Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1 Overzicht

Pagina: 1 ... 232 ... 248 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Denniz0229
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 03-10 13:54
robbynaish schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 20:09:

Voor de Orbit heb je volgens mij wel add-ons voor gebruik portafilter.
Zelf zou ik de Orbit verkiezen boven de E65. Build, instellingen, retentie, Burr mogelijken etc.
zoals gezegd wil ik juist minder handelingen en instellingen.
dus uiteindelijk toch gekozen voor de E65gbw, heb deze gisteravond besteld en zal voor het weekend ergens wel aankomen. ben erg benieuwd, laat hier uiteraard even weten hoe het bevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cy-gor25
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:04
Ik vroeg me af: smaakt koffie uit een 2 koppen bialetti nu anders dan wanneer ik deze maak in mijn 6 koppen bialetti? Ik heb graag sterke koffie, de rest van de dag drink ik eerder Yerba Mate namelijk vanwege een gevoelige maag.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• danoontjeh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 02-10 11:57
cy-gor25 schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 12:05:
Ik vroeg me af: smaakt koffie uit een 2 koppen bialetti nu anders dan wanneer ik deze maak in mijn 6 koppen bialetti? Ik heb graag sterke koffie, de rest van de dag drink ik eerder Yerba Mate namelijk vanwege een gevoelige maag.

Ik heb zowel een twee kops (of drie, ik twijfel) als een zes kops Bialetti en heb persoonlijk nooit een enorm verschil gemerkt. Heb ze nog nooit gelijktijdig gezet en geprobeerd, maar als ik eens afwisselde was het verschil iig niet groot genoeg om het op te laten vallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cy-gor25
danoontjeh schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 12:29:
[...]

Ik heb zowel een twee kops (of drie, ik twijfel) als een zes kops Bialetti en heb persoonlijk nooit een enorm verschil gemerkt. Heb ze nog nooit gelijktijdig gezet en geprobeerd, maar als ik eens afwisselde was het verschil iig niet groot genoeg om het op te laten vallen.
Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robbynaish
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:30
c0sje schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 23:15:
Een broer voor de Londinium R. Die gaat t.z.t naar een nieuw onderkomen na 8 jaar trouwe dienst.
Mooi hoor. Kwam nog langs in het whatsapp groepje waar ik in zit maar was als snel verkocht op Marktplaats 😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanvD
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 03-10 14:57

JanvD

Portretfotograaf

Mijn twee-kops (Venus) smaakt anders dan m'n vier-kops (ook Venus) als ik de standaard van het ventiel aanhoud qua waterhoeveelheid. Dus de verhoudingen zijn bij mij anders.

Ik meet de hoeveelheid water die ik er in doe en hou voor mezelf een verhouding aan van 1:7 koffie tot water in (dat is de standaard van de twee-kops)

www.janvandoornik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c0sje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 04:12
robbynaish schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 14:16:
[...]

Mooi hoor. Kwam nog langs in het whatsapp groepje waar ik in zit maar was als snel verkocht op Marktplaats 😅
Ja, je moet snel zijn 🤣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbynaish
c0sje schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 19:30:
[...]

Ja, je moet snel zijn 🤣
Ja was een mooie prijs. Zelf geen interesse maar in de groep hadden sommige wel interesse. Maar lucky you :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El-Vder
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 02-10 23:48
vinpower schreef op donderdag 7 november 2024 @ 17:44:
[...]

Nu komt er ook weer bak water uit tijdens het zetten. Nu met een hoge pitch erbij qua geluid..

Hoe heet het omcirkelde onderdeel nu? Het is niet de drain valve, daar vind ik niet mijn issue mee.

[Afbeelding]
Hoe bevalt de Bezzera Aria en is je probleem verholpen?
Momenteel ben ik na het overlijden van mijn ouwe trouwe Saeco op zoek naar een nieuwe machine. En hoorde vandaag van een van de monteurs van Casabarista dat er in de Aria nog wat kinderziektes zitten, waardoor deze soms al na een paar maanden vastlopen. Twijfel tussen een Rocket en een Bezzera. Ik ben namelijk wel gecharmeerd van de hendels van de Bezzera’s.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:42
El-Vder schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 20:18:
[...]

Hoe bevalt de Bezzera Aria en is je probleem verholpen?
Momenteel ben ik na het overlijden van mijn ouwe trouwe Saeco op zoek naar een nieuwe machine. En hoorde vandaag van een van de monteurs van Casabarista dat er in de Aria nog wat kinderziektes zitten, waardoor deze soms al na een paar maanden vastlopen. Twijfel tussen een Rocket en een Bezzera. Ik ben namelijk wel gecharmeerd van de hendels van de Bezzera’s.
Ik denk dat ik mijn euvel zelf heb veroorzaakt. Ik denk dat ik de verkeerde kant had opgedraaid voor de druk van de pomp B). Voor de rest erg fijne machine. Stil, veel stoomkracht ondanks HX,mooie afwerkin. Alleen drip tray is beetje klein.

Bezerra had nog contact opgenomen met casabarista over die opmerkingen van hun. Maar herkende het niet echt. Dus dat kan een slecht teken zijn, maar alsnog de Aria gekozen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El-Vder
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 02-10 23:48
Mooi om te horen dat het opgelost is en niet het euvel is wat mij verteld werd. Binnenkort zal ik nog eens naar casabarista gaan om de shortlist goed te vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cy-gor25
JanvD schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 18:50:
[...]

Mijn twee-kops (Venus) smaakt anders dan m'n vier-kops (ook Venus) als ik de standaard van het ventiel aanhoud qua waterhoeveelheid. Dus de verhoudingen zijn bij mij anders.

Ik meet de hoeveelheid water die ik er in doe en hou voor mezelf een verhouding aan van 1:7 koffie tot water in (dat is de standaard van de twee-kops)
Hoe anders? Bitter?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanvD

JanvD

Portretfotograaf

Sterker / intenser (het gaat voornamelijk over dat de verhouding koffie tot water bij de 'standaard' waterhoeveelheid - namelijk tot het ventiel - anders is. Soms is het ook wel wat bitterder, maar dat wordt ook weer teniet gedaan door de hoeveelheid water die dan de smaak verdunt.

Even voor de goede orde: bij een gemiddelde koffie kom ik bij mijn 2-kops uit op een verhouding van 1:7 en bij mijn 4-kops op 1:10. Ik vind de 2-kops altijd beter in balans en die smaak kan ik goed benaderen, maar niet perfect door minder water in m'n grotere pot te doen zodat ik ook tot een verhouding van 1:7 te komen.

Ik heb ze nog nooit direct met elkaar vergeleken, dus een goede smaakbeoordeling kan ik niet maken (bitterder/zuurder/zoeter enzo). Of je daarvoor nog iets gegeten hebt bijv. heeft een grote invloed.

www.janvandoornik.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArjenIsM3
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 03-10 15:56
Deze week de Yellow Bourbon van Koepoort binnengekregen na veel lovende reviews hier. Kon er met mijn goedkope handmaler en filter apparaat ondanks meerdere pogingen en experimenten qua maalgraad en dergelijke geen lekkere bak koffie uithalen die ook maar in de buurt van het opgeheven smaakprofiel komt. Niks van dat zoete, niks geen chocolade, fruit of noten. Iedere keer dat ik er koffie mee zet zegt mijn vrouw dat het ruikt naar verbrande koffie. Alsof de kan al een tijd op de warmhoudplaat heeft gestaan zeg maar. Dit ondanks dat ik ook heb geprobeerd zelf op te gieten op lagere temperatuur en dergelijke. De smaak is.. slecht. Erg vlak en bitter. Uiteindelijk hulp ingeschakeld van een maat van me die jarenlange ervaring met filterkoffie heeft en over goed gereedschap beschikt (dure 1zpresso handmaler, V60, aeropress, speciale weegschaal, etc.). Hem een aantal pogingen laten doen. Tevergeefs. "Uit deze bonen valt niets te halen" was zijn conclusie. Vervolgens zijn koffie geprobeerd, de Mae Chedi van Shokunin. Wat een wereld van verschil. Totaal ander smaakprofiel natuurlijk, maar hiermee kon je ook duidelijk verschillende smaken proeven en herkende je het opgegeven smaakprofiel direct. Ben bang dat ik de resterende 700 gram Yellow Bourbon van Koepoort weg kan gooien. Balen. Zal er niet snel weer bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:06
ArjenIsM3 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 23:33:
Deze week de Yellow Bourbon van Koepoort binnengekregen na veel lovende reviews hier. Kon er met mijn goedkope handmaler en filter apparaat ondanks meerdere pogingen en experimenten qua maalgraad en dergelijke geen lekkere bak koffie uithalen die ook maar in de buurt van het opgeheven smaakprofiel komt. Niks van dat zoete, niks geen chocolade, fruit of noten. Iedere keer dat ik er koffie mee zet zegt mijn vrouw dat het ruikt naar verbrande koffie. Alsof de kan al een tijd op de warmhoudplaat heeft gestaan zeg maar. Dit ondanks dat ik ook heb geprobeerd zelf op te gieten op lagere temperatuur en dergelijke. De smaak is.. slecht. Erg vlak en bitter. Uiteindelijk hulp ingeschakeld van een maat van me die jarenlange ervaring met filterkoffie heeft en over goed gereedschap beschikt (dure 1zpresso handmaler, V60, aeropress, speciale weegschaal, etc.). Hem een aantal pogingen laten doen. Tevergeefs. "Uit deze bonen valt niets te halen" was zijn conclusie. Vervolgens zijn koffie geprobeerd, de Mae Chedi van Shokunin. Wat een wereld van verschil. Totaal ander smaakprofiel natuurlijk, maar hiermee kon je ook duidelijk verschillende smaken proeven en herkende je het opgegeven smaakprofiel direct. Ben bang dat ik de resterende 700 gram Yellow Bourbon van Koepoort weg kan gooien. Balen. Zal er niet snel weer bestellen.
Wat jammer! Waren de bonen te donker gebrand misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D. Ninjai
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 00:31
Ik had ook geen succes met de Yellow Bourbon van Koepoort. Welismaar met onze volautomaat maar het smaakte nergens naar. Die uit Peru van Koepoort is wel heerlijk, dat is haast chocomel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cs-tweak
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 26-08 22:39

Excuses voor off-topic, maar heb je een goede tip voor soort Yerba Mate?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 03-10 16:06
Ik heb net de Brazillie, Santa Catarina van Hoofdkwartier open gemaakt en die vind ik wel lekker. Dus als je een Yellow Bourbon zoekt is dat misschien iets voor je (https://hoofdkwartier-kof...offiebonen-single-origin/).

Ik had hiervoor bonen van Fascino, maar vind hun kwailiteit wel heel wisselvallig. Had in december en januari de koffie van de maand besteld. Dus twee verschillende. Die van december was lekker, medium gebrand, goede smaak. Die van januari was echt heel donker gebrand, maar ook grote verschillen in de zak. Sommige bonen waren helemaal zwart terwijl andere juist meer richting een light roast gingen. Was ook niet echt hele lekkere espresso mee te zetten. In de cappuccino was het wel oke, niet super lekker, maar ook niet ondrinkbaar. Dus ben blij dat die op is.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02-10 08:06

Ravhin

no <root>...

Ik heb dus datzelfde een beetje met de Ethiopië! Je kan de temperatuur wat naar beneden brengen, dat kan helpen. Ik heb zelf goede ervaringen met Koffiestation. Die bonen zijn ook lichter gebrand.

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• olafmol
Over bonen gesproken. Ik heb, om te proberen, laatst een zak HEMA espresso bonen gekocht. Niet de “dark roast” maar de reguliere, want die zijn 100% arabica itt een mix van robusta en Arabica bij de dark roast. En het valt me niks tegen. De bonen zijn uniform en medium-donker gebrand, een heel stuk minder vettig dan de dark roast, en voor een cortado of cappuccino prima te gebruiken.

Ik heb nog steeds mijn single origins ernaast voor de espresso, maar deze gebruik ik vaak voor de melk drankjes. Wel zo prettig voor de portemonnee ook :)

[ Voor 16% gewijzigd door olafmol op 01-02-2025 14:45 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22:41
Ik heb ook eens wat anders qua bonen geprobeerd, van de Jumbo Medium roasted, uit Brazilië en Colombia, gebrand door Cornelissen.

Nog aan het afstellen maar na 2 shots valt het mij erg mee, romig en zacht zoals de smaak wordt omschreven klopt goed, ik heb van gerenommeerde merken mindere resultaten gehad, benieuwd naar het echte eind resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjenIsM3
olafmol schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 00:26:
[...]

Wat jammer! Waren de bonen te donker gebrand misschien?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MasLfFJZOzpHCth74qilDXyGkP0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7brlYULPYEtznUOS9FZEOgCb.jpg?f=fotoalbum_large

Zeg het maar..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:56
Heb zelf altijd het idee dat je voor V60 echt bij de (duurdere) zakjes speciaalboontjes moet zijn van inderdaad Shokunin of Giraffe. Je ruikt het verschil al als je het hebt gemalen.

De wat goedkopere boontjes gebruik ik voor m'n espresso's/cappuccino's met m'n Cafelat Robot. Daar is het prima voor en anders wordt het wel erg prijzig met 18g koffie voor een espresso. Ik denk dat het gros hier geen V60's maakt en naar heel andere smaken op zoek is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:46

Rudedadude

Maybe we were born to run

Ik heb regelmatig koepoort koffie en dit is op het oog niet lichter of donkerder van de branding van de bonen die ik er bestel. Ik heb eigenlijk altijd de direct trade bonen, die leveren vaak een wat verrassender smaak op. Enige keer dat ik 'generieke' koffie had bij hen (een yirgacheffr viel die me wat tegen qua smaak.

Ik heb nu overigens de light roast yirgacheffe van Fascino in huis, maar die is eergisteren gebrand, dus nog te vroeg om daar iets over te zeggen. Al vond ik de eerdere light roasts die ze daar aanbieden meestal prima van smaak.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23:15
BarôZZa schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 16:33:
[...]

Heb zelf altijd het idee dat je voor V60 echt bij de (duurdere) zakjes speciaalboontjes moet zijn van inderdaad Shokunin of Giraffe. Je ruikt het verschil al als je het hebt gemalen.

De wat goedkopere boontjes gebruik ik voor m'n espresso's/cappuccino's met m'n Cafelat Robot. Daar is het prima voor en anders wordt het wel erg prijzig met 18g koffie voor een espresso. Ik denk dat het gros hier geen V60's maakt en naar heel andere smaken op zoek is.
Ik gebruik 16g voor 1x espresso en 30g voor 500ml V60. Dus maakt echt niks uit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Ziet er niet gecremeerd uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cy-gor25
cs-tweak schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 09:29:
[...]

Excuses voor off-topic, maar heb je een goede tip voor soort Yerba Mate?
Sorry, zie dit nu pas. Er zijn erg veel verschillende soorten: rokerige smaak or eerder clean, fruitsmaak of niet, toevoegingen van kamille, ananas, munt, et cetera.

Je kan beginnen met Canarias, een heel toegankelijk merk en best sterk van smaak. Rosamonte is ook goed. Wat specialer is Erva-Mate Barão Tradicional, maar dan heb je een speciale bombilla nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
RigolleM schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 18:11:
[...]

Ik gebruik 16g voor 1x espresso en 30g voor 500ml V60. Dus maakt echt niks uit...
Een kopje koffie is 140ml, dus dan kom je bij jouw voorbeeld uit op 8.4g koffie per V60 kopje vs 16g voor een espresso. Espresso dus bijna het dubbele. Per ml wordt het helemaal bizar natuurlijk ;)

Ik drink veel meer espresso dan V60(eigenlijk alleen in het weekend als ik er tijd voor heb), dus om er dan koffie van 60 euro per kilo doorheen te knallen terwijl ik het vrij snel drink voordat ik naar werk ga... En de eenvoudigere boontjes(nog steeds 30+ euro de kilo) vind ik dus prima voor een espresso.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.C4
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Ben bang dat ik de resterende 700 gram Yellow Bourbon van Koepoort weg kan gooien. Balen. Zal er niet snel weer bestellen.
Zou zonde zijn om 700gram aan bonen weg te gooien. Ik ken deze bonen zelf niet maar wil ze wel uitproberen voor espresso, mag ik ze anders van je overnemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23:15
BarôZZa schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 21:03:
[...]

Een kopje koffie is 140ml, dus dan kom je bij jouw voorbeeld uit op 8.4g koffie per V60 kopje vs 16g voor een espresso. Espresso dus bijna het dubbele. Per ml wordt het helemaal bizar natuurlijk ;)

Ik drink veel meer espresso dan V60(eigenlijk alleen in het weekend als ik er tijd voor heb), dus om er dan koffie van 60 euro per kilo doorheen te knallen terwijl ik het vrij snel drink voordat ik naar werk ga... En de eenvoudigere boontjes(nog steeds 30+ euro de kilo) vind ik dus prima voor een espresso.
140ml drink ik nooit, drink V60/Moccamaster uit een mok van 250ml. Dus 1x espresso of 1x V60 weegt 16 of 15g. Dus zet ik een espresso of een V60 qua verlies in bonen blijft hetzelfde.

Ik zit aan € 29/kg, de Brazilaan bij het Hoofdkwartier, en gebruik die zowel voor V60, Moccamaster en espressomachine, met 2 verschillende malers (Niche Zero/Timemore Sculptor 64). Ik hoef geen koffie van € 60 te kopen om lekkere koffie te drinken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjenIsM3
Mr.C4 schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 23:00:
[...]

Zou zonde zijn om 700gram aan bonen weg te gooien. Ik ken deze bonen zelf niet maar wil ze wel uitproberen voor espresso, mag ik ze anders van je overnemen?
Geen zorgen, het gaat niet letterlijk de kliko in. Dat vind ik ook zonde. Gebruik ze nog tot ik nieuwe heb, die bestel ik vandaag of morgen. Ben van plan de bonen te bewaren tot ik een espressomachine en losse maler heb. Dat proces ben ik al even mee bezig maar ben inmiddels zover dat ik al wat biedingen op Marktplaats heb geplaatst. Hoop binnen nu en twee weken wel een setup te hebben staan. Dan kan ik deze bonen mooi gebruiken voor het inregelproces en cappuccino's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

ArjenIsM3 schreef op zondag 2 februari 2025 @ 11:00:
[...]

Geen zorgen, het gaat niet letterlijk de kliko in. Dat vind ik ook zonde. Gebruik ze nog tot ik nieuwe heb, die bestel ik vandaag of morgen. Ben van plan de bonen te bewaren tot ik een espressomachine en losse maler heb. Dat proces ben ik al even mee bezig maar ben inmiddels zover dat ik al wat biedingen op Marktplaats heb geplaatst. Hoop binnen nu en twee weken wel een setup te hebben staan. Dan kan ik deze bonen mooi gebruiken voor het inregelproces en cappuccino's.
Andere bonen kun je weer opnieuw gaan instellen.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
RigolleM schreef op zondag 2 februari 2025 @ 08:20:
[...]

140ml drink ik nooit, drink V60/Moccamaster uit een mok van 250ml. Dus 1x espresso of 1x V60 weegt 16 of 15g. Dus zet ik een espresso of een V60 qua verlies in bonen blijft hetzelfde.

Ik zit aan € 29/kg, de Brazilaan bij het Hoofdkwartier, en gebruik die zowel voor V60, Moccamaster en espressomachine, met 2 verschillende malers (Niche Zero/Timemore Sculptor 64). Ik hoef geen koffie van € 60 te kopen om lekkere koffie te drinken ;)
Het maakt niet uit wat de maler is (hier een Timemore 064s trouwens ;) ), als de bonen niet spannend zijn, dan kan je er niet meer uithalen. Bij V60 vind ik het leuk dat je juist de complexiteit van de smaaktonen goed kan proeven. Bij dat soort Braziliaanse bonen zal het vooral de standaard chocolade/nootachtige smaken zijn, niet echt iets waarvoor ik een pour over maak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hemingr
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 03-10 11:51
Ik zit een beetje in een euvel. Vorig jaar mijn ECM Synchronika de deur uit gedaan. Elke dag 45 minuten opwarmen voor drie bakjes espresso en de daarbijbehorende energie rekening werd me wat te gort.

Wat ik wel heb gehouden is de Eureka Atom 75 maler met TiAL schijven, een echte top of the line espresso maler.

Nu ik eigenlijk enkel Chemex and V60 drink vind ik het lastig om een goede kop hieruit te krijgen.

Zouden andere schijven een optie zijn? Of moet ik denken aan een compleet andere maler.

Make Tweakers Great Again

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjenIsM3
True schreef op zondag 2 februari 2025 @ 11:14:
[...]

Andere bonen kun je weer opnieuw gaan instellen.
Dat begrijp ik, maar het zal waarschijnlijk een nieuwe maler worden waarbij het sowieso wel even duurt voordat die "ingewerkt" is en het zal ook voor mij de eerste setup zijn dus dan kan ik wat oefenen met deze bonen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Hemingr schreef op zondag 2 februari 2025 @ 11:43:
Ik zit een beetje in een euvel. Vorig jaar mijn ECM Synchronika de deur uit gedaan. Elke dag 45 minuten opwarmen voor drie bakjes espresso en de daarbijbehorende energie rekening werd me wat te gort.

Wat ik wel heb gehouden is de Eureka Atom 75 maler met TiAL schijven, een echte top of the line espresso maler.

Nu ik eigenlijk enkel Chemex and V60 drink vind ik het lastig om een goede kop hieruit te krijgen.

Zouden andere schijven een optie zijn? Of moet ik denken aan een compleet andere maler.
Het zijn flat burrs; in principe de beste keuze voor een pour-over. Je kan dan heel mooi alle smaken proeven die in de boon zitten (clarity) en door een kleinere particle size dhtribution zou je ook een veel consistenter smaakbeeld moeten hebben.

Dit kan echter ook een achilleshiel zijn: je proeft elke "fout" die je maakt en als je daar gevoelig voor bent gaan dat soort dingen toch negatief opvallen.

Je kan eens aan een mede-tweaker vragen die een conische (high-end) grinder heeft om je boontjes te malen en te zien of dat je meer bevalt. Er zijn complete volksstammen die niet alle details willen proeven maar juist een gebalanceerd bakkie willen. Op basis daarvan zou je kunnen nagaan of het aan je maler ligt of misschien toch aan iets anders.

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demiesehv
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 11-09 16:56
Kunnen jullie me een zetje heben.
Drink 3 a 4 kopjes per dag heb nu een bonenautomaat van miele.
Maar zou graag handmatig willen gaan proberen.
Drink graag cappuchino ook, maar nooit veel visiete.
Dus een enkel boiler zou prima zijn.
Wat kan ik het beste 2e hands aanschaffen?
Welke maler en welke machine tot een 500 euro max.
Als het me dan bevalt kan ik altijd nog upgraden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
Ik heb me hier een tijdje geleden gemeld en dankzij jullie info heel veel gelezen, vergeleken etc.

Nu merk ik toch dat ik veel vaker kies voor een Americano, en ga ik toch weer opnieuw 'onderzoeken' wat ik ga doen :D

Dit louter ter info voordat sommige denken dat ik me niet meer laat zien na wat stellen van vragen.

The best is yet to come

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:12

Om even een mythe uit de lucht te helpen. Hier het energieverbruik van een Expobar Brewtus dubbele boiler E61. Verbuik van al die E61’s zal vrijwel gelijk zijn.

Verbruik waarbij de machine de hele dag aangestaan heeft en 6 bakjes koffie heeft gezet, en 4 koppen thee.

Verbruik voor een gehele dag is dus nog geen 1,5 kilowatt! Teruggerekend naar geld is dit bij 21 cent dus 32 cent aan stroom. Dat is echt bijna niks als je ziet wat we eruit halen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CDvEwLUP5dCkfW4594bEcbxdmqQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fYDomRKXodxprrrr9QM52MSF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:57
Demiesehv schreef op maandag 3 februari 2025 @ 00:28:
500 voor een maler en machine is te weinig waarschijnlijk. Een goede maler is misschien wel belangrijker dan je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annun
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 03-10 13:19

Als vooral V60 drinker denk ik dat een goede kop toch tenminste zou moeten lukken. Maar kan aan heel wat liggen natuurlijk:

- Wat voor bonen gebruik je? Als je nog altijd dezelfde bonen als bij je espressomachine gebruikt, moet je wel oppassen dat je niet dezelfde smaak als een espresso er uit gaat krijgen.
- Wat is er net mis met de koffie dat je zegt er geen goede kop uit te krijgen? Te bitter of zo, of gewoon te weinig smaak naar jouw mening?
- Zet je 500ml per keer of minder? Ik gebruik een ander recept afhankelijk van of ik de volle 500ml zet of niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• olafmol
418O2 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 08:22:
[...]

500 voor een maler en machine is te weinig waarschijnlijk. Een goede maler is misschien wel belangrijker dan je denkt
Onzin. Voor 500 euro kan je zelfs nieuw prima spul kopen. Geen “high end” loeizware bende, maar genoeg opties die niet de hoofdprijs kosten.

[ Voor 21% gewijzigd door olafmol op 03-02-2025 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Zoek even in deze thread, deze vraag en de daarna volgende discussie komt regelmatig terug. Het hoeft niet eens tweedehands te zijn. Ik ben bv nog steeds erg tevreden met mijn Hibrew h10a en de SK40 maler, heeft me nieuw bij elkaar minder dan 400 euro gekost.

[ Voor 3% gewijzigd door olafmol op 03-02-2025 09:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArjenIsM3
Met dat budget kom je gauw in een tweedehands Quick Mill 3035 of Sage Barista Pro o.i.d.. Je hebt dan een ingebouwde maler. Wil je beide los hebben zodat je makkelijker kan upgraden of vervangen indien defect dan verkopen mensen soms een set met een Gaggia Classic Pro rond dat bedrag. Als het meezit een Rancilio Silvia. Wil je snelle opwarmtijd dan zou je kunnen kijken of je een Sage Bambino Plus kunt vinden. Qua maler is het dan maar net wat erbij zit of wat je los op Marktplaats kunt vinden. Idealiter een Eureka Specialita o.i.d. maar zoals gezegd is je budget wel wat aan de krappe kant. De losse machines die ik noemde zijn nieuw 400-600 en een maler als de Specialita zit ook in dat bereik (tenzij je in Duitsland shopt, dan wellicht iets goedkoper). Soms kun je een mooie deal scoren op Marktplaats dus in jouw geval hoop ik dat dat lukt!

[ Voor 3% gewijzigd door ArjenIsM3 op 03-02-2025 09:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
olafmol schreef op maandag 3 februari 2025 @ 08:55:
[...]

Onzin. Voor 500 euro kan je zelfs nieuw prima spul kopen. Geen “high end” loeizware bende, maar genoeg opties die niet de hoofdprijs kosten.
Dan verschillen wij van mening over wat "prima" is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
418O2 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 10:46:
[...]

Dat kan :) Laat ik het zo zeggen: de espresso die ik hier zet, is beter dan in 80% van de "Barista" specialised 3th wave tentjes hier in Utrecht en omstreken.

Vergeet ook niet: een espresso apparaat is niet veel meer dan een geval dat water op een bepaalde temperatuur onder een bepaalde druk door een filtertje heen moet pompen. Geen echte hogere wiskunde.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Puntje-NL
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 03-10 15:50
418O2 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 10:46:
[...]

Je kunt toch goed overweg met een DF54, rond de 200-250 euro en een bambino van Sage? Als je t tweedehands koopt heb je nog geld over voor een leuk Ali weegschaaltje, WDT en een solide tamper.

Dan kun je wel meer kanten op dan bijvoorbeeld met de Sage Barista Pro met ingebouwde maler (ondanks dat dat ook geen verkeerde keuze is!)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 418O2
olafmol schreef op maandag 3 februari 2025 @ 10:50:
[...]

Dat kan :) Laat ik het zo zeggen: de espresso die ik hier zet, is beter dan in 80% van de "Barista" specialised 3th wave tentjes hier in Utrecht en omstreken.

Vergeet ook niet: een espresso apparaat is niet veel meer dan een geval dat water op een bepaalde temperatuur onder een bepaalde druk door een filtertje heen moet pompen. Geen echte hogere wiskunde.
Dat weet ik. Maar een goede maler is gauw 250-300 euro. Dan hou je niet veel over.

Ik zou persoonlijk dan een gaggia oid aanraden en geen sage. Tweedehands kan er meer idd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SharpEdgeOne
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 24-09 20:28
MP een tijdje afstruinen voor goede deals om te ervaren of dit wat voor je is. Upgraden/vervangen kan altijd nog. Vb, zelf een puntgave expobar brewtus iv incl quamar m50 maler op de kop getikt voor €600

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• danoontjeh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 02-10 11:57
danoontjeh schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 10:39:
Hier al iemand die de Gaggiuino heeft gebouwd?
Heb zelf een Gaggia Classic met PID en was op zoek naar meer functies zoals pressure profiling e.d. en kwam toevallig dit tegen op Reddit.

Alle onderdelen gisteren besteld, €69 inclusief verzenden vanuit China. Nu al geen zin in al het gedoe met inklaring, maar het zij zo.

Zal tegen de tijd dat ik de ombouw ga doen (zal wel begin december worden) hier wel wat foto's en/of video's plaatsen van het resultaat.
Het heeft een paar jaar geduurd :+ maar het is zo ver. De oorspronkelijke ombouw uit '21/22 was op de stapel 'later afmaken' beland nadat er een raar fenomeen voordeed met de druksensor. Afgelopen kerstvakantie heel de machine leeggetrokken om van voor af aan de nieuwste Gaggiuino versie in te bouwen. Tijdens de leegsloop bleek er een aardedraad te missen naar de druksensor, verklaarde meteen de zwevende waardes van eerder..

Recent eigenaar geworden van een DF64 Gen2 en inmiddels een paar espresso's gezet met de Gaggiuino. Dik tevreden. Moet nog wel even de kalibratie doen voor de schatting van output gewicht. Machine denkt nu zo'n 65 gram output te hebben gegeven terwijl het in realiteit slechts 38 is. Voor nu geen probleem, maar op de lange termijn wel prettig als dat klopt. Heb niet gekozen voor de ingebouwde weegschaal, dus voor nu gokt de machine het adhv de kalibratiewaardes.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zawaponga
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:20
@danoontjeh laatst een video gekeken van Lance Hedrick over de Gaggiuino, wat is dat een vet project!!
Al die verschillende volledig aanpasbare flows die je kunt aanmaken om een heerlijke espresso te zetten is zo'n beetje het tegendeel van hoe ik het doe met mijn handmatige Flair 58.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Zawaponga in "Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1"
Al die verschillende volledig aanpasbare flows die je kunt aanmaken om een heerlijke espresso te zetten is zo'n beetje het tegendeel van hoe ik het doe met mijn handmatige Flair 58.
Nou, nee :)
De een is digitaal; de ander analoog ;)

[ Voor 30% gewijzigd door Ravhin op 04-02-2025 18:05 . Reden: iets ingekort zodat het duidelijker is waar ik naar refereer ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanvD

JanvD

Portretfotograaf

Zawaponga schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 17:29:
@danoontjeh laatst een video gekeken van Lance Hedrick over de Gaggiuino, wat is dat een vet project!!
Als je nou iets kan met een Flair, laat het dan de aanpasbare flows zijn?!

Je hebt de directe controle...

[ Voor 3% gewijzigd door JanvD op 05-02-2025 00:15 ]

www.janvandoornik.nl

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• frankjawel
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-07 20:42
Nu hier ook over een Gaggiuino mod wordt gesproken, meld ik mij ook maar eens. Ik lees al langere tijd mee maar post nooit.

De afgelopen maanden heb ik mijn Rancilio Silvia omgebouwd met een Gaggiuino. Hoewel ik geen technicus ben, viel het hele project mij heel erg mee. En als je tegen problemen bij de bouw of de installatie aanloopt, krijg je in de discord supersnel antwoord.

Ik kan zeggen dat een Gaggiuino intens is. Je krijgt zoveel informatie! En ik als beginner op espresso gebied, zie soms door de bomen het bos niet meer. Maar oefening baart kunst en wordt steeds overzichtelijker voor mij.
Om aan te geven wat mijn perceptie van koffie is: de espresso smaakte voor de mod erg lekker. En nu nog steeds.

Het fijnste aan de mod vind ik overigens de ingebouwde weegschaal en dat de machine automatisch stopt op het juiste moment. Ik kan nu dus instellen dat ik bijvoorbeeld 32 gram koffie wil. En dan stopt de afgifte vanzelf zodat je precies de gewenste hoeveelheid krijgt.

Al met al een erg leuke klus om te doen. Het resultaat is eigenlijk te veel voor mij. Maar het is heel erg leuk om mee bezig te zijn. Koffie blijft naast erg lekker dus ook gewoon een leuke hobby.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VtLObRDWmE-JyoHxvjIWDG7NP6k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fF6OurnPqlo4QxoFp1gah16v.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zawaponga
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:20
JanvD schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 00:14:
[...]

Als je nou iets kan met een Flair, laat het dan de aanpasbare flows zijn?!

Je hebt de directe controle...
Ik heb het fout verwoord, ik bedoel je kunt oneindig veel flows profiles met de Gaggiuino opslaan, bijvoorbeeld wel of geen blooming phase, 6s preinfusion, etc. Kan misschien ook met de Flair, maar ik kan maar een beperkt aantal profiles in mijn geheugen opslaan ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvrrr
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23-09 17:37

Beetje laat maar andere maalschijven hebben mij echt geholpen toen ik mn halfautomaat weg deed en weer filter koffie met de HARIO Switch ben gaan drinken.

Ik heb wel een compleet andere grinder, een
Baratza FORTE AP die ik voor espresso gebruikte. (Oorspronkelijk dus met keramische schijven). Vervangen door de stalen schijven van Baratza die normaal in de Forte BG zitten en dat maakt een wereld van verschil. Ik ken tial schijven niet maar als het echt espresso schijven zijn is het imo wel waard te kijken naar filter burrs, die hebben toch een heel ander profiel. Vraag me wel af of die er voor de Atom zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door rvrrr op 05-02-2025 23:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sievie
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 30-09 10:50
Hi, koffiefanaat hier die de koffieboel thuis verder wil professionaliseren. Maar allereerst; ik mis mijn favoriete adres voor verse koffie in het overzicht in de openingspost. Fleurdecafe uit deventer: https://www.fleurdecafe.nl/. Een leuke om toe te voegen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sievie
Oke, net de boel een beetje doorgelezen en jullie zitten er aardig ver in. Is er ook een topic voor beginners? Gheghe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

We zijn best wel voor een lage instap in dit topic :)
Zolang je eerst de zoekfunctie gebruikt voordat je een vraag stelt zal je zien dat wij graag een nieuweling helpen om een lekker bakkie te creeeren ;)
Op diverse gebieden hebben we onze experts aan boord dus het moet raar lopen als je niet aan een antwoord kan komen (zowel als je zoekt als de open vraag stellen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:59
Sievie schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 10:49:
Hi, koffiefanaat hier die de koffieboel thuis verder wil professionaliseren. Maar allereerst; ik mis mijn favoriete adres voor verse koffie in het overzicht in de openingspost. Fleurdecafe uit deventer: https://www.fleurdecafe.nl/. Een leuke om toe te voegen!
Lijkt me ongeschikt. De toestemming voor non-essential cookies staat standaard aan en dat is niet toegestaan. })

Zonder gekheid (al is het voorgaande wel waar): jammer dat de smaakbeschrijving bij hun bonen wat oppervlakkig is. Voor ik ze een kans geef: kun je iets zeggen over de branddatum van de bonen op leverdatum?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sievie
cryptapix schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 12:19:
[...]

Lijkt me ongeschikt. De toestemming voor non-essential cookies staat standaard aan en dat is niet toegestaan. }) wat bedoel je hiermee?

Zonder gekheid (al is het voorgaande wel waar): jammer dat de smaakbeschrijving bij hun bonen wat oppervlakkig is. Voor ik ze een kans geef: kun je iets zeggen over de branddatum van de bonen op leverdatum?
Pfff... zo uit m'n hoofd, want het is al even geleden dat ik dat opzocht. Volgens mij mogen de bonen niet langer geleden dan twee maanden gebrand zijn, ze branden de bonen zelf, en als de bonen ouder zijn dan twee maanden zijn, komen ze op de kortingslijst. De levertijd is bij mij vrij snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sievie
cryptapix schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 12:19:
[...]

Lijkt me ongeschikt. De toestemming voor non-essential cookies staat standaard aan en dat is niet toegestaan. })

Oké, ik kon het niet loslaten dus heb het nog opgezocht :+ . Brandtijd mag indd niet langer dan twee maanden zijn en ze verkopen ook groene koffiebonen en koffiebranders, reclameDus ik neem aan dat ze wel echt waarde aan versheid hechten. Maar nu ik hier een beetje heb gelezen en gezien hoeveel kennis jullie lijken te hebben, durf ik niet meer met absolute zekerheid te beweren dat ze de lijst waard zijn. lol.

[ Voor 3% gewijzigd door Outerspace op 06-02-2025 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Sievie schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 13:21:
[...]

Oké, ik kon het niet loslaten dus heb het nog opgezocht :+ . Brandtijd mag indd niet langer dan twee maanden zijn en ze verkopen ook groene koffiebonen en koffiebranders, zie hier. Dus ik neem aan dat ze wel echt waarde aan versheid hechten. Maar nu ik hier een beetje heb gelezen en gezien hoeveel kennis jullie lijken te hebben, durf ik niet meer met absolute zekerheid te beweren dat ze de lijst waard zijn. lol.
Waarom niet? Als je vanaf 2014 koffiebonen brandt, dan weet je vast wel waar je mee bezig bent. Ik vind ze relatief tot de "bekende namen" wel ietsje aan de duurdere kant (paar euros maar toch). Maar toch fijn als je in of in de buurt van Deventer woont dat je daar langs kan gaan om goed gebrande bonen te kunnen komen. Tnx voor de tip! _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArjenIsM3
Welke Nederlandse koffiebranders zijn transparant over de prijs die ze aan de boer betalen (per koffie)? Tot nu toe heb ik zelf Wakuli gevonden maar zie ik bij de meeste enkel dat ze een "eerlijke prijs" betalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:59
Sievie schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 12:27:
[...]

Pfff... zo uit m'n hoofd, want het is al even geleden dat ik dat opzocht. Volgens mij mogen de bonen niet langer geleden dan twee maanden gebrand zijn, ze branden de bonen zelf, en als de bonen ouder zijn dan twee maanden zijn, komen ze op de kortingslijst. De levertijd is bij mij vrij snel.
Twee maanden is niet heel oud, maar ik wil toch het liefst mijn bonen binnen 6 (tot 8 ) weken na branddatum op hebben. Dat betekent voor mij dat de bonen bij levering niet ouder moeten zijn dan circa 1 week ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbynaish
frankjawel schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 08:54:
Nu hier ook over een Gaggiuino mod wordt gesproken, meld ik mij ook maar eens. Ik lees al langere tijd mee maar post nooit.

De afgelopen maanden heb ik mijn Rancilio Silvia omgebouwd met een Gaggiuino. Hoewel ik geen technicus ben, viel het hele project mij heel erg mee. En als je tegen problemen bij de bouw of de installatie aanloopt, krijg je in de discord supersnel antwoord.

fbeelding][/URL]
Gaaf hoor!! Wat ik me wel afvraag is zo'n machine een beetje stabiel/constant of varieren shots erg van elkaar?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NeoflexNL
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18:33

NeoflexNL

Forever young

Na tijden te hebben meegelezen en -genieten hier, heb ik inmiddels een keuze gemaakt voor een mooie espresso-machine. Ik heb al jarenlang een Jura staan en ben daar eigenlijk wel wat op uitgekeken. Groot liefhebber van heerlijke espresso's hier!

Ik heb nu tweedehands een 1 jaar oude Giaggia Classic Pro gekocht, mede op basis van de input hier. Via diverse barista shops al wat accessoires aangeschaft, zoals een weegschaal, nieuwe portafilter met tamper, een 9 bar veer etc. Ik had voor de percolator al een bonenmaler staan (Graef). Geen bijzonder ding maar hoop ik eerst mee door te komen. Zal wellicht nog een upgrade moeten komen.

Ik meld me ongetwijfeld binnenkort voor de eerste tips!

“Compound interest is the eighth wonder of the world. He who understands it, earns it … he who doesn’t … pays it.”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frankjawel
robbynaish schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 14:05:
[...]

Gaaf hoor!! Wat ik me wel afvraag is zo'n machine een beetje stabiel/constant of varieren shots erg van elkaar?
Ik merk juist dat het heel stabiel is. Juist doordat alles automatisch gaat en gevolgd kan worden.

EDIT: de eerste shot van de dag is wel altijd een beetje een vreemde eend in de bijt. Dan loopt de druk wat langzamer op. De druk opvoeren duurt dan een seconde of 5 langer. Ik vermoed dat het te maken heeft met leidingen die 's nachts leeglopen ofzo. Maar als ik voor de eerste shot wat water laat doorstromen (een paar seconden) dan is ook de eerste shot mooi stabiel.

[ Voor 35% gewijzigd door frankjawel op 06-02-2025 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
frankjawel schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 14:10:
[...]

Ik merk juist dat het heel stabiel is. Juist doordat alles automatisch gaat en gevolgd kan worden.

EDIT: de eerste shot van de dag is wel altijd een beetje een vreemde eend in de bijt. Dan loopt de druk wat langzamer op. De druk opvoeren duurt dan een seconde of 5 langer. Ik vermoed dat het te maken heeft met leidingen die 's nachts leeglopen ofzo. Maar als ik voor de eerste shot wat water laat doorstromen (een paar seconden) dan is ook de eerste shot mooi stabiel.
Korte purge voor een shot is altijd wel goed. Doe ik s ochtends altijd wel even

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeeVv
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 19:07
frankjawel schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 14:10:
[...]

Komt dat niet door het verschil in grootte van de boiler? Een Gaggia heeft een 100ml boiler, een Rancilio een 300ml boiler. Als je de machine aanzet wordt als eerste de boiler gevuld (tenminste, bij mijn Gaggiuino), dan kan ik me voorstellen dat een Rancilio meer gevuld moet worden dan een Gaggia. Maar geen flauw idee of dat in te stellen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankjawel
PeeVv schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 15:12:
[...]

Komt dat niet door het verschil in grootte van de boiler? Een Gaggia heeft een 100ml boiler, een Rancilio een 300ml boiler. Als je de machine aanzet wordt als eerste de boiler gevuld (tenminste, bij mijn Gaggiuino), dan kan ik me voorstellen dat een Rancilio meer gevuld moet worden dan een Gaggia. Maar geen flauw idee of dat in te stellen is.
Ja dat zou kunnen. Ik denk niet dat het in te stellen is.
Enig idee hoe het kan dat de boiler opnieuw gevuld moet worden? Mogelijk dat ik er dan iets aan kan fixen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 03-10 16:54

Kraz

Saving the world

Even een vraag voor de mensen met technische kennis:

Vanmorgen hoorde ik een redelijk luide "Pfffffft!" uit mijn espresso apparaat komen; ECM Elektronika II
Ik zag dat de stoomdruk op 2,5 bar stond ipv de normale 1,5 bar.
Deze ging ook niet meer naar beneden na de stoomkraan een seconde of 30 open te hebben gezet.

Normaal stopte het apparaat met verwarmen als deze op 1,5bar staat, maar nu blijft deze doorgaan.

De vraag:
Zou dit een kapotte thermostaat kunnen zijn die niet meer de juiste temperatuur doorgeeft?

https://www.drtradingshop...en-resetable/#description

Ik heb dit probleem een maandje of 2 geleden ook gehad, maar nadat het apparaat een dag uit had gestaan, deed deze het weer normaal.

Leeftijd van de machine is ~8 jaar en op zijn 4-maandelijkse ontkalkingsprocess na, heb ik er nooit problemen mee gehad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-10 17:02
Kraz schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 10:33:
Even een vraag voor de mensen met technische kennis:

Vanmorgen hoorde ik een redelijk luide "Pfffffft!" uit mijn espresso apparaat komen; ECM Elektronika II
Ik zag dat de stoomdruk op 2,5 bar stond ipv de normale 1,5 bar.
Deze ging ook niet meer naar beneden na de stoomkraan een seconde of 30 open te hebben gezet.

Normaal stopte het apparaat met verwarmen als deze op 1,5bar staat, maar nu blijft deze doorgaan.

De vraag:
Zou dit een kapotte thermostaat kunnen zijn die niet meer de juiste temperatuur doorgeeft?

https://www.drtradingshop...en-resetable/#description

Ik heb dit probleem een maandje of 2 geleden ook gehad, maar nadat het apparaat een dag uit had gestaan, deed deze het weer normaal.

Leeftijd van de machine is ~8 jaar en op zijn 4-maandelijkse ontkalkingsprocess na, heb ik er nooit problemen mee gehad.
Door de te hoge druk is je overdruk ventiel open gegaan om meer overdruk te voorkomen. De elektronica is zonder pid toch? Dan kan het de pressostaat zijn, dat is deze: https://www.drtradingshop...iler-16-ampere-1-4-mater/

Wat jij linkt is de overdruk thermostaat, die onderbreekt de stroom als de temperatuur te hoog op loopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerwinnn
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 21:43
ArjenIsM3 schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 13:58:
Welke Nederlandse koffiebranders zijn transparant over de prijs die ze aan de boer betalen (per koffie)? Tot nu toe heb ik zelf Wakuli gevonden maar zie ik bij de meeste enkel dat ze een "eerlijke prijs" betalen.
Zeker de kleinere branders zullen via importeurs koffie inkopen.

Ik weet van mijn vaste brander dat 85% van thissideup wordt gekocht.

Als je daar op de website kijkt onder Origins zie je in iedergeval een prijsverdeling en de uiteindelijke prijs die de importeur vraagt per kg.

Wakuli is een mooie eerste stap in inzichtelijkheid, alleen heb ik nog steeds vragen als ik naar de prijs kijk.

Ik pak als voorbeeld de house blend waarin ze aangeven €7,40 per kg aan hun partner te betalen.

Wie is de partner is dat hun importeur? of importeren ze zelf? en als dat zo is gaat dit bedrag dan 50/50 naar de corporaties want het is tenslotte een blend van brazil en honduras koffie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 20:41
Mijn dubbel boiler machine heeft de laatste tijd af en toe dat er minder kracht achter de heet waterkraan zit. Heeft iemand een idee waar dit aan zou kunnen liggen?

Misschien een ventieltje dat richting z'n einde gaat o.i.d. Voor de rest geen functionele veranderingen, bijgeluiden of lekkage voor zover ik opgemerkt heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hercul3s
Ypuh schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 12:44:
Mijn dubbel boiler machine heeft de laatste tijd af en toe dat er minder kracht achter de heet waterkraan zit. Heeft iemand een idee waar dit aan zou kunnen liggen?

Misschien een ventieltje dat richting z'n einde gaat o.i.d. Voor de rest geen functionele veranderingen, bijgeluiden of lekkage voor zover ik opgemerkt heb.
Kalk in de leiding?

Is het openzetten van de kraan mechanisch of elektronisch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teus.espresso
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23:11
@Yuph gaat stomen wel goed of is dat ook matig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Stomen gaat prima (ik drink niet vaak cappu's, maar de kracht lijkt gewoon 100%).

Open zetten van de kraan is een draaiknop (LMLM). Hij heeft 1 jaar geleden voor het eerst en laatst onderhoud gehad. Volgens de monteurs was 1x in de 2 jaar meer dan voldoende voor een LM. Kalk zou kunnen, maar lijkt me ook wel sterk. Ik gebruik braaf anti-kalk zakjes en de heet water kraan minimaal 1x per dag voor een grote kop theewater. Bij de laatste service ook geen opmerkingen gehad over kalk, machine zag er top uit.

[ Voor 30% gewijzigd door Ypuh op 07-02-2025 12:56 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Teus.espresso
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23:11
Begin met het simpele en kijk of de uitloop vrij is. Die kan je eraf halen. Is het waarschijnlijk niet maar kost nul moeite. Ontkalk het theewater gedeelte met verdunde ontkalker. Omdat hij wel doorstroomt, zou je snel verbetering moeten merken. Merk je verbetering dan heftiger ontkalken om alle kalk aan te pakken. Is het dat niet dan zal er iets met de kraan aan de hand zijn of een op rare manier verstopte leiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Toevallig de uitloop gister (de kop met het gaasje) in de Cafiza gehad. Ook de boiler lijkt gewoon op 1.7 bar te staan, wat volgens mij standaard is (1.5 - 2 bar). Een verstopping in de doorloop van de waterkraan lijkt dan het meest voor de hand liggend?

En een tip voor een niet al te chemisch ontkalkingsmiddel. Ik neem aan dan gewoon het waterreservoir vullen met ontkalkingsmiddel en de hele boiler 3x door laten lopen? Het is een Linea Mini, dus gaat zo'n 3L in de stoomboiler.

Edit: Ga ook nog even verder zoeken omdat kalk mij niet direct de oorzaak lijkt (ben hier vrij scherp in en gebruik een 2 traps systeem met kan in de koelkast met een ontkalkingszakje+zakje in het waterreservoir). Kwam o.a. deze tegen op Reddit; de mijne zit daar qua kracht een beetje tussenin, geen full force, maar wel wat stoom en iets meer druk dan in dit filmpje:
https://www.reddit.com/r/...pout_is_this_normal_just/

De hele boiler loopt wel gewoon leeg als ik de machine uit zet en waterkaan open.

[ Voor 74% gewijzigd door Ypuh op 07-02-2025 13:55 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Annun
Gerwinnn schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 12:44:
[...]

Zeker de kleinere branders zullen via importeurs koffie inkopen.

Ik weet van mijn vaste brander dat 85% van thissideup wordt gekocht.

Als je daar op de website kijkt onder Origins zie je in iedergeval een prijsverdeling en de uiteindelijke prijs die de importeur vraagt per kg.

Wakuli is een mooie eerste stap in inzichtelijkheid, alleen heb ik nog steeds vragen als ik naar de prijs kijk.

Ik pak als voorbeeld de house blend waarin ze aangeven €7,40 per kg aan hun partner te betalen.

Wie is de partner is dat hun importeur? of importeren ze zelf? en als dat zo is gaat dit bedrag dan 50/50 naar de corporaties want het is tenslotte een blend van brazil en honduras koffie.
Hier heb ik wel een antwoord op. Ik heb al jaren een abonnement op de discover monthly van hen (ik probeer graag verschillende koffies en heb ook graag gemak) en bij elke koffie die je krijgt zit een kaartje. Op dit kaartje staat een uitleg over waar de koffie vandaan komt. Daar staat ook altijd de lokale partner bij, hoeveel boeren er aan die partner verkopen en de prijs per kg die Wakuli betaalt.

Ik moet Wakuli natuurlijk geloven dat de data klopt, maar dit is wel een van de redenen dat ik klant blijf ondanks de relatief hoge prijs. Hier vind je veel van deze info online, maar niet de prijs die zij per kilo betalen:

https://www.wakuli.com/nl-be/pages/partners

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gerwinnn
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 21:43
Annun schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 13:43:
[...]

Hier heb ik wel een antwoord op. Ik heb al jaren een abonnement op de discover monthly van hen (ik probeer graag verschillende koffies en heb ook graag gemak) en bij elke koffie die je krijgt zit een kaartje. Op dit kaartje staat een uitleg over waar de koffie vandaan komt. Daar staat ook altijd de lokale partner bij, hoeveel boeren er aan die partner verkopen en de prijs per kg die Wakuli betaalt.

Ik moet Wakuli natuurlijk geloven dat de data klopt, maar dit is wel een van de redenen dat ik klant blijf ondanks de relatief hoge prijs. Hier vind je veel van deze info online, maar niet de prijs die zij per kilo betalen:

https://www.wakuli.com/nl-be/pages/partners
Ah kijk, dat is in iedergeval goed om te weten

Ik ken Wakuli dan van de winkel en inmiddels winkels zie ik in Utrecht, ook 2x een zakje bonen gekocht maar de combi van maar 225 gram en toch wat donker gebrand zelfs met light roasts was niet voor mij.

De KG prijs valt me echt wel mee moet ik zeggen, maar dat komt misschien ook omdat ik weer eens Milky Cake van Dak heb besteld :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annun
Hun light roast is inderdaad niet verschrikkelijk llicht geroosterd, maar voor mij ook niet te donker. Relatief duur bedoelde ik in vergelijking met de meer standaard single origin branders, niet Dak en zo ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Wel een mooi initiatief dat Wakuli! Reis zelf veel en was recent nog in Guatemala, en daar ook met locals in de bergen gesproken over hoe ze daar leven en wat ze produceren. Fijn dat er zo’n fair trade project bestaat met transparantie.

Ik ga eens een zakje scoren in hun winkel om te kijken of het wat is, en zo ja, een abbo nemen. Tnx voor de tip!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• walterworld
  • Laatst online: 01-10 10:38
Heb eerder in dit topic mijn ervaringen gedeeld met zelf dadelkoffie maken. met daarbij een kanttekening dat als iemand hier een receptuur voor zou uitwerken en professioneel gaat branden.
Tada:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E-PGOEKLdxIfTGeBt234UGg-GvY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0o5lwfJN2THaah0cfKFTHhhd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dJ0OQwiMENX46ot7X7qtTPwKxEw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9k4nNyPU9L3wO6BmLxpj3mbS.jpg?f=fotoalbum_large
Gemaakt met CoFi app
Lekkere bak, ga dit zeker vaker kopen. Had verwacht een iets meer uitgesproken, smaakt het zelfde als toen ik het zelf had geroosterd in mijn keuken oven van wat ik mij kan herinneren,

Gekocht bij Ekoplaza.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Dat zijn alleen gemalen dadelpitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walterworld
  • Laatst online: 01-10 10:38
418O2 schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 15:17:
Dat zijn alleen gemalen dadelpitten?
gebrand en gemalen.

[ Voor 7% gewijzigd door walterworld op 07-02-2025 15:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23:58
Na 3 jaar mijn eerste volautomaat een Philips LatteGo 4300 moeten afschrijven. Na meerdere keren vervangen van alle rubbertjes en slangetjes blijft de machine aan alle kanten lekken. Gisteren een Jura E8 EC Dark Inox opgehaald bij Saturn in Kleve. Nu kan de pret beginnen! Bestelling bij Brandzaak staat uit voor een goede verse boon. Hoe begin ik met het afstellen van de machine aangepast op de boon?

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Laatst online: 20:26

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

@Bo0bz eindeloos proberen en proeven. :D

Onze Jura E8 EC geeft heel vaak geen melding dat de bonen op zijn en maakt dan een zeer slap bakje. Als je erbij bent valt het wel op maar ik druk hem vaak aan en ga dan even naar het toilet bijvoorbeeld om er dan te laat achter te komen dat ik weer zo'n slappe bak heb.

Is dit by design? Of defect? Misschien aanleren om elke ochtend de bonen bij te vullen ofzo.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• olafmol
Bo0bz schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 07:47:
Na 3 jaar mijn eerste volautomaat een Philips LatteGo 4300 moeten afschrijven. Na meerdere keren vervangen van alle rubbertjes en slangetjes blijft de machine aan alle kanten lekken. Gisteren een Jura E8 EC Dark Inox opgehaald bij Saturn in Kleve. Nu kan de pret beginnen! Bestelling bij Brandzaak staat uit voor een goede verse boon. Hoe begin ik met het afstellen van de machine aangepast op de boon?
I googled that for you ;)

https://misterbarish.nl/jura-e8-instellen/

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ypuh
@Hercul3s @Teus.espresso Heb de boosdoener gevonden, bedankt! Toch een stukje kalkaanslag die tussen het verbindingsstuk en de leiding zat. Ik neem het gaasje vaak wel mee met de schoonmaak, maar de kop daarboven niet.

Mijn waterbehandeling is dus niet helemaal 100% kalkvrij (wat ik ook niet verwacht had). Misschien toch mijn boiler maar eens ontkalken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uu36lNtiMvoo3fO-ae1o9H3aTV8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qsMlE8Hkm7Y2oAlNKIWp1VNr.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VRYMIz-zS3tRzsrW3WC7ToqJOoo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SCS4Ic933BGLHpYmsVqExfWw.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ArjenIsM3
In mijn zoektocht naar branders die transparant zijn over de prijs ben ik na Wakuli nog eentje tegengekomen:

http://zwartekoffie.nl/

Misschien maar eens een proefpakketje bestellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
Ypuh schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 10:49:
@Hercul3s @Teus.espresso Heb de boosdoener gevonden, bedankt! Toch een stukje kalkaanslag die tussen het verbindingsstuk en de leiding zat. Ik neem het gaasje vaak wel mee met de schoonmaak, maar de kop daarboven niet.

Mijn waterbehandeling is dus niet helemaal 100% kalkvrij (wat ik ook niet verwacht had). Misschien toch mijn boiler maar eens ontkalken.

[Afbeelding][Afbeelding]
Altijd fijn een duidelijke en makkelijk op te lossen oorzaak te vinden!

Volgens mij is behandeld water nooit helemaal kalk vrij en krijg je eigenlijk altijd afzetting in je boilers. Helemaal de stoom boiler. Ik heb een brita filter in de leiding naar het apparaat maar verwacht ook wel jaarlijks te moeten ontkalken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 03-10 16:06
Hercul3s schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 13:53:
[...]

Altijd fijn een duidelijke en makkelijk op te lossen oorzaak te vinden!

Volgens mij is behandeld water nooit helemaal kalk vrij en krijg je eigenlijk altijd afzetting in je boilers. Helemaal de stoom boiler. Ik heb een brita filter in de leiding naar het apparaat maar verwacht ook wel jaarlijks te moeten ontkalken.
Ik heb een waterontharder en ik ontkalkt mijn machine ook regelmatig, terwijl er echt bijna niks aan kalk over is in mijn water thuis. Toch zit er elke keer weer een klein beetje kalk in mijn machine. Maar ik doe het 1x per jaar ongeveer.

En de stoom boiler leeg ik tegenwoordig elke dag door een grote kop thee te zetten aan het einde van de dag voordat ik het apparaat uitzet.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Tap ook iedere dag wel een grote mok voor theewater. Het hete water komt uit de onderkant van de stoomboiler, dus dat is ook de meest logische plek voor mineralen/kalk om zich op te hopen. Ik vermoed dat dit stukje ergens losgekomen is en dus bij de watertap vast is komen te zitten.

Heeft iemand een tip voor een huis-tuin-en-keuken middel om de boiler te ontkalken? Alles werkt nu goed, maar wil niet dat de restrictor in de koffieboiler ook verstopt raakt. Dat kost meer moeite om gangbaar te krijgen.

HG ontkalker citroenzuur klinkt redelijk veilig?

[ Voor 12% gewijzigd door Ypuh op 08-02-2025 16:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annun
Ypuh schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 15:52:
Tap ook iedere dag wel een grote mok voor theewater. Het hete water komt uit de onderkant van de stoomboiler, dus dat is ook de meest logische plek voor mineralen/kalk om zich op te hopen. Ik vermoed dat dit stukje ergens losgekomen is en dus bij de watertap vast is komen te zitten.

Heeft iemand een tip voor een huis-tuin-en-keuken middel om de boiler te ontkalken? Alles werkt nu goed, maar wil niet dat de restrictor in de koffieboiler ook verstopt raakt. Dat kost meer moeite om gangbaar te krijgen.

Je kan het beste het opzoeken bij de fabrikant van de machine. Afhankelijk van de gebruikte materialen mogen sommigen ontkalkers wel of niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

https://urnex.com/dezcal-descaling-powder niet perse huis-tuin-en-keuken, maar die gebruik ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yorroy
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 03-10 16:21
Bo0bz schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 07:47:
Mijn Philips ging ook kapot. Ik heb vrijdag een Jura J8 Twin opgehaald in Duitsland. Echt top met dubbele maler, mijn vrouw drinkt tegenwoordig namelijk alleen nog maar cafeïne vrije koffie.
Eerste indruk is al heel goed, zoveel meer smaak en geur met dezelfde bonen (Fascino Emporio) als die in in de Philips had.
Alleen nu nog even een kwestie van finetunen qua maalgraad, hoeveelheid en temperatuur.

Er is helaas geen kant en klare gids per boon wat de optimale instellingen zijn.
Wordt het al tijd voor een Jura topic?

[ Voor 6% gewijzigd door yorroy op 08-02-2025 21:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 03-10 16:54

Kraz

Saving the world

Ik gebruik altijd deze;
https://www.drtradingshop...rofessioneel/#description

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• ArjenIsM3
Nou genoeg gelul over volautomaten. Nu gaan we het weer hebben over echte koffie. ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5p6ZGa-25TWxzAl6Q9ml7BUeVTk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QfoGf1eRRgaFCRzteq5tlFc4.jpg?f=fotoalbum_large

Deze 1zpresso K Ultra net binnen voor mijn Hario v60 :)
Pagina: 1 ... 232 ... 248 Laatste

Let op:
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1