Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1 Overzicht

Pagina: 1 ... 35 ... 39 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• bszz
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 13:36
dangerpaki schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 20:30:
En is die breville oracle touch dan qua maler goed genoeg? Vaak zit er in de combi apparaten een matige maler.
Ik heb begrepen dat de molen heel erg lijkt die van de Baratza Sette maar zal het nog eens uitpluizen.

bszz wijzigde deze reactie 11-05-2019 20:48 (5%)

• Jb!
  • Registratie: maart 2012
  • Niet online

Jb!

Lord of the Idiots

Ivysaur schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 20:42:
Ik zit te denken om mijn senseo weg te doen en over te stappen op oploskoffie. Waarom? Volgens mij is dit ideaal als je, net als ik, soms helemaal geen koffie drinkt en soms een periode hebt van manie. ;) Waterkoker aan, koffie in een kopje, water erin en klaar.

Nu vraag ik me enkel af of ik er op smaak achteruit ga, of juist vooruit. Want ik las dat ze wel eens willen frauderen met het aantal gram in een padje.
Ligt eraan welke oploskoffie. Als ik die filmpjes van James Hoffman hoor dan zit er veel ontwikkeling in. Zie bijvoorbeeld dit filmpje:
dangerpaki schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 20:30:
En is die breville oracle touch dan qua maler goed genoeg? Vaak zit er in de combi apparaten een matige maler.
De maalschijf is hetzelfde als van hun maler. Seattle Coffee heeft een filmpje over die maler:

“you're being a little wise guy, OK, which is, you know, typical for you”

Acties:
  • 0Henk 'm!

• yorroy
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 12:14
Ivysaur schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 20:42:
Ik zit te denken om mijn senseo weg te doen en over te stappen op oploskoffie. Waarom? Volgens mij is dit ideaal als je, net als ik, soms helemaal geen koffie drinkt en soms een periode hebt van manie. ;) Waterkoker aan, koffie in een kopje, water erin en klaar.

Nu vraag ik me enkel af of ik er op smaak achteruit ga, of juist vooruit. Want ik las dat ze wel eens willen frauderen met het aantal gram in een padje.
Je zou dan ook kunnen kijken naar een french press. Met een beetje fatsoenlijke koffie kun je daar een heerlijk bakje van zetten.
Je zit dan alsnog wel met de versheid van koffie.

iPhone 7 |  Watch 2 |  MBpR 2015 |  Apple TV 4 |  Hackintosh i3-8100

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dangerpaki
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 20-11 18:54
@Jb! thanks voor de uitleg van de maler op de Oracle

@schumi1986 dat is een erg mooi apparaat.

Helaas de touchscreenloze variant niet onder naam Breville verkrijgbaar in Nederland (wel onder de naam Sage). Begint namelijk echt te kriebelen ondanks dat het boven mijn budget ligt.

EDIT: ook jammer dat de versie zonder touchscreen niet in het zwart te vinden is.

dangerpaki wijzigde deze reactie 12-05-2019 10:27 (16%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@dangerpaki Maar maakt dat uit dan? Welk merknaampje op de machine staat? :?
Het gaat toch om de kwaliteit van het apparaat en de daarmee gemaakte koffie?

Wellicht interessant:
Wikipedia: Breville

...The company owns several brands, including Breville (for some countries), Kambrook, Ronson, Sage by Heston Blumenthal, Solis, Gastroback, Stollar, Catler, Bork and Riviera&Bar ...

Want ik zie diverse Sage espressomachines (o.a. via amazon.de) waarbij b.v. de Sage Appliances SES880 Espresso-Maschine The Barista Touch al voor 942 euro te koop is.
En de Sage Appliances Espressomaschine SES878 in het zwart (!) voor 800 euro.

ehtweak wijzigde deze reactie 12-05-2019 10:44 (40%)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ivysaur
  • Registratie: augustus 2014
  • Niet online
yorroy schreef op zondag 12 mei 2019 @ 09:19:
[...]

Je zou dan ook kunnen kijken naar een french press. Met een beetje fatsoenlijke koffie kun je daar een heerlijk bakje van zetten.
Je zit dan alsnog wel met de versheid van koffie.
Was een interessante optie maar lees net dit op wiki:

'Doordat het metalen filter meer koffiedeeltjes doorlaat blijven ook meer stoffen als cafestol in de koffie die cholesterolverhogend zijn[3]. Koffie gezet in een cafetière heeft een cafestolwaarde van ongeveer 3 mg per kop (150ml) koffie, dit is hoger dan andere vormen van koffiezetten, waarbij espresso 1,5 mg meet en koffie met papieren filter slechts 0,1 mg[4]. Vanwege het cholesterolverhogende effect adviseert het Voedingscentrum om niet meer dan 1 kop cafetièrekoffie per dag te drinken.

De meeste onderzoeken gebruiken snelfiltermaling, maling en soort koffie hebben invloed op het cafestolgehalte'

Dan liever oploskoffie, ipv dood gaan door cafetierekoffie. :+

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jb!
  • Niet online

Jb!

Lord of the Idiots

dangerpaki schreef op zondag 12 mei 2019 @ 10:22:
@Jb! thanks voor de uitleg van de maler op de Oracle

@schumi1986 dat is een erg mooi apparaat.

Helaas de touchscreenloze variant niet onder naam Breville verkrijgbaar in Nederland (wel onder de naam Sage). Begint namelijk echt te kriebelen ondanks dat het boven mijn budget ligt.

EDIT: ook jammer dat de versie zonder touchscreen niet in het zwart te vinden is.
De oracle zonder touch heeft bij Amazon een kortingscode van 250 euro. Komt dan neer op +-1350. In tegenstelling tot de andere modellen is deze dus meer geautomatiseerd, onder andere de temperatuursensor voor de stoom in het pijpje zelf en auto-tamp voor de koffie in de portafilter.
Ivysaur schreef op zondag 12 mei 2019 @ 13:58:
[...]

'Doordat het metalen filter meer koffiedeeltjes doorlaat blijven ook meer stoffen als cafestol in de koffie die cholesterolverhogend zijn[3]. Koffie gezet in een cafetière heeft een cafestolwaarde van ongeveer 3 mg per kop (150ml) koffie, dit is hoger dan andere vormen van koffiezetten, waarbij espresso 1,5 mg meet en koffie met papieren filter slechts 0,1 mg[4]. Vanwege het cholesterolverhogende effect adviseert het Voedingscentrum om niet meer dan 1 kop cafetièrekoffie per dag te drinken.

De meeste onderzoeken gebruiken snelfiltermaling, maling en soort koffie hebben invloed op het cafestolgehalte'

Dat geldt in min of meerdere mate toch voor elke niet gefilterde koffie? Dus ook espresso en daarop gebaseerde dranken. Bij oploskoffie ligt het wellicht ook aan de zetmethode (in het productieproces).

Jb! wijzigde deze reactie 12-05-2019 15:07 (39%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SanderH_
  • Registratie: juni 2010
  • Nu online
Misschien een wat vreemde vraag, maar welke kopjes / mokken hebben jullie? :9

Momenteel heb ik standaard witte kopjes met schotel, maar wil wel ééns iets anders (lees "moderner"). Iemand wat aanraders?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• noodel1988
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 11:13
SanderH_ schreef op zondag 12 mei 2019 @ 16:39:
Misschien een wat vreemde vraag, maar welke kopjes / mokken hebben jullie? :9

Momenteel heb ik standaard witte kopjes met schotel, maar wil wel ééns iets anders (lees "moderner"). Iemand wat aanraders?
Voor filter koffie gebruik ik Eva Solo mokken:
https://www.fonq.nl/produ...jes_mokken/merk-eva_solo/

Trakt | Last.fm | discogs

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dangerpaki
@Jb! thanks. Ga eens goed denken. De deal bij Amazon is heel goed. Kriebelt erg.
En dat auto tampen en schuimen is wel handig voor vrouwlief. Schuimen kan ze wel ondertussen. Maar als ik er niet ben en er moet een bak koffie gezet worden dan is auto tampen wel handig (ook voor mij overigens want heb het zelf nooit handmatig gedaan maar dat zou wel moeten lukken).

dangerpaki wijzigde deze reactie 12-05-2019 18:48 (63%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 14:19
Die Eva Solo mokken met siliconen rand heb ik hier ook. Heb er ook de espressokopjes van.
Als ze de vaatwasser in gaan, haal ik die siliconen rand er wel af en bij de espressokopjes gaat dat duidelijk lastiger. Maar ze zijn wel leuk.

Daarnaast heb ik nog wat espressokopjes van iittala: https://www.iittala.com/n...so-kop-01-l-wit/p/x500500

Niet zozeer vanwege het ontwerp (keuze van mrs. dreamscape, die hier ook wat kommetjes van heeft gekocht), maar qua formaat en rand zijn ze erg prettig.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ixl85
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 13:27
Ivysaur schreef op zondag 12 mei 2019 @ 13:58:
[...]

Keuringsdienst van waarde heeft hier ook ooit onderzoek naar gedaan. Leuke aflevering. In een notendop:
Koffie die niet door een papieren filter gaat: Bevat vetten - aka cholesterol verhogend.
Wel door een papieren filter - vetten blijven (grotendeels) achter.
Mocht je je dus zorgen maken:
1: Laat het door een filter lopen bij het inschenken.
2: Balanceer je leven, eet gezond en drink gewoon 2 koppen per dag. Aangezien het voedingscentrum ook adviseert om je aardappeltjes en frietjes niet krokant bruin te bakken (want verhoogde aanwezigheid potentieel kankerverwekkende stoffen), moet je in mijn ogen sommige regeltjes accepteren maar links laten liggen en balanceren op andere vlakken. :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bszz
ixl85 schreef op maandag 13 mei 2019 @ 08:03:
[...]

Keuringsdienst van waarde heeft hier ook ooit onderzoek naar gedaan. Leuke aflevering. In een notendop:
Koffie die niet door een papieren filter gaat: Bevat vetten - aka cholesterol verhogend.
2: Balanceer je leven, eet gezond en drink gewoon 2 koppen per dag. Aangezien het voedingscentrum ook adviseert om je aardappeltjes en frietjes niet krokant bruin te bakken (want verhoogde aanwezigheid potentieel kankerverwekkende stoffen), moet je in mijn ogen sommige regeltjes accepteren maar links laten liggen en balanceren op andere vlakken. :)
Of investeer, als je per se een cafetiere wilt, in een Espro waar papieren filters in kunnen ;) (en een klein handmolentje)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ixl85
bszz schreef op maandag 13 mei 2019 @ 08:22:
[...]

Of investeer, als je per se een cafetiere wilt, in een Espro waar papieren filters in kunnen ;) (en een klein handmolentje)
Die heb ik een. Kopen? Heb hem te koop staan omdat hij m'n koffie te heet houdt in de auto!
Heb hem 2x gebruikt :)

Acties:
  • +3Henk 'm!

• schumi1986
  • Registratie: februari 2014
  • Nu online
Na wat vertraging is vandaag de Oracle touch geleverd :D

http://i63.tinypic.com/sys4qt.jpg

Morgen komen de verse bonen binnen en kan het feest echt beginnen.

Eerste snelle indruk : de machine is best zwaar, voelt heel degelijk aan en het touchscreen werkt snel en zonder vertraging.

Standaard worden er verschillende tools mee geleverd voor het onderhoud en deze hebben een bakje achter de driptray, ook wordt er standaard een afklopbakje meegeleverd.

schumi1986 wijzigde deze reactie 13-05-2019 14:11 (46%)

PC : MSI B450 Gaming Pro Carbon AC - AMD Ryzen 7 3700X - 16GB DDR 4 3200Mhz - EVGA GTX 1080 ACX 3.0

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 21-11 20:09
Misschien moeten ze er in de toekomst ook een waterpas bij leveren ;)

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jb!
  • Niet online

Jb!

Lord of the Idiots

ixl85 schreef op maandag 13 mei 2019 @ 08:03:
[...]

Cafestol mag dan cholesterolverhogend zijn, het is anticarciogenisch in ratten. Acrylamide daarentegen is carciogenisch (bijproduct van zetmeel en hoge temperatuur).

Friet te heet bakken is dus duidelijk af te raden (los van 'balanceren') terwijl chooesterol wel te balanceren is. French press nafilteren zou ik niet doen, juist die vetten die je dan afzeeft bevatten smaak.

Handiger is dan om gewoon een filterkoffieapparaat of chemex of V60 te nemen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Brammos85
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 20-11 19:49
Brad Pitt schreef op maandag 13 mei 2019 @ 14:12:
Misschien moeten ze er in de toekomst ook een waterpas bij leveren ;)
Ik zou hem inderdaad even rechtzetten, dit gaat lekken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ixl85
Jb! schreef op maandag 13 mei 2019 @ 14:30:
[...]

Cafestol mag dan cholesterolverhogend zijn, het is anticarciogenisch in ratten. Acrylamide daarentegen is carciogenisch (bijproduct van zetmeel en hoge temperatuur).

Friet te heet bakken is dus duidelijk af te raden (los van 'balanceren') terwijl chooesterol wel te balanceren is. French press nafilteren zou ik niet doen, juist die vetten die je dan afzeeft bevatten smaak.

Handiger is dan om gewoon een filterkoffieapparaat of chemex of V60 te nemen.
Hey, ik drink het gewoon en denk niet tijdens het drinken "Shit, daar gaan weer 4 jaren van m'n leven". M'n comment had een vleugje sarcasme ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• woutur
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 20-11 15:31

woutur

Klauwtjes uit!

Vraag aan de experts: wat is de oorzaak van lawaai op HX halfautomaten (ECM Mechanika II, vibratiepomp in mijn geval)? Vooral bij het vullen van de boiler maakt mijn machine veel lawaai en bij het zetten van koffie via de groep valt het meestal mee. Soms begint de machine te 'gieren' bij het laatste. Daarnaast zie ik de naald ook niet netjes naar een bepaalde druk gaan maar heen en weer bewegen (razendsnel, volgens mij is eerder een naald hierdoor afgebroken) tussen zeg 6 en 10 bar.

De vibratiepomp is zonder druk vrijwel geluidloos.

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Frostie
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 21-11 12:57
Heeft er iemand hier een Jura E6? We zijn ons aan het oriënteren op een nieuw apparaat en qua specificaties lijkt dit wel te zijn wat we zoeken maar ben benieuwd naar wat gebruikerservaringen (genoeg product reviews gezien :-))

Weaseling out of things is important to learn. It's what separates us from the animals... except the weasel. Homer Simpson

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Teus.shira
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 11:29
De E6 is een goede en betrouwbare machine.
Wat mij alleen opvalt bij machines met de generatie 3 molens is dat de gemalen hoeveelheid koffie ineens afneemt bij 10.000+ kopjes. De generatie 2 molens hebben dat veel minder. Die houden het meestal 15 a 18.000 koffie uit. Als je er geen probleem mee hebt na 10.000 en nieuwe koffie molen te laten inbouwen a €130 dan is het een aanrader. De D6 heeft wel de gen 2 molen. Overweeg die ook.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bszz
woutur schreef op maandag 13 mei 2019 @ 15:45:
Vraag aan de experts: wat is de oorzaak van lawaai op HX halfautomaten (ECM Mechanika II, vibratiepomp in mijn geval)? Vooral bij het vullen van de boiler maakt mijn machine veel lawaai en bij het zetten van koffie via de groep valt het meestal mee. Soms begint de machine te 'gieren' bij het laatste. Daarnaast zie ik de naald ook niet netjes naar een bepaalde druk gaan maar heen en weer bewegen (razendsnel, volgens mij is eerder een naald hierdoor afgebroken) tussen zeg 6 en 10 bar.

De vibratiepomp is zonder druk vrijwel geluidloos.
Klinkt toch als een defecte pomp

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Teus.shira
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 11:29
Het kan ook een leiding zijn die ergens tegenaan zit. Bij druk opbouw vervormd de flexibele slang iets. Dan kan je bekijken door de machine te gebruiken terwijl de mantel er niet op zit.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Frostie
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 21-11 12:57
Teus.shira schreef op maandag 13 mei 2019 @ 16:55:
De E6 is een goede en betrouwbare machine.
Wat mij alleen opvalt bij machines met de generatie 3 molens is dat de gemalen hoeveelheid koffie ineens afneemt bij 10.000+ kopjes. De generatie 2 molens hebben dat veel minder. Die houden het meestal 15 a 18.000 koffie uit. Als je er geen probleem mee hebt na 10.000 en nieuwe koffie molen te laten inbouwen a €130 dan is het een aanrader. De D6 heeft wel de gen 2 molen. Overweeg die ook.
Thanks! Zit nu ook naar de D6 te kijken en de prijs is vrijwel hetzelfde en dan lijkt de E6 toch wat meer opties te bieden - evt. vervangen we na 10k kopjes de molen wel (dat duurt nog wel even :-))

Weaseling out of things is important to learn. It's what separates us from the animals... except the weasel. Homer Simpson

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dangerpaki
schumi1986 schreef op maandag 13 mei 2019 @ 14:05:
Na wat vertraging is vandaag de Oracle touch geleverd :D

[Afbeelding]

Morgen komen de verse bonen binnen en kan het feest echt beginnen.

Eerste snelle indruk : de machine is best zwaar, voelt heel degelijk aan en het touchscreen werkt snel en zonder vertraging.

Standaard worden er verschillende tools mee geleverd voor het onderhoud en deze hebben een bakje achter de driptray, ook wordt er standaard een afklopbakje meegeleverd.
Heel vet!

Had per ongeluk gedacht dat @Jb! dat ding al had en hem een heel lang bericht gestuurd. Maar misschien dat jij de vraag ook kan beantwoorden:

Zit er verschil in de basket en de hoeveelheid koffie als je 1 of 2 kopjes zet?
En hoe zit het met extractietijd bij 1 of 2 kopjes espresso?

Vraag dit omdat in de handleiding (van de non-touch versie) geen melding wordt gemaakt over verschil in hoeveelheid koffie wat in de basket gemalen wordt als je 1 of 2 kopjes espresso zet (op internet lees ik dat het altijd 22 gram zou zijn). En verder noemen ze dat de extractietijd bij een enkel kopje 20 seconden is en bij een dubbel 30 seconden.

Leek mij dat dat en niet optimale settings waren om een goede espresso te krijgen en dat je dus altijd verschil hebt qua smaak tussen als je 1 of 2 kopjes espresso tegelijk zet.

Hoop dat mn vraag duidelijk is. Is een beetje lastig uit te leggen.

• Jb!
  • Niet online

Jb!

Lord of the Idiots

Nomad schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 11:12:
[...]

Ja, ik heb wel eens zelf gebrand en ja ik heb wel eens met het idee gespeeld. Maar ik weet ondertussen ook dat goed branden best wel precies komt, dus dat je met een redelijk goedkope brander niet in de buurt komt van de nette brandprofielen die de echte branders toepassen. Sure, je krijgt het boontje wel bruin en je kan stoppen na de eerste crack en sure je hebt wel wat controle over temperatuur...maar je hebt geen massa genoeg om temperatuur stabiel te blijven op het moment dat je de bonen erin gooit, dus je aanvankelijke temperatuur zakt al behoorlijk. Daarna meet je vaak alleen rondom de trommel ipv echt in de trommel qua temperatuur en zelfs wanneer dat wel ok geimplementeerd is, blijft de tuning maar tricky.
Ik brand nu al een tijdje met een gewone heteluchtoven. Na wat verschillende 'schalen' (o.a. een dikke De Buyer pan en die wat voorverwarmen op het fornuis en just een hele dunne antiaanbaklaag ovenschaal) geprobeerd te hebben denk ik dat je met zo'n oven (die je toch al in huis hebt) best ver kan komen.

Ik gebruikt nu vooral een dunne ovenschaal met antiaanbaklaag en deksel in combinatie met de heteluchtstand. Dat werkt best goed, de bonen in het midden van de schaal bruinen heel geleidelijk en met de temperatuur controle van de oven (niet heel precies, gewoon consumentenspul) kun je dus best redelijk sturen.

Het enige nadeel is de rand van de schaal, die wordt wat warmer waardoor bonen daar eigenlijk iets te snel branden waardoor je uiteindelijk geen gelijke bruining hebt.

Uiteindelijk denk ik dat je met een ideale schaal best dicht bij een goed brandprofiel kan komen, zeker als je de temperatuur en tijd goed onder controle hebt (vooral een kwestie van experimenteren, aanpassen, etc. denk ik). Wellicht is het een idee om de bonen in de schaal met deksel op een soort meshlaag (materiaal van een keukenzeef oid) te leggen waardoor de bonen niet in direct contact komen met de ovenschaal.

Een nadeel van de ovenmethode is wel dat je huis wat rokerig wordt, je moet dus zorgen voor goede ventilatie en en mondkapje (met goede filters). Al met al leuk om te proberen met weinig investering (als je de oven al hebt), zeker vergeleken met die kleine thuisbrandertjes.

Ik bestel de groene bonen hier.

• titan1901
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 21-11 21:10
@Jb!

Persoonlijk denk ik dat het gebrek aan beweging het branden op deze manier wel lastig maakt. Alle branders van professioneel tot amateuristisch (gene café en behmor en dergelijke) gebruiken een roterende trommel om de bonen continue in beweging te houden. Zonder die beweging lijkt het me lastig om de bonen gelijkmatig te kunnen branden.

Neemt natuurlijk niet weg dat het leuk kan zijn om te experimenteren :). Met een verfbrander schijnen ook nog wel leuke resultaten te behalen te zijn:

YouTube: Home Roasting Coffee - Dog Bowl Method 1080P

• Jb!
  • Niet online

Jb!

Lord of the Idiots

titan1901 schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 01:58:
@Jb!

Persoonlijk denk ik dat het gebrek aan beweging het branden op deze manier wel lastig maakt. Alle branders van professioneel tot amateuristisch (gene café en behmor en dergelijke) gebruiken een roterende trommel om de bonen continue in beweging te houden. Zonder die beweging lijkt het me lastig om de bonen gelijkmatig te kunnen branden.
Ja, maar ik denk wel om verschillende redenen. Roteren zal sowieso beter zijn (qua resultaat) / meer bonen tegelijk toelaten. Dat wil je dus sowieso als je een dure machine gaat maken.

Bij de goedkopere machines is het denk ik vooral vanwege de relatief kleine warmtebron. Bij een heteluchtoven verdeel je de warmte best redelijk (zeker niet ideaal rond de bonen omdat de bonen stilliggen).

Nu leg ik de bonen dus in een hele dunne ovenschaal met deksel en dat werkt al redelijk (goed genoeg voor mij TBH). Wellicht werkt het nog beter als alle bonen als het ware in de oven zweven. Met iets van mesh (waar de warme lucht mooi doorblaast) zou dat goed moeten lukken, maar dat moet dan wel ovenwaardig zijn (RVS oid). Mocht ik daar nog een keer aan toe komen dan laat ik het nog wel weten (hopelijk met foto's).

• bszz
dangerpaki schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 21:10:
[...]

Heel vet!

Had per ongeluk gedacht dat @Jb! dat ding al had en hem een heel lang bericht gestuurd. Maar misschien dat jij de vraag ook kan beantwoorden:

Zit er verschil in de basket en de hoeveelheid koffie als je 1 of 2 kopjes zet?
En hoe zit het met extractietijd bij 1 of 2 kopjes espresso?

Vraag dit omdat in de handleiding (van de non-touch versie) geen melding wordt gemaakt over verschil in hoeveelheid koffie wat in de basket gemalen wordt als je 1 of 2 kopjes espresso zet (op internet lees ik dat het altijd 22 gram zou zijn). En verder noemen ze dat de extractietijd bij een enkel kopje 20 seconden is en bij een dubbel 30 seconden.

Leek mij dat dat en niet optimale settings waren om een goede espresso te krijgen en dat je dus altijd verschil hebt qua smaak tussen als je 1 of 2 kopjes espresso tegelijk zet.

Hoop dat mn vraag duidelijk is. Is een beetje lastig uit te leggen.
Er zit een sensor in die bepaalt wanneer het bakje vol is. De hoeveelheid wordt dus aangepast aan de grootte van het bakje. Je zou dus ook bijvoorbeeld een vst basket kunnen gebruiken. Die 22 gram kan dus nooit exact 22 gram zijn. Daar speelt de maalgraad nl. ook een rol bij maar ergens daar in de buurt zal het zeker zijn.bij de dubbele basket. De extractietijd, maalgraad etc. kun je uiteraard gewoon aanpassen.

• dangerpaki
bszz schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 13:25:
[...]

Er zit een sensor in die bepaalt wanneer het bakje vol is. De hoeveelheid wordt dus aangepast aan de grootte van het bakje. Je zou dus ook bijvoorbeeld een vst basket kunnen gebruiken. Die 22 gram kan dus nooit exact 22 gram zijn. Daar speelt de maalgraad nl. ook een rol bij maar ergens daar in de buurt zal het zeker zijn.bij de dubbele basket. De extractietijd, maalgraad etc. kun je uiteraard gewoon aanpassen.
Dat is wel grappig: pak net de handleiding van de Breville Oracle Touch en daar zit dus inderdaad een 2e basket erbij voor een enkel kopje. De Handleiding van de Sage Oracle (non touch dus) heeft maar 1 basket meegeleverd. Zou dus betekenen dat de non-touch versie maar een hoeveelheid maalt?

dangerpaki wijzigde deze reactie 15-05-2019 20:09 (4%)

• Jb!
  • Niet online

Jb!

Lord of the Idiots

bszz schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 13:25:
[...]

Dus als je een single basket gebruikt dan zit het eerder vol, wordt het eerder opgemerkt door de sensor en heb je effectief dus minder koffie in je bakje (zoals je zou verwachten voor een single shot)? Wel vreemd dat men dat in veel review filmpjes als nadeel noemt iig.

Ik las trouwens ook dat je de druk en de tamp tijd in kunt stellen. In sommige filmpjes hadden ze het er ook over dat je daarmee de hoeveelheid koffie een heel klein beetje kan sturen.

@dangerpaki hier staat het enkelwandig filter voor 5 euro. Staat ook expliciet bij dat die voor de Oracle is:
Enkelwandig filter van 58 mm voor één kopje voor de Oracle™ SES980
Op de accessorises pagina van de Oracle (non-touch) (klik 'volledige specificaties weergeven') staat die filter ook gewoon, ik neem dus aan dat die wel standaard meegeleverd wordt.

• D. Ninjai
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 12:05
Ik vind dit wel interessant dat branders geen onderscheid meer maken tussen filter en espresso oftewel omniroast. Dit uit een blog van whitelabel:

so we asked ourselves the question: why are we actually roasting differently for filter and espresso? at the core level of the coffee bean there are aroma components to be developed during the roasting process. as our aim is to fully develop and showcase the unique character of a specific coffee, why would we do that in a different way depending on the brewing method? we could not think of a good reason why we would do that. so we took this to heart and started working out uni (or omni) roasts. or better: just got rid of working out different roasts for filter and espresso.

we started doing this for the more fruity african coffees and were quite quickly convinced. on the more nutty, chocolaty coffees from latin america (brazil, guatemala, etc.) we took it a bit easier, but the same thing happened, we got to a curve that served both our espresso and filter brews best. so now after two years from the first thoughts about it, all of our coffees are roasted in one and the same way.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Nomad
  • Laatst online: 14:46

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
D. Ninjai schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 08:11:
Ik vind dit wel interessant dat branders geen onderscheid meer maken tussen filter en espresso oftewel omniroast. Dit uit een blog van whitelabel:

so we asked ourselves the question: why are we actually roasting differently for filter and espresso? at the core level of the coffee bean there are aroma components to be developed during the roasting process. as our aim is to fully develop and showcase the unique character of a specific coffee, why would we do that in a different way depending on the brewing method? we could not think of a good reason why we would do that. so we took this to heart and started working out uni (or omni) roasts. or better: just got rid of working out different roasts for filter and espresso.

we started doing this for the more fruity african coffees and were quite quickly convinced. on the more nutty, chocolaty coffees from latin america (brazil, guatemala, etc.) we took it a bit easier, but the same thing happened, we got to a curve that served both our espresso and filter brews best. so now after two years from the first thoughts about it, all of our coffees are roasted in one and the same way.
Maar het is natuurlijk geen neutrale bron. Voor hun scheelt het de helft aan voorraad, de helft aan brandprofielen ontwikkelen enzovoort....kortom dit is nogal een kostenbesparing ook. En dat maakt het meteen lastig om hun op hun woord te geloven. Al ken ik meer branders die het doen hoor, dus het voor meer branders al common practise.

martijnscholtens.nl

• bszz
Nomad schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 08:37:
[...]

Maar het is natuurlijk geen neutrale bron. Voor hun scheelt het de helft aan voorraad, de helft aan brandprofielen ontwikkelen enzovoort....kortom dit is nogal een kostenbesparing ook. En dat maakt het meteen lastig om hun op hun woord te geloven. Al ken ik meer branders die het doen hoor, dus het voor meer branders al common practise.
Niet alleen common practice bij de branders maar ook bij de consument die steeds vaker een lichtgebrande boon voor espresso wil.

Overigens denk ik dat het met die kostenbesparing reuze meevallt en denk ik dat het aantal koffies/brander hierdoor niet gaat afnemen. Wel krijg je niet meer de traditionele verdeling slow coffee/espresso maar light/medium/dark roast

bszz wijzigde deze reactie 16-05-2019 09:28 (16%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• streamnl
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 14:10
Update,
het is toch een machine geworden die op zijn plek blijft staan...
Gezien en getest bij Simon Levelt en gekocht.
- hij is vrij stil;
- maakt goeie koffie voor ons machine (lees, wij zijn erg tevreden);
- hij is niet hartstikke lomp en
- gemakkelijk in te stellen bij 1 of 2 kopjes. (1 knop)

(excuses voor de donkere foto...)

• dreamscape
streamnl schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 09:35:
Update,
het is toch een machine geworden die op zijn plek blijft staan...
Ah, dus je bent afgestapt van het idee om 1 keer per week te malen? Lijkt me een verstandige beslissing.
Veel koffieplezier gewenst :)

• streamnl
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 14:10
dreamscape schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 09:57:
[...]

Ah, dus je bent afgestapt van het idee om 1 keer per week te malen? Lijkt me een verstandige beslissing.
Veel koffieplezier gewenst :)
Jep, ons viel de grote mee van deze maler.
En thuis gelukkig ook. Dus we laten hem nu staan en malen elke keer de bonen vers.
Dit weekend eens rustig naar een (online)winkeltje zoeken dat in de buurt ligt, voor een kleine zak lekkere bonen.

• Nomad

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
bszz schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 09:10:
[...]

Niet alleen common practice bij de branders maar ook bij de consument die steeds vaker een lichtgebrande boon voor espresso wil.

Overigens denk ik dat het met die kostenbesparing reuze meevallt en denk ik dat het aantal koffies/brander hierdoor niet gaat afnemen. Wel krijg je niet meer de traditionele verdeling slow coffee/espresso maar light/medium/dark roast
Ik denk dat je best wel light/medium/dark kan branden en daarmee 90% van het publiek bedient, maar een lichte roast voor espresso is toch wel anders dan een lichte filter branding. In espresso moet je bij light roasts die zuren veel meer in de gaten houden, in filterkoffie blijven die veel meer achterwege.
Ik heb wel enkele prachtige filterkoffies gehad thuis, waar ik met geen mogelijkheid espresso uit zou kunnen halen. Het kan zijn dat dat mijn beperking is, maar ik kan toch best een beetje koffie zetten volgens mij.
De Yirgacheffe (filterbranding) van Koffielab was er (vroeger) zo een, die heb ik wel eens geprobeerd als espresso goed te krijgen, omdat er zo ontzettend veel smaak in zit....niet te doen :X

Het korte antwoord wat mij betreft is dat het commercieel wel een logische keuze is en dat je weinig voor de schenen schopt ermee, maar mijn mooiste filterkoffies die ik gehad heb zou ik niet kunnen zetten als espresso, juist die fruitbommetjes zijn bij mij de pareltjes in filterkoffies.

martijnscholtens.nl

• bszz
Nomad schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 11:07:
[...]

Ik denk dat je best wel light/medium/dark kan branden en daarmee 90% van het publiek bedient, maar een lichte roast voor espresso is toch wel anders dan een lichte filter branding. In espresso moet je bij light roasts die zuren veel meer in de gaten houden, in filterkoffie blijven die veel meer achterwege.
Ik heb wel enkele prachtige filterkoffies gehad thuis, waar ik met geen mogelijkheid espresso uit zou kunnen halen. Het kan zijn dat dat mijn beperking is, maar ik kan toch best een beetje koffie zetten volgens mij.
De Yirgacheffe (filterbranding) van Koffielab was er (vroeger) zo een, die heb ik wel eens geprobeerd als espresso goed te krijgen, omdat er zo ontzettend veel smaak in zit....niet te doen :X

Het korte antwoord wat mij betreft is dat het commercieel wel een logische keuze is en dat je weinig voor de schenen schopt ermee, maar mijn mooiste filterkoffies die ik gehad heb zou ik niet kunnen zetten als espresso, juist die fruitbommetjes zijn bij mij de pareltjes in filterkoffies.
Dat is ook mijn persoonlijke smaak maar er zijn toch best wat mensen die tegenwoordig een lekker fruitige lichtgebrande boon als espresso zetten al dan niet met een extractietijd van ruim boven de 30 seconden. het idee om zetmethode los te koppelen van boon en branding is dat iedereen vrijer is zijn eigen keuze daarin te maken.

bszz wijzigde deze reactie 16-05-2019 11:40 (4%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• L.N.
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 07:38
Frostie schreef op maandag 13 mei 2019 @ 15:59:
Heeft er iemand hier een Jura E6? We zijn ons aan het oriënteren op een nieuw apparaat en qua specificaties lijkt dit wel te zijn wat we zoeken maar ben benieuwd naar wat gebruikerservaringen (genoeg product reviews gezien :-))
Wij hebben een E6 sinds juni 2018 en zijn er tevreden over. Daarvoor hadden we een Jura ENA 9 One Touch. De E6 is, net als de meeste Jura's, helemaal in te stellen naar wensen (sterkte koffie, hoeveelheid water, etc.) waardoor je gemakkelijk een kopje koffie naar wens krijgt. In vergelijking met de ENA is de koffie een stuk sterker. Bij de ENA had ik bij een espresso de hoeveelheid bonen maximaal staan, en bij de E6 maar op de helft. De veel grotere koekjesopvangbak en waterreservoir is ook veel fijner. Ik heb het idee dat de smaken van de koffie in de E6 beter tot zijn recht komen dan bij de ENA. Bij de laatste lijkt alles net iets meer op elkaar qua smaak.

De nadelen zijn dat deze niet One Touch is, dus 2 handelingen als je een cappuccino wilt. Maar dat is natuurlijk maar iets kleins. Het enige echte nadeel is dat ik de melkschuim niet geweldig vind. Die is niet heel slecht, maar ik had meer verwacht van een machine in die prijscategorie. De schuim is niet zo sterk en relatief veel vloeibare melk en weinig melkschuim. De E6 doet ook geen latte macchiato's en de koffieuitloop gaat ook niet hoog genoeg om er een latte glas onder te zetten. Ben je een fan van latte's of kieskeurig met cappuccino, dan is de E8 misschien beter. Maar die is gelijk een stuk duurder.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• TecTo
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 14-11 20:31
Zelf koffie branden een vak apart. Ooit eens een zak van vijf kilo yellow bourbon koffiebonen gekocht. Branden in een wok. Ruikt heerlijk en rookalarm deed zijn werk. Daarna nog alle schilfers verwijderen enz..

Moeilijk om een constante kwaliteit te garanderen. De yellow bourbon koffiebonen is wel een leuk boontje om mee te experimenteren.

Momenteel is onderstaande filterkoffie favoriet. Een mooie en lichte branding met fruitige tonen. Na de nodige branders is en blijft deze brander 1 van onze favorieten.

http://zwiebertje.nl/divers/filter%20koffie.jpg

Voor espresso en varianten doet de Rocket R58 v2 alweer een tweetal jaren trouw zijn werk.

Geen seconde spijt dat ik toen voor een machine ben gegaan met een E61 zetgroep. De temperatuur is makkelijk via een inplug-bare tool te regelen zodat je naar wens het zuurtje of bittertje aan kunt passen. Uiteraard in samenhang met de maling.

http://zwiebertje.nl/divers/rocketv2_2.jpg

Hifi HT | Fotografie | Koffie

• Zaratrass
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 09:42
Ik heb een vraagje, ik heb afgelopen maand een siemens eq. 8 series 300 overgenomen van een mede-tweaker. hij werkt perfect, vandaag een onderhoudset gekocht en de machine gereinigd.

Nu heb ik zojuist de machine aangezet echter blijf hij op koffie-uitloop draaien staan. De machine geeft geen kick en ik kan drukken op de knoppen tot ik een ons weeg maar er gebeurd niets.
In de handleiding staat niets over deze melding, daardoor heb ik een factory reset geprobeerd maar daar reageerd hij ook niet op.

Op google kan ik verder geen meldingen vinden.

Heeft er iemand hier enige ervaring hoe ik dat kan oplossen?

• KRGT
  • Registratie: september 2001
  • Niet online

KRGT

Have a nice day!

Zaratrass schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 18:30:
Ik heb een vraagje, ik heb afgelopen maand een siemens eq. 8 series 300 overgenomen van een mede-tweaker. hij werkt perfect, vandaag een onderhoudset gekocht en de machine gereinigd.

Nu heb ik zojuist de machine aangezet echter blijf hij op koffie-uitloop draaien staan. De machine geeft geen kick en ik kan drukken op de knoppen tot ik een ons weeg maar er gebeurd niets.
In de handleiding staat niets over deze melding, daardoor heb ik een factory reset geprobeerd maar daar reageerd hij ook niet op.

Op google kan ik verder geen meldingen vinden.

Heeft er iemand hier enige ervaring hoe ik dat kan oplossen?
https://www.gebruikershan...Plus/768688/antwoord.html

Had je deze gevonden?

• Zaratrass
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 09:42
Nee, maar heb het semi op kunnen lossen.
Je kan de melk opschuimer los trekken, ik dacht ik probeer dat ook eens bij het gedeelte van de koffke. Aansluitend begon hij opeens te reinigen en nu ben ik weer een stap verder. De koffie komt er sputterend uit.

edit:
Ik heb na 2 dagen (normaal) koffie zetten dat de koffie weer begint te spatten waardoor ik geen normaal bakje koffie krijg.

- Ik heb de maalgraad van laag-middel-hoog geprobeerd (koffie bonen van de Lidl)
- hele zet groep omgespoeld
- Zit voldoende water in
- Afgelopen weekend gereinigd en ontkalkt
- Aan/uit zetten
- Water hardheid aangepast naar mijn regio
- Koffie temp naar hoog gezet ipv maximaal

Ik heb er een filmpje van gemaakt:

Het lijkt erop dat er iets niet goed lijkt te gaan in de zetgroep? Te weinig druk? ik dacht wellicht heeft het met de koffiebonen te maken?

Zaratrass wijzigde deze reactie 28-05-2019 10:53 (42%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Niekserr
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 28-10 22:48
Hey allemaal,
Een aantal dagen geleden is helaas mijn saeco poemia kapot gegaan met als gevolg dat ik nu zonder koffiezetapparaat zit... Als ik hem aan zet komt het water namelijk uit de melkopschuimer en kun je dus geen koffie zetten. Ik heb verder nog niet gekeken of ik hem kan repareren o.i.d., maar ik denk dat dit een verloren zaak is. Nu zoek ik dus een alternatief op dit apparaat. Wat ik zoek is iets om zowel een normaal kopje koffie mee te kunnen maken zowel als een espresso. Ik ben alleen niet van plan om een erg duur/luxe apparaat aan te schaffen en die in het studentenhuis neer te zetten waar ik nu woon, want dat vind ik nogal zonde.

Ik zat nu te denken aan een Aeropress. Zijn er mensen die ervaringen hebben met zoiets en is dit the way to go, of moet ik toch naar iets anders kijken?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bszz
Niekserr schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 09:43:
Hey allemaal,
Een aantal dagen geleden is helaas mijn saeco poemia kapot gegaan met als gevolg dat ik nu zonder koffiezetapparaat zit... Als ik hem aan zet komt het water namelijk uit de melkopschuimer en kun je dus geen koffie zetten. Ik heb verder nog niet gekeken of ik hem kan repareren o.i.d., maar ik denk dat dit een verloren zaak is. Nu zoek ik dus een alternatief op dit apparaat. Wat ik zoek is iets om zowel een normaal kopje koffie mee te kunnen maken zowel als een espresso. Ik ben alleen niet van plan om een erg duur/luxe apparaat aan te schaffen en die in het studentenhuis neer te zetten waar ik nu woon, want dat vind ik nogal zonde.

Ik zat nu te denken aan een Aeropress. Zijn er mensen die ervaringen hebben met zoiets en is dit the way to go, of moet ik toch naar iets anders kijken?
Aeropress heeft een aantal voordelen:

-Betaalbaar
-Vergevingsgezind: Tenzij je er bagger in stopt komt er altijd wel een acceptabele kop koffie uit, grof gemalen, fijn gemalen, korte of lange trektijd, je kunt alle kanten op.
-Makkelijk mee te nemen

Je kunt er echter geen espresso mee zetten: Als je een metalen filter gebruikt ipv het standaard papieren filter krijg je wel iets meer oliën maar voor een echte espresso is de druk is simpelweg niet hoog genoeg. Een sterke koffie lukt wel.

• TecTo
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 14-11 20:31
Zaratrass schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 19:39:
ik dacht wellicht heeft het met de koffiebonen te maken?
Zeker de moeite waard om eens een andere koffieboon te proberen. Heb ooit eens bij de Sligro een kilo bonen gekocht (weet het merk niet meer). Aan de prijs lag het niet want betaalde rond de 24 euro.

Gebruik altijd een naked basket filter om zo de juiste mailing en uitloop te controleren. Echter wat ik ook probeerde het spatte alle kanten op.

Normaal krijg je een mooie gelijkmatige uitloop binnen een bepaalde tijd met een crema laag.

Uiteindelijk een filterhouder met uitloop gebruikt maar nog was het niet zoals het moet zijn. Dus koffie richting de kliko en weer bij een vertrouwde brander besteld.

Hifi HT | Fotografie | Koffie

Acties:
  • +1Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Narf! Poit! Egad! Zort!

Niekserr schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 09:43:
Hey allemaal,

Ik gebruik op het werk een Nespresso-apparaat, maar ben thuis steeds meer gebruik aan het maken van mijn Wacaco Nanopresso en mijn Handpresso; beiden gebaseerd op handpompen. Voor de Nanopresso gebruik ik gemalen koffie voor de espresso, bij de Handpresso is dat mogelijk maar onhandiger, en gebruik ik de ESE-pods die ik op Ebay koop (verpakt per 10). Allemaal wat minder vervuilend dan de Nespresso, maar iets meer werk vanwege het pompen ;)

++?????++ Out of Cheese Error. Redo From Start.

• Niekserr
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 28-10 22:48
gambieter schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 12:45:
[...]

Ik gebruik op het werk een Nespresso-apparaat, maar ben thuis steeds meer gebruik aan het maken van mijn Wacaco Nanopresso en mijn Handpresso; beiden gebaseerd op handpompen. Voor de Nanopresso gebruik ik gemalen koffie voor de espresso, bij de Handpresso is dat mogelijk maar onhandiger, en gebruik ik de ESE-pods die ik op Ebay koop (verpakt per 10). Allemaal wat minder vervuilend dan de Nespresso, maar iets meer werk vanwege het pompen ;)
Bedankt, deze zijn zeker interessant! Vooral die wacaco ziet er goed uit zeg, wist niet dat er zoiets op de markt was.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Narf! Poit! Egad! Zort!

Niekserr schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 15:11:
Bedankt, deze zijn zeker interessant! Vooral die wacaco ziet er goed uit zeg, wist niet dat er zoiets op de markt was.
Het werkt goed. Ik ben zelf iets meer Handpresso met ESE pod fan, maar beiden zijn geschikt. En zeer nuttig op reis.

Zie ook gambieter in "Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1" en gambieter in "Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1" voor meer informatie :)

• Tacoos
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 10:11

Tacoos

i am i

Is het met goede kwaliteit bonen ook makkelijker een konstante kwaliteit te halen?

Omdat ik door mijn bonen heen was voor ik nieuwe had besteld, heb ik een pond Perla Origins Colombia gekocht.
Ik merk dat ik hiermee meer moeite heb de juiste maalgraad te vinden en er mislukt ook vaker een kopje dan ik gewend ben.

Ik maal met een Demoka Minimoka, zet met een Rancilio Silvia en normaliter bestel ik mijn bonen bij Kaan Koffie

MX-5 10th anniversary, Rumblefish Elite, Master Touch GBS

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Wouterkaas
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 14-11 20:13
Tacoos schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 20:03:
Is het met goede kwaliteit bonen ook makkelijker een konstante kwaliteit te halen?

Omdat ik door mijn bonen heen was voor ik nieuwe had besteld, heb ik een pond Perla Origins Colombia gekocht.
Ik merk dat ik hiermee meer moeite heb de juiste maalgraad te vinden en er mislukt ook vaker een kopje dan ik gewend ben.

Ik maal met een Demoka Minimoka, zet met een Rancilio Silvia en normaliter bestel ik mijn bonen bij Kaan Koffie
Ik vind zelf van wel. Bonen uit de supermarkt vind ik 3x niks met mijn machine, heel wisselvallig en krijg er nooit een goeie kop koffie van eigenlijk. Als ik bonen bij een branderij haal dan gaat het veel makkelijker en consistenter.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dfrenner
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 22-07 23:17
Ik ben toch weer stiekum naar een nieuwe koffiemachine aan het kijken.

Begonnen ooit met nespresso, toen naar Siemens EQ6 en nu de Siemens EQ6 plus.
Wat is het probleem?

Ik wil die echt lekkere espresso's zetten, maar dat lukt niet voldoende.

Uidaging: budget...
Het staat niet echt vast, maar 2500 voor een goede maler en espressomachine wordt door mijn vrouw niet goedgekeurd, dat weet ik nu al :+

Zijn er intussen bij jullie weten goede oplossinge hiervoor?

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • +1Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 14:44
dfrenner schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 11:24:
Ik ben toch weer stiekum naar een nieuwe koffiemachine aan het kijken.

Begonnen ooit met nespresso, toen naar Siemens EQ6 en nu de Siemens EQ6 plus.
Wat is het probleem?

Ik wil die echt lekkere espresso's zetten, maar dat lukt niet voldoende.

Uidaging: budget...
Het staat niet echt vast, maar 2500 voor een goede maler en espressomachine wordt door mijn vrouw niet goedgekeurd, dat weet ik nu al :+

Zijn er intussen bij jullie weten goede oplossinge hiervoor?
Zou zelf voor tweedehands gaan; zit al een tijdje rond te kijken, maar heb mezelf nog niet kunnen overtuigen om op gemak in te leveren. :9 Je kan bijvoorbeeld een gereviseerde Domobar kopen voor 500-700 euro. Ik geloof dat die, mits goed onderhouden, niet stuk te krijgen zijn ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
GermanPivo schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 12:54:
[...]

Zou zelf voor tweedehands gaan; zit al een tijdje rond te kijken, maar heb mezelf nog niet kunnen overtuigen om op gemak in te leveren. :9 Je kan bijvoorbeeld een gereviseerde Domobar kopen voor 500-700 euro. Ik geloof dat die, mits goed onderhouden, niet stuk te krijgen zijn ;)
Domobar + quamar m80e, mazzer mini electric, sette 270(w), eurka mignon V2, Eureka Atom en ga zo maar door, allemaal mooie malers voor naast een Domobar en totaalprijs rond de 1000 euro. Qua espresso krijg je het niet heel veel beter dan dat....qua gemak wel...een Domobar is onhandig voor cappuccino e.d. door de enkele boiler met dual use (SingleBoilerDuoUse: SBDU, mocht je willen googlen)

martijnscholtens.nl

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dreamscape
Maar voor dat bedrag vind je ook wel een HX van een ander merk (Expobar, ECM, Bezzera) en dan heb je dat probleem met je cappuccini ook niet meer ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
dreamscape schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 14:41:
Maar voor dat bedrag vind je ook wel een HX van een ander merk (Expobar, ECM, Bezzera) en dan heb je dat probleem met je cappuccini ook niet meer ;)
Klopt op zich. Maar als cappuccino's maken zelden gebeurt, dan is een domobar makkelijker...je hoeft niet te flushen voor de juiste temperatuur...voor een starter is dat een variabele minder om mee te stoeien. Maar ik zou zelf ook voor 600 a 700 euro eerder naar HX kijken, mits ik ook verwacht regelmatig cappuccino's te maken!

martijnscholtens.nl

• Leipo
  • Registratie: november 2000
  • Niet online
Dat flushen die ik altijd automatisch omdat ik de kopjes voorverwarm daarmee ;)

• _ferry_
  • Registratie: januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Op vakantie mistte ik toch wel m'n bakkie koffie in de ochtend. Drink niet veel koffie, 1 a 2 kopjes per dag. Uit de Nespresso.
Maar aangezien we niet altijd 230v tot onze beschikking hebben is een french press of Moka express de meest voor de hand liggende optie op reis in de camper.
Maar misschien thuis ook wel, als de smaak bevalt :)

Ik vraag mij alleen af hoe beide opties werken qua maling. Kan er gewoon voorgemalen koffie in? Want ik lees dat de press een grovere maling wil. Of moet ik toch echt zelf gaan malen? Ook met in het achterhoofd houdende dat ik niet na een weekend vakantie nog met een lading koffie achterblijf. Mocht ik het thuis niet drinken.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Narf! Poit! Egad! Zort!

@_ferry_ zoek even mijn posts op over de Handpresso en de Nanopresso. Die zijn perfect voor wat je zoekt.

gambieter in "Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1" en eerder.

gambieter wijzigde deze reactie 18-07-2019 22:30 (31%)

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

gambieter schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 22:28:
@_ferry_ zoek even mijn posts op over de Handpresso en de Nanopresso. Die zijn perfect voor wat je zoekt.

gambieter in "Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1" en eerder.
Ook mooi, al beviel mij de prijs en eenvoud van de Moka wel, omdat ik dan direct daarin het water kook. (Scheelt weer een pannetje/fluitketel meenemen.) En misschien wel zo lekker dat ik hem thuis afwissel met de Nespresso. Hangt dus alleen af of ik er nog los voor moet malen, of kant en klaar kan gebruiken.
De handpresso kookt zelf, maar is nogal duur voor iets wat ik sporadisch gebruik. Kan ik net zo goed de Nespresso meenemen en de 12v naar 230 omvormer :P

_ferry_ wijzigde deze reactie 19-07-2019 08:35 (5%)

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Narf! Poit! Egad! Zort!

De Handpresso heeft een auto versie die kookt, en een handmatige versie waar je kokend water nodig hebt. Ik gebruik de tweede :)

• monsees
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 07:26
Op dit moment ben ik bij lecce in de buurt (zuid-Italië) en daar merk je toch dat de espresso’s heel anders gezet worden dan in Nederland. Vooral de bitterheid is in de koffie te vinden. Dan merk ik toch dat ik de wat lichter gebrande bonen in NL meer kan waarderen

Acties:
  • +2Henk 'm!

• dreamscape
Er zijn mensen die denken dat Italianen verstand hebben van espresso, maar dat is helemaal niet zo. Italianen branden heel donker en bitter spul waar vervolgens een flinke schep suiker in moet om het drinkbaar te krijgen.

Net zoals Engelsen contrary to popular belief geen verstand hebben van thee. Die maken supersterke donkere thee die je alleen kunt drinken door er melk in te gooien.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• LukasW
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 14:21
_ferry_ schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 08:34:
[...]
Hangt dus alleen af of ik er nog los voor moet malen, of kant en klaar kan gebruiken.
Gebruik zelf iig altijd voorgemalen koffie met de mokkapot, dat werkt naar mijn idee prima. Ben alleen niet zo'n fijnproever als de rest van de mensen in dit topic zullen zijn, dus misschien mis ik iets. Heb voor de dagelijkse bak ook nespresso, zo'n mokkapot is daar ook thuis een prima aanvulling op (vind de espresso's uit een nespresso altijd te slap) en is inderdaad niet duur.

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Maar wat is goed? Wat is lekker? :? Dat verschilt natuurlijk per persoon; afhankelijk van je gemoedsrust. :)

's-lands wijs, 's-lands eer. Zelfs binnen één en hetzelfde land worden een boel standaard producten toch net ff iets anders bereid/gebakken/verwerkt.
Zelfs binnen Nederland verschilt de afbakgraad van brood bijvoorbeeld. Gewoon omdat in sommige provincies mensen een stevigere korst willen dan in andere regio's.

Zo ook met koffie/thee.
Paar jaar geleden een aantal malen Noord-Italië, oftewel Süd-Tirol bezocht. En zelfs de hoogte en het klimaat waar je koffie gemaakt en genuttigd wordt, geven al enorme smaakverschillen!
Zo heb ik expres (!) op één en dezelfde dag espresso besteld in een restaurant in Glurns (ca. 900m), vervolgens bij een café in Schlinig (1730m), in de loop van de middag in Meran (325m, subtropisch klimaat), en uiteindelijk bij ons hotel in Melag (hoog in de Alpen op 1900m.)
En de volgende dag, helemaal bovenaan in het Schnalstal (Restaurant Grawand @ 3200m)

Enorme verschillen in smaakbelevenis. Beïnvloed door het klimaat, de temperatuur, de hoogte (luchtdruk verschillen en zuurstofgehalte). Nog afgezien van het kraanwaterverschillen, hoe schoon de machine was/is, etc.

Kortom, er zijn zoveel factoren die in meer of mindere mate de uiteindelijke smaak van een product beïnvloeden, da's best wel lastig. :|

Mooie Plaatjes   

• Jb!
  • Niet online

Jb!

Lord of the Idiots

dreamscape schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 15:44:
Er zijn mensen die denken dat Italianen verstand hebben van espresso, maar dat is helemaal niet zo. Italianen branden heel donker en bitter spul waar vervolgens een flinke schep suiker in moet om het drinkbaar te krijgen.
Het ligt er ook een beetje aan wat je doel is. Italië was een arm land en daarom mengde men express met goedkopere Robusta koffie. Third wave koffie is leuk, maar het vergt wel precisie in alle stappen van het proces (van het verbouwen van de bes en de roast tot het bereiden van de koffie maar vooral de espresso).

Als je dus toe kunt met goedkopere koffie dan is dat echt zo gek nog niet. Wil je echt een lekkere koffie of espresso dan is een goede third wave waarschijnlijk beter, maar als je het vermengt met melk in een cappuccino of wat anders dan is het eigenlijk zonde om daar kwaliteitskoffie aan te verspillen (zeker als je het verschil niet proeft).

Zo gebruik je waarschijnlijk ook geen dure whiskey in een cocktail en gaat er ook geen vintage wijn in je pansaus. ;)

• bszz
Jb! schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 17:39:
[...]

Het ligt er ook een beetje aan wat je doel is. Italië was een arm land en daarom mengde men express met goedkopere Robusta koffie. Third wave koffie is leuk, maar het vergt wel precisie in alle stappen van het proces (van het verbouwen van de bes en de roast tot het bereiden van de koffie maar vooral de espresso).

Als je dus toe kunt met goedkopere koffie dan is dat echt zo gek nog niet. Wil je echt een lekkere koffie of espresso dan is een goede third wave waarschijnlijk beter, maar als je het vermengt met melk in een cappuccino of wat anders dan is het eigenlijk zonde om daar kwaliteitskoffie aan te verspillen (zeker als je het verschil niet proeft).

Zo gebruik je waarschijnlijk ook geen dure whiskey in een cocktail en gaat er ook geen vintage wijn in je pansaus. ;)
In Italië wordt wel degelijk Arabica gebruikt maar wordt ook vaak een blend van Arabica en Robusta gebruikt met als voornaamste reden het maken van een krachtigere koffie. Verder zijn Italianen behoorlijk conservatief als het om espresso gaat. Het wordt als een soort cultureel erfgoed gezien en er is zelfs een nationaal instituut dat de standaarden bewaakt ....

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jb!
  • Niet online

Jb!

Lord of the Idiots

bszz schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 18:26:
[...]

In Italië wordt wel degelijk Arabica gebruikt maar wordt ook vaak een blend van Arabica en Robusta gebruikt met als voornaamste reden het maken van een krachtigere koffie.
Natuurlijk, want alleen Robusta is niet lekker. ;)
Verder zijn Italianen behoorlijk conservatief als het om espresso gaat. Het wordt als een soort cultureel erfgoed gezien en er is zelfs een nationaal instituut dat de standaarden bewaakt ....
Er is ook niet per se iets mis met Robusta, ik ben zelf ook wat met goedkopere blends aan het experimenteren en het bevalt mij ook best wel.

Maar wat dat cultureel erfgoed betreft moet je het niet omdraaien. Italië is begonnen met het gebruik van Robusta omdat het goedkoper was (en is) vanwege waar het groeit (lager dan Arabica). En na WW2 was Italië niet het meest welvarende land waar die prijs doorslaggevend is geweest. De espresso die we nu kennen is overigens nog niet zo oud, 1948 heeft James het hier over in een filmpje wat een goede tijdlijn geeft

The Atlantic heeft een artikel waarin de prijs van Robusta wat meer aan bod komt en hoe dat ook in andere landen een rol gespeeld heeft.

Maar nogmaals, Robusta is dus niet per se slecht en 100% Arabica (zoals vaak geadverteerd) is niet per definitie beter (al gebruikt men dat graag als verkoopargument).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bszz
Jb! schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 18:44:
[...]

[...]

Er is ook niet per se iets mis met Robusta, ik ben zelf ook wat met goedkopere blends aan het experimenteren en het bevalt mij ook best wel.

Maar wat dat cultureel erfgoed betreft moet je het niet omdraaien. Italië is begonnen met het gebruik van Robusta omdat het goedkoper was (en is) vanwege waar het groeit (lager dan Arabica). En na WW2 was Italië niet het meest welvarende land waar die prijs doorslaggevend is geweest. De espresso die we nu kennen is overigens nog niet zo oud, 1948 heeft James het hier over in een filmpje wat een goede tijdlijn geeft
[YouTube: The Birth of Espresso]

The Atlantic heeft een artikel waarin de prijs van Robusta wat meer aan bod komt en hoe dat ook in andere landen een rol gespeeld heeft.

Maar nogmaals, Robusta is dus niet per se slecht en 100% Arabica (zoals vaak geadverteerd) is niet per definitie beter (al gebruikt men dat graag als verkoopargument).
Ik draai het niet om, geef alleen aan dat Italianen nogal traditioneel zijn en niet zo gevoelig voor nieuwe "inzichten". En dat Robusta goedkoper is komt ook omdat het makkelijker te verbouwen is, minder gevoelig voor ziektes etc. En third wave coffee voor espresso is volgens mij nog steeds een behoorlijke niche, ook in Nederland.

Overigens zijn er zeker liefhebbers van een pure Robusta, juist als espresso...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

LukasW schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 15:50:
[...]

Gebruik zelf iig altijd voorgemalen koffie met de mokkapot, dat werkt naar mijn idee prima. Ben alleen niet zo'n fijnproever als de rest van de mensen in dit topic zullen zijn, dus misschien mis ik iets. Heb voor de dagelijkse bak ook nespresso, zo'n mokkapot is daar ook thuis een prima aanvulling op (vind de espresso's uit een nespresso altijd te slap) en is inderdaad niet duur.
Ben ook geen fijnproever, waardeer de espresso uit m'n Nespresso machine iig (meestal DE en L'Or cupjes). Evenals de Jura bij een klant. Op het werk is de koffie niet best. De nieuwe machines zijn beter, maar ik proef nog de smaak van water, en de sterkte is daarop niet meer instelbaar.

Maargoed, gisteren de eerste Moka koffie op. Had Lavazza espresso Maling er in gedaan want dat zat in een blik, zodat ik meteen iets had om het te bewaren.
Prima qua sterkte. Smaak ook wel wat ik waardeer. Laatste kopje had wel redelijk wat koffieprut. Maar voor op de camping ga ik dit sowieso wel gebruiken, thuis vast ook wel eens. Al was het een beetje een twijfel qua maat. Heb de 3 kops variant gekozen. Maar als ik dan 's ochtends 1 kopje neem, is de rest eigenlijk net te weinig voor de thermosfles. Voor 2 personen is het wel een mooie hoeveelheid IMHO. Maargoed, espresso is nu eenmaal vrij klein :+

• dreamscape
Tsja, betekent de topictitel 'van hele boon tot kop' niet eigenlijk dat voorgemalen koffie offtopic is? :)

Ik heb overigens op vakantie ook heel lang met voorgemalen koffie gewerkt met mijn moka potje. Het smaakte meer dan prima, maar toevallig kon ik van iemand anders een Zassenhaus Lima handmalertje overnemen en sindsdien werk ik op de camping ook met boontjes. Al snap ik best dat niet iedereen daar zin in heeft. Ik heb het wel eens geteld, maar het is 150 keer rondslingeren voor de benodigde hoeveelheid koffie.

Goed, het is vakantie, dus ik ga lekker voor de tent zitten met mijn malertje, maar anderen hebben vast een ander idee over ontspanning.

Bij de laatste camping ontdekte ik overigens dat we 10A aan stroom hadden per campingplek. Gekscherend zei ik toen nog 'oh, dan kan ik ook mijn grote espressomachine wel meenemen'. Daar dacht mijn eega toch anders over ;)

• Touchdomex
  • Registratie: april 2005

Touchdomex

Beans Beans Beans Beans

dreamscape schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 08:20:
Tsja, betekent de topictitel 'van hele boon tot kop' niet eigenlijk dat voorgemalen koffie offtopic is? :)

Ik heb overigens op vakantie ook heel lang met voorgemalen koffie gewerkt met mijn moka potje. Het smaakte meer dan prima, maar toevallig kon ik van iemand anders een Zassenhaus Lima handmalertje overnemen en sindsdien werk ik op de camping ook met boontjes. Al snap ik best dat niet iedereen daar zin in heeft. Ik heb het wel eens geteld, maar het is 150 keer rondslingeren voor de benodigde hoeveelheid koffie.

Goed, het is vakantie, dus ik ga lekker voor de tent zitten met mijn malertje, maar anderen hebben vast een ander idee over ontspanning.

Bij de laatste camping ontdekte ik overigens dat we 10A aan stroom hadden per campingplek. Gekscherend zei ik toen nog 'oh, dan kan ik ook mijn grote espressomachine wel meenemen'. Daar dacht mijn eega toch anders over ;)
Andere zetmethode pakken zodat je een wat grovere maling kan hebben :+

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' ~politiek incorrect~ _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• dreamscape
Welnee, gewoon chill in het zonnetje gaan zitten en een beetje rondjes slingeren terwijl ik eitjes aan het bakken ben.

* dreamscape heeft veel zin om weer te gaan kamperen, maar voor dit jaar staat een rondreis door het noord-westen van Schotland op de planning...

• jpiwf
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 14:42

jpiwf

licenced pepernootaddict

Jb! schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 18:44:
[...]

[...]
Hier moet ik toch even op reageren: mijn favoriete koffiebranderij heeft af en toe een 100% robusta beschikbaar. Ik ben er groot fan van. Wel maar max 2 kopjes per dag, en je moet er echt even voor gaan zitten. Enorme smaak, en enorm veel cafeïne :9 Kan ik op zijn tijd echt van genieten.

member of Los Alcoholicos ban dhmo

• Jb!
  • Niet online

Jb!

Lord of the Idiots

jpiwf schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 08:53:
[...]

Hier moet ik toch even op reageren: mijn favoriete koffiebranderij heeft af en toe een 100% robusta beschikbaar. Ik ben er groot fan van. Wel maar max 2 kopjes per dag, en je moet er echt even voor gaan zitten. Enorme smaak, en enorm veel cafeïne :9 Kan ik op zijn tijd echt van genieten.
Interessant. Behalve de grotere hoeveelheid caffeine, hoe smaakt het dan? Is het een onderscheidende smaak (vergeleken met Arabica wat heel divers is afhankelijk van allerlei factoren)?

• jpiwf

jpiwf

licenced pepernootaddict

Jb! schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 08:56:
[...]

Interessant. Behalve de grotere hoeveelheid caffeine, hoe smaakt het dan? Is het een onderscheidende smaak (vergeleken met Arabica wat heel divers is afhankelijk van allerlei factoren)?
Smaakt wat voller, Iets zwaardere bitter, meer noten. Alles natuurlijk vrij afhankelijk van zetmethode en temperatuur. Maalsel voelt ook iets droger/fijner dan arabica bonen, klontert iets minder.

• don_appie
Guys, ik heb de laatste tijd met de ascaso iSteel v1 last van koffiemaalsel overal; de koffie loopt niet netjes in mijn portafilter maar sprayt langs de uitlaatrand naar buiten. Ik weet niet hoe dit komt maar lees dat het bij deze molen kan voorkomen. Is er iets dat ik hieraan kan doen?

Zo niet, ik ben al enige tijd aan het kijken voor een andere molen. Mijn oog is gevallen op de EUREKA MIGNON SPECIALITA ZWART 55. Ik vind de molen er strak uitzien, volgens mij zijn de reviews positief over deze molen voor espresso en het feit dat ik kan instellen hoeveel tijd de molen moet malen is erg fijn tov de huidige molen. Vraag blijft wel, spuit het bij deze molen ook overal uit of loopt het vrij netjes het portafilter in?

http://500px.com/Abd3licious

• woutur

woutur

Klauwtjes uit!

don_appie schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 14:28:
Guys, ik heb de laatste tijd met de ascaso iSteel v1 last van koffiemaalsel overal; de koffie loopt niet netjes in mijn portafilter maar sprayt langs de uitlaatrand naar buiten. Ik weet niet hoe dit komt maar lees dat het bij deze molen kan voorkomen. Is er iets dat ik hieraan kan doen?

Zo niet, ik ben al enige tijd aan het kijken voor een andere molen. Mijn oog is gevallen op de EUREKA MIGNON SPECIALITA ZWART 55. Ik vind de molen er strak uitzien, volgens mij zijn de reviews positief over deze molen voor espresso en het feit dat ik kan instellen hoeveel tijd de molen moet malen is erg fijn tov de huidige molen. Vraag blijft wel, spuit het bij deze molen ook overal uit of loopt het vrij netjes het portafilter in?
Bij mij gebeurt dit nog wel eens met oude koffie en dat is een redelijk goede maler. Mijn vorige maler was overigens ook een i-Steel :)

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

• don_appie
woutur schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 14:48:
[...]

Bij mij gebeurt dit nog wel eens met oude koffie en dat is een redelijk goede maler. Mijn vorige maler was overigens ook een i-Steel :)
Gebeurt nu bij jou met een Mignon bedoel je? Mijn koffie is niet perse oud, oudste koffie is denk ik een maand, maar ingevroren. Zou dat het zijn?

• woutur

woutur

Klauwtjes uit!

don_appie schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 14:50:
[...]

Gebeurt nu bij jou met een Mignon bedoel je? Mijn koffie is niet perse oud, oudste koffie is denk ik een maand, maar ingevroren. Zou dat het zijn?
Neuh dat zou het dan niet moeten zijn. Ik gebruik ook wel vaker een maand oude koffie uit de vriezer. Maar heel soms zit de koffie 2 weken in de maler. Dan merk ik aan het eind van die twee weken wel dat het wat meer gaat spatten allemaal.

Ik had het niet zo goed verwoord, mijn maler is een Quamar M80e.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bszz
woutur schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 14:55:
[...]

Neuh dat zou het dan niet moeten zijn. Ik gebruik ook wel vaker een maand oude koffie uit de vriezer. Maar heel soms zit de koffie 2 weken in de maler. Dan merk ik aan het eind van die twee weken wel dat het wat meer gaat spatten allemaal.

Ik had het niet zo goed verwoord, mijn maler is een Quamar M80e.
Het is zelden een goed idee om koffie in te vriezen. Donker, koel en goed afgesloten bewaren en niet te grote hoeveelheden kopen is een veel betere strategie. Dat daargelaten: Het sproeien komt door opbouw van statische electriciteit door de wrijving wat inherent is aan het malen van bonen. Een belangrijke factor hierbij is vocht, zowel de luchtvochtigheid als het vochtgehalte van de bonen, maar ook de materialen van maalhuis en uitloop die al dan niet als een soort "aarding" kunnen werken. De truc die sommigen toepassen is een druppeltje water toevoegen aan de te malen bonen. Dat kan bijvoorbeeld door ze te roeren met een vochtige steel van een lepel

• mbitter
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 15-11 18:38
don_appie schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 14:28:

Ik heb de Eureka Mignon Specialita nu een paar maanden, na een tijd een Kinu M47 handmaler gebruikt te hebben. Ik gebruik hem i.c.m. een Expobar Brewtus III Rotary (voor espresso dus), en dat bevalt heel goed. De timer geeft een aardige indicatie, maar ik heb de eerste stand op 0.2s (minimum) gezet om te corrigeren, dit is wel vaak nodig. Zelfs met bonen uit dezelfde zak (van een lokale roaster, altijd vers dus) merk je dat het niet nauwkeurig genoeg is als ik 'echt' wil spelen met smaken.

De Eureka heeft voor mij twee nadelen, die waarschijnlijk vaker voorkomen met doserless malers: Het (vrij 'fluffy') maalsel landt inderdaad deels naast mijn portafilter wat uiteindelijk wel een bende van m'n aanrecht maakt, en de maler wil nog wel eens verstopt raken (bovenaan de chute zit een vrij klein gat naar de maalschijven toe).

Voor het eerste probleem heb ik een Acaia Portafilter Dosing Cup en een Orphan Espresso Dosing Funnel. Ik moet zeggen dat ik die dosing cup het meeste gebruik, omdat dit ook makkelijker weegt dan een portafilter.
Voor het tweede probleem schud ik de maler na het malen even op en neer, en maak ik hem af en toe schoon (ofwel met een satéprikker vanuit de chute, ofwel door hem even open te schroeven).

Misschien dat anderen hier nog iets aan toe te voegen hebben, of nog tips voor mij hebben :)

• ANdrode
  • Registratie: februari 2003
  • Niet online
mbitter schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 21:57:
[...]
Voor het eerste probleem heb ik een Acaia Portafilter Dosing Cup en een Orphan Espresso Dosing Funnel. Ik moet zeggen dat ik die dosing cup het meeste gebruik, omdat dit ook makkelijker weegt dan een portafilter.
Voor het tweede probleem schud ik de maler na het malen even op en neer, en maak ik hem af en toe schoon (ofwel met een satéprikker vanuit de chute, ofwel door hem even open te schroeven).
Dosing funnel is fijn. Ik ben daarvoor een tijd geleden begonnen met een afgeknipt plastic bekertje en zelfs dat helpt veel tijdens het herdistribueren van koffie :)

• -Muncky-
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 12:05
Waar halen de Tweakers hun gebrande bonen vandaan? Ik heb wat besteld op Fascino, en voorheen haalde ik dit altijd bij Simon Levelt.
Benieuwd naar ervaringen m.b.t. (online)shops en type bonen!

• don_appie
-Muncky- schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 09:14:
Waar halen de Tweakers hun gebrande bonen vandaan? Ik heb wat besteld op Fascino, en voorheen haalde ik dit altijd bij Simon Levelt.
Brandzaak.nl en hier in Amsterdam zit FUKU/Friedhats, iets duurder maar ik vind het tot nu toe de beste branderij hier in de buurt.

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Waar halen de Tweakers hun gebrande bonen vandaan?
tip: ff terugbladeren in dit topic. :)
Er komen talloze suggesties voorbij. :Y E.e.a. afhankelijk van waar je woont en/of je het zelf wilt ophalen c.q. laat bezorgen.

Mooie Plaatjes   

• dreamscape
Tegenwoordig kom ik vaak bij Rozema & Van Schijndel in Oisterwijk. Ik zit twee dagen in de week bij een klant van me, daar vlakbij. Die klant heeft smerige koffie, dus in de middagpauze wandel ik even naar de oude leerfabriek waar die branderij zit (en de bakkerij van Robèrt, die gast van Heel Holland Bakt, waar iets te veel lekkers te koop is).

Ze hebben ook een webshop, maar die heeft hetzelfde nadeel als veel koffiewebshops: 250 gram aan koffie kost ongeveer zes euro en verzenden is ook ongeveer zes euro.

Die koffiewebshops zouden eigenlijk moeten werken met wat grotere en plattere zakken. Dan zou je een heel aardige voorraad koffie kunnen versturen in een brievenbuspakje..

• Rudedadude
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 14:33

Rudedadude

Maybe we were born to run

Brandzaak, Fascino, Schot koffie en iets lokaals. Voor de vakantie was ik me door een dubbel proefpakket van Fascino aan het heendrinken. Best een leuke uitdaging voor m'n maler (Niche Zero), bijna elke espresso weer een andere maalgraad door de gebruikte koffie. Brandzaak brandt iets lichter dan Fascino is me opgevallen daarbij.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

• vinpower
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 09:46
Zullen we binnekort maar een lijstje maken van de branders voor de startpost?

• Raymond
  • Laatst online: 11:04
Goeiemorgen :)
Gelukkig is er op GoT overal een topic voor!

Vriendin is binnenkort jarig en roept al jaren om een koffiemaler. Ze heeft zelf zo'n lidl dingetje of net iets beter op het oog. Dat vind ik zonde van het geld, want volgens mij werkt dat gewoon niet.

Dus ik denk dat ze deze maar gaat krijgen:
Baratza Encore Electric Coffee Grinder with Conical Grinder https://www.amazon.de/dp/B007F183LK

We drinken 99% filter of chemex en heel af en toe met zo'n bialetti percolator. Ik begrijp dat deze molen niet geschikt is voor die laatste. Dat moet dan maar. De meerprijs voor een machine die dat wel goed kan, is het me niet waard :)

Ben benieuwd wat ze ervan gaat vinden :)

• Jb!
  • Niet online

Jb!

Lord of the Idiots

Raymond schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 09:31:

We drinken 99% filter of chemex en heel af en toe met zo'n bialetti percolator. Ik begrijp dat deze molen niet geschikt is voor die laatste. Dat moet dan maar. De meerprijs voor een machine die dat wel goed kan, is het me niet waard :)
Zo'n mokapotje gaat nog wel, dat hoeft niet superfijn. Espresso haalt de Encore niet. Veder inderdaad een goede molen. :)

• titan1901
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 21-11 21:10
Ik bestel geregeld bij het Koffielab (Utrecht). Erg lekkere bonen en altijd op de dag van bestelling gebrand. Zelf kom ik nooit in Utrecht maar ze hebben ook een winkel waar ze koffieapparatuur verkopen (Van Pommeren). Schijnt wel aardig te zijn om langs te wippen als je in de buurt bent.

• vinpower
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 09:46
Begin gemaakt aan een lijstje waar je koffiebonen kan bestellen.
Verdere input is welkom!

Tweakers koffiebonen-adresjes
NaamPlaatsWebshopGem. prijs per kgDag van brandenlink website
Brandzaak-Ja€ 20Op bestellingwww.brandzaak.nl
Giraffe coffeeRotterdamJa€ 26?www.giraffecoffee.com
FascinoWeertJa€ 20Dagelijkswww.fascino-coffee.com
Schot koffieRotterdamJa€ 30Meerdere dagen per weekwww.schotkoffie.nl
Rozema & Van SchijndelOisterwijkJa€ 23?www.rozemavanschijndel.nl
FriedhatsAmsterdamJa€ 35?www.friedhats.com
Simon leveltMeerdere plaatsenJa€ 20?www.simonlevelt.nl
KoffiestationGroningenJa€ 27?www.koffiestation.nl
Het KoffielabUtrechtJa€ 25?www.hetkoffielab.nl
KaldiMeerdere plaatsenJa€ 20?www.kaldi.nl
Konkeltje // Mocca D'orZwolleJa€ 21?www.konkeltje.nl
Boot KoffieBaarnJa€ 35Dagelijkswww.bootkoffie.nl
Noord Coffee RoastersVeghelJa??https://www.noordcoffee.nl/
KoffietopiaVeghelJa€ 18?https://www.koffietopia.nl/
Espresso enzoOssJa??www.espresso-enzo.com
Allora CaffèOssJa??https://alloracaffe.nl

vinpower wijzigde deze reactie 02-08-2019 10:56 (20%)

• Raymond
  • Laatst online: 11:04
Jb! schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 10:07:
[...]

Zo'n mokapotje gaat nog wel, dat hoeft niet superfijn. Espresso haalt de Encore niet. Veder inderdaad een goede molen. :)
Ah mooi! Dat wist ik niet, ik dacht dat daar espressomaling in moest :)

Intussen de molen besteld. Een warehousedeal (retourzending), want een nieuwe is niet op voorraad en zou na haar verjaardag worden geleverd :+

@vinpower is Kaldi nog een optie voor je lijstje?
https://www.konkeltje.nl daar koopt mn vriendin graag koffie :)

Raymond wijzigde deze reactie 02-08-2019 10:33 (11%)

• Younes
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 13:30

Younes

Wie, Wat, Waar?

vinpower schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 10:29:
Verdere input is welkom!

Boot koffie in Baarn. Wel wat aan de dure kant, maar erg goed. Bestaan al behoorlijk wat jaren. Gemiddelde koffieprijs: 30 euro

...en waarom?

• Joopieboy
  • Laatst online: 14:25
Verdere input is welkom!

KonkeltjeZwolleJa€ 25?/www.konkeltje.nl
Boot KoffieBaarnJa€ 35?www.bootkoffie.nl
Noord Coffee RoastersVeghelJa??www.noordcoffee.nl
KoffietopiaVeghelJa€ 18?www.koffietopia.nl
Espresso enzoOssJa??www.espresso-enzo.com
Allora CaffèOssJa??https://alloracaffe.nl
Aangevuld :)

Ook met bovenstaande heren ;)

Joopieboy wijzigde deze reactie 02-08-2019 10:51 (5%)

• Younes
  • Laatst online: 13:30

Younes

Wie, Wat, Waar?

Joopieboy schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 10:42:
[...]

Aangevuld :)

Ook met bovenstaande heren ;)
Wat betreft bootkoffie; Ze branden dagelijks en de gemiddelde prijs mag omhoog naar 35 euro. Ze hebben een aantal 'zeer exclusieve' bonen die wel 45 euro per 125 gram kosten 8)7

...en waarom?

• jpiwf

jpiwf

licenced pepernootaddict

Verdere input is welkom!

Miss Morrison in Delft, doet ook aan verzenden.
https://www.missmorrison.nl/winkel
ong 25-30 Euro per kilo
Branden gemiddeld 2 a 3 keer per week. Nooit koffie ouder dan een week gezien.

Pagina: 1 ... 35 ... 39 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Elektrisch rijden

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True