Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1 Overzicht

Pagina: 1 ... 225 ... 243 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01:50
GovertNL schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 08:51:
Ik moet eerlijk zeggen. Hoe meer ik verschillende forums afspeur, filmpjes YouTube bekijk, ervaringen lees van gebruikers. Ik steeds meer beland in: ik zie door de bomen het bos niet meer!

Eerst dacht ik de Eureka Mignon Specialita aan te schaffen. Nu mij verdiept te hebben in die XL, denk ik oke dat is best wel een upgrade. Dan begin ik weer te twijfelen waar aan te schaffen. Die 449 bij een dozenschuiver is aanzienlijk lager dan 700 euro bij van Pommeren.

Zie ik net dat er een nieuwe Libra 65 mm op de markt is bij van Pommeren.

Of ga ik toch voor die Niche Zero die uit december 2019 op Marktplaats staat. Waar ik normaal niet van de tweedehands spullen ben. Maar anders wordt het importeren en geduld hebben.
[…]
Als je moet kiezen tussen een Specialita of de XL voor EUR 449 zou ik zonder enige twijfel voor de XL gaan. Er is overigens niets mis met tweedehands spul. Zeker molens niet; daar kan op zich niet heel veel mis mee gaan als je de schijven even bekijkt voor je hem koopt.

De libra (65), tja. In het prijssegment van de molens waar we het nu over hebben, zou ik de meerprijs van GbW persoonlijk liever besteden aan een betere maler dan aan de weeg-functie. De ROI is op dit niveau namelijk nog best flink.

Maar volgens mij heb jij eerst nog een veel essentiëlere keuze te maken, namelijk of je single dose wil doen of niet. Ik laat bewust even het verschil in smaak tussen platte en conische schijven achterwege, anders is dat de volgende rabbit hole waar je in gaat vallen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joshh
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 09:14
Ik moet eerlijk zeggen. Hoe meer ik verschillende forums afspeur, filmpjes YouTube bekijk, ervaringen lees van gebruikers. Ik steeds meer beland in: ik zie door de bomen het bos niet meer!

Eerst dacht ik de Eureka Mignon Specialita aan te schaffen. Nu mij verdiept te hebben in die XL, denk ik oke dat is best wel een upgrade. Dan begin ik weer te twijfelen waar aan te schaffen. Die 449 bij een dozenschuiver is aanzienlijk lager dan 700 euro bij van Pommeren.

Zie ik net dat er een nieuwe Libra 65 mm op de markt is bij van Pommeren.

Of ga ik toch voor die Niche Zero die uit december 2019 op Marktplaats staat. Waar ik normaal niet van de tweedehands spullen ben. Maar anders wordt het importeren en geduld hebben.

Bij BBQ kamado keuze was het soort van makkelijker. Toen gewoon voor Green Egg gegaan. En heb er ondertussen 2.

Maybe moet ik gewoon even naar van Pommeren rijden. Volgens mij zit er omgeving Rotterdam niet echt iets soortgelijks.

Maar ik speur lekker verder.
Ik zou voor de Turbo gaan, maar het blijft een een persoonlijke overweging. Voor thuisgebruik zijn de Specialita, Turbo, XL & Libra allemaal solide keuzes. Je zou een trade-off matrix kunnen maken waarin je de verschillen onder elkaar zet en door middel van gewogen scores (mate van belangrijk van 1 tot 5) een best fit kunnen identificeren. Maar dat is heel rationeel.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• coyote1980
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06:59
Vers bezorgd en nog ijskoud! :*)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6HeCAEbE_71dWN7OSHcer9_oFB8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/8so3FjLZeUAGLxRPE8JQNle1.jpg?f=user_large

De Eureka Libra 65 All Purpose GBW die een paar dagen geleden uit is gekomen. Voor 720 euro incl. verzending zojuist ontvangen (maandag besteld). Heb nog getwijfeld of ik voor de Eureka Mignon XL moest gaan, echt een gave deal voor 450 euro, maar ik wilde graag een grind by weight molen gaan gebruiken en de FOMO was te sterk :+.

Hij moest bij mij onder een bovenkastje passen, en in de 52 cm ruimte die ik daarmee heb was een Atom W 65 niet haalbaar. Heb hiervoor een Sage / Gastroback / Breville Smart Grinder Pro gehad die jaren prima beviel, maar wilde toch een stap omhoog zetten. De 55mm schijven wilde ik overslaan, niet dat ze slecht zouden zijn, maar ik las flink wat adviezen dat 65mm net even wat mooier consistent resultaat geeft.

Ik wil ook makkelijk kunnen switchen tussen maalsel voor espresso en maalsel voor mijn V60, de grotere draaiknop op deze Libra 65 AP helpt daar hopelijk bij.

Hij staat nu op kamertemperatuur te komen, zometeen aansluiten en dan kijken wat er uit de Lelit Elizabeth gaat komen O+

Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-06 16:53

timovd

Voorsprong door techniek

@coyote1980 Hier baal ik enorm van. Een tijd geleden een Libra (55mm) gekocht. Wel een 3D-geprinte grotere knop er op gezet, terwijl ik alleen maar lungo drink. Ik ben benieuwd naar je ervaring.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coyote1980
timovd schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 12:00:
@coyote1980 Hier baal ik enorm van. Een tijd geleden een Libra (55mm) gekocht. Wel een 3D-geprinte grotere knop er op gezet, terwijl ik alleen maar lungo drink. Ik ben benieuwd naar je ervaring.
Zou normaal voor mij zijn, dat ik een bonenmaler koop en dan daarna een nieuwe gelanceerd zie worden die alles biedt wat ik zoek. Maar goed, deze keer kwam hij uit rond het moment dat ik op zoek was. Ik laat binnenkort weten hoe hij bevalt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GovertNL
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 14-06 22:42
coyote1980 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 11:55:
Vers bezorgd en nog ijskoud! :*)

[Afbeelding]

De Eureka Libra 65 All Purpose GBW die een paar dagen geleden uit is gekomen. Voor 720 euro incl. verzending zojuist ontvangen (maandag besteld). Heb nog getwijfeld of ik voor de Eureka Mignon XL moest gaan, echt een gave deal voor 450 euro, maar ik wilde graag een grind by weight molen gaan gebruiken en de FOMO was te sterk :+.

Hij moest bij mij onder een bovenkastje passen, en in de 52 cm ruimte die ik daarmee heb was een Atom W 65 niet haalbaar. Heb hiervoor een Sage / Gastroback / Breville Smart Grinder Pro gehad die jaren prima beviel, maar wilde toch een stap omhoog zetten. De 55mm schijven wilde ik overslaan, niet dat ze slecht zouden zijn, maar ik las flink wat adviezen dat 65mm net even wat mooier consistent resultaat geeft.

Ik wil ook makkelijk kunnen switchen tussen maalsel voor espresso en maalsel voor mijn V60, de grotere draaiknop op deze Libra 65 AP helpt daar hopelijk bij.

Hij staat nu op kamertemperatuur te komen, zometeen aansluiten en dan kijken wat er uit de Lelit Elizabeth gaat komen O+
Waar heb je deze aangeschaft voor deze prijs? Die vind ik niet 123.

Mooi ding.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• coyote1980
@GovertNL ik heb hem hier besteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 30-06 13:17
cryptapix schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 11:44:
[...]

De libra (65), tja. In het prijssegment van de molens waar we het nu over hebben, zou ik de meerprijs van GbW persoonlijk liever besteden aan een betere maler dan aan de weeg-functie. De ROI is op dit niveau namelijk nog best flink.
Dat is wel een hele persoonlijke keuze, ik vind GbW namelijk de meerprijs echt dubbel en dwars waard.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
Ozzie schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 12:30:
[...]

Dat is wel een hele persoonlijke keuze, ik vind GbW namelijk de meerprijs echt dubbel en dwars waard.
Het is zeker persoonlijk. Dat zeg ik ook. Op een maler van 2k zou ik misschien ook wel 200-300 meer betalen voor de weegfunctie. Een maler van 2200-2300 is namelijk niet substantieel beter dan een van 2000. Een maler van 600-700 is doorgaans echter wel aanzienlijk beter dan een van 400. Dat hele kleine beetje extra gemak van een weegfunctie (mijn atom is erg consistent op de timer) weegt voor mij simpelweg niet op tegen de flinke stap die - in dit geval - grotere schijven meebrengen in snelheid en kwaliteit van het maalsel en smaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coyote1980
Helaas, na het aansluiten van de stroom lichten op het display de baantjes van het kleine cijfer niet allemaal op wanneer ze moeten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Zq1WBVzPtyZruJNaZBPiWQSqwc=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wzlXPj7JQET9SuG7eIIbVUiJ.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l7ynJJNvKhuOQUxrWO45iTLev7k=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UQ8BotXVZ8L855TUSQLagNr4.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/igusk9kbqfPmtzYfBY7LkdjS0cA=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qE1V8amVEfKSe5vEoXZZarOY.jpg?f=fotoalbum_small

Het display zelf lijkt wel intact te zijn, maar iets in de aansturing per cijfer zit niet goed... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GovertNL
coyote1980 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 13:02:
Helaas, na het aansluiten van de stroom lichten op het display de baantjes van het kleine cijfer niet allemaal op wanneer ze moeten.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Het display zelf lijkt wel intact te zijn, maar iets in de aansturing per cijfer zit niet goed... :(
Jeetje. Dat is echt balen! Die ga je natuurlijk niet testen nu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coyote1980
@GovertNL Nee, ik heb contact opgenomen met de verkoper, even afwachten wat ze aanraden. Gevraagd of het een bekend probleem is dat eenvoudig opgelost kan worden, of dat de machine omgeruild moet worden.

Update: blijkbaar geeft het display vaker problemen, de verkoper geeft aan dat ik kan kiezen uit zelf het display vervangen (wordt dan naar mij opgestuurd) of het apparaat naar een servicepunt van de leverancier te sturen. Omdat ik geen zin heb in transportrisico / vage krassen, en omdat het display vervangen er niet heel spannend uitziet, heb ik aangegeven die route te willen bewandelen.

[ Voor 56% gewijzigd door coyote1980 op 22-11-2024 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puntje-NL
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 30-06 14:54
Puntje-NL schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 08:55:
[...]

Kijk even een paar pagina's terug, ik heb precies hetzelfde hahaha. Ik heb nu mijn gedachte gezet op de Timemore 064S. Ik denk dat ik daar redelijk klaar mee ben de komende jaren namelijk en ik vind m ietsjes mooier dan de Eureka. Nu nog wachten op een goede aanbieding of een tweaker die hem wegdoet O-)
Ik kan nu de Timemore 064S voor 529 incl verzending krijgen (nieuw). Kan iemand mij vertellen of t een goede deal is? Ik kan het met mijn enthousiasme niet goed inschatten :')

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GovertNL
Puntje-NL schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 13:43:
[...]

Ik kan nu de Timemore 064S voor 529 incl verzending krijgen (nieuw). Kan iemand mij vertellen of t een goede deal is? Ik kan het met mijn enthousiasme niet goed inschatten :')
Smaken verschillen. Ik vind persoonlijk die Eureka Mignon XL mooier. En is ook beduidend goedkoper. Met de prijzen die ik kan vinden, is het natuurlijk wel goede prijs. Maybe doet BF nog iets volgende week?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:57
Puntje-NL schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 13:43:
[...]

waar ga je hem voor gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puntje-NL
GovertNL schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 13:51:
[...]

Smaken verschillen. Ik vind persoonlijk die Eureka Mignon XL mooier. En is ook beduidend goedkoper. Met de prijzen die ik kan vinden, is het natuurlijk wel goede prijs. Maybe doet BF nog iets volgende week?
Smaken verschillen ;) Ja ik twijfel dus ook, ik dacht wel dat dit de laagste prijs was van het afgelopen jaar.
418O2 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 13:59:
[...]

waar ga je hem voor gebruiken?
99% espresso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GovertNL
cryptapix schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 11:44:
[...]

Als je moet kiezen tussen een Specialita of de XL voor EUR 449 zou ik zonder enige twijfel voor de XL gaan. Er is overigens niets mis met tweedehands spul. Zeker molens niet; daar kan op zich niet heel veel mis mee gaan als je de schijven even bekijkt voor je hem koopt.

Maar volgens mij heb jij eerst nog een veel essentiëlere keuze te maken, namelijk of je single dose wil doen of niet. Ik laat bewust even het verschil in smaak tussen platte en conische schijven achterwege, anders is dat de volgende rabbit hole waar je in gaat vallen :+
Ik lees veel over een single dose attachment voor die Eureka modellen. Maar die kun je soort van officieel kopen, maar ook 3D prints en weet ik wat nog meer.

Maar dan kom je dus ook een topic tegen als deze:

https://www.home-barista....single-dosing-t73522.html

Dus is dat wel wijs? Of heeft topicstarter een prulding gekocht. Wie zal het zeggen. Ik speur lekker verder.

Iemand ervaring met een bellow i.c.m. een Eureka?

Update: lees nu een reactie van Eureka in het topic.

We are aware of the inconvenience: unfortunately we have experienced that a specific batch of wrong screws affected the performance of the coffee grinders on which they were mounted.
This involved a limited number of models, affected by an error that does not concern the assembly standard of the coffee grinder.

[ Voor 11% gewijzigd door GovertNL op 22-11-2024 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vitabissj
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 07:45
GovertNL schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 14:37:
[...]

Ik lees veel over een single dose attachment voor die Eureka modellen. Maar die kun je soort van officieel kopen, maar ook 3D prints en weet ik wat nog meer.

Dus is dat wel wijs? Of heeft topicstarter een prulding gekocht. Wie zal het zeggen. Ik speur lekker verder.

We are aware of the inconvenience: unfortunately we have experienced that a specific batch of wrong screws affected the performance of the coffee grinders on which they were mounted.
This involved a limited number of models, affected by an error that does not concern the assembly standard of the coffee grinder.
heb al een lange tijd een bellows op mijn eureka, maar nog nooit koffiepoeder gezien buiten mijn burrs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
GovertNL schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 14:37:
[...]

Je kunt van je station wagon ook en pick-up maken door het dak aan de achterzijde eraf te zagen, maar een pick-up is er speciaal voor ontworpen. Ergo: als je single dose wil zou ik een single dose maler kopen.

Ik heb mijn specialita destijds ook een tijd als single dose gebruikt. Het kan wel en gaat prima.

[ Voor 4% gewijzigd door cryptapix op 22-11-2024 15:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
GovertNL schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 13:51:
[...]

ik keek naar de Libra (55mm) maar vond het het niet waard en heb de Turbo gekocht (65mm).

Wat me opvalt is dat ie heel consistent op tijd de goede hoeveelheid koffie maalt. Bij wisselen van type koffie, hoef ik maar 1x af te wegen/in te regelen en daarna is ie gewoon elke keer hetzelfde.

Ook wissel ik 1x per week naar een french press grind. Ik doe dan snel weer een calibratie van het nulpunt en zet mij Etsy scale adapter weer op 0, en dan weer terug naar de vorige waarde (stand 17 van 100). French press maling is stand 40.

En stil en snel en oh zo mooi in mat zwart O+

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OutSIdeR
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:01

Maybe moet ik gewoon even naar van Pommeren rijden. Volgens mij zit er omgeving Rotterdam niet echt iets soortgelijks.

Maar ik speur lekker verder.
Kijk even bij Kookpunt op de Zwaanshals. Niet die op het Noordplein.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10:15
de koffie compaan nieuwerkerk aan den ijssel, prima tent wie weet daar iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GovertNL
ramrodwillem schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 16:52:
Lol, dat is 5 a 10 minuten van onze woning vandaan met de auto.

Whaha. Ik heb zelfs filmpjes zitten kijken met die kerel erin.

[ Voor 14% gewijzigd door GovertNL op 22-11-2024 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10:15
Nou wat letje , van de week 2x geweest prima geholpen en mn Gaggia binnen 48 uur hersteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• headout
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 30-06 22:37

headout

Oi oi!

olafmol schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 11:32:
[...]

Ipv direct voor een “end game” setup te gaan zou ik gewoon met wat entry level spul beginnen, eerst maar eens kijken of je het wel leuk genoeg vind, dat hele ritueel.
Terecht punt mi. Je zal niet de eerste met een top notch setup, om er daarna achter te komen dat het niets voor jou en familie/partner is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
headout schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 17:46:
[...]

Terecht punt mi. Je zal niet de eerste met een top notch setup, om er daarna achter te komen dat het niets voor jou en familie/partner is.
Het is meer zo dat Endgame setup niet bestaat. Er is altijd wel wat anders/beters/nieuwere.

Alleen moet je wel een goed genoege setup hebben dat je niet net zo goed een Jura had kunnen halen omdat alles hetzelfde smaakt

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• GovertNL
De eerste knoop is doorgehakt.
Eureka Mignon XL is besteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
GovertNL schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 19:42:
De eerste knoop is doorgehakt.
Eureka Mignon XL is besteld.
Zo'n dial mod kan ik je aanbevelen. Voor de rest een toppertje

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Russel88
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 30-06 20:25
ramrodwillem schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 16:52:
Ik heb daar m’n molen en espressomachine gekocht. Klein qua winkel opstelling, maar ze hebben een eigen technische dienst.

Ik werd daar geduldig en vriendelijk geholpen. Geen ervaring met aftersales, omdat ik dat niet nodig heb gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
Boeryepes schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 21:07:
[...]

Ik heb die niet gemist op mijn XL. Die knop is al flink beter van op de specialita. Wellicht als je regelmatig tussendoor van boon wil wisselen, maar dan is de vraag of je niet beter voor een single dose maler kunt kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GovertNL
Boeryepes schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 21:07:
[...]

Welke heb jij?

[ Voor 13% gewijzigd door GovertNL op 22-11-2024 21:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
https://amzn.eu/d/6fYlqTA

[ Voor 15% gewijzigd door Boeryepes op 22-11-2024 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:10
Deze is ideaal. Klein streepje zetten per boon en je kan makkelijk wisselen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
t14wo schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 23:35:
[...]

Deze is ideaal. Klein streepje zetten per boon en je kan makkelijk wisselen.
En ziet er chique uit met mijn matzwarte Turbo 😁
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4QhdpBgqUQKvhkxklqpWSh0KJs8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9GPBNav2BMoKGU7VaurBZbol.jpg?f=fotoalbum_large
Knop en wijzerplaat zijn alu.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:18
418O2 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 19:03:
[...]

Alleen moet je wel een goed genoege setup hebben dat je niet net zo goed een Jura had kunnen halen omdat alles hetzelfde smaakt
Ik vind deze uitspraak jammer. Ook ik dacht eerder dat je met “entry level” espresso apparatuur van een paar honderd euro niet echt een groot verschil met nespresso of volautomaat zou proeven. Vooral door dit soort opmerkingen her en der op forums online.

Maar niets is minder waar. Ook met een maler van 200 euro en een piston machine van 200 euro krijg ik espresso die vele malen beter smaakt dan er ooit uit een nespresso of volautomaat komt. En ook beter dan in de meeste koffie tenten.

Ik vind dus dat je niet direct 1000 euro of meer hoeft stuk te slaan om echt grote stappen te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GovertNL
OutSIdeR schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 16:43:
[...]

Kijk even bij Kookpunt op de Zwaanshals. Niet die op het Noordplein.
Net geweest want mijn vriendin haar zaak zit ook op Zwaanhals. Goed te woord gestaan. Nu even naar ziekenhuis voor bezoek. Maybe daarna wel gelijk terug. Even laten bezinken.

Keuze nu is de Profitec Pro 600 met Quicksteam en Flow Control. Of de 700 met dus rotatiepomp zonder flow control bij aanschaf. 200 euro verschil.

[ Voor 5% gewijzigd door GovertNL op 23-11-2024 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:39
Ik zou de 700 met rotstiepomp kiezen. Wil je ooit nog zover gaan, dan kun je een flow controle set installeren voor ongeveer 200 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puntje-NL
Ik kwam tijdens de Rabbit Hole excursie de Arkel Coast nog tegen. Ziet er erg mooi uit voor een mooie prijs. Iemand ervaring met de machine? Kan er weinig over vinden namelijk.. https://www.arkelespresso.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GovertNL
coinman63 schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 12:44:
Ik zou de 700 met rotstiepomp kiezen. Wil je ooit nog zover gaan, dan kun je een flow controle set installeren voor ongeveer 200 euro.
De man was best eerlijk in de winkel. Wanneer de rotatiepomp sneuvelt kost mij dat blijkbaar 400-500 euro om deze te vervangen. Een vibratiepomp een paar tientjes. Lees op Reddit ook hoop mensen die twijfelden tussen deze 2 en uiteindelijk voor de 600 zijn gegaan. Hij is ook iets kleiner zag ik in de winkel.

De thuissituatie is als volgt; ik ben de enige die koffie drinkt. Dus dat apparaat is vooral voor eigen gebruik en mochten er wat vrienden over de vloer komen. Maar meestal als die er zijn wordt er geen koffie gedronken. Dus het is niet dat ik 5-10 bakken koffie achter elkaar zal zetten. Ik werk van maandag tot donderdag dus vanaf vrijdag zal ik over de dag wat meer nuttigen.

Ik neig dus meer naar de 600. Iemand die mij echt kan overhalen om voor die 700 te gaan? Hoor graag wat meningen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cryptapix
GovertNL schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 13:39:
[...]

De man was best eerlijk in de winkel. Wanneer de rotatiepomp sneuvelt kost mij dat blijkbaar 400-500 euro om deze te vervangen. Een vibratiepomp een paar tientjes. Lees op Reddit ook hoop mensen die twijfelden tussen deze 2 en uiteindelijk voor de 600 zijn gegaan. Hij is ook iets kleiner zag ik in de winkel.

De thuissituatie is als volgt; ik ben de enige die koffie drinkt. Dus dat apparaat is vooral voor eigen gebruik en mochten er wat vrienden over de vloer komen. Maar meestal als die er zijn wordt er geen koffie gedronken. Dus het is niet dat ik 5-10 bakken koffie achter elkaar zal zetten. Ik werk van maandag tot donderdag dus vanaf vrijdag zal ik over de dag wat meer nuttigen.

Ik neig dus meer naar de 600. Iemand die mij echt kan overhalen om voor die 700 te gaan? Hoor graag wat meningen.
400-500 vind ik wel erg fors. Een rotatiepomp is wel wat duurder dan vibratie maar geen honderden euro’s. Wellicht lastig in te bouwen in die machine? Grote voordelen van een rotatiepomp zijn dat hij veel stiller is en op vast water aangesloten kan worden. Of het je dat waard is moet je zelf weten. Ze geven ook direct druk (vibratie moet opbouwen) maar dat kan zowel een voor- als nadeel zijn.

Flow control is leuk speelgoed, maar eerlijk gezegd gebruik ik het niet heel vaak. Alleen af en toe om een shot te redden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GovertNL
cryptapix schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 13:54:
[...]

400-500 vind ik wel erg fors. Een rotatiepomp is wel wat duurder dan vibratie maar geen honderden euro’s. Wellicht lastig in te bouwen in die machine? Grote voordelen van een rotatiepomp zijn dat hij veel stiller is en op vast water aangesloten kan worden. Of het je dat waard is moet je zelf weten. Ze geven ook direct druk (vibratie moet opbouwen) maar dat kan zowel een voor- als nadeel zijn.

Flow control is leuk speelgoed, maar eerlijk gezegd gebruik ik het niet heel vaak. Alleen af en toe om een shot te redden ;)
Op vast water wordt die sowieso niet aangesloten. Ik ga maar even af op de medewerker van Kookpunt. Dat is in ieder geval wat hij mij vertelde. Ik zal is op internet zoeken voor indicatie prijs voor vervangen.

Ik lees op home-barista een bericht van 2018 dat iemand ook al te horen kreeg dat vervangen van rotatiepomp 600 dollar zal kosten. Dus ben niet de enige die zoiets te horen krijgt.

[ Voor 9% gewijzigd door GovertNL op 23-11-2024 14:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cryptapix
GovertNL schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 14:00:
[...]

Op vast water wordt die sowieso niet aangesloten. Ik ga maar even af op de medewerker van Kookpunt. Dat is in ieder geval wat hij mij vertelde. Ik zal is op internet zoeken voor indicatie prijs voor vervangen.

Ik lees op home-barista een bericht van 2018 dat iemand ook al te horen kreeg dat vervangen van rotatiepomp 600 dollar zal kosten. Dus ben niet de enige die zoiets te horen krijgt.
https://www.drtradingshop...lt-h-compact/#description

Edit: en dan nog. Het accupakket van een EV vervangen kost ook zo 10-20k. Maar hoe vaak doe je zoiets?

[ Voor 7% gewijzigd door cryptapix op 23-11-2024 14:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GovertNL
cryptapix schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 14:10:
[...]

https://www.drtradingshop...lt-h-compact/#description

Edit: en dan nog. Het accupakket van een EV vervangen kost ook zo 10-20k. Maar hoe vaak doe je zoiets?
Deze had ik ook gevonden. Ik dacht das 100 euro. Maar dacht uiteindelijk is een onderdeel ervan. Dat zou betekenen 400 euro voor erin zetten. Dat lijkt mij ook sterk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Nu online
olafmol schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 08:21:
[...]

Ik vind deze uitspraak jammer. Ook ik dacht eerder dat je met “entry level” espresso apparatuur van een paar honderd euro niet echt een groot verschil met nespresso of volautomaat zou proeven. Vooral door dit soort opmerkingen her en der op forums online.

Maar niets is minder waar. Ook met een maler van 200 euro en een piston machine van 200 euro krijg ik espresso die vele malen beter smaakt dan er ooit uit een nespresso of volautomaat komt. En ook beter dan in de meeste koffie tenten.

Ik vind dus dat je niet direct 1000 euro of meer hoeft stuk te slaan om echt grote stappen te maken.
+1. Vermoedelijk zet @GovertNL al betere koffie dan met zijn huidige Jura met een V60 en een K6. Ben je voor nog geen 100€ klaar en zet je waarschijnlijk consistenter lekkere koffie dan wanneer je begint met een halfautomaat.

Overigens zou ik het wel de moeite waard vinden om die Jura een beurtje te geven. Een revisiesetje voor de zetgroep (of een nieuwe zetgroep) is ook niet duur en dan kan hij waarschijnlijk weer prima een tijdje mee.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:17
GovertNL schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 14:52:
[...]

Deze had ik ook gevonden. Ik dacht das 100 euro. Maar dacht uiteindelijk is een onderdeel ervan. Dat zou betekenen 400 euro voor erin zetten. Dat lijkt mij ook sterk.
Je hebt de pomp en nog los de motor. Samen zit je rond de €300 a €350. Dan nog wat arbeid en je zit er wel op. Aan de andere kant gaan ze (naar mijn weten) niet snel kapot. Anders dan vibratiepompen die wat harder slijten en eerder vervangen moeten worden.

Ik zou ook voor de 700 gaan zonder flow control. De rotatie pomp geeft je een heel fijn stille machine voor de gehele tijd dat je de machine hebt. Flow control is wel leuk als je veel experimenteert met verschillende koffies en nuances in zet methodes maar dat is bijna weer een hobby apart :). En flow control kun je altijd later nog aanschaffen, een rota pomp niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GovertNL
Aziraphale schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 15:34:
[...]

+1. Vermoedelijk zet @GovertNL al betere koffie dan met zijn huidige Jura met een V60 en een K6. Ben je voor nog geen 100€ klaar en zet je waarschijnlijk consistenter lekkere koffie dan wanneer je begint met een halfautomaat.

Overigens zou ik het wel de moeite waard vinden om die Jura een beurtje te geven. Een revisiesetje voor de zetgroep (of een nieuwe zetgroep) is ook niet duur en dan kan hij waarschijnlijk weer prima een tijdje mee.
Net een Nederlands filmpje gevonden van soortgelijk model om hem schoon te maken en revisiesetje erin te verwerken. Maybe is doen. Ik zie dat er via bedrijven nog gereviseerde exemplaren worden verkocht voor 349 euro en op Marktplaats er nog 240 euro wordt geboden op een werkend exemplaar. Als ik vriendin mag geloven is die bij haar op de zaak echt niet vaak gebruikt.

Ik ben met 175 euro al blij. Was van plan hem gewoon in de container te pleuren eigenlijk :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Nu online
GovertNL schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 17:13:
[...]

Net een Nederlands filmpje gevonden van soortgelijk model om hem schoon te maken en revisiesetje erin te verwerken. Maybe is doen. Ik zie dat er via bedrijven nog gereviseerde exemplaren worden verkocht voor 349 euro en op Marktplaats er nog 240 euro wordt geboden op een werkend exemplaar. Als ik vriendin mag geloven is die bij haar op de zaak echt niet vaak gebruikt.

Ik ben met 175 euro al blij. Was van plan hem gewoon in de container te pleuren eigenlijk :P
Dat laatste nooit doen. Hier is een bloeiende markt voor op MP.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 1221402

GovertNL schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 12:40:
[...]

Net geweest want mijn vriendin haar zaak zit ook op Zwaanhals. Goed te woord gestaan. Nu even naar ziekenhuis voor bezoek. Maybe daarna wel gelijk terug. Even laten bezinken.

Keuze nu is de Profitec Pro 600 met Quicksteam en Flow Control. Of de 700 met dus rotatiepomp zonder flow control bij aanschaf. 200 euro verschil.
Ik zou de 600 aanraden. Hier net een pro 600 aangeschaft om een defecte Elizabeth te vervangen. Heel erg tevreden mee. Voor een vibratiepomp is die best stil. Hier ook geen plannen om het aan te sluiten aan vast water of enorme volumes aan melk vereist. (al kun je volgens mij een vibratiepomp wel modden om aan te sluiten..)

Als je geen grote volumes maakt, voegt een pro 700 weinig toe. Met de 1L boiler en 2 bar druk heb ik 0 problemen, itt de elizabeth met 600ml wat geen 650ml pitcher goed kon schuimen. Pak je de pro 700, moet je voor die paar kopjes elke dag 2L water opwarmen naar een hoop stoom.. Mijn Elizabeth verbruikte +-0,44kwh per dag als die alleen 's ochtends aan ging voor 2 koppen. Mijn pro 600 zit op het dubbele. Een pro 700 zal ook weer een stuk forser zijn.

Flow control is ook een mooie toevoeging, gebruik het nu vooral om even een pre infusie te doen, maar wel leuk om mee te kunnen experimenteren bij lichtere brandingen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-06 13:26
Ik ben na jaren van machines met vibratiepomp overgestapt op een machine met rotatiepomp. Als ik er nu aan terug denk had ik in het verleden grote dure glimmende verchroomde apparaten die eigenlijk een bult herrie maakten die niet pasten bij het luxe gevoel van zo'n machine van 1500 tot 2000 euro.

Pas met die stille rotatiepomp heb ik het gevoel dat ik waar voor mijn geld krijg. We praten over dure espressomachines en daar gaat het - net als bij mooie horloges - ook een beetje over dat gevoel. Ik wil nooit meer een apparaat van meer dan 1000 euro met zo'n ratelende vibratiepomp. Vibratiepompjes zijn voor Nespresso-apparaten. ;)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
dreamscape schreef op zondag 24 november 2024 @ 21:24:
Ik ben na jaren van machines met vibratiepomp overgestapt op een machine met rotatiepomp. Als ik er nu aan terug denk had ik in het verleden grote dure glimmende verchroomde apparaten die eigenlijk een bult herrie maakten die niet pasten bij het luxe gevoel van zo'n machine van 1500 tot 2000 euro.

Pas met die stille rotatiepomp heb ik het gevoel dat ik waar voor mijn geld krijg. We praten over dure espressomachines en daar gaat het - net als bij mooie horloges - ook een beetje over dat gevoel. Ik wil nooit meer een apparaat van meer dan 1000 euro met zo'n ratelende vibratiepomp. Vibratiepompjes zijn voor Nespresso-apparaten. ;)
Ik volg wel wat jij schrijft. Ik vind het geluid van een rotatiepomp minder irritant en overeenkomen met het geluid van een espresso die wordt gezet in een koffiezaakje. En ik ben biased nu ik een rotatiepomp heb, maar een vibratiepomp in wat vor machine ook blijft een Nespresso apparaat feel hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 30-06 15:52
Hoi, ik zoek een vervanger voor onze Nespresso machine. We betalen ons nu scheel aan de cupjes, en dit brengt ook nog eens een hoop onnodig afval met zich mee. We drinken vooral espresso en en lungo, de cappuchino functie op ons huidige espresso apparaat gebruiken we slechts sporadisch, dus een losse melkopschuimer in de kast ligt daarvoor veel meer voor de hand.

Wel vind ik het belangrijk om een machine te hebben die makkelijk te onderhouden is. Druk gezinsleven, baan etc, zorgen er voor dat we vooral een goede kop koffie voor niet al te veel gedoe willen. In de nieuwe keuken komt een quooker dus warmwater functie is geen vereiste.

Zijn de Melitta Solo en Purista nog steeds goede kandidaten hier voor anno 2024? Het is in die prijsklasse dat ik zoek.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 30-06 13:17
big bang schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 15:18:
Hoi, ik zoek een vervanger voor onze Nespresso machine. We betalen ons nu scheel aan de cupjes, en dit brengt ook nog eens een hoop onnodig afval met zich mee. We drinken vooral espresso en en lungo, de cappuchino functie op ons huidige espresso apparaat gebruiken we slechts sporadisch, dus een losse melkopschuimer in de kast ligt daarvoor veel meer voor de hand.

Wel vind ik het belangrijk om een machine te hebben die makkelijk te onderhouden is. Druk gezinsleven, baan etc, zorgen er voor dat we vooral een goede kop koffie voor niet al te veel gedoe willen. In de nieuwe keuken komt een quooker dus warmwater functie is geen vereiste.

Zijn de Melitta Solo en Purista nog steeds goede kandidaten hier voor anno 2024? Het is in die prijsklasse dat ik zoek.
Ik denk niet dat je in die prijsklasse veel beter uit gaat zijn dan met een Nespresso.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Millie-ano
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Ozzie schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 15:33:
[...]

Ik denk niet dat je in die prijsklasse veel beter uit gaat zijn dan met een Nespresso.
@big bang Hier een Melitta Solo. Ik proef en ruik verschil in de koffie met verschillende bonen die ik erin doe. Van het weekend in een vakantie huisje nespresso cups gehad. Prima voor daar, maar blij dat ik weer thuis was. Dat verschil merk je wel.

Ik ben wel van mening dat je dan niet de 40 euro per kilo boon erin moet gooien. Maar bonen van 20-25 euro per kilo is voor ons prima te doen en lekkerder dan de cups.

Heb je hiermee het koffie summum, nee ... (waarschijnlijk niet) Heb je thuis een prima bak die snel is gezet. Ja. Heb je weinig onderhoud, Ja.. ik vind 1x per week die zetgroep afspoelen en eens in de zoveeltijd een tabletje meer dan goed te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
Millie-ano schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 15:52:
[...]

@big bang Hier een Melitta Solo. Ik proef en ruik verschil in de koffie met verschillende bonen die ik erin doe. Van het weekend in een vakantie huisje nespresso cups gehad. Prima voor daar, maar blij dat ik weer thuis was. Dat verschil merk je wel.

Ik ben wel van mening dat je dan niet de 40 euro per kilo boon erin moet gooien. Maar bonen van 20-25 euro per kilo is voor ons prima te doen en lekkerder dan de cups.

Heb je hiermee het koffie summum, nee ... (waarschijnlijk niet) Heb je thuis een prima bak die snel is gezet. Ja. Heb je weinig onderhoud, Ja.. ik vind 1x per week die zetgroep afspoelen en eens in de zoveeltijd een tabletje meer dan goed te doen.
Thanks. Ik ben ook niet op zoek naar een koffiewalhalla voor thuis, ik wil iets wat goed te drinken is, en vooral van de cupjes af (ivm kosten en nodeloos afval). De Melitta lijkt al aan die wens te voldoen, maar ik was vooral benieuwd of dat die conclusie reeds was ingehaald door de tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
Ozzie schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 15:33:
[...]

Ik hoef ook niet veel beter uit te zijn dan Nespresso, maar Nespresso is gewoon niet handig voor dagelijks gebruik (kijkend naar onder andere de berg afval).

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• GovertNL
Einde middag weer Kookpunt bezocht en liep drie kwartier later de deur uit met een Profitec Drive:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hC9IlNbtf4Rrs1Pdu678ZWlK-LM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZFTE9HES6lHUeG9blxDnjQLU.jpg?f=fotoalbum_large

Nu dus geduld hebben. Want morgen komt als goed is die Eureka Mignon XL die ik op de gok van “dozenschuiver” Coffeefriend heb besteld. Ben benieuwd. Dat scheelde toch een behoorlijke bak geld.

Kookpunt echt top. Bij een concurrent kreeg je bij deze machine een baristaset van 240 euro erbij. Ik kreeg van Kookpunt na dit gezegd te hebben een cadeaubon mee naar huis van 250 euro. Top!

[ Voor 31% gewijzigd door GovertNL op 26-11-2024 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Big_Easy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-06 13:09
Op dit moment is de Jura E8 bij de MediaMarkt / Saturn in Duitsland in de aanbieding, de Piano Black versie staat momenteel voor EUR 890 in de schappen: https://www.mediamarkt.de.../_jura-e8-eb-2672701.html

Nu vraag ik me hoe hoog de terugkomende onderhoudskosten zijn voor deze Jura. Wat is de praktische realiteit als het hier op aankomt, waar moet ik aan denken bij zo'n 8 kopjes koffie en 4 cappuccinos per dag?

Heb nl. geen zin om elke maand zo'n Claris+ waterfilter te kopen en van dat spul om je melksysteem te reinigen. Het water bij ons uit de kraan heeft een hardheid van ongeveer 9Dh, behoorlijk hard dus...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanvD
  • Registratie: April 2007
  • Nu online

JanvD

Portretfotograaf

The_Big_Easy schreef op woensdag 27 november 2024 @ 11:21:

Heb nl. geen zin om elke maand zo'n Claris+ waterfilter te kopen en van dat spul om je melksysteem te reinigen. Het water bij ons uit de kraan heeft een hardheid van ongeveer 9Dh, behoorlijk hard dus...
Als je hier geen zin in hebt...
Nu vraag ik me hoe hoog de terugkomende onderhoudskosten zijn voor deze Jura. Wat is de praktische realiteit als het hier op aankomt, waar moet ik aan denken bij zo'n 8 kopjes koffie en 4 cappuccinos per dag?
... dan wordt dit heel hoog

Wat zie je wel zitten en wat niet?
Is een waterontharder bij binnenkomst in het huis ook een optie? Kost misschien wat bij aanschaf, maar hoeft niet heel duur te zijn in gebruik (zout).

www.janvandoornik.nl

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• GovertNL
De DPD stond net op de stoep.

Ook de maler is bezorgd, via de deal van Coffeefriend. Vrijdagavond laat besteld en nu binnen. Volgens mij vanuit Polen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RBLB46fMMrR72YUdIlhXtbEW_Zk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EeBPJyTzCRpJimTxtS9gipT9.jpg?f=fotoalbum_large

Blij met wat er staat. Bedankt voor de adviezen richting Kookpunt en de deal van Coffeefriend voor de Eureka Mignon XL.

Nu zal de barre tocht van proberen, testen, proeven en schelden beginnen. :P

Dus vast tot snel. Eerst even snel mijn werk afmaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freezhost
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07:58
@GovertNL wauw gefeliciteerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
GovertNL schreef op woensdag 27 november 2024 @ 14:15:

Ook de maler is bezorgd, via de deal van Coffeefriend. Vrijdagavond laat besteld en nu binnen. Volgens mij vanuit Polen.

[Afbeelding]

Blij met wat er staat. Bedankt voor de adviezen richting Kookpunt en de deal van Coffeefriend voor de Eureka Mignon XL.

Dat ziet er goed uit! Nu niet beknibbelen op de koffiebonen hè ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GovertNL
olafmol schreef op woensdag 27 november 2024 @ 14:20:
[...]

Dat ziet er goed uit! Nu niet beknibbelen op de koffiebonen hè ;)
Ik had in onze Jura altijd de Peru Monteverde van Fascino. Volgens mij is daar vanaf 15:00 Black Friday Presale. En met een boon die dan alleen tijdelijk beschikbaar is ofzo.

Dus zo is even kijken. Ik heb nog een dichte zak liggen van die Peru Monteverde. Is wel al wat maanden oud. En heb deze 4 zakken erbij gekregen (bij de maler). Geen idee of dit wat is.

Dus moet het even hier mee doen totdat er versere bonen zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HS3kd7rY-Je3lw37d7U7gQP1ak8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aQcZB5Qjh48X3xveB2Yuxfpl.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t14wo

[Afbeelding]

Die barre tocht is niet zo bar als je denkt. Koop goede bonen, stel je maler eenmalig in en na 5-6 shots heb je alles ingesteld.

En vervolgens geniet je elke ochtend van prachtige espresso. :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2

[Afbeelding]

Wat heel erg scheelt is in het begin alles wegen, wat gaat er in, wat komt er uit en hoe lang duurt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
418O2 schreef op woensdag 27 november 2024 @ 15:12:
[...]

Wat heel erg scheelt is in het begin alles wegen, wat gaat er in, wat komt er uit en hoe lang duurt het.
Hahaha ja, inderdaad. Ik ging er eigenlijk vanuit dat als je duizenden euros kapot slaat op apparatuur je ook direct goede accesoires aanschaft zoals een weegschaal, goede tamper, WDT tool etc. Het zou vreemd zijn als je met zulke mooie spullen vervolgens een beetje op gevoel met supermarkt bonen gaat zitten brouwen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freezhost
GovertNL schreef op woensdag 27 november 2024 @ 14:30:
[...]

Ik had in onze Jura altijd de Peru Monteverde van Fascino. Volgens mij is daar vanaf 15:00 Black Friday Presale. En met een boon die dan alleen tijdelijk beschikbaar is ofzo.
Klopt ik heb er net besteld, 20 procent korting op geselecteerde bonen en gratis verzending + code voor 10% korting bij de volgende bestelling. Leuke actie wat mij betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
olafmol schreef op woensdag 27 november 2024 @ 15:51:
[...]

Hahaha ja, inderdaad. Ik ging er eigenlijk vanuit dat als je duizenden euros kapot slaat op apparatuur je ook direct goede accesoires aanschaft zoals een weegschaal, goede tamper, WDT tool etc. Het zou vreemd zijn als je met zulke mooie spullen vervolgens een beetje op gevoel met supermarkt bonen gaat zitten brouwen ;)
Helaas zou dat helemaal niet zo vreemd zijn. Daarom kan een forum je hulp bieden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GovertNL
olafmol schreef op woensdag 27 november 2024 @ 15:51:
[...]

Ondertussen al bijna een zak van 250 gram bonen weg zitten malen haha. Ook wat leuke blunders tussendoor met de maler :+

De beste verkoper wou mij niet van alles gelijk aansmeren. Hij zei: ga eerst maar eens thuis “spelen” met dat ding. Maar een tamper die op hoogte in te stellen is en waardoor er dus altijd ongeveer even stevig wordt aangedrukt. Lijkt mij toch al wat zaken uit te sluiten. Want elke keer precies dezelfde druk uitoefenen is lastig nog voor mij.

Heb wel een digitale keukenweegschaal. En op die machine zit een shottimer. Maar ik ga is op zoek naar een kleine weegschaal waar mijn mokje opgezet kan worden.

Hebben jullie tips/ervaringen betreffende bovenstaande zaken of andere tools die jullie onmisbaar vinden?

Ik heb uiteindelijk na bijna zak weggewerkt te hebben wel een eerste enigszins acceptabele espresso op haha.

En ook daarna nog even met de melkopschuimer aan de slag gegaan.

Ik duik weer snel in alle informatie op het web.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puntje-NL
GovertNL schreef op woensdag 27 november 2024 @ 17:03:
[...]

Ondertussen al bijna een zak van 250 gram bonen weg zitten malen haha. Ook wat leuke blunders tussendoor met de maler :+

De beste verkoper wou mij niet van alles gelijk aansmeren. Hij zei: ga eerst maar eens thuis “spelen” met dat ding. Maar een tamper die op hoogte in te stellen is en waardoor er dus altijd ongeveer even stevig wordt aangedrukt. Lijkt mij toch al wat zaken uit te sluiten. Want elke keer precies dezelfde druk uitoefenen is lastig nog voor mij.

Heb wel een digitale keukenweegschaal. En op die machine zit een shottimer. Maar ik ga is op zoek naar een kleine weegschaal waar mijn mokje opgezet kan worden.

Hebben jullie tips/ervaringen betreffende bovenstaande zaken of andere tools die jullie onmisbaar vinden?

Ik heb uiteindelijk na bijna zak weggewerkt te hebben wel een eerste enigszins acceptabele espresso op haha.

Ik vond laatst op Reddit het volgende excel documentje: https://docs.google.com/s...d=891834841#gid=891834841

Daarin staan wel wat leuke dingen. Mijn eerst aankopen waren een distributor en tamper ineens (een soort puck), een WDT tool en een weegschaal. die onder de portafilter past. Allemaal van Ali express, dus ik zou daar even zoeken haha.

Moet de maler niet 'geseasoned' worden? Alsin, eerst een aantal kg (goedkope) bonen erdoorheen voor die consistent is? Ik ga er bij de Timemore die nu onderweg is naar mij wel eerst een paar kg doorheen gooien (in etappes haha).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online

[Afbeelding]

mooie setup! Ik heb de kleinere versie met een Profitec Jump en een Mignon Specialita :) Bevalt mij ook nog erg goed.

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:17
[...]

De basis is vrij simpel. Weegschaal die 0,1 gram nauwkeurig is, tamper en een timer. Die laatste 2 heb je al, die eerste nog niet als ik het zo lees?

Een tamper op hoogte is prima maar niet noodzakelijk. Het consistentie verschil zal eerder uit dosering voortkomen of channeling. Een goedkope wdt tool (3D print met naalden is prima) kan helpen.

Dan zou je echt wel consistente shots moeten hebben. Anders kun je hier even vragen :).
Puntje-NL schreef op woensdag 27 november 2024 @ 17:17:
[...]

Ik vond laatst op Reddit het volgende excel documentje: https://docs.google.com/s...d=891834841#gid=891834841

Daarin staan wel wat leuke dingen. Mijn eerst aankopen waren een distributor en tamper ineens (een soort puck), een WDT tool en een weegschaal. die onder de portafilter past. Allemaal van Ali express, dus ik zou daar even zoeken haha.

Moet de maler niet 'geseasoned' worden? Alsin, eerst een aantal kg (goedkope) bonen erdoorheen voor die consistent is? Ik ga er bij de Timemore die nu onderweg is naar mij wel eerst een paar kg doorheen gooien (in etappes haha).
Bij de 078s die ik heb was dat ook het verhaal, maar uiteindelijk is hij gewoon bruikbaar vanaf het eerste moment. Ik zou dus vooral even checken of hij goed maalt en zo niet eventueel seasonen.

• olafmol
[...]

Ik heb via Ali een mhw-3bomber WDT tool en mini weegschaal gekocht. En op Amazon een Normcore leveling tamper. Dat werkt allemaal prima en helpt idd bij de consistentie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
Leveling tamper scheelt echt wel een hoop. In het begin denk je dat druk heel veel uitmaakt en dan is dat wel een tool die je daarmee kan helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GovertNL
Hercul3s schreef op donderdag 28 november 2024 @ 08:48:
[...]

De basis is vrij simpel. Weegschaal die 0,1 gram nauwkeurig is, tamper en een timer. Die laatste 2 heb je al, die eerste nog niet als ik het zo lees?

Een tamper op hoogte is prima maar niet noodzakelijk. Het consistentie verschil zal eerder uit dosering voortkomen of channeling. Een goedkope wdt tool (3D print met naalden is prima) kan helpen.

Dan zou je echt wel consistente shots moeten hebben. Anders kun je hier even vragen :).

[...]

Bij de 078s die ik heb was dat ook het verhaal, maar uiteindelijk is hij gewoon bruikbaar vanaf het eerste moment. Ik zou dus vooral even checken of hij goed maalt en zo niet eventueel seasonen.
Klopt die weegschaal op 0.1 gram is er nog niet. Heb een cadeaubon van 250 euro erbij gekregen. Dus vanmiddag even terug naar Kookpunt.
418O2 schreef op donderdag 28 november 2024 @ 10:25:
Leveling tamper scheelt echt wel een hoop. In het begin denk je dat druk heel veel uitmaakt en dan is dat wel een tool die je daarmee kan helpen.
Ja zo dacht ik dus ook. Ook gelijk maar halen met een WDT tooltje.

• vangoghnl
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 23:10
Vraagje. We gebruiken hier de Siemens EQ6 plus s700. Nu heb ik er een andere boon van de Pelikaan uit Zutphen inzitten.

Alleen smaakt de koffie erg aangebrand ook de koffieprut ruikt zo. Kan dit aan de boon liggen?

• olafmol
vangoghnl schreef op donderdag 28 november 2024 @ 13:25:
Vraagje. We gebruiken hier de Siemens EQ6 plus s700. Nu heb ik er een andere boon van de Pelikaan uit Zutphen inzitten.

Alleen smaakt de koffie erg aangebrand ook de koffieprut ruikt zo. Kan dit aan de boon liggen?
Ja, als de boon (erg/te) donker gebrand is....hoe ziet ie eruit?

(NB ik heb hier voor de lol Hema dark espresso bonen gekocht, toen ik die zak openmaakte schrok ik wel ff, het glom helemaal van het vet, en super donker gebrand, dan smaak het idd nogal "pittig" om het vriendelijk uit te drukken ;) )

[ Voor 23% gewijzigd door olafmol op 28-11-2024 13:42 ]

• vangoghnl
olafmol schreef op donderdag 28 november 2024 @ 13:41:
[...]

Ja, als de boon (erg/te) donker gebrand is....hoe ziet ie eruit?

(NB ik heb hier voor de lol Hema dark espresso bonen gekocht, toen ik die zak openmaakte schrok ik wel ff, het glom helemaal van het vet, en super donker gebrand, dan smaak het idd nogal "pittig" om het vriendelijk uit te drukken ;) )
Oke thanks. Zal een foto plaatsen. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z_G8iN8OOedAR5M01vmEcbF1WoI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p1oj9jF1HLiaYXDVi45tUiH2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oheVCyfCUK3-ztp356rcj-Uy2aA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ibwZ1yqgBbFmKBtYC7M41QPt.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• olafmol
hahaha, dat ziet er idd nogal gecremeerd uit. Ik zou ff met ze bellen en aangeven dat er iets met branden verkeerd is gegaan, en een nieuwe batch vragen..

• vangoghnl
olafmol schreef op donderdag 28 november 2024 @ 13:45:
[...]

hahaha, dat ziet er idd nogal gecremeerd uit. Ik zou ff met ze bellen en aangeven dat er iets met branden verkeerd is gegaan, en een nieuwe batch vragen..
Haha ik ga het doorgeven. Normaal prima bonen daar😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
olafmol schreef op donderdag 28 november 2024 @ 13:45:
[...]

Ik moest direct aan deze denken
*knip*Als je er niet achter staat post hem dan niet

Disclaimer voor de zekerheid: ik sta niet achter de boodschap.

[ Voor 19% gewijzigd door Touchdomex op 28-11-2024 19:05 . Reden: Rascistische plaat weggehaald. ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freezhost
Dit moet haast wel smaken alsof je op zware tabak hebt gekauwd? :+

• vangoghnl
Haha ja ik heb ze maar uit de machine gezogen met de stofzuiger 🤪

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijnos1991
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 06:49
Ik heb een DF64 gen 1 maler, een Gaggia Classic (no mods, Gaggiuino onderdelen zijn besteld, maar duurt lang haha) met een 17grams La Marzocco X-Filter bakje.

Na het zetten van een kop koffie heb ik altijd koffieprut onderin m'n kopje. Standaard basket dus reeds vervangen voor een betere variant. Gisteren m'n bonenmaler echt he-le-maal schoongemaakt en gekeken naar de burr alignment, redelijk uniform, nog niet perfect. Toch wederom prut in m'n kopje. Is dit normaal of heb ik alsnog teveel fines? Ik heb de bellows niet gebruikt, slechts de maler aangezet en gewacht tot ie 'klaar' was.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZlnlLcv0jh-PtxjrSEVGVIw12OE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fh9BjYis5rJPGDq8T9DVrcPB.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door stijnos1991 op 29-11-2024 08:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09:16

lasharor

7 december 2004

Iemand nog black friday deals gespot op Espresso machines? Ik ben al een tijdje aan het kijken naar een Lelit Bianca. Maar, afgezien van de aanbieding op Coffeefriend ben ik nog niets tegengekomen.

Weet niet of het verstandig is om een machine uit Polen te bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joshh
stijnos1991 schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 08:36:
Ik heb een DF64 gen 1 maler, een Gaggia Classic (no mods, Gaggiuino onderdelen zijn besteld, maar duurt lang haha) met een 17grams La Marzocco X-Filter bakje.

Na het zetten van een kop koffie heb ik altijd koffieprut onderin m'n kopje. Standaard basket dus reeds vervangen voor een betere variant. Gisteren m'n bonenmaler echt he-le-maal schoongemaakt en gekeken naar de burr alignment, redelijk uniform, nog niet perfect. Toch wederom prut in m'n kopje. Is dit normaal of heb ik alsnog teveel fines? Ik heb de bellows niet gebruikt, slechts de maler aangezet en gewacht tot ie 'klaar' was.
[Afbeelding]
Hoi Stijn, een bekend fenomeen en het kan aan allerlei factoren liggen. Je maler, hoe fijn je maalt, eventueel met hoeveel druk je de koffie laat doorlopen. Kun je je 'workflow' eens uitschrijven en welke maalstand je hanteert op je maler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn2307
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 30-06 11:34
Hoi allemaal,

Ik heb onderstaande post gemaakt, omdat ik niet zeker wist of ik deze vraag in dit forum kon stellen.
Zouden jullie mij misschien verder advies kunnen geven?

https://gathering.tweaker...message/80876298#80876298

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ravhin
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:20

Ravhin

no <root>...

Ik zou de post gewoon hier neerzetten; dat werkt voor iedereen het beste.
We hebben veel van dit soort vragen hier :)

Ik denk dat er nog wel wat andere modellen zijn die voor jou van toepassing kunnen zijn. Het is niet mijn expertise gebied dus ik laat dat graag aan de anderen over =)~

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cryptapix
Ravhin schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 15:27:
Ik zou de post gewoon hier neerzetten; dat werkt voor iedereen het beste.
We hebben veel van dit soort vragen hier :)

Ik denk dat er nog wel wat andere modellen zijn die voor jou van toepassing kunnen zijn. Het is niet mijn expertise gebied dus ik laat dat graag aan de anderen over =)~
Eens. Maar de algemene reactie is hier wel “nee je moet echt semi-automaat en een losse maler, maar als je echt per se zo’n supervolautomaat wil, moet je naar Jura kijken”. Om daar vervolgens aan toe te voegen dat je de E8 EB/EC in Duitsland moet halen omdat dat veel scheelt. En aangezien @Martijn2307 het zelf al heeft over een Philips machine van 700 euro en een Jura can 2k, lijkt de E8 direct een serieuze kanshebber.

Maar dit is ook niet mijn expertise :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:20

Ravhin

no <root>...

cryptapix schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 16:24:
[...]

Eens. Maar de algemene reactie is hier wel “nee je moet echt semi-automaat en een losse maler, maar als je echt per se zo’n supervolautomaat wil, moet je naar Jura kijken”. Om daar vervolgens aan toe te voegen dat je de E8 EB/EC in Duitsland moet halen omdat dat veel scheelt. En aangezien @Martijn2307 het zelf al heeft over een Philips machine van 700 euro en een Jura can 2k, lijkt de E8 direct een serieuze kanshebber.

Het budget is best breed en dat biedt veel mogelijkheden. Ik zou wel erg teleurgesteld zijn men hier niet met andere alternatieven kan komen
* Ravhin kijkt vorsend de zaal rond :+

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn2307
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 30-06 11:34
cryptapix schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 16:24:
[...]

Dan bij deze plaats ik mijn post ook hier. Wat betreft budget: dat is voor mij niet het belangrijkste. Maar als een Philips met vrijwel dezelfde functies iets minder goed presteert, vraag ik me af of het de moeite waard is om €2.000 uit te geven, terwijl ik voor €700 ook een prima optie heb.

Daarom hoor ik graag jullie expertise en adviezen over wat ik het beste kan doen in mijn situatie. In mijn eerdere post (via de link) heb ik al wat reacties gekregen, maar mijn focus ligt voornamelijk op gebruiksgemak, onderhoud en smaak.

Ik ben op zoek naar een machine die alles grotendeels voor me doet, zonder dat ik zelf melk hoef op te schuimen of koffie moet ingieten. Ik houd van gemak en wil graag een apparaat dat dit voor me regelt. Misschien komt het later nog dat ik echt verliefd word op het zelf zetten van verse koffie, maar die stap ben ik nu nog niet toe.

Tot nu toe ben ik geen echte fijnproever, aangezien we altijd een Nespresso-apparaat hebben gebruikt. We willen nu echter de overstap maken naar een bonenmachine.

Ik ben benieuwd naar jullie inzichten!

https://gathering.tweaker...message/80876298#80876298

Hallo allemaal,

Ik ben me de laatste tijd aan het oriënteren op de aanschaf van een volautomatische koffiemachine. Op dit moment gebruiken wij een Nespresso-apparaat, waar we tevreden over zijn, vooral vanwege de handige cupjes met smaken zoals hazelnoot, vanille en caramel. Helaas begint ons Nespresso-apparaat kuren te vertonen, dus het is tijd om iets nieuws aan te schaffen.

In mijn zoektocht ben ik vooral gaan kijken naar volautomatische machines met verse bonen, omdat de koffie hiervan vaak een stuk lekkerder is dan die van Nespresso.

Na veel lezen en vergelijken ben ik uitgekomen bij twee modellen: de Jura J10 en de Philips 5500 LatteGo EP5547/90.

Jura J10 (€2000):
Jura wordt vaak geprezen om de uitstekende koffiekwaliteit, gebruiksvriendelijkheid en het onderhoudsgemak. Wat mij aanspreekt, is dat je er melkspecialiteiten én koude koffie mee kunt maken. Ook is er een opzetstuk waarmee je siroop kunt toevoegen aan melkdranken. Een minpuntje is natuurlijk de forse prijs.

Philips 5500 LatteGo (€700):
Dit apparaat biedt vergelijkbare functies: melkspecialiteiten, gemakkelijke schoonmaak en goede koffiekwaliteit. Een nadeel dat ik vaker lees, is dat het apparaat soms lekt en dat de koffiesmaak minder goed kan zijn in vergelijking met Jura. Maar misschien ligt dit ook aan onderhoud of persoonlijke voorkeur.

Ik twijfel of de Jura J10 de meerprijs waard is, gezien het prijsverschil van €1300. De functies die ik wil (melkspecialiteiten, koude koffie en een goede lungo) hebben beide machines. Het toevoegen van een smaakje (bijvoorbeeld caramel of hazelnoot) doe ik nu via Nespresso-cupjes, maar met beide machines kan ik natuurlijk ook een beetje siroop toevoegen aan mijn lungo of melkdrank.

Mijn wensen zijn als volgt:
-Goede lungo
-Melkspecialiteiten (zoals cappuccino en latte macchiato)
-Mogelijkheid om koude koffiedranken te maken (vind ik heerlijk in de zomer)
-Koffie met smaakjes (bijv. door siroop of andere toevoegingen, zoals het opzetstuk bij de Jura)

Mijn vragen:
1. Is het prijsverschil van de Jura J10 gerechtvaardigd, of kan ik beter beginnen met de Philips 5500 om volautomatische machines met verse bonen uit te proberen?
2. Weten jullie nog een ander model dat goed aansluit bij mijn wensen?
3. Wat zijn jullie ervaringen met deze machines, specifiek qua smaak en onderhoud?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joshh
Martijn2307 schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 17:09:
[...]

Mijn vragen:
1. Is het prijsverschil van de Jura J10 gerechtvaardigd, of kan ik beter beginnen met de Philips 5500 om volautomatische machines met verse bonen uit te proberen?
2. Weten jullie nog een ander model dat goed aansluit bij mijn wensen?
3. Wat zijn jullie ervaringen met deze machines, specifiek qua smaak en onderhoud?
1. Ja, de prijs is gerechtvaardigd
2. Gaggia Accademia
3. Jura: Koffie smaak is prima, niet te zuur of bitter. flexibel, prestaties nemen pas af ver na de onderhoudsvoorschriften. Onderhoud an sich is wel (te) duur. Philips: Koffie smaak is vaak ondermaats, heel erg veel textuur, veel te flauw. Plastic fantastic. Prestaties nemen veel sneller af. Spoelen voor en na het zetten is een must. Onderhoud is goed zelf uit te vogelen.

Als je graag lungo's zet, ga dan voor een super automatisch apparaat die ten minste 'aardige' espresso's zet. En dan zit je wel in de range 1500 / 2000 EUR.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online
Mawlana schreef op woensdag 13 november 2024 @ 13:50:
Ik ben sinds september 2017 in het bezit van een De'Longhi Magnifica ECAM 20.110.B, mijn eerste koffiemachine zonder cups/pads. Dit apparaat heb ik gekocht voordat ik m'n vrouw heb leren kennen, dit is het enige apparaat dat ze nog niet heeft vernieuwd. :+

Toegegeven, ik zou het ook fijn vinden als ze zelf cappuccino of latte macchiato voor zichzelf en bezoek kan zetten. Ze wil zelf namelijk nooit melk opschuimen.

Ik roep al enkele jaren dat ik de Jura E8 wil, maar ik stelde dat telkens uit (grote aankoop, en we willen verhuizen maar dat gaat voorlopig niet meer). Dus ik ben nu in de race voor een nieuwe koffiemachine. :P

De vraag is: de E8 - EB of EC? Scheelt pak 'm beet 200 euro als ik idealo.de mag geloven. Ik twijfel of ik dan wel de Cool Control erbij wil, ik denk dat de glazen melkhouder van Jura net zo goed is aangezien ze niet de hele dag door koffie drinkt. Of drinkt ze niet omdat ze me niet 24/7 wil lastigvallen? B)
Het is de E8 EC in de kleur Piano White geworden. Vandaag bij kookpunt opgehaald voor €1139. Het scheelt maar een euro of zestig vergeleken met de Mediamarkt in Duitsland, voor dat prijsverschil had ik geen zin om naar Duitsland te rijden. Een andere kleur (Piano White) zou wel wat goedkoper zijn geweest, maar m'n vrouw wilde wit. 🤷‍♂️

Eerste indruk: wat is ie stil! :D

Ik gebruik al jaren de House Blend bonen van brandzaak trouwens. :)

Update: ik zie net dat Expert in Duitsland de prijs van de witte heeft verlaagd naar €1029. Dat scheelt dus €110 tov wat ik vandaag heb betaald. :P Wel webshop-only geloof ik, dus dan zit je met doorstuurservice. Zwarte variant kost daar €989 trouwens.

[ Voor 9% gewijzigd door Mawlana op 29-11-2024 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
@Martijn2307 welke machine je ook kiest, het is belangrijk dat je ook verse bonen gaat gebruiken. Als je bonen bij de supermarkt haalt, zal de smaak altijd in de buurt blijven van je nespresso. Kijk dus ook in de topic start naar branderijen. Voor ieder budget wat wils, maar als je bijvoorbeeld de budgetvriendelijke bonen van fascino neemt, dan heb je al een enorm verschil tov de supermarkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GovertNL
Heerlijk aan experimenteren met die Profitec Drive.

Gister bij kookpunt nog wat accessoires gehaald met mijn cadeaubon.

Weegschaal Brewista Smart Scale III en een Sage Force Tamper ofzo. Dit ding:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3m8uWfWGdhuM0fd5O9nab2qpwuw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xYTFAJXO4GkJQdtpC1oVanGb.jpg?f=fotoalbum_large

Zit nog te wachten op mijn espresso glazen. En op mijn bestelling van Fascino voor bonen. Dus zit nog met de zakkies van Coffeefriend, die bij mijn maler zaten, te “spelen”.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7IwxmQ4jnNA93SPkPL0I-WmP7R8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5H2GC25WzsExf5YpWG1BIFNH.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UPKE838eBsDKyoGKXkLqb3kg2X4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UA63KrVeHpwwCWzDBRdqyrJ9.jpg?f=fotoalbum_tile

Dit was 17 gram gemalen koffie. Die vanaf eerste druppel in 29 seconden (ongeveer) resulteerde in 34 a 35 gram espresso.

Hier zitten de kenners, geen idee of jullie wat met deze foto’s kunnen haha?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
GovertNL schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 21:03:
Heerlijk aan experimenteren met die Profitec Drive.

Gister bij kookpunt nog wat accessoires gehaald met mijn cadeaubon.

Weegschaal Brewista Smart Scale III en een Sage Force Tamper ofzo. Dit ding:

[Afbeelding]

Zit nog te wachten op mijn espresso glazen. En op mijn bestelling van Fascino voor bonen. Dus zit nog met de zakkies van Coffeefriend, die bij mijn maler zaten, te “spelen”.

[Afbeelding][Afbeelding]

Dit was 17 gram gemalen koffie. Die vanaf eerste druppel in 29 seconden (ongeveer) resulteerde in 34 a 35 gram espresso.

Hier zitten de kenners, geen idee of jullie wat met deze foto’s kunnen haha?
Qua ratio en snelheid prima lijkt me. Maar belangrijkste: hoe smaakt het?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GovertNL
olafmol schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 21:20:
[...]

Qua ratio en snelheid prima lijkt me. Maar belangrijkste: hoe smaakt het?
Redelijk tevreden. Lastig uit te leggen eigenlijk. Zou hem iets minder “bitter” willen hebben.

Dus ga hem iets korter laten lopen en dat als eerste proberen.

[ Voor 9% gewijzigd door GovertNL op 29-11-2024 21:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
GovertNL schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 21:31:
[...]

Redelijk tevreden. Lastig uit te leggen eigenlijk. Zou hem iets minder “bitter” willen hebben.

Check. Als dat niet werkt kun je ook iets minder fijn malen, gaat ie ook sneller. Of het water iets minder heet, als het een donkere branding is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d0nny41
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 25-06 16:18
GovertNL schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 21:31:
[...]

Crema wegscheppen of roeren kan ook helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GovertNL
olafmol schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 23:51:
[...]

Check. Als dat niet werkt kun je ook iets minder fijn malen, gaat ie ook sneller. Of het water iets minder heet, als het een donkere branding is.
Vanmorgen na twee testjes een redelijk voldoende bakkie espresso. Beter dan gisteravond. En die was ook alweer wat beter dan die daarvoor.
d0nny41 schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 01:02:
[...]

Crema wegscheppen of roeren kan ook helpen.
Ja even doorroeren doe ik sowieso.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jX4Wtv2ROT4xAA2mimBrRHcUwfA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vm7C6Oa5wOmGjwWPWgYGvWS8.jpg?f=fotoalbum_large

Er blijven koffie gerelateerde pakketjes bezorgd worden :+ nu echt verse bonen. Het advies is toch deze pas te gebruiken na 5-7 dagen na de branddatum?

Ben benieuwd hoe dit straks gaat smaken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online
Ik hoop dat je de baklava ook bij een goede zaak hebt gehaald, net zoals je koffie gerelateerde items. ;)
Pagina: 1 ... 225 ... 243 Laatste

Let op:
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1