Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1 Overzicht

Pagina: 1 ... 227 ... 248 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Annun schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 15:55:
[...]

Als je alles perfect wilt doen, dan is channeling in principe ongewenst ja. Maar als je tevreden bent met de smaak kan je natuurlijk ook gewoon beslissen die bodemloze portafilter te laten en gewoon verder te doen zoals je bezig was.
Ik ben ook overgestapt op naked (Mignon Turbo icm Quickmill Carola Evo) en heb een IMS Big Bang (competition) basket. Dat basket vraagt een fijnere maling (meer en kleinere gaatjes). Ik heb 1x gesputter gehad en dat was een gevalletje puck prep. Sinds ik de boel heb ingeregeld heb ik nergens meer last van. Ik gebruik heel af en toe een el cheapo WDT tooltje (2 voor 8 euro) maar is in principe niet nodig. De Turbo geeft erg los en luchting maalsel.

Door de Big Bang basket gaat wel de druk naar 10-11 bar maar zelfs dan geen gesputter.

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J03llV
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 01-10 18:56
Gerwinnn schreef op maandag 16 december 2024 @ 21:55:
[...]

Ik moet eerlijk bekennen dat ik zelf nog geen koepoort op heb, ik haal de meeste koffie die ik drink lokaal bij Ohøj aan de Rijnlaan die is kwa kg prijs iets duurder.

Ik zie dat Koepoort een koffie uit Peru heeft: Peru Finca Churupampa.
Persoonlijk vind ik koffie uit peru wel fijne koffies en wat vriendelijker kwa smaak. (minder zuren)
Columbia en Costa Rica zijn vaak wat fruitigere koffies dus iets zuurder.

Eventueel voor een iets hogere KG prijs bij Little Roastery, daar staan ook smaak noten bij.
Zo, die van Peru heb ik helemaal over het hoofd gezien. Van little roastery heb ik ook een boon uit Peru gehad. No 7. Uit m’n hoofd(?)
Alweer vergeten hoe die smaakte, over het algemeen alleen maar lekkere bonen gehad van LR. Enige jammere is dat je per kg nu gewoon 3/4 euro extra betaald zonder abonnement. Bij koepoort nu voor 2kg 48 euro betaald. Bij LR zou dit al richting de 65 gaan zonder verzending..

Deze bestelling: Tarrazu uit Costa Rica en de Braziliaanse yellow bourbon. Lees veel verschillende meningen over de yellow bourbon, dus ik ben benieuwd waar mijn smaakpapillen me naartoe nemen :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ravhin
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02-10 08:06

Ravhin

no <root>...

Yellow bourbon is een allemansvriend - althans, als-ie medium-light gebrand wordt. Zoete tonen met wat chocolade past deze boon bij bijna iedereen in het smaakpalet. Hij smaakt IMO niet slecht maar is niet heel spannend of zo.
Ik heb nu de Milky Cake en de Kumquat van DAK en wat een smaakexplosie!!

Om even een contrast te geven ;)

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Millie-ano
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
dat doet de kiloprijs wel... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Dat klopt :Y
Naarmate je exclusiever gaat met de smaak, gaat de prijs ook navenant omhoog. Ik heb deze koffies voor de kerstdagen gekocht, want voor huis- tuin- en keukengebruik zijn ze IMHO echt een tandje te duur.
Er zijn ook anaerobic bonen die zo funky zijn dat de een het geweldig vindt en de ander denkt dat-ie uit de GFT-bak aan het drinken is.

Het is wel leuk om eens zo'n zakje te kopen en uit te proberen. Dan weet je wat de mogelijkheden zijn qua smaakpalet. Uiteraard heb je kans dat je het lekker gaat vinden en dan zit je weer dieper in het konijnenhol van exclusieve koffietjes... })

[ Voor 10% gewijzigd door Ravhin op 18-12-2024 11:50 . Reden: quote toegevoegd ]

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millie-ano
  • Niet online
per toeval kwam ik dit apparaat tegen:

Afbeeldingslocatie: https://i.kickstarter.com/assets/047/198/943/9a7d59f808173aa67a7ece34d276d14b_original.jpg?anim=false&fit=cover&gravity=auto&height=576&origin=ugc&q=92&v=1731037469&width=1024&sig=Er%2B4bYi%2Fk%2BGJ66IErtVAEd872gqffNbPSaWNiw6Efr8%3D

https://www.kickstarter.c..._hits=5051&category_id=28

Ergens raar, want t.o.v. een bonenmachine in de categorie 250-400 euro heb je dit toch niet nodig en is uiteindelijk toch al beter dan je cupjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Ik heb hier meer van gezien. Het is echt een niche waar specialty coffee aficionados (?) een pod machine hebben (??) en hier specialty coffee in willen zetten (?????). EUR 200 voor een bonenmaler is erg goedkoop dus ik vraag mij af wat het werkelijk resultaat gaat worden. In een Nespresso zit maar 7 gram koffie; ze krijgen er door een speciale zettechniek een espresso uit die aan veel criteria voldoet. Wat ik is begreep is er ook flink met maalgraad en particle size distribution gespeeld. Dit ga je nooit voor elkaar krijgen met een machine van EUR 200.

Een volautomaat is een verkeerde vergelijking omdat dit alleen cupjes maakt; je moet zelf nog zo'n podmachine kopen.

Ik denk zelf dat je meer hebt aan een (tweedehands) Eureka en een Gaggia. Daar kan je veel meer mee dan dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millie-ano
  • Niet online
Ravhin schreef op woensdag 18 december 2024 @ 14:45:
Ik heb hier meer van gezien. Het is echt een niche waar specialty coffee aficionados (?) een pod machine hebben (??) en hier specialty coffee in willen zetten (?????). EUR 200 voor een bonenmaler is erg goedkoop dus ik vraag mij af wat het werkelijk resultaat gaat worden. In een Nespresso zit maar 7 gram koffie; ze krijgen er door een speciale zettechniek een espresso uit die aan veel criteria voldoet. Wat ik is begreep is er ook flink met maalgraad en particle size distribution gespeeld. Dit ga je nooit voor elkaar krijgen met een machine van EUR 200.

Een volautomaat is een verkeerde vergelijking omdat dit alleen cupjes maakt; je moet zelf nog zo'n podmachine kopen.

Ik denk zelf dat je meer hebt aan een (tweedehands) Eureka en een Gaggia. Daar kan je veel meer mee dan dit.
Nee, maar lijkt mij dat de cupjes bezitter dan wellicht denkt. Dit zou iets kunnen zijn. (zoals een paar posts terug) . Dan heb je met een Delonghi/Melitta/Philips van prijs categorie toch al betere koffie dan de normale cups? Ergens wel benieuwd wat je hier voor smaken uit krijgt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Puntje-NL
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 16:14
Ravhin schreef op woensdag 18 december 2024 @ 11:35:
Yellow bourbon is een allemansvriend - althans, als-ie medium-light gebrand wordt. Zoete tonen met wat chocolade past deze boon bij bijna iedereen in het smaakpalet. Hij smaakt IMO niet slecht maar is niet heel spannend of zo.
Ik heb nu de Milky Cake en de Kumquat van DAK en wat een smaakexplosie!!

Om even een contrast te geven ;)
Ik zit zelf ook naar de Milky Cake te kijken, ik hoor hier geweldige dingen over namelijk. Alleen komen er telkens andere koffies tussendoor haha. Nog advies met zetten? Ik krijg als het goed is vrijdag mn Timemore 064S binnen :9~ :9~ :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krijn1985
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:25
Ravhin schreef op woensdag 18 december 2024 @ 11:49:
[...]

...

Er zijn ook anaerobic bonen die zo funky zijn dat de een het geweldig vindt en de ander denkt dat-ie uit de GFT-bak aan het drinken is.
...
Die heb ik toevallig in huis naast de El salvador FES 120N. Nu vind ik Friedhats veel meer smaak hebben dan een schot of man met de bril koffie. Maar als ik jouw beschrijving zo hoor vraag ik mij af of ik het er wel allemaal uit haal. Ik merk zeker wel verschil tussen de FES 120N of Hambella, maar ik zou hem niet gelijk als funky omschrijven misschien. Ik gebruik een Comandante C40 met een Moccamaster.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerwinnn
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 01-10 12:46
J03llV schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 23:34:
[...]

Zo, die van Peru heb ik helemaal over het hoofd gezien. Van little roastery heb ik ook een boon uit Peru gehad. No 7. Uit m’n hoofd(?)
Alweer vergeten hoe die smaakte, over het algemeen alleen maar lekkere bonen gehad van LR. Enige jammere is dat je per kg nu gewoon 3/4 euro extra betaald zonder abonnement. Bij koepoort nu voor 2kg 48 euro betaald. Bij LR zou dit al richting de 65 gaan zonder verzending..

Deze bestelling: Tarrazu uit Costa Rica en de Braziliaanse yellow bourbon. Lees veel verschillende meningen over de yellow bourbon, dus ik ben benieuwd waar mijn smaakpapillen me naartoe nemen :+
Hou ons op de hoogte met je smaak avontuur!

Ik ben voornemens volgend jaar af en toe een uitstap te maken naar little roastery en misschien nog een keer een dak of friedhats.

Persoonlijk vind ik friedhats fijner want dat zijn toch de wat eco vriendelijkere naturals of washed koffies vs de gekke processed koffies die dak verkoopt.

Ik baal wel een klein beetje dat ik naast de Cinnamon kerst koffie van dak heb gegrepen.

Maar eind deze week heeft mijn vaste spot ook een “special” bewerkte koffie die ik vanochtend al even mocht ruiken.

Ohja ik zit nu al even te wachten op koffiewarenhuis hopelijk mag ik vrijdag mijn nieuwe Ascaso duo pid eindelijk ophalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Puntje-NL schreef op woensdag 18 december 2024 @ 14:55:
[...]

Ik zit zelf ook naar de Milky Cake te kijken, ik hoor hier geweldige dingen over namelijk. Alleen komen er telkens andere koffies tussendoor haha. Nog advies met zetten? Ik krijg als het goed is vrijdag mn Timemore 064S binnen :9~ :9~ :9~
Ik doe nu 95 graden, 20 in, 45 uit. Het maalsel ruikt ook erg lekker :9 en fantastisch als macchiato!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

krijn1985 schreef op woensdag 18 december 2024 @ 15:13:
[...]

Die heb ik toevallig in huis naast de El salvador FES 120N. Nu vind ik Friedhats veel meer smaak hebben dan een schot of man met de bril koffie. Maar als ik jouw beschrijving zo hoor vraag ik mij af of ik het er wel allemaal uit haal. Ik merk zeker wel verschil tussen de FES 120N of Hambella, maar ik zou hem niet gelijk als funky omschrijven misschien. Ik gebruik een Comandante C40 met een Moccamaster.
Als Espresso heb je soms het idee dat je een smaakbom krijgt. Sowieso zijn filter koffies minder uitgesproken van smaak dan espresso. Ik vind alleen wel dat je met filter meer de nuances proeft. Als je wil weten of je iets mist - ga cuppen! Dit is dé manier om alle smaak uit koffie te krijgen en te 'proeven'. Als je daar smaaktonen tegenkomt die je niet proeft bij je filterbakkie, kan je altijd gaan kijken of je je techniek wat kan verbeteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:38
Ravhin schreef op woensdag 18 december 2024 @ 11:49:
[...]

Dat klopt :Y
Naarmate je exclusiever gaat met de smaak, gaat de prijs ook navenant omhoog. Ik heb deze koffies voor de kerstdagen gekocht, want voor huis- tuin- en keukengebruik zijn ze IMHO echt een tandje te duur.

Het is wel leuk om eens zo'n zakje te kopen en uit te proberen. Dan weet je wat de mogelijkheden zijn qua smaakpalet. Uiteraard heb je kans dat je het lekker gaat vinden en dan zit je weer dieper in het konijnenhol van exclusieve koffietjes... })
Toevallig heb ik die bonen net gekocht :D maar dan bij Friedhats zelf, en een 250g verpakking. Keertje proberen. Lekker koffie drinken met de familie op eerste kerstdag :)

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annun
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 15:25
Ravhin schreef op woensdag 18 december 2024 @ 14:45:

Ik snap het product ook niet echt. Hoffman zegt inderdaad ook dat Nespresso vrij degelijke koffie kan maken uit de cups door zeer goede grind technieken. Dat ga je voor deze prijs inderdaad niet nadoen. Een volautomaat lijkt me veel logischer als je je eigen bonen wilt, maar weinig werk.

• krijn1985
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:25
Ravhin schreef op woensdag 18 december 2024 @ 19:38:
[...]
Als Espresso heb je soms het idee dat je een smaakbom krijgt. Sowieso zijn filter koffies minder uitgesproken van smaak dan espresso. Ik vind alleen wel dat je met filter meer de nuances proeft. Als je wil weten of je iets mist - ga cuppen! Dit is dé manier om alle smaak uit koffie te krijgen en te 'proeven'. Als je daar smaaktonen tegenkomt die je niet proeft bij je filterbakkie, kan je altijd gaan kijken of je je techniek wat kan verbeteren.
Interessant, zal dat cuppen eens gaan proberen. Misschien valt het ook wel mee wat ik nu mis hoor, ik proef er zeker wel verschillende nuances in. Misschien moet ik ook eens een V60 naast de moccamaster proberen.
Mogelijk dat over een tijdje een espresso machine komt kunnen we daar ook weer mee gaan testen.

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

V60 raad ik eigenlijk iedereen aan die van filterkoffie houdt. Je hebt voor nog geen 40 euro een mooie V60 die makkelijk afwasbaar en opruimbaar is. Als je nog compacter wil gaan is ook een Aeropress erg leuk (ook voor in hotels of op kamperen). Dit geeft ook mooie smaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavi86
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 02-10 09:04
Ik gebruik sinds enige tijd een V60 en bevalt me heel goed. Hebben jullie misschien tips voor koffiebonen die goed werken met deze zetmethode? Of maakt dat niet zoveel uit? Ik bestel meestal de Brasil Yellow Bourbon bij Brandzaak maar het mag van mij wel net iets spannender eigenlijk.

www.mariovisser.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zawaponga
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 01:25
@Mavi86 Yirgacheffe uit Ethiopië. Was mijn eerste koffie die ik met de v60 bereid heb. Zullen genoeg roasters in Nederland hebben lijkt mij.
Ik kan de smaak niet echt beschrijven, maar in ieder geval fruitig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d0nny41
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 02-10 10:32
Mavi86 schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 11:01:
Ik gebruik sinds enige tijd een V60 en bevalt me heel goed. Hebben jullie misschien tips voor koffiebonen die goed werken met deze zetmethode? Of maakt dat niet zoveel uit? Ik bestel meestal de Brasil Yellow Bourbon bij Brandzaak maar het mag van mij wel net iets spannender eigenlijk.
Het is natuurlijk erg persoonlijk wat een goede boon is. Ik gebruik brandzaak bonen voor lattes en cappuchinos, maar ik vind ze niet echt lekker voor een v60. Je kan eens manhattan proberen. Ik vind " viani" best wel prima voor v60 en niet extreem veel duurder dan brandzaak. Ik heb nu een " el paraiso" welke een stuk duurder is, maar wel echt heel anders. Ik vind deze boon echter niet zo lekker dus ik ga hem niet meer bestellen. Mijn favoriet tot nu toe bij manhattan is " panela sticky".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavi86
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 02-10 09:04
@Zawaponga ja deze zie ik inderdaad wel vaker voorbij komen. Ik zie dat ze ook een proefpakket hebben. die ga ik eens bestellen
@d0nny41 Dat lijken me wel goede koffies maar wel wat aan de prijs. De Viani staat voor € 41,95 p/kg. Ik weet nog niet wat ik daar van vind.

[ Voor 10% gewijzigd door Mavi86 op 20-12-2024 14:15 ]

www.mariovisser.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Koffiestation heeft vrij recent een Ethiopie weer in het assortiment - direct trade zelfs.

https://koffiestation.nl/koffie/ethiopia-bette-buna/

Ik heb hem zojuist besteld - de oude batch Heirloom was mijn daily driver :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20:41
@Mavi86 zie mijn post van een tijdje terug, erg genoten van deze koffie met m'n V60 :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Cezus
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 02-10 13:14
Oooh wat ben ik blij met mijn nieuwste aankoop. Ik wist niet dat het juiste kopje zoveel impact zou hebben. Voor onze Jura E4 heb ik een setje aan Loveramics van 150 ml gekocht.
De dikte, vorm en materiaal zijn wat mij betreft perfect! Hieronder een foto.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dOt1GwwToPTHuoHa8qnYg7hr708=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m5t2bCtt6AQMNYHmqcstq8Gj.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Cezus schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 22:37:
De dikte, vorm en materiaal zijn wat mij betreft perfect!
Je hebt zeker een valide punt. d:)b

Zo'n dikke, 'zachte' ronde rand langs de bovenkant van een kopje vind ik ook het prettigst drinken.
(wel voorverwarmen).

Letterlijk & figuurlijk een plezant mondgevoel. :)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• GovertNL
  • Laatst online: 20-08 17:21
Even een update sinds de Profitec Drive hier in huis staat, lees bij een noob als het om koffie zetten gaat.

De vooraf ingestelde temperatuur van het water staat dus op 99 graden. Deze verlagen naar 90 voor een medium roast heeft een gigantisch verschil gemaakt voor de behoorlijke bitterheid die ik bleef proeven 🙃.

Net van een vriendin van mijn vriendin het volgende gekregen voor Kerst.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xVw-IZAGO5JIX8pHyhGaCzJabyk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iqrQprVxmkpo2n62EceRHyX0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Leuk kado ! Een goede bron van informatie ! Je kan zijn video's op Youtube kijken, dan kan je zijn stem horen terwijl je het boek leest :) Dan moet je wel het Nederlands accent er zelf bij verzinnen :>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jasperz89
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 19:35
Nu een maandje in de weer met een DF64 en een Rocket Mozzafiato V. Wat een verademing ten opzichte van wat ik hiervoor had (sage met ingebouwde maler). Elk shot is nu redelijk consistent en de aanpassingen die ik doe hebben ook het gevolg wat ik verwacht.
Ik ben nu bezig met de Brasil bonen van brandzaak, 18 gr in 36 uit in +- 27 sec. Opzich al een prima espresso maar heeft af en toe nog een bittertje. Ik heb nu de PID ingesteld van 122 naar 120, maar dat lijkt ook nog geen wonderen te verrichten.
Welke PID temp wordt hier gebruikt op de rocket machines? En nog tips om m'n shot te perfectioneren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:57

DjVe

Hatsaflats!

jasperz89 schreef op woensdag 25 december 2024 @ 09:43:
Nu een maandje in de weer met een DF64 en een Rocket Mozzafiato V. Wat een verademing ten opzichte van wat ik hiervoor had (sage met ingebouwde maler). Elk shot is nu redelijk consistent en de aanpassingen die ik doe hebben ook het gevolg wat ik verwacht.
Ik ben nu bezig met de Brasil bonen van brandzaak, 18 gr in 36 uit in +- 27 sec. Opzich al een prima espresso maar heeft af en toe nog een bittertje. Ik heb nu de PID ingesteld van 122 naar 120, maar dat lijkt ook nog geen wonderen te verrichten.
Welke PID temp wordt hier gebruikt op de rocket machines? En nog tips om m'n shot te perfectioneren?
Je doorlooptijd is wat aan de lange kant , dus dan zou je de maalinstellig een stapje grover kunnen zetten.

Het kan ook helpen je temperatuur lager te zetten. Het water wat in contact komt met de koffie is bij mij tussen de 87 en 93 graden (ongeveer, want ik werk met een Cafelat Robot en hangt dus af van snelheid in zetten + omgevingstemeratuur). Hoe lichter gebrand de boon, hoe warmer het water mag zijn.

Wat bij mij ook invloed heeft is niet alleen de verhouding, maar ook de massa. Ik hou meestal ook 2:1 aan, maar ik merk wel verschil tussen 17/34 en 20/40, waarbij ik met een 40gram shot veel beter consistent shots kan blijven zetten. De smaak ik niet heel anders, maar er zit minder variatie tussen de shots.

En ik weet niet of je machine het kan/doet, maar doe je iets met pre-infusion?

[ Voor 16% gewijzigd door DjVe op 25-12-2024 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasperz89
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 19:35
DjVe schreef op woensdag 25 december 2024 @ 09:54:
[...]

Je doorlooptijd is wat aan de lange kant , dus dan zou je de maalinstellig een stapje grover kunnen zetten.

Het kan ook helpen je temperatuur lager te zetten. Het water wat in contact komt met de koffie is bij mij tussen de 87 en 93 graden (ongeveer, want ik werk met een Cafelat Robot en hangt dus af van snelheid in zetten + omgevingstemeratuur). Hoe lichter gebrand de boon, hoe warmer het water mag zijn.

Wat bij mij ook invloed heeft is niet alleen de verhouding, maar ook de massa. Ik hou meestal ook 2:1 aan, maar ik merk wel verschil tussen 17/34 en 20/40, waarbij ik met een 40gram shot veel beter consistent shots kan blijven zetten. De smaak ik niet heel anders, maar er zit minder variatie tussen de shots.

En ik weet niet of je machine het kan/doet, maar doe je iets met pre-infusion?
Thanks voor de tips. Ik had met deze reden de PID al iets lager gezet, maar kom er nu door te zoeken ook achter dat er inderdaad een pre-infusion optie opzit door de lever halverwege te plaatsen. Ik ga eens kijken wat dat verandert, is voor nu een makkelijke aanpassing.
Daarna eventueel weer wat spelen met hoeveelheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerwinnn
Wat je ook nog kan doen met de df64 is 18.2 tot 18.5gram dosen en de bellows niet gebruiken, dat helpt bij mij wel goed om de bitters te voorkomen aangezien de bellows wel wat fines meeblazen.

En na gebruik goed leegblazen met de bellows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomox
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 01-10 22:41
122 graden Celsius? Welke temperatuur komt er uit je groep? Zie je het spetteren en stomen? 122C is veel te hoog namelijk.

Meestal is espresso rond de 92graden, hogere temperaturen bij lichtere brandingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Plint
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23:06
Thomox schreef op woensdag 25 december 2024 @ 13:29:
[...]

122 graden Celsius? Welke temperatuur komt er uit je groep? Zie je het spetteren en stomen? 122C is veel te hoog namelijk.

Meestal is espresso rond de 92graden, hogere temperaturen bij lichtere brandingen.
Is de boiler temperatuur. Rocket heeft een table wat de bijbehorende grouphead temp is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teus.espresso
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 00:33
Bij warmtewisselaar systemen ligt de meet temperatuur boven de 100 graden. Bij single boiler systemen ligt de meet temperatuur onder de 100 graden.
Bij warmtewisselaar varieert de temperatuur van het koffie water we nog steeds. Ondanks PID kan de temperatuur variëren tussen 90 en 100 graden afhankelijk van kamer temperatuur en gebruik van koffie water.

• Thomox
Wat is tegenwoordig de must have espresso maler?

Ik hoor goede verhalen over de:
Niche zero
Df54, df64 met maalschijven van merk x?
Timemore sculptor 078s
Mazzer philos?

Budget tot 1000 ofzo?

Ik maal nu met een comandante C40 , waar ik uiterst tevreden over ben, maar duurt lang....

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:13
Thomox schreef op donderdag 26 december 2024 @ 19:30:

Niche zero
Timemore sculptor 078s
Mazzer philos?

Budget tot 1000 ofzo?

Ik maal nu met een comandante C40 , waar ik uiterst tevreden over ben, maar duurt lang....
Waarvoor maal je? Welke brandgraad? Wil je single dosen? Grind by weight een vereiste/wens?

• Thomox
418O2 schreef op donderdag 26 december 2024 @ 19:36:
[...]

Waarvoor maal je? Welke brandgraad? Wil je single dosen? Grind by weight een vereiste/wens?
Ik heb een Mara X, bonen meestal (zelf) medium gebrand. Liefst niet single dosen, grind by weight zou bijvoorbeeld handig zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerwinnn

Niche zero
Timemore sculptor 078s
Mazzer philos?

Budget tot 1000 ofzo?

Mocht je kiezen voor een DF laat hem dan goed uitlijnen bij de zaak waar je hem koopt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeBrun
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15-09 21:31
Ik ben vrij nieuw in de wereld van fatsoenlijke koffie. We hebben afscheid genomen van de Nespresso (duur, veel afval) en maken nu al twee jaar koffie met een Melitta Aromafresh filter machine. Die maalt ook bonen en die kopen we vers gebrand. Dat bevalt erg goed, maar we missen de optie om cappuccino te zetten.

Nu wil ik graag met wat betaalbare upgrades nog betere koffie maken. Ik heb een Moka pot (bialetti new venus) en een hario v60 drip decanter op het oog.

Maar nu komt het: welke grinder? Ik heb veel terug gelezen in dit topic en een paar uur James Hoffman op YT gekeken. Ik zie door de bomen het bos niet meer. Ik zoek iets waar je zowel fijn kunt malen voor mokapot en eventueel later espresso. Maar ook grotere hoeveelheden voor v60 filter koffie als ik eens bezoek heb.

Ik merk dat ik door dit topic en YouTube naar steeds duurdere malers zit te kijken. (Bijv niche zero) Wat zouden jullie doen om mijn geval? Ik wil gewoon een goede stap omhoog, het hoeft niet meteen de Champions League te zijn :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16:52
Momenteel heb ik een Gaggia Magenta Prestige maar ik merk dat ik wel een beetje klaar ben met het onderhoud en het apparaat elke week uit elkaar te halen. Ook merk ik dat ik het melkkannetje te weinig gebruik. Geen zin om deze dan vervolgens ook weer te reinigen, tevens vind ik de melk niet stevig genoeg.

Ik denk niet dat ik een koffie purist ben in de zin dat ik het verschil merk tussen een fijne of grove maling of 9 bar of 10 bar. Momenteel maken we gebruik van Smit&Dorlas dark roast koffiebonen.

Ik zoek dan ook een apparaat die;
- eenvoudig in gebruik is, een espresso en lungo is voldoende. Ik wil er een losse melk opschuimer bij.
- makkelijk schoon te houden, wat dat betreft spreekt een piston machine mij wel aan.
- een stukje gemak. Geen zin om zelf aan de slag te gaan met een losse maler of handmatig tamperen. Een automatische tamper kan natuurlijk wel.
- Betaalbaar is. Een apparaat van €1000 is echt veel te veel.

Iemand de gouden tip?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mighty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Mighty

Brains & Steel

Ik heb laatst de https://www.coffeeness.de/nl/melitta-purista/ Melitta Purista aangeschaft. Bevalt goed en makkelijk schoon te maken. Klein formaat om een prima bakkie zwarte koffie te zetten en niet duur.

[ Voor 9% gewijzigd door Mighty op 27-12-2024 23:48 ]

|| The harder you fall the more it hurts - be awesome ||

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
Avelí Café en barista Diana. Deze twee parels trof ik aan in het gehucht Concepcion (2000 inwoners), Antioquia, op het platte land van Colombia. Linkje Google Maps voor als je eens in de buurt bent _/-\o_ https://maps.app.goo.gl/zPL7Q1oMpLbYcS8RA?g_st=ic

Lokaal verbouwde koffie (arabica, 1800m) die ze zelf medium roasten. Diana is een koffienerd die alle truukjes en technieken lijkt te beheersen.

Het begon met de V60 op de menukaart en toen ze ook nog het eerste maalsel weggooide en de machine doorspoelde werd ik enthousiast en begon ik te beseffen dat de aanbevelingen die ik had gekregen wel eens konden kloppen. Dus toen ik tegen mijn gewoonte in buiten de deur een espresso bestelde, werd ik niet teleurgesteld. Een redelijk lichte espresso (de Colombianen houden niet van sterke koffie), lichtzuur en geen bitters. Toen ze vroeg wat ik ervan vond, raakten we in gesprek en merkte ik op dat ze zelfs een tattoo van koffie heeft.

Toen we een lokaal gefabriceerd V60 setje wilden kopen kregen we er een instructie bij en kwam het bekende weegschaaltje boven tafel. Ze drinken daar nogal slappe koffie en ze gebruikt een 25:500 verhouding. Het setje dat je ziet is ook lokaal gefabriceerd.

Uiteindelijk een leuk anderhalf uur daar doorgebracht 😁

Edit: foto met toestemming..

Ps. De espressomachine is een Futurmat Ottima. De maler een Cunill.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z4gtv3eyQT58U00UqxlewvKhJOw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zSfTY1hIWjQeyJT9MBiO878A.jpg?f=fotoalbum_large

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ocn
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01-10 22:20

ocn

Beste Tweaker 2024 ⭐⭐⭐⭐⭐

Niche zero
Timemore sculptor 078s
Mazzer philos?

Budget tot 1000 ofzo?

Varia VS6 met 63mm hypernova ultra conicals. Ze hebben nu 15% korting.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• konehead
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:42
ocn schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 09:14:
[...]

Varia VS6 met 63mm hypernova ultra conicals. Ze hebben nu 15% korting.
Die heb ik gekocht (samen met een bekende => v6 2 malers, 2 schijven =25% korting. Wilde deze heel graag hebben vanwege de flow van malen, aanpasbaar toeren maler, singel dosis en heel eenvoudig de schijven kunnen veranderen. Heb hem nu sinds een aantal dagen, voor mij echt bizar goede maler. Espresso smaken merkbaar beter (ik kom van een F4 Nano)

Check ook even deze review: https://www.tomsgrinderlab.com/varia-vs6-review/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6O_ctUi-8tAZkx18uOoN5oizQfY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J2AyUWkqmqCSOSnZRfA6a0hz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pipo1000
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 30-09 10:35
konehead schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 09:39:
[...]
Die heb ik gekocht (samen met een bekende => v6 2 malers, 2 schijven =25% korting. Wilde deze heel graag hebben vanwege de flow van malen, aanpasbaar toeren maler, singel dosis en heel eenvoudig de schijven kunnen veranderen. Heb hem nu sinds een aantal dagen, voor mij echt bizar goede maler. Espresso smaken merkbaar beter (ik kom van een F4 Nano)
Ik heb sinds een paar dagen ook een Varia VS6 met de Hypernova Iridescent Titanium 63mm Conical Burrs (black friday 20% korting). Ik heb tot nu toe alleen de meegeleverde flat burrs gebruikt. Mijn maler had een issue dat hij niet fijn genoeg wilde malen, moest om 0.5 malen om iets van espresso te krijgen (burr touching op 0.3). Nadat ik hem helemaal uit elkaar heb gehaald (om de onderste ring te controleren) en weer in elkaar heb gezet heb ik een grotere range. Nu maal ik ergens tussen 1.8 en 2.3 voor espresso. Heel raar, moet ik nog na vragen bij Varia wat voor grappen dit zijn.

Hoe is dat bij jullie verlopen, op welke maalstand staat jullie vs6 voor espresso?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• konehead
pipo1000 schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 13:57:
[...]

Ik heb sinds een paar dagen ook een Varia VS6 met de Hypernova Iridescent Titanium 63mm Conical Burrs (black friday 20% korting). Ik heb tot nu toe alleen de meegeleverde flat burrs gebruikt. Mijn maler had een issue dat hij niet fijn genoeg wilde malen, moest om 0.5 malen om iets van espresso te krijgen (burr touching op 0.3). Nadat ik hem helemaal uit elkaar heb gehaald (om de onderste ring te controleren) en weer in elkaar heb gezet heb ik een grotere range. Nu maal ik ergens tussen 1.8 en 2.3 voor espresso. Heel raar, moet ik nog na vragen bij Varia wat voor grappen dit zijn.

Hoe is dat bij jullie verlopen, op welke maalstand staat jullie vs6 voor espresso?
Ow wat gek, Geen last van gehad. Ik maal op 1.7-1.9 en 900 toeren met de standaard schijf. Je moet voor het eerst gebruik wel de maalgraad helemaal ronddraaien met de klok mee. Ik lees nooit de gebruiksaanwezig, hier viel toevallig mijn oog op.. Morgen komt mijn Kilonova DLC 58mm Flat Burrs binnen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulder
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 12-09 16:28
De VS6 ziet er inderdaad uit als een vrij complete maler, op hooguit de burr lock-in na. Mooi dat er hier wat eigenaren zijn, want ik heb hem al even op het oog en werd wat afgeschrikt door het feit dat je er relatief weinig over leest en ziet (of ik kijk verkeerd).

Sinds deze week is het display van m'n Bianca er ineens mee opgehouden, als de reparatiekosten meevallen trakteer ik mezelf ook maar op een VS6 denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• konehead
Bulder schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 17:26:
De VS6 ziet er inderdaad uit als een vrij complete maler, op hooguit de burr lock-in na. Mooi dat er hier wat eigenaren zijn, want ik heb hem al even op het oog en werd wat afgeschrikt door het feit dat je er relatief weinig over leest en ziet (of ik kijk verkeerd).

Sinds deze week is het display van m'n Bianca er ineens mee opgehouden, als de reparatiekosten meevallen trakteer ik mezelf ook maar op een VS6 denk ik.
burr lock-in is idd een nadeel, maar hoe erg is dat.. Na de review gezien te hebben (zie post hierboven) was ik om.. Direct via Varia gekocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pipo1000
konehead schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 17:31:
[...]
burr lock-in is idd een nadeel, maar hoe erg is dat.. Na de review gezien te hebben (zie post hierboven) was ik om.. Direct via Varia gekocht.
Voordat SSP maalschijven begon te maken, had (zover ik weet) elke fabrikant zijn eigen maalschijven. Maalschijf wisselen is van de laatste tijd, je kocht een bv. Mazzer of een Malhkonig en wat erin zat, dat zat erin. Laat staan dat je een maalschijf van een andere fabrikant kon kopen en plaatsen. Iedereen laat zich ook wel een beetje gek maken met al die maalschijf 'profielen' en smaak (clarity is het toverwoord) beschrijvingen in my humble personal opinion.

Wat voor mij een grote stap was, is single dosing, dus 18g in 18g eruit. Hiervoor had ik een Mazzer Mini met zo'n droogmolen en klepper ervoor en daarna een Mahlkonig K30 Vario. Toen de stap naar single dosing en een DF64 SSP HU gekocht. Nu dan een Varia VS6 want de DF64 heeft mij nooit veel plezier gegeven kwa bouwkwaliteit en gebruiksgemak. Het wisselen tussen decaf in de avond en andere koffies overdag gaf veel plezier, ook de lagere retentie van DF64 ten opzicht van de K30 was een grote stap.

[ Voor 25% gewijzigd door pipo1000 op 28-12-2024 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• konehead
pipo1000 schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 18:21:
[...]

Voordat SSP maalschijven begon te maken, had (zover ik weet) elke fabrikant zijn eigen maalschijven. Maalschijf wisselen is van de laatste tijd, je kocht een bv. Mazzer of een Malhkonig en wat erin zat, dat zat erin. Laat staan dat je een maalschijf van een andere fabrikant kon kopen en plaatsen. Iedereen laat zich ook wel een beetje gek maken met al die maalschijf 'profielen' en smaak (clarity is het toverwoord) beschrijvingen in my humble personal opinion.

Wat voor mij een grote stap was, is single dosing, dus 18g in 18g eruit. Hiervoor had ik een Mazzer Mini met zo'n droogmolen en klepper ervoor en daarna een Mahlkonig K30 Vario. Toen de stap naar single dosing en een DF64 SSP HU gekocht. Nu van een Varia VS6 want die met DF64 heeft mij nooit veel plezier gegeven kwa bouwkwaliteit en gebruiksgemak. Het wisselen tussen decaf in de avond en andere koffies overdag gaf veel plezier, ook de lagere retentie van DF64 ten opzicht van de K30 was een grote stap.
Eens qua maalschijf wisselen, vanwege de 25% korting er één bijgekocht (voor light roasted bonen). Singel dosing is voor mij ook een grote stap! Leuk om jouw Decaf optie te lezen.. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Ik zit zelf ook te azen op een VS6 (heb al een VS3 staan). Volgens mij hoor je er weinig over, omdat hij in Nederland bij de retailers pas net verkrijgbaar is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomox
konehead schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 17:31:
[...]

Vanaf waar wordt hij verstuurd? En hoeveel kosten was je kwijt? Lang onderweg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• konehead
Thomox schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 20:25:
[...]

Vanaf waar wordt hij verstuurd? En hoeveel kosten was je kwijt? Lang onderweg?
Wordt verzonden uit China en indrukwekkend snel via UPS. vorige week donderdagmiddag de bestelling geplaatst, maandag middag daarop stond de maler in mijn keuken :) Check even de Varia website, daarboven op komt nog NL btw en importkosten: Ik was kwijt:
Kosten maler (inclusief verzenden): EUR 623 + EUR 121 BTW en importkosten. Wat mij betreft prima deal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
Mighty schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 23:46:
Ik heb laatst de https://www.coffeeness.de/nl/melitta-purista/ Melitta Purista aangeschaft. Bevalt goed en makkelijk schoon te maken. Klein formaat om een prima bakkie zwarte koffie te zetten en niet duur.
Dank voor de tip.
Helaas nog wel een normale zetgroep die wekelijks schoon gemaakt moet worden. Verder niet zulke duurzaamheid verhalen over mellitta in mijn omgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:35
Schoonmaken is nu eenmaal een noodzakelijke routine bij koffiezetten. Koffieresten zijn echt heel ranzig. Er zijn automaten waar je alleen een reinigingsproces moet starten met een reinigingsmiddel. Ik vind het wachten op het vaak langdurige proces waarbij je op gezette tijden (lek)bakken moet leegmaken en water moet aanvullen vervelender dan handmatig aan de slag. Het minste werk heb je nog met halfautomaten. Daar is alles wat met koffie in aanraking komt goed bereikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19:24
DjVe schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 18:43:
Ik zit zelf ook te azen op een VS6 (heb al een VS3 staan). Volgens mij hoor je er weinig over, omdat hij in Nederland bij de retailers pas net verkrijgbaar is.
En een Niche dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Geen variabel RPM, geen mogelijkheid tot combineren flat en conical burrs en ik vind het geen mooi apparaat ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RigolleM
DjVe schreef op zondag 29 december 2024 @ 10:13:
[...]

Geen variabel RPM, geen mogelijkheid tot combineren flat en conical burrs en ik vind het geen mooi apparaat ;)
Volgens mij hoor je er weinig over, omdat hij in Nederland bij de retailers pas net verkrijgbaar is.
Ik had het vooral hierover, de rest weet ik ook wel 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

RigolleM schreef op zondag 29 december 2024 @ 10:16:
[...]

[...]

Ik had het vooral hierover, de rest weet ik ook wel 8)
Oh haha. Niche was wel een van de eerste single dose grinders die zeer goed ontvangen werd. Iedereen die wat leest/kijkt over koffie hoort die naam voorbij komen. Het was voor een tijd de heilige graal onder de grinders. Dus die hebben een goed gebruikt kunnen maken van het momentum (en er waren toen nog goede handelsafaoraken met de UK).

Maar Niche zal nu voor Nederlandse kopers hetzelfde drempeltje hebben. Je koopt buiten de EU dus dan komen er zaken als import en BTW overheen en mogelijk gedoe met garantie. Ik denk dat het meerendeel van de consument dus liever bij een NL retailer koopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels132
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16:29
Ik heb de Nivona Cube 4' op de lijst staan als mogelijke opvolger van mijn huidige Nivona volautomaat. Eigenlijk met precies de argumenten die jij ook noemt. Misschien een goede optie? Kost net geen € 500.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
niels132 schreef op zondag 29 december 2024 @ 11:12:
[...]

Ik heb de Nivona Cube 4' op de lijst staan als mogelijke opvolger van mijn huidige Nivona volautomaat. Eigenlijk met precies de argumenten die jij ook noemt. Misschien een goede optie? Kost net geen € 500.
Ook gezien inderdaad. Geeft een beetje een 'my first espresso' gevoel van V-TEC. Ook lijkt de bediening niet heel eenvoudig omdat je moet weten wat elk ledje doet en welk kleurtje maar dat is misschien een kwestie van wennen. Heb me er nog niet heel erg in verdiept maar lijkt zo te zijn dat je bij elk kopje alsnog de hoeveelheid moet instellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerwinnn
Robbie T schreef op zondag 29 december 2024 @ 12:38:
[...]

Ook gezien inderdaad. Geeft een beetje een 'my first espresso' gevoel van V-TEC. Ook lijkt de bediening niet heel eenvoudig omdat je moet weten wat elk ledje doet en welk kleurtje maar dat is misschien een kwestie van wennen. Heb me er nog niet heel erg in verdiept maar lijkt zo te zijn dat je bij elk kopje alsnog de hoeveelheid moet instellen?
Is een jura volautomatische niet wat je zoekt?

Schoonmaken met een tabletje, simpele knoppen en met verse bonen nog best oké koffie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:02
Robbie T schreef op zondag 29 december 2024 @ 08:55:
[...]

Dank voor de tip.
Helaas nog wel een normale zetgroep die wekelijks schoon gemaakt moet worden. Verder niet zulke duurzaamheid verhalen over mellitta in mijn omgeving.
Je vraagt gewoon teveel voor je budget. Een volautomaat die zichzelf ook nog schoonmaakt. Dat is sowieso iets wat uiteindelijk voor gedoe gaat zorgen. Ik heb een Siemens EQ5 gehad en wat een ellende. Als je dat ding niet elke week volledig uit elkaar haalde had je overal schimmel en troep.

Wil je niet schoonmaken: Koop een espressomachine met piston. Dan heb je geen interne delen waar koffie(resten) naartoe gaan. Hooguit eens ontkalken of backflushen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocn
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01-10 22:20

ocn

Beste Tweaker 2024 ⭐⭐⭐⭐⭐

kazzzdafke schreef op woensdag 13 december 2023 @ 11:35:
Speciaal voor @Ypuh en @Ravhin al een eerste korte samenvatting, momenteel niet veel tijd voor echt een uitgebreide tekst, maar die komt er wel ergens als ik verlof heb, ooit...:

Ik heb inderdaad, zoals al aangegeven, een aantal stappen overgeslagen. Na mijn cursus barista ben ik van een volautomaat direct overgestapt op de You. Waarom? Omdat ik van het principe ben: "ik spaar liever iets langer voor iets goed, dan een aantal keer te moeten upgraden."
In vele gevallen klopt dit, in enkele gevallen niet. Ik maak natuurlijk wel altijd de persoonlijke afweging of het een meerwaarde is voor mezelf en/of de meerprijs waard voor het gebruik.
In dit geval vond ik het wel een meerwaarde voor mezelf, maar dat moet iedereen uitmaken. Het enige wat ik dus NIET kan zeggen, is dat ik met de You BETERE koffie maak, dan met een Bianca of Rocket bijvoorbeeld.

Wat vind ik wel persoonlijk heel erg leuk aan de You:

- Snelle opwarmtijd:
Ik heb mijn vaste momentjes om espresso/lungo te drinken op een dag. Daarvoor zijn de timers heel erg handig. Echter als er onverwachts iemand binnen komt, of ik toch een extra shot caffeine nodig heb, is het ZO handig dat de machine van standby naar full temp op max 5 min is. Ik laat dan meestal nog even een purge door de portafilter lopen en een minuut of 2 daarna is de temp van de porta ook voor mij voldoende. De boiler en de rest is dan al lang klaar voor gebruik. Zeker als je maar 1 tot 3 of 4 espresso's moet maken. Zalig!

Stil
Ik, ook weer persoonlijk, vind het niet aangenaam als er een halve drilboor begint lawaai te maken bij het zettten van mijn espresso. Deze You is, mede door zijn interne roterende pomp, echt wel stil. Dat is voor mij al het halve genieten van het ontstaan van de espresso en geen norse blik van de vrouw als ik weer eens een koffie wil omdat dat ding teveel lawaai maakt :)

Mogelijkheden:
In mijn prille tijd als half automaat gebruiker, vind ik het fijn dat ik diverse mogelijkheden heb. Ik werd, zoals iedereen die begint te kijken als beginneling naar espresso machines, gelokt van goedkoop, naar duurder, naar.. DECENT. Dat is, als je het internet moet geloven, DE machine.

Ik was er dan ook van overtuigd, dat als je geen DECENT of LM in huis zou halen, je espresso nooit zo goed kon zijn.
Daar ben ik al een beetje van terug gekomen. Elke half automaat die een beetje kwalitatief in elkaar zit, kan degelijke espresso maken, PUNT.

Wat je meer kan met machines als een DECENT of You of ... is naar eigen wens de smaken nog meer verfijnen, meer een bepaalde richting uit sturen, door pre- en post infusion, door met de druk te spelen, temperatuur aan te passen, ... op een heel makkelijke manier via een schermpje EN dit te herhalen.

Voorbeeld: als ik nieuwe bonen in huis haal, is het met mijn standaard deze af te stellen op 9 bar, geen pre en post infusie, 18gr en 40gr uit in een 28 sec.
95% van de espresso's zijn op deze manier al heel erg lekker. Maar dan komt het spelen. Wat gebeurd er als ik op 9 bar start, tot de eerste drup en dan de druk laat zakken, naar 7 bar? Of geleidelijk aan tot 2 bar? Of andersom? of... Het effect in het kopje is echt merkbaar, en dat is hetgeen wat ik er zo leuk aan vind.
Doe ik dat altijd? Nee zeker niet, omdat de standaard procedure al heel erg lekkere koffie geeft. Maar dat je de keuze hebt deze eventueel NOG beter te maken? Ja.. dat is wat ik zoek, op een makkelijke, herhaalbare manier.

Ook luistert het team van SR heel erg naar de community. Ze zitten mee op een discord en facebookgroep en implementeren nieuwe mogelijkheden. fixes etc.. wat er in de community wordt doorgegeven. Niet alles natuurlijk, en soms sijpelt er ook wel feedback terug waarom iets niet of wel wordt weerhouden, zoals in de toekomt mss filter coffee brewing en flow control.

Voorlopig ben ik dus nog altijd heel erg tevreden van de aankoop. Ik heb heel erg veel mogelijkheden en in de toekomst wss nog veel meer door de FW updates.

Dit is al een eerste, korte indruk van het toestel.. Zoals gezegd, er komen meer foto's in/na de verlofperiode.

Als er tussentijds vragen zijn dat je specifiek in de review wil zien, laat maar horen! Dan bundel ik ze in het grotere geheel. Mag via DM of hier.
Een jaartje verder, bevalt je You nog? Wanneer komt de review? 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denko
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 02-10 08:41

Denko

|{ing Øf ßlitz

LeBrun schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 16:06:
Ik ben vrij nieuw in de wereld van fatsoenlijke koffie. We hebben afscheid genomen van de Nespresso (duur, veel afval) en maken nu al twee jaar koffie met een Melitta Aromafresh filter machine. Die maalt ook bonen en die kopen we vers gebrand. Dat bevalt erg goed, maar we missen de optie om cappuccino te zetten.

Nu wil ik graag met wat betaalbare upgrades nog betere koffie maken. Ik heb een Moka pot (bialetti new venus) en een hario v60 drip decanter op het oog.

Maar nu komt het: welke grinder? Ik heb veel terug gelezen in dit topic en een paar uur James Hoffman op YT gekeken. Ik zie door de bomen het bos niet meer. Ik zoek iets waar je zowel fijn kunt malen voor mokapot en eventueel later espresso. Maar ook grotere hoeveelheden voor v60 filter koffie als ik eens bezoek heb.

Ik merk dat ik door dit topic en YouTube naar steeds duurdere malers zit te kijken. (Bijv niche zero) Wat zouden jullie doen om mijn geval? Ik wil gewoon een goede stap omhoog, het hoeft niet meteen de Champions League te zijn :-)
Ik zou zeker even kijken naar de Kingrinder k6, ik heb die naast mijn niche zero. Maar voor aeropress en mokkapot gebruik ik die liever dan de niche. Nog geen 100 euro ben je klaar

PSN & XBL: Denkoyugo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22:12
Denko schreef op zondag 29 december 2024 @ 18:06:
Ik zou zeker even kijken naar de Kingrinder k6, ik heb die naast mijn niche zero. Maar voor aeropress en mokkapot gebruik ik die liever dan de niche. Nog geen 100 euro ben je klaar
Gebruik ik ook icm de mokapot.
Prima te doen.
De K1 schijnt ook al prima te zijn maar uitverkocht .... ??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Denko
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 02-10 08:41

Denko

|{ing Øf ßlitz

Wolfram55 schreef op zondag 29 december 2024 @ 18:14:
[...]

Gebruik ik ook icm de mokapot.
Prima te doen.
De K1 schijnt ook al prima te zijn maar uitverkocht .... ??
Is ook goed ja. Maar om die paar tientjes te besparen is het niet waard imo. De K6 doet espresso en heeft een groter resevoir. 35gr

PSN & XBL: Denkoyugo

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
Wij willen over het algemeen mooie en nieuwe spullen maar dit smaakte ook prima. De tekst erboven is heel passend voor ons topic: Het leven is te kort voor slechte koffie. 😛

Merk Cafexpress (Colombia). Edit: de machine is 40 jaar oud. De jeep 65.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R8DMPaEOKVnaI9EO-rqaHQe8fgA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/enBeOLuOFkVUrAa46IsJOLPn.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Boeryepes op 29-12-2024 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woudtwe
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 30-09 12:43
Ik ben in opdracht van de vrouw ookaan het kijken voor een koffiezetapparaat. Ik ben zelf groot fan van mijn Moccamaster. Die blijft er dan ook waarschijnlijk naast staan.

Mijn vrouw gebruikt nu een Senseo(mag van mij geen koffie heten😉) die ook een cappuccino probeert te maken.

Goed het bovenstaande zal wel vloeken in de kerk zijn in dit topic. Maar dan nu wat ik zoek: een zoveel mogelijk onderhoudsvrij apparaat. Ik zie het mijn vrouw vooral de 1e 2 maanden doen en dan vergeten. En ik heb er zelf weinig zin/tijd voor. Moet allemaal lekker automatisch gaan. Af en toe wil ze een cappuccino. Verder zie ik niks speciaals voorbij komen, maarja als het kan weet je nooit wat ze willen.

Qua onderhoudsvriendelijkheid begrijp ik dat je bij een Jura terecht komt, klopt dat? Vervolgens kwam ik dan bij de C8 uit. Zit ik dan in de goede richting, zie ik iets beters/anders over het hoofd, (Wat een bak geld voor zon ding :( )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pipo1000
Woudtwe schreef op zondag 29 december 2024 @ 22:47:
En ik heb er zelf weinig zin/tijd voor. Moet allemaal lekker automatisch gaan. Af en toe wil ze een cappuccino. Verder zie ik niks speciaals voorbij komen, maarja als het kan weet je nooit wat ze willen.

Qua onderhoudsvriendelijkheid begrijp ik dat je bij een Jura terecht komt, klopt dat? Vervolgens kwam ik dan bij de C8 uit. Zit ik dan in de goede richting, zie ik iets beters/anders over het hoofd, (Wat een bak geld voor zon ding :( )
of zo’n dingetje (of een goedkopere blokker variant) naast je Senseo;

https://subminimal.com/products/nanofoamer-pro

[ Voor 26% gewijzigd door pipo1000 op 30-12-2024 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procaliber
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 02-10 13:10
Woudtwe schreef op zondag 29 december 2024 @ 22:47:

Kijk anders eens naar een Nivona

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woudtwe
procaliber schreef op maandag 30 december 2024 @ 09:42:
[...]

Kijk anders eens naar een Nivona
Ah, die was ik nog niet tegengekomen. Is kwaliteit en onderhoud wel goed bij bij deze machines? €500,- is op zich ook al heel wat geld. Dan geef ik liever meer uit voor iets waar we langer plezier van hebben met minder werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woudtwe
pipo1000 schreef op maandag 30 december 2024 @ 09:19:
[...]

of zo’n dingetje (of een goedkopere blokker variant) naast je Senseo;

https://subminimal.com/products/nanofoamer-pro
Ja, ze wil toch wel erg graag zon vol automaat...

Melkopschuimen doet de Senseo nu ook al.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

t14wo schreef op zondag 29 december 2024 @ 15:17:
[...]

Wil je niet schoonmaken: Koop een espressomachine met piston. Dan heb je geen interne delen waar koffie(resten) naartoe gaan. Hooguit eens ontkalken of backflushen.
Idd. Ik heb de afgelopen 25 jaar Jura machines gehad (zie ook in de topic).
En soms wordt het behoorlijk ranzig van binnen.
ehtweak in "Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1"

Sinds dit jaar een Sage Oracle:

En dat bevalt prima! d:)b Idd, een stuk schoner dan een volautomaat. En de koffie is ook nog eens beter. Zelfs mijn vrouw vindt het helemaal top. :)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Releases
  • Laatst online: 15:29

Releases

Ja maar!

Wat kan je toch link worden 's morgens vroeg wanneer de koffie apparatuur weer eens niet meewerkt.
Nu de 3e keer dit jaar dat ik aan de beurt ben met de Sage Barista touch impress. Wat een onding is dat toch met de nodige mankementen en problemen die elke keer weer de kop op duiken.

Ga deze rustige dagen maar even verder struinen in het topic om een wat failure proof systeem uit te kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:17
Woudtwe schreef op maandag 30 december 2024 @ 09:49:
[...]

Ah, die was ik nog niet tegengekomen. Is kwaliteit en onderhoud wel goed bij bij deze machines? €500,- is op zich ook al heel wat geld. Dan geef ik liever meer uit voor iets waar we langer plezier van hebben met minder werk.
Nivona zijn goede machines, maar ook daarbij zul je de zetgroep er uit moeten halen om hem schoon te maken. Jura heeft dat gewoon niet en tegenwoordig is het schoonmaakproces daarvan prima. Ik zou zelf altijd weer voor een Jura gaan.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Releases schreef op maandag 30 december 2024 @ 10:15:
de Sage Barista touch impress. Wat een onding is dat toch met de nodige mankementen en problemen die elke keer weer de kop op duiken.
Ben ik toch benieuwd... wat zijn dan die mankementen/problemen?

En, heb je geen garantie meer?

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:35

Saven

Administrator

ehtweak schreef op maandag 30 december 2024 @ 09:59:
[...]

Idd. Ik heb de afgelopen 25 jaar Jura machines gehad (zie ook in de topic).
En soms wordt het behoorlijk ranzig van binnen.

Sinds dit jaar een Sage Oracle:

En dat bevalt prima! d:)b Idd, een stuk schoner dan een volautomaat. En de koffie is ook nog eens beter. Zelfs mijn vrouw vindt het helemaal top. :)
Godver, nu zit je me lekker te maken voor zo'n Sage Oracle _O_

Ik heb nu een jaar of anderhalf een Jura E8 en ben er nooit extreem fan van geweest om een of andere reden. Kopjes koffie zijn redelijk oke, maar bijv. de eerste espresso die ik zet is iets minder heet dan de tweede die ik direct erna zet. Vind ik toch gek en je merkt meteen dat dat iets met de smaak doet. Ook het reinigen vind ik maar matig. Het doorspoelen doet ie ook altijd maar met een heel klein beetje water.

Sterker nog, ik heb zelf de laatste maanden wat meer last van mijn buik :') nadat ik thuis een koffie heb gedronken. Mijn onderbuikgevoel (pun intended) zegt me dan toch dat er iets niet 100% schoon is of zo, terwijl ik me in principe netjes aan de reinigingscyclus houd. In een ver verleden wel eens witte schimmel in de residubak gezien, dus knaagt toch of dat niet de leidingen in is gekropen en niet echt dood gaat :+ Mja da's speculeren en zo oud is dat ding nog niet; wordt ook niet bijster veel gebruikt (aantal keer per week, niet dagelijks).

Anyhow. De Sage is wel erg prijzig momenteel, 2.099 EUR... Wordt me iets te gek, maar voor 1300 euro zou ik 'm direct kopen. Weet je ook zeker dat je idd geen gezeik meer hebt met schimmel en schoonmaken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Saven tip:

Op dit moment is de Sage The Oracle bij amazon voor 1329€ te koop. Het RVS model, terwijl de zwarte wel 2099€ kost... 8)7

ASIN# B07B2WWR6D

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Releases
  • Laatst online: 15:29

Releases

Ja maar!

ehtweak schreef op maandag 30 december 2024 @ 10:22:
[...]

Ben ik toch benieuwd... wat zijn dan die mankementen/problemen?

En, heb je geen garantie meer?
Wat al reeds stuk gegaan is/vervangen is:
- temping sensor die bepaald hoe vaak je die hendel naar beneden moet halen
- complete maal unit
- thermostaat
- waterdruk pomp

Geen idee wat nu weer het euvel is.
Zit nog beetje garantie op maar elke keer dat ding weer 2 weken kwijt is wel gewoon en hoop gerotzooi.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-10 11:53
Saven schreef op maandag 30 december 2024 @ 10:24:
[...]

Godver, nu zit je me lekker te maken voor zo'n Sage Oracle _O_

Ik heb nu een jaar of anderhalf een Jura E8 en ben er nooit extreem fan van geweest om een of andere reden. Kopjes koffie zijn redelijk oke, maar bijv. de eerste espresso die ik zet is iets minder heet dan de tweede die ik direct erna zet. Vind ik toch gek en je merkt meteen dat dat iets met de smaak doet. Ook het reinigen vind ik maar matig. Het doorspoelen doet ie ook altijd maar met een heel klein beetje water.

Sterker nog, ik heb zelf de laatste maanden wat meer last van mijn buik :') nadat ik thuis een koffie heb gedronken. Mijn onderbuikgevoel (pun intended) zegt me dan toch dat er iets niet 100% schoon is of zo, terwijl ik me in principe netjes aan de reinigingscyclus houd. In een ver verleden wel eens witte schimmel in de residubak gezien, dus knaagt toch of dat niet de leidingen in is gekropen en niet echt dood gaat :+ Mja da's speculeren en zo oud is dat ding nog niet; wordt ook niet bijster veel gebruikt (aantal keer per week, niet dagelijks).

Anyhow. De Sage is wel erg prijzig momenteel, 2.099 EUR... Wordt me iets te gek, maar voor 1300 euro zou ik 'm direct kopen. Weet je ook zeker dat je idd geen gezeik meer hebt met schimmel en schoonmaken :)
Niet dat ik anti sage ben, maar in de +€1000 prijsklasse zou je ook naar een los apparaat + maler kunnen kijken. Minder gemak maar potentieel wel meer en langer plezier :).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23:57
ehtweak schreef op maandag 30 december 2024 @ 10:28:
@Saven tip:

Op dit moment is de Sage The Oracle bij amazon voor 1329€ te koop. Het RVS model, terwijl de zwarte wel 2099€ kost... 8)7

ASIN# B07B2WWR6D
Voor zoveel geld zou ik toch 2 losse machines kopen, iets meer werk, minder onderhoud en een veel beter eind resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Laatst online: 19:02
Releases schreef op maandag 30 december 2024 @ 10:31:
[...]

- complete maal unit
- thermostaat
- waterdruk pomp

Zit nog beetje garantie op maar elke keer dat ding weer 2 weken kwijt is wel gewoon en hoop gerotzooi.
Dat is zo ongeveer het hele apparaat, met uitzondering van de zetgroep. Dat stemt niet heel hoopvol voor de toekomst. :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
ramrodwillem schreef op maandag 30 december 2024 @ 10:34:
[...]

Voor zoveel geld zou ik toch 2 losse machines kopen, iets meer werk, minder onderhoud en een veel beter eind resultaat.
Indeed E61 apparaat en je kunt eindeloos shoppen naar accessoires, met daarnaast een Eureka maler, moet lukken voor rond de € 1 500.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:39
En daar kom ik weer ;) je kunt ook voor ca 500 euro bij elkaar een goede losse (instap) maler en piston espresso machine kopen. Kun je kijken of en hoe het bevalt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:38
olafmol schreef op maandag 30 december 2024 @ 11:16:
En daar kom ik weer ;) je kunt ook voor ca 500 euro bij elkaar een goede losse (instap) maler en piston espresso machine kopen. Kun je kijken of en hoe het bevalt.
En daar kom ik weer ;) Pistons vind je in een motor en als je het ruim interpreteert ook in levermachines. Nou kun je inderdaad een levermachine vinden voor weinig, maar dat zijn manuele machines en over het algemeen niet waar mensen voor kiezen als ze eerder apparaten als zo’n gebruiksvriendelijke sage voor ogen hadden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
cryptapix schreef op maandag 30 december 2024 @ 11:24:
[...]

En daar kom ik weer ;) Pistons vind je in een motor en als je het ruim interpreteert ook in levermachines. Nou kun je inderdaad een levermachine vinden voor weinig, maar dat zijn manuele machines en over het algemeen niet waar mensen voor kiezen als ze eerder apparaten als zo’n gebruiksvriendelijke sage voor ogen hadden.
Volgens mij moet je bij zo’n sage nog steeds de handelingen zelf doen toch? Alleen berekent ie voor je de maalgraad en het gewicht/tijd toch? Niet iets dat je ook niet met een weegschaaltje erbij zelf heel snel kan leren en doen. Maar mss vergis ik me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:13
olafmol schreef op maandag 30 december 2024 @ 11:27:
[...]

Volgens mij moet je bij zo’n sage nog steeds de handelingen zelf doen toch? Alleen berekent ie voor je de maalgraad en het gewicht/tijd toch? Niet iets dat je ook niet met een weegschaaltje erbij zelf heel snel kan leren en doen. Maar mss vergis ik me.
Op papier ja. Volgens mij valt het gemak in de praktijk wel mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@olafmol Qua handelingen die ik zelf moet doen bij de Sage:

-zelf koffiebonen vullen in de trechter. Die kun je overigens zo eraf pakken en er ff naast zetten. Is makkelijk te vullen.
-tig parameters instelbaar, van maalgraad, tot tamperaandruksterkte, pre-infuse tijd, perstijd, temperatuur, etc, etc. En iedere instelling proef je idd terug in het gezette kopje koffie. Maar ik kan niet zeggen dat ik het één nou beter vind dan het ander. Hooguit anders...

Als ik nu een bakkie wil:
  • machine aanzetten, duurt, afhankelijk van het eerdere gebruik, 1 tot enkele minuten.
  • kopje onder het stoomtuitje (werkt ideaal om je kopje goed op te warmen) of grotere kop met melk d'rin om op te schuimen.
  • portafilter onder de maler, klik naar rechts, begint te malen en aan te drukken.
  • verplaatsen portafilter van de maaleenheid naar de zeteenheid.
  • verplaatsen opgewarmd (of met voorgeschuimde melk) kopje van onder de stoomtuit naar onder de zeteenheid. Door de dubbele boiler kan zowel stomen als koffie maken tegelijkertijd.
  • knopje voor het gewenste 'recept' indrukken en voila, 20-30 seconden later is je kopje koffie/cappuccino klaar!
  • daarna portafilter leegkloppen, stoomtuit afvegen en laten autoreinigen.
  • zeteenheid nog ff doorspoelen.
  • klaar & uit.
Dat doet deze machine gewoon allemaal prima. En een stuk makkelijker allemaal schoon te maken dan een Jura of welke andere volautomaat dan ook.
Oh ja, en als je de lade er uit haalt om 'm te legen/schoon te maken, zit er zelfs nog een grote draaiknop waardoor de miniatuur zwenkwieltjes naar buiten komen. Dan kun je de hele machine makkelijk naar je toe halen/verplaatsen. Ideaal vanwege het schoonmaken rondom. 8)

Voor 1100€ vond ik het goede deal. Maar idd, als 'ie ruim 2k had gekost had ik ook te duur gevonden.
Koop ik voor datzelfde bedrag een losse maler, een losse pistonmachine + opschuim'ding'? Laat staan de ruimte die dat dan inneemt?

[ Voor 4% gewijzigd door ehtweak op 30-12-2024 12:06 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RigolleM
ehtweak schreef op maandag 30 december 2024 @ 11:59:
Voor 1100€ vond ik het goede deal. Maar idd, als 'ie ruim 2k had gekost had ik ook te duur gevonden.
Koop ik voor datzelfde bedrag een losse maler, een losse pistonmachine + opschuim'ding'? Laat staan de ruimte die dat dan inneemt?
Voor 11 honderd EURO heb je nog altijd een plastic fantastic met bonenmaler in de machine, met een afwijkende portafilter. Het levert inderdaad betere koffie dan de veel te dure Jura, maar je haalt nog altijd niet het maximum uit uw bonen. Een zonde want verse koffiebonen zijn niet goedkoop om dan daar maar half werk af te leveren. Door ff wat door te sparen, kan je dat wel.

Voor diezelfde prijs heb je een Lelit Mara X: E61 portafilter en dan ff doorsparen voor een losse maler zoals de Eureka Specialita.

Ik heb in diezelfde rabit hole gezeten, maar al gauw was duidelijk dat Sage niet mijn ding ging worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

RigolleM schreef op maandag 30 december 2024 @ 12:31:
[...]

Voor 11 honderd EURO heb je nog altijd een plastic fantastic met bonenmaler in de machine, met een afwijkende portafilter.
Omdat de voorraadtrechter van de bonenmaler van kunststof is, is het 'plastic fantastic'?
imho is dat vrijwel altijd van plastic. Waarom is dat nou weer niet goed?
De machine zelf is gewoon voorzien van een metalen behuizing.

Afwijkend portafilter? Omdat Sage z'n eigen bevestiging gebruikt? Dat geldt voor andere merken toch ook?
En bovendien kun je er diverse andere kleurtjes/modellen voor kopen.
Zo heb ik er zelf een bodemloze portafilter bij gekocht. Die was gewoon te verkrijgen via Amazon.
Afbeeldingslocatie: https://m.media-amazon.com/images/I/71jM9s-6cEL._AC_SL1500_.jpg
Zo'n ding dus. Met behulp daarvan heb ik de doorstroom afgeregeld zodat er slechts een nette dikke straal uit het midden van de bodem van dat filter kwam.
Da's toch volgens de regels van de kunst? :+
Ik heb in diezelfde rabit hole gezeten...
Dat konijnenhol is al duur genoeg! :)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
ehtweak schreef op maandag 30 december 2024 @ 11:59:
@olafmol

Sterker nog, voor 500 euro bij elkaar heb je al een prima losse maler en piston machine met stoomtuit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven

Saven

Administrator

ehtweak schreef op maandag 30 december 2024 @ 10:28:
@Saven tip:

ASIN# B07B2WWR6D
Oef, dat is een goeie zeg. Al had ik denk ik liever de zwarte gehad. Heel even laten bezinken voordat ik een impulsaankoop doe :')
Releases schreef op maandag 30 december 2024 @ 10:31:
[...]

- complete maal unit
- thermostaat
- waterdruk pomp

Dat klinkt niet heel hoopvol. Ik ga eens reviews bekijken, misschien heb je zo'n maandagochtendmodel?
Hercul3s schreef op maandag 30 december 2024 @ 10:32:
[...]

Niet dat ik anti sage ben, maar in de +€1000 prijsklasse zou je ook naar een los apparaat + maler kunnen kijken. Minder gemak maar potentieel wel meer en langer plezier :).
Ik moet zeggen dat de Sage er ook erg netjes uitziet. Bedoel je met langer plezier, minder kans op defecten? Heb je suggesties? :) Aangezien de Sage momenteel voor ~1300 euro te krijgen is.
olafmol schreef op maandag 30 december 2024 @ 11:16:
Wanneer is het "goed"? Waar zit het verschil in tussen machines van 500 euro en 2000 euro?
olafmol schreef op maandag 30 december 2024 @ 13:16:
[...]

Sterker nog, voor 500 euro bij elkaar heb je al een prima losse maler en piston machine met stoomtuit.
Suggesties zijn altijd welkom :P
ehtweak schreef op maandag 30 december 2024 @ 13:08:
[...]

Omdat de voorraadtrechter van de bonenmaler van kunststof is, is het 'plastic fantastic'?
imho is dat vrijwel altijd van plastic. Waarom is dat nou weer niet goed?
De machine zelf is gewoon voorzien van een metalen behuizing.

Afwijkend portafilter? Omdat Sage z'n eigen bevestiging gebruikt? Dat geldt voor andere merken toch ook?
En bovendien kun je er diverse andere kleurtjes/modellen voor kopen.
Zo heb ik er zelf een bodemloze portafilter bij gekocht. Die was gewoon te verkrijgen via Amazon.
[Afbeelding]
Zo'n ding dus. Met behulp daarvan heb ik de doorstroom afgeregeld zodat er slechts een nette dikke straal uit het midden van de bodem van dat filter kwam.
Da's toch volgens de regels van de kunst? :+

[...]

Dat konijnenhol is al duur genoeg! :)
Waarom zou je een bodemloze portafilter kopen? Begrijp je verhaal niet helemaal :) Andere vraag: kun je bij de Sage de maalgraad van tevoren instellen? Of moet dat net als bij de Jura tijdens het malen? Het nadeel daarvan is dat als je de maalgraad aanpast, voor bijv. een lungo, dat je eerst 3 kopjes moet zetten voordat de maling daadwerkelijk OK is (dat was iig bij de Jura)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Saven schreef op maandag 30 december 2024 @ 13:37:
[...]

Waarom zou je een bodemloze portafilter kopen?
Dat heb ik via dit forumtopic geleerd... ;)
Dan pas kun je goed zien, of je koffieprutstraaltjes wel de goede route afleggen door die fijngeplette plak met koffiegruis. :+
En als je dan een cursus koffiedikportafilterpuckinhoud kijken hebt gevolg, weet je of het goedgekeurd is.
Begrijp je verhaal niet helemaal :) Andere vraag: kun je bij de Sage de maalgraad van tevoren instellen? Of moet dat net als bij de Jura tijdens het malen? Het nadeel daarvan is dat als je de maalgraad aanpast, voor bijv. een lungo, dat je eerst 3 kopjes moet zetten voordat de maling daadwerkelijk OK is (dat was iig bij de Jura)
't Is een draaiknopje wat je kunt instellen tussen 1-45. Werkt elektrisch gestuurd, m.a.w. kun je rustig van tevoren verdraaien.

Moet trouwens wel zeggen, ze (Sage) hebben veel info online staan:
https://mybreville.my.sit...n_US&brand=sage&region=eu
er stonden idd de nodige tips bij.
d:)b

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• kazzzdafke
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:52
ocn schreef op zondag 29 december 2024 @ 15:52:
[...]

Een jaartje verder, bevalt je You nog? Wanneer komt de review? 😉
Oei oei, een review... Dat ligt niet echt in mijn comfortzone :)

Maar ik kan niet anders dan zeggen dat de Sanremo You me nog altijd enorm bevalt! De grootste winst kwam eigenlijk door mijn 078S maler goed te seasonen. Eens die een goeie 3 kg bonen had verwerkt, werd de consistentie van het maalresultaat een pak beter. Dat maakt echt een groot verschil, zeker in combinatie met de You. Het resultaat? Zalige tasjes koffie waar ik elke keer opnieuw van geniet.

Gebruikservaring Sanremo You+

Over de Sanremo You kan ik eigenlijk alleen maar positief zijn. Het toestel biedt zoveel mogelijkheden – van druk- en flowcontrole tot het opslaan van profielen – maar ik gebruik maar een fractie ervan. Ik hou nu eenmaal graag zelf de controle in handen. Bij mij staat de druk standaard op maximum 9 bar, en dat blijkt voor het gros van mijn bonen perfect te werken. Ook is het behouden van de temperatuur indrukwekkend. Mijn standaard shot is meestal 18 à 19 gram in, 40 gram uit in ongeveer 30 seconden.

Soms heb ik een boon die nét wat beter smaakt als ik de druk aan het einde van de extractie een beetje verlaag. Ook dat doe ik manueel. Maar eerlijk, de You is zo consistent dat je je daar geen zorgen over moet maken mocht je de profielen willen gebruiken. Het is echt een toestel dat je volledig kunt vertrouwen, ook als je zelf graag wat speelt met profielen.

Stoomwand en functionaliteiten

Mijn vrouw en mijn oudste dochter hebben de koffiemicrobe ondertussen ook goed te pakken, vooral als het op lattes aankomt. De stoomwand is daarbij een godsgeschenk: snel, krachtig en zeer consistent. Terwijl ik koffie maak, kan ik zonder problemen melk opschuimen, en alles loopt gewoon vlot door. Ikzelf ben de laatste tijd meer en meer fan van lungo's, en daarvoor is de warmwaterfunctie ideaal. Eén druk op de knop en het is geregeld – supergemakkelijk.

Onderhoud en consistentie

Ik voer minstens één keer per maand het reinigingsproces uit. Dat is echt kinderspel: binnen de vijf minuten is de machine proper en weer klaar voor gebruik. Wat ik misschien het grootste voordeel vind van mijn setup, is de consistentie. Na een tijdje weet je perfect wat je moet doen met welke boon, en als er eens iets niet klopt, kun je snel achterhalen waar het aan ligt.

Een onverwacht nadeel van de You? Mijn vrouw haar smaakpalet is compleet veranderd. Waar vroeger "elke koffie is goed" voldoende was, zegt ze nu vaak: "Oh nee, ik wacht wel tot thuis om een koffie te drinken." De lat ligt blijkbaar veel hoger sinds we deze setup hebben! :)

Besluit

De Sanremo You is een absolute aanrader voor wie houdt van precieze controle, consistente resultaten en dat tikkeltje luxe. Of je nu – zoals ik – graag manueel werkt of de geavanceerde functies volop benut, de You past zich moeiteloos aan jouw stijl aan. Met de stevige bouwkwaliteit en betrouwbaarheid haal je een toestel in huis dat zijn prijs waard is.

Heb je al deze functies nodig voor een goede tas koffie? Uiteraard niet. Er zijn zeker goedkopere oplossingen, maar de You geeft je wél de vrijheid om te experimenteren wanneer je daar zin in hebt, en dat in een prachtig en degelijk afgewerkt toestel.

Never ever financial advice...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Saven schreef op maandag 30 december 2024 @ 13:37:
[...]

Oef, dat is een goeie zeg. Al had ik denk ik liever de zwarte gehad. Heel even laten bezinken voordat ik een impulsaankoop doe :')

[...]

Dat klinkt niet heel hoopvol. Ik ga eens reviews bekijken, misschien heb je zo'n maandagochtendmodel?

[...]

Ik moet zeggen dat de Sage er ook erg netjes uitziet. Bedoel je met langer plezier, minder kans op defecten? Heb je suggesties? :) Aangezien de Sage momenteel voor ~1300 euro te krijgen is.

[...]

Wanneer is het "goed"? Waar zit het verschil in tussen machines van 500 euro en 2000 euro?

[...]

Suggesties zijn altijd welkom :P

[...]

Waarom zou je een bodemloze portafilter kopen? Begrijp je verhaal niet helemaal :) Andere vraag: kun je bij de Sage de maalgraad van tevoren instellen? Of moet dat net als bij de Jura tijdens het malen? Het nadeel daarvan is dat als je de maalgraad aanpast, voor bijv. een lungo, dat je eerst 3 kopjes moet zetten voordat de maling daadwerkelijk OK is (dat was iig bij de Jura)
Goeie vragen. Wanneer is iets goed, beter, best, goed genoeg. Tja, dat is vrees ik erg subjectief en budget gedreven. Zelf vind ik dat vooral de boon en de maler de grootste impact maken op smaak. Natuurlijk kun je dat verkloten door de verkeerde druk, maling, temperatuur, tijd etc te gebruiken, maar de “golden window” is in mijn ervaring best groot.

Qua suggesties kun je denk ik het beste hier terugzoeken, is al veel over gesproken en gediscussieerd. Zelf ben ik blij met mijn “budget” setup van een hibrew H10a en SK40 maler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
ehtweak schreef op maandag 30 december 2024 @ 13:51:
[...]

Dan pas kun je goed zien, of je koffieprutstraaltjes wel de goede route afleggen door die fijngeplette plak met koffiegruis. :+
En als je dan een cursus koffiedikportafilterpuckinhoud kijken hebt gevolg, weet je of het goedgekeurd is.
In toevoeging op bovenstaande, vind ik bottomless ook makkelijker in het gebruik: hoef geen klomp metaal op te warmen en ook schoonmaken is makkelijker. Daarnaast geniet ik van het zien van de koffiestroom en nu dat ik mijn machines beter ken, vertelt de stroom mij of het zetten goed gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Boeryepes schreef op maandag 30 december 2024 @ 14:38:
[...]

In toevoeging op bovenstaande, vind ik bottomless ook makkelijker in het gebruik: hoef geen klomp metaal op te warmen en ook schoonmaken is makkelijker. Daarnaast geniet ik van het zien van de koffiestroom en nu dat ik mijn machines beter ken, vertelt de stroom mij of het zetten goed gaat.
En mijn hibrew is zo klein dat ik voor de meeste kopjes niet zonder bottomless kan als er ook nog een weegschaaltje tussen moet passen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saven

Saven

Administrator

ehtweak schreef op maandag 30 december 2024 @ 13:51:
[...]

[...]

't Is een draaiknopje wat je kunt instellen tussen 1-45. Werkt elektrisch gestuurd, m.a.w. kun je rustig van tevoren verdraaien.

Moet trouwens wel zeggen, ze (Sage) hebben veel info online staan:
https://mybreville.my.sit...n_US&brand=sage&region=eu
er stonden idd de nodige tips bij.
d:)b
Thanks!! Heb m inmiddels gekocht 😂😂 beetje impulsief mja _O- zal vast niet tegenvallen 😎

Nu hopen dat het niet zo’n maandagochtendmodel is als van @Releases :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

olafmol schreef op maandag 30 december 2024 @ 15:31:
[...]

En mijn hibrew is zo klein dat ik voor de meeste kopjes niet zonder bottomless kan als er ook nog een weegschaaltje tussen moet passen.
Serieus?
Ik ga toch niet iedere keer er een weegschaaltje tussenzetten of wel de juiste massa aan zwarte bocht in m'n kopje komt? ;) :?

Mooie Plaatjes   

Pagina: 1 ... 227 ... 248 Laatste

Let op:
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1