Vast niet. Maar wat voegt je opmerking toe? Smaak is altijd persoonlijk. Ik vind ze juist supermooi tov die floppy zwarte plastic dingen van sommige duurdere merken.olafmol schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 09:47:
Ben ik de enige die die “houten bloemetjes” op een Lelit echt foeilelijk vind?
Gewoon een open vraag, elke keer als ik een Lelit zie dan komt dat naar boven, en ik hoor/lees er verder nooit wat over. Terwijl ik over andere machines vaak wel dingen over het uiterlijk lees.cryptapix schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 12:01:
[...]
Vast niet. Maar wat voegt je opmerking toe? Smaak is altijd persoonlijk. Ik vind ze juist supermooi tov die floppy zwarte plastic dingen van sommige duurdere merken.
Ik merk het wel bij mijn MaraX, dus vandaar dat ik dat niet nog een keer wil. Ik heb nu in 3 jaar tijd al een van de koppelingen aan de bovenkant van de machine opnieuw moeten vastzetten omdat die lekte en de pomp vervangen en de OPV maakt nu een ongelofelijk vervelend geluid en als ik daar op google vind ik talloze mensen met hetzelfde probleem.cryptapix schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 12:00:
[...]
Hoewel ik het wel met je eens ben dat de bouwkwaliteit van de Bianca iets minder is dan ECM/Profitec, vraag ik me wel af of je ooit iets gaat merken van die betere bouwkwaliteit van laatstgenoemde merken. De Bianca is een zeer degelijk gebouwde machine waarvan ik betwijfel of die minder lang meegaat dan een ECM/Profitec. We hebben het niet over de wereld van verschil tussen Breville en ECM. Ok misschien moet je bij je Bianca net wat eerder een koppeling of slangetje (laten) vervangen, maar of dat nou opweegt tegen de (forse) meerprijs van ECM/Profitec?
Nou zijn dat allemaal relatief eenvoudig op te lossen problemen, maar elke keer moet ik de behuizing open maken en dat zit toch wel zo knullig in elkaar. Schroeven in plastic clipjes ipv gewoon bouten en moeren en dan is alles kruiskop, wel twee verschillende maten, behalve een schroefje aan de achterkant waar je een 2.5mm inbussleutel voor nodig heb. De RVS behuizing moet je een soort eromheen vouwen want echt passen uit zichzelf doet het niet. De waterreservoir-houder beweegt alle kanten op totdat die met twee lullige schroefjes vast zit aan de bovenplaat.
Het zal niet voor iedereen een probleem zijn, maar ik vind dat vervelend en een meerprijs betalen voor dat niet hebben vind ik prima.
"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."
Ik vind die houten knoppen op de lelit bianca juist ook mooi, dat wel.cryptapix schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 12:01:
[...]
Vast niet. Maar wat voegt je opmerking toe? Smaak is altijd persoonlijk. Ik vind ze juist supermooi tov die floppy zwarte plastic dingen van sommige duurdere merken.
"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."
Klopt en in @Ozzie zijn geval was hij er na 3 jaar al klaar mee, dus wat maakt het uit of het 10 of 20 jaar mee gaat. Dit zal ook maar een tussenstop zijn want men zit ook al te staren naar een La Marzocco GS3, Sanremo You of Victoria Arduino Eagle One, budget is momenteel een de reden waarom deze er 'nog' niet komen.cryptapix schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 12:00:
[...]
Hoewel ik het wel met je eens ben dat de bouwkwaliteit van de Bianca iets minder is dan ECM/Profitec, vraag ik me wel af of je ooit iets gaat merken van die betere bouwkwaliteit van laatstgenoemde merken. De Bianca is een zeer degelijk gebouwde machine waarvan ik betwijfel of die minder lang meegaat dan een ECM/Profitec
Na 3 jaar Bianca kijk ik meer richting een La Marzocco Linea Mini, dit zou voor mij dan het eindpunt moeten zijn, maar voorlopig blijf ik nog ff bij de Bianca.
Als je de espressomachine om de 2 jaar op onderhoud stuurt ga je geen last hebben van dergelijke zaken die stuk gaan, worden preventief vervangen.We hebben het niet over de wereld van verschil tussen Breville en ECM. Ok misschien moet je bij je Bianca net wat eerder een koppeling of slangetje (laten) vervangen, maar of dat nou opweegt tegen de (forse) meerprijs van ECM/Profitec?
De meerprijs van een Drive vs Bianca is maar € 250 bij mijn leverancier, dus ik zou nu ook voor de Drive kiezen. 3 jaar geleden was dit € 1000 voor een Profitec Pro 700 + flow control.
Ik kijk niet serieus naar die machines om er een aan te schaffen hoor, maar dat zijn machines met een moderne verwarmde zetgroep zoals de Linea Micra gecombineerd met een uiterlijk dat ik mooi vind. Dat betekent niet meteen dat ik er een aan wil schaffen. Ik vind een Porsche Taycan ook een mooie EV, maar die ga ik ook nooit kopen.RigolleM schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 13:43:
[...]
Klopt en in @Ozzie zijn geval was hij er na 3 jaar al klaar mee, dus wat maakt het uit of het 10 of 20 jaar mee gaat. Dit zal ook maar een tussenstop zijn want men zit ook al te staren naar een La Marzocco GS3, Sanremo You of Victoria Arduino Eagle One, budget is momenteel een de reden waarom deze er 'nog' niet komen.
We zullen hier over 3 jaar eens op terugkomenOzzie schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 13:49:
[...]
Ik kijk niet serieus naar die machines om er een aan te schaffen hoor, maar dat zijn machines met een moderne verwarmde zetgroep zoals de Linea Micra gecombineerd met een uiterlijk dat ik mooi vind. Dat betekent niet meteen dat ik er een aan wil schaffen. Ik vind een Porsche Taycan ook een mooie EV, maar die ga ik ook nooit kopen.
Er is niks mis met dromenRigolleM schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 13:50:
[...]
We zullen hier over 3 jaar eens op terugkomen
Dit vooral. Ik heb meegekeken bij het onderhoud van een ECM bij espressowinkel.nl en dat wordt echt heel vakkundig gedaan en de prijs valt best mee (volgens mij €150). Wordt daarna nog netjes getest en afgesteld en opgepoetst. Je mag zelf meekijken/sleutelen als je dat leuk vind.RigolleM schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 13:43:
[...]
Als je de espressomachine om de 2 jaar op onderhoud stuurt ga je geen last hebben van dergelijke zaken die stuk gaan, worden preventief vervangen.
Ik heb dit niet met mijn Bianca (die nu een jaar of 6? oud is en waar nog nooit een onderdeel van is vervangen anders dan die gebruikelijk zijn bij regulier (dus niet preventief) onderhoud zoals ringetjes). En als je zoekt op problemen, vind je problemen. Het internet staat vol met slechte verhalen en veel minder met goede. Maar goed, ik snap wel dat je na een slechte ervaring niet direct opnieuw naar dat merk kijkt. Een merk krijgt vaak maar een kans, dus ook hun ‘budget optie’ moet het waarmaken.Ozzie schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 13:37:
[...]
Ik merk het wel bij mijn MaraX, dus vandaar dat ik dat niet nog een keer wil. Ik heb nu in 3 jaar tijd al een van de koppelingen aan de bovenkant van de machine opnieuw moeten vastzetten omdat die lekte en de pomp vervangen en de OPV maakt nu een ongelofelijk vervelend geluid en als ik daar op google vind ik talloze mensen met hetzelfde probleem.
Nou zijn dat allemaal relatief eenvoudig op te lossen problemen, maar elke keer moet ik de behuizing open maken en dat zit toch wel zo knullig in elkaar. Schroeven in plastic clipjes ipv gewoon bouten en moeren en dan is alles kruiskop, wel twee verschillende maten, behalve een schroefje aan de achterkant waar je een 2.5mm inbussleutel voor nodig heb. De RVS behuizing moet je een soort eromheen vouwen want echt passen uit zichzelf doet het niet. De waterreservoir-houder beweegt alle kanten op totdat die met twee lullige schroefjes vast zit aan de bovenplaat.
Het zal niet voor iedereen een probleem zijn, maar ik vind dat vervelend en een meerprijs betalen voor dat niet hebben vind ik prima.
Nav. Deze opmerkingen heb ik mijn QM Carola Evo opengeschroefd en vraag me af (zonder vinger wijzen) wat er beter kan aan deze koppelingen? Je ziet misschien dat het bochtje van het plastic waterslangetje van de boiler naar de pomp te krap is.Joshh schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 09:53:
[...]
Ik heb nu thuis een QM E61 (La Certa) staan die ik onderhoud en regelmatig open schroef, maar ik vind de bouwkaliteit top (volledig RVS, is de Elevate ook volgens mij). Wel zijn het niet de allerbeste materialen en koppelingen, maar alles is makkelijk te vervangen goed beschikbaar.
De vibratiepomp ging in mijn oude 820 overigens 9 jaar mee (vervangen voor 35€).
:strip_exif()/f/image/sUC8gyZMI0ckoPzac0mUmVfe.jpg?f=fotoalbum_large)
De elektra zit aan de andere kant. De draden hebben een silicone omhulsel.
De AC-DC omvormer lijkt ook voor 110V geschikt maar op een sticker elders stast alleen 240V?
:strip_exif()/f/image/5YiPSV7OGqimMBxeh6CFzaWX.jpg?f=fotoalbum_large)
The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.
Ziet er strak uit hoor, vergeet niet dat mijn QM uit 2012 komt, die van jou schat ik iets nieuwer in, inclusief PID?Boeryepes schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 10:18:
[...]
Nav. Deze opmerkingen heb ik mijn QM Carola Evo opengeschroefd en vraag me af (zonder vinger wijzen) wat er beter kan aan deze koppelingen? Je ziet misschien dat het bochtje van het plastic waterslangetje van de boiler naar de pomp te krap is.
De vibratiepomp ging in mijn oude 820 overigens 9 jaar mee (vervangen voor 35€).
[Afbeelding]
De AC-DC omvormer lijkt ook voor 110V geschikt maar op een sticker elders stast alleen 240V?
[Afbeelding]
Is half jaar oud en idd. met PID (de evo upgrade). Na 9 jaar QM820 een waardige upgrade icm. Eureka Mignon Turbo (voorheen een MCI).Joshh schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 10:57:
[...]
Ziet er strak uit hoor, vergeet niet dat mijn QM uit 2012 komt, die van jou schat ik iets nieuwer in, inclusief PID?
[ Voor 4% gewijzigd door Boeryepes op 10-01-2025 11:00 ]
The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.
Mooie compacte machine. Mis je de stoompijp en warmwater uitloop niet of drink je nooit americano's en cappuccino's?Boeryepes schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 10:18:
[...]
Nav. Deze opmerkingen heb ik mijn QM Carola Evo opengeschroefd en vraag me af (zonder vinger wijzen) wat er beter kan aan deze koppelingen? Je ziet misschien dat het bochtje van het plastic waterslangetje van de boiler naar de pomp te krap is.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Idd. ik drink alleen espresso. Voor de occasional cappuccino (wederhelft) heb ik een losse melkschuimer van Nespresso.ArjenIsM3 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 12:48:
[...]
Mooie compacte machine. Mis je de stoompijp en warmwater uitloop niet of drink je nooit americano's en cappuccino's?
Gezien mijn ervaring met Sage (The Barista Pro die met LCD schermpje ipv drukmeter) het zijn ansich prima apparaten en na enig instellen haal je er fatsoenlijke espresso's uit, en ook het opschuimen van melk is niet ondermaats. Dit puur afgaand op de prijs (die van mij was destijds 800 maar gekocht voor iets van 500 met BlackFriday. zijn het redelijk oké machines, ik heb er in ieder geval plezier van gehad na overstap van een Jura waar ik gek werd van steeds de zetgroep schoonmaken etc. Het is echter wel allemaal plastic en kwalitatief natuurlijk minder en ik zou er zelf niet meer dan € 1000,- aan willen spenderen.
Helaas is deze nu wel echt stuk na 5 jaar (hoor om mij heen dat dit nog lang is) en reserve onderdelen zijn niet te vinden, magneetventielen, je vind ze wel maar niet in de juiste specs en samenstelling.
Hierdoor ben ook ik en mijn vrouw op zoek naar een knappe vervanger en gezien de kosten ben ik ook naar 2e hands aan het kijken (moet wel mijn vrouw overtuigen dat het dan echt oké is na revisie)
Het liefst wil ik een ECM Classika of Mechanika (waterpijp hoeft niet perse, kan ook met quooker aanvullen of eerst kopje deels vullen voor Americano) Maar waar moet ik nu op letten met een tweedehands aankoop?
Zo zie ik bijvoorbeeld deze wat weer een afgeleide is van de Technika (kan er verder weinig over vinden) maar het is wel ECM)
Of ik moet kijken naar deze Classika met molen voor een imho redelijke prijs voor bieden.
Nu kan ik ook even een paar maanden sparen (en dan maar Cafetiere drinken) en een nieuwe machine plus molen bij onze lokale koffiezaak kopen.
Echter ben ik dan een 1500 á 2000 kwijt voor een Classika en een molen.
behoorlijk veel bomen en ik zie maar weinig bos.
Helaas is deze nu wel echt stuk na 5 jaar (hoor om mij heen dat dit nog lang is) en reserve onderdelen zijn niet te vinden, magneetventielen, je vind ze wel maar niet in de juiste specs en samenstelling.
Hierdoor ben ook ik en mijn vrouw op zoek naar een knappe vervanger en gezien de kosten ben ik ook naar 2e hands aan het kijken (moet wel mijn vrouw overtuigen dat het dan echt oké is na revisie)
Het liefst wil ik een ECM Classika of Mechanika (waterpijp hoeft niet perse, kan ook met quooker aanvullen of eerst kopje deels vullen voor Americano) Maar waar moet ik nu op letten met een tweedehands aankoop?
Zo zie ik bijvoorbeeld deze wat weer een afgeleide is van de Technika (kan er verder weinig over vinden) maar het is wel ECM)
Of ik moet kijken naar deze Classika met molen voor een imho redelijke prijs voor bieden.
Nu kan ik ook even een paar maanden sparen (en dan maar Cafetiere drinken) en een nieuwe machine plus molen bij onze lokale koffiezaak kopen.
[ Voor 7% gewijzigd door Rubman op 10-01-2025 14:43 ]
Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken
@Rubman Profitec Go met een goede molen geeft al betere resultaten dan een Sage.Is dat geen optie?
Zeker, maar dan kom ik in de fase van het oog wilt ook watFreezhost schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 16:20:
@Rubman Profitec Go met een goede molen geeft al betere resultaten dan een Sage.Is dat geen optie?

Ben gecharmeerd van de uitstraling van machines zoals de Lelit, ECM en dergelijke.
Neig dan toch eerder naar even doorsparen en die aanschaffen.
Tsja, het is maar net wat je wilt natuurlijk. Is de opwarmtijd belangrijk? Vind je het erg om te moeten wachten voordat je melk kunt opschuimen? Wil je per se een E61 machine? Wil je de temperatuur kunnen regelen? Etc.Rubman schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 14:17:
Gezien mijn ervaring met Sage (The Barista Pro die met LCD schermpje ipv drukmeter) het zijn ansich prima apparaten en na enig instellen haal je er fatsoenlijke espresso's uit, en ook het opschuimen van melk is niet ondermaats. Dit puur afgaand op de prijs (die van mij was destijds 800 maar gekocht voor iets van 500 met BlackFriday. zijn het redelijk oké machines, ik heb er in ieder geval plezier van gehad na overstap van een Jura waar ik gek werd van steeds de zetgroep schoonmaken etc. Het is echter wel allemaal plastic en kwalitatief natuurlijk minder en ik zou er zelf niet meer dan € 1000,- aan willen spenderen.
Als je een redelijk simpele maar kwalitatief goede en makkelijk zelf te repareren/onderhouden machine wilt zou je bijvoorbeeld ook kunnen kijken naar een Rancilio Silvia of een Gaggia Classic. Combineer die met een goede molen zoals een Eureka Mignon Specialita en je bent voor €1000 klaar en heb je alles nieuw. Als je wat meer mogelijkheden wilt (en mooier) dan is de eerder genoemde Profitec Go ook een goede optie die binnen 10 minuten op temperatuur is, maar voor die mogelijkheden en looks betaal je wel een stuk meer natuurlijk. Die ECM Classika die je linkt lijkt een mooie set met die Sette molen, heb je direct ook grind by weight wat zeker fijn is. Schijnt wel een vrij luide molen te zijn, maar dat hoeft geen probleem te zijn natuurlijk. Ding is wel dat die Classika best wat tijd nodig heeft om op temperatuur te komen (zoals iedere E61). Die Sage machines zijn zo ongeveer het snelste op temperatuur van allemaal dus dat is misschien even wennen dan.
Profitec Drive? Heb je programmeerbare knoppen zoals Sage heeft. Kan handig zijn voor als niet iedereen in huis een nieuwe hobby wilRubman schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 17:03:
[...]
Zeker, maar dan kom ik in de fase van het oog wilt ook wat
Ben gecharmeerd van de uitstraling van machines zoals de Lelit, ECM en dergelijke.
Neig dan toch eerder naar even doorsparen en die aanschaffen.
Dat, en de ‘gearbox’ schijnt ook nog een zwak punt te zijn omdat die van plastic is (al zou die ook relatief eenvoudig vervangbaar zijn).ArjenIsM3 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 17:04:
[...]
Die ECM Classika die je linkt lijkt een mooie set met die Sette molen, heb je direct ook grind by weight wat zeker fijn is. Schijnt wel een vrij luide molen te zijn, maar dat hoeft geen probleem te zijn natuurlijk.
[…]
Waar zie jij programmeerbare knoppen op een Profitec Drive?Freezhost schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 17:53:
[...]
Profitec Drive? Heb je programmeerbare knoppen zoals Sage heeft. Kan handig zijn voor als niet iedereen in huis een nieuwe hobby wil
@ArjenIsM3
Ach de hobby is er deels al en met de Sage waren we ook steeds aan het uitproberen en doen.
Willen dus vooral een stap beter en wat meer uit de koffies halen die we hebben.
Qua tijd op temperatuur komen, daar hebben we een smart plug of iets voor of we wachten iets langer, dat is het issue niet.
Luidruchtig was de molen van de Sage ook en we hebben 2 hele luide kinderen.
Ben dus qua looks totaal niet gecharmeerdd van de rancio of gaggia, maar is ook weer persoonlijke smaak.
@Freezhost
Mooie machine die Profite, maar ook wel weer een heel ander prijskaartje.
Van in ieder geval nog wat dieper de Rabbit Hole in en houdt het voor nu nog maar even bij een cafetière.
Scheelt wel met de hoeveelheid koffie die ik drink
Ach de hobby is er deels al en met de Sage waren we ook steeds aan het uitproberen en doen.
Willen dus vooral een stap beter en wat meer uit de koffies halen die we hebben.
Qua tijd op temperatuur komen, daar hebben we een smart plug of iets voor of we wachten iets langer, dat is het issue niet.
Ben dus qua looks totaal niet gecharmeerdd van de rancio of gaggia, maar is ook weer persoonlijke smaak.
@Freezhost
Van in ieder geval nog wat dieper de Rabbit Hole in en houdt het voor nu nog maar even bij een cafetière.

[ Voor 29% gewijzigd door Rubman op 10-01-2025 21:01 ]
Sorry ik bedoelde de nieuwe MoveRigolleM schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 19:20:
[...]
Waar zie jij programmeerbare knoppen op een Profitec Drive?
Ik bedoelde de Profitec Move, is iets goedkoper maar nog steeds flink aan de prijsRubman schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 20:58:
@ArjenIsM3
@Freezhost
Snap je vraag wel. Het geeft de machine zijn uiterlijk en juist de knoppen en het design was een van de redenen waarom ik een Bianca gekozen hebt. Plus dat ik het een zeer fijne machine vind! Heb hem nu zo drie a vier maand en zou niet meer zonder willen.olafmol schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 12:57:
[...]
Gewoon een open vraag, elke keer als ik een Lelit zie dan komt dat naar boven, en ik hoor/lees er verder nooit wat over. Terwijl ik over andere machines vaak wel dingen over het uiterlijk lees.
Dat scheelt dan al, dan zou zo'n Classika best een mooie upgrade zijn. Zeker iets om over na te denken. En dat van die looks snap ik. Vind die Gaggia's en Rancilio's ook niet mooi. Zijn alleen wel kwalitatief goede machines. Het is echt maar net wat je zoekt. Heb een maat van me op het spoor gezet van Gaggiuino. Die knutselt graag, o.a. met 3D printers, dus hij werd daar helemaal enthousiast van. Zou me niets verbazen als hij binnenkort ineens zo'n ding heeft aangeschaft. Met die mods wordt zo'n Gaggia best cool vind ik. Maar nog steeds niet mooi om te zien natuurlijkRubman schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 20:58:
@ArjenIsM3
@Freezhost
Ik ga niet een tweede Rabbit Hole in met extra printenArjenIsM3 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 22:42:
[...]
Dat scheelt dan al, dan zou zo'n Classika best een mooie upgrade zijn. Zeker iets om over na te denken. En dat van die looks snap ik. Vind die Gaggia's en Rancilio's ook niet mooi. Zijn alleen wel kwalitatief goede machines. Het is echt maar net wat je zoekt. Heb een maat van me op het spoor gezet van Gaggiuino. Die knutselt graag, o.a. met 3D printers, dus hij werd daar helemaal enthousiast van. Zou me niets verbazen als hij binnenkort ineens zo'n ding heeft aangeschaft. Met die mods wordt zo'n Gaggia best cool vind ik. Maar nog steeds niet mooi om te zien natuurlijk
Maar kortgezegd als ik een gereviseerde 2e hands vind voor een schappelijke prijs moet ik niet twijfelen.
Ik heb maar een bod gedaan om de Classika met molen die ik eerder linkte.
Zijn er zaken om op te letten als ik hem ga bekijken?
Ik zou, als ik nog eens een tweedehands machine koop, even vragen of de verkoper ontkalkt water heeft gebruikt en hoe zijn onderhoud eruit zag (backflush, reinigen douchezeef, etc.). Verder zou ik de mushroom eruit draaien en checken op kalksporen, de douchezeef eruit en de douche checken op kalksporen. Kalksporen zitten ook regelmatig onderaan het uitlaatstuk van een e61 groep.Rubman schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 14:01:
En zelfs als je kalksporen vindt hoeft dat allemaal niet problematisch te zijn; voor mij is vooral bepalend hoe een verkoper met zijn machine is omgegaan.
Zou idd even onderhoud uitvragen. Verder kom je er wss pas achter als je hem in gebruik neemt. Het zijn goede machines dus reparatie is altijd mogelijk en grote dingen zijn er nog niet aan ivm de leeftijd.Rubman schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 14:01:
De mushroom er uit is wel een ding hoor, kom je even aan met je gigantische sleutel. En dan zonder krassen los en vast.. ik zou dat lekker thuis doen.
Wat je wel kan doen is vragen of er een blind filter is en dan even kijken of hij op druk komt en of er water langs het portafilter lekt. Kan zijn dat de groepring vervangen moet worden bijv. OPV en pomp zijn ook altijd verdachten
Mushroom valt wel mee, maar is wel risico op krasjes ja.Hercul3s schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 15:01:
[...]
Zou idd even onderhoud uitvragen. Verder kom je er wss pas achter als je hem in gebruik neemt. Het zijn goede machines dus reparatie is altijd mogelijk en grote dingen zijn er nog niet aan ivm de leeftijd.
De mushroom er uit is wel een ding hoor, kom je even aan met je gigantische sleutel. En dan zonder krassen los en vast.. ik zou dat lekker thuis doen.
Wat je wel kan doen is vragen of er een blind filter is en dan even kijken of hij op druk komt en of er water langs het portafilter lekt. Kan zijn dat de groepring vervangen moet worden bijv. OPV en pomp zijn ook altijd verdachten. Verder gezond verstand, ziet het er goed uit voor een ok prijs dan kopen en lekker verder met je avontuur.
Onderaan de uitlaat van de e61 en de douchezeef is een stuk makkelijker, maar dat is niet echt in de machine natuurlijk.
Goede tip om in ieder geval even met een blindfilter te kijken of de pomp druk opbouwt.
Hoi!
Na in het verleden wat te experimenteren met Aeropress en V60 wil ik nu de "switch" maken naar espresso. Zelf al wat opzoekwerk gedaan en qua grinder kom ik momenteel uit op volgende 2 exemplaren:
Qua machine had ik eigenlijk al beslist om voor een Profitec Go te gaan gezien de lovende reviews, maar aangezien ik toch wel af en toe iets met melk wil doen zou ik toch eerder voor een dual boiler gaan:
Na in het verleden wat te experimenteren met Aeropress en V60 wil ik nu de "switch" maken naar espresso. Zelf al wat opzoekwerk gedaan en qua grinder kom ik momenteel uit op volgende 2 exemplaren:
- Timemore Sculptor 064S
- DF64 Gen 2
Qua machine had ik eigenlijk al beslist om voor een Profitec Go te gaan gezien de lovende reviews, maar aangezien ik toch wel af en toe iets met melk wil doen zou ik toch eerder voor een dual boiler gaan:
- Rancilio Silvia Pro X
- Lelit Mara-X V2 (is geen dual boiler)
- Lelit Elisabeth
- Profitec Pro 300
[ Voor 5% gewijzigd door SanderH_ op 12-01-2025 11:22 ]
Ik heb de Lelit Elizabeth nu een jaar, ben er erg blij mee: korte opwarmtijd, tegelijk espresso zetten en melk schuimen, en pre-infusie trokken mij over de streep. Als kanttekening: ik kan niets zinnigs zeggen over de bouwkwaliteit, dus of onderhoud tot gevloek en getier gaat leiden weet ik niet.SanderH_ schreef op zondag 12 januari 2025 @ 10:19:
Iemand ervaringen met 1 van de deze toestellen, zijn er nog andere die ik zeker eens moet bekijken of kan ik gewoon blind de Rancilio bestellen en erg gelukkig worden?
Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.
Ik kom hier ook maar eens meeneuzen. Het aanschaffen van een bonenhandmaler en weegschaal is wel echt een van de betere keuzes geweest in 2024.
Ik ben van een mokkapot overgestapt naar een french press. De mokkapot op vuur is kwa reiniging toch altijd een doorn in het oog geweest. Maar wellicht dat ik er later weer mee ga experimenteren.
Het eerste kopje na het openen van een nieuwe zak blijft het lekkerste. Dus voor nu doe ik de bonen luchtdicht in de vriezer en haal wekelijks de behoefte eruit.
Op de bonen ben ik even aan het oriënteren, ik zie dat hier vaak proefpakketten worden aangeraden. Dat is een goed idee. De volgende stap wordt dan een fijne waterkoker denk ik.
Ik ben van een mokkapot overgestapt naar een french press. De mokkapot op vuur is kwa reiniging toch altijd een doorn in het oog geweest. Maar wellicht dat ik er later weer mee ga experimenteren.
Het eerste kopje na het openen van een nieuwe zak blijft het lekkerste. Dus voor nu doe ik de bonen luchtdicht in de vriezer en haal wekelijks de behoefte eruit.
Op de bonen ben ik even aan het oriënteren, ik zie dat hier vaak proefpakketten worden aangeraden. Dat is een goed idee. De volgende stap wordt dan een fijne waterkoker denk ik.
Bewust voor de Elizabeth gekozen of ook over andere modellen getwijfeld? De Elizabeth en Mara-X V2 zitten bvb qua prijs vrij dicht bij elkaar dus dat snap ik wel niet zo goed, al hebben ze wel elk een specifieke look.coyote1980 schreef op zondag 12 januari 2025 @ 10:44:
[...]
Ik heb de Lelit Elizabeth nu een jaar, ben er erg blij mee: korte opwarmtijd, tegelijk espresso zetten en melk schuimen, en pre-infusie trokken mij over de streep. Als kanttekening: ik kan niets zinnigs zeggen over de bouwkwaliteit, dus of onderhoud tot gevloek en getier gaat leiden weet ik niet.
EDIT: de Mara X is geen dual boiler
[ Voor 3% gewijzigd door SanderH_ op 12-01-2025 11:24 ]
Om af en toe een melk gerelateerde koffie te maken heb je geen dual boiler nodig.SanderH_ schreef op zondag 12 januari 2025 @ 10:19:
..maar aangezien ik toch wel af en toe iets met melk wil doen zou ik toch eerder voor een dual boiler gaan:
Gister was ik even bij Van Pommeren om me te oriënteren op wat nieuws en die raadden mij de Lelit Mara X V2 aan. Mijn use case is vergelijkbaar. Voornamelijk espresso / Americano en 1 a 2 melkdranken per dag. De Elizabeth is voor mij helaas geen optie omdat die te breed is. Wilde ik wat mooiers qua looks dan werd mij de Profitec 400 of de Jump aangeraden. De Move is eigenlijk mijn droommachine, maar daarvan krijgt hij er binnenkort slechts 3 binnen en er staan al 100 man op de wachtlijst. Hij had geen idee hoe lang het zou duren voordat die echt beschikbaar komt. Kon een halfjaar zijn, kon ook anderhalf jaar zijn.SanderH_ schreef op zondag 12 januari 2025 @ 10:19:
Hoi!
Na in het verleden wat te experimenteren met Aeropress en V60 wil ik nu de "switch" maken naar espresso. Zelf al wat opzoekwerk gedaan en qua grinder kom ik momenteel uit op volgende 2 exemplaren:Ik ben vast een enorme snob maar ik vind de looks ook wel belangrijk (daarom viel bvb de Eureka Mignon met die gigantische hopper af). Ik vind de Timemore er beter uitzien en heeft ook wel wat leuke features, maar is natuurlijk wel een stukje duurder (439 EUR vs 699 EUR via Timemore EU). De Timemore lijkt ook iets moeilijker verkrijgbaar. Ik vervang alleszins met erg veel plezier mijn luidruchtige Baratza Encore.
- Timemore Sculptor 064S
- DF64 Gen 2
Qua machine had ik eigenlijk al beslist om voor een Profitec Go te gaan gezien de lovende reviews, maar aangezien ik toch wel af en toe iets met melk wil doen zou ik toch eerder voor een dual boiler gaan:Mijn voorkeur gaat momenteel uit naar de Rancilio Silvia Pro X, al is de drip tray blijkbaar wel een dingetje. Iemand ervaringen met 1 van de deze toestellen, zijn er nog andere die ik zeker eens moet bekijken of kan ik gewoon blind de Rancilio bestellen en erg gelukkig worden?
- Rancilio Silvia Pro X
- Lelit Mara-X V2 (is geen dual boiler)
- Lelit Elisabeth
- Profitec Pro 300
Kwam toevallig ook een mooie deal tegen voor de Mara:
https://www.coffeefriend....machine-lelit-mara-pl62x/
€999 ipv €1199 en dan krijg je ook nog een cadeaubon van €100 voor je volgende bestelling. Daarmee kun je bijvoorbeeld weer de upgrade set met houten knoppen halen als je dat wilt. Ben er zelf nog niet uit of ik voor de Mara ga maar dit is wel een mooie deal.
Wat vinden de experts hier over periodiek onderhoud aan machines? Ik heb een Expobar Brewtus IV met rotstiepomp en vaste aansluiting. De winkel waar ik heb gekocht wil hem graag een jaarlijke beurt geven. Is jaarlijks nodig? Of voldoet 2 jaarlijks of per 9 maand ook? Het betreft een gereviseerde machine die helemaal uit elkaar is geweest.
Ik heb mijn Bianca na 1 jaar op onderhoud gebracht en de leverancier heeft er niks moeten aan doen, dus nu 2 jaar gewacht en binnenkort eens luisteren wat er na 2 jaar moet aan gebeuren.t14wo schreef op zondag 12 januari 2025 @ 13:07:
Wat vinden de experts hier over periodiek onderhoud aan machines? Ik heb een Expobar Brewtus IV met rotstiepomp en vaste aansluiting. De winkel waar ik heb gekocht wil hem graag een jaarlijke beurt geven. Is jaarlijks nodig? Of voldoet 2 jaarlijks of per 9 maand ook? Het betreft een gereviseerde machine die helemaal uit elkaar is geweest.
2 jaarlijks tenzij er problemen zijn is prima.t14wo schreef op zondag 12 januari 2025 @ 13:07:
Dat idee had ik ook. Vooral omdat er thuis natuurlijk niet heel intensief gebruik van wordt gemaakt. En er ook gewoon een brita filter op de leiding zit. Dus wordt netjes gefilterd en ontkalkt voor water de machine ingaat.Hercul3s schreef op zondag 12 januari 2025 @ 13:50:
[...]
2 jaarlijks tenzij er problemen zijn is prima.
Ik zit er aan te denken om mijn Londinium-R van de hand te doen en een San Remo You te kopen. Op ACF al een keer mee mogen en wel gecharmeerd van de kwaliteit. Heeft iemand hier ervaringen mee en zijn of haar ervaringen wil delen?
Nou de kogel is door de kerk een nieuwe pistonportafilter
machine is in huis gehaald.
Rubman in "Heb je iets nieuws en MOET je het gewoon showen deel 127"
Eerste kopje met onbekende oude bonen was al redelijk qua smaak en zetten, morgen maar even goed mee gaan vogelen om alles in te stellen naar wens.
Vooral de maler, nu kan ik echt goed met gewicht van de koffie en doorlooptijden gaan spelen, maar het is duidelijk een gevalletje van RTFM en dan wat koffie verspillen voordat je er bent.
Eerste kopje met onbekende oude bonen was al redelijk qua smaak en zetten, morgen maar even goed mee gaan vogelen om alles in te stellen naar wens.
Vooral de maler, nu kan ik echt goed met gewicht van de koffie en doorlooptijden gaan spelen, maar het is duidelijk een gevalletje van RTFM en dan wat koffie verspillen voordat je er bent.
Weer een update vanaf deze kant:
Sinds gisteren weer terug naar de Peru boon van Fascino. Die ik gebuikte in de Jura. Maar nu dus voor eerst in de Profitec Drive en gemaald in de Mignon XL.
Toentertijd echt een shitload aan bonen besteld haha. En een soort smaaktest bijgehouden.
Het is denk wel duidelijk. Ik moet bij deze boon blijven. Wat een genot.
Ik kan natuurlijk geen oordeel vellen over andere machines. Maar ik ben nu 6 weken verder sinds de aanschaf van de Profitec Drive + maler.
Waar ik eerst in de race was voor een Mignon Specialita en een Bambino Plus. Maar door een dikke vertraging van de laatste via de ING shop mijzelf verloren in de wereld van koffie.
Na een bezoek aan Kookpunt en een gesprek mij nog verder verloren in dit gekke wereldje besloten om is gek te doen.
Nu 6 weken later totaal geen spijt om even 3.5 k over de balk te gooien. Ik word gewoon vrolijk van het zetten van koffie.
Sinds gisteren weer terug naar de Peru boon van Fascino. Die ik gebuikte in de Jura. Maar nu dus voor eerst in de Profitec Drive en gemaald in de Mignon XL.
Toentertijd echt een shitload aan bonen besteld haha. En een soort smaaktest bijgehouden.
Het is denk wel duidelijk. Ik moet bij deze boon blijven. Wat een genot.
Ik kan natuurlijk geen oordeel vellen over andere machines. Maar ik ben nu 6 weken verder sinds de aanschaf van de Profitec Drive + maler.
Waar ik eerst in de race was voor een Mignon Specialita en een Bambino Plus. Maar door een dikke vertraging van de laatste via de ING shop mijzelf verloren in de wereld van koffie.
Na een bezoek aan Kookpunt en een gesprek mij nog verder verloren in dit gekke wereldje besloten om is gek te doen.
Nu 6 weken later totaal geen spijt om even 3.5 k over de balk te gooien. Ik word gewoon vrolijk van het zetten van koffie.
Over pistonmachine's gesproken. Kwam net deze tegen op Marktplaats, https://www.marktplaats.n...a6-4d4b-b0e1-b1151c0b7c0b
Staat voor de rest geen merk of iets bij, maar het is een Elektra Verve. Een machine van normaal ±4000 euro. Niets voor mij, maar misschien voor iemand anders hier
Staat voor de rest geen merk of iets bij, maar het is een Elektra Verve. Een machine van normaal ±4000 euro. Niets voor mij, maar misschien voor iemand anders hier
Van 4000 voor 1750? Dan ga ik toch echt wel twijfelen. Niet om hem te kopen, maar wat er aan de hand is; dit is wel een hele flinke afschrijving.Ozzie schreef op zondag 12 januari 2025 @ 19:56:
Over pistonmachine's gesproken. Kwam net deze tegen op Marktplaats, https://www.marktplaats.n...a6-4d4b-b0e1-b1151c0b7c0b
Edit: hij is nieuw voor circa 3000 te vinden, maar dan nog steeds…
Edit2: https://www.home-barista....2-week-review-t91428.html hij komt er niet direct heel goed uit
[ Voor 13% gewijzigd door cryptapix op 12-01-2025 20:16 ]
Ik ben nu wel nieuwsgierig maar ik heb geen toegang totdat topic.Rubman schreef op zondag 12 januari 2025 @ 19:35:
Nou de kogel is door de kerk een nieuwe pistonportafiltermachine is in huis gehaald.
Bij deze dan.Hulliee schreef op zondag 12 januari 2025 @ 21:22:
[...]
Ik ben nu wel nieuwsgierig maar ik heb geen toegang totdat topic.
Een ECM Classika II PID in combinatie met een Baratza Sette 270Wi bonenmaler.
:strip_exif()/f/image/hWpA0bgCWJmmQx6JnqtLYYOH.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/yAGBIWuAhFZGJwOt2rVWfYmy.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik zal denk ik flink wat actiever worden in dit topic, zeker in het begin met bonen uitzoeken (al heb ik in principe al een hele goede) en alle ins en outs van de machines te kennen.
Morgen eerst maar even een goede schoonmaak beurt voor beide en dan wat instellingen testen met de weggooi boon om zodra de Fortemente binnen is echt te gaan finetunen.
[ Voor 14% gewijzigd door Rubman op 12-01-2025 21:34 ]
Aha, dat zijn mooie machines! Veel plezier ermee en geniet van de koffie.Rubman schreef op zondag 12 januari 2025 @ 21:33:
[...]
Bij deze dan.
Een ECM Classika II PID in combinatie met een Baratza Sette 270Wi bonenmaler.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik zal denk ik flink wat actiever worden in dit topic, zeker in het begin met bonen uitzoeken (al heb ik in principe al een hele goede) en alle ins en outs van de machines te kennen.
Morgen eerst maar even een goede schoonmaak beurt voor beide en dan wat instellingen testen met de weggooi boon om zodra de Fortemente binnen is echt te gaan finetunen.
Na al wat filmpjes gekeken te hebben merk ik direct dat ik veel fijner moet malen, misschien ook even alles goed schoonmaken en dan opnieuw beginnen.
Kan het nog veel schelen als je van bonen wisselt of is het dan met name finetunen?
@Nomad mijn combi mag in de TS erbij als je die nog bijhoudt
Kan het nog veel schelen als je van bonen wisselt of is het dan met name finetunen?
@Nomad mijn combi mag in de TS erbij als je die nog bijhoudt

Het scheelt het veel als je van bonen wisselt. Maakt ook niet uit of het van dezelfde brander is.
Ik had van DAK drie boontjes; twee zaten rond de 9 op mijn molen en de derde op 16 (op een schaal van 20).
De grap was dat, toen ik van dezelfde boon een nieuw zakje bestelde, ik van 9 naar 14 ging.
Dus ja: bij elke batchwissel moet je opnieuw instellen.
Ik had van DAK drie boontjes; twee zaten rond de 9 op mijn molen en de derde op 16 (op een schaal van 20).
De grap was dat, toen ik van dezelfde boon een nieuw zakje bestelde, ik van 9 naar 14 ging.
Dus ja: bij elke batchwissel moet je opnieuw instellen.
Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>
Best is ook dat je ervoor zorgt dat je niet te veel of te weinig bonen maalt voor je portafilter en grouphead.
Dat scheelt namelijk in smaak en consistentie.
Doe je puckprep, leg er een 20-cent muntstuk bovenop en zet de portafilter in je machine zoals je altijd doet.
Haal hem er vervolgens weer uit. Is de afdruk van de 20 cent zichtbaar in je puck, dan heb je te veel bonen in je portafilter.
Zie je niets, voeg dan een halve gram toe en probeer het opnieuw.
Het doel is om zo weinig mogelijk ruimte tussen de grouphead en de puck te laten, zonder dat ze elkaar raken.
Let wel, dit verschilt per boon.
Doe je puckprep, leg er een 20-cent muntstuk bovenop en zet de portafilter in je machine zoals je altijd doet.
Haal hem er vervolgens weer uit. Is de afdruk van de 20 cent zichtbaar in je puck, dan heb je te veel bonen in je portafilter.
Het doel is om zo weinig mogelijk ruimte tussen de grouphead en de puck te laten, zonder dat ze elkaar raken.
[ Voor 20% gewijzigd door kazzzdafke op 13-01-2025 08:29 ]
Interesting times...
Een 20-cent stuk - dat is nog een beste afstand! Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik de kop van mijn groep niet in mijn droge puck terugvind (als ik hem weer loshaal); als ik espresso heb gezet staat de groep er wel in.kazzzdafke schreef op maandag 13 januari 2025 @ 08:27:
Best is ook dat je ervoor zorgt dat je niet te veel of te weinig bonen maalt voor je portafilter en grouphead.
Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>
Dat klopt, vocht in je puck maakt dat ie uitzet.Ravhin schreef op maandag 13 januari 2025 @ 09:47:
[...]
Een 20-cent stuk - dat is nog een beste afstand! Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik de kop van mijn groep niet in mijn droge puck terugvind (als ik hem weer loshaal); als ik espresso heb gezet staat de groep er wel in.
Daarom ook een 20c stuk, dan heeft hij plaats om uit te zetten, zonder te raken
Interesting times...
In principe niet, maar ik lees toch ook veel tevreden reacties over mensen die de upgrade gemaakt hebben naar een dual boiler. Niet alleen qua snelheid, maar blijkbaar ook iets stabieler, geen idee of dat in de praktijk echt zo is? Ik zou het jammer vinden om een single boiler aan te schaffen en mij dan te ergeren aan de "workflow" waarbij alles traag gaat omdat ik een single boiler heb. Qua prijs liggen ze niet superver uit elkaar. HX is dan blijkbaar een mooi compromis?RigolleM schreef op zondag 12 januari 2025 @ 11:52:
[...]
Om af en toe een melk gerelateerde koffie te maken heb je geen dual boiler nodig.
ECM is een beetje aan mij voorbij gegaan maar die maken blijkbaar ook wel goed spul (bvb de Classika van @Rubman die hier voorbij kwam). Hmmm, (te) veel keuze.
Alleen is de Classika een single boiler. De Mechanika (of Technika en Elektronika) is een HX en de Synchronika een Dual Boiler. Alleen die zijn wel een stuk duurder dan de opties die jij noemde.SanderH_ schreef op maandag 13 januari 2025 @ 10:50:
[...]
In principe niet, maar ik lees toch ook veel tevreden reacties over mensen die de upgrade gemaakt hebben naar een dual boiler. Niet alleen qua snelheid, maar blijkbaar ook iets stabieler, geen idee of dat in de praktijk echt zo is? Ik zou het jammer vinden om een single boiler aan te schaffen en mij dan te ergeren aan de "workflow" waarbij alles traag gaat omdat ik een single boiler heb. Qua prijs liggen ze niet superver uit elkaar. HX is dan blijkbaar een mooi compromis?
ECM is een beetje aan mij voorbij gegaan maar die maken blijkbaar ook wel goed spul (bvb de Classika van @Rubman die hier voorbij kwam). Hmmm, (te) veel keuze.
Ligt volgens mij aan de basket size. Mijn basket werkt bv het beste met 18g, maar beetje afhankelijk van soort boon. Indien lichter dan kan er wat meer in dan bij donkere branding.kazzzdafke schreef op maandag 13 januari 2025 @ 10:39:
Daarom ook een 20c stuk, dan heeft hij plaats om uit te zetten, zonder te raken
Het ligt aan "alles" 
Basket size inderdaad. Ik zei 18g omdat dat meestal als standaard wordt genomen.
Maar het kan dus zijn dat, als je twee verschillende soorten bonen neemt in het extreme geval, de ene 18g de basket maar half vult, terwijl de andere hem net overvult.
Is dat allemaal ZO erg? Nee, natuurlijk niet. Maar ik zou toch iedereen aanraden om dit eens te testen met hun favoriete boon. Gewoon eens kijken hoeveel plaats je hebt: kan je er nog wat extra indoen, of zit er al teveel in? En wat is dan de invloed op de smaak?
Basket size inderdaad. Ik zei 18g omdat dat meestal als standaard wordt genomen.
Maar het kan dus zijn dat, als je twee verschillende soorten bonen neemt in het extreme geval, de ene 18g de basket maar half vult, terwijl de andere hem net overvult.
Is dat allemaal ZO erg? Nee, natuurlijk niet. Maar ik zou toch iedereen aanraden om dit eens te testen met hun favoriete boon. Gewoon eens kijken hoeveel plaats je hebt: kan je er nog wat extra indoen, of zit er al teveel in? En wat is dan de invloed op de smaak?
[ Voor 15% gewijzigd door kazzzdafke op 13-01-2025 11:33 ]
Interesting times...
Ik weet niet naar welke single boilers je zit te kijken, maar er is nog altijd een stevig prijsverschil (nieuwprijs) tussen een SB en HX.SanderH_ schreef op maandag 13 januari 2025 @ 10:50:
[...]
In principe niet, maar ik lees toch ook veel tevreden reacties over mensen die de upgrade gemaakt hebben naar een dual boiler. Niet alleen qua snelheid, maar blijkbaar ook iets stabieler, geen idee of dat in de praktijk echt zo is? Ik zou het jammer vinden om een single boiler aan te schaffen en mij dan te ergeren aan de "workflow" waarbij alles traag gaat omdat ik een single boiler heb. Qua prijs liggen ze niet superver uit elkaar. HX is dan blijkbaar een mooi compromis?
Je moet voor jezelf uitmaken wat je bedoelt met 'af en toe een melk gerelateerde koffie zetten'. Is dit dagelijks en/of meerdere keren per dag, dan kan je beter een HX overwegen, maar komt er af en toe eens een bezoek langs dan zou ik voor die éne keer geen HX aanschaffen. Ik zet dagelijks meermaals 2x cappuccino's na elkaar en mijn bezoekers die kunnen ondertussen mijn cappuccino's pruimen, dus moet ik soms 4 à 5 cappuccino's klaarmaken, dan is een DB pas interessant.
Oke ik ben wat aan het stoeien geweest met de juiste koffie en verschillende instellingen.
Als ik kijk naar de maling en doorloop kom ik denk ik redelijk goed uit. Tussen de 9 en 9,2 gram met een enkele filter rond de 18 gram met een dubbele. Dit geeft beide een mooie doorloop en prima smaak. Echter ik krijg geen mooie puck achteraf. Toch wel wat slushy en restant in de filter.
Ga ik echt meer malen kom ik qua gram te hoog lijkt mij en loopt de portafilter ook over met malen.
Waar moet ik op letten.
Ga sowieso de basic serie van James Hoffman even bekijken.
P.s. machines beide helemaal uit elkaar qua schoonmaak en ziet er weer super uit, mushroom was echt als nieuw zo schoon en de maler is goed schoon gemaakt door ondergetekende.
Als ik kijk naar de maling en doorloop kom ik denk ik redelijk goed uit. Tussen de 9 en 9,2 gram met een enkele filter rond de 18 gram met een dubbele. Dit geeft beide een mooie doorloop en prima smaak. Echter ik krijg geen mooie puck achteraf. Toch wel wat slushy en restant in de filter.
Ga ik echt meer malen kom ik qua gram te hoog lijkt mij en loopt de portafilter ook over met malen.
Waar moet ik op letten.
P.s. machines beide helemaal uit elkaar qua schoonmaak en ziet er weer super uit, mushroom was echt als nieuw zo schoon en de maler is goed schoon gemaakt door ondergetekende.
[ Voor 13% gewijzigd door Rubman op 13-01-2025 12:22 ]
Hier een voorbeeld van de verschillende stages van mijn puck 
Net vers 19gr gemalen in de PF en wat WDT'n:
:strip_exif()/f/image/f7g48tuNIXIU1tIriqHYcrgf.jpg?f=fotoalbum_large)
Kleine tap om de kunnen tampen en alles binnen de PF valt:
:strip_exif()/f/image/r8bwACq6SWqBk7h1aRtn9AbC.jpg?f=fotoalbum_large)
Na het tampen:
:strip_exif()/f/image/K3fuIEenOt1oWoz9B700o5JG.jpg?f=fotoalbum_large)
Puckscreen erop:
:strip_exif()/f/image/EeJ8MurlZU5kUw6qscF4wzuZ.jpg?f=fotoalbum_large)
Pucksreen na het extracten:
:strip_exif()/f/image/ZRHG8EWaqIBNk5hRCWXvQBDh.jpg?f=fotoalbum_large)
Puck na het extracten:
:strip_exif()/f/image/J9mElOMyi1bNJZKtNv8yvda2.jpg?f=fotoalbum_large)
En dit was in 31s met pre inf van 5 sec en ramp down tot 110ml door de puck (iets van 45gr in de kop)
:strip_exif()/f/image/zJlBCnPwaKt5BalJ0x9HzH5t.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/f7g48tuNIXIU1tIriqHYcrgf.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/r8bwACq6SWqBk7h1aRtn9AbC.jpg?f=fotoalbum_large)
Na het tampen:
:strip_exif()/f/image/K3fuIEenOt1oWoz9B700o5JG.jpg?f=fotoalbum_large)
Puckscreen erop:
:strip_exif()/f/image/EeJ8MurlZU5kUw6qscF4wzuZ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ZRHG8EWaqIBNk5hRCWXvQBDh.jpg?f=fotoalbum_large)
Puck na het extracten:
:strip_exif()/f/image/J9mElOMyi1bNJZKtNv8yvda2.jpg?f=fotoalbum_large)
En dit was in 31s met pre inf van 5 sec en ramp down tot 110ml door de puck (iets van 45gr in de kop)
:strip_exif()/f/image/zJlBCnPwaKt5BalJ0x9HzH5t.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/mNVnFqVO7KFZcvaQWyhDLyOV.jpg?f=fotoalbum_large)
Interesting times...
Ziet er top uit. Welke machine gebruik je? Ik herken t even niet hahakazzzdafke schreef op maandag 13 januari 2025 @ 12:34:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Na het tampen:
[Afbeelding]
Puckscreen erop:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Puck na het extracten:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik heb in de single basket echt nog nooit een schone puck gekregen. Weet ook niet of dat erg is. In de dubbel wel meestal.Rubman schreef op maandag 13 januari 2025 @ 12:20:
Oke ik ben wat aan het stoeien geweest met de juiste koffie en verschillende instellingen.
Waar moet ik op letten.
Ja dat de single meestal wat slushy blijft weet ik, de dubbel is nu echter ook nog niet ect schoon te noemen na het shot.Ozzie schreef op maandag 13 januari 2025 @ 13:05:
[...]
Ik heb in de single basket echt nog nooit een schone puck gekregen. Weet ook niet of dat erg is. In de dubbel wel meestal.
Dus ik zit ergens nog niet helemaal lekker, maar kan mijn vinger er niet 123 op leggen waar
.
En hoe smaakte de koffie?kazzzdafke schreef op maandag 13 januari 2025 @ 12:34:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Na het tampen:
[Afbeelding]
Puckscreen erop:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Puck na het extracten:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Naar meer
Sanremo YouPuntje-NL schreef op maandag 13 januari 2025 @ 13:00:
[...]
Ziet er top uit. Welke machine gebruik je? Ik herken t even niet haha
Interesting times...
Single baskets schijnen tricky te zijn. Gewoon met dubbele basket een dubbele espresso maken. Dat het wat vochtig is hoeft geen issue te zijn hoor, als de koffie maar lekker smaakt.Rubman schreef op maandag 13 januari 2025 @ 13:09:
[...]
Ja dat de single meestal wat slushy blijft weet ik, de dubbel is nu echter ook nog niet ect schoon te noemen na het shot.
Dus ik zit ergens nog niet helemaal lekker, maar kan mijn vinger er niet 123 op leggen waar
.
Als je doorloop en smaak goed zijn lekker laten. Verschilt ook veel per koffie.Rubman schreef op maandag 13 januari 2025 @ 13:09:
[...]
Ja dat de single meestal wat slushy blijft weet ik, de dubbel is nu echter ook nog niet ect schoon te noemen na het shot.
.
Vroeger bij mijn GCP kwam mijn puck er ook bijna altijd proper uit. Dan heb ik een Ascaso steel duo gekocht en met dezelfde 18g IMS basket en hoeveelheid koffie kwamen de pucks er nooit helemaal uit. Ik moest altijd naspoelen.Rubman schreef op maandag 13 januari 2025 @ 13:09:
[...]
.
Ik heb nu al een half jaar of zo een pesado HE-basket (ook 18g) en nu komen mijn pucks er ook bijna altijd proper uit. Nog een voordeel van de kleinere gaatjes bij een HE-basket is dat ik nooit meer sprays heb. Alleen al daarvoor zou ik terug een HE-basket kopen.
Aan de smaak proef ik denk ik geen verschil maar ik heb het ook nooit fatsoenlijk getest naast elkaar.
Gisteren een nieuwe Profitec Drive gekocht
Uiteindelijk aangeschaft bij Espressofix.nl in Haarlem. Die had er nog 1 op voorraad en is hier in de buurt dus dat is ook wel fijn. Ik kende de winkel niet, maar was een heel leuk winkeltje. Stond helemaal vol met espresso machines, echt overal. Nog nooit zoveel machines bij elkaar gezien. Ze doen ook veel onderhoud en was nu erg druk. Maar wel heel goed geholpen, ze wisten veel over de machines. Hadden ook een alleen het binnenwerk van een Profitec 700 staan met opengezaagde boilers. Best leuk om een keer in het echt te zien. Er stond ook een hele coole 3-groeps Kees van der Westen, maar vooral heel veel Rockets, ECM's en Profitec's en overal lagen boilers, metertjes, onderdelen. Je moet er van houden, maar ik vind dat wel leuk. Beter dan een soort cleanroom met 5 espresso machines als showmodel.
:strip_exif()/f/image/Q2SFfaQ5v8m9B7rFc8rAwSYE.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/bxG2rGagCEtwTxFegUrtTefl.jpg?f=fotoalbum_large)
Super fijn apparaat, pas 3x koffie mee gemaakt. Alleen zijn nu mijn bonen op. Zo druk bezig geweest met uitzoeken welke machine ik wilde dat ik vergeten was koffie te bestellen. Wel gisteren besteld dus komt als het goed is later vandaag weer binnen.
De rotatiepomp i.p.v. een vibratiepomp is wel echt een verademing. Wat een verschil maakt dat, rustige brom op de achtergrond als je de pomp start. Het gewicht vind ik ook heel fijn. Bij de Mara X had ik weleens dat als ik iets te enthousiast de portafilter erin duwde dat ik het hele apparaat verschoof, maar dat zal bij deze niet zo snel gebeuren vermoed ik.
:strip_exif()/f/image/Q2SFfaQ5v8m9B7rFc8rAwSYE.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/bxG2rGagCEtwTxFegUrtTefl.jpg?f=fotoalbum_large)
Super fijn apparaat, pas 3x koffie mee gemaakt. Alleen zijn nu mijn bonen op. Zo druk bezig geweest met uitzoeken welke machine ik wilde dat ik vergeten was koffie te bestellen. Wel gisteren besteld dus komt als het goed is later vandaag weer binnen.
De rotatiepomp i.p.v. een vibratiepomp is wel echt een verademing. Wat een verschil maakt dat, rustige brom op de achtergrond als je de pomp start. Het gewicht vind ik ook heel fijn. Bij de Mara X had ik weleens dat als ik iets te enthousiast de portafilter erin duwde dat ik het hele apparaat verschoof, maar dat zal bij deze niet zo snel gebeuren vermoed ik.
Mooi! Werkt dat echt, die snelle 15 minuten opwarmtijd bij deze E61 machine? Normaliter moet je dan toch eerder aan 30minuten ofzo denken om de hele zetgroep op temperatuur te krijgen?Ozzie schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 09:14:
Gisteren een nieuwe Profitec Drive gekochtUiteindelijk aangeschaft bij Espressofix.nl in Haarlem. Die had er nog 1 op voorraad en is hier in de buurt dus dat is ook wel fijn. Ik kende de winkel niet, maar was een heel leuk winkeltje. Stond helemaal vol met espresso machines, echt overal. Nog nooit zoveel machines bij elkaar gezien. Ze doen ook veel onderhoud en was nu erg druk. Maar wel heel goed geholpen, ze wisten veel over de machines. Hadden ook een alleen het binnenwerk van een Profitec 700 staan met opengezaagde boilers. Best leuk om een keer in het echt te zien. Er stond ook een hele coole 3-groeps Kees van der Westen, maar vooral heel veel Rockets, ECM's en Profitec's en overal lagen boilers, metertjes, onderdelen. Je moet er van houden, maar ik vind dat wel leuk. Beter dan een soort cleanroom met 5 espresso machines als showmodel.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Geen idee, nog niet geprobeerd. Ik heb hem gewoon op een slimme schakelaar zitten. Hij gaat om 6:45 aan, meestal maak ik rond 7:15 de eerste koffie. Dat deed ik bij mij MaraX ook.olafmol schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 09:47:
[...]
Mooi! Werkt dat echt, die snelle 15 minuten opwarmtijd bij deze E61 machine? Normaliter moet je dan toch eerder aan 30minuten ofzo denken om de hele zetgroep op temperatuur te krijgen?
Sowieso moet je voor dat snelle opwarmen op een bepaald moment een cooling flush doen omdat die bewust de boiler te heet verwarmd zodat de zetgroep ook sneller opwarmt, en dat moet dan daarna weer afkoelen. Ik heb die functie uit staan en hij warmt gewoon normaal op.
Iemand nog een aanrader voor medium c.q. medium-donker gebrande bonen, met hints van chocolade amandel/koekjes?
Als er iemand is met een tip dan scheelt dat weer kilo's uitproberen 
Liefst bij een winkel die ook bezorgt bij een PostNL punt.
Deze? PostNL.Saven schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 10:32:
Iemand nog een aanrader voor medium c.q. medium-donker gebrande bonen, met hints van chocolade amandel/koekjes?Als er iemand is met een tip dan scheelt dat weer kilo's uitproberen
https://www.brandzaak.nl/honduras-marcala-comsa
ik zit net toevallig te kijken naar Giraffe, ook gratis verzending vanaf 30 euro. Heeft iemand ervaring met de single origins van Giraffe?Saven schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 10:32:
Iemand nog een aanrader voor medium c.q. medium-donker gebrande bonen, met hints van chocolade amandel/koekjes?Als er iemand is met een tip dan scheelt dat weer kilo's uitproberen
Zijn erg goed. Heb er vaak besteldPuntje-NL schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 10:45:
[...]
ik zit net toevallig te kijken naar Giraffe, ook gratis verzending vanaf 30 euro. Heeft iemand ervaring met de single origins van Giraffe?
https://littleroastery.nl/products/brazil-cerrado-fine-cupSaven schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 10:32:
ps. Geen PostNL maar DHL zie ik. Ik haal het altijd op.
[ Voor 8% gewijzigd door GerbenBK op 14-01-2025 12:34 ]
Ik weet niet hoe het met deze machine zit maar mijn Quickmill Carola Evo is met 10 minuten warm, inclusief de zetgroep (hand erop is heet).olafmol schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 09:47:
[...]
Mooi! Werkt dat echt, die snelle 15 minuten opwarmtijd bij deze E61 machine? Normaliter moet je dan toch eerder aan 30minuten ofzo denken om de hele zetgroep op temperatuur te krijgen?
Jep, hier ook Expobar die met 10 min op 92graden zit. Wel zakt hij dan na de eerdte koffie terug naar 87. Dus helemaal warm is het niet. Maar voor een lungo die mee de auto in gaat is het méér dan genoeg!Boeryepes schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 13:01:
[...]
Ik weet niet hoe het met deze machine zit maar mijn Quickmill Carola Evo is met 10 minuten warm, inclusief de zetgroep (hand erop is heet).
Na al die goede verhalen de laatste tijd over en rotatiepomp t.o.v. een vibratiepomp, zou ik toch wel eens willen weten of het mogelijk is om de pomp in een QM 3000 te vervangen, zodat de machine stiller wordt.
Momenteel zit er een Ulka (EX5?) pomp in. Is die te vervangen voor een rotatiepomp en zo ja; welke pomp is dan geschikt?
Momenteel zit er een Ulka (EX5?) pomp in. Is die te vervangen voor een rotatiepomp en zo ja; welke pomp is dan geschikt?
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Ik denk niet dat het fysiek past in een QM3000. Maar misschien als je de pomp ergens buiten je machine zettimovd schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 20:06:
Na al die goede verhalen de laatste tijd over en rotatiepomp t.o.v. een vibratiepomp, zou ik toch wel eens willen weten of het mogelijk is om de pomp in een QM 3000 te vervangen, zodat de machine stiller wordt.
Zie dit filmpje bijvoorbeeld, waar ze een Profitec Drive open maken:
YouTube: Profitec Pro 700: Internal Tour and Component Identification
/f/image/lE35BXcwlgYQ3aUHGU10Nqa1.png?f=fotoalbum_large)
Terwijl een Ulka EP5/EX5 in je handpalm past.
Edit: Voor als het niet duidelijk was, de pomp is dus dat messing ding, maar zonder die enorme elektromotor die eraan vast zit doet die niets.
[ Voor 5% gewijzigd door Ozzie op 14-01-2025 21:09 ]
Het is me gelukt om veel combinaties te maken.
Een rotatie pomp in een 3000 gaat niet passen. En dat van de persoon die een rotatiepomp in een ECM Puristika heeft gebouwd. Zelfs als ik de rotatiepomp neem die in de NakedEspressoMaker zit past het niet.
Die versie is half zo groot als die van Profitec 700 maar nog steeds 2,5 x een Ulka.
Wil je de machine wat stiller dan kan je OLAB SILENT GREEN inbouwen. Die pomp is stiller dan een normale vibratie pomp. Ik vind het de meerprijs (die pomp kost rond de €100 ) niet waard maar jij wellicht wel.
Als we het dan toch over kosten hebben, Een beetje rotatie pomp + motor begint bij de €250 exclusief de extra benodigdheden.
Een rotatie pomp in een 3000 gaat niet passen. En dat van de persoon die een rotatiepomp in een ECM Puristika heeft gebouwd. Zelfs als ik de rotatiepomp neem die in de NakedEspressoMaker zit past het niet.
Die versie is half zo groot als die van Profitec 700 maar nog steeds 2,5 x een Ulka.
Wil je de machine wat stiller dan kan je OLAB SILENT GREEN inbouwen. Die pomp is stiller dan een normale vibratie pomp. Ik vind het de meerprijs (die pomp kost rond de €100 ) niet waard maar jij wellicht wel.
Als we het dan toch over kosten hebben, Een beetje rotatie pomp + motor begint bij de €250 exclusief de extra benodigdheden.
In mijn Mara X zat zo'n OLAB Silent Green en die heb ik laatst vervangen voor een doodgewone EX5 en ik merkte eigenlijk geen verschil in geluid.Teus.espresso schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 21:22:
Het is me gelukt om veel combinaties te maken.
De rotatiepomp in mijn Profitec daarentegen
Goedemorgen,
Ook me even voorstellen. Volg dit forum al een tijdje en ben al even bezig met de hobby.
Onlangs een Profitec Go gekocht om toch wat meer 'gemak' te hebben ( shottimer, PID, korte opwarmtijd ) tov van een pidded Silvia. Boontjes haal ik nu al een aantal jaar bij Fascino ( favo's zijn de Grande Alta ) die gemalen worden door een Specialita.
Ik lees hier wat gebruikservaringen van de Profitec GO en stel me de vraag of het normaal is dat de tijd van de eerste druppel in de cup toch een 10 tal seconden op zich laat wachten? Smaak is overigens in balans ( 18g in - 40 uit in een 30 sec ).
Verder stel ik me de vraag wat jullie ervaringen zijn bij bezoekers thuis die een bakje lusten? Niet iedereen (ze weten niet wat ze missen.. ) weet een espresso te appreciëren. Ook mijn vriendin drinkt dus liever bittere lungo's... op vandaag maakt ze een puck met een 13 gram die dan ook meer 'water' doorlaat met als gevolg een lungo in haar ogen... Thx
Ook me even voorstellen. Volg dit forum al een tijdje en ben al even bezig met de hobby.
Onlangs een Profitec Go gekocht om toch wat meer 'gemak' te hebben ( shottimer, PID, korte opwarmtijd ) tov van een pidded Silvia. Boontjes haal ik nu al een aantal jaar bij Fascino ( favo's zijn de Grande Alta ) die gemalen worden door een Specialita.
Ik lees hier wat gebruikservaringen van de Profitec GO en stel me de vraag of het normaal is dat de tijd van de eerste druppel in de cup toch een 10 tal seconden op zich laat wachten? Smaak is overigens in balans ( 18g in - 40 uit in een 30 sec ).
Verder stel ik me de vraag wat jullie ervaringen zijn bij bezoekers thuis die een bakje lusten? Niet iedereen (ze weten niet wat ze missen.. ) weet een espresso te appreciëren. Ook mijn vriendin drinkt dus liever bittere lungo's... op vandaag maakt ze een puck met een 13 gram die dan ook meer 'water' doorlaat met als gevolg een lungo in haar ogen... Thx
Mijn vrouw trekt mijn espresso of americanos echt niet. Die maakt gewoon een nespresso bakkie. Maar ze houdt ook niet van koffie, meer van theeToosh schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 10:42:
Goedemorgen,
Hier is mijn vrouw juist extreem blij met het nieuwe apparaat.
Geniet nu ook zichtbaar meer van het zetten van een kopje koffie.
Wel nog meestal eerst wat water uit de Quooker in het kopje en dan de enkele espresso er bovenop maar wordt steeds minder water en meer echt espresso.
Als ik morgen weer bonen heb kunnen halen ga ik eens een Flat White testen om het schuimen te vergelijken ten opzichte van de Sage die ik hiervoor had. Ook hier verwacht ik wel verbetering al was de Sage qua opschuimen niet slecht vond ik zelf.
Geniet nu ook zichtbaar meer van het zetten van een kopje koffie.
Wel nog meestal eerst wat water uit de Quooker in het kopje en dan de enkele espresso er bovenop maar wordt steeds minder water en meer echt espresso.
Als ik morgen weer bonen heb kunnen halen ga ik eens een Flat White testen om het schuimen te vergelijken ten opzichte van de Sage die ik hiervoor had. Ook hier verwacht ik wel verbetering al was de Sage qua opschuimen niet slecht vond ik zelf.
Hier ook en ik heb de meeste mooie apparatuur staan, maar nee gewoon aan de nespressoolafmol schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 11:08:
[...]
Mijn vrouw trekt mijn espresso of americanos echt niet. Die maakt gewoon een nespresso bakkie. Maar ze houdt ook niet van koffie, meer van thee
ik ken ook horecazaken met de meest mooie apparatuur, maar dat wil niet zeggen dat er ook goede koffie uit komtrobbynaish schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 16:43:
[...]
Hier ook en ik heb de meeste mooie apparatuur staan, maar nee gewoon aan de nespresso
Hi Ha Hopjesvla
Conclusie, koop voor fraulein een Nespresso
Heb haar even getoond hoe ze een long black maakt en het beviel haar, misschien niet mijn beste zet.
Heb haar even getoond hoe ze een long black maakt en het beviel haar, misschien niet mijn beste zet.
Mijn vrouw zegt gewoon 'Os, ik lust wel een bakkie koffie' en dan moet ik het zetten. Gelukkig vind ik dat niet erg om te doen. Ik vind het wel ontspannend om een lekkere cappuccino te maken.
:strip_exif()/f/image/U7egv3QTgKNOG9fk5m1K7KE6.jpg?f=fotoalbum_large)
Ook maar even mijn afdruk in de natte puk laten zien. 7,4gr. in het 7gr. bakje.
Ik negeer alle regels. Ik zet er ca. 100ml koffie (lungo) mee en de druk is ca. 10 bar. Dat schijnt te veel te zijn voor een lungo, maat een beetje bitter vind ik beter dan zuur, dus dit is prima voor mij. Ik denk dat het met 7,3gr. koffie ook nog goed gaat lukken.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
timovd schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 19:01:
Ik zet er ca. 100ml koffie (lungo) met 7,3gr. koffie.
:gifsicle():strip_exif()/f/image/LEeTEwBd18Ug1bhcAoRJBxAf.gif?f=user_large)
Waarom niet gewoon een espresso in heet water?timovd schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 19:01:
[Afbeelding]
Ik negeer alle regels. Ik zet er ca. 100ml koffie (lungo) mee en de druk is ca. 10 bar. Dat schijnt te veel te zijn voor een lungo, maat een beetje bitter vind ik beter dan zuur, dus dit is prima voor mij. Ik denk dat het met 7,3gr. koffie ook nog goed gaat lukken.
@418O2 een Americano? De langere extractie vind ik persoonlijk lekkerder.
Ieder zo zijn smaak, maar kan me niet voorstellen dat dat lekker is.timovd schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 19:01:
[Afbeelding]
Normaal gesproken heeft een Lungo een ratio van 1:4. Dus 7.4g koffie in zou dan ±30ml Lungo moeten opleveren. In jou geval heb je een ratio van 1:13. Dat is een beetje vergelijkbaar met filterkoffie. Alleen laat je filterkoffie wel wat langer staan dan een hoge druk shot uit een espressomachine.
@Ozzie filterkoffie ben ik steeds minder gaan waarderen; of het nu sterk of minder sterk gezet is. Zoals ik aangaf, negeer ik alle regels van espresso etc.
Een echte espresso vind ik vaak te zuur, maar ieder zijn smaak (zoals een wijs man vertelde) natuurlijk.
Een echte espresso vind ik vaak te zuur, maar ieder zijn smaak (zoals een wijs man vertelde) natuurlijk.
Grappig, sinds ik thuis echt goede koffie ben gaan drinken ben ik filterkoffie juist meer gaan waarderen. Mijn moeder heeft een Moccamaster, en een goede koffiemolen en dat i.c.m. goede, verse koffiebonen geeft echt gewoon lekkere filterkoffie.timovd schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 19:51:
@Ozzie filterkoffie ben ik steeds minder gaan waarderen; of het nu sterk of minder sterk gezet is. Zoals ik aangaf, negeer ik alle regels van espresso etc.
Ik heb dat liever dan de koffie die uit menig volautomaat komt.
Te zuur suggereert under extraction. Misschien proberen om iets fijner te malen? Kan ook een te lichte boon voor je smaak zijn, iets donkerder gebrand zou mogelijk wat meer bij je smaak passen? Anyway, whatever works, there is no wrong, als jij het zo lekker vind is dat helemaal prima.timovd schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 19:51:
Let op:
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1