Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1 Overzicht

Pagina: 1 ... 221 ... 247 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
418O2 schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 14:43:
@Boy het klinkt wat flauw, maar voor zulke dingen kan je het beste youtuben, want dan zie je hoe men het doet
[YouTube: Sage (Breville) Barista Touch Top Tips for getting consistent espresso]

bijvoorbeeld.

Sowieso moet je met wat betere bonen beginnen, dat is in het topic wel veel besproken.
En de "Understanding Espresso" serie van James Hoffmann!
Deel 1 YouTube: Understanding Espresso - Dose (Episode #1)

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-09 20:49

Boy

www.byoscoop.nl

418O2 schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 14:43:
@Boy het klinkt wat flauw, maar voor zulke dingen kan je het beste youtuben, want dan zie je hoe men het doet
[YouTube: Sage (Breville) Barista Touch Top Tips for getting consistent espresso]

bijvoorbeeld.

Sowieso moet je met wat betere bonen beginnen, dat is in het topic wel veel besproken.
Zeker en dat heb ik ook gedaan. Hoe het hier in de video eruit komt zou ik ook verwachten; ik heb heb de koffie afgewogen, ik doe een espresso maar het stroomt er echt harder uit bij mij. Ik heb de maalgraad op 2 staan, wat me erg laag lijkt al.

Ik verwacht dat het in de bonen zit (ik heb deze: https://www.jumbo.com/pro...oordeelpak-1000g-390430ZK)

Naar de bioscoop? => gebruik de app op Byoscoop.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:05
@Boy wat bedoel je met maalgraad verlagen?

Als het te snel doorloopt, moet je fijner malen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bermuda1980
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15:28
Volgens mij kan je, als het echt allemaal niet lukt, ook nog de maler extra fijn afstellen. Dan moet je de buitenste maalring losklikken/-draaien uit de maler, en deze verstellen en dan terugplaatsen. Pagina 19 van de handleiding (PDF).

Maar zou het vooral in je bonen zoeken. Beste een kilo bij hoofdkwartier/brandmeesters/fascino en ga los.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

Raymond schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 15:28:
@Boy wat bedoel je met maalgraad verlagen?

Als het te snel doorloopt, moet je fijner malen.
Verlagen bedoel ik inderdaad fijner maken. Het wordt als een getal weergegeven op het apparaat waarbij 1 het fijnste is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

bermuda1980 schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 15:57:
Volgens mij kan je, als het echt allemaal niet lukt, ook nog de maler extra fijn afstellen. Dan moet je de buitenste maalring losklikken/-draaien uit de maler, en deze verstellen en dan terugplaatsen. Pagina 19 van de handleiding (PDF).

Maar zou het vooral in je bonen zoeken. Beste een kilo bij hoofdkwartier/brandmeesters/fascino en ga los.
Dat had ik inderdaad ook begrepen, maar dat leek me een vergaande aanpassing. Het lijkt me dat hij 'out-of-the-box' ook al een redelijk goede espresso moet kunnen maken.

Ik zal het eens met andere bonen proberen inderdaad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16:32

mphilipp

Romanes eunt domus

Pffff...het was een zwaardere bevalling dan ik gedacht had... Eindelijk een keer een kopje fatsoenlijke espresso uit de Sage Barista Touch Impress gekregen. Blijkbaar is dat 'automatische' gedoe meer afgestemd op dark roast, want ik had een paar proefzakjes gekocht bij Giraffe en ik kreeg er met geen mogelijkheid iets drinkbaars uit. Steeds veel en veel te zuur. Ik heb tussendoor wel eens iets gehad dat bijna goed was, maar toen was ik ook zelf aan het wegen gegaan. Maar ja...dat is niet de bedoeling van deze machine. Het doel is gemak, maar op een of andere manier lukt het niet zo goed met medium roast. En ik denk niet dat ik iets verkeerd kan doen in dat proces.

Maar goed, ik heb nu een pak van Simon Lévelt gekocht, de Corazon, en dat is een dark roast. En warempel...met het automatische proces komt er nu ineens wél iets drinkbaars uit. Drinkbaars doet het geen recht aan, want het was gewoon een lekkere espresso. Dus nu kunnen we toch nog lekker genieten van een mooie espresso. De Nespresso staat er nog steeds naast. Qua gemak is dat niet te verslaan natuurlijk. En zelfs op de automaat is de Sage nog steeds bewerkelijker dan een Nespresso. Maar qua smaak zit er wel degelijk een verschil in. Wat uit de espressomachine komt heeft een rijkere smaak.

Maar....toen ik het pak van Simon open maakte, zag ik al dat de bonen een klein beetje vettig eruit zagen. Niet dat ze allemaal glommen van de olie, maar je zag het wel meteen. Nu ging het in eerste instantie goed, maar op enig moment klonk het tijdens het malen ineens alsof de hopper leeg was. En dat was niet zo.
Ligt dat aan die olie-achtige bonen? Kan ik daar iets mee/tegen doen?
Ik heb het pak nu opgedeeld in een paar zakjes die ik vacuum getrokken heb om te bewaren. Is dat oké?

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Luuk741
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 10:41
Luuk741 schreef op woensdag 11 september 2024 @ 15:50:
Wat leuk dat dit topic bestaat, dat wist ik helemaal niet! Ik heb ook besloten wat meer tijd en energie in een goede koffie te willen steken. Met onze huidige volautomaat gaat het nog weleens op de automatische piloot, maar we willen er toch wat meer bij stilstaan en van gaan genieten.

De volautomaat gaat de deur uit en de bialetti behouden we nog wel. Dan ontstaat er mooi ruimte voor een espresso machine en een bonenmaler. Die laatste heb ik vanmorgen besteld, na wikken en wegen is het de Eureka Mignon Silenzio geworden. We hebben nog een oude DeLonghi espressomachine staan maar die zal gauw vervangen gaan worden. Een tweedehands Gaggia Classic lijkt me wel wat; een vrij volwassen machine voor het geld en dan blijft er ook nog wat budget over om naar een PID update te kijken. Als eerste stap in de wereld van espresso's lijkt me dit een mooie setup!

Ik blijf hier lekker mee lezen voor alle tips en tricks!
Bij deze een terugkoppeling op mijn bericht van vorige maand. Ik heb een mooie (oudere) Gaggia Classic gevonden, van voor de problemen met de boiler. Hij is helemaal gereviseerd en met een PID uitgerust. De stoomknop en het portafilter heb ik geupgrade naar olijfhouten varianten, dat past mooi bij de tamper.

Deze machine in combinatie met de Silenzio geeft ons erg lekkere koffie, dus wij zijn enorm tevreden!

Bij de Gaggia kreeg ik twee baskets mee, maar het is me wat onduidelijk voor hoeveel gram koffie ze gemaakt zijn. De grootste werkt goed met zo'n 18 gram, maar de kleinere eigenlijk beter met de helft plus een beetje. Zijn er een soort standaardmaten en vormen waaraan ik dat kan afleiden?

Plaatje bij het praatje; Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oc2Rgn_rXIrJo6jWsRbBhGtr_Yw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Chc45yglZTjPqmvnyE8EZqGt.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
Inmiddels mijn afweging teruggebracht tot:
Of; Een handmaler en een AeroPress
Of: Een handmaler en een Espresso machine
Of; Een elektrische maler en een Espresso machine.

In mijn hoofd is dat al een stap vooruit ;)

The best is yet to come

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-09 18:36
Dean Martin schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 21:31:

Elektrische maler en Aeropress ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013

Handmaler en een Orea V4? O-)

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:00
Luuk741 schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 20:54:
[...]

Bij deze een terugkoppeling op mijn bericht van vorige maand. Ik heb een mooie (oudere) Gaggia Classic gevonden, van voor de problemen met de boiler. Hij is helemaal gereviseerd en met een PID uitgerust. De stoomknop en het portafilter heb ik geupgrade naar olijfhouten varianten, dat past mooi bij de tamper.

Deze machine in combinatie met de Silenzio geeft ons erg lekkere koffie, dus wij zijn enorm tevreden!

Bij de Gaggia kreeg ik twee baskets mee, maar het is me wat onduidelijk voor hoeveel gram koffie ze gemaakt zijn. De grootste werkt goed met zo'n 18 gram, maar de kleinere eigenlijk beter met de helft plus een beetje. Zijn er een soort standaardmaten en vormen waaraan ik dat kan afleiden?

Plaatje bij het praatje; [Afbeelding]
Ff googelen op baskets dan zie je direct dat die kleine ws een single dose 7gr basket is, en de grotere een double dose is. Tenminste dat is meestal het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

mphilipp schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 17:33:
Pffff...het was een zwaardere bevalling dan ik gedacht had... Eindelijk een keer een kopje fatsoenlijke espresso uit de Sage Barista Touch Impress gekregen. Blijkbaar is dat 'automatische' gedoe meer afgestemd op dark roast, want ik had een paar proefzakjes gekocht bij Giraffe en ik kreeg er met geen mogelijkheid iets drinkbaars uit. Steeds veel en veel te zuur. Ik heb tussendoor wel eens iets gehad dat bijna goed was, maar toen was ik ook zelf aan het wegen gegaan. Maar ja...dat is niet de bedoeling van deze machine. Het doel is gemak, maar op een of andere manier lukt het niet zo goed met medium roast. En ik denk niet dat ik iets verkeerd kan doen in dat proces.

...
Zoals ik ook aangaf, loop ik er ook tegenaan dat het te hard doorloopt / te veel koffie uit komt. Ik heb deze bonen nu en als ik jouw verhaal lees, zou het dus echt daar aan kunnen liggen?

Als ik wat Google, blijken deze bonen toch wel dark roast te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d0nny41
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 28-09 17:27
Boy schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 06:01:
[...]

Zoals ik ook aangaf, loop ik er ook tegenaan dat het te hard doorloopt / te veel koffie uit komt. Ik heb deze bonen nu en als ik jouw verhaal lees, zou het dus echt daar aan kunnen liggen?

Je moet fijner malen of meer koffie in het bakje doen. Als je maler niet fijner kan dan wellicht een andere boon proberen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16:54
[...]

HET ligt grotendeels aan de bonen, koop verse bonen bij koffiebranders die hier vaak passeren, en het is een wereld van verschil. Als het dan nog niet 100% is, dan kan je pas experimenteren en weet je dat de basis al in orde is. Het is net als koken, met verse produkten maak je lekkerder eten dan met diepvries- en/of conservenblikprodukten.

[ Voor 15% gewijzigd door RigolleM op 11-10-2024 08:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavi86
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 08:24
martinvdm schreef op zondag 29 september 2024 @ 09:35:
[...]

Deze combinatie kijk ik ook naar met de Bambino. Nog steeds tevreden over?
Ik zou graag de double shot button voor een langere extractie tijd programmeren. Die knoppen kun je instellen. Weet je of hier een maximale tijd aan zit dit je kunt instellen?
Ik was er zeker tevreden mee. echter heb ik de Hario V60 ontdekt en eigenlijk gebruik ik die alleen nog maar tegenwoordig. De Bambino gaat weer op marktplaats dit weekend :+

Je kunt de extractietijd wel programmeren maar of er een maximumtijd aan zit durf ik niet te zeggen.

www.mariovisser.com

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Freezhost
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08:34
[...]

Met die DE bonen gaat het niet lukken.

Probeer eens verse bonen en tijdens inregelen alleen het dubbele basket gebruiken (non-pressurized)

En ook voor @mphilipp

Donker gebrande bonden doen het prima in de Sage Impress Touch, de ingebouwde molen is voor lichtere bonen niet geschikt. Vette bonen is ook niet goed, zelf heb ik altijd koffie van Fascino namelijk de Emporio. Romana kan ook maar vind ik wat slapjes.

Eventueel kun je meer consistentie krijgen door een puckscreen te gebruiken en een WDT-tool.

[ Voor 22% gewijzigd door Freezhost op 11-10-2024 09:27 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

Freezhost schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 09:22:
[...]

Met die DE bonen gaat het niet lukken.

Probeer eens verse bonen en tijdens inregelen alleen het dubbele basket gebruiken (non-pressurized)
Even gezocht wat 'non-pressurized' betekent en dat is dus de 'normale' bakjes (niet die voor voorgemalen koffie).
Ik ga dat zeker met andere bonen proberen en die bonen die jij aanraadt ga ik dan ook zeker proberen!

Na een tip van @Nitrorcr via DM om met de DE bonen de andere bakjes te proberen kreeg ik eindelijk eens een redelijk normale espresso eruit!
Superduidelijk nu dat het aan de bonen ligt, ik heel blij met deze info nu.

Nu kan het experimenteren en genieten echt beginnen, heel erg bedankt iedereen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerwinnn
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 07:41

persoonlijke ervaring, handmaler en espresso machine zou ik afraden.

ik heb een timemore c2 gehad die in theorie espresso maling kon maken, in praktijk was ik gemiddel 7 minuten aan het malen...

Mogelijk dat je met veel duurdere espresso handmalers minder lang bezig bent.

Ik ben begonnen met een aeropress en de voorgenoemde C2.

[ Voor 4% gewijzigd door Gerwinnn op 11-10-2024 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
Gerwinnn schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 11:10:
[...]

ik heb een timemore c2 gehad die in theorie espresso maling kon maken, in praktijk was ik gemiddel 7 minuten aan het malen...

Als ik de review zie van de 1zpresso k-ultra duurt het 30 seconden.

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joshh
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 14:34
Gerwinnn schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 11:10:
[...]

Ik sluit me hierbij aan, zojuist in een handomdraai een lekkere bak gezet met de 1Zpresso JX & Aeropress. Zachte textuur & volle smaken. Overbodige informatie:

HerkomstEthiopië
RegioGedeb, Yirgacheffe
Washing StationChelchele
BoerVerschillende boeren
VariëteitHeirloom
VerwerkingsmethodeFully Washed
Hoogte2000m
OogstNovember-Januari
SmaakomschrijvingBlack Tea, Apricot, Lemon Grass

Net wijn :9B.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
Joshh schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 11:24:
[...]

Ik sluit me hierbij aan, zojuist in een handomdraai een lekkere bak gezet met de 1Zpresso JX & Aeropress. Zachte textuur & volle smaken. Overbodige informatie:

HerkomstEthiopië
RegioGedeb, Yirgacheffe
Washing StationChelchele
BoerVerschillende boeren
VariëteitHeirloom
VerwerkingsmethodeFully Washed
Hoogte2000m
OogstNovember-Januari
SmaakomschrijvingBlack Tea, Apricot, Lemon Grass

Net wijn :9B.
Wat haal jij/jullie uit een AeroPress qua ml koffie? Anders; wat voor soort koffie drink je eruit?

The best is yet to come

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
Dean Martin schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 11:20:
[...]

Als ik de review zie van de 1zpresso k-ultra duurt het 30 seconden.
Ik heb de K-ultra voor op vakantie, hij is inderdaad snel. Maar om thuis altijd met de hand te moeten malen gaat mij persoonlijk wat ver ondanks dat het een hele fijne handmaler is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joshh
Dean Martin schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 11:55:
[...]

Wat haal jij/jullie uit een AeroPress qua ml koffie? Anders; wat voor soort koffie drink je eruit?
Heel degelijk filterkoffie-hoeveelheid, 200 ml op 12,5 gram gemalen koffiebonen. En ik maal iets fijner dan wordt aanbevolen (ca. 14 clicks) vanwege de lichte branding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Zoals ik al zei heb ik de bonen verdeeld over 2 zakjes en die vacuum getrokken. Als ik die zeg maar over 2 weken open maak, kan ik ze dan nog steeds als verse bonen beschouwen en als zodanig behandelen? Ze zaten tenslotte vacuum. Wat is de ervaring daarmee?

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joshh
mphilipp schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 14:07:
Zoals ik al zei heb ik de bonen verdeeld over 2 zakjes en die vacuum getrokken. Als ik die zeg maar over 2 weken open maak, kan ik ze dan nog steeds als verse bonen beschouwen en als zodanig behandelen? Ze zaten tenslotte vacuum. Wat is de ervaring daarmee?
Ja, maar een maand verder is een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Joshh schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 14:07:
[...]
Ja, maar een maand verder is een ander verhaal.
Dan gaan we lekker doordrinken :+ Anders nemen we maar kleinere hoeveelheden per keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Bonen laten CO2 los als ze ouder worden, ik weet niet of vacuum trekken dat proces van veroudering op die manier versnelt?

Ik heb een luchtdichte bewaarbus, met een 1 richtings ontgassingsventiel (coffeevac). Daar blijven de bonen makkelijk een paar weken goed in. Normaliter is alles binnen 2-4 weken toch wel op, maar een enkele keer na 6 weken bewaren kwamen ze er nog goed uit. Je merkt dat de bonen wat minder vers zijn, maar nog steeds prima koffie.

YouTube: The Best Coffee Storage Canister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joshh
pirke schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 14:26:
Bonen laten CO2 los als ze ouder worden, ik weet niet of vacuum trekken dat proces van veroudering op die manier versnelt?

...
Zolang er geen zuurstof bij komt vertraag je het verouderingsproces. Als de bonen nog 'ultra' vers zijn dan zal de vacuum getrokken zak na verloop van tijd 'weer' gas bevatten, met de kans als de zak te vol is dat deze gaat scheuren.

De oplossing die jij aandraagt werk verder prima om dit te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

Zijn er mensen die doseertrechters gebruiken?

Ik had toen ik m'n Sage Touch besteld had gelijk eentje besteld, maar er was al eentje meegeleverd. Ik heb er nu dus 2. Ik zie veel lovende reacties over deze die ik besteld had (nog niet in gebruik, net hier op kantoor ontvangen):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-6GH-Sw1Ws07FyJiAD8Gm--ayok=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/aLANuxqHkvKQZaHzFFofDbsd.png?f=user_large

Bij Sage krijg je deze er standaard bij:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mlie3PqZGK_LuVjfqeQcM6vZUrM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/NMofuxM8Vgq4aEW41wDzfQ1x.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrie
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 28-09 23:11

Terrie

Titelspecialist Tweakers Partners
Boy schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 14:56:

Ik had toen ik m'n Sage Touch besteld had gelijk eentje besteld, maar er was al eentje meegeleverd. Ik heb er nu dus 2. Ik zie veel lovende reacties over deze die ik besteld had (nog niet in gebruik, net hier op kantoor ontvangen):
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb er een 3D geprint, werkt prima!

Polestar 2 | SMSR | 19" | Pilot | Magnesium

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:48
Terrie schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 15:00:
[...]

Ik gebruik die van mij niet meer, werkt prima! Net zoals mijn leveler en WDT-tool. Lade-vulling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
Boy schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 14:56:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ja ik heb zo'n 3Bomber ding met magneetjes erin, werkt wel handig. Maar gaat niks aan de kwaliteit van je bonen of maalgraad veranderen ;P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

olafmol schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 15:27:
[...]

Ja ik heb zo'n 3Bomber ding met magneetjes erin, werkt wel handig. Maar gaat niks aan de kwaliteit van je bonen of maalgraad veranderen ;P
haha nee, het was meer dat er minder koffie naast valt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
Boy schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 15:50:
[...]

haha nee, het was meer dat er minder koffie naast valt
Ja daar is ie wel handig voor. Maar je moet wel oppassen dat je niet overdoseert. Ook niet onder doseren trouwens kwam ik achter ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbynaish
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:55
Boeryepes schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 16:36:
😱 voor het eerst in 9 jaar de maalschijf losgemaakt. OMG... Stap 2 schoonmaken en stellen 😁 [Afbeelding]

[Afbeelding]
Ha ha _/-\o_ voor het eerst in 9 jaar. Ziet er overigens nog best goed uit. Ook nog scherp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Terrie schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 15:00:
[...]
Welke heb jij geprint? Ik heb er 2 geprobeerd maar de ene paste niet en de andere werkte niet. Het apparaat 'ziet' niet dat er iets zit, hoewel het lijkt alsof ie hetzelfde is qua nokjes als de portafilter, maar toch werkt het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
robbynaish schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 22:03:
[...]

Ha han _/-\o_ voor het eerst in 9 jaar. Ziet er overigens nog best goed uit. Ook nog scherp?
Best wel. De maling is ook nog prima.

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:08
Eerder dit jaar de Bezzera Aria gekocht. Erg tevreden met het apparaat. Echter nu stroomt er in ene veel water uit de uitlaat tijdens het zetten van een Espresso. Boilerdruk is 12bar maar de druk in de grouphead is ook 12.. Hoe dat nu zomaar kan..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:55
vinpower schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 08:39:
Eerder dit jaar de Bezzera Aria gekocht. Erg tevreden met het apparaat. Echter nu stroomt er in ene veel water uit de uitlaat tijdens het zetten van een Espresso. Boilerdruk is 12bar maar de druk in de grouphead is ook 12.. Hoe dat nu zomaar kan..
OPV verstopt / verkalkt? Als je zelf wil kijken kun je of een keer ontkalken proberen of je OPV even open schroeven en schoonmaken / ontkalken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrie
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 28-09 23:11

Terrie

Titelspecialist Tweakers Partners
mphilipp schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 01:40:
[...]

Welke heb jij geprint? Ik heb er 2 geprobeerd maar de ene paste niet en de andere werkte niet. Het apparaat 'ziet' niet dat er iets zit, hoewel het lijkt alsof ie hetzelfde is qua nokjes als de portafilter, maar toch werkt het niet.
Ik denk deze; https://www.thingiverse.com/thing:4793748

Dit moet hem zijn, gebruik ik al 2 jaar! Past onder een Eureka Mignon Specialita

Polestar 2 | SMSR | 19" | Pilot | Magnesium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParaWM
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07:27

ParaWM

Pro Prutser

Laatst vanwege goede kortingscode op Pepper wat Douwe Egberts bonen besteld op Koffievoordeel.nl; 4x verschillende 500g zakjes. Eerste zakje nu in de Jura E8, maar wat valt dat tegen ! Helaas dus nog bijna 2kg op te maken, maar een goede reminder hoe gewend je raakt aan de veel lekkerdere vers gebrande bonen van de andere online shops.

[ Voor 3% gewijzigd door ParaWM op 12-10-2024 11:36 ]

Sinterklaas wil bier !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mighty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Mighty

Brains & Steel

Ondanks dat ik zowat het hele topic heb doorgespit ben ik toch benieuwd naar jullie advies waar ik rekening mee moet houden. Onze Krups EAxx heeft het leven gelaten. Deze zat in een loop van "automatisch reiniging" en na schoonmaken en extra ontkalken kwam hij er nog steeds niet uit. Daarom nu op zoek naar een nieuwe volautomaat. Waarbij het belangrijk is dat hij compact is omdat hij op een kort aanrechtblad komt te staan.

Ik twijfel nu tussen een Melitta Purista en de Jura C8. Hierbij is de laatste twee keer zo duur maar ook een nieuwer model. Hoe zit het met de smaak tussen deze twee modellen? Beter voor de duurdere Jura gaan of gewoon de Melitta halen?

|| The harder you fall the more it hurts - be awesome ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Mighty schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 11:54:
Ondanks dat ik zowat het hele topic heb doorgespit ben ik toch benieuwd naar jullie advies waar ik rekening mee moet houden. Onze Krups EAxx heeft het leven gelaten. Deze zat in een loop van "automatisch reiniging" en na schoonmaken en extra ontkalken kwam hij er nog steeds niet uit. Daarom nu op zoek naar een nieuwe volautomaat. Waarbij het belangrijk is dat hij compact is omdat hij op een kort aanrechtblad komt te staan.

Ik twijfel nu tussen een Melitta Purista en de Jura C8. Hierbij is de laatste twee keer zo duur maar ook een nieuwer model. Hoe zit het met de smaak tussen deze twee modellen? Beter voor de duurdere Jura gaan of gewoon de Melitta halen?
Welke bonen gebruik je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mighty
  • Niet online

Mighty

Brains & Steel

Die van Fascino, Brandzaak en soms van de Appie als ik te laat besteld heb. Streven is wel om goede bonen te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Mighty schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 15:54:
[...]

Die van Fascino, Brandzaak en soms van de Appie als ik te laat besteld heb. Streven is wel om goede bonen te gebruiken.
Ok dat helpt al :) verder weet ik niks van volautomaten. Ik vroeg naar de bonen omdat het weinig zin heeft om het allerduurste apparaat te kopen als je er supermarkt spul ingooit :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yorroy
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 09:57

Je hebt wel 2 hele verschillende types te pakken.
De purista is meer te vergelijken met de Jura Ena4 of de E4. Deze doen allen alleen zwarte koffie en espresso.
De C8 kan ook nog melkdranken geven.

Dan is het verschil dat je van de Melitta elke week het binnenwerk (zetgroep) moet schoonmaken en de Jura dit zelf doet met een schoonmaakprogramma.
Verder moet je rekening houden met dat je Jura over een jaar of 5 een servicebeurt moet hebben. De Melitta is tegen die tijd mogelijk versleten.

[ Voor 10% gewijzigd door yorroy op 12-10-2024 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Als je kunt wachten op een aanbieding en als je een rit naar Duitsland niet erg vindt zou je ook kunnen wachten op black friday deals. Persoonlijk verwacht ik wel weer een deal bij de MM/Saturn voor de Jura E8 (EB). Zie een wat uitgebreidere post van mij bij een vorige aanbieding: True in "Centraal Aanbiedingentopic V2.0" Dan kun je denken aan de Jura EA4 voor zo'n €600 en de Jura E8 EB voor €800.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Terrie schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 09:59:
[...]
Ik denk deze; https://www.thingiverse.com/thing:4793748
Dit moet hem zijn, gebruik ik al 2 jaar! Past onder een Eureka Mignon Specialita
Oh sorry, ik dacht dat je ook een Sage Barista had. Ik moet iets hebben met die drie nokjes van de portafilter, anders 'ziet' de maler niet dat er iets in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cs-tweak
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 26-08 22:39
Wat zijn jullie ervaringen met Koepoort? En wellicht andere opties met vergelijkbare (kilo)prijzen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
cs-tweak schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 23:04:
Wat zijn jullie ervaringen met Koepoort? En wellicht andere opties met vergelijkbare (kilo)prijzen?
Zoek eens in dit topic zou ik zeggen. Tipje van de sluier: goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
ParaWM schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 11:35:
Laatst vanwege goede kortingscode op Pepper wat Douwe Egberts bonen besteld op Koffievoordeel.nl; 4x verschillende 500g zakjes. Eerste zakje nu in de Jura E8, maar wat valt dat tegen ! Helaas dus nog bijna 2kg op te maken, maar een goede reminder hoe gewend je raakt aan de veel lekkerdere vers gebrande bonen van de andere online shops.
Life is too short to drink bad coffee.
Zou het afgeven aan iemand die er wel blij mee is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mighty
  • Niet online

Mighty

Brains & Steel

Allen, dank voor de adviezen. Ik opteer voor de Melitta want gebruik de melk-functie van de C8 niet. Wel zag ik dat de Melitta op gezette tijden voor veel lager wordt aangeboden. Dus nog even kijken wat de beste timing is om tot aankoop over te gaan (Black Friday?).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KJac
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 15:10
ik heb de laatste keren altijd bij koepoort besteld. Prijs/kwaliteit ga je niet snel beter vinden denk ik. Het enige spijtige is dat het kilo-verpakkingen zijn. Ik had al eens gevraagd of ze 500g verpakkingen ook verkopen maar dit zijn ze niet van plan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-09 13:50

apNia

Schreeuwen en Nibbits eten!

Zijn er hier mensen met een Gaggia Classic? Zo ja welke mods hebben jullie er op, en belangrijker, waar bestellen jullie die? Alles wat ik vind is gericht op de Amerikaanse markt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
apNia schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 09:13:
Zijn er hier mensen met een Gaggia Classic? Zo ja welke mods hebben jullie er op, en belangrijker, waar bestellen jullie die? Alles wat ik vind is gericht op de Amerikaanse markt.
Ik heb geen Gaggia (wel Eureka Mignon) en ik vind mods op Etsy.
https://www.etsy.com/sear...ia+Classic&ref=search_bar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edozat1
  • Registratie: September 2017
  • Nu online
Ik heb hier meerdere kits besteld. Eerst een PID, werkt perfect, later ook een drukmeter en een dimmer om de pomp te bedienen, waarmee je flow control krijgt, maar dat gebruik ik nauwelijks, werkt wel goed. Heb er ook een verhoging bij besteld waardoor alles mooi is weggewerkt. Vooral de PID is een aanrader, maar die kan je waarschijnlijk ook elders bestellen. Uiteraard goed opletten welke versie (welk jaar) je hebt.

https://www.shadesofcoffee.co.uk/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
En voor onderhoud/onderdelen is er natuurlijk altijd DR Trading webshop en hun handige videos :)
https://www.drtradingshop...nderdelen-gaggia-classic/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 08:11
KJac schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 08:53:
[...]

ik heb de laatste keren altijd bij koepoort besteld. Prijs/kwaliteit ga je niet snel beter vinden denk ik. Het enige spijtige is dat het kilo-verpakkingen zijn. Ik had al eens gevraagd of ze 500g verpakkingen ook verkopen maar dit zijn ze niet van plan.
Kan je van harte aanraden een Fellow Atmos pot te kopen. Mooi gemaakt en lost het probleem van grote zakken op. Hou er wel rekening mee dat in de 1.2L maar ongeveer 450g bonen past. Je hebt dus 2 potten nodig voor een kilozak, of je laat de helft gewoon in de zak die ook prima geschikt zijn om koffie in te bewaren.

Voor de rest zit 'versheid' ook wel een beetje tussen de oren. Het verschil tussen week 2 en week 8 is echt niet zo groot als Reddit je doet vermoeden als je de bonen gewoon normaal bewaart.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
Ypuh schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 10:29:
[...]

Kan je van harte aanraden een Fellow Atmos pot te kopen. Mooi gemaakt en lost het probleem van grote zakken op. Hou er wel rekening mee dat in de 1.2L maar ongeveer 450g bonen past. Je hebt dus 2 potten nodig voor een kilozak, of je laat de helft gewoon in de zak die ook prima geschikt zijn om koffie in te bewaren.

Voor de rest zit 'versheid' ook wel een beetje tussen de oren. Het verschil tussen week 2 en week 8 is echt niet zo groot als Reddit je doet vermoeden als je de bonen gewoon normaal bewaart.
Ik doe al jaren kilozakken en merk weinig van de smaak. Hooguit dat de maling af en toe ietsiepietse fijner moet.

En 2 kopjes per dag à 18gr is een kilo koffie per maand. 3 kopjes is al > 1.5kilo/mnd, dus zo heel lang blijven de bonen niet liggen. Als je tenminste er maar 1 per keer open maakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KJac
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 15:10
[...]

Een kg koffie is bij mij gemiddeld in 2 weken op, dus daar is het niet voor. Het is alleen spijtig wanneer je 1 kg bonen koopt en ze niet zo lekker vindt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
[...]

Idd. Ik gebruik de coffeevac, ook erg blij mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvinke
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16:53
Ik bestel al een hele tijd bij Koepoort. Fijne zaak en ze leveren lekkere en vers gebrande koffie. Aanrader!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
rvinke schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 12:04:
[...]

Ik bestel al een hele tijd bij Koepoort. Fijne zaak en ze leveren lekkere en vers gebrande koffie. Aanrader!
ik ga binnenkort ook wat bestellen. De prijzen zijn best wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
Koepoort brandt hun bonen in 3 varianten. Hoe verhoudt dit zich tot de brandgraad? De omschrijving lijkt nou niet direct op light-medium-dark 🤔
  • Pionero: meeste tonen van noten
  • Limpido: meeste tonen van gedroogd fruit
  • Timbo: meeste tonen van chocolade

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crawl NL
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12:00
Ik zoek mezelf een ongeluk maar kan niet 123 een antwoord vinden. Wellicht kan een ervaringsdeskundige hier mij antwoord geven. Bestaat er een vol- of half automaat espressomachine die heet water kan leveren rond de 95 of 100 graden voor een kop thee?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teus.espresso
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 28-09 22:48
Vol automaat ben ik nog tegen gekomen. Daar blijft het vaak rond de 85c. Half automaat single boiler is zonder de stoom functie te gebruiken rond de 90c. Dual boiler en warmtewisselaar machines zitten rond de 100 (intern is het water rond de 127c).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackPoint
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 27-09 10:26
Ik heb de Classic Pro. Heb er de Gaggiuino mod op gezet, alles zelf via AliExpress besteld. Ik heb de vorige mod trouwens, die met het kleine Nextion scherm.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Joshh
Heel eerlijk, een van de weinige naked shots zonder gespetter.. Heerlijk bakkie pleur op de maandagavond. ;)

In 17,5 gram bonen: Brazil, Ethiopië blend.

Uit: 37,4 gram espresso licht zuur fruitig met wat hazelnootachtige tonen. Toch net wat te zuur. Denk dat die ik de maalgraad ietswat grover stel en de output hetzelfde houdt. Wat denken jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teus.espresso
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 28-09 22:48
De Gauggiuno is de beste omdat hij voor die machine gemaakt is. En er zit een hele community bij.
Als je handig bent kan je ook de meCoffee uit Nederland kopen (al weet ik niet of ze nog actief zijn, mijn kit is van drie jaar geleden), de ITO Leva uit Duitsland kopen (heel uitgebreid maar wel gesloten software) of zelf met een controller board een sensor en een SSR aan de gang. Dat laatste is natuurlijk het leukste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Joshh schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 18:52:
Heel eerlijk, een van de weinige naked shots zonder gespetter.. Heerlijk bakkie pleur op de maandagavond. ;)

[Vimeo: Café Yus]

In 17,5 gram bonen: Brazil, Ethiopië blend.

Uit: 37,4 gram espresso licht zuur fruitig met wat hazelnootachtige tonen. Toch net wat te zuur. Denk dat die ik de maalgraad ietswat grover stel en de output hetzelfde houdt. Wat denken jullie?
Als het te zuur is zou je juist toch wat fijner moeten maken, want under extraction? Of als het een wat lichtere boon is zou je de temp wat hoger kunnen zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Crawl NL schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 17:30:
Ik zoek mezelf een ongeluk maar kan niet 123 een antwoord vinden. Wellicht kan een ervaringsdeskundige hier mij antwoord geven. Bestaat er een vol- of half automaat espressomachine die heet water kan leveren rond de 95 of 100 graden voor een kop thee?
Hier wordt er in elk geval dagelijks gebruik gemaakt van de heet water kraan voor thee (een E61 HX machine, maar DB kan dus ook).
Wel fijn, want zo wordt het water in de (stoom)boiler ook automatisch ververst. Met alleen de stoomfunctie voor een sporadische cappuccino schiet dat niet op, en moet je het al bewust periodiek doen. Of je niet druk maken over weken oud water natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Weken oud water is niet echt een issue volgens mij. Voor een vakantie van 3 weken heeft het weinig zin om de boilers leeg te laten lopen. Wel is af en toe het water versen goed tegen het ophopen van mineralen (waar kalk ook onder valt). Stoom verdampt wel, maar de mineralen blijven achter in de boiler.

De watertap haalt gelukkig water van de onderkant, dus als het goed is daarmee ook de overige mineralen die juist voor thee weer lekker smaken (thee en koffie hechten zich aan deze stoffen). Wel is water rechtstreeks uit de boiler vaak net iets te heet volgens mij, maar dat lost zichzelf in een paar seconden op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joshh
olafmol schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 21:03:
[...]

Als het te zuur is zou je juist toch wat fijner moeten maken, want under extraction? Of als het een wat lichtere boon is zou je de temp wat hoger kunnen zetten.
Je hebt gelijk, ik haal die twee nogal eens door de war. |:(

Temperatuur is een goed punt, ga ik mee aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:57
Ik heb met mijn Exopbar Brewtus 4 er last van dat als ik de piston er te lang in laat zitten en zeker als de machine 'sochtends weer warm wordt, ik de douche incl. rubber ring eruit trek. Deze zit dan vastgeplakt aan de portafilter.

De Brewtus heeft niet een douche die vastzit met een schroef, maar alleen vastgedrukt. Zou ik dit simpel kunnen oplossen door de rubber ring te vervangen voor een siliconen ring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
t14wo schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 08:16:
Ik heb met mijn Exopbar Brewtus 4 er last van dat als ik de piston er te lang in laat zitten en zeker als de machine 'sochtends weer warm wordt, ik de douche incl. rubber ring eruit trek. Deze zit dan vastgeplakt aan de portafilter.

De Brewtus heeft niet een douche die vastzit met een schroef, maar alleen vastgedrukt. Zou ik dit simpel kunnen oplossen door de rubber ring te vervangen voor een siliconen ring?
Als die rubber ring uitgehard is, dan is vervangen daarvan sowieso nodig. Je kunt dat met een nieuwe rubber ring doen, maar siliconen blijft langer flexibel en heeft daarom meestal de voorkeur.

Mijn douche zit ook niet vast met een schroef, maar als ik die eruit wil halen om schoon te maken gaat dat zeker niet zo eenvoudig.

[ Voor 8% gewijzigd door cryptapix op 15-10-2024 08:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-09 13:50

apNia

Schreeuwen en Nibbits eten!

JackPoint schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 18:24:
[...]

Ik heb de Classic Pro. Heb er de Gaggiuino mod op gezet, alles zelf via AliExpress besteld. Ik heb de vorige mod trouwens, die met het kleine Nextion scherm.
Damn 😍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
cryptapix schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 08:22:
[...]

Als die rubber ring uitgehard is, dan is vervangen daarvan sowieso nodig. Je kunt dat met een nieuwe rubber ring doen, maar siliconen blijft langer flexibel en heeft daarom meestal de voorkeur.

Mijn douche zit ook niet vast met een schroef, maar als ik die eruit wil halen om schoon te maken gaat dat zeker niet zo eenvoudig.
Is verder niet uitgehard en nog helemaal flexibel. Machine is 3 maand geleden gereviseerd gekocht.

Ik lees iets over dat je de douche iets ovaal kan buigen en de rubberring dan beter blijft zitten. Dat maar even proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
t14wo schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 08:50:
[...]

Is verder niet uitgehard en nog helemaal flexibel. Machine is 3 maand geleden gereviseerd gekocht.

Ik lees iets over dat je de douche iets ovaal kan buigen en de rubberring dan beter blijft zitten. Dat maar even proberen.
Dan zou ik de verkoper even vragen (neem aan dat dit een professionele verkoper was gezien de revisie). Lijkt mij namelijk niet normaal. Of het moet een bekend issue zijn bij die machines.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qosmic
  • Laatst online: 16:31
Ik heb sinds gister het probleem dat mijn Jura E8 geen melkschuim meer geeft.
In plaats van schuim geeft hij warme melk.
De melk is ook warm, als de melk op is komt er stoom uit de pijp, alleen melkschuim wordt niet meer gegenereerd.

Heb de cappuccinatore al uit elkaar gehaald, helemaal gereinigd, melkreiniger gebruikt, nieuwe melkuitloopdopje erop gezet maar krijg het niet opgelost.

Iemand een idee?

Heb het idee dat het met het luchtventiel te maken heeft, hier heb ik ook een nieuwe van. Maar weet niet hoe ik deze moet vervangen of los moet halen. Kan er ook zo1-2-3 geen handleiding voor vinden op internet.

edit: ik weet bijna zeker dat het aan het luchtventiel ligt. Heb er een beetje aan lopen rommelen en nu is het geen warme melk meer wat eruit komt, maar iets wat op schuim lijkt, nog niet top, maar iets beter.
Moet dus alleen even weten hoe ik het luchtventiel van de Jura E8 (eb) kan vervangen.

[ Voor 19% gewijzigd door Qosmic op 15-10-2024 12:31 ]

Stop chasing the dream, you're already living it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
t14wo schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 08:16:

Lijkt me een defect, of een design fout?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t14wo
cryptapix schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 10:22:
[...]

Dan zou ik de verkoper even vragen (neem aan dat dit een professionele verkoper was gezien de revisie). Lijkt mij namelijk niet normaal. Of het moet een bekend issue zijn bij die machines.
Ik zie dat ovaal buigen overigens op een website die op de vorige pagina hier gelinkt is. Klinkt alsof zij er namelijk verstand van hebben. ;)

https://www.drtradingshop...mm-siliconen/#description

Opzich is die douche een onderdeel van €4,50. Dus ik val er geen buil aan als ik het verpest.

Terug naar de verkoper heb ik niet zo'n zin in. Apparaat is me veel te zwaar, zit aan waterleiding en ik moet er een stukje voor rijden. Ik kan ze wel even een belletje doen.
olafmol schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 10:55:
[...]

Lijkt me een defect, of een design fout?
je weet dat je hier praat over Italiaanse (en in dit geval Spaanse) designs he. Dat blink niet perse uit in de allerslimste ontwerpen. Ik denk dat de gemiddelde ferrari meer 'designfouten' heeft dan je lief is.

Anyway: Gebeld met de winkel (die ook zelf reviseert en repareert) en ik kan inderdaad de douche heel iets ovaal duwen. Andere oplossingen waren er niet echt, behalve experimenteren met verschillende diktes zetgroeprubbers. Maar dat heeft weer andere nadelen gaf hij aan.

[ Voor 28% gewijzigd door t14wo op 15-10-2024 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
Nou mijn liefde voor Sage brokkelt hard af, de slimme dosering werkt niet meer. Je kan wel tampen maar hij detecteert niets, issue heb ik al vaker gehad. Het valt onder de garantie dus het komt vast wel goed maar ik kijk vast vooruit want ze blijken niet heel betrouwbaar.

Zijn er alternatieven voor de Sage met een ingebouwde tamper? De Ninja komt binnenkort op de markt maar ik verwacht daar dezelfde kwaliteit, welke espresso apparaat is geschikt voor mensen die 0 affiniteit hebben met koffie en voor de amateurs/gevorderden?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ypuh
Jura

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freezhost
Tja dat wil ik zelf niet, volautomaat valt wat mij betreft af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
Freezhost schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 16:05:
[...]

Tja dat wil ik zelf niet, volautomaat valt wat mij betreft af.
Je wil dus een alles in 1 semi-automaat met maler? Je beperkt jezelf dan onwijs en doet dan veel consessies.

Wat is precies de reden dat je dat wil? Ik denk niet dat je de oplossing voor je probleem gaat vinden met je huidige denkwijze namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
418O2 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 16:06:
[...]

Je wil dus een alles in 1 semi-automaat met maler? Je beperkt jezelf dan onwijs en doet dan veel consessies.

Wat is precies de reden dat je dat wil? Ik denk niet dat je de oplossing voor je probleem gaat vinden met je huidige denkwijze namelijk.
Iedereen in huis moet koffie kunnen zetten zonder wegen etc. Dus het apparaat moet ook geschikt zijn voor noobs, van het vorige apparaat kreeg mijn vrouw stress als er bezoek kwam :+

Ja het liefst neem ik een halfautomaat met losse maler maar daar moet dan een nespresso bij voor bezoek en dat past niet op het aanrecht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
Ik zou ook stress krijgen als ik een Sage of Ninja had en er bezoek kwam. Er zijn maar 2 oplossingen;
- een degelijke espresso setup met losse maler, espressomachine en tamper, of
- een volautomaat

Als je aangeeft dat het geschikt moet zijn voor een amateur die het geen ruk interesseert, dan blijft er maar één optie over (voor de duidelijkheid, optie 2). Als een volautomaat geen optie is, dan zou ik het lekker bij Nespresso of filterkoffie houden.

Waarom zou je het lastiger maken dan het is als er toch geen plezier aan beleeft wordt (al dan niet door je wederhelft)?

[ Voor 8% gewijzigd door Ypuh op 16-10-2024 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi1986
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 16:13
Kom net op het juiste moment hier kijken zo te zien :p

Ik twijfel dus tussen een Jura J8 Twin en een Sage Oracle JET. Beide nagenoeg zelfde prijs.

Voordeel van de Jura lijkt mij dat je sneller een kop koffie hebt, nadeel lijkt mij het melk reinigingsproces.
Vorrdeel van de Sage lijkt mij een betere kop koffie? met betere melkschuim?

zoals ik hier lees is Jura zeer betrouwbaar en Sage juist niet zo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puntje-NL
  • Laatst online: 15:57
schumi1986 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 16:32:
Kom net op het juiste moment hier kijken zo te zien :p

Ik twijfel dus tussen een Jura J8 Twin en een Sage Oracle JET. Beide nagenoeg zelfde prijs.

Voordeel van de Jura lijkt mij dat je sneller een kop koffie hebt, nadeel lijkt mij het melk reinigingsproces.
Vorrdeel van de Sage lijkt mij een betere kop koffie? met betere melkschuim?

zoals ik hier lees is Jura zeer betrouwbaar en Sage juist niet zo?
Ik heb een refurbished Sage Barista Pro die het al 3 jaar volhoudt en nog geen problemen heeft (afkloppen). Wat wel zo is met veel apparaten, hoe meer toeters en bellen er opzitten, hoe sneller het kapot gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puntje-NL
  • Laatst online: 15:57
Freezhost schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 16:13:
[...]

Iedereen in huis moet koffie kunnen zetten zonder wegen etc. Dus het apparaat moet ook geschikt zijn voor noobs, van het vorige apparaat kreeg mijn vrouw stress als er bezoek kwam :+

Ja het liefst neem ik een halfautomaat met losse maler maar daar moet dan een nespresso bij voor bezoek en dat past niet op het aanrecht.
Ik zou alsnog een halfautomaat houden en de Nespresso erbij doen. Die zijn tegenwoordig zo klein dat je hem in een kastje kan stoppen als er geen bezoek is toch? (Uiteraard ken ik jouw woon situatie niet haha :P)

Edit: Of je doet er een Hario V60 bij? Is ook makkelijk op te slaan :)

[ Voor 5% gewijzigd door Puntje-NL op 16-10-2024 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Freezhost schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 16:13:
[...]

Als je voor een half automaat gaat met losse maler, kan je de maler gebruiken voor (bv) een moccamaster. Of je ruimt de maler ff op bij een feestje en zet daar de moccamaster neer. Prima filterkoffie voor een grotere groep.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
8 (of meer) espresso's zetten doe ik niet meer, ben meer dan een half uur bezig, en tegen dat ik klaar ben is de eerste al weer aan de beurt, en heb ik al die conversaties gemist... Neen, ik maal 60gr koffie, doe deze in mijn Moccamaster en zet 1l koffie. Een 2de koffie kunnen ze krijgen en dan vraag ik of ze iets speciaals willen, meestal zijn het er maar een paar die 'ja' zeggen. Of ze zien mijn latte art kunsten en wilt er nog ééntje zo één :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
Boeryepes schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 16:31:
Koepoort brandt hun bonen in 3 varianten. Hoe verhoudt dit zich tot de brandgraad? De omschrijving lijkt nou niet direct op light-medium-dark 🤔
  • Pionero: meeste tonen van noten
  • Limpido: meeste tonen van gedroogd fruit
  • Timbo: meeste tonen van chocolade
Jezelf quoten is als lachen om je eigen grappen... :?

Heeft iemand een idee over bovenstaande brandvarianten van Koepoort koffie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:08
Hercul3s schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 09:43:
[...]

OPV verstopt / verkalkt? Als je zelf wil kijken kun je of een keer ontkalken proberen of je OPV even open schroeven en schoonmaken / ontkalken.
Inderdaad is het opgelost door te ontkalken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freezhost
Ypuh schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 16:19:
Ik zou ook stress krijgen als ik een Sage of Ninja had en er bezoek kwam. Er zijn maar 2 oplossingen;
- een degelijke espresso setup met losse maler, espressomachine en tamper, of
- een volautomaat

Als je aangeeft dat het geschikt moet zijn voor een amateur die het geen ruk interesseert, dan blijft er maar één optie over (voor de duidelijkheid, optie 2). Als een volautomaat geen optie is, dan zou ik het lekker bij Nespresso of filterkoffie houden.

Waarom zou je het lastiger maken dan het is als er toch geen plezier aan beleeft wordt (al dan niet door je wederhelft)?
De stress ontstond juist door onze vorige setup met een losse maler en halfautomaat, ze was juist erg blij met de Sage.

Nu moet ik wel zeggen dat we met die halfautomaat ook niet echt consistente bakkies kregen, zelfs een hobbybarista kreeg het niet voor echt consistent.

Zelf wil ik niet meer terug naar een volautomaat, ik geniet juist van het koffiezetten en van de verschillende smaak explosies die je kan proeven. Nespresso hebben we al in huis maar dat wil ik zeker niet standaard drinken. We hebben helaas ook niet zoveel aanrechtblad en mijn wederhelft houdt van clean en strakke apparaten.

Moccamaster is een optie maar daar zit veel minder beleving in, en hetzelfde geld toch ook wel voor de V60

[ Voor 7% gewijzigd door Freezhost op 17-10-2024 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:55
vinpower schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 08:12:
[...]

Inderdaad is het opgelost door te ontkalken!
Fijn! Diagnose op afstand is altijd afwachten :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SaveMe-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09 13:42

-SaveMe-

-klik-

Ik overweeg van een Nespresso apparaat over te stappen op de Baristina. Na het lezen van dit topic begrijp ik dat dat zo ongeveer vloeken in de kerk is, maar goed. Ik zou graag weten hoeveel gram bonen er per kopje lungo wordt gebruikt. Is daar een indicatie voor?

GamiQ, de game notes app met game maps!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01:05
Mijn Nespresso staat bij de buurman, paar keer per jaar leen ik 'm terug :-)

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joshh
-SaveMe- schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 12:43:
Ik overweeg van een Nespresso apparaat over te stappen op de Baristina. Na het lezen van dit topic begrijp ik dat dat zo ongeveer vloeken in de kerk is, maar goed. Ik zou graag weten hoeveel gram bonen er per kopje lungo wordt gebruikt. Is daar een indicatie voor?

De handleiding gaf het eigenlijk ook al een beetje weg (maximaal aanbevolen dosering gemalen cafeïnevrije koffie is 10 gram)
Pagina: 1 ... 221 ... 247 Laatste

Let op:
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1