Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1 Overzicht

Pagina: 1 ... 33 ... 242 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TripleM
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-11-2024
Ik ontdek net pas dit topic :o Koffie en Tweakers, eigenlijk een vanzelfsprekende combinatie natuurlijk! Ik zal me straks even netjes voorstellen met foto's van mijn setup, maar ik vroeg me iets af.
Ravhin schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 21:24:
[...]

Update op de Brandzaak:
  • Costa Rica (Caturra & Catuai SHB): mooie zachte espresso met net genoeg donkere noten om body te hebben. Een echte allemansvriend :) 18 gram, 93 graden, 30 seconden.
  • Ethiopië (Heirloom): ik had er meer van verwacht. Veel van de lichtere tonen zijn m.i. weggebrand door een medium roast te gebruiken. Lekker, iets rins en een hint van rood fruit. 17 gram, 93 graden, 35 seconden.
  • Dominican Republic (Cattura): nee. Hij proeft verbrand, en de kaneel haal ik er zeker niet uit. Het smaakpalet is m.i. slordig en ruw. 17 gram, 93 graden, 28 seconden.
  • Brasil (Yellow Bourbon): Vette koffie :) Het plakt en brugt als een malle en is op de normale maalstand nauwelijks goed te extraheren. Ik was lui, en heb mijn molen niet aangepast maar de hoeveelheid en extractietijd. Een mooie zoete smaak met zeer weinig bitter. 16,5 gram, 93 graden, 40 seconden.
  • Honduras (Catuai, Caturra, Typica): Niet heel spannend. Ik had het idee dat er niet heel veel smaak in de bonen zat, want de druk liep tijdens extractie al snel terug naar ca. 7 bar. Had de smaak van koffie zonder franjes. 18 gram, 93 graden, 15 seconden (toen sloeg de uitloop al blond)
  • Guatemala (Bourbon, Catuai, Caturra & Icatú SHG): Een mooie koffie met body en een zoetige afdronk. Ik was erg gecharmeerd van de ronde, volle smaak. 17 gram, 93 graden, 35 seconden
Terugkijkend zijn er drie van de zes die ik kan waarderen: de Costa Rica, Ethiopië en de Guatemala. Een 50% score is niet slecht.
Ik zie dat je alles op 93 graden zet, heb je geen pid? Ik heb even getwijfeld of ik een apparaat met pid moest nemen, maar inmiddels ben ik superblij dat ik dat wel heb gedaan. Had een keer bonen (weet even niet meer welke) die ik echt niet kon waarderen, tot een collega zei dat ik eens wat hoger moest gaan zitten. Zit met mijn Braziliaanse bonen nu op 95 (van 92 standaard meen ik) en dat maakte meer verschil dan ik had verwacht!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-06 13:04

Ravhin

no <root>...

TripleM schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 15:17:
Ik zie dat je alles op 93 graden zet, heb je geen pid? Ik heb even getwijfeld of ik een apparaat met pid moest nemen, maar inmiddels ben ik superblij dat ik dat wel heb gedaan. Had een keer bonen (weet even niet meer welke) die ik echt niet kon waarderen, tot een collega zei dat ik eens wat hoger moest gaan zitten. Zit met mijn Braziliaanse bonen nu op 95 (van 92 standaard meen ik) en dat maakte meer verschil dan ik had verwacht!
welkom :)
Ja, mijn espressomachine heeft PID. Ik had per koffie 250g waardoor ik vrij kort kon screenen; bovendien ben ik nog niet zo heel bekend met de temperatuuraanpassing versus smaakbeleving. Voor mij is de PID vooral een tool om constante temperatuur te houden ;)
Ik ben nog op zoek naar een moment om een pond koffie op te offeren voor temprangecheck.

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ejdvandenberg
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09-06 01:44
Voor mij is dit topic ook nieuw :).

Brandzaak zag er goed uit, dus gelijk maar 2 kilo'tjes gekocht om te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 31-05 19:40
Ahhahah geweldig, die nieuwe aanwas. Inderdaad, tweakers en koffie... hoe kan het ook anders? ;)

Mijn machine moet altijd glimmen dus ik poets hem regelmatig. Nu kwam ik laatst deze tool tegen op Ali:
https://www.aliexpress.co...f6f3f&transAbTest=ae803_4

Het is vrij prijzig voor een ali product en heel speciaal is het niet, wel slim! Ik kan ook nergens anders zoiets vinden. Heeft iemand zo'n ding of ervaring met iets wat hier op lijkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

ixl85 schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 07:26:
Mijn machine moet altijd glimmen dus ik poets hem regelmatig. Nu kwam ik laatst deze tool tegen op Ali:
https://www.aliexpress.co...f6f3f&transAbTest=ae803_4

Het is vrij prijzig voor een ali product en heel speciaal is het niet, wel slim! Ik kan ook nergens anders zoiets vinden. Heeft iemand zo'n ding of ervaring met iets wat hier op lijkt?
Nee, ik ken het niet. De kosten zitten waarschijnlijk in een lage turnover en het feit dat er wat QC/QA bij komt omdat je je handen niet wil branden (letterlijk!!) door gebruik van dit product. Zelf ben ik niet zo van metalen borsteltjes tegen mijn E61-mesh aan. Daar is het nl. niet op gemaakt (aanname) en in het geval van koper kan het de smaak beinvloeden als er een stukje draad blijft hangen. Ik houd het lekker bij een stevige nylon borstel, dank krijg ik het overgrote gedeelte prima weg (en de rest met een dedicated doekje ;) )

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

• ixl85
Ravhin schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 22:47:
[...]

Nee, ik ken het niet. De kosten zitten waarschijnlijk in een lage turnover en het feit dat er wat QC/QA bij komt omdat je je handen niet wil branden (letterlijk!!) door gebruik van dit product. Zelf ben ik niet zo van metalen borsteltjes tegen mijn E61-mesh aan. Daar is het nl. niet op gemaakt (aanname) en in het geval van koper kan het de smaak beinvloeden als er een stukje draad blijft hangen. Ik houd het lekker bij een stevige nylon borstel, dank krijg ik het overgrote gedeelte prima weg (en de rest met een dedicated doekje ;) )
Mhhm, inderdaad. Daar had ik nog niet aan gedacht. Ik wil inderdaad geen schade veroorzaken...
Ik blijf het lekker doen op de manier die tot nu toe gewoon werkt.... :>

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06-06 12:24
Aliexpress en QC/QA? Nah, dat geloof ik niet zo :)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:43

Kraz

Saving the world

Zijn er nog mensen hier met enige technische (reparatie) kennis van halfautomaten?

Ik heb een klein dingetje met mijn ECM machine en ben benieuwd of ik het eventueel zelf kan oplossen. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Laatst online: 23:46
Heb de vrouw eindelijk zo ver dat de Saeco Syntia vervangen kan worden. Omdat ik van mooie spullen hou, ga ik vandaag kijken naar een 2e hands Domobar, door de tips van @Nomad .

Waar ik nog wel even overeenstemming over moet bereiken is welke maler we nemen. 200 euro vind ze nog wat veel, maar ik wil het goed doen dus dat druk ik er maar door :)

De syntia doet het overigens nog prima, daar niet van. Maar die is al een aantal jaren oud (hij is van 2011) dus dat mag wel een keer.

Praktische vraag: aangezien zoiets nogal lang nodig heeft om op te warmen en ik niet een uur op mijn koffie kan wachten 's ochtends, wat is het standbyverbruik van zo'n apparaat? Zit al te denken aan een timer/slimme stekker om hem 's nachts uit te kunnen zetten, maar wel op tijd warm te hebben.

[ Voor 23% gewijzigd door 418O2 op 04-03-2019 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik doe dat ook met mijn domobar. Die hangt aan een zigbee schakelaar. Ik neem er zelf een half uur voor.

De inschakelstroom is best goed, zo'n 5.5A. Dit blijft hij wel even maar niet gek lang trekken. Zal eens meten als je wil.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:04

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
418O2 schreef op maandag 4 maart 2019 @ 08:23:
Heb de vrouw eindelijk zo ver dat de Saeco Syntia vervangen kan worden. Omdat ik van mooie spullen hou, ga ik vandaag kijken naar een 2e hands Domobar, door de tips van @Nomad .

Waar ik nog wel even overeenstemming over moet bereiken is welke maler we nemen. 200 euro vind ze nog wat veel, maar ik wil het goed doen dus dat druk ik er maar door :)

De syntia doet het overigens nog prima, daar niet van. Maar die is al een aantal jaren oud (hij is van 2011) dus dat mag wel een keer.

Praktische vraag: aangezien zoiets nogal lang nodig heeft om op te warmen en ik niet een uur op mijn koffie kan wachten 's ochtends, wat is het standbyverbruik van zo'n apparaat? Zit al te denken aan een timer/slimme stekker om hem 's nachts uit te kunnen zetten, maar wel op tijd warm te hebben.
E61 heeft even nodig om op te warmen, ik vind zelf 30 minuten lang genoeg. En voor gebruik even flushen (doorspoelen zonder koffie voor 4 seconden) en you are good to go.
De Domobar is daarnaast als single boiler ook nog eens super stabiel qua temperatuur, dus heerlijk in gebruik. Daar kon zelfs mijn Rocket niet tegenop.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Ik heb mijn Expobar op een klikaanklikuit gezet, met via Homey schakelt deze 's ochtends door de week een half uur voor de wekker in :) Hoef je er nooit over na te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teus.espresso
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01:33
@ Kraz; Ik weet het een en ander van espresso machines.
Ik werk niet alleen met Jura maar ook met merken zoals Vibiemme, Ecm, Bezzera en Isomac.
Wat wil je oplossen?

[ Voor 37% gewijzigd door Teus.espresso op 04-03-2019 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAMF
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09-06 09:12

JAMF

010 the number of the best

[....]

Ik heb er een programmeerbare tijdklok op zitten die volgens de opgave 3600 watt kan schakelen.
En omdat ik de hele week op dezelfde tijden koffie drink is dat eenmalig instellen...

Ze kenne lulle wat ze willen, maar 12 wijven hebben 24 billen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
Ravhin schreef op maandag 4 maart 2019 @ 09:59:
[...]
Ik heb mijn Expobar op een klikaanklikuit gezet, met via Homey schakelt deze 's ochtends door de week een half uur voor de wekker in :) Hoef je er nooit over na te denken.
Hier ook zoiets, maar dan met een unit van Devolo. Bijkomend voordeel is dat ik ook op afstand hem kan aanzetten. Als ik op weg naar huis zin krijg in koffie, dan is mij ECM op temperatuur als ik thuiskomt :9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

dreamscape schreef op maandag 4 maart 2019 @ 11:40:
Hier ook zoiets, maar dan met een unit van Devolo. Bijkomend voordeel is dat ik ook op afstand hem kan aanzetten. Als ik op weg naar huis zin krijg in koffie, dan is mij ECM op temperatuur als ik thuiskomt :9
Jij zegt dat... ik app tegenwoordig niet eens meer dat ik naar huis kom, ik zet het espressoapparaat aan. Nee, ik ben niet verslaafd O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvinke
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:15
Mijn espressomachine (Rocket Mozzafiato) zit ook op zo'n mooie stekker, en die gebruikt over een hele dag (~ 9:00-21:00) aanstaan 0,6-0,7kWh. Dat is snel gerekend zo'n 60 euro per jaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 418O2
Nou, hij staat en de eerste kopjes zijn gezet. Verkoper doet espressomachine onderhoud als hobby er bij. Deze is helemaal nagekeken en mocht er in de komende tijd wat mee gebeuren zou hij het fiksen. Had nog wat andere mooie apparaten staan, maar mijn vrouw vond dat net even te gek. Voor nu ook een simpele maler erbij gekocht.

Moet niet te veel gaan proberen, want die espresso's voel je wel :)

[ Voor 9% gewijzigd door 418O2 op 04-03-2019 17:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TripleM
Okee, hoog tijd om mezelf op koffiegebied even voor te stellen. Genoeg te vertellen! :D

Mijn setup
Sinds een jaar bestaat mijn koffiesetup uit een Bezzera Unica (met E61 zetgroep) en een Baratza Sette 270W maler.

Mijn koffiesetup!

Voor de Unica gekozen omdat ik een machine wilde met pid om zeker te kunnen zijn van een constante temperatuur, maar ook om de temperatuur te kunnen regelen, en daar ben ik achteraf extra blij om. Al een paar keer heb ik gemerkt dat ik uit bepaalde bonen geen lekkere espresso had kunnen halen als ik de temperatuur niet aan had kunnen passen. De Sette is heel fijn in gebruik omdat hij op gewicht maalt.

Bonen
Qua bonen experimenteer ik met van alles. Ik kocht regelmatig wat bij Simon Levelt, maar daar vond ik de bonen niet vers genoeg. Bij Brandzaak weleens wat besteld en nog bij wat andere zaakjes. Ik koop op dit moment vooral bonen bij Capriole en Fleur de Cafe. Ik ben fan van Capriole (www.koffie.nl); leuke mensen (ik ben er op bezoek geweest omdat ik koffie zocht voor het bedrijf waar ik werk) en goede bonen! In hun Capriole Cafe in Den Haag staat een prachtige Sanremo machine waar ik alleen maar van kan dromen. Maar misschien moet je zoiets thuis ook niet willen. Anyway, en Fleur de Cafe dus, waar ik weleens een kilo van iets probeer.

Ik merk dat ik tot nu toe vaker dingen uit Midden en Zuid Amerika lekker vind. Brazilië, Colombia. Links en rechts lijk ik overal Ethiopië te zien en ik probeer het regelmatig, maar tot nu toe was het qua smaak nooit mijn ding. Idem voor 'Aziatische' koffies. Maar wie weet moet ik gewoon nog even verder zoeken.

Thuis branden
Hopelijk kan ik binnenkort ook thuis bonen gaan branden. Ik heb via Kickstarter de Kelvin koffiebrander gesteund, hopelijk heb ik die binnen een paar maanden in huis.

Qua ongebrande koffiebonen vind ik de keuze nog een beetje beperkt, wellicht branden weinig mensen nog thuis. Ik ben benieuwd wie hier thuis brandt, of dat zou willen doen? Ik overweeg om wat meer tijd te stoppen in het zorgen voor meer assortiment om thuis te branden.

WMF experts gezocht!
En dan als laatste nog een oproepje; voor op het werk heb ik een tweedehands Schaerer Coffee Factory (=WMF Presto, WMF 1400) gekocht, want goede koffie daar liet te lang op zich wachten. Zijn er mensen hier die deze dingen echt goed kennen? Na wat gespeeld te hebben met instellingen staat er nu alleen 'nu reinigen' in beeld en vooralsnog krijg ik dat niet weg :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ejdvandenberg
Hoe hebben jullie je koffiezetters 'slim' geschakeld staan?

Voordat ik dit topic tegen kwam was ik van plan om een Fibaro Switch in mijn Bezzera BZ10 te bouwen.
Mijn redenen waren wat er dan extern niets te zien is op het aanrecht, en hij (naast Zwave) nog steeds schakelbaar is met de originele fysieke knop.
Nadeel van deze setup is dat het (waarschijnlijk) niet werk als je de stekker ondersteboven in het stopcontact steekt...

Ik ben benieuwd hoe jullie dat gedaan hebben. En of (pak m beet) een Sonoff ook zo geintegreerd zou kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
ejdvandenberg schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 14:10:
Als ik nog geen apparatuur daarvoor had, zou ik ook iets willen inbouwen in mijn machine. Maar ik had van mijn vorige werk nog van Devolo een Home Control startset met wat accessoires, dus die heb ik gebruikt.

Ingebouwd in de machine is dat nog wat mooier, maar zo in het stopcontact kan het ook best. De stopcontacten zitten vrij hoog, dus ik kan hem gemakkelijk aan- en uitzetten. Het statuslampje op dat witte ding van Devolo is meteen ook een knopje.

Zie hier, boven de machine:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/MEjZmul.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TripleM
Ik heb een 'TKB Home' slimme stekker gebruikt. Het stopcontact zit bij mij gelukkig recht achter m'n espresso apparaat, dus ik zie er niks van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ejdvandenberg
Als er een knop zit op zo'n tussenstekker is dat ook een prima oplossing inderdaad. Lekker makkelijk.

Aan de andere kant, scheelt niet zo veel in prijs met een ingebouwde oplossing. Ik ga nog even verder met twijfelen :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ixl85

Voordat ik dit topic tegen kwam was ik van plan om een Fibaro Switch in mijn Bezzera BZ10 te bouwen.
Mijn redenen waren wat er dan extern niets te zien is op het aanrecht, en hij (naast Zwave) nog steeds schakelbaar is met de originele fysieke knop.
Nadeel van deze setup is dat het (waarschijnlijk) niet werk als je de stekker ondersteboven in het stopcontact steekt...

Ik ben benieuwd hoe jullie dat gedaan hebben. En of (pak m beet) een Sonoff ook zo geintegreerd zou kunnen worden.
Osram Smartplug
https://www.amazon.de/Osr...-kompatibel/dp/B074PZLX2P

Lekker op m'n hue en google home. Ben ik boven, kom ik naar huis en ben ik er over 30 minuutjes?
"Hey google, turn on the coffee"
-pling, aan-
Heb er een mooi lampje bij gemaakt zodat ik kan zien dat alles aan staat (helaas, geen totaaltje).
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/dwktlg8.jpg
Heerlijk :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noodel1988
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08-06 11:45
ixl85 schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 15:13:
[...]

Heb er een mooi lampje bij gemaakt zodat ik kan zien dat alles aan staat (helaas, geen totaaltje).
[Afbeelding]
Heerlijk :)
Mooie lamp :9

Trakt | Last.fm | discogs

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ixl85
Hierbij de totaaltjes. Er was 1 must have toen we een nieuwe keuken in ons nieuwe huis gingen zetten... Een dedicated koffiezone!

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/vcc6f5l.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Kbyu4CM.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
Ik mis nog een bonenmaler... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prijk
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Je bedoelt dat je de bonenmaler van die Quickmill niet oké vindt? Valt reuze mee in mijn ervaring...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
Oh, die heeft een ingebouwde maler... nu zie ik het ook. My bad :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voxxel
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13-05 19:52
Beste koffietweakers! Ik ben op zoek naar een nieuwe/betere bonenmaler voor bij de Gaggia Classic (oude model). Opzich kan ik prima uit de voeten met m'n huidige Nemox 7975 (traploos), maar deze geeft veel troep en hij is lastig in te stellen als ik hem heb schoongemaakt. Daarnaast wil ik m'n mogelijkheden uitbreiden naar slowkoffie (ik twijfel nog tussen Chemex, V60 en Kalita) en wil graag een molen die daar ook geschikt voor is en relatief makkelijk kan switchen tussen espresso en een grovere maling. Is dit uberhaupt mogelijk en zo ja waar moet ik dan aan denken?

Zelf zat ik al te kijken naar de Baratza 270(wi) of Baratza/Mahlkoning Vario. Mooie machines die vooral makkelijk op bepaalde standen te zetten zijn. Veel duurder wil ik niet gaan, dus dan zou ik naar 2e hands moeten gaan kijken. Verder wil ik het liefst een compact apparaat voor in een klein keukentje.

Zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
voxxel schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 13:28:
Beste koffietweakers! Ik ben op zoek naar een nieuwe/betere bonenmaler voor bij de Gaggia Classic (oude model). Opzich kan ik prima uit de voeten met m'n huidige Nemox 7975 (traploos), maar deze geeft veel troep en hij is lastig in te stellen als ik hem heb schoongemaakt. Daarnaast wil ik m'n mogelijkheden uitbreiden naar slowkoffie (ik twijfel nog tussen Chemex, V60 en Kalita) en wil graag een molen die daar ook geschikt voor is en relatief makkelijk kan switchen tussen espresso en een grovere maling. Is dit uberhaupt mogelijk en zo ja waar moet ik dan aan denken?

Zelf zat ik al te kijken naar de Beretza 270(wi) of Beretza/Mahlkoning Vario. Mooie machines die vooral makkelijk op bepaalde standen te zetten zijn. Veel duurder wil ik niet gaan, dus dan zou ik naar 2e hands moeten gaan kijken. Verder wil ik het liefst een compact apparaat voor in een klein keukentje.
Ik heb de Sette 270w gehad, zelfs met specifieke aparte maalschijven puur voor filterkoffie....en dat was hem alsnog niet. De maler is voor espresso wel heerlijk, absoluut een aanrader.
Een Baratza Encor had ik er zelf altijd naast staan voor slowcoffee, prima voor filter e.d. en niet te duur/groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
prijk schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 12:48:
[...]

Je bedoelt dat je de bonenmaler van die Quickmill niet oké vindt? Valt reuze mee in mijn ervaring...
Jep, valt reuze mee. Uiteindelijk komt er wel een goede maler, maar dan meteen een unit die je 'voor de rest van je leven' koopt. Maar ik heb nu andere prioriteiten. Ben ook actief in het BBQ topic, slow smoking(!!). Dus eerst wat upgrades aan m'n Smokey Mountain. M'n gasten zijn altijd erg blij met het gerookte/gegril en de koffie aan het eind :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voxxel
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13-05 19:52
Nomad schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 13:43:
[...]

Ik heb de Sette 270w gehad, zelfs met specifieke aparte maalschijven puur voor filterkoffie....en dat was hem alsnog niet. De maler is voor espresso wel heerlijk, absoluut een aanrader.
Een Baratza Encor had ik er zelf altijd naast staan voor slowcoffee, prima voor filter e.d. en niet te duur/groot.
Ik was er al een beetje bang voor dat hij voor filter minder geschikt was, lijkt me verder wel echt een super apparaat! En de Vario? Iemand daar ervaring mee of een andere geschikte molen? Of is filter en espresso uit 1 (betaalbare) maler een utopie :P

Zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
voxxel schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 14:36:
[...]

Ik was er al een beetje bang voor dat hij voor filter minder geschikt was, lijkt me verder wel echt een super apparaat! En de Vario? Iemand daar ervaring mee of een andere geschikte molen? Of is filter en espresso uit 1 (betaalbare) maler een utopie :P
Redelijke utopie, maar de Vario zou daar wel een van de beste in zijn. Maar, wil je het goed voor elkaar hebben dan is de Vario met stalen schijven het mooist voor filter en met de keramische schijven geschikter voor espresso. Dus zelfs met zo'n veelzijdige machine moet je nog iets van een compromis stellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
ixl85 schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 14:26:
[...]

Jep, valt reuze mee. Uiteindelijk komt er wel een goede maler, maar dan meteen een unit die je 'voor de rest van je leven' koopt. Maar ik heb nu andere prioriteiten. Ben ook actief in het BBQ topic, slow smoking(!!). Dus eerst wat upgrades aan m'n Smokey Mountain. M'n gasten zijn altijd erg blij met het gerookte/gegril en de koffie aan het eind :)
Net als @Nomad en ik dus :)

Morgen komt mijn bestelling van gebrand binnen. Benieuwd hoe anders verse bonen zijn tov de AH koffie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraz

Kraz

Saving the world

ixl85 schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 12:04:
Hierbij de totaaltjes. Er was 1 must have toen we een nieuwe keuken in ons nieuwe huis gingen zetten... Een dedicated koffiezone!

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Kennissen hebben ook die Quickmill en ik heb geprobeerd om er een redelijke espresso uit te krijgen, maar zelfs op de fijnste maalstand liep het kopje binnen 15 seconden door. Nog een beetje gespeeld met de hoeveelheid, maar kreeg het niet voor elkaar.

Heb jij deze ervaring ook?

*Ik zelf vermoed dat de maalschijven aan vervanging toe zijn nml, maar dat is een gok. :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
Kraz schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 15:33:
[...]

Kennissen hebben ook die Quickmill en ik heb geprobeerd om er een redelijke espresso uit te krijgen, maar zelfs op de fijnste maalstand liep het kopje binnen 15 seconden door. Nog een beetje gespeeld met de hoeveelheid, maar kreeg het niet voor elkaar.

*Ik zelf vermoed dat de maalschijven aan vervanging toe zijn nml, maar dat is een gok. :$
Oef, nee dat heb ik zeker niet! Ik heb de maalschijven wel vervangen. Had de machine 2ehands, hij was toen 3 a 4 jaartjes oud. De maling was toen prima, maar nu beter.
De drukmeter lijkt niet iets af te wijken. Als ik kijk hoeveel cc ik moet hebben na een doorloop van 25 seconden, moet de meter 10 a 11 bar aangeven. Dat komt ook overeen met een goede smaak.

Ik gebruik standaard de dubbele espresso unit en maal dan ongeveer 2* 4 seconden. Als je de maaltijd op 8 seconden zet, is dat minder dan 2* 4.

Je kan het bonenreservoir er af halen om alles schoon te maken. Dit moet je wel ooit doen.
Let wel op, je draait hem dan naar een grove maling (als alle bonen er uit zijn....) En draait door tot hij los is.
Belangrijk!! Er zitten 3 of 4 pinnetjes in de ring op de bodem. Haal deze eerst voorzichtig weg. Deze zitten los en gaan zo je stofzuiger in.
Nu kan je alles schoonmaken.

Bij het terugplaatsen van de pinnetjes: zorg dat er geen koffiemaling in zit. Ook niet in de groef van het reservoir. Anders zorgt de koffie er voor dat je het geheel niet goed kan aandraaien, waardoor je een te grove maling krijgt en je kopje vol zit in 15 seconden ;)

Ik maak met de brandzaak brazil op een van de hoogste (kleinste) maalgraad, dat wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz
  • Laatst online: 23:20
Kraz schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 15:33:
[...]

Het kan zijn dat hij af-fabriek een beetje aan de voorzichtige kant is gecallibreerd. d.w.z. dat de maalschijven in de fijnste stand nog te grof staan afgesteld. Heeft de molen ooit wel goed gemalen?
ixl85 schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 16:09:
[...]

[...]

Je kan het bonenreservoir er af halen om alles schoon te maken. Dit moet je wel ooit doen.
Let wel op, je draait hem dan naar een grove maling (als alle bonen er uit zijn....) En draait door tot hij los is.
Belangrijk!! Er zitten 3 of 4 pinnetjes in de ring op de bodem. Haal deze eerst voorzichtig weg. Deze zitten los en gaan zo je stofzuiger in.
Nu kan je alles schoonmaken.

Bij het terugplaatsen van de pinnetjes: zorg dat er geen koffiemaling in zit. Ook niet in de groef van het reservoir. Anders zorgt de koffie er voor dat je het geheel niet goed kan aandraaien, waardoor je een te grove maling krijgt en je kopje vol zit in 15 seconden ;)

Ik maak met de brandzaak brazil op een van de hoogste (kleinste) maalgraad, dat wel.
De 3 messing pinnetjes rusten op 3 veertjes die ook los zitten en opgezogen kunnen worden ;) Gewoon de pinnetjes vermijden als je de stofzuiger er op zet. Vooral het schroefdraad moet echt brandschoon zijn. doe ik meestal met een tandenborstel, soms met een elektrische.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
bszz schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 16:53:

[...]

De 3 messing pinnetjes rusten op 3 veertjes die ook los zitten en opgezogen kunnen worden ;) Gewoon de pinnetjes vermijden als je de stofzuiger er op zet. Vooral het schroefdraad moet echt brandschoon zijn. doe ik meestal met een tandenborstel, soms met een elektrische.
Klopt en klopt! Goede tip om het met een tandenborstel te doen. M'n vriendin ziet me al weer staan... B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraz

Kraz

Saving the world

bszz schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 16:53:
[...]

Het kan zijn dat hij af-fabriek een beetje aan de voorzichtige kant is gecallibreerd. d.w.z. dat de maalschijven in de fijnste stand nog te grof staan afgesteld. Heeft de molen ooit wel goed gemalen?
Geen idee. Ik ken ze pas een jaar of drie en ze hebben het ding al een jaar of 10.
Ze hebben de maler wel een keer schoongemaakt geloof ik, maar of dat ook met een kwastje etc is gedaan betwijfel ik. :P

Het maakt mij ook niet zoveel uit. Espresso drink ik thuis wel. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koendio
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:40
wellicht vloeken in de kerk met deze vraag, maar ik heb sinds kort ook een volautomaat, melitta barista t. bij latte/cappuccino komt de melk uit zo'n speciale reservoir (dus niet met stoompijpje)
weet iemand of je met een volautomaat ook warme/verse chocomelk kan maken?

[ Voor 20% gewijzigd door koendio op 11-03-2019 15:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
koendio schreef op maandag 11 maart 2019 @ 15:57:
wellicht vloeken in de kerk met deze vraag, maar ik heb sinds kort ook een volautomaat, melitta barista t. bij latte/cappuccino komt de melk uit zo'n speciale reservoir (dus niet met stoompijpje)
Mag gewoon hoor. Ik denk dat dat niet wil. Zou het in elk geval niet proberen omdat je dan waarschijnlijk voor altijd een bijsmaak hebt.

https://www.bva-auctions....rchQuery=Baratza&ps=24&f=

Voor mensen die 15 maart in Hillegom kunnen zijn en een leuke bonenmaler zoeken, BVA veilt baratza sette 270ws. Ik woon in Groningen en ze verzenden deze niet. Dus ik heb er helaas niets aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kraz

Kraz

Saving the world

Je kunt toch van die losse chocolaatjes kopen, die in een glas doen en er dan warme melk overheen laten lopen?

Volgens mij heb je dan ook chocolade melk.
418O2 schreef op maandag 11 maart 2019 @ 16:02:
[...]

Mag gewoon hoor. Ik denk dat dat niet wil. Zou het in elk geval niet proberen omdat je dan waarschijnlijk voor altijd een bijsmaak hebt.
De chocomel direct in je melk reservoir doen en dan opwarmen zou ik ook niet doen idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20-05 09:53

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

ixl85 schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 12:04:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Erg nice! Ben zelf al een tijdje op zoek naar een machine met een ingebouwde maler (vanuit ruimte overwegingen). Ik kende alleen de Solis nog maar en die was volgens velen hier op GoT niet heel best. Welk type is dit en hoe bevalt die?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:11
Hier geprobeerd met een Siemens EQ6 en EQ9 en dat was in beide gevallen een no go :)
(hoop gesputter en troep en vrijwel nul warme choco, geheel tegen de verwachting in moet ik zeggen)

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teus.espresso
Bij een Jura gaat de chocomel ook niet door de opschuimer.
Het is net te dik en te "zwaar" om goed opgezogen te worden.
Warme melk maken en Nesquick toevoegen kan wel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dreamscape
En anders heb je weer een excuus om een halfautomaat te kopen. Met het stoompijpje kan ik prima warme chocomel maken. En mijn kleine neefje is heel blij met warme chocomel met een flinke lading schuim erop :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ixl85
N1ckk schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 09:19:
[...]

Erg nice! Ben zelf al een tijdje op zoek naar een machine met een ingebouwde maler (vanuit ruimte overwegingen). Ik kende alleen de Solis nog maar en die was volgens velen hier op GoT niet heel best. Welk type is dit en hoe bevalt die?
Quickmill 3035.

Gekocht via marktplaats voor 430,- incl uitklopla (los al 100,-).
Mocht je voor tweedehands gaan, heb ik nog wel wat pointers voor je.

De machine is erg fijn. Makkelijk in gebruik. De maling is vrij goed. Het kan uiteraard beter, zeker als je ziet dat een leuke grinder al 450,- kost.
Het grootste nadeel (wat veel grinders hebben) is dat de route van maalschijf naar uitgang wat gemaalde koffie blijft bevatten. Bij een bonen wissel draai ik daarom 1 maling die ik weggooi. Verder veroorzaakt de maler (het uitspugen van de gemalen koffie) een beetje een rommel. Maar dan ben ik wel aan het zeuren hoor. Dit veeg/zuig je zo weg. Als je goed kijkt op m'n foto zie je wat koffie liggen.
That said, voor nu is deze machine prima. Ik gebruik hem al 3 jaar.
De grootste gain die ik nu kan halen is een andere maler. Maar gezien de prijs stel ik dat nog een tijd uit.
Het espresso zetten (alles buiten de grinder) zal niet snel beter worden. Wellicht als ik een machine van 2K ga aanschaffen. Echter als je op YT een goede blindtest zoekt tussen een entry level en 4K machine, is het verschil vrij* klein (* het zal er vast zijn. Niet boos worden ;).)

Koperen leidingen, goed warmteblok, stevig gebouwd. Consistent in z'n druk. Het metertje lijkt een beetje af te wijken. Zit liever tussen de 10 a 11 bar dan de 9. Maar dat zei de verkoper ook al. Denk echter dat dat aan mijn unit ligt, of aan m'n smaak.
Voor een goed resultaat laat ik hem altijd een tijdje opwarmen (Hey google, turn on the coffee, voor ik m'n hond ga uitlaten bijv.).

Ik kan hem je zeker aanraden!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
dreamscape schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 10:05:
En anders heb je weer een excuus om een halfautomaat te kopen. Met het stoompijpje kan ik prima warme chocomel maken. En mijn kleine neefje is heel blij met warme chocomel met een flinke lading schuim erop :)
Zo doe/deed ik het ook altijd, alleen ipv een neefje was het gewoon mijn schoonzus en broer (van in de 30 :P). Maar opgeschuimde chocomel is ook lekker, dus 2x per jaar drink ik het zelf ook mee, dus ik mag niet zeuren :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
Nomad schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 10:55:
[...]

Zo doe/deed ik het ook altijd, alleen ipv een neefje was het gewoon mijn schoonzus en broer (van in de 30 :P). Maar opgeschuimde chocomel is ook lekker, dus 2x per jaar drink ik het zelf ook mee, dus ik mag niet zeuren :P
We zitten de laatste tijd met een zieke kat en voor het toedienen van medicatie adviseerde de dierenarts om ook wat kattenmelk te geven. Ik dacht nog even een soort katpuccino ervan te maken, maar dat ging volgens mijn vriendin toch echt te ver ... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAMF
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09-06 09:12

JAMF

010 the number of the best

dreamscape schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 11:15:
[...]

We zitten de laatste tijd met een zieke kat en voor het toedienen van medicatie adviseerde de dierenarts om ook wat kattenmelk te geven. Ik dacht nog even een soort katpuccino ervan te maken, maar dat ging volgens mijn vriendin toch echt te ver ... :+
Topidee... Mijn kat heeft de gewoonte om het aangekleefde randje crema af te willen likken uit het kopje..

Maakt overigens niet uit of het kopje al leeggedronken is door mij, of niet.. hij begint er gewoon aan
Dus opletten ,want voor je het weet heb je katten spuug in je koffie 🤢

Ze kenne lulle wat ze willen, maar 12 wijven hebben 24 billen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
JAMF schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 11:21:
[...]

Topidee... Mijn kat heeft de gewoonte om het aangekleefde randje crema af te willen likken uit het kopje..

Maakt overigens niet uit of het kopje al leeggedronken is door mij, of niet.. hij begint er gewoon aan
Dus opletten ,want voor je het weet heb je katten spuug in je koffie 🤢
Anderen gooien melk en suiker in de koffie, zelfde categorie ranzig :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
ixl85 schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 10:51:
[...]

Quickmill 3035.

De machine is erg fijn. Makkelijk in gebruik. De maling is vrij goed. Het kan uiteraard beter, zeker als je ziet dat een leuke grinder al 450,- kost.
Het grootste nadeel (wat veel grinders hebben) is dat de route van maalschijf naar uitgang wat gemaalde koffie blijft bevatten. Bij een bonen wissel draai ik daarom 1 maling die ik weggooi. Verder veroorzaakt de maler (het uitspugen van de gemalen koffie) een beetje een rommel. Maar dan ben ik wel aan het zeuren hoor. Dit veeg/zuig je zo weg. Als je goed kijkt op m'n foto zie je wat koffie liggen.
De grootste gain die ik nu kan halen is een andere maler. Maar gezien de prijs stel ik dat nog een tijd uit.
Het espresso zetten (alles buiten de grinder) zal niet snel beter worden. Wellicht als ik een machine van 2K ga aanschaffen. Echter als je op YT een goede blindtest zoekt tussen een entry level en 4K machine, is het verschil vrij* klein (* het zal er vast zijn. Niet boos worden ;).)

Koperen leidingen, goed warmteblok, stevig gebouwd. Consistent in z'n druk. Het metertje lijkt een beetje af te wijken. Zit liever tussen de 10 a 11 bar dan de 9. Maar dat zei de verkoper ook al. Denk echter dat dat aan mijn unit ligt, of aan m'n smaak.
Voor een goed resultaat laat ik hem altijd een tijdje opwarmen (Hey google, turn on the coffee, voor ik m'n hond ga uitlaten bijv.).

Eens, Is een zeer degelijke, prima machine waar je zeker een goede espresso uit kunt halen. ook nog eens makkelijk in onderhoud, gaat niet snel iets aan kapot en als dat wel gebeurt is het meestal eenvoudig en niet al te duur om te repareren. Minpuntje: Melk stomen is bij gebrek aan een boiler een "uitdaging".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
bszz schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 11:37:
[...]

Eens, Is een zeer degelijke, prima machine waar je zeker een goede espresso uit kunt halen. ook nog eens makkelijk in onderhoud, gaat niet snel iets aan kapot en als dat wel gebeurt is het meestal eenvoudig en niet al te duur om te repareren. Minpuntje: Melk stomen is bij gebrek aan een boiler een "uitdaging".
Ik vind het maken van een cappuccino erg moeilijk (heb een dubbelwandig kannetje voor 2 porties en een thermometer). Doe het ook niet vaak. Heb het denk ik 4 a 5 keer gedaan. Ik drink het zelf nooit, dus wellicht komt het daardoor.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• DonMetal
  • Laatst online: 11-05 21:07

DonMetal

Doet Iets Met Media

Ik durf me hier ook eindelijk voorzichtig te melden. Sinds we op t werk een dikke Rocket halfautomaat hebben (het exacte type weet ik even niet) ben ik daar behoorlijk verwend geraakt met goede koffie. (Bonen en maler zijn ook in orde)

Nu zijn we aan het verhuizen, en met 5 meter aanrecht is er eindelijk ruimte voor een eigen halfautomaat. Vandaag een Isomac Zaffiro (E61) met old school Rancilio MD50 opgehaald voor een hele redelijke prijs.

Oude eigenaar demonstreerde goed bedoeld hoe hij er espresso mee zet, maar dat leek nergens op. Thuis de maler snel schoongemaakt en vluchtig wat fijner afgesteld: stukken beter.

Nu even nieuwe maalschijven erin en echt goed schoonmaken, en eens wat verschillende bonen laten komen om alles lekker in te stellen. Heb al veel uit dit topic gehaald, en heb een stel koffiegekken op dr zaak lopen die al hulp aanboden, dus daar komen we wel uit :Y)

Joejoe!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kraz

Kraz

Saving the world

DonMetal schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 19:08:
Ik durf me hier ook eindelijk voorzichtig te melden. Sinds we op t werk een dikke Rocket halfautomaat hebben (het exacte type weet ik even niet) ben ik daar behoorlijk verwend geraakt met goede koffie. (Bonen en maler zijn ook in orde)

Nu zijn we aan het verhuizen, en met 5 meter aanrecht is er eindelijk ruimte voor een eigen halfautomaat. Vandaag een Isomac Zaffiro (E61) met old school Rancilio MD50 opgehaald voor een hele redelijke prijs.

Oude eigenaar demonstreerde goed bedoeld hoe hij er espresso mee zet, maar dat leek nergens op. Thuis de maler snel schoongemaakt en vluchtig wat fijner afgesteld: stukken beter.

Nu even nieuwe maalschijven erin en echt goed schoonmaken, en eens wat verschillende bonen laten komen om alles lekker in te stellen. Heb al veel uit dit topic gehaald, en heb een stel koffiegekken op dr zaak lopen die al hulp aanboden, dus daar komen we wel uit :Y)
Rest alleen nog de vragen;
1. Waar werk je?
2. Zijn er nog beschikbare vacatures?

:+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teus.espresso
Ik weet niet zeker of het tegen de regels is maar ik heb hier een oude Vibiemme Domobar Nero met Isomac molentje staan.
Het is een al wat oudere set (de Domobar is uit 1991) met duidelijke gebruik sporen maar werkt nog prima.
En terwijl ik meer met Jura's werk, heb ik hem wel even uit elkaar gehad en het een en ander vervangen en gereinigd.
Voor wie op zoek is naar een wat serieuzere espresso machine lijkt mij dit een mooie kans.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/UZKLHyO6oARKrqJZjDoJFKtk/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21:12
ixl85 schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 10:51:
[...]

Quickmill 3035.

Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd naar die pointers voor een 2e hands aanschaf :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teus.espresso
"Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd naar die pointers".
Wat wil je graag weten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:13

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Teus.espresso schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 00:29:
"Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd naar die pointers".
Wat wil je graag weten?
ik denk de pointers voor een tweede hands aanschaf ;)

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nino_070
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:23
Hallo allen. ik heb een halfautomatische espressomachine gekocht, komt morgen binnen. Bedoeling is s ochtends een cappucinotje, soms smiddags/savonds een espresso. Dus geen grootverbruik, zullen dagelijks gemiddeld zo’n 3 koppen doorheen gaan samen met de vriendin.

De halfautomaat die we hebben gekocht kan niet malen. Ik heb geen idee of een goedkoop en compact (hand)malertje erbij een goed idee is, maar ik vermoed dat ik dat er wel bij wil kopen aangezien het aanbod gemalen koffie erg mager is. Ik heb dus een paar vraagjes hierover:
  1. Als ik koffiebonen ga malen en ze zijn vers gebrand, hoe kan ik dit dan logistiek regelen? Bestaan er malers dat je meteen kan malen in het “bakje” waar de koffie inmoet, van de pistonmachine? Weet de naam niet van dat onderdeel, maar jullie weten ongetwijfeld wel hoe dit heet.
  2. Indien dit niet kan, hoe doen jullie dit dan? Een keer per week een bak bonen malen, gaat dat niet ten koste van de kwaliteit?
  3. Bestellen jullie echt elke week nieuwe koffie bij een speciaalzaak, zodat het vers gebrand is? Voor mij zou dit logistiek best wel onhandig zijn, ook omdat ik niet zoveel verbruik. Dus misschien moet ik me dan toch maar neerleggen bij vacuum verpakte bonen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
nino_070 schreef op maandag 18 maart 2019 @ 21:26:
Hallo allen. ik heb een halfautomatische espressomachine gekocht, komt morgen binnen. Bedoeling is s ochtends een cappucinotje, soms smiddags/savonds een espresso. Dus geen grootverbruik, zullen dagelijks gemiddeld zo’n 3 koppen doorheen gaan samen met de vriendin.

De halfautomaat die we hebben gekocht kan niet malen. Ik heb geen idee of een goedkoop en compact (hand)malertje erbij een goed idee is, maar ik vermoed dat ik dat er wel bij wil kopen aangezien het aanbod gemalen koffie erg mager is. Ik heb dus een paar vraagjes hierover:
  1. Als ik koffiebonen ga malen en ze zijn vers gebrand, hoe kan ik dit dan logistiek regelen? Bestaan er malers dat je meteen kan malen in het “bakje” waar de koffie inmoet, van de pistonmachine? Weet de naam niet van dat onderdeel, maar jullie weten ongetwijfeld wel hoe dit heet.
  2. Indien dit niet kan, hoe doen jullie dit dan? Een keer per week een bak bonen malen, gaat dat niet ten koste van de kwaliteit?
  3. Bestellen jullie echt elke week nieuwe koffie bij een speciaalzaak, zodat het vers gebrand is? Voor mij zou dit logistiek best wel onhandig zijn, ook omdat ik niet zoveel verbruik. Dus misschien moet ik me dan toch maar neerleggen bij vacuum verpakte bonen?
Enige "goedkope' handmaler die het enigszins kan is voor zover ik weet de crushgrind brazil. Is gemaakt voor rechtshandigen. Gewoon boontjes afwegen en malen, daarna in filterdrager. Is wel even werken! Geschikte elektrische molen: reken minimaal €250,= eventueel een betere tweedehands voor dat bedrag. Als je woonplaats inderdaad Den Haag is kun je ook af en toe een zakje bij een speciaalzaak halen. Genoeg keuze. Goed afgesloten bewaard kun je versgebrande bonen best 4-8 weken bewaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bermuda1980
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19:36
[list=1]
• Als ik koffiebonen ga malen en ze zijn vers gebrand, hoe kan ik dit dan logistiek regelen? Bestaan er malers dat je meteen kan malen in het “bakje” waar de koffie inmoet, van de pistonmachine? Weet de naam niet van dat onderdeel, maar jullie weten ongetwijfeld wel hoe dit heet.
Ik bestel meestal een kilo die ik met een bekende vervolgens deel. Die kilo wordt iedere 3 weken/ een maand besteld, om te zorgen dat het zo vers mogelijk blijft. Er zijn malers die direct in je filterbakje malen, indien elektrisch noemen we dat een god, grinder on demand. Meeste malers hebben echter een doser op de voorkant, waar de gemalen koffie eerst invalt voor je het in je filterbakje doseert.
• Indien dit niet kan, hoe doen jullie dit dan? Een keer per week een bak bonen malen, gaat dat niet ten koste van de kwaliteit?
Vers malen is altijd het devies. De meesten zullen malen direct voor het zetten van de koffie.
• Bestellen jullie echt elke week nieuwe koffie bij een speciaalzaak, zodat het vers gebrand is? Voor mij zou dit logistiek best wel onhandig zijn, ook omdat ik niet zoveel verbruik. Dus misschien moet ik me dan toch maar neerleggen bij vacuum verpakte bonen?
[/list]
Zie antwoord een. Als ik een betaalbare goede brander in de buurt zou hebben zou ik het misschien wel doen, maar met verzendkosten e.d. erbij loont het meer om grotere hoeveelheden, met grotere tussenpozen te bestellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nino_070
Bedankt voor de reacties. En @Nomad bedankt voor de informatieve TS, echt super d:)b
bszz schreef op maandag 18 maart 2019 @ 22:23:
[...]

Enige "goedkope' handmaler die het enigszins kan is voor zover ik weet de crushgrind brazil. Is gemaakt voor rechtshandigen. Gewoon boontjes afwegen en malen, daarna in filterdrager. Is wel even werken! Geschikte elektrische molen: reken minimaal €250,= eventueel een betere tweedehands voor dat bedrag. Als je woonplaats inderdaad Den Haag is kun je ook af en toe een zakje bij een speciaalzaak halen. Genoeg keuze. Goed afgesloten bewaard kun je versgebrande bonen best 4-8 weken bewaren.
Ik woon inderdaad in Den Haag dus dat behoort zeker tot de mogelijkheden! Genoeg italiaanse winkels enzo in de buurt. Ik ga dan natuurlijk wel eerst onderzoeken of die koffies de meerprijs echt waard zijn tov. de supermarktkoffies.

Vers malen is dus wel veel werk als ik het goed begrijp. Het is niet mogelijk om dit rechtstreeks in het filterdrager (zo heet dat ding dus :P ) te malen? Mijn ouders gebruiken voor hun koffie een ouderwetse DE koffiemolen, zo een:
Afbeeldingslocatie: https://assets.catawiki.nl/assets/2015/10/26/c/0/4/c04cf074-7bee-11e5-9c00-bff935831c0d.jpg

Dat vind ik opzich niet te veel werk. De bonen hoef je niet af te wegen. Een bepaalde hoeveelheid in een bakje malen en dat dan in het filterdrager kieperen is in principe eenvoudig genoeg. Als ik het goed begrijp werkt die Crushgrind net zo? Wat ik me wel afvraag is of die Crushgrind niet een beetje overkill is voor mij. Ik hoef geen 80 verschillende maalstanden voor kruiden e.d., alleen espressomaling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bermuda1980
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19:36
Espressomalers zijn meestal niet de goedkoopste. Omdat je met espresso een maler nodig hebt die flink fijn kan malen is een goedkope handmaler (laat staan dat die niet uniform malen) die espresso fatsoenlijk maalt niet te vinden. Laat staan dat je voor espressomaling met de hand echt je helemaal lens draait aan die hendel. Bovendien is consistentie in malen key.

De meeste proberen het met een tweedehands horecamaler eerst. Die zijn gebouwd om jaren mee te gaan en onderdelen (zoals maalschijven) zijn relatief makkelijk nieuw te krijgen. Zelf ben vorig jaar begonnen met een fiorenzato t80, omdat die aangeraden werd in de TS en ik hem vaker op internet tegen kwam. Denk aan een euro of 100 voor een fatsoenlijke elektrische. Hou eventueel de verkoop draadjes op koffiepraat en thuisbarista in de gaten. Voor een handmolen die espresso geschikt is is de tweedehands markt erg klein, en zou ik eerder rekenen op het dubbele? Denk dan zelf aan Kinu m47 oid, maar weet weinig van handmalers.
nino_070 schreef op maandag 18 maart 2019 @ 22:58:
De bonen hoef je niet af te wegen.
Voor herhaalbare resultaten is meten bijzonder aan te raden!

[ Voor 8% gewijzigd door bermuda1980 op 18-03-2019 23:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Dat "alleen" espressomaling voldoet niet, dat kan per boon verschillen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
Bedankt voor de reacties. En @Nomad bedankt voor de informatieve TS, echt super d:)b

[...]

Ik woon inderdaad in Den Haag dus dat behoort zeker tot de mogelijkheden! Genoeg italiaanse winkels enzo in de buurt. Ik ga dan natuurlijk wel eerst onderzoeken of die koffies de meerprijs echt waard zijn tov. de supermarktkoffies.

Vers malen is dus wel veel werk als ik het goed begrijp. Het is niet mogelijk om dit rechtstreeks in het filterdrager (zo heet dat ding dus :P ) te malen? Mijn ouders gebruiken voor hun koffie een ouderwetse DE koffiemolen, zo een:
[Afbeelding]

Dat vind ik opzich niet te veel werk. De bonen hoef je niet af te wegen. Een bepaalde hoeveelheid in een bakje malen en dat dan in het filterdrager kieperen is in principe eenvoudig genoeg. Als ik het goed begrijp werkt die Crushgrind net zo? Wat ik me wel afvraag is of die Crushgrind niet een beetje overkill is voor mij. Ik hoef geen 80 verschillende maalstanden voor kruiden e.d., alleen espressomaling.
Die DE molen is totaal ongeschikt. Het is essentieel dat je maling kunt regelen, wat voor koffie je ook zet. Die D maalt niet fijn genoeg en niet consistent genoeg en kneust de bonen meer dan dat ie ze maalt. In het geval van espresso moet het water zo "moeilijk door de koffie worden gedrukt dat je zo'n 30ml koffie maakt met een volle smaak die waarin noch de bitters, noch de zuren overheersen. Dat vraagt meestal een doorlooptijd rond de 25-30 seconden bij een druk van 8-10 bar. Een droge boon zul je dan fijner moeten malen.en een vette wat grover maar er zijn nog meer redenen om de maalgraad te willen aanpassen, zoals bijv. de luchtvochtigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nino_070
Fair enough. Ik begrijp dat een antiek DE molentje totaal ongeschikt is, het was meer als een soort analogie van het "ultieme gebruikersgemak": een molentje aan de muur waar superveel bonen in passen, geen stopcontact nodig, wordt meteen opgevangen in een bakje wat je eronder schuift etc.

@bszz Ik heb me inmiddels even enigszins verdiept in de Crushgrind Brazil. Ik ben niet overtuigd, toch vrij veel negatieve ervaringen zoals hier: https://coffeeforums.co.u...p?36549-CrushGrind-Brazil
Ook een filmpje bekeken van de werking en dat zag er niet heel veelbelovend uit. Het hendeltje wat steeds los gaat/moet en het erindoen van de bonen gaat moeilijk wat het afwegen moeilijker maakt.

Dan ziet de Kinu M47 er een stuk beter uit vind ik, maak ik op uit dit filmpje. Maar deze handmolens zijn blijkbaar toch wel vrij schaars (deze Kinu zou ten eerste >200€ kosten en ten tweede is die lastig te verkrijgen). Dus ik betwijfel of ik daar snel aan kom. Dan vraag ik me af, doe ik dan niet beter aan een simpel elektrisch koffiemolentje te kopen? Is bovendien veel goedkoper, eurotje of 50€ heb je ze al voor (link). De Kinu lijkt me alleen wel fijner qua formaat (klein), geluid en het feit dat het opvangbakje perfect in de filterdrager past.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz
nino_070 schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 00:57:
Fair enough. Ik begrijp dat een antiek DE molentje totaal ongeschikt is, het was meer als een soort analogie van het "ultieme gebruikersgemak": een molentje aan de muur waar superveel bonen in passen, geen stopcontact nodig, wordt meteen opgevangen in een bakje wat je eronder schuift etc.

@bszz Ik heb me inmiddels even enigszins verdiept in de Crushgrind Brazil. Ik ben niet overtuigd, toch vrij veel negatieve ervaringen zoals hier: https://coffeeforums.co.u...p?36549-CrushGrind-Brazil
Ook een filmpje bekeken van de werking en dat zag er niet heel veelbelovend uit. Het hendeltje wat steeds los gaat/moet en het erindoen van de bonen gaat moeilijk wat het afwegen moeilijker maakt.

Dan ziet de Kinu M47 er een stuk beter uit vind ik, maak ik op uit dit filmpje. Maar deze handmolens zijn blijkbaar toch wel vrij schaars (deze Kinu zou ten eerste >200€ kosten en ten tweede is die lastig te verkrijgen). Dus ik betwijfel of ik daar snel aan kom. Dan vraag ik me af, doe ik dan niet beter aan een simpel elektrisch koffiemolentje te kopen? Is bovendien veel goedkoper, eurotje of 50€ heb je ze al voor (link). De Kinu lijkt me alleen wel fijner qua formaat (klein), geluid en het feit dat het opvangbakje perfect in de filterdrager past.
Je vergelijkt een handmolen van 80 euro met eentje van >200 euro. Let vooral even op de kwaliteiten het maalsel en niet of het hendeltje bijvoorbeeld los zit. De elektrische molen die je gevonden hebt zou ik ook eens een review bij zoeken en ook dan vooral kijken of ie geschikt is voor espresso. Ik weet het antwoord al.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shodan
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08-06 09:30
Ik heb zojuist een Niche zero grinder besteld. Ik ben nu aan het rondkijken naar een goed espresso apparaat. Mogelijk 1 met PID.

Heb nu een DeLonghi 685 (non-pressurized) en ik mis vooral goede temperatuur stabiliteit.

Ik zat eerst te kijken naar LeLit PL41TEM, maar die is helaas 57mm. Zijn grotere broer de Gilda: PL41PLUST is slecht verkrijgbaar, maar is wel 58mm.

Iemand hier nog tips? Goede tweedehands is ook ok. Het duurt nog even voordat ik de Niche krijg dus ik heb nog wel even de tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lasmibalsingh
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 01:36
Onlangs 500 gram donker gebrande arabicabonen uit Sumatra uitgeprobeerd. Ik ben echt positief verrast door de smaak, veel smaakvariatie en zoetig zonder verbrandde of ander zurige nasmaak.

[ Voor 4% gewijzigd door Lasmibalsingh op 19-03-2019 11:45 ]

PSN: KADR777 - Core i7-8750H / GeForce GTX 1060 6GB / 16GB ddr4-2666, dualchannel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jusv
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 05-06 12:57

[...]

De Italiaanse winkels die je noemt verkopen de Italiaanse merken die vaak enorm donker gebrand zijn. Tip: Verdiep je in andere bonen / brandingen. Als je terugleest staan er al flink veel ervaringen met bonen. (tenzij je van een donkere, bittere espresso houdt natuurlijk...)

In Den Haag zou je bijvoorbeeld bij Kookpunt kunnen kijken voor goede bonen. Hun Kookpunt Rotterdam blend vind ik erg goed, maar ze kunnen je ook adviseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
jusv schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 14:47:
[...]

De Italiaanse winkels die je noemt verkopen de Italiaanse merken die vaak enorm donker gebrand zijn. Tip: Verdiep je in andere bonen / brandingen. Als je terugleest staan er al flink veel ervaringen met bonen. (tenzij je van een donkere, bittere espresso houdt natuurlijk...)

In Den Haag zou je bijvoorbeeld bij Kookpunt kunnen kijken voor goede bonen. Hun Kookpunt Rotterdam blend vind ik erg goed, maar ze kunnen je ook adviseren.
Ik zie Kookpunt nou niet als een koffiespeciaalzaak. volgens mij hebben ze 4 blends (private label, dus ingekocht). Er zijn echt wel speciaalzaken waar je meer keus hebt in versgebrande koffie en wellicht ook een goed advies kunt krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jusv
bszz schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 16:03:
[...]

Ik zie Kookpunt nou niet als een koffiespeciaalzaak. volgens mij hebben ze 4 blends (private label, dus ingekocht). Er zijn echt wel speciaalzaken waar je meer keus hebt in versgebrande koffie en wellicht ook een goed advies kunt krijgen.
Wat mij betreft verkopen ze de daar de absolute top van Nederlandse branders (Single Estate, Boot & Giraffe). Betere kwaliteit ga je in Nederland niet krijgen denk ik, maar smaken verschillen. En zoals ik al zei vind ik hun blends ook goed.

Ik probeer alleen nino_070 op weg te helpen in Den Haag. Geen idee waar ze in Den Haag nog betere bonen verkopen dan bovenstaande merken.

Edit: zie net dat ze alleen in Rotterdam zitten. Ik bestel meestal online of haal in de winkel in Rotterdam en ik dacht dat ze ook in Den Haag zaten. Excuses!

[ Voor 10% gewijzigd door jusv op 19-03-2019 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
jusv schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 16:17:
[...]

Wat mij betreft verkopen ze de daar de absolute top van Nederlandse branders (Single Estate, Boot & Giraffe). Betere kwaliteit ga je in Nederland niet krijgen denk ik, maar smaken verschillen. En zoals ik al zei vind ik hun blends ook goed.

Ik probeer alleen nino_070 op weg te helpen in Den Haag. Geen idee waar ze in Den Haag nog betere bonen verkopen dan bovenstaande merken.
Eerlijk gezegd ben ik nog nooit in hun winkel geweest in den Haag maar in mijn ogen is koffie niet hun core-business en het assortiment dat ik zo zie is beperkt. Ik heb niet gezegd dat ze slechte koffie verkopen maar ik zie ze niet als koffiespecialist ;) En Single Estate, Boot en Giraffe weten inderdaad wel hoe ze koffie moeten roosteren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nino_070
jusv schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 16:17:
[...]

Edit: zie net dat ze alleen in Rotterdam zitten. Ik bestel meestal online of haal in de winkel in Rotterdam en ik dacht dat ze ook in Den Haag zaten. Excuses!
Ik waardeer je inzet, maar denk dat het vinden van bonen gewoon een kwestie van proberen is. Er zijn zoveel winkels hier in de buurt, greepje uit de lijst:
medellinsecret.nl, italydenhaag.nl, thatsamore.nl

Maar het zoeken van een geschikte (hand)maler met een prijs die ik ook naar mijn vriendin kan verantwoorden is natuurlijk eerst van belang, anders kan ik niks met bonen. De Aergrind zag ik ook nog als een optie, iemand ervaringen hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jusv
nino_070 schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 17:06:
[...]

Ik waardeer je inzet, maar denk dat het vinden van bonen gewoon een kwestie van proberen is. Er zijn zoveel winkels hier in de buurt, greepje uit de lijst:
medellinsecret.nl, italydenhaag.nl, thatsamore.nl

Maar het zoeken van een geschikte (hand)maler met een prijs die ik ook naar mijn vriendin kan verantwoorden is natuurlijk eerst van belang, anders kan ik niks met bonen. De Aergrind zag ik ook nog als een optie, iemand ervaringen hiermee?
Baratza Encore is een goede instapper qua molen (met conische schijven). Vaak ook nog tweedehands te koop van mensen die upgraden naar een andere molen als je dat zou willen. Ik heb de Encore een tijdje gebruikt voor espressomaling, maar eigenlijk is ie beter voor filter. Echter, om te beginnen kan het best en je bent deze molen snel weer kwijt als je wilt upgraden. Althans, zo heb ik het gedaan. Anders even door het topic heengaan, staan nog veel meer ervaringen met andere molens.

Als je een goede molen wilt hebben waarbij de koffie direct in de filterdrager komt, dan kom je al snel in een meer prijzige categorie.

[ Voor 18% gewijzigd door jusv op 19-03-2019 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
Wat is een goede starter maler voor in 1e instantie een Bialleti mokka pot en misschien in de toekomst een Quick mill??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EelcoB
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07-06 22:23
Zal me hier ook eens even melden, sinds gisteren eigenaar van een gereviseerde Jura S9 volautomaat. Wij komen van een Dolce Gusto machine af, en dat tikt toch best aan als er aardig wat Cappucino en Latte gedronken wordt.
Nu moet ik alleen nog op zoek naar de juiste instellingen, en koffiebonen uiteraard, want ik vind de cappucino die er uit komt nogal slap, mijn vrouw noemde hem bitter.

Heb geprobeerd om de maalgraad wat fijner te zetten, maar ik kreeg de knop vanochtend zo even niet verdraaid terwijl ie aan het malen was, misschien was ik te voorzichtig, of zit ie gewoon vast?
De andere instellingen moet ik ook nog eens induiken, wellicht dat daar ook nog het een en ander niet goed staat, ik weet namelijk niet of de verkoper alles teruggezet heeft op fabrieksinstellingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teus.espresso
De draaiknop van de jura wil wel eens heel stroef gaan. Er zit echter ook een eindstop op de molen. Wat je zou kunnen proberen, is naar groffer verdraaien. Als dat ook niet gaat dan klemt de molen. Een nieuwe fles frisdrank openen is ongeveer de max qua kracht die je kan zetten. Als hij wel naar groffer gaat, zit je bij het verstellen naar fijn waarschijnlijk tegen die eindstop. Het gebeurt nog wel eens dat een verkoper op die manier probeert het laatse beetje leven uit de maalschijven te persen.
Hoe dik is de puck (overgebleven gemalen koffie na het koffie zetten). deze zou minsten 1 cm moeten zijn voor een beetje lekkere koffie.
Je kan me een pm sturen voor meer hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EelcoB
Teus.espresso schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 17:02:
De draaiknop van de jura wil wel eens heel stroef gaan. Er zit echter ook een eindstop op de molen. Wat je zou kunnen proberen, is naar groffer verdraaien. Als dat ook niet gaat dan klemt de molen. Een nieuwe fles frisdrank openen is ongeveer de max qua kracht die je kan zetten. Als hij wel naar groffer gaat, zit je bij het verstellen naar fijn waarschijnlijk tegen die eindstop. Het gebeurt nog wel eens dat een verkoper op die manier probeert het laatse beetje leven uit de maalschijven te persen.
Hoe dik is de puck (overgebleven gemalen koffie na het koffie zetten). deze zou minsten 1 cm moeten zijn voor een beetje lekkere koffie.
Je kan me een pm sturen voor meer hulp.
Verstellen is inmiddels gelukt, ik verwachtte dat hij min of meer naar de volgende stand zou klikken, maar tijdens het malen draaien zorgt er voor dat ie heel langzaam draait. De puck is minstens 1 cm dik, de eerste kopjes bleef de koffie niet echt als een geheel in de machine zitten, maar viel het uit elkaar.

Heb inmiddels wat instellingen aangepast, watertemperatuur op normaal gezet, nu alleen de koffie dosering nog aanpassen, die staat voor de grote kop al redelijk op maximum. Water dosering heb ik nog niet naar gekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
Even een duidelijker en uitgebreider bericht van mijn vorige:

Huidige situatie:
Krups Volautomaat
Bialetti mokka pot

Door dat ik meerdere malen iets te lekkere koffie heb gedronken is daar door beetje het virus gegroeid, of dit ook zo is als ik hem zelf moet maken moet nog blijken maar wil de gok graag wagen.

Wat ik door het lezen al begrepen heb is dat de maler misschien wel belangrijker is dan de automaat waar je hem mee gaat maken.
Wat mijn gedachte nu is is om eerst een goede maler te kopen wat goed is om voor nu koffie bonen te malen voor mijn bialetti mokkapot. Hierdoor kan ik beetje achterhalen of ik het leuk vindt en blijf vinden om iets langer bezig te zijn voor een kopje koffie.
Mijn keuze zal dan wel een maler worden waarmee ik vooruit kan en dus niet een nieuwe maler hoef te kopen als ik ook een machine ga kopen.

Wat ik erbij ga zeggen is dat ik een espresso toch wel het lekkerste van allemaal vind, mag van mij goed sterk zijn :)

Wat ik zelf gevonden heb of denk wat een keuze kan zijn:

bezerra bb005 ( al dan niet 2e hands)
Baratza Encore ( al heb ik ook weer gelezen dat deze niet top is voor espresso)
Graef CM800

De toekomstige machines waar ik eventueel aan denk zijn:
Quick mill 3035 (2e hands, nieuw te duur, en ook geen losse molen nodig dan perse:P )
Rancillio Silvia
SOLIS Barista Perfect Pro 118
Quick mill 820
Gaggia classic

Hopelijk komen er wat tips :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teus.espresso
Mag ik helpen een aantal dingen van het lijstje te strepen?
Bezzera onderdelen zijn niet heel makkelijk te vinden in Nederland en ze gebruiken vaak nogal eigen onderdelen. De BB005 raad ik af. De andere molens heb ik geen ervaring mee.
De Solis machines zitten nodeloos ingewikkeld in elkaar en gebruikte materialen van de behuizing zijn maar matig.
De Gaggia is wel aardig maar de aluminium boiler is gevoelig voor kalk.
Als melk opstomen niet belangrijk is voor je zijn de Quicks aanraders.
De Rancilio is ook een zeer betrouwbare machine die wel redelijk stoomt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LeGato23
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Dirk0s schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 22:04:

Graef CM800

Zelf ben ik uitgekomen op een tweedehands Eureka Mignon waar ik zeer tevreden over ben.
Behoorlijk allround geschikt en ook nog eens mooi compact qua formaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
Teus.espresso schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 23:05:
Bezzera onderdelen zijn niet heel makkelijk te vinden in Nederland en ze gebruiken vaak nogal eigen onderdelen. De BB005 raad ik af. De andere molens heb ik geen ervaring mee.
De Solis machines zitten nodeloos ingewikkeld in elkaar en gebruikte materialen van de behuizing zijn maar matig.
De Gaggia is wel aardig maar de aluminium boiler is gevoelig voor kalk.
Als melk opstomen niet belangrijk is voor je zijn de Quicks aanraders.
De Rancilio is ook een zeer betrouwbare machine die wel redelijk stoomt.
Kijk dit is info waar ik wat mee kan.
Melk opstomen is niet belangrijk, wat ik voornamelijk ga drinken is espresso's
Maar omdat de maler het belangrijkste is wil ik me daar eerst op focussen nu als aankoop.

Heb je daar ook tips voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teus.espresso
In het algemeen geld, koop het liefst een direct-drive molen. Daarbij zit de maalschijf direct aan de motor vast. De enige molen met tandwielen die een beetje goed is, is een model van mahlköhnig. Ik ben heel erg te spreken over de molens van Macap. De M2 met timer werkt heel fijn. De M4D en M5D werken ook heel prettig maar zijn beduidend duurder. De nieuwe M42 is heel fijn maar je moet er dan wel een hebben met productie datum vanaf februari of maart van dit jaar. Ze hebben iets doms opgelost in de software.
Verder zijn in dit topic al meer molens langs gekomen dus lees ook een beetje terug voor ideeën.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jusv
Dirk0s schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 22:04:
Even een duidelijker en uitgebreider bericht van mijn vorige:

Huidige situatie:
Krups Volautomaat
Bialetti mokka pot

Door dat ik meerdere malen iets te lekkere koffie heb gedronken is daar door beetje het virus gegroeid, of dit ook zo is als ik hem zelf moet maken moet nog blijken maar wil de gok graag wagen.

Wat ik door het lezen al begrepen heb is dat de maler misschien wel belangrijker is dan de automaat waar je hem mee gaat maken.
Wat mijn gedachte nu is is om eerst een goede maler te kopen wat goed is om voor nu koffie bonen te malen voor mijn bialetti mokkapot. Hierdoor kan ik beetje achterhalen of ik het leuk vindt en blijf vinden om iets langer bezig te zijn voor een kopje koffie.
Mijn keuze zal dan wel een maler worden waarmee ik vooruit kan en dus niet een nieuwe maler hoef te kopen als ik ook een machine ga kopen.

Wat ik erbij ga zeggen is dat ik een espresso toch wel het lekkerste van allemaal vind, mag van mij goed sterk zijn :)

Graef CM800

De toekomstige machines waar ik eventueel aan denk zijn:
Quick mill 3035 (2e hands, nieuw te duur, en ook geen losse molen nodig dan perse:P )
Rancillio Silvia
SOLIS Barista Perfect Pro 118
Quick mill 820
Gaggia classic

Ik heb een Rancillio Silvia (v5) icm een Fiorenzato F4 E Nano. Erg tevreden over. De Silvia is een alleskunner en de molen is goed in te stellen en stabiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Mensen hier bekend met een Demoko MiniMoka maler? Collega heeft een iets ouder model die die wilt verkopen.

Onderdelen lijken beschikbaar te zijn, dus dat is wel een plus. :)

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teus.espresso
De Demoka heeft wel een tandwiel overbrenging en is wat dat betreft niet ideaal.
Hij is wel traploos verstelbaar en is een directmaler en dat zijn weer plus punten.
Als je de molen voor ergens tussen de €50 en €100 kan krijgen, is het een leuke start molen.
En dan rustig verder sparen voor een betere.
Als hij er meer voor wilt hebben, zou ik verder kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TripleM
Hey stelletje koffieleuten! Ik heb gisteren nieuwe koffie ontvangen, voor het eerst bij Brandzaak besteld. Een kilo Costa Rica Coope Tarrazu en een kilo Honduras Marcala COMSA. Beide zouden een lage aciditeit hebben en dat is precies wat ik lekker vind, dus ben erg nieuwsgierig!

Verder:
Teus.espresso schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 23:05:
[..]
[..]
Ik las ook van alles over Solis, maar daar ben ik toch anders naar gaan kijken na deze video:

YouTube: Product Review: Oracle Touch by Sage/Breville

Breville/Sage/Solis is volgens mij allemaal hetzelfde. James Hoffman weet wel waar ie het over heeft, maar goed, voor 2.500 dollar mag je ook wel wat krijgen natuurlijk :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
jusv schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 09:10:
[...]

Ik heb een Rancillio Silvia (v5) icm een Fiorenzato F4 E Nano. Erg tevreden over. De Silvia is een alleskunner en de molen is goed in te stellen en stabiel.
Bedankt voor de tips, jammer genoeg is die molen wel van een hogere prijsklasse. Als ik zeker wist dat ik het leuk ga vinden om te maken elke morgen / eerder voor opstaan, dan maakt het me niet uit om iets meer geld te besteden, omdat het nog meer proberen is vindt ik dit toch veel geld.

Heb zoals door iemand anders geschreven al veel in dit forum gelezen, alleen maakt dat door alle types en merken die voorbij komen de keuze niet makkelijker.
Ook regelmatig al op marktplaats rondgekeken maar ook dat blijft moeilijk omdat ik niet de kennis heb om te bepalen of een machine op korte termijn een onderhoud nodig heeft, of zelfs al dermate versleten is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Teus.espresso schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 10:12:
De Demoka heeft wel een tandwiel overbrenging en is wat dat betreft niet ideaal.
Hij is wel traploos verstelbaar en is een directmaler en dat zijn weer plus punten.
Als je de molen voor ergens tussen de €50 en €100 kan krijgen, is het een leuke start molen.
En dan rustig verder sparen voor een betere.
Als hij er meer voor wilt hebben, zou ik verder kijken.
Hij zat idd rond de honderd euro te denken, ben niet een dagelijkse koffie drinken maar als ik drink moet het wel goed en lekker zijn. Ondanks de speciale bewaarblikken zijn de kleine zakjes gemalen koffie toch al vrij snel 'oud'. Wat gewoon erg jammer is. :)

Is die tandwiel overbrenging gevoelig of kwetsbaar dan of valt dat mee of wat zijn daar de nadelen van?

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teus.espresso
Tandwielen maken meer herrie en soms zit er iets tussen de bonen dat geen boon is. Dan kan er een tandje afbreken en moet de molen gerepareerd. Kost vaak iets van €70.
Een direct drive stopt gewoon. Je draait hem los, maakt schoon , draait terug en kan weer malen. Kost 5 minuten.
Vandaar dat een direct drive de voorkeur heeft. En dat soms is in mijn ervaring eens in de 5 jaar dat je een "verkeerde boon" hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
Na hele avond op youtube en forums te hebben gezeten kwam ik oa ook deze tegen:
https://www.rok.coffee ik lees veel goede reviews over dit apparaat. Ga ik hier andere koffie mee krijgen dan Moka pot? Ben benieuwd naar jullie meningen :)

Zou deze nog wel willen kopen samen met:
https://www.espressowareh...aschine&utm_medium=idealo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koendio
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:40
Vraag aan de mensen met een volautomaat met melkopschuimen via apart kannetje (dus zonder stoompijpje); hoe reinigen jullie dit systeem tijdens de voorgeschreven wekelijkse beurt? Welk middel gebruik je en waar haal je dit (groothandeltips ook welkom)?
Bij onze melitta barista t staat (uiteraard) in de handleiding dat je hiervoor melitta melksysteemreiniger moet gebruiken, maar wellicht heeft iemand goede tips.
Na elk gebruik spoelt de nachine het pijpje met stoom door, maar daarnaast staat dus beschreven dat dit 1x wekelijks iets meer aandacht behoeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teus.espresso
Iedere fabrikant schrijft zijn eigen onderhoudsbedrijf producten voor. De werking is steeds dezelfde.
Het is belangrijk dat je doet wat de fabrikant voorschrijft. Zij hebben tijd besteed aan hoe kan de melk functie zo schoon mogelijk blijven op een voor de klant zo fijn mogelijke manier.
Welk merk de cappuccino reiniger dan heeft is niet belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:11
koendio schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 08:44:
Vraag aan de mensen met een volautomaat met melkopschuimen via apart kannetje (dus zonder stoompijpje); hoe reinigen jullie dit systeem tijdens de voorgeschreven wekelijkse beurt? Welk middel gebruik je en waar haal je dit (groothandeltips ook welkom)?
Bij onze melitta barista t staat (uiteraard) in de handleiding dat je hiervoor melitta melksysteemreiniger moet gebruiken, maar wellicht heeft iemand goede tips.
Na elk gebruik spoelt de nachine het pijpje met stoom door, maar daarnaast staat dus beschreven dat dit 1x wekelijks iets meer aandacht behoeft
Ik heb al ruim 3 jaar een Seaco met een melkopschuim systeem met kan, wordt bijna dagelijks gebruikt. Ik spoel hem onder de kraan af (en door) met goed warm water, direct na gebruik. En dan soms uit elkaar in de vaatwasser. Verder nooit schoonmaak spul gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonMetal
  • Laatst online: 11-05 21:07

DonMetal

Doet Iets Met Media

Vandaag mijn Rancilio MD50 eens van nieuwe maalschijven voorzien. Man, als je de nieuwe er naast houdt zie je pas hoe erg de ouden versleten waren. En wat een hoop troep komt er uit zo’n apparaat wat misschien zelfs sinds 1987 niet open is geweest... Nu weer fijn alles opnieuw instellen...

Joejoe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EelcoB
Ik hoor in het topic veel goed over Yellow Bourbon en Raja Batak, zijn deze bonen ook geschikt voor een volautomaat (Jura S9) aangezien ik hoor dat voor een volautomaat je beter geen vettige bonen kunt gebruiken?

Het apparaat draait nu inmiddels een kleine week, en inmiddels de eerste melding dat het apparaat moet gereinigd worden, kennelijk heeft de vorige eigenaar na de revisie nog een tijdje gebruik gemaakt van het apparaat. Daarvoor heb ik inmiddels al even wat spullen besteld, iemand nog goede tips voor reinigingsmiddel, de originele Jura middelen zijn namelijk nogal aan de prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@EelcoB Ik heb de nodige ervaringen met de Jura S9 (van onszelf en die van anderen).
Zoek maar eens in dit topic.

Bijvoorbeeld:
ehtweak in "Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1"

Let op, het reinigingsprogramma alleen kan niet voldoende zijn!
Inwendig schoonmaken zou best wel eens verstandig kunnen zijn:

Mooie Plaatjes   

Pagina: 1 ... 33 ... 242 Laatste

Let op:
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1