Aanschafadvies semi-automatische (piston) koffiemachine

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LocK_Out
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 28-03 19:17
Geachte koffie koningen (en koninginnen).

Ik lees al enige dagen dit forum door om mezelf te orienteren wat betreft een semi/half-automaat.
Ik ben momenteel in bezit van een Jura Ena 9, deze is inmiddels een jaar of 7.
Ik waardeer een goede koffiesmaak en vind koffie zetten interressant, de monotone handelingen van een volautomaat (slangetjes uitspoelen na melk bereidingen) e.d. ben ik inmiddels wel een beetje zat. Ik ga liever aan de slag met het handmatig stomen van melk en het samenstellen van een goede melange.
Het hoeft van mij geen hogere wiskunde te worden, maar een uitdaging is geen probleem.

Het belangrijkste is eigenlijk dat ik enkel koffie met melkbereidingen drink, met name Latte macchiato´s en Cappuchino´s. Een automaat waarmee goed melk opgeschuimd kan worden om een cappuchino of Latte Macchiato te zetten is dus een must. Daarnaast ben ik de enige die koffie drinkt/de machine gebruikt.

Echter is de keuze wat betreft automaten gigantisch. Ik had al bijna een Solis Grind & Infuse 115A aangeschaft, tot ik de verhalen in dit topic las.

Budget 1000/1500 euro, goedkoper mag natuurlijk ook.
Ik wil een beetje oppassen dat ik niet doorsla bij het overstappen van een Vol naar een Half automaat, daarom vraag ik ook advies.
Ik zit ook met de twijfel, losse maler of ingebouwd in de machine. De ruimte voor een machine is beperkt. Daarnaast om bij deze overstap een maler van 350+ aan te schaffen "lijkt" me een beetje overkill, maar advies en meningen daarover is/zijn welkom.

Met diverse aanbevelingen uit het "Koffie: van hele boon tot kop" topic heb ik de volgende types op het oog;

Isomac Gaida
La Pavoni GCM
Lelit PL41LEM

Losse maler;
Baratza Encore

Eventuele machines met ingebouwde maler;
Letit PL042EMI
La Pavona Domus Bar

Design is wel een dingetje, de Gaggia Classic, Quickmills en Rancilio´s vind ik echt afzichtelijk en gaan er niet komen. Tuimelschakelaars vind ik erg luxe staan en lijken mij ook duurzaam.

Wat vinden jullie van de machines met ingebouwde maler, sluit het juist beter aan bij wat ik zoek of is het een absolute afrader? Ik ben sowieso van plan om een showroom te bezoeken voordat ik een definitieve keuze maak.

TL'DR;

Wil wisselen van vol naar half-automaat.
Enige die koffie drinkt/de machine gebruikt.
Drink enkel Cappuchino´s en Latte´s, zoek een passende machine.
Learning curve is prima, maar hogere wiskunde hoeft ook weer niet.
Losse maler of machine met een ingebouwde maler?
Budget 1000/1500 euro

[ Voor 10% gewijzigd door LocK_Out op 25-08-2019 04:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-06 19:50

PcDealer

HP ftw \o/

Welk topic @LocK_Out ?
tot ik de verhalen in dit topic las.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LocK_Out
@PcDealer Excuus, het Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1 topic. Ik stelde dezelfde vraag daar, maar werd naar mijn idee al snel een topic hijack, daarom even een eigen topic aangemaakt voor deze discussie.

[ Voor 19% gewijzigd door LocK_Out op 25-08-2019 03:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Ik zou dan toc

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd1 op 21-10-2021 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LocK_Out
@Verwijderd1 Nogmaals dank voor het in detail meedenken.

Gezien het binnenwerk van de vergeleken machines op de videos, lijkt het inderdaad veel op elkaar.
Ik ben het er na je duidelijke uitleg en voorbeelden toch wel mee eens dat de "Solis Barista Triple Heat" (dat is volgens mij de europese benaming van de "Brenville Oracle") een interessante kandidaat is.

Ik moet zeggen dat er na een snelle zoektocht in de prijsklasse van 1300 euro niet bijster veel te krijgen is, met dubbele boiler of dubbel thermoblock. Daar komt je maler dan nog eens bij.
Het kan allemaal luxer, maar meer dan 1500 euro voor enkel een machine gaat me eigenlijk wel wat te ver.
De dubbele boiler (of eventueel dubbel thermoblock) is i.v.m. het bereiden van melk wel een must begrijp ik inmiddels.
Is het niet een optie om melk via een losse opschuimer te bereiden? Naar mijn idee kan ik het dan af met een eenvouderige (goedkopere) machine i.c.m. een goede maler. Ik weet dat het enigzins afdoet aan de kwaliteit van je bakkie. Daarnaast kom ik dan al van een volautomaat, dus qua smaakbeleving moet dat mijn inziens al verschil gaan maken. Maar misschien zie ik het te simpel, dat kan.

Wat betreft het reinigen, maakt het mij allemaal niet zoveel uit. Ik gebruik van de Jura officiele reinigingsmiddelen en deze kosten per zoveel tijd ook een klein vermogen. Het schoonmaken bestaat uit het weggooien van koffieprut en het afnemen van de machine (in -en extern). Al met al gaat daar ook best nog wat tijd in zitten.
Heel handig ben ik zelf ook niet, dus het klussen aan de machine zal beperkt blijven. Kleine dingetjes wil ik me nog wel aan wagen, maar bij complexere zaken doe ik toch echt aanspraak op de garantie.

[ Voor 8% gewijzigd door LocK_Out op 25-08-2019 05:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
[quote][b][messageestijds) minder te werken.

[ Voor 93% gewijzigd door Verwijderd1 op 21-10-2021 22:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Ik heb een HX machine en een losse melkopschuimer (voor de dame). Gebruik de opschuimer zelf nooit omdat de romigheid en dichtheid toch echt anders is.

Machine met flinke boiler en HX of 2 boilers is toch wel wat je nodig hebt voor goed schuim btw.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:56
Ik denk dat Jb! zal heel veel zinnige dingen heeft gezegd. Ik zal alleen wat toevoegingen doen.

Machine met maler geïntegreerd. Gewoon niet doen. Kwaliteit van je koffie hangt voor een groot gedeelte van je maker af. De kwaliteit van geïntegreerde malers is gewoon ruk. Er zit simpelweg niet 1 goede bij. Altijd een losse maker aanschaffen.

Type machine: aangezien jij liefhebber bent van melkkoffiedrankjes zou ik zeker ook kijken naar een machine met dubbele boiler of warmtewisselaar. Jij kijkt nu naar machines met een enkele boiler en dan moet je altijd de knop indrukken om te stomen en dan wachten totdat de machine op temp is voor voldoende stoom. Dit kan soms even niet duren, niet gebruiksvriendelijk en een ramp als je visite hebt. Ik heb thuis een machine met een warmtewisselaar staan, ik kan melk opschuiven tijdens het zetten van een espresso. Dit wordt toch meer door mij gewaardeerd dan ik van te voren had gedacht.

Mijn voorstel voor apparatuur zou echt het onderstaande zijn. En je kan beter gebruik maken van de 1500 euro dan minder. Je krijgt er later anders echt spijt van.

Maler:
Quamar Q50s @ €369
Of Macap M2M @ €299

Machine:
Bezerra Magica S @ €1.250
Bezerra BZ10 @ €1.069

En loop in je zoektocht echt de gebruikte machines niet voorbij! Genoeg pareltjes te vinden.

[ Voor 3% gewijzigd door krizzziz op 25-08-2019 08:10 ]

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09-07 09:56
LocK_Out schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 05:19:
Is het niet een optie om melk via een losse opschuimer te bereiden?
Je zegt zelf:
de monotone handelingen van een volautomaat (slangetjes uitspoelen na melk bereidingen) e.d. ben ik inmiddels wel een beetje zat.
Een aparte melkopschuimer levert volgens mij relatief veel afwas op, die je bovendien meteen wilt doen. Zou het beperken tot een pijpje dat je makkelijk kunt schoonvegen.

Nog belangrijker: volgens mij kun je er alleen teleurstellend schuim mee maken.
krizzziz schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 08:08:
Ik denk dat Jb! zal heel veel zinnige dingen heeft gezegd. Ik zal alleen wat toevoegingen doen.
Ontzettend goede aanvullingen. d:)b
Jij kijkt nu naar machines met een enkele boiler en dan moet je altijd de knop indrukken om te stomen en dan wachten totdat de machine op temp is voor voldoende stoom.
Nu had ik ooit de meest minimale SBDU (100 mL boiler), maar zelfs als hij op temperatuur is dan is het totaal onvergelijkbaar qua stoomkracht vergeleken met een HX.
Bezerra Magica S @ €1.250
Bezerra BZ10 @ €1.069
Dat zijn overigens adviesprijzen, er is een (uitstekende) onlinespeciaalzaak die adverteert met allerlei extras twv. X - als je even contact opneemt krijg je dat (aanzienlijke) bedrag grotendeels als korting ;)

Italianen en prijsafspraken...

Kost wat, maar daar krijg je dan ook een hoop voor terug. Koperen boiler en leidingwerk.

Expobar is ook relatief goedkoop geloof ik (voor een HX), maar qua afwerking minder.

Gezien de aanschafprijs zou ik ook rekening houden met onderhoud; Breville/Sage lijkt me minder courant, Bezzera lijkt me prima en bij een E61 zit je altijd goed.
En loop in je zoektocht echt de gebruikte machines niet voorbij! Genoeg pareltjes te vinden.
Ik zou ook eerder een tweedehands HX + maler kopen dan ergens anders op te moeten inleveren vanwege het budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-09-2022
* knip *

Een post als deze heeft geen toegevoegde waarde dus laat zoiets vooral achterwege.

[ Voor 124% gewijzigd door S1NN3D op 25-08-2019 23:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LocK_Out
Ik wil jullie bedanken voor de in korte tijd gegeven tips, (uitgebreidde motivaties) en aanbevelingen. Ik heb in 2 dagen al aardig wat kennis opgedaan.

Het verhaal wat betreft stoom/maler/dubbele boiler/(HX machine) is mij duidelijk. Een losse melkopschuimer gaat hem eigenlijk gewoon niet worden. De aanbevolen Berezza´s zien er inderdaad knap uit.
De tips betreffende apparatuur heb ik een hoop aan, zo kan ik mezelf een beetje orienteren.

Ik ben zelf eigenlijk niet zo van 2e hands. Niet omdat ik me daar te goed voor voel, maar puur omdat ik bij nieuw op de kwaliteit aan kan. Toch wordt dit best frequent voorgesteld/aanbevolen, ga ik zeker over nadenken.

Ik zag dat bijvoorbeeld CasaBarista adressen heeft waar je binnen kan lopen voor advies e.d.
Dit ga ik binnenkort ook zeer zeker doen, met jullie adviezen en tips kan ik enigzins voorbereid binnenlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtje84
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 30-01-2022
* knip *

Als je niets zinnigs te posten hebt, post dan vooral niet.

[ Voor 97% gewijzigd door S1NN3D op 27-08-2019 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtje84
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 30-01-2022
(weet niet hoe ik deze post kan verwijderen)

[ Voor 87% gewijzigd door Rtje84 op 27-08-2019 22:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LocK_Out
Bij deze wil ik mededelen dat er na lang peinzen en vergelijken een Bezzera Magica en Eureka Mignon Specialita op het aanrecht prijken. Super tevreden mee en geen moment spijt van.

De Bezzera Magica gekozen vanwege de stoompower en hendels IPV draaiknoppen (vind ik praktischer). De Eureka Specialita met name vanwege de digitale timer (per tiende seconde instelbaar) en de algehele eigenschappen van de molen.

Iedereen die meegedacht heeft, nogmaals bedankt!

[ Voor 32% gewijzigd door LocK_Out op 01-10-2019 22:55 ]

Pagina: 1