Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1 Overzicht

Pagina: 1 ... 222 ... 240 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Micha_NL
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 07-05 14:30
Sinds een kleine maand in het bezit van de lelit Bianca en kan niks anders zeggen dan wat een top machine! Heel erg blij mee en een bak koffie maken is gewoon een compleet feestje!
Merk alleen dat ik wat moeite heb met het opschuimen van de melk, deze wordt te dik, of te dun. Een mooie middenweg vind ik nog lastig om te vinden. Ook na het kijken van verschillende filmpjes lukt het niet altijd. Wie heeft de gouden tip of is het echt blijven oefenen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:17
Micha_NL schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 16:41:
Sinds een kleine maand in het bezit van de lelit Bianca en kan niks anders zeggen dan wat een top machine! Heel erg blij mee en een bak koffie maken is gewoon een compleet feestje!
Merk alleen dat ik wat moeite heb met het opschuimen van de melk, deze wordt te dik, of te dun. Een mooie middenweg vind ik nog lastig om te vinden. Ook na het kijken van verschillende filmpjes lukt het niet altijd. Wie heeft de gouden tip of is het echt blijven oefenen?
Volle, koude houdbare melk gebruiken en naar het geluid luisteren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Micha_NL
418O2 schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 16:48:
[...]

Volle, koude houdbare melk gebruiken en naar het geluid luisteren
Ga ik zeker eens proberen. Maar zit er zo veel verschil tussen houdbare en verse?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 418O2
Micha_NL schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 16:55:
[...]

Ga ik zeker eens proberen. Maar zit er zo veel verschil tussen houdbare en verse?
Houdbare melk geeft het beste resultaat wanneer je het opschuimt. Dit komt omdat hier in verhouding meer eiwitten inzitten dan in verse melk. Deze eiwitten zijn nodig voor het maken van melkschuim. Het verschil tussen houdbare en verse melk is de manier waarop het bewerkt wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yorroy
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10:48
schumi1986 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 16:32:
Kom net op het juiste moment hier kijken zo te zien :p

Ik twijfel dus tussen een Jura J8 Twin en een Sage Oracle JET. Beide nagenoeg zelfde prijs.

Voordeel van de Jura lijkt mij dat je sneller een kop koffie hebt, nadeel lijkt mij het melk reinigingsproces.
Vorrdeel van de Sage lijkt mij een betere kop koffie? met betere melkschuim?

zoals ik hier lees is Jura zeer betrouwbaar en Sage juist niet zo?
Toevallig zit ik ook te loeren naar een J8 Twin ivm de dubbele bonenmaler.
Mocht je net als ik een beetje op de centen zijn dan kun je het beste nog even wachten. Tijdje geleden was deze bij de MM Duitsland 1570 euro. Dat scheelt nogal met de huidige prijs. Wellicht met Black friday een mooie optie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Micha_NL
Duidelijk, dank je wel voor je antwoord. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi1986
  • Registratie: Februari 2014
  • Nu online
yorroy schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 18:39:
[...]

Toevallig zit ik ook te loeren naar een J8 Twin ivm de dubbele bonenmaler.
Mocht je net als ik een beetje op de centen zijn dan kun je het beste nog even wachten. Tijdje geleden was deze bij de MM Duitsland 1570 euro. Dat scheelt nogal met de huidige prijs. Wellicht met Black friday een mooie optie
Bedankt voor je reactie :) ik was sowieso van plan te wachten op BF maar nu heb ik ongeveer een richtprijs, top!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crawl NL
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12:22
Black Friday, pfff. Ik ben in voor een Jura E8 (ec). Gisteren was deze nog €1229 bij de MM. Vandaag €1349 om straks met BF weer naar €1229 te dalen zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highfive95
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 07-05 20:41
Mijn oude Seaco volautomaat is na 11 jaar overleden. Prima machine met Lavazza Qualita Oro bonen.

Nadeel van de volautomaat vind ik het schoonmaken. Opvang bakken legen, zetgroep schoonmaken. Dat deed ik altijd iets te lui en te laat. Dat maakt de koffie er niet lekkerder op.

Ik drink 3-4 kopjes (Lungo of dubbele espresso) per dag en wil nu toch voor een espresso machine met portafilter gaan. Schoonmaken is toch iets makkelijker. Koffie maken iets meer werk, maar dat vind ik niet erg.

Heb al vele reacties gelezen, maar kom er niets helemaal uit. Heb al een bosch bonenmaler (voor camping). Het is lastig om steeds dezelfde maalgraad hetzelfde te krijgen. Doe nu op tijd.

Voor wat betreft machine heb ik een budget van €200,00 inclusief accessoires. (Tamper, cappucino beker). Met bonenmaler blijf ik niet binnen budget dus zal met de huidige moeten doen.

Er zijn eigenlijk 2 machines die op lijstje staan. Delonghi Dedica of Hibrew H10a. De Dedica is iets goedkoper, maar met Hibrew kun je iets meer instellen zag ik. Ik neig naar de hibrew.

Hebben jullie nog tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11:17
@Highfive95 als je voor de hibrew gaat zou ik voor de nieuwe plus kiezen. Die heeft behoorlijk wat verbeteringen, grotere lekbak en een 3weg ventiel etc. Zelf geen ervaring mee overigens maar er staan genoeg reviews op YT. AL zou ik daar geen Lavazza bij gebruiken maar echt verse bonen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanvD
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 08:25

JanvD

Portretfotograaf

Micha_NL schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 18:47:
[...]

Duidelijk, dank je wel voor je antwoord. :)
Het 'beste' resultaat is wel afhankelijk van de wensen. Het kan makkelijker zijn voor latte art, maar het hoeft niet per se lekkerder te zijn. Daarvoor is waarschijnlijk / meestal biologische volle melk het beste voor (en is nogal subjectief)

www.janvandoornik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highfive95
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 07-05 20:41
Freezhost schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 20:56:
@Highfive95 als je voor de hibrew gaat zou ik voor de nieuwe plus kiezen. Die heeft behoorlijk wat verbeteringen, grotere lekbak en een 3weg ventiel etc. Zelf geen ervaring mee overigens maar er staan genoeg reviews op YT. AL zou ik daar geen Lavazza bij gebruiken maar echt verse bonen.
De plus is ver boven budget dus dat is geen optie. Verse bonen zal best lekkerder zijn maar vind ik ook te duur en voor mijn smaak zijn de Lavazza bonen prima.

Een simpele machine is denk ik goed genoeg voor mijn smaakprofiel. Nadeel is dat er vele zijnet allemaal voors en tegens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:42

DjVe

Hatsaflats!

Highfive95 schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 22:32:
[...]

De plus is ver boven budget dus dat is geen optie. Verse bonen zal best lekkerder zijn maar vind ik ook te duur en voor mijn smaak zijn de Lavazza bonen prima.

Een simpele machine is denk ik goed genoeg voor mijn smaakprofiel. Nadeel is dat er vele zijnet allemaal voors en tegens.
Dan zou ik het eerder tweedehands gaan zoeken. Voor +/- €150 heb je een mooie Rancillio Silvia thuis staan en dan heb je een goede solide basis. Je kan hem daarna ook nog upgraden met een PID. Er staan veelal ook complete sets op marktplaats met bonenmaler en espressomachine voor schappelijke prijzen, maar dat ga je met €200 echt niet redden.

Met een Bosch maler (op basis van messen) ga je geen fatsoenlijke espresso kunnen maken. Je krijgt bitter-zure koffie doordat er geen enkele consistentie is in de maling.

Ik zou je dus adviseren: spaar nog even door (of verruim je budget) en haal een leuke tweedehands setje van +/-€450.

Wil je niet meer uitgeven: ga dan helemaal handmatig met een V60 setje en een handmaler. Dan heb je ook uitstekende koffie (is wel even oefenen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 09:49
Crawl NL schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 19:27:
Black Friday, pfff. Ik ben in voor een Jura E8 (ec). Gisteren was deze nog €1229 bij de MM. Vandaag €1349 om straks met BF weer naar €1229 te dalen zeker.
Die moet je echt in dld kopen met btw dagen bij saturn of mediamarkt. Eur 799

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
Highfive95 schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 22:32:
[...]

Die Lavazza zijn wel vrij lichte bonen, heb je een consistente molen voor nodig anders krijg je een zure bak. En ik heb er ervaring mee, jaren die bonen gedronken uit een volautomaat.

Anders op marktplaats kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
Johan Bogle schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 08:17:
[...]
Die moet je echt in dld kopen met btw dagen bij saturn of mediamarkt. Eur 799
Die 799 is voor de EB en tot nu toe niet voor de EC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 09:49
cryptapix schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 15:06:
[...]

Die 799 is voor de EB en tot nu toe niet voor de EC.
Ok. Als jij het verschil belangrijk vindt koop je de EC voor wat, 849? Oftewel nog altijd de moeite om naar Duitsland te rijden. Koop geen enkele Jura in NL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 07-05 21:44
Ik heb dit forum al doorzocht maar ik ben op zoek naar ondedelen voor het uitvoeren van onderhoud aan een jura s8 en heb oa de O ringen nodig van de Z groep en overige onderdelen. De s8 doet vreemd sinds september, bij het aanzetten duurt het spoelen lang en dit geldt ook bij het uitzetten van het apparaat, spoelt lang, gaat daarna opwarmen en blijft aan staan en het water komt in de koffieopvang bak terecht. Heb nu verschillende services bedrijfjes gesproken en ook Jura zelf maar iedereen vertelt wat anders dus ik wil de S8 eerst zelf eens gaan openmaken maar wil daarvoor eerst wel onderdelen bestellen zodat ik deze gelijk kan vervangen.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v151 combination CT003 v114 app v1.6.33

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teus.espresso
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 12:06
De zetgroep ring die Jura tegenwoordig gebruikt heeft bijna het eeuwige leven. Die hoef je niet te vervangen om deze klacht op te lossen. Het klinkt dat de drainage niet goed gaat.
Als je de machine de tweede keer uitzet, spoelt hij dan wel en gaat uit ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
Johan Bogle schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 15:10:
[...]
Ok. Als jij het verschil belangrijk vindt koop je de EC voor wat, 849? Oftewel nog altijd de moeite om naar Duitsland te rijden. Koop geen enkele Jura in NL.
Ik heb geen idee wat het verschil is en het boeit me ook allerminst; ik hoef geen supervolautomaat. De EC is nog niet goedkoper geweest dan 993 euro (volgens idealo). Maar het punt is dat @Crawl NL naar een EC kijkt en jij de prijs van een EB noemt en dat moet @Crawl NL wel weten. Als iemand een Mignon Specialita zoekt, is de prijs van een Mignon Silenzio ook niet relevant toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crawl NL
cryptapix schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 16:39:
[...]

Ik heb geen idee wat het verschil is en het boeit me ook allerminst; ik hoef geen supervolautomaat. De EC is nog niet goedkoper geweest dan 993 euro (volgens idealo). Maar het punt is dat @Crawl NL naar een EC kijkt en jij de prijs van een EB noemt en dat moet @Crawl NL wel weten. Als iemand een Mignon Specialita zoekt, is de prijs van een Mignon Silenzio ook niet relevant toch?
Dank je wel, wordt gewaardeerd. Ik vond het prijsverschil al dusdanig hoog dat ik zelf ook al had gekeken. Dit betrof inderdaad de eb versie. Mijn pijlen zijn gericht op de ec versie. We willen een aparte wateraanvoer voor thee. Dat heeft de eb versie niet, die gebruikt de melkaanvoer samen met heet water zover ik weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:24
corsat schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 15:19:
Ik heb dit forum al doorzocht maar ik ben op zoek naar ondedelen voor het uitvoeren van onderhoud aan een jura s8 en heb oa de O ringen nodig van de Z groep en overige onderdelen. De s8 doet vreemd sinds september, bij het aanzetten duurt het spoelen lang en dit geldt ook bij het uitzetten van het apparaat, spoelt lang, gaat daarna opwarmen en blijft aan staan en het water komt in de koffieopvang bak terecht. Heb nu verschillende services bedrijfjes gesproken en ook Jura zelf maar iedereen vertelt wat anders dus ik wil de S8 eerst zelf eens gaan openmaken maar wil daarvoor eerst wel onderdelen bestellen zodat ik deze gelijk kan vervangen.
En komt er wel water uit de uitloop? Ik had bij een Jura dat het ventiel naar de zet groep niet goed opende en er dus geen water de zet groep in kwam. Uiteindelijk was het een pin die onderaan de zet groep in gaat om het ventiel open te zetten, deze kwam niet meer de zet groep in en dus bleef het ventiel dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
Er komt water uit de uitloop tijdens het spoelen als je hem aanzet maar tijdens het uitzetten komt er ook water in de koffie opvangbak. Verder merk je gewoon en hoor je dat hij moeite heeft tijdens het spoelen. Ik heb binnenin het filter diverse malen schoongemaakt, uitloop schoongemaakt, jura gereset en enkele keren handmatig een reiniging uitgevoerd maar alles zonder succes tot nu toe.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v151 combination CT003 v114 app v1.6.33

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teus.espresso
Bij het uitzetten, heeft de machine dan de meeste moeite met water pompen of met heen en weer bewegen van de zetgroep?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dajappie
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
Crawl NL schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 17:38:
[...]

Dank je wel, wordt gewaardeerd. Ik vond het prijsverschil al dusdanig hoog dat ik zelf ook al had gekeken. Dit betrof inderdaad de eb versie. Mijn pijlen zijn gericht op de ec versie. We willen een aparte wateraanvoer voor thee. Dat heeft de eb versie niet, die gebruikt de melkaanvoer samen met heet water zover ik weet.
Melkaanvoer zelfde als heet water? Melkproducten komt altijd alleen rechts uit de aparte uitloop, heet water uit het middelste uitloopje achter de reguliere koffieuitloop. Zou ook wel raar en smerig zijn. Verschil zit vziw in de nieuwere molen, iets groter schermpje en iets andere knopjes. Van het scherm gaat mn koffie niet beter smaken iig. Prijsverschil zal dus uit de maler moeten komen die op z’n Jura’s 12,4% o.i.d. beter zou zijn. Hoe dan ook, EB is vast lastiger te krijgen inmiddels, en de EC is nou eenmaal een stuk duurder voorlopig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crawl NL
dajappie schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 22:56:
[...]

Melkaanvoer zelfde als heet water? Melkproducten komt altijd alleen rechts uit de aparte uitloop, heet water uit het middelste uitloopje achter de reguliere koffieuitloop. Zou ook wel raar en smerig zijn. Verschil zit vziw in de nieuwere molen, iets groter schermpje en iets andere knopjes. Van het scherm gaat mn koffie niet beter smaken iig. Prijsverschil zal dus uit de maler moeten komen die op z’n Jura’s 12,4% o.i.d. beter zou zijn. Hoe dan ook, EB is vast lastiger te krijgen inmiddels, en de EC is nou eenmaal een stuk duurder voorlopig.
Dan heb ik dat vast verkeerd gelezen en begrepen. Dit betreft dan vast en zeker een ander model waar een apart heet water nippel/afvoer meegeleverd word die je dan kan wisselen met de melk nippel/afvoer. Er zijn ook zoveel modellen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
Teus.espresso schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 22:38:
Bij het uitzetten, heeft de machine dan de meeste moeite met water pompen of met heen en weer bewegen van de zetgroep?
Ik heb de indruk dat hij de meeste moeite met de z groep heeft. Daarom ben ik ook op zoek naar alle ringen en onderdelen voor de z groep zodat ik hem uit elkaar kan halen. Ik heb echter nog geen adres gevonden voor deze onderdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teus.espresso
Het zit het niet in de o-ringen. De drainage werkt niet goed. Geregeld gaat de drainage motor stuk. Dat merk je aan een ander geluid van de drainage motor. En aan dat de zetgroep na koffie maken of spoelen de eerste beweging nog goed maakt en dan ineens heel zwaar gaat (en bij het spoelen bij afsluiten dat de machine dan toch aan blijft).
Of het aan de o-ringen ligt is ook gemakkelijk te testen. Zet de machine maar aan (na een tijd niet gebruik) gaat dan de zetgroep net zo ongelofelijk stroef of gaat hij daar wel redelijk heen en weer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
corsat schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 15:19:
Waarschijnlijk niet wat je zoekt maar deze US webwinkel bevat veel onderdelen en productcodes voor Jura machines die je misschien verder kunnen helpen.
https://www.jura-parts.co...air-Kit-W-Key-p/10404.htm

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teus.espresso
Wat dichterbij huis en ook voor Delonghi,Saeco Siemens en wat andere merken;
https://www.juraprofi.de/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
Teus.espresso schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 19:29:
Het zit het niet in de o-ringen. De drainage werkt niet goed. Geregeld gaat de drainage motor stuk. Dat merk je aan een ander geluid van de drainage motor. En aan dat de zetgroep na koffie maken of spoelen de eerste beweging nog goed maakt en dan ineens heel zwaar gaat (en bij het spoelen bij afsluiten dat de machine dan toch aan blijft).
Of het aan de o-ringen ligt is ook gemakkelijk te testen. Zet de machine maar aan (na een tijd niet gebruik) gaat dan de zetgroep net zo ongelofelijk stroef of gaat hij daar wel redelijk heen en weer?
Ja, hij blijft even zwaar gaan, er verandert helemaal niets of je hem veel gebruikt of niet, ui of aanzetten of aan laten staan, hij blijft moeizaam aan en uitgaan. Is de drainage motor een apart onderdeel die je los kan kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:24
Dit is de pin die in en uit schiet toch? Bij mij zat hij ook vast, toen los gekregen met een tangetje en er wat vet op gesmeerd. Nu werkt hij weer goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:22

Rubman

Retarded or just overjoyed!

Mijn Sage Barista Pro heeft de geest gegeven. Liet bij het eindigen van koffie zetten de stoppen doorslaan.
Na wat onderzoek is het zeer waarschijnlijk een Magneetventiel, reparatie is bijna even duur als een nieuwe dus ben zelf aan de slag gegaan met openen.

Conclusie ventiel lijkt inderdaad wat corrosie te hebben, wil wel pogen deze te vervangen echter weinig te vinden in dezelfde samenstelling qua opbouw.
Is dit iets wat zelf goed samen te stellen is door een vergelijkbaar ventiel te kopen en de pijpjes over te zetten?

Dit is het ventiel wat ik moet vervangen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JsUrT_fCfbKusPDLs0C_Pfwn76M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2pdWTJM2oOKuDIGyNwqlHv7b.jpg?f=fotoalbum_large

Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GabberPiet
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07-05 21:45
Een plastic selonoid met slangtules is niet erg gangbaar...
Maar dit was mijn eerste google resultaat voor CEME V782
https://www.windhornkd.de...-valve-ceme-v782-serie558

Dat is niet helemaal dezelfde klep maar waar je naar moet kijken is:

-Zelfde voltage, kleppen zijn er meestal in 12, 48, 110 en 220V
-Minimaal vergelijkbaar bereik voor temperatuur en druk
-Zelfde grootte v/d orifice, gangbaar is een doorvoer van 1.5 of 3mm.

Oh, en dan nog even belangrijk als je klep gaat vervangen, ze hebben een richting. Meestal aangegeven met een 1 en een 2 of een pijl op de body. Zorg dat je de klep in dezelfde oriëntatie monteert als de oude!

[ Voor 56% gewijzigd door GabberPiet op 20-10-2024 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman

Rubman

Ja dan kan ik de slangtule omzetten

Andere optie en misschien wat we sowieso doen ook al is hij gerepareerd is even doorsparen en een ECM Mechanica aanschaffen met losse molen want is toch weer ff wat beter qua machine.
Nu zie je die ook vrij veel tweedehands voor lagere prijzen maar dat is toch een beetje tricky vind ik altijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teus.espresso
Hercul3s schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 08:32:
[...]

Dit is de pin die in en uit schiet toch? Bij mij zat hij ook vast, toen los gekregen met een tangetje en er wat vet op gesmeerd. Nu werkt hij weer goed.
Bij de nieuwere Jura's is het een motortje. Jij had denk ik de magneet versie. De magneet versie is te repareren. De motor versie helaas niet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
GabberPiet schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 09:55:
Een plastic selonoid met slangtules is niet erg gangbaar...
Maar dit was mijn eerste google resultaat voor CEME V782
https://www.windhornkd.de...-valve-ceme-v782-serie558

Dat is niet helemaal dezelfde klep maar waar je naar moet kijken is:

-Zelfde voltage, kleppen zijn er meestal in 12, 48, 110 en 220V
-Minimaal vergelijkbaar bereik voor temperatuur en druk
-Zelfde grootte v/d orifice, gangbaar is een doorvoer van 1.5 of 3mm.

Oh, en dan nog even belangrijk als je klep gaat vervangen, ze hebben een richting. Meestal aangegeven met een 1 en een 2 of een pijl op de body. Zorg dat je de klep in dezelfde oriëntatie monteert als de oude!
Zelfde winkel en wel identiek https://www.windhornkd.de.../solenoid-valve-ceme-v782

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman

Rubman

Dat is een goeie vondst, ik zoek mij helemaal suf zonder goede resultaten.

Wel hierop gekomen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E8aBwVHNiaW5tFfakNoli3fXlkA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3IS4UWYZKdZs6AiG6GMMK1Ka.jpg?f=fotoalbum_large

Dan is de keuze 10 euro met wat ombouwen of 42 euro kant en klaar.

Zit er zelf aan te denken beide magneetventielen te vervangen just to be sure en meteen weer even klaar te zijn
Dus ook nog de 383 met 9 bar aan het zoeken. Kijken wat ik kan vinden op de Duitse site

[ Voor 31% gewijzigd door Rubman op 20-10-2024 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Nu online
Ik zit momenteel nog 2 dagen in Hanoi, ik kom daar diverse zaken tegen met diverse koffiebonen.

Iemand ervaring met bonen kopen in Hanoi, qua versheid moet ik er maar vanuit gaan dat wat men zegt ook klopt, valt mij wel op dat de bonen soorten bijna allemaal vrij donker gebrand zijn,zegt dat nog iets?

Iemand nog tips tav waar wel en niet te kopen en echte verse bonen te kunnen onderscheiden van minder vers?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GabberPiet
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07-05 21:45
ramrodwillem schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 11:02:
Ik zit momenteel nog 2 dagen in Hanoi, ik kom daar diverse zaken tegen met diverse koffiebonen.

Iemand ervaring met bonen kopen in Hanoi, qua versheid moet ik er maar vanuit gaan dat wat men zegt ook klopt, valt mij wel op dat de bonen soorten bijna allemaal vrij donker gebrand zijn,zegt dat nog iets?

Iemand nog tips tav waar wel en niet te kopen en echte verse bonen te kunnen onderscheiden van minder vers?
Vietnam is robusta land nummer 1, versheid zou dus niet zo heel veel uit moeten maken crema geeft het toch wel :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
ramrodwillem schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 11:02:

Ik was 10 jaar geleden in Hanoi en heb het toen opgegeven. Een jaar later was ik 6 maanden aan het reizen in die omgeving en werd mij opnieuw bevestigd: bonen branden kunnen wij beter dan zij. De beste bonen worden sowieso geëxporteerd (want in het westen betalen ze er meer voor). Er zullen vast uitzonderingen zijn; zoek eens naar goede koffietentjes en vraag het daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -d-
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07-05 20:33

-d-

Ik heb een luxeprobleempje :p

Ik heb bij aanschaf van m'n Dreo Baristamaker op Kickstarter in eerste instantie een Comandante C60 Baracuda (plus nog een Dreo Chefmaker) gewonnen die ze hadden verloot onder de backers. Die C60 is niet leverbaar, dus Dreo heeft gewoon de winkelprijs (ongeveer 600 EUR) naar m'n paypal gestuurd en ik mocht er zelf wat moois voor uitzoeken :)

Nu heb ik sowieso al een C40 voor filterkoffie, die het prima doet. De C60 was ook eigenlijk niet nodig.

Ik heb recent voor (af en toe) Espresso een Cafelat Robot gekocht, alleen is het switchen van maalgraad met een Comandante een gedoe, en de vraag of het uberhaupt de goede keuze is voor Espresso.

Nu wil ik dat budget (ik kan wel wat bijbetalen indien nodig) voor een nieuwe grinder uitgeven. Hij moet in ieder geval espresso goed kunnen doen, maar dan is het dus de vraag of ik ook mijn filter (wat ik wel het meeste drink) er mee wil kunnen, of niet. Die twee keer per dag handmatig met de Comandante is op zich geen probleem, maar een enkel apparaat is wat makkelijker.

De DF64 gen2 is een kanshebber, maar ik lees wisselende verhalen over het switchen tussen Espresso/Filter ivm retentie. Ik kan hem natuurlijk ook alleen voor Espresso doen en de Comandante voor filter. Verder nog tips in deze prijsklasse?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-05 21:36
Ik merk dat ik de koffie uit een automaat steeds minder lekker vind. Heb nu bijna 2 jaar een Jura E8. Veel beter kan bijna niet en toch mis in de intens(ere) koffiesmaak. De logische volgende stap zou dan een half-automaat zijn maar waar te beginnen.....

Heb geen beperkt budget. Vind vooral kwaliteit, (redelijk) snel opwarmen en enigsinds gemak belangrijk.

Ik zou voor de molen denk ik bij Eureka Libra uitkomen ivm de weegfunctie. Op die manier makkelijk 18 gram wegen en met een weegschaal 36 gram koffie uit de machine. Shottimer is dan eigenlijk niet meer nodig maar wel leuk als extra.

La Marzocco Micra vind ik erg mooi en voldoet aan mijn wensen. Lees daarover als nadeel dat er weinig ruimte is tussen portafilter en koffiekop. Met een naked filter op te lossen? Toch voor de Mini maar is dat die 1600 Euro waard?

[ Voor 3% gewijzigd door GoEV6 op 21-10-2024 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@GoEV6 De Jura is wel een van de betere volautomaten. Schoonmaakbeurt binnen kan soms heel veel schelen, of probeer eerst eens een andere boon? Smaken verschillen, maar ik merk bij mijzelf dat mijn smaak ook verandert door de seizoenen en de tijd heen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10:46
@GoEV6 enigzins herkenbaar, ik heb daarom naast de Jura een Aeropress en een V60 aangeschaft. Gewoon, voor een andere koffie experience. Vooral uit de V60 haal ik af en toe erg mooie smaken (ja, ik ben nog aan het leren) en ik geniet ook van zo'n dampende mok koffie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
Op de camping maak ik koffie met een mokkapot. Zal die van zolder halen en dan gemalen koffie kopen of een maler kopen en dan dat even proberen. Is een iets minder grote investiring dan gelijk overstappen naar een La Marzocco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:10

Ravhin

no <root>...

-d- schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 17:47:
Ik heb een luxeprobleempje :p

Ik heb bij aanschaf van m'n Dreo Baristamaker op Kickstarter in eerste instantie een Comandante C60 Baracuda (plus nog een Dreo Chefmaker) gewonnen die ze hadden verloot onder de backers. Die C60 is niet leverbaar, dus Dreo heeft gewoon de winkelprijs (ongeveer 600 EUR) naar m'n paypal gestuurd en ik mocht er zelf wat moois voor uitzoeken :)

Nu heb ik sowieso al een C40 voor filterkoffie, die het prima doet. De C60 was ook eigenlijk niet nodig.

Ik heb recent voor (af en toe) Espresso een Cafelat Robot gekocht, alleen is het switchen van maalgraad met een Comandante een gedoe, en de vraag of het uberhaupt de goede keuze is voor Espresso.

Nu wil ik dat budget (ik kan wel wat bijbetalen indien nodig) voor een nieuwe grinder uitgeven. Hij moet in ieder geval espresso goed kunnen doen, maar dan is het dus de vraag of ik ook mijn filter (wat ik wel het meeste drink) er mee wil kunnen, of niet. Die twee keer per dag handmatig met de Comandante is op zich geen probleem, maar een enkel apparaat is wat makkelijker.

De DF64 gen2 is een kanshebber, maar ik lees wisselende verhalen over het switchen tussen Espresso/Filter ivm retentie. Ik kan hem natuurlijk ook alleen voor Espresso doen en de Comandante voor filter. Verder nog tips in deze prijsklasse?
Voor dat bedrag zijn er voldoende malers die je kunnen helpen.
  • Niche Zero
  • Eureka Mignon Zero
en meer - google even. Ligt er aan of je een Single dose workflow wil of gewoon een hopper met boontjes.

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
GoEV6 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 18:29:
Ik merk dat ik de koffie uit een automaat steeds minder lekker vind. Heb nu bijna 2 jaar een Jura E8. Veel beter kan bijna niet en toch mis in de intens(ere) koffiesmaak...
Misschien eens kijken naar de maalgraad en/of temperatuur in combinatie met de sterkte en een andere boon?

[ Voor 46% gewijzigd door Roenie op 23-10-2024 13:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Ik merk dat ik de koffie uit een automaat steeds minder lekker vind. Heb nu bijna 2 jaar een Jura E8. Veel beter kan bijna niet en toch mis in de intens(ere) koffiesmaak. De logische volgende stap zou dan een half-automaat zijn maar waar te beginnen.....

Heb geen beperkt budget. Vind vooral kwaliteit, (redelijk) snel opwarmen en enigsinds gemak belangrijk.

Ik zou voor de molen denk ik bij Eureka Libra uitkomen ivm de weegfunctie. Op die manier makkelijk 18 gram wegen en met een weegschaal 36 gram koffie uit de machine. Shottimer is dan eigenlijk niet meer nodig maar wel leuk als extra.

La Marzocco Micra vind ik erg mooi en voldoet aan mijn wensen. Lees daarover als nadeel dat er weinig ruimte is tussen portafilter en koffiekop. Met een naked filter op te lossen? Toch voor de Mini maar is dat die 1600 Euro waard?
Als je budget niet beperkt is zou ik zelf gaan voor de Linea Mini. De micra is erg fijn en vooral bedoeld (IMO) als een unit die minder ruimte inneemt en de drempel voor de mensen met een enigzins beperkt budget verlaagt. Het gemak zou niet veel van elkaar moeten verschillen.

De Mahlkonig E65S GBW is ook een mooie optie (ik merk dat je 'geen budget' mij triggered :9 ) die zelfs met een ijkgewicht wordt geleverd.

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
Ravhin schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 13:44:
[...]
Als je budget niet beperkt is zou ik zelf gaan voor de Linea Mini. De micra is erg fijn en vooral bedoeld (IMO) als een unit die minder ruimte inneemt en de drempel voor de mensen met een enigzins beperkt budget verlaagt. Het gemak zou niet veel van elkaar moeten verschillen.

De Mahlkonig E65S GBW is ook een mooie optie (ik merk dat je 'geen budget' mij triggered :9 ) die zelfs met een ijkgewicht wordt geleverd.
Zeker een mooie set! Wel een aardig bedrag samen. En denk niet dat de Mini past op de plek waar nu de Jura staat. En zoasl je zegt zijn er niet zo veel essentiele verschillen tussen de Micra en de Mini. Micra met Pico heeft ook mijn aandacht.

[ Voor 6% gewijzigd door GoEV6 op 23-10-2024 16:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoEV6
Roenie schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 13:42:
[...]
Misschien eens kijken naar de maalgraad en/of temperatuur in combinatie met de sterkte en een andere boon?
Dank voor je tips. Ik had dit zelfde ook met de vorige automaat en daarvoor de Nespresso. Smaak veranderd ook natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gupfishy
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 08:10
Net van senseo naar Nespresso gegaan. Koffie veel beter maar de hoeveelheid is echt stuk minder..lungo Nespresso is echt een stuk minder dan senseo
Maar gelukkig smaakt die wel beter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
gupfishy schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 18:51:
Net van senseo naar Nespresso gegaan. Koffie veel beter maar de hoeveelheid is echt stuk minder..lungo Nespresso is echt een stuk minder dan senseo
Maar gelukkig smaakt die wel beter
Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gupfishy
Je bedoeld denk verkeerde topic 😁.
Ga die kant op. Dacht alles koffie hier

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07-05 23:21
gupfishy schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 18:57:
Je bedoeld denk verkeerde topic 😁.
Ga die kant op. Dacht alles koffie hier
We zien je graag terug bij je volgende upgrade :>

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gupfishy
Gluten Parody schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 19:00:
[...]

We zien je graag terug bij je volgende upgrade :>
Haha wie weet. Ben nu nog van snelle bakkies. Maar wie weet toch ee een echte bonen ooit bij

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Crawl NL
Vandaag de Sage Touch Impress gehaald als aanvulling op een Moccamaster. Was wel toe aan wat variatie met melk. Snel ingeregeld en genieten maar. Aankomende dagen maar eens finetunen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QvBq29WfLs0_ekdvSTxpn6_OJv4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QdjgQtR7jQbW0UB5z5QrKS8Y.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
@Crawl NL nice, hopelijk heb je meer geluk want die van mij is defect. Gelukkig wel garantie maar duurt 5 a 10 werkdagen :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crawl NL
Freezhost schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 20:51:
@Crawl NL nice, hopelijk heb je meer geluk want die van mij is defect. Gelukkig wel garantie maar duurt 5 a 10 werkdagen :O
Das inderdaad balen. Hopelijk kan je er straks zonder verdere problemen er nog lang van genieten. Wat is het probleem eigenlijk?

(knock on wood) voor de mijne dan maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
@Crawl NL de tamper meet niet meer hoeveel koffie er in zit, is nogal een gevoelig onderdeel en deze storing komt veel voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crawl NL
Freezhost schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 21:25:
@Crawl NL de tamper meet niet meer hoeveel koffie er in zit, is nogal een gevoelig onderdeel en deze storing komt veel voor.
Dat is nu juist één van de voordelen van dit apparaat. Duimen dan maar ;)

En dat het maar niet een terugkerend probleem word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online

mphilipp

Romanes eunt domus

Crawl NL schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 20:25:
Vandaag de Sage Touch Impress gehaald als aanvulling op een Moccamaster. Was wel toe aan wat variatie met melk. Snel ingeregeld en genieten maar. Aankomende dagen maar eens finetunen.
En jij gebruikt die Peeze Mamoa bonen in de Impress? Ik zie dat die medium roast bonen zijn, en daar had ik nou juist weinig succes mee. Nu heb ik een pak dark raost gehaald en dat smaakt een stuk beter.

Wat zijn jouw ervaringen tot nu toe?

System 1” is fast, instinctive and emotional; “System 2” is slower, more deliberative, and more logical.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crawl NL
mphilipp schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 22:52:
[...]

En jij gebruikt die Peeze Mamoa bonen in de Impress? Ik zie dat die medium roast bonen zijn, en daar had ik nou juist weinig succes mee. Nu heb ik een pak dark raost gehaald en dat smaakt een stuk beter.

Wat zijn jouw ervaringen tot nu toe?
Dat zijn bonen die ik als cadeau heb ontvangen. Ik weet niet precies wat je bedoelt met ‘succes’ maar als het over de smaak gaat dan ben ik nog maar, ondanks de leeftijd, een beginner. Ik had/heb al een Moccamaster en het verschil tussen filter en espresso ervaar ik al als dusdanig dat er voor mij nog veel te ontdekken valt. Smaak is subjectief maar na de eerste kopjes met de Sage ben ik blij dat ik h’m heb aangeschaft, nu al ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freezhost
Mijn ervaring is dat lichte bonen lastig zijn in de Sage, dat krijg je niet echt consistent. De molen is daarvoor niet toereikend wat overigens niet wil zeggen dat er slootwater uit komt maar de kans op wisselende resultaten is groot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online

mphilipp

Romanes eunt domus

Crawl NL schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 09:46:
[...]
Dat zijn bonen die ik als cadeau heb ontvangen. Ik weet niet precies wat je bedoelt met ‘succes’ maar als het over de smaak gaat dan ben ik nog maar, ondanks de leeftijd, een beginner. Ik had/heb al een Moccamaster en het verschil tussen filter en espresso ervaar ik al als dusdanig dat er voor mij nog veel te ontdekken valt. Smaak is subjectief maar na de eerste kopjes met de Sage ben ik blij dat ik h’m heb aangeschaft, nu al ;)
Nou, dan heb je blijkbaar de juiste bonen :+ Ik had wat bonen gekocht, vers gemalen, maar via het automatische proces op de Sage kreeg ik er enorm zure espresso uit. Echt niet te drinken. Niet eens een kwestie van smaak. Het werd ietsje beter toen ik de gemalen koffie ging wegen en de output meten, maar ik had dan ook weer met de maalgraad moeten spelen om echt een lekker bakkie eruit te krijgen. En (helaas) is deze machine niet ontworpen om dat allemaal zelf te regelen. Het kan allemaal, maar dan had je net zo goed geen automaat hoeven kopen.
Ik heb uiteindelik een pak dark roast gekocht en die gaat prima. Ik heb hier nog wat tips gekregen en die wil ik ook wel uitproberen. Maar mijn les is dat deze machine min of meer getuned is op medium tot dark roast en dat denk ik medium, tegen de dark aan.

Op zich moet dat ook wel, want de machine kan niet proeven, en hij meet alleen het volume in de portafilter en perst daar dan een hoeveelheid water doorheen. Als dat binnen de tijd die geprogrammeerd is gaat, is het wat hem betreft ok. Ik denk niet dat dat voor elke koffieboon goed gaat. En ik las ergens in de comments van een review op Youtube dat iemand anders dat ook merkte.

System 1” is fast, instinctive and emotional; “System 2” is slower, more deliberative, and more logical.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 06:48
Ik zou die €1600 liever in een maler stoppen. Een Libra is leuk, maar blijft een instap maler (Specialita) met gbw functie.

De Micra is al een absolute topmachine voor thuisgebruik (net als de R58, Synchronica en Bianca). Voornaamste reden om dan nog voor een Mini te gaan is omdat de proporties van een Micra een beetje gedrongen zijn in mijn ogen, maar functioneel zijn er geen echte voordelen meer.

Qua malers zou ik eerder kijken naar de nieuwe Atom 75 (GBW), Etzmax GBW of single dose malers in die prijsklasse (Weber Key/Lagom P64). De E65S GbW zou ik overslaan voor thuisgebruik i.v.m. te hoge retentie. Als budget geen issue is combineer je één van deze malers en ga je voor een Mini.

Recent op Koffiepraat nog iemand met dezelfde vraag (+ veel antwoorden): https://koffiepraat.nl/forum/viewtopic.php?t=13927

[ Voor 8% gewijzigd door Ypuh op 24-10-2024 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crawl NL
mphilipp schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 10:28:
[...]

Nou, dan heb je blijkbaar de juiste bonen :+ Ik had wat bonen gekocht, vers gemalen, maar via het automatische proces op de Sage kreeg ik er enorm zure espresso uit. Echt niet te drinken. Niet eens een kwestie van smaak. Het werd ietsje beter toen ik de gemalen koffie ging wegen en de output meten, maar ik had dan ook weer met de maalgraad moeten spelen om echt een lekker bakkie eruit te krijgen. En (helaas) is deze machine niet ontworpen om dat allemaal zelf te regelen. Het kan allemaal, maar dan had je net zo goed geen automaat hoeven kopen.
Ik heb uiteindelik een pak dark roast gekocht en die gaat prima. Ik heb hier nog wat tips gekregen en die wil ik ook wel uitproberen. Maar mijn les is dat deze machine min of meer getuned is op medium tot dark roast en dat denk ik medium, tegen de dark aan.

Op zich moet dat ook wel, want de machine kan niet proeven, en hij meet alleen het volume in de portafilter en perst daar dan een hoeveelheid water doorheen. Als dat binnen de tijd die geprogrammeerd is gaat, is het wat hem betreft ok. Ik denk niet dat dat voor elke koffieboon goed gaat. En ik las ergens in de comments van een review op Youtube dat iemand anders dat ook merkte.
Zojuist weer een cappuccino gemaakt (alweer erg lekker) maar ik merk nu na een aantal kopjes dat het nog wel wat ‘steviger’ mag. The only way is up.

Zal bij de aanschaf van nieuwe bonen kijken naar dark roast. Wellicht gaan dan de hemelsluizen helemaal open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
Ypuh schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 10:32:
[...]

Ik zou die €1600 liever in een maler stoppen. Een Libra is leuk, maar blijft een instap maler (Specialita) met gbw functie.

De Micra is al een absolute topmachine voor thuisgebruik (net als de R58, Synchronica en Bianca). Voornaamste reden om dan nog voor een Mini te gaan is omdat de proporties van een Micra een beetje gedrongen zijn in mijn ogen, maar functioneel zijn er geen echte voordelen meer.

Qua malers zou ik eerder kijken naar de nieuwe Atom 75 (GBW), Etzmax GBW of single dose malers in die prijsklasse (Weber Key/Lagom P64). De E65S GbW zou ik overslaan voor thuisgebruik i.v.m. te hoge retentie. Als budget geen issue is combineer je één van deze malers en ga je voor een Mini.

Recent op Koffiepraat nog iemand met dezelfde vraag (+ veel antwoorden): https://koffiepraat.nl/forum/viewtopic.php?t=13927
Dank voor de link naar koffiepraat. Die persoon heeft een mooie combi gekocht.

Nog argmumenten om niet voor de Pico van LM te gaan? Mist weegfunctie en nog andere nadelen ivm bv de Atom W65?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

De Mediamarkt in Duitsland heeft weer btw-actie wat de volgende Jura machines nog interessanter maakt dan ze al waren in Duitsland t.o.v. de courante Nederlandse prijs.

ModelPrijsNL prijsLink
Jura E8 (EB) Piano Black € 746,22~1100https://www.idealo.de/pre...-eb-piano-black-jura.html
Jura EA4 (zwart & wit)€ 588,23~770https://www.idealo.de/pre..._medium=crm&utm_source=nl

Let op, de MM.de doet niet aan verzenden naar NL-adressen, je kon eerder bij ophalen betalen (en niet ophalen is overeenkomst ongedaan (toen ik dit deed, NB zelf even naar de AV kijken)). Eventueel doorstuurservices zouden kunnen werken. - betalen bij ophalen lijkt niet meer mogelijk te zijn.
Mocht je een DHL Packstation account hebben kun je het hiernaar toesturen, maar als je dat nu (nog) wilt aanmaken zul je te laat zijn.

Let op: De E8 (EB) is een oud model en de voorloper van de E8 (EC).
PS Dit werkt ook bij de Saturn.de wat eigenlijk gewoon de Mediamarkt is.
PPS De btw-actie lijkt te eindigen om maandag 28 oktober om 09.00u, maar mijn ervaring is dat uitverkocht ook echt uitverkocht is.
PPS In de grensstreken vind je deze winkels/locaties: De Saturn in Kleve (Nijmegen), de MM in Nordhorn voor Twente. De Saturn in Aachen voor Z-Limburg en de Mediamarkt in Papenburg voor Groningen/Drenthe.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
True schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 21:25:
De Mediamarkt in Duitsland heeft weer btw-actie wat de volgende Jura machines nog interessanter maakt dan ze al waren in Duitsland t.o.v. de courante Nederlandse prijs.

ModelPrijsNL prijsLink
Jura E8 (EB) Piano Black € 746,22~1100https://www.idealo.de/pre...-eb-piano-black-jura.html
Jura EA4 (zwart & wit)€ 588,23~770https://www.idealo.de/pre..._medium=crm&utm_source=nl

Let op, de MM.de doet niet aan verzenden naar NL-adressen, je kon eerder bij ophalen betalen (en niet ophalen is overeenkomst ongedaan (toen ik dit deed, NB zelf even naar de AV kijken)). Eventueel doorstuurservices zouden kunnen werken. - betalen bij ophalen lijkt niet meer mogelijk te zijn.
Mocht je een DHL Packstation account hebben kun je het hiernaar toesturen, maar als je dat nu (nog) wilt aanmaken zul je te laat zijn.

PPS De btw-actie lijkt te eindigen om maandag 28 oktober om 09.00u, maar mijn ervaring is dat uitverkocht ook echt uitverkocht is.
PPS In de grensstreken vind je deze winkels/locaties: De Saturn in Kleve (Nijmegen), de MM in Nordhorn voor Twente. De Saturn in Aachen voor Z-Limburg en de Mediamarkt in Papenburg voor Groningen/Drenthe.
Is allemaal wel leuk en aardig, maar eens in de zoveel tijd moet de jura terug voor regulier onderhoud. Ga je dan ook weer helemaal naar Duitsland om dat daar te laten doen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

aljooge schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 21:33:
[...]

Is allemaal wel leuk en aardig, maar eens in de zoveel tijd moet de jura terug voor regulier onderhoud. Ga je dan ook weer helemaal naar Duitsland om dat daar te laten doen?
Wie zegt dat? Jouw verkoper zeker? :9 Jura zelf zegt dat er geen regulier onderhoud nodig is als je de schoonmaakintervallen met de juiste middelen netjes aanhoudt.

En je kunt er toch ook gewoon mee naar een Nederlandse winkel gaan? Of is regulier onderhoud voor de NL prijs ineens gratis? Dat lijkt mij zeer onwaarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
True schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 21:36:
[...]

Wie zegt dat? Jouw verkoper zeker? :9 Jura zelf zegt dat er geen regulier onderhoud nodig is als je de schoonmaakintervallen met de juiste middelen netjes aanhoudt.

En je kunt er toch ook gewoon mee naar een Nederlandse winkel gaan? Of is regulier onderhoud voor de NL prijs ineens gratis? Dat lijkt mij zeer onwaarschijnlijk.
Hoewel Jura zelf aangeeft dat het niet nodig is, mits de reinigingsbeurtjes goed zijn uitgevoerd, zijn hier weer tegengestelde berichten over, dat dit af en toe wel nodig is.

https://www.dekoffiethuis...-bij-ons-servicepunt.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

aljooge schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 22:45:
[...]

Hoewel Jura zelf aangeeft dat het niet nodig is, mits de reinigingsbeurtjes goed zijn uitgevoerd, zijn hier weer tegengestelde berichten over, dat dit af en toe wel nodig is.

https://www.dekoffiethuis...-bij-ons-servicepunt.html
Je bron verkoopt zelf machines, die zal ik met een korreltje zout nemen.
Dat gezegd hebbende ben ik het niet volledig oneens met wat er staat (in het algemeen).

Maar dan nog, wat let mij om zo'n winkel aan te schrijven en mijn machine gekocht in DE (of voor wat het uitmaakt een lokale verkoper die a) failliet is b) niet meer bestaat c) zelf geen onderhoud doet maar wel verkoop) daar heen te brengen voor onderhoud?

Resumé: onderhoud is onnodig bij juist gebruik én als je het wel nodig acht neemt iedereen graag je geld aan voor werkzaamheden ongeacht waar je je machine gekocht hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:50
True schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 21:25:

ModelPrijsNL prijsLink

Dank voor het plaatsen! Mooie aanbieding

Ik twijfel tussen de Jura E4 voor €588, of een Melitta Purista/Caffeo Solo voor ~€300. Wil alleen espresso en koffie kunnen zetten.
Heb nu een Siemens EQ9 s500 en gebruik alle melk variaties echt nooit.

Ik ben bang dat ik met zo'n Purista/Caffeo Solo toch een paar stappen terug ga in bouwkwaliteit en geluid tijdens koffie zetten. Iemand die me de goede richting op kan helpen? Wellicht iemand met ervaring? Die BTW korting geldt maar kort dus ik heb niet heel veel tijd om te kiezen :+

4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

LuPo schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 07:35:
[...]

Dank voor het plaatsen! Mooie aanbieding

Ik twijfel tussen de Jura E4 voor €588, of een Melitta Purista/Caffeo Solo voor ~€300. Wil alleen espresso en koffie kunnen zetten.
Heb nu een Siemens EQ9 s500 en gebruik alle melk variaties echt nooit.

Ik ben bang dat ik met zo'n Purista/Caffeo Solo toch een paar stappen terug ga in bouwkwaliteit en geluid tijdens koffie zetten. Iemand die me de goede richting op kan helpen? Wellicht iemand met ervaring? Die BTW korting geldt maar kort dus ik heb niet heel veel tijd om te kiezen :+
Bot gezegd: als het je kan veroorloven, ga voor een Jura.
Zoals Sir Henry Royce zei: "The quality remains long after the price is forgotten."

[ Voor 69% gewijzigd door Ravhin op 25-10-2024 07:50 . Reden: vergeten te quoten ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
Deze week voor het eerst bonen van Brandzaak geprobeerd. Al 10 jaar een vaste klant van John Schot maar had nu niet 'mijn' bonen.

Medium roast uit Honduras. Best lekker maar de medium is veel donkerder dan die van John. Ik mis ook de heerlijke aromatische geur van de bonen en de koffie. Wel heerlijk vol van smaak en makkelijker in het gebruik. Ben zeker niet teleurgesteld.

Links Schot, rechts Brandzaak.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BSRkWqezNY8jNEo5Qj1zh5eCu2M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u4u2Yyx8XqfXcLucgPsfACyg.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LuPo
Ravhin schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 07:49:
[...]

Bot gezegd: als het je kan veroorloven, ga voor een Jura.
Zoals Sir Henry Royce zei: "The quality remains long after the price is forgotten."
Dank je. De Jura E4 (EA) is besteld.

De E6 (EC) was slechts €20 duurder, maar ik heb die melkspecialiteiten niet nodig. Dus heb gewoon de E4 besteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

LuPo schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 08:50:
[...]

De E6 (EC) was slechts €20 duurder, maar ik heb die melkspecialiteiten niet nodig. Dus heb gewoon de E4 besteld.
Goede keuze waar je nog jaren tevreden mee zult zijn :)

edit: persoonlijk vind ik de E6 in deze prijsstellingen ook niet courant. De meerwaarde van de E8 komt neemt dan de boventoon; wil je met deze prijzen melkproducten neem een E8, wil je dat niet neem de E4, goeie keuze als je het mij vraagt!

[ Voor 26% gewijzigd door True op 25-10-2024 09:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
GoEV6 schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 19:10:
Nog argmumenten om niet voor de Pico van LM te gaan? Mist weegfunctie en nog andere nadelen ivm bv de Atom W65?
De Pico ken ik niet zo goed, maar is in dit topic wel over geschreven. Volgens mij heeft deze een maal-mechanisme sterk geinspireerd door Etzinger (die ik zelf heb) waar ze eerder mee samengewerkt hebben, maar er stond ergens dat het op eigen initiatief was (wat ik betwijfel). La Marzocco is in principe geen maler-fabrikant, dus zou zelf eerder naar Eureka neigen (of Niche/Weber/Option-O/Mazzer/Mahlkonig etc).

Daarnaast betaal je bij La Marzocco ook wel iets voor de naam en het design. Het is zeker geen mode merk; naar mijn mening maken ze ook zo'n beetje de beste koffiemachines, maar voor malers in het middensegment kun je bij andere merken wel meer waar voor je geld halen. Eureka is hierin wat mij betreft wel koploper.

Als je de Atom 65 GBW overweegt, ga dan gewoon voor de 75. Ik gebruik het woord niet graag omdat ik het stom vind, maar je zit dan meer in de buurt van een 'endgame' grinder en zult spijt krijgen dat je niet €200 meer uitgegeven hebt. 75mm is zo ongeveer de perfecte maat voor malers met platte schijven, en je kunt deze eventueel uitwisselen voor SSP schijven als je later nog wilt experimenteren. 10mm verschil klinkt niet veel, maar deze zijn qua maaloppervlakte ik meende iets van 60% groter dan 65mm schijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joshh
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 07-05 22:35
Ypuh schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 09:37:
[...]

Als je de Atom 65 GBW overweegt, ga dan gewoon voor de 75... 75mm is zo ongeveer de perfecte maat voor malers met platte schijven... 10mm verschil klinkt niet veel, maar deze zijn qua maaloppervlakte ik meende iets van 60% groter dan 65mm schijven.
Ik betwijfel of je er iets van merkt in een thuisomgeving.

[ Voor 46% gewijzigd door Joshh op 25-10-2024 09:44 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ypuh
Joshh schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 09:44:
[...]

Ik betwijfel of je er iets van merkt in een thuisomgeving.
Die vrijheid heb je gelukkig. Om mijn part sla je je bonen kapot met een hamer en eet je ze op.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• 418O2
Ypuh schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 10:25:
[...]

Die vrijheid heb je gelukkig. Om mijn part sla je je bonen kapot met een hamer en eet je ze op.
Welke hamer raad je aan? Ik heb een 20mm geprobeerd, maar dan ben je wel even bezig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:27

Ethirty

Who...me?

True schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 09:35:
[...]

Goede keuze waar je nog jaren tevreden mee zult zijn :)

edit: persoonlijk vind ik de E6 in deze prijsstellingen ook niet courant. De meerwaarde van de E8 komt neemt dan de boventoon; wil je met deze prijzen melkproducten neem een E8, wil je dat niet neem de E4, goeie keuze als je het mij vraagt!
Valt toch wel mee. Als je incidenteel een melkproduct maakt maar overwegend zwart is de E6 toch een prima tussenmodel? Scheelt €250 naar de E8.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
LuPo schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 08:50:
[...]

Speelde er nog meer mee? Ik zou namelijk voor 20 euro extra altijd voor de optie gaan om melkspecialiteiten te kunnen maken, al is het maar voor bezoek dat ineens melk in hun koffie wil. Tenzij de maler of zetpgroep oid in de E4 beter is dan in de E6 (EC).

Kun je daar wat over zeggen? Of @Teus.espresso? Een collega van mij staan namelijk voor dezelfde keuze en ik kan hier niet goed terugvinden wat de verschillen zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LuPo
cryptapix schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 11:27:
[...]

Speelde er nog meer mee? Ik zou namelijk voor 20 euro extra altijd voor de optie gaan om melkspecialiteiten te kunnen maken, al is het maar voor bezoek dat ineens melk in hun koffie wil. Tenzij de maler of zetpgroep oid in de E4 beter is dan in de E6 (EC).

Kun je daar wat over zeggen? Of @Teus.espresso? Een collega van mij staan namelijk voor dezelfde keuze en ik kan hier niet goed terugvinden wat de verschillen zijn.
Jullie hebben gelijk @cryptapix en @Ethirty

Ik heb de aanbieding ook op Pepper gedeeld en daar maakte iemand me erop attent dat de E6 (EC) dezelfde molen en zetgroep heeft als de E4 (EA). Het verschil is dat de E4 3 standen voor koffie sterkte heeft en de E6 10 standen en een kleurendisplay. Zie de specificaties op Jura's eigen website.

Jura E4 (EA): https://nl.jura.com/nl/vo...s/E4-Piano-Black-EA-15435

Jura E6 (EC): https://nl.jura.com/nl/vo...chines/E6-Platin-EC-15440

Ik heb dus toch de E6 (EC) besteld. Lijkt me voor €16 de betere keuze tussen deze twee. De melk mogelijkheden zal ik niet of zeer incidenteel gebruiken. Misschien alleen met feestjes om snel cappu's te zetten oid. Zelf heb ik normaal een losse melkopschuimer, ik vind daarmee het melkschuim beter.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11:26
Na een pourover workshop ben ik toch eens naar een andere molen gaan kijken. Mijn Kingrinder K6 bevalt op zich goed, maar het werd me daar wel duidelijk dat er (veel) meer uit te halen valt. Dus toen ik op MP een Ode Gen 2 met vrijwel nieuwe schijven tegenkwam, kon ik die echt niet laten lopen. Vanavond de eerste bakjes mee gezet en daar word ik wel heel er blij van! Wat een topmolen! :Y

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GWLn7CaLnOmT7kGgRIC1d7m-aM0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/icCnbbE5bHXo8iZUCdGsZdZ4.jpg?f=fotoalbum_large

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Nu online
Ik heb een DF64 Gen 2 Single Dose Coffee Grinder, een Gaggia espresso machine, verse bonen.

Toch treed er iedere keer een verandering in uitstroom tijd op, ik doe iedere keer 16gr bonen in en dat komt er ook weer gemalen uit, ik druk met een veer afgestelde tamper de gemalen koffie aan.

Gisteren had ik een perfecte uitstroom qua tijd en hoeveelheid (30gr uit) vandaag ook weer 30gr uit maar 5 seconden sneller dan gisteren.

Hoe is dit mogelijk welke variabele zijn nu nog eventueel van invloed?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edozat1
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 11:24
ramrodwillem schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 11:01:
Puck bereiding/channeling, het weer/luchtvochtigheid?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Teus.espresso
Temperatuur van het water op het moment van zetten, kan (een deel) verklaren. Als jij een Gaggia met bi-metaal thermostaat hebt, kan de temperatuur van het water rond de 8 graden verschillen in temperatuur.
Om dit te testen kan je een aantal keren koffie zetten precies op het moment dat de machine start of stopt met zijn opwarm cyclus. Dan heb je een vaste start temperatuur (op ongeveer 1 graad nauwkeurig). Doe dit ook met water in de waterbak op steeds dezelfde temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Laatst online: 12:19
ramrodwillem schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 11:01:
Ik heb een DF64 Gen 2 Single Dose Coffee Grinder, een Gaggia espresso machine, verse bonen.

Toch treed er iedere keer een verandering in uitstroom tijd op, ik doe iedere keer 16gr bonen in en dat komt er ook weer gemalen uit, ik druk met een veer afgestelde tamper de gemalen koffie aan.

Gisteren had ik een perfecte uitstroom qua tijd en hoeveelheid (30gr uit) vandaag ook weer 30gr uit maar 5 seconden sneller dan gisteren.

Ik denk channeling? Heb je een naked portafilter om te checken? Gebruik je bv een WDT tool?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gamerboy
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 07-05 06:53
Net een bestelling van de Zwarte Roes roastery binnen gekregen.
Ben heel benieuwd hoe deze bonen gaan smaken.

Heb de volgende besteld:
  • Sakami Gloaria AA
  • Noble Esperanza
  • Nicarague Silvio Sanchez
De Sanchez gaat als eerste open :*)

[ Voor 25% gewijzigd door gamerboy op 26-10-2024 15:57 ]

"It's time to kick ass and chew bubblegum... and I'm all outta gum" - Duke Nukem | Check mijn advertensies hier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Terrie
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 07-05 19:06

Terrie

Titelspecialist Tweakers Partners
Weer eens in dit topic! Al ruim 2 jaar aan het genieten van mijn Lelit Mara X V2. Nu schonk ik laatst een cappucino aan 1 van mijn gasten en die vonden dat de koffie niet vrij warm was. Ik ben uiteraard er zelf aangewend en heb mezelf aangeleerd om dankzij James Hoffman de melk op te schuimen.

Opschuimen tot je de kan niet meer kan vasthouden en dan nog heel eventjes. Nu heb ik dit laatst nagemeten qua temperatuur en merkte ik dat ik vaak bij 50-55 graden al stopte. Nu laatst een keer doorgezet tot 64 graden(duurde lang!) en merkte dat de melkschuim een veel slechtere structuur had, maar de koffie wel veel warmer was uiteraard.

Heb het gevoel dat er door het langere opschuimen er ook teveel water bij de melk komt waardoor de mooie romige structuur weggaat.

Ik gebruik volle biologische melk van de AH of Arla, gekoeld tot 5 graden in de koelkast.
Moet ik de melk voortaan eerst wat warmer laten worden? Of een ander stoompijpje oid..

Polestar 2 | SMSR | 19" | Pilot | Magnesium

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:56
Terrie schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 08:12:
Weer eens in dit topic! Al ruim 2 jaar aan het genieten van mijn Lelit Mara X V2. Nu schonk ik laatst een cappucino aan 1 van mijn gasten en die vonden dat de koffie niet vrij warm was. Ik ben uiteraard er zelf aangewend en heb mezelf aangeleerd om dankzij James Hoffman de melk op te schuimen.

Opschuimen tot je de kan niet meer kan vasthouden en dan nog heel eventjes. Nu heb ik dit laatst nagemeten qua temperatuur en merkte ik dat ik vaak bij 50-55 graden al stopte. Nu laatst een keer doorgezet tot 64 graden(duurde lang!) en merkte dat de melkschuim een veel slechtere structuur had, maar de koffie wel veel warmer was uiteraard.

Heb het gevoel dat er door het langere opschuimen er ook teveel water bij de melk komt waardoor de mooie romige structuur weggaat.

Ik gebruik volle biologische melk van de AH of Arla, gekoeld tot 5 graden in de koelkast.
Moet ik de melk voortaan eerst wat warmer laten worden? Of een ander stoompijpje oid..
Ik heb in mijn baristatraining vroeger dezelfde methode geleerd. Paar seconden nadat het te heet is voor je hand stoppen.

Het is jouw koffie, de gast mag best feedback geven. Ik zou vriendelijk vragen hoe hij zijn melk opschuimt met z’n nespresso apparaat. ;)

Oftewel: lekker zo houden. Jij vindt het lekker. Als je bloedhete koffie wilt, neem je maar een americano met wat melk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• olafmol
  • Laatst online: 12:19
Terrie schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 08:12:

In mijn ervaring zijn veel Nederlanders gewend om hun koffie veel te heet te drinken. Wat wel helpt is om het kopje goed heet te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bermuda1980
  • Registratie: November 2010
Aziraphale schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 19:31:
Na een pourover workshop ben ik toch eens naar een andere molen gaan kijken. Mijn Kingrinder K6 bevalt op zich goed, maar het werd me daar wel duidelijk dat er (veel) meer uit te halen valt. Dus toen ik op MP een Ode Gen 2 met vrijwel nieuwe schijven tegenkwam, kon ik die echt niet laten lopen. Vanavond de eerste bakjes mee gezet en daar word ik wel heel er blij van! Wat een topmolen! :Y

[Afbeelding]
Ik heb juist de afgelopen anderhalve week de eerste pourovers gemaakt met de K6. Ik heb ruim 5 jaar met een Timemore Slim gedaan, maar wilde me (ook) verder in pourover verdiepen. Ik merk dat de K6 echt een significant cleanere kop geeft, waar ik echt meer smaak uithaal. Ook ten opzichte van de de Timemore Sculptor 64s die hier ook staat.

Grappig genoeg heb ik ook naar die Ode gekeken, maar besloten dat de €120 extra t.o.v. een K6 te ver van de price/performance curve af ging zitten. Hoe ervaar jij het vershil tussen de Ode en de K6?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
bermuda1980 schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 16:12:
[...]

Ik heb juist de afgelopen anderhalve week de eerste pourovers gemaakt met de K6. Ik heb ruim 5 jaar met een Timemore Slim gedaan, maar wilde me (ook) verder in pourover verdiepen. Ik merk dat de K6 echt een significant cleanere kop geeft, waar ik echt meer smaak uithaal. Ook ten opzichte van de de Timemore Sculptor 64s die hier ook staat.

Grappig genoeg heb ik ook naar die Ode gekeken, maar besloten dat de €120 extra t.o.v. een K6 te ver van de price/performance curve af ging zitten. Hoe ervaar jij het vershil tussen de Ode en de K6?
120€ extra? Dan heb je erg veel voor de K6 betaald of een nog voordeliger Ode 2 gezien. :)

Zelf vind ik de koffie uit de Ode nog weer een slag beter dan de K6 en aangezien ik nog geen elektrische maler had, was de Ode 2 voor mij de meest interessante optie naast de K6. De 64S ken ik niet, maar dat is toch meer een espressomaler?

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bermuda1980
  • Registratie: November 2010
Aziraphale schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 17:28:
[...]

120€ extra? Dan heb je erg veel voor de K6 betaald of een nog voordeliger Ode 2 gezien. :)

Zelf vind ik de koffie uit de Ode nog weer een slag beter dan de K6 en aangezien ik nog geen elektrische maler had, was de Ode 2 voor mij de meest interessante optie naast de K6. De 64S ken ik niet, maar dat is toch meer een espressomaler?
De K6 heb ik met korting op amazon gekocht voor 83. Op de Espresso Discord staan en er 2 Odes voor 200-225 te koop. Ik dacht dat deze op MP ook voor 200 stond, maar allicht heb ik me vergist... 064s is inderdaad voornamelijk een espressomaler, al doet hij het voor filter ook verdienstelijk, aldus reviews. Ik merkte echter dat hoewel het (iets) beter was dan de Timemore Slim maler, het toch wel meer fines gaf dan gewenst met filterkoffie. Dat heeft de K6 echt wel minder!

Dus nu kan ik daadwerkelijk ook vanuit ervaring aan anderen de K6 aanraden i.p.v. alleen uit reviews :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
bermuda1980 schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 20:30:
[...]

De K6 heb ik met korting op amazon gekocht voor 83. Op de Espresso Discord staan en er 2 Odes voor 200-225 te koop. Ik dacht dat deze op MP ook voor 200 stond, maar allicht heb ik me vergist... 064s is inderdaad voornamelijk een espressomaler, al doet hij het voor filter ook verdienstelijk, aldus reviews. Ik merkte echter dat hoewel het (iets) beter was dan de Timemore Slim maler, het toch wel meer fines gaf dan gewenst met filterkoffie. Dat heeft de K6 echt wel minder!

Dus nu kan ik daadwerkelijk ook vanuit ervaring aan anderen de K6 aanraden i.p.v. alleen uit reviews :D
Dat laatste kan ik ook zeker, want het is een hele fijne maler. Ik kan echt iedereen die een handmaler zoekt de K6 aanraden. Die Discord zegt me, eerlijk gezegd, niets, maar ik ben dan ook totaal geen espresso drinker en vind het zwaar overschat. Ik weet dat dit voor velen hier vloeken in de kerk is, maar ik vind er gewoon beroerd weinig aan en alleen op de hele traditionele manier (lees: met suiker) te drinken.

Anyway, de mijne komt dus van Marktplaats en was iets duurder (260€), maar voor een machine van nog geen jaar oud en met een vrijwel ongebruikte set maalschijven vond ik het zeker de moeite waard. Hij geeft nog minder fines dan de K6, al hangt het daarbij er ook wel wat vanaf hoe je die gebruikt. Heel vlak houden en daardoor slow-feeden levert mij bij de K6 het beste resultaat op. Mochten mensen echter een elektrische filtermaler zoeken, dan kan ik nu ook iedereen een Ode Gen 2 aanraden. :Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freezhost
Stemmingmakerij of realiteit?

[ Voor 13% gewijzigd door Freezhost op 29-10-2024 12:12 ]

Pagina: 1 ... 222 ... 240 Laatste

Let op:
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1