Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Haha oh dat is het dusHopjesvla79 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 17:00:
[...]
ik ken ook horecazaken met de meest mooie apparatuur, maar dat wil niet zeggen dat er ook goede koffie uit komt
Als in een koffietentje (dus niet een café of restaurant) espresso voor jou zuur proeft, dan gebruiken ze specifieke bonen (bijvoorbeeld natural processed) of jij herkent smaken niet goed. Ik ben geneigd dat laatste te veronderstellen aangezien velen het verschil tussen bitter en zuur door elkaar halen en dat koffietentjes niet zomaar random zulke bonen gebruiken.timovd schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 20:36:
@olafmol het aantal keer dat ik thuis een espresso zet, is per jaar op 1 hand te tellen. Buiten de deur drink ik het nooit meer, want die vind ik altijd te zuur. Maar misschien heb ik nooit een goed tentje gevonden. Thuis heb ik meestal medium gebrande bonen (en altijd vers gebrand).
Zou Aeropress niet iets voor je zijn?timovd schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 19:01:
[Afbeelding]
Ook maar even mijn afdruk in de natte puk laten zien. 7,4gr. in het 7gr. bakje.
Ik negeer alle regels. Ik zet er ca. 100ml koffie (lungo) mee en de druk is ca. 10 bar. Dat schijnt te veel te zijn voor een lungo, maat een beetje bitter vind ik beter dan zuur, dus dit is prima voor mij. Ik denk dat het met 7,3gr. koffie ook nog goed gaat lukken.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
0,1 gram???? Ehmmmmtimovd schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 08:21:
@Hercul3s Dat lost gelijk het probleem van het geluid van een vibratiepomp op. Maar nee, deze zetmethode en machine bevalt prima. Gasten vinden de koffie vaak sterk, dus doe ik 0,1gr. minder koffie er in. En bij anderen thuis met een volautomaat vind ik de koffie te slap.
Sluit me hier bij aan. Je krijgt standaard bijna nooit zure espresso, maar bijna altijd bitter. Aan het begin vond ik het ook lastig deze smaken te onderscheiden, tot ik eens ging testen.cryptapix schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 21:21:
[...]
Als in een koffietentje (dus niet een café of restaurant) espresso voor jou zuur proeft, dan gebruiken ze specifieke bonen (bijvoorbeeld natural processed) of jij herkent smaken niet goed. Ik ben geneigd dat laatste te veronderstellen aangezien velen het verschil tussen bitter en zuur door elkaar halen en dat koffietentjes niet zomaar random zulke bonen gebruiken.
Pak 3 schone kopjes, kopje 1 vang je de eerste 15 seconden in op, kopje 2 seconde 15-30 en kopje 3 seconde 30-50. De eerste zal overdreven zuur zijn en de laatste overdreven bitter.
Een zure espresso bij een goede koffietent hint naar exclusievere light roast/natural bonen. Niet iedereen kan die smaak waarderen, net als dat niet iedereen liefhebber is van een oude whisky of dure sigaar. Je bent niet vreemd als je dat niet lekker vindt, maar met 7gr op 100ml vraag ik me af waarom je een espresso-setup in huis haalt en niet gewoon Nespresso drinkt.
Voor mezelf sprekend: zuur proef ik voor/zijkant van mijn tong, bitter achter.Ypuh schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 10:08:
[...]
Sluit me hier bij aan. Je krijgt standaard bijna nooit zure espresso, maar bijna altijd bitter. Aan het begin vond ik het ook lastig deze smaken te onderscheiden, tot ik eens ging testen.
Pak 3 schone kopjes, kopje 1 van je de eerste 15 seconden in op, kopje 2 seconde 15-30 en kopje 3 seconde 30-50. De eerste zal overdreven zuur zijn en de laatste overdreven bitter.
Een zure espresso bij een goede koffietent hint naar exclusievere light roast/natural bonen. Niet iedereen kan die smaak waarderen, net als dat niet iedereen liefhebber is van een oude whisky of dure sigaar. Je bent niet vreemd als je dat niet lekker vind, maar met 7gr op 100ml vraag ik me af waarom je uberhaupt een espresso-setup in huis haalt en niet gewoon Nespresso drinkt.
Goeie tip! Ga ik dit weekend eens proberen.Ypuh schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 10:08:
[...]
Sluit me hier bij aan. Je krijgt standaard bijna nooit zure espresso, maar bijna altijd bitter. Aan het begin vond ik het ook lastig deze smaken te onderscheiden, tot ik eens ging testen.
Pak 3 schone kopjes, kopje 1 vang je de eerste 15 seconden in op, kopje 2 seconde 15-30 en kopje 3 seconde 30-50. De eerste zal overdreven zuur zijn en de laatste overdreven bitter.
Een zure espresso bij een goede koffietent hint naar exclusievere light roast/natural bonen. Niet iedereen kan die smaak waarderen, net als dat niet iedereen liefhebber is van een oude whisky of dure sigaar. Je bent niet vreemd als je dat niet lekker vindt, maar met 7gr op 100ml vraag ik me af waarom je een espresso-setup in huis haalt en niet gewoon Nespresso drinkt.
The VillageYpuh schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 10:08:
[...]
Een zure espresso bij een goede koffietent hint naar exclusievere light roast/natural bonen.
Welke koffie wave we nu in zitten weet ik niet, maar light roasts hinten meer naar onder-extractie (zure tonen). Als je een filterkoffie zet van light roasts, kan die bij wijze zo licht zijn als thee. Hier komt ook de kunst om de hoek kijken hoe je zo fijn mogelijk kunt malen om de minder-poreus zijnde boon toch voldoende smaak af te laten geven aan het water zodat je geen onder-extractie krijgt. Een donkere branding geeft die smaak veel makkelijker af, dus wil je juist niet te fijn malen omdat je dan weer over-extractie krijgt. Een hele dure maler heeft dus ook niet zoveel zin bij medium-dark roasts omdat de korrels niet zo fijn en gelijkmatig hoeven te zijn en de bonen veel minder hard zijn.
TLDR: light roasts en zure/zoete smaken moet je als Nederlander leren drinken en kosten meer moeite om 'goed' te krijgen. Vervolgens kun je het nog steeds niet lekker vinden omdat het gewoon je smaak niet is.
https://www.sensorysociet...r-Bitter%20Confusion.aspx
"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."
het stuk over dat gasten de koffie te sterk vinden herken ik wel. Zelfs americano wordt door mijn ouders 'te sterk' bevonden en dat klopt wel als ik bij hen koffie drink: die is waterig (volautomaat). Waterige koffie heb ik tot nu toe nog niet voor elkaar gekregen in mijn machine, maar dat zal ermee te maken hebben dat ik altijd 18gr in de basket doe. Ik heb zo'n vermoeden dat volautomaten gewoon minder koffie in de basket doen. Of heeft iemand een andere verklaring?timovd schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 08:21:
@Hercul3s Dat lost gelijk het probleem van het geluid van een vibratiepomp op. Maar nee, deze zetmethode en machine bevalt prima. Gasten vinden de koffie vaak sterk, dus doe ik 0,1gr. minder koffie er in. En bij anderen thuis met een volautomaat vind ik de koffie te slap.
@Ypuh Ik bestel altijd medium tot licht gebrande bonen. Nooit "Italiaanse" donkere bonen. De laatste tijd de Original house blend van Wakuli (geen idee hoe gebrand, maar sowieso niet donker).
Vorige maand in Japan kwam ik langs Tonya waar ze de bonen voor je branden op het niveau dat jij aangeeft. Dan heb je helemaal verse bonen, maar te vers is ook niet goed. Daar een klein zakje (net onder medium roast) van gekocht en de volgende ochtend al in de volautomaat gestopt.
In een nespresso cup zit ca 5 gram koffie, dus dan weet je het welThysiej schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 13:32:
[...]
het stuk over dat gasten de koffie te sterk vinden herken ik wel. Zelfs americano wordt door mijn ouders 'te sterk' bevonden en dat klopt wel als ik bij hen koffie drink: die is waterig (volautomaat). Waterige koffie heb ik tot nu toe nog niet voor elkaar gekregen in mijn machine, maar dat zal ermee te maken hebben dat ik altijd 18gr in de basket doe. Ik heb zo'n vermoeden dat volautomaten gewoon minder koffie in de basket doen. Of heeft iemand een andere verklaring?
Dat komt vooral omdat mensen 'een kop koffie' willen en dan de water hoeveelheid instellen op 'een kop koffie'. Als je bij mij een kop koffie krijgt uit mijn volautomaat (Jura E8) is dat 100ml. Dit wordt toch nog wel eens gezien als een half bakje.Thysiej schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 13:32:
[...]
het stuk over dat gasten de koffie te sterk vinden herken ik wel. Zelfs americano wordt door mijn ouders 'te sterk' bevonden en dat klopt wel als ik bij hen koffie drink: die is waterig (volautomaat). Waterige koffie heb ik tot nu toe nog niet voor elkaar gekregen in mijn machine, maar dat zal ermee te maken hebben dat ik altijd 18gr in de basket doe. Ik heb zo'n vermoeden dat volautomaten gewoon minder koffie in de basket doen. Of heeft iemand een andere verklaring?
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
100ml voor een gewone kop koffie is ook gewoon een half bakkie. Als ik bijvoorbeeld een americano maak is dat 180-200ml.True schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 14:59:
[...]
Dat komt vooral omdat mensen 'een kop koffie' willen en dan de water hoeveelheid instellen op 'een kop koffie'. Als je bij mij een kop koffie krijgt uit mijn volautomaat (Jura E8) is dat 100ml. Dit wordt toch nog wel eens gezien als een half bakje.
"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."
Kunnen we dat nog wel een Americano noemen?Ozzie schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 15:04:
[...]
100ml voor een gewone kop koffie is ook gewoon een half bakkie. Als ik bijvoorbeeld een americano maak is dat 180-200ml.
Meestal is dat 1:1 espresso tot water. Stel je bent soepel en je maakt er 1:3 van, dan kom je op ong. 120 mL.
Ik zou het geen Americano meer durven noemen, maar eerder een bakkie pleur. Mijn 2 centen.
www.janvandoornik.nl
Americano is 1:3 tot 1:4 als ik het goed heb.JanvD schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 15:11:
[...]
Kunnen we dat nog wel een Americano noemen?
Meestal is dat 1:1 espresso tot water. Stel je bent soepel en je maakt er 1:3 van, dan kom je op ong. 120 mL.
Ik zou het geen Americano meer durven noemen, maar eerder een bakkie pleur. Mijn 2 centen.
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Correct. Ook volgens diverse sitesTrue schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 15:13:
[...]
Americano is 1:3 tot 1:4 als ik het goed heb.
[ Voor 7% gewijzigd door 418O2 op 16-01-2025 15:19 ]
Zeker wel, Americano is meestal een dubbele espresso met zo'n 150-180ml water erbij...JanvD schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 15:11:
[...]
Kunnen we dat nog wel een Americano noemen?
Maar ieder zo zijn voorkeur natuurlijk. Dit is hoe ik ze maak
Ik drink het zelf niet (waarom zou ik een goede espresso aanlengen met waterOzzie schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 15:35:
Weet niet waar jullie americano's drinken die maar 120ml zijn, maar een standaard kop is ±200-250 ml. Ik doe gewoon een dubbele shot + water tot die ongeveer vol is. Als ik ergens een americano bestel is dat ook zo.
Maar ieder zo zijn voorkeur natuurlijk. Dit is hoe ik ze maak
Ik was van plan mijn Robot met pensioen te laten gaan (wel mee op vakantie), maar na zoeken/proberen kwam ik tot het besluit dat ik geen 2K+ wil neerleggen voor een machine die meer aanrechtruimte neemt en alleen voor meer gemak zorgt.
Dus besloten om de Robot te upgraden met een Bookoo systeem (druksensor en weegschaal) om nog net iets meer te kunnen experimenteren.

Werkt ontzettend leuk! Ook een stuk ergonomisch er omdat ik nu de druk van bovenaf kan aflezen.
Ik moet zeggen ergonomisch is de Flair 58 zeker niet de beste en denk ik dat het met de Robot aangenemer is om druk te zetten, maar zeker weten doe ik het niet, heb hem nog nooit geprobeerd.
Ik moet toegeven een americano smaakt mij beter dan een espresso en je hebt er langer van. En het smaakt ook echt anders dan een goede bak filterkoffie (bijvoorbeeld een v60).cryptapix schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 15:50:
[...]
Ik drink het zelf niet (waarom zou ik een goede espresso aanlengen met water) maar als ik ze maak, dan is dat met een enkel shot met circa 180ml water (kop is 200 hier) en dan nog vindt bezoek het te sterk.
[ Voor 36% gewijzigd door Zawaponga op 16-01-2025 16:04 ]
Mijn Robot kwam wel met een kleine analoge drukmeter, maar die is niet heel handig af te lezen tijdens het proces (zit op de arm naar voren gericht). Dus nu heb ik (naast de digitale bluetooth drukmeter) een grotere analoge meter bovenop.Zawaponga schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 15:59:
@DjVe ha! Leuk apparaat die Robot en interessant dat er geen drukmeter bijzat. Bij mijn Flair 58 zit ie er altijd bij en bij de Flair Neo jaren geleden was het een optie die erbij te bestellen. Vind het toch leuk om te te zien hoeveel druk je zet.
Ik moet zeggen ergonomisch is de Flair 58 zeker niet de beste en denk ik dat het met de Robot aangenemer is om druk te zetten, maar zeker weten doe ik het niet, heb hem nog nooit geprobeerd.
[...]
Ik moet toegeven een americano smaakt mij beter dan een espresso en je hebt er langer van. En het smaakt ook echt anders dan een goede bak filterkoffie (bijvoorbeeld een v60).
De Robot werkt op zich heel prettig, zeker als je wat extra accessoires erbij neemt zoals de mittens (vergroten het handvat, waardoor je prettiger druk kan uitoefenen). Want je moet best lang kracht zetten (35/50 seconde inclusief pre-infusion) om een fatsoenlijke espresso te zetten. De flow ligt bij mij meestal ergens tussen de 1/1.3 gr/s.
Een flair heb ik zelf niet eerder gebruikt, dus geen idee of dat prettiger werkt. Maar qua looks en materiaalgebruik wint de Robot sowieso al, dus een flair komt er niet in bij mij.
Wellicht ooit een Strietman CT2...
Drink zelf regelmatig americano's als ik in de auto stap. Een espresso is niks waard, die is koud tegen de tijd dat ik bij de auto ben, en wat heb ik aan 2 slokjes als ik 1.5u onderweg ben.cryptapix schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 15:50:
[...]
Ik drink het zelf niet (waarom zou ik een goede espresso aanlengen met water) maar als ik ze maak, dan is dat met een enkel shot met circa 180ml water (kop is 200 hier) en dan nog vindt bezoek het te sterk.
Voor mij is het dus vaak een espresso als ik de deur uitga en dan een 17gr/40ml shot in een 350ml thermos (net niet helemaal vol, dus laten we zeggen 1:6). Voor niet-espresso drinkers zal het inderdaad nog steeds een redelijk stevige bak zijn.
Wat leuk is dat koffie wel anders smaakt als je er water aan toe voegt (wat branders bij cupping o.a. ook doen om de smaak te testen). Je krijgt wat meer zoete tonen die door bezoek wel gewaardeerd wordt, maar ze drinken er idd geen 3 mokken van op. Het blijft nog steeds iets van ~20gr koffie per kop, wat in vergelijking met filterkoffie dubbel zoveel is.
Het kan zijn dat het gat waar de koffie in moet vallen verstopt zit (gebeurt vaak door de reinigings pil). Om dit te zien kan je het klepje voor de gemalen koffie openen en daar in kijken. Eventueel met stofzuiger en lange kwast de boel aan de binnenkant schoonmaken.
Dit kan je perceptie zijn; de papillen die smaak registreren zitten over je hele tong verspreid en ook de verschillende smaken zijn random verdeeld.olafmol schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 10:10:
[...]
Voor mezelf sprekend: zuur proef ik voor/zijkant van mijn tong, bitter achter.
Wat je wel hebt is dat als je 'zuur' proeft, die vaak gepaard gaat met het samentrekken van de spieren aan de zijkant van je tong. Daardoor heb je het gevoel dat je het proeft aan de zijkant.
Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>
Leuk. ik heb net ook de Bookoo weegschaal binnen en doet zeker niet onder voor de Acaia is mijn eerste indruk.DjVe schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 16:30:
[...]
Mijn Robot kwam wel met een kleine analoge drukmeter, maar die is niet heel handig af te lezen tijdens het proces (zit op de arm naar voren gericht). Dus nu heb ik (naast de digitale bluetooth drukmeter) een grotere analoge meter bovenop.
De Robot werkt op zich heel prettig, zeker als je wat extra accessoires erbij neemt zoals de mittens (vergroten het handvat, waardoor je prettiger druk kan uitoefenen). Want je moet best lang kracht zetten (35/50 seconde inclusief pre-infusion) om een fatsoenlijke espresso te zetten. De flow ligt bij mij meestal ergens tussen de 1/1.3 gr/s.
Een flair heb ik zelf niet eerder gebruikt, dus geen idee of dat prettiger werkt. Maar qua looks en materiaalgebruik wint de Robot sowieso al, dus een flair komt er niet in bij mij.
Wellicht ooit een Strietman CT2...
Zelf die 3 machines gehad en met allemaal kan je goede koffie zetten. Kwa looks wint de Robot het ook bij mij. Zelf alleen ervaring met de drukmeter van Gabor maar prijs technisch gezien en de eerste indruk van de weegschaal zal die van Bookoo er niet voor onder doen.
Je hebt een Strietman gehad? Hoe beviel dat?robbynaish schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 09:46:
[...]
Leuk. ik heb net ook de Bookoo weegschaal binnen en doet zeker niet onder voor de Acaia is mijn eerste indruk.
Zelf die 3 machines gehad en met allemaal kan je goede koffie zetten. Kwa looks wint de Robot het ook bij mij. Zelf alleen ervaring met de drukmeter van Gabor maar prijs technisch gezien en de eerste indruk van de weegschaal zal die van Bookoo er niet voor onder doen.
Nice. Lance Hedrick toont in zijn video ook aan dat die Bookoo goed in elkaar zit, in zijn optiek zelfs beter dan de Acaia. Vind hem alleen nog wel vrij duur, dus ik denk niet dat dit mijn eerste espresso weegschaal gaat worden. Afijn, eerst maar eens een espressomachine uitzoeken. En een grinder. En tampermat. En... down the rabbit hole I gorobbynaish schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 09:46:
[...]
Leuk. ik heb net ook de Bookoo weegschaal binnen en doet zeker niet onder voor de Acaia is mijn eerste indruk.
Ik ben na mijn Brewista - met al zijn niet te gebruiken instellingen - nu een gelukkige eigenaar van een TimeMore weegschaal - zeer fijn, kunnen twee flinke cappucinokoppen op (Loveramics) en de mogelijkheden zijn out of the box prima te gebruiken. Laden via USB-C is ook wel erg fijnArjenIsM3 schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 13:01:
[...]
Nice. Lance Hedrick toont in zijn video ook aan dat die Bookoo goed in elkaar zit, in zijn optiek zelfs beter dan de Acaia. Vind hem alleen nog wel vrij duur, dus ik denk niet dat dit mijn eerste espresso weegschaal gaat worden. Afijn, eerst maar eens een espressomachine uitzoeken. En een grinder. En tampermat. En... down the rabbit hole I go
Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>
Ypuh schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 10:08:
[...]
:strip_exif()/f/image/4Os7dw1mX5SgqbHUy2T3bJs2.jpg?f=fotoalbum_large)
Daar gaan we. Je ziet het aan een de crema wat de verschillen zijn. De laatste is echt niet te drinken. Dan toch liever eerste die zuur is, maar ook die vind ik niet lekker. De middelste heeft vrij weinig smaak, maar dat komt waarschijnlijk door het contrast met de andere twee.
Deze zijn wel heel licht voor een medium boon. Dit is 18.7gr/30s. 44g in de kop dus een wat zwakkere espresso maar duidelijk donkerder dan jouw eerste 15s.timovd schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 07:19:
[...]
[Afbeelding]
Daar gaan we. Je ziet het aan een de crema wat de verschillen zijn. De laatste is echt niet te drinken. Dan toch liever eerste die zuur is, maar ook die vind ik niet lekker. De middelste heeft vrij weinig smaak, maar dat komt waarschijnlijk door het contrast met de andere twee.
:strip_exif()/f/image/6SM93OHct5Wp9rMiV1UUH45q.jpg?f=fotoalbum_large)
The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.
Als deze volumes in 15seconden eruit komen denk ik dat je veel te grof maalt. Probeer eens een stuk fijner te malen. “Under extraction” is als je te grof maalt, en neigt idd dan naar te zuur.timovd schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 07:19:
[...]
[Afbeelding]
[ Voor 5% gewijzigd door olafmol op 18-01-2025 08:30 ]
Ik zit nu al op 10 bar. Fijner kan zeker wel en dat gaat er dan ook langzamer uit, maar ik begreep dat boven de 10 bar niet goed is.olafmol schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 08:29:
[...]
Als deze volumes in 15seconden eruit komen denk ik dat je veel te grof maalt. Probeer eens een stuk fijner te malen.
Standaard portafilter? En zijn de gaatjes nog open? Verstopte gaatjes of bij een IMS type filter kunnen tot hogere druk leiden.timovd schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 08:30:
[...]
Ik zit nu al op 10 bar. Fijner kan zeker wel en dat gaat er dan ook langzamer uit, maar ik begreep dat boven de 10 bar niet goed is.
The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.
Poriën nog open? Ik ga r ook van uit dat zo'n klein filter sowieso wat meer druk geeft. Bij gelijke pompkracht -> dus meer druk. Zelf gebruik ik een IMS big bang filter met minder en kleinere poriën. Daar heeft ook meer druk (10-11) maar zolang de koffie lekker smaakt is het goed.timovd schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 08:36:
@Boeryepes standaard 7gr bakje, zoals deze: https://www.bootkoffie.nl/catalog/product/view/id/1347
Welke machine? Boven de 9 bar zou ik niet aanraden, voor een lang shot zelfs eerder 6 bar ivm over extractie.timovd schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 08:30:
[...]
Ik zit nu al op 10 bar. Fijner kan zeker wel en dat gaat er dan ook langzamer uit, maar ik begreep dat boven de 10 bar niet goed is.
@Hercul3s QuickMill 3000 met 7gr. bakje. Lager dan 8 bar wordt het niet lekkerder op.
@olafmol in die 15 seconden is ca 50ml koffie gezet.
[ Voor 12% gewijzigd door timovd op 18-01-2025 09:24 ]
De QuickMill 3000 heeft voor zover ik weet geen opv (overdrukventiel). Dat betekend dat je druk kan oplopen tot max 15 bar en dat het aantal bar varieert met je maal graad. Dat is niet ideaal. Met een opv zou je fijner kunnen malen zonder dat de druk te ver oploopt.timovd schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 09:07:
@Boeryepes poriën zijn allemaal schoon. Inderdaad heeft het 7gr bakje een kleiner oppervlakte dan de 14gr.
@Hercul3s QuickMill 3000 met 7gr. bakje. Lager dan 8 bar wordt het niet lekkerder op.
@olafmol in die 15 seconden is ca 50ml koffie gezet.
Als ik fijner ga malen en een opv Installeer, dan komt de koffie er alsnog erg langzaam uit, toch? En de overstort gaat dan terug in het reservoir?
Ik zou ook eerst eens flink het volume naar beneden schroeven en dan nog een keer de 3 aparte koppen proberen qua smaken. De eerste zal nóg zuurder zijn, de tweede meer richting zoet. Beeld je in dat die twee smaken samengevoegd worden en de juiste balans daartussen de optimale smaak geeft. De 3e zal minder bitter zijn, want na 100ml is de smaak al wel uit de koffie en drink je compost.
Het zou je in ieder geval moeten helpen om de smaakreferenties op te bouwen, en van daaruit te kijken wat voor jou het lekkerste resultaat geeft. Je wilt geen smaakloze espresso, maar ook geen overdreven zure of bittere smaken toevoegen aan een kop die lekker in balans is (dat is wat je doet met overdreven volumes of te korte/lange doorlooptijden).
Persoonlijk vind ik 25s doorloop van het aanzetten van de pomp al lekkerder dan 30 of 35s en een verhouding van 1:2.5 tot 1:3.
In theorie zou je fijner kunnen malen met een opv met dezelfde doorstroom. De overstort zou idd terug gaan naar je reservoir.timovd schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 09:34:
@Hercul3s kan wel ingebouwd worden, maar tot op heden nooit behoefte aan gehad omdat ik altijd rond de 10 bar bleef.
Als ik fijner ga malen en een opv Installeer, dan komt de koffie er alsnog erg langzaam uit, toch? En de overstort gaat dan terug in het reservoir?
Al moet ik zeggen dat ik het geval van een 1 kops bakje het verschil misschien niet super groot zal zijn omdat je gewoon niet zoveel koffie gebruikt. Het effect van maalgraad is daardoor kleiner.
Het fijne van een opv is dat je druk niet ineens naar 11+ bar kan oplopen omdat je iets fijner maakt bijv.
Maling aangepast en nogmaals maar weinig verbetering. Ik heb vervolgens de inner burr eruit gehaald en deze van 6 naar 4 gezet en opnieuw geprobeerd, maar nog steeds weinig verbetering.
Ik ben mij er van bewust dat het geen verse bonen zijn, vandaar ook de double wall filter. Maar ook dan zou het toch mogelijk moeten zijn om iets van een fatsoenlijk bakkie te krijgen? Na het zetten van het bakje heb ik ook nog wat water in het portafilter zitten, bovenop de puck.
En ja, ik snap dat het allemaal beter kan en dat ik een losse maler kan kopen van 500+ euro en noem het allemaal maar op, maar dat is niet aan de orde hier en gaat ook niet gebeuren.
Inmiddels zijn er Yellow Bourbon bonen van De Koepoort onderweg, maar die zullen niet eerder dan dinsdag binnen zijn verwacht ik.
Iemand de gouden tip?
De machine is +/- 10 jaar oud. Ik heb de thermostaat al zelf vervangen, dat heeft alleen niet geholpen.
Je hebt twee opties. Vervang de electronica box en de machine werkt precies zoals af-fabriek. Inclusief stoppen met opwarmen zodra de waterbak leeg is. Plus al je het hebt droogkook beveiliging (de tweede peilstok op de ketel).
Als alternatief kan je pressostaat direct aansluiten
op een stroomdraad. Dan werkt de machine als een 20 jaar oude espresso machine. Zonder waterbak en droogkook beveiliging.
Optie 1 is duurder maar gemakkelijker. Optie 2 vraagt meer kennis en kan op termijn in een uitzonderlijk geval een keer zorgen voor neven schade.
[ Voor 6% gewijzigd door markkeip op 19-01-2025 11:21 ]
De flowmeter werkt niet meer 100%. Om dat op te lossen kan je de watertank legen en vullen met heet water. Tap nu een paar koppen theewater af. Als het goed is draait de flowmeter nu weer als nieuw.
Oorzaak 2 is dat er water weglekt tijdens het koffie maken. Daar is als eindgebruiker wat minder aan te doen. Het is dan tijd voor reparatie of een service beurt. Al kan je natuurlijk wel kijken of je de lekkage zel kan vinden. Met wat trucages kan je koffie zetten terwijl het bovenste deel van de lade niet op zijn plek zit.
Dank voor je reactie en tips. Doorlussen vind ik spannend! Qua box: Was hier al bang voor. Ben alleen op zoek hoe ik dit kan uitsluiten (zo'n box is 80 euro, dat is te overbuggen)? Wat ik opmerkelijk vind: Zo'n box is elektronica = zou zeggen dit is binair. Het werkt of het werkt niet. Als de machine warm is dan stopt ie, na de opwarm periode, met werken. Moet de machine helemaal laten afkoelen en/of 24 uur wachten daarna werkte de machien gewoon weer voor 1 a 2 espresso's (en dit weekend haal ik dat helemaal niet nietTeus.espresso schreef op zondag 19 januari 2025 @ 10:52:
Het klinkt alsof de electronica box defect is. Die stuurt het opwarm proces.
Je hebt twee opties. Vervang de electronica box en de machine werkt precies zoals af-fabriek. Inclusief stoppen met opwarmen zodra de waterbak leeg is. Plus al je het hebt droogkook beveiliging (de tweede peilstok op de ketel).
Als alternatief kan je pressostaat direct aansluiten
op een stroomdraad. Dan werkt de machine als een 20 jaar oude espresso machine. Zonder waterbak en droogkook beveiliging.
Optie 1 is duurder maar gemakkelijker. Optie 2 vraagt meer kennis en kan op termijn in een uitzonderlijk geval een keer zorgen voor neven schade.

De double walled baskets zijn in principe bedoeld voor (voor)gemalen koffie. Gewoon de single wall double dose basket gebruiken dus, ook al heb je geen "verse" bonen.Robbie T schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 11:47:
Inmiddels heb ik de Sage Barista Express binnen en ben ik bezig met het instellen. Gisteren opzich een prima bakje eruit gekregen met de double single wall filter. Helaas niet meer verse bonen en terug geschakeld op de zak die ik hier nog heb staan. Smit en Dorlas Dark Roast. De dubbel wall basket gepakt, 18gr bonen er in en aangetampt. Hierna in het apparaat gehangen en voor 36gr kan ik op een doorlooptijd van 14 seconden.
Maling aangepast en nogmaals maar weinig verbetering. Ik heb vervolgens de inner burr eruit gehaald en deze van 6 naar 4 gezet en opnieuw geprobeerd, maar nog steeds weinig verbetering.
Ik ben mij er van bewust dat het geen verse bonen zijn, vandaar ook de double wall filter. Maar ook dan zou het toch mogelijk moeten zijn om iets van een fatsoenlijk bakkie te krijgen? Na het zetten van het bakje heb ik ook nog wat water in het portafilter zitten, bovenop de puck.
En ja, ik snap dat het allemaal beter kan en dat ik een losse maler kan kopen van 500+ euro en noem het allemaal maar op, maar dat is niet aan de orde hier en gaat ook niet gebeuren.
Inmiddels zijn er Yellow Bourbon bonen van De Koepoort onderweg, maar die zullen niet eerder dan dinsdag binnen zijn verwacht ik.
Iemand de gouden tip?
Daar moet je gewoon een prima bakje mee kunnen krijgen. 18g erin, 36 á 40 gr eruit.
Volgens mij is de standaard Sage double dose basket trouwens meer bedoeld voor 20g. Als je er dan 18g in doet dan wordt je puck idd iets wateriger, maar dat heeft 0 invloed op het resultaat/smaak. Je kunt dus overwegen om bijv. een IMS double dose basket te kopen die wel gemaakt is voor 16 of 18g
[ Voor 8% gewijzigd door Saven op 19-01-2025 13:57 ]
Ik heb een quickmill 3000 en daar een tijdje terug een OPV ingebouwd. Voordat ik dat deed was mijn ervaring dat ik idealiter rond de 12 bar moest blijven voor de best smakende espresso met de juiste hoeveelheid ml's. Bij 10 bar was de flow veel te hoog waardoor ik te veel ml's kreeg voor een echte (dubbele) espresso. Nu met een opv kan ik beter met de maalgraad bepalen hoeveel ml's ik krijg en toch net onder de 10 bar blijven.timovd schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 09:34:
@Hercul3s kan wel ingebouwd worden, maar tot op heden nooit behoefte aan gehad omdat ik altijd rond de 10 bar bleef.
En idd, overstort wordt teruggeleid in het reservoir.
Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.
Hoe werkt dit precies? Bij lagere druk hogere flow?Rudedadude schreef op zondag 19 januari 2025 @ 14:53:
[...]
Ik heb een quickmill 3000 en daar een tijdje terug een OPV ingebouwd. Voordat ik dat deed was mijn ervaring dat ik idealiter rond de 12 bar moest blijven voor de best smakende espresso met de juiste hoeveelheid ml's. Bij 10 bar was de flow veel te hoog waardoor ik te veel ml's kreeg voor een echte (dubbele) espresso. Nu met een opv kan ik beter met de maalgraad bepalen hoeveel ml's ik krijg en toch net onder de 10 bar blijven.
En idd, overstort wordt teruggeleid in het reservoir.
Geen idee, maar de standaard flow van de (mijn) quickmill is bij 10 bar te hoog om een dubbele espresso hoeveelheid koffie te krijgen, pas bij 12 bar kom je richting de 60ml. Maar ik kan het nu niet meer exact zeggen sinds ik die opv geplaatst heb.olafmol schreef op zondag 19 januari 2025 @ 15:10:
[...]
Hoe werkt dit precies? Bij lagere druk hogere flow?
Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.
Ziet er slick uit, maar waarom wilde je hem met pensioen laten gaan en merk je verschil?DjVe schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 15:50:
Even inbreken tussen het heerlijke geneuzel, met leuk upgrade nieuws.
Ik was van plan mijn Robot met pensioen te laten gaan (wel mee op vakantie), maar na zoeken/proberen kwam ik tot het besluit dat ik geen 2K+ wil neerleggen voor een machine die meer aanrechtruimte neemt en alleen voor meer gemak zorgt.
Dus besloten om de Robot te upgraden met een Bookoo systeem (druksensor en weegschaal) om nog net iets meer te kunnen experimenteren.
[Afbeelding]
Werkt ontzettend leuk! Ook een stuk ergonomisch er omdat ik nu de druk van bovenaf kan aflezen.
Soms heb ik ook zin om wat te kopen, maar de Robot blijft tot nu toe objectief gezien gewoon end-game voor me. Gemak, snelheid, geen onderhoud, weinig ruimte, fantastische espesso. En het proces vind ik ook wel leuk eerlijk gezegd.
In de box zitten natuurlijk ook logica elementen, als de waterbak leeg is, doe dan x. Daar kan wel wat mis gaan wat gekke resultaten geeft.konehead schreef op zondag 19 januari 2025 @ 13:13:
[...]
Dank voor je reactie en tips. Doorlussen vind ik spannend! Qua box: Was hier al bang voor. Ben alleen op zoek hoe ik dit kan uitsluiten (zo'n box is 80 euro, dat is te overbuggen)? Wat ik opmerkelijk vind: Zo'n box is elektronica = zou zeggen dit is binair. Het werkt of het werkt niet. Als de machine warm is dan stopt ie, na de opwarm periode, met werken. Moet de machine helemaal laten afkoelen en/of 24 uur wachten daarna werkte de machien gewoon weer voor 1 a 2 espresso's (en dit weekend haal ik dat helemaal niet niet)
Ik zou zeggen, koop een nieuwe box, sluit goed aan en kijk of dat het oplost. Mocht dat niet zo zijn kan hij in theorie terug.
Omdat ik verwacht had dat een halfautomaat vanBarôZZa schreef op maandag 20 januari 2025 @ 09:34:
[...]
Ziet er slick uit, maar waarom wilde je hem met pensioen laten gaan en merk je verschil?
Soms heb ik ook zin om wat te kopen, maar de Robot blijft tot nu toe objectief gezien gewoon end-game voor me. Gemak, snelheid, geen onderhoud, weinig ruimte, fantastische espesso. En het proces vind ik ook wel leuk eerlijk gezegd.
€xxx een beter resultaat zou geven, maar na proberen kwam er uit dat er tot €2000 (daarboven niets geprobeerd) eigenlijk geen verbetering was in smaak (alleen in gemak). Dus besloten om de robot maar te houden
Ik merk nog niet echt verschil met de sensoren, maar het is ook even wennen om verschillende parameters te monitoren tijdens het proces. Ik zal me over een maandje nog eens melden haha.
Yellow Bourbon is een mooie keuze. Je zou ook eens Sidamo bonen kunnen proberen als je van fruitige tonen houdt. Heb je al een beetje je ideale instellingen gevonden?Robbie T schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 11:47:
Inmiddels heb ik de Sage Barista Express binnen en ben ik bezig met het instellen. Gisteren opzich een prima bakje eruit gekregen met de double single wall filter. Helaas niet meer verse bonen en terug geschakeld op de zak die ik hier nog heb staan. Smit en Dorlas Dark Roast. De dubbel wall basket gepakt, 18gr bonen er in en aangetampt. Hierna in het apparaat gehangen en voor 36gr kan ik op een doorlooptijd van 14 seconden.
Iemand de gouden tip?
Het apparaat is terug gegaan :-). Ik had gehoopt er ook een fatsoenlijke lungo mee te kunnen zetten, maar het is niet het apparaat voor ons.Merelhofstede schreef op maandag 20 januari 2025 @ 14:03:
[...]
Yellow Bourbon is een mooie keuze. Je zou ook eens Sidamo bonen kunnen proberen als je van fruitige tonen houdt. Heb je al een beetje je ideale instellingen gevonden?
Jammer, het is een goede instapmachine vind ik persoonlijk. Ik heb 2 jaar de Barista Pro gebruikt (incl de ingebouwde maler). Op een gegeven moment weet je dat je sommige bonen die heel complex zijn, links moet laten liggen. Ik heb er wel altijd heerlijke bakkies uitgezet, wel alleen met verse bonen..Robbie T schreef op maandag 20 januari 2025 @ 14:28:
[...]
Het apparaat is terug gegaan :-). Ik had gehoopt er ook een fatsoenlijke lungo mee te kunnen zetten, maar het is niet het apparaat voor ons.
Sinds kort een Timemore 064S ernaast staan en nu kan ik helemaal los gaan
Ik vind het ook erg jammer. Geeft toch echt een extra dimensie aan het zetten van een bakje koffie. Ik heb er ongeveer 750gr (verse bonen) door heen gehad, proberen proberen proberen maar nog steeds geen lekkere lungo uit te krijgen en ook steeds net te weinig doorloop tijd en dergelijke. Dat was voor mij wel een soort van eye-opener dat een dergelijke apparaat het misschien gewoon niet is aangezien wij voornamelijk "normale" koffie drinken hier (normaal in de zon van grootte, niet filter koffie ofzo ;-)).Puntje-NL schreef op maandag 20 januari 2025 @ 14:57:
[...]
Jammer, het is een goede instapmachine vind ik persoonlijk. Ik heb 2 jaar de Barista Pro gebruikt (incl de ingebouwde maler). Op een gegeven moment weet je dat je sommige bonen die heel complex zijn, links moet laten liggen. Ik heb er wel altijd heerlijke bakkies uitgezet, wel alleen met verse bonen..
Sinds kort een Timemore 064S ernaast staan en nu kan ik helemaal los gaan![]()
![]()
Vraag voor de mensen hier; drinken jullie dan thuis voornamelijk een espresso of hoe moet ik dat zien?
Als ik een Nederlands bakje koffie wil, pak ik de Moka Pot en leng deze naar gelang mijn goedkeuring aan met ca 1.5 tot 2 deel heet water.Robbie T schreef op maandag 20 januari 2025 @ 19:47:
[...]
Vraag voor de mensen hier; drinken jullie dan thuis voornamelijk een espresso of hoe moet ik dat zien?
De machine is voor op espresso gebaseerde recepten.
Toen ik mijn eerste espresso machine kocht dronk ik voornamelijk cappuccino thuis. Nu nog steeds vaak, maar ook veel espresso, doppio en anders americano.Robbie T schreef op maandag 20 januari 2025 @ 19:47:
[...]
Ik vind het ook erg jammer. Geeft toch echt een extra dimensie aan het zetten van een bakje koffie. Ik heb er ongeveer 750gr (verse bonen) door heen gehad, proberen proberen proberen maar nog steeds geen lekkere lungo uit te krijgen en ook steeds net te weinig doorloop tijd en dergelijke. Dat was voor mij wel een soort van eye-opener dat een dergelijke apparaat het misschien gewoon niet is aangezien wij voornamelijk "normale" koffie drinken hier (normaal in de zon van grootte, niet filter koffie ofzo ;-)).
Net bijvoorbeeld een decaf americano gemaakt, was best lekker
Ja ik neigde in eerste instantie heel erg naar de Baristina, maar ik lees daar vooral over dat het een leuke upgrade is komend vanaf een cupjes apparaat. Ik heb nu een volautomaat (gaggia magenta prestige). Daarnaast veel klachten zie ik over de degelijkheid.Freezhost schreef op maandag 20 januari 2025 @ 20:25:
Ik drink voornamelijk americano's maar maak ook cappuccino en lattes en heel soms espresso
@Robbie T klinkt alsof jij beter af bent met een Nivona Cube of Philips Baristina?
Meestal 's ochtends een cortado (dubbele espresso met evenveel gestoomde melk). Soms later op de ochtend nog een americano, en na de lunch of avond eten vaak een dubbele espresso.Robbie T schreef op maandag 20 januari 2025 @ 19:47:
[...]
Ik drink nooit espresso, vind ik niet te drinken.Robbie T schreef op maandag 20 januari 2025 @ 19:47:
[...]

Als ik snel een koffie wil hebben gebruik ik de Jura E8, waar ik wel americano's mee maak door er een espresso uit te halen en deze aan te lengen. Maar als ik echt wat lekkers wil drinken pak ik mijn Orea V4 en komt er een pour-over.
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.
Binnenkort verhuis ik naar mijn eigen woning, hiervoor wil ik een koffiezetapparaat beschikbaar hebben voor mijn gasten (vrienden en vriendin drinken bijv. koffie). Nu drink ik zelf geen koffie en heb ik dus ook echt geen idee wat een mooi apparaat voor mij kan zijn. Ik kom verschillende termen tegen zoals Lungo, Ristretto, cups, melkopschuimers.... Noem het maar op, totale leek.
Ik kwam zelf uit op een Philips L'Or Barista Sublime, ideaal voor bijv. een espresso maar of je hier nou een normale koffie mee kan zetten? Hoe meer research ik doe, hoe meer ik de indruk krijg dat ik daar geen 'normale' kop koffie mee kan zetten.
Wie helpt mij op de goede weg?
Als je meerdere mensen tegelijkertijd van koffie wilt/moet voorzien, en ze hebben "gewone lekkere Nederlandse bakkie pleur" koffie-voorkeur, koop dan gewoon een filterkoffiezet apparaat (je weet wel, die met die filterzakjes en die glazen pot).wErudite schreef op maandag 20 januari 2025 @ 23:33:
Hoi!
Binnenkort verhuis ik naar mijn eigen woning, hiervoor wil ik een koffiezetapparaat beschikbaar hebben voor mijn gasten (vrienden en vriendin drinken bijv. koffie). Nu drink ik zelf geen koffie en heb ik dus ook echt geen idee wat een mooi apparaat voor mij kan zijn. Ik kom verschillende termen tegen zoals Lungo, Ristretto, cups, melkopschuimers.... Noem het maar op, totale leek.
Ik kwam zelf uit op een Philips L'Or Barista Sublime, ideaal voor bijv. een espresso maar of je hier nou een normale koffie mee kan zetten? Hoe meer research ik doe, hoe meer ik de indruk krijg dat ik daar geen 'normale' kop koffie mee kan zetten.
Als je bezoek hebt met een voorkeur voor espresso, koop een kleine nespresso unit en wat cups bij de Hema oid.
Machine met cups is een prima keuze en zal door 98% van de Nederlanders gezien worden la een prima “normale” koffie.wErudite schreef op maandag 20 januari 2025 @ 23:33:
Hoi!
Komt een Lungo in dit geval dan het dichtst bij een normale koffie? In het geval dat ik dan voor de L'Or Barista ga, bijv.robbynaish schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 07:15:
[...]
Machine met cups is een prima keuze en zal door 98% van de Nederlanders gezien worden la een prima “normale” koffie.

De meeste Nederlanders verwachten een kop filterkoffie van minstens 200ml. Een officiële Lungo is een espresso met meer water, en is iets anders. Een americano komt al veel meer in de buurt.wErudite schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 09:17:
[...]
Komt een Lungo in dit geval dan het dichtst bij een normale koffie? In het geval dat ik dan voor de L'Or Barista ga, bijv.
Zoals gezegd: de meeste mensen verwachten gewoon een bak filterkoffie, koop een filterkoffie apparaat van een paar tientjes, klaar. Als het echt espresso oid moet zijn, ga dan voor een Nespresso apparaat dan heb je veel meer keuze in merken die Nespresso compatible cups verkopen.
Inderdaad een gewoon filterapparaat en als je dan betere bonen gebruikt heb je gewoon een lekker bakkie waar je vrij weinig mis aan kan doen tijdens het zetten.olafmol schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 09:23:
[...]
De meeste Nederlanders verwachten een kop filterkoffie van minstens 200ml. Een officiële Lungo is een espresso met meer water, en is iets anders. Een americano komt al veel meer in de buurt.
Zoals gezegd: de meeste mensen verwachten gewoon een bak filterkoffie, koop een filterkoffie apparaat van een paar tientjes, klaar. Als het echt espresso oid moet zijn, ga dan voor een Nespresso apparaat dan heb je veel meer keuze in merken die Nespresso compatible cups verkopen.
Filterkoffie is mijn #2 als ik niet m'n eigen espresso kan maken.
En natuurlijk niet de koffie uren op de verwarmingsplaat laten staan... gebruik een goede thermosfles oid.
Espresso, americano en heel soms cappuccino.Robbie T schreef op maandag 20 januari 2025 @ 19:47:
[...]
Als ik jou was zou ik voor een 'gewone' filtermachine gaan. Daar komt IMO de beste koffie uit - en als er maar weinig zijn die er gebruik van maken is dat de beste (minste) investering.wErudite schreef op maandag 20 januari 2025 @ 23:33:
Hoi!
Ik drink over het algemeen espresso based melk drinks. Dus over het algemeen cappucino/cortado/flat white. V60 vind ik ook wel lekker in de avond als ik er de tijd voor heb.Robbie T schreef op maandag 20 januari 2025 @ 19:47:
[...]
Ik vind het ook erg jammer. Geeft toch echt een extra dimensie aan het zetten van een bakje koffie. Ik heb er ongeveer 750gr (verse bonen) door heen gehad, proberen proberen proberen maar nog steeds geen lekkere lungo uit te krijgen en ook steeds net te weinig doorloop tijd en dergelijke. Dat was voor mij wel een soort van eye-opener dat een dergelijke apparaat het misschien gewoon niet is aangezien wij voornamelijk "normale" koffie drinken hier (normaal in de zon van grootte, niet filter koffie ofzo ;-)).
Idd. En als de OP van design houdt kan ie ook mooi voor een Moccamaster gaan. KlassiekertjeRavhin schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 10:00:
[...]
Als ik jou was zou ik voor een 'gewone' filtermachine gaan. Daar komt IMO de beste koffie uit - en als er maar weinig zijn die er gebruik van maken is dat de beste (minste) investering.
Buiten de esthetiek om is het een van de beste filterkoffie apparaten die er op dit moment is.olafmol schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 10:23:
[...]
Idd. En als de OP van design houdt kan ie ook mooi voor een Moccamaster gaan. Klassiekertje
Toegegeven; er zijn een heleboel andere fabrikanten die dingen als temperatuurcontrole, flow en dergelijke hebben. Als je dat soort fratsen niet wil, is de Moccamaster nog steeds de beste Go-To.
Gebouwd als een tank, koperen leidingen en redelijk onverwoestbaar.
waarom niet gewoon je vriendin de keuze laten maken (aangezien je zelf niets drinkt)? Wil ze filter dan haal je een filterapparaat, wil ze cups haal je een Nespresso oid. Wil ze Senseo dan haal je een andere vriendin thee.wErudite schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 09:17:
[...]
Komt een Lungo in dit geval dan het dichtst bij een normale koffie? In het geval dat ik dan voor de L'Or Barista ga, bijv.
[ Voor 5% gewijzigd door Hopjesvla79 op 21-01-2025 10:44 ]
Hi Ha Hopjesvla
Soms serveer ik wel eens eens een V60 of Xbloom met filterbranding en dat is voor veel mensen geen koffie zoals ze dat kennen. Dan toch liever een Nespresso.
Ik begrijp de prijsstelling tov de Go en de Pro 300 nl niet helemaal, de Move kost 2000 euro, dat is meer dan 1000 euro duurder dan de Go, en ook 400 euro meer dan de Pro 300.
Tov de Go, is dat snellere/tegelijkertijd melk stomen echt zoveel extra euries waard?
Hij heeft natuurlijk ook wat meer functies waaronder pre infusie, warm water uitloop, etc. Maar ja, het is zeker veel geld. Een Pro 600 vind je voor een vergelijkbaar bedrag. Een Silvia Pro X kost €500 minder, maar heeft ook minder functies en minder mooie afwerking. Ik overweeg de machine maar kreeg bij Van Pommeren te horen dat ze > 100 man op de wachtlijst hebben staan ervoor en er maar 3 binnenkrijgen op korte termijn.olafmol schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 13:42:
Zijn er hier mensen die de Profitec Move overwegen, of al aangeschaft hebben?
Ik begrijp de prijsstelling tov de Go en de Pro 300 nl niet helemaal, de Move kost 2000 euro, dat is meer dan 1000 euro duurder dan de Go, en ook 400 euro meer dan de Pro 300.
Tov de Go, is dat snellere/tegelijkertijd melk stomen echt zoveel extra euries waard?
Ik heb er ook naar gekeken, want ik vind het een prachtige machine, maar voor die prijs zijn er volgens mij ook betere keuzes. Ik wacht voorlopig nog even af.olafmol schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 13:42:
Zijn er hier mensen die de Profitec Move overwegen, of al aangeschaft hebben?
Volgens mij zijn er niet heel veel fabrikanten die temperatuurcontrole, flow en dergelijke hebben. Ik ken alleen de Sage The Precision Brewer Thermal. De Fellow Aiden heeft wel temperatuurcontrole maar geen flow controle.Ravhin schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 10:40:
[...]
Toegegeven; er zijn een heleboel andere fabrikanten die dingen als temperatuurcontrole, flow en dergelijke hebben. Als je dat soort fratsen niet wil, is de Moccamaster nog steeds de beste Go-To.
Als goedkoper alternatief voor de Moccamaster zou ik een Melitta One® Therm 1031-11 koffiezetapparaat aanbevelen. Die is met thermoskan en dan heb je niet zo'n vervelende warmhoudplaat. Een ander mooi koffiezetapparaat maar wel met warmhoudplaat is de Melitta epour® 1024-12.
Moccamaster heeft ook een model met thermoskan namelijk de KBGT, maar de KBG Select houdt de koffie op een temperatuur tss. 80 à 85 gr en schakelt zichzelf uit na 40 minuten, dus wat is er dan zo vervelend aan die warmhoudplaat?mark1111 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 20:09:
[...]
Als goedkoper alternatief voor de Moccamaster zou ik een Melitta One® Therm 1031-11 koffiezetapparaat aanbevelen. Die is met thermoskan en dan heb je niet zo'n vervelende warmhoudplaat. Een ander mooi koffiezetapparaat maar wel met warmhoudplaat is de Melitta epour® 1024-12.
Dat is wel heel kort door de bocht. Te lang op een te hete warmhoudplaat is niet goed voor de koffie. Maar de warmhoudplaat van de Moccamaster is prima. Blijft ook niet super lang aan.mark1111 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 07:59:
Een warmhoudplaat is nadelig voor de smaak van koffie.
Glazen koffiekan heeft ook voordelen, want is veel makkelijker schoonmaken dan een thermoskan. Ik vind persoonlijk een glazen kan ook mooier dan met thermoskan, maar dat is mijn smaak.
Je kan ook gewoon minder koffie zetten, dan heb je het probleem sowieso niet.
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1