Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1 Overzicht

Pagina: 1 ... 31 ... 34 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Teus.shira
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 24-04 11:50
Ik van wc eend.....raad een Jura aan.
Een Saeco zou ik zeker niet doen, daar zijn te veel problemen mee in de loop van de tijd. Andere merken weet ik niet zoveel van.
Een Jura is zeker niet goedkoop maar een tweede hands is zeker goed betaalbaar. De bouw kwaliteit is over het algemeen erg goed. Als je cappuccino belangrijk vindt, kijk dan naar de One Touch Cappuccino modellen, die maken heel goed en gemakkelijk cappuccini.
De Ena serie zijn heel goed, de andere series zijn ongeveer dezelfde kwaliteit maar dan wat groter.
Als je serieus interesse hebt in een Jura kan je me een pm sturen.

• Gonadan
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Deef_K schreef op zondag 13 januari 2019 @ 10:23:
Wat zijn hierin de betere merken in deze klasse?
Jura. :+

Het blijft lastig, want je zult altijd tegenstrijdige verhalen horen. Zelf heb ik al zo'n acht jaar een Ena7 en die bevalt nog altijd prima. Nog nooit klachten gehad. Sommigen beweren dat het intern exact hetzelfde is als een gemiddeld mediamarkt apparaat, maar dat hoor ik altijd alleen van mensen waarvan het niets mag kosten. ;)
Het kostte wel wat inderdaad, maar dan staat er wel een mooi gestijlde en dergelijke machine van subtiel formaat. Vooral dat laatste vond ik belangrijk omdat volautomaten soms immens groot kunnen zijn. :P

Canon 70D ~ 10-18 IS STM ~ 18-135 IS STM ~ 24 f/2.8 STM ~ 50 f/1.8 STM ~ 430EX II

• Deef_K
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 25-04 21:16
Delonghi lees ik helaas alleen maar horror reparatie verhalen over. Saeco inderdaad ook veel probleem verhalen. Dan heb je Philips en Siemens nog. Of in het algemeen machines die net na 2 jaar kapot gaan.

• ehtweak
  • Registratie: juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Deef_K Zoek in dit topic maar eens terug op reparaties van Jura, Saeco, etc.
(en met name mijn bijdragen). Dan krijg je een idee van het hoe en wat.

...zelf tevreden gebruiker (>10 jaar) van een Jura S9... d:)b

Veel hangt af van hoe zorgvuldig je met je machine omgaat. En hoe handig je zelf bent...

ehtweak wijzigde deze reactie 13-01-2019 10:58 (16%)

Mooie Plaatjes   

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
@ehtweak heb je hem zelf wel eens open geschroefd dan?

Canon 70D ~ 10-18 IS STM ~ 18-135 IS STM ~ 24 f/2.8 STM ~ 50 f/1.8 STM ~ 430EX II

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Gonadan Jazeker! Meerdere merken/types, de afgelopen jaren.

Zoals ik zei; zoek ff in dit topic. ;)
ehtweak in "Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1"

Mooie Plaatjes   

• bszz
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 09:17
Deef_K schreef op zondag 13 januari 2019 @ 10:23:
Is dit het juiste topic voor vragen over een volautomaat?

Na Senseo en nespresso wil ik de overstap gaan maken naar een volautomaat. De Consumentenbond test kan ik helaas niet inzien. Mijn collega is lyrisch over Jura maar zoveel geld wil ik er niet aan besteden. Ik wil rond de €500 uitgeven. Bij voorkeur met cappuccino.

Wat zijn hierin de betere merken in deze klasse?
Kijk ook eens naar Nivona. Iets meer geluid, iets langere zettijd, iets eenvoudiger materialen, scherm, etc. maar uitstekende kwaliteit en duurzaamheid, en een flink stuk goedkoper dan Jura.

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
@ehtweak dit is makkelijker. :>

Maar dat advies wordt toch ook altijd gegeven als je een volautomaat koopt? Dat hij wel periodiek een echte beurt nodig heeft?

• Teus.shira
Dat lijkt me duidelijk. De Jura's staan als machines voor de lange termijn het beste aangeschreven.
De S- en Z-serie zijn de groten voor thuisgebruik. De Ena serie is bedoeld voor klein huishouden. De C, F en J serie zitten er tussen in.
Ik ben niet zo'n fan van de C serie door de wat onduidelijke display. De andere series zijn zeker aanraders.

• Teus.shira
Onderhoudskosten zijn ook vergelijkbaar tussen de verschillende series. Alleen de Z-serie heeft iets vaker nieuwe slangen of een nieuwe multiklep (€110) nodig.
Onderhoud is tegenwoordig ongeveer iedere 5 jaar.

• bszz
Teus.shira schreef op zondag 13 januari 2019 @ 11:25:
Dat lijkt me duidelijk. De Jura's staan als machines voor de lange termijn het beste aangeschreven.
De S- en Z-serie zijn de groten voor thuisgebruik. De Ena serie is bedoeld voor klein huishouden. De C, F en J serie zitten er tussen in.
Ik ben niet zo'n fan van de C serie door de wat onduidelijke display. De andere series zijn zeker aanraders.
Eventjes kort: De C- en F-serie worden niet meer gemaakt. J en Z zijn hoog segment (Veel functionaliteit, sensoren, etc), E serie is middensegment, in mijn ogen beste prijs<--> kwaliteitverhouding, S-serie zit er tussenin met touchscreen, ENA8 en A7 zijn heel complete compacte machines en de A1 is instap compact, zonder melkopschuimer en beperkte functionaliteit. De E6 is een soort gedowngrade E8, bijv. zonder mogelijkeid van gemalen koffie en zonder one-toch cappuccino.

Nivona heeft qua functionaliteit en duurzaamheid vergelijkbare machines waar ook uitstekende koffie uitkomt maar dan een stuk goedkoper.

• bszz
Teus.shira schreef op zondag 13 januari 2019 @ 11:31:
Onderhoudskosten zijn ook vergelijkbaar tussen de verschillende series. Alleen de Z-serie heeft iets vaker nieuwe slangen of een nieuwe multiklep (€110) nodig.
Onderhoud is tegenwoordig ongeveer iedere 5 jaar.
Gemiddeld elke 3,5 jaar..... Als je bij Jura onderhoud laat doen betaal je een vast tarief, ongeacht de werkzaamheden.

• Teus.shira
Bij Jura importeur in Zoetermeer betaal je pakket prijzen. Service centra mogen zelf bepalen hoe ze prijs opbouw doen.
Ik werk in één van die centra en repareer en service tussen de 600 en 700 machines per jaar.

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Holy crap, zijn die pakketten van de importeur nieuw of heb ik die nooit eerder gezien? :X
De servicebeurt die ik bij de winkel kon krijgen had niet zo'n splitsing in standaard of premium, daar maken ze gewoon alles schoon en vervangen wat nodig is. Die prijzen die oplopen afhankelijk van de levensduur heb ik nooit eerder gezien, dat zal wel komen doordat ze bij de importeur garantie aan het pakket hebben toegevoegd.

• Teus.shira
Klopt, als er binnen een jaar ook maar iets kapot gaat valt dat onder garantie (mits goed voor de machine is gezorgd). De andere constructie is gebaseerd op lagere onderhoudskosten maar alleen waar aan gewerkt is valt onder garantie bij een defect binnen een jaar.
Ook werkt de importeur niet graag meer aan oudere machines en gebruiken ze alleen nieuwe onderdelen.
Bij een serviccentrum valt er nog wel eens wat te regelen.

• D. Ninjai
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 11:53
Bonen bepalen de smaak van de koffie en niet de machine dus duurder is niet altijd beter. Belangrijkste criteria is dat je eenvoudig de zetgroep eruit kunt halen voor het wekelijkse schoonmaken en de binnenkant kunt reinigen. Volautomaten zijn kwekerijen voor champignons dus je wilt wel overal bij kunnen. Daarom ben ik voor een Siemens EQ(9) gegaan en niet voor een Jura.

• Teus.shira
#D. Ninjai; Mooi verhaal en ergens zit er wel een kern van waarheid maar het reiniging programma werkt tegenwoordig (eventueel na nieuwere software) heel goed. "Champignon kwekerijen" kom ik tegenwoordig bijna niet meer tegen in Jura's.
Vervuilde uitlopen nog wel eens en daar zijn andere merken minstens net zo vatbaar voor.

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Natuurlijk allemaal leuk & aardig, die 'Premium' service van Jura. Maar daar horen dan ook 'Premium' prijzen bij! Zeker voor de wat oudere machines. Dan loont het echt wel, om dat zelf te doen.
En het is echt niet zo moeilijk. Zeker niet voor rechtgeaarde tweakers. :+

En, ook een leuke (NOT), deze clausule: :-(
De JURA-machine is volgens de JURA-voorschriften onderhouden en reinigings-, ontkalkingsprogramma’s en/of filterwisselingen zijn op tijd uitgevoerd met gebruik van uitsluitend de originele JURA-onderhoudsmiddelen

M.a.w. als Jura maar enigszins het idee heeft dat hun überdure/'premium' pilletjes en poedertjes niet gebruikt zijn, dan wordt het nog duurder.
Terwijl dat gewoon zwaar overdreven prijsopdrijving is!

Mooie Plaatjes   

• Teus.shira
Plus via de software in de machine is te zien of de verschillende programma's op tijd zijn uitgevoerd.
Hier een voorbeeld van melding die Jura kan inzien;
Teststatus: Ingang
Korte diagnose
Diagnose datum: 11.11.2010 14:04:49 SW V: 2.4.12.28 / 25.06.2010
Animation ID Nr.: 1
Softwareversie: E1300 CAPU 3
Serienummer: 5
Apparaatnummer: 6028
Productiedatum: 01.09.2000
Apparaatcode: 178C1521
Apparaattype: E1300 CAPU 3
Die fabrieksinstellingen zijn OK
Tresterschaufel is ingebouwd

Filter actief
Hoeveelheid water door Filter (Deciliter):3345
Totaal koffie bereidingen:1630
Bereidingen sinds laatste servicebezoek:1630

Totaal aantal koppen koffie:1869
Aantal koppen koffie sinds laatste ingreep:-15945

Reiniging program uitvoeren !
Reinigingsalarm flink overschreden !
Apparaat wordt veel gespoeld

-Flowmeter time-out, ondanks volle watertank !

Servicestempel
Servicenummer: 1
Servicedatum: 11.03.2004
Animation ID Nr.: 7
Facturatie code: 100 Service
Werkcode:
455 Watertank gereinigd
458 Zetgroep gereinigd
464 Keramiekventiel ontkalkt
464 Keramiekventiel ontkalkt
466 Flowmeter gereinigd
470 Verwarming ontkalkt
Hoofdstoring:
210 Drainagemotor mechanisch/elektrisch defect
Foutcode:
601 Stoomsproeier verstopt
213 O-ring zetgroep defect
Monteur: 1

• Teus.shira
Maar Jura Nederland is in mijn ervaring best coulant.
Ze hebben het liefst dat iedereen heel tevreden is over het merk.
Je krijgt als klant vaak de voordeel van de twijfel.

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
D. Ninjai schreef op zondag 13 januari 2019 @ 13:36:
Bonen bepalen de smaak van de koffie en niet de machine
Haha haal jij even het halve bestaansrecht van dit topic onderuit. :De
De machine kan een enorme invloed op de smaak hebben, al helemaal als hij een andere techniek gebruikt. :P
dus duurder is niet altijd beter. Belangrijkste criteria is dat je eenvoudig de zetgroep eruit kunt halen voor het wekelijkse schoonmaken en de binnenkant kunt reinigen. Volautomaten zijn kwekerijen voor champignons dus je wilt wel overal bij kunnen. Daarom ben ik voor een Siemens EQ(9) gegaan en niet voor een Jura.
Als er paddestoelen in komen dan heb je echt wel heel weinig aan schoonmaken gedaan gok ik. :D

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Teus.shira schreef op zondag 13 januari 2019 @ 13:50:
Ze hebben het liefst dat iedereen heel tevreden is over het merk.
Kan wel wezen, maar mijn ervaringen zijn anders qua coulance...

Heb ooit nagevraagd wat een nieuwe pomp moest kosten, en toen ze me dat vertelden, moest ik ff een extra kopje koffie nemen... >:)

Gewoon zelf doen:

Net als al die 'premium' verhalen over anti-kalk water bs en 'premium' trendy reinigingswondermiddelen:

Dus ja, ik ben ook heel tevreden met Jura. Want qua betrouwbaarheid en overall prijs per kopje is 'ie (bij ons) al 15 jaar onovertroffen!
En dan is het uiteraard wel vervelend als er na 60.000 kopjes eens een keer iets kapot gaat. Maar gelukkig kun je dat dan zelf (!) voor een paar tientjes fixen. :Y

Mooie Plaatjes   

• D. Ninjai
Gonadan schreef op zondag 13 januari 2019 @ 13:52:
[...]

Haha haal jij even het halve bestaansrecht van dit topic onderuit. :De
De machine kan een enorme invloed op de smaak hebben, al helemaal als hij een andere techniek gebruikt. :P

[...]

Als er paddestoelen in komen dan heb je echt wel heel weinig aan schoonmaken gedaan gok ik. :D
Volautomaten tussen de 600 en 1200 ga je echt geen verschillen meer proeven. Dan gaat het om levensduur, gemak, uitstraling, etc. maar niet om de smaak.

Na een week heb je al wel schimmel want ik ben het een keer vergeten :P

• Deef_K
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 25-04 21:16
Maar goed. Terugkomend op mijn vraag. Zo rond de €500 is er dan een machine die aanbevolen word? Of zijn er jonge gerepareerd jura’s met garantie?

• Teus.shira
"Heb ooit nagevraagd wat een nieuwe pomp moest kosten, en toen ze me dat vertelden, moest ik ff een extra kopje koffie nemen... >:) "
Welke prijs hebben ze dan genoemd? De pomp kost vandaag de dag iets van €48 los. Een Ulka pomp zoals in veel nadere machines kost iets van €38. Wel duurder maar geen wereld van verschil.

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
D. Ninjai schreef op zondag 13 januari 2019 @ 14:12:
Volautomaten tussen de 600 en 1200 ga je echt geen verschillen meer proeven. Dan gaat het om levensduur, gemak, uitstraling, etc. maar niet om de smaak.
Dat is alweer een heel andere stelling en niet heel relevant, dat is toch boven budget. :)
Na een week heb je al wel schimmel want ik ben het een keer vergeten :P
Nou dat is niet mijn ervaring, dan moet ik hem toch wel een paar weken verwaarlozen en bij voorkeur een gevulde afvalbak langere tijd niet legen. :D
Teus.shira schreef op zondag 13 januari 2019 @ 12:38:
Klopt, als er binnen een jaar ook maar iets kapot gaat valt dat onder garantie (mits goed voor de machine is gezorgd). De andere constructie is gebaseerd op lagere onderhoudskosten maar alleen waar aan gewerkt is valt onder garantie bij een defect binnen een jaar.
Ook werkt de importeur niet graag meer aan oudere machines en gebruiken ze alleen nieuwe onderdelen.
Bij een serviccentrum valt er nog wel eens wat te regelen.
Dat is toch bijzonder. Bij verkoop adviseert men iedere twee à drie jaar en beurt want dan gaat hij in principe eeuwig mee. Maar puntje bij paaltje zijn de tarieven een stevige vorm van ontmoedigingsbeleid.
Het tarief wat het servicepunt toen hanteerde was iets over de tweehonderd voor nalopen, schoonmaken en preventief rubbers e.d. vervangen. Geen geneuzel over leeftijd of garanties. Zal eens vragen wat voor voorwaarden ze tegenwoordig hanteren.

Gonadan wijzigde deze reactie 13-01-2019 15:59 (45%)

• D. Ninjai
Deef_K schreef op zondag 13 januari 2019 @ 14:18:
Maar goed. Terugkomend op mijn vraag. Zo rond de €500 is er dan een machine die aanbevolen word? Of zijn er jonge gerepareerd jura’s met garantie?
Misschien een machine uit de Siemens EQ3 lijn? Als je gecharmeerd bent van de Jura dan zou ik Teus.shira pm'en want een nieuwe Jura voor 500 gaat niet lukken.

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Teus.shira schreef op zondag 13 januari 2019 @ 14:58:
Welke prijs hebben ze dan genoemd? De pomp kost vandaag de dag iets van €48 los. Een Ulka pomp zoals in veel nadere machines kost iets van €38. Wel duurder maar geen wereld van verschil.
Het exacte bedrag weet ik niet meer, maar het kwam er op neer dat ik minstens 100 euro kwijt zou zijn... :-(

Welnu, voor 2 tientjes had ik zelfs een sterkere en beduidend stillere pomp:

En nee, Jura maakt zelf geen pompen... die kopen ze ook maar in van een bepaald merk. :|

ehtweak wijzigde deze reactie 13-01-2019 21:00 (9%)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +14Henk 'm!

• Ravhin
  • Laatst online: 11:00

Ravhin

no <root>...

Sinds ik de Expobar heb, valt het mij op dat er een weggooicultuur heerst voor de waterontharders die bij esprossomachines worden geleverd. Als autist technoloog chemicus verbaasd mij dat, want de harsen die in deze ontharders worden gebruikt zijn meerdere malen bruikbaar. Ook vind ik de onduidelijkheid over hoe lang deze gebruikt kunnen worden niet fijn :).
Een waterontharder werkt meestal via een kationhars die de metaalrestionen uit het water halen; het anion wordt niet gewisseld. Magnesium-, calcium- en ijzerzouten zijn niet altijd goed oplosbaar en kunnen neerslaan. Door deze uit te wisselen met natrium krijg je 'zacht' water wat geen kwaad kan voor je apparatuur (niet te verwarren met gedemineraliseerd water waar ook de anionen worden gewisseld). De hoeveelheid kationharsen die gemaakt worden zijn legio, maar een van de meest gebruikte is de Dowex Marathon C:
  • dichtheid ca 1,25 g/mL
  • capaciteit ca 2,0 eq/liter
  • 12 BV/uur flow
  • regenereren 10%(g/v) NaCl
  • contacttijd 25 minuten
Koeterwaals, maar hiermee kunnen we zelf een DYI regeneratiesysteem in elkaar zetten. Bij Alie kan je een slangenpomp aanschaffen voor nog geen €5, en wat siliconenslang voor €2. Als je nagaat dat een vervangende cartridge €6 kost heb je je geknutsel er al na drie keer uit :)

De spullen

12V adapter (ik heb er zat in huis, hij moet 0,5A aankunnen) ontdoen van de stekker en vastsolderen aan de koppeling van de slangenpomp.

Bepaal de pomprichting en geef dit aan op het pomphuis. De pomp is zelfaanzuigend dus je hoeft niet te kliederen met water om te starten.

Sluit de cartridge zo aan, dat het water via de slang binnenkomt (tegen de normale stroom in). Hang hem vervolgens ondersteboven in een maatbeker (ik heb hier zelf een houtjetouwtje oplossing met satéprikkers :P Pak het pak onthardingszout wat je kan kopen voor een vaatwasser en weeg 75 gram zout af en los dit op in 750 mL water. Kraanwater is prima. De hoeveelheid zout is magnitudes meer dan de restzouten in het kraanwater.

Start de pomp en laat deze circa een half uur lopen. Je zal zien dat het eerste deel wat van de cartridge afkomt gelig is - dit zijn de zouten die opgevangen zijn door de hars. De pomp in kwestie heeft een flow van circa 100 mL/min. Na een half uur is er een evenwicht in de hars tussen de 'foute' zouten en het meer aanwezige natrium in het water. Spoel de kolom met 750 mL kraanwater en herhaal de regeneratie nogmaals met 75 g zout in 750 mL water. Als je daarna je cartridge uitspoelt met 750 mL kraanwater (je kan proeven of alles weg is) heb je een als nieuw waterfilter wat weer even meekan :)
Met twee waterfilters kan je afwisselen en één filter kan je ongeveer 100x regenereren - zo kan je 200 - 400 maanden doen met een set. De kosten van één regeneratie zijn ongeveer €0,08.

De inhoud van mijn cartridge is (35/2)2*π*80 = 77 mL. Als alles bezet is met hars heeft deze een wisselcapaciteit van 154 mmol. 1 °dH staat voor 0,179 mmolair kalk. in mijn gebied (Flevoland) is de hardheid van het water 6 °dH wat inhoudt dat er 1,074 mM aan kalk in het water zit. Op basis hiervan kan ik 143 liter water wisselen voordat de hars uitgeput is; dit is 57 keer de watertank van 2,5 liter aanvullen. Het is altijd goed om uit te gaan van 80% capaciteit (want we volgen hier niet de regelen der kunst van het regeneren door ons regenerant te hergebruiken) en dan kom je op 45 keer de watertank wisselen.

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Wat een gedoe, dan betaal ik wil een tientje voor zijn ding. :+

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Gonadan schreef op zondag 13 januari 2019 @ 22:38:
Wat een gedoe, dan betaal ik wil een tientje voor zijn ding. :+
Moet je mij eens zien koffiezetten; dan ga je liever naar een café >:)

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Ravhin schreef op zondag 13 januari 2019 @ 22:45:
Moet je mij eens zien koffiezetten; dan ga je liever naar een café >:)
Da's toch wel iets anders. Zetten is onderdeel van de beleving en heeft nogal invloed op de smaak.
Zelf filters opladen doet weinig aan de smaak en beïnvloed mijn beleving juist negatief. Als Tweaker vind ik het wel interessant om te lezen, dat dan weer wel. :P

• GH45T
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 12:26
Vorig jaar heb ik een 6-kops Bialetti Moka Express van mijn vriendin gekregen. Tot nu toe heb ik deze gebruikt met voorgemalen bonen en laatst heb ik een oude Moulinex elektrische koffiemolen geleend. Ik gebruik de mokkapot schat ik een keer of 3 per week en heb ik de indruk dat een handmaler dan prima voldoet. Ik wil dus een handmaler gaan bestellen en met Sinterklaas heb ik een 50 Euro VVV kadokaart gekregen. Het idee is dus om daarvoor een handmaler te bestellen.

VVV kadokaart kan, zover ik kan zien, bij Simon Lévelt gebruikt worden. Ik zit nu te dubben tussen 2 koffiemolens. De Hario Skerton en de Zassenhaus Manaos. Over de Hario Skerton is van alles op internet te vinden. Goede reviews maar ook minder goede. Over de Zassenhaus Manaos is een stuk minder te vinden. Weliswaar veel over andere Zassenhaus koffiemolens maar niet over de Manaos.

Kan iemand mij advies geven? De voorkeur gaat uit naar een handmolen aangezien ik de mokkapot niet extreem veel gebruik en ook niet verwacht dat ik deze dagelijks ga gebruiken. Verder kan de mokkapot mee op vakantie waar deze zonder elektriciteit kan worden gebruikt, het is wel handig als ik dan ook kan malen. Budget is in principe de VVV kadokaart van 50 Euro, of ik moet voor een paar tientjes echt enorm veel meer kwaliteit krijgen.

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Porlex (mini) maakt fijne compacte malertjes, met goede maalschijfjes. Dat zou zeker mijn keuze zijn boven een hario skerton of iets vergelijkbaars. De manaos ken ik geheel niet, op het plaatje lijkt hij wel cool...mja wat er voor maalschijfjes in zit, geen idee.

Nomad wijzigde deze reactie 14-01-2019 11:29 (27%)

martijnscholtens.nl

• bszz
Nomad schreef op maandag 14 januari 2019 @ 11:28:
Porlex (mini) maakt fijne compacte malertjes, met goede maalschijfjes. Dat zou zeker mijn keuze zijn boven een hario skerton of iets vergelijkbaars. De manaos ken ik geheel niet, op het plaatje lijkt hij wel cool...mja wat er voor maalschijfjes in zit, geen idee.
Porlex mini maalt uitstekend maar is denk ik wel aan de kleine kant voor een 6-kops Mokapot, tenzij je twee keer malen geen probleem vindt. (Er is ook nog een porlex large BTW). Zo uit mijn hoofd heeft de Zassenhaus ook keramische schijven en heeft deze als enige een maalgraadindicatie, in 18 standen instelbaar. In principe is de Skerton ook niet traploos instelbaar vanwege het blokkeermechanisme. Skerton maalt als je grof maalt wat minder consistent. Mijn persoonlijke voorkeur, vanwege de capaciteit en vanwege de afmetingen gaat toch uit naar de Skerton.

• Donaldinho
  • Nu online
Iemand een tip voor een (heel) goede elektrische molen voor filter? Kost me in de ochtend even teveel tijd om met de hand af te wegen, te malen etc.

Don't worry about the world coming to an end today. It's already tomorrow in Australia.

• bszz
Donaldinho schreef op maandag 14 januari 2019 @ 12:14:
Iemand een tip voor een (heel) goede elektrische molen voor filter? Kost me in de ochtend even teveel tijd om met de hand af te wegen, te malen etc.
Als je een weegfunctie wilt: Baratza Sette 270Wi. Als je gewoon een prima molen wilt die €400,= goedkoper is: Baratza Encore.

• Donaldinho
  • Nu online
bedankt voor je reaktie. Ik heb gelezen dat die 270 teveel fines produceert voor goede bak filter. In https://www.home-barista....over-settings-t44087.html bijvoorbeeld.

De Baratza Virtuoso wordt ook wel genoemd als alternatief. Ik kom erop terug.

Don't worry about the world coming to an end today. It's already tomorrow in Australia.

• Niet_Jan_Jaap
  • Registratie: maart 2016
  • Laatst online: 11:16
Donaldinho schreef op maandag 14 januari 2019 @ 12:14:
Deze heb ik, tevreden over. Weeg wel apart nog.

• bszz
Donaldinho schreef op maandag 14 januari 2019 @ 12:28:
bedankt voor je reaktie. Ik heb gelezen dat die 270 teveel fines produceert voor goede bak filter. In https://www.home-barista....over-settings-t44087.html bijvoorbeeld.

Volgens mij is er een aparte maalschijf voor het grovere werk. Om heel eerlijk te zijn weet ik niet of deze in Nederland te krijgen is. Ik zou het kunnen navragen.

• connos
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 09:55
Deef_K schreef op zondag 13 januari 2019 @ 14:18:
Ik heb al 10 jaar een Impressa F70 (teller staat op 15.000) en recent de afweging gemaakt een nieuwe Jura te kopen of mijn F70 een dure service beurt (€398) te laten geven. Ik heb gekozen voor het laatste en heb nu een machine die weer als nieuw voelt en proeft met 12 maanden garantie. Kortom, ik kan me aansluiten bij het feit dat Jura misschien niet goedkoop is in aanschaf, maar uiteindelijk op lange termijn goedkoper is in gebruik. Die F70 kun je overigens gemakkelijk verkrijgen via Marktplaats.

connos wijzigde deze reactie 14-01-2019 14:25 (4%)

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
bszz schreef op maandag 14 januari 2019 @ 13:56:
[...]

Volgens mij is er een aparte maalschijf voor het grovere werk. Om heel eerlijk te zijn weet ik niet of deze in Nederland te krijgen is. Ik zou het kunnen navragen.
Donaldinho schreef op maandag 14 januari 2019 @ 12:28:

Ik heb de Sette en ik heb beide maalschijfjes. Ik begon met de gewone espresso schijven en probeerde filter te malen ermee. Dat wil echt niet. Ja hij kan grof genoeg, maar je filter verstopt van de fines. Prima, ik kocht hem ook voor espresso. Toen kwam baratza met de speciale filterkoffie maalschijven..hoppa besteld uit Amerika en best een paar euro verder had ik die ook binnen (45 inc shipping meen ik).....en doe eens een gok :(.....wederom echt veel te veel fines en een verstopt filter.

Zodoende heb ik thuis de Sette 270W met espresso maalschijven voor naast mijn Rocket Cellini en een Baratza Encore voor filterkoffie. De Encore heb ik wel eens getest naast de virtuoso en vario (mahlkonig)...ik vind ze alledrie gelijke goed voor filter.

Dus de Sette is zeker weten geen optie, maar de goedkope Encore gelukkig wel...en gooi je daar 32gram in, komt er ook 32 gram uit....heeft niet veel retentie die maler (en nee ook niet verwisselen van een hoop oude koffie die er uit komt en nieuwe die er in blijft zitten)

Nomad wijzigde deze reactie 14-01-2019 15:44 (13%)

martijnscholtens.nl

• Donaldinho
  • Nu online
Denk dat ik inderdaad voor die Encore of Virtuosa ga - zijn ook goed te betalen allebei.

Trouwens @Nomad ik dacht dat je van die Espresso zut afwilde? ;)

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Donaldinho schreef op maandag 14 januari 2019 @ 17:17:
Denk dat ik inderdaad voor die Encore of Virtuosa ga - zijn ook goed te betalen allebei.

Trouwens @Nomad ik dacht dat je van die Espresso zut afwilde? ;)
Klopt, maar heb geen haast :P. Maar mocht iemand geinteresseerd zijn, yes :).
Het is mooi spul en geniet er wekelijks van, maar het staat op de planning om deze maand de deur uit te gaan inderdaad. De Encore en filterkoffie blijven wel, dus ik blijf niet zielig achter :)

martijnscholtens.nl

• gop1
  • Registratie: oktober 2013
  • Laatst online: 10:51
Ben pas terug van een citytrip Lissabon, overal, bij elk terras, restaurant, bakker, patisserie heerlijke en kwalitatief hoogstaande espresso's gedronken voor prijzen variërend van €0,60 tot €0,80. Waarom kan dat in Nederland niet? Hier betaal je ~€2 tot ~€3 voor niet altijd goed gezette kopjes.

• Phuncz
  • Registratie: december 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Heb je al eens geprobeerd de gemiddelde persoon een echte espresso voor te zetten ? In mijn ervaring wordt dat zelden in dank afgenomen :)

Het probleem is dat men een slappe bak koffie gewend is en dat ook verwacht. Regelmatig als ik een espresso of moka bestel, krijg ik van de ober de waarschuwing dat het een “klein tasje” is, omdat ze daar wel eens opmerking over krijgen, waarschijnlijk omdat de gemiddelde persoon niet weet wat een espresso werkelijk is.

• prijk
  • Registratie: augustus 2004
  • Niet online
gop1 schreef op maandag 14 januari 2019 @ 23:37:
Ben pas terug van een citytrip Lissabon, overal, bij elk terras, restaurant, bakker, patisserie heerlijke en kwalitatief hoogstaande espresso's gedronken voor prijzen variërend van €0,60 tot €0,80. Waarom kan dat in Nederland niet? Hier betaal je ~€2 tot ~€3 voor niet altijd goed gezette kopjes.
Nederlanders drinken bijna geen espresso. Kijk maar eens in een restaurant na het avondeten, de volle bakken cappuccino's zijn niet aan te slepen. Voor de Zuid-Europeaan is dat onvoorstelbaar, die wil uitsluitend espresso (de Italiaans drinkt zelfs geen cappuccino meer na 11 uur 's ochtends). Vandaar natuurlijk ook de beroerde kwaliteit van de espresso in de NL horeca, bijna niemand vraagt erom en zelfs het personeel weet niet hoe je een echte espresso bereidt. Daar komt bij dat de Nederlander zich bekocht voelt als hij voor € 2,50 slechts een bodempje sterke koffie krijgt. Als barkeeper ben je al dat commentaar snel zat en in plaats van de prijs te verlagen wordt dan de hoeveelheid water in het kopje verhoogd. Bijna iedereen weer tevreden.

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Phuncz schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 07:19:
Heb je al eens geprobeerd de gemiddelde persoon een echte espresso voor te zetten ? In mijn ervaring wordt dat zelden in dank afgenomen :)

Het probleem is dat men een slappe bak koffie gewend is en dat ook verwacht. Regelmatig als ik een espresso of moka bestel, krijg ik van de ober de waarschuwing dat het een “klein tasje” is, omdat ze daar wel eens opmerking over krijgen, waarschijnlijk omdat de gemiddelde persoon niet weet wat een espresso werkelijk is.
Hier thuis ook inderdaad 50/50 qua reactie van bezoek. Ofwel ze zeggen " eindelijk een echte espresso met mooie smaken" ...dus die waarderen het. Of de reactie " oh jee dit is wel heel heftig, ik drink normaal koffie zwart, maar heb je wat melk ofzo voor mij" . En uiteraard is espresso met melk echt geen drol aan, dus dan maak ik er snel een cappuccino voor :)

martijnscholtens.nl

• thescorpi0n
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 25-04 19:34
gop1 schreef op maandag 14 januari 2019 @ 23:37:
De prijs is natuurlijk ook voornamelijk te verklaren met het feit dat de gemiddelde Portugees bruto maar net iets meer dan 1000 Euro verdient per maand (bron), in Porto kon ik twee jaar terug ook elke avond voor een tientje goed uit eten.

thescorpi0n wijzigde deze reactie 15-01-2019 12:38 (6%)

• dreamscape
  • Registratie: oktober 2001
  • Nu online
Nomad schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 11:21:
En uiteraard is espresso met melk echt geen drol aan, dus dan maak ik er snel een cappuccino voor :)
Dat kan makkelijker. Gewoon een beetje melk stomen en ze dat geven in een klein kannetje. Mogen ze zelf doseren. Alstublieft, een 'noisette'.

* dreamscape doet dat altijd voor zijn moeder, die wil per se melk in de koffie en hoeft niet altijd een grote cappuccino.

Punctuality is the politeness of kings

• ixl85
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 24-04 10:06
GH45T schreef op maandag 14 januari 2019 @ 10:52:
Vorig jaar heb ik een 6-kops Bialetti Moka Express van mijn vriendin gekregen. Tot nu toe heb ik deze gebruikt met voorgemalen bonen en laatst heb ik een oude Moulinex elektrische koffiemolen geleend. Ik gebruik de mokkapot schat ik een keer of 3 per week en heb ik de indruk dat een handmaler dan prima voldoet. Ik wil dus een handmaler gaan bestellen en met Sinterklaas heb ik een 50 Euro VVV kadokaart gekregen. Het idee is dus om daarvoor een handmaler te bestellen.

VVV kadokaart kan, zover ik kan zien, bij Simon Lévelt gebruikt worden. Ik zit nu te dubben tussen 2 koffiemolens. De Hario Skerton en de Zassenhaus Manaos. Over de Hario Skerton is van alles op internet te vinden. Goede reviews maar ook minder goede. Over de Zassenhaus Manaos is een stuk minder te vinden. Weliswaar veel over andere Zassenhaus koffiemolens maar niet over de Manaos.

Kan iemand mij advies geven? De voorkeur gaat uit naar een handmolen aangezien ik de mokkapot niet extreem veel gebruik en ook niet verwacht dat ik deze dagelijks ga gebruiken. Verder kan de mokkapot mee op vakantie waar deze zonder elektriciteit kan worden gebruikt, het is wel handig als ik dan ook kan malen. Budget is in principe de VVV kadokaart van 50 Euro, of ik moet voor een paar tientjes echt enorm veel meer kwaliteit krijgen.
Top idee!
Ik heb een VVV bon van 30,- van m'n werk gekregen. Geen idee wat ik er mee moest. Ik volg dit!!

• dotacom
  • Registratie: april 2014
  • Laatst online: 12:59
iemand tip voor een koffiemachine als sporadische koffiedrinker zijnde?
Op weekdagen drink ik uitsluitend koffie op het werk en na 12h00 probeer ik geen koffie meer te drinken.
Ik zou dus alleen in de weekends het machine gebruiken.

Essenza Mini & Pixie waren namen die ik veel zag terugkomen.
Iemand ervaring met deze toestellen? Gezien ik alleen in het weekend koffie drink zou ik er niet graag meer dan 100+€ aan uitgeven.

• SR8
  • Registratie: oktober 2004
  • Niet online
dotacom schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 16:13:
Op weekdagen drink ik uitsluitend koffie op het werk en na 12h00 probeer ik geen koffie meer te drinken.

Iemand ervaring met deze toestellen? Gezien ik alleen in het weekend koffie drink zou ik er niet graag meer dan 100+€ aan uitgeven.
Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1 Hier hebben ze meer ervaring met Nespresso machines.

Je kan natuurlijk ook kiezen voor een Bialetti potje en een handmaler icm met verse bonen.

• bszz

Wat wil je? Er is echt keuze zat maar het hangt er helemaal vanaf wat jouw smaak is. Voor espresso ben je al snel aangewezen op een mokkapot maar er is zoveel meer onder de zon. Als je van filterkoffie houdt is een V60 dripper een aanrader, maar je zou ook kunnen kijken naar een Aeropress of cafetiere. In alle gevallen hou je ook nog geld over voor een fatsoenlijke handmolen. Als je sporadisch koffie drinkt zou ik zeker voor bonen gaan, zij het in kleine hoeveelheden.

• gop1
thescorpi0n schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 12:38:
[...]

De prijs is natuurlijk ook voornamelijk te verklaren met het feit dat de gemiddelde Portugees bruto maar net iets meer dan 1000 Euro verdient per maand (bron), in Porto kon ik twee jaar terug ook elke avond voor een tientje goed uit eten.
In dit opzicht is het weer minder goedkoop natuurlijk, maar voor mij als toerist behoorlijk prettig :) En inderdaad kan je er voor een tientje prima eten. En toch ben ik van mening dat het in Nederland echt wel goedkoper kan, een goed bakje espresso moet prima voor €1 aan te bieden zijn, alleen is het voor de horeca natuurlijk ook wel een enorme cashcow, mensen bestellen het toch wel.

• bszz
gop1 schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 22:05:
[...]

In dit opzicht is het weer minder goedkoop natuurlijk, maar voor mij als toerist behoorlijk prettig :) En inderdaad kan je er voor een tientje prima eten. En toch ben ik van mening dat het in Nederland echt wel goedkoper kan, een goed bakje espresso moet prima voor €1 aan te bieden zijn, alleen is het voor de horeca natuurlijk ook wel een enorme cashcow, mensen bestellen het toch wel.
Ik denk dat je je vergist. De meeste consumenten rekenen uit wat koffie inkoop kost en wat dan de marge verkoop is. Maar maak eens een rekensommetje van:

-huisvesting inclusief GWE
-personeel
-(bij)scholing
-inkoop
-inventaris, afschrijving 5 jaar
-inrichting, afschrijving 5 jaar
-Verzekeringen
-administratie etc.

En reken uit hoeveel kopjes koffie je moet verkopen om dat terug te verdienen. Zal je vies tegenvallen

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Jaren geleden was de redenatie in één van de grootste 5* hotels op De Dam in Amsterdam al, als er weer eens iemand klaagde over de dure koffie, de koffie krijg je cadeau! :+

Je moet betalen voor het kopje, schoteltje, lepeltje, afwassen, opbergen, brengen/halen/maken v.d. koffie, onderhoud van de machines, het salaris van het personeel, de HACCP ketenzooi, de tafel waar je aan zit, het tapijt op de vloer, de toiletten, de luchtbehandelingsinstallatie, de erfpacht van de grond waar je je bevindt, de afschrijving van het pand, management fee, boekhouding, enzovoorts, enzovoorts.

Mooie Plaatjes   

• bszz
ehtweak schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 22:36:
Jaren geleden was de redenatie in één van de grootste 5* hotels op De Dam in Amsterdam al, als er weer eens iemand klaagde over de dure koffie, de koffie krijg je cadeau! :+

Je moet betalen voor het kopje, schoteltje, lepeltje, afwassen, opbergen, brengen/halen/maken v.d. koffie, onderhoud van de machines, het salaris van het personeel, de HACCP ketenzooi, de tafel waar je aan zit, het tapijt op de vloer, de toiletten, de luchtbehandelingsinstallatie, de erfpacht van de grond waar je je bevindt, de afschrijving van het pand, management fee, boekhouding, enzovoorts, enzovoorts.
een 5* hotel hoeft nou ook weer niet maar het is wel de essentie:

Je hebt naast koffie nou eenmaal huisvesting, kundig personeel, inventaris en spulletjes om koffie te zetten en waarschijnlijk financiering nodig. Met name die eerste twee zijn zeker fors hoger dan in Portugal. En dan denk ik dat het gros van de koffietenten eenmanszaak is, waarbij een managementfee niet aan de orde is

Ik denk dat je niet gek moet opkijken als alleen de personeelslasten gemiddeld al richting 100.000 gaan. Dat zijn 50.000 kopjes koffie van 2 euro en dan zijn de andere kosten nog niet betaald.

• Donaldinho
  • Nu online
Donaldinho schreef op maandag 14 januari 2019 @ 17:17:
Wat verder kijkend lijkt een Vario met stalen schijven ook veel aangeraden, maar dan heb je wat hobby werk, en moet je zelf die stalen schijven ergens vandaan scharrelen.

En als de vario met stalen schijven in beeld komt dan kan je ook naar een Baratza Forte BG kijken, stalen schijven, en weegschaal/timer. Die is wel wat duurder, maar de ingebouwde weegschaal is wel weer erg handig.

Ik ben nog even van de straat :D

• Donaldinho
  • Nu online
Ik ga het gewoon proberen, heb een Baratza Forte BG besteld. Stalen schijven, output op gewicht.

Even kijken of het bevalt, en dan mogelijk de Comandante (handmolen) wegdoen. Dan is mijn filter setup wel compleet.

• Bundin
  • Registratie: januari 2006
  • Niet online

Nespresso is prima voor incidenteel gebruik. Misschien voor de purist maar matig en het is zeker niet goedkoop per kopje, maar over datum gaat je koffie niet. Ook is de smaak in ieder geval consistent en voor mij zijn er een aantal soorten die ik erg graag drink. De capsules mogen overigens bij het PMD afval als je gemeente dat apart inzamelt. Scheelt een beetje wat betreft de (relatief grote) ecologische footprint van 't produkt.

Ik heb nu een pixie en die functioneert prima.

Bundin wijzigde deze reactie 17-01-2019 12:48 (37%)

I like bacon!

• gop1
Bundin schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 12:47:
[...]

Nespresso is prima voor incidenteel gebruik. Misschien voor de purist maar matig en het is zeker niet goedkoop per kopje, maar over datum gaat je koffie niet. Ook is de smaak in ieder geval consistent en voor mij zijn er een aantal soorten die ik erg graag drink. De capsules mogen overigens bij het PMD afval als je gemeente dat apart inzamelt. Scheelt een beetje wat betreft de (relatief grote) ecologische footprint van 't produkt.

Ik heb nu een pixie en die functioneert prima.
Nespresso zamelt de gebruikte capsules ook zelf in.

• GH45T
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 12:26
Nomad schreef op maandag 14 januari 2019 @ 11:28:
Dank voor je reactie! Porlex zag ik nergens waar ik kon betalen met een VVV bon en hoe vreemd dat misschien klinkt, ik wil een handmaler kopen van die VVV bon. Zelf je kado uitzoeken zeg maar :)
bszz schreef op maandag 14 januari 2019 @ 11:59:
[...]

Porlex mini maalt uitstekend maar is denk ik wel aan de kleine kant voor een 6-kops Mokapot, tenzij je twee keer malen geen probleem vindt. (Er is ook nog een porlex large BTW). Zo uit mijn hoofd heeft de Zassenhaus ook keramische schijven en heeft deze als enige een maalgraadindicatie, in 18 standen instelbaar. In principe is de Skerton ook niet traploos instelbaar vanwege het blokkeermechanisme. Skerton maalt als je grof maalt wat minder consistent. Mijn persoonlijke voorkeur, vanwege de capaciteit en vanwege de afmetingen gaat toch uit naar de Skerton.
Ook dank voor je reactie! Na nog wat getwijfeld te hebben als gevolg van de weinige reviews heb ik besloten om de Zassenhaus Manaos te bestellen. Over het algemeen zullen mensen eerder klagen dan een review schrijven als een product goed is. Daarbij denk ik dat een firma als Zassenhaus zijn naam niet te grabbel kan gooien met echte rommel.

Hoewel ik weinig ervaring heb op het gebied van koffiemolens zal ik hier binnenkort mijn bevindingen met de Zassenhaus Manaos delen. Wanneer de koffiemolen binnenkomt weet ik niet, ik heb hem gisterenavond besteld dus even afwachten. Het zou mooi zijn als ik er morgen of zondag lekker mee kan experimenteren :D

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
GH45T schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 10:14:
[...]

Dank voor je reactie! Porlex zag ik nergens waar ik kon betalen met een VVV bon en hoe vreemd dat misschien klinkt, ik wil een handmaler kopen van die VVV bon. Zelf je kado uitzoeken zeg maar :)

[...]

Ook dank voor je reactie! Na nog wat getwijfeld te hebben als gevolg van de weinige reviews heb ik besloten om de Zassenhaus Manaos te bestellen. Over het algemeen zullen mensen eerder klagen dan een review schrijven als een product goed is. Daarbij denk ik dat een firma als Zassenhaus zijn naam niet te grabbel kan gooien met echte rommel.

Hoewel ik weinig ervaring heb op het gebied van koffiemolens zal ik hier binnenkort mijn bevindingen met de Zassenhaus Manaos delen. Wanneer de koffiemolen binnenkomt weet ik niet, ik heb hem gisterenavond besteld dus even afwachten. Het zou mooi zijn als ik er morgen of zondag lekker mee kan experimenteren :D
Ben benieuwd naar je ervaringen :). Het malertje ziet er op het oog mooi uit, maar ik weet ook uit ervaring dat dat helaas niet alles zegt. Maar feedback zeker hier...heb je ervaring met goede filterkoffie en hoe die hoort door te lopen e.d.? (een echte leek is al snel tevreden zeg maar, gewoon ter referentie voor mij :) )

martijnscholtens.nl

• bermuda1980
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 25-04 23:47
bermuda1980 schreef op maandag 24 september 2018 @ 11:53:
Weet iemand waar je vervangende ventieltjes kan krijgen voor de Bialetti? Ik heb zelf de Venus (die een ander ventiel gebruikt t.o.v. de mokka express, zilver met uitstekend puntje t.o.v koper en zonder) en de enige aanbieder die ik kan vinden is op ebay
Even terughalen van lang geleden! Binnen NL was er niets te vinden. Op koffiepraat werd ik gewezen op twee Duitse sites waar het wel te bestellen was: Bullone Rosso en Avola, bij beide ook kunnen vinden. Toen echter, voordat ik een vervangend ventiel had, voor de zoveelste keer weer het deksel eraf viel, was ik er wel klaar mee... Hoewel ik graag een nieuwe Bialetti zou hebben, moet ik er een hebben die ook op inductie kan. Dan zit je bij Bialetti best duur. Gezien ik het toch voor 'erbij' heb besloten om bij IKEA maar een vervanger te kopen voor ongeveer dezelfde kosten als een vervangend ventiel voor de Bialetti.

Verder is er sinds september wel e.e.a. veranderd in de espresso-setup. Heb afgelopen weekend een PID in de Zaffiro gebouwd! Dat was een leuk hobbyprojectje, en erg goed te doen, ook als (relatieve) leek! In totaal €20 aan Aliexpress onderdelen en gaan! Verder toen meteen een isolatiedeken om de boiler gedaan. Bizar hoe langzaam die nu nog afkoelt! Na 2 uur 60 graden afgekoeld. Heb de deken via-via geregeld dus geen idee wat 't precies is voor spul, maar ik ben fan!

Verder is de maler vervangen door een 84mm pareltje van La San Marco, de SM97! Via Marktplaats een mooie deal kunnen maken voor een twee jaar oud (maar half jaar gebruikt) exemplaar, werkelijk in nieuwstaat. De vorige eigenaar ging verhuizen en had 'm al langer vervangen, dus nu moest hij gewoon weg. Je schrikt je wel een hoedje over de afschrijving van die dingen (rekening zat erbij), maar dat was gelukkig niet mijn probleem.

Zo'n maler maakt wel een groot verschil trouwens. Veel zachtere, rondere smaak, met wat meer subtiliteit. Kwam van een Fiorenzato T80 (64mm dus) af. En dan schijnt dit nog een van de mindere goden te zijn onder de 84mm'ers! Blijft leuk, dat blijven proberen van boontjes en malingen en extractietijden!

• Donaldinho
  • Nu online
Online het "brewed coffee compass" gevonden. Vond het heel handig, had een iets zurige koffie, vrij licht. Aan de hand van deze diagram klein beetje aangepast (maler fijner, iets meer koffie) en een wereld van verschil! Veel gebalanceerder, rijker. Echt een aanwinst.

Mn molen is nog steeds onderweg, was per abuis een verkeerde opgestuurd..

Coffee Compass

Donaldinho wijzigde deze reactie 22-01-2019 19:09 (119%)
Reden: Plaatjes faal 3.0

• Redsandro
  • Registratie: januari 2007
  • Niet online
Dit is wel vet. Ik heb sinds een maand of 3 een pricewatch: DeLonghi Magnifica S ECAM 22.110.SB Zilver en het is tijd om de filter te vervangen. Eigenlijk moet dat om de ~2 maanden. Aanvankelijk rechtvaardigde ik de aanschaf van deze machine mede om te stoppen met de weggooicultuur van de Senseo en Nespresso die hier stonden, dus ik was eigenlijk niet van plan om filters te gebruiken, maar ik merk ondanks de gemiddelde hardheid van 9 graden dat dit de smaak beinvloed.

Nu heb ik me toch laten verleiden om nieuwe filters te kopen. Een originele De'Longhi filter is al snel een euro of 20, dus ik heb een paar AquaHouse AH-CDE filters gekocht voor €8 per stuk.

Bovenstaand verhaal vind ik iets te ingewikkeld, maar ik lees in de TS dat er navulkorrels voor de filters bestaan. Dat vind ik wel interessant, dan zou ik die plastic hulsen niet steeds weg hoeven gooien.

🤘 Amp.lol. No bloat, just radio. ☕ Ninite-killer. 1000+ packages. ⛟

• franssie
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 12:39

franssie

Save the albatross

bermuda1980 schreef op maandag 21 januari 2019 @ 00:19:
[...]

Even terughalen van lang geleden! <>

Gezien ik het toch voor 'erbij' heb besloten om bij IKEA maar een vervanger te kopen voor ongeveer dezelfde kosten als een vervangend ventiel voor de Bialetti.
<>
Die Ikea dingen zijn prima, op vakantie drinken we niet anders en soms thuis ook. Duidelijk een voorbeeld van een product dat beter is nagemaakt dan het origineel was in mijn beleving. Met name dat ie van RVS is in plaats van aluminium spreekt me erg aan.

Keep Calm, Carry On | PD7F | Een goed Probleem komt nooit alleen | Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Fender Guitar, Gibson Guitar, Goddamn Guitar

• gop1
Donaldinho schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 11:25:
Online het "brewed coffee compass" gevonden. Vond het heel handig, had een iets zurige koffie, vrij licht. Aan de hand van deze diagram klein beetje aangepast (maler fijner, iets meer koffie) en een wereld van verschil! Veel gebalanceerder, rijker. Echt een aanwinst.

Mn molen is nog steeds onderweg, was per abuis een verkeerde opgestuurd..

[Afbeelding: Coffee Compass]

• don_appie
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 10:50
Ik heb sinds mijn gaggia Classic is overleden een 2e hands isomac Giada gekocht. Deze heeft een 53mm portafilter, maar die ziet er niet meer zo netjes uit. Ik wil een vervanging aanschaffen maar kom er nergens eentje tegen specifiek voor dit merk en model. Weet iemand of er een universeel portafilter is of een andere optie die past op deze machine?

http://500px.com/Abd3licious

• Teus.shira
Bij kookwinkel zie ik een piston voor €60. Staat alleen 58mm bij. Wat raar is want Giada is er maar in één maat.
Ik kan donderdag kijken of wij hem hebben voor je.
Giada piston is redelijk op zichzelf. Ascaso en Elektra hebben beide een piston met zelfde doorsnede maar de oren zijn net anders. Ik heb een ook een Saeco piston met moeite zien passen. Is geen aanrader maar kan als laatste redmiddel.

• ixl85
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 24-04 10:06
Als je op het plaatje drukt (linkje) krijg je een high res versie ;)

• dreamscape
  • Registratie: oktober 2001
  • Nu online
Een piston is een zuiger. Die vind je in een gevel machine, maar in de meeste halfautomatische niet.
Van iemand die een portafilter is zijn avatar heeft staan, mag je toch aannemen dat 'ie weet dat dat ding portafilter (of filterdrager) heet :)

Punctuality is the politeness of kings

• Teus.shira
Het is misschien niet 100% correct maar wel algemeen geaccepteerde benaming voor dat onderdeel.
Het is zelfs handig omdat het het aantal zoekresultaten vergroot.
Ik heb mensen het een pistool horen noemen. Dat gaat mij net te ver maar als ze het "dat ding waar de koffie ingaat" willen noemen, vind ik het al best. :)

Teus.shira wijzigde deze reactie 23-01-2019 09:17 (84%)

• Donaldinho
  • Nu online
Nou mijn Baratza Forte BG is binnen. Afwerking is heel mooi - veel metaal gebruikt - staat echt als een huis. Weegt af op tijd en op gewicht. Nu nog de juiste maalgraad vinden..had net die Commandante een beetje onder de knie en nu dit weer :P Twee settings die in de manual en online stonden geprobeerd voor V60 maar de koffie is nog te zuur - fijner malen dus volgens het kompas.

Maling gaat aan de hand van twee schuiven - rechter is voor groffe instelling, linker voor fijne instelling. Hele bereik links is gelijk aan 1 klikje rechts. Wel gemakkelijk hoor, het is natuurlijk pure luxe, maar het scheelt me in de ochtend toch weer een paar stappen bonen afwegen en met de hand 30 gram malen. Het gaat hard zo met de beschikbare ruimte in de keuken

Ben nu dus dagelijks in de weer met
  • Bonavita Digital Gooseneck Waterkoker, 1L
  • Baratza Forte BG
  • chinese timer/weegschaal[/i]
  • hario V60 set
  • mini weegschaal aliexpress
  • koffie :P
..en dan moet er nog een set voor espresso naast :P

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Donaldinho schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 14:17:
Nou mijn Baratza Forte BG is binnen. Afwerking is heel mooi - veel metaal gebruikt - staat echt als een huis. Weegt af op tijd en op gewicht. Nu nog de juiste maalgraad vinden..had net die Commandante een beetje onder de knie en nu dit weer :P Twee settings die in de manual en online stonden geprobeerd voor V60 maar de koffie is nog te zuur - fijner malen dus volgens het kompas.

Maling gaat aan de hand van twee schuiven - rechter is voor groffe instelling, linker voor fijne instelling. Hele bereik links is gelijk aan 1 klikje rechts. Wel gemakkelijk hoor, het is natuurlijk pure luxe, maar het scheelt me in de ochtend toch weer een paar stappen bonen afwegen en met de hand 30 gram malen. Het gaat hard zo met de beschikbare ruimte in de keuken

Ben nu dus dagelijks in de weer met
  • Bonavita Digital Gooseneck Waterkoker, 1L
  • Baratza Forte BG
  • chinese timer/weegschaal[/i]
  • hario V60 set
  • mini weegschaal aliexpress
  • koffie :P
..en dan moet er nog een set voor espresso naast :P
Nice, de Forte BG is ook de maler waar ik nog even voor spaar. Espresso gaat er hier uit zoals je weet :P, maar voor filter wil ik Encore nog upgraden naar een Forte BG op termijn. Niet zozeer voor de smaak, maar voor het gemak en de stilte. De Encore is toch nog wel een druktemakertje :P De Forte draait mooi op lage toeren.

martijnscholtens.nl

• Teus.shira
Nu we het toch over terminologie hebben.

Wat is een half-automaat?
Er hangt hier een piston machine (letterlijk) namelijk een Faema Veluxtermo.
Er staan hier diverse hendel machines (E61 varianten).
Ook kom ik tip- en druktoets machines tegen (Bezzera en ECM).
Is een QuickMill Evo 70 dan een halfautomaat?

Wie o wie.

• Donaldinho
  • Nu online
Teus.shira schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 16:19:
Nu we het toch over terminologie hebben.

Wat is een half-automaat?
Er hangt hier een piston machine (letterlijk) namelijk een Faema Veluxtermo.
Er staan hier diverse hendel machines (E61 varianten).
Ook kom ik tip- en druktoets machines tegen (Bezzera en ECM).
Is een QuickMill Evo 70 dan een halfautomaat?

Wie o wie.
Wellicht is het een idee om de FAQ van koffiepraat forum eens door te nemen (https://www.koffiepraat.nl/forum/viewtopic.php?t=3517)
De semi-automaat, waarbij het water automatisch op temperatuur wordt gehouden en door een elektrische pomp door de koffie wordt geperst. Je kunt zelf met een schakelaar bepalen wanneer je stopt met de extractie, vandaar dat “semi-automaat”.
@Nomad Ik ben niet gewend aan de verschillende volumes van molens - maar ik vind de Forte niet heel erg stil met malen. Met een random gratis DB meter voor mijn telefoon komt hij zo op 90 uit. Nu heb ik gehoord dat de Sette nog luider is :D

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Donaldinho schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 16:24:
[...]

Wellicht is het een idee om de FAQ van koffiepraat forum eens door te nemen (https://www.koffiepraat.nl/forum/viewtopic.php?t=3517)

[...]

@Nomad Ik ben niet gewend aan de verschillende volumes van molens - maar ik vind de Forte niet heel erg stil met malen. Met een random gratis DB meter voor mijn telefoon komt hij zo op 90 uit. Nu heb ik gehoord dat de Sette nog luider is :D
Er zijn maar heel weinig malers stil, eigenlijk bijna geen een, Gelukkig maalt de Sette wel 4x zo snel als een mazzer mini of vergelijkbaar, dus het lawaai is slechts 7 seconden ofzo voor een dubbel shot.
De enige is de Eureka Atom, die is stil....maar die is weer geheel dicht, doet geen weight based en is niet zero retention. Dus het blijft immer keuzes maken van wat voor jou het belangrijkste is :P

martijnscholtens.nl

• Bad Brains
  • Laatst online: 25-04 03:26
Ik zoek voor mijn vriendin der verjaardag een burr grinder voor de french press.
Ze drinkt de hele dag door koffie en maalt ze nu met een handmaler van Hario van 29,- en dat is een geweldig ding verder maar elektrisch is voor haar hoeveelheden per dag wel fijner.
Prijs 0-100 euro, en kom eigenlijk uit op de DeLonghi KG79 62,-, is wat plasticky? Bodum Bistro, slecht verkrijgbaar, duur door "design"? 110.- Krups SANTA Fe GVX2, ziet er goed uit kost ook 60+ en is wellicht het makkleijkst te reinigen?

Iemand die hier wat zinnigs over kan zeggen? Het is echt puur voor french press, dus nooit superfijn/veel standen.

The love that lasts longest, is the love that is never returned.

• Donaldinho
  • Nu online
Baratza encore staat goed bekend en is redelijk geprijsd. Voor filter is die goed, french press zou je even uit moeten zoeken.

• coelho
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 11:20

coelho

VanTheManFan

Ravhin schreef op zondag 13 januari 2019 @ 22:16:
Sinds ik de Expobar heb, valt het mij op dat er een weggooicultuur heerst voor de waterontharders die bij esprossomachines worden geleverd. Als autist technoloog chemicus verbaasd mij dat, want de harsen die in deze ontharders worden gebruikt zijn meerdere malen bruikbaar. Ook vind ik de onduidelijkheid over hoe lang deze gebruikt kunnen worden niet fijn :).
Een waterontharder werkt meestal via een kationhars die de metaalrestionen uit het water halen; het anion wordt niet gewisseld. Magnesium-, calcium- en ijzerzouten zijn niet altijd goed oplosbaar en kunnen neerslaan. Door deze uit te wisselen met natrium krijg je 'zacht' water wat geen kwaad kan voor je apparatuur (niet te verwarren met gedemineraliseerd water waar ook de anionen worden gewisseld). De hoeveelheid kationharsen die gemaakt worden zijn legio, maar een van de meest gebruikte is de Dowex Marathon C:
  • dichtheid ca 1,25 g/mL
  • capaciteit ca 2,0 eq/liter
  • 12 BV/uur flow
  • regenereren 10%(g/v) NaCl
  • contacttijd 25 minuten
Koeterwaals, maar hiermee kunnen we zelf een DYI regeneratiesysteem in elkaar zetten. Bij Alie kan je een slangenpomp aanschaffen voor nog geen €5, en wat siliconenslang voor €2. Als je nagaat dat een vervangende cartridge €6 kost heb je je geknutsel er al na drie keer uit :)
[Afbeelding]
De spullen
[Afbeelding]
12V adapter (ik heb er zat in huis, hij moet 0,5A aankunnen) ontdoen van de stekker en vastsolderen aan de koppeling van de slangenpomp.
[Afbeelding]
Bepaal de pomprichting en geef dit aan op het pomphuis. De pomp is zelfaanzuigend dus je hoeft niet te kliederen met water om te starten.
[Afbeelding]
Sluit de cartridge zo aan, dat het water via de slang binnenkomt (tegen de normale stroom in). Hang hem vervolgens ondersteboven in een maatbeker (ik heb hier zelf een houtjetouwtje oplossing met satéprikkers :P Pak het pak onthardingszout wat je kan kopen voor een vaatwasser en weeg 75 gram zout af en los dit op in 750 mL water. Kraanwater is prima. De hoeveelheid zout is magnitudes meer dan de restzouten in het kraanwater.
[Afbeelding]
Start de pomp en laat deze circa een half uur lopen. Je zal zien dat het eerste deel wat van de cartridge afkomt gelig is - dit zijn de zouten die opgevangen zijn door de hars. De pomp in kwestie heeft een flow van circa 100 mL/min. Na een half uur is er een evenwicht in de hars tussen de 'foute' zouten en het meer aanwezige natrium in het water. Spoel de kolom met 750 mL kraanwater en herhaal de regeneratie nogmaals met 75 g zout in 750 mL water. Als je daarna je cartridge uitspoelt met 750 mL kraanwater (je kan proeven of alles weg is) heb je een als nieuw waterfilter wat weer even meekan :)
Met twee waterfilters kan je afwisselen en één filter kan je ongeveer 100x regenereren - zo kan je 200 - 400 maanden doen met een set. De kosten van één regeneratie zijn ongeveer €0,08.

De inhoud van mijn cartridge is (35/2)2*π*80 = 77 mL. Als alles bezet is met hars heeft deze een wisselcapaciteit van 154 mmol. 1 °dH staat voor 0,179 mmolair kalk. in mijn gebied (Flevoland) is de hardheid van het water 6 °dH wat inhoudt dat er 1,074 mM aan kalk in het water zit. Op basis hiervan kan ik 143 liter water wisselen voordat de hars uitgeput is; dit is 57 keer de watertank van 2,5 liter aanvullen. Het is altijd goed om uit te gaan van 80% capaciteit (want we volgen hier niet de regelen der kunst van het regeneren door ons regenerant te hergebruiken) en dan kom je op 45 keer de watertank wisselen.
Ik heb deze thuis die ik ook gebruik voor mijn luchtbevochtiger. Sindsdien geen kalk meer gezien, dus volgens mij in essentie hetzelfde als jouw apparaat.

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

coelho schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 19:21:
[...]

Ik heb deze thuis die ik ook gebruik voor mijn luchtbevochtiger. Sindsdien geen kalk meer gezien, dus volgens mij in essentie hetzelfde als jouw apparaat.
Ehm, nee :)
Als je op de RO doelt, die gaat stappen verder dan water zacht maken. RO staat voor Reversed Osmosis (omgekeerde osmose) waarbij púúr water wordt geproduceerd oftewel letterlijk H2O. Dit is niet voor consumptie geschikt. Het is giftiger dan kraan- of zacht water omdat je een osmotische schok kan krijgen.

Ravhin wijzigde deze reactie 25-01-2019 19:41 (3%)
Reden: Typo

• Donaldinho
  • Nu online
Nomad schreef op maandag 3 juli 2017 @ 13:50:
[Afbeelding]

Ik mag mij weer officieel melden in het espresso team :P.
Het is een Rocket Cellini geworden weer, wat ik ook had :) (dit keer v2 ipv v3 en dus Sirai pressostaat ipv pid)

De Sette is prima voor espresso, staat nu zelfs op maalstand 7 op de macro ring, omdat de machine anders chocked. Dus die kan met alle gemak fijn genoeg in ieder geval. Weegschaal doet ook zijn functie goed, dus ik heb een lekkere makkelijke setup zo :)
Hee joh wat leuk, deze heb ik ook _/-\o_

Gaat wel snel zo, van v60, naar handmaler, naar baratza forte bg, en nu deze set ernaast. Misschien dat ik mn filter setup een tijdje wegzet, is wat overweldigend allemaal nu.

Hoewel, filter meenemen naar het werk is wel echt top. Dat wil ik niet meer missen.

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Ravhin schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 19:36:
[...]

Ehm, nee :)
Als je op de RO doelt, die gaat stappen verder dan water zacht maken. RO staat voor Reversed Osmosis (omgekeerde osmose) waarbij púúr water wordt geproduceerd oftewel letterlijk H2O. Dit is niet voor consumptie geschikt. Het is giftiger dan kraan- of zacht water omdat je een osmotische schok kan krijgen.
Ook in kleine espresso hoeveelheden ? Want @coelho lijkt nog steeds rond te lopen :)

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Phuncz schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 09:13:
[...]

Ook in kleine espresso hoeveelheden ? Want @coelho lijkt nog steeds rond te lopen :)
Uiteraard is alles relatief :) Ik werk in de farmaceutische industrie dus reken meer met kuubs dan met milliliters ;) Enige waarom ik er op hamer is dat er een hardnekkig idee bestaat dat gedemineraliseerd water geschikt is voor consumptie. Buiten het feit om dat het echt niet smaakt is het niet goed voor je.

Ter nuancering: ontziltingsinstallaties maken ook gebruik van RO maar hebben andere eisen voor het product waardoor daar wel mineralen inzitten.

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Mijn lokale brander gebruikt ook een dergelijke installatie om tijdens het zetten de smaakinvloeden van het water te elimineren. Maar hij doet ook competitie tasting dus dat lijkt me logisch. Maar hij serveert dan ook geen drinkwater ervan.

• coelho
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 11:20

coelho

VanTheManFan

Phuncz schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 09:13:
[...]

Ik drink het niet! Gebruik het voor mijn luchtbevochtiger. Alleen ik zag de 'houtje-touwtje' waterontharder een paar posts naar boven en dacht dat die hetzelfde deed als mijn osmosefilter.

• Donaldinho
  • Nu online
Zo - afgelopen vrijdag van een Tweaker een Rocket / Sette overgenomen. Na ongeveer een zoektocht van zeker een jaar heb ik eindelijk een espresso setup.

Hele weekend mee gespeeld - nouja, zaterdag - toen was mijn enige zak espresso bonen van 250 gram op. Tegen de verwachting in heb ik ook echt lol in cappuccino's maken gekregen. Had tot voor kort zelfs nog nooit capu gedronken :D

Al met al een mooie set - maar ben toch ook nog blij met mijn V60 setup. Als het goed is ben ik nu klaar qua aanschaffen (even los van mogelijke hardware failure).

Nu testen / oefenen. Uiteindelijk zijn mijn koffie sets dus geworden:
  • filter handmatig: Comandante C40 - Hario V60
  • filter automaat: Baratza Forte BG - Hario V60
  • espresso: Rocket Celini / Baratza Sette

• bermuda1980
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 25-04 23:47
Donaldinho schreef op maandag 28 januari 2019 @ 10:54:
Hele weekend mee gespeeld - nouja, zaterdag - toen was mijn enige zak espresso bonen van 250 gram op. Tegen de verwachting in heb ik ook echt lol in cappuccino's maken gekregen. Had tot voor kort zelfs nog nooit capu gedronken :D
Allereerst; proficiat! Mooie setup alles bij elkaar! Ten tweede, zelf koop ik altijd een kilozak (waarvan vervolgens ~600g bij mij achter blijft) puur om dit te voorkomen. Heb je na 3 shots je espresso lekker, is er nog maar voor 10 kopjes espresso over. Dan blijf je bezig met iedere keer je maalgraad bepalen! Misschien het overwegen waard?

Verder, ik zoek een maler voor een mokapot. I.v.m. ruimteproblematiek was mijn espressosetup tijdelijk bij mijn moeder te vinden. Die heeft zich over de afgelopen paar maanden aangewend om fascino budget boontjes te bestellen, en die vervolgens om de paar dagen 'vers' te malen. Nu de espressomachine/molen haar huis weer verlaat, blijkt ze toch wel gehecht geraakt te zijn aan het verse, en wil ze een maler! Het moet een beetje betaalbaar zijn, en het hoeft niet espressofijnheid te kunnen malen. Zelf zat ik te denken aan een RR45 van Gino Rossi, die zie je nog wel eens langskomen op marktplaats voor een euro of 50. Hebben mensen nog andere goedkope suggesties?

• Donaldinho
  • Nu online
Misschien een (tweede hands) baratza encore? Die lijken online wel ok te zijn voor moka. Ik ken de methode niet. Maar ben we enthousiast over de baratza malers. En deze staat verder goed bekend.

Goede tip die kilozak. Krijg hem mirgen binnen voor mn espresso (koffielab). Vandaag ook een paar filter koffies binnen gehad van friedhats in de 250gram variant. Misschien ga ik daar ook over op kilos

Donaldinho wijzigde deze reactie 29-01-2019 20:59 (34%)

• kikkeraap
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 11:36
Afgelopen weekend een Siemens EQ9 aangeschaft. Ik krijg er tot nu toe alleen zure koffie uit. Wat heb ik gedaan.... De molen staat op fijn, maximum aan koffie gedoseerd, aromaIntense staat op Intense +, 35 ml (is het minumum). Er is een doorlooptijd van 16-17 seconden. De bonen komen van Fascino (Grande Alta, branddatum is 21 januari)), dus dit kan het niet zijn. Iemand een diee?

kikkeraap wijzigde deze reactie 30-01-2019 19:31 (3%)

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
kikkeraap schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 19:26:
Afgelopen weekend een Siemens EQ9 aangeschaft. Ik krijg er tot nu toe alleen zure koffie uit. Wat heb ik gedaan.... De molen staat op fijn, maximum aan koffie gedoseerd, aromaIntense staat op Intense +, 35 ml (is het minumum). Er is een doorlooptijd van 16-17 seconden. De bonen komen van Fascino (Grande Alta), dus dit kan het niet zijn. Iemand een diee?
16/17 seconden is kort voor espresso. Het eerste wat je extraheert zijn de zuren, daarna de rest. Langer water contact moet je focus zijn. Dat kan ofwel door meer weerstand ofwel meer volume in je kop.

martijnscholtens.nl

• AvK
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 10:39

AvK

Ready Set Go

Afgelopen weekend een Siemens EQ9 aangeschaft. Ik krijg er tot nu toe alleen zure koffie uit. Wat heb ik gedaan.... De molen staat op fijn, maximum aan koffie gedoseerd, aromaIntense staat op Intense +, 35 ml (is het minumum). Er is een doorlooptijd van 16-17 seconden. De bonen komen van Fascino (Grande Alta, branddatum is 21 januari)), dus dit kan het niet zijn. Iemand een diee?
Zet em eens terug in de basis instellingen en probeer het dan nog eens. Dan een klein beetje justeren.
Hier komt er perfecte koffie uit met een vergelijkbaar apparaat.

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

• kikkeraap
AvK schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 20:47:
[...]

Zet em eens terug in de basis instellingen en probeer het dan nog eens. Dan een klein beetje justeren.
Hier komt er perfecte koffie uit met een vergelijkbaar apparaat.
Wat zijn jouw settings en welke koffie gebruik je? Enig idee wat je doorlooptijd is?

• AvK
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 10:39

AvK

Ready Set Go

Basis instellingen en daarna afgestemd op de inhoud van mijn bekertjes. Dus Latte in een groot glas. Normale koffie (double shot) in een basis glas.
Je kan dat ding in 100 verschillende standen zetten.
De maling staat bij mij op het 1 na laatste standje.
Zet het water wel op HEET.
Beetje experimenteren, dan komt het goed.

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

• D. Ninjai
Ik heb ook een EQ9 en drink mijn espresso met de volgende instellingen (maler op fijnst):
- Doubleshot sterk ++
- Intensief +
- 90 graden
- 40ml

Bij mij komen ze er heerlijk uit. Heb zelf geen ervaring met Fascino.

• kikkeraap
D. Ninjai schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 21:36:
[...]

Ik heb ook een EQ9 en drink mijn espresso met de volgende instellingen (maler op fijnst):
- Doubleshot sterk ++
- Intensief +
- 90 graden
- 40ml

Bij mij komen ze er heerlijk uit. Heb zelf geen ervaring met Fascino.
Wat is die Doubleshot sterk ++ functie, zijn dat 2 malingen op 40 ml? Gebruik je verse (niet Fascino) bonen? Enig idee wat je doorloop tijd is?

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Nomad schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 18:18:
Er zijn maar heel weinig malers stil, eigenlijk bijna geen een,
Handmaler scheelt een hoop, maar dat is weer irritant om andere redenen. :P

• D. Ninjai
kikkeraap schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 08:57:
[...]

Wat is die Doubleshot sterk ++ functie, zijn dat 2 malingen op 40 ml? Gebruik je verse (niet Fascino) bonen? Enig idee wat je doorloop tijd is?
Ja twee malingen op 40ml. Ik moet vanavond even kijken naar de doorlooptijd maar die is korter dan gebruikelijk in espressoland. Bonen zijn ook vers.
Pagina: 1 ... 31 ... 34 Laatste

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True