Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1 Overzicht

Pagina: 1 ... 231 ... 248 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mark1111
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 18-09 20:20
Hoe minder koffie je in een glazen kan hebt, hoe meer effect die warmhoudplaat op de smaak van de koffie heeft. De koffie smaakt dan "aangebrand".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18:53
mark1111 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 20:09:
[...]

Volgens mij zijn er niet heel veel fabrikanten die temperatuurcontrole, flow en dergelijke hebben. Ik ken alleen de Sage The Precision Brewer Thermal. De Fellow Aiden heeft wel temperatuurcontrole maar geen flow controle.
Als goedkoper alternatief voor de Moccamaster zou ik een Melitta One® Therm 1031-11 koffiezetapparaat aanbevelen. Die is met thermoskan en dan heb je niet zo'n vervelende warmhoudplaat. Een ander mooi koffiezetapparaat maar wel met warmhoudplaat is de Melitta epour® 1024-12.
Die Melita's zijn best mooie apparaten voor erbij, heeft iemand hier ervaring met de Epour of de AromaFresh?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17:55
mark1111 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 08:58:
Hoe minder koffie je in een glazen kan hebt, hoe meer effect die warmhoudplaat op de smaak van de koffie heeft. De koffie smaakt dan "aangebrand".
Bij een Moccamaster zal het niet aanbranden bij een temperatuur van 80 à 85 gr en na 40' wordt hij dan gewoon koud! Ik zet soms 500ml koffie met de V60 en dan giet ik die ook over in mijn Hario V60 thermos, want 500ml krijg ik ook niet in één uit opgedronken :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puntje-NL
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 15:50
olafmol schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 13:42:
Zijn er hier mensen die de Profitec Move overwegen, of al aangeschaft hebben?

Ik begrijp de prijsstelling tov de Go en de Pro 300 nl niet helemaal, de Move kost 2000 euro, dat is meer dan 1000 euro duurder dan de Go, en ook 400 euro meer dan de Pro 300.

Tov de Go, is dat snellere/tegelijkertijd melk stomen echt zoveel extra euries waard?
Mooi apparaat en opzich is de prijs ook wel mooi. Alleen zit de melkopschuimer aan de verkeerde kant voor mij thuis.. Zelf ben ik aan het kijken naar de Arkel Coast, alleen zijn daar nog niet echt reviews van (wel in het Duits..).

Tegelijkertijd gaan er ook gedachten door mij heen: 'Moet je niet gelijk de end-game uitzoeken?' en dan gaan er machines door mijn hoofd zoals: La Marzocco Micra/Mini, Decent en de Sanremo You.. :9~ :9~ :9~ :9~

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Merelhofstede
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 25-09 13:51
Robbie T schreef op maandag 20 januari 2025 @ 19:47:
[...]

Ik vind het ook erg jammer. Geeft toch echt een extra dimensie aan het zetten van een bakje koffie. Ik heb er ongeveer 750gr (verse bonen) door heen gehad, proberen proberen proberen maar nog steeds geen lekkere lungo uit te krijgen en ook steeds net te weinig doorloop tijd en dergelijke. Dat was voor mij wel een soort van eye-opener dat een dergelijke apparaat het misschien gewoon niet is aangezien wij voornamelijk "normale" koffie drinken hier (normaal in de zon van grootte, niet filter koffie ofzo ;-)).

Vraag voor de mensen hier; drinken jullie dan thuis voornamelijk een espresso of hoe moet ik dat zien?
Ja espresso wordt bij ons thuis voornamelijk gedronken, omdat we houden van de intense smaak. Voor mij is het wel een lekkere manier om de dag te beginnen voordat ik naar werk ga. We hebben een Sage Bambino Plus thuis staan, soms maken we een cappuccino. Hoe zit dat eigenlijk bij de rest? Zijn er hier nog mensen die graag experimenteren met verschillende soorten koffie?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ravhin
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02-10 08:06

Ravhin

no <root>...

Puntje-NL schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 10:05:
[...]

Mooi apparaat en opzich is de prijs ook wel mooi. Alleen zit de melkopschuimer aan de verkeerde kant voor mij thuis.. Zelf ben ik aan het kijken naar de Arkel Coast, alleen zijn daar nog niet echt reviews van (wel in het Duits..).

Tegelijkertijd gaan er ook gedachten door mij heen: 'Moet je niet gelijk de end-game uitzoeken?' en dan gaan er machines door mijn hoofd zoals: La Marzocco Micra/Mini, Decent en de Sanremo You.. :9~ :9~ :9~ :9~
Mijn ervaring is dat de reis naar je end-game ongeveer net zo leuk is - zo niet leuker - als het meteen aanschaffen. Er zit een leercurve in de verschillende apparaten, de methode van zetten en de werking van HX/single/double. Zelf heb ik niet het oneindige budget om een endgame meteen te kopen. Dus heb ik een fijne mid-range die waardevast is. Als het dan zover is hoop ik de volgende stap te kunnen maken, met de geestelijke bagage van een aantal jaar een Gaggia Classic en een Brewtus IV PID.

You do you. Ook de endgames zijn redelijk waardevast, dus als je niet blij bent met de set-up kan je ze altijd met weinig verlies van de hand doen. Dat weinige verlies kan dan wel zo'n beetje de aanschafprijs van een Gaggia Classic zijn, maar alla ;)

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:06
Ravhin schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 10:13:
[...]
Mijn ervaring is dat de reis naar je end-game ongeveer net zo leuk is - zo niet leuker - als het meteen aanschaffen. Er zit een leercurve in de verschillende apparaten, de methode van zetten en de werking van HX/single/double. Zelf heb ik niet het oneindige budget om een endgame meteen te kopen. Dus heb ik een fijne mid-range die waardevast is. Als het dan zover is hoop ik de volgende stap te kunnen maken, met de geestelijke bagage van een aantal jaar een Gaggia Classic en een Brewtus IV PID.

You do you. Ook de endgames zijn redelijk waardevast, dus als je niet blij bent met de set-up kan je ze altijd met weinig verlies van de hand doen. Dat weinige verlies kan dan wel zo'n beetje de aanschafprijs van een Gaggia Classic zijn, maar alla ;)
Dit inderdaad.

Ik heb mijn MaraX bijvoorbeeld aangeschaft voor 960 euro en weer verkocht voor 700 euro, na 3 jaar. Dus dat valt wel mee. Nu wel een 'endgame'-machine gekocht. Weet niet of ik die ook de rest van mijn leven hou, misschien wil ik over een jaar of 5 wel weer wat anders. Maar dat is ook niet zo erg :)

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:06
Puntje-NL schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 10:05:
[...]

Hahaha ja het is een gevaarlijk hellend vlak.

Voor mensen die zo af en toe (zeg 1x per dag) melk stomen voor een capu of cortado oid: specifiek daarvoor overgestapt op een dual boiler of HX, of gewoon bij een single boiler gebleven? Die paar seconden wachten en de steamwand flushen is toch niet zo’n groot issue lijkt me dat je daar 900 euro meer voor wilt betalen? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puntje-NL
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 15:50
Ozzie schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 10:56:
[...]

Dit inderdaad.

Ik heb mijn MaraX bijvoorbeeld aangeschaft voor 960 euro en weer verkocht voor 700 euro, na 3 jaar. Dus dat valt wel mee. Nu wel een 'endgame'-machine gekocht. Weet niet of ik die ook de rest van mijn leven hou, misschien wil ik over een jaar of 5 wel weer wat anders. Maar dat is ook niet zo erg :)
Misschien hebben jullie gelijk. Ik vind de stap van m'n Sage Barista Pro naar een eventuele Arkel Coast al heel groot. We doen t rustig met tussenstapjes haha. ;w

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robbynaish
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:30
Ravhin schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 10:13:
[...]

Klopt zeer waardevast en dat geldt ook voor de meer high end grinders. Maar het einde is nooit in zicht 😅

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• konehead
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:57
Hercul3s schreef op maandag 20 januari 2025 @ 09:47:
[...]

In de box zitten natuurlijk ook logica elementen, als de waterbak leeg is, doe dan x. Daar kan wel wat mis gaan wat gekke resultaten geeft.

Ik zou zeggen, koop een nieuwe box, sluit goed aan en kijk of dat het oplost. Mocht dat niet zo zijn kan hij in theorie terug.
Vandaag via (drtrading) de nieuwe box ontvangen en geïnstalleerd. Testen was vrij eenvoudig. Tot gisteren werkte de machine soms, maar sinds gisteren helemaal niet meer. Na het vervangen van de box deed de machine het direct weer, zojuist de eerste Espresso gezet _/-\o_ Problem solved, dank voor de input!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:02
konehead schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 13:09:
[...]

Vandaag via (drtrading) de nieuwe box ontvangen en geïnstalleerd. Testen was vrij eenvoudig. Tot gisteren werkte de machine soms, maar sinds gisteren helemaal niet meer. Na het vervangen van de box deed de machine het direct weer, zojuist de eerste Espresso gezet _/-\o_ Problem solved, dank voor de input!!!
Ja, zo leuk als het weer werkt. Heb ook een keer een kapotte electro box gehad bij een mp aankoop (stond als defect). Vervangen en werkte weer goed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:12
Deze week in plaats van mn vaste bonen van eapressowinkel.nl eens een zak Balmani premium van Lidl geprobeerd.

Wat. Een. Ellende.

Moet veel fijner worden gemalen en zelfs daarmee keijg ik bij gelijke doorlooptijd eerst 5 seconde zwarte drab. En pas daarna een klein beetje crema. Smaak is dan ook hooguit matig. Niet het levendige, frisse en mooie ronde. Maar vlak, als een verse Jura koffie.

Ik vind 22 euro p/kg veel geld, maar begrijp nu weer waarom ik het met plezier betaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjenIsM3
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 15:56
t14wo schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 23:24:
Deze week in plaats van mn vaste bonen van eapressowinkel.nl eens een zak Balmani premium van Lidl geprobeerd.

Wat. Een. Ellende.

Moet veel fijner worden gemalen en zelfs daarmee keijg ik bij gelijke doorlooptijd eerst 5 seconde zwarte drab. En pas daarna een klein beetje crema. Smaak is dan ook hooguit matig. Niet het levendige, frisse en mooie ronde. Maar vlak, als een verse Jura koffie.

Ik vind 22 euro p/kg veel geld, maar begrijp nu weer waarom ik het met plezier betaal.
Geen fan van Jura dus? _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20:47
Ik ook: nu segafredo 1+1 gratis bij de makro, da's al een stuk schappelijker ;) Meteen maar even proberen dan, persoonlijk vond ik de intermezzo lekkerder als de selecione arabica, volgende wordt de selecione organica.
Ik ben me vooral nog wat aan het orienteren: beetje aan het testen met verschillende maalgraad en temperatuur, en wat verschillende type bonen.
Ik ga ook zeker nog wel wat specialere bonen proberen zodra ik de basis net iets beter onder de knie heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
Nou ja, it does the job. Maar kan echt totaal niet matchen met een goeie boon en een E61 machine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Wat. Een. Ellende.

Ik vind zelf dat - als je italiaanse koffie wil - je goed terecht kan bij supermarktbonen. Zelf heb ik goede resultaten met Segafredo Biological. Je kan veel minder kwijt in je filterbakje en je moet veel fijner malen, dus het vraagt wel wat omstellen. met een 19g in > 45g uit bij 88 graden water in 37 seconden krijg ik een hele mooie "italiaanse" bak espresso. Het kan dus wel :9

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bermuda1980
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 08:50
olafmol schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 10:57:
[...]

Hahaha ja het is een gevaarlijk hellend vlak.

Voor mensen die zo af en toe (zeg 1x per dag) melk stomen voor een capu of cortado oid: specifiek daarvoor overgestapt op een dual boiler of HX, of gewoon bij een single boiler gebleven? Die paar seconden wachten en de steamwand flushen is toch niet zo’n groot issue lijkt me dat je daar 900 euro meer voor wilt betalen? ;)
Laat ik allereerst zeggen, niet bewust daarom overgestapt naar HX (dat was omdat ik een hevel wilde). Maar het verschil wat het maakt is enorm.

Toen ik mijn E61 single boiler kocht was ik alleen, en maakte ik voor mezelf cappucino. Dus dat was allemaal geen probleem.Tenminste... Dat was het idee. De omschakeltijd van zetten naar stomen was een minuut, anderhalf? Klinkt niet als veel, maar merkte je wel. En als mensen langskomen willen ze cappucino. En twee achter elkaar, dat lukte qua opschuimen eigenlijk maar net (te weinig stoomvolume). En de druk daalde gedurende het opschuimen. Dat is me destijds best tegen gevallen. Let wel, dit was wel een machine uit 2010 (Isomac Zaffiro).

Toen ik daarna student af was, heb ik na 5 jaar de Isomac doorverkocht (in het kader van de andere discussie: zonder afschrijving! (wel zelf PID ingebouwd in die tijd). De Strega die ervoor in de plaats kwam... Wat een verschil! Heeft me echt verbaasd. Heb opnieuw moeten leren opschuimen, want de stoomkracht is echt een totaal ander niveau. Daardoor gaat het schuimen veel sneller. En zelfs zes grote cappucino achter elkaar lukken prima. Nu ik het heb meegemaakt kan ik niet meer terug haha.

Dus, voor een eerste machine kan het prima. Maar let erop dat het bij bezoek e.d. (eigenlijk gewoon bij meer dan 1 kannetje melk opschuimen) gewoon gedoe is. Het maakt voor mij genoeg verschil dat ik bij een andere machine (komt er niet meer maar goed) niet meer aan de single boiler zou gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Ravhin schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 09:24:
[...]

Ik vind zelf dat - als je italiaanse koffie wil - je goed terecht kan bij supermarktbonen. Zelf heb ik goede resultaten met Segafredo Biological. Je kan veel minder kwijt in je filterbakje en je moet veel fijner malen, dus het vraagt wel wat omstellen. met een 19g in > 45g uit bij 88 graden water in 37 seconden krijg ik een hele mooie "italiaanse" bak espresso. Het kan dus wel :9
Ik heb ooit ergens gelezen dat in best veel Italiaanse koffiebarretjes Illy red label wordt gebruikt. Dat is een arabica als ik me niet vergis, dus al wat minder “donker pittig” dan een robusta. Maar Italianen drinken een single espresso van 7ml voor 1 euro, dus dan kan/mag/moet ie ook wat pittig zijn kan ik me zo voorstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Klopt. Illy is wel de go-to maar is ook erg aan de prijs. Je betaald 7 euro voor 250 g - 28/kg en dat vind ik het niet waard. Segafredo is een mooi alternatief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
Ravhin schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 10:02:
Klopt. Illy is wel de go-to maar is ook erg aan de prijs. Je betaald 7 euro voor 250 g - 28/kg en dat vind ik het niet waard. Segafredo is een mooi alternatief.
Wtf??? Voor dat geld koop ik een mooie versgebrande medium Ethiopische koffieboon. Wat zeg ik: dat is zelfs nog goedkoper!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vitabissj
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 01-10 10:04
Illy classic valt nog wel mee ja
lavazza Qualita Oro valt ook wel mee
maar die bonen zijn al even duur of duurder dan sommige verse, betere bonen idd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merelhofstede
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 25-09 13:51

Wat. Een. Ellende.

Heb ik ook ooit gehad: vlakke smaak, weinig crema en lastig om de juiste maling te vinden. Ik gebruik nu mocca bourbon bonen van www.fleurdecafe.nl. Is ook prijzig, maar ik merk wel dat ik hiermee veel meer genot uit kan halen dan bonen van de Jumbo of Lidl. Zijn er nog andere bonen die je aanraad om te proberen? Ben de supermarktbonen inmiddels wel zat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freezhost
  • Laatst online: 18:53
@Merelhofstede Fascino en Brandzaak hebben betaalbare bonen in het assortiment. Veel beter dan supermarkt bonen, maar dat is ook afhankelijk van je machine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Merelhofstede schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 10:33:
[...]

Heb ik ook ooit gehad: vlakke smaak, weinig crema en lastig om de juiste maling te vinden. Ik gebruik nu mocca bourbon bonen van www.fleurdecafe.nl. Is ook prijzig, maar ik merk wel dat ik hiermee veel meer genot uit kan halen dan bonen van de Jumbo of Lidl. Zijn er nog andere bonen die je aanraad om te proberen? Ben de supermarktbonen inmiddels wel zat.
“Gewoon” medium gebrande single origins kopen bij bv koepoort, brandzaak of hoofdkwartier. Bv Guatemala, Honduras, Costa rica, Colombia, Brazilië, Ethiopië. Of een test pakketje daar met verschillende single origins. Dan kan je mooi het verschil qua maling en smaakprofiel vergelijken.

Ik vind bv de Ethiopië Yirgacheffe erg lekker en die is bij koepoort 22,50 voor 1kg.

[ Voor 5% gewijzigd door olafmol op 24-01-2025 10:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

olafmol schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 10:05:
[...]

Wtf??? Voor dat geld koop ik een mooie versgebrande medium Ethiopische koffieboon. Wat zeg ik: dat is zelfs nog goedkoper!
Illy heeft een fan-tas-tische marketing. Zij bogen op veel consistentie, goede koffie en hebben als een van de eerste de horeca opgeleid om goede koffie te zetten. Een Illy-logo betekende dat je een goede espresso kon krijgen. Ik kan mijzelf gelukkig prijzen met het feit dat ik daaraan mee mocht doen (daar is mijn basis voor koffie-snob dan ook gelegd). Zij doen er dan ook veel aan om te zorgen dat de koffie die je krijgt van consistente kwaliteit is. Zij verpakken in blik waardoor de bonen niet kunnen degraderen en zorgen zelf voor wat consumptiegas zodat de blikken vanuit zichzelf al 'psssjt' zeggen als je ze open doet. Consumer experience ten top!

Zeker, als je gewoon naar het product kijkt wat zij verkopen is dat niet hele spannende, donker gebrande koffie a la doorsnee fabrikant. Je betaald voor de air van exclusiviteit - en het feit dat je een schroevenblikje aan het eind overhoudt ;)

[ Voor 2% gewijzigd door Ravhin op 24-01-2025 11:27 . Reden: tpyo's ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Denniz0229
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:54
ik heb hier ook eindelijk weer eens wat te delen.
inmiddels gebruik ik een aantal jaar de Sanremo You in combinatie met de DF83. geweldige combi en maakt echt perfecte koffie.
alleen inmiddels is de funfactor er wel een beetje af en ben ik steeds minder bezig met nieuwe koffies welke perfect moeten worden ingesteld. het single dosen wordt dan dus ook een klein beetje vervelend, gezien we eigenlijk gewoon 1 soort boon gebruiken die ons het beste bevalt. daarom ga ik nu ook opzoek naar een maler met hopper, waarbij ik dus niet meer zelf hoef af te wegen.
nu ben ik absoluut geen fan van timed grinders, dus dan zit je al snel aan een grind by weight grinder.
gelukkig zijn die er tegenwoordig genoeg, ik heb nu een beetje twijfel tussen 3 modellen;

Atom 65 gbw
mahlkonig e65 gbw
mahlkonig e85 gbw

het voelt ook een beetje krom om afscheid te nemen van de grote 83mm schijven en terug te gaan naar 65.
alhoewel ik niet zeker weet of ik er qua smaak veel van zal gaan merken.
de mahlkonig e80 heeft natuurlijk ook grote schijven, alleen is echt een stuk duurder en aanzienlijk groter op het aanrecht.
de atom 65 heeft dan weer een iritant klein stelwiel, waar ik me bij de mignon serie altijd aan heb geïrriteerd, dit is alleen wel een hele goedkope optie in vergelijking met de andere 2, en zoals gezegd is het idee om juist wat minder te gaan afstellen.
de mahlkonig 65 gbw lijkt dan ook de beste middenweg, kleinere schijven, maar wel prima verstelbaarheid.

is er iemand die met een van deze malers ervaring heeft, of om een andere reden zegt ik zou voor die gaan en wel daarom?

(persoonlijk zou ik het liefst de EK Omnia kopen, maar die past dus helemaal niet op het aanrecht en weet niet of mijn partner blij wordt als ik de keukenindeling ga omgooien :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Begrijpelijk dat je nu naar een GBW wil gaan. Ik zou zelf je set-up houden en de bonen voorwegen maar dat ben ik. Mag ik vragen wat nu je standaard boontje is? Ben ik wel benieuwd naar.

Verder geen ervaring met GBW. Als je mijn 2ct wil hebben zou ik voor de E65 gaan.

edit: die Omnia: wat een beest is dat! Alle features - maar ook - wat een enorm ding!! 8)

[ Voor 14% gewijzigd door Ravhin op 24-01-2025 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:19
Ik ben zelf de porties gaan wegen en single-dosen en het valt me niets tegen. Heb een setje potjes gehaald die ik vul waardoor ik meestal niet voor elk bakkie hoef te wegen. En 8 bakjes voorbereiden kost me misschien drie minuten. Kan ik weer 4 -5 dagen. vooruit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbynaish
Denniz0229 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 11:27:
inmiddels gebruik ik een aantal jaar de Sanremo You in combinatie met de DF83. geweldige combi en maakt echt perfecte koffie.
alleen inmiddels is de funfactor er wel een beetje af en ben ik steeds minder bezig met nieuwe koffies welke perfect moeten worden ingesteld. het single dosen wordt dan dus ook een klein beetje vervelend, gezien we eigenlijk gewoon 1 soort boon gebruiken die ons het beste bevalt. daarom ga ik nu ook opzoek naar een maler met hopper, waarbij ik dus niet meer zelf hoef af te wegen.
nu ben ik absoluut geen fan van timed grinders, dus dan zit je al snel aan een grind by weight grinder.
gelukkig zijn die er tegenwoordig genoeg, ik heb nu een beetje twijfel tussen 3 modellen;

Atom 65 gbw
mahlkonig e65 gbw
mahlkonig e85 gbw

het voelt ook een beetje krom om afscheid te nemen van de grote 83mm schijven en terug te gaan naar 65.
de mahlkonig e80 heeft natuurlijk ook grote schijven, alleen is echt een stuk duurder en aanzienlijk groter op het aanrecht.
de atom 65 heeft dan weer een iritant klein stelwiel, waar ik me bij de mignon serie altijd aan heb geïrriteerd, dit is alleen wel een hele goedkope optie in vergelijking met de andere 2, en zoals gezegd is het idee om juist wat minder te gaan afstellen.
de mahlkonig 65 gbw lijkt dan ook de beste middenweg, kleinere schijven, maar wel prima verstelbaarheid.

is er iemand die met een van deze malers ervaring heeft, of om een andere reden zegt ik zou voor die gaan en wel daarom?

(persoonlijk zou ik het liefst de EK Omnia kopen, maar die past dus helemaal niet op het aanrecht en weet niet of mijn partner blij wordt als ik de keukenindeling ga omgooien :+ )
Alleen ervaring met de MK E80 (net verkocht) en GBW. GBW zou ik links laten liggen want heeft echt weinig meerwaarde of je moet vaak wisselen van bonen maar dat is juist wat mensen niet doen met een hopper molen. De betere molens zijn op tijd net zo nauwkeurig als GBW. Op zich beide prima molens de E65, E80.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ozzie
robbynaish schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 12:55:
[...]

Alleen ervaring met de MK E80 (net verkocht) en GBW. GBW zou ik links laten liggen want heeft echt weinig meerwaarde of je moet vaak wisselen van bonen maar dat is juist wat mensen niet doen met een hopper molen. De betere molens zijn op tijd net zo nauwkeurig als GBW. Op zich beide prima molens de E65, E80.
Ik vind GbW echt heel fijn. Veel chiller dan op tijd, veel meer consistentie met de Libra t.o.v. de Specialita. De specialita is nu gedegradeerd tot decaf-molen :)

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ozzie

Atom 65 gbw
mahlkonig e65 gbw
mahlkonig e85 gbw

Die Atom W 65 wil ik als volgende molen :) maar eerst maar even een jaartje sparen. Dan kan de Specialita verkocht worden en die erbij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Denniz0229
Ravhin schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 12:02:
Begrijpelijk dat je nu naar een GBW wil gaan. Ik zou zelf je set-up houden en de bonen voorwegen maar dat ben ik. Mag ik vragen wat nu je standaard boontje is? Ben ik wel benieuwd naar.

Verder geen ervaring met GBW. Als je mijn 2ct wil hebben zou ik voor de E65 gaan.

edit: die Omnia: wat een beest is dat! Alle features - maar ook - wat een enorm ding!! 8)
standaard boon is nu giraffe koffie latin america blend.
die is hier het beste bevallen voor de cappucino's, dat wordt toch het meeste gemaakt bij ons.
als ik echt koffie drink voor de smaak van koffie, dan gebruik ik altijd een v60, dat kan de rest toch niet waarderen, dus dan is meteen een enorme mok voor mij alleen :D
robbynaish schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 12:55:
[...]

mijn ervaring is dat timed na verloop van tijd toch afwijkingen gaat geven als je bonen bijvoorbeeld een week oud zijn. nu was dit wel in een wat lager segment als waar ik nu voor kijk.
maar ik wil gewoon helemaal geen variatie, 20 gram moet gewoon 20 gram zijn, (ja gbw heeft geloof ik max 0.2 afwijking). maar met de specialita had ik ook wel is 19,5 gram of 20,5 gram en dat merk je gewoon met extractie.
tussen de e65 en e80 is vooral de vraag of die 15mm grotere schijven het prijsverschil waard zijn. extra betalen voor GBW vind ik geen probleem, kan altijd nog terugschakelen naar timed grinding.
418O2 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 12:51:
Ik ben zelf de porties gaan wegen en single-dosen en het valt me niets tegen. Heb een setje potjes gehaald die ik vul waardoor ik meestal niet voor elk bakkie hoef te wegen. En 8 bakjes voorbereiden kost me misschien drie minuten. Kan ik weer 4 -5 dagen. vooruit
ik snap dat het eigenlijk heel weinig werk is, maar ben er na 2 jaar ook gewoon achter dat het soms makkelijk is als het niet hoeft en je alleen een knopje drukt en gaan.
vooruit vullen is een mooi idee, maar dat gaat bij ons thuis niet werken, dan zijn ze altijd leeg op het moment dat je ''ff snel'' een bakkie wilt maken.

de DF83 blijft overigens ook gewoon hoor, alleen wordt nu dan alleen voor de filterkoffie.

[ Voor 17% gewijzigd door Denniz0229 op 24-01-2025 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbynaish
Denniz, ik denk het niet in dit geval en zou dan gewoon voor de E65 gaan. Ook bij GBW moet je de maler blijven afstellen, dat is niet anders dan timed.
Maar ik begrijp het wel hoor want het is wel een leuke gimmick 😅
Je zou ook nog de Orbit kunnen overwegen die kan SD en GBW met hopper. Vond dat zelf een fijne maler 👌🏼

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raze88
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07:49

Atom 65 gbw
mahlkonig e65 gbw
mahlkonig e85 gbw

Hier de atom 65W welke ik als vervanger heb voor de Libra. Erg tevreden over. Doseren is erg nauwkeurig en de maler is stil. Er bij naast heb ik de Timemore scluptor 74s. Kwa smaak vind ik deze beter dan de Atom. Achteraf gezien misschien beter voor de 75W kunnen gaan maar ik vond het prijsverschil destijds te groot. Mogelijk dat ik een keer ga kijken of hij om te bouwen is.
Ervaring met Mahlkonig heb ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
Merelhofstede schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 10:33:
[...]

Ik heb 3 kilo bonen van de winkel meegehad toen ik de machine kocht. Uiteindelijk vond ik hun goedkoopste roast het lekkerste. Met 22 euro niet heel duur en elke week vers gemalen.

https://www.espressowinkel.nl/milano-1kilo.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjenIsM3
raze88 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 15:56:
[...]

Hier de atom 65W welke ik als vervanger heb voor de Libra. Erg tevreden over. Doseren is erg nauwkeurig en de maler is stil. Er bij naast heb ik de Timemore scluptor 74s. Kwa smaak vind ik deze beter dan de Atom. Achteraf gezien misschien beter voor de 75W kunnen gaan maar ik vond het prijsverschil destijds te groot. Mogelijk dat ik een keer ga kijken of hij om te bouwen is.
Ervaring met Mahlkonig heb ik niet.
Is het qua smaak een groot verschil tussen de Libra en de 65W?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gerwinnn
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 20:59
olafmol schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 09:41:
[...]

Ik heb ooit ergens gelezen dat in best veel Italiaanse koffiebarretjes Illy red label wordt gebruikt. Dat is een arabica als ik me niet vergis, dus al wat minder “donker pittig” dan een robusta. Maar Italianen drinken een single espresso van 7ml voor 1 euro, dus dan kan/mag/moet ie ook wat pittig zijn kan ik me zo voorstellen.
Vorig jaar een week in Milaan geweest, de meeste espresso die ik daar dronk kwam niet in de buurt van wat wij als pittige Italiaanse koffie zien.

Ik heb eigenlijk alleen maar hele gebalanceerde espresso op geen bitterheid geen zure noten ik weet niet wat voor blends ze gebruikten bij de verschillende tentjes daar maar het elke keer weer een fijne espresso.

Nu kan ik ook genieten van een hele funky proces of een gekke natural, maar daar doen ze dan absoluut niet aan in Milaan.

Ik ben nog steeds van mening dat we in Nederland onze koffie veel te bitter drinken.

[ Voor 4% gewijzigd door Gerwinnn op 25-01-2025 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:19
Het feit dat senseo zo groot heeft kunnen worden in Nederland zegt wel wat over de gemiddelde smaak hier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ozzie
Gerwinnn schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 12:16:
[...]

Ik ben nog steeds van mening dat we in Nederland onze koffie veel te bitter drinken.
Dat is toch ook gewoon zo. Mensen willen een 'lekker sterk bakkie' en met sterk bedoelen ze dan bitter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nl_umpire
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 01-10 01:16
Een echt "sterk bakkie" hoeft echt niet bitter te zijn! Komt dat niet deels voort uit de 'traditie' van filterkoffie, waar vroeger vaak goedkopere, donker gebrande bonen werden gebruikt ? Die bonen gaven een bittere smaak, en mensen raakten daaraan gewend (bv De Rood, of toen Perla)?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RoosW
  • Laatst online: 13:22
nl_umpire schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 13:25:
Een echt "sterk bakkie" hoeft echt niet bitter te zijn! Komt dat niet deels voort uit de 'traditie' van filterkoffie, waar vroeger vaak goedkopere, donker gebrande bonen werden gebruikt ? Die bonen gaven een bittere smaak, en mensen raakten daaraan gewend (bv De Rood, of toen Perla)?
Hmm, was het ook niet gewoon om Robusta bonen toe te voegen? Die zijn uit zichzelf meer bitter, maar, heel Nederlands, vooral ook goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerwinnn
Ondertussen zit ik postnl te wachten.

Mijn net geen maand oude Ascaso zou gerepareerd zijn, nieuw Temperatuur sonde voor de PID, nieuwe magneetklep en na klachten over knipperende led ook nieuwe led.

Ik ben vooral heel benieuwd….

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bszz
  • Laatst online: 19:58
Gerwinnn schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 12:16:
[...]

Vorig jaar een week in Milaan geweest, de meeste espresso die ik daar dronk kwam niet in de buurt van wat wij als pittige Italiaanse koffie zien.

Ik heb eigenlijk alleen maar hele gebalanceerde espresso op geen bitterheid geen zure noten ik weet niet wat voor blends ze gebruikten bij de verschillende tentjes daar maar het elke keer weer een fijne espresso.

Nu kan ik ook genieten van een hele funky proces of een gekke natural, maar daar doen ze dan absoluut niet aan in Milaan.

Hoe noordelijker in Italië, hoe zachter de koffie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjenIsM3
Gerwinnn schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 13:59:
Ondertussen zit ik postnl te wachten.

Mijn net geen maand oude Ascaso zou gerepareerd zijn, nieuw Temperatuur sonde voor de PID, nieuwe magneetklep en na klachten over knipperende led ook nieuwe led.

Ik ben vooral heel benieuwd….
Al binnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerwinnn
PostNL heeft het laten afweten, morgen een nieuwe kans🫠

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raze88
t14wo schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 23:11:
[...]

Ik heb 3 kilo bonen van de winkel meegehad toen ik de machine kocht. Uiteindelijk vond ik hun goedkoopste roast het lekkerste. Met 22 euro niet heel duur en elke week vers gemalen.

https://www.espressowinkel.nl/milano-1kilo.html
Hier is de verona de standaard koffie. Erg lekker als espresso maar ook prima in cappuccino of als long black👌🏻 Ook de mugello valt er in de smaak en is ook in de French press erg lekker.

[ Voor 7% gewijzigd door raze88 op 26-01-2025 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raze88
ArjenIsM3 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 23:15:
[...]

Is het qua smaak een groot verschil tussen de Libra en de 65W?
Dat durf ik je heel eerlijk niet meer te zeggen. Daarvoor is het te lang geleden😅 Verschil was dacht ik niet enorm groot in het voordeel van de Atom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
Ik merk dat ik op mijn Profitec Drive veel consistentere shots heb dan voorheen op de Lelit MaraX. Daar kon het van moment tot moment zomaar verschillen tussen 20s tot 35s voor een shot. Zonder iets aan de maalgraad te veranderen. Terwijl ik op de profitec eigenlijk met elk shot binnen een paar seconden van de 25s zit. Iemand enig idee wat dat verschil veroorzaakt? Ik had dat eigenlijk niet verwacht, aangezien iedereen altijd zegt dat de koffiemolen het belangrijkst is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Ozzie schreef op maandag 27 januari 2025 @ 08:28:
Ik merk dat ik op mijn Profitec Drive veel consistentere shots heb dan voorheen op de Lelit MaraX. Daar kon het van moment tot moment zomaar verschillen tussen 20s tot 35s voor een shot. Zonder iets aan de maalgraad te veranderen. Terwijl ik op de profitec eigenlijk met elk shot binnen een paar seconden van de 25s zit. Iemand enig idee wat dat verschil veroorzaakt? Ik had dat eigenlijk niet verwacht, aangezien iedereen altijd zegt dat de koffiemolen het belangrijkst is.
Gebruik je dezelfde basket en portafilter?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Magicw00b
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:47
Ozzie schreef op maandag 27 januari 2025 @ 08:28:
Rotatiepomp VS vibratiepomp. Rotatiepomp is "what you see is what you get"
Een vibratiepomp gaat druk opbouwen waardoor het extractieproces wat opbouwender is en daardoor kleine foutjes en afwijkingen resulteren in een ander resultaat. rotatiepomp geeft een consistenter resultaat.

Daarnaast maakt de basket ook een wereld van verschil, dus gebruik je de zelfde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman
  • Laatst online: 19:29

Rubman

Retarded or just overjoyed!

Misschien heeft iemand hier het antwoord, ik zoek een filter voor mijn ECM en nu heb ik het niet zo op die losse zakjes (geen idee waarom) maar liever iets van een filter wat echt op de uitgang van de waterbak zit.

Bestaat er nu wel of geen filter voor de ECM waterbakken? want heb wel wat gevonden zoals de Aqua arome crema nacullingen, maar geen in wat voor filters dat dan moet en waar die te vinden.

Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teus.espresso
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 00:33
ECM heeft sinds ruim een jaar waterbakken met een bajonet aansluiting aan de binnenkant.
Daar zet je het Aqua Arome filter op vast. Als je online zoekt vind je genoeg verkoop punten.

Heb je nou een ECM zonder die bajonet aansluiting en je wilt geen losse zakjes gebruiken dan kan je ook filters gebruiken die je aan de waterslang vast zet. Zie;
https://espresso.nl/produ...erzachter-groot-tot-4mnd/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
olafmol schreef op maandag 27 januari 2025 @ 08:31:
[...]
Gebruik je dezelfde basket en portafilter?
Magicw00b schreef op maandag 27 januari 2025 @ 08:55:
[...]
Rotatiepomp VS vibratiepomp. Rotatiepomp is "what you see is what you get"
Een vibratiepomp gaat druk opbouwen waardoor het extractieproces wat opbouwender is en daardoor kleine foutjes en afwijkingen resulteren in een ander resultaat. rotatiepomp geeft een consistenter resultaat.

Daarnaast maakt de basket ook een wereld van verschil, dus gebruik je de zelfde?
Portafilter is wel gewisseld. Basket heb ik twee verschillende nu, eentje die bij de Profitec zat en een van IMS (meegeleverd bij de Lelit Bottomless Portafilter) en met beide merk ik een groot verschil tussen nu op de profitec en voorheen op de lelit. Meestal gebruik ik nu de meegeleverde van Profitec, maar dat komt vooral omdat de Lelit IMS basket die ik heb vrij groot is (19-21g).

Over baskets gesproken. Ik wil een ridgeless voor 18g iemand suggesties welke goed is? Elke keer als ik op het punt sta er een te bestellen vind ik zoveel zoekresultaten dat ik dan denk 'laat maar'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Ozzie schreef op maandag 27 januari 2025 @ 10:38:
[...]

[...]

Portafilter is wel gewisseld. Basket heb ik twee verschillende nu, eentje die bij de Profitec zat en een van IMS (meegeleverd bij de Lelit Bottomless Portafilter) en met beide merk ik een groot verschil tussen nu op de profitec en voorheen op de lelit. Meestal gebruik ik nu de meegeleverde van Profitec, maar dat komt vooral omdat de Lelit IMS basket die ik heb vrij groot is (19-21g).

Over baskets gesproken. Ik wil een ridgeless voor 18g iemand suggesties welke goed is? Elke keer als ik op het punt sta er een te bestellen vind ik zoveel zoekresultaten dat ik dan denk 'laat maar'.
Je moet de boel natuurlijk wel hetzelfde houden als je wilt vergelijken... :)

maar hierboven is denk ik de grootste impact wel benoemd met de verschillende pompen. Al zal een andere basket ook verschil maken..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joshh
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 02-10 22:48
[...]

[...]

https://www.google.com/se...=firefox-b-d&q=B702TCH26E

Dit lijkt me de meest gangbare.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ozzie
olafmol schreef op maandag 27 januari 2025 @ 10:42:
[...]

Je moet de boel natuurlijk wel hetzelfde houden als je wilt vergelijken... :)

maar hierboven is denk ik de grootste impact wel benoemd met de verschillende pompen. Al zal een andere basket ook verschil maken..
Ik wil niet vergelijken, ik wil begrijpen waar die verschillen vandaan komen ;)

Maar ook met de bottomless portafilter van lelit zijn de verschillen aanwezig, dus vermoed dat het eerder komt door het verschil in pomp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
Ozzie schreef op maandag 27 januari 2025 @ 10:48:
[...]

Maar ook met de bottomless portafilter van lelit zijn de verschillen aanwezig, dus vermoed dat het eerder komt door het verschil in pomp.
Over het algemeen geldt: verschillen ontstaan als je dingen verandert ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
Ozzie schreef op maandag 27 januari 2025 @ 10:48:
[...]

Open of gesloten portafilter geeft hier totaal ander resultaat met dezelfde basket. Vind ik op zich best bijzonder, maar ik heb er vooral geen aandacht aan besteed omdat de lekkerste variant (open) de koffie is die ik drink. :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KJac
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 14:32
[...]

[...]

Ik heb al veel goed gelezen over Pullman-baskets.
Zelf heb ik een pesado HE-basket. Ik heb door de kleinere gaatjes nooit meer last van sprays, wat ik bij mijn IMS wel had, en de puck komt er in 1 keer uit zonder resten. Bij mijn IMS bleef er altijd koffie in mijn basket zitten. Het kost wel veel maar ik zou het wel weer opnieuw kopen omdat het properder werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
KJac schreef op maandag 27 januari 2025 @ 14:34:
[...]

Ik heb al veel goed gelezen over Pullman-baskets.
Zelf heb ik een pesado HE-basket. Ik heb door de kleinere gaatjes nooit meer last van sprays, wat ik bij mijn IMS wel had, en de puck komt er in 1 keer uit zonder resten. Bij mijn IMS bleef er altijd koffie in mijn basket zitten. Het kost wel veel maar ik zou het wel weer opnieuw kopen omdat het properder werkt.
zeu dan, da's een duur bakkie. Ziet er wel kek uit.

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KJac
Boeryepes schreef op maandag 27 januari 2025 @ 14:40:
[...]

zeu dan, da's een duur bakkie. Ziet er wel kek uit.
Normcore heeft er een goedkopere, maar is wel ridged denk ik. Op AE vind je er ook wel goedkopere denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
KJac schreef op maandag 27 januari 2025 @ 15:10:
[...]

Normcore heeft er een goedkopere, maar is wel ridged denk ik. Op AE vind je er ook wel goedkopere denk ik
Ik heb een IMS Big Bang bakje en ben daar tevreden mee.

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KJac
Boeryepes schreef op maandag 27 januari 2025 @ 15:18:
[...]

Ik heb een IMS Big Bang bakje en ben daar tevreden mee.
Ik was ook tevreden met mijn IMS maar er stond 60 euro teveel op mijn rekening dus had ik die pesado basket maar gekocht. Maar zoals ik al zei, ben ik er wel blij mee enkel en alleen al omdat ik geen sprays meer heb die in de naden van mijn machine spuiten en ik niet goed opgekuist krijg. Smaakverschil proef ik niet

[ Voor 18% gewijzigd door KJac op 27-01-2025 15:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SpeedyDH
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Sinds vorige week de pullman 876. Gebruikte de standaard basket van de Marax.
Merk dat ik fijner moet malen om gelijke doorloop te hebben. Sws heb ik nu minder last van spray.

Had m hier besteld maar daar is her nu niet meer op voorraad
https://www.blommers.coff...lterbakje-17-19-gram.html

[ Voor 27% gewijzigd door SpeedyDH op 27-01-2025 18:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gerwinnn
Eerst bakjes zijn weer gezet met de Ascaso.

Latte art blijft een uitdaging, maar dat komt meer door mijn onhandigheid😅

In iedergeval heel blij dat de machine weer heel terug is en het voor alsnog goed lijkt te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bermuda1980
SpeedyDH schreef op maandag 27 januari 2025 @ 18:20:
Sinds vorige week de pullman 876. Gebruikte de standaard basket van de Marax.
Merk dat ik fijner moet malen om gelijke doorloop te hebben. Sws heb ik nu minder last van spray.

Had m hier besteld maar daar is her nu niet meer op voorraad
https://www.blommers.coff...lterbakje-17-19-gram.html
Hij is (was?) in Engeland bij Square Mile Coffee te krijgen. Aldaar wat sympathieker geprijsd volgens mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

bermuda1980 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 19:40:
[...]

Hij is (was?) in Engeland bij Square Mile Coffee te krijgen. Aldaar wat sympathieker geprijsd volgens mij.
De importheffingen vanuit de UK zijn op dit moment een... uitdaging ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocn
  • Laatst online: 17:41

ocn

Beste Tweaker 2024 ⭐⭐⭐⭐⭐

KJac schreef op maandag 27 januari 2025 @ 15:10:
[...]

Ik ben nog wel op zoek naar zo'n high extraction basket, maar dan voor 14 a 15 gram koffie. Wel gezocht, maar nog niet gevonden. Iemand zoiets voorbij zien komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbynaish
ocn schreef op maandag 27 januari 2025 @ 22:30:
[...]

Ik ben nog wel op zoek naar zo'n high extraction basket, maar dan voor 14 a 15 gram koffie. Wel gekocht, maar nog niet gevonden. Iemand zoiets voorbij zien komen?
Sworksdesign heeft die.
Zelf alleen ervaring met de 16-18 & 18-20 gram basket.
Je zou ook naar de tapered versie kunnen kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocn
  • Laatst online: 17:41

ocn

Beste Tweaker 2024 ⭐⭐⭐⭐⭐

robbynaish schreef op maandag 27 januari 2025 @ 23:20:
[...]

Sworksdesign heeft die.
Mij te duur, ik zoek meer iets uit China.
Niet helemaal wat ik zoek, maar denk dat ik https://www.amazon.nl/-/en/FB5627/dp/B0D21SD38M eens ga proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
ocn schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 05:15:
[...]

Mij te duur, ik zoek meer iets uit China.
Niet helemaal wat ik zoek, maar denk dat ik https://www.amazon.nl/-/en/FB5627/dp/B0D21SD38M eens ga proberen.
De IMS Big Bang iets voor je dan?
https://www.amazon.nl/-/e...r-Stainless/dp/B0D47B8KKH

Ik ben er tevreden mee (18-20gr). Ook ridgeless.

Edit: catalogus https://imsfiltri.com/wp-...ION-IMS-2024_240801-1.pdf

[ Voor 12% gewijzigd door Boeryepes op 28-01-2025 07:18 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ozzie
robbynaish schreef op maandag 27 januari 2025 @ 23:20:
[...]

Sworksdesign heeft die.
$200 voor een basket is wel echt van de zotte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
Ozzie schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 07:49:
[...]

Heeft iemand zeker met de hand en een gouden boor bij volle maan zitten maken ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bermuda1980
Ravhin schreef op maandag 27 januari 2025 @ 22:04:
[...]

De importheffingen vanuit de UK zijn op dit moment een... uitdaging ;)
Ah my bad, ik dacht dat ze EU distributie op hadden gezet. Zie dat ze wel BTW heffen, maar dat het dan alsnog kan dat je inklaringskosten moet betalen. En de 18g is nu toch niet meer op voorraad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbynaish
Ozzie schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 07:49:
[...]

Ja ze zijn niet goedkoop maar Sworks maakt wel erg mooi spul.
Incl. verzending/tax kom je op ongeveer 300 euro.
Zoals eerder gepost is de Weber basket dan een betere deal.
De Pullmann, IMS, VST baskets zijn ook top.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:17
robbynaish schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 09:30:
[...]

Ja ze zijn niet goedkoop maar Sworks maakt wel erg mooi spul.
Incl. verzending/tax kom je op ongeveer 300 euro.
Zoals eerder gepost is de Weber basket dan een betere deal.
De Pullmann, IMS, VST baskets zijn ook top.
Ik geloof best dat die Weber en Sworks bakjes goed (en zelfs beter) zijn, maar mijn aanname is dat deze op de schaal van diminishing returns wel echt helemaal in het uiterste puntje zitten. Eigenlijk kort gezegd: op geen enkele wijze goed te praten behalve “geld over” ;)

Jij bent van het mooie spul dus ik ben wel benieuwd naar jouw visie hierop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KJac
cryptapix schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 09:43:
[...]

Ik geloof best dat die Weber en Sworks bakjes goed (en zelfs beter) zijn, maar mijn aanname is dat deze op de schaal van diminishing returns wel echt helemaal in het uiterste puntje zitten. Eigenlijk kort gezegd: op geen enkele wijze goed te praten behalve “geld over” ;)

Een basket is maar een rvs mandje met gaatjes in. Als de gaatjes mooi gelijk gemaakt zijn, kan er niet veel meer verbeterd worden. Voor mij is een basket van 200 euro veel veel veeeeeel te duur en het niet waard. Zelfde met een fles wijn van 1000 euro waarvan 900 euro voor de naam.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazzzdafke
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:37
KJac schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 09:50:
[...]

Een basket is maar een rvs mandje met gaatjes in. Als de gaatjes mooi gelijk gemaakt zijn, kan er niet veel meer verbeterd worden. Voor mij is een basket van 200 euro veel veel veeeeeel te duur en het niet waard. Zelfde met een fles wijn van 1000 euro waarvan 900 euro voor de naam.
De basket kan bij hoge druk (bijvoorbeeld x bar) bol gaan staan, waardoor het water eerder door het midden stroomt in plaats van door de hele puck. In het midden vindt dan (over)extractie plaats tov de buitenkanten. Waarschijnlijk zijn er nog andere verbeteringen mogelijk waar we nu niet direct bij stilstaan.

Of dit de meerprijs waard is, moet iedereen aan de hand van zijn smaakprofiel en portefeuille maar beslissen :)

[ Voor 7% gewijzigd door kazzzdafke op 28-01-2025 10:06 ]

Never ever financial advice...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KJac
kazzzdafke schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 10:05:
[...]

De basket kan bij hoge druk (bijvoorbeeld x bar) bol gaan staan, waardoor het water eerder door het midden stroomt in plaats van door de hele puck. In het midden vindt dan (over)extractie plaats tov de buitenkanten. Waarschijnlijk zijn er nog andere verbeteringen mogelijk waar we nu niet direct bij stilstaan.

Of dit de meerprijs waard is, moet iedereen aan de hand van zijn smaakprofiel en portefeuille maar beslissen :)
Dat het mandje bol staat bij hoge druk, zorgt er volgens mij alleen voor dat de koffie naar het midden van de onderkant loopt en het in 1 straal in de tas loopt. De druk in het mandje en de dikte van de koffiepuck blijft over de hele basket nog altijd gelijk. Als de basket permanent vervormt en bol wordt, gaat de koffiepuck in het midden dikker zijn, dus zou het water sneller langs de buitenkant erdoor lopen. Das wel waar bij materiaal van mindere kwaliteit

Maar dan nog, ik denk dat de meeste mensen hier wel weten dat je bij sworksdesign ook voor de naam en het design betaalt. Maar dat is bij alles zo, een design stoel kost 10 keer meer dan een gewone stoel die misschien even goed zit en van hetzelfde materiaal is gemaakt.
Maar een stoel zie je staan. Een basket zie je niet zitten, dus het is gewoon veel te duur voor wat het is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Ja, en er daarna een lading melk bij pleuren om er cappuccino van te maken, alsof je er dan nog wat van proeft ;P

Vind het altijd wel bijzonder, van die mega dure espresso en maler setups, die dan gebruikt worden voor een melkdrankje...soort van hele dure whisky kopen en dan ijsblokjes en cola erbij mikken...

maargoed, iedereen moet lekker zelf weten waar ie z'n geld aan uitgeeft.

[ Voor 41% gewijzigd door olafmol op 28-01-2025 10:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazzzdafke
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:37
Ik drink geen melk of suiker in mijn koffie maar 80% van de tijd een heerlijke dubbele expresso en voor de rest een lungo.

Never ever financial advice...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
kazzzdafke schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 10:37:
Ik drink geen melk of suiker in mijn koffie maar 80% van de tijd een heerlijke dubbele expresso en voor de rest een lungo.
Was ook niet specifiek voor jou bedoeld, meer een aanvulling :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 00:11
Ik loop de laatste tijd tegen het probleem aan dat ik bij vrijwel elk gewicht koffie in m'n basket, de puck blijft plakken aan de onderkant van het douchescherm. Los van hoeveel koffie ik gebruik, zijn er nog andere oorzaken die dit veroorzaken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ozzie
olafmol schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 10:32:
Ja, en er daarna een lading melk bij pleuren om er cappuccino van te maken, alsof je er dan nog wat van proeft ;P

Vind het altijd wel bijzonder, van die mega dure espresso en maler setups, die dan gebruikt worden voor een melkdrankje...soort van hele dure whisky kopen en dan ijsblokjes en cola erbij mikken...

maargoed, iedereen moet lekker zelf weten waar ie z'n geld aan uitgeeft.
Dit doe ik :D

Alleen heb ik geen basket van 300 euro. Maar ik drink ook heel weinig light roasts, waarbij die high extraction baskets zin hebben. Sowieso vraag ik me af of het zin heeft om dat te upgraden als je geen grinder van een paar duizend euro heb. Een 'gewone' goede basket van 20-30 euro wil ik nog wel proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
TheJVH schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 10:50:
Ik loop de laatste tijd tegen het probleem aan dat ik bij vrijwel elk gewicht koffie in m'n basket, de puck blijft plakken aan de onderkant van het douchescherm. Los van hoeveel koffie ik gebruik, zijn er nog andere oorzaken die dit veroorzaken?
Ligt dat niet aan de boon die je gebruikt? Ik heb het heel soms, met sommige bonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Ik heb twee koffies gekocht van Koepoort op suggestie van hieruit - de Yirgacheffe en de Kenia Sakami.
Met de eerst eben ik inmiddels begonnen. Om er een beetje een lekkere kop uit te krijgen heb ik de PID naar 90 graden moeten brengen, anders was het bakkie erg stringent, bitter en onaangenaam. Hebben hier meer mensen last van? Ik heb het idee dat de bonen ook niet licht gebrand zijn, maar meer light-medium.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Ravhin schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 11:02:
Ik heb twee koffies gekocht van Koepoort op suggestie van hieruit - de Yirgacheffe en de Kenia Sakami.
Met de eerst eben ik inmiddels begonnen. Om er een beetje een lekkere kop uit te krijgen heb ik de PID naar 90 graden moeten brengen, anders was het bakkie erg stringent, bitter en onaangenaam. Hebben hier meer mensen last van? Ik heb het idee dat de bonen ook niet licht gebrand zijn, maar meer light-medium.
Als het light/medium is zou je eerder je temperatuur wat hoger moeten/kunnen zetten. Juist bij donker gebrand zet je het lager.

Als het te bitter is op 92C zou je eens 95C kunnen proberen. En/of natuurlijk de maling wat grover zetten zodat ie wat sneller loopt. Niet aan teveel knoppen tegelijk draaien alleen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
olafmol schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 11:20:
[...]

Als het light/medium is zou je eerder je temperatuur wat hoger moeten/kunnen zetten. Juist bij donker gebrand zet je het lager.

Als het te bitter is op 92C zou je eens 95C kunnen proberen. En/of natuurlijk de maling wat grover zetten zodat ie wat sneller loopt. Niet aan teveel knoppen tegelijk draaien alleen :)
In jouw ervaring, welke temperatuur zou je kiezen voor medium boon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Boeryepes schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 11:47:
[...]

In jouw ervaring, welke temperatuur zou je kiezen voor medium boon?
Ik kan een prima espresso zetten van die Ethiopische boon op 92C. Maar elke brander is weer anders, basket size, druk etc. Mijn advies is om gewoon te blijven proberen tot het wel lekker is.

De grootste impact zal de malings graad zijn denk ik. Als het te bitter is dan grover proberen.

[ Voor 30% gewijzigd door olafmol op 28-01-2025 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

olafmol schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 11:20:
[...]

:)
Ik ben juist van 95 graden teruggegaan naar 90 graden omdat het geen lekker bakje was. Op dit moment is de workflow 20 g in > 45 g uit bij 35 seconden vanaf starten pomp.

Nu is het een best OK espresso die ik maak. Mijn portafilter bakje is wat voller dan normaal met light roast bonen. Vandaar mijn vraag de community in :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denniz0229
robbynaish schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 13:26:
Denniz, ik denk het niet in dit geval en zou dan gewoon voor de E65 gaan. Ook bij GBW moet je de maler blijven afstellen, dat is niet anders dan timed.
Maar ik begrijp het wel hoor want het is wel een leuke gimmick 😅
Je zou ook nog de Orbit kunnen overwegen die kan SD en GBW met hopper. Vond dat zelf een fijne maler 👌🏼
ik snap dat je maalafstand moet aanpassen, maar niet de timed dose, die moet je normaal ook aanpassen als je maalgraad anders wordt. bij GBW hoeft dat dan dus niet.

orbit heb ik naar gekeken, maar geen portafilter houder is een no go voor een maler bij ons.

ik ben nog even aan het zoeken en bedenken, maar grote kans dat het de e65gbw wordt.
de 80 is natuurlijk heel leuk met grote schijven, maar eigenlijk niet nodig voor thuisgebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:10

DjVe

Hatsaflats!

Normalter vind ik de koffie van Blommers wat té funky, maar je moet lokale ondernemers ook een beetje steunen en zag dat ze ook een test zijn begonnen met Nespresso cups (volledig composteerbaar en later zelfs helemaal circulair). Dus ik dacht laat ik eens een paar zakjes kopen om het weer eens te proberen (wellicht dat mijn zetproces ook een stuk beter is dan pakbeet een jaar terug).

En gelijk jackpot: de Guatemala - Coffea Diversa, Abyssinia met de Aeropress gezet met een 10 minuten extractie (https://aeroprecipe.com/recipes/jonathan-gagne) is wel een partij goddelijk zeg. Mag ook wel voor de prijs overigens....200Gr voor €21. Morgen eens proberen hoe hij overeind blijft in een espresso.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
DjVe schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 15:30:
Normalter vind ik de koffie van Blommers wat té funky, maar je moet lokale ondernemers ook een beetje steunen en zag dat ze ook een test zijn begonnen met Nespresso cups (volledig composteerbaar en later zelfs helemaal circulair). Dus ik dacht laat ik eens een paar zakjes kopen om het weer eens te proberen (wellicht dat mijn zetproces ook een stuk beter is dan pakbeet een jaar terug).

En gelijk jackpot: de Guatemala - Coffea Diversa, Abyssinia met de Aeropress gezet met een 10 minuten extractie (https://aeroprecipe.com/recipes/jonathan-gagne) is wel een partij goddelijk zeg. Mag ook wel voor de prijs overigens....200Gr voor €21. Morgen eens proberen hoe hij overeind blijft in een espresso.
100 euro voor een kilo koffie?????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

olafmol schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 15:40:
[...]

100 euro voor een kilo koffie?????
Jep.... Het is aan de prijs inderdaad (ik heb twee zakjes van 200gr besteld overigens). Voor de dagelijkse bak pleur bestel ik gewoon bij espressowinkel.nl hoor. Dat scheelt een factor 4 haha.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• robbynaish
cryptapix schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 09:43:
[...]

Helemaal mee eens en ik heb dat ook een beetje los gelaten. Gebruik op het moment gewoon de IMS baskets die bij de machine kwamen mede ook dat mijn espresso voorkeur bij een medium boon ligt.
Denniz0229 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 12:57:
[...]

ik snap dat je maalafstand moet aanpassen, maar niet de timed dose, die moet je normaal ook aanpassen als je maalgraad anders wordt. bij GBW hoeft dat dan dus niet.

orbit heb ik naar gekeken, maar geen portafilter houder is een no go voor een maler bij ons.

ik ben nog even aan het zoeken en bedenken, maar grote kans dat het de e65gbw wordt.
de 80 is natuurlijk heel leuk met grote schijven, maar eigenlijk niet nodig voor thuisgebruik.
Voor de Orbit heb je volgens mij wel add-ons voor gebruik portafilter.
Zelf zou ik de Orbit verkiezen boven de E65. Build, instellingen, retentie, Burr mogelijken etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerwinnn
DjVe schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 15:30:

Pfoe dapper, dat soort koffies durf ik nooit in espresso te drinken vanwege de dial in.

Zo heb ik vorig jaar de gesha tastbox van friedhats geprobeerd, echt heerlijk maar daar ga ik niet 1 espresso weggooien vanwege verkeerde maalstand😅

[ Voor 7% gewijzigd door Gerwinnn op 28-01-2025 21:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• olafmol
Gerwinnn schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 21:16:
[...]

Pfoe dapper, dat soort koffies durf ik nooit in espresso te drinken vanwege de dial in.

Zo heb ik vorig jaar de gesha tastbox van friedhats geprobeerd, echt heerlijk maar daar ga ik niet 1 espresso weggooien vanwege verkeerde maalstand😅
Ik gooi nooit wat weg. Dan maak ik er wel een americano van of gooi er melk bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Gerwinnn schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 21:16:
[...]

Het eerste kopje is natuurlijk even proberen, maar je hebt natuurlijk wel een uitgangspunt. De bonen zijn lichter gebrandt dan hetgeen wat er voorheen in de maler zat (en verser), dus het mag een stuk fijner gemalen worden. Temperatuur mag ook omhoog. De eerste espresso na het eten was zeker niet perfect, maar prima drinkbaar. De flow was te hoog (te korte doorlooptijd), dus het werd een espresso op lage druk.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• c0sje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:31
Een broer voor de Londinium R. Die gaat t.z.t naar een nieuw onderkomen na 8 jaar trouwe dienst.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YjMq3rwKilkToGdm38E97Cle6kI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mAwrL0Z7iNy3frx6CH1ICIrA.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 231 ... 248 Laatste

Let op:
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1