Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1 Overzicht

Pagina: 1 ... 34 ... 241 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teus.espresso
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 13:19
Voor het reinigen van de Jura zijn de orginele tabletten wel aan te raden.
De ontkalk tabletten zijn niet bijzonder en niet echt hun prijs waard. Een alternatief is vaak beter.

De reingingstabletten zijn de beste die ik ooit gebruikt heb. Ze reinigen goed en laten een soort smeer laagje achter waardoor de zetgroep soepel blijft bewegen. Als je een pot van 25 stuks koopt zijn ze ook nog wel betaalbaar. Per 6 zijn ze wel heel duur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:45
Teus.espresso schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 11:29:
Voor het reinigen van de Jura zijn de orginele tabletten wel aan te raden.
De ontkalk tabletten zijn niet bijzonder en niet echt hun prijs waard. Een alternatief is vaak beter.

De reingingstabletten zijn de beste die ik ooit gebruikt heb. Ze reinigen goed en laten een soort smeer laagje achter waardoor de zetgroep soepel blijft bewegen. Als je een pot van 25 stuks koopt zijn ze ook nog wel betaalbaar. Per 6 zijn ze wel heel duur.
Helemaal mee eens maar potje of stripje scheelt 20 cent per pilletje is ongeveer €0,001 per kopje koffie. Dat vind ik niet echt spannend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:00
ehtweak schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 10:48:
@EelcoB
Let op, het reinigingsprogramma alleen kan niet voldoende zijn!
Inwendig schoonmaken zou best wel eens verstandig kunnen zijn:
ehtweak in "Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1"
Bizar inderdaad. Ik weet niet hoe het bij de Jura zit, maar bij mijn SAECO moet ik (volgens voorschrift) elke week de zetgroep afspoelen met lauwwarm water. Lijkt me met elke volautomaat wel aan te raden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teus.espresso
Het reinigsprogramma van Jura werkt anders dan bij Saeco. Er wordt meer water "in de rondte" gesproeid bij het programma van Jura. Daardoor blijft de zetgroep aardig schoon.
Bij hele oude Saeco's kon je de maling heel fijn zetten waardoor er koffie residu aan de zetgroep bleef plakken. Vandaar iedere week de zetgroep eruit. Ook bij een Saeco geld dat als de molen zo afgesteld staat dat hij mooie koekjes maakt de zetgroep niet zo vies wordt dat hij er iedere week uit hoeft.
Overigens ging bij Saeco heel vaak de aandrijving van de zetgroep stuk doordat de zetgroep heel zwaar liep doordat hij zo schoon was. Een beetje vieze zetgroep liep soepeler door de vettigheid van de bonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 06-06 09:22
Wat vinden jullie van deze molen als beginner voor met name espresso?

https://www.sparkaffee.de/Lelit-PL043MMI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EelcoB
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07-06 22:23
ehtweak schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 10:48:
@EelcoB Ik heb de nodige ervaringen met de Jura S9 (van onszelf en die van anderen).
Zoek maar eens in dit topic.

Bijvoorbeeld:

Let op, het reinigingsprogramma alleen kan niet voldoende zijn!
Inwendig schoonmaken zou best wel eens verstandig kunnen zijn:
De machine zou door hemzelf gereviseerd moeten zijn volgens de verkoper, dus ik ga er vanuit dat de zaak redelijk schoon is van binnen. Heb voor nu maar even een set reinigingstabletten online gekocht van een ander merk en die er gisteren even doorheen gegooid. Wellicht de volgende keer maar eens een set van Jura proberen.

Voor nu verder geen meldingen meer, enige klacht van mijn vrouw is dat de melk uit de auto cappucino niet heel erg warm is, ondanks dat er meer dan voldoende stoom is als ik hem zonder melk test. Heb hem al helemaal uit elkaar gehaald en schoongemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:47

Kraz

Saving the world

EelcoB schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 09:18:

Voor nu verder geen meldingen meer, enige klacht van mijn vrouw is dat de melk uit de auto cappucino niet heel erg warm is, ondanks dat er meer dan voldoende stoom is als ik hem zonder melk test. Heb hem al helemaal uit elkaar gehaald en schoongemaakt.
Je kunt eens meten hoe warm de melk is als deze eruit komt?
Idealiter wil je deze tussen de 60-65 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

EelcoB schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 09:18:
[...]

De machine zou door hemzelf gereviseerd moeten zijn volgens de verkoper, dus ik ga er vanuit dat de zaak redelijk schoon is van binnen. Heb voor nu maar even een set reinigingstabletten online gekocht van een ander merk en die er gisteren even doorheen gegooid. Wellicht de volgende keer maar eens een set van Jura proberen.
Ongeacht welk merk reinigingstabletten er je doorheen jast; er zitten nou eenmaal geen handjes in die met een borsteltje alle hoekjes en gaatjes schoonmaken en netjes schoonspoelen. :+

Al pleur je er een agressieve terrasreiniger doorheen, dan nog blijven die resten (zoals te zien is op mijn foto's) gewoon lekker zitten.
Dat kan slechts op één manier: open maken en de onderdelen zelf schoonborstelen onder de kraan (een simpele tandenborstel met wat afwasmiddel doet wonderen).

De trendy en hippe verpakking van een duur merkpilletje zegt helemaal niets over wat het resultaat daarvan is... :X

Maar zoals @Teus.espresso zegt: gewoon lekker laten zitten, die vette bagger, dat smeert goed en loopt lekker soepeltjes. ;)
Toevoeging: als je alles spic & span gereinigd hebt, en mogelijk wat afdichtingsringen hebt vervangen, dan hoort er ook bij dat je met een (food grade) siliconen vet dit soort 'zachte' delen voorzichtig en spaarzaam invet. Dat bevordert de afdichting en zorgt dat b.v. de schraapring in de zetgroep weer soepeltjes langs de zuigerwand kan bewegen.

[ Voor 17% gewijzigd door ehtweak op 27-03-2019 10:03 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teus.espresso
Dat is niet wat ik schreef.
Mijn mening samengevat;
Schoon is goed, te schoon op de verkeerde plekken is niet goed.
De Jura pillen werken beter dan andere pillen bij gebruik van het reiniging programma.
Maar nuance en internet liggen wel vaker een eind uit elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Teus.espresso schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 10:07:

De Jura pillen werken beter dan andere pillen bij gebruik van het reiniging programma.
Dan welke 'andere' pillen?
En waarom? Onderbouwing. Anders is het ook niet meer dan een loze uitspraak.
Heb jij alle 'andere' pillen getest dan? Vergeleken?
Ik bedoel maar... ;)

Meestal bestaan reinigingsmiddelen die geschikt zijn voor apparaten waar eten/drinken mee bereid worden, uit een deel fosfaten, bleekmiddelen (zuurstofbasis) en natriumcarbonaat.
Veelal varieert de onderlinge samenstelling c.q. de sterkte.
Uiteraard moet het middel ook weer niet zo sterk zijn, dat onderdelen aangetast worden. :+
O.a. hier is de nodige info te vinden:
https://www.kaffeereiniger24.de/de_DE

Als verkopers/leveranciers nou eerst eens beginnen met gewoon duidelijk en helder de actieve ingrediënten te vermelden en aangeven wat een goed reinigingsmiddel is. Dat zou de boel al een stuk transparanter maken.

Prijs van een product zegt vaak weinig over werking c.q. effectiviteit van het product.
Teus.espresso schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 10:07:
Maar nuance en internet liggen wel vaker een eind uit elkaar.
Idd!

Daarom heb ik uitgebreid beschreven dat, ongeacht het soort pilletje, je nou eenmaal zelf een fysieke handeling moet uitvoeren (schoonborstelen) om bepaalde plekken te bereiken.
Dat heeft niets te maken met al dan niet Jura pilletjes... :)

Leuk voorbeeld is ontkalking:
Dat kan met allerlei fancy (dure) producten of je koopt gewoon de werkzame stof (vaak b.v. citroenzuur) in bulk, en gebruikt die.
Maar ook daar is al het nodige (ook in dit topic) over geschreven...

[ Voor 7% gewijzigd door ehtweak op 27-03-2019 10:30 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teus.espresso
Je hebt gelijk wat betreft onderbouwing.
Bij deze, ter info, ik ben een jaar of 14 service monteur voor espressomachines.
In die tijd heb ik best wat verschillende reiniging en ontkalking middelen geprobeerd.
Ik ben dus een ervarings deskundige. De theorie weet ik niet precies.
Van de ongeveer 20 verschillende reinigings tabletten die ik in de loop van de tijd bij duizenden machines heb gebruikt, werken die van Jura het beste.
Reinigen goed en smeren de zetgroep.
De zetgroep moet nog steeds eens in de paar jaar uit elkaar om in alle hoeken en gaten te komen maar voor dagelijks onderhoud weet ik best goed wat werkt.

[ Voor 4% gewijzigd door Teus.espresso op 27-03-2019 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TripleM
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-11-2024
Teus.espresso schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 10:42:
Je hebt gelijk wat betreft onderbouwing.
Bij deze, ter info, ik ben een jaar of 14 service monteur voor espressomachines.
Uit nieuwsgierigheid; wat voor espressomachines? Ik zoek nog een WMF expert :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teus.espresso
Sorry geen WMF.
Wel Jura, Quickmill, Bezzera, Isomac, ECM, Vibiemme, ViVi, BFC, Elektra, Rancillio 969 en in het verleden Solis en Saeco, Ascaso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:53
TripleM schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 11:05:
[...]

Uit nieuwsgierigheid; wat voor espressomachines? Ik zoek nog een WMF expert :D
Ik zou https://www.casabarista.nl/locaties/den-haag/ eens bellen. Heel tevreden over met mijn Rancilio...

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12:00

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

Na bijna 10 jaar hebben we onze Bosch aan de kant gezet voor een gebruikte, gereviseerde Jura Impressa S9. Nog even wennen aan de bediening en we moeten nog wat tweaken om de gewenste smaak te krijgen.

Ik heb hier al heel wat info gevonden, o.a. over de schoonmaakmiddelen, maar ben eigenlijk op zoek naar het service manual van deze machine. Er zal een moment komen dat er geserviced moet worden. Zonder het manual kom ik er wel uit denk ik, maar het is vaak een stuk makkelijker als je wat tekeningen e.d. hebt.
Ik vind wel veel informatie over delen van deze machine, maar ik neem aan dat er ook wel een compleet document van is.

Iemand die dit heeft gevonden?

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Joepla Alstublieft:
https://komtra.de/jura-re...-kaffeevollautomaten.html

Daar vind je vrijwel alles over de Jura machines.

En de afgelopen jaren is hier:
https://komtra.de/forum/i...Wartung-%E2%80%A2-Pflege/
al ontzettend veel voorbij gekomen.

[ Voor 37% gewijzigd door ehtweak op 01-04-2019 11:42 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12:00

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

@ehtweak Bedankt, ik zit daar toevallig te kijken :)

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nino_070
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 06-06 10:22
Hallo allen. Ik heb nu enige tijd mijn espresso-apparaat en het is een enorme verbetering tov. de Dolce gusto waar ik vandaan kwam. Alleen al wat betreft de kosten per kopje koffie. Maar... ik wil kijken wat ik nog kan verbeteren tegenover een redelijke prijs.

Allereerst twee dingen:
  • Ik heb een koffiemachine die écht low-budget is, een soortgelijke als deze maar dan een stuk goedkoper uit Duitsland gehaald: https://www.coolblue.nl/product/758648/boretti-b402.html Dus geen machine van >500€ die ik hier voorbij zie komen. Voor een uitgave van 100€ moet ik gewoon sparen dus ik heb echt een beperkt budget
  • Ik koop gewoon nog gemalen bonen van Segafredo. Deze vind ik prima tot nu toe en ik snap dat zelf vers malen beter is. Maar een maler van <100€ die goed is vind je bijna niet en ik heb ook eerlijk gezegd geen zin erin dat een kopje koffie zetten nog een minuut langer duurt atm.
Wat ik echter wel wil op korte termijn verbeteren is de portafilter en/of de filters zelf. Deze bevallen me niet zo goed. Ik heb wat rondgelezen en het blijkt dus dat er naked filters zijn, en enkele en dubbele. Ik heb nu zelf een "dubbele" portafilter, alhoewel de espresso door de filter eerst door een enkel gaatje gaat. Is dit gebruikelijk? Foto:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Tba1xlu.jpg

Wat me verder stoort, en wat niet goed lijkt te zien als ik de fora mag geloven, is dat de achtergebleven koffieprut in de filter geen mooie harde "schijf" is, maar zachte natte prut. Iemand tips hoe dit te verbeteren? Ik stamp het zo hard als ik kan aan (zie rechts), maar heb nog geen goede tamper.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/EIB9rBk.jpgAfbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/DAmh8Ha.jpg

Het eindresultaat is nog nieteens zo slecht vergeleken met Dolce gusto, maar ook de zetgroep wordt elke keer ontzettend vies en dat lijkt me ook niet de bedoeling:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ALt5KeH.jpgAfbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/tMlU4av.jpg

TLDR:
De koffie is opzich oke, maar ik wil graag weten of het mogelijk is om voor een lage prijs mogelijk is om de kwaliteit van de koffie te verbeteren. Waarom blijft mijn koffiedrab bijv. zo nat en de zetgroep zo vies, komt dat door de supermarktmaling of is daar nog verbetering mogelijk?

En wat raden jullie aan qua (porta)filters en tampers, zijn daar leuke mogelijkheden voor een lage prijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
@nino_070 waarom niet een filter apparaat ? Met een beperkt budget heb je prima koffie (en geen onderhoudskosten).

[ Voor 9% gewijzigd door jongetje op 06-04-2019 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nino_070
jongetje schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 17:09:
@nino_070 waarom niet een filter apparaat ? Met een beperkt budget heb je prima koffie (en geen onderhoudskosten).
Ik drink alleen espresso en cappucino, mijn vriendin soms een latte. Ik ben heel tevreden over dit apparaat voor de prijs, alleen ik streef gewoon naar beter :Y

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bszz
Je hebt een pressurized filter. Dat kun je niet zomaar vervangen. "Voordeel" is dat je wegkomt met slechte of te grove maling. Desondanks ziet je maling er toch wat te grof uit. Is het wel espressomaling? Verder: niet uit alle macht aantampen maar vooral zorgen dat je maling en hoeveelheid consistent goed hebt en gelijkmatig verdeeld compact maken met een goed passende tamper. Daarbij mag je best een beetje drukken maar niet met je volle gewicht. En verder: smaak is natuurlijk persoonlijk en niet elke koffie is even toegankelijk als espresso, en helaas, er is enig verband tussen prijs en kwaliteit. Wat in ieder geval helpt is redelijk recent gebrande koffie van de juiste maalgraad. Een fatsoenlijke molen voor €100 vind je niet nieuw maar tweedehands wellicht. (In het forum zijn een hoop suggesties gepasseerd). Zelfs een Baratza Encore zou met jouw huidige machine misschien nog wel kunnen hoewel dat eigenlijk geen espressomolen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nino_070
bszz schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 18:34:
Je hebt een pressurized filter. Dat kun je niet zomaar vervangen. "Voordeel" is dat je wegkomt met slechte of te grove maling. Desondanks ziet je maling er toch wat te grof uit. Is het wel espressomaling? Verder: niet uit alle macht aantampen maar vooral zorgen dat je maling en hoeveelheid consistent goed hebt en gelijkmatig verdeeld compact maken met een goed passende tamper. Daarbij mag je best een beetje drukken maar niet met je volle gewicht. En verder: smaak is natuurlijk persoonlijk en niet elke koffie is even toegankelijk als espresso, en helaas, er is enig verband tussen prijs en kwaliteit. Wat in ieder geval helpt is redelijk recent gebrande koffie van de juiste maalgraad. Een fatsoenlijke molen voor €100 vind je niet nieuw maar tweedehands wellicht. (In het forum zijn een hoop suggesties gepasseerd). Zelfs een Baratza Encore zou met jouw huidige machine misschien nog wel kunnen hoewel dat eigenlijk geen espressomolen is.
Dank voor je reactie. Maling die ik gebruik nu is gewoon Segafredo, ga ervan uit dat de maalgraad daarvan wel oké is.

Als het zou resulteren in betere espresso zou ik de gehele portafilter ook wel willen vervangen. Of is dat doorgaans geen optie? Zelf bonen malen is eigenlijk een beetje de laatste optie. En ik vind de huidige filters irritant, lastig eruit te halen en schoon te maken dus die vervang ik het liefste eerst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teus.espresso
Beste Nino, het lijkt op jouw reactie dat je vast zit in een bepaalde gedachte.
Iets over een portafilter en zo.
De reactie van bszz is juist kijk naar de maling van je koffie. Die reactie is niet voor niets.
Met de maling van de koffie staat of valt alles.
De aanname dat de Segrafredo maling ok is, is al een verkeerde. De reden dat het er nog een beetje acceptabel uitkomt is juist jouw portafilter.
Dus stap 1, ga op zoek naar een plek waar ze koffie verkopen die ze kunnen malen voor een espresso machine. Dan heb je de grootste stap gemaakt.
Als je dan nog wensen hebt, helpen we je met stap 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nino_070
Teus.espresso schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 19:25:
Beste Nino, het lijkt op jouw reactie dat je vast zit in een bepaalde gedachte.
Iets over een portafilter en zo.
De reactie van bszz is juist kijk naar de maling van je koffie. Die reactie is niet voor niets.
Met de maling van de koffie staat of valt alles.
De aanname dat de Segrafredo maling ok is, is al een verkeerde. De reden dat het er nog een beetje acceptabel uitkomt is juist jouw portafilter.
Dus stap 1, ga op zoek naar een plek waar ze koffie verkopen die ze kunnen malen voor een espresso machine. Dan heb je de grootste stap gemaakt.
Als je dan nog wensen hebt, helpen we je met stap 2.
Ik snap wat je bedoelt. Alleen ik ben bang dat mijn kosten per kopje daardoor enorm toenemen. Ik betaal nu, als ik het in de aanbieding koop (en dat doe ik), zo'n 11,25€ per kilo espressomaling van Segafredo. In een koffiewinkel is het al goedkoop als je iets van 20€ per kilo betaalt, dat is bijna 2x zo duur! Ik ga eerst nog wat anders proberen voordat ik het dubbele uit ga geven aan een kopje koffie hoor :p

Ik gebruik nu trouwens zo'n soort tamper als hieronder, en hij past bovendien net niet lekker in de filters dus het kost me nu heel veel moeite om goed te tampen. Dus het leek me het beste om die als eerste te vervangen. Gewoon zoiets kopen dus.
Afbeeldingslocatie: https://l7.alamy.com/zooms/be347da5a1e24341947a6f3d5d6f7462/black-plastic-espresso-coffee-tamper-ethpc0.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door nino_070 op 06-04-2019 21:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LEDfan
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15:52
nino_070 schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 16:58:
Wat me verder stoort, en wat niet goed lijkt te zien als ik de fora mag geloven, is dat de achtergebleven koffieprut in de filter geen mooie harde "schijf" is, maar zachte natte prut. Iemand tips hoe dit te verbeteren? Ik stamp het zo hard als ik kan aan (zie rechts), maar heb nog geen goede tamper.
[Afbeelding][Afbeelding]
Volgens mij komt dit doordat deze machine geen 3-way solonoid valve heeft. https://www.youtube.com/watch?v=cpbkEYHM62w. Dat is een van de onderdelen dat in een duurdere machine wel aanwezig is. Ik denk dat het zonder zo'n onderdeel heel moeilijk is om een droge puck er uit te krijgen.

Voor budget bonen is het de moeite om te kijken naar die van Fascino (https://www.fascino-coffe...n/fascino-budget-specials), helaas verkopen ze die niet gemalen, dus dat is geen optie om te kopen zonder maler. Maar misschien dat je het dan toch de moeite vindt om een maler te kopen.
Blijf zeker weg bij budget-malers (zo'n type: https://www.coolblue.be/n...ghi-kg89-koffiemolen.html) Ik denk eigenlijk dat je daar slechtere koffie mee maakt dan de gemalen van Fascino. De overstock koffie verkopen ze wel gemalen (https://www.fascino-coffee.com/overstock-koffie) maar dat is al wee €16.49 per kilo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nino_070
LEDfan schreef op zondag 7 april 2019 @ 15:40:
[...]

Volgens mij komt dit doordat deze machine geen 3-way solonoid valve heeft. https://www.youtube.com/watch?v=cpbkEYHM62w. Dat is een van de onderdelen dat in een duurdere machine wel aanwezig is. Ik denk dat het zonder zo'n onderdeel heel moeilijk is om een droge puck er uit te krijgen.
Hm, zou goed kunnen. Ik lees ook dat de natte puck kan komen door de pressurized portafilter.
Voor budget bonen is het de moeite om te kijken naar die van Fascino (https://www.fascino-coffe...n/fascino-budget-specials), helaas verkopen ze die niet gemalen, dus dat is geen optie om te kopen zonder maler. Maar misschien dat je het dan toch de moeite vindt om een maler te kopen.
Blijf zeker weg bij budget-malers (zo'n type: https://www.coolblue.be/n...ghi-kg89-koffiemolen.html) Ik denk eigenlijk dat je daar slechtere koffie mee maakt dan de gemalen van Fascino. De overstock koffie verkopen ze wel gemalen (https://www.fascino-coffee.com/overstock-koffie) maar dat is al wee €16.49 per kilo.
Interessante website. €16,50 per kilo is zeker nog wel acceptabel maar Fascino zit niet bepaald bij mij in de buurt (Den Haag). Hier in de buurt heb ik nog geen vers gemalen koffie <20€/kilo gevonden. Ik vraag me nu inmiddels ook af of verse koffie wel zou lonen voor mij. Met die pressurized portafilter is het misschien toch beter om bij supermarktmaling te blijven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 31-05 19:40
De Brandzaak Cuba bonen zijn niet m'n ding.
Wie helpt me van de zak bonen af? Af te halen in Veghel of Hilversum.

/edit
Afbeeldingslocatie: https://i.ytimg.com/vi/SMgGB7wQa64/hqdefault.jpg

[ Voor 26% gewijzigd door ixl85 op 09-04-2019 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VeeGee
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15:52
ixl85 schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 09:05:
De Brandzaak Cuba bonen zijn niet m'n ding.
Wie helpt me van de zak bonen af? Af te halen in Veghel of Hilversum.
Ik was net voornemens om een zak te bestellen. Wat valt je precies tegen aan deze bonen? Helaas woon ik niet in de buurt (Groningen).

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
VeeGee schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 10:54:
[...]

Ik was net voornemens om een zak te bestellen. Wat valt je precies tegen aan deze bonen? Helaas woon ik niet in de buurt (Groningen).
De omschrijving op de site klopt, maar op een andere manier dan ik gehoopt had.
De koffie is romig en vol van smaak, maar de ‘tabak’ hinten zijn meer aanwezig dan de honing. Hij proeft daardoor vol zoet en…. tja, scherp+week door de tabak. Kan er niet echt aan wennen en wordt er zelfs een beetje naar van omdat de bakken die ik zet met hun bonen toch al zo vol van smaak zijn.

Als er niemand ind e buurt woont en ze wil, kan ik een doosje zoeken en ze opsturen tegen de verzendkosten :)

[ Voor 8% gewijzigd door ixl85 op 09-04-2019 11:38 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MrJ
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 02-06 10:18

MrJ

Train, eat, sleep. Repeat.

MrJ schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 13:52:
Hier mijn Macap M4 grinder vervangen door de HG-1 handgrinder. Deze was de 'zwakste schakel' na het vervangen van mijn Rancilio Sylvia voor een Profitec 700. (Beide van een vriend overgenomen die zelf overging op een lever machine en weer een auto grinder.)

Mijn espresso is een stuk beter nu! :9 Veel meer nuance in de smaak.

Koop de laatste tijd mijn bonen bij Boot Koffie. Ben er nog niet uit welke ik de lekkerste vind. :)
Hierbij een foto van bovenstaande espresso hoek. :)

Espresso thuis

Nu op advies eens hier bonen besteld: https://thebarn.de/collections/beans

Iemand ervaringen met deze roaster?

Godfather Bodybuilding topic reeks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Laatst online: 15:21

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
MrJ schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 13:05:
[...]

[Afbeelding: Espresso thuis]

Heel fancy setup! Profitec vind ik ook een cool merk met wat ontwikkeling en focus op moderne tijden, ipv puur nostalgie zoals sommige andere merken meer lijken te doen :P

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FutureCow
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:24

FutureCow

(C) FutureCow

Iemand bekend met deze bonen? Lijkt een prima prijs?

https://www.ibood.com/con...utm_campaign=NL_news_r_1b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Er staat niet bij wanneer ze gebrand zijn, iBood kennende hebben ze gewoon ergens een partij opgekocht en is het dus niet meer vers. Voor oude bonen is de prijs geen goede aanbieding (IMHO). ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 07-06 07:55
Verwijderd1 schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 17:27:
[...]
Er staat niet bij wanneer ze gebrand zijn
Letterlijk eerste alinea.

"Nog mooier: de bonen worden pas gebrand na het plaatsen van de bestelling, zodat je van zo vers mogelijke koffie geniet. "

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
Brad Pitt schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 17:39:
[...]

Letterlijk eerste alinea.

"Nog mooier: de bonen worden pas gebrand na het plaatsen van de bestelling, zodat je van zo vers mogelijke koffie geniet. "
Was ik weer naief door te zoeken naar een datum. :')

Ik kan er verder vrij weinig over vinden, alleen een oude blogpost uit 2012.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:46

franssie

Save the albatross

Het zal wel goed zijn maar gelijk 2 kilo van een boon/blend/brander waarvan je niet weet of je deze zelf smaakvol vindt lijkt mij wel fors, los van de prijs. Smaak blijft persoonlijk uiteindelijk.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:47

Kraz

Saving the world

[...]

[Afbeelding: Espresso thuis]

Wat ziet die maler er tof uit! :o
Welke is het ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14:49
Kraz schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 23:45:
Wat ziet die maler er tof uit! :o
Welke is het ?
HG-1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8slayer
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-02 01:20
1000 dollar voor een grinder? Dat is vrij uitzonderlijk neem ik aan?

Play every day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06-06 12:24
gr8slayer schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 00:59:
Ik wilde schrijven dat het uitzonderlijk duur is, maar mijn Compak E5 was ook 850 euro. Dat is dus ook bijna 1000 dollar. :X

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLS_
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07-06 21:18
[...]

Das een mooie koffiehoek!

The Barn is al heel lang bezig met specialty coffee. Heb een paar keer bonen van deze roaster gehad en is me altijd bevallen, hoewel de prijs aan de hoge kant is.
Test roast is goedkoper maar naar mijn ervaring wisselend van kwaliteit, heb er een keer mooie bonen van gehad en een keer minder goede.

Bij de branderij zit een leuke koffiebar waar ze goed uitleg geven over wat ze doen en waarom.

Onderstaand een aardig filmpje van European coffee trip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrJ
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 02-06 10:18

MrJ

Train, eat, sleep. Repeat.

gr8slayer schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 00:59:
Heb hem tweedehands overgenomen van een maatje voor iets minder. ;)

Die had weer een Mahlkonig (EK43) laten customizen. 3k+ ofzo. (Heeft nu ruzie met zijn vrouw aangezien de nieuwe auto moet wachten, maar dat terzijde. :X )
NLS_ schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 21:41:
[...]

Das een mooie koffiehoek!

The Barn is al heel lang bezig met specialty coffee. Heb een paar keer bonen van deze roaster gehad en is me altijd bevallen, hoewel de prijs aan de hoge kant is.
Test roast is goedkoper maar naar mijn ervaring wisselend van kwaliteit, heb er een keer mooie bonen van gehad en een keer minder goede.

Bij de branderij zit een leuke koffiebar waar ze goed uitleg geven over wat ze doen en waarom.

Onderstaand een aardig filmpje van European coffee trip.
[Video: Roaster Stories: The Barn Coffee Roasters | European Coffee Trip x IKAWA]
Leuk filmpje, thanks.

Heb de Huye Mountain 'washed' nu op, zo een eerste shot met de 'natural' variant. Ben benieuwd. :)

Godfather Bodybuilding topic reeks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dangerpaki
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11:54
Hallo koffiedrinkers.

Ik ben op zoek naar wat advies.

Mijn huidige situatie:
  • Philips volautomaat met stoompijpje
  • Begonnen met standaard AH bonen
  • Drink meestal cappuccino, af en toe espresso/lungo
  • Laatste maanden bonen van brandzaak.nl, en daarbij valt op dat ik bijna geen verschil in smaak in m’n koffie heb tussen verschillende bonen
Mijn idee is dat het probleem met name aan de maler zal liggen. Misschien ook wel de druk. Maar wil eigenlijk meer controle over m’n koffie. En herinner me uit het verleden dat een Nespresso toen qua smaak me meer diepgang bood.

Mijn gedachte voor een upgrade:
  • Moet niet te veel ruimte geven
  • Wel afzonderlijke maler en halfautomaat met stoompijp
  • Voor ruimtebesparing dacht ik aan een handmaler (kunnen die net zo goed als elektrische zijn?)
  • Automaat heb ik nog geen enkel idee van
  • Geheel moet er enigszins leuk uitzien (open keuken) en betaalbaar zijn (<1000 euro)
Veel eisen. Weet ik. Misschien aantal dingen ook niet haalbaar. Zie door de bomen het bos niet meer. Wie kan mij een beetje richting en advies geven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HubD1
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07-06 23:50
Tweedehands Bezzera BZ 10 (of 7).
Maler nieuwe Eureka Mignon V2.
Moet voor rond de 1000 te doen zijn.
Mooie instapset die weinig ruimte inneemt, snel opwarmt en makkelijk onderhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
De QuickMill 3035
Maler en zetgroep in 1. Koop de uitkloplade er bij.
Tweedehands is dit te vinden voor ~ 420/460,- als je even gedult hebt (voor de complete set). Nieuw zit je op ~1000,- (vergeet de tamper er niet bij te kopen/onderhandelen).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teus.espresso
De Quickmill suggestie is heel goed als je weinig cappucini maakt.
De Bezzera is een aanrader als je wel veel cappucini maakt.
De Quick heeft een thermoblok die maar matig stoomt.
De BZ is een warmte wisselaar sysyteem dat ook meteen kokend water levert.
Het extra onderhoud dat je hebt bij een warmte wisselaar systeem (HX) hebt, is alleen aantrekkelijk als je de stoom of heet water functie iedere dag gebruikt.
Het verschil tussen de BZ07 en BZ10 is allen of het model symetrisch is of niet. En van de BZ07 zijn meer verschillende versies gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
Teus.espresso schreef op maandag 29 april 2019 @ 10:26:
Het extra onderhoud dat je hebt bij een warmte wisselaar systeem (HX) hebt, (...)
In hoeverre heeft een HX in jouw ogen extra onderhoud nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teus.espresso
Het ontkalken duurt langer.
Bij een Quickmill duurt het ontkalken 15 tot 20 minuten.
Bij een single boiler machine 20 tot 30 minuten.
Het ontkalken van een HX machine kost je gemakkelijk2 a 3 uur. Het uitspoelen van het water uit het "thee water"gedeelte duurt lang. Je tapt water af via de "thee water" kraan, de machine vult het water weer aan, warmt dat water op tot kook temperatuur, nu pas kan je weer water aftappen. Voordat je er een liter of 5 tot 8 schoon water doorheen hebt om het ontaklings middel uit te spoelen ben je een paar uur verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-06 22:52

Honesty

kattenneus!

Teus.espresso schreef op maandag 29 april 2019 @ 10:26:
De Quickmill suggestie is heel goed als je weinig cappucini maakt.
De Bezzera is een aanrader als je wel veel cappucini maakt.
De Quick heeft een thermoblok die maar matig stoomt.
De BZ is een warmte wisselaar sysyteem dat ook meteen kokend water levert.
Het extra onderhoud dat je hebt bij een warmte wisselaar systeem (HX) hebt, is alleen aantrekkelijk als je de stoom of heet water functie iedere dag gebruikt.
Het verschil tussen de BZ07 en BZ10 is allen of het model symetrisch is of niet. En van de BZ07 zijn meer verschillende versies gemaakt.
De vraag van dangerpaki was een beetje als de mijne maar dan meer espresso en maar 3 keer per week een cappuccino. Ik dacht juist dat een quickmill zeker de versie met een bubbel thermoblock (3245)goed was in cappuccino was? Drink zelf espresso of andere sterke koffie en een paar keer week mijn vrouw een cappuccino liefst nog latte macchiato omdat ze eigenlijk geen koffie lust:) Maar ik dus des te meer.
Ik mag ook 1000 uitgeven van mezelf maar wil dan ook een machine voor jarenlang, ik ben begonnen met een vol automaat van 300 die het heeft volgehouden tot 2 jaar, daarna een pistonmachine die het nog minder heeft volgehouden. En wil niet in discussie over garantie wil gewoon een set kopen die 20 jaar meegaat liever nog langer.

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teus.espresso
De quick 3245 stoomt iets beter dan zijn voorgangers omdat hij een apart stoomblok heeft.
Dus wat dat betreft is het een aanrader. Het model bestaat echter pas een paar jaar. De display unit heeft zich dus nog niet bewezen. Niet dat ik ze alweer terug gehad heb ter reparatie maar wij hebben ook pas een handje vol verkocht.
Ik probeer dingen aan te raden waar ik veel aan gewerkt heb. Over deze Quick kan ik eigenlijk nog geen goed oordeel vellen.
De meeste E61 machines zijn gebouwd om 20 jaar mee te gaan. Op dit moment kom ik E61 machines van Quick en Vibiemmetegen met grote problemen. (let op E61 van Quick zoals de Anrea, niet de 800, 1000 of 3000 serie die zijn wel goed). Van diverse merken heb ik de afgelopen tijd de PID zien stuk gaan.
Voor jou raad ik een Bezzera BZ09 of Rancilio Sylvia aan. Zijn geen HX machines maar als je wilt stomen werkt dat wel goed.

[ Voor 7% gewijzigd door Teus.espresso op 29-04-2019 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
Daarom dus een HX altijd vullen met ontkalkt water. Wat was er verder qua onderhoud lastig aan?

Niet om lullig te doen, maar ik werk al jaren met oude HX machines en wel altijd met gefilterd water. Heb van mijn oude Bezzera BZ99 eens de boiler uit elkaar geschroefd vanwege een lekkende pakking en was positief verrast over het gebrek aan kalkaanslag in dat ding. Heb mijn huidige ECM nog niet vaak uit elkaar gehaald, maar verwacht daar een zelfde resultaat.

[ Voor 43% gewijzigd door dreamscape op 29-04-2019 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teus.espresso
Nee, kop schoonhouden is belangrijk.
Dat is echter voor veel machines ongeveer gelijk. Er zit wel verschil hoe die onderdelen in elkaar zitten maar het principe en hoe veel tijd het kost om ze handmatig schoon te maken komt vrijwel overeen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
Teus.espresso schreef op maandag 29 april 2019 @ 22:22:
Nee, kop schoonhouden is belangrijk.
Dat is echter voor veel machines ongeveer gelijk. Er zit wel verschil hoe die onderdelen in elkaar zitten maar het principe en hoe veel tijd het kost om ze handmatig schoon te maken komt vrijwel overeen.
Ja, dat natuurlijk ook. Maar dat geldt bij iedere machine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Mijn mede tweakers en mede liefhebbers van koffie

Ik heb al enkele jaren een quick mill 820. En ik wil nu de stap gaan zetten voor een molen.
Hopelijk ga ik nu niet tegen enkele schenen schoppen ( ;) ) maar ik wil 1X per week de bonen gaan malen. Dus niet elke dag. Op dit moment twijfel tussen 2 machines.

Welke zouden jullie kiezen en vooral waarom?

Colis Caffissima IQ Digital Pro 1612
Solis Caffissima Grinder 1611

https://www.coolblue.nl/vergelijken/790322/790327

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-06 20:23

Rudedadude

Maybe we were born to run

Het maalresultaat van beiden zal gelijk zijn, dus dat maakt niet uit. Ik denk dat, als je voor goede grip op het eindresultaat gaat, je beide molens kunt afraden. Maar he, als je toch maar 1 keer in de week gaat malen dan maakt dat allemaal niet uit :P

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teus.espresso
Beide niet voor 1x per week malen.
Het is nogal omslachtig om de koffie op te vangen en in een bewaarbakje te doen bij deze molens.
De vorm van de uitloop lijkt precies voor een piston gemaakt.
Een aantal andere molens bij Coolblue vandaan hebben een ingebouwd bakje. Bv de Solis Scala. Neem dan een van die molens.
De grote vraag van de mensen met gevoelige schenen is vooral; Waarom? Ga je een keer per week malen?
De koffie is zoveel lekkerder als je vers maalt.
Maar goed, je zal een reden hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
@streamnl Ik begrijp net als @Teus.espresso niet waarom je 1 keer per week wilt malen (los van dat dat met die malers lang duurt om een pak te malen). Dit zijn maler waarmee je direct voor het zetten maalt in je piston.
Dan kun je je beter het geld besparen van een maler en een zak gemalen bonen kopen (of laten malen bij de koffiebrander/winkel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Ik wil de molen niet op de aanrecht laten staan en ik ken mijzelf, ik ga het vervelend vinden om elke keer de machine erbij te pakken als ik een kop koffie wil.

Dus waarschijnlijk luiheid.

Edit:
reden waarom ik liever 1 keer per week wil malen.

Ja, vers gemalen is lekkerder, maar ik verwacht dat mijn gemalen bonen die ik 1 X per week maal, lekkerder zal zijn dan gemalen van de winkel.

Een andere reden is dat ik in een dorp woon. Ik ben een half uur onderweg als ik naar een koffietentje ga waar ze de bonen voor mij malen. Ook dat vind ik nét te ver.

[ Voor 49% gewijzigd door streamnl op 30-04-2019 14:24 ]

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Laatst online: 12:41
Als je toch maar 1x per week maalt, kan je net zo goed zo'n horeca maler halen. Die maken een kabaal van jewelste, maar als je toch maar 1x per week maalt is dat geen probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
streamnl schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 14:17:
Ik wil de molen niet op de aanrecht laten staan en ik ken mijzelf, ik ga het vervelend vinden om elke keer de machine erbij te pakken als ik een kop koffie wil.

Dus waarschijnlijk luiheid.

Edit:
reden waarom ik liever 1 keer per week wil malen.

Ja, vers gemalen is lekkerder, maar ik verwacht dat mijn gemalen bonen die ik 1 X per week maal, lekkerder zal zijn dan gemalen van de winkel.

Een andere reden is dat ik in een dorp woon. Ik ben een half uur onderweg als ik naar een koffietentje ga waar ze de bonen voor mij malen. Ook dat vind ik nét te ver.
Kun je niet ergens anders een koffie hoekje inrichten waar alles wel kan blijven staan? Dan hoef je helemaal nooit met de apparaten te gaan sjouwen en kun je alles vers doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
@Verwijderd1 Helaas niet.

@418O2 wat is het verschil tussen een horica maler en die ik voorstelde? Horeca kan grotere porties?

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Laatst online: 12:41
streamnl schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 15:10:
@Verwijderd1 Helaas niet.

@418O2 wat is het verschil tussen een horica maler en die ik voorstelde? Horeca kan grotere porties?
Ook, maar zijn vaak echt bullet proof. Maken alleen vaak wel veel kabaal, daarom zijn ze niet per se heel erg gewild

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bermuda1980
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 07-06 21:58
418O2 schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 14:41:
Als je toch maar 1x per week maalt, kan je net zo goed zo'n horeca maler halen. Die maken een kabaal van jewelste, maar als je toch maar 1x per week maalt is dat geen probleem
Voor mijn moeder die ook een a twee keer per week maalt voor de mokkapot heb ik laatst een La Cimbali 6/S op de kop getikt op marktplaats voor 35€. Was me een partijtje goor en heb letterlijk zitten bikken op sommige klonten koffiemaalsel/olie, maar na een uurtje ongeveer was hij wel weer netjes. Schijfjes waren verbazingwekkend genoeg nog acceptabel genoeg om niet meteen vervangen te hoeven worden. Dan heb je iets staan wat makkelijk een paar honderd gram in een keer wegmaalt wat ik niet snel met een thuismaler zou willen doen. Let wel, omdat ze gebouwd zijn voor heavy duty zijn ze niet de kleinste, en meestal ook niet de lichtste. Ik denk een kilo of 15? Niet altijd leuk als je dat 'even' op moet tillen en weer weg moet zetten in een laag kastje.

La Cimbali, Fiorenzato, Gino Rossi, Faema, Gaggia en anderen maken al jaren molen en zijn meestal wel (tweedehands uiteraard) onder de 100€ te vinden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz
streamnl schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 11:19:
Mijn mede tweakers en mede liefhebbers van koffie

Ik heb al enkele jaren een quick mill 820. En ik wil nu de stap gaan zetten voor een molen.
Hopelijk ga ik nu niet tegen enkele schenen schoppen ( ;) ) maar ik wil 1X per week de bonen gaan malen. Dus niet elke dag. Op dit moment twijfel tussen 2 machines.

Welke zouden jullie kiezen en vooral waarom?

Colis Caffissima IQ Digital Pro 1612
Solis Caffissima Grinder 1611

https://www.coolblue.nl/vergelijken/790322/790327
Beiden niet voor een Quickmill 820. Overweeg dan een Espressions Precision: Die kun je naar wens kalibreren en je kunt zowel on demand als in een bakje malen. Voor een quickmill 820 een prima molen. Als het probleem een extra apparaat op het aanrecht is en je bent tevreden over je 820 zou ik serieus een quickmill 3035 overwegen. Dan kun je gewoon on demand malen en heb je maar één apparaat op je aanrecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
@418O2
Thanks, ik zal me eens gaan verdiepen in een horica maler.

@bermuda1980
Bedankt voor de richting. Ik zal straks eens naar jouw merken kijken.

@bszz
Ik kijk naar malers van ~ 200,-. Espressions Precision past in mijn budget en die zal ik straks ook bekijken. Maar niet een quickmill 3035. Zelf op Markplaats zijn ze nog €600,- Dat is veel te ver boven mijn budget wat ik nu wil uitgeven.

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
streamnl schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 06:54:
@418O2
Thanks, ik zal me eens gaan verdiepen in een horica maler.

@bermuda1980
Bedankt voor de richting. Ik zal straks eens naar jouw merken kijken.

@bszz
Ik kijk naar malers van ~ 200,-. Espressions Precision past in mijn budget en die zal ik straks ook bekijken. Maar niet een quickmill 3035. Zelf op Markplaats zijn ze nog €600,- Dat is veel te ver boven mijn budget wat ik nu wil uitgeven.
Stel een alert in op MP. Ze komen langs voor veel goedkoper. Geduld is een schone zaak ;)

Je kan ook altijd zoeken op bva auctions. Daar komen veel (horeca) malers langs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teus.espresso
Er zijn ook nog de Quick 835 (jouw quick maar dan met molen) en een Quick 2835. Niet laatste is niet zo'n aanrader omdat hij een stalen chassis heeft dat kan roesten.
Die 835 (classic) is een stuk goedkoper dan de 3035 en het grootste verschil is het chassis. Molen, kop, thermoblok en waterbak zijn gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
Teus.espresso schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 09:42:
Er zijn ook nog de Quick 835 (jouw quick maar dan met molen) en een Quick 2835. Niet laatste is niet zo'n aanrader omdat hij een stalen chassis heeft dat kan roesten.
Die 835 (classic) is een stuk goedkoper dan de 3035 en het grootste verschil is het chassis. Molen, kop, thermoblok en waterbak zijn gelijk.
Met dat verschil dat de 835 een hoop minder maalgraadinstellingen heeft (8 volgens mij)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teus.espresso
Dat is in theorie wel zo maar het is de relevante afstelling die hetzelfde is. Super fijn en super grof gebruik je in de praktijk toch niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bermuda1980
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 07-06 21:58
Ik zie dat er voor €75 nu een gaggia md85 op koffiepraat staat. Geen idee van de maalkwaliteit, maar met 84mm zit je qua schijfgrootte zo ongeveer aan de max, dus dat kan eigenlijk niet mis gaan. Voor eens per week malen maakt retentie van maalsel vrij weinig uit. Wel een bakbeest van jewelste en nieuwe schijfjes kosten 45 euro ex verzenden als ze aan vervanging toe zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
Teus.espresso schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 21:38:
Dat is in theorie wel zo maar het is de relevante afstelling die hetzelfde is. Super fijn en super grof gebruik je in de praktijk toch niet.
Klopt. Eigenlijk heb ik (bijna) dezelfde maalgraad voor al m'n bonen. Soms 1 of 2 tikjes meer/minder. Maar er zitten wel bijna 35 tikjes op de molen. Ik zit ergens aan het eind (meest strakke/fijne maling). Het wordt al snel te grof, iets wat leuk is voor je French Press, maar daar leent deze maler zich niet voor. Er blijft namelijk altijd restant in het kanaal zitten. Als je je maalgraad aanpast, zal je dit dus pas na 1 a 2 beurten merken (afhankelijk of je 1 of 2 kops zet).
Dat is voor mij uiteindelijk (over een paar jaartjes) de reden om een maler te kopen die alles wat hij maalt ‘af te staan’. Je zit dan nooit met ‘oude’ koffie en je kan je French Press makkelijker vullen :)
Helaas kan ik dan ook naar een kleinere piston-machine toe, want de maler van de 3035 wordt dan niet meer gebruikt.
Ahh, it’s all about the money. Ik heb te veel hobbies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joarie
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15:37
Hmm crap, mijn Expobar Brewtus IV loopt weer continu stoom af te blazen als ik de boiler aan zet. In zijn eerste levensmaanden heb ik ook al een over- of onderdrukventiel laten vervangen binnen de garantie.
Eens even beide onderdelen bestellen in de hoop dat dat het is en niet het verwarmingsrelais.

The chances of being killed by a cow are low but never 0%. 1x Venus-E 5.12 kW, FW151. 3-fasen. HW P1.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teus.espresso
Er zit meestal een drukmeter op zulke machines. De ketel druk zou maximaal 1,4 bar moeten zijn. Als de druk hoger is, is wellicht de pressostaat (of relais maar dat is minder waarschijnlijk) kapot. Is de druk rond die 1,4 en sist de machine dan is een ventiel lek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Joarie schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 08:56:
Hmm crap, mijn Expobar Brewtus IV loopt weer continu stoom af te blazen als ik de boiler aan zet. In zijn eerste levensmaanden heb ik ook al een over- of onderdrukventiel laten vervangen binnen de garantie.
Eens even beide onderdelen bestellen in de hoop dat dat het is en niet het verwarmingsrelais.
Lekt hij alleen stoom, of is inderdaad de temperatuur/druk ook te hoog. Merkbaar aan meer stoompower bijvoorbeeld of als je water tapt? (weet niet of de brewtus water tapt uit de stoomboiler?, meeste doen dat wel)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joarie
@Teus.espresso @Nomad
Ik zal hem vanavond nog even aanslingeren om inderdaad de drukmeting af te lezen en te zien of hij te ver doorwarmt of dat er een ventieltje blijft hangen. De Brewtus tapt water uit de stoomboiler trouwens.

Voordeel van deze machine wel is dat je gelukkig ook de heetwater-boiler apart kunt uitzetten en alsnog espresso's kunt zetten op je andere boiler :)

--------------

Nou na aanslingeren leek het goed te gaan en hield hij de boiler op 1,2 bar. Echter na een minuutje of 5 zie je de boiler oplopen naar 1,8 bar, het sissen starten en de thermostaat nog steeds actief. Ik vermoed dus een gevalletje kapotte pressostaat en is er niks mis met het overdrukventiel die nu braaf zijn werk doet om mijn keuken veilig te houden :+

[ Voor 33% gewijzigd door Joarie op 03-05-2019 17:01 ]

The chances of being killed by a cow are low but never 0%. 1x Venus-E 5.12 kW, FW151. 3-fasen. HW P1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Voor hen die hun espresso ook op reis willen kunnen maken, ik heb intussen een Wacaco Nanopresso gekocht. Dat is een apparaatje waar je met de hand pompt en je kokend water en gemalen koffie nodig hebt, maar dan kun je overal je koffie maken. Ik heb er tot nu toe in Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1 over gepost omdat ik tot voor kort de Nespresso/ESE-pad versies gebruikte, maar heb nu ook de espresso- en dubbele espresso/lungo versie, en die past misschien ook hier.

Voor hen die geinteresseerd zijn, zie gambieter in "Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1" en gambieter in "Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1" :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teus.espresso
Idd, klinkt als een nieuwe pressostaat.
Gelukkig niet een moeilijk klusje. Altijd goed opletten welk draadje waar aangesloten zit op de micro switch. Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joarie
Nieuwe pressostaat besteld. Moest even moeten opzoeken welke versie de Expobar gebruikt.
Kan niet zeggen dat ik het overmatig gebruik van plastic op zo'n onderdeel een goed teken vind. Ik twijfelde even of ik er niet een andere op moet zetten, maar was niet zeker van de gelijkheid van de aansluitingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bifi_G60
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:27
Nou het is zover mijn Philips seaco (hd82xx) lijkt echt op te zijn. Nu ben ik aan het kijken voor vervanging neig naar de eq6 maar zijn er nog tips met betrekking tot aanschaf , zijn er nu goede deals te vinden? Of is het misschien een goed idee om een gereviseerde Jura aan te schaffen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:51
Equator schreef op maandag 24 september 2018 @ 14:54:
Zijn er mensen hier die een keer een barista training/cursus/workshop o.i.d. gedaan hebben? Ik heb zoiets van de vrouw voor mijn verjaardag gekregen, en ik ben nu ene beetje aan het zoeken naar ervaringen.

Ik vind van alles van SCA certificeringen tot een cursus latte-art. En dat laatste vind ik het minst interessant.

De techniek, maalinstelling, temperatuur, druk en heel de rataplan vind ik wel leuk en ineteressant. Een gecertificeerd Barista was niet de bedoeling.

Gewoon een workshop van max 1 dag waarin je de belangrijkste zaken krijgt te leren. En misschien zijn er nog wel meer geïnteresseerden?
Heb je uiteindelijk nog een cursus/workshop gedaan? Zo ja, welke?
Ik zit zelf te kijken naar die van ITC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13:09

Equator

Crew Council

#whisky #barista

vinpower schreef op maandag 6 mei 2019 @ 13:08:
[...]

Nee, door tijdgebrek ben ik daar niet meer aan toe gekomen. Staat nog altijd een keer op de planning. :)

Ik zoek nog een engineer met affiniteit voor Security in de regio Breda. Kennis van Linux, Endpoint Security is een pré. Interesse, neem contact met me op via DM.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

voor wat het waard is:

Ik was gisteren, sinds lange tijd, weer eens bij de Sligro. En op hun eigen merk koffiebonen ('Alex Meijer') staat tegenwoordig de brand/productiedatum!
M.a.w. je weet nu hoe 'oud' de koffiebonen zijn die je koopt. :Y En ik vond zelfs een aantal zakken met een productiedatum van amper een paar weken geleden.

Nu ff afwachten hoe die smaken...

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
ehtweak schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 09:38:
voor wat het waard is:

Ik was gisteren, sinds lange tijd, weer eens bij de Sligro. En op hun eigen merk koffiebonen ('Alex Meijer') staat tegenwoordig de brand/productiedatum!
M.a.w. je weet nu hoe 'oud' de koffiebonen zijn die je koopt. :Y En ik vond zelfs een aantal zakken met een productiedatum van amper een paar weken geleden.

Nu ff afwachten hoe die smaken...
Wel een goede ontwikkeling. Het geeft hun zelf ook de druk om te zorgen dat dingen vers blijven in de schappen en het geeft ook aan dat de " grote jongens" ook door hebben dat dit is wat klanten willen.

Mooie ontwikkeling. Want een van de grote leveranciers is Beukenhorst koffie, waarvan ik heel af en toe lekkere koffie drink op locatie, maar meestal niet. En heb er zelfs ooit zelf besteld om te kijken of het lag aan het restaurant of aan de boon. Maar ook ik kreeg er niet uit wat er in zou moeten zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Laatst online: 15:30

greatgonzo

schit-te-rend!

Vrienden willen een volautomaat. Hoeft geen melkopschuimer bij.

Wij hebben zelf een Melitta caffeo solo.. Is dat nog steeds een goede keuze onder de €400? Of is de Philips toch een betere keuze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joarie
Joarie schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 13:22:
Nieuwe pressostaat besteld. Moest even moeten opzoeken welke versie de Expobar gebruikt.
Kan niet zeggen dat ik het overmatig gebruik van plastic op zo'n onderdeel een goed teken vind. Ik twijfelde even of ik er niet een andere op moet zetten, maar was niet zeker van de gelijkheid van de aansluitingen.
Nou dat was een piece of cake om zelf de pressostaat vervangen en in te regelen. Daarnaast ook eens goed gekeken waar het trillen vandaan komt. Dat bleek dus een wateraanvoerslang te zijn die te staat ingebonden zat met een tie-wrap. Die ook losser gezet en vastgemaakt. Daarnaast zag ik ook dat de vacuumbreker zijn beste tijd heeft gehad en doorlekt dus die moet ook nog besteld en vervangen worden. Allemaal kleine klusjes van nog geen 15 euro per stuk :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dangerpaki
@HubD1, @ixl85 en @Teus.espresso

Alle dank voor de tips. Fijn dat jullie meedenken. Ik ga me eens verdiepen in een Bezerra BZ 10 en de Eureka Mignon V2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
vinpower schreef op maandag 6 mei 2019 @ 13:08:
[...]

ITC trainingen zijn altijd erg leuk. Of het aansluit bij je behoeftes? Wellicht kun je even contact met ze opnemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schumi1986
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 14:55
schumi1986 schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 11:00:
Ben alweer ruim 1.5 jaar in het bezit van een Siemens Eq9. Hiervoor heb ik even geëxperimenteerd met een rancillio Silvia en rocky maar dat was mij toch wat teveel werk.

Nu zag ik onlangs een review van de Breville Oracle touch. En dit lijkt mij het perfecte apparaat voor mij.

Een mooie machine om te zien, betere koffiesmaak en melkschuim tov een normale volautomaat maar toch veel minder werk dan een halfautomaat.

Ze verkopen nog niet in Nederland maar de machine is makkelijk online te bestellen. Toevallig hier iemand ervaring met deze machine?
Inmiddels verkopen ze de Oracle Touch ook in verschillende webshops in NL met een cashback van €300. dan blijft het alsnog een hoop geld maar toch de knoop doorgehakt.

Morgen komt mijn Black truffel oracle touch als vervanger van de Siemens EQ9 :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz
schumi1986 schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 19:44:
[...]

Inmiddels verkopen ze de Oracle Touch ook in verschillende webshops in NL met een cashback van €300. dan blijft het alsnog een hoop geld maar toch de knoop doorgehakt.

Morgen komt mijn Black truffel oracle touch als vervanger van de Siemens EQ9 :)
ik heb 'm net aangezet en het is een knap gemaakte machine: Het gemak van een volautomaat in een halfautomaat, en: 58mm!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi1986
bszz schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 20:42:
[...]

ik heb 'm net aangezet en het is een knap gemaakte machine: Het gemak van een volautomaat in een halfautomaat, en: 58mm!
Ben benieuwd! Dit moet wel het perfecte apparaat zijn voor mij en de reviews zijn allemaal positief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Tja, als Heston Blumenthal z'n naam er aan verbindt, moet het wel goed zijn, toch? :+

Het zal ongetwijfeld een goede machine zijn, die prima koffie maakt op een indrukwekkende manier. Maar hoe goed/degelijk/betrouwbaar zo'n apparaat is, weten we pas over een paar jaar.
Als er dan tenminste nog service op gegeven wordt, tegen redelijke/fatsoenlijke prijzen. En zijn er dan nog onderdelen te verkrijgen? time will tell... :|

Maar ruim 2k voor zo'n machine is wel fors.
Ik zie dat de non-display versie een stuk goedkoper is; slechts 530 Euro voor de Sage Appliances SES875

[ Voor 15% gewijzigd door ehtweak op 10-05-2019 23:53 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
ehtweak schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 23:47:
Tja, als Heston Blumenthal z'n naam er aan verbindt, moet het wel goed zijn, toch? :+

Het zal ongetwijfeld een goede machine zijn, die prima koffie maakt op een indrukwekkende manier. Maar hoe goed/degelijk/betrouwbaar zo'n apparaat is, weten we pas over een paar jaar.
Als er dan tenminste nog service op gegeven wordt, tegen redelijke/fatsoenlijke prijzen. En zijn er dan nog onderdelen te verkrijgen? time will tell... :|

Maar ruim 2k voor zo'n machine is wel fors.
Ik zie dat de non-display versie een stuk goedkoper is; slechts 530 Euro voor de Sage Appliances SES875
De non display versie is €1999,=. Je moet wel met het juiste apparaat vergelijken ;). Verder heeft Sage een bijzonder goede garantie-afhandeling: eerste 2 jaar krijg je gewoon een nieuwe machine, en zie ik geen enkele reden dat er over een aantal jaar geen ondersteuning meer zou zijn. Daarvoor is het bedrijf te groot en te ambitieus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
bszz schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 00:23:
[...]

De non display versie is €1999,=. Je moet wel met het juiste apparaat vergelijken ;). Verder heeft Sage een bijzonder goede garantie-afhandeling: eerste 2 jaar krijg je gewoon een nieuwe machine, en zie ik geen enkele reden dat er over een aantal jaar geen ondersteuning meer zou zijn. Daarvoor is het bedrijf te groot en te ambitieus.
Op de lange termijn maak ik me vooral zorgen (bij alle enigszins geautomatiseerde machines) over het schoonhouden. Bij deze machine specifiek, kun je bijvoorbeeld de weg die de koffiebonen afleggen van boon tot portafilter goed schoonmaken?

Dat is natuurlijk een detail, maar als het niet geregeld is kan dat toch je ervaring flink in de soep gooien.

Overigens bind ik de Barista prijstechnisch interessanter. Vergelijken levert echter niet veel op, zijn de pro en touch op het display na hetzelfde? Dan betaal je bij dat model ruim 400 euro extra voor het display? Maar na wat filmpjes gekeken te hebben vind ik het wel interessante machines, redelijk veel flexibiliteit (vergeleken met bijvoorbeeld een Saeco) en toch relatief weinig zelf doen (vergeleken met een 'gewone' halfautomaat).

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd1 op 11-05-2019 00:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ron!n
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08:31
ik vind de onderhoudsmogelijkheden best uitgebreid:
http://www.brevilleusasup...s980xl/care-and-use/care/

Wat een interessant apparaat, bak geld maar wel super kwaliteit als ik het zo zie. Ik heb ooit een Solis overwogen, ik zie nu dat dit dus hetzelfde merk is (maar dan de EU naam).

What's in the case?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teus.espresso
Dat is dan niet zulk goed nieuws. Het chassis van de Solis design pro ziet er niet uit na een paar jaar. Bladerende verf, roest, krast super makkelijk en zijpanelen sluiten maar matig aan op het midden stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@bszz Wat betreft de prijs van die machine.
Ik zie dat de Sage Appliances SES990 Espresso-Maschine The Oracle Touch via amazon.de 2080 euro kost. En dat een Sage Appliances SES980 Espresso-Maschine The Oracle 1600 euro kost.

M.a.w. dat vind ik een fors prijsverschil voor een touchscreen. :?
En uit ervaringen met allerlei andere machines blijkt toch echt dat na langere gebruiksperiodes, juist zaken als relatief kwetsbare touchscreens er mee ophouden. Laat staan dat die voor een paar tientjes te fixen zijn.

Juist bij dit soort kostbare en hopelijk degelijke machines mag je hopen dat je er een lange tijd plezier van kunt hebben. Het zou absurd zijn als je na de garantieperiode met enorme kosten opgezadeld wordt, of nog erger, dat je maar een nieuwe moeten kopen, als er b.v. een display of een pomp of een knopje kapot gaat... :|

@Ron!n Wat betreft onderhoud op de lange termijn doel ik niet zozeer op het gebruik van überdure reinigingspilletjes en het vaste stramien van schoonmaken. :+
Maar dat als er een keer iets kapot gaat. B.v. een ventieltje, afdichtingsringen, een relais o.i.d. Kun je dan dat soort onderdelen voor een schappelijk bedrag nog kopen?
Zo zie je dat b.v. voor hele series Jura, Saeco, Bosch/Siemens, etc. machines onderdelen na 10 jaar (of zelfs nog langer) gewoon goed verkrijgbaar zijn en voor een schappelijk bedrag ook zelf te repareren zijn.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi1986
ehtweak schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 13:03:
@bszz Wat betreft de prijs van die machine.
Ik zie dat de Sage Appliances SES990 Espresso-Maschine The Oracle Touch via amazon.de 2080 euro kost. En dat een Sage Appliances SES980 Espresso-Maschine The Oracle 1600 euro kost.

M.a.w. dat vind ik een fors prijsverschil voor een touchscreen. :?
En uit ervaringen met allerlei andere machines blijkt toch echt dat na langere gebruiksperiodes, juist zaken als relatief kwetsbare touchscreens er mee ophouden. Laat staan dat die voor een paar tientjes te fixen zijn.

Juist bij dit soort kostbare en hopelijk degelijke machines mag je hopen dat je er een lange tijd plezier van kunt hebben. Het zou absurd zijn als je na de garantieperiode met enorme kosten opgezadeld wordt, of nog erger, dat je maar een nieuwe moeten kopen, als er b.v. een display of een pomp of een knopje kapot gaat... :|

@Ron!n Wat betreft onderhoud op de lange termijn doel ik niet zozeer op het gebruik van überdure reinigingspilletjes en het vaste stramien van schoonmaken. :+
Maar dat als er een keer iets kapot gaat. B.v. een ventieltje, afdichtingsringen, een relais o.i.d. Kun je dan dat soort onderdelen voor een schappelijk bedrag nog kopen?
Zo zie je dat b.v. voor hele series Jura, Saeco, Bosch/Siemens, etc. machines onderdelen na 10 jaar (of zelfs nog langer) gewoon goed verkrijgbaar zijn en voor een schappelijk bedrag ook zelf te repareren zijn.
Een heel verhaal vooral berust op eigen mening en voorbarige conclusies.

Heb je überhaupt wel vooronderzoek gedaan voordat je dit bericht plaatste?

Breville waar sage onder valt bestaat al ruim 80 jaar en heeft een goede naam wat betrefr costumer care. Een simpele zoekactie op Google laat zien dat alle onderdelen los te bestellen zijn ook van de oudere apparaten.

Touchscreens die vroegtijdig kapot gaan? Zou kunnen maar de touchscreens in mijn (keuken)apparatuur werkt jaren zonder problemen.

Verder heb ik de touch gekozen vooral vanwege de looks en de voordelen die het zich brengt (kijk de review eens van Seattle coffee gear). De meerprijs die is fors idd maar kom Op zeg we zitten hier op tweakers toch? Knopjes zijn zooo 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
schumi1986 schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 15:14:

Breville waar sage onder valt bestaat al ruim 80 jaar en heeft een goede naam wat betrefr costumer care. Een simpele zoekactie op Google laat zien dat alle onderdelen los te bestellen zijn ook van de oudere apparaten.
Ook afdichtringetjes etc.? Op hun website zie ik bij de onderdelen maar een paar dingen staan. Hier trouwens nog meer voor het niet-touch model.

Ik vind het ook een interessante machine, vooral vanwege het gescheiden malen en brewen maar toch zoveel geautomatiseerd dat het bijna het gemak van een volautomaat is. Aan de andere kant is dat natuurlijk ook een risico, gaat een deel kapot dat zit je met een half apparaat.

Ik zie dat ze ook losse malers en halfautomaten hebben. Die vind ik persoonlijk ook interessant als de automatisering van hetzelfde niveau is. Het enige minpunt (wat mij opvalt) bij alle modellen behalve het topmodel (met of zonder touch) lijkt het stoompijpje te zijn. Het topmodel heeft een temperatuursensor in het pijpje zelf terwijl de andere modellen de bodem van de melkkan meten.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd1 op 11-05-2019 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dangerpaki
En is die breville oracle touch dan qua maler goed genoeg? Vaak zit er in de combi apparaten een matige maler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivysaur
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Ik zit te denken om mijn senseo weg te doen en over te stappen op oploskoffie. Waarom? Volgens mij is dit ideaal als je, net als ik, soms helemaal geen koffie drinkt en soms een periode hebt van manie. ;) Waterkoker aan, koffie in een kopje, water erin en klaar.

Nu vraag ik me enkel af of ik er op smaak achteruit ga, of juist vooruit. Want ik las dat ze wel eens willen frauderen met het aantal gram in een padje.
Pagina: 1 ... 34 ... 241 Laatste

Let op:
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1