supermarkt, maar nu wil ik eens wat verder kijken.. Vers gebrande bonen, eens kijken hoe dat smaakt. Enige is dat, omdat ik vrijwel de enige ben die koffie drinkt (vriendin drinkt er af en toe eentje mee en soms visite, maar meer niet), ik niet zulke grote zakken wil hebben om te voorkomen dat het "oud" wordt. Zakken van 250gram zijn perfect, maar die kan ik op de één of andere manier niet vinden.

Jullie tips?

Heb ook begrepen dat je (verse) bonen kunt invriezen, wat zijn jullie ervaringen hiermee?
Waarom kan je die niet vinden? Mijn advies is om naar een lokale brander te gaan en daar zakjes van 250 gram te halen.

Eventueel kan je een kilo online bestellen en luchtdicht (of in de vriezer) bewaren, of bijvoorbeeld 4*250 gram. Over invriezen zijn genoeg meningen, zoek maar eens in dit topic.

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slaapje
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19:21

Jullie tips?

Gewoon een keer een pakketje bestellen bij

https://www.fascino-coffe...ns/diverse-proefpakketten

Is prima koffie en vers gebrand.

To dare is to do

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Sanderrr schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 10:20:
Dank voor het meedenken! Misschien dan toch idd voor losse melkschuimer gaan, wel jammer want dat stoompijpje geeft wel het echte "barista" gevoel haha!

Zijn er ook apparaten met warmte wisselaar of dubbele boiler én geïntegreerde maler?
Geen enkele melkopschuimer kan tippen aan een stoompijpje. Geeft naar mijn ervaring altijd veel te stevig schuim, en niet het doorgaans gewenste microfoam. Gewoon warme melk, met daarop een laagje schuim dat je niet kunt drinken, maar wel met een lepel kunt eten. In elk geval niet wat ik wil.

Als het echt niet anders kan (jij neigt als ik het zo lees toch meer naar een prosumer apparaat met HX of DB, en een losse maler), maar het echt een geïntegreerde maler moet hebben, zou ik dan toch proberen om een van de andere opties te laten werken (single boiler of thermoblock).

Single boiler dus met het nadeel dat je steeds na het zetten van de espresso de boiler moet omschakelen en verder opwarmen om melk op te schuimen. En het vrijwel niet te doen is er meerdere achter elkaar te maken.

Thermoblock met als nadeel dat de stoomkracht niet zo sterk is.

Hoe dan ook, er zullen compromissen gesloten moeten worden; de beste natuurlijk door je vriendin te overtuigen dat je toch echt een E61 apparaat met HX (warmtewisselaar) of DB (dubbele boiler) nodig hebt om fatsoenlijke cappuccino te zetten, en dat die helaas niet te krijgen zijn met geïntegreerde maler. Die moet dus los.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Slaapje schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 20:25:
[...]

Gewoon een keer een pakketje bestellen bij

https://www.fascino-coffe...ns/diverse-proefpakketten

Is prima koffie en vers gebrand.
Wij gaan ook een zoektocht starten mbt bonen voor onze nieuwe volautomaat. Ik zat zelf te kijken naar een Illy proefpakket. Beter voor jouw tip gaan? Iemand die kan adviseren hoe deze zoektocht beste aan te vliegen? Een lokale koffiezaak zit hier niet. Corona maakt dat nu lastig(er).

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
@JB Heb je de topicstart ook al doorgebladerd?
Staat een hele lijst aan branders op waar je online kunt bestellen. Genoeg keus en doorgaans betaalbaar.

Ik heb zelf nog geen Illy bonen geprobeerd, maar wat ik er van weet is dat ze qua supermarktbonen een goede optie zijn, omdat ze door de bewaarmethode (blik gevuld met een of ander gas) relatief verse bonen weten te leveren. Maar het is ook relatief duur (je kunt voor minder écht vers krijgen) en als het blik eenmaal open is schijnt het, in verhouding met echte verse bonen, sneller achteruit te gaan.

[ Voor 3% gewijzigd door defusion op 31-10-2020 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Teus.espresso schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 12:37:
Een machine is meer dan de optelling van de specs.
Vanavond weet ik meer of de optelsom van specs + beleving het geld waard zijn.
Dat kan nog wel eens tegenvallen.

Ik ben pas van een Silvia naar een single boiler ECM overgestapt, en het heeft me een paar weken gekost om alles naar wens te krijgen. Andere bonen, temperatuur, maling, dosering, etc. Voelde echt als onpieuw beginnen.

Die spiegelende drip tray is wel een echt leuk idee.

Zou zelf niet meer zonder boiler thermometer/shot timer willen. Heb je er een klokje naast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teus.espresso
De pid heeft een display met shottimer voor het inregelen. Het zit uit het zicht onder de driptray. De gedachte is om geen extra's in het zicht te hebben. In het dagelijks is dat wellicht een beperking. Ik merk dat ik toch altijd meetel in mijn hoofd. Dat is wel onnauwkeurig wat ik dan weer compenseer door shot glaasjes met ml verdeling te gebruiken. Ik denk dat ik het ook wel leuk ga vinden; een hele mooie espresso maken zonder hulp van meters en timers. Alleen het geluid en de stroming. Vanaf december ga ik er intensief mee werken dan wordt veel duidelijk. Ik houd jullie op de hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

bert pit

asdasd

Normaal merkte ik bij de laatste onsje uit een kiloverpakking dat de bonen droger werden de crema minder en dat de smaak achteruit ging. Toen ben ik gaan invriezen en dat bevalt prima.

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, gas sinds 1962

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

JB schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 21:32:
[...]

Wij gaan ook een zoektocht starten mbt bonen voor onze nieuwe volautomaat. Ik zat zelf te kijken naar een Illy proefpakket. Beter voor jouw tip gaan? Iemand die kan adviseren hoe deze zoektocht beste aan te vliegen? Een lokale koffiezaak zit hier niet. Corona maakt dat nu lastig(er).
Als je de prijs van Illy single origin wilt betalen, is het een kleine stap om bij de kwalitatieve roasters te gaan. Misschien is in de buurt geen winkeltje maar mogelijk wel op een industrieterrein (één van mijn koffieboeren bv.). En anders zijn er een hoop goede roasters in Nederland te vinden die verzenden, zie de lijst onderaan de topic start.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slaapje
JB schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 21:32:
[...]

Dat zou ik zeker doen. Illy zal best redelijk zijn, maar beter ga je voor verse binnen. Prijstechnisch ontloopt het elkaar niet veel.

To dare is to do

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Dank! Bij Fascino een Single Origin Proefpakket besteld :)

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slaapje
JB schreef op zondag 1 november 2020 @ 08:13:
Dank! Bij Fascino een Single Origin Proefpakket besteld :)
Ben benieuwd of het bevalt!

To dare is to do

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Slaapje schreef op zondag 1 november 2020 @ 08:26:
[...]

Ben benieuwd of het bevalt!
Ben sowieso heel benieuwd naar het contrast komende van een Nespresso. Met mazzel een Jura E8 EB op de kop kunnen tikken in Dark Inox. Dingen zijn volgens mij nog steeds nergens op voorraad. Machine komt begin volgende week dus gaan we eens een start maken met eerder genoemde proefpakket 8)

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anoniemand
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16:45
Mooi man, dus toch een E8 geworden :). Ben benieuwd hoe hij jou gaat bevallen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

JB schreef op zondag 1 november 2020 @ 08:38:
[...]

Ben sowieso heel benieuwd naar het contrast komende van een Nespresso. Met mazzel een Jura E8 EB op de kop kunnen tikken in Dark Inox. Dingen zijn volgens mij nog steeds nergens op voorraad. Machine komt begin volgende week dus gaan we eens een start maken met eerder genoemde proefpakket 8)
Laat je de eerste weken niet afschrikken dat niet elke koffies (of zelfs de meeste) goed smaken. Single origin is puurder waardoor je op het smakenspectrum meer één richting uit gaat dan de zeer ruime blends die je in de supermarkt aantreft. Sommige koffies gaan je goed smaken, sommige niet, sommige alleen als cappuccino, sommige met een lagere "sterkte" of maler instelling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slaapje
[...]

Ben sowieso heel benieuwd naar het contrast komende van een Nespresso. Met mazzel een Jura E8 EB op de kop kunnen tikken in Dark Inox. Dingen zijn volgens mij nog steeds nergens op voorraad. Machine komt begin volgende week dus gaan we eens een start maken met eerder genoemde proefpakket)
Lachen, ik heb sinds gisteren de e6 EB overgenomen van @Teus.espresso . Bevalt goed!

To dare is to do

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DarkFly
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
[...]

Ga je geen spijt van krijgen! Hier staat sinds donderdag ook een Jura E8 EB (Dark Inox) op het aanrecht. Een hele vooruitgang t.o.v. Nespresso. Het is hier nog wel even een zoektocht naar de goede bonen, maar ook dat is geen straf ;-). Zelf erg tevreden over het apparaat!

Overigens bewust voor een volautomaat gekozen i.v.m. snelheid en gemak, halfautomaat vind ik heel tof eruit zien, maar is mij persoonlijk het werk niet waard.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HoppyF
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11-05 11:01
Phuncz schreef op zondag 1 november 2020 @ 09:02:
[...]

Laat je de eerste weken niet afschrikken dat niet elke koffies (of zelfs de meeste) goed smaken. Single origin is puurder waardoor je op het smakenspectrum meer één richting uit gaat dan de zeer ruime blends die je in de supermarkt aantreft. Sommige koffies gaan je goed smaken, sommige niet, sommige alleen als cappuccino, sommige met een lagere "sterkte" of maler instelling.
Dat klopt denk ik wel.
Heb een single origin proefpakket van Fascino hier.
Net de laatste van de vier open.
De Costa Rica Don Claudio vind ik erg lekker als lungo/espresso en cappuccino, de Ethiopië Sidamo wel als lungo/espresso maar dan niet als cappuccino.
Blijft kwestie van persoonlijke smaak maar daarom goed om ook uit te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:48
Wij hebben nu al een tijdje een fijne maler en halen we ook zoveel mogelijk onze bonen bij goede (online-winkels).
En de meeste koffie de we/ik drink, komt uit een tefal filter apparaatje wat we ooit eens voor een tientje (oid) hebben gekocht. Vooral vanwege de compactheid en het gemak.

Dus met de feestdagen (en bijbehorende aanbiedingsdagen) in aantocht, ben ik me aan het oriënteren op een vervanger voor onze trouwe tefal :)

En daarbij heb ik een aantal wensen, die nogal beperkend zijn, dus vandaar dat ik hier om hulp vraag om mee te denken wat een goede machine zou kunnen zijn.

Wat zoek ik in een machine?
-Moet goede filterkoffie zetten
-Moet ook kleine hoeveelheden goed kunnen zetten*
-Moet ook door mijn schoonmoeder bediend kunnen worden

*meestal zetten we maar voor 1 of 2 mokken koffie. Dus een kwart tot een halve liter.

Ik heb hier een lijstje gevonden met "goede" machines:
https://ecbc.info/coffee-...ted-and-approved-by-ecbc/
En wanneer ik zoek naar reviews/artikelen over filtermachines, dan kom ik die modellen ook tegen. Daarom overweeg ik er eentje uit dat lijstje.

Mijn shortlist:

moccamaster
Voordeel: Kan ook halve pot zetten en lijkt me heel makkelijk in gebruik.
Nadeel: Valt niks aan te tweaken (dus daarmee ook geschikt voor schoonmoeder)

Braun 9170
Lijkt me op zich ideaal (nog makkelijk te bedienen, maar wel flexibeler qua hoeveelheden). Maar ben bang dat'ie wellicht in gebruik wat onhandig is.

en als laatste de bravilor espressions junior

Lijkt me eigenlijk wel een mooi compromis tussen de eerste twee: Makkelijk te bedienen, maar toch de mogelijkheid om in te stellen tussen 1-8 kopjes.

Op de lijst staan meer machines, maar die zijn òf complex (de sage bijvoorbeeld), of lastiger te krijgen.

Welke zouden jullie aanraden, rekening houdend met de genoemde eisen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DarkFly
  • Niet online
Raymond schreef op zondag 1 november 2020 @ 19:42:
Mijn shortlist:

moccamaster
Heb deze thuis staan. Volop in gebruik geweest (tot de komst van de Jura E8 aantal dagen geleden). Oerdegelijk apparaat en werkt perfect! Niets aan te tweaken, maar ook niet nodig.

Overigens lijkt mij (hoewel de echte koffieliefhebbers daar misschien anders over denken) dat elk filter-apparaat alles tussen één kopje en een volle kan kan zetten. Kwestie van hoeveelheid water en koffie op elkaar afstemmen. Lukte in ieder geval prima met de Moccamaster, kon daar prima 1 mok per keer mee zetten (die prima van smaak was).

[ Voor 7% gewijzigd door DarkFly op 01-11-2020 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
DarkFly schreef op zondag 1 november 2020 @ 20:07:
[...]
Overigens lijkt mij dat elk filter-apparaat alles tussen één kopje en een volle kan kan zetten. Kwestie van hoeveelheid water en koffie op elkaar afstemmen. Lukte in ieder geval prima met de Moccamaster, kon daar prima 1 mok per keer mee zetten (die prima van smaak was).
Wat ik lees, is dat het wel iets uitmaakt: Als je kleinere hoeveelheden zet, moet je de doorloopsnelheid aanpassen. Geen idee hoe schokkend dat is in de praktijk. Maar ik zie wel dat de "betere" apparaten hierop ingesteld kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkFly
  • Niet online
Raymond schreef op zondag 1 november 2020 @ 20:11:
[...]

Wat ik lees, is dat het wel iets uitmaakt: Als je kleinere hoeveelheden zet, moet je de doorloopsnelheid aanpassen. Geen idee hoe schokkend dat is in de praktijk. Maar ik zie wel dat de "betere" apparaten hierop ingesteld kunnen worden.
Mijn ervaring met Moccamaster (waar je de doorloopsnelheid niet bij ka aanpassen) was dat door even te proberen met de hoeveelheid koffie je prima 1 mok per keer kan zetten. Kost je naar verhouding misschien iets meer koffie per kopje in vergelijking met een volle kan, maar het resultaat was prima koffie. Maar zoals ik (in mijn aanvulling) al schreef, de echte kenners denken er misschien anders over ;)

[ Voor 8% gewijzigd door DarkFly op 01-11-2020 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18:47
Ben in de markt voor een instap model halfautomaat. Ik was in eerste instantie enthousiast over de sage barista. Helaas las ik hier dat het kwalitatief een mindere automaat is. Wat zijn in de prijsklasse 400 -700 goede alternatieven? Een apparaat voor malen en zetten heeft mijn voorkeur, dat staat wat cleaner op het aanrecht.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1KoffiezetapparatenDeLonghi EC9335.M€ 799,-€ 799,-
1KoffiezetapparatenGraef ESM 802€ 456,54€ 456,54
1KoffiezetapparatenSage The Barista Express€ 580,10€ 580,10
1KoffiezetapparatenSage the Barista Pro Aluminium€ 690,41€ 690,41
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.526,05

Dat is een beetje de lijst waar ik naar aan het kijken ben. Welke ontbreken nog en wat zijn de afraders in de lijst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Laatst online: 17:31
DarkFly schreef op zondag 1 november 2020 @ 20:15:
[...]

Mijn ervaring met Moccamaster (waar je de doorloopsnelheid niet bij ka aanpassen) was dat door even te proberen met de hoeveelheid koffie je prima 1 mok per keer kan zetten. Kost je naar verhouding misschien iets meer koffie per kopje in vergelijking met een volle kan, maar het resultaat was prima koffie. Maar zoals ik (in mijn aanvulling) al schreef, de echte kenners denken er misschien anders over ;)
Bij de Moccamaster Select (dat zijn de modellen vanaf najaar 2019) kun je wel degelijk de doorloopsnelheid aanpassen aan een halve pot. De Espressions/Bravilor Junior heeft zelfs 3 standen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
HEY_DUDE schreef op zondag 1 november 2020 @ 20:27:
Ben in de markt voor een instap model halfautomaat. Ik was in eerste instantie enthousiast over de sage barista. Helaas las ik hier dat het kwalitatief een mindere automaat is. Wat zijn in de prijsklasse 400 -700 goede alternatieven? Een apparaat voor malen en zetten heeft mijn voorkeur, dat staat wat cleaner op het aanrecht.

Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.526,05

Dat is een beetje de lijst waar ik naar aan het kijken ben. Welke ontbreken nog en wat zijn de afraders in de lijst?
toon volledige bericht
Als je toch besluit voor een losse maler te gaan is de keus makkelijk; De rancilio silvia of gaggia classic.
En anders een paar pagina's terug lezen, zoals hier: Teus.espresso in "Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1" en Teus.espresso in "Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1"

[ Voor 3% gewijzigd door defusion op 01-11-2020 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
bszz schreef op zondag 1 november 2020 @ 20:38:
[...]

Bij de Moccamaster Select (dat zijn de modellen vanaf najaar 2019) kun je wel degelijk de doorloopsnelheid aanpassen aan een halve pot. De Espressions/Bravilor Junior heeft zelfs 3 standen.
Ben je bekend met die apparaten? Welke kan je aanraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
Raymond schreef op zondag 1 november 2020 @ 21:14:
[...]

Ben je bekend met die apparaten? Welke kan je aanraden?
Moccamaster heeft een supergoede trackrecord van 52 jaar. Ze bieden 5 jaar garantie en zijn top. Het is een iconisch ontwerp en je kunt er prima een halve pot mee zetten. Voor één kop is er de Cup One. Bravilor zet uitstekend koffie. Vind zelf je ontwerp van de pot niet helemaal goed ,(geen pijpje, water dat in de rand blijft staan), en ze hebben nog niet de historie van Moccamaster, hotel.Bravilor natuurlijk wel een gevestigde naam is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MGSNK
  • Laatst online: 09:51
bszz schreef op zondag 1 november 2020 @ 21:55:
[...]

Moccamaster heeft een supergoede trackrecord van 52 jaar. Ze bieden 5 jaar garantie en zijn top. Het is een iconisch ontwerp en je kunt er prima een halve pot mee zetten. Voor één kop is er de Cup One. Bravilor zet uitstekend koffie. Vind zelf je ontwerp van de pot niet helemaal goed ,(geen pijpje, water dat in de rand blijft staan), en ze hebben nog niet de historie van Moccamaster, hotel.Bravilor natuurlijk wel een gevestigde naam is.
En niet te vergeten een Nederlands product!
#supportlocal

Our life and death are the same thing. When we realize this fact, we have no fear of death anymore, nor actual difficulty in our life

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkFly
  • Niet online
bszz schreef op zondag 1 november 2020 @ 20:38:
[...]

Ah, weer wat geleerd! De Moccamaster hier is > 10 jaar oud, vandaar dat er geen doorloopsnelheid is aan te passen. Het is echt een oerdegelijk apparaat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

DarkFly schreef op zondag 1 november 2020 @ 20:15:
[...]

Mijn ervaring met Moccamaster (waar je de doorloopsnelheid niet bij kan aanpassen) was dat door even te proberen met de hoeveelheid koffie je prima 1 mok per keer kan zetten. Kost je naar verhouding misschien iets meer koffie per kopje in vergelijking met een volle kan, maar het resultaat was prima koffie. Maar zoals ik (in mijn aanvulling) al schreef, de echte kenners denken er misschien anders over ;)
Kost iets meer koffie idd maar ik vind het zo nu en dan ook echt de moeite waard om zo even koffie te zetten. :)

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Muncky-
  • Registratie: Juni 2010
Joopieboy schreef op maandag 2 november 2020 @ 08:13:
[...]

Kost iets meer koffie idd maar ik vind het zo nu en dan ook echt de moeite waard om zo even koffie te zetten. :)
Wat is de verhouding koffie/water (input) die je gebruikt voor 1 of 2 koppen? Ik zet zo af en toe ook een bak met mijn Moccamaster, maar dat is meestal als we meer dan 2 personen op bezoek krijgen.

Zo nu en en dan zelf een bakkie uit de Moccamaster halen is nu mijn idee (naast mijn espresso's uit de Bezzera Guilia).

Tnx!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

-Muncky- schreef op maandag 2 november 2020 @ 08:30:
[...]

Wat is de verhouding koffie/water (input) die je gebruikt voor 1 of 2 koppen? Ik zet zo af en toe ook een bak met mijn Moccamaster, maar dat is meestal als we meer dan 2 personen op bezoek krijgen.

Zo nu en en dan zelf een bakkie uit de Moccamaster halen is nu mijn idee (naast mijn espresso's uit de Bezzera Guilia).

Tnx!
Ik heb zelf een 6 kops variant (430ml), dit omdat je ook ook prima 'gewone' koffie mee kunt zetten, eigenlijk vul ik deze altijd gewoon netjes met losse koffie in de houder (niet aanstampen!) en dan het waterreservoir netjes vullen tot het ventiel. Met water die net van de kook af is vul ik hem trouwens, anders heb je de kans dat de koffie gaat 'verbanden'. Ik vind het lastig om er op 'gevoel' minder in te doen, omdat je toch al heel snel erlangs zit qua maat. Beter is dan om er een 2e kleinere bij te kopen voor die ene keer. :)

Om mijzelf even te quoten met laatst:
Joopieboy schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 11:30:
[...]

Juiste maalgraad scheelt ook heel veel, en die moet echt grof zijn. Zelfs met supermarkt DE grofgemalen kun je prima koffie zetten. :)

Eigenlijk is het heel simpel:
Bitter -> water te warm en/of koffie te fijn
Zurig -> water te koud en/of koffie te grof

En aangezien de watertemperatuur niet kan worden gewijzigd houd je maar een ding over, dat is de maling van je koffie. :) Ik had van Illy een blik koffie gekocht (ook om aan de gratis verzending te komen :+ ), die zou ook geschikt zijn voor dit, maar die is ook te fijn, krijg je een hele aparte koffie mee. Beetje combinatie van bitter en zurig op een bepaalde manier. Niet lekker.

De pakjes van Lavazza wilt dan nog iets beter. Maar beste is gewoon koffie goed te laten malen, en bij voorkeur best grof. :P

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafecito
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 23-04 17:14
HEY_DUDE schreef op zondag 1 november 2020 @ 20:27:

Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.526,05

toon volledige bericht
De enige die ik nog kan bedenken is de Barista Max, van Breville
Verder geen persoonlijke ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Verder nog suggesties voor mn moccamaster/braun/espressions overweging?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
Raymond schreef op maandag 2 november 2020 @ 09:28:
Verder nog suggesties voor mn moccamaster/braun/espressions overweging?
Moccamaster: alle kleuren van de regenboog, Espressions: kun je tegenwoordig in een leuk kleurtje wrappen >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monsees
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:30
Je zou nog naar het volgende apparaat kunnen kijken: sage precision brewer. Deze heb ik zelf ook op het oog als ik ooit een filter apparaat nodig heb. Je kan bij het apparaat ook de temperatuur aanpassen etcetera. James Hoffmann heeft er een review over geschreven. https://m.youtube.com/watch?v=HfkdkZRv6Mc
Wij hebben nu al een tijdje een fijne maler en halen we ook zoveel mogelijk onze bonen bij goede (online-winkels).
En de meeste koffie de we/ik drink, komt uit een tefal filter apparaatje wat we ooit eens voor een tientje (oid) hebben gekocht. Vooral vanwege de compactheid en het gemak.

Dus met de feestdagen (en bijbehorende aanbiedingsdagen) in aantocht, ben ik me aan het oriënteren op een vervanger voor onze trouwe tefal :)

En daarbij heb ik een aantal wensen, die nogal beperkend zijn, dus vandaar dat ik hier om hulp vraag om mee te denken wat een goede machine zou kunnen zijn.

*meestal zetten we maar voor 1 of 2 mokken koffie. Dus een kwart tot een halve liter.

Ik heb hier een lijstje gevonden met "goede" machines:
https://ecbc.info/coffee-...ted-and-approved-by-ecbc/
En wanneer ik zoek naar reviews/artikelen over filtermachines, dan kom ik die modellen ook tegen. Daarom overweeg ik er eentje uit dat lijstje.

Mijn shortlist:

moccamaster

Braun 9170
Lijkt me op zich ideaal (nog makkelijk te bedienen, maar wel flexibeler qua hoeveelheden). Maar ben bang dat'ie wellicht in gebruik wat onhandig is.

en als laatste de bravilor espressions junior

Lijkt me eigenlijk wel een mooi compromis tussen de eerste twee: Makkelijk te bedienen, maar toch de mogelijkheid om in te stellen tussen 1-8 kopjes.

Op de lijst staan meer machines, maar die zijn òf complex (de sage bijvoorbeeld), of lastiger te krijgen.

toon volledige bericht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

vinpower schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 13:33:
Help! Sinds ik die Niche Zero heb, probeer ik naast een espresso ook wel eens een Chemex. Echter blijf ik daar gewoon een zwarte bak koffie uit krijgen in plaats van de weelderige fruitige tonen die worden omschreven bij de bonen. Wat is jullie favoriete brew ratio/tijd voor een Chemex?
Chemex zou ik uitgaan van 60 g koffie per liter water en van daaruit verder werken. Het malen is afhankelijk van de bonen, maar ik zou beginnen met een maalsel wat op fijne kristalsuiker lijkt. (Niche stand 30, ter teferentie bij mij is espressomaling in de range 16-20)

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
vinpower schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 13:33:
Wat niet in de boon zit haal je er ook niet uit. Wat gebruik je voor koffie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

[...]

[...]

Heb je wel eens gekeken naar de Sage Precision Brewer? Hij is er zowel met een thermos- als glazen karaf en je kan de jiehiebes aan dingen instellen. Er zijn zelfs adapters verkrijgbaar voor o.a. V60 :)
... ik zie nu dat @monsees hetzelfde advies geeft :) Ik heb deze mijn ouders aangesmeerd omdat de Mocca Master niet meer aan hun wensen voldeed. Het warmhoudplaatje werd en bleef te warm, en volgens Technivorm voldeed hij binnen de specificaties. Dus zijn ze na 30+ jaar een Moccamaster te gebruiken overgegaan naar de Sage en zijn erg tevreden.

[ Voor 14% gewijzigd door Ravhin op 02-11-2020 10:04 . Reden: ninja'ed! ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
@monsees @Ravhin

Ik heb die sage inderdaad bekeken. Ik heb hem ook benoemd in mijn bericht. Hij is wat mij betreft te complex/imponerend in de bediening. Als hij alleen voor mezefl zou zijn, zou ik hem overwegen. Maar hij moet ook door anderen bediend kunnen worden, zonder dat er op allerlei manieren een risico ontstaat op vage problemen.

Dat vind ik het mooie aan die moccamaster: schakelaartje voor volle/halve pot en verder is het een klassieke koffiezetter (met bewezen goede kwaliteit). Zelfde geldt ook voor die espressions.

De Braun is alweer wat uitgebreider, maar lijkt me nog wel simpel in de bediening: Draaiknop en drukknop). En die kietelt danweer mijn gadgetfreakklier wat meer dan die andere twee. En vooral ook dat je er makkelijk gewoon een mok koffie mee kan zetten. Dat gebeurt hier toch 75% van de tijd, dat er maar voor 1 persoon koffie nodig is.

Ik blijf nog ff dubben. ik wacht singlesday en black friday wel af. Misschien dat ik de hoeveelheid korting wel bepalend laat zijn in de keuze :P (het zijn toch alledrie prima machines, dus ik zal er wat dat betreft geen buil aan vallen :) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nomad
  • Laatst online: 19:35

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Raymond schreef op maandag 2 november 2020 @ 11:40:
@monsees @Ravhin

Ik heb die sage inderdaad bekeken. Ik heb hem ook benoemd in mijn bericht. Hij is wat mij betreft te complex/imponerend in de bediening. Als hij alleen voor mezefl zou zijn, zou ik hem overwegen. Maar hij moet ook door anderen bediend kunnen worden, zonder dat er op allerlei manieren een risico ontstaat op vage problemen.

Dat vind ik het mooie aan die moccamaster: schakelaartje voor volle/halve pot en verder is het een klassieke koffiezetter (met bewezen goede kwaliteit). Zelfde geldt ook voor die espressions.

De Braun is alweer wat uitgebreider, maar lijkt me nog wel simpel in de bediening: Draaiknop en drukknop). En die kietelt danweer mijn gadgetfreakklier wat meer dan die andere twee. En vooral ook dat je er makkelijk gewoon een mok koffie mee kan zetten. Dat gebeurt hier toch 75% van de tijd, dat er maar voor 1 persoon koffie nodig is.

Ik blijf nog ff dubben. ik wacht singlesday en black friday wel af. Misschien dat ik de hoeveelheid korting wel bepalend laat zijn in de keuze :P (het zijn toch alledrie prima machines, dus ik zal er wat dat betreft geen buil aan vallen :) )
toon volledige bericht
Ik geef de tip al wel 10 jaar links en rechts, maar een filtermachine kan bijna niet stuk (behalve verkalkt), douwe egberts heeft jaren lang een moccamaster rebranded verkocht met punten...marktplaats staat er vol mee. En heel veel ontwikkeling kent een filtermachine niet, dus een 10 jaar oud exemplaar kan prima doen wat je wilt, voor 5 tientjes.
https://www.marktplaats.n...gberts+koffiezetapparaat/

edit: https://www.marktplaats.n...abe740c1b&previousPage=lr dit type heb ik en bevalt goed....(gebruik hem dan weer niet vaak, zet handmatig koffie of gebruik mijn espressomachine)

[ Voor 8% gewijzigd door Nomad op 02-11-2020 12:00 ]

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
.

[ Voor 99% gewijzigd door Nomad op 02-11-2020 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinpower
Ravhin schreef op maandag 2 november 2020 @ 09:53:
[...]

Chemex zou ik uitgaan van 60 g koffie per liter water en van daaruit verder werken. Het malen is afhankelijk van de bonen, maar ik zou beginnen met een maalsel wat op fijne kristalsuiker lijkt. (Niche stand 30, ter teferentie bij mij is espressomaling in de range 16-20)
bszz schreef op maandag 2 november 2020 @ 09:57:
[...]

Wat niet in de boon zit haal je er ook niet uit. Wat gebruik je voor koffie?
Tot nu veel Yirgacheffe van Brandzaak geprobeerd en nu de Sumatra van Bootkoffie.

Ik neem vaak 25 gram (drink het alleen) en aim voor 350 gram. Echter heb ik hem voorbij de 50 staan op de Zero Niche waar mijn Espresso range ook tussen de 16 en 20 is.Fijner dan 50 ga ik ruim voorbij de 4,5minuut.. Of komt het echt alleen tot zijn uiting wanneer ik 60 gram neem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Iemand tips voor espressokopjes die werken met een E61 2-kops filterdrager?
Ik heb er 2 die passen, maar geen idee waar ik die vandaan heb. Daarnaast een aantal van de hema, maar die zijn iets te smal, waardoor ik er wel 2 moet plaatsen, en vervolgens overgieten.

De 1-kops filterdrager gebruiken is irritant zonder tampstation.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinpower
defusion schreef op maandag 2 november 2020 @ 12:39:
Ik heb er 2 die passen, maar geen idee waar ik die vandaan heb. Daarnaast een aantal van de hema, maar die zijn iets te smal, waardoor ik er wel 2 moet plaatsen, en vervolgens overgieten.

Ik zou zeggen meet op wat je exact nodig hebt. Op fonq.nl staat bijvoorbeeld vaak de diameter erbij. Er is echt veel variatie.
Daarnaast is misschien een botemless portafilter een oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noodel1988
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14:43

Van Pommeren heeft kopjes die perfect passen en van dat merk wordt gebruikt bij latte kampioenschappen enzo...

Op zijn minst kan je afmetingen en inhoud daarvan gebruiken.

Trakt | Last.fm | discogs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter

Ik heb hele fijne van Palmer (horeca merk)
Volgens mij zijn het deze:
https://www.bol.com/nl/p/...JOCQ_0_26.40.ProductImage

70ml (0,7cl) is een fijne maat, je espresso zit rond de 35 gram, wat met de crema rond de 50 a 55ml zit...dan zit je kopje heel mooi gevuld. En door zijn breedte lopen beide spouts er netjes in.

Een andere uitloop voor je E61 kopen is een prima alternatief trouwens. Mijn fancy uitloop wordt ik nog altijd blij van bijvoorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://bianca.lelit.com/content/images/slider-4.png

En uiteindelijk is mijn machine ook een E61 machine dus er is kans dat je kan uitwisselen met andere E61's (even naar zoeken, het past niet altijd).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:11
vinpower schreef op maandag 2 november 2020 @ 12:49:
[...]
Ik zou zeggen meet op wat je exact nodig hebt. Op fonq.nl staat bijvoorbeeld vaak de diameter erbij. Er is echt veel variatie.
Daarnaast is misschien een botemless portafilter een oplossing.
Bottomless portafilter +1. Meteen een IMS bakje erbij en je bent helemaal klaar ;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Goede tip, naked portafilter had ik nog niet eens aan gedacht. Lijkt mij sowieso wel leuk.
Denk dat het dat gaat worden.

Fancy filterbakje heb ik al :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
vinpower schreef op maandag 2 november 2020 @ 12:29:
[...]

[...]

Tot nu veel Yirgacheffe van Brandzaak geprobeerd en nu de Sumatra van Bootkoffie.

Ik neem vaak 25 gram (drink het alleen) en aim voor 350 gram. Echter heb ik hem voorbij de 50 staan op de Zero Niche waar mijn Espresso range ook tussen de 16 en 20 is.Fijner dan 50 ga ik ruim voorbij de 4,5minuut.. Of komt het echt alleen tot zijn uiting wanneer ik 60 gram neem?
Bloemig of fruitig maak je de grootste kans op bij de Yirgacheffe. De Sumatra is denk ik een vrij aardse smaak, maar.... Ik zou eens een light roast proberen met wat meer aciditeit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

vinpower schreef op maandag 2 november 2020 @ 12:29:

Ik haal uit de Yirgacheffe van de Brandzaak ook niet echt de florale noten; het lukt mij wel met de Guatemala van Koffiestation. En nee; je hoeft écht geen 60 gram te gebruiken. Je hebt alleen nu een 71:1 ratio en dat houdt in dat de koffie anders gaat smaken dan je idealiter zou willen. Ik zou het eens met 21 gram /350 g proberen en dan iets fijner malen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
defusion schreef op maandag 2 november 2020 @ 13:50:
Goede tip, naked portafilter had ik nog niet eens aan gedacht. Lijkt mij sowieso wel leuk.
Denk dat het dat gaat worden.

Fancy filterbakje heb ik al :)
Naked portafilter is heel fijn. Kun je goed je extractie en eventuele channeling ed zien. En het ziet er (als het goed gaat) heel goed uit :D. Ik had een 21gr 'gewoon' bakje, nu naar 18gr IMS bakje en interessant genoeg veel minder channeling.
bszz schreef op maandag 2 november 2020 @ 13:53:
[...]

Bloemig of fruitig maak je de grootste kans op bij de Yirgacheffe. De Sumatra is denk ik een vrij aardse smaak, maar.... Ik zou eens een light roast proberen met wat meer aciditeit.
+1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LeGato23
  • Niet online

Ik begrijp jouw bovenstaande eisen volledig. Destijds met dezelfde overwegingen op zoek gegaan en na veel, heel veel lezen, wikken en wegen en twijfelen, uitgekomen op een Technovorm Moccamaster.
Geen moment spijt van gehad en nog steeds dagelijks in gebruik.

In combinatie met een Eureka Mignon v1 maler en verse bonen voor mij een prima kop koffie waarbij het apparaat voldoet aan jouw bovenstaande wensen/eisen. Zelfs het bonenmalen is schoonmoeder-proof als je zou willen.

Meestal gebruik ik 21 gram koffie met, 2,5 water af te lezen op het waterreservoir van de Moccamaster.
Dit is ruim voldoende voor twee koppen koffie van elk ongeveer 130mg schat ik in.
Voor een volle pot koffie gebruik ik 60 gram koffie.
In verhouding gebruik je voor minder koppen dus wat inderdaad wat meer koffie zoals @DarkFly al schreef.
Dit alles op een Technivorm Moccamaster KBG741 zonder mogelijkheid tot regelen van de doorloopsnelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:50
colorsone schreef op donderdag 24 september 2020 @ 16:26:
[...]

Dit is de ‘oude’ 5000 serie, ik ben ook in de markt voor de 5400 serie en ga hem morgen voor een leuke prijs kopen. Ben erg benieuwd!
En wat is je ervaring met de 5400? Ben aan het orienteren en deze machine spreekt me aan ivm het melkschuimsysteem zonder slangetje. Prijs is ook oke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colorsone
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10-05 12:37
GoEV6 schreef op maandag 2 november 2020 @ 18:14:
[...]

En wat is je ervaring met de 5400? Ben aan het orienteren en deze machine spreekt me aan ivm het melkschuimsysteem zonder slangetje. Prijs is ook oke.
Voor het geld zeker top! Melksysteem is echt een usp!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond
Zo, bij koffiestation 3x500gr koffie besteld. Volgens de omschrijving op de site, goed geschikt voor filterkoffie.
Deze gaan geleverd worden:
KENIA – NDAROINI
Ethiopia - Adado koffie
Guatemala - Buena Vista Koffie

Ik ben benieuwd :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Raymond schreef op maandag 2 november 2020 @ 22:01:
Zo, bij koffiestation 3x500gr koffie besteld. Volgens de omschrijving op de site, goed geschikt voor filterkoffie.
Deze gaan geleverd worden:
KENIA – NDAROINI
Ethiopia - Adado koffie
Guatemala - Buena Vista Koffie

Ik ben benieuwd :)
Ken ze alledrie, de ethiopische is ook erg lekker als espresso. Niet makkelijk om te zetten, maar 1 van de beste espresso's die ik gehad heb.
De kenia is echt voor filter. De guatemala is minder bijzonder vind ik maar wel lekker vol als filter :)

[ Voor 9% gewijzigd door Nomad op 02-11-2020 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len020
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 18:57
Aangezien ik door de bomen het bos niet meer zie even jullie hulpvraag:

ik heb sinds enkele maanden(lang leve corona en dus thuiswerken) een volautomaat (Saeco).

Ik heb nu segrafredo intermezzo bonen en had de maalgraag eerst op 2staan (schaal van 0-10 hoe groter het getal hoe groffer). nu op 3 en is de koffie zuurig. Wat ik nu raar vind is dat Jura juist aanraad om bij donkere bonen de maalgraaf Grof te zetten. Naar wat ik her en der gelezen heb is dat nogal tegenstrijdig.

Wat is jullie ervaring/advies qua maalgraad , en ik snap dat het per apparaat en boon verschilt maar 'gemiddeld genomen'

[ Voor 11% gewijzigd door Len020 op 03-11-2020 11:42 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Len020 schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 11:41:

ik heb sinds enkele maanden(lang leve corona en dus thuiswerken) een volautomaat (Saeco).

Ik heb nu segrafredo intermezzo bonen en had de maalgraag eerst op 2staan (schaal van 0-10 hoe groter het getal hoe groffer). nu op 3 en is de koffie zuurig. Wat ik nu raar vind is dat Jura juist aanraad om bij donkere bonen de maalgraaf Grof te zetten. Naar wat ik her en der gelezen heb is dat nogal tegenstrijdig.

Wat is jullie ervaring/advies qua maalgraad , en ik snap dat het per apparaat en boon verschilt maar 'gemiddeld genomen'
In het kort:
Zurig: onderextractie. Fijner malen
Bitter: overextractie. Grover malen
Dunne, holle bak met zure en bittere tonen: channeling. Er gaat iets niet goed in het extractieproces.

Lang verhaal:
Grind Size
Dosing
Brew Time
Ratio
Temperatuur heeft ook invloed maar ik denk niet dat je die kan beïnvloeden op een volautomaat :)

[ Voor 21% gewijzigd door Ravhin op 03-11-2020 12:33 . Reden: Pauzetijd! dus kans gezien wat Hoffman video's te linken :) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
Len020 schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 11:41:

De reactie hierboven +1. Wat betreft het Jura advies, donkere bonen laten makkelijker hun smaak los en gaan dus eerder naar bitter. Een meer groffe maling helpt dan de bitters voorkomen doordat de extractie langzamer gaat. Het advies klopt dus.

Mocht je zin hebben in iets anders zou ik vers gebrande bonen aanraden van 1 v/d genoemde zaakjes. Vaak zijn de bonen van de grote merken al wat ouder als je ze koopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Heeft er iemand ervaring met http://koffiebranderijdekoepoort.nl/ ?
Prijzen zijn in elk geval zeer netjes (gebrande bonen 12 tot 19 euro per kg), en wordt gebrand op bestelling.
Net 1kg besteld, ben benieuwd :)

[ Voor 8% gewijzigd door defusion op 03-11-2020 14:05 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Nu ook officieel lid van de Jura familie :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aVjO5avtH1U8-D9ok8MgflPITjk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BVJRkpXKZ3FhSXsmc1GtlXuf.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HoppyF
JB schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 14:17:
Nu ook officieel lid van de Jura familie :+

[Afbeelding]
Mooi hoor! :)
Zie ook een lekkere koffie vooraan staan. Costa Rica Don Claudio.
Daar had ik 250 gram van maar ga die zeker meer bestellen over een maand ongeveer als de rest op is waarschijnlijk samen met Espresso Emporio.

Denk dat de verkoop van volautomaten en half automaten wel flink gestegen is ivm meer thuiswerken.
Ook de koffiebonen verkoop moet dan wel meegestegen zijn.
Los daarvan drinken we nu meer koffie dan voorheen toen ik weliswaar ook al een volautomaat had maar vooral wat goedkopere supermarkt bonen gebruikte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
HoppyF schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 14:55:
[...]

Daar had ik 250 gram van maar ga die zeker meer bestellen over een maand ongeveer als de rest op is waarschijnlijk samen met Espresso Emporio.

Denk dat de verkoop van volautomaten en half automaten wel flink gestegen is ivm meer thuiswerken.
Ook de koffiebonen verkoop moet dan wel meegestegen zijn.
Los daarvan drinken we nu meer koffie dan voorheen toen ik weliswaar ook al een volautomaat had maar vooral wat goedkopere supermarkt bonen gebruikte.
Ik heb wel contact met een aantal branderijen, maar de meesten hebben een behoorlijke terugval. Ja consumenten bestellen meer, maar de horeca is de grootverbruiker die ze nu verliezen...dat is niet te compenseren met particulieren (die ook veel meer werk per kilo kosten, door verpakking, verzending, after sales etc etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutur
  • Laatst online: 13:07

woutur

Klauwtjes uit!

HoppyF schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 14:55:
[...]

MOEHAHAHA! Mijn Fascino koffie kwam vandaag ook binnen en ik bestel sinds een tijdje de Overstock koffie. Ik heb twee maal de Italiano gekregen en eenmaal de Bello. Ik vermoedde dat ze alleen de 'goedkopere' espresso blends verstuurden als Overstock. Vandaag was de verrassing dat het de Don Claudio was! Ik ga zo maar eens een koppie proberen! Zin an!

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
Nomad schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 16:02:
[...]

Ik heb wel contact met een aantal branderijen, maar de meesten hebben een behoorlijke terugval. Ja consumenten bestellen meer, maar de horeca is de grootverbruiker die ze nu verliezen...dat is niet te compenseren met particulieren (die ook veel meer werk per kilo kosten, door verpakking, verzending, after sales etc etc)
Ik geloof zeker dat de afzet naar de Horeca (tijdelijk) ingestort is maar consumenten blijven wel koffie drinken.
Zeker omdat ze meer thuiswerken en niet meer op kantoor koffie drinken.
De koffie bij de meeste bedrijven bestaat niet uit echte verse koffiebonen maar uit automaten poeder aangelengd met heet water.
Dat is geen markt voor koffie branders.
De horeca afzet missen ze wel als branders veel aan horeca leveren.
De consumenten markt veroveren geeft dus meer kansen want ook al gaat de horeca weer open dan blijven thuiswerkers toch wel koffiedrinken.
Denk ook dat de marges bij horeca afzet kleiner zijn dan bij consumenten.
Consumenten nemen relatief weinig af maar per kilo kun je wel meer verdienen ondanks kleine verpakkingen enz.
Speel dus in op de veranderingen in deze markt.
Corona gaat op termijn over en de Horeca zal weer open gaan maar met de extra consumenten erbij kan er een win/win ontstaan.
Zo denk ik erover, maar ik geef wel toe dat ik geen cijfers heb en het dus een mening is en geen feit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
Ik denk dat het grote gros van de thuiswerkers gewoon hun koffie uit de supermarkt halen. En dat daarom er voor de "betere koffiebonenboeren" er idd heus wel een terugval zal zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HoppyF
woutur schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 16:16:
[...]

MOEHAHAHA! Mijn Fascino koffie kwam vandaag ook binnen en ik bestel sinds een tijdje de Overstock koffie. Ik heb twee maal de Italiano gekregen en eenmaal de Bello. Ik vermoedde dat ze alleen de 'goedkopere' espresso blends verstuurden als Overstock. Vandaag was de verrassing dat het de Don Claudio was! Ik ga zo maar eens een koppie proberen! Zin an!
Bof jij even! :P
Laatste keer had ik bij mijn proefpakket ook 1 kilo overstock, Guatemala El Zapote.
Die is nog dicht maar gaat eind deze week open. Weet dus niet of het een goede keuze is geweest.
Overstock is echt wat er over blijft denk ik want het aanbod varieert per dag.

Iets anders.
Met ingang van 5 november:
Lidl single origin koffiebonen €2,99 250 gram.
Wie durft? :?
https://www.lidl.nl/nl/p/...antage-koffiebonen/p42323

[ Voor 11% gewijzigd door HoppyF op 04-11-2020 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscarwashere
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17:08

oscarwashere

"Very nice"

Bijzonder filter apparaat in de aanbieding, alleen vandaag:

Philips Café Gourmet Koffiezetapparaat van 119.99 nu 59.95 https://www.ibood.com/nl/...et-koffiezetapparaat.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
oscarwashere schreef op donderdag 5 november 2020 @ 08:28:
Bijzonder filter apparaat in de aanbieding, alleen vandaag:

Philips Café Gourmet Koffiezetapparaat van 119.99 nu 59.95 https://www.ibood.com/nl/...et-koffiezetapparaat.html
Wat is hier bijzonder aan?
Pagina: 1 ... 59 ... 240 Laatste

Let op:
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1