You almost can’t blame him or the other diet gurus for leaning in on the techno-bullshit market; it’s hard to fill up a 300 page diet book on “eat a bit less and find a type of exercise that doesn’t make you hate life.”
Gisteren een upgrade gedaan en als je de instructies nauwkeurig volgt en het juiste gereedschap (Torx met smal handvat + kruiskopje) is het goed te doen. In het kort komt het er op neer dat je eeniPad of iPhone met minimaal IOS7.0 nodig hebt en via BT verbinding kunt maken met je Sette. Daarna is het een kwestie van display fysiek vervangen en de juiste firmware kiezen en upgraden. Hoe de molen zich verhoudt tot een originele 270Wi zal de praktijk moeten uiitwijzen. Display is helaas niet in NL te krijgen maar die van mij kwam in 2 dagen uit Engeland.Erkel schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 11:05:
[...]
Thanks, ik zal er eens even naar kijken!
EDIT: Je moet blijkbaar een ander display kopen.
Ik heb het display hier ook liggen, nog niet de tijd gehad er mee te beginnen, misschien vanavond of van het weekend een poging wagen. Ik wil echter ook nog de portafilter verlagen kopen, mijn solis heeft een 53mm portafilter, en daar heb je snel dat het ophoopt tegen de molen aan.bszz schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 15:17:
[...]
Gisteren een upgrade gedaan en als je de instructies nauwkeurig volgt en het juiste gereedschap (Torx met smal handvat + kruiskopje) is het goed te doen. In het kort komt het er op neer dat je eeniPad of iPhone met minimaal IOS7.0 nodig hebt en via BT verbinding kunt maken met je Sette. Daarna is het een kwestie van display fysiek vervangen en de juiste firmware kiezen en upgraden. Hoe de molen zich verhoudt tot een originele 270Wi zal de praktijk moeten uiitwijzen. Display is helaas niet in NL te krijgen maar die van mij kwam in 2 dagen uit Engeland.
C2D E6600 - 2048MB Kingston - Sapphire HD2900XT - 200Gb Samsung - Asus P5B-E
Ach, ik neem aan dat ze de firmware in ieder geval hebben opgepoetst, dus dan ga je er sowieso op vooruit.bszz schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 15:17:
Hoe de molen zich verhoudt tot een originele 270Wi zal de praktijk moeten uiitwijzen. Display is helaas niet in NL te krijgen maar die van mij kwam in 2 dagen uit Engeland.
Tenminste, mijn Sette 270W van het eerste uur heeft de nodige firmware quirks. Regelmatig 'reboot' hij voordat hij daadwerkelijk begint te malen (met voorgeprogrammeerde keuze of handmatig).
Ook meermaals gehad dat hij daarna alle presets kwijt was. Volgens Baratza support kon dat laatste niet, en leken ze van de rest ook te doen alsof het allemaal zo hoorde.
[/rant]
Als ze die malle requirement (iOS only

Met de 270W had ik er vooral last van dat hij extreem gevoelig was voor verstoringen van het weegmechanisme, vaak door wiebelen van de molen zelf. Hij schoot dat in de stress en moest vaak van de stroom af, koffie weggooien en opnieuw beginnen. de Wi is minder gevoelig en als hij halverwege stopt kun je het malen gewoon hervatten. Dat lijkt de omgebouwde Wi ook te doen en daar ben ik in ieder geval al heel blij mee en volgens mij was dat ook de belangrijkste tekortkoming van de W. Daarnaast is het wel fijn dat je niet meer zelf hoeft te calibreren. Hoe hij verder presteert tov van de originele Wi moet de praktijk uitwijzen.Thralas schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 18:24:
[...]
Ach, ik neem aan dat ze de firmware in ieder geval hebben opgepoetst, dus dan ga je er sowieso op vooruit.
Tenminste, mijn Sette 270W van het eerste uur heeft de nodige firmware quirks. Regelmatig 'reboot' hij voordat hij daadwerkelijk begint te malen (met voorgeprogrammeerde keuze of handmatig).
Ook meermaals gehad dat hij daarna alle presets kwijt was. Volgens Baratza support kon dat laatste niet, en leken ze van de rest ook te doen alsof het allemaal zo hoorde.
\[/rant]
Als ze die malle requirement (iOS only) oplossen dan zou ik die paar tientjes er nog wel aan wagen.
€230 voor een handmaler, dat is wel weer een nieuw uiterste in de categorie “je moet het er maar voor over hebben”. Je zou haast denken dat je voor dat geld ook direct iemand inhuurt om aan dat apparaat te draaien.Donaldinho schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 13:10:
[...]
Of als je met de hand wil malen Comandante C40 - top handmaler, duitse kwaliteit.
Ach, wat kan ik zeggen. Het is een goede maler die een generatie lang mee kan gaan of langer.Wouterkaas schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 01:06:
[...]
€230 voor een handmaler, dat is wel weer een nieuw uiterste in de categorie “je moet het er maar voor over hebben”. Je zou haast denken dat je voor dat geld ook direct iemand inhuurt om aan dat apparaat te draaien.
Een wijs man zei ooit. Als je veel geld hebt is ie goedkoop. Als je weinig geld hebt duur. Hangt allemaal van je gezichtspunt af
Ik heb er veel plezier van in ieder geval.
You almost can’t blame him or the other diet gurus for leaning in on the techno-bullshit market; it’s hard to fill up a 300 page diet book on “eat a bit less and find a type of exercise that doesn’t make you hate life.”
Zelf, als iemand die niet van bitter (dus koffie) houd, heb ik 0,0 verstand van koffiezetapparaten.
Belangrijkste eisen zijn gemak (zowel zetten als onderhoud) en niet te duur. Maarja, een volautomaat is nu eenmaal prijziger dan een Dolce Gusto (in aanschaf). Verder drinkt ze gewone koffie, en cappuccino/Latte Macchiato.
Nu had ik me al iets verdiept, en kwam ik op de De'Longhi Magnifica Ecam machines. De Ecam 20/21/22 reeks vooral. Kwa prijs acceptabel, goede reviews, en een stoompijpje om de melk op te schuimen (en dus makkelijker schoon te maken dan een apparaat met slangetjes?). Bijkomend voordeel is dat je makkelijk warme chocomel kan maken.
Is deze redenatie kloppend?
Ik kwam deze actie tegen, en leek me een leuke prijs:

~240 inc. BTW.
Zijn er nog andere machines waar ik naar moet kijken? of kijk ik sowieso helemaal verkeerd?
Als jij niet degene bent die de koffie gaat drinken, waarom ben jij dan wel degene die naar een apparaat op zoek gaat als de oude niet meer goed is?Waah schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 08:56:
Mevrouw Waah wil opeens niet meer aan de Dolce-Gusto, maar ook aan de bonenmachine.
Zelf, als iemand die niet van bitter (dus koffie) houd, heb ik 0,0 verstand van koffiezetapparaten.
Belangrijkste eisen zijn gemak (zowel zetten als onderhoud) en niet te duur. Maarja, een volautomaat is nu eenmaal prijziger dan een Dolce Gusto (in aanschaf). Verder drinkt ze gewone koffie, en cappuccino/Latte Macchiato.
Nu had ik me al iets verdiept, en kwam ik op de De'Longhi Magnifica Ecam machines. De Ecam 20/21/22 reeks vooral. Kwa prijs acceptabel, goede reviews, en een stoompijpje om de melk op te schuimen (en dus makkelijker schoon te maken dan een apparaat met slangetjes?). Bijkomend voordeel is dat je makkelijk warme chocomel kan maken.
[Afbeelding]
~240 inc. BTW.
Zijn er nog andere machines waar ik naar moet kijken? of kijk ik sowieso helemaal verkeerd?
Gewoon je vriendin lekker zelf onderzoek laten doen en desnoods laten gaan proeven bij de Mediamarkt, Kaldi of Simon Levelt ofzo?
Ik zou er m'n vingers niet aan branden
Omdat ik de onderzoekende ben van ons twee :-P en wel mag meebetalenKraz schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 11:41:
[...]
Als jij niet degene bent die de koffie gaat drinken, waarom ben jij dan wel degene die naar een apparaat op zoek gaat als de oude niet meer goed is?
Gewoon je vriendin lekker zelf onderzoek laten doen en desnoods laten gaan proeven bij de Mediamarkt, Kaldi of Simon Levelt ofzo?
Ik zou er m'n vingers niet aan branden

Als ik het aan háár laat komt er waarschijnlijk een te duur apparaat wat niet eens doet wat ze wil

Dus vandaar dat ik het hier even navraag of het een domme keuze is, of dat mijn logica niet helemaal correct is.
Heheh....duidelijkWaah schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 11:43:
[...]
Omdat ik de onderzoekende ben van ons twee :-P en wel mag meebetalen![]()
Als ik het aan háár laat komt er waarschijnlijk een te duur apparaat wat niet eens doet wat ze wil![]()
Dus vandaar dat ik het hier even navraag of het een domme keuze is, of dat mijn logica niet helemaal correct is.
Ik ben niet bekend met de volautomaten, maar het lijkt me dat je er 1 wilt hebben die gemakkelijk schoon te maken is of iets van een zelfreinigings programma heeft. Anders ben je na een week of 2 pure champignons aan het drinken.
*Wel goed voor de weerstand!
En goede fruitige filterkoffie van verse licht gebrande koffiebonen, zodat er geen/nauwelijks bitters in zit en jullie samen van heerlijke koffie kunnen genieten?Waah schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 08:56:
Mevrouw Waah wil opeens niet meer aan de Dolce-Gusto, maar ook aan de bonenmachine.
[Afbeelding]
~240 inc. BTW.
Als je denkt dat koffie bitter moet zijn, dan heb je nog nooit goede koffie gehad
Ik lust uberhaupt geen koffie :-P maar dat is een andere discussieNomad schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 13:19:
[...]
En goede fruitige filterkoffie van verse licht gebrande koffiebonen, zodat er geen/nauwelijks bitters in zit en jullie samen van heerlijke koffie kunnen genieten?
Als je denkt dat koffie bitter moet zijn, dan heb je nog nooit goede koffie gehad

dan verzand je al snel in de discussie dat "je alcohol ook niet proeft". Nee als je het gewend bent niet nee.
Iemand toevallig ook ervaring met dit apparaat en welke 'instellingen' gebruik je dan?
Apparaat: Seaco pico barista deluxe.
Bonen: diverse verse (!) bonen geprobeerd via proefpakket Fascino
Wat ik merk is dat het vrij slap is allemaal. Ook als ik de hoeveelheid koffie (meer boontjes in het display) verhoog. De eerste stralen koffie uit het apparaat zijn mooi donker/zwart van kleur maar naarmate hij langer doorloopt wordt de koffie ook veel lichter (wateriger), is dat normaal? Want heb het idee dat dit de koffie slapper maakt.
Heb ook de maalgraad al een stuk lager gezet zodat de bonen fijner gemalen worden. Wat hier gelezen heb, zou dat moeten resulteren in een sterkere bak koffie maar is me niet echt gelukt. Wel merk ik verschil in zuurheid.
De boontjes op het scherm zijn de sterkte, niet de hoeveelheid. Maar als dit bij jou ook de hoeveelheid beinvloed zou ik even je zetgroep controleren. Klinkt alsof er water langs de O-ringen loopt. Deze kun je vrij eenvouding vervangen en ze dan insmeren met siliconen vet. Tip, kijk even op amazon.de hier zijn dit soort dingen vrij voordelig.Mich007 schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 14:51:
Ben nu een tijdje in het bezit van mijn vol-automaat maar ben gematigd enthousiast over de koffie tot nu toe. Ik vind het vrij slap allemaal en ben zelfs aan het twijfelen of het niet aan mijn apparaat ligt.
Iemand toevallig ook ervaring met dit apparaat en welke 'instellingen' gebruik je dan?
Apparaat: Seaco pico barista deluxe.
Bonen: diverse verse (!) bonen geprobeerd via proefpakket Fascino
Wat ik merk is dat het vrij slap is allemaal. Ook als ik de hoeveelheid koffie (meer boontjes in het display) verhoog. De eerste stralen koffie uit het apparaat zijn mooi donker/zwart van kleur maar naarmate hij langer doorloopt wordt de koffie ook veel lichter (wateriger), is dat normaal? Want heb het idee dat dit de koffie slapper maakt.
Heb ook de maalgraad al een stuk lager gezet zodat de bonen fijner gemalen worden. Wat hier gelezen heb, zou dat moeten resulteren in een sterkere bak koffie maar is me niet echt gelukt. Wel merk ik verschil in zuurheid.
Hoe zien je koffiepucks eruit? Waterig of heel droog?
Ik denk dat @mich007 de hoeveelheid gemalen koffie bedoelt. De extractieverhouding verandert daardoor als je het volume gelijk houdt met een vollere koffie als resultaat. Zelf denk ik dat je nog niet de juiste koffie gevonden hebt voor jouw smaak. Dat is de basis. Vervolgens kun je gaan sleutelen aan andere parameters.BlackMonkey schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 17:45:
[...]
De boontjes op het scherm zijn de sterkte, niet de hoeveelheid. Maar als dit bij jou ook de hoeveelheid beinvloed zou ik even je zetgroep controleren. Klinkt alsof er water langs de O-ringen loopt. Deze kun je vrij eenvouding vervangen en ze dan insmeren met siliconen vet. Tip, kijk even op amazon.de hier zijn dit soort dingen vrij voordelig.
Dat kan bij elke volautomaat en is leuk om te finetunen. Het zet alleen niet zoveel zoden aan de dijk als bij een halfautomaat. De grootste stappen maak je in eerste instantie met een andere koffie.Teus.espresso schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 18:46:
Wat veel mensen over het hoofd zien bij de Saeco is dat je de maling aan kan passen. Ook dat verandert de smaak van de koffie. Ideale doorloop tijd is 20 tot 30 seconden. Als koffie zetten duidelijk langer of korter duurt, raad ik je aan de maling aan te passen. Zie handleiding voor de precieze procedure.
Over andere koffie gesproken....bszz schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 18:54:
[...]
Dat kan bij elke volautomaat en is leuk om te finetunen. Het zet alleen niet zoveel zoden aan de dijk als bij een halfautomaat. De grootste stappen maak je in eerste instantie met een andere koffie.
Zijn er ook "starterkistjes" met verschillende bonen? Ik zie wel sets met 6x250 gram direct. Maar dat lijkt me wat veel voor een proeverij...
250gr kom ik anderhalf tot twee weken mee toe als ik alleen drink, 1 espresso per dag (17g ongeveer). Maar drink je met twee en twee espresso’s per dag zit je aan ern halve week eerder.
Kunt ze makkelijk 3 maanden bewaren als de verpakking gesloten is. Wij maalden er een pakje per week doorheen dus na 6 weken waren we uitgeproefd. Uiteindelijk blijven hangen bij de Guatemala en Honduras
[ Voor 30% gewijzigd door Sanderrr op 30-10-2018 09:23 ]
Ich liebe es wenn ein plan funktioniert
Koffiepucks zijn redelijk droog en vast van vorm.BlackMonkey schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 17:45:
[...]
De boontjes op het scherm zijn de sterkte, niet de hoeveelheid. Maar als dit bij jou ook de hoeveelheid beinvloed zou ik even je zetgroep controleren. Klinkt alsof er water langs de O-ringen loopt. Deze kun je vrij eenvouding vervangen en ze dan insmeren met siliconen vet. Tip, kijk even op amazon.de hier zijn dit soort dingen vrij voordelig.
Ik meende dat de boontjes ook de hoeveelheid te malen bonen aangaf maar dat is niet waar dus?
Machine is pas 2 maanden oud. Zoude de O-ringen dan al kapot kunnen zijn?
De boontjes geven de sterkte weer, dit betekend natuurlijk wel dat er voor een sterkere bak koffie meer bonen gemalen moeten worden. Echter stel je de hoeveelheid koffie (volume) die in het glas komt in door de koffieknop ingedrukt te houden tot er 'memo' verschijnt in het beeld en deze te stoppen zodra je glas vol zit.Mich007 schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 13:43:
[...]
Koffiepucks zijn redelijk droog en vast van vorm.
Ik meende dat de boontjes ook de hoeveelheid te malen bonen aangaf maar dat is niet waar dus?
Machine is pas 2 maanden oud. Zoude de O-ringen dan al kapot kunnen zijn?
Als de koffiepucks wel droog zijn lijkt het mij toch niet waarschijnlijk dat de O-ringen al kapot zijn. Hooguit moet je de zetgroep even smeren (geeft Phillips vaak als advies). Ten tweede is het belangrijk om te weten dat je de maalgraad enkel moet aanpassen tijdens het malen. Maar gezien de leeftijd van het apparaat zou ik gewoon even teruggaan. Phillips/Saeco heeft wel vaker last van fabricagefoutjes/foutgevoeligheid (google maar is op ervaringen).
Dit heb ik één keer (de eerste keer) gedaan terwijl de maler niet aan het malen was (te laat gelezen), maar ik neem aan dat dit pas kwaad kan als je dit herhaaldelijk doet. Wat kan het voor kwaad eigenlijk?BlackMonkey schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 19:01:
[...]
Ten tweede is het belangrijk om te weten dat je de maalgraad enkel moet aanpassen tijdens het malen.
Het probleem is dat je het verstelmechanisme kunt forceren door de schijven naar elkaar toe te draaien terwijl ze geblokkeerd worden door een koffieboon. Dat merk je snel genoeg maar als ik het zo opmaak uit jouw verhaal lijkt me dat er niks ernstigs gebeurd is. Ook heb ik geen aanleiding te denken dat er iets defect is aan je machine.Mich007 schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 16:50:
[...]
Dit heb ik één keer (de eerste keer) gedaan terwijl de maler niet aan het malen was (te laat gelezen), maar ik neem aan dat dit pas kwaad kan als je dit herhaaldelijk doet. Wat kan het voor kwaad eigenlijk?
Verder zou ik het volgende stappenplan proberen:
1. Ga op zoek naar een boon die zo dicht mogelijk in de buurt komt bij wat je zoekt. Je kunt natuurlijk zelf lukraak proefpakketjes shoppen maar dan loop je het risico bijvoorbeeld op een wrange Keniaan die uit jouw volautomaat niet te hachelen is. Loop eens een speciaalzaak in en vraag een advies.
2. Als je je boon gevonden hebt: Ga spelen met de hoeveelheid koffie die je maalt en het volume.
Goede kans dat je nu iets gevonden hebt waar je redelijk gelukkig van wordt. Je zou nu kunnen gaan finetunen door met de maalgraad te spelen:
3. Fijner is krachtiger en meer bitters, groffer is slapper en minder bitters (hierdoor komen de zuren meer naar voren)
De laatste stap is optioneel maar eigenlijk onvermijdelijk als je lekkere koffie bent gaan waarderen:
4. Koop een halfautomaat/handfilter/chemex, etc. en een goede molen. daarmee versla je uiteindelijk elke volautomaat.
Succes!

Maar de fabrikant schijnt in moeilijkheden te zitten.
https://orf.at/stories/3090021/
https://www.corriere.it/e...8-bb5a-fd7ad32a316b.shtml
Forse schulden, teruglopende omzet.
Totale schuldenlast op dit moment van 69 miljoen. Niet meer in staat de salarissen te betalen en vorderingen van de Italiaanse fiscus.
Wellicht het einde voor dit, uit 1933 (!) stammende, ontwerp/fabrikant.
De rest van het apparaat is redelijk bom-proof, al ken ik wel iemand die de bodem bol heeft weten te krijgen. Te fijne koffie, te hard aangedrukt en een falend overdrukventiel geloof ik (mogelijk door teveel water?)
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Punctuality is the politeness of kings
Hieronder de link naar een rondleiding in de Bezzera fabriek.
YouTube: Bezzera Espresso Machines Factory Tour
Mooi om te zien aan hoeveel dingen er wordt gedacht tijdens de productie van zo’n apparaat.
Hette italiaanse engels vanne Luca Bezzera isse ookke altijde vermakelijke omme te hore.
De maler wordt bijna zeker de sette 270wi. De halfautomaat waarschijnlijk een warmtewisselaar met E61 zetgroep. Heb op mn shortlist 2 Rockets staan. De appartamento of zijn grotere broertje de Giotto.
Als je op NL fora kijkt is men in het algemeen iets enthousiaster over de Giotto, de app-rtamento heeft (los van de prijs) een voor mij beter formaat.
Outsider zou nog een expobar Leva kunnen zijn, maar de exemplaren die ik live gezien heb vond ik de afwerking vrij matig van. Prijs is wel stukje gunstiger. Maar voor mij geen doorslaggevend argument.
denk dat ik in een fysieke winkel wil kopen, bij van pommeren en een filiaal van casabarrista geweest. Het idee van de meer persoonlijke service / onderhoud spreekt me meer aan dan een internetgoedkoopste. Kafko schijnt hier enorm goed in te zijn alleen de rit van een paar uur staat me nog even tegen
Plus wellicht nog enige onderhandelingsruimte voor accesoires etc.
Iemand nog inzichten of tips verder?
Ik had een Expobar Leva, en inmiddels een Rocket Mozzafiato R. De afwerkkwaliteit van een Rocket is echt vele malen beter dan een Expobar, en daarnaast is een rotatiepomp natuurlijk veel stiller dan een vibratiepomp. Maar... een Rocket vibratie is ook al een stuk stiller dan een Expobar. Die Leva heeft een soort klankkast waardoor het echt heel lawaaiig is. Als je het budget beschikbaar hebt dan zou ik zeker voor een Rocket gaan, daar krijg je geen spijt van.Donaldinho schreef op zondag 4 november 2018 @ 20:35:
Outsider zou nog een expobar Leva kunnen zijn, maar de exemplaren die ik live gezien heb vond ik de afwerking vrij matig van. Prijs is wel stukje gunstiger. Maar voor mij geen doorslaggevend argument.
[...]
Heb zelf een Magica. Als ik de specs mag geloven heeft die een 4L watertank itt. 2.9L van de Rockets. Iets dat ik verder niet meegenomen had in de afweging, maar inmiddels ontdekt dat het bijvullen van het reservoir sowieso niet m'n hobby is.
Laten we even DM'en, ik heb vandaag de keuze gemaakt om mijn set te verkopen (rocket en Sette 270w)Donaldinho schreef op zondag 4 november 2018 @ 20:35:
Ik ben inmiddels bijna zover om voor een halfautomaat en maler te gaan. v60 en handmaler bevalt perfekt, maar wil ook richting espresso gaan nu
De maler wordt bijna zeker de sette 270wi. De halfautomaat waarschijnlijk een warmtewisselaar met E61 zetgroep. Heb op mn shortlist 2 Rockets staan. De appartamento of zijn grotere broertje de Giotto.
Als je op NL fora kijkt is men in het algemeen iets enthousiaster over de Giotto, de app-rtamento heeft (los van de prijs) een voor mij beter formaat.
denk dat ik in een fysieke winkel wil kopen, bij van pommeren en een filiaal van casabarrista geweest. Het idee van de meer persoonlijke service / onderhoud spreekt me meer aan dan een internetgoedkoopste. Kafko schijnt hier enorm goed in te zijn alleen de rit van een paar uur staat me nog even tegen
Plus wellicht nog enige onderhandelingsruimte voor accesoires etc.
Toch niet weer hè? Of komt er wel weer iets anders voor terug waar je serieus espresso mee kunt maken?Nomad schreef op zondag 4 november 2018 @ 21:48:
Laten we even DM'en, ik heb vandaag de keuze gemaakt om mijn set te verkopen (rocket en Sette 270w)
Toch wel. Ik vind espresso lekker en leuk om mee te spelen, maar in de praktijk drink ik meer filter dan espresso. En staat hij er vooral om als gastheer te kunnen cateren. En dat vind ik overdreven.dreamscape schreef op zondag 4 november 2018 @ 23:24:
[...]
Toch niet weer hè? Of komt er wel weer iets anders voor terug waar je serieus espresso mee kunt maken?
Mich007 schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 14:51:
....De eerste stralen koffie uit het apparaat zijn mooi donker/zwart van kleur maar naarmate hij langer doorloopt wordt de koffie ook veel lichter (wateriger), is dat normaal? Want heb het idee dat dit de koffie slapper maakt.....
Dat is normaalMich007 schreef op maandag 5 november 2018 @ 17:01:
Dankjewel voor alle reacties. Op onderstaande vraag heb ik nog geen specifieke reactie voorbij zien komen. Iemand die me hier nog mee zou kunnen helpen? Anders wordt de eerste stap zoeken naar sterkere bonen.
[...]
4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19
Je hebt me eigenlijk wel aan het denken gezet. De V60 filter die ik nu maak is zo goed dat ik me afvraag wat een espresso apparaat daaraan gaat toevoegen. Ik drink zelf geen melk drankjes en om nu voor die paar bakkies espresso per dag twee reuze apparaten neer te zetten.Nomad schreef op maandag 5 november 2018 @ 08:34:
[...]
Toch wel. Ik vind espresso lekker en leuk om mee te spelen, maar in de praktijk drink ik meer filter dan espresso. En staat hij er vooral om als gastheer te kunnen cateren. En dat vind ik overdreven.
V60 + El Salvador bonen van koffielab + handmaler + simpele DX timer/weegschaal is misschien wel het enige dat ik nodig heb, en die heb ik al
Betekent wel dat ik een nieuw doel moet verzinnen voor mn espresso budget..luxe problemen
Voorheen dronk ik altijd DE snelfilter uit een Moccamaster. Prima koffie, maar ik wilde eens op zoek naar een koffie met wat vollere smaak.
Eerst heb ik met een zak supermarkt koffiebonen e.e.a. geprobeerd om tot een goede maling te komen. Ik volg daarbij het bekende stappenplan zoals deze https://www.curlycoffee.n...ten-met-hario-v60-dripper
Vorige week ben ik overgestapt op vers gebrande bonen uit het proefpakket van Brandzaak. Tot nu toe heb ik 3 bonen geproefd:
Brasil Yellow Bourbon
Honduras Marcala
Ethiopië Yirgacheffe
Het lukt me nog niet om koffie te zetten die ik echt lekker vind. Het is te wrang/sterk heb ik het idee, ook vind ik de koffie niet lekker ruiken. Maar als ik iets minder bonen gebruik is het merkbaar te slap en zit er helemaal geen smaak meer aan.
De maling is naar mijn mening goed, er zitten wel wat grovere stukjes tussen omdat de Skerton niet heel consistent maalt, maar ik vraag me af of dat met bijv. een Baratza Encore veel beter gaat zijn. De extractietijd zit op zo'n 3 minuten voor 500 ml met 30 gr bonen.
Mijn vermoeden is dat ik niet de juiste bonen heb voor mijn smaak. Wat nog het dichtst in de buurt komt zijn de cafeïnevrije bonen van DE die ik eigenlijk voor mijn vrouw had gekocht
Smaak is natuurlijk persoonlijk maar misschien kan iemand me andere bonen aanraden op basis van degene die ik al geprobeerd heb? Of wellicht nog andere tips?
Een paar losse opmerkingen:Msniekers schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 12:23:
Ik lees hier al een tijdje mee en heb onlangs een V60 set gekocht; Hario V60 filterhouder + filters + Hario Skerton handmaler.
Voorheen dronk ik altijd DE snelfilter uit een Moccamaster. Prima koffie, maar ik wilde eens op zoek naar een koffie met wat vollere smaak.
Eerst heb ik met een zak supermarkt koffiebonen e.e.a. geprobeerd om tot een goede maling te komen. Ik volg daarbij het bekende stappenplan zoals deze https://www.curlycoffee.n...ten-met-hario-v60-dripper
Vorige week ben ik overgestapt op vers gebrande bonen uit het proefpakket van Brandzaak. Tot nu toe heb ik 3 bonen geproefd:
Brasil Yellow Bourbon
Honduras Marcala
Ethiopië Yirgacheffe
Het lukt me nog niet om koffie te zetten die ik echt lekker vind. Het is te wrang/sterk heb ik het idee, ook vind ik de koffie niet lekker ruiken. Maar als ik iets minder bonen gebruik is het merkbaar te slap en zit er helemaal geen smaak meer aan.
De maling is naar mijn mening goed, er zitten wel wat grovere stukjes tussen omdat de Skerton niet heel consistent maalt, maar ik vraag me af of dat met bijv. een Baratza Encore veel beter gaat zijn. De extractietijd zit op zo'n 3 minuten voor 500 ml met 30 gr bonen.
Mijn vermoeden is dat ik niet de juiste bonen heb voor mijn smaak. Wat nog het dichtst in de buurt komt zijn de cafeïnevrije bonen van DE die ik eigenlijk voor mijn vrouw had gekocht![]()
Smaak is natuurlijk persoonlijk maar misschien kan iemand me andere bonen aanraden op basis van degene die ik al geprobeerd heb? Of wellicht nog andere tips?
-Baratza Encore levert zeker een consistentere maling dan en een Hario Skerton: De as van de Skerton "wiebelt" een beetje, de Encore is veel stabieler;
-Voordat je een Encore aanschaft zou ik eerst eens kijken of je deze manier van koffie zetten lekker en leuk vindt;
-Als ik het zo lees zou je zou nog wel ietsje grover kunnen malen;
-Je heb nu een wat bloemige boon (Yirgacheffe) en twee wat zoetere. Ik heb zo het idee dat een wat fruitiger koffie beter zal bevallen, zeker uit de V60. Ben alleen bang dat je die bij de Brandzaak niet gaat vinden (Ik niet in ieder geval).
Misschien is je water te heet? Ik heb ergens van internet de volgende instructie gehaald. Die ik volg.
Update: ik zie dat je dezelfde had. Enige punt van aanvulling is dan het afkoelen:
Methode filterkoffie zetten
1. Kook het water in het keteltje, als het kookt laat je het twee minuten afkoelen. Het water moet ongeveer tussen de 90-85C zijn.
[ Voor 148% gewijzigd door Donaldinho op 06-11-2018 13:14 ]
Dat ie op ese pads werkt en dus niet met losse koffie gebruikt kan worden als ware het een halfautomaat? Kan die voor 75 euro halen maar ik weet niet of je voor dat geld een betere halfautomaat kunt scoren van marktplaats.
Ik ga inderdaad eerst eens proberen of ik bij een lekkere koffie uit kan komen voordat ik een andere maler koop. Leuk vind ik het zeker, alleen had ik wat eerder beter resultaat verwacht denk ik.bszz schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 12:49:
[...]
Een paar losse opmerkingen:
-Baratza Encore levert zeker een consistentere maling dan en een Hario Skerton: De as van de Skerton "wiebelt" een beetje, de Encore is veel stabieler;
-Voordat je een Encore aanschaft zou ik eerst eens kijken of je deze manier van koffie zetten lekker en leuk vindt;
-Als ik het zo lees zou je zou nog wel ietsje grover kunnen malen;
-Je heb nu een wat bloemige boon (Yirgacheffe) en twee wat zoetere. Ik heb zo het idee dat een wat fruitiger koffie beter zal bevallen, zeker uit de V60. Ben alleen bang dat je die bij de Brandzaak niet gaat vinden (Ik niet in ieder geval).
Mocht je een aanrader hebben voor een fruitigere boon, dan wil ik die graag proberen. Ik wil best ergens anders bestellen, Brandzaak was de eerste die ik tegenkwam met een leuk proefpakket, vandaar.
Ik ga straks een grovere maling proberen met meer bonen. Bij een eerdere poging met grovere maling hield ik hetzelfde aantal bonen aan maar toen was de doorlooptijd echt te kort (< 1,5 minuut).Donaldinho schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 12:57:
Te wrang/sterk. Misschien wat groffer malen? En eventueel wat meer bonen? Ik vind zelf in het algemeen zo’n 33/34 gram per 500 gram water lekker. Met een vergelijkbare doorlooptijd.
Misschien is je water te heet? Ik heb ergens van internet de volgende instructie gehaald. Die ik volg.
Update: ik zie dat je dezelfde had. Enige punt van aanvulling is dan het afkoelen:
Methode filterkoffie zetten
1. Kook het water in het keteltje, als het kookt laat je het twee minuten afkoelen. Het water moet ongeveer tussen de 90-85C zijn.
De watertemperatuur is het enige wat ik niet kan controleren, heb nog geen thermometer. Ik kook het in de waterkoker en laat het afkoelen tot ik denk dat het 85/90 graden is.
Het leven is te kort om geduld te hebben!
Waarom? Omdat het nogal wat uit maakt of je koffie met 91 of 88 graden zet (filter, espresso net zo hard maar dat doet de machine zelf). En even van de kook af werkt goed voor groene thee voor "rond de 90", maar koffie komt wel wat precieserJoopieboy schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 22:05:
Waarom? Water een minuut van de kook af en klaar ben je.
Het leven is te kort om geduld te hebben!
heel flauw: aan de smaak. Smaakstoffen lossen niet allemaal even makkelijk op. Een hogere temperatuur levert bijvoorbeeld bittere koffie op, bij een te lage temperatuur krijg je onvoldoende extractie van alle smaken en ook nog eens relatief veel zuur. Wat je lekker vind is natuurlijk persoonlijk maar de meeste mensen vinden koffie lekker die een goede balans heeft tussen alle smaken in de koffie. Dat wil zeggen dat er niet één smaak overheerst zoals zuur of bitter. Dat wil niet zeggen dat koffie die een paar graden kouder is gezet niet lekker is, wel dat je het verschil kunt proeven. Voor koffie met een doorlooptijd van filterkoffie blijkt 92-96 C een goede temperatuur te zijn. Voor een cold brew bijvoorbeeld compenseer je voor de lagere temperatuur met een veel langere extractietijd, bij een espresso compenseer je voor de kortere extractietijd met een fijnere maling en een hogere druk.Joopieboy schreef op woensdag 7 november 2018 @ 10:00:
En waar zou ik dat dan aan moeten merken?Puur uit interesse overigens, ben wel benieuwd.
Overigens @Nomad : Ook bij thee gaat ditzelfde verhaal op
Ik was mij heel bewust van mijn opmerkingbszz schreef op woensdag 7 november 2018 @ 10:49:
[...]
Overigens @Nomad : Ook bij thee gaat ditzelfde verhaal op
En koffieliefhebbers zijn grotere snobsNomad schreef op woensdag 7 november 2018 @ 10:54:
[...]
Ik was mij heel bewust van mijn opmerking. En je hebt geheel gelijk hoor
. Maar thee interesseert mij minder, dus ik schreef het lekker zwart/wit op.
En er zit ergens een gebied tussen snob en liefhebber. Een beetje precisie kan geen kwaad en als je bedenkt dat onder andere bonensoort, maling, luchtvochtigheid, temperatuur, temperatuur variatie en hardheid van het water allemaal invloed hebben op de smaak dan is een beetje een snob zijn best een goed idee.
Als je een waterkoker met temperatuurinstelling overweegt kan ik je de Bonavita Gooseneck aanraden: Voor koffie een mooie smalle tuit en voor thee ook prima bruikbaar.Teus.espresso schreef op woensdag 7 november 2018 @ 14:34:
En een waterkoker met temperatuur regeling zorgt ervoor dat je consistent een smaak kan maken. Met "een paar minuten wachten" wordt de smaak heel variabel.
En er zit ergens een gebied tussen snob en liefhebber. Een beetje precisie kan geen kwaad en als je bedenkt dat onder andere bonensoort, maling, luchtvochtigheid, temperatuur, temperatuur variatie en hardheid van het water allemaal invloed hebben op de smaak dan is een beetje een snob zijn best een goed idee.
Wat vinden de experts hier van deze deal, en t apparaat an sich?
Dat is niet helemaal juist. Het is wel zo dat je op deze locatie naar de juiste koffie de grootste stappen maakt met andere koffiebonen, de extractieverhouding (hoeveelheid gemalen koffie) dan met de maalgraad. De eerste stappen om je favoriete koffie te vinden zijn dan ook:EddoH schreef op zondag 18 november 2018 @ 11:59:
Even een vraagje aan de experts hier: ik kreeg van de lokale koffie speciaalzaak de tip om bij een volautomaat niet te veel te spelen met de maalgraad, maar alleen met de sterkte-instelling van de machine te experimenteren, omdat dit hetzelfde effect zou hebben. Het voordeel zou zijn dat je maalschijven minder slijten(bij een fijne instelling), en je niet per boon de maalgraad hoeft te variëren(wat alleen kan bij lopend maalwerk).
1. De koffieboon
2. De hoeveelheid gemalen koffie
3. Het volume
Daarna kun je eventueel gaan finetunen door de maalgraad te variëren (of door een halfautomaat te kopen
Vandaar dat spelen met hoeveelheid gemalen koffie meer soelaas biedt.
De grofheid zou je moeten afstellen op de koffie soort. Aan de grove kant voor vette bonen en fijner voor droge en licht gebrande bonen.
Thanks. Eerst dan inderdaad maar de favoriete boon en sterkte proberen te vinden. Wel al gemerkt dat supermaktbonen veel vlakker zijn dan de versgebrande die we geprobeerd hebben.bszz schreef op zondag 18 november 2018 @ 12:07:
[...]
Dat is niet helemaal juist. Het is wel zo dat je op deze locatie naar de juiste koffie de grootste stappen maakt met andere koffiebonen, de extractieverhouding (hoeveelheid gemalen koffie) dan met de maalgraad. De eerste stappen om je favoriete koffie te vinden zijn dan ook:
1. De koffieboon
2. De hoeveelheid gemalen koffie
3. Het volume
Daarna kun je eventueel gaan finetunen door de maalgraad te variëren (of door een halfautomaat te kopen)
Het moeilijkst vind ik het evenwicht tussen 'volheid' van de aroma's en de bittergraad vinden.
Stalen maalschijven slijten sneller dan keramische maalschijven. Zeg even 20.000 tegenover 100.000 kopjes koffie per set maalschijven.
Het nadeel van keramische schijven is dat die broos zijn. De ophanging van de schijven is ingewikkelder om de klappen op te vangen en dat maakt zo'n molen duurder.
De "klappen" komen van vreemde dingen die soms tussen koffie bonen zitten. de meeste koffie wordt op het oog uitgezocht. Soms wordt een steentje of takje over het hoofd gezien.
Een Krups voor €270 is een soort wegwerp apparaat. Gebruik het een paar jaar en kijk dan of het voldeed. Een hele grote buil vallen je er niet aan.
edit: ah wacht, was volgens mij als antwoord op @assasinbats
[ Voor 30% gewijzigd door EddoH op 18-11-2018 12:37 ]
Nu heb ik op dit moment geen geld over voor een geweldige melkopschuimer van €70 oid, maar ik vraag me af zo'n ding van de lidl een verbetering kan zijn voor wat ik nu heb. Of is het waarschijnlijk te goedkoop om echt goed te zijn en niet de moeite waard?
Ik kan hem helaas niet op de site van de Lidl vinden, maar volgensmij is het deze (van Google):

[ Voor 24% gewijzigd door thescorpi0n op 20-11-2018 00:32 ]
Ken deze niet maar mijn ervaring met goedkope melkschuimers is dat het meestal weggegooid geld is. Kwaliteit van het schuim is beroerd en ze maken een bak herrie. Of ze duurzaam zijn zou ik niet eens weten omdat ze binnen een week alweer mochten vertrekken.thescorpi0n schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 00:24:
Vraagje over iets anders: Ik drink vrij veel cappucino's, en zag nu bij de Lidl een melkopschuimer (van Bellarom) voor €25, wat zeer goed te overzien is. Momenteel maak ik het schuim met zo'n soort apparaat: https://www.blokker.nl/p/...co-melkopschuimer/1360145, die ik vervolgens in de magnetron zet om het warm te maken totdat het schuim omhoog komt. Werkt opzich wel, maar vooral de temperatuur is niet perfect (denk ik).
Nu heb ik op dit moment geen geld over voor een geweldige melkopschuimer van €70 oid, maar ik vraag me af zo'n ding van de lidl een verbetering kan zijn voor wat ik nu heb. Of is het waarschijnlijk te goedkoop om echt goed te zijn en niet de moeite waard?
Ik kan hem helaas niet op de site van de Lidl vinden, maar volgensmij is het deze (van Google): [Afbeelding]
Ben benieuwd wat hier de ervaring is van elektrische malers. Zijn er dingen waar ik op moet letten?
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker
Juist voor cold brew kun je uitstekend en relatief snel (want grof) met de hand malen.Touchdomex schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 08:06:
Zo ik ben weer aan het malen geslaagd maar ben wel klaar om elke dag te gaan malen met de handmaler. Wel prettig maar uiteindelijk toch niet helemaal wat ik wil. Zeker niet nu ik ook ben gaan experimenteren met Cold-Brew![]()
Ben benieuwd wat hier de ervaring is van elektrische malers. Zijn er dingen waar ik op moet letten?
Ja maar ik wil juist niet meer met de handbszz schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 09:18:
[...]
Juist voor cold brew kun je uitstekend en relatief snel (want grof) met de hand malen.
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker
Waar zet je de espresso mee die je gebruikt om de capuccino's mee te maken? Zit daar niet toevallig een stoom unit op?thescorpi0n schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 00:24:
Vraagje over iets anders: Ik drink vrij veel cappucino's
(Just checking
Met een volautomaat: pricewatch: Philips 3000-serie Espresso automaat HD8829/01Donaldinho schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 09:43:
[...]
Waar zet je de espresso mee die je gebruikt om de capuccino's mee te maken? Zit daar niet toevallig een stoom unit op?
(Just checking)
Deze heeft wel een stoompijpje, zelfs een speciaal cappuccino opzetstuk. Het schuim hiervan vind ik echter tegenvallen, het schuim dat uit het blokkerding komt is een stuk steviger en beter.
Je stelde nogal een algemene vraag en dit was eigenlijk de enige concrete wens die je aangaf. persoonlijk zou ik alleen daarvoor geen electrische molen aanschaffen. Maar goed, je hier eens mee kunnen beginnen...Touchdomex schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 09:25:
[...]
Ja maar ik wil juist niet meer met de hand
Ja dat zou een redelijke optie zijnbszz schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 10:11:
[...]
Je stelde nogal een algemene vraag en dit was eigenlijk de enige concrete wens die je aangaf. persoonlijk zou ik alleen daarvoor geen electrische molen aanschaffen. Maar goed, je hier eens mee kunnen beginnen...
Wat ik ermee zet is Cold Brew, in een bialetti, french press en wil ook nog eventueel filter gaan doen en dat soorten van zetten. Lekker ermee bezig zijn maar zeker met cold brew 40 tot 50 gram malen in 1x is best veel.
Haal mijn koffie van verschillende plekken
[ Voor 3% gewijzigd door Touchdomex op 20-11-2018 10:21 ]
Lastig, voor wat ik gelezen heb lijkt hoge temperatuur stoom (120) graden de beste methode om goed schuim te maken. Eigenlijk zou je dus op zoek moeten naar een stand alone melkschuimer met ingebouwde boiler, en die bestaan niet (en als ze bestaan zou dit denk ik snel te duur worden).thescorpi0n schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 10:00:
[...]
Met een volautomaat: pricewatch: Philips 3000-serie Espresso automaat HD8829/01
Deze heeft wel een stoompijpje, zelfs een speciaal cappuccino opzetstuk. Het schuim hiervan vind ik echter tegenvallen, het schuim dat uit het blokkerding komt is een stuk steviger en beter.
Je zou op de koffie fora kunnen googlen - iets als:
https://www.google.com/se...e+site:www.koffiepraat.nl
Er zijn wel melkschuimers die een fatsoenlijke kwaliteit microschuim leveren zonder stoom.Ze verwarmen de melk tot ongeveer 65C en kloppen met een ronddraaiend kloppertje. Prijs vanaf een euro of 70. Maar er zijn er ook een hoop die met ogenschijnlijk dezelfde techniek een soort piepschuim afleveren dat als je de melkschuimer op zijn kop houdt gewoon blijft zitten.Donaldinho schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 10:27:
[...]
Lastig, voor wat ik gelezen heb lijkt hoge temperatuur stoom (120) graden de beste methode om goed schuim te maken. Eigenlijk zou je dus op zoek moeten naar een stand alone melkschuimer met ingebouwde boiler, en die bestaan niet (en als ze bestaan zou dit denk ik snel te duur worden).
Je zou op de koffie fora kunnen googlen - iets als:
https://www.google.com/se...e+site:www.koffiepraat.nl
Enig advies hierin ? Die van mij heeft een kromme as van het kloppertje en is ook toe aan vervanging. Handig voor matcha latte als ik de half-automaat niet wil laten opwarmen.bszz schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 11:06:
[...]
Er zijn wel melkschuimers die een fatsoenlijke kwaliteit microschuim leveren zonder stoom.Ze verwarmen de melk tot ongeveer 65C en kloppen met een ronddraaiend kloppertje. Prijs vanaf een euro of 70.
[ Voor 11% gewijzigd door Phuncz op 20-11-2018 17:19 ]
Ik raad je de orginele van Nespresso aan. Zeker niet goedkoop maar werkt goed en blijft het doen.
Ik maak gebruik van de Bodum melkopschuimer zoals deze:Teus.espresso schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 21:48:
Ik heb ervaring met iets van 6 verschillende melkkloppers of zo. Ze gaan allemaal stuk. Op één of andere manier is het lastig om een apparaat te maken dat goed tegen hitte, melk en afwassen kan.
Ik raad je de orginele van Nespresso aan. Zeker niet goedkoop maar werkt goed en blijft het doen.

Werkt goed, maar vanuit mijn werk ben ik gewend met een stoompijpje te schuimen. Ik zoek nog een apparaat wat alleen dit heeft, want ik vind mijn cafetière te lekkere koffie maken om hiervoor een dure Marazocco espresso apparaat neer te zetten.
Je opmerking deed me hier aan denken: https://brewtool.co.uk/products/bellman-stovetop-steamerTanne1 schreef op woensdag 21 november 2018 @ 11:23:
[...]
Ik maak gebruik van de Bodum melkopschuimer zoals deze:
[Afbeelding]
Werkt goed, maar vanuit mijn werk ben ik gewend met een stoompijpje te schuimen. Ik zoek nog een apparaat wat alleen dit heeft, want ik vind mijn cafetière te lekkere koffie maken om hiervoor een dure Marazocco espresso apparaat neer te zetten.
9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25
Thank you!GermanPivo schreef op woensdag 21 november 2018 @ 11:32:
[...]
Je opmerking deed me hier aan denken: https://brewtool.co.uk/products/bellman-stovetop-steamer
Ben nu een begonnen aan een verse koffielab rwanda koffie. Krijg er nog niet helemaal uit wat ik verwacht (meer zuren, fruit. laatste brouwsel was aan de bittere kant zonder die zuren en het fruit). Recept: 500gram water, 30 gram koffie, 30 seconden bloomen, 2:45 totale doorlooptijd, 85 graden water.
Volgende sessie ga ik hem iets groffer malen wellicht dat dat helpt. Stap daarna is temperatuur opvoeren. Wordt tijd voor een groot schoolbord muur in de keuken om de resultaten te kunnen noteren
Of de Acaia app met een mooie Acaia Pearl weegschaalDonaldinho schreef op donderdag 22 november 2018 @ 11:23:
Paar dagen geleden een Bonavita Digital Gooseneck Waterkoker gekocht om wat meer controle te hebben over de temperatuur voor mijn opschenkkoffie. Eerste indruk is goed, kwaliteit lijkt me prima, ook schenktuit is een stuk nauwkeuriger dan de reguliere waterkoker tuit die ik hiervoor gebruikte.
Ben nu een begonnen aan een verse koffielab rwanda koffie. Krijg er nog niet helemaal uit wat ik verwacht (meer zuren, fruit. laatste brouwsel was aan de bittere kant zonder die zuren en het fruit). Recept: 500gram water, 30 gram koffie, 30 seconden bloomen, 2:45 totale doorlooptijd, 85 graden water.
Volgende sessie ga ik hem iets groffer malen wellicht dat dat helpt. Stap daarna is temperatuur opvoeren. Wordt tijd voor een groot schoolbord muur in de keuken om de resultaten te kunnen noteren
ah, dat is het mooie (en tegelijkertijd de pest) - je kan blijven upgraden en verbeteren. Eerst maar eens de menselijke kant verbeteren.
Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.
3 clicks groffer op de molen en dezelfde, of iets langere doorlooptijd. Heel apart. Volgende batch ga ik nog stuk groffer. Smaak was wel al wat beter. Maar nog steeds overheersen de donkere tonen/bitters terwijl hij toch ook wel licht waterig is. Meer koffie gebruiken wordt na grofheid volgende experiment.Donaldinho schreef op donderdag 22 november 2018 @ 11:23:
Kan natuurlijk ook aan de boon en branding zelf liggen. Zie net dat deze branding ook voor espresso wordt aangeboden. Dus zal relatief donker gebrand zijn.
Welke maler gebruik je? Want als die relatief veel fines heeft, dan blijf je kutten met langs doorloop, maar extraheer je niet meer smaken door de vele grote stukken ook.Donaldinho schreef op donderdag 22 november 2018 @ 19:28:
[...]
3 clicks groffer op de molen en dezelfde, of iets langere doorlooptijd. Heel apart. Volgende batch ga ik nog stuk groffer. Smaak was wel al wat beter. Maar nog steeds overheersen de donkere tonen/bitters terwijl hij toch ook wel licht waterig is. Meer koffie gebruiken wordt na grofheid volgende experiment.
Kan natuurlijk ook aan de boon en branding zelf liggen. Zie net dat deze branding ook voor espresso wordt aangeboden. Dus zal relatief donker gebrand zijn.
Fijner malen en minder vloeistof is dan ook een optie om de doorlooptijd beperkt te houden.
Het is nog steeds niet optimaal, maar ik ga langzaam de goede kant op. Denk ook dat potentieel de temperatuur van 85 graden ook iets te laag kan zijn voor een optimale extractie hier.
Morgen ochtend weer verder anders kan ik straks niet slapen.
Lichte brandingen zet ik op 88 of 89 graden met inderdaad relatief grove maling. De C30 is up to the task, fijne maler!Donaldinho schreef op donderdag 22 november 2018 @ 21:40:
Commandante C30, ik merk wel dat het maalsel, of eigenlijk de bonen zelf, enorm vol zit met vliesjes, dat zal ook niet helpen. Net nog een poging gedaan met een stuk groffer (4 clicks eraf weer). Doorlooptijd nu naar 2:30 en ik begin zowaar zuurtjes en een grapefruit te herkennen.
Het is nog steeds niet optimaal, maar ik ga langzaam de goede kant op. Denk ook dat potentieel de temperatuur van 85 graden ook iets te laag kan zijn voor een optimale extractie hier.
Morgen ochtend weer verder anders kan ik straks niet slapen.
enige parameter die veranderd is is dus de temperatuur. Koffie is inderdaad tegen het bittere aan, maar dat is niet gek met zo'n extractietijd. Heel vreemd.
Bonen zitten wel echt vol met vliesjes na het malen. Kan me voorstellen dat die het filter dichtdrukken. Volgende koffie batch terug naar 85 graden om te kijken of ik weer op de 2:30 extractietijd kom.
Ze kenne lulle wat ze willen, maar 12 wijven hebben 24 billen
[ Voor 8% gewijzigd door Phuncz op 23-11-2018 15:26 ]
Voor mijn werk zit ik nu twee dagen in de week gedetacheerd bij een bedrijf in Oisterwijk. Heel smerige koffie op kantoor, maar vlakbij zit een branderij annex koffietentje: https://rozemavanschijndel.nl/. Op kantoor drink ik die twee dagen dus thee en in de middagpauze wandelen we even naar die zaak voor een espresso. Vorige week ook wat boontjes gekocht voor thuis en dat bevalt me uitstekend. Ik heb nog net genoeg om dit weekend te overleven en dan moet ik woensdag weer vlug nieuwe voorraad inslaan
Paar clicks terug (zit nu op 25) en zit nu weer op 2:30 extractie. Koffie is weer terug naar zware, vrij bittere mix. Temperatuur naar 90 of 95 lijkt vrij weinig uit te maken.Donaldinho schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 09:57:
Volgende koffie batch terug naar 85 graden om te kijken of ik weer op de 2:30 extractietijd kom.
Ben toch nog niet tevreden, mis veel te veel te fruittonen die ik bij een Afrikaanse koffie zou verwachten. Volgens mij ben ik beter af bij een lagere temperatuur van rond de 85 en een nog groffer maalsel.
Het zou natuurlijk ook kunnen zijn dat doordat de koffie ook voor espresso gebrand is hij te donker is voor een knappe filter extractie. Ga er voor nu nog even vanuit dat het probleem bij mij ligt.
Welke branders raden jullie aan voor filter? Ik denk dat ik op zoek ben naar vrij licht gebrande koffies.
Dit was hem inderdaad. 90 graden icm redelijk groffe maling. (27 clicks op de C30). Eindelijk het idee dat ik een bak heb gezet die de bonen recht doet. En you know what? Met de juiste setting eindelijk gevonden?...Nomad schreef op donderdag 22 november 2018 @ 23:14:
[...]
Lichte brandingen zet ik op 88 of 89 graden met inderdaad relatief grove maling. De C30 is up to the task, fijne maler!
Pak bonen leeg
Op naar de volgende zak (andere soort) bonen. GOTO 10
Druk hier
Ik ben inmiddels verder met een zak el Salvador - totaal anders dan de Rwanda. Fruitige is helemaal weg, heel zoetig, zou bijna aan chocola en honing denken (25 clicks/89 graden/31 gram).
[ Voor 16% gewijzigd door Donaldinho op 30-11-2018 09:25 . Reden: was al laatste poster, wel een update ]
Nu kan ik maar niet vinden wat de opwarmtijd is van de 4005. Deze heeft een boiler en een thermoblock. Iemand ervaring mee of dat durft in te schatten?
Ik zat ook voor de grap te kijken wat de machines in Duitsland kosten. En daar viel toch wel mijn mond van open. De Quick mill kost 3000 kost hier gemiddeld 700 euro. Daar 550 euro. De 3004 kost hier gemiddeld 900 euro. Daar 585 euro (!). En de 4005 kost gemiddeld hier 1.200 euro. En bij Espressimo.de maar 860 euro. En niet bij 1 (web)winkel maar echt meerdere. Hebben jullie wel eens bijvoorbeeld bij espressimo besteld?
Helaas zijn de bonenmalers maar 20 tot 30 euro goedkoper in Duitsland..
Ik lees verschillende verhalen op internet; zeer zeker niet met azijn ontkalken, wel met azijn ontkalken, met citroenzuur ontkalken, alleen met speciale setjes van Nespresso ontkalken.
Wat is wijsheid?
... en gaat over tot de orde van de dag
Ik heb een tijdje geleden mijn Saeco helemaal uit elkaar geschroefd en de onderdelen een dag in azijn laten staan, werkte perfectP_Tingen schreef op zondag 2 december 2018 @ 10:21:
Hoe is hier de ervaring met het ontkalken van een Nespresso? Ik heb een Magimix en die staat hier nu al meer dan een jaar en nog nooit ontkalkt. Nou wordt hij ook niet heel veel gebruikt omdat ik de enige koffiedrinker ben in huis, maar hij zal toch eens ontkalkt moeten worden.
Ik lees verschillende verhalen op internet; zeer zeker niet met azijn ontkalken, wel met azijn ontkalken, met citroenzuur ontkalken, alleen met speciale setjes van Nespresso ontkalken.
Wat is wijsheid?
https://www.eccellente.nl...-melkzuur-azijn-zoutzuur/
Azijnzuur kan ook reageren met de gebruikte rubberen afdichtingen in je machine. En ruikt nogal sterk.
Daarnaast kan het ontkalken met azijnzuur kleine korreltjes kalk opleveren, die losgekomen zijn, en die brokstukjes kunnen dan weer de boel verstoppen.
Citroenzuur lost in ieder geval kalkresten op.
E.e.a. hangt er natuurlijk ook vanaf wat de hardheidsgraad is van het water in jouw woonplaats en in hoeverre jouw apparaat verkalkt is.
Maar de vele dure merkmiddeltjes zijn gewoon de genoemde chemicaliën die kalk oplossen (een zuur dus), verpakt in een trendy en hippe verpakking.
Als je machine aluminium onderdelen bevat die in aanraking komen met de waterstroom, dan moet je wel oppassen met zure oplossingen; die tasten heel snel aluminium aan.
Doe maar eens wat azijn of citroensap op een stukje aluminium folie en zie wat er gebeurt!
Er is al veel gediscussieerd over ontkalken van je machine.
Gebruik maar eens de zoekterm 'ontkalken' alhier.
ehtweak in "Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1"
[ Voor 8% gewijzigd door ehtweak op 02-12-2018 13:45 ]
... en gaat over tot de orde van de dag
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1