Sinds ik de Expobar heb, valt het mij op dat er een weggooicultuur heerst voor de waterontharders die bij esprossomachines worden geleverd. Als
autist technoloog chemicus verbaasd mij dat, want de harsen die in deze ontharders worden gebruikt zijn meerdere malen bruikbaar. Ook vind ik de onduidelijkheid over hoe lang deze gebruikt kunnen worden niet fijn

.
Een waterontharder werkt meestal via een kationhars die de metaalrestionen uit het water halen; het anion wordt niet gewisseld. Magnesium-, calcium- en ijzerzouten zijn niet altijd goed oplosbaar en kunnen neerslaan. Door deze uit te wisselen met natrium krijg je 'zacht' water wat geen kwaad kan voor je apparatuur (niet te verwarren met gedemineraliseerd water waar ook de anionen worden gewisseld). De hoeveelheid kationharsen die gemaakt worden zijn legio, maar een van de meest gebruikte is de Dowex Marathon C:
- dichtheid ca 1,25 g/mL
- capaciteit ca 2,0 eq/liter
- 12 BV/uur flow
- regenereren 10%(g/v) NaCl
- contacttijd 25 minuten
Koeterwaals, maar hiermee kunnen we zelf een DYI regeneratiesysteem in elkaar zetten. Bij Alie kan je een
slangenpomp aanschaffen voor nog geen €5, en wat
siliconenslang voor €2. Als je nagaat dat een
vervangende cartridge €6 kost heb je je geknutsel er al na drie keer uit

De spullen

12V adapter (ik heb er zat in huis, hij moet 0,5A aankunnen) ontdoen van de stekker en vastsolderen aan de koppeling van de slangenpomp.

Bepaal de pomprichting en geef dit aan op het pomphuis. De pomp is zelfaanzuigend dus je hoeft niet te kliederen met water om te starten.

Sluit de cartridge zo aan, dat het water via de slang binnenkomt (tegen de normale stroom in). Hang hem vervolgens ondersteboven in een maatbeker (ik heb hier zelf een houtjetouwtje oplossing met satéprikkers

Pak het pak onthardingszout wat je kan kopen voor een vaatwasser en weeg 75 gram zout af en los dit op in 750 mL water. Kraanwater is prima. De hoeveelheid zout is magnitudes meer dan de restzouten in het kraanwater.

Start de pomp en laat deze circa een half uur lopen. Je zal zien dat het eerste deel wat van de cartridge afkomt gelig is - dit zijn de zouten die opgevangen zijn door de hars. De pomp in kwestie heeft een flow van circa 100 mL/min. Na een half uur is er een evenwicht in de hars tussen de 'foute' zouten en het meer aanwezige natrium in het water. Spoel de kolom met 750 mL kraanwater en herhaal de regeneratie nogmaals met 75 g zout in 750 mL water. Als je daarna je cartridge uitspoelt met 750 mL kraanwater (je kan proeven of alles weg is) heb je een als nieuw waterfilter wat weer even meekan

Met twee waterfilters kan je afwisselen en één filter kan je ongeveer 100x regenereren - zo kan je 200 - 400 maanden doen met een set. De kosten van één regeneratie zijn ongeveer €0,08.
De inhoud van mijn cartridge is (35/2)
2*π*80 = 77 mL. Als alles bezet is met hars heeft deze een wisselcapaciteit van 154 mmol. 1 °dH staat voor 0,179 mmolair kalk. in mijn gebied (Flevoland) is de hardheid van het water 6 °dH wat inhoudt dat er 1,074 mM aan kalk in het water zit. Op basis hiervan kan ik 143 liter water wisselen voordat de hars uitgeput is; dit is 57 keer de watertank van 2,5 liter aanvullen. Het is altijd goed om uit te gaan van 80% capaciteit (want we volgen hier niet de regelen der kunst van het regeneren door ons regenerant te hergebruiken) en dan kom je op 45 keer de watertank wisselen.
Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>