Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1 Overzicht

Pagina: 1 ... 30 ... 39 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Donaldinho
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 15:06
Iemand nog tips voor goede (licht gebrande) bonen voor filter in Nederland? Koffielab heb ik geprobeerd, naar mijn smaak vaak toch net iets te donker gebrand.

Don't worry about the world coming to an end today. It's already tomorrow in Australia.

• Kraz
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 21:23

Kraz

What does this button do?

Wij hebben in Amsterdam koffie gedronken bij Screaming Beans.
Is zo'n hip tentje wat ook zelf koffiebonen brand.

Wij hebben daar de Whisper Espresso Blend (Ethopia Yirgacheffe Ethiopia Sidamo Colombia)
Is er een met een beetje citrus erin en dus redelijk fris.
Wij dronken m als espresso en cappuccino dus weet niet of deze ook als filterkoffie goed tot zijn recht komt.

De site ligt er al even uit aangezien ze blijkbaar bezig zijn met een nieuwe, maar via facebook kun je ze bereiken. Of je moet in de buurt zijn en even binnenlopen :)

• vinpower
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 20:35
Geen idee of het iemand interesseert maar vanmiddag heb ik mijn Quickmill en Quamar mogen ontvangen. De hele avond heb ik er mee zitten klooien en net alles weer schoongemaakt en gereed om morgen weer verder te gaan.

Hele zak bonen verprutst. Ik had de maler opengemaakt om te kijken en vervolgens niet helemaal strak dichtgedraaid. Vervolgens vlogen de vlokken eruit! 500gram was er zo door heen voordat ik überhaupt het ding uit kon zetten :o Uiteindelijk met goedkope Ikea bonen verder gegaan om de maler enigszins af te stellen. Wel raar, ik heb 18 gram in 8,7 seconden uit dat ding. Anderen lees ik rond de 6 seconden..

De laatste twee kopjes waren 18,0 gram met een doorlooptijd van 28 seconden. Maar het smaakt vooralsnog erg zuur. Vrouw des huizes keek helemaal scheel er van.. :D Of dat nou de bonen zijn... Volgens de PID staat het apparaat op een temperatuur van 95 graden. Ik begrijp als je lager gaat de espresso ook zuurder kan gaan smaken.

Wat ik ook nog niet snap is wanneer ik de double basket neem (volgens mij bedoeld voor ~ 18 gram) dan loopt het veels te snel. Gebruik ik de single basket in combinatie met 18 gram dan kom ik wel aan de juiste doorlooptijd.. Maar ik lees juist dat de single basket voor 7-9 gram is bedoeld.

}:O

• Donaldinho
Ja dat zure, ik weet het niet. Tijdje geleden een koffie training gedaan waarbij ik ook constant de (door professionals) gemaakte espressos veel te zuur vond.

Kan gedeeltelijk aan de huidige trend liggen van vrij fruitige bonen. Wat ik we apart vond was dat de andere trainees, en de trainer zelf dit totaal niet proefden 😁 momentje van Gaal zullen we maar zeggen. Ben ik nu zo slim... ;)

Het gekke is dat ik bij filter koffies dat uitgesproken zure, bijna azijn achtige helemaal niet terugvind. Daar zijn de zuren veel gebalanceerder en fruitig. Aangenaam

Het houdt me ook een beetje tegen om zelf de knoop door te hakken van een halfautomaat. Ga niet zoveel geld uitgeven aan zure koffie.

De capuccino die ze met diezelfde (zure) espressos maakten was we fantastisch, heel zoetig, bijna chocolade achtig.

Ik ben er nog niet uit waar het aan ligt.

Don't worry about the world coming to an end today. It's already tomorrow in Australia.

• bszz
  • Laatst online: 21:35
Donaldinho schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 21:52:
Ja dat zure, ik weet het niet. Tijdje geleden een koffie training gedaan waarbij ik ook constant de (door professionals) gemaakte espressos veel te zuur vond.

Kan gedeeltelijk aan de huidige trend liggen van vrij fruitige bonen. Wat ik we apart vond was dat de andere trainees, en de trainer zelf dit totaal niet proefden 😁 momentje van Gaal zullen we maar zeggen. Ben ik nu zo slim... ;)

Het gekke is dat ik bij filter koffies dat uitgesproken zure, bijna azijn achtige helemaal niet terugvind. Daar zijn de zuren veel gebalanceerder en fruitig. Aangenaam

Het houdt me ook een beetje tegen om zelf de knoop door te hakken van een halfautomaat. Ga niet zoveel geld uitgeven aan zure koffie.

De capuccino die ze met diezelfde (zure) espressos maakten was we fantastisch, heel zoetig, bijna chocolade achtig.

Ik ben er nog niet uit waar het aan ligt.
Dat komt door de veel kortere extractietijd van een espresso. Daarmee krijg je relatief veel zuren, of zo je wilt relatief weinig zoete en bittere smaken.

• Donaldinho
bszz schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 22:17:
[...]

Dat komt door de veel kortere extractietijd van een espresso. Daarmee krijg je relatief veel zuren, of zo je wilt relatief weinig zoete en bittere smaken.
Ja precies, helder. 30 seconden of 2,5 minuut onder totaal andere druk kan niet dezelfde extractie geven. Het kan natuurlijk gewoon zijn dat ik niet van espesso houd.

• bszz
Donaldinho schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 22:40:
[...]

Ja precies, helder. 30 seconden of 2,5 minuut onder totaal andere druk kan niet dezelfde extractie geven. Het kan natuurlijk gewoon zijn dat ik niet van espesso houd.
Als je een boon met minder aciditeit gebruikt hoeft je geen "zure" (fruitige, rinse) espresso te krijgen.

• vinpower
Zonet een betere weegschaaltje geleend. zo'n weeglepel. Daar kwam toch uit dat ik een gram afwijkte van wat ik dacht. Bij de single basket krijg ik nu een brouwsel met de ok doorlooptijd en de eerste 2 slokken zijn te pruimen, maar daarna nog steeds niet lekker. Het is mij nog een raadsel hoe men met een double basket en rond de 16 gram een doorloop krijgen van 20-30 seconden. Bij mij is het glaasje al met 9 seconden vol, en de maling staat op zijn fijnst.

• Thralas
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 20:24
vinpower schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 09:49:
Het is mij nog een raadsel hoe men met een double basket en rond de 16 gram een doorloop krijgen van 20-30 seconden. Bij mij is het glaasje al met 9 seconden vol, en de maling staat op zijn fijnst.
Simpel: fijner malen.
  • Is de molen nieuw?
  • Wat bedoel je met 'zijn fijnst' - de nulmarkering of het punt waar de schijven elkaar raken?
  • Is dit met verse bonen (i.e. niet de overjarige Ikea-bonen)?
  • Pas je de maalgraad wel aan terwijl de molen draait?
Ondanks het feit dat zo'n weeglepel vast redelijk bedoeld is voor nauwkeurigheid bij lage gewichten kan een 0,01g-weegschaal ook geen kwaad.

Mijn ervaring met horecamolens is erg beperkt (Sette O+), dus Google ook vooral, maar ik zou verwachten dat je de molen leeg en uit wel zo fijn kunt instellen dat de schijven op elkaar klemmen. En bij 'regulier' fijner afstellen moet je het punt wel kunnen bereiken waarop de schijven elkaar net raken (dat is overduidelijk te horen).

Check ook of je bij het uit elkaar halen de maalgraadschaal niet verschoven hebt. Mijn n=1 ervaring met een Compak K6 is dat je de grind collar er op meerdere manieren terug op past, waardoor je het bereik ook kunt aanpassen.

Thralas wijzigde deze reactie 08-12-2018 11:30 (5%)

• vinpower
Ik zal zometeen nog een keer de Maler schoonmaken en leeghalen. Maar ik kon met al mijn kracht niet verder draaien zodat ik het geluid van knarsende schijven krijg te horen die op menig filmpje te horen is..

De molen is nieuw en durf eigenlijk niet me verse bonen aan te verspillen haha

• Thralas
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 20:24
vinpower schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 12:31:
Maar ik kon met al mijn kracht niet verder draaien zodat ik het geluid van knarsende schijven krijg te horen die op menig filmpje te horen is..
Hier nog een voorbeeldje van een Quamar.

Kracht zou er natuurlijk niet voor nodig moeten zijn. Maar het is wel erg merkwaardig dat je niet eens in de buurt komt - zie ook het filmpje, die heeft nog ruim voldoende bereik.

Handleiding van dat ding is onvindbaar op het internet, maar ik neem aan dat ze wel ergens vertellen hoe je het bereik afstelt?
De molen is nieuw en durf eigenlijk niet me verse bonen aan te verspillen haha
Ik zou inderdaad eerst even verder de molen debuggen, dat lijkt me het primaire euvel.

• ANdrode
  • Registratie: februari 2003
  • Niet online
vinpower schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 21:36:Volgens de PID staat het apparaat op een temperatuur van 95 graden. Ik begrijp als je lager gaat de espresso ook zuurder kan gaan smaken.
Hoger (bij mijn Silvia 1-2 graden) maakt koffie duidelijk wat bitterder. Dat zou een makkelijke oplossingsrichting zijn.

De temperatuur die je noemt lijkt mij de temperatuur waarmee het water de koffie moet raken. Temperatuur aan de bovenkant van de boiler (waar sensor zit) is bij een silvia een stuk hoger (ik gebruik 103, standaard setting is 105 maar wat hoog).

• vinpower
Thralas en ANdrode bedankt voor de input. Ik heb de maler en de schijven eruit geschroefd, weer schoongemaakt en terug geplaatst. Ik kon de schijven veel makkelijker tegen elkaar aan draaien, en vervolgens het '0' punt bepalen. Vervolgens kwartslag gedraaid en weer wezen malen en zetten. Warempel na bakje XX, heb ik met 16 gram, in de double basket en een doorlooptijd van 27 seconden een bakje wat in ieder geval niet zuur smaakte! Helaas smaakte het wel naar de extra dark roasted die ik vanmiddag nog maar had gekocht om goedkoop de maler in te stellen. Morgen maar eens de verse bonen van Brandzaak proberen.. ik kan niet wachten!

• Guido7619
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 15-07 17:58
Tof, hier ook een koffie topic. Na jarenlang filterkoffie, Nespresso, Illy cups en de afgelopen 6 jaar Jura krijg ik 19 december een Rocket R58 en Rocket Fausto molen.

Het gemakzucht van knopje indrukken en klaar met de Jura is dan over, en gaat er een hele andere koffie wereld beginnen.

Heb alvast wat spulletjes gekocht, zoals uitklopbak, schoonmaak artikelen, een 0.01 grams weegschaal en zo'n Motta melkkannetje.

• Donaldinho
Donaldinho schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 17:11:
[...]

Welke branders raden jullie aan voor filter? Ik denk dat ik op zoek ben naar vrij licht gebrande koffies.
Had iemand nog goede tips voor (online) winkel die licht gebrande bonen voor filter heeft?

• Teus.shira
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 21:49
De vorm van het enkele en het dubbele bakje is zo gekozen dat de doorlooptijd bij elkaar in de buurt komt. Toch lukt het niet om het gelijk te krijgen. Een molen kan je dus zo afstellen dat de doorloop voor de enkele of voor de dubbele precies klopt. De bakjes van La Marzocco liggen nog het dichtst bij elkaar. Het nadeel van die bakjes zijn dat dat ze zo diep zijn, dat ze in veel machines / pistons niet goed passen.

• Teus.shira
Je zou ook nog kunnen kijken hoe de smaak is met 14 gram als dubbele doses. De bakjes zijn 70 jaar geleden ontworpen voor die hoeveelheid. Tegenwoordig doen we er vaak meer in, maar ook dat heeft invloed op de smaak. Leuk hè, dat experimenteren.

• Kraz

Kraz

vinpower schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 15:46:
Thralas en ANdrode bedankt voor de input. Ik heb de maler en de schijven eruit geschroefd, weer schoongemaakt en terug geplaatst. Ik kon de schijven veel makkelijker tegen elkaar aan draaien, en vervolgens het '0' punt bepalen. Vervolgens kwartslag gedraaid en weer wezen malen en zetten. Warempel na bakje XX, heb ik met 16 gram, in de double basket en een doorlooptijd van 27 seconden een bakje wat in ieder geval niet zuur smaakte! Helaas smaakte het wel naar de extra dark roasted die ik vanmiddag nog maar had gekocht om goedkoop de maler in te stellen. Morgen maar eens de verse bonen van Brandzaak proberen.. ik kan niet wachten!
Ik zelf gebruik het dubbele bakje en doe er 18-18,5 gram in.
Doorlooptijd zit meestal ook rond de 25-28 seconden. Ik heb dan een heerlijke espresso met nog net een klein beetje zuur wat ik persoonlijk wel lekker vind.

Het voor de eerste keer alles instellen is idd een werk, maar daaaarnaaaa...... ;)

• vinpower
Bedankt voor de tips en informatie. Gisteren een espresso langer laten doorlopen, waardoor de espresso meer bitter zou moeten worden. Maar was niet het geval. Mogelijk dat me bonen te vers zijn? Zijn ondertussen een week oud. Einde van de dag komt nieuw preciciesie weegschaaltje binnen. Hiermee kan ik ook het eindresultaat mee wegen. Story continues!

• HubD1
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 21-10 23:10
Weegschaaltje is handig inderdaad. Bonen van een week oud zouden perfect moeten zijn.
Begin eens met 16 gram maalsel en probeer dan naar een 32-38 gram koffie te komen in ca. 28-32 seconden. Dan zit je aardig in de richting van hoe het zou moeten zijn.

Je kunt ook je maalsel nog even met een cocktailprikker o.i.d. goed door te roeren voor je gaat tampen, dan weet je zeker dat het maalsel redelijk goed verdeeld zit. (met een naked portafilter ben je er zo achter, want dan sproeit het soms alles onder als je niet oplet)
Rommelen met temperatuur en druk zijn leuk voor later, maar dan moet je eerst de basis goed hebben.

• vinpower
Schrik! Ik kom met 16 gram maalsel, op een gewicht van 49,5 gram wanneer ik het glaasje in 30 seconden laat lopen tot het streepje.

• HubD1
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 21-10 23:10
Geen paniek, maar de molen moet nog wel een (klein) tikje fijner :)
Meten=weten...

HubD1 wijzigde deze reactie 11-12-2018 23:46 (10%)

• Kraz

Kraz

Ik heb sinds kort een puck tamper. Hiermee tamp je eigenlijk altijd recht.

Aangezien de hoeveelheid druk die je moet zetten tijdens het tampen toch niet echt veel uitmaakt, deze besteld.
Werkt goed moet ik zeggen. Vooral met de naked portafilter krijg ik nu geen spuiters meer. :P

Wil er nog wel een 'verdeler' bij halen, maar dat komt volgend jaar wel ergens.

• jusv
  • Registratie: november 2016
  • Laatst online: 12:55
Donaldinho schreef op zondag 9 december 2018 @ 10:32:
[...]

Had iemand nog goede tips voor (online) winkel die licht gebrande bonen voor filter heeft?
Ik heb mijn bonen altijd van Giraffe.

http://giraffecoffee.nl/product-categorie/koffie/

Stuur ze even mailtje welke bonen je het beste kunt nemen. Kan me niet voorstellen dat zij niets hebben in die categorie.

• SR8
  • Registratie: oktober 2004
  • Niet online
ehtweak schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 10:41:
Iedereen kent ze wel, de iconische hoekige espressopotjes van Bialetti:
[Afbeelding]

Maar de fabrikant schijnt in moeilijkheden te zitten.
https://orf.at/stories/3090021/
https://www.corriere.it/e...8-bb5a-fd7ad32a316b.shtml

Forse schulden, teruglopende omzet. :-( Productie- en leveringsmoeilijkheden. Een nettoverlies van ruim 15 miljoen euro. Niet meer kunnen opboksen tegen de cupjes en (vol)automatenmarkt.
Totale schuldenlast op dit moment van 69 miljoen. Niet meer in staat de salarissen te betalen en vorderingen van de Italiaanse fiscus.

Wellicht het einde voor dit, uit 1933 (!) stammende, ontwerp/fabrikant.
Nu ook te koop bij de Lidl (aanbieding vanaf vandaag). De Bialetti Fiammetta voor €12,99.

Edit: Ook in de winkel, net eentje gehaald.

SR8 wijzigde deze reactie 17-12-2018 13:45 (3%)

• Joarie
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 22:00
Kraz schreef op woensdag 12 december 2018 @ 15:25:
Ik heb sinds kort een puck tamper. Hiermee tamp je eigenlijk altijd recht.

Aangezien de hoeveelheid druk die je moet zetten tijdens het tampen toch niet echt veel uitmaakt, deze besteld.
Werkt goed moet ik zeggen. Vooral met de naked portafilter krijg ik nu geen spuiters meer. :P

Wil er nog wel een 'verdeler' bij halen, maar dat komt volgend jaar wel ergens.

[Afbeelding]
Ik heb een coffee distributor vorig jaar gehaald. Die in combinatie met een normale tamper geeft zeer voorspelbare kopjes koffie

Without engineers science is just philosophy

• ehtweak
  • Registratie: juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@SR8 Blijkbaar bestaan ze nog:
https://bebeez.it/en/2018...f-fund-will-subscribe-it/

...the issue of non-convertible bonds for 17 million euro for the Och-Ziff Capital Investments LLC fund...

Of is die aanbieding van de Lidl een stuiptrekking c.q. magazijnopruiming van Bialetti?
Want normaliter zijn die Bialetti Fiammetta potjes veel duurder.

ehtweak wijzigde deze reactie 17-12-2018 12:56 (7%)

Mooie Plaatjes   

• Kraz

Kraz

Joarie schreef op maandag 17 december 2018 @ 12:08:
[...]

Ik heb een coffee distributor vorig jaar gehaald. Die in combinatie met een normale tamper geeft zeer voorspelbare kopjes koffie
Die moet ik ook nog idd en is inmiddels onderweg.
Via de NL websites vind ik m iets te duur. :)

• Joarie
  • Laatst online: 22:00
Kraz schreef op maandag 17 december 2018 @ 13:02:
[...]

Die moet ik ook nog idd en is inmiddels onderweg.
Via de NL websites vind ik m iets te duur. :)
Het origineel is 3 of 4 keer duurder dan deze :+
Maar inderdaad, hij is voor een paar euro inmiddels ook uit China verkrijgbaar.

Without engineers science is just philosophy

• Kraz

Kraz

Joarie schreef op maandag 17 december 2018 @ 13:17:
[...]

Het origineel is 3 of 4 keer duurder dan deze :+
Maar inderdaad, hij is voor een paar euro inmiddels ook uit China verkrijgbaar.
Precies ;)
Ze hebben bij mij alleen een fout gemaakt en 2x dezelfde opgestuurd waardoor ik die distributor nu niet heb.
Mocht er dus iemand nog geinteresseerd zijn in een normale puck tamper. --> PM O-)

Kraz wijzigde deze reactie 17-12-2018 13:21 (3%)

• SR8
  • Registratie: oktober 2004
  • Niet online
ehtweak schreef op maandag 17 december 2018 @ 12:53:
@SR8 Blijkbaar bestaan ze nog:
https://bebeez.it/en/2018...f-fund-will-subscribe-it/

...the issue of non-convertible bonds for 17 million euro for the Och-Ziff Capital Investments LLC fund...

Of is die aanbieding van de Lidl een stuiptrekking c.q. magazijnopruiming van Bialetti?
Want normaliter zijn die Bialetti Fiammetta potjes veel duurder.
Ik zie die aanbieding inderdaad wel een beetje als een kat in het nauw.
Helaas past zo'n bedrijf gewoon niet bij deze tijd, dus het lijkt me een kwestie van tijd voordat het echt over is. Zonde.

• saviour
  • Registratie: juli 2000
  • Niet online
Zo! Vorige week hebben we bij Peeze in Arnhem een Jura E8 gekocht. Ter vervanging van de Nespresso.

Tot nu toe bevalt het goed. De koffie smaakt lekker en het zetten gaat gemakkelijk. De dagelijkse reiniging van het melksysteem is even wennen. Maar het is een klusje van niks.

Net even een voorraad aan reinigingsmiddelen en een paar kilo aan bonen gekocht. Op jaarbasis scheelt dit wel erg veel geld, vergeleken met de Nespresso.

• vinpower
Ik was bijna de wanhoop nabij met mijn nieuwe espresso machine. maar zonet toch een espresso kunnen zetten die niet (te) zuur smaakt. Ik zat net met 14 gram maling op 34 gram espresso.

• unezra
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 19:13

unezra

Allround ICTer, OSS adept.

SR8 schreef op maandag 17 december 2018 @ 14:01:
[...]
Helaas past zo'n bedrijf gewoon niet bij deze tijd, dus het lijkt me een kwestie van tijd voordat het echt over is. Zonde.
:(
Bialetti maakt prachtige moka potten.

Ik hoop dat die van ons nog lang mee gaan, anders is het op zoek naar een ander merk en model.
Zijn er niet veel die op inductie kunnen en die ook nog een beetje kwaliteit hebben.

Zelf heb ik heel weinig met half en volautomaten. Het neemt veel ruimte in en ik vind het zetten van een moka pot juist fijn.

Er staat ook een chemex in de kast, ook heel fijn maar gebruik ik minder.

Ooit komt er een cold-drip, ziet er ook nog eens mooi uit. (Alleen is wel oppassen met 2 katten...)

unezra wijzigde deze reactie 18-12-2018 18:50 (22%)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• saviour
  • Registratie: juli 2000
  • Niet online
Net reinigde ik het melksysteem van de Jura E8. Ook leegde ik meteen de opvangbak voor de koffie en het water.

Het viel mij op dat er veel water in de lekbak zat, terwijl ik het spoelwater altijd opvang. Is dat normaal? Of kan het zijn dat er iets aan de hand is? Ik heb niet het idee dat het koffie is dat is weggelopen.

• Gonadan
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Hij spoelt ook intern toch? Volgens mij komt dat in de opvangbak.

Canon 70D ~ 10-18 IS STM ~ 18-135 IS STM ~ 24 f/2.8 STM ~ 50 f/1.8 STM ~ 430EX II
Sigma 100-400 DG OS HSM Contemporary

• teacher
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 21:41

teacher

Moderator Consumentenelektronica

Dysgaf!

Er zit een drainage ventiel in die in de lekbak uitkomt. :Y

Wise enough to play the fool

• exoda
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 21:40
Als enige koffiedrinker in huis heb ik het eindelijk zo ver dat ik wat budget heb gekregen van de "baas" vriendin ;)

Ik kijk al een tijdje rond en heb besloten dat het wel een volautomaat moet worden, gezien het budget en omdat de vriendin ook simpel een bakkie moet kunnen zetten voor de visite. Nu heb ik een apparaat op het die voor mijn wensen de beste "bang-for-buck" lijkt te geven. Nu ben ik echter benieuwd of er hier misschien mensen zijn die ervaring hebben met deze machine of soortgelijke machines van Philips en of deze dan wordt aan- of afgeraden. Alvast bedankt voor de input!

Het gaat om deze koffiemachine:
https://www.coolblue.nl/p...ilips-3100-ep3550-00.html

• GermanPivo
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 18:38
exoda schreef op donderdag 20 december 2018 @ 09:50:
Als enige koffiedrinker in huis heb ik het eindelijk zo ver dat ik wat budget heb gekregen van de "baas" vriendin ;)

Ik kijk al een tijdje rond en heb besloten dat het wel een volautomaat moet worden, gezien het budget en omdat de vriendin ook simpel een bakkie moet kunnen zetten voor de visite. Nu heb ik een apparaat op het die voor mijn wensen de beste "bang-for-buck" lijkt te geven. Nu ben ik echter benieuwd of er hier misschien mensen zijn die ervaring hebben met deze machine of soortgelijke machines van Philips en of deze dan wordt aan- of afgeraden. Alvast bedankt voor de input!

Heb zelf de voorganger staan thuis (Philips HD8831/01). Doet al twee jaar wat het moet doen en komt imho een acceptabele bak koffie uit. Is met regelmaat te krijgen met redelijke kortingen. Ik heb de voorganger zonder melkreservoir (schuim het zelf) en heb die van mij voor zo'n €223,- gekocht op amazon terwijl de normale prijs rond de €300 lag.

• unezra

unezra

exoda schreef op donderdag 20 december 2018 @ 09:50:

Mijn vrouw kan *prima* overweg met een moka pot. :)
Geen whatever automaat hier in huis dus, gewoon 2 Bialetti's. (Een kleine en een grote.)

We hebben ook een Chemex, die is wat beter geschikt voor grotere gezelschappen (al zijn er wel HEUL grote Bialetti's), maar die gebruiken we minder. Relatief veel gedoe en het is echt ff goed inregelen voordat je er lekkere koffie uit haalt. (Plus, je kunt er niet iedere koffie in donderen, maar dat is bij de meeste manieren van zetten. Moka pot moet je ook niet alles zomaar in gooien. Wij gaan daar vaak af op het advies van Simon Levelt en vragen voordat we een nieuwe smaak proberen of dit goed smaakt in een moka pot.)

• exoda
unezra schreef op donderdag 20 december 2018 @ 10:06:
[...]

Mijn vrouw kan *prima* overweg met een moka pot. :)
Geen whatever automaat hier in huis dus, gewoon 2 Bialetti's. (Een kleine en een grote.)

We hebben ook een Chemex, die is wat beter geschikt voor grotere gezelschappen (al zijn er wel HEUL grote Bialetti's), maar die gebruiken we minder. Relatief veel gedoe en het is echt ff goed inregelen voordat je er lekkere koffie uit haalt. (Plus, je kunt er niet iedere koffie in donderen, maar dat is bij de meeste manieren van zetten. Moka pot moet je ook niet alles zomaar in gooien. Wij gaan daar vaak af op het advies van Simon Levelt en vragen voordat we een nieuwe smaak proberen of dit goed smaakt in een moka pot.)
Mijn vriendin vind 50 euro eigenlijk al te veel voor een koffiezetapparaat o.i.d. dus momenteel knijp ik m'n handen dicht dat ik haar zover heb dat we in ieder geval een volautomaat gaan aanschaffen. Als ik nu een stap verder zou willen gaan dan wordt het een gevalletje van: "don't push your luck", en zit ik straks nog met een Senseo opgescheept 8)7

• unezra

unezra

exoda schreef op donderdag 20 december 2018 @ 10:20:
[...]
Mijn vriendin vind 50 euro eigenlijk al te veel voor een koffiezetapparaat o.i.d. dus momenteel knijp ik m'n handen dicht dat ik haar zover heb dat we in ieder geval een volautomaat gaan aanschaffen. Als ik nu een stap verder zou willen gaan dan wordt het een gevalletje van: "don't push your luck", en zit ik straks nog met een Senseo opgescheept 8)7
Daarom juist.
Zo'n Bialetti kost een stuk minder en je hebt d'r in 10 minuten uitgelegd hoe het ding werkt.

Maar goed, ik heb zelf heel weinig met automaten. Daarvoor drink ik te weinig koffie. 1-2 koppen per dag, max en ik vind het proces van koffie zetten met een moka pot er prettig.

Gaat overigens razendsnel. Moka pot op de inductieplaat en 2.5 minuut later heb je koffie.

Maar goed, iets met persoonlijke voorkeur. :)

• Koerski
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 18-10 19:42
exoda schreef op donderdag 20 december 2018 @ 10:20:
[...]

Leuk! Ik heb dit apparaat ook gekocht. De koffie is lekker, vooral als je vers gebrande bonen besteld. De cappuchino functie met het melkreservoir gebruiken we eigenlijk alleen in het weekend als we vaker drinken. Anders blijf je dat reservoir en onderdelen afwassen. Doordeweeks maken we melkschuim met zo'n philips senseo melkschuimer. Verder prima apparaat, wel veel plastic.

• exoda
Koerski schreef op donderdag 20 december 2018 @ 11:06:
[...]

Leuk! Ik heb dit apparaat ook gekocht. De koffie is lekker, vooral als je vers gebrande bonen besteld. De cappuchino functie met het melkreservoir gebruiken we eigenlijk alleen in het weekend als we vaker drinken. Anders blijf je dat reservoir en onderdelen afwassen. Doordeweeks maken we melkschuim met zo'n philips senseo melkschuimer. Verder prima apparaat, wel veel plastic.
Ik drink zelf eigenlijk alleen maar zwarte koffie met heeeel af en toe een cappuccino. vandaar dat het melkreservoir me wel handig leek voor die enkele keer of als er eens visite is o.i.d. Het afwassen neem ik die enkele keer wel op de koop toe.

• MrJ
  • Registratie: mei 2001
  • Laatst online: 16-10 19:40

MrJ

Train, eat, sleep. Repeat.

Hier mijn Macap M4 grinder vervangen door de HG-1 handgrinder. Deze was de 'zwakste schakel' na het vervangen van mijn Rancilio Sylvia voor een Profitec 700. (Beide van een vriend overgenomen die zelf overging op een lever machine en weer een auto grinder.)

Mijn espresso is een stuk beter nu! :9 Veel meer nuance in de smaak.

Koop de laatste tijd mijn bonen bij Boot Koffie. Ben er nog niet uit welke ik de lekkerste vind. :)

Godfather Bodybuilding topic reeks

• unezra

unezra

Iemand ervaring met zo'n ding?

https://www.bol.com/nl/p/...s-1-0-l/9200000084838224/

Lijkt me super gaaf (is bij Bialetti zelf wel wat goedkoper), vacuum is sowieso een toffe zetmethode, maar voordat ik er een x-bedrag aan uit geef...

• Guido7619
Ik ben nu 2 dagen in de weer met mijn nieuwe machine. Nog best moeilijk. Vindt de espresso die eruit komt wel erg bitter, maar vraag mij dan eigenlijk af of het aan de koffie ligt of aan mijn eigen smaak beleving. Ik ben al nooit fan geweest van zwarte koffie. Heb er altijd melk inzitten, en dan best een flinke scheut.

Toch wel een paar vragen. Als je die test doet met je aangetampte puck in de machine met een muntje erop, moet het muntje dan ingedrukt zijn? Ik heb er nu 17.7 gram in en het muntje lijkt krap aan contact te maken met het douche scherm. Als je het muntje weer weghaalt zie je dus geen afdruk hiervan.

Met 17.8 gram vulling krijg ik 34.5 gr/30ml espresso in 28.7 seconden vanaf dat je de koffie ziet komen. Dit zou volgens de radio van 1:2 best goed moeten zijn. Ik zelf vindt dit maar een bitter bakje. Met dit gegeven, hoe krijg je dan 2 shots espresso van 30 ml uit je dubbele portafilter?

Als ik mijn portafilter na het koffiezetten verwijder ligt er altijd een heel klein plasje water op wat er daarna gelijk intrekt. Hoort dit nu wel of niet?

Nu lees ik ook dat die dubbele portafilters oorspronkelijk zijn bedoeld voor 14 gram koffie, maar dat lijkt mij dan net halfvol.

Ik gebuik een Rocket R58 machine met Rocket molen en fascino budget mild bonen. Boiler temperatuur van 105 graden wat een brew head temperatuur zou moeten geven van 92 graden.

• Teus.shira
Wat je beschrijft klopt best goed.
Muntje beetje ingedrukt in de koffie klopt qua dosering.
Het water hoort dan meteen weg te zakken als je het piston eruit haalt.
Als je meer vloeistof in je kopje wilt in dezelfde tijd zal je de maling iets groffer moeten zetten. Dat verkort de doorlooptijd.
En het verschil tussen 14 en 17 gram is och niet heel groot?

• Guido7619
Teus.shira schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 16:43:
Wat je beschrijft klopt best goed.
Muntje beetje ingedrukt in de koffie klopt qua dosering.
Het water hoort dan meteen weg te zakken als je het piston eruit haalt.
Als je meer vloeistof in je kopje wilt in dezelfde tijd zal je de maling iets groffer moeten zetten. Dat verkort de doorlooptijd.
En het verschil tussen 14 en 17 gram is och niet heel groot?
Nou, 14 gram is 18% minder dan 17 gram. Nog best aardig. Als bij 17 gram het muntje net wel, net niet het douchescherm raakt, raakt het dit bij 14 gram in ieder geval niet.

• franssie
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 21:51

franssie

Save the albatross

De Bialetti link lijkt veranderd te zijn naar https://www.lidl-shop.nl/BIALETTI-Espressokoker/p100248315

Keep Calm, Carry On | PD7F | Een goed Probleem komt nooit alleen | Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Fender Guitar, Gibson Guitar, Goddamn Guitar

• TecTo
  • Laatst online: 18:07
Donaldinho schreef op zondag 9 december 2018 @ 10:32:
[...]
Na een speurtocht zijn de licht gebrande boontjes (Kenya/Ken) van Caffenation favoriet.

https://caffenation.be

Voor filterkoffie de Chemex en handmaler de Kinu. Een goede maler geeft keer op keer het zelfde maalsel.

De Kinu handmaler is werkelijk de top of... Zeer nauwkeurig in te stellen en degelijk als een tank. Naast de espresso machine de Rocket Fausto als maler.

In het begin had ik zo van het zal allemaal wel maar met een goede maler haal je meer uit je bonen.

Hifi HT | Fotografie | Koffie

• DiedX
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 19:30
unezra schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 14:16:

[Afbeelding]

Lijkt me super gaaf (is bij Bialetti zelf wel wat goedkoper), vacuum is sowieso een toffe zetmethode, maar voordat ik er een x-bedrag aan uit geef...
volledig off-topic, maar het eerste waar ik aan dacht was Breaking Bad :P

• Donaldinho
TecTo schreef op zondag 23 december 2018 @ 10:42:
[...]

Na een speurtocht zijn de licht gebrande boontjes (Kenya/Ken) van Caffenation favoriet.

https://caffenation.be
Toevallig, heb twee dagen terug net pakketje caffenation (filter pakket, 3 soorten) binnnen. Ben benieuwd :)

• TD33
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 04-01 15:58
Ook in huize TD33 is er al enkele jaren een zwak voor de Bialetti. Er wordt ook al evenlang gezocht naar de lekkerste koffie en ik sluit niet uit dat deze zoektocht nooit gaat eindigen 😀 Momenteel bevalt een Lavazza, gewoon van de Zaanse grootgrutter, ons erg goed.

• dreamscape
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 20:48
TD33 schreef op zondag 23 december 2018 @ 16:00:
Momenteel bevalt een Lavazza, gewoon van de Zaanse grootgrutter, ons erg goed.
Dan is je zoektocht inderdaad nog lang niet ten einde ;)

Punctuality is the politeness of kings

• unezra

unezra

TD33 schreef op zondag 23 december 2018 @ 16:00:
Ook in huize TD33 is er al enkele jaren een zwak voor de Bialetti. Er wordt ook al evenlang gezocht naar de lekkerste koffie en ik sluit niet uit dat deze zoektocht nooit gaat eindigen 😀 Momenteel bevalt een Lavazza, gewoon van de Zaanse grootgrutter, ons erg goed.
Door de week gooien wij er de Espresso van Ikea in.
Smaakt echt prima voor een doordeweekse bak koffie.

In het weekend variëren we met diverse smaken die vnl bij Simon levelt vandaan komen. (Dat deden we ook eerst door de week maar vonden we qua kosten wat te gortig worden en het maakt de weekend-koffie extra speciaal. We hebben echt een zaterdagkoffie, heftig en pittig, en een zondagkoffie, zacht en mild. Maar daarbinnen is het regelmatig iets anders en dat mag dan ook best €7,- per 250 gram kosten.)

• D. Ninjai
  • Registratie: juli 2006
  • Nu online
TecTo schreef op zondag 23 december 2018 @ 10:42:
De Kinu handmaler is werkelijk de top of... Zeer nauwkeurig in te stellen en degelijk als een tank.
Ik was van plan om de Kinu Traveler te bestellen maar hun werkplaats is volledig in brand gevlogen. Alles is weg maar ze geven op hun site aan dat ze bezig zijn om opnieuw te beginnen dus hopelijk gaat het ze lukken. Het zijn inderdaad geniale malers.

• TecTo
  • Laatst online: 18:07
Kocht espresso bonen altijd per 1000gr via webshops zoals Fascino, Brandzaak etc.. Tot ik bij ons in het Goudse ontdekte dat er een winkel zat die bijna elke dag bonen brand en ook een goede bak koffie verkoopt naar keuze.

Deze barista geeft goed advies. Uit het ruime assortiment gebruiken we de laatste tijd voor espresso de Edit in 250gr verpakking. Een betaalbare smaakvolle koffie met constante kwaliteit.

https://www.houseofgoods....koffiebonen-hog-melanges/

Hifi HT | Fotografie | Koffie

• Vinzz
  • Laatst online: 17:00
SR8 schreef op maandag 17 december 2018 @ 14:01:
[...]

Wut?! Hoe kom je daar bij? Heb ik wat gemist? Heel Italië gebruikt deze potten alleen de supermarkten al hangen ermee vol. Daarnaast zijn Griekenland en Spanje grootverbruikers. Daar weten ze wel dat een duur elektrisch, apparaat beslist geen fijne koffie garandeert.

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Vinzz schreef op maandag 24 december 2018 @ 10:24:
[...]

Wut?! Hoe kom je daar bij? Heb ik wat gemist?
Ehhh, dit misschien:
ehtweak in "Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1"

Mooie Plaatjes   

• Ravhin
  • Laatst online: 16-10 13:24

Ravhin

no <root>...

Oeh, leuk een koffietopic :) <bookmark>
Sinds ik bij een delicatessenzaak gestart ben met het goed instellen van de machine ben ik helemaal verslingerd aan koffie. Ik zal van thuis uit eens wat plaatjes posten.
Begonnen met een Saeco halfautomaat met papkop maar die was na 3 jaar overleden. Toen overgestapt naar een Gaggia Classic V1 - aardig wat aan verbouwd maar die heeft het 10 jaar volgehouden. Inmiddels de blije eigenaar van een Expobar Brewtus IV PID :*)

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

• Vinzz
  • Laatst online: 17:00
Ha okeej, naja er zijn vele merken die dit potje maken. Ik heb ook nog een junior express. In Italië slaan we op vakantie altijd ringen in, eigen merk 1 euro per drie. Hij staat op het gas af we speak. Ik heb overigens net een zak Dallmayr crema d'oro voor 8,80 gehaald bij Duitse Lidl.

• Donaldinho
Ravhin schreef op maandag 24 december 2018 @ 10:33:
. Inmiddels de blije eigenaar van een Expobar Brewtus IV PID :*)
Leuk, welke maler heb je?

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Demoka M302-T :) inmiddels al een keer de maalschijven vervangen want die waren een beetje rond geworden ;)

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

• TD33
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 04-01 15:58
dreamscape schreef op zondag 23 december 2018 @ 20:35:
[...]

Dan is je zoektocht inderdaad nog lang niet ten einde ;)
Op dit moment he 😏. Alle windstreken hebben onderhand wel een kans gehad in de Bialetti.. Mijn 'smaak' verandert ook wel meerdere keren per jaar moet ik zeggen. Misschien is dat wel een beetje seizoensafhankelijk.

• GermanPivo
unezra schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 14:16:

[Afbeelding]

Vandaag voor net geen €60 te krijgen zie ik net, dus al iets minder duur om het te proberen :P Reviews zijn niet zo heel top geloof ik...
https://www.bodum.com/nl/nl/11744-01euro-epebo

• franssie

franssie

Save the albatross

GermanPivo schreef op maandag 24 december 2018 @ 18:18:
[...]

Vandaag voor net geen €60 te krijgen zie ik net, dus al iets minder duur om het te proberen :P Reviews zijn niet zo heel top geloof ik...
Eigenlijk wil je zo een apparaat op een spiritus brander en niet elektrisch - het leuke is om het aan tafel na het eten je koffie zo te presenteren. Smaakt het? Soit. Ziet het er goed uit? Jazeker!`
edit zoiets dus, moet je alleen nog een brander van een fondue stel over hebben ;)
https://www.amazon.de/dp/...r_tw_dp_U_x_ENriCbMFHTV6P

franssie wijzigde deze reactie 24-12-2018 18:41 (13%)

Keep Calm, Carry On | PD7F | Een goed Probleem komt nooit alleen | Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Fender Guitar, Gibson Guitar, Goddamn Guitar

• unezra

unezra

[...]
Voor dát geld neem ik de gok.

Een vacuum pot staat al zó gruwelijk lang bovenaan mijn verlanglijstje van zetmethoden dat ik 'm voor €60 niet kan laten staan.

Volgend jaar misschien ook maar eens een cold drip / dutch brew aan schaffen maar die zijn vooralsnog ver boven de €200 voor een beetje een leuke.

*clicketyclick*

*besteld*
franssie schreef op maandag 24 december 2018 @ 18:31:
[...]
Eigenlijk wil je zo een apparaat op een spiritus brander en niet elektrisch - het leuke is om het aan tafel na het eten je koffie zo te presenteren. Smaakt het? Soit. Ziet het er goed uit? Jazeker!`
edit zoiets dus, moet je alleen nog een brander van een fondue stel over hebben ;)
Kan met dit ding ook prima. :) Stopcontact zit pal naast de tafel. Spiritus is leuk, maar vind ik nét even wat te link, zeker met 2 katten in huis.

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Dit is 'm dan O+
Een fijne machine om allerlei soorten koffie mee te zetten en zo consistent als een Zwitsers horloge. De dubbele boiler wordt door ons met regelmaat gebruikt om een kopje thee af te tappen.

Op dit moment heb ik Domstad blend op de molen. Met 17 gram zet ik in 30 seconden vanaf start 35 gram koffie en elk shot begint met lopen na 11 seconden.

Dit beest wordt gevoed door een Demoka M302-T . Ik heb veel gemor gehoord over dit type molen nl.
  • veel verbruik in in standby (7W)
  • Timer gaat snel stuk
  • Timer is slecht instelbaar
  • inconsistent malen
Veel hiervan klopt :) maar er valt goed mee te werken. Mijn timer is in ieder geval nog niet stuk gegaan en ik heb hem op een verlengsnoer met schakelaar gezet. Het instellen is wat gepriegel; dit vind ik niet erg omdat ik meestal iets overdoseer en het naar beneden aanpas. De molen maalt netjes, fijn genoeg en met lage toeren zodat de koffie niet verbrand in de molen. Schoonmaken doe ik ongeveer elk halfjaar >:)

Ravhin wijzigde deze reactie 24-12-2018 19:18 (6%)
Reden: nog wat extra info voor keuze molen

• bszz
franssie schreef op maandag 24 december 2018 @ 18:31:
[...]

Spiritus stinkt en is niet te regelen maar een vlammetje ziet wel leuk uit. Stop er dan tenminste reukloze brandstof in.

• franssie

franssie

Save the albatross

@Bzz zoals? Spiritus heeft onvderbrand inderdaad wel geur maar is verder prima te regelen in mijn brander.

• vinpower
[...]

Waar vind je reviews van dit ding specifiek, of heb je het over deze zet methode?

• GermanPivo
vinpower schreef op maandag 24 december 2018 @ 20:25:
[...]

Waar vind je reviews van dit ding specifiek, of heb je het over deze zet methode?
Nja, gebruikerservaringen op Amazon.com dan.. https://www.amazon.com/Bo...073WL7TSW#customerReviews

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

franssie schreef op maandag 24 december 2018 @ 19:26:
@Bzz zoals? Spiritus heeft onvderbrand inderdaad wel geur maar is verder prima te regelen in mijn brander.
Zelf zou ik eerder voor (bio)ethanol gaan; dit heeft een hogere calorische waarde en het stinkt niet. Iets verdund maar wellicht makkelijker te gebruiken is die haard-gel die een paar jaar geleden zo populair was. Ook kan je (als de brander het toelaat) lampolie of paraffine gebruiken - dit heeft een nog hogere calorische waarde.

Ravhin wijzigde deze reactie 24-12-2018 22:25 (21%)
Reden: brand-gel

• unezra

unezra

Tering, die Bodum ePebo moet helemaal uit Portugal komen blijkbaar...
Estimated Delivery: Wednesday, January 02, 2019

Maar, hij is onderweg! :)
Volgens DHL ligt 'ie nu in het UPS depot in Oporto, Portugal.

Iemand nog tips voor welke koffie wel/niet en of de std. Ikea Espresso het er een beetje goed in doet? (En in welke hoeveelheden...)

• franssie

franssie

Save the albatross

unezra schreef op donderdag 27 december 2018 @ 10:42:
Tering, die Bodum ePebo moet helemaal uit Portugal komen blijkbaar...
Estimated Delivery: Wednesday, January 02, 2019

Maar, hij is onderweg! :)
Volgens DHL ligt 'ie nu in het UPS depot in Oporto, Portugal.
Wel een leuke stad om 'm zelf op te halen ;)
Iemand nog tips voor welke koffie wel/niet en of de std. Ikea Espresso het er een beetje goed in doet? (En in welke hoeveelheden...)
Filter branding en maling. Geen espresso. Dus liefst iets uit een (lokale) brander of anders een AH excellent filtermaling (die hebben een vrij hoge omzet dus heb je nog enigszins verse koffie, DE in de bonus aanbieding kan ook zo maar oude meuk zijn waar ze vanaf willen, zie ik bij bier in ieder geval vaak genoeg dat de datum bijna op is).

Ik de mijne vandaag binnen gekregen (ik heb de niet electrische) en net op mijn fondue onderstel de eerste kopjes gezet. En de smaak is zachter dan uit mijn filtermachine, ronder - had 'm gekocht als gimmick maar deze gaat vaak gebruikt worden.

• rg-mohwa
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 18:52

rg-mohwa

Phoe Hé

Zijn er hier ook mensen die ervaring hebben met koffie abonnement zoals bundels? Waar je een volautomaat afneemt en betaald per kop ? En dat zij dan de koffie leveren ?

• vinpower
Hebben jullie wel eens gehoord van een coffee drip tower(!)
Het ziet er grappig uit. Uurtje of 10 laten druppelen..

https://www.espressoparts...ght-black-wood-frame-32oz

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@vinpower LOL. Dan moet je 's-avonds al beginnen met een bakje espresso maken, als je 'm 's-ochtends bij het ontbijt wilt drinken... :+
Dan is je bakkie nog koud ook; mot 'ie nog in de magnetron. :)

ehtweak wijzigde deze reactie 03-01-2019 23:28 (19%)

Mooie Plaatjes   

• bszz
vinpower schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 20:55:
Hebben jullie wel eens gehoord van een coffee drip tower(!)
Het ziet er grappig uit. Uurtje of 10 laten druppelen..

https://www.espressoparts...ght-black-wood-frame-32oz

[Afbeelding]
Ja, het ziet er leuk uit maar het was een behoorlijke zoektocht naar de juiste bonen. Als je die gevonden hebt levert het een zachte en soms spectaculaire koffie op. Voor de meeste mensen blijft het een gimmick. Er zijn trouwens wel goedkopere (en in mijn ogen mooiere) setups te vinden dan die in jouw link.

• Touchdomex
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 21:20

Touchdomex

Beans Beans Beans Beans

ehtweak schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 23:26:
@vinpower LOL. Dan moet je 's-avonds al beginnen met een bakje espresso maken, als je 'm 's-ochtends bij het ontbijt wilt drinken... :+
Dan is je bakkie nog koud ook; mot 'ie nog in de magnetron. :)
Lekkere Cold-Brew in de ochtend met een scheut melk O+

Meer dan prima.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' ~politiek incorrect~ _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• vinpower
bszz schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 08:19:
[...]

Er zijn trouwens wel goedkopere (en in mijn ogen mooiere) setups te vinden dan die in jouw link.
Kan je aangeven welke je dan mooier vind of welke goedkoper zijn? Ik kom eigenlijk maar weinig Europese aanbieders tegen.. Maar ik zal waarschijnlijk niet op de juiste termen zoeken.

• bszz
vinpower schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 10:39:
[...]

Kan je aangeven welke je dan mooier vind of welke goedkoper zijn? Ik kom eigenlijk maar weinig Europese aanbieders tegen.. Maar ik zal waarschijnlijk niet op de juiste termen zoeken.
Ik ken ze ook niet allemaal (en waar ik de meeste ervaring mee heb is groot en duur) maar als voorbeeld de Tiamo cold drip bar (€170,=) en de Dripo (€40,=) maar er zijn er talloze. Verschillen zijn er uiteraard maar niet veel. Het meest significante is dat je bij de één de druppelsnelheid kan regelen (Tiamo bijvoorbeeld) en bij de ander niet (Dripo). De Dripo past dan weer in de koelkast en je hebt gelijk een tumbler.

• Hopjesvla79
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 21:41
vinpower schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 10:39:
[...]

Ik heb zelf deze a €24.- :

https://www.kookwinkel.nl...koffiemaker-400-ml-4-kops

Kan je de snelheid enigzins aanpassen, maar ik ben nog erg op zoek naar de juiste bonen. Wie wat kan aanbevelen hoor ik graag.

Gebruik hem voornamelijk in de zomer, als het warm is.

• gwystyl
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 21:15

gwystyl

Beugeltje dan maar?

rg-mohwa schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 20:34:
Zijn er hier ook mensen die ervaring hebben met koffie abonnement zoals bundels? Waar je een volautomaat afneemt en betaald per kop ? En dat zij dan de koffie leveren ?
Illy doet dat met hun Iperespresso cups, dus misschien ook wel met apparaten en espresso? Ik heb er wel naar gekeken toe ik op zoek was naar een vervanger voor mijn Illy X7.1 waarvan ik dacht dat hij aan het overlijden was, maar die doet het nog steeds en ik vind die cups stiekem wel makkelijk. Scheelt een boel onderhoud tov half/volautomaten O-). Geen persoonlijke ervaring dus.

Verbruik van mijn auto ; Mijn whisky-collectie ; Steam profiel

• franssie

franssie

Save the albatross

Ik ben weer aan mijn ontkalk rondje bezig en het zuur was op. Dus ik even googlen en nu schrijft mijn volautomaat melkzuur voor (terwijl ik vrij zeker was dat het altijd cintroenzuur was) ... kan dus voorkomen na wat google werk.
https://www.eccellente.nl...hil-melkzuur-citroenzuur/
Vlot geschreven artikeltje:
We denken dus dat dat voornamelijk een keuze is geweest van de toeleveranciers welke dit product goedkoper konden leveren dan een melkzuur. Tegenwoordig stappen fabrikanten over van een citroenzuur op een melkzuur. Puur het feit dat ze voor dezelfde machines eerst een citroenzuur aanbevolen en nu een melkzuur geeft al aan dat het in essentie niet heel veel uitmaakt.
en tot slot:
Kan je het nog ingewikkelder maken?

Oke, hierbij de formules:
lol daar wordt ik als tweaker blij van :+

wat ik er van geleerd heb is dat zij voor koud ontkalken in de waterkoker citroen zuur aanbevelen. Dat deed ik al met echte citroen (er gaan er altijd wel wat op datum - die zijn daar prima voor geschikt) ;)

• SanderH_
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 20:17
Even een groepsfoto met mijn laatste aanwinst, de Single Origins collectie van brandzaak :9~

250 gram - Brasil Yellow Bourbon - Zacht en zoet.
250 gram - Costa Rica Coope Tarrazu - Enorm rijke koffiesmaak.
250 gram - Honduras COMSA - Uitblinker, in alle koffiebereidingen.
250 gram - Guatemala Finca El Durazno - Intens, zowel met als zonder melk.
250 gram - Mexico El Jaguar - Volle smaak met hinten van pure chocolade en bruine suiker.
250 gram - Ethiopia Yirgacheffe - Mild maar intens.
De Yellow Bourbon heb ik in het verleden al ééns besteld en vond ik zeer lekker, hopelijk zijn de andere die hierboven staan ook een voltreffer.

Ik ga beginnen met de "El Jaguar" en zo afwisselen tot elk zakje volledig op is. De overige zakjes bewaar ik vervolgens in de diepvriezer. Geen enkel probleem om deze X aantal weken (maanden) na datum te consumeren?

• Donaldinho
De meningen zijn daarover verdeeld. Lijkt erop dat invriezen of koel/donker/droog bewaren weinig uitmaakt. Tijd sinds branding heeft blijkbaar meer impact op smaak dan bewaarmethode. (Mits niet gemalen! Daarvan gaat/holt de kwaliteit sowieso van achteruit als aan zuurstof blootgesteld).

• bszz
SanderH_ schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 19:25:
Even een groepsfoto met mijn laatste aanwinst, de Single Origins collectie van brandzaak :9~

[...]

De Yellow Bourbon heb ik in het verleden al ééns besteld en vond ik zeer lekker, hopelijk zijn de andere die hierboven staan ook een voltreffer.

Ik ga beginnen met de "El Jaguar" en zo afwisselen tot elk zakje volledig op is. De overige zakjes bewaar ik vervolgens in de diepvriezer. Geen enkel probleem om deze X aantal weken (maanden) na datum te consumeren?
Invriezen zou ik niet doen: na het ontdooien holt de kwaliteit achteruit. Gewoon goed afsluiten en koel en donker bewaren. Tot 2 maanden na branden is dat prima. Veel langer zou ik ze niet bewaren.

• Teus.shira
Invriezen kan prima. Licht, lucht, temperatuur en vochtigheid zijn vijanden voor koffiebonen. De vriezer pakt in ieder geval 2 punten aan(licht en temperatuur).
Het grote probleem dat de vriezer oplevert is de hoge vochtigheidsgraad. Koffie bonen trekken door hun droogte heel goed vocht aan.
Door de koffie echt goed luchtdicht te verpakken pak je de andere 2 punten aan (lucht en vochtigheid).
Het ontdooien van de bonen heeft geen verdere invloed op de smaak.
Een andere donkere, koele en rustige plek in huis voldoet bijna net zo goed.
Bron; ncausa.org

• D. Ninjai
  • Nu online

[...]

Dit heb ik ook geprobeerd maar ik vond elke smaak flauw en tegenvallen. Laatste zak heb ik maar weggegeven. Volgens mij kopen ze geen hoge kwaliteit in of ik ben gewoon verpest door andere branders.

• Sanderrr
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 20-10 14:15
Mhm, hier nu ook Brandzaak en de Honduras en Guatemala bevallen goed, maar wat raadt jij dan aan?

Ich liebe es wenn ein plan funktioniert

• dreamscape
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 20:48
Teus.shira schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 00:03:
Het ontdooien van de bonen heeft geen verdere invloed op de smaak.
Behalve natuurlijk dat ze extreem veel vocht aantrekken als je ze in bevroren toestand aan de lucht laat. Invriezen kan inderdaad prima, maar volgens mij is het slim om ze niet direct vanuit de vriezer in je molen te gooien. Ontdooien en op temperatuur laten komen terwijl ze nog luchtdicht verpakt zitten, dat is dan de beste oplossing. Die luchtdichte verpakking wordt lekker nat van de condens, maar de bonen blijven droog.

Ik heb een luchtdicht blikje voor mijn koffiebonen dat ik normaliter in de koelkast bewaar en doe steeds een kleine hoeveelheid in mijn molen voor één of twee dagen. Zodra ik het blikje leeggooi in mijn molen, haal ik bonen uit de vriezer. Als die op temperatuur zijn, dan mogen ze in het blikje.

Punctuality is the politeness of kings

• chupkes
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 19:52

[...]

De Mexico is érg lekker, die vond ik nog beter dan de Yellow Bourbon (die ook al heel erg lekker is). Gewoon echt goede koffie, zonder bittere nasmaak :>. Heb na het proefpakket meteen 2kg besteld :*)

• D. Ninjai
  • Nu online
Sanderrr schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 07:18:
Mhm, hier nu ook Brandzaak en de Honduras en Guatemala bevallen goed, maar wat raadt jij dan aan?
Het is zeker niet slecht, ben alleen lekkerder gewend maar daar betaal je ook naar. Ik bestel afwisselend bij:
Koffiestation
Giraffe Coffee Roasters
White Label
Koffielab
Friedhats (komt in leuke potten)
Man met bril koffie
Black & Bloom

• Nomad
  • Laatst online: 21:48

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
D. Ninjai schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 14:21:
[...]

Het is zeker niet slecht, ben alleen lekkerder gewend maar daar betaal je ook naar. Ik bestel afwisselend bij:
Koffiestation
Giraffe Coffee Roasters
White Label
Koffielab
Friedhats (komt in leuke potten)
Man met bril koffie
Black & Bloom
Je noemt 2 Groningse branders, woon je ook in Groningen?
Friedhats is de enige van je lijstje die ik niet ken, raad je die aan voor filter of voor espresso?

martijnscholtens.nl

• virtualJac
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 19:36
Sanderrr schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 07:18:
Heb zelf tot nu toe altijd de Ethiopia Yirgacheffe en bevalt erg goed (filter met hand opschenken). Persoonlijk ervaar ik dat na een krappe 2 maandjes goed luchtdicht en donker bewaren de smaak pas echt merkbaar minder is. Bij mij gaat er net geen kilo doorheen in die 2 maanden dus ik bestel de 500gram verpakking.

Moet wel zeggen dat ik na 2 weken een gram meer maal per 2 kopjes.

Heb toevallig nu de El Jaguar eens besteld om te proberen.

virtualJac wijzigde deze reactie 10-01-2019 15:19 (6%)

there's no tweak without the tweaker

• D. Ninjai
  • Nu online
Nomad schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 14:53:
[...]

Je noemt 2 Groningse branders, woon je ook in Groningen?
Friedhats is de enige van je lijstje die ik niet ken, raad je die aan voor filter of voor espresso?
Ja ik woon in de stad, bezoek graag hun kraampje op de Vismarkt :D

Friedhats raad ik aan voor filter, echt heel mooi.

• Chocovla
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 21:46
D. Ninjai schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 16:27:
[...]

Ja ik woon in de stad, bezoek graag hun kraampje op de Vismarkt :D

Friedhats raad ik aan voor filter, echt heel mooi.
Ben zelf ook groot fan van de Kenia Boma van Friedhats. Heerlijk zoet. Probleem is dat ik daar erg veel van drink omdat het zo lekker is en dan stuiterend door het huis ga ;)

"Better ask questions before you shoot"

• Deef_K
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 20:14
Is dit het juiste topic voor vragen over een volautomaat?

Na Senseo en nespresso wil ik de overstap gaan maken naar een volautomaat. De Consumentenbond test kan ik helaas niet inzien. Mijn collega is lyrisch over Jura maar zoveel geld wil ik er niet aan besteden. Ik wil rond de €500 uitgeven. Bij voorkeur met cappuccino.

Wat zijn hierin de betere merken in deze klasse?
Pagina: 1 ... 30 ... 39 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Games

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True