"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."
Toevallig sinds deze week! Ik heb er 1 van Finecoar via Etsy. Ziet er goed uit zeker icm custom dial van zelfde merk. Eerste balg was wel vervormd door shipping dus komt nog een nieuwe aan.Gluten Parody schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 10:47:
[...]
Neee! amateurs
Wie heeft ervaring met een 3rd party blaasbalg-hopper voor een Eureka Mignon? Die van het merk zelf is wel aan de prijs...
:strip_exif()/f/image/5uW1kxawYvmMdM3bQyKesg71.jpg?f=fotoalbum_large)
Messing, dan toch? Mooi, in ieder geval!pirke schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 18:42:
De knoop is doorgehakt. De kleur is "brushed brass", oftewel goud.
Ik vraag me trouwens af in hoeverre de Moccamaster nou afwijkt van die *andere* koffiezetter van dat merk, de pot en filterhouder lijken er sowieso behoorlijk op, maar die had volgens mij geen halve-pot functie (al weet ik dat niet meer zeker).
(Even geduckduckgo'd: dat was een GCS, iets ander apparaat dat inderdaad geen halve pot deed maar een "extra heet" -stand had.)
[ Voor 12% gewijzigd door dnzm op 08-06-2024 22:59 ]
Blogt (te sporadisch) op doenietzomoeilijk.nl
Mooie turbo! N00b vraag: is het verschil tussen de Specialitá en de Turbo erg groot vanwege die grotere maalschijven en hoger toerental? Of in het algemeen: zijn grotere maalschijven 'beter'?wolkeh schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 20:52:
[...]
Toevallig sinds deze week! Ik heb er 1 van Finecoar via Etsy. Ziet er goed uit zeker icm custom dial van zelfde merk. Eerste balg was wel vervormd door shipping dus komt nog een nieuwe aan.
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
Er zijn geen bewegende onderdelen, geen pomp, gewoon een goed koperen warmte element en hele simpele electronica: paar schakelaars, een drijver, geen printplaat met chips, hooguit een weerstandje. Daarom gaan die dingen 50 jaar mee (bij regelmatig ontkalken). Als het werkt: niet aankomen.
Hoe ze de 40 minuten timeout hebben gemaakt weet ik niet, ik ben geen elektrotechnicus.
[ Voor 52% gewijzigd door RigolleM op 09-06-2024 08:50 ]
Geen idee eigenlijk. Deze was toen beschikbaar bij Kookpunt en daar kocht ik ons apparaat. Was een combi actie toen en nog wat korting bedongen. Dus meer met het idee nu een degelijke maler en misschien nog een keer een upgrade. Ik ben er niet ontevreden over helemaal nu ik de maalgraad beter kan afstellen en maalsel eruit kan blazen.mphilipp schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 23:39:
[...]
Mooie turbo! N00b vraag: is het verschil tussen de Specialitá en de Turbo erg groot vanwege die grotere maalschijven en hoger toerental? Of in het algemeen: zijn grotere maalschijven 'beter'?
Maar denk dat je er voldoende over kan vinden :-)
Een vergelijking met goedkopere apparaten van andere merken zit hem in het koperen warmte element, de warmhoudplaat die zijn eigen regeling heeft (ipv dat kokend water de warmhoudplaat verwarmd), de service die ze verlenen (vervangende onderdelen blijven levenslang beschikbaar), de metalen buitenkant in 20+ kleuren, handgemaakt in Nederland, en voor een deel betaal je voor de naam.
Eventuele patenten zullen vast verlopen zijn, ze moeten het dus hebben van goed materiaal, goede service en hun betrouwbare naam.
Persoonlijk vind ik het in deze 'planned obsolescence' maatschappij verfrissend om nog een Nederlands merk te zien dat een apparaat maakt dat in principe de rest van je leven meegaat ipv dat je elke 5-10 jaar een nieuwe moet kopen.
Ik heb zoel de Specialita als de Turbo in gebruik gehad en vind de Turbo een stuk stiller dan de Specialita, hoewel ze volgens mij volgens de spes dezelfde geluidsproductie hebben. De kwaliteit van het maalsel van de Turbo is uitstekend, beter dan de Specialita en ik vermoed dat de Turbo ook een stuk minder retentie heeft. De buitenmaten (bxd) zijn nl hetzelfde als bij de Turbo maar de maalschijven zijn groter.goerriaan schreef op zondag 9 juni 2024 @ 08:58:
Turbo vs normale is wel een verschil. Malen gaat veel sneller, consistentie van maalsel in mijn ogen ook net wat beter. Maakt wel iets meer geluid en stelwiel blijft even klein als de specialita. Voor een groter stelwiel moet je de ORO reeks nemen (SD of XL), dat voegt wel makkelijker stellen toe.
Uit interesse, wat is dan nog het verschil tussen een Turbo en de ORO XL? Ik heb die laatste (althans, hij staat thuis stof te happen omdat ik die niet meer gebruik) en had daarvoor een Specialita. De ORO XL was ook stiller, sneller, beter maalsel en heeft ook 65mm schijven. Alleen is de ORO XL qua buitenmaten een tikje groter dan de specialita.bszz schreef op zondag 9 juni 2024 @ 10:44:
[...]
Ik heb zoel de Specialita als de Turbo in gebruik gehad en vind de Turbo een stuk stiller dan de Specialita, hoewel ze volgens mij volgens de spes dezelfde geluidsproductie hebben. De kwaliteit van het maalsel van de Turbo is uitstekend, beter dan de Specialita en ik vermoed dat de Turbo ook een stuk minder retentie heeft. De buitenmaten (bxd) zijn nl hetzelfde als bij de Turbo maar de maalschijven zijn groter.
Dan zal het geluid op een iets andere frequentie liggen. Sommige geluiden klinken harder, terwijl ze (qua decibel) hetzelfde zijn.bszz schreef op zondag 9 juni 2024 @ 10:44:
[...]
Ik heb zoel de Specialita als de Turbo in gebruik gehad en vind de Turbo een stuk stiller dan de Specialita, hoewel ze volgens mij volgens de spes dezelfde geluidsproductie hebben.
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
XL heeft geharde stalen schijven (diamond inside) en een groter stelwiel dan de Turbo.cryptapix schreef op zondag 9 juni 2024 @ 11:05:
[...]
Uit interesse, wat is dan nog het verschil tussen een Turbo en de ORO XL? Ik heb die laatste (althans, hij staat thuis stof te happen omdat ik die niet meer gebruik) en had daarvoor een Specialita. De ORO XL was ook stiller, sneller, beter maalsel en heeft ook 65mm schijven. Alleen is de ORO XL qua buitenmaten een tikje groter dan de specialita.
Al die geharde en/of gecoaten schijven zijn volgens mij echt overkill voor thuisgebruik, daarom spreekt mij persoonlijk de turbo wel aan. Maargoed, als je een Synchronika, Linea Mini of You etc. thuis hebt staan, zal je ook wel vatbaar zijn voor machines met dat soort schijven.goerriaan schreef op zondag 9 juni 2024 @ 11:21:
[...]
XL heeft geharde stalen schijven (diamond inside) en een groter stelwiel dan de Turbo.
Moccamaster is de Auping Auronde onder de koffiezetters:pirke schreef op zondag 9 juni 2024 @ 10:01:
Persoonlijk vind ik het in deze 'planned obsolescence' maatschappij verfrissend om nog een Nederlands merk te zien dat een apparaat maakt dat in principe de rest van je leven meegaat ipv dat je elke 5-10 jaar een nieuwe moet kopen.
- ontwerp al 50 jaar vrijwel ongewijzigd
- als ie boven je budget is, koop je 'm tweedehands
[ Voor 6% gewijzigd door Gluten Parody op 09-06-2024 22:41 ]
Bij DAK coffee roasters de volgende koffies:
Milky Cake - Colombia
Watermelon Drops - Colombia
Honeymoon - Colombia
Ik zie nu pas dat het allemaal colombiaanse koffies zijn
Ook een bestelling gedaan bij Rum Baba
Colombia Jhoan Vergara Tabi - Filter Coffee
Guatemala Classic - Filter
Leuk dat je daar gewoon op lichte branding kan selecteren. Dat is hier thuis wel de favoriet. Nu we een aantal jaren licht gebrande koffies drinken, smaken supermarkt koffies toch vooral naar as
Hiervoor veel besteld bij hoofdkwartier en koffiestation. Beide bevallen zeer goed. Maar ik wilde eens wat anders.
De prijsverschillen zijn trouwens wel enorm. De geadverteerde prijzen lijken op elkaar. Maar bij die DAK en Rumbaba heb je er dan 200-250 gram voor. Bij het hoofdkwartier heb je er dan 500-1000 gram voor.
Dus als er weinig kwaliteitsverschil in zit, dan komt de volgende gewoon weer bij het hoofdkwartier vandaan. Dat is toch wel onze go-to brander
Koffiestation is hier de huisdealerRaymond schreef op zondag 9 juni 2024 @ 23:20:
Nu eens koffie besteld bij voor mij nieuwe winkels.
Bij DAK coffee roasters de volgende koffies:
Milky Cake - Colombia
Watermelon Drops - Colombia
Honeymoon - Colombia
Ik zie nu pas dat het allemaal colombiaanse koffies zijn. Ik ben benieuwd.
Ook een bestelling gedaan bij Rum Baba
Colombia Jhoan Vergara Tabi - Filter Coffee
Guatemala Classic - Filter
Leuk dat je daar gewoon op lichte branding kan selecteren. Dat is hier thuis wel de favoriet. Nu we een aantal jaren licht gebrande koffies drinken, smaken supermarkt koffies toch vooral naar as
Hiervoor veel besteld bij hoofdkwartier en koffiestation. Beide bevallen zeer goed. Maar ik wilde eens wat anders.
De prijsverschillen zijn trouwens wel enorm. De geadverteerde prijzen lijken op elkaar. Maar bij die DAK en Rumbaba heb je er dan 200-250 gram voor. Bij het hoofdkwartier heb je er dan 500-1000 gram voor.
Dus als er weinig kwaliteitsverschil in zit, dan komt de volgende gewoon weer bij het hoofdkwartier vandaan. Dat is toch wel onze go-to brander
Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>
De ENA 5 is gewoon leverbaarTeus.espresso schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 12:12:
Klopt. De C8 is ook inmiddels leverbaar.
Hopenlijk op tijd voor het zomer seizoen komt er ook een Ena5. Deze heeft wel een display en heeft als usp dat hij cold brew en light brew kan maken. Hierbij verwarmt de machine de koffie tot 60 graden bij light brew en op kamertemperatuur bij cold brew.
Zowel de C8 als de Ena5 hebben advies verkoop prijs van €999
https://shop.misterbarish.../jura-ena-5-koffiemachine
https://www.ludiqx.nl/pro...3rmQQoEAQYBCABEgIG-PD_BwE
En de cold brew vind ik helemaal geweldig. Ik heb de Z10 en drink het graag, vooral later op de dag als het buiten warm is. Het liefst met een klontje ijs en een lepeltje maple syrup.
[ Voor 13% gewijzigd door Mad Wally op 10-06-2024 12:50 ]
Normaal gesproken zijn de 250g Illy blikken (bonen en malingen) 5-7 euro, nu dus minder dan 3 euro.
[ Voor 4% gewijzigd door Fleximex op 10-06-2024 19:46 ]
Moka pot maling is fijner dan filter, een beetje gelijk aan Aeropress.Fleximex schreef op maandag 10 juni 2024 @ 14:04:
De classico Moka maling (ietsje grover dan filter) koffie van Illy is bij bol.com in de aanbieding voor Select leden. Twaalf blikken voor €34,32.
Normaal gesproken zijn de 250g Illy blikken (bonen en malingen) 5-7 euro, nu dus minder dan 3 euro.
Ze verkopen het mooi, bij Illy...Gedurfd, energiek en to-the-point: een samenspel van echte smaken, een grote stap in de richting van het cacao-aroma, dat mooi combineert met de tonen van geroosterd brood en karamel.
Eerste idee was om deze bij Van Pommeren te bestellen maar ik zie nu dat ze bij koffie-loods.nl een proefpakket (Gouden kust koffiebonen) van €55 erbij geven alsook 2 koffieglazen en nog eens €10 goedkoper zijn.
Iemand hier ervaring mee? Ik lees hier en daar een slechtere review over leverdatums die ze niet nakomen?
Zo ver moet Koffieloods dus gaan om verkopen te realiseren...Tibs schreef op maandag 10 juni 2024 @ 21:54:
[..] een proefpakket (Gouden kust koffiebonen) van €55 erbij geven alsook 2 koffieglazen en nog eens €10 goedkoper
Zo kun je het inderdaad ook bekijken.Gluten Parody schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 09:51:
[...]
Zo ver moet Koffieloods dus gaan om verkopen te realiseren...
Gaat dus een stuk minder met de economie..Gluten Parody schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 09:51:
[...]
Zo ver moet Koffieloods dus gaan om verkopen te realiseren...
Leuke prijs maar kan iemand wat zeggen over kwaliteit van de koffie? Goed te doen of overslaan?Fleximex schreef op maandag 10 juni 2024 @ 14:04:
De classico Moka maling (ietsje grover dan filter) (Edit: ietsje fijner dan filter) koffie van Illy is bij bol.com in de aanbieding voor Select leden. Twaalf blikken voor €34,32.
Ik ken Koffieloods niet.Tibs schreef op maandag 10 juni 2024 @ 21:54:
Ok, ik ga nu echt bijna over tot de koop van de Nivona Cube 4.
Eerste idee was om deze bij Van Pommeren te bestellen maar ik zie nu dat ze bij koffie-loods.nl een proefpakket (Gouden kust koffiebonen) van €55 erbij geven alsook 2 koffieglazen en nog eens €10 goedkoper zijn.
Iemand hier ervaring mee? Ik lees hier en daar een slechtere review over leverdatums die ze niet nakomen?
Wel weet ik uit ervaring dat de aftersales bij een espresso apparaat erg fijn is. Denk aan garantie, overleg over pistons, onderhoud e.d.
Mijn ervaring met Van Pommeren is daarin erg goed - zo niet uitstekend.
Je moet zelf afwegen of dat een niet zelf-gekozen pak koffiebonen, twee kopjes en een tientje waard is
[ Voor 41% gewijzigd door Ravhin op 11-06-2024 10:52 . Reden: quote toegevoegd ]
Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>
Koffie van Illy is van goede kwaliteit voor supermarkt / standaard koffiehuis. Je kan er een goede Italiaanse espresso van zetten met mooie bitters en een prachtige crema. Als je een PID hebt kan je je groep op 90 ºC zetten en komt er een hele mooie kop koffie uit. Verwacht geen fruittonen e.d.Miki schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 10:30:
[...]
Leuke prijs maar kan iemand wat zeggen over kwaliteit van de koffie? Goed te doen of overslaan?
Ik vroeg me af of ik de maler zou kunnen gebruiken om koffie te malen voor een french press.
Robbert (van Van Pommeren) deed direct zelf de test met een Cube die ze staan hadden en stuurde me een foto van het maalresultaat.
Als ze zo ver gaan bij een simpele vraag via mail vind ik het maar normaal dat ik daar de Nivona Cube bestel.
Top service!
Normaal neem ik mijn gehele set mee inclusief handmaler maar dit jaar hebben we ruimtegebrek.
Dus ik zoek een goede koffie die ik gemalen kan aanschaffen. BInnen drie weken is alle koffie toch op :-)
Iemand tips?
Neem een handmaler meeAidacra schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 12:08:
Ik wil graag voor mijn vakantie naar Zweden gemalen koffie meenemen voor mijn Aeropress.
Normaal neem ik mijn gehele set mee inclusief handmaler maar dit jaar hebben we ruimtegebrek.
Dus ik zoek een goede koffie die ik gemalen kan aanschaffen. BInnen drie weken is alle koffie toch op :-)
Iemand tips?
---
vakantiegeld!
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Zz6e36AE92ch8QltcnDnEndi.jpg?f=user_large)
[ Voor 58% gewijzigd door Gluten Parody op 12-06-2024 12:35 ]
Gluten Parody schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 12:28:
Merinowol kleding... kun je dagen achtereen dragen en zo hou je plek over voor de handmaler.
![]()
---
vakantiegeld!
[Afbeelding]
Ja heb ik ook overwogen om gewoon 1 kilo bonen zelf met de hand te malen. Misschien toch maar de kids aan het werk zettencryptapix schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 12:16:
[...]
Neem een handmaler meeMaar serieus, hoeveel tijd heb je nog voor je vertrekt? Anders zou ik zeggen, maak nu wat koffie, laat het 1 tot 2 weken liggen en zet er eens koffie van. Als je dat nog ok vindt, kun je je eigen koffie maken ben meenemen. Als je dat niet ok vindt, gaat andere voorgemalen koffie je ook niet helpen. Daarbij ga ik er wel van uit dat je verse bonen gebruikt, anders kun je iedere voorgemalen koffie kopen
Gefeliciteerd! Hier net de Fellow Ode Gen 2 binnen, ook via van P... Vakantiegeld goed besteedGluten Parody schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 12:28:
vakantiegeld!
Mooi hoe snel die koffie rabbit hole gaat.
Jaartje terug een Aeropress Go aangeschaft met 1Zpresso handmaler erbij, voor op vakantie.
Inmiddels staan er een Hario V60 drip decanter, Fellow Stagg EKG en Timemore Black Mirror Basic 2 op het aanrecht te pronken
[ Voor 9% gewijzigd door Gluten Parody op 12-06-2024 13:06 ]
welke kleur is het geworden?Gluten Parody schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 12:28:
Merinowol kleding... kun je dagen achtereen dragen en zo hou je plek over voor de handmaler.
---
vakantiegeld!
[Afbeelding]
Hi Ha Hopjesvla
...of een accuboormachineAidacra schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 12:47:
[...]
Ja heb ik ook overwogen om gewoon 1 kilo bonen zelf met de hand te malen. Misschien toch maar de kids aan het werk zetten
Oud geel
Ik heb wel eerst 5x een volle pot met alleen water er doorheen laten lopen om hem aan de binnenkant te reinigen. Er blijft een hoop troep achter tijdens productie. De eerste keer was het water echt heel geel, daarna werd het steeds schoner. De laatste 2x was puur "voor de zekerheid".
[ Voor 27% gewijzigd door pirke op 12-06-2024 16:52 ]
Ja enorm, echt viespirke schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 16:50:
[...]
echt heel geel, daarna werd het steeds schoner
:fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/x3rnpKvorXV2EMkN75KW4Zbq.gif?f=user_large)
Leuk om te lezen! Ik zit in hetzelfde schuitje met een Bambino (ook gekocht via ibood) en een 1Zpresso jx-pro handmaler.dnzm schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 21:44:
Intussen zijn zowel de KINGrinder K2 als de Bambino geland en ben ik er voorzichtig een beetje mee aan het prutsen geweest. Eerste indrukken van de K2: draait gruwelijk soepel, je merkt dat er een lager in zit. Malen gaat ook makkelijker dan met de leen-maler, in ongeveer 30sec genoeg bonen voor een rondje moka, die voor het eerst ook echt een beetje goed smaakt, niet zo overdreven sterk/bitter/zuur als de eerdere pogingen. Zal deels een kwestie zijn geweest van nu de juiste maalgraad gebruikt hebben.
De Bambino vereist nog een beetje gewenning; ik heb 0% ervaring met espresso-apparaten, dus dat hele stukje puck prep moet ik nog een beetje onder de knie krijgen. Heb een paar pucks gehad waar niets doorheen leek te komen (op den duur stop ik de pull dan toch maar, ik ben een beetje bang dat de boel anders gelijk naar de getver gaat), met een puck die vooral van boven nat en dicht lijkt te zijn. Te fijn? Latere shots leveren in ieder geval iets van koffie op, maar dat is qua smaak ook nog niet waar ik het hebben wil, eentje die kneiterbitter was en uit één van de twee druipgaatjes van de portafilter kwam (channeling?), eentje die enigszins in de buurt kwam (maar nog wat aan de sterke kant, en nog wat water op de puck. Morgen maar even verder pielen, en misschien even kijken naar een iets beter weegschaaltje (ik heb het idee dat dit keukenweegschaaltje niet helemaal betrouwbaar en consistent is), en een tamper die niet een simpel en lichtgewicht stukje plastic is.
Verder is het een mooi ding (ik heb de donkerblauwe, dat is heel donker met een beetje paarse zweem erin), handleiding is verder duidelijk, stevig kannetje voor het opschuimen, enzovoorts. Als ik er wat meer mee gewerkt heb en er misschien zelfs een fijn bakje uit getrokken heb, komt er misschien nog iets meer van een review.
Familiefoto:
[Afbeelding]
Had zelf ook nog geen ervaring met het maken van espresso, dus herken veel dingen die je noemt. Eerste shot compleet gechoked, dus toch te fijn gemaald. Tweede shot was al beter qua timing, maar heel zuur. Derde shot leek er al meer op maar was nog verre van perfect. Gebruik overigens de Brasil yellow bourbon bonen van Brandzaak.
De Bambino zelf bevalt mij ook wel goed, mooi klein machientje. Zal op den duur waarschijnlijk wel de portafilter willen vervangen voor één zonder plastic, en wat je zegt over de tamper klopt helemaal. Die ga ik zo snel mogelijk vervangen voor één van betere kwaliteit en 53.3mm zodat ook de randen worden aandgedrukt. Ook nog even op zoek naar een wdt-tool, schijnt wel een groot verschil te kunnen maken.
Succes met het experimenteren in ieder geval! Hoor het graag wanneer je de perfecte shot hebt gemaakt en wat het geheim erachter is, haha
Mja, dat in balans krijgen van tijd en extractie lukt mij ook nog niet heel geweldig. Ik vind het wel apart, ik lees en zie overal dat er redelijk kracht moet worden uitgeoefend bij het tampen, maar alles meer dan "heel losjes die tamper er even boven houden" lijkt de boel al gauw te choken, tenzij ik flink grover ga malen dan wat KINGrinder "voorschrijft". Nou ja, ik speel nog wel even door (met niet al te dure bonen).giovanio schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 18:34:
[...]
Leuk om te lezen! Ik zit in hetzelfde schuitje met een Bambino (ook gekocht via ibood) en een 1Zpresso jx-pro handmaler.
Had zelf ook nog geen ervaring met het maken van espresso, dus herken veel dingen die je noemt. Eerste shot compleet gechoked, dus toch te fijn gemaald. Tweede shot was al beter qua timing, maar heel zuur. Derde shot leek er al meer op maar was nog verre van perfect.
Ik krijg morgen een wdt-tooltje, een (hopelijk iets nauwkeuriger) weegschaaltje, een andere tamper en een knockbox binnen. Misschien wil ik tzt nog wel eens een open portafilter, dat helpt misschien bij het troubleshooten van mijn niet-zo-geweldige shots.De Bambino zelf bevalt mij ook wel goed, mooi klein machientje. Zal op den duur waarschijnlijk wel de portafilter willen vervangen voor één zonder plastic, en wat je zegt over de tamper klopt helemaal. Die ga ik zo snel mogelijk vervangen voor één van betere kwaliteit en 53.3mm zodat ook de randen worden aandgedrukt. Ook nog even op zoek naar een wdt-tool, schijnt wel een groot verschil te kunnen maken.
Ik heb een Puckpress die hem op 15kg hamert, jawel die druk is geen probleem, wel vlak tampen, kleine afwijkingen kunnen al 'gushes' veroorzaken, met de ongewenste (heel lokaal in de puck) over extractie smaken, veel zuur veel bitter en een 'harde' smaak.dnzm schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 21:46:
[...]
Mja, dat in balans krijgen van tijd en extractie lukt mij ook nog niet heel geweldig. Ik vind het wel apart, ik lees en zie overal dat er redelijk kracht moet worden uitgeoefend bij het tampen, maar alles meer dan "heel losjes die tamper er even boven houden" lijkt de boel al gauw te choken, tenzij ik flink grover ga malen dan wat KINGrinder "voorschrijft". Nou ja, ik speel nog wel even door (met niet al te dure bonen).
[...]
Ik krijg morgen een wdt-tooltje, een (hopelijk iets nauwkeuriger) weegschaaltje, een andere tamper en een knockbox binnen. Misschien wil ik tzt nog wel eens een open portafilter, dat helpt misschien bij het troubleshooten van mijn niet-zo-geweldige shots.
Mijn workflow:
Ik maal 18,5 gr bonen, die doe ik in mijn portafilterhouder, dan met een WDT tooltje, 4x met compacte cirkels de rondgang maken door het bakje (als een rondgaande spiraal) en dan een keer van links naar rechts door het hele bakkie omdat enkel cirkelvormig vreemd genoeg sneller gushes geeft. dan tampen (op 15kg) en in de machine hangen, na met een simple veeg de heel enkele kruimel gemalen koffie van de rand van het bakje en de lippen af te halen.
Dan (machine staat op 92C en 9 bar druk op de groepskop) krijg ik de beste resultaten als ik op 10 seconde (of iets later, niet eerder!) de eerste druppels zie vallen, waarna ik direct een timer voor 25 seconde start.
Dit levert mij rond de 40-45 gr koffie op, en een perfecte balans met mooi veel zoet.
Je maalt dus net zo lang grover tot je ergens in de buurt van die waardes en tijd zit, die maling houd je aan tot je bonen op zijn of ze door hun leeftijd afglijden naar fijnere maal stand nodig hebben.
Nu nog even een belangrijk punt, gebruik GOEDE bonen, garbage in garbage out, en supermarkt of aanverwante bonen moeten vaak debiel fijn gemalen worden om nog enige weerstand op te roepen (oud). Koop eens een 1 KG pak bij de Koepoort, als start optie kan ik de Malabar (India) aanraden, een allemansvriendje, al moet je hem wel fijner malen als de meeste Afrikaanse bonen bv.
Ik snap dat je denkt dat goede bonen gebruiken bij het leren zonde van de centen is, maar met slecht spul leer je nooit een goede bak maken, dat zit er gewoon niet in..
Dat ligt er dus aan of je een rotatie of vibratiepomp in je espresso machine hebt zitten cq, de drukopbouw. Volgens mij heb jij een rotatiepomp met flowcontrol. Dan heb je nog het debiet die de groep levert en of je een portafilter met of zonder uitloop hebt (naked).RoosW schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 10:34:
[...]
Dan (machine staat op 92C en 9 bar druk op de groepskop) krijg ik de beste resultaten als ik op 10 seconde (of iets later, niet eerder!) de eerste druppels zie vallen, waarna ik direct een timer voor 25 seconde start.
Dit levert mij rond de 40-45 gr koffie op, en een perfecte balans met mooi veel zoet.
Kortom je kunt niet zeggen dat 10 seconden voor de eerste druppel dan altijd geldt. Ik haal met een vibratiepomp bijvoorbeeld goede resultaten bij 8 seconden voor de eerste drup.
Dat van die bonen is iets dat een collega vandaag toevallig ook al riep, ja. Ook dat verschillende bonen sowieso verschillende maalgraden hebben, dus dat je niet met één stand voor alles klaar bent.
Snap ik ook allemaal wel, maar iets van *consistentie* moet m.i. wel te bereiken zijn, ook met een goedkopere boon. Je zit dan consistent onder het niveau van een geweldige boon, soit, maar ik vermoed dat het desondanks toch goed is voor de muscle memory en de techniek.
Dan zal de eerste druppel geregeld op ongeveer hetzelfde komen komen, maar het is geen variabele waarop ik stuur.
[ Voor 15% gewijzigd door cryptapix op 13-06-2024 17:53 ]
Ik geef alleen aan dat ‘de eerste drup’ van lekkere espresso kan variëren naar gelang de specificaties van de machine.cryptapix schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 17:52:
@Joshh @RoosW ik haal goede resultaten zonder dat ik ook maar enig idee heb van of let op wanneer de eerste drup komt. Volgens mij is het ook helemaal niet relevant. Pomp aan = contact water en koffie = extractie. Dus waar ik op let is of ik het gewenst aantal grammen in het gewenst aantal seconden vanaf pomp aan haal.
Dan zal de eerste druppel geregeld op ongeveer hetzelfde komen komen, maar het is geen variabele waarop ik stuur.
Voor mij is het wel een relevante variabele omdat ik zet met druk profielen e.d. Dat het voor jou niet relevant is, prima.
Ben erg benieuwd, normaal gesproken drink ik eigenlijk altijd uit de aeropress maar wil graag van het plastic af.
Filmpje voor de sfeer.
ivm DiBP?Secsytime schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 18:53:
wil graag van het plastic af
Nuttige toevoeging. Als je met (handmatige) flowprofiling werkt, wil je waarschijnlijk wel ijkpunten hebbenJoshh schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 18:28:
[...]
Ik geef alleen aan dat ‘de eerste drup’ van lekkere espresso kan variëren naar gelang de specificaties van de machine.
Voor mij is het wel een relevante variabele omdat ik zet met druk profielen e.d. Dat het voor jou niet relevant is, prima.
Mooi ding maar komt m.i. meer in de buurt van een French Press in plaats van een Aeropress. Of gaan er filters onderin? Het is wel weer een heel mooi WW model en super ge-engineerd.Secsytime schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 18:53:
Vandaag eindelijk de BIRD van Weber Workshops kunnen bestellen.
Ben erg benieuwd, normaal gesproken drink ik eigenlijk altijd uit de aeropress maar wil graag van het plastic af.
Filmpje voor de sfeer.
[YouTube: The BIRD Brewer | Weber Workshops]
Zo, da's een mooie maar dure French PressSecsytime schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 18:53:
Vandaag eindelijk de BIRD van Weber Workshops kunnen bestellen.
Filmpje voor de sfeer.
[YouTube: The BIRD Brewer | Weber Workshops]
The space between is where you'll find me hiding, waiting for you
Erg duur inderdaad, maar ik vind die french press schoonmaken altijd zo’n gedoe..
voor dat geld snap ik dat afspoelen onder kraan veel gedoe is (of doe eens gek , alles in de vaatwasser )Secsytime schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 09:57:
[...]
Erg duur inderdaad, maar ik vind die french press schoonmaken altijd zo’n gedoe..
ach ja, als je het er voor over heb is het leuk speelgoed .
[ Voor 9% gewijzigd door Hopjesvla79 op 14-06-2024 10:13 ]
Hi Ha Hopjesvla
de Profitec Jump lijkt te worden gereleased:
https://www.profitec-espresso.com/en/products/jump
op de site zelf staat die nu nog niet, maar met de rechtstreekse link kom je er wel
Hi Ha Hopjesvla
Kocht samen met de Nivona ook nog een kilootje Martella Maximum Class bonen om te proberen.
Voorlopig enkel nog maar Cafe grande en Lungo geprobeerd dus moet nog even leren.
Staat ook nog eens super in de keuken.
:strip_exif()/f/image/nsxe1Z4g8LqR3rWyqhCIEDyZ.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb het idee dat door de eenvoud van de machine er ook minder stukjes zijn die kunnen kapot gaan. Het is in principe een aparte koffiemaler en een espressomachine in 1 geheel. Nadeel is natuurlijk dat als er 1 van de 2 het begeeft je het ganse toestel zou moeten vervangen.Freezhost schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 11:09:
@Tibs ziet er wel strak uit, hopelijk heb je meer geluk met Nivona dan ik.
De eerste indruk is, zoals ik al zei, zeer goed. Het verplaatsen van de cup gemalen koffie naar de brouweenheid is een soort ritueel waarbij je de koffie mooi gelijkmatig verdeeld en toch eens ruikt aan de vers gemalen bonen.
Maar na de kopjes die ik nog maar gemaakt heb kan ik natuurlijk nog geen betrouwbare indruk geven.
Veel ervaring met de Moccamaster. Op zich een goed ding,. Let wel op - Ik heb van de drie waar ik mee heb gewerkt twee keer problemen gezien met de aan/uit knoppen. Dus ik heb het idee dat het wellicht een zwak punt in de unit is. ( Truth be told - ze werden dan ook absurd veel gebruikt
The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.
Hier een vergelijkbare bevinding. De maalgraad komt een stuk nauwer, de aeropress accepteert bijna alles. Kwestie van goed je grinder inregelen.Gluten Parody schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 12:50:
Mja ik ben er nog niet uit of Moccamaster wel dé methode voor mij is... het resultaat haalt het nog niet bij wat ik met dezelfde boon uit de Aeropress krijg. Magoed, moedig voorwaarts
Ik ben nog niet toegekomen aan het uitzoeken van een koffiezaak om wat verse bonen op te halen. Maar wel al wat geëxperimenteerd met voorgemalen koffie. Bialetti rood, Illy Brasil en Lavazza Roso. Die laatste moet ik nog aanbreken maar Illy Brasil is erg lekker en werkt goed samen met de moka pot. Nespresso is net theewater vergeleken wat er uit mijn potje komt.
Opvallend is dat het niet zo nauw luistert of je de koffie in de funnel afweegt of gewoon op het oog aftopt. Zolang deze maar tot rand rijkt zit je goed. Wellicht dat het onderscheid met verse bonen wel te onderscheiden is maar dat is nu dus niet.
Hoezo niet? Je weet toch wel of het lekker(der) smaakt of niet?Tibs schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 11:47:
[...]
Ik heb het idee dat door de eenvoud van de machine er ook minder stukjes zijn die kunnen kapot gaan. Het is in principe een aparte koffiemaler en een espressomachine in 1 geheel. Nadeel is natuurlijk dat als er 1 van de 2 het begeeft je het ganse toestel zou moeten vervangen.
De eerste indruk is, zoals ik al zei, zeer goed. Het verplaatsen van de cup gemalen koffie naar de brouweenheid is een soort ritueel waarbij je de koffie mooi gelijkmatig verdeeld en toch eens ruikt aan de vers gemalen bonen.![]()
Maar na de kopjes die ik nog maar gemaakt heb kan ik natuurlijk nog geen betrouwbare indruk geven.
Of bedoelde je of ie wel of niet snel defect raakt?
[ Voor 3% gewijzigd door olafmol op 14-06-2024 15:12 ]
Vergeleken met een normale volautomaat kun je juist molen en zetgroep onafhankelijk gebruikenTibs schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 11:47:
[...]
Nadeel is natuurlijk dat als er 1 van de 2 het begeeft je het ganse toestel zou moeten vervangen.
Dat is dan inderdaad een voordeel.Gluten Parody schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 15:15:
[...]
Vergeleken met een normale volautomaat kun je juist molen en zetgroep onafhankelijk gebruiken![]()
Beide. Sowieso smaakt de koffie lekker(der) maar dat kan ook door de andere bonen zijn natuurlijk.olafmol schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 15:11:
[...]
Hoezo niet? Je weet toch wel of het lekker(der) smaakt of niet?
Of bedoelde je of ie wel of niet snel defect raakt?
Aeropress is een ander soort zetmethode dan Moccamaster.Gluten Parody schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 12:50:
Mja ik ben er nog niet uit of Moccamaster wel dé methode voor mij is... het resultaat haalt het nog niet bij wat ik met dezelfde boon uit de Aeropress krijg. Magoed, moedig voorwaarts
De ene is een pour-over, de andere een immersion brewer. Dat geeft, naast de randzaken, sowieso een heel ander smaakbeeld. Daarnaast is de Aeropress inderdaad zeer vergevingsgezind over de maalgraad en een pour-over niet. Ik zou zeker nog niet opgeven (zie ik je ook niet schrijven) want je kan hele mooie kopjes koffie zetten met de MoccaMaster.
:strip_exif()/f/image/9tHENu0YVdqsHG5pLvSKyfvq.jpg?f=fotoalbum_large)
Kan ik iemand hier nog mee verblijden? *knip*
Anders gaan ze naar de kringloop
[ Voor 10% gewijzigd door Touchdomex op 20-06-2024 13:11 . Reden: Op verzoek priveinfo verwijderd. ]
HeeRavhin schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 16:42:
[...]
k zou zeker nog niet opgeven (zie ik je ook niet schrijven) want je kan hele mooie kopjes koffie zetten met de MoccaMaster.
Er zit een knop op je <Eureka filtro>
Die helpt je zo uit de puree
Draai er aan en proef maar mee
Door maalgraad te verstellen
Ik vind aeropress ook een stuk makkelijker en lekkerder dan wat ik tot nu toe uit de Moccamaster krijg. Het inregelen vd maalgraad schiet ook niet op als je steeds een halve liter koffie zet, heb pas 6x een poging gedaanRavhin schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 16:42:
[...]
Aeropress is een ander soort zetmethode dan Moccamaster.
De ene is een pour-over, de andere een immersion brewer. Dat geeft, naast de randzaken, sowieso een heel ander smaakbeeld. Daarnaast is de Aeropress inderdaad zeer vergevingsgezind over de maalgraad en een pour-over niet. Ik zou zeker nog niet opgeven (zie ik je ook niet schrijven) want je kan hele mooie kopjes koffie zetten met de MoccaMaster.
Persoonlijk vind ik een goede espresso zetten makkelijker dan een bak goede filterkoffie zetten, de iteratiecyclus is een stuk korter bij espresso. Plus dat doe ik al jaren...
[ Voor 3% gewijzigd door pirke op 14-06-2024 19:09 ]
Lap, moest mijn project nu nog lopen in Eemshaven dan kwam ik er morgen achter maar dat lukt helaas niet. Is een kleine 5u rijdenSecsytime schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 17:04:
[Afbeelding]
Kan ik iemand hier nog mee verblijden? Mogen gratis opgehaald worden in de
***members only***
Anders gaan ze naar de kringloop

Ja het kan een flink eind zijn, zo aan het einde van de wereldTibs schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 13:51:
[...]
Lap, moest mijn project nu nog lopen in Eemshaven dan kwam ik er morgen achter maar dat lukt helaas niet. Is een kleine 5u rijden
Nou heb ik een waterontharder dus vraag ik mij af of die filter eigenlijk niet overbodig is?
Hier ook een waterontharder en ik gebruik geen los filter in het apparaat en heb dat ook nooit gedaan.Beekforel schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 08:40:
Ik heb nu zo'n twee maanden de Jura E8 EC en hij bevalt super. Inmiddels geeft hij al een tijdje aan dat de filter vervangen moet worden. Qua smaak merk ik geen verschil.
Nou heb ik een waterontharder dus vraag ik mij af of die filter eigenlijk niet overbodig is?
Maar sinds een paar jaar gebruik ik wel een waterfilter op de waterleiding dus ons water wordt wel gefilterd.
Het water wat ik drink gaat zelfs nog door een extra filter.
[ Voor 10% gewijzigd door Freezhost op 19-06-2024 09:17 ]
lijkt mij idd vrij overbodig, wat wil je er nog meer uitfilteren uit ons schone drinkwater?Beekforel schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 08:40:
Ik heb nu zo'n twee maanden de Jura E8 EC en hij bevalt super. Inmiddels geeft hij al een tijdje aan dat de filter vervangen moet worden. Qua smaak merk ik geen verschil.
Hi Ha Hopjesvla
dus waterontharder+ filter en dan nog door een extra filter? why? (of woon je buiten NL?) Waar ben je bang voor?Freezhost schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 09:16:
[...]
Hier ook een waterontharder en ik gebruik geen los filter in het apparaat en heb dat ook nooit gedaan.
Maar sinds een paar jaar gebruik ik wel een waterfilter op de waterleiding dus ons water wordt wel gefilterd.
Het water wat ik drink gaat zelfs nog door een extra filter.
Hi Ha Hopjesvla
Dat hoort hier niet thuis maar even kort.Hopjesvla79 schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 09:23:
[...]
dus waterontharder+ filter en dan nog door een extra filter? why? (of woon je buiten NL?) Waar ben je bang voor?
Om gezondheidsredenen, als ik normaal kraanwater drink reageert mijn lichaam heel heftig. Mogelijk heeft dat te maken met het feit dat ik de ziekte van Lyme heb maar als ik het ongefilterde kraanwater een tijdje laat staan loopt de PH waarde gigantisch op. Dusdanig dat het niet mogelijk was om een aquarium te houden en ook met de vijver loop ik tegen dat probleem aan. Er schijnen meer mensen te zijn die problemen hebben met aquaria/vijver in deze regio.
Toen ik daarachter kwam ben ik eens gaan zoeken en inlezen hoe het is gesteld met kraanwater. En gezien het PFAS verhaal en andere verontreinigingen weet ik niet of je nog wel kraanwater wilt drinken. Waterbedrijf zegt zodra het uit de kraankomt voldoet het aan de normen, normen die ze zelf hebben bedacht. En meewerken of zelfs meedenken doen ze niet want het voldoet aan de normen.
Qua kalk is een extra filter niet nodig als je een goede ontharder hebt (dus niet zo'n 'kalkmagneet' van RTL5Beekforel schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 08:40:
Helaas wil mijn Nespresso Creatista Pro na zoveel kopjes ontkalkt worden en daar kom je niet omheen. Dus dan doorloop ik de procedure maar dan met schoon water ipv ontkalker.
Vorig jaar voor de gein een keer met ontkalker gedaan en het water dat eruit kwam was ook gewoon schoon, terwijl je normaal gesproken met hard water daar altijd wat gruis in ziet.
Thanks voor de bevestiging!
Ja inderdaad weer een mooi Weber design maar echt revolutionair in smaak dan nee.Ravhin schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 08:43:
[...]
Mooi ding maar komt m.i. meer in de buurt van een French Press in plaats van een Aeropress. Of gaan er filters onderin? Het is wel weer een heel mooi WW model en super ge-engineerd.
Complete beleving is goed en je hebt wat meer controle dan bij een pour over, dus heb je de juiste variabelen te pakken dan kan je dat goed reproduceren. Maar dat kan ook met sommige andere goedkopere varaianten zoals de Hario Switch, Next Level Pulsar, Tricolate etc.
Veel plezier ermee.
Nieuw filter:
/f/image/DXrKn8GslyqGWQriTgd0r2eL.png?f=fotoalbum_large)
Filter met 4/5e van de 'duur' verbruikt:
/f/image/shgXDhxpJKSncLwfrb70Upo1.png?f=fotoalbum_large)
Ook een extra test van een filter bij mijn schoonouders doen exact hetzelfde.
Iemand die mij een plezier wil doen en bij vervangen van zijn/haar originele smart filter in een Jura wil kijken in een wikke kop/mok met heet water. Het lijkt mij meer neerkomen op 'standaard gedrag' van een nieuw filter, maar ik kan het nog niet helemaal plaatsen namelijk.
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
En gruis van harskorrels die kapot zijn gegaan bij de productie van de filters. Niks om je zorgen over te maken, alle gebruikte materialen zijn food-grade en dus onschadelijk.Teus.espresso schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 15:04:
De filters bevatten koolstof. Dat geeft een beetje zwart af. Dat is ook de reden dat je ze spoelt voor gebruik. Dan is het meeste kleur er wel af. Staat volgens mij ook in de gebruiksaanwijzing.
Comandante heeft heel naar ik begrijp weinig fijn maalsel en smaakt daardoor heel clean, maar weinig body. Kingrind K6 heeft relatief veel fijne deeltjes en daarmee veel meer body. En dan het prijsverschil, 200 vs 100 euro.
Wat vinden jullie?
1Zpresso heeft ook modellen zonder opvangbakje voorzien van magneten? Ik verkies 1Zp boven Commandate en Commandate boven KINGrinder qua merk en smaak. Maargoed ik wil een zo’n clean mogelijk resultaat.Mad Wally schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 18:23:
Ik zoek een betere handmaler voor de Aeropress. Mijn voorkeur gaat uit naar de Kingrind K6 of de Comandante C40. 1Zpresso valt af vanwege de constructie met magneten, met mijn 4XL handen kan dat niet goed gaan.
Comandante heeft heel naar ik begrijp weinig fijn maalsel en smaakt daardoor heel clean, maar weinig body. Kingrind K6 heeft relatief veel fijne deeltjes en daarmee veel meer body. En dan het prijsverschil, 200 vs 100 euro.
Wat vinden jullie?
Een Q2 of JX bijvoorbeeld, ook gunstig aan de prijs.

JX is helaas niet meer leverbaar. De Q2 vind ik te klein, handig op vakantie maar te klein voor thuis.Joshh schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 18:36:
[...]
1Zpresso heeft ook modellen zonder opvangbakje voorzien van magneten? Ik verkies 1Zp boven Commandate en Commandate boven KINGrinder qua merk en smaak. Maargoed ik wil een zo’n clean mogelijk resultaat.
Een Q2 of JX bijvoorbeeld, ook gunstig aan de prijs.
[Afbeelding]
Bijna alle modellen zijn vervangen voor de Ultra uitvoeringen wat niet echt een verbetering is.
Edit: de JX is nog wel te krijgen, maar is alleen voor pour-over en ik wil graag de mogelijkheid hebben espresso te malen. De JX pro (wel geschikt voor espresso) is daarentegen niet meer te krijgen.
[ Voor 11% gewijzigd door Mad Wally op 21-06-2024 19:58 ]
Ik heb de 1zpresso K ultra, erg fijn en degelijk gebouwd met zeer goede resultaten.Mad Wally schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 18:23:
Ik zoek een betere handmaler voor de Aeropress. Mijn voorkeur gaat uit naar de Kingrind K6 of de Comandante C40. 1Zpresso valt af vanwege de constructie met magneten, met mijn 4XL handen kan dat niet goed gaan.
Wat vinden jullie?
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC
Ik heb geen aandelen, ik zag dit in een video van Tom's Coffee Corner.
Ik heb zelf ook maar meteen de knoop doorgehakt en een Barista Touch Impress besteld. Toch €324 eraf is niet mis. Ik zat een beetje op de wip om een Dual Boiler te nemen, maar ik ben toch maar voor het gemak van de Touch Impress gegaan. Wie weet krijg ik de dames hier zover dat ze dit apparaat ook durven te bedienen zodra ze merken dat de koffie veel lekkerder is dan die uit de Nespresso komt. Want zo op mijn blauw-grijze ogen geloven ze dat niet. En ik heb het idee dat de Touch Impress, zowel volledig op autopilot een bakkie kan zetten, maar waarbij je ook nog voldoende kunt ingrijpen in het proces. Ik ben benieuwd!
Ben ik niet mee bekend, kun je uitleggen?Aziraphale schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 23:11:
Comandante zou ik, na hun acties richting 1Zpresso en Kingrinder, heel ver bij weg blijven.
Edit: iets met een rechtszaak om de vormgeving meen ik te lezen. Is wellicht de reden dat de K6 nu een rechte hendel heeft met een bolletje.
Toch vanwege de reviews en de prijs maar voor de K6 gegaan, 88 euro bij Amazon. Helaas wel de rechte hendel, maar 130 euro bij Ali alleen vanwege de kromme hendel kon ik niet voor mijzelf verantwoorden.
[ Voor 41% gewijzigd door Mad Wally op 22-06-2024 14:02 ]
Ik heb zo langzamerhand een klein beetje de slag te pakken van hoe fijn en hoeveel en hoe lang, en het lukt me nu aardig om reproduceerbaar drinkbare koffie uit mijn combinatie te krijgen. Ik had intussen ook al een klein WDT-tooltje, metalen tamper en een opzetring van Ali binnen, en dat helpt aardig om een betere puck te krijgen.
Naast de Lavazza-bonen heb ik ook een zakje Braziliaanse ingeslagen; wel bij de supermarkt, dus niet heel hoogdravend, maar wel degelijk een verschil en, wat mij betreft lekkerder. Ik hou blijkbaar echt van een iets donkerder roostering, prima.
Het opschuimen van melk lukt me nog niet helemaal, er komt wel schuim, maar niet van dat hele fijne. Blijft nog een kwestie van oefenen, en misschien andere melk — iemand ervaring met de Barista Oat van Lidl, en in hoeverre je daar echt microschuim op kunt toveren?
Gewoon nog even wat losse gedachtes over het apparaat:
- Dat snelle opwarmen is echt heel snel. Na 3 seconden kun je er water uit trekken. Tegelijk hoef je niet veel te verwachten van de metalen plaat bovenop, in termen van kopjes verwarmen, dat ding wordt niet warm. Als in, echt helemaal niet.
- Mogelijk ligt het nog aan mijn maling, aanstamping, of iets anders, maar na het zetten staat er nog een hoop water in/op de puck. Als ik een espresso trek, heb ik dus iets van 15-20ml in het kopje zitten, en ongeveer nog zo'n hoeveelheid op de puck. Lijkt mij niet helemaal de bedoeling? Meestal druk ik nu dus maar twee shots achter elkaar.[/i]
- Misschien gerelateerd: als ik de basket leeg doorspoel, houdt-ie ook water vast, totdat ik de portafilter uit de houder draai. De boel trekt vacuum, dus.
- Over shots trekken gesproken: dat moet echt in een groter kopje, want door het flinke hoogteverschil spettert de boel anders te veel. Het plateau is dan weer net te klein om het weegschaaltje er tussen te hebben staan (die hangt dan met zijn voorste pootjes over de rand heen).
- Ik vermoed dat ik rap door de "tijd voor een kalkbeurtje"-teller heen ga, want meestal draai ik voor en na elke koffie minimaal één dosis water door voor verwarmen en naspoelen. Het zij zo.
- .
- The steam boiler filling phase has exceeded the maximum time of 150 seconds.
- Check the AUX wire under the machine.
- Contact the service center.
Machine is inmiddels bijna 3 jaar oud. Wat is nu wijsheid? Wegbrengen voor een onderhoudsbeurt? Dit moet sowieso eens in de paar jaar? Iemand tips?
[ Voor 7% gewijzigd door Farrell op 23-06-2024 11:31 ]
Ik ben erg benieuwd.
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1