Ik ontdek net pas dit topic
Koffie en Tweakers, eigenlijk een vanzelfsprekende combinatie natuurlijk! Ik zal me straks even netjes voorstellen met foto's van mijn setup, maar ik vroeg me iets af.
Ik zie dat je alles op 93 graden zet, heb je geen pid? Ik heb even getwijfeld of ik een apparaat met pid moest nemen, maar inmiddels ben ik superblij dat ik dat wel heb gedaan. Had een keer bonen (weet even niet meer welke) die ik echt niet kon waarderen, tot een collega zei dat ik eens wat hoger moest gaan zitten. Zit met mijn Braziliaanse bonen nu op 95 (van 92 standaard meen ik) en dat maakte meer verschil dan ik had verwacht!Ravhin schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 21:24:
[...]
Update op de Brandzaak:Terugkijkend zijn er drie van de zes die ik kan waarderen: de Costa Rica, Ethiopië en de Guatemala. Een 50% score is niet slecht.
- Costa Rica (Caturra & Catuai SHB): mooie zachte espresso met net genoeg donkere noten om body te hebben. Een echte allemansvriend
18 gram, 93 graden, 30 seconden.
- Ethiopië (Heirloom): ik had er meer van verwacht. Veel van de lichtere tonen zijn m.i. weggebrand door een medium roast te gebruiken. Lekker, iets rins en een hint van rood fruit. 17 gram, 93 graden, 35 seconden.
- Dominican Republic (Cattura): nee. Hij proeft verbrand, en de kaneel haal ik er zeker niet uit. Het smaakpalet is m.i. slordig en ruw. 17 gram, 93 graden, 28 seconden.
- Brasil (Yellow Bourbon): Vette koffie
Het plakt en brugt als een malle en is op de normale maalstand nauwelijks goed te extraheren. Ik was lui, en heb mijn molen niet aangepast maar de hoeveelheid en extractietijd. Een mooie zoete smaak met zeer weinig bitter. 16,5 gram, 93 graden, 40 seconden.
- Honduras (Catuai, Caturra, Typica): Niet heel spannend. Ik had het idee dat er niet heel veel smaak in de bonen zat, want de druk liep tijdens extractie al snel terug naar ca. 7 bar. Had de smaak van koffie zonder franjes. 18 gram, 93 graden, 15 seconden (toen sloeg de uitloop al blond)
- Guatemala (Bourbon, Catuai, Caturra & Icatú SHG): Een mooie koffie met body en een zoetige afdronk. Ik was erg gecharmeerd van de ronde, volle smaak. 17 gram, 93 graden, 35 seconden