Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1 Overzicht

Pagina: 1 ... 226 ... 248 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GovertNL
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 20-08 17:21
Mawlana schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 11:26:
[...]

Ik hoop dat je de baklava ook bij een goede zaak hebt gehaald, net zoals je koffie gerelateerde items. ;)
Zeker weten haha. Espressootje en stukje baklava. Genieten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aQkdYRILTChDTOWt2ea6OIWsx4Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pyesalmneBxkVwBOBHn1ephj.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joshh
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22:48
GovertNL schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 11:16:

Er blijven koffie gerelateerde pakketjes bezorgd worden :+ nu echt verse bonen. Het advies is toch deze pas te gebruiken na 5-7 dagen na de branddatum?

Ben benieuwd hoe dit straks gaat smaken!
Helemaal juist. Maar dat wil niet zeggen dat je er nu niet mee aan de slag kunt. Als je een pre infusie van ca 5 seconden doet moet het al resultaat geven. Probeer maar eens zonder en met, kijken of je verschil ziet/proeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17:21
welk siliconen vet gebruiken jullie (uiteraard voedselveilig, maar iets van een merk)? En sleutels met een rubberen bescherming (welke?)om het chroom te beschermen, of gaan jullie gewoon aan de slag?
Alvast vooruitlopend op eventueel smeren van de hendel van de Jump...

[ Voor 10% gewijzigd door Hopjesvla79 op 30-11-2024 15:09 ]

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Teus.espresso
  • Registratie: Augustus 2007
  • Nu online
Laatst had iemand het over recyclen van anti kalk filters. Net zag ik op mijn oude werk dat Jura inmiddels de inzamel bak voor oude Claris filters heeft geplaatst.
Net eindelijk na maanden wachten de Firenzato Allground opgehaald. Weer een tikje stiller dan de ECM die ik in gebruik heb. Bijna geen rententie en de eerste gbw die ik heb. Espresso, mokka en filter hebben allemaal hun eigen gewicht instellingen. Heel handig bij switchen tussen de Cup One en de NakedEspressoMaker.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gjMpuNte8_oxFIobu_9pchTP6gQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xEiAgziX3Nu4HRpaX7QIloQq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stellar
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:46
Hopjesvla79 schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 14:57:
welk siliconen vet gebruiken jullie (uiteraard voedselveilig, maar iets van een merk)? En sleutels met een rubberen bescherming (welke?)om het chroom te beschermen, of gaan jullie gewoon aan de slag?
Alvast vooruitlopend op eventueel smeren van de hendel van de Jump...
Ik gebruik Molykote 111 voor mijn Cremina. Grote tube, gaat eindeloos mee. Op hun website geven ze een overzicht van hun voedselveilige smeersels: https://www.dupont.com/molykote/food-and-beverage.html

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:42
Teus.espresso schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 15:52:
Zoals beloofd heb ik een samenvatting geschreven voor het instaleren van een microcontroller als temperatuur sturing. Het staat bij;
Teus.espresso in "Espresso machine met Arduino"

Op zich natuurlijk onzin om alleen daarvoor een micro controller voor te gebruiken. Het biedt echte mogelijkheden voor uitbreidingen en het is Tweaken.

Zelf ga ik ook nog verder op basis van deze onderdelen. Later zal ik dan ook een aanvulling schrijven.
[Afbeelding]
Vandaag attendeerde iemand mij hier op. Het gaat natuurlijk vooral om de software en de community. Verder redelijk "standaard" E61. Ben wel benieuwd wat hier uiteindelijk uit voortkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:35
bszz schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 20:42:
[...]

Vandaag attendeerde iemand mij hier op. Het gaat natuurlijk vooral om de software en de community. Verder redelijk "standaard" E61. Ben wel benieuwd wat hier uiteindelijk uit voortkomt.
Gaaf alleen jammer genoeg geen stoompijp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Laatst online: 23:42
Freezhost schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 20:52:
[...]

Gaaf alleen jammer genoeg geen stoompijp
Wat niet is kan nog komen ;;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
bszz schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 21:01:
[...]

Wat niet is kan nog komen ;;
Klopt mogelijk als addon of in de v2, ik ga hem volgen...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jasperz89
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 19:35
Nog flink oefenen maar het spul staat!
Ik merk iig tov m’n sage barista dat de input/output nu constant hetzelfde is. Bij m’n sage was toch elk bakkie anders kwa output/doorlooptijd, zonder iets veranderd te hebben in de maalgraad.
Nu nog even zoeken naar de optimale instellingen, maar krijg er al best wat lekkers uit.
Ook even een leveled tamper bestellen. De standaard tamper werkt best aardig maar merk dat ik best vaak “schuin” tamp en gemalen koffie een beetje schuin in de portafilter zit, lijkt me niet optimaal. Ook is de puck vooralsnog best nattig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dIDIh7ZTZHmBwyRlHAvSXrsIyrM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AdoC2xRwazsokcBJdUWgkQtg.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
jasperz89 schreef op zondag 1 december 2024 @ 14:01:
Nog flink oefenen maar het spul staat!
Ik merk iig tov m’n sage barista dat de input/output nu constant hetzelfde is. Bij m’n sage was toch elk bakkie anders kwa output/doorlooptijd, zonder iets veranderd te hebben in de maalgraad.
Nu nog even zoeken naar de optimale instellingen, maar krijg er al best wat lekkers uit.
Ook even een leveled tamper bestellen. De standaard tamper werkt best aardig maar merk dat ik best vaak “schuin” tamp en gemalen koffie een beetje schuin in de portafilter zit, lijkt me niet optimaal. Ook is de puck vooralsnog best nattig.

[Afbeelding]
Nattigheid is geen primaire dialin parameter aldus James Hoffmann.

Met je duim en wijsvinger op de rand van de tamper/basket kun je de tamper horizontaal houden.

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dingdong
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 23-02 19:19
Twijfel echt of ik de Profitec Go moet gaan halen of niet, nu de prijs 754 euro is. Echt een goede deal! Alleen is de levertijd lang...

https://www.espressocoffe...ltage-220_v/4-color-black

[ Voor 6% gewijzigd door Dingdong op 01-12-2024 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister_GJ
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 02-10 06:56
Dingdong schreef op zondag 1 december 2024 @ 14:26:
Twijfel echt of ik de Profitec Go moet gaan halen of niet, nu de prijs 754 euro is. Echt een goede deal! Alleen is de levertijd lang...

https://www.espressocoffe...ltage-220_v/4-color-black
Ik ben er heel blij mee! Wel (te) lang wachten ja.

Hebben mensen ervaring met Manhattan coffee roasters voor een goede flat white? En dan de speciality soorten (goedkoopste)?
Ik vind het erg duur normaal, maar nu met 15% korting mogelijk het proberen waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:57
Ik heb eerder dit jaar een keer Dominican Republic Barahona besteld bij brandzaak. Mijn vrouw vond deze koffie heel lekker, dus ik zoek deze of vergelijkbare bonen. Suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:39
Mawlana schreef op zondag 1 december 2024 @ 14:54:
Ik heb eerder dit jaar een keer Dominican Republic Barahona besteld bij brandzaak. Mijn vrouw vond deze koffie heel lekker, dus ik zoek deze of vergelijkbare bonen. Suggesties?
FF googlen? ik vind direct:

https://koffievanhoorn.nl...se-republiek-barahona-aa/

of

https://doldezwarverkoffie.nl/product/dominican-republic/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-10 11:53
Mister_GJ schreef op zondag 1 december 2024 @ 14:51:
[...]

Hebben mensen ervaring met Manhattan coffee roasters voor een goede flat white? En dan de speciality soorten (goedkoopste)?
Ik vind het erg duur normaal, maar nu met 15% korting mogelijk het proberen waard.
Manhattan heeft zeker goede koffie! Wel aan de prijs :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1Mark
  • Laatst online: 02-10 11:44
jasperz89 schreef op zondag 1 december 2024 @ 14:01:
Ook is de puck vooralsnog best nattig.
Dat betekent eigenlijk altijd dat je meer koffie in het mandje moet doen. Of een kleiner (ondieper) mandje gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Heeft iemand nog goeie bonen tips? Ik koop meestal bij Brandzaak of Koepoort. Normaliter altijd Guatemala bonen. Ik houd wel van een zuurtje in mijn koffie, en lichtere/medium branding. Alle tips zijn welkom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puntje-NL
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 16:14
olafmol schreef op maandag 2 december 2024 @ 14:55:
Heeft iemand nog goeie bonen tips? Ik koop meestal bij Brandzaak of Koepoort. Normaliter altijd Guatemala bonen. Ik houd wel van een zuurtje in mijn koffie, en lichtere/medium branding. Alle tips zijn welkom :)
Schot heeft/had een heerlijke Guatemala en de Costa Rica was ook prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Puntje-NL schreef op maandag 2 december 2024 @ 14:57:
[...]

Schot heeft/had een heerlijke Guatemala en de Costa Rica was ook prima!
Tnx. Ik zoek dus wat anders dan de Guatemala. Gaat me niet om de brander/leverancier maar om eens een ander soort bonen te proberen.

[ Voor 15% gewijzigd door olafmol op 02-12-2024 14:59 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Southern Sun
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:56
Na Brandzaak ben ik bij Little Roastey beland, die vind ik wel goed. Afgelopen weken weer eens wat zakken Brandzaak gehad, maar viel me wat tegen nu. Kon weinig verschil merken tussen de bonen ook en vind bij Little Roastery dan de meerprijs wel waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ravhin
  • Laatst online: 02-10 08:06

Ravhin

no <root>...

Anders kan ik ook het Koffiestation aanraden.
Eigenlijk al jaren mij daily driver en erg mooi licht geroosterde koffies.

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joshh
Bonen uit Costa Rica zijn vaak helder met een fris, circusachtig zuurtje en een licht zoete afdronk. Ethopië heeft dit ook, maar is vaak wat 'bloemiger'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d0nny41
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 02-10 10:32
Mister_GJ schreef op zondag 1 december 2024 @ 14:51:
[...]

Ik kan helaas niet oordelen over de " espresso roast" aangezien ik alleen " filter roast" heb gehaald bij manhattan. Voor mij dubbel en dwars waard. Bij elke boon een nieuwe ervaring. Ik merk wel dat het bij manhattan loont om de bonen wat langer te laten rusten dan bij bijvoorbeeld brandzaak.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:13
Ravhin schreef op maandag 2 december 2024 @ 16:41:
Anders kan ik ook het Koffiestation aanraden.
Eigenlijk al jaren mij daily driver en erg mooi licht geroosterde koffies.
Sumatra van hun is 1 van mijn all time favourites

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
Ok Costa Rica en Sumatra dus. Ga Ik proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijnos1991
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16:24
Joshh schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 09:39:
[...]

Hoi Stijn, een bekend fenomeen en het kan aan allerlei factoren liggen. Je maler, hoe fijn je maalt, eventueel met hoeveel druk je de koffie laat doorlopen. Kun je je 'workflow' eens uitschrijven en welke maalstand je hanteert op je maler?
Ah dan zal het misschien liggen aan de druk. Een Gaggia Classic zonder OPV mods gaat makkelijk over de 9bar heen. Ik wacht geduldig op de Gaggiuino onderdelen en dan kijk ik wel weer eens of er nog prut te vinden is. Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasperz89
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 19:35
1Mark schreef op maandag 2 december 2024 @ 14:21:
[...]

Dat betekent eigenlijk altijd dat je meer koffie in het mandje moet doen. Of een kleiner (ondieper) mandje gebruiken.
Yes, ik gebruik gewoon het standaard 2 kops mandje van rocket en gebruik 18gr koffie. Lees wel dat een natte puck niet perse iets betekent voor het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:02
jasperz89 schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 07:53:
[...]

Yes, ik gebruik gewoon het standaard 2 kops mandje van rocket en gebruik 18gr koffie. Lees wel dat een natte puck niet perse iets betekent voor het resultaat.
Wat helpt bij een natte puck: even laten liggen voor het uitkloppen. Als je meerdere koffie's moet maken een probleem. Maar als je voor jezelf zet, kan je ook na de koffie de portafilter leegkloppen. Dat zorgt bij mij voor een schone puck ipv een rotzooi die je daarna schoon moet spoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

olafmol schreef op maandag 2 december 2024 @ 19:11:
Ok Costa Rica en Sumatra dus. Ga Ik proberen.
Ze zijn voor nu uitverkocht, maar als ze weer koffie uit Ethiopië hebben is dat absoluut een aanrader. Niet heel goedkoop maar kan (IMHO) de competitie aan met DAK die een factor twee boven de prijsklasse zit.

[ Voor 0% gewijzigd door Ravhin op 03-12-2024 11:54 . Reden: tpyo's... ]

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Ravhin schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 11:53:
[...]
Ze zijn voor nu uitverkocht, maar als ze weer koffie uit Ethiopië hebben is dat absoluut een aanrader. Niet heel goedkoop maar kan (IMHO) de competitie aan met DAK die een factor twee boven de prijsklasse zit.
Wat is DAK? En wat voor smaak profiel heeft zo’n Ethiopische koffie boon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Laatst online: 02-10 11:53
olafmol schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 11:55:
[...]

DAK coffee roasters. Hebben ook goeie (en dure) koffie :).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joshh
[...]

...wat voor smaak profiel heeft zo’n Ethiopische koffie boon?
Ik heb toevallig een Ethiopische boon thuis van Blommers, van de Yirgacheffee Region.

Heerlijk zacht met een fris zuurtje, zelfs mijn vrouw is er gek op. De rest in mijn omgeving vinden hem té ver weg staan van de standaard 'espresso smaakprofiel'. Maargoed, dat is hun probleem >:)

[ Voor 8% gewijzigd door Joshh op 03-12-2024 12:43 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

[...]

https://www.dakcoffeeroasters.com
Als ik mijzelf wil kietelen haal ik daar koffie vandaan. Zeer licht geroosterd en prachtige smaaktonen.
Smaakprofiel van een lichtgebrande heirloom Yirgacheffe uit Ethiopië:
Body (Mondgevoel):
Licht tot medium body, met een zijdezachte en elegante textuur. Het mondgevoel is fris en sprankelend, wat de natuurlijke complexiteit van de boon benadrukt.
Aciditeit:
Levendige, sprankelende aciditeit is een kenmerk van deze boon. Denk aan citrusachtige frisheid, zoals citroen, limoen of mandarijn. Soms kan het ook naar een delicate wijnachtige aciditeit neigen, wat typisch is voor hoogwaardige Ethiopische koffie.
Smaken:
Floraal: Deze boon staat bekend om zijn uitgesproken florale tonen. Jasmijn, kamille en soms zelfs lavendel kunnen naar voren komen.
Fruitig: Intens fruitige nuances, zoals bergamot (denk aan Earl Grey-thee), abrikoos, perzik, of blauwe bessen. Tropisch fruit zoals papaja of mango kan ook opvallen.
Zoetheid: Een natuurlijke honingzoetheid, soms met een vleugje vanille of suikerriet.
Kruidigheid: Lichte tonen van kruiden zoals kardemom of een hint van thee-achtige tannines.
Aromaprofiel:
Floraal: Aromatische jasmijnbloesem is een typische eerste indruk.
Thee-achtig: Geuren van bergamot en groene thee of zelfs Darjeeling komen vaak naar voren.
Fruitig: Een frisse geur van citrusvruchten en steenfruit.
Afwerking:
Een schone, lange afdronk die complex en gelaagd is. De florale en fruitige tonen blijven hangen, met een aangename hint van zoetheid en soms een vleugje lichte kruiden.

:9 :9 :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coinman63
  • Registratie: November 2011
Veel woorden die mij nog steeds niet zeggen hoe de koffie smaakt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JanvD
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17:42

JanvD

Portretfotograaf

coinman63 schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 15:00:
Veel woorden die mij nog steeds niet zeggen hoe de koffie smaakt.
Dat weet niemand totdat men het zelf proeft. Als je langer koffie drinkt geeft het je wel een indruk of het een koffie is die bij je past. Soms herken je de smaken, soms niet.

Nietszeggende woorden zijn het echter niet.

Wat zijn woorden waarmee jij begrijpt hoe de koffie smaakt? Hoe moet het beschreven worden?

www.janvandoornik.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
Ravhin schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 12:38:
[...]
https://www.dakcoffeeroasters.com
Als ik mijzelf wil kietelen haal ik daar koffie vandaan. Zeer licht geroosterd en prachtige smaaktonen.
Smaakprofiel van een lichtgebrande heirloom Yirgacheffe uit Ethiopië:
Body (Mondgevoel):
Licht tot medium body, met een zijdezachte en elegante textuur. Het mondgevoel is fris en sprankelend, wat de natuurlijke complexiteit van de boon benadrukt.
Aciditeit:
Levendige, sprankelende aciditeit is een kenmerk van deze boon. Denk aan citrusachtige frisheid, zoals citroen, limoen of mandarijn. Soms kan het ook naar een delicate wijnachtige aciditeit neigen, wat typisch is voor hoogwaardige Ethiopische koffie.
Smaken:
Floraal: Deze boon staat bekend om zijn uitgesproken florale tonen. Jasmijn, kamille en soms zelfs lavendel kunnen naar voren komen.
Fruitig: Intens fruitige nuances, zoals bergamot (denk aan Earl Grey-thee), abrikoos, perzik, of blauwe bessen. Tropisch fruit zoals papaja of mango kan ook opvallen.
Zoetheid: Een natuurlijke honingzoetheid, soms met een vleugje vanille of suikerriet.
Kruidigheid: Lichte tonen van kruiden zoals kardemom of een hint van thee-achtige tannines.
Aromaprofiel:
Floraal: Aromatische jasmijnbloesem is een typische eerste indruk.
Thee-achtig: Geuren van bergamot en groene thee of zelfs Darjeeling komen vaak naar voren.
Fruitig: Een frisse geur van citrusvruchten en steenfruit.
Afwerking:
Een schone, lange afdronk die complex en gelaagd is. De florale en fruitige tonen blijven hangen, met een aangename hint van zoetheid en soms een vleugje lichte kruiden.

:9 :9 :9
Wat een woordenbrij, volgens mij heb je gewoon een beschrijving overgenomen van de bonen verkoper, beetje interessant doen. Sorry hoor maar ik neem dit totaal niet serieus. Er is geen mens die dit soort smaken uit een koffieboon haalt.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Teus.espresso
  • Nu online
Probeer het bij jezelf te houden.
Ik haal die smaken er niet uit maar net als bij wijn en dergelijke zijn er mensen die wel heel goed zijn in proeven en omschrijven.
Dit soort omschrijvingen is wel de manier om smaak profiel over te brengen. Kijk bijvoorbeeld eens in het whisky topic hier op Tweakers.
Het is aan de geïnteresseerde wat hij of zij kan met de omschrijving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adjep07
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 02-10 11:28
Bij eet en drinkwaren worden er wel vaker allerlei smaaksensaties en taste journeys in het vooruitzicht gesteld. Soms bij gebruik herkenbaar, maar ook wel zelf helaas ervaren dat de afdeling marketing gepoogd heeft het produkt te positioneren. Kan in mijn geval misschien ook betekenen dat mijn smaak papillen en geur waarneming ontwikkelpunten heeft :-)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• olafmol
Teus.espresso schreef op woensdag 4 december 2024 @ 08:33:
Probeer het bij jezelf te houden.
Ik haal die smaken er niet uit maar net als bij wijn en dergelijke zijn er mensen die wel heel goed zijn in proeven en omschrijven.
Dit soort omschrijvingen is wel de manier om smaak profiel over te brengen. Kijk bijvoorbeeld eens in het whisky topic hier op Tweakers.
Het is aan de geïnteresseerde wat hij of zij kan met de omschrijving.
Ikzelf kan dit soort zaken er ook nooit uithalen. Ik houd het bij zoet, zuur, bitter, zout en umami. Maar het geeft wel een richting van wat je kunt verwachten.
En ben ook een wijn en whisky drinker, en moet ook altijd erg lachen om de tasting notes.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
olafmol schreef op woensdag 4 december 2024 @ 08:51:
[...]

Ikzelf kan dit soort zaken er ook nooit uithalen. Ik houd het bij zoet, zuur, bitter, zout en umami. Maar het geeft wel een richting van wat je kunt verwachten.
En ben ook een wijn en whisky drinker, en moet ook altijd erg lachen om de tasting notes.
Precies is allemaal marketing en mensen die een verdienmodel met een bepaald product hebben, zoet, zuur, bitter, zout en umami is prima te onderscheiden maar de rest is interessantdoenerij.

Net weer een heerlijke zoete bak op met een vleugje van kruidnagel en kruidnoten met een hint naar amandelstaaf, in de afdronk neigt het naar marsepein. :+

[ Voor 12% gewijzigd door ramrodwillem op 04-12-2024 09:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Millie-ano
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Waarheid zal in het midden liggen. Dat jij het niet proeft of houdt bij de standaard benaming van smaken, wil niet zeggen dat het er niet is ;)

wat proef je? "koffie" ...

offtopic:
ben ook zeker geen smaak-connoisseur. Maar je kan het zeker trainen en daarmee onderscheid maken of herkennen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
ik heb hier een Colombiaanse 'natural' boon die ruikt naar potpourri. Als je die maalt (m'n vrouw gebruikt het voor frenchpress) dan ruikt de hele benedenverdieping naar parfum. Da's wel een boon waar je een niet standaard beschrijving voor nodig hebt.

Is trouwens een medium roast.
https://coffeeopia.com/r/schot-koffie/colombia-la-cristalina

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:38
Bij koffie vind ik het ook erg moeilijk, maar heb er ook nooit echt voor gezeten om het op zo'n manier te gaan proeven.

Bij wijn daarentegen heb ik het wel redelijk onder de knie hoor. Nou zijn mijn notes niet zo uitgebreid als hierboven beschreven maar eerder gewoon 'groene appels, perzik en limoen'. Maar goed daar kan je natuurlijk wel een leuk verhaaltje omheen schrijven.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20:41
@Boeryepes klinkt interessant, lijkt er alleen op dat Schot deze niet meer in assortiment heeft. Zou 'm graag proberen.

Ik zit nu ontzettend te genieten van deze Tasting Box van Schot, leuk om zo het verschil in prcessing methodes te ervaren:

https://schotcoffeeroaste...ecuador-la-comarca-sidra/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KJac
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 15:56
ramrodwillem schreef op woensdag 4 december 2024 @ 08:57:
[...]

Precies is allemaal marketing en mensen die een verdienmodel met een bepaald product hebben, zoet, zuur, bitter, zout en umami is prima te onderscheiden maar de rest is interessantdoenerij.

Net weer een heerlijke zoete bak op met een vleugje van kruidnagel en kruidnoten met een hint naar amandelstaaf, in de afdronk neigt het naar marsepein. :+
Bij wijn zitten er zeker fruitsmaken in die te onderscheiden zijn. Het zijn vooral ester-verbindingen die smaken geven zoals banaan, appel, ....
Esters worden gevormd door een alcohol (die ontstaan bij vergisting, niet alleen ethanol) en een zuur (aanwezig in de vrucht). Omdat koffiebonen ook een vergisting hebben, gaan deze smaker hier ook zeker bij gevormd worden.
Dus als je goed getraind bent in deze moleculen te ruiken en proeven, ga je die smaken er zeker uithalen.

Maar soms overdrijven branders wel met hun omschrijvingen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freezhost
KJac schreef op woensdag 4 december 2024 @ 10:10:
[...]

Maar soms overdrijven branders wel met hun omschrijvingen :)
Al dat koffie branden tast vast je hersenen aan :+

Maar sommige smaakprofielen lijken wel gemaakt met AI...idem marketing. Als je een half A4 nodig hebt voor het smaakprofiel haak ik af. Hier heb ik een koffie met drie woorden: Tonen van hazelnoot, chocolade en karamel dan weet ik genoeg, de rest verzin ik er zelf wel bij :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joshh
Als je de smaken in wijn goed kunt onderscheiden wil dat niet per se betekenen dat dat met koffie ook lukt omdat de basissmaken (zuur, bitter e.d.) van je smaakpapillen veel belangrijker zijn dan bij wijn om de koffie te kunnen beoordelen, daarna komen pas de 'tasting notes'.

Je zou dus ook kunnen zeggen dat mensen die die smaken er (nog) niet uithalen, gewoonweg geen gebalanceerde bak koffie kunnen zetten.. *Starting a fire.. })

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freezhost
Joshh schreef op woensdag 4 december 2024 @ 10:39:
Je zou dus ook kunnen zeggen dat mensen die die smaken er (nog) niet uithalen, gewoonweg geen gebalanceerde bak koffie kunnen zetten.. *Starting a fire.. })
LoL >:)

Maar wat we vooral niet moeten vergeten, smaken verschillen enorm. Iedereen proeft anders, jij zegt van onze huisgemaakte chilisaus misschien wel veel te pittig, terwijl ik zeg huh pittig nee joh valt best mee.

Zout, zoet, zuur etc is voor iedereen anders en dus ook bij al die verschillende tonen in een bakkie koffie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joshh
Freezhost schreef op woensdag 4 december 2024 @ 11:50:
[...]

LoL >:)

Maar wat we vooral niet moeten vergeten, smaken verschillen enorm. Iedereen proeft anders, jij zegt van onze huisgemaakte chilisaus misschien wel veel te pittig, terwijl ik zeg huh pittig nee joh valt best mee.

Zout, zoet, zuur etc is voor iedereen anders en dus ook bij al die verschillende tonen in een bakkie koffie.
Ik wil jouw huisgemaakte chilisaus wel proberen hoor. 8)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zawaponga
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:20
Eigenlijk zouden we een koffie tasting kunnen organiseren. Dan kan iedereen zijn eigen oordeel vellen.
Misschien kan mijn v60 die ik net gezet heb en nu drink nog veel beter smaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
Gaargod schreef op woensdag 4 december 2024 @ 09:54:
@Boeryepes klinkt interessant, lijkt er alleen op dat Schot deze niet meer in assortiment heeft. Zou 'm graag proberen.

Ik zit nu ontzettend te genieten van deze Tasting Box van Schot, leuk om zo het verschil in prcessing methodes te ervaren:

https://schotcoffeeroaste...ecuador-la-comarca-sidra/
Schot werkt veel met lokale boeren en cooperaties waardoor met regelmaat er tijdelijk geen levering is. Ik heb nog 1 kilootje over en hou de shop in de gaten.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Well, that escalated quickly :+

FWIW: Ik proef zeker niet elke nuance die door branders genoemd worden, niet in de laatste plaats omdat mijn zettechnieken lang niet altijd up to snuff zijn om alles uit de boon te halen. De vijf smaken die je met je tong proeft zijn slechts de basis van je smaakpalet; alles wat als damp/geur via de neusslijmvliezen gaat doet een ton aan of je iets lekker vindt of niet.

Zowel wijn, whiskey als koffie hebben een taste wheel. Dat helpt je om iets te zeggen over wat je aan het drinken bent, wat de mogelijke redenen zijn waarom je iets proeft of het vertelt iets over de origine van het product. Dit is ook de reden waarom blenders en roast masters bij het cuppen 'slurpen'; er gaan een maximale hoeveelheid lucht langs je neusslijmvliezen wat zorgt voor een optimale 'smaak'beleving.

Dit kan niets voor jou zijn en, zoals Teus zegt, dat is helemaal prima :)
Mijn achtergrond als organisch chemicus maakt dat ik ontzettend geinteresseerd ben in de manier waarop tijdens het rooster proces allerlei verbindingen gevormd worden (o.a. door de de Maillard reactie). De lichtere moleculen rijgen aaneen en vormen complexere verbindingen met bijzondere oxidatiestructuren die niet lang leven als ze onder invloed komen van zuurstof... enniewee, laten we zeggen dat dat mijn interessegebied is.

Er zitten veel dingen aan het maken van koffie. Daar haalt iedereen zijn/haar/hen persoonlijke voldoening uit. Die van mij bevat onder andere smaak en smaaktonen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puntje-NL
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 16:14
Zawaponga schreef op woensdag 4 december 2024 @ 12:26:
Eigenlijk zouden we een koffie tasting kunnen organiseren. Dan kan iedereen zijn eigen oordeel vellen.
Misschien kan mijn v60 die ik net gezet heb en nu drink nog veel beter smaken.
Leuk plan, allemaal dezelfde koffie kopen van dezelfde branding en onze bevindingen in een leuk google form documentje verwerken. Benieuwd wat daar uit komt haha

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freezhost
Joshh schreef op woensdag 4 december 2024 @ 12:09:
[...]

Ik wil jouw huisgemaakte chilisaus wel proberen hoor. 8)
Volgend jaar kun je een potje kopen :+ Het is even wachten op de volgende oogst van de noodzakelijke pepers, de potjes dit er nu staan zijn voor eigen gebruik.

Je kunt ook inschrijven op onze befaamde schoonmoedersambal :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freezhost
Puntje-NL schreef op woensdag 4 december 2024 @ 14:21:
[...]

Leuk plan, allemaal dezelfde koffie kopen van dezelfde branding en onze bevindingen in een leuk google form documentje verwerken. Benieuwd wat daar uit komt haha
Maar dan wel zonder de bevindingen van andere in te zien alvorens je zelf proeft. Anders ben je (onbewust) al in een bepaalde richting geduwt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Puntje-NL schreef op woensdag 4 december 2024 @ 14:21:
[...]

"Lekker pittig bakkie pleur!"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanvD

JanvD

Portretfotograaf

Vergeet niet dat veel van de smaken die beschreven worden tijdens een cupping naar voren komen en niet na een bakkie espresso, cappuccino of pour over.

Aangezien niemand hier een 'cup(ping)' drinken in de ochtend (want vies als je het helemaal opdrinkt) geeft het vooral een leidraad.

Bij wijn wordt ik bijvoorbeeld heel blij van de typische smaak die je krijgt van 'op hout liggen'. Doe mij daarbij de smaak van pruim ofzo en ik doe een dansje. Zelfde bij dessertwijn: zit daar de smaak van rozijnen in zoals bij sommige sherry's en ik doe twee dansjes.

Bij koffie heb je me bij een anaerobic koffie die lekker zoet is met een mooi zuurtje erin. Meestal vind ik het zuurtje die beschreven wordt met citrus het lekkerst.

aanvulling:

vergeet ook zeker niet de kracht van herhaling. De personen die vaak cuppen worden naarmate ze meer ervaring krijgen ook beter in het onderscheiden van smaken en daar proberen ze woorden aan te geven.

mijn ervaring in de fotografie heeft mij ook geholpen om steeds meer oog voor detail te krijgen. Dan wordt je langzamerhand gewoon beter in niets aan het toeval over te laten. Dan lijken dingen soms toeval voor de toeschouwer, terwijl de fotograaf alle voorwaarden heeft geschapen om alles samen te laten komen.

Dat gaat niet per se allemaal bewust, maar veel dingen leer je onbewust doen. Je gaat dingen automatisch anders ordenen waardoor die standaard in je werk komen en zodat je je daar niet meer 'mee bezig hoef te houden' terwijl je dingen aan het creëren bent.

Dit geldt denk ik voor:

- smaken bij koks en proevers
- symboliek bij beeldmakers
- code bij programmeurs
- vorm en functie bij architecten
- verzin het maar...

p.s. ik wil hiermee niet zeggen dat niets marketingtaal is. Maar vooral dat smaakbeschrijvingen niet 'uit het niets' komen.

[ Voor 42% gewijzigd door JanvD op 04-12-2024 15:55 ]

www.janvandoornik.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• adjep07
Ik was zaterdag op de Tweakers abonnee-dag. Ik mistte daar eigenlijk een leuke setup vanuit dit forum. Mede-Tweakers lekker laten proeven en bewustzijn creëren over hoe je een smaakvolle koffie 'brouwt'. Iets @Moonsugar voor de 2025 editie?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Moonsugar
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 01-10 19:42

Moonsugar

Communitymanager
adjep07 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 16:05:
Ik was zaterdag op de Tweakers abonnee-dag. Ik mistte daar eigenlijk een leuke setup vanuit dit forum. Mede-Tweakers lekker laten proeven en bewustzijn creëren over hoe je een smaakvolle koffie 'brouwt'. Iets @Moonsugar voor de 2025 editie?
Als ik voor elk forumtopic een stand op de abonneedag moet zetten dan mag je wel de RAI en de ArenA afhuren. :D

Maar zonder dollen, leuke suggesties zijn altijd welkom en sta ik heel erg voor open!

Has wares if you have coin 💰

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Wordt er niet op de abonneedag toch al koffie geschonken en gedronken ? :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Phuncz schreef op woensdag 4 december 2024 @ 16:37:
Wordt er niet op de abonneedag toch al koffie geschonken en gedronken ? :9
DPG kennende moeten zelfs de posters uit de cups-topic daar niets van hebben

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• GovertNL
Potverdikkie wat had ik gisteravond en vanmorgen een heerlijke espresso en americano.

Die verse bonen maken wel echt een verschil. Een hele kleine beweging in de afstelling van de maler en het proeft al anders. Had ik niet moeten doen. Kan weer op zoek naar de afstelling van gisteravond en vanmorgen 🙃

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

418O2 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 17:12:
[...]

DPG kennende moeten zelfs de posters uit de cups-topic daar niets van hebben
Ik bedoelde niet dat men van hun automaat moet drinken, maar eerder dat er door mensen van deze thread koffie wordt voorzien in de plaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GovertNL
Wat is een beetje de richtlijn wanneer je je maler instelt/veranderd en deze dus echt maalt op de gewenste/ingestelde maalstand.

Moet ik bijvoorbeeld na verzetten. Even een aantal seconden malen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teus.espresso
  • Nu online
Dat verschilt per molen. Verschillende molens hebben verschillende hoeveelheid koffie poeder dat in in de molen achter blijft. Dit heet retentie.
Lage retentie betekent dat je minder koffie hoeft weg te gooien bij verstellen en dat je versere koffie drinkt.
Hoge retentie molens moeten richting de 20 gram malen voordat de nieuwe instellingen in je kopje komen (ervan uitgaande dat je een directmaler hebt. Heb je een doseer unit voorop dan is dat de oude voorraad). Heb je nagenoeg geen retentie dan hoef je misschien maar 1 gram weg te gooien.
Ik gooi overigens niks weg, ik werk op basis van voortschrijdend instellen maar ik ben niet zo heel goed met proeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
GovertNL schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 13:01:
Wat is een beetje de richtlijn wanneer je je maler instelt/veranderd en deze dus echt maalt op de gewenste/ingestelde maalstand.

Bij een single doser zou je minimale retentie moeten hebben. Btw het wordt aangeraden om aanpassingen te doen terwijl je maler draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
GovertNL schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 13:01:

Je moet het allemaal weer niet te serieus maken. Gewoon doorgaan. Ik vermoed dat misschien 1 gram op 20gram een iets andere structuur zal hebben. Dat vermeng je dusdanig dat je dat echt niet hoeft weg te gooien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annun
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 15:25
Ik volg Teus ook wel, het hangt wat van de molen af. Bij veel van de gangbare thuis molens zou ik me er ook niet te veel van aantrekken, het gaat de koffie niet ineens ondenkbaar maken. Bij een grote horeca maler daarentegen kan de retentie wel wat oplopen.

Verschilt ook wel wat welke aanpassingen. Als ik dezelfde molen voor filter en espresso zou gebruiken zou ik bij die aanpassing eventueel wel een klein beetje proberen te "purgen".

En dat aanpassen van de maalgraad terwijl de molen draait is ook afhankelijk van de molen, dus zoek het zeker voor jouw type molen op.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Tom. C
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-10 22:29
Ik wil graag even een positieve ervaring melden met een garantieafhandeling bij Kaldi/Jura.
Blijkbaar was ik een van de gelukkige eigenaren van een Jura E8 EB waar een productiefout in zat. De machine weigerde om een aantal koffiespecialiteiten te zetten, waaronder een espresso en macchiato. Na het indrukken van de knop warmde de machine wel op maar ging vervolgens terug naar het hoofdmenu zonder de klus af te maken. Koffie en cappuccino gingen wel goed. Nu bleek dat er een scheur in "het" frame zat waardoor er iets misging met een bepaald ventiel. Ik ken de precieze technische details niet.

Ik heb een nieuwe machine ontvangen en dit is een E8 EC geworden. Erg blij mee. Verschil met de EB is niet heel groot maar de EC is in ieder geval een heel stuk stiller. Het is uiteraard mogelijk dat mijn EB door het defect een afwijkend geluid maakte maar ook de EB vond ik al redelijk stil. In ieder geval top afgehandeld door zowel Kaldi als Jura.

9800X3D | X870e Nova | Corsair Dominator 32GB 6000mhz | TUF RTX 3080TI | Corsair 6500X | MSI MP341CQPX OLED | Simagic Evo Pro | ClubSport Pedals V3 | Megane Renault Sport RS 250

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adjep07
Het maalwerk van de bonenmaler moet bij tijd en wijle worden gereinigd. Hoe vaak wordt aanbevolen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:38
adjep07 schreef op zondag 8 december 2024 @ 22:11:
Het maalwerk van de bonenmaler moet bij tijd en wijle worden gereinigd. Hoe vaak wordt aanbevolen?
Ik doe het bij mijn koffiemolen een keer per jaar ongeveer. Ligt eraan wanneer ik zin en tijd heb om heb hem uit elkaar te halen. Dan even met de stofzuiger de binnenkant en met een kwastje de maalschijven schoonpoetsen.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
Ozzie schreef op maandag 9 december 2024 @ 13:26:
[...]

Ik doe het bij mijn koffiemolen een keer per jaar ongeveer. Ligt eraan wanneer ik zin en tijd heb om heb hem uit elkaar te halen. Dan even met de stofzuiger de binnenkant en met een kwastje de maalschijven schoonpoetsen.
Bij m'n vorige Eureka Mignon deed ik het in de 1e 2 jaar ook eens per jaar. Daarna compleet niet meer aan gedacht, ook niets van gemerkt totdat ik hem na 9 jaar verving en besloot schoon te maken en schijven te alignen. Wat ik aantrof viel erg mee. Schijven waren met een borsteltje zo weer schoon. Wel waren de onderkanten van de schijven cq. bovendeksel nogal vies maar na 7 jaar dagelijks gebruik vond ik het niet eens zo erg.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x508a7FaXhCcf7hchO4o8Q_8_70=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IlWMMsqg1lxZ6twE5e7kE464.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
adjep07 schreef op zondag 8 december 2024 @ 22:11:
Na 10 kilo <+:)

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• adjep07
Oh, dan moet ik heel wat inhalen 😂.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 01-10 12:41

lasharor

7 december 2004

Ik maak mijn Niche Zero 1x per half jaar schoon. Gevoelsmatig is dit toch een stuk fijner. Die samengeklonterde koffie/olie zoals je op de foto hierboven heb lijkt mij gewoon niet zo bevorderlijk voor de smaak en/of gezondheid. Daarnaast is het process niet zo ingewikkeld bij de Niche. Dus, na 15 minuten zit hij ook weer helemaal in elkaar. Met behoud van de calibratie.

Ik mocht zelf vanmorgen de deur open doen voor een meneer met een groot Lelit pakket. Jaren lang gewerkt met een Gaggia Classic, eerst zonder PID en daarna vrij snel een Shades PID kit geinstalleerd. Ik stoorde mij echter aan een aantal zaken:
  • Single boiler, dus ben altijd lang bezig als ik meerdere drankjes wil maken
  • Temperatuur stabiliteit
  • Stomen; druk maar vooral eigenlijk ook het pijpje zelf
  • Het gewicht van de machine, in en uitdraaien van het portafilter zorgt er altijd voor dat je machine beweegt
  • Kleine lekbak
Dus met Black Friday een Lelit Bianca aangeschaft. Gelijk een poging gedaan om hem zelf op te zetten. Met veel moeite alsnog gelukt; het verschil in gewicht is immers enorm. Na de eerste paar kopjes ben ik best tevreden. De algehele kwaliteit van afwerking, accessoires etc is echt stukken beter dan de Gaggia.

Enige nadeel wat ik momenteel zie is het waterreservoir, dat zit nu een beetje verstopt. Al gekeken hoe het er uit ziet als ik hem aan de linker kant hang maar, daar ben ik optisch gezien minder fan van.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xe4cjOvAbHdy2xiBhWQqq6A2qtI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jdd4Ln7ukJYOLF7PMIlwNeKZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• 418O2

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:38
Leuk voor een brevile machine met een dichte bovenkant, maar zo’n gootje op mijn Bianca vind ik veel te riskant. De kans is te groot dat ik uitschieten iets naast dat kleine gootje giet en dat dan zo door de ventilatiegaten mijn machine in loopt. Ik train mijn fijne motoriek te weinig zullen we maar zeggen :+

[ Voor 7% gewijzigd door cryptapix op 12-12-2024 18:56 ]

• 418O2
cryptapix schreef op donderdag 12 december 2024 @ 18:54:
[...]

Leuk voor een brevile machine met een dichte bovenkant, maar zo’n gootje op mijn Bianca vind ik veel te riskant. De kans is te groot dat ik uitschieten iets naast dat kleine gootje giet en dat dan zo door de ventilatiegaten mijn machine in loopt. Ik train mijn fijne motoriek te weinig zullen we maar zeggen :+
Het was ook voor @lasharor ;)

Als je niet in staat bent om met een maatbeker dit te vullen heb je wel een probleem

• cryptapix
418O2 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 19:34:
[...]

Het was ook voor @lasharor ;)

Als je niet in staat bent om met een maatbeker dit te vullen heb je wel een probleem
Die heeft toch ook een Bianca? En ok, ik ben misschien wat lomper, maar iedereen kan wel eens uitschieten hoe goed je motoriek ook is. Ik zou dat risico niet boven een machine van 2k willen lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
cryptapix schreef op donderdag 12 december 2024 @ 19:39:
[...]

Die heeft toch ook een Bianca? En ok, ik ben misschien wat lomper, maar iedereen kan wel eens uitschieten hoe goed je motoriek ook is. Ik zou dat risico niet boven een machine van 2k willen lopen.
Mag toch hopen dat het van een scheutje water niet kapot gaat. En dat kan ook gebeuren als je hem anders vult.

En anders gebruik je een gieter
Afbeeldingslocatie: https://media.s-bol.com/l5RJORYRvNGV/550x550.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door 418O2 op 12-12-2024 20:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Het is vooral de elektronica intern die niet waterdicht is uitgevoerd. Maar wel relatief simpele elektronica, die best wat kan hebben, waarbij de duurdere componenten doorgaans ook wat beschutter zijn weggewerk, en doorgaans loopt overgelopen water ook gewoon de onderkant uit en blijft het nergens waar het kwaad kan hangen.

Dus denk dat het inderdaad wel meevalt, maar zou indien mogelijk ook een andere vulmethode prefereren. Iets met een slangetje bedenken?

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17:21
kan de watertank er niet gewoon uit gehaald worden dan? Op mijn Jump til je hem er zo uit.

Hi Ha Hopjesvla

• JanvD

JanvD

Portretfotograaf

En als je de Niche naar voren haalt zodat de watertank aan de rechterkant achter de Niche zit?

www.janvandoornik.nl

• KW25
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:18
Ik heb hier sinds vandaag een zo goed als nieuwe Bezzera BZ09 staan, alleen als ik hem aanzet gaat het temperatuurlampje maar niet uit, ook het metertje loopt niet op. Dit lijkt mij iets met de boiler. Als ik het water laat lopen doet hij het wel, zowel warm water als naar de filter. Maar stoom werkt ook niet, daar gaat het lampje ook niet van uit. Kan dit zijn dat de boiler niet werkt?

Iemand die wellicht hier iets zinnigs over kan zeggen? Kan zelf weinig vinden op internet namelijk (ik mis waarschijnlijk de juiste trefwoorden)

MacBook Pro 13" 2017 512GB  iPhone 13 Pro 128GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
Hopjesvla79 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 21:50:
kan de watertank er niet gewoon uit gehaald worden dan? Op mijn Jump til je hem er zo uit.
Jawel, maar zo te zien zit die plank erboven in de weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
Mawlana schreef op woensdag 13 november 2024 @ 13:50:
Ik twijfel of ik dan wel de Cool Control erbij wil, ik denk dat de glazen melkhouder van Jura net zo goed is aangezien ze niet de hele dag door koffie drinkt. Of drinkt ze niet omdat ze me niet 24/7 wil lastigvallen? B)
Inmiddels twee weken verder met de E8. Ik heb spijt dat ik een glazen melkhouder heb gekocht in plaats van Cool Control.

De melkhouder gaat dagelijks meerdere keren per dag de koelkast in en uit… -O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

KW25 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 21:53:
Ik heb hier sinds vandaag een zo goed als nieuwe Bezzera BZ09 staan, alleen als ik hem aanzet gaat het temperatuurlampje maar niet uit, ook het metertje loopt niet op. Dit lijkt mij iets met de boiler. Als ik het water laat lopen doet hij het wel, zowel warm water als naar de filter. Maar stoom werkt ook niet, daar gaat het lampje ook niet van uit. Kan dit zijn dat de boiler niet werkt?

Iemand die wellicht hier iets zinnigs over kan zeggen? Kan zelf weinig vinden op internet namelijk (ik mis waarschijnlijk de juiste trefwoorden)
Hoogstwaarschijnlijk is een van de hitte elementen defect. Ik had dit bij mijn Gaggia en zag ook wat zand op e bodem liggen van de machine. Bij het type wat de gaggia gebruikt valt dat uit het hitte element als die stukgaat. Was in ieder geval volgens de reparateur een dead giveaway. Je kan de elementen doormeten met eem multimeter. Als de weerstand naar oneindig gaat issie stuk :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J03llV
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 01-10 18:56
Iemand al de simon levelt bonen geprobeerd die ze tegenwoordig bij de AH verkopen?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Gerwinnn
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 01-10 12:46
J03llV schreef op maandag 16 december 2024 @ 14:32:
Iemand al de simon levelt bonen geprobeerd die ze tegenwoordig bij de AH verkopen?
Ik zie dark roast of dark roast of dark roast :+

Persoonlijk zou ik het nooit kopen, bij een brander zoals koepoort is je kiloprijs vergelijkbaar en heb je echt verse koffie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pieroman
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:22

Pieroman

/me

Wordt al even verkocht volgens mij. Ik heb wel eens een zak geprobeerd toen in het in de aanbieding was en ik geen koffie meer in huis had.
Viel mij erg tegen en wat ik mij herinner ook geen branddatum vermeld. Dat ze de koffie op hun eigen website dan ook niet verkopen (alleen de cups) lijkt me ook boekdelen spreken.

Verder wat hierboven ook al wordt gezegd. Je kan gewoon verse bonen krijgen voor hetzelfde geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J03llV
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 01-10 18:56
Gerwinnn schreef op maandag 16 december 2024 @ 15:38:
[...]

Ik zie dark roast of dark roast of dark roast :+

Persoonlijk zou ik het nooit kopen, bij een brander zoals koepoort is je kiloprijs vergelijkbaar en heb je echt verse koffie.
Ik heb laatst bij koepoort de Malabar en colombia supremo geprobeerd. De malabar was redelijk lekker, de colombia vonden wij niet zo. We drinken voornamelijk cappuccino's/latte's.

Heb je nog aanraders van daar? Misschien de costa rica tarrazu? Ik heb inmiddels zoveel verschillende koffies geprobeerd, dat ik niet meer weet hoe alles smaakt haha 8)7 Ook vergeten om wat notities bij te houden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:17
Ik heb momenteel uit nood een zak ervan op het werk staan (medium/dark) en dat is behoorlijk vet spul.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20:41
@J03llV de Tarrazu had ik laatst toevallig, zakje cadeau gekregen van uit een lokale koffie winkel. Stond geen branddatum op. Die is vrij donker, ik kreeg er uiteindelijk wel een lekkere bak uit met mijn v60 op een lage watertemperatuur. Geen ervaring met de boon voor espresso.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerwinnn
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 01-10 12:46
J03llV schreef op maandag 16 december 2024 @ 15:57:
[...]

Ik heb laatst bij koepoort de Malabar en colombia supremo geprobeerd. De malabar was redelijk lekker, de colombia vonden wij niet zo. We drinken voornamelijk cappuccino's/latte's.

Heb je nog aanraders van daar? Misschien de costa rica tarrazu? Ik heb inmiddels zoveel verschillende koffies geprobeerd, dat ik niet meer weet hoe alles smaakt haha 8)7 Ook vergeten om wat notities bij te houden
Ik moet eerlijk bekennen dat ik zelf nog geen koepoort op heb, ik haal de meeste koffie die ik drink lokaal bij Ohøj aan de Rijnlaan die is kwa kg prijs iets duurder.

Ik zie dat Koepoort een koffie uit Peru heeft: Peru Finca Churupampa.
Persoonlijk vind ik koffie uit peru wel fijne koffies en wat vriendelijker kwa smaak. (minder zuren)
Columbia en Costa Rica zijn vaak wat fruitigere koffies dus iets zuurder.

Eventueel voor een iets hogere KG prijs bij Little Roastery, daar staan ook smaak noten bij.

[ Voor 20% gewijzigd door Gerwinnn op 17-12-2024 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eXhale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L7FIwyezeU90hVAl3dsWkR29Dn0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/uHoMBwhQnasJdhgjJzuzb10G.png?f=user_large

Op zich erg fijne combi, maar wanneer ik een naked portafilter gebruikt, lijk ik wat kanaal vorming te krijgen (hij sputtert wat). Maak ik de maalgraad grover, is dit wel iets beter, maar met 18 gram koffie krijg je al snel te waterige koffie. Bij 21 gram gaat dit een stuk beter, maar vind ik de koffie weer minder lekker.

Tips om dit te verbeteren? zou zo'n Weiss Distribution Technique tool dit veel verbeteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
eXhale schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 14:19:
[Afbeelding]

Op zich erg fijne combi, maar wanneer ik een naked portafilter gebruikt, lijk ik wat kanaal vorming te krijgen (hij sputtert wat). Maak ik de maalgraad grover, is dit wel iets beter, maar met 18 gram koffie krijg je al snel te waterige koffie. Bij 21 gram gaat dit een stuk beter, maar vind ik de koffie weer minder lekker.

Tips om dit te verbeteren? zou zo'n Weiss Distribution Technique tool dit veel verbeteren?
Zo te zien een Mahlkonig E65s. In dat geval: die molen zou echt wel fatsoenlijk maalsel moeten produceren waardoor WDT weinig effect heeft.

Ik denk dat je vooral op zoek moet naar de juiste maalgraad icm dosering. Grofweg: als je grover gaat maken, zul je meer moeten doseren om dezelfde smaak te houden. Je gaat nu van 18 naar 21 gram. Dat is een fors verschil, maar misschien heb je de maalgraad ook wel fors versteld ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eXhale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
cryptapix schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 14:51:
[...]

Zo te zien een Mahlkonig E65s. In dat geval: die molen zou echt wel fatsoenlijk maalsel moeten produceren waardoor WDT weinig effect heeft.

Ik denk dat je vooral op zoek moet naar de juiste maalgraad icm dosering. Grofweg: als je grover gaat maken, zul je meer moeten doseren om dezelfde smaak te houden. Je gaat nu van 18 naar 21 gram. Dat is een fors verschil, maar misschien heb je de maalgraad ook wel fors versteld ;)
Klopt, erg fijne molen waar gbw ook wel erg fijn is. Ik heb natuurlijk ook 19 en 20 gram geprobeerd en de maling in kleine stapjes aangepast maar toch lijkt hij te blijven sputteren.
Je hebt er uiteraard geen last van wanneer je een normale portafilter gebruikt en de smaak is prima, maar je leest dat dit toch niet helemaal goed is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annun
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 15:25
eXhale schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 15:01:
[...]

Klopt, erg fijne molen waar gbw ook wel erg fijn is. Ik heb natuurlijk ook 19 en 20 gram geprobeerd en de maling in kleine stapjes aangepast maar toch lijkt hij te blijven sputteren.
Je hebt er uiteraard geen last van wanneer je een normale portafilter gebruikt en de smaak is prima, maar je leest dat dit toch niet helemaal goed is.
Als je alles perfect wilt doen, dan is channeling in principe ongewenst ja. Maar als je tevreden bent met de smaak kan je natuurlijk ook gewoon beslissen die bodemloze portafilter te laten en gewoon verder te doen zoals je bezig was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KJac
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 15:56
eXhale schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 14:19:

Vroeger met mijn IMS-basket had ik ook regelmatig van die fijne sprays. Dat is gewoon een klein deeltje koffie dat vastzit in een gaatje, heeft niks te maken met channeling, veel mensen denken van wel.
Ik heb nu al een half jaar of zo een HE-basket met >1000 kleine gaatjes en heb sinds toen nooit meer van die sprays.
Channeling heb ik nog wel, maar geen sprays. Alleen al daarvoor zou ik die HE-basket opnieuw kopen
Pagina: 1 ... 226 ... 248 Laatste

Let op:
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1