Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1 Overzicht

Pagina: 1 ... 209 ... 247 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joshh
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 14:54
cryptapix schreef op zondag 2 juni 2024 @ 21:21:
[...]

Moet je me toch eens uitleggen waar dat dan in zit. In ieder geval niet in de cafeïneinname. Die is bij filterkoffie (mede doordat die portie groter is) namelijk een stuk meer dan bij espresso.
Het doelt denk ik op het metalen filter (filterbakje van espresso) wat kleine delen koffie maalsel doorlaat, ten opzichte van een koffie gezet met papieren filter. Fair point natuurlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:05
Papier haalt ook olie eruit, wat aan de ene kant ten koste gaat vd smaak, maar het is wel gezonder omdat cholesterol verhogende stoffen zoals cafestol en kahweol er ook mee uitgefilterd worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Denko
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 25-09 14:53

Denko

|{ing Øf ßlitz

yorroy schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 16:54:
[...]

Ik heb nog geen maler.
Vooralsnog gaan de bonen in de volautomaat en bestel ik af en toe een zakje voorgemalen koffie bij Fascino voor de V60. Maar het is toch echt smaakvoller als de bonen versgemalen worden. Nu is een maler voor filter lang niet zo prijzig als voor espresso, maar misschien kan ik het dan beter in een keer goed doen.

Er komt wel een moment dat ik de volautomaat de deur uit wil doen en overstap op een halfautomaat (of Jura, ik ben er nog niet helemaal over uit).
De Specialita lees ik goede verhalen over dus die trok nu mijn aandacht om alvast aan te schaffen voor de V60 en wellicht later te gebruiken bij een halfautomaat.

Zijn er malers in die prijsklasse waarbij het dan wel makkelijk switchen is?

Misschien niet zo’n heel goed voorbeeld, maar de Sage Smart Grinder is kennelijk digitaal in de stellen. Als je dan gewoon onthoudt welke stand je voor filter en welke stand voor espresso gebruikt dan is het zo aangepast.
Even online bij Van Pommeren gekeken, maar daar zie ik niet iets soortgelijks tussen staan met deze feature.
Dagelijks wisselen kan eigenlijk geen 1 maler goed (en zijn grind behouden, en het nulpunt enzo)

Ik persoonlijk raad aan, haal lekker een specialita voor 380 oid. En een goede handmaler voor 100 piek (kingrinder k6 bijvoorbeeld) . Heb je echt een top mix en hoef je niet steeds koffie te verspillen met dialen. Zet je de espresso op de specialita en de v60 op de king. Hoef je alleen maar kleine wijziging te maken en nooit ver van de ideale grind.

PSN & XBL: Denkoyugo

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vinpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10:59
Ik ben daarom zo blij met de Niche Zero! Eenvoudig wisselen tussen espresso, lungo en filter. Dat doe ik regelmatig. Alleen even onthouden waarop ie stond.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Teus.espresso
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 17:09
In tegenstelling tot Vinpower en anderen heb ik niks met single dosen. Om die reden heb ik een Fiorenzato Allround Sense besteld. Ook makkelijk schakelen tussen maal standen en dosering op basis van gewicht (tot nu toe gebruik ik steeds molens met timers).

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Afgelopen week heb ik een Bialetti Venus Moka pot gescoord met een zakje Bialetti gemalen koffie voor naast mijn Nespresso apparaat. Gewoon om te experimenteren en te ervaren hoe koffie ook anders zou kunnen smaken.

Na de eerste 3 aanbevolen rondes om je pot schoon te maken voor gebruik begonnen met de eerste echte runs. Eerste poging, mega zure koffie en dus terug naar de tekentafel. Tweede poging op basis van informatie van James Hoffman en Matteo D’Ottavio mijn verhoudingen getweaked en wat veranderd in de stand van mijn inductieplaat. Holy f*ck wat een lekker kopje koffie heb ik weten te zetten in de tweede run. Niks zuur, maar rijk van smaak en zacht fluwelige textuur van de koffie. Wauw! Deze ervaring overtrof mijn verwachtingen.

Van een goede vriend heb ik een bonenmalertje te leen gekregen dus aankomend weekend gaan we verder experimenteren met verse bonen. Maar ik begrijp nu een beetje waar de obsessie vandaan komt :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denko

Denko

|{ing Øf ßlitz

vinpower schreef op maandag 3 juni 2024 @ 06:51:
Ik ben daarom zo blij met de Niche Zero! Eenvoudig wisselen tussen espresso, lungo en filter. Dat doe ik regelmatig. Alleen even onthouden waarop ie stond.
Ja, alleen het probleem wat ik heb met de niche zero: Als je dat een paar keer hebt gedaan is hij zijn nulpunt kwijt. (en voor filter is het naar mijn smaak een stuk minder dan de specialita)

Niet heel veel werk om het weer te calibreren, maar ik merk het vaak pas als mijn koffie er niet goed uit komt dat het nulpunt is verschoven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denko

Denko

|{ing Øf ßlitz

Teus.espresso schreef op maandag 3 juni 2024 @ 07:59:
In tegenstelling tot Vinpower en anderen heb ik niks met single dosen. Om die reden heb ik een Fiorenzato Allround Sense besteld. Ook makkelijk schakelen tussen maal standen en dosering op basis van gewicht (tot nu toe gebruik ik steeds molens met timers).
Ja, daar zit ik ook sterk naar te kijken ja. Ik wacht het nog even af, maar dat kan heel goed mijn "end game" grinder zijn. Ik wissel alleen tussen decaf en met caffeine. Zonodig kan ik wel een handgrinder erbij halen voor de decaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinpower
Denko schreef op maandag 3 juni 2024 @ 09:27:
[...]

Ja, alleen het probleem wat ik heb met de niche zero: Als je dat een paar keer hebt gedaan is hij zijn nulpunt kwijt. (en voor filter is het naar mijn smaak een stuk minder dan de specialita)

Niet heel veel werk om het weer te calibreren, maar ik merk het vaak pas als mijn koffie er niet goed uit komt dat het nulpunt is verschoven
Ik heb daar gelukkig geen last van. En dat zou ook niet zo moeten zijn bij een Niche Zero.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:38
Miki schreef op maandag 3 juni 2024 @ 09:09:
Afgelopen week heb ik een Bialetti Venus Moka pot gescoord [..] Maar ik begrijp nu een beetje waar de obsessie vandaan komt :D
A koffienerd was born :9

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ravhin
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:59

Ravhin

no <root>...

Denko schreef op maandag 3 juni 2024 @ 09:27:
[...]

Ik merk daar zelf niets van. Ik merk van batch-2-batch wat variatie en soms overtijd. Ik zet mijn maalgraad altijd op de zakjes en kijk - als ik een oude bekende opnieuw koop- even terug wat de originele stand was. Daar zit het nooit te ver vandaan. Als nadeel (wat ik hoor) kan je noemen dat de particle size distribution niet heel strak is, en dit schijnt bij pour-overs de smaak negatief te beinvloeden. Ik heb het zelf nog niet geproefd maar vind mijzelf dan ook geen smaakexpert op dat gebied. Oh ja: en er zijn mensen die het een intens lelijk ding vinden :o

Voor mij is dit uiteindelijk de grinder die past bij mijn workflow en mijn smaak en bij het feit dat ik het fijn vind om te single dosen. Voor mij is dit mijn endgame maler maar ik kan mij heel goed voorstellen dat er mensen in de wereld zijn die andere voorkeuren hebben.

FWIW: die Fiorenzato: <3

[ Voor 18% gewijzigd door Ravhin op 03-06-2024 12:06 . Reden: verduidelijking ]

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DennisCle
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 25-09 13:56
Mijn setup:
- Vibiemme Domobar
- Eureka Mignon Specialita

Ik merk dat ik de laatste tijd de koffie niet krijg zoals ik wil. Ik ben tijdelijk overgestapt op goedkopere bonen (Lavazza), maar ik krijg er geen goede koffie meer uit. Op deze manier is het ook niet genieten dus ik moet weer even goede bonen kopen en wat tijd investeren in goed afstellen, zodat ik niet elke keer weer een aantal matige bakjes moet zetten.

Normaal gesproken vind ik het juist leuk om elke keer een andere boon uit te proberen, maar ik ga nu even proberen één soort te kiezen en daar een tijdje aan vast te houden. Ik zag hier al de tip fascino-coffee.com dus daar wil ik bestellen. Ik hou wel van romige espresso met chocolade en noten smaak en eventueel subtiele fruittonen dus ik kijk nu naar: Brazil Sitio Sertaozinho. Iemand die weleens besteld?

Ik denk eraan om 1kg te kopen en dan 500gr in te vriezen, want ik doe met 500gr wel twee-drie weken dus ik wil niet dat het teveel veroudert.

Daarnaast moet ik denk ik ff mijn toestel grondig reinigen en misschien eens voor onderhoud sturen (laatste keer is 4jaar geleden, toen is er een nieuwe groepsring opgezet en de pomp vervangen). Wat nu namelijk gebeurt is dat ook als de machine uitstaat en je de hendel omhoog zet er water uit blijft lopen. Dat was voorheen niet (ja even kort, maar blijft nu lopen). Als ik het allemaal niet meer aan de praat krijg dan moet ik misschien maar eens gaan kijken naar teruggaan naar filterkoffie, misschien met zo'n v60. Moet er natuurlijk wel van genieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Kan je iets meer informatie geven over het zetproces?
  • geeft-ie de juiste temperatuur aan?
  • haal je de goede druk?
  • zijn er rare bijgeluiden?
  • Hoe loopt de espresso door?
  • Hoe ziet de espresso er uit?
  • Hoe smaakt de espresso?
etc. ;)

Sowieso is onderhoud na 4 jaar meestal geen overbodige luxe :)
Fascino is een beetje op zijn retour. De meesten hier zijn over naar Hoofdkwartier of Koepoort geloof ik.

[ Voor 25% gewijzigd door Ravhin op 03-06-2024 15:14 . Reden: tpyo's ]

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gluten Parody
'Born to elevate the art of grinding'

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MRVAfBSeAkEFR41M0ShR-Qo37vE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/nUBghNMZfOgSkTnUgAfehHXg.jpg?f=user_large
dat wel, natuurlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisCle
Ravhin schreef op maandag 3 juni 2024 @ 15:13:
Kan je iets meer informatie geven over het zetproces?
  • geeft-ie de juiste temperatuur aan?
  • haal je de goede druk?
  • zijn er rare bijgeluiden?
  • Hoe loopt de espresso door?
  • Hoe ziet de espresso er uit?
  • Hoe smaakt de espresso?
etc. ;)

Sowieso is onderhoud na 4 jaar meestal geen overbodige luxe :)
Fascino is een beetje op zijn retour. De meesten hier zijn over naar Hoofdkwartier of Koepoort geloof ik.
Ik doe meestal 18gr bonen dan naar 36gr koffie en probeer ik zo'n 20-25seconde voor te pakken.

Qua temperatuur laat ik het apparaat meestal zo'n 10minuten opwarmen, na enkele minuten gaat het lampje uit dat aangeeft dat de temperatuur is bereikt. Ik heb dit verder nooit gecontroleerd of iets dergelijks.

Druk heb ik al een tijd niet meer gecheckt, maar laatste keer dat ik had gemeten leek dit in orde. Misschien weer eens checken.

Ik hoor geen rare geluiden, al start ie soms erg luid (met name als ik de machine lang heb laten voorverwarmen).

De doorloop van de espresso is dus wel een dingetje. Met een minimale tweak van de maler kan het soms echt van veel te snel stromend naar druppelend gaan. Het gaat vaak iets te snel naar mijn zin.

Qua visueel heb ik vaak het idee dat de crema al door de koffie zit tijdens het lopen zeg maar en dat er niet echt een laag op komt op het einde. Smaakt wat teveel als matige koffie, met de verkeerde noten die de boventoon voeren. Denk dat het ook wel echt aan de boon ligt dus wil daarom weer investeren in goede bonen, misschien onderschat ik gewoon de stap terug die ik heb gezet (dacht dat Lavazza vaak wel prima was).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

DennisCle schreef op maandag 3 juni 2024 @ 15:58:
[...]

Ik doe meestal 18gr bonen dan naar 36gr koffie en probeer ik zo'n 20-25seconde voor te pakken.

Qua temperatuur laat ik het apparaat meestal zo'n 10minuten opwarmen, na enkele minuten gaat het lampje uit dat aangeeft dat de temperatuur is bereikt. Ik heb dit verder nooit gecontroleerd of iets dergelijks.

Druk heb ik al een tijd niet meer gecheckt, maar laatste keer dat ik had gemeten leek dit in orde. Misschien weer eens checken.

Ik hoor geen rare geluiden, al start ie soms erg luid (met name als ik de machine lang heb laten voorverwarmen).

De doorloop van de espresso is dus wel een dingetje. Met een minimale tweak van de maler kan het soms echt van veel te snel stromend naar druppelend gaan. Het gaat vaak iets te snel naar mijn zin.

Qua visueel heb ik vaak het idee dat de crema al door de koffie zit tijdens het lopen zeg maar en dat er niet echt een laag op komt op het einde. Smaakt wat teveel als matige koffie, met de verkeerde noten die de boventoon voeren. Denk dat het ook wel echt aan de boon ligt dus wil daarom weer investeren in goede bonen, misschien onderschat ik gewoon de stap terug die ik heb gezet (dacht dat Lavazza vaak wel prima was).
En de smaak? Zuur, bitter, plat, rans... Ik lees wel wat dingen waar je aan kan werken maar het is handig om te weten wat het smaakpalet is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Gluten Parody schreef op maandag 3 juni 2024 @ 15:54:
[...]

'Born to elevate the art of grinding'

[Afbeelding]
dat wel, natuurlijk...
_O- Waar haal jij nu in hemelsnaam Gerard Cox vandaan? Meesterlijk!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DennisCle
Ravhin schreef op maandag 3 juni 2024 @ 16:11:
[...]
En de smaak? Zuur, bitter, plat, rans... Ik lees wel wat dingen waar je aan kan werken maar het is handig om te weten wat het smaakpalet is.
Ik ga er even extra goed op letten morgenochtend, maar ik neig naar plat. Het is niet alsof er veel zure of bittere noten inzitten, maar meer richting koffie uit de thermos bij de lokale voetbalvereniging.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Joshh
DennisCle schreef op maandag 3 juni 2024 @ 16:13:
[...]

Ik ga er even extra goed op letten morgenochtend, maar ik neig naar plat. Het is niet alsof er veel zure of bittere noten inzitten, maar meer richting koffie uit de thermos bij de lokale voetbalvereniging.
Ja, schoonmaken kan dan wel eens heel erg goed helpen. Voor de rest, laat het apparaat (E61 toch?) eens 20 minuten opwarmen voortaan. En probeer eens een andere ratio (1:2,2/2,5) en de doorlooptijd tussen de 27 en 32 seconden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisCle
Joshh schreef op maandag 3 juni 2024 @ 16:23:
[...]

Ja, schoonmaken kan dan wel eens heel erg goed helpen. Voor de rest, laat het apparaat (E61 toch?) eens 20 minuten opwarmen voortaan. En probeer eens een andere ratio (1:2,2/2,5) en de doorlooptijd tussen de 27 en 32 seconden.
Thanks, zal ik doen. Is E61 inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multynoob
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20-09 21:35
Als ik de Gaggia classic evo pro 2024 bestel. Kan ik er dan vanuit gaan dat deze geen boiler problemen heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:39
DennisCle schreef op maandag 3 juni 2024 @ 16:13:
[...]

Dit, icm met voor je gevoel een te snelle doorloop, lijkt alsof je koffie te "waterig" is? Tenminste dat associeer ik met thermoskan koffie ;) Heb je al geprobeerd om de maling fijner te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:39
multynoob schreef op maandag 3 juni 2024 @ 16:56:
Als ik de Gaggia classic evo pro 2024 bestel. Kan ik er dan vanuit gaan dat deze geen boiler problemen heeft?
Volgens mij is het nog steeds een issue, zie bv deze Reddit thread: https://www.reddit.com/r/...f_flaking_evo_pro_boiler/

Ik zou denk ik of een stapje omlaag gaan naar een Bambino, of klein beetje omhoog naar een Lelit Anna TEM (de TEM versie heeft een PID, en werkt ook met 9bar, dan hoef je dat niet meer allemaal te mod'en in de Gaggia Classic)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multynoob
olafmol schreef op maandag 3 juni 2024 @ 17:04:
[...]

Volgens mij is het nog steeds een issue, zie bv deze Reddit thread: https://www.reddit.com/r/...f_flaking_evo_pro_boiler/

Ik zou denk ik of een stapje omlaag gaan naar een Bambino, of klein beetje omhoog naar een Lelit Anna TEM (de TEM versie heeft een PID, en werkt ook met 9bar, dan hoef je dat niet meer allemaal te mod'en in de Gaggia Classic)
Bedankt voor het antwoord.

Zat zelf te twijfelen tussen de Rancillio silvia v6 en de Gaggia classic evo pro. Was de Lelit nog niet tegen gekomen, PID is zeker een dikke plus, maar vind de machine er op één of andere manier een beetje goedkoop uitzien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joshh
multynoob schreef op maandag 3 juni 2024 @ 18:00:
[...]

Bedankt voor het antwoord.

Zat zelf te twijfelen tussen de Rancillio silvia v6 en de Gaggia classic evo pro. Was de Lelit nog niet tegen gekomen, PID is zeker een dikke plus, maar vind de machine er op één of andere manier een beetje goedkoop uitzien.
Mijn voorkeur gaat nog steeds naar de Gaggia van alle bovenstaande. Gaggie past de coating niet meer toe op de 2024 modellen. Op diverse websites wordt deze aangeboden met een levertijd. Dan kun je er bijna wel vanuit gaan dat je goed zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003

mphilipp

Romanes eunt domus

...en dan ombouwen naar een Gaguino :+

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Vraagje aan de hive mind...Ik ben op zoek naar een degelijke bonenmaler voor mijn toekomstige setup. Toen ik nog helemaal blanko was, dacht ik aan de Sage Smart Grinder Pro, eigenlijk puur omdat ie programmeerbaar is. Dus je zoekt uit hoe een specifieke boon gemalen moet worden en dat stel je in met die drie beschikbare presets. Dat is makkelijk te leren aan de huisgenoten (daar gaat het eigenlijk om). Maar ik kreeg al snel door dat de SGP niet de beste optie is. Dus ik ben op zoek naar een goede maler die ook zo'n optie heeft om voorkeuren in te stellen. Ik heb eea bekeken over de Eureka Mignon Specialita, maar volgens mij is die niet programmeerbaar (vraagteken). Heeft iemand suggesties?
Ik kan mij niet voorstellen dat de Sage de enige is (in de betaalbare klasse < €500) die dat heeft. Of is er een reden dat ze dat niet doen? Staat het niet pro genoeg :+

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Wat zou je willen programmeren behalve de maalgraad en de tijd/gewicht wat je wilt malen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16:45
cryptapix schreef op zondag 2 juni 2024 @ 21:21:
[...]

Moet je me toch eens uitleggen waar dat dan in zit. In ieder geval niet in de cafeïneinname. Die is bij filterkoffie (mede doordat die portie groter is) namelijk een stuk meer dan bij espresso.
Andere stoffen zoals cafestol.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

pirke schreef op maandag 3 juni 2024 @ 21:33:
Wat zou je willen programmeren behalve de maalgraad en de tijd/gewicht wat je wilt malen?
Ik denk maaltijd. Ik heb begrepen dat er niet zo heel veel malers zijn die wegen wat ze afgeven, en dat dat soms nog een beetje iffy is ook (Baratza Sette 270Wi bv). Als je eenmaal hebt bepaald wat de ideale maalgraad is, zou het fijn zijn als je 2 of 3 presets kunt vastleggen voor single of double dose.

Of zijn er gewoon niet zoveel machines die dat hebben?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pirke
mphilipp schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 01:17:
[...]

Ik denk maaltijd. Ik heb begrepen dat er niet zo heel veel malers zijn die wegen wat ze afgeven, en dat dat soms nog een beetje iffy is ook (Baratza Sette 270Wi bv). Als je eenmaal hebt bepaald wat de ideale maalgraad is, zou het fijn zijn als je 2 of 3 presets kunt vastleggen voor single of double dose.

De specialita kun je programmeren met 2 maaltijden. Bijvoorbeeld single shot en double shot, of espresso en filter.

Met een dial mod ( https://www.amazon.nl/Esp...npassingen/dp/B0CLCB8VQ6/ ) kun je in theorie switchen tussen espresso en filter in zowel maalgraad als tijd.

Hij heeft ook een stand om niet af te tellen maar gewoon oneindig malen, handig als je er een single dose hopper op hebt zitten.

Als je tussen filter en espresso gaat wisselen is een single dose hopper met blaasbalg wel aan te raden om alle resten eruit te blazen. Beetje afhankelijk van je filter benodigdheden kun je ze van 30 gram tot 60 gram krijgen.

[ Voor 16% gewijzigd door pirke op 04-06-2024 01:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 17:11
[...]

De GbW zijn niet iffy hoor, alleen duur.

Specifiek de Baratze heeft wel wat issues met een plastic 'gearbox'.

[ Voor 6% gewijzigd door Ypuh op 04-06-2024 08:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12:22
Ypuh schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 08:08:
[...]

Specifiek de Baratze heeft wel wat issues met een plastic 'gearbox'.
En luid, vooral heel luid! Maalt wel uitstekend, en de weegfunctie is prima, stelt zichzelf prima (hij onthoud het resultaat van de vorige malingen en probeert daarmee de ideale maaltijd in te stellen) bij als je de maalgraad versteld hebt, en in het ergste geval geeft ie wel eens een tiende afwijking. Het is dan een een weeg gebeuren van Acaia, je weet wel van de idioot dure (maar heel goede) koffie weegschalen. Het was de eerste koffie molen waarbij ik de smaak noten die velen leken te hebben in hun koffie ook begon te onderscheiden.

Ik zag overigens dat er eentje voor een heel fijn bedrag op MP staat, voor de liefhebbers, een prima instap - de luxe model!

[ Voor 15% gewijzigd door RoosW op 04-06-2024 08:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:02
[...]

Besef wel dat de maal tijd en afstelling van een boon ook met de dagen veranderd. Dus als je eenmaal een goede afstelling hebt gevonden kan die 2 a 3 dagen later weer een beetje afwijken.

Is het niet een idee om voor €300 een goedkope vol automaat te halen voor je huisgenoten en de overige €900 te spenderen aan een leuke setup waar je verder mee kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tibs
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 14:13
Ik zit er over na te denken om de Nivona Cube 4 aan te schaffen. Maar nu vroeg ik mij af bij welke online winkel ik deze het beste zou bestellen?

Aan de ene kant heb je Bol.com maar voor dezelfde prijs kan ik die bij dekoffiewinkel, koffie-loods of Van Pommeren ook kopen en daar kan ik dan nog wat bonen bij doen.

Iemand positieve of negatieve info over deze winkels? Lijken me alle 3 betrouwbare zaken.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Denko

Denko

|{ing Øf ßlitz

Tibs schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 10:57:
Ik zit er over na te denken om de Nivona Cube 4 aan te schaffen. Maar nu vroeg ik mij af bij welke online winkel ik deze het beste zou bestellen?

Aan de ene kant heb je Bol.com maar voor dezelfde prijs kan ik die bij dekoffiewinkel, koffie-loods of Van Pommeren ook kopen en daar kan ik dan nog wat bonen bij doen.

Iemand positieve of negatieve info over deze winkels? Lijken me alle 3 betrouwbare zaken.
Van pommerren heb ik iig goede ervaringen mee. Erg snelle reactie en hebben een winkel in utrecht.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Van pommeren heeft bij mij de voorkeur. Fijne winkel, goede service ervaring en ze helpen je graag als je issues hebt. Vroeger brandde zij ook hun eigen koffie (koffielab) maar ik weet niet of ze dat nog doen. Was toendertijd echt ontzettend lekker en mijn eerste ervaring met licht gebrande bonen en de smaak die je dan uit de boon kan krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gluten Parody
Vorige week bij Van Pommeren geweest met belangstelling voor de Cube. Aeropress is toch onhandig als je bezoek hebt. Toen ze hoorden 'Eureka filtro en aeropress' viel het advies toch richting Moccamaster, of bijvoorbeeld Chemex als zetmethode. Ze denken dus wel goed mee mbt waar je staat in je koffie-journey :) O+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tibs
Gluten Parody schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 11:15:
[...]

Vorige week bij Van Pommeren geweest met belangstelling voor de Cube. Aeropress is toch onhandig als je bezoek hebt. Toen ze hoorden 'Eureka filtro en aeropress' viel het advies toch richting Moccamaster, of bijvoorbeeld Chemex als zetmethode. Ze denken dus wel goed mee mbt waar je staat in je koffie-journey :) O+
Ik gebruik momenteel een french press en zou dus overstappen naar een Cube.

Die moccamaster of Chemex is dan meer om een kan koffie te zetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12:16
Een Chemex erbij is trouwens nooit weg.
Icm een French press en een mokka potje is dat toch wel de basis die je moet hebben.
Voor de kosten hoef je het over het algemeen niet te laten.
Zeker zomers vind ik lekker buiten ontbijten en dan op zo’n relaxte manier mijn koffie maken echt een heerlijk momentje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gluten Parody

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Mooi ding O+
Waar ik alleen een probleem mee heb is de manier waarop het filter wordt gevouwen; je gebruikt het inefficient en is op 25% van het oppervlak 3x zo dik.
Als ik als chemicus daar ooit overheen kan komen, komt er hier ook een Chemex in huis. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gluten Parody
Voor je verjaardag vragen 👍🏻 gegeven paard he

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• multynoob
Mijn gaggia classic evo pro staat in bestelling.

Is er nog een goed proefpakket van een branderij die jullie aanbevelen voor een beginner?
Of kan ik het beste eerst één soort proberen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vinpower
multynoob schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 14:34:
Mijn gaggia classic evo pro staat in bestelling.

Is er nog een goed proefpakket van een branderij die jullie aanbevelen voor een beginner?
Of kan ik het beste eerst één soort proberen?
Leuk! Algemene advies is wel om met 1 boon te starten. Anders maak je het jezelf alleen maar lastig.
Fijne boon vind ik altijd deze https://www.brandzaak.nl/honduras-marcala-comsa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
  • Registratie: November 2004

Van Pommeren, hele goede service!
Maar ik koop nooit geen Nivona meer, de service is echt ruk. Niets dan problemen maar dat ligt aan onze waterontharder en zoek het maar uit. Ben blij dat ik hem kwijt ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tibs
Freezhost schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 15:03:
[...]

Van Pommeren, hele goede service!
Maar ik koop nooit geen Nivona meer, de service is echt ruk. Niets dan problemen maar dat ligt aan onze waterontharder en zoek het maar uit. Ben blij dat ik hem kwijt ben.
En welke Nivona had je dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10:13
Ravhin schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 14:30:
Mooi ding O+
Waar ik alleen een probleem mee heb is de manier waarop het filter wordt gevouwen; je gebruikt het inefficient en is op 25% van het oppervlak 3x zo dik.
Als ik als chemicus daar ooit overheen kan komen, komt er hier ook een Chemex in huis. ;)
ah lekker oldschool filterpapier vouwen, heb je vast als chemicus toch ook vroeger gedaan met je Whatmann filtreerpapier ? ;)

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dnzm
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-09 23:55

dnzm

Knorrig

Zo, knoop, en doorgehakt, en zo: ibood had een Bambino (niet-plus) voor weinig centen, Jeffrey's Koopjes-en-computerhuurschuur had voor weinig een Kingrinder K2, dat komt dan de komende dagen allemaal ergens binnen en dan ga ik kijken of ik daar een enigszins fatsoenlijke bak bessennat uit kan krijgen. Met wat spelen en pielen kom ik er dan vanzelf wel eens achter of en waarnaartoe ik wil doorgroeien, maar voor nu ben ik voor €270 onder de pannen, en dat lijkt me voor een instap helemaal niet gek.

Blogt (te sporadisch) op doenietzomoeilijk.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
dnzm schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 15:27:
voor nu ben ik voor €270 onder de pannen
Fijn, hou je geld over voor Kopi Luwak boontjes ;) /s

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bebopper
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-09 16:24

bebopper

I'm an absolute beginner...

dnzm schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 15:27:
Zo, knoop, en doorgehakt, en zo: ibood had een Bambino (niet-plus) voor weinig centen, Jeffrey's Koopjes-en-computerhuurschuur had voor weinig een Kingrinder K2, dat komt dan de komende dagen allemaal ergens binnen en dan ga ik kijken of ik daar een enigszins fatsoenlijke bak bessennat uit kan krijgen. Met wat spelen en pielen kom ik er dan vanzelf wel eens achter of en waarnaartoe ik wil doorgroeien, maar voor nu ben ik voor €270 onder de pannen, en dat lijkt me voor een instap helemaal niet gek.
Helemaal top, voor (relatief) weinig geld een start en lekker kijken of je het leuk vindt. En zo ja, dan kun je heerlijk de koffie rabbit hole in :)

Neem alleen wel in je achterhoofd mee dat sommige dingen die je misschien niet bevallen kunnen komen door de (budget) setup die je hebt. Laat dat dan niet leidend zijn voor de beslissing of je wel of niet diep de rabbit hole in wilt gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 17:05

Secsytime

Automagisch

Is er hier toevallig al iemand die een Bird heeft?

Afbeeldingslocatie: https://weberworkshops.com/cdn/shop/files/BIRD_41of60_1100x.jpg?v=1701245215

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dnzm

dnzm

Knorrig

Gluten Parody schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 15:44:
[...]

Fijn, hou je geld over voor Kopi Luwak boontjes ;)
Mwah, ik dacht aan iets diervriendelijkers te denken, die Kopi Luwak schijnt heel niet zo leuk te zijn qua productie. En ik hoor goede verhalen over Koffiestation van collega's.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dnzm

dnzm

Knorrig

bebopper schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 15:45:
[...]Neem alleen wel in je achterhoofd mee dat sommige dingen die je misschien niet bevallen kunnen komen door de (budget) setup die je hebt. Laat dat dan niet leidend zijn voor de beslissing of je wel of niet diep de rabbit hole in wilt gaan.
Ben ik me wel van bewust, ja, dit is een simpele set, you get what you pay for, enzovoorts. Maar ik kan allicht eens zien of ik hier in ieder geval iets van een zekere consistentie mee kan bereiken, zodat ik weet dat het niet aan mijn techniek (of gebrek daaraan) ligt als het eens minder is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gamerboy
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 25-09 10:21

Enorm leuke video van een kook kanaal wat ik volg die wat meer het wetenschapelijke stukje van koken belicht. Dit keer een video over koffie en koffiebonen. Dacht misschien leuk om hier te delen :)

"It's time to kick ass and chew bubblegum... and I'm all outta gum" - Duke Nukem | Check mijn advertensies hier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Ook zo moe van dat WDT'en? Krijg je er een lamme arm van? Of een sik? Lijd niet langer!

Een beetje 3D printen en een bij Bambu Lab te bestellen hardware kit (of je bestelt de onderdelen zelf, zijn geen ingewikkelde onderdelen) en je maakt je eigen electrische WDT tool!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

dnzm schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 16:30:
[...]
Mwah, ik dacht aan iets diervriendelijkers te denken, die Kopi Luwak schijnt heel niet zo leuk te zijn qua productie.
Ik las ook ergens dat het ook niet als 'lekkerste' koffie wordt gekozen uit dubbel blind smaaktests. Net als de Stradivarius nooit als beste wordt gekozen uit blinde luistertests (zijn luistertests dat niet altijd? :+ )

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Hopjesvla79 schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 15:17:
[...]

ah lekker oldschool filterpapier vouwen, heb je vast als chemicus toch ook vroeger gedaan met je Whatmann filtreerpapier ? ;)
Whatmann werd bij ons alleen gebruikt voor biochemie en andere lekebroederpraktijken; wij échte organici waren alleen van de P5 glasfilters :P
Die kon je ten minste goed schoonmaken met een 1:1 mengsel van in situ geprepareerd geconcentreerd zwavelzuur en 50% waterstofperoxide O-) (edit: ik kom er door ChatGTP achter dat dit een Piranha-oplossing heet 8) )
sorry - vreselijk offtopic :>

[ Voor 6% gewijzigd door Ravhin op 04-06-2024 17:39 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

mphilipp schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 17:20:
Ook zo moe van dat WDT'en? Krijg je er een lamme arm van? Of een sik? Lijd niet langer!
[YouTube: Electric Coffee WDT Tool Kit-K013 Installation]
Een beetje 3D printen en een bij Bambu Lab te bestellen hardware kit (of je bestelt de onderdelen zelf, zijn geen ingewikkelde onderdelen) en je maakt je eigen electrische WDT tool!
:D
Geweldig! welnu, die 10x draaien kan mijn pols wel aan hoor ;) Mooi om te zien dat de mod community werkelijk geen grenzen heeft aan wat er ge-auto-magiseerd wordt :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Ravhin schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 17:33:
[...]
Geweldig! welnu, die 10x draaien kan mijn pols wel aan hoor ;) Mooi om te zien dat de mod community werkelijk geen grenzen heeft aan wat er ge-auto-magiseerd wordt :o
Ik vond 'm ook wel grappig. Nooit gedacht dat een beetje met wat naaldjes draaien zo vermoeiend was. Maar evengoed leuk dat mensen dit soort dingen verzinnen. Combineren van 2 hobbies zo te zien. Hij heeft ook nog een tamping station dat hier goed bij past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Ik overweeg de aanschaf van een filterapparaat, met de volgende redenen:
- grote mok (300-400 ml) koffie kunnen zetten ipv espresso of aeropress
- minder werk in de ochtend, koffie malen en knopje duwen (zodat m'n vrouw het ook kan...)
- groot volume voor als er gasten zijn

Eventueel ook een grotere batch draaien op een thuiswerkdag om die in een thermoskan te doen en op m'n bureau neer te zetten zodat ik 2 of 3 mokken heb.

Gebaseerd op verschillende reviews is m'n short list:
- Moccamaster, KBG select / KBGT
- Sage Precision Brewer

De Moccamaster KBG Select kan halve potten zetten, de KBGT lijkt vooral geschikt te zijn voor volle potten. De voorloper KBT heeft een handmatige flow restricter die bij de KBGT niet meer bestaat. De thermoskan vd KBGT is wel mooi met een glazen binnenkant.

De Sage heeft ook keus tussen een glazen en thermoskan variant, maar ik lees dat de thermoskan een ontwerpfout heeft waar er flinke schimmel in de deksel kan groeien (https://www.reddit.com/r/...ision_brewer_caraffe_lid/ :X)

Dus als ik een enkele grote mok wil ben ik beter af met de Sage, voor 2 grote mokken zijn de Sage en de KBG select ideaal mits ik ze binnen 40 minuten opdrink, of ik moet een losse thermoskan erbij kopen.

Ik ben nog een beetje in dubio, heeft iemand nog nieuwe inzichten voor mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Ypuh schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 08:08:
[...]
Haha...nee, het ging oa over de Sette 270 met weegfunctie, die niet heel erg precies bleek en de reviewer had steeds ruzie met zijn portafilter die niet maar niet lekker wilde zitten. Is natuurlijk maar één mening en het kan een onhandige gast zijn, maar goed...kan 'm ook in de prijs zitten. Teveel willen bieden voor te weinig geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10:13
pirke schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 17:42:
- minder werk in de ochtend, koffie malen en knopje duwen (zodat m'n vrouw het ook kan...)

Eventueel ook een grotere batch draaien op een thuiswerkdag om die in een thermoskan te doen en op m'n bureau neer te zetten zodat ik 2 of 3 mokken heb.

- Sage Precision Brewer

De Moccamaster KBG Select kan halve potten zetten, de KBGT lijkt vooral geschikt te zijn voor volle potten. De voorloper KBT heeft een handmatige flow restricter die bij de KBGT niet meer bestaat. De thermoskan vd KBGT is wel mooi met een glazen binnenkant.

De Sage heeft ook keus tussen een glazen en thermoskan variant, maar ik lees dat de thermoskan een ontwerpfout heeft waar er flinke schimmel in de deksel kan groeien (https://www.reddit.com/r/...ision_brewer_caraffe_lid/ :X)

Dus als ik een enkele grote mok wil ben ik beter af met de Sage, voor 2 grote mokken zijn de Sage en de KBG select ideaal mits ik ze binnen 40 minuten opdrink, of ik moet een losse thermoskan erbij kopen.

is de 40 minuten te kort van de Moccamaster dan kan je hem daarna weer opnieuw aan en uit zetten, advies van de US Moccamaster site ;) (maar die 40 minuten moeten vanwege EU wetgeving).

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Hercul3s schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 08:55:
[...]
Besef wel dat de maal tijd en afstelling van een boon ook met de dagen veranderd. Dus als je eenmaal een goede afstelling hebt gevonden kan die 2 a 3 dagen later weer een beetje afwijken.
Ja, en ook als de luchtvochtigheid verandert, de temperatuur... Ik denk dat ik er voorlopig nog niet zo vreselijk fanatiek in zit dat ik elk kopje volledig ga analyseren.
Is het niet een idee om voor €300 een goedkope vol automaat te halen voor je huisgenoten en de overige €900 te spenderen aan een leuke setup waar je verder mee kan?
In principe hebben we nu al een mooie Nespresso staan. Die blijft volgens vriendin staan. Maar ik denk dat als er iets naast komt waar zij mee om kan gaan en waar duidelijk betere koffie uit komt, ze zo om is. Maar dan moet het inderdaad wel een beetje makkelijk zijn. En zelf wil ik ook niet steeds een kwartier bezig zijn om 1 bakkie te zetten. (buiten dat ik zal moeten wachten tot de machine is opgewarmd).
En ik heb naar volautomaten gekeken en die wil ik niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

[knip]
Ik had vroegâh een Philips Café Gourmet, wat destijds (jaren '90) een bekroond ontwerp was. Kookt eerst het water en laat het dan pas doorlopen. Heb het nog jarenlang gebruikt. Blijkbaar bestaat ie nog steeds, maar dan een beetje aangepast.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NikI21YTFEToNS5SS-SQrxddRGU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Hqkk0zLXpV0wYZeiCtBEpNFS.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c0sje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12:12

- Sage Precision Brewer

Zelf een Melitta One gekocht voor naast mijn Londinium-R. Erg tevreden over, je kan voor de kleine porties de flowrate “aanpassen” (knop indrukken en hij loopt langzamer door). Samen met verse boontjes een heerlijke combi. Met ING rentepunten gekocht jaar of 2 geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Nu online
Ik heb de KBGT en waarom kan je geen halve potten zetten, doe dan de helft water en koffie in en je hebt een halve pot 8)7

Ik zet 30g/500ml koffie telkens, goed voor 2 mokken, ééntje voor mijn vrouw en ééntje voor mezelf!

[ Voor 9% gewijzigd door RigolleM op 04-06-2024 21:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
RigolleM schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 21:16:
[...]

Ik heb de KBGT en waarom kan je geen halve potten zetten, doe dan de helft water en koffie in en je hebt een halve pot 8)7

Ik zet 30g/500ml koffie telkens, goed voor 2 mokken, ééntje voor mijn vrouw en ééntje voor mezelf!
Er zit geen flow restrictie op wat de KBT en KBG select wel hebben. Daardoor is de extractie bij een halve pot minder ideaal dan bij een volle pot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gluten Parody
Thermoskan heeft een binnenwand die opgewarmd moet worden, kleine hoeveelheid koffie zou dan te veel warmte moeten afstaan aan de kan.

[ Voor 13% gewijzigd door Gluten Parody op 04-06-2024 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annun
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 15:13

- Sage Precision Brewer

Niet meteen ervaring met deze 2, maar over het algemeen zou ik die 40 minuten max warmhouden niet als nadeel zien. Ik zou die functie gewoon helemaal niet gebruiken en goede thermoskan gebruiken (liefst even een beetje warm water door voor voor te verwarmen). Na 40 minuten op zo'n warmhoudplaat proef je echt wel het verschil in je koffie. Terwijl een goede (voorverwarmde) thermos kan echt wel zeker 2 uur je koffie heet houdt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

- Sage Precision Brewer

Er wordt thuis driftig verbouwd en voor de werklui heb ik deze Sage staan. Op papier is-ie heel leuk met allerlei instelmogelijkheden, in de praktijk vind ik het een onding. Loopt te zeuren over een ontkalkingsfilter en de minimale doorloopsnelheid is mijns inziens nog steeds veel te snel. Om 1L koffie te zetten ben je welhaast verplicht om een vouwfilter te gebruiken ipv een Nº 4 want anders kan je je koffie kauwen. De MoccaMaster vind ik een van de beste filterkoffie zetters en zou absoluut mijn voorkeur hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArisB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 24-09 10:39
Pellicaantje schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 19:41:
[...]

Wij gebruiken dezelfde in onze Jura! Wat mij betreft is Peru Monteverde zeker een goede keuze.
Mag ik vragen welke Jura je hebt, welke maalgraad je gebruikt en waarop je hoeveelheid water is ingesteld?

Zelf zit ik een beetje te klungelen met de instellingen van mijn D6 icm de Monteverde bonen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

ArisB schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 11:04:
[...]

Mag ik vragen welke Jura je hebt, welke maalgraad je gebruikt en waarop je hoeveelheid water is ingesteld?

Zelf zit ik een beetje te klungelen met de instellingen van mijn D6 icm de Monteverde bonen
Ik reageer even zijdelings. Ik heb die Peru Monteverde ook gehad in mijn E8 maalstandje op 2 of 3 (vanaf klein dat ligt er meestal aan hoe vers de bonen zijn) met 100ml water en ik meen maximale boontjes.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gluten Parody
Krijg nou wat, het Van Pommeren videokanaal O+

[ Voor 8% gewijzigd door Gluten Parody op 05-06-2024 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Meteen even geabboneerd - ik wist niet dat ze een kanaal hadden! Grappig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Ravhin schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 10:45:
[...]
Er wordt thuis driftig verbouwd en voor de werklui heb ik deze Sage staan. Op papier is-ie heel leuk met allerlei instelmogelijkheden, in de praktijk vind ik het een onding. Loopt te zeuren over een ontkalkingsfilter en de minimale doorloopsnelheid is mijns inziens nog steeds veel te snel. Om 1L koffie te zetten ben je welhaast verplicht om een vouwfilter te gebruiken ipv een Nº 4 want anders kan je je koffie kauwen. De MoccaMaster vind ik een van de beste filterkoffie zetters en zou absoluut mijn voorkeur hebben.
Dank. De betrouwbaarheid en beschikbaarheid van onderdelen vind ik ook een voordeel vd Moccamaster. Voor de Sage zat ik te kijken wat een nieuwe glazen karaf zou kosten als hij onverhoopt zou vallen, maar die staan blijkbaar al meerdere jaren op "niet op voorraad".

De KBG Select Diamond editie heeft levenslange garantie zie ik, andere kleurtjes niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Is inderdaad een limited editions met diverse perks. Qua smaak zal er niet veel verschil zijn. Technivorm heeft al jaren hetzelfde model en, afgezien van wat kleine tweaks, is vrijwel onveranderd gebleven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pellicaantje
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11:03
ArisB schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 11:04:
[...]

Dat mag zeker: Ik heb temperatuur normaal, 120 ML volume en 3,5 boontjes. Maalgraad staat 1 tik van het midden af naar een fijne maalgraad.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kaanmijo
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17:12

kaanmijo

Picobello B.V.

mphilipp schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 17:20:
[YouTube: Electric Coffee WDT Tool Kit-K013 Installation]
Ik heb dit ding al een tijdje hier staan, gewoon voor de fun. Hij draait alleen wel een beetje hard dus er vliegt altijd wel wat koffie uit je bakje :+ Inclusief een 3D geprinte tamping station!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/opgxQtm3D6htjF0w3R80v83R9zs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NO2EmvTedw0JMQuxAHwabkyG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Ik heb die Eureka Mignon grote dial mod besteld, ze adverteren met "duurzaam premium aluminium", maar het grote tandwiel aan de binnenkant is gewoon 3d geprint plastic :(

Het idee is leuk, de uitvoering niet.

[ Voor 10% gewijzigd door pirke op 06-06-2024 10:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DennisCle
Was even vergeten terug te koppelen.
olafmol schreef op maandag 3 juni 2024 @ 16:57:
[...]

Dit, icm met voor je gevoel een te snelle doorloop, lijkt alsof je koffie te "waterig" is? Tenminste dat associeer ik met thermoskan koffie ;) Heb je al geprobeerd om de maling fijner te zetten?
Heb al geprobeerd de maalgraad aan te passen. Zit inmiddels op 22-25 seconde. Smaak gaat al de goede kant op, maar is nog niet top.
Joshh schreef op maandag 3 juni 2024 @ 16:23:
[...]

Met deze koffie lukt het nog niet echt naar 30seconde te gaan. Lijkt of te fijn of ±22 seconde te zijn. Heb nu een nieuwe koffie besteld en ga de machine dit weekend ff reinigen en dan kijken of het lukt op deze manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
pirke schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 10:46:
Ik heb die Eureka Mignon grote dial mod besteld, ze adverteren met "duurzaam premium aluminium", maar het grote tandwiel aan de binnenkant is gewoon 3d geprint plastic :(
Neee! amateurs }:|

Wie heeft ervaring met een 3rd party blaasbalg-hopper voor een Eureka Mignon? Die van het merk zelf is wel aan de prijs...

[ Voor 17% gewijzigd door Gluten Parody op 06-06-2024 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

kaanmijo schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 21:40:
[...]
Ik heb dit ding al een tijdje hier staan, gewoon voor de fun. Hij draait alleen wel een beetje hard dus er vliegt altijd wel wat koffie uit je bakje :+ Inclusief een 3D geprinte tamping station!
Ik zag ook eentje staan die je zelf moet draaien, en die maakt gebruik van een planetair stelsel die een spirografische beweging maakt. Daar heb je geen motortje bij nodig. Alleen een paar schoefjes en (optioneel) magneetjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

mphilipp schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 11:20:
[...]

Ik zag ook eentje staan die je zelf moet draaien, en die maakt gebruik van een planetair stelsel die een spirografische beweging maakt. Daar heb je geen motortje bij nodig. Alleen een paar schoefjes en (optioneel) magneetjes.
Dat is de Umikot - ik heb er zelf een (prima ding!) en heb er ook al een voor een mede-tweaker geprint :*) Volgt ook veel meer het Moonraker concept omdat je 5 losse tandwielen hebt die de naaldjes distribueren.

* Ravhin neemt geen bestellingen aan tot de verbouwing af is - verwacht pas een opening in 2025

[ Voor 10% gewijzigd door Ravhin op 06-06-2024 11:38 . Reden: verduidelijking ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gluten Parody

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joshh
DennisCle schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 10:46:
[...]

Met deze koffie lukt het nog niet echt naar 30seconde te gaan. Lijkt of te fijn of ±22 seconde te zijn. Heb nu een nieuwe koffie besteld en ga de machine dit weekend ff reinigen en dan kijken of het lukt op deze manier.
De koffie is dan waarschijnlijk te oud. Je kunt misschien een pre-infusie proberen. Pomp aan (hendel helemaal omhoog) na 5 seconden pomp uit (hendel op 45 graden zodat het uitlaatventiel niet wordt geactiveerd) en na weer 5 seconden de pomp aanzetten tot volle druk.

En waar heb je nieuwe koffie besteld? Dat gaat sowieso goed komen dan. d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Ravhin schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 11:36:
[...]
Volgt ook veel meer het Moonraker concept omdat je 5 losse tandwielen hebt die de naaldjes distribueren.
Zo dan! €443... Lucratieve business zie ik. Ik print ze wel voor €100 :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

offtopic:
Aan PLA/ABS ben je niet zo veel kwijt - ik gok ongeveer EUR 10 als je hem in 1x goed print (hint: dat is mij niet gelukt). De naaldjes zijn ook zo'n EUR 10 - dus je kan voor zo'n EUR 20 klaar zijn. 3D printen is uiteraard ook een hobby

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Ravhin schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 13:00:
offtopic:
Aan PLA/ABS ben je niet zo veel kwijt - ik gok ongeveer EUR 10 als je hem in 1x goed print (hint: dat is mij niet gelukt). De naaldjes zijn ook zo'n EUR 10 - dus je kan voor zo'n EUR 20 klaar zijn. 3D printen is uiteraard ook een hobby
Ik heb gezien dat 3D Jake PC-TG filament heeft. Dat is BPA vrij en wat meer 'food safe' dan veel andere filamenten. Bovendien is het erg sterk (net als ABS). Ik ga er wel een keer een maken en kijken hoe dat loopt. Ik wil eventueel dan ook wel een paar voor geïnteresseerden hier op Tweakers printen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

De Mediamarkt in Duitsland heeft weer btw-actie wat de volgende Jura machines nog interessanter maakt dan ze al waren in Duitsland t.o.v. de courante Nederlandse prijs.

ModelPrijsNL prijsLink
Jura E8 (EB) Piano Black € 797,48~1100https://www.idealo.de/pre...-eb-piano-black-jura.html
Jura EA4 (zwart & wit)€ 571,42~770https://www.idealo.de/pre..._medium=crm&utm_source=nl

Let op, de MM.de doet niet aan verzenden naar NL-adressen, je kunt bij ophalen betalen (en niet ophalen is overeenkomst ongedaan (toen ik dit deed, NB zelf even naar de AV kijken)). Eventueel doorstuurservices zouden kunnen werken.
Mocht je een DHL Packstation account hebben kun je het hiernaar toesturen, maar als je dat nu (nog) wilt aanmaken zul je te laat zijn.

Let op: De E8 (EB) is een oud model en de voorloper van de E8 (EC).
PS Dit werkt ook bij de Saturn.de wat eigenlijk gewoon de Mediamarkt is.
PPS De btw-actie lijkt te eindigen om maandag 10 juni om 09.00u, maar mijn ervaring is dat uitverkocht ook echt uitverkocht is.

[ Voor 9% gewijzigd door True op 06-06-2024 20:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gluten Parody
offtopic:
Tip: Saturn Kleef is goed aan te rijden vanuit het midden des lands.

[ Voor 8% gewijzigd door Gluten Parody op 06-06-2024 21:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Gluten Parody schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 21:18:
Tip: Saturn Kleef is goed aan te rijden vanuit het midden des lands.
offtopic:
Dan heb je nog de MM in Nordhorn voor Twente (daar shop ik dan). De Saturn in Aachen voor Z-Limburg en de Mediamarkt in Papenburg voor Groningen/Drenthe. En volgens mij zijn dat ze wel zo'n beetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverchaoz
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 24-09 10:22
True schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 20:32:
Crosspost van: True in "Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1" , maar deze actie verdient wel iets meer aandacht.

De Mediamarkt in Duitsland heeft weer btw-actie wat de volgende Jura machines nog interessanter maakt dan ze al waren in Duitsland t.o.v. de courante Nederlandse prijs.

ModelPrijsNL prijsLink
Jura E8 (EB) Piano Black € 797,48~1100https://www.idealo.de/pre...-eb-piano-black-jura.html
Jura EA4 (zwart & wit)€ 571,42~770https://www.idealo.de/pre..._medium=crm&utm_source=nl

Let op, de MM.de doet niet aan verzenden naar NL-adressen, je kunt bij ophalen betalen (en niet ophalen is overeenkomst ongedaan (toen ik dit deed, NB zelf even naar de AV kijken)). Eventueel doorstuurservices zouden kunnen werken.
Mocht je een DHL Packstation account hebben kun je het hiernaar toesturen, maar als je dat nu (nog) wilt aanmaken zul je te laat zijn.

PPS De btw-actie lijkt te eindigen om maandag 10 juni om 09.00u, maar mijn ervaring is dat uitverkocht ook echt uitverkocht is.
Tijdens de black friday had ik ook een Jura E8 EB gehaald bij de media markt in duitsland. Over garantie, service en onderhoud hoef je geen zorgen te maken, had Jura gebeld en alle machines zijn "europese" modellen, dus voor garantieafhandeling en servicebeurten hoef je niet naar duitsland terug, gwn ff Jura nederland bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16:14

sjirafje

No inspirational quotes here

True schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 20:32:
Crosspost van: True in "Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1" , maar deze actie verdient wel iets meer aandacht.

ModelPrijsNL prijsLink

Ik heb hier een vorige keer gebruik van gemaakt. Het was wel even zoeken om een MM te vinden die de gewenste model/kleur combinatie kon leveren. Anyway; mijn punt is dat niet elke Duitse MM elk model kan leveren dus daar moet je wel even op letten bij het bestellen.

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.eddy
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16:06
sjirafje schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 23:04:
[...]

Ik heb hier een vorige keer gebruik van gemaakt. Het was wel even zoeken om een MM te vinden die de gewenste model/kleur combinatie kon leveren. Anyway; mijn punt is dat niet elke Duitse MM elk model kan leveren dus daar moet je wel even op letten bij het bestellen.
Interessante aanbieding. Wil eigenlijk contant betalen maar kan die optie niet vinden. Is dat iemand wel gelukt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

m.eddy schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 23:19:
[...]

Interessante aanbieding. Wil eigenlijk contant betalen maar kan die optie niet vinden. Is dat iemand wel gelukt?
Kartenzahlung

Half gegoogle translate laatste pagina:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1MqLIW8jCT4CGwXfGQKz_Dt_rGQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IsjSqJ0UTIvqMZnI566INxv8.png?f=fotoalbum_large

Als je op 'Fortfahren und bezahlen' ramt wordt er een order gemaakt. Ik heb dit enkele weken geleden nog gedaan voor een Dyson V12 en in de winkel betaald met de pin, dan kun je ook (zoals het in DE nog kan) met contanten betalen als je wilt, dit laatste is een aanname, maar lijkt mij zeer sterk dat het niet kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.eddy
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16:06
True schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 23:29:
[...]

Kartenzahlung

Half gegoogle translate laatste pagina:
[Afbeelding]

Als je op 'Fortfahren und bezahlen' ramt wordt er een order gemaakt. Ik heb dit enkele weken geleden nog gedaan voor een Dyson V12 en in de winkel betaald met de pin, dan kun je ook (zoals het in DE nog kan) met contanten betalen als je wilt, dit laatste is een aanname, maar lijkt mij zeer sterk dat het niet kan.
Ja geprobeerd maar ze willen dan toch echt een kaart hebben, lijkt niet echt een order aangemaakt te worden nog.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rTLfcrqDZGtbVYCUe_QaEwb-RdU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/54sAMUEI2bozm6JDDBvhlmNW.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

m.eddy schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 23:54:
[...]

Ja geprobeerd maar ze willen dan toch echt een kaart hebben, lijkt niet echt een order aangemaakt te worden nog.

[Afbeelding]
Je hebt gelijk, lukt mij nu ook niet, in mijn geval was die niet op voorraad én was het geen btw-actie één van beide zou wel invloed gehad hebben.
Volgens de AV krijg je je geld terug als je niet ophaalt (zelf even lezen, 't is niet mijn geld ;)).

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• dnzm

dnzm

Knorrig

Intussen zijn zowel de KINGrinder K2 als de Bambino geland en ben ik er voorzichtig een beetje mee aan het prutsen geweest. Eerste indrukken van de K2: draait gruwelijk soepel, je merkt dat er een lager in zit. Malen gaat ook makkelijker dan met de leen-maler, in ongeveer 30sec genoeg bonen voor een rondje moka, die voor het eerst ook echt een beetje goed smaakt, niet zo overdreven sterk/bitter/zuur als de eerdere pogingen. Zal deels een kwestie zijn geweest van nu de juiste maalgraad gebruikt hebben.

De Bambino vereist nog een beetje gewenning; ik heb 0% ervaring met espresso-apparaten, dus dat hele stukje puck prep moet ik nog een beetje onder de knie krijgen. Heb een paar pucks gehad waar niets doorheen leek te komen (op den duur stop ik de pull dan toch maar, ik ben een beetje bang dat de boel anders gelijk naar de getver gaat), met een puck die vooral van boven nat en dicht lijkt te zijn. Te fijn? Latere shots leveren in ieder geval iets van koffie op, maar dat is qua smaak ook nog niet waar ik het hebben wil, eentje die kneiterbitter was en uit één van de twee druipgaatjes van de portafilter kwam (channeling?), eentje die enigszins in de buurt kwam (maar nog wat aan de sterke kant, en nog wat water op de puck. Morgen maar even verder pielen, en misschien even kijken naar een iets beter weegschaaltje (ik heb het idee dat dit keukenweegschaaltje niet helemaal betrouwbaar en consistent is), en een tamper die niet een simpel en lichtgewicht stukje plastic is.

Verder is het een mooi ding (ik heb de donkerblauwe, dat is heel donker met een beetje paarse zweem erin), handleiding is verder duidelijk, stevig kannetje voor het opschuimen, enzovoorts. Als ik er wat meer mee gewerkt heb en er misschien zelfs een fijn bakje uit getrokken heb, komt er misschien nog iets meer van een review.

Familiefoto:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wVeHBcJ8tnKTawr0SUhePlS0rWA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bqJkb7Oz5mYHzWPwyijry2Kg.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door dnzm op 08-06-2024 08:29 . Reden: Foto toegevoegd ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• pirke
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d8rgqEhuMaKn4gvtVE2hUFmt86A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EmcU9vmkQ3p45fGZXh5PAoqT.jpg?f=fotoalbum_large

De knoop is doorgehakt. De kleur is "brushed brass", oftewel goud.
Pagina: 1 ... 209 ... 247 Laatste

Let op:
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1