Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1 Overzicht

Pagina: 1 ... 223 ... 240 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teus.espresso
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21:06
Is al veel vaker langsgekomen.
Hoofdzakelijk stemming makerij.
Next,....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:54
Kijk maar naar de ontwikkelingen bij olijfolie, dan weet je het wel denk ik zo... het zal nog wel wat jaren/decenia duren voordat dit weer enigszins uitgebalanceerd is. Climate change is a MF...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20:37
Cezus schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 15:39:
Ik ben aan het oriënteren voor een nieuwe volautomaat. Deze volautomaat hoeft geen melk producten te produceren. Zelf neig ik naar een Jura E4 nadat ik hier over jura goede verhalen heb gelezen. Welke volautomaten die zich aan de E4 kunnen meten of beter zijn, die geen melkproducten produceren, zijn ook te overwegen?

Wanneer ik zelf zoek naar volautomaten dan vind ik het lastig om te zoeken naar koffie-only automaten.
Mijn krups machine heeft het vanmorgen begeven na 8 jaar. Ik zit nu eigenlijk in dezelfde situatie.

Ik drink geen koffie met melk producten dus hoeven die ook niet aanwezig te zijn in mijn nieuwe volautomaat. Welke heb jij inmiddels gekozen?
Ik zag als eerste ook de ENA4 voorbij komen. Ik drink wel vaak koffie wat rond de 120ml is per bakkie, kan dat ook met dit apparaat of is dit echt espresso?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrJ
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 30-04 11:43

MrJ

Train, eat, sleep. Repeat.

Mijn Profitec lekt water tijdens en na de 'shot' uit het uitlaatventiel.

In februari '23 al een gehele revisie gedaan met deze set: https://www.vanpommeren.nl/E61-Onderhoudsset-Compleet-8-5mm

Vandaag alles weer uit elkaar gehaald, beetje kalk wat er was weggehaald en weer in elkaar gezet, helaas zonder resultaat.

Een kenner een idee waar ik dit probleem moet zoeken? :)

Godfather Bodybuilding topic reeks

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teus.espresso
Ligt eraan welke Profitec je hebt.
Ervan uitgaande dat het een E61 versie is ligt het aan de bovenste klep in de kop.
Venturi eruit schroeven en dan klep verwijderen.
Of het rubber van de klep is niet goed of er ligt iets onderin de kop op de plek waar de klep hoort te zitten. Ik gebruik altijd een langbek tang met tissue om daar beneden schoon te maken.
Als het om een niet E61 gaat, blijft de magneetklep open staan. Dat is eigenlijk altijd kalk gerelateerd. Blind filteren met ontkalker kan dan helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrJ

MrJ

Thanks.

De 700 series, E61.

Bedoel je de 460002 onderdelen hier?

Afbeeldingslocatie: https://www.vanpommeren.nl/image/cache/catalog/Afbeeldingen/E61/E61-ONDERHOUDSSET-COMPLEET-8MM-Tekening-1100x1100h.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teus.espresso
Ja die 460002

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:59
MrJ schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 16:01:
Mijn Profitec lekt water tijdens en na de 'shot' uit het uitlaatventiel.

In februari '23 al een gehele revisie gedaan met deze set: https://www.vanpommeren.nl/E61-Onderhoudsset-Compleet-8-5mm

Vandaag alles weer uit elkaar gehaald, beetje kalk wat er was weggehaald en weer in elkaar gezet, helaas zonder resultaat.

Een kenner een idee waar ik dit probleem moet zoeken? :)
Als er water uit de uitlaat loopt tijdens een shot zou ik het ook zoeken in het onderste deel (460010). Daar zou dat tegengehouden moeten worden. Is dat ventiel nog goed en is de veer nog goed?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
Vandaag m’n 12,5 jaar oude, trouwe Jura Impressa C5 ingeruild voor een mooie glimmend zwarte E8. Wat een verschil!

Stil, toch wel stuk betere smaak van de koffie, cappuccino met een druk op de knop, of een latte, of een dubbele espresso! Heerlijk.
Ook superfijn: temperatuur, sterkte, en hoeveelheid per soort bereiding aan kunnen passen. En natuurlijk het melksysteem in één keer spoelen zonder dat je er bij hoeft te staan, slangetjes hoeft te wisselen of hendeltjes hoeft om te halen tijdens het proces…

Voor de volledigheid
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KK_Jk6DsURw1Iu7xk1Zd1exIjrc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rQjYJwGXHWPKCNs4no1avoO2.jpg?f=fotoalbum_large

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Teus.espresso
Ik had het gedeelte lekken tijdens niet goed gelezen.
Hercules heeft gelijk dat de onderste klep dan ook niet goed afsluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:40
Hercul3s schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 08:32:
[...]

Dit is de pin die in en uit schiet toch? Bij mij zat hij ook vast, toen los gekregen met een tangetje en er wat vet op gesmeerd. Nu werkt hij weer goed.
Ik heb gisteren de Jura S8 uit elkaar gehaald en de drainage pomp eruit gehaald en het pennetje helemaal schoongemaakt en ingevet, ik heb hem echter niet heen en weer bewogen want het ziet er wel allemaal kwetsbaar uit, ook de z groep eruit gehaald en zoveel mogelijk schoon gemaakt. Voorlopig effect is dat de Jura nu gewoon uitgaat en niet meer aan blijft staan als hij gespoeld heeft dus ik moet hem niet meer 2x uitzetten maar er zit nog wel steeds water in de opvangbak waar de koffie zit.
Misschien moet ik toch voorzichtig het pennetje van de drainage pomp gaan bewegen om te kijken of hij wel beweegt.

[ Voor 69% gewijzigd door corsat op 04-11-2024 11:15 ]

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v151 combination CT003 v114 app v1.6.33

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrJ

MrJ

Hercul3s schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 18:17:
[...]

Als er water uit de uitlaat loopt tijdens een shot zou ik het ook zoeken in het onderste deel (460010). Daar zou dat tegengehouden moeten worden. Is dat ventiel nog goed en is de veer nog goed?
Dat was hem. :)

Had gisteren wel al 460077 losgehaald en alles daarboven, maar het onderstuk 460088 laten zitten. Vandaag die ook losgehaald, schoongemaakt (bijna geen kalk) en weer terug gemonteerd.

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanzzzie
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14:24
Hier een Delonghi ecam 23.210 al 12j in gebruik die toch wel begint te gaan... :)
moet hem heel fijn zetten om goede extratie te krijgen dus denk molen wat op zn eind? (zitten 14k kopjes op de teller)

Met B/F in het verschiet was ik aan het kijken voor een nieuw toestel met budget rond de 1k.
Was aan het denken aan de Delonghi Dinamica Plus of Eletta explore? of eventueel naar de Jura E8 EC te gaan met wat opleg.

Is JURA zoveel beter als iedereen beweert met name koffiesmaak tov andere merken?
wat me vooral zorgen baart is dat je zelf niets kan doen aan het toestel (groep schoonmaken oa.) en denk ik toch wel veel meer onderhoud vraagt als bvb Delonghi?

Ik drink voornamelijk zwarte koffie met sporadisch Cappuccino/Latte.
Mijn bezoek thuis is gemixt zwart / latte.

Zijn er nog andere merken waar ik misschien nog naar kan kijken?

[ Voor 10% gewijzigd door Hanzzzie op 04-11-2024 17:33 ]

Simracing and 3D-Printing enthousiast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Nu online
@Hanzzzie Als je een Jura hebt dan zijnde standaard reinigingsprogramma's voldoende. Eens in de paar jaar breng je hem daarnaast nog weg voor een beurt of (doe ik nu de garantie voorbij is) je schroeft hem open en doet het onderhoud zelf. Daar zijn online alle materialen voor te krijgen en handleidingen voor te vinden.

Kwalitatief zijn het wel geweldig goede machines en de koffie vind ik ook erg goed, maar dat is natuurlijk wel enigszins subjectief.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanzzzie
Aziraphale schreef op maandag 4 november 2024 @ 19:01:
@Hanzzzie Als je een Jura hebt dan zijnde standaard reinigingsprogramma's voldoende. Eens in de paar jaar breng je hem daarnaast nog weg voor een beurt of (doe ik nu de garantie voorbij is) je schroeft hem open en doet het onderhoud zelf. Daar zijn online alle materialen voor te krijgen en handleidingen voor te vinden.

Kwalitatief zijn het wel geweldig goede machines en de koffie vind ik ook erg goed, maar dat is natuurlijk wel enigszins subjectief.
nja is vooral of het het prijsverschil echt waard is met de smaak die in je tas komt uiteindelijk ook :)
Wat kost zo'n onderhoud tijdens garantie en hoe moeilijk is het (Bvb voor een E8 EC) om dit zelf te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crawl NL
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19:33
De Jura E8 stond samen met de Sage Touch Impress op 1. Uiteindelijk heeft het schoonmaak proces bij melk de doorslag gegeven. Vindt het bij een half automaat net wat eenvoudiger. Desondanks mooie machines.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Worsteneter
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:30
Laatst koffie besteld bij Brute Bonen: allemaal doe het niet, wil jullie graag behoeden. Wat een vette meuk, er zaten gewoon vetvellen in het lekbakje.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RoosW
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20:08
Worsteneter schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 09:58:
Laatst koffie besteld bij Brute Bonen: allemaal doe het niet, wil jullie graag behoeden. Wat een vette meuk, er zaten gewoon vetvellen in het lekbakje.
Ik heb jaren bij ze besteld, niets mis mee, mijn zoon doet het nog steeds maandelijks en ook van hem heb ik niets gehoord over slechte kwaliteit. De bonen zijn niet te donker gebrand, en als dat bij jou wel zo was, contact ze dan, ik heb uitmuntende ervaringen met hun klantenservice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanzzzie
Crawl NL schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 09:30:
De Jura E8 stond samen met de Sage Touch Impress op 1. Uiteindelijk heeft het schoonmaak proces bij melk de doorslag gegeven. Vindt het bij een half automaat net wat eenvoudiger. Desondanks mooie machines.
Ook al naar dit soort machines zitten kijken maar mn vrouw moet er ook af en toe mee kunne werken als ik niet thuis ben.
ik ken mezelf ook... ga daar dan weer te ver in gaan ook :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Worsteneter
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:30
RoosW schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 10:15:
[...]

Ik heb jaren bij ze besteld, niets mis mee, mijn zoon doet het nog steeds maandelijks en ook van hem heb ik niets gehoord over slechte kwaliteit. De bonen zijn niet te donker gebrand, en als dat bij jou wel zo was, contact ze dan, ik heb uitmuntende ervaringen met hun klantenservice.
Niet te donker en de smaak was prima, maar ontzettend vet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
Hanzzzie schreef op maandag 4 november 2024 @ 17:28:
Hier een Delonghi ecam 23.210 al 12j in gebruik die toch wel begint te gaan... :)
moet hem heel fijn zetten om goede extratie te krijgen dus denk molen wat op zn eind? (zitten 14k kopjes op de teller)

Met B/F in het verschiet was ik aan het kijken voor een nieuw toestel met budget rond de 1k.
Was aan het denken aan de Delonghi Dinamica Plus of Eletta explore? of eventueel naar de Jura E8 EC te gaan met wat opleg.

Is JURA zoveel beter als iedereen beweert met name koffiesmaak tov andere merken?
wat me vooral zorgen baart is dat je zelf niets kan doen aan het toestel (groep schoonmaken oa.) en denk ik toch wel veel meer onderhoud vraagt als bvb Delonghi?

Ik drink voornamelijk zwarte koffie met sporadisch Cappuccino/Latte.
Mijn bezoek thuis is gemixt zwart / latte.
Ik ben echt extreem tevreden met de smaak, en gebruiksgemak van de Jura E8. Onderhoud van de oude Jura beperkte zich tot spoel- en reinigsingsprogramma's en om de zoveel jaar schoon laten maken. Melkspecialiteiten van de E8 zijn echt super, één druk op de knop en het automatisch reinigen van het melksysteem ook. Geen omkijken naar en alles gebeurt grondig. Mijn vrouw was in een halve dag om! De losse melkopschuimer staat in de kast :D

[ Voor 3% gewijzigd door caspervc op 05-11-2024 12:14 ]

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelveen
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12:48
Worsteneter schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 11:50:
[...]

Niet te donker en de smaak was prima, maar ontzettend vet.
Ben dan wel benieuwd welke batch jij hebt. Hier die van 16-10 op de foto en ik vind ze prima!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ekFPi-P06xeDboqxSNeBlysGkr8=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PYTtdqz6s7ev93T5HWnJw3Ak.jpg?f=fotoalbum_small

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
jelveen schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 13:00:
[...]

Ben dan wel benieuwd welke batch jij hebt. Hier die van 16-10 op de foto en ik vind ze prima!

[Afbeelding]
Is het de lichtinval of zijn het 2 soorten bonen door elkaar? Ik zie lichtere en donkerere bonen.

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelveen
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12:48
Boeryepes schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 13:02:
[...]

Is het de lichtinval of zijn het 2 soorten bonen door elkaar? Ik zie lichtere en donkerere bonen.
De lichtval versterkt het iets maar er zit inderdaad een klein beetje kleurverschil tussen de bonen. Niet veel meer dan ik van andere branders gewend ben overigens (maar wel iets meer :-) )

Maar zien ze er qua vettigheid vergelijkbaar uit met die van jou?

[ Voor 7% gewijzigd door jelveen op 05-11-2024 13:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoosW
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20:08
Boeryepes schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 13:02:
[...]

Ze verkopen dan ook een blend. Imho een lekkere zelfs. In mijn Niche Zero (die had ik toen nog) nog nooit een vet residue gezien, wel van Illy bonen overigens (voorraad was op). Maar als gezegd, bewaar wat bonen, en email, app of bel ze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomox
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 22:03
Heeft iemand een adres waar je de espressomachine en maler kunt aanbieden voor service in de omgeving twente? Ik heb een Mara X en een Eureka XL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:56
Begin dit jaar heb ik de stap gemaakt naar een mooi espresso apparaat met losse bonen maler. Echter merk ik toch dat mijn aanrechtblad en muur vies worden tijdens het zetten van de koffie.

Hoe lossen jullie dat op? Ik zat zelf te denken aan een simpel spatscherm en iets van een marmeren tegel voor onder het apparaat maar geen idee waar ik wat schappelijks kan kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:45
mr.DJ95 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 15:02:
Begin dit jaar heb ik de stap gemaakt naar een mooi espresso apparaat met losse bonen maler. Echter merk ik toch dat mijn aanrechtblad en muur vies worden tijdens het zetten van de koffie.

Hoe lossen jullie dat op? Ik zat zelf te denken aan een simpel spatscherm en iets van een marmeren tegel voor onder het apparaat maar geen idee waar ik wat schappelijks kan kopen.
gebruik je een naked portafilter? Dan óf je puckprep optimaliseren óf naar een 'normaal' portafilter gaan.

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:54

DjVe

Hatsaflats!

Muur even voorzien van een twee componenten coating. Dan veeg je het er zo af. Aanrechtblad lijkt me ook vrij eenvoudig te reinigen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01-05 07:28

Ravhin

no <root>...

Marmer zou ik niet doen. Het is ongelooflijk gevoelig voor vlekken - zeer poreus materiaal.
Wat in badkamers e.d. wordt gebruikt is over het algemeen behandeld zodat het niets meer kan opnemen.

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:57

Waar wordt het vies van als ik vragen mag? Herken dit namelijk niet echt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinpower
  • Registratie: Juni 2006
vinpower schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 08:39:
Eerder dit jaar de Bezzera Aria gekocht. Erg tevreden met het apparaat. Echter nu stroomt er in ene veel water uit de uitlaat tijdens het zetten van een Espresso.
Nu komt er ook weer bak water uit tijdens het zetten. Nu met een hoge pitch erbij qua geluid..

Hoe heet het omcirkelde onderdeel nu? Het is niet de drain valve, daar vind ik niet mijn issue mee.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ztmQe_S_zQM4EZqAV2pzVf0mteM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ZlaSVS6LcgoFXAYgePVY61m4.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 38% gewijzigd door vinpower op 07-11-2024 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
vinpower schreef op donderdag 7 november 2024 @ 17:44:
[...]

Nu komt er ook weer bak water uit tijdens het zetten. Nu met een hoge pitch erbij qua geluid..

Hoe heet het omcirkelde onderdeel nu? Het is niet de drain valve, daar vind ik niet mijn issue mee.

[Afbeelding]
Uit de technische tekeningen kan ik niet helemaal zien wat er naar die uitloop gaat. Weet je wat daar op uitkomt?

Bij mijn Alex Duetto komt daar de overdruk uit van een soort beschermings opv die op 13 bar staat afgesteld. Daar druppelt het uit als de machine op warmt en er druk ontstaat in de koffie boiler. Als dat hetzelfde is dan zou ik dat opv eens schoonmaken / ontkalken / vervangen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• yorroy
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06:11
Tip voor de Jura geïnteresseerde:
Bij Mediamarkt NL is de Ena8 ivm Black friday behoorlijk in de aanbieding:
https://www.mediamarkt.nl...achine-zwart-1873788.html

Slechts 749. Zelfs goedkoper als de laagste prijs in Duitsland

[ Voor 12% gewijzigd door yorroy op 08-11-2024 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasperz89
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 21:51
Na veel rommelen met m'n Sage barista kan ik er niet tevreden over worden, zoals waar ik wel een beetje voor gewaarschuwd was. Ag ja, lesgeld zullen we maar zeggen.

Ik heb nu een DF64 besteld, mooi prijsje nu bij df64coffee.com als je kiest voor levering vanaf halverwege nov.
Alleen nu dus ook opzoek naar een nieuwe half automaat.
Inmiddels ben ik er wel over uit dat ik er één met een PID wil, voor de consistentie.
Nu heb ik een profitect go op het oog, voor zover ik nu zie zit dat hier al in? Nog specifieke redenen om andere modellen in overweging te nemen in deze prijscategorie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
jasperz89 schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 14:59:
Na veel rommelen met m'n Sage barista kan ik er niet tevreden over worden, zoals waar ik wel een beetje voor gewaarschuwd was. Ag ja, lesgeld zullen we maar zeggen.

Ik heb nu een DF64 besteld, mooi prijsje nu bij df64coffee.com als je kiest voor levering vanaf halverwege nov.
Inmiddels ben ik er wel over uit dat ik er één met een PID wil, voor de consistentie.
Nu heb ik een profitect go op het oog, voor zover ik nu zie zit dat hier al in? Nog specifieke redenen om andere modellen in overweging te nemen in deze prijscategorie?
Wat gaat er niet goed dan met de Barista? In principe zou je daar een prima espresso uit moeten krijgen namelijk..

Los daarvan, dit kan nog wel een interessante optie zijn (de MiiCoffee Apex gen2)

[ Voor 17% gewijzigd door olafmol op 08-11-2024 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasperz89
olafmol schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 15:32:
[...]

Wat gaat er niet goed dan met de Barista? In principe zou je daar een prima espresso uit moeten krijgen namelijk..

Los daarvan, dit kan nog wel een interessante optie zijn (de MiiCoffee Apex gen2)

[YouTube: Better than the Gaggia Classic Pro? Turin Legato/MiiCoffee Apex V2 Review]

[YouTube: Miicoffee Apex V2: The new standard for "budget" espresso!]
Krijg er opzich ook prima koffie uit, maar geen bakkie is hetzelfde. Zowel kwa maling niet, kwa temperatuur niet en kwa hoeveelheid output niet.
En aangezien ik het toch wel een erg leuke hobby vind, maar ik me nu gewoon te vaak sta te ergeren moet er maar wat anders komen.

Ik ga die machine eens checken!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Derbiss
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 02-05 11:20
Voor iedereen uit Vlaams-Brabant (en erbuiten) - mijn lokale koffiebrander te Merchtem (https://www.stylecoffee.b...UYFw1VKSfjw3RgjZuDL2TFUAH) doet op 17/11 een koffieproefdag ->

Op zondag 17 november organiseren we opnieuw een KOFFIEPROEFDAG!

Iedereen is van harte welkom in onze koffiebranderij om te genieten van onze vers gebrande koffie.

Er zal doorlopend een demonstratie koffiebranden zijn met onze proefbrander, waarbij je alle fijne kneepjes van het vak kunt zien.

Kom langs, proef en ontdek de magie van verse koffie!

Altijd interessant :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:01

Natuurlijk is die Sage niet de beste machine, maar ik zou eerst eens wachten tot die molen er is. Daarmee zou je met die Sage zeker goede espresso moeten kunnen zetten. Lukt dat niet, dan ligt dat echt aan jou en niet aan de machine (als die niet defect is). De bottleneck bij Sage is de molen. Wij roepen hier allemaal dat Sage k*t is, en de bouwkwaliteit is dat ook wel, maar half reddit zweert bij die machine (met separate molen) en kan er gewoon goede espresso mee zetten. Dus dat geschreeuw hier tegen Sage vertekent wel wat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
cryptapix schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 18:09:
[...]

Natuurlijk is die Sage niet de beste machine, maar ik zou eerst eens wachten tot die molen er is. Daarmee zou je met die Sage zeker goede espresso moeten kunnen zetten. Lukt dat niet, dan ligt dat echt aan jou en niet aan de machine (als die niet defect is). De bottleneck bij Sage is de molen. Wij roepen hier allemaal dat Sage k*t is, en de bouwkwaliteit is dat ook wel, maar half reddit zweert bij die machine (met separate molen) en kan er gewoon goede espresso mee zetten. Dus dat geschreeuw hier tegen Sage vertekent wel wat ;)
Exact, denk idd dat het aan de maling ligt. Als die consistent is met een goede maler, en je gebruikt een WDT tool om channeling te voorkomen, zou je absoluut een consistente bak eruit moeten krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:10
cryptapix schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 18:09:
Wij roepen hier allemaal dat Sage k*t is, en de bouwkwaliteit is dat ook wel, maar half reddit zweert bij die machine (met separate molen) en kan er gewoon goede espresso mee zetten. Dus dat geschreeuw hier tegen Sage vertekent wel wat ;)
Of is dat omdat ze daar niet anders gewend zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
418O2 schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 19:23:
[...]

Of is dat omdat ze daar niet anders gewend zijn?
Nee, ze hebben daar (VS) ook gewoon onze Europese merken. Daarnaast hebben ze ook Amerikaanse machines zoals Decent. De machine heeft veel minder invloed dan wij willen geloven ;) Bonen en molen zijn van zoveel meer invloed dan de machine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:10
cryptapix schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 19:26:
[...]

Nee, ze hebben daar (VS) ook gewoon onze Europese merken. Daarnaast hebben ze ook Amerikaanse machines zoals Decent. De machine heeft veel minder invloed dan wij willen geloven ;) Bonen en molen zijn van zoveel meer invloed dan de machine.
Half reddit heeft dat ding met ingebouwde maler toch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Nu online
418O2 schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 19:27:
[...]

Half reddit heeft dat ding met ingebouwde maler toch?
Maar dat wil nog niet zeggen dat ze hem ook met die maler gebruiken.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
En die ingebouwde molen wordt ook steeds beter. Ik krijg er een prima bak uit met de juiste tools wdt etc. Perfect? Nee maar goed genoeg en iedereen in huis kan koffie zetten zonder al te veel kennis.

Maar als je wilt experimenteren zou ik zeker eerst die molen proberen

[ Voor 15% gewijzigd door Freezhost op 08-11-2024 20:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jasperz89
Toch nog maar een kans geven met een goede maler ernaast dus, ga ik dat eerst eens proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10:56
Nu heb ik een profitect go op het oog, voor zover ik nu zie zit dat hier al in?
Juist, PID al ingebouwd, vrij snel opgewarmd. Ik ben er blij mee 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Nu online
Ik heb een Gaggia Pro, prima klein apparaat maar wil er wat modificaties op laten uitvoeren, er zit iemand in Amsterdam die dat doet, maar is ook iemand in de buurt van Rotterdam die dit doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasperz89
Ik lees veel over machines met een opwarmtijd van wel een half uur, waardoor veel mensen met een timer op het stopcontact werken ‘s ochtends. Dat klinkt als een prima oplossing idd, maar betekent dit dan dat het apparaat vervolgens heel de dag aan staat? Ik wil toch een bakkie kunnen pakken gedurende de dag zonder 30 min te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c0sje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:13
Mijn Londinium R zit ook op een timer. Gaat om om 06:30 aan (opwarmtijd van zeker 45 minuten) en gaat om 20:00 uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
jasperz89 schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 18:52:
Ik lees veel over machines met een opwarmtijd van wel een half uur, waardoor veel mensen met een timer op het stopcontact werken ‘s ochtends. Dat klinkt als een prima oplossing idd, maar betekent dit dan dat het apparaat vervolgens heel de dag aan staat? Ik wil toch een bakkie kunnen pakken gedurende de dag zonder 30 min te wachten.
Als ik ‘s morgens wakker word zet ik de machine aan (met Shelly plug, want ik ben te lui om naar beneden te lopen). Tegen de tijd dat ik heb gedoucht en gegeten is dat ding echt wel warm. Na gebruik valt de machine in stand-by (boiler op 70 graden). Rond de lunchtijd haal ik hem uit stand-by en als ik mijn lunch op heb is de machine warm. Dan zet ik nog een dubbele espresso en gaat hij uit tot de volgende dag.

Heel af en toe als ik op kantoor ben geweest, wil ik thuis nog een espresso. Dan is die Shelly plug ook ideaal want die kan ik dan via Apple CarPlay bedienen als ik nog ongeveer een half uur moet rijden.

[ Voor 10% gewijzigd door cryptapix op 09-11-2024 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomox
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 22:03
Idem, ik schakel ook met een Shelly via home assistant mijn mara X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:05
Hier hangt hij ook aan mijn homey.

Gekoppeld aan de homey wekker.

Wanneer ik de wekkers van homey uitzet gaat werkt automatisch de flow niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasperz89
Hmm wel iets om mee te gaan nemen in m’n zoektocht dus. Ik werk veel thuis en drink dan wel een bakje of 4-5, evenals m’n partner. Zit er niet op te wachten dat elke keer een half uur van tevoren te bepalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:05
jasperz89 schreef op zondag 10 november 2024 @ 06:42:
Hmm wel iets om mee te gaan nemen in m’n zoektocht dus. Ik werk veel thuis en drink dan wel een bakje of 4-5, evenals m’n partner. Zit er niet op te wachten dat elke keer een half uur van tevoren te bepalen.
Mijn Mara x gaat op thuiswerkdagen 07:30 aan.
07:50 warm en blijft dan de hele dag aan totdat ik geen koffie meer drink, meestal tot en met de lunch.

Hij valt dus niet in stand-by, deze heb ik uitgezet.
Is dat milieu onvriendelijk, ja maar gemak wil ook wat.

In het weekend doe ik het handmatig aanzetten.
Relax it’s weekend !

[ Voor 6% gewijzigd door joke_name op 10-11-2024 06:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coyote1980
  • Registratie: Februari 2003
Voor het gemaksaspect heb ik daarom de Lelit Elizabeth gekozen. Korte opwarmtijd, dual boiler, compact formaat, pre-infusion. Heb hem nu bijna een jaar en nog steeds erg blij met die keuze.

Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
Mijn Quickmil Carola heeft binnen 5 minuten warm water.

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joshh
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 17:42
Boeryepes schreef op zondag 10 november 2024 @ 08:18:
Mijn Quickmil Carola heeft binnen 5 minuten warm water.
Maar de Carola heeft een e61 groep, dus minimaal 15 minuten opwarmen voor goede koffie, ook met flushen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joshh
coyote1980 schreef op zondag 10 november 2024 @ 08:13:
Voor het gemaksaspect heb ik daarom de Lelit Elizabeth gekozen. Korte opwarmtijd, dual boiler, compact formaat, pre-infusion. Heb hem nu bijna een jaar en nog steeds erg blij met die keuze.
Wel jammer van de gebruikte plastics en teflon toe en afvoer slangen, maar wat wil je voor de adviesprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coyote1980
  • Registratie: Februari 2003
Joshh schreef op zondag 10 november 2024 @ 10:00:
[...]

Wel jammer van de gebruikte plastics en teflon toe en afvoer slangen, maar wat wil je voor de adviesprijs.
Ga op termijn wel merken hoe erg dat is. Voor nu zet hij 10x betere koffie dan mijn vorige DeLonghi halfautomaat. :)

Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:10
Bij mij heb ik een heel schema ingesteld in de smart plug. Om 7:30 aan, om 10:30 weer uit en dan om 12:30 weer aan en om 13:30 weer uit. En savonds tussen 19:00 en 20:00 staat die aan.

Als ik ergens daar tussen door koffie wil zet ik hem weer aan, hij is dan een stuk sneller warm doordat die meestal nog niet helemaal is afgekoeld.
Sowieso duurt het bij de MaraX die ik heb denk maximaal 20 min, van koud naar opgewarmd.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
ramrodwillem schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 11:15:
Ik heb een Gaggia Pro, prima klein apparaat maar wil er wat modificaties op laten uitvoeren, er zit iemand in Amsterdam die dat doet, maar is ook iemand in de buurt van Rotterdam die dit doet?
Ik meen wel eens advertenties op marktplaats te hebben gezien van iemand die dit doet in omgeving Amsterdam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Nu online
Hercul3s schreef op zondag 10 november 2024 @ 10:31:
[...]

Ik meen wel eens advertenties op marktplaats te hebben gezien van iemand die dit doet in omgeving Amsterdam.
Je zegt nu precies wat ik aangeef en dus iemand uit de buurt van Rotterdam zoek.....😋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
Joshh schreef op zondag 10 november 2024 @ 09:58:
[...]

Maar de Carola heeft een e61 groep, dus minimaal 15 minuten opwarmen voor goede koffie, ook met flushen.
Dat staat in het boekje maar na 5 minuten geeft ie gewoon heet water op de ingestelde temperatuur. Koffie is ook gewoon heet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinkerer84
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 14:26
Sinds kort heb ik een Odyssey Argos. Kleine boiler met een 1500W element, is in 5 minuten warm. Geen timer meer nodig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Teus.espresso
Opwarmtijd is heel erg afhankelijk van de massa die opgewarmd moet worden. Bijna alle machines hebben een verwarming element van rond de 1400 Watt. Bij een kleine boiler of thermoblok machine waar de kop geïntegreerd is met de boiler zal de opwarm tijd een stuk korter zijn dan een warmtewisselaar met E61 kop. Een single boiler E61 is weer iets sneller dan warmtewisselaar maar nog steeds niet zo snel als een Go of Sylvia (dus niet in 5 minuten door en door warm).
ECM maakt nu net als Bezerra een electrisch verwarmde kop. Dat zorgt dat dat gedeelte direct verwarmd wordt in plaats van indirect door circulatie van het water. Zo'n constructie zullen we nog veel meer zien in de toekomst.
Ps, ik ben een thermoblok machine met Bezerra kop aan het bouwen met Arduino controler. Zodra het enigszins werkt, zal ik het plaatsen als voorbeeld wat je met zelfbouw kan doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cryptapix
Boeryepes schreef op zondag 10 november 2024 @ 11:17:
[...]

Dat staat in het boekje maar na 5 minuten geeft ie gewoon heet water op de ingestelde temperatuur. Koffie is ook gewoon heet.
Heet water geeft hij als het water in de boiler warm is. Dat kan vrij snel zijn. Maar in 5 minuten is de zetgroep van een E61 (en je filter(drager)) absoluut niet warm. Ik merk echt een groot verschil in het zetten met een warme of koude zetgroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
cryptapix schreef op zondag 10 november 2024 @ 12:42:
[...]

Heet water geeft hij als het water in de boiler warm is. Dat kan vrij snel zijn. Maar in 5 minuten is de zetgroep van een E61 (en je filter(drager)) absoluut niet warm. Ik merk echt een groot verschil in het zetten met een warme of koude zetgroep.
Het valt mee en als ik twijfel dan laat ik even wat water doorspoelen. Meestal niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
ramrodwillem schreef op zondag 10 november 2024 @ 10:35:
[...]

Je zegt nu precies wat ik aangeef en dus iemand uit de buurt van Rotterdam zoek.....😋
... totaal overheen gelezen, excuus! 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:37
jasperz89 schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 18:52:
Hier een Expobar Brewtus IV met E61 die is in max 10min opgewarmd. Zal in de winter een minuutje of 2 meer zijn. Maar valt me niks mee.

Ik heb speciaal een machine uitgezocht welke geschakeld mag worden. Niet alle machines mogen dat dolr elektronica en software. Zit bij mij op een Shelly smart plug die op basis van de eerst gezette wekker thuis aangaat. En uitgaat als er niemand thuis is en we naar bed gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qosmic
  • Laatst online: 15:16
Qosmic schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 10:32:
Ik heb sinds gister het probleem dat mijn Jura E8 geen melkschuim meer geeft.
In plaats van schuim geeft hij warme melk.
De melk is ook warm, als de melk op is komt er stoom uit de pijp, alleen melkschuim wordt niet meer gegenereerd.

Heb de cappuccinatore al uit elkaar gehaald, helemaal gereinigd, melkreiniger gebruikt, nieuwe melkuitloopdopje erop gezet maar krijg het niet opgelost.

Iemand een idee?

Heb het idee dat het met het luchtventiel te maken heeft, hier heb ik ook een nieuwe van. Maar weet niet hoe ik deze moet vervangen of los moet halen. Kan er ook zo1-2-3 geen handleiding voor vinden op internet.

edit: ik weet bijna zeker dat het aan het luchtventiel ligt. Heb er een beetje aan lopen rommelen en nu is het geen warme melk meer wat eruit komt, maar iets wat op schuim lijkt, nog niet top, maar iets beter.
Moet dus alleen even weten hoe ik het luchtventiel van de Jura E8 (eb) kan vervangen.
Iemand die weet hoe ik weer melkschuim uit mijn Jura E8 krijg ipv warme melk?

Stop chasing the dream, you're already living it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
t14wo schreef op zondag 10 november 2024 @ 13:22:
[...]

Hier een Expobar Brewtus IV met E61 die is in max 10min opgewarmd. Zal in de winter een minuutje of 2 meer zijn. Maar valt me niks mee.

Ik heb speciaal een machine uitgezocht welke geschakeld mag worden. Niet alle machines mogen dat dolr elektronica en software. Zit bij mij op een Shelly smart plug die op basis van de eerst gezette wekker thuis aangaat. En uitgaat als er niemand thuis is en we naar bed gaan.
Na 10 minuten is alleen je groep nog niet helemaal op temperatuur. Met wat donkerdere roasts zal dat niet opvallen maar met lichte roast merk ik dat je wel 20 a 25mins nodig hebt om goed op temp te zijn.

@jasperz89

Alles met E61 duurt langer om op te warmen omdat de groep veel massa heeft. Sommige merken/modellen doen dit wat slimmer (de Lelit modellen oa) door de koffie boiler tijdelijk heter te zetten tijdens het opwarmen. Volgens mij kom je dan uit bij 10 a 15 mins.

Ik heb op dit moment een E61 staan maar ook een Pavoni Europiccola. De E61 gaat aan als ik 'straks' koffie wil. De Pavoni als ik 'nu' koffie wil. Beetje luxe probleem natuurlijk, een sneller opwarmende E61 of alternatief zou ook wel fijn zijn :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
Qosmic schreef op zondag 10 november 2024 @ 13:25:
[...]

Dat luchtventiel (zo'n rubberen dopje met een plat wordend uiteinde toch?) zou je er af moeten kunnen halen en vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
Mijn apparaat verbruikt ongeveer 1,3 kWh gemiddeld als die de hele dag aanstaat op een thuiswerkdag. Ik vind het wel prima en hou hem dus aan. Tussentijds uitzetten is dus niet heel zinvol als je bijv. zonnepanelen hebt. 1,3 kWh kost bij 21 cent dus 27 cent. Daarvoor ga ik niet té moeilijk doen.

Gebruik de machine btw ook voor theewater. Dus de stoomboiler moet op een thuiswerkdag ook 1,5l water koken.

Ik was overigens positief verrast over het verbruik!

[ Voor 3% gewijzigd door t14wo op 10-11-2024 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
Hercul3s schreef op zondag 10 november 2024 @ 13:27:
[...]

Na 10 minuten is alleen je groep nog niet helemaal op temperatuur. Met wat donkerdere roasts zal dat niet opvallen maar met lichte roast merk ik dat je wel 20 a 25mins nodig hebt om goed op temp te zijn.
Klopt inderdaad wel. Maar ik laat sochtends de groep even een flinke mok aan water doorlopen. Machine heeft vaste aansluiting, dus dat maakt niet zoveel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:33
Qosmic schreef op zondag 10 november 2024 @ 13:25:
[...]

Uit elkaar halen en goed schoonmaken, controleren op valse lucht bij de aansluitingen. Als dat niet helpt het luchtaanzuigventiel vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:43

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Weet iemand toevallig wat de exacte afmetingen van de Melitta Purista zijn?

Op de site zie ik alleen LxBxH.
Ik ben op zoek naar de afmeting van de watertank, of vooral hoeveel ruimte je boven het apparaat nodig hebt om de tank er uit te halen. De tank zou namelijk tegen de muurkant staan, en moet dus helemaal omhoog er uit.
En hoe diep/lang het apparaat is, en hoe diep/lang het traytje/lekbak. Die afmeting wordt op de site bij elkaar geteld namelijk.

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qosmic
bszz schreef op zondag 10 november 2024 @ 14:09:
[...]

Uit elkaar halen en goed schoonmaken, controleren op valse lucht bij de aansluitingen. Als dat niet helpt het luchtaanzuigventiel vervangen.
Dat uit elkaar halen en goed schoonmaken heb ik al (meerdere) keren gedaan.
Valse lucht wordt niet aangezogen. Denk ook dat het met het lucht aanzuigventiel te maken heeft. Ik heb ook al een vervangende, ik weet alleen niet hoe ik hem moet vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qosmic
Hercul3s schreef op zondag 10 november 2024 @ 13:29:
[...]

Dat luchtventiel (zo'n rubberen dopje met een plat wordend uiteinde toch?) zou je er af moeten kunnen halen en vervangen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RLvSQtWTx3ED6bWobCJiES_vIsA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oLsMbagl8eqpyQyrqciDBjF1.jpg?f=fotoalbum_large

Het is zo'n ding, en die zit vastgedraaid en weet niet hoe ik die los moet maken

[ Voor 73% gewijzigd door Qosmic op 10-11-2024 16:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teus.espresso
Het lucht ventiel zit vastgeschroefd als een moer.
Om het los te halen gebruik je of de maatschep die bij de Jura zit. De steel heeft een zeskant uitsparing die op het ventiel past. Als dat bij jouw versie niet gaat dan gebruik je een pijpsleutel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
bartvl schreef op zondag 10 november 2024 @ 15:39:
Weet iemand toevallig wat de exacte afmetingen van de Melitta Purista zijn?

Op de site zie ik alleen LxBxH.
Ik ben op zoek naar de afmeting van de watertank, of vooral hoeveel ruimte je boven het apparaat nodig hebt om de tank er uit te halen. De tank zou namelijk tegen de muurkant staan, en moet dus helemaal omhoog er uit.
En hoe diep/lang het apparaat is, en hoe diep/lang het traytje/lekbak. Die afmeting wordt op de site bij elkaar geteld namelijk.
Valt wel mee toch?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UEqJ9y2WsxG_jIKVXbRRWiLHzLY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/8RwamhrZyCouVGqs2vZTYdsC.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qosmic
Teus.espresso schreef op zondag 10 november 2024 @ 16:14:
Om het los te halen gebruik je of de maatschep die bij de Jura zit. De steel heeft een zeskant uitsparing die op het ventiel past. Als dat bij jouw versie niet gaat dan gebruik je een pijpsleutel.
De achterkant van de schep kan ik wel gebruiken voor de stoom sproeier, maar op het luchtventiel past die niet.
Zal het met een pijpsleutel proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Een vraagje wat hier misschien niet helemaal thuis hoort maar waarvan ik persoonlijk wel denk dat er meerdere mensen tegen aan lopen óf zichzelf deze vraag zouden kunnen (of moeten) stellen.

Ik heb hier al een aantal jaar tot volle tevredenheid een Saeco GRANAROMA DELUXE SM6685 volautomaat in huis (eigenlijk dus gewoon een Philips) en dat apparaat maakt gebruik van zogenaamde 'Aquafilters' welke er voor zorgen dat je niet al te vaak het hele apparaat hoeft te ontkalken. Ik vervang die filters uiteraard regelmatig op aanraden van de fabrikant (niet helemaal volgens het schema omdat de waterhardheid hier redelijk laag is) en bewaar de oude filters dan om ze vervolgens gezamelijk in één keer op een nette, ecologisch en milieuvriendelijke, manier af te kunnen gaan voeren.

Nou komt de vraag: Waar láát je die dingen? Bij het PMD zal waarschijnlijk niet de bedoeling zijn maar het grootste deel is wél van plastic gemaakt. Bij het restafval is ook weer zonde omdat het hele ding dan incl. plastic waarschijnlijk gewoon de verbrandingsoven in gaat.

Nou kan ik die dingen natuurlijk gewoon met een dremel open maken / demomteren en het plastic dus alsnog bij het PMD deponeren, maar waar laat ik dan vervolgens de inhoud (én wat is dat überhaupt voor een spul wat er in zit)..... Hoe zouden ze hier bij Philips ooit over na gedacht hebben?

Op de, hierboven tevens gelinkte website van Philips is hierover helaas weinig tot helemaal niets zinnigs terug te vinden qua advies en/of documentatie :o

[ Voor 9% gewijzigd door Will_M op 10-11-2024 18:19 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Joshh
Will_M schreef op zondag 10 november 2024 @ 17:42:
Een vraagje wat hier misschien niet helemaal thuis hoort maar waarvan ik persoonlijk wel denk dat er meerdere mensen tegen aan lopen óf zichzelf deze vraag zouden kunnen (of moeten) stellen.

Ik heb hier al een aantal jaar tot volle tevredenheid een Saeco GRANAROMA DELUXE SM6685 volautomaat in huis (eigenlijk dus gewoon een Philips) en dat apparaat maakt gebruik van zogenaamde 'Aquafilters' welke er voor zorgen dat je niet al te vaak het hele apparaat hoeft te ontkalken. Ik vervang die filters uiteraard regelmatig op aanraden van de fabrikant (niet helemaal volgens het schema omdat de waterhardheid hier redelijk laag is) en bewaar de oude filters dan om ze vervolgens gezamelijk in één keer op een nette, ecologisch en milieuvriendelijke, manier af te kunnen gaan voeren.

Nou komt de vraag: Waar láát je die dingen? Bij het PMD zal waarschijnlijk niet de bedoeling zijn maar het grootste deel is wél van plastic gemaakt. Bij het restafval is ook weer zonde omdat het hele ding dan incl. plastic waarschijnlijk gewoon de verbrandingsoven in gaat.

Nou kan ik die dingen natuurlijk gewoon met een dremel open maken / demomteren en het plastic dus alsnog bij het PMD deponeren, maar waar laat ik dan vervolgens de inhoud (én wat is dat überhaupt voor een spul wat er in zit)..... Hoe zouden ze hier bij Philips ooit over na gedacht hebben?

Op de, hierboven tevens gelinkte website van Philips is hierover helaas weinig tot helemaal niets zinnigs terug te vinden qua advies of documentatie :o
Kan bij het plastic, het is een filter op basis van ionenuitwisseling en dus vermoed ik harsbolletjes. En die bolletjes zijn ook gemaakt van plastic alleen dan aan het eind van hun levensduur geladen met mineralen als calcium en magnesium.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Joshh schreef op zondag 10 november 2024 @ 18:23:
[...]

Kan bij het plastic, het is een filter op basis van ionenuitwisseling en dus vermoed ik harsbolletjes. En die bolletjes zijn ook gemaakt van plastic alleen dan aan het eind van hun levensduur geladen met mineralen als calcium en magnesium.
Top!!! Dank voor het snelle antwoord (y) Misschien dat Philips dit ook gewoon op de site (voor NL) mag gaan zetten?

[ Voor 8% gewijzigd door Will_M op 10-11-2024 21:07 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Joshh schreef op zondag 10 november 2024 @ 18:23:
[...]

Bij restafval.
Elke gemeente heeft een andere afvalstroom en PMD wil tussen verwerkers nog wel eens verschillen. Bij twijfel restafval anders gaan er namelijk hele ladingen PMD de verbrandingsoven in. Heel simpel is deze vraag in Nederland nooit te beantwoorden zonder dat de vraagsteller deelt wat er onder PMD valt in zijn gemeente.

Doe ik met de ontkalk dingen van mijn Jura ook, restafval.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedyDH
  • Registratie: Maart 2016
Misschien heb je hier wat aan
Ravhin in "Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1"

Je kan ze dus hergebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

True schreef op zondag 10 november 2024 @ 18:51:
[...]

Bij restafval.
Elke gemeente heeft een andere afvalstroom en PMD wil tussen verwerkers nog wel eens verschillen. Bij twijfel restafval anders gaan er namelijk hele ladingen PMD de verbrandingsoven in. Heel simpel is deze vraag in Nederland nooit te beantwoorden zonder dat de vraagsteller deelt wat er onder PMD valt in zijn gemeente.

En dit is dus eigenlijk precies dát waar ik op doelde. Iedereen en alles probeert als particuliere consument inmiddels z'n eigen zaakjes op z'n eigen manier GOED te doen terwijl het eigenlijk gewoon een probleem van de fabrikant(en) is welke de rommel als zodanig op de markt brengen (en daar vervolgens ook nog eens grof geld aan verdienen samen met de afvalverwerkers). Zelfde geldt ook voor de zooi welke er aan PMD/BLIK nu overal ingezameld moet worden middels 'statiegeld' en waar gigantische geldstromen in omgaan op/ten kosten van de consument.

8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:43

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Om dat te kunnen doen heb ik er een gespiegelde versie van nodig. Die kant zal namelijk tegen koelkast/paneel komen te staan.

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Teus.espresso
Jura Nederland is bezig met een inlever bak voor Claris Filters te maken. In de winkels waar je Jura koopt, kan je al de gebruikte filters inleveren maar ze willen er meer aandacht aan gaan geven.
Een eerste versie staat in Zoetermeer.
Ik mag hopen dat andere fabrikanten ook vergelijkbare projecten gaan starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:45
True schreef op zondag 10 november 2024 @ 18:51:
[...]

Bij restafval.

precies dit. Daarbij PMD gaat ervan uit dat het lege verpakkingen zijn. Een verpakking (kan je nog over discussiëren of dit daaronder valt) gevuld met hars is dus niet leeg : oftewel restafval .

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qosmic
Teus.espresso schreef op zondag 10 november 2024 @ 16:14:
Ik heb inmiddels stoomsproeier vervangen, het luchtventiel, cappuccinatore volledig uit elkaar gehaald en schoongemaakt, maar helaas nog steeds geen schuim en alleen maar warme melk.

Kan het zijn dat de cappuccinatore stuk is en ik deze moet vervangen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freezhost
Teus.espresso schreef op zondag 10 november 2024 @ 12:28:
Ps, ik ben een thermoblok machine met Bezerra kop aan het bouwen met Arduino controler. Zodra het enigszins werkt, zal ik het plaatsen als voorbeeld wat je met zelfbouw kan doen.
Gaaf, dat lijkt mij wel heel leuk om mee te spelen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puntje-NL
  • Registratie: Februari 2014
Ik heb nog een vraagje. Ik heb hier eerder gepost met advies voor een maler. Mijn voorkeur ging toen uit naar een Niche Zero. Ik ben daar toch van teruggekomen (gelukkig voor de koop). Na de NZ, kwam de Eureka Specialita op mijn pad en nu ben ik daar vanaf gestapt om gefocused te zijn op de TimeMore 064S.

Ik zou graag een molen willen om even niet meer te upgraden, uiteindelijk moet hij naast een Decent of een La Marzocco Micra gaan staan en ik wil graag direct klaar zijn met de molen en niet nog 2 keer moeten upgraden.

Huidige machine is een Sage Barista Pro en ik gebruik de ingebouwde molen. Over het algemeen drink ik espresso drankjes (cappucino/late/flat whites) en sporadisch maak ik een pour over met een V60.

Kan iemand mij nog advies geven of ik de goede richting op zit met de Timemore 064S?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hercul3s
Puntje-NL schreef op maandag 11 november 2024 @ 11:18:
Ik heb nog een vraagje. Ik heb hier eerder gepost met advies voor een maler. Mijn voorkeur ging toen uit naar een Niche Zero. Ik ben daar toch van teruggekomen (gelukkig voor de koop). Na de NZ, kwam de Eureka Specialita op mijn pad en nu ben ik daar vanaf gestapt om gefocused te zijn op de TimeMore 064S.

Ik zou graag een molen willen om even niet meer te upgraden, uiteindelijk moet hij naast een Decent of een La Marzocco Micra gaan staan en ik wil graag direct klaar zijn met de molen en niet nog 2 keer moeten upgraden.

Huidige machine is een Sage Barista Pro en ik gebruik de ingebouwde molen. Over het algemeen drink ik espresso drankjes (cappucino/late/flat whites) en sporadisch maak ik een pour over met een V60.

Kan iemand mij nog advies geven of ik de goede richting op zit met de Timemore 064S?
Een 064s is een goede molen gezien de reviews. Hij heeft wel espresso schijven. Ga je daar filter mee zetten dan is het resultaat minder goed dan als je de filter schijven zou hebben.

Als je meer ‘endgame’ zoekt zou ik eerder richting de 078s gaan. Als je espresso en filter doet dan is een aparte molen voor filter wel aan te raden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puntje-NL
Hercul3s schreef op maandag 11 november 2024 @ 11:33:
[...]

Een 064s is een goede molen gezien de reviews. Hij heeft wel espresso schijven. Ga je daar filter mee zetten dan is het resultaat minder goed dan als je de filter schijven zou hebben.

Als je meer ‘endgame’ zoekt zou ik eerder richting de 078s gaan. Als je espresso en filter doet dan is een aparte molen voor filter wel aan te raden.
Ten eerste, thanks! Ik drink zo weinig filter/pour over dat ik het zonde vindt om daar op te focussen. Ik merk dat ik alleen een pour over maak als ik de smaak niet uit de bonen kan krijgen met de maler die ik nu heb. Wat dus best wel vaak is nu. Ik hoop dat ik met de 064S beter de smaken uit naturals en anaerobics kan halen. Is die gedachte juist?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
Puntje-NL schreef op maandag 11 november 2024 @ 11:36:
[...]

Ten eerste, thanks! Ik drink zo weinig filter/pour over dat ik het zonde vindt om daar op te focussen. Ik merk dat ik alleen een pour over maak als ik de smaak niet uit de bonen kan krijgen met de maler die ik nu heb. Wat dus best wel vaak is nu. Ik hoop dat ik met de 064S beter de smaken uit naturals en anaerobics kan halen. Is die gedachte juist?
Wat is je referentie? Is er een koffietentje waar je de koffie drinkt die smaakt zoals je thuis ook zou willen? Dan zou je daar eens kunnen checken wat ze gebruiken als maler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puntje-NL
olafmol schreef op maandag 11 november 2024 @ 12:14:
[...]

Wat is je referentie? Is er een koffietentje waar je de koffie drinkt die smaakt zoals je thuis ook zou willen? Dan zou je daar eens kunnen checken wat ze gebruiken als maler.
Klopt, alleen zijn het daar vaak horeca malers. Die zijn natuurlijk wat duurder en daarnaast zijn het vaak bakbeesten van jewelste, haha.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hercul3s
Puntje-NL schreef op maandag 11 november 2024 @ 11:36:
[...]

Dan snap ik hem beter. Dan is de 064s wel een goede upgrade tov wat je nu hebt. Ik heb zelf de 078s en hiervoor een Niche, mijn voorkeur gaat ook uit naar Naturals en Anaerobics en die komen beter tot hun recht dan met de Niche. Denk dat je met de 064s vrij goed zit de komende tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cezus
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11:27
Dirk0s schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 08:33:
[...]

Mijn krups machine heeft het vanmorgen begeven na 8 jaar. Ik zit nu eigenlijk in dezelfde situatie.

Ik drink geen koffie met melk producten dus hoeven die ook niet aanwezig te zijn in mijn nieuwe volautomaat. Welke heb jij inmiddels gekozen?
Ik zag als eerste ook de ENA4 voorbij komen. Ik drink wel vaak koffie wat rond de 120ml is per bakkie, kan dat ook met dit apparaat of is dit echt espresso?
Ik heb inmiddels een keuze gemaakt voor de E4 maar heb hem nog niet gekocht. Geen tijd nog kunnen vinden om bij Peeze hier in de buurt langs te gaan om te proeven. Maar ik ga nu even de Black Friday deals afwachten.
Pagina: 1 ... 223 ... 240 Laatste

Let op:
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1