Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>
Het lijstje is vooralsnog:
Lelit Mara X
Rocket Appartemento
Profitec Go
Er zal een bakkie of 8 per dag gedronken worden, en dat zal voornamelijk zonder melk zijn.
Ik neig naar de Rocket, maar ik weet aan de andere kant dat dat een groot deel marketing is. Ik fiets veel en binnen deze wereld lijkt het wel of overal een rocket staat.
Zijn er nog bepaalde voor en tegens tussen deze apparaten?
Aan alledrie zal je geen miskoop doen. Ik zou reviews kijken en dan beoordelen wat je zelf prettig of mooi vindt.
en deze Quickmill rubino plus?jasperz89 schreef op maandag 11 november 2024 @ 16:43:
Ondanks het advies om m'n sage barista toch nog een kans te geven met mn nieuwe DF64 maler, heb ik hem toch op markplaats gezet om te kijken hoeveel het nog zou opleveren. Aangezien de afschrijving mij reuze meevalt en m'n maler pas over 2 weken komt toch nu verkocht en dus mooi 2 weken de tijd een nieuwe machine uit te zoeken.
Het lijstje is vooralsnog:
Lelit Mara X
Rocket Appartemento
Profitec Go
Er zal een bakkie of 8 per dag gedronken worden, en dat zal voornamelijk zonder melk zijn.
Ik neig naar de Rocket, maar ik weet aan de andere kant dat dat een groot deel marketing is. Ik fiets veel en binnen deze wereld lijkt het wel of overal een rocket staat.
Zijn er nog bepaalde voor en tegens tussen deze apparaten?
https://www.drtradingshop...ubino-plus-v/#description
Niet alleen de buitenkant maar ook het binnenframe is van roestvrijstaal (wat niet elke machine heeft in deze prijsklasse). Hierdoor heeft vocht geen kans.
Ik vind het een fijne machine.
De Rocket is een wat oudere machine van binnen met een nieuw jasje van buiten.
De Lelit Mara X vond ik van buiten minder mooi en heeft geen shot-timer en geen nauwkeurig instelbare temperatuurregeling. Is meer een (hele goede!!) instapper.
Ziet er mooi uit die quickmill, maar is wel weer een flinke stap duurder. Heb die rocket voor 1250 gezien en dat is wel een beetje de max die ik wil uitgeven.Hulliee schreef op maandag 11 november 2024 @ 17:35:
[...]
en deze Quickmill rubino plus?
https://www.drtradingshop...ubino-plus-v/#description
Niet alleen de buitenkant maar ook het binnenframe is van roestvrijstaal (wat niet elke machine heeft in deze prijsklasse). Hierdoor heeft vocht geen kans.
Ik vind het een fijne machine.
De Rocket is een wat oudere machine van binnen met een nieuw jasje van buiten.
De Lelit Mara X vond ik van buiten minder mooi en heeft geen shot-timer en geen nauwkeurig instelbare temperatuurregeling. Is meer een (hele goede!!) instapper.
Dat is waar, maar daar krijg je ook weer meer voor terug. Ga eens kijken waar de machines hebben staan. Ik ben goed geholpen bij D.R. trading in Utrecht.jasperz89 schreef op maandag 11 november 2024 @ 17:46:
[...]
Ziet er mooi uit die quickmill, maar is wel weer een flinke stap duurder. Heb die rocket voor 1250 gezien en dat is wel een beetje de max die ik wil uitgeven.
Je bent bij merken als Sage of Lelit wel wat goedkoper uit, maar dit zie je doorgaans ook gewoon terug in de gebruikte materialen (bijv. kunstof frames i.p.v. metaal, niet geisoleerde boilers, plastic slangen i.p.v. koper). Ook zie je fysiek dat een Mara-X gewoon een kwart kleiner is dan een Appartamento. Dit kun je zien als voor- of nadeel.
Dat wil niet zeggen dat een Lelit Bianca bij thuisgebruik uit elkaar valt, maar er zitten wel verschillen onder de motorkap. Het zegt niet iets over de functionaliteit en ook niet direct over de levensduur, maar wel iets over de bouwkwaliteit. Een monteur zal liever aan een Rocket, ECM of LM werken dan aan een Lelit.
Ik heb een lelit MaraX en vind het echt een fijne machine. Maar de bouwkwaliteit kan inderdaad beter. Bij mijn machine was een van de aansluitingen aan de boiler bijvoorbeeld lek gegaan na 2 jaar. Nou ben ik redelijk handig dus kon ik het zelf verhelpen, maar daarvoor moest wel de halve machine uit elkaar. Ik vond dat wel leuk om te doen, maar als je het laat doen ben je denk zo 200-400 euro kwijt en je machine een paar weken, dat was voor mij de grootste afweging om je zelf te doen, nu was het in een middag gefixed.Ypuh schreef op maandag 11 november 2024 @ 18:09:
Er wordt vaak de suggestie gewekt dat Rocket (en La Marzocco) een groot deel marketing zijn, maar beide merken staan tevens bekend als de meest degelijke machines op de markt (samen met ECM).
Je bent bij merken als Sage of Lelit wel wat goedkoper uit, maar dit zie je doorgaans ook gewoon terug in de gebruikte materialen (bijv. kunstof frames i.p.v. metaal, niet geisoleerde boilers, plastic slangen i.p.v. koper). Ook zie je fysiek dat een Mara-X gewoon een kwart kleiner is dan een Appartamento. Dit kun je zien als voor- of nadeel.
Dat wil niet zeggen dat een Lelit Bianca bij thuisgebruik uit elkaar valt, maar er zitten wel verschillen onder de motorkap. Het zegt niet iets over de functionaliteit en ook niet direct over de levensduur, maar wel iets over de bouwkwaliteit. Een monteur zal liever aan een Rocket, ECM of LM werken dan aan een Lelit.
Nou kan dat bij een Rocket natuurlijk ook gebeuren. Ik zou zelf een ECM kopen als volgende, maar mijn MaraX is nog te goed om over te stappen vind ik
"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."
Voor een simpel vergelijk; een Mozzafiato weegt 30,3kg en de Mara-X 18,8kg. Daar tussen zit dan nog de Appartamento, maar die is wat minder rijk aan functies, maar wel simpel gebouwd (=duurzaam) en een tank. Dan is het prijsverschil nog 'maar' €200-300, vanuitgaande dat je de aanbiedingen afstruint (lees: Duitsland). Effectief betaal je dus misschien €100-200 voor de naam, maar krijg je dus ook €200-300 aan extra accessoires en degelijkheid, en een betrouwbaar dealernetwerk met makkelijk verkrijgbare vervangingsonderdelen en servicing.
Wil niet zeggen dat de Lelit Mara-X of Bianca slechte machines zijn, in tegendeel. Wat je krijgt voor het geld is fantastisch en al deze machines zijn voor thuisgebruik overkill, maar persoonlijk kies ik voor de ECM's, Rocket's en La Marzocco's, puur omdat ik het ook een ontzettend leuke hobby vind en dit soort aspecten waardeer als koper.
Er is echt wel een flinke verschil tussen Rocket en ECMYpuh schreef op maandag 11 november 2024 @ 18:09:
Er wordt vaak de suggestie gewekt dat Rocket (en La Marzocco) een groot deel marketing zijn, maar beide merken staan tevens bekend als de meest degelijke machines op de markt (samen met ECM).
Van wat ik begreep is Rocket ook prima aan te werken, maar zit het binnenin dichter op elkaar en kost het dus meer tijd om ergens bij te komen. Daar tegenover staat wel dat je Rocket onderdelen in elke grote stad op voorraad kunt vinden, ook voor machines van 10+ oud.
Zelf heb ik een Rocket gehad, en ook wel eens met een Lelit gespeeld. ECM's nog nooit in het echt gezien, maar ben ik ook wel voor te porren. Je komt dan wel in de hoek van diminishing returns met La Marzocco er ook nog bij, ook al is de meerprijs mijn inziens prima te verklaren en echt niet alleen marketing, de vraag is of je het nodig hebt.
Als we alleen maar naar prijs-kwaliteit zouden kijken, zou het leven ook maar saai zijn.
[ Voor 4% gewijzigd door Ypuh op 11-11-2024 23:25 ]
Top, denken jullie dat 550 een goede prijs is voor een nieuwe? Ik zie ze niet vaak 2de hands tevoorschijnkomen en als dat wel zo is dan zijn ze ook al vaak 500 euro. Of iemand hier moet er natuurlijk 1 voor een zacht prijsje wegdoen hahaHercul3s schreef op maandag 11 november 2024 @ 14:46:
[...]
Dan snap ik hem beter. Dan is de 064s wel een goede upgrade tov wat je nu hebt. Ik heb zelf de 078s en hiervoor een Niche, mijn voorkeur gaat ook uit naar Naturals en Anaerobics en die komen beter tot hun recht dan met de Niche. Denk dat je met de 064s vrij goed zit de komende tijd.

Kan daar een Mozzafiato krijgen voor 1642 incl verzenden, eigenlijk niet wat ik uit wilde geven, maar blijf het budget maar elke keer iets oprekken aangezien er zoveel moois is.
Denk dat ik met deze machine wel echt mijn sweetspot heb gevonden tussen wat in m'n hoofd nog te verantwoorden is kwa prijs en de machine die ik daarvoor terug krijg.
Het gaat wel om de versie met vibratiepomp, in hoeverre is dit minder dan de rotatiepomp, in de praktijk dan in ieder geval. De theorie ken ik.
In NL of DE? Ik heb goede ervaring met DE en als je er een offerte opvraagt (of er zelf direct naar vraagt) krijg je vaak nog een klein beetje extra korting.jasperz89 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 15:26:
Hoe zijn de ervaringen met espressissimo hier?
[…]
De duitse variant inderdaad.cryptapix schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 16:31:
[...]
In NL of DE? Ik heb goede ervaring met DE en als je er een offerte opvraagt (of er zelf direct naar vraagt) krijg je vaak nog een klein beetje extra korting.
Persoonlijk ben ik groot fan van de Mozzafiato (heb er zelf ook een gehad) en zou dit waarschijnlijk ook de machine zijn die ik kocht als ik opnieuw begon (wat ik nu heb is overkill). Vibratiepomp heeft voordelen dat het de druk opbouwt, en als nadeel dat je deze niet aan kunt sluiten op vastwater. Ook is het wat lastiger om druk aan te passen (bijv. van 9 naar 6 bar), maar uiteindelijk doe je daar toch weinig mee (9 bar is prima, 6 ook). Daarnaast is het eventueel vervangen van een vibratiepomp een stuk goedkoper (ca. €30 vs. €100 aan onderdeel kosten), maar ook dat is niet echt iets om rekening mee te houden aangezien beide niet snel stuk zullen gaan.
Espressimo is prima. Een keer een maler besteld en ontvangen. De vraag is of je een espressomachine van 30kg via de post wilt laten bezorgen, maar je zult niet de eerste zijn.
Toegegeven, ik zou het ook fijn vinden als ze zelf cappuccino of latte macchiato voor zichzelf en bezoek kan zetten. Ze wil zelf namelijk nooit melk opschuimen.
Ik roep al enkele jaren dat ik de Jura E8 wil, maar ik stelde dat telkens uit (grote aankoop, en we willen verhuizen maar dat gaat voorlopig niet meer). Dus ik ben nu in de race voor een nieuwe koffiemachine.
De vraag is: de E8 - EB of EC? Scheelt pak 'm beet 200 euro als ik idealo.de mag geloven. Ik twijfel of ik dan wel de Cool Control erbij wil, ik denk dat de glazen melkhouder van Jura net zo goed is aangezien ze niet de hele dag door koffie drinkt. Of drinkt ze niet omdat ze me niet 24/7 wil lastigvallen?
De EC heeft een iets nieuwere molen, mooier scherm, nieuwere zettechnoloogie en nog meer variaties. De vraag is dan of dat je die 200 euro extra waard is. Ik heb zelf een EB en vraag me wel af of die EC echt 200 euro beter is.Mawlana schreef op woensdag 13 november 2024 @ 13:50:
Ik ben sinds september 2017 in het bezit van een De'Longhi Magnifica ECAM 20.110.B, mijn eerste koffiemachine zonder cups/pads. Dit apparaat heb ik gekocht voordat ik m'n vrouw heb leren kennen, dit is het enige apparaat dat ze nog niet heeft vernieuwd.
Toegegeven, ik zou het ook fijn vinden als ze zelf cappuccino of latte macchiato voor zichzelf en bezoek kan zetten. Ze wil zelf namelijk nooit melk opschuimen.
Ik roep al enkele jaren dat ik de Jura E8 wil, maar ik stelde dat telkens uit (grote aankoop, en we willen verhuizen maar dat gaat voorlopig niet meer). Dus ik ben nu in de race voor een nieuwe koffiemachine.
De vraag is: de E8 - EB of EC? Scheelt pak 'm beet 200 euro als ik idealo.de mag geloven. Ik twijfel of ik dan wel de Cool Control erbij wil, ik denk dat de glazen melkhouder van Jura net zo goed is aangezien ze niet de hele dag door koffie drinkt. Of drinkt ze niet omdat ze me niet 24/7 wil lastigvallen?
Verder is dat melkglas prima als je de koelkast in de buurt hebt. Mijn vrouw kan er tenminste prima mee worden en die Cool Control schijnt wel zijn issues te hebben. Ik zou dan eerder voor de kopjeswarmer kiezen, daar ben ik in ieder geval heel erg content mee.
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC
Er komen twee dingen op uit. De OPV (7) en de pressostat (17) als ik deze diagram goed lees. Dan maar is de OPV schoonmaken.Hercul3s schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 11:04:
[...]
Uit de technische tekeningen kan ik niet helemaal zien wat er naar die uitloop gaat. Weet je wat daar op uitkomt?
Bij mijn Alex Duetto komt daar de overdruk uit van een soort beschermings opv die op 13 bar staat afgesteld. Daar druppelt het uit als de machine op warmt en er druk ontstaat in de koffie boiler. Als dat hetzelfde is dan zou ik dat opv eens schoonmaken / ontkalken / vervangen.
:strip_exif()/f/image/TmXvJQUXrsYOujDc6iQBKbDu.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/pfnhIzUo1jlk5vSXR9iihZCR.jpg?f=fotoalbum_large)
Top dat je hem open hebt!vinpower schreef op woensdag 13 november 2024 @ 20:04:
[...]
Er komen twee dingen op uit. De OPV (7) en de pressostat (17) als ik deze diagram goed lees. Dan maar is de OPV schoonmaken.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dat is idd een OPV. De andere is het vacuüm ventiel (vacuum breaker), zie ook de video van WLL. Een pressostaat heb je denk ik niet omdat je een PID hebt.
De verdachte is dan nog steeds het OPV. Met de kap er af kun je ook goed zien of het water idd langs het OPV komt. Als eerste stap zou je hem ook nog kunnen stellen, dan hoef je hem nog niet los te maken.
Edit: je kan kijken of je deze kan aandraaien, dan zou de druk waarop het OPV open gaat omhoog moeten gaan.
/f/image/jkVPpVlri4D4Ramc5nBtQUbs.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 14% gewijzigd door Hercul3s op 14-11-2024 09:15 ]
Persoonlijk heb ik ook geen geld over voor een kopjeswarmer. Ten eerste neemt het weer ruimte in beslag en als ik een warm kopje wil zet ik er wel eerst een kop heet water in (ook door je Jura). In de tussentijd pak je wat anders wat je ook in de keuken wilt doen en na een minuutje is de kamertemperatuur uit het kopje en gooi ik het water er uit. Koffie zetten wat ook een keer 30-45 seconden is en dan heb ik hete koffie in een al heet kopje.Aziraphale schreef op woensdag 13 november 2024 @ 14:55:
[...]
De EC heeft een iets nieuwere molen, mooier scherm, nieuwere zettechnoloogie en nog meer variaties. De vraag is dan of dat je die 200 euro extra waard is. Ik heb zelf een EB en vraag me wel af of die EC echt 200 euro beter is.
Verder is dat melkglas prima als je de koelkast in de buurt hebt. Mijn vrouw kan er tenminste prima mee worden en die Cool Control schijnt wel zijn issues te hebben. Ik zou dan eerder voor de kopjeswarmer kiezen, daar ben ik in ieder geval heel erg content mee.
Maar inderdaad met een koelkast voor de glazen melk container is dat ook echt prima te doen.
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Ieder zijn voorkeur.True schreef op donderdag 14 november 2024 @ 15:42:
[...]
Persoonlijk heb ik ook geen geld over voor een kopjeswarmer. Ten eerste neemt het weer ruimte in beslag en als ik een warm kopje wil zet ik er wel eerst een kop heet water in (ook door je Jura). In de tussentijd pak je wat anders wat je ook in de keuken wilt doen en na een minuutje is de kamertemperatuur uit het kopje en gooi ik het water er uit. Koffie zetten wat ook een keer 30-45 seconden is en dan heb ik hete koffie in een al heet kopje.
Maar inderdaad met een koelkast voor de glazen melk container is dat ook echt prima te doen.
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC
Die Apex V2 is zeker interessant maar verkrijgbaarheid is lastig hier in NL. Je kunt bij MiiCoffee bestellen maar dat kost flink wat geldolafmol schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 15:32:
[...]
Wat gaat er niet goed dan met de Barista? In principe zou je daar een prima espresso uit moeten krijgen namelijk..
Los daarvan, dit kan nog wel een interessante optie zijn (de MiiCoffee Apex gen2)
Ik met mijn dual boiler ook, maar met zo een elektrisch plaatje als op een JURA kan ik me voorstellen dat het niet heel efficiënt/effectief is.Aziraphale schreef op donderdag 14 november 2024 @ 18:37:
[...]
Ieder zijn voorkeur.Ik word zelf heel blij van mijn kopjeswarmer.
Hoe bedoel je "een elektrisch plaatje als op een Jura"? De mijne is een apart ding.cryptapix schreef op donderdag 14 november 2024 @ 19:34:
[...]
Ik met mijn dual boiler ook, maar met zo een elektrisch plaatje als op een JURA kan ik me voorstellen dat het niet heel efficiënt/effectief is.
Oh ik ging uit van zo’n oplossing als op Breville/Sage dat onder de bovenkant van de machine een elektrisch verwarmingselement zit. Had de eerdere post niet (goed) gelezen en dacht dus dat dat het verschil was tussen EB en ECAziraphale schreef op donderdag 14 november 2024 @ 19:56:
[...]
Hoe bedoel je "een elektrisch plaatje als op een Jura"? De mijne is een apart ding.
[ Voor 12% gewijzigd door cryptapix op 14-11-2024 20:47 ]
Ik denk dat je een verkeerd beeld hebt - zelfs de meest OCD-achtige types zouden deze willen hebben (als je er de ruimte voor hebt):cryptapix schreef op donderdag 14 november 2024 @ 19:34:
[...]
Ik met mijn dual boiler ook, maar met zo een elektrisch plaatje als op een JURA kan ik me voorstellen dat het niet heel efficiënt/effectief is.
Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>
Enorm apparaat zeg, als enige koffiedrinker pak ik voor dat ene kopje gewoon een beetje kokend water uit de Quooker en wacht 30 seconden. Dat is goedkoper dan continue (nog) een verwarming aan hebben. Maar ieder z'n ding!Ravhin schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 09:25:
[...]
Ik denk dat je een verkeerd beeld hebt - zelfs de meest OCD-achtige types zouden deze willen hebben (als je er de ruimte voor hebt):
[YouTube: JURA Kopjeswarmer]
Er is een DF64 + Rocket Mozzafiato onderweg deze kant op.
Gelijk ontelbare leuke sinterklaas en kerstcadeautjes voor op het lijstje in de zin van accesoires.
Die kende ik, tot ik na mijn vorige post ging googlen, inderdaad nog niet. Ik denk overigens niet dat ik die zou willen hebben. Wat een gedrocht. Als mijn kopjes niet zo warm zouden worden bovenop mijn machine, zou ik mijn kopjes gaan voorverwarmen met heet water.Ravhin schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 09:25:
[...]
Ik denk dat je een verkeerd beeld hebt - zelfs de meest OCD-achtige types zouden deze willen hebben (als je er de ruimte voor hebt):
Tip: trap er niet in. Je hebt geen wdt, leveler, (half klevende) dosseerring of spray-ding nodig. Een goede molen (DF64 volstaat) en een tamper is all you need. Al die tools leiden alleen maar af en geven je geen betere espresso (bron: eigen ervaring). Evt een bodemloze filterdrager erbij als die niet al bij je machine zit. En een precisie filterbakje.jasperz89 schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 09:39:
Nou, knopen doorgehakt.
Er is een DF64 + Rocket Mozzafiato onderweg deze kant op.
Gelijk ontelbare leuke sinterklaas en kerstcadeautjes voor op het lijstje in de zin van accesoires.
Dan moet je wel een Quooker hebben. Bij mij thuis duurt het een eeuwigheid voor ik warm water heb. Kopje vullen met water en opwarmen in de magnetron is sneller.dajappie schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 09:38:
[...]
Enorm apparaat zeg, als enige koffiedrinker pak ik voor dat ene kopje gewoon een beetje kokend water uit de Quooker en wacht 30 seconden. Dat is goedkoper dan continue (nog) een verwarming aan hebben. Maar ieder z'n ding!
Die cup warmer staat wel op m'n lijst. Eens kijken of het ook door de vrouw des huizes wordt goedgekeurd. 😂
Lol, wel een precision basket aanbevelen maar geen wdtcryptapix schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 10:14:
[...]
Tip: trap er niet in. Je hebt geen wdt, leveler, (half klevende) dosseerring of spray-ding nodig. Een goede molen (DF64 volstaat) en een tamper is all you need. Al die tools leiden alleen maar af en geven je geen betere espresso (bron: eigen ervaring). Evt een bodemloze filterdrager erbij als die niet al bij je machine zit. En een precisie filterbakje.
Ik zou trouwens ook het eerste jaar niks aanbevelen qua tools, behalve een IMS Competition Shower Screen.
Ja. Precision baskets geven een uniformere extractie en komen consistentie dus ten goede. Wdt doet precies, euh, niets als je maler fatsoenlijk maalsel uittuft.Joshh schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 10:22:
[...]
Lol, wel een precision basket aanbevelen maar geen wdt
[…]
Dat is de grote variant, ik heb een kleintje: https://nl.jura.com/nl/vo...s/CupWarmer-S-white-24175Ravhin schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 09:25:
[...]
Euh. dat is jouw mening. Ik geloof niet dat de DF64 zo goed is dat WDT niet nodig is, sterker nog WDT doet heel erg veel en als je dan ook nog met een precision basket gaat werken ontkom je er niet aan..cryptapix schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 10:30:
[...]
Ja. Precision baskets geven een uniformere extractie en komen consistentie dus ten goede. Wdt doet precies, euh, niets als je maler fatsoenlijk maalsel uittuft.
Haha nee er zit veel tussen wat niet nodig is, dan begrijp ik. Misschien op den duur een leveled tamper, al schijnt degene die bij de machine zit best degelijk te zijn en daarnaast een naked portafilter.cryptapix schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 10:14:
[...]
Tip: trap er niet in. Je hebt geen wdt, leveler, (half klevende) dosseerring of spray-ding nodig. Een goede molen (DF64 volstaat) en een tamper is all you need. Al die tools leiden alleen maar af en geven je geen betere espresso (bron: eigen ervaring). Evt een bodemloze filterdrager erbij als die niet al bij je machine zit. En een precisie filterbakje.
Doelde meer ook op mooie kopjes, buisjes om afgewogen dosissen bonen in te doen (zodat mevr. niet hoeft af te wegen) etc. etc.
Voor mijzelf;
Leveling tamper: consistentere resultaten
Leveler: geen verschil
WDT: veel consistener (icm Eureka manuale)
RDT: geen verschil
Precision basket: geen idee eigenlijk, ziet er wel mooier uit in een naked portafilter
Maar ik gebruik het allemaal, deel van een espresso zetten is voor mij ook gewoon het hele ritueel van afwegen tot drinken
- I can accurately say I was born on Earth, but it's not very precise. I can precisely say I was born at latitude 37.229N, longitude 115.811W, but that is not at all accurate - Matt Parker
Ik heb nu een E61 DB staan (voor gewoon gebruik) en daarnaast dus een Pavoni voor als ik geen tijd heb om die 25 mins te wachten. Een snel opwarmend apparaat zou weer wat aanrecht vrijmaken en ik ben altijd wel gecharmeerd van de Linea modellen.
[ Voor 25% gewijzigd door olafmol op 15-11-2024 12:11 ]
Weet niet welk apparaat je hebt, maar gewoon even kopje onder de uitloop zetten en zonder portafilter door laten lopen moet toch voldoende zijn?Mawlana schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 10:20:
[...]
Dan moet je wel een Quooker hebben. Bij mij thuis duurt het een eeuwigheid voor ik warm water heb. Kopje vullen met water en opwarmen in de magnetron is sneller.![]()
Die cup warmer staat wel op m'n lijst. Eens kijken of het ook door de vrouw des huizes wordt goedgekeurd. 😂
Ligt aan de uniformiteit van je maalsel uit de grinder. Als er veel fines inzitten heb je een grote kans dat er meer van in je koffiekopje terecht komt met een precision basket.olafmol schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 12:10:
Maakt zo’n precision basket nog veel verschil als ik met een 40mm conical burrs grinder maal? (En ja ik gebruik wel een WDT tool om de klontjes eruit te halen)
ehhh...ik probeer het te begrijpen, maar ik denk dat je toch even moet uitleggen of dit goed of slecht is?Joshh schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 12:51:
[...]
Ligt aan de uniformiteit van je maalsel uit de grinder. Als er veel fines inzitten heb je een grote kans dat er meer van in je koffiekopje terecht komt met een precision basket.
Ik ben het hier pertinent niet mee eens. Toegegeven, er zitten vaste partikels in espresso. Dit is een van de redenen waarom - als je de TDS wil meten - je het over een filter heen moet halen. Ik heb nog nergens gezien dat fines hier verantwoordelijk voor zijn. Henb je een bron voor je bewering?Joshh schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 12:51:
[...]
Ligt aan de uniformiteit van je maalsel uit de grinder. Als er veel fines inzitten heb je een grote kans dat er meer van in je koffiekopje terecht komt met een precision basket.
Ik heb geen ervaring met de DF64, dus ik moet je maar geloven. Voor mijn Atom75 is wdt totaal niet nodig. Voor mijn XL was dat niet (veel) anders.Joshh schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 10:42:
[...]
Euh. dat is jouw mening. Ik geloof niet dat de DF64 zo goed is dat WDT niet nodig is, sterker nog WDT doet heel erg veel en als je dan ook nog met een precision basket gaat werken ontkom je er niet aan..
https://www.reddit.com/r/...&utm_content=share_buttonRavhin schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 13:01:
[...]
Ik ben het hier pertinent niet mee eens. Toegegeven, er zitten vaste partikels in espresso. Dit is een van de redenen waarom - als je de TDS wil meten - je het over een filter heen moet halen. Ik heb nog nergens gezien dat fines hier verantwoordelijk voor zijn. Henb je een bron voor je bewering?
Als je geen goede maler hebt, en je moet fijner malen omdat 'precision basket', produceer je meer fines. De flow bij een precision basket is hoger dan de standaard basket (fact). De kans dat er meer fines meespoelen (ca. Turkse koffiemaling) is ook groter vanwege het gladdere oppervlak en de beter geproduceerde gaatjes in de bodem.
Ik doe het met de portafilter. Is die ook gelijk wat warmert14wo schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 12:11:
[...]
Weet niet welk apparaat je hebt, maar gewoon even kopje onder de uitloop zetten en zonder portafilter door laten lopen moet toch voldoende zijn?
Eens. Ik ook, zeker sochtends als het apparaat net aan is!Crawl NL schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 14:01:
[...]
Ik doe het met de portafilter. Is die ook gelijk wat warmer
Je quote 1 random Reddit persoon/post als argument? I'm not convincedJoshh schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 14:00:
[...]
https://www.reddit.com/r/...&utm_content=share_button
Als je geen goede maler hebt, en je moet fijner malen omdat 'precision basket', produceer je meer fines. De flow bij een precision basket is hoger dan de standaard basket (fact). De kans dat er meer fines meespoelen (ca. Turkse koffiemaling) is ook groter vanwege het gladdere oppervlak en de beter geproduceerde gaatjes in de bodem.
Als je kijkt naar Particle Size Ditributions van high-end grinders is het percentage fines wat onder 300 micrometer zit minimaal. Turkse koffie is een dusdanige exces ten opzichte van normale malingen dat ik dat niet serieus neem - nofi.
IMHO is dit niet een serieuze parameter die de smaak / textuur / etc. van een espresso nadelig kan beinvloeden.
Je kunt daar discussie over voeren. Er is ook ‘literatuur’ die particals pas onder de 100 micron als fines beschouwd, zelfs 50. Turkse koffie zit trouwens rond de 150, 200 micron. Dat alles zorgt ervoor dat als er relatief meer van aanwezig is in de hele distributie van de maling, dat daar de koffie modderiger van zal worden.Ravhin schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 14:38:
Ik ben al een hele tijd aan het nadenken hoe ik goed antwoord kan geven aan @Joshh .
Als je kijkt naar Particle Size Ditributions van high-end grinders is het percentage fines wat onder 300 micrometer zit minimaal. Turkse koffie is een dusdanige exces ten opzichte van normale malingen dat ik dat niet serieus neem - nofi.
IMHO is dit niet een serieuze parameter die de smaak / textuur / etc. van een espresso nadelig kan beinvloeden.
Gemiddeld zijn de holes van zo’n precision basket 250 micron.
Dat ding ziet eruit als een goedkope desktopcomputer.Ravhin schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 09:25:
[...]
zeg me dat ik op GoT ben zonder te zeggen dat ik op GoT benBarôZZa schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 00:59:
[...]
Dat ding ziet eruit als een goedkope desktopcomputer.
Teus.espresso in "Espresso machine met Arduino"
Op zich natuurlijk onzin om alleen daarvoor een micro controller voor te gebruiken. Het biedt echte mogelijkheden voor uitbreidingen en het is Tweaken.
Zelf ga ik ook nog verder op basis van deze onderdelen. Later zal ik dan ook een aanvulling schrijven.
:strip_exif()/f/image/WFQmlptvl2BP3ntWU7lUZhJH.jpg?f=fotoalbum_large)
Interessant om te lezen. Zit al te bedenken hoe je dit kan gaan toepassen op een doorstroomboiler zoals de oude ECM Classica.Teus.espresso schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 15:52:
Zoals beloofd heb ik een samenvatting geschreven voor het instaleren van een microcontroller als temperatuur sturing. Het staat bij;
Teus.espresso in "Espresso machine met Arduino"
Op zich natuurlijk onzin om alleen daarvoor een micro controller voor te gebruiken. Het biedt echte mogelijkheden voor uitbreidingen en het is Tweaken.
Zelf ga ik ook nog verder op basis van deze onderdelen. Later zal ik dan ook een aanvulling schrijven.
[Afbeelding]
YouTube: The Best Espresso Grinder Under £250
Ik heb deze nu een tijdje en bevalt prima, nieuw gekocht voor €200. Nadeel maakt veel herrie en niet al te snel.Zawaponga schreef op maandag 18 november 2024 @ 17:02:
Nieuwe James Hoffman over espresso grinders tot 250 pond. DF54 kommt best goed uit de test, misschien als kerstcadeau
Waar heb je die gekocht?ramrodwillem schreef op maandag 18 november 2024 @ 17:05:
[...]
Ik heb deze nu een tijdje en bevalt prima, nieuw gekocht voor €200. Nadeel maakt veel herrie en niet al te snel.
Thnx, een soortgelijke heb ik gezien bij MiiCoffee maar verzending was erg prijzig. Lijkt hetzelfde apparaat te zijn met een ander label.ramrodwillem schreef op maandag 18 november 2024 @ 18:17:
[...]
https://df64coffee.com/products/df54
Bij Frekko en Amazon is hij nu ook iets goedkoper dan normaal.
@olafmol James legt hetgeen wat ik bedoelde een paar post terug uit vanaf minuut 15:20 in bovenstaande video.Zawaponga schreef op maandag 18 november 2024 @ 17:02:
Nieuwe James Hoffman over espresso grinders tot 250 pond. DF54 kommt best goed uit de test, misschien als kerstcadeau
Ja bij mijn link was verzenden gratis, weet niet of dat nog zo is maar duurt dan wel zo,n 14 dagen, voor €50 heb je hem in 3 dagen thuis, via Amazon een prima deal lijkt me.Freezhost schreef op maandag 18 november 2024 @ 19:39:
[...]
Thnx, een soortgelijke heb ik gezien bij MiiCoffee maar verzending was erg prijzig. Lijkt hetzelfde apparaat te zijn met een ander label.
Normaal is de prijs van de 400ml mug2 €150 en de Travel Mug2+ €200 maar met black Friday zijn deze afgeprijsd naar €120 en €160
Bij A mac krijg je met de kortingscode Blackfriday2024 nog eens 20% korting wat het een mooie deal maakt.
Ik snap het nut nooit zo van deze dingen. Je hebt je koffie toch wel op voor het koud is?schumi1986 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 12:26:
Heb zojuist de grote 400ml Ember Mug 2 en de Ember Travel Mug 2+ besteld voor €223,16
Normaal is de prijs van de 400ml mug2 €150 en de Travel Mug2+ €200 maar met black Friday zijn deze afgeprijsd naar €120 en €160
Bij A mac krijg je met de kortingscode Blackfriday2024 nog eens 20% korting wat het een mooie deal maakt.
Zet meestal 2 kopjes filterkoffie en dankzij deze mok hoef ik ondertussen niet op om bij te schenken, want het past in 1x in de mok en blijft het 1,5 uur warm.418O2 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 13:36:
[...]
Ik snap het nut nooit zo van deze dingen. Je hebt je koffie toch wel op voor het koud is?
Ook tijdens het thuiswerken met teams vergadering in het thuiskantoor heb ik dan voor de gehele vergadering lekker warme koffie
Ik heb gewoon een stenen mok van Ikea. 4,49 per twee.
"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."
Ik houd het wel bij mijn Yeti Rambler® 10 oz. Houdt de koffie lekker warm, maar is een stuk goedkoper.418O2 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 13:36:
[...]
Ik snap het nut nooit zo van deze dingen. Je hebt je koffie toch wel op voor het koud is?
En voor in de auto bij lange ritten (heb wel eens 2u woon-werk gedaan) een Ikea thermosbeker waar je prima uit kunt drinken. Even opwarmen met heet water paar minuten laten staan afgieten na een minuut of 3 en dan er koffie in zetten. Kun je nog steeds twee koppen in kwijt met 35cl én ik heb mij er meermaals nog mijn tong aan gebrand het eerste halfuur van de rit. Ben je er ook voor de mobiele koffiedrinkers voor een schijntje v.d. prijs.Ozzie schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 15:17:
Ik ben normaal niet zo van kritiek op andermans aankopen, maar 2 mokken voor €223,16 is toch wel echt idioot. Maakt me niet uit hoe hoog de korting is.
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
https://www.blikfang.nl/nl/aya-ida-cup2go-380-ml-beige.html
The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.
Ieder zijn mening toch?Ozzie schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 15:17:
Ik ben normaal niet zo van kritiek op andermans aankopen, maar 2 mokken voor €223,16 is toch wel echt idioot. Maakt me niet uit hoe hoog de korting is.
Mij maakt het niet uit dat je kritiek hebt hoor maar die vergelijking van die IKEA mokken is wel erg scheef natuurlijk.. dat is hetzelfde als in dit topic roepen dat een koffieautomaat van 3000 veel te duur is, want bij de IKEA heb je een koffiezetter van 15,-
Dit is het Tweakers forum, daar kom je mensen tegen die wild worden van een slimme mok
En het is gewoon een goede aanbieding, dat jij het alsnog een absurd bedrag vindt daar kan ik mij iets bij voorstellen hoor
[ Voor 8% gewijzigd door schumi1986 op 19-11-2024 17:21 ]
Je heb gelijk, de vergelijking met de Ikea mokken is (expres) absurd. Maar als jij er blij van wordt, dan helemaal top. Excuses, was misschien iets teveel mijn hart op de tongschumi1986 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 17:20:
[...]
Ieder zijn mening toch?
Mij maakt het niet uit dat je kritiek hebt hoor maar die vergelijking van die IKEA mokken is wel erg scheef natuurlijk.. dat is hetzelfde als in dit topic roepen dat een koffieautomaat van 3000 veel te duur is, want bij de IKEA heb je een koffiezetter van 15,-
Dit is het Tweakers forum, daar kom je mensen tegen die wild worden van een slimme mok
En het is gewoon een goede aanbieding, dat jij het alsnog een absurd bedrag vindt daar kan ik mij iets bij voorstellen hoor
Ik ben sowieso niet de doelgroep voor zulke spullen. Maar goed, ik geef mijn geld weer uit aan dure camera spullen waar andere mensen het nut niet van snappen omdat je met een iPhone ook foto's kan maken. Ieder zijn ding
Nu pak ik normaal brandzaak, maar die laat je het best een weekje staan…
Ik zou gewoon een (andere) brander bellen om te vragen welke bonen ze hebben staan van ongeveer een week oud. De meeste branders branden namelijk niet dagelijks en vaak nieteens op een vaste dag.jasperz89 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 07:21:
Welke zaken branden bonen niet vers vers, maar zijn bv een weekje oud? Ik had het nog niet verwacht maar morgen komt zowel m’n halfautomaat als maler binnen en wil dan toch lekker gaan proberen, maar ben vergeten koffie te bestellen.
Nu pak ik normaal brandzaak, maar die laat je het best een weekje staan…
Brandzaak heb je waarschijnlijk wel morgen in huis als je nu bestelt, andere doen er soms wat langer over.
Daarom bestel ik als ik wat laat ben meestal toch bij brandzaak. Die eerste paar dagen is de koffie gewoon prima; wat meer crema, en dagelijks even bijdraaien van de maler, maar gewoon prima.
Mocht je een lokale koffie/thee-speciaalzaak hebben kun je daar natuurlijk ook even langs gaan. Sommige espressobars verkopen ook bonen. Een blik Illy van de supermarkt in een noodgeval
Jura kan je volgens mij beter over de grens halen... Stuk goedkoper.Cezus schreef op woensdag 20 november 2024 @ 22:17:
Bij Mister Barish zijn de koffieautomaten in de aanbieding! Wat zijn hier de ervaringen met Mister Barish samen met het aanschaffen van een Jura?
Ik heb de E8 (EC) op het oog, bij Mediamarkt Duitsland kan ik 'm voor €1079 halen. Vorige maand was ie honderd euro goedkoper, dus ik wacht nog heel even.
En dus een halfautomaat + maler aan te schaffen. Ik ben er denk wel uit. De Eureka Mignon Specialita en de Bambino Plus had ik via een zootje ING punten besteld.
Nu blijkt alleen dat de leverancier deze laatste dus niet op voorraad heeft. Waarschijnlijk door die Pepper deal een hoop verkocht. Zat namelijk al week te wachten op dat ding. Mij ondertussen meer verdiept.
Ik ken mijzelf, uiteindelijk kom ik altijd op gedegen apparatuur uit. Wanneer ik iets leuk en interessant vind. Dat is dan nog wel de vraag of dit gaat gebeuren, al acht ik de kans voldoende aanwezig. Mijn hobby bbqen is namelijk ook volledig “doorgeslagen” de afgelopen 10 jaar. Maar dat terzijde.
Op koffiegebied dus gewoon een leek. Ik dronk tot 3 jaar geleden nog geen eens koffie en ben de halverwege 30 voorbij.
Ik neig nu eigenlijk gewoon na een Mara X. En die Bambino Plus te cancelen. Beetje huiverig dat ik na jaar alweer wat anders wil en het een soort van duurkoop wordt. Zo’n Bambino zal vermoedelijk snel in waarde dalen. Al lees ik toch wel de nodige positieve reacties/verhalen over dat ding.
Nu een week voor BF, heb ik de volgende vraag. Een zaak als van Pommeren of andere goede zaken, doen die ook vaak iets BF, dat iemand weet? Want dan kan ik nog wel een weekje geduld hebben.
[ Voor 7% gewijzigd door GovertNL op 21-11-2024 06:21 ]
Even een vraagje, waar heb je de Eureka Mignon Specialita via ING Punten gekocht? Ik kan niets vinden namelijk haha. Die Bambino wel, maar de maler niet..GovertNL schreef op donderdag 21 november 2024 @ 06:17:
En dus een halfautomaat + maler aan te schaffen. Ik ben er denk wel uit. De Eureka Mignon Specialita en de Bambino Plus had ik via een zootje ING punten besteld.
In alle drukte vanmorgen dat lange bericht zitten typen. Dus wat leestekens vergeten.Puntje-NL schreef op donderdag 21 november 2024 @ 09:00:
[...]
Even een vraagje, waar heb je de Eureka Mignon Specialita via ING Punten gekocht? Ik kan niets vinden namelijk haha. Die Bambino wel, maar de maler niet..
Klopt, die ga je ook niet vinden. Want die hebben ze niet in de ING shop.
Ik bedoelde dat ik er uit was. Dus dat het die maler wordt, en dat de Bambino Plus al is besteld. Alleen die hebben ze dus niet op voorraad. Ergens rondom 3 december verwachten ze die weer.
Ah no worries, persoonlijk zou ik voor de normale bambino gaan. Ik begreep dat er niet veel verschil tussen zit en dat het het prijsverschil al zeker niet rechtvaardigd. Maar daar kan ik uiteraard naast zitten haha.GovertNL schreef op donderdag 21 november 2024 @ 12:57:
[...]
In alle drukte vanmorgen dat lange bericht zitten typen. Dus wat leestekens vergeten.
Klopt, die ga je ook niet vinden. Want die hebben ze niet in de ING shop.
Ik bedoelde dat ik er uit was. Dus dat het die maler wordt, en dat de Bambino Plus al is besteld. Alleen die hebben ze dus niet op voorraad. Ergens rondom 3 december verwachten ze die weer.
Je hebt deze actie nog voor de Mignon XL. Dan ben je wel direct de komende jaren klaar met 'upgraden' van je molen, want grotere maalschijven. https://www.coffeefriend....eka-mignon-xl-16cr-black/
Als je voor de Bambino ipv. de plus gaat, kost de upgrade bijna niets..
Beetje afhankelijk van je wensen maar voor 100€ minder heb je de Mignon Turbo en die is ook met 65mm schijven.Puntje-NL schreef op donderdag 21 november 2024 @ 13:43:
[...]
Ah no worries, persoonlijk zou ik voor de normale bambino gaan. Ik begreep dat er niet veel verschil tussen zit en dat het het prijsverschil al zeker niet rechtvaardigd. Maar daar kan ik uiteraard naast zitten haha.
Je hebt deze actie nog voor de Mignon XL. Dan ben je wel direct de komende jaren klaar met 'upgraden' van je molen, want grotere maalschijven. https://www.coffeefriend....eka-mignon-xl-16cr-black/
The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.
Ja dat dacht ik ook toen ik mijn Specialita verruilde voor een XL. Dat beviel zo goed (ik kreeg de smaak te pakken) dat ik nog meer wilde, dus krap 9 maanden later stond mijn Atom75 op het aanrechtPuntje-NL schreef op donderdag 21 november 2024 @ 13:43:
[...]
[…]
Maar in principe heb je gelijk
[ Voor 3% gewijzigd door cryptapix op 21-11-2024 18:58 ]
Zelf nog geen research gedaan. Net thuis uit werk. Maar die XL is blijkbaar voor 449 te koop. Betrouwbare site neem ik aan? En dat is dus nog een stap beter dan de Eureka Mignon Specialita?Puntje-NL schreef op donderdag 21 november 2024 @ 13:43:
[...]
Ah no worries, persoonlijk zou ik voor de normale bambino gaan. Ik begreep dat er niet veel verschil tussen zit en dat het het prijsverschil al zeker niet rechtvaardigd. Maar daar kan ik uiteraard naast zitten haha.
Zo even uitpluizen en anders morgenochtend!
Betere maling, sneller, gaat langer mee (in hoeverre dat relevant is) vanwege de coating op de maalschijven. En schijnt makkelijker te zijn om de afstand tussen de schijven te bepalen, wat het verschil tussen goeie en kneitergoeie espresso kan zijn.GovertNL schreef op donderdag 21 november 2024 @ 21:37:
[...]
Zelf nog geen research gedaan. Net thuis uit werk. Maar die XL is blijkbaar voor 449 te koop. Betrouwbare site neem ik aan? En dat is dus nog een stap beter dan de Eureka Mignon Specialita?
Zo even uitpluizen en anders morgenochtend!
Eerst dacht ik de Eureka Mignon Specialita aan te schaffen. Nu mij verdiept te hebben in die XL, denk ik oke dat is best wel een upgrade. Dan begin ik weer te twijfelen waar aan te schaffen. Die 449 bij een dozenschuiver is aanzienlijk lager dan 700 euro bij van Pommeren.
Zie ik net dat er een nieuwe Libra 65 mm op de markt is bij van Pommeren.
Of ga ik toch voor die Niche Zero die uit december 2019 op Marktplaats staat. Waar ik normaal niet van de tweedehands spullen ben. Maar anders wordt het importeren en geduld hebben.
Bij BBQ kamado keuze was het soort van makkelijker. Toen gewoon voor Green Egg gegaan. En heb er ondertussen 2.
Maybe moet ik gewoon even naar van Pommeren rijden. Volgens mij zit er omgeving Rotterdam niet echt iets soortgelijks.
Maar ik speur lekker verder.
Kijk even een paar pagina's terug, ik heb precies hetzelfde hahaha. Ik heb nu mijn gedachte gezet op de Timemore 064S. Ik denk dat ik daar redelijk klaar mee ben de komende jaren namelijk en ik vind m ietsjes mooier dan de Eureka. Nu nog wachten op een goede aanbieding of een tweaker die hem wegdoetGovertNL schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 08:51:
Ik moet eerlijk zeggen. Hoe meer ik verschillende forums afspeur, filmpjes YouTube bekijk, ervaringen lees van gebruikers. Ik steeds meer beland in: ik zie door de bomen het bos niet meer!
Eerst dacht ik de Eureka Mignon Specialita aan te schaffen. Nu mij verdiept te hebben in die XL, denk ik oke dat is best wel een upgrade. Dan begin ik weer te twijfelen waar aan te schaffen. Die 449 bij een dozenschuiver is aanzienlijk lager dan 700 euro bij van Pommeren.
Of ga ik toch voor die Niche Zero die uit december 2019 op Marktplaats staat. Waar ik normaal niet van de tweedehands spullen ben. Maar anders wordt het importeren en geduld hebben.
Bij BBQ kamado keuze was het soort van makkelijker. Toen gewoon voor Green Egg gegaan. En heb er ondertussen 2.
Maybe moet ik gewoon even naar van Pommeren rijden. Volgens mij zit er omgeving Rotterdam niet echt iets soortgelijks.

Haha. Zal daar ook is naar kijken. En welke machine gaat het worden? Of deze al in bezit?Puntje-NL schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 08:55:
[...]
Kijk even een paar pagina's terug, ik heb precies hetzelfde hahaha. Ik heb nu mijn gedachte gezet op de Timemore 064S. Ik denk dat ik daar redelijk klaar mee ben de komende jaren namelijk en ik vind m ietsjes mooier dan de Eureka. Nu nog wachten op een goede aanbieding of een tweaker die hem wegdoet
Ik heb nu een Sage Barista Pro en daar zit een maler ingebouwd. De machine is nog prima en kan nog wel even mee, maar de uiteindelijke upgrade gaat richting een La Marzocco of misschien wel een Decent.. 2 heel verschillende machines maar die upgrade komt pas over een paar jaar hahaGovertNL schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 08:57:
[...]
Haha. Zal daar ook is naar kijken. En welke machine gaat het worden? Of deze al in bezit?
Heb je de goede ring?Agostino schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 09:43:
Afgelopen week heb ik mijn piston ring vervangen van onze Bezzera BZ10, nu kon ik in het verleden m'n piston maximaal een kwartslag draaien als deze in de machine zat. Nu kan ik dit bijna een halve slag, maakt dit uit voor het gebruik van m'n machine?
Toestellen van voor 2014 hebben een andere ring dan die erna?
De Atom W 65 en 75 is ook nog een optie. Dat word mijn volgende upgradeGovertNL schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 08:51:
Ik moet eerlijk zeggen. Hoe meer ik verschillende forums afspeur, filmpjes YouTube bekijk, ervaringen lees van gebruikers. Ik steeds meer beland in: ik zie door de bomen het bos niet meer!
Ik heb nu een Specialita en Libra, misschien verkoop ik die beide over een tijdje en vervangen door een Atom W. De Libra erbij gekocht omdat ik meer decaf wilde drinken (aangezien mijn vrouw zwanger is) maar in de praktijk drinken we amper decaf. Ik heb in 9 maanden denk 2x500g decaf verbruikt. Mijn vrouw drinkt vooral veel meer thee en 's ochtends gewoon een normale koffie.
De Atom W 75 zou dan wel een hele mooie upgrade zijn, maar is natuurlijk ook weer veel duurder
Yes, ik heb dezelfde ring er ingedaan als dat ik eruit heb gehaald. Weet dat toestellen voor 2014 een andere piston ring hebben.Togi schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 10:40:
[...]
Heb je de goede ring?
Toestellen van voor 2014 hebben een andere ring dan die erna?
Ipv direct voor een “end game” setup te gaan zou ik gewoon met wat entry level spul beginnen, eerst maar eens kijken of je het wel leuk genoeg vind, dat hele ritueel.GovertNL schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 08:51:
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1