Dat is
de manier. Je hebt het over 14g koffie, dat hoort in een dubbelbalkje.
Ik proef een beetje dat je in de veronderstelling bent dat je het enkelfilter zou moeten gebruiken omdat je maar één kopje zet: dat is niet zo; juist het tegenovergestelde is gangbaar. Het enkelbakje kan in de meeste gevallen terug in de doos.Heb wel mijn twijfels of de maler fijn genoeg maalt, dus overweeg wel een betere maler aan te schaffen. Maar dan moet ik wel zeker weten of dit de oplossing gaat zijn.
Ja, dat is een vervelende situatie, want het voelt als een gok. Maar zoals reeds opgemerkt, de molen wordt verkocht als '12 standen' van french press tot espresso. Dat kan niet, of in ieder geval niet op een manier waarbij je nog zinnig kunt afstellen in de espresso-range.
Meestal is het probleem primair dat de molen uberhaupt niet fijn genoeg wil malen (hier ook), maar de tweede valkuil is dat je niet nauwkeurig genoeg kunt afstellen (12 standen, niet traploos). Zorg er in ieder geval voor dat je beide problemen oplost als je geld uit gaat geven.
Het eerste criterium is makkelijk te testen: zet hem op de allerfijnste stand; als je dan nog water door je koffie krijgt dan kan hij niet fijn genoeg.
Hopelijk kunnen jullie mij advies geven. Hoeveel gram koffiebonen gebruiken jullie bv voor een enkele espresso?
14-17g voor een enkelkops dubbele espresso zal het meestvoorkomende antwoord zijn.
Wat is met jullie ervaring een goede koffie maler (budget 200-300 euro)?
Zoek vooral even in dit topic, deze vraag (en eigenlijk ook de overige) komt relatief vaak voorbij.
Zie bijvoorbeeld:
Nomad in "Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1"
Mogelijk is het de moeite waard om het budget nog iets te verruimen (€300-€400) als je nieuw wilt kopen; tweedehands of horecamaler moet zeker lukken.
Goedbedoeld, maar een speciaalzaak zou zeggen dat dat ten eerste niet kán (onbekend hoe fijn je moet malen) en ten tweede onwenselijk is (voorgemalen).
Maar als diezelfde speciaalzaak daadwerkelijk verse bonen verkoopt dan zou ik er alsnog langsgaan: ik hoor @
j_cda niet over welke bonen hij gebruikt, verse bonen is absoluut stap 1 van het debuggen.