Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1 Overzicht

Pagina: 1 ... 211 ... 247 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bsmpower
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 26-09 17:14
Vraagje. Ik zou onze volautomaat wel willen vervangen voor een instap setje bonenmaler en piston machine. Maar die zijn voornamelijk gericht op espresso. Wij drinken vaker iets meer volume (lungo). Is het slechts een kwestie van het water langer doorstromen of verpest je dan de koffie. Alternatief is eerst een espresso maken, piston schoonmaken en water er bij?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FinalBob
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:36
bsmpower schreef op maandag 24 juni 2024 @ 14:27:
Vraagje. Ik zou onze volautomaat wel willen vervangen voor een instap setje bonenmaler en piston machine. Maar die zijn voornamelijk gericht op espresso. Wij drinken vaker iets meer volume (lungo). Is het slechts een kwestie van het water langer doorstromen of verpest je dan de koffie. Alternatief is eerst een espresso maken, piston schoonmaken en water er bij?
Niet langer door laten lopen, dan verpest je inderdaad de smaak.

Laagje (naar smaak) kokend water in je kop doen en dan het proces van espresso starten en er een dubbele espresso shot in laten landen. Tegen de tijd dat je bonen gemaald zijn en de koffie in het water dwarrelt is het water wel rond de 93 graden, ideaal voor koffie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bsmpower
Tibs schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 10:42:
Net mijn eerste kopjes gemaakt in de Nivona Cube en ik moet zeggen dat het wel een serieuze verbetering is ten opzichte van de French press die ik eerder had. Geen gruis meer in het kopje :-p

Kocht samen met de Nivona ook nog een kilootje Martella Maximum Class bonen om te proberen.
Voorlopig enkel nog maar Cafe grande en Lungo geprobeerd dus moet nog even leren. :P

Staat ook nog eens super in de keuken.

[Afbeelding]
Misschien is dit wel iets voor ons. Bevalt nog steeds goed? Nadeel van de meeste volautomaten is dat de zetgroep snel vies wordt en vaak schoongemaakt moet om schimmel tegen te gaan. Deze lijkt onderhoudsvriendelijk. Drinken ook geen capuchino enzo, dus melk opschuimer en al die andere opties hebben we niet nodig. Gewoon een goede kop koffie kunnen maken is voldoende :)

[ Voor 7% gewijzigd door bsmpower op 24-06-2024 14:49 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RoosW
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11:11
bsmpower schreef op maandag 24 juni 2024 @ 14:27:
De makkelijkste manier (als je niet alleen lungo maakt) is inderdaad het water en daar een esresso bovenop zetten, meer water - Americano, minder Lungo.
Maar als dat de meest gebruikte optie is: Grover malen zodat je in de getimede 25-30 seconde met als voorbeeld 18gr koffie op rond de 60-70 gr koffie uitkomt ipv de espresso waarde van 36-42gr met deze hoeveelheid koffie. Het is even priegelen om de juiste maalgraad te vinden, maar het zeker waard. Probeer je grootste aandeel te spenderen aan de molen, een goede molen is alles voor de smaak. [Edit] Naast de bonen natuurlijk, zonder goede /input/ geen goede /output/

[ Voor 3% gewijzigd door RoosW op 24-06-2024 16:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tibs
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 12:56
bsmpower schreef op maandag 24 juni 2024 @ 14:42:
[...]

Misschien is dit wel iets voor ons. Bevalt nog steeds goed? Nadeel van de meeste volautomaten is dat de zetgroep snel vies wordt en vaak schoongemaakt moet om schimmel tegen te gaan. Deze lijkt onderhoudsvriendelijk. Drinken ook geen capuchino enzo, dus melk opschuimer en al die andere opties hebben we niet nodig. Gewoon een goede kop koffie kunnen maken is voldoende :)
Bevalt me erg goed! Enige onderdeel dat je moet schoonmaken is de cuphouder. Even afspoelen onder het water na het koffiezetten en klaar is kees. Voorlopig wel nog maar espresso en cafe grande gedronken ermee. Voor mij meer dan genoeg instelmogelijkheden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mad Wally
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 04-08 19:48
RoosW schreef op maandag 24 juni 2024 @ 14:50:
[...]

De makkelijkste manier (als je niet alleen lungo maakt) is inderdaad het water en daar een esresso bovenop zetten, meer water - Americano, minder Lungo.
Lungo=lange koffie, meer water door de koffie laten stromen
Americano=eerst espresso daarna heet water
Long black=eerst heet water en daarop espresso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
Mad Wally schreef op maandag 24 juni 2024 @ 16:54:
[...]

Google meld:
Een americano is eigenlijk niets meer dan een espresso aangelengd met een hoeveelheid water. De koffie wordt zo minder sterk, maar behoudt wel een volle smaak. Idealiter schenk je eerst heet water in je kopje en vul je dit daarna met sterke koffie.
En ik moet mij hier bij aansluiten, ik vind eerst water dan koffie lekkerder, geen idee waarom. Misschien dat ik het fout heb, maar ik geloof dat eerst water dan koffie een 'long black' genoemd word, en eerst koffie dan water een Americano, what ever. Ah, dat had je ook geschreven, sorry, ben kippig.

Zijn er overigens anderen die een uitgesproken voorkeur voor de een of de ander hebben? Of zit het smaak verschil enkel in mijn hoofd?

[ Voor 20% gewijzigd door RoosW op 24-06-2024 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:23
Farrell schreef op zondag 23 juni 2024 @ 11:30:
Mijn Lelit Bianca is helaas vandaag gesneuveld met de Error code 3. Dit betekent het volgende:
  • The steam boiler filling phase has exceeded the maximum time of 150 seconds.
  • Check the AUX wire under the machine.
  • Contact the service center.
Uiteraard even de de AUX aansluiting gecontroleerd, maar dat zit gewoon goed. Nu weet ik dat ik machine gister weer eens heb gebruikt voor cappuccinos, en dat dat wellicht een probleem wordt als je de stoom boiler te lang uitgeschakeld hebt staan. Dit is zeker al weer maanden geleden.

Machine is inmiddels bijna 3 jaar oud. Wat is nu wijsheid? Wegbrengen voor een onderhoudsbeurt? Dit moet sowieso eens in de paar jaar? Iemand tips?
Na 3 jaar een beurtje lijkt me sowieso een goed plan. Als de melding klopt zouden er 2 dingen kunnen zijn, of hij vult niet (klep naar de boiler werkt niet) of hij meet niet dat hij vult, dus je boiler niveau sensor werkt niet goed.

Kun je hem resetten en het zo nog eens proberen? Hij zou de klep open moeten zetten en dan de stoom boiler moeten vullen. Evt kun je nog de stoomkraan open zetten om te zien of er water uitloopt tijdens het vullen, dan weet je dat hij te ver vult.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:59

mphilipp

Romanes eunt domus

RoosW schreef op maandag 24 juni 2024 @ 16:56:
[...]
Zijn er overigens anderen die een uitgesproken voorkeur voor de een of de ander hebben? Of zit het smaak verschil enkel in mijn hoofd?
Dan moet je een (dubbel) blind test doen. Dan pas weet je het. Mensen zijn heel slecht in dat soort dingen als ze weten wat ze gaan zien/ruiken/horen. Dat zie je met audiofielen ook: men kan lettelijk het verschil niet horen tussen een Monster kabel van $1000 en een uitgevouwen kledinghanger. Als je het weet (of denkt te weten) kan ons brein blijkbaar niet meer objectief zijn.

Ik zou zeggen dat het niets uit moet maken of je eerst water, dan espresso doet of andersom. En als daar verschil in zit, wil ik graag proberen te snappen waarom dat is.

Ik geloof overigens dat er meer verschillen zijn tussen een long black en een americano. De long black is meer strikt in de hoeveelheid water, bij de lungo is het ongeveer zoveel (ik weet de exacte getalletjes niet).

[ Voor 12% gewijzigd door mphilipp op 24-06-2024 18:50 ]

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freezhost
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11:56
Ik doe eerst water en dan twee espresso, niet om de smaak maar omdat de crema dan intact blijft :*)

Ik proef namelijk geen verschil daarnaast werkt het prettiger, quooker water in het kopje waardoor het voorverwarmd en tegen de tijd dat de koffie loopt is het water op een goede temperatuur

[ Voor 6% gewijzigd door Freezhost op 24-06-2024 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:23
@mphilipp die dure audiokabels is ook echt grote onzin. Vanuit een elektrisch perspectief wil je simpelweg de minste weerstand hebben, oftewel een dikke kabel is beter dan een dunne kabel. Maar de kleur/samenstelling vd plastic verpakking die om het koper heen zit doet er echt niet toe. Hooguit als je hem om je magnetron heen wikkelt dat je wat afscherming wilt.

Mijn eerste echte home theater setup had gewoon 2,5mm^2 installatie draad als audiokabels... 25 eurocent/meter. Massieve dikke koperen kern = goed. Die draad is veel te stug om praktisch te zijn, maar een betere geluidskwaliteit ga je niet krijgen ;)

Gouden connectoren zijn ook zo'n tegenstrijdig iets, die verhogen juist de weerstand. Het voordeel in de professionele geluidswereld is dat goud niet roest: bij een stekker er vaak in en uit halen (meerdere keren per dag) krijg je kleine beschadigingen en koper roest snel waardoor er op die plek helemaal geen verbinding meer is. Een dikke laag goud is dan beter dan geen verbinding. In een thuisomgeving waar de stekker er meestal dagen of jaren in blijft zitten is goud juist slechter. En het laagje is dermate dun dat het ook helemaal geen bescherming biedt bij beschadigingen _O-

Beetje offtopic, laten we het weer over koffie hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@bsmpower wij hadden hetzelfde en zijn overgestapt op filter

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Wally
pirke schreef op maandag 24 juni 2024 @ 19:12:
@mphilipp die dure audiokabels is ook echt grote onzin. Vanuit een elektrisch perspectief wil je simpelweg de minste weerstand hebben, oftewel een dikke kabel is beter dan een dunne kabel. Maar de kleur/samenstelling vd plastic verpakking die om het koper heen zit doet er echt niet toe. Hooguit als je hem om je magnetron heen wikkelt dat je wat afscherming wilt.

Mijn eerste echte home theater setup had gewoon 2,5mm^2 installatie draad als audiokabels... 25 eurocent/meter. Massieve dikke koperen kern = goed. Die draad is veel te stug om praktisch te zijn, maar een betere geluidskwaliteit ga je niet krijgen ;)

Gouden connectoren zijn ook zo'n tegenstrijdig iets, die verhogen juist de weerstand. Het voordeel in de professionele geluidswereld is dat goud niet roest: bij een stekker er vaak in en uit halen (meerdere keren per dag) krijg je kleine beschadigingen en koper roest snel waardoor er op die plek helemaal geen verbinding meer is. Een dikke laag goud is dan beter dan geen verbinding. In een thuisomgeving waar de stekker er meestal dagen of jaren in blijft zitten is goud juist slechter. En het laagje is dermate dun dat het ook helemaal geen bescherming biedt bij beschadigingen _O-

Beetje offtopic, laten we het weer over koffie hebben!
Ik heb het nooit geprobeerd, maar fijne meeraderige kabels worden toegepast vanwege het skin-effect. Hoge frequenties verplaatsen zich aan het oppervlak van de aders. Een massieve draad heeft weinig oppervlak en daardoor meer demping van hoge frequenties. Maar als je net als ik de 50 voorbij bent zul je dat echt niet horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Mad Wally schreef op maandag 24 juni 2024 @ 19:48:
[...]
Ik heb het nooit geprobeerd, maar fijne meeraderige kabels worden toegepast vanwege het skin-effect. Hoge frequenties verplaatsen zich aan het oppervlak van de aders. Een massieve draad heeft weinig oppervlak en daardoor meer demping van hoge frequenties. Maar als je net als ik de 50 voorbij bent zul je dat echt niet horen.
Dat dus. Probleem is dat audiofielen horen van zo'n effect en dan maar besluiten dat ze dat absoluut kunnen horen en dus allerlei idioot dure kabels gaan kopen. Maar goed, ieder het zijne. Je hebt met elke liefhebberij excessen. Ook koffieleuten kunnen doorslaan... :+

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16:22
Mad Wally schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 09:40:
[...]

Ben ik niet mee bekend, kun je uitleggen?

Edit: iets met een rechtszaak om de vormgeving meen ik te lezen. Is wellicht de reden dat de K6 nu een rechte hendel heeft met een bolletje.

Toch vanwege de reviews en de prijs maar voor de K6 gegaan, 88 euro bij Amazon. Helaas wel de rechte hendel, maar 130 euro bij Ali alleen vanwege de kromme hendel kon ik niet voor mijzelf verantwoorden.
Uitstekende keuze, daar ga je geen spijt van krijgen!

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bsmpower
franssie schreef op maandag 24 juni 2024 @ 19:23:
@bsmpower wij hadden hetzelfde en zijn overgestapt op filter
Weet niet of dat iets voor ons is. Vind filter koffie vaak minder lekker. Voor mijn gevoel ook duurder dan bonen (als ik kijk hoeveel gemalen koffie ik gebruik voor een sterke bak) en vaak maak ik dan teveel. We drinken 1 of max 2 in de ochtend en nog eentje in de middag.

Volautomaat bevalt wel qua gemak, maar niet qua onderhoud. Aparte espressomachine en bonenmaler lijkt me zelf wel mooi, maar neemt meer ruimte in beslag, 2 stopcontacten en gaat al snel richting de 900,- of meer. Zo'n Nivona Cube lijkt een beetje de gulden middenweg. Maar kan er weinig over vinden nog, weinig reviews of ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jcohen
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08-03 22:01
annokill schreef op zondag 17 maart 2024 @ 21:51:
Mensen met een la Marzocco, gebruiken jullie kraanwater?
Als het goed is komt deze week de Micra op de deurmat!
Beetje late reactie, begin pas net dit topic door te lezen. Importeur van La Marzocco adviseert SPA blauw of Acqua Panna als je de bak gebruikt. Of bij vaste wateraansluiting een Brita finest C150 of C300. Dat laatste heb ik op mijn Linea Mini R.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
bsmpower schreef op maandag 24 juni 2024 @ 20:34:
[...]

Weet niet of dat iets voor ons is. Vind filter koffie vaak minder lekker. Voor mijn gevoel ook duurder dan bonen (als ik kijk hoeveel gemalen koffie ik gebruik voor een sterke bak) en vaak maak ik dan teveel. We drinken 1 of max 2 in de ochtend en nog eentje in de middag.
Die snap ik niet. Onafhankelijk vd zetmethode koop je toch bonen die je daarna afweegt en maalt? En daar maak je dan koffie van... Of je dat nu met de hand doet of met een automaat, en of je het in een espresso portafilter stopt, of een aeropress of pour over, dat maakt voor de prijs van 20 gram koffie toch niet uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farrell
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:02
Hercul3s schreef op maandag 24 juni 2024 @ 17:56:
[...]

Na 3 jaar een beurtje lijkt me sowieso een goed plan. Als de melding klopt zouden er 2 dingen kunnen zijn, of hij vult niet (klep naar de boiler werkt niet) of hij meet niet dat hij vult, dus je boiler niveau sensor werkt niet goed.

Kun je hem resetten en het zo nog eens proberen? Hij zou de klep open moeten zetten en dan de stoom boiler moeten vullen. Evt kun je nog de stoomkraan open zetten om te zien of er water uitloopt tijdens het vullen, dan weet je dat hij te ver vult.
Ik heb de machine gereset, daarna tijdens opstarten loopt er water uit de zetgroep. Daarna gaat de stoomboiler weer gevuld worden, maar dat lukt niet en resulteert weer in de error code 3. Ook komt er geen water uit zowel het stoompijpje als het heet water kraantje. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
Farrell schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 10:48:
[...]
Ik heb de machine gereset, daarna tijdens opstarten loopt er water uit de zetgroep. Daarna gaat de stoomboiler weer gevuld worden, maar dat lukt niet en resulteert weer in de error code 3. Ook komt er geen water uit zowel het stoompijpje als het heet water kraantje. :(
Misschien dit nog proberen?

https://www.home-barista....-in-hot-water-t82330.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bsmpower
pirke schreef op maandag 24 juni 2024 @ 23:03:
[...]

Die snap ik niet. Onafhankelijk vd zetmethode koop je toch bonen die je daarna afweegt en maalt? En daar maak je dan koffie van... Of je dat nu met de hand doet of met een automaat, en of je het in een espresso portafilter stopt, of een aeropress of pour over, dat maakt voor de prijs van 20 gram koffie toch niet uit?
Bij filterkoffie dacht ik meteen aan zon apparaat met filter waarbij je gelijk voor 10 man maakt. Die dingen die je vaak ziet in vakantiehuisjes. Dan koop ik vaak pakken filterkoffie en ga ik behoorlijk hard doorheen. Dacht niet gelijk aan een pourover icm een maler bij het bericht 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Ook in een filter automaat kun je kleine hoeveelheden maken, 2 kopjes / 1 grote mok is prima te doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denniz0229
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 26-09 19:02
Mad Wally schreef op maandag 24 juni 2024 @ 16:54:
[...]

hoe zijn een long black en americano verschillend qua smaak?
er van uitgaande dat je bij beide op dezelfde manier de espresso maakt en het water dezelfde temperatuur heeft moet er toch geen verschil zijn, of mis ik iets?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freezhost
Denniz0229 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 09:33:
[...]

er van uitgaande dat je bij beide op dezelfde manier de espresso maakt en het water dezelfde temperatuur heeft moet er toch geen verschil zijn, of mis ik iets?
Klopt er is geen verschil behalve dat je crema beter intact blijft als je eerst water doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denniz0229
Freezhost schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 09:39:
[...]

Klopt er is geen verschil behalve dat je crema beter intact blijft als je eerst water doet.
duidelijk, ik roer hem toch altijd door, dus dan zit de crema er toch al niet meer :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Denniz0229 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 09:33:
[...]
Met dezelfde hoeveelheid water kan er geen verschil zijn, maar Americano en Long Black zijn 'officieel' wel verschillend.

[ Voor 8% gewijzigd door mphilipp op 26-06-2024 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:47
True schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 12:04:
[...]

Gezien niemand het nog gezegd heeft, je kunt nog het vorige typenummer E8 (EB) in Duitsland halen voor een euro of 900€ zonder aanbiedingen: https://www.idealo.de/pre...-eb-piano-black-jura.html
Ik zie 'm zo snel niet meer beschikbaar bij de Mediamarkt.de (wellicht een andere kleur nog wel) maar de Saturn is het zusterbedrijf van de MM in DE die heeft 'm nog wel.
Als je er nog niet om verlegen zit kun je een zoekfilter instellen voor wat verschillende versies van de E8 (of E4/E6) op idealo.de met een prijsalert en wachten op een btw-actie. Uit mijn hoofd heeft MM.de en Saturn.de de btw-actie in juni en oktober. De Jura EA4 kun je dan voor 640€ krijgen als je je budget tot zover wilt oprekken.
De E6 zie ik nu bij de Mediamarkt in Duitsland voor 699 euro. Dat is ruim 100 euro onder de goedkoopste in Nederland.

XXXVI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:05
Ik ben langgeweest bij een koffiezaak waar ze een voor mij onbekend merk hadden staan: Expobar. Schijnt mooi spul te zijn van Spaanse makelij.

Ik was zeer gecharmeerd hiervan door de combi van mogelijkheden en prijs. Het was een gebruikte die volledig gereviseerd wordt geleverd voor 900 euro.

Nieuwprijs die ik vind is rond de €2000.
https://www.casabarista.nl/product/expobar-brewtus4-rot/

Iemand hier ervaring mee? Ik wil graag een vaste wateraansluiting wat deze heeft en dan zit je meestal toch bij veel duurdere modellen te kijken.

Voordeel is ook dat deze met een slimme stekker geschakeld mag worden. Geen PID software/elektronica die netjes moet worden ‘afgesloten’.

Ben benieuwd of iemand ervaringen of andere tips/bedenkingen heeft!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ravhin
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-09 16:59

Ravhin

no <root>...

Expobar eigenaar hier :) zeer tevreden.
Wordt (werd?) door CREM gemaakt en zijn prima machines.
Niet heel veel instelmogelijkheden maar dat kan je evt. later installeren.
Ik heb de Brewtus IV PID en die lijkt - op de pomp na - heel erg op jouw type. Inmiddels al zeker 6 jaar in huis.

[ Voor 22% gewijzigd door Ravhin op 26-06-2024 14:54 ]

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hatsa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17:00
Mijn 9 jaar oude Philips Saeco Picobaristo is het zo langzaam aan aan het begeven. Ik heb nog 2 kalkfilters liggen, wat hij nog wel gaat redden, maar daarna is het tijd voor iets nieuws. Ik heb het idee dat de koffie een stuk minder goed smaakt, en hij begint steeds meer herrie te maken. De visite schrikt ervan en m'n vriend loopt steevast de keuken uit. Nu vraag ik me af of het wel weer een volautomaat moet worden. Ik neig namelijk naar een Moccamaster + Fellow Opus maler.

De situatie (als ik zo het topic doorlees bij voorbaat excuses ;) ):
  • Ik drink 2 lungo's uit het apparaat. Niet meer, niet minder. Eigenlijk altijd Simon Levelt Dark Roast. Ik heb het apparaat ooit zo ingesteld zodat het mooi in m'n beker past. Dat blijkt 150ml te zijn (dus met een lungo heeft het weinig meer te maken)
  • M'n vriend drinkt DE roodband uit de Aeropress. 2 flinke mokken. Vindt ie lekker. Hij drinkt alleen uit de volautomaat als zijn voorraad op is. In het weekend drinkt hij wat later op de dag nog wel een mok (of 2)
  • Ik vind DE roodband filterkoffie enorm vies
  • Visite krijgt koffie uit de volautomaat, wat onhandig is met maar één kopje per keer. Drinkt thuis volgens mij iets van DE roodband filterkoffie
  • We drinken alleen maar zwarte koffie
We zetten nu dus 's ochtends allebei onze eigen koffie. Ik vind een volautomaat wel lekker makkelijk, maar als ik kritisch kijk naar hoe hij gebruikt wordt is het misschien wat overbodig. Het is misschien ook wel net zo gezellig, zo'n filterapparaat dat 's ochtends lekker staat te pruttelen. Voor een enkele kop koffie kan m'n vriend natuurlijk altijd nog de Aeropress gebruiken.

Mij lijkt een Moccamaster best geschikt, maar ik lees in dit topic ook reacties van mensen die het ingewikkeld vinden om er lekkere koffie mee te zetten. Nu zal m'n vriend het snel goed vinden, maar ik ben wat lastiger en vind koffie snel vies. Tegelijkertijd ben ik ook zeker geen fijnproever. Mij lijkt dat een Moccamaster met versgemalen bonen van redelijke kwaliteit een prima bak koffie moet kunnen zetten? We hebben een precisieweegschaaltje, dus elke ochtend bonen afwegen moet lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
Ravhin schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 14:53:
Expobar eigenaar hier :) zeer tevreden.
Wordt (werd?) door CREM gemaakt en zijn prima machines.
Niet heel veel instelmogelijkheden maar dat kan je evt. later installeren.
Ik heb de Brewtus IV PID en die lijkt - op de pomp na - heel erg op jouw type. Inmiddels al zeker 6 jaar in huis.
Volgens de eigenaar van de zaak waar ik was is Expobar tegenwoordig niet meer zo top omdat het China made is. Maar de oudere modellen zijn nog kwalitatief erg goed.

Dual boiler, PID, losse schakeling voor stoomboiler, wateraansluiting, volledig gereviseerd, maakt het wel heel interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
  • Laatst online: 17:33
hatsa schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 15:08:
Mij lijkt dat een Moccamaster met versgemalen bonen van redelijke kwaliteit een prima bak koffie moet kunnen zetten?
Twee weken Moccamaster na 10+ jaar Aeropress :) Het instellen van de maalgraad was even gedoe maar nu trek ik er een prima bak koffie uit.

Maalgraad moet flink groffer dan snelfiltermaling uit een pakje! Met de Aeropress luistert dat niet zo nauw.

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gluten Parody
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hyWhttIxSlXQg6Kw5kmjIE4f0NU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kZW3JIBzpF7eGYXuOGNS08TI.jpg?f=fotoalbum_large

Trap er niet in :$ echt niet lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
hatsa schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 15:08:
• M'n vriend drinkt DE roodband uit de Aeropress. 2 flinke mokken. Vindt ie lekker. Hij drinkt alleen uit de volautomaat als zijn voorraad op is. In het weekend drinkt hij wat later op de dag nog wel een mok (of 2)

[...]

Mij lijkt een Moccamaster best geschikt, maar ik lees in dit topic ook reacties van mensen die het ingewikkeld vinden om er lekkere koffie mee te zetten.
Ik heb de mijne na een week weer teruggebracht, vind de aeropress een stuk lekkerder. Ik heb verschillende maalgraden geprobeerd, maar ik kreeg er niet uit wat ik echt lekker vind. Oftewel zet weer gewoon lekker aeropress koffie. Meer werk, maar dat vind ik het persoonlijk waard.

Nu drink ik geen DE roodband, maar verse bonen (meestal 1-2 weken oud), vers gemaald in goede maler.

Heb je zelf wel eens aeropress gedronken? Er is ook een XL versie waar je 600ml mee kan maken, genoeg voor 2 mokken. Of je zet de koffie sterker en lengt hem daarna aan met water tot de goede sterkte. Het verandert de smaak iets, maar het resultaat is nog steeds prima koffie, en een prima manier om voor meer mensen aeropress te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 17:37
Iemand nog een tip voor een zeer platte koffie weegschaal voor, heb een Gaggia Classic kan niet veel hoogte kwijt om te wegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanvD
  • Registratie: April 2007
  • Nu online

JanvD

Portretfotograaf

ramrodwillem schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 14:58:
Iemand nog een tip voor een zeer platte koffie weegschaal voor, heb een Gaggia Classic kan niet veel hoogte kwijt om te wegen.
Acaia heeft dunne weegschalen. Er zijn ook genoeg weegschalen voor sieraden die zelfs nog dunner zijn (en veel goedkoper).

Edit: autocorrect. Ik hoef je geen boom aan te raden...

[ Voor 7% gewijzigd door JanvD op 27-06-2024 15:05 ]

www.janvandoornik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
JanvD schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 15:03:
[...]

Acacia heeft dunne weegschalen. Er zijn ook genoeg weegschalen voor sieraden die zelfs nog dunner zijn (en veel goedkoper).
Een waterdichte weegschaal is prettig, de meeste "barista" weegschalen zijn dat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
pirke schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 15:04:
[...]

Een waterdichte weegschaal is prettig, de meeste "barista" weegschalen zijn dat
Precies ja, nu ook 1 van Ali plat maar niet waterdicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Ik heb nu 3,5 jaar een "My Weigh Barista Scale", waterdicht, oplaadbaar via USB, bevalt prima. Via Amazon UK is hij goedkoper dan Amazon NL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denko
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 25-09 14:53

Denko

|{ing Øf ßlitz

Mad Wally schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 09:40:
[...]

Ben ik niet mee bekend, kun je uitleggen?

Edit: iets met een rechtszaak om de vormgeving meen ik te lezen. Is wellicht de reden dat de K6 nu een rechte hendel heeft met een bolletje.

Toch vanwege de reviews en de prijs maar voor de K6 gegaan, 88 euro bij Amazon. Helaas wel de rechte hendel, maar 130 euro bij Ali alleen vanwege de kromme hendel kon ik niet voor mijzelf verantwoorden.
Grappig, niet eens aan gedacht eigenlijk. Even kijken welke handle ik heb straks op mijn K6. Maar idd, voor het geld is het redelijk een no-brainer.

PSN & XBL: Denkoyugo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
pirke schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 15:27:
Ik heb nu 3,5 jaar een "My Weigh Barista Scale", waterdicht, oplaadbaar via USB, bevalt prima. Via Amazon UK is hij goedkoper dan Amazon NL.
Tja maar die is niet echt plat, is 4cm, ik heb nu 2cm hoog, dikker kan echt niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12:56
ramrodwillem schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 16:18:
[...]

Tja maar die is niet echt plat, is 4cm, ik heb nu 2cm hoog, dikker kan echt niet.
Geen ervaring mee maar deze is 1,4cm dik: https://decentespresso.com/scale

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Laatst online: 24-09 13:06
Wat koffie besteld bij Little Roastery. Ik was op zoek naar een zak licht gebrande koffie, en zij hadden het, dus zie daar! Laat ze nog een weekje liggen, daarna maar eens proeven of dat wat voor me is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
Thx, ziet er goed uit, kan hem nog niet in EU vinden, alleen in The USA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denko

Denko

|{ing Øf ßlitz

[...]

DIe van mij past wel denk ik.De mhw cube 2

Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/Sabe997b2277840f4a9b94fb9bf612d5du.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
[...]

Volgens mijn lineaal is hij 2,7cm dik, inclusief voetjes: hoogste punt tov tafelblad.

Volgens specs ook: https://myweigh.com/resources/manuals/barista.pdf

[ Voor 18% gewijzigd door pirke op 27-06-2024 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
Heb er 1 gevonden van 1,5cm dik, ziet er goed uit, besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

ramrodwillem schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 18:07:
Heb er 1 gevonden van 1,5cm dik, ziet er goed uit, besteld.
Nu ben ik wel benieuwd hoor! 😗

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LvanStaalduinen
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:56
Ik gebruik sinds begin 2016 probleemloos de Brewista Smart Scale (oude versie). Hoogte 17 mm. Ik ben hier zeer tevreden over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ramrodwillem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Grrrr....vanavond kwam mijn Sage Barista Touch Impress binnen, hebben ze de verkeerde gestuurd. Ik had het RVS model besteld en ik krijg een zwarte. Krijgen we dat circus weer. Ik moet dus nog wat geduld uitoefenen (en daar ben ik niet goed in)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Denniz0229
mphilipp schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 00:26:
Grrrr....vanavond kwam mijn Sage Barista Touch Impress binnen, hebben ze de verkeerde gestuurd. Ik had het RVS model besteld en ik krijg een zwarte. Krijgen we dat circus weer. Ik moet dus nog wat geduld uitoefenen (en daar ben ik niet goed in)
wat ik zelf dan altijd doe is gewoon een nieuwe bestellen, dat gaat vaak sneller als de klantenservice iets laten ruilen. moet je natuurlijk wel het geld tijdelijk kunnen missen :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11:30
En weer een nieuwe Profitec: de Move!

https://www.profitec-espresso.com/en/products/move

De opvolger van de 300

Afbeeldingslocatie: https://www.profitec-espresso.com/media/pages/produkte/move/a21f5c8a6f-1718697216/move.avif

best een leuk ding met z'n features en barista lights! Snap alleen de keuze om een 1 en 2 kops knop te maken niet zo, maar ik neem aan dat je die gebruikt als je de timer ingesteld heb maar dat er ook een volledig manuele actie mogelijk moet zijn.

Nu nog een prijs..

en eerste review:

YouTube: Profitec Move - Die neue Pro300 ? - Energiesparmaschine mit Fast Hea...

deze waren trouwens ook heel snel met de review van de Jump

[ Voor 60% gewijzigd door Hopjesvla79 op 28-06-2024 11:52 ]

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deruxian
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

Voor de Jura-bezitters;

Opeens had ik waterige koffie. Binnen de garantie netjes opgehaald en gerepareerd- dacht ik. Probleem lijkt zich weer voor te doen. De cremelaag is nog wel oké (die was ook er zwak toen het eerste probleem zich voordeed)

Ik zal dit zeker weer even oppakken met Jura maar misschien herkent iemand dit probleem.

Het koffieresidu ziet er ook “vreemd” uit, zie onder. Kon me herinneren dat ik altijd mooie schijfjes had met een veel fijnere maling.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sN1OhDCI40uYeXbPEBHnYyzQ0lY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1AROYMUA8TcO0v1Gi38yIFem.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17:06

RnB

De koffie uit mijn E8 (EC) is nog heerlijk, maar ik heb nooit van die mooie schijfjes gehad:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1YwgkHe-qDqBIfVPAWFsNLUPuAo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qFL53makSw9zHRgJzjh9ZpqT.jpg?f=fotoalbum_large

Weet je wat er mis wat met je machine toen je koffie waterig smaakte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hatsa
pirke schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 14:06:
[...]

Ik heb de mijne na een week weer teruggebracht, vind de aeropress een stuk lekkerder. Ik heb verschillende maalgraden geprobeerd, maar ik kreeg er niet uit wat ik echt lekker vind. Oftewel zet weer gewoon lekker aeropress koffie. Meer werk, maar dat vind ik het persoonlijk waard.

Nu drink ik geen DE roodband, maar verse bonen (meestal 1-2 weken oud), vers gemaald in goede maler.

Heb je zelf wel eens aeropress gedronken? Er is ook een XL versie waar je 600ml mee kan maken, genoeg voor 2 mokken. Of je zet de koffie sterker en lengt hem daarna aan met water tot de goede sterkte. Het verandert de smaak iets, maar het resultaat is nog steeds prima koffie, en een prima manier om voor meer mensen aeropress te zetten.
Alleen een keer op de camping met voorgemalen Simon Levelt koffie (bij Simon Levelt laten malen). Dat was wel goed te doen.

Ik weet ook gewoon nog niet helemaal wat handig is. Ik wil 's ochtends met weinig moeite 2 bakjes warme koffie drinken. Koude koffie krijg ik niet weg. Maar mogelijk zou een thermosfles daarbij helpen. Ik denk dat ik eerst de Fellow Opus koop en dan wat met de Aeropress ga rommelen, en misschien een V60 voor erbij. En dan m'n vriend nog overtuigen dat hij ook met vers gebrande en gemalen bonen koffie wil zetten, want ik gebruik zelf ongeveer 500 gram bonen per maand en het meeste gaat per kg. Hij vindt DE alleen wel prima :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17:21
hatsa schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 13:03:
[...]
En dan m'n vriend nog overtuigen dat hij ook met vers gebrande en gemalen bonen koffie wil zetten, want ik gebruik zelf ongeveer 500 gram bonen per maand en het meeste gaat per kg. Hij vindt DE alleen wel prima :X
Ik verbruik 2kg / maand en koop zakjes van 500gr bij Het Hoofdkwartier, en er zijn er nog die per 250 of 500gr verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
Hopjesvla79 schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 09:32:

De opvolger van de 300

[Afbeelding]

best een leuk ding met z'n features en barista lights! Snap alleen de keuze om een 1 en 2 kops knop te maken niet zo, maar ik neem aan dat je die gebruikt als je de timer ingesteld heb maar dat er ook een volledig manuele actie mogelijk moet zijn.

Nu nog een prijs..

en eerste review:

YouTube: Profitec Move - Die neue Pro300 ? - Energiesparmaschine mit Fast Hea...

Mooi apparaat, die wil ik wel :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:25
Sage Bambino is weer in de aanbieding voor 199 euries bij iBood

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cedrix5
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19-09 09:24
hatsa schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 13:03:
[...]

Alleen een keer op de camping met voorgemalen Simon Levelt koffie (bij Simon Levelt laten malen). Dat was wel goed te doen.

Ik weet ook gewoon nog niet helemaal wat handig is. Ik wil 's ochtends met weinig moeite 2 bakjes warme koffie drinken. Koude koffie krijg ik niet weg. Maar mogelijk zou een thermosfles daarbij helpen. Ik denk dat ik eerst de Fellow Opus koop en dan wat met de Aeropress ga rommelen, en misschien een V60 voor erbij. En dan m'n vriend nog overtuigen dat hij ook met vers gebrande en gemalen bonen koffie wil zetten, want ik gebruik zelf ongeveer 500 gram bonen per maand en het meeste gaat per kg. Hij vindt DE alleen wel prima :X
Mijn vriendin dronk eerst ook Perla uit de bonusaanbieding. Het heeft even geduurd, maar nu drinkt ze meer koffie dan ik en we hebben ook geconcludeerd dat het tot 40/50 euro per kg wel loont om iets meer uit te geven aan bonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jOzh
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-09 19:30

jOzh

Sweet dude!

De opvolger van de 300

[Afbeelding]

Nu nog een prijs..

en eerste review:

Waarom nou geen rotary pump en vastwateraansluiting optie :(

Grab shell dude!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Denko

Denko

|{ing Øf ßlitz

De opvolger van de 300

[Afbeelding]

Nu nog een prijs..

en eerste review:

Mooi ding, mocht ik ooit van mijn GO af willen zal dit waarschijnlijk de opvolger zijn. Maar voorlopig ben ik nog super tevreden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joshh
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 26-09 14:54
jOzh schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 14:57:
[...]

Waarom nou geen rotary pump en vastwateraansluiting optie :(
Past niet in de behuizing en kostbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Denniz0229 schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 08:48:
[...]
wat ik zelf dan altijd doe is gewoon een nieuwe bestellen, dat gaat vaak sneller als de klantenservice iets laten ruilen. moet je natuurlijk wel het geld tijdelijk kunnen missen :)
Ik heb inmiddels al contact gehad met hen en ze sturen een nieuwe en de verkeerde wordt opgehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jOzh

jOzh

Sweet dude!

Joshh schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 15:11:
[...]

Past niet in de behuizing en kostbaar.
Erg jammer. Vind het wel een mooi apparaat verder. Maar vastwateraansluiting is een must have. Ik vind de Ascaso's ook interessant maar de eerste optie door voorgaande vereiste is een Baby T Plus.

Grab shell dude!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denko

Denko

|{ing Øf ßlitz

jOzh schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 15:54:
[...]

Erg jammer. Vind het wel een mooi apparaat verder. Maar vastwateraansluiting is een must have. Ik vind de Ascaso's ook interessant maar de eerste optie door voorgaande vereiste is een Baby T Plus.
Ja, jammer idd. Maar volgens mij kan je hem gewoon plumben. In de review video zag ik het wel iig. Afhankelijk van de prijs is het wel een super interresant ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hatsa
cedrix5 schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 14:35:
[...]

Mijn vriendin dronk eerst ook Perla uit de bonusaanbieding. Het heeft even geduurd, maar nu drinkt ze meer koffie dan ik en we hebben ook geconcludeerd dat het tot 40/50 euro per kg wel loont om iets meer uit te geven aan bonen.
Ik ben heel benieuwd.

Om in afwachting van het definitieve overlijden van de Saeco alvast wat te kunnen experimenteren heb ik de Kingrinder K6 besteld. Voor 88 euro heb ik dan op z’n minst een redelijke maler voor mee naar de camping - daar drink ik nu thee ipv koffie - en misschien voldoet een handmaler ook wel gewoon voor mijn gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jOzh

jOzh

Sweet dude!

Denko schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 16:00:
[...]

Ja, jammer idd. Maar volgens mij kan je hem gewoon plumben. In de review video zag ik het wel iig. Afhankelijk van de prijs is het wel een super interresant ding.
Ben wel benieuwd waar je dat gezien hebt. Ik heb op YT het filmpje van Welter & Welter bekeken maar daar wordt volgens mij met geen woord gerept over vastwateraansluiting.

Grab shell dude!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deruxian
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

RnB schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 12:57:
De koffie uit mijn E8 (EC) is nog heerlijk, maar ik heb nooit van die mooie schijfjes gehad:

[Afbeelding]

Weet je wat er mis wat met je machine toen je koffie waterig smaakte?
Nee, er zat een mysterieus briefje van Jura met 2 codes gekrabbeld…😛 Hij leek weer oké dus ik liet het maar zitten.
Zal ze morgen even bellen. Iets wat ook anders is is dat de water-bypass opeens wel een hoge drukreiniger lijkt… die doet de hele crème laag opschuimen als zeeschuim

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Wally
Deruxian schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 21:06:
[...]

Nee, er zat een mysterieus briefje van Jura met 2 codes gekrabbeld…😛 Hij leek weer oké dus ik liet het maar zitten.
Zal ze morgen even bellen. Iets wat ook anders is is dat de water-bypass opeens wel een hoge drukreiniger lijkt… die doet de hele crème laag opschuimen als zeeschuim
Dat klinkt als een veel te hoge temperatuur als je bypass stoom gaat maken. Temperatuur sensor op het thermoblok niet goed teruggeplaatst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aidacra
  • Laatst online: 12:17
Wat zijn dé bonen voor het zetten van heerlijke koffie met de Aeropress op vakantie?
Besloten om de handmaler toch mee te nemen ;-)

Ik bestel regelmatig bij Brandzaak, af en toe eens bij Fascino.

Maar ik sta open voor alles. Hou van een pittige koffie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanvD
  • Nu online

JanvD

Portretfotograaf

Aidacra schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 20:16:
Wat zijn dé bonen voor het zetten van heerlijke koffie met de Aeropress op vakantie?

Wat bedoel je met pittig? Donker gebrand?

Dé bonen bestaan niet. Ik vind de Jaguara van Keen Coffee erg lekker! Ik heb die gedronken met m'n Mokapotje en dat beviel me wel. Dit is een heerlijke smaakexplosie, maar niet omdat het een donkere branding is, want dat is het verre van.
Ze bieden hem aan met verschillende roasts aan; een voor espresso en een voor filter (bij selecteren om in mandje te doen).

[ Voor 6% gewijzigd door JanvD op 29-06-2024 21:01 ]

www.janvandoornik.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aidacra
  • Laatst online: 12:17
JanvD schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 20:59:
[...]

Wat bedoel je met pittig? Donker gebrand?

Dé bonen bestaan niet. Ik vind de Jaguara van Keen Coffee erg lekker! Ik heb die gedronken met m'n Mokapotje en dat beviel me wel. Dit is een heerlijke smaakexplosie, maar niet omdat het een donkere branding is, want dat is het verre van.
Ze bieden hem aan met verschillende roasts aan; een voor espresso en een voor filter (bij selecteren om in mandje te doen).
Nee niet per se donker gebrand. Juist voor Aeropress medium tot licht hiu ik van. Maar wel een koffie met een opvallende volle smaak.

Bedankt voor de tip!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joshh
Aidacra schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 20:16:

Probeer eens een India Malabar (Monsooned). Het liefst wat donkerder gebrand voor de volle smaak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t14wo
Hier de knoop doorgehakt en gister een Expobar Brewtus VI Rotary gekocht. Deze wordt in de komende weken volledig gereviseerd. Prachtig apparaat met dubbele boiler, vaste wateraansluiting, rotatiepomp en PID. Kan nieg wachten tot die staat!

Nu nog opzoek naar een Eureka Mignon Specialita en andere accesoires.

Wat zijn nu onmisbare accesoires?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joshh
t14wo schreef op zondag 30 juni 2024 @ 09:27:
Hier de knoop doorgehakt en gister een Expobar Brewtus VI Rotary gekocht. Deze wordt in de komende weken volledig gereviseerd. Prachtig apparaat met dubbele boiler, vaste wateraansluiting, rotatiepomp en PID. Kan nieg wachten tot die staat!

Nu nog opzoek naar een Eureka Mignon Specialita en andere accesoires.

Wat zijn nu onmisbare accesoires?
Must Have: RVS tamper met tampermat, weegschaal, ims basket 18-20 gr.; verse bonen.. :+ espresso -cappuccino kopjes,

Nice to have: E61 naked portafilter, ims douche, silicon gasket, tamper leveling (normcore bijv.) WDT Tool, Distributie ring, puck screen, luchtdichte voorraadbus

GOAT to have: flow profiling kit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joshh
.

[ Voor 99% gewijzigd door Joshh op 30-06-2024 10:12 . Reden: Dubbele post ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisLNFF
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12:33
Goedemiddag allen,

Na 6 jaar trouwe dienst lijkt onze Solis het nu toch echt te gaan begeven. Het ding lekt als een mandje en een jaar of 3 geleden is het al eens gerepareerd door een servicemonteur. Kortom, tijd voor een nieuwe apparaat in de keuken.

We zijn geen puristen of snobs, het hoeft niks bijzonders te zijn. Gewoon koffie, espresso, meer niet. We zijn geen cappuccino of latte drinker. Bonenmaler hebben we al en die doet het nog prima. Bonen krijgen we via Wakuli.

Ik heb zelf een Quick Mill 3000 en een 820 gevonden. Vooral de 3000 springt in het oog, fancy apparaatje wel. Vrouwlief was minder onder de indruk van de 820 (beetje saai).

Tl;dr: halfautomaat onder de duizend euro, wat is een degelijk ding?

edit: voor een zacht prijsje een 820 gevonden in Den Haag. Ik ga morgen eens langs die winkel om 'm te bekijken.

[ Voor 7% gewijzigd door ChrisLNFF op 30-06-2024 13:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Denko

Denko

|{ing Øf ßlitz

ChrisLNFF schreef op zondag 30 juni 2024 @ 12:44:
Goedemiddag allen,

Na 6 jaar trouwe dienst lijkt onze Solis het nu toch echt te gaan begeven. Het ding lekt als een mandje en een jaar of 3 geleden is het al eens gerepareerd door een servicemonteur. Kortom, tijd voor een nieuwe apparaat in de keuken.

We zijn geen puristen of snobs, het hoeft niks bijzonders te zijn. Gewoon koffie, espresso, meer niet. We zijn geen cappuccino of latte drinker. Bonenmaler hebben we al en die doet het nog prima. Bonen krijgen we via Wakuli.

Ik heb zelf een Quick Mill 3000 en een 820 gevonden. Vooral de 3000 springt in het oog, fancy apparaatje wel. Vrouwlief was minder onder de indruk van de 820 (beetje saai).

Tl;dr: halfautomaat onder de duizend euro, wat is een degelijk ding?

edit: voor een zacht prijsje een 820 gevonden in Den Haag. Ik ga morgen eens langs die winkel om 'm te bekijken.
Vooral als je geen melkrankjes doet: Profitec go voor 875 oid. Ik ben er erg tevreden mee. Enige wat mogelijk als nadeel gezien kan worden is dat het een single boiler is. Dus niet tappen en schuimen tegelijkertijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
Denko schreef op zondag 30 juni 2024 @ 17:57:
[...]
Enige wat mogelijk als nadeel gezien kan worden is dat het een single boiler is.
Maarrr hij is er wel in het geel!!1 :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t14wo
Joshh schreef op zondag 30 juni 2024 @ 10:04:
[...]

Must Have: RVS tamper met tampermat, weegschaal, ims basket 18-20 gr.; verse bonen.. :+ espresso -cappuccino kopjes,

Nice to have: E61 naked portafilter, ims douche, silicon gasket, tamper leveling (normcore bijv.) WDT Tool, Distributie ring, puck screen, luchtdichte voorraadbus

GOAT to have: flow profiling kit
De bonen zijn de beste tip. :+
Tamper 58,5mm is besteld. Voor de mat twijfel ik aan een matje, of een tampingstation. De laatste is het beste, maar neemt weer ruimte in. Benieuwd hoeveel het scheelt. Ik denk te beginnen met een matje.

Distributietool hoef ik (nog) niet. Lijkt zo’n modeding te zijn. Net als de wdt tool. Ik heb vroeger heel heel veel espresso’s gemaakt op werk in de horeca. En die tools nog nooit van gehoord. Al snap ik dat het een paar % betere koffie zet.

Puckscreen is een goeie! Zorgt ook voor minder troep in de brewgroup begreep ik. Wel gedoe met uitkloppen lijkt mij?

IMS basket heel veel goeie dingen over gezien en gelezen. Ik ga die bestellen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:09
t14wo schreef op zondag 30 juni 2024 @ 22:18:
[...]

De bonen zijn de beste tip. :+
Tamper 58,5mm is besteld. Voor de mat twijfel ik aan een matje, of een tampingstation. De laatste is het beste, maar neemt weer ruimte in. Benieuwd hoeveel het scheelt. Ik denk te beginnen met een matje.
https://giraffecoffee.com/winkel/motta-tamping-stand/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t14wo

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ChrisLNFF
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12:33
Nou, het is de Quick Mill 820 geworden, in het zwart. Klein, eenvoudig en wat ik lees robuust en betrouwbaar. 595 euro, ik vind het prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 15:35
jOzh schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 15:54:
[...]

Je kan ook DIY een vastwateraansluiting maken.

https://www.drtradingshop...ressomachine/#description

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:21
Ik wil graag Ethiopië Ana Sora natural bestellen bij Hoofdkwartier. Iemand enig idee of die smaak aan te raden is? Salvador is helaas niet meer verkrijgbaar..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:03
Raymond schreef op zondag 9 juni 2024 @ 23:20:
Nu eens koffie besteld bij voor mij nieuwe winkels.
Bij DAK coffee roasters de volgende koffies:
Milky Cake - Colombia
Watermelon Drops - Colombia
Honeymoon - Colombia

Ik zie nu pas dat het allemaal colombiaanse koffies zijn :D. Ik ben benieuwd.

Ook een bestelling gedaan bij Rum Baba
Colombia Jhoan Vergara Tabi - Filter Coffee
Guatemala Classic - Filter

Leuk dat je daar gewoon op lichte branding kan selecteren. Dat is hier thuis wel de favoriet. Nu we een aantal jaren licht gebrande koffies drinken, smaken supermarkt koffies toch vooral naar as :+

Hiervoor veel besteld bij hoofdkwartier en koffiestation. Beide bevallen zeer goed. Maar ik wilde eens wat anders.

De prijsverschillen zijn trouwens wel enorm. De geadverteerde prijzen lijken op elkaar. Maar bij die DAK en Rumbaba heb je er dan 200-250 gram voor. Bij het hoofdkwartier heb je er dan 500-1000 gram voor.
Dus als er weinig kwaliteitsverschil in zit, dan komt de volgende gewoon weer bij het hoofdkwartier vandaan. Dat is toch wel onze go-to brander :)
Nu 2x koffie gezet met de watermelon drops van DAK. Ik heb de zak weggegooid. Die koffie stinkt en is ondrinkbaar. Ik denk dat die koffie bedorven was oid, want dit kan niet goed zijn. Zeker niet voor die 56eur/KG die ze ervoor durven te rekenen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pirke
Raymond schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 10:00:
[...]

Nu 2x koffie gezet met de watermelon drops van DAK. Ik heb de zak weggegooid. Die koffie stinkt en is ondrinkbaar. Ik denk dat die koffie bedorven was oid, want dit kan niet goed zijn. Zeker niet voor die 56eur/KG die ze ervoor durven te rekenen.
Gefermenteerde koffie... die hebben veel uiteenlopende smaken/geuren.

Meestal is duurdere koffie vooral exclusievere koffie, oftewel meer afwijkend van standaard, met lagere volumes en meer overhead.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoosW
[...]

Als ie sterk naar gymlocker kastjes en zweterige schoenen ruikt/smaakt, das normaal voor gefermenteerde bonen, ik moet er niets van hebben, anderen zweren erbij..

Zonde van het geld joh!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JanvD
  • Nu online

JanvD

Portretfotograaf

[...]

Jammer dat je er niet van kon genieten.

Voor een volgende keer: misschien kan je anderen er blij mee maken. Als we geluk hebben dan woont er iemand in de buurt die graag die zak van je krijgt / overneemt / ruilt. Gelijk een goed moment om een leuk gesprek over koffie te hebben. Dan hoeven we ook geen koffiebonen te verspillen (en ik begrijp dat je dat niet zo bedoeld heb aangezien je dacht dat ze bedorven waren).

www.janvandoornik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelsRules
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-09 18:51
Iemand bekend met de outin nano espresso maker? Klein elektrisch on the go espresso machine met aardig goede reviews...
Ik wil voor de komende vakantie iets van espresso kunnen drinken. Heb natuurlijk al oa dit forum uitgebreid bekeken en op de short list nu staat deze outin en de picopresso.

Nu nog een een mobiele maler zoeken, veel zijn enthousiast over 1zspresso maar die zijn niet goedkoop. Natuurlijk is een goede maler key en wellicht kan ik voor deze vakantie de niche meenemen maar dat is voor een vliegvakantie geen optie.
Iemand nog een goede suggestie?

tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16:22
RoelsRules schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 15:27:
Iemand bekend met de outin nano espresso maker? Klein elektrisch on the go espresso machine met aardig goede reviews...
Ik wil voor de komende vakantie iets van espresso kunnen drinken. Heb natuurlijk al oa dit forum uitgebreid bekeken en op de short list nu staat deze outin en de picopresso.

Nu nog een een mobiele maler zoeken, veel zijn enthousiast over 1zspresso maar die zijn niet goedkoop. Natuurlijk is een goede maler key en wellicht kan ik voor deze vakantie de niche meenemen maar dat is voor een vliegvakantie geen optie.
Kingrinder is een kwalitatief goede maler en stukken goedkoper dan 1Zpresso. Ik heb een K6, maar de P-serie is ook erg goed, maar van kunststof en daardoor nog goedkoper.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Denko

Denko

|{ing Øf ßlitz

RoelsRules schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 15:27:

Sinds een tijdje de kingrinder K6, gebruik hem op werk. Erg fijn ding voor zo'n 90 euro. (amazon.de)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
[...]

En hoe vond je de anderen van DAK?

Ik heb hier toevallig een zakje watermelon drops, ruikt heel fruitig en funky, echt die gefermenteerde geur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Hercul3s schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 08:33:
[...]

En hoe vond je de anderen van DAK?

Ik heb hier toevallig een zakje watermelon drops, ruikt heel fruitig en funky, echt die gefermenteerde geur.
Nog niet aan toe gekomen, om die te gebruiken. Dat komt nog. Ik hoop dat die beter zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
Raymond schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 10:21:
[...]

Nog niet aan toe gekomen, om die te gebruiken. Dat komt nog. Ik hoop dat die beter zijn.
Misschien is Milky Cake wel een goede volgende. Wat minder uitgesproken maar wel echt lekker. Heeft wel die anearobe fermentatie tonen, dus misschien is het wennen aan de geur. Ook wel vrij fruitig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Die heb ik idd ook, we gaan het proberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Als je hem niet lekker vind... :w :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
Op de offerte van een espressomachine vind ik de volgende Brita filterpatroon:
https://www.waterfilterwi...-filterpatroon-br-1010734

Terwijl ik zou verwachten dat de QUELL ST nodig is, omdat ik alleen bij deze ook ontkalken eribj zie staan:
https://www.waterfilterwi...-filterpatroon-br-1002730

Daarnaast is er een gigantisch veschil in levensduur: 12.000 liter voor de Fresh en slechts 1000 liter voor de Quell ST. Kan verklaarbaar zijn als dit dus door het ontkalken komt.

Iemand een idee?
Pagina: 1 ... 211 ... 247 Laatste

Let op:
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1