Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1 Overzicht

Pagina: 1 ... 30 31 32 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Gonadan
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online

Gonadan

dippert

Nomad schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 19:32:
16/17 seconden is kort voor espresso. Het eerste wat je extraheert zijn de zuren, daarna de rest. Langer water contact moet je focus zijn. Dat kan ofwel door meer weerstand ofwel meer volume in je kop.
Is dat waarom espresso (of zelfs koffie) soms gewoon zurig is? Meestal ervaar ik dat op plekken waar het aan de lopende band gemaakt moet worden. Klinkt dan alsof ze gewoon te weinig tijd nemen om hem echt af te maken, of heeft dat weer een andere oorzaak.

Canon 70D ~ 10-18 IS STM ~ 18-135 IS STM ~ 24 f/2.8 STM ~ 50 f/1.8 STM ~ 430EX II

• D. Ninjai
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 20:38
In de horeca en zelfs duurdere restaurants heb ik nog nooit een fatsoenlijke espresso gekregen. Volgens mij is het gewoon gebrek aan interesse of acceptatie dat het grootste gros van NL er niet moeilijk over doet dat het naar asbak smaakt.

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

dippert

Dat vind ik dan weer een beetje snobistisch klinken. Dat jij thuis je best doet en een bepaalde smaak waardeert betekent niet dat het buiten de deur niet 'gewoon goed' kan zijn. ;)

Ik ben het wel met je eens dat je veel vaker slecht dan goed tegen komt. Geldt ook gewoon voor koffie overigens.

Canon 70D ~ 10-18 IS STM ~ 18-135 IS STM ~ 24 f/2.8 STM ~ 50 f/1.8 STM ~ 430EX II

• dreamscape
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 22:56
D. Ninjai schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 10:29:
In de horeca en zelfs duurdere restaurants heb ik nog nooit een fatsoenlijke espresso gekregen. Volgens mij is het gewoon gebrek aan interesse of acceptatie dat het grootste gros van NL er niet moeilijk over doet dat het naar asbak smaakt.
Als je thuis een EQ9 hebt, heb je thuis ook nog nooit fatsoenlijke espresso gekregen >:)

Het is wat gechargeerd en zeker niet lullig bedoeld hoor. Met een volautomaat kun je heerlijke koffie zetten en zeker iets dat in de buurt komt van lekkere espresso. Zelfs iets dat beter is dan wat in veel horecazaken wordt verkocht als espresso.

Maar een volautomaat koffiemachine (ze worden door fabrikanten nooit volautomaat espressomachine genoemd) mist toch echt de 'mano' om echt heerlijke espresso te maken.

Verder ben ik het wel met je eens dat er veel horeca is waar middelmatige koffie wordt geschonken. Gelukkig ken ik best wat horecazaken waar dat niet het geval is (ik kom graag bij De Blonde Pater in Nijmegen, daar weten ze een heel aardig kopje koffie te serveren), maar het komt ook vaak voor dat ik na een diner liever thuis nog een espresso neem...

Punctuality is the politeness of kings

• kikkeraap
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 20:56
dreamscape schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 11:18:
[...]

Als je thuis een EQ9 hebt, heb je thuis ook nog nooit fatsoenlijke espresso gekregen >:)

Het is wat gechargeerd en zeker niet lullig bedoeld hoor. Met een volautomaat kun je heerlijke koffie zetten en zeker iets dat in de buurt komt van lekkere espresso. Zelfs iets dat beter is dan wat in veel horecazaken wordt verkocht als espresso.
I'm not affended :) Voor de ene bak per dag was ik opzoek naar een acceptabele bak, maar dat is me nog niet gelukt.

kikkeraap wijzigde deze reactie 31-01-2019 11:21 (26%)

• D. Ninjai
[...]

Maar een volautomaat koffiemachine (ze worden door fabrikanten nooit volautomaat espressomachine genoemd) mist toch echt de 'mano' om echt heerlijke espresso te maken.

Verder ben ik het wel met je eens dat er veel horeca is waar middelmatige koffie wordt geschonken. Gelukkig ken ik best wat horecazaken waar dat niet het geval is (ik kom graag bij De Blonde Pater in Nijmegen, daar weten ze een heel aardig kopje koffie te serveren), maar het komt ook vaak voor dat ik na een diner liever thuis nog een espresso neem...
Weet ik. Het verschil tussen een espresso van mijn EQ9 en de espresso die ik krijg van een koffiebar als Black & Bloom in Groningen (was uit het niets #1 in Misset Horeca 2016,) staan mijlenver van elkaar. Dat is een smaakexplosie/fruitbom van jewelste die ik thuis nooit zal krijgen. Wel gemaakt overigens. Ik heb bij B&B twee workshops gevolgd voor zowel espresso als filter.

Ik ging ervan uit dat jullie wel wisten dat ik niet de koffiebars bedoelde die weten wat zij doen en vaak ook zelf branden. Met horeca bedoelde ik meer de lunchcafe's en restaurants.

D. Ninjai wijzigde deze reactie 31-01-2019 11:33 (5%)

• Brad Pitt
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 22:48
D. Ninjai schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 11:29:
[...]
Het verschil tussen een espresso van mijn EQ9 en de espresso die ik krijg van een koffiebar als Black & Bloom in Groningen (was uit het niets #1 in Misset Horeca 2016,) staan mijlenver van elkaar. Dat is een smaakexplosie/fruitbom van jewelste die ik thuis nooit zal krijgen.
Net van een EQ6 naar een EQ9 gegaan en ondanks dat ik de koffie van de nieuwe weer wat beter vind smaken (zal best placebo zijn maar so be it) is het inderdaad nog steeds niet "wow!" (maar best okay, imho).

Wel vind ik de koffie uit de EQ9 beter dan die van het bedrijf waar ik werk (Fletcher). Vind de koffie daar erg slap, ook de espresso. Wat nog enigszins okay is is bijv. een dubbele ristretto maar terwijl ik thuis om de paar uur een bakkie pak is het op het werk meer een soort must/eigenlijk liever niet.

De meeste gasten vinden het echter heerlijk (vaak zelfs te sterk nog) dus sja, de lat ligt niet hoog :)

Nickname does not reflect reality

• bermuda1980
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 22:21
Donaldinho schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 20:56:
Misschien een (tweede hands) baratza encore? Die lijken online wel ok te zijn voor moka. Ik ken de methode niet. Maar ben we enthousiast over de baratza malers. En deze staat verder goed bekend.
Denk iets te populair om mooie deal te kunnen scoren, maar we houden t in de gaten!

[...]
Wel eens bij Blommers geweest? Staat al langer op m'n lijstje om eens langs te gaan, maar nog nooit gedaan. Ben benieuwd naar de ervaringen.

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

dippert

D. Ninjai schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 11:29:
Ik ging ervan uit dat jullie wel wisten dat ik niet de koffiebars bedoelde die weten wat zij doen en vaak ook zelf branden. Met horeca bedoelde ik meer de lunchcafe's en restaurants.
Ja als je met horeca alle slechte horeca definieert dan heb je snel gelijk natuurlijk. :P
Toch zijn er ook zat cafés en restaurants die het gewoon winnen van een volautomaat, maar dat zijn dan wel degenen die het snappen. Te veel horecagelegenheden hebben gewoon een standaardleverancier en goedkope krachten die het niet snappen. Plus te veel klanten die niet van echte koffie houden. :+

@Brad Pitt dat herken ik wel. Bij ons hebben we in potentie ook prima koffie, maar door invloed van te veel mensen die eingelijk helemaal niet van koffie houden is hij wat mij betreft wat slap ingesteld. De espresso is maar mwah en de koffie kiep ik meestal een espresso bij om het wat body te geven. :P

Gonadan wijzigde deze reactie 31-01-2019 13:29 (18%)

• Zebby
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 22-02 20:48

Zebby

Gamed

Is het echt een probleem als er niet bijzonder geadverteerd wordt met de koffie? Ik verwacht gewoon standaard koffie, allicht gemaakt van bonen in plaats van stroop of poeder. Tenzij het een koffiebar is of groots aankondigt goede koffie te hebben, dan mag je verwachten dat men met de hand een bakje voor je prepareert.

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

dippert

Een probleem is het nooit, maar in een zichzelf serieus nemende horecazaak verwacht ik wel serieuze koffiebereiding. Het is toch een van de meest gedronken dranken in de horeca.
Dan voldoet 'gewoon goed' uiteraard ook gewoon, maar als het een volautomatisch pleurbakkie is heb ik meer het gevoel in een sportkantine te zitten.

• ANdrode
  • Registratie: februari 2003
  • Niet online
Zebby schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 13:31:
Is het echt een probleem als er niet bijzonder geadverteerd wordt met de koffie? Ik verwacht gewoon standaard koffie, allicht gemaakt van bonen in plaats van stroop of poeder. Tenzij het een koffiebar is of groots aankondigt goede koffie te hebben, dan mag je verwachten dat men met de hand een bakje voor je prepareert.
Ik verwacht bij de huiswijn ook geen Liebfraumilch... Waarom is koffie iets anders dan de rest van de maaltijd?
Wel binnen wat past, bij een snackbar zou ik inderdaad geen goede koffie verwachten. Langs de snelweg juist weer wél

• Zebby

Zebby

Gamed

ANdrode schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 14:51:
[...]

Ik verwacht bij de huiswijn ook geen Liebfraumilch... Waarom is koffie iets anders dan de rest van de maaltijd?
Wel binnen wat past, bij een snackbar zou ik inderdaad geen goede koffie verwachten. Langs de snelweg juist weer wél
Langs de snelweg verwacht ik eigenlijk niks goeds. Alles is 3x zo duur en over het algemeen niet weg te krijgen.
Disclaimer: ik heb al in geen jaren iets gegeten of gedronken langs de Nederlandse snelwegen

• bszz
  • Registratie: november 2002
  • Nu online
Zebby schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 15:48:
[...]

Langs de snelweg verwacht ik eigenlijk niks goeds. Alles is 3x zo duur en over het algemeen niet weg te krijgen.
Disclaimer: ik heb al in geen jaren iets gegeten of gedronken langs de Nederlandse snelwegen
Het valt me juist op dat in de tankstations een grote stap vooruit gezet is. Verwacht geen professionele barista's maar de koffiebonen een zijn stuk beter en apparatuur die een hele behoorlijke kop zou moeten kunnen zetten.

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

dippert

Dat is te merken, want juist de afgelopen jaren is dat heel hard heel veel beter geworden. Vers gemaakte broodjes en best redelijke bonenkoffie. :D

Je moet wel even bepaalde ketens of locaties ontlopen, maar heel veel zijn echt prima onderhand.
Wat mij dan juist weer tegen staat is dat Starbucks een voet aan de grond begint te krijgen. Die Amerikaanse koffieverkrachters moet je echt met het tweede amendement in je achterhoofd het land uit schieten. :/

• dreamscape
bermuda1980 schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 13:04:
Wel eens bij Blommers geweest? Staat al langer op m'n lijstje om eens langs te gaan, maar nog nooit gedaan. Ben benieuwd naar de ervaringen.
Ben we nooit geweest om koffie te gaan drinken, maar heb er wel regelmatig bootjes gekocht. Echt bijzonder lekker, maar mijns inziens net wat te duur.

• franssie
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 22:10

franssie

Save the albatross

Gonadan schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 16:46:
[...]

Dat is te merken, want juist de afgelopen jaren is dat heel hard heel veel beter geworden. Vers gemaakte broodjes en best redelijke bonenkoffie. :D

Je moet wel even bepaalde ketens of locaties ontlopen, maar heel veel zijn echt prima onderhand.
Wat mij dan juist weer tegen staat is dat Starbucks een voet aan de grond begint te krijgen. Die Amerikaanse koffieverkrachters moet je echt met het tweede amendement in je achterhoofd het land uit schieten. :/
Hun filterkoffie is anders redelijk OK (als in ze verkopen het tenminste, kom daar eens om in een rkwaliteitsestaurant) maar die heb je weer niet langs de snelweg.

Keep Calm, Carry On | PD7F | Een goed Probleem komt nooit alleen | Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Fender Guitar, Gibson Guitar, Goddamn Guitar

• ANdrode
  • Registratie: februari 2003
  • Niet online
[...]
Langs de snelweg is best redelijke koffie te krijgen. Maar inderdaad iets van de laatste jaren :). En de lat die soms niet gehaald wordt is deze:
Het gaat mij niet om het apparaat maar om de smaak. En laat ik het maar zo verwoorden: Bij een echt restaurant verwacht ik betere koffie dan bij McDonalds :D

• Lasmibalsingh
  • Registratie: oktober 2014
  • Laatst online: 22:52
Mijn ervaring met tankstationkoffie is dat er voor het overgrote deel Robusta bonen in de machines zitten waardoor de koffie werkelijk niet te zuipen is en je het vrijwel alleen drinkt voor de cafeïne.

PSN: KADR777

• ixl85
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 22-02 23:56
D. Ninjai schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 10:29:
Ik kom ook altijd bedrogen uit. Heb echt 1 keer een goede espresso in een restaurant gehad, en dat was een toko waar ik het niet verwachte (waar je op vrijdag onbeperkt spare-ribs kan eten :+)
Bijna altijd verlang ik terug naar m'n eigen bakje.
Vaak is het een gebrek aan kennis en wat mindere bonen. De meeste mensen in de bediening zijn niet als wij; koffie-freaks.

Als ik gasten krijg, wil ik de perfecte espresso zetten. Dat kan hun een rot zorg zijn ;)

• sarlo
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 07:33
Ik ga morgen ook mijn eerste stap richting betere espresso zetten. Ik heb een tweedehands Ascaso i-2 mini gekocht ter vervanging van de supermarkt espresso maling :+. Ik ben heel benieuwd hoeveel verschil dat gaat maken.

Voor nu moet ik het doen met een simpele Bialetti Mokona Trio die ik uit Italie mee heb genomen een aantal jaar geleden. Maar ik neem niet weg dat die stiekem aan vervanging toe is :p

• Ravhin
  • Laatst online: 20-02 16:34

Ravhin

no <root>...

Ik ben weer toe aan een nieuwe lading koffiebonen. Ik haal altijd bij van Pommeren in Utrecht, maar waar halen jullie je belangrijkste ingrediënt? (ik zag al e.e.a. voorbij komen dus ik ga zeker ook door het forum heen). Tevens de vraag of jullie bekend zijn met Qubik caffe. Ik heb deze gehaald in Meersburg en metacaffe verkocht dit een tijdje, maar ik kom het nu nergens meer tegen. Ze reageren helaas niet op mail vanuit .nl...
sarlo schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 11:23:
Ik ga morgen ook mijn eerste stap richting betere espresso zetten. Ik heb een tweedehands Ascaso i-2 mini gekocht ter vervanging van de supermarkt espresso maling :+. Ik ben heel benieuwd hoeveel verschil dat gaat maken.

Voor nu moet ik het doen met een simpele Bialetti Mokona Trio die ik uit Italie mee heb genomen een aantal jaar geleden. Maar ik neem niet weg dat die stiekem aan vervanging toe is :p
Tof man! Ik ben benieuwd naar de resultaten :)

Ravhin wijzigde deze reactie 01-02-2019 11:45 (27%)

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

• Zebby

Zebby

Gamed

ixl85 schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 10:59:
[...]

Ik kom ook altijd bedrogen uit. Heb echt 1 keer een goede espresso in een restaurant gehad, en dat was een toko waar ik het niet verwachte (waar je op vrijdag onbeperkt spare-ribs kan eten :+)
Vaak is het een gebrek aan kennis en wat mindere bonen. De meeste mensen in de bediening zijn niet als wij; koffie-freaks.

Als ik gasten krijg, wil ik de perfecte espresso zetten. Dat kan hun een rot zorg zijn ;)
Verplaats je eens in de schoenen van de eigenaar. Je kan waarschijnlijk 2,50 tot 3,50 vragen voor een bak koffie, meer voor de melk varianten. Zet jij daar een retedure half automaat met barista en ga je 5+ euro vragen dan denk ik dat je flink minder zult verkopen, hoe lekker het ook is. Hou je de prijs hetzelfde zit je met aanzienlijk hogere kosten, en ik denk dat 99 uit de 100 niet verder komen dan "lekker bakkie" zonder enige verandering in consumptie of retourbezoeken.

Voor goede koffie moet je naar een koffiebar, of dus thuis aan de gang, en dat is prima. Zolang ik niet die bocht hoef te drinken die uit zo'n groot apparaat wordt gespuugd vind ik het wel goed. En op school moest ik daar ook nog doodleuk voor betalen ook!
**En nog iets meer OT -- ik wacht al een hele tijd tot m'n Nespresso eens overlijdt. Gebruik al jaren van die nep-cups, die ik vaak beter vind smaken dan de "echte" voor een fractie van de prijs. Paar maanden terug is er volgens mij weer wat verandert in de capsules, nu worden ze voor 10ct per stuk aangeboden i.t.t. 20+ voorheen (30-40 voor Nespresso).
Mij was verteld dat die apparaten zo gevoelig waren, wat een leugens. Ik wil ook een nieuw automaat, al weet ik nog niet of ik overstag wil met een instapmodel "echte".

Zebby wijzigde deze reactie 01-02-2019 11:55 (16%)

• ixl85
Zebby schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 11:51:
[...]

Verplaats je eens in de schoenen van de eigenaar. Je kan waarschijnlijk 2,50 tot 3,50 vragen voor een bak koffie, meer voor de melk varianten. Zet jij daar een retedure half automaat met barista en ga je 5+ euro vragen dan denk ik dat je flink minder zult verkopen, hoe lekker het ook is. Hou je de prijs hetzelfde zit je met aanzienlijk hogere kosten, en ik denk dat 99 uit de 100 niet verder komen dan "lekker bakkie" zonder enige verandering in consumptie of retourbezoeken.

Voor goede koffie moet je naar een koffiebar, of dus thuis aan de gang, en dat is prima. Zolang ik niet die bocht hoef te drinken die uit zo'n groot apparaat wordt gespuugd vind ik het wel goed. En op school moest ik daar ook nog doodleuk voor betalen ook!
**En nog iets meer OT -- ik wacht al een hele tijd tot m'n Nespresso eens overlijdt. Gebruik al jaren van die nep-cups, die ik vaak beter vind smaken dan de "echte" voor een fractie van de prijs. Paar maanden terug is er volgens mij weer wat verandert in de capsules, nu worden ze voor 10ct per stuk aangeboden i.t.t. 20+ voorheen (30-40 voor Nespresso).
Mij was verteld dat die apparaten zo gevoelig waren, wat een leugens. Ik wil ook een nieuw automaat, al weet ik nog niet of ik overstag wil met een instapmodel "echte".
Als ik ergens 25 tot 30,- betaal voor een hoofdgerecht wat er piek fijn uit ziet, een nagerecht waar je u tegen zegt, aankleding helemaal top, dan mag ik toch godverdomme ook verwachten dat ze voor dat geld een fatsoenlijke bak kunnen zetten! :)
Zo moeilijk is het niet. Het is vaak een kwestie van willen. Ze kunnen immers ook vers ijs maken, of een perfecte wagyu steak medium/rare serveren. Sorry, maar dat argument vind ik echt niks waard.
Vaak zie ik in zulke zaken piston machines staan, worden er bonen gemalen, maar wordt er zonder te kijken ‘getapt’ tot het bakje vol zit.
Dat zie je de chef ook niet doen, als hij z’n gerecht opdient. Als het dan bij de lokale ‘restaurant aan de Maas met onbeperkte spare-ribs’ wel goed kan…
Ze hoeven niet zo perfectionistisch te zijn als ik het zelf doe, maar een te zure of bittere espresso is gewoon niet goed. Ik wil ook geen doorbakken steak als ik om mid/rare vraag.

• MrMonkE
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 17:59
ixl85 schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 10:59:
[...]

Misschien is de eigenaar net als jullie een liefhebber. Is het een idee voor jullie om een cappucino tracker te bouwen zodat jullie de capuccino's van verschillende restauranten/stations kunnen beoordelen? Ed? :+

Brain Scientist

• Wouterkaas
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 09:12
Ravhin schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 11:44:
Ik ben weer toe aan een nieuwe lading koffiebonen. Ik haal altijd bij van Pommeren in Utrecht, maar waar halen jullie je belangrijkste ingrediënt? (ik zag al e.e.a. voorbij komen dus ik ga zeker ook door het forum heen). Tevens de vraag of jullie bekend zijn met Qubik caffe. Ik heb deze gehaald in Meersburg en metacaffe verkocht dit een tijdje, maar ik kom het nu nergens meer tegen. Ze reageren helaas niet op mail vanuit .nl...

[...]

Ik haal vrijwel altijd koffie van Brandmeesters (Sodade) bij Van Dillen in Utrecht, net als Van Pommeren een hele fijne zaak.

• Teus.shira
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 16-02 22:55
Mijn meeste koffie's komen bij Tiramisu (Hilversum (ook winkel in Harderwijk) vandaan.
Heel soms bij The Golden Coffee Box in Baarn.

• ixl85

[...]

Brandzaak in Rotterdam
Ik bestel iedere maand een kilotje.
Beste bonnen tot nu toe. Ze branden iedere dag vers, verzendkosten zijn €3,- en de smaak is verbluffend. Nog nooit zulke verse koffie gehad! Zaterdag komt de nieuwe lading weer binnen!

• Sanderrr
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 19:49
Hier ook net weer een nieuwe lading bonen van Brandzaak binnen (Honduras is onze favoriet) en is idd heel goed!

Ze hebben ook een probeer pakket van 6x250g, erg leuk om de verschillen te proeven.

Sanderrr wijzigde deze reactie 01-02-2019 13:57 (30%)

Ich liebe es wenn ein plan funktioniert

• Thralas
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 21:26
ixl85 schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 13:48:
Brandzaak in Rotterdam
Ik bestel iedere maand een kilotje.
Beste bonnen tot nu toe. Ze branden iedere dag vers, verzendkosten zijn €3,- en de smaak is verbluffend. Nog nooit zulke verse koffie gehad! Zaterdag komt de nieuwe lading weer binnen!
Hier ook fan, helemaal sinds ik erachter ben dat ze je desgewenst ook van VVV-cadeaukaarten kunnen verlossen. :+

Vroegâh ook wel bij Fascino, waarbij opvalt dat sinds een redesign de site een enorm gedrocht is geworden als je 't mij vraagt :/

• Zebby

Zebby

Gamed

ixl85 schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 12:01:
[...]

Als ik ergens 25 tot 30,- betaal voor een hoofdgerecht wat er piek fijn uit ziet, een nagerecht waar je u tegen zegt, aankleding helemaal top, dan mag ik toch godverdomme ook verwachten dat ze voor dat geld een fatsoenlijke bak kunnen zetten! :)
Zo moeilijk is het niet. Het is vaak een kwestie van willen. Ze kunnen immers ook vers ijs maken, of een perfecte wagyu steak medium/rare serveren. Sorry, maar dat argument vind ik echt niks waard.
Vaak zie ik in zulke zaken piston machines staan, worden er bonen gemalen, maar wordt er zonder te kijken ‘getapt’ tot het bakje vol zit.
Dat zie je de chef ook niet doen, als hij z’n gerecht opdient. Als het dan bij de lokale ‘restaurant aan de Maas met onbeperkte spare-ribs’ wel goed kan…
Ze hoeven niet zo perfectionistisch te zijn als ik het zelf doe, maar een te zure of bittere espresso is gewoon niet goed. Ik wil ook geen doorbakken steak als ik om mid/rare vraag.
Ja en nee, je zegt het eigenlijk zelf al. Je betaalt 25-30 euro voor het hoofdgerecht, maar 2,50 voor de koffie. Als die ook 5 euro kost dan verwacht ik dat dus ook.
Dat een luxe restaurant daar mogelijk in moet investeren, tja, eens, zeker als de machine er al staat. Ik zou zeggen, maak de volgende keer een praatje en misschien kun je ze in 5 minuten leren hoe het werkt dat je de voortaan koffie on the house krijgt!

• unezra
  • Laatst online: 20:15

unezra

Allround ICTer, OSS adept.

Ik ben weer toe aan een nieuwe lading koffiebonen. Ik haal altijd bij van Pommeren in Utrecht, maar waar halen jullie je belangrijkste ingrediënt?
Simon Levelt in Zeist.

Aardige kerel, verstand van koffie, prettige zaak.

Wel laten we het altijd malen, we drinken bijna uitsluitend uit onze moka potten en daar kopen we eens in de zoveel weken 2x250g voor. (1x wat robuuster, 1x wat zachter)

Door de week drinken we 's ochtends de espresso van Ikea. Doet het prima in een moka pot en smaakt voor een doordeweeks bakje helemaal prima. :)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

dippert

Sanderrr schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 13:56:
Ze hebben ook een probeer pakket van 6x250g, erg leuk om de verschillen te proeven.
Die vond ik ook wel aantrekkelijk, maar ik ben ergens bang dat ik er te lang over doe om het op te maken waardoor sommige zakken wellicht al wat ouder worden. :P

• sarlo
sarlo schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 11:23:

Nou de maler is opgehaald, schoongemaakt en na 500 gram bonen afgesteld zoals ik de espresso lekker vind :+

Nu begin ik wel te twijfelen of de simpele espressomachine die ik nu heb (Bialetti Mokona Trio) wel genoeg druk kan leveren? De doorlooptijd is prima, crema is vele malen beter dan mijn nespresso (voor nu simpele DE bonen tot ik weet wat ik lekker vind) echter duurt het echt heel lang alvorens de koffie door gaat lopen?

Hoe fijn of hoe grof /fijn ik de maling ook afstel, de espresso begint pas door te lopen na 9-10 seconden? Ook zie ik geen verschil tussen de range 12-18 gram bij een 2 kops basket (pressurized basket). Doe ik wellicht iets verkeerd hier?

• bas-r
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 22:05
bermuda1980 schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 13:04:
[...]
Ja! Lekkere bonen, je kunt zelfs kiezen. Naast hoge druk koffie ook filterkoffie. Een van mijn favo hipster koffietentjes in nmgn

• Thralas
sarlo schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 14:28:
Hoe fijn of hoe grof /fijn ik de maling ook afstel, de espresso begint pas door te lopen na 9-10 seconden? Ook zie ik geen verschil tussen de range 12-18 gram bij een 2 kops basket (pressurized basket). Doe ik wellicht iets verkeerd hier?
Ja en nee.

Je gebruikt een pressurized basket. Dat is waarom je geen verschil ziet tussen 12-18 g - de druk blijft hetzelfde (en de crema is 'nep').

• sarlo
Thralas schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 17:10:
[...]

Ja en nee.

Je gebruikt een pressurized basket. Dat is waarom je geen verschil ziet tussen 12-18 g - de druk blijft hetzelfde (en de crema is 'nep').
dus als ik het goed begrijp is er geen verschil omdat, ondank de hoeveelheid koffie, het door dezelfde kleine opening moet?

• Thralas
Yes.

• Deef_K
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 21:33
Dusssss. Waar ik een bedrag aangaf van circa 500 vandaag een Jura E8 gekocht. 😅

Ik heb nog geen bonen maar wil morgen wel een kopje koffie zetten. Bij welke super / koffiewinkels in de stad kan ik een goede zak bonen vinden?

• Teus.shira
Goede keuze die E8. Is een fijne machine om mee te werken en zit goed in elkaar.
Konden ze bij de verkoop geen zak bonen erbij doen? Jammer.

• Deef_K
Teus.shira schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 23:39:
Goede keuze die E8. Is een fijne machine om mee te werken en zit goed in elkaar.
Konden ze bij de verkoop geen zak bonen erbij doen? Jammer.
Jawel. Ik woon nabij de Duitse grens en ben naar saturn gereden. Prijsverschil tussen e6 en e8 was verwaarloosbaar. Mijn Duits is helaas niet sterk genoeg.

Ik heb wat fabels gelezen over Lidl café crème maar ben benieuwd naar andere meningen over mainstream bonen van de supermarkten / bekende winkels in centrums. Morgen toch een lekker bakkie zien te maken.

• D. Ninjai
Deef_K schreef op zondag 3 februari 2019 @ 00:13:
[...]

Jawel. Ik woon nabij de Duitse grens en ben naar saturn gereden. Prijsverschil tussen e6 en e8 was verwaarloosbaar. Mijn Duits is helaas niet sterk genoeg.

Ik heb wat fabels gelezen over Lidl café crème maar ben benieuwd naar andere meningen over mainstream bonen van de supermarkten / bekende winkels in centrums. Morgen toch een lekker bakkie zien te maken.
Ik ben wel verrast als mensen €800+ aan een volautomaat uitgeven maar vervolgens flink gaan besparen op de bonen. Dat terwijl de bonen bepalen of de koffie lekker is en niet de volautomaat ook al smijten ze met termen als keramische schijven, aroma intense, stardust infused, ingebouwde laafjes, noem het maar op ;)

De supermarkt zou niet eens bij mij op komen want dat zijn veel te oude bonen maar voor de rest houd ik je niet tegen om gewoon wat te proberen wat bevalt.

• Deef_K
D. Ninjai schreef op zondag 3 februari 2019 @ 13:03:
[...]

Ik ben wel verrast als mensen €800+ aan een volautomaat uitgeven maar vervolgens flink gaan besparen op de bonen. Dat terwijl de bonen bepalen of de koffie lekker is en niet de volautomaat ook al smijten ze met termen als keramische schijven, aroma intense, stardust infused, ingebouwde laafjes, noem het maar op ;)

De supermarkt zou niet eens bij mij op komen want dat zijn veel te oude bonen maar voor de rest houd ik je niet tegen om gewoon wat te proberen wat bevalt.
Dan heb je het verkeerd begrepen.

Op zondag is er geen webwinkel die op zondag bezorgt. Ik wil gewoon een kop koffie drinken vandaag en dan moet je het dus even doen met bonen van een winkel die toevallig net open is.

Zodoende bij de Hema espresso bonen gehaald. Daar las ik nog goede dingen over.

• D. Ninjai
Deef_K schreef op zondag 3 februari 2019 @ 13:46:
[...]

Dan heb je het verkeerd begrepen.

Op zondag is er geen webwinkel die op zondag bezorgt. Ik wil gewoon een kop koffie drinken vandaag en dan moet je het dus even doen met bonen van een winkel die toevallig net open is.

offtopic:
Excuus, dan heb ik het idd verkeerd gelezen.

• sarlo
sarlo schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 14:28:
[...]

Nou de maler is opgehaald, schoongemaakt en na 500 gram bonen afgesteld zoals ik de espresso lekker vind :+

Nu begin ik wel te twijfelen of de simpele espressomachine die ik nu heb (Bialetti Mokona Trio) wel genoeg druk kan leveren? De doorlooptijd is prima, crema is vele malen beter dan mijn nespresso (voor nu simpele DE bonen tot ik weet wat ik lekker vind) echter duurt het echt heel lang alvorens de koffie door gaat lopen?

Iets met "nu wil ik ook een redelijke machine" wat er voor zorgt dat ik nu een Pavoni Puccino PCL heb staan :+

Een wereld van verschil qua gebruiksvriendelijkheid tov de Bialetti. Het valt me vooral op hoe stil het apparaatje is.

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Sanderrr schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 13:56:
Hier ook net weer een nieuwe lading bonen van Brandzaak binnen (Honduras is onze favoriet) en is idd heel goed!

Maandag komt het proefpakket binnen <3 ik ben erg benieuwd. Voor de 'normale' bak (snob!) bij van Pommeren de Domstad blend en de Himalaya besteld. Dinsdag is alles binnen oOo

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

• unezra

unezra

Vorige week de ePebo voor het eerst geprobeerd.
Als proef met middelsterke (FairTrade) filterkoffie van de supermarkt.

Long story short:
De koffie ging zó de gootsteen in.

Vrijdag bij de plaatselijke Simon Levelt maar eens échte koffie gehaald, een wat sterkere mix die normaliter voor espresso word gebruikt.

Ga proberen deze week daar eens een potje van te zetten en te zien of dat beter is.

Mensen nog tips over hoe je een lekkere kop koffie uit de ePebo haalt?

• unezra

unezra

Deef_K schreef op zondag 3 februari 2019 @ 13:46:
[...]
Moet zeggen, wij drinken al een redelijke tijd de Espresso mix van de Ikea uit onze moka potjes en dat bevalt prima. Tuurlijk, een goede Simon Levelt mix is nog veel lekkerder, maar kost ook factoren meer.

Het werd ons toch wat te gortig om koffie van €20 per kilo en meer in ons "wakker-word-bakje" te gooien dat we drinken als we ons aan het voorbereiden zijn op een werkdag. (Verder drinken we overdag eigenlijk geen koffie, hooguit als ik thuis werk gaat er een extra emmer in.)

Met veel koffie drinken ben ik gestopt, kreeg er letterlijk hartkloppingen van en werd er onrustig door. Dus nu 's ochtends een flinke kop en verder thee. (Vooral kruidenthee, groene thee en andere supermarkt mixen. Zwarte thee drink ik nauwelijks.)

• Sanderrr
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 19:49
Dan zou je toch juist wat extra €€€ uit kunnen geven aan je koffiebonen? Als je er maar 1 per dag drinkt, laat het dan een goede zijn ;)

Sanderrr wijzigde deze reactie 03-02-2019 19:40 (5%)

Ich liebe es wenn ein plan funktioniert

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

unezra schreef op zondag 3 februari 2019 @ 19:34:
Vorige week de ePebo voor het eerst geprobeerd.
Als proef met middelsterke (FairTrade) filterkoffie van de supermarkt.

Long story short:
De koffie ging zó de gootsteen in.
[...]

Mensen nog tips over hoe je een lekkere kop koffie uit de ePebo haalt?
data, data, data! Wat was er mis? Slap? viel het glazuur van je tanden? Groen? Moest je er plakjes van maken? ;)
Je kan met een vacuumzetter prima koffie zetten maar het neigt m.i. altijd naar sterk vanwege de hoge(re) temperatuur. Welk deel van het palet was over- of ondervertegenwoordigd?

• unezra

unezra

Ravhin schreef op zondag 3 februari 2019 @ 19:51:
[...]
data, data, data! Wat was er mis? Slap? viel het glazuur van je tanden? Groen? Moest je er plakjes van maken? ;)
Het smaakte vooral als een soort van sterke thee. :(
Slappe ellende dus. Geen smaak.

Dat kan ook domweg aan de koffie liggen, vandaar dat ik het heb voorgelegd bij de plaatselijke Simon Levelt met de vraag wat een beetje passende koffie is én deze juist laten malen voor de ePebo.

Als dat ook mislukt kan het nog aan -tig factoren liggen, maar heb ik de koffie as-such iig uitgesloten.
Je kan met een vacuumzetter prima koffie zetten maar het neigt m.i. altijd naar sterk vanwege de hoge(re) temperatuur. Welk deel van het palet was over- of ondervertegenwoordigd?
DIt was dus gewoon slap. Terwijl ik er wel keurig 1 schep koffie per kopje in heb gedaan.
(Netjes op het low-water mark, minder mag niet, meer is veel te veel voor 2 personen. Minimum level ook, maar fin, dat is te overzien.)

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

unezra schreef op zondag 3 februari 2019 @ 20:00:
Het smaakte vooral als een soort van sterke thee. :(
Slappe ellende dus. Geen smaak.

Dat kan ook domweg aan de koffie liggen, vandaar dat ik het heb voorgelegd bij de plaatselijke Simon Levelt met de vraag wat een beetje passende koffie is én deze juist laten malen voor de ePebo.

Als dat ook mislukt kan het nog aan -tig factoren liggen, maar heb ik de koffie as-such iig uitgesloten.
En die filterkoffie was (vermoed ik) al gemalen?
Ik zou dan inderdaad mijn vraagtekens zetten bij de koffie - Simon geeft wss soelaas. Filterkoffie gaat bij mij nooit goed, behalve als je écht filterkoffie zet.

Ravhin wijzigde deze reactie 03-02-2019 20:48 (0%)
Reden: typo

• unezra

unezra

Ravhin schreef op zondag 3 februari 2019 @ 20:24:
[...]
En die filterkoffie was (vermoed ik) al gemalen?
Yep.
Standaard filterkoffiemaling, maar dan Fair Trade en een beetje bijzonder.
Wel supermarkt.
Ik zou dan inderdaad mijn vraagtekens zetten bij de koffie - Simon geeft wss soelaas. Filterkoffie gaat bij mij nooit goed, behalve als je éecht filterkoffie zet.
Nja, vacuum pot is natuurlijk "gewoon" een hip soort van filterkoffie.
De maalgraad ook. :) Al denk ik wel dat Simon 'm specifieker maalt dan de supermarkt.

• Jb!
  • Registratie: maart 2012
  • Niet online
unezra schreef op zondag 3 februari 2019 @ 20:35:
[...]

Yep.
Standaard filterkoffiemaling, maar dan Fair Trade en een beetje bijzonder.
Wel supermarkt.

[...]

Nja, vacuum pot is natuurlijk "gewoon" een hip soort van filterkoffie.
De maalgraad ook. :) Al denk ik wel dat Simon 'm specifieker maalt dan de supermarkt.
Probeer anders ook iets meer koffie met dezelfde hoeveelheid water. Eventueel al wat natmaken met heet water om de extractietijd wat te verlengen. Fijnere koffie kan, maar te fijn zorgt voor overextractie; te bitter. Allemaal factoren die meespelen en uiteindelijk zul je moeten experimenteren om een goede balans te vinden.

Wat thee betreft, probeer ook eens oolong thee. :Y

• unezra

unezra

Jb! schreef op zondag 3 februari 2019 @ 20:45:
[...]
Probeer anders ook iets meer koffie met dezelfde hoeveelheid water. Eventueel al wat natmaken met heet water om de extractietijd wat te verlengen. Fijnere koffie kan, maar te fijn zorgt voor overextractie; te bitter. Allemaal factoren die meespelen en uiteindelijk zul je moeten experimenteren om een goede balans te vinden.
Ja, ik zat er al aan te denken om de volgende keer zodra er wat water in staat, even te roeren.
Fijnere koffie lijkt me niet handig, er zit geen papierfilter of metaalfilter in zo'n ding. (Het is meer een soort van plastic stop met ribbeltjes.)

Fijne koffie zal én dwars door het filter schieten én het extratieproces vertragen. Vacuuum heeft ook maar een beperkte zuigkracht.

Ze zeggen dat er gewoon snelfiltermaling in moet voor een optimaal resultaat.

Wat ook niet helpt is dat ik die koffie blind heb gekocht en geen idee heb hoe 'ie normaal smaakt. Kan 'm wel een keer in mijn Chemex stoppen, maar met een Chemex luistert het allemaal nóg wat nauwer en Chemex staat er om bekend dat er zachte koffie uit komt. De koffie is te grof voor onze moka potten. Kortom, ik heb geen referentie. :)

Wat ik nu heb gekocht is: "Barista Espresso Bio"
Deze: https://www.simonlevelt.nl/espresso-del-barista

Die schijnt vrij pittig te zijn en dat is wel een beetje de smaak waar ik naar op zoek ben. Ik hou van zachte koffie, Yellow Bourbon is een van onze favorieten (https://www.simonlevelt.nl/yellow-bourbon-brazilie), maar er moet wel smaak aan zitten.

Dat was dus het probleem met deze koffie.
Deze koffie: Fairtrade Original (gemalen) - https://www.koffievoordeel.nl/fairtrade-gemalen.html

Die smaakte nergens naar. Niet zacht, niet pittig, gewoon smakeloos. Ik geloof dat ik 'm nog heb geprobeerd op te drinken, mijn vrouw heeft 'm door de gootsteen gespoeld met het vriendelijke verzoek niet nog een keer op haar te experimenteren met dat ding. :P

(Dus ga ik nu eerst zelf knutselen tot ik heb gevonden hoe het wél lekker smaakt en dan mag ze het weer proberen. Jammere is wel dat daarvoor flink wat koffie weggespoeld moet worden. Minimum hoeveelheid die je kunt zetten is 0,75l - 6 kopjes - en dat is voor 1 persoon écht te veel.)
Wat thee betreft, probeer ook eens oolong thee. :Y
Nooit mee geexperimenteerd maar kan de moeite waard zijn.

We gaan verhuizen en de kofie is niet écht lekker daar. Dus is mijn collega al aan het experimenteren met een kleine Bodum French Press. (Hoop dat die het ook goed doet met het heet water uit de automaat.) Ik zal gaan klooien met thee.

Grote nadeel: We zitten nu pal boven een supermarkt. Ideaal. Straks moet de hele bende van huis worden meegenomen en is er een stricte clean-desk policy. Ook verdwijnen de ladeblokken. Geen 6 doosjes thee meer in de vensterbank dus, maar ergens een stuk plank en een kluisje waar ik mijn eigen zooi mag parkeren naast alle andere spulletjes die ik graag in de buurt heb.

• LucyLG
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 21:20
Koffie cq espresso maken met een handmatig appararaat is uitproberen. Bij espresso is de maling heel fijn en bij een gewoon bakkie is de maling grof. Uitgangspunt is dat de doorloop van water niet langer dan 25 a 30 seconden mag zijn want dan verbrandt het eindproduct. Dagelijks maak ik koffie met professioneel apparaat en een bonenmaler. Het is een kwestie van smaak en de bonen bepalen ook wat het wordt. Gewoon uitproberen en wat jouw smaak persoonlijk is.

• fonsoy
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 09:30
Vraagje aan de mokkapotgebruikers; hoe krijgen jullie de koffie zover dat hij niet bitter is?
Het is absoluut een ding in koffie-land, maar ik heb nog nooit een goed bakkie uit zo'n ding gehad. Zou het kunnen dat een filtermaling te grof of fijn is voor het apparaat?

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

• bszz
  • Nu online
fonsoy schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 21:56:
Vraagje aan de mokkapotgebruikers; hoe krijgen jullie de koffie zover dat hij niet bitter is?
Het is absoluut een ding in koffie-land, maar ik heb nog nooit een goed bakkie uit zo'n ding gehad. Zou het kunnen dat een filtermaling te grof of fijn is voor het apparaat?
Als je filterkoffie gebruikt zou je eerder minder bitters moeten krijgen tenzij je de koffie flink aanduwt of de boel te heet laat worden.

• Teus.shira
Nadat ik de onderdelen uit mijn oude Jura J5 heb overgezet is mijn nieuwe J9 nu up en running.
Wat ik gedaan heb is de nieuwste zetgroep met vacuum systeem ingebouwd. Dit systeem zorgt ervoor dat er geen vloeistof in de zetgroep en uitloop achterblijft.

Daarnaast heb ik het aandrijftandwiel vervangen door de stillere kunststof versie.

Om het af te maken heb ik de aandrijfmotor vervangen door een hele oude Bosch motor. Die klinkt een stuk sympathieker.

En dan het gedeelte dat er echt toe doet, de molen. Dit is de nieuwste molen die consistenter maalt en minder retentie heeft.

Het grappige is deze molen deed het in de J5 eigenlijk beter doordat hij langer maalde en zo kon ik fijner malen. Ach de volgende stap is experimenteren met andere maalschijven.
Toch fijn om een hele onderdelen catalogus tot je beschikking te hebben zonder dat je rekening hoeft te houden met richtlijnen en garantie.

(link afbeeldingen aangepast)

Teus.shira wijzigde deze reactie 06-02-2019 11:46 (22%)

• gr8slayer
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 22-02 02:29
Teus.shira schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 00:26:
Nadat ik de onderdelen uit mijn oude Jura J5 heb overgezet is mijn nieuwe J9 nu up en running.
Wat ik gedaan heb is de nieuwste zetgroep met vacuum systeem ingebouwd. Dit systeem zorgt ervoor dat er geen vloeistof in de zetgroep en uitloop achterblijft.
[Afbeelding]

Daarnaast heb ik het aandrijftandwiel vervangen door de stillere kunststof versie.
[Afbeelding]
Om het af te maken heb ik de aandrijfmotor vervangen door een hele oude Bosch motor. Die klinkt een stuk sympathieker.
[Afbeelding]
En dan het gedeelte dat er echt toe doet, de molen. Dit is de nieuwste molen die consistenter maalt en minder retentie heeft.
[Afbeelding]

Het grappige is deze molen deed het in de J5 eigenlijk beter doordat hij langer maalde en zo kon ik fijner malen. Ach de volgende stap is experimenteren met andere maalschijven.
Toch fijn om een hele onderdelen catalogus tot je beschikking te hebben zonder dat je rekening hoeft te houden met richtlijnen en garantie.
Je foto's werken niet.

Play every day

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Mijn Bialetti wordt gevoed met dezelfde espressobonen als mijn machine. Ik stel hem wel iets minder fijn in (in mijn geval: bijna tegen de eerste stopschroef aan). Het water tot net onder het overdrukventiel, en de cup los volgestort. Omdat je kokend water gebruikt extraheer je veel meer, en ook meer bitters. Belangrijk is om de bialetti “na te laten pruttelen”, hier haal je de laatste smaak uit de koffie.

Ik doe dit altijd op vakantie en mijn vrouw (die bitters e.d. verafschuwd) drink graag een potje mee :)

• Jb!
  • Registratie: maart 2012
  • Niet online
Beginnen met heet water onderin. Daarnaast geen espressomaling maar net iets minder fijn gebruiken. Als het nog te bitter is dan met kokend water onderin beginnen. Wel handschoenen gebruiken met dichtdraaien, het metaal wordt meteen heet. ;)

Het idee achter beginnen met heet / kokend water is dat dit zorgt dat de koffie veel sneller klaar is, oftewel de extractietijd is een stuk korter. In het extractieproces komen de zuren als eerste en pas later de bitters. Laat je het proces dus lang doorgaan dan krijg je een (te) bittere drank. Dat idee geldt overigens ook voor espresso en andere extractiemethodes. Zie bijvoorbeeld deze reactie over espresso (hier gaat het dus om te zure koffie):
Nomad schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 19:32:
16/17 seconden is kort voor espresso. Het eerste wat je extraheert zijn de zuren, daarna de rest. Langer water contact moet je focus zijn. Dat kan ofwel door meer weerstand ofwel meer volume in je kop.

Jb! wijzigde deze reactie 06-02-2019 19:34 (20%)

• sarlo
Ik zorgde er altijd voor dat ik er "heet water" ingoot en dan bedoeld ik zo heet als mogelijk uit de kraan. Het probleem is dat wanneer je er koud water ingiet, de koffie "verbrand" alvorens er genoeg druk is.

Dus ik weet niet of je dit al eens geprobeerd hebt?

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Ravhin schreef op zondag 3 februari 2019 @ 18:18:
Maandag komt het proefpakket binnen <3 ik ben erg benieuwd. Voor de 'normale' bak (snob!) bij van Pommeren de Domstad blend en de Himalaya besteld. Dinsdag is alles binnen oOo
Update op de Brandzaak:
  • Costa Rica (Caturra & Catuai SHB): mooie zachte espresso met net genoeg donkere noten om body te hebben. Een echte allemansvriend :) 18 gram, 93 graden, 30 seconden.
  • Ethiopië (Heirloom): ik had er meer van verwacht. Veel van de lichtere tonen zijn m.i. weggebrand door een medium roast te gebruiken. Lekker, iets rins en een hint van rood fruit. 17 gram, 93 graden, 35 seconden.
  • Dominican Republic (Cattura): nee. Hij proeft verbrand, en de kaneel haal ik er zeker niet uit. Het smaakpalet is m.i. slordig en ruw. 17 gram, 93 graden, 28 seconden.
  • Brasil (Yellow Bourbon): Vette koffie :) Het plakt en brugt als een malle en is op de normale maalstand nauwelijks goed te extraheren. Ik was lui, en heb mijn molen niet aangepast maar de hoeveelheid en extractietijd. Een mooie zoete smaak met zeer weinig bitter. 16,5 gram, 93 graden, 40 seconden.
  • Honduras (Catuai, Caturra, Typica): Niet heel spannend. Ik had het idee dat er niet heel veel smaak in de bonen zat, want de druk liep tijdens extractie al snel terug naar ca. 7 bar. Had de smaak van koffie zonder franjes. 18 gram, 93 graden, 15 seconden (toen sloeg de uitloop al blond)
  • Guatemala (Bourbon, Catuai, Caturra & Icatú SHG): Een mooie koffie met body en een zoetige afdronk. Ik was erg gecharmeerd van de ronde, volle smaak. 17 gram, 93 graden, 35 seconden
Terugkijkend zijn er drie van de zes die ik kan waarderen: de Costa Rica, Ethiopië en de Guatemala. Een 50% score is niet slecht.

Ravhin wijzigde deze reactie 20-02-2019 08:26 (71%)
Reden: aanvullen

• fonsoy
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 09:30
Dat zal inderdaad de truuk zijn. Om er heet water in te gooien om mee te starten. Het was mij bekend dat bitter een gevolg was van te lange extractie - maar ik had ook het idee dat dit kwam doordat koffie het beste bij 90 graden gezet wordt. En niet bij 100 graden.

Goed te weten dat dit verkort kan worden als je met heet water start. De koffie die eruit komt is wel lekker sterk maar moet gewoon beter van smaak.

Ik heb een Rocket Giotto PID v2 staan samen met een Eureka Olympus 75E als setup. Dus ik ben ook een verwende koffiegenieter. In de horeca is de koffie met een zeer zeldzame uitzonder niet zo lekker als thuis.

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

• bermuda1980
Ik heb laatst op koffiepraat gelezen om ook te zorgen voor wat water in de bovenste kamer, om te zorgen dat de eerste koffie die erin valt niet meteen op het hete aluminium/ijzer valt en verbrandt. Heb maar één keer mokkapot gemaakt sindsdien, en met die methode kwam er toch een zeer aangenaam bakkie uit. Wellicht het proberen waard!

• woutur
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 12:16

woutur

Klauwtjes uit!

Ravhin schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 21:24:
[...]

Update op de Brandzaak:[list]• Costa Rica: mooie zachte espresso met net genoeg donkere noten om body te hebben. Een echte allemansvriend :) 18 gram, 93 graden, 30 seconden.
De Tarrazu? Die heb ik ook heel vaak. Ene keer van Brandzaak en nu een keer van Fascino (voor mijn verjaardag gekregen). Aan die koffie valt echt een hele hoop te beleven! Heerlijk.

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

• dutchbob
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 12-02 15:27
Goedemiddag,

Ik heb een vraag en hoop dat ik deze hier kan stellen.

Net koffiebonen gekocht en ze zijn mij te licht gebrand. Nu volgt een discussie met de brander. Welke Agtron waarde ik dan meet. Uiteraard heb ik geen Agtron.

Ik koop al 20 jaar koffiebonen en bij een medium roostering verwacht ik niet dit. Ik koop meestal bij Blanchedael Mocca, maar soms ook Coffeebox of Koffielab.

Kan iemand feedback geven?

Thanks!

• Kraz
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 22:57

Kraz

What does this button do?

dutchbob schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 15:20:
Goedemiddag,

Net koffiebonen gekocht en ze zijn mij te licht gebrand. Nu volgt een discussie met de brander. Welke Agtron waarde ik dan meet. Uiteraard heb ik geen Agtron.

Ik koop al 20 jaar koffiebonen en bij een medium roostering verwacht ik niet dit. Ik koop meestal bij Blanchedael Mocca, maar soms ook Coffeebox of Koffielab.

Thanks!
Geen idee wat Agtron precies in houdt, maar het lijkt me een specifieke waarde die de producten hebben na een brand process.
https://www.agtron.net/M_BasicII.html

Ik begrijp uit jouw/hun opmerking dat zij beweren dat deze waarde hetzelfde is als altijd en hun bonen dus 'gewoon' goed zijn terwijl jij vindt dat dit niet zo is of iig niet zo goed smaken als anders.

Als ik de winkel/brander was, dan zou ik het zakje bonen terugnemen en een nieuwe sturen, maar dat zou er wel vanaf hangen hoe 'vast' de klant is.

Ik zou gewoon je 'verlies' nemen en andere standaard bonen kiezen in het vervolg. Voor die 7,50 euro niet teveel moeite op de hals halen?

• Nomad
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 16:54

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
dutchbob schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 15:20:
Goedemiddag,

Thanks!
Is het dan geen idee om allerminst hier een foto te plaatsen van de bonen? :)
Want op afstand kan ik de inschatting sowieso niet maken.

martijnscholtens.nl

• D. Ninjai
Morgen ontvang ik voor mij de duurste bonen tot nu toe. €40 per kilo maar met deze smaken moest ik het proberen: mango, strawberries, canned pineapple, vanilla and natural wine.

Afkomstig uit Rwanda (Huye mountain) en gebrand door White Label. Laatst hadden ze schitterende bonen uit Ethiopië met als smaakprofiel haribo snoepjes en dat was ook echt zo, heel leuk. Dat was de Dimtu. Ik heb er daarom wel vertrouwen in dat deze ook niet zullen teleurstellen.

PS: nog een topper voor heerlijke bonen: https://coffeecollective.dk/shop/all/#espresso
Is wel een Deense webshop maar echt het proberen waard.

D. Ninjai wijzigde deze reactie 12-02-2019 22:05 (13%)

• jongetje
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 22:27
Moet koffie niet gewoon naar koffie smaken?

• vinpower
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 22:06
jongetje schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 21:43:
Moet koffie niet gewoon naar koffie smaken?
Koffie kan gelukkig naar veel meer smaken dan alleen de standaard koffie smaak waar je, denk ik, naar refereert.

Maar Haribo snoepjes... Hoe kan je dat bereiken zonder smaakmakers toe te voegen?

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

vinpower schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 21:51:
[...]

Koffie kan gelukkig naar veel meer smaken dan alleen de standaard koffie smaak waar je, denk ik, naar refereert.

Maar Haribo snoepjes... Hoe kan je dat bereiken zonder smaakmakers toe te voegen?
Er zitten veel smaakstoffen in de koffiebonen, en door ze te roosteren krijg je complexe moleculen en ontsluit je de smaak van de boon. Een vuistregel is dat hoe lichter de boon gebrand wordt, des te meer terpenoïd-achtige smaak er bestaan blijft. Hoe donkerder de boon, hoe meer je naar polymeersmaken gaat als cacao, esters en dergelijke. Keerzijde is dat de koffie vrij rins kan zijn, tegen het zure aan (bij lichte branding). Je zoekt dus naar de juiste balans tussen lichte en donkere smaaktonen bij het branden, maar je kan er ook voor kiezen om een specifieke smaak uit te laten komen. Ik geb zo een keer koffiebonen met framboossmaak gehad. Werkelijk een beleving, maar niet voor iedereen weggelegd.

Ravhin wijzigde deze reactie 13-02-2019 14:38 (4%)
Reden: link toegevoegd

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

dutchbob schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 15:20
[...]
Net koffiebonen gekocht en ze zijn mij te licht gebrand. Nu volgt een discussie met de brander. Welke Agtron waarde ik dan meet. [...]
Ik snap je reactie en ook die van de brander. Te licht is subjectief, en hij zoekt naar een maat die te meten is. Op die manier kan er een inhoudelijke discussie plaatsvinden.

Gezien het feit dat je dit al 20 jaar doet, geeft mij het gevoel dat je ervaring hebt en weet wat je wilt, en waarom. Wellicht is het een goed idee om te kijken wat er besteld is en tegen welke specificaties. Sommige bonen hoeven niet zwaar gebrand te zijn voor een goede smaak :)

• unezra

unezra

fonsoy schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 23:06:
Dat zal inderdaad de truuk zijn. Om er heet water in te gooien om mee te starten. Het was mij bekend dat bitter een gevolg was van te lange extractie - maar ik had ook het idee dat dit kwam doordat koffie het beste bij 90 graden gezet wordt. En niet bij 100 graden.
Een moka pot duwt geen stoom door de koffie, maar heet water. :)
Het is de stoomdruk die zorgt voor het duwen van het water door de koffie, maar ik meen dat het water zelf dus geen 100 graden (stoom) is maar veel kouder.

Mokapot is ook dé manier waarop Italianen het zelf zetten.
Goed te weten dat dit verkort kan worden als je met heet water start. De koffie die eruit komt is wel lekker sterk maar moet gewoon beter van smaak.

Ik heb een Rocket Giotto PID v2 staan samen met een Eureka Olympus 75E als setup. Dus ik ben ook een verwende koffiegenieter. In de horeca is de koffie met een zeer zeldzame uitzonder niet zo lekker als thuis.
Nog altijd tevreden met onze Bialetti moka potten en door de week Ikea koffie, in het weekend Simon Levelt in de variaties die we lekker vinden. (Waarbij Yellow Bourbon wel een favoriet is.)

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

unezra schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 22:40:
[...]
Een moka pot duwt geen stoom door de koffie, maar heet water. :)
Het is de stoomdruk die zorgt voor het duwen van het water door de koffie, maar ik meen dat het water zelf dus geen 100 graden (stoom) is maar veel kouder.
Ehm, nee :) Fasenleer vertelt ons dat bij een evenwicht tussen gas en vloeistof de temperatuur van de beide aggregatietoestanden gelijk is; er is immers een evenwicht. Omdat de mokapot op druk is, betekend dit dat de temperatuur van het water zelfs iets hoger kan zijn dan 100 graden. Dat is de theorie >:)
De praktijk leert dat met name het front van de waterkolom naar de koffie toe wel degelijk afkoelt door het contact met het materiaal van de mokapot / koffie en dat deze temperatuur geleidelijk oploopt naar het kookpunt van water.

• unezra

unezra

Ravhin schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 09:24:
[...]

Ehm, nee :) Fasenleer vertelt ons dat bij een evenwicht tussen gas en vloeistof de temperatuur van de beide aggregatietoestanden gelijk is; er is immers een evenwicht. Omdat de mokapot op druk is, betekend dit dat de temperatuur van het water zelfs iets hoger kan zijn dan 100 graden. Dat is de theorie >:)
De praktijk leert dat met name het front van de waterkolom naar de koffie toe wel degelijk afkoelt door het contact met het materiaal van de mokapot / koffie en dat deze temperatuur geleidelijk oploopt naar het kookpunt van water.
Toch hebben ze het écht over 90 graden celcius:

Wikipedia: Moka pot

• bszz
  • Nu online
Ravhin schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 09:24:
[...]

https://www.home-barista....-how-to-video-t30707.html

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

unezra schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 09:27:
[...]
Toch hebben ze het écht over 90 graden celcius:
Wikipedia: Moka pot
Dat verbaast mij enigzins; zeker omdat bij mijn mokapot het laatste wat door naar boven komt, samen met stoom komt. En ik krijg geen stoom van water van 90 graden :> Ik ga er eens wat dieper in - bedankt voor de links

Ravhin wijzigde deze reactie 13-02-2019 10:09 (16%)

• bszz
  • Nu online
Ravhin schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 10:08:
[...]

[...]

Dat verbaast mij enigzins; zeker omdat bij mijn mokapot het laatste wat door naar boven komt, samen met stoom komt. En ik krijg geen stoom van water van 90 graden :> Ik ga er eens wat dieper in - bedankt voor de links
Ravhin schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 10:08:
[...]

[...]

Het belangrijkste is volgens mij de wet van Boyle/Gay-Lussac ofwel: p*V/n*T=constant. Temperatuur T van de lucht in het boilertje stijgt waardoor de druk p toeneemt en het water door het filter wordt gedrukt. Daar is geen stoom voor nodig. Een temperatuurstijging van het gas boven het water is voldoende.

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

bszz schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 11:06:
Het belangrijkste is volgens mij de wet van Boyle/Gay-Lussac ofwel: p*V/n*T=constant. Temperatuur T van de lucht in het boilertje stijgt waardoor de druk p toeneemt en het water door het filter wordt gedrukt. Daar is geen stoom voor nodig. Een temperatuurstijging van het gas boven het water is voldoende.
...en fasenleer gaat uit van constante druk |:( Dank! _/-\o_ de video was overigens ook zeer verhelderend.

• dreamscape
Zo, de volgende koffie uit het proefpakket van Fascino in de molen. Na de Costa Rica is nu de beurt aan Brasil. Net wat donkerder en karakteristieker. Blijft ook mooier overeind in cappuccino.

In a sidenote: Kan ik nog iemand blij maken met mijn Solis afklopbakje? Is overbodig nu ik mijn afkloplade heb. Heb er vorig jaar een nieuw houtje voor gedraaid.

Hij ligt op de stapel voor kringloopspullen, maar als iemand in omgeving Nijmegen / Beesd (werk 1) of Oisterwijk (werk 2) hem kan gebruiken: hij mag zo opgehaald worden.

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

dreamscape schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 09:55:
In a sidenote: Kan ik nog iemand blij maken met mijn Solis afklopbakje? Is overbodig nu ik mijn afkloplade heb. Heb er vorig jaar een nieuw houtje voor gedraaid.
:Y _/-\o_

• bermuda1980
dreamscape schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 09:55:

Ben zelf al voorzien, maar aardig aanbod!

• Joarie
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 21:46

Joarie

De gele of groene tussenjas

Verhip, ik heb nog een RVS afkloplade in de kelder liggen omdat die niet onder mijn huidige machine past (keukenkastje zit in de weg) en de schimmelvorming best wel snel optrad waardoor ik het liever nu direct in het gft-bakje afklop.
Voor een schappelijk bod wil ik hem wel afstoffen :+

Without engineers science is just philosophy

• bermuda1980
Joarie schreef op maandag 18 februari 2019 @ 16:30:
Verhip, ik heb nog een RVS afkloplade in de kelder liggen omdat die niet onder mijn huidige machine past (keukenkastje zit in de weg) en de schimmelvorming best wel snel optrad waardoor ik het liever nu direct in het gft-bakje afklop.
Voor een schappelijk bod wil ik hem wel afstoffen :+
Mits die onder mijn machine past ben ik mogelijk geïnteresseerd...! Ik heb nu een Cafelat afklopbak die ik erg mooi vind, maar i.v.m. ruimte lijkt zo'n lade eronder wel ideaal. Mijn machine is 43 lang bij 23 breed. Zou dat passen?

• Joarie
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 21:46

Joarie

De gele of groene tussenjas

Lade is 24,5 cm breed en 37,5 cm lang. Je zult dan echt de afstand van de pootjes moeten meten. Mijn E61 Quickmill kon er toen ook net op staan. Een Rancillio Silva past er met gemak op.

Without engineers science is just philosophy

• bermuda1980
Joarie schreef op maandag 18 februari 2019 @ 19:05:
Lade is 24,5 cm breed en 37,5 cm lang. Je zult dan echt de afstand van de pootjes moeten meten. Mijn E61 Quickmill kon er toen ook net op staan. Een Rancillio Silva past er met gemak op.
Helaas, dan kom ik in de lengte wat centimeters te kort. De Zaffiro heeft z'n pootjes echt aardig op de hoeken zitten. Voor een andere tweaker wellicht!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Ik ben inmiddels door de anderhalve kilo van de brandzaak heen :) Ik heb mijn post aangevuld en ben weer drie smaken rijker waar ik mee kan variëren. Dank voor alle suggesties!

• vinpower
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 22:06
Ravhin schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 11:52:
Ik ben inmiddels door de anderhalve kilo van de brandzaak heen :) Ik heb mijn post aangevuld en ben weer drie smaken rijker waar ik mee kan variëren. Dank voor alle suggesties!
Grappig ik vond persoonlijk de Yellow Bourbon tegenvallen en de Honduras fantastisch!

• Honesty
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 16:20

Honesty

kattenneus!

Na een siemens volautomaat en een goedkope pistonmachine die allebei redelijk snel overleden waren, met de siemens 2 jaar gedaan, met de Pistonmachine een jaar wil ik nu een betere upgrade. Mijn budget is tussen de 500 en de 1000. Eerst was ik verliefd op de Solis grind en pro maar na hier gelezen te hebben wat het precies voor apparaat is wil ik die niet meer.

Mijn oog viel op deze: LELIT KATE PL82T

Ik ben bang dat de maler het probleem wordt maar mijn voorkeur vanwege kleine keuken is wel 1 apparaat. Lelit lijkt me een redelijk merk, iets goedkoper dan de E61 machines en wil misschien ooit nog een keer naar een echt goede machine toe. Of moet ik Lelit meer vergelijken met de instappers van de duurdere merken zoals de 820 van Quickmill en is een duurdere machine ook veel beter.

Ik wil nu eindelijk een machine die een tijdje mee gaat en waar ik misschien over 5 jaar een servicebeurt tegen aangooi maar dat het dan ook klaar is. Ik vind tweedehands moeilijk omdat je dan niet weet wat je koopt en ik wel van lekkere koffie hou maar gewoon een leek ben.

festina lente

• bszz
  • Nu online
Honesty schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 19:33:
Na een siemens volautomaat en een goedkope pistonmachine die allebei redelijk snel overleden waren, met de siemens 2 jaar gedaan, met de Pistonmachine een jaar wil ik nu een betere upgrade. Mijn budget is tussen de 500 en de 1000. Eerst was ik verliefd op de Solis grind en pro maar na hier gelezen te hebben wat het precies voor apparaat is wil ik die niet meer.

Mijn oog viel op deze: LELIT KATE PL82T
[Afbeelding]
Ik ben bang dat de maler het probleem wordt maar mijn voorkeur vanwege kleine keuken is wel 1 apparaat. Lelit lijkt me een redelijk merk, iets goedkoper dan de E61 machines en wil misschien ooit nog een keer naar een echt goede machine toe. Of moet ik Lelit meer vergelijken met de instappers van de duurdere merken zoals de 820 van Quickmill en is een duurdere machine ook veel beter.
[Afbeelding]

Ik wil nu eindelijk een machine die een tijdje mee gaat en waar ik misschien over 5 jaar een servicebeurt tegen aangooi maar dat het dan ook klaar is. Ik vind tweedehands moeilijk omdat je dan niet weet wat je koopt en ik wel van lekkere koffie hou maar gewoon een leek ben.
Lelit is een eenvoudig uitgevoerde instapper. Dit specifieke model ken ik niet en ik kan dan ook niets over de molen zeggen. Het meest in het oog springende verschil met de quickmill 820/3035 is dat de Lelit een boilertje heeft en de Quickmill een thermoblok. In mijn ervaring is melk schuimen daarmee een stukje eenvoudiger. De charme van quickmill vind ik dan weer de eenvoud en het gemak waarmee je zelf reparaties kunt doen.

• Prx
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 19:05
vinpower schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 12:54:
[...]

Grappig ik vond persoonlijk de Yellow Bourbon tegenvallen en de Honduras fantastisch!
Heb in mijn Siemens EQ.6 nu al maanden de Guatamala zitten, omdat wij eigenlijk alleen maar dranken met melk maken. Ben erg blij dat ik op brandzaak gestuit ben, want de koffie is heerlijk. :9
Pagina: 1 ... 30 31 32 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True