Voordeel van bottomless is ook dat er minder onderdelen vies kunnen worden
[ Voor 78% gewijzigd door 418O2 op 30-12-2024 21:04 ]
[ Voor 78% gewijzigd door 418O2 op 30-12-2024 21:04 ]
Doe ik wel, maar visite verklaart mij meestal ook voor gek. Eerst vragen ze 'wat betekenen die getalletjes op die koffiemolen dan?' dus dan kan ik uitleggen dat dat hoeveel gram koffiebonen erin gaat. Daarna begin ik met shots pullen en zet ik het weegschaaltje eronder en dan is de reactie standaard ook nog 'Ga je nou ook nog wegen hoeveel eruit komt?'ehtweak schreef op maandag 30 december 2024 @ 21:02:
[...]
Serieus?
Ik ga toch niet iedere keer er een weegschaaltje tussenzetten of wel de juiste massa aan zwarte bocht in m'n kopje komt?![]()
"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."
Ik wel hoor. Maar ik zet dan ook goede espresso, geen bocht.ehtweak schreef op maandag 30 december 2024 @ 21:02:
[...]
Serieus?
Ik ga toch niet iedere keer er een weegschaaltje tussenzetten of wel de juiste massa aan zwarte bocht in m'n kopje komt?![]()
[ Voor 8% gewijzigd door cryptapix op 30-12-2024 21:21 ]
Bij een Sage kan je wegen en timen wat je wil, zal nooit echt goed worden natuurlijkcryptapix schreef op maandag 30 december 2024 @ 21:21:
[...]
Ik wel hoor. Maar ik zet dan ook goede espresso, geen bocht.
Tegelijkertijd is het nadeel dat er meer onderdelen vies kunnen worden (als je puck prep niet goed is)418O2 schreef op maandag 30 december 2024 @ 21:03:
Voordeel van bottomless is ook dat er minder onderdelen vies kunnen worden
Ja dat klopt wel. Al moet ik zeggen dat ik dat nooit meer hebcryptapix schreef op maandag 30 december 2024 @ 21:34:
[...]
Tegelijkertijd is het nadeel dat er meer onderdelen vies kunnen worden (als je puck prep niet goed is)
Als het eenmaal is ingeregeld voor je boon hoeft het in principe niet meer.ehtweak schreef op maandag 30 december 2024 @ 21:02:
[...]
Serieus?
Daarom weeg en time ik ook niet. Komt het altijd goed!418O2 schreef op maandag 30 december 2024 @ 21:27:
[...]
Bij een Sage kan je wegen en timen wat je wil, zal nooit echt goed worden natuurlijk
Jeetje zeg, dat ik daar nou niet aan gedacht heb. Moet ik er ook nog een weegschaal tussenzetten. Pffff, en om de paar weken hebben we andere bonen. Mijn hemeltje, dat komt nooit meer goed.olafmol schreef op maandag 30 december 2024 @ 23:39:
[...]
Als het eenmaal is ingeregeld voor je boon hoeft het in principe niet meer.
<knip> En dat is wel weer genoeg gehakketak en onvriendelijke reacties.ehtweak schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 09:15:
[...]
Jeetje zeg, dat ik daar nou niet aan gedacht heb. Moet ik er ook nog een weegschaal tussenzetten. Pffff, en om de paar weken hebben we andere bonen. Mijn hemeltje, dat komt nooit meer goed.
[ Voor 18% gewijzigd door Ardana op 31-12-2024 13:34 ]
[ Voor 75% gewijzigd door Ardana op 31-12-2024 13:34 ]
Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!
Dan ben ik wel heel benieuwd.418O2 schreef op maandag 30 december 2024 @ 21:27:
[...]
Bij een Sage kan je wegen en timen wat je wil, zal nooit echt goed worden natuurlijk
[ Voor 17% gewijzigd door ehtweak op 31-12-2024 14:00 ]
Ik heb een Sage (Barista Pro) gehad. Ik merkte dat de hoeveelheid gemalen koffie niet consistent was. Ook kon hij niet echt fijn malen op z'n fijnste stand. Zodoende had ik telkens een kopje koffie die nooit echt hetzelfde smaakte. Soms prima, soms wat minder. Nu is ie stuk gegaan na 2 jaar: maler werkt niet meer. Als je binnen in het apparaat kijkt, is zo wat alles van plastic (vandaar de opmerkingen hier).ehtweak schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 13:57:
[...]
Dan ben ik wel heel benieuwd.![]()
Waarom is dat zo? Wat is er mis met een Sage machine?
ehtweak in "Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1"
De reviews van die online meneer Coffee Kev kwamen bij mij als redelijk integer over.
Wij vonden het al een hele verbetering versus de Jura's die we voorheen gebruikten.
Never ever financial advice...
Never ever financial advice...
Friedhats heeft ook een betaalbare espresso blend, die is ook vrij toegankelijk volgens mij.jasperz89 schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 10:09:
Wat is jullie meest “toegankelijke” go to boon?
Ik heb de afgelopen tijd best wat uitgesproken bonen geprobeerd en zoek iets wat niet te extreeem is kwa smaken voor gewoon een lekker eerste bakkie in de ochtend. Dan hoeft het niet zo extreem wmb.
Ik heb hier gisteren voor het eerst besteld (ze hebben nu nog 20%-kortingsactie en verzendkosten waren 1 euro dus dat maakt het erg aantrekkelijk!). Ik ben benieuwd. Als ik in Eindhoven ben drink ik er wel eens koffie en dat bevalt me altijd goed (al is mijn go to koffiebar in Eindhoven DENF).walterworld schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 16:27:
[...]
Ik haal regelmatig bij Lucifer uit Eindhoven. Lekkere koffie.
https://lucifercoffee.com/
Brazil Dulce van Capricornio Coffee.jasperz89 schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 10:09:
Ik heb de afgelopen tijd best wat uitgesproken bonen geprobeerd en zoek iets wat niet te extreeem is kwa smaken voor gewoon een lekker eerste bakkie in de ochtend. Dan hoeft het niet zo extreem wmb.
[ Voor 26% gewijzigd door Gerwinnn op 01-01-2025 16:57 ]
De Brasil Dulce van Schot is jarenlang mijn boon geweest (geen verzendkosten vanaf 50€). Ik gebruikte deze boon voor espresso en filter. Voordeel van de boon was dat ie altijd een gelijk resultaat gaf en dat Schot hem altijd had tegen een redelijke prijs; echter sinds ik mijn installatie heb geupgrade bevalt ie niet meer.Gerwinnn schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 16:37:
[...]
Brazil Dulce van Capricornio Coffee.
Ik koop hem bij Ohøj coffee roasting aan Rijnlaan in Utrecht, per kg betaal ik rond de 25 euro als ik 600g meeneem.
Hij doet niet aan verzenden maar sowieso kan ik aanraden om er een keer langs te gaan en wat te drinken.
Mocht je een iets donkerdere branding willen, die heeft hij ook moet je alleen om vragen.
Mocht je zoeken naar een webshop ik zie dat schot hem ook in het assortiment heeft.
https://schotcoffeeroaste.../brazilie/brazilie-dulce/
Overigens mooi om de verschillen in kg prijs te zien, nordkapp heeft deze blend ook en die vragen zo ongeveer de hoogste prijs.
Hier staat nog wat meer info over de specifieke coöperatie achter de blend.
https://thissideup.coffee/capricornio
The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.
wij drinken hem voor 90% in de cappuccino.Boeryepes schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 18:13:
[...]
De Brasil Dulce van Schot is jarenlang mijn boon geweest (geen verzendkosten vanaf 50€). Ik gebruikte deze boon voor espresso en filter. Voordeel van de boon was dat ie altijd een gelijk resultaat gaf en dat Schot hem altijd had tegen een redelijke prijs; echter sinds ik mijn installatie heb geupgrade bevalt ie niet meer.
Ik kreeg de zoete tonen er niet meer in en kreeg juist meer bitters. Ik gebruik nu een Colombiaanse boon die me erg bevalt (Brandzaak 22€ de kilo).Gerwinnn schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 18:33:
[...]
wij drinken hem voor 90% in de cappuccino.
Ik ben wel benieuwd bevalt ie niet meer vanwege zijn simpele karakter of iets anders?
Het is natuurlijk best een saaie espresso als je hem gaat vergelijken met een mooie Rwanda of Ethiopië.
The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.
Ohja dat is niet lekker.Boeryepes schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 19:25:
[...]
Ik kreeg de zoete tonen er niet meer in en kreeg juist meer bitters. Ik gebruik nu een Colombiaanse boon die me erg bevalt (Brandzaak 22€ de kilo).
[ Voor 4% gewijzigd door Mawlana op 01-01-2025 23:31 ]
Model | Prijs | NL prijs | Link |
---|---|---|---|
Jura E8 (EB) Piano Black | € 800,99 | ~1100 | https://www.idealo.de/pre...-eb-piano-black-jura.html |
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
De Fivr van Lot61. 26 euro per kilo. De bombora en zimzala van Lot61 zijn nog lekkerder, maar ook ietsje duurder.jasperz89 schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 10:09:
De E8 EC is bij diezelfde winkels verkrijgbaar voor €915 (met kassakorting).True schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 21:38:
De Mediamarkt (en Saturn) in Duitsland heeft weer een actie wat de volgende Jura machine nog interessanter maakt dan die al was in Duitsland t.o.v. de courante Nederlandse prijs. NB in oktober was de E8 EB nog €50 goedkoper (destijds de BTW-actie).
Model Prijs NL prijs Link Jura E8 (EB) Piano Black € 800,99 ~1100 https://www.idealo.de/pre...-eb-piano-black-jura.html
Let op, de MM.de doet niet aan verzenden naar NL-adressen, je kon eerder bij ophalen betalen (en niet ophalen is overeenkomst ongedaan (toen ik dit deed, NB zelf even naar de AV kijken)). Eventueel doorstuurservices zouden kunnen werken. - betalen bij ophalen lijkt niet meer mogelijk te zijn.
Mocht je een DHL Packstation account hebben kun je het hiernaar toesturen, maar als je dat nu (nog) wilt aanmaken zul je te laat zijn.
Let op: De E8 (EB) is een oud model en de voorloper van de E8 (EC).
PS Dit werkt ook bij de Saturn.de wat eigenlijk gewoon de Mediamarkt is.
PPS In de grensstreken vind je deze winkels/locaties: De Saturn in Kleve (Nijmegen), de MM in Nordhorn voor Twente. De Saturn in Aachen voor Z-Limburg en de Mediamarkt in Papenburg voor Groningen/Drenthe.
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC
Koffie van de coöperatie Coope Tarrazu uit Costa Rica, via Brandzaak.nl. Weinig aciditeit, waardoor ie erg mild en romig is. Bijkomend voordeel dat-ie uit een van de meest democratische landen in Amerika komt.jasperz89 schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 10:09:
- Ik eet van twee walletjes: Android en IOS, Windows en MacOS
Tot maximaal 8 kopjes filter is het wat mij betreft goed te doen met een handmaler. Ik heb een tijdje geleden een Comandante C40 mk4 gekocht voor gebruik met een V60. In 2x ~1 minuut heb je 60 gram koffie gemalen voor 1l water. Echt een fantastisch ding voor filterkoffie.LeBrun schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 16:06:
Ik ben vrij nieuw in de wereld van fatsoenlijke koffie. We hebben afscheid genomen van de Nespresso (duur, veel afval) en maken nu al twee jaar koffie met een Melitta Aromafresh filter machine. Die maalt ook bonen en die kopen we vers gebrand. Dat bevalt erg goed, maar we missen de optie om cappuccino te zetten.
Nu wil ik graag met wat betaalbare upgrades nog betere koffie maken. Ik heb een Moka pot (bialetti new venus) en een hario v60 drip decanter op het oog.
Maar nu komt het: welke grinder? Ik heb veel terug gelezen in dit topic en een paar uur James Hoffman op YT gekeken. Ik zie door de bomen het bos niet meer. Ik zoek iets waar je zowel fijn kunt malen voor mokapot en eventueel later espresso. Maar ook grotere hoeveelheden voor v60 filter koffie als ik eens bezoek heb.
Ik merk dat ik door dit topic en YouTube naar steeds duurdere malers zit te kijken. (Bijv niche zero) Wat zouden jullie doen om mijn geval? Ik wil gewoon een goede stap omhoog, het hoeft niet meteen de Champions League te zijn :-)
Het mooie van de Jura is dat als je de reiniging netjes bijhoudt volgens het boekje je de zetgroep niet hoeft schoon te maken, dat doet die zelf.Pologhini schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 07:30:
Goedemorgen all,
Gisteren zijn wij dus bij de MediaMarkt in Duitsland geweest en hebben dus een E8 ec in Dark Inox besteld. Na veel lezen in dit topic en nogal wat Google zoekwerk.
Het ging uiteindelijk tussen een Jura E8 en een Nivona 825. Het enige wat bij de vrouw blijft malen is het niet kunnen reinigen van de binnenkant/zetgroep bij de jura. Dit kan bij de Nivona wel.
We zijn op verschillende plekken voor informatie geweest en overal word een semi anders verhaal verteld over het reinigen van de jura. Onder andere:
1. Dagelijks met de tabletjes voor het melkproduct indien gebruikt, wekelijks in de "week" leggen van het melkschuim ding tot aan het maandelijks vervangen van de waterfilter, iedere 2 a 3 weken een reinigingstablet en iedere 1 a 2 maanden ontkalken.
2. Na ieder gebruik van melkproduct tabletjes gebruiken, wekelijks het weken van de melkproduct zaken, filter 2 wekelijks vervangen en iedere 2 a 3 weken een reinigingstablet cyclus.
3. Na ieder gebruik uitspoelen van melkproduct ding, wekelijks met tabletjes, reinigingstablet alleen bij aangeven apparaat, waterfilter ongeveer iedere 2 a 3 maanden, ontkalken alleen bij aangeven apparaat.
Zijn er gebruikers die over het reinigen echt iets nuttigs kunnen zeggen of hun ervaring willen delen?
Als laatste zouden er mensen zijn die toch voor de Nivona zouden kiezen ipv jura vanwege het schoonmaken van de zetgroep?
Excuus voor het hele verhaal en alvast bedankt.
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Wij hebben nog geen ontharder, maar die staat wel in de planning dus bedankt voor de tip.Freezhost schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 09:22:
@Pologhini heb je een waterontharder want dan moet je zeker geen nivona nemen. Niets dan ellende met dat ding en volgens de service komt dat door onze ontharder.
Dit was dus precies mijn gedachte ook hierover, vandaar dat ik na zoveel verhalen toch hier maar eens even kwam vragen.True schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 09:34:
[...]
- Elke dag dat een melkproduct gemaakt wordt met de tabletjes schoonmaken (dat kost je op een kop koffie amper geld) en de melkslangetjes e.d. die alleen met water gereinigd worden .. gadver je laat een glas voor melk toch ook niet drie dagen op je aanrecht staan en gebruikt die elke keer weer?
Want?Freezhost schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 09:22:
@Pologhini heb je een waterontharder want dan moet je zeker geen nivona nemen. Niets dan ellende met dat ding en volgens de service komt dat door onze ontharder.
Ken jij de red clix upgrade van Comandante? Die geeft je fijnere instelmogelijkheden en daarmee kun je prima espresso mee maken wat ik dan ook al sinds 4 jaar doeKevinns schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 08:35:
[...]
Tot maximaal 8 kopjes filter is het wat mij betreft goed te doen met een handmaler. Ik heb een tijdje geleden een Comandante C40 mk4 gekocht voor gebruik met een V60. In 2x ~1 minuut heb je 60 gram koffie gemalen voor 1l water. Echt een fantastisch ding voor filterkoffie.
Als je per sé ook nog espresso ermee wil doen, dan kom je denk ik automatisch bij de duurdere apparaten uit. Het wordt dan belangrijk dat je makkelijk heen en terug kan schakelen tussen settings. Én het moet goede resultaten geven op fijne en grove instellingen.
Je kan ervoor kiezen om voor grove filtermaling (en experimenten met espresso) een handmaler te gebruiken. Daarna kan je altijd nog een elektrische maler kopen indien nodig.
Het hele merk wordt hier niet perse omarmd als fantastisch, omdat het echt een consumermachine is, inclusief de levensverwachting die daarbij hoort. Na bijv 6 jaar kan het maar zo zijn dat het mooie er wel vanaf is.Saven schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 09:35:
Iemand toevallig ervaring met de Sage Oracle Jet? Ik had eigenlijk een Oracle bij Amazon besteld maar die hebben de order een beetje verneukt. In de tussentijd een beetje gekeken en ook de Jet tegengekomen. Met een thermojet ipv dual boiler. Alleen het warm water voor bijv. een Americano lijkt er een beetje uit te spuiten, wat zorgt voor spetters. Het is echter wel een vrij nieuwe machine tov de Oracle. Dus overweeg nu toch om de Jet te kopen. Vraag me alleen af of hij ook netjes consistent is met zo’n thermojet.
Eens met jou… sub 1000 zijn Sage mooie machines, maar voor 2000 kan je beter een (gereviseerde) E61 kopen met Eureka maler. Ben je voor 1500 helemaal klaar.Nomad schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 18:19:
[...]
Het hele merk wordt hier niet perse omarmd als fantastisch, omdat het echt een consumermachine is, inclusief de levensverwachting die daarbij hoort. Na bijv 6 jaar kan het maar zo zijn dat het mooie er wel vanaf is.
Veel mensen hier kiezen er zodoende voor om een rocket/lelit/ecm/profitec etc machine te kopen, omdat die geheel van metaal zijn opgebouwd en met knelkoppelingen of vergelijkbaar zijn te monteren/demonteren....machines die je dus met wat spaarzaam onderhoud 50+ jaar kan gebruiken.
Dus veel ervaringen hier met de Sage Oracle Jet zul je hier niet vinden ben ik bang. Daarmee zeg ik niet dat het geen goede aanschaf voor jou is. Het is een prachtige machine om te zien, een plaatje op je aanrecht, het gebruiksgemak is groot en zelfs je partner die amper koffie lust, zal hier wel mee uit de voeten kunnen.
Maar het is niet wat wij hier een "verstandige" keuze zouden noemen.
[ Voor 5% gewijzigd door t14wo op 04-01-2025 19:34 ]
Ja, maar het lijkt me wel onpraktisch om heen en weer te moeten draaien met meerdere zetmethodes… Doe jij dat ook? Hoe bevalt dat?Zawaponga schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 17:57:
[...]
Ken jij de red clix upgrade van Comandante? Die geeft je fijnere instelmogelijkheden en daarmee kun je prima espresso mee maken wat ik dan ook al sinds 4 jaar doe
Nomad schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 18:19:
[...]
Het hele merk wordt hier niet perse omarmd als fantastisch, omdat het echt een consumermachine is, inclusief de levensverwachting die daarbij hoort. Na bijv 6 jaar kan het maar zo zijn dat het mooie er wel vanaf is.
Veel mensen hier kiezen er zodoende voor om een rocket/lelit/ecm/profitec etc machine te kopen, omdat die geheel van metaal zijn opgebouwd en met knelkoppelingen of vergelijkbaar zijn te monteren/demonteren....machines die je dus met wat spaarzaam onderhoud 50+ jaar kan gebruiken.
Dus veel ervaringen hier met de Sage Oracle Jet zul je hier niet vinden ben ik bang. Daarmee zeg ik niet dat het geen goede aanschaf voor jou is. Het is een prachtige machine om te zien, een plaatje op je aanrecht, het gebruiksgemak is groot en zelfs je partner die amper koffie lust, zal hier wel mee uit de voeten kunnen.
Maar het is niet wat wij hier een "verstandige" keuze zouden noemen.
Thanks voor de duidelijke terugkoppelingt14wo schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 19:34:
[...]
Eens met jou… sub 1000 zijn Sage mooie machines, maar voor 2000 kan je beter een (gereviseerde) E61 kopen met Eureka maler. Ben je voor 1500 helemaal klaar.
Tip: (geen belang) Espressowinkel.nl is top voor gereviseerde machines. Gewoon 6 mnd garantie ook. Je krijgt er 2 kilo bonen bij om te proberen.
Het probleem met die alles in een machines is dat het gewoon gevoeliger is voor storingen en defecten. Een E61 machine kan/is veel beter te repareren. Ik heb bijvoorbeeld een Expobar Brewtus gekocht bij Espressowinkel voor 1000 piek. Met vaste wateraansluiting (vind ik héél fijn!). Vervolgens van een tweaker een Eureka Mignon overgenomen voor weinig. En ik zet de meest fantastische koffie.Saven schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 19:55:
[...]
[...]
Thanks voor de duidelijke terugkoppelingIk zie door de bomen niet echt het bos meer inderdaad en ging er eigenlijk een beetje vanuit "hoe duurder hoe beter".
Maar waar ik me bij de Oracle aan stoor is dat je niet zelf de bonen/dosis kunt bepalen én dat de dosis met ±22 gram best wel heul fors is. Bij de iets goedkopere Sage apparaten zoals de Barista Pro, of hell, zelfs bij de instapper van 550 euro, kun je dat wel zelf doen. Hoe is dat überhaupt uit te leggen?Sta ik niet alleen stijf van de caffeine, maar gaan de bonen er ook wel erg snel doorheen.
Ben zelf best wel op zoek naar gemak, want heb nu een Jura E8, zie verhaal hier:
Saven in "Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1"
Het liefste dus wel een machine waarbij alles een beetje "redelijk goed" gedaan kan worden. Maar dat bij de Oracle de dosis vast staat is bij nader inzien toch wel een beetje een dealbraker.
Hebben jullie misschien suggesties voor goede alternatieven?Denk max ongeveer 2000 euro? Ben best bereid wat te betalen voor luxe/kwaliteit.
[ Voor 3% gewijzigd door t14wo op 04-01-2025 20:08 ]
Ik doe eigenlijk nooit zetmethodes tegelijkertijd. Ik koop een zak filter bonen of een zak espresso bonen en maak die zak op. Pas bij een nieuwe koffie stel ik de maal graad in of als ik merk dat de instelling niet naar mijn smaak is.Kevinns schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 19:53:
[...]
Ja, maar het lijkt me wel onpraktisch om heen en weer te moeten draaien met meerdere zetmethodes… Doe jij dat ook? Hoe bevalt dat?
1Zpresso K-Ultra is ook een topdingen de ZP6 schijnt de ultieme pour over molen te zijn. Maar als je net begint zou ik eerder naar een Kingrinder K6 kijken. Stukken goedkoper en qua maalsel zeker op C40 niveau.clannad schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 22:57:
Hallo koffie Tweakers,
Ik had een vraag gesteld in het forum 'huishoudelijke waren', en kreeg de opmerking dit te plaatsen in het 'koffie' forum.
Ben op zoek naar een deftige manuele bonen grinder en twijfel tussen de Comandante C40, Orphan Lido 2 en Kinu M47. Hebben jullie een suggestie op basis van jullie ervaringen? Ik ben zelf een beginnende koffie liefhebber.
Ik heb V60 dripper, gebruik een Hario weegschaal. Maar mijn bonen gaan momenteel door een 'mini-blinder'.
Dus geen goed resultaat. Vandaar mijn zoektocht naar een goede grinder.
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC
Pietro met m-modal probrewing burrs is volgens mij tegenwoordig 'de beste'.Aziraphale schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 23:07:
[...]
1Zpresso K-Ultra is ook een topdingen de ZP6 schijnt de ultieme pour over molen te zijn. Maar als je net begint zou ik eerder naar een Kingrinder K6 kijken. Stukken goedkoper en qua maalsel zeker op C40 niveau.
Net een review aan het kijken. Het koffie maalsel wat eruit komt schijnt voor filter koffie onovertroffen te zijn, maar handling en build quality lijken toch tegen te vallen.ocn schreef op zondag 5 januari 2025 @ 01:45:
[...]
Pietro met m-modal probrewing burrs is volgens mij tegenwoordig 'de beste'.
[ Voor 9% gewijzigd door Zawaponga op 05-01-2025 12:51 ]
De Black Betty staat ook wel bekend om een sterke kop koffie, omdat dat een dark toast is. Dus dat is meer de Italiaanse koffie die best sterk (bitter) van smaak is, zelfs bij een hogere ratio (gr bonen erin : gr koffie eruit).Slpkgl schreef op zondag 5 januari 2025 @ 15:58:
Dezelfde bonen geprobeerd die we al jaren drinken (Black Betty via Hoofdkwartier) en nu ook de Yellow Bourbon van Brandzaak.
Na flink wat inlezen hier en na filmpjes van James Hoffman wordt het er niet beter op. Wanneer we de maler onder de 5 zetten begint de automaat te druppelen en krijgen we amper koffie. Alles boven de 5 is de koffie waterig maar toch erg sterk (onlogische combi, blijft ons verbazen).
De yellow bourbon is milde medium roast en uit de beschrijving van het bericht begrijp ik dat het met deze boon ook niet lukt.1Mark schreef op zondag 5 januari 2025 @ 16:08:
[...]
De Black Betty staat ook wel bekend om een sterke kop koffie, omdat dat een dark toast is. Dus dat is meer de Italiaanse koffie die best sterk (bitter) van smaak is, zelfs bij een hogere ratio (gr bonen erin : gr koffie eruit).
Die andere ken ik persoonlijk niet, maar wellicht helpt het om een medium gebrande koffie te proberen.
Precies! Dat is aanvankelijk de reden geweest om deze eens te proberen. De sterke koffie beviel ons erg maar we hadden het vermoeden dat het aan de dark roast lag. Helaas met deze medium roast precies hetzelfde resultaat (al lijkt hij nu iets wateriger zelfs). Ik had ook gehoopt de maler lager te kunnen zetten, maar hij blijft onder de 5 pruttelen.Boeryepes schreef op zondag 5 januari 2025 @ 16:19:
[...]
De yellow bourbon is milde medium roast en uit de beschrijving van het bericht begrijp ik dat het met deze boon ook niet lukt.
Heb je chanelling al uitgesloten? Dito te veel koffie? En vooral 1 parameter per keer veranderen.Slpkgl schreef op zondag 5 januari 2025 @ 16:25:
[...]
Precies! Dat is aanvankelijk de reden geweest om deze eens te proberen. De sterke koffie beviel ons erg maar we hadden het vermoeden dat het aan de dark roast lag. Helaas met deze medium roast precies hetzelfde resultaat (al lijkt hij nu iets wateriger zelfs). Ik had ook gehoopt de maler lager te kunnen zetten, maar hij blijft onder de 5 pruttelen.
[ Voor 3% gewijzigd door Boeryepes op 05-01-2025 20:05 ]
De naam van 1Zpresso is ook al voorgekomen, blijkbaar doen die wel iets goed. De mini was mij aangeraden voor €110, maar die kan slechts 15 tot 20 gram. En wanneer je naar 35 tot 40 gram kijkt, zit je snel bij grinders die rond de 200 tot 275 euro zijn.Aziraphale schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 23:07:
[...]
1Zpresso K-Ultra is ook een topdingen de ZP6 schijnt de ultieme pour over molen te zijn. Maar als je net begint zou ik eerder naar een Kingrinder K6 kijken. Stukken goedkoper en qua maalsel zeker op C40 niveau.
Zelf heb ik een iets ander model en gebruik ik die functie eigenlijk niet. Heb hem wel al eens uit elkaar gehaald. De voorgemalen koffie komt uit op dezelfde plek als de uitvoer van de molen. Als het er doorheen valt is de zetgroep nog niet goed gepositioneerd. In de handleiding staat dat je daarom altijd eerst het apparaat moet inschakelen voordat je gemalen koffie toevoegt.Stalensnuitje schreef op zondag 5 januari 2025 @ 20:36:
Goedenavond, Delonghi Magnifica gebruiker hier, op zoek naar hulp, advies en/of meedenken
...
Als ik dus gemalen koffie wil gebruiken draai ik de draaiknop volledig naar links. Vervolgens gooi ik een schepje koffie in de “trechter” voor gemalen koffie en druk op de knop.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| 1. Verzeker u ervan dat het apparaat aan is. 2. Draai de keuzeknop voor de koesmaak tegen de wijzers van de klok in tot in de eindloop, in de stand (afb. 18). 3. Verzeker u ervan dat de trechter niet verstopt is en voeg vervolgens een afgestreken doseerschepje voorgemalen koe in (afb. 19). 4. Plaatseenkopjeonderdespuitmondenvandekoezet- groep 5. Druk op de toets voor afgifte van 1 kopje ( of ). 6. De bereiding begin |
Toen plassen pissen werd, is het gezeik begonnen.
[ Voor 0% gewijzigd door Robbie T op 06-01-2025 10:39 . Reden: speciaal voor cryptapix de spaties tussen piston en machine verwijderd. ]
Dan zou ik een nieuwe auto of motor kopen. Daar heb je in principe de eerste jaren geen noemenswaardig onderhoud aan. Past alleen niet in je budget.Robbie T schreef op zondag 5 januari 2025 @ 21:35:
Eens even kijken of iemand hier het ei van columbus heeft;
Ik wil wel een piston machine, grotendeels wegens het onderhoud en omdat ik het schuim van mijn huidige volautomaat niet voldoende vind.
[…]
Iemand een tip?
[ Voor 24% gewijzigd door cryptapix op 05-01-2025 22:07 ]
Je bent op zoek naar een eenhoorn.Robbie T schreef op zondag 5 januari 2025 @ 21:35:
Ik wil wel een piston machine, grotendeels wegens het onderhoud en omdat ik het schuim van mijn huidige volautomaat niet voldoende vind.
We drinken voornamelijk Lungo's en ik nog wel eens een espresso. Ik kan echter geen piston machine vinden die enigzins betaalbaar is, met ingebouwde molen (€ 600,-) waar ik ook een Lungo mee kan zetten (dus geen long black of americano). Er zijn apparaten waar je wel de uitloop hoeveelheid kan aanpassen door een soort manual mode maar dat betekent elke keer aanpassen en daar zit ik niet op te wachten. Een optie als een 2 kops optie selecteren voor een lungo is een optie maar er wordt dan ook voor een dubbele gemalen en dat is dan weer niet de bedoeling.
Iemand een tip?
Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>
Nivona Cube of Philips Barista Brew/ Baristina. Lungo wordt bereikt door iets grover te malen en/of een iets langere doorlooptijd. Dat zou goed moeten kunnen met deze apparaten.Robbie T schreef op zondag 5 januari 2025 @ 21:35:
We drinken voornamelijk Lungo's en ik nog wel eens een espresso. Ik kan echter geen piston machine vinden die enigzins betaalbaar is, met ingebouwde molen (€ 600,-) waar ik ook een Lungo mee kan zetten (dus geen long black of americano). Er zijn apparaten waar je wel de uitloop hoeveelheid kan aanpassen door een soort manual mode maar dat betekent elke keer aanpassen en daar zit ik niet op te wachten. Een optie als een 2 kops optie selecteren voor een lungo is een optie maar er wordt dan ook voor een dubbele gemalen en dat is dan weer niet de bedoeling.
Iemand een tip?
Is dit nou de taalpurist uit hangen ofzo? De algemene term welke wordt gebruikt is toch echt pistonmachine, ik zie dat ik er per abuis alleen een spatie aan heb toegevoegd, nou nou.cryptapix schreef op zondag 5 januari 2025 @ 21:53:
[...]
Dan zou ik een nieuwe auto of motor kopen. Daar heb je in principe de eerste jaren geen noemenswaardig onderhoud aan. Past alleen niet in je budget.
Sorry, dit is al de 3e keer in enkele dagen dat iemand het hier over pistons heeft. Dat is een zuiger. Koffieapparaten hebben dat niet; zeker niet die met een ingebouwde maler. Een levermachine zou je een piston kunnen noemen, maar dat is niet heel gebruikelijk.
Ja daar was ik al bang voor, dat idee had ik zelf ook.Ravhin schreef op zondag 5 januari 2025 @ 22:05:
[...]
Je bent op zoek naar een eenhoorn.
1) ingebouwde molens zijn vaker niet dan wel kwalitatief goed. Ga je geen goede resultaten krijgen.
2) Piston machines met instellingen ken ik niet - het zijn eigenlijk altijd halfautomaten
3) Als ik je goed begrijp wil je een volautomaat waar je de standaard instellingen kan aanpassen?
Met dit lijstje kan ik vrij weinig. Waar heb je naar gekeken? Wat vond je wel/niet aantrekkelijk en waarom? Wat zijn echte afknappers voor je en waar word je blij van? Wat voor koffie drink je nu en hoe bevalt de smaak?
Als je deze vragen consistent kan beantwoorden komen we misschien verder
Ja de Baristina lijkt meer een upgrade te zijn als je vanaf een cup machine komt en lijkt niet heel geweldig als ik de reviews mag geloven. De barista brew heb ik nog niet verder bekeken. Ik zie wel dat deze een optie heeft voor Americano, maar dat is dus niet de bedoeling. Ik zal eens kijken naar de dubbele espresso functie.Joshh schreef op maandag 6 januari 2025 @ 06:34:
[...]
Nivona Cube of Philips Barista Brew/ Baristina. Lungo wordt bereikt door iets grover te malen en/of een iets langere doorlooptijd. Dat zou goed moeten kunnen met deze apparaten.
Het is niet zozeer taalpurisme, maar een piston machine is als het om espresso gaat eigenlijk alleen de variant waarbij je zelf met een hendel een piston induwt. Zoals bijboorbeeld een La Pavoni Europiccola of Bezzera Strega. Wat jij bedoeld is een half-automaat en dat ding waar je je gemalen koffie indoet is een portafilter.Robbie T schreef op maandag 6 januari 2025 @ 10:38:
[...]
Is dit nou de taalpurist uit hangen ofzo? De algemene term welke wordt gebruikt is toch echt pistonmachine, ik zie dat ik er per abuis alleen een spatie aan heb toegevoegd, nou nou.
"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."
Het lijkt erop dat je op zoek bent naar een apparaat waar een knopje Lungo en Espresso op zit. Een Lungo is niet meer dan een langer doorgelopen espresso waarbij je eventueel de maling wat grover zet om een gebalanceerd kopje te krijgen. Mijn denkwijze zou zijn dat ik naar de maler kijk en daar de aanpassingen doe, en niet op het apparaat. Zowel de Baristina als de Nivona Cube 4 hebben ‘volumetric doding’ wat betekent dat na 1 keer instellen de hoeveelheid waterdispersie blijft onthouden.Robbie T schreef op maandag 6 januari 2025 @ 10:43:
[...]
Ik heb inmiddels meerdere apparaten bekeken en uiteindelijk dacht ik dat de Ninja Luxe Essential een mooie optie was, maar ook daar liep ik tegen het 'probleem' met de lungo aan. Ook de Sage the Barista Express en De'Longhi La Specialista Arte bekeken maar ook hier een beetje hetzelfde.
Zelfs bij Coolblue noemen ze het pistonmachines, terwijl er in de URL halfautomatische espressomachines wordt gebruikt. Dus ik kan mij wel inbeelden dat een beginner die termen verkeerd gebruikt. Ik heb vooral de beginner topics doorgenomen van het Koffiepraat forum en dan heb je toch al wat meer inzicht in de verschillende type machines en termologie.Ozzie schreef op maandag 6 januari 2025 @ 12:01:
[...]
Het is niet zozeer taalpurisme, maar een piston machine is als het om espresso gaat eigenlijk alleen de variant waarbij je zelf met een hendel een piston induwt. Zoals bijboorbeeld een La Pavoni Europiccola of Bezzera Strega. Wat jij bedoeld is een half-automaat en dat ding waar je je gemalen koffie indoet is een portafilter.
Maar als niemand je dat vertelt weet je dat ook niet.
Toen ik begon noemde ik mijn Delonghi Dedica ook een pistonmachine.
Ik zou zelf voor een half automaat (zo eentje met een los portafilterJoshh schreef op maandag 6 januari 2025 @ 12:14:
[...]
Het lijkt erop dat je op zoek bent naar een apparaat waar een knopje Lungo en Espresso op zit. Een Lungo is niet meer dan een langer doorgelopen espresso waarbij je eventueel de maling wat grover zet om een gebalanceerd kopje te krijgen. Mijn denkwijze zou zijn dat ik naar de maler kijk en daar de aanpassingen doe, en niet op het apparaat. Zowel de Baristina als de Nivona Cube 4 hebben ‘volumetric doding’ wat betekent dat na 1 keer instellen de hoeveelheid waterdispersie blijft onthouden.
418O2 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 12:22:
De halve wereld gebruikt de term piston machine
https://www.coolblue.nl/k...e-espressomachines/filter
https://www.dekoffiewinkel.com/pistonmachines/
https://pistonkoffiemachine.nl/
En het feit dat het hier in drie dagen ook al drie keer wordt genoemd geeft wel aan dat het ingeburgerd is. Tevens snapt iedereen wat er mee wordt bedoeld. Dus lijkt me niet iets om heel moeilijk over te doen
Dat een bedrijf de verkeerde term gebruikt mogen ze zelf weten, het levert ze waarschijnlijk meer hits op dan als ze het alleen een half-automaat noemen. Hier op een (sub)forum over koffie kunnen we gewoon de juiste termen gebruiken.RigolleM schreef op maandag 6 januari 2025 @ 12:27:
[...]
Zelfs bij Coolblue noemen ze het pistonmachines, terwijl er in de URL halfautomatische espressomachines wordt gebruikt. Dus ik kan mij wel inbeelden dat een beginner die termen verkeerd gebruikt. Ik heb vooral de beginner topics doorgenomen van het Koffiepraat forum en dan heb je toch al wat meer inzicht in de verschillende type machines en termologie.
De portafilterhouderGluten Parody schreef op maandag 6 januari 2025 @ 12:43:
Als je een halfautomaat een pistonmachine noemt, welk onderdeel van de machine is dan de piston?
Als ik tegen een leek het woord halfautomaat gebruik, hoort hij het in Keulen donderen. Ik moet altijd de portafilter beweging maken, of verwijzen naar de koffiemachine in de horeca, zodoende ze het beginnen te snappen over wat ik het heb. Pistonmachine heb ik nooit in de mond genomen, was mij al snel duidelijk dat dit over bepaalde hevelmachines ging. Hier kreeg ik het regelmatig te lezen en wist ik wel over wat ze het hadden, ook al was het de verkeerde terminologie, maar corrigeren daar hou ik mij niet mee bezig. Ik ben al gans mijn leven bezig met het vertalen van verkeerde terminologie als een gebruiker zijn IT probleem probeert uit te leggen, dat ik in mijn vrije tijd liever iets anders doeGluten Parody schreef op maandag 6 januari 2025 @ 12:43:
Als je een halfautomaat een pistonmachine noemt, welk onderdeel van de machine is dan de piston?
Hmm, das wel een goede, geen idee eigenlijk; nooit op geletBleh! schreef op zondag 5 januari 2025 @ 21:04:
[...]
Zelf heb ik een iets ander model en gebruik ik die functie eigenlijk niet. Heb hem wel al eens uit elkaar gehaald. De voorgemalen koffie komt uit op dezelfde plek als de uitvoer van de molen. Als het er doorheen valt is de zetgroep nog niet goed gepositioneerd. In de handleiding staat dat je daarom altijd eerst het apparaat moet inschakelen voordat je gemalen koffie toevoegt.
Mogelijk dat hier iets verkeerd gaat?
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 1. Verzeker u ervan dat het apparaat aan is. 2. Draai de keuzeknop voor de koesmaak tegen de wijzers van de klok in tot in de eindloop, in de stand (afb. 18). 3. Verzeker u ervan dat de trechter niet verstopt is en voeg vervolgens een afgestreken doseerschepje voorgemalen koe in (afb. 19). 4. Plaatseenkopjeonderdespuitmondenvandekoezet- groep 5. Druk op de toets voor afgifte van 1 kopje ( of ). 6. De bereiding begin
Veel van die E61 machines zijn niet zo breed hoor.Robbie T schreef op maandag 6 januari 2025 @ 18:58:
Dank voor de reacties. Probleem is een beetje dat ik qua ruimte op het aanrecht eigenlijk geen bonenmaler kwijt kan, en het nou ook weer niet zo'n hobby is dat ik (en mijn vrouw) voor het drinken van een kopje koffie nog even de bonen willen malen.
[ Voor 21% gewijzigd door Boeryepes op 06-01-2025 20:21 ]
Das omdat met een "halfautomaat" meestal een lasapparaat bedoeld wordtRigolleM schreef op maandag 6 januari 2025 @ 12:55:
[...]
Als ik tegen een leek het woord halfautomaat gebruik, hoort hij het in Keulen donderen. .....
Uiteindelijk toch de Comandante C40 gekocht. Max 40gr is voor mij belangrijk enAziraphale schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 23:07:
[...]
You won't regret it. Laat ons graag weten hoe die bevalt.clannad schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 19:25:
[...]
Uiteindelijk toch de Comandante C40 gekocht. Max 40gr is voor mij belangrijk en
1Zpresso K-Ultra is boven mijn dudget. Bedankt voor de suggesties, heb dankzij jullie paar nieuwe en interessante merken ontdekt.
Wat is er in jouw ogen mis met de kwaliteit van QM E61 machines?Teus.espresso schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 20:16:
De Quickmill E61 machines zijn maar matig qua bouw kwaliteit. Ik heb een zwak voor 820 maar de E61's waar ik aan gewerkt heb vielen tegen.
ECM en Profitec horen bij elkaar. Dat merk je als je er aan werkt. Dat zijn prima machines. De Drive is een hele fijne machine kan ik je van harte aanbevelen. De Rocket hadden we niet in onderhoud dus daar weet ik niks van.
Bezzera machines al eens bekeken? Bijvoorbeeld de Duo, verkrijgbaar in E61 variant (MN) of de DE versie met BZ groep, 3 PIDs en programmeerbare doseringsknoppen.Ozzie schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 19:56:
Ik wil een nieuwe machine gaan aanschaffen. Ik wil in ieder geval een rotatiepomp en dual boiler, en geen Lelit, Ik zit nog te twijfelen tussen (de usual suspects):
- Rocket R58 Cinquantotto
- Profitec Drive
- ECM Synchronika II, maar die vind ik eigenlijk te duur.
En nog de:
- Quickmill Elevate R, kende ik niet maar zag ik vandaag heel kort in een winkel staan.
Weet niet of iemand hele duidelijk voor of tegens tegen een van deze machines heeft? Mijn voorkeur gaat op het moment uit naar de Profitec Drive want die vind ik denk het mooist, maar heb hem nog niet in het echt gezien. Die 'joysticks' voor stoom/heet water lijken me wel chill. De Synchronika II heeft dat ook, maar die is ±1000 euro duurder.
De R58 vind ik ook wel mooi, maar heeft gewoon draaikranen en ik vind dat display ernaast zo lullig. Aan de ene kant wel fijn dat je een groot display heb, maar vind de plaatsing er niet uitzien.
De Quickmill is de goedkoopste, ik kende hem niet maar zag hem vandaag toevallig in een winkel staan. Iemand ervaring met die?
Waarom geen Lelit Bianca? Ontevreden over uw Mara X?Ozzie schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 19:56:
Ik wil een nieuwe machine gaan aanschaffen. Ik wil in ieder geval een rotatiepomp en dual boiler, en geen Lelit,
Ik mis de La Marzocco Linea Micra in het lijstje, is daar een specifieke reden voor?Ik zit nog te twijfelen tussen (de usual suspects):
- Rocket R58 Cinquantotto
- Profitec Drive
- ECM Synchronika II, maar die vind ik eigenlijk te duur.
En nog de:
- Quickmill Elevate R, kende ik niet maar zag ik vandaag heel kort in een winkel staan.
Vandaag zou ik uit UW lijstje de Profitec Drive gekozen hebben, wat hetgeen de Profitec Pro 700 miste, flow control en LCD/LED display, zit nu ook op de Drive en natuurlijk de hendels ipv de draaiknoppen. Toen ik de Bianca aanschafte was er een prijsverschil van € 1000 met de Profitec Pro 700 met Flow control. Die hendels stonden ook op mijn verlanglijstje, maar het zijn draaiknoppen geworden op de BiancaWeet niet of iemand hele duidelijk voor of tegens tegen een van deze machines heeft? Mijn voorkeur gaat op het moment uit naar de Profitec Drive want die vind ik denk het mooist, maar heb hem nog niet in het echt gezien. Die 'joysticks' voor stoom/heet water lijken me wel chill. De Synchronika II heeft dat ook, maar die is ±1000 euro duurder.
De R58 vind ik ook wel mooi, maar heeft gewoon draaikranen en ik vind dat display ernaast zo lullig. Aan de ene kant wel fijn dat je een groot display heb, maar vind de plaatsing er niet uitzien.
Niet zozeer ontevreden, maar ik vind de bouwkwaliteit ondermaats. De prijs van de MaraX is daar ook naar, ik heb voor die van mij 950 euro betaald. Alleen de Bianca is een stuk duurder met vergelijkbare bouwkwaliteit. Dan geef ik liever meer geld uit voor bijvoorbeeld een Profitec.RigolleM schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 07:47:
Waarom geen Lelit Bianca? Ontevreden over uw Mara X?
Ik vind hem te duur, net zoals de Synchronika II eigenlijk. Maar ik vind hem ook niet zo mooi. Ik vind een espresso apparaat veel mooier als de grouphead eruit steek zoals bij een E61. Maar, bijvoorbeeld een La Marzocco GS3 vind ik wel heel vet, maar die is ontiegelijk duur. Of anders een Sanremo You of Victoria Arduino Eagle One als ik van E61 af zou stappen, maar ook die liggen ruimschoots buiten mijn budget.Ik mis de La Marzocco Linea Micra in het lijstje, is daar een specifieke reden voor?
Ik ook, maar ik moet hem nog even in het echt bekijken. Dus ik heb hem nog niet uitgeprobeerd.Vandaag zou ik uit UW lijstje de Profitec Drive gekozen hebben, wat hetgeen de Profitec Pro 700 miste, flow control en LCD/LED display, zit nu ook op de Drive en natuurlijk de hendels ipv de draaiknoppen. Toen ik de Bianca aanschafte was er een prijsverschil van € 1000 met de Profitec Pro 700 met Flow control. Die hendels stonden ook op mijn verlanglijstje, maar het zijn draaiknoppen geworden op de BiancaHopelijk draait de Flow control van de Profitec niet meer zo stroef toen ik het uitteste bij de leverancier. Bianca's flow control is een plezier om mee te werken (en past ook op de Profitec)!
Ik heb nu thuis een QM E61 (La Certa) staan die ik onderhoud en regelmatig open schroef, maar ik vind de bouwkaliteit top (volledig RVS, is de Elevate ook volgens mij). Wel zijn het niet de allerbeste materialen en koppelingen, maar alles is makkelijk te vervangen goed beschikbaar.Teus.espresso schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 20:40:
Bij de oudere Quick E61 machines slechte en afbrokkelende bedrading en lampjes, bij machines van rond de 10 jaar oud zijn de ketels en koppelingen relatief zwak. De nieuwere machines zijn op zich goed maar met mid tier onderdelen gebouwd.
ach zo lang ze van hout zijn niet zo, doch ben ik wel erg blij met mijn houten 'hendeltjes' op mijn Profitec Jump. Dat systeem werkt sowieso top: je kan ze in elke hoek openzetten en doordrukken om ze vast te zetten.olafmol schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 09:47:
Ben ik de enige die die “houten bloemetjes” op een Lelit echt foeilelijk vind?
Hi Ha Hopjesvla
Toch, gekeken naar jouw wensen qua looks, bouwkwaliteit en features dan is de Synchronika II wel zo'n beetje de ultieme machine. De opwarmtijd van 6,5 min lijkt mij ook heerlijk (ik zoek een machine die ook iets dergelijks doet maar heb voor deze machine geen ruimte en budget) en uniek voor een E61 machine zover ik weet.Ozzie schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 09:26:
[...]
Niet zozeer ontevreden, maar ik vind de bouwkwaliteit ondermaats. De prijs van de MaraX is daar ook naar, ik heb voor die van mij 950 euro betaald. Alleen de Bianca is een stuk duurder met vergelijkbare bouwkwaliteit. Dan geef ik liever meer geld uit voor bijvoorbeeld een Profitec.
[...]
Ik vind hem te duur, net zoals de Synchronika II eigenlijk. Maar ik vind hem ook niet zo mooi. Ik vind een espresso apparaat veel mooier als de grouphead eruit steek zoals bij een E61. Maar, bijvoorbeeld een La Marzocco GS3 vind ik wel heel vet, maar die is ontiegelijk duur. Of anders een Sanremo You of Victoria Arduino Eagle One als ik van E61 af zou stappen, maar ook die liggen ruimschoots buiten mijn budget.
[...]
Ik ook, maar ik moet hem nog even in het echt bekijken. Dus ik heb hem nog niet uitgeprobeerd.
Die opwarmtijd maakt mij niet zo heel veel uit. Heb hem gewoon op een slimme stekker zitten dus hij is altijd aan en warm wanneer ik wil en volgens mij is die opwarmtijd ook zo ongeveer het enige verschil tussen de Profitec Drive en Synchronika II. Dat is me geen 800-1000 euro extra waard. Bovendien maak ik vaak cappucino's, een van de redenen waarom ik een DB wil, en de opwarmtijd van de Synchronika II inclusief stoomboiler is niet bijzonder veel sneller dan de Profitec Drive.ArjenIsM3 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 10:37:
[...]
Toch, gekeken naar jouw wensen qua looks, bouwkwaliteit en features dan is de Synchronika II wel zo'n beetje de ultieme machine. De opwarmtijd van 6,5 min lijkt mij ook heerlijk (ik zoek een machine die ook iets dergelijks doet maar heb voor deze machine geen ruimte en budget) en uniek voor een E61 machine zover ik weet.
Snap ik. In dat geval lijkt de Profitec Drive me ook zeer geschikt en een prachtige machine. Kan me niet voorstellen dat je daar niet blij mee gaat zijnOzzie schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 11:07:
[...]
Die opwarmtijd maakt mij niet zo heel veel uit. Heb hem gewoon op een slimme stekker zitten dus hij is altijd aan en warm wanneer ik wil en volgens mij is die opwarmtijd ook zo ongeveer het enige verschil tussen de Profitec Drive en Synchronika II. Dat is me geen 800-1000 euro extra waard. Bovendien maak ik vaak cappucino's, een van de redenen waarom ik een DB wil, en de opwarmtijd van de Synchronika II inclusief stoomboiler is niet bijzonder veel sneller dan de Profitec Drive.
Hoewel ik het wel met je eens ben dat de bouwkwaliteit van de Bianca iets minder is dan ECM/Profitec, vraag ik me wel af of je ooit iets gaat merken van die betere bouwkwaliteit van laatstgenoemde merken. De Bianca is een zeer degelijk gebouwde machine waarvan ik betwijfel of die minder lang meegaat dan een ECM/Profitec. We hebben het niet over de wereld van verschil tussen Breville en ECM. Ok misschien moet je bij je Bianca net wat eerder een koppeling of slangetje (laten) vervangen, maar of dat nou opweegt tegen de (forse) meerprijs van ECM/Profitec?Ozzie schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 09:26:
[...]
Niet zozeer ontevreden, maar ik vind de bouwkwaliteit ondermaats. De prijs van de MaraX is daar ook naar, ik heb voor die van mij 950 euro betaald. Alleen de Bianca is een stuk duurder met vergelijkbare bouwkwaliteit. Dan geef ik liever meer geld uit voor bijvoorbeeld een Profitec.
[...]
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq